چطور شبکه سازی کنیم

 
helpkade
چطور شبکه سازی کنیم
چطور شبکه سازی کنیم

چگونه شبکه سازی کنیم؟ جواب این سوال را خواهید گرفت، اما شبکه سازی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانیم برای گسترش و تقویت کسب و کار خود انجام دهیم. اینکه شبکه سازی در کسب و کار را شروع کنیم. البته شبکه سازی، به‌ تنهایی کافی نیست، بلکه چگونگی و نحوه‌ی شبکه سازی نیز اهمیت دارد. اگر می‌خواهید موفق باشید، باید برای شبکه سازی وقت بگذارید. این توصیه‌ای عالی است، ولی به‌تنهایی کافی نیست؛ آنچه که در مورد شبکه‌‌سازی بسیار اهمیت دارد، نحوه‌ انجام این کار است. پس با ما باشید تا بدانید چگونه شبکه سازی کنیم؟

برای ایجاد شبکه‌ای از سازمان‌ها و افراد تأثیرگذار در کسب‌وکار، این توصیه‌ها را در نظر بگیرید. البته ابتدا مقاله چگونه شبکه سازی کنیم را تا انتها مطالعه کنید تا درباره تک به تک آنها بیشتر بدانید…

حتماً بخوانید: بازاریابی چیست و چگونه از آن برای رونق کسب و کارمان استفاده کنیم؟

شبکه سازان قدیمی بیشتر اهل معامله بودند. آن‌ها به دنبال ارتباطاتی بودند بودند که تنها برای خودشان منفعت به بار بیاورد و تنها وقتی ارتباط برقرار می‌کردند که به چیزی، مثل شغل یا مشتری احتیاج داشتند.

اما ارتباط سازان امروزی تلاش می‌کنند اول به افراد کمک کنند. آن‌ها توقع جبران ندارند ولی می‌دانند که کار خوب جبران خواهد شد. با این وجود ابداً در مورد کمکی که کرده‌اند حسابگری نمی‌کنند و به جای آن که در مواقع نیاز به فکر شروع ارتباط باشند، همیشه درصدد تقویت و ایجاد ارتباط با دیگران هستند.

چطور شبکه سازی کنیم

” شبکه سازان” این طور فکر می‌کنند که بهتر است دفتر تلفن بزرگ تری داشته باشند. این نگرشِ مبتنی بر کمیت، باعث می‌شود که نادانسته ارتباطات زیادتر ولی ضعیف تری را شکل دهند، در مقابل ” ارتباط سازان “، ارتباطات را به دسته های زیادی تقسیم می‌کنند و برای هرکدام اولویت مشخصی در نظر دارند.

شبکه سازان برای پیدا کردن افراد جدید روی راه های مشخص و از پیش تعیین شده ای متمرکزند. مهمانی های رسمی می‌دهند، از تماس های تلفنی کوتاه استفاده می‌کنند تا بالاخره سوژه های مورد نظرشان را پیدا کنند. اما ارتباط سازان رویکرد کاملاً متفاوتی را دنبال می‌کنند. آن‌ها بر روی شبکه های ارتباطی فعلی شان متمرکز می‌شوند و سعی می‌کنند بفهمند کدام یک از آشنایانِ همین افرادی که می‌شناسند را می‌توانند جذب کنند و به این ترتیب ارتباط های به مراتب بهتری از شبکه سازان پیدا می‌کنند.

ارتباط سازیِ صحیح در دنیایِ مدرن امروز مثل یافتن همسر مورد علاقه است.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید با کسی به صورت حرفه ای ارتباط برقرار کنید باید ملاحظاتی را مدنظر داشته باشید:

ایجاد رابطه ای درست با یک فرد، حداقل به دو عامل وابسته است. اول نگاه به دنیا از نقطه نظر آن فرد: هیچ کس این کار را به اندازه یک کارآفرین ماهر بلد نیست. کارآفرینان تنها وقتی موفق می‌شوند که محصولاتی بسازند که مردم حاضر شوند برای آن‌ها هزینه کنند، به بیان دیگر آنچه در ذهن مشتریان می‌گذرد را بدانند و آنچه را که می‌خواهند کشف کنند.

پاول گراهام، از سرمایه گذاران شرکت های نوپا، می‌گوید:« مشکل‌ترین مسئله انسانی این است که به جای این که تنها به خود فکر کنیم مسائل را از نگاه دیگران ببینیم».

این وضعیت در ارتباطات فقط وقتی اتفاق می‌افتد که شما خودتان را کاملاً به جای افراد بگذارید. تازه آن زمان است که یک ارتباط صادقانه شکل می‌گیرد. هرچند که این کار بسیار مشکل است.

اما نیاز دوم چیست؟

نیاز دوم فکر کردن راجع به این است که چگونه می‌توانید بدون نگاه توقع آمیز، به فرد دیگری کمک کنید.

وقتی با فرد موفقی تماس می‌گیرید طبیعی است که بلافاصله فکر کنید « این فرد برای من چه سودی دارد؟»

اگر می‌توانستید سوار اتومبیل یک فرد مولتی میلیاردر بشوید، تلاش برای آنکه او را تشویق کنید تا به یکی از سازمان های خیریه‌تان کمک مالی کند یا در شرکت شما سرمایه گذاری کند کاملاً طبیعی است.

پیشنهاد نمی‌کنیم آنقدر مقدس باشید که حتی یک فکر منفعت گرایانه شخصی نیز از ذهن‌تان نگذرد.

آنچه سعی داریم بگوییم این است که باید از افکار راحت طلبانه‌تان دست بردارید و اولویت اول خودتان را کمک کردن قرار دهید. بعداً می‌توانید به این فکر کنید که در عوضِ کمکتان چه چیزی از طرف مقابل می‌خواهید.

هنگام آشنایی با افراد جدید به جای آنکه سؤال همیشگی « چه چیز این رابطه به نفع من است؟» را از خود بپرسید، باید به این فکر کنید که « در این رابطه چه چیزی عاید “ما ” می‌شود؟ »

ارتباطات مثل موجودات زنده ای هستند که نفس می‌کشند، اگر آن‌ها را تغذیه کنیم و مراقبشان باشیم رشد می‌کنند و اگر به آن‌ها بی توجهی کنیم از بین می‌روند. این در مورد همه نوع ارتباطی، بدون توجه به میزان صمیمیت طرفین صادق است. بهترین راه برای تقویت یک ارتباط این است که از همان ابتدا خودتان دست به کار شوید، انرژی اولیه ای بدهید و با این دید که قرار است وارد یک ارتباط کاری بلند مدت با فرد مورد نظر شوید به مخاطبتان کمک کنید.

یک راه خوب برای کمک به افراد این است اشخاص و تجربه‌هایی را به آن‌ها نشان دهید که بدون کمک شما هرگز امکان دسترسی به آن‌ها را نداشته باشند. به عبارت دیگر، میان حلقه های اجتماعی مختلف قرار بگیرید و نقش یک پل را بازی کنید تا دوستان‌تان از طریق شما به اجتماعات دیگر رفت و آمد کنند.

آیا شما می‌توانید مهارت‌ها، علایق و تجاربتان در دو حیطه کاملاً متفاوت را به کار بگیرید و به یک پل واسط تبدیل شوید تا آن دسته از گروه های ارتباطی تان در یک حلقه که مایلند به یک حلقه اجتماعی دیگر دسترسی پیدا کنند، کامیاب شوند؟

اگر جوابتان مثبت باشد به شما تبریک می‌گویم زیرا افراد، شما را به عنوان یک فرد حرفه ای و بسیار مؤثر می‌شناسند…

هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که یک ایمیل بی مقدمه از فردی دریافت کنید که سه سال از او بی خبر بودید که اینچنین برای شما نوشته است:« سلام، ما دو سال پیش در یک همایش همدیگر را ملاقات کردیم. یک سؤال دارم: من دنبال یک شغل در رابطه با بازاریابی می‌گردم. آیا کسی را سراغ داری که نیاز به متخصص بازاریابی داشته باشد؟ »

شما با خواندن چنین ایمیلی بلافاصله با خود می‌گویید:« اوه، حالا که به من نیاز پیدا کرده سراغ من را گرفته؟ »

افراد با نفوذ و پرمشغله در دنیای کسب و کار معمولاً ایمیل های زیادی از جویندگان کار دریافت می‌کنند.

اتفاقی که معمولاً در این موارد می‌افتد این است: وی اولین اسامی که در ذهنش باقی مانده باشد را نام می‌برد. طبیعتاً او نام‌هایی را به خاطر می‌آورد که از آخرین تماس آن‌ها با وی زمان کمتری گذشته باشد.

از لحاظ فنی در تماس بودن با افراد کار دشواری نیست. در واقع تمام آنچه برای در تماس بودن با آدم‌هایی که می‌شناسید نیاز دارید این است که واقعاً بخواهید با آن‌ها تماس بگیرید، کمی زمان بندی داشته باشید و اندکی هم خود جوش باشید. به همین سادگی!

به نمونه های زیر دقت کنید:

تلاش کنید ارزش بیافرینید. به احوال پرسی های عمومی بسنده نکنید. به عنوان مثال اگر فرد مورد نظر به موفقیتی دست پیدا کرد، با او تماس بگیرید و به او تبریک بگویید.

یک ناهار کاری یک ساعته می تواند از فرستادن ده‌ها ایمیل و ارتباطات الکترونیکی مؤثر تر واقع شود و فرد مورد نظر را به ادامه رابطه متعهد کند.

وقتی ارتباط رو در رو امکان پذیر است، چرا امتحانش نمی‌کنید؟

اگر به هر دلیلی مدتی با کسی در تماس نبودید سعی کنید این خود شما باشید که تماس بعدی را برقرار می‌کند. خیلی ساده و با پیامی شبیه به :« مدت زیادی است که از شما بی اطلاع بودم و …»، می‌توانید به یکباره همان ارتباطات قوی و لذت بخشی که در دانشگاه با همکلاسی خود یا با کارفرمای سابق خود داشتید را زنده کنید. با این روش به ساده ترین صورت ممکن، ارتباطاتی معنا دار و تازه را شکل می‌دهید.

امیدوارم که شما نام افراد و چهره کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید را بخاطر داشته باشید، اگر احیاناً شما با این مسئله مشکل دارید، زمانی رو به مطالعه دفترچه اسامی سازمان و یا تمرین نام آن‌ها اختصاص بدهید. همچنین سعی کنید به دیگران اعتبار ببخشید، اگر کسی به شما کمک کرده تا در انجام یک پروژه موفق بشوید، شما هم سعی کنید با نام بردن از آن شخص در جمع تشکر کنید.

در تعاملات آنلاین با آن‌ها لینک شوید و برای چیزهایی که از آن‌ها می شنوید ارزش قائل شوید. افراد وقتی که شما نام آنها را بکار می برید خوشحال می شوند و این امر، باعث بهبود روابط شما خواهد شد.

حتماً بخوانید: مزیت رقابتی چیست و چطور میزان درآمد ما را چند برابر می‌کند؟!

کجا و چطور شبکه سازی کنید؟ خیلی ساده است. در مکانی ماهیگیری کنید که ماهی باشد. به عبارت گویاتر، سعی کنید به مکان‌هایی بروید که مهم‌ترین افراد، یعنی آن‌هایی که قادر هستند بیشترین کمک را به شما بکنند و شما هم می توانید برای آن‌ها مفید باشید را پیدا کنید.

نخست در یک یا دو انجمن کسب و کار محلی یا ملی عضو شوید. به مجامع ملی صنعت یا کسب و کارتان ملحق شوید. شعبه های محلی آن مجمع را در صورت وجود پیدا نمایید. اگر چنین مجامعی وجود ندارد، به اتحادیه های اصلی کسب و کار مثل اتاق بازرگانی ملحق شوید. همه این گروه‌ها پر از افرادی است که آشنایی با آن‌ها لازم است. همان افرادی که می توانید به آن‌ها کمک کنید و آن‌ها هم می توانند به شما کمک کنند تا به موفقیت در کسب و کارتان برسید. البته در این مرحله با آگاهی پیدا کردن از پر درآمدترین شغل‌های دنیا هم می‌توانید جای مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید. ماهی‌ها جایی می‌روند که غذا بیشتر باشد و کسب و کارها هم جایی می‌روند که سرمایه در آن وجود داشته باشد.

افراد زیادی تصور می‌کنند شبکه سازی به معنی حضور در جلسات، ارائه کارت ویزیت و پیش بردن کسب و کار یا فریب است. اما هیچ چیز به جز راستی عامل پیشرفت و موفقیت نیست. بهترین شبکه سازها کسانی هستند که استراتژی های ساده ای دارند که همواره از آن برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار و حتی زندگی خود استفاده می کنند.

زمانی که افراد جدید را ملاقات می کنید، تنها روی یک موضوع تمرکز کنید. ببینید چه کاری می توانید برای آن‌ها انجام دهید که به رشد و ترقی کسب و کارشان کمک کنید. در اینجا بهتر است خودتان را فراموش کنید، و به جای این که دریافت کننده باشید، سعی کنید که بیشتر ارائه دهنده باشید.

چطور شبکه سازی کنیم

سؤالات باز بپرسید و با دقت به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید. مردم عاشق صحبت درباره خودشان و کسب و کارشان هستند، بنابراین از آن‌ها سؤالات زیادی بپرسید. هرچه سؤالات بیشتری از افراد بپرسید، با دقت بیشتری به پاسخ های آن‌ها گوش کنید، سر تکان دهید و لبخند بزنید، مطمئن باشید که آن‌ها بیشتر شما را دوست دارند، به شما احترام می گذارند و شما را فردی باهوش و با ملاحظه می پندارند.

یکی از بهترین سوالاتی که می توان از صاحب کسب و کار پرسید این است: «برای معرفی خریدار جدید به شما باید چه مطالبی درباره محصول یا خدمات شما بدانم؟ و بهترین خریداران محصولات شما چه کسانی هستند؟» دوستان عزیز، به شما اطمینان می دهیم که هیچ چیز سریع تر و قوی تر از معرفی خریدار جدید یا حتی تلاش برای معرفی خریدار جدید، باعث ایجاد رابطه محکم بین شما و دیگران نمی شود، با این کار شما را دوست دارند و همیشه آن را به خاطر می آورند.

شبکه‌ای که ساخته‌اید، چطور در نتایج مثبت کسب‌وکار شما مشارکت خواهد کرد؟ گزاره‌ ارزش، شما را به‌ عنوان فردی معتمد معرفی می‌کند و به شما کمک می‌کند که در شبکه، تأثیرگذار باشید. گزاره‌ی ارزش باعث می‌شود که بتوانید روابط سودمند متقابل ایجاد کنید، چون کاملاً می‌دانید که چطور به دیگران کمک کنید. وقتی بفهمید چطور می‌توانید به دیگران کمک کنید، طرز فکرتان در مورد اینکه شبکه سازی، یک کار سودمند یک‌طرفه است، تغییر خواهد کرد.

حتماً بخوانید: شبکه سازی در کسب و کار چیست و چه مزایایی دارد؟

شبکه سازی مؤثر مزایای بسیاری دارد ، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

اگرچه ممکن است دلایل ذکر شده کافی نباشند ، اما بدانید هنگامی که یک ارتباط سالم و فعال در شبکه برقرار می نمایید ، منابع وسیعی با حداقل قیمت در اختیار شما قرار می گیرد.این ارتباط خوب می تواند شما را در رسیدن به اهدافتان کمک نماید ، اهدافی که رسیدن به آنها ، به تنهایی کار بسیار مشکل و دور از دسترسی است. نکته کلیدی این است که شبکه سازی ، هزینه انجام کارها را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید ، شبکه سازی یک راه سریع و آسان برای بهتر کردن اوضاع در کوتاه مدت نیست ، اما می تواند برای افرادی که انرژی و زمان خود را صرف سرمایه گذاری در این راه نموده‌اند ، نتایج بسیار سودمندی داشته باشد.

هر چه دیگران نام و چهره شما رو بیشتر ببینند بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. در برقراری ارتباط این که شما فردی را، فقط یکبار ملاقات کنید و مکالمه خوبی با او داشته باشید و سالی یکبار برای او کارت تبریک بفرستید، کافی نیست. برای ایجاد یک رابطه حرفه ای قوی، شما باید رابطه منظم خود با آنها را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباط متناوب و طولانی مدت بیشترین ارزش رو برای هر دو طرف خواهد داشت.

How to network

 

خوشحالم ازین که همکار با اطلاعی مثل شما داربم، مطالب شما بسیار عالی و فنی و تاثیر گذار بود سپاس از شما دوست گرامی

ما هم خرسندیم از اینکه عزیز بزرگداری مثل شما مخاطب ماست

خوشحالیم از مفید و تاثیر گذار بودن مقاله

موفق باشید

سلام مقاله خوبی بود .با شبکه سازی میتوانیم با افراد بیشتری ارتباط داشته باشیم وفرصت های بیشتری بدست می اوریم.ممنون.

سلام خوشحالم براتون مفید بوده ممنون از همراهی شما کاربرگرامی موفق باشید

عالی بور .دقیقا ما بهش می گیم بازاریابی ارجاعی

سپاس گزارم خانم قنبری عزیز

سلام واقعا جالب بود بااین روش خیلی میتونیم پیشرفت کنیم وباآدمهای مختلفی هم آشنا میشویم که میتونند کمکمان کنند

سلام ممنون از شما موفق باشید

سلام مقاله جالبی بود فقط من مفهوم گزاره ارزش را خوب متوجه نشدم

سلام می تونم توضیح بیشتری بهتون بدم خانم فعالِ عزیز گزاره ارزش بخشی از استراتژی کسب و کار است. در واقع این گزاره به مشتری می‌گوید چرا باید به‌ جای رقیبتان شما را برگزیند و از شما خرید کند. به بیان ساده تری همان مزیت رقابتی کسب و کار شماست. مزیت رقابتی چیزی است که موجب می‌شود در نظر مشتریان خود بهتر از رقبایتان به‌نظر برسید. ممنون از توجه و همراهی شما موفق باشید

شبکه سازی یک راه میانبر برای زودتر به هدف رسیدن و موفقیت است

سپاس از همراهی شما

باسلام خسته نباشید خدمت شما خانم حاجی علی مقاله مفیدی بود تشکر

سلام خوشحالم که براتون مفید بوده ممنون از همراهیِ گرم شما خانم موسوی عزیز

سلام مقاله مفیدی بود در حوزه بازاریابی و فروش و به مطالب جالب و مهمی در حوزه ارتباطات و نفوذ در قلب مشتریان پرداخته شد.

سلام خیلی خوشحالم که براتون مفید بوده ممنون از توجه شما

سلام.ارتباط موثر وهمدردی ونقش پل بودن در کمک رسانی وبیشتر دیده شدن وجلب اعتماد کردن وبه خاطر سپردن نام افراد در بازاریابی نقش مهمی دارد.استفاده کردم.عالی بود.سپاس خانم حاج علی عزیز.

سلام باعث خوشحالیه ماست که براتون مفید بوده ممنون از انرژی خوبِ شما خانم شاهری عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

ورود

جینگوبینگو مگ

چطور شبکه سازی کنیم

چگونه برای ارتقای کسب و کار خود شبکه سازی کنیم

از نظر برایان تریسی یکی از بهترین راه های ارتقای سطح زندگی و کسب و کار، ایجاد ارتباط و شبکه سازی مداوم با افراد حوزه ی کاری می باشد. در طول سال ها، در بیش از هزاران جلسه اتحادیه ها و سازمان های مختلف شرکت کرده و حضور داشته ام. نکته ای که همیشه برای من جالب بوده این است که افراد برتری که به موفقیت در کسب و کار خود دست پیدا کرده اند، همواره در جلسات حضور دارند، اما افراد متوسط یا معمولی همیشه دلیل یا بهانه ای برای غیبت پیدا می کنند.

قانون مهمی برای دستیابی به موفقیت وجود دارد. موفقیت نسبت مستقیمی با تعداد افرادی دارد که شما می شناسید و آن ها هم شناخت مثبتی به شما دارند. به بیان بهتر «نه دانش، بلکه افرادی که می شناسید آینده شما را رقم می زنند». به همین منظور در ادامه این مقاله قصد داریم به شش تکنیک مناسب برای شبکه سازی و ارتقای کسب و کارتان بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

1 – جستجوی خلاقانه شغل

زمانی که برنامه ای ساختم با نام «جستجوی خلاقانه شغل: چطور در هر شرایط اقتصادی به شغل دلخواه برسید و آن را حفظ کنید»، در کمال تعجب مشاهده کردم که حدود 85 درصد استخدام های جدید به واسطه افرادی بود که آشنایان خود را برای کارهای فاقد آگهی استخدام معرفی کرده بودند.

این یعنی این که گاهی اوقات آشنایی با یک فرد، در زمان و مکان مناسب می تواند شما را از نظر جایگاه و درآمد پنج سال جلوتر بیندازد؛ ولی شما نمی دانید آن شخص کیست، به همین دلیل باید با افراد بیشتر و بیشتری ملاقات داشته باشید؛ ولی سوال اینجاست که چطور باید این کار را انجام دهید؟! پاسخ همین جاست، با شبکه سازی!

2 – در مکان ماهی ها ماهیگیری کنید

کجا و چطور شبکه سازی کنید؟ خیلی ساده است. در مکانی ماهیگیری کنید که ماهی باشد. به عبارت گویاتر، سعی کنید به مکان هایی بروید که مهم ترین افراد، یعنی آن هایی که قادر هستند بیشترین کمک را به شما کنند و شما هم می توانید برای آن ها مفید باشید را پیدا کنید.

نخست در یک یا دو انجمن کسب و کار محلی یا ملی عضو شوید. به مجامع ملی صنعت یا کسب و کارتان ملحق شوید. شعبه های محلی آن مجمع را در صورت وجود پیدا نمایید. اگر چنین مجامعی وجود ندارد، به اتحادیه های اصلی کسب و کار مثل اتاق بازرگانی ملحق شوید. همه ی این گروه ها پر از افرادی است که آشنایی با آن ها لازم است. همان افرادی که می توانید به آن ها کمک کنید و آن ها هم می توانند به شما کمک کنند تا به موفقیت در کسب و کارتان برسید.

3 – به دیگران سود و منفعت برسانید

افراد زیادی تصور می کنند شبکه سازی به معنی حضور در جلسات، ارائه کارت ویزیت و پیش بردن کسب و کار یا فریب است؛ اما هیچ چیز به جز راستی عامل پیشرفت و موفقیت نیست. بهترین شبکه سازها کسانی هستند که استراتژی های ساده ای دارند که همواره از آن برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار و حتی زندگی خود استفاده می کنند.

زمانی که افراد جدید را ملاقات می کنید، تنها روی یک موضوع تمرکز کنید؛ ببینید چه کاری می توانید برای آن ها انجام دهید که به رشد و ترقی کسب و کارشان کمک کنید. در اینجا بهتر است خودتان را فراموش کنید، و به جای این که دریافت کننده باشید، سعی کنید که بیشتر ارائه دهنده باشید.

سوالات باز بپرسید و با دقت به آن ها پاسخ دهید. مردم عاشق صحبت درباره خودشان و کسب و کارشان هستند، بنابراین از آن ها سوالات زیادی بپرسید. هرچه سوالات بیشتری از افراد بپرسید، با دقت بیشتری به پاسخ های آن ها گوش کنید، سر تکان دهید و لبخند بزنید، مطمئن باشید که آن ها بیشتر شما را دوست دارند، به شما احترام می گذارند و شما را فردی باهوش و با ملاحظه می پندارند.

یکی از بهترین سوالاتی که می توان از صاحب کسب و کار پرسید این است: «برای معرفی خریدار جدید به شما باید چه مطالبی درباره محصول یا خدمات شما بدانم؟ و بهترین خریداران محصولات شما چه کسانی هستند؟» دوستان عزیز، به شما اطمینان می دهیم که هیچ چیز سریع تر و قوی تر از معرفی خریدار جدید یا حتی تلاش برای معرفی خریدار جدید، باعث ایجاد رابطه محکم بین شما و دیگران نمی شود، با این کار شما را دوست دارند و همیشه آن را به خاطر می آورند.

 

4 – عضو اتحادیه ها شوید

اغلب افرادی که به اتحادیه ها ملحق می شوند، در جلسات آن ها حضور پیدا می کنند و کارت ویزیت خود را به دیگران می دهند، قبل از اتمام جلسه یا به محض تمام شدن، آن جا را ترک می کنند؛ اما این روش خوب نیست.

شما در عوض بهتر است که مشخصات و راهنمای انجمن را بخوانید و مهم ترین کمیته ها را مشخص نمایید. برای ارائه خدمات در یکی از آن ها داوطلب شوید. در جلسه های کمیته شرکت کنید و مجموعه ای از وظایف خاص مورد نیاز آن را بر عهده بگیرید.

معمولا مهم ترین افراد اتحادیه مسئول مهم ترین کمیته ها هستند. وقتی که شما پیشنهاد ارائه خدمات به یک کمیته را بدهید، برای انجام مسئولیت ها داوطلب شوید و سپس این وظایف را سریع و عالی انجام دهید، این فرص را پیدا می کنید تا به روشی غیر تهدیدآمیز خود را به افرادی معرفی نمایید که توان کمک به شما در کارتان را دارند.

آن ها هم این فرصت را پیدا می کنند که شما را بشناسند و کارتان را ببینند، این موارد را در ذهن خود ثبت می کنند. سپس با این ذهنیت به فرصت هایی فکر می کنند که می توانند در اختیارتان بگذارند، کارهایی که می توانند به شما واگذار کنند یا شما را به دوستانی معرفی کنند که به استعدادها و توانایی های تان، برای موفقیت در کسب و کار خود نیاز دارند.

هر روز هزاران کار مهم به افرادی واگذار می شود که معرف آن ها به کمیته ای از یک سازمان داوطلبانه یا غیر انتفاعی خدمت کرده است.

من و افراد زیادی هم کمک فراوانی کرده است.

5 – سرمایه گذاری مناسب زمان

افراد معمولی که آینده درخشانی ندارند، هر شب به خانه می روند و تلویزیون تماشا می کنند. افراد برتر که آینده درخشانی پیش رو دارند، تقریبا دو شب در هفته مشغول شبکه سازی هستند. اغلب همین دو شب باعث می شود از سال ها کار سخت برای رسیدن به جایگاه مطلوب در کسب و کارشان نجات پیدا کنند.

6 – برای شبکه سازی این تمرین را انجام دهید

اول این که همیشه و همه جا حتی در صف سینما و در رستوران ها هم شبکه سازی کنید. خودتان را به دیگران معرفی کنید. از آن ها درباره کارشان بپرسید و با حوصله گوش دهید.

در گام بعدی این است که همین امروز تصمیم بگیرید که حداقل به یک انجمن ملحق شوید که می توانید به اعضای آن کمک کنید و آن ها هم می توانند به کار شما کنند. چنین سازمان هایی همیشه مشتاق پذیرش اعضای جدید هستند. این گونه می توانید با قدرت شبکه سازی کنید و خودتان را به موفقیت در کسب و کار موردنظرتان نزدیک و نزدیک تر کنید.

با سایر مقاله های مرتبط با برایان تریسی و  جینگوبینگو مگ همراه باشید

تفکرات بزرگ باعث رشد شما میشن ، شما به اندازه خواسته ها و تفکراتتون از زندگی سهم دارید، پس بزرگ فکر کنید

مطالب مرتبط

[…] بیشتر بخوانید: 6 تکنیک مناسب برای شبکه سازی از زبان برایان تریسی […]

[…] بیشتر بخوانید: 6 تکنیک مناسب برای شبکه سازی از زبان برایان تریسی […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور شبکه سازی کنیم




جینگوبینگو مگ به عنوان یک مجله اینترنتی که در زمینه خرید و فروش ملک در ایران و کشورهای خارجی فعالیت می کند، برآن است تا بتواند اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه به کاربران خود ارائه دهد.

خرید ملک در ترکیه

خرید خانه در استانبول

خرید ملک در ازمیر

خرید ملک در آنکارا

خرید ملک در آنتالیا

خرید ملک در آلانیا

خرید آپارتمان در زعفرانیه

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

از شبکه سازی هراس دارید؟ پس زمان آن رسیده که نگرش‌تان را نسبت به آن تغییر دهید. ما متوجه‌ایم که شبکه سازی جزء کارهای اولویت‌بالا در برنامه‌ریزی‌های هر فردی نیست. این کار زمان‌بَر است و می‌تواند خالقِ لحظه‌هایی نامطبوع و بسته به روحیه و شخصیت‌تان به‌شدت خسته‌کننده باشد. وقتی برنامۀ شما از پیش با قرار ملاقات‌های کاری و تعهدات خانوادگی پُر شده، به‌احتمال زیاد مایل نخواهید بود که با غریبه‌های حاضر در یک میهمانی گپ‌وگفت داشته باشید.

جدیدترین فرصت‌های شغلی شرکت‌های معتبر را در صفحه آگهی استخدام ببینید.

بااین‌حال، هیچ شکی در این نیست که یک شبکه سازی قدرتمند تا چه حد می‌تواند در موفقیت حرفه‌ای شما تاثیرگذار باشد. زمانی که شبکه‌سازی‌تان را با موفقیت به‌پایان برسانید، نه‌تنها در تسریعِ یافتنِ شغل به شما کمک خواهد کرد، بلکه در تمام مراحل کاری‌تان به‌عنوان یک مزیت رقابتی کمک‌حالتان خواهد بود. در ادامه دلیل اهمیت شبکه سازی در موفقیت خودتان را خواهید خواند، و از راه‌های تقویت مهارت در شبکه ‌سازی و مستمرساختن کار شبکه سازی حین تلاش برای موفقیت و پیشرفت کاری‌تان آگاه خواهید شد.

چطور شبکه سازی کنیم

پیش‌فرض‌های ذهنی‌تان را کنار بگذارید؛ شبکه سازی به‌معنای تبادل اطلاعات با دیگران، و یا درخواست «لطف» از آنها نیست.

شبکه‌سازی یا نتورکینگ (Networking) ایجاد و پرورندان یک رابطه طولانی‌مدت و سودمند دوطرفه با افرادی است که در موقعیت‌هایی مانند یک مهمانی کوچک، یک کافه، و یا یک کنفرانس کاری ملاقات‌شان کرده‌اید.

توجه داشته باشید که لازم نیست برای تبدیل‌شدن به یک شبکه‌ساز موفق عضو چندین گروه تخصصی شوید و در تمام رویدادهای شبکه سازی پیش‌رویتان شرکت کنید. درحقیقت، زمانی که در اجتماع حضور دارید اگر سرتان را از گوشی بیرون بیاورید، خودتان خواهید دید که فرصت‌های شبکه‌سازی پیوسته در اطراف شما پرسه می‌زنند.

بالاتر اشاره کردیم که شبکه سازی انسانی تبادل اطلاعات صرف نیست؛ بلکه خیابانی دوطرفه است برای ساختن یک رابطه درازمدت با سودمندی‌های مشترک. در ادامه این مقاله شبکه سازی هم با ما همراه بمانید تا با 10 دلیل اهمیت نتورکینگ علمی آشنا شوید. ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به شما بگوییم چرا شبکه‌سازی باید در مرکز برنامه‌ریزی شغلی‌تان قرار داشته باشد.

اهمیت بالای ضرب‌المثل «یک دست صدا ندارد» بارها و بارها اثبات شده تا ما امروز باور داشته باشیم که دست‌یابی به موفقیت شغلی به یک تلاش گروهی نیاز دارد. دلیل موفقیت بسیاری از شخصیت‌های برجسته کانال‌های قدرتمند نتورکینگی‌ست که در طول زمان ساخته و پرورانده‌اند. در این میان پرسش‌های مهم‌تری نیز وجود دارند: با چه کسانی شبکه سازی کنیم؟ نقطۀ مشترک این افراد با شغل ما چه باید باشد؟ با این حساب، لازم نیست که شما با همه‌کس و هرکس شبکه سازی کنید. پس ابتدا ببینید که چگونه می‌توانید به موفقیت آنها کمک کنید، و بعد چگونگی بهره‌مندی از دانش و اطلاعات آن‌ها را بسنجید.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که چه‌میزان از اطلاعاتش را بدون گوش‌دادن به دیگران کسب کرده است. موفقیت در زمینه شغلی به‌میزان زیادی وابسته به گنجینۀ اطلاعات و ایده‌هایی است که شما در طی زمان از منابع مختلف گرد هم آورده‌اید. شبکه‌ها پس از ایجادشدن، مسیری از تبادل ایده‌ها را می‌سازند تا رابطه‌ای درازمدت با اعتماد متقابل شکل بگیرد. دریافت ایده نه‌تنها باعث آرامش شغلی شما می‌شود، بلکه در محیط کار و خارج از آن نیز کمک‌حال‌تان خواهد بود.

افرادی که در پیِ جلب توجه رسانه‌ها و مردم هستند – چه برای کسب‌وکار، چه سیاست، و چه شهرت – در شبکه سازی موفق‌تر عمل می‌کنند. توجه مردم به‌سرعت نسبت به افرادی که توانایی خوبی در ارتباط‌گرفتن با آنها دارند جلب می‌شود. اگر شما در زمینه مهارت‌هایتان و همچنین خدماتی که ارائه می‌دهید فردی برجسته باشید، موقعیت‌های همکاری برایتان ایجاد می‌شوند؛ و این موقعیت‌ها نیز به‌نوبه خود برایتان شغل و جایگاه می‌سازند. بسیاری از افراد حرفه‌ای توانایی درک چگونگی پرورش نیروی شبکه سازی را دارند و می‌توانند خودشان را در مسیر شغلی‌شان به‌نحوی در معرض دید همکاران و مشتریان گوناگون قرار دهند که منجر به خلق موقعیت‌های جدید شود.

آن‌هنگام که توجه مردم نسبت به شما جلب شد، دریچه‌ای به فرصت‌های تازه‌تر رو به شما باز می‌شود. اشخاصی که فکر کسب‌وکاری روشنی دارند و در گذر زمان نتورکینگ را به‌خوبی انجام داده‌اند قادرند که با کمترین تلاش خود را توسعه دهند؛ چراکه نتورکینگ خیابان فرصت‌های تازه‌تر را به‌روی آنها گشوده است. از کدام فرصت‌ها صحبت می‌کنیم؟ فرصت‌هایی مانند ملاقات با مشتریان ایده‌آل و یا حتی دیدار با افرادی که جایگاه شغلی بالاتری نسبت به شما دارند می‌تواند سکوی پرشی در راستای بهبود زندگی و موقعیت شغلی‌تان باشد.

شبکه‌سازی یک چیز است، داشتن توانایی استفاده از آن، چیزی دیگر. ممکن است فکر کنید که سطح فعلی شما در زمینه شغلی‌تان بلندترین جایگاهی است که می‌توانید به آن برسید. ولی آیا تابه‌حال نگاه عمیقی به سطوح مختلف شغل انتخابی خود انداخته‌اید تا ببینید دیگران با موقعیت‌های شغلی مشابه چگونه به سطح کنونی خود رسیده‌اند؟ بیایید این‌جا به حقایق توجه ویژه‌ای داشته باشیم: داشتن مدارک و گواهی‌ها قابل تحسین است، اما نقشه رسیدن به سطح موردنظر را تنها در صورتی می‌توانیم در سر بپرورانیم که شبکه‌ای قوی و رابطه‌ای خوب با دیگران داشته باشیم.

اهداف و نوآوری‌های عالی در بیشتر موارد از فاکتورهای بیرونی – در اطراف محلی که ما هستیم – پیدا می‌شوند. توانایی‌های فکری و عقلانی در مشاغل گوناگون با ارتباطاتی که ما در طول زمان با افراد دیگر برقرار کرده‌ایم به‌طرز چشمگیری بهبود می‌یابند. حتی ارتباطی ساده با یک نفر می‌تواند کار تحقیقی یک‌ساله‌ای را تغییر داده و نتایج چشمگیری به‌همراه داشته باشد. افرادی که دیدگاه‌های مشابه دارند و می‌توانند ایده‌های خود را به‌اشتراک بگذارند، قادرند قوای فکری خود را به‌خوبی توسعه داده و در مسیر شغلی‌شان پیشرفتی سریع داشته باشند و استعداد خلاق خود را به مرحله ظهور برسانند.

بعضی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشخص ایجاد شده‌اند تا در زمینه‌های گوناگون به سوالات متفاوتی پاسخ دهند. این مسیرها می‌توانند توسط یک‌نفر به‌عنوان منبعی جدید از اطلاعات استفاده شوند. همین مسئله درباره شبکه‌سازی نیز صادق است: بستری که منحصراً برای آن طراحی شده که هماهنگ با شغل شما، کتابخانه‌ای از مراجع اضافه برایتان باشد. این امر باعث می‌شود که بتوانید با اطلاعات به‌روز درباره تازه‌ترین روندهای شغلی مرتبط با خود آگاهی‌های جدید کسب کنید. این منبع شبکه‌ای همچنین به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان که به مرجع‌های جدیدتان نیاز داشتید، از آن‌ها استفاده ببرید.

هرکسی به‌هرحال از موانعی در مسیر پیشرفت شغلی خود عبور کرده است. این مسئله می‌تواند نتیجه کمبود امکاناتِ در دسترس، و یا حتی کمبود پشتیبانی مالی بوده باشد. بااین‌وجود، شبکه سازی خوب با افراد رده‌بالا در همان زمینه شغلی‌تان می‌تواند پشتیبان شما در زمان‌های دشوارِ احتمالی باشد. این افراد رده‌بالا می‌توانند به شما کمک کنند تا به‌صورت بهینه‌ای چالش‌های خود را مدیریت کنید: یا با انتقال تجربه‌شان به شما، و یا ایجاد یک پل ارتباطی میان شما و کمک مالی مناسب.

توسعه دادن مقام شغلی پروسه‌ای طولانی‌مدت است که بستگی به چگونگی تمرکز شما بر روی مسیر شبکه‌سازی‌تان دارد. صاحبان مشاغل عالی اذعان کرده‌اند نقطه‌ای که اکنون در آن قرار دارند نتیجه جایگاهی است که در شبکه‌سازی بدان دست یافته‌اند. ارتباطاتی که حفظ می‌کنید عمدتاً به رشد شما مرتبط می‌شوند. این ارتباطات به‌شدت رشد جایگاه و مقام شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مسیر را برای فرصت‌های شغلی بهتر هموار می‌کنند. ارتباطات شما قدرتمندند!

شبکه‌سازی ابزار اصلی برای رشد در یک شغل مبتکرانه است. آموزش‌دیدن و گواهی‌های به‌دست‌آمده از شبکه‌سازی اعتمادبه‌نفس شما را می‌سازد و خودباوری‌تان را بیش از پیش می‌کند. اعتمادبه‌نفسی که در طول زمان و از طریق ارتباط با اشخاص هم‌فکر در حوزه شغلی‌تان ساخته شده است می‌تواند به شما کمک کند تا در یک موقعیت و جایگاه مثبت قرار بگیرید.

این مسئله همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا در جلسه‌های مصاحبه برای یک فرصت شغلی، عالی عمل کنید. پس هرچه بهینه‌تر شبکه‌سازی کنید، باید منتظر افزایش اعتماد به ‌نفس خودتان باشید.

اگر شبکه‌سازی را یک رابطه دوطرفه در نظر بگیریم، داشتن یک کانال شبکه سازی مناسب می‌تواند به پیشرفت شغلی شما کمک کند. شبکه‌سازی ممکن است رویکردی آسان و سریع برای ساختن یک رابطه طولانی‌مدت نباشد. بااین‌حال، تبدیل‌کردن آن به یک فرآیند دوطرفه تبادل می‌تواند دروازه‌ای را به‌سوی یک رابطه مستحکم‌تر باز کند. افرادی که نتورکینگ را اولویت نخست خود قرار داده‌اند، توانسته‌اند تا شغل‌هایی مرتبط با اهداف تعیین‌شده‌شان داشته باشند.

در ادامه گام‌های مؤثری به شما معرفی می‌کنیم که آگاهی و تمرین آنها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مهارت شبکه سازی خود را بهبود بخشید.

قبل از آنکه به ایجاد شبکه ارتباطی خود بپردازید، از فکر‌کردن به این که آیا این رابطه «ارزش» دارد یا خیر، رها شوید. بهترین ارتباط‌ها با صداقت و دوستی ایجاد می‌شود، نه این که صرفا برای ایجاد آن، کارت ویزیت رد و بدل کنید. اهمیتی ندارد که شما سعی در برقراری رابطه با چه کسی را دارید، مهم این است که با او بیشتر به‌عنوان یک دوست رفتار کنید تا برقراری یک رابطه صرفا تجاری و این نکته‌ای است که شما را به سطحی بالاتر از رابطه سوق می دهد. پس نسبت به این که چطور به دوستان بالقوه خود نزدیک شوید، فکر کنید. نقاط مشترک را شناسایی و بر آنها تمرکز کنید و مهم‌تر از همه نشان دهید که به آنها توجه می‌کنید و آنها برایتان مهم هستند.

این که صرفا کاری را بدون هدف انجام داده و زمان را از دست بدهیم، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. مثل این که شما خودرویی با باک پر داشته باشید و درباره مقصد نهایی سفر چیزی در ذهنتان نباشد. دیگر همه ما به هدفگذاری و گذاشتن تمام انرژی برای رسیدن به هدف باور داریم. رؤیای شما چیست؟ آینده خودتان را چطور می‌بینید؟ برای رسیدن به این اهداف و رؤیا چه کاری انجام می‌دهید؟ هدف های خود را برای پنج ساله آینده روی کاغذ بیاورید. سپس هدف‌هایی را که از حالا برای سال آینده نیاز دارید تا به اهداف ۵ساله نزدیک شوید، بنویسید. همین‌طور هدف‌های خود را برای ۹۰روز آینده نیز برای رسیدن به اهداف سال آینده مشخص کنید.

اکنون شما در مسیر ۵ساله خود برای رسیدن به هدفتان قرار گرفته‌اید. اهداف کوتاه مدت و نقشه راه شما مشخص شده است. با استفاده از استراتژی کیت فراتزی (Keith Ferrazzi) که «برنامه عملیاتی شبکه سازی» (NAP) نامیده می‌شود و در کتاب خود با عنوان «تک‌روی نکنید» (Never it alone) آن را شرح داده، می‌توانید استراتژی شبکه سازی را برای رسیدن به اهدافتان به کار گیرید.

وقتی که شما با کسی صحبت می‌کنید، بهترین روش برای تقویت ارتباطتان چیست؟ موارد زیر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند:

سریع‌ترین روش برای شبکه‌ سازی قوی آشنایی با افرادی است که بتوانید از آنها برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. این روش در عین سادگی، شاید برای برخی دیگر دشوار باشد. آخرین زمانی که کسی شما را پس از شنیدن دغدغه‌هایتان به فرد دیگری معرفی کرده است، چه زمانی بوده است؟ اگر تجربه چنین موردی را داشته باشید، شما با فردی که ارتباط‌های قوی دارد، آشنا شده‌اید. با توجه به این که حدود سه میلیارد نفر در دنیا در شبکه‌های آنلاین عضو بوده و در این بستر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند ، تشخیص‌دادن ارتباط درست از نادرست بسیار دشوار شده و نقش ارتباط‌های قدرتمند کمک به تشخیص این موارد است.

در اهمیت شبکه سازی نمی‌توان اغراق کرد. اما چطور می‌توانید توانایی‌های شبکه‌سازی خود را بالا ببرید تا مطمئن شوید که به‌طرز بهینه و موثر شبکه‌سازی می‌کنید؟ این نکات آموزش شبکه سازی به شما کمک خواهند کرد.

وقتی بحث شبکه‌سازی می شود، هیچ شاه‌کلیدی وجود ندارد. افراد مختلف با استفاده از تاکتیک‌های شبکه‌سازی مختلف موفق‌اند. نکته آن است که باید چند استراتژی مختلف شبکه‌سازی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام استراتژی برای شما مناسب‌تر است. برای مثال، اگر یک فرد درون‌گرا هستید، ممکن است ترجیح بدهید که تنها با یک نفر و به‌صرف قهوه شبکه‌سازی کنید و یا در رویدادهای صمیمانه‌تری که شرکت‌کننده‌های کمتری دارند حضور داشته باشید. وقتی‌که ساختار شبکه‌سازی ایده‌آل خود را مشخص کردید، بررسی کنید که کجا می‌توانید افراد مناسبی را پیدا کنید که بتوانند به شما کمک کنند تا به اهداف فعلی‌تان در توسعه شغلی دست بیابید.

لازم نیست که حتما در یک مهمانی رسمی شرکت کنید تا به یک شبکه‌ساز موفق تبدیل شوید. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا هدفمندانه در تمام برهه‌های زندگی‌تان شبکه‌سازی کنید. دینا بایکوویتز، کارمند ارشد شبکه‌سازی و هم‌بنیان‌گذار فایربال نتورک، پیشنهاد می‌کند که مقاصد شبکه‌سازی‌تان را از میان رویدادها و سازمان‌هایی که برای شما مهم‌اند، انتخاب کنید.

بایکوویتز توصیه می‌کند: «از نقطه‌ای شروع کنید که انگیزه دارید در آن حیطه افراد جدیدی را با علایق شغلی و یا فردی مشابه ملاقات کنید.» به این‌ها فکر کنید: نسبت به چه حوزه‌ای شور و علاقه دارید؟ با کدام افراد بیش‌تر احساس راحتی می‌کنید؟ مقصد شبکه سازی شما می‌تواند دانشگاه قبلی‌تان باشد، یا یک سازمان، و یا حتی یک تیم شنا. بایکوویتز همچنین توصیه می‌کند که برای پیداکردن یک شغل جدید و یا ارتقا دادن کار فعلی‌تان داوطلب شوید.

چطور شبکه سازی کنیم

«داوطلب‌شدن یک راه‌کار عالی برای توسعه‌دادن شبکه شما، نشان‌دادن ارزش‌تان، یادگیری درباره مسیرها و فرصت‌های شغلی مختلف و کمک به جامعه و انجام یک کار خوب است.» این بازی بُرد-بُرد است.

نیازی نیست دقیقا بدانید که توقع دارید چه چیزی را از هر فرصت شبکه‌سازی به‌دست بیاورید. بااین‌حال، مهم است که به هر فعالیت با یک هدف مشخص وارد شوید. برای مثال، ممکن است با هدف برقراری ارتباط با سه فرد جدید در صنعت خود و یا به‌دست‌آوردن یک نگرش جدید برای به‌اشتراک‌گذاشتن با همکاران‌تان، در یک رویداد شرکت کنید.

این مورد یک کار ساده است، ولی بسیاری از حرفه‌ای‌ها به این قدم حیاتی در فرآیند شبکه سازی بی‌توجهی می‌کنند. زمانی که شما صرف صحبت‌کردن با کسی می‌کنید، به توسعه شغلی شما کمکی نخواهد کرد؛ اگر که پیگیر نباشید. توجه داشته باشید: نیازی نیست بلافاصله بعد از ملاقات با فردی جدید پیامی بلندبالا و احساسی برای او ارسال کنید. فقط هرچه زودتر یک درخواست ارتباط لینکدین به‌همراه یک پیام شخصی‌سازی‌شده برای او بفرستید. پیام‌های فکرشده و هدفمندتان را هنگامی برای آن شخص بفرستید که حرفی ارزشمند برای به‌اشتراک‌گذاری و یا دلیل مشخصی برای برقراری ارتباط داشته باشید.

قبل از آن‌که درخواست کمک کنید، به دنبال موقعیت‌هایی بگردید که بتوانید از طریق آن‌ها به افراد حاضر در شبکه‌تان کمک کنید. هرچه بیشتر در رابطه‌های خود سرمایه‌گذاری کنید، بیشتر درباره افراد جدید شبکه‌تان اطلاعات کسب خواهید کرد؛ پس در نتیجه پیشنهاد کمک به دیگران یا دریافت کمک برای خودتان آسان‌تر خواهد شد! ارزشی که شما برای بقیه فراهم می‌کنید تنها محدود به محل کار نیست، و می‌تواند هرچیزی – از یک توصیه‌نامه گرفته، تا معرفی دو نفر از شبکه‌تان به‌هم – باشد.

هیچ‌وقت برای سرمایه‌گذاری در شبکه خیلی زود – و یا خیلی دیر – نیست. این ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است! بهترین راه برای بهبودبخشیدن به مهارت‌های شبکه سازی این است که خودتان را در موقعیت موردنظر قرار داده و آن را امتحان کنید. طبق نظر بایکوویتز، بدترین اشتباهی که ممکن است در شبکه‌سازی انجام بدهید این است که آن را اصلا امتحان نکنید.

شیوه‌های رایج در شبکه ‌سازی، معمولا صحبت‌های کوتاه، دست‌دادن با دیگران یا تبادل کارت‌های ویزیت کسب‌وکار را در بر می‌گیرد. بسیاری از افراد بارها و بارها، از این تکنیک‌ها برای برقراری روابط با دیگران استفاده می‌کنند و بدین طریق امیدوارند که ارتباطی را ایجاد کنند که مسیر حرفه‌ای آنان را متحول سازد؛ با وجود این، حتی در صورت برقراری ارتباط درست با افراد موردنظرتان، اگر بخواهید برای دوام آن، یک سری کارهای معمولی را انجام دهید، باز هم طرف مقابل شما را از یاد خواهد برد؛ به ‌عبارتی، برای بالابردن شانس موفقیتتان در شبکه‌ سازی در کسب و کار و پایداری ارتباطتان، باید از روش‌های متفاوت‌تری نسبت به دیگران استفاده کنید. در ادامه ۵ روش مداومت در شبکه‌ سازی را تشریح می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا روابط پایدارتری را برقرار کنید.

قبل از شبکه ‌سازی در کسب و کار باید ابتدا سعی کنید تا از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید؛ به‌طوری که دیگران شما را فرد ارزشمندی برای آشنایی بدانند و به برقراری ارتباط با شما علاقه‌مند باشند؛ به‌بیان دیگر، اگر بدون داشتن پیشینه‌‌ای جالب‌توجه، تلاش کنید تا با دیگران آشنا شوید، ممکن است در میان اسم‌و‌رسم آنها، خودتان را گم کنید؛ حتی ممکن است شرایط بدتری برایتان پیش بیاید و از جانب آنان نادیده گرفته شوید. در این شرایط به‌احتمال زیاد، به شما برچسبی زده می‌شود با عنوان «فردی سودجو» که قصد دارد از فرصت‌ شبکه‌ سازی به‌نفع خودش سوءاستفاده کند؛ همچنین در این صورت، مردم شما را فردی می‌دانند که هیچ‌چیز باارزشی برای عرضه در میان آنان ندارد؛

با وجود این، اگر تلاش کنید که از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید، دیگران نیز به آوردن نام خود در کنار نام شما، علاقه‌مند می‌شوند؛ چراکه در این صورت خودشان نیز فرد ارزشمندی تلقی می‌شوند؛ به این ترتیب اطرافیانتان از برقراری ارتباط با شما خوشحال خواهند شد؛ زیرا می‌دانند که در آینده دور یا نزدیک، از جانب شما ارزشی را دریافت خواهند کرد؛ حتی ممکن است شرایط بهتری نیز برایتان پیش بیاید و اطرافیانتان بکوشند تا از روی عمد، با شما ارتباط برقرار کنند و بدین طریق جایگاه اجتماعی خود را نیز بهبود بخشند.

اگر ایده‌ای ندارید درباره اینکه چطور می‌توانید به فرد ماهری تبدیل شوید و شبکه سازی کنید، یک وبلاگ‌نویس را در نظر بگیرید؛ به این صورت در زمینه تخصص خودتان مطالبی را منتشر می‌کنید یا درمورد مطالب داغ روز، در زمینه موردنظرتان اظهارنظر می‌کنید؛ همچنین می‌توانید موضوعات جذاب دیگری را برگزینید و درباره آنها در وبلاگتان مطالبی را منتشر کنید. هریک از این مقاله‌ها، احتمال وایرال (ویروسی) شدن را در اینترنت دارند که این امر می‌تواند به شما کمک کند تا در حوزه کاری خود، به‌عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شوید و حتی طرز تفکر، نگرش و اعتقادات گروهی از دنبال‌کنندگان خود را نیز رهبری کنید.

همان طور که با اشتراک‌گذاری تخصصتان به‌صورت آنلاین، می‌توانید قدرت تأثیرگذاری خودتان را روی دیگران افزایش دهید، اشتراک‌گذاری آفلاین فعالیت‌های روزانه نیز در برقراری ارتباطی مؤثر با اطرافیانتان، تأثیر جالب‌توجهی خواهد داشت.

بسیاری از افراد در جلسات و رویدادهای شبکه ‌سازی در کسب و کار برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان، از عنوان شغلی خود استفاده می‌کنند. شما نیز با بیان توضیح مختصری درمورد کارهایی که انجام می‌دهید و تأثیری که این کارها روی زندگی دیگران می‌گذارند، می‌توانید شبکه‌ای پایدار از دوستان و آشنایان خود ایجاد کنید. در همین راستا، برای موفقیت در جلب‌توجه دیگران و علاقه‌مند‌کردن آنان به فعالیت‌هایتان، می‌توانید روی توضیح موارد زیر تمرکز کنید:

مثال زیر را در نظر بگیرید:

ما متوجه شده‌ایم که به‌طور تقریبی، نیمی از مشاغل کوچک، وب‌سایت اختصاصی ندارند. یکی از دلایل اصلی چنین موضوعی، این است که کسب‌وکارهای کوچک، معمولا نیروی فنی ماهر را در این زمینه ندارند. برای حل این مشکل، می‌توانیم مقالات و ویدیوهایی را به‌صورت آنلاین منتشر کنیم و در آنها نحوه ساخت وب‌سایت اختصاصی را برای کسب‌وکار خود، به کارفرمایان آموزش دهیم. چنین کاری، بازخوردهای مثبت زیادی را به‌ همراه خواهد داشت. بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک، معتقدند که در صورت انجام چنین کاری، می‌توانند فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم کنند و کارهای اقتصادی بیشتری را انجام دهند؛ چراکه کسب‌وکار خودشان را به‌صورت آنلاین گسترش می‌دهند.

برای جلب‌توجه اطرافیانتان و برقراری ارتباط با آنها، بهتر است درمورد کارهایی که انجام می‌دهید و تأثیری که روی زندگی دیگران دارید، صحبت کنید و از بیان یک سری عناوین شغلی آرمانی بپرهیزید؛ علاوه بر این، به این طریق ممکن است فرصت جدیدی را برای خود و کارتان ایجاد و به گسترش کسب‌وکارتان کمک کنید. برای استفاده از چنین فرصت‌هایی، می‌توانید کارت ویزیت خود را به طرف مقابل بدهید و از او بخواهید تا از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار کند. در حقیقت، استفاده از کارت‌ ویزیت‌ با درج آدرس ایمیل شخصی‌سازی‌شده روی آن، می‌تواند به شما کمک کند تا به‌عنوان فردی حرفه‌ای در میان مخاطبانتان شناخته شوید و بهتر شبکه سازی کنید.

با وبلاگ‌نویسی و ایجاد برند شخصی خودتان، به مشروعیتی اجتماعی در میان مخاطبان خاص خود خواهید رسید. این موضوع موجب می‌شود تا در رویدادهای حرفه‌ای، موردتوجه قرار بگیرید؛ همچنین داشتن برند شخصی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید شبکه سازی کنید و در صورت نیاز، منتوری پیدا کنید که با اهداف موردنظرتان متناسب است. به‌طور معمول، ۹۳٪ از صاحبان مشاغل کوچک و متوسط، معتقدند که مشاوره‌گرفتن از منتوری باتجربه، می‌تواند احتمال موفقیت را بالا ببرد. در حقیقت، منتورها در زمینه کاری خود، تجربیات زیادی را کسب می‌کنند و مهم‌تر از همه، این افراد در برقراری ارتباط با دیگران توانایی خوبی دارند؛ پس می‌توانند به شما کمک کنند تا روابط پایداری را با مخاطبان خود برقرار کنید، زیرا خودشان موفق شده‌اند که با افراد کلیدی در زمینه‌های تخصصی موردنظرشان ارتباط موثر برقرار کنند. در حالت کلی، مشاوره‌گرفتن از یک منتور برای نشان‌دادن مسیر درست به شما، تجربیات جدیدی را فراهم خواهد کرد و پیشرفت بزرگی در زندگی شخصی و کاری شما رقم خواهد زد. پس از آنکه برای خودتان منتوری را انتخاب کردید، می‌توانید به روش‌های زیر با مخاطب موردنظرتان ارتباط برقرار کنید:

نکته مهم در مشاوره‌گرفتن از منتورها، این است که آنها مشغله کاری زیادی دارند؛ بنابراین اگر بلافاصله جوابتان را ندادند، نباید ناراحت شوید.

بسیاری از افراد، تأمین منافع مالی یا حتی کسب سودجویانه ارزش از دیگران را برای شبکه ‌سازی در کسب و کار هدف خود قرار می‌دهند. چنین افرادی معمولا علایق شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهند؛ فقط روی رسیدن به اهداف خودشان تمرکز می‌کنند و منافع دیگران را در نظر نمی‌گیرند. ممکن است شما نیز در فرایند شبکه ‌سازی در کسب و کار به یکی از این ۲ هدف فکر کنید؛ اما باید بدانید که ایجاد شبکه‌ای از مخاطبان، با تکیه بر چنین اهدافی، نمی‌تواند به برقراری روابط حرفه‌ای و پایداری منتهی شود؛

در عوض، می‌توانید به‌دنبال راهی برای ایجاد ارزش در شبکه مخاطبان خود باشید؛ در این راستا، باید سعی کنید تا با ‌روش خودتان، برای کمک‌کردن به طرف مقابل، راهی را پیدا کنید. برای صحبت‌کردن با دیگران، برقراری ارتباط و یاری‌رساندن به آنان، می‌توانید چند راه زیر را امتحان کنید:

به‌طور کلی، برقراری روابطی پایدار، در شرایطی که به‌دنبال ارزش‌آفرینی در زندگی طرف مقابل هستید، آسان است؛ بنابراین به‌ یاد داشته باشید که هرچه ارزش بیشتری به یک نفر بدهید، احتمال اینکه ارزشی به همان اندازه، به‌سمت خودتان بازگردد، بیشتر می‌شود.

همان طور که با افراد بیشتری ارتباط برقرار می‌کنید، متوجه می‌شوید که افرادی که تأثیرگذاری بیشتری روی دیگران دارند و به‌اصطلاح از شبکه مخاطبان قدرتمندی برخوردار هستند، اغلب برای خودشان دستیاری را انتخاب می‌کنند. دستیاران این افراد، معمولا وظایفی مانند چک‌کردن ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و برنامه‌های کاری آنان را بر عهده می‌گیرند.

ممکن است برخی از افراد، وجود دستیار را به‌عنوان مانعی برای شبکه سازی در کسب و کار و برقراری ارتباط با فرد موردنظرشان تلقی کنند؛ در حالی که این موضوع می‌تواند حتی فرصتی باشد برای اینکه بیشتر به آن شخص نزدیک شوند؛ به‌بیان دیگر، اگر شما بتوانید با دستیار فرد موردنظرتان دوست شوید، به‌احتمال زیاد، راحت‌تر می‌توانید با خود او ملاقات کنید و ارتباط بگیرید.

به‌کمک تست‌های خودشناسی، توانایی‌ها و استعدادهایتان را بشناسید.

همان طور که اشاره کردیم، افراد دیگر، معمولا با دست‌دادن با اطرافیان و ارائه‌کردن کارت ویزیت خود به آنان، می‌کوشند تا شبکه‌ سازی کنند؛ اما اگر شما می‌خواهید روش متفاوتی را نسبت به دیگران در پیش بگیرید، باید روی انرژی و منابع خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در فرایند شبکه‌ سازی در کسب و کار بیشتر مداومت کنید؛ استراتژی‌هایی مانند اینکه از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید؛ کارهایی را که انجام می‌دهید، به اشتراک بگذارید؛ یک منتور برای خودتان پیدا کنید؛ در شبکه مخاطبانتان، ارزش‌آفرینی کنید و با دستیارانتان به‌شکل دوستانه‌ای ارتباط بگیرید؛ هریک از این مراحل می‌توانند در برقراری ارتباطاتی پایدار، کمک‌کننده باشند و به‌احتمال زیاد مسیر شغلی و حرفه‌ای شما را متحول کنند.

منبع: topresume.com ، forbes.com و topresume.com

شما این جلسه از دوره آموزش شبکه سازی را مطالعه کرده‌اید.

برای ثبت این جلسه و مطالعه کامل دوره، وارد شوید.


جلسه بعدی آموزشی

۸ جلسه آموزشی

بخش کارجو

بخش کارفرما

لینک‌های مفید

درباره کاربوم

کاربوم محصولی دانش‌بنیان از شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین و دارای مجوز کاریابی الکترونیک از وزارت کار و رفاه اجتماعی است.
© ۱۳۹۹ – تمام حقوق برای شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین محفوظ است.

نمی‌توانیم بگوییم شبکه سازی از چه زمانی وارد مجموعه دغدغه‌ی ما انسان‌ها شده است.

اما این را می‌دانیم که زمانی که شبکه سازی در کسب و کار یا شبکه سازی تجاری برای نخستین بار مورد توجه قرار گرفت، بیشتر به عنوان ابزاری برای کاریابی و پیدا کردن شغل در نظر گرفته شد.

وقتی گرانووتر در دهه ۷۰ میلادی مقاله‌ی کلاسیک خود را درباره اهمیت شبکه های اجتماعی انسانی منتشر کرد، برای این‌که بگوید یک شبکه سازی مفید انجام شده، به این نکته توجه داشت که شبکه ارتباطی به پیدا کردن شغل یا بهبود موقعیت شغلی کمک کرده است.

همچنین شبکه سازی زمانی غیرمفید در نظر گرفته می‌شد که کاریابی به کمک آن امکان‌پذیر نباشد.

چطور شبکه سازی کنیم

می‌توانیم بگوییم آن‌چه امروز در لینکدین (Linkedin) می‌بینیم، شکلِ دیجیتالِ تصورِ کلاسیک از شبکه سازی برای کاریابی و ارتقاء شغلی است: یک شبکه اجتماعی برای شبکه سازی مختص افراد حرفه‌ای و فعالان حرفه‌های مختلف.

طی دو دهه‌ی اخیر، شبکه سازی از شکل ابزار فردی برای کاریابی و پیشرفت شغلی به شکل یک ابزار سازمانی درآمد.

شبکه سازی (Business Networking) در فهرست وظایف مدیران کسب و کار قرار گرفت.

وقتی از مهارت فروش صحبت می‌شد، مهارت شبکه سازی هم به عنوان یکی از مهارتهای کلیدی فروشندگان حرفه‌ای مطرح می‌شد.

کتاب‌های متعددی هم درباره‌ی شبکه سازی منتشر شد.

داین دارلینگ کتاب راهنمای ضروری شبکه سازی (The Networking Survival Guide) را منتشر کرد و ویرایش بعدی آن هم منتشر شد.

براین تایر کتاب نتورکر یک دقیقه‌ای (The One Minute Networker) را منتشر کرد و کتابش در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت.

انتشارات هاروارد هم برای این‌که از جریان عقب نماند، کتاب Pull را درباره شبکه سازی منتشر کرد.

هر کتاب جدیدی در زمینه شبکه سازی با استقبال بازار روبرو می‌شد انبوه کتابهایی که در این زمینه منتشر شده و می‌شود، گواه این مدعاست.

با مرور کتابها و مقالات شبکه سازی در دهه‌های اخیر، به نظر می‌رسد که شبکه سازی به عنوان ابزاری برای کاهش اصطکاک‌های سازمانی و نیز غلبه بر فرایندهای بروکراتیک رسمی و ایجاد نوعی مزیت رقابتی انسانی در ساختار مکانیکی کسب و کارها مطرح بوده [و هست].

شبکه سازی این وعده را در دل خود داشت که می‌توانید با ایجاد ارتباط موثر، مسیر رشد و موفقیت را سریع‌تر از دیگرانی که صرفاً به تلاش و فعالیت تخصصی مشغول هستند طی کنید.

در این دوره به تدریج، جلسه‌ها و دیدارها و مهمانی‌ها (و به اصطلاح تخصصی‌تر: Event‌ها)ی بسیاری با عنوان شبکه سازی یا نتورکینگ شکل گرفتند.

دوره‌های آموزشی مهارت شبکه سازی هم شکل گرفتند که هنوز هم ادامه دارند.

سرفصل‌های این دوره‌ها بسیار متنوع بوده و هست. در اینجا نمونه‌‌هایی از مهارت‌های مرتبط با شبکه سازی را فهرست کرده‌ایم:

  یافتن شبکه‌ها، گروه‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای و عضویت در آن‌ها

  آماده شدن برای حضور در یک جلسه با هدف شبکه سازی

  اتیکت و تشریفات برای حضور موثرتر در جلسات

  آماده کردن معرفی‌های کوتاه برای ایجاد ارتباط (Pitch Preparation)

  حرفه‌ای گری و این‌که چه کنیم تا حرفه‌ای به نظر برسیم

  آماده کردن Package برای جلسات (هدایا و سندهای فیزیکی برای ارائه به دیگران)

  اصول پیگیری (Follow-up) در شبکه سازی (بعد از دیدار چه کنیم)

  حفظ و نگهداری شبکه های دوستی و حرفه‌ای

  حریم شخصی در شبکه سازی و مدیریت شبکه ها

حمایت اجتماعی واژه‌ی جدیدی نیست.

اما مطالعاتی که در زمینه‌ی رابطه‌ی حمایت اجتماعی و سلامت انجام شد، به تدریج کمک کرد تا شبکه سازی در کنار ابزاری برای کسب و کار، به ابزاری برای دستیابی به حمایت اجتماعی هم مطرح شود.

گسترش تحقیقاتی که نقش حمایت اجتماعی را در سلامت تأیید می‌کردند، جایگاه شبکه سازی را از ابزاری برای کسب منافع اقتصادی به ابزاری برای ارتقاء سلامت تغییر داد.

این تغییر نگرش باعث شد که شبکه سازی از فضای محدود کسب و کار خارج شده و وارد زندگی روزمره و فضای شخصی زندگی انسان‌ها هم بشود.

حتماً می‌توانید حدس بزنید که در این شرایط، ظهور و توسعه نرم افزارهای شبکه های اجتماعی چگونه توانستند مورد استقبال علاقه‌مندان به شبکه سازی قرار بگیرند.

به نظر می‌رسید همه‌ی آن‌چه برای شبکه سازی حرفه‌ای و شبکه سازی شخصی و ایجاد رابطه عاطفی و برندسازی و توسعه ارتباطات لازم بود، با هزینه‌ای بسیار اندک و نزدیک به صفر، در اختیار همگان قرار گرفته است.

توسعه رسانه ها و پلتفرم های اجتماعی پیامدهای مثبت و منفی بسیاری در حوزه‌ی شبکه سازی داشت.

از میان این پیامدها، دو مورد در متمم برای ما مهم‌تر است:

پیامد مثبت: کاهش و کم‌رنگ شدن موانع و هزینه‌های شبکه سازی

چطور شبکه سازی کنیم

این پیامد نیاز به توضیح چندانی ندارد. در اختیار داشتن یک گوشی موبایل برای این‌که شما بتوانید به مجموعه‌ی گسترده‌ای از انسان‌ها دسترسی پیدا کنید کافی است.

مجموعه‌ای که قبلاً یا اساساً در دسترس شما نبودند و یا هزینه‌‌ی دسترسی به آن‌ها بالا بود (هزینه شامل پول و زمان و سایر منابع مورد نیاز)

پیامد منفی: کم توجه شدن به مهارت‌ها و آموزش‌های مورد نیاز در زمینه شبکه سازی

با وجودی که امروز بیش از هر زمان دیگری درباره‌ی هر موضوعی که تصور کنید، عرضه و تقاضا برای دوره و کلاس و درس و وجود دارد، به نظر می‌رسد جستجوی آموزش‌های مهارتی مرتبط با شبکه سازی به اندازه‌ی گذشته رواج ندارد.

شاید بتوان گفت جای مهارت شبکه سازی را بحث‌های دیگری – مانند بحث‌های زیر – گرفته‌اند:

عنوان‌های بالا همگی مفید هستند و مهم است که آن‌ها را بشناسیم و بیاموزیم.

اما به نظر می‌رسد فرض بر این است که اصل مهارت شبکه سازی با نرم افزارها و ابزارهای شبکه سازی در اختیار همه قرار دارد و حالا باید تکنیک‌ها و مهارت‌های جانبی و مکمل را بیاموزیم.

ناآشنا بودن با جزئیات مهارت شبکه‌سازی، باعث شده که بار روانی و فشار شبکه های اجتماعی برای بسیاری از ما زیاد و حتی غیرقابل تحمل باشد.

به بیان دیگر، به جای اینکه شبکه های اجتماعی برای ما حمایت اجتماعی و سلامت به ارمغان بیاورند، فشار اجتماعی و استرس به همراه داشته‌اند.

مجموعه درس‌های حمایت اجتماعی در متمم، بهانه‌ی خوبی هستند تا درباره‌ی اصول، تکنیک‌ها و قوانین شبکه سازی بیشتر حرف بزنیم و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهیم.

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

دوره MBA

فنون مذاکره | تصمیم گیری

تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

افزایش عزت نفس | چگونه شاد باشیم

تجربه‌های شما در شبکه سازی چیست؟

اصلاً آیا به عنوان یک مهارت به آن نگاه کرده‌اید؟ چه نکاتی را در شبکه سازی به تجربه آموخته‌اید که فکر می‌کنید اگر دیگران به آن‌ها توجه کنند، انرژی کمتری برای شبکه سازی صرف می‌کنند و دستاوردهای بیشتری کسب می‌کنند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری حمایت اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

متمم مخففِ محل توسعه مهارتهای من است؛ یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی درباره متمم مراجعه کنید.

ما برای هر یک از درس‌های متمم، یک نقشه راه داریم که به یادگیری آن درس کمک می‌کند.

می‌توانید با مراجعه‌ به صفحه‌ نقشه راه یادگیری، عنوان درس‌های مختلف متمم را ببینید.

همچنین می‌توانید دوره MBA متمم را ببینید.

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به چیزی در حدود نصف درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۳۷ هزار تومان)، فصلی (۹۵ هزار تومان)، نیم‌سال (۱۶۰ هزار تومان) و یکساله (۲۸۰ هزار تومان) بخرید.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به صفحه‌ی ثبت نام مراجعه کنید.

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌های متمم

– به نظرم بهتر است مخصوصاً در ابتدای ایجاد رابطه، تمرکز ما بر کمک کردن ( به تعبیر آدام گرنت : Take) باشه تا گرفتن کمک و درخواست و زحمت تراشیدن در همان ابتدای رابطه (Give). کسی دوست نداره نقش باجه بانک یا عابربانک رو برای دیگران داشته باشه.

– در مورد شبکه سازی با آدمهایی که از خود ما چند سطح بالاتر هستند باید به این توجه کرد که اینها خیلی وقت کمی و احتمالاً علاقه و انرژی کمی برای ارتباط برقرار کردن با ما دارند و جواب پیش فرضشون هم “نه” هست مگر اینکه اثر مثبت و متفاوتی روی آنها بگذاریم تا حداقل متفاوت باشیم با افراد زیاد دیگری که مانند ما خواهان ارتباط گرفتن با این آدمهای موفق هستند.

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

9 × دو =

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon

شبکه سازی و توانایی ایجاد ارتباطات موثر، رابطه مستقیمی با موفقیت ما در زندگی و کسب و کار دارد. به عبارت دیگر، شبکه ی ارتباطی هر فرد به عنوان یک سرمایه و دارایی ارزشمند می تواند بسیاری از فرصت ها را فراهم کند.

عصر کنونی، وارد مرحله ای شده است که در آن ارتباطات و شبکه سازی، مکمل و لازمه مهارت های دیگر است. بنابراین، آشنایی با این مهارت مهم و تاثیرگذار، در آینده ای نه چندان دور نقشی اساسی در زندگی ما بازی خواهد کرد. از این رو، در این اپیزود از پادکست مسیرآفرین، از بیژن وثوقی بنیانگذار پلتفرم کسب و کار بینام و متخصص شبکه سازی و ارتباطات موثر دعوت کردم تا تجربه ها و دانش خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارد. تجربه هایی که حاصل سال ها حضور و تدریس در سمینارهای مختلف رشد فردی و کسب و کار بوده است.

علاوه بر این در اپیزود، او تکنیک ها و راه حل هایی برای افزایش توانایی مهارت های شبکه سازی و ارتباطات ارائه می دهد.

لطفا با ما در این اپیزود از مسیرآفرین همراه باشید!

دانلود و یا شنیدن آنلاین

چطور شبکه سازی کنیم

Listen to چطور با شبکه سازی و ارتباطات موثر، پیشرفت کنیم؟ bymasirafarin on hearthis.at

Listen to چطور با شبکه سازی و ارتباطات موثر، پیشرفت کنیم؟ bymasirafarin on hearthis.at

برای دانلود و گوش کردن بدون نیاز به اینترنت، بر روی فلش کوچک رو به پایین در مستطیل فوق کلیک کنید.

پادکست مسیرآفرین در اینستاگرامبر روی لوگوی زیر کلیک کنید

پادکست مسیرآفرین در تلگرام

پادکست مسیرآفرین؛ اپیزود سیزدهم دکتر علی شاه حسینی ، کارآفرین برتر، نویسنده و سخنران بین المللی، مهمان این اپیزود از پادکست مسیرآفرین […]

پادکست مسیرآفرین ؛ اپیزود دهم درارتباطیم نام وبسایتی است که بنیانگذار آن – علی لطفی – از تجربه های موفقیت آمیز خودش […]

اپیزود هفدهم پادکست مسیرآفرین استراتژی کسب و کار اینترنتی همواره مورد سوال کسانی بوده است که می خواهند چنین بیزنسی را شروع […]

پادکست مسیرآفرین؛ اپیزود دوازدهم هانیلی که استارتاپی با طعم عسل است، در اواسط سال نود و هفت توسط محمد خاهانی راه اندازی […]

© 2021 فرشاد اختریان – حق کپی رایت محفوظ است.

نیرو گرفته از  – طراحی شده توسط Customizr theme

بدون شک تا به حال بیش از یک میلیون بار شنیده اید که پیشرفت شغلی، در سایه ی کسانی است که می شناسید. دقیقا به همان اندازه که دانش و سواد در پیشرفت شغلی شما موثر است، ارتباطات نیز نقش انکار ناپذیری دارند. اینجاست که نقش کلیدی شبکه سازی و ارتباطات روشن می شود.

اما تسلط بر این مهارت ضروری خیلی بیشتر از نشستن دور یک میز و تبادل کارت ویزیت است. در حقیقت این توانایی یک هنر است.

دکتر «ایوان میسنر»، نویسنده کتاب “شبکه سازی مثل یک حرفه ای” در این باره می گوید: “از آنجایی که این روزها زمینه های بسیار مختلفی وجود دارد که مردم بتوانند خودشان را به بازار معرفی کنند، ضروری است که راه هایی برای جلب توجه در میان این تعداد انبوه در بازار بیابید.”

هنگامی که شبکه سازی با مهارت انجام بپذیرد، نه تنها فرصت های کاری را مثل آب خوردن فراهم می کند، بلکه باعث تولید مشتریان جدید و همچنین یافتن افراد مستعدتری برای استخدام های آینده می شود.

در ادامه بهترین روش های شبکه سازی گرد هم آورده شده تا بتوانید با استفاده از این نکات حرفه ای شبکه قدرتمندی بسازید، در ذهن و فکر کسی که می خواهید رسوخ کرده و همان جا لنگر بیندازید. با دیجیاتو همراه باشید.

چطور شبکه سازی کنیم

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می توانید انجام دهید، این است که در همان ابتدا، از شخص مورد نظر تقاضای انجام لطفی را داشته باشید. در این صورت شما اسلحه را به سمت او نشانه رفته اید. یکی از مهمترین کلید های موفقیت در شبکه سازی، دادن قبل از گرفتن است.

«کیت فِرازی»، کارشناس توسعه روابط حرفه ای می گوید: “این موضوع آنچنان مهم است که هر چقدر هم تاکید کنم باز هم کافی نیست– اگر می خواهید رابطه ای با کسی آغاز کنید، نشان دادن چگونگی سود بردن آن ها از این رابطه، ضروری است.” «فرازی»، نویسنده کتاب “هرگز تنها نخورید: و دیگر راز های موفقیت یک رابطه در زمان” اضافه می کند: “هنگامی که برای دیدار کسی به منزلش می روید، کمتر دست خالی هستید، پس چرا هنگام ملاقات با یک شخص، با استفاده از سخاوتمندی تان، یک اتحاد بالقوه را ایجاد نکنید؟”

آنطور که «فرازی» می گوید، نیازی نیست که این سخاوت آنچنان هم مفصل باشد. شاید این سخاوت، به سادگی فوروارد کردن ایمیل حاوی یک مقاله، یا معرفی فردی مربوط به زمینه مورد علاقه شخص باشد.

پس کی زمانش می رسد که زمین بازی را تعویض کرده و شما هم از او چیزی بخواهید؟ این بستگی به تشخیص خودتان دارد. اما به یاد داشته باشید هر گونه درخواست زود هنگام، می تواند روابط شما را خاتمه دهد؛ به همراه خطر از دست دادن تمام منابعی که تا به حال سرمایه گذاری کرده بودید. «میسنر» می گوید: “مردم اغلب می گویند: پرسیدنش که ضرری ندارد؟ مگر نه؟…اما بهتر است بدانید تقاضا و درخواست قبل از برقراری کامل یک رابطه، یعنی نابود کردن فرصت پرورش آن.”

بنابراین به شبکه سازی مانند یک حساب بانکی نگاه کنید. باید سپرده گذاری کنید، سرمایه را پرورش داده و سپس برداشت کنید. یک نمونه: یکی از افرادی که با «میسنر» رابطه داشت، ماهی یا هر دوماه یک بار با او تماس می گرفت و در مورد روند پیش روی پروژه ها سوال می کرد، و می پرسید که می تواند کمکی در این زمینه کند؟ بعد از اینکه در طول یک سال چندین بار این کار را انجام داد، یک بار از میسنر تقاضای کمک کرد. میسنر می گوید: “و من پاسخ دادم بله!، با اینکه او حتی در مورد نوع تقاضایش هم چیزی به من نگفته بود. او به اندازه کافی روی این رابطه سرمایه گذاری کرده بود و من خوشحال بودم که بتوانم کاری برای او انجام دهم.”

 

اگر فردی که شما امید به برقراری ارتباط با او را دارید شخص مهمی است، سعی کنید رد پایش را در فیس بوک، توییتر، لینکدین و شبکه های اجتماعی دیگر پیدا کنید. ببینید دوستی دارید که با او مستقیما در ارتباط باشد، یا حداقل کسی را می شناسید که در سازمانی کار کند که او آنجا مشغول است؟

برنامه خودتان را به او توضیح دهید. –شما یک طرفدار پروپاقرص این شرکت هستید و بسیار علاقمندید روابط استراتژیکی با چنین نقش کلیدی در آن شرکت داشته باشید.– و بخواهید اگر ممکن است شما را در اولین رخداد شبکه سازی پیش رو، به شخص مورد نظر معرفی کند.

«میسنر» می گوید: “اگر بتوانید این شخص را پیدا کنید، [مطمئن باشید که] تایید شخص سوم به شما قدرت زیادی می بخشد. نتیجه ای که می گیرید این است که بایستید و گسترش پهنه های اعتبارتان را نظاره کنید.” و هرچقدر اعتبار بیشتری داشته باشید، احتمال اعتماد شخص به ارزش شما برای زمانی که در اختیارتان می گذارد، بیشتر خواهد شد.

 

در بازی شبکه سازی، به دنبال کیفیت هستید نه کمیت. ساده تر بگوییم، اگر فقط در فکر جمع کردن بیزینس کارت باشید، بالاخره جا کارتی تان خواهد ترکید!

«میسنر» به یاد می آورد زمانی خانم جوانی را ملاقات کرده بود که ادعا می کرد یک شبکه گستر حرفه ای است. تکنیک “درخشان” او چه بود؟ او و شریک کاری اش اتاق را به نصف تقسیم کرده و یک قسمت را تا جایی که ممکن بود، از کارت های بیزینس انباشته بودند. سپس تمام اطلاعات را در یک پایگاه داده وارد کرده و به مخاطبین جدیدشان ایمیل می زدند. میسنر می گوید: “در حقیقت آن ها مردم را اسپم می کردند.” او اضافه می کند: “شبکه سازی با استفاده از اینگونه فرصت های تلفنی ایمیلی و اینترنتی (cold calling) یک خطای بسیار بزرگ است.”

به جای ایجاد یک شبکه گسترده، سعی کنید ارتباطات عمیق شخصی پرورش دهید. «میسنر» می گوید: “مردم همیشه دنبال روشنی هستند، چیزهای درخشان، اما من اعتقاد راسخی دارم که شش چیز را هزار بار انجام دهم نه اینکه هزار چیز را شش بار.”

راهکاری که «فرازی» در این مورد پیشنهاد می دهد این است: ایجاد یک نقشه فعالیت های مربوط به ارتباطات برای هر هدف حرفه ای که دارید. هنگامی که می خواهید یک شغل جدید را آغاز کنید یا اینکه بیس مشتریان تان را بسازید، یک لیست از کسانی که می توانند در دستیابی به موفقیت مورد نظرتان کمک کنند، تهیه کنید: دوستان، همکاران، کسانی که امیدوار به ملاقاتشان هستید، و یا حتی افرادی که تحسین می کنید و فقط به صورت آنلاین پیگیرشان هستید.

او می گوید: “دلایل اهمیت هر کدام از این اشخاص را بنویسید و اینکه چگونه می توانید رابطه تان را از صفر به پنج برسانید.” اینگونه شما یک استراتژی برای تعقیب اهدافتان خواهید داشت و مرجعی نوشته شده دارید که برای هر کاری از چه کسی می توانید درخواست کمک کنید.

 

بعد از کلید خوردن یک رابطه جدید و قدرتمند، بسیاری از مردم توپ را رها می کنند. آنها رسیدگی های پس از آشنایی اولیه را انجام نمی دهند؛ ملاقات انجام می شود ولی هرگز اعمال نفوذ در رابطه صورت نمی گیرد.

در این حالت میتوانید از استراتژی «کیم ماری برنچ» استفاده کنید. او که مدیر عامل و رییس یک سازمان شبکه سازی برای کسب و کار بین المللی با نام LeTip است، بلافاصله بعد از گفتگو با شخص مورد علاقه شان، یک شماره از 1 تا 10 پشت کارت بیزینس آن ها می نویسد. این ارقام نشان دهنده توانایی بالقوه مخاطبین برای کمک به پیشرفت در کارش است. هر شخصی که امتیاز 7 یا بالاتر را داشته باشد، «برنچ» یک یادداشت کوتاه و مفید درباره اش می نویسد. مثلا “سفر به لندن، پسر 3 ساله، درحال شروع یک شغل جدید.”

روز بعد «برنچ» یک ایمیل به شخص مورد نظر می فرستد و در مورد گفتگویی که داشته اند، ابراز خوشحالی می کند. در ایمیلش به یکی از نکاتی که در کارتش نوشته بوده رجوع می کند، مثل “امیدوارم در لندن اوقات فوق العاده ای داشته باشید.” در آخر سعی می کند به روشی کمکی کند. مثلا لینکی به یک مقاله جالب در مورد سفر به لندن بدهد یا پیشنهاد آشنایی با یکی از دوستانش که در لندن و در همان شرکتی کار می کند که آن ها خواهند پیوست.

فراموش نکنید که ارتباطتان را حفظ کنید. فرازی می گوید: “به منظور قوی تر شدن ارتباط، “پینگ” گرفتن منظم در شبکه ارتباطی تان ضروری است. برنامه ای برای در تماس بودن با اشخاص مورد نظرتان ایجاد کنید. روزانه X مقدار زمان برای شبکه وقت بگذارید یا اینکه هر هفته با X نفر از آنها ارتباط برقرار کنید.”

فرکانس و عمق این تعاملات بستگی به قدرت رابطه دارد. برای ارتباطات معمولی، ری توییت یا کامنت های گاه به گاه کفایت می کند. برای ارتباطات عمیق تر بهتر است به چیزهایی مثل ایمیل یا ملاقات حضوری فکر کنید.

 

قبل از دیدن کسی که می خواهید با او ارتباط برقرار کنید، یک تحقیق اینترنتی انجام دهید تا ببینید او عمیقا به چه چیزهایی علاقه دارد. از خیریه ها گرفته تا هر جایزه و افتخاری که به دست آورده.

«فرازی» می گوید: “انجام دادن این کار باعث می شود نه تنها علاقه صادقانه خودتان را به شخص نشان دهید، بلکه می قبولانید که او را فقط به عنوان یک رابط برای کسب و کار نمی بینید.” فرازی اضافه می کند: “به علاوه، این کار کمک می کند تا بفهمید که چگونه خدمتی می توانید ارائه دهید. اگر بتوانید به طور خاص چیزی که برای آن ها مهم است را پیشنهاد دهید، آن ها برای ارتباط با شما روی خوش تری نشان خواهند داد.”

«میسنر» از این تکنیک برای مصاحبه با «ریچارد برنسون» استفاده کرد. او بعد از اینکه فهمید برنسون به تازگی یک سازمان غیر انتفاعی به نام B-Team را راه اندازی کرده، خودش را به عنوان داوطلب معرفی کرد. در طول اجرا با «برنسون» که قبلا هم یکبار اورا ملاقات کرده بود، گفت: “من متوجه شده ام که شما درحال انجام کاری به اسم B-Team هستید. درباره اش توضیح می دهید؟”

«میسنر» به خاطر می آورد که “او روشن شد”. “من از او پرسیدم که چگونه می توانم به این پروژه کمک کنم و پیشنهاد دادم برای بلاگم با او مصاحبه کنم.” این یک حرکت شبکه سازی برد برد بود: خیریه «برنسون» مشهورتر می شد در حالی که «میسنر» با او مصاحبه کرده بود.

 

هرچه که شخصی خودش را به شما شبیه تر حس کند، برای ارتباط برقرار کردن احساس راحتی بیشتری دارد، به همین دلیل است که شبکه های طبیعی همگن هستند. میسنر می گوید: “ما تمایل داریم با کسانی بیرون برویم که مانند خودمان هستند؛ همجنس، هم نژاد و پیشینه تحصیلی یکسان. اما تنوع، کلید رشد یک شبکه شخصی قوی است.”

چطور شبکه سازی کنیم

بنابراین به دنبال روابط با مردم کاملا متفاوتی باشید. آنها می توانند شما را به خوشه های اجتماعی با برندی جدید معرفی کنند. این کار نه تنها باعث می شود که شما به شکل بالقوه به افراد بانفوذی دسترسی پیدا کنید که قبل از این ممکن بود هرگز ملاقات نکنید، بلکه از جعبه خودتان هم بیرون می روید.

برای نمونه میسنر عضو یک سازمان حمایت از کسب و کار بانوان است. آنها به مردان هم اجازه عضو شدن می دهند، بنابراین او از یک دوست خانومش خواست تا او را در یکی از جلسات حمایت کند. میسنر می گوید: “هرکسی من را به یاد می آورد چرا که من یکی از دو یا سه مرد عضو این انجمن بودم و توانستم کسب و کار زیادی را از این طریق به دست آورم.”

یکی از راه های مهم برای شبکه سازی متنوع این است که شبکه تان را “پایین تر” ببندید. بیشتر مردم روی شبکه بندی بلند بالا تمرکز می کنند. ساختن یک رابطه دوستانه با کسی که روی نردبان در پله ای بالاتر از خودشان ایستاده است.  اما ارتباط با مردم جوان و باهوش نیز هوشمندانه است، چرا که ممکن است آنها بتوانند راه هایی برای رسیدن به چیزهایی باشند که در حرفه ی شما به کار بیاید و شمارا بالا بکشد.

 

اگر صفحه لینکدین شما مثل یک فروشگاه باز است، و شما دعوت هرکسی را برای دوستی قبول می کنید، احتمالا شهرت خودتان را در معرض آسیب قرار داده اید.

دوستان شما در لینکدین روی شخصیت شما اثر دارند و اینگونه برداشت می شود که شما با اتصال به کسی، مهارت او را تضمین می کنید. بنابراین همانطور که شما به هر کسی که در گوشه و کنار خیابان افتاده است، کار نمی دهید، بنابراین نباید درخواست دوستی از افراد کاملا غریبه را قبول کنید.

به همین ترتیب، به گفته «برنچ»: “شما هم باید تنها به کسانی پیشنهاد دوستی بدهید که یک رابطه ی مشترک با هم دارید.” به علاوه اینکه هنگام درخواست دوستی باید پیغامی بنویسید و به نامه ای که لینکدین میفرستد اکتفا نکنید. و اگر هیچ ارتباط مشترکی نداشتید، بهتر است توسط ایمیل شخصی و نامه با شخص در ارتباط باشید.

 

یک راه میانبر برای ایجاد یک دوستی با ریشه های عمیق وجود دارد: بفهمید شما و شخص مورد نظر چه اشتراکاتی دارید. مثلا به یک مدرسه می رفتید و یا هردو عاشق اسنوبرد هستید.

«برنچ» می گوید: “تمرکز بر روی شباهت های فی ما بین، سریع ترین راه برای ایجاد یک رابطه دوستانه است. بنابراین از پرسیدن سوال های شخصی که به فرد اجازه می دهد در مورد خودش صحبت کند نهراسید: شما مال کجا هستید؟ بچه دارید؟”

سپس نوبت به شما می رسد که از خودتان بگویید. یکی از همکاران «برنچ» پس از گفتن اینکه از 14 سالگی از هواپیما می پریده است، توانست چندید ارتباط محکم را پایه ریزی کند. کسانی که اسکای دایو انجام می دادند یا به این ورزش علاقه داشتند فورا به سمت او کشیده شده بودند. این کار مانند ریختن دانه های دوستی در یک زمین آماده کشت و پرورش یافته شده بود.

امیدواریم از این نکات استفاده کرده و رابطه های کاری خوب و مفیدی را آغاز کنید.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

قدم اول در ایجاد شبکه سازی ؛ ارتباط با دیگران است و زمانی ما در این امر موفق خواهیم بود که با شیوه‌های درست و حرفه‌ای با دیگران وارد شبکه سازی شویم. در این مقاله قصد داریم اصول شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران را مورد بررسی قرار دهیم اما قبل از شروع، مقاله شبکه سازی چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

شبکه سازی یک سرمایه‌گذاری در تجارت شماست که نیاز به زمان دارد و اگر به درستی انجام شود می‌تواند نتایج بسیار ارزنده‌ای به همراه داشته باشد.

همانطورکه در بخش قبلی گفتیم گاهی ما بدون این‌که متوجه شویم در حال شبکه سازی با دیگران هستیم! در واقع شبکه سازی شکل دیگری از روابط جمعی و اجتماعی می‌باشد.

حالتی را فرض کنید که شما به مهمانی یکی از دوستان خود دعوت شده‌اید و در آن‌جا با افراد زیادی ملاقات می‌کنید‌. در این میان با فردی آشنا می‌شوید که شغل خوب و مرتبطی در زمینه رشته دانشگاهی یا توانایی‌های شما دارد. و باز به شکل اتفاقی شما با آن فرد وارد ارتباط نزدیک‌تر و صمیمی می‌شوید و در نهایت به کمک و هدایت او وارد بازار کار می‌شوید.

مثال بالا نمونه‌ای ساده و خوب برای حالت شبکه سازی به کمک ارتباطات جمعی و اجتماعی است. در خیلی از مواقع افراد بدون فکر و برنامه‌ قبلی شبکه سازی انجام می‌دهند که از اصول شبکه سازی حرفه‌ای به دور است.

چطور شبکه سازی کنیم

برای اینکه بتوانید به کمک ارتباطات جمعی و اجتماعی شبکه سازی کنید چند نکته را همیشه به خاطر بسپارید:

>> به صورت گسترده با افرد مجرب و حاذق وارد روابط اجتماعی شوید.

>> جسارت داشته باشید و رودربایستی‌های همیشگی را کنار بگذارید.

>> سعی کنید شخصیتی قابل اطمینان و قابل اعتماد داشته باشید.

>> مثبت اندیش باشید و انرژی مثبت خود را به دیگران انتقال دهید.

>> با نفوذ و اثرگذار باشید.

>> سعی کنید  ظاهر و باطنی آراسته داشته باشید! یعنی مرتب و مودب باشید.

>> برای اثبات خود بعضی از کارها را به صورت خودجوش و داوطلبانه انجام دهید.

یک. خودتان باشید

نخستین کاری که در ایجاد ارتباط با دیگران و اصول شبکه سازی، لازم است که انجام دهید  طبیعی برخورد کردن است. به هیچ‌وجه سعی نکنید خودتان را به شکل دیگری نشان دهید و از دیگران تقلید کنید. خیلی از انسان‌ها متوجه رفتار تصنعی شما می‌شوند و این باعث عدم اعتماد آن‌ها نسبت به شما خواهد شد.

دو. اول گوش کنید، سپس پاسخ دهید

وقتی با شخصی وارد ارتباط می‌شوید اجازه بدهید آن شخص صحبت‌هایش را تمام کند و بعد شما پاسخ دهید. از آن دسته افرادی نباشید که مدام مانع صحبت کردن طرف مقابل می‌شوند و حرف‌های او را قطع می‌کنند و باعث از بین رفتن تمرکز افراد می‌شوند. این کار در واقع بی احترامی به شعور فرد مقابل محسوب میشود.

سه. استفاده از زبان بدن

ما در مقالات دیگر نیز درباره اهمیت استفاده از زبان بدن صحبت کرده‌ایم. در برقراری ارتباط درست و حرفه‌ای با دیگران به کارگیری زبان بدن نقش اثرگذاری خواهد داشت.

چهار. تمام اطلاعات خود را یکباره بروز ندهید

در برقراری رابطه با دیگران به ویژه در برخورد اول با آن‌ها به گونه‌ای برخورد نکنید که افراد در مقابل شما احساس ضعف و نتوانستن داشته باشند. خیلی از افراد در شروع روابط به شکلی برخورد می‌کنند که به دیگران بفهمانند در کلیه امور دانش و اطلاعات زیادی دارند که این جرکت در اصول شبکه سازی جایگاهی ندارد.

پنج. احترام بگذارید

شاید اصلی‌ترین کاری که ما در برقراری روابط با دیگران باید انجام دهیم احترام گذاشتن باشد. چیزی که بیش از همه در ذهن افراد ماندگار خواهد شد. هیچ‌گاه حتی برای شوخی و خنده به دیگران توهین و بی احترامی نکنید.

شش. برنامه ریزی افکار و مدیریت اعمال

اگر از آن دسته افرادی هستید که در ارتباط با دیگران ممکن است دچار استرس شوید سعی کنید قبل از برقراری ارتباط برای آن برنامه ریزی کنید و در حین شروع ارتباط با آگاهی کامل بر روی رفتار و اعمالتان مدیریت داشته باشید تا انتخابی درست داشته باشید.

هفت. همراه باشید

در ارتباط با دیگران سعی نکنید که اصول و قواعد خود را به دیگران گوشزد کنید. اجازه بدهید افراد از شما احساس همدلی و همراهی بگیرند. این احساس را از طریق افکار، اعمال، رفتار و حتی حالت چهره می‌توانیم به دیگران بروز دهیم.

هشت. ایجاد احساس تفاهم

اگر شما بتوانید در برقراری ارتباط با دیگران به تفاهم برسید تا حدی به مقصود خود نزدیک شده‌اید چرا که شبکه سازی برقراری توافق و سپس انتقال دانش و تجربیات است. وقتی با دیگران به تفاهم برسیم در واقع تصمیمات درست‌تر و کارآمد‌تر خواهیم گرفت.

نه. لبخند بزنید

«خنده کوتاه‌ترین فاصله بین دو مغز است» جالب است بدانید مغز انسان‌ها چهره‌های شاد را تشخیص می‌دهد و ترجیح می‌دهد با آن‌ها در ارتباط باشد! وقتی که شما در ارتباط با دیگران لبخند می‌زنید، رفتارتان برای دیگران قابل درک و ملموس‌تر خواهد بود. با این کار هم خودتان و هم دیگران احساس بهتری در برقراری ارتباط خواهید داشت، ولی باید توجه کنید که این حالت مصنوعی نباشد.

ده. قضاوت نکنید

سعی کنید در برقراری روابط به ویژه نقطه شروع از قضاوت کردن افراد و قرار دادن آن‌ها زیر ذره‌بین پرهیز کنید. گاهی ممکن است در برخورد اولیه شما نسبت به انسان‌ها برداشت خوبی نکنید! لازم است به آن‌ها فرصت دهیم تا همدیگر را بیش‍تر و بهتر بشناسیم.

ترس از شبکه سازی زمانی رخ می‌دهد که ما در موقعیت‌هایی که امکان شبکه سازی وجود دارد قرار بگیریم و به دلایل مختلفی از انجام این کار اجتناب کنیم. گاهی تصور می‌کنیم که شاید موفق نشویم،  گاهی خودمان را شایسته برای انجام این کار نمی‌دانیم و در مواقعی به خاطر خجالت و رودربایستی از شبکه سازی فرار می‌کنیم. ما در شبکه سازی به هیچ عنوان نباید شک کنیم، همیشه باید با اراده‌ای استوار با دیگران ارتباط برقرار کنیم و تمام عوامل بازدارنده را کنار بزنیم.

برای اینکه با ترس از شبکه سازی مقابله کنید لازم است بدون در نظر گرفتن دورنما وارد رابطه شوید و به این فکر نکنید که دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند؟ اصلا شاید اشتباه فکر می‌کنند! با تکرار این جملات و دور کردن افکار منفی، به شکل راحت‌تری می‌توانید وارد فضا شبکه سازی شوید. همه ما انسان هستیم و در کلیه امور زندگی می‌توانیم دچار اشتباه و شکست شویم. اما این که به بهانه ترس از نشدن و نتوانستن کاری را شروع نکنیم می‌توان گفت در دنیای رقابتی امروز فاجعه‌ای بزرگ است.

آلبرت اینشتین می‌گوید:

«فرمولی که من برای موفقیت کشف کردم این است: اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیش‌تر از ترس شما از شکست خوردن باشد؛ شما حتما موفق خواهید شد.»

چطور شبکه سازی کنیم

شبکه سازی یک مهارت اکتسابی، که با ایجاد آن می‌توانیم مراحل رسیدن به اهداف خود را سریع‌تر و آسان‌تر پشت سر بگذاریم. تنها کافی است که درباره آن اطلاعات کافی داشته باشیم و به بهترین نحو شبکه سازی کنیم. شبکه سازی در عین حالی که بسیار آسان است اما پیچیدگی‌های مربوط به خودش را دارد. خوشبختانه یا متاسفانه خیلی از افراد در آغاز ارتباط متوجه منظور و نیت ما می‌شوند و این ما هستیم که با برخوردی شایسته، شانس شبکه سازی را به خودمان می‌دهیم.

ارائه چند راهکار:

 یک. وقتی که وارد سیستم شبکه سازی می‌شوید و به دفعات با اشخاص مختلفی آشنا می‌شوید در واقع هر فرد، فرد دیگری را به شما ارجاع می‌دهد و معرفی می‌کند. او با این کار به شما اعتماد کرده است. کاری که لازم است شما انجام دهید باید در روابطی که برقرار کرده‌اید همواره جانب احترام را حفظ کنید.

دو. یکی از اصول مهم در شبکه سازی این است که نباید تنها به نفع و سودمندی خودمان فکر کنیم و به این فکر باشیم که شبکه‌ای که ایجاد شده است باید برای هر دو طرف و یا طرفین دارای سود و بهره‌مندی باشد. در واقع ما در شبکه سازی باید سیستم برنده برنده داشته باشیم.

سه. ما به عنوان یک شبکه ساز موفق از اینکه بتوانیم دو نفر را به یکدیگر معرفی کنیم و شاهد پیشرفت و موفقیت آن‌ها باشیم باید راضی و خشنود شویم و از این کار احساس مثبتی داشته باشیم.

چهار. در شبکه سازی لازم است همیشه خودتان را معرفی کنید! چرا که گاهی ممکن است افراد شما را فراموش کنند. حتی باید همیشه کارت ویزیت همراه خود داشته باشید و اطلاعات اولیه خور را مثل نام‌ و نام‌خانوادگی، شغل و تحصیلات و شماره تلفن خود را به اشخاص بدهید.

پنج. باید سعی کنید در شبکه سازی به شهرت برسید و آن را حفظ کنید! به گونه‌ای که افراد به راحتی با شنیدن اسم‌تان، شما را به خاطر بیاورند.

شش. گاهی باید نه بگویید و گاهی باید نه بشنوید. هیچ‌گاه خودتان را معطل نکنید و به دنبال ارجاعات دیگر در شبکه سازی باشید! از طرفی قرار نیست که شما همه افراد را راضی نگه دارید. گاهی واقعا فرصتی برای تبادل نظر و اندیشه ندارید و نباید از این امر ناراحت شوید.

هفت. در آغاز شبکه سازی نباید به هیچ عنوان ابتدا درخواست‌های خودتان را به صورت کامل مطرح کنید و عجله‌ای نداشته باشید. به عبارت دیگر سعی کنید کلیه امور را به شکل(step by step)   و مرحله‌ای طی کنید.

هشت. خودتان را به شبکه‌هایی که همواره با آن‌ها در ارتباط هستید محدود نکنید! لازم است برای زندگی بهتر و رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر همیشه در جست‌وجو ایجاد شبکه‌هایی بیش‌تر باشید.

نه. حتی اگر به اهدافی که مدنظر داشتید و موفقیت‌های که می‌خواستید رسیدید، نباید به هیچ عنوان از شبکه سازی دست بردارید و این کار را کنار بگذارید.

ده. در ایجاد شبکه سازی باید رفتاری هوشمندانه داشته باشید و همیشه مشتاق و پیگیر کار باشید.

 

منبع: کتاب شبکه سازی موفق برای همه از اریک کرامر 

به همراه تالیف نویسنده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شبکه سازی(networking)؛ جهان هستی به صورت پیوسته در حال پیشرفت و تکامل  است و به همین جهت زندگی انسان‌ها از…

ما همه روزه واژه‌های گوناگونی را به‌کار می‌بریم که شاید معنای دقیقی از آن‌‌ها ندانیم. تا به حال واژه “هوش…

در مقاله راز بزرگ نفوذ در قلب دیگران به جایگاه ویژه حس مهم بودن و حس عظمت طلبی انسان‌ها پرداختیم…

زندگی انسان‌ها از گذشته تا به امروز با تعاملات اجتماعی همراه است. ما برای رفع نیاز‌ها (عرضه و تقاضا)، حضور…

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم جهان “کلمات” است. کلمات معمولا نشان‌دهنده افکار، احساسات و هیجانات ما هستند. ما نمود…

محتواهای وب‌سایت نت ارتباط توسط تیمی از نویسندگان حرفه‌ای با وسواس خاصی از بهترین مقالات، کتاب‌ها و تحقیقات، جمع‌آوری، تالیف و بروزرسانی می‌شود. تلاش تیم نت ارتباط این است که نوشته‌ها به فرهنگ هم وطنان عزیزمان نزدیک و دارای راه‌ کار‌های عملی باشند.

©2020 کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه نت ارتباط می‌باشد. انتشار محتوا، تنها با ذکر منبع و لینک به مرجع مجاز است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید




Remember Me


Fill the forms below to register




لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.



چطور شبکه سازی کنیم
چطور شبکه سازی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *