چگونه حمله قلبی رخ میدهد

 
helpkade
چگونه حمله قلبی رخ میدهد
چگونه حمله قلبی رخ میدهد

Downloads-icon


Downloads-icon

حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود شود ، انسداد اغلب باعث ایجاد چربی، کلسترول و سایر مواد می شود که پلاک را در شریان هایی که قلب را تغذیه می کنند (عروق کرونر)، مسدود میکند پلاک در نهایت از بین می رود و لخته تشکیل می شود ، جریان خون متوقف شده می تواند به بخشی از قلب آسیب بزند یا آنرا نابود کند.

حمله قلبی، انفارکتوس میوکارد نامیده می شود، می تواند مرگبار باشد، اما درمان آن در طول سال ها به طور چشمگیری بهبود یافته است اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید، تماس با 115 یا کمک های اورژانسی ضروری است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

علائم حمله قلبی متفاوت است و همه افراد مبتلا به حمله قلبی علائم مشابهی ندارند و یا همان شدت نشانه ها را دارند.برخی افراد درد کمتری دارند برخی دیگر درد شدیدتری دارند.

برخی از افراد علائمی ندارند اما برای برخی دیگر اولین علامت ممکن است حمله قلبی ناگهانی باشد با داشتن علائم و نشانه های بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر می شود.

برخی از حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق میافتد، اما بسیاری از مردم علائم و نشانه های هشدار دهنده را ساعت ها، روزها یا هفته ها پیش داشته باشند ؛

اولین هشدار ممکن است درد یا فشار قفسه سینه (آنژین) باشد که به وسیله استرس ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد آنژین ناشی از کاهش موقت جریان خون به قلب است.

چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنیم:

به محض مشاهده علائم فورا دست به کار شوید ؛ بعضی از مردم طولانی مدت صبر می کنند زیرا علائم و نشانه های مهم را تشخیص نمی دهند. این مراحل را انجام دهید:

درخواست کمک اورژانسی کنید؛ اگر حدس می زنید دچار حمله قلبی شده اید، تردید نکنید. بلافاصله با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر به خدمات اورژانسی دسترسی ندارید، یک نفر شما را به نزدیک ترین بیمارستان ببرد.

تنها در صورتی که گزینه های دیگری وجود نداشته باشد، خود هدایت کنید از آنجا که وضعیت شما می تواند بدتر شود، رانندگی خود شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

در صورت تجویز پزشک برای حمله قلبی آسپرین مصرف کنید:

مصرف آسپیرین در طی حمله قلبی می تواند با جلوگیری از لخته شدن خون ،آسیب های قلبی را کاهش دهد. آسپرین می تواند با سایر داروها تداخل پیدا کند، بنابراین آسپرین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک یا پرسنل پزشکی اورژانس آن را توصیه کنند .

اگر فردی را دیدید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد چه باید بکنید؟

اگر فردی را دیدید که بیهوش است و فکر می کنید حمله قلبی است، ابتدا برای کمک با اورژانس تماس بگیرید سپس بررسی کنید که آیا فرد نفس می کشد یا خیر. اگر فرد نفس نمی کشد یا نبض ندارد فقط باید تنفس مصنوعی را شروع کنید تا جریان خون را حفظ کنید.

فشار شدید و سریع در یک ریتم نسبتا سریع روی سینه شخص در حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه فشار دهید اگر شما تنفس مصنوعی را آموزش دیده باشید، پزشکان توصیه می کنند فقط فشار قفسه سینه را انجام دهید می توانید راه تنفس مصنوعی را باز کنید و تنفس را نجات دهید.

یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک یا چند عروق کرونری شما مسدود می شوند با گذشت زمان، یک عروق کرونری می تواند از انباشته کردن مواد مختلف از جمله کلسترول (آترواسکلروز) محدود کند این وضعیت که به عنوان بیماری عروق کرونری شناخته می شود، باعث بیشتر حملات قلبی می شود.

در طی حمله قلبی، یکی از این پلاکها میتواند کلسترول و مواد دیگر را به جریان خون جاری کند و لخته خون در محل پارگی ایجاد می شود.اگر به اندازه کافی بزرگ باشد لخته می تواند از طریق شریان عروق کرونری را مسدود کند، عضله قلب اکسیژن و مواد مغذی (ایسکمی) را از بین می برد.

شما ممکن است دچار انسداد کامل یا جزئی شده باشید. انسداد کامل به این معنی است که شما یک انفارکتوس میوکارد با افزایش دارید. یک انسداد جزئی به این معنی است که شما انفارکتوس میوکارد بدون افزایش دارید. مراحل تشخیص و درمان ممکن است بسته به آنچه که داشته اید متفاوت باشد.

یکی دیگر از دلایل حمله قلبی، منقبض شدن عروق کرونری است که جریان خون را به بخشی از ماهیچه قلب بسته می کند. استفاده از تنباکو و مواد مخدر غیر مجاز، مانند کوکائین، می تواند موجب اسپاسم تهدید کننده زندگی شود.

بعضی از عوامل باعث ایجاد ناخواسته ذخایر چربی (آترواسکلروز) می شوند که شریانها را در سراسر بدن شما محدود می کنند ؛ شما می توانید بسیاری از این عوامل خطر را بهبود یا حذف کنید تا احتمال شما برای ابتلا به حمله قلبی کاهش یابد.

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

سن:

مردان بالای 45 سال یا بالاتر و زنان 55 ساله یا بالاتر احتمال دارد که حمله قلبی این افراد از مردان و زنان جوان بیشتر باشد.

توتون و تنباکو:

این شامل سیگار کشیدن و در دراز مدت در معرض دود بودن است.

فشار خون بالا:

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به شریان هایی که قلب شما را تغذیه می کند آسیب برساند.فشار خون بالا که با سایر شرایط مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می دهد ریسک شما را بیشتر افزایش می دهد.

سطح کلسترول خون یا سطح تری گلیسرید بالا:

سطح بالای کلسترول LDL (کلسترول LDL) (کلسترول “بد”) به احتمال زیاد به شریان ها محدود می شود.سطح بالای تری گلیسیرید، نوعی چربی خون که به رژیم غذایی شما مرتبط می شود، همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد. با این حال، سطح بالای کلسترول چربی لیپوپروتئین HDL (کلسترول خوب) خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد.

چاقی:

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

چاقی با سطح کلسترول بالا، میزان تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و دیابت همراه است ، از دست دادن فقط 10 درصد از وزن بدن شما می تواند این خطر را کاهش دهد.

دیابت:

تولید کافی از هورمونی که توسط پانکراس شما ترشح می شود (انسولین) یا عدم پاسخ به انسولین به درستی باعث افزایش سطح قند خون بدن شما می شود، و خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک:

این اتفاق می افتد زمانی که شما چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا دارید. داشتن سندرم متابولیک احتمال بیماری قلبی شما را دوبرابر افزایش می دهد، اگر شما آن را ندارید.

اگر خواهر و برادران شما، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما حملات اولیه قلب (سن 55 سالگی برای بستگان مرد و 65 ساله برای بستگان زن)، شما ممکن است در معرض خطر افزایش قرار داشته باشید.

فقدان فعالیت فیزیکی:

غیر فعال بودن باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می شود افرادی که ورزش منظم می کنند، آمادگی قلبی عروقی را کمتر می کنند، از جمله فشار خون بالا.

فشار:

شما ممکن است به راه هایی که خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد، پاسخ دهید.

استعمال مواد مخدر:

استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین یا آمفتامین می تواند باعث انقباض عروق کرونری شما شود که باعث ایجاد حمله قلبی می شود.

سابقه پره اکلامپسی:

این وضعیت موجب فشار خون بالا در دوران بارداری می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

یک وضعیت ایمنی:

داشتن بیماری مانند ورم مفاصل یا التهاب مفاصل می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.

عوارض ناشی از آسیب به قلب شما در طی یک حمله، می تواند منجر به:

ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی):

“مدارهای کوتاه” الکتریکی می توانند توسعه یابند و موجب ریتم های غیر طبیعی قلب شوند، که بعضی از آنها می توانند جدی و حتی کشنده باشند.

نارسایی قلبی :

حمله ممکن است به بافت قلب آسیب برساند که عضله قلب باقی مانده نمی تواند خون کافی را از قلب شما پمپ کند. نارسایی قلبی می تواند موقتی باشد، یا وضعیت مزمن ناشی از آسیب مداوم و دائمی به قلب شما باشد.

ایست قلبی ناگهانی:

بدون هشدار، قلب شما به دلیل اختلالات الکتریکی متوقف می شود که باعث بی نظمی می شود. حملات قلبی خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش می دهند که بدون درمان فوری می تواند مرگبار باشد.

هرگز برای جلوگیری از حمله قلبی دیر نیست- حتی اگر قبلا یکی از آنها را داشته اید ، در این بخش از سلامت نمناک راه هایی برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد.

داروها:

مصرف داروها می تواند خطر حمله قلبی بعدی را کاهش دهد و به بهبود عملکرد قلب آسیب دیده کمک کند ؛ آنچه را که پزشک شما تجویز می کند ادامه دهید و از پزشک خود بپرسید که تا کی شما باید تحت نظر باشید.

عوامل تغییر در سبک زندگی شما :

ویتامین ها راهی برای پیشگیری از ابتلا به حمله قلبی است ؟

آیا مصرف ویتامین ها در جلوگیری از بیماری قلبی یا حمله قلبی کمک می کند؟

هنوز مشخص نیست که مصرف ویتامین ها خطر ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی را کاهش می دهد اما چیزی که مشخص است این است که اگر شما عوامل دیگر خطر خود را کنترل نکنید، مانند رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن، کلسترول بالا و دیابت را کنترل نکنید، هیچ ویتامینی نمیتواند از رشد بیماری های قلبی جلوگیری کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین C و E ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند، اما آزمایش های بالینی بزرگ نشان داده اند که منابع آنها به اثبات رسیده است با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داد که ویتامین E، وقتی به تنهایی مصرف شود ممکن است به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که ارتباط بین مقدار پایین ویتامین D و بیماری قلبی وجود دارد اما تحقیقات بیشتری لازم است اگر شما در مورد سطح ویتامین D خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

اکثر مردم که به طور کلی سالم هستند و مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، نیازی به مصرف ویتامین های روزانه ندارند. حتی یک مولتی ویتامین روزانه به نظر نمی رسد از بیماری قلبی جلوگیری کند.

اگر نگران تغذیه خود هستید، با پزشک درباره مصرف ویتامین روزانه که ممکن است برای شما مناسب باشد، صحبت کنید یا بهتر است مواد غذایی غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات و میوه ها، روغن های گیاهی یا روغن دانه، حبوبات کامل و حداقل دو بار ماهی در هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از قلب خود محافظت کنید.

ماهیچه‌های قلب شما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.

هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی‌قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌‌شود.

آیا شما در خطر حمله قلبی هستید؟

عوامل خطری که می‌توانید کنترل کنید، عبارتند از:

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

عوامل خطری که غیر قابل کنترل هستند، عبارتند از:

پره اکالمپسی یا مسمومیت حاملگی: این وضعیت در زمان بارداری ممکن است ایجاد شود. دو مورد از علائم اصلی مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین بالا در ادرار است.

 

فهرست مطالب

دانستن علائم حمله قلبی بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مطمئن نیستید که علائمی ‌که مشاهده می‌کنید، علائم حمله قلبی هستند، باید این موضوع را چک کنید. وقتی حمله قلبی اتفاق می‌افتد، هر دقیقه‌ای که می‌گذرد، بسیار حیاتی و تعیین کننده است و اقدام سریع و به موقع می‌تواند جان فرد یا جان خود شما را نجات دهد. بنابراین با مشاهده علائم احتمالی حمله قلبی، به هیچ عنوان معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

برخی از حملات قلبی، ناگهانی و شدید هستند (مانند آنچه در فیلم‌های سینمایی می‌بینید)، اما بیشتر حملات قلبی به آرامی ‌اتفاق می‌افتند و با درد و ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. علائمی‌ که می‌تواند به معنای بروز حمله قلبی باشد، عبارتند از:

درد قفسه سینه، هم در مردان و هم در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، شایع است، اما بروز سایر علائم، خصوصا تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ و درد کمر و فک در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که انجام فعالیت‌های بدنی عادی و روزمره در شما علائم زیر را ایجاد می‌کند، ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده باشید:

در صورت بروز حمله قلبی چه اقدامی‌کنید؟

بعد از بروز حمله قلبی، اقدام سریع برای باز کردن عروق گرفته، برای کم کردن میزان آسیب بسیار حیاتی است. با مشاهده اولین علائم حمله قلبی فورا با اورژانس تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی، طی یک تا دو ساعت پس از بروز اولین نشانه‌ها در بیمار است. با گذشتن زمان میزان آسیب به قلب افزایش و شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد.

 

درست است که قبل از بروز حمله قلبی، شما علائم آن را مشاهده می‌کنید و حمله قلب باعث بروز عوارضی در بدن شما می‌شود اما ممکن است خود حمله قلبی، از عوارض ناشی شده از یک بیماری زمینه ای دیگر در بدن شما باشد. بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونری قلب که باعث تنگ شدن عروق و تصلب شرایین می‌شود، از شایع ترین عوامل زمینه ای حمله قلبی است.

با کاهش عوامل موثر بر ابتلا به بیمار عروق کرونری قلب، می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را نیز کاهش داد. حتی در صورتی که به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا هستید، می‌توانید برای پیشگیری از حمله قلبی، اقدامانی انجام دهید؛ این اقدامات شامل داشتن سبک زندگی سالم و تحت نظر پزشک بودن به طور منظم و مداوم است.

باید مطمئن باشید که برای اقدام صحیح در صورت بروز حمله قلبی در یکی از افراد خانواده یا خودتان، از قبل طرح و نقشه‌ای دارید. این موضوع، خصوصا در صورتی که خودتان یا یکی از افراد خانواده، در خطر بروز حمله قلبی هستند، یا قبلا دچار حمله قلبی شده اند، بسیار مهم است.

لیست داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، داروهایی که به آن آلرژی دارید، شماره پزشکتان و شماره تلفن یکی از نزدیکان و دوستانتان را جایی یادداشت کنید و این یادداشت را در جایی که به راحتی قابل دسترس است بگذارید؛ به عنوان مثال در جای کارت‌ها در کیف پولتان، تا در مواقع ضروری به کار اطرافیانتان بیاید.

درمان سریع و به هنگام حمله قلبی، می‌تواند از آسیب‌های وارده به ماهیچه‌های قلب پیشگیری کند یا این آسیب‌ها را تا حد ممکن، محدود کند. تماس با اورژانس با مشاهده اولین علائم احتمالی حمله قلبی، می‌تواند جان شما را نجان دهد. تیم پزشکی اورژانس، تشخیص و انجام مراقبت‌های ویژه حمله قلبی را قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌کنند.

–         آسپرین

–         نیتروگلیسرین

–         اکسیژن درمانی

–         درمان درد قفسه سینه

داروهای ترومبولیتیک یا لخته زدا یا ضد انعقاد خون، برای حل شدن و از بین رفتن لخته‌های خونی که باعث مسدود شدن عروق قلبی شده اند به کار می‌روند.

مداخله‌ی کرونری، یک روش درمانی نوین است که در آن، بدون انجام جراحی باز قلب عروق مسدود شده یا تنگ شده، باز می‌شوند.

سایر روش‌های درمانی برای درمان حمله قلبی عبارتند از:

پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را تجویز کند:

 روشی به نام جراحی باز پیوند عروق کرونر قلب (بای پس قلبی) برای درمان حمله قلبی به کار می‌رود. در این روش جراح، قسمتی از عروق قلبی را که دچار آسیب شده، جدا می‌کند و از عروق دیگر در بدن به جای آن پیوند می‌زند.

توانبخشی قلبی و عروقی، یک برنامه است که تحت نظر پزشک و به منظور افزایش سلامت و قدرت جسمانی افرادی انجام می‌شود که به مشکلات قلبی دچار هستند.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

ماهیچه‌های قلب شما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.

هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی‌قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌‌شود.

آیا شما در خطر حمله قلبی هستید؟

عوامل خطری که می‌توانید کنترل کنید، عبارتند از:

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

عوامل خطری که غیر قابل کنترل هستند، عبارتند از:

پره اکالمپسی یا مسمومیت حاملگی: این وضعیت در زمان بارداری ممکن است ایجاد شود. دو مورد از علائم اصلی مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین بالا در ادرار است.

 

فهرست مطالب

دانستن علائم حمله قلبی بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مطمئن نیستید که علائمی ‌که مشاهده می‌کنید، علائم حمله قلبی هستند، باید این موضوع را چک کنید. وقتی حمله قلبی اتفاق می‌افتد، هر دقیقه‌ای که می‌گذرد، بسیار حیاتی و تعیین کننده است و اقدام سریع و به موقع می‌تواند جان فرد یا جان خود شما را نجات دهد. بنابراین با مشاهده علائم احتمالی حمله قلبی، به هیچ عنوان معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

برخی از حملات قلبی، ناگهانی و شدید هستند (مانند آنچه در فیلم‌های سینمایی می‌بینید)، اما بیشتر حملات قلبی به آرامی ‌اتفاق می‌افتند و با درد و ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. علائمی‌ که می‌تواند به معنای بروز حمله قلبی باشد، عبارتند از:

درد قفسه سینه، هم در مردان و هم در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، شایع است، اما بروز سایر علائم، خصوصا تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ و درد کمر و فک در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که انجام فعالیت‌های بدنی عادی و روزمره در شما علائم زیر را ایجاد می‌کند، ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده باشید:

در صورت بروز حمله قلبی چه اقدامی‌کنید؟

بعد از بروز حمله قلبی، اقدام سریع برای باز کردن عروق گرفته، برای کم کردن میزان آسیب بسیار حیاتی است. با مشاهده اولین علائم حمله قلبی فورا با اورژانس تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی، طی یک تا دو ساعت پس از بروز اولین نشانه‌ها در بیمار است. با گذشتن زمان میزان آسیب به قلب افزایش و شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد.

 

درست است که قبل از بروز حمله قلبی، شما علائم آن را مشاهده می‌کنید و حمله قلب باعث بروز عوارضی در بدن شما می‌شود اما ممکن است خود حمله قلبی، از عوارض ناشی شده از یک بیماری زمینه ای دیگر در بدن شما باشد. بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونری قلب که باعث تنگ شدن عروق و تصلب شرایین می‌شود، از شایع ترین عوامل زمینه ای حمله قلبی است.

با کاهش عوامل موثر بر ابتلا به بیمار عروق کرونری قلب، می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را نیز کاهش داد. حتی در صورتی که به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا هستید، می‌توانید برای پیشگیری از حمله قلبی، اقدامانی انجام دهید؛ این اقدامات شامل داشتن سبک زندگی سالم و تحت نظر پزشک بودن به طور منظم و مداوم است.

باید مطمئن باشید که برای اقدام صحیح در صورت بروز حمله قلبی در یکی از افراد خانواده یا خودتان، از قبل طرح و نقشه‌ای دارید. این موضوع، خصوصا در صورتی که خودتان یا یکی از افراد خانواده، در خطر بروز حمله قلبی هستند، یا قبلا دچار حمله قلبی شده اند، بسیار مهم است.

لیست داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، داروهایی که به آن آلرژی دارید، شماره پزشکتان و شماره تلفن یکی از نزدیکان و دوستانتان را جایی یادداشت کنید و این یادداشت را در جایی که به راحتی قابل دسترس است بگذارید؛ به عنوان مثال در جای کارت‌ها در کیف پولتان، تا در مواقع ضروری به کار اطرافیانتان بیاید.

درمان سریع و به هنگام حمله قلبی، می‌تواند از آسیب‌های وارده به ماهیچه‌های قلب پیشگیری کند یا این آسیب‌ها را تا حد ممکن، محدود کند. تماس با اورژانس با مشاهده اولین علائم احتمالی حمله قلبی، می‌تواند جان شما را نجان دهد. تیم پزشکی اورژانس، تشخیص و انجام مراقبت‌های ویژه حمله قلبی را قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌کنند.

–         آسپرین

–         نیتروگلیسرین

–         اکسیژن درمانی

–         درمان درد قفسه سینه

داروهای ترومبولیتیک یا لخته زدا یا ضد انعقاد خون، برای حل شدن و از بین رفتن لخته‌های خونی که باعث مسدود شدن عروق قلبی شده اند به کار می‌روند.

مداخله‌ی کرونری، یک روش درمانی نوین است که در آن، بدون انجام جراحی باز قلب عروق مسدود شده یا تنگ شده، باز می‌شوند.

سایر روش‌های درمانی برای درمان حمله قلبی عبارتند از:

پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را تجویز کند:

 روشی به نام جراحی باز پیوند عروق کرونر قلب (بای پس قلبی) برای درمان حمله قلبی به کار می‌رود. در این روش جراح، قسمتی از عروق قلبی را که دچار آسیب شده، جدا می‌کند و از عروق دیگر در بدن به جای آن پیوند می‌زند.

توانبخشی قلبی و عروقی، یک برنامه است که تحت نظر پزشک و به منظور افزایش سلامت و قدرت جسمانی افرادی انجام می‌شود که به مشکلات قلبی دچار هستند.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

ماهیچه‌های قلب شما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.

هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی‌قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌‌شود.

آیا شما در خطر حمله قلبی هستید؟

عوامل خطری که می‌توانید کنترل کنید، عبارتند از:

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

عوامل خطری که غیر قابل کنترل هستند، عبارتند از:

پره اکالمپسی یا مسمومیت حاملگی: این وضعیت در زمان بارداری ممکن است ایجاد شود. دو مورد از علائم اصلی مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین بالا در ادرار است.

 

فهرست مطالب

دانستن علائم حمله قلبی بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مطمئن نیستید که علائمی ‌که مشاهده می‌کنید، علائم حمله قلبی هستند، باید این موضوع را چک کنید. وقتی حمله قلبی اتفاق می‌افتد، هر دقیقه‌ای که می‌گذرد، بسیار حیاتی و تعیین کننده است و اقدام سریع و به موقع می‌تواند جان فرد یا جان خود شما را نجات دهد. بنابراین با مشاهده علائم احتمالی حمله قلبی، به هیچ عنوان معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

برخی از حملات قلبی، ناگهانی و شدید هستند (مانند آنچه در فیلم‌های سینمایی می‌بینید)، اما بیشتر حملات قلبی به آرامی ‌اتفاق می‌افتند و با درد و ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. علائمی‌ که می‌تواند به معنای بروز حمله قلبی باشد، عبارتند از:

درد قفسه سینه، هم در مردان و هم در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، شایع است، اما بروز سایر علائم، خصوصا تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ و درد کمر و فک در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که انجام فعالیت‌های بدنی عادی و روزمره در شما علائم زیر را ایجاد می‌کند، ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده باشید:

در صورت بروز حمله قلبی چه اقدامی‌کنید؟

بعد از بروز حمله قلبی، اقدام سریع برای باز کردن عروق گرفته، برای کم کردن میزان آسیب بسیار حیاتی است. با مشاهده اولین علائم حمله قلبی فورا با اورژانس تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی، طی یک تا دو ساعت پس از بروز اولین نشانه‌ها در بیمار است. با گذشتن زمان میزان آسیب به قلب افزایش و شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد.

 

درست است که قبل از بروز حمله قلبی، شما علائم آن را مشاهده می‌کنید و حمله قلب باعث بروز عوارضی در بدن شما می‌شود اما ممکن است خود حمله قلبی، از عوارض ناشی شده از یک بیماری زمینه ای دیگر در بدن شما باشد. بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونری قلب که باعث تنگ شدن عروق و تصلب شرایین می‌شود، از شایع ترین عوامل زمینه ای حمله قلبی است.

با کاهش عوامل موثر بر ابتلا به بیمار عروق کرونری قلب، می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را نیز کاهش داد. حتی در صورتی که به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا هستید، می‌توانید برای پیشگیری از حمله قلبی، اقدامانی انجام دهید؛ این اقدامات شامل داشتن سبک زندگی سالم و تحت نظر پزشک بودن به طور منظم و مداوم است.

باید مطمئن باشید که برای اقدام صحیح در صورت بروز حمله قلبی در یکی از افراد خانواده یا خودتان، از قبل طرح و نقشه‌ای دارید. این موضوع، خصوصا در صورتی که خودتان یا یکی از افراد خانواده، در خطر بروز حمله قلبی هستند، یا قبلا دچار حمله قلبی شده اند، بسیار مهم است.

لیست داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، داروهایی که به آن آلرژی دارید، شماره پزشکتان و شماره تلفن یکی از نزدیکان و دوستانتان را جایی یادداشت کنید و این یادداشت را در جایی که به راحتی قابل دسترس است بگذارید؛ به عنوان مثال در جای کارت‌ها در کیف پولتان، تا در مواقع ضروری به کار اطرافیانتان بیاید.

درمان سریع و به هنگام حمله قلبی، می‌تواند از آسیب‌های وارده به ماهیچه‌های قلب پیشگیری کند یا این آسیب‌ها را تا حد ممکن، محدود کند. تماس با اورژانس با مشاهده اولین علائم احتمالی حمله قلبی، می‌تواند جان شما را نجان دهد. تیم پزشکی اورژانس، تشخیص و انجام مراقبت‌های ویژه حمله قلبی را قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌کنند.

–         آسپرین

–         نیتروگلیسرین

–         اکسیژن درمانی

–         درمان درد قفسه سینه

داروهای ترومبولیتیک یا لخته زدا یا ضد انعقاد خون، برای حل شدن و از بین رفتن لخته‌های خونی که باعث مسدود شدن عروق قلبی شده اند به کار می‌روند.

مداخله‌ی کرونری، یک روش درمانی نوین است که در آن، بدون انجام جراحی باز قلب عروق مسدود شده یا تنگ شده، باز می‌شوند.

سایر روش‌های درمانی برای درمان حمله قلبی عبارتند از:

پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را تجویز کند:

 روشی به نام جراحی باز پیوند عروق کرونر قلب (بای پس قلبی) برای درمان حمله قلبی به کار می‌رود. در این روش جراح، قسمتی از عروق قلبی را که دچار آسیب شده، جدا می‌کند و از عروق دیگر در بدن به جای آن پیوند می‌زند.

توانبخشی قلبی و عروقی، یک برنامه است که تحت نظر پزشک و به منظور افزایش سلامت و قدرت جسمانی افرادی انجام می‌شود که به مشکلات قلبی دچار هستند.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

ماهیچه‌های قلب شما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.

هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی‌قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌‌شود.

آیا شما در خطر حمله قلبی هستید؟

عوامل خطری که می‌توانید کنترل کنید، عبارتند از:

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

عوامل خطری که غیر قابل کنترل هستند، عبارتند از:

پره اکالمپسی یا مسمومیت حاملگی: این وضعیت در زمان بارداری ممکن است ایجاد شود. دو مورد از علائم اصلی مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین بالا در ادرار است.

 

فهرست مطالب

دانستن علائم حمله قلبی بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مطمئن نیستید که علائمی ‌که مشاهده می‌کنید، علائم حمله قلبی هستند، باید این موضوع را چک کنید. وقتی حمله قلبی اتفاق می‌افتد، هر دقیقه‌ای که می‌گذرد، بسیار حیاتی و تعیین کننده است و اقدام سریع و به موقع می‌تواند جان فرد یا جان خود شما را نجات دهد. بنابراین با مشاهده علائم احتمالی حمله قلبی، به هیچ عنوان معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

برخی از حملات قلبی، ناگهانی و شدید هستند (مانند آنچه در فیلم‌های سینمایی می‌بینید)، اما بیشتر حملات قلبی به آرامی ‌اتفاق می‌افتند و با درد و ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. علائمی‌ که می‌تواند به معنای بروز حمله قلبی باشد، عبارتند از:

درد قفسه سینه، هم در مردان و هم در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، شایع است، اما بروز سایر علائم، خصوصا تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ و درد کمر و فک در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که انجام فعالیت‌های بدنی عادی و روزمره در شما علائم زیر را ایجاد می‌کند، ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده باشید:

در صورت بروز حمله قلبی چه اقدامی‌کنید؟

بعد از بروز حمله قلبی، اقدام سریع برای باز کردن عروق گرفته، برای کم کردن میزان آسیب بسیار حیاتی است. با مشاهده اولین علائم حمله قلبی فورا با اورژانس تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی، طی یک تا دو ساعت پس از بروز اولین نشانه‌ها در بیمار است. با گذشتن زمان میزان آسیب به قلب افزایش و شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد.

 

درست است که قبل از بروز حمله قلبی، شما علائم آن را مشاهده می‌کنید و حمله قلب باعث بروز عوارضی در بدن شما می‌شود اما ممکن است خود حمله قلبی، از عوارض ناشی شده از یک بیماری زمینه ای دیگر در بدن شما باشد. بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونری قلب که باعث تنگ شدن عروق و تصلب شرایین می‌شود، از شایع ترین عوامل زمینه ای حمله قلبی است.

با کاهش عوامل موثر بر ابتلا به بیمار عروق کرونری قلب، می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را نیز کاهش داد. حتی در صورتی که به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا هستید، می‌توانید برای پیشگیری از حمله قلبی، اقدامانی انجام دهید؛ این اقدامات شامل داشتن سبک زندگی سالم و تحت نظر پزشک بودن به طور منظم و مداوم است.

باید مطمئن باشید که برای اقدام صحیح در صورت بروز حمله قلبی در یکی از افراد خانواده یا خودتان، از قبل طرح و نقشه‌ای دارید. این موضوع، خصوصا در صورتی که خودتان یا یکی از افراد خانواده، در خطر بروز حمله قلبی هستند، یا قبلا دچار حمله قلبی شده اند، بسیار مهم است.

لیست داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، داروهایی که به آن آلرژی دارید، شماره پزشکتان و شماره تلفن یکی از نزدیکان و دوستانتان را جایی یادداشت کنید و این یادداشت را در جایی که به راحتی قابل دسترس است بگذارید؛ به عنوان مثال در جای کارت‌ها در کیف پولتان، تا در مواقع ضروری به کار اطرافیانتان بیاید.

درمان سریع و به هنگام حمله قلبی، می‌تواند از آسیب‌های وارده به ماهیچه‌های قلب پیشگیری کند یا این آسیب‌ها را تا حد ممکن، محدود کند. تماس با اورژانس با مشاهده اولین علائم احتمالی حمله قلبی، می‌تواند جان شما را نجان دهد. تیم پزشکی اورژانس، تشخیص و انجام مراقبت‌های ویژه حمله قلبی را قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌کنند.

–         آسپرین

–         نیتروگلیسرین

–         اکسیژن درمانی

–         درمان درد قفسه سینه

داروهای ترومبولیتیک یا لخته زدا یا ضد انعقاد خون، برای حل شدن و از بین رفتن لخته‌های خونی که باعث مسدود شدن عروق قلبی شده اند به کار می‌روند.

مداخله‌ی کرونری، یک روش درمانی نوین است که در آن، بدون انجام جراحی باز قلب عروق مسدود شده یا تنگ شده، باز می‌شوند.

سایر روش‌های درمانی برای درمان حمله قلبی عبارتند از:

پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را تجویز کند:

 روشی به نام جراحی باز پیوند عروق کرونر قلب (بای پس قلبی) برای درمان حمله قلبی به کار می‌رود. در این روش جراح، قسمتی از عروق قلبی را که دچار آسیب شده، جدا می‌کند و از عروق دیگر در بدن به جای آن پیوند می‌زند.

توانبخشی قلبی و عروقی، یک برنامه است که تحت نظر پزشک و به منظور افزایش سلامت و قدرت جسمانی افرادی انجام می‌شود که به مشکلات قلبی دچار هستند.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

چطور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید.شناخت علائم سکته قلبی و مراجعه فوری به پزشک،  فرد را از خطر مرگ حفظ می کند.مطلب زیر را بخوانید تا علائمی را که باید مراقب آن ها باشید، یاد بگیرید.

 

 

1- به درد قفسه سینه توجه کنید.درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد. احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

الف- درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که کاملا ضعیف است. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نباید نادیده گرفت.اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.ب- معمولا هنگام سکته قلبی، درد پشت استخوان سینه یا جناغ سینه احساس می شود.

ج- البته باید گفت همیشه هنگام سکته قلبی، درد قفسه سینه رخ نمی دهد. برخی افراد هنگام حمله قلبی دچار درد قفسه سینه نمی شوند. ولی با این همه، وقتی ضربه ای به قفسه سینه شما وارد نشده است، نباید احتمال سکته قلبی را نادیده بگیرید.

 

 2- درد قسمت بالای بدن خود را بررسی کنید.گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه است و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست ها می شود. درد این قسمت ها کند و خسته کننده است.اگر اخیرا کار شدیدی انجام نداده اید و یا کاری انجام نداده اید که باعث درد قسمت بالایی بدن شما شود، در این صورت این نوع دردها می تواند نشانه سکته قلبی باشد.

 

 3- مراقب سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن باشید.سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.الف) همانند سایر علائم سکته قلبی، این علائم نیز می توانند در اثر سایر بیماری ها رخ دهند. لذا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ولی این علائم را جدی بگیرید، مخصوصا اگر درد قفسه سینه هم دارید.

ب) زنان بیشتر از مردان دچار این علائم می شوند، هر چند که همه زنان هم این علائم را تجربه نمی کنند.

 

 

4- تنفس خودتان را بررسی کنید.تنگی نفس نیز یکی از علائم سکته قلبی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. این نوع تنگی نفس با تنگی نفس ناشی از سایر بیماری ها متفاوت است، زیرا به نظر می رسد از جایی بیرون نمی آید.افرادی که قبل از حمله قلبی دچار تنگی نفس می شوند، می گویند مثل این است که آن ها به سختی ورزش کرده اند، با اینکه نشسته اند و استراحت می کنند.

 

 

5- مراقب علائم حالت تهوع باشید.حالت تهوع ممکن است منجر به ایجاد عرق سرد و استفراغ شود.اگر این علائم را مشاهده کردید، به خصوص اگر همراه با سایر علائم سکته قلبی بود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید.

 

 6- نگرانی و اضطراب خودتان را بررسی کنید.خیلی از افراد در معرض خطر سکته قلبی، خیلی مضطرب و دلواپس می شوند.این احساس اضطراب و نگرانی زیاد به طور ناگهانی ایجاد می شود. در چنین حالتی فورا به اورژانس زنگ بزنید.

 

 

7- اگر احساس کردید خودتان و فرد دیگری که نزد شماست، در معرض خطر بروز سکته قلبی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید.هر چقدر سریع تر تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرید، شانس زنده ماندن شما بیشتر است. لذا در این گونه مواقع معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

 بیماری آنژین را درمان کنیدآنژین، درد قفسه سینه است که در مرکز آن رخ می دهد. این درد به شکل فشار ناچیز، سوزش و یا سنگینی قفسه سینه احساس می شود و اغلب با درد ناشی از سوزش سر دل (ترش کردن غذا) اشتباه گرفته می شود.آنژین می تواند علامت بیماری کرونر قلبی باشد که شایع ترین علت سکته قلبی است. لذا اگر هر نوع دردی در ناحیه قفسه سینه خود احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

الف) آنژین همیشه علامت بیماری یا حمله قلبی نیست. برخی افراد بعد از ورزش، دچار آنژین می شوند. بروز تغییر در روال طبیعی بدن مهم ترین چیزی است که باید مراقب آن باشید.ب) اگر فکر می کنید درد ناحیه قفسه سینه شما در اثر سوء هاضمه و سوزش سردل است، شاید این درد ها در اثر آنژین باشد. لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این درد را تشخیص دهد.

 

 

آیا دچار آریتمی هستید؟آریتمی شامل ضربان غیرطبیعی قلب است که حداقل در 90 درصد افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، وجود دارد.اگر شما دچار ضربان تند قلب، احساس لرزش در قفسه سینه و یا ضربان کند قلب باشید، ممکن است مبتلا به آریتمی باشید.لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش های مختلف، علت این مشکل شما را پیدا کند.

 

 

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

از حالت سرآسیمگی، گیجی و علائم مشابه سکته قلبی آگاه باشیدعلائم گفته شده در بالا در افراد مسن، واقعا می توانند نشان دهنده مشکلات قلبی باشند.اگر بدون دلیل دچار مشکلات رفتاری و شناختی گشتید، به پزشک مراجعه کنید.

نکات1- اگر درمان طی یک ساعت بعد از شروع علائم سکته قلبی انجام شود، موثر است.2- اگر همه علائم شما طی 5 دقیقه از بین رفتند، باز هم به پزشک مراجعه کنید.3-اگر دیدید فردی دچار سکته قبلی شده است، قبل از هر کاری ابتدا به اورژانس زنگ بزنید.

هشدارها1- اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.2- سکته قلبی خاموش که ایسکمی خاموش نیز نامیده می شود، ممکن است بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای رخ دهد.

منبع:tebyan.net

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


قاعدگی دردناک زنان و دختران


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

به طور کلی نشانه ها و علائم حمله قلبی در زنان و مردان به همدیگر مشابه است ولی برخی از نشانه ها در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. از طرف دیگر بسیاری از خانم ها به دلیل ترسی که از بیماری های قلبی دارند، شاید نشانه ها را ندیده بگیرند و به آن ها بی توجهی کنند.

رایج ترین نشانه بیماری قلبی، احساس فشار ناخوشایند ، سنگینى یا درد در وسط قفسه ى سینه است و معمولا بیش از چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و دوباره به وجود می آید.

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

گاهی اوقات این حس به شما دست می دهد که شی ء سنگینی روی قفسه سینه شما فشار می آورد. همچنین ممکن است این درد به شانه ها و گردن، فک و صورت نیز گسترش پیدا کند.

سه نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!!!

یکی از نشانه های بیماری قلبی، تنگی نفس در هنگام فعالیت های عادی یا نیمه سنگین مثل پیاده روی یا بالا رفتن از پله هاست، اگر نسبت به سال های قبل زودتر به نفس نفس می افتید یا حتی هنگام استراحت نیز سختی در تنفس دارید باید به فکر باشید و به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، درد قفسه سینه می تواند به اندام های دیگر نیز سرایت کنند. این درد ها رو می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

عرق سرد در شرایطی که فعالیت کمی داشته اید می تواند یکی از دیگر نشانه های نزدیکی حمله قلبی باشد. این تعریق معمولا با احساس حالت تهوع همراه است.

حمله قلبی موجب قطع جریان خون به اندام های حیاتی از جمله مغز می گردد و موجب از دست دادن هوشیاری و به اصطلاح غش کردن می شود.

علائم سکته قلبی را جدی بگیرید.

 حمله قلبی مى تواند بدون فشار قفسه سینه نیز رخ دهد.در عوض ممکن است تنگى نفس، فشار یا درد در قسمت پایین قفسه سینه یا بالاى شکم ، سرگیجه، حساسیت به نور ، غش کردن ، فشار خون بالا یا خستگی شدید ایجاد شود.حتی وقتی علائم خفیف هستند، اگر به فرد کمک نرسد عواقب آن می تواند کشنده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را بیشتر از 5 دقیقه تجربه کردید، با آمبولانس تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

بدن انسان روش های مختلفی برای خنک کردن اندام ها دارد که رایج ترین آن تعریق پوستی است، ولی هنگامی که مغز حرارت بیشتری تولید می کند یا نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، بدن با خمیازه کشیدن سعی می کند تا اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کرده و حرارت مغز را کاهش دهد.

در بدن سالم، هنگام ورزش، بدن نیازی به خمیازه کشیدن برای کاهش دما پیدا نمی کند ولی امکان دارد به دلیل مشکل در گردش خون و بیماری قلبی خون رسانی به مغز در هنگام ورزش کم شود و فرد برای جبران کمبود اکسیژن، هنگام ورزش خمیازه بکشد.

اگر کلسترول خون بیش از حد بالا باشد، عروق نزدیک به سطح پوست به علت ضخامت کمتر خود نمی توانند آن را از خود عبور دهند و برای حفظ تعادل جریان خون، این چربی اضافه را به زیر پوست منتقل می کنند. این چربی زیر پوستی به شکل لکه های چربی کوچک در آرنج و زانو، پلک ها و دیگر نقاط دیده می شوند که به آن زانتوما Xantoma گفته می شود.

هنگامی که در دهان فرد بوی ناخوشایندی احساس می شود علت آن وجود عفونت در لثه یا بافت نرم دهانی می تواند باشد. عوارض عفونت باکتریایی فقط به دهان محدود نمی شود و این باکتری ها ممکن است به سیستم گردش خون نیز نفوذ کرده و موجب التهاب در بافت قلب نیز بشوند.

پس بوی بد دهان و عفونت ها و التهاب های لثه را جدی بگیرید و پیش از پیشروی آن و تبدیل به عارضه قلبی به کمک دندانپزشک خود آن را درمان کنید.

در تحقیقی که سال 2005 در مجله اپیدمولوژی آمریکا به چاپ رسید، ارتباط بین ریسک کمتر بیماری های قلبی و داشتن آکنه و جوش در دوران بلوغ اثبات شده است. یعنی در میان افرادی که در دوران نوجوانی و بلوغ جوش و آکنه نداشتند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی 33 % بیشتر است.

این رابطه عجیب به تاثیر هورمون تستوسترون در اعضای بدن باز می گردد. با اینکه نوجوانانی که سابقه آکنه دارند ریسک کمتری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند، اما از سوی دیگر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

در حالت عادی، پدیده هایی مثل سرمای شدید می توانند خون رسانی به لب ها را کم کرده و باعث متمایل شدن رنگ لب به آبی شوند. ولی هنگامی که در زندگی روزمره این اتفاق رخ می دهد، می تواند نشان دهنده اختلال در خون رسانی و بیماری قلبی باشد. این مورد یکی از اصلی ترین علائم درد قلب در زنان می باشد.

خم شدن ناخن ها رو به پایین و متورم شدن نوک انگشتها، یا دیدن خطوط بنفش و کبود زیر ناخن ها، معمولا می تواند نشانه عفونت قلبی، بیماری قلبی و یا مشکل در ریه باشد.

 

خطوط بنفش وقتی با نشانه های دیگر مثل تب بالا، ضربان قلب ضعیف یا غیر عادی ( این مورد یکی از نشانه های قلب ضعیف میباشد.) همراه شوند باید جدی گرفته شوند و فرد برای چک کردن سلامت قلبی خود باید به پزشک مراجعه کند. زیرا این موارد می تواند علامت سکته قلبی باشد!

بسیاری از بیمارانی که عارضه قلبی در آنها تشخیص داده شده است. از احساس ضعف و خستگی مفرط و کمبود انرژی برای فعالیت های روزمره خود شکایت کرده اند.

با وجود این که بیماری قلبی، قاتل شماره 1 زنان است، زنان اغلب عوامل سکته قلبی را به شرایط کم خطر تر مثل اسید معده و یا پیرى ربط مى دهند. آن ها این کار را به خاطر آنکه می ترسند انجام می دهند. هنوز بسیاری از زنان وجود دارند که  از حمله ى قلبى خود شوکه مى شوند.

در هر ۴٣ ثانیه حمله قلبی فردى را تحت تاثیر قرار مى دهد . این اتفاق زنانى می افتد که جریان خونى که اکسیژن را به عضله قلب مى رساند شدیدا کاهش می یابد و یا کاملا قطع می شود. این امر به این دلیل است که شریان هایی که خون قلب را تامین می کنند، به آرامی به علت افزایش چربی، کلسترول و سایر مواد (پلاک) باریک می شوند.

بسیاری از زنان تصور می کنند که نشانه های حمله قلبی بسیار مشهود هستند ، اما در واقع می توانند زیرکانه تر و گاه گیج کننده باشند.

برخی از زنان مبتلا به حمله قلبی، از فشار بیش از حد در پشت شکایت مى کنند. سیاهى رفتن چشم ها، سرگیجه و یا خستگی شدید ممکن است علایم سکته قلبی باشند، که باید مورد توجه قرار گیرند.

بسیاری از زنان زمانى که فکر می کنند دچار حمله ى قلبی شدند یک آسپیرین مصرف مى کنند و به بیمارستان نمى روند  که کار اشتباهى است .

آیا بدن شما قبل از حمله قلبی به شما هشدار می دهد؟ چه مدت قبل از حمله قلبی می تواند علائم رخ دهد؟ علائم اولیه سکته یا اولین نشانه های سکته قلبی چیست؟ و … .

در پاسخ به سوالات بالا باید گفت که اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید یا قلب شما دچار کمی مشکل است اگر با یکی از علایم زیر رو به شدید به سرعت با اورژانس یا دکتر قلب خود تماس حاصل نمایید:

امروزه نسبت به گذشته جوانان و حتی نوجوانان زیادی دچار سکته قلبی می شوند. اما در این بین زنان بالای 50 سال به خصوص افرادی که سیگار مصرف می کنند بیشتر دچار سکته قلبی و حملات قلبی می شوند.

سکته قلبی یا انفارکدوس میوکارد (MI) می تواند کشنده باشد، مهم ترین فاکتور در جلوگیری از عوارض ماندگار سکته قلبی و مرگ، سرعت عمل و رساندن مراقبت های اولیه در سریع ترین زمان ممکن به بیمار است. در مقاله زیر هر آنچه که نیاز است در مراقبت های ساعات اولیه پس از حمله قلبی بدانید گردآوری کرده ایم.

اقدامات اولیه در سکته قلبی

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

در اینجا نکات برجسته برای پیشگیری از بیماری قلبی را گردآوری کرده ایم.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟ (+ تفسیر آزمایش )

نوشته بعدی

علت و درمان درد زیر سینه چپ

قرص برای سکته قلبی | داروهای سکته قلبی چیست؟

اقدامات پرستاری در سکته قلبی (MI)

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

حمله قلبی یا سکته قلبی یا انفارکتوس قلبی (Myocardial infarection) اصطلاحی است که به آسیب عضله قلب در زمینه انسداد عروق خونرسان کرونر قلب پیش می آید.

این حالت عموما بصورت حاد اتفاق افتاده و در عروق کرونری که معمولا قبلا یک تنگی متوسط یا گاها شدید داشته و بدلیل تجمع پلاکت ها و ایجاد لخته بطور کامل انسداد می یابد بروز می کند بعد از انسداد رگ و نرسیدن خون به عضله قلب بیمار دچار علایمی می شود که ناشی از ایسکمی یا عدم خونرسانی به عضله می باشد. عمده علایم بالینی بصورت زیر است:

⛔ درد فشارنده و یا سوزشی پشت جناغ قفسه سینه که به نیم سینه چپ گاها هر دو نیم سینه و یا راست انتشارمی یابد عموما بیمار احساس فشردگی سینه یا سنگینی سینه و یا کمبود هوا و خفگی دارد این درد می تواند به بازوی چپ و گردن و فک تحتانی نیز منتشر شود.

⛔ تنگی نفس ناگهانی توام با احساس خفگی و سنگینی سینه که می تواند به همراه تعریق تپش قلب و حالت تهوع نیز باشد.

⛔ یکسری تظاهرات غیر شایع نیز در انفارکتوس قلبی دیده می شوند که عمدتا در بیماران دیابتی یا مسن بروز می کنند که به اصطلاح انفارکتوس خاموش یا بی صدا ( Silent MI ) گفته می شود که بصورت تعریق سرد ناگهانی بدون توجیه، سرگیجه ناگهانی، تهوع، تپش قلب ناگهانی، ضعف ناگهانی بدون توجیه می باشد که هرچند این موارد از شیوع بسیار کمی برخورد دارند ولی می بایست مورد توجه قرار گیرند.

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

علایم ذکر شده در بالا دربیماران با سکته قلبی عموما بیشتر از چند دقیقه ( حدود ۲۰ دقیقه ) طول می کشد ولی در موارد آنژین قلبی ( به اصطلاح عوام سکته ناقص ) کمتر از ۲۰ دقیقه طول کشیده و خود بخود یا با مصرف قرص زیر زبانی بر طرف می شود که با مشاهده این علایم بیمار می بایست به اولین مرکز درمانی مراجعه نماید.

– با اورژانس تماس بگیرید.
– حتی الامکان بیمار را بی حرکت در حالت درازکش به پشت بخوابانید و از حرکات اضافی پرهیز نمایید ( مالیدن پشت بیمار و راه رفتن هیچ کمکی به بیمار نمی کند ).
-در صورت وجود اکسیژن در محل ماسک اکسیژن بگذارید و از ازدحام اطراف بیمار خودداری کنید.
– سعی در آرامش بیمار داشته باشند از هرگونه اضطرابی پرهیز نمایید.
-چنانچه فشارسنج در دسترس دارید بعد از گرفتن فشارخون بیمار قرص زیر زبانی یا اسپری زیر زبانی نیتروگلیسیرین به بیمار بدهید.
– در صورتی که بیمار سابقه خونریزی گوارشی و مغزی اخیر نداشته باشند قرص آسپرین جویدنی ۳۰۰ گرم (۳ قرص ) به بیمار بدهید تا آرام بجود.
– در صورت عدم بهبود درد تا ۵ دقیقه می توان مجددا در صورت نرمال بودن فشار خون دومین قرص زیر زبانی را استفاده نمود.
-بهترین جا برای ادامه درمان نزدیکترین بیمارستان یا کلینیک می باشد.

یک حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند (رگهای خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.لخته معمولاًدر یک رگ کرونر که قبلاً بعلت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می شود. پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را که ترومبوز نیز نامیده می شود،شروع می کند.

لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد.

گاهی، استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند. تخمین دقیق شیوع حملات قلبی دشوار است زیرا حدود ۲۰۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ بیمار هر ساله در آمریکا قبل از رسیدن به خدمات پزشکی می میرند.تخمین زده می شود که تقریباً ۱ میلیون بیمار هر ساله با حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می کنند.

درد سینه پشت جناق (استخوان وسط سینه) یک علامت عمدۀ حملۀ قلبی است ولی در بسیاری افراد، بخصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد (بنام “حملۀ قلبی خاموش”). اغلب درد از ناحیه سینۀ شما به بازوها یا شانه؛ گردن؛ دندان ها؛ فک؛ شکم یا پشت انتشار می یابد. گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود.
درد بطور معمول بیش از ۲۰ دقیقه طول می کشد و کاملاً با استراحت یا نیتروگلیسرین برطرف نمی شود، در حالیکه درد آنژین با هردو برطرف می شود.

برای تشخیص حمله قلبی از روش های مختلفی استفاده می شود از جمله:

۱-تست نوار قلب(ECG)— یک عدد یا مکرر در عرض چند ساعت۲- اکوکاردیوگرافی۳- آنژیوگرافی قلب
۴- ونتریکولوگرافی هسته ای

تست های زیر فرآورده های ناشی از آسیب قلب و فاکتورهای مبین خطر بالای حمله قلبی را نشان دهند:

# تروپونین آی و تروپونین تی(پروتئین های درگیر در انقباض عضلانی)
# CPK و CPK-MB
# میوگلوبین سرم

آسپرین و کلوپیدوگرل
بتابلوکرها.
مهار کننده‌های سیستم رنین- آنژیوتنسین- آلدوسترون (RAAS):
ترکیبات نیترات
استاتین ها
آنتاگونیست‌های کانال کلسیم:
دیورتیک‌ها
ملین ها
و …….

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

در بدن افرادی که دچار سکته قلبی می شوند از یک ماه قبل نشانه های اولیه برای هشدار حمله قلبی رخ می دهد که با شناخت آن ها میتوانید از حملات قلبی جلوگیری کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، یک ماه قبل از یک حمله قلبی، بدن شما با این 8 سیگنال اخطار خواهد داد، بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است، این قاعده ساده برای هر بیماری در نظر گرفته می شود و زمانی که علائم به درستی تایید نشوند بسیار ارزشمند خواهد بود.

شما نیاز به تبدیل شدن به یک متخصص کامل ندارید، اما کمی آگاهی از سلامتی هرگز به کسی آسیب نزده است، در مواردی که در معرض خطر هستید توجه دقیقی به آن ها داشته باشید.

1.خستگی:

خستگی غیر معمول، یکی از علائم اصلی یک حمله قلبی قریب الوقوع است، زنان این نوع علائم را بیشتر از مردان گزارش داده اند.

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

توضیحات:

فعالیت بدنی یا فیزیکی دلیل خستگی نیست و ممکن نیست که تا پایان روز افزایش بیابد، این نشانه کاملا مشهود است و از بین نمیرود اما در خستگی های غیر معمول برای انجام وظایف ساده مانند مرتب کردن یک تخت یا حتی دوش گرفتن دچار خستگی مفرد میشوید.

2.درد شکمی:

درد شکم، حالت تهوع، احساس خالی یا پر بودن شکم یا ناراحتی معده، از شایع ترین علائم هستند، این اتفاق در مردان و زنان به یک اندازه رخ میدهد.

توضیحات:

دردهای شکم قبل از حمله قلبی، یک اتفاق طبیعی هستند و سپس بعد از مدت کوتاهی کاهش می یابد، تنش فیزیکی نیز ممکن است باعث تشدید درد شکم شود.

3. بی خوابی :

بی خوابی نیز با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی همراه است که در میان زنان شایع تر است، علائم بی خوابی معمولا شامل بالا رفتن سطح اضطراب و نداشتن تمرکز می شود.

توضیحات:

علائم شامل مشکل در شروع خواب ، خوابیدن آرام و صبح زود بیدار شدن است.

4. تنگی نفس:

تنگی نفس یا نفس نفس زدن، یک احساس قوی است که قادر به نفس عمیق کشیدن نیست، این اغلب در میان مردان و زنان بیش از 6 ماه قبل از حمله قلبی رخ میدهد و معمولا یک نشانه هشدار دهنده از یک وضعیت پزشکی است.

توضیحات:

احساس شما در این موارد سرگیجه و سخت نفس کشیدن است.

5. ریزش مو:

ریزش مو های شما یک شاخص قابل مشاهده برای خطر بیماری قلبی است، اغلب اوقات مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر را قرار میدهد، اما بعضی از زنان نیز ممکن است در این گروه قرار بگیرند. البته کچلی نیز به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است.

توضیحات:

به ریزش مو از تاج سر خود توجه بسیار داشته باشید.

6.ضربان قلب نامنظم:

ضربان قلب شدید یا بی نظمی در ضربان قلب اغلب با حمله قلبی و اضطراب، بویژه در میان زنان همراه است، این اتفاق به طور غیر منتظره و خود به خود رخ میدهد، اما تمرینات جسمانی ممکن است محرک اضافی برای افزایش ضربان قلب، به خصوص در مورد بیماری آترواسکروروز باشد.

توضیحات:

ضربان قلب نامنظم به مدت یک تا دو دقیقه طول میکشد، اگر این اتفاق بیش از این طول کشید، ممکن است احساس سرگیجه و خستگی شدید که باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

7. عرق کردن بیش از حد:

عرق کردن غیر عادی و بیش از حد، یکی از نشانه های هشدار اولیه از حمله قلبی است و ممکن است در هر زمان از شبانه روز رخ دهد، این علائم در زنان بیشتر است و اغلب با عرق های شبانه معمول دوران یائسگی اشتباه گرفته میشود و گیج کننده است.

8. درد قفسه سینه:

زنان و مردان در شدت و اشکال مختلفی دچار درد قفسه سینه میشوند، در مردان این علامت جزو مهمترین نشانه های اولیه قلبی است که نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر تنها 30 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار میدهد.

توضیحات:

درد قفسه سینه میتواند منجر به احساس ناراحتی و سوزش در یک یا هر دو دست ( اغلب اوقات سمت چپ )، پایین فک، گردن، شانه ها یا شکم میشود، که ممکن است دائمی یا موقت باشد.

همه ما در مورد شایع ترین عوامل خطر ، مانند چاقی، عدم ورزش و سیگار کشیدن میدانیم، با این حال برخی از علائم از یاد رفته وجود دارد که ممکن است آگاهی سلامتی شما را بهبود بخشد و از حمله قلبی پیشگیری کند:

وجود یک لکه که به صورت مورب در کانال گوش یا نرمه گوش

لکه های زرد در گوشه های داخلی پلک ها

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

درد های ملایم که با راه رفتن شدت میگیرند

وجود مو در کانال گوش ( در میان مردان)

سفید شدن زود رس مو ها ( در میان مردان )

 توجه داشته باشید که علائم اشاره شده چنانچه با علائم دیگری همراه باشد نشانه ی اختلال دیگری به جز سکته ی قلبی در بدن باشد اما به طور کلی باید به این علائم و نشانه های اشاره شده در این بخش توجه و با بروز آنها به پزشک مراجعه کنید.


جالب بود

چقدر بی ربط من همه اینا رواز بچگی دارم الان پنجاه سالمه

این علائمی که میگید بیشتر به سرطان لنفوم میخوره تا سکته ی قلبی.خواستیدفقط چیزی نوشته باشید.

والا فقط آدمو میترسونید که الان بگم ریزش مو دارم شکمم هم درد میکنه چیکار کنم

خیلی چرت این علائم دلایل دیگه ای هم می‌تونه داشته باشه


منم همه این علایم رودارم


الکی؟!!!!!


چقدچرت گفت این 🤣😂😐😒

من اینا چیه 🤨چراالکی وقت آدمو میگیرین

من الان هم خستگی دارم هم شکم درد و معده درد و..
یعنی میخوام 1 ماه دیگه سکته کنم
نه بابا یه چیزی میگیدا 😜😐

خواهشن اینقدر شرو ور ننویسین مکه مجبورین زیزش موی زیر بقل هم ربطی ب سرتان داره یا ریزش موی گون ب سکته مقزی داره


اینا که علائم کروناست

یه دفعه میگفتی تمام ملت سکته میکنن


دقیقا شما پزشک هستید

این خبر چه ربطی به دنیای اقتصاد دارد،


مفید بود

نمیگن که هرکی شکم دردداره میخوادسگته کنن ازعلایمش اگرکه همروباهم داشته باشه وخوب نشه شماهم فقط دنبال سوژه میگردین

اصلا کافی نیست توضیحاتتون من یک هفته پیش به خاطر عصابانیت بیش از حد دوتا دستام مخصوصا انگشت شصت و اشاره کج و بی حس شدن کمی هم فکم درد گرفت و تو صورتم احساس مور مور شدن میکردم خب الان در مورد اینها هیچ توضیحی ندادین حتی یکم!

من یه جوان 27ساله هستم، چیکارکنم ک زود سکته کنم؟ دارویی قرصی چیزی هست ک بخورم و راحت سکته کنم و بمیرم؟


عخی=/

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.


آدرس

تهران، اشرفی اصفهانی، ابتدای بلوار مرزداران، مرکز درمانی بهار، طبقه 2


تماس با مرکز قلب بهار

0214800096209021122962

آخرین بروز رسانی در 12 مهر 1398

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

حمله قلبی خاموش یک حمله قلبی است که در صورت وجود، علائم نسبتاً کمی دارد. حتی ممکن است هیچ وقت علائمی نداشته باشد تا به شما هشدار دهد که در بدنتان مشکل قلبی ایجاد شده است. این علائم هشدار دهنده می‌تواند شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و عرق سرد باشد. در حقیقت، بدون اینکه کسی متوجه شود، حمله قلبی می‌تواند رخ دهد که به آن حمله قلبی خاموش یا از نظر پزشکی به عنوان ایسکمی خاموش (عدم اکسیژن رسانی) به عضله قلب گفته می‌شود. بعضی‌ها بعداً به خاطر می‌آورند که حمله قلبی خاموش آن ها به علت سوء هاضمه، تهوع، درد عضلانی یا مورد بد آنفولانزا اشتباه گرفته شده است.

 

 

دقیقاً همانطور که ​​از نام این بیماری پیداست، یک سکته قلبی خاموش است که علائمی ایجاد نمی‌کند، هنوز مشخص نشده که این بیماری دارای علائم است یا نه اما مانند هر حمله قلبی دیگر است که جریان خون به بخشی از قلب به طور موقت مسدود می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد زخم و آسیب به عضله قلب شود.

معمولاً پزشکان با افرادی ملاقات می‌کنند که از خستگی و مشکلات مربوط به بیماری‌های قلبی شکایت می‌کنند، در نهایت از طریق MRI یا EKG متوجه می‌شوند که این شخص هفته‌ها یا ماه‌ها قبل دچار حمله قلبی شده بوده، بدون این که حتی متوجه شود.

افرادی که دچار این حملات قلبی به اصطلاح خاموش هستند، احتمالاً علائم غیر اختصاصی و ظریفی مانند سوء هاضمه یا بیماری آنفولانزا دارند، یا ممکن است فکر کنند که ماهیچه‌ای را در قفسه سینه یا ناحیه پشت خود دارند. همچنین ممکن است ناراحتی در قفسه سینه نباشد، بلکه در فک یا قسمت فوقانی پشت یا بازوها باشد. برخی از افراد خستگی طولانی و غیر قابل توضیح دارند، این‌ها برخی از علائم تقریبی برای حمله قلبی خاموش هستند، اما ممکن است افراد نادیده گرفته یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرند و به آن اهمیت ندهند.

 

عوامل خطر برای سکته قلبی خاموش همان مواردی است که برای حمله قلبی با علائم وجود دارد. عوامل خطر شامل موارد زیر است:

 

 

داشتن سکته قلبی خاموش شما را در معرض خطر حمله قلبی دیگری قرار می‌دهد که می‌تواند کشنده باشد. وقتی آن حمله قلبی صورت بگیرد، احتمال بروز عوارضی مانند نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. هیچ آزمایشی برای تعیین احتمال ابتلا به سکته قلبی خاموش وجود ندارد، اما اگر عوامل خطر آن وجود داشته باشد، آن‌ها باید توسط پزشک شما ارزیابی شده و تحت درمان قرار گیرند تا احتمال ابتلا به سکته قلبی خاموش را کاهش دهد.

تنها راه برای اینکه بگوییم دچار حمله قلبی خاموش شده‌اید، انجام آزمایشات تصویربرداری مانند الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام یا موارد دیگر است. این آزمایشات می‌تواند تغییراتی را نشان دهد که نشانگر حمله قلبی شما بوده است. اگر احساس می‌کنید که دچار حمله قلبی خاموش شده‌اید، با پزشک خود صحبت کنید. بررسی علائم، سابقه سلامتی و معاینه بدنی می‌تواند به پزشک شما در تصمیم گیری در صورت لزوم آزمایش‌های بیشتر کمک کند.

 

 

حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که یکی از شریان‌های قلب با ایجاد پلاک مسدود شود، تا جایی که جریان خون ضعیف می‌شود. عضله قلب از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌شود و در نهایت آسیب می‌بیند و در آخر می‌میرد. در طی سکته قلبی، بیماران معمولاً درد قفسه سینه را حس می‌کنند، به صورتی که وقتی از آنها پرسیده می‌شود چه اتفاقی افتاده است، می گویند احساس می‌کردم یک بار سنگینی روی قلبم گذاشته شده است. درد قفسه سینه در حمله قلبی معمولاً همراه با عرق سرد و حالت تهوع است.

حمله قلبی خاموش هنگامی رخ می‌دهد که بیمار این علائم تمام عیار را تجربه نکند. آن‌ها ممکن است علائم  کمی را احساس کنند و آن را با یک وضعیت کم خطر اشتباه بگیرند.

مطالعات نشان داده است که سکته قلبی خاموش در زنان شایع‌تر از مردان است. فرد و حتی پزشک اش ممکن است علائم حمله قلبی خاموش را با اضطراب اشتباه بگیرند و آن را رها کنند. با این وجود بیشتر افرادی که به حمله قلبی خاموش مبتلا شده‌اند، تقریباً علائمی مانند حمله قلب داشته‌اند. عوامل حمله قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، چاقی و سن است.

حمله قلبی خاموش می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد که نوع دیگر آن است. از آنجا که این رویداد اغلب باعث زخم و آسیب به قلب می‌شود، فرد را در معرض خطر سایر مشکلات قلبی قرار می‌دهد و از آنجا که شخص متوجه حمله قلبی نمی‌شود و برای درمانش اقدامی نمی‌کند، ممکن است جریان خون به قلب زودتر احیا نشود و هیچ دارویی تجویز نشده باشد، بنابراین اثر بالقوه می‌تواند بیشتر باشد.

 

 

دلایل حمله قلبی خاموش همان موارد سکته قلبی طبیعی است. با گذشت سال‌ها، شریان‌های قلب از رسوبات کلسترول و پلاک باریک می‌شوند. این رسوبات می‌توانند به طور ناگهانی پارگی، خونریزی و انسداد شریان را داشته و منجر به آسیب عضله قلب شوند.

 

 

حملات خاموش قلبی قطعاً از آنچه فکر می‌کنیم شایع‌تر است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از حملات قلبی خاموش و بدون علائم بوده‌اند. در این موارد افراد فقط از وضعیت بحرانی خود بی خبر بودند، در نتیجه عدم درمان، خطر مرگ بیشتری آن ها را تهدید می‌کرد.

بنابراین، در صورت وجود هرگونه عوامل خطر برای حمله قلبی باید هوشیار باشید، به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید. دیابتی‌ها بیشتر مستعد حمله قلبی خاموش هستند، زیرا گردش خون ضعیف و قند زیاد خون آنها به سلول های عصبی‌شان صدمه می زند به طوری که مانند کسی که دیابت ندارد، درد را تجربه نمی‌کنند.

 

 

علائم حمله قلبی خاموش و تقریبی است. ممکن است بیماران در پشت، بازوها، فک یا قفسه سینه احساس ناراحتی کنند. آن‌ها ممکن است سرگیجه یا حالت غش را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است بعد از چند قدم احساس خستگی بیش از حد کنند و نفس نفس بزنند. آن‌ها ممکن است دچار سوزش سر دل یا همان سوزش معده شوند. این‌ها همه علائم تقریبی است که ممکن است نشان دهنده‌ی حمله قلبی خاموش باشد.

بیشتر پزشکان با بیمارانی مواجه بوده‌اند که یک احساس شدید سوزش، در معده و قلب خود احساس کرده‌اند. این سوزش در این افراد معمولاً بیش از ۲ روز به طول انجامیده است، در بعضی موارد این سوزش با احساس خستگی بیش از حد همراه بوده است. کسانی که دچار حمله قلبی خاموش می‌شوند، زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، پزشکان متوجه می‌شوند که عضله قلب آنها آسیب دیده بوده است. در این نوع موارد باید امیدوار بود که ماهیچه قلب بهبود یابد و پزشکان مجبور نشوند شریان مسدود شده را باز کنند.

 

 

حمله قلبی یک وضعیت جدی است و به طور بالقوه می‌تواند منجر به مرگ شود. اگر هر یک از علائم ظریف را که در بالا ذکر شد تجربه کردید، برای ارزیابی دقیق حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه حمله قلبی رخ میدهد

به طور کلی، متخصص قلب و عروق یا فوق تخصص اکو بیماران مبتلا به بیماری قلبی را درمان می‌کند و همچنین فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا و کلسترول را مدیریت می‌کند. در صورت حمله قلبی، یک متخصص قلب و عروق برای بازگرداندن جریان خون و متوقف کردن حمله قلبی روشی را برای باز کردن شریان های قلب انجام می‌دهند.

 

 

در این قسمت ما به بیماران مبتلا به عمله قلب توصیه می‌کنیم که از عوامل خطرساز خود اطلاع داشته باشند، از فشار خون و کلسترولشان آگاه باشند، به طور مرتب ورزش کنند و از سیگار کشیدن برای کاهش خطر حمله قلبی خودداری کنند. مهم‌تر از همه این است که آنها باید به تمام علائم تقریبی حمله قلبی خاموش توجه کنند و در صورت وجود برخی از علائم به پزشک مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

در پایان، ما به شما توصیه می‌کنیم که به غربالگری سلامتی بروید و خطرات خود را شناسایی کنید، فاکتورهای خطر خود را تحت کنترل داشته باشید و یک زندگی سالم را با ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی قلب سالم برای خود بسازید. همه این مسائل خطر ابتلا به حمله قلبی را برای سال های آینده به حداقل می‌رساند.

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز قلب و عروق بهار می باشد. طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط دیجینگ.

چگونه حمله قلبی رخ میدهد
چگونه حمله قلبی رخ میدهد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *