چطور به قلعه بابک برویم

 
helpkade
چطور به قلعه بابک برویم
چطور به قلعه بابک برویم

حتما اسم قلعه بابک را شنیده‌اید. این قلعه یکی از دیدنی‌های آذربایجان شرقی‌ست که با تبریز سه ساعت فاصله دارد و در ۱۳ کیلومتری کلیبر واقع شده. خیلی‌ها میگویند برای رسیدن به قلعه باید زحمت زیادی را به جان بخرید. اگرچه قشنگی‌های مسیر و منظره‌ای که از آن بالا می‌بینید به زحمت رفتنش می‌ارزد.  

قلعه بابک در فاصله‌ یک ساعت و نیمه از اهر و سه ساعته از تبریز قرار دارد.، اما نزدیکترین شهر به آن کلیبر است، بروید تبریز و از آنجا راهی کلیبر شوید. از جاده‌ کلیبر تا قلعه بابک حدود سه کیلومتر فاصله است.

کلیبر شهریست سرسبز، در دامنه‌ کوه و کنار جنگل. از کلیبر که بروید به جاده‌ای می‌رسید که به جاده قلعه بابک معروف است این جاده آسفالت است. وسط راه یک جاده خاکی‌ست برای طبیعت گردانی که می‌خواهند کل مسیر را پیاده تا قلعه بروند. اما همان راه آسفالت را با ماشین هم می‌توانید بروید تا جایی که جاده خاکی و جاده آسفالته یکی می‌شوند و چه بخواهید و چه نخواهید باید بقیه راه را پیاده بروید. در صورتی که باتوم همراهتان باشد کارتان راحت‌تر است.

در مسیرتان محلی‌ها نوشابه و آب خنک می‌فروشند و آنقدر پیاده می‌روید تا به جایی برسید که به چشمه معروف است. البته چشمه‌ای در کار نیست و تنها آب باریکی‌ وجود دارد که میتوان در کنارش قدری استراحت کرد.چطور به قلعه بابک برویم

از اینجا به بعد مسیر اصلی شروع می‌شود. چند وقتی‌ست که در این قسمت پله‌های سیمانی ساخته‌اند و این باعث شده هر کسی با هر توان جسمانی‌‍ای بتواند به دیدن قلعه برود. بعد به کافه‌ای می‌رسید که نیمکت و سایه بان رو به منظره فوق العاده‌ای دارد و نوشیدنی خنک و چای می‌فروشد. بعد از کافه، آخرین پله‌ها را هم می‌روید تا به پای قلعه برسید.

قلعه یا دژ بابک، به قلعه جمهور و بذ هم معروف است. این قلعه اسمش را از بابک خرمدین گرفته است. شخصیت بابک برای آنهایی که تاریخ می‌خوانند جذاب و قابل‌احترام است و هرساله در سالروز تولدش که ۱۵ تیرماه است دوستدارانش پای قلعه مراسم بزرگ‌داشتی می‌گیرند که اغلب با دخالت نیروهای فشار برهم می‌خورد.

بابک خرمدین، متولد آذربایجان بوده و در دوره‌ جوانی به خرمدینان ملحق می‌شود. خرمدینان در شهرهای مختلف پراکنده بودند و پیش از بابک هم علیه دولت عباسی شورش کرده بودند.

بابک وطن‌دوستی بود که ۲۰ سال با عباسیان مبارزه کرد، از دوران مامون تا معتصم. در زمان معتصم، افشین طی نبردی طولانی بابک و یارانش را شکست داد. افشین از سرداران ایرانی تحت فرمان معتصم عباسی بود و نامش در تاریخ با خیانت به ایران گره خورده است. در نهایت بابک کشته شد، اما خرمدینان با از بین رفتن بابک، نابود نشدند.

این دژ تاریخی روی کوهی در ارتفاع ۲۳۰۰ متری ساخته شده. دره‌هایی هم که دور دژ هستند حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر عمق دارند.

این قلعه‌ در دوره‌ ساسانی ساخته شده و همچنان پا برجاست و ما می‌توانیم ببینمش. هم طبیعت‌گردی و پیاده‌روی می‌کنیم، هم آثار تاریخی این منطقه را می‌بینیم. در این محدوده سفال‌هایی پیدا شده که به قرن ۷ هجری تعلق دارند. سکه‌‌ مسی هم در این‌جا پیدا کرده‌‌اند. قلعه بابک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اگر سفرتان را از تبریز یا اهر آغاز کنید، می‌توانید جاهای دیدنی تبریز را هم ببینید و در بازار قدیمی اهر هم گشتی بزنید.

اینجا، جاییست که جنگل‌ ارسباران از آن شروع می‌شود. در راه رفت یا برگشت گرسنه که شدید، غذا را در کلبیر بخورید. همچنین می‌توانید شب را در کلیبر یا خانه های این شهر کوچک بمانید و صبح زود راهی قلعه شوید.

از کلیبر که به سمت قلعه راه بیفتید، عشایر شاهسون و چادرهایشان هم در مسیرتان است. به بالای قلعه که برسید منظره‌ بی‌نظیری به اطراف انتظارتان را می‌کشد.

پوشش گیاهی مسیر خیلی قشنگ است و به پایین که نگاه کنید، چشم‌انداز جنگل ارسباران زیر پایتان گسترده شده.

از قلعه بابک چیز زیادی باقی نمانده است و جاذبه بیشتر ابهت قلعه و مسیر پیج در پیچ رسیدن به آن است.  بخشی را از آن را بازسازی کرده‌اند و بخشی دست نخورده باقی مانده است. در دو طرف دروازه دو برج ساخته شده که زمانی جایگاه دژبان بوده. در چهار طرف قلعه هم چهار برج دیده‌بانی ساخته بودند، برج‌هایی به‌شکل نیمه‌استوانه.

دژ بابک تنها یک راه ورودی دارد که البته برای دژی با این ویژگی‌ها طبیعی‌ست که باید راه دسترسی محدودی داشته باشد. از دروازه که رد شوید، باید از دالانی باریک بگذرید که یک طرف آن دره است.

بنای دژ دو طبقه بوده که در بعضی جاها سه طبقه شده. پله‌هایی که به طبقه‌ سوم می‌رسیدند، حالا از بین رفته‌اند. دور تالار اصلی، هفت اتاق قرار گرفته که به تالار مرکزی قلعه راه دارند.

در بخش شرقی علاوه بر اتاق‌ها، آب‌انبارها هستند. بیشتر بخش غربی حالا ویران شده، اما به‌نظر می‌رسد در این بخش که ارتفاع بیشتری داشته، سربازان نگهبانی می‌دادند و همه چیز را زیر نظر داشتند. دژ بابک در طول سالیان گذشته، بارها مرمت شده، ولی بازسازی کامل آن باتوجه به مکان جغرافیایی و شرایطی که دارد ساده نیست.

منطقه‌ گردشگری آینالو در بکرترین جاهای جنگل ارسباران و فاصله‌ یک ساعته از قلعه بابک قرار دارد.  آینالو کوهستانی‌ست و جنگل‌ سبز و پردرخت دارد. در این جنگل‌ مارال و آهوی وحشی زندگی می‌کند. عمارت آینالو که یادگار معماری دوره‌ی قاجار است، بسیار دیدنی است و روی کوه بنا شده.

از راه قلعه بابک که بگذرید، با پشت‌ سر گذاشتن روستاهای شجاع‌آباد، هجراندوست، آغویه و علی‌آباد به دره مکیدی می‌رسید. این پارک جنگلی پر است از درختان میوه و پرنده. در این منطقه استراحتگاه‌هایی هم وجود دارد.

باتوجه به این‌که قلعه بابک در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، بهترین زمان بازدید از آن فصل گرماست، اما نه خیلی گرم چون مسیر پیاده روی زیادی دارد و پیاده روی در گرما هم کاریست بسیار طاقت‌فرسا. از فروردین تا اوایل خرداد و همچنین از شهریور تا مهر بهترین زمان سفر است.   

می‌توانید پیش از سفر به قلعه بابک در کلیبر اتاق رزرو کنید. هتل آپارتمان آنزا ۳ ستاره است و قیمت آن از ۱۵۷ هزار تومان برای اتاق دو تخته آغاز می‌شود.

البته این هتل اقامت‌گاه‌هایی با ظرفیت گوناگون دارد که به‌درد سفرهای گروهی هم می‌خورد. برای مثال سوئیت دو خوابه شش تخته‌ آن ۴۸۶ هزار تومان است.

در کلیبر از هر کس بپرسید، مسیر قلعه بابک را می‌داند و به شما نشان می‌دهد. هشت کیلومتر از کلیبر تا جایی که پاترول‌ها آماده‌ی جابجایی مسافر هستند، فاصله است. ۴۰ دقیقه با پاترول سفر می کنید تا به ایستگاه اوبا برسید. اوبا محل زندگی عشایر چلبیانلو است. در راه برگشت می‌توانید از آنها صنایع دستی و دوغ بخرید.

از این‌جا راه‌پیمایی و کوهنوردی آغاز می‌شود. ۲۰۰ متر مانده به قلعه مسیر بسیار باریک می‌شود. تعجبی هم ندارد، قرار نبوده کسی به‌راحتی قلعه را فتح کند.

مسیر بعدی، گذرگاه هتل بابک است که بعد از روستای شجا‌ع‌آباد قرار دارد. در این مسیر بیشتر از هزار پله‌ سنگی وجود دارد.

مسیر سخت‌تر اما زیباتری هم وجود دارد. مسیر از کمپ قلعه درسی که در جنگل قرار دارد، شروع می‌شود. در این راه لازم است راهنمای محلی داشته باشید. به‌ویژه اگر جنگل را مه بگیرد، امکان گم‌ شدن وجود دارد.

 

بنظر شما،کسی که فوبی ارتفاع داره،میتونه بره قلعه بابک رو ببینه؟؟؟

برو عاشقش میشی پسر ۷ ساله من همراهم اومد

بسیار زیبا و دیدنی مخصوصا از مسیر قلعه درسی البته باید مسیرو بلد باشین

امکان نداره به این قلعه برید و مبهوت ساختار مهندسی قلعه نشید

نام*

چطور به قلعه بابک برویم

ایمیل*

کد امنیتی *

 − 
1
 = 
یک

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


 شماره روابط عمومی:
021-96669066

 آدرس:

تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه ایرج، پلاک صفر


 کد پستی:
1917754328

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد

قلعه بابک به نام‌های دیگری همچون دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم شناخته می‌شود که مقر سردار ایرانی، بابک خرمدین بوده و گفته می‌شود که در زمان قیام بر علیه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده است. برخی هم آن را به گذشته‌های دورتر و به هخامنشیان نسبت می‌دهند. (دوست دارید در مورد زیباترین کاخ ایران بدانید؟ مقاله کاخ گلستان را در نابرو بخوانید!)

قلعه بابک در سال 1345 با شماره 623 در لیست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شد و مرمت آن از سال 1376 توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آغاز شد. البته قسمت‌های زیادی از دیواره‌های قلعه فرو ریخته‌اند و ظاهر کنونی قلعه با چیزی که بابک خرمدین در آن پا می‌گذاشته است، فرق بسیار دارد.

همچنین چهار جهت برای دیده‌بانی ایجاد شده بوده که سربازان از طریق آن، همه چیز را از کیلومترها دورتر نظاره می‌کرده‌اند.

بابک را باید به حق، بزرگترین قهرمان و پهلوانی‌ترین چهره تاریخ مبارزات استقلال‌طلبانه در برابر حمله اعراب دانست و این تنها به آن دلیل نیست که بابک خرمدین طولانی‌ترین و کوبنده‌ترین مبارزه‌ها را که حدود بیست و دو سال به طول انجامید، پیش برد، بلکه بیشتر به دلیل اصالت نهضت او و ریشه‌های عمیقی است که این نهضت در جامعه آن روز ایران داشت.چطور به قلعه بابک برویم

بابک از میان مردم ساده و زحمتکش کشورش برخاسته بود، روحی سرشار از عشق وطن داشت، از جور و ستم اعراب به تنگ آمده بود و تمامی این کارها را تنها برای آزادی ایران می‌کرد و می‌جنگید تا کشورش را از لوث وجود بیگانه بپالاید.

در منابع مختلف در مورد هواداران بابک اختلاف نظر هست و برخی 20 هزار نفر و برخی 300 هزار نفر را پیرو وی می‌دانستند. بابک خرمدین پس از بیست و دو سال پایداری، با خیانت یکی از دوستان خود به نام افشین و به دست معتصم،شکنجه و سپس اعدام شد که افسانه‌های زیادی در مورد حرف‌های او در لحظه قبل از اعدام وجود دارد. سال مرگ این مرد بزرگ، هفدهم دی ماه است.

قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی، در 13 کیلومتری کلیبر و 193 کیلومتری شهر تبریز و بر روی کوهی به ارتفاع 2300 متر واقع شده است.

برای رفتن به این قلعه شگفت‌انگیز باید ابتدا به سمت کلیبر پیش بروید، می‌توانید شب را داخل شهر سپری کنید و سپس صبح زود به سمت قلعه راه بی‌افتید. بهترین راه این است که قسمتی از مسیر را به کمک پاترول‌ها یا دیگر خودروهای حاضر در منطقه بروید تا به نزدیکی قلعه بابک برسید زیرا مسیر سنگلاخ است، پس از آن شما باید مسیری را پیاده و در واقع از روی کوه بروید تا به پله‌های تعبیه شده و سپس خود قلعه برسید.

عبور از سمت پلکانی بسیار ساده‌تر از سمت دیگر است که نیاز به کوهنوردی و پیمایش طولانی دارد. البته باید گفت که برای نفوذ به داخل، تنها راه ورود دروازه اصلی است و از کوهستان امکان وارد شدن به قلعه وجود ندارد. بنابراین اگر راه کوهستانی را انتخاب کنید، مسیر طولانی و دشوار خواهد بود.

همچنین دالان ابتدای مسیر نیز به نحوی ساخته شده که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند و این برای ایجاد امنیت بیشتر بوده است که این نوع نفوذناپذیری، خود از جذابیت‌های اصلی این دژ به شمار می‌رود.

برای دیدن بهترین مناظر پیشنهاد می‌شود فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید تا بتوانید در حین بالا رفتن از کوه و بازدید از قلعه بابک، از مناظر خیره‌کننده اطراف آن هم حظ ببرید. پس از اینکه به وسیله خودروهای محلی به محل مورد نظر رسیدید، باید قسمتی را پیاده و از روی کوه طی کنید که کمی هم زمان‌بر است اما ارزشش را دارد. در طول مسیر دشت‌های زیبایی را خواهید دید و از دیدن کوه‌های سبزرنگ و جنگلی اطراف قلعه، لذت خواهید برد.

پس از رسیدن به ابتدای قلعه باید مسیر پیچ در پیچی را بالا بروید تا به اتاقک‌های اصلی برسید و بعد هم می‌توانید تا بالاترین نقطه قلعه پیش بروید و همه چیز را زیر پای خود ببینید.

زمانی که ما به قلعه بابک سفر کردیم، هوا بسیار عالی بود. ابتدا زمانی را در قسمت پایینی قلعه سپری کردیم و تمام لحظاتی را که بابک خرمدین و دیگر دلیران این سرزمین در آن قدم گذاشته بودند، تصور کردیم. سپس به قسمت‌های بالای قلعه رفتیم و همان موقع بود که ابر بزرگی کم کم به سمت ما شروع به حرکت کرد و آنقدر پیش رفت تا همه جا را فرا گرفت و ما از داخل مه، نظاره‌گر طبیعت جنگلی روبرو بودیم و پس از چند دقیقه دیگر جز سپیدی مه چیزی نمی‌دیدیم. حرکت آهسته مه سپیدپوش به سمت قلعه و از فراز بلندی قلعه، قطعا یکی از بهترین مناظری بود که تا به حال در زندگی دیده‌ام و این سفر را برای من فراموش نشدنی کرد.

پس از آن مجدد به سمت قسمت‌های پایین‌تر قلعه حرکت کردیم و جای جای آن را از نظر گذراندیم. اتاقک‌های سرپوشیده‌ای هستند که هنوز هم پابرجا مانده‌اند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. بنای دژ که در واقع دو و سه طبقه است، پس از ورودی قرار گرفته و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که اطراف آن را اتاق‌هایی فراگرفته که به تالار مرکزی راه دارند. در قسمت شرقی دژ تأسیسات دیگری شامل اتاق‌ها و آب انبارها ساخته شده است و سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره‌ای استوار شده‌اند.

پس از دیدن همه این جاذبه‌ها، دوباره به قسمت ابتدای مسیر برگشتیم و با پاترول‌های محلی به جاده اصلی رفتیم تا سفر خود را ادامه دهیم.

در مسیری که برای رسیدن به قلعه طی می‌کنید، فروشگاه کوچکی با چند عدد صندلی وجود دارد که می‌توانید نوشیدنی خنک و مقداری خوراکی از آن تهیه کنید؛ اما اگر خوردنی خاصی مد نظر دارید، باید آن را از قبل تهیه کرده باشید تا مسیر قلعه را راحت‌تر بپیمائید.

همچنین بهتر است لباس و کفش مناسب کوهپیمایی، کلاه و عینک آفتابی نیز به همراه داشته باشید.

اگر به قلعه‌های تاریخی علاقمند هستید مطلب دیگر این نویسنده درباره قلعه ضحاک را هم بخوانید.

عکس‌ها: فرانک پرکمی

منبع: حماسه بابک خرمدین اثر نادعلی همدانی، خبرگزاری میزان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

نابرو راهنمای ناب گردش در ایران است. نویسنده‌ها و عکاسان نابرو در همه شهرهای ایران مستقر هستند تا گزارش‌های جذاب از بهترین و دنج‌ترین جاذبه‌های محلی هر شهر را برای شما آماده کنند. هر روز به روزیم. نابرو را هر روز بخوانید.

قلعه بابک

قلعه بابک (دژ بابک، بذ و قلعه بابک، قلعه جمهور) از مکان های دیدنی و باستانی آذربایجان شرقی است. اگر از تبریز بخواهید به قلعه بابک بروید، حدود 3 ساعت در راه هستید. دیدن قلعه بابک به سادگی نیست، اما بسیار لذت بخش است. قلعه بابک متعلق به دوره ساسانیان است و آثار باستانی کشف شده در قلعه بابک به قرن 7 هجری می رسد.

قلعه بابک از جمله آثار باستانی دیدنی در ایران است که نباید دیدنش را از دست داد. قلعه بابک در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خوب است بدانید قلعه بابک منطقه ای است که جنگل ارسباران از آن آغاز می شود. در این بخش از مجله گردشگری هتل یار می خواهیم شما را با قلعه بابک، یکی از دیدنی ترین مناطق ایران آشنا کنیم.

 

قلعه بابک کجاست؟ (جغرافیا)

چطور به قلعه بابک برویم

قلعه بابک در ارتفاعات آذربایجان شرقی با حدود 3 ساعت فاصله از تبریز و یک ساعت و نیم از اهر واقع است. قلعه بابک در ارتفاعات 2300 متری قرار دارد. دره های اطراف قلعه بابک به عمق 400 تا 600 متر می رسند. البته شهر کلیبر یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق ایران در نزدیکی قلعه بابک است. پیشنهاد می کنیم پس از سر زدن به قلعه بابک به جنگل ارسباران نیز بروید و از جاذبه های گردشگری و طبیعی آن بهره ببرید.

 

چشم انداز زیبا و بی نظیر قلعه بابک

 

با عبور از کلیبر به جاده قلعه بابک می رسید. جاده قلعه بابک آسفالت است، اما در میان راه برای رسیدن به قلعه بابک به جاده خاکی می رسید. این جاده خاکی برای طبیعت گردی فوق العاده است. می توانید  این مسیر را به سمت قلعه بابک پیاده بروید یا با ماشین آن را طی کنید.

اگر می خواهید پیاده بروید خیالتان راحت باشد، در طول مسیر، نوشابه و آب خنک فروخته می شود. در مسیر قلعه بابک، به مکانی می رسید که با نام چشمه معروف است. البته چشمه ای نخواهید دید، بلکه جویباری مشاهده می کنید که می توانید برای استراحت در کنار آن بنشینید و نفسی تازه کنید. اگر گرسنه شدید، می توانید در کلیبر غذا بخورید.

 

نام قلعه بابک یا دژ بابک از نام بابک خرمدین گرفته شده است. دوستداران تاریخ و علاقه مندان به بابک خرمدین هر سال در تاریخ 15 تیرماه برای بابک خرمدین در قلعه بابک مراسم می گیرند.

بابک خرمدین در آذربایجان متولد شد و در جوانی به خرمدینان پیوست. خرمدینان کسانی بودند که علیه دولت عباسی قیام کردند. بابک خرمدین فردی وطن دوست بود که سال ها با دولت عباسی جنگید (دوره مامون تا دوره معتصم). تا اینکه به دست افشین، سردار خائن ایرانی، شکست خورد.

 

قلعه بابک، دژ مستحکم بابک خرمدین

 

 

از چه مسیری به قلعه بابک برویم؟

مردم کلیبر می توانند مسیر قلعه بابک را به شما نشان دهند. از کلیبر حدود 8 کیلومتر راه باید طی کنید تا به پاترول هایی برسید که مسافران را جابه جا می کنند. با ماشین پس از 40 دقیقه به اوبا، مکان زندگی عشایر چلبیانلو می رسید.

اکنون باید آماده کوهنوردی شوید و مسیری باریک را به سمت قلعه بابک طی کنید. بعد به هتل بابک می رسید که پس از روستای شجاع آباد واقع است. سپس به هزار پله سنگی می رسید.

اگر به جنگل علاقه دارید، می توانید از مسیر کمپ قلعه درسی در جنگل سفر ماجراجویانه خود را آغاز کنید. البته برای عبور از این مسیر به سمت قلعه بابک نیاز به راهنما دارید.

می توانید در خانه های کوچک کلیبر شب را سپری کنید و صبح زود به سمت قلعه بابک حرکت کنید.

با حرکت از سمت کلیبر به قلعه بابک در مسیر خود عشایر شاهسون را می بینید. وقتی به قلعه برسید، مناظر حیرت انگیز اطراف آن، شما را شگفت زده می کند. به خصوص، منظره رویایی جنگل ارسباران از بالا و قلعه بابک محسورتان خواهد کرد.

 

قلعه بابک، دژی دیدنی در آذربایجان شرقی

 

تله کابین قلعه بابک

از قلعه بابک تا تله کابین عینالی یا عون بن علی حدود 100 کیلومتر (2 ساعت و 24 دقیقه) فاصله دارید.

 

تفرجگاه عینالی، منطقه ای نزدیک به قلعه بابک برای استفاده از تله کابین

 

قلعه بابک دژ مستحکم سردار بزرگ ایرانی، بابک خرمدین است. قلعه بابک در نزدیکی شهر تاریخی تبریز قرار دارد و یکی از نقاط گردشگری و جاذبه های باستانی ایران محسوب می شود. سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن قلعه بابک به تبریز می آیند تا از تبریز برای بازدید از قلعه بابک بروند. توصیه می کنیم شما هم از قلعه بابک، قلعه ای شگفت انگیز در ارتفاعات آذربایجان شرقی، دیدن کنید و علاوه بر مشاهده شکوه تمدن ایران از طبیعت زیبای مناطق اطراف قلعه بابک لذت ببرید. برای اقامت هم پیشنهاد می کنیم فهرست هتل های تبریز را در سایت هتل یار ملاحظه نمایید، مطابق با نیاز خود هتلی مناسب را رزرو کنید و از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

 

 

 

چطور به قلعه بابک برویم

© کلیه حقوق مادی و معنوی وبسایت هتل یار متعلق به شرکت آرنیکا مهر کیش می باشد



قلعه بابک واقع در شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی، از معروف‌ترین قلعه‌های ایرانی و جاذبه‌های تاریخی است که محلی ایدئال برای علاقه‌مندان به تاریخ به حساب می‌آید. این قلعه که در منطقه زیبای ارسباران جای گرفته، محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین، از شناخته‌شده‌ترین سرداران ایرانی، برای مدت‌زمان ۲۰ سال بوده است. او و يارانش به‌واسطه این دژ کهن توانستند لشکريان عرب را برای بيست و چند سال در کوه‌ها سرگردان کنند، به آن‌ها شبیخون بزنند و باعث فرارشان شوند.

با اینکه مسیر دسترسی به قلعه مستلزم کوه‌پیمایی است و شاید دشوار به‌ نظر برسد؛ جنبه تاریخی این قلعه و همین طور چشم‌انداز خیره‌کننده آن به کوه‌ها و مناطق اطراف، ارزش این سختی را دارد. قلعه بابک در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و مرمت آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، در سفر به آذربایجان شرقی می‌توانید با صعود بر فراز قلعه بابک، یک ماجراجویی مهیج و جذاب را تجربه کنید؛ هرچند پیش از هر چیز به مطالعه این مقاله از کجارو بپردازید تا ‌اطلاعات بیشتری از این جاذبه معروف به دست آورید.

قلعه بابک که به‌عنوان دژ بابک، بذ و قلعه جمهور نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی کلیبر است که در ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ تا ۲,۷۰۰ متری بالاتر از سطح دریا بر فراز کوه قرار دارد و دره‌هایی به عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر اطراف آن را احاطه کرده‌اند.

اگر فصل تابستان را برای بازدید از قلعه بابک کلیبر انتخاب کرده باشید، فرصت دیدن سیاه‌چادرهای ایل شاهسون را خواهید داشت که در کوه‌های این منطقه حضور دارند. برای آشنایی با این مردم خون‌گرم فقط کافی است از آن‌ها اجازه بگیرید و وارد محوطه‌شان شوید؛ ضمنا اگر دوغ و کره محلی، ماست، گلیم، ورنی و سایر محصولات دستی خود را برای فروش گذاشته بودند، حتما از آن‌ها خرید کنید.چطور به قلعه بابک برویم

عکاس: سیاوش نعمتی

بعد از یک کوه‌پیمایی سخت بالاخره به بالای کوه و قلعه بابک می‌رسید که منظره باشکوهی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. بی‌شک تماشای چنین طبیعتی آن هم از قله کوه و گرفتن سلفی و ثبت لحظه‌ها، برایتان جذاب و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

علاوه بر چشم‌انداز تماشایی این منطقه که باعث می‌شود سختی راه آسان شود و خاطره‌ای ماندگار برایتان باقی بماند؛ آب‌وهوای کوهستانی و دید وسیعی که به محیط اطراف وجود دارد، حیرت و شگفتی شما را به‌همراه خواهد داشت؛ به‌طوری که خستگی ناشی از این صعود را به فراموشی می‌سپارید. مضاف بر اینکه، منطقه ارسباران به‌ویژه در فصل بهار و پاییز مملو از مه سنگین می‌شود و این احتمال می‌رود که در طول صعود به قلعه بابک با هوایی مه‌آلود برخورد کنید و لذتی دوچندان نصیبتان شود.

قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و حدود ۲۰۰ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی جای گرفته و تنها مسیر ورود به آن از طریق راهی صعب‌العبور است.

برای رفتن به کلیبر باید از تبریز راهی اهر شوید و پس از آن، ۶۰ کیلومتر دیگر به‌طرف شمال بروید تا به کلیبر برسید. با کمک تابلوهای مختلفی که هتل بابک یا قلعه بابک را نشان می‌دهند، به مسیر خود ادامه دهید؛ حتی می‌توانید از کمک مردم بومی استفاده کنید.

با وجودی که مسیر کلیبر به قلعه حدود سه کیلومتر است؛ اما راهی دشوار دارد و مستلزم عبور از گردنه‌ها و گذرهای خطرناک است. برای ورود به این بنای مستحکم باید از معبری بگذرید که از سنگ‌های طبیعی ساخته شده است و فقط برای عبور یک تا دو نفر ظرفیت دارد. فاصله این معبر تا باروی قلعه به حدود ۲۰۰ متر می‌رسد و از همان جا است که شکوه خاص قلعه و موقعیت فوق‌العاده آن هر بازدیدکننده‌ای را به حیرت وامی‌دارد.

عکاس: بهراد موعودی

سه مسیر دسترسی به قلعه بابک وجود دارد که بخشی از جاذبه‌ این سفر به حساب می‌آیند. این مسیرها در ابتدای گذرگاه پلکانی قلعه بابک به هم می‌رسند و همین گذرگاه تنها راه ورودی به قلعه است.

مسیر اول: اگر از سمت هتل بابک راهی قلعه شوید که معمول‌ترین راه صعود به قلعه بابک است، باید حدود ۱۰۰۰ پله سنگی را طی کنید. برای پیاده‌روی از هتل بابک تا گذرگاه پلکانی باید به‌طور تقریبی سه ساعت پیاده‌روی انجام دهید.

مسیر دوم: کمپ گردشگری قلعه دره سی که در سه کیلومتری کلیبر قرار دارد،‌ می‌تواند گزینه دیگر شما باشد. تا کمپ را با ماشین شخصی بروید و سپس ماشین خود را پارک کنید و با پای پیاده راهی قلعه شوید. در طول راه از دره‌ای زیبا عبور خواهید کرد که در فصل بهار حسابی سرسبز است. در ادامه به گذرگاه اصلی پلکانی قلعه خواهید رسید. پیمودن این مسیر فوق‌العاده زیبا با شیب نسبتا ملایم حدود سه ساعت زمان می‌برد.

عکاس: بهرام تندران

مسیر سوم: اگر از کلیبر به‌سمت هتل بابک راه بیفتید،‌ ۶ کیلومتر پس از هتل، مسیری فرعی در سمت راست جاده خواهید دید که برای عبور از آن باید از ماشینی قوی استفاده کنید. این مسیر را ادامه دهید تا به کمپ عشایر برسید؛ از اینجا به بعد باید برای یک پیاده‌روی یک ساعته آماده باشید تا به گذرگاه قلعه برسید.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

موقعیت قرارگیری این بنا بر فراز قله کوه باعث شده بود که یک سپاه ۲۰ نفره بتوانند از پس تجاوز و حمله سپاهی ۱۰۰ هزار نفری برآیند؛ زیرا بعد مسافت اجازه نمی‌داد که تیر و کمان و اسلحه آن زمان به نگهبانان و سربازان قلعه آسیبی برساند. این موضوع از نبوغ نظامی و آگاهی و درایت سازنده آن حکایت دارد. همین موقعیت استراتژیک قلعه و مسیر صعب‌العبور آن برای نیروهای دشمن، از جمله عواملی بودند که به بابک خرمدین در ساماندهی مبارزات و سنگر گرفتن در این محل کمک کردند.

داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درباره زندگی و مرگ بابک خرمدین وجود دارد. با وجود پژوهش‌های زیادی که راجع به او و فعالیت‌هایش انجام شده؛ هنوز نتیجه واحدی به دست نیامده است. اطلاع چندانی از محل تولد بابک خرمدین وجود ندارد؛ هرچند ظاهرا زمان تولدش به حدود بیش از ۱۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد. طبق برخی از روایات او در دوران جوانی جانشین رییس گروه خرمیان می‌شود و ریاست گروه را به دست می‌گیرد. خرمیان که به آن‌ها سرخ جامگان یا خرمدینان نیز می‌گفتند، با خلفای عباسی مبارزه می‌کردند.

بابک و گروهش که محل اصلی فعالیت‌هایشان قلعه بابک بود، بیش از ۲۰ سال به مخالفت و مبارزه با خلفای عباسی مشغول بودند و توانستند بر قسمت بزرگی از آذربایجان مسلط شوند. بابک سرانجام در جنگی که با سردار افشین داشت، در سال ۲۱۶ شکست می‌خورد و در نهایت دستگیر می‌شود.

عکاس: بهرام تندران

افشین باوجود ایرانی‌بودن ذلت خدمت معتصم، خلیفه عباسی را به جان می‌خرد و برای خوش‌خدمتی و تسلط بر خراسان، بابک را با خدعه و نیرنگ اسیر می‌کند. در همان سال نیز به دستور خلیفه، دست و پایش قطع و سپس اعدام می‌شود.

گفته می‌شود که این سردار ایرانی پس از قطع دست راستش، با دست دیگر خون دست قطع‌شده‌اش را بر چهره خود می‌مالد. معتصم علت این کار را جویا می‌شود و او پاسخ می‌دهد که با این خون، صورت خود را سرخ کردم تا تصور نکنی که زردی رنگ صورتم به‌خاطر ترس از مرگ است.

آوازه رشادت‌های بابک و یارانش فقط به آذربایجان محدود نشد و ماجرای قیام خرمدینان به‌شکل افسانه‌های جذابی از هند تا قلمرو رومیان و… گسترش یافت.

هر ساله علاقه‌مندان به بابک و دوستداران تاریخ در ۱۵ تیر در قلعه بابک تجمع می‌کنند و مراسمی برای بابک خرمیدن برگزار می‌کنند. این اجتماع به‌مناسبت روز تولد این سردار ایرانی است که از سال ۱۳۷۹ با حضور اقشار مختلف مردم در پای قلعه انجام می‌شود.

عکاس: بهراد موعودی

تنها راه ورود به قلعه از طریق دروازه اصلی انجام می‌شود که پس از پشت سر گذاشتن دروازه و بارو باید از گذرگاه باریکی عبور کنید که یک مسیر ۱۰۰ متری شیب‌دار به‌سمت قله است. در ادامه به مدخل ورودی قلعه خواهید رسید.

در چهار طرف قلعه و در تکیه‌گاه‌های طبیعی دیواره‌های کوه، چهار جایگاه دیده‌بانی به‌شکل نیمه استوانه وجود دارد که سربازان با استقرار در آن می‌توانستند تا کیلومترها دورتر را زیر نظر داشته باشند. ورود به دژ اصلی مستلزم عبور از مدخل دیگری با پلکان‌های نامنظم است که در طرفین آن، دو ستون کاذب قرار گرفته است.

ساختمان قلعه پس از ورودی قرار دارد و به‌صورت دو و سه‌ طبقه بوده است. هفت اتاق اطراف تالار اصلی را احاطه کرده‌اند که به تالار مرکزی راه دارند. در بخش شرقی قلعه، تأسیساتی شامل اتاق‌ها و آب‌انبارها وجود دارد؛ جالب اینکه در سقف آب‌انبارها از طاق جناغی و گهواره‌ای استفاده شده و محوطه داخلی آن‌ها با نوعی ساروج، غیرقابل‌نفوذ شده است تا در زمستان با برف و باران پر شود. در شمال غربی قلعه، پلکان‌هایی وجود داشته است که در حال حاضر مخروبه شده‌ و تنها راه صعود به بخش‌های مرتفع‌تر بنا بوده‌اند.

با توجه به معماری، روش چفت‌‌وبست سنگ‌ها، سنگ‌های زبره تراش، اندود دیوارها با نوعی گچ‌ و خاک و همین طور ملات ساروج می‌توان گفت که قدمت این قلعه به زمان اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد. تا چند قرن پس‌ از آن نیز علاوه بر تعمیرات و مرمت قلعه، بخش‌هایی نیز به آن الحاق شد. در نتیجه این طور به نظر می‌رسد که بابک خرمدین قسمت‌های اصلی را ترمیم کرده و بخش‌هایی را به آن افزوده است. با گذشت ۱۲۰۰ سال از آن دوران، هنوز هم بخش‌هایی از این قلعه پابرجا است.

چطور به قلعه بابک برویم

طبق کاوش‌های باستانی و تاریخی و با توجه به اشیای به‌دست‌آمده از قلعه بابک می‌توان قدمت آن را به دوران اشکانی و ساسانی دانست. این سازه به احتمال قوی یک قلعه دفاعی بوده است که سبک معماری آن به مجموعه تخت سلیمان از عصر ساسانی شباهت زیادی دارد.

قلعه بابک در قرن ۶ و هفت نیز مورد استفاده بوده است و این موضوع را می‌توان از روی اشیای مکشوفه نظیر سفالینه‌های منقوش و لعاب‌خورده در این محل ثابت کرد. تعدادی سکه مسی از این قلعه به دست آمده است که به‌دلیل زنگ‌زدگی و ساییدگی، خوانا نیستند؛ هرچند به دوره اتابکان و هزاراسپیان تعلق دارند. با این همه مشخص نیست که کارایی قلعه در این زمان چه بوده است و افراد به چه علت سکه‌های خود را در این قلعه مخفی کرده بودند.

هیچ سند و مدرکی دال بر استفاده از قلعه بابک پس از این تاریخ وجود ندارد و گویا پس از این دوره متروکه شده است.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس: نوید امین آقایی،‌ Soroush Rostamad

برای اقامت در نزدیکی قلعه بابک می‌توانید از هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهر کلیبر استفاده کنید. ضمن اینکه طبیعت‌گردها اغلب کمپینگ در کمپ قلعه بابک را ترجیح می‌دهند که هم امکانات بهداشتی مناسبی دارد و هم برای اقامت شبانه استفاده می‌شود.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا مهر را می‌توان بهترین زمان سفر به قلعه بابک دانست؛ به‌خصوص که منطقه ارسباران، بهارهای زیبایی دارد. در فصل تابستان هم می‌توانید از این قلعه دیدن کنید؛ هرچند کوه‌پیمایی زیر تابش نور خورشید ممکن است برایتان قدری دشوار باشد.

در فصل پاییز نیز زیبایی این منطقه دوچندان می‌شود؛ اما به‌خاطر سرمای هوا و یخ‌زدگی پله‌های منتهی به قلعه، ترجیحا در ماه مهر از قلعه بابک دیدن کنید. با توجه به‌شدت برودت هوا در فصل زمستان، سفر به این منطقه اصلا توصیه نمی‌شود.

در هر صورت به‌واسطه محیط کوهستانی منطقه، بهتر است لباس گرم و کفش کوهنوردی همراه خود ببرید.

بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است

مدت زمان بازدید از این جاذبه: نصف روز

ایران، استان آذربایجان شرقی، کلیبر، ۳ کیلومتری کلیبر

بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است

مدت زمان بازدید از این جاذبه: نصف روز

ایران، استان آذربایجان شرقی، کلیبر، ۳ کیلومتری کلیبر

روی نقشه همه هتل‌ها، رستوران‌ها و دیدنی‌های اطراف را ببینیدlayersرستوران هاهتل هادیدنی هاfunction restaurantToggle(){var isChecked=$(“#restaurantCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/restaurants.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/restaurants.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
function hotelToggle(){var isChecked=$(“#hotelCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/hotel.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/hotel.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
function attractionToggle(){var isChecked=$(“#attractionCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/attraction.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/attraction.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
$(‘body’).delegate(‘.map-filter__btn’,’click’,function(){$(this).next(‘.map-filter’).slideToggle(‘fast’)});

مسافران پرسش‌های خود را مطرح کرده‌اند و دیگر کاربران ما به آن‌ها پاسخ داده‌اند.

var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

var tourDefault=[{“id”:620,”title”:”تور ایران”,”slug”:”ایران”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:555,”title”:”تور شیراز”,”slug”:”شیراز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:535,”title”:”تور اصفهان”,”slug”:”اصفهان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:317,”title”:”تور باکو”,”slug”:”باکو”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:533,”title”:”تور اردبیل”,”slug”:”اردبیل”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:410,”title”:”تور مالزی”,”slug”:”مالزی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:3,”title”:”تور تابستان ۹۸”,”slug”:”تور-تابستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:7,”title”:”تور پاییز ۹۸”,”slug”:”تور-پاییز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”جزیره کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”جزیره کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Mku)”,code:”mku”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ابوموسی (Aeu)”,code:”aeu”,cityTitle:”ابوموسی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آغاجاری (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”آغاجاری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر لنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندر لنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

قلعه بابک کلیبر

استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر

4.7

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 6 کاربر

چطور به قلعه بابک برویم

نمایش همه امکانات  

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

6 تا 10 ساعت

ساعت دسترسی

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره قلعه بابک کلیبر

چرا بازدید کنیم؟

کجاست؟

مردم چی گفتن؟

سوالی دارید؟

نقد و بررسی کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 مهر 1397

به روز رسانی

26 آبان 1398

ایران سرزمین رازها و افسانه هاست و هزاران سال تمدن و حضور انسان ها در این فلات بزرگ، باعث به وجود آمدن داستان ها، اسطوره ها، حکایت ها و شناخته ها و ناشناخته های بسیار شده است. به هر گوشه از این سرزمین پهناور که سر بزنید از شناخته شده ترین مناطق باستان شناسی و تاریخی تا دورافتاده ترین روستاها، از نقاطی که به نظر بکر و دست نخورده می آیند تا مناطقی که بزرگترین شهرهای امروزی در آن برپا شده اند، همه و همه داستان ها و رازهای بسیاری از گذشته های دور در خود به یادگار دارند و به انتظار نشسته اند تا روزی نوبت شان برسد و حکایت شان را برای همگان تعریف کنند. 

سفر ماجراجویانه امروز کارناوال به یکی از این مکان های رازآلود با تاریخی پرفراز نشیب است؛ جایی که از دوره های اشکانی و ساسانی و حتا پیش از آن، شاهد اتفاقات ریز و درشت بوده و به نام یکی از مبارزهای مشهور ایرانی شناخته می شود. مقصدمان قلعه بابک در یکی از شهرهای کمتر شناخته شده ایران، کلیبر در استان آذربایجان شرقی ست. شهری که به توصیف یکی از گردشگران کانادایی، شهری ست دورافتاده و خواب آلود در میان کوه های سر به فلک کشیده ای که قله های شان در زیر مه غلیظ از دیده پنهان شده اند… مکانی عالی، به طراوت و سرسبزی انگلیس و ورای ذهنیت ما از طبیعت کویری و خشک ایران. 

توصیفی که به شکلی عالی حال و هوای این شهر را شرح می دهد و ذهن ها را در مورد آن کنجکاو می کند. با ما همراه شوید تا سفری هیجان انگیز و مرموز به قلعه بابک را آغاز کنیم و از داستان های پیرامون این مکان تاریخی و مهم بیشتر بدانیم. 

چرا سفر به قلعه بابک؟

مناسب برای

افراد علاقه‌مند به طبیعت گردی و کوه نوردی

افراد با توانایی بالا برای پیمایش مسیرهای کوهستانی 

نامناسب برای

کودکان 

معلولان حرکتی و سالمندان 

در میان جنگل های ارسباران و کوه های سر به فلک کشیده منطقه کلیبر، بر فراز کوهی بلند، ساختمانی نیمه مخروب دیده می شود که در میان مه و ابر، مردم را به کشف رازها و شنیدن داستان هایش دعوت می کند. ساختمانی که به نام قلعه بابک، دژ جمهور یا قلعه بذ شناخته می شود و قدمتی به درازای دوره های اشکانی و ساسانی دارد. مکانی که بیشتر برای فردی که 20 سال در این قلعه فرمانروایی می کرده مشهور است تا برای معماری و تاریخچه ساخت و حیاتش. اینجا، قلعه بابک، نام خود را از مبارز مشهور، بابک خرمدین گرفته است؛ فردی که در این قلعه در برابر هجوم خلفای عباسی ایستادگی کرد و بخشی از تاریخ ایران را رقم زد. فردی که داستان زندگی اش مانند داستان خود قلعه بابک با افسانه ها و رازهای بسیار درآمیخته و هیچ قطعیتی در مورد آن وجود ندارد. 

قلعه بابک بر بلندای 2300 تا 2600 متری از سطح دریا ساخته شده است و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های معروف کوه نوردی و تاریخی آذربایجان شناخته می شود. این بنا در سال 1345 با شماره 623 در لیست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفت و از سال 1376 زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی مرمت آن آغاز شد. 

پیش از اینکه سفرمان را به سمت قلعه بابک شروع کنیم بهتر است به این نکته اشاره داشته باشیم که از آنجایی که قسمت زیادی از سازه قلعه از بین رفته است و بیشتر افرادی که از این جاذبه دیدن می کنند به قصد طبیعت گردی راهی آذربایجان شرقی و کلیبر می شوند؛ ما نیز سعی کردیم در ابتدا شما را با این وجه از سفر به قلعه بابک و حال و هوای آن آشنا کنیم و سپس به وجه های تاریخی و معماری آن بپردازیم. 

ورود به صفحه معرفی اماکن تاریخی ایران و جهان

افسانه ها و قصه ها در مورد بابک خرمدین (در برخی منابع آمده است که نام اصلی او حسن بود) بسیار و زندگی و مرگ او با داستان های زیادی درآمیخته است. پژوهش های بسیاری در مورد بابک خرمدین و فعالیت های او صورت گرفته است اما هنوز هیچ محقق و تاریخ‌دانی وجود ندارد که به یک نتیجه واحد و مطمئن در مورد او رسیده باشد. در مورد هر جنبه از زندگی بابک خرمدین مانند محلی که در آن متولد شد، افرادی که تحت تاثیر آنها قرار داشت، دین و آیینی که به آن معتقد بود، گروهی که با آنها کار می کرد، دلایلی که دست به قیام زد و … ابهام بسیاری وجود دارد. 

از محل تولد بابک خرمدین اطلاع چندانی در دست نیست و گفته می شود او در حدود بیش از 1200 سال پیش پا به این جهان گذاشت. از کودکی او چندان اطلاعی در دست نیست و در برخی از روایت ها آمده است که در دوران جوانی توانست جانشین جاویدان، رییس گروه خرمیان (توضیح در ادامه آورده شده است) شود و ریاست این گروه را به دست بگیرد. در همین زمینه روایت معروفی در کتاب الفهرست ابن ندیم (1) به چشم می خورد که در ادامه آن را با هم مرور می کنیم: 

بر اساس این روایت، جاویدان بن سُهرَک، رییس جاودانیه (از خرمیان) به هنگام بازگشت از زنجان در ده بلال آباد از “گِریز” (مامور پذیرایی از تازه واردن به ده) درخواست خانه ای برای اقامت می کند و گریز برای آنکه او را تحقیر کند، جاویدان را به خانه مادر بابک می فرستد. گفته می شود این رفتار به این دلیل بوده که مردم ده و رییس آن مسلمان بودند و نمی خواستند از یک نفر خرمی در جای خوبی پذیرایی کنند. جاویدان زمانی که در خانه مادر بابک اقامت داشت از بابک خوشش می آید و او را همراه می برد تا به وی آموزش دهد و او را سرپرست اموال و املاکش کند. چطور به قلعه بابک برویم

بعد از اینکه جاویدان بر اثر زخمی می میرد، زن وی که عاشق بابک شده بود به یاران او می گوید که روح جاویدان در بابک حلول کرده و او جانشین جاویدان است. زن جاویدان طی تشریفاتی او را جانشین جاویدان و پیشوای خرمدینان می کند و خود هم به ازدواج او در می آید. 

حال خرمیان که بودند و چه دیدگاهی داشتند؟ خرمیان یا گروهی که در تاریخ از آنها به عنوان سرخ جامگان یا خرمدینان نیز یاد می شود، افرادی بودند که به همراه بابک با خلفای عباسی مبارزه کردند. در مورد خرمیان به مانند خود بابک نقل قول بسیار است و نمی توان به طور قطع در مورد دیدگاه های سیاسی، دینی و هدف های شان صحبت کرد. در برخی منابع آمده است که آنها به دین مزدک بودند، به تناسخ اعتقاد داشتند و … و می خواستند این دین را دوباره زنده کنند. برخی نیز در پژوهش های شان گفته اند که آنها زرتشتی بودند و می خواستند ادامه دهنده راه ابومسلم خراسانی باشند و انتقام ایرانی ها را از اعراب بگیرند. 

به طور مثال عبدالحسین زرین کوب در کتاب روزگاران تاریخ ایران خرم دینان را مانند مزدکیان پیرو ثنویت می داند، یعنی که این گروه به دو مبدا جهانی که عبارت از روشنایی و تاریکی است اعتقاد داشتند. آیینی که بیشتر مورد قبول طبقه های پایین تر جامعه بود. چرا که بر اساس نوشته مقدسی در کتاب البدأ و تاریخ، عدم تساوی مالی و ظلم در نظام های آفریده به دست تاریکی به وجود می آید. بر اساس همین کتاب خرمیان پیروان آیین های دیگر را ناحق نمی دانستند و از ریختن خون پرهیز می کردند و اهل کشت و کشتار و غارت نبودند.

در میان صحبت ها و روایت های مختلف از بابک و گروهی که سرپرستی می کرد تنها این نکته را می توان به قطع گفت که در حدود بیش از بیست سال به مبارزه با خلفای عباسی پرداختند، مقر اصلی فعالیت های شان قلعه بابک بود و در بخش زیادی از سال های فعالیت شان بر قسمت بزرگی از آذربایجان تسلط داشتند. بابک و گروهش در این مدت با مامون و معتصم، خلفای عباسی، در جنگ بودند؛ اما در نهایت در جنگی با فرمانده ای به نام خیدر پسر کاووس، که به نام سردار افشین شناخته می شد، در سال 216 شکست خوردند و دستگیر شدند. در نهایت در همان سال بابک به دستور معتصم بالله، خلیفه عباسی با قطع کردن دست و پایش اعدام شد و نامش در کنار دیگر مبارزان ایرانی در تاریخ ایران باقی ماند. 

در مورد مرگ بابک هم داستان های بسیاری وجود دارد. روایتی که در برخی منابع مانند کتاب سیاست نامه خواجه نظام الملک آمده در مورد لحظه مرگ بابک چنین نوشته است: 

در هنگامی که دست اول بابک را بریدند، بابک با خونی که از بازویش فوران می کرد صورتش را رنگی کرد. معتصم از او پرسید: چرا چنین کاری کردی؟ بابک جواب داد: وقتی دستهایم را قطع کنند خونهای بدنم خارج می شود و چهره ام زرد، و تو فکر خواهی کرد که رنگ صورتم به دلیل ترس از مرگ زرد شده است. چهره ام را خونی کردم تا زردی آن دیده نشود. 

پاورقی

1- کتاب الفهرست، نوشته محمد ابن اسحاق ندیم، جامع ترین اثر در حوزه کتابشناسی عمومی در چهار قرن ابتدایی هجری ست. 

مسیرهای رسیدن به قلعه بابک از شهر کلیبر | آغاز ماجراجویی تاریخی

یکی از جذاب ترین قسمت های سفر به قلعه بابک و بازدید از آن، مسیری ست که به این بنا می رسد. برای رسیدن به قلعه بابک 3 راه دسترسی پیش روی شماست؛ شما می توانید بسته به توانایی های تان یکی از این راه ها را انتخاب کنید تا به قلعه بابک برسید. البته باید توجه داشته باشید که این 3 مسیر در ابتدای گذرگاه پلکانی در کوه قلعه بابک به هم وصل می شوند. این مسیر پلکانی راه نهایی رسیدن به قلعه محسوب می شود. 

برای اینکه بتوانید راحت تر مسیرها را پیدا کنید می توانید از نقشه زیر استفاده کنید. 

 مسیر اول 

کمپ گردشگری قلعه دره سی نقطه آغاز مسیر اول رفتن به قلعه بابک است. این کمپ در 3 کیلومتری کلیبر قرار دارد و مسیر رسیدن به آن آسفالته است. مسیری که می توانید به راحتی با خودروی شخصی تان از سمت شهر کلیبر به آن دسترسی پیدا کنید و سپس از آنجا راه قلعه بابک را در پیش بگیرید. پس از اینکه به کمپ رسیدید ماشین تان را کناری پارک کنید و پیاده به راه بیفتید. برای اینکه به قلعه بابک برسید باید از دره ای سرسبز (در بهار) عبور کنید و به گذرگاه اصلی پلکانی قلعه برسید. این مسیر چشم اندازی فوق العاده زیبا دارد و شیب آن به نسبت ملایم است و به طور متوسط طی آن 3 ساعت زمان می برد. 

میسر دوم

هتل بابک نقطه آغازین مسیر دوم است. اگر این راه را برای رسیدن به قلعه انتخاب می کنید باید بدانید که برای صعود در حدود 1000 پله سنگی پیش روی شماست. مسیر هتل به قلعه متدوال ترین راه برای صعود به این بنا محسوب می شود. از ابتدای هتل بابک تا گذرگاه پلکانی به طور متوسط در حدود 3 ساعت پیاده روی نیاز دارد. 

مسیر سوم

نقطه آغازین مسیر سوم، محل سکونت عشایر در کوه های اطراف قلعه بابک است. برای اینکه به این نقطه برسید باید از سمت کلیبر راه بیفیتد، هتل بابک را پشت سر بگذارید و 6 کیلومتر به پیش بروید. در این نقطه مسیری فرعی در سمت راست جاده وجود دارد. برای عبور از این راه فرعی بهتر است ماشینی قوی داشته باشید. بعد از چند دقیقه رانندگی به محل کمپ عشایر می رسید. اینجا نقطه آغاز پیاده روی شماست. از این به بعد راهی به نسبت آسان در پیش خواهید داشت، از اینجا تا گذرگاه مسیری 1500 متری با شیبی ملایم پیش پای شماست. حد متوسط طی این مسیر در حدود 1 ساعت است. 

دیدنی ها و تفریحات 

قلعه بابک همان طور که گفتیم تنها جاذبه ای تاریخی نیست و دیدنی ها و جذابیت های دیگری دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 

1- مناظر و چشم اندازی خارق العاده

طبیعت آذربایجان و کوه های آن یک ویژگی مهم و دلبرانه و فوق العاده دارد و آن چشم انداز خارق العاده ای ست که در برابر چشمان تان می گستراند. چشم اندازی بی نهایت تماشایی که سختی راه را برای تان آسان می کند و تصویری ماندگار در خاطرتان باقی می گذارد. زمانی که سینه کش کوه را بالا می روید تا به قلعه کلیبر برسید، آب و هوای کوهستان و دید وسیع و بازی که با هر قدم بازتر و وسیع تر می شود چنان شما را غرق در حیرت و ذوق می کند که تمام افکار بد و خسته کننده را کناری می گذارید و به شوق رسیدن به نقطه نهایی و قله تلاش تان را چند برابر می کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که منطقه ارسباران به دلیل مه های سنگین خود به ویژه در فصل های بهار و پاییز بسیار معروف است. احتمال اینکه در زمان سفر به قلعه بابک با راهی مه آلود و قلعه ای در مه و ابر فرورفته روبرو شوید اصلا کم نیست. این ویژگی باعث می شود قلعه بابک حالتی وهم آلود به خود بگیرد و بیشتر و بیشتر در افسانه ها و داستان ها غرق شود. 

2- همنشینی با عشایر شاهسون 

یکی از غافلگیری های سفر به قلعه بابک در فصل تابستان، تماشای سیاه چادرهای ایل شاهسون در کوه های این منطقه است که دشت را پر کرده و جنب و جوش و سرزندگی ویژه ای به آن بخشیده اند. اگر دوست داشته باشید تا با نوع زندگی این بخش از مردم ایران زمین بیشتر آشنا شوید می توانید با اجازه خودشان وارد محوطه چادرزنی های شان شوید و از چادرها و سبک زندگی شان بیشتر بدانید. همچنین اگر خودشان تمایل به فروش داشتند می توانید از آنها، ماست، دوغ و کره محلی، گلیم، ورنی و … بخرید. 

3- حال و هوای خوش قلعه بابک | از بهترین مکان ها برای سلفی

زمانی که بعد از یک کوه پیمایی سخت اما دلچسب به قلعه بابک می رسید، شکوه چشم انداز و منظره روبرو، نفس تان را در سینه حبس خواهد کرد. تماشای طبیعت اطراف از فراز قله کوه در میان ویرانه های مکانی تاریخی و اسرارآمیز که تا کیلومترها را می توان از آن بالا تماشا کرد، پاداشی ست که از این کوه پیمایی نصیب تان می شود. 

اگر هم خوش شانس باشید، اینجا به گروهی از مردم محلی بر می خورید که با صداهای گرم و نوای سازشان حال و هوای متفاوت و دلنشینی به وجود آورده اند و تجربه جذابی برای گردشگران خلق می کنند. 

در کنار اینها، حالا که این اندازه برای رسیدن به نقطه بالایی کوه زحمت کشیده اید فراموش نکنید که از مناظر اطراف عکاسی کنید. همچنین می توانید با ثبت یک سلفی از بالای کوه با چشم انداز بی نظیر پشت سرتان یادگاری خوبی از این سفر همراه ببرید.

تاریخچه 

با بررسی های باستانی و تاریخی که انجام شده و با استناد به اشیا و ابزارهایی که از کاوش های قلعه بابک به دست آمده است، می توان با قطعیت گفت که قدمت این مکان به دوران اشکانی و ساسانی باز می گردد. در همین زمینه نخستین اشیایی که از قلعه بابک به دست آمد، سفالینه های منقوش و لعاب خورده بود و به یک دوره استقرار تا اوایل قرن هفتم هجری اشاره داشت. مهمترین بخشی که از این دوره استقرار برای ما به یادگار مانده و از آن اطلاعات بیشتری داریم به همان زمان حضور بابک خرمدین و همراهانش در این قلعه باز می گردد. موقعیت عالی قلعه و دسترسی سخت به آن توسط نیروهای دشمن، از دلایلی بود که بابک از اینجا برای ساماندهی مبارزاتش و پناه گرفتن استفاده می کرد. هرچند این قلعه در رمضان 222 ه.ق (216 ه.ش) به دست فرمانده افشین و نیروهایش سقوط کرد. 

در قرن های ششم و هفتم قلعه بابک بازهم مورد استفاده قرار گرفت. یکی از اشیای کشف شده از این دژ، تعدادی سکه مسی ست که برخی از آنها از آنجایی که ساییدگی و زنگ خوردگی فراوان دارند غیرقابل خواندن هستند و برخی از آنها نیز به دوره های اتابکان آذربایجان و هزار اسپیان (1) تعلق دارند. هرچند هنوز مشخص نشده است، قلعه بابک در این زمان چه کارآیی داشته و چرا افراد سکه های شان را در این مکان پنهان کرده اند. 

پس از این بازه، زمانی دیگر سندی مبنی بر اینکه این قلعه توسط افراد مختلف مورد اسفاده قرار گرفته باشد، به دست نیامده و به نظر می رسد بعد از این دوره، قلعه بابک برای همیشه خالی از سکنه و ویران رها شده است. مکانی که امروز به جاذبه ای برای سفرهای طبیعت گردی و تاریخی تبدیل شده است و امید می رود که با انجام پژوهش های گسترده، پرده از رازها و رمزهای آن برداشته شود. 

پاورقی

1- هزاراسپیان یا اتابکان لرستان نام سلسله ای ست لر تبار که بین سال های 550 تا 827 هجری قمری، برخی نواحی لرستان و خوزستان امروزی را تحت حاکمیت خود داشتند. 

معماری

از آثار معماری، برخی از سنگ های زبره تراش (تراش های سختی روی آن دیده می شود)، روش چفت و بست سنگ ها، استفاده از ملات ساروج، اندود دیوارها با نوعی گچ و خاک می توان با قطعیت زیاد بیان کرد که قلعه بابک در دوره های اشکانی و ساسانی ساخته شده است. در دوره های بعدی تعمیرات و مرمت هایی بر روی آن انجام و قسمت های دیگری به قلعه اضافه شده است. در ساخت آن به غیر از سنگ و ساروج از آجر و چوب نیز کمک گرفته اند؛ چوب هایی که برای ساخت سقف اتاق ها با طاق های چوبی و جناغی استفاده می شد. علاوه بر این در قرن های چهارم و پنجم هجری برای کف بندی اتاق ها و تعمیر و مرمت بنا از آجر استفاده کردند؛ هرچند میزان این استفاده چندان زیاد نبود. 

نکته جالب دیگر در ساخت قلعه بابک موقعیت استقرار آن است. این قلعه که بر فراز قله کوه بنا شده، به سربازان و ساکنان آن این امکان را می داد که تنها با 20 نفر نیرو بتوانند از هجوم سپاهی بزرگ جلوگیری کنند و تلفاتی ندهند. چرا که بلندی مکان ساخت بنا امکان پرتاب تیر و کمان (سلاح های مورد استفاده آن زمان) را به مهاجمان نمی داد. 

ورود به قلعه 

برای اینکه بتوانیم وارد قلعه شویم باید خود را به دروازه اصلی آن برسانیم، این مکان تنها راه ورود به داخل قلعه است و از سمت کوهستان راه دیگری برای ورود به آن وجود ندارد. قبل از انکه بخواهید خود را به قلعه برسانید باید از معبری سنگی و بسیار باریک عبور کنید. راهی دالانی شکل که تنها یک نفر می تواند از آن عبور کند. فاصله معبر تا باروی قلعه در حدود 20 متر است و درست در مقابل آن قرار دارد. راهی که سختی، جلال و ابهت آن بیننده را دچار حیرت و او را وادار به تحسین می کند. 

بعد از اینکه دروازه ورودی و بارو را پشت سر می گذارید، باید در حدود 100 متر دیگر از گذرگاهی باریک صعود کنید تا به مدخل ورودی قلعه برسید. مسیری که در یک طرف تان دره ای با جنگل های تنگ و عمق 400 تا 600 متری به چشم می خورد. مساله ای که باعث می شد سپاهیان مختلف نتوانند وسایل قلعه کوب مانند منجنیق و آتش افکن های شان را به نزدیکی قلعه بابک بیاورند و به آن حمله کنند. 

ستون های دیده بانی

همچنان که به پیش می روید و مسیر را پشت سر می گذارید سعی کنید به قسمت های مختلف قلعه و دقت و هوشی که در ساخت آن به کار رفته نیز توجه کنید؛ یکی از این نکته های جالب در ساخت قلعه بابک، ستون های دیدبانی آن است. در تکیه گاه های طبیعی دیواره های کوه، در راه رسیدن به ورودی قلعه و همچنین چهار سمت بنا، جایگاه هایی برای دیده بان ها دیده می شود. جایگاه هایی نیمه استوانه ای که از فراز آنها سربازان می توانستند تا کیلومترها زمین های اطراف را ببینند و از هر تحرکی باخبر شوند. بعد از اینکه وارد قلعه شدید برای رسیدن به قصر اصلی باید از ورودی دیگری که پلکان هایی نامنظم دارد، عبور کنید. دو طرف این ورودی به وسیله دو ستون کاذب (نیمه ستونی که به دیوار تکیه داده است) مشخص شده است. 

بنای قصر 

قصر اصلی دو طبقه و سه طبقه بود و بعد از ورودی قرار داشت. پس از اینکه از این ورودی به داخل قصر وارد می شوید، تالاری اصلی در مقابل تان قرار می گیرد. تالاری که با هفت اتاق در اطراف محصور شده و از هرکدام شان می توان به تالار مرکزی دسترسی پیدا کرد. در قسمت شرقی قصر تاسیسات دیگری مانند اتاق ها و آب انبارها به چشم می خورد، آب انبارهایی که طاقی جناغی و گهواره ای دارند و با نوعی ساروج محوطه داخلی شان پوشانده شده اند. پوششی که باعث می شد محوطه داخلی آب انبارها غیرقابل نفوذ شود. در زمستان ها این آب انبارها با برف و باران پر می شدند و در تابستان ها و روزهای محاصره مورد استفاده قرار می گرفتند. در سمت شمال غربی دژ هم اثر پلکان هایی سراسری دیده می شود که البته اکنون به طور کامل ویران شده اند و تنها قسمت هایی از آن بیرون است. همین بخش های باقی مانده تنها راه صعود به بخش های بالاتر قلعه هستند. به طور کلی محوطه قلعه بابک چندین تالار، زندان، آب انبار، انبار، اصطبل و تعداد زیادی اتاق داشت که در گذشته مورد استفاده ساکنان آن بود. 

امکانات

در طول مسیر رسیدن به قلعه بابک آبخوری، یک چایخانه (بدون امکان فروش خوراکی و غذا) به چشم می خورد. اگر هم از طریق کوه نوردی خود را به قلعه بابک می رسانید می توانید از امکانات کمپی که در راه رسیدن به این مکان وجود دارد برای استراحت استفاده کنید. 

اقامت 

بهترین گزینه برای اقامت در نزدیکی قلعه بابک، شب مانی در یکی از هتل های شهر کلیبر است؛ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید تجربه های تازه به دست بیاورید می توانید برای کمپینگ و اقامت روی کمپ قلعه بابک حساب باز کنید. این کمپ امکانات بهداشتی مناسبی دارد و برای شب مانی قابل استفاده است.

بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر به قلعه بابک از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا مهر است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه بهتر است در زمان سفر حتما لباس گرم و کفش کوه نوردی همراه داشته باشید. 

بهار و تابستان: بهار ارسباران رویایی و تماشایی ست و بهترین زمان برای بازدید از قلعه بابک و دیگر جاذبه های مناطق ارسباران به شمار می آید. تابستان اما به دلیل باز بودن فضا و تابش مستقیم آفتاب، کوه پیمایی می تواند اندکی سخت شود.

پاییز و زمستان: پاییز ارسباران نیز بسیار زیباست؛ اما به دلیل سرمای شدید منطقه و یخ زدگی پله ها و سنگ های مسیر رسیدن به قلعه بهتر است بازدید از این جاذبه را به مهرماه محدود کنید. زمستان قلعه بابک و کلیبر نیز بسیار سخت و سرد است و سفر به این منطقه در این موقع از سال توصیه نمی شود. 

مسیر دسترسی

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، قلعه بابک

برای رسیدن به کلیبر می توانید از جاده تبریز-اهر استفاده کنید. از تبریز که خارج شدید به سمت اهر راه بیفتید. به اهر که رسیدید این شهر را پشت سر بگذارید و 60 کیلومتر دیگر به سمت شمال بروید تا شهر کلیبر پیش چشمان تان ظاهر شود. تابلوهای مختلف مسیر رسیدن به قلعه بابک یا هتل بابک را به شما نشان می دهد. اگر نتوانستید از این طریق به مسیرهای مختلف پیاده روی برسید می توانید روی کمک بومی ها حساب باز کنید. 

تجربه گردشگران خارجی 

 شاید در نگاه اول به نظر برسد که قلعه بابک در میان دیگر جاذبه های تاریخی مشهور ایران جایی نباشد که گردشگران خارجی بخواهند در سفر به کشورمان از آن دیدن کنند؛ اما خواندن نظرهای مختلف و متنوع آنها در وبسایت های معتبر دیدگاه شما را در این زمینه تغییر می دهد. ما نیز تعدادی از این نظرها را که در سایت معتبر تریپ ادوایزر به ثبت رسیده است، در اینجا گردهم آورده ایم تا شما را با زاویه دید خارجی ها به این جاذبه کشورمان بیشتر آشنا کنیم. 

گردشگری از برزیل | تاریخ ثبت دیدگاه خرداد 1396

مسیری زیبا و قلعه ای تماشایی

ما برای رفتن به این قلعه از تبریز تاکسی کرایه کردیم و بعد از دو ساعت و نیم به پای کوهی که قلعه بابک روی آن ساخته شده بود، رسیدیم. برای رفتن به بالای قلعه شروع به پیاده روی کردیم که مدت یک ساعت و نیم در راه بودیم تا به قلعه برسیم. کوه پیمایی سختی بود اما به طور قطع ارزشش را داشت. چشم اندازی که از قلعه بابک به اطراف وجود دارد بسیار زیباست. همچنین در قسمت پایینی راه جایی که ماشین ها پارک می کنند، مغازه ای کوچک وجود دارد که می توانید از آن آب و چای بخرید اما خوراکی و غذا نمی فروشد. در نزدیکی پارکینگ، سرویس بهداشتی عمومی نیز وجود دارد. 

 گردشگری از دانمارک | تاریخ ثبت دیدگاه فروردین 1396

 منظره خیره کننده و مردم جالب 

 بازدید از قلعه بابک یکی از بهترین تجربه هایی است که من در ایران به دست آوردم. به عنوان یک جوان 28 ساله در وضعیت بدنی معمولی، کوه پیمایی به سمت قلعه بابک نسبتا سخت بود. به دلیل اینکه زمان سفرمان اواسط تیر بود، هوا بسیار گرم بود و هیچ جایی وجود نداشت که که بتوانیم چیزی بخریم. خوشبختانه ما آب به اندازه کافی با خودمان همراه داشتیم. همچنین به شما توصیه می کنم کفش های کوه نوردی بپوشید یا کفش مقاوم داشته باشید. من صندل پوشیده بودم اما این اصلا ایده خوبی نبود. یک بار افتادم و چندین بار هم نزدیک بود بیفتم. با این همه، سفر به قلعه بابک بسیار جذاب بود. زمانی که به بالای کوه و خود قلعه رسیدیم محلی ها را دیدیم که در حال خواندن آواز و فریاد و شادی بودند و برخی هم ساز می زدند. جوی که آنجا وجود داشت، بی نظیر بود.  

گردشگری از اتریش | تاریخ ثبت دیدگاه شهریور 1396

 کوه پیمایی دلچسب به مکانی که باید دید

قلعه بابک در نزدیکی شهری کوچک به نام کلیبر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید تقریبا 3 ساعت رانندگی کرد. جاده بعد از رسیدن به منطقه کلیبر اوج می گیرد، در ابتدای مسیر قلعه هتلی با یک پارکینگ بزرگ وجود دارد. راهی که به قلعه می رسد مسیری تقریبا پلکانی و شیب‌دار است و از پشت هتل شروع می شود. رسیدن به بالای قلعه به یک کوه پیمایی 2 ساعته نیاز دارد، کوه پیمایی بسیار دلچسب. بهتر است این مسیر را در ساعت های اولیه روز شروع کنید چرا که حوالی ظهر، آفتاب حسابی اذیت تان می کند. 

 اگر هم علاقه مند به کوه پیمایی نیستید می توانید از صاحب هتل بخواهید که با دوستش تماس بگیرد؛ تا او در حدود 40 دقیقه از مسیر را با نیسان قدیمی آبی شما را به بالا ببرد. آنهایی هم که خودروهای قوی دارند می توانند مسیر فرعی کمپ ایل نشین ها را با ماشین طی کنند تا به نقطه شروع پیاده روی برسند. البته احتیاج نیست که برای طی این راه حتما ماشین 4*4 داشته باشید. خیلی از اهالی با ماشین های پیکان و پرایدشان این مسیر را می رانند. 

کوه پیمایی از محل کمپ عشایر خیلی آسان تر و کوتاه تر است. شما از طریق این مسیر بعد از 40 دقیقه می توانید به قلعه برسید. در ورودی قلعه یک چایخانه کوچک زیبا وجود دارد. دسترسی به قلعه رایگان است. منظره ای که از خود قلعه به اطراف دارید خیره کننده و عالی ست. زمانی که اینجا هستید امکان ندارد به این فکر نکنید که چه کسانی و چرا، این مکان را در این ارتفاع بالاتر از هرچیز دیگر ساخته اند؟

گردشگری از آلمان | تاریخ ثبت دیدگاه شهریور 1396

مکانی زیبا

چشم اندازی که از فراز این قلعه در برابرتان قرار می گیرد بسیار زیباست و ارزش کوه پیمایی را دارد. البته توجه داشته باشید که ساعات های اولیه روز برای بازدید از اینجا حرکت کنید تا گرفتار گرمای هوای ظهر نشوید. اگر برنامه زمانی تان اجازه می دهد از راه جنگل بازگردید، راه آسانی نیست و برای پایین آمدن از آن کفش های کوه نوردی و عصا لازم است اما کاملا ارزشش را دارد. 

سخن آخر 

امروز به همراه شما به یکی از قلعه های تاریخی و اسرار آمیز ایران سر زدیم، کوه پیمایی دلچسبی برای رسیدن به آن داشتیم، از منظره خیره کننده فراز قلعه بابک لذت بردیم و گردشی دلچسب به این گوشه از طبیعت ایران داشتیم. 

نظر شما در مورد سفر به آذربایجان و آشنایی با قلعه بابک چیست؟

شما چه اطلاعات دیگری در مورد افرادی که روزگاری در این قلعه زندگی می کردند دارید؟

دیدگاه، پیشنهاد و انتقادهای تان را با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. اگر هم تجربه سفر به این مکان زیبا و حیرت انگیز را داشته اید می توانید آن را در قالب سفرنامه و عکس با استفاده از لینک زیر در کارناوال به ثبت برسانید. 

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.8

بررسی شده توسط مهدیه اکبری پارسا

نقاط قوت

نقاط ضعف

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 6 رای

4.7

خانواده

1

قلعه بابک کلیبر را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

5

راهنمای مسیری که داخل پستتون گذاشتید کاملا برای من کارآمد و مفید بود و من واقعا ممنونم ازتون بابت سایت عالیتون . خیلی خوش گذشت به من در این کوه پیمایی .

انتشار: 28 بهمن 1398

4.7

لوکیشن خیلی خاصی داره برای عکاسی تو فصل بهار .

انتشار: 28 بهمن 1398

بهشت ایران

4.6

بنده به همراه خانواده از تبریز چند بار اینجا سفر کردم ،بهشت ایرانه، هواش هیچ وقت شرجی نمیشه چون از دریا دورتره، بابک خرمدین اوازه بین المللی داره، ممنون از کارناوال
دوستان کارناوالی حتما به اذربایجان سفر کنند

انتشار: 11 مهر 1397

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

میشه اوتجا کمپ زد؟

سلام دوست عزیز

بله همان طور که در بخش امکانات و اقامت آورده شده می تونید در قلعه بابک کمپ کنید، شما می تونید برای این کار روی کمپ قلعه بابک حساب باز کنید، این کمپ امکانات بهداشتی مناسبی داره و برای شب مانی قابل استفاده است. 

موفق باشید

انتشار: 27 اردیبهشت 1399

انتشار: 27 اردیبهشت 1399

با بچه میشه رفت و دید یا خیر ؟

سلام دوست عزیز

بسته به این دارد که کودک شما چند ساله است . اگر کودک تان خردسال است توصیه می شود به این سفر نروید اما اگر بالای 9 یا 10 سال دارد و شرایط جسمانی و روحی خوبی دارد، چرا که نه؟ البته مراقب بازیگوشی های کودک تان در زمان عبور از پله ها هم باید باشید، به ویژه مسیرهایی که پله ها بسیار باریک می شوند. 

انتشار: 08 اردیبهشت 1399

انتشار: 06 اردیبهشت 1399

برای من یه سؤال پیش اومد که چجوری میرفتند این همه راه رو و تازه میجنگیدند اونجا؟ولی واقعا جای قشنگ و معرکه ای بود .

انتشار: 28 بهمن 1398

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

iOS

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

کنترل سفر دست شماست

قلعه بابک یا دژ بابک یکی از جاهای دیدنی تبریز در آذربایجان شرقی است. برای آمادگی بیشتر قبل از راهی شدن به این منطقه، راهنمای سفرش را در ره بال آسمان بخوانید.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ره بال آسمان، به هر سوی ایران که برویم یک جاذبه خارق‌العاده به چشم می‌خورد که آمیزشی از تاریخ کهن و طبیعت بی‌نظیر این سرزمین است. قلعه بابک دقیقاً یکی از همین مکان‌هاست.

تا به‌ حال اسم این مکان را شنیده‌اید؟ اگر اهل طبیعت‌گردی و تاریخ‌شناسی باشید، حتماً به نام قلعه بابک برخورده‌اید و اگر هم آشنایی نداشته باشید، بعد شناخت آن فوراً رهسپار بازدید از آن می‌شوید. ابهت این بنای تاریخی که در بالای کوهی عظیم واقع شده است، از گذشته تاکنون دل گردشگران را می‌لرزاند.

اگر مسافر آذربایجان شرقی هستید، حتماً در لیست جاهای دیدنی تبریز، دژ بابک را قرار دهید. البته بازدید آن شاید به‌راحتی میسر نباشد و برای رسیدن به آن باید سختی راهی ناهموار را تحمل کنید. با این حال، همراه ره بال آسمان باشید تا با این اعجوبه گردشگری آشنا شوید.

معرفی قلعه بابک

چطور به قلعه بابک برویم

قلعه بابک نام دژ تاریخی بر فراز کوهستان بذ با بلندای ۲ هزار و ۳۰۰ متر است که در مرز استان آذربایجان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. قدمت این بنا به دوران ساسانیان باز می‌گردد و نام خود را از بابک خرمدین، رهبر مبارز ایرانی در جنگ با خلافت عباسیان وام می‌گیرد.

این بنا که دژ جمهوریت هم نام دارد، در ۳ کیلومتری شهرستان کلیبر در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این شهر عمده شهرت خود را مدیون قلعه بابک و جنگل ‌های ارسباران است که منجر به توسعه گردشگری آن در دهه‌های اخیر شده است.

پیشینه تاریخی قلعه بابک

در زمان شورش خلافت عباسی در سمت آذربایجان، بابک خردمین به‌عنوان رهبر اصلی مبارزات به پا خاست تا این حملات را دفع کند. بابک شهر بذ را به‌عنوان پایگاه خود برگزید و در آن قلعه‌ای مستحکم ساخت. راه کوهستان صعب‌العبور بود و گذرگاه‌های تنگ و باریک آن، ورود دشمن را ناممکن می‌کرد که درنهایت، بابک را برای شبیخون‌زدن جسورتر می‌کرد.

این قلعه یادگاری از نبردها و مقاومت‌های بابک خردمین است که امروزه تنها گردشگرانی که استقامت بالایی دارند، برای سیاحت آن به اوج کوهستان صعود می‌کنند.

ویژگی‌های ظاهری قلعه بابک

دژ، شامل دو قسمت ۲ طبقه و ۳ طبقه‌ای است که درون اتاق، تالار و انبارهای گوناگونی وجود دارد. جنس بنا از سنگ و گچ بوده و راه دسترسی به قلعه بسیار سخت است. برای رسیدن به دروازه اصلی باید از گذرگاهی باریک عبور کرد که تنها یک نفر قادر است از آن بگذرد و عبور همزمان دو نفر، امکان‌پذیر نیست.

آب‌وهوای قلعه بابک

شهر کلیبر به‌علت وجود دامنه کوه‌ها و جنگل‌ های ارسباران دارای آب‌وهوای خنک و مطبوع است. با توجه به آن که قلعه بابک بر فراز کوه قرار دارد، با نزدیک شدن به قله، هوا رو به سردی می‌رود که عملاً بازدید از این بنا در فصول سرد غیرممکن می‌شود.

بهترین فصل سفر به قلعه بابک

فصول بهار و تابستان بهترین زمان سفر به قلعه بابک است؛ زیرا با نزدیک شدن به فصل زمستان، بارش‌های شدید برف، عملاً بازدید از این دژ را ناممکن می‌کند؛ اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای رسیدن به قلعه راه طولانی در پیش خواهید داشت.

به همین خاطر بهتر است تیر و مردادماه را برای سفر انتخاب نکنید، زیرا گرما در مسیر اذیت کننده می‌شود.

شما می‌توانید برای خرید بلیط اتوبوس و یا بلیط هواپیما تبریز، به سایت ره بال آسمان مراجعه کنید.

راه‌های دسترسی به دژ بابک

برای رسیدن به دژ بابک از سه طریق می‌توانید اقدام کنید:

۱. در جنوب قلعه گذرگاه دژ سی قرار دارد؛ اما مسیر آن بسیار دشوار است؛

۲. در بالاتر روستا شجاع، مسیر هتل بابک قرار دارد که می‌توان از آن استفاده کرد؛

۳. مسیر دیگری که آسان و بهتر از دو مسیر دیگر است؛ مربوط به گذرگاه ییلاق است که باید بیش از یک کیلومتر با خودرو آن را بروید تا به مقصد برسید.

مراکز اقامتی قلعه بابک

برای بازدید از قلعه بابک، باید در مکان‌های اطراف آن اقامت داشته باشید. بهترین مکان برای اقامت، کلیبر است. گذراندن چندین شب در این شهر بسیار رؤیایی خواهد بود؛ زیرا مناظره خارق‌العاده در انتظار گردشگران است.

برای رزرو هتل در شهر کلیبر می‌توانید از سایت ره بال آسمان به‎صورت آنلاین اقدام کنید. کافی است وارد سایت شده، به صفحه هتل داخلی بروید؛ سپس مقصد و مدت زمان اقامت خود را مشخص کنید. در نهایت لیست کامل هتل‌های این شهر، اتاق‌ها و قیمت آن برای شما نمایان می‌شود که می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نزدیک‌ترین جاذبه تفریحی به دژ بابک

بهتر است سفر خود را در شهر کلیبر و بعد از دیدن قلعه بابک، تکمیل کنید و سری هم به دیگر جاذبه‌های گردشگری تبریز بزنید. بی‌شک اولین پیشنهاد برای گشت‌وگذار، جنگل‌های شگفت‌انگیز ارسباران است.

زیباییهای شگفت‌انگیز جنگل‌ های ارسباران که از آن به‌عنوان زیست‌کره نام برده می‌شود، نه‌تنها فریبنده گردشگران بومی است؛ بلکه گردشگران خارجی را نیز شیفته و مدهوش خود کرده است.

اقلیم مدیترانه‌ای، درختان تودرتو بلوط، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، مه صبحگاهی و هزاران رؤیای باورنکردنی دیگر که تنها در ارسباران امکان تحقق آن وجود دارد.

از جمله مکان‌هایی که امروزه جهت اسکان گردشگران در نظر گرفته شده است، می‌توان به: قلعه درسی، مکیدی درسی، آینالو در کلیبر و چیچکلو در ورزقان اشاره کرد.

همچنین در این منطقه اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌های ویلایی متعددی برای مسافران وجود دارد که می‌توانند قبل از سفر، مناسب‌ترین اقامتگاه را رزرو کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

ره بال آسمان | خرید بلیط هواپیما | خرید بلیط قطار | رزرو هتل – مجله گردشگری، سفر، سبک زندگی و خبری

بهترین رستوران های تهران با فضای باز | پیک‌نیک در رستوران

رودخانه بابلرود | رودی از تبار دو شهر بابل و بابلسر


دره سختی کرمان | دره فوسک سرسخت و زیبا

مرکز خرید مگامال تهران | خریدی آسان در یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید
چطور به قلعه بابک برویم

راهنمای سفر تفلیس | تماشای عروس شهرهای آسیای میانه

راهنمای سفر ارمنستان | سفر خارجی ارزان به ایروان


راهنمای سفر باکو | خواهرخوانده تبریز


راهنمای سفر دبی | تجربه سفری لوکس و خاص


راهنمای سفر نطنز | اولین منطقه ذوب فلز جهان


راهنمای سفر ملایر | شهر ملی مبل و منبت

جاهای دیدنی مراغه | باغ شهر ایران و پایتخت نجوم جهان اسلام


راهنمای سفر اراک | پایتخت صنعتی ایران


رفتار مناسب در هواپیما چیست؟


بهترین زمان رسیدن به فرودگاه چه زمانی است؟


راهنمای استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما


چه عواملی باعث تاخیر پرواز میشود؟

بهترین رستوران های تهران با فضای باز | پیک‌نیک در رستوران

بهترین رستوران های سنتی تهران با فضای نوستالوژیک و زیبا

بهترین رستوران های سلف سرویس تهران | چشیدن چندین طعم مختلف

بهترین رستوران های تهران با موسیقی زنده | خوشمزه های خوش آهنگ

در منطقه تماشایی ارسباران و در ارتفاعات کوهستانی آذربایجان شرقی، یکی از دژهای تاریخی ایرانی واقع شده است. قلعه بابک، مقر یکی از سربازان دلاور ایرانی به‌نام «بابک خرمدین» بوده است که در منقطه بلند کوهستانی شهرستان کلیبر، در آغوش ابر و مه جا خوش کرده است. موقعیت جغرافیایی قلعه بابک سبب شده است تا رفتن به این بنای رازآلود علاوه بر ماجراجویی در جاذبه تاریخی، یک نوع طبیعت‌گردی کوهستانی نیز محسوب شود. کوله‌پشتی خود را بردارید و بندهای کفشتان را محکم ببنیدید و با ما همسفر کوه‌های خوش‌قدوقامت مرزی در منطقه شوید تا به قلعه بابک برویم. مجله گردشگری ره بال آسمان در این مطلب از جذابیت‌های این سازه تاریخی و موقعیت مکانی آن برای شما خواهد گفت.

فهرست مطالب

بابک خرمدین از مبارزان شجاع ایرانی بوده که بیش از 20 سال از عمر وی به نبرد با خلفای عباسی گذشته است. مقاومت در برابر ظلم‌های این قوم از اعراب و حمایت ایرانیان از اهداف این سرباز شجاع ایرانی بوده و در نهایت جان خود را در راه این مبارزه از دست داده است. قلعه بابک که با نام «دژ جمهور» و «قلعه بذ» هم شناخته می‌شود، مقر بابک خرمدین و همراهان وی بوده است. اکنون بقایای این سازه تاریخی در ارتفاعات کوه‌های منطقه مرزی ارسباران، در همسایگی ابرها و دره‌های عمیق کوهستانی جا خوش کرده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. گفته می‌شود که قدمت ساخت اولیه قلعه به زمان ساسانی و اشکانی گره خورده است و نوع معماری و آثار کشف شده در مجموعه، این تخمین زمانی را تایید می‌کند. این جاذبه تاریخی برای عاشقان طبیعت و کوهنوردی فرصتی طلایی محسوب می‌شود و می‌توانند علاوه بر ماجراجویی در تاریخ مبارزه‌های بابک خرمدین، یک کوهنوردی ناب را هم تجربه کنند.

قلعه بابک در شهرستان کلیبر، استان آذربایجان شرقی و در محدوده سبز جنگل ارسباران واقع شده است. در حدود ۱۴ کیلومتری شمال شرقی قلعه، شهر کلیبر با دسترسی بسیار خوبی جا خوش کرده و این شهر نقطه شروع سفر ماجراجویانه به قلعه بابک است. تبریز در جنوب غربی دژ بابک با فاصله‌ای نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر و اهر در جنوب آن با فاصله ۷۵ کیلومتر واقع شده است. تبریز و اهر از شهرهای گردشگری مهم در آذربایجان شرقی هستند که مسافران بسیاری به سمت کلیبر و قلعه بابک دارند. جاده تبریز – اهر و جاده اهر – کلیبر، مسیرهای دسترسی به کلیبر از این دو شهر است. مسیر کلیبر به قلعه با یک جاده آسفالته با نام جاده قلعه بابک شروع می‌شود و در نهایت باید با پای پیاده باقی مسیر را ادامه دهید.

نشانه‌های معماری و ویژگی‌های ساخت قلعه بابک، حکایت از دوران ساخت آن در دوران اشکانی و ساسانی و مرمت آن در دوره‌های تاریخی بعد دارد. یکی از دلایلی که قلعه بابک روی قله‌ای بلند واقع شده است، حفظ امنیت سربازان از حمله‌های دشمنان و جلوگیری از پرتاب تیر از کمان آن‌ها بوده است. نگهبانان در چهار بنای دیده‌بانی قلعه از چهار جهت، این دژ را محافظت می‌کرده‌اند‌. بنابراین می‌توانستند حمله‌های احتمالی دشمن را گزارش دهند. ساخت این قلعه در یکی از نقاط مرتفع کوهستان، تدبیری هوشمندانه در زمان خود بوده است و کار نیروهای نظامی اعراب را سخت‌تر می‌کرده است.

 ورود به قلعه بابک هرگز آسان نبوده است؛ زیرا دروازه اصلی تنها راه ورود به این قلعه است و تمام درزهای ورود مخفیانه با مصالح پر شده است. بنابراین تمام رفت‌وآمدها زیر نظر دیده‌بان‌ها ممکن بوده و افرادی که قصد ورود به قلعه را داشتند، بعد از پشت سر گذاشتن گذرگاهی طولانی و باریک که تنها یک نفر امکان عبور از آن را دارد، می‌توانستند به دروازه اصلی نزدیک شوند. این فاصله طولانی خود عاملی برای افزایش امنیت قلعه بابک و دست‌یابی به زمان لازم برای آگاهی دیده‌بانان بوده است. برج‌های دیده‌بانی در چهار طرف بنای سنگی قلعه، دید فوق‌العاده‌ای به اطراف داشته و تا شعاع چند کیلومتری، هیج جنبنده‌ای بدون اطلاع سربازان نمی‌توانسته به حوالی مقر آن‌ها نزدیک شود. دژ بابک خرمدین برفراز قله مرتفع کوهستان و در همسایگی با دره‌های عمیق جنگلی جا خوش کرده و به دلیل این تدبیر هوشمندانه مهندسی و نظامی در انتخاب موقعیت مکانی، استفاده از ابزارهای جنگی برای افرادی که به این قلعه نزدیک می‌شدند، غیرممکن بوده است. بنابراین جگنده‌های غول‌پیکری همچون منجنیق و آتش‌افکن هرگز نتوانستند به مقر سرباز اسطوره‌ای ایرانی و همراهانش نزدیک شوند.

سنگ، ملات ساروج، آجر و چوب از مصالح استفاده شده در ساخت و تعمیر قلعه بابک بوده است. در طراحی این قلعه، قصر اصلی بعد از ورودی واقع شده و داخل آن تالاری وجود دارد که اطرافش را هفت اتاق پوشانده‌اند. همچنین در شرق ساختمان قصر، بخش آب‌انبار واقع شده و داخل آن با ملات ساروج پوشیده شده است تا باران و برف زمستانی که در آن ذخیره شده است، به بیرون نفوذ نکند. ساخت آب‌انبار، راهکاری برای تحمل روزهای گرم تابستان و دسترسی به آب برای مواقع احتمالی محاصره قلعه بوده است. ویرانه‌هایی که در سمت شمال غربی بنا واقع شده، در زمان خود، پلکانی برای دسترسی به بخش‌های بالاتر قلعه بوده است. زندان، اصطبل و اتاق‌هایی در بخش شرقی، از دیگر قسمت‌های این بنا است.

راهی شدن در مسیر منتهی به قلعه بابک، به دلیل قرار گرفتن این قلعه به‌روی قله‌ای بلند در منطقه کوهستانی و سرسبز، نوعی کوهنوردی و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. در واقع جذابیت این مجموعه با چشم‌انداز بی‌نظیرش کامل می‌شود. سرسبزی جنگل ارسباران به این منطقه نیز سرایت کرده است. این جنگل مرزی تقریبا از این نقطه از کوهستان شروع می‌شود. تماشای سرزمین‌های سبز منطقه ارسباران از ارتفاعات کوهستانی، شما را به وجد می‌آورد و پیش از رسیدن به قلعه تاریخی، می‌توانید طبیعت‌گردی و کوهنوردی را تجربه کنید.

در تابستان می‌توانید در مسیر منتهی به دژ، چادرهای «ایل شاهسون» را در سینه‌کش کوه ببینید و از زیبایی زندگی ساده آن‌ها لذت ببرید. همچنین اگر در بهار و پاییز سراغ قلعه بابک بروید، این دژ و مسیر منتهی به آن در حجم سفیدی از ابر و مه واقع شده‌اند. هرچند که شیطنت ابرها چشم‌انداز جنگل ارسباران را از فراز قله محدود می‌کند، اما جذابیت رازآلودی به قلعه تاریخی بابک می‌بخشد که کم از زیبایی ارسباران ندارد.

یکی از تماشایی‌ترین چهره‌های این قلعه تاریخی و منطقه ارسباران را می‌توانید در بهار ببینید. به‌خصوص اگر روزهای سفرتان در بازه اواخر فروردین تا اوایل خرداد باشد. در واقع بهشت منطقه ارسباران در اردیبهشت خودنمایی می‌کند. شهریور تا اواسط مهر نیز زمان مناسبی برای سفر به دژ بابک و مناطق سبز ارسباران است. در این ماه‌ها، گرمای سوزان تابستان در سینه‌کش کوه کم شده و هنوز سرمای پاییزی در کوهستان شدت نگرفته است. سفر به این منطقه کوهستانی در دیگر ماه‎‌های پاییز و فصل زمستان غیرممکن است و همچنین سفر در تیر و مرداد هم انتخاب خوبی نخواهد بود و از تابش تند خورشید اذیت خواهید شد.



مسیر اول که نسبت به بقیه سخت‌تر است، پیاده‌روی آن از «کمپ گردشگری قلعه سی» با فاصله ۷ کیلومتری از شهر کلیبر شروع می‌شود. این فاصله را به وسیله پاترول پشت سر بگذارید تا به این کمپ و شروع پیاده‌روی برسید. چشم‌اندازی زیبا به مناظر جنگلی در این مسیر کوهستانی انتظارتان را می‌کشد و در نهایت بعد از حدود ۳ ساعت پیاده‌روی به مسیر پلکانی قلعه خواهید رسید.

هتل بابک بعد از روستای «شجاع آباد»، نقطه آغاز پیاده‌روی در مسیر دوم است و این راه از مسیرهای متداول در بین گرشگران است. بیش از هزار پله سنگی در ادامه این راه انتظارتان را می‌کشد. در نهایت مسیر سوم از محل کمپ عشایر آغاز می‌شود. برای رسیدن به این نقطه بعد از راندن در جاده قلعه و رسیدن به هتل بابک، باید وارد مسیر فرعی در سمت راست جاده بشوید. پیاده‌روی از این نقطه تا پلکان قلعه نسبت به بقیه مسیرها کوتاه‌تر است و حدود یک ساعت طول می‌کشد. بنابراین در مسیر سوم می‌توانید بیشتر راه را با اتومبیل طی کنید و پیاده‌روی کمتری داشته باشید. مزیت دیگر این مسیر تماشای زندگی عشایری در دامنه‌های کوه است.

در نهایت هر سه این مسیرها به گذرگاه‌های پلکانی قلعه بابک منتهی می‌شوند، هر مسافر از هر مسیر باید برای رفتن به داخل قلعه این پله‎‌های طولانی را پشت سر بگذارد.

همان‌طور که گفتیم دژ بابک از جاذبه‌های مهم تاریخی در طبیعت سبز منطقه مرزی ارسباران است و به دلیل موقعیت مکانی و مسیر دسترسی، در دسته جاذبه‌های طبیعی نیز قرار می‌گیرد. بنابراین گردشگرانی که راهی این منطقه می‌شوند، وظیفه مهمی دارند و باید علاوه بر حفظ سلامت و بقای این جاذبه تاریخی، مراقب زیبایی‌های طبیعت آن نیز باشند. به یاد داشته باشید که پیش از سفر به این منطقه کوهستانی، حتما اطلاعات هواشناسی را بررسی کنید و بعد راهی شوید. بهتر است برای سفر در روزهای آفتابی هم، یک‌دست لباس گرم در کوله‌پشتی خود قرار دهید تا در صورت بروز سرمای احتمالی کوهستان، اذیت نشوید. بهار فصلی جذاب برای ماجراجویی در قلعه بابک و جنگل ارسباران است و می‌توانید در مسیر بهشتی و بهاری این قلعه پیش بروید و از طبیعت کوهستانی لذت ببرید.

ایران قلعه‌های کوهستانی فراوانی در محیط‌های جنگلی دارد که می‌توانید در فهرست دیدنی‌های ایران در بهار قرار بگیرد. مثلا قلعه رودخان یکی از این جاذبه‌های دل‌چسب در ارتفاعات کوهستانی است که در اقلیم سبز و جنگلی فومن واقع شده است.

شما کدام قلعه تاریخی را در ایران می‌شناسید که در مناطق جنگلی واقع شده است؟ این قلعه‌ها را به ما معرفی کنید تا ره بال آسمان به‌طور مفصل به آن‌ها بپردازد.چطور به قلعه بابک برویم

قلعه بابک در شهرستان کلیبر، استان آذربایجان شرقی و در محدوده سبز جنگل ارسباران واقع شده است.

فصل بهار بهترین زمان سفر به قلعه بابک است.

تبریز در جنوب غربی دژ بابک با فاصله‌ای نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر واقع شده است.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”۱. قلعه بابک کجاست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”قلعه بابک در شهرستان کلیبر، استان آذربایجان شرقی و در محدوده سبز جنگل ارسباران واقع شده است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۲. بهترین زمان سفر به قلعه بابک چه زمانی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فصل بهار بهترین زمان سفر به قلعه بابک است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۳. فاصله تبریز تا قلعه بابک چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”تبریز در جنوب غربی دژ بابک با فاصله‌ای نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر واقع شده است.”}}]}

تا وقتی که روی زمین هستیم، باید از لحظه‌ها لذت ببریم و در گوشه‌وکنار این سیاره ماجراجویی کنیم. شوق بیشتر دونستن، لذت سفر رو برای من بیشتر می‌کنه. این شوق وسوسه‌ام می‌کنه تا چمدونم رو بردارم و راهی جاده‌ها بشم. از گردش روی زمین و نوشتن از دیده‌ها و شنیده‌های سفر لذت می‌برم و دوست دارم شما هم با کمک جادوی کلمه از جزئیات این ماجراجویی با خبر باشید. ره بال آسمان یکی از اون فرصت‌های جذاب برای من و شماست تا اطلاعات خودمون رو با هم تقسیم کنیم و از تجربه‌های ناب سفر بنویسیم و بخونیم.

پست قبلی

کویر ورزنه | زمینی برای به آغوش کشیدن آسمان

پست بعدی

تفریحات کیش | پیشنهاداتی جذاب برای لذت در کیش 🚴🏻‍♂

بهترین رستوران های تهران با فضای باز | پیک‌نیک در رستوران

رودخانه بابلرود | رودی از تبار دو شهر بابل و بابلسر

دره سختی کرمان | دره فوسک سرسخت و زیبا

مرکز خرید مگامال تهران | خریدی آسان در یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید

خیلی دوست دارم برم قلعه بابک رو ببینم، ولی از ارتفاع میترسم و میترسم برم و حالم بد بشه

اگر بری قلعه بابک، به نظرم انقدر محو تماشای زیبایی منطقه و شکوه و مهندسی میشی که ترس از ارتفاع یادم میره و به جای اینکه به پایین نگاه کنی و بترسی به جلو و زیبایی ها نگاه میکنی. به نظرم ارزش امتحان کردن رو داره.

بابک قالاسی بیزیم افتخارمیز

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

آخرین عنوان‌ها

بهترین رستوران های تهران با فضای باز | پیک‌نیک در…


راهنمای سفر نطنز | اولین منطقه ذوب فلز جهان

رودخانه بابلرود | رودی از تبار دو شهر بابل و بابلسر


دره سختی کرمان | دره فوسک سرسخت و زیبا

مرکز خرید مگامال تهران | خریدی آسان در یکی از بزرگ‌ترین…


راهنمای سفر ملایر | شهر ملی مبل و منبت

منتخب کاربران

مراکز خرید مشهد | گشتی در 20 بازار معروف و شیک و ارزان


روستای سنگچال | دهکده‌ای رویایی در مازندران

روستای آهار | تهرانی‌ها این منطقه را از دست ندهند!

روستای کردان | تعطیلات لذت‌بخش در حوالی تهران

جنگل های ارسباران | هر آن‌چه باید از سفر به این منطقه بدانید

قلعه بابک | مقر مبارز شجاع ایرانی در بهشت ارسباران

جاهای دیدنی کیش | 30 جاذبه دیدنی سرزمین آب و آفتاب + عکس و قیمت

محبوب‌ ترین عنوان‌ها


جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان

روستاهای اطراف تهران | 10 مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

معرفی بهترین پیتزاهای جهان | 31 پیتزای معروف جهان!


جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین


روستای سنگچال | دهکده‌ای رویایی در مازندران

بازارچه مرزی ایران | لذت خرید کالای ارزان و با کیفیت

سوغات تبریز | 26 تا از بهترین و مهم ترین سوغاتی های تبریز

جاهای دیدنی مراغه | باغ شهر ایران و پایتخت نجوم جهان اسلام


آینالو | طبیعتی بکر در آذربایجان شرقی

جنگل های ارسباران | هر آن‌چه باید از سفر به این منطقه بدانید

داغ ترین‌های هفته


سوغات قوچان | خوش رنگ، خوش طعم و خوشمزه


رستوران های تهران با قیمت مناسب اما خوشمزه


به کجا سفر کنیم؟ قشم یا کیش؟


الیمستان | یاقوتی سبزرنگ در دامنه‌های البرز

داغ ترین ها


جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان

روستاهای اطراف تهران | 10 مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

معرفی بهترین پیتزاهای جهان | 31 پیتزای معروف جهان!


جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین

راهنمای سفر


جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان


جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین


جاهای دیدنی قوچان | راهنمای سفر قوچان


جاهای دیدنی سبزوار | راهنمای سفر سبزوار

سفر به بهشت آذربایجان

از سه هفته قبل از سفر ضمن هماهنگی با مسئول مهمانسرای اداره مون در کلیبر، بالاخره بعد از پیگیریهای مکرر تونستم به مدت دو شب (چهارشنبه و پنجشنبه 5 و 6 شهریور1393 ) سوئیت شماره2 مهمانسرارو رزرو کنم. طوری برنامه ریزی کردم که چهارشنبه عصر(بعدازوقت اداری)از تبریز به کلیبر رفته وبه اتفاق همسفرانم شب رو در مهمانسرا استراحت کنیم تا صبح زود قبل از گرم شدن هوا به” قلعه بابک”صعودکنیم.از آخرین باری که به قلعه رفته بودم چیزی حدود 15 سال می گذشت وازمدتهاپیش دراین فکربودم که ضمن دیداری دوباره ،قدرت بدنی خودمو هم محک بزنم.بنابراین طبق برنامه ،عصر چهارشنبه وسایل موردنیازمونوتوصندوق عقب خودرو شخصی ام جاسازی کرده و به همراه خانم،پدرخانم وعموی خانم ساعت 17 تبریزرو به مقصد کلیبر ترک کردیم.اهردر95کیلومتری شمالشرقی تبریز ،بزرگترین شهرمابین تبریز و کلیبره وازشهرهای قدیمی استان آذربایجان شرقی محسوب میشه. این شهردرارتفاع 1341متری ازسطح دریاودارای زمستانهای سرد(تا27درجه سانتیگراد زیرصفر)وتابستانهای معتدله(حداکثرتا34درجه بالای صفر).نام قدیمش،”میمد” هستش.عده ای از مورخان ریشه اهر رو از”هر” و یا”هو” که به معنی خورشیده ونشانه مذهب مهرپرستی است، دانسته اند.این شهرستان از دو شهر “اهر” و “هوراند”و350 روستا تشکیل یافته که البته ناگفته نماند که اخیرا هوراند به شهرستان تبدیل شده.جمعیت شهر اهر حدود100 هزارنفروپنجمین شهر پرجمعیت استان محسوب میشه. حدود ساعت 18 به شهر اهر رسیدیم.جاده تبریز –اهر بجز چندکیلومتر خروجی تبریز و ورودی اهرکه بزرگراهه ،قسمت اعظم راه بصورت دوبانده رفت و برگشته که بسیار هم پرحادثه هست وجا داره مسئولین ذیربط با توجه به سیل عظیم گردشگران به این منطقه و بخصوص کلیبر نسبت به عریض نمودن جاده اقدام کنند.باتوجه به اینکه اهر شهر تاریخی و عالم پروریه چند جای دیدنی داره که برجسته ترینش” بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری” در داخل شهرهستش.چون من این محل رو خیلی دوست دارم و چندین بار اونجارو دیده بودم فقط به خاطر همسفرام که اونجارو ندیده بودند و همچنین داشتن چند دقیقه فرصت جهت استراحت ،از نمای خارجی بقعه(موزه داخل مجموعه تا ساعت 15 باز می باشد) دیدن کرده و دقایقی رو در پارک زیبای جوارش قدم زدیم.

بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری

شیخ شهاب الدین محمود اهری در سال 580 ه.ق در اهر چشم به جهان گشود.در سنین کودکی قرآن رو از پدرش آموخت بطوریکه در 10 سالگی حافظ کل قرآن شد.رشته های صرف،نحو،فقه،اصول و اخلاق رو در محضرملا حسن اهری فراگرفت ودر 25 سالگی جهت تکمیل مراحل علمی و عرفان راهی بغداد شد ودر محضرشیخ رکن الدین سجاسی به کسب فیض پرداخت وبه دامادیش مفتخر شد.ایشان به همراه همسرشان(خدیجه سلطان) تنها صاحب یک پسر شدند به نام علی که بعدها به شیخ علی اهری معروف شد.شیخ شهاب الدین به دستوراستادش مامور ارشاد مردم ارسباران(قره داغ) شده و همراه همسرشان عازم اهر شدند.ایشان در محل کنونی بقعه سالها به هدایت و ارشاد مردم پرداخت و در سال 665 ه. ق(85 سالگی) در اهر چشم از جهان فروبست و مقبره ایشان همینک در همین بقعه زیارتگاه عاشقان علم و ادب و عرفان می باشد.اثر معروف شیخ به نام ” مثنوی عشق نامه” از ایشان به یادگار مانده است: به نام عشق شداین نامه آغاز به ختمش “عشق نامه” نام شد باز از مریدان معروف وی می توان به شیخ جمال الدین تبریزی- شیخ زاهد گیلانی و شیخ صفی الدین اردبیلی اشاره کرد. مجموعه حال حاضر بقعه محل خانقاه ومقبره شیخ میباشدکه شامل ساختمان خود خانقاه-مسجد-ایوانی بلند-مناره ها و تعدادی غرفه است.این خانقاه در سال 1374 به موزه ادب و عرفان تبدیل شد که تنها موزه عرفان در ایران است.در مسجد داخل مجموعه دست نوشته هائی از شیخ بهائی – شاه عباس سوم و ابولقاسم نباتی موجود می باشد.چطور به قلعه بابک برویم

داخل موزه ادب و عرفان

بعد از خرید مقداری شیرینی اهری از یکی از قنادیهای داخل شهر،ساعت 45/18 اهر رو به مقصد کلیبر ترک کردیم.این جاده دوطرفه 55 کیلومتری، کوهستانی و بسیار زیباست.بین راه در یکی از مناطق زیبای اطراف جاده لحظاتی جهت صرف چائی و شیرینی توقف کردیم.سپس به مسیرمون ادامه داده و بعد از عبور از کنار یک چشمه آب شیرین و گوارا ومشاهده نمای دور از قلعه پیغام وگذر از روستای مذکوردر 10 کیلومتر مونده به کلیبر ،ساعت 30/20 به شهر زیبا و توریستی کلیبر رسیدیم. کلیبر شهر کوچکی با نام قدیم ” بذ” با جمعیت حدود 10هزارنفری در میان کوههای سربه فلک کشیده جاویدان و جمهور قرارگرفته است.این شهر شمالی ترین شهر استان بوده که با جمهوری آذربایجان هم مرز است.زیباترین،مشهورترین و پربازدیدترین جاذبه های منطقه کلیبرشامل قلعه بابک،قلعه دره سی(دره ای که پائین قلعه بابکه)،مکیدی دره سی( دره مکیدی) وجنگلهای آینالو(واژه آینالو از آئینه مشتق شده و به علت ساخت ساختمان زیبائی که داخل آن آئینه کاری بوده وتوسط یک فرد ارمنی به نام تومانیانس در یکی از روستاهای آن منطقه احداث شده ،گرفته شده است) می باشد. از شهرکلیبر 4 جاده خروجی وجوددارد. جاده اول که اشاره شد و راه ورود ما به کلیبر از اهر بود.جاده دوم جاده ایست که به بخش آبش احمد ختم شده و مجتمع عظیم نوسازوزیبای آبدرمانی آبگرم “متعلق” نزدیک آبش احمد در این مسیر قراردارد.جاده سوم راه جدیدالاحداثی است که کلیبر رو به روستای “جانانلو”( چسبیده به رودخانه ارس ) متصل کرده که فوق العاده جاده خوب و مسیر زیبائی است که یک طرف جاده، کوههای زیبا و سرسبز و طرف دیگر دره و رودخانه است نهایت این جاده به بخش” خدافرین” منتهی می شود(که اخیرا به شهرستان تبدیل شده) که مرز شمالی ایران و جمهوری آذربایجان است و سد زیبای خدافرین در این مسیر قرار دارد و درنهایت جاده چهارم که مسیر این سفرنامه است از سمت جنوبغربی شهر خارج شده وبه ترتیب قلعه دره سی،قلعه بابک ،مکیدی دره سی و جنگلهای آینالو در این مسیر واقع شده که در زیر به توضیح آنها می پردازیم. هوا دیگه کاملا تاریک شده بود و من سریع به نگهبانی ادارمون رفته و کلید مهمانسرا رو گرفتم.وسایل مورد نیازمونواز صندوق عقب خودروبه داخل مهمانسرا بردیم و جابجا شدیم. چون همگی خسته شده بودیم بعد از صرف شام مختصر به استراحت پرداختیم. ساعت 6 صبح روز پنجشنبه مختصری صبحانه برداشتم و به همراه عموی خانم سوار خودرو شدیم و به سمت قلعه بابک حرکت کردیم.بعد از حدود 5 کیلومتربه یک سه راهی می رسیم که سمت چپ بعد از حدود 200 متر به قلعه دره سی میرسه که منطقه بسیار زیبا وسرسبزوخوش آب و هوائی است که دارای امکانات خوبی جهت اسکان گردشگران می باشد.این منطقه پائین قلعه بابک محسوب شده و اولین راه صعود به قلعه با عبور از داخل جنگل و دره بوده و مسیر نسبتا سخت و نفس گیریست.بعد از گذر از این سه راهی حدود 3 کیلومتر بعد به دومین و اصلی ترین راه صعود به قلعه میرسیم که من 15 سال قبل از این مسیر به قلعه رفته بودم. این مسیر هرچند طولانیست(رفت و برگشت حدود6 ساعت) و دارای پله های زیادیه ولی شیب کمتری نسبت به مسیر اول دارد.چون ما فرصت زیادی نداشتیم و بایستی قبل از ظهر به مهمانسرا برمی گشتیم پس به راهمون ادامه دادیم وبعد از 2 کیلومتر به مسیر سوم وآخر رسیدیم. در سمت چپ جاده به”ائل یولی” (جاده عشایری) رسیدیم. جاده حدود 3 کیلومتری خاکی بود که ما را تا نزدیک محل اسکان عشایرمی بردو در جوار چادرهای آنها(اوبا) خودرومونو پارک کرده و پیاده شدیم . ابتدا در بالای یه تپه مشرف به چادرهای عشایرساعت30/6 صبحانه مونو صرف کردیم.

محل اسکان عشایر در دامنه قلعه بابک در ائل یولی

از این محل تا خود قلعه با قدمهای معمولی حدود یک ساعت زمان برد.مسیر زیاد سختی نبودواین مسیر مختص مسن ترها و خانواده هاست.در قسمت انتهائی مسیر از یک دالانی عبور کردیم وکه به دنبال آن تا خود قلعه مسیر بصورت پلکانی بوددربین راه آب آشامیدنی(چشمه) و سرویس بهداشتی هم وجود داشت.

انتهای مسیر ائل یولی و پلکانی به قلعه بابک

حوالی ساعت 8 در بالای کوه و داخل قلعه بابک بودیم.چون صبح بود و هنوزگردشگران به قلعه نرسیده بودند، مسیر نسبتا خنک و آرام بود.

قلعه بابک

در اینجا اشاره ای مختصر به زندگینامه بابک خرمدین و قلعه بابک خالی از لطف نخواهد بود: بابک فرزند مرداس در آذربایجان به دنیا آمدوازهمان ابتدای کودکی نشانه های نبوغ ودلاوری را از خودنمایان ساخت.در روزگاری که بابک در آن می زیست(حوالی سالهای200 ه.ق) از سالهای پر تلاطم تاریخ ایران بود.ازیکسو حاکمیت ستمگرانه خلفای عباسی در بغداد و ظلم وستم اشراف و خوانین محلی کمر مردم را به سختی خم کرده بود.در طی بیش از دو قرنی که اعراب بر ایران تسلط داشتند(تااواخر قرن دوم هجری) قیامهای مردمی وجسته گریخته ای توسط ابومسلم خراسانی، سنباد،حمزه بن آورک و استاد سیس صورت گرفت ولی این قیامها راه به جائی نبرد و همچنان ظلم خلفای اموی و عباسی بصورت بی رحمانه ادامه داشت. در چنین شرایط اسفباری بود که مردم شمالغرب ایران بیش از پیش در معرض ظلم مامون ومعتصم این دو خلیفه ددمنش عباسی قرار داشتند.بابک به حلقه آتش مبارزان جاویدان پیوست ودرسال 200ه.ق بعد از مرگ جاویدان جانشین وی شد.مردانگی بی بدیل،صداقت بیان،قدرت اراده و نیرومندی جسم او باعث شداکثر اقوام شمال ،غرب ،فلات ایران و حتی قفقاز و روم به این جنبش آزادیخواه بپیوندند و خواب راحت را از چشم خلفای ستمگر سلب نماید.در نهایت بعد از 23 سال مبارزه و پیروزیهای متعدد بر 6 فرمانده ارتش عباسی با خیانت “افشین”که از یاران نزدیک بابک بود،دستگیر و از اوج کوهستانهای پر افتخار “بذ”(نام قدیم کلیبر) به قصر پرازنیرنگ بغدادفرستاده شد.در سامرا به دستورمعتصم عباسی او رامثله کردند.ابتدادست راست سپس دست چپ بعد پاها و در نهایت دو خنجر برسینه اش فروبردند.روایت می کنند بعدازبریدن دست راست،بابک بادست چپ ، خون دست راستش را بر گونه های خود ریخت تا همچنان سرخی خود را حفظ کند و کسی فکرنکند ترسی بخود راه داده است وبه زبان ترکی این شعر را بر زبان راند: ” قویمارام رنگیم سارالسین هرقدرقانیم آخا” ” معتصم دئردوشمانیم من شئراولکه لره بابکم” (هرچقدر خونم جاری شود نمی گذارم رنگ چهره ام زرد شود.معتصم دشمن من است و من برای سرزمینهای جسور، بابک هستم.) روز اعدام بابک دوم صفر223 ه. ق درشهر سامرا(پایتخت دولت عباسی ) یک روز فراموش نشده برای ایرانیان بود. بنای قلعه بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و5کیلومتری جنوبغرب کلیبر در ارتفاع حدود 2500 متر از سطح دریا بر فراز قله کوهستان جمهور واقع شده است.اطراف قله از سه طرف به دره های عمیق 400 تا 600 متری منتهی می گردد وتنها راه عبور نیز بایستی از دالانی با پلکانهای نامنظم عبور کرد.قصری با سه طبقه باتالار اصلی که اطراف آنرا هفت اتاق فرا گرفته که اتاقها به تالار مرکزی متصل می گردد.پلکانها،آب انبارها وستونهای کاذب از دیگربناهای قصر می باشدکه قسمت اعظم آنها هم اکنون ازبین رفته و خرابه های آن همه ساله بخصوص از اردیبهشت تا آبان ماه ،مخصوصا 10 تا 13 تیر(جشن تولد بابک) پذیرای دهها هزار گردشگر می باشد. بعداز بازدید نیم ساعته از قلعه ،به پائین آمده و در بین راه به محل اسکان یکی دیگر ازعشایر رسیدیم که مشغول پخت نان سنتی”ساج” بودند.

چادر محل پخت نان ساج عشایر پائین دست قلعه بابک

حوالی ساعت0930 که ما به نزدیک اتوموبیلمون رسیدیم که به مهمانسرا بازگردیم ،عده کثیری از هموطنانمونوبا شماره های مختلف پلاکها دیدم که ماشیناشونو کنار چادر های عشایر پارک کرده و آماده حرکت به طرف قلعه بابک بودند.ساعت 10 به محل اقامتمون تو مهمانسرا رسیدیم.همسفران ما تازه از خواب بیدار شده و صبحانشونو میل کرده بودند.بعد از کمی استراحت ،مهیای حرکت به طرف دره مکیدی جهت استفاده از طبیعت و مناظر زیبای آنجا و صرف ناهار شدیم. 12 کیلومتر بعد از سه راهی” ائل یولی” (جاده خاکی عشایری) ویا 22 کیلومتری کلیبر،پس از گذر از روستاهای شجاع آباد،هجراندوست،آغویه و علی آباد منطقه خوش آب و هوا و جنگلی با دره ای زیبا که از داخل آن رودخانه ای پر آب رد می شود، بنام مکیدی دره سی (دره مکیدی) قرار دارد. با پرداخت 5000 تومان ورودیه اولیه به منطقه گردشگری “آینالو” در ابتدای خروجی کلیبرو5000 تومان در ورودی مکیدی دره سی ،وارد منطقه حفاظت شده دره مکیدی شدیم.البته این نکته رو هم یادآور بشم که این مبلغ مربوط به سه شب اقامت شما در منطقه است و اگر خواستید دوباره به کلیبر برگردید ، با نشان دادن قبض ،مبلغی رو دوباره پرداخت نخواهید کرد. بعد از استقرار در یک محیط باصفا،جوجه ها رو که از دیروز آماده کرده بودیم ،کباب کرده و با برنجی که در مهمانسرا درست کرده بودیم، ناهارو صرف کردیم.بعد از کمی استراحت از طبیعت زیبای اونجا بهره مند شدیم.

دره مکیدی

دره مکیدی یک کمپ اقامتی است که با امکانات مناسب محیطی زیبا، با صفا و دل انگیزی رو حداقل برای یک شب ایجاد می کنه. این پارک جنگلی به مساحت تقریبی 50 هکتاردر پشت کوهستانهای جاویدان قرار داشته وگستره آن از قلعه دره سی آغاز و تا جنگلهای آینالو در کنار رودخانه ارس ادامه می یابد.در ارتفاعات این تفرجگاه وجود انواع گونه های گیاهان داروئی مانند:آویشن،کهلیک اوتی(کاکوتی)،شیرین بیان ،بومادران و…به جاذبه های این پارک اضافه می کند ودر جنگلهای آن وجود گونه های : کیکم،سماق، زرشک،اناروحشی،سیب و گلابی وحشی حکایت از غنای جنگلی این منطقه دارد.همچنین وجوددرختان و درختچه های میوه های گوناگون مانند : گردو،فندق،تمشک و مخصوصا زغال اخته همراه با زمزمه آواز پرندگان همراه با نسیم خنک ، چشم ودل هر رهگذر رو نوازش می دهد. منطقه کلیبر به وجود میوه بسیار با ارزش ” زغال اخته ” بخود می بالد.همه ساله در این ماه(اواخر شهریور و اوایل مهر ماه) سبدهای پر این گوهر قرمز رنگ کل منطقه رو فرا می گیردولی متاسفانه امسال بعلت تگرگ زدگی در بهار کل محصول از بین رفته بود و ما آثاری از این میوه رو مشاهده نکردیم.همه ساله از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همکاری سایر ارگانها و نهادها،جهت آشنائی مردم با این میوه پرخاصیت و همچنین اناروحشی،جشنواره های زغال اخته و انار در یکی از شهرها یا روستاهای منطقه ارسباران برگزار می گردد. دره مکیدی تا چند سال گذشته جنگلی بکر و دست نخورده ومملو از درختان فندق وانواع حیوانات وحشی بود اما در این سالهای اخیر قسمتی از آن جهت جلوگیری از ورود حیوانات وحشی با فنس فلزی محصور گشته و با احداث آلاچیق، بوفه، باربیکیو،پارکینگ و سرویسهای بهداشتی جهت رفاه حال مسافران، آخر هفته های ماههای گرم سال بخصوص از اردیبهشت تا آبان ماه پذیرای گردشگران بیشماری از شهرهای مختلف کشورمان می باشد. حوالی عصر از جنگل مکیدی به طرف کلیبر برگشته و در سه راهی قلعه دره سی به طرف آن رفتیم. قلعه دره سی یک منطقه خوش آب و هوا با امکانات مناسب گردشگری مملو از درختان جنگلی و درست پائین قلعه بابک قرار گرفته است . مسافران زیادی چادر زده و یا در ویلاهای آنجا اتراق کرده بودند.مسیر قلعه دره سی رو به سمت بالا از جاده ای که تازه آسفالت شده بود ادامه دادیم تا در نهایت به آخرین نقطه مسکونی بلندی، به روستای زاویه رسیدیم.

منظره مناطق اطراف کلیبر و قلعه دره سی از بالای روستای زاویه

صبح روز جمعه وسایلمونو جمع کردیم و باتحویل کلید مهمانسرا به نگهبان اداره مون، کلیبر رو از مسیر جنگلهای آینالو به سمت سه راهی عاشقلو ترک کردیم.فاصله جاده آسفالته و بسیار باصفای کلیبر تا کمپ اصلی جنگل آینالو 55 کیلومتره ولی بعد از مکیدی دره سی (22 کیلومتری کلیبر)تا خود کمپ آینالو(33 کیلومتر)و15 کیلومتر بعد از آن تاروستای عاشقلو(که در کنار رودخانه ارس واقع شده) کل اطراف جاده جنگل های آینالو رو شامل می شود.طبیعت زیبا و سحرانگیز آینالو چشم هر بیننده ای را مسحور کرده و باد خنک و دلپذیری صورت انسان را نوازش می دهد. گلها ، گیاهان وحشی ،درختچه های تمشک وحشی با طعم واقعی وخوش مزه اش ودرختان انار وحشی کل سراسر کنار جاده را پوشانده و هماره همراه شماست.

نمونه ای از طبیعت زیبای آینالو

منطقه گردشگری آینالو از معدودمناطق کشوراست که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقیمانده است(البته اخیرا به واسطه احداث جاده آسفالته و هجوم تعداد اندک گردشگران بی مسئولیت ،متاسفانه شاهد آلودگی های مختصرزیست محیطی در این محیط باصفا شده ایم ).اینجا بخشی از جنگلهای بکر و کهن ارسباران می باشد.مناطق زیبای اطراف روستای آینالومنطقه حفاظت شده ای به وسعت 180 هکتار است که پذیرای بیش از 26راس مارال می باشد.این جنگلها علاوه بر تنوع عظیم گیاهی ،عمده ترین گونه های پستانداران و پرندگان رادرچترحمایت خوددارد.درحال حاظر 17 گونه ازحیوانات درحال انقراض مانند سیاه خروس،اردک سرسفید،میش مرغ قره قشلاق وپلنگ در این منطقه نگهداری می شوند و درحال ازدیاد نسل می باشند. به خاطر وجود گونه های متنوع وعظیم گیاهی ، زنبورداران بومی و مهاجر با استقرار کندوهای خود در سراسر این منطقه مشغول تولید یکی از بهترین وبا کیفیت ترین عسلهای کشور می باشند.

استقرار یکی از زنبورستانها در کنار جاده آینالو-عاشقلو

بعد از عبورازجنگلهای زیبای آینالو واستفاده از تمشکهای وحشی خوش طعم کنارجاده،به روستای بزرگ و زیبای عاشقلو درکناررودخانه ارس رسیدیم.اینجا یک سه راهیست که سمت راست درامتدادرودخانه ارس بطرف روستای جانانلو و شهرستان خدافرین(مرز بین ایران وجمهوری آذربایجان) راه داردوازسمت چپ جاده بازهم در امتداد رود ارس به طرف روستاهای تاریخی و زیبای اشتبین وکردشت و منطقه زیبا و توریستی آسیاب خرابه(خارابا درمانی) و در نهایت به منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا راه دارد.ما سمت چپ جاده را انتخاب کردیم چون مسیرمان بطرف شهرستان جلفا بود.بعد از حدود 5/1 ساعت رانندگی با سرعت متوسط 60 کیلومتر برساعت درجاده زیبا و کم عرض که دارای پستی و بلندیهای متناوب در امتداد رودخانه ارس بود ،.به یک سه راهی رسیدیم که تابلوئی به رنگ قهوه ای روشن، روستای تاریخی اوشتبین رادرسمت چپ جاده نشان می داد. بعد از حدود 4 کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته و فرعی و ضمن عبور ازدره و باغات زیبا ونرسیده به روستا به یک دو راهی رسیدیم که جاده خاکی پرازسنگلاخ در سمت چپ ما بود و تابلوئی نصب شده بود و رویش نوشته شده بود” بطرف مقبره حکیم سید ابولقاسم نباتی”.کمی منگ شدم و پیش خود فکر کردم چطور شاعر بزرگ و بلندآوازه ایرانی که شاید در ایران عده کمی او رابشناسند ولی فکر نمی کنم در کل جمهوری آذربایجان و حتی قفقاز و ترکیه کسی وجود داشته باشد که اسم این شاعر را نشنیده و یا چند بیتی از اشعارش را حفظ نکرده باشد و چند سال پیش یک فیلم سینمائی از زندگی این شاعر معروف در باکو ساخته شده و اشعار زیادی از وی در فولکولور آنها ثبت شده که اینگونه مقبره اش مهجور مانده و حتی جاده خاکی اش هم بسیار سنگلاخی و صعب العبوراست . در صورتیکه با کمی توجه و سرمایه گذاری، این مقبره و این منطقه می تواند قطب بزرگ گردشگری شود وبا سرازیر شدن سیل عظیم گردشگران بخصوص از جمهوری آذربایجان ،قفقاز و ترکیه باعث اشتغال جوانان بسیار با حجب و حیا و متشخص منطقه در نهایت باعث رونق اقتصادی کشورمان گردد. حکیم سید ابولقاسم نباتی، شاعر ایرانی قرن13 ه.ق در سال 1191ه.ق در روستای اشتبین دهستان دیزمار شرقی بخش سیه رود شهرستان جلفا متولد شد.فرزند میریحیی ملقب به سید محترم اشتبینی بود.دوران کودکی و جوانی را در روستا به کار دامداری و باغبانی گذراند و زیبائیهای طبیعت ذوق سرودن شعر را در وجودش شعله ور کرد. رفته رفته به عرفان گرایش پیدا کرد و به مطالعه آثار حکیم عمر خیام،مولوی و حافظ پرداخت.بعدها به اهر رفت ودر بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری گوشه عزلت گزید و اواخر عمر دوباره به زادگاهش بازگشت ودر سال 1262ه.ق در سن 71 سالگی در اشتبین(زادگاهش) بدرود حیات گفت.جمع اشعار بجا مانده از وی به 5000 بیت بالغ می گردد که حدود نصف آن فارسی و نصف دیگرش به زبان ترکی است.اشعار این شاعر گرانمایه در جمهوری آذربایجان ،قفقاز ، ترکیه و ایران طرفداران بسیاری دارد. در احوال او نشیب و فرازهای زیادی به چشم می خورد گاهی صوفی ودرویش گاهی رندوخراباتی گاهی عارف وعاشق وگاه مسلمان وکافر می باشد.تخلص او دراشعارش:نباتی،خان چوبانی،مجنون و مجنون شاه می باشد. نمونه شعر فارسی: عمرچون همدم مرگ است چه هشتاد و چه بیست خوشدل آنکس که دراین میکده آزاد بزیست نمونه شعر ترکی: گوره سن من نئیه یارب بئله نالان ائولدوم؟ غلط ائتدیم کی سنه واله و حیران ائولدوم؟ دیدار از این مقبره رو به زمان دیگری موکول کردیم چون هم جاده اش ناجور بود وهم اینکه همسفران ما تشنه و گرسنه بودند و زمان زیادی نداشتیم. بعد از گذر از این دو راهی چند صد متر بعد به روستای اشتبین رسیدیم.

روستای تاریخی اشتبین

قدمت این روستا به 700 سال پیش برمی گردد و از مجموع سه آبادی به نامهای هراس،سیاوشان وجعفرآبادتشکیل شده است.اشتبین از دو کلمه اوچ یا اوش به معنی سه و دبین یا تبین به معنی طایفه ساخته شده است که اشاره به همان سه آبادی دارد.این روستا شبیه روستای ماسوله بصورت طبقه طبقه روی هم ساخته شده وچندکتیبه به خط ثلث مربوط به دوره صفوی و کتیبه مرمرین مربوط به آرامگاه خواجه ملک کدخدا به تاریخ 843ه.ق و کتیبه های تاریخی دیگر از آثار تاریخی این روستاست.روستای اشتبین در تاریخ 17 خرداد1379 با شماره ثبت 2692 در آثارملی ایران به ثبت رسیده است.از محصولات معروف این روستا می توان به انگور،انجیر، گردو،زغال اخته و انار نام برد. رب انار از محصولات مهم واصلی این روستاست.بطوریکه با تهیه آب انارهای ترش وحشی و محلی وجوشاندن آن به روش خاصی، ربی بدست می آید که به جرات می توان گفت یکی از بهترین ،سالمترین و خوشمزه ترین رب انارهای دنیا می باشد.نشان به این نشان که من خودم 5 سال پیش ضمن بازدیدی که از این روستا داشتم یک ظرف رب انار (در اندازه نوشابه های یکبارمصرف 5/1 کیلوئی) خریداری کردم که هنوز که هنوزه نصف آن در یخچال منزل با همان طراوت و طعم و مزه اولیه موجود می باشد.اما متاسفانه امسال بدلیل بارش تگرگ در بهار کلیه محصول انار منطقه نابود شده بود وما هیچ رب اناری در سطح روستا مشاهده نکردیم ولی در عوض انگور و انجیر فراوان بود و مقداری جهت مصرف خریداری کردیم.

نمائی دیگر از روستای تاریخی اشتبین

قسمت انتهائی روستا بن بست بوده و به کوه و دره ای ختم می شود که بسیار زیبا و باصفاست.

دره سرسبز و زیبای انتهای روستای اشتبین

چطور به قلعه بابک برویم

بعد از صرف ناهار در یکی از باغات اطراف روستا مسیرمان را به طرف روستای کردشت ادامه دادیم.

یکی از باغات زیبای اطراف روستای اشتبین

بعد از طی مسیر 33 کیلومتری وحدود نیم ساعت رانندگی حوالی ساعت 30/16 به روستای تاریخی کردشت(کوردشت) رسیدیم. روستای کردشت در دره بسیار حاصلخیز و زیبائی در ساحل جنوبی ارس واقع شده و رود ارس از غرب به شرق آن در جریان است.کوههای بلند و صخره ای سراسر شمال و جنوب آنرا فرا گرفته است.کوههای شمالی در خاک جمهوری آذربایجان و کوههای جنوبی در خاک ایران که در آن قلعه نظامی بنا شده است. این منطقه به واسطه رودخانه ارس دارای آب و هوای گرم ومرطوب می باشد. آثار کردشت شامل 8 بنای تاریخی شامل: حمام بزرگ،عمارت،حمام کوچک،مسجدغریب،دیوانخانه،یخچال،قلعه عباس میرزا و ساخلو(پادگان نظامی ) می باشد.در اینجا تنها به توضیح مختصر دو اثر برجسته حمام و قلعه عباس میرزا می پردازم که هر دو آنرا از نزدیک دیدیم. حمام کردشت از زیباترین حمامهای آذربایجان شرقی است که از دوران قاجاریه به جا مانده است و تا چند سال پیش مخروبه ای بیش نبود ولی به همت سازمان میراث فرهنگی-صنایع دستی و گردشگری استان بطرز زیبائی بازسازی شده است.این حمام در میان باغ بزرگی ساخته شده و دارای یک هشتی هشت ضلعی به ابعاد 5/3*5/3 وبه ارتفاع 3/4 متر است. یکی از اضلاع، درب ورودی و یکی دیگر راه ورود به رختکن یا سربینه است.سربینه حمام هم 8 ضلعیست به اضلاع 5/3 متر و به ارتفاع 5/8 متر.گنبد بزرگ آن برروی جوزها و 8ستون سنگی 8 بر استوار شده است.

گنبد بزرگ حمام کردشت از داخل

گرما خانه هم از 4 ستون سنگی و دو حوض بزرگ مستطیل شکل تشکیل شده است.نور داخل سربینه و گرماخانه بوسیله روزنه ای که در نوک گنبد قرار دارد ،تامین می شود.

نمائی دیگر از داخل حمام کردشت

دالان مابین حیاط و داخل حمام

قلعه کردشت به لحاظ نظامی وتاریخی بخصوص در دوران حکومت عباس میرزا(نائب السلطنه فتحعلیشاه) مورد توجه می باشد. عباس میرزا در مبارزات خود علیه تجاوز روسیه تزاری از این قلعه استفاده می کرد.این قلعه در بالای تپه صخره ای بنا شده است.

قلعه نظامی عباس میرزای کردشت

دیوارهای قلعه از جنس سنگ وآجرمی باشد وبه فاصله 100 متر از یکدیگر 6برج نگهبانی دارد که اکنون قسمتی از برجها پابرجاست. زمانی که در سال 1243ه.ق سپاهیان روس از رود ارس عبورکرده و شهرهای خاروانا،جلفا،نخجوان،مرند و اصلاندوز را تصرف کرده و به سوی تبریز روانه شدند،قلعه کردشت بدست قوای دشمن افتاد.اما بعد از قرارداد ترکمنچای ، قوای روس به تدریج آنجا را تخلیه کرده و کنترل آن بدست نیروهای دولت ایران افتاد و بارها مورد استفاده امرای محلی و حکام قره باغ قرارگرفت و در اوایل حکومت پهلوی این قلعه خاصیت نظامی خودراازدست داد و اکنون مشاهده بقایای قلعه ،خاطرات چندین سال مبارزه جانانه عباس میرزا و یارانش برعلیه دشمن تزاری را برای ما زنده می کند. بعد از مشاهده حمام تاریخی و قلعه عباس میرزا حدود ساعت 30/17 مسیر 70 کیلومتری روستای کردشت تا جلفا را پی گرفتیم.ولی مگر می شود از زیبائیها و دیدنیهای این منطقه به سادگی گذشت.هنوز چند کیلومتری رانندگی نکرده بودم که نرسیده به مرز زمینی ایران و ارمنستان(مرز نوردوز) مسیرمون رودر سمت چپ به یک جاده فرعی 3 کیلومتری و آسفالته به سمت روستای نوجه مهر، کج کردیم.تا حالا دو سه باری که به این منطقه مسافرت کرده بودم توفیق زیارت امامزاده سید محمد آقا رو در روستای نوجه مهر نداشتم واین فرصت رو غنیمت شمردم تا ضمن زیارت این مکان مقدس نماز ظهر و عصرمون رو هم ادا کرده باشیم.

بقعه متبرکه امامزاده سید محمدآقا در روستای نوجه مهر

این امام زاده که طی شجره نامه “محمدبن سالم بن صادق بن محمودبن شعیب بن مبرقع بن موسی بن ابوطالب بن علی بن محمدبن علی بن موسی الرضا(ع)” بعد از 9 نسل به امام رضا(ع) منسوب است، نزد مردم آذربایجان بخصوص اهالی منطقه و شهرستان تبریزاز تقدس واحترام بسیار برخورداراست و همه ساله کشاورزان آن نواحی وحتی دورتر پس از برداشت محصول برای زیارت و ادای نذورات خود به این امامزاده مشرف می شوند.در این بقعه متبرکه ،تمامی امکانات رفاهی زائرین محترم ازجمله اسکان(مجهز به 180 باب زائرسرا)،کشتارگاه ،سردخانه، پارکینگ بزرگ برای انواع خودرو، نانوائی، انواع فروشگاههای سوغاتی ، صنایع دستی و سوپرمارکت،آبدارخانه با چندین سماور بزرگ و آبجوش مجانی، سرویس بهداشتی مدرن و بزرگ و… موجود می باشد.

زائر سراهای بقعه متبرکه سید محمدآقا در سه طبقه و 180 باب

این بقعه متبرکه در سال گذشته(1392) میزبان دو میلیون زائر از نقاط مختلف کشور بود. در داخل حرم آئینه کاری بسیارزیبائی کارشده که تداعی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) می باشد.

داخل حرم امامزاده سیدمحمدآقا

ضریح مقدس امامزاده سیدمحمدآقا در روستای نوجه مهر شهرستان جلفا

رودی از سمت جنوبی این بقعه متبرکه همیشه در جریان است که سرچشمه آن به رودخانه آبشار”گل آخور” شهرستان ورزقان مربوط می شود(این منطقه و بخصوص این آبشارنیز از مکانهای بکر و بسیار دیدنی آذربایجان شرقی محسوب می شود) که در نهایت به رودخانه ارس می ریزد. ساعت30/18 بعد از زیارت و اقامه نماز در این بقعه متبرکه ، ضمن عبور از جاده کنار رودخانه ارس، شهر “مقری” که نزدیکترین شهر مرزی جمهوری ارمنستان می باشد ،قابل مشاهده بود.

شهر مرزی” مقری” مربوط به جمهوری ارمنستان

بعد از عبور از کنار مرز ایران و ارمنستان ( مرز نوردوز) و چند کیلومتر رانندگی به مرزهای ایران و جمهوری خودمختار نخجوان رسیدیم.از سه راهی ” آسیاب خرابه”(یکی دیگر از مکانهای دیدنی و زیبای منطقه آزاد ارس) عبور کردیم چون هوا رو به تاریکی می رفت و ما برنامه و زمان لازم برای بازدید از این منطقه با صفا ، توریستی و زیبا رو نداشتیم ، این برنامه رو برای سفرهای بعدی نگه داشتیم واز کنار رودخانه ارس بطرف جلفا به مسیرمون ادامه داده و بعد از عبور از بخش سیه رود (25 کیلومتری جلفا) و توقفی کوتاه و صرف چائی، به جلفا رسیدیم .جلفا مرکز منطقه آزادتجاری و اقتصادی ارس ،اخیرا خیلی پررونق شده و فروشگاههای زیادی تاسیس شده است. خیل مسافران از اقصی نقاط کشور جهت سرمایه گذاری و یا خرید به این منطقه سرازیر شده اند.بعد از خرید از یکی از مغازه های آنجا (که قیمتهای آن به مراتب ارزانتر از تبریزه) ساعت 20 مسیر 120 کیلومتری جلفا به تبریز رو طی کرده و ساعت 22 جمعه هفتم شهریور93 من درمنزل به فکر رودخانه با شکوه ارس بودم که در پیچ و خم کوهها و دره های شمالغرب کشور با آرامش و غرور در پیوستن به دریای بزرگ مازندران همچنان در جریان است.

رودخانه زیبای ارس

پایان

نویسنده : فرشاد شفیعی شهیدلو

 
در قاعده دوازدهم از قواعد چهل گانه جناب شمس تبریزی سخنی زیبا در وصف و حال این روزهای مسافران آمده که چنان هم بی ربط به داستان ما نیست که می فرمایند: عشق سفر است. مسافر این سفر چه بخواهد و چه نخواهد، از…

با سلام خدمت همه دوستان عزیز، امیدوارم هر کجا هستین در صحت و سلامت به سر ببرید و با خوندن سفرنامه های من، حس و حال خوب سفر به این نقاط را تجربه کنید.
سفرنامه های من شامل این موارد هستند:کوش آداسی، از دریای فیروزه…

به نام خدا
 
مقدّمات سفر:
از چند سال پیش با خودم قرار گذاشتم هر سال یک سفر خارجی بروم. ولی بعد از برگشت از سفر به استان هرمزگان که سفرنامه اش را برای سایت فرستادم. دوست داشتم در کنار عکاسی با موبایلم یک دوربین…

روزی روزگاری اسپادانا
سفرنامه اصفهان؛ دل سپردن به سمفونی معاشقه تاریخ و هنر
 
مقدمه
سفرنامه اصفهان، دشوار ترین سفرنامه ای بود که تا به حال نوشته ام. نوشتن از شهری که دنیایی جاذبه را در دل خود جای داده است و هر کدام از…

 
29 مهر ماه با همسرم خیلی ناگهانی تصمیم گرفتیم برای تعطیلاتی که پیش رو بود به سفر برویم. مقصد اول استانبول بود اما با توجه به سردی هوا در فصل پاییز تصمیم گرفتم به جای گرمتری برویم. از سایت لست سکند تورها را چک…

پیش گفتار:
سلام. نوشتن این سفرنامه چندین ماه، البته نه پیوسته، زمان برد. هرگز فکر نمیکردم که وقتی که دارم سفرنامه ام را به چین می نویسم و خوانندگان خودم را دعوت به دیدن چین و مردم دوست داشتنیش میکنم، ویروسی که روزی نیست، خبری…


× در حال پاسخ به:

با سلام تابستان سال 98برای اولین بار سفری دو هفته ای به شمالغرب زیبا و دوست داشتنی با مردم با صفا و مهربان داشتم روایت جالب شما ان خاطره سفر زیبا را بسیار لذتبخش نمود و کمی ابراز تاسف که بعضی از جاها مثل امامزاده را نتوانستم مشرف شوم انشا… روزی دوباره بتوانم سفر را تکرار کنم ارادتمند پوررحیمی- کرمان

سلام آقای پوررحیمی عزیز، خیلی خوشحال شدم که پیامتونو دیدم. بله شهرستان کلیبر و قلعه بابک و کل منطقه کلیبر و جنگل هاش بسیار زیبا و دیدنی هستند و به کالیبرنیا معروف است.انشالله کرونا هرچه زودتر تموم بشه و دوباره میزبان حضور شما در آذربایجان زیبا باشیم.
برای شما سلامتی و موفقیت روزبه روز آرزو مندم.

سلام
ممنون از سفرنامه خوبتون كه اطلاعات كاملي در اختيار خواننده قرار ميده.
دو تا سوال دارم:
اول اينكه ماشين شما براي استفاده تو اين مسير جنگلي و پر پيچ و خم كوهستاني چي بوده و اينكه آيا لازمه گالن بنزين اضافه همراه داشته باشي؟
چون بعيده تو اين مسيرهاي فرعي پمپ بنزين باشه.
و دوم اينكه آيا رسيدن به قلعه با حضور بچه 5 ساله هم امكان پذيره؟

راههای آسفالته را حتی با پراید هم میشه رفت ولی برخی جاها شیب جاده زیاده.
بله بچه هم میتونه به قلعه بره حتی از مسیر دوم(پلکان)

جناب آقاي مهندس شفيعي
سلام
با تشکر و قدر دانی از اینکه تجربیات سفر خود را در اختیار ما قرار دادید، مفید بود.
اگر محل هایی وجود دارد که بتوان اقامت گزید اعلام فرمایید
بیشتر آذربایجان عزیز را گشتم این بخش را هنوز موفق نشدم امیدوارم خدا توفیق دهد.
با تشکر معظمی
98-05-17

تو همون کلیبر هتل و ویلا هم هست.پای قلعه هم کمپ و آلاچیق و اتاق ارزان قیمت هست

با سلام و خسته نباشيد حضور جناب آقاي مهندس شفيعي دوست گرامي :
مطالب بسيار گويا و جذاب و تصاوير هم بسيار زيبا بودند.زحمت زيادي براي تهيه و تدوين اين همه اطلاعات كشيده شده و صد البته كه محتواي ارزشمند مطالب از عهده زحمات بر آمده وبه قول زبان شيرين و اصيل توركي: ( زنگين ) مي باشد. از خواندن مطالب بسيار لذت بردم اميدوارم هموراه موفق بوده و اين مسير سبز پر طراوت را ادامه دهيد .

سلام آقا سعید عزیز،نظر لطف شماست و خوشحالم که مطالب این سفرنامه مورد قبول و استفاده حضرتعالی واقع شده است.به خانواده محترم سلام گرم مرابرسونید. موفق و همواره پیروز باشید.

سلام . تشکر از توضیحاتتون .
بازدید از جنگل ارسباران و پارک ملی اون نیاز به مجوز خاصی داره ؟
بازدید از قلعه بابک سخت نیست ؟ برای چه گروه سنی مناسب هست ؟
من بخوام از ارسباران دیدن کنم + آسیاب خرابه تو یه روز امکان داره ؟

سلام سارا خانم.ممنونم از نظر لطفتان.
دیدار از جنگلهای ارسباران نیاز به مجوز خاصی نداره اما یکسری محدودیتهائی داره از جمله منظقه شکارممنوع هست و آسیب رساندن به گیاهان و جانوران جریمه سنگینی داره.
بازدید از قلعه بابک زیاد سخت نیست . البته چند راه صعود داره که یکی مختص خانواده هاست وقسمتی از مسیر دارای پله میباشد.
آسیاب خرابه هم محل خوبی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت عالی است و جاده خوب و آسفالته داره
موفق باشید

درود بر شما.
سفرنامه شما رو مطالعه کردم.
امیدوارم که بتونیم در آینده نزدیک به هر دو استان آذربایجان سفری داشته باشیم.

سمانه خانم، دوست عزیز و مهربونم. با تشکر فراوان ازتون که منت سرم گذاشتین و این سفرنامه رو هم مطالعه فرمودید.البته آذربایجان شرقی آنقدر جای زیبا و دیدنی داره که توصیه میکنم ابتدا به استان ما سفرکنید و آ. غربیو برای زمان دیگری نگه دارید.انشااللا اگر در اردیبهشت ماه به تبریز تشریف آوردید ، من یک برنامه 5 روزه براتون آماده می کنم که کل زیبائیهای استان رو ببینید و حتما به شما خوش می گذرد.

آقای مهندس سفرنامه زیبایتان را که با حوصله و ذکر جزئیات نوشته بودید با کمی تاخیر خواندم.
با اینکه به منطقه آینالو قبلا سفر کردم ولی شیوه بیان و توصیف شما بقدری جالب و عمیق بود که ذوباره مشتاق سفر به این منطقه شدم.
امیدوارم همیشه شاد و موفق باشید

سلام خانم چاندرا
از اظهار لطفتون بینهایت ممنونم.سلام گرم منو به خانواده محترم برسونید.از اینکه اینترنتم یه مدتی قطع بود و جواب محبتتونو کمی دیر دادم ازتون پوزش می طلبم.

سلام دوست و سرور گرامی جناب آقای مهندس شفیعی : بسیار جالب وجذاب و با حوصله نوشته اید و برای شخص من خیلی مفید و پراستفاده بود امیدوارم همیشه در زندگیتان موفق و مثل همیشه شاد و پر انرژی باشید . موفق و سربلند باشید . ضمنا" عکسها نیز خیلی عالی بودند .

سلام دوست عزیزم جناب آفای دکتر صمد ملکپور
از محبتتون بینهایت ممنونم.از اینکه این مطالب براتون مفید بوده خوشحالم.موفق و پیروز باشید.

خواستین به مشگین شهر سفر کنید کمکی خواستید در خدمتم
www.atmabani.blogfa.com

حتما حسین آقا باعث افتخار منه که با شما آشنا شده و از محضرتون کسب فیض نمایم و انشاالله به مشکین شهر هم مسافرت کنم ،حتما از تجربیات و اطلاعاتتون استفاده خواهم کرد. ممنونم

دوست و همکار عزیز
سفرنامه تان را با اشتیاق خواندم خیلی کامل و با حوصله نوشته اید.با آرزوی سلامتی و موفقیت برایتان منتظر سفرنامه های بعدی هستم

متشکرم دوست و همکار عزیز سعید جان.

دوست عزیز
همچون همیشه سفرنامه تان زیبا و با تمام جزئیات و دقیق بود
آرزوی توفیق و شادی و سلامتی برایتان دارم

آقای مهندس علیخانی، دوست عزیزم، از اینکه با مشغله فراوان فرصت کردید و این سفرنامه را مطالعه فرمودید، بینهایت از شما متشکرم.موفق و موئید باشید.

خیلی عالی بود .

خیلی ممنونم آراز جان.امیدوارم همیشه موفق باشید.

دوست ارجمندم
جناب آقای مهندس شفیعی
بسیار زیبا و گویا نوشته اید که حکایت از سفری از عمق وجود به طبیعت و تاریخ می نماید. نمایاندن گوشه هایی مهجور از تاریخ در قالب سفرنامه ای چنین دلچسب دل و جان را به زیور پیشینه ای دور آراسته و مباهاتی تاریخی را در کنار حسرت ها و افسوس ها عجین می سازد.
به راستی هر گوشه ای از سرزمین زیبای ایران، برگی از تاریخ دارد و گذری به گذشته ها می زند تا بدانیم چه بودیم و چگونه بودیم تا چونان ماندیم و چنین شدیم.
عمر هم چون برفی است که با طلیعه آفتاب آب می شود و جاری، و خوشا به حال تان که از این عمر گرانمایه، ورقی بر گذران زمان می گشایید و چون چرخش روزها و شب ها به زیبایی می گردید.
قلم تان شیوا، روزگارتان زیبا و عمرتان در چرخش زمان ها دراز و پر از نشاط باد.

دوست و استاد محترم ،جناب آفای دکتر محمد نژاد
از فرصتی که به مطالعه این سفرنامه گذاشتید، صمیمانه تشکر می نمایم.از اظهار محبتتان نیز بسیار ممنونم.موفقیت، سلامتی و سربلندی شما آرزوی همیشگی من است.

کشف فست فودی 2000 ساله در شهر ذوب شده پمپئی

هتل‌های کوچک، ترندی ژاپنی که جهانی شد و دنیا را گرفت

اطلاعات مهم درباره مجسمه آزادی آمریکا

17 دانستنی از هواپیماها و صنعت هوانوردی که باید بدانید

پردیس زمین چابهار (سفرنامه چابهار)

سفر دسته جمعی به دنیایی از سرسبزی و طراوت (سفرنامه شمال)

زیارت و سیاحت (سفرنامه شیراز و کیش)

روزی روزگاری اسپادانا (سفرنامه اصفهان)

حاجی عمو، مردی که 60 سال حمام نرفته است!

لست سکند

قسمت یازدهم رادیو ماجرا: با محمد درویش و سفر، زندگی با طبیعت!

رادیو ماجرا

قسمت پانزدهم رادیو ماجرا: با سروش صلواتیان و جازموریان، جایی که تنها نیست!

رادیو ماجرا

آبشار چیکون و مورزیان بکر و زیبا

-nazarian

در صورتیکه تمایل دارید پیامک و آفرهای ما را دریافت کنید فرم زیر را تکمیل نمایید

لست سکند در سال 89 با هدف ارائه خدمات متفاوت و با کیفیت به شما عزیزان در صنعت گردشگری تاسیس شده است. سیاست اصلی سایت، ارائه اطلاعات کامل و صحیح و بدون جهت گیری و جانب داری و بدون واسطه میباشد. همچنین اشتراک گذاری تجارب مسافران در بخشهای مختلف از ویژگیهای بارز و خاص سایت محسوب میشود و با استقبال بسیار زیاد کاربران نیز مواجه شده است.

کليه حقوق اين سايت متعلق به لست سکند می باشد | 1399-1389

درناتریپ – ایران زیبای من

 قلعه بابک خرمدین یکی از قلعه های نفوذ ناپذیر خرمدینان بود که جهت دفاع و حمله علیه دشمنان طی ۲۲ سال استفاده می شد. این قلعه تقریبا راه نفوذی نداشت و این یکی از نقاط مثبت آن برای خرمدینان بود تا علیه دشمن ایستادگی کنند. به خاطر موقعیت خوب استراتژیکی این قلعه اغراق نیست اگر بگوییم تنها ۱۰۰ نفر از مردان آن می توانستند ارتشی ۱۰ هزار نفری را مغلوب کنند.

تبلیغات | AD

بابک خرمدین  رهبر اصلی مبارزان ایرانی خرمدینان است که بعد از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند. در دوران خلافت عباسیان، آذربایجان کانون شورش طولانی‌ مدت و خطرناک علیه خلافت عباسی بود که توسط بابک خرمدین رهبری می شده‌ است و بر شمال غرب ایران تاثیر گذاشت و بیش از ۲۰ سال طول کشید.چطور به قلعه بابک برویم

از خرمدینان با نام سرخ جامگان یاد می شده و یکی از پایگاه های دفاعی آنها، قلعه بابک بوده است. بابک خرمدین سرانجام با توطئه افشین دستگیر شد و به طرز دهشتناکی توسط خلیفه معتصم عباسی کشته شد. روایت کرده اند وی تا آخرین لحظه تسلیم نشد و از ناسزا گفتن به خلیفه عباسی حتی در حین مرگ نیز دست نکشید.

قلعه بابک خرمدین به نظر می رسد در عصر امپراطوری اشکانی و ساسانی ساخته شده که هم عصر با تخت سلیمان بوده است. دژ بابک یا بَذ، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، در نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر می‌باشد. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر رویارویی با خلفای عباسی تا سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌ است.

این دژ مربوط به دوران خرمدینان است و در شهرستان کلیبر، بخش مرکزی، روستای شجاع آباد واقع شده و با نام قلعه و قصر جمهور در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۶۲۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این قلعه در ۵۰ کیلومتری  شمالی اهر و در منطقه ای به نام کلیبر در ارتفاع ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرارگرفته است. در اطراف این قلعه دره هایی خطرناک قرار گرفته و تنها یک راه برای ورود به قلعه وجود دارد. مسافت دروازه ابتدایی تا خود قلعه ۲۰۰ متر است. تنها راه ورود به قلعه این است که شما راه دروازه را پیش بگیرید. در غیر این صورت شما به هیچ عنوان نمی توانید وارد قلعه شوید.


مرکز خرید رشدیه تبریز ؛ هرم آبی رنگ خرید

کلیسای کانتور قزوین | به جا مانده از جنگ…

پیش از این که به دروازه دژ برسیم از گذرگاهی می‌گذریم، این گذرگاه همچون دالانی است و تنها گنجایش گذشتن یک نفر را دارد و دو نفر به سختی از آن می‌توانند بگذرند. گذرگاه در فاصله دویست متری دروازه قلعه بابک و روبروی آن می‌باشد.

آمدن هر تازه‌وارد سپاهی و غیره، کوهبانیه‌ ها را که در برج‌های دوسوی دروازه جای داشته‌اند را هشیار می‌کرده‌ است. جایگاه کوهبانیه‌ها در بلندی است و بنابر این به هر چیز و هر کس چیرگی کامل داشته‌اند. این برج‌ها یکی مخروطی و دیگری مدور و استوانه‌ای از سنگ‌های تراشیده با ملاط ساروج استوار ساخته شده‌اند. باروها که از نوعی سنگ خارا ساخته شده تمام درزهای کوهستان را بسته‌ است. برای نفوذ به درون بنا بایستی حتماً از دروازه گذشت و از کوهستان راهی برای وارد شدن، نیست. نزدیک شدن ابزار دژ کوب، منجنیق و آتش‌افکن به این دژ تقریباً ناشدنی بود.

بنای دژ که دو طبقه و سه طبقه است که پس از ورودی قرار گرفته‌ است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که پیرامون آن را هفت اتاق فرا گرفته‌ است، اتاق‌هایی که به تالار میانی راه دارند.

در بخش شرقی دژ تأسیسات دیگری مرکب از اتاق‌ها و آب انبارها ساخته شده‌است. سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره‌ای استوار شده‌اند. محوطه درونی آن‌ها نیز به وسیله گونه‌ای ساروج نفوذ ناپذیر گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام تنگناها و محاصره‌ها از آب آن‌ها بهره‌برداری می‌شد.

در سمت شمال غربی دژ پلکان‌هایی سرتاسری بود است که اکنون ویران شده و بخش‌هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه صعود به بخش‌های بلندتر بناست.

 

اشیاء و ظروفی درون قلعه بابک هستند که از ۸۰۰ سال تا به امروز باقی مانده اند و سکه های مسی ای هستند که به علت زنگار موجود بر روی آن قابل خواندن نیستند. از جغرافیای تاریخی بذ، در دوره پیش از اسلام، آگاهی چندانی در دست نیست، ظاهراً در دوره هخامنشیان کادوسی‌ها، از اقوام ساکن کرانه‌های جنوب غربی دریای خزر، در آنجا زندگی می‌کرده‌اند و جنگ‌هایی نیز با هخامنشیان داشته‌اند.

راه کلیبر به قلعه بابک تنها ۳ کیلومتر است اما بسیار دشوار. برای رسیدن به قلعه شما باید راه خطرناکی را طی کنید. از پرتگاه های خطرناک گرفته تا راهی صعب العبور و پله های نامتوازن. خیلی مراقب باشید. از دالانی که در راه ورد به این قلعه وجود دارد تنها یک نفر قادر به عبور از آن خواهد بود و باید تک تک از آن عبور کرد.

تبلیغات | AD

جواد فارغ التحصیل زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی است. او علاقه زیادی به جهانگردی و سفر به نقاط ناشناخته دارد. علاقه او به نویسندگی وی را به عنوان یک نویسنده علاقه مند به سفر مطرح نموده است.

ایران – نیشابور

خانه فاموری تهران

قلعه والی ایلام | بنای تاریخی بجای مانده از قاجاریه

شهر یئری؛ گورستان انسان‌های بی دهان

خانه ملاباشی یا معتمدی

ارگ راین | دومین بنای بزرگ خشتی در جهان

معبد آناهیتا | دومین بنای بزرگ سنگی در ایران

نظر خودت رو در مورد این مطلب با ما در میون بزار. اگر تجربه ای در این مورد داری خوشحال میشم بشنومش.😍
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشمچطور به قلعه بابک برویم

جالب بود

جدیدها

سوغات و صنایع دستی اراک | شهری غنی از فرهنگ و تمدن


مرکز خرید رشدیه تبریز ؛ هرم آبی رنگ خرید

دشت ارغوان مشهد | جلوه بی نظیر طبیعت در خراسان

سورتمه ریلی تالش ؛ هیجان انگیزترین تجربه در سفر به تالش

مرداب دیوک یا داریوک | مردابی خزه ای پر از رمز و راز

محبوب ها

اقامتگاه سنتی طبیب شوشتر ؛ مکانی آرام برای اقامتی دلچسپ

لباس محلی اقوام ایران ؛ نماد اصالت و تنوع

سورتمه ریلی تالش ؛ هیجان انگیزترین تجربه در سفر به تالش

راهنمای سفر

ارزان‌ترین و گران‌ترین مقاصد گردشگری در سال ۲۰۱۸

آداب و معاشرت در هواپیما

کوهنوردی و تجهیزات مهم آن

 

ما ایران را بهترین مقصد گردشگری جهان می دانیم. و بر این باوریم که آینده ی روشنی در انتظار گردشگری کشور عزیزمان ایران است.

به همین خاطر گرد هم آمدیم تا به بهترین شکل ایران را به همه معرفی کنیم.

چطور به قلعه بابک برویم
چطور به قلعه بابک برویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *