چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

 
helpkade
چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم
چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

 

عصبانیت موجب خارج شدن روابط خانوادگی و دیگر روابط از مسیر صحیحشان می گردد.

 

راههای کنترل خشم به سبک مانترا روشی کاملا ساده است اما تاثیری فوق العاده خواهد داشت چرا که این روش ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و مورد تایید قرار گرفته اند. عصبانیت یکی از واکنش های عاطفی اساسی ما است و گاهی اوقات یک نشانه هشدار خوبی است که همه چیز در زندگی ما خوب نیست. در برخی موارد خشم “حق” شماست که احساسش کنید. خشم حس ما را از عدالت و مسئولیت اجتماعی کنترل می کند. این کار به ما کمک می کند تا به یکدیگر انگیزه دهیم تا مسئولیت پذیری، رفتاری انسانی تر و اخلاقی تر داشته باشیم. طبق یافته های یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه ایالتی آمریکا نشان می دهد که خشم می تواند به اندازه انگیزه دادن مردم به داوطلب به عنوان همدردی موثر باشد.چند مرحله و قدمی که در این بخش از نمناک وجود دارد می تواند به شما کمک کند تا در مورد پاسخ های خود به تفکر بیشتری بپردازید.تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به شیوه عصبانی واکنش نشان دهید و اینکه آیا آن واکنش به بهترین شکل به شما خدمت خواهد کرد پس برای کنترل خشم با ما همراه شوید.

علت را شناسایی کنید:

چه چیزی دکمه عصبانیت شما را فشار می دهد؟ به عنوان مثال، وقتی خسته هستید، ناراحت هستید، شب خوب نخوابیده اید، یا کسی که با شما رفتار گستاخانه ای کند؟عوامل خارجی (دوست بی ادب) و عوامل داخلی (خود خسته شما) وجود دارند که وارد بازی می شوند.شما باید از این محرک ها آگاه باشید تا بفهمید چه شرایطی شما را به یک کشور عصبانی می فرستند.این مرحله اول مستلزم این است که تا حدی از آنچه در حال رخ دادن است آگاه باشید و تشخیص دهید که چه چیزی شما را خاموش می کند.

یک مانترا پیدا کنید که برایتان کارساز باشد.

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

وقتی انگیزه خود را تشخیص دادید، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به شکل منفی واکنش نشان دهید یا خیر ؛ اگر این کار را نکنید، باید یک جایگزین برای عصبانیتتان داشته باشید. توسعه مانترا آرام شخصی تان به جایگزین کردن عصبانیت و منفی ها با چیزهای دیگر کمک خواهد کرد. ذهن شما روی چیزی مثبت تر متمرکز می شود و زمانی که آرام و راحت هستید، مانترا خود را تمرین کنید تا هر زمان که نیاز دارید، توجه خود را به آن معطوف کنید.

تجربیات خود را تغییر دهید.

همه فیلترهای دنیا متفاوت هستند. این فیلترها باید به شما بگویند که کدام چارچوب ها، یا تفسیرهایی را باید برای هر رویداد داشته باشید.شما ممکن است دوست داشته باشید فریم های اطرافتان را فراموش کنید و بخواهید متفاوت باشید.یادگیری نحوه تغییر “فریم” می تواند به تغییر شکل یک تجربه کمک کند. شما می توانید یاد بگیرید که اهمیت چیزهایی را که در آنها استرس دارید، عصبانی می شوید یا ناراحت می شوید را با دیدی متفاوت در یک فریم جدید، به حداقل برسانید.

مراقب صحبت های منفی خود باشید:

این تفکر منفی است که منجر به طغیان های خشم بسیاری می شود. اغلب اوقات وقتی چیزی اتفاق می افتد که شما را ناراحت کند، ممکن است بعد از مدتی که به آن فکر می کنید دیگر مسئله بدی برایتان نباشد. بیایید یک مثال ساده را انتخاب کنیم؛ شما به خرید خواربار می روید و در محوطه پارکینگ یک فروشنده دیگر ، ناگهانان فضایی را که انتخاب کرده بودید، واردش می شود.

چه بی ادب! شما می خواهید چیزی به راننده بگویید، اما چون آن ها کمی ترسناک به نظر می رسند، در تمام مدت زمانی که از این “بی عدالتی” عصبانی می شوید، به کارهای خود ادامه می دهید.

حالا حواس خود را از تمام چیزهایی که می خواهید به آن فرد بگویید ، پرت می کنید، و فراموش کرده اید که بستنی مورد علاقه دخترتان را بخرید! وقتی او را می بینید و این را به او می گویید، به گریه می افتد و به شما می گوید که چه قدر پدر و مادری بدی هستید!شما این حادثه و فردی را که جای پارک شما را گرفت و این مشکلات را درست کرد را سرزنش می کنید سپس یک عضو خانواده می آید و کار دیگری انجام می دهد که شما را ناراحت می کند و اینجاست! خشم منفجر می شود.

اگر صحبت خود را در محوطه پارکینگ تغییر دهید، این چرخه می تواند متوقف شود “مردم گاهی بی ادبی می کنند، و فرد جای پارک مرا ندید و یا وانمود کرد که ندیده است. مجبور نیستم به او اجازه دهم روز مرا خراب کند ؛ من می توانم یک انتخاب دیگر داشته باشم. بله،این آزار دهنده است، اما ارزش ندارد مسائل مهم زندگی مرا خراب کند.”

 

اجازه دهید دیروز بگذرد:

دیروز واقعا گذشته است ؛ کاری که دیروز اتفاق افتاده لازم نیست روی امروزتان تاثیر بگذارد.اگر شما به درد، تنفر و یا عصبانیت خود فکر کنید، با گذشت هر روز بیشتر احساس تلخ و بدی خواهید کرد. کاری انجام شده ، انجام شده، رها کردنش نه تنها از لحاظ فیزیکی می تواند احساس خوبی داشته باشد، بلکه اگر انجام ندهید شما تنها خود را آزار می دهید. هر چه طولانی تر خشم خود را در درون جای دهید، بیشتر به شما نفوذ خواهد کرد. از خود بپرسید آیا این چیزی است که شما واقعا برای خود و افراد مهم زندگیتان اهمیت می دهید می دانید که ارزشش را ندارد، پس زندگی خود را با زندگی در گذشته هدر ندهید!

تمرین تنفس عمیق :

به جای اینکه به عصبانیت خود اجازه دهید تا خارج از کنترل شما قرار گیرد، هر بار که احساس عصبانیت می کنید، برای آرام کردن بدن و ذهنتان، به تمرین تکنیک های تنفس ساده عادت کنید.

این کاری است که باید در هنگام عصبانیت انجام دهید:

-آهسته نفس بکشید، اما نفس های عمیق بکشید تا واکنش استرسی که معمولا همراه با عصبانیت همراه است را خنثی کنید.

-یک کلمه یا عبارت آرامش بخش را تکرار کنید، که می تواند این موارد باشد ” آرام باش”، “بیخیال” یا “من کنترل خشم خود را در دست دارم”.

-بر روی عضلات خود فشار دهید و سپس آن ها را رها کنید.

از 1 تا 100 یا 100 تا 1 بشمارید:

شمارش معکوس می تواند مانع از اوج گرفتن شما شود این کار ذهن شما را از علت عصبانیت دور می کند و باعث می شود که شما در مورد چیز دیگری فکر کنید.عمل شمردن همچنین زمان عصبانیت را به تاخیر می اندازد که اغلب احساسات را کنترل می کند.شما حتی می توانید این کار را با نفس کشیدن آرام و عمیق انجام دهید که موثرتر می شود.

روی زمان حال تمرکز کنید:

هر وقت عصبانی میشوید، به گذشته نگاه نکنید ؛ با انجام این کار، ممکن است شکایات گذشته را به الان خود بیاورید در عوض توجه خود را بر آنچه در حال حاضر می توانید انجام دهید تمرکز کنید تا این مساله را حل کنید.

ماهیچه های سخت را آرام کنید:

نکته دیگر که می تواند به شما کمک کند به سرعت آرام شوید، ماساژ آرام مناطق تنشی است که معمولا شانه ها، گردن و پوست سر هستند.برای شانه ها، به سادگی آن ها را بچرخانید تا آرام شوند.برای رهایی از تنشی که در ناحیه گردن و سر شما ایجاد می شود، یک ماساژ ساده را انجام دهید تا گردش خون را بهبود ببخشید و در نتیجه ذهن خود را آرام کنید.

گوش دادن به موسیقی:

گوش دادن به موسیقی می تواند اعصاب خرد شده را تسکین دهد و شما را آرام کند.این کار با کمک به شما برای غربال کردن احساسات خشم و ناامیدی به شیوه ای سازنده کار می کند.

تغییر وضعیت:

دور کردن خود از منبع عصبانیت، چه مکان و چه شخص، یک مهارت مدیریت عصبانیت است که می توانید از آن برای آرام کردن خود استفاده کنید.برای انجام این کار، شما می توانید چشمان خود را ببندید و خود را به یک مکان آرام منتقل کنید و یا به سادگی حرکت کنید تا خشم شما بسوزد.

 


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

پرداخت شهریه آموزشگاه زبان در صورت رضایت

 

 

 

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

 

مسلط شدن بر اعصاب کار سختی است. می‌توانید از این نکات استفاده کنید تا بتوانید عصبانیتتان را کنترل کنید.

 

وقتی کسی در خیابان با رانندگی بد خود، سد راه شما می‌شود، خونتان به جوش می‌آید؟ وقتی فرزندتان در خانه همکاری نمی‌کند، اعصابتان خرد می‌شود؟ عصبانیت احساسی کاملاً طبیعی و حتی سالم است. اما خیلی مهم است که به طریقی مثبت با آن کنار بیایید. عصبانیتی که کنترل نشود می‌تواند هم به سلامتتان و هم به روابطتان آسیب بزند.

 

برای کنترل عصبانیتتان آماده‌اید؟ با این 10 نکته شروع کنید.

 

1 – وقفه بیندازید

تا 10 شمردن فقط برای بچه‌ها نیست. قبل از اینکه در یک موقعیت پیچیده واکنش نشان دهید، چند لحظه صبر کنید، نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمرید. کُند کردن واکنش می‌تواند کمکتان کند اعصابتان آرام‌تر شود. در صورت لزوم، کمی از فرد یا موقعیت مورد نظر دور شوید تا کمی عصبانیتتان فروکش کند.

 

2 – وقتی آرام شدید، عصبانیتتان را بروز دهید

به محض اینکه توانستید خود را کنترل و درست فکر کنید، ناراحتی و عصبانیتتان را به طریقی قاطع اما غیرمقابله‌ای ابراز کنید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را واضح و مستقیم بیان کنید، بدون اینکه بخواهید کسی را ناراحت یا کنترل کنید.

 

3 – ورزش کنید

ورزش کردن برای آرامش اعصاب بسیار مفید است. فعالیت فیزیکی می‌تواند راه خروجی احساسات باشد، مخصوصاً اگر در حال انفجار هستید. اگر احساس می‌کنید عصبانیتتان شدیداً بالا رفته است، به پیاده‌روی یا دو بروید یا زمانی را به انجام فعالیت فیزیکی موردنظرتان اختصاص دهید. فعالیت‌جسمانی موادشیمیایی مختلفی را در مغز فعال می‌کند که باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته و خیلی بیشتر از قبل احساس آرامش کنید.

 

4 – قبل از حرف زدن فکر کنید

در آن لحظه که از عصبانیت داغ کرده‌اید، خیلی راحت اتفاق می‌افتد که چیزی به زبان بیاورید که بعد احساس پشیمانی کنید. قبل از اینکه حرفی بزنید، زمانی وقت صرف کنید تا هم خودتان خوب فکر کنید و هم اجازه دهید افراد دیگر درگیر در آن موقعیت خوب فکر کنند.

 

5 – راهکارهای ممکن را مشخص کنید

به جای اینکه روی موضوعی که عصبانیتان کرده تمرکز کنید، به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن مشکل را حل کنید.

 

اتاق نامرتب فرزندتان عصبانیتان کرده است؟ در آن را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر به خانه می‌رسد؟ برنامه شام را عقب‌تر بیندازید — یا توافق کنید که خودتان چند روز هفته را به تنهایی شام بخورید. به خودتان یادآور شوید که عصبانیت هیچ چیز را حل نمی‌کند و فقط ممکن است همه چیز را بدتر کند.

 

6 – جملات “من” دار استفاده کنید

برای جلوگیری از انتقاد کردن و تقصیر را به گردن کسی انداختن — که ممکن است فشار موقعیت را بیشتر کند —برای توصیف وضعیت از جملات “من” دار استفاده کنید. محترمانه و مشخص صحبت کنید. مثلا به جای اینکه بگویید، “تو هیچ وقت در کارهای خانه به من کمک نمی‌کنی”، بگویید، “من ناراحتم که بدون اینکه به من برای جمع کردن ظرف‌ها کمک کنی، میز غذا را ترک کردی.”

 

7 – کینه به دل نگیرید

بخشش ابزار بسیار قدرتمندی است. اگر اجازه دهید عصبانیت و سایر احساسات منفی، احساسات مثبت را در شما از بین ببرد، خواهید دید که غرق در تلخی حس بی‌انصافی می شوید. اما اگر بتوانید کسی که عصبانیتان کرده را ببخشید، هر دوی شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. واقعبینانه نیست که انتظار داشته باشید همه درست همانطور که شما دوست دارید رفتار کنند.

 

8 – برای از بین بردن فشار موقعیت، از شوخ طبعی استفاده کنید

شوخی کردن می‌تواند کمی از فشار را کم کند. البته منظور ریشخند و مسخره کردن نیست چون می‌تواند به احساسات طرف مقابل آسیب زده و همه چیز را بدتر کند.

 

9 – مهارت‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

وقتی از کوره در می‌روید، مهارت‌های تمدد اعصاب را وارد کار کنید. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک صحنه آرامش‌ بخش، تکرار یک کلمه یا جمله تسلی‌ بخش می‌تواند کمکتان کند. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، در دفترخاطراتتان بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید.

 

10 – بدانید چه زمان باید کمک بگیرید

یاد گرفتن کنترل عصبانیت برای همه سخت است. اگر عصبانیتتان خارج از کنترل به نظر می‌رسد، می‌توانید کمک بگیرید تا کاری نکنید که بعد پشیمان شوید یا به اطرافیانتان صدمه بزنید. کلاس‌های کنترل اعصاب یا یوگا و همچنین مشاوره گرفتن از یک روانشناس می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد.

 

کلاس‌های کنترل عصبانیت به شما کمک می‌کند تا

 

• یاد بگیرید عصبانیت چیست

 

• بفهمید چه چیزهایی عصبانیت را در شما تحریک می‌کند

 

• علائم عصبانی شدنتان را بشناسید

 

• یاد بیگرید به عصبانیت و ناراحتیتان به طریقی سالم واکنش دهید

 

• احساسات پنهان خود مثل ناراحتی یا افسردگی را بشناسید

منبع : mardoman.net

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


انواع جراحی زیبایی سینه


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


مشاوره تلفنی طلاق


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

خشم یک احساس طبیعی است و گاهی نوعی هیجان مثبت تلقی می شود که به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید به مشکلات و مسائل مختلف خواه در خانه یا سرکار غلبه کنید.

با این وجود بسیاری از ما ممکن است شرایطی را تجربه کرده باشیم که عدم کنترل خشم مشکل ساز شده و در برخی موارد به حالات تهاجمی و حتی درگیری های فیزیکی منجر شده است.

کنترل خشم به ما کمک می کند تا از انجام کارها یا بیان حرف هایی که ممکن است بعدا باعث پشیمانی شود اجتناب کنیم. برای این منظور لازم است در شرایط تنش زا و قبل از فوران خشم از تکنیک های خاص برای آرامش روحی و غلبه بر خشم استفاده کنیم.

برای آشنایی با تعدادی از بهترین روش های موثر کنترل خشم در ادامه مقاله با کوکا همراه باشید.

برای فروکش کردن خشم از 1 تا 10 یا برعکس بشمارید، اگر خشم شما واقعا دیوانه کننده است از 100 شروع کنید. هنگام شمارش اعدا ضربان قلب کند شده و احساس عصبانیت کاهش می یابد.

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

از آن جا که هنگام عصبانیت نفس کشیدن به شدت سطحی و سریع می شود با معکوس کردن این حالت احتمالا می توانید خشم خود را کنترل کنید. توصیه می شود برای چند دقیقه از راه بینی نفس های عمیق و آرام کشیده و بازدم خود را از طریق دهان بیرون دهید.

تمرینات ورزشی می تواند به آرامش اعصاب و کاهش عصبانیت کمک کند، توصیه می شود در این مواقع قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید یا به توپ گلف ضربه بزنید. هر تمرینی که باعث بهبود پمپاژ خون به اندام های بدن شود برای ذهن و بدن مفید است.

در تکنیک آرام سازی پیشرونده عضلانی باید در هر زمان یک گروه از عضلات بدن را منقبض و به آرامی شل کرده و همزمان تنفس آرام و آگاهانه داشته باشید. این روش تاثیر خوبی روی کاهش استرس و عصبانیت خواهد داشت.

به دنبال کلمه یا عبارتی بگردید که تکرار آن به شما کمک می کند آرام شده و دوباره تمرکز کنید. در شرایط تنش زا یا ناراحتی بارها آن را با خود تکرار کنید. عباراتی همچون “آرام باش” “همه چی خوبه” و … نمونه های خوبی از مانترا می باشند.

کشش و چرخش گردن یا شانه مثال های خوبی از حرکات ملایم شبه یوگا ملایم است که به شما کمک می کند بدن را کنترل کرده و احساسات خود را مهار کنید. برای این کار نیاز به هیچ گونه تجهیزات خاصی نیز نمی باشد.

در یک اتاق ساکت قرار گرفته، چشمان خود را ببندید و خود را در یک مکان آرامش بخش تصور کنید. تا آن جا که می توانید روی جزئیات صحنه تمرکز داشته باشید: آب چه رنگی است؟ کوه ها چقدر بلند هستند؟ پرندگان چه صدایی دارند؟ این تمرین به آرامش و فروکش کردن عصبانیت کمک زیادی می کند.

اجازه دهید موسیقی شما را از احساسات خطرناک دور کند. زمان هایی که خیلی عصبانی هستید در یک گوشه دنج یا داخل ماشین نشسته، موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید و با آن هم آواز شوید تا احساس خشم درونی تان از بین برود.

هنگامی که به شدت خشمگین هستید ممکن است وسوسه شده و سخنان خشمگینانه ای به زبان بیاورید اما این کار نه تنها موقعیت را بهبود نمی بخشد بلکه آن را بدتر خواهد کرد. در این لحظات بهتر است وانمود کنید لب هایتان به هم چسبیده و نمی توانید صحبت کنید. چند لحظه صحبت نکردن به شما زمان کافی برای جمع کردن افکار می دهد.

به خودتان زمان استراحت بدهید و از دیگران دور شوید. در سکوت می توانید اتفاقات رخ داده را بررسی کرده و احساسات خود را به حالت طبیعی برگردانید. دوری کردن از دیگران ممکن است آنقدر به شما کمک کند که بخواهید هر روز زمانی را برای این کار در نظر بگیرید.

انرژی خشم خود را مهار کنید. مثلا پرونده ای را امضا کنید، یادداشتی برای یک مقام رسمی بنویسید، کاری خوب برای کسی انجام دهید و به این طریق انرژی و احساسات خود را به کار یا چیزی که مفید و سازنده است مشغول کنید.

شاید نوشتن چیزی که که نمی توانید به زبان بیاورید برایتان راحت تر باشد. احساسات خود و این که چطور می خواهید به وضعیت موجود واکنش نشان دهید را روی کاغذ بیاورید. بررسی این حالات در قالب کلمات می تواند موجب آرامش شده و احساسات شما را بهبود ببخشد.

ممکن است به خاطر این که فرزندتان اتاقش را به هم ریخته عصبانی شده باشید. راه حل فوری این است که در اتاق را ببندید، با این کار موقتا خودتان را از صحنه دور کرده و عصبانیت شما کاهش می یابد. توصیه می شود برای موقعیت های مختلف به دنبال راه حل های فوری بگردید.

برای جلوگیری از عصبانی شدن، آن چه در آینده می خواهید بگویید یا تصمیم دارید انجام دهید
را تمرین کنید. این کار به شما امکان می دهد تا راه حل های ممکن دیگری نیز برای مسئله پیدا کنید.

نماد جهانی توقف یا ایست می تواند به آرامش شما هنگام عصبانیت کمک کند، این تکنیک روشی سریع است که باعث می شود نیاز به ایست در رفتارتان را تصور کرده و از این موقعیت تنش زا دوری کنید.

گاهی با تغییر روال همیشگی می توانید خشم خود را از بین ببرید، به عنوان مثال اگر رفت و آمد طولانی به سر کار باعث عصبانیت شما می شود، یک مسیر جدید پیدا کنید. تمام مسیرهایی که ممکن است همانقدر طولانی باشد اما در نهایت از طی کردن آن ناراحتی و خشم کمتری در خود احساس کنید را بررسی و یکی را انتخاب کنید.

هنگام قرار گرفتن در شرایطی که موجب عصبانیت می شود نگران نشوید، صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد و حامی که بتواند شما را با دیدگاه جدیدی آشنا کند برای بررسی بهتر رخدادها کمک کننده می باشد.

هیچ چیز مانند خنده باعث رفع خلق و خوی بد نمی شود. عصبانیت خود را با روش های مختلفی که می تواند باعث خندیدن شما شود – مثلا بازی کردن با فرزندان، نگاه کردن به یک برنامه کمدی یا تماشای عکس های خنده دار – کنترل کنید.

هنگامی که همه چیز بد پیش می رود چند لحظه حواس خود را به چیزهای خوب زندگی تان معطوف کنید. درک این که چقدر چیزهای خوب در زندگی دارید می تواند به کنترل خشم و خارج شدن از شرایط تنش زا کمک کند.

اولین چیزی که هنگام عصبانیت به ذهن انسان خطور می کند هرگز همان چیزی نیست که باید به زبان آورده شود. بنابراین قبل از واکنش زمانی را برای خودتان مشخص کنید، این زمان به شما کمک می کند تا آرام تر شده و کمتر حرف بزنید.

یک نامه یا ایمیل برای کسی که از دستش عصبانی هستید نوشته و پاک کنید. اغلب اوقات بیان احساسات به همان شکلی که واقعا هستند، تنها چیزی است که ما را آرام می کند حتی اگر هرگز دیده یا خوانده نشود.

این که بتوانید کسی را که نسبت به شما مرتکب اشتباهی شده ببخشید مهارت عاطفی زیادی می طلبد. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید حداقل وانمود کنید او را بخشیده اید تا احساس خشم شما تا حد زیادی فروکش کند.

در شرایط تنش زا سعی کنید با کفش های دیگران راه بروید و موقعیت را از دیدگاه آن ها نیز ببینید. این کار باعث می شود به درک جدیدی رسیده و عصبانیت شما نیز کمتر می شود.

این که بگویید چه احساسی دارید خوب است البته تا زمانی که بتوانید آن را به شیوه درستی کنترل کنید. از یک دوست مورد اعتماد بخواهید به شما کمک کند تا بتوانید عکس العمل توام با آرامش نشان دهید.

انفجار احساسی مشکلی را حل نمی کند اما گفتگوی منطقی می تواند به کاهش استرس و عصبانیت شما کمک کرده و از مشکلات بعدی پیشگیری کند.

خشم تان را به چیزهای ملموس تبدیل کنید، مثلا هنگام ناراحتی نقاشی کنید، به باغبانی مشغول شوید یا شعری بنویسید. احساسات ابزار قدرتمندی برای افراد خلاق است. از آن برای کاهش خشم استفاده کنید.

خشم یک احساس طبیعی است که هر فردی آن را در زمان های مختلف تجربه می کند. با این وجود اگر خشم بسیار شدید بوده و باعث آسیب رسیدن به دیگران شود نیاز است به دنبال راه هایی برای مقابله آن باشیم.

اگر موارد ذکر شده در این مقاله برای کنترل خشم شما موثر نمی باشد توصیه می شود با روانپزشک مشورت کنید. پزشک با بررسی عوامل زمینه ای خشم و احساسات ناخوشایند دیگر به کنترل و کاهش آن کمک خواهد کرد.

منبع: healthline

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که در جمعی خانوادگی ، دوستانه و یا محل کار خونسردی خود را از دست بدهید و رفتاری پرخاشگرانه نشان دهید ؟ آیا مدیریت خشم برای شما دشوار است ؟ عصبانی بودن برای شما چه دردسر هایی داشته است ؟

همه انسان ها از احساسی به نام خشم برخوردار هستند ، غریزه خشم یکی از هیجان های اصلی است که از کودکی تا آخر عمر همراه فرد است و در مواقعی که او ناکام می شود و یا تهدیدی را احساس می کند ، فعال شده و به صورت رفتار های پرخاشگرانه بروز می یابد .

افراد به دو صورت خشمگین می شوند , در حالت اول فرد خشم را درون ریزی کرده و اجازه بروز آن را نمی دهد و در حالت دوم آن را به صورت رفتارهای تهاجمی و یا فریاد زدن تخلیه می کند . از نشانه های خشم تغییر رنگ چهره ، افزایش فشار خون و ضریان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم و تکرر ادرار می باشد .

گاهی افراد نمی توانند خشم خود را به درستی مدیریت و از عواقب آن جلوگیری کنند ، در این صورت باید از مهارت های کنترل عصبانیت و پرخاشگری استفاده کرده و خونسردی خود را حفظ کنند . در این مقاله عواملی که مانع خود کنترلی در بروز خشم می شوند ، مهارت های کنترل و مدیریت خشم و مزایای آن ارائه شده است .

گاهی انسان ها در برخورد با مشکلات و ناکامی ها به جای بررسی و پاسخ دادن ، واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ، افراد در ذهن خود یک علامت چراغ قرمز ، مانند چراغ راهنما دارند که به آن ها هنگام تحریک شدن اجازه ی پرخاشگری و رفتار تند نمی دهد ، اما این چراغ در برخی افراد وجود نداشته و با تحریک های محیطی از خود عکس العمل پرخاشگرانه نشان می دهند .

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

گاهی به دلیل وجود برخی عوامل مانند وجود فکر های فراوان در مغز ، مشغله های زیاد در روزمره ، انعطاف پذیری و آستانه تحریک پذیری کم ، تمرکز زیاد بر روی احساسات ، تجربیات گذشته و کودکی ، افسردگی و استرس ؛ کنترل خشم سخت است .

بنابراین زمانی که افراد به احساساتشان اجازه تسلط بر ذهن را بدهند راحت تر درگیر غریزه خشم می شوند و نمی توانند آن را کنترل کنند . برای کنترل و مهار عصبانیت خود ابتدا باید عوامل بروز آن را پیدا کنیم و سپس برای رفع آن مهارت های لازم را کسب کنیم .

 

 

 

راه های مختلفی برای کنترل غریزه خشم وجود دارد ولی قبل از به کار گرفتن هر مهارتی ، باید به خود یاد آوری کنید که شما خشم درونتان نیستید ، شما خودتان هستید در حالی که احساس خشم را تجربه می کنید و به این غریزه اجازه تسلط پیدا کردن بر ذهنتان را نمی دهید ، در ادامه برخی از مهارت های مهم کنترل خشم را مشاهده می کنید .

 

فکر کردن قبل از صحبت

در لحظه ای که مسئله یا مشکلی برای شما به وجود می آید احتمال بروز پرخاشگری بسیار بالاتر می باشد ، بنابراین زمانی را صرف فکر کردن برای کاری که می خواهید انجام دهید کنید و عجولانه رفتار نکنید زیرا خیلی اوقات رفتارمان برای ما پشیمانی های جبران ناپذیر دارد ، تمرین تنفس برای آرامش ما و بهتر فکر کردن تاثیر زیادی دارد .

 

از احساسات خود آگاهی داشته باشید

احساسات و هیجانات خود را در لحظه زیر نظر داشته باشید و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد ، برای مثال بگویید من در این لحظه ناراحت هستم ، استرس دارم و یا عصبانی هستم . آگاهی از احساسات و هیجانات به کنترل و مهار آن ها کمک می کند و منجر به درست فکر کردن و تصمیم گرفتن می شود .

 

تغییر باور های نادرست

گاهی افراد باورهایی را در ذهنشان پرورش داده اند که موجب بروز خشم و عصبانیت بیشتری در آن ها می شود ، برای مثال فردی عقیده دارد که اگر با خشم صحبت نکند کسی به او توجه نمی کند و یا اگر با آرامش صحبت کند روی افراد تاثیر نمی گذارد . تغییر این باور های غلط در ذهن فرد می تواند کنترل او را بر احساساتش افزایش دهد .

 

ببخشید !

کینه گرفتن از دیگران می تواند آسیب های روحی زیادی به ما وارد کند و خشم ما را افزایش دهد ، بنابراین هنگام کینه گرفتن از دیگران سعی کنید آن ها را ببخشید و احساسات منفی را از خود دور کنید . با این کار نه تنها آرامش درونی شما بیشتر شده بلکه روابطتان با افراد بهتر و قوی تر می شود و هر دو از موقعیت پیش آمده مطالبی را یاد می گیرید .

 

تمرین آرمیدگی

هیجانات ما فیزیولوژی ما را تحت تاثیر قرار می دهد ، بنابراین تمرکز بر فیزیولوژی و عضلاتمان می تواند یکی از راهکارهای خوب برای تنظیم هیجانات و آرامش ما باشد . تمرین آرمیدگی راهکار بسیار خوبی برای این امر می باشد ، به این صورت که شما در مکانی بی سر و صدا و کم نور بر روی زیر اندازی نرم دراز می کشید و بدن خود را در حالت راحت و بدون فشار قرار می دهید ، طوری که دردی را در ناحیه ای از بدن خود حس نکنید سپس تمرکز خود را بر روی عضلات بدن قرار دهید و آرام و شمرده نفس بکشید و تصور کنید اعضای بدنتان رها می شوند ، این کار را از ناحیه ی کف پا تا سر به نوبت انجام دهید .

 

ورزش را فراموش نکنید

ورزش کردن برای داشتن سبک زندگی سالم و کنترل هیجانات بسیار مفید است ، به خصوص ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری ، شنا ، دویدن ، پیاده روی ، طناب زدن می توانند باعث کاهش ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول شده که در آرامش و کاهش خشم ما تاثیر بسزایی دارند .

 

حتما بخوانید: ورزش ضامن سلامتی شما

 

از دیگر راهکار های کنترل خشم که می توانید آن ها را به کار بگیرید ، استفاده از طنز و شوخی ، ترک موقعیت که در آن خشمگین شده اید ، شمارش اعداد و پیش بینی موقعیت هایی که ممکن است غریزه خشم ما را فعال کند می باشد .

کنترل خشم از جهات بسیار زیادی برای سلامت روانی و جسمی ما و برای بهتر زندگی کردن و داشتن سبک زندگی سالم مفید می باشد که در ادامه چندین مورد را نام بردیم .

 

1. عصبانی و خشمگین بودن روابط ما را با آدم های اطرافمان ضعیف می کند ، زیرا زمانی که شما در بیشتر مواقع عصبانی باشید و آن را به صورت فریاد و یا حرف های ناسزا و یا حتی درگیری فیزیکی بروز دهید ، افراد از ارتباط با شما دوری می کنند .

2. پرخاشگری زیاد بر روی سلامت شما تاثیرات منفی زیادی دارد ، از اثرات منفی آن سردرد های میگرنی ، افسردگی ، مشکلات گوارشی و بی خوابی می باشد و در دراز مدت می تواند منجر به افزایش فشار خون ، مشکلات قلبی و یا حتی ایست قلبی گردد .

3. اگر شما فردی هستید که زیاد عصبی می شوید ، این عصبانیت در دراز مدت به صورت بر چسبی بر روی اسم شما خواهد بود که توسط خانواده ، دوستان و همکارانتان می شنوید .

4. خشم زیاد شما را پیر می کند ، افرادی که لبخند بر روی لب دارند معمولا عمر بیشتری دارند و انرژی مثبت زیادی را به اطراف خود می دهند در حالی که افراد عصبی انرژی منفی از خود ساطع می کنند و پیرتر و بی حوصله تر به نظر می رسند .

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم

5. خشم و عصبانیت می تواند بر روی تمرکزتان به عوامل مهم زندگی مانند خانواده ، همسر و فرزندانتان و یا شغل شما تاثیرات منفی بگذارد و به جای وقت گذرانی و تجربه حس خوب از آن ها غافل شوید . 

 

 

توصیه آخر

اگر شما نمی توانید خشم خود را کنترل کنید و رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهید هر چه سریع تر با استفاده از مهارت های مناسب و مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص برای سلامت جسم و روان خود و تقویت روابطتتان آن را مهار کنید و از عواقب بعدی آن جلوگیری کنید.

 

 

✔️خشم یکی از هیجانات اصلی انسان می باشد که در مواقع ناکامی بروز پیدا کرده و منجر به پرخاشگری می شود که در متن مقاله توضیحات کامل تری ارائه شده است .

✔️از راه های کنترل خشم ورزش کردن ، تغییر باور های نادرست ، آگاهی از احساسات را می توان نام برد که در متن مقاله راه های بیشتری ارائه شده است .

✔️از مزایای کنترل خشم حفظ روابط ، سلامتی جسمی و روانی می باشد که با می توانید با مراجعه به متن مزایای دیگر کنترل خشم را ببینید را ببینید .


پیج اینستاگرام مشاوره جنسی و خانواده

کانال تلگرام مشاوره جنسی و خانواده

راه های شناخت مردان قبل از ازدواج

پرده بکارت مسدود

راه های شناخت زنان قبل از ازدواج

ترس از ازدواج

همسر شناسی

دلایل عدم علاقه به رابطه دهانی

پرده بکارت حلقوی

نیاز به جلب توجه

مصاحب یک سایت روانشناسی درباره موضوعات کودک ، خانواده ، ازدواج ، روان شناسی فردی و شغلی است . محتوای مقالات سایت بر اساس کتب روانشناسی معتبر و توسط کارشناسان و روانشناسان مجرب تولید می شود . امید است که با مطالعه محتوای تولید شده در این سایت مشکلات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی کاربران مرتفع شود

تمامی حقوق برای این سایت محفوظ است.

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم
چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *