چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

 
helpkade
چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم
چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در دنیای امروز هیچ چیزی ساده و راحت به دست نمی‌آید. اما پیمودن مسیرهای پر پیچ‌وخم موفقیت در عصر آهن نیاز به نیرویی خاص دارد که انگیزه می‌تواند این نیرو را برای ما فراهم نماید. انگیزه و بالاتر از آن خود انگیزشی مؤثرتر و قوی‌تر از هر دارویی می‌تواند مانند یک مربی، ما را در سختی‌ها همراهی کنند. اما چگونه می‌توان از این نیرو استفاده کرد؟ برای آشنایی با تکنیک‌های خود انگیزشی با ما در این مقاله همراه باشید.

فهرست عناوین

انگیزه در واقع یک نیروی درونی و یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند مانند یک چاشنی قدرت بخش در زندگی انسان‌ها از آن استفاده نمود. یک گلوله برای شلیک و رسیدن به هدف نیاز به المان‌های مختلفی دارد. یک چاشنی برای شروع حرکت، حرکت دورانی برای قدرت گرفتن و طی کردن مسیر لوله تفنگ برای سرعت گرفتن همگی در کنار هم یک گلوله را به سمت هدف شلیک می‌نمایند. عجین کردن این پکیج با مهارت تیرانداز می‌تواند هر هدفی را در دسترس قرار دهد. زندگی انسان نیز دقیقاً نیاز به چنین المان‌هایی برای موفقیت و رسیدن به هدف دارد و انگیزه و خود انگیزشی نقش چاشنی را برای ما ایفا می‌نمایند. تنها با چاشنی نمی‌توان به موفقیت رسید اما بدون چاشنی هیچ حرکت قدرتمندی شروع نمی‌شود.

تأثیر انرژی‌های درونی و احساسات در زندگی انسان کاملاً اثبات‌شده است. هر چند این نیروها قابل رؤیت نیستند، اما بیشتر از هر چیز قابل رؤیت دیگری در روند زندگی ما تأثیرگذار هستند. انگیزه نیز ازجمله نیروهای درونی است که می‌تواند در سختی‌ها و در برخورد با موانع پیش رو مانند یک قدرت شگفت‌آور عمل نماید. هزاران ایده و ایدئولوژی در ذهن انسان‌ها وجود دارد که حتی قبل از اینکه به دنیا بیایند، در نطفه خفه می‌شوند. شاید اصلی‌ترین دلیل برای از بین رفتن بسیاری از ایده‌ها و یا به ثمر نرسیدن آنها نیروی انگیزه‌ای باشد که باید در صاحبان ایده‌ها وجود داشته باشد. کسانی که قدرت انگیزه را نادیده بگیرند، هیچ جایی در تاریخ بهترین‌ها کسب نخواهند کرد. درک قدرت این حس درونی انسان‌ها می‌تواند منجر به معجزاتی بزرگی در زندگی وی گردد. در ادامه برخی از این معجزات را با هم مرور خواهیم نمود.

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

برای تعریف خود انگیزشی باید کمی به عقب برگردیم. اگر به دوران کودکی خودمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که از همان روزهای نخستین زندگی این انگیزه است که رشد فکری انسان‌ها با آن رقم می‌خورد. در کودکی هر وقت نیازی به انجام کاری داشتیم که خیلی به آن راغب نبودیم، والدین با وعده جایزه‌های دوست‌داشتنی احساسات ما را برای انجام آن‌ها ترغیب می‌کردند. این همان نیروی انگیزه است که از بچگی در وجود ما نهادینه می‌شود. کم‌کم با رشد فکری و مسئولیت‌پذیری‌های فردی دیگر برای داشتن نیروی انگیزه نیازی به اتکا به دیگران نخواهیم داشت و خود می‌توانید برای پیش برد اهداف و رسیدن به آنها در خود انگیزه کافی ایجاد نماییم.

این تعریفی عامیانه و ساده از خود انگیزشی است. انسان‌ها برای آشنایی با خود انگیزشی و پیامدهای آن نیازی به آموزش ندارند. به‌خودی‌ِخود این تعریف در وجود هر یک از ما نهادینه‌شده است. البته آشنایی با تکنیک‌های تقویت انگیزه و بالا بردن توان خود انگیزشی این احساس درونی را به نیروی اکتسابی تبدیل می‌نماید. رسیدن به اوج انگیزه نیاز به برخی تکنیک‌های روانشناسی دارد که امتحان کردن آن‌ها می‌تواند این نیروی عظیم را در وجود شما به قلیان برساند. البته افراد با احساسات درونی مختلف در ایجاد خود انگیزشی درون خود متفاوت عمل می‌نمایند. با این حال روش‌های تقویت خود انگیزشی برای هر کسی تأثیرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

حتماً شما هم شنیده‌اید که برخی مواقع برای تعریف برخی از افراد از واژه‌هایی مانند کوهِ انگیزه استفاده می‌نمایند. برخی از افراد ذاتاً یا به دلیل شرایط تربیتی که در دوران کودکی داشته‌اند، از انگیزه بالایی برخوردار هستند. این چنین افرادی به‌راحتی در برخورد با موانع مختلف می‌توانند احساسات خود انگیزشی خود را تقویت نموده و روحیه خود را در هر شرایطی حفظ کنند. داشتن روحیه بالا و قدرت تمرکز در شرایط سخت ازجمله ویژگی‌های اخلاقی اصلی این افراد می‌باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما انگیزه همیشه نیروی بسیار قوی‌تری از استعداد بوده است. در تاریخ این انگیزه‌های قوی بوده‌اند که دست به خلق شگفتی‌ها زده‌اند.

در میان افراد باانگیزه بالا، خیلی‌ها هم وجود دارند که کاملاً بی‌انگیزه هستند. ایجاد خود انگیزشی برای این افراد بسیار سخت و تقریباً بدون استفاده از تکنیک‌های تقویت این نیرو غیرممکن است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث کمبود انگیزه در چنین افرادی باشد. درجه اول چنین خلقیاتی را باید در دوران کودکی و شرایط تربیتی آن‌ها جستجو نمود. اگر نیروی انگیزه  از همان دوران کودکی و ابتدایی در وجود بچه‌ها نهادینه نشده باشد، خود انگیزشی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها نیز در آینده کاهش خواهد یافت. البته شرایط دیگری مانند وضعیت اجتماعی خانواده، وضعیت اقتصادی، اطرافیان و برخی عوامل دیگر نیز از دلایلی هستند که می‌تواند باعث بی‌انگیزگی در این افراد باشد.

همان‌طور که خود انگیزشی و تقویت این حس درونی می‌تواند اکتسابی باشد، از بین رفت انگیزه نیز امری شایع در بسیاری از افراد می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد چنین رفتاری در افراد باشد که بیشتر آن‌ها به احساسات و وضعیت روانی افراد بازمی‌گردد. البته کسانی که به‌خوبی قدرت خود انگیزشی را در وجود خود تقویت کرده باشند، می‌توانند در برخورد با شرایط سخت خود را آماده نگه‌دارند. اما این امکان برای هر کسی قابل‌تصور نیست. برخورد با برخی از سختی‌های زندگی باعث از بین رفتن انگیزه حتی در برخی از افرادی می‌شود که انگیزه زیادی نیز داشته‌اند. البته طرز رفتار افراد از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن انگیزه در وجود آن‌ها است. برخی از عوامل ایجاد این حس درونی منفی می‌توانند موارد زیر باشند.

در بند اول مقاله اشاره کردیم که انگیزه ‌مانند یک چاشنی است که برای رساندن شما به هدف نیاز به برخی نیروهای کمکی مانند مهارت، ابزار و برنامه‌ریزی دقیق دارد. نداشتن برنامه می‌تواند این نیرو را در مسیر نادرستی به هدر داده و به تدریج باعث از بین رفتن آن شود.

دلسرد شدن نقطه مقابل خود انگیزشی است. ایجاد هدف‌های دور از دسترس در مسیر کار و زندگی می‌تواند باعث شکست‌های پیاپی شده و این دلسرد شدن‌های پشت سر هم نیروی انگیزه افراد را به مرور از بین خواهد برد.

آلبرت انیشتین:

“موفقیت‌هایی که نصیب افراد صبور می‌شود، همان‌هایی است که توسط افراد عجول رها شده است.”

برخی از افراد نیز در کنار داشتن ابزار لازم برای رسیدن به هدف، دچار وسواس می‌شوند. چنین افرادی بیشتر نیمه خالی لیوان را می‌بینند و خیلی نمی‌توانند روی قسمت مثبت آن تمرکز داشته باشند. وسواس زیاد نیز به مرور باعث از بین رفتن انگیزه در افراد خواهد شد.

ارل نایتینگل می‌گوید:

“هر چه در ناخودآگاه خود بکاریم و با تکرار آن تغذیه کنیم، روزی تبدیل به واقعیت ما خواهند شد.”

نشست‌وبرخاست با افراد باانگیزه و موفق از شما فردی باانگیزه خواهد ساخت و در کنار افراد بی‌انگیزه قرار گرفتن به مرور باعث از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در وجود شما خواهد شد. چنین افراد با تلقین نیروهای منفی انگیزه افراد باانگیزه را نیز به ورطه نابودی می‌کشانند. فراموش نکنید که یک قطره ناپاکی می‌تواند یک منبع بزرگی از آب پاک را آلوده کند.

به قول برایان تریسی:

“این موقعیت‌ها نیستند که انسان را می‌سازند، بلکه این انسان‌ها هستند که موقعیت‌ها و موفقیت‌ها را خلق می‌کنند.”

هر چند در یک دیدگاه کلی مشکلاتی از این قبیل همگی بهانه‌تراشی‌هایی هستند که افراد از آن‌ها برای توجیه شکست‌ها و ناکامی‌های خود بهره می‌برند، اما با این حال این شرایط می‌تواند منجر به از بین رفتن انگیزه در انسان‌ها باشد. شرایط نامناسب اجتماعی و وضعیت معیشتی ضعیف بسیاری از فرصت‌ها را از انسان‌ها سلب می‌نماید. افرادی هم که از نظر انگیزه در سطح بالایی قرار ندارند در برخورد با چنین وضعیتی دچار ضعف در احساسات درونی خود شده و سریعاً شروع به بهانه‌تراشی و انداختن دلیل شکست خود روی گردن این شرایط می‌نمایند. هر چند در برخی مواقع این بهانه‌ها خیلی هم بیراه نیستند، اما نباید فراموش کنیم که بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد جهان در همه عرصه‌ها چه علمی، چه ورزشی و چه اقتصادی از بدترین شرایط شروع کرده‌اند و به بالاترین درجات رسیده‌اند.

سریع‌ترین دونده جهان یوسین بولت می‌گوید:

“رویاهای خود را باور داشته باش، همه‌چیز امکان‌پذیر است.” 

دلایل دیگری نیز برای بی‌انگیزگی و از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در افراد وجود دارد که بسیاری از آن‌ها عمومی نبوده و به شرایط ویژه هر فرد بستگی دارند. اما مهم‌ترین آنها چند موردی بودند که با هم مرور کردیم.

عوامل زیادی هم وجود دارند که می‌توانند باعث بالاتر رفتن انگیزه در افراد باشند. البته برخی از آن‌ها ناشی از پرورش برخی از نیروهای درونی و انجام برخی از کارهای ساده خواهند بود که در بند بعد به آن‌ها اشاره خواهیم نمود. اما در این بخش قصد داریم به عواملی اشاره کنیم که بیشتر تکنیک‌های حسی و درونی هستند.

قدرت تمرکز در بسیاری از شرایط سخت منجر به اتخاذ تصمیمات بسیار عالی برای هر فردی می‌شوند. بسیاری از افرادی که تمرکز کافی ندارند، در برخورد با سختی‌های زندگی به سرعت انگیزه خود را از دست می‌دهند. افزایش تمرکز در چنین مواقعی می‌تواند باعث تقویت انگیزه و خود انگیزشی در افراد باشد.

به قول آلبرت انیشتین:

“جهانی که برای خودمان ساخته‌ایم، نتیجه تفکراتمان است. نمی‌توان دنیا را بدون تغییر تفکراتمان تغییر دهیم.”

من استعداد کافی برای این کار را ندارم. هوش زیادی برای موفقیت در این رشته نیاز است. این‌ها جملات منفی‌ای هستند که می‌توانند قاتل بزرگی برای انگیزه باشند. تقویت نیروی اعتمادبه‌نفس خود عامل بزرگی برای خود انگیزشی در افراد است.

هنری فورد:

“چه فکر می‌کنید می‌توانید، چه فکر می‌کنید نمی‌توانید، در هر صورت حق با شما است.”

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

ثابت قدم بودن و باور داشتن به نتیجه نهایی باعث می‌شود تا شکست‌های کوچک مانعی برای رسیدن به هدف اصلی نباشند. افرادی که به نتیجه نهایی شک دارند و آن را بسیار دور از دسترس خود می‌بینند، نمی‌توانند خود انگیزشی خود را در سطح مناسبی نگه‌دارند. این افراد بعد از اولین شکست هر چند کوچک تمام انگیزه خود را از دست خواهند داد. باید باور کنیم که شکست جزئی از هر مسیری برای انسان‌های موفق است.

رابرت کلییر:

“موفقیت حاصل تنش‌های کوچکی است که هرروز به‌صورت مداوم انجام می‌پذیرد.”

درصد بالایی از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، شرایط بدنی مناسب برای شکست این بیماری‌ها را دارند. اما این افراد به دلیل استرس زیاد و درگیر شدن با خبرها و انرژی‌های منفی روحیه‌ای برای این مبارزه در خود باقی نمی‌گذارند. درگیر شدن پی‌درپی با افکار و اخبار منفی می‌تواند نیروی خود انگیزشی را در وجود هر کسی به هلاکت برساند. فضای مجازی در حال حاضر در عین داشتن مزیت‌های بسیار زیاد می‌تواند عاملی هم برای این امر باشد. از این رو برای انگیزه بالا باید خود را از این اخبار دور نگه داریم.

در این بخش قصد داریم تا برخی از تکنیک‌های مؤثر برای تقویت نیروی خود انگیزشی را با هم مرور کنیم. استفاده از این تکنیک‌های ساده قدرت عجیب انگیزه را در وجود شما به اوج خود خواهند رساند، هر چند در ظاهر آن‌ها ساده هستند، اما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه آنها را دست‌کم نگیرید.

داشتن اهداف بزرگ هیچ عیبی ندارد که هیچ، بلکه یک مزیت هم تلقی می‌گردد. اما رسیدن به اهداف بزرگ نیاز به زمان زیادی داشته و نیروی انگیزه بالایی نیز می‌طلبد. یک لغزش کوچک در چنین مواردی همه آرزوهای یک فرد را به باد داده و تمام داشته‌های وی را از بین خواهد برد. از این رو در یک تکنیک ساده روانشناسان توصیه می‌کنند تا اهداف خود را به پله‌های کوچک‌تر تقسیم نموده و پله به پله آن‌ها را طی کنید.

برایان تریسی:

“داشتن اهدافی روشن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به موفقیت کاملاً ضروری است.”

تشویق شدن از همان دوران کودکی باعث ایجاد یک نیروی انگیزه بسیار قدرتمند در وجود ما بوده است. اکنون نیز نباید اثر این عامل تقویتی را نادیده بگریم. تشویق مانند یک کپسول ویتامین است که می‌تواند نیروی ایمنی بدن ما را در برابر شکست‌های آینده تقویت نماید و خودباوری و خود انگیزشی را برای ما به ارمغان بیاورد.

نکته جالبی که در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است، این است که درصد بالایی از افراد موفق و البته موفق‌ترین افراد جهان از کمترین امکانات برخوردار بوده و شکست‌های بزرگی نیز در زندگی خود داشته‌اند. الگوبرداری از رفتار و زندگی آن‌ها می‌تواند نیروی انگیزه ما را نیز چندین برابر کند.

واقعاً چه کسانی دست به انتقاد زده و ما را از رفتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارند؟ آیا جز این است که افرادی که خود شکست‌ خورده و یا حتی یک‌بار حاضر نشده‌اند این راه‌ها را امتحان کنند، مانند یک پتک انرژی منفی روی سر ما خراب می‌شوند. بهترین کار در برخورد با چنین افرادی در و دروازه کردن گوش‌هایمان است.

کتاب خواندن، ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، به موقع بیدار شدن، تماشای فیلم‌های مورد علاقه، تفریح و لذت بردن از لحظات زندگی همگی لازمه زندگی بشر می‌باشند. داشتن یک لایف استایل مناسب می‌تواند باعث تقویت نیروی انگیزه در افراد شود. این چنین افرادی از قدرت بالایی برای خود انگیزشی برخوردار بوده و شکست دادن آن‌ها به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

تأسی گرفتن از یک مربی و مشاور خوب موفق در زندگی می‌تواند روحیات وی را درون ما نیز شکوفا نماید.

بسیاری از افراد دوست دارند هزاران راه را برای رسیدن به موفقیت امتحان نمایند. آن‌ها در هیچ‌کدام از این راه‌ها تخصص لازم را به دست نیاورده و در آخر هم دست از همه آن‌ها خواهند برید. مانند یک قطره آبی که با داشتن یک مسیر یک سنگ بزرگ را می‌شکافد، روی یک هدف و یک مسیر تمرکز داشته باشید.

اگر روزی ۱ درصد رشد داشته باشید در یک سال رشد خود را به ۳۶۵ درصد خواهید رساند. برای نگاه به آینده امروز خود را با دیروز خود مقایسه کنید و سعی کنید از دیروز عملکرد بهتری داشته باشید. اگر هرروز تنها یک درصد بهتر شوید، در پایان سال شما موفقیت را در آغوش خواهید کشید. این رفتار می‌تواند در شرایط سخت هم انگیزه شما را در سطح مناسبی باقی نگه دارد.

نترسیدن دور از احساسات انسانی است. رفتن در مسیری که تاکنون آن را امتحان نکرده باشید، با ترس همراه خواهد بود. برای داشتن نیروی انگیزه کافی و تقویت خود انگیزشی باید با ترس‌های خود روبرو شوید.

چرچیل:

“موفقیت توانایی رفتن از شکستی به شکستن دیگر بدون از دست دادن شور و انگیزه است.”

خود انگیزشی یک نیروی درونی است. برای تقویت این نیرو می‌توانید آن را به منبع اصلی انرژی متصل کنید.

انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده همیشه روی اعصاب هستند. داشتن انگیزه کافی برای انجام چنین اموری همیشه یک چالش بزرگ بوده است. اما نگاه کردن به آینده می‌تواند راه‌حلی عالی برای بالا بردن انگیزه در چنین شرایطی باشد. به جای آنکه یک قدمی خود را نگاه کنید، به آینده‌ای که بعد از انجام این کارها در انتظار شما خواهد بود، بیندیشید. این روش خود یکی از تکنیک‌های خود انگیزشی است.

در چنین مواقعی بهتر است کمی دور از استرس به استراحت بپردازید. ذهن خود را آرام کنید و برای تقویت نیروی انگیزه و خود انگیزشی تمرکز داشته باشید. دست‌وپا زدن در مرداب هیچ‌وقت به نتیجه نخواهد رسید. از این رو بهتر است در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کرده و به دور از هیجانات زندگی برای یک شروع بهتر و قدرتمندتر انگیزه کافی جمع کنید.

مایکل جردن:

“می‌توانم شکست را بپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز.”

ترس در نقطه مقابل انگیزه قرار دارد. کسانی که خود انگیزشی را در وجود خود تقویت می‌نمایند، می‌دانند که ترس هم ازجمله نیروهایی است که باید در این مسیر با آن روبرو شده و بر آن فائق آیند. ترس با تصور پیامدهای ناشی از شکست شما را از قدم برداشتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارد. اگر به درستی با آن برخورد نکنید، احتمالاً در همان بدو حرکت همه انگیزه خود را به باد خواهید داد.

بدون برنامه‌ریزی بالاترین و قوی‌ترین انگیزه‌ها هم چیزی به شما اضافه نخواهند کرد. شما فقط یک‌بار فرصت زندگی دارید. زمان در این زندگی بسیار محدود است. تنها یک برنامه‌ریزی درست و دقیق است که می‌تواند شما را از این مهلکه موفق بیرون بکشاند. بدون برنامه‌ریزی شما تنها مشغول به انجام کارهای پراکنده‌ای خواهید شد که هیچ راهی به هدف اصلی شما ندارند.

برایان تریسی:

“یادداشت اهدافتان روی کاغذ احتمال موفقیت را ۱۰۰۰ درصد افزایش می‌دهد.”

حفظ انگیزه در یک مسیر ثابت و روتین بسیار سخت‌تر از مسیری است که در آن با چالش‌های مختلف روبرو هستیم. یک‌بار موفقیت در یکی از این چالش‌ها برابر با صدها بار موفقیت در مسیرهایی با آرامش دائمی برای ما انگیزه و قدرت به ارمغان خواهند آورد. در کودکی برای رسیدن به یک پاداش بارها و بارها یک مسیر ثابت را طی کرده‌ایم. از همان دوران به یاد داریم که هر چه چالش‌های ما سخت‌تر و سخت‌تر باشند، جوایز نیز بهتر و بزرگ‌تر خواهند بود.

در این بخش مختصری از زندگی افرادی را مرور خواهیم کرد که با خود انگیزشی به درجاتی رسیده‌اند که هیچ‌گاه از تاریخ بشر حذف نخواهند شد.

آنتونی رابینز:

“به یاد داشته باشید که هدف‌های بزرگ انگیزه‌های بزرگ هم ایجاد می‌کنند.”

این مخترع بزرگ در روزهای ابتدایی زندگی خود از طرف همه معلمان خود طرد شد. همه او را فردی احمق خطاب می‌کردند که هیچ استعدادی برای یادگیری ندارد. او برای رسیدن به اولین اختراع خود هزاران بار شکست خورد و سرانجام پیروز شد. ادیسون نمادی از کوهِ‌ انگیزه در تاریخ بشر است.

بنیان‌گذار شرکت اپل یک‌بار از طرف هیئت‌مدیره این شرکت که خودش آن را تاسیس کرده بود، اخراج شد و تمام سهام خود را از دست داد. هیچ‌کس به‌اندازه استیو جابز انگیزه را معنی نکرده است.

جالب است بدانید که تا ۴ سالگی او هنوز شروع به حرف زدن هم نکرده بود و تا ۷ سالگی هم حتی یک کلمه توانایی خواندن نداشت.

۵ کتاب زیر بهترین‌های موجود برای خودانگیزشی هستند. افراد زیادی از تجربیات ارزشمند نویسنده‌های این کتاب که خود افرادی موفق هستند، استفاده نموده‌اند.

ناپلئون هیل در این کتاب که بارها تجدید چاپ شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های موفقیت در دنیا است، راز و رمزهایی را برای شما بازگو می‌نماید که با شنیدن آن‌ها هر لحظه می‌توانید در خود انگیزه ایجاد نمایید. اگر به دنبال رازی هستید که می‌تواند افکار و زندگی شما را تغییر دهد، در این کتاب آن را خواهید یافت.

احتمالاً نام این کتاب را شنیده باشید. رابرت کیوساکی پله‌های موفقیت را مانند هر انسان عادی دیگر از صفر شروع کرده و تمام سختی‌های این راه را به جان خریده است. ارزشمندترین توصیه‌های وی برای ساختن یک زندگی موفق را می‌توانید در کتاب پدر پولدار پدر فقیر ببینید.

کتاب جیبی قورباغه ات را قورت بده را بایستی یکی از جاودانه‌های برایان تریسی دانست. هر وقت احساس بی‌انگیزگی در زندگی داشتید، می‌توانید از این کتاب ارزشمند و جملات آن برای افزایش روحیه و انگیزه خود کمک بگیرید.

حکایت دولت و فرزانگی داستان مردی است که برای رسیدن به موفقیت و ثروت به دنبال بزرگ‌ترین و ثروتمندترین فرد جامعه خود می‌رود. فرد ثروتمند راهنمایی‌هایی در آستین خود دارد که باعث رشد فکری  و اقتصادی فوق‌العاده این مرد می‌شود. مارک فیشر در این کتاب داستانی را به خط کرده است که احتمالاً رویایی است که هر کدام از ما در سر داریم اما راه رسیدن به آن را نمی‌دانیم.

چارلز دوهینگ در این کتاب هزارتوی ذهن افرادی که با عادت‌های معمولی روزانه به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند را برای شما تبیین می‌نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در دنیای امروز هیچ چیزی ساده و راحت به دست نمی‌آید. اما پیمودن مسیرهای پر پیچ‌وخم موفقیت در عصر آهن نیاز به نیرویی خاص دارد که انگیزه می‌تواند این نیرو را برای ما فراهم نماید. انگیزه و بالاتر از آن خود انگیزشی مؤثرتر و قوی‌تر از هر دارویی می‌تواند مانند یک مربی، ما را در سختی‌ها همراهی کنند. اما چگونه می‌توان از این نیرو استفاده کرد؟ برای آشنایی با تکنیک‌های خود انگیزشی با ما در این مقاله همراه باشید.

فهرست عناوین

انگیزه در واقع یک نیروی درونی و یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند مانند یک چاشنی قدرت بخش در زندگی انسان‌ها از آن استفاده نمود. یک گلوله برای شلیک و رسیدن به هدف نیاز به المان‌های مختلفی دارد. یک چاشنی برای شروع حرکت، حرکت دورانی برای قدرت گرفتن و طی کردن مسیر لوله تفنگ برای سرعت گرفتن همگی در کنار هم یک گلوله را به سمت هدف شلیک می‌نمایند. عجین کردن این پکیج با مهارت تیرانداز می‌تواند هر هدفی را در دسترس قرار دهد. زندگی انسان نیز دقیقاً نیاز به چنین المان‌هایی برای موفقیت و رسیدن به هدف دارد و انگیزه و خود انگیزشی نقش چاشنی را برای ما ایفا می‌نمایند. تنها با چاشنی نمی‌توان به موفقیت رسید اما بدون چاشنی هیچ حرکت قدرتمندی شروع نمی‌شود.

تأثیر انرژی‌های درونی و احساسات در زندگی انسان کاملاً اثبات‌شده است. هر چند این نیروها قابل رؤیت نیستند، اما بیشتر از هر چیز قابل رؤیت دیگری در روند زندگی ما تأثیرگذار هستند. انگیزه نیز ازجمله نیروهای درونی است که می‌تواند در سختی‌ها و در برخورد با موانع پیش رو مانند یک قدرت شگفت‌آور عمل نماید. هزاران ایده و ایدئولوژی در ذهن انسان‌ها وجود دارد که حتی قبل از اینکه به دنیا بیایند، در نطفه خفه می‌شوند. شاید اصلی‌ترین دلیل برای از بین رفتن بسیاری از ایده‌ها و یا به ثمر نرسیدن آنها نیروی انگیزه‌ای باشد که باید در صاحبان ایده‌ها وجود داشته باشد. کسانی که قدرت انگیزه را نادیده بگیرند، هیچ جایی در تاریخ بهترین‌ها کسب نخواهند کرد. درک قدرت این حس درونی انسان‌ها می‌تواند منجر به معجزاتی بزرگی در زندگی وی گردد. در ادامه برخی از این معجزات را با هم مرور خواهیم نمود.

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

برای تعریف خود انگیزشی باید کمی به عقب برگردیم. اگر به دوران کودکی خودمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که از همان روزهای نخستین زندگی این انگیزه است که رشد فکری انسان‌ها با آن رقم می‌خورد. در کودکی هر وقت نیازی به انجام کاری داشتیم که خیلی به آن راغب نبودیم، والدین با وعده جایزه‌های دوست‌داشتنی احساسات ما را برای انجام آن‌ها ترغیب می‌کردند. این همان نیروی انگیزه است که از بچگی در وجود ما نهادینه می‌شود. کم‌کم با رشد فکری و مسئولیت‌پذیری‌های فردی دیگر برای داشتن نیروی انگیزه نیازی به اتکا به دیگران نخواهیم داشت و خود می‌توانید برای پیش برد اهداف و رسیدن به آنها در خود انگیزه کافی ایجاد نماییم.

این تعریفی عامیانه و ساده از خود انگیزشی است. انسان‌ها برای آشنایی با خود انگیزشی و پیامدهای آن نیازی به آموزش ندارند. به‌خودی‌ِخود این تعریف در وجود هر یک از ما نهادینه‌شده است. البته آشنایی با تکنیک‌های تقویت انگیزه و بالا بردن توان خود انگیزشی این احساس درونی را به نیروی اکتسابی تبدیل می‌نماید. رسیدن به اوج انگیزه نیاز به برخی تکنیک‌های روانشناسی دارد که امتحان کردن آن‌ها می‌تواند این نیروی عظیم را در وجود شما به قلیان برساند. البته افراد با احساسات درونی مختلف در ایجاد خود انگیزشی درون خود متفاوت عمل می‌نمایند. با این حال روش‌های تقویت خود انگیزشی برای هر کسی تأثیرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

حتماً شما هم شنیده‌اید که برخی مواقع برای تعریف برخی از افراد از واژه‌هایی مانند کوهِ انگیزه استفاده می‌نمایند. برخی از افراد ذاتاً یا به دلیل شرایط تربیتی که در دوران کودکی داشته‌اند، از انگیزه بالایی برخوردار هستند. این چنین افرادی به‌راحتی در برخورد با موانع مختلف می‌توانند احساسات خود انگیزشی خود را تقویت نموده و روحیه خود را در هر شرایطی حفظ کنند. داشتن روحیه بالا و قدرت تمرکز در شرایط سخت ازجمله ویژگی‌های اخلاقی اصلی این افراد می‌باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما انگیزه همیشه نیروی بسیار قوی‌تری از استعداد بوده است. در تاریخ این انگیزه‌های قوی بوده‌اند که دست به خلق شگفتی‌ها زده‌اند.

در میان افراد باانگیزه بالا، خیلی‌ها هم وجود دارند که کاملاً بی‌انگیزه هستند. ایجاد خود انگیزشی برای این افراد بسیار سخت و تقریباً بدون استفاده از تکنیک‌های تقویت این نیرو غیرممکن است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث کمبود انگیزه در چنین افرادی باشد. درجه اول چنین خلقیاتی را باید در دوران کودکی و شرایط تربیتی آن‌ها جستجو نمود. اگر نیروی انگیزه  از همان دوران کودکی و ابتدایی در وجود بچه‌ها نهادینه نشده باشد، خود انگیزشی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها نیز در آینده کاهش خواهد یافت. البته شرایط دیگری مانند وضعیت اجتماعی خانواده، وضعیت اقتصادی، اطرافیان و برخی عوامل دیگر نیز از دلایلی هستند که می‌تواند باعث بی‌انگیزگی در این افراد باشد.

همان‌طور که خود انگیزشی و تقویت این حس درونی می‌تواند اکتسابی باشد، از بین رفت انگیزه نیز امری شایع در بسیاری از افراد می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد چنین رفتاری در افراد باشد که بیشتر آن‌ها به احساسات و وضعیت روانی افراد بازمی‌گردد. البته کسانی که به‌خوبی قدرت خود انگیزشی را در وجود خود تقویت کرده باشند، می‌توانند در برخورد با شرایط سخت خود را آماده نگه‌دارند. اما این امکان برای هر کسی قابل‌تصور نیست. برخورد با برخی از سختی‌های زندگی باعث از بین رفتن انگیزه حتی در برخی از افرادی می‌شود که انگیزه زیادی نیز داشته‌اند. البته طرز رفتار افراد از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن انگیزه در وجود آن‌ها است. برخی از عوامل ایجاد این حس درونی منفی می‌توانند موارد زیر باشند.

در بند اول مقاله اشاره کردیم که انگیزه ‌مانند یک چاشنی است که برای رساندن شما به هدف نیاز به برخی نیروهای کمکی مانند مهارت، ابزار و برنامه‌ریزی دقیق دارد. نداشتن برنامه می‌تواند این نیرو را در مسیر نادرستی به هدر داده و به تدریج باعث از بین رفتن آن شود.

دلسرد شدن نقطه مقابل خود انگیزشی است. ایجاد هدف‌های دور از دسترس در مسیر کار و زندگی می‌تواند باعث شکست‌های پیاپی شده و این دلسرد شدن‌های پشت سر هم نیروی انگیزه افراد را به مرور از بین خواهد برد.

آلبرت انیشتین:

“موفقیت‌هایی که نصیب افراد صبور می‌شود، همان‌هایی است که توسط افراد عجول رها شده است.”

برخی از افراد نیز در کنار داشتن ابزار لازم برای رسیدن به هدف، دچار وسواس می‌شوند. چنین افرادی بیشتر نیمه خالی لیوان را می‌بینند و خیلی نمی‌توانند روی قسمت مثبت آن تمرکز داشته باشند. وسواس زیاد نیز به مرور باعث از بین رفتن انگیزه در افراد خواهد شد.

ارل نایتینگل می‌گوید:

“هر چه در ناخودآگاه خود بکاریم و با تکرار آن تغذیه کنیم، روزی تبدیل به واقعیت ما خواهند شد.”

نشست‌وبرخاست با افراد باانگیزه و موفق از شما فردی باانگیزه خواهد ساخت و در کنار افراد بی‌انگیزه قرار گرفتن به مرور باعث از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در وجود شما خواهد شد. چنین افراد با تلقین نیروهای منفی انگیزه افراد باانگیزه را نیز به ورطه نابودی می‌کشانند. فراموش نکنید که یک قطره ناپاکی می‌تواند یک منبع بزرگی از آب پاک را آلوده کند.

به قول برایان تریسی:

“این موقعیت‌ها نیستند که انسان را می‌سازند، بلکه این انسان‌ها هستند که موقعیت‌ها و موفقیت‌ها را خلق می‌کنند.”

هر چند در یک دیدگاه کلی مشکلاتی از این قبیل همگی بهانه‌تراشی‌هایی هستند که افراد از آن‌ها برای توجیه شکست‌ها و ناکامی‌های خود بهره می‌برند، اما با این حال این شرایط می‌تواند منجر به از بین رفتن انگیزه در انسان‌ها باشد. شرایط نامناسب اجتماعی و وضعیت معیشتی ضعیف بسیاری از فرصت‌ها را از انسان‌ها سلب می‌نماید. افرادی هم که از نظر انگیزه در سطح بالایی قرار ندارند در برخورد با چنین وضعیتی دچار ضعف در احساسات درونی خود شده و سریعاً شروع به بهانه‌تراشی و انداختن دلیل شکست خود روی گردن این شرایط می‌نمایند. هر چند در برخی مواقع این بهانه‌ها خیلی هم بیراه نیستند، اما نباید فراموش کنیم که بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد جهان در همه عرصه‌ها چه علمی، چه ورزشی و چه اقتصادی از بدترین شرایط شروع کرده‌اند و به بالاترین درجات رسیده‌اند.

سریع‌ترین دونده جهان یوسین بولت می‌گوید:

“رویاهای خود را باور داشته باش، همه‌چیز امکان‌پذیر است.” 

دلایل دیگری نیز برای بی‌انگیزگی و از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در افراد وجود دارد که بسیاری از آن‌ها عمومی نبوده و به شرایط ویژه هر فرد بستگی دارند. اما مهم‌ترین آنها چند موردی بودند که با هم مرور کردیم.

عوامل زیادی هم وجود دارند که می‌توانند باعث بالاتر رفتن انگیزه در افراد باشند. البته برخی از آن‌ها ناشی از پرورش برخی از نیروهای درونی و انجام برخی از کارهای ساده خواهند بود که در بند بعد به آن‌ها اشاره خواهیم نمود. اما در این بخش قصد داریم به عواملی اشاره کنیم که بیشتر تکنیک‌های حسی و درونی هستند.

قدرت تمرکز در بسیاری از شرایط سخت منجر به اتخاذ تصمیمات بسیار عالی برای هر فردی می‌شوند. بسیاری از افرادی که تمرکز کافی ندارند، در برخورد با سختی‌های زندگی به سرعت انگیزه خود را از دست می‌دهند. افزایش تمرکز در چنین مواقعی می‌تواند باعث تقویت انگیزه و خود انگیزشی در افراد باشد.

به قول آلبرت انیشتین:

“جهانی که برای خودمان ساخته‌ایم، نتیجه تفکراتمان است. نمی‌توان دنیا را بدون تغییر تفکراتمان تغییر دهیم.”

من استعداد کافی برای این کار را ندارم. هوش زیادی برای موفقیت در این رشته نیاز است. این‌ها جملات منفی‌ای هستند که می‌توانند قاتل بزرگی برای انگیزه باشند. تقویت نیروی اعتمادبه‌نفس خود عامل بزرگی برای خود انگیزشی در افراد است.

هنری فورد:

“چه فکر می‌کنید می‌توانید، چه فکر می‌کنید نمی‌توانید، در هر صورت حق با شما است.”

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

ثابت قدم بودن و باور داشتن به نتیجه نهایی باعث می‌شود تا شکست‌های کوچک مانعی برای رسیدن به هدف اصلی نباشند. افرادی که به نتیجه نهایی شک دارند و آن را بسیار دور از دسترس خود می‌بینند، نمی‌توانند خود انگیزشی خود را در سطح مناسبی نگه‌دارند. این افراد بعد از اولین شکست هر چند کوچک تمام انگیزه خود را از دست خواهند داد. باید باور کنیم که شکست جزئی از هر مسیری برای انسان‌های موفق است.

رابرت کلییر:

“موفقیت حاصل تنش‌های کوچکی است که هرروز به‌صورت مداوم انجام می‌پذیرد.”

درصد بالایی از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، شرایط بدنی مناسب برای شکست این بیماری‌ها را دارند. اما این افراد به دلیل استرس زیاد و درگیر شدن با خبرها و انرژی‌های منفی روحیه‌ای برای این مبارزه در خود باقی نمی‌گذارند. درگیر شدن پی‌درپی با افکار و اخبار منفی می‌تواند نیروی خود انگیزشی را در وجود هر کسی به هلاکت برساند. فضای مجازی در حال حاضر در عین داشتن مزیت‌های بسیار زیاد می‌تواند عاملی هم برای این امر باشد. از این رو برای انگیزه بالا باید خود را از این اخبار دور نگه داریم.

در این بخش قصد داریم تا برخی از تکنیک‌های مؤثر برای تقویت نیروی خود انگیزشی را با هم مرور کنیم. استفاده از این تکنیک‌های ساده قدرت عجیب انگیزه را در وجود شما به اوج خود خواهند رساند، هر چند در ظاهر آن‌ها ساده هستند، اما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه آنها را دست‌کم نگیرید.

داشتن اهداف بزرگ هیچ عیبی ندارد که هیچ، بلکه یک مزیت هم تلقی می‌گردد. اما رسیدن به اهداف بزرگ نیاز به زمان زیادی داشته و نیروی انگیزه بالایی نیز می‌طلبد. یک لغزش کوچک در چنین مواردی همه آرزوهای یک فرد را به باد داده و تمام داشته‌های وی را از بین خواهد برد. از این رو در یک تکنیک ساده روانشناسان توصیه می‌کنند تا اهداف خود را به پله‌های کوچک‌تر تقسیم نموده و پله به پله آن‌ها را طی کنید.

برایان تریسی:

“داشتن اهدافی روشن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به موفقیت کاملاً ضروری است.”

تشویق شدن از همان دوران کودکی باعث ایجاد یک نیروی انگیزه بسیار قدرتمند در وجود ما بوده است. اکنون نیز نباید اثر این عامل تقویتی را نادیده بگریم. تشویق مانند یک کپسول ویتامین است که می‌تواند نیروی ایمنی بدن ما را در برابر شکست‌های آینده تقویت نماید و خودباوری و خود انگیزشی را برای ما به ارمغان بیاورد.

نکته جالبی که در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است، این است که درصد بالایی از افراد موفق و البته موفق‌ترین افراد جهان از کمترین امکانات برخوردار بوده و شکست‌های بزرگی نیز در زندگی خود داشته‌اند. الگوبرداری از رفتار و زندگی آن‌ها می‌تواند نیروی انگیزه ما را نیز چندین برابر کند.

واقعاً چه کسانی دست به انتقاد زده و ما را از رفتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارند؟ آیا جز این است که افرادی که خود شکست‌ خورده و یا حتی یک‌بار حاضر نشده‌اند این راه‌ها را امتحان کنند، مانند یک پتک انرژی منفی روی سر ما خراب می‌شوند. بهترین کار در برخورد با چنین افرادی در و دروازه کردن گوش‌هایمان است.

کتاب خواندن، ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، به موقع بیدار شدن، تماشای فیلم‌های مورد علاقه، تفریح و لذت بردن از لحظات زندگی همگی لازمه زندگی بشر می‌باشند. داشتن یک لایف استایل مناسب می‌تواند باعث تقویت نیروی انگیزه در افراد شود. این چنین افرادی از قدرت بالایی برای خود انگیزشی برخوردار بوده و شکست دادن آن‌ها به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

تأسی گرفتن از یک مربی و مشاور خوب موفق در زندگی می‌تواند روحیات وی را درون ما نیز شکوفا نماید.

بسیاری از افراد دوست دارند هزاران راه را برای رسیدن به موفقیت امتحان نمایند. آن‌ها در هیچ‌کدام از این راه‌ها تخصص لازم را به دست نیاورده و در آخر هم دست از همه آن‌ها خواهند برید. مانند یک قطره آبی که با داشتن یک مسیر یک سنگ بزرگ را می‌شکافد، روی یک هدف و یک مسیر تمرکز داشته باشید.

اگر روزی ۱ درصد رشد داشته باشید در یک سال رشد خود را به ۳۶۵ درصد خواهید رساند. برای نگاه به آینده امروز خود را با دیروز خود مقایسه کنید و سعی کنید از دیروز عملکرد بهتری داشته باشید. اگر هرروز تنها یک درصد بهتر شوید، در پایان سال شما موفقیت را در آغوش خواهید کشید. این رفتار می‌تواند در شرایط سخت هم انگیزه شما را در سطح مناسبی باقی نگه دارد.

نترسیدن دور از احساسات انسانی است. رفتن در مسیری که تاکنون آن را امتحان نکرده باشید، با ترس همراه خواهد بود. برای داشتن نیروی انگیزه کافی و تقویت خود انگیزشی باید با ترس‌های خود روبرو شوید.

چرچیل:

“موفقیت توانایی رفتن از شکستی به شکستن دیگر بدون از دست دادن شور و انگیزه است.”

خود انگیزشی یک نیروی درونی است. برای تقویت این نیرو می‌توانید آن را به منبع اصلی انرژی متصل کنید.

انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده همیشه روی اعصاب هستند. داشتن انگیزه کافی برای انجام چنین اموری همیشه یک چالش بزرگ بوده است. اما نگاه کردن به آینده می‌تواند راه‌حلی عالی برای بالا بردن انگیزه در چنین شرایطی باشد. به جای آنکه یک قدمی خود را نگاه کنید، به آینده‌ای که بعد از انجام این کارها در انتظار شما خواهد بود، بیندیشید. این روش خود یکی از تکنیک‌های خود انگیزشی است.

در چنین مواقعی بهتر است کمی دور از استرس به استراحت بپردازید. ذهن خود را آرام کنید و برای تقویت نیروی انگیزه و خود انگیزشی تمرکز داشته باشید. دست‌وپا زدن در مرداب هیچ‌وقت به نتیجه نخواهد رسید. از این رو بهتر است در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کرده و به دور از هیجانات زندگی برای یک شروع بهتر و قدرتمندتر انگیزه کافی جمع کنید.

مایکل جردن:

“می‌توانم شکست را بپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز.”

ترس در نقطه مقابل انگیزه قرار دارد. کسانی که خود انگیزشی را در وجود خود تقویت می‌نمایند، می‌دانند که ترس هم ازجمله نیروهایی است که باید در این مسیر با آن روبرو شده و بر آن فائق آیند. ترس با تصور پیامدهای ناشی از شکست شما را از قدم برداشتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارد. اگر به درستی با آن برخورد نکنید، احتمالاً در همان بدو حرکت همه انگیزه خود را به باد خواهید داد.

بدون برنامه‌ریزی بالاترین و قوی‌ترین انگیزه‌ها هم چیزی به شما اضافه نخواهند کرد. شما فقط یک‌بار فرصت زندگی دارید. زمان در این زندگی بسیار محدود است. تنها یک برنامه‌ریزی درست و دقیق است که می‌تواند شما را از این مهلکه موفق بیرون بکشاند. بدون برنامه‌ریزی شما تنها مشغول به انجام کارهای پراکنده‌ای خواهید شد که هیچ راهی به هدف اصلی شما ندارند.

برایان تریسی:

“یادداشت اهدافتان روی کاغذ احتمال موفقیت را ۱۰۰۰ درصد افزایش می‌دهد.”

حفظ انگیزه در یک مسیر ثابت و روتین بسیار سخت‌تر از مسیری است که در آن با چالش‌های مختلف روبرو هستیم. یک‌بار موفقیت در یکی از این چالش‌ها برابر با صدها بار موفقیت در مسیرهایی با آرامش دائمی برای ما انگیزه و قدرت به ارمغان خواهند آورد. در کودکی برای رسیدن به یک پاداش بارها و بارها یک مسیر ثابت را طی کرده‌ایم. از همان دوران به یاد داریم که هر چه چالش‌های ما سخت‌تر و سخت‌تر باشند، جوایز نیز بهتر و بزرگ‌تر خواهند بود.

در این بخش مختصری از زندگی افرادی را مرور خواهیم کرد که با خود انگیزشی به درجاتی رسیده‌اند که هیچ‌گاه از تاریخ بشر حذف نخواهند شد.

آنتونی رابینز:

“به یاد داشته باشید که هدف‌های بزرگ انگیزه‌های بزرگ هم ایجاد می‌کنند.”

این مخترع بزرگ در روزهای ابتدایی زندگی خود از طرف همه معلمان خود طرد شد. همه او را فردی احمق خطاب می‌کردند که هیچ استعدادی برای یادگیری ندارد. او برای رسیدن به اولین اختراع خود هزاران بار شکست خورد و سرانجام پیروز شد. ادیسون نمادی از کوهِ‌ انگیزه در تاریخ بشر است.

بنیان‌گذار شرکت اپل یک‌بار از طرف هیئت‌مدیره این شرکت که خودش آن را تاسیس کرده بود، اخراج شد و تمام سهام خود را از دست داد. هیچ‌کس به‌اندازه استیو جابز انگیزه را معنی نکرده است.

جالب است بدانید که تا ۴ سالگی او هنوز شروع به حرف زدن هم نکرده بود و تا ۷ سالگی هم حتی یک کلمه توانایی خواندن نداشت.

۵ کتاب زیر بهترین‌های موجود برای خودانگیزشی هستند. افراد زیادی از تجربیات ارزشمند نویسنده‌های این کتاب که خود افرادی موفق هستند، استفاده نموده‌اند.

ناپلئون هیل در این کتاب که بارها تجدید چاپ شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های موفقیت در دنیا است، راز و رمزهایی را برای شما بازگو می‌نماید که با شنیدن آن‌ها هر لحظه می‌توانید در خود انگیزه ایجاد نمایید. اگر به دنبال رازی هستید که می‌تواند افکار و زندگی شما را تغییر دهد، در این کتاب آن را خواهید یافت.

احتمالاً نام این کتاب را شنیده باشید. رابرت کیوساکی پله‌های موفقیت را مانند هر انسان عادی دیگر از صفر شروع کرده و تمام سختی‌های این راه را به جان خریده است. ارزشمندترین توصیه‌های وی برای ساختن یک زندگی موفق را می‌توانید در کتاب پدر پولدار پدر فقیر ببینید.

کتاب جیبی قورباغه ات را قورت بده را بایستی یکی از جاودانه‌های برایان تریسی دانست. هر وقت احساس بی‌انگیزگی در زندگی داشتید، می‌توانید از این کتاب ارزشمند و جملات آن برای افزایش روحیه و انگیزه خود کمک بگیرید.

حکایت دولت و فرزانگی داستان مردی است که برای رسیدن به موفقیت و ثروت به دنبال بزرگ‌ترین و ثروتمندترین فرد جامعه خود می‌رود. فرد ثروتمند راهنمایی‌هایی در آستین خود دارد که باعث رشد فکری  و اقتصادی فوق‌العاده این مرد می‌شود. مارک فیشر در این کتاب داستانی را به خط کرده است که احتمالاً رویایی است که هر کدام از ما در سر داریم اما راه رسیدن به آن را نمی‌دانیم.

چارلز دوهینگ در این کتاب هزارتوی ذهن افرادی که با عادت‌های معمولی روزانه به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند را برای شما تبیین می‌نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در دنیای امروز هیچ چیزی ساده و راحت به دست نمی‌آید. اما پیمودن مسیرهای پر پیچ‌وخم موفقیت در عصر آهن نیاز به نیرویی خاص دارد که انگیزه می‌تواند این نیرو را برای ما فراهم نماید. انگیزه و بالاتر از آن خود انگیزشی مؤثرتر و قوی‌تر از هر دارویی می‌تواند مانند یک مربی، ما را در سختی‌ها همراهی کنند. اما چگونه می‌توان از این نیرو استفاده کرد؟ برای آشنایی با تکنیک‌های خود انگیزشی با ما در این مقاله همراه باشید.

فهرست عناوین

انگیزه در واقع یک نیروی درونی و یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند مانند یک چاشنی قدرت بخش در زندگی انسان‌ها از آن استفاده نمود. یک گلوله برای شلیک و رسیدن به هدف نیاز به المان‌های مختلفی دارد. یک چاشنی برای شروع حرکت، حرکت دورانی برای قدرت گرفتن و طی کردن مسیر لوله تفنگ برای سرعت گرفتن همگی در کنار هم یک گلوله را به سمت هدف شلیک می‌نمایند. عجین کردن این پکیج با مهارت تیرانداز می‌تواند هر هدفی را در دسترس قرار دهد. زندگی انسان نیز دقیقاً نیاز به چنین المان‌هایی برای موفقیت و رسیدن به هدف دارد و انگیزه و خود انگیزشی نقش چاشنی را برای ما ایفا می‌نمایند. تنها با چاشنی نمی‌توان به موفقیت رسید اما بدون چاشنی هیچ حرکت قدرتمندی شروع نمی‌شود.

تأثیر انرژی‌های درونی و احساسات در زندگی انسان کاملاً اثبات‌شده است. هر چند این نیروها قابل رؤیت نیستند، اما بیشتر از هر چیز قابل رؤیت دیگری در روند زندگی ما تأثیرگذار هستند. انگیزه نیز ازجمله نیروهای درونی است که می‌تواند در سختی‌ها و در برخورد با موانع پیش رو مانند یک قدرت شگفت‌آور عمل نماید. هزاران ایده و ایدئولوژی در ذهن انسان‌ها وجود دارد که حتی قبل از اینکه به دنیا بیایند، در نطفه خفه می‌شوند. شاید اصلی‌ترین دلیل برای از بین رفتن بسیاری از ایده‌ها و یا به ثمر نرسیدن آنها نیروی انگیزه‌ای باشد که باید در صاحبان ایده‌ها وجود داشته باشد. کسانی که قدرت انگیزه را نادیده بگیرند، هیچ جایی در تاریخ بهترین‌ها کسب نخواهند کرد. درک قدرت این حس درونی انسان‌ها می‌تواند منجر به معجزاتی بزرگی در زندگی وی گردد. در ادامه برخی از این معجزات را با هم مرور خواهیم نمود.

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

برای تعریف خود انگیزشی باید کمی به عقب برگردیم. اگر به دوران کودکی خودمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که از همان روزهای نخستین زندگی این انگیزه است که رشد فکری انسان‌ها با آن رقم می‌خورد. در کودکی هر وقت نیازی به انجام کاری داشتیم که خیلی به آن راغب نبودیم، والدین با وعده جایزه‌های دوست‌داشتنی احساسات ما را برای انجام آن‌ها ترغیب می‌کردند. این همان نیروی انگیزه است که از بچگی در وجود ما نهادینه می‌شود. کم‌کم با رشد فکری و مسئولیت‌پذیری‌های فردی دیگر برای داشتن نیروی انگیزه نیازی به اتکا به دیگران نخواهیم داشت و خود می‌توانید برای پیش برد اهداف و رسیدن به آنها در خود انگیزه کافی ایجاد نماییم.

این تعریفی عامیانه و ساده از خود انگیزشی است. انسان‌ها برای آشنایی با خود انگیزشی و پیامدهای آن نیازی به آموزش ندارند. به‌خودی‌ِخود این تعریف در وجود هر یک از ما نهادینه‌شده است. البته آشنایی با تکنیک‌های تقویت انگیزه و بالا بردن توان خود انگیزشی این احساس درونی را به نیروی اکتسابی تبدیل می‌نماید. رسیدن به اوج انگیزه نیاز به برخی تکنیک‌های روانشناسی دارد که امتحان کردن آن‌ها می‌تواند این نیروی عظیم را در وجود شما به قلیان برساند. البته افراد با احساسات درونی مختلف در ایجاد خود انگیزشی درون خود متفاوت عمل می‌نمایند. با این حال روش‌های تقویت خود انگیزشی برای هر کسی تأثیرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

حتماً شما هم شنیده‌اید که برخی مواقع برای تعریف برخی از افراد از واژه‌هایی مانند کوهِ انگیزه استفاده می‌نمایند. برخی از افراد ذاتاً یا به دلیل شرایط تربیتی که در دوران کودکی داشته‌اند، از انگیزه بالایی برخوردار هستند. این چنین افرادی به‌راحتی در برخورد با موانع مختلف می‌توانند احساسات خود انگیزشی خود را تقویت نموده و روحیه خود را در هر شرایطی حفظ کنند. داشتن روحیه بالا و قدرت تمرکز در شرایط سخت ازجمله ویژگی‌های اخلاقی اصلی این افراد می‌باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما انگیزه همیشه نیروی بسیار قوی‌تری از استعداد بوده است. در تاریخ این انگیزه‌های قوی بوده‌اند که دست به خلق شگفتی‌ها زده‌اند.

در میان افراد باانگیزه بالا، خیلی‌ها هم وجود دارند که کاملاً بی‌انگیزه هستند. ایجاد خود انگیزشی برای این افراد بسیار سخت و تقریباً بدون استفاده از تکنیک‌های تقویت این نیرو غیرممکن است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث کمبود انگیزه در چنین افرادی باشد. درجه اول چنین خلقیاتی را باید در دوران کودکی و شرایط تربیتی آن‌ها جستجو نمود. اگر نیروی انگیزه  از همان دوران کودکی و ابتدایی در وجود بچه‌ها نهادینه نشده باشد، خود انگیزشی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها نیز در آینده کاهش خواهد یافت. البته شرایط دیگری مانند وضعیت اجتماعی خانواده، وضعیت اقتصادی، اطرافیان و برخی عوامل دیگر نیز از دلایلی هستند که می‌تواند باعث بی‌انگیزگی در این افراد باشد.

همان‌طور که خود انگیزشی و تقویت این حس درونی می‌تواند اکتسابی باشد، از بین رفت انگیزه نیز امری شایع در بسیاری از افراد می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد چنین رفتاری در افراد باشد که بیشتر آن‌ها به احساسات و وضعیت روانی افراد بازمی‌گردد. البته کسانی که به‌خوبی قدرت خود انگیزشی را در وجود خود تقویت کرده باشند، می‌توانند در برخورد با شرایط سخت خود را آماده نگه‌دارند. اما این امکان برای هر کسی قابل‌تصور نیست. برخورد با برخی از سختی‌های زندگی باعث از بین رفتن انگیزه حتی در برخی از افرادی می‌شود که انگیزه زیادی نیز داشته‌اند. البته طرز رفتار افراد از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن انگیزه در وجود آن‌ها است. برخی از عوامل ایجاد این حس درونی منفی می‌توانند موارد زیر باشند.

در بند اول مقاله اشاره کردیم که انگیزه ‌مانند یک چاشنی است که برای رساندن شما به هدف نیاز به برخی نیروهای کمکی مانند مهارت، ابزار و برنامه‌ریزی دقیق دارد. نداشتن برنامه می‌تواند این نیرو را در مسیر نادرستی به هدر داده و به تدریج باعث از بین رفتن آن شود.

دلسرد شدن نقطه مقابل خود انگیزشی است. ایجاد هدف‌های دور از دسترس در مسیر کار و زندگی می‌تواند باعث شکست‌های پیاپی شده و این دلسرد شدن‌های پشت سر هم نیروی انگیزه افراد را به مرور از بین خواهد برد.

آلبرت انیشتین:

“موفقیت‌هایی که نصیب افراد صبور می‌شود، همان‌هایی است که توسط افراد عجول رها شده است.”

برخی از افراد نیز در کنار داشتن ابزار لازم برای رسیدن به هدف، دچار وسواس می‌شوند. چنین افرادی بیشتر نیمه خالی لیوان را می‌بینند و خیلی نمی‌توانند روی قسمت مثبت آن تمرکز داشته باشند. وسواس زیاد نیز به مرور باعث از بین رفتن انگیزه در افراد خواهد شد.

ارل نایتینگل می‌گوید:

“هر چه در ناخودآگاه خود بکاریم و با تکرار آن تغذیه کنیم، روزی تبدیل به واقعیت ما خواهند شد.”

نشست‌وبرخاست با افراد باانگیزه و موفق از شما فردی باانگیزه خواهد ساخت و در کنار افراد بی‌انگیزه قرار گرفتن به مرور باعث از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در وجود شما خواهد شد. چنین افراد با تلقین نیروهای منفی انگیزه افراد باانگیزه را نیز به ورطه نابودی می‌کشانند. فراموش نکنید که یک قطره ناپاکی می‌تواند یک منبع بزرگی از آب پاک را آلوده کند.

به قول برایان تریسی:

“این موقعیت‌ها نیستند که انسان را می‌سازند، بلکه این انسان‌ها هستند که موقعیت‌ها و موفقیت‌ها را خلق می‌کنند.”

هر چند در یک دیدگاه کلی مشکلاتی از این قبیل همگی بهانه‌تراشی‌هایی هستند که افراد از آن‌ها برای توجیه شکست‌ها و ناکامی‌های خود بهره می‌برند، اما با این حال این شرایط می‌تواند منجر به از بین رفتن انگیزه در انسان‌ها باشد. شرایط نامناسب اجتماعی و وضعیت معیشتی ضعیف بسیاری از فرصت‌ها را از انسان‌ها سلب می‌نماید. افرادی هم که از نظر انگیزه در سطح بالایی قرار ندارند در برخورد با چنین وضعیتی دچار ضعف در احساسات درونی خود شده و سریعاً شروع به بهانه‌تراشی و انداختن دلیل شکست خود روی گردن این شرایط می‌نمایند. هر چند در برخی مواقع این بهانه‌ها خیلی هم بیراه نیستند، اما نباید فراموش کنیم که بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد جهان در همه عرصه‌ها چه علمی، چه ورزشی و چه اقتصادی از بدترین شرایط شروع کرده‌اند و به بالاترین درجات رسیده‌اند.

سریع‌ترین دونده جهان یوسین بولت می‌گوید:

“رویاهای خود را باور داشته باش، همه‌چیز امکان‌پذیر است.” 

دلایل دیگری نیز برای بی‌انگیزگی و از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در افراد وجود دارد که بسیاری از آن‌ها عمومی نبوده و به شرایط ویژه هر فرد بستگی دارند. اما مهم‌ترین آنها چند موردی بودند که با هم مرور کردیم.

عوامل زیادی هم وجود دارند که می‌توانند باعث بالاتر رفتن انگیزه در افراد باشند. البته برخی از آن‌ها ناشی از پرورش برخی از نیروهای درونی و انجام برخی از کارهای ساده خواهند بود که در بند بعد به آن‌ها اشاره خواهیم نمود. اما در این بخش قصد داریم به عواملی اشاره کنیم که بیشتر تکنیک‌های حسی و درونی هستند.

قدرت تمرکز در بسیاری از شرایط سخت منجر به اتخاذ تصمیمات بسیار عالی برای هر فردی می‌شوند. بسیاری از افرادی که تمرکز کافی ندارند، در برخورد با سختی‌های زندگی به سرعت انگیزه خود را از دست می‌دهند. افزایش تمرکز در چنین مواقعی می‌تواند باعث تقویت انگیزه و خود انگیزشی در افراد باشد.

به قول آلبرت انیشتین:

“جهانی که برای خودمان ساخته‌ایم، نتیجه تفکراتمان است. نمی‌توان دنیا را بدون تغییر تفکراتمان تغییر دهیم.”

من استعداد کافی برای این کار را ندارم. هوش زیادی برای موفقیت در این رشته نیاز است. این‌ها جملات منفی‌ای هستند که می‌توانند قاتل بزرگی برای انگیزه باشند. تقویت نیروی اعتمادبه‌نفس خود عامل بزرگی برای خود انگیزشی در افراد است.

هنری فورد:

“چه فکر می‌کنید می‌توانید، چه فکر می‌کنید نمی‌توانید، در هر صورت حق با شما است.”

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

ثابت قدم بودن و باور داشتن به نتیجه نهایی باعث می‌شود تا شکست‌های کوچک مانعی برای رسیدن به هدف اصلی نباشند. افرادی که به نتیجه نهایی شک دارند و آن را بسیار دور از دسترس خود می‌بینند، نمی‌توانند خود انگیزشی خود را در سطح مناسبی نگه‌دارند. این افراد بعد از اولین شکست هر چند کوچک تمام انگیزه خود را از دست خواهند داد. باید باور کنیم که شکست جزئی از هر مسیری برای انسان‌های موفق است.

رابرت کلییر:

“موفقیت حاصل تنش‌های کوچکی است که هرروز به‌صورت مداوم انجام می‌پذیرد.”

درصد بالایی از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، شرایط بدنی مناسب برای شکست این بیماری‌ها را دارند. اما این افراد به دلیل استرس زیاد و درگیر شدن با خبرها و انرژی‌های منفی روحیه‌ای برای این مبارزه در خود باقی نمی‌گذارند. درگیر شدن پی‌درپی با افکار و اخبار منفی می‌تواند نیروی خود انگیزشی را در وجود هر کسی به هلاکت برساند. فضای مجازی در حال حاضر در عین داشتن مزیت‌های بسیار زیاد می‌تواند عاملی هم برای این امر باشد. از این رو برای انگیزه بالا باید خود را از این اخبار دور نگه داریم.

در این بخش قصد داریم تا برخی از تکنیک‌های مؤثر برای تقویت نیروی خود انگیزشی را با هم مرور کنیم. استفاده از این تکنیک‌های ساده قدرت عجیب انگیزه را در وجود شما به اوج خود خواهند رساند، هر چند در ظاهر آن‌ها ساده هستند، اما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه آنها را دست‌کم نگیرید.

داشتن اهداف بزرگ هیچ عیبی ندارد که هیچ، بلکه یک مزیت هم تلقی می‌گردد. اما رسیدن به اهداف بزرگ نیاز به زمان زیادی داشته و نیروی انگیزه بالایی نیز می‌طلبد. یک لغزش کوچک در چنین مواردی همه آرزوهای یک فرد را به باد داده و تمام داشته‌های وی را از بین خواهد برد. از این رو در یک تکنیک ساده روانشناسان توصیه می‌کنند تا اهداف خود را به پله‌های کوچک‌تر تقسیم نموده و پله به پله آن‌ها را طی کنید.

برایان تریسی:

“داشتن اهدافی روشن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به موفقیت کاملاً ضروری است.”

تشویق شدن از همان دوران کودکی باعث ایجاد یک نیروی انگیزه بسیار قدرتمند در وجود ما بوده است. اکنون نیز نباید اثر این عامل تقویتی را نادیده بگریم. تشویق مانند یک کپسول ویتامین است که می‌تواند نیروی ایمنی بدن ما را در برابر شکست‌های آینده تقویت نماید و خودباوری و خود انگیزشی را برای ما به ارمغان بیاورد.

نکته جالبی که در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است، این است که درصد بالایی از افراد موفق و البته موفق‌ترین افراد جهان از کمترین امکانات برخوردار بوده و شکست‌های بزرگی نیز در زندگی خود داشته‌اند. الگوبرداری از رفتار و زندگی آن‌ها می‌تواند نیروی انگیزه ما را نیز چندین برابر کند.

واقعاً چه کسانی دست به انتقاد زده و ما را از رفتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارند؟ آیا جز این است که افرادی که خود شکست‌ خورده و یا حتی یک‌بار حاضر نشده‌اند این راه‌ها را امتحان کنند، مانند یک پتک انرژی منفی روی سر ما خراب می‌شوند. بهترین کار در برخورد با چنین افرادی در و دروازه کردن گوش‌هایمان است.

کتاب خواندن، ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، به موقع بیدار شدن، تماشای فیلم‌های مورد علاقه، تفریح و لذت بردن از لحظات زندگی همگی لازمه زندگی بشر می‌باشند. داشتن یک لایف استایل مناسب می‌تواند باعث تقویت نیروی انگیزه در افراد شود. این چنین افرادی از قدرت بالایی برای خود انگیزشی برخوردار بوده و شکست دادن آن‌ها به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

تأسی گرفتن از یک مربی و مشاور خوب موفق در زندگی می‌تواند روحیات وی را درون ما نیز شکوفا نماید.

بسیاری از افراد دوست دارند هزاران راه را برای رسیدن به موفقیت امتحان نمایند. آن‌ها در هیچ‌کدام از این راه‌ها تخصص لازم را به دست نیاورده و در آخر هم دست از همه آن‌ها خواهند برید. مانند یک قطره آبی که با داشتن یک مسیر یک سنگ بزرگ را می‌شکافد، روی یک هدف و یک مسیر تمرکز داشته باشید.

اگر روزی ۱ درصد رشد داشته باشید در یک سال رشد خود را به ۳۶۵ درصد خواهید رساند. برای نگاه به آینده امروز خود را با دیروز خود مقایسه کنید و سعی کنید از دیروز عملکرد بهتری داشته باشید. اگر هرروز تنها یک درصد بهتر شوید، در پایان سال شما موفقیت را در آغوش خواهید کشید. این رفتار می‌تواند در شرایط سخت هم انگیزه شما را در سطح مناسبی باقی نگه دارد.

نترسیدن دور از احساسات انسانی است. رفتن در مسیری که تاکنون آن را امتحان نکرده باشید، با ترس همراه خواهد بود. برای داشتن نیروی انگیزه کافی و تقویت خود انگیزشی باید با ترس‌های خود روبرو شوید.

چرچیل:

“موفقیت توانایی رفتن از شکستی به شکستن دیگر بدون از دست دادن شور و انگیزه است.”

خود انگیزشی یک نیروی درونی است. برای تقویت این نیرو می‌توانید آن را به منبع اصلی انرژی متصل کنید.

انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده همیشه روی اعصاب هستند. داشتن انگیزه کافی برای انجام چنین اموری همیشه یک چالش بزرگ بوده است. اما نگاه کردن به آینده می‌تواند راه‌حلی عالی برای بالا بردن انگیزه در چنین شرایطی باشد. به جای آنکه یک قدمی خود را نگاه کنید، به آینده‌ای که بعد از انجام این کارها در انتظار شما خواهد بود، بیندیشید. این روش خود یکی از تکنیک‌های خود انگیزشی است.

در چنین مواقعی بهتر است کمی دور از استرس به استراحت بپردازید. ذهن خود را آرام کنید و برای تقویت نیروی انگیزه و خود انگیزشی تمرکز داشته باشید. دست‌وپا زدن در مرداب هیچ‌وقت به نتیجه نخواهد رسید. از این رو بهتر است در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کرده و به دور از هیجانات زندگی برای یک شروع بهتر و قدرتمندتر انگیزه کافی جمع کنید.

مایکل جردن:

“می‌توانم شکست را بپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز.”

ترس در نقطه مقابل انگیزه قرار دارد. کسانی که خود انگیزشی را در وجود خود تقویت می‌نمایند، می‌دانند که ترس هم ازجمله نیروهایی است که باید در این مسیر با آن روبرو شده و بر آن فائق آیند. ترس با تصور پیامدهای ناشی از شکست شما را از قدم برداشتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارد. اگر به درستی با آن برخورد نکنید، احتمالاً در همان بدو حرکت همه انگیزه خود را به باد خواهید داد.

بدون برنامه‌ریزی بالاترین و قوی‌ترین انگیزه‌ها هم چیزی به شما اضافه نخواهند کرد. شما فقط یک‌بار فرصت زندگی دارید. زمان در این زندگی بسیار محدود است. تنها یک برنامه‌ریزی درست و دقیق است که می‌تواند شما را از این مهلکه موفق بیرون بکشاند. بدون برنامه‌ریزی شما تنها مشغول به انجام کارهای پراکنده‌ای خواهید شد که هیچ راهی به هدف اصلی شما ندارند.

برایان تریسی:

“یادداشت اهدافتان روی کاغذ احتمال موفقیت را ۱۰۰۰ درصد افزایش می‌دهد.”

حفظ انگیزه در یک مسیر ثابت و روتین بسیار سخت‌تر از مسیری است که در آن با چالش‌های مختلف روبرو هستیم. یک‌بار موفقیت در یکی از این چالش‌ها برابر با صدها بار موفقیت در مسیرهایی با آرامش دائمی برای ما انگیزه و قدرت به ارمغان خواهند آورد. در کودکی برای رسیدن به یک پاداش بارها و بارها یک مسیر ثابت را طی کرده‌ایم. از همان دوران به یاد داریم که هر چه چالش‌های ما سخت‌تر و سخت‌تر باشند، جوایز نیز بهتر و بزرگ‌تر خواهند بود.

در این بخش مختصری از زندگی افرادی را مرور خواهیم کرد که با خود انگیزشی به درجاتی رسیده‌اند که هیچ‌گاه از تاریخ بشر حذف نخواهند شد.

آنتونی رابینز:

“به یاد داشته باشید که هدف‌های بزرگ انگیزه‌های بزرگ هم ایجاد می‌کنند.”

این مخترع بزرگ در روزهای ابتدایی زندگی خود از طرف همه معلمان خود طرد شد. همه او را فردی احمق خطاب می‌کردند که هیچ استعدادی برای یادگیری ندارد. او برای رسیدن به اولین اختراع خود هزاران بار شکست خورد و سرانجام پیروز شد. ادیسون نمادی از کوهِ‌ انگیزه در تاریخ بشر است.

بنیان‌گذار شرکت اپل یک‌بار از طرف هیئت‌مدیره این شرکت که خودش آن را تاسیس کرده بود، اخراج شد و تمام سهام خود را از دست داد. هیچ‌کس به‌اندازه استیو جابز انگیزه را معنی نکرده است.

جالب است بدانید که تا ۴ سالگی او هنوز شروع به حرف زدن هم نکرده بود و تا ۷ سالگی هم حتی یک کلمه توانایی خواندن نداشت.

۵ کتاب زیر بهترین‌های موجود برای خودانگیزشی هستند. افراد زیادی از تجربیات ارزشمند نویسنده‌های این کتاب که خود افرادی موفق هستند، استفاده نموده‌اند.

ناپلئون هیل در این کتاب که بارها تجدید چاپ شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های موفقیت در دنیا است، راز و رمزهایی را برای شما بازگو می‌نماید که با شنیدن آن‌ها هر لحظه می‌توانید در خود انگیزه ایجاد نمایید. اگر به دنبال رازی هستید که می‌تواند افکار و زندگی شما را تغییر دهد، در این کتاب آن را خواهید یافت.

احتمالاً نام این کتاب را شنیده باشید. رابرت کیوساکی پله‌های موفقیت را مانند هر انسان عادی دیگر از صفر شروع کرده و تمام سختی‌های این راه را به جان خریده است. ارزشمندترین توصیه‌های وی برای ساختن یک زندگی موفق را می‌توانید در کتاب پدر پولدار پدر فقیر ببینید.

کتاب جیبی قورباغه ات را قورت بده را بایستی یکی از جاودانه‌های برایان تریسی دانست. هر وقت احساس بی‌انگیزگی در زندگی داشتید، می‌توانید از این کتاب ارزشمند و جملات آن برای افزایش روحیه و انگیزه خود کمک بگیرید.

حکایت دولت و فرزانگی داستان مردی است که برای رسیدن به موفقیت و ثروت به دنبال بزرگ‌ترین و ثروتمندترین فرد جامعه خود می‌رود. فرد ثروتمند راهنمایی‌هایی در آستین خود دارد که باعث رشد فکری  و اقتصادی فوق‌العاده این مرد می‌شود. مارک فیشر در این کتاب داستانی را به خط کرده است که احتمالاً رویایی است که هر کدام از ما در سر داریم اما راه رسیدن به آن را نمی‌دانیم.

چارلز دوهینگ در این کتاب هزارتوی ذهن افرادی که با عادت‌های معمولی روزانه به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند را برای شما تبیین می‌نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

ایجاد انگیزه اصلی اجتناب ناپذیر در دنیای موفقیت است. رشد فکری و موقعیت های تجاری اهمیت ویژه ای در زندگی هر فرد دارد و ریشه آن ها از ایجاد انگیزه اولیه است. انگیزه همانند سوختی است که درون خودروی حرکت شما رو به جلو ریخته می شود و سرعت آن نیز دست خودتان است. فراموش نکنید که ایجاد انگیزه در خودتان موضوعی ساده و پیش و پا افتاده نیست و در برخی موارد نیازمند کمک از مشاور و روانشناس دارد .

اما چیزی که در مورد انگیزه همیشه مطرح است ضروری بودن آن است. شما بدون انگیزه به هیچ موفقیتی نخواهید دست یافت زیرا موتور موفقیت شما خاموش است. انگیزه آن را روشن می کند و همچنین در طول مسیر روشن نگاه می دارد. انسان های موفق افرادی هستند که در طول راه پیشرفت خود نمی گذارند موتور موفقیتشان خاموش شود و ایجاد انگیزه را که سوخت راه است همیشه و همیشه تازه و آماده نگاه می دارند که اگر کمی در راه سست شدند بتوانند دوباره خود را به مسیر اصلی بازگردانند. ایجاد انگیزه علمی ارزشمند و دورنمایی فراخ دارد که اگر بتوانید بدان دست پیدا کنید نیمی از راه موفقیت را طی کرده اید.

انگیزه به هدف نیاز دارد. زمانی که اهداف شما مبهم و تعریف‌ نشده باشد در نتیجه دستیابی به آن ها غیرممکن است، انگیزه گرفتن کار سختی است. اما اگر اهداف خود را تعریف کنید و آن‌ها را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید، انگیزه بیشتری خواهید داشت. دقت کنید که اهداف کوچک‌تر تان برای شما پر معنی باشند و آنها را سرسری نگیرید همچنین اینکه مطمئن شوید که آن‌ها را به کارهایی تقسیم می کنید که واقعا می‌توانید از پسشان بر بیایید.
برای مثال، اگر شما با انگیزه ی بسیار زیاد برای قبول شدن در رشته حقوق تلاش می کنید ، به یاد داشته باشید که این هدف یک هدف کلی است. با این حال، برای اینکه انگیزه داشته باشید، از شکستن این هدف بزرگ به اهداف کوچکتر(کارهایی که راحت تر می‌توانید انجام دهید) و وظایف کمتر (کارهایی خاص و کوچک برای انجام دادن)سود خواهید برد.شکستن اهداف برای قبولی در رشته حقوق می‌تواند شامل وظایفی مانند تحقیق در مورد کتاب‌های مقدماتی، قبولی در آزمون های آزمایشی کوچک، افزایش تراز و درصد تست هایی که از خود می گیرید و … باشد.
شما می توانید برای منظم کردن اهدافتان یک کاغذ بردارید که روی آن تمام اهداف زندگی‌تان را بنویسید. قبل از رفتن به رختخواب و صبح زود این اهداف را بخوانید و با خود آنها را تمرین کنید.

مشخص کنید که کدام اهداف برای شما اهمیت بیشتری دارند. برای کدام یک از اهدافتان بیش‌ترین انگیزه را خواهید داشت؟ به طور واقع‌بینانه فکر کنید که آیا هر هدف براساس زمان فعلی، مالی و منابع دیگر قابل‌دستیابی هست یا نه. گاهی اوقات یک هدف باید قبل از شروع یک هدف دیگر انجام شود ( به این معنی که اهداف به صورت پلکانی روی یک دیگر سوار هستند و قبل از اینکه به هدف نزدیکتر نرسیم نمی توانیم هدف بزرگتر را بدست آوریم.) تمرکز بر روی بهبود در یک یا دو حوزه به شما کمک خواهد کرد تا از احساس درماندگی و غرق شدن در احساسات خلاص شوید که می‌تواند انگیزه شما را بسیار بالا ببرد. وقتی احساس شکست می‌کنید ممکن است وسوسه شوید که از دنبال کردن اهداف خود رها شوید چون فکر می‌کنید که این اهداف نمی‌توانند به دست آیند.
زمانی که اهداف خود را با اهمیت سازماندهی کردید و آنها را فهرست کردید، دو یا سه هدف اول را انتخاب کنید و یک لیست جدید از وظایف و یا اهداف روزانه تان را ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در طول زمان، این اهداف وسیع‌تر را انجام دهید. مطمئن شوید که اهداف زیادی را در یک زمان دنبال نمی‌کنید، و یا اهداف شما زمانی که با شما رقابت می‌کنند، وارد تناقض نخواهند شد زیرا ممکن است با انگیزه کم‌تری به سراغ اهداف بعدیتان بروید.

احساس منفی در واقع می‌تواند باعث شود که اهدافتان دست‌یافتنی به نظر برسند. در یک مجموعه از مطالعات، نشان داده شد که دید منفی باعث می‌شود که مردم به معنای واقعی کلمه همه چیز را دست نیافتنی ببینند، اما آن‌هایی که در حالت مثبت یا خنثی هستند، نه تنها رسیدن به اهدافشان را ممکن می بینند بلکه با انگیزه بیشتری در این مسیر پا می گذارند.

و همین موضوع باعث تقویت انگیزه آنها در همه ی کارهایشان می شود. یکی دیگر از دلایل بی انگیزه شدن غرق شدن در روز مرگی ها و بزرگ کردن مسائل و مشکلات است. وقتی هر روز یک سری آدم دور و برمان باشند و هی بگویند که اوضاع خراب است و چنین است و چنان است. وقتی همه اش حرف های منفی بشنوی. از کسانی که می گویند که به تلاش کردند اما به موفقیت رسیدن به این سادگی ها نیست، انگیزه آدم به فنا می رود.

اگر افکار منفی در ذهن خود پیدا می‌کنید، سعی کنید با تغییر آنچه در مورد آن فکر می‌کنید، توقف کنید و یا آن را به یک نور مثبت جدید تبدیل کنید. به عنوان مثال، اگر شما با انگیزه نوشتن و داشتن افکار منفی درگیر هستید، مثلا مثل “من هرگز کتابم را تمام نخواهم کرد، من هنوز فصل ۳ هستم و خیلی مانده تمام کنم و …”، را تغییر دهید اگر با آرامش ادامه دهم ادامه دهم، خواندنم را دو برابر خواهم کرد، و بعد از آن کتابم تمام می شود.

حتی اگر چیزی را آنقدر دوست نداشته باشید. تحقیقات در مورد فرضیه بازخورد چهره حاکی از آن است که رابطه دو سویه بین ماهیچه‌های صورت و احساسات ذهنی وجود دارد، اگر چه به طور معمول ما احساس خوشحالی می‌کنیم، لبخند زدن می‌تواند باعث شود که ما احساس شادی بیشتری داشته باشیم. لبخند زندن می تواند در شما این انگیزه را ایجاد کند به کاری که می خواهید انجام دهید علاقه مند هستید. فراموش نکنید که لبخند زدن نه تنها به فرد روبروی شما نشان می دهد فرد با انگیزه ای هستید بلکه به خودتان نیز ثابت می کنید که در مورد آن موضوع خاص علاقه ای وافر وجود دارد و می توانید ادامه کار را با انگیزه بیشتری ادامه دهید.

 

این ذهنیت (طرز فکر) مهم باعث موفقیت بیشتر شما خواهد شد

اصول اثبات شده برای ثروتمند تر شدن، سالم بودن و شاد بودن…

اصول اثبات شده برای ثروتمند تر شدن، سالم بودن و شاد بودن


استیو جابز و ۷ قانون موفقیت

آیا بهترین زندگی را دارید؟ ۲۰ سوالی که همین حالا باید از خود…

آیا بهترین زندگی را دارید؟ ۲۰ سوالی که همین حالا باید از خود…

موسیقی بک معجبزه برای انگیزه دادن به افراد است. موسیقی مثبت می‌تواند ما را در طرز فکر شادتر قرار دهد و احساسات مثبت را افزایش دهد که در نتیجه موجب تقویت انگیزه نیز می شود. تا می توانید موسیقی های الهام بخش گوش دهید. موسیقی یک موضوع ثابت شده در انگیزه بخشی استپس حتما آن را در نظر بگیرید.

اگر در حال حاضر با کسب انگیزه دست و پنجه نرم می‌کنید، اما در گذشته با اهداف خود موفقیت‌هایی به دست آورده‌اید، لحظه‌ای را تامل کنید تا نسبت به دستاوردهای قبلی خود در راه رسیدن به این هدف جدید احساس غرور کنید. حتی اگر هنوز هیچ موفقیتی در ناحیه خاصی که سعی دارید در آن انگیزه داشته باشید ندارید، مطمئنا در گذشته در چیزی موفق بوده‌اید که بتوانید با آن‌ها احساس غرور کنید. با احساس غرور به خود، احتمالا انگیزه بیشتری خواهید داشت، به خصوص زمانی که شرایط برایتان سخت تر می‌شود. از احساس غرور داشتن شرم نکنید. زیرا غرور برای هر فردی تا حد کافی مورد نیاز است. زیرا نبود غرور باعث سرکوب فرد و در نتیجه کاهش انگیزه ی او می شود.

این کار مثل آتش به حفظ انرژی و انگیزه شما کمک خواهد کرد. زندگی خود را با شور و اشتیاق جلو ببرید. شور و اشتیاق در مورد اهداف تان نیز به شما کمک می‌کند که زمان را دو دستی بچسبید و تسلیم نشوید.
اگر شما شور و اشتیاق خود را از دست می‌دهید و با انگیزه مبارزه نمی‌کنید، به خودتان یادآوری کنید که چرا چیزی که به خود انگیزه می‌دهید برای شما مهم است و چرا در ابتدا نسبت به آن شور و اشتیاق بیشتری داشتید. از خودتان بپرسید چه نتایج مثبتی از تحقق رویای شما بر روی خودتان و دیگران خواهد داشت.

درگیر شدن با یادگیری و مطالعه کردن و تلاش کردن برای رسیدن به سمت اهداف تان به جای تمرکز بر چیزهای خارجی مثل آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند، ارزش بسیار بالاتری دارد. تا بمی توانید در خود ایجاد انگیزه کنید فراموش نکنید که تنها چیزی که می تواند به شما کمک کند انگیزه های بی بدیل و مثل شماست. در خصوص پشتکار داشتن باید اینموضوع را همیشه در نظر بگیرید که توانایی های خود را در نظر بگیرید.
اپشتکار نوعی انگیزه درونی است و یک راه عالی برای با انگیزه ماندن است چون به دیگران وابسته نیستید؛ تنها با قدرت ذهن و خواسته‌های خودتان می‌توانید یک جرقه را آتش بزنید و به خودتان برای رسیدن به اهدافتان انرژی بدهید. همیشه خود را شرطی کنید. برای ایجاد انگیزه باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت قرار دهید.
برای اینکه انگیزه درونی خود را برای هدف خود پرورش دهید، به این فکر کنید که چه چیزی شما را مورد توجه قرار می‌دهد. به این فکر کنید که چه چیزهایی به طور ذهنی شما را تحریک می‌کند، و در مورد حس کنترل خود بر روی هدف خود فکر کنید؛ اگر مطمئن شوید که اهداف شما قابل‌دستیابی هستند، باید احساس کنید که این اهداف در درک شما وجود دارند؛ همه این کارها می‌تواند انگیزه ذاتی شما را تقویت کنند.

از نگرانی زیاد در مورد شکست خودداری کنید. وقتی مردم درباره “شکست” فکر می‌کنند، اغلب یک فرض ضمنی وجود دارد که فقدان موفقیت دائمی است. درست نیست. این جمله را همیشه آویزه ی گوشتان کنید که “از اشتباه‌ات خود همیشه می توانید درس بگیرید”.
ترس می‌تواند شما و انگیزه تان را فلج کند. ترس می‌تواند شما را از انجام کاری که می‌دانید قادر به انجام آن هستید عقب نگه دارد.
در مورد بدترین اتفاقی که ممکن است برای رسیدن به هدفتان پیدا شود فکر کنید. احتمالا بدترین تصور، واقع گرایانه نیست. به خودتان بگویید خوب، از چه می‌ترسی؟ اغلب، افراد تخمین می‌زنند که پس از شکست در چیزی احساس بدی خواهند داشت؛ با فکر کردن به همه ی جوانب و آماده کردن خود برای همه ی نتایج با انگیزه ی بیشتری می توانید قدم بردارید.

نهایتا، موفقیت اغلب نیازمند تلاش‌های ناموفق بسیاری است. شما ممکن است به اهداف خود در دهم، بیستم یا حتی پنجاهمین بار دست پیدا نکنید. به یاد داشتن این شکست بخشی از دستورالعمل رسیدن به موفقیت است که به شما کمک می‌کند تلاش کنید و انگیزه خود را بر روی دست‌اندازها در جاده حفظ کنید.

مطلب قبلی

چگونه عادت های یک زن دارای اعتماد به نفس را داشته باشیم

مطلب بعدی

راز موفقیت در زندگی متاهلی چیست | چگونه در تاهل موفق شویم

12 عادت آخرهفته افراد موفق

12 اصلاحیه‌ی کوچک که باعث ایجاد تفاوت میان موفقیت و شکست در هر جنبه از زندگیتان…

11 نقل‌ قول انگیزه‌بخش برای موفقیت

11 راه ساده برای ایجاد عادت­‌هایی که موفقیت را تضمین می­کنند

10 روشی که افراد موفق توسط آنها تصمیمات هوشمندانه ای می…

9 کاری که افراد موفق هرگز صبح‌ها انجام نمی‌دهند

8 موردی که افراد موفق هرگز وقت خود را برای انجام دادن آن‌ها…

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

مدیرآفرین – آموزش تولید محتوا و کسب و کار اینترنتی

انگیزه یک امر درونی است و باید خودتان آن را ایجاد کنید. به دنبال هیچ فرد یا شرایطی در بیرون برای ایجاد انگیزه نباشید. طبیعی است که در برخی روزها حوصله ندارید و نمی‌خواهید کاری کنید. اما نباید اجازه دهید که بی‌انگیزگی شیوه زندگی شما شود و با روش‌های ساده خودتان را ترغیب کنید پیش بروید.

تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که انگیزه لازم برای دست به کار شدن را می‌دهد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که هر کدام از این روش‌ها به عادت روزانه تبدیل شده است.

نباید منتظر انگیزه باشید تا شروع به کار کنید. اگر انتظار دارید که هر روز با انگیزه‌ای عالی کار کنید شاید هیچ وقت به هیچ هدفی نرسید.

نکته جالب این است که وقتی به هر شکلی شروع کنید، بعد از مدتی احساس می‌کنید که کارها ساده‌تر و خوشایند‌تر شده و بعد انگیزه پیدا می‌کنید.

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

اگر احساس می‌کنید که اهداف بزرگ‌ باعث اضطراب و دلهره‌تان می‌شود، به خودتان اجازه ندهید کارها را به تعویق بیاندازید.

در عوض آن را به مراحل کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید و سپس تمام انرژی خود را روی همان مرحله بگذارید.

از منطقه امن خود خارج شوید. تجربیات و موفقیت‌های زیادی در بیرون منتظر شما است. اگر به دنبال راحتی و امنیت مطلق باشید، انگیزه برای همیشه از شما خداحافظی می‌کند.

اگر هنوز عادتِ امروز و فردا کردن دست از سر شما برنداشته است، باز هم برنامه‌های‌تان را به کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید.

مهم‌ترین کار پیش رفتن است تا نیرو و انگیزه برای ادامه کار فراهم شود، پس از قدم‌های کوچکتر اما پیوسته شروع کنید.

هنگامی که عواملی در اطراف شما وجود دارد که به راحتی حواس شما را پرت می‌کنند، تمرکز کردن سخت می‌شود. ببینید چه چیزی باعث عدم تمرکز شما شده است.

می‌خواهید مطالعه را شروع کنید اما همان موقع پیامی از دوست‌تان دریافت می‌کنید و می‌گویید خوب است تماسی با او بگیرم. به کاری که در دست دارید به عنوان مهم‌ترین کار دنیا نگاه کنید. اجازه ندهید که هر چیزی توجه شما را به خود جلب کند.

به اطرافیان خود بگویید که چه تصمیمی گرفته‌اید. از یک یا تعدادی از دوستان بخواهید که به طور مرتب پیشرفت شما را بررسی کنند. به این شکل به احتمال زیاد کمتر تمایل پیدا می‌کنید که از کارها شانه خالی کنید یا با اولین مشکل تسلیم شوید. مسئولیت زندگی‌تان را خودتان به عهده بگیرید.

زمان کمتری را با افراد منفی سپری کنید که همیشه به جنبه‌های تاریک قضیه فکر می‌کنند و نسبت به همه چیز بدبین هستند. زمان بیشتری را صرف معاشرت با افراد مشتاق و با انگیزه کنید و اجازه دهید انرژی آنها به سمت شما جریان پیدا کند.

مجبور نیستید برای گرفتن انگیزه تنها خود را محدود به افرادی کنید که به شما نزدیک هستند. چون ممکن است چنین فردی را در حال حاضر در اطرافتان نداشته باشید.

تعداد بسیار زیادی کتاب‌های انگیزشی، زندگینامه افراد موفق، پادکست و محصولات موفقیت وجود دارد که می‌توانید انگیزه خود را با کمک آنها بالا ببرید.

اغلب افراد، قدردان زندگی ارزشمندی که به آنها داده شده است نیستند. شما این‌گونه نباشید و فراتر از زندگی روزمره فکر کنید. این فرصت طلایی را از دست ندهید و نقش خود را در زندگی به خوبی ایفا کنید.

یکی از ساده‌ترین کارها در زمانی که احساس می‌کنید انرژی ندارید، گوش دادن به موسیقی است. موسیقی می‌تواند به شما انرژی و انگیزه بدهد و روحیه‌تان را بهتر کند.

ساده‌ترین کار این است که در هنگام شکست یا هر لغزشی خودتان را سرزنش کنید. اما چه نتیجه‌ای به همراه دارد؟ تنها احساس بدی پیدا می‌کنید و انگیزه کمتر برای ادامه خواهید داشت. شما باید مهربان‌ترین فرد نسبت به خودتان باشید.

برای اینکه مشکلاتی که با آنها روبرو می‌شوید درس‌هایی ارزشمند و کمتر آسیب‌رسان داشته باشند، سازنده فکر کنید. از خود سوال کنید:

طبیعی است که در برخی روزها انگیزه کمتری داشته باشید. اما بی‌انگیزه بودن نباید باعث شود روزتان را تلف کنید. چهره خود را باز کنید، راست بیاستید، سرتان را بالا نگه دارید، قدم‌‌های محکمی بردارید.

ظاهر یک فرد مطمئن را به خود بگیرید. مطمئن باشید همین کار ساده، احساس و انگیزه شما را بسیار بهتر خواهد کرد.

در عوض مقایسه کردن خود با دیگران و تضعیف روحیه، خودتان را با گذشته خود، بسنجید. چقدر پیشرفت کرده‌اید؟ چه چیزهایی یاد گرفته‌اید؟ چه بهبودی در کار یا روحیه‌تان ایجاد کرده‌اید؟

هر شخصی شرایط، امکانات و موقعیت خاص خود را دارد پس چه چیزی را با چه چیزی مقایسه می‌کنید؟

با یک دوست رقابت دوستانه‌ای برقرار کنید تا یک کار روتین و کسل کننده را به خوبی به اتمام برسانید. به این شکل بیشتر از رقابت، با یکدیگر یک همکاری خوب خواهید داشت تا کارها برای هر دو طرف به نتایج بهتری برسد. برای انگیزه بیشتر شاید بخواهید جایزه کوچکی نیز برای خود در نظر بگیرید.

وقتی انرژی ندارید یا بی‌انگیزه هستید به راحتی علت انجام کارها را فراموش می‌کنید. دو دقیقه وقت بگذارید و سه دلیل اصلی برای انجام این کار (ادامه تحصیل، کارکردن، پس اندار…) را بنویسید.

این نوشته را جایی بگذارید که بتوانید هر روز ببینید یا آن را در گوشی خود ذخیره کنید. علت و چرایی اهدافتان را همیشه به خود یادآورد شوید.

به تمام شدن کار فکر نکنید، بلکه از روند کار لذت ببرید. شتاب بی‌مورد به شما استرس زیادی می‌دهد در حدی که شاید نیاز باشد کار را دوباره انجام دهید. لذت بردن از کار باعث می‌شود که کار با کیفیت بهتر و در زمان کمتری انجام شود. وقتی هر مرحله کوچک را با موفقیت طی کنید علاقه بیشتری برای پیگیری کار خواهید داشت.

صبح برای خود یک برنامه انگیزشی ترتیب بدهید. لازم نیست زمان زیادی صرف این کار کنید، تنها چند دقیقه کافی است. تکرار چند جمله انگیزشی، روبروی آینه ایستادن و به خود لبخند زدن، مطالعه بخشی از یک کتاب انگیزشی، روز شما را خواهد ساخت.

با این سوال که اگر به این شیوه زندگی ادامه دهید چه تاثیرات منفی بر روی زندگی‌تان می‌گذارد، به خودتان انگیزه بدهید.

از خودتان سوال کنید: اگر این کار را انجام ندهم، عواقب آن چه خواهد بود؟ این سوالات به شما نیرویی می‌دهد تا بارها انگیزه‌ای که مورد نیازتان است را دریافت کنید.

وقتی انگیزه کمی دارید زندگی را از دریچه لنز منفی می‌بینید. چیزهایی که هم‌اکنون می‌توانید در زندگی بابت‌تان شکرگذارش باشید قابل شمارش نیست.

هر روز از خود سوال کنید: سه چیزی که در زندگی بابتش سپاسگزار هستم چیست؟

وقت بگذارید و فضای اطراف خود را مرتب کنید. یک فضای کاری ساده و مینیمالیستی کمک می‌کند تا به روشنی فکر کنید.

سادگی، تمرکز و آمادگی ذهنی برای کار بعدی را در شما ایجاد می‌کند.

یک لیست کاری بلند بالا می‌تواند یک قاتل انگیزشی واقعی باشد. بنابراین سعی کنید لیست کارهای خود را به چند مورد مهم کاهش دهید. لیست دیگری داشته باشید برای کارهایی که باید بعدها انجام شوند و در جایی بگذارید که در دید شما نباشد.

چیزهای کمی مانند کار بدون وقفه می‌تواند انگیزه را از بین ببرند. در عوض به مدت یک ساعت و نیم کار کنید و بعد استراحت کوتاهی داشته باشید تا میان وعده سبکی بخورید، برای هوای تازه بیرون بروید یا حرکات کششی انجام دهید. به این صورت بازدهی بیشتری خواهید داشت.

با یک نگاه مثبت و سازنده به مسائل می‌توان انرژی و انگیزه را تقویت کرد. اگر در موقعیتی هستید که به نظر منفی می‌رسد سوالاتی مانند این سوال را از خودتان بپرسید:

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

چه چیز خوبی در این وضعیت وجود دارد؟ چه فرصت پنهانی در این موقعیت وجود دارد؟ آیا دیدگاه من بر مسئله تاثیر منفی گذاشته است؟

هدفی دارید که آن را بیشتر از توان خود می‌بینید؟

هدفی باید متناسب با امکانات کنونی شما باشد، تا بتوانید از همین لحظه شروع کنید.

از طرف دیگر، اهداف باید در حدی بزرگ باشند که به شما هیجان شروع را بدهند.

تمرین کردن تنها روی جسم شما تاثیر نمی‌گذارد. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نرمش روزانه به شما احساس بهتری می‌دهد. با تمرینات جسمی، تمرکز بیشتری روی برنامه‌های خود داشته باشید.

چشمان خود را ببندید و به موفقیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید فکر کنید. (مهم نیست که در چه بخش‌هایی از زندگی تان بوده است) اجازه دهید این افکار و خاطرات مثبت، انگیزه شما را تقویت کنند. تنها بر روی کارهای انجام نشده، تمرکز نکنید.

از فعالیت‌های انجام شده لذت ببرید و از اینکه از زمان‌تان استفاده خوبی کرده‌اید، از خود، راضی باشید.

مهم نیست که کار انجام شده چقدر کوچک یا بزرگ است، یک پاداش خوب پس از اتمام کار، انگیزه شما را افزایش می‌دهد. می‌توانید موفقیت‌تان را به هر شکلی جشن بگیرید مثلا یک دقیقه از خودتان برای کاری که کرده‌اید تشکر کنید.

یادگیری همیشه اشتیاق شما را برای تلاش بیشتر می‌کند. یادگیری و جذب دانش، همان چیزی است که به شما هیجان پیشرفت می‌دهد و شما را از دیگران متمایز می‌کند.

وقتی انرژی‌ برای ادامه کار ندارید با چشمان بسته گوشه‌ای بنشینید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید. این کار ذهن شما را پاک می‌کند و تنش‌ها را از بین می‌برد. تصویر ذهنی مثبتی از خود و اهدافتان در ذهن داشته باشید.

طبیعت همان چیزی است که انرژی از دست رفته را به شما باز می‌گرداند. هر چقدر هم که پر مشغله هستید زمانی را برای طبیعت و هوای آزاد اختصاص دهید.

روش‌های ایجاد انگیزه به موارد بالا محدود نیست و خودتان هم می‌توانید روش‌های ابتکاری افزایش انگیزه بسازید. تصورتان این نباشد که افراد موفق همیشه بالاترین انگیزه را برای کار دارند، آنها هم انسان هستند. چیزی که آنها یاد گرفته‌اند این است که با تکنیک‌هایی انگیزه خود را در بالاترین سطح نگاه دارند. در پایان یادتان باشد انگیزه در ذهن شماست در جای دیگری به دنبال آن نباشید.

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۲ / ۵. ۱۶

قوانین طلایی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی حرفه‌ای

چگونه بر کمالگرایی غلبه کنیم؟

چگونه فردی قابل اعتماد باشیم؟ ( ۱۴ نکته برای جلب اعتماد دیگران)

۱۱ روش افزایش اعتماد به نفس و جذاب‌تر به نظر رسیدن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد و نزد ما محفوظ است

نام و ایمیل من را برای دیدگاه بعدی ذخیزه کن

می خواهم جدیدترین مقالات و اخبار سایت را دریافت کنم

مدیرآفرین باور دارد که شما یک مدیر هستید و خودتان بهترین فردی هستید که می تونه زندگی که شایسته‌اش هستید را بسازید. آموزش‌های زندگی شخصی و شغلی همان چیزی است که مدیرآفرین هدف خود قرار داده تا در این مسیر همراهتان باشد. به‌روزترین مقالات، کتابها، فایل های صوتی و تصویری در زمینه توسعه فردی و کسب و کار به صورت رایگان و ویژه برای شما فراهم شده است. رسالت مدیرآفرین این است که در مسیر موفقیت، انگیزه و دانشی را که برای ادامه راه نیاز دارید در اختیارتون قرار بدهد. موفقیت یک علم و اگر خوب یادش بگیرید شما هم به موفقیت می رسید.

برای اطلاع از جدید ترین دوره های کارگاه و محصولات آموزشی و فروش های ویژه همین الان ایمیل تان را وارد کنید تا به شما خبر بدهیم

خوش آمدید

بازگردانی رمز عبور

رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

معصومه پیروزبخت:
آیا بیشتر اوقات احساس می‌کنید که انگیزه‌ای ندارید؟ همه ما گاهی دچار چنین حالتی می‌شویم؛ روزهایی که دلمان می‌خواهد فقط تنبلی کنیم و هیچ انگیزه‌ای برای کارهای عادی و ساده هم نداریم. آیا می‌خواهید با این حالت مبارزه کنید؟

باخود قرار بگذارید:

هنگامی که احساس می‌کنید علاقه‌ای به انجام کاری یا کارهایی ندارید، به خود بگویید که اگر این بخش کتاب را خواندم یا این گزارش‌ها را تمام کردم، می‌روم بیرون قدم می‌زنم و یک بستنی (یا هر چیز دیگری که به آن علاقه دارید) می‌خورم.

مانند یک انسان با انگیزه رفتار کنید: اگر بی‌حوصله‌اید و انگیزه کاری را ندارید، تصور کنید که سرشار از انگیزه‌اید. حسن این کار در این است که به محض شروع، آرام آرام احساس می‌کنید که شور و علاقه، حقیقتا در وجود شما زنده شده است.

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم

هنگام صبح چند سؤال مثبت و روحیه‌بخش از خود بپرسید: هر روز صبح از خود ۵سؤال سه بخشی امیدوارکننده بپرسید:
• در حال حاضر در زندگی از چه چیزی راضی هستم؟
• چه ویژگی‌ای مرا خوشحال می‌کند؟
• چگونه در من این حالت را به‌وجود می‌آورد؟

بسیار مهم است که شما واقعا بدانید که چگونه و چرا این شرایط به شما احساس خوبی را منتقل کرده است. این پرسش‌های صبحگاهی فوق‌العاده‌ هستند، زیرا نحوه قرارگرفتن آنان، به شما امکان درک عمیق از شرایط موجود را می‌دهد و سپس آن احساس مثبت را به شما منتقل می‌کند.

زمان و مکان هدف‌های خود را تغییر دهید: هدف‌های بزرگ و ویژه برای خود در نظر بگیرید. اهداف بزرگ‌تر نسبت به هدف‌های کوچک‌تر، انگیزه بیشتری در فرد به‌وجود می‌آورند. هدف بزرگ اثر بیشتر و عمیق‌تری دارد و می‌تواند منشأ تولید انگیزه‌های قوی شود.

یک کار کوچک انجام دهید و برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید: یک کار کوچک را آغاز و به پایان برسانید؛ مثلا میز کارتان را تمیز کنید، یک قبض یا رسید را بپردازید و یا ظرف‌ها را بشویید. فقط نیاز به این دارید که کاری را آغاز کنید. وقتی این کار را تمام کردید احساس می‌کنید که آمادگی انجام کارهای بعدی را هم پیدا کرده‌اید. بنابراین وقتی حال و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید یک کار کوچک را شروع کنید تا خاتمه یافتن آن شما را بر سر شوق آورد.

کار سخت‌تر را اول شروع کنید: اغلب هنگامی که به کارهای روزمره خود فکر می‌کنیم به‌نوعی دچار نگرانی می‌شویم که کی و چگونه این همه کار را انجام بدهیم. از سخت‌ترین کار شروع کنید. هنگامی که سخت‌ترین کار موجود در فهرست را شروع کرده و به پایان برسانید، احساس می‌کنید که بار سنگینی را از دوش‌تان برداشته‌اید. در این هنگام است که احساس آرامش بیشتری در وجودتان پدیدار می‌شود و بقیه روز اعتماد به‌نفس بیشتری خواهید داشت و نگرانی‌های روزمره‌تان. کاهش پیدا می‌کند.

کارتان را آهسته آغاز کنید: به جای آنکه کارتان را سریع آغاز کنید، نخستین گام‌ها را آهسته بردارید. هنگامی که کاری را با آرامش و طمأنینه شروع می‌کنید، مغز شما این فرمان را دریافت نمی‌کند که این کار باید باسرعت هرچه تمام‌تر خاتمه یابد. اما اگر مغز انسان احساس کند که باید برنامه کاری‌اش را با سرعت به پایان برساند چه اتفاقی می‌افتد؟ اغلب اوقات ممکن است فرد اصلا کار مورد نظر را آغاز نکند. پس شروع یک کار بدون شتاب بهتر از اصلا شروع نکردن است.

همیشه خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه با دیگران: مقایسه خود با دیگران و اینکه نتیجه تلاشتان چه بوده و در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید، کشنده انگیزه و قوه خلاقیت انسان است. همیشه افراد بی‌شماری هستند که از شما تواناترند و معدود افرادی هم هستند که از همه پیشی گرفته‌اند؛ هم از بعد مادی و هم معنوی، بنابراین فقط قوای خود را روی خود، برنامه‌ای که در پیش دارید و البته نتیجه‌ای که عایدتان می‌شود، متمرکز کنید و دریابید که چگونه می‌توانید برنامه‌ریزی ذهنی‌تان را بهبود ببخشید و به مرحله اجرا در آورید. بررسی مجدد نتایج حاصله نیز اهمیت زیادی دارد. با این کار شما می‌توانید اشتباه‌های گذشته را پیدا کرده و از تکرار مجدد آن یا انجام خطاهای مشابه جلوگیری کنید. یکی دیگر از مزایای بررسی مجدد نتایج به‌دست آمده، ایجاد انگیزه مضاعف است. درک این موضوع که حاصل تلاش‌های شما چه بوده و در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید، توان و اشتیاق شما را چند برابر می‌کند و اغلب از موفقیت و پیروزی خود شگفت‌زده خواهید شد.

موفقیت خود را همیشه به‌یاد داشته باشید: همیشه و در همه حال به جای فکر کردن به شکست‌ها و ناکامی‌ها، موفقیت‌ها و کامیابی‌هایتان را به‌خاطر بسپارید. بهتر آن است که آنها را یادداشت کنید؛ حتی با ذکر جزئیات، زیرا فراموش کردن موفقیت بسیار آسان است و گاهگاهی مراجعه به نوشته‌هایتان می‌تواند خاطرات خوبی را در شما زنده کند و البته انگیزه کار و تلاش را در وجود شما زنده و تازه نگه دارند.

مانند یک قهرمان رفتار کنید: داستان زندگی قهرمانان را بخوانید و رفتار و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهید و به سخنان آنان گوش فرادهید. کشف کنید که در کار و تلاش آنان چه ویژگی خاصی وجود داشته که سبب موفقیت‌شان شده. اما همیشه به‌خاطر داشته باشید این افراد همانند ما و سایر افرادند و بنابراین، به جای اینکه آنان را در مقام رفیعی بنشانید و تحسینشان کنید، اجازه دهید که الهام‌بخش شما باشند.

سعی کنید محیط کارتان را با کمی تفریح قابل تحمل کنید: به‌خاطر داشته باشید که در فضای کاری‌ای که خلق می‌کنید یا در برنامه‌ای که در نظر دارید، جایی هم برای کمی تفریح و شوخی در نظر بگیرید. با این‌کار انگیزه کافی برای انجام کار و به‌پایان رساندن آن خواهید داشت.

فقط به‌دنبال راحتی نباشید: با بی‌حالی که نوعی تنبلی است، خداحافظی کنید و برای ایجاد انگیزه در خود، با مشکلات مبارزه کنید.

از شکست نهراسید: به‌جای هراس از شکست، آن را به‌عنوان نوعی اطلاعات مفید و ضروری و یک بخش طبیعی از موفقیت بپذیرید. یکی از بسکتبالیست‌های مشهور (مایکل جردن) می‌گوید: بیش از ۹هزار خطا داشتم و تقریبا ۳۰۰بازی را باختم. ۲۶مرتبه به من اعتماد کردند تا ضربه پیروزی را بزنم و من موفق نشدم. بارها و بارها در زندگی شکست خوردم و به همین دلیل است که در زندگی موفق شده‌ام. بنابراین از شکست‌هایتان تجربه کسب کنید و از خود بپرسید این بار، این شکست چه درسی به من می‌دهد؟

در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید، مطالعه کنید: هنگامی که کاری را آغاز می‌کنید، درباره فرایند کار پژوهشی به‌عمل بیاورید. با این‌کار شما از میزان کاری که در پیش رو دارید و مشکلاتی که ممکن است با آن برخورد کنید، آگاه می‌شوید. گاهی اوقات توقع یا انتظار بی‌جا سبب کاهش انگیزه و هدر رفتن اشتیاق و جدیت اولیه فرد می‌شود. با مدیریت خواسته‌هایتان می‌توانید از هدر رفتن نیروی حاصله از اشتیاق جلوگیری کنید و انگیزه و توانایی‌هایتان را تا پایان کار حفظ کنید. دانستن این موضوع که بر سر کسانی که در موقعیت مشابه شما قرار داشته‌اند، چه آمده، چه مسیری را طی کرده و چه گام‌هایی برداشته‌اند، بسیار مفید و آموزنده است. می‌توانید با تلفیق روش انتخابی آنها و آنچه خود در ذهن دارید، روش کاری مناسبی را انتخاب و فعالیت خود را شروع کنید. این وضعیت میزان نگرانی‌های شما را کاهش می‌دهد و بهتر می‌توانید اوضاع کاری را تحت کنترل خود داشته باشید؛ چه از بعد احساسی و چه از بعد عملی، چون حداقل تا حدودی می‌دانید که دیگرانی که چنین راهی را رفته‌اند با چه وقایعی مواجه شده‌اند و این آگاهی از بعد احساسی و عملی سبب تشویق و دلگرمی شما می‌شود.

معین کنید که چرا می‌خواهید این کار را انجام بدهید: اگر نمی‌دانید که به چه دلیل می‌خواهید چنین کاری را انجام دهید یا اینکه دلیل کافی برای انجام آن ندارید، پس خاتمه دادن آن برای شما بسیار مشکل خواهد بود. کاری را برگزینید که دلیل قوی و کافی برای انجام آن داشته باشید. اگر نتوانستید، انجام این فعالیت را متوقف کنید و به جای آن، فعالیت دیگری را که دلایل انجام آن قوی‌تر و واضح‌تر است آغاز کنید.

هدف‌های خود را یادداشت کنید: هدف و منظور خود را از انجام آن فعالیت بنویسید، سپس آن را روی دیوار، رایانه، یا آینه بچسبانید. با این کار در طول روز، مراحل انجام کار را مرور می‌کنید و این آگاهی تداوم کار را برای شما آسان‌تر می‌کند.

با دید مثبت برای انجام کار فعالیت کنید (برای مثبت‌اندیشی تلاش کنید): بیاموزید که بیشتر اوقات مثبت‌اندیش باشید و یاد بگیرید که افکار منفی را قبل از آنکه سد راه شما باشند، از سر بیرون کنید. ممکن است که همه نتوانیم همیشه مثبت‌اندیش باشیم، اما باور کنید که بیشتر ما می‌توانیم این حس را در خود تقویت کنیم و نتیجه حاصل نیز می‌تواند به تلاش بیشتر ما کمک کند.

کمتر تلویزیون تماشا کنید: آیا از جمله کسانی هستید که زیاد تلویزیون تماشای می‌کنند؟ تلاش کنید که کمتر به تماشای برنامه‌های تلویزیونی بنشینید و فعالیت‌های مورد علاقه خود را در زندگی واقعی دنبال کرده و با روش‌های خودتان انجام دهید.

برنامه کاری‌تان را به چندین برنامه کوچک‌تر تبدیل کنید: هنگامی که پروژه بزرگی در دست دارید، آن را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید، سپس با تمرکز روی نخستین بخش کار، فعالیت خود را آغاز کنید و وقتی این بخش تمام شد، بخش بعدی را آغاز کنید. موفقیت‌های کوچکی که در انجام بخش‌های اولیه به‌دست می‌آورید، انگیزه شما را افزایش می‌دهد و از تمرکز روی کل کار که ممکن است سبب دلسردی شما شود، جلوگیری می‌کند. اگر این روش را دنبال کنید خود شما هم از نتیجه‌ای که می‌گیرید، شگفت‌زده خواهید شد.

اطلاعات موجود را بازنگری کنید: داشتن اطلاعات لازم در آغاز هرکاری، امری ضروری است، اما گاهی جامعه و رسانه‌ها اطلاعاتی را به انسان منتقل می‌کنند که بار منفی دارد. پس محفوظات ذهنی خود را ارزیابی کنید. نکات منفی را حذف کرده و با توجه به بینش خود، از اطلاعات مفید و مثبت برای دستیابی به هدف‌تان استفاده کنید.

قوه خلاقیت خود را به‌کار بگیرید: کاغذی را بردارید و در بالای کاغذ بنویسید که دوست دارید در چه زمینه‌ای فعالیت کنید. شاید هدف شما کسب درآمد بیشتر یا مبارزه با بیماری و به‌دست آوردن نهایت سلامتی باشد. اکنون ۲۰ روش، ایده یا عقیده در مورد موضوع مورد نظر بنویسید. سعی کنید ۱۰ایده دیگر به لیست خود اضافه کنید؛ البته همه این ایده‌ها مفید یا خوب نیستند. اکنون از قوه خلاقیت خود استفاده کرده و ایده‌هایی را که در رسیدن به هدف برای شما مفیدند، پیدا کنید. حسن این کار این است که نه تنها قوه خلاقیت خود را به‌کار گرفته‌اید، بلکه دریافته‌اید که تا چه حد خلاق هستید؛ هم انگیزه انجام کار را در خود زنده کرده‌ و هم از نظر روحی شرایط مناسبی برای خود فراهم کرده‌اید.

در یابید که چه چیزی سبب شادی و خوشحالی شما می‌شود: همه ما می‌دانیم که شرایط ویژه‌ای یا کارهای خاصی سبب شادی ما می‌شوند، پس کاری که شما را شاد می‌کند، انجام دهید؛ هر اندازه که می‌توانید یا می‌خواهید. البته باید مراقب باشید که این خواسته با آداب و رسوم اجتماعی که در آن زندگی می‌کنید و با باورهای انسانی و مذهبی در تضاد نباشد.

به گفته‌های حکیمانه گوش دهید: یک کتابخانه کوچک برای خود ترتیب دهید. جمله‌هایی را که سبب پیشرفت فردی و ایجاد انگیزه می‌شود بنویسید یا ضبط کنید. زمانی که سوار اتوبوس یا مترو هستید، هنگام رانندگی، دوچرخه‌سواری، دویدن یا پیاده روی، به آن گوش کنید یا در حالی که مشغول انجام کاری هستید، یادداشت‌هایتان بخوانید.

فراتر از محیط زندگی و حد توانایی‌تان فکر کنید: تصور نکنید که آینده را فقط توانایی‌های شما و آنچه اکنون دارید، می‌سازد. دنیا محدود نیست. توانایی‌های شما بسیار بیشتر از آنی است که تصور می‌کنید. با به‌کارگیری تجربه‌هایی که تاکنون به‌دست آورده‌اید و آنچه اکنون هستید، آینده‌ای را برنامه‌ریزی کنید که در آن محدودیت‌های کمتری وجود داشته باشد؛ یعنی افق دید خود را وسیع‌تر کنید.

زمان را در نظر داشته باشید: هر روز را بشمارید. شما همه روزهای دنیا را در اختیار ندارید. زندگی کوتاه است، بنابراین امروز را دریابید و کاری را که می‌خواهید انجام دهید. فردا هم کارهای دیگری برای انجام دادن وجود دارد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم
چطور در خود انگیزه ایجاد کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *