برای دانلود قانونی کتاب مراحل رشد کودک و وظایف والدین و مربیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.
برای دانلود قانونی کتاب مراحل رشد کودک و وظایف والدین و مربیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.
کتاب مراحل رشد کودک و وظایف والدین و مربیان، به تالیف هادی سلطانی، به ما در تربیت و پرورش فرزندان شایسته و کاردان کمک مینماید تا بهوسیله ارزشهای انسانی و اسلامی، فرزندان خود را تربیت نموده و تحویل جامعه نماییم.
حضرت محمد (ص) میفرمایند: فرزندان صالح مانند گلهای باغ بهشت هستند.
نفس انسان تربیتپذیر است و رستگاری آدمی درگرو تلاشهای فردی و جمعی است که برای تعلیم و تربیت بنی آدمی صورت میگیرد. در آیه ۷۸ سوره نحل آمده است که خداوند شما را از شکم مادرانتان در حالی که هیچ نمیدانستید بیرون آورد. چشم، گوش، قلب و سایر اعضا را برایتان در نظر گرفت و شما باید شکرگزار باشید، در احادیث نبوی آمده است که انسان از لحاظ فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و اقتصادی محصول تربیت و تعلیم است.
در کتاب مراحل رشد کودک و وظایف والدین و مربیان، والدین و مربیان اطلاعاتی در خصوص اهمیت پرورش و تربیت نوزاد و اینکه نوع تغذیه، محیط و افراد چه تاثیری بر فرزندان انسان دارند و همچنین نظرات علمی دانشمندان روانشناسان و جامعهشناسان در این رابطه چیست، آشنا میشوند.روانشناسی رشد کودک کتاب
برای آنکه والدین و مربیان محترم مطالبی در اختیار داشته باشند ضروری است که کتاب مراحل رشد کودک و وظایف والدین و مربیان، را مطالعه نمایند تا مشخص گردد که نوزاد آدمی در هر سن و سالی نیاز به تربیت خاص دارد و اگر بچه از این نعمت محروم شود حتما در آینده و در جامعه دچار مشکلاتی خواهد شد.
هادی سلطانی درباره کتاب خود میگوید: با توجه به مطالعه و تجارب خویش و ارتباطی که در جلسات متعدد با خانوادهها، دانشآموزان، دانشجویان و الهامی که از استاد گرانقدر و بزرگوارم داشتهام با گرفتاریها و مشکلات تربیتی و رفتار آنان آشنا شدم.
خانوادهها و دولتها سعی دارند که فرزند یا فرزندان خویش را به بهترین وجه تربیت کنند تا آنان افرادی دانا و توانا و خداشناس باشند. اما متاسفانه هجمه و هجومی که از طرف رسانههای مختلف خوش آب و رنگ و بهویژه دنیای مجازی وجود دارد میتوانند نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان را هم تحت تاثیر قرار دهند.
در این مسیر فرزندان خانوادهها از والدین خویش پیشی گرفته و پدر و مادرها از قافله عقب ماندهاند. لازم است که والدین در امر تعلیم و تربیت مطالعات زیادی داشته و با دنیای مجازی بیشتر آشنا شوند و در نهایت بدانند که مسئولیت سنگین تربیت بعهده والدین است.
مقدمه
فصل یکم: اعمال دوره طفولیت
فصل دوم: زبانآموزی
فصل سوم: ابراز وجود کودک
فصل چهارم: تربیت شخصیتی
فصل پنجم: رشد شخصیت و وظیفه والدین و مربیان
فصل ششم: وظایف معلمان و مربیان
فصل هفتم: تفاوتهای فردی در کودکان
فصل هشتم: یادگیری و هوش
فصل نهم: ویژگیهای کودک و نوجوان
فصل دهم: ویژگیهای معلم خوب
فصل یازدهم: اهمیت و اهداف تعلیم و تربیت
منابع و مآخذ
برای دانلود کتاب مراحل رشد کودک و وظایف والدین و مربیان و دسترسی قانونی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.
ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل
اشتراک در تلگرام
اشتراک در توییتر
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در واتس آپ
اشتراک در لینکداین
اشتراک در گوگل پلاس
کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم میکند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتابها و کتابخانه خود دسترسی دارید و میتوانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقهها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتابهایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.
نسخه
الکترونیک
کتاب روانشناسی کودک
به همراه
هزاران کتاب دیگر از طریق اپلیکیشن رایگان فیدیبو در دسترس است. همین حالا
دانلود کنید
با پیشرفت روزافزون علم کتابهای زیادی هم در زمینه روانشناسی کودک نوشته شده است. والدین و مربیان هم با تهیه این کتابها میخواهند راهکارهای علمی درست و قابل اجرا را پیدا کنند و به کار گیرند. چرا که کودکی دورهی حساسی است و در این دوران کودک نه تنها از نظر جسمی و مادی بلکه از نظر روحی، رشدی و ذهنی نیاز به توجه و مراقبت دارد. استفاده از کتابهایی که بتوانید به والدین و مربیان کمک کنند تا در اصول تربیتی و پروشی کودک اصول و موارد آن را به کار بگیرند کم نیست. کتاب روانشناسی کودک نوشتهی دانشمند مشهور ژان پیاژه و همکارش منبع خوبی برای افراد است تا در زمانی کوتاه آگاهی خود را در زمینه رشد ذهنی کودک بالا ببرند.
کتاب روانشناسی کودک اثر ژان پیاژه و همکاری خانم باربل اینهلدر اولین بار در سال 1966 در مجموعه چه میدانم در پاریس منتشر شد. کتاب روانشناسی کودک در سراسر جهان بارها تجدید چاپ شده است و درایران هم با ترجمهی زینت توفیق از سوی انتشارات نی منتشر شده است. در این کتاب مطالعه رشد ذهنی کودک از تولد تا مرحله نوجوانی و بعد بزرگسالی طبق نظریه رشد مرحلهای پیاژه بررسی میشود. کتاب روانشناسی کودک کتابی است مختصر و کوتاه که به والدین میآموزد که «همان میزان یا حتی بیش از آن که کودک جلوهای از بزرگسالی باشد، بزرگسال جلوهی کودکی است؛ زیرا اگر بزرگسال با وسایل متعدد انتقالهای اجتماعی، کودک را آموزش میدهد، هر بزرگسال، زندگی را با کودکی آغاز کرده و این امر از دوران قبل از تاریخ تاکنون بر این منوال استمرار داشته است». کتاب روانشناسی کودک به زبان ساده و روان نوشته شده است و مترجم کوشیده تا قبل از ارائه بخشهای اصلی مقدمهای از مفاهیم و اصطلاحات مربوط به نظریههای پیاژه را برای خوانندگان به زبان ساده توضیح دهد. در متن کتاب هم توضیحات ضروری به شکل زیر نویس آورده شده است.
یکی از نکاتی که باید دربارهی کتاب حاضر متذکر شد این است که این کتاب در حوزهی روانشناسی کودک است به این معنی که روانشناسی خود کودک را مورد مطالعه قرار میدهد؛ و رشد ذهنی کودک را مرحله به مرحله از بدو تولد تا زمانی که فرد به عنوان بزرگسال وارد جامعه میشود را بررسی میکند. نباید به اشتباه تصور کرد که این کتاب درزمینهی روانشناسی ژنتیک است چرا که روانشناسی ژنتیک که امروزه عنوان روانشناسی عمومی هم به آن اطلاق میشود رشد فردی یا در حقیقت کارکردهای ذهنی و نحوه پیدایش آنها و تحول آنها را در کودک را بررسی میکند. این کتاب به والدین کمک میکند تا با جنینشناسی، جنبههای نظری روانشناسی کودک، تاثیر محیط از نظر جسمی و ذهنی، عوامل زیستی، عوامل اجتماعی و … را که به طور کلی در رشد کودک تاثیرگذار هستند را بررسی و مطالعه کنند. همچنین والدین این فرصت را مییابند که با آگاهی بیشتر نحوه تکامل ذهن و روان انسان را و تفاوتها و تشابهات آن با نحوه تکامل اندامهای بدن را بشناسند.روانشناسی رشد کودک کتاب
فصل اول. دوره حسی و حرکتی
فصل دوم. رشد ادراک
فصل سوم. کارکرد نشانهای یا نمادین
فصل چهارم. عملیات «ملموس» اندیشه و روابط میانفردی
فصل پنجم. دوره نوجوانی و عملیات گزارهای
نتیجه: عوامل رشد ذهنی
ژان پیاژه روانشناس، زیستشناس و شناختشناس مطرح سوئیسی در سال 1896 در خانوادهای فرهنگی و تحصیلکرده به دنیا آمد. او به واسطه پژوهشهای روانشناسی رشد و شناختشناسی که داشته در جهان شهرت پیدا کرده است. پیاژه در سال 1929 به ریاست دفتر بینالمللی آموزش منسوب شد و تا سال 1967 در این سمت ماند. او در سال ۱۹۳۴ در مقام رئیس دفتر بینالمللی آموزش سازمان ملل متحد بیان کرد «تنها آموزش است که میتواند جوامع ما را در مقابل فروپاشی تدریجی یا خشونتبار حفظ کند».
پیاژه جایگاه ویژهای برای آموزش کودکان قائل بود. چرا که از نظر او سازوکارهای ذهنی (هوش، زبان، اندیشه، داوری، استدلال و …) و تحول و شکلگیری آنها در طول رشد اتفاق میافتد. به همین دلیل او مطالعهی خود را از کودکان آغاز میکند.
اولین شغل پیاژه بعد از فوقلیسانس روانشناسی، کار در آزمایشگاه بود. در این زمان بود که او به این موضوع علاقهمند شد که چرا همه کودکان اشتباهات مشابهی را انجام میدهند. نحوه استدلال کودک چه تفاوتی دارد؟ او تحقیقاتش را با فرزندان خود شروع کرد. به بازی کردن آنها دقت کرد. به آنان سؤالات و مسائل علمی و اخلاقی ساده داد و از آنها خواست که دلیل پاسخهای خود را بگویند. مشاهدههای پیاژه او را متقاعد کرد که توانایی کودکان در تفکر و استدلال از یک سری مراحل عبور میکند، مراحلی که از لحاظ کیفی با یکدیگر تفاوت دارند. او رشد ذهنی را به چهار مرحله کلی تقسیم کرد که امروزه به نظریه رشد مرحهای پیاژه معروف است. هر یک از این مراحل از مراحلی کوچکتر تشکیل شدهاست.
در سال ۱۹۵۵ پیاژه مرکز بینالمللی شناختشناسیِ ژنتیک را راهاندازی کرد و از همان سال تا پایان عمر ریاست آن را بر عهده داشت. به بیان ارنست فون گلاسرزفلد، پیاژه پیشگام گرانقدر نظریه ساخت و ساز گرایانه معرفت است.
از کارهای اولیه خود در زمینه زیستشناسی، پیاژه به این باور رسید که اعمال زیستشناسانه عبارتند از گامهایی که در مسیر سازشیابی با محیط فیزیکی اطراف و به منظور کمک به سازمانیافتگی آن برداشته میشود.
باربل اینهلدر روانشناس سوئیسی و همکار معروف ژان پیاژه بود. او در سال ۱۹۱۳ متولد شد و در سال 1997 از دنیا رفت. باربل در سال 1943 مدرک دکترای روانشناسی خود را گرفت. خانم اینهلدر تا زمان بازنشستگی در دانشگاه ژنو مشغول به تدریس بود و با ژان پیاژه در پروژههای تجربی که در زمینهی رشد کودک بودند همکاری داشت. همکاری این دو با پایاننامه اینهلدر در حفاظت از کودکان آغاز شد و حدود ۵۰ سال ادامه داشت. آنها در چندین نشریه به صورت مشترک همکاری داشتند. رشد تفکر منطقی را از دوران کودکی به نوجوانی (۱۹۵۸)، روانشناسی کودک (۱۹۶۶) و درک کودک از فضا (۱۹۶۷) از جمله همکاریهای مشترک این دو شخص است.
در بخشی از کتاب روانشناسی کودک میخوانیم
اگر بتوان گفت که کودک تا اندازهای جلوهای از بزرگسالی است، پس میتوان گفت که هر مرحله از رشد تا اندازه ای معرف مرحله بعدی است. این امر به ویژه در مرحله پیش از زبان گشودن آشکار است. این مرحله را میتوان مرحله حسی و حرکتی نامید؛ زیرا کودک شیرخوار به سبب فقدان کارکرد نمادین، نه دارای اندیشه و نه دارای عاطفهای است که به او امکان دهد، افراد و اشیا را در غیابشان به یاد آورد و مجسم کند؛ اما با وجود این کمبودها، رشد ذهنی طی دوره هجده ماهه اول زندگی، بسیار سریع و با اهمیت است. کودک در این دوره، مجموعهای از زیرساختهای شناختی را بهتدریج میسازد که منشا ساختارهای ادراکی و فکری بعدی او قرار میگیرند. همچنین برخی از واکنشهای عاطفی اولیه که تااندازهای تعیینکننده عواطف بعدی او هستند، در این دوره شکل میگیرند.
بخش اول. هوش حسی و حرکتی
هر معیاری که برای هوش پذیرفته شود آزمایش و خطای هدایتشده طبق نظر کلاپارد، بینش ناگهانی طبق نظر کوهلر و هماهنگی وسایل و هدفها طبق نظر بوهلر، به هرحال وجود نوعی هوش در مرحله پیش از زبان گشودن در کودک تایید میشود، هوشی که در اصل جنبه عملی دارد، یعنی متوجه موفقیتهاست و نه بیان واقعیتها. این نوع هوش نیز، سرانجام با ساختن نظام پیچیدهای از الگوهای عملِ همسانسازی، موفق به حل مجموعهای از مسائل عملی (مانند دستیابی به اشیاءِ دور از دسترس، اشیاءِ پنهانشده و جز آن) میشود. همچنین وقایع را مطابق مجموعهای از ساختارهای مکانی ـ زمانی و علّی سازمان میدهد. بههرحال در نبود کارکردهای نمادین و تکلم، این ساختارها، تنها به ادراک و حرکات متکیاند؛ یعنی بدون آنکه تجسم یا اندیشه در آنها دخالتی داشته باشد، از طریق هماهنگی حسی و حرکتیِ اعمال به وجود میآیند.
۱. محرک، پاسخ و همسانسازی: اگرچه هوش حسی و حرکتی وجود دارد، اما تعیین زمان پیدایش آن بسیار مشکل است. البته طرح چنین مسئلهای بیمعناست، زیرا پاسخ آن همیشه به معیاری وابسته است که برای تعریف هوش در نظر گرفته میشود. آنچه در عمل به چشم میخورد، توالی مراحلی است که بهگونهای قابلتوجه بههمپیوستهاند و هر مرحله نسبت به مرحله پیشین، پیشرفت تازهای را نشان میدهد. این پیشرفت تا زمانی ادامه مییابد که رفتارهای کسبشده، ویژگیهایی را نمایان کنند که روان شناسان آنها را بهعنوان ویژگیهای هوش میشناسند.
ادل فيبر، ايلين مزليش
اروین یالوم
فردریک بکمن
سم هورن
اروین یالوم
اروین یالوم
زیگموند فروید
الیف شافاک
زیگموند فروید
اروین یالوم
تام باتلر-بودن
مانوئل اسمیت
محمدمهدی راجی
سهراب یزدانی
خسرو شاکری، مصطفی شعاعیان
سیدعلی میرموسوی
علی رضاقلی روانشناسی رشد کودک کتاب
احمد ضابطی جهرمی
علیرضا ملائی توانی
حمید عضدانلو
محمدرضا تاجیک
مهدی فدایی مهربانی
محمد چرمشیر
فريدريش هايلر
ژان پیاژه
نام کتاب، نویسنده، مترجم، ناشر یا هر واژه مورد نظرتان را
بنویسید
iOS
اندروید
ویندوز
https://fidibo.com/book/83421
کتاب مورد نظرتان را درخواست کنید تا در صورت امکان آن را به فروشگاه اضافه کنیم.
مشاهده همه 24 نتیجه
کد تایید *
کلمه کاربری یا ایمیل *
رمز عبور *
ورود
روانشناسی رشد کودک کتاب
آیا با بستههای تابستانی «در خانه با من بخوان» آشنایی دارید؟
روانشناسی رشد کودک کتاب
وبلاگ کتاب هدهد با نوشتههایی کاربردی برای خانوادهها و معلمان
همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.
Copyright 2008 – 2019
روانشناسی رشد کودک کتاب
آوای کتابک بانگ ترویج است و ترانه بانگ قصه است و افسانه
وبلاگ کتاب هدهد با نوشتههایی کابردی برای خانوادهها و معلمان
همه حقوق سایت آموزک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.
Copyright 2013 – 2020 ©
—
—
گیسوم سامانۀ سفارش و پیگیری تهیۀ کتابه. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم میکنیم.0