چطور به سربازی برویم

 
helpkade
چطور به سربازی برویم
چطور به سربازی برویم

گروه ایران مشاوره

نظری بدهید


مطابق با قوانین نظام وظیفه ، تمامی آقایان با ورود به سن مشمولیت می بایست اقدامات لازم را در راستای اعزام به خدمت دوره ضرورت خود به انجام برسانند. بنابراین لازم است تمامی مشمولان خدمت سربازی در موعد مقرر نسبت به اعزام به خدمت و یا اخذ معافیت سربازی اقدام نموده و در مهلت های تعیین شده ار سوی سازمان نظام وظیفه ، وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند چرا که در غیر این صورت ، غیبت سربازی شامل حال آن ها خواهد شد.

چطور به سربازی برویم

پیش از این اطلاعاتی را پیرامون شرایط معافیت و کفالت سربازی در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم اما در این مقاله قصد داریم فرآیند اعزام و ثبت درخواست مشمولان را از اولین گام مورد بررسی قرار داده و توضیح کاملی را درمورد روند انجام و مدارک مورد نیاز آن ارائه نماییم.

تمامی آقایان از یکم ماهی که طی آن به سن 18 سال تمام می رسند ، مشمول خدمت دوره ضرورت یا همان سربازی می شوند.

آقایانی که مشمول خدمت سربازی هستند می بایست در اولین فرصت نسبت به روشن نمودن وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند چرا که در صورت گذشت تنها یک روز از تاریخ های تعیین شده که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت ، فرد مشمول وارد دوره غیبت خواهد شد. مراحل ثبت درخواست برای اعزام به خدمت و روند رسیدگی به آن به ترتیب زیر می باشد.

مشمولانی که در فرجه قانونی نسبت به اعزام خود اقدام می کنند ، می توانند تاریخ اعزام پیشنهادی خود را همزمان با ثبت درخواست اعزام در مراکز پلیس +10 اعلام نمایند. توجه داشته باشید که تاریخ اعزام پیشنهادی باید در فرجه قانونی باشد. پس از تعیین تاریخ اعزام به خدمت ، برگ آماده به خدمت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) صادر می گردد.

پس از دریافت دفترچه اعزام به خدمت می بایست اطلاعات خواسته شده را به دقت ثبت نموده و آن را هنگام ثبت درخواست اعزام خود به همراه مدارک مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 تحویل دهید.

همان طور که گفته شد ، لازم است مشمولان پس از تکمیل فرم های اعزام به خدمت خود به مراکز پلیس +10 مراجعه نموده و با ارائه مدارک زیر ، درخواست اعزام خود را به ثبت برسانند.

فراموش نکنید که در صورت داشتن دیگر فرم های اعزام به خدمت بسته به نوع درخواست خود ، آن ها را نیز تکمیل نموده و همراه با مدارک فوق به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10 تحویل دهید.

برای تمامی مشمولان خدمت سربازی که مراحل اعزام خود را از طریق دفاتر پلیس +10 سپری کرده اند ، یک شناسه پنج رقمی تحت عنوان “کد سخا“ صادر می گردد که منحصر به فرد بوده و مختص آن ها می باشد. شما می توانید با استفاده از کد سخا و کد ملی ، به حساب کاربری خود در سامانه services.epolice.ir دسترسی پیدا کرده و امور مربوطه از قبیل ثبت درخواست خروج از کشور ، بررسی وضعیت امریه و جذب ، مشاهده وضعیت معافیت کفالت و… را به صورت الکترونیکی پیگیری نمایید.

هر فرد ذکور ایرانی از زمانی که پا به سن مشمولیت می گذارد ، می بایست درخواست خود را مبنی بر اعزام به خدمت سربازی اعلام نماید تا به عنوان غایب شناخته نشود. مطابق با مصوبات مربوطه ، آخرین مهلتی که برای معرفی مشمولان به مراکز وظیفه عمومی تعیین شده است به شرح زیر می باشد.

نکته مهم: دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ارشد و دکتری که با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر فارغ التحصیل شده اند نیز حداکثر یک سال برای مشخص نمودن وضعیت نظام وظیفه مهلت دارند.

توجه داشته باشید که هر یک از بازه های زمانی مذکور از سوی سازمان نظام وظیفه به عنوان آخرین مهلت برای معرفی مشمولان تعیین شده و با گذشت حتی یک روز از مهلت های فوق ، فرد مشمول وارد دوره غیبت خواهد شد. از همین رو ، توصیه می کنیم حداقل 15 روز پیش از اتمام مهلت مقرر ، نسبت به ثبت درخواست و روشن نمودن وضعیت مشمولیت خود اقدام کنید.

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از مشمولان خدمت سربازی را به خود مشغول کند در رابطه با تمدید یا تعجیل در اعزام به خدمت نظام وظیفه می باشد که آیا امکان اعمال تغییر در تاریخ اعزام وجود دارد یا خیر؟

جواب این سوال مثبت است و مشمولانی که دارای برگه اعزام به خدمت بوده و قصد تمدید یا تعجیل در زمان اعزام خود را دارند ، در صورت احراز شرایط زیر می توانند با به همراه داشتن کارت ملی و تکمیل فرم های مربوطه ، درخواست خود را به دفاتر پلیس +10 ارائه نمایند.

شایان ذکر است که با توجه به دلایل و معاذیر مشمولان برای تمدید و یا تعجیل در زمان اعزام خود و بنا به تشخیص رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی ، موعد اعزام مشمولین ممکن است از یک ماه تا یک سال به تعویق بیفتد.

تعداد زیادی از آقایانی که وارد سن مشمولیت می شوند و می بایست اقدامات لازم برای اعزام خود به خدمت دوره ضرورت را انجام دهند ، به دنبال معافیت سربازی و آگاهی از شرایط معافیت خدمت سربازی می باشند. عده ای از مشمولان نیز که علاقه مند به تحصیل هستند و می خواهند بدانند که آیا شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود دارد یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال و کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از موارد فوق ، می توانید روی هر یک از لینک های مورد نظر کلیک کرده تا به مقاله مربوطه دسترسی پیدا کنید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب هاخدمت سربازی

23 ساعت پیش

آذر ۱۳, ۱۳۹۹

آبان ۲۸, ۱۳۹۹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره با توجه به نیاز های موجود به مشاوره تحصیلی باکیفیت و کارآمد در سراسر کشور شروع به کار کرد و همیشه کیفیت در مشاوره را مدنظر قرار داده است.این مرکز به عنوان اولین و مجرب ترین مرکز مشاوره تحصیلی با پشتوانه تخصص مشاوران حرفه ای پاسخگوی سوالات تحصیلی شما دوستان عزیز در 7 روز هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب می باشد.شماره تماس ایران مشاوره 9099071647 از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور می باشد

مشاوره باران – وب سایت باران مشاوره در زمینه های نظام وظیفه، تحصیلی، حقوقی، روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی ارائه می دهد.

تمام مشمولان خدمت سربازی باید در موعد مقرر وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. برای این منظور باید دفترچه سربازی (دفترچه اعزام به خدمت سربازی) را تهیه نمایند و تمام قسمت های مربوطه را به درستی تکمیل نمایند. در این مقاله قصد داریم در خصوص جزییات دفترچه سربازی و نحوه تکمیل و نحوه ارسال دفترچه اعزام به خدمت سربازی اطلاعاتی را در اختیار مشمولان سربازی قرار دهیم.

دفترچه سربازی چیست؟

دفترچه اعزام به خدمت سربازی را از کجا تهیه کنیم؟

نحوه تکمیل دفترچه سربازی چگونه است؟

چطور به سربازی برویم

چه قسمت هایی را باید در دفترچه اعزام به خدمت سربازی تکمیل کرد؟

اول از همه لازم است بدانید تمام افراد مذکر در سن ۱۸ سالگی مشمول سربازی می شوند. فرد مشمول باید یا نسبت به اعزام به خدمت سربازی و یا باید نسبت به اخذ انواع معافیت موقت و یا معافیت دائم سربازی اقدام نماید. عواملی مانند تحصیل، بیماری موقت، مسئولیت موقت در خانواده و … نیز در تعیین وضعیت فرد مشمول در خصوص سربازی بطور مستقیم تاثیرگذار هستند.

دفترچه سربازی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. فرد مشمول باید قبل از هر اقدامی دفترچه دفترچه اعزام به خدمت سربازی را به خوبی مطالعه کند. در دفترچه نظام وظیفه اطلاعاتی از قبیل نحوه اعزام به خدمت، انواع معافیت کفالت، معافیت پزشکی، معافیت ایثارگری و … موجود می باشد. همچنین در دفترچه سربازی یا همان دفترچه نظام وظیفه فرم های مربوط به اعزام به خدمت و انواع معافیت ها موجود است که فرد مشمول با توجه به نوع درخواست خود باید فرم های مربوطه را تکمیل نماید.

در گذشته مشمولین نظام وظیفه جهت تهیه دفترچه سربازی باید یا به دفاتر پست و یا به معاونت وظیفه عمومی ناجا در شهر محل سکونت مراجعه می کردند. اما چند سالی است که با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح شهرها، دیگر نیازی به مراجعه به وظیفه عمومی نیست. در واقع مشمولین برای تهیه دفترچه اعزام به خدمت سربازی یا باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه نمایند و یا می توانند از طریق سایت سازمان نظام وظیفه به نشانی www.vazifeh.police.ir دانلود دفترچه سربازی را انجام دهند.

همانگونه که گفته شد در دفترچه اعزام به خدمت سربازی فرم های مختلفی وجود دارد. در صورتی که فرد مشمول قصد اعزام به خدمت سربازی را داشته باشد باید فرم های مربوط به اعزام به خدمت سربازی را تکمیل کند. در دفترچه نظام وظیفه فرم های مخصوص اعزام به خدمت تشکیل شده، از فرم مشخصات فردی، فرم سوابق تحصیلی، فرم واکسیناسیون و فرم نظر اولیه پزشک. در صورتی که فرد مشمول قصد داشته باشد از انواع معافیت های پزشکی، کفالت و ایثارگری استفاده کند باید علاوه بر فرم مشخصات فردی و سوابق تحصیلی، فرم های مربوط به هر یک از معافیت ها را تکمیل نماید.

پس از تهیه دفترچه سربازی اکنون باید فرم های مربوطه را با دقت زیاد تکمیل کنید.

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی در سال ۱۴۰۰

دانشگاه دامغان به عنوان پژوهش یار، سرباز امریه می پذیرد

جذب سرباز طلبه در قرارگاه شتاب دهی تحول اجتماعی ثمر

شرایط جذب امریه بنیاد شهید و امور ایثارگران

سلام یکی از آشنایان من متولد ۸۲ هستش ولی باید بره خدمت فکر کنم دفترچه هم گرفته آیا با وجود سن کمش می‌تونه بره

نرگس خانم بعد از سن ۱۸ سال و یک روز می توانند به سربازی بروند.

سلام من ۱۹ سالمه تاریخ تولدم یک یک هشتاده هستش الان میخوام برم خدمت دبپلمم کامل نیس دو امتحان نهایی رو قبول نشدم الان برم یا دیپلم رو کامل بکنم تاثیری هم داره ؟

ناصر جان اگر غیبت نمی خورید سعی کنید دیپلم تان را بگیرید.

سلام…در حال حاضر پس از مشخص شدن محل پادگان آموزشی باید خودمان در تاریخ تعیین شده به پادگان مراجعه کنیم ؟؟

بله صابر خان در غیر این صورت غیبت می خورید.

با سلام من پسر هستم ولی بالا تنم کمی دخترانه هس و میترسم در سربازی برایم مشکلی ایجاد شود این مطلبو باید با کی در میان بزارم با تشکر

در معاینه اولیه این موضوع را با پزشک معتمد وظیفه عمومی در میاتن بگذارید تا در کمسیون بررسی شود.

سلام ببخشید برای معافیت پزشکی فقط باید فرم های معافیت پر بشن؟

باید از طریق پلیس + ۱۰ درخواست دهید.

سلام ممنون میشم جواب بدین …من اگر برگ سبز رو از شهرستان گرفته باشم میتونم از سپاه شهر دیگری پذیرش بگیرم یا حتما باید محل پذیرش و شهری که برگ سبز گرفتم یکی باشه؟

دانیال جان باید ببینید که آنجا شرایط بومی بودت را برای پذیرش دارند یا خیر.

سلام وقتی که دفترچه سربازی رو پرکرد میشه بعد اون دانشگاه ثبت نام کنه و معافیت تحصیلی بگیره

امین جان مقاله ایست خدمت را بخوانید.

با سلام اون قسمتی که باید فرم مهر دانشگاه خورده باشه . الان دانشگاه ها باز نباشن چی؟ من همین طوری غیبت خوردم باید چی کار کنم؟

محسن جان با پلیس +۱۰ مطرح کنید.

سلام . عرض ادب . من بهمن امسال فارغ التحصیلی میشم . بلافاصله بعد فارغ التحصیلیم میتونم اقدام کنم برای خدمت ؟ یا باید صبر کنم تا آخرین مدرک بیاد دستم ؟ چون معمولا دانشگاه ها برای آماده شدن مدرک خیلی زمان میگیرن تا آماده کنن مدرک هارو .‌ چند وقت بعد از پست دفترچه اعزام میشیم ؟

دانیال جان به طبع باید گواهی آخرین مدرک تحصیلی را ارائه دهید. در هنگام پست دفترچه می توانید درخواست تعجیل در اعزام بدهید.

سلام من دانشجوی ورودی ۹۸ هستم الان میتونم انصراف ندم برم سربازی؟دانشگاه دولتی رفسنجان هستم.

آرمان جان برای رفتن به سربازی باید وضعیت تحصیل شما مشخص باشد و گواهی آخرین مدرک تحصیلی را ارائه کنید.

سلام خسته نباشید ببخشید من یک ترم پیام نور خوندم از اونجا انصراف دادم از طریق تکمیل ظرفیت رفتم دانشگاه سراسری شبانه هم هستم الان دیگ نمیخوام ادامه بدم چیکار باید بکنم؟؟؟

چطور به سربازی برویم

انضراف از تحصیل داده و به خدمت بروید.

سلام من الان فارغ التحصیل شدم هنوز اخرین مدرک دانشگاهم رو از دانشگاه نگرفتم تقریبا یه ماهی طول می کشه می تونم الان اقدام کنم برای ارسال دفترچه یا نه باید بگیرم بعدا ممنون میشم راهنمایی کنید

علیرضا باید با اخرین مدرک تحصیلی دفترچه پست کنید. اگر فرصت ندارید و غیبت می خورید به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

سلام ببخشید من متولد۱۳۷۹,۱۰,۲۸امسالم کنکور ثبته نام کردم،یه ما بیست روز وقت کنکور مونده میخوام بدونم تو این زمان میتونم حقه کفالت اگه شاملم بشه بگیرم؟

مهدی جان بستگی به روند اداری امور دارد. شما درخواست خود را بدهید.

سلام وعرض ادب من امسال کنکور دارم و پارسال فارغ التحصیل شدم خرداد ۹۸ ولی الان باید با توجه به تعویق کنکور چکار کنم که غیب نخورم؟متولد ۸۰/۲/۱۹هستم

آقا مهدی به پلیس + ۱۰ بروید.

سلام من از دانشگاه آزاد انصراف ندادم چند ساله نرفتم حدود ۴سال میگذره الان میخوام برم خدمت دیپلمم دست دانشگاس میتونم بدونه تسفیه با دانشگاه برم خدمت

آقا محسن خیر نمی توانید این کار را انجام دهید.

سلام خسته نباشید راهی هست که سربازیم هتمان داخل سپاه باشم؟

آقای طیبی به مقاله نحوه پذیرش در سپاه رجوع کنید.

سلام ببخشید من بعد از انصراف از دانشگاه میتونم برای اعزام به خدمت اقدام کنم.یا بخاطر کرونا باید صبر کنم؟

آقا مهدی کرونا هیچ مجدودیت در اعزام مشمولان به سربازی نداشته است و اعزام ها انجام می شود.

با سلام.بنده ۲۵ سالمه و لیسانس رو تموم نکردم دانشجوی انصرافی هستم و پدرم فوت کرده ایا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم با توجه به اینکه معافیت تحصیلیم تموم شده…حالا میخوام برم سربازی ولی قبلش میخوام بدونم ک کفالت شامل بنده میشه یا خیر!

مهران جان به مقاله معافیت کفالت مادر رجوع کنید و آن را با دقت بخوانید.

سلام بنده در دانشگاه یه ترم خوندم بعد ترک تحصیل کردم الان میتونم بدون انصراف دانشگاه با دیپلم برم خدمت؟ چون پول تسویه رو ندارم

محمد جان این موضوع امکان پذیر نیست. تکلیف مقطع تحصیلی شما باید مشخص شود.

سلام ، من اطلاعات اخرین وضعیت تحصیلیمو اشتباهی تکمیل کردم ایا امکان اصلاح هست؟

بله احمد جان می توانید. هر چه سریع تر به پلیس + ۱۰ بروید.

سلام من متولد ۲۲/۱۱/۸۱هستم کی میتونم پست کنم؟

به محض ورود به سن ۱۸ سالگی سجاد عزیز می توانید اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من مانند نام، ادرس ایمیل و … را برای کامنت های بعدی که می خواهم بنویسم ذخیره کن.

مطالب ویژه

معافیت خدمت سربازی نظام وظیفه

معافیت ایثارگری

کسری خدمت سربازی

انواع معافیت کفالت

معافیت پزشکی

آخرین مقالات

اخبار نظام وظیفه

امریه

خدمت سربازی

آشنایی با خدمت سربازی

اعزام به سربازی

خروج از کشور سربازان

کسری خدمت

مشمولان غایب

معافیت ایثارگری

معافیت پزشکی

معافیت کفالت

معافیت های متفرقه


کسری خدمت سربازان متاهل


خرید بیمه سربازی و احتساب آن به سوابق بیمه


سرباز تاپ


طرح سرباز ماهر

محبوب ترین ها

اخبار نظام وظیفه

امریه

خدمت سربازی

آشنایی با خدمت سربازی

اعزام به سربازی

خروج از کشور سربازان

کسری خدمت

مشمولان غایب

معافیت ایثارگری

معافیت پزشکی

معافیت کفالت

معافیت های متفرقه


نحوه تقسیم سربازان پس از آموزشی


حقوق خدمت سربازی


بخشودگی غیبت و اضافه خدمت


کد مراکز آموزشی سربازی

اخبار نظام وظیفه


شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی در سال ۱۴۰۰

دانشگاه دامغان به عنوان پژوهش یار، سرباز امریه می پذیرد

جذب سرباز طلبه در قرارگاه شتاب دهی تحول اجتماعی ثمر

شرایط جذب امریه بنیاد شهید و امور ایثارگران

افتتاح مرکز آموزش سربازی نیروی انتظامی در پردیس

 

آخرین مطالب

برخورد قاطع ستاد کل نیروهای مسلح به رفتار ناشایست با سربازان

امریه سربازی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاد دانشگاهی

مشاوره باران – وب سایت باران مشاوره در زمینه های نظام وظیفه، تحصیلی، حقوقی، روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی ارائه می دهد.

در مقاله اعزام به خدمت سربازی، به مسائل زیر می پردازیم:

تمام افرادی (پسرها) که به سن ۱۸ سالگی می رسند، مشمول قانون خدمت نظام وظیفه سربازی می شوند. اگر این افراد شرایط معافیت سربازی را نداشته باشند، باید به خدمت سربازی بروند. در غیر این صورت غیبت می خورند. پس بهتر است قبل از اقدام برای سربازی اطلاعات بیشتری در مورد اعزام به خدمت نظام وظیفه داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تا با قوانین اعزام به خدمت سربازی بیشتر آشنا شویم و راهکار های مناسب را جهت اعزام به موقع و گذراندن خدمت سربازی در شرایط آسان تر را شرح دهیم.

بنا به گفته سردار کمالی، مشمولان غایب از بسیاری از تسهیلات اجتماعی محروم می شوند. پس به موقع برای اعزام به خدمت اقدام کنید.

شما باید فرم اعزام خدمت را از دفاتر پلیس الکترونیک دریافت کنید. پس از مطالعه دقیق فرم اعزام به خدمت، در صورت نداشتن شرایط معافیت نظام وظیفه، باید خود را برای خدمت سربازی آماده کنید. پس از پر کردن فرم های معاینه اولیه پزشکی، مشخصا فردی و سوابق تحصیلی به همراه دیگر مدارک، آنها را به پلس + ۱۰ تحویل دهید و منتظر اعلام تاریخ اعزام به خدمت سربازی باشید.

چطور به سربازی برویم

در ادامه این مقاله مراحل و مدارک مورد نیاز برای اعزام به سربازی را به طور کامل شرح می دهیم. همچین راه های قانونی برای به تعویق انداختن تاریخ اعزام به خدمت سربازی با توجه به مدرک تحصیلی را توضیح می دهیم. با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

در قوانین نظام وظیفه به تمام افراد مذکری که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول سربازی گفته می شود.. فردی که به سن ۱۸ سالگی می رسد باید نسبت به معرفی خود به سازمان نظام وظیفه اقدام نماید و مراحل اعزام به خدمت سربازی را طی کند. بر اساس فرمول زیر سن مشمولیت محاسبه می گردد.

سن مشمولیت : سال تولد + ۱۸

همچنین بخوانید: چگونه می توان معافیت تحصیلی گرفت؟

فردی که مشمول خدمت سربازی می شود، جهت اعزام به نظام وظیفه سربازی ابتدا با مراجعه به پلیس+ ۱۰ دفترچه اعزام را دریافت می نماید. پس از دریافت دفترچه باید فرم های مربوطه (فرم مشخصات فردی، فرم معاینه اولیه پزشکی و فرم سوابق تحصیلی) را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم ها و تهیه مدارک لازم، اقدام به ارسال آنها از طریق دفاتر پلیس+۱۰ می نماید.

معمولا پس از گذشت ۱۰ روز از ارسال دفترچه اعزام به خدمت، از طرف سازمان نظام وظیفه برگ اعزام به خدمت (برگ سبز) برای مشمول صادر می شود. در برگ سبز تاریخ اعزام مشخص شده است. مشمولین یک هفته مانده به تاریخ اعزام به سربازی خود، باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ برگ معرفی نامه (برگ سفید) را دریافت کنند.

تاریخ اعزام به خدمت برای مشمولین با توجه به ماه تولد و تحصیلات مشمولین متفاوت است.

برگ سفید یا همان برگ معرفی نامه، نامه ای است که مشمولین یک هفته قبل از تاریخ اعزام به سربازی، از پلیس+۱۰ دریافت می کنند. در برگ سفید مشخصات فرد مشمول، تاریخ و ساعت حضور در محل و آدرس محل حضور درج شده است.

بر اساس قوانین نظام وظیفه عمومی، معمولا مشمولین سربازی جهت گذراندن خدمت سربازی به نزدیکترین پادگان به محل سکونت خود اعزام می شوند. در صورتی که پادگان نزدیک محل سکونت ظرفیت پذیرش را نداشته باشد، مشمول به یگان هایی که نیاز به سرباز دارند اعزام می شوند.

زمان اعزام به خدمت با توجه به میزان تحصیلات افراد تعیین می شود. بر اساس قوانین نظام وظیفه، افراد پس از ورود به سن مشمولیت می توانند با رعایت قوانین و شرایط خاصی به تحصیلات خود ادامه دهند. بدین ترتیب در پایان تحصیل غیبت به ایشان تعلق نمی گیرد.

مشمولین تا یک سال پس از اتمام تحصیل مهلت دارند تا خود را به نظام وظیفه معرفی کنند. البته شرایط اعزام به خدمت با زیر دیپلم اندکی متفاوت است. برای افراد با مدرک تحصیل زیر دیپلم، سن مشمول ملاک اعزام نظام وظیفه است.

مشمولان زیر دیپلم در صورتی که به سن مشمولیت رسیده باشند نهایتا تا سن ۲۰ سالگی می توانند در مدارس به صورت حضوری ادامه تحصیل دهند و مدرک دیپلم را اخذ نمایند.

اکنون بهتر است در خصوص تاریخ دقیق اعزام به خدمت سربازی اطلاعات بیشتری داشته باشید. با توجه به تاریخ تولد و تحصیلات مشمول می توانید به صورت تقریبی تاریخ اعزام به خدمت را پیش بینی کنید.

به منظور حفظ سلامت سربازان در زمان کرونا سازمان نظام وظیفه تصمیم گرفت تغییراتی در اعزام مشمولان به سربازی ایجاد کند. یکی از این تغییرات جا به جایی زمان اعزام ها بود. بدین ترتیت در شش ماه اول سال ۹۹ اعزام مشمولان زیر لیسانس و بالای لیسانس اوایل هر ماه انجام می شود.

در تاریخ یکم هر ماه مشمولان با مدارک تحصیلی (دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) اعزام می شوند و سایر مشمولان (دیپلم یا پایین تر) در سوم هر ماه اعزام می شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به خبر “تغییر در تاریخ اعزام به خدمت سربازی در سال ۹۹” مراجعه کنید.

در صورتی که فرد مشمول نظام وظیفه شود و به موقع خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکند، به او غیبت تعلق میگرد و غائب محسوب می شود. در قوانین نظام وظیفه مشمولان غائب (افرادی که دارای کارت پایان خدمت سربازی نیستند) از تسهیلات و خدمات اجتماعی محروم می گردند.

با توجه به مهلت معرفی فرد به سازمان نظام وظیفه بهتر است، یک ماه قبل از اتمام فرصت مقرر، نسبت به معرفی خود به سازمان نظام وظیفه اقدام کند تا وارد غیبت نشود.

اکنون این سوال پیش می آید :

اگر فردی بخاطر بروز مشکلاتی وارد غیبت شود چگونه می تواند غیبت خود را توجیه کند؟

پاسخ این سوال را در مقاله توجیه غیبت سربازی بیابید.

بعضی از مشمولین تمایل دارند زودتر از موعد اعزام، به خدمت سربازی بروند. از طرفی ممکن است برای مشمول، مشکلاتی بوجود آید به طوری که نتواند در در موعد اعزام، به خدمت سربازی برود. در این خصوص در قوانین اعزام به خدمت سربازی تمهیداتی در نظر گرفته شده است. مشمولان با رعایت یک سری نکات و داشتن برخی شرایط می توانند اعزام سربازی را تمدید و یا تعجیل کنند.

با توجه به قوانین نظام وظیفه فرد مشمول در صورتی که برخی از شرایط زیر را دارا باشد می تواند درخواست تمدید اعزام به خدمت خود را ارائه دهد:

آن دسته از مشمولانی که تاریخ اعزامشان مشخص گردیده و بنا بر دلایلی قصد دارند اعزام به خدمت سربازیشان زودتر باشد باید شرایط زیر را دارا باشند:

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

عفو رهبری برای اضافه خدمت سربازی

طرح مالیات سربازی

گم کردن دفترچه بیمه سربازی

تحصیل و سربازی همزمان

سلام من ۱۹ سال سن دارم امتحان های دیپلم تازه دادم هنوز دیپلم ندارم الان چکار کنم

اگر در مدارس مجاز تحصیل کنید تا بیست سالگی غیبت نخواهید خورد

سلام متولد خردادم و دیپلم خرداد۹۸گرفتم اگر هفته اول شهریور دفترچه پست کنم احتمالا زمان اعزامم چه ماهی می شود؟

حمید جان این موارد را باید از طریق پلیس +۱۰ بررسی کنید.

چطور به سربازی برویم

سلام اگر کنکور عقب بیفتد مهلت به مشمولان خدمت تمدید می شود دیپلم ۹۸هستم؟

قعلا که برای همه کنکوری ها تمهیداتی در نظر گرفته اند. نگران نباشید.

سلام دیپلم ها ۱۹ هرماه اعزام می شوند؟

محمد جان اعزام ها در اول ماه انجام می شود.

سلام من کنکوری هستم و مهلت یکساله تمام شده دیپلم خرداد۹۸ سنجش تا یک هفته بعد از کنکور فرصت داده که به +۱۰مراجعه کنم هفته اول شهریور اگر دفترچه پست کنم کی اعزام می شوم ؟راهی هست مهلت تمدید کنم تا دانشگاه برم و خدمت نرم؟ اگر کنکور عقب بیوفتد ایا دوباره مهلت اعزام تمدید می کنند؟

محمد جان بعید می ددانم به راحتی تمدید کنند چون این موضوع در ذهن همه کنکوری ها وجود دارد. با اولین اعزام به سربازی خواهید رفت.

سلام خسته نباشید …بنده ۴ سال پیش اعزام به خدمت شدم یه روز پادگان موندم برگه سفید رو دادم برگشتم دیگه نرفتم…اما میخوام برگردم سربازی الان چیکار کنم

آقای فرجی به پلیس + ۱۰ بروید و از وظعیت تان مطلع شوید اگر سرباز فراری هستید به دادسرای نظامی و اگر غایب بودید دفترچه پست کنید.

سلام.ببخشید طبق گفته این آقا کنکور ارشد ۲ مرداد هست تا جواب کنکور بیاد تقریبا اواسط و یا اوخر شهریور میشود بعد تا موقعی که جواب نهایی که همون انتخاب رشته هست بیاد میشه اوخر شهریور و یا اواسط مهر و این در صورتی هست که ۲ شهریور یعنی قبل از آمدن جواب کنکور زمان اعزام هست دراین صورت شخص تا موقعی که جواب نهایی کنکور که همون انتخاب رشته هست بیاد به خدمت اعزام میشود یعنی همون ۲ شهریور منظورم هست آیا در این تاریخ اعزام قطعی است؟ و اگر به خدمت اعزام شد همین که معلوم شد کدام دانشگاه قبول شده میتواند ایست خدمت بزند یا باید تا شروع کلاس ها صبر کند و از موقع شروع کلاس ها ایست بزند؟

برای کنکور ورودی دانشگاه بچه های پایه دوازدهم گفته اند پس از شروع کلاس ها ایست خدمتی می دهند. احتمالا ارشد هم همینطور باشد.

سلام خسته نباشید . من فارغ التحصیل سال ۹۸ هستم و امسال پشت کنکور موندم ، چند روز پیش دیدم خبر اومده که تا یک هفته بعد کنکور باید برای اعزام اقدام کنم و بعد از اینکه نتایج اومد از خدمت سربازی «ترخیص» میشم ، اینکه زده ترخیص میشم یعنی تا آبان ماه که ثبت نام دانشگاهه باید برم سربازی یا فقط فرمشو پر میکنم و بعد با قبولی تو کنکور باطل میشه دفترچه اعزام ؟

آقا داریوش شما دفترچه را پست می کنید و به سربای اعزام می شوید. هر وقت جواب کنکور آ»د و برگزاری کلاس ها قطعی شد ایست خدمتی می زنید. این خبر در سایت باران مشاوره هم با عنوان “زمان ترخیص قبولی های کنکور از سربازی” درج شده است.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من مانند نام، ادرس ایمیل و … را برای کامنت های بعدی که می خواهم بنویسم ذخیره کن.

مطالب ویژه

معافیت خدمت سربازی نظام وظیفه

معافیت ایثارگری

کسری خدمت سربازی

انواع معافیت کفالت

معافیت پزشکی

آخرین مقالات

اخبار نظام وظیفه

امریه

خدمت سربازی

آشنایی با خدمت سربازی

اعزام به سربازی

خروج از کشور سربازان

کسری خدمت

مشمولان غایب

معافیت ایثارگری

معافیت پزشکی

معافیت کفالت

معافیت های متفرقه


کسری خدمت سربازان متاهل


خرید بیمه سربازی و احتساب آن به سوابق بیمه


سرباز تاپ


طرح سرباز ماهر

محبوب ترین ها

اخبار نظام وظیفه

امریه

خدمت سربازی

آشنایی با خدمت سربازی

اعزام به سربازی

خروج از کشور سربازان

کسری خدمت

مشمولان غایب

معافیت ایثارگری

معافیت پزشکی

معافیت کفالت

معافیت های متفرقه


نحوه تقسیم سربازان پس از آموزشی


حقوق خدمت سربازی


بخشودگی غیبت و اضافه خدمت


کد مراکز آموزشی سربازی

اخبار نظام وظیفه


شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی در سال ۱۴۰۰

دانشگاه دامغان به عنوان پژوهش یار، سرباز امریه می پذیرد

جذب سرباز طلبه در قرارگاه شتاب دهی تحول اجتماعی ثمر

شرایط جذب امریه بنیاد شهید و امور ایثارگران

افتتاح مرکز آموزش سربازی نیروی انتظامی در پردیس

 

آخرین مطالب

برخورد قاطع ستاد کل نیروهای مسلح به رفتار ناشایست با سربازان

امریه سربازی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاد دانشگاهی

سربازی شتری است که می خوابد. پس جای خوابیدنش را شما تعیین کنید. شما روز به روز به فارغ التحصیلی نزدیک می شوید. مدام – مثل اسکارلت برباد رفته – قضیه را به تعویق می اندازید که: فردا درباره اش فکر می کنم. اما فایده ندارد. باید یک بار برای همیشه به آن فکر کنید. بعد همه چیز شروع می شود. و تنها در صورتی تمام خواهد شد که روزی – هر چه زودتر بهتر – شروع شده باشد.

۱-چطور معافی بگیرم؟
به سایت نیروی انتظامی مراجعه کنید. در قسمت مربوط به نظام وظیفه اهم آیین نامه معافیت را خواهید دید. خیلی ریز و با جزئیات شرح داده شده و از بس ریز و با جزئیات است از آن سر در نخواهید آورد. پس یک جست و جویی در اینترنت بکنید. شما تنها مشمول وظیفه ایران نیستید. به همین دلیل فضای وب پر است از فوروم هایی برای بحث درباره معافیت. این فوروم ها مثل دوران حبس می ماند. آدم با انواع خلافکاری ها و کلک ها و چشم بندی های عجیب (و گاه خطرناک) آشنا می شود. خوب آنجا را بجویید. با خودتان صادق باشید: آیا می توانید بروید خدمت؟ چهار ستون بدنتان سالم است (انشاءالله)؟ پس خوب گوش کنید: یکی از دوستان من ۹ ماه است از طریق یکی از همین راه های عملی / تخیلی دنبال معافی رفته و هنوز کارش درست نشده. ۹ ماه. و خواهید فهمید که مثل او بسیارند. اگر مثل بچه آدم می افتاد در دل ماجرا کمتر از یک سال دیگر ترخیص می شد. شیک و تمیز. بنابراین اوضاعتان حاد نیست. بزنید به دل حادثه.

۲- تا کی وقت دارم؟یکی از مراحل فارغ التحصیلی شامل ارائه نامه ای است محرمانه از آموزش دانشکده تان به حوزه نظام وظیفه.

در آن نامه تاریخی ذکر شده. آن تاریخ می تواند تاریخ گرفتن آخرین امضای تسویه حساب شما باشد یا (در کمال نامردی) تاریخ ابلاغ نمره آخرین واحد درس تان. شما دقیقاً تا پایان وقت اداری شش ماه پس از آن تاریخ مهلت دارید که مدارکتان را برای حوزه نظام وظیفه پست کنید. هر چه از این زمان بگذرد رسماً اضافه خدمت شامل حالتان می شود.

۳- از کجا باید شروع کنم؟
بروید به پست. هر دفتر پستی که نزدیکتان هست. یک دفترچه ۵۰۰ تومانی آماده به خدمت بگیرید. فرم ها را پر کنید. جاهایی را که باید امضا کنید امضا کنید. عکس ها را بچسانید. از زبان زرگری دفترچه کذایی دلخور نشوید و به درک خودتان شک نکنید. بعداً توضیح می دهم که این ابهام و پیچیدگی (ظاهری) قسمتی از مراسم اهلیت است. وقتی همه چیز کامل شد، لزومی ندارد تمام ۶ ماه را صبر کنید. باید یک سری محاسبات ریاضی انجام بدهید. شما تقریباً می توانید درباره تاریخ اعزامتان تصمیم بگیرید. مسئله ای که بعدها خواهید فهمید خیلی خیلی مهم است.

چطور به سربازی برویم

۴- چطور درباره تاریخ اعزامم تصمیم بگیرم؟
فارغ التحصیلان دانشگاهی ماه های زوج سال به خدمت اعزام می شوند. شما بعد از ارسال مدارک به احتمال زیاد در اولین لیست اعزامی ها قرار می گیرید. مثلاً تاریخ فارغ التحصیلی شما شهریور است. شما تا پایان اسفند برای ارسال مدارک فرصت دارد. اگر اسفند ماه مدارک را بفرستید احتمالاً برای اولین ماه زوج بعدی (یعنی اردیبهشت ماه) به خدمت فراخوانده خواهید شد. شما می توانستید با تنظیم زمان فرستادن مدارک (و البته کوتاه کردن فرجه ۶ ماه خود) اعزامی آبان، دی و یا اسفند باشید. البته ناگفته نماند که بعضی اوقات اولین لیست اعزامی پر است. و به شما می گویند که باید تا ماه زوج بعدی هم صبر کنید. یعنی در همان مثال قبلی احتمال داشت شما اعزامی تیرماه هم بشوید. یک چیزهایی هم در دنیا به شانس آدم ربط دارد دیگر.

۵- حالا این تاریخ اعزام چه اهمیتی دارد؟
بیشترین اهمیت این ماجرا را زمانی درک می کنید که سرمایی باشید و ناچار به گذراندن دوره آموزشی در چله زمستان. یا گرمایی باشید و دستی دستی خودتان را به تیرماه حواله دهید. طبق تجربه گذشتگان اردیبهشت، شهریور و اسفند سه ماه طلایی برای گذراندن دوره آموزشی اند. اردیبهشت و شهریور آب و هوای معتدل و خوشی دارد. و اسفند با تعطیلات دل انگیز عید عملاً یکی از انتخاب های مهم اهل فن است.

۶- بعد از پست کردن مدارک چه اتفاقی برایم می افتد؟
تقریباً دو هفته بعد یک آقای مهربان موتورسوار می آید دم خانه تان. بی سؤال و جواب یک پاکت می دهد دستانت و می رود. این پاکت شامل مشخصات شماست. از شما خواسته می شود که اگر جایی اشتباهی پیش آمده آن را اطلاع دهید. این برگه شما را به انتظار برای برگه بعدی (موسوم به دفترچه سبز) تشویق می کند. اگر قصد امریه گرفتن دارید وقت آن شده که کم کم کارهای مربوط به امریه تان را انجام دهید.

۷-امریه چیست و به چه درد می خورد؟
می دانید که مشمولان وظیفه در نیروهای مسلح خدمت می کنند. یعنی: ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی. براساس قوانین و براساس ضوابط خاصی ادارات دولتی هم می توانند از نیروهای وظیفه استفاده کنند. عضویت در خانواده محترم ایثارگران و تأهل هر کدام جزو امتیازاتی است که توسط آن می توان امریه گرفت. اگر امریه داشته باشید بعد از گذراندن دوره دو ماه آموزشی خود را به سازمان مربوطه معرفی کرده و با لباس شخصی و مثل یک کارمند عادی دوره خدمت خود رادر محل کذایی خواهید گذراند. البته شما نیروی وظیفه خواهید بود و حقوقتان در همان حد و اندازه باقی وظیفه ها پرداخت می شود (تو مایه های بی خیالش!) مراکز دولتی هم از طریق اعلامیه های رسمی امریه می گیرند هم از طریق غیررسمی. بهتر است شما ننشینید و منتظر که چشمتان به یک آگهی در روزنامه بخورد. با توجه به رشته تحصیلی تان یک اداره مرتبط را انتخاب کنید و بیفتید دنبال کار. معمولاً در مراکز دولتی در بخش های مرتبط با کارگزینی یک نفر هم مامور گرفتن سرباز امریه است. شرایط امریه گرفتن را پرس و جو کنید. قانعشان کنید که به تخصص شما نیاز دارند. قول و قرارتان را بگذارید تا لحظه ای که دفترچه سبز دستتان رسید کپی آن را همراه مدارک مورد نیاز آن اداره تحویلشان دهید. باید خیالتان راحت باشد که وقتی شما به آموزشی رفتید کارهای اداری تان درست، به موقع و دلسوزانه انجام می شود. روز پایان آموزشی که موقع تقسیم نیروهاست برگه امریه شما باید برسد. ولی هیچ چیز صددرصد نیست. در گروهان ما برگه امریه ۵ نفر از کسانی که خیلی روی امریه شان حساب کرده بودند نیامد. به همین سادگی. اداره مورد نظر در لحظات حساس یک نفر دیگر را جایگزین آنها کرده بود و خب آنها زانوی غم به بغل نگرفتند. سوگند می خورم که صبورانه ایستادند و مقابل بازی غریب سرنوشت سر تعظیم فرود آوردند.

۸- دفترچه سبز چیست؟
نمی دانم چرا به آن یک برگه کاغذ تا شده می گویند دفترچه. اما دفترچه سبز آخرین چیزی است که قبل از اعزام آن آقای موتوری مهربان برایتان می آورد. غیر از تکرار موارد برگه قبلی چیزهای تازه ای در آن هست: تاریخ اعزام و یک کد چند رقمی. تاریخ اعزام روزی است که باید ساعت ۶ صبحش خودتان را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنید. کد چند رقمی در واقع نشانه محل گذراندن دوره آموزشی شماست. با کمی چست و جو در اینترنت (و فورروم های کذایی) احتمال دارد بتوانید محل خدمت خود را بر اساس کد پیدا کنید. من که توانستم. دقیقاً نمی دانم این کدها هر چند وقت یک بار تغییر می کند (تغییر می کند؟) ولی این که به جای اسم محل، یک شماره ۴ رقمی می گذارند هم جزئی از پروژه ابهام آفرینی تصور کنید. پروژه معروف و ناگفته ای که ابهام دفترچه خدمت و آقای مهربان موتور سوار را هم شامل می شود. این که شما «باید» هیچ تصوری از مکانی که می روید و اتفاقات بعدش نداشته باشید. این فرایند در تمام دنیا به چشم می خورد. نوآموز برای مطیع بودن و درآمدن در شمار جمع باید طی طریقی کند. باید اعمال غیرعادی انجام دهد و همه چیز مؤید این باشد که نوآموز هیچ چیزی از لحظه بعدش نمی داند.

۹- چطور با استرس قبل از اعزام مقابله کنید؟
کدام یک تاکنون بیشتر آزارتان داده؟ ترس قبل از آمپول زدن یا درد سوزن. به هر حال کمی حق دارید. روال طبیعی زندگی تان کمی به هم خواهد خورد. با وقایع پیش بینی نشده ای رو به رو خواهش شد. اما مرعوبش نشوید. کلش را یک بازی تصور کنید. چیزی تو مایه های اردوی پیشاهنگی. به محض این که کسی در مجاورتتان شروع به افاضات منفی کرد متوقفش کنید. این ترس کذایی خرد کننده تر از تمام تجربیاتی خواهد بود که از سر خواهید گذراند. شماره معکوس تاریخ اعزام را به شماره معکوس تاریخ مرگ تبدیل نکنید. خوش شانس ها کسانی هستند که دوست و آشنایی که تازگی «آموزشی» سبک و راحتی را از سر گذرانده دور و برشان است.

یا کسانی که این راهنما را می خوانند. گفتیم که دست کم محل خوابیدن شتر سربازی را سعی کنید خودتان انتخاب کنید. این راهنما سعی می کند به شما در این مهم کمک کند. چنانچه پیشتر گفته شد البته برخی از نکات آن مختص دارندگان مدرک لیسانس و بالاتر خواهد بود اما باقی خوانندگان از دانستن نکات پایه ای قضیه بی نصیب نخواهند ماند. رسیدیم به آنجا که همان طور که روی دفترچه سبز نوشته ساعت شش صبح روز موعود باید خودتان را به آدرسی که ذکر شده معرفی کنید.

۱۰- آیا باید قبل «آن روز» با همه خداحافظی کنم؟
باید ببینیم در روز تقسیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. بعد از مراسم کوتاهی شما را خیلی سریع و براساس کدهایی که روی دفترچه سبزتان نوشته دسته بندی می کنند. بعد بهتان می گویند که کی خودتان را به کجا معرفی کنید. و تمام. دیگر آن روز کاری به شما ندارند. روزی را هم که برایتان تعیین می کنند معمولاً یک یا دو روز بعدتر است. اما همه اینها یک تبصره هم دارد. این که پادگان شما یک شهر دیگر باشد. در آن صورت برای همان روز و به صورت جمعی برایتان اتوبوس می گیرند که حرکت کنید. اگر بخواهید با بقیه همراه شوید باید نه تنها خداحافظی هایتان را کرده باشید بلکه وسایلتان را هم آورده باشید. البته مجبور نیستید حتماً با آن اتوبوس بروید. نکته فقط این است که در روز تعیین شده در پادگان حاضر باشید.

۱۱- چی با خودمان ببریم؟
سبکبار باشید. وسایل نظافت شخصی، لباس جمع و جوری متناسب با فصل، دارو و البته تنقلات مقوی: خشکبار، شکلات و از این قبیل.

۱۲- چی نمی توانیم با خودمان ببریم؟
شما مجاز نیستید با خودتان موبایل، دوربین عکاسی، هیچ گونه وسیله برقی (حتی ریش تراش)، هیچ گونه وسیله انتقال اطلاعات (مثل فلاپی، سی دی و فلاش مموری)، سیگار (و…) فندک و کبریت، اگزاسپام و دیازپام و هیچ گونه داروی خواب آور همراه داشته باشید. بهتر است هیچ چیزی را که حدس می زنید سؤال برانگیز، عجیب، تازه یا غیرعادی باشد همراه نبرید.

۱۳- در روز اول چه چیزی منتظر ماست؟
اولش که خوش آمد و شکلات و اینهاست. بعد خودتان را برای ساعت های متوالی نشستن آماده کنید. آمارتان گرفته می شود، فرم ها را پر می کنید، توصیه های ایمنی را گوش می کنید، با مسائل اولیه آشنا می شوید و بعد به یگان های مختلف تقسیم می شوید.

(نکته: اگر رفیق آشنایی کسی آنجا هست که می خواهید با هم در یک یگان بیفتید کمی زرنگی لازم دارید و مقداری اقبال . معمولاً افراد به صورت رندوم برای یک یگان انتخاب می شوند یعنی کافی نیست که در یک صف کنار هم ایستاده باشید. ممکن است شما را به صورت یک در میان انتخاب کنند. پس باید سریع باشید، نترس باشید، لایی بکشید، و مقداری ابتکار به خرج بدهید. اگر فکر می کنید این کارها ارزشش را ندارد باید بگویم سخت در اشتباهید چون بزودی خواهید فهمید که حضور حتی یک دشمن آشنا در یگان چه نعمتی است!) می روید سر یگانتان. یکی از نفرات ارشد یگان شما را در مورد وسایلی که باید تهیه کنید توجیه تان می کند. بعد تعدادی از استحقاقی هایتان را می دهد و خلاص. معمولاً بعد این مرحله به همه تان یک برگه مرخصی می دهند تا بروید و چیزهایی را که باید، تهیه کنید و صبح روز بعد رسماً خدمتتان را شروع کنید.

۱۴- استحقاقی چیست؟
وسایلی هست که نیروهای مسلح به رایگان در اختیار پرسنل وظیفه می گذارد. چیزهایی مثل لباس، جوراب، قند و چای، پوتین و از این قبیل، جزئیاتش را بعداً خود خواهید دانست. چیزی که الان مهم است مسئله لباس است.

۱۵- من که لباس هایم اندازه ام نیست چه کنم؟
تقسیم لباس ها خیلی اتفاقی است. و رایج است که لباس های استحقاقی اندازه آدم نباشد. سه راه دارید؛ همانجا که لباس را تحویل می گیرید و تنتان می کنید بگردید دنبال کسی که سایزتان را می توانید با هم عوض کنید. بقیه هم مثل شما هستند و بعضی ها دنبال سایزی که به شما رسیده. راه دوم این که بروید خیاطی تا لباس را برایتان اندازه کند. و آخرین راه هم این است که وقتی برای تهیه لیست کذایی می روید به نظامی فروشی لباس استحقاقی و کمی – یا زیادی – پول سر بدهید و یک لباس سایز خودتان بگیرید. راه سوم در مورد پوتین بیشتر کاربرد دارد.

۱۶- از ما می خواهند چه چیزهایی تهیه کنیم؟
یک لیست ۱۰، ۱۵ تایی که سر جمع حدود ۱۵ هزار تومان برایتان خرج دارد و باید از نظامی فروشی تهیه کنید (اگر ساکن تهرانید مثلاً از میداان امام حسین یا حسن آباد یا گمرک) شامل جعبه واکس و آینه و شانه و پارچه تنظیف و دفترچه مرخصی و…

نکته این است که نمونه این وسایل را نشانتان می دهند و باید عین همان ها را تهیه کنید – کار سختی نیست – این آینه و شانه هر آینه و شانه ای نیست. جزو آنکادر کمد شما خواهد بود.

۱۷- قضیه چکش زدن به پوتین چیست؟
باید با کفش یک کیلویی دو ماه آیندتان اخت شوید. راحت بودن پوتین نصف دوره آموزشی است. پوتین نو، محکم و یاغی و خشک است. باید رامش کنید. اول با چکش خوب پاشنه اش را بکوبید تا نرم شود (منظورم از چکش دقیقاً چکش و منظور از کوبیدن دقیقاً کوبیدن است!) بعد خوب واکسش بزنید. واکس کلید ماجراست. پوتین نو را اهلی می کند. اولین بار پوشیدن پوتین و بستن درست بندهایش ممکن است نیم ساعتی وقتتان را بگیردد. طبیعی است، کم کم عادت می کنید. ظرف چند هفته یاد می گیرید چطور طی پنج ثانیه پوتین به پا کنید. و بعد دل کندن از پوتین سخت می شود. خیلی از کسانی که از آموزشی آمده اند می دانند: تا مدت ها با پا کردن هر چیزی جز پوتین احساس پا برهنگی خواهید کرد.

۱۸- پس بالاخره این روز اول کی می رسد؟
خب. دیگر وقتش شده. سر صبح. وقتی هوا هنوز گرگ و میش است. شما لباس آموزشی تان را تن می کنید. از زیر آینه و قرآن رد می شوید. ساکتان را روی دوشتان می اندازید و با ترسی کوچک در دلتان به سمت پادگان می روید.

شما حدود هشت هفته تحت آموزش قرار خواهید گرفت.

تبریک می گویم. سربازی تان رسماً آغاز شد.

۱۹- روز اول آموزشی، چه جور روزی است؟
راستش می دانید… یک جور… چطور بگویم؟… نه این که بخواهم بترسانمتان، نه… فقط کمی… ولش کن، سوال بعدی!

۲۰- برنامه چند روز اول چیست؟
در چند روز اول شما صرفاً نسبت به برخی اصول اولیه خدمت توجیه می شوید. فرمان های ساده ای مثل خبردار و به چپ چپ را تمرین می کند. کمی با فضا آشنا می شوید و از این چیزها، شما هنوز وارد برنامه “سین” نشده اید.

۲۱- برنامه سین دیگر چه صیغه ای است؟
صیغه نیست. نامی است برای برنامه جاری قسمت های مختلف نظام، یکی می گوید این سین مخفف “ساعت یگان نظامی” است. برنامه آموزشی وظیفه ها در تمام نیروهای مسلح تقریباً یکسان است. در این برنامه آموزشی برای پنج صبح تا چهار بعدازظهر شما برنامه ریزی شده، شما مجاز نیستید کاری خارج از برنامه سین انجام دهید. بر اساس شالوده کلی برنامه سین در دوره آموزشی شما ساعت پنج صبح از خواب بیدار خواهید شد، تا ساعت شش را به نظافت مناطق محوله و مرتب کردن آنکادر وسایل شخصی و خوردن صبحانه خواهید گذراند. ساعت شش تا هشت برای ورزش، کلاس قرآن و … است. از هشت تا ۱۲ ظهر شما دو نوبت کلاس آموزشی را از سر خواهید گذراند. فاصله ۱۲ تا یک و نیم فرصت ناهار و نماز است و از آن موقع تا ساعت چهار بعدازظهر مجدداً سر کلاس خواهید نشست. ساعت ۹ شب خاموشی است و شما ساعت ۹ و نیم قطعاً خواب هستید.

۲۲- من معاف از رزم هستم. اوضاع من چطور است؟
بستگی به محل آموزشی تان دارد. افراد معاف از رزم معمولاً از ورزش صبحگاه یا گاهی رژه معاف می شوند (و البته باید به جایش وظایف دیگری انجام دهند که گاهی به صرافت بی خیال شدن معافیتشان می افتند!) در محل آموزشی ما که جمله معروفی وجود داشت: «شما معاف از رزم هستید. درست. اما ما که الان مشغول رزم نیستیم!»

یک توصیه شخصی دارم. اگر اوضاعتان وخیم نیست و از پس کارهای معمول برمی آیید، خیلی دنبال استفاده از این امتیاز نباشید، به هر حال تا پایان دوره آموزشی به شما به چشم یک دودره باز نگاه می کنند که حقش است همه کارها را سرش خراب کنند. البته باز تصمیم با خودتان است، ممکن است خوش شانس باشید و مدام نگهبان لباس ها شوید، ولی متمایز شدن از کل جمعیت یگان- خصوصاً در دوره آموزشی- به هر حال کمی شخص را در معرض استرس های بیشتری قرار خواهد داد. خود دانید.

۲۳- غذا چی بهمان می دهند؟
نترسید. تا حالا بدغذاترین افراد هم در آموزشی زنده مانده اند. اوضاع آن قدر که می گویند هم بد نیست. شاید کم باشد (که هست) ولی کیفیتش برای ۴۵ روز قابل تحمل است. شما برای صبحانه می توانید منتظر تخم مرغ، حلواشکری، پنیر و کره مربا باشید. برای ناهار هم مرغ و خورش قیمه و قورمه سبزی و ماهی و استانبولی و برای شام پلوعدس و انواع کوکوها و املت و اینها. گذشته از این معمولاً هر پادگانی برای خودش یک بوفه دارد که دست کم تن ماهی درشان پیدا می شود. پس زیاد عزای غذا نگیرید.

۲۴- کی تعطیل می شویم؟
از پنج شنبه ظهر تا صبح شنبه اگر نگهبان نباشید یا به هر دلیل دیگری دستور به ماندن در پادگان را نداشته باشید، مرخص می شوید، تقریباً از هفته سوم آموزشی به بعد نیز از ساعت چهار بعدازظهر تا صبح روز بعد اگر موارد فوق شامل حالتان نبود باز با ممهور شدن دفترچه مرخصی می توانید از پادگان خارج شوید.

۲۵- هی. اینجا رو. اگر از پادگان خارج شوم می توانم سیگار بکشم؟
سیگار برای سلامتی مضر است. پس بهتر است اساساً از کشیدنش صرف نظر کنید. اما اگر از بخت بد سیگاری هستید بله می توانید، مشروط بر این که لباس نظامی به تن نداشته باشید. شما با لباس نظامی مختار نیستید در خیابان سیگار بکشید، بستنی بخورید، با دوستانتان ریسه بروید. شما حتی مجاز نیستید کلاه نظامی تان را از روی سر بردارید و به دستتان بگیرید.

۲۶-خب، مثلاً اگر این کارها را بکنم چه می شود؟
جایی وجود دارد به نام دژبان مرکزی، افرادی هم وجود دارند به نام دژبان مرکز، تمام نیروهای مسلح دژبان مرکز خاص خود را دارند. کار آنها این است که در سطح شهر پست بدهند و مراقب مراعات قوانین از سوی کسانی که ملبس به لباس نظامی هستند باشند. فرقی نمی کند که اهل چه شهری یا چه پادگانی باشید. دژبان مرکز مجاز است هر عمل خلاف (آیین نامه) از شما دید فوراً اسمتان را گزارش کند. این گزارش در پرونده تان ثبت می شود و بر اساس قوانین تنبیه خواهید شد. دژبان مرکز دو جور نگهبانی دارد؛ نگهبانی به صورت گشت با موتور و اتومبیل.

۲۷- نگهبانی مان به چه صورت است؟
لیسانسیه ها و دارندگان مدارج بالاتر بسته به تعداد نفرات یگان و مناطق نگهبانی هر روز در کاغذی موسوم به «لوحه نگهبانی» به آنها ابلاغ می شود. بدیهیات نگهبانی هم این است که سر پست حق ندارد بنشینید، بخوابید، بخورید، بیاشامید یا با کسی صحبت کنید. حد سفت و سخت گرفتن این قوانین را عرف پادگانتان تعیین می کند، ولی سر خوابیدن و نشستن سر پست هیچ مقامی حاضر به اغماض نیست. نگهبانی فرصت مغتنمی است که درباره آینده و گذشته تان فکر کنید، رادیکال ۲۳۳۷۹۰۲ را به صورت ذهنی محاسبه کنید و یا نقش موزاییک زیر پایتان را میلی متر به میلی متر تا آخر عمر حفظ شوید.

۲۸- یک چیزی هم شنیده ام به اسم «آماده». آن دیگر چه صیغه ای است؟
ذهن شما چقدر درگیر صیغه است! آماده هم یک جور نگهبانی است، به این صورت که شما ۲۴ ساعت باید برای هر اتفاق غیر منتظره که در پادگان بیفتد آماده باشید. معمولاً در پادگان آموزشی اتفاق غیر منتظره نمی افتد اما افسر نگهبان و افسر جانشین برای سنجش آمادگی شما طی این مدت چندین بار فرمان «پیش» می دهند و معنی اش این است که طی ۱۵ ثانیه باید به صورت آماده با لباس کامل و تجهیزات محوله در منطقه تعیین شده حاضر شوید. طی این مدت شما باید بصورت آماده بخوابید یا غذا بخورید یا دستشویی بروید. پوتینتان را نباید از پا خارج کنید (معمولاً برای نماز یک فرصت کوتاه تنفس می دهند.)

۲۹- اگر کسی تعداد نفرات یگانمان را پرسید به او بگویم؟
یکی از چیزهایی که به شدت در مورد آن توجیه خواهید شد، اصول حفاظت و خصوصاً حفاظت گفتار است. به این معنی که شما در مقابل هر کسی جز سلسله مراتب تعیین شده مطلقاً لال خواهید بود. هیچ اهمیتی هم ندارد که طرف لباس راننده به تن دارد یا سرهنگ. شما مجاز به ارائه «هیچ» نوع اطلاعات آماری از داخل پادگان نیستید. (خدا می داند که چطور هر خط را با ترس و لرز می نویسم که مبادا اطلاعات خاصی لو نرود). باز برای امتحان شما این امکان کاملاً محتمل است یک راننده با یک پیکان نارنجی جوانان شما را از دم پادگان سوار کند و بخواهد از شما حرف بکشد و شما سوتی بدهید و او سر اولین دور برگردان دور بزند تا خدای نکرده شما را بسپارد دست صاحبتان! این اتفاق چندین بار رخ داده.

احتیاط شرط عقل است.

۳۰- نهست چیست؟
نهست همان غیبت است به زبان نظام. بهتر است در دوره آموزشی دور و برش نچرخید. به‌طور عادی هر روز نهست در پرونده شما دو روز اضافه خدمت برایتان آب می‌خورد. با این حال سلسله مراتب شما حق دارند برای تنبیه شما تدابیر دیگری مثل بازداشت یا اضافه‌های دیگر برایتان در نظر بگیرند.

بر اساس یک گفته قدیمی دوره آموزشی اضافه ندارد، ولی دلیل نمی‌شود، چون مطمئن باشید راه‌های بسیار دیگری برای سر عقل آوردن یک نهستی وجود دارد. و شک نکنید که حتماً از این راه‌ها استفاده می‌کنند. بی‌انضباطی بخششی ندارد.

چطور به سربازی برویم

۳۱-اگر در دوره آموزشی مریض شوم چه می‌شود؟
اگر؟! رفیق ما را باش! شما حداقل ۴۵ نفرید که در یک آسایشگاه می‌خوابید. به همین دلیل کافی است یک نفر سرما بخورد. اولین کاری که می‌کنید این است که با اجازه فرمانده‌ و با دفترچه بهداری می‌روید بهداری. دکتر معاینه‌تان می‌کند و اگر قضیه سرماخوردگی ساده (یا حتی پیچیده) باشد، بهتان استامینوفن می‌دهند تا خوب شوید!(گفته بودم که دارو همراه ببرید.)

ولی اگر قضیه بغرنج‌تر باشد(مثلاً مسمومیت حاد) آن وقت شما به بیمارستان اعزام می‌شوید. هر روز صبح سر ساعت مشخصی یک اتوبوس حامل بیمارهای مجوزدار از پادگان خارج می‌شود و آنها را بین بیمارستان‌های نظام تقسیم می‌کند. اگر بیمارستان برایتان استراحت در منزل نوشت، به پادگان برمی‌گردید، از فرمانده‌تان کسب اجازه می‌کنید(به جز گلاب به رویتان در مورد بقیه امور باید کسب اجازه کنید. تازه در آن مورد هم گاهی…) بعد می‌توانید با خیال راحت به بیماری‌تان در منزل ادامه دهید.

یک قاعده کلی در مورد آموزشی وجود دارد و آن این است که غیبت موجه یا غیر موجه بیش از ۹ روز منجر به تجدید دوره می‌گردد. یعنی اگر کسی بدشانسی ‌آورد و طی دوره آموزشی بیماری‌ای بگیرد که خدای نکرده بیش از ۹ روز استراحت‌لازم شود، کنتورش صفر می‌شود و باید دوره را از اول طی کند. اکیداً مراقب خودتان باشید. شما در این برهه از زندگی‌تان حق ندارید مریض شوید!

۳۲- ستاره‌هایم را چطور درست سر شانه بچسبانم؟
الان وقت این سؤال نیست. شما مثلاً هنوز در دوره آموزشی هستید ها.

۳۳- قسمت ترسناک آموزشی چیست؟آموزشی قسمت ترسناکی ندارد و خیلی مهم است که این را ملتفت باشید. یکی از مراحل تلویحی آموزش شما که بابتش سر هیچ کلاسی نمی‌نشینید، مدیریت استرس است. شما در معرض انواع متنوعی از استرس‌های بیهوده قرار می‌گیرید تا یاد بگیرید چطور با استرس مقابله کنید. از همان اولین دقایق شما را از بسیاری اتفاقات خواهند ترساند. شما چیزی نمی‌دانید. حق دارید بترسید.اما باید سریع یاد بگیرید که فرق بلوف با آیین‌نامه پادگانی چیست. و چطور این تلاش عظیم برای ارعاب نشان می‌دهد خبری نیست. شما را به شکل سرسام‌آوری از تجدید دوره می‌ترسانند (در حالی که تنها یک شرور به معنی واقعی کلمه ممکن است تجدید دوره شود)، از تیراندازی می‌ترسانند، (در حالی که مطمئن باشید فرماندهان شما خودشان بیشتر می‌ترسند و فقط با کمی احتیاط از روز تیراندازی لذت وافر خواهید برد)، شما را از اردو و رزم شبانه می‌ترسانند (از آن ترس‌هایی است که چقدر بعد به آن خواهید خندید. چطور دلشان می‌آید از قسمتی که برای بدقلق‌ترین آدم‌ها مفرح است کسی را بترسانند) از فلان و بهمان و چنین و چنان. و شما موقع خداحافظی وقتی با فرمانده‌تان روبوسی می‌کنید، تازه می‌فهمید این کارشان- شغلشان است.

۳۴-آیا با فشنگ واقعی تیراندازی می‌کنیم؟
بله. در روز تیراندازی شما با فشنگ جنگی واقعی تیراندازی خواهید کرد.

۳۵-آموزشی از کی می‌افتد در سرازیری؟
درست از زمانی که شمارش معکوستان را فراموش کنید. چیزی حول و حوش هفته پنجم تا ششم. دو هفته آخر تفریح محض است. شما به راه و چاه وارد شده‌اید.جمع‌هایتان شکل گرفته و اغلب اتفاقات مفرح مثل تیراندازی و اردو همان حوالی رخ می‌دهد.

۳۶- چقدر شایعات را جدی بگیریم؟
هیچ. یعنی صفر درصد. و تفاوت وضعیت روانی که شایعات را جدی نمی‌گیرند با آنها که جدی می‌گیرند زمین تا آسمان خواهد بود.

ببینید،. اگر شما پیش از این تجربه شایعات را در محیط‌های دانشگاهی یا کاری داشته‌اید، معمولاً این شایعات از چیزکی حقیقی نصیب می‌بردند. یعنی خبری- گیریم با تحریف- از جایی درز می‌کرد و به شکل شایعه به گوشتان می‌رسید. اما در سربازی اوضاع فرق می‌کند. تا دقیقه ۹۰ فرمانده شما هم از تصمیم مافوقش بی‌خبر است. بنابراین تصمیماتی هم که در لحظه آخر گرفته می‌شود نمی‌تواند قبلش به جایی- خصوصاً بین سربازها- درز کند. از طرف دیگر همه پر از امید و آرزو و ترس و واهمه‌اند. فضای مهم‌آلود این فرصت را فراهم می‌کند تا هر کسی جوری بیم‌ها و امیدهایش را به شکل شایعه بیرون بریزد. به همین دلیل تره خرد کردن به شایعات شما را در موقعیت اضطراب دائم قرار خواهد داد.

تجربه شخصی: در هفته چهارم آموزشی ما شایعه شد که قرار است برویم مرخصی میان‌دوره. شایعه مثل برق همه جا پیچید. همه از میان‌دوره حرف می‌زدند. یک روز صبح پنج‌شنبه گفتند مراسم سالروز آزادی خرمشهر -دو روز زودتر از موعدش – برگزار خواهد شد. همه منتظر خبر خوب بودیم. سر صبح‌گاه ایستادیم. فرمانده پادگان آمد صحبت کرد و صحبت کرد و صحبت کرد. خبری از میان دوره نشد. دو ساعت بعد جوی عصبی بر یگان حاکم بود. سه دعوا در یک روز اتفاق عادی نبود. ما هیچ وقت به میان‌دوره نرفتیم. از همان لحظه بود که فهمیدم هیچ شایعه‌ای را در سربازی جدی نگیرم.

۳۷- جشن سردوشی چیست؟
مراسم پایانی دوره آموزشی شما. زمانی که دیگر رسماً از پادگان مرخص می‌شوید. مراسم عادی مثل صبحگاه با مهمانان عالی‌رتبه و رژه نهایی. دو ساعت بعدش شما به تدریج وسایلی که امانت دستتان بود مثل کلاه آهنی و ظرف سلف غذا و قمقمه و زیلو و چهاربند و فانوسقه‌تان را تحویل می‌دهید. وسایلتان را می‌بندید. امریه‌تان را می‌گیرید و می‌روید.

۳۸-امریه؟
امریه در آن روز یک نام عام است برای تمام کاغذهایی که سرنوشت شما را طی ۱۸ ماه آینده رقم می‌زند. چه آنها که امریه دولتی دارند و چه آنها که باقی خدمتشان هم در نظام است. در آن کاغذ نوشته که شما چه روزی باید خود را به چه محلی معرفی کنید.

یا اینکه شاید کد خورده باشید.

۳۹- کد خورده باشم؟
بله. در ارتش دوره‌‌ای وجود دارد به نام دوره کد. دوره تکمیلی آموزشی است که همان مدت دو ماه است و اغلب در شیراز و اصفهان ارائه می‌شود. امریه دارها- آن امریه نه این امریه-و فوق لیسانس‌ها و برخی رشته‌ها که هر سال اعلام می‌شود به علاوه خوش‌شانس‌ها کد نمی‌خورند.

۴۰-از کی می‌توانیم ستاره‌هایمان را بچسبانیم؟
تبریک می‌گویم. در امریه‌تان نوشته دانشجوی آموزشی – اگر کد خورده باشید- یا مثلاً ستوان فلانی.

حالا شما اگر کد نخورده باشید و لیسانس باشید ستوان‌دوم با دو ستاره و اگر مدرک بالاتری داشته باشید، ستوان‌یکم با سه ستاره بر دوش خواهید بود. دقت کنید مثل آش‌خورها ستاره‌ها را عوضی نچسبانید. پره میانی ستاره‌ها باید گردنتان را نشانه رفته باشد.

 نسخه چاپی خبر

    ارسال به دوستان

ايميل شما نزد ما محفوظ و اشتراک تان هر لحظه با يک کليک قابل انصراف است.

amir2009 :عماد عزیزبابا پاشو یه سر برو نظام وظیفه ببین چی شده که فراخوان نشدی…تو باید تا الان فراخوان میشدی…من اگه جای تو بودم پا میشدم می رفتم…کیوان عزیز تو هم همینطور…
امتیاز : ۰  0

من دو سه روز پیش رفتم حتی داخل بایگانی پرونده هامون هم رفتم و مستقیما با اون کسانیکه پرونده هارو بررسی میکردند حرف زدم اما اونها هم همون شماره حساب رو دادند و گفتند پول بریز حساب و برو خونه تا بهت زنگ بزنیم 😥 هرکس هم بره غیر از این هیچی دستشو نمیگیره 😥 با اون سرعت عملی که من اونجا دیدم فکر نمیکنم تا ۱۰ روز دیگر هم خبری بشه 🙁

سازمان علوم پزشکی در بیانیه ایی اعلام کرد تا کنون بیش از ۳۵۰۰ نفر از متقاضیان سه برادری و بیش از ۶۰۰۰ نفر از متقضیان دو برادری قبل از معافیت فوت کرده اند. وی دلایل مرگ آنها را بدین شرح اعلام کرد:
۱٫ دق کردن ۲ . سکته مغزی ۳ .سکته قلبی ۴ . خودکشی ۵٫ کشته شدن در اغتشاشات ۶٫ سقوط از ارتفاع به دلیل حواس پرتی و ……..

منبع : Hatami news

تو این بی خبری این خبرم غنیمته :

برای جلوگیری از ارائه مدارک جعلی و حل مشکل سربازی بازیکنان
تفاهم‌نامه فدراسیون فوتبال و نیروی‌های مسلح امضا می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل تربیت بدنی نیروهای مسلح از امضای تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال برای حل مشکل فوتبالیست‌های سرباز خبر داد.

مهر علی باران چشمه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس اظهار داشت: روز سه‌شنبه با عزیز محمدی؛ رئیس سازمان لیگ و مهدی محمد نبی؛ دبیر فدراسیون فوتبال جلسه‌ای برگزار کردیم. در این نشست در مورد مشکلات بازیکنان سرباز بحث و تبادل نظر شد.
وی ادامه داد: این عزیزان مشکلاتی که در مورد سربازان فوتبالیست بود را بیان کردند و اینکه برخی از بازیکنان برای فرار از خدمت مدارک جعلی ارائه می‌دهند. ما هم نقطه نظرات خود را گفتیم تا شرایط برای بازیکنان سرباز تسهیل شود.
مدیر تربیت بدنی نیروهای مسلح تاکید کرد: قصد داریم ظرف دو ماه آینده تفاهم نامه‌ای با فدراسیون فوتبال در مورد سربازان فوتبالیست امضا شود تا سربازان فوتبالیست هم خدمت سربازی خود را انجام دهند و هم فوتبالشان را ادامه بدهند. پس از پایان خدمت نیز به هر تیمی خواستند بروند.

سایت نظام وظیفه

با سلام به مدیر و همه اعضای محترم سایت
چندتا سئوال داشتم
من قبل از قبولی دانشگاه حدود ۳ ماه تو نیروی دریایی ارتش خدمت کردم ۲ ماه آموزشی تو بندر انزلی و ۱ ماه هم بعد آموزشی تو بندرعباس بودم، الان دوباره مدارکمو فرستادم سئولم این بودکه:
الان منو اعزام می کنن سر یگان قبل تو بندر عباس؟
امکان داره بتونم وارد یک نیروی دیگه بشم؟

ممنون میشم منو در این مورد راهنمایی کنید

با تشکر از همه دوستان

تا حالا از خودتون پرسیدید که محارب چیه؟؟!!
«طبق تعریف محارب در قانون، کسانیکه بر خلاف امنیت ملی عمل کنند، توهین کنند، خلاف دین مبین اسلام حرکت کنند، کسانیکه تخریب کنند، اغتشاش و آشوبگری کنند و کسانیکه به اینها کمک کنند محارب هستند»
حکم محارب اعدام است.

سلام. از دوستان یکی منو راهنمایی کنه بگه این جریان فراخوان چیه؟ یعنی همه کسانی که برای معافیت سه برادری ثبت نام کردن دوباره باید برن نظام وظیفه؟ اگه فراخوان نشم چی کار باید بکنم؟

ندا

سه برادری
آقا شما اون پاکت پستی خاکی رنگ ۲۲۰۰ تومنی رو موقع فراخوان بهتون پس دادن ؟؟؟ مامور بی …….. اداره نظاو وظیفه به من بدبخت پس داد و گفت لازم نیست.حالا بعد از ۳هفته زده زیرش و میگه که من پس ندادم و میگه باید صبر کنی تا پروندت از تهران برگشت بخوره و پاکت رو بزاریم روش و دوباره بفرستیم!!!! حالا خدا وکیلی شما جای من باشید با این آدم چیکار می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟

بابا مدیر آخه چرا نظراتو پاک میکنی اح… 😡

بابا مدیر آخه چرا نظراتو پاک میکنی اح… 😡 سیاسی نبود که


Hatami. :ندا
امتیاز : ۰  1

جانم کاری داشتی عزیزم 😳

من برای همیشه از این سایت خداحافظی میکنم و به یک سایت می پیوندم که طرفدار مردم باشه و مدیرش حکم سانسورچی نداشته باشه 😡
خدا حافظ برای همیشه

mohsenz2006 :سلام. از دوستان یکی منو راهنمایی کنه بگه این جریان فراخوان چیه؟ یعنی همه کسانی که برای معافیت سه برادری ثبت نام کردن دوباره باید برن نظام وظیفه؟ اگه فراخوان نشم چی کار باید بکنم؟
امتیاز : ۰  0

بله دوست عزیز.
دوباره باید فراخوان بشیم.

amir8312 :سه برادریآقا شما اون پاکت پستی خاکی رنگ ۲۲۰۰ تومنی رو موقع فراخوان بهتون پس دادن ؟؟؟ مامور بی …….. اداره نظاو وظیفه به من بدبخت پس داد و گفت لازم نیست.حالا بعد از ۳هفته زده زیرش و میگه که من پس ندادم و میگه باید صبر کنی تا پروندت از تهران برگشت بخوره و پاکت رو بزاریم روش و دوباره بفرستیم!!!! حالا خدا وکیلی شما جای من باشید با این آدم چیکار می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟
امتیاز : ۰  0

بابا ناشکری نکن .
من و کیوان و چند نفر دیگه هنوز فراخوان نشدیم …

kaywan :من برای همیشه از این سایت خداحافظی میکنم و به یک سایت می پیوندم که طرفدار مردم باشه و مدیرش حکم سانسورچی نداشته باشه خدا حافظ برای همیشه
امتیاز : ۱  1

کیوان عزیز در زمینه های سیاسی دلم باهاته و کاملا در کنارت هستم…

سلام خدمت همه بچه های گل سایت سربازی
کسی از بچه های این سایت اهل لرستان هست؟یا اگه رفته کمکم کنید .
میخواستم بپرسم کسی رفته دریاچه گهر ؟اگه رفته چند ساعت راه پیاده روی داره کوه نوردی ویا احیانا صخره نوردی داره؟
چه فصل از سال بهترین آب و هوا واسه رفتن به اونجا هست؟
ممنون
این دنیای بی رحم مثل دشنه زاره
آدم باید پشت سرش دو تا چشم بذاره

سلام یاس عزیز. یه زنگ بزن تا سیر تا پیاز دریاچه گهر رفتن رو برات بگم. اینجا بگم می ترسم یه موقع بلوکه ام کنن. در همین حد بدون که نزدیکی شهرستان درود قرار داره ولی توی نقشه مال شهرستان الیگودرزه ( زادگاه کروبی ) الان اگه بخوای بری تبدیل به بابانوئل میشی از سرما .معمولا از اردیبهشت تا مهر فصل مناسبیه. توضیحات تکمیلی رو تماس بگیر تا کامل بگم.


amir2009 :

kaywan :من برای همیشه از این سایت خداحافظی میکنم و به یک سایت می پیوندم که طرفدار مردم باشه و مدیرش حکم سانسورچی نداشته باشه خدا حافظ برای همیشهامتیاز : ۱  1

کیوان عزیز در زمینه های سیاسی دلم باهاته و کاملا در کنارت هستم…
امتیاز : ۲  0

همه ی جوون های این مملکت نظرشون در مورد مسایل سیاسی مشترکه لا اقل نود درصدشون و همه شون اعتقاد دارن که . . .

سلام دوستان
بازم با یه خبر اومدم
فقط یه مشکلی هست اونم اینه که خبر تاریخ درج نداره و نمیدونم جدید یا قدیم ولی تو گوگل که میزنم میگه مال ۱ روز پیش
اگه یه وقت قدیمی بود ببخشید

هفته آینده؛ بررسی اصلاح قانون سربازی

رئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی در کمیته امور دفاعی بررسی شد و هفته آینده برای تصویب به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌شود.

به گزارش فارس، غلامرضا کرمی گفت: علت اصلی اصلاح قانون وظیفه عمومی، تغییر برخی از قوانین مربوط به زمان جنگ است. آخرین اصلاح انجام شده در سال ۶۳ ‌صورت گرفته و در این سال‌ها نیاز به تغییر برخی شرایط احساس می‌شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون جدید نظام وظیفه، بحث خرید خدمت سربازی اصلاً مطرح نشده است و هدف از اصلاح خوشایندسازی دوران سربازی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در قانون قبلی، مشمولان خارج از کشور برای دریافت دفترچه خدمت باید به کشور مراجعه می‌کردند اما در قانون جدید، مشمولان با مراجعه به سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اظهار داشت: در قانون جدید پیشنهاد شده تا سربازان متأهل پس از خدمت، بیمه بیکاری دریافت کنند. همچنین پیشنهاد شده تا سربازان متأهل در نزدیک‌ترین پادگان محل زندگی‌شان خدمت کنند.

کرمی گفت: ‌به زودی دیگر کمیسیون‌های فرعی که مصوباتی در زمینه نظام وظیفه داشته‌اند، مصوبات را به کمیسیون امنیت ارائه می‌دهند تا این مصوبات و پیشنهادها در کمیسیون بررسی و به تصویب برسد.

http://www.seemorgh.com/culture/default.aspx?tabid=2064&conid=27642


Hatami. :


amir2009 :

kaywan :من برای همیشه از این سایت خداحافظی میکنم و به یک سایت می پیوندم که طرفدار مردم باشه و مدیرش حکم سانسورچی نداشته باشه خدا حافظ برای همیشهامتیاز : ۱  1

کیوان عزیز در زمینه های سیاسی دلم باهاته و کاملا در کنارت هستم…امتیاز : ۲  0

همه ی جوون های این مملکت نظرشون در مورد مسایل سیاسی مشترکه لا اقل نود درصدشون و همه شون اعتقاد دارن که . . .
امتیاز : ۰  0

کاملا…

یاس :سلام خدمت همه بچه های گل سایت سربازیکسی از بچه های این سایت اهل لرستان هست؟یا اگه رفته کمکم کنید .میخواستم بپرسم کسی رفته دریاچه گهر ؟اگه رفته چند ساعت راه پیاده روی داره کوه نوردی ویا احیانا صخره نوردی داره؟چه فصل از سال بهترین آب و هوا واسه رفتن به اونجا هست؟ممنوناین دنیای بی رحم مثل دشنه زارهآدم باید پشت سرش دو تا چشم بذاره
امتیاز : ۰  0

سلام یاس عزیز من در خدمتم اره ۲ بار رفتم واقعا دیدنیه ولی می خوای تو این سرما بری؟

hamed_gh :
سلام دوستان
بازم با یه خبر اومدم
فقط یه مشکلی هست اونم اینه که خبر تاریخ درج نداره و نمیدونم جدید یا قدیم ولی تو گوگل که میزنم میگه مال ۱ روز پیش
اگه یه وقت قدیمی بود ببخشید
هفته آینده؛ بررسی اصلاح قانون سربازی
رئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی در کمیته امور دفاعی بررسی شد و هفته آینده برای تصویب به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌شود.
به گزارش فارس، غلامرضا کرمی گفت: علت اصلی اصلاح قانون وظیفه عمومی، تغییر برخی از قوانین مربوط به زمان جنگ است. آخرین اصلاح انجام شده در سال ۶۳ ‌صورت گرفته و در این سال‌ها نیاز به تغییر برخی شرایط احساس می‌شد.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون جدید نظام وظیفه، بحث خرید خدمت سربازی اصلاً مطرح نشده است و هدف از اصلاح خوشایندسازی دوران سربازی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در قانون قبلی، مشمولان خارج از کشور برای دریافت دفترچه خدمت باید به کشور مراجعه می‌کردند اما در قانون جدید، مشمولان با مراجعه به سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت: در قانون جدید پیشنهاد شده تا سربازان متأهل پس از خدمت، بیمه بیکاری دریافت کنند. همچنین پیشنهاد شده تا سربازان متأهل در نزدیک‌ترین پادگان محل زندگی‌شان خدمت کنند.
کرمی گفت: ‌به زودی دیگر کمیسیون‌های فرعی که مصوباتی در زمینه نظام وظیفه داشته‌اند، مصوبات را به کمیسیون امنیت ارائه می‌دهند تا این مصوبات و پیشنهادها در کمیسیون بررسی و به تصویب برسد.http://www.seemorgh.com/culture/default.aspx?tabid=2064&conid=27642
امتیاز : ۱  0

سلام
این خبر برای ۲۴ فروردین امساله !

۱۴۷۹ :سلام بنده به شدت معتقد هستم که این قانون قبل از عید اجرایی خواهد شد

تحلیل ۱۴۷۹ و ذکر دلایل :
۱-جلسه هفته بعد کمیسیون در ارتباط با طرح ( روز سه شنبه آینده )
۲- ارسال طرح هدفمند کردن یارانه ها به سوی شورای نگهبان و رسیدگی به آن ( همانطور که می دانیم قانون اصلاح نظام وظیفه نیز باید بعد از بررسی کمیسیون برای اعلام نظر نهایی به شورای نگهبان برود . بنابراین لایحه هدفمند کردن یارانه ها که زودتر به شورا رفته ، می تواند اثر مثبتی را برای منتظران داشته باشد . چو نکه بررسی طرح هدفمند کردن یارانه ها زمانبر خواهد بود و از این حیث هم اکنون، با قانون اصلاح نظام وظیفه مصادف نشده است ).
۳- بررسی شورای نگهبان در ارتباط با قانون اصلاح نظام وظیفه تنها بررسی ایرادات رفع شده از سوی کمیسیون است .
۴- موافقت دولت و مجلس در ارتباط با طرح هدفمند کردن یارانه ها ، اثر مثبتی برای منتظران دارد . همه ما می دانیم مجوز دولت نیاز است در مورد قانون اصلاح نظام وظیفه.
۵- مروری بر گذشته نشان می دهد که طرح های مجلس معمولاً در بین چهار ماه تا یکسال اجرایی خواهند شد .
در این تحلیل تنها چیزی که من را آزار می دهد کسری بودجه دولت و خالی بودن ذخایر ارزی می باشد . ( مجوز دولت در ارتباط با قسمت مالی است که می تواند مشکل ساز باشد )
تا تحلیل های بعدی خدانگهدار.(شاد و پیروز وسرسبز باشید)
امتیاز بالا : ۲۵  0

سلام
ممنون از لطفی که به بنده داشتید

hamed_gh :سلام دوستانبازم با یه خبر اومدمفقط یه مشکلی هست اونم اینه که خبر تاریخ درج نداره و نمیدونم جدید یا قدیم ولی تو گوگل که میزنم میگه مال ۱ روز پیشاگه یه وقت قدیمی بود ببخشید
هفته آینده؛ بررسی اصلاح قانون سربازی
رئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی در کمیته امور دفاعی بررسی شد و هفته آینده برای تصویب به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌شود.
به گزارش فارس، غلامرضا کرمی گفت: علت اصلی اصلاح قانون وظیفه عمومی، تغییر برخی از قوانین مربوط به زمان جنگ است. آخرین اصلاح انجام شده در سال ۶۳ ‌صورت گرفته و در این سال‌ها نیاز به تغییر برخی شرایط احساس می‌شد.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون جدید نظام وظیفه، بحث خرید خدمت سربازی اصلاً مطرح نشده است و هدف از اصلاح خوشایندسازی دوران سربازی است.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در قانون قبلی، مشمولان خارج از کشور برای دریافت دفترچه خدمت باید به کشور مراجعه می‌کردند اما در قانون جدید، مشمولان با مراجعه به سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت: در قانون جدید پیشنهاد شده تا سربازان متأهل پس از خدمت، بیمه بیکاری دریافت کنند. همچنین پیشنهاد شده تا سربازان متأهل در نزدیک‌ترین پادگان محل زندگی‌شان خدمت کنند.
کرمی گفت: ‌به زودی دیگر کمیسیون‌های فرعی که مصوباتی در زمینه نظام وظیفه داشته‌اند، مصوبات را به کمیسیون امنیت ارائه می‌دهند تا این مصوبات و پیشنهادها در کمیسیون بررسی و به تصویب برسد.http://www.seemorgh.com/culture/default.aspx?tabid=2064&conid=27642
امتیاز : ۱  0

این خبر فکر می کنم جدید باشد که خبر خوبی برای منتظران به شمار می رود . ممنون از خبرتان دوست عزیز.


mahdi124 :

hamed_gh :سلام دوستانبازم با یه خبر اومدمفقط یه مشکلی هست اونم اینه که خبر تاریخ درج نداره و نمیدونم جدید یا قدیم ولی تو گوگل که میزنم میگه مال ۱ روز پیشاگه یه وقت قدیمی بود ببخشیدهفته آینده؛ بررسی اصلاح قانون سربازیرئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی در کمیته امور دفاعی بررسی شد و هفته آینده برای تصویب به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌شود.به گزارش فارس، غلامرضا کرمی گفت: علت اصلی اصلاح قانون وظیفه عمومی، تغییر برخی از قوانین مربوط به زمان جنگ است. آخرین اصلاح انجام شده در سال ۶۳ ‌صورت گرفته و در این سال‌ها نیاز به تغییر برخی شرایط احساس می‌شد.نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون جدید نظام وظیفه، بحث خرید خدمت سربازی اصلاً مطرح نشده است و هدف از اصلاح خوشایندسازی دوران سربازی است.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در قانون قبلی، مشمولان خارج از کشور برای دریافت دفترچه خدمت باید به کشور مراجعه می‌کردند اما در قانون جدید، مشمولان با مراجعه به سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.وی اظهار داشت: در قانون جدید پیشنهاد شده تا سربازان متأهل پس از خدمت، بیمه بیکاری دریافت کنند. همچنین پیشنهاد شده تا سربازان متأهل در نزدیک‌ترین پادگان محل زندگی‌شان خدمت کنند.کرمی گفت: ‌به زودی دیگر کمیسیون‌های فرعی که مصوباتی در زمینه نظام وظیفه داشته‌اند، مصوبات را به کمیسیون امنیت ارائه می‌دهند تا این مصوبات و پیشنهادها در کمیسیون بررسی و به تصویب برسد.http://www.seemorgh.com/culture/default.aspx?tabid=2064&conid=27642امتیاز : ۱  0

سلاماین خبر برای ۲۴ فروردین امساله !
امتیاز : ۰  0

مثل اینکه آقا مهدی عزیز نقضش کرد به هرحال ممنون از اطلاعات همه دوستان .

کاربران گرامی :
اگر تعدادی از نظرات حذف می شود به دلیل مخالفت شخصی با آن نظر نیست و به دلیل جلوگیری از ف ی ل ت ر شدن سایت می باشد.

خواهشمندم کاربران عزیز رعایت کنند.
از همه کاربران بویژه کاربران فعال سایت تشکر می کنم.

سلام میلاد جان .
نه داداش من از یکی از بچه ها شنیدم جای بکر و دیدنی هست گفتم بپرسم ببینم چقدر راهه که حامد لطف کرد بهم گفت خوش به حالت میلاد عجب طبیعتی دارید آدم کیف میکنه عکسای دریاچه را از نت گرفتم عجب جای مشتی ما هم اینجا اصفهان طبیعت خوب داریم اما نه مثل اونجا ما مجبوریم بریم چهار محال بختیاری اونجا هم جاهای توپی داره من تقریبا تمام جاها شا دیدم بهتون پیشنهاد میکنم الان پیست چلگرد در کوهرنگ یا پیر غار در فارسان از توابع شهر کرد ببینید خیلی جالبه کناره رشته کوه زاگرس این طرفش چشمه اونطرفش رودخونه یه طرف دیگش آبشار (واقعا رویایی)و البته غار یخی هم بالاتر از کوهرنگ یه ۲۰ کیلومتر جاده خاکی که بری میرسی که در مرداد ماه ۱ متر برف داره جای توپی
اما من فعلا رفتم تو کف گهر به امید خدا تیر ماه میلاد جان با مسیحو حامدو آرین خدمتت میرسیم البته همه معاف شده و کارت پایان خدمت بدست.

خدا راست میگن همه ی ما بندتیم / یه عده میگن ما اسباب خندتیم ❗

مدیر سایت :کاربران گرامی :اگر تعدادی از نظرات حذف می شود به دلیل مخالفت شخصی با آن نظر نیست و به دلیل جلوگیری از ف ی ل ت ر شدن سایت می باشد.
خواهشمندم کاربران عزیز رعایت کنند.از همه کاربران بویژه کاربران فعال سایت تشکر می کنم.

ما همه جوره قبولت داریم.

مدیر سایت :
کاربران گرامی :
اگر تعدادی از نظرات حذف می شود به دلیل مخالفت شخصی با آن نظر نیست و به دلیل جلوگیری از ف ی ل ت ر شدن سایت می باشد.
خواهشمندم کاربران عزیز رعایت کنند.
از همه کاربران بویژه کاربران فعال سایت تشکر می کنم.

جناب مدیر عزیز
فکر نمی کنم نظر من باعث فیلتر شدن سایت میشد !
من فقط گفتم که خبری که hamed_gh جدید نیست! همین !!!

یاس :سلام میلاد جان .نه داداش من از یکی از بچه ها شنیدم جای بکر و دیدنی هست گفتم بپرسم ببینم چقدر راهه که حامد لطف کرد بهم گفت خوش به حالت میلاد عجب طبیعتی دارید آدم کیف میکنه عکسای دریاچه را از نت گرفتم عجب جای مشتی ما هم اینجا اصفهان طبیعت خوب داریم اما نه مثل اونجا ما مجبوریم بریم چهار محال بختیاری اونجا هم جاهای توپی داره من تقریبا تمام جاها شا دیدم بهتون پیشنهاد میکنم الان پیست چلگرد در کوهرنگ یا پیر غار در فارسان از توابع شهر کرد ببینید خیلی جالبه کناره رشته کوه زاگرس این طرفش چشمه اونطرفش رودخونه یه طرف دیگش آبشار (واقعا رویایی)و البته غار یخی هم بالاتر از کوهرنگ یه ۲۰ کیلومتر جاده خاکی که بری میرسی که در مرداد ماه ۱ متر برف داره جای توپیاما من فعلا رفتم تو کف گهر به امید خدا تیر ماه میلاد جان با مسیحو حامدو آرین خدمتت میرسیم البته همه معاف شده و کارت پایان خدمت بدست.
خدا راست میگن همه ی ما بندتیم / یه عده میگن ما اسباب خندتیم
امتیاز : ۰  0

سلام من اینجا در خدمت شما هستم خوشحال می شم به من هم یه سر بزنین واقعا طبیعت بکر و زیبایی داره اره راست می گی لرستان طبیعت عالی داره ولی حیف یه خورده کم بهش می رسن دریاچه گهر هم واقعا مثل بهشت می مونه حتما بیاین ببینین


لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید.


نام کاربری


رمز عبور

بخاطر سپاری



 

آموزش نحوه عضویت در خبرنامه سایت سربازی

لطفا پس از ثبت نام , وارد ایمیل خودتان شده و روی لینک فعال سازی کلیک نمایید.

مرکز مشاوره آویژه

مشاوره تحصیلی، سربازی و استخدام

مشاهده دسته بندی مطالب

نظام وظیفه و خدمت سربازی یکی از مراحل زندگی پسران در جامعه است ٬ مرحله ای پر فراز و نشیب ٬ همراه با استرس های خاص خود. در این مطلب قصد داریم به کلیات و همچنین روال اعزام به خدمت سربازی اشاراتی داشته باشیم . در اینجا مرکز مشاوره آویژه در نظر دارد مشمولین نظام وظیفه را در مورد اعزام به خدمت سربازی راهنمایی کند . در واقع مشمولین می توانند  اطلاعات جامع و کاملی درباره مدارک اعزام به خدمت سربازی و نحوه پرکردن آن بدست آورند . با ما همراه باشید تا درباره ی تمامی مراحل اعزام به خدمت در این مقاله صحبت خواهیم کرد .

 

چطور به سربازی برویم

مراحل اعزام به خدمت سربازی از مسائل مهمی است که مشمولین باید با دقت و آگاهی  آنها را پشت سر بگذارند. از اولین مراحل اعزام به خدمت سربازی که مشمولین باید آن را انجام دهند دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس +۱۰ می باشد . مشمولین باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت کنند . مشمولین موظف هستند یا دقت دفترچه را مطالعه کرده  و به تمام نکات آن توجه کنند . بعد از پر کردن فرم ها و کامل کردن مدارک مورد نیاز آنها را به نزدیک ترین مرکز خدمات الکترونیکی انتظامی تحویل دهند .

مشمولین باید درخواست خود را در سامانه ثبت کنند . پس از ثبت درخواست توسط کارکنان پلیس +۱۰ برگه ی سفید هولوگرام دار به مشمولین داده می شود . زمان اعزام به خدمت سربازی مشمولین معمولا ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت سربازی از طریق مراکز خدمات الکترونیک انتظامی به مشمولین داده می شود . این برگه معرفی نامه شامل آدرس مرکز آموزشی و محل اعزام مشمولین می باشد . البته این نکته نیز قابل ذکر می باشد که مشمولینی که در زمان قانونی برای اعزام به خدمت اقدام می کنند می توانند تاریخ پیشنهادی خود را نیز برای اعزام به دفاتر الکترونیک انتظامی اعلام نموده و درخواست خود را ثبت کنند .

بیشتر بخوانید: انواع معافیت سربازی و شرایط استفاده از آن چگونه است؟

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت به منظور درخواست برگه اعزام به خدمت :

۹۰۹۹۰۷۲۰۶۸ در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید. تماس از تلفن همراه

تبصره: چنانچه روز اعزام با ایام تعطیلات مواجه گردید اعزام به اولین روز کاری بعد از تعطیلات موکول خواهد شد.

در خصوص موضوع خدمت وظیفه عمومی مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور در حال حاضر از نظر ضوابط و مقررات مشکل چندانی وجود ندارد و برای بیش از ۹۰% از مشکلات ، تدابیر لازم اتخاذ شده است . در این راستا در گذشته ضوابطی در خصوص مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور وضع و اجرایی گردید که این امر با تشکیل شورای ایرانیان مقیم خارج از کشور و تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی قوت گرفت و ضمن پیش بینی تسهیلات خاص برای این افراد ، اقدام به شفاف سازی وضعیت خدمت وظیفه آنان گردید که اجمالاً عناوین اقداماتی که در این راستا انجام شده به همراه کلیاتی از قوانین خدمت وظیفه عمومی در این ویژه نامه اعلام می گردد.

در صورتی که در خصوص مدارک لازم جهت اعزام به خدمت و شرایط خدمت سربازی ٬ انواع معافیت و … سوالاتی دارید٬ هم اکنون با مشاوران مجرب ما در این خصوص تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید: مشاوره خدمت سربازی

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی همان گونه که در بالا نیز اشاره شد توسط دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس +۱۰ صورت می گیرد .  ابتدا کسانی که سن آن ها ۱۸ سال تمام می باشد باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و دفترجه اعزام به خدمت سربازی را دریافت کتتد . پس از اطمینان از مشمول بودنسان باید فرم ها را پر کرده و به همراه مدارک گفته شده به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند . بعد از آن کاربر دفتر خدمات اطلاعات مشمولین را در سایت نظام وظیفه ثبت کرده و ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی تکمیل می شود.

بیشتر بخوانید: غیبت سربازی و آنچه باید در مورد اضافه خدمت بدانید۹۹

ماه های اعزام به خدمت سربازی دورانی است که مشمولان نظام وظیفه عمومی در ارگان های مختلف مانند سپاه ، ارتش ، نیروی زمینی ارتش ، نیروی هوایی ارتش ، نیروی دریایی ارتش می گذرانند . بر اساس ماده ۴ قانون خدمت وظیفه مدت خدمت ۳۰ سال است . در واقع ۲ سال آن دوره ی ضرورت است ، ۸ سال دوره احتیاط نامیده می شود . به ۱۰ سال دوره ی ذخیره ی اول و ۱۰ سال دیگر دوره ذخیره دوم گفته می شود .

۲ سال دوره ضرورتی که گفته شد بر اساس شرایط جغرافیایی محل خدمت ممکن است کاهش یابد . این مدت در مناطق عادی همان ۲۴ ماه خواهد بود . ۲ سال خدمت ضرورت در مناطق محروم با شرایط آب و هوایی نامساعد ۲۲ می شود . در مناطق عملیاتی نیز ۴ ماه از ۲۴ ماه مدت خدمت ضرورت کم خواهد شد . همانطور که گفته شد ماه های اعزام به خدمت سربازی در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود .

بیشتر بخوانید: توضیحات جامع درمورد انواع معافیت سربازی

زمانی که مدت زمان اعزام به خدمت سربازی مشخص شد اعزام یه خدمت مشمولین نظام وظیفه به دو صورت انجام می شود . با توجه به محل سکونت مشمولین نحوه ی اعزام آن ها به پادگان ها متفاوت خواهد بود . در ادامه به توضیحات مفصلی درباره ی شیوه یاعزام مشمولین خواهیم پرداخت .

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

مراحل و مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی ۹۹

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره 9099072068 تماس بگیرید.

برای مشاوره در زمینه مراحل و مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی ۹۹

از مشاورین مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه
از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور با 9099072068 تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط با این نوشته:

مدت زمان آموزشی سربازی در دوران کرونا

سوالات متداول سربازی

دفترچه سربازی یعنی چه (الزام تکمیل دفترچه برای سربازی)

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و … کلیک کنید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

چطور به سربازی برویم

سلام خسته نباشید.پای من دچار شکستکی زانو هستش اگه برم معافیت پزشکی قبول نشه معافیتم بعدش باید برم سربازی؟

سلام دوست عزیز
در صورت تمایل و عدم زمان معافیت بله

سلام
سن کفالت چند است؟

سلام
شرایط متفاوت است برای ارتباط با مشاوران تماس بگیرید

۱۸

سلام من میگرن شدید دارم آیا معاف میشم

سلام خیر

سلام کارت ملی برای اسم نویسی سربازی لازم است

سلام
به کد ملی و اصل کارت ملی و کپی برابر اصل احتیاج است

سلام وقتتون بخیر
یه سوال:
شرایط برای دانشجویان انصرافی یا اخراجی به چه شکل هست؟
و سوال دیگه:
در مورد مدارک مورد نیاز گزینه ۶ فرمودید ” تصویر گواهی اخرین مدرک تحصیلی ”
سوال اینجاست که دانشجویان انصرافی برای گرفتن اخرین مدرک تحصیلی باید به کجا مراجعه کنند؟

سلام
شما گواهی انصراف از تحصیل ارائه میدین

سلام وقت بخیر من فارغ التحصیل ارشد هستم ۲۷ بهمن ۹۹ فرجه ام تموم میشه و برگه اعزام باید پر کنم
برگه اعزام بلند مدت چی هست؟ شرایط گرفتنش چجوریه؟
برای پذیرش احتیاج به زمان بیشتری دارم.

سلام
بعد از تاریخ فارغ التحصیلی تنها یک سال مهلت دارید تا برای اعزام یا پذیرش در مقطع بالاتر اقدام کنید. البته میتوانید بعد از انجام کارهای اعزام، زمان اعزام خود را به تعویق بیندازید.

سلام من میخوام برم سربازی مدرک هم لیسانس هست ولی خب گواهی موقت ۴ماه دیگه ومدرکم یک سال دیگه آماده میشه نمیشه تا یه نامه از دانشگاه بگیریم که من مدرک لیسانس دارم

سلام
گواهی موقت شما به منزله اخذ مدرک و پایان دوره تحصیل است.

سلام من امسال کنکوری بودم و پایان شهریور باید درخواست اعزام بدم و ی هفته بعدش نتایج میاد و من ب سربازی نمیرم، میخواستم بدونم میشه فرم درخواست اعزام رو پر کنم ولی معاینه پزشکی نرم ایا درخواست اعزامم قبول میشه و تا زمان تاریخ اعزام میتونم ب معاینه پزشکی برم؟

سلام
خیر انجام معاینات قبل از اعزام الزامی است.

سلام، من دیپلم دارم واسه ثبت درخواست اعزام از آموزش و پرورش مدرکی نیاز دارم؟!باید برم آموزش و پرورش شهری که سال اخر تحصیلم بودم؟

سلام
ارائه مدرک تحصیلی لازم است.

سلام آیا متأهل بودن تاثیری در کم کردن سربازی دارد یا خیر

سلام دوست عزیز
خیر فرزند کسری دارد

سلام میخواستم بدونم من بیماری سلیاک دارم ازسربازی معاف میشم یااینکه بایدسربازی کنم ممنون میشم اگه جواب سوالموبدین باتشکر

سلام وقت بخیر
بستگی به شدت بیماری شما دارد

سلام ببخشید تک فرزند معاف میشه یان

سلام
در صورتیکه پدر بیمار یا بالای ۷۰ سال سن داشته باشد بله معاف میشود.

وقتی میگن مهلت یک سال بعد فارغ‌التحصیلی برای دیپلم این خرداد است یا تیر یا شهریور؟

سلام
مهلت یکساله اعزام از تاریخ دقیق فارغ التحصیلی شما شروع میشود.

سلام . من برای دفترچه خدمت اقدام کردم و معرفی نامه و فرم های پزشکی و … رو دریافت کردم . به من گفتند تو ده روز انجام بدم . اما یک ماهه هنوز اقدام نکردم و شش ماه هم فرصت دارم تا غیبت نخوردن . میخواستم بدونم غیبت میخورم اینطوری؟

سلام
میتوانید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ از روند کار خود مطلع شوید.

سلام من ۳ ماه از معافیت تحصیلی ام گذشته از کجا بفهمم که چقدر اضافه خدمت خوردم.

سلام
میتوانید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ از وضعیت خود باخبر شوید.

سلام من ۸۱ابان هستم میتونم دفترچه پست کنم ؟

سلام دوست عزیز
بله اقدام کنید

سلام دوستان من نه کارت ملی دارم ونه شناسنامه ام عکس داراست و مشمول شدم به خدمت باید چجوری ثبت نام کنم

سلام وقت بخیر
شما باید به پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

سلام
من کارت ملیم گم شده و برای المثی اقدام کردم گفتن تا ۱سال طول میکشه المثی بیاد الان من باید یه سال غیبت بخورم یا موردی نداره برای ثبت نام

سلام وقت بخیر
کارت ملی المثنی حدودا ۳ ماه طول میکشه و اینکه شما باید ثبت نام تان را انجام دهید وگرنه غیبت میخورید.

سلام
من کارت ملیم گم شده و برای المثی اقدام کردم گفتن تا ۱سال طول میکشه المثی بیاد الان من باید یه سال غیبت بخورم یا موردی نداره برای ثبت نام

سلام وقت بخیر
کارت ملی المثنی حدودا ۳ ماه طول میکشه و اینکه شما باید ثبت نام تان را انجام دهید وگرنه غیبت میخورید.

سلام
من تازه فارغ التحصیل شده ام ولی مدرک لیسانسم هنوز صادر نشده و حداقل یه ماه طول می‌کشه بیاد، باید چیکار کنم؟

سلام راه دیگری جز صبر وجود نداره

چگونه استعلام محل خدمت سربازی کنم؟

سلام
شما میتوانید با دریافت کد سخا از دفاتر پلیس +۱۰ و مراجعه به سامانه مربوط به سازمان وظیفه و ارائه ی مشخصاتی همچون کد ملی و کد سخا و همچنین از طریق اطلاع رسانی پیامکی سازمان وظیفه محل خدمت خود را استعلام کنید.

سلام علیکم
دوستان پسری که به سن سربازی رسیده سرپرست خانواده میتونه اونو ثبت نام کنه ؟

سلام
برای اعزام به خدمت مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و ارائه مدارک مختلف الزامی است که باید توسط خود فرد مشمول انجام شود.

سلام علیکم
دوستان پسری که به سن سربازی رسیده سرپرست خانواده متونه اونو ثبت نام کنه ؟

سلام برای گرفتن برگه سبز حتما باید به همون دفتر +۱۰ که ثبت نام کردیم بریم?

چرا برای دریافت دفترچه اعزام به خدمت باید هزینه کرد مگر سرباز چه درآمدی دارد که ابتدا برای پلیس به اضافه ده هزینه نمایند سپس برای واکسیناسیون و معاینات پزشکی

سلام علی جان
به نکته ظریفی اشاره کردید.
ممنون از همراهی تون.

من هم حرف شما رو تایید میکنم
وقتی این خدمت اجباریه،دیگه چرا باید پولش هم بدیم؟!

سلام ببخشید متأهل بودن تاثیری در کم کردن سربازی دارد یا خیر

سلام دوست عزیز
خیر فرزند کسری دارد

بله حق با شماست

سلام جناب وقت بخیر من کارت کلی ندارم ولی شناسنامه عکس دار دارم الان روز اعزام که باید برم کارت ملی ندارم شناسنامه عکس دار دارم به مشکل که نمیخورم لطفا جوابمو بدید نمیدونم.

سلام
خیر مشکلی به وجود نمیاید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

avijeconsulting@ 

info@avije.org  

مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه تلفنی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره و ایجاد امکان دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات
مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی تحصیلی، مشاوره
تلفنی نظام وظیفه کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در
نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره
تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه
های مختلف مشاوره تلفنی تحصیلی و مشاوره تلفنی نظام وظیفه بهره مند شوید.
ان
شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی تحصیلی، مشاوره کنکور، منابع کنکور، انتخاب رشته، انتخاب دانشگاه، برنامه ریزی درسی کنکور و تحصیلی و ثبت نام بدون کنکور دنشگاه سراسری، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، انتخاب مدرسه،
تحصیل در خارچ از کشور، و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره تحصیلی آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی نظام وظیفه، معافیت کفالت، معافیت سربازی، معافیت پزشکی، معافیت تحصیلی، معافیت ایثارگری، معافیت موارد خاص،
امریه سربازی، پروژه کسری خدمت، خرید خدمت سربازی، سرباز معلم، خروج از کشور، معافیت موقت، معاف از رزم، اعزام به خدمت و … با
مشاوران نظام وظیفه آویژه در تماس باشید.


تهران، شریعتی، میرداماد

9099072068 مشاوره از طریق تلفن ثابت

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

در سریع ترین وقت ممکن

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید

طراح رابط کاربری/ تجربه کاربری ( UI / UX ) – صفحه آرا – یوتیوبر

—————————

—————————

به خودم قول دادم سربازیم که تموم شد یک مطلب در مورد سربازی بنویسم تا آقایون عزیزی ( شاید در آینده خانم های عزیز) قصد مشرف شدن به این دوره ی طولانی و پر خاطره رو دارن با دید بهتر و شاید راحت تری این دوره رو بگذرونن.

چطور به سربازی برویم

من پارسال بعد از اینکه امتحان ارشدم رو دادم گفتم در صورتی که قبول نشدم دوباره برای ارشد بخونم اما در همان زمان با امیر مهرانی صحبتی کردم و ایشون زحمت کشیدن و یک فایل صوتی در مورد تصمیم های کورتونی رو با توجه به سوال من که آیا برای ارشد بمونم یا برم سربازی منتشر کردن که متاسفانه روی گوشیم بود و پاک شد.

با توضیحاتی که امیر مهرانی دادن نسبت به آینده و کاری که میخواستم بکنم دیدم بهتر شد ( در واقع خودم هم میخواستم برم خدمت که سریعتر خلاص بشم و یک سد بزرگ از جلوم برداشته بشه اما فضای خانواده و دوستان میگفت برو ارشد بخون ).

خلاصه سریع رفتم با دو تا از دوستای دیگه ام دفترچه رو پست کردیم و تاریخ اعزام ما شد 1/2/96.

همینجا بگم که کسانی که لیسانس به بالا دارن در تاریخ های یکم ماه های مختلف ( معمولا ماه های زوج) . کسانی که زیر لیسانس هستن مثل دیپلم و … در روز 19 ماه های مختلف اعزام میشن.

جالبیش اینجا بود که برج 7 که من ارسال کردم برج 11 رفتم برای اینکه ببینم در کدام یگان (ارتش، سپاه، نیرو انتظامی) افتادم و با تلاش هایی که کرده بودم ( جلوتر بیشتر توضیح میدم) با احتمال زیاد میگفتم میافتم توی سپاه اما زمانی که برگه امریه رو گرفتم دیدم نوشته پادگان شهید گنجویی کرمان و به خانمه گفتم این کجا میشه و گفت 05 کرمان و من به برگه امریه خندیدم و برگه هم به من خندید و به برگه گفتم تو روحت، برگه هم لب به سخن گشود و گفت دهنت سرویسه 🙂

اما توجه کنید الان به دلیل وضعیت کشور اعزام ها خیلی سریع اتفاق میافته یعنی یکی از دوستام برج 97/2 دفترچه ارسال کرده و برج 97/4 اعزام شده به سربازی!

قبل از ارسال دفترچه هم باید برید یکسری آزمایش های پزشکی و واکسن و این کارا رو انجام بدید که دفتر پلیس +10 بهتون میگه کجا برید.

نکته خیلی مهم: اگر بیماری خاصی دارید که نتونستید باهاش معافیت پزشکی بگیرید حتما مدارک اون رو در طول این مسیر همراه خودتون ببرید و چندتا کپی از هر چیزی که بهتون میدن داشته باشید!

نکته مهم بعدی: اصلا از معاف از رزم نترسید که توی کارتتون میزنه معاف از رزم و این چرتا، هیچی توی کارتتون نمیزنه اما اگر مشکلی داشتید و نرفتید دنبال معاف از رزم بدونید که دهنتون توی خدمت در اکثر شرایط سرویس میشه! من دوستم معاف از رزم بود و علنا هر کار سختی که ما می کردیم انجام نمیداد!!

نکته آخر: من با کلی دوندگی سعی کردم بیافتم جای خوب یا توی سپاه چون شنیده بودم خدمتش راحت تره و یک پارتی هم که داشتم گفت که اوکیه حاجی برو که تو سپاهی و وقتی برگه امریه ام رو گرفتم دیدم که آره خیلی رفتم توی سپاه و از اون ورش اومدم بیرون! پس اصلا اگر می دونید کسی کاری براتون نمیکنه بهش رو نندازید چون اکثرا کاری براتون انجام نمیدن و به فرض اگر شرایط درست شده بود و من به شانس افتاده بودم توی سپاه، ایشون میگفت که من کارت رو درست کردم و بهش مدیون میشدم و اگرم نشد که بهم گفت دیگه من همه ی تلاشم رو کردم!!

من تو این چندماهی که فرصت داشتم سعی کردم از زندگی بیشتر لذت ببرم تا اگر در این مسیر کشته شدیم ( شوخی 🙂 ) حداقل یکم حال کرده باشیم توی این دنیا ( یکماهی رفتم مسافرت جاتون سبز ).

خلاصه شد روز موعد و شبش من تا ساعت 12 داشتم کار تحویل مردم میدادم و بعدش هم رفتم ماشین برداشتم و سرم رو با شماره 4 زدم (!!).

باز اینجا به موهایی که ماه‌ها براشون تلاش کرده بودم و میدیدم می ریزه روی زمین میخندیدم و اونا هم به من میخندیدن و میگفتن دهنت سرویس 🙂

برگشتم توی اتاقم و همه وسایلم رو جمع کردم توی کیفم ( الان میگم چیا) و پلی لیست الکترونیکم رو پلی کردم و گفتم بزار اخرین ذره از لذت رو هم ببرم و تا ساعت 3 صبح داشتم الکترونیک گوش میدادم. (مسئله این بود خوابم نمیبرد)

صبح رفتیم و اونجا 3 تا رفیق دیگه ام که با هم دفترچه پست کرده بودیم دیدمشون و اسما رو خوندن و گروه بندی کردن که شما باید برید 05 کرمان، شما باید برید پادگان سپاه یزد و ….

یک بلیط هم بهمون دادن گفتن برید ترمینال فلان جا اتوبوس اماده هست سوار بشید برید

رفتیم سوار شدیم رفتیم خلاصه

اول اینو بگم توی ارتش که من افتادم (توی سپاه و نیرو انتظامی هم همینه ولی کم و زیاد داره) خودشون روز اول که رفتید وسایلی مثل لباس نظامی، اُورکوت، پوتین، وسایل بهداشتی مثل زیرپوش، شورت، جوراب، مسواک، خمیر دندان، پودر رخت شویی، کیف بزرگ سربازی برای همین وسایلتون، جا صابونی، لیف، دمپایی، شامپو، حوله و … بهتون میدن اما کیفیت بعضیاش اصلا خوب نیست و بهتره خودتون یک سری وسایل شخصیتون رو ببرید.

وسایلی که من بردم

1-حوله

2- زیرپوش و شورت

3- خمیر دندان و مسواک ( اگر نوع خاصی استفاده میکنید ببرید حتما)

4- شامپو و صابون ( شامپو هم حتما شخصی ببرید )

5- ناخن گیر

6- لیوان (فلزی دسته دار)

7- لباس شخصی (همونی که تنتون هست باهاش میرید کافیه چون دیگه همش لباس نظامی تنتون هست تا روز آخر مگر اینکه بخواید برید مرخصی که عوض میکنید)

8- قاشق چنگال و بشقاب و کارد ( ببرید بهتره چون مثلا به ما ندادن!)

9- تیغ ژیلت ( به اندازه دوماه ببرید)

10- خوراکی ( مثل کشمش و پسته و گردو و…)

11- چندتا کتاب ( حتما ببرید تا بعضی اوقات که کارتون ندارن سرگرم باشید چون به طرز شدیدی حوصله تون سر میره )

12- مدارک شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه + چندتا کپی ازشون + چند قطعه عکس

13- اگر مدارک پزشکی دارید حتما حتما ببرید!! دیدیم که میگم به نفعتونه

14- کارت پول + مقداری پول نقد ( در حد 50 هزارتومان نه بیشتر!)

15- قرصی یا دارویی که مصرف میکنید

چطور به سربازی برویم

16- حدود نیم متر کش برای مرتب کردن پاچه‌های شلوارتان

17- سوزن و نخ‌های مشکی و سفید برای دوختن برچسب نام و رمان مشخص کننده گروهان.

18- ساعت مچی زنگ دار ( برای نگهبانی دادن حتما نیازتون میشه)

19- کیفتون رو اگر بتونید «قفل» کنید خیلی به نفعتونه!

اینا چیزایی بود که یادمه، حالا اگر بعدا چیز خاصی دیگه ای بود ویرایشش میکنم

نکته: هیچ چیز گرونی رو همراه خودتون نبرید، مثلا ساعت چندمیلیونی و انگشتر و… رو اصلا همراه خودتون نبرید

چیزایی که نباید ببرید و ممنوع هست

1- هر نوع وسیله الکتریکی و الکترونیکی و سیمی از قبیل موبایل، هندزفری، سیم دو نخ برق و …

2- مواد مخدر که کمترینش سیگار هست

3- هر چیز گرون قیمتی که قبلا هم گفتم شامل انگشتر هم میشه و ممنوعه!

اومدن گفتن به نظم وایسید و همه وسایل کیفتون رو خالی کنید

از جمله مواردی که در مطلب کامل شده می خونید

طراح رابط کاربری/ تجربه کاربری ( UI / UX ) – صفحه آرا – یوتیوبر

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

جایی برای گفتن حرف هایم با طعم تکنولوژی ، اجتماعی و یا هر چی . .

اگه شما هم بین این موضوع که برم سربازی یا نه،بچسبم به کار و زندگیم و ادامه بدم کلنجار میرید.شاید این ویرگولک کمکتون کنه.

مقدمه

من برای چی مینویسم؟شاید تجربه من و انتخابی که کردم بتونه به کسی کمک کنه .دقیقا مثل اون چیزهایی که من خوندم و کلی کمکم کردن تا بهتر تصمیم بگیرم.به خاطر همین موضوع هر چند ماه که سر حال بیام و چیزی برای گفتن داشته باشم مینویسم.

چطور به سربازی برویم

در مورد دانشگاه انشالله بعدا یک ویرگولکی خواهم نوشت ولی تیتری بهتر از این برای شروع پیدا نکردم.چون دانشگاه اولین سنگر برای گریز از سربازی است.من با استفاده از ۱۲ ترمی که در دانشگاه گذروندم و صحبت هایی که با دوستان کردم و رفتارهایی که دیدم(در پسران) دلایل انتخاب دانشگاه رو به صورت زیر دیدم :(دانشگاه من و دیگر دوستانم ازاد یا غیر انتفاعی بوده است و شاید دیگر دانشگاه ها اینطور نباشند.)

انشالله در مقاله ای همه رو باز میکنیم ولی ساده بگم هیچکدومشون جز اخرین گزینه اونم با شرایط خاص بدردتون نمیخوره برای ورود به دانشگاه پس اگه به خاطر سربازی و … دانشگاه رو انتخاب کردین بدونید واقعا چندین سال از عمرتون میگذره و شما تقریبا کلشو میریزین تو جوب !! و بعد از اون هم بخواهی برید سربازی دوباره دوسال دیگه رو تو یه جا دیگه تلف میکنی و در اخر نگم برات که جوانیت رفت و از اون به بعد میری جز کسانی که باید غر بزنی و همه رو فوش بدی.

من ۸۹ وارد دانشگاه شدم با یکسال تاخیر و ۹۵ فارغ التحصیل شدم.دانشجو که بودم به صورت فریلنسری کار میکردم.تقریبا از ۹۴ دیگه کار شرکتی رو شروع کردم.اولین شرکتی که رفتم دیگه دانشگاه فقط موقع امتحان ها میرفتم و یک برنامه نویس تمام وقت محسوب میشدم .همه چی اوکی بود یکسالم معافیت تحصیلی داشتم.پولم خوب داشتم در میاوردم.من گفتم حله این یکسال و کار میکنم و بعدش میرم سربازی بعد از یکسال شرکت دوم از راه رسید امکانات بیشتر ،همکارهای حرفه ای تر،رفاه بیشتر و …

که همشون برای من برنامه نویس عالی بودن گفتم اصلا من چرا باید برم سربازی؟مگه من مالیات نمیدم پس چرا خودمم باید برم سربازی و کلی حرف دیگه که اخرش تصمیم گرفتم نروم سربازی و شرکتی که قرار شد باهاشون همکاری کنم هم خودشون گفتن نرو سربازی و خوب نیست و تباه میکنه ادم رو و کلی حرف دیگه از بدی های سربازی و قبول داشتن که یه مشمول رو استخدام میکنن البته اون موقع دانشجو محسوب میشدم ولی در اخر مشمول محسوب میشدم که اینو قبول کرده بودند.

من تو شرکت بیمه شده بودم و شرکت از همون اول هیچ مشکلی هم با این موضوع نداشت تا اینکه سر ناهار co-fonder شرکت داشت سر اینکه گوگل مدرک دانشگاهی رو از رو شرایط استخدام هاش برداشته صحبت میکرد که نمیدونم چی شد رسیدیم به اینکه الان خیلی ها خدمت نمیرن و میرن سرکار ،که یکی گفت اگه شرکتی مشمول ها رو بیمه کنه جریمه میشه و فلانش میکنن و بهمانش میکنن یهو co-fonder که خودش به من میگفت سربازی نرو رو به من کرد گفت :تو وضعیتت چیه؟میخوای چی کار کنی؟ اگه مشمول باشی ما نمیتونیم بیمت کنیم ها!

من همونجا خشکم زد و هیچی نگفتم ولی تو ذهنم این بود

رفتم پلیس +۱۰ ببینم وضعیتم چیه که نتونست بگه سرباز غایب محسوب میشم یا نه. دوستم رفت میدون سپاه که گفتن یک ماه فقط فرصت داره.

منم نشستم فکر کردم و به نتایجی رسیدم که حاصل موارد زیر بود.

فکر هامو کردم دیدم تا دیر نشده باید اقدام کنم وگرنه سرباز غایب محسوب میشم و پدرم در میاد. رفتم پلیس بعلاوه ده و کارهامو انجام دادم اصولا بری اقدام کنی میگن شیش یا هفت ماه دیگه اعزامت میکنیم تا اون موقع هر کار دوست داشته باشی میتونی بکنی که شانس ما اعزاممون شد دو ماه دیگه.تازه ۶ ماه هم اضافه خدمت خوردم نگو طرف تو میدون سپاه اشتباه کرده و من چندین ماه پیش رفتم تو غیبت و این یعنی هیچ معافیت تو سربازی نخواهم داشت و کله ۲۱ ماه رو باید خدمت کنم .حالا سه ماه دیگه پروژه ای که یکسال روش کار میکنیم باید ریلیز شه من دو ماه دیگه باید برم.

نکته جالب اینجا بود که وقتی به مدیر و کوفاندر گفتم باید برم خدمت فلان موقع یکه خوردن و تعجب کردن

من سر همین موضوع خیلی بیشتر دارم کار میکنم که برسونم پروژه رو تا اون موقع.

به نظر من در اولین فرصت باید رفت سربازی و اون هم بعد از دیپلمه.چون شما هنوز وارد بازار کار نشدی و مسیری و انتخاب نکردی.مثلا اگر با علاقه وارد دانشگاه بشی و همچی برات خوب باشه. دوباره دوسال میری تو خلا و باید از صفر شروع کنی.

یا مثل من چند سال بعد دانشگاه هم کار کنی و وارد بازار کار بشی و یهو بخوای بری سربازی اگه نتونی تو اون دو سال بروز باشی دوباره باید از اول شروع کنی و شایدم سرخورده بشی.

پینوشت یا همون (پ.ن):خیلی ممنون که این ویرگولک رو تا اخر خوندید و من از مدیر و کوفاندر شرکتمون خیلی چیزها یاد گرفتم و واقعا دوستشون دارم.

جایی برای گفتن حرف هایم با طعم تکنولوژی ، اجتماعی و یا هر چی . .

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

سربازی در ایران به خدمت سربازی عمومی گفته می‌شود که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. در ایران برای اولین بار لایحهٔ خدمت اجباری نظام وظیفه در سال ۱۳۰۳ توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی چهارم تقدیم شد و به رغم مخالفت ملاکان بزرگ و روحانیون،[۱] قانون نظام اجباری که مشتمل بر سی و شش ماده بود در جلسه ۱۷۸ مجلس شورای ملی دوره ۵ مورخ شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب رسید.[۲]

در ایران بسیاری (به ویژه پسران) بر این باورند که خدمت سربازی هدر دادن ۲ سال از بهترین سال‌های عمرشان است درحالیکه برخی آن را حرکتی جهادی و جهاد در راه خدا می‌دانند. بسیاری از مردم و مسؤلان مخالف این طرح هستند.[۳] بسیاری نیز گذراندن خدمت سربازی به مدت ۲ سال را بخشی از ادای دین هر فرد مذکر به کشور و نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.[۴]

گذراندن دوره سربازی برای تمامی مشمولین اجباری است و مشمولین قبل از پایان این دوره از انجام هرگونه خدمات دولتی و استفاده از برخی خدمات شهروندی بازداشته می‌شوند، مگر با ارائه مدرک معافیت موقت. در مهر ماه ۱۳۹۶، بدلیل وجود بیش از اندازه رانندگان بدون گواهینامه، به علت نداشتن کارت پایان خدمت جهت دریافت گواهی‌نامه رانندگی شرط ارائه مدرک سربازی برای اخذ گواهینامه برداشته شد.[۵][۶][۷]

—ماده ۱ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳، [۸]

—اصل ۱۵۱ قانون اساسی، [۸]

چطور به سربازی برویم

براساس آمار به‌طور متوسط هر سال ۸۰۰هزار مشمول در کشور به خدمت سربازی اعزام می‌شوند که حدود ۲۰درصد از این تعداد متأهل هستند و مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند. هر چند سامانه مشخصی برای اعلام تعداد سربازها وجود ندارد اما گفته می‌شود هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر در حال گذراندن دوره سربازی هستند.[۴]

قانون ۳۲ ماده‌ای خدمت اجباری در ۱۶ خرداد ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.[۹][۱۰] طبق بند اول این قانون تمام افراد ذکور بالای ۲۱ سال می‌بایست به مدت ۲ سال به خدمت سربازی می‌رفتند.[۱۰][۱۱][۱۲] در آن زمان چون ۱ میلیون نفر شرایط تعیین شده برای سربازی را داشتند و نیاز کشور ۱۰۰هزار نفر بود، مقرر شد که از هر ۱۰ نفر فقط یک نفر به سربازی رود.[۹]

در سال ۱۳۳۵ امور سربازگیری از حوزه اختیارات ارتش خارج و به وزارت کشور سپرده شد اما اجرای این قانون به علت عدم آمادگی وزارت کشور تا مهرماه سال ۱۳۴۱ به تعویق افتاد.[۱۳] این قانون تا زمان انقلاب اسلامی تغییر چندانی نکرد. در سال ۱۳۶۳ و با توجه به شرایط جنگ قانون خدمت سربازی مشتمل بر ۶۷ ماده و ۵۷ تبصره در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.[۹]

ماده چهارم قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۶۳ بیان می‌کند که خدمت وظیفه عمومی در ایران ۳۰ سال است که به چهار دوره تقسیم می‌شود. خدمت دوره ضرورت (۲ سال)، دوره احتیاط (۸ سال)، دوره ذخیره اول (۱۰ سال) و دوره ذخیره دوم (۱۰ سال). همچنین این قانون به شورای عالی دفاع اجازه می‌دهد در شرایطی که تعداد مشمولان مازاد بر نیاز باشد، طول دوره ضرورت به ۱۸ ماه کاهش یابد.[۱۴]

درحال حاضر خدمت سربازی ۲۴ ماه است. این مقدار تا قبل از تاریخ ۱۶ مهر ۹۹ فقط ۲۱ ماه بود. مدت خدمت در شرایط بد آب و هوایی به ۲۱ ماه و در مناطق جنگی و مرزی به ۱۷ ماه کاهش یافته است.

قانون به حکومت اجازه می‌دهد تا طبقاتی از کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت را به پایان برده‌اند برای تجدید یا تکمیل آموزش نظامی فراخوان کند. این فراخوانده شدگان، حقوقی معادل حقوق نفرات پایور هم‌درجهٔ خود دریافت خواهند کرد.

دوره نخست سربازی، آموزشی نام دارد که معمولاً دو ماه به طول می‌انجامد. همچنین به مدت زمانی که یک سرباز بیش از خدمت قانونی خود تا پایان خدمت به دلیل تنبیه یا … به خدمت ادامه می‌دهد، اضافه خدمت اطلاق می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین دوره‌های سربازی آموزشی است که در آن آموزش‌های نظامی به سربازان داده می‌شود به‌طوری‌که قادر باشند پس این دوره در جنگ حضور یابند. این دوره که دو ماه به طول می‌انجامد شامل آموزش‌هایی از قبیل اسلحه‌شناسی، آموزش تیراندازی، انواع استتار، مسیریابی در شب و روز و … است.[۱۹]
این دوره ممکن است در هر یک از پادگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی باشد.

عموماً سربازان این دوره را خاطره انگیزتر از سایر دوران خدمت می‌دانند.[۱۹]

در سال ۱۳۹۵ مسئولان نظام وظیفه عمومی با توجه به تغییر شیوه جنگ‌های نوین و به منظور مهارت افزایی و مقابله با جنگ نرم، تغییرات قریب‌الوقوع برای سرفصل‌های دوره آموزشی را اعلام کردند.[۲۰]

دوره کد دوره‌ای دوماهه، بعد از دوران آموزشی می‌باشد و سربازانی که دوره کد خورده باشند به جای اعزام به یگان خدمتی، به مدت دو ماه تحت آموزش‌های تخصصی قرار خواهند گرفت. تفاوت دوره کد با دوره آموزشی فقط در تخصصی بودن مطالب است. این دوره فقط مخصوص ارتش و نیروی انتظامی می‌باشد و برای رشته‌های مرتبط با نیاز ارتش و نیرو انتظامی تعبیه شده‌است تا ارتش و نیرو انتظامی نسبت به نیازهای تخصصی خود در دوره‌های دوماهه (دوره کد) نیروهای تخصصی خود را برای ادامه خدمت تربیت نماید.[۱۹]

پس از دوره آموزشی دوره خدمت آغاز می‌شود. در این هنگام است که با توجه به میزان تحصیلات سربازان درجه نظامی دریافت می‌کنند و پس از تقسیم برای انجام ادامهٔ خدمت به شهرهای مختلف فرستاده می‌شوند. معمولاً سربازان تا پایان دوره خدمت در همان یگان خدمت خواهند کرد.[۱۹]

برخی از سربازان با توجه به تخصصشان و نیازهای نیروهای مسلح در کارهای غیرنظامی (مثلاً اداری) به کار گرفته می‌شوند.

۴ راه برای کاهش خدمت مشمولان غیر غایب وجود دارد:[۲۳]

سابقاً سربازان با توجه به میزان تحصیلاتشان نیز مشمول کسر از خدمت می‌شدند[۲۱] که دیگر این قانون لغو شده‌است.

با توجه به ۲۱ ماهه شدن طول خدمت از سال ۱۳۹۴، ۳ ماه کسری مربوط به متأهل بودن لغو شد.[۲۹][۳۱][۳۲]

همچنین کسانی که سابقه بسیجی فعال داشته باشند، حداکثر تا ۶ ماه کسر خدمت می‌گیرند،[۳۳] و می‌توانند در سپاه خدمت کنند. از دهه ۸۰ شمسی در بین جوانان خدمت در سپاه در اصطلاح با عنوان «کویت» (آسان) مشهور بوده‌است زیرا حضور در صف صبحگاهی اردوگاه ساعت ۸ تا ۱۰ (پرسنلی و غیر پرسنلی) انجام شده و حداکثر ۶ ماه را در هر زمانی می‌توانند حضور نداشته باشند. مدت زمان لازم برای ۶ ماه کسر خدمت ۲ سال بسیج فعال (کارت بسیج فعال بر خلاف بسیج ساده) است اگرچه در اخبار به آن اشاره‌ای نمی‌شود.[۳۴] در ارتش در دهه ۱۳۶۰ و ۷۰ اگر شخصی در خدمت سربازی علیه یک فساد داخلی رخ داده در دادگاه نظامی شهادت می‌داد به احتمال بسیار پیشنهاد استخدام با ارتقاء درجه و مزایا دریافت می‌کرد که به مبارزه با فساد بسیار کمک می‌شد.

هم‌اکنون در ایران فقط پسران و مردان به سربازی اعزام می‌شوند ولی پیش از انقلاب اسلامی دختران نیز به سربازی اعزام می‌شدند همان‌طور که هم‌اکنون نیز در بسیاری از کشورها[۳۵] همچون اسرائیل دختران نیز خدمت نظامی می‌کنند.[۳۶][۳۷][۳۸]
پس از انقلاب در زمان بررسی اصل ۱۵۱ قانون اساسی آیت‌الله صافی سربازی زنان را یک بدعت نادرست از سوی حکومت سابق دانست و گفت:

این یک بدعت تازه‌ای بود که در زمان طاغوت برای از بین بردن هتک صیانت زنان این مملکت به‌وجود آمد. خواهش من این است که شما کاری نکنید که این بدعت به وسیلۀ شما تأیید شود… آموزش نظامی برای زنان و بانوان سابقۀ قبل ندارد و اگر این امر، امر لازمی بود، حضرت رسول اکرم (ص) هم حضرت زهرا (س) را آموزش نظامی می‌داد.

از طرف دیگر موافقان خدمت سربازی زنان با این استدلال که در زمان جنگ دفاع از کشور بر هر زن و مرد و حتی بچه‌ای واجب است خواهان برقراری سربازی بانوان بودند. در نهایت مقرر شد تا زنان نیز آموزش نظامی جداگانه ببینند و امکانات آموزش نظامی به شرط آموزش توسط زنان برای آنان فراهم شود ولی خدمت وظیفه عمومی آموزش نظامی برای زنان الزامی نباشد.[۸]

در این بین، مبتلایان به اختلال هویت جنسی از سربازی از خدمت سربازی معاف هستند. به این صورت که ابتدا یک دورۀ شش‌ماهه معافیت موقت برای پیگیری‌های لازم در پزشکی قانونی و اخذ مجوز از قوه قضاییه داد می‌شود و در صورت اثبات، معافیت دائم داده می‌شود.[۳۹][۴۰]

افرادی که دارای مصدومیت یا نارسایی‌های بدنی یا برخی شرایط اجتماعی و سیاسی هستند از خدمت معاف می‌شوند. اساساً دو نوع معافیت وجود دارد: معافیت موقت و معافیت دائم.[۴۱]

افرادی که دارای شرایطی خاص باشند، از طریق بنیاد ملی نخبگان می‌توانند دوره سربازی را با طی دوره آموزشی و انجام یک پروژه به جای مابقی دوره، به اتمام برسانند.[۴۲]

دارا بودن شرایط خاص جسمی یا روانی، یکی از امکان‌های معافیت است که جزئیات آن‌ها را می‌توان در سایت وظیفه عمومی مشاهده کرد.

معافیت کفالت به معافیتی گفته می‌شود که به دلیل سرپرستی از افراد خانواده به شخص مشمول داده می‌شود.[۴۳]

جانبازان می‌توانند برای فرزند خود معافیت کفالت بگیرند. در صورتی که درصد جانبازی بیش از ۲۵٪ باشد، می‌توانند فرزند دیگر خود را نیز از خدمت معاف کنند.[۴۴]

معافیت تحصیلی جزو معافیت‌های موقت است، به این معنی که دانش‌آموزان و دانشجویان تا زمانی که تحصیل می‌کنند از خدمت معاف هستند.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸، مسئولین سازمان وظیفه عمومی جمهوری اسلامی ایران به دلیل تراکم بیش از حد مشمولین خدمت سربازی، قوانین جدید معافیت را اعلام کردند که این نوع معافیت از اول فروردین ۱۳۹۱ متوقف شد.

هر چه که میزان تحصیلات فرد بالاتر باشد، درجهٔ وی نیز بالاتر خواهد بود. بنابر قانون خدمت وظیفه عمومی نفراتی که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا باشند به درجه ستوان سوم و ستوان دوم، نفراتی که دارای مدرک کارشناسی باشند به درجه گروهبان یکمی، نفراتی که دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) باشند به درجه گروهبان دوم و سوم نائل می‌شوند؛ و دارندگان دیپلم به درجه سرجوخه، سربازان صفر نیز از بین دارندگان مدارک پایین‌تر از دیپلم انتخاب می‌شوند. افراد درصورتی که در ارتش خدمت کنند و در دوره کد انتخاب شوند به یک درجه بالاتر نایل می‌شوند.[۴۸]

سربازان به ارگان‌های مختلفی فرستاده می‌شوند از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. برخی ارگان‌ها برای حفاظت از مجموعۀ خود دست به تولید ارگان جدیدی به نام یگان حفاظت زدند که شامل یگان حفاظت دادگستری، سازمان زندان‌ها، میراث فرهنگی، محیط زیست، منابع طبیعی، زمین و مسکن، شهرداری و شیلات و… می‌باشد اما برخی سربازان بعضا در ارگان‌های دولتی به عنوان سرباز امریه در اختیار گرفته می‌شوند.

حقوق سربازان وظیفه در طول خدمت وظیفه عمومی با توجه به درجه آن‌ها تعیین می‌شود. بدین صورت که از ۴۱٬۵۰۰ تومان برای سرباز سوم تا ۶۹٬۶۰۰ تومان برای ستوان یکم دارای رشته فنی و ۷۶٬۹۰۰ تومان برای ستوان یکم دارای رشته پزشکی، متفاوت است.[۴۸] این میزان حقوق‌ها در سال ۱۳۹۵ بین ۷۰ تا ۱۲۰ هزارتومان بود.[۵۰] پایه حقوق سربازان در سال ۹۷ حدود ۱۴۰٬۰۰۰ بود. این حقوق ناچیز باعث شده تا بسیای از سربازان نسبت به دریافتی خود معترض باشند.[۵۱]

بر اساس ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق دریافتی یک سرباز باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق کارکنان رسمی باشد که این مبلغ چیزی حدود ۹۰۰هزار تومان می‌شود. بر اساس ماده ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی «افسران و درجه داران وظیفه در صورت اعزام به مأموریت یا انتقال یا خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا مشمول مقررات فوق‌العاده و مزایای مربوط به افسران و درجه داران کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت نسبت به حقوق آنان برخوردار خواهند بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت برخوردار خواهند شد.»[۵۰][۵۲] اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در فروردین سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که برنامه خاصی برای افزایش حقوق سربازان وجود ندارد.[۵۰][۵۳] و دریافتی سربازان فقط به اندازه درصد افزایش حقوق کارمندان دولت در پایان هر سال افزایش خواهد یافت.[۵۴]
به گفتهٔ عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مجلس، حقوق سرباز باید حداقل یک میلیون تومان باشد اما دولت‌ها هیچ‌گاه توجهی به حقوق سربازی در بودجه نداشته‌اند.[۵۵] سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت:

وی پیشتر نیز از تأمین نشدن بودجه مستمری سربازان گلایه کرده بود.[۵۶]

طبق اعلام ناجا تا سال ۱۳۹۵، ۱٫۵ میلیون سرباز فراری شناسایی شده‌است.[۵۷][۵۸]

در سال ۱۳۹۲ هرگونه بخشش برای افرادی که از سربازی فرار کرده‌اند لغو شده و دلیل آن مشوق بودن برای افزایش سرباز فراری‌ها اعلام شد. طبق این تصمیم، تمامی افراد ذکور که به خدمت سربازی نرفته‌اند تا پایان ۵۰ سالگی همچنان در شمول خدمت وظیفه هستند. هرچند تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شد تا در محل سکونت خدمت سربازی خود را انجام دهند.[۵۹]

چطور به سربازی برویم

طبق قانونی که از سال ۱۳۹۴ اجرا شد، سربازانی که بیش از ۸ سال غیبت داشته‌اند می‌توانند با پرداخت جریمه معاف شوند.[۶۰]

اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۷۷ برای مقطعی سه ساله سربازان مجاز شدند تا با پرداخت مبالغی از خدمت سربازی معاف شوند.[۶۴] در آن زمان مبلغ خرید سربازی بین یک میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و ۳۵۰ هزار نفر سربازیشان را خریدند.[۶۴]

در ۳۰ آذر ۹۳ دولت یازدهم دربند «ط» تبصره شانزده لایحه بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داد در این بند بودجه آمد: به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که «بیش از ۱۰ سال» غیبت دارند با پرداخت دریافت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.[۶۵]

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، دولت پیشنهاد معافیت با پرداخت جریمه برای افراد با ۵ سال غیبت را داد ولی ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت کرد و مدت غیبت ۸ سال را پیشنهاد داد. کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نهایت با ۸ سال موافقت کردند.[۶۶] مبلغ جریمه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بر اساس مدرک تحصیلی تعیین شد.[۶۴] هرچند که برخی نمایندگان به دلیل تبعیض به‌وجود آمده به خاطر توانایی ثروتمندان در خرید سربازی مخالف این طرح بودند.[۶۷] دارندگان این نوع معافی مجاز به نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای اسلامی و انتصاب در سمت‌های مدیریتی نیستند.[۶۳] تبصره مربوط به آن در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نیز گنجانده شده‌است.[۶۸][۶۹]

استفاده از تسهیلات تردد مشمولان خارج از ایران، تسهیلاتی بود که بر اساس آن، کسانی که سه سال اقامت پیوسته در خارج از ایران داشته باشند، در هرسال دو نوبت و درمجموع سه ماه می‌توانند به داخل ایران تردد کنند.[۷۰][۷۱][۷۲]

کسانی که خدمت سربازی را به پایان نبرده باشند یا معافیت نداشته باشند، برای تحصیل در خارج از کشور و خروج از کشور برای مدت تا یک ماه ۱۵ میلیون تومان و برای مدت بیش از آن ۲۰ میلیون تومان وثیقه بگذارند؛ که این قانون در سال ۱۳۹۶ لغو، و کلیهٔ افراد مشمول دیپلم برای تحصیل در خارج از کشور باید حتماً دارای معافیت یا کارت پایان خدمت باشند.

سن ممنوع‌الخروجی پسران، پایان هجده سال تمام می‌باشد و بر اساس ماه تولد محاسبه می‌گردد. برای مثال، متولد ۲۰ آذر سال
۱۳۸۱، در ۱ آذر سال ۱۳۹۹ مشمول خدمت شده و ممنوع‌الخروج می‌شود.

جهت دریافت معافیت، شخص باید حداقل سه سال متوالی سرباز غایب و مقیم خارج کشور باشد و سپس با مراجعه به سفارت و تأیید مقامات مربوط به آن، کارت معافیت خود را دریافت کند.

با توجه به شرایط جدید و افزایش سطح بهداشت عمومی در کشور و بالا رفتن میزان تحصیلات دانشجویان مشمول، تغییراتی در قوانین دوره خدمت سربازی انجام گرفته، از جمله:

پس از این حادثه و با توجه به بازتاب‌های فروان رسانه‌ای، تصمیماتی برای بهبود وضعیت حمل و نقل سربازان گرفته شد که یکی از مهمترین آن‌ها استفاده از قطار برای جابجایی سربازان بود. در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، پس از مدت‌ها، یک کاروان ۲۵۳ نفره از سربازان نیروی زمینی ارتش با قطار جابجا شدند.[۹۱]

جنجال کارت معافیت بازیکنان فوتبال یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد در فوتبال ایران است که به رویدادی اشاره می‌کند که طی آن کارت پایان خدمت برخی از بازیکنان فوتبال ایران باطل شد.

اتلاف وقت و دوری از کار تنها مشکلات و دردسرهای سربازی نیست. افسردگی، خودکشی و اعتیاد در پادگان‌ها از جمله مشکلاتی است که برخی از سربازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اما آمارهای آن در اختیار عموم قرار نگرفته‌است.[۱۰۱] مشکلات روانشناختی چون بیماری‌های روانی، ترس از سربازی یا مأموریت مرزی، عدم اطمینان در امنیت خانواده و نگرش منفی نسبت به سربازان، از جمله عوامل خودکشی سربازان است.[۱۰۲] هر ماه حدود ۵ تا ۶ خودکشی در سطح کشور توسط سربازان وجود دارد.[۱۰۱]


«آیین‌نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon


مجموعه قانون خدمت وظیفه عمومی(نسخه بهمن ۱۳۹۰)Downloads-icon

چطور به سربازی برویم
چطور به سربازی برویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *