چطور صدای خود را تغییر دهیم

 
helpkade
چطور صدای خود را تغییر دهیم
چطور صدای خود را تغییر دهیم

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چطور صدای خود را تغییر دهیم

آموزش تغییر تن صدا لازمه موفقیت در زندگی و احساس رضایت از خود است. تا به حال شده به صدای ضبط شده خوتان گوش دهید؟ در آن لحظه چه احساسی نسبت به صدای خود داشتید، حس رضایت مندی یا تنفر؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل موثر بر صدا را بشناسید و به شما آموزش دهیم که چگونه صدای خود را تغییر دهیم .

اگر از اغلب افراد در مورد صدای شان بپرسیم، کمتر کسی پیدا می‌شود که از صدای خود راضی باشد. اغلب افراد صدای خود را دوست ندارند و آن را با کلماتی از قبیل خشن، نازک، بم، اعصاب خرد کن، تو دماغی و… توصیف می کنند.

باید بدانید که اصلا صدای خوب و بد وجود ندارد و مهم داشتن صدایی مناسب است. صدایی که با جنسیت، شخصیت و منش شما تناسب داشته باشد.

توصیه می کنم بعد از خواندن مقاله پیش رو، برای یادگیری مطالب بیشتر در زمینه صداسازی، مقاله لینک زیر را مطالعه فرمایید.

تقویت کردن صدا به صدایی خوب و جذاب برای همه‌ی افراد لازم است. صدا بخشی از وجود همه‌ ماست و وسیله ای است که توسط آن با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. هر چند حرکات و لباس ما گویای شخصیت‌ ماست، ولی صداست که می‌تواند به خوبی، اندیشه و احساس ما را برای فرد مقابل آشکار کند.

مثلا در هنگام اضطراب، صدای‌ ما دچار لرزش می‌شود و یا نداشتن اعتماد به نفس و خجالتی بودن، صدا را ضعیف می کند.

داشتن صدای خوب به ما کمک می کند تا در جاهای شلوغ صدای خود را بهتر به گوش بقیه برسانیم، که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس ما می‌شود. اگر صدای قدرتمند و جذابی نداشته باشیم، توسط فرد مقابل جدی گرفته نشده و در نتیجه کمتر کسی به حرف های ما گوش میدهد، هرچند پر مغز و مفید باشند.

در ادامه به معرفی ۱۱ عامل می‌پردازیم که در ایجاد صدای ناخوشایند تاثیر بسزایی دارند، این عوامل هم درونی هستند و هم بیرونی. اما بدون شک می‌توانیم بر هر دو مورد از عوامل پیروز شویم. عوامل بیرونی عبارتند از:

همه‌ی ما صحبت کردن را از دوران کودکی و طی روندی ناخودآگاه می‌آموزیم. از سوی دیگر این یادگیری روندی تقلیدی دارد، به این صورت که به همان روشی صحبت می کنیم که در محیط خانواده صحبت می‌کنند، با همان تن، نوسانات و لهجه. این فراگیری در آینده روی کیفیت صدای شما، مثلاً میزان ارتفاع (زیر و بمی)، تأثیر بسیار زیادی دارد.

با بالا رفتن سن به طور حتم صدای افراد تغییر می کند. این اتفاق به پیرصدایی مرسوم است. هر چه کمتر مراقب صدای خود باشید، زودتر از آنچه فکر کنید به این عارضه دچار خواهید شد. به همین دلیل صدای اغلب افراد سالخورده ضعیف و لرزان است.

منظور از گوش، دریافت و تشخیص صداها است. برخی از مردم صداها را بهتر می‌شنود و در نتیجه تنوع‌های مصوت‌ها و صامت‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهند. بنابراین اگر شما گوش خوبی داشته باشید، با سرعت و دقت بیشتری از زیر و بم صدا و تبدیل آن به صدای خوب آگاهی پیدا خواهید کرد.

در هنگام صحبت کردن، همه‌ی اندیشه‌ها و منظور ذهن به عمل فیزیکی تبدیل می‌شوند. توانایی و آزادی عضلانی در اندام‌های گفتاری افراد متفاوت است. نیمی از این تفاوت به دلیل شکل‌گیری و کیفیت اندام‌های گفتاری و بدن و نیمی دیگر وابسته به محیط می‌باشد. برای مثال، یک شخص درون‌گرا و ملاحظه‌کار چالاکی فیزیکی کمتری دارد، زیرا در هنگام صحبت کردن نمی‌تواند اندیشه‌ی خود را به روند فیزیکی تبدیل کند.

صحبت کردن این فرد با نوعی اکراه همراه است که بر عضله‌های اندام‌های گفتار وی تأثیر می‌گذارد و از استحکام حرکت آن‌ها می‌کاهد، در نتیجه سخنانش از قاطعیت و تاثیر کمتری برخوردار است. این امر با تقویت صدا بهبود پیدا می‌کند.

در شخصیت افراد هم عوامل ارثی، مانند شکل و اندازه‌ی تارهای صوتی و هم عوامل محیطی مانند محیط زندگی و طبقه‌ی اجتماعی مؤثرند. نحوه‌ی صحبت کردن شما و برخورداری از صدای خوب، نشان‌دهنده‌ی شخصیت شماست، بنابراین باید با دقت و احتیاط همراه باشد تا تأثیرات مخرب بر جای نگذارد.

عوامل درونی که برای پاسخ به این سوال که چگونه صدای خود را تغییر دهیم ، باید بشناسیم عبارتند از:

برای داشتن صدای خوب لازم است مراقب مواد غذایی که مصرف می کنید، باشید. باید غذاهایی مصرف کنید که به تارهای صوتی شما انرژی بدهند و شما را سرحال نگه دارند نه این که آن‌ها را از بین ببرند. مصرف مواد غذایی مانند غذاهای تند، انواع ترشی ها، سرخ کردنی ها، نوشیدنی های خیلی سرد، چایی پر رنگ داغ و از این قبیل موارد در طولانی مدت باعث تخریب تارهای صوتی می‌شوند.

بهترین مواد غذایی برای تقویت صدا پروتئین ها هستند. زیرا هنگامی که در حال فکر کردن هستیم و یا قرار است تصمیم مهمی بگیریم، پروتئین بدن خود را می‌سوزانیم.

یکی از بهترین درمان ها برای رفع گرفتگی صدا، خوردن آبلیمو و عسل، آب سیب و آب هندوانه است. مصرف سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، کلم پیچ و اسفناج نیز در بهبود صدا نقش اساسی دارند.

مصرف سیگار، قلیان، پیپ و مواد مخدر صدمه های جبران ناپذیری بر صدای شما وارد می کنند. این مواد باعث خشکی، ساییدگی و به وجود آمدن تاول های کوچک روی تارهای صوتی می‌شوند و آن‌ها را از بین می‌برند.

علاوه بر این‌ها شانس ابتلا به سرطان ریه و حنجره و تنگی نفس را نیز بالا می‌برند. پس اگر قصد دارید صدایی گیرا داشته باشید، از مصرف دخانیات به شدت پرهیز کنید.

بیشتر افراد به غذاهایی خاص و فصول مختلف حساسیت دارند و به طور حتم در صدای شان تغییراتی را احساس می کنند. آلرژی ها باعث التهاب حنجره شده و صدای ما را دچار تغییر می کند.

برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید مواد غذایی که نسبت به آن حساسیت دارید را بشناسید و مصرف نکنید و یا در فصل هایی که آلرژی دارید از ماسک استفاده کنید.

مصرف بسیاری از دمنوش های گیاهی نیز می‌توانند شما را از شر آلرژی نجات دهند اگر درست و به موقع مصرف شوند.

اگر زیاد سرفه می کنید و یا سرفه های خشکی دارید، حتما به دنبال راهی برای درمان شان باشید تا صدای تان خشن و گرفته نشود. در این مواقع بهتر است در طول روز با مصرف آب ولرم، گلوی خود را تر نگه دارید.

زمانی که معده ما ترش می کند، مواد اسیدی به گلو راه پیدا کرده و باعث سوختن گلو می‌شوند. در طول روز اگر این اتفاق برای تان افتاد حتما گلوی خود را با آب ولرم شست و شو دهید و کمی آب بنوشید.

بیماری های مختلف به خصوص بیماری های تنفسی صدای ما را از بین می‌برند زیرا مشکلات زیادی را برای اندام های گفتاری ما به وجود می‌آورند. مصرف داروهای مربوط به بیماری ها نیز تاثیرات مخربی بر صدا دارند.

بیماری هایی مانند فلج مغزی، سکته مغزی، پارکینسون و ضربه های مغزی نیز از این دست بیماری ها هستند.

اگر شغلی دارید که صدای تان خیلی برای تان مهم است، حتما قبل از تجویز دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر از صدای خود راضی نیستید و دوست دارید آن را تغییر دهید، علاوه بر اینکه به عوامل موثر بر تغییر صدا باید توجه کنید، حتما باید به توصیه ها و راهکارهای زیر نیز عمل کنید تا صدایی رسا و واضح داشته باشید.

بهترین راه، آموزش تغییر تن صدا از تغییر انجام تمرینات صداسازی است. مانند تمرین تنفس شکمی، ضبط فایل صوتی، خوب گوش کردن، خودکار، بلندخوانی و ….

اگر این تمرینات را با دقت و به طور مکرر انجام دهید، به مرور متوجه رسایی و تغییرات صدای خود خواهید شد. برای آشنایی بهتر با تمرینات بیان شده، حتما مقاله زیر را بخوانید. در این مقاله تک تک تمرینات را به طور کامل توضیح داده ایم.

تمرین کنید که در هنگام صحبت کردن تن صدای خود را تغییر داده و آن را کنترل کنید. زیرا کنترل آن باعث می‌شود تا به خوبی بتوانید منظور خود را به مخاطب منتقل کنید. به عبارت دیگر صحبت های تان قابل فهم تر خواهد شد.

هر زمان که لازم است مخاطب بیشتر به صحبت های شما توجه کند، تن صدای خود را پایین بیاورید و هر کجا که صحبت های تان عادی است، تن صدای خود را بالا ببرید تا واضح و رسا باشد.

اگر لهجه دارید، سعی کنید بدون لهجه صحبت کردن را نیز بیاموزید. این کار بیان و صحبت های شما را واضح تر می کند و اعتماد به نفس تان را نیز افزایش میدهد.

بهترین تمرین برای کنترل لهجه، تمرین ضبط صداست. متن کوتاهی آماده کنید و در حین بیان کردن آن، صدای خود را ضبط کنید. سپس چندین بار به صدای خود گوش دهید تا متوجه لهجه خود در هنگام صحبت شوید و آن را رفع کنید.

چطور صدای خود را تغییر دهیم

راه حل بعدی برای تغییر لهجه، گوش دادن به نحوه صحبت کردن مجری های تلویزیون است. با دقت به صحبت کردن آن‌ها توجه کنید و سعی کنید کلمات را مانند آن‌ها بیان کنید و حتما صدای خود را ضبط کنید.

مهمترین عامل تغییر صدا، تنفس شکمی یا دیافراگمی است. این نوع تنفس جزو تمرینات صداسازی است. اگر قصد دارید صدای واضح و رسایی داشته باشید، حتما تنفس شکمی را برای خود به عادت تبدیل کنید.

تنفس شکمی به این صورت است که در هنگام دم باید اکسیژن را به جای شش ها به شکم منتقل کرده و شکم خود را باد کنید و سپس در بازدم اکسیژن را خارج کنید.

باید بتوانید سرعت صحبت کردن خود را به خوبی کنترل کنید تا صحبت های تان مفهوم تر شود. اگر بسیار آهسته و یا تند صحبت کنید علاوه بر اینکه فهم و درک صحبت های تان سخت می‌شود، مخاطب خود را نیز کلافه خواهید کرد.

تمرین کنید تا سرعت صدای خود را کنترل کنید و تنها در مواقع لزوم آهسته و یا تند صحبت کنید.

برای کنترل سرعت صدا به این نکته نیز توجه کنید که در حین صحبت باید احساسات خود را کنترل کنید تا سرعت صحبت کردن تان یکنواخت باشد. برای مثال اگر احساس خجالت کنید، آرام صحبت کرده و اگر احساس عصبانیت داشته باشید، تند صحبت خواهید کرد.

ادای صحیح تلفظ کلمات نیز می‌توانند صدای شما را زیباتر کنند. تلفظ صحیح باعث می‌شود تا در هنگام صحبت کردن لب ها و دهان خود را به اندازه باز کنید و صدای رساتری داشته باشید.

در این قسمت لیست عوامل و کارهای موثر بر صدا را برای تان به طور مختصر می‌نویسیم که باید از انجام‌شان دوری کنید:

-زیاد گریه کردن

-خندیدن با صدای بلند و قهقهه زدن

-داد و فریاد کردن

-جیغ زدن

-با صدای زیادی بم و یا زیادی نازک حرف زدن

-زیاد صحبت کردن

-با فک بسته حرف زدن

-مصرف دخانیات

یک راه حل آسان برای پاسخ به سوال چگونه صدای خود را تغییر دهیم ، وجود دارد و آن هم این است که زیاد آب بنوشید. آب برای حفظ و داشتن صدای خوب اهمیت حیاتی دارد. به این صورت که اگر همیشه در حال صحبت کردن هستید، تارهای صوتی شما مرتعش شده و در طولانی مدت باعث ناراحتی می‌شوند.

اما اگر آب کافی بنوشید بدن ماده مخاط نازک آبی را برای محافظت از تارها تولید می کند که حکم روغن کاری تارها را دارد.

در نهایت با شناخت عوامل موثر بر تغییر صدا ، به راحتی می‌توانید به صدایی رسا و قدرتمند برسید. داشتن صدایی قدرتمند، جذاب و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس شده و در نتیجه در ارتباطات شغلی و خوانوادگی موفق تر خواهید بود.

بنابرین اگر می‌خواهید با توجه به صدای شما، افراد به خوبی به شخصیت تان پی ببرند و دچار سو تفاهم نشوند، توصیه می کنم از امروز در صدد تقویت صدای خود اقدام کنید.

توصیه می کنم حتما برای این کار از آموزش های تغییر تن صدا کمک بگیرید. اگر در این زمینه سوالی دارید حتما در کامنت ها از ما بپرسید.

19 بازدید

41 بازدید

23 بازدید

25 بازدید

49 بازدید

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

عالی دمتان گرم

متشکرم از همراهی و حسن نظرتان
اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری را در زمینه صداسازی بخوانید، به لینک زیر مراجعه کنید.https://memariezendegi.com/%d8%b5%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%aa%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b5%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c/

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ما در وبسایت آموزش مهارت های ارتباطی، سخنرانی و فن‌بیان در «مجموعه معماری زندگی» به ارائه سمینار‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌ها و محصولات آموزشی در زمینه مهارت‌های ارتباطی، سخنرانی و فن بیان می‌پردازیم.

Welcome, Login to your account.

 × 
هفت
 = 
7

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

دانشگاه زندگی – آموزش سخنرانی،فن بیان،سخنوری

چطور صدای خود را تغییر دهیم

همیشه گشت و گذار در فضای وب برای من توام بوده است یا رویارویی با سوژه های جدید و شاید عجیب و غریبی که گاهی خیلی جالب می شوند. یکی از مواردی که پیش از این هم از دوست و آشنا شنیده بودم و شاهد گله و شکایت آن ها در این مورد بودم نفرت از صدای واقعی خودشان بوده است. مثلا وقتی صدای ضبط شده خود را در طول یک فیلم می شنوند آه و ناله می کنند و با احساس نارضایتی نمی خواهند دیگر صدایشان را بشنوند. این در حالی است که دیگران هرگز این حس را نسبت به صدای آن ها ندارند و اتفاقا گاهی از نظر دیگران خیلی خوش صدا هستند! همین موضوع کنجکاوی مرا بیش تر و بیش تر کرد تا جستجو کنم و ببینم اساسا چرا از صدایمان بدمان می آید و اغلب از شنیدن صدایمان وحشت داریم؟

سوال اصلی ما این است: چرا دیگران صدای ما را دوست دارند یا این که از شنیدن صدای ما هرگز آزرده خاطر نمی شوند اما برخی از ما با شنیدن صدای ضبط شده خود قسم می خوریم که دیگر یک کلام در طول فیلم حرف نمی زنیم؟

جالب است بدانید که این حس بین همه انسان ها مشترک است و ممکن است چه در طول حرف زدن و چه برای خوانندگی سراغمان آید و حسابی حال و هوای خوش ما را با شنیدن صدایمان ناخوش کند!

اگر شما هم گرفتار همین حس ناخوشایند هستید تنها نیستید؛ خیلی ها مثل شما هستند که از این موضوع رنج می برند و صدایشان را نفرت انگیز می دانند. برای رفع این حس ابتدا باید ببنیم اصلا چرا از صدایمان بدمان می آید و علت این موضوع چیست؟ لذا قصد داریم در این مطلب سوالات زیر را بررسی و به آن ها پاسخ دهیم:

همراه با دانشگاه زندگی باشید.

چند نفر از ما همزمان با رشد سنی و قدی صدایش را ضبط می کند؟ شاید سوال مسخره و خنده داری باشد اما اگر ما صدایمان از کودکی ضبط کرده و در بزرگسالی بدان گوش دهیم هیچ وقت دیگر تا این حد از صدای خود منزجر نمی شدیم!

وقتی صحبت می کنیم شکاف صوتی موجود در حلق به لرزش در می آید که این لرزش موجب ارتعاشات دیگری در ناحیه جمجمه و حفره دهانی نیز می شود. این ارتعاشات با امواج صوتی تولید شده ترکیب شده و از دهان به گوش گوینده یعنی شما می رسد. این صدا را هیچ کسی جز شما نمی شنود. همان طور که می بینید صدا مجموعه ای از تمام عوامل تشدیدکننده است که بارها بارها روی صدای خروجی تاثیر می گذارند؛ اما چون فقط این شما هستید که صدای اولیه را می شنوید بنابراین برایتان عجیب و غریب نابه هنجار است!

بر خلاف آن چه که ما به عنوان صدای خود می شنویم صدای واقعیمان یا پیچ صدایمان کمی بلندتر و هنگام سخنرانی به دلیل تکرار صدا کمی ملایم تر است. بنابراین اگرچه ما از صدایمان بدمان می آید اما بقیه این حس ناخوشایند را نسبت به ما ندارند.

طناب های صوتی در قاعده حنجره به عنوان ارتعاش دهنده مستقر هستند. لرزش تارها به محض تبادل هوا صورت می گیرد و با توجه به این که شکاف صوتی در مردان بزرگ تر از زنان است دامنه صوتی زنان با مردان متفاوت بوده و صدای زنانه نازک تر است.

با این که حتی با وجود خوش صدا بودن بسیاری از ما از صدایمان بدمان می آید اما خیلی ها به دنبال این هستند تا صدایشان را تغییر دهند. این تغییر صدا تکنیک های خاصی دارد که در کنار تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان قطعا جواب می دهد.

اگر فکر می کنید صدای ما ثابت است و هرگز نمی توان آن را تغییر داد سخت در اشتباه هستید! کیفیت صدای آدمی بستگی به عادات او دارد. مسلما شیوه صحبت کردن شما و عادت دادن تارهای صوتی به یک رویه مشخص تازه به مرور کیفیت صدا را بهبود می بخشد و کم کم صدای تازه ای در شما متولد می شود. البته این مهم به تمرینات زیادی نیاز دارد؛ مثلا:

با استفاده از میکروفون یا ضبط صوت گوشی خود یک متن را بخوانید و آن را ضبط نمایید. حالا یک کاغذ به دست بگیرید و به صدایتان گوش دهید. دفعه اول ممکن است از شنیدن صدای خود متعجب شوید و مهم نیست. حالا کاغذ را بردارید و ببینید چه چیزهایی در این صدا وجود دارد که شما را آزار می دهد. به زبان ساده با این روش سعی داریم عیب یابی کنیم و ببینیم چه عواملی باعث و بانی این هستند که ما از صدایمان بدمان می آید!

به موارد زیر توجه کنید و ببینید صدایتان دقیقا کدام یک از شاخصه های زیر را دارد که باعث شده از آن راضی نباشید؟

بعد از اتمام مرحله قبلی نوبت به تمرین و تکرار می رسد. به یاد داشته باشید که در پرورش صدا گرفتگی و سفتی عضلات در ناحیه شانه، زانو و سر بزرگ ترین دشمن شما در صحبت کردن است. همان طور که می دانید زبان هم یکی از مهم ترین ماهیچه های بدن است. گرفتگی و سفتی زبان حالتی برای جلوگیری از بروز احساسات در کلام است. بنابراین برای بهتر شدن کیفیت صدا باید این سفتی را از بین برد و زبان را آزاد کرد.

این تمرین سه گام را نه در حال سکوت بلکه زمان حرف زدن تکرار کنید. با استفاده از این تمرین سعی کنید کلمات ساده ای مثل “آب” یا “باران” را تلفظ کنید. هنگام تلفظ این کلمات و یا هر کلمه دیگر ممکن است زبان با سقف دهان برخورد کند. بلافاصله بعد از این تماس زبان را به جایگاه قبلی بازگردانید.

مرحله آخر تمرین تنظیم تن صدا است. با این ترفندها است که شما تعیین می کنید صدایتان شبیه یک کودک ده ساله باشد یا یک دختر جوان؛ شبیه مرد بالغ باشد یا یک نوجوان نابالغ.

سیدجوادغفاری هستم، مدیر سایت دانشگاه زندگی.
مؤلف چندین جلد کتاب پرفروش منجمله کتاب “رازهایی برای کسب موفقیت و ثروت” و “مهارت‌های‌زندگی”

مقاله قبلی

4 تکنیک ذهن خوانی برای این که کنترل افکار دیگران را به دست گیرید

مقاله بعدی

هنر مطالبه و درخواست کردن از دیگران: چه طور از اطرافیانمان چیزی بخواهیم؟

با خطرات گفتنِ” نمی‌دانم” در گفتگوهای روزمره خود آشنا شوید!

فن جذب توجه مخاطبان وقتی که همزمان به چند کار مختلف مشغول‌اند

6 درسی که از فن بیان اوباما در مذاکرات می‌آموزیم

با تنظیم سرعت کلام، مخاطبان خود را از حضور در سخنرانی کلافه نکنید!

Your email address will not be published.

چطور صدای خود را تغییر دهیم

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

1
 × 
یک
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سایت دانشگاه زندگی در تلاش است تا در زمینه روانشناسی خانواده، حقوق خانواده و فن‌بیان آموزش‌های کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

تلفن همراه: 09128114868

تلفن ثابت: 44635830-021

دانشگاه زندگی در زمینه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده خدمات بهینه ای را به شما همراهان عزیز عرضه می کند.

Welcome, Login to your account.

 × 
هفت
 = 
7

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

برخی افرادی که تن و لحن صدای خودشان را دوست ندارند به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه از روش های تغییر صدا استفاده نمایند. صدای انسان ها توانایی فرماندهی، تسکین و سرگرمی را دارد. اما اگر نوع صدایتان را دوست ندارید، احتمال دارد اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. نحوه تاثیر صدا و نوع آن، به  کلماتی که به کار می برید نیز بستگی دارد. کسی که می خواهد صدای خود را تغییر دهد مراحلی وجود دارد که می تواند آنها را برای بهبود صدا، لحن، بافت و کیفیت صدای خود را در نظر بگیرد. برای کسب آگاهی بیشتر از اینکه چگونه صدای خود را تغییر دهید بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

چطور صدای خود را تغییر دهیم

صدا و بافت و لحن آن توسط عوامل مختلفی تعیین می شود، از جمله:

وراثت یک عامل ایجاد کننده نوع صدا است. شاید متوجه شده باشید که افراد در یک خانواده اغلب صداهایی شبیه به هم دارند. دلیل این امر آن است حنجره، که شامل تارهای صوتی است، دقیقا مانند هر قسمت دیگر آناتومی بدن تغییرات جسمی بی شماری دارد.

جنسیت نیز در صدا و بافت آن نقش دارد. از بدو تولد، پسران تارهای صوتی بزرگتری نسبت به دختران دارند. در بلوغ، تستوسترون در بزرگ شدن حنجره تاثیر دارد. تارهای صوتی نیز با افزایش سن بلندتر و ضخیم می شوند و طنین و ارتعاش عمیق تری ایجاد می کنند. به همین دلیل صدای مردان در بلوغ کلفت و عمیق می شود، در حالی که صدای زنان نسبتاً نازک تر است.

هورمون ها و تأثیر آنها بر وزن همچنین می توانند بر نحوه صداگذاری تأثیر بگذارند. مردان چاق چربی زیادی تولید می کنند. همین موضوع باعث افزایش تن صدا می شود. از طرف دیگر، زنان مبتلا به چاقی مقدار زیادی تستوسترون تولید می کنند که احتمال دارد صدای آنها را عمیق تر کند.

اضافه وزن می تواند بر کنترل نفس نیز تأثیر بگذارد  و باعث می شود صدا تند یا نفس گیر شود. کمبود وزن، برعکس، احتمال دارد با کاهش استقامت تارهای صوتی، آنها را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد، و بر صدا تأثیر می گذارد.

قد نیز بر روی نوع صدا تأثیر می گذارد. افراد بلند قد، مجاری تنفسی بلند تر و ریه های بزرگتری دارند و باعث می شود صدای عمیق تری نسبت به افراد کوتاه قد داشته باشند.

ناهنجاری های ساختاری، مانند انحراف تیغه بینی یا شکاف کام، می تواند بر روی نحوه صداگذاری تأثیر بگذارد، همچنین ممکن است  زبان، اصطلاحات و لهجه را نیز تغییر دهد. سن، وضعیت عاطفی، سلامت کلی و تمیزی هوای تنفسی همچنین می تواند نوع صدا،  و بافت آن را تغییر دهد.

برخی از بیماری ها می توانند منجر به اختلالات صدا شوند. بسیاری از این مشکلات به راحتی از طریق آسیب شناسی گفتار، درمان یا حتی مواردی مانند تمرینات تنفسی برطرف می شوند برخی از مشکلات رایج گفتاری پزشکی  که معمولاً از این طریق برطرف می شوند، عبارتند از:

لارنژیت: لارنژیت، التهاب تارهای صوتی، واقعاً بسیار شایع است. وقتی کسی می گوید، “من صدایم درنمی آید”، این احتمال وجود دارد که لارنژیت حاد را تجربه کند. لارنژیت به طور معمول با یک عفونت ویروسی یا باکتریایی شروع می شود که باعث تورم تارهای صوتی خواه شد. التهاب حنجره به طور معمول با استراحت تارهای صوتی و حفظ رطوبت خوب رفع می شود.

بیماری ریفلاکس مری: بیماری رفلاکس مری نیز یک مسئله شایع زمینه ای است. وقتی اسید معده به سمت پشت از مری راه پیدا می کند، می تواند احساس سوزش ناخوشایندی رخ دهد. این قطعاً چیز جدیدی نیست، اما آیا می دانید اسید معده می تواند بر روی چین های صوتی یا تارها تأثیر بگذارد. اگر نگران این هستید که صدای شما تند یا خشن است، اما علت آن را تشخیص نمی دهید،  می تواند علت تغییر صدا شما همان ریفلاکس مری باشد.

روش های مختلفی برای تغییر صدای شما وجود دارد و تنها تجهیزات مورد نیاز شما یک برنامه ضبط صدا در تلفن یا رایانه و خودتان است. تغییر صدا یک شبه اتفاق نمیفتد. این کار به تمرین و پشتکار نیاز دارد و اگر بتوانید به آن پایبند باشید، پاداش های آن بسیار خوشایند خواهد بود.

اولین قدم برای تغییر صدا این است که در مورد صدایتان که دوست ندارید تصمیم بگیرید. آیا بیش از حد انحراف بینی دارید؟ آیا لهجه ای دارید که دوست ندارید؟ در نظر بگیرید که چه چیزی را در مورد صدایتان دوست ندارید. با شناخت علت اصلی اینکه صدای خودتان را دوست ندارید، می توانید گزینه های درمانی بهتری را انتخاب کنید.

برخی از راهکارها برای بهبود صدا و تغییر آن، عبارتند از:

اگر اختلال گفتاری دارید، برای پیدا کردن روش های تغییر صدا مشورت با یک گفتار درمانگر به شما کمک می کند. اختلالات گفتاری می تواند شامل اشکال در بیان، مانند لیس زدن، یا مشکلات در روان، مانند لکنت باشد.

اگر می خواهید صدای خود را قدرتمندتر کنید، لهجه را از بین ببرید یا کیفیت کلی صدای خود را بهبود ببخشید، کار با یک مربی آواز می تواند در رفع این مشکلات موثر باشد. یک مربی صدا کمک می کند یاد بگیرید که چگونه مصوت ها و صامت ها را به شکل صحیح بیان کنید و عناصر مختلف گفتاری را تشخیص دهید. آنها همچنین کمک می کنند تا بر موارد زیر تمرکز کنید:

برخی از روش های جراحی وجود دارد که می تواند سرعت صدا را کاهش یا افزایش دهد. آنها عبارتند از:

اگر می خواهید مربی صدای خود باشید، تمرینات صوتی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. اول، اینکه باید بدانید که در واقع صدایتان چگونه به نظر می رسد.

صدای شما احتمال دارد از نظر دیگران متفاوت و حتی مناسب به نظر برسد. به این دلیل است که هنگام صحبت، صدا همزمان از طریق هوا و جمجمه حرکت می کند.

صدایی که می شنوید از طریق هوا به لاله های گوش منتقل می شود، جایی که سه استخوان ریز گوش ها را می لرزاند. سپس به حلزون گوش و در نهایت به مغز می رسد.

در حالی که وقتی صحبت می کنید، ارتعاشات تارهای صوتی مستقیماً به حلزون گوش می رسد. به همین دلیل احتمال دارد وقتی صدای ضبط شده خود را می شنوید، نحوه صدا را تشخیص ندهید. برای همین، منطقی است که ابتدا صدای خود را ضبط کنید.

برای شناسایی تفاوت در الگوهای گفتاری، کارشناسان توصیه می کنند صدای خود را در چندین سناریو ضبط کنید، مانند:

شواهد نشان می دهد که می توانید صدای خود را کنترل کنید تا صدای بهتری داشته باشید.

برخی از  تمرین های صوتی که می توانید برای آرام کردن صدای خود استفاده کنید شامل موارد زیر است:

تقلید از صدا ممکن است به شما کمک کند تا صدایی را که دوست دارید پیدا کنید. برای انجام این کار، باید  با دقت به  صدای اطرافیان خود گوش دهید.

با افزایش سن تارهای صوتی دقیقاً مانند بقیه اعضای بدن فرسوده می شوند. به همین دلیل صدای افراد با گذشت زمان تغییر می کنند. برای سالم و بهینه نگه داشتن تارهای صوتی خود بهتر است این نکات را امتحان کنید:

وقتی صحبت می کنید یا آواز می خوانید، فرایندی که صدا را ایجاد می کند از ریه ها شروع می شود. اگر ظرفیت ریه کاهش یابد، احتمال دارد صدایتان ضعیف به نظر برسد. دنده ها، دیافراگم و عضلات شکم قدرت جسمی را فراهم می کنند تا هوا را به خارج از ریه ها هدایت و وارد نای و حنجره شود، که تارهای صوتی را نگه می دارد.

هوا بین تارهای صوتی جریان دارد و باعث لرزش آنها می شود. صدا، انرژی است که توسط لرزش ذرات هوا ایجاد می شود. میزان بلندی صدا با توجه به تعداد ارتعاشاتی که تارهای صوتی ایجاد می کنند، تعیین می شود. از این ارتعاشات به عنوان فرکانس یاد می شود. ارتعاشات کمتر زمین را ایجاد می کنند و ارتعاشات بیشتر یک گام بالاتر ایجاد می کنند.

ارتعاشات، ذرات هوا را برای ادامه حرکت به سمت دهان و سینوس ها هدایت می کند، جایی که صدا طنین و لحن منحصر به فرد خاص خود را به دست می آورد. اگر سینوس های مسدود شده باشد، احتمال دارد در این مرحله صدا از داخل بینی به نظر برسد.

اگر نوع صدای خود را دوست ندارید، روش های مختلفی برای تغییر آن وجود دارد. اینها شامل تمرینات صوتی در خانه، تقلید از صدایی که دوست دارید، کار با مربی صدا و جراحی است.

منابع:

 https://www.healthline.com/health/how-to-change-your-voice#vocal-cord-care

چطور صدای خود را تغییر دهیم

https://blog.udemy.com/how-to-change-your-voice/

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

مطمئن باشید که سندرم گوش موزیکال نشانه زوال عقل نیست بلکه به…

آیا نیاز به سمعک دارم؟ اگر از سمعک استفاده نکنم شنوایی من…

گزگز گلو ، احساسی در گلو، چیزی بین قلقلک و خارش  است…

سرطان گوش چیست؟ سرطان گوش بسیار نادر است. اما برخی از انواع…

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری در بیشتر مواقع عارضه…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

موبوگرام این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در زمان ضبط ویس (Voice) یا پیام صوتی، صدای خود را تغییر دهند. انجام این کار به سادگی امکانپذیر است. در این مقاله قصد داریم تا به آموزش نحوه تغییر صدا در موبوگرام بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل

یکی دیگر از ویژگی‌ها یا قابلیت‌های کاربردی و جالب موبوگرام مربوط به امکان تغییر صدا می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از موبوگرام در حین ارسال ویس (Voice) یا همان پیام صوتی نسبت به تغییر صدای خود وارد عمل شوید.

در این مقاله قصد داریم به آموزش نحوه تغییر صدا در موبوگرام بپردازیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

چطور صدای خود را تغییر دهیم

بیشتر بخوانید: تعمیر آیفون

به منظور تغییر صدای خود در برنامه موبوگرام، ابتدا باید از فعال بودن این ویژگی از منوی تنظیمات اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را نمایید:

حال که قابلیت مورد نظر در برنامه موبوگرام فعال شده است، می‌توانید صدای خود را برای ضبط پیام صوتی یا اصطلاحا ویس تغییر دهید. بدین منظور مراحل زیر را طی کنید:

به همین سادگی در برنامه موبوگرام قادر به تغییر صدا خواهید بود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات گوشی سامسونگ

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش نحوه تغییر صدا در موبوگرام پرداختیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

تاچ ال سی دی اس 20 اولترا

تاچ ال سی دی آیفون 11 پرو

قطعات آیفون ایکس آر

با تشکر، ایمیل شما ثبت شد.

برای با خبر شدن از آخرین مطالب ما ایمیل خود را وارد کنید.

من موبوگرام را روی تبلتم نصب میکنم ام بعد از نصب و وارد کردن گد و ورود به برنامه …موبوگرام به صورت خودکار بسته و ایکون برنامه حدف میشود…چرا؟
برنامه تلگارم هم روی تبلنم دارم.
لطفا راهنمایی کنید

نشانی دفتر مرکزی موبایل کمک: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به خیابان حافظ، خیابان لاله، پلاک 9، واحد زیر همکف (1-)

با تشکر، ایمیل شما ثبت شد.

تماس بگیرید

چطور صدای خود را تغییر دهیم
چطور صدای خود را تغییر دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *