چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

 
helpkade
چگونه صدای قلب جنین را بشنویم
چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از سلام دنیا، شنیدن ضربان قلب جنین برای اولین بار لحظه ای اعجاب انگیز و هیجان انگیز است. گوش دادن به ضربان قلب می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامتی جنین شما به پزشکتان بدهد. به عنوان یک مادر یا پدر، با شنیدن ضربان قلب جنین می توانید اطمینان حاصل کنید که جنین همانطور که باید در حال رشد است. در اینجا چندین روش برای گوش دادن به ضربان قلب جنین وجود دارد. برخی از آنها را می توانید در خانه انجام دهید و برخی دیگر در مطب پزشک شما انجام خواهد شد. قبل از آزمایش هر روش در خانه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

1. از یک گوشی پزشکی استفاده کنید

گوشی پزشکی معمولی یکی از آسانترین راه ها برای گوش دادن به ضربان قلب جنین در خانه است. هنگامی که بین هفته 18 تا 20 بارداری هستید، ضربان قلب باید به اندازه کافی قوی باشد که با این روش به آن گوش دهید. گوشی پزشکی را روی شکم خود قرار دهید و گوش دهید. شاید برای پیدا کردن مجبور شوید آن را کمی به اطراف جابجا کنید. صبور باشید.

کیفیت اهمیت دارد، بنابراین مطمئن شوید که از یک فروشنده معتبر گوشی پزشکی خریداری می کنید. شما می توانید انواع مختلفی از مارک ها را در داروخانه محلی خود و حتی در فروشگاهی که لوازم اداری را می فروشند، پیدا کنید. و یا در صورت امکان از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود در حوزه پزشکی قرض بگیرید.

2. برنامه شنیدن صدای قلب جنین را بارگیری کنید

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

فناوری جدید می تواند گوش دادن به ضربان قلب جنین را در هر کجا که باشد، بسیار آسان کند. چندین برنامه مختلف وجود دارد که می توانید برای گوش دادن به ضربان قلب، در گوشی هوشمند خود خریداری و بارگیری کنید. برخی حتی به شما امکان ضبط صدای ضربان قلب را می دهند تا بتوانید آن را برای دوستان و خانواده خود پخش کنید.

اینها بعداً در دوران بارداری قابل اطمینان تر هستند.

3. یک مانیتور بگیرید

شما می توانید مانیتور قلب جنین نسبتاً ارزان برای استفاده در خانه خریداری کنید. اگر مستعد استرس هستید و با گوش دادن به ضربان قلب جنین بین مراجعات به پزشک خود اطمینان حاصل می کنید، می تواند گزینه خوبی باشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که این مانیتورها به اندازه دستگاه های مورد استفاده پزشک شما قوی نیستند. از آنها انتظار نداشته باشید که صدای ضربان قلب را تا زمانی که حداقل در ماه پنجم بارداری هستید, بشنوید.

قبل از خرید مانیتور خانگی حتما با پزشک خود مشورت کنید. هنگامی که یکی از آنها را دارید، دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید.

4. عوامل مؤثر بر صدا را بیاموزید

حتی وقتی از ابزارهای مناسب استفاده می کنید، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شما نتوانید ضربان قلب جنین را خودتان تشخیص دهید. این مهم است که بدانید مواردی از قبیل موقعیت کودک و وزن شما می تواند تأثیر بگذارد که آیا شما به طور واضح ضربان قلب را می شنوید یا نه. اگر احساس می کنید دلیلی برای نگرانی وجود دارد، حتماً بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

1. با پزشک خود در ارتباط باشید

رابطه شما و پزشک یا ماما بسیار مهم است. هنگامی که باردار هستید، اطمینان حاصل کنید که با یک متخصص بهداشت و درمان که به آن اعتماد دارید کار می کنید. با پزشک خود در مورد رشد کودک صحبت کنید و بهترین راه ها برای شنیدن ضربان قلب جنین، هم در خانه و هم در مطب اوست. پزشکی را انتخاب کنید که به طور کامل و صبورانه به تمام سوالات شما پاسخ دهد.

2. برای ملاقات آماده شوید

هنگامی که می توانید انتظار شنیدن ضربان قلب جنین را داشته باشید، از پزشک خود سؤال کنید. اکثر پزشکان برای معاینه پیش از تولد در هفته نهم یا دهم برنامه ریزی می کنند. قبل از مراجعه، حتما لیستی از سوالات خود را آماده کنید تا از پزشک خود سوال کنید. اگر بفهمید چه اتفاقی می افتد و چه انتظاری دارید، آن لحظه خاص تر خواهد بود. این یک ملاقات هیجان انگیز و احساسی خواهد بود.

از شریک زندگی خود یا یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که با شما به ملاقات پزشکتان بیاید تا در هیجان شما سهیم شود.

3. سونوگرافی داپلر جنین را تجربه کنید

با پزشک خود صحبت کنید که از چه نوع معایناتی برای شنیدن ضربان قلب جنین استفاده خواهد کرد. به طور معمول، زمانی که پزشک یا تکنسین از سونوگرافی داپلر جنین، که از امواج صوتی برای تقویت ضربان قلب استفاده می کند, ابتدا صدا را خواهید شنید. شما روی میز معاینه دراز خواهید کشید و پزشک یک کاوشگر کوچک روی سطح شکم شما حرکت خواهد داد. این یک روش بدون درد است.

در حالی که پزشک شما معمولاً می تواند ضربان قلب جنین را در 9 تا 10 هفتگی تشخیص دهد، اما گاهی اوقات تا هفته 12 طول می کشد تا به آسانی تشخیص داده شود.

4. سونوگرافی داشته باشید

اگر پزشک برای شما سونوگرافی اولیه برنامه ریزی می کند، ممکن است بتوانید به محض هشتمین هفته بارداری، ضربان قلب را از طریق سونوگرافی بشنوید. این کار معمولاً در مراحل اولیه انجام می شود, اگر عوامل خطر بالا، در دوران بارداری خود داشته باشید. در غیر این صورت، پزشک معمولا صبر می کند تا زمانی که حداقل 10 تا 12 هفته طول بکشد.

5. ابزارهای مختلف را بشناسید

آگاه باشید که پزشک شما ممکن است از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ضربان قلب کودک استفاده کند. با این حال، این ابزار به اندازه بقیه قدرتمند نیستند، بنابراین او به احتمال زیاد تا زمانی که کاملا در سه ماهه دوم خود قرار نگیرید این کار را نخواهد کرد. پزشک یا مامای شما ممکن است از فتوسکوپ نیز استفاده کند که مخصوص گوش دادن به ضربان قلب جنین است.

1. در مورد رشد جنین اطلاعات کسب کنید

هنگام بارداری، دانستن مراحل رشد کودک بسیار مهم است. به این ترتیب، شما می دانید چه زمانی می توانید به طور منطقی انتظار داشته باشید که ضربان قلب را بشنوید، و شما می توانید این اطلاعات را با سایر نقاط عطف توسعه دهید. به عنوان مثال، خوب است بدانید که می توانید انتظار داشته باشید که پزشک شما معمولاً می تواند ضربان قلب جنین را در هفته های هشت، 9 یا 10 تشخیص دهد.

به یاد داشته باشید که تاریخ های حاملگی همیشه دقیق نیستند. اگر فکر می کنید کودک شما به اندازه کافی سریع رشد نکرده است، سریعاً نگران نشوید، ممکن است تاریخ حاملگی شما تا یک یا دو هفته مخفی باشد.

2. قلب را سالم نگه دارید

موارد بسیاری وجود دارد که می توانید برای کمک به قلب جنین خود برای تقویت و سلامت انجام دهید. در دوران بارداری از مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر تفریحی خودداری کنید. شما معمولاً برای کمک به رشد کودک باید از مکمل های اسید فولیک استفاده کنید.

یک رژیم غذایی سالم بخورید و از کافئین خودداری کنید.

3. خطرات را بدانید

حتی با وجود اینکه شما مشتاق شنیدن ضربان قلب جنین هستید, مطمئن شوید که می دانید در هنگام استفاده از مانیتور قلب جنین در خانه، خطراتی وجود دارد. اشکال اصلی این است که شنیدن صدای ضربان قلب سالم می تواند منجر به حس کاذب امنیت در مادران باردار شود. به عنوان مثال، اگر شما احساس “خوبی” ندارید، اما می توانید ضربان قلب را بشنوید، ممکن است به پزشک مراجعه کنید. مطمئن شوید که در اولین علامت اشتباه بودن چیزی، از بدن خود مراقبت کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. به مانیتورهای خانگی خیلی اعتماد نکنید. در حقیقت، داشتن مانیتور در واقع ممکن است سطح استرس شما را افزایش دهد.

4. با جنین خود ارتباط برقرار کنید

اگر پزشک شما موافقت کرد، عادت کنید که با ضربان قلب کودک خود هماهنگ شوید. این تجربه می تواند یک راه عالی برای ارتباط با برآمدگی شکم باشد. برای رسیدن به حالت آرام, سعی کنید حمام گرم بگیرید و با شکم خود صحبت کنید. زمانی که در دوران بارداری به سر می برید، جنین شروع به واکنش به صدا و حالت روحی شما خواهد کرد. جنین شما می تواند حدود هفته 23 شروع به شنیدن صداها کند.

موسسه رادیولوژی و سونوگرافی دكتر صدری در روزهای 7-8-10-11 فروردین پذیرای بیماران محترم میباشد

شنیدن صدای قلب جنین علاوه براین که جزو زیباترین صداها برای مادر و پدر می باشد، برای تعیین سلامت جنین نیز به کار می رود؛ به طوری که اگر تعداد ضربان قلب جنین از رنج طبیعی و نرمال خارج شود، سلامت جنین به خطر می افتد.

یکی از ساده ترین روش ها برای شنیدن صدای قلب جنین در خانه، استفاده از استتوسکوپ (گوشی پزشکی) است به این صورت که گوشی را روی شکم مادر گذاشته و با جا به جا کردن آن می توان ضربان قلب جنین را شنید. شنیدن ضربان به عواملی همچون جثه و وزن مادر، وضعیت جنین و ناف و یا حتی کیفیت گوشی استفاده شده بستگی دارد.

از فتوسکوپ و نرم افزار های متعدد نیز می توان استفاده کرد و در خانه ضربان قلب جنین را شنید.

شما می توانید در اینستاگرام نیز پیج رسمی کلینیک دکتر حسین صدری را با کلیک در اینجا٬ دنبال کنید و تمام سوالات خود را به صورت مستقیم از دکتر صدری بپرسید.

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

تمام سوالات خود را در زمینه سونوگرافی تعیین جنسیت وسونوگرافی ان تی و سونوگرافی انومالی و … را مطرح کرده و کاملترین پاسخ را از دکتر دریافت کنید.

بهترین و مطمئن ترین روش که برای تعیین سلامت جنین استفاده می شود، سونوگرافی است که پزشک متخصص در غربالگری اول توسط دستگاه سونوگرافی واژینال ، سونوگرافی شکمیِ دوبعدی(معمولی) یا سه بعدی می تواند صدای ضربان قلب جنین را بشنود و از سلامت جنین مطلع شود.

سونوگرافی غربالگری اول یا سونوگرافی ان تی را می توان در جنین بین ۴۵ تا ۸۴ میلی متر که حدودا با سن ۱۱ تا ۱۴ بارداری تطابق دارد انجام داد ولی بهترین زمان انجام سونوگرافی ان تی هفته ۱۲ تا ۱۳ بارداری می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی نرم افزار های فراوانی به بازار آمده که این امکان را برای مادر فراهم میکند تا ضربان قلب جنین خود را بشنود و آن را ضبط کند. این نرم افزار ها حتی شاخصه هایی نظیر وزن جنین را نیز گزارش می کند اما دقیق نیستند و می توانند باعث نگرانی مادر در مورد وضعیت سلامتی جنین شود.

یکی از بهترین لحظات هر مادری در دوران حاملگی به طور قطع شنیدن ضربان قلب جنین خود می باشد. مادر می تواند از تمامی روش های گفته شده استفاده کند فقط باید توجه بکند که این روش ها دقیق نیستند و دچار نگرانی نشود و برای اطمینان خاطر از عدم قطع ضربان به نزد پزشک متخصص خود برود.

گاهی نیز برخی مادران ضربان جنین خود را بدون استفاده از دستگاه، در اتاقی ساکت در دو یا سه ماهگی می شنوند.

شنیدن صدای قلب جنین در هفته چندم امکان پذیر است؟ شنیدن ضربان قلب جنین برای نخستین بار در هفته ۵_۶ بارداری توسط سونوگرافی واژینال امکان پذیر است که ارزیابی بهتر و دقیق تر ان در هفته ۶_۷ صورت می گیرد. مقدار نرمال آن برای این زمان ۹۰_۱۱۰ ضربان در دقیقه می باشد. بهتر است که بعد از ده هفتگی صدای ضربان را شنید و زیر ده هفته تنها به دیدن ضربان قلب اکتفا کرد، برای اینکه انرژی صوتی کمتری به جنین وارد شود.

آیا شنیدن صدای قلب جنین بدون سونوگرافی امکان پذیر است؟ بله، با استفاده از روش هایی که در بالا گفته شد می توان صدای قلب جنین را بدون سونوگرافی نیز شنید هرچند که دقیق ترین روش همان استفاده از سونوگرافی می باشد.

یکی از سوالات مهم مادران این است که آیا رابطه ای بین ضربان قلب جنین و جنسیت جنین است و آیا می توان جنسیت جنین را با ضربان قلب تشخیص داد؟

جواب این سوال خیر است. در واقع نمی توان صد در صد از روی ضربان قلب جنین جنسیت جنین را تشخیص داد. خوشبختانه در کلینیک سونوگرافی دکتر حسین صدری تشخیص جنسیت جنین از هفته ۱۱ بارداری به بعد مقدور می باشد که تا ۱۲ هفتگی با دقت ۹۰ درصد و از هفته ۱۲ الی ۱۴ بارداری با دفت ۹۹ درصد و بعد از ۱۴ هفتگی با دقت ۱۰۰ درصد جنسیت جنین تشخیص داده می شود.

از این لینک میتوانید نمونه صدای قلب جنین در سونوگرافی را دریافت کنید

عامه ی مردم به روش های متفاوتی برای تشخیص جنسیت جنین در سه ماهگی معتقدند ولی باید بدانیم روش های اندکی وجود دارد که تشخیص جنسیت جنین در سه ماهگی را به صورت علمی و دقیق انجام‌می دهد.

این مقاله اطلاعات جامعی درباره تعیین جنسیت جنین و روش های مختلفی که برای این مهم مورد استفاده قرار میگیرد  را در اختیار شما میگذارد

جنسیت جنین از زمان لقاح تخمک با اسپرم تعیین می شود، زیرا کروموزوم های جنسی مسئول تعیین جنسیت می باشند و اگر تخم حاصل از لقاح به صورت ۴۶XX باشد جنین دختر و اگر ۴۶XY باشد جنس جنین پسر است. روش های متفاوتی وجود دارد که با آن می توان به جنسیت جنین پی برد. در اوایل بارداری می توان از آزمایش خون استفاده کرد. رایج ترین و در دسترس ترین روش علمی تعیین جنسیت سونوگرافی می باشد که با توجه به این تکنولوژی و مشاهده آلت جنین می توان جنسیت را تشخیص داد. آلت جنین از هفته ۱۱ بارداری تشکیل می شود و بنابراین از این زمان می توان با کمک سونوگرافی به جنسیت جنین پی برد. لازم به ذکر است که هر چه سن بارداری بیشتر باشد و پزشک مهارت بالاتری داشته باشد دقت تعیین جنسیت نیز بالاتر می رود. در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی دکتر صدری تشخیص جنسیت جنین از هفته ۱۱ بارداری قابل انجام می باشد که دقت تعیین جنسیت تا ۱۲ هفتگی ۹۰ درصد، ۱۲-۱۴ هفتگی ۹۹ درصد و بعد از ۱۴ هفتگی ۱۰۰ درصد می باشد.

جنسیت جنین از زمان لقاح اسپرم با تخمک تعیین می شود، زیرا کروموزوم های جنسی مسئول تعیین جنسیت می باشند. آلت جنین از هفته ۱۱-۲۰ بارداری تشکیل می شود که با توجه به تجهیزات مرکز سونوگرافی می توان با سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص داد.

آیا تعیین جنسیت جنین در یک ماهگی امکان پذیر است؟ در بین عموم روش های خانگی و سنتی برای تعیین جنسیت رایج می باشد که اصولا در هفته های اول بارداری انجام می شود. این روش ها عموما بدون هیچ پایه علمی می باشند. اگر زودتر از سه ماهگی بخواهید که به جنسیت جنین خود پی ببرید باید بدانید که با روش های علمی نیز می توانید به جواب خود برسید. با انجام تست خون قبل از ۵ هفتگی و حدود یک ماهگی و بررسی ژنتیکی در خون مادر می توان به جنس جنین پی برد. گفته می شود که دقت این روش صد در صد می باشد.

در ۲ ماهگی مادر می تواند با انجام آزمایش خون از جنس جنین خود آگاه شود. آزمایش خون در ۲ ماهگی با بررسی DNA و کروموزوم جنسی در خون مادر انجام می شود، اگر کروموزم Y یافت شود جنین پسر و اگر یافت نشود به معنای دختر بودن جنین می باشد. گفته می شود که دقت این روش در دو ماهگی ۹۵ درصد و در ۷-۲۰ هفتگی ۱۰۰ درصد می باشد.

۷۲۰ × ۴۰۰

یکی از سوالات مهمی که برای مادران باردار در ارتباط با تعیین جنسیت جنین پیش می آید که آیا از روی ضربان قلب جنین  می توان تعیین جنسیت (پسر یا دختر بودن) جنین را مشخص کرد و تعیین جنسیت صد در صد است یا نه  در این رابطه جواب قطعی دکتر صدری خیر می باشد و به هیج وجه نمی توان از روی ضربان قلب جنس جنین را مشخص کرد. در مرکز سونوگرافی دکتر صدری برای جنین بالای ۱۴ هفته جنس جنین به صورت ۱۰۰ درصد صحیح و بدون هیچ خطایی تشخیص داده می شود.

 رایج ترین روش تشخیص جنسیت جنین در سه ماهگی سونوگرافی می باشد.  سونوگرافی روشی رایج، در دسترس و امن می باشد که بدون هیچ نگرانی می توان انجام داد. روش های دیگر شامل آمنیوسنتز، آزمایش ژنتیک و کیت های تعیین جنسیت می باشد.

برخی بر این باورند می توان به روش های خانگی نیز به جنسیت جنین پی برد. ضربان قلب، فشار خون، وضعیت پستان ها، حالت تهوع و تست پاندول برصی از این موارد می باشد. لازم به ذکر است که این روش ها اساس علمی ندارند و اصولا جهت سرگرمی انجام شود. در ادامه به چند مورد پرداخته شده است.

طبق این روش که بیشتر در آسیا رواج دارد در ظرف آمیخته به نمک ادرار می کنید. اگر واکنشی رخ نداد جنین دختر و اگر واکنش داد و رنگ محلول تغییر کرد جنین پسر می باشد.

برخی بر این باورند که از طریق میزان اسیدیته ی ادرار مادر می توان به جنسیت جنین پی برد. در این روش از جوش شیرین استفاده می کنند و با ادرار ترکیب می کنند. اگر اسید ادرار بالا باشد، با جوش شیرین واکنش قابل توجهی می دهد که نشان‌دهنده جنین پسر و اگر واکنش ندهد یعنی جنین دختر می باشد.

با تقویم چینی نیز می توان جنسیت جنین را تعیین نمود. گفته می شود که دقت این روش ۵۰ درصد می باشد. در این روش از سن قمری مادر و ماه انجام لقاح استفاده می شود و از طریق جدول جنس جنین را حدس می زند.

روش های تعیین دقیق جنسیت جنین بر اساس روش های علمی انجام می شود. یکی از فواید پی بردن به جنسیت جنین تعیین احتمال بعضی از بیماری ها می باشد، مثلا در خانواده ای که حامل بیماری هموفیلی باشد اگر جنین پسر باشد ۱۰۰ درصد به هموفیلی مبتلا خواهد بود که در چنین شرایطی می توان با برنامه ریزی برای زایمان جنین را از خون ریزی مرگبار نجات داد.

کسانی که سابقه ی خانوادگی بیماری های ژنتیکی دارند انجام می شود.

برای اطلاع از هزینه های سونوگرافی تعیین جنسیت جنین می توانید با مطب دکتر حسین صدری تماس بگیرید و یا در صفحه رسمی اینستاگرام دکتر حسین صدری سوال فرمایید.

شما می توانید پیج رسمی کلینیک دکتر حسین صدری را در اینستاگرام دنبال کنید و تمام سوالات خود را به صورت مستقیم از دکتر صدری بپرسید

تمام سوالات خود را در زمینه سونوگرافی تعیین جنسیت وسونوگرافی ان تی و سونوگرافی انومالی و … را مطرح کرده و کاملترین پاسخ را از دکتر دریافت کنید.

 

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

 

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

 

در این مقاله بخوانید:

اولین باری که می توان ضربان قلب جنین را شنید در هفته ۵-۶ بارداری توسط سونوگرافی واژینال می باشد. ولی در هفته ۶-۷ بارداری ضربان قلب جنین را بهتر و دقیق تر می توان ارزیابی کرد. ضربان قلب جنین ۹۰-۱۱۰ ضربان در دقیقه در هفته ۶-۷ بارداری می باشد. ضربان قلب جنین در هفته نهم بارداری به ۱۴۰-۱۷۰ ضربان در دقیقه می رسد.

در غربالگری اول پزشک با سونوگرافی واژینال، سونوگرافی دو بعدی(معمولی)، سونوگرافی سه بعدی می تواند ضربان قلب جنین را بشنود.

شنیدن ضربان قلب جنین با گوش تقریبا ناممکن است، با اینکه بعضی از مادران ادعا می کنند که صدای قلب جنین درون شکم خود را می شنوند. ممکن است شنیدن صدای قلب جنین با این روش در اتاقی ساکت و در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم ممکن باشد. پس اگر شما نتوانستید صدای قلب جنین خود را بشنوید نگران نشوید. اگر در مورد ضربان قلب جنین خود نگران شدید بهترین کار انجام سونوگرافی برای اطمینان از طبیعی بودن ضربان قلب جنین می باشد.

در حال حاضر صدها برنامه وجود دارد که از طریق این برنامه ها می توان صدای قلب جنین خود را در خانه بشنوید. به خاطر داشته باشید که کیفیت این برنامه ها پایین است و ممکن است موجب نگرانی نا به جا در مورد قلب جنین شود.

در حین بارداری قلب جنین رشد می کند و تکامل می یابد.  ضربان قلب جنین در هفته های اول بارداری از ۹۰-۱۱۰ ضربان در دقیقه شروع می شود. با افزایش سن بارداری ضربان قلب جنین افزایش می یابد. حداکثر ضربان قلب جنین ۱۴۰-۱۷۰ ضربان در دقیقه در هفته ۹-۱۰ بارداری می باشد. ضربان قلب نرمال جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری ۱۱۰-۱۶۰ ضربان در دقیقه می باشد. اگر پزشک در مورد تکامل و سلامت قلب جنین مشکوک شود اکوکاردیوگرافی جنینی انجام می دهد.

مرجع: healthline.com

موسسه رادیولوژی و سونوگرافی دکتر صدری از بهترین و خوشنامترین مراکز انجام کلیه خدمات مربوط به سونوگرافی و رادیولوژی در شهر تهران است. خدمات ارائه شده در این مرکز عبارتند از: سونوگرافی جنین، سونوگرافی نوزاد، سونوگرافی زنان، سونوگرافی بزرگسالان و رادیولوژی.  تمام این خدمات توسط دکتر حسین صدری با بیش از ۲۵ سال تجربه به همراه کادری مجرب و امکانات به روز دنیا در جهت احقاق شعار خود برای خدمت به شما عزیزان انجام میگیرد

به اطلاع می رسانیم مطب دکتر حسین صدری از فلکه دوم تهرانپارس به سید خندان خواجه عبدالله انصاری تغییر کرده است.

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

بعد از زایمان مسئلۀ مهمی مثل خوردن غذا‌هایی که به شما انرژی لازم را بدهد وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم به صورت روزانه، انرژی شما را که احتمالاً بعد…

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

پدر و مادرها معمولاً نمی‌دانند باید انتظار چه چیزی را در پوشک کودکشان داشته باشند. مدفوع نوزاد رنگ‌ها و غلظت‌های متفاوتی دارد که حتی پدر و مادرهای…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

کودک از چه سنی می‌داند غریبه‌ چه کسی است و چگونه باید در مورد تعامل با غریبه‌ها با فرزندتان صحبت کنید؟ در این مطلب با این موضوع بسیار مهم آشنا شوید…

احیای قلبی تنفسی یا CPR، یک اقدام نجات‌دهنده است که شما می‌توانید برای نجات جان کودکی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد، یعنی بیهوش است و نفس نمی…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

انواع شیرخشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیرخشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی…

قلب جنین از هفتهٔ ششم بارداری شروع به تپیدن می‌کند. اگر معاینهٔ سونوگرافی داشته باشید می‌توانید در هفتهٔ هشتم بارداری برای اولین بار ضربان قلب کودکتان را بشنوید و ببینید. در غیر این صورت، احتمالاً اولین بار در یکی از ویزیت‌ها و معاینات دوران بارداری و با یک دستگاه به اسم داپلر، ضربان قلب جنین را خواهید شنید. پزشک ممکن است از ۱۰ هفتگی ضربان قلب جنین را با این دستگاه پیدا کند اما این اتفاق معمولاً در ۱۲ هفتگی جنین می‌افتد. اینکه از چه زمانی بتوان ضربان قلب جنین را پیدا کرد به وضعیت جنین در رحم، وزن شما و دقیق بودن موعد زایمانتان بستگی دارد. بررسی کردن ضربان قلب جنین به بخشی معمول از تمام معاینات و سونوگرافی‌های بارداری است که شاید دلتان بخواهد چند نکتهٔ دیگر هم در این زمینه بدانید.

بسیاری از مادران می‌گویند تپش قلب فرزندشان در رحم شبیه صدای دویدن و تاخت رفتن اسب‌هاست. شنیدن آن برای اولین بار می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. ضربان قلب یک جنین سالم در رحم بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه است. ضربان قلبی که خیلی سریع‌تر یا کندتر از این باشد گاهی ممکن است نشان‌دهندهٔ وجود یک مشکل قلبی در کودک باشد که البته آن را پزشک تعیین می‌کند و این اعداد و ارقام بیشتر یک آمار کلی است.

لازم به ذکر است که هدف ما ترساندن مادران باردار عزیز نیست، بلکه این راهنمایی‌ها برای این است که در صورت وجود مشکل در کودک و تشخیص آن در دوران بارداری، پس از تولد کودک بسیار راحت‌تر می‌توان آن را برطرف کرد، پس باید به معاینات دوران بارداری اهمیت خاصی داده شود.

داپلر جنین یک مانیتور دستی و دارای اشعهٔ فراصوت است که پزشک شما می‌تواند برای یافتن ضربان قلب جنین از آن استفاده کند. او به این دستگاه ژل مخصوص سونوگرافی می‌زند و آن را روی شکم شما می‌چرخاند تا نقطه‌ای را پیدا کند که در آنجا ضربان قلب قابل شنیدن باشد. سپس داپلر امواج صوتی ارسال می‌کند و امواجی را که از قلب جنین برمی‌گردند دریافت می‌کند و پس از آن صدای ضربان قلب جنین را به اندازه‌ای تقویت می‌کند که شما بتوانید آن را بشنوید.

شاید شما بتوانید خودتان یک داپلر بخرید و در خانه از آن برای ردیابی ضربان قلب جنین استفاده کنید اما این کار هم آن‌قدر که به نظر می‌رسد ساده نیست و هم اثرات بلندمدت قرارگیری مکرر جنین در معرض اشعه‌های فراصوت منشعب از این دستگاه‌ها هنوز شناخته‌شده نیست. درضمن، برخی کارشناسان فکر می‌کنند خرید داپلر خانگی کار غلط و نادرستی است، زیرا پیدا کردن ضربان قلب جنین ممکن است نیاز به آموزش و تمرین قابل توجهی داشته باشد. بنابراین و در هر صورت فکر خوبی نیست.

همچنین ادارهٔ غذا و داروی ایالات متحده؛ FDA، هشدار می‌دهد که یک داپلر دستی باید تنها زمانی استفاده شود که نیاز پزشکی وجود دارد و تنها توسط متخصص یا زیر نظر او به کار برده شود.

بخش مهمی از شیوهٔ سالم غذا خوردن، روش خرید، ذخیره و پختن غذاست. خرید مواد غذایی و پختن آنها چه برای خودمان باشد، چه برای کودکان و یا بیماران لازم…

زنان در طول بارداری در مقابل مسمومیت غذایی آسیب‌پذیرتر هستند و علائم مسمومیت آنها به دلیل شرایط و زمانی که در آن قرار دارند می‌تواند شدیدتر باشد و…

بعد از تصمیم به بارداری، باید به دنبال یک ارائه‌دهندهٔ مراقبت‌های پزشکی برای دوران بارداری و روز زایمانتان باشید. انتخاب شما برای داشتن یک پزشک…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

صدای قلب جنین یکی از مهیج ترین صداهایی است که والدین به خصوص مادر آن را می شنوند. بهتر است ، همه والدین بدانند که این سیستم اساسی در بدن فرزندشان چگونه رشد و تکامل پیدا می کند.

از زمانی که شما متوجه میشودی که باردار هستید، یکی از اولین نقاط عطفی که احتمالاً مشتاقانه منتظر آن هستید، شنیدن صدای قلب جنین است. در این مقاله درباره ی زمان احتمالی شنیدن صدای قلب جنین صحبت شده است.

حتی در 4 هفتگی بارداری که هنوز ضربان قلب جنین شنیده نمی شود، رگ خونی مشخصی در جنین شما شکل گرفته است؛ که به زودی به سیستم قلب و عروق فرزند شما تبدیل خواهد شد.

در مراحل اولیه، قلب شبیه لوله ای است که انحنا پیدا کرده و طی زمان تغییراتی کرده و در نهایت ساختمان قلب و دریچه های آن را می سازد. در حقیقت، تا هفته ی 5 ، لوله قلب شروع به ضربان خود به خود می کند، هر چند که نمی توان صدای آن را شنید. در طی چند هفته اول ، رگهای خونی نیز در جنین شکل می گیرند.

در 6 هفتگی، قلب کودک شما که اکنون 110 بار در دقیقه ضربان دارد. دارای چهار حفره توخالی است که هر یک دارای یک ورودی و یک خروجی است تا خون بتواند به داخل هر حفره وارد و از آن خارج شود. فقط در طی دو هفته بعد، این تعداد ضربان در هر دقیقه به 150 تا 170 ضربه در دقیقه افزایش می یابد. این تقریباً دو برابر سریعتر از ضربان قلب شماست!

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

با وجود این رشد، احتمال دارد شما ضربان قلب فرزندتان را برای اولین بار در حدود هفته 9 یا هفته 10 بارداری بشنوید. در این زمان حدود 170 ضربه در دقیقه خواهد بود و از این به بعد به تدریج کندتر خواهد شد. پزشک یا مامای شما برای تقویت صدا، یک دستگاه سونوگرافی دستی به نام داپلر را روی شکم شما قرار می دهند.

اگر به این هفته بارداری رسیدید و هنوز نمی توانید صدای آن را بشنوید نگران نباشید. احتمالاً فقط به این معنی است که فرزند خجالتی شما در گوشه ای از رحم شما پنهان شده و یا پشت خود را به روبرو کرده و پیدا کردن صدای قلب خود را برای داپلر دشوار کرده. 

در ملاقات بعدی ، پزشک شما مجددا بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود همه چیز درست است و پس از آن می توانید ضربان قلب کودک خود را بشنوید.

زمانی بین 6 تا 9 هفتگی بارداری، پزشک شما سونوگرافی سه ماهه اول شما را انجام می دهد. این کار نه تنها حاملگی و تاریخ تخمین زده شده شما را تأیید می کند (به همراه تعداد نوزادان شما و قرارگیری جنین) بلکه مشخص می کند که قلب جنین در حال ضربان است.

در طول سونوگرافی سه ماهه دوم، بررسی قلب در 18 تا 22 هفتگی انجام می شود و پزشک ساختار قلب جنین را بررسی می کند و می تواند هر گونه نقص مادرزادی قلب را تشخیص دهد. هر سال حدود 36000 نوزاد (یا 9 در هر 1000 نوزاد) با نقص مادرزادی قلب متولد می شوند و این امر شایع ترین نوع اختلال مادرزادی در زمان تولد است.  

هیچ دارویی که بتواند نقص قلبی را در رحم درمان کند وجود ندارد، برخی از نقایص قلبی جزئی را تا بعد از تولد نمی توان تشخیص داد؛ اما تشخیص این نواقص در دوران بارداری به پزشکان کمک می کند تا بتوانند تصمیم بگیرند فرزند شما کجا متولد شود.

معمولاً در مواردی با نواقص قلبی توصیه می شود زایمان در مرکزی انجام شود که بخش مراقبت های قلبی از کودکان داشته باشد. 

بعضی اوقات مشکل قلبی باید بلافاصله پس از تولد با جراحی برطرف شود؛ در حالی که ممکن است نقایص دیگر در سنین بالاتر رفع شوند یا با داروها درمان شوند.

اگر پزشک شما یک مشکل ریتم قلب جنین را تشخیص دهد، ممکن است برای کاهش شانس ابتلا نوزاد در اوایل تولد؛ در زمان بارداری به مادر دارو تجویز کند.

خبر خوب اینکه اکثر نقایص مادرزادی قلبی در صورت تشخیص زود هنگام و درمان به موقع  می توانند ترمیم شوند. 

کودکانی که دارای بیماری مادرزادی قلبی هستند باید در تمام دوران کودکی و زندگی بزرگسال خود به طور مرتب به یک متخصص قلب مراجعه کنند.

تغییرات شگفت انگیزی در سیستم گردش خونی جنین طی 12 هفته اول بارداری اتفاق می افتد و این زمانیست که مغز استخوان جنین شروع به تولید سلول های خونی میکند. تا 17 هفتگی، مغز جنین برای آمادگی زندگی خارج از رحم، تنظیم ضربان قلب جنین را بر عهده می گیرد. (تا قبل از این زمان ، قلب به طور خودکار ضربان دارد.)

در طی سه هفته بعد، در حدود هفته 20 ، می توانید ضربان قلب جنین خود را با یک گوشی معاینه بشنوید.

اگر پزشک شما برای مشاهده ساختمان قلب و بررسی بهتر ضربان قلب جنین نیاز ببیند، ممکن است توصیه کند که بین 18 تا 22 هفته  اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود ( سونوگرافی ویژه ای که قلب جنین را ارزیابی می کند ).

 اگر سابقه خانوادگی نقایص مادرزادی قلبی دارید، یا اگر شما به دیابت، فنیل کتونوری یا بیماری خود ایمنی مبتلا هستید؛ با این اکو اثر این مشکلات بر قلب جنین  بررسی می شود. اکنون قلب جنین در هر دقیقه حدود 140 ضربان دارد.

 نزدیک به هفته 25 ، مویرگ ها (کوچکترین رگ های خونی) در حال شکل گیری و پر شدن از خون هستند. 

مویرگها خون حاوی اکسیژن را از طریق شریانهای قلب به بافتهای بدن  منتقل می کنند و سپس خون دی اکسید شده را به ریه ها باز می گردانند. 

این رگ های خونی ریز به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم گردش خون هستند.

سیستم گردش خون جنین به آهستگی و پیوسته رشد می کند، به طوری که تا 40 هفتگی برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود. اگرچه، سیستم گردش خون جنین در تمام دوران بارداری به سرعت رشد و تکامل دارد، ولی در واقع عملکرد این سیستم در رحم بسیار متفاوت از آنچه در دوران بعد تولد است عمل می کند.

قبل از تولد، ریه های جنین هنوز کار نمی کنند؛ زیرا جنین در رحم نفس نمی کشد. تا زمانی که کودک شما به دنیا بیاید و اولین نفسهای مستقل را بکشد، سیستم گردش خون در حال تکامل جنین برای تأمین خون حاوی اکسیژن و غنی از مواد مغذی، به بند ناف متکی است. شریانها و وریدهای نافی اکسیژن و مواد مورد نیاز جنین را از شما به او منتقل می کنند؛ سپس خون غیر اکسیژنه شده و مواد زائد را برای دفع به شما انتقال می دهند.

درست مثل شما ، کودک شما هم شریان ریوی (وظیفه بردن خون از قلب به ریه ها) و آئورت ( وظیفه بردن خون از قلب به کل بدن) دارد. با این حال بین این دو، رگ خونی دیگری بنام مجرای شریانی( ductus arteriosus)  وجود دارد که از طریق آن جریان خون، بدون گردش ریوی به طرف گردش خون کلی بدن وارد می شود.

همچنین، بین حفره های فوقانی قلب کودک شما در دوران جنینی سوراخی وجود دارد بنام سوراخ بیضی که وظیفه آن در دوران جنینی ایجاد راه میانبر برای نرفتن جریان خون از قلب بطرف ریه ها است.

پس از به دنیا آمدن نوزاد، همه این تفاوتهای گردش خون جنینی شروع به از بین رفتن می کنند. وقتی بند ناف قطع شد و ریه های کودک با تنفس پر از هوا شد، سیستم گردش خون جنین تغییر می کند و شانت ها شروع به بسته شدن می کنند و کل سیستم قلبی ریوی به شکل دوران بعد از تولد در می آید.

وقتی کودک شما در رحم قرار دارد ، رشد و تکامل زیادی دارد. در حالی که موارد خاصی هستند که می توانند بر رشد قلب کودک شما تأثیر بگذارند و از کنترل شما خارج هستند  مانند ناهنجاری های ژنتیکی در جنین ، اقداماتی نیز  وجود دارد که می توانید برای سلامتی  جنین خود بکار برید:

 

 

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و اطفال

سلام و عرض ادب 

تا هفته ۹ تا ۱۰ بارداری ممکنه با وجود داشتن ضربان قلب ولی در سونو ضربان قلب مشخص نشود

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را حتما مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود بفرمایید پاسخگو هستم

علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

مانیتور قلب جنین چیست و چگونه انجام می شود؟

سلام و عرض ادب

سوال شما رو متوجه نشدم لطفا بیشتر توضیح بدید  و دقیق تر سوال تون رو بفرمایید.

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

باسلام و عرض ادب 

عذرخواهی میکنم از تاخیر در پاسخ بعلت اشکال در سایت 

طبق کتابهای ما معمولا تنگی دریچه آئورت پیشرونده هست ولی احتمال کمی هم وجود داره که پیشرفت نداشته باشه 

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ – ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

دکتر سعید بیطرفان

دسترسی سریع

مطالب مفید

فوق تخصص قلب کودکان و جنین ، پاسخ به سوالات والدین

تترالوژی فالوت TOF در کودکان

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

فوق تخصص قلب کودکان و جنین ، پاسخ به سوالات والدین

تترالوژی فالوت TOF در کودکان

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

طراحی سایت و سئو توسط شرکت همیار سیستم

صدای قلب جنین یکی از مهیج ترین صداهایی است که والدین به خصوص مادر آن را می شنوند. بهتر است ، همه والدین بدانند که این سیستم اساسی در بدن فرزندشان چگونه رشد و تکامل پیدا می کند.

از زمانی که شما متوجه میشودی که باردار هستید، یکی از اولین نقاط عطفی که احتمالاً مشتاقانه منتظر آن هستید، شنیدن صدای قلب جنین است. در این مقاله درباره ی زمان احتمالی شنیدن صدای قلب جنین صحبت شده است.

حتی در 4 هفتگی بارداری که هنوز ضربان قلب جنین شنیده نمی شود، رگ خونی مشخصی در جنین شما شکل گرفته است؛ که به زودی به سیستم قلب و عروق فرزند شما تبدیل خواهد شد.

در مراحل اولیه، قلب شبیه لوله ای است که انحنا پیدا کرده و طی زمان تغییراتی کرده و در نهایت ساختمان قلب و دریچه های آن را می سازد. در حقیقت، تا هفته ی 5 ، لوله قلب شروع به ضربان خود به خود می کند، هر چند که نمی توان صدای آن را شنید. در طی چند هفته اول ، رگهای خونی نیز در جنین شکل می گیرند.

در 6 هفتگی، قلب کودک شما که اکنون 110 بار در دقیقه ضربان دارد. دارای چهار حفره توخالی است که هر یک دارای یک ورودی و یک خروجی است تا خون بتواند به داخل هر حفره وارد و از آن خارج شود. فقط در طی دو هفته بعد، این تعداد ضربان در هر دقیقه به 150 تا 170 ضربه در دقیقه افزایش می یابد. این تقریباً دو برابر سریعتر از ضربان قلب شماست!

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

با وجود این رشد، احتمال دارد شما ضربان قلب فرزندتان را برای اولین بار در حدود هفته 9 یا هفته 10 بارداری بشنوید. در این زمان حدود 170 ضربه در دقیقه خواهد بود و از این به بعد به تدریج کندتر خواهد شد. پزشک یا مامای شما برای تقویت صدا، یک دستگاه سونوگرافی دستی به نام داپلر را روی شکم شما قرار می دهند.

اگر به این هفته بارداری رسیدید و هنوز نمی توانید صدای آن را بشنوید نگران نباشید. احتمالاً فقط به این معنی است که فرزند خجالتی شما در گوشه ای از رحم شما پنهان شده و یا پشت خود را به روبرو کرده و پیدا کردن صدای قلب خود را برای داپلر دشوار کرده. 

در ملاقات بعدی ، پزشک شما مجددا بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود همه چیز درست است و پس از آن می توانید ضربان قلب کودک خود را بشنوید.

زمانی بین 6 تا 9 هفتگی بارداری، پزشک شما سونوگرافی سه ماهه اول شما را انجام می دهد. این کار نه تنها حاملگی و تاریخ تخمین زده شده شما را تأیید می کند (به همراه تعداد نوزادان شما و قرارگیری جنین) بلکه مشخص می کند که قلب جنین در حال ضربان است.

در طول سونوگرافی سه ماهه دوم، بررسی قلب در 18 تا 22 هفتگی انجام می شود و پزشک ساختار قلب جنین را بررسی می کند و می تواند هر گونه نقص مادرزادی قلب را تشخیص دهد. هر سال حدود 36000 نوزاد (یا 9 در هر 1000 نوزاد) با نقص مادرزادی قلب متولد می شوند و این امر شایع ترین نوع اختلال مادرزادی در زمان تولد است.  

هیچ دارویی که بتواند نقص قلبی را در رحم درمان کند وجود ندارد، برخی از نقایص قلبی جزئی را تا بعد از تولد نمی توان تشخیص داد؛ اما تشخیص این نواقص در دوران بارداری به پزشکان کمک می کند تا بتوانند تصمیم بگیرند فرزند شما کجا متولد شود.

معمولاً در مواردی با نواقص قلبی توصیه می شود زایمان در مرکزی انجام شود که بخش مراقبت های قلبی از کودکان داشته باشد. 

بعضی اوقات مشکل قلبی باید بلافاصله پس از تولد با جراحی برطرف شود؛ در حالی که ممکن است نقایص دیگر در سنین بالاتر رفع شوند یا با داروها درمان شوند.

اگر پزشک شما یک مشکل ریتم قلب جنین را تشخیص دهد، ممکن است برای کاهش شانس ابتلا نوزاد در اوایل تولد؛ در زمان بارداری به مادر دارو تجویز کند.

خبر خوب اینکه اکثر نقایص مادرزادی قلبی در صورت تشخیص زود هنگام و درمان به موقع  می توانند ترمیم شوند. 

کودکانی که دارای بیماری مادرزادی قلبی هستند باید در تمام دوران کودکی و زندگی بزرگسال خود به طور مرتب به یک متخصص قلب مراجعه کنند.

تغییرات شگفت انگیزی در سیستم گردش خونی جنین طی 12 هفته اول بارداری اتفاق می افتد و این زمانیست که مغز استخوان جنین شروع به تولید سلول های خونی میکند. تا 17 هفتگی، مغز جنین برای آمادگی زندگی خارج از رحم، تنظیم ضربان قلب جنین را بر عهده می گیرد. (تا قبل از این زمان ، قلب به طور خودکار ضربان دارد.)

در طی سه هفته بعد، در حدود هفته 20 ، می توانید ضربان قلب جنین خود را با یک گوشی معاینه بشنوید.

اگر پزشک شما برای مشاهده ساختمان قلب و بررسی بهتر ضربان قلب جنین نیاز ببیند، ممکن است توصیه کند که بین 18 تا 22 هفته  اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود ( سونوگرافی ویژه ای که قلب جنین را ارزیابی می کند ).

 اگر سابقه خانوادگی نقایص مادرزادی قلبی دارید، یا اگر شما به دیابت، فنیل کتونوری یا بیماری خود ایمنی مبتلا هستید؛ با این اکو اثر این مشکلات بر قلب جنین  بررسی می شود. اکنون قلب جنین در هر دقیقه حدود 140 ضربان دارد.

 نزدیک به هفته 25 ، مویرگ ها (کوچکترین رگ های خونی) در حال شکل گیری و پر شدن از خون هستند. 

مویرگها خون حاوی اکسیژن را از طریق شریانهای قلب به بافتهای بدن  منتقل می کنند و سپس خون دی اکسید شده را به ریه ها باز می گردانند. 

این رگ های خونی ریز به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم گردش خون هستند.

سیستم گردش خون جنین به آهستگی و پیوسته رشد می کند، به طوری که تا 40 هفتگی برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود. اگرچه، سیستم گردش خون جنین در تمام دوران بارداری به سرعت رشد و تکامل دارد، ولی در واقع عملکرد این سیستم در رحم بسیار متفاوت از آنچه در دوران بعد تولد است عمل می کند.

قبل از تولد، ریه های جنین هنوز کار نمی کنند؛ زیرا جنین در رحم نفس نمی کشد. تا زمانی که کودک شما به دنیا بیاید و اولین نفسهای مستقل را بکشد، سیستم گردش خون در حال تکامل جنین برای تأمین خون حاوی اکسیژن و غنی از مواد مغذی، به بند ناف متکی است. شریانها و وریدهای نافی اکسیژن و مواد مورد نیاز جنین را از شما به او منتقل می کنند؛ سپس خون غیر اکسیژنه شده و مواد زائد را برای دفع به شما انتقال می دهند.

درست مثل شما ، کودک شما هم شریان ریوی (وظیفه بردن خون از قلب به ریه ها) و آئورت ( وظیفه بردن خون از قلب به کل بدن) دارد. با این حال بین این دو، رگ خونی دیگری بنام مجرای شریانی( ductus arteriosus)  وجود دارد که از طریق آن جریان خون، بدون گردش ریوی به طرف گردش خون کلی بدن وارد می شود.

همچنین، بین حفره های فوقانی قلب کودک شما در دوران جنینی سوراخی وجود دارد بنام سوراخ بیضی که وظیفه آن در دوران جنینی ایجاد راه میانبر برای نرفتن جریان خون از قلب بطرف ریه ها است.

پس از به دنیا آمدن نوزاد، همه این تفاوتهای گردش خون جنینی شروع به از بین رفتن می کنند. وقتی بند ناف قطع شد و ریه های کودک با تنفس پر از هوا شد، سیستم گردش خون جنین تغییر می کند و شانت ها شروع به بسته شدن می کنند و کل سیستم قلبی ریوی به شکل دوران بعد از تولد در می آید.

وقتی کودک شما در رحم قرار دارد ، رشد و تکامل زیادی دارد. در حالی که موارد خاصی هستند که می توانند بر رشد قلب کودک شما تأثیر بگذارند و از کنترل شما خارج هستند  مانند ناهنجاری های ژنتیکی در جنین ، اقداماتی نیز  وجود دارد که می توانید برای سلامتی  جنین خود بکار برید:

 

 

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و اطفال

سلام و عرض ادب 

تا هفته ۹ تا ۱۰ بارداری ممکنه با وجود داشتن ضربان قلب ولی در سونو ضربان قلب مشخص نشود

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را حتما مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود بفرمایید پاسخگو هستم

علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

مانیتور قلب جنین چیست و چگونه انجام می شود؟

سلام و عرض ادب

سوال شما رو متوجه نشدم لطفا بیشتر توضیح بدید  و دقیق تر سوال تون رو بفرمایید.

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

باسلام و عرض ادب 

عذرخواهی میکنم از تاخیر در پاسخ بعلت اشکال در سایت 

طبق کتابهای ما معمولا تنگی دریچه آئورت پیشرونده هست ولی احتمال کمی هم وجود داره که پیشرفت نداشته باشه 

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ – ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

دکتر سعید بیطرفان

دسترسی سریع

مطالب مفید

فوق تخصص قلب کودکان و جنین ، پاسخ به سوالات والدین

تترالوژی فالوت TOF در کودکان

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

فوق تخصص قلب کودکان و جنین ، پاسخ به سوالات والدین

تترالوژی فالوت TOF در کودکان

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

طراحی سایت و سئو توسط شرکت همیار سیستم

صدای قلب جنین یکی از مهیج ترین صداهایی است که والدین به خصوص مادر آن را می شنوند. بهتر است ، همه والدین بدانند که این سیستم اساسی در بدن فرزندشان چگونه رشد و تکامل پیدا می کند.

از زمانی که شما متوجه میشودی که باردار هستید، یکی از اولین نقاط عطفی که احتمالاً مشتاقانه منتظر آن هستید، شنیدن صدای قلب جنین است. در این مقاله درباره ی زمان احتمالی شنیدن صدای قلب جنین صحبت شده است.

حتی در 4 هفتگی بارداری که هنوز ضربان قلب جنین شنیده نمی شود، رگ خونی مشخصی در جنین شما شکل گرفته است؛ که به زودی به سیستم قلب و عروق فرزند شما تبدیل خواهد شد.

در مراحل اولیه، قلب شبیه لوله ای است که انحنا پیدا کرده و طی زمان تغییراتی کرده و در نهایت ساختمان قلب و دریچه های آن را می سازد. در حقیقت، تا هفته ی 5 ، لوله قلب شروع به ضربان خود به خود می کند، هر چند که نمی توان صدای آن را شنید. در طی چند هفته اول ، رگهای خونی نیز در جنین شکل می گیرند.

در 6 هفتگی، قلب کودک شما که اکنون 110 بار در دقیقه ضربان دارد. دارای چهار حفره توخالی است که هر یک دارای یک ورودی و یک خروجی است تا خون بتواند به داخل هر حفره وارد و از آن خارج شود. فقط در طی دو هفته بعد، این تعداد ضربان در هر دقیقه به 150 تا 170 ضربه در دقیقه افزایش می یابد. این تقریباً دو برابر سریعتر از ضربان قلب شماست!

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

با وجود این رشد، احتمال دارد شما ضربان قلب فرزندتان را برای اولین بار در حدود هفته 9 یا هفته 10 بارداری بشنوید. در این زمان حدود 170 ضربه در دقیقه خواهد بود و از این به بعد به تدریج کندتر خواهد شد. پزشک یا مامای شما برای تقویت صدا، یک دستگاه سونوگرافی دستی به نام داپلر را روی شکم شما قرار می دهند.

اگر به این هفته بارداری رسیدید و هنوز نمی توانید صدای آن را بشنوید نگران نباشید. احتمالاً فقط به این معنی است که فرزند خجالتی شما در گوشه ای از رحم شما پنهان شده و یا پشت خود را به روبرو کرده و پیدا کردن صدای قلب خود را برای داپلر دشوار کرده. 

در ملاقات بعدی ، پزشک شما مجددا بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود همه چیز درست است و پس از آن می توانید ضربان قلب کودک خود را بشنوید.

زمانی بین 6 تا 9 هفتگی بارداری، پزشک شما سونوگرافی سه ماهه اول شما را انجام می دهد. این کار نه تنها حاملگی و تاریخ تخمین زده شده شما را تأیید می کند (به همراه تعداد نوزادان شما و قرارگیری جنین) بلکه مشخص می کند که قلب جنین در حال ضربان است.

در طول سونوگرافی سه ماهه دوم، بررسی قلب در 18 تا 22 هفتگی انجام می شود و پزشک ساختار قلب جنین را بررسی می کند و می تواند هر گونه نقص مادرزادی قلب را تشخیص دهد. هر سال حدود 36000 نوزاد (یا 9 در هر 1000 نوزاد) با نقص مادرزادی قلب متولد می شوند و این امر شایع ترین نوع اختلال مادرزادی در زمان تولد است.  

هیچ دارویی که بتواند نقص قلبی را در رحم درمان کند وجود ندارد، برخی از نقایص قلبی جزئی را تا بعد از تولد نمی توان تشخیص داد؛ اما تشخیص این نواقص در دوران بارداری به پزشکان کمک می کند تا بتوانند تصمیم بگیرند فرزند شما کجا متولد شود.

معمولاً در مواردی با نواقص قلبی توصیه می شود زایمان در مرکزی انجام شود که بخش مراقبت های قلبی از کودکان داشته باشد. 

بعضی اوقات مشکل قلبی باید بلافاصله پس از تولد با جراحی برطرف شود؛ در حالی که ممکن است نقایص دیگر در سنین بالاتر رفع شوند یا با داروها درمان شوند.

اگر پزشک شما یک مشکل ریتم قلب جنین را تشخیص دهد، ممکن است برای کاهش شانس ابتلا نوزاد در اوایل تولد؛ در زمان بارداری به مادر دارو تجویز کند.

خبر خوب اینکه اکثر نقایص مادرزادی قلبی در صورت تشخیص زود هنگام و درمان به موقع  می توانند ترمیم شوند. 

کودکانی که دارای بیماری مادرزادی قلبی هستند باید در تمام دوران کودکی و زندگی بزرگسال خود به طور مرتب به یک متخصص قلب مراجعه کنند.

تغییرات شگفت انگیزی در سیستم گردش خونی جنین طی 12 هفته اول بارداری اتفاق می افتد و این زمانیست که مغز استخوان جنین شروع به تولید سلول های خونی میکند. تا 17 هفتگی، مغز جنین برای آمادگی زندگی خارج از رحم، تنظیم ضربان قلب جنین را بر عهده می گیرد. (تا قبل از این زمان ، قلب به طور خودکار ضربان دارد.)

در طی سه هفته بعد، در حدود هفته 20 ، می توانید ضربان قلب جنین خود را با یک گوشی معاینه بشنوید.

اگر پزشک شما برای مشاهده ساختمان قلب و بررسی بهتر ضربان قلب جنین نیاز ببیند، ممکن است توصیه کند که بین 18 تا 22 هفته  اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود ( سونوگرافی ویژه ای که قلب جنین را ارزیابی می کند ).

 اگر سابقه خانوادگی نقایص مادرزادی قلبی دارید، یا اگر شما به دیابت، فنیل کتونوری یا بیماری خود ایمنی مبتلا هستید؛ با این اکو اثر این مشکلات بر قلب جنین  بررسی می شود. اکنون قلب جنین در هر دقیقه حدود 140 ضربان دارد.

 نزدیک به هفته 25 ، مویرگ ها (کوچکترین رگ های خونی) در حال شکل گیری و پر شدن از خون هستند. 

مویرگها خون حاوی اکسیژن را از طریق شریانهای قلب به بافتهای بدن  منتقل می کنند و سپس خون دی اکسید شده را به ریه ها باز می گردانند. 

این رگ های خونی ریز به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم گردش خون هستند.

سیستم گردش خون جنین به آهستگی و پیوسته رشد می کند، به طوری که تا 40 هفتگی برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود. اگرچه، سیستم گردش خون جنین در تمام دوران بارداری به سرعت رشد و تکامل دارد، ولی در واقع عملکرد این سیستم در رحم بسیار متفاوت از آنچه در دوران بعد تولد است عمل می کند.

قبل از تولد، ریه های جنین هنوز کار نمی کنند؛ زیرا جنین در رحم نفس نمی کشد. تا زمانی که کودک شما به دنیا بیاید و اولین نفسهای مستقل را بکشد، سیستم گردش خون در حال تکامل جنین برای تأمین خون حاوی اکسیژن و غنی از مواد مغذی، به بند ناف متکی است. شریانها و وریدهای نافی اکسیژن و مواد مورد نیاز جنین را از شما به او منتقل می کنند؛ سپس خون غیر اکسیژنه شده و مواد زائد را برای دفع به شما انتقال می دهند.

درست مثل شما ، کودک شما هم شریان ریوی (وظیفه بردن خون از قلب به ریه ها) و آئورت ( وظیفه بردن خون از قلب به کل بدن) دارد. با این حال بین این دو، رگ خونی دیگری بنام مجرای شریانی( ductus arteriosus)  وجود دارد که از طریق آن جریان خون، بدون گردش ریوی به طرف گردش خون کلی بدن وارد می شود.

همچنین، بین حفره های فوقانی قلب کودک شما در دوران جنینی سوراخی وجود دارد بنام سوراخ بیضی که وظیفه آن در دوران جنینی ایجاد راه میانبر برای نرفتن جریان خون از قلب بطرف ریه ها است.

پس از به دنیا آمدن نوزاد، همه این تفاوتهای گردش خون جنینی شروع به از بین رفتن می کنند. وقتی بند ناف قطع شد و ریه های کودک با تنفس پر از هوا شد، سیستم گردش خون جنین تغییر می کند و شانت ها شروع به بسته شدن می کنند و کل سیستم قلبی ریوی به شکل دوران بعد از تولد در می آید.

وقتی کودک شما در رحم قرار دارد ، رشد و تکامل زیادی دارد. در حالی که موارد خاصی هستند که می توانند بر رشد قلب کودک شما تأثیر بگذارند و از کنترل شما خارج هستند  مانند ناهنجاری های ژنتیکی در جنین ، اقداماتی نیز  وجود دارد که می توانید برای سلامتی  جنین خود بکار برید:

 

 

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و اطفال

سلام و عرض ادب 

تا هفته ۹ تا ۱۰ بارداری ممکنه با وجود داشتن ضربان قلب ولی در سونو ضربان قلب مشخص نشود

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را حتما مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود بفرمایید پاسخگو هستم

علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

مانیتور قلب جنین چیست و چگونه انجام می شود؟

سلام و عرض ادب

سوال شما رو متوجه نشدم لطفا بیشتر توضیح بدید  و دقیق تر سوال تون رو بفرمایید.

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

باسلام و عرض ادب 

عذرخواهی میکنم از تاخیر در پاسخ بعلت اشکال در سایت 

طبق کتابهای ما معمولا تنگی دریچه آئورت پیشرونده هست ولی احتمال کمی هم وجود داره که پیشرفت نداشته باشه 

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ – ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

دکتر سعید بیطرفان

دسترسی سریع

مطالب مفید

فوق تخصص قلب کودکان و جنین ، پاسخ به سوالات والدین

تترالوژی فالوت TOF در کودکان

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

فوق تخصص قلب کودکان و جنین ، پاسخ به سوالات والدین

تترالوژی فالوت TOF در کودکان

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

طراحی سایت و سئو توسط شرکت همیار سیستم

چطور دانلود کنم؟ نمیشه.

روی ایپد نصب نمیشه ؟؟😓😓😓

دانلود کردم نشد

این اپلیکیشن در هفته های آخر بارداری بهتر جواب می دهد.  باید گوشی را از سمت پایین، جایی که میکروفن های انتهای گوشی وجود داره، روی شکم بگیرید و البته قبلش گوشی را روی حالت flight mode قرار بدید. اپلیکیشن صدا را ضبط می کند و بعد می توانید بشنوید

بلد نيستم باهاش كار كنم

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

با سیستم عامل آندروید نمیشه؟ 

توی مقاله زده میشه

ولی من ios دانلود کردم اصلا برنامه کار نمیکرد

اپلیکیشن baby Heartbeat listener بر روی سیستم عامل اندروید قابل نصب است فقط اگر در مراحل نصب از شما درخواست کرد پولی پرداخت کنید، از این بخش صرف نظر کنید تا از این مرحل عبور کند و اپلیکیشن نصب شود. بعد از نصب گوشی را از سمت پایین جایی که میکروفون ها وجود دارد، روی شکم قرار بدید 

در هفته های آخر بارداری بهتر نتیجه می گیرید. گوشی رو از سمت میکروفون های پایین روی شکم قرار بدید و دکمه ضبط را نگه دارید. البته به وضعیت جنین در شکم هم بستگی دارد اگر نتیجه نگرفتید چند هفته بعد دوباره امتحان کنید تا با تغییر وضعیت جنین، امکان شنیدن صدای قلب فراهم شده باشد

من دانلود کردم ولی به هیچ وجه قابل استفاده نبود پولی بود

برای سیستم IOS پولی نیست برای اندورید هم اواسط نصب گزینه ای میاد که به نظر میرسه پولیه ولی از این بخش صرف نظر کنید و به نصب ادامه بدهید نیازی به پرداخت پول نیست و اپلیکیشن خودش نصب می شود 

نوشته

نوشته

نوشته

نوشته

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

شنیدن ضربان قلب کودک برای اولین بار نقطه عطفی مهیج برای والدینی است که برای اولین بار قرار است صاحب فرزند شوند. احتمالا اولین بار در اوایل ۵ الی ۶ هفته بعد از بارداری بتوان ضربان قلب جنین به کمک سونوگرافی واژینال تشخیص داد. گاهی در این دوران می‌توان قطب جنین، اولین علامت قابل مشاهده در جنین در حال رشد، را مشاهده کرد.

اما بین ۶ تا ۷ هفته پس از بارداری بهتر می‌توان ضربان قلب جنین را ارزیابی کرد. در این شرایطی ممکن است که پزشک اولین سونوگرافی شکمی یا واژن را جهت بررسی علائم بارداری سالم و در حال رشد تجویز کند.

فهرست مطالب

بعد از آنکه جواب آزمایش بارداری مثبت اعلام شد بنا به توصیه پزشک بایستی اولین مرحله سونوگرافی بارداری را در هفته ۷ الی ۸ بارداری انجام دهید. گاهی ممکن است که اولین جلسه سونوگرافی بارداری تا هفته ۱۱ الی ۱۴ به تعویق بیفتد.

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم

در صورت وجود موارد زیر ممکن است که پزشک اولین سونوگرافی پس از بارداری را در هفته ششم تجویز کند:

در طول اولین جلسه سونوگرافی، پزشک یا تکنسین سونوگرافی موارد زیر را بررسی می‌کنند:

میزان ضربان قلب کودک در ۶ تا ۷ هفته  پس از باداری بایستی ۹۰ تا ۱۱۰ تا در دقیقه باشد. تا هفته نهم بارداری تعداد ضربان قلب کودک باید به ۱۴۰ تا ۱۷۰ تپش در دقیقه برسد.

گاهی ممکن است که در اولین جلسه سونوگرافی نتوان صدای ضربان قلب جنین را شنید. معمولا دلیل این اتفاق این است که اولین جلسه سونوگرافی در همان اوایل بارداری صورت می‌گیرد و ممکن است که این زمان برای شنیدن صدای قلب جنین خیلی زود باشد. لذا نشنیدن صدای ضربان قلب جنین لزوماً به معنای مشکل‌دار بودن شرایط نیست. در این شرایط معمولا پزشک توصیه می‌کند که پس از گذشت ۱ الی ۲ هفته، سونوگرافی مجددا انجام گیرد.

برخی دیگر از دلایل دیگری که ممکن است ضربان قلب جنین شنیده نشود عبارتند از:

در صورتی که صدای ضربان قلب جنین‌ در سونوگرافی شنیده نشود پزشک معیارهای اندازه‌گیری جنین را بررسی می‌کند. اگر طول فرق سر تا کفل در جنین بزرگتر از ۵ میلی‌متر باشد اما صدای ضربان قلب وی در سونوگرافی شنیده نشود جای نگرانی است. همچنین اگر بعد از هفته ششم بارداری کیسه حاملگی وجود نداشته باشد بایستی این قضیه را جدی گرفت. گاهی در این شرایط برای تأیید بارداری نیاز به انجام آزمایش خون است و یا شاید هم لازم باشد که پس از گذشت چند روز مجددا به پزشک مراجعه کرده و دوباره سونوگرافی انجام شود.

بر اساس یک مطالعه طولی که در سال ۱۹۹۹ بر روی ۳۲۵ زنی که سابقه سقط جنین داشتند صورت گرفت اگر در هفته ششم بارداری صدای ضربان قلب شنیده شد ۷۸ درصد احتمال ادامه بارداری وجود دارد. در هفته ۸ بارداری، ۹۸ درصد شانس بارداری وجود دارد و بعد از هفته ۱۰ این احتمال به ۹۹.۴ درصد افزایش می‌یابد.

در اولین سونوگرافی، پزشک یا یک تکنسین التراسوند از سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی شکمی ۲ بعدی یا ۳ بعدی استفاده می‌کند. از سونوگرافی ترانس واژینال در اوایل بارداری برای گرفتن تصویر واضح از جنین استفاده می‌شود. سونوگرافی سه بعدی نیز به پزشک این امکان را می‌دهد تا از عرض، قد و عمق جنین و اندام شما بهتر دیدن کند.

تشخیص ضربان قلب جنین برای گوش انسان، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. اما برخی از مادران باردار ادعا کنند که می‌توانند ضربان قلب جنین خود را از طریق شکم خود بشنوند. این اتفاق ممکن است در یک اتاق آرام و ساکت و در اواخر سه ماهه دوم یا سوم ممکن باشد.

اگر نمی‌توانید ضربان قلب جنین خود را در خانه بشنوید، نگران نباشید. اگر نسبت به ضربان قلب جنین خود نگران هستید، بهترین و مطمئن‌ترین کاری می‌توانید انجام دهید این است که به پزشک مراجعه کنید و از وی بخواهید که برای شما سونوگرافی تجویز کند تا از طبیعی‌ بودن ضربان قلب جنین خود مطمئن شوید.

امروزه صدها برنامه و ابزار خاص در بازار موجود است که ادعا می‌کنند که می‌توانید به کمک آنها ضربان قلب جنین خود را در خانه بشنوید اما پزشکان در مورد استفاده از این دستگاه‌ها در منزل به والدین هشدار می‌دهد.

کیفیت این برنامه‌ها و دستگاه‌ها بسیار متفاوت است. گاهی ممکن است که گزارش آنها در مورد ضربان قلب جنین نادرست بوده و باعث نگرانی یا ترس بی‌مورد شوند. در این مواقع بهتر است که ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که یک وسیله خانگی مناسب برای این کار به شما توصیه کند. پزشک می‌تواند در مورد بی‌خطر بودن استفاده از این دستگاه‌ها در دوران بارداری نظر دهد.

در طول دوران بارداری‌، قلب جنین شما به رشد خود ادامه می‌دهد. ضربان قلب جنین در هفته‌های اول بارداری بین ۹۰ تا ۱۱۰ ضربان در دقیقه است. در حدود هفته‌های ۹ تا ۱۰ بارداری، تعداد این ضربان به ۱۴۰ تا ۱۷۰ تپش در دقیقه افزایش یافته و به اوج خود می‌رسد.

پس از آن، ضربان قلب نرمال و طبیعی جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری به ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربان در دقیقه می‌رسد. به خاطر داشته باشید که ممکن‌ است ضربان قلب جنین در طول دوران بارداری و در هر بار مراجعه به پزشک متفاوت باشد.

اگر ضربان قلب جنین شما خیلی آهسته، خیلی سریع و یا نامنظم است باید این قضیه را جدی گرفت. در موارد نادر ممکن است که قلب جنین دچار مشکل شده باشد. به همین دلیل در هر بار ویزیت، پزشک ضربان قلب جنین را کنترل می‌کند.

اگر پزشک در مورد رشد قلب جنین نگرانی داشته باشد، ممکن است که وی برای بررسی بیشتر، اکوکاردیوگرام جنین را تجویز کند.

در جواب به این سوال بایستی گفت که خیر. نمی‌توان از روی ضربان قلب جنین جنسیت آن را تعیین کرد. داستان‌ها و قصه‌های قدیمی زیادی پیرامون بارداری وجود دارد. شاید شنیده باشید که می‌توان از روی ضربان قلب جنین جنسیت آن را در اوایل سه ماهه اول پیش‌بینی کرد. اگر تعداد ضربان قلب جنین بیش از ۱۴۰ ضربان در دقیقه باشد در این صورت جنین داخل شکم شما دختر است اما اگر این تعداد زیر ۱۴۰ باشد فرزند درون شکم شما پسر است.

حقیقت این است که قلب جنین شما احتمالاً در حدود هفته ششم بارداری شروع به تپیدن می‌کند. حتی می‌توانید در این هفته سوسو زدن نور را بر روی سونوگرافی مشاهده و اندازه‌گیری کنید. در ابتدا میزان ضربان قلب با سرعت کند ۹۰ تا ۱۱۰ تپش در دقیقه شروع می‌شود و روز به روز این میزان افزایش می‌یابد. تعداد این تپش‌های قلب کماکان افزایش می‌یابد و در هفته نهم بارداری به اوج خود می‌رسد و به صورت مشابه در دختران و پسران به ۱۴۰ تا ۱۷۰ ضربان در دقیقه می‌رسد.

در هر بار به که به پزشک مراجعه می‌کنید وی ضربان قلب جنین شما را کنترل خواهد کرد. شاید اولین بار در هفته ششم بارداری بتوانید صدای ضربان قلب جنین خود را بشنوید.

اگر در مورد ضربان قلب جنین خود نگران هستید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. تیم مراقبتی دوران بارداری در تمام دوران بارداری، دوران درد زایمان و فارغ شدن از زایمان ضربان قلب جین را تحت نظر می‌گیرند.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

چگونه صدای قلب جنین را بشنویم
چگونه صدای قلب جنین را بشنویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *