چطور در خانه ماست درست کنیم

 
helpkade
چطور در خانه ماست درست کنیم
چطور در خانه ماست درست کنیم

وجود مواد نگهدارنده در ماست های صنعتی بسیاری از خانم ها را به این فکر می اندازد که در خانه ماست درست کنند . ماست خانگی طعم بسیار خوبی دارد و از مواد شیمیایی و افزودنی ها به دور است .

در قدیم تمامی مواد غذایی خانوارها در منزلشان تهیه میشد و راز سلامتی و سرزندگی و طول عمر بالای پیشینیان ما همین بوده است پس بهتر است ماهم تا جایی که امکانش هست از مواد غذایی آماده دوری کنیم و به تهیه آنها در منزل روی بیاوریم.

یکی از پرخاصیت ترین مواد غذایی ماست است که دارای خواص زیادی است و آن را می توان در خانه تهیه کرد ، با طرز تهیه ماست خانگی در این بخش از آشپزخونه نمناک آشنا شوید.

1. قدم اول برای تهیه ماست خانگی ، خریدن شیر پاستوریزه و فاقد آنتی بیوتیک و مواد افزودنی است .چطور در خانه ماست درست کنیم

2. بعد از خرید شیر دومین گام در تهیه ماست خانگی ، جوشاندن شیر به مقدار لازم است ، دقت داشته باشید که دلیل شل بودن یا سفت بودن ماست به جوشاندن شیر بستگی دارد به طوری که اگر شیر را در دمای ملایم مقداری حرارت دهیم که مواد جامد آن بیشتر باشد و حدود 10 تا 20 درصد آب شیر تبخیر شود ، ماست سفتی به دست می آوریم.

3. در مرحله سوم می گذاریم دمای شیر حدود 40 درجه سانتی گراد پایین بیاید طوری که انگشت را نسوزاند.

4. در مرحله چهارم ابتدا 2 قاشق غذاخوری ماست را به ازای هر لیتر شیر به شیر سرد شده می افزاییم و آن را هم می زنیم . قبل از افزودن مایه به شیر بهتر است آن را با کمی شیر مخلوط کنیم و سپس به شیر بیافزاییم.

5. حالا ظرفی که شیر مایه زده شده در آن قرار دارد با پتو یا پارچه گرم 2 یا 3ساعت می پوشانیم تا دمای شیر پایین نیاید . این روش گرمخانه گذاری نام دارد.

6. ظرف ماست را آرام در یخچال بگذارید و تا چند ساعت به آن دست نزنید.

اگر ماستی که مایه زده شده و گرفته را قبل از سرد شدن کامل ، قاشقی داخل آن کنیم و یا تکان دهیم ماست آب می اندازد پس برای اینکه ماست آب نیاندازد باید چندین ساعت تر جیحا یک روز دریخچال بماند تا خودش را کامل بگیرد اما اگر به هر دلیلی ماست شما آب انداخت آن را دور نریزید و مصرف کنید .

آب ماست ، سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین های محلول و ویتامین های گروه B است.

 

طرز تهیه ماست جزو دسرهای ایرانی میباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15دقیقه میباشد . طرز تهیه ماست را می توانید در وعده دسر – سرو کنید . توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

The online version of the Iranian daily Hamshahri

ماست خانگی کیفیت و طعم بهتری نسبت به نوع کارخانه‌ای آن دارد. با یک دستور ساده می‌توانید در خانه ماست درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

اگر تصمیم گرفتید ماست خانگی درست کنید که از کیفیت آن مطمئن باشید، با ما همراه شوید تا طرز تهیه ماستی با بافت منسجم و طعمی شیرین را به شما آموزش دهیم. با یک دستور ساده می‌توانید در خانه ماست درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه بستنی اکبر مشتی؛ اولین بستنی سنتی زعفرانی ایرانچطور در خانه ماست درست کنیم

طرز تهیه ۲ نوع آب‌دوغ‌خیار | هر فصلی غذای خودش را دارد

طرز تهیه شامی پوک گیلانی | با این خوراک لذیذ به رشت سفر کنید

طرز تهیه کوکوی اسپانیایی | آسان‌ و سریع آماده می‌شود

فیلم | طرز تهیه فسنجان ایرانی به سبک معاون سفیر استرالیا

شیر: ۴ لیوانماست: ۴ قاشق غذاخوری

 بیشتر بخوانید: 

دنیای خمیرها | راهنمای خرید خمیر آماده برای پیراشکی و پیتزا

۷ اشتباه آشپزی که چاقتان می‌کند

► مرحله اول
شیر را بجوشانید (پس از به جوش آمدن شیر حرارت را کم کنید و ۱۵ دقیقه بگذارید شیر به‌آرامی بجوشد و آب اضافی‌اش تبخیر شود). شیر را داخل ظرفی بریزید که برای ماست در نظر گرفته‌اید و اجازه دهید شیر کمی خنک شود. (در زمان اضافه کردن ماست، شیر باید به اندازه‌ای گرم باشد که انگشتتان گرما را حس کند اما نسوزد.)

ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

► مرحله دوم
مقداری از شیر را داخل کاسه‌ای بریزید و با ماست مخلوط کنید؛ سپس آن را به بقیه شیر اضافه کنید و با قاشق به‌آرامی هم بزنید تا خوب ترکیب شود. (این روش برای حل شدن بهتر ماست است.)

► مرحله سوم
در ظرف را ببندید و ظرف ماست را با پارچه تمیز خوب بپوشانید و در جای گرمی بگذارید. بسته به گرمای محیط ۸ تا ۱۲ ساعت زمان برای بستن ماست لازم است؛ پس از این‌که ماست بسته شد ظرف را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

► اگر ماست آب انداخت و تکه‌تکه شد یعنی شیر زیاد داغ بوده یا ماست خیلی سرد بوده یا مایه ماست کمتر از مقدار لازم بوده است.

► هرچه چربی شیر بیشتر باشد ماست خانگی شما سفت‌تری خواهید داشت.

► از شیری استفاده کنید که مواد نگهدارنده نداشته باشد.

► برای تهیه ماست شیرین مخصوص دسر می‌توانید همزمان با اضافه کردن ماست به شیر، مقداری شکر نیز به شیر اضافه کنید.

► قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد در غیر این صورت ماستی که به دست می‌آید زیاد شیرین نخواهد بود.

► زمانی که مایه را اضافه می‌کنید، دمای شیر حدود ۴۰ درجه باید باشد.

► اگر ظرف لعابی یا سفالی در دسترس نداشتید از ظرف شیشه‌ای یا روحی استفاده کنید.

► معمولا ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، ماندگاری نسبتا کم‌تری از ماست‌های بازاری دارد.

► اگر ماست آب انداخت، دور نریزید سعی کنید با کمی هم زدن آب را داخل ماست جذب کنید.

► ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیز طولانی است؛ و بی‌مزگی ماست به علت کم‌تربودن دمای شیر، تازه بودن مایه ماست، شیرین بودن مایه ماست.

منابع: ایرنا – کتاب کاله

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

من خودم همیشه ماست هایی که درست می کردم، شل می شد و طعم خوبی هم نداشت. اما رعایت نکات و روشی که در ادامه خواهم گفت بهم کمک کرد تا طرز صحیح درست کردن ماست سفت به سبک سنتی را یاد بگیرم و بعد از آن ماست های من هم واقعاً معرکه می شوند.

اگر براتون مقدور است حتماً خودتون ماست درست کنید. چون ماست خانگی کاملاً سالم است و برخلاف ماست های بیرونی اصلاً مواد افزودنی ندارد و همچنین تهیه ماست توسط خودمان در خانه، خیلی به صرفه‌تر است. برای اونایی که نگران وقت گیر بود درست کردن ماست خانگی هستند باید بگم شاید حداکثر ۲۰ دقیقه وقت شما را بگیرید.

آیا می‌دانستید! یک فنجان ماست میتواند ۳۸ درصد از نیاز روزانه انسان به فسفر، ۱۸ درصد به پتاسیم و ۱۲ درصد به منیزیم را تأمین کند.

مطلب مرتبط: با شیر بریده شده چیکار کنیم؟

چطور در خانه ماست درست کنیم

مواد لازم:

مایه ماست چیست؟ مایه ماست همان ماست است. برای اینکه ماست سفت و عالی درست کنید، بهتر است ماستی که بعنوان مایه ماست برای درست کردن ماست خانگی انتخاب می کنید:

۱- مایه ماست را قبل از اینکه با شیر مخلوط کنید، حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل، بیرون قرار دهید تا با دمای محیط برابر شود.

۲- اگر دوست دارید ماستی که درست می کنید خوش طعم و فرم باشد از مایه ماست سنتی و خانگی باید استفاده کنید. اگر مایه ماستتون از ماست های پاستوریزه باشد نباید انتظار ماست خیلی خوبی داشته باشید، چون ماست های پاستوزیزه بهشون ژلاتین، نشاسته و … میزنن که باعث می شود ماستی که درست می کنید غلظت و طعم خوبی نداشته باشد.

۳- به ازای هر یک لیتر شیر، یک قاشق غذا خوری مایه ماست به شیر اضافه کنید. بیشتر از یک قاشق ماست برای هر لیتر شیر اضافه نکنید. با اضافه کردن مایه ماست بیشتر، ماستی که درست می کنید نه تنها غلیظ نشده، بلکه ترش و رقیق می شود.

۱- برای درست کردن ماست سفت و پرچرب مانند ماست های سنتی و خوشمزه بیرونی حتماً باید از شیر پر چرب استفاده کنید. توصیه می کنم از شیرهای پاستوریزه استفاده نکنید چون ممکن است نشاسته داشته باشند و ماستشون خیلی مزه و طعم ماست واقعی را ندارد. از مغازه های لبنیاتی شیر سنتی و تازه تهیه کنید.

۲-  شیر را در یک قابلمه تمیز بریزید. حرارت شعله را زیاد کنید تا شیر به جوش آید. ۲۰ دقیقه شیر را بجوشانید. جوشاندن شیر برای این است که: آبِ داخل شیر تبخیر شود تا بعداً ماست کاملاً غلیظ، کش دار و سفت داشته باشید. روش صحیح جوشاندن شیر سنتی و غیرپاستوریزه را حتماً بخوانید با این روش تمام میکروب های شیر نابود می شود.

۳- یک نکته اصلی و مهم برای درست کردن ماست خانگی سفت و کش دار این است که: شیر را از وقتی روی حرارت قرار می دهید تا وقتی به جوش می آید، مدام از ته ظرف با قاشق چوبی یا همزن دستی بهم بزنید.

این هم زدن مداوم شیر قبل از به جوش آمدن، برای درست کردن ماست خانگی خامه دار و غلیظ خیلی مهمه، چون باعث می شود مواد پروتئینی و چربی شیر در ته ظرف ته نشین نشود و بعد این مواد پروتئنی حالت خامه روی ماست ببندد. مانند ماست ها سنتی بیرونی که یک لایه خامه خوشمزه روی آن بسته. همچنین هم زدن باعث ورود هوا بین شیر شده و بعداً روی ماست حالت خامه حباب دار و فرم گرفته ایجاد می شود.

همانطور که می بینید در ته قابلمه من پروتئین و خامه شیر ته نشین نشده، چون آن را تا وقتی شروع به جوشیدن کند، مدام بهم زدم.

۴- وقتی شیر شروع به جوشیدن کرد، دیگر لازم نیست شیر را بهم بزنید. حرارت گاز را خیلی کم کنید تا ۱۰ دقیقه شیر بجوشد. با ۱۰ دقیقه جوشیدن شیر، هم شیر کاملاً از میکروب و باکتری پاک می شود (چون شیری که برای ماست انتخاب کردیم، شیر پاستوریزه نبود باید ۱۰ دقیقه بجوشد.)و هم اینکه ماست خیلی غلیظ و کشدار می شود.

۵- بعد صبر کنید تا شیر سرد شود. دمای مناسب برای درست کردن ماست حدوداً ۴۵ درجه است.

برای تشخیص دمای مناسب شیر از انگشت اشاره یا  انگشت کوچک خودتون کمک بگیرید. یکبار شیر را بهم بزنید تا دمای همه جای آن یکسان شود. انگشت اشاره خود را داخل شیر ببرید. چند ثانیه انگشت را در شیر نگه دارید، انگشتتون باید گرمی شیر را کاملاً حس کند، ولی نباید انگشتتون بسوزد. در این حالت یعنی شیر آماده برای ماست شدن است.

اگر شیر خیلی داغ باشد، ماستی که درست می کنید شل است و زود ترش می شود. شاید یکی از مهمترین نکات برای درست کردن ماست خانگی سفت و خوشمزه این است که دمای شیر مناسب باشد که بهترین تشخیص قرار دادن انگشت در داخل شیر است.

توجه: ظرفی که برای ریختن شیر و تهیه ماست از آن استفاده می کنید نباید خیلی سرد باشد. اگر سرد است کمی آب جوش داخل آن بچرخانید و آب را بیرون بریزید یا کمی شیر داغ داخل آن بریزید تا گرم شود. (معمولا در زمستان به دلیل سردی هوا شاید ظرف خیلی سرد باشد.)

۶- شیر را داخل ظرف مخصوص ماست بریزید و به ازای هر یک لیتر شیر یک قاشق غذا خوری مایه ماست را با کمی شیر مخلوط کنید بهم بزنید و به شیر در داخل ظرف اضافه کنید.

۷-  برای درست کردن ماست باید ظرف ماست را در جای سرد قرار ندهید. زیر ظرف حاوی شیر و مایه ماست یک پارچه یا حوله نازک را ۴لا کنید و قرار دهید تا سردی زمین یا کابینت به ماست نرسد. و اطراف ظرف ماست را یک پارچه یا حوله نازک دیگر بکشید.

روی درب ماست یک عدد دستمال نخی یا کاغذی بصورت دمی قرار دهید.

لازم نیست دور ظرف را با پتو بپوشانید. یک ملافه سبک برای اینکه کمی گرم باشد کافی است. در زمستان از پارچه بیشتری برای پوشاندن دور ماست استفاده کنید.

۸- حدود ۳ الی ۶ ساعت طول میکشد تا ماست ببندد. هرچه هوا و اطراف ماست گرم تر باشد، زودتر می بندد. مثلاً در زمستان ۲ الی ۳ ساعت دیرتر از تابستان ماست آماده می شود.

بهتر است شب را برای درست کردن ماست انتخاب کنید تا  بدون اینکه کسی بهش دست بزند یا آن را تکان دهد، ماست کم کم ببندد.

۹- بعد از ۴ ساعت به ماست سر بزنید. ظرف ماست را تکان ندهید. چون باعث شل شدن و آب انداختن ماست می شود. وقتی ماهر شدید با نگاه کردن متوجه می شودید ماست آماده است یا نه؟ اما برای دفعات اول یک چوب کبریت را داخل ماست بصورت عمودی کمی فرو ببرید اگر ایستاد یعنی ماست گرفته وگرنه اگر چوب کبریت افتاد، یعنی هنوز ماست درست نشده و باید بماند.

اگر دیر ماست را بردارید اطراف ماست آب جمع می شود و به اصطلاح ماست آب می اندازد. که باعث شل شدن ماست می شود.

۱۰- بعد که ماست کاملاً آماده شد، آن را بدون اینکه تکان دهید یا بهم بزنید داخل یخچال قرار دهید تا ۱۰ الی ۱۲ ساعت خوب سرد شود. بعد از ۱۰ ساعت ماستتون آمادست تا نوش جان کنید.

توجه: اگر ماست را کمی دیر برداشتید و ماست کمی اطرافش آب انداخته اشکال ندارد. بدون اینکه ظرف ماست را خیلی تکان دهید، آن را داخل یخچال قرار دهید تا خوب سرد شود. بعد که سرد شد، کمی ظرف ماست را خم کنید و آب جمع شده در اطراف ظرف را در ظرف دیگری بریزید تا موجب شل شدن ماستتون نشود.

اینم از ماست سفت خانگی که من خودم با استفاده از این دستورِ درست کردم. که طعمش عالی شد و کاملاً غلیظ بود و همانطور که می بینید یک لایه خامه هم روش بسته شده.

برای درست کردن ماست خانگی سفت نکات مهم را در بالا گفتم اما برای تأکید، نکات را بطور خلاصه تکرار می کنم:

برای ماست بهترین ظرف ظروف سفالی لعابدار است. که هم سالم هستند و هم ماست عالی و سفت می شود و بعد از آن ظرف استیل را برای بستن ماست انتخاب کنید.

البته برای درست کردن ماست خانگی میتوانید از سطل های پلاستیکی هم استفاده کنید اما بهترین انتخاب برای تهیه ماست سفت ظروف سفالی لعابدار است.

مواد لازم:

چطور در خانه ماست درست کنیم

خیارها را پوست بکنید و آنها را رنده یا خیلی ریز خورد کنید. (بهتر است خیار را خرد کنید. شکل بهتری می گیرد.) همه مواد یعنی نعناع خشک، خیار، نمک، و برگ گل ساییده را مخلوط کنید و روی ماست بریزید و با ماست خوب مخلوط کنید. و روی آن را با نعناع، برگ گل و خیار تزیین کنید.

اینم یک دستور ساده، اما خیلی خوشمزه برای تهیه یک ماست خیار عالی برای قرار دادن در سفره بجای ماست معمولی؛

ترفند۱: اگر ماست خیلی شل شد و دوست ندارید که اینجوری باشد، می توانید یک پارچه نخی تمیز داخل آبکش پهن کنید و ماست را در وسط آن بریزید و آن را گره بزنید. نیم تا یک ساعت صبر کنید تا آب ماست خالی شود. به همین راحتی می توانید ماست چکیده عالی درست کنید. اگر نعناع خشک هم به آن بزنید عالی تر می شود.

یک ظرف تمیز زیر آبکش قرار دهید، آب ماست را هم دور نریزید، سرشار از کلسیم است و می توانید بجای شیر آن را میل کنید.

ترفند۲: اگر ماست ترش شد برای کم کردن ترشی ماست داخل ماست بادام ساییده و نعنا خشک شده بریزید. این دو برای کم کردن ترشی ماست عالی عمل می کند.

ترفند۳: در تابستان ماست خیلی زود ترش می شود. برای دیرتر ترش شدن ماست ۲ عدد مغز بادام درسته را داخل ظرف ماست بیندازید و بهم بزنید.

لطفا اگر شما هم برای درست کردن ماست خانگی سفت و خوشمزه نکات و ترفندهایی را میدانید، تجربه خودتون رو برای ماهم بنویسید.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

ببخشید برای تهیه ماست خامه ای و غلیظ با شیر های غیر پاستوریزه به روش شما با اضافه کردن یکی دو استکان آب برای مثلا ۳لیتر و بعد ۲۰ دقیقه جوش ندن ماست بازهم غلیظ میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

شیر پاستوریزه کیفیت ماستش مثل شیر سنتی نمی شه اما بازم میشه ماست درست کنید. برای شیرپاستوریزه دیگه نیاز نیست آب اضافه کنید. آب برای این به شیر سنتی اضافه میشه که شیر سنتی پاستوریزه نشده و باید برای از بین رفتن میکروباش ۲۰ دقیقه باید بجوشه. برای ۳ لیتر شیر سنتی ۱ فنجون آب کافیه. بله اگر نکات رو رعایت کنید ماستتون خیلی خوب میشه. بعد ماست بعد از ۳ الی ۴ ساعت که بست سریع بگذارید داخل یخچال چون ماست بعد بسته شدن سریع آب می اندازه.

سلام ممنون از توضیحات دقیقتون فقط یک نکته رو متوجه نشدم، موقعی که مایه ماست رو داخل شیر ریختیم باید روی ظرف در بذاریم یا فقط یک پارچه نازک روش بکشیم تا زمانی که ماست ببنده؟

سلام خواهش می کنم :). اول یه پاچه نازک بگذارید بعد روی اون یه در بگذارید که حالت دمی گذاشتن برای قابلمه پیدا کنه، بعد دور ظرفتون رو با یه حوله، ملافه یا هر پارچه ی دیگه ای هم دارید بپوشنید.

سلام ما مغازه لبنیاتی داریم ماستایی ک در ظروف یکبار مصرف درست میکنیم خیلی شل میشه وآب میندازه تروخدا یه راه حل مناسبی بگین باتشکر.

سلام اگر نکات گفته شده رو رعایت کنید ماستتون خوب میشه تو تابستون بعد از ۳ ساعت الی ۳.۵ ساعت ماست می بنده باید سریع بگذارید داخل یخچالی که خیلی سرده وگرنه آب میندازه یکی از دوستان گفته بودند اگر یکم نشاسته به شیر اضافه کنید هم ماست خیلی سفت و خوب میشه ولی من هنوز امتحان نکردم. و نمیدونم مقدارش چقدر باشه برای هر سطل خوبه. به نظرم یکبار یک قاشق چای خوری یا مربا خوری نشاسته رو با یک قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و همراه مایه ماست به شیر برای یه سطل دو کیلویی اضافه کنید ببینید چی میشه.

تشکر از حرف های مفید تان اگر ماست را در یخچال نمانیم فرقی ندارد . بعد از این که مایه شد . یا حتمی است که باشد

خواهش میکنم من درست متوجه فرموده شما نشدم. ولی اگر منظورتون اینه که بعد از اینکه ماست بست باید اونو داخل یخچال قرار بدیم یانه؟ بله حتما باید داخل یخچال قرار بدید چون ماست سریع آب میندازد و خراب میشود.

سلام آیا درسته که میگن ازدستمال کاغذی برای خامه بستن بهترشیراستفاده میکنن آخه خامه ماست های لبنیاتی کمی غیرطبیعی به نظرمیاد

سلام من اینو نشنیدم! شنیدم خیلی شیر رو با دستگاه بهم میزنن همین باعث خامه بستن ماست میشه اگر شماهم همانطور که گفتم مدام شیر رو بهم بزنید خیلی خامه می بنده.

چقد نشاسته مثلا باید بریزم

من هنوز امتحان نکردم ولی فک کنم نباید بیشتر از یک قاشق مربا خوری برای هر کیلو شیر بریزید فقط نشاسته را با یک قاشق چای خوری یا مربا خوری آب حل کنید بعد داخل شیر بریزید وگرنه باز نمیشه و گلوله گلوله میشه

سرشیری که روی شیر بسته شده رو اگر برای ماست درست کردن استفاده بشه اشکالی نداره؟

نه اتفاقا کمک میکنه ماستتون چرب تر و خوشمزه تر بشه با شیر بهم بزنید و داخل ظرفی که قراره ماست درست کنید بریزید.

سلام ،من الان مایع ماستم از همین ماستهای بیرونه و ماستی که از لبنیاتی بخام بگیرم ندارم عیبی نداره از همین مایع استفاده کنم ؟

سلام اشکال نداره شاید دفعه اول ماستتون خیلی خوب نشه چون مایع ماست پاستوریزه زدین اما برا دفعه های بعد از ماستی که درست کردید استفاده کنید ماستتون بهتر میشه

سلام خیلی خوبه آموزشاتون یه نکته هم من اضافه کنم اونم اینکه برای سفت شدن ماست کمی نشاسته به شیر بزنید بعدش مایه ماست وبقیه کارها که دوستان گفتند این عمل باعث میشه ماست سفت میشه

سلام لطف دارید، چه جالب تا حالا نشنیده بودم حتما امتحان می کنم ممنونم.

سلام. بخش اعظم توضیحات کامل و عالی بود. مخصوصا اون نکته هم زدن محلولهایی جامد در مایع (سوسپانسیون) مثل شیر تا زمان جوش اومدن عالی بود. هر چه مقدار بخش جامد شیر بیشتر باشه ماست سفت تر در میاد. یک نکته رو هم موافقش نبودم که اون هم در مورد زمان حرارت بود. به طور کلی افزایش میزان حرارت یا افزایش زمان حرارت (بیش از ۳ یا ۵) دقیقه باعث تغییر شکل ساختار پروتئین های موجود در شیر (که بهش میگن دناتوره شدن) میشه و در واقع اون چیزی که به دست میاد دیگه خواص پروتئین رو نداره. معروفترین مثال تاثیر افزایش حرارت گرمازدگی بدن پستانداران خونگرمی مثل انسان هست که در اثر اون ساختار گلبولهای قرمز که حاوی هموگلوبین که نوعی پروتئین آهن دار با قابلیت حمل اکسیژن است، تغییر میکنه و با تغییر ساختار هموگلوبین دیگه عملا اکسیژنی به سلولها نمیرسه و حیات انسان به خطر میفته.

سلام ممنونم. برای جوشیدن شیر من خودم قبلاً هم حدود ۵ تا ۷ دقیقه شیر رو میجوشندم ولی طی صحبتی که با یک متخصص عفونی داشتم ایشون بهم پیشنهاد کردن حتما شیر باید ۲۰ دقیقه بجوشد که در پست روش صحیح جوشاندن شیر هم براتون نوشتم. ۲۰ دقیقه باعث میشود تمام میکروب های داخل شیر ازبین بروند.

سلام ممنون از آموزش جالبتون..اگه ماست رو تو ظرف های شیشه ای سس ک خالی شده درست کنیم، خراب میشه؟؟ یا اگه تو قابلمه رویی باشه؟

سلام نه مشکلی ایجاد نمی کنه ولی ظرف های سفالی باعث میشه ماست یکم سفت تر بشه و اینکه ماست دیرتر ترش میشه اما قابلمه رویی هم من خودم چند بار درست کردم خوب میشه ظرف شیشه ای هم داخل پیرکس درست کردم خوب میشه

ممنونم خیلی کامل و عالی بود من متوجه اشتباهاتم شدم

خواهش می کنم. خدا رو شکر که تونست کمکتون کنه.

سلام ایا وقتی مایه ماست رو می ریزیم باید هم بزنیم باتشکر

سلام بهتره نصف شیر که ریختید مایه ماست که با کمی شیر قاطی کردید اضافه کنید و بعد بقیه شیر رو بریزید. هرچی ثابت بمونه و بهم نخوره ماستتون بهتر در میاد اما اگر فراموش کردید و مجبور شدید در آخر مایه رو اضافه کنید یکی دوبار در حد مخلوط شدن مایه باشیر اشکال نداره که بهم بزنید.

توضیحات خوبی بود ، دست مریزاد ، ماست انواع مختلفی دارد یه نمونه هم مایع ماست با ریختن شیر روی نخود تهیه میشه که عالیه

ممنونم. من نشنیدم این روش شما رو کاش دقیق تر توضیح بدید و به ماهم یاد بدید.

سلام ممنون از توضیحات خوب و کاملتون. واقعا جزییات مفیدی رو ذکر کردید. من ماست درست میکردم اما هیچ موقع به این خوبی نمیشد. دستتون طلا

سلام ممنون منم مثل شما تا قبل از اینکه این نکات رو رعایت کنم، ماستام اصلاً خوب نمی شد. ولی الان عالی میشن. خوشحالم که کمکتون کرد 🙂

سلام،میشه از همون ظرف که داخلش شیر رو بجوش میاریم مایه رو به شیر زد یعنی شیر رو داخل ظرف دیگه نریزیم و داخل همون ظرف اول ماست رو درست کرد؟ ممنون به خاطر مطالب مفیدتون

سلام بله میتونید از همون ظرف هم استفاده کنید. اما ظرف های سفالی برای ماست بهتره ماست بهتر میشه. خواهش می کنم 🙂

سلام. مرسی از نکات مایه زدن. تقریبا باهاشون آشنا بودم. یه پیشنهاد واسه درست کردن ماست خیار و برای سفت تر شدنش، داخل سبد با روکش پارچه میریزید دارم، تجربه مو میگم شاید دیگران هم راصگضیتر بشن. . من بجای مخلوط کردن کامل مواد بشکل معمولی ماست و ادویه و خیار،، ، بعد از رنده کردن خیار آبش رو با دست محکم محکم میچلونم و بعد با ماست مخلوط میکنم. اینجوری دیگه نیاز نیست کلی صبر کرد تا آبه ماست خیار درست شده توی سبد چکه چکه طول بکشه بره. یه فکر دیگه هم دارم وقت نکردم استفاده کنم. اینکه خیار رو رنده و بعد خشک کنم، مثل میوه خشک هایی که درست میکنم. بعد موقع نیاز، با ماست و ادویه مخلوط کنم. فکر کنم اونطوری نه اصلا شل بشه،،،، و اینکه چون از قبل خیار ریز و خشک شده، خیلی خیلی سریعتر میشه آماده ش کرد.

سلام خواهش می کنم. برای روش دوم چون خیار خشک میشه فک نمی کنم اون طعم و عطر اولیه رو داشته باشه البته من امتحان نکردم فقط حدس می زنم اینجوری بشه.

سلام.من با سرنگ مایه ماستو میریزم تو شیر سرشو میزارم تو شیررو محکم با فشار میریزم تو ماست…۳ الی ۴ بار اینکارو در سه الی چهار منطقه از شیر اینکارو میکنم و دیگه هم زدن لازم نداره .واقعا فوق العاده میشه

بنظرم همزدن نیازه چون باعث میشه چربی شیر به ته و اطراف قابلمه نچسبه براهمین ماست سفت و خامه ای بشه. ولی ایده نحوه ریختن مایه ماست خیلی جالب بود. ممنون که لطف کردی و تجربت رو نوشتی

من شنیدم بهترین ظرف برای تهیه ماست ظرف لعابی هستش. چون ماست اسید داره فکر نمیکنم ظرف استیل مناسب باشه.

بله بهترین ظرف ظرف لعابی هست. ظرف استیل در رتبه دوم قرار داره اسید ماست خیلی بالا نیست. ولی خب باز حرف شما رو قبول دارم و ظرف لعابی بهترین ظرف برای نگهداری ماست هست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منو هر وقت به دیگاهم پاسخ داده شد از طریق ایمیلم آگاه کن. شما میتوانید بدون نظردادن، دیدگاه‌های این پست را دنبال کنید. از اینجا مشترک شوید.

عضویت در خبرنامه چاره‌دان: جدیدترین مطالب چاره‌دان را برای من هم بفرست.

سلام دمای فرتون زیاد بوده یا اطراف قالب رو چرب کردید قالب نب…

سلام من درست کردم گنبدی شد چرا؟ میشه لطفا کمک کنید همه مقدار…

سلام خواهش می کنم خدارو شکر براتون مفید بوده خوش اومدید به چ…

سلام واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نر…

سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر ه…

سلام محبت دارید 🙂 ممنون از شما بابت این پیام سرشار از انرژی…

چاره دان از 1396 تا 1399 فعال بوده است و تمام حقوق محفوظ است.

کپی کردن و نقل مطالب چاره دان به هر شیوه و با هر عنوان، حتی با ذکر منبع مجاز نیست.

سلام دمای فرتون زیاد بوده یا اطراف قالب رو چرب کردید قالب نب…

سلام من درست کردم گنبدی شد چرا؟ میشه لطفا کمک کنید همه مقدار…

سلام خواهش می کنم خدارو شکر براتون مفید بوده خوش اومدید به چ…

سلام واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نر…

سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر ه…

سلام محبت دارید 🙂 ممنون از شما بابت این پیام سرشار از انرژی…

راحیل عزیز ممنون که لطف کردی و وقت گذاشتی در مورد تجربت نوشت…

خواستم دعوتت کنم چاره دان رو دنبال کنی و تازه‌ترین مطالب ما در زمینه آشپزی، خانه‌داری و ترفندهای کاربردی دیگه رو هرهفته داغ در ایمیلت بخوانی…

ایمیل ندارید! از اینستاگرام ما را دنبال کنید.(کلیک کنید) 

اگر تصمیم گرفتید ماست خانگی درست کنید که از کیفیت آن مطمئن باشید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه ماستی با بافت منسجم و طعمی شیرین را به شما آموزش دهیم.

یک قابلمه بردارید و شیر را داخل آن بریزید و اجازه دهید که شیر با حرارت ملایم حدود 30 دقیقه به جوش بیاید. 10 دقیقه صبر کنید تا شیر با همان حرارت جوش بخورد.

شیر را داخل ظرفی که درنظر گرفتید ریخته و صبر کنید تا شیر سرد شود. ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

وقتی دمای شیر آنقدری شد که با فرو رفتن انگشتتان داخل شیر نه آنقدر داغ بود که دستتان بسوزد و ماست ترش شود و نه آنقدر ماست سرد باشد که شل شود، مایه ماست را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید.

روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید تا مایه گرم بماند. بعد از حدود 10 تا 12 ساعت شیر به ماست تبدیل می‌شود.چطور در خانه ماست درست کنیم

قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد در غیر این صورت ماستی که به دست می‌آید زیاد شیرین نخواهد بود.
از شیری استفاده کنید که مواد نگهدارنده نداشته باشد.
زمانی که مایه را اضافه می‌کنید، دمای شیر حدود 40 درجه باید باشد.
اگر ظرف لعابی یا سفالی در دسترس نداشتید از ظرف شیشه‌ای یا روحی استفاده کنید.
معمولا ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، ماندگاری نسبتا کم‌تری از ماست‌های بازاری دارد. اما م سعی کنید ماست را حتما داخل یخچال استفاده کنید.
اگر ماست آب انداخت، دور نریزید سعی کنید با کمی هم زدن آب را داخل ماست جذب کنید.

اگر ماست که داخل آن مایه زدید، قبل از سرد شدن کامل، قاشق داخل آن بزنید یا تکان دهید ماست آب می‌اندازد. اما اگر به هر دلیلی ماست‌تان آب انداخت، دور نریدید چون ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین است.

ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیز طولانی است. و برعکس بی‌مزگی ماست، به علت ، کم‌تر‌بودن دمای شیر ، تازه بودن مایه ماست ، شیرین بودن مایه ماست ، زمان گرمخانه گذاری کوتاه است. چون ماست زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم ندارد.

یک قابلمه بردارید و شیر را داخل آن بریزید و اجازه دهید که شیر با حرارت ملایم حدود 30 دقیقه به جوش بیاید. 10 دقیقه صبر کنید تا شیر با همان حرارت جوش بخورد.

شیر را داخل ظرفی که درنظر گرفتید ریخته و صبر کنید تا شیر سرد شود. ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

وقتی دمای شیر آنقدری شد که با فرو رفتن انگشتتان داخل شیر نه آنقدر داغ بود که دستتان بسوزد و ماست ترش شود و نه آنقدر ماست سرد باشد که شل شود، مایه ماست را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید.

روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید تا مایه گرم بماند. بعد از حدود 10 تا 12 ساعت شیر به ماست تبدیل می‌شود.

قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد در غیر این صورت ماستی که به دست می‌آید زیاد شیرین نخواهد بود.
از شیری استفاده کنید که مواد نگهدارنده نداشته باشد.
زمانی که مایه را اضافه می‌کنید، دمای شیر حدود 40 درجه باید باشد.
اگر ظرف لعابی یا سفالی در دسترس نداشتید از ظرف شیشه‌ای یا روحی استفاده کنید.
معمولا ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، ماندگاری نسبتا کم‌تری از ماست‌های بازاری دارد. اما م سعی کنید ماست را حتما داخل یخچال استفاده کنید.
اگر ماست آب انداخت، دور نریزید سعی کنید با کمی هم زدن آب را داخل ماست جذب کنید.

اگر ماست که داخل آن مایه زدید، قبل از سرد شدن کامل، قاشق داخل آن بزنید یا تکان دهید ماست آب می‌اندازد. اما اگر به هر دلیلی ماست‌تان آب انداخت، دور نریدید چون ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین است.

ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیز طولانی است. و برعکس بی‌مزگی ماست، به علت ، کم‌تر‌بودن دمای شیر ، تازه بودن مایه ماست ، شیرین بودن مایه ماست ، زمان گرمخانه گذاری کوتاه است. چون ماست زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم ندارد.

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

اگر تصمیم گرفتید ماست خانگی درست کنید که از کیفیت آن مطمئن باشید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه ماستی با بافت منسجم و طعمی شیرین را به شما آموزش دهیم.

یک قابلمه بردارید و شیر را داخل آن بریزید و اجازه دهید که شیر با حرارت ملایم حدود 30 دقیقه به جوش بیاید. 10 دقیقه صبر کنید تا شیر با همان حرارت جوش بخورد.

شیر را داخل ظرفی که درنظر گرفتید ریخته و صبر کنید تا شیر سرد شود. ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

وقتی دمای شیر آنقدری شد که با فرو رفتن انگشتتان داخل شیر نه آنقدر داغ بود که دستتان بسوزد و ماست ترش شود و نه آنقدر ماست سرد باشد که شل شود، مایه ماست را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید.

روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید تا مایه گرم بماند. بعد از حدود 10 تا 12 ساعت شیر به ماست تبدیل می‌شود.چطور در خانه ماست درست کنیم

قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد در غیر این صورت ماستی که به دست می‌آید زیاد شیرین نخواهد بود.
از شیری استفاده کنید که مواد نگهدارنده نداشته باشد.
زمانی که مایه را اضافه می‌کنید، دمای شیر حدود 40 درجه باید باشد.
اگر ظرف لعابی یا سفالی در دسترس نداشتید از ظرف شیشه‌ای یا روحی استفاده کنید.
معمولا ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، ماندگاری نسبتا کم‌تری از ماست‌های بازاری دارد. اما م سعی کنید ماست را حتما داخل یخچال استفاده کنید.
اگر ماست آب انداخت، دور نریزید سعی کنید با کمی هم زدن آب را داخل ماست جذب کنید.

اگر ماست که داخل آن مایه زدید، قبل از سرد شدن کامل، قاشق داخل آن بزنید یا تکان دهید ماست آب می‌اندازد. اما اگر به هر دلیلی ماست‌تان آب انداخت، دور نریدید چون ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین است.

ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیز طولانی است. و برعکس بی‌مزگی ماست، به علت ، کم‌تر‌بودن دمای شیر ، تازه بودن مایه ماست ، شیرین بودن مایه ماست ، زمان گرمخانه گذاری کوتاه است. چون ماست زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم ندارد.

یک قابلمه بردارید و شیر را داخل آن بریزید و اجازه دهید که شیر با حرارت ملایم حدود 30 دقیقه به جوش بیاید. 10 دقیقه صبر کنید تا شیر با همان حرارت جوش بخورد.

شیر را داخل ظرفی که درنظر گرفتید ریخته و صبر کنید تا شیر سرد شود. ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

وقتی دمای شیر آنقدری شد که با فرو رفتن انگشتتان داخل شیر نه آنقدر داغ بود که دستتان بسوزد و ماست ترش شود و نه آنقدر ماست سرد باشد که شل شود، مایه ماست را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید.

روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید تا مایه گرم بماند. بعد از حدود 10 تا 12 ساعت شیر به ماست تبدیل می‌شود.

قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد در غیر این صورت ماستی که به دست می‌آید زیاد شیرین نخواهد بود.
از شیری استفاده کنید که مواد نگهدارنده نداشته باشد.
زمانی که مایه را اضافه می‌کنید، دمای شیر حدود 40 درجه باید باشد.
اگر ظرف لعابی یا سفالی در دسترس نداشتید از ظرف شیشه‌ای یا روحی استفاده کنید.
معمولا ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، ماندگاری نسبتا کم‌تری از ماست‌های بازاری دارد. اما م سعی کنید ماست را حتما داخل یخچال استفاده کنید.
اگر ماست آب انداخت، دور نریزید سعی کنید با کمی هم زدن آب را داخل ماست جذب کنید.

اگر ماست که داخل آن مایه زدید، قبل از سرد شدن کامل، قاشق داخل آن بزنید یا تکان دهید ماست آب می‌اندازد. اما اگر به هر دلیلی ماست‌تان آب انداخت، دور نریدید چون ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین است.

ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیز طولانی است. و برعکس بی‌مزگی ماست، به علت ، کم‌تر‌بودن دمای شیر ، تازه بودن مایه ماست ، شیرین بودن مایه ماست ، زمان گرمخانه گذاری کوتاه است. چون ماست زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم ندارد.

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر

طرز تهیه ماست در خانه

 

چطور در خانه ماست درست کنیم

طرز تهیه ماست خانگی

مواد لازم جهت تهیه ماست:

 

طرز تهیه ماست:

مراحل طرز تهیه ماست

 

مرحله اول طرز تهیه ماست:

در ابتدا شیرها را درون یک قابلمه با گنجایش شیرها بریزید. روی شعله بگذارید تا بجوش آید.

 

دومین مرحله از طریقه درست کردن ماست:

بگذارید که به مرحله جوش برسد. زیر شعله را خاموش و قابلمه را در جایی بگذارید تا خنک شود.

  

مرحله سوم طرز تهیه ماست:

خنک شدن شیر باید به حدی باشد که اگر نوک انگشت کوچکمان را داخل شیر کنیم گرمای آن در حدی باشد که نه احساس کنید سرد شده است و نه داغ است، دقیقا در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.

 

طریقه درست کردن ماست

 

چهارمین مرحله طرز تهیه ماست:

وقتی شیرمان به آن درجه رسید، ماست را به آن اضافه کنید برای هر پاکت شیر یک لیتری یک و نیم تا دوقاشق غذا خوری ماست کافی است .همیشه از ماست تازه استفاده کنید. ماست را اول کمی به هم بزنید بعد داخل شیر ریخته و کاملا مخلوط کنید و درب قابلمه را پارچه خیلی نازکی بکشید که وقتی بخار می کند ذرات آب داخل ماست نریزد.

 

آخرین مرحله از طرز تهیه ماست:

سپس یک ملحفه ضخیم دور قابلمه بپیچید و برای ۵ الی ۶ ساعت در جایی قرار دهید بعد از این مدت ماست را داخل یخچال برای مدت یک روز نگه دارید سپس نوش جان کنید.

 

نکات مهم در خصوص طرز تهیه ماست:

طرز تهیه ماست ترش و شیرین

 

اگر دمای شیر مایه زده شده بیش از 50 درجه سانتی گراد یعنی سوزان باشد، مایه ماست تازه نباشد یا میزان آن زیاد باشد، دمای گرمخانه گذاری بالا باشد، زمان تخمیر طولانی شود یا ماست پس از خروج از گرمخانه به کندی سرد شود، بدون شک ماست ترش می شود.

 

اگر دمای شیر مایه زده شده و گرمخانه کمتر از دمای بدن باشد و مایه ماست تازه باشد احتمال این که ماست شیرین شود زیاد است.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

منابع:honartabakhi.blogfa.com

چطور در خانه ماست درست کنیم

لذت آشپزی با بیتوته

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


خرید فرش تا 25میلیون بدون سود و ضامن


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


تست شنوایی و درمان وزوز گوش

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟

این کاغذدیواری چسبدارو برای عیدسفارش بده


کاغذدیواری چسبی در طرحهای شیک ولاکچری

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر


زیبایی خونت با این محصولات کامل میشه!


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


جراحی زیبایی سینه و شکم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سلام ویژه به ماست دوستان پرچرب

ماست خانگی فواید زیادی داره و صد درصد از ماست های صنعتی بهتره چون مواد نگه دارنده نداره. به عنوان مثال ماست خانگی شیر خشک ، نشاسته ، مواد نگهدارنده و افزودنی های دیگه نداره . فواید ماست برای سلامت و پوست و موی ما بسیار زیاد است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که این سوال برای شما پیش آمده که چطور ماست خانگی درست کنم ؟ و مهمتر از همه چگونه ماست پرچرب و سفت درست کنم؟ ماست من چرا آبکی میشه؟ طعم ماست چرا بد مزه میشه؟

برای اینکه ماست سفت، خوشمزه، چرب را در خانه درست کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم که در ادامه می خوانید.

یک لیتر شیر و یک قاشق ماست 🙂 به همین راحتی

نکته مهمی که در تهیه ماست وجود داره همین یک قاشق ماست هست. بهتره یک قاشق ماست شما از ماست های سنتی و خانگی باشه تا ماستی که از اون درست میشه خوش طعم بشه. ماست های پاستوریزه چون از ژلاتین و نشاسته و … تهیه میشن برای ماست های خانگی مایه ماست خوبی به حساب نمیان.چطور در خانه ماست درست کنیم

اگر در دسترستون شیر محلی هست حتما از شیر محلی استفاده کنید چون شیرهای پاستوریزه هم دیگه قابل اعتماد نیستند 🙂 .

شیر رو می جوشونیم (بعد از اینکه شیر جوشید حرارت زیرش رو کم می کنیم و 15 دقیقه میگذاریم شیر به آرومی بجوشه تا آب اضافی داخل شیر تبخیر بشه)

موقعی که شیر رو برای جوشیدن روی شعله قرار میدید بهتره شیر رو هم بزنید تا ته نبنده این کار باعث میشه روی ماستتون یه لایه ضخیم ببنده و مثل ماست های قدیمی بشه. موقعی که شیر شروع به جوشیدن کرد دیگه نیازی به هم زدن شیر نیست.

حالا شیر رو داخل ظرفی که قراره توی اون ظرف ماست رو تهیه کنید می ریزیم و اجازه میدیم کمی خنک بشه. (موقعی که می خواید ماست رو اضافه کنید شیر باید درجه حراراتش به اندازه باشه که انگشتتون رو نسوزونه و فقط شما احساس گرما بکنید)

اگر شیر بیشتر از دمای مورد نظر داغ باشه باعث میشه ماستی که درست کردین شل بشه و زود ترش بشه.

مقدار از شیر رو داخل کاسه ای میریزیم و با ماست مخلوط می کنیم (نکته ای که هست باید ماست رو حدود 2 ساعت قبل بیرون قرار بدین تا هم دمای محیط بشه)

بعد از اینکه ماست و شیر با هم خوب مخلوط شدند اون رو به بقیه شیر اضافه می کنیم و با قاشق به آرومی هم می زنیم تا خوب ترکیب بشن.

حالا در ظرف رو می بندیم و با حوله کامل ظرف رو می پوشونیم و به نسبت گرمای محیط حدود 3-4 ساعت طول می کشه تا ماست به اصلاح خودش رو ببنده. زمستان ماست کمی دیرتر خود را میبندد پس کمی بیشتر باید صبر کنید.

برای اینکه بفهمید ماست خودش رو بسته یا نه ظرف ماست رو تکون ندید چون باعث خراب شدن ماست میشه و دیگه خودشو نمیبنده. اگه تازه کار هستین با یه چوب کبریت میتونید تشخیص بدین اگر چوب کریب رو در ماست فرو کردین و وایساد یعنی ماستتون آماده است ولی اگه افتاد پسس زمان بیشتری رو نیاز داره.

راستی اگه ماست رو دیرتر از زمانش هم بردارین باعث میشه اطراف ماست آب بندازه و موقع استفاده ماست شل داشته باشید.

بعد از اینکه ماست خودش رو بست ظرف ماست رو یک شب در یخچال قرار میدیم تا ماست سرد بشه (دقت کنید که ماست بعد از اینکه سرد بشه سفت تر میشه). زودتر از یک روز ماست رو تکون ندین چون ماست وا میره.

1. به شیر می توانین خامه اضافه کنید یا شیر رو اینقدر بجوشونید که آبش کامل بخار بشه و ماست کره ای در بیاد.

2. اگه ماست آب انداخت و تکه تکه شد یعنی شیر زیاد داغ بوده و یا ماست خیلی سرد بوده و یا مایه ماست کمتر از مقدار لازم بوده. هر چقدر چربی شیر بیشتر باشه ماست سفت تر میشه.

3. برای تهیه ماست شیرین وانیلی مخصوص دسر و … می تونید همزمان با اضافه کردن ماست به شیر، مقداری شکر و وانیل هم به شیر اضافه کنید.

4. فکر نکنید که هر چی ماست بیشتر بریزین بهتره بر عکس ماستتون وا میره.

5. دقت کنید که اگه شیر سرد باشه ماست نمی بنده و وا میره و اگه شیر داغ باشه ماست ترش می شه و آب میندازه دمای شیر باید 45 درجه باشه تقریبا.

6. هر چی بیشتر ماست بیرون بمونه ترش تر میشه.

7. توی جای گرم نذارید آب میندازه در ضمن دور ظرف رو بپوشونید و درش رو هم بذارید.

8. اگه مایه ماست ترش باشه ماست شما هم ترش از آب درمیاد.

9. اگر میخواید روی ماستتون چربی ببنده باید مایه رو با ملاقه به کف ظرف شیر ببرید و در ته شیر خالی کنید. به این ترتیب تبدیل شیر به ماست از پایین شروع میشه و تا بالا بیاد مقداری سرشیر به سطح شیر میاد و چربی روی ماست ایجاد میشه.

10. اگه مایه رو با تمام شیر با هم مخلوط کنید شیر یک جا شروع به غلیظ شدن میکنه پس دیگ خودتون انتخاب کنید که ماست با چربی می خواید یا ماست بدون چربی :).

11. اگر دور ماستتتون کمی آب انداخته بود نگران نباشید بعد از اینکه در یخچال قرار دادین و زمان مورد نظر گذشت با خم کردن ظرف آب اضافی رو جدا کنید.

12.برای ماست بهترین ظرف ظروف سفالی لعابدار است. که هم سالم هستند و هم ماست عالی و سفت می شود و بعد از آن ظرف استیل را برای بستن ماست انتخاب کنید.

 

اگر ماست خیلی شل شد و دوست ندارید که اینجوری باشه، می توانید یک پارچه نخی تمیز داخل آبکش پهن کنید و ماست را در وسط آن بریزید و آن را گره بزنید. نیم تا یک ساعت صبر کنید تا آب ماست خالی شود. به همین راحتی می توانید ماست چکیده عالی درست کنید. اگر نعناع خشک هم به آن بزنید عالی تر می شود.

در ضمن آب ماست رو دور نریزید چون سرشار از کلسیم هست هم میتونید به عنوان شیر ازش استفاده کنید و هم ازش قره قروت درست کنید.

آب ماست رو با حرارت کم بجوشونید تا رنگ آن به سیاهی بزنه و بعد روی دیس پهن کنید تا خشک بشه . قره قروت شما آمادست.

مطالب مفید:

طرز تهیه کیک ماست دارچینی با کشمش و میوه های خشک

خواص ماست یونانی؛ 10 خاصیت حیرت آور ماست یونانی برای بدن

ممنونم ازتون امتحان کردم واقعا عالی شد نتیجه کارم

جامع و کامل بود امتحان میکنم سپاس

خواهش میکنم، ممنون که همراه گل من و تو هستید

تشکر از سرکارخانم اجاقلو خیلی عالی بود من درست کردم و دعاش کردمچطور در خانه ماست درست کنیم

خیلی خوشحالم که براتون مفید بوده

ممنونم بابت توضیحات خیلی خوبتون عالی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمامی حقوق محفوظ است . در گل من و تو ما با ♥ برای شما

آشپزخانه

ماست خانگی به طبع بسیار بهتر از ماست های صنعتی است چرا که به دلیل نداشتن مواد نگه دارنده فواید بیشتری دارد. برای اینکه ماست را در خانه درست کنیم و طعم خوبی به ماست داده باشیم باید نکاتی را رعایت کنیم که در ادامه می خوانید

طرز تهیه ماست در خانه:

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، شرط اصلی برای این که ماست بگیرد، باید شیر آن پاستوریزه و فاقد آنتی بیوتیک و بار میکروبی و میزان مواد جامد آن در حد نرمال باشد. اگر می خواهید ماست سفت شود بهتر است شیر را در دمای ملایم به میزانی حرارت دهید که حدود 10 تا 20 درصد آب شیر تبخیر شود و مواد جامد آن افزایش یابد. دلیل شل شدن ماست، پایین بودن مواد جامد شیر است. حالا دمای شیر را به حدود 40 درجه سانتی گراد به گونه ای که انگشت را نسوزاند کاهش دهید.

به ازای هر لیتر شیر یک تا دو قاشق غذاخوری ماست به عنوان مایه به شیر بیفزایید و خوب به هم بزنید. بهتر است ماست را از قبل با مقدار کمی شیر مخلوط کنید و سپس در حین هم زدن شیر عمل افزودن را انجام دهید.ماستچطور در خانه ماست درست کنیم

طرز تهیه ماست

ظرف شیر مایه زده شده را حدود دو تا سه ساعت با پتو یا مشابه آن بپوشانید تا از پایین آمدن دمای شیر ممانعت شود. به این مرحله به اصطلاح گرمخانه گذاری می گویند.
کمی بعد از مدت مذکور ظرف را به آرامی داخل یخچال بگذارید و قبل از سرد شدن کامل به آن دست نزنید. اگر ماست زود از گرمخانه خارج شود یا قبل از سرد شدن کامل تکان بخورد یا قاشق در آن وارد شود مانع بسته شدن کامل ماست شده و ماست آب می اندازد.
دقت کنید که اگر ماست آب انداخت، آن را دور نریزید چون آب ماست همان سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین های محلول و ویتامین های گروه B است. این آب را همراه ماست استفاده کنید یا همچون شیر بنوشید.

دلیل ترش و شیرین شدن ماست

اگر دمای شیر مایه زده شده بیش از 50 درجه سانتی گراد یعنی سوزان باشد، مایه ماست تازه نباشد یا میزان آن زیاد باشد، دمای گرمخانه گذاری بالا باشد، زمان تخمیر طولانی شود یا ماست پس از خروج از گرمخانه به کندی سرد شود، بدون شک ماست ترش می شود.

البته بد نیست بدانید ترشی ماست از نظر تغذیه ای به جذب کلسیم کمک می کند.

حال اگر دمای شیر مایه زده شده و گرمخانه کمتر از دمای بدن باشد و مایه ماست تازه باشد احتمال این که ماست شیرین شود زیاد است و اگر زمان تخمیر یعنی گرمخانه گذاری کوتاه باشد چون مواد مولد شیر مایه زده شده برای ایجاد عطر و طعم خوشایند فرصت چندانی ندارد احتمال این که ماست بی مزه شود وجود دارد.

برچسب هاچگونه در منزل ماست درست کنیم درست كردن ماست درست کردن ماست روش تهیه ماست

برای آن دسته از افرادی که به رژیم خود اهمیت خاصی می دهند ما این …

تهیه شیرینی ساده خانگی معمولا هیجان انگیز است اما وقتی در آشپزخانه فر نداشته باشیم، …

چطور در خانه ماست درست کنیم
چطور در خانه ماست درست کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *