چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

 
helpkade
چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم
چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم



روغن زرد یکی از فرآورده‌های حیوانی است، که از شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود به این ترتیب که پس از تهیه کره از ماستی که از شیر تازه بدست آمده , این کره را می‌جوشانند تا آب و دوغ موجود در کره به کلی از بین برود و تبخیر شود که ماحصل کار روغنی است خوش عطر و به رنگ زرد. مهم‌ترین نکته در تهیه روغن زرد استفاده از کره محلی مرغوب و تازه است.

 

مواد لازم :

 

چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

 

 

دستور تهیه :

 

درون ظرفی سه الی چهار برابر بزرگ‌تر از مقدار مواد اولیه، کره را بریزید و روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید (انتخاب ظرف بزرگ‌تر باعث جلوگیری از سر رفتن کف کره هنگام ذوب شدن می‌کند).  نصف قاشق چایخوری نمک و نصف استکان آب به کره اضافه کنید و صبر کنید تا کره به کلی از حالت انجماد به حالت مایع درآید. دقایقی بعد کره آب شده و به دمایی مناسب جهت تبخیر دوغ ناچیز باقی مانده در کره و آب آن می‌رسد.

 

حالا کم کم مقدار یک قاشق غذاخوری آرد را درون مایع ریخته و به آرامی هم بزنید تا در آن حل شود و سعی کنید مداوم هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. آرد باعث می‌شود که دوغ موجود در کره جذب آن شده و ته‌نشین شود. بعد از این کار باید تا پایان کار مرتب محتویات ظرف را هم بزنید به دو دلیل : اول اینکه آرد بعد از چند لحظه ته‌نشین می‌شود و چون در تماس بیشتری با حرارت ظرف است، در نتیجه ظرف ته می‌گیرد و می‌سوزد. دوم اینکه بعد از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه که روغن می‌جوشد، دمای آن به حدود ۹۰ الی ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که آب درون آن به سرعت شروع  به تبخیر شدن می‌نماید و به اصطلاح ظرف سر می‌رود و روغن به صورت کف از ظرف خارج شده و می‌ریزد که در این حالت باید تندتر ظرف را هم زد و بزرگ بودن ظرف اینجا باعث جلوگیری از ریختن کف روغن به بیرون از ظرف می‌شود.

 

برای بهتر شدن عملکرد و کمتر شدن کف بهتر از مقداری روغن را با ملاقه یا هر وسیله دیگر که هم می‌زنید از ارتفاع بالاتری در حدود ۱۰ الی ۲۰ سانت بالاتر از سطح مایع درون ظرف بریزید تا کف‌ها بهتر بخوابد. به محض اینکه کف‌ها کاملا از بین رفت و ماده موجود به رنگ زرد شفاف درآمد، بلافاصله ظرف را از روی شعله بردارید و بگذارید به آرامی سرد شود. در صورتیکه کمی در این مرحله تعلل کنید احتمال سوختن روغن زیاد است. بعد از اینکه روغن سرد شد آن را از یه پارچه نازک رد کنید تا مواد ته‌نشین شده آن درون ظرف نریزد و روغن آن را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزد و بگذارید تا کاملا سرد و جامد شود و در یک مکان خنک نه خیلی سرد همانند یخچال، نگهداری کنید.

 

نکات :

 

♦ روغن زرد را به اندازه مصرف کوتاه مدت خود آماده نمایید، چرا که نگهداری طولانی مدت آن باعث تغییر در طعم و بوی آن می‌گردد.

♦ کره مورد استفاده باید کره محلی گاوی باشد و اگر کره دوغی باشد، بهتر است.

♦ هنگام استفاده از این روغن به منظور تف دادن یا سرخ کردن می‌بایست شعله گاز کم و حرارت ملایم باشد.

♦ برای تهیه روغن زرد از کره گاوی محلی تنها بدون اضافه کردن آرد و آب هم می‌توان استفاده کرد. در این حالت تهیه روغن زرد نیاز به زمان و تبهر بیشتری دارد.

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

با سلام ممنون بابت مطالب خوبتون عالی بود

سلام.از زحمات تون متشکرم.استفاده کردم.یا علی

روغن زرد با روغن کرمانشاهی و روغن حیوانی چه فرقی با هم دارن ؟کدوم بهتره

درود
عموما به طیفی از روغن‌هایی که با منشا چربی حیوانی تهیه می‌شوند، روغن حیوانی می‌گویند. روغن زرد، روغنی است که از کره بدست آمده از شیر دام تهیه می‌شود و تفاوت روغن کرمانشاهی با سایر روغن‌های زرد حیوانی به علت مرغوبیت و البته گیاهانی است که در گذشته برای معطر کردن روغن به آن اضافه می‌کردند.

روغن کرمانشاهی همون روغنیه که از کره گاو ویا گوسفند تهیه میشود،اما روغن کرمانشاهی از لحاظ عطر وطعم در جهان بی نظیره بخاطر گیاهان منحصر به فردیه که فقط در مناطق کرمانشاه وجود دارن وگاو وگوسفندای مناطق کرمانشاه از اونا تغذیه میکنن

سلام روغن کرمانشاهی صرفا مختص کرمانشاه نیست و یا از دامهای کرمانشاه تهیه نمی شود ،مثلا پدر بنده بارها داستان حدود ۴۰ سال جلوتر خودش و دوستانش را که روغن را از روستاهای مختلف استان‌های مجاور جمع آوری می‌کرده و به کرمانشاه میبرده را برام تعریف کرده.

سلام
اگه موقع تهیه روغن بسوزه میشه از اون استفاده کرد؟

درود
بهتره از آن روغن استفاده نکنید
موفق باشید

روغن بز وگوسفند وگاوهرکدام خواص خودرادارد…بزبخاطرنازک خواری روغنش لطیف وطبع سرددارد…روغن گوسفندگرم وحرارت بخش است…روغن کاوزبروسرداست….
روغن سبزکوه وزردکوه بختیاری ومنطقه های سرد سیرکشورمرغوب وخوش عطراست…روغن اصیل گوسفندی وبزرااگرنوک انگشت بگذاری به راحتی آب می شود…واگربرروی کاهگل آفتاب خورده بمالی دایره تشکیل می دهد.واگرناخالص باشد هیچ اتفاقی نمی افتد…

با درود..
روغن کرمانشاهی و روغن حیوانی دیگر شهرها هر دو منشا حیوانی دارند ولی به خاطر اقلیم آب و هوایی و گیاهان منحصر به فرد کوهستان های کرمانشاه و همینطور نحوه فرآوری و نگهداری منحصر به فرد است.بحث تقلب همه جا وجود داره ولی اصیل باشد تفاوت رو احساس میکنیم.
ضمنا طبع روغن گاوی و گوسفندی عموما برخلاف گوشتشان می باشد؛یعنی روغن گاوی گرم و روغن گوسفندی سرد می باشد.
با تشکر از مطالب مفیدتون

درود
ممنون که در غنی‌تر شدن این مطلب کمک می‌کنید.

باسلام ببخشید برا اینکه رنگ روغن زرد بشه لازم نیست زردچوبه اضافه کنیم؟

سلام
نه اصلا نیاز به اضافه کردن زردچوبه نیست.

سلام. ممنون از مطلبتون.
دو سوال داشتم کل پروسه از آب شدن کره تا آماده شدن روغن چقدر زمان میبره؟
دوم اینکه چطور میشه فهمید روغن سوخته آیا مزه و رنگش تغییر میکنه؟

سلام
بله اگر روغن بسوزه طعم و عطرش تغییر میکند. در مورد زمان هم با مقادیری که ذکر شد کمتر از یکساعت زمان نیاز هست.

من از کره محلی روغن درست کردم یکم مزه تلخی داره باید چیکار کنم

سلام
احتمالا بیش از حد روی شعله بوده و کمی سوخته! الان زیاد نسوخته باشد می‌توانید مصرف کنید.

سلام عذر میخوام این روغن ضرر داره مصرفش یا بهتر از روغنهای مایع هست؟چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

سلام
جواب این سوال بستگی به چند عامل دارد. اما در حالت کلی اگر شرایط جسمی کاملا مساعد و سبک زندگی کم تحرک دارید توصیه میکنیم از روغن های حیوانی استفاده نکنید.

سلام ، بسیارخلاصه و مفید و خوب بود. تشکر

سلام اگه بعد از درست کردن روغن که داغ هست درون اون یک نون کوچک بزنیم چی میشه من بچم رفت نون زپچد درسته که میگن ترش میشه ؟؟!!؟!!!

سلام
اتفاقی نمیافتد، مگر اینکه نان یا هر چیز دیگری مدت زیادی درون روغن باشد.

چرا روغن سیاه شد؟قابل مصرف نیست؟آیا رنگش برگشت پذیره؟

سلام
حرارت بالا یا اینکه مدت زمان بیشتری روی شعله بوده، ممکنه دلیل سیاه شدن روغن باشد. قابل مصرف نیست.

مفید بود. ??????

سلام :
زبان از بابت تشکر از زحمات قاصر است :
دست مریزاد ?

سلام
ممنون از نگاه زیبای شما

در جواب سوال بعضی از دوستان، روغن زرد نامی است که در منطقه خراسان به روغن تهیه شده از کره حیوانی گفته میشه. روغن حیوانی به هر دو نوع روغن گرفته شده از کره یا دنبه گفته میشه. روغن کرمانشاهی که در بازار فروخته میشه همون روغن زرد یا روغن گرفته شده از کره است. ولی در اصل، روغن کرمانشاهی، روغن زردی بوده که در پوست میش به همراه سبزیهای معطر نگه داشته میشده و خلاصه فرایندی رو طی میکرده که بسیار مرغوبتر میشده. البته چنین روغنی رو در بازار نخواهید یافت و حتی روغن زرد موجود در بازار هم درصد بالایی ناخالصی داره.

سلام
من خراسان جنوبی هستم ما به این روغن، روغن زرد میگیم
بهتره از شیر گله بز و میش مخلوط باشه، در ایام بهار گیاهان دارویی زیادی اینجا میرویه که باعث عطر شیر و ماست و دوغ و روغن میشه که بی نظیره
فکر نکنم روغن کرمانشاهی بهتر باشه
گیاهان کویری به نظر من مفیدترند

سلام در کرمانشاه کوهی در پشت قله بیستون بنام پرآو هست همین طور در
کوهستان های ماهیدشت ک سیر طبیعی دارد وروغن ک از شیر این گوسفندان ازمنطقه علف چری دارند تهیه میشود
روغن بو سیر معروف است ک بسیار عالی وکمیاب است

سلام بسیار مفید و عالی بود یا علی مدد

سلام آقا یه سوال با باقیمانده منظورم ترکیب آرد و ذرات دوغ چکار میتوان کرد استفاده ای داره یا باید بعنوان ضایعات محصول دور ریز کنیم.

سلام
بهتره که دور بریزید چون ارزش غذایی ندارد.

سلام جناب سر دبیر دوغ ارد که میمونه قابل استفادست با کمی خرما که هسته ش گرفته شده مخلوط میکنند بعد ورز میدن یه حلوا خوشمزه به دست میاد

ممنون از توضیحی که دادید، معمولا خیلی‌ها در مناطق مختلف کشور ازش استفاده میکنند. اما اگر یکم بیشتر حرارت ببینه واقعا قابل استفاده نیست و این مورد رو برای حفظ سلامت افراد قید می‌کنیم.

سلام ما استفاده می کنیم خیلی هم خوشمزه میشه من به آش می ریزم

سلام لازم نیست بریزید دور قابل استفاده است با یه مقدار خرما که هسته اش گرفتی مخلوط کنید و کامل ورز بدید یه حلوای خیلی خوشمزه درست کنید

سلام من آماده این روغن رو خریدم ولی احساس میکنم از قیافش آرد زیادی داره ، امکان داره برای بیشتر کردن وزن روغن از آرد زیادی استفاده بشه

سلام
بله این امکان وجود دارد، متاسفانه روغن نامرغوب در بازار زیاد هست.

ببخشید از کجا بدونیم کره گیاهیه یا کره گاو من همیشه کره گاو روغن درست میکنم ایندفعه کره موقع باز شدن هم خیلییی زمان طولانی برد تا اماده شد هم بوی کره های کوچیکی که روی برنج در رستوران ها استفاده میشه میده از ساعت ۱۱ظهر تا ۷بعد ازظهر زمان برد ۱۰کیلو کره

سلام
مهم‌ترین عاملی که بفهمید کره استفاده شده مرغوب است اینه که از محل مطمئن تهیه شود. در بسیاری از موارد کره‌های گیاهی از لحاظ مزه و بافت شبیه به کره‌های حیوانی هستند و تشخیص آن‌ها بسیار سخت است. نکته دیگر این که کره‌های گیاهی از لحاظ طعم و البته عطر با کره‌های حیوانی متفاوت است که تشخیص آن نیاز به دقت بالایی دارد.

سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون

دیدگاه

نام *

ایمیل *

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

مقالات دیجیتال مارکتینگ و آموزش سئو

از دیر باز انسان شناسان عادات غذایی را به عنوان کلیتی پیچیده از فعالیت‌های

، تمایل و تنفر، آگاهی جمعی، اعتقادات، تابوها و موهومات وابسته به تولید و تهیه

و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی بزرگ می‌دانند. غذا به عنوان یک فعالیت فرهنگی معنی‌دار بر روابط اجتماعی تاکید دارد، همچنین غذا از نظر فرهنگی کاملا تعریف شده است. شالوده ایجاد مجله تصویری فرهنگ غذا تاکید بر

علی الخصوص

، معرفی

،

و

،

و همچنین ارتقای سطح

و بهبود کیفیت رستوران‌داری،

و

در ایران می‌باشد.

ارسال این به یک دوست

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


لاکچری ترین نوع لمینت دندان

 

یکی از بهترین روغن های حیوانی برای بدن انسان روغن زرد کرمانشاهی می باشد

 

چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

یکی از بهترین روغن های حیوانی برای بدن انسان روغن زرد کرمانشاهی می باشد. چنانچه می خواهید بدن سالم و پرانرژی داشته باشید بهتر است طرز درست کردن روغن زرد کرمانشاهی اصل را یاد بگیرد و آن را در منزل تهیه کنید.

 

روغن حیوانی کرمانشاهی که به آن روغن زرد هم گفته می شود، نوعی روغن است که در کشور ما برترین نوع آن را در منطقه کرمانشاه از شیر گوسفند به دست می آید و در در برابر روغن نباتی به معنی مطلق روغن زرد هم مصرف می شود.

 

عطر و طعم روغن حیوانی بستگی به خوراک و چرای گوسفندان دارد. از این جهت به علت چرای گله گوسفند در خطه سرسبز و خرم کرمانشاه در علفزارهای پر علف، این روغن از بو و مزه خاص خود بهره مند است که حاصل گیاهان معطر منطقه های بلند کوهستانی می باشد و همینطور از ارزش غذایی و خاصیت های درمانی بالایی بهره مند است.

 

روغن حیوانی را در شهرهای مختلف به نام های متفاوت مانند روغن گل، روغن خوب و … هم می نامند.

 

طرز تهیه روغن زرد کرمانشاهی اصل

روغن زرد یکی از فراورده های حیوانی است، که از شیر گاو یا گوسفند تهیه می شود به این ترتیب که بعد از تهیه کره از ماستی که از شیر تازه به دست آمده, این کره را می جوشانند تا آب و دوغ موجود در کره به کلی از بین برود و بخار شود که ثمره کار روغنی است خوش عطر و به رنگ زرد. مهم ترین نکته در تهیه روغن زرد استفاده از کره محلی مرغوب و تازه است.

 

مواد لازم برای تهیه روغن حیوانی:

 

طرز تهیه روغن حیوانی :

برای تهیه این روغن حیوانی پرخاصیت ابتدا باید میزان کره ای را که فراهم کردید را داخل قابلمه ای که سه الی چهار برابر بزرگتر از اندازه ی کره است بریزید و روی شعله ملایم شعله گاز بگذارید (انتخاب ظرف بزرگتر سبب جلوگیری از سر رفتن کف کره زمان ذوب شدن می شود). نمک و آب را به کره اضافه کنید و صبر کنید تا کره به کلی از حالت یخ زدگی به حالت مایع دربیاید. چند دقیقه بعد کره ذوب شده و به دمایی مناسب جهت تبخیر دوغ باقی مانده در کره و آب آن می رسد.

 

اکنون آرام آرام آرد را داخل مایع بریزید و به آرامی هم بزنید تا در آن حل شود و سعی کنید دائم هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. آرد سبب می شود که دوغ موجود در کره جذب آن و ته نشین شود. پس از این کار باید تا انتهای کار به طور مداوم آن را هم بزنید به این دلایل که: نخست این که آرد پس از چند لحظه ته نشین می شود و ظرف ته می گیرد و می سوزد.

 

دوم این که پس از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه که روغن می جوشد، دمای آن به حدود ۹۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد می رسد که آب داخل آن سریع شروع به بخار شدن می کند و ظرف سر می رود و روغن به صورت کف از ظرف خارج می شود که در این شرایط باید تندتر ظرف را هم زد و بزرگ بودن ظرف این جا سبب جلوگیری از ریختن کف روغن به خارج از ظرف می شود.

 

برای بهتر شدن عملکرد و کم تر شدن کف، بهتر است مقداری روغن را با ملاقه که هم می زنید از ارتفاع بالاتری در حدود ۱۰ الی ۲۰ سانت بالاتر به درون ظرف بریزید تا کف ها بهتر بخوابد. تااینکه کف ها به طور کامل از بین بروند و ماده موجود به رنگ زرد شفاف دربیاید، فورا ظرف را از روی شعله بردارید و اجازه بدهید به آرامی سرد شود. در صورتیکه قدری در این مرحله آهسته عمل کنید احتمال سوختن روغن زیاد است. پس از این که روغن سرد گردید آن را از یک پارچه نازک عبور بدهید تا ماده های ته نشین شده آن داخل ظرف نریزد و روغن آنرا داخل یک ظرف شیشه ای بریزد و اجازه بدهید تا به طور کامل سرد و جامد شود سپس در آن را ببندید و در یک مکان خنک مانند یخچال، نگهداری کنید.

 

اگر روغن زمان بیشتری در یخچال بماند، طعم و بوی خوشمزه خود را از دست خواهد داد.

 

طرز تهیه روغن زرد کرمانشاهی

 

نکاتی برای تهیه روغن حیوانی :

• روغن زرد را به مقدار مصرف کوتاه مدت خود آماده کنید، به دلیل آن که نگهداری طولانی مدت آن سبب تغيير در طعم و بوی آن می شود.

 

• کره مورد استفاده باید کره محلی گاوی یا گوسفندی باشد و درصورتی که کره دوغی باشد، بهتر است.

 

• زمان استفاده از این روغن به دلیل تفت دادن یا سرخ کردن می بایست شعله گاز کم و حرارت ملایم باشد.

 

• برای تهیه روغن زرد از کره گاوی محلی تنها بدون افزودن آرد و آب هم می توان استفاده کرد. در این وضعیت تهیه روغن زرد کرمانشاهی احتیاج به زمان و تبهر بیشتری دارد.

 

چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

چند نکته در خصوص روغن حیوانی یا روغن زرد

♦ روغن حیوانی (زرد) نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است. ولی خوردن چربی و روغن بایستی به اندازه احتیاج بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد نسبت به سایر روغن های جامد و مایع که در بازار وجود دارد و خانم ها برای پخت و پز در خانه از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش پیدا می کند.

 

♦ روغن حیوانی یا زرد معمولاً برای جبران قوای جسمانی از دست رفته بیماران مانند زن زائو استفاده می شود همینطور برای کودکان در حال رشد، این روغن سالم و مقوی است.

 

♦ در شکستگی ها و مشکلات کمر، دنده و استخوان که احتیاج به نگهداری و گرم نگه داشتن استخوان است و پزشک از سرد شدن و سرماخوردگی استخوان منع می کند برای مراقبت ها در خانه سفارش می شود از روغن زرد برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوان استفاده شود.

 

♦ در دو فصل اواسط فصل بهار و پاییز برای تهیه روغن زرد از کره اقدام کنید. روغن بهاره خوش طعم و خوشبو تر است برای این که حیوان از علف های تازه فصل بهار تغذیه کرده است.

 

♦ دو نوع روغن زرد گاوی و گوسفندی در بازار بیش تر به چشم می خورد. روغن گوسفندی خوشمزه تر ولی گران قیمت تر است. و به طور معمول برای به صرفه بودن روغن از کره گاوی استفاده می کنند.

 

روغن زرد با روغن کرمانشاهی و روغن حیوانی چه تفاوتی  دارند؟ کدام بهتر است؟

معمولا به طیفی از روغن هایی که با منشأ چربی حیوانی تهیه می شوند، روغن حیوانی می گویند. روغن زرد، روغنی است که از کره به دست آمده از شیر دام تهیه می شود و تفاوت روغن کرمانشاهی با دیگر روغن های زرد حیوانی به دلیل کیفیت و البته گیاهانی است که در گذشته برای معطر کردن روغن به آن اضافه می کردند.

 

خواص روغن حیوانی

♣ چنانچه قرار باشد بین روغن حیوانی و روغن نباتی جامد یکی را انتخاب کنیم، روغن حیوانی مناسب تر است برای اینکه از لبنیات تهیه شده و خواص شیر را دارد.

 

♣ ضمن اینکه روغن نباتی مایع زمانی که جامد (هیدروژنه) می شود، اسیدهای چرب غیراشباع آن اشباع شده و در روند جامد شدن بر مقدار اسید های چرب ترانس آن اضافه می شود. اما هرچند روغن یا کره اصیل حیوانی به صورت فطری، خود دارای اسیدهای چرب اشباع و برای سلامتی زیان هایی دارد.

 

روغن زرد کرمانشاهی از کالری بسیار زیادی برخوردار است

 

♣ روغن زرد کرمانشاهی از کالری بسیار زیادی بهره مند است و از این جهت استفاده آن برای بازگردان قوای جسمانی کاهش یافته بیماران، زنان تازه زایمان کرده و بچه های در حال رشد خیلی مفید است.

 

♣ روغن حیوانی باعث افزایش ترشح اسید معده و بیشتر شدن گوارش غذا می شود.

 

♣ از مهمترین خاصیت های روغن زرد کرمانشاهی خواص ضد التهابی است. ماساژ بدن با این روغن سبب تسکین و التیام درد مفصل ها، تسکین دردهای عضلانی و استخوانی می شود و به گرم شدن بدن و استخوان ها کمک می کند.

 

♣ استفاده از این روغن در تهیه غذاها به علت دارا بودن عناصر معدنی موردنیاز بدن، سبب استحکام و تندرستی استخوان ها و دندان ها می شود.

 

♣ اسیدهای چرب موجود در روغن حیوانی به بدن در سوزاندن چربی های دیگر کمک نموده و باعث کاهش وزن می شود.

 

♣ کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب از خاصیت های روغن زرد کرمانشاهی است به شرطی که در اندازه مناسب و با تحرک بدنی کافی استفاده شود.

 

♣ روغن حیوانی کرمانشاهی باعث افزایش اشتها و کمک به هضم بهتر غذا می کند و در سلامت دستگاه گوارش و درمان بیماری های التهابی روده مثل کولیت اولسراتیو و کرون مفید است.

 

♣ به طور کلی استفاده روغن زرد کرمانشاهی سبب افزایش قوای جسمانی بدن می شود و سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماریها را تقویت می کند.

 

♣ خواص روغن حیوانی تشابه بسیاری به خواص روغن نارگیل دارد و به علت دارا بودن مقدار بالایی از اسیدهای چرب که مستقیما به وسیله کبد جذب و به عنوان  منبع انرژی بدن استفاده می شوند ، این خاصیت روغن حیوانی در کاهش و کنترل وزن وسوزاندن چربی ها و تولید انرژی بدن نقش بسیاری دارد.

 

♣ در طب سنتی از این روغن برای پاکسازی روده ها استفاده می شود.

♣ استفاده از این روغن در طراوت و شفافیت پوست مفید است.

 

♣ به طورکلی روغن حیوانی کرمانشاهی به سبب این که از شیر تهیه می شود، خیلی از خواص شیر و لبنیات را در خود دارد و استفاده آن برای افرادی که به محصولات لبنی و شیر آلرژی دارند مناسب بوده و نیازهای تغذیه ای را تامین می کند.

 

روغن حیوانی به درمان گرفتگی بینی کمک می کند

 

♣ کمک به درمان گرفتگی بینی: سرما خوردگی و گرفتگی بینی امری آزاردهنده است. سختی در نفس کشیدن، کاهش احساس چشایی، سردرد و خستگی از بدترین جنبه های سرما خوردگی هستند. ولی روغن حیوانی میتواند به بهبود وضعیت تان کمک کند. برای کاهش گرفتگی بینی و بهبود سرما خوردگی صبح ها چند قطره از روغن حیوانی گرم را درون حفره ی بینی تان بریزید. این کار باعث می شود روغن حیوانی مسیر تنفسی را پایین برود و با عبور از گلو، به نابودی عفونت ها کمک کند. اما یادتان باشد که برای این کار باید روغن حیوانی خالص باشد و پیش از استفاده آنرا حرارت بدهید تا ولرم شود.

 

♣ روغن حیوانی برای سیستم گوارش و ایمنی سالم مفید است، روغن حیوانی مملو از بوتریک اسید است. این اسید چرب به صورت معمولی در سیستم گوارش یک انسان سالم و در روده ها تولید می شود. باکتری های مفید روده فیبر را به اسید بوتریک تبدیل نموده و سبب حمایت از دیواره های روده و همینطور تولید انرژی می شوند. با خوردن مقدار کافی از روغن حیوانی بدن تان را در تولید این ماده کمک خواهید کرد. سیستم های گوارشی ناسالم اسید بوتریک تولید نمی کنند.

 

همینطور مطالعات نشان داده که مقدار کافی از اسید بوتریک از سلول های T کشنده حمایت کرده و یک سیستم ایمنی قوی را به بدن می دهد.

 

مضرات روغن زرد کرمانشاهی

همانند سایر انواع روغن های گیاهی و حیوانی، زیاده روی در مصرف روغن زرد کرمانشاهی نیز برای سلامتی مضر است و باعث رسوب چربی در رگ ها و بروز بیماری های قلبی عروقی می شود.

 

از نظر متخصصان طب سنتی، مصرف روغن حیوانی کرمانشاهی، برای اشخاص سالم و دارای مزاج سرد و مرطوب( بلغمی)، سالخوردگان، اشخاص سیگاری، اشخاصی که اضافه وزن داشته و کم تحرک هستند، زیان آور است و بایستی با احتیاط استفاده شود.

 

عوارض و مضرات روغن حیوانی چیست؟

عوارض جانبی روغن حیوانی: حساسیت کره حیوانی گاوی

از کره حیوانی افرادی باید پرهیز کنند که چاق هستند یا بیماری قلبی، بیماری های کلیوی یا مشکلات مربوط به معده دارند. هر کسی میتواند یک یا دو بار در هفته کره حیوانی بخورد. اشخاص ابتلا به اضافه وزن یا چاق باید از آن پرهیز کنند، برای این که امکان دارد به وزن آنها اضافه شود.

 

در بیماران قلبی هم امکان دارد خطر حمله قلبی افزایش یابد. به این علت است که شامل اسیدهای چربی است که فشار خون را افزایش داده و آنها را بیش تر در معرض اینگونه حملات قرار می دهد.

 

اشخاص مبتلا به بیماری هایی مانند یرقان یا آنهایی که ناراحتی شکمی دارند هم باید از روغن حیوانی پرهیز کنند زیرا امکان دارد منجر به معضلات عمده اندام ها شود.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

 


رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت


دانستنی های سلامت واژن


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان


زیبایی خونت با این محصولات کامل میشه!

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


صدور آنلاین بلیط با ارزانترین نرخ


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.


۰۲۱-۹۱۰۱۵۴۵۷

روغن حیوانی که به اسم روغن زرد نیز شناخته شده است، از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود پس اولین مرحله تولید روغن حیوانی، دوشیدن شیر از گاو یا گوسفند است. بعد از دوشیدن، شیر را به مدت حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده و زمانی که حرارت آن کاهش پیدا کرد (به‌طوری‌که دست گرمی آن را حس کند) باید از آن ماست تهیه کرد. برای ماست‌بندی، مقداری از مایه ماست را با شیر مخلوط کرده و دور ظرفی که شیر با مایه ماست مخلوط شده را با پتو یا هر وسیله‌ای که ظرف را گرم نگه دارد می‌پوشانند تا گرم بماند و حدود ۲۴ ساعت به آن زمان می‌دهند. حالا ماست آماده است و باید از آن دوغ تهیه کرد.

در این مرحله ماست را با آب و نمک مخلوط نموده و تبدیل به دوغ می‌کنند تا از آن کره بگیرند. دوغ را درون مشک ریخته و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دوغ را درون مشک می‌زنند. سپس از درون مشک خالی نموده و کره آن را جدا کرده و درون یخچال قرار می‌دهند و هر زمان که به مقدار قابل‌توجهی رسید آن را تبدیل به روغن می‌کنند.

مرحله آخر، تهیه روغن از کره است. طرز تهیه روغن از کره به این صورت است که کره را درون قابلمه ریخته و روی اجاق با شعله کم قرار می‌دهند تا به آهستگی دوغ درون کره جدا شده و به انتهای قابلمه رفته و روغن بالا بیاید. اگر دوغ باقیمانده در کره جدا نشود، باعث کپک زدن روغن و تغییر طعم و عطر آن در غذا خواهد شد. بعد از اینکه روغن به میزان کافی جدا شد صبر می‌کنند تا سرد شود و سپس با استفاده از پارچه توری بسیار ریز، روغن را از دوغ جدا می‌کنند. پس از جداسازی، روغن را درون خیک یا همان هیزه ریخته و گیاه خوشبوی چویر به آن اضافه می‌کنند. قبل از ریختن روغن به داخل خیک، سطح داخلی آن را با شیره می‌پوشانند تا خیک سالم بماند، روغن تازگی خود را از دست ندهد و همچنین روغن از خیک به بیرون نشت پیدا نکند. نکته آخر اینکه اگر روغن حیوانی از شیر گوسفندی به دست بیاید، مایل به سفید و اگر از شیر گاوی تهیه شود، مایل به زرد است.چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

آیا می‌دانید که روغن حیوانی گاوی و گوسفندی علاوه بر تفاوت در رنگ، دارای تفاوت‌های دیگری نیز هستند؟ اگر برایتان جالب است که بدانید این دو روغن چه تفاوتی با یک دیگر دارند و کدام روغن بهتر است، به مقاله ” تفاوت روغن حیوانی گوسفندی و گاوی” مراجعه نمایید.

مقاله پیشنهادی برای شما : طبع روغن حیوانی چیست ؟

مشک و خیک هر دو از پوست گوسفند یا بز درست شده و در بین عشایر کاربرد بسیاری دارند. اگر پشم گوسفند بر روی آن بماند به آن خیک گفته و اگر پشم کنده شود به آن مشک می‌گویند. از مشک برای تهیه دوغ، کره و روغن استفاده کرده و خیک برای نگهداری آنها و بعضی مواد دیگر مثل آب، پنیر، آلو و … استفاده می‌شود. خیک قابلیت نگهداری مواد غذایی ذکر شده را بدون نیاز به قرار دادن در یخچال دارد و به همین خاطر از گذشته‌های دور تا به حال در بین ایلات و عشایر استفاده می‌شود.

در اینفوگرافیک زیر طرز تهیه روغن حیوانی کرمانشاهی نشان داده شده است.

آیا تا‌به‌حال طرز تهیه روغن حیوانی را از نزدیک دیده‌اید؟ به زودی یک فیلم آموزشی بر روی سایت بارگذاری خواهیم کرد که همه شما بتوانید با ما همراه شوید و طرز تهیه روغن‌ حیوانی را یاد بگیرید.

برای خرید روغن حیوانی اصل درکام کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

Salam, khastam tashakor konam babate in matlab chon kheyli baram jaleb bood ke bedoonam roghane heyvani az chi dorost mishe. Baghie jaha faghat az tarighe kare tizih dadan. Kholaseke kheyli khoshhalam ke in matlab ro khoondam va besyar mamnoonam babate websitetoon.

سلام. خیلی خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده 🙂
ما سعی می‌کنیم تمام دانشی رو که داریم با شما به اشتراک بذاریم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

برای اطلاع از جشنواره‌ها و تخفیف‌های ویژه درکام شماره موبایل خود را در باکس زیر وارد کنید.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

خواص گلاب برای پوست

بهترین چای ایرانی چیست؟

تنها راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

نکات مهم نگهداری برنج در خانه

تشخیص گلاب اصل از تقلبی

طبع روغن حیوانی چیست؟

قیمت عسل طبیعی در سال 99

با ما تماس بگیرید :  ۰۲۱۹۱۰۱۵۴۵۷

آدرس دفتر ما : تهران، خیابان چهلستون، خیابان فتحی شقاقی، پلاک ۴۳، واحد ۳ (امکان خرید حضوری در دفتر وجود ندارد – لطفا قبل از مراجعه هماهنگ کنید)

شهر به شهر و روستا به روستا می‌گردیم تا بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را برای شما پیدا کنیم. این هدفی است که ما در درکام برای خود تعیین کرده‌ایم.چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.


کد تایید *


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟



آدرس ایمیل *


گذرواژه *


نام *


ایمیل (دلخواه)


کد تایید *


عضویت

ویرایش شده در : ۱۳۹۹٫۰۵٫۰۶

شاید تا به امروز لذت خوردن روغن محلی را تجربه کرده اید. روغنی که فواید بیشماری دارد. درست است که روغن محلی گرانتر از روغن های دیگر است ولی  ارزش غذایی آن  در برابر  ناخالص های روغن های صنعتی و پالم دار قابل مقایسه نیست.

جالب است بدانید که شما خودتان هم می توانید این روغن خوش عطر و طعم را به راحتی و در منزل درست کنید حداقل خیالتان راحت است که بر خلاف روغن های محلی که به قیمت بسیار زیادی در فروشگاه ها عرضه می شود، هیچ مواد افزودنی و نگهدارنده به آن اضافه نمی شود و صد در صد خالص  و طبیعی است.

« کره محلی »

برای تهیه روغن حیوانی شما باید سرشیر داشته باشید پس بهتر است از شیر های پرچرب گاو و یا گاومیش سرشیر بدست بیاورید. هر وقت که شیر پرچربی خریداری کردید آن را بجوشانید و اجازه بدهید بعد از خنک شدن به مدت 24 ساعت در داخل یخچال باقی بماند. بعد از جمع کردن سرشیر آن را فریز کنید. پس از گذشت یک ماه شما سرشیر نسبتا قابل توجهی جمع آوری کرده اید که باید از فریز درآورده و اجازه بدهید از حالت یخ زدگی بیرون بیاید. برای هر یک کیلو سرشیر 2 الی 3 لیتر دوغ لازم است البته دوغی که اصلا خنک نیست و هیچ طعم دهنده ای نداشته باشد. یک ظرف در بسته تهیه کنید و داخل آن دو لیوان آب نسبتا گرم و یک لیوان پر، ماست بریزی سپس تکه های سرشیر را با دوغ به آن اضافه کنید. در ظرف را ببندید و خوب آن را تکان دهید. شاید 20 دقیقه کفایت کند به شرطی که مثل مشک های محلی آن را خوب و محکم تکان داده باشید. وقتی در ظرف را باز کنید متوجه می شوید که گلوله های چرب ( کره ) روی دوغ شناور است و یا به دیواره ظرف چسبیده. کره محلی شما اماده است. چند تکه یخ بیندازید تا به راحتی آن را جمع کنید.چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

« روغن محلی »

کره بدست آمده را داخل یک قابلمه ریخته و آنرا روی اجاق بگذارید توجه داشته باشید که شعله گاز متوسط و نسبتا ملایم باشد تا کره به آرامی آب شده و نسوزد. مدت زمانی که کره به جوش می آید مهم نیست فقط آن را هم نزنید و  اگر روی آن کف بست به آرامی آن را با با ملاقه بردارید و اجازه بدهید در همان وضعیت به جوش بیاید چون زیر کره آب شده، دوغ در حال جوشیدن  تقلیل رفتن است. وقتی  دوغ کاملا بخار شد ته مانده آن شروع به برشته شدن می کند و کم کم  رنگ روغن را تغییر می دهد. هر وقت احساس کردید، رنگ روغن ، زردتر شد شعله را خاموش کنید تا کمی خنک شود و بعد آن را در داخل ظرف مورد دلخواه تان بریزید.

 

نکته: سلیقه ها برای درست کردن روغن حیوانی  متفاوت است بعضی ها برای اینکه روغن به دست آمده  رنگ و بوی بهتری بگیرد مقداری آرد کف قابلمه می ریزند.

نکته : روغن محلی  به روغن حیوانی، روغن زرد و روغن کرمانشاهی  هم معروف است و در شهر های آذری زبان به آن ساری یاغ می گویند.

خاصیت روغن حیوانی بسیار زیاد است که در اینجا به برخی از این فواید اشاره می کنم:

کسانی که دوست ندارند شکمشان چربی ببندد از این روغن برای درست کردن غذاهای محبوبشان استفاده کنند

برای استخوان سازی کودکان مفید است.

غلظت خون را پایین می آورد.

کمک می کند تا پوست صورت تان سفید و شاداب تر شود.

کسانی که معده کم کاری دارند از این روغن برای افزایش ترشحات اسید معده استفاده کنند.

روغن حیوانی سموم بدن را دفع می کند.

باعث بهبود التهاب و بیماری های قلبی می شود.

کسانی که تورم روده دارند مخصوصا بچه ها، از این روغن استفاده کنند.

سرشار از کلسترول های مفید و ویتامین های غنی مثل K2  است.

افرادی که با خوردن شیر دل پیچه می گیرند بخاط این است که به پروتئین های شیر و لاکتوز آن آلرژی دارند ولی اگر از روغن حیوانی استفاده کنند چنین مشکلی را احساس نخواهند کرد.

شایان ذکر است که گروه صنعتی آزتک تولیدکننده انواع دستگاه کره گیر در ابعاد و اندازه های خانگی و صنعتی می باشد.

شرکت آزتک تولیدکننده انواع لوازم خانگی و حرارتی مانند دستگاه یخساز و آبسردکن و بخاری برقی و … می باشد. پیشینه روشن شرکت یاد شده در امر تولید لوازم صنعتی سبب شده است تا آن شرکت جایگاه بلندمرتبه ای را چه از لحاظ کیفیت ساخت و چه از لحاظ گارانتی نصیب خود سازد… ادامه مطلب

تلفن های تماس

مختصری در مورد کمپانی آزتک

تهران – خیابان ولی عصر – روبروی پارک ملت – خیابان سلطانی ( سایه ) – ساختمان سپیدار – پلاک ۶۷ – طبقه ۵ – واحد ۲۰

کابان مگ – بستر آموزش خانه و خانواده

روغن حیوانی از جمله روغن‌های سالمی است که از دیرباز در ایران و بسیاری از نقاط دنیا برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به شخصه پنج سالی هست که روغن حیوانی را جایگزین روغن مایع و روغن جامد در پخت و پز کرده‌ام و از سبک آشپزی سالم پیروی می‌کنم. اگر شما هم به دنبال روش طرز تهیه روغن حیوانی از کره محلی هستید با این مقاله از کابان مگ همراه باشید.

به‌طورکلی سه نوع روغن حیوانی وجود دارد. روغنی که از کره گاوی به دست می‌آید، روغن زرد، روغن کرمانشاهی، روغن خاصه یا روغن ساری یاغ خوانده می‌شود که با حرارت دادن کره گاوی و جدا کردن دوغ از کره تهیه می‌شود. البته این نکته هم باید اضافه شود که از کره گوسفندی هم روغن تهیه می‌شود ولی ازآنجایی‌که شیر گوسفند کم است از آن کره تهیه نمی‌کنند. علاوه بر این در کتب طب سنتی آمده است که شیر گاو و گوشت گوسفند شفاست و شیر گوسفند و گوشت گاو بیماری زاست، بنابراین بهتر است از مصرف محصولات لبنی گاوی به جای گوسفندی استفاده شود.

از طرفی هم یک روغن دیگر از گاو و گوسفند به دست می‌آید که به روغن شحم معروف است. این روغن در واقع از حرارت دادن چربی اطراف پهلوهای گاو و گوسفند به دست می‌آید که رنگی شبیه روغن زرد دارد.

روغن دیگری که روغن حیوانی خوانده می‌شود، روغن دنبه گوسفند است. این روغن مختص گوسفند است، زیرا تنها گوسفند دنبه دارد. این روغن از آب کردن یا حرارت دادن دنبه گوسفند به دست می‌آید.چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

همانطور که گفته شد می‌توان در خانه از کره محلی روغن حیوانی تهیه کرد که مزایایی چون نظارت بر بخشی از روند تهیه محصول و مقرون به صرفه بودن را دارد. در ادامه با آموزش مرحله‌ای همراه باشید.

ابتدا کره‌ها را درون یک قابلمه غیر تفلون گذاشته و قابلمه را روی شعله قرار دهید. بهترین ظرف برای تهیه روغن، ظروف مسی یا چدنی هستند با استفاده از این قابلمه‌ها عناصری مانند آهن، منیزیم، قلع و مس وارد روغن شده و ارزش غذایی آن را بالا می‌برد. البته اگر این ظروف را در دسترس نداشتید از قابلمه رویی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قابلمه باید دو برابر مقدار کره‌ها باشد.

شعله را زیاد کنید تا کره‌ها ذوب شوند، وقتی کره‌ها آب شدند، کفی کرم رنگ روی آن جمع می‌شود که باید با استفاده از ملاقه آن را گرفته و در ظرفی بریزید. این مرحله کف اول است (تقریباً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بسته به کم یا زیاد بودن شعله طول می‌کشد)، در این مرحله با تمام شدن کف هنوز کره به روغن تبدیل نشده است و حاوی مقدار زیادی دوغ است که آن را غیر شفاف می‌کند.

حالا باید شعله را به متوسط کاهش دهید. در این مرحله به ازای هر دو کیلو کره یک قاشق غذاخوری نمک دریا یا سنگ نمک (از نمک تصفیه شده یددار استفاده نکنید) به آن اضافه کنید. با کفگیر یا ملاقه کره را خوب هم بزنید تا کره و نمک با هم مخلوط شوند.

همینطور به هم زدن ادامه دهید و با ملاقه دوغ جمع شده در کف قابلمه را بخراشید تا به سطح بیاید. در این مرحله کفی روی کره جمع می‌شود، این کف دارای حباب‌هایی است که نازک بوده و سریع می‌ترکد و در ادامه با زیاد کردن، حرارت کف کرم رنگی (رنگ کرم آن زردتر از کف اولیه است چون دوغ کمتر و روغن بیشتری دارد) روی کره جمع می‌شود که نیازی نیست آن را بگیرید. این مرحله کف دوم است (حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد).

وقتی کره به مرحله کف دوم رسید حرارت را کم کنید تا حباب‌ها از بین بروند. کمی از دوغ روی سطح می‌ماند که می‌توانید آن را بردارید، سپس شعله را خاموش کنید. دقت کنید که بیشترین زمان تهیه روغن از کره در مرحله کف اول و پیش از آن است و کف دوم مرحله کوتاهی است و اگر بیشتر ادامه پیدا کند روغن می‌سوزد و غیرقابل استفاده می‌شود.

وقتی روغن از حرارت افتاد ولی هنوز حالت مایع داشت آن را از صافی رد کرده و درون ظرف نگهداری بریزید. بهتر است از ظروف شیشه‌ای یا چینی برای نگهداری روغن استفاده کنید.

نکته

روغن تا چند روز حالت نیمه جامد دارد و با قرار گرفتن در یخچال کاملاً جامد شده و تا مرز یخ شدن می‌رسد که امری طبیعی برای روغن‌های طبیعی با نقطه دود پایین است.

ازآنجایی‌که به روغن نمک اضافه شده است می‌توانید آن را بیرون از یخچال تا یک سال نگهداری کنید ولی اگر برای مدت بیشتری قصد نگهداری روغن را دارید، آن را در یخچال قرار دهید.

اگر بوی روغن حیوانی شما را آزار می‌دهد در مراحل آخر به آن یک عدد هل شکسته، دارچین، میخک، وانیل و هر ادویه خوش عطری که دوست دارید اضافه کنید.

هیچگاه از دو نوع کره مثلاً کره گاوی و گوسفندی را با هم تبدیل به روغن نکنید. حتی از مخلوط کردن دو کره از دو گاو مختلف را نیز مخلوط نکنید.

در بسیاری از وب‌سایت‌ها مشاهده شده است که برای تهیه روغن حیوانی از کره محلی از آرد و آب استفاده می‌شود. نیازی به استفاده کردن از موادی غیر از کره و نمک نیست. اضافه کردن آرد برای ته نشین کردن دوغ است که اگر هم زدن را به طور متوالی انجام دهید و کف آن را جمع کنید؛ دوغ کمی باغی می‌ماند و جدا کردن روغن از دوغ بسیار آسان‌تر خواهد بود و احتمال سوختن روغن به سبب سوختن آرد و دوغ ته نشین شده و ایجاد مزه تلخ کمتر می‌شود.

با جست و جوی کوتاهی در سایت‌های مختلفی که درباره تهیه روغن حیوانی از کره محلی مقالاتی منتشر کرده بودند، با این مسئله مواجه شدم که بسیاری آگاهی لازم برای این کار را ندارند و طی انجام آن پرسش‌های زیادی برای آنان پیش می‌آید که تصمیم گرفتم در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها پاسخ دهم.

روغن زرد در واقع نامی است که در منطقه خراسان به روغن حیوانی که از کره محلی تهیه شده است، می‌دهند. روغن کرمانشاهی هم در واقع همان روغن زرد است که به همراه سبزی‌های معطر در پوست میش نگه داشته می‌شد و طی فرایندی بسیار مرغوب‌تر می‌شد.

به‌طورکلی بوی بد روغن زرد به دلیل وجود دوغ در آن است که با جدا کردن ناخالصی‌های دوغ و اضافه کردن گیاهان معطر می‌توان همان مرغوبیت را به روغن حیوانی که در خانه تهیه می‌شود را دارد.

همانطور که در ابتدای مقاله هم به آن اشاره شد، شیر گاو که از آن کره تهیه می‌شود و سپس به روغن تبدیل می‌شود بهترین شیر است که طبع گرمی دارد و طبیعتاً محصولات لبنی آن هم طبع گرمی نسبت به لبنیات گوسفندی و بزی دارند.

خیر، این روغن رنگ زرد ملایمی دارد و از کره گاوی تهیه می‌شود. در برخی مناطق ایران این روغن با نام روغن زرد شهرت دارد.

وقتی کره را روی شعله زیاد به روغن تبدیل کنیم و یا مدت زیادی روی شعله باشد، دوغ آن می‌سوزد و یا خود روغن به نقطه دود می‌رسد و مزه آن تلخ می‌شود که استفاده آن توصیه نمی‌شود.

روغن حیوانی یا همان روغن تهیه شده از کره گاوی برای افرادی که زیر ۵۰ سال دارند بسیار مفید است. از روغن‌های مفید گیاهی مانند روغن زیتون و روغن ارده کنجد هم می‌توان برای سالاد و تهیه غذا برای افراد سالمند استفاده کرد. بحث روغن‌های مایع دیگر مانند آفتابگردان، کلزا، ذرت و … نیز جداست که در طب سنتی به دلیل طبع سردی که دارند توصیه نمی‌شوند.

اگر روغن سیاه شود، به این معنی است که سوخته است و مصرف آن توصیه نمی‌شود. رنگ آن نیز به همان صورت سیاه خواهد ماند و قابل برگشت نیست.

اگر در تهیه روغن از نمک استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که دوغ ته نشین شده بسیار شور است و قابل مصرف نیست. از طرف دیگر رنگ دوغ در ظرف‌هایی که ضخامت کمی دارند به نارنجی تغییر می‌کند و مزه سوخته‌ای هم دارد.

با این تفاسیر بسیاری دوغ را با کمی خرما تفت داده و مصرف می‌کنند و یا از آن برای تزیین انواع آش استفاده می‌کنند. به شخصه همیشه دوغ ته نشین شده را همراه کمی روغن که قابل جدا شدن نیست دور می‌ریزیم.

سخن آخر

امیدوارم مقاله طرز تهیه روغن حیوانی از کره محلی برای شما مفید باشد و در خانه هنگام تهیه روغن محلی از آن استفاده لازم را ببرید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.

محبوب ترین ها

طرز تهیه نان خانگی بدون نیاز به فر+ تصاویر مرحله به مرحله با…


ویژگی های افراد بلغمی و غلبه بلغم چیست؟

طرز تهیه مربای توت سیاه‎ ‎و تخم شربتی، یک مربای متفاوت

رژیم لاغری انگور سه هفته ای، موثر و راحت برگرفته از طب سنتی

آشنایی با انواع ماهی شمال، بهترین و خوشمزه ترین ماهی های…

با کفش کهنه و رنگ پریده چیکار کنیم؟ آموزش رنگ و نو کردن یک…

با شلوار جین کهنه چی کنیم؟ تعمیر یا تبدیل؟ چند ایده بسیار…

۷ تمرین و حرکت ورزشی دیسک کمر به منظور بهبود و تسکین درد

جدیدترین ها

چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم

سس رنچ خانگی به دو روش معمولی و رژیمی بدون روغن

روش صحیح نگهداری هویج در فریزر، راهنمای فریز کردن هویج

چگونه کلم برگ را فریز کنیم؟ پختن کلم برگ پیش از فریز کردن


۶ روش برای کاهش اضطراب در نوجوانان

۷ نژاد سگ مناسب افراد پرمشغله برای نگهداری در خانه

غلبه بر احساس پشیمانی از کاری کرده ایم و رفتاری که داشته ایم

چگونه بروکلی را فریز کنیم؟ جوشاندن بروکلی قبل از فریز کردن…

تاب‌آوری در کودکان و عوامل ایجاد کننده تاب‌آوری در آنها

ترین ها

بلندترین برج های جهان کدام ها هستند و ارتفاع آن ها چند متر…

با ۱۰ تا از ارزشمندترین و گران ترین سکه های جهان آشنا شوید

قوی ‌ترین و معتبرترین پاسپورت های جهان بر اساس رتبه بندی سال…

کابان مگ تمامی تلاش خود را به بالا بردن سطح دانش خانواده‌ها معطوف کرده است. بر این باوریم که تنها با پافشاری بر این اصل است که می‌توان به خانواده‌ای سالم که لازمه جامعه‌ای سالم است دست‌ یافت. کابان مگ به‌ عنوان بستر خانه و خانواده با ارائه مقالات جدید و بر اساس منابع علمی معتبر در زمینه‌های آشپزی، سلامت خانواده، چیدمان، سبک زندگی، طب سنتی و هنر در راه رسیدن به این مهم قدم برمی‌دارد. عشق و انگیزه‌ای که به کارمان داریم به نیروی محرکه ما بدل شده است و پیوسته ما را به جلو می‌راند.

 

پستهای اخیر

سس رنچ خانگی به دو روش معمولی و رژیمی بدون روغن

روش صحیح نگهداری هویج در فریزر، راهنمای فریز کردن هویج

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم
چطور کره حیوانی را به روغن تبدیل کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *