چطور خوشنویس شویم

 
helpkade
چطور خوشنویس شویم
چطور خوشنویس شویم

مرکز تماس: ۰۲۸۳۲۵۶۰۲۹۲

“خودکار را در دستم گرفتم و یک برگه نوت هم رو به رویم گذاشتم. می خواستم یک یادداشت دست نویس خاص بنویسم. کلمه دوم به سوم نرسیده منصرف شدم. ترجیح دادم یک یادداشت تایپ شده روی بسته کادو بچسبانم.” منصرف شدن از نوشتن با دست خط واقعی خودمان برای بیشتر آدم های کره زمین حداقل یکبار پیش آمده است؛ حتی برای آن خوش خط های زیبا نویس و حرفه ای. بالاخره برای حرفه ای شدن باید یک بار احساس نیاز کنید. باید طوری کم بیاورید که آن لحظه به نقطه عطف و آغاز تلاش تان برای بهتر شدن، تبدیل شود. در این پست خط و قلم می خواهیم مسیر تغییر را با شما شریک شویم. مسیر تغییر برای یاد گرفتن خط خوب و دانستن راز و رمز خوش خطی. با ما همراه باشید.

اگر تصمیم گرفته اید که این مطلب را بخوانید به گمانم نقطه عطف را پشت سر گذاشته اید. در اولین گام از تلاش تان خوب است بدانید که به عزمی جزم و زمان نیاز دارید. باقی چیزها فقط تمرین و تکرار است تا بتوانید مهارت های خوشنویسی را بیاموزید. رمز خوش خطی و یاد گرفتن خط خوب دارای سه مرحله است. در هر یک از این مراحل تمرین های مختلفی وجود دارد. مطمئن شوید تا زمانی که در یک تمرین ماهر نشده اید، به مرحله بعدی نروید.

مرحله اول: دست خط خودتان را زیبا کنید.

برای یاد گرفتن خط خوش باید به دنبال یک الگو و مدل بگردید. برای پیدا کردن الگوی خط در میان فونت های آماده یا فونت های برنامه پردازشگر متنی مثل Word جستجو کنید. ترکیبی از حروف الفبا را پرینت بگیرید و از روی برگه چاپی رونویسی کنید.چطور خوشنویس شویم

مرحله سوم: حرکات قلم و نگهداشتن آن را کنترل کنید

انتخاب نوع قلم و نحوه کنترل آن دقیقا روی دست خط شما اثر می گذارد. اگر چپ دست هستید از خودکاری که برای چپ دست ها مناسب تر هست استفاده کنید.

سخن آخر

هنگامی که برای یاد گرفتن خوشنویسی تمرین می کنید. بهتر است هر از گاهی از صندلی بلند شوید و چند حرکت کششی انجام دهید. رمز خوش خطی در استمرار است و تنها تمرین روزانه و مداوم شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند. سعی کنید هر روز حداقل 20 دقیقه را به تمرین نوشتن اختصاص دهید. میتوانید از کلاس های آنلاین خوشنویسی خط و قلم یا جزوه های آموزشی برای یاد گرفتن خط خوش استفاده کنید. استفاده روزانه از دست خط خودتان برای نوشتن یادداشت های روزمره، لیست مواد غذایی، خاطره نویسی، نوشتن نامه برای دوستان و اعضای خانواده، کارت تبریک و.. روش خوبی برای تمرین است.

به ما بگویید از کدام یک از تکنیک های چگونه با خط زیبا بنویسیم، بهترین نتیجه را برای بهبود دست خط خودتان گرفته اید؟ منتظر تجربیات شما هستیم.

خط و قلم در شبکه های اجتماعی:

مرکز تماس: ۰۲۸۳۲۵۶۰۲۹۲

همه این روزها درباره روانشناسی خط‌ افراد چیزهایی شنیده‌ایم. شاید اگر خط زیبا داشته باشید، این موضوع نگرانی در شما ایجاد نکند، ولی اگر بد خط باشید، ممکن است باعث شود کمی به فکر فرو روید. راستش من اولین بار که شنیدم از روی خط می‌توان به شخصیت درونی افراد پی برد، کمی شوکه شده بودم. همه ما نیمه پنهانی در درون خود داریم که خیلی راغب نیستیم برای کسی جز خودمان آشکار شود. شاید من فرد عجولی باشم ولی در ظاهر نشان ندهم که این به قول معروف ایراد رفتاری را دارم و زمانی که بازتاب این شتاب در خط پرشتابم قابل تشخیص باشد، کمی دلهره‌آور خواهد بود.

اگر خط خوبی ندارید، به نظرم تا دیر نشده است تکانی به خود بدهید و برای خوش خط شدن خود اقدام کنید. در آموزشگاه هایی که آموزش خوشنویسی می‌دهند، دوره‌هایی هم برای آموزش خط تحریری وجود دارد که می‌توانند مشکل شما را حل کنند. یعنی به‌جای اینکه شخصیت درونی خود را تغییر دهید تا خطتان عوض شود، خطتان را تغییر دهید، شاید خط زیبایتان باعث شد تغییراتی نیز در درونتان اتفاق بیفتد!

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد بسترهای مختلف، زمینه های مناسب برای یادگیری هر چه آسانتر خوش خطی بوجود آمده که می توان به شکل خوبی از این موضوع استفاده نمود. بسیاری از مدرسین که در حوزه آموزش خط فعالیت دارند از این تکنولوژی نیز استفاده می کنند و کمک بزرگی نیز به افراد در جهت خوش خطی نموده اند. آموزشگاه خط و قلم که سابقه درخشانی نیز در حوزه آموزش مجازی خط دارد با چندین گام جلوتر در بستر تکنولوژی این امکان را فراهم نموده و تعداد بی شماری از علاقمندان با ساده ترین شکل ممکن به دست خط بسیار خوبی رسیده اند.

چطور خوشنویس شویم

برای آموزش خط کافی است تمام تکنیک‌ها و اصولی را که به شما آموزش می‌دهند بیاموزید. خوشنویسی با خودکار هم مانند تمام مهارتهای دیگر به میزان تمرین شما وابسته است و اینکه این تمرینات با علاقه و ذوق همراه باشند، تأثیری دوچندان در خط شما خواهند داشت. مهم‌ترین مسئله در یادگیری خط این است که شما بخواهید خطتان خوب شود و اصلاً عجله نداشته باشید و اصلا به زمان فکر نکنید.

اگر اصولی که به شما آموزش داده می‌شود، به خوبی انجام دهید و نکته ها را در نظر داشته باشید، حتماً نتیجه خواهید گرفت. ابتدا ممکن است روند یادگیری شما خیلی تند نباشد و مجبور باشید خیلی آرام و باحوصله خطوط را بکشید. در یادگیری خط اولین و مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید سرمشق‌هایی است که به شما داده می‌شوند. باید با ‌دقت و خوب سرمشق خوشنویسی را نگاه کنید و همه تلاشتان را بکنید که دقیقاً شبیه آنها بنویسید. در واقع، تنها کاری که شما باید انجام دهید کپی کردن از روی آنها است. در آموزش خوشنویسی با خودکار باید از روی سرمشقی که به شما داده می‌شود کپی کنید. البته نحوه حرکت خودکار یا قلم شما در نوشتن حروف اهمیت خود را دارد، ولی نگران نباشید همه چیز به طور دقیق در سرمشق‌هایی که توسط آموزشگاه ارائه میشود مشخص شده است.

نمونه سرمشقها

بهتر است خوب نوشتن را در همه دست‌نوشته‌هایتان رعایت کنید. البته ممکن است زمان نوشتن جزوه سر کلاس یا سر امتحان که نیاز به سرعت عمل دارید نتوانید این کار را بکنید، ولی خیلی سخت نگیرید. داشتن ارتباط نوشتاری خوب منوط به گذشته نیست و هنوز هم یک خط خوب در بسیاری از مواقع در طول زندگی می تواند تأثیرگذار باشد. برای تمرین به وسایل خاصی نیاز ندارید. داشتن یک خودکار معمولی به رنگ آبی یا مشکی اولین مورد است و در مراحل پیشرفته می توانید از خودکار مخصوص خوشنویسی استفاده نمائید. زیردستی که بهتر است جنس آن تقریباً نیمه نرم باشد، خط‌کش و احیاناً کاغ پوستی از دیگر لوازمی هستند که در کار یادگیری خط به کار شما خواهند آمد.

بنابراین، برای خوش خط شدن نیازی به صرف هزینه بالا ندارید. بیشترین هزینه‌ای که باید صرف شود زمانی است که باید برای این کار بگذارید. آموزشگاه خط و قلم با تمرینات ساده برای افراد در تمام سطوح، و در سرتاسر کره خاکی ، شما را تا پایان راه خوش ‌خط شدن همراهی خواهد کرد.

خط و قلم در شبکه های اجتماعی:

خوش خطی یک استعداد خدادادی نیست بلکه یک توانایی است. خوش خطی با زیبا نویسی فرق دارد. من با تمرین جسته و گریخته در طی دو سال، فهمیدم که این توانایی در همه ما وجود دارد. با یادگرفتن اینکه “چطور خوش خط بنویسم” و با انجام تمرین های خوشنویسی با خودکار، از دست نوشته های خود لذت ببرید.

این مقاله برای افرادی مفید است که بد خط هستند و دوست دارند خوش خط و خوانا بنویسند.

“من استعداد خوش نویسی ندارم”. جمله ای که این روزها برای من عجیب است اما سالها آن را گفته ام. این روزها که خط فارسی ام خوب شده است کشف جدیدی کرده ام. خوش خطی با زیبا نویسی فرق دارد. خوش خطی به معنای قابل خوانده شدن است اما زیبا نویسی مثل کشیدن نقاشی هنری است.

بد خط بودن مثل این است که به شما بگویند مربع بکشید و شما چند ظلعی بکشید. بعد بگویید من مربع را بد شکل می کشم. اگر به جای ترسیم یک مربع، شکل دیگری بکشید به معنای این است که شما شکل مربع را نمی دانید. پس لازم است اول شکل درست مربع را یادبگیرید و بعد شروع به تمرین کشیدن مربع کنید تا مربع را مثل مربع بکشید.چطور خوشنویس شویم

حالا به جای شکل مربع در مثال بالا، حروف فارسی را تصور کنید. وقتی که من بد خط بودم، یک خط کج و کوله می کشیدم و از نظر خودم این شکل “الف” بود. بعد از اینکه مدتها تمرین خط می کردم متوجه این اشکال کار خودم شدم. اگر می خواهم “الف” بنویسم باید شکل درست “الف” را جایگزین خط کج و کوله در ذهنم بکنم و در زمان تمرین کردن، “الف” را مثل حرف “الف” بکشم.

به نظر من زیبا نویسی یاد گرفتنی نیست. من با تمرین کردن توانسته ام دست خطم را از بد خط به خوانا تبدیل کنم. اما فکر می کنم که زیبا نوشتن ذوق هنری می خواهد که حداقل من از آن بی نصیب بوده ام.

از دوره ابتدایی که شروع به نوشتن کردم خط من تقریبا به همان شکل باقی ماند. رفتن به دانشگاه و سال ها کار کردن در شرکت های مختلف نتوانست خللی در بد خطی من ایجاد کند. از آنجایی که عمیقا اعتقاد داشتم خوش خطی یکی از الطاف الهی است، همیشه خودم را  محروم از این لطف الهی می دیدیم. در همه این سال ها، چندین بار شروع به تمرین کردم ولی هر بار به بی استعداد بودن خودم اطمینان بیشتری پیدا کردم.

از آنجایی که کار با کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری را به عنوان شغل مورد علاقه خود انتخاب کرده بودم، تلاشم را در جهت بهبود تایپ کامپیوتری به کار بستم. خوشبختانه در تایپ ۱۰ انگشتی مستعد بودم و به سرعت پیشرفت کردم. بنابراین راهی برای پنهان کردن خط نا خوانای خودم پیدا کرده بودم.

در سال های ۸۷ تا ۸۹ عزم رفتن به بلاد خارجه داشتم. از این رو باید امتحان IELTS (امتحان زبان انگلیسی) می دادم. از انجایی که انشاء نویسی به زبان انگلیسی هم بخشی از این امتحان بود، لازم بود بنویسم. اما خط انگلیسی را هم به نا خوانایی فارسی می نوشتم. چون هدف مشخص بود، شروع به تمرین خوش نویسی به زبان انگلیسی کردم. برای این کار یک دفتر خوش نویسی انگلیسی خریداری کردم و از روی آن نحوه درست نوشتن حروف را یاد گرفتم. هر روز تمرین می کردم. در محیط کار، خودم را ملزم به انجام تمرینات کرده بودم. حداقل روزی ۱۰ دقیقه با دقت زیاد خوش نویسی می کردم.

بعد از چند ماه، وقتی دوستانم دست نوشته ها را می دیدند از زیبایی خط انگلیسی من تعریف می کردند. البته می دانستم که بخشی از این تعریف ها از روی محبت و برای تشویق من بود. اما آنچه برای من مسلم بود، تبدیل یک خط نا خوانا به دست خط خوانایی بود که دوستانم آن را قابل ستایش می دیدند.

از شما دعوت می شود مقاله “مثبت اندیشی در محیط کار” را مطالعه فرمایید

چند سالی از آن موقع گذشت. خط فارسی من همچنان بد بود. من در پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی مشغول به کار شدم. در آن پروژه یکی از مدیران ارشد پروژه خط زیبایی داشت. آقای مهندس دهکردی، با خط زیبای خودشان، با روان نویس بنفش رنگ خود و همیشه بصورت مورب در زیر نامه ها دستور می نوشتند. البته ایشان آنقدر انسان محترم و با ادبی بودند که دستورات خود را با انشایی محبت آمیز و در خواست گونه می نوشتند. با دیدن نوشته های خوش خط و احترام آمیز ایشان، همه دوست داشتند به سرعت کار را انجام دهند.

اما با این همه زیبایی مشکلی وجود داشت. زمانی که لازم می شد در زیر پاراف نامه ایشان چیزی بنویسم فاجعه رخ می داد. خط من به نسبت خط ایشان، حقیقت خرچنگ قورباقه را تجلی می نمود. خجالت می کشیدم چیزی بنویسم و نامه را به خودشان برگردانم. چند جمله کوتاه را بار ها و بار ها تمرین می کردم که شاید خوانایی داشته باشد و قابل قبول شود. تا پیش از این هیچکدام از مدیرانم خطی زیبا نداشتند که از نوشتن در کنار دست نوشته آنها شرمنده خط نا زیبای خودم شده باشم.

از این رو تصمیم گرفتم خط خودم را خوب کنم. به این فکر کردم که اگر من توانسته ام از دستم به خوبی استفاده کنم و تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیرم و اگر توانسته ام خط انگلیسی خود را خوب کنم، حتما می توانم خط فارسی خوبی داشته باشم. در ابتدا الگوی درستی نداشتم. فونت نستعلیق را نصب کردم. غزل “سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد” را در ورد تایپ کردم و با خط نستعلیق پرینت کردم. چون این غزل را خیلی دوست داشتم هر روز از روی آن می نوشتم. بعد از چند ماهی خط نا خوانای خرچنگ قورباقه من تغییر کرد. دیگر خرچنگ قورباقه نبود اما زیبا هم نبود.

خرید کتاب “آموزش خط تحریری” و ” آموزش خوشنویسی با خودکار“، تالیف استاد مهدی شیخ ربیعی باعث جهت دار شدن تلاش های من شد. در این کتاب ها یاد گرفتم چگونه باید بنویسم. هماهنگی مابین حروف و کلمات را یاد گرفتم.

شما می توانید کتاب را از سایت http://www.abrangbook.ir تهیه فرمایید.

 

حالا دیگر باور دارم همه ما استعداد خوش نویسی داریم. شاید استعداد و ذوق هنری یک استاد خوش نویس را نداشته باشیم اما می توانیم خوشنویسی با خودکار را تمرین کنیم  و به خط خود مان افتخار کنیم. اما با تمرین زیاد. به قول آقای محمود معظمی، توانا بود هر که تمرین کند.

یکی از مهم ترین کارهایی که برای خوش خط شدن نیاز دارید، به خاطر سپاری شکل حروف است. مشکل ما بد خط ها عدم توانایی دست مان نیست. همه ما فکر می کنیم که دست ما نمی تواند خوش خط بنویسد.

واقعیت این است که دست ما از ذهن ما دستور می گیرد. ما همان شکلی را می کشیم که در ذهن خودمان از یک حرف متصور هستیم. اگر ما شکل حروف را به درستی به خاطر بسپاریم، در هنگام نوشتن هم تلاش می کنیم شبیه همان شکل روی کاغذ بکشیم. اما اگر در خصوص شکل درست حروف فکر نکرده باشیم، همان شکلی را که در ناخود آگاه خود ذخیره کرده ایم روی کاغذ می کشیم. در واقع شکل حروفی را که ما در ناخود آگاه خود ذخیره کرده ایم، همان شکل حروفی است که در اول ابتدایی و در هنگام یادگیری حروف می نوشتیم.

 احتمالا شما هم مثل من در مقاطع زمانی مختلف تمرین زیاد کرده و نتیجه نگرفته اید.

نکته در اینجا است که در برخی از افراد، انجام تمرین زیاد باعث جایگزین شدن شکل حروف در ناخود آگاه آنها می شود. از این رو به تدریج به جای نوشتن حروف خرچنگ قورباقه، حروف زیبا می نویسند. مشکل افرادی مثل من و شما در این است که اگر این کار را هزار بار هم انجام بدهیم، تلاشی برای جایگزین کردن شکل جدید حروف در ذهن خود نمی کنیم.

برای حل این مشکل من یاد گرفته ام که بطور خود آگاهانه و با دیدن حروف و کلماتی که با خط خوب نوشته شده اند، شکل آنها را حفظ کنم. اغلب کتاب های راهنمای خط، نحوه نوشتن هر حرف را توضیح می دهند. کاری که شما باید انجام بدهید این است که به این راهنما نگاه کنید و بدون اینکه آن را روی کاغذ بکشید، مسیر حرکت خودکار را با چشم دنبال کنید.

 

با این روش، به تدریج ذهن شما شکل های جدیدی از حروف را جایگزین شکل های قبلی می کند. پس از آنکه ذهن شما تصوری زیبای حروف را آموخت، نوبت به تمرین با خودکار و آموزش دادن به دستتان برای پیاده کردن حروف است.

البته لازم نیست که چند ماه وقت بگذارید و اول از همه حروف را در ذهن خود جای بدهید. شما می توانید حروف را طبق روند کتاب تمرین کنید. اما در هنگام تمرین به این نکته توجه داشته باشید که تنها نوشتن برای خوشنویسی با خودکار کافی نیست. بلکه یاد گرفتن شکل درست حروف، باعث سرعت بخشیدن به یادگیری و تداوم خوش خطی شما در آینده خواهد شد.

خوشنویسی با خودکار نیاز به تمرین روزانه دارد. تجربه خودم روزی ۱۰ دقیقه بصورت روزانه بود. اگر در هر مقام و منصب و جایگاه کاری باشید، اگر سرتان هر چقدر شلوغ باشد که فرصت سر خاراندن نداشته باشید، باز هم مطمئن باشید که می توانید ۱۰ دقیقه را روزانه به این کار اختصاص بدهید. فقط باید خودتان را ملزم به انجام تمرینات کنید. اگر می توانید زمان بیشتری را تمرین کنید اما تمرینات را به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش ندهید. در کتابی خوانده ام که آقای آرنولد شوارتزینگر، قهرمان بدن سازی جهان و بازیگر معروف سینما گفته است ” برای تمرین های بدن سازی برنامه ریزی داشته باشید. در روز های تمرین، حتی اگر حال تمرین کردن هم ندارید به باشگاه بروید و در آنجا بنشینید”. این کار معجزه می کند. هر روز تمرین کنید و نتیجه را ببینید.

ما همان شکلی از حروف را می نویسیم که در ذهن خود داریم. برای اینکه شکل حروف را درست بنویسیم اول باید شکل حروف را در ذهن خود اصلاح کنیم، بعد با تمرین نوشتن، توانایی پیاده سازی آن شکل روی کاغذ را پیدا کنیم.

جای حروف نسبت به همدیگر باعث ایجاد زیبایی می شود. برای اینکه جای هر حرف را به درستی یاد بگیریم، لازم است تمام تمرین ها برروی دفتر خط دار انجام بدهیم.

یکی از دلایل بد خط نوشتن، فشار بیش از حد به خودکار است. برای خوش نویسی باید عادت کنیم که خودکار را به نرمی در دست بگیریم و خودکار را روی کاغذ فشار ندهیم.

در کامپیوتر خود فونت نستعلیق را نصب کنید. در نرم افزار ورد نوشته ای را که به آن علاقه دارید تایپ کنید. نوشته را خط زیر دار کنید. از سرمشقی که ساخته اید شروع به تمرین کنید. زاویه حروف، اندازه حروف، فاصله و طرز قرار گرفتن هر حرف نسبت به خط زمینه را با دقت نگاه کنید و در زمان تمرین کردن مشابه آن بنویسید.

فونت نستعلیق بطور معمول برروی کامپیوتر نصب نیست. ابتدا آن را دانلود کنید و پس از باز کردن فایل زیپ، روی فونت کلیک کنید تا نصب شود. دانلود فونت ایران نستعلیق IranNastaliq

نام خودتان، نوشته کوتاهی که دوست دارید و یا چند بیت شعر را به عنوان سرمشق انتخاب کنید. در نرم افزار ورد این نوشته را تایپ کنید. فونت آن را به ایران نستعلیق تغییر دهید. این نوشته را زیر خط دار کنید. نوشته زیر با همین روش ایجاد شده است.

این کار به شما کمک می کند که سرمشق مورد علاقه خودتان را بسازید و در هر زمان و مکانی که خودکار و کاغذ دستتان بود تمرین کنید.

 

راحکار خوبیه ولی به درد دوستم نخورد چون اصلا به حرفم گو شش نمی کرد و تمرین هم اصلا نمی کرد

عالی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

چطور خوشنویس شویم

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نام‌ خانوادگی*


رمز عبور یکبار مصرف *


دانلود فونت ایران نستعلیق IranNastaliqDownloads-icon

در ادامه مطالب کاربردی آموزش خوشنویسی، در این مقاله ۱۰ نکته مهم برای یادگیری سریعتر خوش خطی با خودکار را به شما یاد می دهیم. 

در ابتدا ۵ ویدیوی زیر را تماشا کنید ببینید چگونه با کمک ویدیو می توانید خوش خطی را بیاموزید:

 

برای کسانی که وقت کافی دارند و یا هزینه کلاس های حضوری برای شان مشکلی ندارد، کلاس های آموزشی حضوری می تواند گزینه خوبی باشد. هر چند باور بفرمایید برای یادگیری خوش خطی حرفه ای هم نیازی به کلاس نیست ولی باز هم انتخاب با شماست. بهرحال ما در اینجا ۵تا از بهترین کلاس های آموزش خطاطی و خوشنویسی با خودکار و قلم در ایران را برای شما معرفی کرده ایم.چطور خوشنویس شویم

بهترین و ساده ترین روش برای خوش خطی مقدماتی تا حرفه ای که شما را از کلاس، جستجو در مباحث بی کیفیت اینترنتی، کتاب و … بی نیاز می کند. در اینجا ما بهترین بسته خودآموز برای یادگیری سریع، اصولی و بی دردسر خوش خطی را تهیه کرده ایم.

گروه نرم افزاری سانی سافت یک اپلیکیشن یادگیری خوش خطی با خودکار را توسعه داده است که یک سری توضیحات کتاب ها و موجود در سطح اینترنت را داخل آن گنجانیده است و اگر بتوانید بعنوان یک مکمل یادگیری (نه منبع اصلی) استفاده کنید، می تواند کمک کننده باشد. این اپ فقط برای اندروید عرضه شده است:

لینک دانلود این پلیکیشن برای اندروید

کتاب ها هم می توانند در یادگیری خوش خطی به شما کمک کنند. در صورتیکه روش درست استفاده از آنها را بدانید. در اینجا ۳ کتاب برای دانلود رایگان در اختیار شما قرار می دهیم:

دانلود کتاب سرمشق برای تمرین کردن از روی آن

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی و اصطلاحات

دانلود کتاب نمونه تمرین حروف مختلف

مطلب مشابه: آموزش تصویری و گام به گام خط شکسته تحریری با خودکار +جزوه pdf رایگان

این ها بهترین راه های یادگیری خوش خطی با سرعت هرچه تمام تر هستند. باز هم هرگونه سوالی در زمینه یادگیری خوش خطی دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

س بنظرت آیاجنس خودکارونحوه گرفتن آن ثاثیری درخوشخطی دارد

درود. بله قطعا این طور هست. جنس سر خودکار سرعت حرکت قلم روی سطح را کم و زیاد می کند و ضخامت آن نیز دست شما را مجبور به حرکت هایی متفاوت خواهد کرد. پیشنهاد می شود از یک نوع خودکار استفاده نمایید نه اینکه مدام عوض کنید

بی نظیر بود واقعا سپاسگذارم از شما

سلام شما پیشنهاد میکنید از چه نوع خودکاری استفاده کنیم؟

سلام از خودکار بیک استفاده کنید. یا خودکارهایی که نوک آنها پهن هست

سلام ببخشید برای سریع نوشتن چه راه کاری پیشنهاد میکنین ؟؟؟؟

سلام در خوشنویسی اصلا پیشتهاد برای سریع نوشتن نمیشه بلکه باید با آرامش و حوصله نوشت

درود بر شرفت سایتهای دیگه دارن همین اطلاعات را میفروشند،ممننم از بزرگواری شما دوست هنرمند عزیز

واقعآعالی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

یه سوال؟دقیقا چرا اسم وینگ چون رو یادتون رفت😐طرف اگه وینگ چو…

Hello, my name is Gary. I liked your training from Barcelona…

سلام در بخش فروشگاه. یا اینکه در قسمت جستجوی سایت سرچ کنید…

سلام من مجتبی هستم اهل ورامین 16سالمه خیلی بازیکن حرفه نینطن…

ببخشین میشه شیوه دفاع استاد “لاسکر” رو تو سایتتون بزارین یا…

سلام کجا میتونیم پکیج کامل آموزشی را بخریم ؟…

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

چطور خوشنویس شویم

درباره ما

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم.

هنرفردی    سالم زیبا 

تهران-خیابان انقلاب

تماس 09191210008

تلفن ثابت 28426929-021      ایمیل maxer.ir@gmail.com

تبلیغات    تماس با ما 


دانلود کتاب سرمشق برای تمرین کردن از روی آنDownloads-icon


دانلود کتاب آموزش خوشنویسی و اصطلاحاتDownloads-icon


دانلود کتاب نمونه تمرین حروف مختلفDownloads-icon

رجاء ادخل الستة أرقام أو الحروف الظاهرة في الصورة.

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چطور خوشنویس شویم

 

امروزه با ظهور پدیده زیبایی به نام خوشنویسی آسان با خودکار

شاهد بحث های زیادی درباره خوش خط شدن و زیبا نویسی هستیم.

به عنوان فردی فعال در زمینه خوشنویسی با خودکار

همه روزه افراد مختلفی در کوچه و بازار و شبکه های مجازی

از من درباره زیبا نویسی و خوش خط شدن می پرسند.

در این مقاله قصد دارم اندکی در این باره توضیح بدهم

و امیدوارم که برای شما مفید خواهد بود.

 

نکته اول:

ما بد خط نداریم و به عبارت دیگر به هیچ کس نمی توان بد خط گفت.

دستخط دو نوع است. 1-پرورش یافته     2-پرورش نیافته

بحث سر تمرین است.

با یک مثال راحت تر متوجه می شویم:

بیایید آرش و علی را با هم مقایسه کنیم.

آرش سه سال است که بی وقفه به کلاس زبان می رود

و هر روز حداقل یک ساعت تمرین می کند

و به زودی مدرکش را هم خواهد گرفت.

اما علی تا کنون کلاس زبان نرفته

و فقط تو کلاس های مدرسه و دانشگاه کم و بیش چیزهایی رو آموخته.

حال آیا می توان گفت که علی زبانش بده.

به نظر من که اصلا این طور نیست.

علی فقط مهارتشو تقویت نکرده

یا به عبارتی دیگر پرورش نداده.

اگر او هم کارهایی را می کرد که آرش انجام داده حتما مهارتشو ارتقاء می داد.

پس نمی توان به کسی که در هر زمینه ای که باشد برچسب بی استعداد بودن و بد بودن زد.

خط و دستخط هم از این قاعده مستثنی نیست:

اگر تمرین بکنی این مهارتتو می تونی ارتقاء بدی،

اگر هم تمرین نکنی مثل گذشته می نویسی

که باز تاکید می کنم که کسی نمی تواند بگوید که بد می نویسی

یا دستخط بدی داری؛ چون این امر اکتسابی است نه وراثتی.

بهترین تمرین برای خوش خط شدن

اولین و ساده ترین روش آموزش دستخط جدید از طریق سامانه بزرگ بالدلاین می باشد.

که در آموزش های این سامانه من تمام تلاش خودم را به کار برده ام تا از توضیحات اضافی و بی مورد خودداری کنم

و شما را هر چه زودتر به هدفتان که همان یادگیری یک دستخط زیبا است برسانم.چطور خوشنویس شویم

اما روش بعدی که مناسب ترین روش بعد از آموزش از طریق دوره های آموزشی من می باشد را

حالا مفصل و به زبان ساده توضیح می دهم.

در یک کلام اگر بخواهم بگویم، اسم این روش “مشاهده کردن” است.

فردی را می شناسم که با قرآن خیلی سر و کار دارد

و برای طیف های مختلف سنی تدریس روخوانی و روانخوانی قرآن می کند

و در این زمینه فعال است.

از آنجایی که قرآن با خط نسخ عثمان طه نوشته شده است

و او هر روز در حال مشاهده کردن و دیدن قرآن به آن خط است؛

دستخط او شبیه خط قرآنی شده است.

مشاهده کردن و توجه کردن در کنار مرور ذهنی بهترین روش برای یادگیری یک خط جدید است.

پیشنهاد می کنم از کنار هیچ نوشته ای چه در کتاب و مجله و روزنامه

و چه در دیوارنویسی های سطح شهر و تبلیغ نویسی بی تفاوت عبور نکنید.

یک راهنمایی دیگر

هر خطی را که دوست دارید فرقی نمی کند کدام خط باشد

(نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، هما، معلی، کاپرپلیت، ایتالیک،گوتیک،وسام،دست نویس و…)

می توانید نمونه هایی از آن خط را در گوگل پیدا کنید.

از خط دلخواهتان چند نمونه در گوشی موبایلتان ذخیره کنید

و سعی کنید شبیه آن بنویسید. رفته رفته شاهد پیشرفتتان خواهید بود.

به همین سادگی!

پیشنهاد می کنم این مقاله رو هم حتما بخونی:

3 مرحله یادگیری سریع دستخط جدید

 

نکته دوم

حتی اگر دوست نداشته باشید که دستخط جدیدی را یاد بگیرید

باز با چند روش ساده و بسیار کاربردی

می توانید دستخط فعلی خودتان را اندکی اصلاح کنید.

پیشنهاد می کنم روش های زیر را به کار بگیرید

و نکته سوم که بعد از این قسمت آمده را چاشنی کارتان بکنید.

1-سعی کنید تناسب را در نوشته هایتان رعایت کنید:

به عنوان مثال در یک سط اگر قرار است 5 بار “الف” بنویسید

سعی کنید ارتفاع 5 تای آنها خیلی با همدیگر تفاوت نداشته باشد.

اگر در یک سطر قرار است 3 تا “ب”بنویسید

سعی کنید طول آنها خیلی با همدیگر تفاوت نداشته باشد

و تا حد ممکن بسیار شبیه هم باشند.

2-سعی کنید روی یک سطر بنویسید:

نوشته های قبلی خودتان را نگاه کنید

. اگر دیدید که این نکته را رعایت نکرده اید

حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

3-بین کلمات فاصله را رعایت کنید:

در انگلیسی بین دو تا کلمه باید فاصله به اندازه حرف o کوچک باشد

و در خوشنویسی فارسی فاصله بین کلمات حدود یک نقطه “0” است

اما برای نوشته های روزمره فارسی می توانید

به اندازه یک خط تیره کوچک “-” فاصله را انتخاب کنید.

پس اگر نوشته هایتان در هم ادغام می شوند

از همین الآن این عادت بد نوشتاری را کنار بگذارید؛

چون اگر الآن هم بتوانید خط خودتان را بخوانید (به دلیل تازگی موضوع برای شما)

دو یا سه ماه بعد در خواندن دستخط خودتان اذیت خواهید شد،

چه بسا اینکه فرد دیگری بخواهد آن خط را بخواند

و اگر این فرد کسی باشد که برگه امتحان شما را اصلاح کند که نگو و نپرس.

4-فاصله بین دو خط را رعایت کنید:

اگر بر روی دفتری می نویسید که فاصله بین خطوط مناسب است مشکلی با این موضوع نخواهید داشت.

اگر بر روی دفتر یا دفترچه ای می نویسید که فاصله بین خطوط کم است می توانید یک خط پایین تر بنویسید

و اگر بر روی کاغذ بدون خط می نویسید سعی کنید آن را خط کشی کنید

و اگر فرصت این کار را ندارید می توانید

با دقت اندکی فاصله بین خطوط را حفظ کنید.

5- در گذاشتن نقطه ها دقت بکنید.

این دیگر بین ما ایرانی ها باب شده.

به جای اینکه نقطه بگذاریم یک خط صاف یا کج و کوله می کشیم.

این موضوع بخوص در فاکتورهای فروش که دستی می نویسند بیشتر خودش را بروز می دهد.

حتی به صفرهای یک عدد هم رحم نمی کنند

و یک عدد خط می کشند.

شخصا از یکی از این افراد پرسیدم که چطور این نوشته هاتونو می خونید

که با اون لحن بازاریش گفت: پسرم مگه سواد نداری!

یه دونه خط جای سه تا صفرو میگیره!!!!!

پیشنهاد می کنم این مقاله رو هم حتما بخونی:

من چگونه خوشنویسی با خودکار را یاد گرفتم؟

 

نکته سوم

ابزار نوشتاری، شرایط محیطی و شرایط روحی-روانی در نوشته شما اثر می گذارند.

سعی کنید از ابزار نوشتاری با کیفیت برای نوشتن استفاده کنید.

ابزار نوشتاری (خودکار، مداد، روان نویس، کاغذ و…) باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

به شخصه خودکار بیک و زبرا ساراسا را با هیچ خودکار دیگری عوض نمی کنم

و در نوشته هایم تا جایی که امکان دارد سعی می کنم از کاغذ Double A و Paper one استفاده کنم.

و یا اگر روی برگه دفتر می نویسم سعی میکنم از دفترهای با کیفیت متوسط به بالا استفاده کنم

شرایط محیطی:

طرز نشستن غلط، فاصله نامناسب با کاغذ و حواس پرت کن ها در کیفیت خط شما تاثیرگذار هستند.

اگر امتحان دارید و به عنوان مثال 20 تا سوال را قرار است در 30 دقیقه پاسخ دهید

فکر خوشگل نوشتن در این شرایط را از سرتان بیرون کنید.

اگر عجله دارید و می خواهید هرچه زود تر یک مطلبی را بنویسید

و به کار بعدی خود بپردازید

در این مدل شرایط هم توقع چندانی نمی توان از دستخط خود داشت.

شرایط روحی:

با اعصابی داغون و فکری آشفته نمی توانید انتظار خوبی از دستخطتان داشته باشید.

می گویند “هنر سایه سار آرامش است”.

پس اگر آرامش داشته باشی و خونسرد باشی

حتما تاثیر مثبت آن را روی نوشته هایت خواهی دید.

نکته چهارم

هرجا دیدی کسی میگه دستخطتو عوض می کنیم

و از این گونه تبلیغات اومد سراغت، پیشنهاد می کنم از اون تبلیغ فرار کنی.

شما با اون خط قبلیتون 20-30 سال هست که می نویسید

چطور ممکنه اونو کسی بیاد تغییر بده .

تغییر دستخط عبارت یا اصطلاح درستی نیست

و شاید هم افرادی به اشتباه از آن استفاده می کنند.

اما در کنار دستخط قبلی خودت

می تونی یه دستخط جدید رو هم یاد بگیری و از آن لذت ببری.

من خودم با اینکه چند تا خط فارسی و لاتین رو کار کرده ام

اما دستخط قبلیم رو هم دارم که هر موقع مجبور بشم تند بنویسم از آن استفاده می کنم.

و هیچ اشکالی هم ندارد که بگویم دستخط قبلیم یا تندنویسیم نازیباست.

لطفا تند نویسی را بازیبانویسی اشتباه نگیریم.

وقتی هم که بخوام و عجله ای هم در کار نباشه به یکی از فونت هایی که تدریس میکنم مینویسم.

اگر هم به صفحه اول سایتم نگاه بکنید تیتر رو دستخط جدید نوشتم نه یه چیز دیگه ای که

جنبه جوگیر کردن مخاطب رو داشته باشه و اونو به خرید وادار کنه.

به عنوان دستخط جدید می توانید برای خط فارسی از دوره نسخ

و برای لاتین(انگلیسی) از دوره  هندرایتینگ استفاده کنید

که خیلی زیبا و در عین حال خوانا و تند هستند.

 

در نظر دارم مقاله ای دیگر در مورد خوش خطی بنویسم

که در آن می خواهم از نظرات و تجربیات شما دوستان خوبم استفاده کنم

که در آن مقاله اسم شما را هم درج خواهم کرد.

پس اگر نکته ای را احساس می کنید که در این باره مهم است یا روشی را می شناسید

می توانید آنها را با من از طریق راه های ارتباطی در میان بگذارید.

منتظر قسمت دوم این مقاله باشید.

سپاس از مهرتان

 

 

 

بنیان گذار بالدلاین – کارشناس مترجمی زبان انگلیسی – متولد 1374 در تبریز – عاشق هنرم

114 بازدید

203 بازدید

92 بازدید

60 بازدید

428 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

بالدلاین به عنوان تخصصی ترین سامانه آموزش غیر حضوری خوشنویسی با خودکار در زمستان 1398 ثبت شده و در شرایطی پا به عرصه آموزش مجازی گذاشته که جای خالی یک نظام جامع آموزشی از راه دور در زمینه خوشنویسی آسان با خودکار و ابزار نوشتاری روزمره احساس میشد. ما بر آنیم که به صورت خیلی آسان و کاربردی دستخط دلخواهتان را در کمترین زمان با صرف حداقل هزینه به شما آموزش دهیم-به طوریکه تا سالهای سال زیبا بنویسید و از نوشته ی خود لذت ببرید.

عزیزانی که به هر دلیل پرداخت هزینه درس ها به صورت اینترنتی برایشان مقدور نیست می توانند هزینه را به شماره کارت زیر واریز کنند و در مرحله بعد از طریق شماره واتساپ زیر عکس فیش واریزی را ارسال کنند تا درس ها با احترام خدمتشان فرستاده شوند.

شماره کارت : 6037997213136857 بنام رضا بصیر زنگبار

هر هنری به عزت نفس ادم اضافه میکنه، مخصوصا اگه هنر مربوط به اتفاقی باشه که در طول روز حتما بهش برمیخوریم. خوش‌خطی و خوش‌نویسی هم از این هنرهاست: میری بانک، میخوای جایی ثبت‌نام کنی، میخوای برای کسی آدرس بنویسی، میخوای کتابت رو امضا کنی بدی دست مخاطب‌هات، میخوای روی یه هدیه یادداشت بذاری، … همه و همه نیاز به این داره که به دست‌خطت اعتماد داشته باشی و افتخار کنی.

چطوری می‌تونیم مهارت خوش‌نویسی رو یاد بگیریم؟ چه توصیه‌هایی دارین و یا نکات ریزی بلد هستین که کمک میکنه خوش‌خط‌تر بشیم؟

دنباله‌ی موضوع آیا امروزه تلاش برای بهبود دست‌خط معنی داره؟

پنج چیز است که تا جمع نگردد با هم / هست خطاط شدن نزد خرد امر محالچطور خوشنویس شویم

دقت طبع و وقوفی ز خط و خوبی دست / طاقت محنت و اسباب کتابت به کمال

ور از این پنج ترا هست قصوری حاصل / ندهد فایده گر سعی نمائی صد سال

شاید بگوئید که ما نمی خواهیم خطاط بشیم و فقط خط قابل قبول می خواهیم . در اصل فرق نمی کند
فرض کنید تصمیم میگیرید یه متن خوب را بنویسید اگر خودکارتان وسط کار کم بیاره و همش مجبور بشید خط خطی کنید تا جوهرش در بیاد معلومه که نمی توانید بنویسید جز اعصاب خورد شدن چیزی حاصل نمی شه پس اسباب کتابت باید در حد کمال باشه .
دقت طبع هم همه جا به دردمون میخوره و کلید طلائی یاد گیری هر هنر و صنعتیه
وقوفی زخط هم که با نگاه کردن به کلمات با مشق نظری حاصل میشه .
خوبی دست هم با تمرین و ممارست حاصل میشه .
طاقت محنت هم که همه میدونن نابرده رنج گنج میسر نمی شود

خوشنویسی یک سری اصول داره و تمرین،
برای تمرین، دفترهای خوشنویسی هست که میتونیم ازشون استفاده کنیم.
قلم رو بهتره آهسته حرکت بدیم و از تند نویسی پرهیز کنیم. این پیشنهاد معلم هنر ما بود. ولی خوب سرعت نوشتن رو پایین میاره. من خودم برای زیبا نویسی از خودنویس استفاده میکنم. خیلی دوستش دارم
خودنویسها قیمتهای چندصدهزار تومانی دارند. ولی نمونه های ارزانترش گیر میاد، مثل خودنویس پلیکان که جوهرش مثل خودکار یک بار مصرفه، ولی برای تست خودنویس گزینه خوبی هست. من خودم یکی از ارزانترین خودنویسها رو سال ۹۶ خریدم ۲۰۰۰۰تومان. عالی مینویسه. ولی خوب خودنویس پارکر از ۶۸۰هزارتومان شروع میشه.
اصول خوشنویسی خیلی مهم هستند. چون با دونستنشون یک شبه ره صدساله رو میپیمایید. کتابش رو فراموش کردم. پیدا کنم میگذارم. نوشته ها، اصولی بر اساس زاویه و محلشون روی خط دارند. اینها اگر رعایت بشن، خیلی سریع دستخط زیبا میشه، ولی هنوز نحوه و شکل حروف نیاز به تمرین داره که دفترچه های تمرین به کمک شما میان.

شماکه دستی در خوشنویسی دارید یه بیت شعر برای من بنویسید و همین جا برام بذارید ممنون میشم .
بانگی عجب از آسمان در میرسد هر ساعتی / این بانگ را می نشنود الا که صاحب حالتی

الان @lolmol یک خنده خوشکلی میکنه خیلی از این خنده لاله در این مواقع خوشم میاد. فکر کنم عاشق چنین نظراتی مثل نظر شما باشه.
تقدیم با عشق

اعتماد به نفست کشت ما را .

پسر خوب اولین نکته خوشنویسی را هم رعایت نکردی که!!! خط زمینه از کجای این کلمات رد میشه ؟؟؟

من احساس میکنم فقط توی کلمه نشنو خط زمینه رعایت نشده.
من خیلی وقته تمرین نکردم. ولی خط زمینه رو حس میکنم رعایت شده.
حالا شما بنویسید تا مقایسه کنم.

من تا به حال با خودکار ننوشتم میترسم خرابکاری کنم ولی چون شما نوشتید من هم در اولین فرصت می نویسم

منم در اولین فرصت می نویسم… حسودی ام شد!
در مورد نوشته ی شما @srsb1 من فکر می کنم خیلی از کلمات کشیده نوشته شده اند، مثلا میر در میرسد کشیده اش خیلی زیبا نیست. یا در کلمه ی بانگی اتصال ن و گ بهتر بود به صورت ا نوشته شود. ( حالا ببینم خودم چکار می کنم )

من هم خیلی خیلی علاقمند خوش نویسی هستم ولی خوشنویسی خیلی بردباری و حوصله میخواهد، و پشت کار، باید در خوشنویسی خیلی کوشش کنیم و این هنر خیلی زود به دست آدم نمیآید و خیلی مشکل است، این روز ها اگر احتمال بدهیم از ده نفر شاید دو نفر خوش خط باشند از نظر من این مشکل در پدیدار شدن تکنولوژی کامپیوتری است چون نامه و خط و ایمیل امروزه بوسیله کامپیوتر نوشته میشود و هر نوع خطی که خواسته باشیم مینویسیم و به خود زحمت نمیدهیم که خودمان را خوشنویش کنیم و از این هنر زیبا و دلنشین بهره بگیریم، شاید شما هم متوجه شده باشید که مردمان قدیم شاید 30 یا 40 سال پیش بیشتر آنها خوشنویس بودند و از خط خوبی برخوردار بودند ولی حالا خیلی کم مییابیم افرادی برخوردار ازین هنر زیبا، خودم هم گاهی مینویسم ولی واقعا این هنر صبر و تحمل میخواهد اگر حوصله مند نباشیم یادگیری این هنر خیلی سخت است

نمونه زیر به خط خودم است ببینم چند نمره میگیرم !

خوش خط نوشتن به نظرم کاملا به ذهن بستگی داره که چطور باید نوشت تا خوش خط و یا قابل خوندن باشه.
یعنی ذهن باعث حرکت دست میشه و با تمرین کردن و سر مشق گرفتن کاملا میشه خوش خط نوشت.

من هم یک بیت نوشتم😊

یعنی ذهن باعث حرکت دست میشه

تمرین خوش نویسی، چه کمکی به ذهن می کنه؟

تمرین خوش نویسی، چه کمکی به ذهن می کنه؟

باعث تمرکز بیشترِ ذهن میشه.
اونوقت خودکار یا همون قلم توسط دست به راحتی روی کاغذ می چرخه.
مثال:
یک مدت تمرین کنید حرف”ب”در آخر هر کلمه ای که میاد رو کشیده تر بنویسید.تاثیراتش بعد یک مدت در نوشته هاتون دیده میشه.

( حالا ببینم خودم چکار می کنم )

منتظر می مانیم فقط یادتون باشه

یا در کلمه ی بانگی اتصال ن و گ بهتر بود به صورت ا نوشته شود.

اگر این کار را میکردم سرکش گ از با بیرون می افتاد و صورت ترکیب مشکل داشت

مثلا میر در میرسد کشیده اش خیلی زیبا نیست.

فرمایشتون درسته ولی می را اگر گرد می نوشتم در سطر زیرین حرف گردی نداشتیم که برابری کند وباید هر و سا را نمی کشیدم به هر حال برایم ترکیب مهم بود و سواد و بیاض !!!

دوستان اگر مایلند از زاویه دیگر به این پست عنایتی داشته باشند خوشحال می شویم نظرات جدیدی را ببینیم

توضیح کوچکی در مورد خط زمینه بگم،
الف، د، ر، روی خط زمینه نوشته میشن
م، بالاش روی خط زمینه هست،
ب روی خط زمینه میاد و میشینه
ملاک خط زمینه کلمه، حرف آخره، یعنی مثلا کلمه میرسد، طوری مورب نوشته میشه که (د) روی خط زمینه قرار بگیره. این در تمام کلمات رعایت میشه.

همه شکسته نویس و میر عماد قزوینی
تنها پادپرسی که پایتوریزه مینویسه منم؟

و اما من …

3 پاسخ به پرسش تازه‌ای منجر شد: از روی خط آدم ها، چه چیزهایی درباره شون میفهمیم؟

کاغذش خوب نبود نمیخواستم بزارم

قضیه عروس رو میفرمائین دیگه!!!
در مورد اشکالات فنی هم که چیزی نمیگم پون آنقدر مسحور این شعر زیبا میشم که جز مفهوم به چیزی فکر نمی کنم

خط من خوب نیست

خط منم خوب نیست ولی بهانه ای هست برای تبادل شعرهای ناب و دیگر اینکه چه اشکالی داره خط ما که فکر میکنیم خوبه موجب شادی و مسرت دیگران بشهچطور خوشنویس شویم

از روی خط آدم ها، چه چیزهایی درباره شون میفهمیم؟

در مورد شما اعتماد به نفس معجزه آسا تون

قدرت گرفته از دیسکورس، بهترین نمایش با جاوا اسکریپت فعال.

چگونه خوش خط شویم؟ این سوالی است که بسیاری از مردم در ذهن دارند و گاه و بیگاه از خود میپرسند.

خوش خط نویسی یکی از هنرهایی است که در جامعه امروز به یک ابزار کاربردی مبدل شده است و در زندگی روزانه مردم ساری و جاری است. کارمندان، دانشجویان، معلمان ، دانش اموزان، بازاریان و تقریبا” تمامی اقشار جامعه نیاز به یک دستخط خوب را در خود احساس می کنند.

اما چگونه خوش خط شویم؟ خوش خطی چند پیش نیاز اساسی دارد که رعایت هریک در تغییر دستخط تاثیر بسزایی دارد

شما میتوانید برای دانلود آموزش خط تحریری و خوشنویسی با خودکار اینجا را کلیک کنید.چطور خوشنویس شویم

یا نرم افزار آموزش خوش خطی خط خودکاری و خوشنویسی با خودکار را سفارش دهید و با آن تمرین کنید.

 قیمت بسته آموزشی شامل ۳ عدد DVD استامپری آموزشی شامل فیلم و عکس و درسنامه

همراه با ارسال پستی فقط ۳۹ هزارتومان

دوست عزیز ، برای سفارش و خرید این مجموعه با کلیک روی دکمه زیر و ثبت اطلاعات مبلغ سفارش را به صورت آنلاین واریز نمائید تا بسته آموزشی از طریق پست برای شما ارسال شود .

عالی بود ممنونم از شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

آدرس : شهرکرد – خیابان دوازده محرم جنوبی – پاساژ ولی عصر – واحد 126

شماره تماس : 09137218280

 

این نوشته صرفاً تجربۀ شخصی من است.

خوشنویسی را با دوره­‌های آموزشی استاد صدری شروع کردم. تقریباً یک ماه در کلاس شرکت کرده و چون آن زمان تنها برای تفریح و سرگرمی می‌نوشتم کلاس را رها و خودم گاه‌گاهی در خانه تمرین می‌کردم. اما این کار فقط خط تحریری مرا ارتقا داد. بعد از چندین سال که تصمیم گرفتم دوباره خوشنویسی را شروع کنم دقیق‌تر و جدی‌تر به این موضوع پرداختم.

برای شروعِ کار شرکت در کلاس و آموزش تحت نظر استاد مجرب ضروری است. چرا که استفاده و کمک گرفتن از کتاب یا فایل‌های آموزشی یا حتی ویدئو، تنها برای یادگیری شکل حروف موثر است اما حرکت دست‌ها و چگونگی چرخش قلم مشخص نمی‌شود و به این ترتیب ممکن است از ادامه کار دلسرد شویم.چطور خوشنویس شویم

گر چه نیاز ما به استاد هیچ‌وقت برطرف نخواهد شد اما اگر امکان کلاس رفتن وجود نداشته باشد بعد از گذشت یک یا چند دوره  می‌توانیم با مشق نظری دقیق بدون کمک استاد نیز تمرین کنیم. البته هنر خوشنویسی نیز مانند هر مهارت دیگر به تمرین و دقت خیلی زیاد نیاز دارد. اگر می‌خواهیم مهارت بیشتری داشته باشیم، مشقِ نظری برای الگوبرداری و تمرین به شدت کمک می‌کند. بنابراین دیدن خط خوب برای یادگیری سریع‌تر و بهتر لازم است.

آیا خط خوش موروثی است؟

این سوالی است که بارها شنیده‌ام. اگر چه تا حدودی ارث در این کار دخیل است اما خوشنویسی علاقه می‌خواهد و تمرین و پشتکار زیاد. با وجود این مؤلفه‌ها قطعاً می‌توانیم خطی خوش و زیبا داشته باشیم.

به نظرم کلاس اول خیلی مهمه… اموزش

سلام ممنون از نکات طلایی شما
ترکیب خط را چطور کشف می کنید
چرا گاهی خط قوام و محکمی کاملی ندارد

سلام
ترکیب خط رو باید با آزمون و خطا کشف کنید. یعنی انقدر ترکیب‌های مختلف بزنید تا در نهایت یکیش به دل بشینه و درست و جور بشه.
اگر خط قوام زیادی نداره یا بر اثر تمرین کمه یا اینکه کلمه‌ها خوب کنار هم ننشستن.

سلام
عالی فرمودید بنده چندین سال شاید بالای ۱۵ سال خودم تمرین کردم وبااین روش امتحان دادم وعالی قبول شدم ولی الان لازم میبینم شاگردی استادی مجرب کنم که امیدوارم هرچه زودتر محقق گردد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:*

نام:*

آدرس ایمیل:*

وبلاگ یا وبسایت:

نام، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که قصد داشتید نظر دهید در این مرورگر ذخیره کنید.

اگر کسی به اظهار نظر من پاسخ داد، از طریق پست الکترونیکی به من اطلاع دهید

نویسنده، ویراستار، شاعر

نوشتن نقطۀ عطف زندگی من است

چگونه شاعر شویم؟

 

 

چطور خوشنویس شویم
چطور خوشنویس شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *