چطور طبع خود را سرد کنیم

 
helpkade
چطور طبع خود را سرد کنیم
چطور طبع خود را سرد کنیم

چگونه طبع یا مزاج خود را تغییر دهیم؟ چرا اکثریت به دنبال تغییر مزاج خود از طبع سرد به طبع گرم هستند؟ چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم و اینکه آیا مهم است که اینکار را انجام دهیم؟ ما در این مقاله به سؤال‌های ذکر شده پاسخ ‌خواهیم داد؛ و اگر مزاج شما به سمت سردی سوق پیداکرده است توصیه می‌کنیم که با ما همراه باشید. ابتدا با یک مثال به اهمیت و ضرورت مزاج‌شناسی می‌پردازیم.

قبل از اینکه به دنبال پاسخ‌هایی برای سوال چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم برویم، در زیر با مثالی خلاصه‌ای از انواع مزاج‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

این خانواده بدون اطلاع از مزاج سرد فرزندشان و به خاطر ندانستن مزاج غذاها، دائماً با غذاهای سرد تغذیه کرده‌اند. یک خانواده ایرانی را در نظر بگیرید. صبح که فرزند از خواب بیدار می‌شود یک چای برای او می‌ریزند درحالی‌که طبع چای سرد و خشک است. سپس پنیر را آماده کرده و به‌عنوان صبحانه به فرزند می‌دهند. برای تغذیه‌ی مدرسه هم از همان پنیر، ساندویچ کرده همراه چند عدد خیار سرد و خشک از همان ابتدای صبح تا ظهر به‌عنوان تغذیه به فرزند خود می‌دهند.

ظهر که از مدرسه می‌آید، مادر غذای موردعلاقه‌ی فرزندش را با تمام عشق و علاقه فراهم می‌کند. برنج و مرغ‌ترش، درحالی‌که مزاج مرغ سرد است و برنج هم سرد و خشک است. عصر هم پدر خانواده با خرید بستنی و فالوده به خانه برمی‌گردد؛ که این‌ها همه سرد هستند. مادر شب برای شام؛ خوراک سیب‌زمینی و گوجه درست کرده است. در طول هفته ۹۰ درصد از غذاهایی که از صبح تا شب به این فرزند داده می‌شود؛ غذاهایی با مزاج سرد و غالباً سرد و خشک هست.

گرچه والدین، از سر محبت این رژیم غذایی را فراهم می‌کنند اما نتیجه این نحوه غذا خوردن این است که فرزند ازنظر رفتاری بسیار بی‌حال، کندذهن و خمود است و از جهت جسمی نیز همیشه مریض است، بدنش در مقابل سرما و ویروس‌ها ضعیف شده و به‌راحتی سرما می‌خورد و به‌آسانی هم خوب نمی‌شود. یبوست، وسواس و مانند آن از دیگر مشکلاتی است که گریبان گیر این کودک می‌شود. والدینی که این خانواده را اداره می‌کنند نه از مزاج فرزندشان آگاهی داشته (که طبع او سرد و خشک یعنی سودا بوده) و نه از طبع غذاهایی که به فرزند می‌داده‌اند.چطور طبع خود را سرد کنیم

خانواده دیگر، مزاج غذاها را می‌دانند و بعد از شنیدن ضررهای سردی‌ها، به‌صورت مداوم، فرزند را با غذاهای گرم تغذیه می‌کنند و به دنبال این سوال هستند که چگونه طبع خود و فرزندمان را گرم کنیم غافل از اینکه طبع فرزندشان بسیار گرم بوده است. این خانواده به طب سنتی علاقه‌مند بوده و سخنرانی‌های مختلفی را در این زمینه گوش می‌دادند. در جلسات طب سنتی اسلامی شنیده بودند غذاهای سرد فراوان به فرزندان خود ندهید چون بیشتر بیماری‌ها از سردی می‌باشد. ازاین‌رو یک رژیم غذایی با طبع گرم را برای کودکشان آغاز می‌کنند.

صبح‌ها، چای پونه دم‌کرده و صبحانه‌ی آن‌ها ارده‌شیره یا کره عسل می‌باشد. ظهر، خورشت فسنجان یا کباب با گوشت گوسفند. شب هم این رژیم غذایی گرم را با تخم‌مرغ محلی و روغن‌زیتون تکمیل می‌نمایند.در اثر استفاده‌ی بلندمدت از غذاهای بسیار گرم، بعد از مدتی این فرزند دچار پرخاشگری شده و انواع بیماری‌های پوستی، خارش، اگزما و جوش در بدنش ظاهر می‌شود. کبد فرزند بسیار گرم شده و همیشه احساس گرما و گرفتگی دارد؛ و حال برای درمان فرزندشان به دکتر و داروهای شیمیایی متوسل می‌شوند.علت این است که این خانواده از طبع گرم فرزند خود ناآگاه بودند و به خاطر دانش ناقص، این‌چنین تصور کرده که همه غذاهای سرد، بد و همه غذاهای گرم، خوب می‌باشد. لذا در خوراندن غذای گرم به فرزند با طبع گرم خود افراط کرده بودند.

خانواده‌ی دیگری در ایران، مطلع از طبع غذاها و آگاه از مزاج فرزند ولی نسبت به تأثیرگذاری طبع غیر خوردنی‌ها ناآگاه می‌باشند. این خانواده اقدام به یادگیری این دانش سودمند کرده‌اند و به اهمیت یادگیری طبع انسان و غذاها پی برده‌اند. بعد از علم به مزاج غذاها و اطلاع از سردی طبع فرزند خود، اقدام به تغذیه‌ی ۷۰ درصد خوراکی‌های گرم و ۳۰ درصد خوراکی‌های سرد کردند. اما این خانواده نیز بعد از طی دوره زمانی، نتیجه‌ای نگرفتند! چرا؟

آن‌ها فقط به طبع خوراکی‌ها و انسان‌ها پی برده بودند اما هنوز نمی‌دانستند که رفتارها، صداها، بوها، رنگ‌ها، فلزات، خانه‌ها، لباس‌ها، چهره‌ها و ساعات شبانه‌روز (همه‌ی این‌ها) مزاج دارند. فرزند این خانواده هرروز که از مدرسه برمی‌گشت در معرض سروصدای زیاد اتومبیل و رفت‌وآمد وسایل نقلیه بود. درنتیجه تحت تأثیر طبع سرد و خشک صدای اتومبیل قرار داشته است. در مدرسه‌ای که درس می‌خواند برخوردهای هم‌کلاسی‌ها و مدیر و معلم مناسب نبوده است. این فرزند در مدرسه دعوا می‌گیرد و تحت تأثیر برخورد توبیخ آمیز معلم و مدیر قرار می‌گیرد. لذا روزانه چندین رفتار سرد در مدرسه با او می‌شود. هنگام ورود به منزل، مادر و پدر عموماً جنگ‌ودعوا دارند. دائم فرزند را سرزنش و امرونهی می‌کنند. لذا در منزل تحت تأثیر رفتارهای والدین، سردی مضاعفی به بدنش وارد می‌شود. در منزل هم طبق معماری‌های خانه‌های آپارتمانی امروزی، دیوارها گچی می‌باشد که بسیار سرد خشک است.

مواد شیمایی‌ای مثل تینر و وایتکس که به‌صورت شایع در بعضی شستشو‌ها استفاده می‌شود نیز طبعشان سرد است و سردی مضاعفی را به‌ کل اعضاء خانواده تزریق می‌کند. ظروفی که در منزل قرار دارد و استفاده می‌کنند، روی و آلومینیوم هست که همگی سرد هستند. درمجموع مادر این شخص تصور کرده است که با آگاهی به غذاهای گرم، حدود ۷۰ درصد، از غذای او را گرم کرده است ولی غافل از این‌که غذاهای او اعم از خوردنی، شنیداری، پنداری دیداری و بویایی می‌باشد. ۷۰ درصد از ورودی‌های غذای این فرزند سرد بوده و فقط غذای خوردنی او گرم می‌باشد.

خانواده‌ای که اطلاعات کافی در مورد مزاج انواع غذاها و ورودی‌های بدن انسان اعم از خوراکی و غیرخوراکی دارند، در خوراکی‌ها سردی‌ها را با مصلح گرم و بالعکس و هرکدام را متناسب با مزاج شخص می‌خورند. طبع فرزند را می‌دانند، طبع رفتارها، گفتارها، رنگ‌ها و مانند آن را هم می‌دانند. چنین خانواده‌ای دچار مشکلات کمتری از جهت جسمی و حتی روحی و روانی هستند؛ بنابراین شناخت طبع بسیار مهم بوده و لازمه‌ی هر انسانی این است که طبع خود را بشناسد. طبع‌ها به چهار دسته‌ی اصلی دموی (گرم وتر)، صفراوی (گرم و خشک)، سوداوی (سرد و خشک) و بلغم (سرد وتر) تقسیم‌بندی می‌شوند؛ و با استفاده از تست های طبع شناسی می‌توانید طبع خود را بشناسید.

قبل از اینکه به جستجوی پاسخ‌هایی برای سوال چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم برویم، با حقیقت غذا آشنا می‌شویم. مجموعه‌ی بهره‌مندی انسان از جهان طبیعت را غذا می‌نامیم. اعم ازآنچه می‌پوشیم، می‌بلعیم، می‌بوییم، فکر، حس و لمس می‌کنیم و آنچه از طریق قلب و دل ادراک می‌کنیم. چون همه‌ی این‌ها در شکل‌گیری طبع دخالت دارند. این انرژی، توان و حرکت از کجا آمده است؟! این‌طور نیست که این سه مؤلفه همیشه و فقط از طریق خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باشد بلکه آنچه می‌شنویم یا می‌بینیم نیز غذا هستند.

غذاهای تأثیرگذار بر طبع‌ها، هفت مورد هستند:

وقتی‌که بیماری سراغ شما آمد، سراغ رد پای این هفت غذا را بگیرد و ببیند که ایراد دارد یا نه؟! همه‌ی غذاها را باید چک کرد.

در اینجا منظور از غذا، همان غذای خوراکی است؛ و هر کس با شناخت مزاج خودش و هم اطلاع از طبع غذاها باید تغذیه‌ی مناسب را انتخاب کند. در ارتباط با چهار طبع اصلی لازم است بدانیم غذاهای شیرین و چرب صفرا (طبع گرم و خشک) را زیاد می‌کند و غذاهای مانده، شور و نمک‌سود، سودا (سرد و خشک) را زیاد می‌کند.غذاهای سردی بخش، مثل لبنیات، ترشی و سرکه، بلغم را زیاد می‌کند؛ و نیز پرخوری حالت دموی (طبع گرم و تر) را زیاد می‌کند. امروزه دانشمندان یکی از علت‌های بروز بیماری‌های نقص ایمنی مانند آلزایمر، MS و پارکینسون را غلبه‌ی طبع سرد بر بدن انسان می‌دانند.

مهم‌ترین نکته این‌ است که هر غذایی را همراه با مُصلِح آن مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال شیر دارای طبع سرد است و باعث غلبه‌ی سردی بر بدن می‌شود و برای جلوگیری از این قضیه شما باید شیر را به همراه زنجبیل یا دارچین و یا نبات میل کنید. البته در آداب سنتی ما ایرانیان نیز این نکات رعایت شده است به‌طوری‌که به‌عنوان‌مثال دوغ با کاکوتی، عدسی با گلپر، نان گندم با رازیانه و سیاه‌دانه، تخم‌مرغ با دارچین، آبگوشت با آویشن، چای با لیمو، ماهی با گردو و فلفل سیاه، باقلا با گلپر، برنج با زیره، پنیر با گردو، شیر با گلاب یا دارچین، خیار با نعناع و گل سرخ، ماست با زنیان، گوشت با سماق و مانند آن مصرف می‌شده است.

از غذاهایی با طبع سرد می‌توان به گوشت گاو، نان جو، ماهی، مرغ ماشینی، کره، گل‌کلم، کرفس، گیلاس، مرکبات، زرشک، کشک، ماش، باقلا، قارچ، ریواس، زردآلو، آلو، سیب، گلابی، انار، بادمجان، نخودفرنگی، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، شلغم و مانند آن اشاره کرد.

برخی از غذاهایی با طبع گرم مانند مرغ خانگی، گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان گندم، انگور، عسل، تخم‌مرغ، نخود، گردو، طالبی، هویج، انجیر، توت، گوشت شترمرغ، گوشت بوقلمون، گوشت بز، شیر بز و مانند آن هستند.

اولین غذای غیرخوراکی از غذاهای هفت‌گانه، غذای فکری یا اعتقادی هست. یک فکر منفی می‌تواند اشتهای ما را کور کند. تکرار فکر منفی می‌تواند آسیب‌های زیادی بر ما وارد کند. پس اگر فکر را در نظر نگیریم در بحث تشخیص بیماری‌ها و درمان دچار مشکل می‌شویم. آنچه فکر و خیال می‌کنیم اعم از مثبت و منفی، نقش غذایی دارد. فکر ما در کیفیت، جذب، بلع و هضم غذا دخالت دارد. فکرهای منفی سبب سردی مزاج می‌شوند. پس برای داشتن طبع گرم باید از افکار منفی دوری‌کنید.

در تقسیم‌بندی انواع غذاها باید تقسیمات را به نحوی بیان کنیم که شامل همه‌ی ورودی‌های مادی، معنوی، فکری، اخلاقی و رفتاری شود. در قسمت خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها بحثی نیست ولی در بخش غیر خوردنی‌ها؛ باید تمام انرژی‌های مثبت یا منفی که از طریق حواس پنج‌گانه و از طریق افکار، اخلاق و رفتار جذب بدن ما می‌شود و مزاج را می‌سازد بررسی کنیم. بدگویی و ناسزا گفتن، ناسزاشنیدن، دروغ و مانند آن سبب دور شدن طبع شما از گرمی می‌شود.

جالب است بدانید، صداها حاوی پیام‌هایی هستند و پیام‌ها حامل انرژی و توان‌هایی هستند که به‌صورت پرتوهای مداوم و همیشه زنده و فعال، درحرکت هستند. کارایی و انرژی‌زایی صداها از تمامی عناصر طبیعت بیشتر است، اثرات مثبت اصوات بسیار اعجاب‌انگیز و روح‌بخش و اثرات تخریب‌کننده‌ی آن‌ها نیز بسیار عمیق، سریع و ماندگار است.

از صداهایی با طبع گرم می‌توان به تمامی صداهای آرام و مداوم طبیعت، اشاره کرد. صدای زمزمه برگ درختان بید هنگام وزش باد، صدای جریان آب جوی، کرکر کبک‌ها در دامنه کوه، صدای آوای خروس هنگام سحر، صدای صبحگاه پرندگان، جنجال گنجشکان بر سر درخت، جیرجیر شبانگاهی جیرجیرک‌ها، غور غور قورباغه‌ها، همگی صدایی گرم و امیدبخش هستند.

صداهای مهیب و ترسناک طبیعت، صدای مهیب رعدوبرق، همگی دارای طبع سرد می‌باشند ازاین‌رو پس از شنیدن چنین صداهایی باید غذاهای با طبع گرم تناول کرد و نوشیدنی‌های گرم نوشید. همچنین بعد از وقوع بعضی از این حوادث رعب‌انگیز طبیعت، نماز آیات واجب است؛ و یکی از اثرات نماز این است که تن و روان انسان را گرم کرده و به انسان آرامش می‌دهد.

تمامی صداهای صنعتی سرد و سودازا هستند و موجب خستگی جسم می‌شوند و غلظت خون می‌آورند و در یک کلمه، انرژی بدن انسان را می‌گیرند.

هر نوایی که موجب ایجاد واکنش سریع گردد و انسان را از حالت آرام بانشاط خارج سازد و باعث بروز واکنش‌های سریع گردد، نوای خشک تعریف می‌شود. اگر این واکنش از سر عشق و نشاط و امید و انرژی بود دارای مزاج گرم و خشک است؛ و اگر از سر غم، نومیدی، یأس باشد؛ سرد و خشک تعریف می‌شود. بر اساس این معیار، بیشتر نواهای موسیقی شرقی، دارای طبع گرم هستند.

انسان‌ها در طول شبانه‌روز غیر از ساعاتی که در خواب به‌سر می‌برند از نیروی بینایی خود برای دیدن امور مختلف نیز بهره می‌برند. هر چیزی که انسان می‌بیند دارای ویژگی‌هایی بوده و طبیعتاً تأثیری در انسان می‌گذارد.تماشای هر صحنه‌ای، هر رنگی و دیدن هر چهره‌ای، انعکاسی در ذهن پدید می‌آورد که هم می‌تواند حالت سرور و نشاط را ایجاد کند و یا موجب غم و تأسف و نگرانی و بی‌حالی و بی انگیزشی شود. به‌عنوان‌مثال نگاه به چهره‌ی پدر و مادر سبب می‌شود که مزاج شما گرم شود؛ و همچنین نگاه به طبیعت طبع شما گرم می‌کند.

رنگ‌ها روی طبع و چهره‌ها انرژی دارند. اولین چیزی که در غذای دیداری وجود دارد، رنگ‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال رنگ آبی طبع معتدل و خنک دارد. رنگ سفید سرد است و موجب انعکاس سردی در روح و روان و بدن می‌شود. رنگ سیاه نیز طبع سرد دارد. رنگ قرمز، طبع گرم و مرطوب دارد. افراد باید به‌تناسب شرایط موجود، خود را در معرض تماشای رنگ‌های متفاوت قرار دهند و از تماشای دائمی به رنگ‌هایی خاص پرهیز نمایند.

خیلی وقت‌ها بیمار افسردگی شدید دارد، اگر فقط خوراک گرم به او بدهید زمان زیادی باید سپری شود تا نتیجه حاصل شود. لذا رنگ فضای زندگی‌اش، پرده‌ی خانه‌اش را عوض می‌کنید تا تأثیرگذاری غذا بیشتر شود. رنگ‌ها بر جسم و روح، میزان جذب غذا، ضربان نبض، غم، نشاط، افکار و احساسات تأثیرگذار هستند. برای اینکه مزاج خود را گرم ‌کنیم کافی است روزی نیم ساعت به آسمان نگاه کنیم و همچنین روزانه یک ساعت در پارک قدم بزنیم و به گیاهان نگاه کنیم. رنگ درمانی یکی از راه‌کارهای ساده برای درمان افسردگی می‌باشد. رنگ‌ها در بلندمدت اثر سردی یا گرمی می‌گذارند، رنگ‌هایی مثل قرمز، نارنجی، زرد، سبز نیز گرم‌کننده طبع هستند.

برای گرم کردن مغز از طریق خوراکی زحمت زیاد و فرآیند زمان‌بری لازم است؛ اما گاهی همین‌الان به گرم کردن مزاج خود نیاز داریم و می‌خواهیم تمرکز داشته باشیم. تمرکز، حرارت لطیف می‌خواهد، این گرمی فوری از طریق عطر یا دود مؤثر است. همین‌که استشمام کردیم، بلافاصله مغز گرم می‌شود، سردی روان و غم مرتفع می‌شود. این فلسفه‌ی غذای بویایی است.

به‌عنوان‌مثال عطر گل‌های محمدی، مریم، یاس، شب‌بوی زرد، نرگس، کاه، عود هندی، سنا و هل دارای طبع گرم و لطیف هستند. مشک، عنبر، زعفران و بوهای تند، گرم و خشک هستند. همچنین بوی سرکه، آب‌لیمو، ترشی، اسیدهای سرد و همچنین تینر، وایتکس، بنزین، نفت، ضدعفونی‌کننده، بوی تعفن دارای طبع خیلی سرد می‌باشند.

غذای جذبی، غذایی که از طریق پوست جذب می‌شود. مثلاً زالو درمانی، بادکش، حجامت، طب سوزنی، ماساژ و چرب کردن با روغن‌ها جزو غذاهای جذبی برای بدن هستند. چرب کردن پوست با روغن سیاه‌دانه که گرم و خشک است در علاج دردهای بلغمی و سوداوی بسیار دوای خوبی است. گاهی فصل زمستان در اثر غلبه‌ی مزاج سرد مفصل‌ها به‌خصوص زانو دچار ورم و درد شدید می‌شوند که چرب کردن با روغن‌های گرم، نظیر سیاه‌دانه این مشکل را برطرف می‌کند. همچنین روغن‌های کنجد، زیتون و بادام تلخ نیز به‌شدت گرمازا است.

اگر به دنبال پاسخ این سوال که چگونه طبع خود را گرم کنیم هستید، باید به شما بگویم که حتی فصل‌ها هم دارای مزاج هستند. به‌عنوان‌مثال فصل زمستان طبع سرد و مرطوب و فصل تابستان طبع گرم و خشک دارد. در فصل تابستان مصرف غذاهای پخته‌شده، گوشت کباب شده، گوشت شتر که دارای مزاج گرم می‌باشد برای تعادل طبع افراد بلغمی بسیار مفید می‌باشد.

غالباً افرادی که دارای طبع سرد هستند بیشتر بیماری‌های آنان در فصل سرد ظهور و بروز پیدا می‌کند و افراد با طبع گرم در فصل بهار و تابستان. برای اعتدال مزاج در این فصل خوردن نوشیدنی‌های خنک یا ترش‌مزه و میوه‌های تازه مثل هندوانه و خیار و کاسنی توصیه می‌شود. طبع فصل پاییز سرد و خشک است. خوردن میوه‌های پاییزی و مرکبات در فصل پاییز بسیار مفید است زیرا باعث رقیق شدن خون و تولید خون تازه و سالم در بدن می‌شود.

از دیگر پاسخ‌های سوال چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم استفاده از سایر گرمازاهاست که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزاج‌شناسی می‌توانید به ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.

منابع:

سلام جدااا بذت بردم ازخوندنشون خیلیییی عاالییی بود ازتون ممنونم مطلبهای بینظیری رو گذاشته بودید که تاحالا نخونده بودم و به گوشمم نخورده بود ازتون ممنونم تشکر عالییی بود 👏👏🙏🙏🌺🌺

طبع بادمجون گرم و خشک هست سیب هم همنطور

بسیار عالی بود ، مخصوصا در مورد انواع غذاهای ۷ گانه بدن ، من مشکل آسم دارم ، دکتر داخلی گفت ناشی از سینوزیت و پولیپ هست ، عمل کردم بازم آسم من خوب نشد ، تو نت سرچ کردم دیدم غلبه بلغم دارم تا قبل از مطالب شما روی غذای خوراکی ، نوع خوابیدن و سریع خوردن غذا زوم کرده بودم ولی متاسفانه بواسط غذای گرم بیش از حد ، بدنم دونه ریخته و می ترسم گرمای زیاد به کبد و کلیه اثر کند ، لطفا اگر پیشنهادی دارید ارایه دهید ، ممنون از لطف شما

عالی بود دوست گرامی من طبع سودا دارم

چطور طبع خود را سرد کنیم

خیلی عالی بود وبه بنده کمک فراوانی کرد
ممنونم از همه

روغن یا کره حیوانی روی ب نج بریزید طبعش گرم میشه

فوق العاده بود

وایی عالی بود ممنونم 🤩👍

خیلی خوب بود ممنون

مطالب خیلی خوبی بود ولی نه خیلی کامل .میتونستید مطالب بیشتری در مقاله بگنجونید
اگر کسی دچار اختلال طبع شده اونم به مرور زمان اون شخص چه کاری باید انجام بدهد که حالت وشرایط سابق برگردد.

مگه بادنجان گرم نیست؟ توی سردیها نوشته شده

دکتر غضنفری (طب سنتی)خودم وبستگانم رفتیم و نتیجه گرفتیم . شهرک غرب- بلوار دادمان – بلوار درختی – نبش خیابان حافظی – پلاک 45 – طبقه همکف – واحد 2 . کد پستی 1981617981 . سهولت دسترسی: یادگار شمال، خروجی حافظی، نبش درختی
تلفن : 22378698
22369341

تشكر مطالب عالي بود

مفصل بود رعایتش مشکل است

فوق العاده بود سپاس فراوان

برای معده درد دوستان یک لیوان عرق نعنا را با یک نبات چند دقیقه بجوشونید با یه قاشق بارهنگ..عالیه

عالی بود کامل ک جامع
ممنون

متخصص های طب سنتی هم ایقد زیاد شدن ادم نمیدونه به کی اعتماد کنه

تست تشخیص طبع خیلی هم درست نمیگه. آقای محمد صدرا کاش میشد اینجوری که شما میگید. چطوری طرف رو ببریم پیش متخصص طب سنتی…!!!

به قول خانم بهروزیان طبع سرد و خشک خیلی بده . خصوصا اگه شریک زندگیت این مدلی باشه. طبع گرم و سرد در ازدواج خیلی مهمه.

طبع سرد و خشک همون سودا هستش که خیلی هم بده

خیلی خیلی مفید بود

عالی

ام اس یکی از بیماریهای طبع سرد هستش. خداییش طبع سرد خیلی عواقب بدی به دنبال داره

مطلبتون خیلی عالی بود من به دنبال درمان طبع سرد میگشتم که اینجا پیداش کردم. ممنون واسط کالا

سلام
من هنوز توی تشخیص مزاج مشکل دارم،علائم همه مزاج هارو دارم،قبلا دست و پای سردی داشتم اما تعریق زیاد،کم اشتها و خواب الود،میل جنسی کم،عصبی،نفس تنگی ،اما تمرکز و حافظه خوبی داشتم،بیماری جسمی ندارم خداروشکر،فقط کمی اضطراب بود که حل شد و الان چندتا از اون علایم از بین رفتن ،الان دست و پام سرد نیست همه بدنم متعادل گرماش،تعریق رو همچنان دارم،سرم چربه و ریزش مو بالا،خشکی پوست بخصوص صورت دارم،عصبی نیستم دیگه،اشتهام تقریبا زیاد شده،خیلی غذا میخورم اما چاق نمیشم اصلا،مزاج من چیه طبق این علایم؟

سلام تشخیص مزاج بسیار تخصصی است. و باید حضوری به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.
هر شخص یک مزاج ذاتی داره و در طول زندگی ممکنه مزاجش بهم بخوره و علائم متفاوتی داشته باشد. با مراجعه به متخصص و رعایت یکسری رژیم غذایی این مشکل برطرف می شود. به اصطلاح می گویند نیاز به تعدیل مزاج دارد.

خانم هستی اگه دقت کرده باشین وقتی غذاهای با طبع سرد را می خورید. بیشتر سردتون میشه

ممنونم. بسیار مفید و کاربردی. خدا خیر بهتون بده

اینکه دائم سردت بشه و نتونی زمستون رو تحمل کنی یکی خصوصیات طبع سرد هستش. من تازه متوجه این موضوع شدم. اتفاقا منم شنیدم غذای گرم در پسردار شدن خیلی مهمه…خودم تجربه اش کردم

در پاسخ به خانم سریدونی : بله با تجربه ای که قدیمی ها دارن اره غذاهای گرم در پسر شدن فرزند کمک می کند

دوستان مواد غذایی که طبع گرم دارند و بهتره توی فصل بهار بخورید: ماست چکیده، شیر گوسفندی، کره، خیار چنبر، طالبی، گرمک و خربزه، آناناس انجیر تازه و خشک شده انگور خرما سیب های شیرین قیسی موز گلابی حتی توت ها هم که دیگه فصلشه گرم هستن.

سلام…میگن غذاهای طبع گرم و مقوی برای بارداری باعث می شود بچه پسر شود. کسی اطلاعاتی در این باره داره یا نه؟

دوستانی که به دنبال غذاهای رژیمی با طبع گرم هستند توجه داشته باشند .خوراکی هایی مانند گردو، نارگیل ، کاکائو ، ‏خرما ،‌ کنجد ، گوشت شتر ، گوشت کبوتر جزء غذاهای گرم و خوراکی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ، خیار ، توت فرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی و مرغ به نام غذاهای سرد هستند که نباید استفاده کنید. ولی دلیل نمیشه که اصلا حذفشون کنید بهترد است کم بخورید

سلام اطلاعات بسیار خوب و موثری است متشکرم.

همه میگن غذاهای گرم را برای کودکان استفاده کنید یعنی در تغذیه کودکانتون بیشتر از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید مثل عسل، مغزیجات یا خرما دلیلش اینه که برای رشد و تقویت آن ها مفیده.حدودی از کودکی تا 17 سالگی

غذاهای گرم وتر از نظر طب سنتی:عسل – سیاه دانه – شنبلیله – اسطوخودوس-دارچین- زنجبیل – انجیر- روغن زیتون – روغن کنجد– توت – چغندر – روغن دنبه – روغن حیوانی- هل- گلپر- گل گاوزبان – میخک – گوشت گوسفند – گوشت شتر – گوشت گنجشک- گوشت کبوتر -گوشت اردک- گوشت کبک-گوشت بلدرچین – به – کشمش –هویج- کرفس- انگور – خربزه – جعفری – تره – بومادران – ریحان – پیاز – کنجد – ارده – سیر- نخود – شیره خرما – شیره انگور– زرد چوبه – شلغم – پونه – نعناع – اسپند – آویشن – رازیانه – ترب بادرنجبوی

سلام ممنون از مطالب ارزندتون من مشکل دوقطبی دارم نزدیک ۲۰ ساله قرص لیتیم میخورم چطور سردی بدنم رو کنترل کنم پیش دکتر طب سنتی رفتم گفتن کاری از دس ما بر نمیاد تیرویید کم کارم گرفتم

میگن غذاهای گرم و خشک برای لاغری خوبن. منم بلغمی هستم و میخوام لاغر بشم

با سلام به عوامل سایت محترم، قویترین بلغم زدا داروی امام صادق ع هست که در طب سنتی اسلامی بهش توصیه شده است. به دوستان پیشنهاد می کنم استفاده کنند.

افراد مزاج بلغمی که باردار هستند باید ار خوردن غذاهای شدیدا گرم، تند و شدیدا سرد جلوگیری کنند. نباید ورزش های سنگینی انجام بدن و فقط پیاده روی در حد تعادل و آروم. کلا مراقبت های زیادی برای مزاج بلغمی و بارداری وجود دارد .ممنون از سایتتون

از آنجایی که افراد بلغمی دارای بدن درشت و چاق هستند خیلی سخته که بخوان لاغر بشن و من هم این مشکل را دارم. حالا میخوام بدونم کسی راه حلی یا دارویی برای اینکه بلغمی ها لاغر شوند میدونه یا نه؟

پیشنهاداتتون برای کسانی که مزاج دموی با غلبه بلغم دارن خیلی خوب بودن. یکی از دوستام سایت واسط کالا رو بهم معرفی کرد برای فروش یکسری وسایل خونم که میخواستم عوضشون کنم. خیلی زود تونستم وسیله هامو با قیمت خوب بفروشم و هم من راضی بودم هم خریدار.خدا خیرتون بده

یکی از مضرات مزاج دموی پر خوری و خوردن غذاهای فست فودی نشاسته ای و ادویه ایه. چون مزاج دموی گرم و تر هستش باید سعی کنن رژیم غذایی خشک و سرد داشته باشن

زن دموی مزاج خیلی خوبه که خوراکی های ترش طبیعی مثل لواشک طبیعی و ریواس بخوره گشنیز هم خیلی خوبه

بخور و نخور مزاج دموی شامل چیزهای زیادی میشه مثلا غذاهای سرخ کردنی و چرب و پرحجم رو بهتره که نخورن و استفاده زیاد از آب و انواع سبزیجات و سالاد برای دموی مزاج ها خیلی خوبه.
درمورد واسط کالا هم بگم که یه وبلاگ عالی و پر از مطالب خوب داره سایتشم عالیه من تجربه خرید یه بخارپز از واسط کالا دارم که هم چون دست دو بود قیمتش خیلی خوب دراومد و هم تمیز و سالمه

من مزاجم مزاج دموی گرم و مرطوب هستش و با مطلب شما چیزایی خوبی در موردش یاد گرفتم

من تست مزاج شناسی دکتر ناصری رو توصیه میکنم.خوندن مطالبی مثل همین مطلب ها خیلی خوبه اما هر چیزی یکسری فوت کوزه گری داره به نظرم باید حتما توی دوره های حضوری هم شرکت کرد.

کسی تا حالا تست تشخیص مزاج از روی گروه خونی انجام داده؟اعتبار داره؟اگر کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه.اخه عجیبه!همه کسایی گروه خونی مشابه دارن که مزاجشون یکی نیست!

به نظر من بهترین تست،تست مزاج شناسی بوعلی سینا هست که از قدیم الایام بوده.این دکترای امروزی هر کدوم یه حرفی میزنن.منکه به این قدیمیا بیشتر اعتماد دارم.

سلام.من تست مزاج شناسی انجام دادم و فهمیدم دموی مزاج با طبع گرم و تر هستم.راجع بهش سرچ کردم و خیلی برام جالب بود که کاملا تحلیل رفتاریش با من یکی بود.ممنون که با مطلبتون باعث شدین برم دنبالش

ممنون از وبلاگ خوبتون.ولی قبل از همه این کارها باید مزاج خودمون رو تشخیص بدیم تا بدونیم چه کارهایی باید انجام بدیم.من تست مزاج شناسی دکتر روازاده رو انجام دادم و بعدش مواردی که گفته شده رو رعایت کردم و خداروشکر کلی از مشکلات همیشگی که دیگه برام عادی شده بود حل شدن حتی آرامش اعصابم هم خیلی بیشتر شده.واقعا برای همه واجبه که مزاجشون رو بفهمن و متناسب با اون خوراک و رفتارشون رو برنامه ریزی کنن.

در جواب آقای مولایی می گویم که درسته که راههای متفاوتی برای تشخیص مزاج وجود دارد اما تشخیص اصلی با استفاده از یکسری سوال که با نام تست مزاج شناسی دقیق معروف را جواب بدیم در نهایت مشخص میشه که مزاج شما چیه.براتون بگم که من با استفاده از نرم افزار واسط کالا تونستم یک متخصص طب سنتی در شهرمون پیدا کنم. و برای تعدیل مزاجم دارو و دستور غذایی دریافت کنم. ممنون واسط کالا…

عالی بود . مرسی

تست تشخیص مزاج از راههای متفاوت انجام می شود. به عنوان مثال افراد با مزاج گرم از تابستان و گرمای آن متنفرند و دوستدار زمستان هستند. درواقع دمای بدن آنها همیشه بالا است. و اما افراد با مزاج سرد. وقتی که همه گرمشان است انها احساس سرما دارند مطلب جالبی بود. ممنون از واسط کالا

پرانرژی بودن و نیاز به تحرک بالا یکی از خصوصیات افراد گرم مزاج است. اینگونه افراد باید یک شغلی داشته باشن در غیر اینصورت افسرده میشن… خود منم همینطور هستم. و همش دنبال کار بودم که کار مورد نظر خودم رو در برنامه ی واسط کالا پیدا کردم. حتما نصبش کنید. و استفاده کنید. خداییش از زمانی که سرکار میرم خیلی حالم بهتره. موفق باشین

قدیما همش دنبال این سوال بودم. چگونه سرد رو گرم کنیم؟ حالا بس که مواد غذایی با طبع گرم خوردم. دیگه زیادی طبعم گرم شده!!!!!!!!!!!! حالا بهتون بگم که مواد غذایی معتدل بخورین که مثل من بدنتون پر از جوش نشه موفق باشین.

تست آنلاین سرد مزاجی و گرم مزاجی را میتونید در بسیاری از سایت ها پیدا کنید و بعد از شناخت طبعتون اگه طبعتون سرد بود این مقاله فوق العاده است براتون. ممنون از عوامل واسط کالا

خیلی ها میپرسن؛ چگونه طبع سرد خود را گرم کنیم؟ خودرن روزانه ی گلاب باعث میشه طبع شما گرم بشه. و همینطور یک دستمال رو با گلاب مرطوب کنید و روی بالش خودتون قرار دهید و اونموقع هست که یک خواب خیلی خوب را تجربه خواهید کرد. راستی گلاب های اصل کاشان رو میتونید از طریق واسط کالا بخرین. من خودم چند بار خریدم. به معنی واقعی گلاب خالص هستند

سلام آقای آرش؛ بله طبع طلا گرمه و پوشیدن آن فایده های خودش را دارد. اما طلا باعث افزایش بیش از گلبول های سفید در خون می شود که باعث کم خونی و سرطان میشه.در واقع زیانش بیش از سودشه.
جالبه که بدونین زیر پوست خانم ها یک بافت چربی هستش که از ورود بعضی اشعه ها مانند طلا جلوگیری میکنه و باعث میشه برای خانم ها ضرر نداشته باشه.

باسلام.اطاعاتی که شما دادیدبسیار مفید بود.فقط سوالی که ذهن منومشغول کرده اینه که طلاطبعش گرمه.ولی توی بعضی سایتاگفته شده که طلا برای بدن مخصوصا بدن مرد مضره.ایا واقعااینطوره؟

چگونه بفهمیمم سرد مزاجیم یا گرم مزاج؟ جوابش به این راحتی ها پیدا نمیشه و میگن یه پرسشامه ی طولانی رو باید پر کنیم. چمدونم والا !!! بی زحمت در این مورد هم چیزی بنویسین ممنون ولی خداییش مطلبتون خوب بود

تغییر طبع سرد به گرم در طب سنتی کار آسون ولی پروسه ی زمان بری هستش. میگن یکسالی طول میکشه. من الان دو ماهی هست که زیر نظر یه متخصص هستم هنوزم طبعم سرده…

برای تعدیل مزاج و درمان طبع سرد به مدت چند ماه و یا حتی یک سال باید از مواد غذایی که طبع گرم دارند، استفاده کنیم. در واقع تعدیل مزاج انجام دهیم. مواد غذایی مثل سیاه دانه،عسل، آویشن،پونه و … بسیار خوب و مناسب هستن. ممنون مطلب خوبی بود

چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟ تا حالا به این موضوع فک کردین. ما ایرانی ها مه هر روز برنج میخوریم. قطعا باید جواب این سوال رو پیدا کنیم. با اضافه کردن زیره، دارچین، شوید و یا ادویه های پلویی می توان به راحتی طبع برنج را گرم کرد. در کل مقالتون خیلی عالی بود

درمان طبع سرد ممکنه 6ماه تا یکسال طول بکشه. ولی با نکاتی که شما گفتین درمان طبع سرد شدنیه. خیلی جالب بود ممنون

در پاسخ به این سوال که چگونه طبع مرغ را گرم کنیم؟ بگم براتون با اضافه کردن دارچین و زنجبیل هنگام پخت می تونه طبع مرغ رو گرم کنه. راه حل دیگه اضافه کردن زیره است . اضافه کردن این چاشنی ها علاوه بر گرم کردن طبع مرغ باعث خوشمزه شدن غذاها هم میشه

مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و گسترده برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی است، زیرا تمامی جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر طبیعت بدنمان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، پارسینه نوشت: به طور کلی دو نوع مزاج وجود دارد: مزاج گرم و مزاج سرد. گروه گرم مزاج، خود به دو طبع صفراوی و دموی و گروه سرد مزاج به دو طبع بلغمی و سوداوی تقسیم می‌شود.

البته طبع پنجمی هم به نام طبع معتدل وجود دارد که در افراد خاص معنوی و وابستگان به درگاه الهی دیده می‌شود. اما در میان طبایع چهارگانه غلبه دم اگرچه خود یک بیماری محسوب می‌شود، ولی تقریباً آن را معادل سلامتی می‌دانند و بقیه طبع‌ها به تناسب از اعتدال دور می‌شوند.

افراد گرم مزاج به مصرف غذاهای سرد تمایل دارند

محققانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند معتقدند افراد گرم مزاج به مصرف مواد عذایی سرد تمایل دارند و در صورت مصرف غذاهای گرمی نظیر شکلات، عسل، خرما و … دچار التهاب و گرگرفتگی می‌شوند. همچنین افراد سردمزاج با مصرف غذاهای سردی مثل ماهی، ترشی، ماست و… دچار ناراحتی‌هایی نظیر استخوان درد، ضعف، سستی و بی‌حالی می‌شوند.چطور طبع خود را سرد کنیم

بر این اساس است که توصیه می‌شود افرادی که طبیعت گرم صفراوی یا دموی دارند از غذاهای سرد استفاده کنند تا گرمی آن غذاها تعدیل شود و افرادی که طبع سرد بلغمی یا سوداوی دارند غذاهای گرم مصرف کنند و یا با مخلوط غذاهای سرد و گرم اثر سردی و گرمی غذاها را تعدیل کنند.

سردی و گرمی در طب جدید با عنوان غذاهای کم کالری و پرکالری نام برده می‌شود. پزشکان معتقدند هر فرد به صورت تجربی قادر است طبیعت خود را شناسایی کند. بسیاری از بیماری‌ها نیز طبع سرد و برخی از آن‌ها طبع گرم دارند؛ بنابراین به منظور کسب و حفظ سلامتی بهتر است طبع خود را بشناسید تا در مواقع بروز بیماری بتوانید از بهترین درمان برخوردار شوید. به منظور شناخت طبع، قاعده‌ای وجود دارد که تشخیص سردی مزاج را از گرمی مزاج آسان می‌کند.

افراد دارای طبع سرد تحمل سرما را ندارند

به طور کلی کسانی که طبع سردی دارند تحمل سرما را ندارند و زیاد لباس می‌پوشند. برعکس کسانی که طبع گرم دارند نسبت به گرما کم طاقت هستند و زیاد لباس نمی‌پوشند. به طور خلاصه باید گفت: صفراوی‌ها در تمام فصول سال خصوصاً تابستان حرارت بدنشان بالاست (زیرا مزاج تابستان گرم و خشک است).

دموی‌ها فقط در فصل گرم سال (تابستان) حرارت بدنشان بالاست، ولی در پاییز و زمستان به لباس‌های گرم نیاز پیدا می‌کنند. بلغمی‌ها افرادی هستند که در تمام فصول سال خصوصاً زمستان نیاز مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند. (زیرا مزاج زمستان سرد وتر است.)

سوداوی‌ها هم مانند دموی‌ها فقط در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) نیاز به لباس گرم دارند و در سایر فصول، برخلاف بلغمی‌ها خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند. بالاخره گروه پنجمی که وجود دارند (طبع معتدل) اگرچه با یکی از شرایط مذکور منطبق هستند، ولی قسمتی از بدنشان (نوک انگشت دست) همیشه سرد و یا (کف پا) همیشه گرم است.

خصیصه بیماری‌ها با طبع اشتباه گرفته نشود

خصیصه برخی بیماری‌ها این است که قسمتی از بدن را گرم و یا برعکس سرد می‌کنند. همین امر موجب اشتباه در تشخیص طبع می‌شود. مثلاً خصوصیت کم خونی این است که نوگ انگشتان دست و پاها را سرد می‌کند.

چربی خون خصوصاً کلسترول بالا موجب داغی و ورم سر معده موجب احساس سردی کف پا می‌شود. سینوزیت باعث احساس سردی شدید در پیشانی و وسط قفسه سینه می‌شود. لازم است اینگونه موارد استثنا شناسایی شده و با در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به شناسایی طبع کرد.

مثلاً ممکن است صفراوی مزاج باشید و در همه جای بدن و در همه فصول سال احساس گرما و حرارت کنید، ولی در عین حال وسط قفسه سینه‌تان سرد باشد. این بدان معناست که شما علاوه بر داشتن طبع صفراوی، ورم معده و رفلکس گوارشی هم دارید.

دانستن نوع طبع تشخیص و درمان بیماری را آسان می‌کند

ممکن است در همه جای بدن خود و در همه فصول سال احساس سردی کنید، ولی کف پاهایتان در اکثر مواقع داغ باشد و این بدان معناست که بلغمی مزاج هستید، ولی در عین حال چربی و کلسترولتان هم بالاست. معمولاً درمان چنین افرادی باید به صورت درمان به اضداد مختلف صورت گیرد؛ بنابراین در مواجهه با تشخیص طبع غالب نباید فریب سردی و گرمی موضعی را خورد بلکه بهترین راه تشخیص سردی از گرمی همان پوشیدن و نپوشیدن دائمی لباس و در درجه بعد احساس گرگرفتگی افراد و در درجه سوم وجود حساسیت پوستی به خوراکی‌های گرم مزاج نزد آنهاست. فایده دانستن نوع طبع این است که تشخیص و درمان بیماری را آسان می‌کند.

انتهای پیام

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-10-07
اخلاط چهارگانه و تشخیص مزاج, طب سنتی و مکمل

۱۱۰ دیدگاه
468,594 بازدید

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

در مطالب قبل سخن از چهار طبع صفرا , دم ,سودا و بلغم آدمی به میان آمد یاد گرفتیم که طبع پنجمی هم وجود دارد که از آن به طبع معتدل تعبیر می کنیم و بیشتر این طبع در افراد خاص معنوی و وابستگان به درگاه الهی دیده می شود اما در میان طبایع چهارگانه غلبه دم اگر چه خود یک مریضی حساب می شود ولی تقریبا آن را معادل سلامتی می دانیم و بقیه طبع ها به تناسب از طبع اعتدال دورتر می شوند . در این قسمت متذکر می شویم که :

بسیاری از مردم که تا کنون این مقاله را مطالعه ننموده اند , هنوز این سوال برایشان باقی است که ایا ما سرد مزاجیم یا گرم ؟ آیا صفراوی ایم یا دم ؟ آیا بلغمی هستیم یا سوداوی؟چطور طبع خود را سرد کنیم

زیرا آنان با مطالعه مطالب فوق می بینند که از هر کدام از طبایع چهار گانه مطرح شده یک علامت واضح دارند !!!

و به همین دلیل در تشخیص طبع غالب خود مات و حیران مانده اند . ولی شما باید در شروع کار سرد مزاجی را از گرم مزاجی تفکیک کنید .

برخی از مردم فکر می کنند سرد مزاجی همان است که انسان میل جنسی اش کم شده باشد یا اینکه وقتی سردی می خورند حالشان بدتر شود یعنی خوردن سردی به آنها نمی سازد یا اینکه انگشتانشان دائما سرد است و …

ولی وقتی خوب فکر می کنند می بینند که از حالات گرمی نیز چیزهایی در وجودشان دیده می شود مثلا گاهی با خوردن گرمی حالشان بدتر می شود و گاهی هم با خوردن سردی و لذا این موضوع انان را در تشخیص طبع خویش گمراه می نماید که بالاخره ما گرم مزاجیم یا سرد مزاج ؟ و این مطلب را در افراد گرم مزاج هم زیاد مطرح می شود که:

اگر ما گرم مزاجیم پس چرا نمی توانیم سردی را بخوریم ولی گرمی را راحت تر می خوریم؟

پس لابد ما سرد مزاجیم که گرمی را راحت تر می خوریم . و جواب این است :

بسیاری از بیماری ها طبع سرد دارند و بعضی طبع گرم , و چون در شرایط عادی گاهی یک , دو , یا سه و یا بیشتر از بیماری ها مثل کم خونی یا قند خون و نظایر آن به طور هم زمان در وجود کسی پیدا می شوند که هر کدام به سهم خود بر زمینه طبع غالب مریض از نظر سردی و گرمی تاثیراتی را می گذارند شما را در پیدا کردن طبع اصلی خود , در لابلای این تاثیرات گوناگون سرد و گرم مختلف گمراه می نمایند .

درست مثل این می ماند که اسم اصلی شما علی باشد ولی سه چهار اسم مستعار دیگر داشته باشید و حال در بیشتر اوقات شما خود را مازیار می شناسید زیرا به آن اسم شما را بیشتر صدا می زنند و اسم اصلی علی فقط هنگامی کاربرد پیدا می کند که کار محضری یا دفتر پیدا می کنید در حالی که در اکثر اوقات شما خود را با اسم جعلی مازیار می شناسید.

این جا هم همینطور است زیرا فردی که ریشه ی اصلی طبعش سودا است فکر می کند که همیشه باید مزاج سرد و خشک داشته باشد و اگر یک روز علایمی از گرمی و یا تری در وجودش پیدا شد لابد تشخیص طبع سودا در وجودش متزلزل می گردد حال انکه اینطور نیست!

زیرا فرد سوداوی در اکثر حالات سودا دارد ولی ممکن است در شرایطی و به طور موقت , اثراتی از هر سه طبع دیگر را نیز در خود حس کند.

مثلا در حالی که سردی دارد , گاه احساس گر گرفتگی هم بنماید و گاه احساس کند بلغم هم پیدا کرده و خوردن چیزهای بلغمی مثل ماست او را بسیار تحریک می کند و یا برعکس صفرا هم پیدا کرده و با خوردن گرمی جات مانند ادویه وفلفل فورا سر و صورت کهیر می زند والی اخر …

چکاپ آنلاین ایزو ویزیت جهت مزاج شناسی دقیق

اینک قاعده ای را به شما یاد می دهیم که در ابتدا تشخیض سردی مزاج از گرمی مزاج را برای شما آسانتر نماید و آن عبارت است از اینکه : آیا در بیشتر حالات شما , لباس زیاد می پوشید یا خیر خصوصا در زمستان, زیرا کسانی که طبع سرد دارند تحمل سرما را ندارند و کسانی که طبع گرم دارند تحمل گرما را ندارند . لذا بر اساس این قاعده سه دسته از افراد را می شود شناسایی نمود:

۱ – افرادی که به طور واضح سرد مزاجند و معمولا بیشتر از دیگران لباس می پوشند.

۲ – افرادی که گرم مزاجند و کم تر از دیگران لباس می پوشند.

۳ – و بالاخره افرادی که در زمستان لباس زیاد می پوشند و در تابستان هم کم می پوشند.

و حال با توجه به تقسیمات فوق گروه اول واضحا سرد مزاجند و گروه سوم هم به طور واضح فقط در فصل زمستان یا پائیز سرد مزاج محسوب می شوند زیرا گرم مزاجان در همه ی فصول گرمی طبع دارند و زمستان هم لباس زیادی نمی توانند بپوشند . پس نتیجه می گیریم :

که سرد مزاج , کسی است که یا واضحا و در همه فصول سردی طبع دارد و یا اینکه فقط در فصول سرد , سردی مزاج پیدا می کند و بر عکس , گرم مزاج کسی است که در همه فصول گرمی طبع دارد و در اکثر اوقات سال لباس زیادی نمی پوشد .

حال در بین سرد مزاجان گروه بلغمی کسانی هستند که در چهار فصل احساس سرما می کنند ولی گروه سوداوی مزاج خیلی احساس سردی نمی کنند و در برخی فصول سال حتی حالت عادی از نظر احساس سرما دارند و اما در بین گرم مزاج ها , گروه صفراوی مزاج همیشه و در هر چهار فصل حرارت بدنشان بالاست و همیشه از گرما شاکی هستند اما گروه دموی مزاج , فقط در فصول بهار و تابستان از گرما شاکی هستند و در بقیه فصول خیلی احساس بدی ندارند . به طور خلاصه نتیجه می گیریم که:

۱ – صفراوی ها در تمام فصول سال خصوصا در تابستان (زیرا مزاج تابستان گرم و خشک است) حرارت بدنشان بالاست انقدر که در هیچ فصلی نیاز به پوشانیدن بدن خود ندارند.

۲ – دموی ها فقط در فصول گرم سال (تابستان) حرارت بدنشان بالاست ولی در پائیز و زمستان به لباس های گرم احتیاج پیدا می کنند.

۳ – بلغمی ها افرادی هستند که در تمام فصول سال خصوصا در زمستان احتیاج مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند (زیرا مزاج زمستان سرد و تر است)

۴ – سوداوی ها هم مثل دموی ها فقط در فصول سرد سال یعنی پائیز و زمستان به لباس گرم احتیاج دارند و در سایر فصول بر خلاف بلغمی ها خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند.

۵ – و بالاخره گروه پنجمی وجود دارد که اگر چه با یکی از شرایط گفته شده فوق منطبق بوده ولی قسمتی از بدنشان (مثل نوک انگشتان دست ) همیشه سرد است و یا همیشه گرم است (مثل کف پا ).

لازم به توضیح است که برخی از بیماری ها خصیصه شان این است که قسمتی از بدن را گرم و یا برعکس سرد کنند و همین امر باعث اشتباه شما در تشخیص طبع می شود مثلا کم خونی خصوصیتش این است که نوک انگشتان دست ها و پاها را سرد کند و برعکس یائسگی باعث گر گرفتگی سر و صورت , و چربی خون خصوصا کلسترول باعث داغی کف پا می شود

و ممکن است سینوزیت باعث احساس سردی شدید در پیشانی , و ورم سر معده باعث احساس سردی زیاد در ناحیه وسط قفسه سینه گردد ولازم است شما این گونه موارد استثنا را شناسایی کنید و حساب آن را از طبع غالب خویش جدا کنید.

مثلا ممکن است شما صفراوی مزاج بوده و در همه جای بدن و در همه ی فصول سال احساس گرما و حرارت نمائید اما در عین حال وسط قفسه سینه شما سرد بوده باشد و این بدان معنا است که شما علاوه بر داشتن طبع صفرا , ورم سر معده یا ریفلاکس گوارشی هم دارید .

و یا ممکن است که شما در همه جای بدن و در همه ی فصول سال احساس سردی بکنید ولی کف پاهایتان اکثرا داغ بوده باشد و این بدان معناست که شما بلغمی مزاج هستید ولی در عین حال چربی کلسترولتان هم بالاست .

مثلا خانم ۵۵ سال بلغمی مزاجی داریم که همیشه و در تمام فصول سال سرد مزاج است اما اخیرا به علت شروع یائسگی دچار گر گرفتگی در نیم تنه ی فوقانی بدن و نیز در ناحیه ی سر احساس گرما شدید می کند , این شخص در تقسیمات همچنان بلغمی مزاج است و احساس گرگرفتگی تنها , دلیلی بر گرم شدن مزاج وی نمی باشد مگر اینکه در همه ی فصول و در اکثر جاهای بدن به تازگی دچار حرارت بالا و هیپرترمی شده باشد و دیگر احساس سرما نکند

در این صورت می گوئیم که این فرد یائسه به کلی تغییر طبع داده و صفراوی مزاج یا احیانا دموی مزاج شده است که معمولا چنین مواردی کمیاب و دور از دسترس است .

معمولا درمان چنین افرادی بایستی درمان به اضداد مختلف صورت گیرد یا ممکن است یک فرد سودایی ۴۲ ساله اخیرا دچار فشار خون و چربی خون هم شده باشد , اگر چه فرمول اصلی طبع او سودا است ولی فشار خون باعث تعریق و افزایش حرارت بدن وی شده است و چربی هم باعث داغی کف پای او می شود ,

در این جا هم نبایستی تصور کنید که طبع او گرم شده است زیرا طبع اصلی او همان سودایی و سرد است و این ویژگی بیماری عارض شده ی ثانوی اوست که باعث احساس گرما در وی شده است , هرچند که در مقام تشخیص این گونه افراد را ابتدا صفراوی و سپس سوداوی مزاج می شناسیم که قبل از هر چیز ابتدا صفرای عارضی آنان را درمان می کنیم .

لذا به این نتیجه می رسیم که در مواجهه با تشخیص طبع غالب فریب سردی یا گرمی موضعی را نخوریم بلکه بهترین مارکر و بهترین راه برای تشخیص سردی از گرمی , همان پوشیدن و نپوشیدن دائمی لباس و در درجه بعدی احساس گر گرفتگی افراد و در درجه سوم وجود حساسیت پوستی به خوراکی های گرم مزاج در نزد آنان است .

پر  مسلم است که فرد سرد مزاج دوش آب سرد نمی تواند بگیرد ولی فرد گرم مزاج خصوصا صفراوی مزاج این توانایی ها را دارد.

حال سوال ما این است که چه فایده ای دارد که ما بدانیم چه طبعی داریم .؟ جوابش آن است که با دانستن هر طبعی خیلی چیزها از نظر پزشکی برای ما روشن می شود لذا دانستن علم طبایع شما را با تشخیص و درمان بیماری های مختلف آشنا می سازد.چطور طبع خود را سرد کنیم

چکاپ آنلاین ایزو ویزیت جهت مزاج شناسی دقیق

برچسباخلاط چهارگانه صفرا و سنگ صفرا

2020-11-05

2020-09-05

2020-03-16

تقویت سیستم ایمنی: آیا تا به حال فکر کردین که چرا بعضی افراد همش مریض …

اگر به طور کلی ویژگی های فرد بلغمی داریم ولی با خوردن شیرینی جوش زیادی میزنیم و به طور کلی فرد پرجنب و جوشی هستیم چی؟
من این ویژگی هارو دارم و مطمئن نیستم درچه گروهی قرار میگیرم

با سلام
برای مشاوره در مورد طبع و مزاج می تونید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید

من باز متوجه نشدم طبعم چیه اوش که داشتم مطلبو میخوندم به این نتیجه رسیدم که صفراوی و گرم مزاجم چون تو زمستون اصلا نمیتونم لباس گرم بپوشم و یه لباس اضافه میپوشم عرق میکنم اما از گرمماهم شکایتی ندارم دوست دارم گرمارو ولی اخرش گفتید ادمای با مزاج گرم میتونند دوش اب سرد بگیرن در حالی که من واقعا نمیتونم سرمارو تحمل کنم و برم زیر دوش اب یخ

با سلام
برای تعیین مزاج خود میتوانید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

سلام میخواستم طبعم رو تشخیص بدید باز هر جور میخونم مطلبتونو بازم سردرگم میشم،من همیشه تابستونا باید یکسره کولر روشن باشه،نمیتونم گرما رو تحمل کنم زمستون هم باید لباس گرم بپوشم زیاد سرما رو نمیتونم تحمل کنم در محیط بیرون از خونه،اما خیلی وقتا در فصل زمستون داخل خونه زود با گرمای بخاری گرمم میشه و سریع خاموش میکنم و میرم زیر پتو یعنی گرمای زیاد هم تو زمستون نمیتونم تحمل کنم،پاهام اکثر مواقع مخصوصا زمستونا سرده،دوش آب سرد نمیتونم بگیرم،تمایل به خوردن ترشیجات و فلفل دارم زیاد شیرینی دوس ندارم پوستم هم گندمگونه میشه لطفا طبعم رو بگید

با سلام
برای مشاوره در این مورد میتونید از سایت http://www.isovisit.com مراجعه نمائید.

منم

با سلام و تشکر.

بنده خانمی ۵۴ ساله یائسه هستم که در زمستان به حد کافی‌ لباس میپوشم و در تابستان هم از البسه نخی استفاده می‌کنم.ولی‌ در هر شرایط و هر زمانی‌ که شروع به تحرک می‌کنم صورتم و سرم بسیار شدید عرق می‌کنم.حتا در زمستان.و این مساله بسیار آزارم میده.ممنون میشم اگر راهنمایی‌ کنید.

سلام. مطلبتون خوب بود. ولی راستش من نفهمیدم چه طبعی دارم. اول فکر کردم طبعم گرمه چون من فقط توی زمستونا میرم بیرون ی بافت و ی پالتو میپوشم ک خب اکثر آدما هم همینجورین پس کلا نتیجه میگیریم ک من زیاد لباس نمیپوشم پس طبعم گرمه و همینجور وقتی خرما یا چیزای گرم میخورم جوش میزنم اما ی جا گفتید طبع سرد نمیتونه دوش سرد بگیره. من اینجوریم. اصلا نمیتونم تحمل کنم آب خیلی سرد رو. اگه یکم سرد باشه یکم از ولرم سردتر باشه میتونم اما آب کلا سرد رو نمیتونم.
آخرشم نفهمیدم چه طبعی هستم حالا صفراوی و دموی و بلغمی و سودا به کنار!!!

سلام
بله برخی موارد تخصصی هست و تشخیص دقیق اونها باید توسط پزشک انجام بشه.
برای تشخیص دقیق طبع و مزاج میتونید از سامانه چکاپ آنلاین ایزوویزیت استفاده کنید.

خیلی سخت و افتضاح توضیح داده شد. انتگرال و تانژانت راحت تره

دقیقااااا خخخخخ

وای آره واقعا خیلی پیچیده بود

آفرین کاملا درست گفتید

با سلام و عرض ادب.
مطلب بسیار مفید و خلاصه، در مورد شناسایی طبع، مطالعه شد. بسیار سپاس. برای ارتباط با مشاور پارسی طب بغیر از شماره تلگرامی اعلامی و اینستگرام، آیا راه دیگری نیز پیش‌بینی شده؟ من نه تلگرام دارم و نه اینستگرام.
با سپاس فراوان.

سلام. از طریق پیام رسان سروش نیز می توانید با مشاورین در ارتباط باشید.

آدرس کانال پارسی طب در پیام رسان سروش

http://sapp.ir/parsiteb

سلام منم خیلی دوست دارم طبعم بشناسم ۱.گندمگون متمایل به سفیدم ۲.شبها پاهام اکثرا گرمه وزمستونا سرد ۳.زمستون وپاییز سردمه ولی بعضی وقتا گر گرفته م وتقریبا زمستونا سرماخورده م ۴.زودجوش وعجول وعصبیم ۵.خیلی دلرحمم

سلام من الان یه مدته کف دست دچار خارش شده و بدنمم جوش میزنه کلا حساسیت پیدا کردم در فصل زمستون سردمه ولی تو خونه لباس گرم نمی پوشم در عوض به بخاری چسبیدم ولی در فصل بهار و تابستونم و پاییز گرممه…محل زندگیمم خوزستانه….میخاستم کمکم کنید طبعم رو تشخیص بدم

با سلام.
من یک بیمار ادیکت ودردوره نقاهت هستم(حدود۶۰روز).بامطالعه مطلب فوق بنظر گرم مزاج ودموی هستم.مدتیه که دلدرد دارم.(نفخ معده)ایا برای فردی مثل من راهی هست؟

باسلام ایا ریزش موی سکه ای میتواند از رعایت نکردن غذاهایی با مزاج سرد باشد ،لطفا راهنمایی کنید

سلام
دقیق نمیدونم صاحب چه طبعی هستم.اما همیشه از مچ دست و پام به بعد سرده.میخوام بدونم چه تغذیه ای باید داشته باشم؟

سلام من ۲۹سالمه و شدیدا بلغمیم تو همه فصول احساس سرما میکنم ولی زمستان و پاییز واهام سره به طوری که زمستونا ۲تا جوراب پشمی میپوشم ولی تاثیری نداره خیلی زود سرما میخورم تو پاییز و زمسوناز سرما کمر درد و پادرد میگیرم البته من کم کاری تیروئید هم دارم که پزشگ سنتی میگه دلیل بیماریم‌هم همین سرد مزاجیمه
پوستم همیشه خشکه مخصوصا پاییز
لطفا راهنمایی کنید

مطلب خیلی خوبی بود،با توجه به نشانه هایی که گفتید راحت گیشه مزاج خود را تشخیص داد.عالی بود.
هیچوقت نمیتونستم مزاجمو تشخیص بدن اما به کمک شما فهمیدم بیشتر سودایی هستم☺

سلام من وقتی مسواک میزنم اثر مسواک بعد از ۲۰ دقیقه از بین میره و دهانم تلخ میشه

از صفرای بالاست؟ چه دارویی خوبه که مشکل طعم تلخی از بین بره ؟

اطلاعات خوبی بود

مزاج من دموی بود مزاجم گرمه ولی سرد رو بیشتر دوست دارم

سلام. اکنون بامداد ۲۵ مرداد ۹۶. برای اولین بار این صفحه رو‌ مطالعه کردم. به لطف گوگول.
نباز شدید به کمک و راهنمایی دارم. هیچ‌پزشکی موفق به کمک نشده.
خلاصه بگویم.
از کودکی پس از ترخیص از ببمارستان به علت بیماری مننژیت در ۹ سالگی مدتی بعد متوجه شدم در ناحیه کف پا احساس حرارتی بیشتر از دیگر نقاط بدن دارم این امر اتفاقی ساده شد و با آن کنار آمدم. اما از سن بالاتر متوجه شدم که همچنان این مسأله با قوت بیشتر به جا مانده و‌ آزار دهنده شده است. و اکنون که به تازگی وارد ۲۹ سالگی شده ام ابن بیماری تبدیل به دوستی ۲۰ ساله شده و شدت این حرارت در کف پا روحیه و روان‌ من رانیز تخت تاثیر گزاشته در عین حال این که پزشکانی که معاینه و آزمایش انجام داده اند لههیچ‌نتیجه ای نرسیدند.در حال حاظر حتی پس از شستن با آب سرد و حتی بیدار شدن از خواب شبانه در صبح همچنان این حرارت و سوزش را حس میکنم و ظاهری با رگ های متورم همچنان یک معما و عامل آزار دهنده ی بزرگی است در زندگی.
نکته : در فصل پاییز و زمستان انگشتان دست و‌ پا سرد میشوند اما قابل تحمل .
اگر جواب این پیام از طرف یک کارشناس به بنده ایمیل شود بسیار ممنون ام .

سلام‌دوست عزیز… منم یه مدت شدیداً احساس میکردم پاهام‌دارن اتیش میگیرن(۲سال) طوری که خواب شبانه نداشتم و روزا هم‌کلافه شده بودم … تا اینکه دل به دریا زدم کل پاهام تا قوزک حنا گرفتم بسیاااااار تاثیر داشت و الان که دارم‌ تایپ میکنم‌پاهام یخ کردن و لذت میبرم ازشون …فقط رنگش به دل نمیشینه که من باهاش کنار اومدم وسط تابستون جوراب نازک می پوشم ? ۲۳شهریور ۱۳۹۶ منم‌۲۹ سالمه ♡

سلام این ادرس یک کانال هست moshaverparsiteb@چطور باید در تلگرام به شما پیام داد

مشاور عزیز پارسی طب
آیا کتابی در این زمینه هست که معرفی کنید؟
ممنون میشم ازتون

سلام دختری ۲۱ ساله هستم در زمستان نیمه سر در تابستان به شدت گرمایی هستم پاهام همیشه یخه ولی با وجود یخ بودن همیشه عرق میکنه همچنین کف دستم طوری که نمیتونم به چیزی دست بزنم . مشکلم قابل حله؟

سلام. نیاز به بررسی مزاجی دارید. به تلگرام پارسی طب به آدرس moshavereparsiteb@ پیام بدید تا بررسی بشید.

با سلام این این افرادی که جزه گروه سوم هستن یعنی در تابستان گرم مزاج هستن و در زمستان سرد مزاج بیشتر از چه غذاهایی بهتره استفاده کنن با تشکر

ممنون
کاملترین مطلبی بود که تا الان در زمینه طبع شناسی خونده بودم

تشکر

باسلام مطالبتون عالی بودند.میشه درمورد اینکه چطور میتونیم تغییر مزاج بدیم توضیحاتی بدهدممنون میشم

سلام دوست عزیز. بیشتر مسیله اصلاح مزاج مطرح هست. لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

سلام و عرض ادب به اساتید گرانمایه و سرمایه های ملی
برای کم کردن اشتها و اینکه ذهن مرتبا به فکر خورون در سیری و گرسنگی نباشد چه راهکاری دارید البته قرصهایی مثل اسلیملیتگ ارمغان غرب است ولی ما با پیشینه فراوان و مرجع طب چه میتوانیم بکنیم من بلغمی مزاجم ۵۵ ساله و ۷۵ کیلو

ما که نفهمیدیم خودمون جزو کدوم گروهیم ، تازه بیشتر گیج شدیم . به نظر من اگر در ۴پاراگراف کوتاه خیلى خلاصه این ۴ گروه را براى درک عموم مردم ساده نویسى میکردید بهتر بود .

سلام من پسری ۲۱ ساله هستم که۶ساله مشگل خارش بدن دارم البته در زمستان قسمت بالا تنه و در تابستان تمام بدنم دچار خارش شدید میشود به طوری که احساس خشکی شدید پوستی و همراه با خارش در حد زخم شدن دارم به طوری آزمایشات پزشکی صحت از سالم بودن بدنم داردمراجعات مکرر و بی نتیجه به پزشکان موجب عدم اطمینان به تشخیص ها شده است. ولی شدت خارش بستگان را به فکر چاره انداخته در تعیین نوع مزاج نیز نیز دچار تردید هستم از راهنمایی های شما کمال تشکر را دارم

سلام خسته نباشید
بنده خانم ۲۷ساله ای هستم،ک همیشه کف دست وپاهام داغه بطوری ک اذیت میشم همیشه عرق زیربغل دارم حتی زمستون.بیشترمواقع گرممه ولی زمستونم سرمایی هستم،ناراحتی معده ام دارم اسیدش زیاده،الان ۲ماه باردارم این شرایط آزاردهندهست.لطفا راهنمایی کنید.ازطریق ایمیلم.ممنون

سلام دوست عزیز. به خاطر شرایط بارداری بهتر هست به پزشک طب سنتی مجرب مراجعه کنید و تحت نظر ایشون باشید.

سلام من خانمی ۳۳ ساله هستم.با طبعی گرم.حدود ۲سال پیش سفری به شمال کشور داشتم که به دنبال گرمی شدید هوا وسپس سردی شدید هوا طی ۲۴ ساعت دچار قرمزی پوست شدم.ابتدا فکر کردم دچار افتاب سوختگی شدم.ولی این قرمزی بهتر نشده چه بسا بدتر هم شده(ناحیه پیشانی وگونه ها) دوبار هم لیزر کردم که تاثیری نداشت.لطفا جهت درمان مرا راهنمایی کنید.

سلام خسته نباشید من در تابستان به شدت احساس گرما می کنم ودر زمستان احساس سرما اما تقریبا قابل تحمل.اما وقتی خوراکی های سرد مثل خیار وحبوبات میخورم سرایم میکنه و وقتی گرمی مثل خربزه میخورم گرمیم مکینه و خوارش بدن می‌گیرم. لطفا بهمن کمک کنید.

سلام.ممنون از توضیحات مفیدتون.من خانمی ۲۷ ساله هستم با گروه خونی A.زمستون سردمه و تابستون گرمم.پاییز و زمستون پاهام خیلی سرد میشه ولی تابستون بعضی وقتا پیش میاد که احساس گر گرفتگی توی پاهام می کنم البته از داخل پاهام این احساس رو دارم.خیلی کم شاید دو سالی یکبار تبخال میزنم وسالی یکبار هم آفت دهان البته نه شدید.غذای سرد و گرم زیاد روم تاثیر نداره.ممنون میشم اگه کمکم کنید تا طبعم رو پیدا کنم.

سلام با تشکر
من ۴۱ ساله هستم حدود ۲۰ ساله که آفت دهان اذیتم می کند و این اواخر شدید و شدیدتر شده است
میخواستم بدانم این به گرم مزاجی یا سرد مزاجی بستگی دارد لطفا برای درمان آن منو راهنمایی فرمایید

سلام دوست عزیز باید هم کبد پاک سازی و تقویت بشه و هم سودای اضافی دفع بشه. از مقطر پاک سازی کبد شلیور و ضد سودای پارسی طب(۹ گیاه) استفاده کنید.

Tea tre e شنیده باشید دهان شو یه کنید ۳ قطره اسانس با نصف لیوان آب. بمن با ۲ دفعه شستشو خوب شد.این یک محصول استرالیایی هست.من در ایتالیا میخرم و حدود ۳ یورو باید باشه.موفق باشید.

خیلی عالی بود سپاسگذارم

سلام-مطالب سایت مفید بود .تشکر میکنم.
اما من چهار فصل سال با عوارض پوستی که در جاهای مختلف بدن دیده می شود،مواجهم.علت آن برایم خیلی روشن نیست.معمولا فشارخونم پایین است.و به خوردن ادویه جات وگوجه فرنگی و امثال آن حساسیت دارم و سعی می کنم رعایت کنم.اما درمان عارضه های پوستی را که بصورت خارش های موضعی است نمی دانم.گروه خونی من AB+است.لطفا راهنمایی فرمایید.

سلام و احترام
من امروز شنبه یازدهم اردیبهشت سال ۹۵ با این سایت آشنا شدم — درخواست عاجزانه دارم کمکم کنید // بنده متولد ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۵۳ هستم (۴۱ سالمه ) من همیشه در تمام فصول سردم میشود و با بقیه افراد در محیط زندگی خانه و غیره حرارت بدنم فرق دارد/ من حتی در تابستان که کولر روشن میشود در محل کارم سریع سردم میشود و در خانه هم همچنین و همیشه در آزار هستم و یخ میکنم// ضمنا هیچ نوع بیماری جسمانی ندارم و کاملا سالم هستم بجز اینکه همیشه در تمام شرایط که معده خالی یا پر باشد در طی شبانه روز و به طور مکرر در حال باد شکم میباشم در طی روز قریب به سیصد عدد باد میدهم هم با بو و هم بدون بو است و بسیاری از بادهای شکمم صدادار و پیوسته طولانی بطوریکه خودم و اطرافیان با شنیدن این صدای بلند و کشیده تقریبا بیست ثانیه ای با تعجب به من نگاه میکنند. ضمنا دکتر متخصص هم رفته ام و تمام آزمایشهایم سالم است ولی متاسفاه آنها هم نتوانستند باد شکمم را درست بکنند و هیچ دارویی جواب نداد /
** ضمنا خاطرنشان میشوم اصلا غر غر شکم ندارم و اسهال و استفراق و بیرون روی هم ندارم و خونریزی معده و سوزش
و ترشی معده هم ندارم و مدفوعم کاملا عادی مثلا بقیه افراد لوله ای دفع میشود و در دفع آن نیز اصلا درد و سوزس مقعدی ندارم و راحت هستم و نیز اهل سیگار و هیچ موادی نیستم و همه غذاها را هم کامل میخورم (( کارمندی هستم که صبح ساعت هشت اداره هستم و شب نیز ساعت ۹ شب در خانه هستم )) یک سال بعد از ازدواجم از زمانی که ۱۴ سال قبل ازدواج کردم دچار این باد شکم شدم و تا الان هم ادامه دارد و نمیتوانم مهمانی بروم و یا اینکه شب در خانه کسی بمانم // الحمد الله نه همسر و نه تکدانه فرزند پسر ۱۲ ساله ام این بیماری را ندارند. و با این بیماری من ناچارا کنار آمده اند.
لطفا کمکم کنید با تشکر – آدرس ایمیلم نیز دادم در صورت نیاز شماره موبایلم را هم میدهم (( لطفا ایمیلم محرمانه بماند )) با تشکر

باسلام
من خانم۲۶ ساله ای هستم که درموردمشکلی که آقاشهرام عنوان کردن راهنمایی میخواستم چون منم همین مشکل را دارم کارمندم از هفت ونیم تا دوونیم سرکارم گفتم شاید بی ربط به عدم تحرکم نباشه
اما درموردطبعم بیشتر سوداوی هستم
خواهش میکنم از طریق ایمیلم راهنمایی ام کنیدبا تشکر

باسلام من هم مشکل شهرام را دارم درضمن من ریفلاکس وسوزش سردل هم دارم لطفا راهنمایی نمایید

سلام دوست عزیز. حتما توجه داشته باشید که هر روز دفع مدفوع به صورت کامل و راحت داشته باشید، روغن ها سالم و طبیعی استفاده کنید، تغذیه سالم داشته باشید، چای، قهوه، نسکافه، گوشت گاو و گوساله و نان فنتزی و ماکارونی و .. نهورید، تا کاملا سیر نشدید دست از غدا بکشید و با معده سبک به خواب برید (بین غذا و خواب حداقل ۳-۴ ساعت فاصله باشه)، پیشنهاد می شه از مقطر تقویت اعضای رییسه استفاده کنید. مقطر تقویت اعضای رییسه کاملا رفلاکس رو کنترل می کنه..

من ایمیل ندارم متاسفانه ولی خواهش میکنم اینجا جوابمو بدید خیلی درگیرم دعاتون میکنم

سلام ممنون از مطالب خوبتون
من مزاجم بلغمی بود و من با دمنوش های گرم و خشک جوش های صورت چند ساله خودمو کنترل و درمان کردم
مدت چندماهی بود پشت گردنم کیست داشتم من اشاره کنم سردیحات مصرف نمیکردم
بخاطر کیست دو هفته ای روزانه بیست عدد گردو با پنیر میل میکردم دو هفته و کیستم برطرف شد
این نظریه گردو و درمان کیست هم خودم …و ازجایی مطالعه نکردم
ولی مدتی در منزلی مهمان بودیم منم به خامه حساس و خیلی خامه خوردم دو هفته ای هم خامه خوردم ولی به گردو خوری ادامه دادم در کنارش کدو حلوایی خوردم کدو حلوایی گرم و تر هست من به چیزای گرم و تر هم همیشه حساس بودم مثه خربزه کدو حلوایی با گردو خوردم قبلا به کدوحلوایی حساس نبودم تازگیا گر میگیره بدنم همش داغم و گرم.در این ماه دو بار عادت ماهانه شدم یک ماهه صورتم افتضاح جوش میزنه من ربط میدم به جوش های هورمونی اما تعجب میکنم هیچ دم کرده ای کمکم نمیکنه از دم کرده جو گرفته تا بابونه و گل محمدی و …عرق کاسنی
..گفتم شاید از خامه باشه بابونه و گل گاو زبان کمک نکرد حتی جو که سرده یا زرشک کمکم نکرد
ممنون میشم کمکم کنید ایمیلم بسته است

آخه کدوم آدم عاقلی ۲۰ تا گردو در روز میخوره

شیما ? اخه اینم کاره با خودت کردی؟ با این چیزایی که خوردی الان زندهای عجیبه ?

سلام ممنون از توضیحات
فقط میخواستم بپرسم تولد چه فصلی باشیم تاثیری بر طبع نداره؟…

بسیاااااااااااااار عالی خدا خیرتون بده

برداشت خوبی داشتم . تشکر

خیلی عالی بود متشکرم

سلام خسته نباشین ممنوووون مقالتون واقعا کمکم کرد ….

متشکرم ….. توزیح واظع تر بدهید

ممنونم,بسیار عالیست…

ممنون عالی بود

از توضیحات جامع و کامل شما تشکر وافر دارم.

عالی بود ممنون

بسیار کامل و روشن بود تشکر

دمتون گرم خیلی عالی بود تشکر

خیلی گسترده و خوب توضیح دادید؛ متشکرم.

با سلام،اطلاعات با ساختار مناسب در متن شما،به وضوح قابل فهم بوده که نشان از دانش و آگاهی شما دارد،بسیار ممنون هستم.

با سلام واحترام بسیار ممنون وسپاسگزارم .خیلی عالی ومبسوط توضیح داده شد خدا خیرتان بدهد

بسیار عالی بود، سپاس از شما..

خیلی عالی بود من موفق شدم طبعم رو تشخیص بدم متشکرم

ایا میشود با استفاده از طبع شاسی و غذاهای مناسب جنسیت بچه را قبل از بارداری انتخاب کرد ؟

چه کاری بود بیشتر آدمو گیج میکنین

خودم گىج شدم تشخىص نمى دم مزاج چى

از توضیحات شما بسیاربسیار سپاس گذارم

با سلام وتشکر از اگاهی شما:من نشانه های هر پنج طبع را دارم.خودم گیج شدم.لطفا راهنماییم کنید!با تشکر

تشکر

سلام من دقیقا نمیدونم چه مزاجی دارم گرم و تر یا سرد و تر . لطفا من را راهنمایی کنید. با تشکر

سلام .من نمیدونم طبع م سوداوی هست یا بلغمی چون نشانه هایی از هر دو دارم مثلن پوست سفید اندام چاق دارم و در فصل سرما شدیدا سرمایی هستم اما در فصل گرما گرمایی هستم میتونین منو در تشخیص درست طبع م راهنمایی کنید

اگر بخواهیم طبع های دیگر افراد را مشخص کنیم باید یک لیست نظر سنجی در رابطه با فعالیت های آنها تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.امکان این وجود دارد که شما این لیست را که پزشکان سنتی تهیه کرده اند در اختیار ما قرار دهید؟

بسیار استفاده کردم ممنون

سلام . آیا می شود طبع سودا را به یک طبع گرم تغییر داد ؟ صرفا با خوردن مواد غذایی شیرین ؟؟

آیامی شود مزاج را تغیر داد. باتشکر

لطفا غذاهایی با طبع گرم را برای من معرفی کنید. ارتباط بیماری رماتیسم را با غذاهایی با طبع گرم و سرد بیان کنید.

با سلام و خسته نباشید ایا مصرف داروهای اعصا ب باعث تغییر در مزاج شخص میگردد با تشکر.

سلام مطالب خوبی داشتین اگر ذکر منبع هم بکنید مطالب شما قابل تعمیم تر خواهد بود. و من الله توفیق ما منتظر منتقم فاطمه هستیم.

باعرض سلام و خسته نباشید فرق طبع سرد و خشک با طبع سرد و تر چیست؟ پاسخ:منظور از طبع سرد و خشک طبع سوداوی(پاییز)و سرد و تر طبع بلغمی(زمستان) است دموی:گرم و تر (بهاری) صفراوی:گرم وخشک(تابستان)

مطالبتون خوب بود راضی بودم

ﺩﺳﺘﺖ ﺩﺭﺩ ﻧﮑﻨﻪ ﺭﻓﯿﻖ

باعرض سلام و خسته نباشید فرق طبع سرد و خشک با طبع سرد و تر چیست؟

با عرض سلام و خسته نباشید . مردی هستم ۴۲ ساله که مدتی است که میل جنسی خود را به کلی از دست داده ام و می خواستم بدانم آیا این بی میلی به طبع و مزاج بستگی دارد .و برای تشخیص طبع و مزاج به کجا باید مراجعه کرد .

با سلام ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتید هر موقع که غذاهای سرخ کردنی میخورم بدنم جوش میزنه مخصوصا موقعی که تخم مرغ میخورم.

فکر میکنم به خاطر نشناختن مزاج وتغذیه غلط چاق شده ام لطفا راهنمایی کنید.

ایا امکان تغییرطبع از سرمایی به گرمایی در ۱ماه بدون استفاده از هرگونه مواد سرد کننده مزاج واستفاده مداوم از مواد گرم کننده میسر میشود.این اتفاق در چه مدتی امکان پذیراست؟اگر راههای بهتر و میانبری سراغ دارید ممنون میشم که مرا راهنمایی کنید.

من صبح ها خیلی بد از خواب بیدار میشوم همیشه بدنم کرخ است همیشه کسلم وزیاد سردی ام میکند

با سلام من ی سوال دارم آیا میشه سرد مزاجی رو عوض کرد؟؟؟

با سلام؛ مادرم همیشه احساس سردی میکند (بلغمی مزاج)اما تدر تابستان زیاد عرق میکند ! راه درمان و متعادل شدن طبع چیست؟ با تشکر

با سلام ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتید . لطفا چند درمان یا راه حل مناسب جهت گرم مزاج کردن افراد سرد مزاج بدهید. با تشکر

ایا میشود با استفاده از طبع شاسی و غذاهای مناسب جنسیت بچه را قبل از بارداری انتخاب کرد ؟

من میخواهم گرم مزاج شوم باید چه کنم ؟

جوانی هستم۲۲مبتلا به فشارخون بالاو غلضتخون ودارای مزاج گرم و خشک وهرنوع غذای گرمی که می خورم بدنم به شدت داغ می شود و معده ام همیشه داغ است و بخار داغ از بینی ام خارج می شود لطفا یک درمان ریشه ای به من پیشنهاد کنید . با تشکر

جوان ۲۸ ساله ای با دستانی سرد و رنگ پوستی سفید و چشمانی براق و موی سر کم پشت ولی موی صورت و سینه زیاد؛ برای خواستگاری مراجعه کرده است ایا نشانه های فوق می تواند نشانه سرد مزاجی باشد؟

سلام .با تشکر .آیا فرم بدن مثلا پایین تنه لاغر و بالاتنه چاق (مدل سیب )به مزاج مربوط می شه ؟و آیا میشه اونو تغییر داد مثلا پایین تنه را چاق وبالاتنه را لاغر کرد (مدل گلابی ) ؟

با سلام من اکثر اوقات کف پاهایم داغ است و البته کف دستانم هم همین طور،به خصوص وقتی می خواهم بخوابم و… دلیل این مشکل چیست و درمان آن چگونه امکان پذیر است؟ با تشکر

با سلام من همیشه دستهای گرمی دارم طوری که هرکسی به من دست میده این موضوع را بیان میکنه و لباس هم زیاد نمی پوشم ولی خوردن چیزهای سرد اصلا به مزاجم سازگار نیست وزود دچار اسهال میشوم ادویه جات وفلفل هم خیلی استفاده میکنم میخوام بدونم چه طبعی دارم

باسلام واحترام.من ۳۰ساله هستم ومدت ۱۷ساله که دیابت دارم وچهارفصل سال دچارتعریق زیاددرتمام بدن هستم وهمواره کف دست وپایم سرداست ولی اگرغذاهای دارای طبع گرم میخورم داغ میکنم میخواستم مرادرتشخیص مزاجم راهنمایی کنید.باتشکر

سلام من همیشه در ناحیه ناف بدنم خیلی سرد است طوری که دوستانم تعجب می کنند و در تمامی فصول حتی تابستان باید در منزل پام را بپوشانم چون احساس سرما می کند دو سال قبل در هند با یک حکیم طب سنتی آشنا شدم و گفتم که هر وقت می خوابم بعد از دو تا سه دقیقه از خواب بیدار می شوم و باید از زیر زانو تا مچ پا را چند بار بمالم و آن وقت خواب می روم ایشان به زبان نگاه کرد و گفت شما صفرا دارید پیار و سیر و فلفل نخورید من آنها را دیگر نخوردم در پام خوب شد ولی چند روزی است دوباره این درد شروع شده در حالیکه من این سبزی ها را دیگر نمی خورم ولی نمی دانم چرا درد شروع شده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: وقتی کفش می‌پوشید، پاهایتان معمولا در آن راحتند یا همیشه مشکل دارید؟ این مساله به طبع شما ارتباط دارد. تعجب نکنید! شناخت طبع گاهی به همان سادگی که فکر می‌کنید نیست. این آزمون به شما در شناخت دقیق طبعتان کمک می‌کند.

مزاج اصلی، همان مزاجی است که فرد با آن به دنیا می‌آید. این مزاج یا طبع همیشه همراه او بوده و مزاج یا طبیعت ذاتی اوست؛ درست مثل رنگ پوستی که با آن متولد می‌شود. اگرچه در طول عمر هر فرد به دلایل مختلف شامل اقلیم، تغییرات آب و هوایی، عادت‌های غذایی، حالت‌های روحی- روانی و عوامل بیماری زا این طبع کمی تغییر می‌کند، اما اصل آن تغییر نخواهد کرد.

هرقدر علت‌های تغییر مزاج اصلی به مزاج ثانویه نزدیک‌تر باشد، طبیعت بیماری به طبیعت اصلی خودش شبیه‌تر و امکان درمان و بازگشت به شرایط عادی امکان پذیرتر است.

چطور طبع خود را سرد کنیم

۱. با حلقه کردن انگشت شست و انگشت وسط یک دست به دور مچ دست دیگرتان، وضعیت قرار گرفتن دو انگشت چگونه است؟

الف: دو سر انگشت روی هم قرار می‌گیرد.

ب: دو سر انگشت مماس یکدیگر قرار می‌گیرند.

ج: دو سر انگشت به هم نمی‌رسند.

۲. اگر بدن تان را حرکت دهید، ساختار عضلات بیشتر است یا چربی؟

الف: لایه‌های چربی زیاد دیده شده و حالتی از لرزش و بی ثباتی در آن دیده می‌شود.

ب: حجم عضلات بیشتر بوده و بدن لرزش ندارد و گوشت بدن شل نیست.

۳. وضعیت مو‌های بدن اعم از سر و بدن به چه شکلی است؟

الف: پرپشت، کلفت و تیره و صاف

ب: پرپشت، کلفت و تیره و مجعد

ج: پرپشت، کلفت، اما لخت و روشن

د: کم پشت، نرم و نازک و شکننده و چرب

۴. پوست تان چه رنگی است؟ این آزمون برای افراد سفیدپوست است.

الف: رنگ سیاه با گرایش به کبودی

ب: رنگ سفید مایل به آبی

ج: رنگ سفید متمایل به سبز

د: رنگ سفید مهتابی که فشار انگشت رنگ سرخ آن کم رنگ می‌شود.

۵. مفاصل شما به چه شکلی است؟

الف: برجستگی مفصل‌ها به خوبی نمایان است.

ب: برجستگی خاصی در مفصل‌ها دیده نمی‌شود.

۶. رگ‌های بدن، به ویژه دست تان دیده می‌شود؟

الف: بله

ب: خیر

۷. کف دست تان از نظر هندسی چه شکلی است؟

الف: مربع

ب: مستطیلی و کشیده که انگشتان در درازای آن قرار دارند.

ج: مستطیلی شکل که عمود بر انگشتان دست است.

۸. اگر کفش شما معمولی باشد؛ منظور اینکه طبی نبوده یا از نظر بلندی پاشنه در خانم‌ها و یا از نظر ساختاری برای کفش آقایان وضعیت خاصی ندارد، پای تان در کفش چه وضعیتی خواهد داشت؟

الف: پایم را می‌زند.

ب: کاملا راحت هستم.

۹. در جمع معمولا آغازگر بوده و در راس حرکت می‌کنید و تاثیر می‌گذارید یا بیشتر آرام هستید و تاثیر می‌گیرید؟

الف: تاثیرگذار

ب: تاثیرپذیر

۱۰. اطرافیان شما را کم حرف می‌دانند یا پرحرف یا گزیده گو؟چطور طبع خود را سرد کنیم

الف: پرحرف

ب: کم حرف

ج: گزیده گو

۱۱. روی حرفی که می‌زنید، می‌ایستید و به درست و نادرست بودنش کاری ندارید یا اینکه می‌ایستید و در صورت اشتباه بودن آن را تصحیح می‌کنید یا دائما تغییر موضع می‌دهید؟

الف: می‌ایستم و تغییر نمی‌دهم حتی اگر نادرست باشد.

ب: می‌ایستم، اما اگر با ارائه دلایل محکم متوجه شوم اشتباه است، از حرفم بر می‌گردم.

ج: دائما تغییر رای می‌دهم.

۱۲. از گفتن بسیاری از حرف‌ها شرم می‌کنید یا اینکه به راحتی هر حرفی را به زبان می‌آورید؟

الف: هر حرفی باشد، می‌گویم.

ب: حجب و حیا مانع از بیان بسیاری از حرف‌ها می‌شود.

۱۳. هر روز یا بیشتر روز‌ها عصبانی می‌شوید؟

الف: بله

ب: خیر

۱۴. اگر عصبانی می‌شوید، عصبانیت شما زیاد طول می‌کشد یا بعد از مدتی فروکش می‌کند و پشیمان می‌شوید؟

الف: فروکش نکرده و طولانی است.

ب: فروکش کرده و پشیمان می‌شوم.

۱۵. به خوردن گرمی‌ها بیشتر گرایش دارید یا خوردن سردی ها؟ برای مثال خوردن چند عدد خیار را ترجیح می‌دهید یا چند عدد شیرینی؟

الف: به خورد گرمی‌ها مثل شیرینی

ب: به خوردن سردی‌ها مثل خیار

۱۶. اگر تذکرات دیگران نباشد، اشتهای شما چطور است؟

الف: زیاد

ب: کم

ج: معمولی

خودتان را بسنجید

فردی را تصور کنید که هدفش رفتن به مرکز خرید خاصی است، اما بدون فکر مسیر دیگری را انتخاب می‌کند. او به مقصد رسیده است، اما انتخاب مسیر اشتباه او را به دردسر‌های بسیاری دچار می‌کند.

درست مانند کسی که گرسنه است، اما برای رفع گرسنگی، غذای نامناسب انتخاب می‌کند. راه انتخاب درست برنامه غذایی آگاهی از طبع است. حالا که به سوال‌ها پاسخ دادید، پاسخ آن‌ها را هم با دقت بخوانید و طبع تان را بشناسید.

پاسخ ۱: اگر گزینه «الف» باشد، شما دارای مزاج سرد و خشک بوده و استخوان بندی تان ریز است. اگر گزینه «ب» باشد، مزاج شما معتدل بوده و استخوان بندی شما متوسط است و اگر پاسخ گزینه «ج» است، مزاج تان گرم و‌تر بوده و استخوان بندیان درشت است.

پاسخ ۲: اگر پاسخ گزینه «الف» است، مزاج شما گرم و‌تر بوده و اگر پاسخ گزینه «ب» است، مزاج شما گرم و خشک است.

پاسخ ۳: اگر پاسخ شما گزینه «الف» باشد، مزاج شما گرم و خشک است. اگر پاسخ شما گزینه «ب» باشد، مزاج شما گرم و‌تر است. اما اگر گزینه «ج» پاسخ شما باشد، مزاج تان گرم وتر استوا گر جواب گزینه «د» است، مزاج تان سرد و‌تر است. هرچه مو نازک، شکننده و اصطلاحا شبیه به موی گربه باشد مزاج به سمت سرد و تری گرایش دارد و هرچ مود حالت دار با پایه قوی باشد، مزاج به سمت گرمی گرایش دارد.

پاسخ ۴: اگر پاسخ تان «الف» است، یعنی مزاج شما سرد و خشک است. اگر پاسخ تان «ب» است، مزاج تان سرد و‌تر است. اگر پاسخ شما «ج» است، یعنی مزاج تان مخلوط است و اگر پاسخ تان «د» است، یعنی مزاج شما گرم و‌تر است.

پاسخ ۵: اگر پاسخ شما گزینه «الف» است، مزاج تان گرم و خشک و اگر گزینه شما «ب» است، مزاج تان سرد و‌تر است.

پاسخ ۶: اگر پاسخ «الف» است، مزاج تان گرم و خشک و اگر پاسخ «ب» است، مزاج تان سرد و‌تر است.

پاسخ ۷: اگر پاسخ تان «الف» است مزاج تان معتدل بوده و حد واسط بین گرم و سرد قرار دارد. اگر گزینه «ب» را انتخاب کرده اید مزاج تان گرم و خشک و اگر گزینه «ج» پاسخ شماست، مزاج تان سرد و خشک است.

پاسخ ۸: اگر پاسخ تان «الف» است، پای سینه دار و پهنی دارید و مزاج تان گرم و خشک است. اگر انتخاب شما گزینه «ب» است، پای تان باریک و استخوانی است و مزاج تان سرد و خشک است.

پاسخ ۹: اگر پاسخ «الف» است، گرم و خشک مزاج بوده و اگر پاسخ «ب» است، مزاج تان گرم و‌تر است.

پاسخ ۱۰: اگر پاسخ «الف» است، مزاج شما گرم و خشک است. اگر پاسخ «ب» است، مزاج تان سرد و‌تر است و اگر گزینه «ج»، مزاج شما گرم و‌تر است، اما خشک نیست.

پاسخ ۱۱: پاسخ «الف» یعنی اینکه مزاج شما گرم و خشک است. پاسخ «ب» یعنی مزاج شما گرم و‌تر است و اگر گزینه «ج» را انتخاب می‌کنید مزاج تان سرد و‌تر است.

پاسخ ۱۲: اگر پاسخ شما «الف» است مزاج تان گرم و خشک است و اگر پاسخ «ب» است، مزاج تان سرد و‌تر است. البته شرایط رشد و تربیت هر فرد نیز روی رفتار او تاثیر دارد.

پاسخ ۱۳: گزینه «الف» نشانه گرم و خشک مزاج و گزینه «ب» نشانه سرد و‌تر مزاج است.

پاسخ ۱۴: گزینه «الف» نشانه گرم و خشک مزاج و گزینه «ب» نشانه گرم و‌تر مزاج است.

پاسخ ۱۵: اگر انتخاب تان گزینه «الف» است، مزاج تان سرد و‌تر و اگر انتخاب شما گزینه «ب» است، مزاج تان گرم و خشک است.

پاسخ ۱۶: اگر انتخاب تان گزینه «الف» است، مزاج تان سرد و تر، اگر انتخاب تان گزینه «ب» است، مزاج تان گرم و خشک و اگر گزینه «ج» را انتخاب کرده اید، مزاج تان معتدل است؛ یعنی بین مزاج گرم و‌تر است.

چطور نتیجه بگیریم؟

اگر تعداد پاسخ‌های مثبت شما نسبت به یک مزاج بالاتر از نصف به علاوه یک باشد، مزاج شما همان است؛ برای مثال است اگر از ۱۶ سوال پرسیده شده، پاسخ ۱۰ سوال شما مرتبط به مزاج گرم باشد، مزاج شما گرم است.

گرم و خشک: این افراد گرمایی بوده و معمولا فعالیت بدنی شان زیاد است. به مدیریت علاقه‌مند بوده و اغلب آن‌ها را در پست‌های کلیدی می‌بینید. مدیران خوب و کارآمدی هستند، اما زود عصبانیمی شوند و البته از عصبانیت شان زود پشیمان می‌شوند. معمولا طعم دهانشان در ساعت‌های ابتدایی صبح، تلخ است. در خرداد باید تدابیری بیندیشند تا دچار مشکل مزاجی نشوند. باید از خوراکی‌های سرد استفاده کنند.

گرم و تر: صورت این افراد معمولا برافروخته بوده و فشار خونشان بالاست. خوش اخلاق هستند. اگر کاری به آن‌ها سپرده شود به خوبی آن را انجام می‌دهند، اما نیاز به یادآوری مکرر دارند در غیر این صورت آن را به اتمام نمی‌رسانند؛ بنابراین به دلیل همین کار‌های نیمه تمامشان اصولا درگیری فکری زیادی دارند. اشتهای آن‌ها خوب است و زیاد می‌خوابند.

مستعد بروز جوش‌های پوستی هستند. پس باید مواظب خوراک شان باشند.

سرد و خشک: این افراد انرژی پایینی داشته و انعطاف پذیری کمی دارند. فعال نبوده و توان انجام کارشان پایین است و به همین دلیل بارشان را روی دوش دیگران می‌اندازند.به دلیل نامناسب بودن جریان خون در بدن دچار کم خونی یا تیرگی پوست می‌شوند. برای رفع این مشکل می‌توانند از ماساژ کمک بگیرند.

این افراد مستعد ابتلا به افسردگی و وسواس بوده و از نظر ظاهری نیز استخوانی و لاغر هستند.

سرد و تر: این افراد خوش اخلاق بوده، اضافه وزن داشته و چربی بدن آن‌ها زیاد است. انرژی انجام کاری ندارند. رطوبت زیاد بدن آن‌ها را به دو صورت آب دور لب ها، ریختن آب روی بالش و تعرق زیاد می‌بینید.

اشتهای آن‌ها خوب است، اما با وجودی که زیاد غذا نمی‌خورند، چاق می‌شوند. سوخت و ساز بدنشان پایین است. اشتهای زیاد و پایین بودن میزان متابولیسم بدن از دلایل اضافه وزن آنهاست.


علم مزاج‌‌‏شناسی در طب سنتی ایرانی در شناخت ویژگی‌های جسمی و روحی انسان بسیار موثر است. آشنایی با این علم به انتخاب درست نوع غذاها، ورزش‌ها و پوشش‌‌‏های مناسب برای افراد کمک‌ می‌‌‏کند. بنابراین اول به بررسی انواع طبع در این علم می‌پردازیم.

طبع گرم، طبع خشک، طبع سرد، طبع مرطوب

وجود عفونت دربدن، غم وشادیِ معتدل، خواب وبیداریِ معتدل، شنیدن خبر‌‌های خوش و شادی‌بخش، مصرف خوراکی‌هایِ گرمی‌‌‏بخش «مثل زنجبیل، عسل، فسنجان و…»، مشاغل گرم «مثل آهنگری و شاطری»، ماساژ درمانی، دوره بلوغ، حاملگی، یائسگی، پوشیدن لباس گرم یا روغن‌مالیِ بدن.چطور طبع خود را سرد کنیم

ترس شدید، غم واندوه بیش ازحد، استفاده ازگیاهان سرد مثل کاسنی و بید، پرخوری، شادی بیش ازحد، خواب زیاد، تحرک کم، لذت بیش ازاندازه «مثل خوردن قرص‌‌‏های روان گردان»، مشاغل سردی‌بخش مثل کار درقصابی یا سردخانه، استفاده زیاد ازوسایلی مثل کولر یا پنکه، خوردن خوراکی‌های سرد مثل سوپ جو، آب دوغ خیار، ماهی سرخ کرده، ترشی‌جات و …..

خواب، آرامش، پرخوری، سنگ کلیه، بودن در جاهای رطوبت‌بخش مثل کار در شالیزار و حمام کردن با شکم پر، خوردن غذاهایِ رطوبت‌بخش «مثل آش، دوغ، کاهو وخوردن آب زیاد»، تماس با کولر و نشستن روی زمین مرطوب و سرد، تماس با چیز‌هایی که گرمای لطیف می‌دهند و رطوبت را به جریان می‌اندازند مثل کارکردن درمزارع و گلخانه.

کم خوابی، کم خوردن غذا، روابط جنسی زیاد، استفاده زیاد از ملین‌ها، مصرف ادویه‌هایی مثل فلفل، دارچین و زنجبیل، استحمام بیش ازحد، استفاده ازخوراکی‌هایی که موجب یبوست می‌شوند «مثل نعناع، موز و…»، خوردن خوراکی‌هایی که موجب خشکی بدن می‌شوند؛ مثل بادمجان سرخ کرده، قهوه و آجیل، داشتن حالات روحی شدید مثل خشم، غم، شادی، لذت و ….

تماس با عوامل سردی که مانع رسیدن غذا به اندام‌ها می‌شود «مثل قرار گرفتن در آب سرد یا نشستن زیاد برروی زمین سرد»، تماس با هر چیزی که بسیار گرم است و بر اثر آن نیروی بدن ضعیف می‌شود مثل کارکردن دائمی در کنار تنور و کوره آهنگری.

از طریق کنترل هر یک از موارد بالا می توانید به تغییر طبعتان کمک کنید.

برگرفته از کتاب، شناخت طبع و مزاج تالیف احمد حبیب الهی و طیبه سلیمی

مطالب دیگر:

فالون دافا، تمرینی معجزه‌‏آسا برای سلامتی جسم و ذهن

خواص درمانی عدس

کمک های اولیه در زمان حملات آسم (فایل صوتی)

چگونه طبع خود را گرم کنیم؟ سرد مزاجی و داشتن طبعی سرد، یکی از معضلات بزرگ افراد در جامعه امروز شده است. متأسفانه اثرات چنین طبعی نه فقط به خورد و خوراک بلکه در رفتارهای اجتماعی و زندگی مشترک نیز تأثیرگذار بوده است. از این رو آقایان و خانم‌هایی که دارای طبعی سرد و به اصطلاح سرد مزاج هستند، هر چه زودتر باید برای رفع این مشکل اقدامی نمایند. داشتن طبعی سرد می‌توانند احساست شما را در زندگی کاهش داده و این اتفاق حتی گاها منجر به فروپاشی خانواده‌ها نیز شده است؛ اما سؤال اینجاست که چگونه طبع خود را گرم کنیم؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی خوراکی‌هایی بپردازیم که وجود آنها در برنامه غذایی شما می‌تواند منجر به گرم شدن طبع بینجامد. البته این پروسه یک پروسه طولانی مدت بوده و با یکی دو روز حل نخواهد شد.

در ادامه به معرفی خوراکی‌هایی می‌پردازیم که قرارگیری آنها در رژیم غذایی شما می‌تواند در یک بازه زمانی چند هفته‌ای مزاج شما را تغییر دهند. همراه ما بمانید.

خوردن گوشت کباب شده گوسفند می‌تواند یکی از بهترین راه حل‌ها برای پاسخ به سؤال چگونه طبع خود را گرم کنیم؟ باشد. کسانی که طبع سردی دارند با مصرف گوشت کباب شده می‌توانند تغییر مزاجی سریع را حس نمایند.


گوشت کباب باید تازه باشه. از اینجا بخرید

چطور طبع خود را سرد کنیم

استفاده از زنجبیل یکی از ترفندهایی است که برای کسانی که مزاجی سرد دارند می‌تواند مشکل گشا باشد. ریختن زنجبیل در غذاها و چای، هم باعث خوش طعم شدن آنها شده و هم باعث می‌شود طبع افراد به سمت گرمی تغییر نماید.

زردچوبه ادویه‌ای است که طبع بسیار گرمی دارد. استفاده از آن همراه با مواد غذایی نیز می‌تواند این تأثیر را روی بدن افراد انتقال دهد. البته مصرف زیاد زردچوبه می‌تواند حساسیت‌زا باشد. برای رفع حساسیت‌های زردچوبه می‌توانید همراه با آن آب لیمو را نیز در دستور غذایی خود داشته باشید.

قهوه نیز یکی از نوشیدنی‌هایی است که دارای طبع گرم است و استفاده از آن به صورت منظم می‌تواند عاملی برای تغییر طبع شما از سرد مزاجی به گرم مزاجی شود. کسانی که مرتب قهوه مصرف می‌کنند، به راحتی می‌توانند چالش چگونه طبع خود را گرم کنیم؟ را برای خود حل نمایند.

فلفل نیز یکی از ادویه‌های است که حضور آن در مواد غذایی می‌تواند زمینه ساز تغییر مزاج شما از سرد مزاجی به گرم مزاجی باشد. استفاده از فلفل را حتماً در برنامه‌های غذایی خود داشته باشید.

برخلاف جگر سفید گوسفند، جگر سیاه آن دارای طبعی گرم است. از این رو اگر به دنبال حل چالش چگونه طبع خود را گرم کنیم؟ هستید می‌توانید یکی از وعده‌های غذایی خود را به جگر سیاه در طول هفته اختصاص بدهید.

سه ادویه‌ای که بیشتر برای طعم دار کردن غذاها و نوشیدنی‌ها به کار می‌روند، هر سه دارای طبعی گرم هستند. حضور این ادویه‌های خوشمزه در دستور غذایی شما می‌تواند مشکلات سرد مزاجی را تا حد زیادی برطرف نماید.


خرید ادویه

میوه‌ها نیز می‌توانند با تقویت گرم مزاجی در بدن شما در حل مشکل چگونه طبع خود را گرم کنیم؟ شما را یاری رسانند. البته همه میوه‌ها این خاصیت را ندارند. استفاده از انجیر تازه در فصل تابستان و پاییز، انگور همچنین، سیب و گلابی این خاصیت را به بدن شما انتقال خواهند داد.

خوردن سیر و پیاز همراه با وعده‌های غذایی نیز می‌تواند راه حلی عالی برای سرد مزاجان باشد. حتماً در دستور غذایی خود از این دو نیز بهره ببرید.

برای رفع هر مشکلی راه حلی وجود دارد. راه حل سرد مزاجی را نیز می‌توانید در غذاها و میوه‌های گرم در دسترس داشته باشید. با انتخاب:

می‌توانید مشکل سرد مزاجی خود را حل کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ اساس پیشگیری و درمان در طب سنتی بر اساس شناخت “مزاج‌های چهارگانه” است و در واقع هر فردی برای حفظ تندرستی خود همچنین برای درمان خود باید مزاج پایه و مزاج عارضی خود را بشناسد تا بتواند تغذیه و سبک زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کند.

متأسفانه امروزه اکثر مردم کشورمان به‌دلیل عدم شناخت مزاج خود، به‌صورت روزانه از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ سازگاری با مزاج آنها ندارد و همین امر باعث شده این دسته از افراد یا در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماریها قرار داشته باشند یا به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند؛ به‌طور مثال امروزه به‌دلیل تبلیغات متعدد و ناصحیحی که درباره لزوم مصرف “ماهی” شده، اکثریت مردم تصور می‌کنند که اگر در هر هفته چند وعده از غذای خود را به ماهی اختصاص دهند، این امر باعث تضمین سلامت آنها می‌شود!

این در حالیست که افراد برای مصرف گوشت ماهی باید به شرایط مزاجی، سنی، جنسی، زمان مصرف آن، گونه ماهی مصرفی و نوع پخت آن و… توجه داشته باشند.

مثلاً ممکن است مصرف ماهی دریای شمال توسط یک خانم مسن با مزاج پایه بلغم در وعده شام نه‌تنها هیچ سودی برای او نداشته باشد بلکه باعث ابتلا یا تشدید بیماری‌هایی با منشأ “سردی” در این فرد شود!

مواردی از این دست، اهمیت فراگیری و شناخت مزاج را گوشزد می‌کند؛ در ادامه به معرفی مختصر هر یک از مزاج‌های چهارگانه دم، صفرا، بلغم و سودا پرداخته‌ایم.چطور طبع خود را سرد کنیم

افراد دارای مزاج گرم و خشک؛ صفراوی

این افراد لاغر‌اندام بوده و رنگ چهره متمایل به زردی دارند، تحمل گرما را نداشته و خواب کمی دارند، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی شده و زود آرام می‌شوند، افرادی پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.

افراد دارای مزاج گرم و تر؛ دموی

افرادی هستند درشت‌اندام، دارای پوستی سرخ و سفید و موهایی پرپشت، تحمل گرما و سرمای زیاد را ندارند اما در کل تحمل سرما برایشان راحت‌تر است، انسان‌هایی شجاع و جسور و مهربان بوده و معمولاً پیشرو و رهبر گروه هستند.

افراد دارای مزاج سرد و تر؛ بلغمی

افراد چاق با پوست سفید و موهایی کم‌پشت هستند، کمتر تشنه می‌شوند و دهان مرطوبی دارند، افراد کم‌انرژی، صبور و آرام هستند.

افراد با مزاج سرد و خشک؛ سوداوی

افرادی لاغر‌اندام و کم‌خواب، معمولاً با پوست تیره و خشک هستند، دقیق، منظم و محاسبه‌گر هستند.

البته این خصوصیات کلی است و برای تشخیص دقیق‌تر حتماً در شهر محل سکونت خود به متخصص حاذق طب سنتی مراجعه کنید.

ادامه دارد… .

انتهای پیام/+

مزاج بدن خود را از بوعلی سینا بپرسیدشناسایی طبع یا مزاج انسان از جمله مباحثی است که نه تنها در طب سنتی ایران بلکه در سایر طب های سنتی جهان مثل طب سنتی چینی، رومی، یونانی و هندی نیز دیده می شود. از این رو شناسایی مزاج و پرداختن به آن در طول زندگی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیوه ها برای حفظ سلامت، تندرستی و نشاط عمومی بدن است.

 

شناسایی ویژگی ها و خصوصیات بدنی و پرداختن به آنها نقش بزرگی در عملکرد صحیح و مناسب اندام ها و اعضای درونی بدن از قبیل مغز، دستگاه اعصاب، دستگاه گوارش، کلیه ها و دیگر اعضای بدن دارد.

 

چطور طبع خود را سرد کنیم

مصرف مواد غذایی مناسب و همسو با مزاج و طبع افراد کمک می کند تا ما در زندگی کمتر با اختلال ها، بیماری ها و تنش های جسمی و روحی روبه رو شویم و در مقایسه با افراد دیگر سلامت بیشتری داشته باشیم. با مطالعه این مطلب، می توانید تا حدود زیادی با نوع مزاج و طبع خود آشنا شوید. اگرچه برای شناسایی دقیق تر و مطمئن تر مزاج و طبع بدن توصیه می کنیم با یک متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت کنید.

با ۱+۷ گام مزاج تان را شناسایی کنیدبرای شناسایی مزاج و طبع هر فرد لازم است ویژگی ها و خصوصیات جسمانی وی مورد بررسی قرار گیرد. این شیوه یکی از ساده ترین راه ها برای شناسایی طبع و مزاج هر فرد است که اگر چه روشی ساده به نظر می رسد اما در عین حال دقت و هوشیاری زیادی برای شناسایی مزاج و کیفیت آن لازم است به گونه ای که در بسیاری از موارد پیچیدگی هایی برای شناسایی طبع اتفاق می افتد که شاید تشخیص مزاج برای فرد عادی ممکن نباشد.

 

با وجود این برای شناسایی مزاج بررسی میزان گوشت و چربی بدن، بررسی ویژگی محل لمس شده در بدن از قبیل نرمی و سفتی، رنگ پوست، ویژگی های مو، شکل و خصوصیات اعضا، چگونگی خواب و بیداری،کیفیت و خصوصیات فضولات بدن و فعل و انفعالات حرکتی همگی از جمله مواردی است که برای تشخیص مزاج و طبع جبلی افراد مورد استفاده قرار می گیرد، اگر چه تک تک اندام و اعضای بدن علاوه بر مزاج جبلی که حاکم بر بدن است دارای مزاجی جداگانه هستند و گاهی ممکن است با غلبه یکی از اخلاط بدن در یکی از اندام ها روبه رو شوند و این مسئله اختلال هایی در عملکرد آنها پدید آورد.

 

با مطالعه هر یک از سرفصل هایی که در این شماره و شماره های بعدی مجله سیب ارائه می شود و با جمع زدن علامت هایی که در مقابل هر یک از انواع مزاجی می زنید تا حدود زیادی می توانید نوع مزاج خود را تشخیص دهید.

1- سردی و گرمی بدن را بررسی کنیدبرای شروع باید سردی و گرمی بدن را بررسی کنید. به کمک این روش می توانید نخستین قدم را برای شناسایی گرمی یا سردی مزاج تان بردارید. تنها کافی است بخشی از بدن مانند ساعد فرد را لمس کنید و دقت کنید که با لمس آن چه احساسی را تجربه می کنید.-در صورتی که با لمس بدن فرد مثلا لمس ساعد یا بازویش احساس گرما و حرارت کردید او دارای مزاج گرم است.-اما اگر هنگام لمس بدن فرد احساس سرما کردید این امر یکی از نشانه های سردمزاجی در آن فرد است.

۲. بافت بدنی نرم دارید یا سفت؟مرحله بعدی برای شناسایی نوع مزاج، بررسی میزان نرمی و سفتی بافت های بدن، عضلات و پوست فرد است. چرا که افراد مختلف در مقایسه با هم بافت های بدنی متفاوتی دارند که تشخیص و شناسایی دقیق آنها می تواند جزئیات کامل تری برای شناسایی نوع مزاج در اختیار فرد قرار دهد.

-در صورتی که با لمس بدن فرد گرما احساس کردید و علاوه بر گرما متوجه شدید بافت بدنی او نرم است و با فشار سرانگشتان بافت به راحتی فرو می رود این فرد علاوه بر گرمی مزاج دارای رطوبت نیز هست. بنابراین او ویژگی های مزاج گرم و مرطوب را دارد.

-اما در صورتی که با لمس کردن بدن فرد احساس گرما کردید اما خشکی و زبری خفیفی را زیر سرانگشتان دست تان احساس کردید او علاوه بر گرمی، خشکی مزاج نیز دارد. پس او یکی از علائم گرمی و خشکی مزاج که همان حس گرما و خشکی در بافت و پوست بدن است را دارد.

-ممکن است با لمس بدن فرد تجربه دیگری داشته باشید. در شرایطی که با لمس بدن فرد احساس سردی کردید اما این سردی با نرمی پوست و بافت گوشت آلود بدن نیز همراه بود او دارای یکی از علائم مزاج سرد و مرطوب است که در میان درمانگران طب سنتی با عنوان مزاج سرد و تر نیز معروف است.

-و اما در شرایطی که شما بدن فرد را لمس کردید و از آن سرما دریافت کردید و در عین حال با لمس بافت بدن با سختی و سفتی رو به رو شدید و احساس کردید بافت بدن او خشک است می توانید او را دارای ویژگی های مزاج سرد و خشک بدانید.

3- پوست شما چه رنگی است؟بررسی رنگ پوست در کنار بررسی بافت بدن و سردی و گرمی آن می تواند سومین گام برای نزدیک شدن به نوع مزاج و طبع هر فرد باشد. درمانگران طب سنتی برای شناسایی نوع مزاج علاوه بر بافت بدن و استخوان بندی به رنگ پوست نیز برای شناسایی نوع مزاج افراد توجه می کنند. از دیدگاه این درمانگران رنگ پوست می تواند نشانه خوبی برای بررسی نوع مزاج و طبع باشد.

-در شرایطی که پوست فرد سفیدرنگ و مایل به سفید باشد می تواند نشانه خوبی برای تشخیص سردمزاجی فرد باشد. البته این رنگ علاوه بر این می تواند نشانه کم خونی او نیز باشد.

-افرادی که پوست بدن آنها قرمز رنگ یا مایل به قرمز است از جمله افرادی هستند که دارای مزاج گرم هستند. این افراد پوست مایل به صورتی و قرمز دارند و علاوه بر گرمی مزاج در گروه افراد پرخون نیز قرار دارند.

-کسانی که پوست بدن شان زرد رنگ یا مایل به زردی است از جمله افرادی هستند که علاوه بر گرمی مزاج با خشکی مزاج نیز رو به رو هستند. این افراد در طول زندگی با مشکلات ناشی از غلبه صفرا در بدن رو به رو می شوند.

-در افرادی که پوست بدن آنها تیره و کدر است و به اصطلاح رنگ لب آنها بادمجانی رنگ است نشانه های مزاج سرد و خشک وجود دارد. این افراد با غلبه سودا نیز در بدن روبه رو هستند.مردان و زنانی که پوست آنها سفید رنگ و مایل به رنگ گچ است. در گروه مزاج های سرد و مرطوب یا سرد و تر قرار دارند. یکی از نشانه های بارز وجود این افراد غلبه بلغم است که بر زندگی روزانه آنها تاثیرگذار است.

۴. عضلانی هستید یا استخوانی؟یکی دیگر از مواردی که درمانگران طب سنتی به کمک آن برای شناسایی مزاج افراد مختلف اقدام می کنند، بررسی ظاهر و شکل اندام، عضلات و میزان عضلانی بودن بدن است.-افرادی که دارای بلاتنه ای فراخ و پهن هستند دارای گرمی مزاج اند.-افرادی که اندام های بدن آنها بزرگ است و عروق برجسته و نبض قوی دارند هم اصطلاحا دارای گرمی مزاج هستند.

-در صورتی که فردی عضلات کلفت و بزرگ و تاندون های ظریف تر داشته باشد این امر نیز نشانه گرمی مزاج است.-برخلاف موارد ذکر شده اگر فردی دارای اندام های کوچک و بلاتنه کوچک داشته باشد این امر نشانه سردی مزاج است.-داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف نیز از دیگر علائم سردی مزاج در افراد است.

-درمانگران طب سنتی افرادی را که دارای چهره لاغر و پوست به استخوان چسبیده دارند، دارای مزاج خشک می دانند.-افرادی که مفاصل قابل مشاهده و برجسته دارند و غضروف حنجره و بینی آنها نیز برجسته و واضح است در گروه افرادی که دارای مزاج خشک هستند، قرار می گیرند.

۵. چند ساعت در شبانه روز می خوابید؟یکی دیگر از روش های شناسایی مزاج و طبع هر فرد بررسی ساعت، کیفیت و چگونگی خواب هر فرد است. درمانگران طب سنتی با بررسی کیفیت و کمیت خواب و بررسی دیگر ویژگی های فردی می توانند مزاج افراد را شناسایی کنند. از دیدگاه این گروه افرادی که در طول شبانه روز به اندازه کافی می خوابند و افرادی که در خوابیدن افراط و تفریط می کنند طبع و مزاجی متفاوت دارند.

اگر در گروه افرادی هستید که ساعت خواب شما بیشتر از حد مجاز یعنی ۸ ساعت است در این صورت در گروه افرادی قرار دارید که دارای مزاج سرد و تر یا سرد و مرطوب هستید.ولی اگر ساعت خواب شما کمتر از ۸ ساعت است و شما در بیشتر ساعات روز بیدار هستید و کار می کنید یا خود را به کاری سرگرم و مشغول می کنید در گروه افرادی که دچار مزاج گرم و خشک هستند، قرار می گیرید.

 

۶. به موهای تان نگاه کنیدبرای تشخیص نوع مزاج نیاز به بررسی مو، جنس و کیفیت رشد آن دارید. به این ترتیب می توانید پنجمین فاکتوری را که به شناسایی نوع مزاج شما کمک می کند، بررسی کنید. جنس مو و میزان رشد آن در افراد مختلف که مزاج های متفاوتی دارند، فرق می کند.

-افرادی که سرعت رشد موهای شان زیاد است و در گروه افراد پرمو قرار می گیرند، از جمله افرادی هستند که به گفته درمانگران طب سنتی در گروه مزاجی گرم جای می گیرند.-اما افرادی که رشد موی آنها کم است به گونه ای که از این موضوع شکایت دارند در گروه افراد سردمزاج قرار می گیرند. این گروه علاوه بر آنکه موی سر و ابروی شان کم پشت است در دیگر اندام های بدن شان نیز موی زیادی ندارند.

 

-اگر رشد مو در مرد یا زنی خیلی سریع باشد به گونه ای که او احساس کند موهایش بیش از حد طبیعی زود رشد می کند و بلند می شود در صورتی که دیگر علائم را داشته باشد در گروه افرادی قرار می گیرد که مزاج گرم و خشک دارد. در کنار این مورد مجعد بودن و حالت دار بودن موها نیز نشانه گرمی و خشکی مزاج است و نباید از آن غافل بود.

-نازکی مو نیز یکی از دلایلی است که می تواند نشانه سردی و تری مزاج افراد باشد. بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کنید و بهتر است برای بررسی آن از مشورت یک متخصص طب سنتی استفاده کنید. چون ممکن است کم پشتی و نازکی مو نتیجه یک بیماری باشد. علاوه بر این داشتن موی صاف و لخت نیز یکی دیگر از علائم مزاج سرد و مرطوب در مردان و زنان است.

 

-افرادی که موی کلفت دارند نیز در گروه افرادی که مزاج گرم و خشک دارند محسوب می شود و این امر یکی از نشانه های گرمی مزاج در مردان و زنان است.-رنگ موی مردان و زنان نیز یکی دیگر از نشانه های تشخیص مزاج است. افرادی که رنگ موی آنها سیاه است معمولا در گروه افرادی که طبع گرم و خشک دارند قرار می گیرند.

-افرادی که رنگ موی آنها به سفیدی میل می کند و زودتر از بقیه تارهای سفید در سر آنها دیده می شود نیز از جمله افرادی هستند که مزاج سرد و تر دارند.

۷. اجابت مزاجرنگ مدفوع و کیفیت آن از دیگر مواردی است که توسط درمانگران طب سنتی برای تشخیص نوع مزاج استفاده می شود. برای این منظور بررسی کل فضولات بدن شامل ادرار، مدفوع، عرق، مو، ناخن و خون در تشخیص دقیق نوع مزاج و طبع موثر است.

-اگر رنگ مدفوع یا ادرار تیره تر از حد معمول یا بدبوتر از حد نرمال باشد این امر نشان دهنده گرمی مزاج و غلبه صفرا در بدن است.-بی رنگ بودن فضولات و کم بودن بوی آن از علائم سردی مزاج است.

۸. میزان سازگاری شما با محیط چگونه است؟اگر عضوی در برخورد با گرما، سرما، خشکی و رطوبت خیلی سریع آن را بپذیرد این موضوع نشان دهنده غلبه آن مزاج است. به عنوان مثال اگر در معرض گرما قرار بگیرید یا خوراکی با طبع گرم بخورید و زود احساس گرما درشما ایجاد شود این امر نشان دهنده گرمی مزاج شماست.-گرما-سرما-خشکی-رطوبت

منبع: مجله سیب سبز

چطور طبع خود را سرد کنیم

aftabir.com

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


جدیدترین مدلهای طرح برجسته فرش

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


دانستنی های سلامت واژن


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


جراحی زیبایی سینه و شکم


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چطور طبع خود را سرد کنیم
چطور طبع خود را سرد کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *