چطور طلب خود را بگیریم

 
helpkade
چطور طلب خود را بگیریم
چطور طلب خود را بگیریم

وبلاگ

معمولا بحثها در بازاریابی، حالت نرم و لطیف دارد و به موضوعاتی نظیر مشتری مداری و ارتباطات و… میپردازد. اما باید بدانیم مقولاتی مثل بازاریابی، ارتباط با مشتری و کارآفرینی، سویه های سختی هم دارند که متاسفانه کمتر راجع به آن صحبت شده است.

وقتی ادبیات بازاریابان و کارآفرینانمان را بررسی میکنم، متوجه میشوم که راجع به موضوعی که میخواهم در موردش بنویسم، خیلی کم صحبت میکنند. میخواهیم راجع به یک عده صحبت کنیم که اینها فروش را انجام میدهند، اما اتفاقی که بعد از آن برایشان می افتد به زبان ساده و عامیانه این است که نمی توانند پولشان را بگیرند.

هر چند که این گروه، یک قدم از گروهی که نمیتوانند بفروشند، جلوترند، ولی با این حال همچون گروه قبلی به موفقیت نرسیده اند و فرقشان با گروه قبلی این است که آن گروه، همچنان کالایش پیش خودش است، در حالی که گروه اخیر، کالای خود را هم از دست داده است.چطور طلب خود را بگیریم

متاسفانه اینکه ما نتوانیم پول حاصل از فروشمان را بگیریم، در کشور ما یک عقبه نسبتا طولانی دارد. اگر از من بپرسید آیا این اتفاق در تجارت ایران، حالت تاریخی دارد، میگویم نه؛ چون تجار سنتی ما آدمهای بسیار خوش قولی بوده اند. یعنی وقتی حرف میزدند، حرفشان پول میشده و حتی نخ سبیل از صدتا سند و سفته ارزش بالاتری داشته است. وقتی ابزارهای مدرن قبض و اقباض پول وارد تجارت در ایران شده اتفاق دیگری می افتد و به ناگهان آن عقبه زیبای مردانگی و جوانمردی و وفای به عهد در تجارت، جای خود را به تکه ای کاغذ در دست فروشنده میدهد که نامش چک است.

وقتی در پرونده های قضایی بررسی میکنیم، متوجه میشویم بیشترین جرمها به چک مربوط است که همین یعنی یک نفر از نفری دیگر پول می خواهد و او حاضر نیست پولش را پرداخت کند. این قضیه شخص طلبکار را با موضوعی مواجه میکند به نام کمبود نقدینگی.

این مشکل به خصوص در سالهایی که اقتصاد با رکود مواجه است، خودش را بیشتر نشان میدهد. من میدانم که این قضیه که به نام مطالبات معوق شناخته میشود، برای خیلیها پیش آمده است. وقتی به کتابهای بازاریابی مراجعه میکنیم، موضوعی راجع به این قضیه پیدا نمیکنیم. این در حالیست که رسیدن به مطالبات معوق، یک چالش اساسی برای کارآفرینان محسوب می شود و به نظر می رسد باید برای آن برنامه ای دقیق داشت.

از نظر دانشگاهی و علمی در برخورد با پدیده مطالبات معوق، دو استراتژی وجود دارد. یکی، استراتژی پیشگیری است و دیگری، استراتژی پیگیری.

به این دو مورد میخواهم استراتژی سومی هم اضافه کنم که نامش را گذاشته ام: پسگیری.

این مورد میگوید فروشتان را در جایی محقق کنید که احساس میکنید خریدار توان بازپرداخت دارد. باید به کسی بفروشیم که اعتبار داشته باشد. لازم است در فروشی که انجام میدهید امکانات شخص خریدار و درآمدش را تخمین بزنید و اگر حدس زدید که توان پرداخت وجود ندارد، تا جایی که مقدور است، فروش را به صورت نقدی انجام دهید.

اگر قرار است چک دریافت کنیم تا جایی که مقدور است جویای وضعیت چک خریدار شویم و به طور کلی، تحقیقات مفیدی در این زمینه انجام دهیم.

حالا بر فرض که با وجود تمام پیگیری ها باز هم به ورقی برخوردیم به نام چک که قابلیت نقد شدن ندارد. احتمالا چک مخدوشیست که از روز اول، نویسنده اش به صورت مخدوش، آن را نوشته است و…

حالا در این وضعیت باید چه کنیم؟ واقعیت این است که نباید نسبت به پول، بی تفاوت باشیم. بعضی وقتها درگیریهای کاری و زندگی روزمره ما باعث می شود که نتوانیم پیگیر مطالبات و پولهایمان باشیم. این موضوع، پیغام بدی را برای دیگران مخابره میکند.

یعنی این پیغام را به دیگران می دهد که ما به عنوان طلبکار، وضع اقتصادیمان خوب است و پول برایمان مهم نیست.

می خواهم به این نکته اشاره کنم که تمایل به پول ندادن را در دیگران افزایش ندهیم. یعنی فکر نکنیم کسی که پول ما را نمی دهد، همواره توانایی پرداخت ندارد. بعضی مواقع هم هست که بدهکار، تمایل به پرداخت ندارد.

باید یادمان باشد که وقتی فردی به ده نفر مقروض است همیشه پول آن کسی را اول میدهد که پیگیری بیشتری میکند. در این مرحله نباید به بدهکار پیامی را مخابره کنیم که اگر توان پرداخت دارد، تمایل به پرداخت در او کم شود.

وقتی متوجه می شوید یک بدهکار، عزمی برای پرداخت بدهی شما ندارد و صرفا دارد بازی می دهد، حتما باید به سمت پسگیری حرکت کنید. باید بدانید که از این نقطه به بعد، این رابطه دیگر رابطه به درد بخوری بین ما و آن مشتری نیست. یعنی نباید راجع به این رابطه مماشات کرد و در مورد پول برای حفظ رابطه حرف نزد. لازم است که در یک نقطه رابطه خود را با آن مشتری که پول را با وجود پیگیری ها نمی دهد، تمام کنیم و تلاشمان را روی پس گرفتن پولمان قرار دهیم؛ آن هم با مکانیسم های حقوقی و مراجعه به شخص بدهکار.

مطالبات معوق یعنی پولی که مال شماست و برایش زحمت کشیده اید و نباید بگذارید از بین برود. دوست دارم از امروز با خواندن این یادداشت نگاهتان را به مطالبات معوق عوض کنید و فکر کنید مطالبات معوق یعنی ضایعات کارخانه. همانطور که در یک کارخانه اگر ضایعات از یک حدی بالاتر رود، نگران کننده است؛ مطالبات معوق هم اگر روزافزون شود، آن وقت باید برای حیات فعالیت حرفه ای تان واقعا نگران باشید.

منبع: مجله خلاقیت

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد نظرات: 91

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

آقا خیلی عالی بود. جرقه ای زد توی رفتار با مشتریهام

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

 اگر کامنت جدیدی برای این مطلب گذاشته شد، به من خبر بده.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظیفه ما، کمک به کسب‌وکارها برای گرفتن رونق بیشتر است. و این کار را با آموزش‌ها، مشاوره‌ها و جلسات کوچینگ انجام می‌دهیم.

 

چطور طلب خود را بگیریم

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

دو سه روز یکبار ایمیل می‌زنیم و گاهی کدهای تخفیف هم داریم.

ما هم مثل شما از اسپم بدمون میاد.

خیالتون راحت… براتون ایمیل مزاحم نمی‌فرستیم.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


چگونه قرض خود را از دیگران پس بگیریم؟

چگونه قرض خود را از دیگران پس بگیریم؟ – استاد علی پیشدار

چگونه قرض خود را از دیگران پس بگیریم؟ چگونه امانت یا قرضی را که به دیگران داده ایم به سرعت و بدون مرافعه پس بگیریم؟

بیشتر مردم وقتی که پول یا چیزی را به دیگران قرض یا امانت می دهند در باز پس گیری آن احساس خوبی نداشته و حتی گاهی در این باره، دچار مشکل می شوند.البته کسی که چیزی را از شما قرض گرفته ازلحاظ اخلاقی موظف است که آن را به موقع و بدون این که شما از وی درخواست کنید، به شما بازگرداند؛ اما همیشه این طور نیست. درچنین مواردی باید بدانیم که چگونه امانت خود را به سرعت و به راحتی از او پس بگیریم.

۱. اولین و ساده ترین مرحله برای دستیابی به چنین مقصودی، این است که به صراحت از وی امانت خود را طلب کنید.چطور طلب خود را بگیریم

بعضی وقت ها درخواست صریح بهترین راه حل است؛ اما در عین حال درهنگام درخواست خود حتما دلیل قانع کننده ای ارائه دهید که چرا امانتی را که به او داده اید، هم اینک لازم دارید.مثلا: جواد، دویست هزار تومانی را که ماه پیش به تو قرض دادم، الآن لازم دارم چون فردا باید قسط خود را به بانک بپردازم. خیلی ساده، واضح و صریح.
اگر در دنیایی کامل و بی نقص زندگی می کردیم چنین جملاتی برای پس گرفتن امانت یا قرض خود از دیگران بسنده می کرد، اما متاسفانه اغلب چنین نیست. اگر بدین ترتیب نتوانستید به مقصود نائل شوید، باید از نیروها و محرک های قوی تری کمک بگیرید. برای این منظور باید، به عزت نفس و غرورشخص، متوسل شوید. این امر از طرق مختلف امکان پذیر است و استراتژی‌هایی که در زیر عنوان می شوند شما را دراین راه کمک می کنند.

به طوری که مشاهده خواهید نمود این تاکتیک‌ها به ترتیبی شماره بندی شده که هرچه مقاومت فرد در برابر خواسته شما بیشتر باشد، بر شدت و تاثیر این تاکتیک‌ها نیز افزوده خواهد شد.۲. به فرد بگویید که شما به درستکاری و صداقت وی ایمان دارید و آن را ستایش می کنید.

بدین ترتیب ارزش های شخصی و اعتقادی وی وارد معادله می شود. اینک اگر وی آنچه را که از شما قرض گرفته، بازنگرداند، اعتقادات خویش را به مبارزه طلبیده و باید در اعتقادات شخصی خویش تجدید نظرکند؛ مثلا برای استفاده از این استراتژی می توانید چنین بگویید: میدونی پیمان، آنچه که باعث شده من همیشه از تو خوشم بیاد این است که تو همیشه سعی می کنی منصفانه و صادقانه رفتار کنی؛ و پس از گذشت ساعتی، به سادگی پول خود را از وی طلب کنید. در این حالت او به طور ناخوداگاه به سوی انجام رفتاری منصفانه و صادقانه گرایش پیدا می کند.

 ۳. دراین تاکتیک به احساس بزرگی و شرافت وی متوسل می شوید.

به او بگویید که بعضی از مردم که هر دو نفر شما با ایشان آشنایی دارید (در محل کار، در ساختمان محل سکونت تان، در محله – اما لازم نیست اسم آن ها را عنوان کنید) به شما گفته اند که هیچوقت نمی توانید طلب خود از وی پس بگیرید. برای این منظور می توانید بگویید: نمی خواهم که حرف آن ها درست از آب در آید زیرا در این صورت هردوی ما انگشت نما خواهیم شد. بدین ترتیب او تصور خواهد کرد که همه دارند درباره او صحبت می کنند و با پس دادن قرض خود سعی خواهد کرد که جلوی این کار را بگیرد.

 ۴. اگر تاکتیک فوق نیز مؤثر واقع نشد باید تمهیدات شدیدتری را به کار گیرید.

برای این منظور به او بگویید که شما به دیگران راجع به بد حسابی وی خواهید گفت و بدین ترتیب دیگر هیچ کس به او اعتماد نکرده و پولی به وی قرض نخواهد داد. اکثر مردم برای حفظ آبروی اجتماعی خویش حاضرند به هر کاری دست بزنند، مخصوصا اگر این کار به سادگی برگرداندان امانتی که قرض گرفته اند باشد.
البته اجرا و تاثیر گذاری تاکتیک‌های فوق با توجه به عواملی ازجمله فرهنگ مردم یک منطقه، جنسیت، سن و سال و سایر شرایط دیگر، متفاوت است؛ اما در هرصورت در موارد زیادی قابل اجرا است.
لازم به توضیح است که همه ی این روش ها برای اینکه قرض خود را بدون مرافعه و شرمندگی از دیگران طلب کنیم بسیار عالی است اما در دنیایی و اقعی شاید افراد کمی این کار را انجام دهند و آن هم مستلزم داشتن یک اعتماد به نفس کافی است. که شوربختانه اکثر افراد جامعه از چنین موضوعی رنج می برند حتی افرادی هستند که در برابر قرض ندادن هم نمی توانند مقاومت کنند و پول یا هر وسیله دیگری را به راحتی به دیگران قرض و یا به امانت می دهند . این افراد قدرت نه گفتن را ندارند.
برای رسیدن به این اعتماد به نفسی که سالیانی است در ما ناپدید شده است نیاز به فراگیری دانش و آموزش در این زمینه است و یکی از راه حل های آن هم ایجاد یک فضای مناسب جهت تمرین و تکرار است که در این خصوص یکی از راه حل های این معضل، توانایی صحبت کردن در جمع و داشتن یک فن بیان مناسب است. که خوشبختانه این آموزش ها در بندرعباس زیر نظر استاد علی پیشدار راه اندازی و در حال برگزاری است که چهارمین دوره جامع آموزش سخنرانی و فن بیان شروع شده است.(۹۵/۸/۲)
پیشنهاد می کنم برای اینکه از معضل کم رویی، کم حرفی و خجولی رهایی یابید و بتوانید به راحتی در جمع صحبت کنید و حتی در صورت نیاز در جمع ها ی بزرگتر به ایراد سخنرانی به پردازید در این دوره ها شرکت کنید. نتیجه ای که از شرکت در این کارگاه های آموزشی خواهید گرفت شما را شگفت زده خواهد کرد. این را می توانید با شرکت در دوره های رایگان آشنایی با اصول و مبانی سخنرانی و فن بیان از شرکت کنندگان دوره های قبل بپرسید و بازخورد لازم را بگیرید و با خیال راحت در این کارگاه ها حضور داشته باشید. برای اینکه بیشتر در جریان زمان و نحوه برگزاری کارگاه ها  کلاس ها باشید می توانید از طریق وب سایت www.ganjenahan.com
یا با پیوستن به  پیج اینستاگرام sokhanrani.fanebayan  و کانال تلگرام @ ganjenahaniranian و نیز تلفن های ۰۷۶۳۳۵۱۱۲۴۵و همراه ۰۹۳۹۷۶۷۰۱۲۸ با ما در ارتباط باشید.
تندرست تر، شادتر و ثروتمندتر باشید.  علی پیشدار – سخنران، مربی و مدرس آموزش تخصصی سخنرانی و فن بیان – بندرعباس آبان ماه ۹۵

تجربه شرکت کنندگان در سی و یکمین دوره جامع آموزش سخنرانی، فن بیان و مهارت های زندگی بندرعباس

تجربه شرکت کنندگان در سی و یکمین دوره جامع آموزش سخنرانی، فن بیان و مهارت های زندگی بندرعباس

سخنرانی تبلیغاتی و انتخاباتی 3

سخنرانی تبلیغاتی و انتخاباتی 2

سخنرانی تبلیغاتی و انتخاباتی 1

مراسم افتتاحیه – مراسم اختتامیه

مراسم تودیع و معارفه بخش 2

مراسم تودیع و معارفه بخش 1

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

وب سایت گنج نهان تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند و پرداخت های آنلاین آن توسط درگاه های بانک ملت (به پرداخت ملت) و ایران کیش صورت می پذیرد.

ورود

نام کاربری: perm_identity

رمز عبور: lock_open

وبلاگ

چطور طلب خود را بگیریم

 

زمانی پیش می آید که ما در پرداخت هایمان دچار مشکل می شویم. بهترین روش برای پاس کردن چک و یا انجام به تعهدمان این است که زمانی که میبینیم نمی توانیم به تعهدمان در زمان مشخص شده عمل کنیم، با طرف مقابلمان تماس بگیریم. بله واقعاً یه تماس راحت ترین کار هستش تا این که طرف مقابل رو سرکار بزاریم که نیم ساعت دیگه، یک ساعت دیگه و فردا و هفته بعد …

قرار جلسه بگذاریم و شرایط خود را توضیح دهیم. درست است که این کار به اعتبار ما لطمه خواهد زد. اما بهترین روش این است که با منطق به طرف مقابل مشکلات را توضیح دهیم و اجازه ندهیم که فاصله بیشتری ایجاد گردد. حتی بعضی از طلبکاران درخواست زیان می نمایند که می توان در مذاکرات به این مشکل هم پرداخت.

این که در دسترس نباشیم از دید ما راحت ترین کار و از دید طرف مقابل بدترین کار هستش، برای همین، پیشنهاد می کنیم که حتماً تلفن رو پاسخ دهید و صحبت کنید.

 

در مذاکرات باید واقع بینانه قرارداد را امضاء نمائیم. با توجه به بودجه و شرایطمان و سپس تصمیم گیری و قراداد. باید به یاد داشته باشیم که بودجه ی ما وسیله ای برای خدمت به ماست و کمک می کند تا وضعیت مالی خود را در یک خط یکنواخت نگه داریم.

همیشه باید قولِ مبلغی که توانایی پرداختش را داریم، بدهیم. شرکت ها دید بدی نسبت به موافقت های مالی که زیر پا گذاشته می شوند، دارند. بهتر است همیشه قول مبالغ کمتر را بدهیم و اگر در توانمان بود مقدار بیشتری پرداخت کنیم.

احتمالاً برای خودمون پیش اومده که به کسی که بدقول هست یا بد حساب هستش دیگه درخواستی داشته باشه روش حساب نمی کنیم و چیزی نمیدیم بهش. پس بهتره که حتی اگر طرف مقابل ناراحت بشه، بازهم تاریخ ها و عددهای واقعی رو بگیم.

 

بهتر است شرایط خود را در آرامش کامل گفته و از بیان توضیح اضافی برای برخی قسمت های جزئی بپرهیزیم. راجع به کاستی ها و مشکلات کار خود و همچنین چگونگی فائق آمدن به این مشکلات توضیح دهیم. اگر عصبی یا احساساتی شدیم باید به شخص مقابل بگوییم که در زمان مناسب دیگری با او صحبت خواهیم کرد. باید به آنها بفهمانیم که اگر لازم باشد مکالمه مان را برای آینده ثبت و ضبط می کنیم.

تو شرایط سخت با آرامش صحبت کردن می تونه کمک خیلی بزرگی باشه، حتماً امتحان کنید

 

شخصی که پرداخت هایش به تعویق افتاده ممکن است ما را به اخطار یا دادخواهی در دادگاه تهدید کند. در این شرایط باید حقوق قانونی خود را بشناسیم. درست است که برخی از آن ها تهدیدهای اخلاقی و منطقی می کنند اما برخی دیگر ممکن است به تهدید های کاملا غیرقانونی و توخالی بسنده کنند.

دست نوشته ها و اسناد و مدارک به ما کمک می کند تا صحبت های گذشته ی آن شخص را به یاد بیاوریم. بهتر است برای مراجعه ی ساده تر به اسناد مربوط به شخص مورد نظر، اسم و شماره آنها را بگیریم.

از همه چیز از جمله نام ها و تاریخ ها یادداشت برداری کنیم. این کار به ما کمک می کند تا به سادگی خط صحبت آن شخص را دنبال دهیم و همانطور که می نویسیم روی صحبت او تمرکز کافی داشته باشیم.

گاهی اوقات کارفرمای یک شرکت قول می دهد که در آخر معامله با هزینه ی کمتری تسویه حساب کند. در این صورت ما باید قبل از امضا و پرداخت از او بخواهیم که حرف خود را مکتوب و مستند کند. مسلماً نمی خواهیم که ماه ها یا سال های بعد با مطالبه ی پولش حتی اگر کم باشد به طور مکرر به دیدار ما آمده و پول خود را بازپس بخواهد. بهتر است با طلبکاران خود از طریق ایمیل و یا اس ام اس در ارتباط باشیم، که همه چیز بصورت مکتوب باشد.

 

 

گاهی اوقات به کمک یک شخص سومی که در ماجرا دستی ندارد نیازمندیم. همانطور که شرکت های مشاوره ای بطور معمول کسانی را که خواستار رفع مشکلات مالی خود هستند و می خواهند پول خود را پس بگیرند با مشاوره ی کارساز خود یاری می دهند،

به صاحبکارانی که در ارتباط با پرداخت های تاخیری خود به مشاوره نیاز دارند نیز کمک می کنند. فقط باید اطمینان حاصل کنیم که آن شرکت مشاوره ای، مورد تائید دو طرف باشد. اگر شایستگی کمک آن ها را نداشتیم می توانیم با یک وکیل که کارش وکالت برای شرکت ها است تماس داشته باشیم.

او در هر شرایطی به ما می گوید که فعالیت ها و تهدید های شخص طلبکار قانونی است یا خیر. اگر مجبور شدیم اعلام ورشکستگی کنیم، نباید خود را به دلیل این شرایط سخت سرزنش کنیم. باید هر چه در توان داریم را بکار گیریم تا برای آینده ای بهتر آماده شویم و تلاش کنیم تا به محض اینکه برای بدست آوردن اعتبار دوباره ی خود آماده شدیم، بار دیگر شروع به بازسازی تجارت خود نماییم.

من علی بهرام پور، نویسنده، مدرس و مربی اصول و فنون مذاکره هستم و قصد دارم در این وبسایت مطالب کاربردی و مورد نیاز را که در سالیان فعالیتم در بلاروس و ترکیه و ایران عزیز بدست آوردم را به اشتراک بگذارم.

43 بازدید

136 بازدید

67 بازدید

163 بازدید

127 بازدید

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

بهترین روش این است که با منطق به طرف مقابل مشکلات را توضیح دهیم و نگذاریم که مشکل بیشتری ایجاد گردد. این روش که گفتید بسیار مهم است که طرف مقابل بداند برای او ارزش قائلیم.

با سلام ممنون از راهکارهایی که ارائه کردید مطمئنا در زندگی روزمره به درد اکثرمان میخورد.

به ینفر بدهکارم چکار کنم پول ندارم

آیا میشه طلبکارم قانع کرد

تاقبل از کرونا من درمعاملات وپرداخت ها مشکلی نداشتم بعداز۲۰سال چک برگشتی نداشتم ولی الان مدت ۶ماه است که توان پاس کردن چک هام رو ندارم طلب کار هم حاضر به این نیست که جنس بده ومن کارکنم تا کم کم ازمبلغ بدهیم کم بشه راهنمایی کنیدلطفا

سلام دوست عزیز

چطور طلب خود را بگیریم

ممنونیم از شما

در حال حاضر این وضعیت برای افراد بسیاری مطرح شده بهترین کار این میتونه باشه که شما اعتمادسازی شکل بدید اینکه در دسترس شخصی که بهش طلبکار هستید باشید و حتی اگر لازم هست هر روز بهش پیام بدید که ما بفکر طلب شما هستیم بزودی این مشکلات رفع بشه چک شما هم پاس میشه سعی کنید به جای اینکه اون شخص دنبال شما باشه شما در دسترس ایشون باشید تا این اعتمادسازی شکل بگیره و حتی باز ممکنه باعث بشه از همون شخص مجددا جنس تهیه کنید.

موفق و پیروز باشید

با فامیل هایی که خودشان خودشان را خانه ما دعوت می کنند چی کار باید کرد؟

بهتره که خودتون پیش دستی کنید و دعوتشون کنید اما اگر نمی توانید میزبانشان باشید، اصلا تعارف نکنید، عذرخواهی کنید و بگویید که: دوست داشتم میزبانتان باشم اما کار مهمی دارم که متاسفانه نمیتونم به زمان دیگه ای موکول کنم..!

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برای دریافت دوره رایگان «مذاکره تلفنی» فرم زیر را تکمیل کنید

(function () {
var options = {
whatsapp: “+989129543935”, // WhatsApp number
call_to_action: “Message us”, // Call to action
position: “right”, // Position may be ‘right’ or ‘left’
};
var proto = document.location.protocol, host = “getbutton.io”, url = proto + “//static.” + host;
var s = document.createElement(‘script’); s.type = ‘text/javascript’; s.async = true; s.src = url + ‘/widget-send-button/js/init.js’;
s.onload = function () { WhWidgetSendButton.init(host, proto, options); };
var x = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; x.parentNode.insertBefore(s, x);
})();

ما در این وبسایت قصد داریم تاجایی که امکان داره با آموزش هامون بتونیم باعث پیشرفت تک تک شما عزیزان بشیم تا بتونیم تو این شرایط سخت جامعه سربلند بیرون بیاییم برای تماس با ما روی شماره زیر کلیک کنید

02144018253

۲۶۷۶۰۶۵۷​(۰۲۱)

وقتی شخصی وجه یا پولی را به کسی قرض می دهد و توافق می کند که قرض گیرنده، در تاریخ معینی آن را پس بدهد، اما چنانچه به تعهدش عمل نکند در این صورت قرض دهنده به عنوان طلبکار می تواند علیه قرض گیرنده به عنوان بدهکار بابت طلبش (پولی که قرض داده) اقامه دعوا به خواسته «مطالبه طلب» نماید.

برای اینکه طلبکار بتواند در آینده ادعایش را ثابت کند توصیه می شود که در هنگام قرض دادن حتما بین خود و قرض گیرنده نوشته ای را به عنوان سند و مدرک تنظیم کنید و آن را امضاء و اثر انگشت بزنید و حداقل دو شاهد زیر آن را امضاء کنند.

منظور از سند عبارتست از هر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. اسناد کتبی یکی از مهمترین دلایل دعوا در دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف به شمار می آیند.

اسناد کتبی و نوشته به دو دسته کلی تقسیم می شوند:چطور طلب خود را بگیریم

صرف نظر از عادی یا رسمی بودن یک سند، برای آنکه یک نوشته یا سند بتواند به عنوان دلیل و مدرک در مراجع رسیدگی کننده به دعوای مطالبه طلب، مورد استفاده قرار گیرد باید واجد سه شرط زیر باشد.

برای اقامه دعوا به خواسته مطالبه طلب باید یک نوشته ای ضمیمه دادخواست شود که نشان دهنده طلب خواهان (مدعی) و سند بدهکاری خوانده (مدعی علیه) باشد.

تنظیم سند ممکن است توسط طلبکار یا بدهکار یا شخص ثالثی انجام شود و یا به وسیله کامپیوتر تایپ شود، اما آنچه که در سندیت یک نوشته اهمیت دارد، وجود امضای بدهکار و مدیون در ذیل نوشته ها و محتویات آن است. امضاء، نشانه تایید مندرجات یک سند یا نوشته و پذیرش مفاد و تعهدات ناشی از آن است.

سندی که فاقد مهر یا امضاء باشد فاقد شرایط رسمی بودن آن نوشته محسوب می شود.

شرط مهم و اساسی برای مطالبه طلب یا وجه این است که حال و منجز باشد. یعنی مهلت و سررسید آن فرا رسیده و یا گذشته باشد و برای مطالبه آن هیچ گونه شرط و شروطی قید نشده باشد و منوط و معلق بر وقوع امر دیگری نباشد.

اگر در هنگام تنظیم سند یا رسید طلب، تاریخی برای پرداخت آن تعیین نشود، مطابق قانون مدنی هرگاه طلبکار آن را مطالبه کند، بدهکار یا مدیون باید آن را بپردازد در غیر این صورت، با اقامه دعوا از سوی طلبکار و اثبات طلب او، بدهکار باید علاوه بر پرداخت اصل طلب، خسارت دیرکرد آن را نیز بپردازد.

چنانچه برای پرداخت بدهی، زمانی تعیین شده باشد، قبل از تاریخ سررسید نمی توان در دادگاه یا شورای حل اختلاف اقامه دعوا نمود حتی اگر بدهکار قصد فرار کردن یا خروج از کشور را داشته باشد. مگر این که بدهکار تاجر و ورشکسته باشد که در این صورت تمام بدهی آینده او نیز حال می شود.

بنابراین تا زمانی که سررسید و موعد پرداخت بدهی نرسیده باشد، نه تنها نمی توان اقامه دعوا نمود، بلکه حتی نمی توان اموال یا وجوه بدهکار را توقیف و یا اصطلاحاً تامین خواسته نمود.

مطلب مرتبط: چگونگی مطالبه ارز خارجی از طریق دادگاه

برای مطالبه طلب باید از طریق مراجع صالح و قانونی اقدام شود. صلاحیت شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به مطالبه طلب تا سقف بیست میلیون تومان است. ولی اگر کسی طلبش بیش از مبلغ فوق باشد باید به دادگاه مراجعه کند.

سند و مدرک مطالبه طلب ممکن است عادی و یا رسمی باشد. به همین دلیل مرجع رسیدگی آنها متفاوت خواهد بود. برای مثال مطالبه مهریه که مستند به عقدنامه به عنوان یک سند رسمی است، از طریق اجرای ثبت قابل مطالبه و اجرا می باشد و دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف نیست.

اما اگر مستند طلب، یک سند عادی مانند قبض، رسید یا فاکتور باشد با توجه به مبلغ مندرج در آن، در شورا و یا دادگاه قابل رسیدگی خواهد بود. در مورد سند عادی، اگر منشا طلب رسید یا قرارداد باشد. در این حالت دادگاه محلی که قرارداد در آنجا تنظیم شده یا محلی که بدهکار باید به تعهدش عمل نماید و یا دادگاه محل اقامت بدهکار صلاحیت رسیدگی به دعوا فوق را دارد.

در مورد سند رسمی، از طریق دفترخانه ای که سند را صادر کرده و یا اجرای ثبت می توان نسبت به اجرا و مطالبه طلب اقدام کرد.

کسانی که وجه یا پولی را به صورت قرض داده یا بابت یک قرارداد یا سند یا فاکتور، از شخصی طلبکار می باشند، فقط همان فرد به عنوان خواهان و مدعی اصلی دعوا می تواند علیه بدهکار دادخواست مطالبه طلب داده و طرح دعوا کند.

اگر طلبکار اصلی فوت کند ورثه او نیز می توانند به قائم مقامی از سوی مورث (متوفی) علیه بدهکار اقامه دعوا کنند به شرطی که قبلاً گواهی انحصار وراثت دریافت کرده باشند. همچنین طلبکار اصلی می تواند با دادن وکالت به وکیل دادگستری (و نه وکیل محضری) از وی بخواهد که با توجه به مدارک و مستندات علیه بدهکار اقامه دعوا نماید.

مطلب مرتبط: نحوه استرداد وجه واریزی از طریق فیش بانکی

بعد از اینکه مرجع صلاحیت دار برای رسیدگی به دعوای مطالبه طلب مشخص شد نوبت به اقامه دعوا در آن مرجع می باشد. رسیدگی در دادگاه یا شورای حل اختلاف دارای یک سری تشریفات شکلی می باشد که عدم رعایت آنها باعث رد دادخواست یا عدم پذیرش دعوا در همان ابتدای کار می شود.

شخص طلبکار برای اقامه دعوا باید پنج مورد زیر را رعایت کند تا بتواند به صورت رسمی و قانونی اقدام به مطالبه طلب از بدهکار نماید.

الف. مالی یا غیرمالی بودن دعوا

دعاوی مالی آن دسته از دعاوی هستند که خواسته اصلی دعوا مطالبه وجه یا مال باشد که دارای ارزش است. مانند مطالبه قرض الحسنه از سوی مستاجر علیه موجر یا مطالبه وجه بابت قرض یا دعوای مطالبه مبیع مانند خانه.

دعاوی غیرمالی آن دسته از دعاوی هستند که خواسته اصلی فاقد ارزش مالی است. هر چند غیر مستقیم با نتیجه مالی همراه باشد. مانند دعوای تخلیه عین مستاجره.

بنابراین واضح است که دعوای مطالبه طلب جزء دعاوی مالی است. علت تقسیم بندی دعاوی به مالی و غیرمالی آن است که با توجه به خواسته دعوا، خواهان یا طلبکار باید هزینه دادرسی و به اصطلاح تمبر باطل نماید و تا زمانی که هزینه دادرسی پرداخت نشود، دعوا قابلیت پذیرش در دادگاه و یا شورا ندارد مگر اینکه اعسار و ناتوانی خواهان با رای مقتضی مبنی بر اثبات اعسار از پرداخت هزینه دادرسی اثبات شود.

هزینه دادرسی در خصوص دعاوی مالی که در صلاحیت شورای حل اختلاف باشد معادل پنجاه درصد هزینه دادرسی در دادگاه ها محاسبه می شود. هزینه دادرسی دعاوی مالی در دادگاه ها معادل ۳/۵ درصد خواسته دعوا است.

برای مثال اگر خواسته و طلب خواهان از بدهکار ۲۰ میلیون تومان باشد، چون این دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف است لذا هزینه دادرسی آن معادل ۱/۷۵ درصد خواسته است یعنی حدود ۳۵۰ هزار تومان. اما اگر خواسته مبلغ ۲۱ میلیون تومان باشد، چون خواسته های بالاتر از ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت دادگاه است.

لذا هزینه دادرسی آن ۳/۵ درصد خواسته است که حدود ۷۰۰ هزار تومان می باشد که باید از طرف طلبکار به حساب قوه قضاییه بابت هزینه دادرسی پرداخت شود که در صورت پیروزی و موفقیت در دعوا نهایتا از بدهکار قابل مطالبه است.

مطلب مرتبط: نحوه مطالبه وجه سفته

ب. طریقه تقدیم و طرح دعوا در مراجع قضایی

به طور کلی طرح دعوای مطالبه طلب از طریق یکی از دو مرجع قانونی یعنی دادگاه های دادگستری و شوراهای حل اختلاف سراسر کشور با رعایت صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی امکان پذیر است.

اقامه و طرح دعوا از طریق تنظیم دادخواست در فرم های مخصوص که توسط دادگستری چاپ می شود، امکان پذیر است.

مطلب مرتبط: نمونه دادخواست مطالبه وجه به استناد رسید عادی

ج. خواهان و خوانده دعوا

فرم دادخواست شامل شش قسمت مختلف است از جمله خواهان، خوانده، وکیل یا نماینده قانونی، خواسته، ضمائم و دلایل، متن دادخواست. کسی که طلبکار است و قصد تنظیم دادخواست و اقامه دعوا را دارد، خواهان نامیده می شود. اگر طلبکار به سن قانونی نرسیده باشد در این صورت در قسمت خواهان نام همان فرد قید می شود و در قسمت وکیل یا نماینده قانونی، نام ولی یا قیم او درج خواهد شد.

وقتی خواهان در دعوا پیروز و ادعای او ثابت می شود، در حکمی که صادر می شود، به او محکوم له گفته می شود یعنی کسی که دعوا به نفع او صادر گردیده است.

کسی که دعوا علیه او طرح و اقامه می شود، خوانده دعوا گفته می شود. بنابراین در دعوای مطالبه طلب، شخصی که بدهکار است باید نام وی در قسمت خوانده در فرم دادخواست درج شود.

وقتی خوانده در دعوا محکوم می شود، به او محکوم علیه گفته می شود که باید مبلغ مورد مطالبه و کلیه هزینه های دادرسی و خسارت دیرکرد را به محکوم له یعنی خواهان (طلبکار) پرداخت نماید.چطور طلب خود را بگیریم

د. خواسته

خواسته دعوا، آن چیزی است که خواهان از طریق قانونی آن را از خوانده می خواهد. خواسته ممکن است مطالبه وجه یا مالی یا الزام به انجام کاری باشد.

بهتر است علاوه بر تعیین خواسته چیزهای دیگری را نیز در این قسمت درج نمود تا دادگاه همزمان با انشاء و صدور رای نسبت به اصل خواسته، در مورد متفرقات دعوا نیز تصمیم گیری نماید. از جمله مطالبه هزینه دادرسی، مطالبه خسارت دیرکرد (تاخیر تادیه)، حق الوکاله وکیل و تامین خواسته.

 

ه. اسناد و مدارک برای طرح دعوا

طبق قواعد قانون آیین دادرسی مدنی، اصل مدارک و مستندات باید در اولین جلسه دادرسی به دادگاه تحویل داده شود در غیر این صورت دادگاه به سایر دلایل رسیدگی می کند و اگر دلایل کافی نباشد دادگاه دعوا را رد می کند.

 

خسارت تاخیر تادیه که در عرف با عنوان خسارت دیرکرد از آن یاد می شود عبارت است از مابه التفاوت ارزش وجه از زمان سررسید تا زمان مطالبه و دریافت آن.

برای مطالبه خسارت تاخیر تادیه شرایطی به شرح زیر لازم و ضروری است که در صورت فقدان یکی از آنها امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه از بدهکار امکان پذیر نیست.

 

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری به صفحه تماس با ما مراجعه فرمائید.

باسلام بنده روز یکشنبه مورخ ۹۹/۰۵/۱۲ پولی رو از طریق همراه بانک به یکی از دوستام که تو راه ماشینش خراب شده بود پول انتقال دادم که خودش تو پیامی که به من داده بود گفت که روز پنحشنبه پس میدم ولی پس نداد جواب تلفن رو هم نمیده میخواستم ببینم اگه از طریق قانون اقدام کنم میتونم پس بگیرم
واینکه هزینه رسیدگی بکارم چقدر میشه واین هزینه هارو میتونم ازش بگیرم یا نه

سلام وقت بخیر
بله می توانید دادخواست بدهید و مطالبه کنید ولی بهتر است اول با ارسال اظهارنامه طلب خود را مطالبه نمایید.
موید باشید

با سلام و عرض ادب بنده از طریق بانک مبلغی رو به حساب شخصی واریز کردم اما ایشان بعد از مدتی دیگه جواب بنده رو ندادن ایشون قرار بود از طریق شرکتشون برای من دعوت نامه بگیرن بین ما هیچ قراردادی تنظیم نشده فقط شفاها بوده بنده شکایت کیفری مبنی بر کلاعبرداری کردم ولی رد شد
در حال حاضر هم نمیدونم به چه صورتی حقوقی شکایت کنم با توجه به اینکه من هیچ پولی ندارم بابت اینکه شکایت کنم و در خواست تامین خواسته و مطالبه وجه و تاخیر تادیه بدم لطفا راهنمایی کنید

سلام و وقت بخیر
شما می توانید در دادخواست خود اصل طلب و خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تادیه را مطالبه کنید.
موفق باشید

با سلام. بنده چند ماه قبل مبلغی رو برای یک شخص ناشناس کارت به کارت کردم جهت بیعانه ساخت چراغ اسپرت، اما بعد از واریز دیگه پاسخگو نبود و بنده در شورای حل اختلاف درخواست مطالبه وجه دادم و با ارائه مستندات، بعد از مدتی ابلاغیه رسید که شخص محکوم به پرداخت وجه با هزینه دادرسی و تاخیر تادیه شده. اما چند ماه از اون حکم میگذره و کماکان خبری نشده‌. برای دریافت مبلغ باید چه اقدامی انجام بدم؟

سلام
ممنونیم سایت عدالت سرا را که متعلق به خودتان است برای پرسش سوالتان انتخاب نمودید.
شما باید به شعبه ی صادر کننده رای بدوی مراجعه و درخواست صدور اجراییه دهید تا پرونده به اجرای احکام ارسال گردد.
با سایت عدالت سرا که متعلق به خودتان است همراه باشید.

سلام. بنده چند سال قبل مبلغى از دوستم که هر دو در خارج از کشور هستیم براى گرفتن مغازه با هم مبلغى گزاشتیم و بعد از مدتى نتونستیم مغازه رو بگیریم و در ضمن همه کارها در دفتر وکیل انجام شده و در اخر نتونستیم مبلغى که داده بودیم پس بگیریم و در نتیجه دوستم رفته در إیران و بر علیه من شکایت مرده و من هم روى یک برگه واسش نوشتم که پولش رو پس میگیرم و من هم نتونستم الان دادگاه هم حکم داده که من باید این مبلغ پس بدم .ممنون میشم اگر میتونم اقدامى انجام بدم یه مشورت به هم بدین.

سلام
ممنونیم سایت عدالت سرا را که متعلق به خودتان است برای پرسش سوالتان انتخاب نمودید.
با دفتر هماهنگ بفرمایید حضوری تشریف بیارید در خدمتتون هستیم.
با سایت عدالت سرا که متعلق به خودتان است همراه باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

عدالت سرا (دفتر حقوقی مهسا باقری و جمعی از همکاران)، وکلای پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری، دارای چندین سال سابقه در امر وکالت در انواع دعاوی اعم از حقوقی، ملکی، خانواده، کیفری و … آماده ارائه خدمت در تمامی زمینه های حقوقی اعم از ارائه مشاوره و قبول وکالت می باشد.

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه

۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

پنج شنبه

۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰

جمعه
فقط تماس های ضروری

تعطیل

تماس با ما

چطور طلب خود را بگیریم
چطور طلب خود را بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *