چطور زیبا بنویسیم

 
helpkade
چطور زیبا بنویسیم
چطور زیبا بنویسیم

مرکز تماس: ۰۲۸۳۲۵۶۰۲۹۲

آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 34 در مرداد ماه سال 97 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

آموزشگاه خط و قلم بر خود واجب میداند که سال تحصیلی جدید و شروع فصل پاییز به همه دوستداران به خط و خوشنویسی تبریک و آرزوی موفقیت برای یکایک این عزیزان دارد.

آموزشگاه خط و قلم با برگزاری سی و چهارمین آزمون خوش خطی در بین افراد جامعه به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است به طوری که شاهد بوده ایم افرادی که دست خط خوب و مناسبی نداشته اند برای پا کذاشتن در مسیر زیبا نویسی و خوشخطی و یادگیری هنر والای خوشنویسی قدم برداشته و در همین مدت کوتاه و با استفاده از آموزش های رایگان آموزشگاه خط و قلم توانستند این مسیر را طی کنند و در آزمون 34 شاهد پیشرفت بسیاری از هنرجویان و علاقه مندان به زیبانویسی در تمامی سنین بودیم.

چطور زیبا بنویسیم

همانطور که در دست خط یکی از عزیزان که به تازگی در این مسیر با ما همراه هستند مشاهده میکنید با رعایت نکاتی کوچک ولی مهم میتوانست دستخط زیباتر و چشم نواز تری ارائه دهد. عدم استفاده از حروف کشیده و ترکیب مناسب؛ نداشتن شیب در کلمات؛ اجرا نشدن کامل حروف و در نهایت عدم زیبایی که حروف در کلمات خواهند داشت؛ فاصله نامناسب بین حروف و همچنین کلمات ماقبل و مابعد از چهره زیبای خط کاسته است و همانطور که مشاهده میکنید با رعایت همین چند نکته میتوانستند خط زیبا و چشم نوازی را ارائه دهند.

کامل اجرا نکردن حروف در یک کلمه باعث ایجاد اشتباه و یا غلط املائی میشود و این ناشی از اجرای ناصحیح و آشنا نبودن با حروف در کلمات است. همانطور که در تصویر بالا میبینید (کلمه کنیم) بخاطر نبودن و یا درست اجرا نشدن دندانه ها خوب صحیح خوانده نمیشود و همچنین صحیح و خوب اجرا نشدن حروف دوار در تمامی این متن به وضوح رویت میشود و نکته بسیار مهم این خط نداشتن شیب واجرای ناصحیح کلمات است . به طوری که با رعایت همین دو نکته خط ایشان بسیار تغییر خواهد کرد.

اول از همه از تمام عزیزانی که در این آزمون شرکت میکنند تقاضا داریم متن های ارسالی را در فرم آزمون بنویسند.

در ابتدا باید مشخص شود که هنرجو میخواهد متن خود را براساس خط شکسته و یا خط نستعلیق تحریری و … بنویسد. مشخص نبودن سبک تحریری در یک متن ادبی یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که بعضی از عزیزان خواسته یا ناخواسته به آن دچار میشوند. در خط شکسته اجرای حروف کشیده بسیار حائز اهمیت است بطوری که اجرای کامل حروف (ن) و (‌ی)‌ یکی از اصلی ترین و مهمتریت حروف در خط شکسته تلقی میشود که در تصویر بالا بطور کامل اجرا و تحریر نشده اند والبته شایان ذکر است که شیب اجرای این حروف هم خیلی اهمیت دارد.

اجرای حروف ترکیبی و متصل در خط شکسته بسیار زیاد است و از این باب نحوه اجرا؛ محل اتصال و ترکیب بندی در سبک شکسته تحریری بسیار مهم است که باید در تحریر بسیار به أنها توجه نمود و انتهای سطر در خط شکسته کمی شلوغ تر و دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به خط نستعلیق تحریری است.البته به این نکته هم باید توجه کرد که انتهای سطر ها همیشه رو به بالا نگاشته میشود.

خط و قلم در شبکه های اجتماعی:

در این مطلب قصد داریم ده توصیه مهم برای نوشتن هرچه بهتر متن‌های‌تان به شما بگوییم، این نکات را جایی یادداشت کنید تا چک لیستی باشد برای نویسندگی بهتر:

یک: اگر می‌خواهید زیبا و دلنشین بنویسید، سعی نکنید که زیبا بنویسید. زیبایی در فکر شما است، نه در قلم شما. با قلمتان راحت باشید تا قلم هم بتواند فکر شما را به‌راحتی بر روی کاغذ بیاورد.

چطور زیبا بنویسیم

دو: به ساختار متن، بیشتر از جمله‌ها، و به جمله‌ها بیشتر از کلمه‌ها اهمیت بدهید.

سه: به مخاطب احترام بگزارید تا او نیز به نوشتار شما به دیدۀ تحسین و احترام بنگرد. کمترین احترام به خواننده، آن است که پاکیزه و درست بنویسید و ساده‌ترین اصول تایپ(مانند فاصله‌ها و نیم‌فاصله‌ها) را رعایت کنید.

چهار: نوشتار شما، رفتار شما با خواننده است. هر قدر در رفتارتان صمیمی‌تر باشید، او نیز با شما همدلی بیشتری می‌کند. پس در وقت نوشتن، یکی از احساسات انسانی خود را اجازۀ ابراز بدهید؛ احساساتی مانند شادی، خشم، غمگینی و هیجان. شما نویسنده‌اید نه دیپلمات یا ربات. اگر می‌خواهید خشک و جدی هم باشید، باشید؛ ولی نفس‌گیر ننویسید.

پنج: غنی‌ترین سرمایۀ پنهان برای نویسنده، دیوان‌هایی است که خوانده و از یاد برده است.

شش: وظیفۀ نخست نویسنده، صراحت و صداقت است. حلاوت و ملاحت در رتبه‌های پس از آن است.

هفت: یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی در نویسندگی، سرعت نویسنده در چینش مطالب اصلی نوشتار است. رانندۀ خوب، راننده‌ای است که نه تند می‌رود و نه آهسته. نویسنده هم نباید قلمش را به دست تداعی‌های پی‌درپی و گریزهای فرعی بسپارد که سرعتش در پیشبرد مطالب کم شود و خواننده را معطل کند. همچنین نباید چنان مختصر و تلگرافی بنویسد که از هوش و تمرکز خواننده، سبقت بگیرد. تنظیم سرعت قلم در چیدن مطالب کنار هم، خواننده را به وجد می‌آورد.

هشت: متن نارس و نارسا زیبا نیست؛ حتی اگر همۀ آرایه‌های زبانی در آن جاسازی شده باشد.

نه: فقط کسی می‌تواند زیبا بنویسید که می‌داند چه می‌خواهد بگوید و چقدر و چرا و برای چه کسی. نویسنده‌ای که گیج می‌زند، خواننده‌اش را هم دچار سرگیجه می‌کند. هیچ انسانی دوست ندارد او را در ابهام بگذارند.

ده: بپذیریم که هر کسی نمی‌تواند زیبا بنویسد؛ ولی باور کنیم که هر کسی می‌تواند نازیبا ننویسد.

در این رسانه کوشش می‌کنیم پیش از هرچیزی با بکارگیری از واژگان پارسی فردید را ادا کنیم. اگر این جستار در بخش‌هایی نادیده گرفته شده است، برای پیش‌گیری از آسیب به خوانایی جملات بوده، خواهش‌مند است پوزش ما را پذیرا باشید.

2017-2021 ©

هر فرد صرف‌نظر از تخصص و حیطه‌ فعالیتش، گاه نیازمند نوشتن است. اگر در زمره کسانی هستید که با نوشتن سروکار دارید، شاید بدتان نیاید با یادگیری نکاتی ساده، فرآیند نوشتن خود را بهبود بخشیده و آن را به کاری آسان و حتی جذاب تبدیل کنید.

زیبا بنویسیم

زیبانوشتن به تکنیک‌هایی نیاز دارد. دقت کنید اینجا منظور ما از زیبانویسی پرکردن متن با کلمات دشوار و آرایه‌های ادبی نیست. متن زیبا از نظر ما متنی ساده و صحیح است.

در ابتدای کار، این موضوع را مدنظر قرار دهید که ساده‌نوشتن به معنای پایین بودن سطح دانش و اطلاعات شما نیست، بلکه احترام به مخاطب است؛ زیرا او را مجبور نکرده‌اید برای درک حرف‌ها و پی‌بردن به منظورتان، وقت و تلاش زیادی صرف کند. به این ترتیب هم مخاطب احساس راحتی کرده و بهتر با شما ارتباط برقرار می‌کند و هم شما سریع‌تر به هدفتان یعنی قانع‌کردن مخاطب می‌رسید.

ـ برای ساده نوشتن در قدم اول، ترس را کنار بگذارید. باید بتوانید به همان سادگی که حرف می‌زنید، بنویسید. هدف از نوشتن و تولید محتوا گفت‌وگو و تبادل اندیشه است؛ پس بهتر است با جملات ساده و کوتاه، مقصود خود را بیان کنید و دنبال پیچیده‌نویسی نباشید.

چطور زیبا بنویسیم

ـ کسی می‌تواند ساده بنویسد که درباره آنچه می‌نویسد، دچار ابهام و گنگی نباشد. جمله‌های گنگ و سردرگم از ذهنی آشفته و ناتوان حکایت دارند.

ـ یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند به ساده‌نوشتن کمک کند، تصور یک مخاطب واحد است. نویسنده‌ای که هنگام نوشتن، مخاطبی آشنا را تصور می‌کند و گویی فقط برای او می‌نویسد، بدون آنکه سعی کند و به خود فشار آورد، قلمش روان، ساده، مهربان و صمیمی می‌شود.

ـ موضوع دیگری که به سادگی متن کمک می‌کند، مدیریت اطلاعات و صرفه‌جویی در داده‌هایی است که می‌خواهید به مخاطب انتقال دهید. بسیاری از نوشته‌ها فقط به این دلیل دشوارند که بیش از ظرفیت خود حامل معانی و مفاهیم ریز و درشت شده‌اند.

ـ کوتاه‌نویسی یکی دیگر از راه‌های ساده‌نویسی است. هر چه جمله‌ها کوتاه‌تر باشند، خواندن و فهم متن برای خواننده آسان‌تر می‌شود. برای کوتاه‌نویسی از تکرار کلمات مشابه و و توضیح واضحات خودداری کنید. توضیحات اضافی خواننده را برای درک پیام نویسنده به زحمت می‌اندازد.

ـ پاراگراف‌بندی عامل دیگری است که باید در ساده‌نویسی به آن توجه کرد. پاراگراف‌بندی درست سهم بسیاری در فهم آسان و روان مطالب دارد. برای پاراگراف‌بندی صحیح، فرمول یکسان و واحدی وجود ندارد. باید بدانیم که هر پاراگراف یکی از جزئیات ریز بحث را طرح می‌کند و هنگام طرح بحث جزئی دیگر، پاراگراف عوض می‌شود. به عبارت دیگر هر پاراگراف با جملاتی محدود درباره یک موضوع توضیح می‌دهد. مطلب هر پاراگراف مستقل است؛ اما با مطالب پاراگراف‌های دیگر ارتباطی زنجیروار دارد.

در پایان بحث ساده‌نویسی، این نکته را به خاطر داشته باشید که ساده‌نویسی به معنی بی‌مبالاتی در نوشتن نیست؛ بلکه باید ساده اما صحیح بنویسید.

بحث درست‌نوشتن گستره‌ وسیعی دارد. برای اینکه صحیح بنویسید، باید به برخی آگاهی‌ها مجهز باشید:

متن بی‌غلط باید از خطاهای دستوری هم مبرا باشد. دستور زبان مجموعه قوانین و ضوابط حاکم بر ساختار جمله‌هاست که اهل هر زبان آن‌ها را به طور ناخودآگاه فراگرفته‌اند و زبان‌آموزان برای درک بهتر گفتار و نوشتار اهل آن زبان، سعی دارند آن‌ها را بیاموزند. آشنایی نسبی با این قوانین به شما کمک می‌کند که صحیح‌تر و روان‌تر بنویسید.

برای مثال یکی از خطاهای دستوری رایج در متن‌های امروزی، استفاده از «را» پس از فعل است. درصورتی که «را» علامت مفعول صریح یا بی‌واسطه است و باید بلافاصله بعد از مفعول بیاید.

غلط: نباید خدایی که دوستمان دارد را معصیت کنیم.

صحیح: نباید خدایی را که دوستمان دارد، معصیت کنیم.

همیشه بکوشید متنی که می‌نویسید، فاقد غلط‌های املایی باشد. شاید غلط املایی دراغلب موارد در رساندن منظورتان اختلال ایجاد نکند؛ اما بی‌شک خواننده را در اعتماد به آرای شما دچار تردید خواهد کرد.

برهه، بحبوحه، ترجیح، توجیه، پرتغال (نام کشور)، وهله و انزجار تنها چند نمونه از واژگانی هستند که گاهی هنگام نوشتن، برای یادآوری املای صحیح آن‌ها مکث می‌کنیم.

منبعی که برای آشنایی با املای صحیح واژگان به شما پیشنهاد می‌کنیم، کتاب «فرهنگ املایی خط فارسی» بوده که به کوشش دکتر علی اشرف صادقی و زهرا زندی مقدم تدوین شده است.

مقصود ما این نیست که نباید از واژگان بیگانه استفاده کنیم. این امر نشدنی است؛ کافی است تلاش کنیم که اعتدال در متن‌هایمان رعایت شود. گاهی به جای واژگان بیگانه بهتر است از کلمات خوش‌ساخت و خوش‌آهنگ زبان فارسی بهره‌مند شویم و استفاده از آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.

برای مثال:

ننویسیم «تکنولوژی» بنویسیم «فناوری»

ننویسیم «اخیرا» بنویسیم «به‌تازگی»

ننویسیم «پرسنل» بنویسیم «کارکنان»

یا به جای «شجاع» از «دلیر»، به جای «طرح» از «برنامه» و به جای «کوپن» از «کالابرگ» استفاده کنیم.

نشانه‌های سجاوندی یا نشانه‌های نقطه‌گذاری نشانه‌هایی هستند که برای روشن‌کردن معنی و مشخص‌کردن آغاز و پایان عبارت‌ها و جمله‌ها و بندها در نگارش به کار می‌روند. استفاده صحیح و بجا از این نشانه‌ها به آسان‌تر خواندن نوشته کمک می‌کند.

مثلا نقطه در پایان جمله‌های خبری می‌آید. ویرگول به معنای درنگ کوتاه است و جمله‌هایی را به هم متصل می‌کند که از نظر ساختار مستقل، اما از نظر معنایی وابسته هستند.

نقطه‌ویرگول، دونقطه، سه‌نقطه، گیومه، علامت پرسش و تعجب، پرانتز و… از دیگر نشانه‌ها هستند که می‌توانید با مطالعه کتاب‌های حوزه نگارش و ویرایش، با موارد کاربرد آن‌ها آشنا شوید.

امید است با رعایت و تمرین این نکات، نوشتن برایتان ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. برای خواندن مفصل‌تر در این زمینه حتما کتاب «بهتر بنویسیم» رضا بابایی را در فهرست مطالعاتی خود قرار دهید.

 

برای فراگرفتن دیگر اصول دستور زبان فارسی به کتاب‌های متعدد موجود در این حوزه مراجعه کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

© ۲۰۱۸ محتوا باکس تمام حقوق محفوظ است .

ثبت‌نام شما به منزله پذیرش تمامی قوانین و خط مشی شبکه‌ما می‌باشد.

شما می توانید از کد زیر برای نمایش مستقیم ویدئو در وبلاگ و یا وب سایت خود استفاده نمایید:

تهران – میرداماد، جنب برج اسکان، پلاک ۳۶۹، طبقه سوم

تلفن های تماس : ۸۸۸۸۰۵۲۴ – ۸۸۸۷۰۲۶۱

جهت ارتباط با ما از فرم زیر بدین منظور استفاده نمائید.

خوش خطی یک استعداد خدادادی نیست بلکه یک توانایی است. خوش خطی با زیبا نویسی فرق دارد. من با تمرین جسته و گریخته در طی دو سال، فهمیدم که این توانایی در همه ما وجود دارد. با یادگرفتن اینکه “چطور خوش خط بنویسم” و با انجام تمرین های خوشنویسی با خودکار، از دست نوشته های خود لذت ببرید.

این مقاله برای افرادی مفید است که بد خط هستند و دوست دارند خوش خط و خوانا بنویسند.

“من استعداد خوش نویسی ندارم”. جمله ای که این روزها برای من عجیب است اما سالها آن را گفته ام. این روزها که خط فارسی ام خوب شده است کشف جدیدی کرده ام. خوش خطی با زیبا نویسی فرق دارد. خوش خطی به معنای قابل خوانده شدن است اما زیبا نویسی مثل کشیدن نقاشی هنری است.

بد خط بودن مثل این است که به شما بگویند مربع بکشید و شما چند ظلعی بکشید. بعد بگویید من مربع را بد شکل می کشم. اگر به جای ترسیم یک مربع، شکل دیگری بکشید به معنای این است که شما شکل مربع را نمی دانید. پس لازم است اول شکل درست مربع را یادبگیرید و بعد شروع به تمرین کشیدن مربع کنید تا مربع را مثل مربع بکشید.

چطور زیبا بنویسیم

حالا به جای شکل مربع در مثال بالا، حروف فارسی را تصور کنید. وقتی که من بد خط بودم، یک خط کج و کوله می کشیدم و از نظر خودم این شکل “الف” بود. بعد از اینکه مدتها تمرین خط می کردم متوجه این اشکال کار خودم شدم. اگر می خواهم “الف” بنویسم باید شکل درست “الف” را جایگزین خط کج و کوله در ذهنم بکنم و در زمان تمرین کردن، “الف” را مثل حرف “الف” بکشم.

به نظر من زیبا نویسی یاد گرفتنی نیست. من با تمرین کردن توانسته ام دست خطم را از بد خط به خوانا تبدیل کنم. اما فکر می کنم که زیبا نوشتن ذوق هنری می خواهد که حداقل من از آن بی نصیب بوده ام.

از دوره ابتدایی که شروع به نوشتن کردم خط من تقریبا به همان شکل باقی ماند. رفتن به دانشگاه و سال ها کار کردن در شرکت های مختلف نتوانست خللی در بد خطی من ایجاد کند. از آنجایی که عمیقا اعتقاد داشتم خوش خطی یکی از الطاف الهی است، همیشه خودم را  محروم از این لطف الهی می دیدیم. در همه این سال ها، چندین بار شروع به تمرین کردم ولی هر بار به بی استعداد بودن خودم اطمینان بیشتری پیدا کردم.

از آنجایی که کار با کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری را به عنوان شغل مورد علاقه خود انتخاب کرده بودم، تلاشم را در جهت بهبود تایپ کامپیوتری به کار بستم. خوشبختانه در تایپ ۱۰ انگشتی مستعد بودم و به سرعت پیشرفت کردم. بنابراین راهی برای پنهان کردن خط نا خوانای خودم پیدا کرده بودم.

در سال های ۸۷ تا ۸۹ عزم رفتن به بلاد خارجه داشتم. از این رو باید امتحان IELTS (امتحان زبان انگلیسی) می دادم. از انجایی که انشاء نویسی به زبان انگلیسی هم بخشی از این امتحان بود، لازم بود بنویسم. اما خط انگلیسی را هم به نا خوانایی فارسی می نوشتم. چون هدف مشخص بود، شروع به تمرین خوش نویسی به زبان انگلیسی کردم. برای این کار یک دفتر خوش نویسی انگلیسی خریداری کردم و از روی آن نحوه درست نوشتن حروف را یاد گرفتم. هر روز تمرین می کردم. در محیط کار، خودم را ملزم به انجام تمرینات کرده بودم. حداقل روزی ۱۰ دقیقه با دقت زیاد خوش نویسی می کردم.

بعد از چند ماه، وقتی دوستانم دست نوشته ها را می دیدند از زیبایی خط انگلیسی من تعریف می کردند. البته می دانستم که بخشی از این تعریف ها از روی محبت و برای تشویق من بود. اما آنچه برای من مسلم بود، تبدیل یک خط نا خوانا به دست خط خوانایی بود که دوستانم آن را قابل ستایش می دیدند.

از شما دعوت می شود مقاله “مثبت اندیشی در محیط کار” را مطالعه فرمایید

چند سالی از آن موقع گذشت. خط فارسی من همچنان بد بود. من در پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی مشغول به کار شدم. در آن پروژه یکی از مدیران ارشد پروژه خط زیبایی داشت. آقای مهندس دهکردی، با خط زیبای خودشان، با روان نویس بنفش رنگ خود و همیشه بصورت مورب در زیر نامه ها دستور می نوشتند. البته ایشان آنقدر انسان محترم و با ادبی بودند که دستورات خود را با انشایی محبت آمیز و در خواست گونه می نوشتند. با دیدن نوشته های خوش خط و احترام آمیز ایشان، همه دوست داشتند به سرعت کار را انجام دهند.

اما با این همه زیبایی مشکلی وجود داشت. زمانی که لازم می شد در زیر پاراف نامه ایشان چیزی بنویسم فاجعه رخ می داد. خط من به نسبت خط ایشان، حقیقت خرچنگ قورباقه را تجلی می نمود. خجالت می کشیدم چیزی بنویسم و نامه را به خودشان برگردانم. چند جمله کوتاه را بار ها و بار ها تمرین می کردم که شاید خوانایی داشته باشد و قابل قبول شود. تا پیش از این هیچکدام از مدیرانم خطی زیبا نداشتند که از نوشتن در کنار دست نوشته آنها شرمنده خط نا زیبای خودم شده باشم.

از این رو تصمیم گرفتم خط خودم را خوب کنم. به این فکر کردم که اگر من توانسته ام از دستم به خوبی استفاده کنم و تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیرم و اگر توانسته ام خط انگلیسی خود را خوب کنم، حتما می توانم خط فارسی خوبی داشته باشم. در ابتدا الگوی درستی نداشتم. فونت نستعلیق را نصب کردم. غزل “سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد” را در ورد تایپ کردم و با خط نستعلیق پرینت کردم. چون این غزل را خیلی دوست داشتم هر روز از روی آن می نوشتم. بعد از چند ماهی خط نا خوانای خرچنگ قورباقه من تغییر کرد. دیگر خرچنگ قورباقه نبود اما زیبا هم نبود.

خرید کتاب “آموزش خط تحریری” و ” آموزش خوشنویسی با خودکار“، تالیف استاد مهدی شیخ ربیعی باعث جهت دار شدن تلاش های من شد. در این کتاب ها یاد گرفتم چگونه باید بنویسم. هماهنگی مابین حروف و کلمات را یاد گرفتم.

شما می توانید کتاب را از سایت http://www.abrangbook.ir تهیه فرمایید.

 

حالا دیگر باور دارم همه ما استعداد خوش نویسی داریم. شاید استعداد و ذوق هنری یک استاد خوش نویس را نداشته باشیم اما می توانیم خوشنویسی با خودکار را تمرین کنیم  و به خط خود مان افتخار کنیم. اما با تمرین زیاد. به قول آقای محمود معظمی، توانا بود هر که تمرین کند.

یکی از مهم ترین کارهایی که برای خوش خط شدن نیاز دارید، به خاطر سپاری شکل حروف است. مشکل ما بد خط ها عدم توانایی دست مان نیست. همه ما فکر می کنیم که دست ما نمی تواند خوش خط بنویسد.

واقعیت این است که دست ما از ذهن ما دستور می گیرد. ما همان شکلی را می کشیم که در ذهن خودمان از یک حرف متصور هستیم. اگر ما شکل حروف را به درستی به خاطر بسپاریم، در هنگام نوشتن هم تلاش می کنیم شبیه همان شکل روی کاغذ بکشیم. اما اگر در خصوص شکل درست حروف فکر نکرده باشیم، همان شکلی را که در ناخود آگاه خود ذخیره کرده ایم روی کاغذ می کشیم. در واقع شکل حروفی را که ما در ناخود آگاه خود ذخیره کرده ایم، همان شکل حروفی است که در اول ابتدایی و در هنگام یادگیری حروف می نوشتیم.

 احتمالا شما هم مثل من در مقاطع زمانی مختلف تمرین زیاد کرده و نتیجه نگرفته اید.

نکته در اینجا است که در برخی از افراد، انجام تمرین زیاد باعث جایگزین شدن شکل حروف در ناخود آگاه آنها می شود. از این رو به تدریج به جای نوشتن حروف خرچنگ قورباقه، حروف زیبا می نویسند. مشکل افرادی مثل من و شما در این است که اگر این کار را هزار بار هم انجام بدهیم، تلاشی برای جایگزین کردن شکل جدید حروف در ذهن خود نمی کنیم.

برای حل این مشکل من یاد گرفته ام که بطور خود آگاهانه و با دیدن حروف و کلماتی که با خط خوب نوشته شده اند، شکل آنها را حفظ کنم. اغلب کتاب های راهنمای خط، نحوه نوشتن هر حرف را توضیح می دهند. کاری که شما باید انجام بدهید این است که به این راهنما نگاه کنید و بدون اینکه آن را روی کاغذ بکشید، مسیر حرکت خودکار را با چشم دنبال کنید.

 

با این روش، به تدریج ذهن شما شکل های جدیدی از حروف را جایگزین شکل های قبلی می کند. پس از آنکه ذهن شما تصوری زیبای حروف را آموخت، نوبت به تمرین با خودکار و آموزش دادن به دستتان برای پیاده کردن حروف است.

البته لازم نیست که چند ماه وقت بگذارید و اول از همه حروف را در ذهن خود جای بدهید. شما می توانید حروف را طبق روند کتاب تمرین کنید. اما در هنگام تمرین به این نکته توجه داشته باشید که تنها نوشتن برای خوشنویسی با خودکار کافی نیست. بلکه یاد گرفتن شکل درست حروف، باعث سرعت بخشیدن به یادگیری و تداوم خوش خطی شما در آینده خواهد شد.

خوشنویسی با خودکار نیاز به تمرین روزانه دارد. تجربه خودم روزی ۱۰ دقیقه بصورت روزانه بود. اگر در هر مقام و منصب و جایگاه کاری باشید، اگر سرتان هر چقدر شلوغ باشد که فرصت سر خاراندن نداشته باشید، باز هم مطمئن باشید که می توانید ۱۰ دقیقه را روزانه به این کار اختصاص بدهید. فقط باید خودتان را ملزم به انجام تمرینات کنید. اگر می توانید زمان بیشتری را تمرین کنید اما تمرینات را به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش ندهید. در کتابی خوانده ام که آقای آرنولد شوارتزینگر، قهرمان بدن سازی جهان و بازیگر معروف سینما گفته است ” برای تمرین های بدن سازی برنامه ریزی داشته باشید. در روز های تمرین، حتی اگر حال تمرین کردن هم ندارید به باشگاه بروید و در آنجا بنشینید”. این کار معجزه می کند. هر روز تمرین کنید و نتیجه را ببینید.

ما همان شکلی از حروف را می نویسیم که در ذهن خود داریم. برای اینکه شکل حروف را درست بنویسیم اول باید شکل حروف را در ذهن خود اصلاح کنیم، بعد با تمرین نوشتن، توانایی پیاده سازی آن شکل روی کاغذ را پیدا کنیم.

جای حروف نسبت به همدیگر باعث ایجاد زیبایی می شود. برای اینکه جای هر حرف را به درستی یاد بگیریم، لازم است تمام تمرین ها برروی دفتر خط دار انجام بدهیم.

یکی از دلایل بد خط نوشتن، فشار بیش از حد به خودکار است. برای خوش نویسی باید عادت کنیم که خودکار را به نرمی در دست بگیریم و خودکار را روی کاغذ فشار ندهیم.

در کامپیوتر خود فونت نستعلیق را نصب کنید. در نرم افزار ورد نوشته ای را که به آن علاقه دارید تایپ کنید. نوشته را خط زیر دار کنید. از سرمشقی که ساخته اید شروع به تمرین کنید. زاویه حروف، اندازه حروف، فاصله و طرز قرار گرفتن هر حرف نسبت به خط زمینه را با دقت نگاه کنید و در زمان تمرین کردن مشابه آن بنویسید.

فونت نستعلیق بطور معمول برروی کامپیوتر نصب نیست. ابتدا آن را دانلود کنید و پس از باز کردن فایل زیپ، روی فونت کلیک کنید تا نصب شود. دانلود فونت ایران نستعلیق IranNastaliq

نام خودتان، نوشته کوتاهی که دوست دارید و یا چند بیت شعر را به عنوان سرمشق انتخاب کنید. در نرم افزار ورد این نوشته را تایپ کنید. فونت آن را به ایران نستعلیق تغییر دهید. این نوشته را زیر خط دار کنید. نوشته زیر با همین روش ایجاد شده است.

این کار به شما کمک می کند که سرمشق مورد علاقه خودتان را بسازید و در هر زمان و مکانی که خودکار و کاغذ دستتان بود تمرین کنید.

 

راحکار خوبیه ولی به درد دوستم نخورد چون اصلا به حرفم گو شش نمی کرد و تمرین هم اصلا نمی کرد

عالی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

چطور زیبا بنویسیم

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نام‌ خانوادگی*


رمز عبور یکبار مصرف *


دانلود فونت ایران نستعلیق IranNastaliqDownloads-icon

چطور انگلیسی را خوش خط بنویسم؟ آیا خوش خط بودن در یادگیری زبان انگلیسی تاثیری دارد؟ نمی دانم که آیا به تاثیر خوش خط بودن در یادگیری انگلیسی فکر کرده اید یا نه اما یادتان باشد کسب هر مهارتی به نوبه خود از شما یک فرد خلاق، خوش فکر و بلندپرواز خواهد ساخت و درهای موقعیت های بهتر و ایده آل تر را به سمت شما خواهد گشود.خوش خطی در هر زبانی یک مهارت است و این مهارت می تواند در ایجاد انگیزه و همچنین سرگرمی در مسیر یادگیری به شما عزیزان کمک نماید. البته به مرور، تمرین نوشتن زمینه ساز یادگیری قواعد نگارشی زبان انگلیسی، درست نوشتن املای کلمات و یا تسلط بر جمله سازی را برای شما رقم خواهد زد که این خود یک تمرین ایده آل جهت تقویت همزمان چند مهارت در کنار هم است.اما برای خوش خط بودن باید چه کارهایی کرد و آیا می توان با انجام چند قائده کلی خط خوبی در زبان انگلیسی داشته باشیم؟ ما در این مقاله سعی داریم که به این موضوع و پیچ و خم های یادگیری آن بپردازیم و در نتیجه یک سرگرمی مهیج را برایتان رقم بزنیم.

در ادامه این موضوع شاید بهتر باشد به چند سبک نوشتن انگلیسی اشاره و در نتیجه تلاش کنیم بعد از انتخاب سبک خوشنویسی انگلیسی خودمان را برای یک چالش سرگرم کننده آماده نماییم. این سبک ها شامل موارد زیر می باشند:- سبک پیوسته نویسی انگلیسیاین سبک یکی از سبک های پرطرفدار در میان افرادی است که علاقه مند به خوشنویسی انگلیسی هستند. اگر شما نیز به پیوسته نویسی و یا سبک زنجیره ای علاقه مند هستید، بهتر است که یک روان نویس خوب انتخاب و سعی کنید آرام آرام و با توجه به قوانین نوشتاری کلمات را به تمرین بگذارید.

– سبک کاپرپلیت
این سبک را بسیاری به قرن شانزدهم میلادی مرتبط می دادند. سبکی که علاوه بر پیوسته نویسی، هنری جذاب را به نمایش می گذارد. در گذشته اگر چه با جوهر این نوع نوشتار را انجام می دادند اما امروزه روان نویس ها بهترین وسیله برای زیبایی سازی این سبک نوشتار انگلیسی هستند.
در واقع این یک سبک هنری نوشتاری است که برای افراد علاقه مندی که دوست دارند حرفه ای در این مسیر قرار بگیرند مفید خواهد بود. این سبک را شاید بتوان به مانند سبک نستعلیق در خوشنویسی ایران دانست.

از انواع سبک های دیگر می توان به سبک های زیر اشاره نمود که شاید مانند دو سبک بالا از محبوبیت بسیاری برخوردار نباشند اما در واقع می توان آنها را نیز کاربردی نیز دانست.- سبک گوتیک
– سبک ایتالیک
– سبک براش کالیگرافی
– سبک اسپنسریان

با دنیای مدرن و ورود لپ تاپ ها، گوشی ها و انواع کامپیوترها بسیاری هنر خوشنویسی را کنار نهاده و به سمت تایپ های کامپیوتری رفته اند. البته که هیچ چیزی نمی تواند جای هنر و زیبایی خطوط به هم پیوسته انگلیسی را بگیرد. برای بهتر نوشتن بهتر است به چند نکته توجه نمایید:

– دفترهایی که جهت خوش خط نوشتن در انگلیسی به کار برده می شوند با دفترهای معمولی انگلیسی فرق دارند. این دفترها اصولا داری ۴ خط هستند که علاوه بر دو خط ابتدایی یک خط دیگر به صورت خط چین در وسط این دو خط قرار گرفته و در نهایت خط چهارم نیز در زیر خط چین قرار گرفته شده است که برای تمرین حروفی از جمله g و j مورد استفاده قرار می گیرد.نوشتن حرف a انگلیسی در واقع نیاز به قوس دار کردن روانویس در دست و کشیدن آن به سمت سطر نقطه چین دارد. پس از رسیدن به بخش گرد این حرف را دوباره به سمت بالا و این بار نرسیده به سطح نقطه چینی آن را قطع نمایید.
اما برای نوشتن حرف e که تاثیر بسزایی در زیبا نویسی شما خواهد داشت باید یک خط را از پایین شروع کرده و به سمت سطح نقطه چین دار برده و سپس با ادامه آن یک قوس زیبا به آن بدهید. قوسی که برای این حرف انجام می شود در زیبایی آن تاثیر خواهد داشت.
حرف l بی شباهت به حرف e نبوده و تنها کمی کشیده تر است. البته که خطی که در حرف e به سمت سطح نقطه چین دارد ختم می شود در این حرف به خط بالا ختم و در نهایت با حالتی که به آن داده می شود زیبایی بسیاری را در متن نوشته های شما بوجود می آورد.

در حقیقت بهتر است آموزش خوشنویسی انگلیسی را از همان ابتدای مسیر آموزش زبان انگلیسی فرا بگیرید. این موضوع اگر چه بخشی از یادگیری شما است اما در واقع می توان از آن به بخش سرگرم کننده یاد کرد. حروف انگلیسی جذابیت های بسیاری را در متون می توانند ایجاد نمایند و به همین جهت بسیاری برای نقاشی ها و حکاکی هایی که روی بدن، سنگ یا چوب انجام می شود از این حروف بهره می برند.- برای تمرین خوش نویسی شما نیاز به یک زمان ۲۰ دقیقه ای نیز دارید تا روزانه کمی به تمرین این موضوع بپردازید. نمی توان گفت که این زمان صرفا صرف خوشنویسی زبان انگلیسی می شود، در واقع شما می توانید همزمان به تمرین املای لغات انگلیسی نیز بپردازید و عباراتی را که بیش از سایرین در نوشته هایتان بدان نیاز دارید را تمرین نمایید.
– نکته سوم این است که برای نوشتار انگلیسی شما نیاز به یک روان نویس دارید و اگرچه می توانید با وسایل دیگر نیز به تمرین این مهارت بپردازید اما باید بدانید که روان نویس ها وسایل خوبی جهت تمرین زیبا نویسی تحریری شما خواهند بود.- برای سرگرم نمودن این مسیر بهتر است تمرینات خود را با بخشی از اشعاری که دوست دارید، ترانه هایی که خوشتان می آید، عبارت های عاشقانه انگلیسی و یا دیالوگ هایی که برایتان پیام آور است، تمرین نمایید.

چطور زیبا بنویسیم

آموزش آنلاین زبان انگلیسی در موسسه زبان احمدرضا ابراهیمی فرصت مناسبی جهت تمرین ایده آل های یادگیری زبان انگلیسی است. این نوع آموزش در واقع بخشی سرگرم کننده ای را وارد زندگی شما می کند که با برنامه ریزی ها و راهبری هایی که اساتید برای شما منظور می نمایند، می توانند تمرینی مناسب را رقم بزنند.در این دوره ها شما می توانید با انتخابی که انجام می دهید بنا به زمانی که در دست دارید، به صورت خصوصی تمرینی مناسب را جهت تایپ و نوشتار انگلیسی صورت بدهید. این تمرین شاید در فضای مجازی و همراه شدن با اساتید و همکلاسی هایتان لذت بخش تر نیز باشد.دوره های ارائه شده در مرکز تخصصی آموزش زبان احمدرضا ابراهیمی، شامل دوره فوق فشرده راکت انگلیسی و دوره های خصوصی آموزش آنلاین انگلیسی با عنوان همیاد هستند. همه دوره ها با پشتیبانی آنلاین و ۲۴ ساعته و همچنین با راهبری های اساتید راکت همراه می گردد و این خود می تواند یک حمایت تمام وقت در مسیر یادگیری برایتان باشد.در صورت علاقه به زبان انگلیسی و برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب دوره ها، روش های یادگیری و دریافت مشاوره رایگان در زمینه موارد آموزشی، شما می توانید به تکمیل بخش زیر اقدام و یا از طریق اینستاگرام ما با پشتیبانان و مسئولان اجرایی ما ارتباط حاصل فرمایید.


این بار قراره با هم درباره این صحبت کنیم که چطور مهارت خودمون رو در انشا نویسی افزایش بدیم و می خوام یکسری راهکار بهتون معرفی کنم که به وسیله اونها بتونید انشاهای خوب و فوق العاده زیباتری رو بنویسید. پس در این مطلب موضوع صحبت ما این هست که چطور یک انشای زیبا تر و خوب بنویسیم؟ باما همراه باشید.

۱- انشا باید با موضوع تون تناسب داشته باشد پس به حاشیه نرید.

۲- بیایید مانند یک روان شناس عمل کنیم و ببینیم چه نوع سبک نوشتاری برای موضوع مناسب و برای مستمع جالب تر هست و اون رو انتخاب کنیم.

۳- سعی کنید علمی محض ننویسید؛ زیرا ادبیات بیشتر تخیل و غیر واقعی است.

۴- رو نویسی از مقالاتی که بعضا خودمون درکی از آن نداریم نکنیم.

چطور زیبا بنویسیم

۵- استفاده از کلماتی که کمتر استفاده شده مطلب ما را زیباتر می نماید و گنجینه ی کلمات ما را بالا می برد.

۶- هرگز فراموش نکنید استفاده از علائم نگارشی جهت بهتر خوانده شدن متن لازم و ضروریه.

۷- با دیدن موضوع زود شروع به نوشتن نکنیم. زیرا 90 % از دانش آموزان کلاس احتمالا به همان چیز فکر می کنند.

۸- ابتدا آنچه را که خود می دانیم بنویسیم و سپس از دیگران بخواهیم که آنرا بخوانند و نظر بدهند .

۹- هیچ نویسنده بزرگی یک شبه نویسنده نشده. سه ویژگی مهم یک نویسنده موفق عبارتند از : علاقه، تعهد شخصی به نوشتن، نظم و پشتکار.

۱۰- زمانی که تصمیم گرفتید بنویسید، شروع کنید به نوشتن. وقت زیادی برای آماده شدن هدر ندهید. تا زمانی که پیش نویس اولیه آماده نشده، نمی توانید نوشته خود را بهبود ببخشید.

۱۱- برای بهبود مهارتهای خود، نوشته ها تون رو به چند نفر که بازخوردهای صادقانه ای به شما می دهند نشان بدید و از نظر آنها استفاده کنید.

۱۲- منابع مختلفی برای نوشتن استفاده کنید و تا جایی که می توانید مقاله و کتاب بخوانید.

۱۳- خود را در موضوع غرق کنید و بعد شروع به نوشتن کنید. اگر ذهن تون قفل شد، ناراحت نشید. یه کار دیگه انجام بدید (بیرون برید، بخوابید، موسیقی گوش کنید…) و بعد از مدتی برگردید سر کارتان.

۱۴- سبکهای مختلف نوشتن را بشناسید (برای این کار می تونید از این مطلب با موضوع انواع سبک انشا استفاده کنید.) و نوع انشا ای را که بهتر می تونید بنویسید شناسایی کنید.

۱۵- هدف انشا خود را مشخص کنید. از اول بدانید چرا می نویسید.

۱۶- اولین منتقد نوشته های خودتون باشید و تا جایی که می تونید اشکالات نوشته را از نظر محتوا و شکل پیدا کنید. البته طوری نشه که از نوشتن پشیمون بشید. پس منصف باشید!

۱۷- مکان خاصی را برای نوشتن متن ها و مقاله های خود اختصاص ندهید تا آزادانه بنویسید و بتوانید از توانایی تون در همه جا بهره بگیرید.

۱۸- هر جا شروع به نوشتن می کنید یک فرهنگ لغت برای چک کردن کاربرد لغات دم دست داشته باشید.

۱۹- بپرسید و بپرسید.

۲۰- یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و نام آن را “جمله های قشنگ جملات زیبا” بگذارید. جمله قشنگی را که در هر متنی می خوانید، در آن دفترچه یادداشت کنید.

خیلی ممنون از اینکه با ما همراه بودید، پیشنهاد می کنم حتما از باقی مطالب سایت هم بازدید کنید و از دیگر آموزش های انشا نویسی هم استفاده کنید.

راستی اگر تو هم راه دیگه‌ای می‌شناسی که در اینجا گفته نشده و به نظرت موثره حتما توی نظرات برامون ارسال کن.

از نظر شما این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 8

برای این مطلب امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

متأسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

به ما کمک کنید این پست را بهبود ببخشیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

بسیار مفید👌👌خدا قوت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مرا از ارسال پاسخ به نظرم به وسیله ایمیل آگاه کن.

چطور زیبا بنویسیم

چطور زیبا بنویسیم
چطور زیبا بنویسیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *