چگونه حمله قلبی کنیم

 
helpkade
چگونه حمله قلبی کنیم
چگونه حمله قلبی کنیم

تصور اینکه در تنهایی دچار حمله قلبی شده اید ترسناک به نظر می رسد اما باید بدانید که می توانید از این حمله نجات پیدا کنید . در صورت بروز حمله قلبی صرف نظر از اینکه تنها هستید و یا در حضور دیگران اولین اقداماتی که باید انجام دهید آن است که ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و با اورژانس تماس بگیرید.

در زمانی که منتظر رسیدن اورژانس هستید در صورتی که حساسیت ندارید یک قرص آسپرین مصرف کنید . آسپرین رایج ترین داروی رقیق کننده خون در جهان می باشد که احتمال زنده ماندن را در حمله قلبی بالا می برد.

بسیاری از سکته های قلبی به دلیل مسدود شدن شریان کرونر ایجاد می شود و از ساخته شدن تدریجی پلاک های خونی که خون رسانی را مختل می کند ، ناشی می شود . فشار و درد ناشی از حمله قلبی زمانی احساس می شود که جریان خون در یک قسمت از ماهیچه قلب متوقف خواهد شد و در نهایت به مرگ بافت ختم می شود.

قبلا هم در بخش سلامت نمناک گفتیم که بیشترین علت حمله قلبی تشکیل شدن لخته خون در یکی از عروق خونی که مسئول خون رسانی است می باشد . این لختگی خون سبب انسداد عروق و در نهایت مرگ عضله خواهد شد . مصرف اسپرین در این هنگام به تجزیه لخته خون کمک می کند.

چگونه حمله قلبی کنیم

برای دانستن اینکه دچار حمله قلبی شده اید لازم است که علائم آن را بشناسید که عبارتند از:

حمله قلبی به یکباره رخ نمی دهد و بلکه ممکن است نشانه ها از یک ماه قبل بروز پیدا کنند.

حدود 90 درصد از افرادی که از حمله قلبی رنج میبرند چنین علائمی را تجربه کرده اند اما با این حال افراد مسن ، دیابتی و زنان ممکن است علائم دیگری را تجربه کنند که شامل موارد زیر می شود :

[vc_row][vc_column][vc_tta_tabs color=”sky” gap=”1″ alignment=”right” active_section=”1″][vc_tta_section title=”تعریف حمله قلبی” tab_id=”1490267910091-aa340ee7-f4ae”][vc_column_text]

حمله قلبی زمانی که جریان خون به قلب مسدود شود رخ می دهد که اغلب از چربی، کلسترول و دیگر مواد ، که به صورت یک پلاک در رگ است که تغذیه قلب (عروق کرونر) مسدود میکند . جریان خون می تواند توسط آسیب یا از بین بردن بخشی از عضله قلب قطع شود.

یک حمله قلبی، سکته قلبی نیز نامیده می شود، می تواند کشنده باشد، اما درمان به طور چشمگیری در طول سال ها باعث بهبود آن میشود. اگر شما فکر می کنید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید تماس با ۱۱۵یا اورژانس پزشکی حیاتی است.

۱-درد شدید قفسه سینه که به پشت و بازو، فک و یا بالای شکم انتشار دارد.

۲-درد اغلب ماهیت فشاری دارد اما در برخی افراد احساس سوزش یا فشرده شدن قلب نیز وجود دارد.

چگونه حمله قلبی کنیم

۳-احساس تنگی نفس یا اشکال در نفس کشیدن

۴-تهوع و یا استفراغ

۵-تعریق سرد یا احساس سرما

۶-اضطراب

همه افرادی که حمله قلبی دارند علائم مشابه و یا همان شدت علائم ندارند . برخی از افراد درد خفیف دارند . دیگران درد شدید تری دارند. برخی از افراد هیچ نشانه ای ندارند، در حالی که برای دیگران، اولین نشانه ممکن است ایست ناگهانی قلبی باشد. با این حال، علائم و نشانه های شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای حمله قلبی شما وجود دارد.

برخی حملات قلبی به طور ناگهانی رخ میدهند، اما بسیاری از مردم برای ساعت ها ، روزو یا از یک هفته قبل نشانه ها و علائم هشدار دهنده دارند. اولین علامت هشدار دهنده ممکن است عود درد قفسه سینه (آنژین) باشد که توسط فعالیت شروع شده و با استراحت بهبود می یابد. آنژین توسط یک کاهش موقتی جریان خون به قلب ایجاد می شود.

حمله قلبی از وضعیتی که در آن قلب شما به طور ناگهانی متوقف می شود (ایست ناگهانی قلبی ، رخ می دهد که زمانی که یک اختلال الکتریکی عمل پمپاژ قلب شما را مختل کرده و باعث می شود جریان خون به بقیه اندام های شما متوقف شود) متفاوت است. حمله قلبی می تواند باعث ارست قلبی شود، اما تنها عامل آن نیست.

حمله قلبی زمانی رخ می دهد یک یا عروق کرونر بیشتری مسدود می شود. با گذشت زمان، عروق کرونر می تواند از تجمع مواد مختلف، از جمله کلسترول (تصلب شرایین) تنگ تر شود . این وضعیت، به عنوان بیماری عروق کرونر شناخته شده ، باعث حملات قلبی میشود.

در طول یک حمله قلبی، یکی از این پلاک ها می تواند پاره شده و کلسترول و دیگر مواد به جریان خون نشت پیدا کند . در محل پارگی لخته خون تشکیل میشود. اگر به اندازه کافی بزرگ باشد، لخته طور کامل می تواند جریان خون در طول عروق کرونری مسدود کند.

یکی دیگر از علل حمله قلبی اسپاسم شریان کرونری است که جریان خون به بخشی از عضله قلب متوقف میکند. استفاده از تنباکو و مواد مخدر، مانند کوکائین، می تواند علت اسپاسم های تهدید کننده حیات باشد. حمله قلبی می تواند به دلیل پارگی در عروق قلب (پاره شدگی خود به خودی عروق کرونر) رخ دهد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”عوامل خطر حمله قلبی” tab_id=”1474619050969-568d2a53-41f3cc2a-a98e”][vc_column_text]

عوامل خاصی در تجمع ناخواسته رسوبات چربی (تصلب شرایین) و در نتیجه تنگ شدن عروق سراسر بدن نقش  دارند. شما می توانید با بهتر کردن و یا از بین بردن بسیاری از این عوامل شانس خود را برای داشتن اولین و یا حمله های قلبی بعدی کاهش دهید.

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

مردان ۴۵ ساله یا مسن تر و زنان ۵۵ ساله یا مسن تر هستند احتمال بیشتر حمله قلبی نسبت به مردان و زنان جوان دارند.

سیگار کشیدن و بصورت طولانی مدت در معرض دود قرار گرفتن خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش میدهد.

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به شریان هایی که قلب شما را تغذیه میکنند با تسریع آترواسکلروز آسیب برساند. فشار خون بالا که با چاقی، سیگار کشیدن، کلسترول و دیابت بالا رخ می دهد این احتمال را حتی بیشتر افزایش می دهد.

سطح بالایی از لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کلسترول (کلسترول “بد”) است به احتمال زیاد عروق تنگ میکند. سطح بالایی از تری گلیسریدها ، نوعی چربی خون مربوط به رژیم غذایی شما، همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی بالا میبرد. با این حال، سطح بالایی از لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول (کلسترول “خوب”) خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد.

انسولین، هورمون ترشح شده از لوزالمعده، اجازه می دهد تا بدن شما از گلوکز استفاده کند، که یک شکل از قند است. ابتلا به بیماری دیابت – به اندازه کافی انسولین تولید نمی شود و یا بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهد – باعث افزایش سطح قند خون بدن شما میشود. دیابت، به ویژه کنترل نشده، خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

اگر خواهر و برادر شما ، پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ حملات اولیه قلبی داشته اند (در سن ۵۵ سالگی برای بستگان مرد و سن ۶۵ سالگی برای بستگان زن)، شما ممکن است در معرض خطر باشید.

یک زندگی بی تحرک به سطح کلسترول خون بالا و چاقی کمک می کند. افرادی که ورزش های منظم هوازی انجام میدهند سلامتی قلبی عروقی بهتری دارند ، که خطر کلی خود را از حمله قلبی کاهش می یابد. ورزش در کاهش فشار خون بالا همچنین مفید میباشد.

چاقی با سطوح کلسترول خون بالا ، تریگلیسرید بالا، فشار خون بالا و دیابت در ارتباط است. از دست دادن تنها ۱۰ درصد از وزن بدن شما می تواند با این وجود این احتمال را کمتر کند .

شما ممکن است به استرس که می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد پاسخ دهید.

با استفاده از داروهای محرک، مانند کوکائین یا آمفتامین، می تواند اسپاسم عروق کرونر شما که می تواند علت حمله قلبی باشد را آغاز کند.

این وضعیت باعث فشار خون بالا در دوران بارداری میشود و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

شرایطی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و سایر شرایط خود ایمنی می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

عوارض اغلب به آسیب انجام شده در طول یک حمله قلبی شما مربوط می شود. آسیب می تواند منجر به:

تپش غیرطبیعی قلب (آریتمی): الکتریسته “جریان کوتاه” می تواند گسترش یافته، و در نتیجه ریتم قلب غیر طبیعی شده ، که می تواند برخی از آنها جدی، و یا حتی کشنده باشد.

نارسایی قلبی: یک حمله قلبی ممکن است به قدری آسیب شدید به بافت قلبی بزند که عضله قلبی نتواند خون به اندازه کافی به قلب شما پمپاژ کند. نارسایی قلبی ممکن است موقتی باشد، و یا می تواند یک بیماری مزمن باشد که ناشی از آسیب گسترده و دائمی به قلب شما است.

پارگی قلب: مناطقی از عضله قلبی ضعیف شده توسط حمله قلبی می تواند پاره شده ، و یک سوراخ در بخشی از قلب شما ایجاد کند. این پارگی اغلب کشنده است.

مشکلات دریچه: دریچه های قلب آسیب دیده در طول یک حمله قلبی ممکن است مشکلات شدیدا وسیع نشتی داشته باشند .[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”تشخیص حمله قلبی” tab_id=”1490266753060-7c51ca26-98a9″][vc_column_text]

در حالت ایده آل، پزشک تان شما را در طول آزمایشات بدنی منظم برای عوامل خطری که می تواند منجر به حمله قلبی شود ارزیابی می کند.

اگر شما در یک شرایط اورژانسی برای علائم حمله قلبی هستید، از شما خواسته می شود علائم خود را توصیف کنید و فشار خون، نبض و درجه حرارت شما بررسی می شود. شما به یک مانیتور قلبی متصل میشوید و تقریبا بلافاصله آزمایش برای دیدن اینکه آیا شما یک حمله قلبی داشته اید انجام میشود .

آزمایش کمک خواهد کرد علائم و نشانه های شما ، مانند درد قفسه سینه، بررسی شده که نشان دهنده یک حمله قلبی یا دیگر وضعیت ها میباشد. این آزمایش ها شامل:

این آزمایش برای اولین بار برای تشخیص حمله قلبی انجام می شود و فعالیت الکتریکی قلب تان از طریق الکترودهای متصل به پوست شما ثبت میکند . پالس های ثبت شده به عنوان امواج بر روی یک مانیتور نمایش داده و یا بر روی کاغذ چاپ میشوند . از آنجا که عضله قلب آسیب دیده تکانه های الکتریکی را به طور معمول هدایت نمی کند ، ECG ممکن است نشان دهد که یک حمله قلبی رخ داده است و یا در حال انجام است.

آنزیم های مخصوص قلبی به آرامی به درون خون تان نشت می یابند. اگر قلب شما توسط یک حمله قلبی آسیب دیده باشد. پزشکان اورژانس نمونه خون شما را برای حضور این آنزیم آزمایش می کنند.

چگونه حمله قلبی کنیم

یک تصویر اشعه ایکس از قفسه سینه شما به پزشکتان اجازه بررسی اندازه قلب و عروق خونی آن و و مایع در ریه هایتان را می دهد.

در طی این تست، امواج صوتی هدایت شده به قلب شما توسط یک دستگاه گرز مانند(مبدل) که بر روی قفسه سینه شما نگه داشته شده پرش قلب شما گرفته و با پردازش الکترونیکی تصاویر ویدئویی از قلب تان فراهم میکند . اکوکاردیوگرام می تواند به شناسایی اینکه آیا ناحیه قلب شما توسط حمله قلبی آسیب دیده و به طور معمول پمپاژ نمیکند یا در حداکثر ظرفیت است کمک میکند .

یک رنگ مایع به داخل شریان های قلب شما از طریق یک لوله دراز نازک (کاتتر) وارد میشود که از طریق یک سرخرگ تغذیه شده ، معمولا در پا یا کشاله ران شما، به شریان ها در قلب تان هدایت میشوند. رنگ باعث می شود عروق در اشعه ایکس قابل مشاهده گردد، و نقاط انسدادی را نشان میدهد .

در روزها یا چند هفته پس از حمله قلبی ، شما ممکن است یک تست استرس یا ورزش انجام دهید . تست استرس اندازه گیری میکند که چگونه قلب و عروق خونی شما به فعالیت پاسخ میدهند. شما ممکن است بر روی تردمیل راه بروید و یا یک دوچرخه ثابت پدال بزنید در حالی که به یک دستگاه ECG متصل شده اید. یا به شما ممکن است یک دارو به صورت داخل وریدی داده شود که باعث میشود قلب شما شبیه به یک فعالیت ورزشی تحریک گردد.

پزشک شما همچنین ممکن است یک تست استرس هسته ای که شبیه به یک تست ورزشی است انجام دهد، اما با استفاده از ماده حاجب تزریقی و تکنیک های تصویر برداری خاص تصاویر دقیقی از قلب شما را در حالی که شما ورزش میکنید تولید میکند . این آزمایشات می تواند به تعیین درمان طولانی مدت تان کمک کند.

این آزمایش را می توان برای تشخیص مشکلات قلبی، از جمله میزان آسیب ناشی از حملات قلبی استفاده کرد. در سی تی اسکن قلب، شما بر روی یک میز در داخل یک ماشین حفره ای شکل دراز میکشید. لوله اشعه ایکس در داخل دستگاه در اطراف بدن شما می چرخد و تصاویر از قلب و قفسه سینه تان جمع آوری میکند.

در MRI قلب، شما بر روی یک میز در داخل یک ماشین لوله ای شکل طولانی دراز میکشید که یک میدان مغناطیسی تولید میکند. میدان مغناطیسی ذرات اتمی هم راستا برخی از سلول های شماست. هنگامی که امواج رادیویی از طریق این ذرات هم تراز شده پخش میگردد، آنها سیگنال هاییتولید میکنند که با توجه به نوع بافت با یکدیگر متفاوت میباشد. این سیگنال ها تصاویری از قلب شما ایجاد میکنند.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”درمان حمله قلبی” tab_id=”1475696929854-373c1898-9ee6cc2a-a98e”][vc_column_text]

اگر شما می بینید کسی دچار حمله قلبی شده چه کاری باید انجام دهید؟

اگرشما با کسی روبرو میشوید که هوشیاری ندارد ، در ابتدا با کمک های اورژانس پزشکی تماس بگیرید. سپس CPR برای نگه داشتن جریان خون آغاز کنید. فشار سخت و سریع بر روی قفسه سینه فرد – در حدود ۱۰۰ فشار در یک دقیقه. لازم نیست مسیر راه هوایی فرد بررسی کنید و یا تنفس مصنوعی بدهید مگراینکه شما آموزش CPR دیده باشید.

در مرحله حاد به جز استفاده از داروهایی مثل آسپرین، نیتروگلیسیرین، مسکن و سایر داروهای اولیه، بسته به سن، سابقه بیماری های قلبی، فاصله زمانی شروع درد تا مراجعه به پزشک و امکانات مرکز درمانی ممکن است برای برقراری مجدد خونرسانی یکی از موارد زیر برای شما انجام شود:

۱- آنژیوپلاستی اورژانس

۲- استفاده از داروهای حل کننده لخته

۳- درمان طبی

مدت زمان اقامت در بیمارستان حدود ۵-۳ روز می باشد و پس از آن با دارو و پیگیری سرپایی مرخص خواهید شد.

درمان حمله قلبی در بیمارستان

با هر دقیقه پس از حمله قلبی میگذرد، بافت قلب بیشتر اکسیژن از دست می دهد و رو به وخامت  رفته و یا می میرد. راه اصلی برای جلوگیری از آسیب قلب بازگرداندن سریع جریان خون به قلب است .

داروهایی که برای درمان حمله قلبی داده میشوند عبارتند از:

اپراتور ۱۱۵ ممکن است دستور مصرف آسپیرین به شما بدهد یا کارکنان فوریت های پزشکی ممکن است به شما بلافاصله آسپرین دهند . آسپرین لخته خون کاهش ، در نتیجه به حفظ جریان خون از طریق عروق تنگ شده کمک میکند .

این داروها، همچنین رقیق کننده لخته نامیده می شود، به حل یک لخته خون که مانع از جریان خون به قلب شماست کمک میکند . هر چه زودتر شما داروی ترمبولیتیک پس از حمله قلبی دریافت کنید، شانس زنده ماندن شما و با کمترین آسیب قلبی بیشتراست .

پزشکان اورژانس ممکن است به شما داروهای دیگر برای کمک به جلوگیری از لخته شدن جدید و حفظ لخته های موجود از بزرگترشدن بدهند . این داروها عبارتند از ، مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس) و غیره، به نام مهار کننده تجمع پلاکتی.

احتمالا به شما داروهای دیگرداده شود ، مانند هپارین، که چسبندگی خون شما را کمتر میسازد و احتمال تشکیل لخته را کمتر میکند. هپارین به صورت داخل وریدی و یا با تزریق زیر پوست شما داده میشود.

شما ممکن است یک مسکن درد ، مانند مورفین، برای آرام تر شدن دریافت کنید .

این دارو، برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می شود، و می تواند به بهبود جریان خون به قلب توسط پهن شدگی (گشادی) رگ های خونی کمک کند.

این داروها به استراحت عضله قلب، کم شدن ضربان قلب و کاهش فشار خون، کمک میکند و کار قلب تان را آسان تر میسازد. مسدود کننده های بتا می توانند میزان آسیب عضله قلب محدود و از حملات قلبی در آینده جلوگیری کنند .

این داروها فشار خون را کمتر و فشار برروی قلب کاهش میدهند .

علاوه بر داروها، شما ممکن است تحت یکی از روش های زیر برای درمان حمله قلبی خود قرار گیرید:

پزشکان یک لوله دراز نازک (کاتتر) را از طریق عروق، معمولا در پا یا کشاله ران شما به یک شریان مسدود شده در قلب تان عبور میدهند . اگر شما یک حمله قلبی داشته اید، این روش اغلب بلافاصله پس از کاتتریزاسیون قلبی انجام می شود، که روش مورد استفاده برای موقعیت انسداد یافته میباشد.

این کاتتر با بالون ویژه ای مجهز شده است که، یک بار در موقعیت به طور مختصر برای باز کردن عروق کرونر مسدود شده باد میشود. استنت مسی فلزی را می تواند به درون شریان برای باز نگه داشتن بلند مدت آن قرار داده شده ، جریان خون به قلب را بازگرداند. بسته به شرایط شما، پزشکتان ممکن است یک استنت پوشیده شده با دارو با جریان آزادسازی آهسته برای کمک به باز نگه داشتن عروق شما انتخاب کند .

در برخی موارد، پزشکان ممکن است عمل جراحی بای پس اورژانسی در زمان حمله قلبی انجام دهند. در صورت امکان، پزشک شما ممکن است که عمل جراحی بای پس بعد از اینکه زمانی از حمله قلبی گذشت – در حدود سه تا هفت روز – برای بهبود یافتن از حمله قلبی به شما پیشنهاد دهد .

عمل جراحی بای پس شامل دوختن رگها و یا شریان ها در محلی بالاتر از یک عروق کرونر مسدود یا تنگ شده ، اجازه می دهد جریان خون به قلب برای دور زدن بخش تنگ شده عبور کند .

هنگامی که جریان خون به قلب شما دوباره بازسازی شد و شرایط شمارا پایدارگردید، شما به احتمال زیاد در بیمارستان برای چند روز باقی میمانید .

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”پیشگیری از حمله قلبی” tab_id=”1490267599461-bc9b0650-b42a”][vc_column_text]

شیوه زندگی شما بر سلامت قلب تان تاثیر می گذارد. مراحل زیر می تواند به شما کمک کند نه تنها برای پیشگیری بلکه بهبود یافتن از یک حمله قلبی :

# اجتناب از دود سیگار. مهم ترین چیزی که شما می توانید برای بهبود سلامت قلب خود انجام دهید اینست که سیگار نکشید. همچنین، دوری کردن از دود سیگار است. اگر شما نیاز به ترک سیگار دارید از پزشک خود کمک بخواهید .

# سطح فشار و کلسترول خون خود را کنترل کنید . اگر یک یا هر دو از این موارد بالا بود، پزشک شما می تواند تغییرات رژیم غذایی و دارویی را به شما تجویز کند . از پزشک خود بپرسید که چگونه اغلب شما نیاز به کنترل فشار خون و سطح کلسترول خود خواهید داشت .

# چکاب های منظم پزشکی داشته باشید . برخی از عوامل خطر عمده برای حمله قلبی – کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و دیابت – درابتدا هیچ علایمی ایجاد نمیکنند . پزشک شما می تواند این آزمایش ها را برای بررسی این شرایط انجام و به شما کمک کند تا در صورت لزوم آنها را مدیریت کنید .

# به طور منظم ورزش کنید . ورزش منظم کمک می کند تا عملکرد عضله قلب پس از حمله قلبی بهبود و با کمک به شما برای کنترل وزن، دیابت، کلسترول و فشار خون از حمله قلبی پیشگیری میکند . لازم نیست ورزش شدید باشد . پیاده روی ۳۰ دقیقه در روز پنج روز در هفته ، می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

# یک وزن سالم حفظ کنید . اضافه وزن قلب تان را محدود و می تواند به کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت کمک می کند.

# یک رژیم غذایی سالم حفظ کنید. چربی اشباع، چربی های ترانس و کلسترول در رژیم غذایی شما می تواند شریان های قلب شما را محدود کرده ، ومصرف بیش از حد نمک می تواند فشار خون را بالا ببرد. یک رژیم غذایی برای سلامت قلب که شامل پروتئین بدون چربی، مانند ماهی و لوبیا، مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات و غلات سبوس دار میشود .

# مدیریت دیابت . قند خون بالا به قلب شما آسیب می رساند. ورزش منظم، خوب غذا خوردن و از دست دادن وزن همگی به حفظ سطح قند خون در سطح خیلی مطلوب ، کمک میکند. بسیاری از مردم همچنین به دارو برای مدیریت دیابت خود نیاز دارند.

# استرس کنترل کنید. استرس در فعالیت های روزانه خود کاهش دهید . درعادات اعتیاد به کار و پیدا کردن روش های سالم برای به حداقل رساندن و یا مقابله با حوادث استرس زا در زندگی تان تجدید نظر کنید .

# اگر مصرف الکل، این کار در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان و مردان بالای ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ سال و جوانتر است.

حمله قلبی ترسناک است. چگونه زندگی شما را تحت تاثیر قرار میدهد؟ آیا شما قادر به بازگشت به کارهستید یا از سرگیری فعالیت های خودتان لذت می برید ؟ آن دوباره اتفاق خواهد افتاد ؟

در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به تحمل شما وجود دارد که عبارتند از:

ذکر علائم و نشانه های افسردگی با پزشکتان مهم است. برنامه بازتوانی قلبی می تواند در پیشگیری یا درمان افسردگی پس از حمله قلبی موثر باشد .

برخی از افراد در مورد رابطه جنسی بعد از یک حمله قلبی نگران هستند، اما اکثر مردم می توانند با خیال راحت به فعالیت های جنسی پس از بهبود از یک حمله قلبی بازگردند. زمان از سرگیری فعالیت جنسی شما به آسایش جسمی تان، آمادگی روانی و فعالیت جنسی قبلیتان بستگی خواهد داشت. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی برای از سرگیری فعالیت جنسی بی خطر است.

برخی داروهای قلبی ممکن است بر روی عملکرد جنسی تاثیر بگذارند. اگر شما با مشکلاتی با اختلال عملکرد جنسی دارید ، با با پزشک خود در این مورد صحبت کنید .

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row]

سلام درد قفسه سینه علت های بسیار متنوعی داره حتما باید بیمار و مدارک دیده شوند تا اولاً منشاء درد مشخص شود ثانیاً در مورد درمان اظهار نظر شود

سلام

علائمتون متعدده و  بیماری‌های مختلفی ممکنه باعث این مسئله بطور همزمان  بشه

حتما باید حضوراً به پزشک گوارش و قلب مراجعه کنید

سلام اگر تب هنوز ادامه داره همکاران عفونی شما رو ببینند ، نکته مهم ادامه تب هست و اکر تب قطع شده فعلا نیاز به کاری نیست

سلام

درد شانه لزوماً قلبی نیست و برای بررسی علت حتما باید معاینه شوید و نوار قلب بگیرید اگر درد ادامه داشت یا تکرار شد باید جهت معاینه و بررسی مراجعه کنید

سلام

متاسفانه بدون معاینه بیمار نمیشه اظهار نظر کرد اگر علائم ادامه داشت به متخصص عفونی مراجعه کنید

سلام

تیر کشیدن معمولاً ناشی از مشکل قلبی نیست

ولی اگر این این علائم مجددا اتفاق افتاد برای اطمینان تست ورزش انجام دهید

سلام

این نوع درد معمولا قلبی نیست ممکنه درگیری عصب باشه یا  اضطرابی باشه ولی به هر حال و معاینه نشید نمیشه اظهارنظر دقیق کرد باید معاینه بشید و نوار قلب بگیرید

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

هیچ میدونستید سکته قلبی به هوای خیلی سرد، افسردگی، فشار کاری، خوردن غذاهای سنگین دیرهضم و حتی بیماری‌های لثه هم میتونه ارتباط داشته باشه؟
من هم مثل شما اولش با خوندن این جمله خیلی تعجب کردم که مثلا هوای سرد چه ربطی میتونه به سکته قلبی داشته باشه، اما با خوندن ادامه این مطلب فهمیدم که دونستن این عوامل میتونه چقدر مهمه باشه.

جدیدا در ایالت فلوریدای آمریکا یه تحقیق روی بیمارایی که سکته قلبی داشتن انجام شده که نتایج خیلی خیلی عجیبی داشته. یکی از نتایج خیلی عجیب و جالب این تحقیق این بوده که ۵۰ درصد بیمارایی که به خاطر سکته قلبی تو بیمارستان بستری شده بودن کلسترول خونشون بالا نبوده و خیلیاشون هم حتی فشار خونشون در حد طبیعی بوده و جالب تر این که حتی اهل سیگار هم نبودن.

این آمار نشون میده که سکته قلبی عوامل پنهانی هم داره که برای خیلیا شناخته شده نیست. عواملی که اهمیت خیلی زیادی دارن و میتونن مانع ابتلا به سکته قلبی و خدای نکرده مرگ و میر افراد به این علت بشن، چرا که متاسفانه سکته قلبی تو خیلی از کشورای دنیا اولین عامل مرگ و میر به شمار میره. فک کنم با این مقدمه حالا وقتش رسیده که باهم این عاملای پنهان رو بشناسیم و حواسمون بهشون باشه.

افسردگی مزمن میتونه باعث بروز سکته و ناراحتی‌های قلبی- عروقی بشه. افسردگی به عنوان یه عامل مستقل و جدا از عوامل دیگه ای مثل سیگارکشیدن، چاقی و عدم تحرک در بروز سکته قلبی موثره. هرچند در گذشته تصور اغلب پزشکا این بود که درمان افسردگی در بیمارای مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی تاثیری روی بهبود حال اونا نداره اما مطالعاتی که به تازگی انجام شده نشون می‌ده درمان افسردگی قبل از بروز علائم بیماری قلبی- عروقی خطر ابتلا به سکته قلبی رو تا ۵۰درصد کاهش می‌ده.

چگونه حمله قلبی کنیم

هوای خیلی سرد باعث تنگ شدن و انقباض رگ‌ها و درنتیجه بالا رفتن ناگهانی فشارخون می‌شه. در واقع هر چه هوا سردتر بشه خطر سکته قلبی هم بیشتر میشه. برای اثبات این موضوع بهتره بدونید هر ساله ۱۱هزار شهروند آمریکایی با بروز سرمای شدید و بارش سنگین برف به علت سکته و ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری می‌شن. همچنین براساس تحقیقات جدیدی که توسط انجمن بیماری‌های قلبی در ایالات‌متحده انجام شده هوای بسیار سرد همراه با رطوبت بالا و تغییرات شدید و ناگهانی دما باعث افزایش خطر سکته قلبی و بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شه. ارتباط جالبی بین سرما و خطر ابتلا به سکته قلبی وجود داره، یعنی تقریبا با هر ۵ درجه کاهش دما، خطر بروز سکته قلبی ۳ درصد بیشتر میشه.

استرس عامل یک سوم ارجاعات بیماران مبتلا به سکته قلبی به بیمارستان به حساب میاد و استرس ناشی از فشار کار، خطر ابتلا به سکته قلبی رو تا دو برابر میتونه افزایش بده. استرس قابل کنترله و میشه با انجام یک سری فعالیت ها استرس خودتون رو کاهش بدید و در نتیجه از خطر ابتلا به سکته قلبی در امان بمونید.

براساس تحقیقات موسسه کلیولند، سطوح میلوپراکساید(نشانگر التهابی در بدن که از مواد سازنده گلبول‌های سفید است) بهترین نشانه برای تشخیص خطر سکته قلبی است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سطح میلوپراکساید باعث می‌شود کلسترول خوب به کلسترول بد تبدیل شده و در رگ‌ها رسوب کند. با آزمایش خون می‌توان سطح میلوپراکساید را اندازه‌گیری کرد. بالا بودن سطح این ماده باعث می‌شود تا خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی در افراد دو برابر افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از التهاب در بدن و پایین آوردن سطح میلوپراکساید، کم کردن وزن، انجام ورزش منظم، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر مواد قندی و چربی است.


براساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده شیرینی‌ها، شکلات و آبنبات نه‌تنها باعث چاقی می‌شوند بلکه می‌تونند کشنده هم باشن. در واقع با افزایش مصرف مواد قندی خطر بیماری‌های قلبی- عروقی هم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا میکنه. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مثل سیب‌زمینی تنوری هم می‌تونه برای سلامت قلب ضرر داشته باشه چراکه این مواد در جریان خون به سرعت به قند تبدیل شده و باعث آسیب دیدن عروق و ایجاد مقاومت به انسولین می‌شن که عامل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته قلبی به حساب میاد. این مواد عامل بالا رفتن کلسترول خون هم هستن و از این طریق قلبو دچار مشکل می‌کنن.

براساس گزارش همایش سالانه انجمن نورولوژی ایالات‌متحده، خطر سکته قلبی و گرفتگی عروق در خانم‌های مبتلا به میگرن که دچار علائم اورا (یعنی علائم قبل از شروع سردرد مثل تاری دید و … ) هستن بیشتر از سایر افراده. در تحقیق طولانی مدت انجمن سلامت زنان در ایالات‌متحده ۲۷هزار و ۸۶۰ خانم مورد بررسی قرار گرفتن و محققان به این نتیجه رسیدن که خطر سکته در خانم‌های مبتلا به میگرن همراه با علائم اورا نسبت به سایر خانم‌ها به میزان قابل‌توجهی بیشتره. همچنین تحقیقات نشان می‌ده که کشیدن سیگار در افراد مبتلا به میگرن خطر سکته رو تا ۹۰ برابر افزایش می‌ده که این آمار به خودی خود نشون دهنده ی اهمیت ترک سیگار به‌خصوص در افراد مبتلا به میگرنه.

استفاده از بعضی دهان شویه ها میتونه سلامتی قلب شما رو تهدید کنه و خطر سکته‌های قلبی و مغزی رو افزایش بده. دلیل این امر اینه که بعضی از دهانشویه ها از یه ضدعفونی‌کننده قوی به نام کلرواکسیدین استفاده میکنن که استفاده از این ماده باعث میشه تا فشارخون فردی که از این نوع دهانشویه استفاده میکنه چند ساعت بعد از مصرف بالا بره. توجه داشته باشید که این موضوع نبایستی باعث شه تا شما مراقب وضعیت سلامتی خودتون نباشید، چرا که از طرف دیگه ابتلا به بیماری‌های لثه هم از عوامل مهم بروز سکته های قلبی هستن. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی ۴۲۰ نفر بین سنین ۶۰ تا ۷۶ سال انجام شده نشون میده که حفظ سلامت دهان و دندان به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش خطر تشکیل پلاک در عروق این افراد میشه که تاثیر خیلی زیادی روی وضعیت سلامت قلب افراد داره.

در این نوشته علائم و نشانه های سکته مغزی را بخوانید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

«تغییرات کوچک و ساده را به زندگی روزانه خود اضافه کنید و تا اندازه‌ای در پیشگیری از بیماری قلبی بدون نیاز به مراقبت‌های واحد قلبی یا نیاز به پمپ‌های بالون داخل آئورت تجربه کنید.»

به گزارش ایسنا، فرارو نوشت: «آمار سکته قلبی همچنان بالا است و بیماری‌های مربوط به قلب تنها نمی‌تواند به علت کمبود امکانات پزشکی باشد بلکه ممکن است ناشی از برگزیدن شیوه اشتباه زندگی امروزی باشد. در حقیقت برخی از عوامل که ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌دهند نظیر چاقی و دیابت بسیار متداول هستند.

اکثر افراد کمتر به دلیل پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژیکی و دارویی پزشکی مدرن جان خود را از دست می‌دهند. اما آیا ایده شما در مورد یک آینده سالم این است که از طریق جراحی بای‌پس قلب خود را بهبود ببخشید؟ یا احتمالا نیازمند شخصی باشید که دائما پیگیر داروهایتان باشد؟ فکر می‌کنید زندگی بهتری با آنژیوپلاستی خواهید داشت؟

آیا تاکنون درباره راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی فکر کردید؟ آیا می‌توانیم کاری را انجام دهیم تا خطر بالقوه بیماری‌های قلبی را کاهش دهیم. بله ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که می‌توان کاری کرد تا این هدف تا حدودی محقق شود. تغییرات کوچک و ساده را به زندگی روزانه خود اضافه کنید و تا اندازه‌ای در پیشگیری از بیماری قلبی بدون نیاز به مراقبت‌های واحد قلبی یا نیاز به پمپ‌های بالون داخل آئورت تجربه کنید. در این مقاله تعدادی از کارهایی را که پزشکان قلب به منظور مراقبت از قلب خود انجام می‌دهند، به اختصار بیان کرده‌ایم. شما نیز می‌توانید این کارها را انجام دهید تا از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.

راه‌های کاهش سکته قلبی:

چگونه حمله قلبی کنیم

۱. روزی ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری کنید

هنگامی که محققان آلمان ۱۰۰ مرد با درد ققسه خفیف یا آنژین داشتند، برای هر کدام ۲۰ دقیقه در روز دوچرخه سواری را توصیه کردند یا روش شستشوی آنژیوپلاستی را انجام دادند، در نهایت دریافتند که پس از آنژیوپلاستی، ۲۱ مرد دچار حمله قلبی، سکته مغزی یا مشکلات دیگر شدند در مقایسه با دیگر گروه تنها ۶ مورد از آنها که روی دوچرخه ثابت رفته بودند، مشکل پیدا کردند. تنها به یاد داشته باشید که اگر در حال حاضر مبتلا به آنژین هستید، باید تنها تحت نظارت پزشک، یک برنامه ورزشی ایمن و مطمئن را آغاز کنید.

۲. در هفته چند بار یک تکه شکلات تلخ بخورید

باور کنید یا نه، نتایج چندین مطالعه حاکی از آن است که شکلات تلخ ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. اثرات سودمند آن احتمالا به دلیل وجود مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است که به منعطف ماندن عروق کمک می‌کنند. سایر ویژگی‌های این ماده دلچسب، کاهش احتمال ایجاد لخته در شریان‌ها و پیشگیری از افزایش کلسترول بد LDL، اکسیداسیون و به دنبال آن کاهش احتمال تشکیل پلاک است. علاوه بر این شکلات تلخ سرشار از منیزیم و فیبر است. اما مصرف شکلات شیری که سبب افزایش کلسترول و می‌شود و افزایش قند را به همراه دارد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

۳. هر روز صبح یک عدد ب. کمپلکس مصرف کنید

هنگامی که پژوهشگران سوئیسی از بیش از ۲۰۰ زن و مرد درخواست کردند که بعد از جراحی باز عروق قلبشان ترکیبی از سه ویتامین (فولیک اسید، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲) یا یک دارونما را مصرف کنند، در نهایت دریافتند که سطوح هموسیستئین که یک ماده مرتبط با خطر ابتلا به بیماری قلب است، در افرادی که ویتامین‌های مذکور را مصرف کردند ۴۰ درصد کاهش یافت. علاوه بر این گروه مصرف کننده ویتامین ها، رگ‌های خونی بازتری نسبت به آن دسته از افرادی که داروی قندی مصرف کرده بودند، داشتند.

۴. صدای خود را در شب ضبط کنید

در این صورت صدای خروپف خود را شنیدید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است به آپنه در خواب مبتلا شده باشید. شرایطی که در آن نفس شما بارها و بارها در طول خواب متوقف می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به فشار خون بالا و سایر مشکلات سلامتی شود و حتی خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

۵. شب‌ها یک ساعت زودتر به رختخواب بروید

نتایج یک مطالعه در دانشگاه هاروارد در مورد ۷۰ هزار زن که کمتر از ۷ ساعت خواب داشتند، نشان داد که خطر ابتلا به بیماری قلبی کمی بیشتر است. محققان بر این باورند که فقدان خواب سبب افزایش هورمون استرس، افزایش فشار خون و میزان قند خون می‌شود. با این وجود، زمان خواب خود را تا حداکثر تا نه ساعت کنترل کنید. همان مطالعه مشخص کرد که زنان با خواب ۹ ساعت در روز یا بیشتر، کمی افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌بردند.

۶. حداقل هفته‌ای یکبار ماهی بخورید

ماهی را کباب کنید، سس بزنید، در فر طبخ کنید یا تفت دهید، سپس آن را بخورید. یک مطالعه منتشر شده در مجله موسسه پزشکی آمریکا (American Medical Association) در آوریل ۲۰۰۲ نشان داد زنانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند، در مقایسه با افرادی که ماهی یکبار در ماه مصرف می‌کردند، یک سوم کمتر احتمال ابتلا به بیماری، حمله قلبی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی وجود داشت. سایر تحقیقات نیز نشان دادند فواید فوق العاده مصرف ماهی برای مردان نیز مشابه است. یک تحقیق بزرگ دیگری نشان داد که مصرف ماهی به صورت منظم خطر فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. ضربان قلب بی قاعده و سریع، از دلایل اصلی مرگ ناگهانی است.

۷. حداقل چهار بار در هفته صبحانه غنی شده با غلات بخورید

اگر می‌خواهید از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید، به فیبرهای غذایی توجه بیشتری نشان دهید. در یک تحقیق منتشر شده در مجله آمریکایی، نشان می‌داد دانشمندان دانشگاه هاروارد دریافته اند که کل زنانی که ۲۳ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند و اکثر آن را از غلات غنی شده دریافت نموده اند، نسبت به افرادی که در روز فقط ۱۱ گرم فیبر مصرف می‌کردند، ۲۳ درصد احتمال حمله قلبی کاهش پیدا کرده بود. در مردان نیز رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند خطر حمله قلبی را تا ۳۶ درصد کاهش دهد.

۸. هر روز یک اُنس (۸ گرم) پودر تخم کتان روی ماست خود بپاشید

به این ترتیب می‌توانید ۲ گرم امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، اسید چربی سالمی که تحقیقات متعدد نشان داده است که به پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و کاهش خطر مرگ ناگهانی ناشی از اختلال ریتم قلب کمک می‌کند.

۹. سالاد طعم دار شده با سس روغن کتان

۷ گرم امگا ۳ در چنین سالاد طعم دار شده‌ای وجود دارد که همانطور که در مورد آن گفته ایم، بهترین روش برای ارتقا سلامت کلی بدن است.

۱۰. روزانه حداقل دو فنجان چای بنوشید

مهم نیست چای سیاه یا سبز باشد. حداقل این که نتیجه تحقیقات نشان داده است که تنها ۲/۴ درصد از ۵۰۰۰ ساکنان سالم روتردام که دو یا چند فنجان چای در طی شش سال نوشیدند یک حمله قبلی را تجربه کردند، در مقایسه با آمار ۴/۱ درصدی حمله قلبی در افرادی که هرگز چای نمی‌نوشیدند. تحلیل عمده ۱۷ تحقیق در مورد مصرف چای مشخص کرد که سه فنجان در روز حمله قلبی را ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.

۱۱. یک مقدار فندق به مرغ و سبزیجات سرخ شده اضافه کنید

فقط ۱.۵ اُنس (۱۲ گرم) از این آجیل سالم در یک روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. یکی از ایده‌های جالب در مورد نحوه مصرف فندق این است که آنها را خرد کرده و به عنوان رویه مرغ یا ماهی استفاده کنید، سپس در فر آن را بپزید.

۱۲. در یک هفته ۴ وعده لوبیا یا نخود را استفاده کنید

محققان در دانشگاه تولان دریافتند افرادی که این توصیه از این توصیه پیروی کردند خطر بیماری قلبی را ۲۲ درصد در مقایسه با افرادی که کمتر حبوبات استفاده کردند، کاهش دادند.

۱۳. روزانه یک عدد آسپرین بچه مصرف کنید

محققان دانشگاه کارولینای شمالی دریافتند که این قرص کوچک خطر حمله قلبی را نزدیک به یک سوم در افرادی که هرگز بیماری قلبی یا سکته را تجربه نکرده اند در معرض خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند کاهش یافت. تنها با پزشک تان مشورت کنید که مصرف روزانه آن برای شما مشکلی نداشته باشد.

۱۴. روزانه ۱۵ عدد گیلاس بخورید

مطالعات نشان می‌دهد آنتوسیانین‌ها (مواد شیمیایی گیاهان) که در رنگ قرمز گیلاس‌ها وجود دارد سبب کاهش اسید اوریک در خون می‌شود، نشانگر حملات قلبی و سکته. گیلاس را خارج از فصل چگونه مصرف کنیم؟ سعی کنید از گیلاس‌های خشک شده روی سالاد خود استفاده کنید یا یک فنجان آب گیلاس را جایگزین آب پرتقال روزانه تان کنید.

۱۵. روزانه یک فنجان لوبیا مصرف کنید

این کار را انجام دهید تا روزانه حداقل ۳۰۰ میکرو گرم فولات مصرف کنید. پژوهش‌هایی از تولانِ نیو اورلئان نشان داد افرادی که یک فنجان فولات را استفاده می‌کنند خطر سکته قلبی خود را نزدیک به ۲۰ درصد و خطر بیماری‌های قلبی را تا بیش از ۱۳ درصد در مقایسه با افرادی که کمتر از ۱۳۶ میکروگرم در هر روز مصرف می‌کردند، کاهش دادند. به استثنا لوبیا دیگر چه خوراکی باید مصرف کرد؟ پرتقال (۵۵ میکروگرم)، اسفناج (۵۸ میکروگرم در ۱ پیمانه، اسفناج خام) کاهو رومی (۶۲ میکروگرم در ۱ پیمانه) یا گوجه‌ها (۲۷ میکروگرم در ۱ پیمانه).

۱۶. روزانه یک عدد پرتقال بخورید

روزانه یک عدد پرتقال بخورید یا یک لیوان آب پرتقال بنوشید. همانطور که می‌دانید پرتقال‌ها منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C هستند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی که دارای مقادیر بالایی از این ویتامین هستند، احتمال دارد از خطر سکته قلبی بکاهد، به ویژه اگر سیگار می‌کشید. جایگزین‌های دیگر پرتقال: یک کاسه پُر توت فرنگی، یک وعده کلم بروکلی یا فلفل قرمز دلمه ای، همگی منابع عالی ویتامین C به شمار می‌روند.

۱۷. جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های گازدار پیدا کنید

دلیل این امر مربوط به التهاب است، که پاسخ بدن به آسیب دیدگی‌ها یا زخم است. التهاب مزمن، مرتبط با بیماری قلبی، به شدت تحت تاثیر آن چه مصرف می‌کنید، قرار دارد. به عنوان نمونه، محققان دانشگاه ایالتی نیویورک متوجه شده اند که نوشیدن آب شیرین شده با گلوکز سبب واکنش التهابی در دواطلبان می‌شود اما نوشیدن کالری مشابه از طریق یک لیوان آب پرتقال موجب بروز چنین مسئله‌ای نمی‌شود. آنان ادعا می‌کنند که اثرات ضد التهابی ویتامین C و فلاونوئیدهای متفاوت در آب پرتقال ممکن است از بدن محافظت کند. به جای نوشیدنی‌هایی که بیشتر مواد شیرین کننده و طعم دهنده در آنها استفاده شده اند، آب ۱۰۰ درصد خالص و طبیعی را انتخاب کنید. مطالعات دیگر در رابطه با آب پرتقال نشان می‌دهد که می‌تواند سطح خون محافظت فولات را تقزیبا تا ۴۵ درصد افزایش دهد و سطح هموسیستئین را تا ۱۱ درصد کاهش دهد.

۱۸. هر ۲ ساعت یک لیوان (۸ انسی) ۳۰ میلی لیتری آب بنوشید

چگونه حمله قلبی کنیم

یک نکته حائز اهمیت در مورد بیماری‌های قلبی می‌تواند در رابطه با هیدراته بودن بدن باشد. یک مطالعه در دانشگاه لوما لیندار در کالیفرنیا نشان داد، زنانی که بیش از ۵ لیوان آب در روز می‌نوشند، به احتمال نصف آن دسته از افرادی که کمتر از دو لیوان آب می‌نوشیدند، دچار حمله قلبی شدند. این به احتمال زیاد به این دلیل است که حفظ هیدراتاسیون خوب، جریان خون را به خوبی کنترل می‌کند. کم آبی بدن می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و خطر لخته شدن را افزایش دهد. آب به بهبود و بهتر کردن جریان خون کمک می‌کند. نوشیدنی گازدار بی ارزش است.

۱۹. در هفته دو بار غذای تان را با زردچوبه یا زنجبیل طبخ کنید

این مواد خواص ضد التهابی دارند و التهاب نقش اصلی در ارتباط با بیماری‌های قلبی بازی می‌کند.

۲۰. هر موقع احساس اضطرار کردید به دستشویی بروید

پژوهش‌ها در دانشگاه تایوان نشان داد که مثانه پر سبب می‌شود تا ضربان قلب شما افزایش پیدا کند و فشار بیشتری بر روی عروق کرونر ایجاد شود و موجب تحریک آنها برای انقباض شود که می‌تواند باعث حمله قلبی در افراد آسیب پذیر شود.

۲۱. رفتن به تعطیلات

پژوهشگران دانشگاه پیتسبرگ اطلاعات بیش از ۱۲۰۰۰ مرد میانسال را از مطالعه قلب فرامینگهام بررسی کردند و در نهایت دریافتند افرادی که دائما به تعطیلات می‌روند، از خطر ابتلا به بیماری قلبی نزدیک به یک سوم می‌کاهند. نه تلفن همراه، نه لپ تاپ و نه یک چمدان پر از کاغذهای اداری به شما کمک نمی‌کنند تا از اثرات کاهش استرس در تعطیلات لذت ببرید، تعطیلاتی که به نوبه خود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۲۲. رانندگی با پنجره‌های بسته و کولر

این عمل از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده جلوگیری می‌کند و تحقیقات هاروارد نشان داده است چیزی که تغییرات ضربان قلب یا توانایی پاسخگویی قلب شما به فعالیت‌ها و استرس‌های گوناگون است را کاهش می‌دهد. کاهش تغییرات ضربان قلب، HRV نیز نامیده می‌شود که با مرگ و میر افزایش یافته در میان بازماندگان حمله قلبی و همچنین جمعیت کلی ارتباط تنگاتنگی دارد.

۲۳. یک بسته قرص جوشان مولتی ویتامین

این قرص‌ها را به طور منظم در کنار صبحانه خود میل کنید. بررسی‌ها بر روی شرکت کنندگان یک پژوهش نشان می‌دهد، پس از شش ماه دریافت روزانه مولتی ویتامین، شرکت کنندگان در این تحقیق به میزان زیادی سطوح کمتری از پروتئین مرتبط با التهاب نسبت به آن دسته از افرادی که این ویتامین را دریافت نمی‌کردند، داشتند.

۲۴. توجه به اصول اولیه

در ایالات متحده، ۵۰ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در بزرگسالان ۴۵ تا ۷۹ ساله مربوط به عواملی نظیر استعمال دخانیات، دیابت، فشار خون بالا یا سطح کلسترول بالا می‌باشد. سیگار کشیدن و فشار خون بالا می‌توانند ارتباط نزدیکی با افزایش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی داشته باشند.

۲۵. همراه با ورزش روزانه یک مکمل مصرف کنید

اطمینان حاصل کنید که این مکمل حاوی آمینو اسید ال-آرژینین و ویتامین‌های C. و E. آنتی اکسیدان است. مطالعه‌ای که در مجلات آکادمی ملی علوم منتشر شده است حاکی از آن است در حالی که ورزش متوسط به تنهایی به کاهش آرترواسکلروز و یا سخت شدن سرخرگ‌ها کمک می‌کند، اضافه کردن آرژینین و ویتامین‌ها به ترکیب سبب افزایش این اثرات بطور قابل توجهی می‌شود. همزمانی ورزش و مکمل‌های دارویی یک اثر سینرژیک را در افزایش تولید اکسید نیتریک ایفا می‌کند که از قلب در برابر انواع مشکلات مراقبت می‌کند.

۲۶. مشکلات مربوط به بیدار شدن از خواب

اگر احساس کردید صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوید یا علاقه خود را به فعالیت‌های طبیعی از دست داده اید یا فقط احساس اندوه و تاسف دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. شما ممکن است افسرده شده باشید و افسردگی بدون درمان به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

چطور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید.شناخت علائم سکته قلبی و مراجعه فوری به پزشک،  فرد را از خطر مرگ حفظ می کند.مطلب زیر را بخوانید تا علائمی را که باید مراقب آن ها باشید، یاد بگیرید.

 

 

1- به درد قفسه سینه توجه کنید.درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد. احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

چگونه حمله قلبی کنیم

الف- درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که کاملا ضعیف است. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نباید نادیده گرفت.اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.ب- معمولا هنگام سکته قلبی، درد پشت استخوان سینه یا جناغ سینه احساس می شود.

ج- البته باید گفت همیشه هنگام سکته قلبی، درد قفسه سینه رخ نمی دهد. برخی افراد هنگام حمله قلبی دچار درد قفسه سینه نمی شوند. ولی با این همه، وقتی ضربه ای به قفسه سینه شما وارد نشده است، نباید احتمال سکته قلبی را نادیده بگیرید.

 

 2- درد قسمت بالای بدن خود را بررسی کنید.گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه است و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست ها می شود. درد این قسمت ها کند و خسته کننده است.اگر اخیرا کار شدیدی انجام نداده اید و یا کاری انجام نداده اید که باعث درد قسمت بالایی بدن شما شود، در این صورت این نوع دردها می تواند نشانه سکته قلبی باشد.

 

 3- مراقب سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن باشید.سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.الف) همانند سایر علائم سکته قلبی، این علائم نیز می توانند در اثر سایر بیماری ها رخ دهند. لذا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ولی این علائم را جدی بگیرید، مخصوصا اگر درد قفسه سینه هم دارید.

ب) زنان بیشتر از مردان دچار این علائم می شوند، هر چند که همه زنان هم این علائم را تجربه نمی کنند.

 

 

4- تنفس خودتان را بررسی کنید.تنگی نفس نیز یکی از علائم سکته قلبی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. این نوع تنگی نفس با تنگی نفس ناشی از سایر بیماری ها متفاوت است، زیرا به نظر می رسد از جایی بیرون نمی آید.افرادی که قبل از حمله قلبی دچار تنگی نفس می شوند، می گویند مثل این است که آن ها به سختی ورزش کرده اند، با اینکه نشسته اند و استراحت می کنند.

 

 

5- مراقب علائم حالت تهوع باشید.حالت تهوع ممکن است منجر به ایجاد عرق سرد و استفراغ شود.اگر این علائم را مشاهده کردید، به خصوص اگر همراه با سایر علائم سکته قلبی بود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید.

 

 6- نگرانی و اضطراب خودتان را بررسی کنید.خیلی از افراد در معرض خطر سکته قلبی، خیلی مضطرب و دلواپس می شوند.این احساس اضطراب و نگرانی زیاد به طور ناگهانی ایجاد می شود. در چنین حالتی فورا به اورژانس زنگ بزنید.

 

 

7- اگر احساس کردید خودتان و فرد دیگری که نزد شماست، در معرض خطر بروز سکته قلبی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید.هر چقدر سریع تر تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرید، شانس زنده ماندن شما بیشتر است. لذا در این گونه مواقع معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

 بیماری آنژین را درمان کنیدآنژین، درد قفسه سینه است که در مرکز آن رخ می دهد. این درد به شکل فشار ناچیز، سوزش و یا سنگینی قفسه سینه احساس می شود و اغلب با درد ناشی از سوزش سر دل (ترش کردن غذا) اشتباه گرفته می شود.آنژین می تواند علامت بیماری کرونر قلبی باشد که شایع ترین علت سکته قلبی است. لذا اگر هر نوع دردی در ناحیه قفسه سینه خود احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

الف) آنژین همیشه علامت بیماری یا حمله قلبی نیست. برخی افراد بعد از ورزش، دچار آنژین می شوند. بروز تغییر در روال طبیعی بدن مهم ترین چیزی است که باید مراقب آن باشید.ب) اگر فکر می کنید درد ناحیه قفسه سینه شما در اثر سوء هاضمه و سوزش سردل است، شاید این درد ها در اثر آنژین باشد. لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این درد را تشخیص دهد.

 

 

آیا دچار آریتمی هستید؟آریتمی شامل ضربان غیرطبیعی قلب است که حداقل در 90 درصد افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، وجود دارد.اگر شما دچار ضربان تند قلب، احساس لرزش در قفسه سینه و یا ضربان کند قلب باشید، ممکن است مبتلا به آریتمی باشید.لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش های مختلف، علت این مشکل شما را پیدا کند.

 

 

چگونه حمله قلبی کنیم

از حالت سرآسیمگی، گیجی و علائم مشابه سکته قلبی آگاه باشیدعلائم گفته شده در بالا در افراد مسن، واقعا می توانند نشان دهنده مشکلات قلبی باشند.اگر بدون دلیل دچار مشکلات رفتاری و شناختی گشتید، به پزشک مراجعه کنید.

نکات1- اگر درمان طی یک ساعت بعد از شروع علائم سکته قلبی انجام شود، موثر است.2- اگر همه علائم شما طی 5 دقیقه از بین رفتند، باز هم به پزشک مراجعه کنید.3-اگر دیدید فردی دچار سکته قبلی شده است، قبل از هر کاری ابتدا به اورژانس زنگ بزنید.

هشدارها1- اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.2- سکته قلبی خاموش که ایسکمی خاموش نیز نامیده می شود، ممکن است بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای رخ دهد.

منبع:tebyan.net

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


قاعدگی دردناک زنان و دختران


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

به طور کلی نشانه ها و علائم حمله قلبی در زنان و مردان به همدیگر مشابه است ولی برخی از نشانه ها در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. از طرف دیگر بسیاری از خانم ها به دلیل ترسی که از بیماری های قلبی دارند، شاید نشانه ها را ندیده بگیرند و به آن ها بی توجهی کنند.

رایج ترین نشانه بیماری قلبی، احساس فشار ناخوشایند ، سنگینى یا درد در وسط قفسه ى سینه است و معمولا بیش از چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و دوباره به وجود می آید.

چگونه حمله قلبی کنیم

گاهی اوقات این حس به شما دست می دهد که شی ء سنگینی روی قفسه سینه شما فشار می آورد. همچنین ممکن است این درد به شانه ها و گردن، فک و صورت نیز گسترش پیدا کند.

سه نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!!!

یکی از نشانه های بیماری قلبی، تنگی نفس در هنگام فعالیت های عادی یا نیمه سنگین مثل پیاده روی یا بالا رفتن از پله هاست، اگر نسبت به سال های قبل زودتر به نفس نفس می افتید یا حتی هنگام استراحت نیز سختی در تنفس دارید باید به فکر باشید و به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، درد قفسه سینه می تواند به اندام های دیگر نیز سرایت کنند. این درد ها رو می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

عرق سرد در شرایطی که فعالیت کمی داشته اید می تواند یکی از دیگر نشانه های نزدیکی حمله قلبی باشد. این تعریق معمولا با احساس حالت تهوع همراه است.

حمله قلبی موجب قطع جریان خون به اندام های حیاتی از جمله مغز می گردد و موجب از دست دادن هوشیاری و به اصطلاح غش کردن می شود.

علائم سکته قلبی را جدی بگیرید.

 حمله قلبی مى تواند بدون فشار قفسه سینه نیز رخ دهد.در عوض ممکن است تنگى نفس، فشار یا درد در قسمت پایین قفسه سینه یا بالاى شکم ، سرگیجه، حساسیت به نور ، غش کردن ، فشار خون بالا یا خستگی شدید ایجاد شود.حتی وقتی علائم خفیف هستند، اگر به فرد کمک نرسد عواقب آن می تواند کشنده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را بیشتر از 5 دقیقه تجربه کردید، با آمبولانس تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

بدن انسان روش های مختلفی برای خنک کردن اندام ها دارد که رایج ترین آن تعریق پوستی است، ولی هنگامی که مغز حرارت بیشتری تولید می کند یا نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، بدن با خمیازه کشیدن سعی می کند تا اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کرده و حرارت مغز را کاهش دهد.

در بدن سالم، هنگام ورزش، بدن نیازی به خمیازه کشیدن برای کاهش دما پیدا نمی کند ولی امکان دارد به دلیل مشکل در گردش خون و بیماری قلبی خون رسانی به مغز در هنگام ورزش کم شود و فرد برای جبران کمبود اکسیژن، هنگام ورزش خمیازه بکشد.

اگر کلسترول خون بیش از حد بالا باشد، عروق نزدیک به سطح پوست به علت ضخامت کمتر خود نمی توانند آن را از خود عبور دهند و برای حفظ تعادل جریان خون، این چربی اضافه را به زیر پوست منتقل می کنند. این چربی زیر پوستی به شکل لکه های چربی کوچک در آرنج و زانو، پلک ها و دیگر نقاط دیده می شوند که به آن زانتوما Xantoma گفته می شود.

هنگامی که در دهان فرد بوی ناخوشایندی احساس می شود علت آن وجود عفونت در لثه یا بافت نرم دهانی می تواند باشد. عوارض عفونت باکتریایی فقط به دهان محدود نمی شود و این باکتری ها ممکن است به سیستم گردش خون نیز نفوذ کرده و موجب التهاب در بافت قلب نیز بشوند.

پس بوی بد دهان و عفونت ها و التهاب های لثه را جدی بگیرید و پیش از پیشروی آن و تبدیل به عارضه قلبی به کمک دندانپزشک خود آن را درمان کنید.

در تحقیقی که سال 2005 در مجله اپیدمولوژی آمریکا به چاپ رسید، ارتباط بین ریسک کمتر بیماری های قلبی و داشتن آکنه و جوش در دوران بلوغ اثبات شده است. یعنی در میان افرادی که در دوران نوجوانی و بلوغ جوش و آکنه نداشتند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی 33 % بیشتر است.

این رابطه عجیب به تاثیر هورمون تستوسترون در اعضای بدن باز می گردد. با اینکه نوجوانانی که سابقه آکنه دارند ریسک کمتری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند، اما از سوی دیگر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

در حالت عادی، پدیده هایی مثل سرمای شدید می توانند خون رسانی به لب ها را کم کرده و باعث متمایل شدن رنگ لب به آبی شوند. ولی هنگامی که در زندگی روزمره این اتفاق رخ می دهد، می تواند نشان دهنده اختلال در خون رسانی و بیماری قلبی باشد. این مورد یکی از اصلی ترین علائم درد قلب در زنان می باشد.

خم شدن ناخن ها رو به پایین و متورم شدن نوک انگشتها، یا دیدن خطوط بنفش و کبود زیر ناخن ها، معمولا می تواند نشانه عفونت قلبی، بیماری قلبی و یا مشکل در ریه باشد.

 

خطوط بنفش وقتی با نشانه های دیگر مثل تب بالا، ضربان قلب ضعیف یا غیر عادی ( این مورد یکی از نشانه های قلب ضعیف میباشد.) همراه شوند باید جدی گرفته شوند و فرد برای چک کردن سلامت قلبی خود باید به پزشک مراجعه کند. زیرا این موارد می تواند علامت سکته قلبی باشد!

بسیاری از بیمارانی که عارضه قلبی در آنها تشخیص داده شده است. از احساس ضعف و خستگی مفرط و کمبود انرژی برای فعالیت های روزمره خود شکایت کرده اند.

با وجود این که بیماری قلبی، قاتل شماره 1 زنان است، زنان اغلب عوامل سکته قلبی را به شرایط کم خطر تر مثل اسید معده و یا پیرى ربط مى دهند. آن ها این کار را به خاطر آنکه می ترسند انجام می دهند. هنوز بسیاری از زنان وجود دارند که  از حمله ى قلبى خود شوکه مى شوند.

در هر ۴٣ ثانیه حمله قلبی فردى را تحت تاثیر قرار مى دهد . این اتفاق زنانى می افتد که جریان خونى که اکسیژن را به عضله قلب مى رساند شدیدا کاهش می یابد و یا کاملا قطع می شود. این امر به این دلیل است که شریان هایی که خون قلب را تامین می کنند، به آرامی به علت افزایش چربی، کلسترول و سایر مواد (پلاک) باریک می شوند.

بسیاری از زنان تصور می کنند که نشانه های حمله قلبی بسیار مشهود هستند ، اما در واقع می توانند زیرکانه تر و گاه گیج کننده باشند.

برخی از زنان مبتلا به حمله قلبی، از فشار بیش از حد در پشت شکایت مى کنند. سیاهى رفتن چشم ها، سرگیجه و یا خستگی شدید ممکن است علایم سکته قلبی باشند، که باید مورد توجه قرار گیرند.

بسیاری از زنان زمانى که فکر می کنند دچار حمله ى قلبی شدند یک آسپیرین مصرف مى کنند و به بیمارستان نمى روند  که کار اشتباهى است .

آیا بدن شما قبل از حمله قلبی به شما هشدار می دهد؟ چه مدت قبل از حمله قلبی می تواند علائم رخ دهد؟ علائم اولیه سکته یا اولین نشانه های سکته قلبی چیست؟ و … .

در پاسخ به سوالات بالا باید گفت که اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید یا قلب شما دچار کمی مشکل است اگر با یکی از علایم زیر رو به شدید به سرعت با اورژانس یا دکتر قلب خود تماس حاصل نمایید:

امروزه نسبت به گذشته جوانان و حتی نوجوانان زیادی دچار سکته قلبی می شوند. اما در این بین زنان بالای 50 سال به خصوص افرادی که سیگار مصرف می کنند بیشتر دچار سکته قلبی و حملات قلبی می شوند.

سکته قلبی یا انفارکدوس میوکارد (MI) می تواند کشنده باشد، مهم ترین فاکتور در جلوگیری از عوارض ماندگار سکته قلبی و مرگ، سرعت عمل و رساندن مراقبت های اولیه در سریع ترین زمان ممکن به بیمار است. در مقاله زیر هر آنچه که نیاز است در مراقبت های ساعات اولیه پس از حمله قلبی بدانید گردآوری کرده ایم.

اقدامات اولیه در سکته قلبی

چگونه حمله قلبی کنیم

در اینجا نکات برجسته برای پیشگیری از بیماری قلبی را گردآوری کرده ایم.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟ (+ تفسیر آزمایش )

نوشته بعدی

علت و درمان درد زیر سینه چپ

قرص برای سکته قلبی | داروهای سکته قلبی چیست؟

اقدامات پرستاری در سکته قلبی (MI)

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

چگونه حمله قلبی کنیم
چگونه حمله قلبی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *