چطور به کودک غذا بدهیم

 
helpkade
چطور به کودک غذا بدهیم
چطور به کودک غذا بدهیم

کنسول های کاربردی و زیبا برای مصارف متعدد


واسه همه چی جا هست!

 

 

چطور به کودک غذا بدهیم

 

گاهی بچه‌ها از خوردن برخی غذاها امتناع می‌كنند. لازم نیست آن غذا خیلی عجیب‌وغریب باشد تا بچه از آن بدش بیاید؛ مثلا گوجه‌فرنگی یا لوبیا…

 

البته این حق طبیعی كودك است و اجبار كودك به خوردن غذایی كه دوست ندارد، درست نیست و باید با بردباری رفتار كنید…

 

اما بدغذایی بعضی بچه‌ها از جنس بهانه‌گیری است؛ یعنی پایا‌ن‌ناپذیر است و فهرست غذاهایی كه نمی‌خورد به تدریج زیاد می‌شود؛ تا جایی كه مثلا فقط نان و مربا می‌خورد. این بهانه‌گیری حتی ممكن است به بشقاب غذا و رنگ لیوان هم سرایت كند. در واقع كودك بهانه‌گیر سعی دارد از غذا به عنوان ابزاری برای تسلط بر والدین استفاده كند. می‌پرسید راه‌حل چیست؟ پاسخ من به شما 6 جزء است:

 

1) اگر فرزندتان ناگهان علاقه‌اش را به غذایی از دست می‌دهد و از خوردن آن امتناع می‌كند، به این موضوع توجهی نكنید.

اجازه دهید آنچه دوست دارد بخورد و آنچه را نمی‌خواهد نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیت دادن به موضوع بردارید. اگر مشخص كرد كه: «من از لوبیا بدم می‌آید» حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره لوبیا در غذا بریزید. احتمالا غذایش را می‌خورد چون می‌داند علاقه نداشتنش جلب توجه نمی‌كند و باید دنبال راه دیگری باشد.

 

2) سخت‌گیر نباشید.

اگر كودك همواره از خوردن غذای خاصی خودداری می‌كند، برایش غذای دیگری تهیه كنید ولی چهره كودك‌تان را در نظر بگیرید. اگر متوجه شود كه این موضوع كانون توجه شما شده، بلافاصله آن را به عنوان وسیله‌ای برای تسلط بر شما به كار خواهد گرفت.

 

3) وقتی كودك به خوبی غذا می‌خورد از او تعریف و تمجید كنید.

اگر اصرار دارید بچه به خاطر شما یا پدرش 3 قاشق بیشتر بخورد، باید آن 3 قاشق را میل كند و هیچ تخفیفی قائل نشوید.

 

4) هرگاه متوجه شدید دلیل علاقه نداشتن به غذای خاص، طعم و مزه غذا نیست و تنها احساس نامطلوب غذا در زبان و دهان است، شیوه تهیه را عوض كنید.

بیشتر كودكان به هویج خام بیشتر از پخته علاقه‌مندند یا سیب‌زمینی سرخ‌كرده را به آب‌پز ترجیح می‌‌دهند. برحسب میل كودك، نوع غذا را تغییر دهید.

 

5) هیچ‌گاه چند نوع خوراكی را به كودك پیشنهاد ندهید تا از میان آنها یكی را برگزیند؛

زیرا این كار برایتان دردسرساز می‌شود. تا حد امكان، برای اعضای خانواده یك نوع غذا بپزید. او باید بفهمد که خانه، رستوران نیست؛ وگرنه پیام نادرستی از غذا خوردن دریافت می‌كند.

6) اگر فرزندتان غذایش را نمی‌خورد، او را تا اتمام غذا سرسفره یا میز ننشانید و با او سازش كنید:

«3 قاشق از غذاتو بخور، بعد می‌تونی بری!» و كوتاه نیایید و این 3 قاشق را جدی بگیرید. نگران نباشید و باور كنید که فرزند‌تان با یك وعده غذا نخوردن از گرسنگی نمی‌میرد و سوءتغذیه نمی‌گیرد؛ پس باقیمانده غذایش را نخورید یا به او جایزه‌ای مثل شكلات و بیسكویت ندهید چون باید بداند که اگر غذایش را نخورد چیز دیگری به جای غذا به او داده نخواهد شد.

 

منبع : salamatiran.com

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


ارزان ترین راه سفر به نقاط مختلف داخلی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!


لاغری موضعی با لیزر

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


راهنمای سفر کم هزینه در ایران

تدارکات جشن ازسفارش غذاتااجاره میز وصندلیچطور به کودک غذا بدهیم


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


اسلایس براونی آلبالو


تخفیف یلدایی محصولات نوزاد و کودک

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

چی کار کنیم تا کودک خودش عذا بخورد ؟ آموزش مهارت غذا خوردن به صورت مستقل یکی از چالش‌های فرزند پروی ست که بسیاری از مادران با آن مواجه می‌شوند. البته این امر جزئی از روند طبیعی رشد در کودکان است و بلأخره آن را می‌آموزند. آموزش استقلال درغذاخوردن برای کودکان به نوعی آموزش مسئولیت پذیری به آن‌هاست. هرچه سریع‌تر این آموزش را در اختیار فرزندتان قرار دهید یادگیری آن آسان‌تر می‌شود و زحمت شما برای غذا دادن به آن‌ها نیز کمتر. در این میان همکاری اعضای خانواده، نحوه‌ی رفتار مادر در فرآیند آموزش و برخورد صحیح با بدغذایی کودک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این زمینه مراجعه به مشاوره کودک می‌تواند راهنمای شما در تربیت صحیح فرزندتان باشد.

 

کودک به صورت طبیعی اگر به درستی راهنمایی شود می‌تواند از 12 الی 18 ماهگی غذاخوردن به صورت مستقل را شروع کند؛ 8 ،9 ماهگی زمانی است که سعی می‌کند با دست غذایش را بخورد و در 12 ماهگی می تواند از قاشق استفاده کند. با این وجود بسیاری از مادران تا 3، 4 سالگی به فرزند خود غذا می‌دهند. در این سن ممکن است استقلال کودک در غذاخوردن و استفاده از قاشق و چنگال توسط او کمی سخت به نظر برسد؛ اما شدنی است. در ادامه راه‌هایی را برای آموزش غذا خوردن به کودکان توضیح داده‌ایم.

 

چطور به کودک غذا بدهیم

آموزش «استقلال در غذا خوردن» نباید به گونه‌‌ای باشد که مادر مسئولیت غذا خوردن با قاشق و چنگال را به یکباره بر عهده‌ی کودک خود بگذارد. کودک، غذا خوردن از دست مادر را نشانه‌ای از عشق و علاقه‌ی او می‌داند؛ زمانی که غذا دادن به او را قطع می‌کنید از شما آزرده می‌شود. برخی از مادران مدتی به کودک خود غذا نمی‌دهند و تنها ظرف غذا را جلویش می‌گذارند به این امید که کودک مجبور شود خودش غذا بخورد.

از طرفی مدت زیادی طاقت نمی‌آورند و وقتی می‌بینند کودکشان گرسنه می‌ماند دوباره غذا خوراندن به او را شروع می‌کنند. این امر باعث ایجاد حس انتقام در کودک می‌شود؛ او که از ضعف شما خبردار شده از آن سوءاستفاده می‌کند و حاضر نمی‌شود غذایش را به تنهایی بخورد.

 

مرحله‌ی رشدی در کودک 8 ماهه به گونه‌ای است که سعی می‌کند غذاها را با دست بگیرد و وارد دهانش کند. در این مسیر او را یاری دهید و سعی نکنید برای جلوگیری از کثیف‌کاری خودتان به او غذا بدهید. زمانی که کودک غذا را وار دهنش می‌کند او را برای پیداکردن راه دهان هدایت کنید و در این میان خود نیز به او غذا بدهید.

از تکه‌های نرم و کوچک غذا استفاده کنید تا برای در دست گرفتن آن‌ها و جویدن مشکلی نداشته باشد. زمانی که در جای خود قرار می‌گیرد و غذایش را می‌خورد او را تشویق کنید و رفتارهایش را مورد توجه قرار دهید.

در ابتدای آموزش برای کودک 8 ماهه تکه‌ی کوچکی از غذا را داخل سینی برای او قرار دهید تا بتواند آن را با دست بگیرد. ممکن است کودک نتواند تمرکز خود را برای برداشتن غذا جمع کند؛ در این صورت که غذا را مقابل او بگیرید و اجازه دهید آن را از دست شما بگیرد و به سمت دهانش ببرد. این تمرین را هر روز برای چند دقیقه‌ی کوتاه انجام دهید و سپس خود به او غذا دهید تا زیاد خسته نشود. توجه داشته‌باشید که هر صدای کوچکی می‌تواند حواس کودک را از غذا خوردن پرت کند پس در محیطی آرام به کودک خود غذا بدهید.

 

معمولا غذا خوردن با قاشق از دو سالگی برای کودکان میسر می‌شود. با این وجود برخی از آن‌ها می‌توانند تا قبل از آن از قاشق استفاده کنند. برای آموزش غذا خوردن با قاشق در ابتدا قاشق کوچک و انحناداری برای کودک خود فراهم کنید و اجازه دهید خودش امتحان کند. در این حین که کودک برای گرفتن قاشق در دستش تقلا می‌کند خود نیز با قاشقی دیگر به او غذا دهید تا خسته و گرسنه نماند.

او را برای گرفتن قاشق، بلند کردن آن و هدایش به سمت دهان راهنمایی کنید. این کار را تا زمانی که موفق شود قاشق را در دستش بگیرد تکرار کنید. اگر غذای زیادی را به اطراف پخش می‌کند با لحن آرام به او یادآوری کنید که جای غذا در دهانش است.

 

برای استفاده از چنگال در کودکان عجله‌ای نیست. زمانی که کودک در استفاده از قاشق مهارت پیدا کرد می‌توانید چنگالی مناسب را برایش فراهم کنید و او را در این مورد تشویق نمایید. کودکی که استفاده از قاشق را بلد است مطمئنا می‌تواند با کمی تمرین از چنگال نیز استفاده کند. بهتر است از چنگال‌های کوچک با دسته‌ای نرم و پهن برای کودک خود استفاده کنید. همچنین نوک آن باید فلزی باشد تا به راحتی در مواد غذایی فرو برود و کودک را کلافه نکند.

 

یکی از روش‌هایی که می‌توانید جهت استقلال کودک در غذا خوردن به کار ببرید. آموزش غیر مستقیم است. چگونه به کودک آموزش دهیم خودش غذا بخورد؟ در پاسخ به این سوال متذکر می‌شویم که در ابتدا لازم نیست برای کودک توضیح دهید که باید به تنهایی غذا بخورد و او دیگر بزرگ شده. کودک خردسال توانایی درک صحبت‌های منطقی شما را ندارد.

برای مدتی غذاهایی که دوست دارد برایش بپزید. زمانی که غذا را جلوی کودک قرار می‌دهید اظهار کنید که فراموش کرده‌اید چیزی را از آشپزخانه و یا اتاق بیاورید؛ از محل دور شوید و پس از مدتی برگردید؛ بدون توجه به آن‌که کودک غذایش را خورده یا نه به او غذا بدهید. هر دفعه میزان وقفه را بیشتر کنید تا کودک مجبور شود غذایش را به تنهایی بخورد. این روش به ویژه برای کودکان بزرگتر و در زمانی که کودک بسیار گرسنه باشد جواب می‌دهد.

این روش ممکن است چند هفته طول بکشد بنابراین صبر و حوصله‌ی خود را بالا ببرید. ممکن است کودک یک وعده‌ی کامل را خودش بخورد اما در وعده‌ی بعدی تمایل داشته‌باشد تا به او غذا بدهید. در این صورت تقاضای او را قبول کنید اما در حد 3، 4 لقمه. بعد از آن غذایش را جمع کنید.

نگران گرسنه ماندن کودک نباشید شدت گرسنگی در وعده‌های بعدی او را مجبور می‌کند به میزان بیشتری خودش غذا بخورد. از بحث و مشاجره با کودک بپرهیزید و او را به خاطر غذا نخوردن دعوا نکنید. کوچک‌ترین پیشرفت کودک در تنهایی غذا خوردن را مورد تشویق قرار دهید. برای اطلاع از انواع روش‌های مناسب برای تشویق کودکان کلیک کنید.

 

زمانی که کودک حاضر نیست قاشق در دست بگیرد و به تنهایی غذا بخورد، ظرف غذایش را پرت می‌کند و مدام جیغ و داد می‌کند؛ نسبت به او بی‌توجهی کنید، سفره را از جلویش جمع کنید و نگاه خود را از او برگردانید. مقاله‌ی نحوه‌ی برخورد با پرخاشگری کودکان را مطالعه کنید. در صورتی که کودک آرام شد دوباره غذایش را برایش آماده کنید و او را برای غذا خوردن به تنهایی تحسین کنید. اگر کودک باز هم حاضر به غذا خوردن نمی‌شود سعی نکنید تا با جنگ و دعوا به او فشار بیاورید؛ تنها بی‌توجهی کنید تا خود گرسنه بشود و حاضر باشد به تنهایی غذا بخورد.

 

_اگر کودک شما تلاش زیادی برای غذا خوردن به صورت مستقل می کند اما گاهی از ان امتناع می‌کند علت آن را جویا شوید. ممکن است ریخت و پاش غذاها کودک را آزرده و نگران کند. زمانی که غذا را بر زمین می ریزد سریع آن را جمع کنید.

_کودک را پشت میز غذا قرار دهید و سعی کنید در هنگام غذا خوردن همه‌ی اعضای خانواده را در کنار یکدیگر جمع کنید. مشاهده‌ی رفتار اعضای خانواده و تقلید کودک از غذا خوردن آن‌ها به او در یادگیری این مهارت کمک بسیار زیادی می‌کند.

_از غذاهای رنگارنگ و متنوع به همراه ظروف غذای بچگانه و شاد برای کودک خود استفاده کنید تا نسبت به غذا خوردن به تنهایی تمایل داشته‌باشد. در صورتی که کودک شما غذا نمی‌خورد و یا کم اشتهاست به مقاله‌ی بدغذایی کودک مراجعه کنید.

_ کودک ممکن است با دیدن حجم زیاد غذا, از خوردن غذا امتناع کند. در ظرف غذای فرزندتان به اندازه ی کافی خوراکی بریزید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا خوردنش برای کودکتان راحت تر باشد.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه استقلال کودک در غذا خوردن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید
چطور به کودک غذا بدهیم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

آیا در هفتهٔ اول بارداری واقعاً شما باردار محسوب می‌شوید؟ اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن، شایع‌ترین علائم شامل حالت…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

ملاقات‌های منظم با پزشک در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردارند. انجام منظم مراقبت‌های بارداری می‌تواند از بروز عوارض بارداری و زایمان به شکل…

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

آمدنتان همراه نوزاد به خانه، برای شما و همسرتان یک لحظۀ زیبا و به‌یادماندنی است. شما مادر و همسرتان پدر شده‌اید. اولین روز حضور نوزاد در خانه برای…چطور به کودک غذا بدهیم

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

تقریباً تمام والدین یک کودک نوپا با این پرسش مواجه می‌شوند که چرا فرزندشان یکدفعه الم‌شنگه به پا می‌کند. در این مطلب به دلایل و راهکارهای رفع و…

بازی شغل و تجارت كودكان است و به آنها اجازه و آزادی عمل این را می‌دهد که دنیای فیزیکی اطراف و دنیای عاطفی درونشان را آزمایش كنند. هرچند ممکن است از…

احیای قلبی تنفسی CPR، یک اقدام نجات‌دهنده‌ است که در صورت آموزش آن از قبل، شما می‌توانید برای نجات جان شخصی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد،…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

انواع شیرخشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیرخشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی…

با اینکه شیرخواران معمولاً از شش ماهگی آمادهٔ خوردن غذاهای کمکی هستند اما نباید فراموش کرد که هنوز هم شیر مادر یا همان شیر خشکی که کودکتان می‌خورد بخش عمدهٔ تغذیهٔ او را تشکیل خواهد داد. مقالات این بخش می‌تواند شما را برای تهیهٔ غذاهای کمکی کودک و نکاتی دربارهٔ شروع تغذیهٔ کودک با غذاها راهنمایی کند. همچنین با به دست آوردن اطلاعات زیادی در مورد راهنمای تغذیه‌ای کودکان تا یک سالگی، روش‌های معرفی یک غذای جدید، قوانین تغذیۀ کودکان، غذاهای انگشتی یا فینگرفودها و بسیاری از موضوعات مهم تغذیه‌ای دیگر، بهتر می‌توانید برنامهٔ تغذیه‌ای فرزندتان را مدیریت کنید.

با شروع ۱۰ ماهگی کودک تا پایان یک سالگی شما شناخت بیشتر و بهتری در مورد ذائقه و غذاهای مورد علاقهٔ فرزندتان به دست می‌آورید. در این مطلب می‌توانید…

کارشناسان و پزشکان توصیه می‌کنند که کودک برای حداقل شش ماه تنها با شیر مادر تغذیه شود و اگرچه برخی والدین معمولاً مطمئن هستند که کودکشان زودتر از…

زمانی که کودک شما به شش ماهگی رسید، دستگاه گوارش او برای خوردن مواد غذایی آمادگی لازم را پیدا می‌کند. اما برای این شروع دوست‌داشتنی لازم است والدین…

کودک شیرخوارتان به زودی به سنی می‌رسد که به غذاهای کمکی در کنار شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارد و طبعاً لازم است شما از میزان و مواد غذایی مورد نیاز…

با بزرگ‌تر شدن کودک و رشد بیشتر و آمادگی دستگاه گوارش او، کم‌کم نیاز به خوردن غذاهای دیگری غیر از شیر مادر و شیر خشک احساس خواهد شد و برای غذا…

وقتی کودکتان به شش ماهگی رسید و شروع به خوردن مواد غذایی کمکی علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک کرد، لازم است با برخی نکات در رابطه با چگونگی نگهداری از…

پزشکان و کارشناسان اغلب معتقدند که بهترین کار این است که به کودک ز‌یر چهار ماه هیچ نوع ‌شیر ‌یا غذا‌ی د‌یگر‌ی غیر از ‌‌شیر مادر یا شیر خشک ندهید….

لیوان مخصوص کودک می‌تواند کمکی برای فرایند انتقال کودکتان از شیر خوردن سینه یا شیشه‌شیر به یک لیوان معمولی باشد. لیوان مخصوص کودکان شیرخوار انواع و…

از گذشته تا امروز تغییرات زیادی در مورد تغذیهٔ کودک اتفاق افتاده است. اما نکتهٔ مهم این است که قبل از شروع معرفی مواد غذایی کمکی به کودک، لازم است…

وقتی کودک شیرخوار شما به سن خوردن غذاهای کمکی و جامد رسید، دانستن اینکه با چه غذاهایی شروع کنید و چه زمانی به کودک غذا بدهید می‌تواند کمک کند تا…

مثل بسیاری از دیگر رویکردهای فرزندپروری، چیزی که برای بسیاری از خانواده‌ها مؤثر بوده است، الزاماً برای شما هم مفید نخواهد بود. برخی خانواده‌ها روش…

تغذیه با مواد غذایی کمکی به روش کودک‌محور روشی جایگزین برای شروع استفاده از مواد غذایی کمکی در رژیم غذایی یک کودک شیرخوار است. در این مطلب می…

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که تا چه زمانی باید به کودک غذاهای بدون طعم بدهید و از چه زمانی باید غذای کودک را با ادویه‌های مختلف طعم…

لیوان آموزشی یک وسیلهٔ ساده و مفید است که پیش‌شروع خوبی برای آشنایی کودک شما با یک لیوان معمولی است. اما بعضی از بچه‌ها ممکن است از گرفتن این لیوان…

بسیاری از کودکان وقتی به شش ماهگی می‌رسند برای خوردن غذاهای جامد آماده هستند و والدین اغلب با غذاهایی که به طور سنتی اولین غذاهایی است که به کودک…

هر نوع مادۀ غذایی که تکه‌های آن به اندازۀ یک لقمه و خوردن آن راحت باشد، طوری که کودکتان بتواند آن را بردارد و خودش بخورد می‌تواند یک غذای انگشتی…

تهیهٔ غذا برای کودک هم آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و هم خیلی ارزان‌تر از غذاهای آماده‌ای که در فروشگاه‌ها برای کودکان شیرخوار وجود دارد….

قبل از شروع تغذیۀ کودکتان با غذاهای کمکی بهتر است از قبل در این مورد تحقیق کنید و با نظر پزشک کودکتان دادن هر غذایی را غیر از شیر خودتان و به شکل…

کودکان از سن شش ماهگی می‌توانند خوردن برخی غذاهای کمکی و جامد یا غذاهای تکمیلی را زیر نظر یک پزشک متخصص اطفال شروع کنند. در این مطلب می‌توانید با…

از سن هشت ماهگی کودک می‌تواند خوردن غذاهای کمکی متنوع‌تر و فینگرفودها یا غذاهای انگشتی را زیر نظر یک پزشک اطفال ادامه دهد. در این مطلب می‌توانید با…

پدر یا مادری که سال‌هاست گیاهخوار یا وگان هستند و رژیم غذایی و تغذیهٔ مناسبی هم دارند، اغلب خودشان در مورد مواد غذایی مناسبی که برای خود یا کودکشان…

تمام والدین به مطالعه و تجربه نیاز دارند تا بتوانند در تنظیم برنامهٔ روزانه کودک خود مهارت پیدا کنند. همچنین انتخاب غذای کودک باید متناسب با سن…

همان‌طور که کودک شما به تولد سال اول زندگی خود نزدیک می‌شود، می‌توانید از یک یا چند میان‌وعده را بر حسب تمایل کودکتان استفاده کنید. توجه به تنوع در…

تغذیهٔ تکمیلی کودک چیست؟ در این مطلب با تغذیهٔ تکمیلی کودک شیرخوار و پنج گروه اصلی مواد غذایی کودکان شیرخوار آشنا شوید….

تغذیهٔ صحیح کودک نقش مهمی در رشد و تکامل او دارد. به شکلی که وزن کودک در حدود پنج تا شش ماهگی دو برابر وزن هنگام تولد و در یک سالگی سه برابر خواهد…

مقوی کردن غذا یعنی موادی را به غذا اضافه کنیم که انرژی آن را بیشتر کند و مغذی کردن غذا یعنی موادی را به غذا اضافه کنیم که پروتئین، ویتامین و املاح… چطور به کودک غذا بدهیم

بافت و قوام مختلف غذا چیست و چرا باید آنها را به کودک معرفی کرد؟ در این مطلب با این موضوع آشنا شوید….

بهترین زمان برای شروع غذای کمکی کودک را می‌دانید؟ چرا باید برای دادن غذاهای مختلف به کودکان تا سن…

شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد شماست. اما شیر خشک هم یک غذای مفید برای شیرخواران محسوب می‌شود. در…

یکی از سؤالات تمام مادران این است که قطرهٔ آهن را از چه سنی باید به کودک داد؟ در این ویدیو، خانم…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

دانشنامه فرزند: کودکی که به شیوه صحیح و شایسته ای تشویق و راهنمایی شود در حدود دوازده تا هجده ماهگی خودش غذای خود را خواهد خورد. ولی اگر مادر دلسوز و نگرانی تا دو، سه یا چهار سالگی به دهان فرزند خود غذا بگذارد آن هم با اصرار و سماجت، دیگر مشکل به سادگی حل نمی شود.

وقتی تا سن دو، سه یا چهار سالگی غذا به دهان کودک گذاشته شود کودک هرگز اشتیاق و علاقه ای ندارد که غذایش را خودش بخورد. کودک فکر می کند باید غذا را به او بخورانند. در این سن در نظر کودک خوراندن غذا به او نشانه مهمی از شدت عشق و علاقه مادر است. اگر مادر ناگهان از خوراندن غذا به کودک دست بکشد به کودک بر می خورد و این عمل باعث ایجاد رنجش و کدورت می شود. احتمال دارد کودک تا دو یا سه روز از خوردن غذا به کلی دست بکشد و این مدت طولانی تر از آن است که شما بتوانید تحمل کنید. وقتی شما دوباره شروع به خوراندن غذا به او می نمایید کودک از شما کینه ای در دل خواهد گرفت و به خوبی از توانایی خود و ضعف شما خبر دار می گردد.

هر کودک دو ساله یا بزرگ تر باید بتواند غذای خود را بخورد و آشنا ساختن کودک به این کار ممکن است چندین هفته طول بکشد، شما نباید قضیه را به کودک چنان وانمود کنید که قصد دارید امتیازی از او بگیرید. در هر وعده و هر روز تا مدتی غذاهایی را که فرزندتان دوست دارد برایش تهیه کنید، وقتی بشقاب غذا را جلوی او قرار دادید برای مدت یک یا دو دقیقه به آشپزخانه برگردید یا به اتاق دیگری بروید مثل این که چیزی فراموش کرده اید بیاورید، هر روز این مدت را طولانی تر کنید. هنگامی که پیش او بر می گردید بدون این که حرفی بزنید در نهایت شادی غذا را به کودک بخورانید، بدون توجه به این که خودش از غذا خورده یا خیر. ممکن است کودک به طور منظمی در این کار پیشرفت نکند به عنوان مثال در عرض یک تا دو هفته بتواند یک وعده غذای کامل به وسیله دست خودش بخورد ولی در وعده بعدی حتی یک لقمه هم خودش بر ندارد و میل داشته باشد غذا به او خورانده شود. در طی این جریان ها هرگز با او مشاجره و بحث نکنید. او را تحسین و تشویق کنید اما نه به اندازه ای که به حرف های شما مظنون شود.

زمانی که کودک به طور منظم تا حدود نصف غذایش را خودش بخورد او را تشویق کنید و بقیه غذا را خودتان در دهانش نگذارید. از این که مقداری از غذایش مانده نگران نباشید. در دفعات بعد شدت گرسنگی او را وادار می کند بیشتر بخورد وقتی که مقداری از غذایش را خورد و پس از آن از شما تقاضا کرد بقیه غذایش را به او بخورانید با او موافقت کنید ولی تنها دو الی سه لقمه به او بدهید و غذا خوردن را خاتمه دهید. اگر روزی به صورت اتفاقی کودک خیلی خسته باشد و از شما تقاضا کند غذایش را به او بدهید در حالی که به فراموش کاری تظاهر می کنید چند قاشق غذا به او بخورانید و سپس به او بگویید مثل این که خیلی گرسنه ات نیست و غذا را جمع کنید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«تغذیه»
واقع در بخش
«پیش دبستانی»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
چطور به کودک غذا بدهیم

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2021 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

اغلب کودکان 9-8 ماهه قادرند به تنهایی بنشینند، به همین دلیل بهتر است اگر سر میز غذا می خورید، صندلی بلندی برای کودک تهیه کنید تا او بتواند در کنار شما غذایش را بخورد، و اگر هم زمین غذا می خورید، پارچه ای سفید و پاکیزه زیر کودک پهن کنید تا از پراکنده شدن غذا عصبانی و ناراحت نشوید.

داشتن برنامه ای منظم برای غذا خوردن به کودک کمک می کند تا رفتارهای صحیح تغذیه ای را از شما و اعضای خانواده اش فرا بگیرد این عمل به رشد مهارت های اجتماعی او نیز کمک می کند و موجب ارتباط راحت تر و بیشتر او با دنیای بزرگترها می شود.

در نظر داشته باشید کودکان به تدریج یاد می گیرند که چگونه باید غذای شان را بجوند و قورت بدهند. از این رو شما می توانید غذاهای او را ابتدا آب پز و نرم کنید تا لثه های و دندان های تازه درآمده ی او بتوانند قدرت کافی برای جویدن آن پیدا کنند. یادگیری جویدن برای کودک کاری مهم و دشوار است، تا حدی که از اگر نتواند غذا را به اندازه ی کافی نرم و خرد کند، آن را تف می کند. دادن تکه ای نان نرم ، دانه های ماکارونی می تواند تمرینی برای جویدن و قورت دادن کودک باشد. کودک در نه ماهگی می تواند تکه های برخی از غذاها را (مثل سیب زمینی و یا هویج پخته) با دست بگیرد و به دهان بگذارد.

هماهنگی بین حرکت دست و چشم کودک (قدرت بینایی و حرکت ماهیچه های کوچک انگشت ها) به تدریج افزایش می یابد و او می تواند خوراکی های ریز (مثل دانه های انگور و تکه های خرد شده ی میوه ها) را به دهان ببرد.چطور به کودک غذا بدهیم

از حدود 14-12 ماهگی که دندان های آسیای کودک به تدریج رشد می کنند و بیرون می آیند، کودک می تواند غذاهای سفت تری را بجود و قورت دهد. ترشح بزاق دهان کودک نیز در یک سالگی بیشتر شده است  می تواند به نرم شدن غذا و راحت فرو دادن آن کمک کند.

اغلب کودکان از حدود 5/1 سالگی به بعد می توانند غذاهای بزرگترها را بخورند البته شاید بهتر باشد نمک یا شکر غذای آنها کمتر از نمک  یا شکر غذای سایرین باشد. در مواردی هم مادر / پدر می توانند غذایی مطابق میل و سلیقه ی کودک درست کنند تا تعادلی در برنامه ی غذایی او ایجاد نمایند.

 

برای غذا دادن به کودک رعایت چند نکته ی زیر می تواند مفید باشد:

1- همیشه هنگامی که کودک در حال غذا خوردن است، کنار او بمانید تا در صورت نیاز (پریدن غذا در گلوی کودک) به او کمک کنید.

 

2- هنگامی که کودک خودش سعی می کند غذا بخورد (با دست یا با قاشق)، شما نیز با یک قاشق دیگر به او غذا بدهید تا به تدریج کودک روش با قاشق غذا خوردن را نیز یاد بگیرد.

 

3- هرگز کودک را مجبور به خوردن نکنید، زیرا ممکن است این کشمکش شما بر سر موضوع خوردن تاثیری منفی بر عادات تغذیه ای کودک گذارد.

4- آموزش صحیح غذا خوردن به کودک اعتماد به نفس و استقلال می دهد پس بکوشید با بهترین و راحت ترین روش این عادت پسندیده را به کودک یاد بدهید.

 

5- غذاهای جدید را یکی یکی به کودک بدهید تا در صورت مشاهده ی هر گونه حساسیتی زود متوجه شوید.

 

6- گاهی احساس می کنید که کودک اشتهایش را از دست داده است. در این گونه موارد بهتر است برنامه ی هفتگی غذایی او را بررسی کنید و تنوعی در غذای کودک به وجود آورید. از آن گذشته، اغلب کودکان خردسال، معمولاً در یک سالگی میزان رشدشان تا حدودی کاهش می یابد و همان سه وعده ی غذایی که در طول روز می خورد، نیازهای شان را کاملاً تامین می نماید.

 

7- همیشه با توجه به اشتهای کودک به او غذا بدهید. غذای کودک باید سالم، مقوی و منظم باشد. کوک نیازی به پرخوری های بی رویه ندارد.

 

8- بهترین نوشیدنی برای کودک، آب است. زمانی که کودک احساس تشنگی می کند، بهتر است به جای دادن هر گونه آب میوه، شیر، آب معدنی، … به او آب بدهید. آب پاکیزه و ساده برای کودکان یک سال به بالا کاملاً سالم و بی خطر است و نیازی به جوشاندن هم ندارد.

9- به کودکان خردسال نباید آب معدنی داد، زیرا املاح درون آن برای کودک سنگین است.

 

10- پس از دو سالگی می توانید به جای دادن شیرهای پرچرب به کودک تان، شیرهای کم چرب بدهید.

 

11- اگر احساس می کنید کودک تان اشتهای خوبی دارد، می توانید به جای دادن شیرهای پرچرب، به او شیر کم چرب بدهید، ولی اگر اشتهای کودک کم است و در هر وعده ی غذایی، به اندازه ی کافی غذا نمی خورد، شیر و ماست پرچرب به او بدهید تا او بتواند انرژی کافی برای رشد و تحرک داشته باشد.

12- دادن آب میوه های شیرین که حاوی قند فراوانی هستند، برای کودکان چندان مناسب نیست. چنان چه قصد دارید به طور روزمره به کودک آب میوه بدهید، همیشه مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود با انجام این کار از کم اشتها شدن کودک جلوگیری کرده اید. در نظر داشته باشید، همیشه شیر، آب میوه و نوشیدنی ها را بعد از وعده ی غذایی به کودک بدهید تا میل کودک را به غذا از بین نبرید.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

«از چند ماهگی می‌توانم به کودکم آب و غذا بدهم؟» این یکی از سوالاتی که برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزندی شده‌اند پیش می‌آید، در این مقاله به تفصیل درباره‌ی این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

آیا برای شما هم سوال است که چه زمانی نوزاد در کنار شیر مادر یا شیرخشک می‌تواند آب بنوشد؟ نوزادان در چند ماه ابتدایی زندگی نیازی به نوشیدن آب ندارند. در این زمان برای درست کردن محلول شیر خشک هم تنها به مقدار کمی آب نیاز است. 

زمانی که نوزاد شروع به خوردن غذای کمکی می‌کند، تنها چند جرعه کوچک آب می‌تواند به او داد. پیش از این کودکان آب مورد نیاز بدن خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کنند.چطور به کودک غذا بدهیم

بیش‌تر کارشناسان معتقدند که بعد از ۶ ماهگی نوزاد و زمانی که خوردن غذاهای کمکی را شروع کرد می‌توان به او آب داد. بین ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی می‌توان از غذاهای کمکی برای تغذیه‌‌ی نوزاد استفاده کرد، ولی در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که تغذیه با غذای کمکی حول و حوش ۶ ماهگی شروع شود.

زمانی که نوزاد شروع به نوشیدن آب کرد، مقدار کمی آب را درون بطری مخصوص آب کودک قرار دهید. اگر کودک تنها از بطری آب می‌نوشد، بر مقدار آبی که می‌نوشد نظارت کنید و اجازه ندهید که بیش از حد آب بنوشد.

در حدود ۶ ماهگی، کودکان به روزانه ۴ تا ۶ اونس (118 تا 177 سی سی) یا کمی بیش‌تر از نصف پیمانه آب نیاز دارند. اما پیش از شروع آب نوشیدن حتماً با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید.

نوزادان تمام آب مورد نیاز خود را از شیر مادر و یا شیر خشک دریافت می‌کنند و مقدار آب موجود در شیر آن‌ها را هیدراته نگه خواهد داشت.

اما نوشیدن آب پیش از رسیدن به سن مناسب خطراتی به دنبال دارد که عبارتند از:

نوزادان خیلی کم سن و سال به دلیل خطرات زیر نباید آب بنوشند:

اگر به کودک اجازه دهید که مقدار زیادی آب بنوشد، منجر به مسمومیت آب (intoxication) در او خواهد شد. در این حالت که ممکن است با خطرات زیادی همراه باشد، الکترولیت‌های مهمی مانند سدیم در جریان خون رقیق می‌شوند. این عارضه مشکلات دیگری مانند کم شدن درجه حرارت بدن و تشنج را به همراه خواهد داشت.

مزایای هیدراته نگه داشتن بدن کودکان بالای ۶ ماه با آب عبارتند از:

برای کم کردن خطر مواجه شدن کودک با دهیدراته شدن در هوای گرم، بسیاری از پزشکان نوشیدن چند جرعه کوچک آب را توصیه می‌کنند‌. اما پیش از انجام این کار حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اگر کودک بیمار است، یا هوا بسیار گرم است و شما نگران این هستید که آیا کودک مایعات مورد نیاز بدن خود را دریافت کرده است یا خیر، به علائم دهیدراته شدن در کودکان توجه کنید:

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت ابتلای کودک به اسهال و استفراغ، برای اینکه مطمئن شوید کودک دچار از دست دادن آب بدن نمی‌شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده‌ی هر کدام از علائم دهیدراته شدن هم به سرعت با پزشک خود مشورت کنید.

در پاسخ به این سوال باید به مبحث غذا دادن به کودک از 6 تا 12 ماهگی صحبت خواهیم کرد. باید بدانید که کودک برای رشد سالم، قوی شدن و تکامل عقلی هر روز به مواد غذایی نیاز دارد. حول و حوش ۶ ماهگی، رشد کودک سریع شده و بیش‌تر از هر زمان دیگری در زندگی نیاز به انرژی و مواد مغذی زیادی دارد.

در شش ماهگی، تغذیه با شیر مادر به عنوان یک منبع حیاتی مواد مغذی باید ادامه داشته باشد‌، اما به تنهایی کافی نیست. در این سن باید غذای کمکی شروع شود تا همراه با شیر مادر نیازهای رشدی کودک تامین شود.

اولین غذاهای کمکی بعد از تغذیه با شیر مادر و یا بین دفعات شیردهی باید به کودک داده شود‌. به این روش کودک شیر کافی را دریافت خواهد کرد.

زمانی غذای کمکی را شروع کنید که کودک بیمار نباشد. زمانی که کودک شروع به راه رفتن با دست و پا می‌کند، مرتب از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر رفته و در این بین مرتب دست خود را وارد دهانش می‌کند و همین احتمال انتقال آلودگی‌ها را به بدن و بیمار شدن کودک را افزایش می‌دهد. پیش از آماده سازی غذا و پیش از غذا خوردن دستان خود و کودک را شسته و به این روش از بیمار شدن کودک جلوگیری کنید.

زمانی که کودک ۶ ماهه است، او به تازگی در حال یادگیری جویدن است‌. بنابراین اولین غذای کمکی باید نرم بوده تا کودک بتواند به راحتی آن را قورت دهد. غذاهایی مانند پوره، حریره، سبزیجات و میوه‌های له شده مناسب هستند.

از 6 تا 8 ماهگی کودک می‌تواند 2 تا 3 بار در روز به اندازه نصف پیمانه غذای نرم دریافت کند. در این سن کودک قادر به خوردن هر چیزی به جز عسل است. عسل تا یک سالگی نباید در رژیم غذایی کودک قرار بگیرد. در این سن میان وعده‌های سالم مانند میوه له شده را می‌توان بین وعده‌های اصلی به کودک داد. در این سن علاوه بر زیاد کردن مقدار غذای کمکی باید به تغذیه با همان مقدار شیر مادر هم ادامه داد. 

از 9 تا 11 ماهگی، کودک ۳ تا ۴ بار در روز می‌تواند نصف پیمانه غذا و یک میان وعده سالم یا اسنک دریافت کند. در این سن غذاهای نرم را می‌توان به جای له کردن به قطعات کوچک تقسیم کرد. حتی می‌توان به کودک اجازه داد که خود با انگشتانش غذا را به دهان ببرد. هر زمانی که کودک احساس گرسنگی کرد، تغذیه را با شیر مادر ادامه دهید.

هر وعده‌ی غذایی علاوه بر اینکه باید سرشار از مواد مغذی باشد، باید به گونه‌ای تهیه شود که خوردن آن برای کودک راحت هم باشد.

غذاها باید سرشار از انرژی باشد. پس به جز غلات و سیب زمینی کودک باید مقادیر کافی از حبوبات و دانه‌ها و مقدار کافی از روغن‌ها و چربی‌های پر انرژی، غذاهای حیوانی مانند فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید و ماهی را به صورت روزانه دریافت کند. 

با دادن غذاهای متنوع به کودک، شانس این را به او می‌دهید که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

اگر کودک از خوردن غذای جدید سرباز می‌زند یا اینکه آن را به بیرون تف می‌کند، او را مجبور به خوردن ادامه غذا نکنید. چند روز بعد دوباره امتحان کنید. می‌توانید آن غذا را با غذای مورد علاقه‌ی کودک مخلوط کرده و یا مقدار کمی از شیر مادر را روی آن بریزید.

تغذیه کمکی کودکانی که شیر مادر مصرف نمی‌کنند: 

اگر نوزاد شیر مادر مصرف نمی‌کند، او نیاز به این دارد که بیش‌تر غذا بخورد. از طرفی دیگر برای اینکه نیاز بدن به مواد مغذی تامین شود، باید روی دیگر غذاها مانند فرآورده‌های لبنی تاکید بیشتری شود.

خلاصه: تغذیه کودکان ۶ تا ۱۲ ماهگی

منبع:

whattoexpect

unicef

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

چطور به کودک غذا بدهیم

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

چطور به کودک غذا بدهیم
چطور به کودک غذا بدهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *