چه طور به ارامش برسم

 
helpkade
چه طور به ارامش برسم
چه طور به ارامش برسم

امروزه هر کسی در زندگی خود به دنبال آرامش درون است؛ اما دست یابی به این هدف تنها یک آرزو شده است. تکنولوژی و پیشرفت‌های دنیای امروز، زندگی را برایمان آسان‌تر کرده؛ اما بیشتر از هر دوره‌ای دچار استرس و نگرانی شده‌ایم و آرامش از ذهن و جسمان دور شده است. برای موفق شدن نیاز به آرامش و شادی درونی داریم. با یوکن همراه باشید.

شرط اصلی این که در کارهایمان به موفقیت برسیم، داشتن آرامش و شادی در زندگی است. هرمن کین (Herman Cain) می گوید: “موفقیت رمز شادی نیست، شادی رمز موفقیت است. اگر هر کاری را که انجام می دهی دوست داشته باشی، حتماً موفق خواهی شد.”

اما چطور برای موفق شدن، می توان به شادی و آرامش درونی دست یافت؟

هر کاری نیاز به آموزش و مهارت دارد، برای شاد بودن نیز باید راه آن را بیابیم. راه‌های زیادی وجود دارد که به ما یاد می دهد چطور در شرایط سخت و پر استرس روزمره، آرامش خود را حفظ کنیم. در ادامه 40 راه حل آسان را به منظور پیدا کردن آرامش متذکر می شویم. این کارها خیلی سخت و عجیب نیست و به ما می آموزد که چقدر آسان می توان به دستاوردهای کوچک و در پی آن به شادی‌های بزرگ رسید. تنها باید روی زندگی خود تمرکز کنید و در این راه صادق باشید.

هر موسیقی و هر سبکی را که گوش می دهید، اهمیتی ندارد؛ تنها کافی است از آن موسیقی لذت ببرید و به شما آرامش دهد.چه طور به ارامش برسم

یک راه سریع و آسان برای رسیدن به آرامش درون، تنفس عمیق است. زمانی که روی تنفس خود تمرکز کنید، مغزتان هم روی نحوه‌ی تنفس متمرکز شده و خون رسانی بهتری در بدن انجام می گیرد. پس اعضای درونی بدن بهتر می توانند وظایف خود را انجام دهند.

قدم زدن در هوای تازه، زندگی را برایتان زیباتر جلوه می دهد و سبب آرامش ذهنتان می شود. پس گاهی قدم بزنید و هوای تازه را استشمام کنید.

از خانه خارج شوید و از زیبایی‌های طبیعت استفاده کنید. به آواز پرندگان گوش داده و آرامش را به خود هدیه دهید.

اگر صاحب حیوان خانگی هستید، وقتی را به بازی کردن با آن اختصاص دهید؛ زیرا این راهکار خوبی برای از بین بردن استرس‌های روزانه است. با لمس کردن و وقت گذرانی با حیوان خانگی می توانید تمام تنش‌ها را از خود دور کرده و به آرامش ذهنی برسید.

شلوغی و در هم ریختگی سبب استرس و سردرگمی می شود. پس تمیز و مرتب باشید که به آرامش ذهنتان کمک شایانی می کند.

پذیرفتن واقعیت سبب می شود به آرامش درون برسیم. باید قبول کنید چیزهایی در این دنیا وجود دارد که از اختیار ما خارج است. پس باید هر چه که قادر به کنترل آن نیستیم را تحمل کنیم و با آن کنار بیاییم.

تمرکز خود را روی حواس پنج‌گانه‌تان بگذارید. وقتی حواستان درگیر شود، ذهنتان فرصت ندارد روی نگرانی‌ها و مشکلات تمرکز کند.

وقتی خودتان را دوست داشته باشید، به آرامش ذهن می رسید و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. با این کار اعتماد به نفستان بالا می رود، احساس نا امنی نداشته و در نهایت آرامش درونی‌تان بیشتر می شود.

باید رفتارتان مطابق با احساسات و افکارتان باشد. وقتی دچار مشکل می شوید که آنطوری که فکر می کنیم، رفتار نمی کنیم. باید بتوانیم میان خواسته‌های خودمان و اجبار (خواسته‌ی دنیا) تعادل به وجود آوریم و بهترین انتخاب را داشته باشیم. یافتن راهی برای ایجاد تعادل میان این دو سبب می شود به آرامش ذهن برسیم.

با خندیدن می توانید زیبایی‌های زندگی را ببینید. خندیدن شما را از استرس و دلهره دور می کند و سبب آزاد شدن هورمون‌هایی می شود که در نهایت حس شادی و خوشحالی را در شما افزایش می دهد.

به اطرافیان خود عشق بورزید و توقع بازگشت هم نداشته باشید. اگر با چشم داشت کسی را دوست داشته باشیم، انتظار برآورده نشده‌مان سبب آشفتگی و حس کینه می شود. این احساس، تمام آرامش ذهنمان را از بین می برد و ما را دچار دلهره می کند.

سلامتی خود را بسنجید و مواظب خودتان باشید. هر طوری که با خودتان رفتار کنید، دنیا نیز همان گونه با شما رفتار می کند. پس با خودتان مهربان باشید و به هر چیزی که می خواهید، دست یابید.

خیلی خوب است که کیفیت زندگی خود را بسنجید؛ از خود بپرسید شغلتان را دوست دارید؟ ازدواج موفقی داشته اید؟ زندگی‌تان در مسیر درستی قرار دارد؟ با ارزیابی و اصلاح زندگی خود به آرامش ذهن می رسید.

اگر در زندگی خود هدف داشته باشید، انگیزه لازم برای ادامه مسیر را خواهید داشت. باید اهداف خود را هوشمندانه و درست انتخاب کنید.

باید در زندگی و در مواجه با مشکلات منعطف باشید. تغییر افکار سخت آسان‌تر است تا این که بخواهید شرایط سختی که مانع بروز ایده‌هایتان شده اند را تغییر دهید.

نگران گذشته و آینده نباشید، تنها از زمان حال لذت ببرید. باید در لحظه زندگی کنید و اجازه ندهید نگرانی‌های گذشته و آینده زندگی‌تان را تلخ کند، زیرا نتیجه‌ای جز دلهره و اضطراب ندارد.

هر فردی در هر روز بین 30-75 هزار بار فکر می کند که 80% آن تصادفی و بیخود است. نباید فکرهای نگران کننده کنید، زیرا تنها آرامش را از ذهن شما دور می کند.

در زندگی باید مدعی باشید. شما همانند دیگران حق دارید نظرتان را بگویید. اگر در زندگی فردی بی ادعا باشیم، همه چیز به ضررمان تمام می شود. البته مدعی بودن به معنای آن نیست که شما اولویت بیشتری نسبت به بقیه دارید؛ بلکه بدین معناست که خودتان را دست کم نگیرید و خیلی هم مطیع اطرافیان نباشید.

از این که فکرتان را به زبان بیاورید واهمه‌ای نداشته باشید. با این کار فردی قاطع می شوید. باید دقیقا بدانید از زندگی چه می خواهید و به دنبال چه چیزی هستید. وقتی ندانید چه می خواهید، به دستاوردی هم نخواهید رسید.

باید کمی زمان به خود اختصاص دهید. به دنبال کارهایی بروید که سبب خوشحالی‌تان می شود تا زندگی برایتان آسان تر شود. خیلی خوب است که در زندگی خود تعادل ایجاد کنید.

پر انرژی و شاد باشید اما به کسی آزار نرسانید. به علاقه‌مندی‌های خود برسید و زندگی را برای خود به سرگرمی تبدیل کنید. به کودک درون خود اجازه بازی کردن بدهید تا به آرامش ذهن برسید.

چیزهای زیادی وجود دارد که قادر به تغییر آن‌ها نیستید. هر چقدر هم تلاش کنید، باز باید آن‌ها را کنار بگذارید. پس باید بتوانید این چیزها را پیدا کرده و رها کنید.

وقتی مدام در حال سرزنش خودتان باشید، تنها آرامش را از ذهنتان دور می کنید. احساس سرزنش ممکن است سبب انگیزه‌ی شما شود تا در مسیر درست قرار گیرید، اما باز هم نباید خود را سرزنش کنید. علت سرزنش کردن خود را پیدا کنید تا مطمئن شوید خودتان را بی دلیل تحت فشار نگذاشته‌اید.

شکر گذاری برای تمام نعمت‌ها و داشته‌هایی که در زندگی دارید، سبب آرامش درونی‌تان می شود. باید قدردان باشید و گاهی داشته‌هایتان را به خود یادآوری کنید.

هر فردی در زندگی خود با شکست رو به رو می شود؛ اما باید بتوانید از شکست درس بگیرید. نگرش درست نسبت به شکست، سبب تقویت شجاعتتان می شود. شکست ناتوانی شما را نشان نمی دهد، بلکه بدین معناست مسیری که در پیش گرفته‌اید، اشتباه بوده است.

ارتباط با دیگران برای هر فردی لذت بخش است، پس چه بهتر که آن‌ها را در شادی‌های خود شریک کنیم و به آرامش ذهن برسیم.

اگر از محدوده‌ی امن و راحت خود بیرون نیایید، هیچ وقت استعدادهای واقعی‌تان را پیدا نمی کنید.

با ورزش کردن، دنبال کردن سرگرمی‌ها و هر چیزی که به شما احساس شادی می دهد، از احساسات منفی دور خواهید شد. احساسات منفی می تواند سبب بیماری و استرسمان شوند؛ پس بهتر است آن‌ها را از زندگی خود کنار بگذارید و شادی را به خود هدیه دهید.

گاهی نیاز نیست تمام کارها همین امروز انجام شود. پس خود را تحت فشار نگذارید، صبور باشید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

بایدها و نبایدها تنها سبب می شوند فشار زیادی را روی خود احساس کنیم و هیچ وقت به آرامش درون نرسیم. پس هر بایدی را با “تلاش خود را می کنم” عوض کنید. از زندگی لذت ببرید و چارچوبی اختصاصی برای زندگی‌تان داشته باشید.

مهربانی تأثیر فوق‌العاده‌ای روی آرامش ذهنمان دارد. وقتی به کسی محبت می کنیم، آن محبت و عشق به ما نیرو و قوت قلب می دهد.

ببینید خودتان به دنبال چه چیزی هستید و هیچ وقت مقایسه نکنید. هر فردی در زندگی خود الگویی دارد که آن را دنبال می کند، پس هر چیزی که تجربه می کنیم منحصر به فرد است. خودتان را با کسی مقایسه نکنید و روی مسیر زندگی‌تان متمرکز شوید.

در صحبت با خودتان از جملات مثبت و پر انرژی استفاده کنید. وقتی به خود بگویید “هر مانعی که در مسیر من باشد، پ راهی برایش پیدا می کنم”، به آرامش ذهن می رسید. خودتان را باور کنید و مدام بگویید همه چیز درست می شود.

خیلی خوب است که عادت پس انداز کردن را در خود به وجود آورید. فکر کنید بدهی دارید و باید هر ماه پرداخت کنید. پس هر ماه مقداری پول برای آن بدهی کنار بگذارید. بعد از مدتی می بینید که پول خوبی پس انداز کرده‌اید. این روش را همیشه به کار بگیرید تا به موفقیت مالی برسید.

پول خوشبختی و آرامش نمی آورد. باید در زندگی خود قانع باشید، این همان چیزی است که شما را به آرامش درونی و لذت دائمی می رساند.چه طور به ارامش برسم

نگاهی به آینده داشته باشید. آیا هفته‌ی آینده احساس مشابهی خواهید داشت؟ آیا شرایط فعلی شما روی آینده زندگی‌تان تأثیر دارد؟ زندگی بزرگ‌تر از احساس و فکری است که امروز دارید. افرادی که این گفته را قبول دارند، آینده‌ی خوبی خواهند داشت. پس با آینده نگری و تمرکز روی زندگی، به آرامش ذهن برسید.

فکرهای ما کیفیت زندگی‌مان را رقم می زند. با خودتان حرف بزنید؛ همان گونه که بهترین دوستانتان با شما صحبت می کنند. فکرهای منفی تنها لذت را از زندگی‌تان می گیرند و هیچ کمکی به شما نمی کنند.

به دنبال اهداف و آرزوهایتان بروید و خود را باور کنید. وقتی خود را به نظر و انتظار دیگران تغییر دهید، از آرامش ذهن دور خواهید ماند.

بدن شما به 8 ساعت خواب کامل نیاز دارد. وقتی خسته و بی خواب باشید، هیچ کاری به درستی انجام نخواهد شد.

در آخر …

زندگی همواره در حال تغییر است و باید مراقب فکرهای مسموم باشید. خیلی از افراد خود را با فکرهای منفی اذیت می کنند. پس کمتر به نگرانی‌ها و افکار منفی توجه کنید و روی زیبایی‌های زندگی متمرکز شوید. این همان چیزی است که شما را به آرامش ذهن و در نهایت موفقیت می رساند.

 

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

سلام اسم من شقایقه و 11 سالمه خواستم بگم من خیلی دوست دارم به آرامش درونی برسم و این سایت خیلی عالی بود. من یک مشکلی دارم که هر وقت خودم رو توی آینه میبینم به خودم میگم وای حالم از خودم بهم میخوره😩. ولی حالا تقریبا یاد گرفتم که دیگه این کار را نکنم ممنون از اینکه به من کمک کردید واقا ممنونم از شما




خوبه




بسیار دعالی بود




واقعا عالی بود




خیلی ممنون واقعا عالی بود . براتون ارزوی شادی و موفقیت دارم 🙂




خوب




باسلام و ادب این سری از مقالات به حدی در رندگی روز مره من کاربرد بی حد داشت و حتی به دیگران هم ارسال کردم عالی بود




سلام دوست عزیز. برای شما آرزوی موفقیت روزافزون داریم




مجله موفقیت یوکن، مجله ای است ویدیویی که تلاش می کند هر آنچه انسان های موفق درباره موفقیت از دیروز تا به امروز تجربه کسب کرده اند را به آسان ترین شکل ممکن در اختیار شما بگذارد. هدف ما در یوکن گردآوری بروزترین روش های موفقیت فردی، سازمانی و تجاری است تا مرجع کاملی باشیم برای مخاطبین و افرادی که سعی دارند موفق شوند.


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود

آرامش فکر، نداشتن مشکل در زندگی نیست، بلکه توانایی کنار آمدن با مشکلات است

 

چه طور به ارامش برسم

«آرامش فکر، نداشتن مشکل در زندگی نیست، بلکه توانایی کنار آمدن با مشکلات است.»من هم مثل خیلی آدم‌های دیگر، سالهای زیادی از زندگی‌ام را نفهمیده بودم که آرامش درونی یک انتخاب است. مطمئن نیستم چه فکر می‌کردم. شاید باور نداشتم که کسی بتواند یک آرامش درونی ماندگار داشته باشد. می‌دانستم که احساس آرامش خودم همیشه موقت بوده است.زندگی من فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. موقعیت‌های سخت زیادی برایم پیش آمده بود که باید با آنها کنار می‌آمدم. فکر می‌کنم باور داشتم که آرامش درونی را فقط قدیس‌ها و راهب‌ها می‌توانند به دست آورند، یا آنهایی که زندگی تارک دنیا را انتخاب می‌کنند که لازم نیست با مشکلات روزمره دست و پنجه نرم کنند.در دنیای خودم سردرگم بودم و نمی‌دانستم وقتی همیشه مشکلی در زندگی‌ خودم یا آنهایی که دوستشان دارم وجود دارد، چطور می‌توانم به آرامش برسم.درواقع، تصورم این بود که دنیا سراسر چیزهای منفی است که در روزنامه‌ها می‌خوانم، در تلویزیون می‌بینم و از دیگران می‌شنوم.اینها چیزهایی هستند که احساسات شما را درگیر می‌کنند – اخبار زن گمشده‌ای که به قتل رسیده، تراژدی بچه‌ای که توسط یک راننده مست کشته شده، تعداد آدم‌های بی‌خانمان، سونامی که جان هزاران نفر را می‌گیرد و …بعد ماجراهایی که به خانه خودم نزدیک‌ترند — شوهر دوستم که به سرطان مبتلا شده و پزشک‌ها گفته‌اند تا سه ماه دیگر بیشتر زنده نیست، پدرم که دچار فراموشی شده، ازدواج دوستم که در حال فروپاشی است، همه اتفاقاتی که قلبم را جریحه‌دار می‌کنند.در زندگی شخصی‌‌ام هم، احساساتم با کنترلی که حس می‌کردم روی شادی و خوشبختی‌ام دارم، بالا و پایین می‌رفت. حس عروسک خیمه‌شب‌بازی را داشتم و بارها و بارها از خودم می‌پرسیدم، «چطور وقتی احساساتم بالا و پایین می‌رود، می‌توانم آرامش قلبی داشته باشم؟»وقتی به عقب نگاه می‌کنم، می‌دانم که باور داشتم که احساساتم مهم‌اند. از اینها گذشته، آیا احساسی بودن بخش مهمی از زنده بودن نیست؟ احساسات به من حس واقعی بودن می‌دادند و باعث می‌شدند بتوانم با دیگران همدردی کنم.اما در عمق وجود خودم، بیشتر وقت‌ها احساس خوبی نداشتم. دلم می‌خواست آنقدر احساسی نباشم. دلم می‌خواست از همه مشکلات زندگی‌ام خلاص شوم، به عصبانیت‌ها و حرف‌های دیگران واکنش ندهم و در قلبم آرامش داشته باشم.نیاز شدیدی بود برای تغییر دادن وضعیت یا متوقف کردن چرخه منفی اتفاقات که به نظر می‌رسید کنترل روابط و زندگی من را در دست گرفته است.باور دارم که این تصمیم بود که مدام در ذهن و قلبم چرخ می‌خورد و جستجوی معنوی من را پیش برد و کمکم کرد باوجود همه مشکلاتی که در زندگی‌ام بود، یک روش زندگی آرامش‌بخش‌تر کشف کنم.می‌دانستم که همانطور که ماه‌ها و سالها پیش می‌روند، در تصمیمم برای تغییر روش زندگی‌ام مصمم‌تر می‌شدم.چند سال پیش بود که بالاخره توانستم به آرامش درونی برسم که با تغییر احساساتم یا مشکلاتم در زندگی تغییر نکند. می‌دانم که مجموعه‌ای از تغییرات بود که من را به آنجا رساند. تغییراتی مثل …باور اینکه دیگران دوستمان دارندبا درک اینکه اتفاقات منفی دوران کودکی باعث می‌شود احساس کنیم کسی دوستمان ندارد و اعتماد‌به‌نفسمان پایین بیاید، سعی کردم حقیقت را درمورد خودم کشف کنم. این چیزی نبود که باور داشتم درست است!باور اینکه دیگران دوستمان دارند از شناختن خودمان سرچشمه می‌گیرد، از قضاوت نکردن خودمان یا دیگران بخاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌شویم و از تفکرات هر روز که باعث می‌شود عشقی بدون‌شرط برای چیزی بزرگتر از خودمان احساس کنیم.

 

همه ما می‌توانیم یاد بگیریم چطور با آرامش درونی زندگی کنیم

 

کنترل و تغییر افکارمانیک زمانی باور داشتم که هیچ کنترلی روی فکرهایم ندارم، چون هیچوقت فکر نمی‌کردم که افکار را می‌توان تغییر داد. بعد شروع کردم به متمرکز شدن بیشتر روی افکارم و متوجه شدم بیشتر چیزهایی که به آن فکر می‌کنم احساس واقعی‌ام نبودند.فقط با توجه کردن به فکرها می‌توانیم ببینیم که خیلی از آنها مبتنی بر ترس یا قضاوت هستند.و چون بدون هیچ مقاومتی می‌آیند و می‌روند، بیشتر ما به صورت ناخودآگاه در طول زندگی‌هایمان دچار مشکل می‌شویم چون باور داریم که ما همان فکرهایمان هستیم. وقتی پدیدار می‌شوند یا غیب می‌شوند اصلاً به آنها نگاه نمی‌کنیم یا دربرابرشان مقاومت نمی‌کنیم. با قبول کردن آنها، به آنها اجازه می‌دهیم اعتقادات و باورهایمان درمورد خودمان و زندگی‌مان را شکل دهند.وقتی شروع به تشخیص آنها کنید، می‌توانید تغییرشان دهید. وقتی ببینید افکارتان تا چه اندازه با احساس واقعی شما متفاوت هستند، می‌توانید فکر دیگری را جایگزین آن در ذهنتان کنید.مهربان بودنبا دیدن و حس کردن مهربانی دیگران، می‌فهمیم که تا چه اندازه این مهربانی‌ها در زندگی روزمره مهم هستند. در برخورد با تماس‌های تلفنی مسئله‌ساز، مثل فردی عصبانی که آنطرف خط است، می‌توانیم تصمیم بگیریم که مهربان باشیم.وقتی دوستی از شما می‌خواهد در کاری کمکش کنید، می‌توانید تصمیم بگیرید که به مهربانانه‌ترین صورت ممکن به او پاسخ دهید.وقتی کسی برای کمک مالی از شما تقاضا می‌کند، می‌توانید با مهربانی به این تقاضا پاسخ دهید. مشخص است که زمان‌هایی هست که نمی‌توانید نیاز طرف‌مقابل را برآورده کنیم اما وقتی هم وسیله لازم برای برآوردن نیاز او را نداریم، «نه» گفتن با مهربانی بهترین انتخاب است.گاهی‌اوقات رد کردن مهربانانه برای کمک کردن برای رشد فردی دیگران بسیار مهم است و به آنها این امکان را می‌دهد که درس‌های مهمی برای زندگی‌شان بگیرند.وقتی کسی درمورد کسی که می‌شناسیم غیبت می‌کند، می‌توانیم با سکوت مهربان باشیم و وارد شدن به بحث آنها را نپذیریم. با انتخاب مهربانی، اجازه می‌دهیم که انرژی مثبت از ما به دیگران هم سرایت کند و از نزدیک شدن انرژی منفی به ما جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، ارتباطی با نفس والای خود برقرار می‌کنیم و می‌فهمیم که مهربان بودن واقعاً تا چه انداز ه خوب است.وارد کردن تمرین پذیرش به زندگی روزانهشاید رمز احساس آرامش واقعی این است که بتوانید آنچه که هست را بپذیرید. پذیرش یعنی صدای نفستان را شنیده و آن را رد کنید. اینکه بدانید تنها کسی که می‌توانید تغییر دهید خودتان هستید کمکتان می‌کند اینکار را انجام دهید.به محض اینکه به این فکر کنید که چیزی سر جایش نیست، یا چیزی آنطور که باید باشد نیست، یا درمورد یک موقعیت خاص یا یک فرد منتقدانه رفتار می‌کنیم، می‌فهمیم که نتوانسته‌ایم آنچه که هست را همانطور بپذیریم و خواسته‌ایم روی چیزی که بیرون از ما است کنترل داشته باشیم.این دنیا پر از انرژی‌های منفی و دیوانگی‌هاست اما همه ما می‌توانیم یاد بگیریم چطور با آرامش درونی زندگی کنیم.این زمانی اتفاق می‌افتد که نسبت به خودتان و آنچه که هستید آگاه‌تر شوید، بدانید که کسانی هستند که دوستتان دارند، افکارتان را تغییر دهید، مهربانی کردن را تمرین کنید و همه چیز را همانطور که هست بپذیرید.وقتی عشقی بدون قید و شرط قلبتان را پر کند، می‌پذیرید که نمی‌توانید به عقب برگردید و چیزهایی که الان دارید را نادیده نمی‌گیرید و قدر آرامشی که الان پیدا کرده‌اید را می‌فهمید.آخر اینکه، به آرامش قلبی دست پیدا می‌کنید که با وجود همه مشکلات و سختی‌های زندگی، بر جا می‌ماند.منبع:مردمان

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!


سینما رو به خونت بیار!


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آیا تا به حال احساس استرس و اضطراب را در موقعیت ها و اتفاقات مختلف زندگی تان تجربه کرده اید؟ حتما پاسخ شما مثبت است. بیشتر افراد این احساس را در بسیاری از موقعیت های زندگی شان تجربه کرده اند. در حقیقت استرس یک بخش طبیعی از زندگی است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، استرس یک مکانیزم بقا برای حفاظت از ما در برابر موقعیت های خطرناک است. تا زمانی که بتوانیم این استرس را مدیریت کنیم مشکلی نیست اما گاهی واقعا قادر به کنترل آن نیستیم و راه آرام کردن ذهنمان در آن شرایط را نمی دانیم، در این مواقع شرایط سخت می شود و استرس نیز مشکل ساز می شود.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ در این مطلب می ‌خواهیم نگاهی به این بیندازیم که چرا ما اغلب استرس مزمن را تجربه می کنیم و بعد به شما نشان خواهیم داد که چطور ذهن خود را با برخی روش‌ های ساده آرام کنید. خواهید دید که مهم نیست چقدر استرس داشته باشید، مهم این است که یک ذهن صلح‌ آمیز در دسترس شما است. با ما همراه باشید.

مزیت اصلی آرام بودن ذهن این است که استرس را تسکین می دهد. با آرام کردن ذهن خود، احساس خواهید کرد که کمتر تحت ‌تاثیر احساساتی قرار می ‌گیرید، که می ‌تواند باعث شود کنترل تان را از دست بدهید.

با آرام کردن ذهن خود، از بروز بسیاری از عواقب سلامتی استرس مانند فشار خون بالا، افسردگی و خستگی جلوگیری می ‌کنید. یک ذهن صلح‌ آمیز با کاهش عصبانیت و ناامیدی حالت شما را بهبود خواهد بخشید و همچنین اعتماد به نفس شما در رسیدگی به مشکلات زندگی را ارتقا خواهد داد. به طور کلی، از نظر جسمی، روحی و عاطفی احساس بهتری خواهید داشت.چه طور به ارامش برسم

من اغلب می شنوم که مردم می گویند: “نمی توانم ذهنم را از مسابقه و رقابت مداوم متوقف کنم.”

آن‌ها معمولا افرادی هستند که زندگی آن ‌ها پر از تعهدات و فعالیت‌ های مختلف است. آن‌ ها خواستار شغل و خانواده‌ هستند تا از آن ‌ها مراقبت کنند. بعضی اوقات، آنها جوانان با اهداف و جاه طلبی هستند. هیچ مشکلی در این سناریوها وجود ندارد. آن ‌ها دوره ‌های عادی زندگی ما هستند. چالش پیدا کردن تعادل بین تعهدات خود نسبت به دیگران و نیازهای شخصی ما است و یکی از آن نیازها آرامش و استراحت ذهن است.

یک زندگی پر مشغله، ذهن ما را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهد. اساسا هر چیزی که هر یک از پنج حس ما (بینایی، شنوایی، چشایی، لامسه و بویایی) را لمس می ‌کند، زنجیره‌ ای از افکار را تحریک می ‌کند. بنابراین تمام فعالیت ‌های ما به طور مداوم ذهن ما را تحریک می‌ کنند. و اگر ما همیشه پرمشغله باشیم، پس می‌ توانیم اغلب حسی را تجربه کنیم که منجر به استرس می‌ شود.

یکی دیگر از دلایلی که در آرام کردن ذهنمان مشکل داریم، دیدگاه های ناخودآگاه ما درباره آرامش است. از هر کسی در مورد آرامش ذهن بپرسید، احتمالاً به شما خواهد گفت که این یک چیز خوب است و افراد باید زمان کافی برای استراحت منظم ذهن اختصاص دهند. اما زمانی که از همین فرد بپرسید شما برای آرام کردن ذهن چه کاری انجام می دهید، با جواب هایی مانند موارد زیر مواجه می شوید:

این باورهای ناخودآگاه خیلی قوی هستند، و اعمال ما را به ما دیکته می ‌کنند. پس اگر می‌ خواهیم این اعتقادات را تغییر دهیم، باید ذهن نیمه هوشیار خود را تغییر دهیم. شاید فکر کنید که این کار دشوار است، اما اینطور نیست. شما می‌ توانید به راحتی با یک تکنیک به نام مدیتیشن نوشتن آن را انجام دهید.

با مدیتیشن نوشتن، شما به سادگی مجموعه ای از تأییدها را با دست در داشتن یک دفترچه به مدت پنج دقیقه در روز کپی می کنید. شما می توانید آن را در هر زمان و هر مکان انجام دهید. شما برای این کار حتی به مکانی آرام هم احتیاج ندارید. بعد از گذشت چند روز، متوجه تغییر در رفتار خود خواهید شد و اختصاص دادن زمان برای آرام کردن ذهن تان آسان تر خواهد شد. در قسمت زیر نمونه ای از مراقبه نوشتاری را می آوریم:

می ‌دانم که شایستگی داشتن ذهنی آرام را دارم. می ‌دانم که با ذهنی سرشار از آرامش، خوشحال ‌تر و مفیدتر خواهم بود و انتخاب‌ های بهتری در زندگی ام به وجود خواهم آورد. من هر روز زمانی را صرف استراحت و آرامش ذهنم می کنم. ممکن است من این قدرت را داشته باشم که تمرین‌ های آرامش دیگری را دنبال کنم تا ذهنم را آرام کنم. من متعهد به استراحت ذهن خود هستم تا بتوانم سعادت حقیقی و رضایت شخصی خود را درک کنم.

برای اینکه بتوانید بیش ‌ترین سود را از این تمرین به دست آورید، پیشنهاد می‌ کنم روزی یک بار به مدت ۳ تا ۴ هفته آن را انجام دهید.

تنفس عمیق برای کاهش استرس و افزایش آرامش

نحوه آرام کردن ذهن شما بسیار ساده است. در قسمت زیر به برخی از روش‌های ساده برای آرام کردن ذهن پرداخته ایم:

یک موسیقی ملایم می تواند مسیری طولانی را برای آرامش ذهن شما طی کند. سرعت آهسته موسیقی ذهن شما را وادار به کند شدن می کند. انواع مختلف موسیقی آرامش بخش مختلف در یوتیوب وجود دارد. موسیقی لذت بخشی مانند صداهای طبیعت گزینه خوبی است.

رفتن به پیاده ‌روی می ‌تواند به ما کمک کند ذهن خود را از تمام چیزهای درهم و برهم و دغدغه های مختلف رها کنیم. پیاده روی ما را از چیزهایی که ذهن مان را آشفته می ‌کند دور می‌کند و آرامش را به ذهنمان هدیه می کند.

ما اغلب تمایل داریم بر چیزهایی که در زندگی مان نداریم، تمرکز کنیم. این می ‌تواند نا امید کننده باشد و ما را دلسردتر کند. پنج دقیقه وقت بگذارید و مواردی که قدردانشان هستید را یادداشت کنید. این به برنامه نویسی ذهن ناخودآگاه شما کمک می کند و ذهن تان را آرام تر می کند.

مهم است که کمی از وقتتان را به خودتان اختصاص دهید. زمانی را در نظر بگیرید و از همه دور شوید و کاری را بکنید که از آن لذت می ‌برید، مانند خواندن یک کتاب خوب، یا تماشای برنامه مورد علاقه تان.

مطالعات نشان داده اند که برخی از حیوانات اهلی می توانند اثر آرامش بخش خوبی داشته باشند. آنها به ما کمک می کنند تا ذهن مان را به مکانی سادگی و عشق بی قید و شرط تبدیل کنیم.

تلفن‌ های همراه ما منبع بسیاری از هیجانات روحی هستند. آیا واقعا لازم است که در تمام مدت با افراد دیگر ارتباط داشته باشید؟ تلفن همراه خود را برای حداقل چند ساعت خاموش کنید. نگران نباشید بیشتر افراد زندگی ما می ‌توانند بدون تماس تلفنی ما هم زنده بمانند! تلفن همراهتان را خاموش کنید و از مزایای آرامش ذهن ناشی از آن لذت ببرید.

فقط برای چند ثانیه چشمانتان را ببندید. حتی اگر بخواهید می ‌توانید در حین اینکه چشمانتان را بسته اید، روی نفس کشیدنتان هم تمرکز کنید. این به کاهش برخی از تحریکات حسی هم کمک می‌ کند.

من شخصا از پست ‌های رسانه ‌های اجتماعی خنده ‌دار و یا برنامه‌های طنز خنده ‌دار لذت می‌ برم. خندیدن حتی برای چند لحظه ما را از دده های روزمره و مسائل جدی دور می کند و این برای آرامش ذهن واقعا مفید است.

گل ها اثر هنری طبیعت هستند. آنها به هر شکل و اندازه و رایحه ای وجود دارند. کمی وقت بگذارید و مجذوب زیبایی و عطر آن ها شوید. از چیزهای کوچک غافل نشوید. آنها نیز زیبایی فوق العاده ای دارند.

آفتاب می ‌تواند اثر آرامش بخشی داشته باشد. برای چند دقیقه در زمان استراحت خود بیرون بروید. روی یک نیمکت بنشینید، چشمان خود را ببندید و از گرمای خورشید لذت ببرید.

اگر قادر به بیرون رفتن نیستید، به بیرون از پنجره نگاه کنید. نگاه کردن به درختان، پرندگان و چیزهای دیگر که می ‌توانید تشخیص دهید می تواند برای روحیه و آرامش ذهنتان مفید باشد.

اگر در مورد این که چطور ذهن خود را آرام کنید جدی هستید، روش‌ های زیر به شما کمک خواهند کرد تا به وضعیت عمیق ‌تر آرامش برسید.

اگر زندگی پر مشغله ای دارید و فردی هستید که الب اوقات سرتان شلوغ است، احتمالا سرو صدا و فعالیت زیادی در اطراف شما وجود دارد. سعی کنید برخی از نویزهای پس ‌زمینه مانند صدای تلویزیون و رادیو را وقتی که در حال تماشا کردن یا گوش دادن به آن نیستید، کاهش دهید.

آرامش بدنی به آرامش ذهن شما کمک خواهد کرد. روش های مختلفی برای استراحت جسمی وجود دارد، از جمله این موارد می توانیم به ورزش های مختلف، تمرین تای چی یا یوگا و یا یک حمام گرم اشاره کرد.

ما اغلب چیزهایی را در ذهن مان می گذرانیم که قادر به درک کامل آنها نیستیم. بعضی اوقات، فقط صحبت کردن با شخص دیگری به ما کمک می کند تا آنها را طبقه بندی و مرتب کنیم.

این یک تمرین قدرتمند و متنوع است که می تواند ذهن شما را به میزان قابل توجهی آرام کند. علاوه بر انجام مدیتیشن نشسته، می توانید تنفس آگاهانه، پیاده روی آگاهانه و تصاویر هدایت شده را نیز انجام دهید.

مزایای ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزش بدنی می ‌تواند به شما کمک کند ذهن خود را از مشکلات خود دور کنید و افکار و عواطف خود را آرام کنید. همچنین با افزایش تولید اندورفین، انتقال‌دهنده ‌های عصبی که باعث می‌شود شما احساس خوبی داشته باشید، احساس آرامش بیشتری به ذهن شما می‌ دهد.

همانطور که دیدید، آرام کردن ذهن نسبتا ساده است. این مساله عمدتا موضوع کاهش چیزهایی است که ذهن شما را آشفته می ‌کند و کمی زمان می ‌برد تا به طور طبیعی حل شود.

زندگی با یک ذهن صلح ‌آمیز را تصور کنید. همه چیز روشن ‌تر خواهد شد، شما انتخاب‌ های بهتری خواهید داشت و در کنترل احساسات خود و زندگی‌ تان عملکرد بهتری خواهید داشت. تمام این چیزها در دسترس شما قرار دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برخی از روش‌ های ساده مشخص‌ شده در قسمت بالا را دنبال کنید.

من خیلی وضعیت روحیم داغونه متاسفانه .دوست دارم ورزش بکنم .تحمل سروصدا رو ندارم.خستم.توفشار روحیم .ناامیدم

عالی ترین مطلبی بود که خوندم واقعا حالم بهتر شد خیلی زیاد ذهنم به ارامش رسید اما کمی هنوز خوب نیستم ولی به نظر هرچی بگم عالی بود کم گفتم

چه طور به ارامش برسم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

راز رسیدن به آرامش درون در این است که اشتباهات خود را بپذیری و بدانی که فقط خود تو می توانی آنها را به موفقیت تبدیل کنی ؛ اگر این قدم اول را پذیرفتی پس برای رسیدن به آرامش درون و ذهن با این بخش از نمناک همراه شوید.

1. گوش دادن به موسیقی:

تا زمانی که از آن لذت می برید و به شما آرامش می بخشد، مهم نیست که چه سبکی است.موسیقی غذای روح است و یک راه فوری برای به دست آوردن آرامش ذهن می باشد. 

2. نفس عمیق :

چه طور به ارامش برسم

هنگامی که شما بر تنفس خود تمرکز می کنید، تمرکز ذهن روی فرآیند تقویت کننده زندگی، جذب هوا و بیرون آوردن آن است.پنج نفس طولانی و عمیق را انجام دهید و همانطور که این کار را انجام می دهید، روی ریه ها و دیافراگم ها تمرکز کنید.

 

3. پیاده روی کنید:

بودن در هوای تازه می تواند شما را به یک دنیای خوب ببرد و حس خوب و آرامش را ترویج می دهد.بیرون بروید و نفس بکشید، به خصوص در زمان آفتابی بودن خورشید.

4. از طبیعت لذت ببرید:

زیاد در خانه و شهر بودن چیز خوبی نیست ، کمی از شهر دور شوید.گوش دادن به آواز پرندگان و لذت بردن از سکوت و آرامش برایتان مفید است.

5. با یک حیوان خانگی بازی کنید:

داشتن یک حیوان خانگی برای بازی کردن، راهی عالی برای کاهش استرس و آرامش درونی است.لمس کردن یک حس قدرتمند است و می تواند تنش را کاهش دهد و آرامش ذهن را بهبود دهد. 

6. تمیز بودن:

تمیزکاری منظمی را داشته باشید. کثیفی می تواند احساس تنش اضافه کند و یک خانه تمیز اجازه می دهد تا ذهنتان آرام تر شود.

 

7. پذیرش:

پذیرش برای آرامش روح و ذهن حیاتی است ؛ پذیرش اینکه ضمانت هایی در جهان وجود دارد و یادگیری تحمل عدم اطمینان، جهش بزرگی در آرامش است. تمایز بین آنچه می توانید و نمی توانید کنترل نمی شود. 

8. آگاهی:

هنگامی که آگاه هستیم، ما در حال حاضر هستیم و از پنج احساس مان آگاهیم:لمس، طعم، دید، شنیدن و بوییدن. احساسات خود را درگیر کنید و این، زمان را برای نگرانی و فکرهای منفی کمتر می کند.

 

9. عشق به خود :

هرچه بیشتر ما خودمان را دوست داشته باشیم، آرامش ذهنی بیشتر می شود ؛ ما بیشتر خودمان را قبول میکنیم و احساس بهتری خواهیم داشت، مهم نیست که چه وضعیتی داریم. نا امنی کمتری را تجربه میکنیم و در نتیجه آرامش درونی و ذهنیمان افزایش مییابد. 

10. با خودتان روراست باشید:

این یکی دیگر از عناصر حیاتی آرامش درونی ذهنی است ؛ هنگامی که کاری می کنیم، به نحوی که احساس می کنیم و فکر می کنیم، رفتار می کنیم. وقتی که خودمان را می بینیم و اینکه چگونه جهان ما را می بیند، یکسان است، ما همکاری می کنیم.مشکلات زمانی بوجود می آیند که ما خودمان را یک راه می بینیم، اما جوری رفتار کنید که دوست دارید ببینید.راه هایی را برای حفظ آرامش درونیتان پیدا کنید.

 

11. حس شوخ طبعی:

زیاد بخندید. زمانی که جنبه های بامزه و خنده دار جهان را ببینید، جهان بلافاصله محل خوبی خواهد شد. خنده یک پادزهر عالی برای استرس است و هورمون هایی را که به ما آرامش می بخشد آزاد می کند. 

12. عشق بدون قید و شرط:

هنگامی که شما هیچ چیز را پیش بینی نمی کنید، باعث می شود که بدون ترس از عشق لذت ببرید.زمانی که شرایطمان را دوست داریم، انتظارات ناامیدانه ما باعث ایجاد آشفتگی درونی و احساس غرور می شود ، ناامنی باعث از بین بردن آرامش ذهن است.

 

13. بررسی های منظم بهداشتی را انجام دهید:

این کار سلامت شما را حفظ می کند. مراقب خودتان باشید ؛ انجام ندادنش می تواند به دلیل کمبود عزت نفس باشد و این به نوبه خود بر روشی است که ما جهان را می بینیم و نحوه ارتباط دیگران با ما را تحت تاثیر قرار می دهد پس با خودتان بیشتر مهربان باشید. 

14. مسیر درست :

همیشه باید بررسی کنید که آیا شما از کیفیت زندگی خود راضی هستید یا خیر. آیا شغلتان را دوست دارید؟ رابطه تان چطور؟ آیا شما در مسیر درستی هستید؟ کارهایی را برای آرامش درونی و ذهنی خود انجام دهید.

 

15. داشتن اهداف :

این مورد در ارتباط با شماره 14 است. اهداف ما را به سمت راست هدایت می کند و به ما حس هدف دار بودن می دهد. 

16. خودتان را خیلی جدی نگیرید:

چه طور به ارامش برسم

این به شماره 11 مربوط می شود. یاد بگیرید که در رویکردهای زندگیتان منعطف تر باشید ، هرچه تفکرات ما سخت تر باشد، شرایط سخت تری را خواهیم دید. 

17. در لحظه زندگی کنید:

به جای نگرانی در مورد گذشته و یا آزار و شکنجه خود در مورد آینده، از زمان حالتان واقعا لذت ببرید این تنها چیزی است که در این لحظه از زمان دارید.وقتی که ما در حال حاضر زندگی کنیم، نگرانی های گذشته و آینده نمی توانند ما را نگران کنند.

 

18. کمتر نگران باشید:

ما ظاهرا چیزی بین 30،000 تا 75،000 فکر در روز داریم که 80% آنها به طور تصادفی – بی معنی هستند.یاد بگیرید که نگرانی های خود را هر زمان که وارد ذهنتان می شوند، دور کنید و در جهت آرامش ذهنی و روحیتان به آنها بال و پر ندهید. 

19.جسور باشید:

شما حق دارید که در اینجا حضور داشته باشید و به دیگران احترام بگذارید. هنگامی که تسلیم می شویم، به خودمان آسیب می رسانیم ؛ جسور بودن به معنای حالت تهاجمی داشتن به افراد نیست در عوض، این مسئله کاملا در مصالحه انجام می شود. 

20. از ذهن خود بگویید:

نگران این نباشید که بگویید به چه چیزی فکر میکنید این رویکردی است که باعث جسور بودنتان می شود. دنبال چیزی باشید که در زندگی خود می خواهید.

 

21. لذت بردن از “زمان من”:

صرف زمان مهم است ، کمی خودخواهانه برای خودتان وقت بگذارید تا خواسته های ثابت زندگی خود را انجام دهید که تعادل در زندگی بسیار مهم است. 

22. شاد بودن:

وقتتان را برای کارهایی بگذارید که از آنها لذت می برید سعی کنید حس شوخ و سرگرمی را به همه شرایط زندگیتان تزریق کنید تا از همع چیز لذت ببرید.برای رویکرد زندگی، نگرش شاد داشته باشید ، آخرین باری که اجازه دادید کودک درونتان بیرون بیاید، چه زمانی بود؟

 

23. اجازه دهید رد شود:

برخی از چیزها وجود دارند که شما نمی توانید تغییر دهید، و مهم نیست که چقدر سعی می کنید و بدانید تا ضرر و زیان خود را کاهش دهید. 

24. مقاومت در برابر گناه:

گناه احساسات منفی است که آرامش ذهن را از بین می برد ؛ اگر چه می تواند به ما(به شیوه اشتباه) انگیزه دهد، اما هنوز یک احساس سمی است. دلایل گناهتان را به چالش بکشید تا مطمعن شوید که فشارشان روی شما غیرضروری هستند. 

25. نگرش قدردانی را بپذیرید:

تمرکز بر تمام چیزهایی که در زندگی ما وجود دارد و سپاسگذاری و قدرداتی از آنها، باعث بهبود آرامش ذهن و روح ما می شود و به ما یادآوری می کنیم که همیشه همه چیز مثبت است. گاهی اوقات ما فقط باید به خود اشاره کنیم و آگاهی دهیم تا متوجه اش شویم.

 

26. شکست را به عنوان منحنی یادگیری ببینید:

شکست معنی منفی دارد، اما در واقع همه شکست می خورند ؛ چگونه می توانید از دزس هایی که از شکست خود می گیرید، مسائلتان را بهبود ببخشید؟نگرش سالم نسبت به شکست، شجاعت را تشویق می کند این شما نیستید که شکست می خورید، در عوض آن چیزی است که شما سعی کردید انجام دهید شکست می خورد بین اینها یک تفاوت بزرگ وجود دارد. 

27. با دیگران ارتباط برقرار کنید:

یکی از شادی های واقعی زندگی به اشتراک گذاری زندگی با دیگران و فهمیده شدنتان توسط دیگران است. کمتر احساس تنهایی می کنیم و احساس فهمیده شدن یک حس فوق العاده ای از حس خوب را به ما می دهد.

 

28. محدودیت هایتان را آزمایش کنید:

اگر همیشه در منطقه راحتی خود بمانید، هرگز پتانسیل واقعی خود را نخواهید دانست.همانطور که گفته می شود، بهتر است به عقب برگردید و از کاری که انجام دادید پشیمان شوید، تا اینکه به عقب برگردید و آرزوی کارهایی را کنید که انجام ندادید. 

29. خروجی مثبت برای احساسات منفی خود پیدا کنید:

ورزش، انجمن های آنلاین، افراد همفکر، سرگرمی ها … هرچه فانتزی شماست و آن را جذب می کند. سرکوب احساسات منفی می تواند منجر به سلامتی شود. تنش و ناامیدی را به شیوه اجتماعی رها کنید و بعد از آن به سرعت احساس خوشحالی کنید. 

30. کم کردن سرعت:

چرا همه چیز باید امروز انجام شود؟ اغلب ما زمانی که نیازی نیست، فشار زیادی را روی خودمان اعمال می کنیم. بی صبری خود را به چالش بکشید، توجه داشته باشید و از لحظه هایتان لذت ببرید.

 

31. به چالش کشیدن “بایدها” و “حتما ها”:

فشار به خود به هیچ وجه منجر به آرامش درونی یا آرامش ذهن نمی شود. “باید” را با ” میشود” جابه جا کنید و بیشتر به سبک خودتان زندگی کنید. 

32. مهربان باشید:

رایگان است و تغییراتی را ایجاد می کند. هنگامی که ما مهربانی نشان می دهیم، به ما یک تقویت درونی نیز می دهد. 

33. مقایسه نکنید:

فراموش کنید که دیگران چه کاری می کنند یا چه می گویند ؛ شما چه چیزی می خواهید؟ همه ما مسیرهای خودمان را داریم و دنبال می کنیم و همه ما در حال یادگیری و گذراندن زندگی با سرعت منحصر به فرد خودمان هستیم. بر روی سفر خود تمرکز کنید و استرس خود را از مقایسه کردن خودتان با بقیه از بین ببرید این یک راه مطمئن برای ایجاد آرامش ذهن و روح است.

 

34. تصدیق:

پیش خودتان به طور مثبتی خودتان را تصدیق کنید. یک مثال خوب از این که آرامش ذهنی را بهبود می بخشد این است:”مهم نیست که چه چیزهایی سر راه من قرار می گیرند، من راهی برای رسیدن و موفقیت را پیدا خواهم کرد.” به خودتان اعتماد داشته باشید و به طور مرتب یادآور شوید که همه چیز خوب می شود. 

35. تا حدی که می توانید پس انداز کنید :

کنار گذاشتن پول همیشه یک ایده خوب است. اگر شما می توانید به طور منظم پولی را پس انداز کنید، انجامش دهید. 

36. کمتر، بیشتر است:

پول، آزادی و انتخاب را به دست می آورد، اما این شادی که می خواهیم را به ما نمی بخشد. با چیزهای ساده تر در زندگی خوشحال شوید، جایی که شادی واقعی و آرامش ذهنی واقعی حاصل می شود.

 

37. چشم انداز :

همیشه چشم خود را بر روی تصاویر بزرگ نگه دارید آیا تجربه کنونی زندگی شما به نظر مهم می رسد؟اغلب شما فقط خوب و معمولی خواهید بود.حفظ سلامت ذهن با حفظ دیدگاه در زندگی بوجود می آید. 

38. بر اندیشه های خود نظارت داشته باشید :

افکار ما می تواند کیفیت زندگی ما را کاهش یا شکست دهند ، حتما فکری کنید که برای شما مفید است.با بهترین دوست خود صحبت کنید. خودخواهی هیچ هدفی ندارد و بدون شک شادی و آرامش را از زندگی شما بیرون می کند. 

39. روی چیزی که به آن اعتقاد دارید ایستادگی کنید:

چه حمایت از حیوانات باشد و چه کمک به انسان ها، از قلب و اشتیاق خود پیروی کنید. با حس فیت شدن و انجام آنچه انتظار می رود، بجنگید. هنگامی که خودتان را برای ذهنیت دیگران تغییر دهید، آرامش ذهنتان را از خود دور خواهید کرد.

 

40. خوب بخوابید:

وقتی خسته و ناراحت هستیم، هیچ چیز آرام نیست ؛ هشت ساعت خواب در شب داشته باشید و بدن خود را احیا کنید. مهم ترین راه برای رسیدن به آرامش ذهن و روح، روراست بودن با خودتان است، بپذیرید که زندگی نامطمئن است و مواظب افکار خود باشید.

بسیاری از ما به لحاظ ذهنی خودمان روزانه به خودمان چیزهایی می گوییم. کمتر به اندیشه های خود اعتماد کنید، توجه کمتر به افکار منفی و تمرکز بر قدردانی و سپاسگزار در زندگیتان، به شما حس خوب می دهد و راه پیدا کردن آرامش درونی و ذهنی را به شما نشان می دهد.

 

آیا شما هم آرامش فکری و درونی ندارید ؟ این روز ها درگیر مسائل و مشکلات زیادی هستید ؟ نمیتوانید ذهن خود را به کار های مهم تر متمرکز کنید ؟ افکار بیهوده آزارتان می دهد ؟ بی شک در این شرایط اعصاب تان به هم ریخته و تمرکز کافی برای انجام کارها را از دست داده اید. در این مقاله از سایت دکتر چک سعی داریم تا به سوال ” چطور به آرامش فکری و درونی برسیم ؟ ” پاسخ دهیم و روش های سریع و موثر برای به آرامش رسیدن را به شما بیاموزیم.

بله ! چای سبز ! این چای قدرتمند و نیرو بخش به مانند ال تیانین ( نوعی ماده شیمیایی موجود در بدن که در از بین بردن استرس نقشی مهمی بر عهده دارد ) عمل می کند. علاوه بر این، حتی خیره شدن به لیوان محتوی مایع سبز که بر روی میز کارتان قرار دارد، آرامش بخش است؛ به طور کلی، رنگ سبز رنگی آرامش بخش و استرس زداست.

در مواقعی که وقت تان بسیار کم است اما در عین حال برای تمرکز کردن دوباره و انجام کارها به کمی استراحت نیاز دارید، توصیه می کنیم که تکه ای شکلات تلخ بخورید تا مغزتان همواره سالم باقی بماند و استرس تان کم شود. از آن جایی که مقدار قند موجود در شکلات تلخ در مقایسه با شکلات های شیری بسیار اندک است، امتیازی مثبت برای این میان وعده محسوب می شود؛ اما فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف شکلات می تواند به سلامت دندان ها آسیب برساند.

خوردن عسل یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش فکری و درونی می باشد . با مصرف مقداری اکسیر که در نتیجه تلاش های زنبورهای عسل تهیه شده است، استرس را از بین می برد، با اضطراب و پریشانی و حتی از مغز در برابر بیماری ها مقابله می کند.

چه طور به ارامش برسم

مقداری عسل به چای، قهوه یا ماست تان اضافه کنید یا این که یک قاشق غذا خوری از آن را به تنهایی میل کنید. علاوه بر این، نباید از انرژی ای که با خوردن عسل به بدن مان وارد می شود هم غافل شویم.

وقتی که از مشغله های روزانه تان خسته شده اید، تنها پنج دقیقه به خودتان استراحت دهید، میوه ای پوست بکنید، آن را تکه تکه کرده و یک مانگو آبدار میل کنید. بگذارید به یک حقیقت عجیب اما واقعی اشاره کنیم: مانگو دارای نوعی ترکیب به نام« لینالول» است که به عنوان ماده اصلی در روغن اسطوخودوس یافت می شود. این روغن استرس را کم کرده و با اضطراب مبارزه می کند و در به آرامش رسیدن تان نقشی مهم خواهد داشت.

شاید وضعیت الان تان این است که در ترافیک سنگین مانده اید و باید مدت زیادی در این خیابان بمانید. یک راه حل آسان برای کنترل این شرایط وجود دارد و آن هم جویدن یک دانه آدامس است. علاوه بر این که با جویدن آدامس به آرامش می رسید، خلق و خوی تان تغییر کرده و بازدهی تان هم زیادتر می شود.

به جای این که از فشار عصبانیت دندان های تان را به هم بفشارید و دستان را در هم گره کنید، بهتر است که از دهان تان کار بکشید. کمی آجیل و کشمش همراه داشته باشید و به محض اینکه عصبانی شدید آن را در دهانتان بریزید و با خرد کردن آن ها با دندان تان، به استرستان غلبه کرده و افکار پریشان را دور کنید و به آرامش برسید.

برای رسیدن به آرامش، نیازی نیست که یک هفته را در سکوت بگذرانید و از خانواده و محل کارتان دور شوید. حتی نیازی نیست که اتفاقاتی که رخ داده است را به کلی از زندگی تان پاک کنید. می توانید تنها برای مدت اندکی، حتی یک دقیقه، با تکنیک های موثری به فکر و اندیشه فرو بروید. می دانید که در جلسه پیش روی تان قرار است که آقای فلانی با حرف هایش روی اعصاب تان راه رفته و شما را عصبانی کند؛ شما فقط یک دقیقه به فکر فرو رفتن و دریافت افکار مثبت قبل از این جلسه لازم دارید.

راه دیگری که برای رسیدن به آرامش وجود دارد این است که سرتان را بین زانوها قرار دهید، یا این که بلند شوید و دستان و سرتان را به سمت پاها آویزان کنید. با قرار دادن سر در وضعیت پایین تر از قلب، سیستم عصبی خودمختار بدن (ANS) تغییر می کند و وضعیت درونی تان از حالت خستگی و نافعالی به حالت شادابی در خواهد آمد.

در حال حاضر که مشغول به خواندن این مقاله هستید، در حال نفس کشیدن هستید، مگر این که نفس تان را حبس کرده باشید، ما انسان ها در هنگام عصبانیت، پریشانی یا ناراحتی این کار را انجام می دهیم. فرقی ندارد که نفس تان را حبس کرده باشید، یا چند نفس کوتاه پیش از حبس نفس داشته باشید، تمام این کارها تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن هم زیاد شدن استرس بدن است.

خبر خوب این است که نفس های آرام، و بازدم های کامل می تواند باعث آرامش تان شود. از این پس سعی کنید تا در مواقع ناراحتی و عصبانیت، با تمرین نفس کشیدن آرام، دوباره به حالت آرامش برسید.

عضلات نقش مهمی در آرامش فکری و درونی دارند . حتما می دانید که گربه در عرض یک ثانیه از شر سختی ها خلاص می شود، ابتدا ماهیچه های گربه ای اش را سخت و محکم و سپس آن ها را رها می کند. روش مناسبی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ بسیار خب، شما هم می توانید از این روش- نمونه دیگری از آن را – استفاده کنید.

شل کردن تصاعدی عضلات (به آرامش رساندن) به فرآیند سفت و شل کردن قسمت به قسمت بدن و عضلات گفته می شود. به احتمال زیاد برای این که تمام قسمت های بدن تان را شل و سفت کنید، به بیش از 5 دقیقه زمان لازم دارید. اما کافی است که این کار را فقط برای بازوها، شانه ها، گردن و سرتان انجام دهید.

خیر، این یک روش تست IQ نیست، بلکه تنها راه حلی ساده برای به آرامش رسیدن شماست. با گفتن حروف الفبا از آخر به اول، تمرکز تان از روی عصبانیت و ناراحتی فعلی تان به روزهای امید بخش آینده یا بررسی ویژگی و صلاحیت تان معطوف خواهد شد. فکر نکنم اشکالی داشته باشد که خودتان را برای چندین دقیقه هم که شده، گول بزنید.

شاکتی گاواین از این روش در کتاب خود به نام «تجسم خلاقانه» یاد کرده است. این روش به این صورت کار می کند که انسان باید چیزی که به آن نیاز دارد و خواهان آن است که در زندگی اش اتفاق بیافتد یا حتی احساسی که دوست دارد آن را تجربه کند، فقط کافی است که آن را تجسم کند؛ زیرا باعث کاهش استرس فرد می شود.

زمانی که چشم های تان را می بندید، تاریکی پشت پلک ها باعث می شود که عوامل خارجی که مسبب ناراحتی تان هستند را فراموش کنید. در پایان این کار دیدتان به دنیا تغییر کرده و آماده هستید تا دوباره با دنیا و مشکلاتش روبرو شوید.

ماساژ دست ها در رسیدن به آرامش فکری و درونی خیلی موثر است . به جای این که از عصبانیت و ناراحتی دست هایتان را به هم گره بزنید، در عوض با روش ماساژ TLC آن را درمان کنید. در یکی از مقالات گفته شد که ماساژ دادن دست ها به مدت 5 دقیقه، در به آرامش رسیدن فرد کمک می کند.

کمی از کرم مورد علاقه تان را روی دست هایتان بزنید. هر کدام از مفصل ها و قسمت میانی انگشت ها را ماساژ دهید. مشت تان را گره کرده و باز کنید. حالا مچ دست را ماساژ دهید. با این کار، فشار روی انگشتان که ناشی از تایپ کردن یا بالا و پایین کردن گوشی تلفن است را از بین خواهید برد.

وقتی که استرس داردید و می خواهید از این شرایط خلاص شوید، آخری راهی که به نظرتان می رسد، کمی فشار است. اگر به تحقیقاتی که به تازگی در همین راستا انجام شده است نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که طب سوزنی برای درمان اضطراب نیز موثر است.

طب فشاری هم یکی از نمونه های طب سوزنی است. هدف از این طب تحریک فرایند بهبود طبیعی بدن است. با انگشتان خود سعی کنید تا قسمتی را که عضلات گردن به جمجمه متصل شده اند، پیدا کنید. به آرامی و به مدت 15 دقیقه این نقطه را فشار دهید تا فشار روی گردنتان از بین برود.

فقط برای چند دقیقه توپ کوچک یکی را قرض بگیرید. توپ بازی لاکروس ( بازی ای 10 نفره) یا توپ گلف هم خوب است. به آرامی با توپ بازی کنید و وقتی که به آرامش رسیدید، این کار را کنار بگذارید.

کاملا طبیعی است که گاهی اوقات عصبانی شوید. استرس هم می تواند به این شرایط دامن بزند؛ اما چیزی که مهم است، نحوه برخورد با این شرایط است. حتما از عصبانیت می خواهید لپ تاپ تان را از نزدیک ترین پنجره اداره به بیرون پرتاب کنید یا این که ترافیک سنگین اعصاب تان را به هم ریخته است. اما بهترین و ارزان ترین راه حل موجود، فشار دادن توپ استرس است.

مقداری آب خنک به سر و روی تان بزنید. دست و سر و نقاط دارای نبض را خنک کنید. آب سرد تاثیری انرژی زا در فرد دارد. ولی از دیگر فواید آن، آرامش دادن به فرد، پس از یک دعوای طولانی و خسته کننده با دوست یا رییس تان است.

فهرست کارهایی که باید انجام دهید به اندازه ای زیاد است که دلتان می خواهد سرتان را به دیوار بکوبید؟ یکی از راه های درمانی که در کم کردن فشار سر و برگرداندن آرامش موثر است، ماساژ دادن موهاست. موهای تان را کنار بزنید تا فرق سرتان را کاملا لمس کنید. اکنون فرق سرتان را ماساژ دهید تا از فشارهای روزانه رها شوید.

حضور در جمع آدم های شاد و پر انرژی انتخاب مناسبی است؛ اما گاهی اوقات مکان های خصوصی هم کارساز خواهند بود. تنها چیزی که برای رسیدن به آرامش نیاز دارید، 5 دقیقه زمان و خلوت کردن با خودتان است.

اگر فکر می کنید که ذره ای از آرامش در اتاق و خوابگاه تان یافت نمی شود، سعی کنید خودتان آن را به وجود آورید؛ مثلا: می توانید چندین دقیقه بیرون روید و زیر درختی بنشینید. اگر هم امکان بیرون رفتن از خانه برای تان فراهم نیست، چیزی را در محیط اتاق قرار دهید. حالا این وسیله می تواند یک فنجان دمنوش یا یک ژاکت گرم و نرم باشد. یا این که می توانید تنها به یک گلدان خیره شده و آرامش از دست رفته تان را باز یابید.

می خواهید که کمی حال و هوای تان عوض شود؟ بیرون روید تا بدن تان کمی نور طبیعی دریافت کند. فرقی ندارد که نور خورشید از پنجره اتاق بتابد یا این که مستقیما در معرض تابش های آن باشید، مهم این است که بدانید آن نور راه حلی آسان برای از بین بردن غصه هاست و یکی از راه های رسیدن به آرامش فکری و درونی .

به خودتان این اجازه را بدهید که هیچ کاری به جز خیره شدن به بیرون انجام ندهید. باور کنید که زل زدن به طبیعت اطراف، مثل: درختان و پارک های سر سبز بسیار بهتر از خیره شدن به صفحه گوشی است. اگر دسترسی به طبیعت برای تان امکان پذیر نیست، تنها چند دقیقه در ذهن محیط های زیبا و دنیای پیرامون تان را تجسم کنید. با این کار بی درنگ به آرامش خواهید رسید.

اگر عصبانی هستید و روح تان از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید در حال آزار دیدن است، دلیلش همان غم و غصه است. اگر در محیط کارتان هستید فایل های کامپیوترتان را سر و سامان دهید. در صورتی که در محیط کار نیستید، سعی کنید که برای 5 دقیقه هم که شده از آن محیط خسته کننده بیرون بروید. در پایان متوجه می شوید که این راهکار تا چه اندازه در به آرامش رسیدن تان موثر است.

اگر تمام روز را نشسته اید و هیچ تحرکی نداشته اید، حالت تمرین «تکیه دادن پاها به دیوار» در یوگا را امتحان کنید. این کار ماهیچه های شل شده ساق پایتان را دوباره سرشار از انرژی خواهید کرد و برای رسیدن به آرامش جسمانی و ذهنی بسیار موثر عمل می کند.

برای این که از فواید دراز کشیدن بهره مند شوید، نیازی به حضور در جلسات 90 دقیقه ای یوگا ندارید. می توانید هر جایی که دلتان می خواهد دراز بکشید و خستگی روحی و روانی را دور کنید.

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای کم کردن استرس و اضطراب، بالا بردن ضربان قلب است. فشار و شلوغی و هیاهوی روزانه همگی می توانند دلیلی برای استرس و خستگی باشند. زمانی که جریان خون و اندروفین زیاد می شود، به راحتی می توانید تمام کارهای روزانه و وظایف خود را انجام دهید.

حرکات برپی (نوعی ورزش) را انجام داده یا فقط سر جای تان بایستید و بالا و پایین بپرید. انجام چندین حرکت ورزشی محدود می تواند به کاهش استرس کمک کند.

قدم زدن هم یکی دیگر از راه های موثر برای رسیدن به آرامش است. تا کافی شاپ مورد علاقه تان قدم بزنید و سفارش مورد نظرتان را تحویل بگیرید. زمانی که به پیاده روی می روید، میزان استرس بدن تان کم شده و با انجام این کار ماهیچه های بدن تان هم فعال می شوند.

نوشتن میتواند شما را در رسیدن به آرامش فکری و درونی همراهی کند . زمانی که شروع به نوشتن می کنید در حقیقت یک راه خروجی برای فکرهایی که ذهن تان را مشغول کرده است ایجاد می کنید. دست به کار شوید و درباره قرض و بدهی های تان بنویسید، کارهایی که باعث عصبانیت تان می شود یا حتی می توانید درباره شریک و دوست تان هم بنویسید. زمانی که کلمات درون ذهن تان را به روی کاغذ می آورید، به شما کمک می کند که از دیدی نو به وقایع نگاه کنید.چه طور به ارامش برسم

یکی دیگر از راه های به آرامش رسیدن، موسیقی است. بی شک شما هم یک فهرست از موسیقی های مورد علاقه تان در تلفن همراه تان دارید که با شنیدن آن ها روح و روان تان به آرامش می رسند. سری به آن فهرست بزنید. در یکی از تحقیقاتی که در همین زمینه انجام شده ، مشخص شده است که حتی فکر کردن به موسیقی هم فواید بسیاری دارد که به رسیدن آرامش کمک می کند. اگر نمی خواهید که در زمان ناراحتی تان شخص دیگری را ناخواسته ناراحت کنید، توصیه می کنیم که  آهنگ های مورد علاقه تان را گوش دهید .

با انجام حرکات بدنی، استرس درونی تان را از بین خواهید برد. علاوه بر این، رقصیدن هم یک فعالیت مفید و انرژی بخش است که با افزایش جریان خون، مقدار اکسیژن دریافتی سلول های بدن را هم بیشتر می کند.

روی 10 عامل خط بکشید: استرس و اضطراب، خستگی یا عصبانیت و چند عامل دیگر. اگر ذهن تان آشفته و به هم ریخته است، حل جدول راه حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل است. درحقیقت زمانی که بازی های فکری را انجام می دهید، تمرکز روی آن ها باعث می شود که از افکاری که از درون شما را می خورند، خلاص شوید.

یکی دیگر از راه های به آرامش رسیدن، استشمام کردن بوی گل هاست. گل مورد علاقه تان را بو کنید. از آن ها، تعدادی گلدان تهیه کرده و در نزدیکی محل کارتان یا اتاق نشمین گاه خانه قرار دهید و هر زمانی که  استرس داشتید، کافی است که سری به این گوشه دنج بزنید.

تنها چندین دقیقه زمان لازم است تا از روغن گل اسطوخودوس، کندر هندی یا سایر روغن ها که رایحه ای قوی دارند، افشانه درست کنید. راه حل دیگر: چندین قطره از روغن های دیگر را به روغن مورد علاقه تان (مثل جوجوبا) اضافه کنید، دستان را با آن ماساژ دهید و استشمام کنید. از آن جایی که این روغن ها رایحه ای آرامش بخش دارند، با تحریک گیرنده های بینی که با قسمتی از مغز که مسئول تنظیم احساسات و عواطف هستند، در ارتباط اند، استرس و اضطراب را از بین می برند.

دنبال میوه های استوایی باشید. در یکی از تحقیقات آمده است که رایحه پرتقال شیرین در از بین بردن استرس و اضطراب و بهبود خلق و خوی بسیار موثر است. چند دقیقه زمان بگذارید و یک پرتقال آبدار و شیرین را انتخاب کرده و پوست بکنید و از نتایج آرامش بخش آن لذت ببرید.

صبح ها که از خواب بیدار می شوید، کمی قهوه درست کنید و از رایحه آن لذت ببرید. کافی است که رایحه قوی قهوه به مشام تان برسد، آن وقت متوجه خواص آرامش بخش آن خواهید شد – منظورمان کافئین نیست. حتی زمانی را که صرف تهیه آن می کنید، استرس را از بین برده و فکرتان را به سمت دیگری معطوف می کند.

حیوانات ( سگ ، گربه ، پرندگان و… ) در رسیدن به آرامش فکری و درونی به شما بیشتر از هر چیزی کمک خواهد کرد . زمانی را به بیرون رفتن با این دوستان چهار پا و مهربان اختصاص دهید. این حیوانات خانگی باعث رشد عزت نفس می شوند و زمانی که با آن ها هستید، از دست زخم زبان های اطرافیان راحت خواهید بود.

خندیدن و لبخند زدن هم یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش است. سری به کلیپ های خنده دار شبکه های اجتماعی تان بزنید. هیچ چیزی به اندازه خندیدن و شادی کردن در از بین بردن غم و غصه ها موثر نیستند. حتی قدیمی ها معتقدند که خنده بر هر درد بی درمان دواست. به سلامتی خودتان اهمیت دهید.

با صحبت کردن با دوست تان، ذهن تان آرام شده و متوجه می شوید که یک نفر هست که حواسش به شما باشد. اگر زمان تان محدود است و وقت کافی برای این کار ندارید، کافی است چندین پیام به او بدهید تا تمام استرس و اضطراب تان از بین برود.

موج های خروشان، شن های گرم ساحل و بادی که آرام به موهای تان می خورد؛ حتی فکر کردن به آن هم زیباست! در میان برنامه های کاری زیادی که دارید، زمانی را به خود استراحت داده و خبرهای مربوط به تورهای مسافرتی را بخوانید. حتی برنامه ریزی برای سفر هم خود جزیی سرشار از لذت است. علاوه بر این، با برنامه ریزی سفر می دانید که قرار است به زودی از همه مشغله ها و افکار استرس آورتان خلاص شوید.

اگر در حال حاضر و به هر دلیلی نمی توانید به سواحل آرامش بخش سفر کنید، هر جایی که هستید، تنها با صرف 5 دقیقه می توانید از  استرس درونی تان رها شده و دوباره به زندگی برگردید.

مسلما نمی توان زندگی پر از استرس و اضطراب را تحمل کرد. پس سعی کنید که برنامه های تفریحی دیگری هم برای خودتان تنظیم کنید. 30 دقیقه از وقت تان را در باشگاه بگذرانید یا این زمان را با دوست صمیمی تان سپری کنید. فرقی ندارد که چه کاری می کنید، مهم این است که از استرس رها شوید.

 

این مقاله توسط وب سایت دکتر چک تهیه شده است .

یاسمن تقی پور

یاسمن تقی پور هستم ، فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم و حدود 1 ساله که با تیم دکتر چک همکاری میکنم. هدف من گردآوری معتبر ترین مقالات پزشکی و ترجمه آنها برای شماست.
این مقالات جنبه ی اطلاع رسانی دارند و جایگزین ویزیت حضوری نستند.
اگر سوالات پزشکی داشتید حتما در قسمت نظرات بیان کنید. پزشک سایت پاسخگوی شما خواهد بود.

نظرات کاربران

3 دیدگاه

بسیار عالی بود

خیلی ممنون
خوب بودند

واقعا فوق العاده خوب بود ممنون از شما بابت ترجمه این مقاله عالی یه سری روش ها هست برای ارامش فکری ولی اکثرا برای من انجامش سخته ولی اینجا یک عالمه روش خوب پیدا کردم که به راحتی میشه به ارامش رسید واقعا ازتون ممنونم

آخرین مطالب سایت

دکتر چک به سلامتی شما می اندیشد.

کپی برداری از مطالب دکترچک ممنوع می باشد و پیگرد قانونی برای سایت کپی کننده خواهد داشت.


طراحی:درناوب

دکترچک به سلامتی شما می اندیشد.

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چه طور به ارامش برسم

چگونه به آرامش درونی برسیم؟

«آرامش درونی انسان یا آرامش فکر، نداشتن مشکل در زندگی نیست، بلکه توانایی کنار آمدن با مشکلات است.»

من هم مثل خیلی آدم‌ های دیگر، سالهای زیادی از زندگی‌ ام را نفهمیده بودم که آرامش درونی یک انتخاب است. مطمئن نیستم چه فکر می‌ کردم. شاید باور نداشتم که کسی بتواند یک آرامش درونی ماندگار داشته باشد. می‌ دانستم که احساس آرامش خودم همیشه موقت بوده است.

زندگی من فراز و نشیب‌ های زیادی داشته است. موقعیت‌ های سخت زیادی برایم پیش آمده بود که باید با آنها کنار می‌ آمدم. باور داشتم که آرامش درونی را فقط قدیس‌ ها و راهب‌ ها می‌ توانند به دست آورند، یا آنهایی که زندگی تاریک دنیا را انتخاب می‌ کنند که لازم نیست با مشکلات روزمره دست و پنجه نرم کنند.

در دنیای خودم سردرگم بودم و نمی‌ دانستم وقتی همیشه مشکلی در زندگی‌ خودم یا آنهایی که دوستشان دارم وجود دارد، چطور می‌ توانم به آرامش برسم.

درواقع، تصورم این بود که دنیا سراسر چیزهای منفی است که در روزنامه‌ ها می‌ خوانم، در تلویزیون می‌ بینم و از دیگران می‌ شنوم.

اینها چیزهایی هستند که احساسات ما را درگیر می‌ کنند، اخبار زن گمشده‌ ای که به قتل رسیده، تراژدی بچه‌ ای که توسط یک راننده مست کشته شده، تعداد آدم‌ های بی‌ خانمان، سونامی که جان هزاران نفر را می‌ گیرد و …

بعد ماجراهایی که به خانه خودم نزدیک‌ ترند، شوهر دوستم که به سرطان مبتلا شده و پزشک‌ ها گفته‌ اند تا سه ماه دیگر بیشتر زنده نیست، پدرم که دچار فراموشی شده، ازدواج دوستم که در حال فروپاشی است، همه اتفاقاتی که قلبم را جریحه‌ دار می‌ کنند.

در زندگی شخصی‌‌ ام هم، احساساتم با کنترلی که حس می‌ کردم روی شادی و خوشبختی‌ ام دارم، بالا و پایین می‌ رفت. حس عروسک خیمه‌ شب‌ بازی را داشتم و بارها و بارها از خودم می‌ پرسیدم، «چطور وقتی احساساتم بالا و پایین می‌ رود، می‌ توانم آرامش قلبی داشته باشم؟»

وقتی به عقب نگاه می‌ کنم، می‌ دانم که باور داشتم که احساساتم مهم‌ اند. از اینها گذشته، آیا احساسی بودن بخش مهمی از زنده بودن نیست؟ احساسات به من حس واقعی بودن می‌ دادند و باعث می‌ شدند بتوانم با دیگران همدردی کنم.

اما در عمق وجود خودم، بیشتر وقت‌ ها احساس خوبی نداشتم. دلم می‌ خواست آنقدر احساسی نباشم. دلم می‌ خواست از همه مشکلات زندگی‌ ام خلاص شوم، به عصبانیت‌ ها و حرف‌ های دیگران واکنش ندهم و در قلبم آرامش داشته باشم.

نیاز شدیدی بود برای تغییر دادن وضعیت یا متوقف کردن چرخه منفی اتفاقات که به نظر می‌ رسید کنترل روابط و زندگی من را در دست گرفته است.

باور دارم که این تصمیم بود که مدام در ذهن و قلبم چرخ می‌ خورد و جستجوی معنوی من را پیش برد و کمکم کرد با وجود همه مشکلاتی که در زندگی‌ ام بود، یک روش زندگی آرامش‌ بخش‌ تر کشف کنم.

می‌ دانستم که همانطور که ماه‌ ها و سالها پیش می‌ روند، در تصمیمم برای تغییر روش زندگی‌ ام مصمم‌ تر می‌ شدم.

پس از تلاش برای رسیدن به آرامش درون، چند سال پیش بود که بالاخره توانستم به آرامش درونی برسم، می‌ دانم که مجموعه‌ ای از تغییرات بود که من را به آنجا رساند. تغییراتی مثل …

باور اینکه دیگران دوستمان دارند

با درک اینکه اتفاقات منفی دوران کودکی باعث می‌ شود احساس کنیم کسی دوستمان ندارد و اعتماد‌ به‌ نفسمان پایین بیاید، سعی کردم حقیقت را درمورد خودم کشف کنم. این چیزی نبود که باور داشتم درست است!

باور اینکه دیگران دوستمان دارند از شناختن خودمان سرچشمه می‌ گیرد، از قضاوت نکردن خودمان یا دیگران بخاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌ شویم و از تفکرات هر روز که باعث می‌ شود عشقی بدون‌ شرط برای چیزی بزرگتر از خودمان احساس کنیم.

کنترل و تغییر افکارمان

یک زمانی باور داشتم که هیچ کنترلی روی فکرهایم ندارم، چون هیچوقت فکر نمی‌ کردم که افکار را می‌ توان تغییر داد. بعد شروع کردم به متمرکز شدن بیشتر روی افکارم و متوجه شدم بیشتر چیزهایی که به آن فکر می‌ کنم احساس واقعی‌ ام نبودند.

فقط با توجه کردن به فکرها می‌ توانیم ببینیم که خیلی از آنها مبتنی بر ترس یا قضاوت هستند. و چون بدون هیچ مقاومتی می‌ آیند و می‌ روند، بیشتر ما به صورت ناخودآگاه در طول زندگی‌ هایمان دچار مشکل می‌ شویم چون باور داریم که ما همان فکرهایمان هستیم. وقتی پدیدار می‌ شوند یا غیب می‌ شوند اصلاً به آنها نگاه نمی‌ کنیم یا دربرابرشان مقاومت نمی‌ کنیم. با قبول کردن آنها، به آنها اجازه می‌ دهیم اعتقادات و باورهایمان درمورد خودمان و زندگی‌ مان را شکل دهند.

وقتی شروع به تشخیص آنها کنیم، می‌توانیم تغییرشان دهیم. وقتی ببینیم افکارمان تا چه اندازه با احساس واقعی ما متفاوت هستند، می‌ توانیم فکر دیگری را جایگزین آن در ذهنمان کنیم.

مهربان بودن

با دیدن و حس کردن مهربانی دیگران، می‌ فهمیم که تا چه اندازه این مهربانی‌ ها در زندگی روزمره مهم هستند. در برخورد با تماس‌ های تلفنی مسئله‌ ساز، مثل فردی عصبانی که آنطرف خط است، می‌ توانیم تصمیم بگیریم که مهربان باشیم.

وقتی دوستی از ما می‌ خواهد در کاری کمکش کنیم، می‌ توانیم تصمیم بگیریم که به مهربانانه‌ ترین صورت ممکن به او پاسخ دهیم.

وقتی کسی برای کمک مالی از ما تقاضا می‌ کند، می‌ توانیم با مهربانی به این تقاضا پاسخ دهیم. مشخص است که زمان‌ هایی هست که نمی‌ توانیم نیاز طرف‌ مقابل را برآورده کنیم اما وقتی هم وسیله لازم برای برآوردن نیاز او را نداریم، «نه» گفتن با مهربانی بهترین انتخاب است.

گاهی‌ اوقات رد کردن مهربانانه برای کمک کردن برای رشد فردی دیگران بسیار مهم است و به آنها این امکان را می‌ دهد که درس‌ های مهمی برای زندگی‌ شان بگیرند.

وقتی کسی درمورد کسی که می‌ شناسیم غیبت می‌ کند، می‌ توانیم با سکوت مهربان باشیم و وارد شدن به بحث آنها را نپذیریم. با انتخاب مهربانی، اجازه می‌ دهیم که انرژی مثبت از ما به دیگران هم سرایت کند و از نزدیک شدن انرژی منفی به ما جلوگیری می‌ کند. به این ترتیب، ارتباطی با نفس والای خود برقرار می‌ کنیم و می‌ فهمیم که مهربان بودن واقعاً تا چه اندازه خوب است.

وارد کردن تمرین پذیرش به زندگی روزانه

شاید رمز احساس آرامش واقعی این است که بتوانیم آنچه که هست را بپذیریم. پذیرش یعنی صدای نفسمان را شنیده و آن را رد کنیم. اینکه بدانیم تنها کسی که می‌ توانیم تغییر دهیم خودمان هستیم کمکمان می‌ کند اینکار را انجام دهیم.

به محض اینکه به این فکر کنیم که چیزی سر جایش نیست، یا چیزی آنطور که باید باشد نیست، یا درمورد یک موقعیت خاص یا یک فرد منتقدانه رفتار می‌ کنیم، می‌ فهمیم که نتوانسته‌ ایم آنچه که هست را همانطور بپذیریم و خواسته‌ ایم روی چیزی که بیرون از ما است کنترل داشته باشیم.

این دنیا پر از انرژی‌ های منفی و دیوانگی‌ هاست اما همه ما می‌ توانیم یاد بگیریم چطور با آرامش درونی زندگی کنیم.

این زمانی اتفاق می‌ افتد که نسبت به خودمان و آنچه که هستیم آگاه‌ تر شویم، بدانیم که کسانی هستند که دوستمان دارند، افکارمان را تغییر دهیم، مهربانی کردن را تمرین کنیم و همه چیز را همانطور که هست بپذیریم.چه طور به ارامش برسم

وقتی عشقی بدوت قید و شرط قلبمان را پر کند، می‌ پذیریم که نمی‌ توانیم به عقب برگردیم و چیزهایی که الان داریم را نادیده نمی‌ گیریم و قدر آرامشی که الان پیدا کرده‌ ایم را می‌ فهمیم.

آخر اینکه، به آرامش قلبی دست پیدا می‌ کنیم که با وجود همه مشکلات و سختی‌ های زندگی، بر جا می‌ ماند.

آیا افکار منفی دارید و خود را مرتباً نگران می کنید؟ یک ذهن مضطراب واقعاً نگران کننده است.

خبر خوب این است که ، کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید فکر خود را آرام کنید.

پس اگر می خواهید به آرامش ذهن و آرامش درونی دست یابید ، این چند روش ساده و قدرتمند را امتحان کنید:

۱. به موسیقی گوش دهید

مطالعات نشان داده است که موسیقی آرامش بخش می تواند به بچه های مبتلا به ADHD کمک کند تا آرام تر و متمرکز شوند. اما مهم نیست که چه نوع موسیقی را می خواهید گوش دهید، باید از آن لذت ببرید و این باعث می شود احساس آرامش کنید.

موسیقی غذا برای روح و راهی سریع برای به دست آوردن آرامش است.

قانون جذب چیست؟ چشمهایتان را بر روی جهانی با احتمالات…


قانون جذب و شناختن فرصت‌های ارسالی

۱۱ چیزی که باید در مورد قانون جذب و چگونگی استفاده از آن…

۹ روش از قانون جذب که می تواند زندگی شما را بهبود ببخشد.

۹ تکنیک تجلی قانون جاذب که باید بلد باشید

۷ راه برای اینکه زندگی موفق و بدون محدودیتی داشته باشید

۲. تنفس عمیق

وقتی روی تنفس خود تمرکز می کنید ، توجه شما به روند تقویت دم و بازدم بیشتر می شود.

پنج نفس طولانی و عمیق بکشید و با انجام این کار روی ریه ها و دیافراگم خود تمرکز کنید. این یک روش سریع و آسان برای احساس آرامش فوری است.

۳. به پیاده روی بروید

بیرون آمدن در هوای تازه می تواند دنیای خوبی را برای شما رقم بزند و آرامش خاطر را ترویج کند. استراحت کنید. به ویژه هنگامی که خورشید می درخشد.

۴. از طبیعت لذت ببرید

گذراندن وقت در طبیعت می تواند شما را جوانتر و شادتر جلوه دهد. به همین دلیل وقت خود را در طبیعت بگذرانید و از شهر دور شوید. به آواز پرندگان گوش دهید و از آرامش آن لذت ببرید.

۵. با یک حیوان خانگی بازی کنید

داشتن حیوان خانگی و بازی با آن راهی عالی برای کاهش استرس است. لمس یک حس قدرتمند است و می تواند تنش را کاهش داده و آرامش درونی را تقویت کند.

۶. منظم باشید

منظم باشید. درهم و برهمی می تواند به احساس تنش بیفزاید و یک خانه تمیز اجازه می دهد ذهن روشن تر و آرام تری داشته باشید.

۷. پذیرش واقعیت

پذیرش واقعیت برای آرامش خاطر بسیار مهم است. بین آنچه می توانید کنترل کنید و آنچه نمی توانید تمایز قائل شوید.

۸. ذهن آگاه

وقتی ذهن آگاه داشته باشیم، در لحظه کاملاً حضور داریم و از پنج حس خود کاملاً آگاه هستیم: لامسه، چشایی ، بینایی ، شنوایی و بو.

حواس خود را درگیر کنید. این باعث می شود نگرانی ذهن شما کمتر شود و در مورد “چه می شود” فکر کنید.

۹. عشق به خود

هرچه خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم، آرامش خاطر ما بیشتر می شود. ما خودمان را بیشتر می پذیریم و در جهان احساس راحتی می کنیم و مهم نیست که در چه موقعیتی قرار بگیریم. ناامنی کمتری را تجربه می کنیم و در نتیجه ، آرامش درونی ما تقویت می شود.

۱۰. با خودتان صادق باشید

این یکی دیگر از مؤلفه های مهم آرامش است. هنگامی که ما متناسب با هم رفتار می کنیم ، به همان روشی رفتار می کنیم که احساس می کنیم و فکر می کنیم. وقتی راهی که ما خودمان را می بینیم و روشی که جهان ما را می بیند یکسان است ، ما در حال تمرین هماهنگی هستیم.

مشکلات وقتی بوجود می آیند که خودمان را یک طرفه می بینیم (برای مثال ، به عنوان یک مادر دوست داشتنی) اما به گونه ای رفتار می کنیم که مغایر با نحوه تمایل به دیدن خودمان باشد (به عنوان مثال ، از فرزندان خود غافل شوید زیرا خیلی شلوغ هستید). یافتن راه هایی برای نگه داشتن آرمانهای درونی و نحوه رفتار مشابه ، یکی از کلیدهای آرامش خاطر است.

دریابید که چگونه با خودتان صادق باشید و زندگی مورد نظر خود را زندگی کنید.

۱۱. حس شوخ طبعی

زیاد بخند هنگامی که می توانید طرف خنده دار زندگی را ببینید ، دنیا فوراً مکان بهتری خواهد بود. خنده یک پادزهر عالی برای استرس است و هورمون هایی را آزاد می کند که به ما در آرامش کمک می کند.

۱۲. بدون قید و شرط عاشق شوید

وقتی انتظار بازگشت چیزی را ندارید ، عشق ورزیدن بدون ترس را آسانتر می کند. هنگامی که ما با شرط عاشق هستیم، انتظارات برآورده نشده ما می تواند آشفتگی درونی و احساس نارضایتی را به وجود آورد. ناامنی ها آرامش ذهن را از بین می برد.

۱۳. چک آپ منظم

این کار را می کنید تا سلامتی خود را بررسی کرده و از خود مراقبت کنید. رها کردن خودمان می تواند نشانگر عدم احترام به خود باشد و این به نوبه خود بر روشی که جهان را می بینیم و نحوه تعامل دیگران با ما تأثیر خواهد گذاشت. با خود مهربان باشید و از آنچه در اختیار دارید استفاده کنید.

۱۴. ارزیابی کنید

هر از چند گاهی ، این ایده خوبی است برای بررسی اینکه آیا شما از کیفیت زندگی خود راضی هستید یا نه. ایا شغلت را دوست داری؟ رابطه ی شما؟ آیا در مسیر صحیح هستید؟ در صورت لزوم تنظیماتی را برای بازگرداندن آرامش انجام دهید.

۱۵.هدف داشته باشید

این ارتباط با شماره ۱۴ است. داشتن هدف باعث می شود که ما در یک مسیر درست پیش برویم و حس هدف را به خود ارائه دهیم.

۱۶. خودتان را خیلی جدی نگیرید

این به شماره ۱۱ مربوط می شود. بیاموزید که در رویکرد زندگی تان انعطاف پذیر تر باشید. هرچه تفکر ما منعطف تر باشد، تجربه موقعیت هایی که با عقاید سفت و سخت ما مغایرت دارند، آسان تر خواهد بود.

۱۷. در لحظه زندگی کنید

به جای نگرانی از گذشته یا هراس در مورد آینده،واقعاً از همین حالا لذت ببرید. وقتی در زمان حال زندگی می کنیم، نگرانی های گذشته و آینده نمی تواند ما را نگران کند.

۱۸. کمتر نگران باشید

ظاهراً ما بین ۳۰،۰۰۰ – ۷۵،۰۰۰ افکار در روز داریم که ۸۰٪ آنها “مزخرف” هستند.

به خود یادآوری کنید که بیشتر نگرانی های شما غیرمولد است و اینکار نگرانی های شما را برای آرامش خاطر برطرف می کند.

۱۹. افکار ذهن خود را بیان کنید

از گفتن آنچه فکر می کنید نترسید. این امر همراه با اطمینان است.

آنچه در زندگی می خواهید را بیان کنید.

مطلب قبلی

چگونه اشتباهات خود در زندگی را بپذیریم و اشتباهات خود را ببخشیم.

مطلب بعدی

جملاتی برای موفقیت در کسب و کار از بزرگان دنیا

10 دلیلی که چرا ترک عادات بد خیلی سخت و مشکل است

راهنمای اساسی برای روتین های صبحگاهی

چالش 21 روزه: برنامه قانون‌ جذب برای تجلی شادی

چرا تفکر مثبت میتواند سلامت جسمی را بهبود بخشد

شکست را به موفقیت تبدیل کنید: استفاده از قانون جذب برای غلبه…

موفقیت به معنای اتخاذ یک انتخاب بزرگ نیست، بلکه به معنای…

چگونه شروع به استفاده از قانون جذب کنیم؟ 8 موردی که همین…

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

آموزش سلامت, بهداشت روان, مشروح اخبار

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند بیش از ۸۰ درصد از بیماری ها ناشی از استرس و تنش های روانی است. روان شناسان می گویند ۹۸ درصد سلامت انسان وابسته به ذهن و اندیشه است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بیشتر روان شناسان برای رسیدن به آرامش جسمی و روانی و درمان روان نژندی و استراس فراگیری ریلکسیشن (شل نمودن انقباض ماهیچه ها) و وانهادگی را پیشنهاد کرده اند.

ادموند ژاکوبسن و دکتر هربرت بنسن و همکاران آنها در دانشگاه هاروارد آمریکا در بررسی های علمی خود برای دستیابی به آرامش جسمی و ذهنی روش های ریلکس و تنفس عمیق را مورد تائید قرار داده اند.

برای یافتن آرامش، رفتن به طبیعت و تماشای چشم اندازهای زیبای آن مانند چشمه سارها، سبزه زارها، رودخانه ها، آبشارها، جنگل، گوش دادن به موسیقی آرام و گفتن جمله های مثبت و تأکیدی مانند: من سالم و نیرومند هستم، من شاد و سرزنده هستم، من دارای اندیشه، گفتار و رفتار درست و نیک هستم و… بسیار سودمند است.چه طور به ارامش برسم

کارشناسان برای دستیابی به آرامش جسمی و روانی آموزه های تجربی را پیشنهاد کرده اند به خاطر داشته باشید آنان تاکید می کنند که برای رسیدن به این وضعیت ، لازم است برخی قابلیت‌های ویژه را در خود پرورش دهید و شرایط خاصی را در زندگی خویش ایجاد نمائید.:

• آرام و شمرده سخن بگویید.

•  همیشه پاکیزه باشید و لباس راحت به تن کنید.

•  گشاده رو و خوشخو باشید.

• آرام و با دید روبه رو (افقی) راهپیمایی کنید.

•  سپاسگزار و خوشبین باشید.

•  همیشه به خود و دیگران احترام بگذارید.

•  طبیعت را دوست بدارید.

•  خود و دیگران را ببخشید و بخشنده باشید.

•  فهرستی از موفقیت های خود را همراه و به یاد داشته باشید.

•  برای رسیدن به هدف های خود برنامه ریزی کنید.

•  خوراک های سالم و میوه تازه بخورید.

•  شیر و آبمیوه طبیعی بنوشید.

•  شادی های خود را با دیگران تقسیم کنید.

•  خود و دیگران را دوست داشته باشید.

•  با دوستان خوشرو و بذله گو دوست شوید.

•  لبخند را فراموش نکنید.

•  به موسیقی آرام و کلاسیک گوش کنید.

• حداقل روزی 15 دقیقه را در سكوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و چیزهایی كه دارید فكر كنید. سكوت عصاره آرامش است. البته با اجبار نمی‌توان سكوت كرد. بلكه باید زمانی كه فرا رسید آن را بپذیرید. روزی یك ساعت در اتاقی تنها بمانید و حتی اگر لازم شد در را روی خود ببندید.

• هیچگاه جلوی گریه خود را نگیرید و گهگاهی گریه كنید این كار باعث تخلیه تنش‌هایتان شده و به شما آرامش می‌دهد.

• وقتی احساس می‌كنید كه سرتان پر از فكرهای جورواجور منفی است با قدم زدن آنها را پاك كنید.

• افراد آرام به خود می‌گویند كه برای تغییر گذشته كاری نمی‌توان كرد، آنگاه از تفكر به آینده و ادامه زندگی لذت می‌برند.

• آرامش را از كودكان بیاموزید. آنها در همان لحظه‌ای هستند كه زندگی می‌كنند و لذت می‌برند.

• اگر نمی‌توانید دیگران را ببخشید بدانید كه افكار خشمگین همواره شما را با این افراد مرتبط خواهد كرد. اما شاد كردن دیگران باعث آرامش می‌شود.

• هر چه اكسیژن بیشتری به شما برسد آرام‌تر خواهید شد. بنابراین خوب است كه در محل كار یا خانه خود گیاهانی را نگهداری كنید.

• سعی كنید از چیزی كه هستید راضی باشید در این صورت احساس آرامش بیشتری می‌كنید.

• با حركات آرام و صحبت كردن شمرده احساس آرامش را به جمع منتقل كنید.

• با شوخ طبعی به آرامش خود كمك كنید.

• مهم نیست كه با شما مودبانه برخورد شود یا نه بلكه برخورد محترمانه شما باعث ایجاد آرامش و احساس خوبی در شما خواهد شد.

• سرعت حركت شما با احساستان رابطه مستقیمی دارد. آرام راه بروید و حركات بدن خود را آرام كنید. طولی نمی‌كشد كه آرام خواهید شد.

• گاهی می‌توانید برای رسیدن به آرامش دراز بكشید، عضلات خود را شل كنید و به هیچ چیز فكر نكنید.

• لحظه های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آنها عكس و فیلم بگیرید. سپس بیشتر وقت آنها را به یاد آورید و درباره ‌شان فكر كنید و لذت ببرید.

• آهسته غذا خوردن و جویدن باعث تجدید توان فكری و احساس آرامش خواهد شد.

• هرچند وقت یكبار ساعت خود را باز كنید تا خود را از فشار زمان نجات دهید. همچنین درآوردن كفش‌ها به كاهش فشار عصبی كمك می‌كند.

• برای تاثیر بیشتر و رسیدن به آرامش در خود متمركز شوید و آرام نفس بكشید.چه طور به ارامش برسم

• تمرین كنید كه آرامتر از حد معمول صحبت كنید. اینكار به خودی خود ضربان قلب و تنفس را آرام می‌كند.

• احساسات و مشكلات خود را به دیگران بگویید و آرامش بیشتری احساس كنید.

• یكی از مهم ترین مهارت‌ها در آرام بودن، فكر نكردن به مسایل كوچك است. دومین مهارت، كوچك شمردن تمام مسایل است.

• شاد كردن دیگران، ‌موجب آرامش می‌شود. نمی‌دانید چه لذتی دارد پول رستوران امشب را با توافق سایرین به یك كارتن خواب هدیه بدهید. قدردانی كنید. دیگران را برای لطف كردن به خود تحت فشار قرار ندهید، لطف كه وظیفه نیست.

• اگر می‌دانستید كه: “سیگار كشیدن + ورزش نكردن‌ = استرس، اضطراب و حذف آرامش”، هرگز سیگار نمی‌كشیدید و ورزش كردن را به تعویق نمی‌انداختید.

• راحتی یكی از عناصر مهم آرامش است. دمای مناسب، صندلی، لباس و كفش راحت این امكان را برای شما فراهم می‌كند. پوشیدن لباس های گشاد و راحت باعث ایجاد راحتی و احساس آرامش می‌شود.

• اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یكی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده‌اید. اگر از خدا دور افتاده‌اید، اكنون وقت آشتی است. داشتن یك تكیه گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می‌شود.

گاهی سکوت برای مردان لازم است و در این وضعیت زنان نباید این عمل را …

مواد مورد نیاز برای پخت نان سبزیجات :شیر ولرم نصف لیوانپودر خمیرمایه 6 گرمشکر 1 …

به پایان رسیدن یک رابطه عاشقانه مانند توفان ویرانگری است که تمام زندگیتان را درمی‌نوردد. خوابیدن، غذا خوردن یا تمرکز کردن بعد از جدایی برایتان سخت می‌شود. تمام کارهایی که زمانی از انجام دادنشان لذت می‌بردید، دیگر هیچ علاقه‌ای را در شما ایجاد نمی‌کنند. بسته به مدت رابطه‌ یا شدت وابستگی عاطفی ممکن است حتی احساس کنید که نمی‌دانید زندگیتان بدون او به کدام سمت و سویی خواهد رفت. اما ایمان و امیدتان را از دست ندهید. سوگواری بعد از شکست عشقی را نیز مانند هر سوگواری دیگری می‌توانید به روشی سالم انجام دهید تا راه کنار آمدن با این درد را بدون غرق کردن خود در گرداب شرم، تلخی یا نفرت پیدا کنید و بعد از جدایی به آرامش برسید.

فهرست مطالب

1ـ از سرزنش کردن خودتان دست بردارید، هورمون‌ها را سرزنش کنید

مطمئن باشید که دیوانه نشده‌اید. اتفاقات زیادی بعد از طلاق در مغزتان رخ می‌دهد، در این میان اگر از علوم اعصاب مربوط به درد و رنج بعد از شکست عشقی اطلاع داشته باشید، متوجه می‌شوید که احساس ناراحتیتان بعد از جدایی کاملاً طبیعی است. همان هورمون‌هایی که در مراحل اولیه عشق و عاشقی باعث می‌شوند که سعادتمندانه در خوشی و لذت غرق شوید، اکنون که از عشقتان جدا شده‌اید، شما را در درد و رنجی عمیق فرومی‌برند. در یک مطالعه تصویربرداری از مغز مشخص شد که شکست عشقی موجب فعالیت همان قسمت‌هایی از مغز می‌شود که در معتادان به کوکائینِ تشنه مصرف بعدی فعال است. در واقع مغزتان در دوران ترک بعد از اعتیاد به عشق است. بخش بطنی مغز که تحت تاثیر شکست عشقی قرار می‌گیرد، با انگیزه و رفتارهای هدف محور ارتباط دارد و سیستم پاداش مغز نیز مسئول آزاد کردن دوپامین است. دوپامین همان ماده شمیایی است که باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کنید و مقدار بیشتری از محرکی را که موجب دریافت این پاداش شده است، طلب کنید این محرک می‌تواند نیکوتین، شکلات یا نوازش‌های عاشقان همسرتان باشد. عطش دوپامین انگیزه ایجاد می‌کند و ترغیبتان می‌کند که برای دریافت بیشتر از آن چیزی که حالتان را خوب می‌کند، رفتار مشابهی را انجام دهید این محرک در مورد یک رابطه عاشقانه، همان نیاز به دوست داشته شدن است. مغز در انتظار دریافت پاداش است، پاداشی که می‌تواند مورد تایید و قدرشناسی عشق قرار گرفتن یا محبت متقابل باشد، اما دریافت پاداش با تاخیر مواجه شده است یا ممکن است هرگز دریافت نگردد. اگرچه در سطح شناختی می‌دانید که رابطه‌تان به پایان رسیده است، اما نورون‌های مغزتان که همچنان در انتظار دریافت پاداشند، خاموش نشده‌اند و شما را در سطح ناخودآگاه عاشق و معتاد به عشق سابقتان نگه می‌دارند.چه طور به ارامش برسم

راهکار: بپذیرید که التیام یافتن یک زخم عاطفی نیز دقیقاً مانند جوش خوردن یک زخم جسمی نیاز به زمان دارد. پس به جای این که خود را درگیر خودگویی‌های منفی کنید که چرا باید این‌قدر ضعیف و ناراحت باشید و خودتان را به خاطر دیوانگی‌ها و احساسات افسار گسیخته بعد از طلاق سرزنش کنید، به خودتان یادآوری کنید که در حال گذراندن چرخه طبیعی جدایی از عشق هستید و واکنش‌های هورمونی در نهایت فروکش خواهد کرد. از احساسات منفی و نسبت دادن آنها به خود فاصله بگیرید، مثلاً نگویید “من افسرده‌ام”؛ در عوض چارچوب ذهنی متفاوتی ایجاد کنید، از واژگان متفاوتی استفاده کنید و بگویید: “در حال تجربه کردن احساس ناراحتی هستم.” شما همان احساسات و هیجاناتتان نیستید.

وقتی تحت فشار قرار می‌گیرید، بدن آدرنالین بیشتری تولید می‌کند که در سراسر بدن جریان پیدا می‌کند و میزان کورتیزول را افزایش می‌دهد. بدنتان در حالت مبارزه قرار دارد. سیستم عصبی سمپاتیک که واکنش نشان دادن به تهدیدها را ممکن می‌سازد، پا به میدان می‌گذارد و به این ترتیب خوردن به دغدغه ثانویه تبدیل می‌شود. بدن راهی را برای سرکوب فشارهای گرسنگی پیدا می‌کند و کمتر شدن انقباض‌ها و انبساط‌های عضلات معده گوارش غذا را کند می‌کند. بااین حال باید بدانید که ذهن، بدن و قلب همه با هم در ارتباطند. اگر بدنتان مواد مغذی کافی مورد نیازش را دریافت نکند، با سرعتی فزاینده تحلیل می‌رود و تحلیل بدن تضعیف روحیه را نیز به همراه دارد. وقتی اشتهایتان برگردد، ممکن است هوس خوردن تنقلات ناسالم به سرتان بزند. افراد ناراحت توانایی کمتری برای درک میزان چربی موجود در غذا دارند، اما در تشخیص دادن مزه‌های شیرینی، ترشی و تلخی 15 درصد بهتر از بقیه عمل می‌کنند. این تفاوت نتیجه‌ای را که پژوهشگران دانشگاه کرنل به آن رسیدند، توضیح می‌دهد؛ پژوهشگران دریافتند که اشخاص ناراحت میل بیشتری به خوردن شیرینی‌جات دارند.

اکنون وقت آن رسیده است تا سم‌زدایی دیجیتالی عشق سابقتان را انجام بدهید. تمام عکس‌ها و پیام‌های قدیمی را پاک کنید، او را در شبکه‌های اجتماعی آنفالو کنید و حتی بهتر از آن، مدتی از تمام شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید. شماره‌اش را پاک کنید تا دیگر وسوسه نشوید که با او تماس بگیرید و دائماً به این فکر نکنید که چرا با شما تماس نمی‌گیرد. دیگر به خاطرات خوب یا بد گذشته فکر نکنید. مغز رفتارهای وسواسی را در مرحله ترک اعتیاد به عشق توجیه می‌کند و سیستم انگیزشی نیز در جستجوی دوپامین است. بنابراین هر بار که فیلم تعطیلاتتان را تماشا می‌کنید، عشق سابقتان را در شبکه‌های اجتماعی تعقیب می‌کنید یا به او پیام می‌دهید، خود را در دام تله‌ای ذهنی اسیر می‌کنید که شما را همچنان معتاد به عشق نگه می‌دارد. نخستین گام برای متوقف کردن این رفتار خودویرانگر این است که متوجه عملکرد مغزتان بعد از طلاق بشوید. وقتی بدانید اشتیاق و نیاز مبرمی که به عشق سابقتان احساس می‌کنید، عادی است، درمی‌یابید انتخاب با خودتان است که این نیاز مبرم را کنترل کنید یا اجازه بدهید که چنین اشتیاق بیهوده‌ای شما را کنترل کند.

راهکار: وقتی می‌خواهید با عشق سابقتان ارتباط برقرار کنید، مثلاً با او تماس بگیرید یا در شبکه‌های اجتماعی دنبالش بگردید، به خودتان یادآوری کنید، این اشتیاقی که احساس می‌کنید، در واقع عطش شدید مغزتان به دریافت دوپامین است. این نیاز مبرم را با رفتار دیگری جایگزین کنید که شما را مجبور به متمرکز شدن بر زمان حال بکند. این رفتار می‌تواند تماس گرفتن با یک دوست، ورزش کردن، فعالیت بدنی یا نوشتن نامۀ تشکر و قدردانی برای یکی از عزیزانتان باشد. چند بار اولی که می‌خواهید حواستان را از این رفتار منحرف کنید، احساس می‌کنید که با چالش بزرگی روبه‌رو هستید که باید آگاهانه برای آن زمینه‌سازی کنید. اما نگران نباشید، خوشبختانه هر چه بیشتر تمرین کنید که این رفتار خودویرانگر را با یک رفتار سالم جایگزین کنید، این رفتار سالم به مرور برایتان آسان‌تر و طبیعی‌تر می‌شود.

 حتما بخوانید:اشتباهات بعد از جدایی 

فهرستی از وظایفی که انجام دادنشان برایتان ممکن است، تهیه کنید و هر کدام را که به اتمام رساندید، خط بزنید. در این میان وظایف حتماً مواردی را هم به مراقبت از خودتان اختصاص دهید، برای مثال نوشتن نعماتی که به خاطر داشتن آنها خدا را شکر می‌کنید، ورزش و مدیتیشن را در دستور کارتان قرار بدهید. وقتی منظم و برنامه‌ریزی شده عمل کنید، وظایفتان را، هر چقدر هم کوچک با موفقیت انجام بدهید و به پایان رساندنشان را با خط زدنشان مشخص کنید، میزان دوپامین در بدنتان افزایش می‌یابد.

راهکار: یک یادآور دیداری برای خودتان درست کنید که نشان بدهد چند بار پیاپی موفق شده‌اید که به اهدافتان برسید. از این روش غالباً در بازی‌ها برای مشخص کردن برنده استفاده می‌شود. یک تقویم بردارید و روی هر روزی که در آن، کار مثبتی برای بهبود حالتان انجام داده‌اید، ضربدر بزنید. به زودی یک ردیف زیبا از ضربدرهای پشت سر هم را خواهید دید که عملاً به شما نشان می‌دهد چقدر در بهبود حالتان موفق بوده‌اید. مشاهده این موفقیت مانند انجام وظایف و خط زدن آنها در فهرست کارها باعث افزایش تولید دوپامین می‌شود. وقتی بدانید که در مسیر درست در حال حرکتید، مغزتان دوپامین کافی برای ادامه فعالیت دریافت می‌کند.

وقتی می‌ترسیم یا با یک هیجان شدید روبه‌رو می‌شویم، بدنمان سرشار از آدرنالین می‌شود و ضربان قلب و فشار خونمان سر به آسمان می‌گذارد. این اتفاق هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات رخ می‌دهد. برای مثال غزال را در نظر بگیرید؛ این حیوان وقتی با شکارچی خطرناکی روبه‌رو می‌شود، قلبش دیوانه‌وار به تپش می‌افتد و همان‌طور که غریزه بقا کنترل رفتارش را در دست می‌گیرد، آدرنالین به سرعت در رگهایش جریان پیدا می‌کند. اما وقتی تهدید برطرف می‌شود و غزال دیگر در خطر نیست، به سرعت کل بدنش را می‌لرزاند، انگار که دچار تشنج شده است. در واقع سیستم عصبی غزال به طور فیزیکی در حال تخلیه برانگیختگی و انرژی اضافی‌ای است که دیگر نیازی به آن ندارد. به این ترتیب غزال بعد از مدت کوتاهی به حال تعادل برمی‌گردد و آزادانه انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است، بالا و پایین می‌پرد.

شاید ما انسان‌ها مانند غزالی که در حیات وحش با تهدید فیزیکی روبه‌رو می‌شود، احساس خطر نکنیم، اما وقتی که تحریک می‌شویم، سیستم عصبی‌مان با همان فرآیندهای شیمیایی خودکار واکنش نشان می‌دهد. عاملی که احساس امنیت‌مان را تهدید می‌کند، موجب به راه افتادن موجی از سازو کارهای بقا می‌شود. می‌توانیم از واکنش غریزی غزال درس بگیریم و استرس و انرژی اضافی را که هنگام ترس یا اضطراب فعال می‌شود، تخلیه کنیم. لرزاندن بدن یا به عبارتی فعالیت بدنی داشتن واکنش طبیعی و خود التیام دهنده بدن به آسیب و سانحه است.

برای پردازش و کنار آمدن با احساساتتان به خودتان زمان بدهید، اما در عین حال یک مهلت زمانی هم تعیین کنید. در این دوره اجازه دارید که یک دل سیر گریه کنید و احساساتتان را تخلیه کنید. احساساتتان در این مدت بین انکار، خشم، ناراحتی و اضطراب در نوسان خواهد بود. درست است که هجوم احساسات مختلف ممکن است این احساس را در شما به وجود بیاورد که انگار فاصله‌ای با دیوانه شدن ندارید، اما مطالعات علمی نشان می‌دهد که این حالات کاملاً عادی و طبیعی است. به نقل از لوسی براون، متخصص علوم اعصاب، طرد شدن عشقی بسیار شدیدتر و جدی‌تر از دیگر گونه‌های طرد اجتماعی است. سوگواری و ناراحتی بعد از طلاق بخشی از فرآیند بهبود است، اما باید زمان معینی را برای آن در نظر بگیرید تا این غم و اندوه محدودیت مشخصی داشته باشد و زندگیتان را در خود غرق نکند. مثلاً می‌توانید امروز یک ساعت درباره شکست عشقی حرف بزنید، راجع به آن در دفتر خاطراتتان بنویسید، گریه کنید و احساساتی را که باید تخلیه کنید، ابراز کنید. اما حواستان به زمان  باشد و وقتی یک ساعت گذشت، فعالیت دیگری را شروع کنید. لازم است که چرخه افکار وسواسی و نشخوارهای فکری را متوقف کنید. یک تابلوی توقف قرمز بزرگ را تصور کنید، با صدای بلند به خودتان بگویید که بس است و بعد فعالیتی را انجام بدهید که حواستان را منحرف کند؛ ورزش بهترین انتخاب است. انجام دادن کاری بدنی که به توجه کامل نیاز دارد، ایده‌آل است، چون مغز نیاز دارد که روی زمان حال متمرکز شود و از فکر کردن دائم به عشق سابق و جدایی دست بردارد. تغییر حالت ذهنی در ابتدا برایتان سخت خواهد بود، اما به مرور با تمرین کردن آسان‌تر خواهد شد.

می‌دانید داروی ضدافسردگی ولبوترین چکار می‌کند؟ ولبوترین موجب افزایش انتقال دهنده عصبی دوپامین می‌شود. سپاسگزاری و قدردانی نیز همین تاثیر را دارد. سپاسگزار بودن ناحیه ساقه مغز را که دوپامین تولید می‌کند، فعال می‌کند. احساس قدرشناسی کردن نسبت به دیگران فعالیت را در مدارهای اجتماعی دوپامین افزایش می‌دهد و موجب ترشح سروتونین می‌شود. فکر کردن درباره نعماتی که شکرگزار داشتن آن‌ها هستید، مجبورتان می‌کند تا روی جنبه‌های مثبت زندگیتان متمرکز شوید. بیشتر از آن که یافتن موردی برای قدردانی مهم باشد، به یاد داشتن جستجوی لطف یا نعمتی برای شکرگزاری مهم است. به خاطر سپردن لزوم سپاسگزاری کردن از دیگران نوعی هوش هیجانی است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که قدردانی بر چگالی نورون‌ها در دو قسمت قشر پیش‌پیشانی جانبی و بطنی داخلی مغز تاثیر می‌گذارد. تغییر چگالی نورون‌ها بیانگر آن است که نورون‌های موجود در این ناحیه‌ها در اثر افزایش هوش هیجانی کارآمدتر می‌شوند. بالا رفتن هوش هیجانی باعث می‌شود که سپاسگزار بودن به وظیفه ساده‌تری تبدیل شود.

جدایی مطمئنا یکی از اتفاقات ناگوار و دردناک زندگی است اما نباید تسلیم آن شوید. راه‌های علمی وجود دارد که به شما برای کنار آمد با این اتفاق کمک می‌کند. بعد از جدایی خودتان را بخاطر حال بدتان سرزنش نکنید چون بسیاری از عکس العمل‌هایی که نشان می‌دهید بدلیل هورمون‌هایی که در بدنتان ترشح می‌شود طبیعی هستند. در این مدت به بدنتان و تغذیه‌تان بیش از قبل اهمیت دهید. زمانیکه وسوسه شدید به او پیام بدید یا زنگ بزنید سعی کنید خودتان را باکارهایی دیگری مثل زنگ زدن به دوستانتان سرگرم کنید. لیستی از وظایف‌تان تهیه کنید و برای آن‌ها یک برنامه ریزی زمانی ترتیب دهید. زمانیکه خشم یا عصبانیت سراغ‌تان آمد یک فعالیت فیزیکی انجام دهید تا خشم‌تان فروکش کند، مثلا 20 دقیقه بدوید. به خودتان اجازه دهید تا برای این جدایی سوگواری کنید ولی یک مهلت زمانی برای سوگواری‌تان تعیین کنید. هر روز 3 چیز که بخاطر داشتن آن‌ها خوشحالید را روی کاغذ بنویسید و به مدت 28 روز این کار را انجام دهید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

38 بازدید

81 بازدید

314 بازدید

335 بازدید

279 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چه طور به ارامش برسم

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

چه طور به ارامش برسم
چه طور به ارامش برسم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *