چطور در خانه سبزی بکاریم

 
helpkade
چطور در خانه سبزی بکاریم
چطور در خانه سبزی بکاریم

امروزه با آپارتمان نشینی ، همه ما از نعمت داشتن حیاط و باغ در خانه هایمان و درپی آن از لذت سبزی کاری در منزل محروم شده ایم اما تنها سبزی کاری مختص باغ و باغچه نیست و می توان درگلدان های بزرگ در آپارتمان مان نیز سبزی بکاریم و هر روز با دیدن رشد چند میلی متری جوانه ها،ذوق زده شویم.

فصل بهار بهترین فرصت برای کاشتن سبزیجات است . سبزی کاری در آپارتمان بسیار کم هزینه است و موجب می شود در همه روزهای سال سبزی خوردن های تازه داشته باشد و از خوردن سبزی کاملا سالم، بهداشتی و ارگانیک لذت ببرید. در این بخش از نمناک شما را با روش ساده سبزی کاری در آپارتمان آشنا می کنیم .

در بهار چه نوع سبزی هایی بکاریم؟

در فصل بهار می توان انواع سبزی ها را کاشت اما نحوه نگهداری سبزی های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد . مثلا گوجه فرنگی به مواد غذایی بیشتری نسبت به خیار نیاز دارد مثلا باید به گوجه هفته ای دو بار کود بدهیم اما کود دهی به خیار هر دو هفته یک بار لازم است.

هنگامی که گوجه ها تبدیل به نشاء شدند و چهار تا پنج سانتی متر رشد کردند چون ریشه آنها قوی تر شده باید به گلدان بزرگتر انتقال یابد در اینصورت بهتر میوه می دهد. در مورد فلفل هم دقیقا همین طور است.

چطور در خانه سبزی بکاریم

در هر زمان و هر فصلی می توان در آپارتمان بذر انوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در بسترهای خاکی یا غیرخاکی بکارید . مثلا برای کاشت سبزیجات می توان از پرلیت که یک بستر غیرخاکی است ، استفاده کرد اما رشد رشد سبزیجات در آن به کود مخصوصی نیاز دارد که قابل دسترس در بازار نیست.

برای انتخاب خاک مناسب از فروشندگان محصولات کشاورزی کمک بگیرید تا به تدریج بتوانید قدرت تشخیص و انتخاب خاک مناسب را به دست آورید. خاک باغچه مخلوط با خاکبرگ بهترین خاک برای کاشت سبزی خوردن است.

برای کاشت سبزی شما می توانید با توجه به نوع سبزی از نشاء و یا بذر آن سبزی استفاده کنید، برای کاشت برخی از سبزیجات فقط باید بذرشان روی خاک پاشیده شود، اما برخی نیاز به نشاء دارند که می توانید نشاء آماده آنها را بخرید. برای حرید بذر دقت کنید که بذر تولید همان سال را از گلخانه های گل و گیاه بخرید . در مورد نشاء هم نشاهایی راخریداری کنید که ضخیم بوده و دارای قامتی راست هستند و برگ زرد و یا سوراخی ندارند.

1. پس از تهیه گلدان بزرگ برای کاشت سبزی ، خاک مناسبی را انتخاب و الک کنید و گلدان را پر کنید تا خاک گلدان به ارتفاع حداقل 15 سانتی متر خاک بریزید و سطح آن را مرطوب کنید.

2. در هر گلدان 10 عدد بذر سبزی مثل بذر ریحان، شاهی، نعنا، تربچه و جعفری می کاریم اما روز قبل از کاشت بذرها را درون آب ولرم 8 ساعت تا سه روز خیس می دهیم سپس برای کاشت بذرها آنها را از آب خارج نموده و برای گرفتن نمشان روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی قرار می دهیم.

3. قبل از هر چیز خاک را با بیلچه یا هر چیزی که در دست دارید زیر و رو کنید .بهتراست که خاک کمی نم داشته باشد ولی خیس نباشد که کار را برایتان سخت کند.

4. سپس بذرها را در سطح رویی خاک می کاریم .

5. روی دانه ها یک لایه نازک از خاک یعنی دو برابر اندازه خودشان خاک می ریزیم و در صورتی که بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند .

6. در ابتدای رشد برای آبیاری، یک روزنامه یا گونی روی گلدان پهن کنید، طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند . برای رشد دو تا سه میلی متری سبزی ها بهتر است گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگهدارید تا روزنامه آرام آرام بالا بیاید.

7. سپس روزنامه را بر داشته و به صورت مستقیم به گیاه آب می دهیم و گلدان را در معرض نور می گذاریم . سبزی ها با نور بیشتر بهتر رشد می کنند اما اگر نور آپارتمان ما کافی نبود از لامپ های فلورسنت استفاده می کنیم.

8. هر وقت که خاک گلدان خشک شد دوباره با آبپاش آب بدهید اما دقت کنید وقتی خاک خیس باشد اگر دوباره آب بدهید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیژن لازم را گرفته و از بین میروند .

9. دو هفته بعد کود دهی را آغاز می کنیم و برای اینکار از کود طبیعی استفاده می کنیم . در صورت در دسترس نبودن کود طبیعی، کودهای شیمیایی استاندارد را تهیه و با توجه به نوشته های روی بسته دوز مورد نیازاز این کود را به گیاه می دهیم.

10. در صورتی که شما در کاشت سبزیجات خطایی نداشته باشید بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی ها آماده خوردن می شوند.

11. پس از رشد جوانه ها و پس از اینکه 8 تا برگ دادن دو تا برگ تازه گیاهانی مانند ریحان و جعفری و گشنیز و… را که در سر ساقه قرار دارد را بکنید تا از پائین ،ساقه فرعی شروع به رشد کند و محصول چندین برابر شود .

برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان مقداری آب را با الکل مخلوط نمایید ودر برخی مواقع به جای سم، روی سبزی ها بپاشید تا در صورت حمله شته ها به سبزی ها ، آنها از بین بروند. درطی مراحل رشد سبزی چون از هیچ گونه سمی استفاده نمی کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

چنانچه در این بخش از نکات باغبانی در نمناک اشاره شده است برای پیشگیری از آفت زدگی گیاهان راه های زیادی وجود دارد؛ مثلا نگه داشتن یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه بهار درکنار گلدان سبزیجات باعث می شود تا 60 درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته ها کاهش یابد. موزیک نیز بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت ها موثر است.

هنگام خرید بذر سبزیجات توجه داشته باشید که نعناع و پونه، بذر ندارند و باید آنها را از سبزی فروشی بخرید و بعد از ریشه دار کردن در خاک بکارید.

سبزیجاتی همچون ریحان بنفش، فلفل های زینتی، گوجه فرنگی، جعفری و آویشن که رنگی هستند را در گلدان های سفالی ساده که به رنگ های زیبای آبی، نارنجی و زرد در آورده اید بکارید و از دیدن آنها در این گلدان ها لذت ببرید.

اگر فضای کافی برای قرار دادن گلدان روی زمین ندارید از سبد استفاده کنید و سبد را در جایی که نور کافی وجود دارد آویزان کنید و انواع سبزیجات را در آن بکارید.

می توانید سبزیجات را باهم و درکنار هم بکارید و زیبایی بیشتری به سبدبخشید. مثلا جعفری و گوجه فرنگی را در یک سبد با هم بکارید.

برای آبیاری آن نیز از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید و اینگونه صرفه جویی در وقتتان نیز نمایید.

برای گلدان خود گیاهانی با شاخ و برگ، گل یا میوه های زیبا مانند چغندر برگی قرمز، گل همیشه بهار لیمویی و فلفل تند انتخاب کنید و گلدان تان را زیبا نمایید و به آن هویت دهید.

از جعبه های موجود در خانه یا جعبه های میوه به جای خرید باکس یا گلدان می توانید استفاده کنید و درون آنها انواع کاهو، هویج، توت فرنگی یا حتی گل های همیشه بهار بکارید.

برای زیباتر کردن بالکن یا حتی پشت بام خود انواع گلدان ها که در آن ها خیار، گوجه فرنگی، فلفل، ریحان، آویشن و جعفری پرورش داده اید ، با اندازه و ارتفاع های متنوع استفاده کنید .

 

اگر دوست دارید که همیشه حتی در زمستان نیز سبزی خوردن تازه داشته باشید و از طعم و مزه شان در وعده های غذایی خود استفاده کنید ، می توانید در گلدان سبزی خوردن تازه بکارید . برای کاشت سبزی خوردن در خانه فقط کافی است طریقه کاشت انواع سبزی خوردن را از این بخش از نمناک بیاموزید و گلدان هایتان را پشت پنجره نور گیر قرار دهید. 

کاشت ریحان از طریق بذر در گلدان

بذرهای سالم و استاندارد ریحان را یک روز قبل از کاشت در آب ولرم بریزید تا متورم شوند. سپس گلدان مناسبی را انتخاب کنید و آن را تا ارتفاع حداقل 15 سانتیمتر پر از مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ نمایید .

پس از در آردن بذرها از آب آنها را روی یک پارچه پهن کنید تا نم آنها گرفته شود و سپس بذرها را در عمق 5/0 تا 1 سانتیمتری با فاصله 15 سانتیمتر بکارید و روی بذرها کمی خاک بریزید .در مرحله بعد، سطح گلدان را با روزنامه بپوشانید و هر روز دو تا چهار بار روی آن آب بریزید.

گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین مکان قرار دهید . پس از جوانه زدن ریحان هر روز به آن آب دهید تا خاک خشک نشود و گلدان را کنار پنجره رو به جنوب بگذارید زیرا این گیاه دوستدار نور خورشید و گرمای فراوان است. سبزی ریحان پس از یک مرتبه که چیده شدن دوباره رشد کرده و آماده چیدن مجدد می شود.

چطور در خانه سبزی بکاریم

برگ بو

اگر می خواهید در زمستان نیز برگ بو داشته باشید ، درون یک گلدان که آن را پر از ترکیبات کوکوپیت ، ماسه و خاک برگ نموده اید ، بذر برگ بو بکارید و گلدان را رو به پنجره ی شرقی یا غربی و جایی که هوا در گردش است ، قرار دهید. گلدان را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد.

طریقه کاشت جعفری در گلدان

برای کاشت جعفری ابتدا بذرهای گیاه را یک شب در آب بخیسانید . سپس بذرها را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آنها گرفته و کاملا خشک شوند. در مرحله بعد در گلدانی با عمق مناسب خاک لومی شنی که با خاکبرگ مخلوط شده است ، بریزید سپس خاک را مرطوب کرده و دانه ها را با فاصله 10 تا 15 سانتیمتر و در عمق 6 تا 8 میلیمتری از سطح خاک بکارید . دانه های جعفری به خوبی در نور کم رشد می کنند وبه درجه حرارتی بین 18 و 21 سانتیگراد برای رشد نیاز دارند. جوانه زدن بذر جعفری حدود 20 تا 25 روز طول میکشد.

پیازچه

برای کاشت پیازچه ، ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت و یا پایان فصل بهار خوشه ای از پیازچه ها را درون گلدانی درون باغچه بکارید. بعد از ریختن تمام برگ ها و در آمدن برگ های جدید گلدان را از خاک خارج کرده و در زمستان، تا چند روز گلدان را در خنک ترین خانه تان قسمت خانه مثل زیرزمین بگذارید و سپس گلدان را کنار نور گیرترین پنجره درون خانه قرار دهید.

کاشت شاهی در گلدان

ابتدا بذر شاهی را 24 ساعت درون آب می خیسانیم سپس گلدانی را با ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس) پر می کنیم و بذر شاهی را در عمق نیم سانتی متری خاک می کاریم و کمی خاک روی آنها می یزیم و خاک را تا سبز شدن بذر ها مرطوب نگه می داریم. دوره رشد شاهی کوتاه و 30 تا 40 روز است.

کاشت تره در گلدان

بعد از خریدن بذر تره، بذرهای خود را در ظرفی پر از آب بخیسانید تا به خوبی متورم شوند. سپس آن ها را از ظرف آب خارج کرده و روی پارچه یا کاغذ بریزید تا آب آن ها گرفته شود. برای کاشت تره در گلدان از خاک باغچه استفاده کنید و مقداری کود طبیعی یا کود ریز مغذی به آن اضافه کنید. بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید، خاک را مرطوب کنید و با یک بیلچه آن را مخلوط نمایید سپس بذر تره را با فاصله بر روی سطح خاک بپاشید و مقداری کود طبیعی را با ماسه ترکیب کرده و بر روی بذرها بریزید و گلدان را آبیاری کنید. تره پس از 5 تا 10 روز شروع به جوانه زدن می کند.

کاشت پونه در گلدان

یک یا 2 ساقه از پونه را داخل آب بگذارید تا ریشه دهند و بعد آن را بکارید تا هم گلدان زیباتری داشته باشید و هم سبزی تان بهتر رشد نماید . گلدان را پشت پنجره رو به جنوب قرار دهید.

کاشت ترخون در خانه

گلدانی را با ترکیب خاک باغچه ، هوموس پوسیده یا ورمی کمپوست پر کنید.خاک را مقداری مرطوب کنید و گودالی به عمق 5 تا 8 سانتی متر درون آن ایجاد کنید. ریشه، قلمه ساقه ای یا پاجوشی را که تهیه کرده اید را درون این گودال قرار دهید و آن را محکم کنید .دقت کنید که در هر گلدان یک یا دو قلمه، پاجوش یا ریشه قرار دهید. بعد از کاشت ترخون در گلدان، گیاه را آبیاری کنید سپس گلدان را رو به پنجره ی جنوبی که بیشترین نور ممکن را دارد قرار دهید.

کاشت مرزه در گلدان

برای کاشت مرزه در گلدان ابتدا گلدان متناسب با میزان بذرها انتخاب نمایید و گلدان را با خاک مناسب پر کنید سپس سوراخ هایی به عمق نیم سانتی متر و در فاصله 2 الی 5 سانتی متری از هم باز کرده، بذر مرزه را در داخل آنها قرار دهید و سپس با خاک بپوشانید و گلدان را پس از آبیاری در قسمت نورگیر منزل قرار دهید . زمانی که طول بوته به 15 الی 20 سانتی متر رسید، مرزه قابل برداشت است.

کاشت آویشن در گلدان

برای کاشت آویشن گلدان متوسطی انتخاب کرده و آن را با خاک مناسب پر کنید . سپس بذرها را به صورت متراکم در عمق نیم سانتی متری و به فاصله 20 تا 30 سانتی متر در خاک بکارید و گیاه را آبیاری کنید . پس از جوانه زدن بذرها، بوته های ضعیف را به اندازه مطلوب تنک کنید. بذرهای آویشن طی یک تا دو هفته در دمای 32- 12 درجه سانتی گراد جوانه می زنند. گلدان آویشن را پشت پنجره رو به شرق یا غرب قرار دهید .

بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.

بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اگر در بهترین خاک و زمین حاصلخیز بذر نامرغوب کاشته شود و همه‌ مراقبت‌های لازم نیز رعایت شود، نتیجه‌ای عاید نمی‌شود به همین دلیل باید نهایت دقت در تهیه و انتخاب بذر مرغوب و اصلاح شده صورت گیرد؛ به طوری که بذر انتخاب شده باید دارای مشخصات کامل جنس و رقم مورد نظر و عاری از آفات و بیماری‌ها و گرد و خاک و تخم علف هرزه باشد و قوه‌ نامیه بیش از ۸۰ درصد را داشته باشد.

چطور در خانه سبزی بکاریم

با توجه به اینکه روی پاکت‌های بسته‌بندی شده‌ بذرها، مقدار مصرف در هر متر مربع و تاریخ انقضای مصرف آن نوشته شده باید قبل از استفاده و در هنگام خرید به این دو نکته دقت شود.

بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.

نکته مهم این است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا به مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید.


چگونه از سلامت بذر مطمئن شویم؟

با تمام این احوال پس از خرید بذر با در نظر گرفتن کلیه‌ نکات ذکر شده باز هم برای اطمینان بیشتر از سالم بودن بذر، دو یا سه عدد بذر خریداری شده را در دستمال کاغذی یا پارچه‌ آستری قرار داده و برای دو یا سه روز دستمال را با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. اگر در این مدت بذرها جوانه زدند بنابراین بذر سالم است.

چنانچه در مراحل بعدی کاشت، بذرهای خریداری شده سبز نشدند، اشتباهی در کار بوده است. بدیهی است بذرهایی که در دستمال سبز نشده قابلیت کاشتن را ندارد و باید بذر مرغوبی جایگزین آن شود.

در صورت سالم بودن بذر آنها را یک تا چند روز با توجه به نوع بذر در داخل آبی که هوای کافی وارد آن شود خیس کنید تا پوسته‌ آن کمی نرم شود.

قدم اول در کاشت سبزی انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، کوچکی و نیز ضخامت پوست آن به مدت دو تا چهار ساعت در آب قرار داده تا کمی پوست آن نرم شود؛ به عنوان مثال بذر شاهی و جعفری به مدت دو ساعت و باقلا و لوبیا به مدت چهار ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت کاشت قرار گیرند.


کاشت سبزی در باغچه چگونه است؟

حدود یک یا دو متر مربع از فضای باغچه داخل حیاط را برای این کار در نظر گرفته و با بلوک سیمانی یا سنگ یا قلوه سنگ یا آجر محدوده‌ آن را مشخص و پس از شخم آن قسمت، با بیل کاملا خاک این قسمت را پشت و رو و کلوخ‌ها را با پشت بیل خرد و با شن‌کش سطح خاک را کاملا صاف و تراز کنید تا آبیاری پس از رشد بذرها به آسانی انجام گیرد.

آن وقت بذرهای خیس کرده و مورد نظر را به‌طور یکنواخت روی خاک بپاشید و به اندازه‌ دو برابر قطر بذر روی آن را با خاک برگ الک کرده بپوشانید و با سر آبپاشی که آب را کاملا پودر می‌کند آن را آبیاری کنید.

چنانچه این بستر با شلنگ و اصطلاحا به‌طور “شره” آبیاری شود بذرهای کاشته شده، در اثر فشار آب بیشتر از حد معمول در داخل خاک پایین رفته و جوانه‌ی بذرها قادر نخواهند بود سر از خاک بیرون آورند و تمام زحمت‌های بی‌نتیجه خواهد ماند.

سه عامل مهم حرارت، رطوبت و هوای مساعد موجب سبز شدن بذرها می‌شوند. به همین دلیل برای کشت در منزل حتی‌الامکان از کاشت ردیفی استفاده کنید تا عملیات زراعی نظیر وجین، سمپاشی، کنترل علف‌های هرز و چیدن محصول آسان‌تر و راحت‌تر انجام شود.


کاشت سبزی در گلدان چگونه است؟

هنگام کاشت بذر در گلدان یا فلاورباکس و یا یک جعبه‌ چوبی نیز باید به نکاتی توجه کرد. به این گونه، از گلدان‌هایی که به شکل مکعب مستطیل هستند و با عمق کمتری ساخته می‌شوند استفاده می شود چرا که بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر برای کاشتن بذر در خانه است.

در این روش نیز ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم ریخته و بین هشت ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک کرده و به ارتفاع حداقل 15 سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را می‌کوبیم و صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم.

نکته قابل توجه این است که اگر سایز بذر دو میلی‌متر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه پوشانده تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب ریخته تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.


میزان دمای سبزی چقدر باشد؟

چطور در خانه سبزی بکاریم

می‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و روزنامه آرام‌آرام بالا آید. ایده‌آل‌ترین درجه حرارت برای کاشت بذر سبزی، به‌طور اعم و کلی بین ۸ تا ۱۶ درجه‌ی سانتیگراد است ولی در بذرپاشی تاریخ تقویم ملاک عمل نیست.

وجود زغال در گلدان سد بیمار شدن سبزی خانگی

هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان وجود نداشت، می‌توان از لامپ‌های فلورسنت استفاده کرد. بعد از الک کردن خاک، مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه شود.

تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب کودهای ارگانیک سبزی خانگی

تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب هم جزو کودهای ارگانیک محسوب می‌شودبعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود داده و ترجیحا از کود طبیعی استفاده شود اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد بروید.

اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند.

مخلوط آب و الکل سم مورد نیاز سبزی خانگی

برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کرده و به جای سم، روی سبزی‌ها پاشید. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نشده است، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توان یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات گذاشت چراکه با این روش تا 60 درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر بسزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

شرایط قطعه زمین یا جعبه و گلدان انتخابی برای سبزی‌کاری

خاک آن نباید سخت و کاملا رسی باشد که آب در آن جمع شود و نه خیلی هم ماسه‌ای و که آب به سرعت در آن فرو رود یا از زیر جعبه یا گلدان بلافاصله خارج شود.

خاکی برای سبزی‌کاری مناسب است که در آن نشای گل به خوبی عمل می‌آید، در این خاک سبزی هم به خوبی رشد می‌کند.

خاک باغچه‌هایی که هر ساله کشت می‌شوند و معمولا سیاه رنگ هستند، بهترین خاک برای کشت سبزی هستند.

خاک آوار که مخلوطی از کود حیوانی پوسیده و خاک برگ است، خاک مناسبی است که حدود دو بیل کود حیوانی پوسیده نیز برای یک متر مربع این ترکیب کفایت می کند. پس از سبز شدن بذرها، پاشیدن یک لایه کود حیوانی پوسیده و پودر شده روی خاک یا دادن کود شیمیایی مناسب است.


انتهای پیام

عالی.خیلی خوب تعریف شده.

عاشق سفر هستم با این که قبلا عاشق برنامه نویسی بودم ! فعلا در https://iranvolunteering.ir مطلب می نویسم.

سبزی خوردن جزء جدا نشدنی از تغذیه ما ایرانی ها هست که البته به جهت داشتن فیبر و مواد معدنی برای بدن ، بسیار هم مفید است.

نکته ای که باید توجه شود این هست که روش تهیه آن بسیار مهم است چراکه ممکن است در مراحل پرورش آن از کود شیمیایی (بیش از اندازه) یا سموم و آفت کش ها استفاده شود.که برای بدن در طولانی مدت مضر هست.

می توانید در گلدان و یا حتی سبد های پلاستیکی میوه بکارید.

چطور در خانه سبزی بکاریم

یک پلاستیک زباله را کف سبد میوه های پلاستیکی پهن کنید ، به طوری که لبه های پلاستیک بیرون از سبد باشد و از هر طرف به اندازه مساوی قرار گرفته باشد.بعد آنرا با خاک مناسب پر می کنیم.

خب برای شروع بهتر است که چند تا از اون ها رو انتخاب کنید.

کافی است نعنا را با ریشه در خاک بکارید. همین !

بعد از چند روز وقتی که رشد کرد و شروع به جوانه زدن کرد ، می توانید با جابجا کردن به گلدان ها و بستر های کشت دیگر ،آنرا زیاد کنید.

بذر ریحان را از عطاری ها تهیه کنید و در عمق مناسب خاک (بین 3 تا 5 سانتی متر) بکارید.هر روز آب دهی کنید و در آفتاب قرار دهید.پس از 4 روز شروع به جوانه زدن می کند.

تره از طریق بذر کشت میشود.کافی است پس از تهیه بذر آنرا در عمق 1 تا 3 سانتی متری خاک بکارید.

دقت کنید که خاک آن باید به اندازه کافی رطوبت داشته باشد.

عاشق سفر هستم با این که قبلا عاشق برنامه نویسی بودم ! فعلا در https://iranvolunteering.ir مطلب می نویسم.

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

یکی از فعالیت های لذت بخشی که مزایای فراوانی نیز در کاهش هزینه ها و حفظ بیشتر سلامتی ما دارد، کاشتن سبزی در منزل است. در واقع هنگامی که شما نحوه کاشت سبزی در آپارتمان یا خانه را بیاموزید، در این صورت می توانید سبزی خوردن کاملا سالم، بهداشتی و ارگانیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با توجه به این که امروزه اغلب مردم زندگی آپارتمان نشینی را تجربه می کنند، در این مقاله نیز می خواهیم بیاموزیم که چگونه در آپارتمان سبزی بکاریم. بنابراین اگر شما هم به این کار علاقه دارید حتما این مطلب را دنبال کنید.

خوشبختانه سبزی کاری تنها مختص به باغ و باغچه نمی شود و می توان این کار را درگلدان های بزرگ موجود در آپارتمان ها نیز به خوبی انجام داد و هر روز از دیدن جوانه های کوچک و زیبا و همچنین طعم و عطر واقعی و بی نظیر سبزی های تازه لذت برد. اما کاشتن سبزی در آپارتمان نیازمند فراگیری دانش و مهارت مخصوص این کار است. در این مقاله قصد داریم نکات لازم برای کاشت یک سبزی خوردن سالم و با کیفیت را به شما آموزش دهیم.

به منظور کاشت سبزی در آپارتمان می توان با توجه به نوع سبزی از نشاء و یا بذر آن سبزی استفاده کرد، نحوه کاشت هر بذر سبزی متفاوت است، مثلا برای کاشت برخی از سبزیجات تنها کافی است که بذر آنها را بر روی خاک بپاشید، ولی برخی دیگر نیاز به نشاء دارند که می توانید نشاء آماده آنها را از گلخانه ها تهیه نمایید. توصیه می شود نشاء هایی را خریداری کنید که ضخیم بوده و دارای قامتی راست هستند و برگ زرد و یا سوراخی ندارند. این را نیز به خاطر داشته باشید که سبزیجاتی مانند نعناع و پونه، بذر ندارند و باید این سبزی ها را بعد از ریشه دار کردن در خاک مناسب بکارید.

به طور کلی تهیه خاک مناسب و استاندارد برای کاشتن گل و گیاه نیاز به دانش و تجربه دارد، اما در صورتی که تازه کار هستید می توانید از فروشندگان محصولات کشاورزی نیز کمک گرفته و خاک مناسب را خریداری نمایید. شایان ذکر است مناسب ترین خاک برای کاشت سبزی خوردن، خاک باغچه ترکیب شده با خاکبرگ است

همانطور که می دانید کود، تغذیه گیاه است، اما برای سبزی خوردن لازم نیست که حتما از کودهای شیمیایی استفاده کنیم. مثلا بعد از الک کردن خاک می توانید مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن از بیمار شدن گیاه جلوگیری نماید. دیگر کودهای طبیعی و ارگانیک مناسب برای سبزی کاری عبارتند از: تفاله خشک شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب.

چطور در خانه سبزی بکاریم

بذر سبزی خوردن را می توان در یک گلدان مستطیلی شکل با عمق مناسب، فلاورباکس و یا هر جعبه دیگری نظیر جعبه های میوه، سطل های پلاستیکی و حتی بطری های نوشابه خانواده کاشت! همچنین در صورتی که برای قرار دادن گلدان ها بر روی زمین، فضای کافی ندارید، می توانید از سبد استفاده کنید. به این صورت که انواع سبزیجات را درون سبد کاشته و آن را در جایی که نور کافی وجود دارد آویزان نمایید.

خوشبختانه در هر فصلی از سال می توانید در آپارتمان خود شروع به کاشتن بذر انواع سبزیجات نمایید. البته توجه نمایید که نحوه نگهداری از سبزی های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

برای مثال گوجه فرنگی به مواد غذایی بیشتری نسبت به خیار نیاز دارد و باید هفته ای دو بار به آن کود داد، در صورتی که خیار هر دو هفته یک بار به کود احتیاج دارد.

برخی از سبزیجات نظیر گوجه فرنگی و فلفل نیز هنگامی که تا اندازه مشخصی رشد کردند به تعویض گلدان نیاز پیدا می کنند.

راه های زیادی برای جلوگیری از آفت زدن سبزی ها وجود دارد. برای مثال نگه داشتن یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه بهار درکنار گلدان سبزیجات، بیمار شدن گیاه و حمله شته ها را به میزان ۶۰ درصد کاهش می دهد.

 

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد پخش موسیقی نیز برای حفظ سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت ها موثر است. دقت داشته باشید که در مدت زمان رشد سبزی ها چون از هیچ گونه سمی استفاده نمی شود، بنابراین سبزیجات کاملا ارگانیک خواهند بود.

 

در صورت حمله شته ها به سبزیجات نیز استفاده از ترکیب الکل با آب، می تواند در برخی مواقع جایگزین خوبی برای سم باشد و شته های موجود بر روی سبزی ها را از بین ببرد.

 

 

گلدان سبزی کاری شده را در ابتدا می توان به دور از نور خورشید و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی ها دو تا سه میلی متر رشد کنند و روزنامه به تدریج بالا بیاید. بعد از این مرحله باید روزنامه را برداشته و گلدان را در معرص نور قرار داد و به طور مستقیم به گیاه آب داد.

گفتنی است در این مرحله هر چه محیطی با نور بیشتر به جهت رشد سبزی ها فراهم شود بهتر خواهد بود، اما در صورتی که چنین فضایی در آپارتمان موجود نبود، می توان از لامپ های فلورسنت نیز استفاده کرد.

این شرکت باهدف ارائه آموزشهای کاربردی وعملی برای کاربران مختلف گرایشهای کشاورزی،فعالیتهای آموزشی خود را در رشته های کشت و پرورش قارچهای خوراکی ،پرورش ماهی ( زینتی و خوراکی ) ، کشت زعفران، پرورش زنبور عسل ،کشت گیاهان داروئی ، کشت جوانه های خوراکی و … ، از سال 1385 آغاز نمود .

تلفن دفتر: ۳۳۳۸۶۱۶۴-۰۳۱
تلفن همراه : ۰۹۱۳۸۲۷۹۰۷۱
مدیرعامل شرکت : ۰۹۱۳۳۱۳۶۱۶۸
پست الکترونیک: info@sepidkhushe.com

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت مهندسی کشاورزی سپید خوشه نصف جهان است. (All Right Reserved By Sepidkhushe)

طراحی سایت در اصفهان ،&nbspسئو سایت در اصفهان :&nbspآژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو


اسلایس براونی آلبالو


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

 

چگونه در آپارتمان خودمان سبزی بکاریم؟آپارتمان نشینی، خیلی از علاقه مندان به سبزی کاری را از این لذت محروم کرده ولی گروهی دیگر از آپارتمان نشین ها هستند که تحت هر شرایطی می توانند انواع سبزی ها را در آپارتمان خود پرورش دهند.

چطور در خانه سبزی بکاریم

خوشبختانه بذر بیشتر سبزیجات در هر شرایطی پرورش می یابد و برای این منظور می شود از جعبه های چوبی، سطل های پلاستیکی، گلدان های بزرگ و کوچک، انواع ظروف مایع ظرف شویی و حتی بطری های نوشابه خانواده استفاده کرد. مهم، عمق گلدان و آبیاری به موقع و تنظیم برنامه کوددهی آنها است. اگر می خواهید از فوت و فن سبزی کاری در خانه آگاه شوید، گفتگوی ما را با مهندس بهادری، طراح  فضای سبز بخوانید.

 

آیا کاشت سبزی در آپارتمان ها هم شدنی است؟ـ بله؛ بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن آن لذت برد؛ مثلا پرلیت یک بستر غیرخاکی است که برای کاشت سبزیجات از جمله کاشت تره، کاشت شاهی، کاشت ریحان و… می توان از آن استفاده کرد اما رشد سالم آنها به کود مخصوصی نیاز دارد که در بازار چندان در دسترس نیست. بنابراین سبزی کاری در خاک، آن هم در فضای آپارتمانی، سهل و لذت بخش است.

 

هنگام شروع سبزی کاری در آپارتمان به چه ابزاری نیاز داریم؟ـ بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند. نکته مهم این است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا با مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره ای شوید.

 

روش کار چگونه است؟ـ برای کاشت سبزی در خانه روش های مختلفی وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛ بذر اصلاح شده ای که روی پایه مادری رسیده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می ریزیم و بین ۸ ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می ریزیم.

 

بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می کنیم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را می کوبیم و صاف می کنیم و بذرها را به صورت فاصله دار روی سطح خاک می پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می پوشانیم اما دقت کنید که اگر سایز بذر دو میلی متر باشد، حداکثر دو میلی متر باید روی آن با خاک پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه می پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب می ریزیم تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین جای ممکن قرار دهید.

 

باید گلدان را در معرض نور خورشید قرار دهیم؟ـ خیر. حتی می توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی ها دو تا سه میلی متر رشد کنند و روزنامه آرام آرام بالا بیاید. در این مرحله، روزنامه را برمی داریم و مستقیما به گیاه آب می دهیم و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان نداشتیم، می توانیم از لامپ های فلورسنت استفاده کنیم.

بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود می دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می کنیم اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می رویم. البته دوز مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده است و جای نگرانی نیست. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی ها آماده خوردن می شوند اما توصیه من این است که تا یکی دو بار این سبزی ها (به ویژه تره) را نخورید و با قیچی آنها را بچینید تا پایه آنها قوی تر شود.

 

 

و برای جلوگیری از آفت زدن سبزی ها چه کنیم؟ـ برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی ها بپاشیم. حتی اگر این سبزی های ما مورد حمله شته ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند. البته راه های زیادی برای پیشگیری از آفت زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می توانیم یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه بهار را کنار گلدان سبزیجات خود بگذاریم. با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته ها کاسته می شود. حتی پژوهش های علمی نشان می دهد که موزیک هم می تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت های آنها داشته باشد.

 

شما کاشت چه نوع سبزی هایی را در فصل بهار توصیه می کنید؟ـ همه سبزی ها را می توان در این فصل کاشت و بسیار خوب هم رشد می کنند اما گاهی نحوه نگهداری و تغذیه خاک آنها با هم متفاوت است. مثلا گوجه فرنگی برای رسیدن (در مقایسه با گیاهان دیگر) به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و اگر ما دو هفته یک بار به خیار کود می دهیم، باید هفته ای دو بار به گوجه فرنگی کود بدهیم و هنگامی که گوجه ها نشاء شدند و چهار تا پنج سانتی متر رشد کردند باید به گلدان بزرگی منتقل شوند زیرا ریشه آنها قوی می شود و هر چه گلدان بزرگ تر باشد، بیشتر هم میوه می دهد. در مورد فلفل هم دقیقا همین طور است.

 

استفاده از کود، موجب آلودگی سبزی نمی شود؟ـ ببینید، در واقع کود، تغذیه گیاه است اما لازم نیست که حتما از کودهای شیمیایی استفاده کنیم. بعد از الک کردن خاک، مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه شود. حتی تفاله خشک شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب هم جزو کودهای ارگانیک محسوب می شود.

 

حرف آخر؟ـ سبزی کاری در آپارتمان بسیار کم هزینه است اما نکته قابل توجه این است که با این روش هم لذت می برید و هم سبزی کاملا سالم، بهداشتی و ارگانیک می خورید. هنگام خرید بذر سبزیجات هم به خاطر داشته باشید که نعناع و پونه، بذر ندارند و باید آنها را از سبزی فروشی بخرید و بعد از ریشه دار کردن در خاک بکارید.منبع : salamat.ir

چند دقیقه با دانستنی ها

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها

دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


تهیه اینترنتی بلیط اتوبوس به قیمت ارزان


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر

چطور در خانه سبزی بکاریم


همین حالا وکیل بگیر


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همیشه داشتن درختی پر از میوه در حیاط خانه و چیدن میوه ها از درختی که حاصل دسترنج خودتان بوده بسیار لذت بخش می باشد؛ حال تصور کنید بسیاری از سبزیجات مورد نیاز خود را نیز در باغچه حیاط خود داشته باشید، سبزیجاتی که همیشه در دسترس شما هستند و با عطر خوش و زیبایی وصف ناپذیرشان زینت بخش حیاط خانه شما و سفره رنگینتان هستند. در مطلب امروز قصد به معرفی چندین راه برای کاشت سبزیجاتی را داریم که عموما می توان آنها را در باغچه خانه پرورش داد. با ما همراه باشید.

سبزیجاتی را بکارید که مصرف بیشتری دارید و همیشه از آنها استفاده می کنید، و یا سبزیجاتی که تازه مصرف کردنشان بسیار لذت بخش است، و یا حتی سبزیجاتی با عطر و طعم زیاد مثلا نعناع، سبزی خوردن و یا گوجه فرنگی.

تکه ای از زمین باغچه را انتخاب کنید که صاف یکدست باشد و آفتابگیر مناسبی داشته باشد، به اینصورت در فصول سرد سال سبزیجات شما از نور آفتاب بی بهره نمی مانند. زمین را شخم بزنید و کود پاشی کنید تا زمین برای کاشت آماده شود.

قبل از هر چیزی اندازه زمین را در نظر بگیرید و سپس به خرید بذر گیاه بپردازید؛ این کار به این دلیل قابل اهمیت است که عموما سبزیجات مختلف به اندازه های مشخص از کاشت در کنار هم نیاز دارند، به طور مثال کاهو را می توان کنار هم کاشت اما گوجه فرنگی ها باید حدود ۶۰ سانتی متر و کدو تنبل ها هم حدود ۱۲۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

چطور در خانه سبزی بکاریم

اگر زمین شما اندازه بزرگی ندارد، سبزیجاتی بکارید که جاگیر نباشند، حتی می توانید برخی از سبزیجاتتان را در گلدان نیز بکارید. برای این منظور می توانید کاهو را در گلدان پرورش دهید و یا گوجه فرنگی ها را در سبد رشد دهید. گیاهانی مانند خیار و لوبیا که پیچک دار هستند می توانند در کنار تخته و یا میله ای عمودی رشد کنند تا کمتر جای بگیرند، در اینصورت فضای باغچه را می توان به سبزیجاتی همچون جعفری و یا سبزی خوردن اختصاص داد.

برخی از سبزیجات برای رشد متعلق به فصول سرد هستند و برخی متعلق به فصول گرم به طور مثال در فصول خنک سال چغندر، کلم بروکلی، کلم، هویج، گل کلم، کاهو، نخود فرنگی، سیب زمینی، تربچه، اسفناج و شلغم دارای رشد مناسبی هستند، و سبزیجات مخصوص فصل گرما لوبیا، ذرت، خیار، بادمجان، هندوانه، فلفل، کدو تنبل، کدو و گوجه فرنگی هستند.

از نشاء و یا بذر سبزیجات می توانید استفاده کنید، برخی از سبزیجات برای کاشت نیاز دارند که فقط بذرشان روی خاک پاشیده شود، اما برخی نیاز به نشاء دارند که می توانید نشاء آماده آنها را بخرید. برای برخی از سبزیجات و گیاهان دیگر نیز مانند کدو و خیار کاشت نشاء و یا بذر فرقی نمی کند. بذرهای خریداری شده باید تولید همان سال باشند و بهتر است این بذر ها از گلخانه ها خریداری شوند. در مورد نشاء هم توجه کنید آن دسته از نشا هایی را بخرید  که ضخیم بوده و دارای قامتی راست هستند و هیچ برگ زرد و یا سوراخی بر روی آنها نیست.

شمعدانی گیاهی بهشتی و زیبا و گل‌دار است که نام علمی آن Pelargonium hortorum است و از خانواده Geraniaceae است. شمعدانی‌ها دارای دو نوع یک‌ساله و چندساله هستند و اغلب در ایران نمونه چندساله آن یافت خواهد شد. این نوع از گیاه چندساله را می‌توان در گلدان…

سرخس بوستون یکی از دسته گیاهان زیبایی است که بانام سرخس برگ شمشیری نیز معروف است. سرخس بوستون از دسته گیاهانی بسیار زیبا بوده که برای رشد خود نیازی به نور زیاد ندارد ازاین‌رو بسیار مناسب برای استفاده در آپارتمان‌ها است. سرخس‌ها نیاز به رطوبت بسیار…

گیاهان یکی از بهترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون بشمار می‌روند که علاوه بر زیبایی منجر به تصفیه هوای شما نیز شده و طراوت زیادی را به فضای داخلی شما خواهند بخشید. آب نقش بسیار مهمی در زندگی گیاهان دارد و در هر فصلی نیاز گیاه به آب تغییر خواهد کرد؛…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

چطور در خانه سبزی بکاریم
چطور در خانه سبزی بکاریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *