چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

 
helpkade
چطور تمرکز خود را افزایش دهیم
چطور تمرکز خود را افزایش دهیم


Username or email *


Password *


Log in

برای همه ما پیش‌آمده که در حین امتحانات مطلبی را که قبلاً خوانده بودیم را به یاد نیاوریم.
و یا در حین کار موردی را فراموش کنیم که باعث هدر رفتن زحماتمان شود.
اصلی‌ترین دلیل این اتفاق، کمبود تمرکز در حین انجام کارهاست.
افزایش تمرکز به ما کمک خواهد کرد
که با دقت بیشتری کارهایمان را انجام دهیم و بتوانیم به بهترین نتیجه ممکن دست یابیم.
امروز ۵ تمرین برای چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم خواهیم داشت

مغز ما مانند یک ماهیچه عمل است که هرچه تمرین بیشتری ببیند عملکرد بهتری نیز از خود بر جای میگذارد.
یک ورزشکار بسته به نوع ورزشی که انجام می دهد سعی میکند تمرکز خود را بر روی عضله هایی بگذارد که به او کمک میکنند تا در ورزش خود موفق باشد.
برای مثال یک فوتبالیست بر روی عضلات پا و یک بوکسور بر روی عضلات دست خود بیشتر تمرکز میکنند.
این موضوع در مورد مغز ما هم صدق می کند.
اگر دوست دارید مغزتان عملکرد بهتری داشته باشد، باید با استفاده از تمرین های مختلف آنرا پرورش دهید.
تمرین های افزایش تمرکز تا حد زیادی عملکرد مغز شما را بهبود میبخشند.چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

تحقیقات نشان داده اند که هربار ما در حین انجام کاری تمرکزمان را از دست بدهیم،
۱۱ دقیقه طول میکشد تا دوباره بتوانیم بر روی کارمان تمرکز کنیم.
موبایل، تبلت، لپ تاپ، تلویزیون و یا هرچیز دگیری میتواند تمرکز ما را بهم بزند.
بهترین کار این است که این وسایل را از خودمان دور کنیم و یا محل مطالعه کردنمان را تغییر دهیم.
فراهم کردن یک محیط مناسب برای مطالعه و یا کار کردن، می تواند تا بسیار زیادی به افزایش تمرکز ما کمک کند.

 

ورزش کردن علاوه بر بهبود قوای جسمانی، بصورت کاملا مستقیم بر روی عملکرد مغز شما نیز تاثیر می گذارد.
ورزش کردن به ما کمک میکند تا از چیزهایی که به اصلاح حواسمان را پرت میکنند دوری کنیم.
همچنین ورزش کردن سبب بالا رفتن ضربان و به تبع آن افزایش خون رسانی به مغز و سلول های بدن می شود.
با افزایش خون رسانی، اکسیژن بیشتری در اختیار سلول های مغز قرار میگیرد که خود باعث بهبود عملکرد مغز ما و همچنین بالا رفتن تمرکز می شود.

 

 

طبیعت گردی و تماشای مناظر سرسبز می تواند تا حد بسیار زیادی باعث افزایش تمرکز در شما شود.
تحقیقات نشان می دهد که تماشای مناظر سرسبز( حتی پارک و بوستان ها) می تواند به شدت به ذهن ما و عملکرد مغزی ما کمک کند.
کودکانی که بیشتر به مکان های سرسبز می روند و یا در خانه هایشان گل و گیاه های بیشتری دارند،
در آزمون های سنجش تمرکز نتایج بهتری نسبت به سایرین می گیرند.
یک راه ساده برای تقویت تمرکز استفاده از گل و گیاهان در اتاقی است که در آنحا مطالعه میکنید یا کارهایتان را انجام می دهید.
مهم نیست که چه نوع گیاهی شما می توانید حتی از کاکتوس ها و یا گیاهان آپارتمانی هم استفاده کنید ،
آنچه اهمیت دارد استفاده از طبیعت برای بالا بردن تمرکز است.

بسیاری از ما برای آرامش ورزش های مدیتیشن (مثل یوگا) را انجام می دهیم.
اما جالب است بدانید آموزش مدیتیشن علاوه بر آرام کردن شما از لحاظ بدنی، به شما کمک می کند تا تمرکز خود را نیز افزایش دهید.
این تمرینات همچنین میزان استرس را نیز در شما کاهش می دهند.
تحقیقات نشان داده اند که انجام مستمر ورزش هایی مانند یوگا، به بالا رفتن تمرکز و همپچنین بهبود عملکرد مغز شما کمک ویژه ای می کند.

همانطور که گفتیم، مغز ما مانند یک عضله است.
برای بالاتر رفتن میزان تمرکز، تمرین ها و بازی های ذهنی تا حد بسیار زیادی می توانند به ما کنند.
بازی های ساده ای مانند جدول کلمات و یا سودوکو باعث بالا رفتن میزان تمرکز ما می شوند.
علاوه بر آن، این بازی ها به سبب سرگرم کننده بودن، میتوانند در زمان های استراحت ما نیز به تقویت تمرکز ما کمک شایانی کنند.

بالا رفتن تمرکز تا حد بسیار زیادی باعث بالا رفتن کیفیت کارهای ما و همچنین افزایش سرعت ما در انجام دادن کارها می‌شود.
اگر می‌خواهید تمامی تکنیک‌های تمرکز را به‌صورت کامل یاد بگیرید، همین حالا پکیج تندخوانی و افزایش حافظه را  خریداری کنید.

سلام .چرا فایل pdfتندخوانی برام ارسال نمیشه

سلام .چرا فایل pdfتندخوانی برام ارسال نمیشه

سلام دوست عزیز
لطفا با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۳۰۶۹ تماس بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

 

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

به راستی که بروسلی استاد افزایش تمرکز بود. چند وقت پیش فیلم کوتاهی از بروسلی دیدم که با فیلم‌های سینمایی او فرق داشت. در این فیلم نشان می‌دهد که بروسلی با دوتن از قهرمانان پینک پونگ آن زمان بازی کرده و آن‌ها را شکست می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که هیچ راکت پینگ پونگی در دست بروسلی نیست و او به وسیله یک نانچیکو با آن‌ها بازی می‌کند. این فیلم را می‌توانید در زیر مشاهده کنید

بروسلی راز این کارش را تمرکز می داند. افزایش تمرکز نه تنها برای بروسلی، بلکه در زندگی هر فرد موفقی به وضوح دیده می‌شود. هر شکستی را هم که بررسی کنید، عدم تمرکز یکی از عوامل اصلی آن محسوب می‌شود.

خورشید منبع بسیار بزرگی از انرژی است و در هر لحظه میلیاردها کیلووات انرژی به سطح زمین ساطع می‌کند که می تواند هر موجودی را به راحتی از بین ببرد. با این وجود ما با کمی کرم ضد آفتاب و یک نقاب آفتاب گیر بر آن غلبه می‌کنیم.

اما اگر با یک عدسی، مقداری از این انرژی را به صورت متمرکز به یک سطح بتابانیم آن را ذوب می‌کند. بنابراین می‌توان گفت افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت.

حال تصور کنید همه ما نیروی بیکرانی درون مغز خود در اختیار داریم که اگر راه‌های افزایش تمرکز را یاد بگیریم با سرعت بسیار زیادی به اهداف خود خواهیم رسید. اما شاید مسئله این باشد که اصلا نمی‌دانیم تمرکز یعنی چه؟ و یا نمی دانیم چگونه باید تمرکز کنیم؟

پس با ادامه مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که خواسته‌اید مطالعه کنید ولی یک صدای ناهنجار ممتد مانند یک گروهان، بر رشته‌های عصبی مغزتان رژه می‌رود و یک لحظه هم آرام نمی‌گیرد.

این صدا شدیدا تمرکز حواس ما را به هم می‌زند به طوریکه حتی مدتی بعد از ساکت شدنش، هرچقدر هم تلاش کنیم خبری از تمرکز نیست و یا اینکه هربار قصد داشته‌ایم کاملا بر کاری تمرکز کنیم خود به خود حواسمان به موارد دیگر پرت شده است.

البته گاهی اوقات چنان برچیزی تمرکز می کنیم که اصلا متوجه وقایع اطرافمان نمی‌شویم. اما چه اتفاقی می‌افتد؟

ما همواره بر چیزی تمرکز داریم. اما زمانی که می خواهیم آن را تحت کنترل خود در بیاوریم بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر تمرکز، این کار را می‌کنیم که طبیعاتا نتیجه دهنده نیست. مثلا در اثر وارد شدن یک شوک هیجانی ممکن است مدتی دچار حواسپرتی شویم و به جای افزایش تمرکز بر موضوع مورد نظر، مدام به آن شوک فکر کنیم.

در واقع ما همچنان تمرکز داریم اما نه به موضوع مورد نظر، بلکه به موضوع شوک. حال اگر همزمان سروصدای تلویزیون هم اضافه شود سعی می‌کنیم با خاموش کردن آن، بر موضوع مورد نظر تمرکز کنیم. معمولا عوامل اصلی تمرکز به صورت مخفیانه روی ما اثر می‌گذارند بنابراین آن‌ها را نمی‌بینیم و تقصیر را به گردن عوامل فرعی می‌اندازیم.

اگر دقت کرده باشید گاهی در اوج سروصدا و شلوغی و شاید استرس بر موضوعی متمرکز می‌شویم که بعد از آن خودمان هم تعجب می‌کنیم. علت چنین اتفاقی دقیقا در نظر گرفتن عوامل مخفی و تاثیرگذار تمرکز است که معمولا ناخوداگاه اتفاق می‌افتد.

در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره‌ای می کنم:

 

ذهن معمولا به چیزی که لذت بخش باشد بیشترین اولویت را می‌دهد.ممکن است در شلوغی و سروصدا بتوانیم چرخی در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بزنیم و ذره‌ای حواسمان پرت نشود.

حتی ممکن است هنگام صحبت با کسی که به او علاقه‌مندیم اصلا متوجه حضور دیگران نشویم. ولی اگر بخواهیم پروژه‌ای را به پایان برسانیم که چندان هم به آن علاقه‌ای نداریم همه چیز در دنیا بهانه خوبی می‌شود که بگوییم تمرکز ندارم.

 

اگر بخواهیم استعداد را ساده تعریف کنیم اینگونه است که:

زمانی که کاری را بدون صرف انرژی زیاد و بدون دانش قبلی، به راحتی انجام دهیم، ما در این کار استعداد داریم.

حال زمانی که در کاری استعداد داریم، انرژی کمتری از مغز می‌گیریم و در نتیجه باعث افزایش تمرکز ما در آن کار می‌شود. چه بسا آن‌که عوامل به ظاهر تمرکزگیر هم در این شرایط وجود داشته باشند.

حتی می‌توان گفت زمانی که در چیزی استعداد داریم در واقع خلاقیت خود را آزاد کرده‌ایم. به بیان دیگر برای افزایش مهارت تفکر خلاق، تمرکز یک نیاز ضروریست و معمولا در چیزهایی که استعداد داریم خلاق هم هستیم چون به راحتی می‌توانیم بر آن‌ها تمرکز کنیم.

 

ما در طول روز دائما از کارهایمان پشیمان می‌شویم ولی این پشیمانی گاهی آنقدر کوچک است که اصلا متوجه آن نمی‌شویم. مثلا از گفتن یک حرف به یک شخص خاص یا از وراجی ناخوداگاه خود و یا حتی از تسلیم شدن برای رسیدن به هدف به صورت دائم پشیمان می‌شویم.

معمولا این پشیمانی با یک تصمیم جدید پایان می‌یابد و ما برای گرفتن هر تصمیم نیاز به تمرکز زیادی داریم بنابراین هر لحظه ممکن است تمرکز خود را نسبت به موضوع مورد نظر از دست بدهیم زیرا دچار یک پشیمانی هرچند کوچک شده‌ایم.

حال با دانستن این موضوع شاید برای شما سوال شده باشد که چگونه می‌توان تمرکز خود را افزایش دهیم؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید با ادامه مقاله همراه باشید.

 

وقتی از آقای بروسلی پرسیدند شما چگونه توانستید به این تمرکز جادویی دست پیدا کنید تنها جواب او تمرین زیاد بود. بروسلی اعتقاد داشت با تمرین مداوم یک کار ساده، می توان بر آن مسلط شد و سپس دشوارترین کارها را هم به آسانی انجام داد. از بروسلی به عنوان اسطوره تمرکز یاد می‌شود و واقعا هم چنین لقبی لایق اوست.

اما شاید در همه افراد انگیزه کافی وجود نداشته باشد که کاری را همانند بروسلی آنقدر تکرار کنند که در آن تبدیل به یک استاد شوند.
بنابراین اگر شما هم انگیزه کافی برای تمرین مداوم ندارید به توصیه‌های زیر توجه کنید و حتما آن‌ها را اجرا کنید تا نتیجه جادویی آن‌ها را ببینید.

 

بله درست متوجه شدید. زمانی که می‌خواهید بر چیزی تمرکز کنید و مدام فکر انجام کار دیگری ذهن شما را قلقلک می‌دهد، چه کاری انجام می‌دهید؟ معمولا اکثر افراد با آن مقابله و می‌خواند که دیگر به آن موضوع فکر نکنند که قطعا در این مسیر شکست می‌خورند.

فراموش نکنید در چنین شرایطی اولویت ذهنی با آن اختلال است پس دست به کار شوید و نیاز ذهن خود را برطرف کنید. شاید چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی باشد. به راحتی زمان کمی را به این کار اختصاص دهید تا ذهنتان آرام بگیرد و سپس مشغول کار اصلی شوید.

البته پیش‌فرض بر این است که شما به کار مورد نظرتان علاقه دارید ولی در آن لحظه نمی‌توانید بر انجامش تمرکز کنید زیرا در غیر این صورت هر بار که نیاز ذهن خود را برطرف می‌کنید بیشتر هم وسوسه می‌شوید که دوباره چنین کاری را انجام دهید.

تفکر انتقادی در این زمینه بسیار کمک‌کننده است بنابراین می‌توانید مقاله مهارت تفکر انتقادی را مطالعه کنید تا دیگر در این زمینه مشکلی نداشته باشید.چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

همه ما در یک زمان خاص ناگهان به خودمان می آییم و دوست داریم هیچ کاری انجام ندهیم و فقط فکر کنیم و فکر کنیم و فکر کنیم. این زمان برای بعضی افراد ممکن است دقایقی قبل از خواب باشد یا هنگام تنها غذا خوردن و یا حتی اول صبح هنگام بیدار شدن.

معمولا اکثر ما این فرصت بی نظیر را هدر داده و آن را صرف فکر کردن‌های بیهوده می‌کنیم. به جای چنین کاری بهتر است به مرتب کردن افکارمان بپردازیم و سعی کنیم هرکدام را سرجای خود بگذاریم. با این کار هر فکری به موقع در ذهنمان نقش می بندد و باعث حواسپرتی نمی‌شود.

 

اصولا همه ما در برخی موارد فراموش‌کاریم. گاهی هم کاملا به صورت عمد چیزی را که دوست نداریم فراموش می‌کنیم. مواردی که ناخودآگاه فراموش کرده‌ایم معمولا مهم‌تر هستند زیرا عجیب است که ما برای کاری هیجان داشته باشیم و آن را فراموش کنیم.

اما گاهی به علت مشغله یا سهل‌انگاری خودمان فراموش می‌کنیم که قرار بود چه کاری انجام دهیم. بنابراین برای جلوگیری از حواسپرتی لازم است مدیریت زمان را به خوبی یاد بگیریم و اینگونه خودمان را گیر بیاندازیم.

می‌توانید جمله‌ای نسبتا طعنه آمیز در یادآوری‌های تلفن همراه خود بنویسید که در تاریخ معین ان جمله را به شما نشان دهد. مثل: مرسی که فلان کار را انجام دادی!! یا می‌توانید به فردی که هرروز او را می‌بینید بسپارید که شما را در موارد لازم گیر بیاندازد و موارد مهم را به شما یادآوری کند.

 

شخصی می‌گفت: بعضی آدم‌ها مثل پلانکتون هستند، موج دریا هرکجا که بخواهد آن‌ها را با خود می‌برد. اگر برای خودتان مقصدی تعیین نکنید، تمرکز کردن روی کار مورد نظرتان کاملا غیرممکن است.

اما مقصدی که انتخاب می‌کنید خیلی دور نباشد. وقتی با یک دوربین مسافت بسیار دوری را می‌بینیم آنقدر لرزش در آن وجود دارد که تمرکز بر یک نقطه کار بسیار سختیست.

در زندگی واقعی هم همین‌طور است. هدف‌های کوچک و دست‌یافتنی را انتخاب کنید و سعی کنید آن‌ها را بدست آورید. اینگونه چه بخواهید و چه نخواهید بر کار موردنظرتان تمرکز کرده‌اید.

 

در مدارهای الکترونیکی، لوله‌کشی‌های ساختمان، خط تولید کارخانه‌ها و تقریبا هرجایی که فکرش را بکنید برای رفع اشکال آسان‌تر از بازخورد استفاده می‌شود. کار بازخورد این است که خروجی را به ورودی متصل کند و هربار که کیفیت خروجی پایین آمد ورودی را تغییر دهد تا به کیفیت لازم برسد.

برای رسیدن به بالاترین نقطه تمرکز هم نیاز به بازخورد به شدت احساس می‌شود. هربار که تمرکز از دست می‌رود دلیل متفاوتی دارد که با بررسی آن می‌توان از تکرار مجدد آن جلوگیری کرد و این یعنی پیشرفت.

 

مدتی است که تصمیم به تحقیق و تغییر خودم در زندگی گرفته‌ام و به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانسته‌هایم با بقیه جدی‌ترین رسالتم است.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

بنام خدا
عالی بود ممنون

سلام و درود
خوشحالم که استفاد کردید و برای خودتون ارزش قائل هستید
موفق باشید

عاللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییی

خوب بود مطالبتون مخصوصا مطلب اخری و امید وارم باز هم راه های خوبی رو پیشنهاد بدین

سلام و درود
مرسی از شما که نظر خودتون رو گفتید و خوشحالم که واستون مفید و خوب بوده.

مفید بود دوست داشتم ممنون.

دوست عزیز سلام
باعث خوشحالی بنده هست که از مطالعه این مقاله رضایت داشتید
موفق باشید

سلام معلم ریاضی من میگه که تمرکز و ذقت من خیلی پایینه…راستم میگه تو سوالات مثلا منفی سه رو مثبت میبینم…راهی هست برای این مشکل؟چوم من سال دیگه هم کنکور میدم؟

سلام و درود
بله حتما راهی هست.
اول اینکه فورا حرف اطرفیان رو درباره خودتون نپذیرید و باور نکنید.
دوم اینکه تمرین کردن قطعا می‌تونه شما رو ارتقا بده. بنابراین تمرین و بازی‌های مربوط به افزایش تمرکز رو انجام بدید.
سوم اینکه سرعت خودتون رو کمتر کنید. اگر این سرعتی که توی انجام کارها دارید باعث افت کیفیت انجام کار میشه پس میشه سرعت رو در حد ترمال کاهش داد تا کیفیت بیشتر بشه
موفق باشید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذهنولوژی بستری برای آموزش‌های تخصصی در حیطه بهبود و توسعه فردی است که بیش از ۲ سال فعالیت آن می‌گذرد. شما با ذهنولوژی می‌توانید لحظه به لحظه در زندگی شخصی‌تان رشد کنید.


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


همین حالا وکیل بگیر

راه های افزایش تمرکز

 

مغز شما هم مثل عضله است و مثل سایر عضلات بدنتان به تمرینات هفتگی احتیاج دارد تا بتواند قدرت تمرکز خود را بهبود بخشد.چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

 

تمرین های افزایش تمرکز حواس متنوع و فراوانی براي این کار وجود دارند که میتوانید از آن ها در جهت تقویت قدرت تمرکز ذهنتان بهره ببرید یا تمرینات مخصوص خودتان را با ایده گرفتن از آن ها ابداع کنید. در ادامه این مطلب به چند نمونه از تمرین های افزایش تمرکز حواس اشاره خواهیم کرد که امکان دارد به ظاهر، خسته کننده و یکنواخت به نظر برسند ولی در عمل بسیار موثر هستند. چنانچه در انجام آن ها پشتکار و اراده به خرج دهید، بزودی در میابید که این تمرینات بسیار با ارزش هستند و نیروی تمرکز ذهن شما را افزایش می‌دهند.

 

اولا موارد و گزینه ها را تک به تک بررسی کنید و هرگز چند کار را با یکدیگر انجام ندهید.

 

حتماً زمان استراحت داشته باشید و در حین استراحت به هیچکار دیگری نپردازید.

 

تمرین های زیر را برای افزایش تمرکز داشته باشید: 

زمان بندی خاصی براي انجام این تمرینات پیشنهاد نمی شود، زیرا اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی امکان دارد براي به پایان رساندن تمرین در زمان تعيين شده ، آن را بطور کامل و درست انجام ندهید. به خاطر بسپارید که گاه روزها، هفته ها و حتی ماه ها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت ها مسلط شوید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 1:

کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار ديگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در آغاز کار با یک پاراگراف آغاز کنید و هنگامیکه این تمرین براي شما اسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را بطور ذهني و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.

 

تمرین های افزایش تمرکز

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 2:

روی یک صندلی راحت بنشیند و ببینید چه قدر میتوانید بدون حرکت بمانید. این کار به آن آسانی که فکر می کنید، نیست. شما مجبورید تمام توجه تان را به بی حرکت نشستن روی صندلی جلب کنید. مراقب باشید هیچ یک از ماهیچه های بدن تان حرکت نکند.

 

ابتدا ممکن است تنها پنج دقیقه بتوانید بدون حرکت بمانید، ولی آرام آرام حتی میتوانید به ۱۵ دقیقه در روز هم برسید. خود را به زور روی صندلی نگه ندارید، زیرا باید کاملاً حس ارامش کنید. هنگامی که بتوانید روی بدن خود تسلط داشته باشید، میتوانید امیدوار باشید که ذهن تان را هم رام کنید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 3:

روی صندلی به گونه ای بنشینید که سر اندکی بالا و چانه تان رو به جلو و شانه هایتان به عقب مایل باشد. دست تان را همسطح شانه تان بالا برده و به طرف جلو اشاره کنید. به مدت یک دقیقه به انگشتان دست تان خیره شوید. همین کار را با دست چپ هم انجام دهید. زمان انجام این کار را آرام آرام افزایش دهید. با این شیوه بعد از مدتی متوجه می شوید میتوانید براحتی روی کاری متمرکز شوید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 4:

در طول شبانه روز از هرگونه فشارهای تندخو به گونه ای که چه بسا ماهیچه هایتان را درگیر کند و سبب کشیدگی آن ها شود خودداری کنید. تلاش داشته باشید ارامش خود را حفظ کنید و در محیطی آهسته قرار بگیرید که دچار استرس نشوید, دوری از استرس و کاهش استرس به افزایش تمرکز حافظه کمک ميکند .

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 5:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. هنگامی که به سیب نگاه می کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه تنها و تنها بخود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 6:

شبیه تمرین قبل عمل کنید با این اختلاف که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره 5 را به مدت 5 دقیقه تکرار کنید و بعد به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه میتوانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و بعد تمرین را تکرار کنید.

 

راههای افزایش تمرکز

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 7:

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

در حالت دراز کشیده عضله هایتان را ریلکس کنید و تنها به ضربان قلب تان بیندیشید. با تمرین این کار پس از مدتی میتوانید جریان خون در بدنتان را حس کنید. حتی بعد از انجام تمرین های بسیار وقتی در یک قسمت بدن حس ضعف و درد کردید میتوانید با تمرکز خون بیشتری به آن نقطه از بدن برسانید. شک نداشته باشید که جدّي گرفتن این تمرینات و تداوم در انجام آن ها سبب بوجود آمدن قدرت تمرکز در ذهن شما ميشود .

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 8:

به روش عنکبوت عمل کنید تا ذهنتان قدرت تمرکز پیدا کند. اگر تار عنکبوت را چندبار به آرامی تکان بدهید, عنکبوت به خیال این که حشره ای در دامش افتاده به طرف آن مي‌ايد ولی پس از چندبار تکرار ديگر نسبت به آن تکان ها توجه نشان نمی دهد. شما هم براي تمرکز پیدا کردن از این شیوه استفاده کنید, هر چیزی که سبب حواس پرتی شما ميشود را نادیده بگیرید. این کار در آغاز خيلي سخت است ولی کم کم و با تمرین تمرکز میتوانید حواستان را از هر آنچه به جز کارتان نادیده بگیرید.

 

افزایش تمرکزتمرین شماره 9:

سعی کنید حداقل سه دقیقه افکار خود را سرکوب کنید. این کار خيلي سخت به نظر میرسد ، ولی با تمرین منظم میتوانید این کار را انجام دهید. با یک دقیقه آغاز کنید و کم کم زمان را افزایش دهید. سعی کنید بدون در نظر گرفتن فکر در ذهن خود, براي چند دقیقه خالی بمانید. این یکی از دشوار ترین تمرینات براي تمرکز است.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 10:

این تمرین با تمرکز بر صداها در ارتباط است. در زندگی روزمره ما صداهای مختلفی می شنویم. سعی کنید بر روی یک صدای خاص تمرکز کنید. بعد به صداهای زیاد دیگری مثل صدای پرندگان تمرکز کنید.

 

دوباره به صدای دیگری گوش دهید، مثل صدای ترافیک. ادامه دهید تا بین صداها پس از تمرکز بر روی یک صدا براي یک دقیقه تغيير دهید. این تمرین همچنين میتواند با تمرکز بر روی فرد یا چیزی که ایجاد صدا و تغيير جهت دادن بر روی دیگری ایجاد ميکند ، بصورت بصری انجام شود.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته 

 

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


واسه همه چی جا هست!


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


تست شنوایی و درمان وزوز گوش

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود

ذهن انسان به طور معمول طوري طراحي نشده که بتواند هرج و مرج‌هاي فضاي اطراف خود را به راحتي مقابله کند چون هر يک از حواس در ظرف يک لحظه محرکي را از دنياي بيرون دريافت مي‌کنند و همين امر مي‌تواند تمرکز انسان را به راحتي مختل کند.متخصصان روانشناسي مي‌گويند هر چند تقويت قدرت تمرکز کار نسبتا دشواري است اما غيرممکن نيست.مراقبه کردن يکي از روش‌هاي موثر براي تقويت تمرکز است. در اين مقاله چند توصيه مفيد و کارآمد براي کمک به افزايش قدرت تمرکز و کاهش آشفتگي ذهني عنوان شده که عبارتند از:- محيط مناسبي را براي کار کردن انتخاب کنيد. فضايي که در آنجا کار مي‌کند نقش مهمي در افزايش تمرکز دارد. فضاهاي راحت و دلچسب تاثير فوق‌العاده در ايجاد تمرکز کامل دارند.- افکار خود را کنترل کنيد. کليد افزايش تمرکز اين است که اجازه ندهيد افکار خودآيند و بي‌ربط به ذهنتان رسوخ کرده و آن را آشفته سازد. وقتي اين افکار به ذهنتان خطور کردند به آنها توجه نکنيد و براي تمرکز فعال روي کار اصلي خود بيشتر تلاش نماييد.- يک برنامه زماني مشخص و منطقي داشته باشيد. زمان‌بندي مناسب براي انجام کارها باعث ايجاد تعادل بين وقت کار و تفريح مي‌شود و به آرامش ذهني کمک مي‌کند. در اين حالت قدرت ذهن براي مقابله با عوامل آشفته‌کننده بيشتر مي‌شود.- هرگز منفي نباشيد. هرگز نگوييد که نمي‌توانم تمرکز کنم. اين اظهارات منفي تمرکز کردن را دشوارتر مي‌سازد چون ذهن خود را روي عدم توانايي کردن، متمرکز مي‌کنيد.- چند کار را همزمان با هم انجام ندهيد. در اين وضعيت هرگز نمي‌توانيد روي يک کار متمرکز شويد. يک کار را تمام کنيد و بعد سراغ کار بعدي برويد.- صداهاي اضافي را حذف کنيد. صداهاي اضافي در محيط کار تمرکز مناسب را تقريبا غيرممکن مي‌کند و حذف آنها بسيار مهم است.- رژيم غذايي مناسب و ورزش متعادل تاثير بسيار زيادي در افزايش قدرت تمرکز دارد. کمبود ريزمغذي‌هاي ضروري موجب خستگي و آشفتگي ذهني مي‌شود. مغز خشکبار، ويتامين E و ميوه‌ها براي بهبود تمرکز مفيد هستند.- وظيفه خود را خوب درک کنيد. چون ترديد داشتن درباره کاري که بايد انجام دهيد تمرکز کردن روي آن را دشوار مي‌سازد.- به احساس تعلل در کار کردن غلبه کنيد. وظيفه خود را به تعويق نياندازيد و تصميم بگيريد تا کار خود را طبق برنامه زماني انجام نداده‌ايد، صندلي خود را ترک نکنيد.- مواقعي را که بيشترين بازده کاري را در طول 24 ساعت شبانه‌روز داريد مشخص کنيد. براي افراد مختلف اين ساعات متفاوت هستند. ساعت بيشترين بازده کاري مخصوص خود را پيدا کرده و سعي کنيد کارهاي سخت‌تر که جذابيت کمتري برايتان دارند را در اين ساعت‌ها انجام دهيد.- مثبت باشيد. وقتي نياز به تمرکز داريد مدام به خود يادآوري کنيد که مي‌توانيد تمرکز کنيد اين تکرار لفظي واقعا توانايي تمرکز را در شما افزايش مي‌دهد.- وظايف را تقسيم‌بندي کنيد. کارهايي که آغاز و پايان مشخصي ندارند تمرکز شما را مختل مي‌کنند. اگر پروژه بزرگي را بايد انجام دهيد مسير انجام آن را مشخص کنيد و با تقسيم‌بندي مناسب کارها تمرکز خود را افزايش دهيد.- تمرينات بدني افزايش دهنده تمرکز را انجام دهيد. چون ورزش کردن به طور معمول تمرکز از دست رفته را با بهبود هماهنگي بين ذهن و بدن، بازمي‌گرداند.- مراقبه کنيد. هر چند مراقبه درمان نيست اما مي‌تواند تمريني بسيار مفيد و موثر براي تقويت حافظه و کنترل ذهن باشد که به تدريج قدرت تمرکز را بالا مي‌برد.- آرام باشيد. خود را به منظم بودن مقيد کنيد تا از زمان‌هاي بيشتري استفاده موثر نماييد. با وظايف کوچک‌تر شروع کنيد اما اگر در ابتدا به راحتي قادر به تمرکز نبوديد نااميد نشويد به همان کار کوچک بچسبيد تا کم‌کم آرام‌تر شده و تمرکزتان بيشتر شود.- مغز خود را تعميم دهيد. اگر نمي‌توانيد بيش از چند ثانيه روي موضوعي متمرکز شويد به محضي که حواستان پرت شد دوباره همان موضوع را در ذهن خود نگه داريد و به آن توجه کنيد. با اين تمرين ذهن را تمرين مي‌دهيد که بتواند براي مدت طولاني‌تري روي يک مطلب ثابت شود.- براي تقويت تمرکز تعيين کردن مهلت‌هاي مشخص کاربرد دارد.- خواب کافي و منظم از عوامل موثر در تقويت قدرت تمرکز است.- استقامت کنيد. اگر در ابتداي تمرينات احساس کرديد پيشرفت نکرده‌ايد هرگز نااميد نشويد و ادامه دهيد. هر هفته با تمرينات کوچک شروع کنيد و موفقيت‌هاي کوچک را به ياد بسپاريد.- نيازهاي خود را مديريت کنيد. قبل از آغاز هر کار مطمئن شويد تمام کارها و وسايلي را که به آنها نياز داريد مرتب و آماده کنيد. اين کار به کاهش حواس‌ پرتي در حين کار کمک مي‌کند.- قلب خود را با ذهنتان پيوند دهيد. استفاده از ذهن براي کار خوب و متمرکز ضرورت دارد و آنچه به موفقيت بيشتر شما کمک مي‌کند، همراه کردن احساسات و ديدگاه مثبت با تلاش ذهني است که واقعا نتيجه متفاوت و باور نکردني برايتان به همراه خواهد داشت. وقتي از کار لذت مي‌بريد خيلي سريعتر و بهتر بر قدرت تمرکز شما افزوده مي‌شود.منبع:بلاگفا

 

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

والدین نگران بخوانند


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


سینما رو به خونت بیار!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

معرفی کتاب

صفحه اصلی > ذهن قدرتمند > 4 روشی که می توانید برای افزایش تمرکز از آن بهره ببرید

چطور میشود ضمن افزایش تمرکز آن را حفظ کرد؟ اینکه بتوانیم تمرکز خود را بر روی یک موضوع حفظ کنیم و اگر تمرکزمان کم است بتوانیم آن را افزایش دهیم در موفقیت قدم بزرگ و مهمی برداشته ایم. باید به خاطر داشته باشیم که اهداف رویاهایی با یک موعد زمانی هستند. مهمترین عامل رسیدن به هدف این است که بتوانیم، برای یک مدت زمان معین بر روی هدفمان تمرکز کنیم. اگر این کار انجام نشود در زمان مناسب به نتیجه ی مناسب نمی رسیم یا خیلی دیر می رسیم. برای ایجاد و حفظ تمرکز چهار روش موثر وجود دارد. برای آشنایی با این چهار روش با آکادمی بازار همراه باشید.

همه ی ما بارها در همایش ها، سمینار ها، صحبت افراد موفق و… شنیده ایم که هدف و چشم انداز شما در دراز مدت چیست؟ اما تقریبا خیلی از اوقات جواب درستی برای پاسخ به این سوال نداریم. شما باید سعی کنید در هشت زمینه مختلف زندگی خود (روابط، خانواده، جسم، معنویات، رشد شخصی، شغل، مالی، تفریحات)  فکر کنید، برنامه ریزی کنید و چشم انداز ایده آل خودتان را ترسیم کنید. آن نقطه ای که تصمیم دارید در تمام حیطه ها به آن دست پیدا کنید به صورت شفاف و با تمام جزئیات برای خودتان ترسیم کنید.

پس از تعیین چشم انداز ایده آل، بهتر است شما درمورد اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود فکر کنید. وقتی که چشم انداز ایده آل مشخص شده باشد برنامه ریزی برای اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت راحت تر می شود. وقتی شما این کار را انجام دهید فعالیت های شما نظم بیشتری می گیرد و از همین امروز کار شما مشخص می شود.

 

رادیو فکرانه – تمرکز (برای شنیدن Play کنید )

یکی از مهم ترین نکاتی که افراد موفق با بهره وری بالا آن را رعایت می کنند، برنامه ریزی روزانه و هفتگی است. این نکته را در نظر بگیرید که آخرین کار هر روز شما باید برنامه ریزی برای فردا، نوشتن و اولویت بندی برای آن باشد. زمانی که شما برنامه ی خود را به صورت دقیق بنویسید و به آن پایبند باشید و آن را انجام دهید، تمرکز شما روی کارهای مهم زندگی حفظ می شود و ذهن شما را از اینکه دائما به سمت موضوعات و ایده های جدید منحرف شود حفظ می کند. نکته کلیدی که باید به آن توجه زیادی شود درنظر گرفتن اولویت ها در روز و هفته است و داشتن یک لیست روزانه است که کارها با دقت و تمرکز بیشتری انجام شود.

یکی از مهم ترین عوامل محیطی نوتیفیکیشن ها ( پیامک موبایل، ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و…) است که باعث می شود ذهن ما منحرف شود. تحقیقات نشان میدهد هر انحراف ذهنی می تواند به طور میانگین 5 دقیقه به طول انجامد. جدا از زمانی که ما برای انحرافات ذهنی خود صرف می کنیم، مدتی هم طول می کشد که ما برگردیم به  جریان و تمرکز قبلی. تحقیقاتی در آمریکا نشان داده است که هر انسان به طور متوسط 4 ساعت از زمان خود را در طول روز صرف شبکه های اجتماعی می کند. البته مفهوم این نیست که اگر ما بخواهیم تمرکز خود را حفظ کنیم باید شبکه های اجتماعی را به طور کلی کنار بگذاریم بلکه مفهوم این است که برنامه ریزی داشته باشیم، به جای واکنش به هر اتفاقی که ممکن است هر لحظه بیافتد. مثلا سعی کنید ایمیل ها یا شبکه های اجتماعی را در ساعات مشخصی از روز چک کنیم مگر اینکه شغل ما به گونه ای باشد که ناگزیر باید ساعات زیادی در آن وقت صرف کنیم.

شما باید یاد بگیرید به درخواست های نابجایی که از شما صورت می گیرد نه بگویید. مثلا درخواست هایی مانند می شود تعطیلات آخر هفته را با من باشی؟ می شود همین الان به ایمیل من پاسخ بدهی؟ می شود بخشی از کارهای پروژه من را انجام دهی؟. نه گفتن مهارت و تکنیکی است که با تمرین کردن باید در شما نهادینه شود. در بسیاری از موارد بله گفتن ها هر دو طرف را متضرر می کند. از طرفی وقت شما برای تمرکز بر روی اهدافی که دارید گرفته می شود از طرف دیگر گاهی بله گفتن موجب می شود ما خیلی از کارهای طرف مقابل را به جای او انجام داده و حس استقلال را از او بگیریم. اگر از این منظر نگاه کنیم می بینیم بسیاری از نه گفتن ها به سود دو طرف است.

واقعیت این است که ما اگر مهارت تمرکز کردن بر روی اهداف و کارهای خود را نداشته باشیم، جلوی پیشرفت ما گرفته می شود و از طرفی وقتی پیشرفتی نداشته باشیم، انگیزه و روحیه ما گرفته می شود. بنابراین پیشنهاد تیم آکادمی بازار این است که از محصولات مفید و کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید و به توسعه فردی و پیشرفت خود کمک کنید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمرکز بستگی به توانایی تمرکز دارد. توسعه تمرکز کار آسانی نیست، زیرا به تعدادی از عوامل شامل محیط بیرونی و طرز فکر خودتان بستگی دارد. تمرکز اساساً تربیت ذهنی شما برای بهبود تمرکز است با این حال, ذهن تمایل دارد در برابر تلاش های شما در برابر آزادی خود مقاومت کند.

با چند دقیقه تمرین برای بهبود تمرکز که در این بخش از نمناک خواهیم گفت قادر خواهید بود که ذهن تان را منظم کنید و در نتیجه تمرکز خود را افزایش دهید.قبل از انجام این تمرین ها, اول از همه باید جایی پیدا کنید که بدون هیچ مزاحمتی بتوانید تنها باشید.

می توانید چهارزانو روی زمین یا روی یک صندلی با ستون فقرات خود بنشینید. چند نفس عمیق بکشید و سپس بدن خود را آرام کنید، تا توجه خود را به آن معطوف کنید. برای شروع تمرین می توانید این تمرینات را به مدت 10 دقیقه تمرین کنید و بعد از چند هفته تمرین طولانی تر کنید.

تمرین 1:

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

یک کتاب یا مجله را بردارید و تعداد کلمات در یک پاراگراف را بشمارید. دوباره آن ها را بشمارید تا مطمئن شوید که درست شمارش کرده اید. می توانید با یک پاراگراف شروع کنید و همانطور که به آن عادت می کنید, به شمردن کلمات در دو پاراگراف ادامه دهید.

سپس به شمردن کلمات روی کل صفحه ادامه دهید. دقت کنید که بدون اشاره کردن انگشت به هر کلمه, ذهن را به صورت ذهنی و تنها با چشم خود انجام دهید. این، یکی از ساده ترین تمرین های مغز برای بهبود تمرکز است.

تمرین 2:

ورزش دیگری برای افزایش تمرکز در ذهن شمارش از صد تا یک است. زمانی که این کار را می کنید, سعی کنید از صد به یک حساب کنید، اما این بار سه عدد را حذف کنید مثل:100- 97- 94- 91- 88 و …

تمرین 3:

یک کلمه الهام بخش یا یک صدای ساده را انتخاب کنید و در ذهن خود به آن فکر کنید و آن را برای چند دقیقه در ذهن تان تکرار کنید. زمانی که ذهنتان شروع به تمرکز بر روی آن کرد, به مدت 10 دقیقه بدون وقفه حرکت کنید.

تمرین 4:

سعی کنید حداقل سه دقیقه افکار خود را سرکوب کنید. این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما با تمرین منظم می توانید این کار را انجام دهید. با یک دقیقه شروع کنید و به تدریج زمان را افزایش دهید. سعی کنید بدون در نظر گرفتن فکر در ذهن خود, برای چند دقیقه خالی بمانید. این یکی از سخت ترین تمرین ها برای تمرکز است.

تمرین 5:

صاف روی یک صندلی بنشینید, سرتان را بالا بگیرید و شانه ها را عقب بکشید. بازوی راست خود را تا سطح شانه بالا ببرید و به سمت راست خود اشاره کنید. به اطراف نگاه کنید, سرتان را تکان دهید و نگاه خود را به انگشتان خود ثابت کنید.

در حین انجام این کار, دست هایتان را کاملاً بی حرکت نگه دارید. این تمرین را با دست چپ خود تکرار کنید.زمانی که بتوانید دست هایتان را کاملاً ثابت نگاه دارید, طول زمان را افزایش دهید تا با هر بازوی خود به 10 دقیقه برسید.

راحت ترین موقعیت این است که دست تان را به سمت پایین بچرخانید وقتی که باز است. اگر بتوانید به نوک انگشتان خود نگاه کنید, قادر خواهید بود بگویید که آیا دست شما کاملاً بی حرکت است یا خیر.

تمرین 6:

هدف از این تمرین بهبود تمرکز است. یک میوه مانند سیب, موز یا یک پرتقال در دست داشته باشید و از هر طرف آن را بررسی کنید و توجه خود را بر آن متمرکز کنید. با افکار نامربوط که ممکن است در ذهن و یا افکار مربوط به میوه مانند بقالی که آن را خریداری کرده اید, منتقل نشود, ارزش غذایی آن باید آرام بماند و تمام این افکار را نادیده بگیرید. تمام توجه خود را به میوه بدون فکر کردن به چیز دیگری معطوف کنید و شکل, مزه, بو و احساس لمس آن را بررسی کنید.

تمرین 7:

یک لیوان را پر از آب کنید. دست هایتان را به طور مستقیم در مقابل خود قرار دهید و با انگشت هایتان آن را بگیرید. حالا چشم خود را بر روی شیشه بگذارید و تمام توجه خود را روی آن متمرکز کنید.

در حین انجام این کار سعی کنید دستتان را چنان محکم نگه دارید که هیچ حرکت قابل ملاحظه ای نباشد. این کار را یک دقیقه انجام دهید و سپس به تدریج آن را به پنج افزایش دهید. این تمرین باید با یک بازو و سپس با دیگری انجام شود.

تمرین 8:

یک شی ساده کوچک مانند قاشق, چنگال, فنجان یا یک لیوان را بردارید. حالا روی یکی از این اشیا تمرکز کنید و بدون هیچ کلمه ای در ذهن خود به آن نگاه کنید.

تمرین 9:

زمانی که در تمرین های فوق مهارت پیدا کردید، می توانید این تمرین را امتحان کنید. یک شکل هندسی کوچک از حدود یک سانت ابعاد, مانند یک مثلث, مستطیل یا یک دایره بکشید. آن را با هر رنگی که می خواهید رنگ کنید و سپس با نگاه کردن به شکل شما و هیچ چیز دیگری روی آن متمرکز شوید.

وارد شدن هر گونه افکار نامربوط و یا حواس پرتی را نادیده بگیرید. توجه خود را فقط بر روی شکل متمرکز کنید و سعی نکنید چشم ها را فشار دهید. وقتی این کار را کردید، می توانید سعی کنید تصویرش را با چشمان بسته تان تجسم کنید. اگر ظاهر شی را فراموش کردید, چشمان خود را برای چند ثانیه باز کنید, نگاه کنید و سپس چشم هایتان را ببندید.

تمرین 10:

با نشستن بر روی یک صندلی راحت شروع کنید و ببینید که چه مدت می توانید بمانید. این ممکن است آسان به نظر برسد، اما در ابتدا خیلی سخت است. تنها کاری که باید بکنید این است که توجه خود را به نشستن متمرکز کنید.

مطمئن شوید که هیچ حرکتی غیر ارادی انجام نمی دهید. می توانید با نشستن در یک موقعیت آرام برای چند دقیقه شروع کنید. به تدریج زمان را به چند دقیقه و سپس به 10 دقیقه افزایش دهید.

تمرین 11:

صندلی خود را بردارید و دست هایتان را روی آن قرار دهید, مشت ها را گره کرده و پشت سر روی میز قرار دهید تا انگشت شست بر روی انگشتان دو برابر شود. حالا به دقت به مشتتان نگاه کنید و سپس به تدریج شست خود را باز کنید.

در حین انجام این کار, تمام توجه شما باید بر روی این عمل متمرکز باشد طوری که انگار خیلی مهم است.پس از این کار, اولین انگشت خود را تا زمانی که همه آن ها را باز کنید, ادامه دهید.سپس فرآیند را معکوس کنید.

این تمرین باید با یک دست انجام شود و سپس با دست دیگر تکرار شود. می توانید آن را در عرض چند روز به ده برابر افزایش دهید.

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم

تمرین 12:

این تمرین به شما این امکان را می دهد که از درون تمرکز کنید. با دراز کشیدن و شل کردن کامل ماهیچه های خود شروع کنید. حالا بر ضربان قلب خود تمرکز کنید، بدون اینکه به چیز دیگری توجه کنید. به قلب و نحوه پمپاژ خون به هر بخش بدن فکر کنید.

در حالی که این کار را انجام می دهید, سعی کنید خون را تجسم کنید که قلب شما را ترک می کند و در یک مسیر درست روی پنجه پا جریان می یابد. به عکس دیگری که از خون جاری می شود فکر کنید. بعد از انجام این تمرین می توانید خون عبوری از سیستم خود را احساس کنید.

تمرین 13:

روی یک صندلی راحت بنشینید و کمر خود را صاف کنید. حالا یک انگشت را به سمت راست بینی تان فشار دهید و نفس عمیقی بکشید. تا ده بشمارید, نفس را به آرامی بکشید و از سوراخ سمت راست بینی به اندازه ده بشمارید. این تمرین را با سمت دیگر بینی تکرار کنید. این تمرین باید حداقل سه بار تکرار شود.

تمرین 14:

در مقابل آینه بایستید، دو علامت را روی یک سطح با چشم خود روی آینه قرار دهید و آن ها را به عنوان دو چشم انسان تصور کنید که به شما نگاه می کنند. در ابتدا ممکن است کمی پلک بزنید، اما بدون حرکت، سر خود را صاف نگاه دارید.

تمام افکار شما باید متمرکز بر نگاه داشتن سر و اجتناب از افکار دیگر در ذهن تان باشد. حالا سر، چشم ها و بدن خود را باز نگه دارید، فکر کنید که شما به یک کسی که به او اعتماد دارید، نگاه می کنید. اطمینان حاصل کنید اتاقی که در آن ایستاده اید، تهویه مناسبی دارد.

نفس عمیق خود را در مقابل آینه تمرین کنید. شما احساس خواهید کرد که هر سلول به هر سلول دیگر نفوذ می کند، دارای احساس آرامش و قدرت می شوید و باعث می شود بیشتر تمرکز کنید. این تمرین باید برای 3 دقیقه انجام شود.

تمرین 15:

این تمرین با تمرکز بر صداها در ارتباط است. در زندگی روزمره ما صداهای مختلفی می شنویم. سعی کنید بر روی یک صدای خاص تمرکز کنید. سپس به صداهای زیاد دیگری مانند صدای پرنده ها تمرکز کنید.

دوباره به صدای دیگری گوش دهید، مانند صدای ترافیک. ادامه دهید تا بین صداها بعد از تمرکز بر روی یک صدا برای یک دقیقه تغییر دهید. این تمرین همچنین می تواند با تمرکز بر روی شخص یا چیزی که ایجاد صدا و تغییر جهت دادن بر روی دیگری ایجاد می کند، به صورت بصری انجام شود.

تمرین 16:

نقاشی و رنگ کردن فعالیت های بسیار مفید و زیادی برای حفظ آرامش مغز و تحریک خلاقیت هستند. همچنین سطح تمرکز را بهبود می بخشد. از آنجا که این وظیفه ای است که مستلزم تمرکز کامل در حین حرکت در مورد آن است، رنگ کردن، قدرت تمرکز فرد را بهبود می بخشد و همانطور که در این بخش از نمناک گفته شده است این کار ذهن را درگیر یک فعالیت واحد می کند.

کودکان و بزرگسالان از کارهای خلاقانه ای مانند طراحی، نقاشی و رنگ آمیزی بهره می برند. در متن زیر پنج تمرین آورده شده است که می تواند به شما در افزایش تمرکزتان کمک کند.

1.تمرین ذهنی و روحی:

یک شی را در مقابل خود قرار دهید و شروع به تمرکز بر روی آن کنید. تا آنجا که می توانید به آن شی خیره نگاه کنید. زمانی که ذهن شما شروع به پرسه زدن می کند، افکاری را که باخود می آورد را بررسی کنید.

هرچه زمان بیشتری بتوانید بر روی آن تمرکز کنید، تمرکز حواستان بیشتر افزایش خواهد یافت. این به نوبه خود، توانایی های تمرکز شما را افزایش می دهد. همچنین می توانید بر روی تنفس خود نیز تمرکز کنید.

2.تمرین موسیقی:

موسیقی مورد علاقه خود را بنوازید یا پخش کنید و به دقت به آن گوش دهید. دقت کنید که این موسیقی چه احساسی به شما می دهد. چه احساسی باعث بیرون آمدن آن می شود؟ اگر برخی از خاطرات بیرون می آیند، آن خاطرات باعث می شوند شما چه چیز را احساس کنید؟ شما حتی می توانید با احساسات خود درگیر شوید تا بدانید آن ها تا کجا شما را خواهند برد.

3.تمرین دست:

دست هایتان را به مدت 10 ثانیه محکم کنید و بعد آن ها را رها کنید. حالا بر روی این که دستان شما چه احساسی دارند و تا زمانی که می توانید تمرکز کنید، تمرکز کنید.

4.حس بویایی:

بو کشیدن کمی تندی از قبیل دانه قهوه، عطر و غیره را امتحان کنید. حالا به چیزی که این بو به بینی و یا مغز شما می دهد، توجه کنید و ببینید چه احساسی آنها را زنده می کند.

5.تمرین فیلمی:

در حالی که تماشای یک فیلم به نحوه جذب شدنتان به فیلم توجه می کند. دقت کنید که چه احساسی در این فیلم وجود دارد و یک یادداشت از آن بردارید.

چطور تمرکز خود را افزایش دهیم
چطور تمرکز خود را افزایش دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *