چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از خیانت توبه کنیم
چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

توبه از زنا و خیانت به همسر

۱۳۹۷/۰۴/۲۲


۱۷۹۷۹۹ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

زنان و مردان امروزه زمان کمتری را به گفتگو با یکدیگر و حل مشکلاتشان اختصاص می‌دهند و بیشتر وقت خود را در محل کار یا اگر خانه باشند به اینترنت گردی و انجام کارهای شخصی سپری می‌کنند. این مسئله با گذشت چند سال از زندگی مشترک که شدت هیجانات و عواطف زوجین فروکش کرده است بیشتر خود را نشان می‌دهد. اگر زوجین مهارت‌های لازم را بلد نباشند احتمال خیانت در زندگی آنها بیشتر خواهد شد، با اینکه خیانت را بیشتر در آقایان می‌بینیم اما بهتر است بدانید که خانم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زن و مرد با کوچک ترین سهل انگاری در رابطه زناشویی شان، حاصل زندگی چند ساله خود را به باد می‌دهند. گرایش مردان در خیانت بیشتر به برقراری رابطه جنسی و در زنان بیشتر به دریافت محبت و حمایت و بعد از آن رابطه جنسی می باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد که زن و مرد ناگهان متوجه اشتباه خود می‌شوند و عذاب وجدان بعد از خیانت می‌گیرند؟ آیا راهی برای ترمیم دوباره این رابطه وجود دارد؟

در این مقاله ما به بررسی این مسئله می‌پردازیم و جنبه های مختلف این احساس و کارهایی که باید در هنگام مواجهه با آن بلد باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست مطالب

استفاده از این روش یکی از منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، روانشناسان بدلیل تجربه کاری زیاد و کار با افرادی مانند شما به خوبی می‌توانند شرایط شما را درک کرده و بدون کوچک‌ترین قضاوتی به شما کمک کنند. شما این کار را به سه طریق می‌توانید انجام دهید: مراجعه حضوری، مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین. روانشناس متخصص با توجه به موقعیت شما مشاوره را به صورت فردی شروع می‌کند یا اینکه درمان‌ گروهی را به شما پیشنهاد می‌کند، یعنی شما را به گروهی ارجاع می‌دهد که جمعی از افرادی که درگیر خیانت و رابطه نامشروع هستند در آن شرکت می‌کنند. شما در هر دو صورت می‌توانید راه حل های جدیدی را بیاموزید که به حل مشکل شما بسیار کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی مایل به انجام این کار نبودید یا اینکه چنین موقعیتی نداشتید، گام دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گاهی اوقات افراد بدلیل شدت عذاب وجدان و ترس از قضاوت شدن توسط دیگران این مسئله را به هیچ کسی بازگو نمی‌کنند. اما بهتر است بدانید که تنهایی به دوش کشیدن این موضوع می‌تواند آسیب روحی جدی به شما وارد کند. پس با مورد اعتماد ترین کسی که می شناسید در این باره صحبت کنید.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

فردی را انتخاب کنید که میدانید میتوانید به او اطمینان کنید تا محرم رازتان باشد. فردی که از شما مسن تر و یا عاقلتر باشد، غالباً مشاور خوبی برایتان خواهد بود. برای مثال اگر همکار یا دوستی دارید که توانسته بعد از خیانت دوباره به رابطه اش سر و سامان بدهد، او انتخاب خوبی برای مشورت کردن و فاش کردن اسرارتان خواهد بود. از اطمینان کردن به افرادی که از نگه داشتن رازتان احساس گناه میکنند یا ممکن است به خاطر رنجاندن همسرتان قضاوت بیرحمانه ای درباره تان داشته باشند، خودداری کنید.

نزد مشاور امینتان بروید و به او بگویید: “مرتکب اشتباه بزرگی شدم و به همسرم خیانت کردم. میدونم که اشتباه کردم، اما نمیخوام زندگی ام از هم بپاشه.” سپس اتفاقاتی را توضیح بدهید که منجر به خیانت شده و نظر او را در مورد موضوع مشخصی بپرسید، مثلاً این که آیا باید همسرتان را از این رابطه ی نامشروع مطلع کنید یا خیر و این که چطور باید موضوع را با او در میان بگذارید. پس به یاد داشته باشید تنها یک نفر و آن هم مورد اعتماد ترین شخصی که می‌شناسید را برای مشورت انتخاب کنید.

اگر عقاید مذهبی یا معنوی دارید، با مشاور مذهبی که برایش احترام قائل هستید، مشورت کنید. یک فرد روحانی بدون آن که قضاوتتان کند، به حرفهایتان گوش میدهد و راه حلی کاربردی را برای غلبه بر احساس گناهتان به شما پیشنهاد میکند. از روحانی مورد اعتمادتان بخواهید که با شما خصوصی ملاقات کند تا راز دلتان را در این جلسه ی دونفره با او در میان بگذارید و برای بیرون آمدن از این وضعیت دشوار از حمایت و راهنمایی اش استفاده کنید. روحانی معتمدتان میتواند مشاوره ی ارزشمندی را به تنهایی به خودتان یا در صورت لزوم به شما و همسرتان ارائه دهد.

بپذیرید که شما هم فقط یک انسان هستید. احساس گناه را با در نظر گرفتن خطاهای انسانی و دلسوزی کردن برای خود به احساس دیگری تبدیل کنید که به شما قدرت بدهد. شما اولین فردی نیستید که به همسر خود خیانت کرده ـ افراد بسیار دیگری نیز در موقعیت شما قرار داشته اند. این خطای متداول انسانی را بشناسید و بپذیرید که انسان جائزالخطاست تا احساس گناه به خاطر انجام دادن این اشتباه آزارتان ندهد.

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، با ملایمت به خودتان بگویید: “من فقط یه آدمم. معصوم که نیستم. منم مثل بقیه آدما ممکنه اشتباه کنم.” البته قبول کردن این که انسان جائزالخطا است، توجیهی برای کار اشتباه تان نیست، اما به شما کمک میکند تا عذاب وجدان و ناراحتی خود را قدری تسکین دهید. میتوانید الحاقیه ی زیر را نیز به جمله ی بالا اضافه کنید: “اشتباه کردم، اما میتونم برای جبران کردنش سعی کنم و در آینده همسر بهتری باشم.”

رنجها و احساسات دردناک خود را روی صفحه ی سفید کاغذ تخلیه کنید. نوشتن باعث میشود که احساس گناهتان کمتر شود و بتوانید بیطرفانه درباره ی این موقعیت فکر کنید. حتی ممکن است راه حل مناسبی نیز حین نوشتن به ذهنتان برسد.

ماجرایی را که برایتان پیش آمده با جزئیات کامل و واضح بنویسید. احساسات و افکارتان را درباره ی موقعیت شرح بدهید. مثلاً شاید بنویسید: “رابطه ی نامشروعی با یه مرد دیگه داشتم. احساس گناه خیلی عذابم میده. نمیخوام همسرم از این قضیه بویی ببره، از طرفی هم نمیدونم چطور میتونم این ماجرا رو پشت سر بذارم و به زندگی عادیم ادامه بدم.” اگر نگران هستید که مبادا فرد دیگری نوشته هایتان را بخواند، میتوانید کاغذ را بعد از نوشتن پاره کنید و بسوزانید. نابود کردن این کاغذ را میتوانید به عنوان نمادی از به پایان رسیدن خیانت و احساس گناه در نظر بگیرید و به خودتان بگویید که این احساسات دردناک دیگر نمیتوانند آزارتان بدهند.

طبیعی است که به خاطر خیانت کردن دچار عذاب وجدان شوید و از دست خودتان ناراحت باشید، اما اگر بخواهید دائماً به گذشته فکر کنید، هیچ گاه نمیتوانید خودتان را از این باتلاق نجات دهید. هر بار که احساس گناه و عذاب وجدان به شما حمله ور میشود، سعی کنید که این افکار آزاردهنده را متوقف کنید. به جای آن که به این افکار میدان بدهید، از خودتان بپرسید: “حالا باید چیکار کنم؟” و سعی کنید دائماً حرکت مثبتی را انجام بدهید که شما را رو به جلو ببرد و از این گذشته ی ناراحت کننده دور کند.

برای مثال اگر افکار منفی درباره ی اشتباه گذشته تان دوباره سر برداشتند، از خودتان بپرسید: “الان چی؟” و بعد به کار مثبت کوچکی فکر کنید که میتوانید الان برای بهتر شدن حالتان انجام دهید. برای مثال میتوانید همسرتان را به یک قرار عاشقانه دعوت کنید یا زمان بیشتری را در کنارش بگذرانید.

احساس گناه نیز مانند هر احساس دیگری به مرور زمان تغییر میکند. به جای این که فکر کنید باید کاری برای برطرف کردن ناراحتی خودتان انجام بدهید، صبر داشته باشید تا این احساس به تدریج از بین برود. مراقب سبک مقابله ای منفی باشید تا در دام افسردگی، اعتیاد یا مشکلات عاطفی دیگر نیفتید. برای این که روزگارتان سختتر و غیرقابل تحمل نشود، از دیگران کناره گیری نکنید، خودتان را در کار غرق نکنید و به الکل و مواد مخدر پناه نبرید.

اگر همسرتان هنوز از خیانتی که در حقش کرده اید، اطلاع ندارد، فکر نکنید که با اعتراف کردن به او خودتان یا او احساس بهتری پیدا خواهید کرد. اعتراف خیانت دردی جانکاه، بی اعتمادی و نگرانی را به رابطه تان تزریق خواهد کرد. بنابراین قبل از آن که این راز را برای همسرتان فاش کنید، مزایا و معایب این اعتراف را بسنجید. البته اگر این خیانت همراه با رابطه ی جنسی پرخطری بوده که سلامتی همسرتان را به خطر میاندازد، حتماً باید موضوع را با او در میان بگذارید. همچنین اگر احتمال دارد که همسرتان به طریق دیگری از خیانت مطلع شود، باید خودتان ماجرا را به او اعتراف کنید. اگر میخواهید رابطه تان را نجات بدهید، گفتن حقیقت بهترین انتخاب است. به خاطر بسپارید که اعتراف نکردن توانایی همسرتان را برای اعتماد کردن به شما ضعیفتر میکند.

قسم بخورید که از این به بعد نسبت به همسرتان وفادار و صادق باشید. اگر قصد ازدواج مجدد دارید، همسر فعلی و آینده تان نیز باید با این شرایط موافق باشند. اگر همسرتان از رابطه ی نامشروعتان اطلاع دارد و میخواهد که فرصت دوباره ای به شما بدهد، میتوانید مراسم نمادینی را برای اعلام تعهد و وفاداری مجدد خود به او انجام بدهید و به او ثابت کنید که قصد دارید در آینده کاملاً به او وفادار باشید.

انتظار یک بخشش آنی و خودکار را نداشته باشید، برای این که همسرتان شما را ببخشد، باید به او نشان بدهید که میتوانید در آینده به شما اعتماد کند. برای جلب اعتماد او میتوانید وقتی از همسرتان دور هستید، تمام کارهایتان را به وضوح به او اطلاع بدهید یا حتی رمز ایمیل یا تلفنتان را در اختیارش بگذارید. درست است که به همسرتان خیانت کرده اید، اما برای این که شما را ببخشد، نباید به سوءاستفاده یا بدرفتاری تن بدهید.

چطور میتوانید این اتفاق ناخوشایند را به فرصتی برای رشد تبدیل کنید؟ به این فکر کنید که خیانت چطور اتفاق افتاده است و سعی کنید از این اشتباه درس بگیرید. به این ترتیب الگوهای رفتاری و تفکری که منجر به خیانت شده است، از بین میرود. • برای مثال ممکن است که شما میل جنسی بالا و خواسته هایی از همسرتان داشته باشید که او از آنها مطلع نیست. پس بهتر است که این مسئله را با او در میان بگذارید. • شاید مشکلات رابطه تان را به جای این که با همسرتان در میان بگذارید، برای همکارتان تعریف کرده اید. چنین مسائلی را در آینده فقط با فردی در میان بگذارید که از این نقاط ضعف برای شروع یک رابطه ی نامشروع سوءاستفاده کند. به خاطر داشته باشید که بهترین همدم شما همسرتان است.

با خود فکر کنید و مشکلات رابطه خود با همسرتان را پیدا کنید، چه چیزی باعث شد تا اولین بار فکر خیانت و رابطه نامشروع به ذهنتان خطور کند؟ اگر مشکل از سمت همسر شما و به قدری جدی است که ادامه زندگی را برای شما سخت می‌کند حتما در یک جلسه دو نفره آن را با همسرتان مطرح کنید و بدنبال راه حل باشید، اما اگر برای این کارتان دلیل مشخصی ندارید و صرفا این کار را از روی کنجکاوی انجام داده اید. مراحلی که در بالا گفته شد را انجام دهید و سپس با همسرتان به یک روانشناس مراجعه کنید.

اگر امیدوارید که بتوانید رابطه ی زناشویی تان را ترمیم کنید، مشاوره ی زوجین میتواند به شما کمک کند تا مشکلات زندگی مشترکتان را تشخیص بدهید و برای حل آنها اقدام کنید. مشاور با تسهیل ارتباط، پیشنهاد دادن روش هایی برای هیجان انگیزتر کردن زندگی مشترک و حتی بهبود رابطه ی جنسی به شما کمک میکند تا رابطه تان را دوباره سر و سامان بدهید. در ناحیه ی سکونت تان به دنبال مشاور مطمئن و دلسوزی بگردید که در زمینه ی ترمیم رابطه بعد از خیانت تجربه داشته باشد.

خیانت و رابطه نامشروع، در زندگی زناشویی و ارتباط با کسی غیر از همسرتان اشتباهی است که احتمالا باعث ایجاد عذاب ‌وجدان در شما و آسیب‌های روحی در همسرتان می‌شود. شما ممکن است فکر کنید دیگر زندگی شما از دست رفته و باید رهایش کنید؛ اما لزوما اینطور نیست. پس شما هم بجای سرزنش کردن خودتان بدنبال پیدا کردن علت خیانت باشید. از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید،‌ موضوع را با کسی که مورد اعتماد شما است در میان بگذارید، با مشاور مذهبی خود مشورت کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید و سعی کنید آنها را جبران کنید، خودتان را ببخشید و بجای اشتباهات گذشته به ساختن آینده فکر کنید، به خودتان زمان دهید و سعی کنید از این پس همسر متعهدی باشید، نقاط ضعف رابطه خود را پیدا کرده و سعی کنید با کمک همسر خود به حل آن بپردازید. خیانت به هر صورتی که باشد مخصوصا اگر بیشتر برقراری رابطه نامشروع بوده باشد امری نکوهیده است و باید به دلخوری های همسر خود حق بدهید حتی اگر این دلخوری ماه‌ها زمان ببرد. پس صبور باشید و تا جایی که می‌توانید خود را به همسرتان ثابت کنید و در صورت احساس نیاز به یک زوج‌درمانگر و مشاور مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

161 بازدید

260 بازدید

337 بازدید

386 بازدید

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

415 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام چند بار رل مجازی زدم الان عذاب وجدان دارم خانواده ام به اینکار راضی نیستند آخه شماره هم داده بودیم و شماره را به دوستاش داره و هر روز یکی زنگ میزنه

سلام دوست گرامی اگر برای شما مزاحمتی ایجاد شده است، شماره تماس خود را تغییر دهید و یکی از اعضای خانواده را در جریان این مزاحمت‌ها قرار دهید.

سلام من بیوه هستم شش سال پیش اقای متاهلی وارد زندگیم شد و هر بار که ایشون رو روندم باز دوباره برگشتن و اصرار کردن من بعد دوسال قبول کردم اما بازهم بعد یک ماه بهم زدم و پشیمون شدم اما ایشون دست بر نداشت تا پنج سال این رویه ادامه داشت گاهی بهم نزدیک میشیدم و باز دوباره من نمی تونستم … تا اینکه حدود یک سال دیگه مثل قبل اصرار نمی کردن و فقط هر از گاهی تماس می گرفت و از همه چی می پرسید من فکر می کردم برگشتن به زندگی اما به تازگی فهمید با همکار من همین قضیه رو شروع کردن و وقتی هم که من اعتراض کردم بعد کلی مشاچره باز اسرار دارن که مثل یه دوست بمونن و حاضر به قطع ارتباط نیستن و این بیشتر من رو آزار میده من دوستش داشتم اما فقط بخاطر زندگی اولش … حالا خیلی برام عذاب اوره

دوست عزیز سلام

دو مورد خیلی مهم درباره این آقا وجود داره (باتوجه به گفته‌های شما) که شما باید بهش توجه کنید: اول اینکه ایشون با وجود تاهل، تلاش می‌کردند با شما ارتباط داشته باشند! این خودش نمونه بارزی از عدم تعهد ایشون در رابطه هست و دو اینکه شما تنها فردی نبودید که ایشون تلاش داشتند باهاشون رابطه خارج از فضای زندگی متاهلی داشته باشند. حالا با این اوضاع، آیا فکر می‌کنید ایشون آدم سالمی هستند؟ باید بهتون بگم خیر. حتی اگر فرض بگیریم رابطه زناشویی خوبی هم ندارند، اینکه بدون پایان دادن به اون بخوان وارد رابطه جدید بشن، نه از نظر روانی و نه اخلاقی درست نیست. پس، بهتره راهی برای فراموشی ایشون پیدا کنید و به طور کامل ارتباط با ایشون رو قطع کنید (به طوری که هیچ راه بازگشتی نداشته باشن). چون ادامه رابطه (حتی به صورت رابطه معمولی) قطعا و قطعا جز آسیب به خود شما و از هم پاشیدن یک رابطه زناشویی هیچ سودی نداره. پس به خاطر خودتون هم که شده از این رابطه بیاید بیرون و سعی کنید یک زندگی سالم برای خودتون ایجاد کنید.

سلام ..نمیدونم چی بگم فقط میدونم دارم میسوزم..انگار تو جهنمم ..حتی اگه خدا منو ببخشه خودم نمیبخشم..گاهی فکر خودکشی ب سرم میزنه..من قصدم خیانت نبود ولی اتفاق افتاد و دارم دیوونه میشم از گناهم هرچی از خدا خواستم بهم داد..همسرم هم چیزی برام کم نذاشته..از پستی خودم شرمنده ام دائم بغض تو گلومه و آرزوی مرگ دارم

سلام دوست گرامی خیانت به همسر و رابطه مشترک بسیار رفتار اشتباهی هست اما بهرحال پیش امده و انسان جایز الخطا هست .اینکه الان پشیمان هستید بسیار خوب هست و بهتون کمک می کند تا بتوانید زندگی بهتری در پیش بگیرید .خدا هم راه توبه و بازگشت را بازگذاشته.پس توبه کنید و با بخشیدن خودتون،ارامش پیدا کنید و سعی در جبران اشتباهات خود داشته باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

زنان و مردان امروزه زمان کمتری را به گفتگو با یکدیگر و حل مشکلاتشان اختصاص می‌دهند و بیشتر وقت خود را در محل کار یا اگر خانه باشند به اینترنت گردی و انجام کارهای شخصی سپری می‌کنند. این مسئله با گذشت چند سال از زندگی مشترک که شدت هیجانات و عواطف زوجین فروکش کرده است بیشتر خود را نشان می‌دهد. اگر زوجین مهارت‌های لازم را بلد نباشند احتمال خیانت در زندگی آنها بیشتر خواهد شد، با اینکه خیانت را بیشتر در آقایان می‌بینیم اما بهتر است بدانید که خانم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زن و مرد با کوچک ترین سهل انگاری در رابطه زناشویی شان، حاصل زندگی چند ساله خود را به باد می‌دهند. گرایش مردان در خیانت بیشتر به برقراری رابطه جنسی و در زنان بیشتر به دریافت محبت و حمایت و بعد از آن رابطه جنسی می باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد که زن و مرد ناگهان متوجه اشتباه خود می‌شوند و عذاب وجدان بعد از خیانت می‌گیرند؟ آیا راهی برای ترمیم دوباره این رابطه وجود دارد؟

در این مقاله ما به بررسی این مسئله می‌پردازیم و جنبه های مختلف این احساس و کارهایی که باید در هنگام مواجهه با آن بلد باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست مطالب

استفاده از این روش یکی از منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، روانشناسان بدلیل تجربه کاری زیاد و کار با افرادی مانند شما به خوبی می‌توانند شرایط شما را درک کرده و بدون کوچک‌ترین قضاوتی به شما کمک کنند. شما این کار را به سه طریق می‌توانید انجام دهید: مراجعه حضوری، مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین. روانشناس متخصص با توجه به موقعیت شما مشاوره را به صورت فردی شروع می‌کند یا اینکه درمان‌ گروهی را به شما پیشنهاد می‌کند، یعنی شما را به گروهی ارجاع می‌دهد که جمعی از افرادی که درگیر خیانت و رابطه نامشروع هستند در آن شرکت می‌کنند. شما در هر دو صورت می‌توانید راه حل های جدیدی را بیاموزید که به حل مشکل شما بسیار کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی مایل به انجام این کار نبودید یا اینکه چنین موقعیتی نداشتید، گام دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گاهی اوقات افراد بدلیل شدت عذاب وجدان و ترس از قضاوت شدن توسط دیگران این مسئله را به هیچ کسی بازگو نمی‌کنند. اما بهتر است بدانید که تنهایی به دوش کشیدن این موضوع می‌تواند آسیب روحی جدی به شما وارد کند. پس با مورد اعتماد ترین کسی که می شناسید در این باره صحبت کنید.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

فردی را انتخاب کنید که میدانید میتوانید به او اطمینان کنید تا محرم رازتان باشد. فردی که از شما مسن تر و یا عاقلتر باشد، غالباً مشاور خوبی برایتان خواهد بود. برای مثال اگر همکار یا دوستی دارید که توانسته بعد از خیانت دوباره به رابطه اش سر و سامان بدهد، او انتخاب خوبی برای مشورت کردن و فاش کردن اسرارتان خواهد بود. از اطمینان کردن به افرادی که از نگه داشتن رازتان احساس گناه میکنند یا ممکن است به خاطر رنجاندن همسرتان قضاوت بیرحمانه ای درباره تان داشته باشند، خودداری کنید.

نزد مشاور امینتان بروید و به او بگویید: “مرتکب اشتباه بزرگی شدم و به همسرم خیانت کردم. میدونم که اشتباه کردم، اما نمیخوام زندگی ام از هم بپاشه.” سپس اتفاقاتی را توضیح بدهید که منجر به خیانت شده و نظر او را در مورد موضوع مشخصی بپرسید، مثلاً این که آیا باید همسرتان را از این رابطه ی نامشروع مطلع کنید یا خیر و این که چطور باید موضوع را با او در میان بگذارید. پس به یاد داشته باشید تنها یک نفر و آن هم مورد اعتماد ترین شخصی که می‌شناسید را برای مشورت انتخاب کنید.

اگر عقاید مذهبی یا معنوی دارید، با مشاور مذهبی که برایش احترام قائل هستید، مشورت کنید. یک فرد روحانی بدون آن که قضاوتتان کند، به حرفهایتان گوش میدهد و راه حلی کاربردی را برای غلبه بر احساس گناهتان به شما پیشنهاد میکند. از روحانی مورد اعتمادتان بخواهید که با شما خصوصی ملاقات کند تا راز دلتان را در این جلسه ی دونفره با او در میان بگذارید و برای بیرون آمدن از این وضعیت دشوار از حمایت و راهنمایی اش استفاده کنید. روحانی معتمدتان میتواند مشاوره ی ارزشمندی را به تنهایی به خودتان یا در صورت لزوم به شما و همسرتان ارائه دهد.

بپذیرید که شما هم فقط یک انسان هستید. احساس گناه را با در نظر گرفتن خطاهای انسانی و دلسوزی کردن برای خود به احساس دیگری تبدیل کنید که به شما قدرت بدهد. شما اولین فردی نیستید که به همسر خود خیانت کرده ـ افراد بسیار دیگری نیز در موقعیت شما قرار داشته اند. این خطای متداول انسانی را بشناسید و بپذیرید که انسان جائزالخطاست تا احساس گناه به خاطر انجام دادن این اشتباه آزارتان ندهد.

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، با ملایمت به خودتان بگویید: “من فقط یه آدمم. معصوم که نیستم. منم مثل بقیه آدما ممکنه اشتباه کنم.” البته قبول کردن این که انسان جائزالخطا است، توجیهی برای کار اشتباه تان نیست، اما به شما کمک میکند تا عذاب وجدان و ناراحتی خود را قدری تسکین دهید. میتوانید الحاقیه ی زیر را نیز به جمله ی بالا اضافه کنید: “اشتباه کردم، اما میتونم برای جبران کردنش سعی کنم و در آینده همسر بهتری باشم.”

رنجها و احساسات دردناک خود را روی صفحه ی سفید کاغذ تخلیه کنید. نوشتن باعث میشود که احساس گناهتان کمتر شود و بتوانید بیطرفانه درباره ی این موقعیت فکر کنید. حتی ممکن است راه حل مناسبی نیز حین نوشتن به ذهنتان برسد.

ماجرایی را که برایتان پیش آمده با جزئیات کامل و واضح بنویسید. احساسات و افکارتان را درباره ی موقعیت شرح بدهید. مثلاً شاید بنویسید: “رابطه ی نامشروعی با یه مرد دیگه داشتم. احساس گناه خیلی عذابم میده. نمیخوام همسرم از این قضیه بویی ببره، از طرفی هم نمیدونم چطور میتونم این ماجرا رو پشت سر بذارم و به زندگی عادیم ادامه بدم.” اگر نگران هستید که مبادا فرد دیگری نوشته هایتان را بخواند، میتوانید کاغذ را بعد از نوشتن پاره کنید و بسوزانید. نابود کردن این کاغذ را میتوانید به عنوان نمادی از به پایان رسیدن خیانت و احساس گناه در نظر بگیرید و به خودتان بگویید که این احساسات دردناک دیگر نمیتوانند آزارتان بدهند.

طبیعی است که به خاطر خیانت کردن دچار عذاب وجدان شوید و از دست خودتان ناراحت باشید، اما اگر بخواهید دائماً به گذشته فکر کنید، هیچ گاه نمیتوانید خودتان را از این باتلاق نجات دهید. هر بار که احساس گناه و عذاب وجدان به شما حمله ور میشود، سعی کنید که این افکار آزاردهنده را متوقف کنید. به جای آن که به این افکار میدان بدهید، از خودتان بپرسید: “حالا باید چیکار کنم؟” و سعی کنید دائماً حرکت مثبتی را انجام بدهید که شما را رو به جلو ببرد و از این گذشته ی ناراحت کننده دور کند.

برای مثال اگر افکار منفی درباره ی اشتباه گذشته تان دوباره سر برداشتند، از خودتان بپرسید: “الان چی؟” و بعد به کار مثبت کوچکی فکر کنید که میتوانید الان برای بهتر شدن حالتان انجام دهید. برای مثال میتوانید همسرتان را به یک قرار عاشقانه دعوت کنید یا زمان بیشتری را در کنارش بگذرانید.

احساس گناه نیز مانند هر احساس دیگری به مرور زمان تغییر میکند. به جای این که فکر کنید باید کاری برای برطرف کردن ناراحتی خودتان انجام بدهید، صبر داشته باشید تا این احساس به تدریج از بین برود. مراقب سبک مقابله ای منفی باشید تا در دام افسردگی، اعتیاد یا مشکلات عاطفی دیگر نیفتید. برای این که روزگارتان سختتر و غیرقابل تحمل نشود، از دیگران کناره گیری نکنید، خودتان را در کار غرق نکنید و به الکل و مواد مخدر پناه نبرید.

اگر همسرتان هنوز از خیانتی که در حقش کرده اید، اطلاع ندارد، فکر نکنید که با اعتراف کردن به او خودتان یا او احساس بهتری پیدا خواهید کرد. اعتراف خیانت دردی جانکاه، بی اعتمادی و نگرانی را به رابطه تان تزریق خواهد کرد. بنابراین قبل از آن که این راز را برای همسرتان فاش کنید، مزایا و معایب این اعتراف را بسنجید. البته اگر این خیانت همراه با رابطه ی جنسی پرخطری بوده که سلامتی همسرتان را به خطر میاندازد، حتماً باید موضوع را با او در میان بگذارید. همچنین اگر احتمال دارد که همسرتان به طریق دیگری از خیانت مطلع شود، باید خودتان ماجرا را به او اعتراف کنید. اگر میخواهید رابطه تان را نجات بدهید، گفتن حقیقت بهترین انتخاب است. به خاطر بسپارید که اعتراف نکردن توانایی همسرتان را برای اعتماد کردن به شما ضعیفتر میکند.

قسم بخورید که از این به بعد نسبت به همسرتان وفادار و صادق باشید. اگر قصد ازدواج مجدد دارید، همسر فعلی و آینده تان نیز باید با این شرایط موافق باشند. اگر همسرتان از رابطه ی نامشروعتان اطلاع دارد و میخواهد که فرصت دوباره ای به شما بدهد، میتوانید مراسم نمادینی را برای اعلام تعهد و وفاداری مجدد خود به او انجام بدهید و به او ثابت کنید که قصد دارید در آینده کاملاً به او وفادار باشید.

انتظار یک بخشش آنی و خودکار را نداشته باشید، برای این که همسرتان شما را ببخشد، باید به او نشان بدهید که میتوانید در آینده به شما اعتماد کند. برای جلب اعتماد او میتوانید وقتی از همسرتان دور هستید، تمام کارهایتان را به وضوح به او اطلاع بدهید یا حتی رمز ایمیل یا تلفنتان را در اختیارش بگذارید. درست است که به همسرتان خیانت کرده اید، اما برای این که شما را ببخشد، نباید به سوءاستفاده یا بدرفتاری تن بدهید.

چطور میتوانید این اتفاق ناخوشایند را به فرصتی برای رشد تبدیل کنید؟ به این فکر کنید که خیانت چطور اتفاق افتاده است و سعی کنید از این اشتباه درس بگیرید. به این ترتیب الگوهای رفتاری و تفکری که منجر به خیانت شده است، از بین میرود. • برای مثال ممکن است که شما میل جنسی بالا و خواسته هایی از همسرتان داشته باشید که او از آنها مطلع نیست. پس بهتر است که این مسئله را با او در میان بگذارید. • شاید مشکلات رابطه تان را به جای این که با همسرتان در میان بگذارید، برای همکارتان تعریف کرده اید. چنین مسائلی را در آینده فقط با فردی در میان بگذارید که از این نقاط ضعف برای شروع یک رابطه ی نامشروع سوءاستفاده کند. به خاطر داشته باشید که بهترین همدم شما همسرتان است.

با خود فکر کنید و مشکلات رابطه خود با همسرتان را پیدا کنید، چه چیزی باعث شد تا اولین بار فکر خیانت و رابطه نامشروع به ذهنتان خطور کند؟ اگر مشکل از سمت همسر شما و به قدری جدی است که ادامه زندگی را برای شما سخت می‌کند حتما در یک جلسه دو نفره آن را با همسرتان مطرح کنید و بدنبال راه حل باشید، اما اگر برای این کارتان دلیل مشخصی ندارید و صرفا این کار را از روی کنجکاوی انجام داده اید. مراحلی که در بالا گفته شد را انجام دهید و سپس با همسرتان به یک روانشناس مراجعه کنید.

اگر امیدوارید که بتوانید رابطه ی زناشویی تان را ترمیم کنید، مشاوره ی زوجین میتواند به شما کمک کند تا مشکلات زندگی مشترکتان را تشخیص بدهید و برای حل آنها اقدام کنید. مشاور با تسهیل ارتباط، پیشنهاد دادن روش هایی برای هیجان انگیزتر کردن زندگی مشترک و حتی بهبود رابطه ی جنسی به شما کمک میکند تا رابطه تان را دوباره سر و سامان بدهید. در ناحیه ی سکونت تان به دنبال مشاور مطمئن و دلسوزی بگردید که در زمینه ی ترمیم رابطه بعد از خیانت تجربه داشته باشد.

خیانت و رابطه نامشروع، در زندگی زناشویی و ارتباط با کسی غیر از همسرتان اشتباهی است که احتمالا باعث ایجاد عذاب ‌وجدان در شما و آسیب‌های روحی در همسرتان می‌شود. شما ممکن است فکر کنید دیگر زندگی شما از دست رفته و باید رهایش کنید؛ اما لزوما اینطور نیست. پس شما هم بجای سرزنش کردن خودتان بدنبال پیدا کردن علت خیانت باشید. از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید،‌ موضوع را با کسی که مورد اعتماد شما است در میان بگذارید، با مشاور مذهبی خود مشورت کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید و سعی کنید آنها را جبران کنید، خودتان را ببخشید و بجای اشتباهات گذشته به ساختن آینده فکر کنید، به خودتان زمان دهید و سعی کنید از این پس همسر متعهدی باشید، نقاط ضعف رابطه خود را پیدا کرده و سعی کنید با کمک همسر خود به حل آن بپردازید. خیانت به هر صورتی که باشد مخصوصا اگر بیشتر برقراری رابطه نامشروع بوده باشد امری نکوهیده است و باید به دلخوری های همسر خود حق بدهید حتی اگر این دلخوری ماه‌ها زمان ببرد. پس صبور باشید و تا جایی که می‌توانید خود را به همسرتان ثابت کنید و در صورت احساس نیاز به یک زوج‌درمانگر و مشاور مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

161 بازدید

260 بازدید

337 بازدید

386 بازدید

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

415 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام چند بار رل مجازی زدم الان عذاب وجدان دارم خانواده ام به اینکار راضی نیستند آخه شماره هم داده بودیم و شماره را به دوستاش داره و هر روز یکی زنگ میزنه

سلام دوست گرامی اگر برای شما مزاحمتی ایجاد شده است، شماره تماس خود را تغییر دهید و یکی از اعضای خانواده را در جریان این مزاحمت‌ها قرار دهید.

سلام من بیوه هستم شش سال پیش اقای متاهلی وارد زندگیم شد و هر بار که ایشون رو روندم باز دوباره برگشتن و اصرار کردن من بعد دوسال قبول کردم اما بازهم بعد یک ماه بهم زدم و پشیمون شدم اما ایشون دست بر نداشت تا پنج سال این رویه ادامه داشت گاهی بهم نزدیک میشیدم و باز دوباره من نمی تونستم … تا اینکه حدود یک سال دیگه مثل قبل اصرار نمی کردن و فقط هر از گاهی تماس می گرفت و از همه چی می پرسید من فکر می کردم برگشتن به زندگی اما به تازگی فهمید با همکار من همین قضیه رو شروع کردن و وقتی هم که من اعتراض کردم بعد کلی مشاچره باز اسرار دارن که مثل یه دوست بمونن و حاضر به قطع ارتباط نیستن و این بیشتر من رو آزار میده من دوستش داشتم اما فقط بخاطر زندگی اولش … حالا خیلی برام عذاب اوره

دوست عزیز سلام

دو مورد خیلی مهم درباره این آقا وجود داره (باتوجه به گفته‌های شما) که شما باید بهش توجه کنید: اول اینکه ایشون با وجود تاهل، تلاش می‌کردند با شما ارتباط داشته باشند! این خودش نمونه بارزی از عدم تعهد ایشون در رابطه هست و دو اینکه شما تنها فردی نبودید که ایشون تلاش داشتند باهاشون رابطه خارج از فضای زندگی متاهلی داشته باشند. حالا با این اوضاع، آیا فکر می‌کنید ایشون آدم سالمی هستند؟ باید بهتون بگم خیر. حتی اگر فرض بگیریم رابطه زناشویی خوبی هم ندارند، اینکه بدون پایان دادن به اون بخوان وارد رابطه جدید بشن، نه از نظر روانی و نه اخلاقی درست نیست. پس، بهتره راهی برای فراموشی ایشون پیدا کنید و به طور کامل ارتباط با ایشون رو قطع کنید (به طوری که هیچ راه بازگشتی نداشته باشن). چون ادامه رابطه (حتی به صورت رابطه معمولی) قطعا و قطعا جز آسیب به خود شما و از هم پاشیدن یک رابطه زناشویی هیچ سودی نداره. پس به خاطر خودتون هم که شده از این رابطه بیاید بیرون و سعی کنید یک زندگی سالم برای خودتون ایجاد کنید.

سلام ..نمیدونم چی بگم فقط میدونم دارم میسوزم..انگار تو جهنمم ..حتی اگه خدا منو ببخشه خودم نمیبخشم..گاهی فکر خودکشی ب سرم میزنه..من قصدم خیانت نبود ولی اتفاق افتاد و دارم دیوونه میشم از گناهم هرچی از خدا خواستم بهم داد..همسرم هم چیزی برام کم نذاشته..از پستی خودم شرمنده ام دائم بغض تو گلومه و آرزوی مرگ دارم

سلام دوست گرامی خیانت به همسر و رابطه مشترک بسیار رفتار اشتباهی هست اما بهرحال پیش امده و انسان جایز الخطا هست .اینکه الان پشیمان هستید بسیار خوب هست و بهتون کمک می کند تا بتوانید زندگی بهتری در پیش بگیرید .خدا هم راه توبه و بازگشت را بازگذاشته.پس توبه کنید و با بخشیدن خودتون،ارامش پیدا کنید و سعی در جبران اشتباهات خود داشته باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

زنان و مردان امروزه زمان کمتری را به گفتگو با یکدیگر و حل مشکلاتشان اختصاص می‌دهند و بیشتر وقت خود را در محل کار یا اگر خانه باشند به اینترنت گردی و انجام کارهای شخصی سپری می‌کنند. این مسئله با گذشت چند سال از زندگی مشترک که شدت هیجانات و عواطف زوجین فروکش کرده است بیشتر خود را نشان می‌دهد. اگر زوجین مهارت‌های لازم را بلد نباشند احتمال خیانت در زندگی آنها بیشتر خواهد شد، با اینکه خیانت را بیشتر در آقایان می‌بینیم اما بهتر است بدانید که خانم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زن و مرد با کوچک ترین سهل انگاری در رابطه زناشویی شان، حاصل زندگی چند ساله خود را به باد می‌دهند. گرایش مردان در خیانت بیشتر به برقراری رابطه جنسی و در زنان بیشتر به دریافت محبت و حمایت و بعد از آن رابطه جنسی می باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد که زن و مرد ناگهان متوجه اشتباه خود می‌شوند و عذاب وجدان بعد از خیانت می‌گیرند؟ آیا راهی برای ترمیم دوباره این رابطه وجود دارد؟

در این مقاله ما به بررسی این مسئله می‌پردازیم و جنبه های مختلف این احساس و کارهایی که باید در هنگام مواجهه با آن بلد باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست مطالب

استفاده از این روش یکی از منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، روانشناسان بدلیل تجربه کاری زیاد و کار با افرادی مانند شما به خوبی می‌توانند شرایط شما را درک کرده و بدون کوچک‌ترین قضاوتی به شما کمک کنند. شما این کار را به سه طریق می‌توانید انجام دهید: مراجعه حضوری، مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین. روانشناس متخصص با توجه به موقعیت شما مشاوره را به صورت فردی شروع می‌کند یا اینکه درمان‌ گروهی را به شما پیشنهاد می‌کند، یعنی شما را به گروهی ارجاع می‌دهد که جمعی از افرادی که درگیر خیانت و رابطه نامشروع هستند در آن شرکت می‌کنند. شما در هر دو صورت می‌توانید راه حل های جدیدی را بیاموزید که به حل مشکل شما بسیار کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی مایل به انجام این کار نبودید یا اینکه چنین موقعیتی نداشتید، گام دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گاهی اوقات افراد بدلیل شدت عذاب وجدان و ترس از قضاوت شدن توسط دیگران این مسئله را به هیچ کسی بازگو نمی‌کنند. اما بهتر است بدانید که تنهایی به دوش کشیدن این موضوع می‌تواند آسیب روحی جدی به شما وارد کند. پس با مورد اعتماد ترین کسی که می شناسید در این باره صحبت کنید.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

فردی را انتخاب کنید که میدانید میتوانید به او اطمینان کنید تا محرم رازتان باشد. فردی که از شما مسن تر و یا عاقلتر باشد، غالباً مشاور خوبی برایتان خواهد بود. برای مثال اگر همکار یا دوستی دارید که توانسته بعد از خیانت دوباره به رابطه اش سر و سامان بدهد، او انتخاب خوبی برای مشورت کردن و فاش کردن اسرارتان خواهد بود. از اطمینان کردن به افرادی که از نگه داشتن رازتان احساس گناه میکنند یا ممکن است به خاطر رنجاندن همسرتان قضاوت بیرحمانه ای درباره تان داشته باشند، خودداری کنید.

نزد مشاور امینتان بروید و به او بگویید: “مرتکب اشتباه بزرگی شدم و به همسرم خیانت کردم. میدونم که اشتباه کردم، اما نمیخوام زندگی ام از هم بپاشه.” سپس اتفاقاتی را توضیح بدهید که منجر به خیانت شده و نظر او را در مورد موضوع مشخصی بپرسید، مثلاً این که آیا باید همسرتان را از این رابطه ی نامشروع مطلع کنید یا خیر و این که چطور باید موضوع را با او در میان بگذارید. پس به یاد داشته باشید تنها یک نفر و آن هم مورد اعتماد ترین شخصی که می‌شناسید را برای مشورت انتخاب کنید.

اگر عقاید مذهبی یا معنوی دارید، با مشاور مذهبی که برایش احترام قائل هستید، مشورت کنید. یک فرد روحانی بدون آن که قضاوتتان کند، به حرفهایتان گوش میدهد و راه حلی کاربردی را برای غلبه بر احساس گناهتان به شما پیشنهاد میکند. از روحانی مورد اعتمادتان بخواهید که با شما خصوصی ملاقات کند تا راز دلتان را در این جلسه ی دونفره با او در میان بگذارید و برای بیرون آمدن از این وضعیت دشوار از حمایت و راهنمایی اش استفاده کنید. روحانی معتمدتان میتواند مشاوره ی ارزشمندی را به تنهایی به خودتان یا در صورت لزوم به شما و همسرتان ارائه دهد.

بپذیرید که شما هم فقط یک انسان هستید. احساس گناه را با در نظر گرفتن خطاهای انسانی و دلسوزی کردن برای خود به احساس دیگری تبدیل کنید که به شما قدرت بدهد. شما اولین فردی نیستید که به همسر خود خیانت کرده ـ افراد بسیار دیگری نیز در موقعیت شما قرار داشته اند. این خطای متداول انسانی را بشناسید و بپذیرید که انسان جائزالخطاست تا احساس گناه به خاطر انجام دادن این اشتباه آزارتان ندهد.

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، با ملایمت به خودتان بگویید: “من فقط یه آدمم. معصوم که نیستم. منم مثل بقیه آدما ممکنه اشتباه کنم.” البته قبول کردن این که انسان جائزالخطا است، توجیهی برای کار اشتباه تان نیست، اما به شما کمک میکند تا عذاب وجدان و ناراحتی خود را قدری تسکین دهید. میتوانید الحاقیه ی زیر را نیز به جمله ی بالا اضافه کنید: “اشتباه کردم، اما میتونم برای جبران کردنش سعی کنم و در آینده همسر بهتری باشم.”

رنجها و احساسات دردناک خود را روی صفحه ی سفید کاغذ تخلیه کنید. نوشتن باعث میشود که احساس گناهتان کمتر شود و بتوانید بیطرفانه درباره ی این موقعیت فکر کنید. حتی ممکن است راه حل مناسبی نیز حین نوشتن به ذهنتان برسد.

ماجرایی را که برایتان پیش آمده با جزئیات کامل و واضح بنویسید. احساسات و افکارتان را درباره ی موقعیت شرح بدهید. مثلاً شاید بنویسید: “رابطه ی نامشروعی با یه مرد دیگه داشتم. احساس گناه خیلی عذابم میده. نمیخوام همسرم از این قضیه بویی ببره، از طرفی هم نمیدونم چطور میتونم این ماجرا رو پشت سر بذارم و به زندگی عادیم ادامه بدم.” اگر نگران هستید که مبادا فرد دیگری نوشته هایتان را بخواند، میتوانید کاغذ را بعد از نوشتن پاره کنید و بسوزانید. نابود کردن این کاغذ را میتوانید به عنوان نمادی از به پایان رسیدن خیانت و احساس گناه در نظر بگیرید و به خودتان بگویید که این احساسات دردناک دیگر نمیتوانند آزارتان بدهند.

طبیعی است که به خاطر خیانت کردن دچار عذاب وجدان شوید و از دست خودتان ناراحت باشید، اما اگر بخواهید دائماً به گذشته فکر کنید، هیچ گاه نمیتوانید خودتان را از این باتلاق نجات دهید. هر بار که احساس گناه و عذاب وجدان به شما حمله ور میشود، سعی کنید که این افکار آزاردهنده را متوقف کنید. به جای آن که به این افکار میدان بدهید، از خودتان بپرسید: “حالا باید چیکار کنم؟” و سعی کنید دائماً حرکت مثبتی را انجام بدهید که شما را رو به جلو ببرد و از این گذشته ی ناراحت کننده دور کند.

برای مثال اگر افکار منفی درباره ی اشتباه گذشته تان دوباره سر برداشتند، از خودتان بپرسید: “الان چی؟” و بعد به کار مثبت کوچکی فکر کنید که میتوانید الان برای بهتر شدن حالتان انجام دهید. برای مثال میتوانید همسرتان را به یک قرار عاشقانه دعوت کنید یا زمان بیشتری را در کنارش بگذرانید.

احساس گناه نیز مانند هر احساس دیگری به مرور زمان تغییر میکند. به جای این که فکر کنید باید کاری برای برطرف کردن ناراحتی خودتان انجام بدهید، صبر داشته باشید تا این احساس به تدریج از بین برود. مراقب سبک مقابله ای منفی باشید تا در دام افسردگی، اعتیاد یا مشکلات عاطفی دیگر نیفتید. برای این که روزگارتان سختتر و غیرقابل تحمل نشود، از دیگران کناره گیری نکنید، خودتان را در کار غرق نکنید و به الکل و مواد مخدر پناه نبرید.

اگر همسرتان هنوز از خیانتی که در حقش کرده اید، اطلاع ندارد، فکر نکنید که با اعتراف کردن به او خودتان یا او احساس بهتری پیدا خواهید کرد. اعتراف خیانت دردی جانکاه، بی اعتمادی و نگرانی را به رابطه تان تزریق خواهد کرد. بنابراین قبل از آن که این راز را برای همسرتان فاش کنید، مزایا و معایب این اعتراف را بسنجید. البته اگر این خیانت همراه با رابطه ی جنسی پرخطری بوده که سلامتی همسرتان را به خطر میاندازد، حتماً باید موضوع را با او در میان بگذارید. همچنین اگر احتمال دارد که همسرتان به طریق دیگری از خیانت مطلع شود، باید خودتان ماجرا را به او اعتراف کنید. اگر میخواهید رابطه تان را نجات بدهید، گفتن حقیقت بهترین انتخاب است. به خاطر بسپارید که اعتراف نکردن توانایی همسرتان را برای اعتماد کردن به شما ضعیفتر میکند.

قسم بخورید که از این به بعد نسبت به همسرتان وفادار و صادق باشید. اگر قصد ازدواج مجدد دارید، همسر فعلی و آینده تان نیز باید با این شرایط موافق باشند. اگر همسرتان از رابطه ی نامشروعتان اطلاع دارد و میخواهد که فرصت دوباره ای به شما بدهد، میتوانید مراسم نمادینی را برای اعلام تعهد و وفاداری مجدد خود به او انجام بدهید و به او ثابت کنید که قصد دارید در آینده کاملاً به او وفادار باشید.

انتظار یک بخشش آنی و خودکار را نداشته باشید، برای این که همسرتان شما را ببخشد، باید به او نشان بدهید که میتوانید در آینده به شما اعتماد کند. برای جلب اعتماد او میتوانید وقتی از همسرتان دور هستید، تمام کارهایتان را به وضوح به او اطلاع بدهید یا حتی رمز ایمیل یا تلفنتان را در اختیارش بگذارید. درست است که به همسرتان خیانت کرده اید، اما برای این که شما را ببخشد، نباید به سوءاستفاده یا بدرفتاری تن بدهید.

چطور میتوانید این اتفاق ناخوشایند را به فرصتی برای رشد تبدیل کنید؟ به این فکر کنید که خیانت چطور اتفاق افتاده است و سعی کنید از این اشتباه درس بگیرید. به این ترتیب الگوهای رفتاری و تفکری که منجر به خیانت شده است، از بین میرود. • برای مثال ممکن است که شما میل جنسی بالا و خواسته هایی از همسرتان داشته باشید که او از آنها مطلع نیست. پس بهتر است که این مسئله را با او در میان بگذارید. • شاید مشکلات رابطه تان را به جای این که با همسرتان در میان بگذارید، برای همکارتان تعریف کرده اید. چنین مسائلی را در آینده فقط با فردی در میان بگذارید که از این نقاط ضعف برای شروع یک رابطه ی نامشروع سوءاستفاده کند. به خاطر داشته باشید که بهترین همدم شما همسرتان است.

با خود فکر کنید و مشکلات رابطه خود با همسرتان را پیدا کنید، چه چیزی باعث شد تا اولین بار فکر خیانت و رابطه نامشروع به ذهنتان خطور کند؟ اگر مشکل از سمت همسر شما و به قدری جدی است که ادامه زندگی را برای شما سخت می‌کند حتما در یک جلسه دو نفره آن را با همسرتان مطرح کنید و بدنبال راه حل باشید، اما اگر برای این کارتان دلیل مشخصی ندارید و صرفا این کار را از روی کنجکاوی انجام داده اید. مراحلی که در بالا گفته شد را انجام دهید و سپس با همسرتان به یک روانشناس مراجعه کنید.

اگر امیدوارید که بتوانید رابطه ی زناشویی تان را ترمیم کنید، مشاوره ی زوجین میتواند به شما کمک کند تا مشکلات زندگی مشترکتان را تشخیص بدهید و برای حل آنها اقدام کنید. مشاور با تسهیل ارتباط، پیشنهاد دادن روش هایی برای هیجان انگیزتر کردن زندگی مشترک و حتی بهبود رابطه ی جنسی به شما کمک میکند تا رابطه تان را دوباره سر و سامان بدهید. در ناحیه ی سکونت تان به دنبال مشاور مطمئن و دلسوزی بگردید که در زمینه ی ترمیم رابطه بعد از خیانت تجربه داشته باشد.

خیانت و رابطه نامشروع، در زندگی زناشویی و ارتباط با کسی غیر از همسرتان اشتباهی است که احتمالا باعث ایجاد عذاب ‌وجدان در شما و آسیب‌های روحی در همسرتان می‌شود. شما ممکن است فکر کنید دیگر زندگی شما از دست رفته و باید رهایش کنید؛ اما لزوما اینطور نیست. پس شما هم بجای سرزنش کردن خودتان بدنبال پیدا کردن علت خیانت باشید. از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید،‌ موضوع را با کسی که مورد اعتماد شما است در میان بگذارید، با مشاور مذهبی خود مشورت کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید و سعی کنید آنها را جبران کنید، خودتان را ببخشید و بجای اشتباهات گذشته به ساختن آینده فکر کنید، به خودتان زمان دهید و سعی کنید از این پس همسر متعهدی باشید، نقاط ضعف رابطه خود را پیدا کرده و سعی کنید با کمک همسر خود به حل آن بپردازید. خیانت به هر صورتی که باشد مخصوصا اگر بیشتر برقراری رابطه نامشروع بوده باشد امری نکوهیده است و باید به دلخوری های همسر خود حق بدهید حتی اگر این دلخوری ماه‌ها زمان ببرد. پس صبور باشید و تا جایی که می‌توانید خود را به همسرتان ثابت کنید و در صورت احساس نیاز به یک زوج‌درمانگر و مشاور مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

161 بازدید

260 بازدید

337 بازدید

386 بازدید

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

415 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام چند بار رل مجازی زدم الان عذاب وجدان دارم خانواده ام به اینکار راضی نیستند آخه شماره هم داده بودیم و شماره را به دوستاش داره و هر روز یکی زنگ میزنه

سلام دوست گرامی اگر برای شما مزاحمتی ایجاد شده است، شماره تماس خود را تغییر دهید و یکی از اعضای خانواده را در جریان این مزاحمت‌ها قرار دهید.

سلام من بیوه هستم شش سال پیش اقای متاهلی وارد زندگیم شد و هر بار که ایشون رو روندم باز دوباره برگشتن و اصرار کردن من بعد دوسال قبول کردم اما بازهم بعد یک ماه بهم زدم و پشیمون شدم اما ایشون دست بر نداشت تا پنج سال این رویه ادامه داشت گاهی بهم نزدیک میشیدم و باز دوباره من نمی تونستم … تا اینکه حدود یک سال دیگه مثل قبل اصرار نمی کردن و فقط هر از گاهی تماس می گرفت و از همه چی می پرسید من فکر می کردم برگشتن به زندگی اما به تازگی فهمید با همکار من همین قضیه رو شروع کردن و وقتی هم که من اعتراض کردم بعد کلی مشاچره باز اسرار دارن که مثل یه دوست بمونن و حاضر به قطع ارتباط نیستن و این بیشتر من رو آزار میده من دوستش داشتم اما فقط بخاطر زندگی اولش … حالا خیلی برام عذاب اوره

دوست عزیز سلام

دو مورد خیلی مهم درباره این آقا وجود داره (باتوجه به گفته‌های شما) که شما باید بهش توجه کنید: اول اینکه ایشون با وجود تاهل، تلاش می‌کردند با شما ارتباط داشته باشند! این خودش نمونه بارزی از عدم تعهد ایشون در رابطه هست و دو اینکه شما تنها فردی نبودید که ایشون تلاش داشتند باهاشون رابطه خارج از فضای زندگی متاهلی داشته باشند. حالا با این اوضاع، آیا فکر می‌کنید ایشون آدم سالمی هستند؟ باید بهتون بگم خیر. حتی اگر فرض بگیریم رابطه زناشویی خوبی هم ندارند، اینکه بدون پایان دادن به اون بخوان وارد رابطه جدید بشن، نه از نظر روانی و نه اخلاقی درست نیست. پس، بهتره راهی برای فراموشی ایشون پیدا کنید و به طور کامل ارتباط با ایشون رو قطع کنید (به طوری که هیچ راه بازگشتی نداشته باشن). چون ادامه رابطه (حتی به صورت رابطه معمولی) قطعا و قطعا جز آسیب به خود شما و از هم پاشیدن یک رابطه زناشویی هیچ سودی نداره. پس به خاطر خودتون هم که شده از این رابطه بیاید بیرون و سعی کنید یک زندگی سالم برای خودتون ایجاد کنید.

سلام ..نمیدونم چی بگم فقط میدونم دارم میسوزم..انگار تو جهنمم ..حتی اگه خدا منو ببخشه خودم نمیبخشم..گاهی فکر خودکشی ب سرم میزنه..من قصدم خیانت نبود ولی اتفاق افتاد و دارم دیوونه میشم از گناهم هرچی از خدا خواستم بهم داد..همسرم هم چیزی برام کم نذاشته..از پستی خودم شرمنده ام دائم بغض تو گلومه و آرزوی مرگ دارم

سلام دوست گرامی خیانت به همسر و رابطه مشترک بسیار رفتار اشتباهی هست اما بهرحال پیش امده و انسان جایز الخطا هست .اینکه الان پشیمان هستید بسیار خوب هست و بهتون کمک می کند تا بتوانید زندگی بهتری در پیش بگیرید .خدا هم راه توبه و بازگشت را بازگذاشته.پس توبه کنید و با بخشیدن خودتون،ارامش پیدا کنید و سعی در جبران اشتباهات خود داشته باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

زنان و مردان امروزه زمان کمتری را به گفتگو با یکدیگر و حل مشکلاتشان اختصاص می‌دهند و بیشتر وقت خود را در محل کار یا اگر خانه باشند به اینترنت گردی و انجام کارهای شخصی سپری می‌کنند. این مسئله با گذشت چند سال از زندگی مشترک که شدت هیجانات و عواطف زوجین فروکش کرده است بیشتر خود را نشان می‌دهد. اگر زوجین مهارت‌های لازم را بلد نباشند احتمال خیانت در زندگی آنها بیشتر خواهد شد، با اینکه خیانت را بیشتر در آقایان می‌بینیم اما بهتر است بدانید که خانم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زن و مرد با کوچک ترین سهل انگاری در رابطه زناشویی شان، حاصل زندگی چند ساله خود را به باد می‌دهند. گرایش مردان در خیانت بیشتر به برقراری رابطه جنسی و در زنان بیشتر به دریافت محبت و حمایت و بعد از آن رابطه جنسی می باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد که زن و مرد ناگهان متوجه اشتباه خود می‌شوند و عذاب وجدان بعد از خیانت می‌گیرند؟ آیا راهی برای ترمیم دوباره این رابطه وجود دارد؟

در این مقاله ما به بررسی این مسئله می‌پردازیم و جنبه های مختلف این احساس و کارهایی که باید در هنگام مواجهه با آن بلد باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

فهرست مطالب

استفاده از این روش یکی از منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، روانشناسان بدلیل تجربه کاری زیاد و کار با افرادی مانند شما به خوبی می‌توانند شرایط شما را درک کرده و بدون کوچک‌ترین قضاوتی به شما کمک کنند. شما این کار را به سه طریق می‌توانید انجام دهید: مراجعه حضوری، مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین. روانشناس متخصص با توجه به موقعیت شما مشاوره را به صورت فردی شروع می‌کند یا اینکه درمان‌ گروهی را به شما پیشنهاد می‌کند، یعنی شما را به گروهی ارجاع می‌دهد که جمعی از افرادی که درگیر خیانت و رابطه نامشروع هستند در آن شرکت می‌کنند. شما در هر دو صورت می‌توانید راه حل های جدیدی را بیاموزید که به حل مشکل شما بسیار کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی مایل به انجام این کار نبودید یا اینکه چنین موقعیتی نداشتید، گام دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گاهی اوقات افراد بدلیل شدت عذاب وجدان و ترس از قضاوت شدن توسط دیگران این مسئله را به هیچ کسی بازگو نمی‌کنند. اما بهتر است بدانید که تنهایی به دوش کشیدن این موضوع می‌تواند آسیب روحی جدی به شما وارد کند. پس با مورد اعتماد ترین کسی که می شناسید در این باره صحبت کنید.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

فردی را انتخاب کنید که میدانید میتوانید به او اطمینان کنید تا محرم رازتان باشد. فردی که از شما مسن تر و یا عاقلتر باشد، غالباً مشاور خوبی برایتان خواهد بود. برای مثال اگر همکار یا دوستی دارید که توانسته بعد از خیانت دوباره به رابطه اش سر و سامان بدهد، او انتخاب خوبی برای مشورت کردن و فاش کردن اسرارتان خواهد بود. از اطمینان کردن به افرادی که از نگه داشتن رازتان احساس گناه میکنند یا ممکن است به خاطر رنجاندن همسرتان قضاوت بیرحمانه ای درباره تان داشته باشند، خودداری کنید.

نزد مشاور امینتان بروید و به او بگویید: “مرتکب اشتباه بزرگی شدم و به همسرم خیانت کردم. میدونم که اشتباه کردم، اما نمیخوام زندگی ام از هم بپاشه.” سپس اتفاقاتی را توضیح بدهید که منجر به خیانت شده و نظر او را در مورد موضوع مشخصی بپرسید، مثلاً این که آیا باید همسرتان را از این رابطه ی نامشروع مطلع کنید یا خیر و این که چطور باید موضوع را با او در میان بگذارید. پس به یاد داشته باشید تنها یک نفر و آن هم مورد اعتماد ترین شخصی که می‌شناسید را برای مشورت انتخاب کنید.

اگر عقاید مذهبی یا معنوی دارید، با مشاور مذهبی که برایش احترام قائل هستید، مشورت کنید. یک فرد روحانی بدون آن که قضاوتتان کند، به حرفهایتان گوش میدهد و راه حلی کاربردی را برای غلبه بر احساس گناهتان به شما پیشنهاد میکند. از روحانی مورد اعتمادتان بخواهید که با شما خصوصی ملاقات کند تا راز دلتان را در این جلسه ی دونفره با او در میان بگذارید و برای بیرون آمدن از این وضعیت دشوار از حمایت و راهنمایی اش استفاده کنید. روحانی معتمدتان میتواند مشاوره ی ارزشمندی را به تنهایی به خودتان یا در صورت لزوم به شما و همسرتان ارائه دهد.

بپذیرید که شما هم فقط یک انسان هستید. احساس گناه را با در نظر گرفتن خطاهای انسانی و دلسوزی کردن برای خود به احساس دیگری تبدیل کنید که به شما قدرت بدهد. شما اولین فردی نیستید که به همسر خود خیانت کرده ـ افراد بسیار دیگری نیز در موقعیت شما قرار داشته اند. این خطای متداول انسانی را بشناسید و بپذیرید که انسان جائزالخطاست تا احساس گناه به خاطر انجام دادن این اشتباه آزارتان ندهد.

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، با ملایمت به خودتان بگویید: “من فقط یه آدمم. معصوم که نیستم. منم مثل بقیه آدما ممکنه اشتباه کنم.” البته قبول کردن این که انسان جائزالخطا است، توجیهی برای کار اشتباه تان نیست، اما به شما کمک میکند تا عذاب وجدان و ناراحتی خود را قدری تسکین دهید. میتوانید الحاقیه ی زیر را نیز به جمله ی بالا اضافه کنید: “اشتباه کردم، اما میتونم برای جبران کردنش سعی کنم و در آینده همسر بهتری باشم.”

رنجها و احساسات دردناک خود را روی صفحه ی سفید کاغذ تخلیه کنید. نوشتن باعث میشود که احساس گناهتان کمتر شود و بتوانید بیطرفانه درباره ی این موقعیت فکر کنید. حتی ممکن است راه حل مناسبی نیز حین نوشتن به ذهنتان برسد.

ماجرایی را که برایتان پیش آمده با جزئیات کامل و واضح بنویسید. احساسات و افکارتان را درباره ی موقعیت شرح بدهید. مثلاً شاید بنویسید: “رابطه ی نامشروعی با یه مرد دیگه داشتم. احساس گناه خیلی عذابم میده. نمیخوام همسرم از این قضیه بویی ببره، از طرفی هم نمیدونم چطور میتونم این ماجرا رو پشت سر بذارم و به زندگی عادیم ادامه بدم.” اگر نگران هستید که مبادا فرد دیگری نوشته هایتان را بخواند، میتوانید کاغذ را بعد از نوشتن پاره کنید و بسوزانید. نابود کردن این کاغذ را میتوانید به عنوان نمادی از به پایان رسیدن خیانت و احساس گناه در نظر بگیرید و به خودتان بگویید که این احساسات دردناک دیگر نمیتوانند آزارتان بدهند.

طبیعی است که به خاطر خیانت کردن دچار عذاب وجدان شوید و از دست خودتان ناراحت باشید، اما اگر بخواهید دائماً به گذشته فکر کنید، هیچ گاه نمیتوانید خودتان را از این باتلاق نجات دهید. هر بار که احساس گناه و عذاب وجدان به شما حمله ور میشود، سعی کنید که این افکار آزاردهنده را متوقف کنید. به جای آن که به این افکار میدان بدهید، از خودتان بپرسید: “حالا باید چیکار کنم؟” و سعی کنید دائماً حرکت مثبتی را انجام بدهید که شما را رو به جلو ببرد و از این گذشته ی ناراحت کننده دور کند.

برای مثال اگر افکار منفی درباره ی اشتباه گذشته تان دوباره سر برداشتند، از خودتان بپرسید: “الان چی؟” و بعد به کار مثبت کوچکی فکر کنید که میتوانید الان برای بهتر شدن حالتان انجام دهید. برای مثال میتوانید همسرتان را به یک قرار عاشقانه دعوت کنید یا زمان بیشتری را در کنارش بگذرانید.

احساس گناه نیز مانند هر احساس دیگری به مرور زمان تغییر میکند. به جای این که فکر کنید باید کاری برای برطرف کردن ناراحتی خودتان انجام بدهید، صبر داشته باشید تا این احساس به تدریج از بین برود. مراقب سبک مقابله ای منفی باشید تا در دام افسردگی، اعتیاد یا مشکلات عاطفی دیگر نیفتید. برای این که روزگارتان سختتر و غیرقابل تحمل نشود، از دیگران کناره گیری نکنید، خودتان را در کار غرق نکنید و به الکل و مواد مخدر پناه نبرید.

اگر همسرتان هنوز از خیانتی که در حقش کرده اید، اطلاع ندارد، فکر نکنید که با اعتراف کردن به او خودتان یا او احساس بهتری پیدا خواهید کرد. اعتراف خیانت دردی جانکاه، بی اعتمادی و نگرانی را به رابطه تان تزریق خواهد کرد. بنابراین قبل از آن که این راز را برای همسرتان فاش کنید، مزایا و معایب این اعتراف را بسنجید. البته اگر این خیانت همراه با رابطه ی جنسی پرخطری بوده که سلامتی همسرتان را به خطر میاندازد، حتماً باید موضوع را با او در میان بگذارید. همچنین اگر احتمال دارد که همسرتان به طریق دیگری از خیانت مطلع شود، باید خودتان ماجرا را به او اعتراف کنید. اگر میخواهید رابطه تان را نجات بدهید، گفتن حقیقت بهترین انتخاب است. به خاطر بسپارید که اعتراف نکردن توانایی همسرتان را برای اعتماد کردن به شما ضعیفتر میکند.

قسم بخورید که از این به بعد نسبت به همسرتان وفادار و صادق باشید. اگر قصد ازدواج مجدد دارید، همسر فعلی و آینده تان نیز باید با این شرایط موافق باشند. اگر همسرتان از رابطه ی نامشروعتان اطلاع دارد و میخواهد که فرصت دوباره ای به شما بدهد، میتوانید مراسم نمادینی را برای اعلام تعهد و وفاداری مجدد خود به او انجام بدهید و به او ثابت کنید که قصد دارید در آینده کاملاً به او وفادار باشید.

انتظار یک بخشش آنی و خودکار را نداشته باشید، برای این که همسرتان شما را ببخشد، باید به او نشان بدهید که میتوانید در آینده به شما اعتماد کند. برای جلب اعتماد او میتوانید وقتی از همسرتان دور هستید، تمام کارهایتان را به وضوح به او اطلاع بدهید یا حتی رمز ایمیل یا تلفنتان را در اختیارش بگذارید. درست است که به همسرتان خیانت کرده اید، اما برای این که شما را ببخشد، نباید به سوءاستفاده یا بدرفتاری تن بدهید.

چطور میتوانید این اتفاق ناخوشایند را به فرصتی برای رشد تبدیل کنید؟ به این فکر کنید که خیانت چطور اتفاق افتاده است و سعی کنید از این اشتباه درس بگیرید. به این ترتیب الگوهای رفتاری و تفکری که منجر به خیانت شده است، از بین میرود. • برای مثال ممکن است که شما میل جنسی بالا و خواسته هایی از همسرتان داشته باشید که او از آنها مطلع نیست. پس بهتر است که این مسئله را با او در میان بگذارید. • شاید مشکلات رابطه تان را به جای این که با همسرتان در میان بگذارید، برای همکارتان تعریف کرده اید. چنین مسائلی را در آینده فقط با فردی در میان بگذارید که از این نقاط ضعف برای شروع یک رابطه ی نامشروع سوءاستفاده کند. به خاطر داشته باشید که بهترین همدم شما همسرتان است.

با خود فکر کنید و مشکلات رابطه خود با همسرتان را پیدا کنید، چه چیزی باعث شد تا اولین بار فکر خیانت و رابطه نامشروع به ذهنتان خطور کند؟ اگر مشکل از سمت همسر شما و به قدری جدی است که ادامه زندگی را برای شما سخت می‌کند حتما در یک جلسه دو نفره آن را با همسرتان مطرح کنید و بدنبال راه حل باشید، اما اگر برای این کارتان دلیل مشخصی ندارید و صرفا این کار را از روی کنجکاوی انجام داده اید. مراحلی که در بالا گفته شد را انجام دهید و سپس با همسرتان به یک روانشناس مراجعه کنید.

اگر امیدوارید که بتوانید رابطه ی زناشویی تان را ترمیم کنید، مشاوره ی زوجین میتواند به شما کمک کند تا مشکلات زندگی مشترکتان را تشخیص بدهید و برای حل آنها اقدام کنید. مشاور با تسهیل ارتباط، پیشنهاد دادن روش هایی برای هیجان انگیزتر کردن زندگی مشترک و حتی بهبود رابطه ی جنسی به شما کمک میکند تا رابطه تان را دوباره سر و سامان بدهید. در ناحیه ی سکونت تان به دنبال مشاور مطمئن و دلسوزی بگردید که در زمینه ی ترمیم رابطه بعد از خیانت تجربه داشته باشد.

خیانت و رابطه نامشروع، در زندگی زناشویی و ارتباط با کسی غیر از همسرتان اشتباهی است که احتمالا باعث ایجاد عذاب ‌وجدان در شما و آسیب‌های روحی در همسرتان می‌شود. شما ممکن است فکر کنید دیگر زندگی شما از دست رفته و باید رهایش کنید؛ اما لزوما اینطور نیست. پس شما هم بجای سرزنش کردن خودتان بدنبال پیدا کردن علت خیانت باشید. از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید،‌ موضوع را با کسی که مورد اعتماد شما است در میان بگذارید، با مشاور مذهبی خود مشورت کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید و سعی کنید آنها را جبران کنید، خودتان را ببخشید و بجای اشتباهات گذشته به ساختن آینده فکر کنید، به خودتان زمان دهید و سعی کنید از این پس همسر متعهدی باشید، نقاط ضعف رابطه خود را پیدا کرده و سعی کنید با کمک همسر خود به حل آن بپردازید. خیانت به هر صورتی که باشد مخصوصا اگر بیشتر برقراری رابطه نامشروع بوده باشد امری نکوهیده است و باید به دلخوری های همسر خود حق بدهید حتی اگر این دلخوری ماه‌ها زمان ببرد. پس صبور باشید و تا جایی که می‌توانید خود را به همسرتان ثابت کنید و در صورت احساس نیاز به یک زوج‌درمانگر و مشاور مراجعه کنید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

161 بازدید

260 بازدید

337 بازدید

386 بازدید

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

415 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام چند بار رل مجازی زدم الان عذاب وجدان دارم خانواده ام به اینکار راضی نیستند آخه شماره هم داده بودیم و شماره را به دوستاش داره و هر روز یکی زنگ میزنه

سلام دوست گرامی اگر برای شما مزاحمتی ایجاد شده است، شماره تماس خود را تغییر دهید و یکی از اعضای خانواده را در جریان این مزاحمت‌ها قرار دهید.

سلام من بیوه هستم شش سال پیش اقای متاهلی وارد زندگیم شد و هر بار که ایشون رو روندم باز دوباره برگشتن و اصرار کردن من بعد دوسال قبول کردم اما بازهم بعد یک ماه بهم زدم و پشیمون شدم اما ایشون دست بر نداشت تا پنج سال این رویه ادامه داشت گاهی بهم نزدیک میشیدم و باز دوباره من نمی تونستم … تا اینکه حدود یک سال دیگه مثل قبل اصرار نمی کردن و فقط هر از گاهی تماس می گرفت و از همه چی می پرسید من فکر می کردم برگشتن به زندگی اما به تازگی فهمید با همکار من همین قضیه رو شروع کردن و وقتی هم که من اعتراض کردم بعد کلی مشاچره باز اسرار دارن که مثل یه دوست بمونن و حاضر به قطع ارتباط نیستن و این بیشتر من رو آزار میده من دوستش داشتم اما فقط بخاطر زندگی اولش … حالا خیلی برام عذاب اوره

دوست عزیز سلام

دو مورد خیلی مهم درباره این آقا وجود داره (باتوجه به گفته‌های شما) که شما باید بهش توجه کنید: اول اینکه ایشون با وجود تاهل، تلاش می‌کردند با شما ارتباط داشته باشند! این خودش نمونه بارزی از عدم تعهد ایشون در رابطه هست و دو اینکه شما تنها فردی نبودید که ایشون تلاش داشتند باهاشون رابطه خارج از فضای زندگی متاهلی داشته باشند. حالا با این اوضاع، آیا فکر می‌کنید ایشون آدم سالمی هستند؟ باید بهتون بگم خیر. حتی اگر فرض بگیریم رابطه زناشویی خوبی هم ندارند، اینکه بدون پایان دادن به اون بخوان وارد رابطه جدید بشن، نه از نظر روانی و نه اخلاقی درست نیست. پس، بهتره راهی برای فراموشی ایشون پیدا کنید و به طور کامل ارتباط با ایشون رو قطع کنید (به طوری که هیچ راه بازگشتی نداشته باشن). چون ادامه رابطه (حتی به صورت رابطه معمولی) قطعا و قطعا جز آسیب به خود شما و از هم پاشیدن یک رابطه زناشویی هیچ سودی نداره. پس به خاطر خودتون هم که شده از این رابطه بیاید بیرون و سعی کنید یک زندگی سالم برای خودتون ایجاد کنید.

سلام ..نمیدونم چی بگم فقط میدونم دارم میسوزم..انگار تو جهنمم ..حتی اگه خدا منو ببخشه خودم نمیبخشم..گاهی فکر خودکشی ب سرم میزنه..من قصدم خیانت نبود ولی اتفاق افتاد و دارم دیوونه میشم از گناهم هرچی از خدا خواستم بهم داد..همسرم هم چیزی برام کم نذاشته..از پستی خودم شرمنده ام دائم بغض تو گلومه و آرزوی مرگ دارم

سلام دوست گرامی خیانت به همسر و رابطه مشترک بسیار رفتار اشتباهی هست اما بهرحال پیش امده و انسان جایز الخطا هست .اینکه الان پشیمان هستید بسیار خوب هست و بهتون کمک می کند تا بتوانید زندگی بهتری در پیش بگیرید .خدا هم راه توبه و بازگشت را بازگذاشته.پس توبه کنید و با بخشیدن خودتون،ارامش پیدا کنید و سعی در جبران اشتباهات خود داشته باشید

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

سلام خسته نباشید.تورو خدا راهنماییم کنید.من‌ یه خانوم‌۲۲سالم.که الان ۶ ساله ازدواج کردم.بعد ازدواجم اتفاقی یه آقایی وارد زندگیم شد.خیلی دوسش داشتم.طوری که حتی رفتن با اونو ترجیح داده بودم به زندگیم.که بعد یه اتفاق هایی پیش امد که زندگیم تا پای نابودی رفت داشت‌ بهم‌ میخورد..بعد فهمیدم من دارم چیکار میکنم‌ ، من شوهرمو دوست دارم پشیمونم واقعا توبه کردم پشیمون شدم.چسبیدم‌ به زندگیم .شوهرمو دوست داشتم بچه اوردیم.خیلی خوشبخت شدیم.تا بعد چن سال سرو کله ی اون آقا باز پیدا شد.امده میگه من دوست دارم برات میمیرم.من بدون تو نمیتونم این چن سال همش دنبالت بودم.من هر شب نماز میخونم قرآن‌ میخونم که سگ خونت شم فقط همیشه ببینمت من بدون تو میمیرم تموم زندگیمی هی قسم که اره اگه جواب ندی من قرص گرفتم میخورم من نمیتونم ازت دست بکشم.دست بردار نیست.الان‌ من نمیخوام..میخوام زندگیمو کنم دوست دارم شوهرمو بچمو زندگیمو.نمیخوام دوباره پشیمون شم به پوچی برسم.چیکار کنم تورو خدا التماستون میکنم راهنماییم کنید./وبسایت مشاوره۲۴

شما هم مشکل خود را در قالب یک پرسش مطرح کنید: ثبت پرسش / وبسایت “مشاوره ۲۴”در صورت تمایل به مشاهده لیست مشاوران وبسایت “مشاوره ۲۴” روی لینک مقابل کلیک کنید: مشاهده لیست مشاوران وبسایت مشاوره ۲۴ /”وبسایت مشاوره۲۴″

درود بر شما بانوی جوان

خیلی زود مسئولیت زندگی رو به عهده
گرفتین و مادر شدین. ۱۶ سالگی سن مناسبی برای همچین مسئولیت سنگینی نبوده . از نظر هیجانی و
عاطفی به بلوغ کافی نرسیده بودین و به همین دلیل یک غریبه تازه از راه رسیده با
محبت توانسته توجه شما را به سمت خودش جلب کنه و به جای اینکه این توجه رو از سمت
همسرتون بگیرین به این آقا اجازه دادین پا از گلیمش دراز تر کنه و به شما نزدیک
بشه.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

احساسات و تصمیم گیری هر کس برای
زندگی با دیگری متفاوت است.  این آقا محبت
زنی را میخواهد که به دیگری متعهد است. و خودش مسئولیت زندگی خودش را دارد. حتی
اگر تصمیم بگیرد خودکشی کند شما مقصر نیستید!!!

اما اگر دوباره در این رابطه قرار بگیرید
مقصر شما خواهید بود! برای جلب توجه شما ممکن است به صورت نمایشی کارهایی انجام
دهد که اگر شما درایت کافی نداشته باشید ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرید.

بهتره با همسرتون مشورت کنید و از
برگشت مجدد این آقا مطلعش کنید و مدیریت این موضوع رو به همسرتون بسپارین. با توجه
به اینکه به نظر منطقی میرسه امیدوارم اتفاق بدی نیفته.

البته میتوانید در تمام مراحل حل این
مشکل از کمک روانشناس نیز استفاده کنید

با آرزوی موفقیت/وبسایت مشاوره۲۴

درصورت تمایل به رزرو مشاوره با ایشان روی لینک مقابل کلیک کنید: رزرو مشاوره تلفنی و متنی بدون انتشار در سایت با خانم مرتضوی / وبسایت مشاوره۲۴

 

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز

در این ماجرا اول از همه باید تکلیف خودتون رو با خودتون مشخص کنید و واقعا این عزم و اراده رو داشته باشید که دیگه این رابطه ادامه پیدا نکنه. خوشبختانه به نظر میرسه که خودتون به ارزشهای زندگی مشترکتون واقف شدید و نمی خواهید به راحتی این زندگی مشترک رو خراب بکنید. بنابراین در گام بعدی بایستی نوع رابطه تون رو با اون آقا به گونه ای قرار بدید که ایشان از نوع برخورد شما متوجه بشوند که شما هیچ گونه تمایلی به ارتباط مجدد ندارید. بهترین راه این میتونه باشه که با قاطعیت یک بار برای همیشه به ایشان اعلام بکنید که دیگر تمایلی به ادامه این رابطه ندارید و سعی کنید دیگر به هیچ پیغام دیگر ایشان پاسخی ندهید. حتی میتوانید در صورت لزوم سیم کارتتون رو هم تغییر بدهید. در صورت پافشاری بیشتر ایشان به هیچ وجه ترسی به دل راه ندهید و با قاطعیت می توانید تهدید به شکایت بکنید. رفتار قاطعانه را در همه برخوردهاتون ادامه بدید و از این نوع رفتار کوتاه نایید. مطمئن باشید که ایشان هیچ بلایی سر خودشون نمی آورند و همه ادعاهایشان پوچ و بیهوده هست که میخواهند توجه شما جلب بشه بنابراین نگران هیچ چیز نباشید. .خوشبخت و سرفراز باشید./وبسایت مشاوره۲۴

درصورت تمایل به رزرو مشاوره با ایشان روی لینک مقابل کلیک کنید: رزرو مشاوره تلفنی و متنی بدون انتشار در سایت با آقای وفانوش / وبسایت “مشاوره۲۴”

با سلام خدمت شما دوست عزيز
با توجه به توضیحاتتون باید بگم‌ اولا شما متاهل هستین و‌ متاسفانه یکبار قبلا اشتباهی رو مرکتب شدین و همونطور که خودتون اشاره کردین برای شما عواقبی داشته و زندگیتون تا مرز نابود شدن پیش رفته و خوب شما پشیمون شدین و به هر حال اون قضیه تمام شده و‌ گویا همسرتون هم باهاش کنار اومده که ممکن بود همسرتون نپذیره و‌ حتی زندگی شما به خاطر اون فرد از هم بپاشه و منجر به طلاق بشه که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد
و مهمتر از همه اینکه شما الان یه فرزند هم دارین و از زندگیتون احساس رضایت دارین که اینها نکات مثبت زندگی شما هست که نباید فراموش کنید ،
وارد شدن مجدد اون اقا به زندگی شما میتونه عواقب خیلی بدتری نسبت به قبل برای شما داشته باشه پس احتیاط کنید و به حرف های اون اقا اهمییت ندین و به هیچ وجه با اون اقا صحبت نکنید و تمام راههای ارتباطی را مسدود کنید، و یادتون نره هر کسی مسئول زندگی خودشه و به نظر میاد اون اقا با گفتن حرف هایی از قبیل اینکه “اگر جواب منو ندی خودکشی میکنم” سعی در جریحه دار کردن احساسات شما داره ،
در نهایت امیدوارم که تصمیم عاقلانه ای بگیرید .
به امید روزهای بهتر برای شما

درصورت تمایل به رزرو مشاوره با ایشان روی لینک مقابل کلیک کنید: رزرو مشاوره تلفنی و متنی بدون انتشار در سایت با خانم برمه  / وبسایت مشاوره ۲۴


فروردین ۳۰, ۱۳۹۷

۱۲۴۹۷

admin

فروردین ۳۰, ۱۳۹۷

۴۹۵۹

admin

فروردین ۳۰, ۱۳۹۷

۲۰۹۱

admin

فروردین ۳۰, ۱۳۹۷

۲۸۴۲

admin

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شوهرتون فهمیده که بهش خیانت کردین

من۲۷ سال هستم متاهل و همسرم ۲۲ ساله هست و دختر خاله من هست مدت ۷ سال هست که ازدواج کردیم مدت دو سال نیم هست که مهاجرت کردیم خارج از کشور مدت ۲ سال هست که همسرم در همه موارد از من سرد شده هست و همش سرش تو گوشی هست و گوشیش همیشه سایلنت هست و شبها که میخواد بخوابه گوشیشو تو حالت هواپیما میگذرد و همیشه سر کوچکترین موضوع با من دعوا میکند و من کوتاه میام و همش میگه از من متنفرم و از زندگی من برو بیرون و من باز کوتاه میام و خیلی عصبی و پرخاشگر هست و همیشه دنبال دعوا هست واز لحاظ موضوع جنسی با من متنفر هست به طوری که شاید در ماه یک بار رابطه داشته باشیم به طوری که موضوع رابطه پیش میاد همیشه دنبال راه گریز هست که رابطه رو انجام نده ولی بعضی وقت ها اخلاقش درست و خوب میشه یه مدت دوباره همان حالت قبلی پیش میاد و ما فرزندی نداریم و من هم تک پسر هستم و زندگیم هم رو به پاش ریختیم ولی قدر زندگیشو نمیدونه تر خدا کمکم کنید

دوست عزیز برای ثبت سوال باید به قسمت درج پرسش برید تا سوالتون واسه مشاورهامون ارسال بشه اینجا در دیدگاه می تونید فقط نظرتون رو در مورد سوال موجود در این صفحه درج کنید

شاید داره خیانت میکنه بهت تو دیگه کوتاه نیا پیگیرش باش پیگیر گوشیش

داره بهت خیانت میکنه وقتی رفت حمام گوشیش رو چک کن و وقتی بهت ثابت شد طلاقش بده

به نظرم سؤال کننده ی عزیز هیچ شکی نداشته باش که این فرد می خواد با حرف های خشگل تو رو گول بزنه همونطور که مشاور گفتن نباید خام باشی و خیلی خیلی قاطعانه با این موارد برخورد کن و این حس رو به اون فرد از خدا بی خبر نده که ضعیف هستی و با حرف های خشگل می تونه گولت بزنه

کسی ک قدر نمیدونه باید بذارییییییییییی بره تو لجن غرق بشه عین من
منی الان قدر کسیو ندونستم و تو لجن غرق شدم
تهش میشه همینی ک گفتم

تهش میشه عین من که تو لجن غرق شدم

کسی ک عین من قدر ندونه باید بذاریییییی بره بره بره تا عین من گور خودشو بکنه
عمرتو پای این عادم نذار برادر من

بنظرم باید کمکش کنی

اون اقا قطعا یه حرومزاده صفته

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

آره یه حرومزاده هست که دست از سر یه خانم شوهر دار برنمیداره

باید پرسی مشکلش چیه اگه واقعا دوست نداره بذار بره

منم یه مدته حس میکنم شوهرم داره بهم خیانت میکنه نمیدونم چشه آخه ما۵سال عاشق هم بودیم باهزاربدبخای بهم رسیدیم

آره یه حرومزاده هست که دست از سر یه خانم شوهر دار برنمیداره

مرده شور یک همچنین مردی رو ببره که وارد زندگی یک خانواده دیگه شده وداره اسا وبنیان یک خانواده رو برهم میزنه .فکر کردن به اینچنین مردی فکر کنم اصلا درست نباشه ومتاسفم برای شما خانم که داری مزخرفات این آدم روبلغور میکنید اگر واقعا خودتون مشکل ندارید باید این مرد رو به لجن بکشید وبه شوهرتون بگید .از مرد بودن خودم شرمنده شدم

دوست عزیز اشتباه نکن جامعه پر از مرد ها و زنهای کثیفه و همیشه یکی هست که بهت آسیب بزنه، اما این تویی که میتونی انتخاب کنی راه درست یا غلط رو پس اگه یه نفر بهش آسیبی رسید و یا مرز نابودی رسید یا حتی از این مرز رد شد، مقصر کسی نیست که بهش آسیب رسوند بلکه مقصر خودشه که این راه یعنی راه نابودی را انتخاب کرد و با یک لحظه لغزش خودش همه چیز رو نابود کرد.

سلام دختری هستم۲۷ساله درسن ۲۰سالگی ازدواج کردم شوهرم۱۲سال بزرگترازخودم دوسش داشتم ولی یه مشکلاتی ازسمت خودش بود بعد۳سال بهش خیانت کردم دوسال گذشت ازش جداشدم کلا۵سال زندگی کردم باهاش خیلی کم بهم توجه میکرد هرجامیرفتم تنها دوس نداشت جایی بیادگوشه نشین ومعتاد‌.همخوابی زیادنداشتیم اگرم داشتیم من خوشم نمیامدولی مجبوربودم هرمسافرتی میرفتم تنهابودم هیچکس باورنمیکردمتاهلم الان بااون پسری که درکنارش بودم عقدکردم خیلی هموروس داریم ازته قلب ولی مث سگ پشیمونم که خیانت کردم توبه کردم خیلی پشیمونم بقرآن نمیدونم چکارکنم بهش بگم حلالیت بگیرم یانه..واقعا ازته قلبم پشیمونم و توبه کردم هیچ وقت چنین گناهی مرتکب نشم و نخواهم شد توهیچ شرایطی من خیلی دوس داشتم بچه بیارم شاید زندگیم بهتربشه خودش نمیخاست میگفت نه زوده ولش کن دردسره

اون عقدی که با اون پسر کردی باطله و الان داری باهاش زنا میکنی وباید ازش جدا شی چون وقتی شوهر داشتی با اون زنا کردی.

مشاهده مشاوره

مشاوره های خانوادهمشاوره های کودکانمشاوره های ازدواجمشاوره های خیانت مشاوره های جنسی و زناشوییمشاوره های زوجین

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

متأسفانه در جامعه کنونی ایران آمار طلاق ، خیانت ، افسردگی ، اعتیاد و … بسیار بالا می باشد و روز به روز نیز شاهد پیشرفت این آمار ها می باشیم . هدف اصلی وبسایت مشاوره 24 کمک به کاهش این آمارها در جامعه می باشد و هم اکنون با کمک خدای بزرگ روزانه با دادن مشاوره تلفنی و آنلاین به ده ها هموطن کارهای مفیدی در این زمینه به انجام رسیده است.

خواستم ببینم اگر زنی دارای شوهر، با مرد دیگری جز شوهرش رابطه داشته باشد و بعد پشیمان شود و بخواهد توبه کند، آیا توبه اش در درگاه خداوند پذیرفته است؟ آیا در آن دنیا خداوند باز هم آن را مجازات میکند؟

با عرض سلام و احترام و با تشکر از ارتباطتان با شیعه سِیاین کار زنا می باشد. زنای انسانی که همسر داشته باشد و شرایط برای انجام عمل نزدیکی با او فراهم باشد، یعنی منعی از جهت نزدیکی نباشد، زنای محصنه می باشد. محصنه بودن در مرد و زن فرقی ندارد.خداوند در قرآن می فرماید:به زنا نزدیک نشوید که زنا قبیح و زشت و راهی بد فرجام است. (1)پیامبر(ص) فرمود:خشم خدا نسبت به زناکاران بسیار سخت وسریع است. (2)حضرت علی (ع) فرمود:در قیامت از زنا کارانی که بدون توبه وارد محشر می شوند، چنان بوی گندی بلند می شود که همه اهل محشر می گویند : خدایا ، زناکاران را لعنت کن. (3)

کسی که مرتکب زنای محصنه شده باید فورا توبه کند و از خدای مهربان بخواهد که او را ببخشد. بی تردید خداوند بخشنده و مهربان است.

درباره اقسام زنا:زنا یعنی ارتباط نامشروع زن و مرد که دو حالت دارد: 1. زنای محصنه 2. زنای غیر محصنههر گاه یکی از طرفین خواه زن یا مرد یا هر دو انها، دارای همسر (متاهل باشند)، این عمل نامشروع نسبت به او محصنه محسوب می شود و هر گاه یکی از انها یا هر دو انها مجرد (فاقد همسر) باشند، نسبت به او غیر محصنه خواهد بود.به عبارت دیگرمردی كه زن دارد اگر با زن دیگری زنا كند و نیز زنی كه شوهر دارد با مرد دیگری زنا نماید آن را زنای محصنه گویند كه در صورت فراهم بودن شرایط آن بر آنها حد جاری می شود و حد آن رجم یعنی سنگسار كردن زانی و زانیه است.جوان مجرد كه همسر ندارد خواه مرد باشد یا زن، اگر با دیگری زنا كند آن را زنای غیر محصنه گویند و حدش تازیانه است.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

آثار دنیوی و اخروی زنازنا از گناهان کبیره است و آثار و عواقب بسیار خطرناك دنیوی و اخروی به دنبال دارد.امام صادق (ع) مي فرمايد:زنا شش اثر دارد: سه اثر در دنيا، سه اثر در آخرتاما آثار دنيوي زنا: آبرو را مي برد، رزق را كم مي كند، مرگ را نزديك مي كند، و آثار اخروي آن: غضب پروردگار، سختي حساب و دخول در آتش و جاودان ماندن در آن (4)رسول خدا (ص)فرمود:كسی كه با زن مسلمان یا زن یهودی، یا نصرانی یا مجوسی، آزاد یا كنیز زنا كند، پس توبه نكند، و با اصرار به این گناه از دنیا برود، خداوند در قبرش سیصد در عذاب را باز می فرماید كه از هر در مارها و عقرب‏ها و افعی هایی از آتش بیرون می آیند. این آدم تا روز قیامت می سوزد، و چون از قبرش بیرون شود از بوی گندش مردم اذيّت می شوند، و به این بوی گند شناخته می شود، و دانسته می شود كه زناكار است. تا این كه امر می شود او را به آتش برند (5)امیرمؤمنان (ع) می فرماید: در روز قیامت به امر خدا بوی گندی وزیده می شود كه تمام اهل محشر ناراحت می شوند تا این كه نفس كشیدن بر آن‏ها مشكل می گردد، پس منادی ندا می كند: آیا می دانید این بوی گند چیست؟ گویند: نمی‏دانیم و سخت ناراحتمان كرده، پس گفته می شود: این بوی عورت زناكاران است كه بدون توبه از دنیا رفته‏ اند. پس آن‏ها را لعنت كنید كه خدا آن‏ها را لعنت كرده؛ كسی نمی‏ ماند در محشر مگر این كه آن‏ها را نفرین می كند و می گوید: خدایا، زناكاران را لعنت فرما (6)

اثر وضعی گناه زناهر گناهی هم اثر تکلیفی دارد و هم اثر وضعی. آثار وضعی گناهان متفاوت است. برخی گناهان آثار وضعی آن ها بدون حاشیه است. بازتاب آن فقط مربوط به جسم و جان خودشان است .مثلا خوردن سم مهلک و هر چیزی که به بدن زیان وارد کند تکلیفا حرام است اما وضعا اثر کشنده دارد، حال اگر کسی اشتباها سم بخورد، چون نمی دانسته ، تکلیفا حرام نیست، ولی اثر وضعی آن که بیمارشدن و یا از بین رفتن باشد، باقی است.اگر کسی نداند مالی غصبی است و آن را خریداری کند ، تصرف در اموال غصبی حرام است، اما چون نمی دانسته که غصب است، خریدنش و تصرفات قبل از علم به غصبی بودن حرام نبوده، لکن حکم وضعی دارد، یعنی معامله باطل است ومالک آن مال نمی شود.هم چنین است اگر می دانسته مال غصبی یا دزدی است . وقتی آن را می خرد و تصرف می کند . دو اثر وجود دارد یکی تکلیفی است یعنی گناه کرده و در صورت توبه گناهش بخشیده می شود، و دیگری اثر وضعی دارد. یعنی کسی با خرید و فروش مالک مال غصبی یا دزدی نمی شود. بنابراین اثر وضعی با توبه از بین نمی رود.در مورد زنا و لواط و مانند آن نیز همین حکم صادق است با توبه حقیقی گناهانش بخشیده می شود . امّا آثار وضعی آن دو نوع است .یک قسمت آن دنیوی و پاک نشدنی است. مثلا اگر با زن مطلقه ای که در عده طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه بر او حرام است. (7) و یا اگر با زنی زنا کند. دیگر نمی تواند با دخترش ازدواج کند (8) یا اثر وضعی گناه لواط که آن حرام بودن ازدواج با خواهر و دختر و مادر لواط دهنده بر لواط كننده است، همچنان به قوت خود باقی است.توبه و استغفار تنها رافع عذاب اخروی عمل انجام شده است، ولی هرگز آثار وضعی آن مانند حكم فوق را برنمی‏دارد، پس در چنین مواردی نمی توان گفت با توبه کردن حکم وضعی برداشته می شود.هم چنین پس از ظاهر شدن آثار وضعی گناه و یا انجام گناه به صورت علنی ، توبه رافع آن آثار نیست ، پیامبر اکرم (ص) می فرماید :« الْمُذِیعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ؛ (9) اظهار و افشا کننده گناه رسوا خواهد شد» ولی اگر توبه پیش از ظاهر شدن آثار وضعی باشد خداوند آن آثار را به ستاریت خویش می پوشاند.

توبه زناکاراگر در شرع، كیفرهایی برای گناهان بر شمرده شده، برای جلوگیری از ارتكاب گناه است؛ نه این كه انسان، راه بازگشت و توبه را به روی خود بسته ببیند. با آنکه زنا از گناهان کبیره بوده و آثار دنیوی و اخروی بسیاری برای آن ذکر شده است اما زنا، چه زنای محصنه باشد و چه زنای غیر محصنه ، حق الله و قابل بخشش است. هرگز جایز نیست کسی در موردی و در زمانی از رحمت و مغفرت الهی مأیوس گردد و خیال کند که دیگر راهی و امیدی برای نجات او نیست. هیچ گناهی غیر قابل بخشش نیست.گناهانى كه خداوند حد براى آن‏ها مقرر داشته مانند زنا، واجب نیست كسى براى جبران گناهش نزد حاكم شرع اقرار كند تا بر او حد جارى نماید بلکه باید از کرده خویش ، توبه حقیقی كند، یعنی واقعا از گناه خود پشیمان شود و از خدا بترسد و تصمیم بگیرد که هرگز گناه و گناهان دیگر را انجام ندهد .بسیار استغفار کند .به رحمت پروردگار و قبولی توبه اش امیدوار باشد . توبه حقیقی چنان انسان را دگرگون می كند كه گویی هیچ گناهی را مرتكب نشده است.خداوند در یکی از آیات فرموده است:«قل یا عبادی الّذین أسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا مِن رحمة الله إنّ الله یغفر الذّنوب جمیعاً إنّه هو الغفور الرّحیم وأنیبوا‌إلی ربّکم؛(10) ای بندگان خدا که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد و به درگاه پروردگارتان انابه کنید»امام محمد باقر (ع) می فرماید:«التائب من الذّنب كمن لا ذنب له؛(11) توبه كننده از گناه مانند كسی است كه گناه نكرده است»توبه حقیقی و خالص كه قرآن از آن به «توبه نصوح» یاد می كند،یعنی توبه ای که چنان تحولی در گناهکار به وجود آورد که دیگر هیچ وقت به سوی گناه نرود. چنین توبه ای موجب محو همه آثار گناه می گردد و در قیامت نیز اثری از آن ظاهر نیست.حضرت امام صادق(ع) می فرماید:«هنگامی كه بنده ای توبة نصوح (حقیقی) كرد ،مواهب و نعمت های كم نظیر الهی را متوجه خود می سازد. اولین اثرش آن است كه محبوب نزد خدا می شود.دوم آن که خداوند در دنیا و آخرت گناهان او را می پوشاند»راوی سؤال كرد كه چگونه خدا پرده پوشی می كند؟ فرمود:«هر چه از گناهان كه دو فرشته موكّل بر او نوشته اند، از یادشان ببرد. به اعضای بدن، فرمان می دهد كه گناهان او را پنهان كنید. به نقاط زمین و هر كجایی كه گناهكار توبه كننده گناه كرده است، دستور می دهد كه گناهان او را پنهان كنید و آثار آن را پاك می كند.پس توبه كننده در حالی خدا را در قیامت ملاقات می كند كه هیچ چیزی به ضرر او و بر گناهانش گواهی و شهادت دهنده نیست و چیزی از آن آشكار نخواهد شد» (12)

آداب توبهدر قدم اول سعی كنید از اضطراب و نگرانی و احساس بیش از حد و افراطی از گناه پرهیز نمایید، كه علل برخی ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی همین افراط و تفریط ها است.اگر چه حقیقت ‌توبه،‌ پشیمانی قلبی است؛ لکن آداب مستحب خاصی نیز دارد که عبارتند از:1- سه روز روزه گرفتن؛امام صادق (ع) می‌‏فرماید: توبه نصوح که خداوند به آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه است.(13)2- غسل توبه؛پیامبر می‌‏فرماید: بنده‏ای نیست که گناهی کند (هر چه و هر اندازه که باشد) سپس پشیمان شود و توبه کند مگر این که خداوند به مغفرت و آمرزش به او نظر کند، سپس پیامبر به شخصی که می‏خواست توبه کند فرمود: «برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما».(14)3- رسول‏ خدا (ص) به یارانش فرمود: کیست که بخواهد توبه کند؟ گفتند: همه می‏خواهیم توبه کنیم، حضرت فرمود: غسل کنید و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید. در هر رکعت پس از حمد، سوره قل هو الله را سه مرتبه و ناس و قل فلق را یک مرتبه بخوانید، پس هفتاد مرتبه استغفار کنید و آخرش بگویید:« لا حول ولا قول الاّ بالله العلی العظیم» بعد این دعا را بخوانید:«یا عَزِیزُ، یا غَفّارُ، اغْفِر لی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فَاًّنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اًّلاّ أنْتَ»هر کس از امت من این عمل را به‏ جا آورد، از آسمان ندا می‏شود که توبه‏ات پذیرفته و گناهانت آمرزیده شد.اصحاب گفتند: اگر کسی این عمل را در غیر این ماه به ‏جا آورد چگونه است؟ حضرت فرمود: مثل همان است که بیان کردم. این کلمات را جبرئیل در شب معراج به من یاد داد.(15)4- دعاهای توبه؛ مناسب است کسی که می‏خواهد توبه کند ،دعاهای توبه‏ ای را که از ائمه معصومین وارد شده ‏است، به ویژه دعاهای صحیفه سجادیه، مخصوصاً دعای 31 و یا مناجات خمسه عشر، به ‏خصوص مناجات تائبین را بخواند.5- استغفار (درخواست بخشش)؛ قرآن مجید می‏فرماید: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیهِ؛(16) ای قوم، از خدا آمرزش بخواهید، سپس به سوی او توبه کنید».

آیا گناه زنا با زن شوهردار، گناه حق الله است یا حق الناس؟اگر کسی مرتکب زنای با زن شوهردار شود، اگر چه تعدی به حق الله نموده، ولی لازم نیست آن را به کسی بگوید و پرده از این عمل زشت بردارد، بلکه واجب است که واقعاً توبه نماید . از خداوند بخواهد که او را ببخشد . خداوند او را می بخشد .در این صورت حق الناس و کفاره ندارد.البته زنی که متأهل هست، قطعا حق همسرش را هم ضایع کرده است. البته به هیچ وجه نباید با همسرش در این رابطه صحبت کند و موضوع را با وی در میان بگذارد. برای جبران حق شوهر، بهترین کار این است که علاوه بر کنار گذاشتن این کار، به او خدمت و احترام کند و سعی کند در افکارش جز به همسر نیندیشد و فکر مرد نامحرمی را در ذهن خود پرورش ندهد. همچنین برای همسرش دعا کند و از خداوند بخواهد تا دل او را نسبت به او نرم کند. (همین کار کافی است)استفتاء از مراجع تقلیدپرسش:آیا خانم شوهر داری که زنای محسنه کرده و اکنون از رفتارش پشیمان شده، لازم است که جهت تکمیل توبۀ خود از همسرش هم حلالیت بطلبد؟» پاسخ:دفتر آیت الله مکارم شیرازی:این خانم فقط میان خود و خداوند توبه کند و به هیچ وجه نباید با همسرش در میان بگذارد.  البته به خاطر حقی که از همسرش ضایع کرده، به او محبت کنید و برای وی استغفار نماید (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۳۷۴۷۳ ـ ۰۲۵) دفتر آیت الله سیستانی:از درگاه الهی طلب بخشش و توبه نماید و نباید این موضوع را با همسرش در میان بگذارد. (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)

فرد زناکار علاوه بر همسرش، حق ندارد با هیچ فرد دیگری نیز درباره این گناه و رسوایی صحبت كرده و اعتراف به گناه کند.در این خصوص امام صادق (ع) فرمود:إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ إِلَّا إِذْلَالَ نَفْسِهِ؛ (17) خداوند همه چیز را به خود مومن واگذار كرده، مگر ذلیل كردن خود را (یعنی حق ندارد خود را خوار و ذلیل كند و نباید نزد هیچ كسی (حتی همسر) اعتراف به گناه كند)

پی نوشت:1.اسراء (17)آیه 32.2. نهج الفصاحه ،ص 57.3. عقاب الاعمال،ص 599.4. بحارالانوار، ج 76، ص 22، حدیث 17.5. محمد بن حسن حرعاملی، وسایل الشیعه، ج 14، ص 242، حدیث 1 از باب 96. همان، ص 243، حدیث 1 از باب 107. امام خمینی ، توضیح المسایل ، انتشارات نیلوفرانه ، چاپ چهاردهم ، 1388، ص 380 ، مسئله 2398 .8. همان ، ص379 ، مسئله 2396 .9. الكافی ، ج 2 ، ص 428 .10.زمر (39) آیة‌ 53.11. اصول كافی، ج 4، شرح و ترجمه حاج سید جواد مصطفوی، ص 168، حدیث 10.12. همان، ص 16413. وسائل الشیعه، ج 11، ص 362.14. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 513.15. سید بن طاووس،اقبال،ص30816. هود (11) آیه 3، 52 و 9017. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، چاپ 1409، ج 16، ص 157.

برگرفته از: هم اندیشی دینی – پاسخگو (1،2) – پرسمان دانشجویی – پرسمان قرآن

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.


436 سوال


577 پاسخ


94 دیدگاه


84 کاربر


فاطمهام
(امتیاز
55
)
زمان ثبت نام
Oct 12, 2020


حسام گلیکانلو
(امتیاز
55
)
زمان ثبت نام
Oct 08, 2020


امیرحسین
(امتیاز
59
)
زمان ثبت نام
Oct 04, 2020


Mohamadiop
(امتیاز
55
)
زمان ثبت نام
Sep 16, 2020


Sajjadip
(امتیاز
59
)
زمان ثبت نام
Sep 03, 2020


 


شیعه سِی را دنبال کنید…


حمایت از شیعه سِی


*۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

انتخاب سریع یک انجمن
 

مشاهده قوانین
انجمن

سایز متن   /

بسم الله الرحمن الرحیم   بازدید کننده عزیز شما می توانید سوالات خود را از طریق شماره تماس ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳ از طریق شبکه های پیام رسان (ایتا، بله و واتساپ) مطرح کنید.  سؤال:  سلام؛  آیا خیانت به شوهر جزء حق الناس که در صورت توبه از آن عمل زشت باید از شوهر حلالیت بطلبی؟ خواهشمند است راهنمایی […]

بسم الله الرحمن الرحیم

  بازدید کننده عزیز شما می توانید سوالات خود را از طریق شماره تماس ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳ از طریق شبکه های پیام رسان (ایتا، بله و واتساپ) مطرح کنید. 

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

سؤال: 

سلام؛  آیا خیانت به شوهر جزء حق الناس که در صورت توبه از آن عمل زشت باید از شوهر حلالیت بطلبی؟ خواهشمند است راهنمایی کنید. من قبلاً این عمل زشت را انجام دادم الان توبه کردم انشااله که خدا قبول کنه فقط وی خوام بدونم که باید به شوهرم بگم  یانه چون اگر بگم که زندگیم از هم می پاشه اگرهم نگم که توبه ام قبول نیست خواهش می کنم پاسخ مرا به صورت محرمانه به ایمیلم ارسال کنید

جواب: 

سلام بر شما

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که با نامحرمی دست بدهد، در حالی وارد قیامت می­ شود، که دست­هایش در زنجیر است و فرمان می ­دهند تا او را به دوزخ اندازند. و هر کس با نامحرمی شوخی کند، در برابر هر کلمه ­ای که در دنیا به او گفته، هزار سال در دوزخ زندانی خواهد شد».  همچنین در روایت است که شدیدترین عذاب در روز قیامت را کسی دارد که زنا کند.

این روایت ها را مطرح کردم تا شما و خوانندگان گرامی بدانند که ارتباط با نامحرم چه عذاب سختی به همراه دارد و چه تاریکی بزرگی بر روح و روان انسان وارد می سازد.

شما که متأهل هستید، قطعا حق همسرتان را هم ضایع کرده اید. البته به هیچ وجه نباید با همسرتان در این رابطه صحبت کنید و موضوع را با وی تر میان بگذارید. برای جبران حق شوهر، بهترین کار این است که علاوه بر کنار گذاشتن این کار، به او خدمت و احترام کنید و سعی کنید در افکارتان جز به همسر نیندیشید و فکر مرد نامحرمی را در ذهن خود پرورش ندهید. همچنین برای همسرتان دعا کنید و از خداوند بخواهید تا دل او را نسبت به شما نرم کند. (همین کار کافی است)

در رابطه با جنبه حق اللهی این گناه هم توصیه می کنم که نماز خود را اول وقت بخوانید و بعد از نماز لحظاتی رال پای سجاده بنشینید و مشغول تعقیبات نماز وئ مناجات شوید، کفه مستحبات و عبادت های خود را سنگین تر کنید تا به برکت آن ها تاریکی حاصل از گناهتان بخشیده بود. همچنین مجموعه عواملی که موجب شد در آن گناه بیفتید از زندگی خود دور کنید تا اینکه دوباره در دام آن گناه گرفتار نشوید. خواندن صد بار سوره توحید و صد استغفار بعد از نماز صبح، و هفتاد بار استفغار بعد از نماز عصر از ذکرهایی است که می توانید بر آن مداومت داشته باشید.  

………………………………..     …………………………………………..     …………………………………………………

استفتاء: «آیا خانم شوهر داری که زنای محسنه کرده و اکنون از رفتارش پشیمان شده، لازم است که جهت تکمیل توبۀ خود از همسرش هم حلالیت بطلبد؟»  

دفتر آیت الله مکارم شیرازی: این خانم فقط میان خود و خداوند توبه کند و به هیچ وجه نباید با همسرش در میان بگذارد.  البته به خاطر حقی که از همسرش ضایع کرده، به او محبت کنید و برای وی استغفار نماید (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۳۷۴۷۳ ـ ۰۲۵)  

دفتر آیت الله سیستانی: از درگاه الهی طلب بخشش و توبه نماید و نباید این موضوع را با همسرش در میان بگذارد. (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)

سلام اگرزنی شوهردار مرتکب گناه زنابشه وبعدتوبه کنه توبه واقعی آیاخدامیبخشه یعنی به خاطراین گناه آخرت مجازات نمیشه؟برای حلالیت ازهمسرش چکار کنه باعث آبرو ریزی میشه به جای حلالیت میتونه مهریه اش رو ببخشه؟

سلام
هر چند که گناه بزرگی کرده اما راه توبه به روی چنین خانمی هم باز است.
برای جبران گذشته باید با خدای خودش خلوت داشته باشه و مشغول بندگی و عبادت بشه. البته باید زمینه های گناه رو هم از زندگیش دور کنه
برای جبران حق شوهر هم کافیه که به او محبت های ویژه که و همچنین دعاش کنه. در ضمن، به هیج وجه نباید در این رابطه چیزی به شوهرش بگه.

با سلام خدمت شما البته که شما درست میگویید که زن بعد از خیانت باید توبه کند و به شوهر هم خیانت خود را نگوید ولی این جواب شما باعث میگردد که خیانت کننده حق الناس را نادیده بگیرد و پیش خودش بگوید فعلا با مرد دیگر رابطه برقرار میکنم بعد از مدتی توبه میکنم و خدا مرا مببخشد و تمام میشود براستی چنیین جوابی میتواند باعث بروز خیانت های فراوان از طرف خانمها شود و خیالشان راحت است که به شوهر خود ظلمی نمیکنند و فقط بخشش خدا کافی است در حالی که بیشتر از خدا این شوهر است که ممکن است و مطمئنا با آبرویش بازی میشود و ممکن است بفهمد و تاپایان عمر نتواند سرش را بالا بگیرد و ضربه روحی بزرگ و غیر قابل جبرانی متحمل شود

سلام بر شما
از دغدغه ی شما ممنونم.
در فرض چنین سؤالی، غیر از این هم نمی توان گفت.
به نظر شما چگونه باید جواب داد؟
ذکر چند مطلب:
۱ ـ بنده در مشاوره ها بارها دیده ام که خانم، مشکل را با شوهر مطرح کرده. چه رخ داده؟! یا شوهر خودکشی کرده. یا مبتلا به افسردگی شده و یا …. بنابراین به هیچ وجه صلاح نیست که موضوع با شوهر در میان گذاشته شود.
۲ ـ کسی نگفته که همسر ایشان حقی ندارد و کسی نگفته که حق همسر ایشان اندک و کم اهمیت است. در پاسخ به سؤال به صراحت گفته شده که حق همسر ضایع شده است.
بنابراین جایی برای سوء استفاده باز نشده است.
۳ ـ مطلب بعدی این است که هیچ وقت حق کسی بزرگتر از حق خداوند نیست. کسی که متدین نیست، و به راحتی حق خدا را نادیده می گیرد، طبیعتا خیلی راحت تر هم همسر خود را ناددیده می گیرد و به او خیانت می کند.
۴ ـ کسی که از عذاب الهی بترسد، می تواند حق همسر خود را هم محترم شمارد؛ اما کسی که اعتنایی به حق خداوند نمی کند و چشم خود را از عذاب الهی می پوشاند، به طریق اولی، حق همسرش را هم نادیده خواهد گرفت. پس وقتی به گناه کار گفته می شود گناهت چنین عذابی در پی خواهد داشت، طبیعتا اگر فهیم باشد، از گناه فاصله می گیرد و بنده خوب خداوند می شود. و اگر فهیم نباشد که در هر حال سراغ گناه خواهد رفت. چه از حق خداوند و عذاب او بگوییی و چه از حق همسر و مطالبه او در روز قیامت!
۵ ـ مگر توبه از چنین گناهی به صرف یک استغار کافی است.؟! همان گونه گه گفته شد، این خانم باید تلاش زیادی داشته باشد و با بندگی خالصانه تاریکی گناهان خود را محو کند.
این سؤال در پاسخ به کسی است که واقعا از گناهش پشیمان شده و در صدد جبران است. اما کسی که در دل گناه است و اصرار بر گناه دارد، طبیعتا پاسخ دیگری می طلبد.
شما اگر پاسخ دیگری سراغ دارید در خدمتتون هستم تا بهره مند شوم.
موفق باشید.

با سلام و تشکر اگر مردی بفهمد زنش زنا داده و شرایط به طوری باشد که به چشم ندیده باشد عینا ولی شواهد اثباتی برایش بکند که هم طراز یقین باشد و ایا میشود ازش بگذرد و ادامه زندگی هم بدهد و زن هم نادم شده باشد وتوبه کرده باشد

سلام
واقعا جای تأسفه!
بستگی داره که این خانم واقعا از کارش پشیمون شده باشه یا نه؟
اگر پشیمان شده. مرد می تون گذشت کنه. منتهی باید علل و ریشه های این حادثه هم مورد بررسی قرار بگیره تا این که این خانم در توبه خودش ماندگاری داشته باشه و دوباره به گناه نیفته.
همچنین این خانم باید در نوع رفتار و پوشش و همچنین معاشرت هایی که داره مراقبت های خاصی به عمل بیاره تا این که تاریکی گناه از او فاصله بگیره.

سلام خانم بنده حدود دوسال با صاحبخانه که پسر خاله ام بود باهم رابطه داشته ودریکی از رابطه ها شک کردم که مجبور شد اعتراف کند وبخاطر آبرو تغییر مکان دادم و بچه هم بعد از ۱۲سال هنوز نداریم به شهر ستان دیگه نزدیک خونه پدرش که دوساعتی فاصله دارد خانه اجاره کردم متاسفانه باز با باجناقم باهم هماهنگی میکنن باهم رابطه دارند. حالا خودش میگه این دفعه توبه واقعی کردم ولی من اعتقاد ندارم چون این خیانت خیلی عذابم میده وزندگی زورکی و تحملی داریم نمیدونم چکار کنم خودش حاضر به طلاق نیست وزندگی خیلی خوب باهم داشتیم ولی الان ازش نفرت دارم تو را به خدا بگین من چکار کنم

سلام
این موضوع، صحبت مفصلی می طلبد.
اما اجمالا بگویم که با او اتمام حجت کنید.
البته ببینید که علت بروز این مشکل چیست؟ چرا همسرتان چنین رابطه ای دارد؟! چه چیزی باعث تحریک او می شود؟!
با شناخت علت این رفتارها، سعی کنید علت این رفتار را مدیریت کنید تا ریشۀ مشکل را خشکانده باشید.
البته اگر با وجود اتمام حجت شما، یاز هم متوجه رابطه شدید، زندگی با چنین خانمی به هیچ وجه به صلاح شما نیست و نباید زندگی با او را ادامه دهید.

در قران با صراحت بیان شده:
در صورتی که توبه واقعی و خالصانه باشد خداوند از فرد را خواهد بخشید اما از حق الناس نخواهد گذشت (در هیچ کجای قران بیان نشده است که خداوند از حق الناس خواهد گذشت در این صورت مساله حلالیت و… از بین می رفت)
برای نمونه اگر پشت سر کسی غیبت یا افترا بگیم باید علاوه بر توبه از وی حلالیت بخواهیم یا اگر از کسی دزدی کنیم یا کسی را بکشیم با از اولیای دم مقتول حلالیت بخواهیم و…
و هیچ کجا حق الله با حق الناس مقایسه نشده چون دو مقوله جدا از هم هستند البته اگر خداوند از گناه کسی بگذرد شرایط را برای بخشش حق‌الناس فراهم می کند.
اگر برای شوهر نسبت به زن

سلام
سؤالتون نا مفهمومه
اگر منظورتون اینه که جرا با وجود حق الناس بودن خیانت به شوهر، صحبت از توبه به درگاه الهی، استغفار برای همسر، و نیز محبت به همسر به میان آمده؟
پاسخ این مطلب که روشن است.
غیبت، حق الناس است اما در عین حال در روایت داریم که اگر کسی غیبت کرد و حلالیت طلبیدن از غیبت شوند موجب مفسده شود، برای او استغفار کند.
همچنین اگر مال کسی رو ضایع کرده و او را پیدا نمی کند، به اجازۀ حاکم شرع می تواند مال را از طرف او صدقه بدهد.
اگر خانمی به شوهرش خیانت کرده، و حالا از رفتارش نادم و پشیمان شده، طبیعی است که بازگو گردن این مطلب پیش همسر، مفسده های بزرگی درپی خواهد داشت. از متلاشی شدن زندگی گرفته تا افسردگی و حتی خودکشی شوهر.
در این صورت طبیعی است که هیچ عاقلی نمی گوید از همسرت حلالیت بطلب!
مطلب دیگر این که درست است که حساب حق الله از حق الناس جداست.
در ضمن، لطف کنید شمارۀ آیۀ مورد نظرتون رو بفرمایید.

ممنون از پاسختان از اینکه متن نامفهوم بود معذرت میخوام

آقای نباتی اگر توبه خالصانه باشد و اگر مورد قبول واقع بشه، خداوند شرایط حلالیت گرفتن را مهیا میسازه، یک دفعه خداوند چنان مهر زن را در دل شوهر میاندازه که از اتفاقات دیگر جلوگیری میشه و البته نباید انتظار داشت که شوهر خونسردانه با این موضوع برخورد میکنه.

آقای نباتی از قدیم میگن جایی که آب هست تیمم باطله. وقتی خداوند توی قرآن میگه از حق الناس نمیگذره دیگه فکر نکنم روایات و احادیث اعتبارشون از قرآن بالاتر باشه. منظور من از غیبت و افترا، مواردی از غیبتی و افترا بود که زندگی مسلمانی رو از بین میبره و آبروی مسلمانی رو در سطح جامعه از بین میبره.
در ضمن دوستان مابین زنا و زنا محصنه فرق هستش چون در زنا حق الناسی نیست اما در زنا محصنه، حق شوهر به میان می آید که باید از صاحب حق حلالیت گرفته بشه حالا با هر راهی که بشه.
روش عاقلانه و شرعی و عرفی و قانونی و غیره که شما می فرمایید این است که زن به هر علت مثلا کمبود محبت، سرد مزاجی شوهر، بد خلقی و غیره از شوهر طلاق گرفته سپس با مرد مورد نظرتان ازدواج کنه.
در ضمن آقای نباتی در نظر بگیرین که خیلی وقتها عقل ما با حکم دینی منافات داره
مثلا اگر کسی مرتکب قتل عمد بشه (چون عمل زنا با رضایت طرفین انجام میشه مثالم قتل عمده) باشه هیچ شواهدی هم علیه قاتل نباشه فرد میتونه فقط با توبه و دادن صدقات و هر عمل مستحب دیگه ای، مورد آمرزش الهی قرار بگیره؟
باید از اولیای دم مقتول حلالیت بگیره، حتی اگر احتمال قصاص باشه. عقل سالم میگه اگه بخواد حلالیت بگیره باید از آبروی خودش و خانوادش و حتی جانش بگذره اما باید حلالیت بخواد.
حالا در این موضوع زن فقط باید به شوهر به هر نحوی که بلد هست در یک زمان و مکان مناسب بعد استغفار کردن های بسیار بسیار موضوع رو بگه.

دلیل تاکید من اینکه: من شغلم وکالته و موارد زیادی دیده و شنیدم که خانم شوهرداری فقط یک بار (به هر دلیلی) دست به این عمل زده و بعد بسیار پشیمان شده اما بعد از مدتی با دستگیر شدن طرف دیگر ماجرا و اعترافاتش، شوهر خانم از طریق مراجعه قضایی یا انتظامی یا غیره مطلع میشه و یا فیلم این عمل که اکثرا متاسفانه اصلا خانم از وجود فیلم مطلع نبوده به صورت خواسته یا ناخواسته پخش میشه و یا اهرم فشاری میشه برای انجام دوباره این عمل یا کارهای زشت دیگر.
پس اینجا بهتره که شوهر از زبان همسرش موضوع رو بفهمه و شوهر پشیمانی زنش رو ببینه، که در صورت وقوع چنین ماجراهایی، دیگه شوهر فکر اینکه زنش چندین بار بهش خیانت کرده رو نکنه علاوه بر این مطلع بودن شوهر هم دلیلی برای برنگشتن به این عمل هستش چون شوهر هم دیگر مواظب رفتارش خواهد بود و اگر وسوسه ای دوباره بیاید، زن دو بار فکر خواهد کرد چون توبه دلیلی برای جلوگیری از وسوسه نفس و شیطان نیست.
هر کاری سختی خودش رو داره توبه هم سختی ها و مراحل و مشکلات خودش رو داره اما نباید از رحمت و یاری گرفتن از خداوند ناامید شد چون تنها راه نجات، کمک گیری و یاری خواستن از خداوند هستش و لاغیر.
نهایتا بین زن و شوهر نباید پنهان کاری باشه و گرنه کارشان در بهترین حالت به دادگاه یا در بدترین حالات به جاهای دیگر خواهد کشید. این دو محرم ترین موجودات نسبت به هم هستند بنابراین نباید هرگز هیچ چیزی را از هم پنهان کنند.

سلام بر شما
بابت نظرتون تشکر می کنم.
شما در نوشتۀ قبلی تون فرمودید: “در قرآن به صراحت آمده که خداوند از حق الناس نمی گذره”. و اینجا هم گفتید: “در مقابل تصریح قرآن، نمی توان به روایت عمل کرد” (جایی که با هست تیمم باطل است)
هر چند که به سادگی نمی توان در تعارض های ابتدایی میان آیه و روایات، روایات را کنار زد، اما شما اول لطف کنید شماره آیه رو بفرمایید تا بنده وجه جمع میان آن دو رو خدمتتون عرض کنم. (شمارۀ آیه رو نفرمودید؟ )

جناب مشاور سپاسگذار از پاسختون كه ولي آقاي نباتي بنظرم كاملا اشتباه ميكنيد.ميترسم عده زيادي اين پاسخ را ببينند و مرتكب اشتباهي ديگر بشوند.
اين موضوع اجتهاد بردار نيست.در سراي ديگر كه پرده ها كنار برود شما جواب همسر اون خانم را ميديد؟
شما مطرح كرديد كه چون بيم مفسده ميره بهتره خانم،چيزي به همسرش نگه.ولي اين كاملا اشتباه است.فرض كنيم كسي مرتكب قتل نفس ميشه(حتي براي دفاع مشروع از خود).ايا به خاطر اينكه بيم داره پس از اعتراف آبروش بره يا حتي قصاص بشه(در صورتي كه حتي بي گناهه!) بايد موضوع را مخفي كنه!؟مسلما جواب خير است.حتي اگر تمام اموالش را در راه خدا انفاق كنه و توبه حقيقي بكنه تا اولياي دم رضايت ندهند اين گناه بر او باقيست و كيفر آنرا بايد در آن دنيا بدهد.وگرنه در اين مورد هم شارع مقدس استثنا قائل ميشد و مي گفت اگر بيم پنهان ماندن حقيقت و محكوم شدن و قصاص نفس بود، بهتر است براي مقتول استغفار كنيد! شما فرموديد:
غیبت، حق الناس است اما در عین حال در روایت داریم که اگر کسی” غیبت کرد و حلالیت طلبیدن از غیبت شوند موجب مفسده شود، برای او استغفار کند”
در اينجا لازم است ذكر شود غيبت مورد كاملا متفاوتي ست.چون براي غيبت كفاره و يا حد معيني تعيين نشده و همچنين حق “مشخصي” نيز براي فرد مورد غيبت واقع شده، بيان نشده است.چون غيبت ميزان مشخص و قابل اندازه گيري ندارد.مثالي كه براي مفسده در حلاليت طلبيدن مطرح كرده اند اينست كه ممكنه فرد مورد غيبت واقع شده كيفر نا عادلانه اي براي او در نظر بگيرد كه بيشتر از كفاره غيبت او باشد، مثلا جان او را بگيرد(كه در اين صورت بهتر است از غيبت شونده حلاليت طلبيده نشود و با استغفار براي او اميدوار بود كه بتوان در آن دنيا از او حلاليت طلبيد)ولي خيانت و زناي محصنه مورد متفاوتي است.
وقتي در سراي آخرت شوهر اين خانم متوجه خيانت زنش بشه و از حق خودش نگذره و همسرشو حلال نكنه ،شما جواب ميديد؟
نه خانم محترم.ما همه اين سوال و جوابا را با اين فرض ميكنيم كه دنيايي ديگه هم هست و سوال وجوابي هم همينطور.پس همينجا از شوهرتون حلاليت بطلبيد هرچند ممكنه زندگيتون از هم بپاشه و اتفاقاي بدتري بيوفته.اين بهتر ازاينه كه اون دنياتون به خاطر گناهي كه ازش توبه كرديد و پشيمون هستيد تباه بشه.
بالاخره هر عملي يه نتيجه داره و هر گناهي يه تاواني.نميشه با فرار كردن از اين موضوع اون را حل كرد چون اگر در اين دنيا اين تاوان را نديد اون دنيا چند برابرشو بايد پس بديد.هرچند پشيمونيد و توبه كرديد و بايد به رحمت خدا اميدوار باشيد ولي دليل نميشه كه به همسرتون حقيقت را نگيد و حلاليت نخواهيد.البته بهتره با مشاوري موضوع را در ميان بگذاريد تا به همسرتون بعد از فهميدن قضيه كمك كنه تا تصميمي بهتر بگيره.اما هرگز به حرف مشاوري كه ميگه موضوع را مخفي كنيد اعتماد نكنيد چون اونوقت اون دنيا شما ميمونيد و گناهي و خدايي كه حق را به همسرتون ميده.
مهمترين ركن توبه اميد به خداست.مطمئن و دل آرام باشيد كه اگر از ته دل توبه كنيد و بخاطر خدا به همسرتون حقيقت را بگين، خدا از رحمتش به شما خير عطا ميكنه.انشالله.

سلام بر شما
پاسخی که ارائه شده، پاسخ سلیقه ای نیست، بلکه حداقل با مشورت با یکی از مجتهدین دروس خارج قم ارائه شده است.
همچنین از دفتر حضرت آیت الله سیستانی هم به صورت تلفنی استفتاء شده است. (۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)
هر چند که “زنای محسنه” و “قتل نفس” از سه جهت مشترک هستند و آن، ضایع شدن “حق الله” و “حق الناس” و نیز مشخص شدن “حدشرعی” است، اما وجه افتراق آن ها این است که حد شرعی قتل نفس به خاطر جنبۀ “حق الناس”ی است اما حد شرعی زنا به خاطر جنبۀ “حق الله”ی آن است. دلیلش هم این است که اگر اولیای دم از خون عزیزشان بگذرند، حد شرعی اجرا نمی شود، اما اگر شوهر خانمی که زنا کرده از حق خود بگذارد یا این که بگوید راضی هستم، باز هم حد شرعی برای آن خانم ثابت است. (البته اجرای حد شرعی در صورتی است برای حاکم شرع ثابت شود و او حکم به اجرای آن بدهد.)
بنابراین، مقایسۀ زنای محسنه با قتل نفس، اشتباه است.
مسألۀ بعد اینه که موضوع، فقط آن خانم نیست، بنده موارد زیادی دیدم که مرد به محض اطلاع از رفتار نادرست همسرش، خود کشی کرده و یا اینکه دچار اختلال روانی شده است. شما که همین طوری بدون قید و شرط می گویید: “الّا و لابد باید یگوید!” فکری به حال این مفسده هم کرده اید؟!
موفق باشید.

مشكل اين حكم دادن شما همينه كه فقط به تاثير دنيايي اين موضوع نگاه ميكنيد.راه جلوگيري از افسردگي و خودكشي شوهران در اين موارد پنهان كردن حقيقت و فريب كاري نيست.راه حل، دادن مشاوره به همسران بعد از اطلاع از اين موضوع است.موضوع بسيار مهم كه در اينجا بايد به آن توجه كرد اينست كه اگر هم گفتن حقيقت منجر به هر اتفاق بدي بشه اين اتفاق بد ناشي از گناه خيانت است، نه گفتن حقيقت.
خواهشا متن استفتا خودتون را از دفتر آيت الله سيستاني بگيريد و ذكر كنيد.چون به كرات مشاهده كرده ام در اين موارد كه به حق الناس مربوط است آقايان علما با احتياط فراوان برخورد ميكنند و حكم ميدهند. و امكان ندارد كه مخفي كردن اين موضوع را تاييد كنند.(ميدانيد خود همچين حكمي كه همسران در صورت خيانت و توبه ميتوانند آنرا از شوهر خودشان پنهان كنند موجب چه مفسده عظيمي در سطح جامعه ميشود!؟)
در هر صورت اين خانم و ساير كساني كه كه دچار اين مشكل و سوالات هستند به اختيار خود ميتوانند انتخاب كنند كه آيا حفظ ظاهري زندگي(كه با عدم صداقت كاري غيرممكن است) ارزش باقي ماندن حق الناس بر ذمه ي آنان در سراي آخرت را دارد يا نه.الله اعلم
البته كه گفتن حقيقت هزينه دارد اما بايد اميدوار به خدا باشند كه رحمت واسعه ش شامل حال آنان بشود و با توبه و بهره گيري از مشاوره صحيح و مناسب ،همسرشان را در گرفتن تصميم صحيح ياري كنند./
خداوند به شما و همه خير دهد انشالله.

دوست عزیزم! در گفتگو با شما مفسدۀ این کار را عرض کردم. همچنین عرض کردم که این موضوع، گفتار شخصی نیست، بلکه استفتاء از علما و مراجع تقلید است. بنابراین پسندیده نیست که شما در برابر نظر مراجع تقلید، اظهار نظر فرمایید. (البته پرسش استفهامی اشکالی نداره و بنده هم جواب پرسش شما را دادم. اما در چنین جایگاهی پرسش انکاری نادرست است)

استفتاء: «آیا خانم شوهر داری که زنای محسنه کرده و اکنون از رفتارش پشیمان شده، لازم است که جهت تکمیل توبۀ خود از همسرش هم حلالیت بطلبد؟»

دفتر آیت الله مکارم شیرازی: این خانم فقط میان خود و خداوند توبه کند و به هیچ وجه نباید با همسرش در میان بگذارد. البته به خاطر حقی که از همسرش ضایع کرده، به او محبت کنید و برای وی استغفار نماید (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۳۷۴۷۳ ـ ۰۲۵)

دفترآیت الله سیستانی: از درگاه الهی طلب بخشش و توبه نماید و نباید این موضوع را با همسرش در میان بگذارد. (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)

زنی که به شوهرش خیانت کرده و حالا اون مرد که زنش باهاش رابطه داره میخواد ابروشو ببره زن میخواد خودکشی کنه به نظرتون ابروی خانواده واجب تره با جون زنه؟

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

سلام بر شما
پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

همه غيبت كه حق الناس نيست دربسياري از موارد غيبت ابروي طرف نميرود وچيزي ساده است ايا اين هم حق الناس است.مگر دليل بر حق الناس ابرو نيست

سلام بر شما
پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

سلام من دختری ۱۸ساله هستمچهارسال هست که عقدکردم چندماه پیش تلفنی بایکی ارتباط داشتم خداشاهده کوچکترین حرفی بهش نزدم که تحریک بشه وزمانی که بهم پیشنهادزناداد به شدت مخالفت کردم وبدون درنگ رابطمو باهاش قطع کردم اون به شدت منوتهدید میکردکه بره به نامزدم همه چیوبگه منهم خیلی ترسیدم وبه نامزدم همه چیوگفتم چندماه ازاون قضیه گذشت ورابطه منونامزدم مثل قبل شدتااینکه نامزدم دیشب بهم گفت دیگه نمیتونه بامن ادامه بده چون بهم اعتمادنداره ..میدونم گناه بزرگی درحقش کردم ولی بایدبگم که قبل ازاین اتفاق رابطه ماچندان گرم وصمیمی نبوددرابتدامن به این وصلت راضی نبودم وبااخلاقای بچگانه ام کاری میکردم که ازهم جداشیم وشایدهمین دلیل اینهمه سردشدن نامزدم به من همین باشه .ازاین وضعیت خسته شدم میدونم که غرورشوله کردم وابروی یه مردجوون وبردم مادوتا فکر میکنیم تنهاراه برگردوندن غرور وعزت نامزدم جدایی وتحقیرشدن من به منزله کیفرگناهم است وخدا شاهده من خودمو برای عاقبت این کاربدم اماده کردم واگه واقعا راه مناسب جداییه جدا میشم ولی فقط ازیه چیزمیترسم اینکه باطلاق من پدرومادرم دل شکسته میشن و من ارزش اینوندارم که دل ادمای به این بزرگی رورنجورکنم.رابطه منونامزدم بسیارسردوبیروحه وحتم دارم سردترهم خواهدشدچون هیچ علاقه واعتمادی بین مانیس من بایدچیکارکنم خواهشاسریع جواب بدیدچون زندگیم داره ازهم میپاشه

سلام بر شما
پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

سلام دختري ۲۰ساله هستم تو سن۱۷ازدواج كردم ولي همين كه ازدواج كردم تمام زندگيم عوض شد يه شب يه اس م اس اشتباه زندگي منو رقم زد من با اون فرد رابطه برفراركردم يه مدت رفيق بودم بعد جدا شديم خلاصه دلم شكسته بود مناظر يه مزاحم بودم ك باز زنگ بزنه همونجورم شد اونم بعد يه مدت دلموشكست بشدت عصبي بودم بانامزدم تندبرخورد ميكردم تا اينكه خودش فهميد چرا اينجوري ميكنم ازخطاي من گذشت ولي بازم من خام بودم يبار كه ازطرف مسجد نوشتن مشهد منم رفتم باهاش تك روي كردم رفتم عكاسي عكس بندازم پسره منو تهديد كرد به رابطه جنسي منم ترسيدم باهاش رابطه برقراركردم زندگيم نابودشد ديونه شده بودم ازاون روز بانامزدم باز تند برخوردكردم تا طلاق رفتيم ولي اشتيمون دادن ولي بخاطر كتكي ك خوردم مجبورشدم فراركنم باز مرتكب زناشدم تا الان نامزدم نميدونه ازوقتي مرتكب زنا شدم سياه بخت شدم هميشه گريه ميكنم افسردگي گرفتم كمكم كنيد خدا ببخشه منو چيكاركنم من اخه خدااااا

سلام خواهش می کنم همینجا به من جواب بدید یا شماره بزارید تماس بگیرم به ایلم نفرستید .ممنون میشم بعدا هم نظر وهم جواب رو پاک کنید .با تشکر

سلام بر شما
با توجه به مشاوره ای بودن سؤالتون
بعد از ظهر تماس بگیرید: ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

سلام ببخشید ولی ایمیل من نشون داده میشه تو جواب سوالات .چطور میشه حذف کرد .جواب من تو بین جواب سوالات داده میشه?لطفا ایمیل و مشخصات پاک بشه .ممنون

سلام بر شما
تو سیستم خودتون نشون داده میشه و برای دیگران قابل رؤیت نیست.
بیشتر کسانی که سؤال می پرسن ایمیل هم نوشتن. ولی همان طوری که می بینید ایمیل کسی براتون نمایش داده نمیشه.

سلام خسته نباشید
حاج آقا من در گذشته گناه بزرگی مرتکب شدم و ماههاست توبه کردم. بعلت زشتی گناه حقیقت رو از همسرم پنهان کردم ولی درعوض اخلاقنو عوض
کردم به شوهرم بیشتر میرسم و به حرفاش گوش میدم و برخلاف میلش کاری انجام نمیدم و صد البته
اینکه خودم با اینکار راضی ام و از خدا فقط آرامش اونو تو زندگیم میخوام. ولی بعد از گذشت هفت ماه ، شوهرم با توجه به شکی که برده بود هنوزم که هنوزه ازم میخواد هرجا دروغ گفتم راستشو بگم. میگه الان بفهمم بهتر از اینکه که ده سال یا صدسال دیگه یا تو اون دنیا متوجه بشم. …
حاج آقا من هم از گناهام و هم از دروغام توبه کردم. مرتب سرنمازم هز خدا طلب توبه میکنم و برای شوهرم طلب ببخشش و خیر میکنم. از طرفی هم اگه واقعیت رو به شوهرم بگم زندگیم ازهم میپاشه….اگه هم نگم اون با حرفاش باعث میشه مرتب حس بد عذاب وجدان باهام باشه. ترو خدا راهنماییم کنین چیکار کنم؟ هم از خدای خودم خجالت میکشم هم از شوهرم و هم از رفتار زشت گذشته ام….تو اون دنیا چطور تو چشماش نگاه کنم وقتی متوجه دروغام بشه؟ کاش هیچوقت هیچ بنده ای اینقدر شرمنده روی شوهر و خدای خودش و وجدان خودش نباشه….حق الله رو دارم با توبه ادا میکنم بلکه خدا قبول کنه ولی با حق الناس چه کنم؟ فردای قیامت چطور سر بلند کنم؟الانشم از روی شوهرم خجل زدم و دلم میخواد بمیرم….کمکم کنین

سلام بر شما
پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

دروغ حق الناس است یا حق الله؟اگر شخصی به همسرش دروغ بگوید. مثلا شوهرش زنگ بزند کجایی و او واقعیت را نگوید این حق الله است یا حق الناس؟ من قبلا به شوهرم دروغ گفتم الان توبه کردم و پشیمانم. اگر راستش را بگویم عواقب بدی دارد و اگر نگویم نمیدانم توبه ام قابل قبول هست یا نه؟
لطفا راهنمایی کنید

سلام بر شما
پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

خدا همه ما را نجات بده.
با تشکر از سایت خوبتون.
به امید ظهور…

سلام ممنون از سایت خوبتون

چگونه بفرستم ایا شماره ومشخصاتم اینجا نمیفته دردم بزرگه ونمیدونم چ جور خلاص بشم

سلام
من ازداواج کردم و ی مدتی با پسرخالم رابطه جنسی داشتم. بعد از چند وقت خانمش فهمید اما برگشت سر زندگیش و ب لطف خدا نزاشتند شوهرم چیزی بفهمه. الان توبه کردم و خیلی دارم خودمو باخدا نزدیک میکنم. اما عذاب وجدان گرفتم. دوست دارم از خانم پسرخاله حلالیت بطلبم و بگم منو ببخشه. ولی میترسم دعوا بشه. چیکار کنم ک اون منو ببخشه؟

سلام علیکم
نیازی نیست که به آن خانم چیزی بگویید.
باید در توبه خودتان جدی باشید و با نماز و بندگی خداوند گذشتۀ خود را جبران کنید.
در ضمن، اگر حقی هم از آن خانم ضایع شد، برای جبران حق، برایش دعا کنید.
موفق باشید.

سلام من ۲۱ سالمه و با یک‌پسر ۲۶ ساله صیغه شدم رابطه ی خوبی با هم داریم و علاقه ی زیادی به هم داریم ولی یکبار به اون خیانت کردم و با مرد دیگری رفتم بخاطر عذاب وجدانی که داشتم او را در جریان گذاشتم‌بعد از کلی دعوا و ناراحتی او مرا بخشید و تونستم دوباره دلشو بدست بیارم ولی عنوز عذاب وجدان دارم و ترس از قیامت بهم بگید چکار کنم چطوری این کارو جبران کنم و بخشیده شم

سلام بر شما
گناه کبیره انجام دادید و باید در محضر الهی توبه جدی کنید. اعمال صالح خود را بیشتر کنید و در رفتار و نوع معاشرتتان را نامحرم تجدید نظر جدی داشته باشید.

سلام من از زندگیم خسته شدم ولی نمیتونم از شوهرم جدا بشم چون خانواده ام‌مخالفن از شوهرم‌تنفر دارم گاهی مجبور میشم‌گناه کنم شما بگوید من چیکار کنم

سلام بر شما
از این پس پاسخ به سوالات در کانال تلگرامی هم اندیشی دینی صورت می گیردhttps://t.me/hamandishi_dini

سلام من در حال متارکه با همسرم بودم به دلیل عدم تفاهم اخلاقی،ولی همسرم حاضر به طلاقم نبود بیش از ده ماه همدیگرو ندیده بودیم و جدا از هم بودیم و هیچگونه ارتباطی هم نداشتیم،ایشون مرتب منو به خیانت متهم میکردن و میگفتن که بخاطر شخص دیگری می خوای از من جدا شی و این در حالی بود که اصلا اینطور نبود،تا اینکه من بدون اینکه قانونا از هم جدا شده باشیم با کسی وارد رابطه ی جنسی شدم.با توجه به اینکه من از ایشون قانونا جدا نشده بودم و البته هیچ علاقه و تعلق خاطری هم بین ما وجود نداشت و فقط محض لجبازی اون وضعیت رو کش میدادن،ایا کار من زنا محسوب میشه؟

سلام بر شما
از این پس پاسخ به سوالات در کانال تلگرامی هم اندیشی دینی صورت می گیردhttps://t.me/hamandishi_dini

باسلام
من زنی ۲۹ساله هستم،هفت سال پیش به شوهرم خیانت کردم
همون موقع هم شوهرم فهمیدمنوبخشید
یه پسرشش ساله دارم.اماشوهرم ازهمون موقع بهم خیانت میکنه
میخوادمنوطلاق بده
منم بخاطرپسرم نمیخوام جدابشیم
میگه منونبخشیده داره تلافی میکنه
میخواستم راهنماییم کنین.

سلام بر شما
از این پس پاسخ به سوالات در کانال تلگرامی هم اندیشی دینی صورت می گیردhttps://t.me/hamandishi_dini

سلام یه سوال داشتم من از همسرم نه ماه هست جدا شدم و هشت سال بود که ازدواج کرده بودم همسرم بهم خیانت کرد و من دو سال آخر باعث شد به همسرم خیانت کنم کارم اشتباه بود الان خیلی پشیمون هستم چیکار باید کنم تا گناهم پاک بشه اون اشتباه کرده بود من نباید این کار رو میکردم یه راهنمایی میکنید ممنون

سلام بر شما
از این پس پاسخ به سوالات در کانال تلگرامی هم اندیشی دینی صورت می گیردhttps://t.me/hamandishi_dini

مرجع تقلید شما کیست؟

مشاهده نتایج

تماس با ما

درباره ما

ارتباط تلفنی و مشاوره حضوری

ارتباط کتبی

ثبت پرسش جدید

ورود

ثبت نام

سایت مقام معظم رهبری

سایت آیت الله العظمی جوادی آملی

مدرسه فقاهت (دروس حوزه علمیه)

مؤسسۀ تحقيقاتی حضرت ولی عصر

بازدید کننده گرامی عمده مطالب سایت تولیدی مدیر سایت است و هرگونه کپی برداری به شرط هدیه یک صلوات به روح امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ بلامانع است.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

طراحی و اجرا : آتیه ارتباط کیش

اشتباهات انسان از زمانی آغاز گردید که از بهشت برین رانده شد و در کره زمین سکنی گزید. همان طور که خداوند فرموده انسان از بدو خلقت مرتکب اشتباهات بسیاری شده است که این اشتباهات گاهی ناسپاسی بر پروردگار خود بوده است «إِنَّ الإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ» (1):«انسان نسبت به نعمت های پروردگارش ناسپاس است» و گاهی هم انسان بر نفس خویشتن ستم می کند. رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا (2) پروردگارا ما بر خویشتن ظلم کردیم. و در نهایت بعضی اوقات حقوق دیگران را خدشه دار می کند که در اصطلاح «حق الناس» گفته می شود. مورد اول و دوم یعنی ناسپاسی به پروردگار و ظلم به خویشتن با توبه بخشیده می شوند و اگر کسی در حق خداوند ظلم کرده باشد با یک توبه واقعی می تواند تمام گناهان خود را پاک کند و از محبین  پروردگار گردد مگر نه این است که خداوند بارها فرموده توبه کاران را دوست دارد؟اما گناه سوم آنجایی است که ما نسبت به همدیگر مرتکب می شویم از جمله در خانواده و در بین زن و شوهر این اتفاق زیاد می افتد و شاید با زبان و کارهای ناشایست همسرمان را برنجانیم. از جمله کارهای ناروا و ناشایست که از سوی همسران غیر قابل بخشش شمرده شده، خیانت و ارتباط همسر با فرد دیگر می باشد و خیلی از خانواده ها به سبب همین موضوع از هم پاشیده می شوند. اما آیا واقعا همسر خائن حق زندگی ندارد؟ و بایستی با یک اشتباه وی را از زندگی خود کنار بگذاریم؟با توجه به اینکه خداوند مهربان و بخشنده است و ما تجلی صفات پروردگار در روی زمین هستیم چرا نباید ببخشیم؟ در این مطلب راهکارهایی را برای کنار آمدن با خیانت همسر و بخشیدن وی ارائه می شود.

درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنید. حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است

 

 کسی که از گناه خود توبه کند خداوند می بخشد و بهتر است ما هم بخشنده باشیم کما اینکه دوست داریم دیگران ما را ببخشند، و به یاد داشته باشیم که اگر ما چنین اشتباهی را مرتکب می شدیم و همسرمان از ما گذشت نمی کرد چقدر آزرده خاطر می شدیم . حتی ممکن بود به خاطر عدم بخشش به کارهای ناپسند ادامه دهیم اما بخشش مانع ادامه کارهای اشتباه است.درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنیــــد.حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم

 

به گناهان خود هم توجه کنیم ممکن است همسر شما در طول عمرش یک بار مرتکب چنین اشتباهی شده باشد، اما آیا خود شما معصوم هستید؟ بی شک گناهان بسیاری دارید که همسر شما هم می تواند آنها را نبخشد! لذا بهتر است هم از گناهان خودتوبه کنیم و هم اشتباه همسر را بپذیریم.

 

بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام گردد و الا ممکن است این قضیه دوباره تکرار شود و آتش به جان زوجین زند.

 

 هر انسانی از شنیدن چنین خبری روحش جریحه دار می گردد و ممکن است در مرحله اول تحت تاثیر احساسات تصمیمات نامعقولی بگیرد. لذا نباید عکس العمل آنی از خود نشان دهید و یک مرتبه به دلیل بد عهدی همسرتان تصمیم بگیرید که از او جدا شوید. شما نیازمند کمی زمان هستید تا مسایل دیگر را نیز زیر و رو کنید. نباید به طور خاص تمام توجه خود را به خیانتی که از او سر زده معطوف کنید. بلکه سکوت کنید و بررسی این مسئله را به فرصت دیگر موکول کنید.

 بعد از اینکه مدتی گذشت و شما آرامش خودتان را به دست آوردید با همسر خود در مورد بد عهدیش صحبت کنید. تمام سوال هایی که به ذهنتان می رسد را بپرسید. شاید با این کار به این نتیجه برسید که همسرتان هنگام ارتکاب به این کار، اصلا فکر نمی کرده که به شما خیانت می کند و حتی ممکن است کار وی آن چیزی نباشد که در تصور شماست و شاید سو تفاهمی بیش نبوده است .بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کنید

 

ارتباط جنسی خود را حفظ کنیدیکی از موارد مهمی که باعث قوام زندگی زوجین می گردد ارتباط جنسی صحیح و درست است.اگر بعد از خیانت این مسئله تعطیل شود یعنی زمان مرگ زندگی شما فرا رسیده است اما با حفظ این رابطه هنوز می توان به زندگی امیدوار بود البته بایستی ضعف های ارتباط تان را برطرف کنید و چه بسا همین نا صحیح بودن رابطه و سردی شما در ارتباط باعث خیانت شده باشد.

 

 مواردی همچون ارتباط بی حساب با نامحرم، بیکاری،وب گردی و حضور 24 ساعته در شبکه های اجتماعی، سردی رابطه جنسی، تحویل نگرفتن همسر، عدم تامین نیازهای عاطفی همسر و… باعث خیانت می شوند که این موارد باید از بین برده شوند.

 

 درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنید.حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است.

بهتر است این مسئله را آزمایش الهی بدانید، چرا که بعضی از بلاها امتحان هستند بلا در معارف اسلامی به معنای آزمایش است. «اذابتلی ابراهیم ربه بکلمات» (3) یا در سوره‌ی انبیاء که خداوند می‌فرماید: «و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه» (4)ما شما را از طریق شرها و خیرها آزمایش می‌کنیم.پس با رازداری و بخشیدن همسر راه بخشش خویش را هموارتر سازیم.

پی نوشت:

1) سوره العادیات،آیه 62) سوره اعراف،آیه233) سوره بقره،آیه 1244) سوره انبیاء،آیه 35

این مردان به شما خیانت می‌کنندطلاق، تنها چاره‌ی خیانت؟مجازات زنان و مردان خائن چیست؟

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه بعد از خیانت توبه کنیم
چگونه بعد از خیانت توبه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *