چگونه احساس سرما نکنیم

 
helpkade
چگونه احساس سرما نکنیم
چگونه احساس سرما نکنیم

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

مطالب پر بازدید

در روزهای سرد سال بیرون رفتن از خانه باعث افتادن لرز در بدن شما می شود.به همین دلیل یکی از دغدغه های بسیاری از افراد در چنین روزهایی این است که چگونه به بیرون از خانه برویم در حالی که سرمای زیادی را احساس نکنیم.در این مطلب قصد داریم شما را با 9 راهکار آشنا نماییم تا به شما کمک میکند در این روزهای سرد،سرمای کمتری را احساس کنید.

سر و گوش هایتان را بپوشانید
برای مقابله با سرما بدون کلاه و شال گردن از خانه خارج نشوید، چون 10 تا 30 درصد گرمای بدن از این بخش از بدن یعنی از طریق سر تلف می شود. بهتر است از کلاه هایی که گوش ها را نیز می پوشانند استفاده کنید.
چگونه احساس سرما نکنیم

از چکمه های لژدار استفاده کنید
اگر پاهایتان بیشتر احساس سرما می کند حتما از کفش هایی استفاده کنید که لژهای ضخیم تری دارند. این کفش ها مانند عایق عمل کرده و جلوی ورود سرمای زمین به پاها را می گیرند. حتما جوراب گرم بپوشید.
از گرم کردن زیاد منزل بپرهیزید. تفاوت دمای داخل (گرمای زیاد) و خارج از منزل (سرمای شدید) شوک زیادی به رگ های خونی وارد می کند
همچنین می توانید از کرم های مخصوص پاهای سرد استفاده کنید. ترکیبات این کرم ها باعث انبساط عروق خونی شده و جریان خون را بهبود می بخشند و مانع از سرد شدن بیش از اندازه پاها می شوند. توصیه می کنیم شب ها نیز با جوراب بخوابید. این کار باعث می شود در طول شب نیز پاهایتان گرم بماند.

گوشت، ماهی و تخم مرغ میل کنید
پروتئین ها در مقایسه با مواد قندی و چرب باعث تولید گرمای بیشتری در بدن می شوند. گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ و همچنین سویا، نخود، عدس و میوه های خشک جزو منابع خوب پروتئین هستند. این مواد غذایی تامین کننده آهن و ویتامین B12 نیز محسوب می شوند و بدن را در برابر سرما مقاوم تر می کنند.

دمای منزل نباید بیش از 20 درجه باشد
از گرم کردن زیاد منزل بپرهیزید. تفاوت دمای داخل (گرمای زیاد) و خارج از منزل (سرمای شدید) شوک زیادی به رگ های خونی وارد می کند. واقعیت این است که رگ ها در تماس با هوای سرد منقبض و در تماس با هوای گرم منبسط می شوند. بنابراین لازم است که تفاوت دمای داخل و خارج از منزل را کاهش داد. برای این کار بهتر است دمای منزل را متعادل کرده و اجازه ندهید از 18 تا 20 درجه سانتیگراد بالاتر برود.

یک نوشیدنی گرم بنوشید
هیچ چیز مانند یک نوشیدنی گرم در هوای سرد دلچسب نبوده و بدن را گرم نمی کند. البته توصیه می شود که از نوشیدن قهوه بپرهیزید، چون قهوه حاوی کافئین است و باعث انبساط و گشادشدن عروق خونی شده و مانع از انقباض آنها در تماس با سرما می شود. بنابراین گرمای بدن با سرعت بیشتری از بین می رود. بهتر است به سراغ دمنوش هایی مانند دمنوش دارچین و زنجبیل بروید، چون باعث گرم شدن و تقویت بدن می شوند.

چرا سردمان می شود؟+ اتفاقات داخل بدن

منبع سلامت نیوز

 

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است




چگونه احساس سرما نکنیم

 

1- دست هایتان را در جیب هایتان نگذارید

زمانی که هوا سرد می شود، همه ما ناخودآگاه دست هایمان را در جیب هایمان می گذاریم و کمی قوز می کنیم و با سرعت راه می رویم. اما متخصصان توصیه می کنند که دست ها را آزاد بگذارید، پشت تان را صاف کنید و با حفظ تعادل بدن قدم بردارید.

 

زمانی که دست هایتان را در راستای بدن نگه می دارید و راه می روید عضلات وارد عمل می شوند و جریان خون در دست ها به راحتی گردش پیدا می کند. برای همین هم دمای بدن کنترل می شود و کمتر احساس سرما می کنید.

 

 

2- منزل تان را به سونا تبدیل نکنید

سرماخوردگی بیشتر از اینکه در اثر خود سرما باشد، به دلیل گرم و سرد شدن بدن رخ می دهد.

وقتی از منزلی که مانند سونا گرمش کرده اید خارج می شوید، یک تغییر اساسی در رگ های خونی تان ایجاد می شود و امکان دارد همین موضوع ساده باعث ایجاد پدیده رینود شود.

رینود عارضه ای است که در آن انگشتان دست و پا هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد، سفیدرنگ و کبود و دردناک می شوند. در واقع خروج از یک محیط گرم و وارد شدن به یک محیط سرد باعث می شود که مویرگ ها تنگ شوند. در این صورت خونرسانی به اندام های بدن کم می شود.

برای پیشگیری از این قبیل مشکلات، منزلتان را خیلی گرم نکنید. بهترین دما برای داخل منزل بین 18 تا 20 درجه ی سانتی گراد است.

 

3- نوشیدنی های بدون کافئین را دریابید

کافئین موجود در قهوه باعث از بین رفتن گرمای بدن می شود.

باید بدانید که کافئین گیرنده های داخل رگ های خونی را مسدود می کند و اجازه نمی دهد که رگ های خونی دوباره منقبض شوند. برای همین هم رگ ها گشاد می مانند و همین مسئله باعث می شود که شما خیلی زود گرمای بدنتان را از دست بدهید. برای همین زمانی که در هوای آزاد هستید و قهوه می نوشید، زودتر احساس سرما می کنید.

توصیه می کنیم به جای مصرف زیاد قهوه و کلا نوشیدنی های حاوی کافئین از نوشیدنی های بدون کافئین و یا دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

 

4- پروتئین میل کنید

زمانی که پروتئین مصرف می کنید، دمای بدن سریع تر از زمانی که کربوهیدارت یا چربی مصرف می کنید بالا می رود. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه بدن برای جذب پروتئین ها باید سخت کار کند. برای همین هم انرژی بیشتری استفاده می کند و همین مسئله گرمای بیشتری تولید می کند و باعث می شود بدن گرم تر بماند.

صبحانه سرشار از پروتئین میل کنید. می توانید به جای شیر معمولی از شیرسویا استفاده کنید که سرشار از پروتئین است. فراموش نکنید که به برنامه غذایی روزانه تان، آجیل و ماست را نیز اضافه کنید. برای وعده های غذایی دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، غلات کامل و غیره میل کنید.

 

5- کلاه بگذارید و از بینی نفس بکشید

باید بدانید که بدن 30 درصد از سرمای خود را از طریق سر از دست می دهد. برای همین بهتر است کلاه بگذارید. حتما از کلاه هایی استفاده کنید که گوش هایتان را هم می پوشانند.

مد را فراموش کنید و لباس های گرم و مناسب فصل بپوشید تا بدنتان کاملا گرم بماند.

حواستان باشد از راه بینی نفس بکشید نه از راه دهان. واقعیت این است که سینوس ها قبل از اینکه هوا را راهی ریه ها کنند آن را را فیلتر و گرم می کنند. برای همین در موقع بازدم احساس گرما می کنیم.اما دهان چنین عملی را انجام نمی دهد و هوای سرد مستقیما وارد ریه ها می شود.

 

6- پاهایتان را ورزش دهید

هیچ چیز دلچسب تر از این نیست که در سرمای صبحگاهی، لحاف را روی سرتان بکشید و غلتی بزنید. اصلا ترک کردن لحاف و تشک در سرمای زمستان کار سختی است. اما می توان با انجام ورزش های ساده ای در رختخواب، بدن را گرم و آماده شروع کار کنید.

برای این کار از انگشت پاهایتان شروع کنید. انگشت ها را بیست مرتبه بالا و پایین کنید. چگونه احساس سرما نکنیم

سپس با قوزک پاهایتان حرکت دورانی بزنید. ده مرتبه در هر جهت این کار را تکرار کنید.

سپس ساق و ران پاهایتان را منقبض و شل کنید. ده مرتبه نیز این کار را تکرار کنید.

این کارهای ساده، هم جریان خون را سریع تر کرده و بدنتان را گرم تر می کند و هم اینکه باعث می شود خواب، حسابی از سرتان بپرد.

 

7- کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید

اگر از اگزما رنج می برید و یا اینکه پوستتان خشک است، با شروع فصل سرما باید کرم مرطوب کننده بیشتری بزنید.

خیلی از آقایان تصور می کنند که کرم زدن یک کار زنانه است. اما باید بدانید سرما زن و مرد نمی شناسد و پوست را خشک و بی آب می کند.

پوست های حساس و خشک گرمای بیشتری هم از دست می دهند، به خاطر اینکه گرما خون را به سطح پوست هدایت می کند. کرم مرطوب کننده بزنید و اجازه ندهید پوستتان خشک شود.

 

8- جوراب ها را قبل از پوشیدن گرم کنید

معمولا پاها خیلی دیر گرم می شوند و خیلی هم زود یخ می کنند، چون زمانی که هوا سرد است، بدن جریان خون را در اندام های انتهایی کاهش می دهد تا خون بیشتری به ارگان های حیاتی برسد.

پاهای ما مانند فلاکس چای عمل می کنند، یعنی اگر از همان اول سرد باشند، سرد باقی می مانند. اما اگر اول گرم باشند، شانس بیشتری دارید که گرم تر بمانند.

توصیه می کنیم قبل از پوشیدن جوراب ها، آنها را روی شوفاژ گرم کنید. کفش هایتان را جایی نگذارید که خیلی سرد باشند. اگر برایتان امکان دارد کفش هایتان را هم قبل از پوشیدن گرم کنید تا پاهایتان گرم بماند و یا کفش های مخصوص فصل سرما را که جنس مواد داخل آنها گرم است، بپوشید.

 

9- راکینگ چیر هم شما را گرم می کند

نشستن روی راکینگ چیر (صندلی هایی که حرکت گهواره ای دارند) برای خیلی ها دلچسب است و برای بعضی ها آزاردهنده. اما همین تاب خوردن در حالی که یک جا نشسته اید باعث کنترل انرژی بدن نیز می شود.

زمانی که بدن بی حرکت می ماند، دمای آن افت می کند و عضلات شروع به لرزیدن می کنند، یعنی اینکه ناخودآگاه منقبض و سپس شل می شوند تا اینکه بدن را گرم نگه دارند. این عکس العمل طبیعی بدن زمانی رخ می دهد که دمای آن از 37 درجه پایین تر می آید.

زمانی که روی این صندلی ها می نشینید و خودتان را تاب می دهید، عضلات بازوها و پاهایتان حرکت می کنند، جریان خون را به گردش در می آورند و گرمای بیشتری تولید می کنند.

 

10- خواب زمستانی ممنوع!

با دوستان و اعضای خانواده خود بیرون بروید و این روزهای سرد را در کنار آنها دلگرم باشید. بیرون رفتن با دوستان شما را گرم تر می کند.

این را ما نمی گوییم. نتایج بررسی های محققان دانشگاه تورنتو نشان می دهد افرادی که تنها هستند و از جمع کناره گیری می کنند، بیشتر از افرادی که با مردم هستند احساس سرما می کنند.

به عقیده محققان زمانی که ما با دوستان و اعضای خانواده هستیم، حواسمان پرت میشود و کمتر متوجه دمای محیط می شویم.

نتایج پژوهش های محققان آمریکایی نشان می دهد که در جمع دوستان بودن و مرور خاطرات خوب باعث می شود که بدنتان گرم شود.

به عقیده این محققان نوستالژی خاطرات و اتفاقات خوب زندگی باعث ایجاد آرامش جسمی می شود و مقاومت بدن در برابر سرما را بالا می برد.

 

11- خوب بخوابید

افراد بزرگسال به هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت در شب نیاز دارد. در مدتی که خواب هستید بدن استراحت می کند و قدرت دوباره ای برای گذراندن یک روز کامل را کسب می کند.

خستگی و کم خوابی، بدن ما را ضعیف می کند و سیستم ایمنی بدن نمی تواند به راحتی از پس میکروب ها و ویروس ها بربیاید. اگر نمی توانید خوب بخوابید توصیه می کنیم در طول روز فعال تر باشید.

اتاق خوابتان باید تاریک و آرام باشد. لطفا موبایل را موقع خوابیدن خاموش کنید و لپ تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و غیره را از اتاق خوابتان بیرون کنید.

 

12- باک ویتامین تان را پر کنید

برای اینکه سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود، باید باک ویتامین بدنتان را پر کنید. ویتامین C ، ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین E را دریابید که کمک زیادی به سیستم ایمنی بدن می کنند.

مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها را در الویت برنامه غذایی تان قرار دهید و اگر لازم بود با توصیه پزشک، از مکمل استفاده کنید.

حواستان به ویتامین D بدنتان هم باشد. در فصل سرما، کمبود این ویتامین شایع تر است، به خاطر اینکه نور خورشید کمتر می شود. توصیه می کنیم هر روز به مدت 15 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب باشید.

مواد غذایی حاوی ویتامین د یعنی ماهی های چرب، تخم مرغ، قارچ و غیره را دریابید.

گیاهی به نام اکیناسه یا همان سرخارگل خودمان وجود دارد که از سرماخوردگی و آنفلوانزا پیشگیری می کند. قرص های این گیاه در داروخانه ها موجود می باشد. می توانید برای پیشگیری از آنها هم استفاده کنید.


 

13- به میزان کافی آب بنوشید

همان توصیه همیشگی متخصصان را آویزه ی گوشتان کنید و روزانه یک تا یک و نیم لیتر آب بنوشید.

 

اگر می خواهید در برابر عفونت ها و میکروب ها عرض اندام کنید، لازم است که مایعات زیادی بنوشید تا سموم بدنتان دفع شود.

 

14- تغذیه سالم، شرط سلامتی

معمولا در فصل زمستان میل به غذاهای چرب و چیلی و مقوی بیشتر می شود. اما حواستان باشد در هر فصلی از سال، اصول تغذیه ی سالم را فراموش نکنید.

مصرف زیاد میوه و سبزیجات، مواد مغذی بدن تان را تامین می کند. در کنار این مواد غذایی سالم، لبنیات و پروتئین های کم چرب را نیز دریابید. از مصرف نوشیدنی های گازدار و الکلی بپرهیزید.

سیگار را ترک کنید و با در پیش گرفتن یک زندگی سالم، از زمستان امسال لذت کامل را ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

چگونه در سرما سالم بمانیم؟

جلوگیری از بیماری‌های فصل سرما

چرا بعضی‌ها بیشتر احساس سرما می کنند؟

درد و خستگی بدن در فصل سرما بدتر می‌شود

کودکان بیشتر سرما می‌خورند

سینوزیتی ها در سرما هدبند بزنند

افسردگی ای که با سرما می آید

بایدها و نبایدهای ورزش در زمستان

عواملی که سرماخوردگی را کش می دهند

7 بیماری شایع در فصل سرد سال

سلامتی در روزهای برفی

سینوس‌هایتان سرما نخورند

 

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.



انسان زمانی سرما را احساس می کند که اعصاب پوست، تغییرات دما را به مغز مخابره می کنند. این گزارش نه تنها در مورد دمای سطح پوست است، بلکه میزان تغییرات حرارت پوست را نیز شامل می شود.

بنابراین، وقتی درون استخر آب سرد می پرید، به این دلیل احساس سرمای شدید دارید که دمای پوست به سرعت کاهش پیدا می کند. اما وقتی چند دقیقه در آن وضعیت باقی می مانید، سرما قابل تحمل می شود زیرا دما با اینکه پائین است اما ثابت باقی می ماند.

تشدید تکانه های عصبی که در نتیجه کاهش دمای پوست ایجاد می شوند، هشدارهای اولیه برای کاهش دمای عمومی بدن محسوب می شوند که اگر نادیده انگاشته شوند، ممکن است به مرگ در اثر کم گرمائی (هیپوترمی) منجر شود.

در افراد سالم، سیستم فیزیولوژی بدنشان از رخداد هیپوترمی پیشگیری می کند. سیگنال ها از پوست به هیپوتالاموس مغز می رسند که مسئول کنترل وضعیت عمومی بدن است. هیپوتالاموس نیز  دستورات لازم برای پیشگیری از کاهش دمای بدن را به سیستم عصبی مخابره می کند.چگونه احساس سرما نکنیم

تکانه های عصبی ارسال شده به عضله ها، موجب تولید گرمای متابولیکی بیشتر در طول لرزش های ناشی از سرما می شود. رگ های خونی نیز خون های داغ را از اعضای داخلی به پوست سرد که ممکن است خون دمای خود را از دست بدهد، منتقل می کنند.

تکانه ها به قشر مخی می رسند؛ بخشی از مغز که استدلال ها در آنجا شکل گرفته و اطلاعات لازم در مورد اینکه تا چه حد احساس سرما می کنید را نیز  تولید می کند. آنها با مخابره های دریافت شده از سیستم کناری مغز که مسئول احساسات انسان است، ترکیب می شوند تا شدت سرمائی که فرد احساس می کند را تعیین نمایند.

این روند موجب می شود تا فرد رفتارهای خاصی همانند لرزیدن، پوشیدن لباس گرم یا اعتراض کردن را از خود نمایش دهد.

احساس سرما داشتن همانند سرمازدگی نیست. به طور مثال، پریدن درون استخر آب سرد، احساس سرماست، اما موجب می شود تا دمای عمومی بدن افزایش بیابد زیرا خون داغ  هنوز در بخش های داخلی بدن وجود دارند. در این حالت دمای بدن را حداکثر تا یک ساعت می توان گرم نگه داشت.

بسیاری از انسان ها پیش از تب کردن احساس سرمای شدید پیدا می کنند. در طول تب، خط عصب که دمای بدن را کنترل می کند روی بالاترین درجه خود قرار می گیرد و در نتیجه، بدن واکنش نشان می دهد که آیا هنوز سرد است تا اینکه دمای آن در بالاترین حد خود ثابت می شود.

احساس سرمای شدید در چه مواردی پیش می آید؟

برخی از افراد دچار بیماری رینود هستند؛ عارضه ای که در آن جریان خون ضعیف است و توانایی گردش در سر انگشتان دست و پا را ندارد.

احساس سرمای شدید در طول بارداری می تواند نشانه کم کاری هورمون های تیروئید باشد که باید با قرص های ویتامین جبران شود.

حتی این احتمال وجود دارد که یک انسان سالم هم بیشتر از بقیه سرما را حس کند. زنان عموما بیشتر از مردها، سردشان می شود. دلیل آن هم این است که دمای پوست آنها پائین تر از پوست مردان است؛ به دلیل چربی زیرجلدی و استروژن.

جالب است بدانید، در مطالعات جدید مشخص شده که احساس سرما در دست و پا می توانید ارثی باشد و ریشه ژنتیکی داشته باشد.

بعضی از انسان ها هم ممکن است با دیدن افرادی که دچار سرما شده اند یا حس سرما دارند، سردشان بشود. به این پدیده «واگیر سرما» می گویند. به این صورت که فرد اگر حتی فیلمی تماشا کند که هنرپیشه آن در حال لرزیدن از سرماست، حتما سردش خواهد شد. این در حالی است که فضایی که فرد در آن حاضر است، گرم بوده و هیچ سرمائی در آن جریان ندارد.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
گاهی فرقی نمی‌کند هوا خوب است یا سرد؟ برخی افراد در هوای ملایم و خوب نیز می‌لرزند و سردشان است. این مسئله می‌تواند ناشی از کمبود برخی ویتامین‌ها یا کم آبی بدن و برخی مشکلات دیگر بروز کند.

در این مطلب شما را با دلایل نادیده گرفته‌ای که باعث می‌شود شما همیشه سردتان باشد آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم اگر همیشه سردتان می‌شود کمی هشیار بوده و مسئله را ساده و بی‌اهمیت ندانید. این مشکل می‌تواند نشان دهنده‌ی یک بیماری پنهان باشد. اگر علاوه بر سرمایی بودن احساس خستگی می‌کنید و بی‌دلیل وزنتان اضافه می‌شود بهتر است سلامت غده‌ی تیروئیدتان را بررسی کنید. این غده وظیفه‌ی کنترل دمای درونی بدن را نیز برعهده دارد. در واقع کم کاری تیروئید باعث بروز احساس سرمای زیاد در بدن می‌شود.چگونه احساس سرما نکنیم

اگر غده‌ی تیروئید به خوبی عمل نکند سوخت و ساز بدن به شدت افت می‌کند و در نتیجه انرژی کافی تولید نمی‌شود. بهتر است آزمایش خون بدهید و از تولید میزان کافی هورمون‌های تیروئید مطمئن شوید. برای مقابله با این مشکل مواد غذایی سرشار از یُد را دریابید. از مصرف ماهی‌های چرب، آجیل‌ها، مغزهای روغنی، جلبک‌های خوراکی و غذاهایی مانند سوشی غافل نشوید.

گردش خون نامناسب می‌تواند به معنی تنگی قطر رگ‌ها باشد. این مسئله با علائم متعددی مانند احساس سرمای مداوم خود را نشان می‌دهد. این مشکل در افرادی که دچار آرتریت اعضای تحتانی بدن هستند و زمانی که عروق پا گرفته شده باشد دیده می‌شود. البته گفتنی است که سیگاری ها جزو نخستین افرادی هستند که با مشکل جریان خون نامناسب روبه رو می‌شوند. اگر این احساس سرما بیشتر در انگشتان دست و پاها باشد به طوری که احساس یخ زدگی در انتهاهای بدن داشته باشید ممکن است به سندرم رینود مبتلا باشید که اختلالی در گردش خون در انتهاهای بدن محسوب می‌شود. برای مقابله و بهبود جریان خون می‌توانید به مواد غذایی متعددی مانند پرتقال، شکلات سیاه، فلفل کاین، آجیل‌ها، ریشه‌ی زنجبیل، سیر، لیموترش، آووکادو و غیره اعتماد کنید.

دمای بدن مانند بسیاری از مسائل دیگر به خواب شما بستگی دارد. کم خوابی یا خستگی مزمن می‌تواند روی سیستم عصبی‌تان و مکانیسم‌های بدنتان تأثیر بگذارد که یکی از وظایفش تنظیم دمای بدن است. بهتر است شب‌ها زودتر بخوابید چون بی‌خوابی روی متابولیسم بدنتان تأثیر گذاشته و احساس لرز را به جانتان می‌اندازد. توصیه می‌کنیم غذاهای مقوی میل کنید و از مصرف محرک‌هایی که باعث بی‌خوابی می‌شوند بپرهیزید. اگر در طول رو آن قدر خسته هستید که دلتان نمی‌خواهد از جایتان تکان بخورید باز هم سعی کنید کمی قدم بزنید تا خون در بدنتان به جریان دربیاید و بدنتان گرم شود. یادتان باشد هرچه کم تحرک‌تر باشید جریان خونتان کندتر می‌شود و بیشتر می‌لرزید.

اگر علاوه بر لرزی که می‌کنید رنگ و رویتان پریده است احتمال دارد که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شده باشید. یکی از عوامل اصلی کم خونی کمبود آهن است. این مشکل به دلیل عادت ماهانه بیشتر دامنگیر خانم‌ها می‌شود. آهن یک ماده‌ی معدنی ضروری برای عملکردهای بدن است. این ماده‌ی معدنی به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را در خون منتقل کنند. اگر بافت‌ها اکسیژن کمی دریافت کنند این روند ضروری نیز که دمای بدن را تنظیم می‌کند با مشکل مواجه می‌شود. برای مقابله با کمبود آهن مواد غذایی سرشار از آن یعنی عدس، تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع لوبیاها، شکلات و غیره را دریابید. اگر مشکلتان برطرف نشد حتماً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید.

می‌توانید دلایل لرز کردنتان را در بشقاب‌هایتان بجویید. کمبود ویتامین B12 می‌تواند یکی از عوامل لرز بی‌امان بدن باشد. این ویتامین به میزان قابل توجهی در مواد غذایی حیوانی و محصولات لبنی وجود دارد و نقش مؤثری در تولید گلبول‌های قرمز برعهده دارد. پیش از این نیز گفته شد که گلبول‌های قرمز وظیفه‌ی انتقال اکسیژن در خون را برعهده دارند. ویتامین B12 در متابولیسم بدن نیز دخالت دارد. توجه داشته باشید افراد گیاهخوار یا افرادی که دچار مشکل عدم جذب کافی این ویتامین در روده هستند بیشتر در معرض کمبود آن قرار دارند. فراموش نکنید که این مشکل علاوه بر ایجاد احساس لرز باعث بروز خستگی مزمن نیز می‌شود. برای تأمین هرچه بهتر این ویتامین به جگر گوساله، جگر گاو، بوقلمون، دل و قلوه، مغز گوساله، ماهی تن و غیره اعتماد کنید.

یادتان نرود حتی اگر سرمای جزئی خورده‌اید حتی اگر تشنه‌تان نباشد باز هم مصرف مایعات و به ویژه آب را افزایش دهید. چون کمبود آب بدن و به اصطلاح دهیدراته شدن بدن باعث تشدید لرز می‌شود. افراد سالمند و همچنین افراد بیمار و افرادی که از اسهال رنج می‌برند باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند. توصیه می‌کنیم حتماً روزانه یک و نیم لیتر آب میل کنید چون 65 درصد آبی که بدن را تشکیل داده است تأثیر زیادی در تنظیم و کنترل دمای درونی بدن دارد. همین آب است که بعد از ورزش و فعالیت‌های بدنی زیاد باعث خنک شدن بدن (از طریق تعریق) می‌شود. یادتان باشد که تأمین آب کافی بدن همچنین به مقابله با تغییرات دمای بدن کمک می‌کند.قند خونتان پایین است

اگر خسته‌اید و همیشه احساس گرسنگی اذیتتان می‌کند احتمالاً دچار افت جزئی قند خون می‌شوید. اگر این افت انرژی تبدیل به مشکلی مزمن شود باید در تغذیه‌تان تغییراتی ایجاد کنید. چون احتمالاً دارد کالری و انرژی کافی را برای تولید گرمای بدن دریافت نمی‌کنید. زمانی که قند خون پایین باشد لازم است که به عنوان مثال با مصرف یک لیوان آب میوه این مشکل را جبران کنید. علاوه بر این افرادی که شاخص توده‌ی بدن آن‌ها از 18.5 کمتر باشد نیز بیشتر احساس سرما و لرز می‌کنند. در واقع، متابولیسم پایین و نبود چربی کافی در بدن این افراد باعث می‌شود که نسبت به سرما آسیب‌پذیر باشند.

افراد دیابتی بیش از دیگران نسبت به سرما و گرما حساس هستند. میزان بالای قند خون که به بیماری دیابت نوع 2 معروف است نیز باعث ایجاد احساس لرز می‌شود. تمام رگ‌های خونی تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند و به مرور جداره‌ی عروق آسیب می‌بیند. این مسئله نیز منجر به بروز اختلالاتی در گردش خون می‌شود. اختلال گردش خون نیز به احساس سرما و لرز دامن می‌زند. این احساس لرز در نتیجه‌ی عارضه‌ی جدی دیگری به نام نوروپاتی محیطی نیز بروز می‌کند. این بیماری عصب‌های ارسال کننده‌ی سیگنال‌ها به مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می‌کند.

منبع: تبيان

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

دمای طبیعی بدن در افراد متفاوت است اما در برخی از افراد به طور طبیعی بالا و یا به طور طبیعی پایین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به طور کلی احساس همیشگی سرما در بدن را زنان بیشتر از مردان تجربه می کنند و این احساس در افراد مسن بیشتر از افراد جوان است. با این حال موارد دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که علت پزشکی دارند و به تازگی کشف شده اند:

کمبود و یا فقر آهن: احساس همیشگی سرما در دست ها یا پاها می تواند نشانه ای از ابتلا به کم خونی فقر آهن باشد. سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به خون نیاز به آهن دارند و سطح پایین آهن می تواند منجر به صدمه به گردش خون شود. سردی اندامی مثل دست و پا قابل انتظارترین علامت فقر آهن است. گوشت قرمز رایج ترین منبع غذایی حاوی آهن است. سبزیجات برگ دار و حبوبات نیز منابع خوبی هستند اما بهتر است با مواد مغذی غنی از ویتامین ث مصرف شوند تا جذب بیشتری داشته باشند. بهترین منبع ویتامین ث فلفل قرمز است.

فقر ویتامین ب ۱۲: کمبود این ویتامین نیز می تواند باعث سردی، بی حسی و کمبود انرژی شود. مانند آهن، اکثر غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲ شامل منابع حیوانی هستند بنابراین گیاهخواران بیشتر دچار فقر این ویتامین می شوند. ویتامین ب ۱۲ همچنین در تخم مرغ، ماست و پنیر یافت می شود. گیاه خواران برای جبران این ویتامین می توانند از ذرت یا سیب زمینی پخته شده نیز استفاده کنند.

مشکلات تیروئید: هنگامی که بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، متابولیسم بدن به هم می خورد و در نهایت فرد احساس سرما می کند. دیگر علائم کم کاری تیروئید شامل ریزش مو و یا یبوست است. برای پی بردن به اختلال کم کاری تیروئید باید به یک متخصص برای دریافت آزمایش خون مراجعه شود.چگونه احساس سرما نکنیم

وزن کم بدن: وزن کم بدن و داشتن مقادیر غیر طبیعی و پایین چربی باعث احساس سرما در بدن می شود و سوخت و ساز بدن را نیز کند می کند. استفاده از غذاهای با کالری متراکم با چربی های مفید مانند ماست یونانی و میوه های خشک برای افزایش طبیعی وزن مفید است.

خستگی مزمن: خستگی مزمن ناشی از کم خوابی منجر به کاهش سوخت و ساز بدن می شود و منجر می شود در تمام طول روز احساس سرما کنید. دریافت خواب شبانه روزی حداقل به مدت ۸ ساعت برای برطرف کردن خستگی مزمن ناشی از کم خوابی مفید است.

کم آبی بدن: هنگامی که بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند، گردش خون به طور موثر صورت نمی گیرد و درجه حرارت بدن کاهش می یابد. برای هیدراته ماندن، هدف نوشیدن آب حداقل به میزان ۸ لیوان در لوز است.

ابتلا به عوارض دیابت: افراد دیابتی که نوروپاتی محیطی و خسارت به اعصاب ناشی از این بیماری را تجربه می کنند، ممکن است احساس سرما و درد در اندام خود داشته باشند. هدف باید کنترل قند خون در سطح مناسب برای پیشگیری از عوارض دیابت باشد.

مصرف ناکافی چربی: رژیم های غذایی بسیار کم چرب نیز احساس سرما در اندام ها را به همراه دارند. در عوض مصرف چربی های سالم مانند آووکادو، آجیل، دانه ها برای جبران چربی ناکافی و گرم شدن بدن مفید است.

ابتلا به پدیده رینود: درصد کمی از جمعیت عمومی دچار این پدیده می شوند که در آن شریان ها در دست ها و پاها دچار اسپاسم می شود. البته رینود چیزی بیش از احساس سرما در دست و پاست و با سرمازدگی نیز تفاوت دارد. علائم آن نیز با توجه به شرایط بیماری، شدت و مدت زمان آن متفاوت است. اما علائمی شایع در این بیماری وجود دارند از جمله سردی انگشتان دست و پا، تغییر رنگ پوست در واکنش به سرما یا استرس، احساس سوزش و کرختی. با به کارگیری شیوه ‌هایی ساده می‌ توان حملات رینود را کاهش داد؛ به عنوان مثال ترک سیگار، ورزش منظم، کنترل استرس، محافظت از دست ‌ها و پاها.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 سردی بدن گاهی باعث آزار شما می شود، اما آیا می دانید چرا همیشه دست ها یا پاهایتان سرد است و اکثر اوقات احساس سرما می کنید؟

سردی بدن، به ویژه دست و پا مشکلی است که افراد زیادی دچار آن هستند. این افراد معمولا بیشتر هم احساس سرما می کنند، حتی اگر هوا زیاد هم سر نباشد. سردی بدن به خودی خود بیماری نیست، بلکه نشانه وجود بیماری و مشکل دیگری در بدن است که در اینجا به مهم ترین علل سردی بدن اشاره می شود.

شاید برایتان سوال باشد که چرا همیشه احساس سرما می کند. این مشکل احتمالا به دلیل کم خونی بروز می کند. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سلول های قرمز به اندازه کافی در خون شما وجود ندارد تا اکسیژن مورد نیاز بدن را حمل کند. این عارضه باعث خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس می شود. کم خونی همچنین باعث سرد شدن بدن به ویژه سرد شدن دست ها و پاها می شود. پزشک علت مشکل را تشخیص می دهد و تغییرات لازم در رژیم غذایی را به شما توصیه می کند و در صورت نیاز مکمل و دیگر روش های درمانی را تجویز خواهد کرد.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید که در گردن شما واقع است، به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. کم کاری تیروئید باعث می شود به شدت در مقابل سرما حساس شوید. به علاوه دیگر مشکلاتی که کم کاری تیروئید در پی خواهد داشت عبارتند از درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و افزایش وزن. نشانه ها ممکن است سال ها طول بکشد تا نمایان شود. عوامل زیادی ممکن است باعث بروز کم کاری تیروئید شوند، از جمله بیماری یا درمان دیگر شرایط پزشکی. پزشک هورمون های ساخت انسان را تجویز خواهد کرد تا جایگزین هورمونی شود که بدن تولید نمی کند.چگونه احساس سرما نکنیم

بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

بیشتر بدانید : غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید را بشناسید

بیماری رینود Raynaud’s Phenomenon باعث می شود عروق خونی در دست های شما نسبت به سرما یا استرس واکنش شدید نشان دهند. در زمان حمله رینود که ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد، رگ های خونی تنگ می شوند و خونرسانی محدود می شود. این مسئله باعث سردی و بی حسی انگشت های دست و پا می شود و در نتیجه انگشت ها سفید یا آبی می شوند. زمانی که خون به انگشت ها برمی گردد، انگشت ها سوزن سوزن و یا حتی دچار درد می شوند. دارو به رفع علائم کمک می کند و از آسیب دیدن بافت ها پیشگیری می کند. در موارد شدید جراحی نیاز خواهید داشت.

دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث بروز بیماری کلیوی می شود. تجمع بسیاری از مواد زائد در بدن افزایش پیدا می کند چرا که کلیه ها در امر تصفیه خون ضعیف عمل می کنند. این امر باعث کاهش دمای بدن و بروز مشکلات دیگر می شود. بیماری کلیوی با کم خونی نیز در ارتباط است که باعث می شود حتی در هوای گرم هم احساس سرما کنید. زمانی که بیماری کلیوی شما درمان می شود، مشکل قبل را نخواهید داشت.

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا باشید، ممکن است دچار کم خونی هم باشید و کلیه ها و گردش خون شما نیز دچار مشکل شود که تمام این عوامل باعث می شوند احساس سرما کنید. آسیب عصبی ناشی از دیابت هم باعث احساس سرما می شود. کنترل قند خون همراه با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو به بهبود شرایط کمک خواهند کرد.

این مشکل زمانی رخ می دهد که پلاک های خون شریان ها را تنگ می کنند و در نتیجه دریافت خون کافی در پاها و گاهی دست ها سخت می شود. اگر یکی از پاها سردتر از پای دیگر باشد، به ویژه اگر مشکل سردی پا با درد، بی حسی یا ضعف نیز همراه است ممکن است نشانه های بیماری سرخرگ محیطی باشند. در صورت مشاهده هر یک از علائم بیان شده بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تغییر در رژیم غذایی و ورزش کردن گاهی موثر خواهند بود، اما گاهی پزشک دارو و حتی جراحی را برای درمان آن توصیه خواهد کرد.

* بیماری سرخرگ محیطی Peripheral artery disease  یاPAD : به معنی تنگی عروق محیطی است (مانند سرخرگ‌های پا و دست). در این بیماری عروق مرکزی مانند سرخرگ‌های قلب یا مغز آسیب ندیده‌اند.

این بیماری نوعی اختلال خوردن است که باعث می شود فرد مبتلا میزان کالری دریافتی خود را به شدت کاهش دهد و فرد به شکل خطرناکی لاغر می شود. کمبود بیش از حد چربی بدن باعث می شود فرد اکثر اوقات احساس سرما کند، به ویژه در دست ها و پاهای خود. این شرایط کشنده است. اگر فکر می کنید شما یا یکی از عزیزانتان به این بیماری مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عامل آنفولانزا ویروسی است که بر روی تمام بدن، از جمله بینی، گلو و ریه ها تاثیر می گذارد. در زمان ابتلا به آنفولانزا ممکن است همراه با سردرد، درد عضلانی، سرفه و ضعف، دچار تب شدید و لرز هم شوید. این شرایط می تواند خطرناک باشد، به ویژه برای بچه ها و بزرگسالان. برای حفظ سلامت خود بهتر است سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنید.

اگر احساس سرما می کنید، اما بدنتان سرد نیست، ممکن است دچار مشکل نوروپاتی محیطی شده باشید. نوروپاتی محیطی اغلب در انگشت های پا شروع می شود و به قسمت های بالای پا کشیده می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که بر اثر یک بیماری یا شرایط پزشکی عصب های شما دچار آسیب شده اند. دیابت یکی از رایج ترین علل بروز نوروپاتی محیطی است. عوامل دیگری مانند عفونت، بیماری کلیوی یا کبد، عدم دریافت ویتامین کافی یا تماس با سموم شیمیایی نیز باعث بروز این مشکل می شوند.

بیشتر بدانید : نوروپاتی دیابتی چیست؟ علل، علائم و درمان

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی شود که کم خونی نیز باعث احساس سرما می شود. این ویتامین در مرغ، تخم مرغ و ماهی به مقدار فراوان وجود دارد. برخی غذاها و غلات با این ویتامین غنی شده اند. به یاد داشته باشید حتی اگر غذاهای سرشار از ویتامین B12 را بخورید، باز هم ممکن است دچار کمبود این ویتامین باشید. برخی افراد به خاطر بیماری یا مصرف دارو در جذب ویتامین B12 دچار مشکل هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین B12

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین منابع ویتامین B12

بدون دریافت آهن کافی ممکن است دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شوید که باعث می شود احساس سرما کنید. کمبود آهن ممکن است بر اثر کم خونی، رژیم غذایی نامناسب یا عدم جذب آهن توسط بدن رخ دهد. بهترین منبع آهن گوشت قرمز است، اما در گوشت ماهی و مرغ نیز آهن وجود دارد. برخی دیگر از منابع آهن عبارتند از نان ها و غلات غنی شده از آهن، نخود فرنگی، لوبیای سویا و سبزیجات دارای برگ سبز.

کم کاری هیپوفیز زمانی رخ می دهد که غده هیپوفیز هورمون های خاص خود را به اندازه کافی تولید نمی کند. یکی از نشانه های کم کاری هیپوفیز حساسیت به سرماست یا اینکه فرد مبتلا نمی تواند به راحتی گرم شود. کم کاری هیپوفیز مشکلات دیگری نیز در پی دارد، از جمله کم خونی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن. پزشک سعی می کند علت بروز این عارضه را درمان کند یا اینکه داروهایی تجویز کند که جایگزین کمبود هورمون های مورد نظر می شوند.

*غده هیپوفیز Pituitary gland : غدهٔ زیرمغزی یا هیپوفیز یک غدهٔ درون‌ریز و احتمالاً مهمترین غده درون‌ ریز بدن است و متعلق به دستگاه هورمونی است. هورمون هایی که در غده هیپوفیز ترشح می شوند عبارتند از: هورمون رشد (GH)، هورمون محرک تیروئیدی ،(TSH)، هورمون لوتئینه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکولی (FSH)، هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) که به همراه هورمون بتا لیپوپروتئین B-LPH ترشح می‌شود و پرولاکتین  اکسی توسین، وازوپرسین.

عوارض جانبی برخی داروها بروز احساس سرماست. به عنوان مثال مسدود کننده های بتا به تقویت قلب کمک می کنند و تولید مواد شیمیایی مضر را در بدن در پاسخ به بیماری قلبی متوقف می کنند. اما با مصرف این داروها ممکن است بیشتر احساس سرگیجه، خستگی، تهوع و سرما کنید، به ویژه در دست ها و پاهایتان. با پزشک خود مشورت کنید. در این شرایط ممکن است داروی شما یا میزان مصرف آن تغییر کند.

به نظر می رسد الکل در ابتدا شما را گرم می کند زیرا گردش خون را در رگ های خونی گشاد شده زیر پوست افزایش می دهد. اما زمانی که بدن خون را از مرکز خود دور می کند تا سطح پوست را گرم کند، دمای بدن کاهش پیدا می کند. این شرایط در هوای سرد بسیار خطرناک بوده و باعث بروز شرایطی به نام هیپوترمی* hypothermia می شود.

* هیپوترمی hypothermia : کاهش خطرناک دمای بدن است که معمولا در اثر تماس طولانی مدت با هوای سرد ایجاد می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت سردی سر انگشتان دست و پا

بیشتر بدانید : درمان سردی دست و پا با این روش های طبیعی

بیشتر بدانید : اگر زیاد دچار احساس لرز و سرما می شوید بخوانید

بیشتر بدانید : اگر زیاد دچار احساس لرز و سرما می شوید, به یکی از این بیماری ها مبتلا هستید

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-10-07
بیماریها و روش های درمان, طب سنتی و مکمل

۲۲ دیدگاه
134,871 بازدید

احساس سرما اگر مقطعی باشد نیاز به درمان خاصی ندارد.

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

ـ احساس گرمی یا سردی در شما بیشتر از دیگران است.
ـ احساس گرمی بیش از پنج روز طول کشیده است.
ـ احساس خستگی، ضعف، و تحریک‌پذیری وجود دارد.
ـ بی‌خوابی، شکنندگی ناخن‌ها، یا رعشه‌ در انگشتان وجود دارد.
ـ بدون تغییر در رژیم غذائی وزن به سرعت بالا و پائین می‌شود.
ـ قاعدگی شدید یا خیلی کم است.چگونه احساس سرما نکنیم

بعضی افراد به‌ طور طبیعی بیشتر از دیگران یا سرما حساسند.
این چیز تازه‌ای نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به تازگی دچار چنین حالتی شده‌اید،
ممکن است نشانهٔ کم‌خونی یا اختلال تیروئید باشد.

حساسیت به سرما ممکن است زنگ اخطاری برای سرما‌خوردگی، عفونت، یائسگی، یا میگرن هم باشد.

همچنین احساس سرما می‌تواند علامت افسردگی یا اختلال فصلی عاطفه باشد،
که حساسیت شدید به کاهش نور خورشید در زمستان عامل این ناراحتی است.

در مبتلایان به اختلال فصلی عاطفه اغلب نظم دمای بدن به هم می‌ریزد.
در بیشتر ما حداقل دمای بدن در ساعت ۳ صبح است، ولی در این بیماران حداقل دما تا حدود
ساعت ۶ صبح به تأخیر می‌افتد؛ و وقتی از خواب بیدار می‌شوند، احساس سرما می‌کنند،
چون برای فیزیولوژی بدن آنها هنوز نیمه شب است.

خوشبختانه، حساسیت به دما ناراحتی مهمی نیست و به سادگی درمان می‌شود.

حساسیت به گرما یا سرما ممکن است نشانهٔ تب باشد. پس، اولین کار اندازه‌گیری دمای بدن است.
دما را در وقت خواب اندازه‌ بگیرید، چون تغییرات آن در این هنگام کمتر است. اگر تب دارید، استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید.

برخی داروها، مثل مسدود کننده‌های بتا که در درمان بالا بودن فشار خون، بیماری‌های قلبی، میگرن
و بیماری‌های تیروئید مصرف می‌شوند، ممکن است دست‌ها و پاها را به سرما یا گرما حساس کنند.
دربارهٔ این عارضه جانبی داروها با پزشک مشورت کنید، شاید در صورت امکان دارو را تغییر دهد.

اگر هنگام صبح احساس افسردگی و سرما می‌کنید، ساعت زیست‌شناختی بدنتان را با هفته‌ای سه بار پیاده‌روی
۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای در زیر آفتاب صبح تنظیم کنید. سعی کنید صبح زود راه بروید،
چون در هنگام صبح تنظیم این ساعت بهتر صورت می‌گیرد. بعد از مدتی صبح‌ها سرحال‌تر بر می‌خیزید و احساس سرما نمی‌کنید.

کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی، مخصوصاً در میان زنان گرفتار قاعدگی شدید و فقر غذائی است.
اگر دچار کم‌خونی شده‌اید، زیاد احساس سرما می‌کنید. باید غذاهای غنی از آهن مثل گوشت لخم، بوقلمون،
ماهی تن، گل‌کلم، و سیب‌زمینی بخورید. اگر با وجود غذای خوب دچار کمبود آهن هستید،
پزشک ممکن است گرفتاری‌های روده را عامل آن تشخیص دهد.

اگر زنی با سن نزدیک به یائسگی هستید و احساس گرگرفتگی می‌کنید، پزشک سطح استروژن بدنتان را اندازه‌گیری کرده
و در صورت کم بودن آن، درمان جایگزینی هورمون را توصیه می‌کند.

برخی افراد می‌گویند که هنگام سردرد میگرن دست‌ها و پاهایشان سرد می‌شود.
خوراکی‌هائی مثل قهوه، پنیر، آجیل، چای، شکلات و گوشت پر ادویه اغلب سردرد میگرن را شروع می‌کند و باید از آنها پرهیز کرد.

اگر حساسیت شما به گرما یا سرما همراه با علائمی باشد که در ابتدای این بخش گفته شد، باید نزد پزشک بروید.
شاید دچار اختلال جدی‌تری مثل بیماری تیروئید شده باشید که درمان طبی خاص نیاز دارد.

برچسبتیروئید

2020-11-26

2020-11-11

2020-11-05

برای انجام یک چکاپ آنلاین واقعی سوالاتی در خصوص وضعیت جسمی و روحی، وضعیت خورد …

با سلام
من حدود ۴۸ سال سن دارم و چند سالی است که در محیطی که دمای کمی داشته باشد احساس سرما در قسمت چپ بدنم دارم یعنی از سر تا پا ( سرم – گوش چپ – دست چپ خصوصا شانه و پای چپ ) و حتی در تابستان در معرض باد غیر مستقیم کولر هم که قرار می گیرم همین اتفاق می افتد. لذا ممنون می شم اگر راه حلی به من ارایه دهید ت از این معضل نجات یابم

سلام و خسته نباشید

من خانمی ۴۶ ساله ام ، مشکل من اینست که شبهای زمستان تقریبا بعد از غروب خیلی احساس سرما میکنم و با اینکه دمای خانه تغییر خاصی نسبت به روز ندارد ، من به شدت سردم است و موقع خواب هم با لباس گرم و کلاه میخوابم ولی از اواسط شب گرمم میشود و آن حس سرما از بین میرود ، دلیل خاصی داره؟

سلام من زنی ۳۸ ساله هستم چرا با سرما و باد پنکه ترشح آبکی زیادی ازم خارج می شه؟

چند روز نزدیکای صبح تو خواب احساس سرما شدیدی میکنم
نشانه چیه؟

سلام
چند وقت هست که تو قسمت سمت چپ سرم احساس سرما میکنم چند ثانیه است و بعد از بین میره علتش چی میتونه باشه؟

سلام ببخشید من در تابستان احساس سرما می کنم
تقریبا تمام روز آیا باید به دکتر مراجعه کنم و این نشانه چیست؟

سلام دختری ۱۷ ساله هستم بعضی وقتها در زمستان تو سرمای شدید سردم نمی شه فرداش که هوا بهتره با همان لباسها سردم میشه ، بعضی وقتها مخصوصا هنگام خواب بدنم به لرزه میفته ، یا الان آخر بهار توی خونه سوئشرت و جوراب می پوشم ولی عرق هم دارم ، صبح هم که از خواب بیدار می شم از شدت سرما نای حرف زدن و تکان خوردن هم ندارم ، دلیلش چیه؟ممنون می شوم جواب بدید.

سلام متشکر از سایت مفیدتون. من یه سوال کلی داشتم ممنون میشم که به سوالم جواب بدین!
سوالم اینه: چرا دخترا یا خانوما تو زمستون کمتر سردشون میشه؟! این سوالمو بر اساس تجربه هام مطرح کردم! آخه چن وقت پیش تو خیابون خانومی رو دیدم که تو برف و یخبندون ساری با مانتوی تابستونی خیلی طبیعیو بدون احساس سرما راه میرفتن! اتفاقا خیلی هم لاغر بودن ولی منکه کاپشن و لباس زمستونی تنم بود لرررررز داشتم! درضمن من باشگاه بدنسازی هم کار میکنم و از نظر هیکل عضله های قوی دارم!
ممنون میشم به سوالم زودتر جواب بدین آخه ذهنمو مشغول کرده!

خانوما بدنشون سرده مردا گرم دلیلش سردی وگرمیه مثل بعضی غذاها که میگن سردیه یا گرمیه

من شبها خیلی بد میخابم یعنی اول شب خواب ندارم فقط سر صبح میخابم ۷تا۹ چرا اینطورم

سلام همراه عزیز.. بی خوابی و بدخوابی دلایلی داره از جمله عادت نادرست، خشکی مغز ، مکان خواب، وسایل الکتریکی، نوع تغذیه و … . لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدین … سالم باشید …

دلیلش اینترنت وماهوارس.بخاطر اینکه حجم اطلاعات زیادی وارد مغز میشه وباید پردازش کنه دیر خواب میرید

باسلام واحترام
من دختر ۲۵ ساله ای هستم که به دنبال عفونت شدید ریه ام و آلرژی های مکرر و التهاب سینوس و سرفه های مکرر دوره نقاهت ۳ماهه ای رو پشت سر گذاشتم .ولی بعد از اون همیشه در گلوم احساس سوزش و احساس سرمای شدید در کل شب و روز دارم در صورتی که قبلا هیچ وقت سرمایی نبودم برعکس خیلی هم گرمایی بودم طوری که من هیچ وقت در زمستون لباس گرم نمی پوشیدم و نداشتم .اما حالا با ۲تا بافت و پالتو میرم بیرون .همچنین از اسپری سرفلوو هم استفاده میکنم . خواهش می کنم راهنماییم کنیم

سلام دوست عزیز. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدین.. سالم باشید..

باسلام
۳۴سال دارم نزدیک به ۸سالی هست فصل سرما لرز امانمو گرفته آزمایشات هم مشکل نداره لطفا راهنمایی . ممکنه از ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن باشه ؟ ممنون

سلام. بله می تونه از ضعف سیستم ایمنی بدن باشه. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مواردی که کمک می کنه استفاده از ژل رویال، تغذیه سالم، دوری از غذاهای کارخانه ای و کنسروی، نداشتن یبوست (دفع مدفوع باید حداقل دو بار در روز باشه به صورت کامل و راحت)، استفاده روزانه آب و عسل، استفاده از جوانه ها و غذاهای مقوی، متعادل و با مصلح مصرف کردن سردی ها مفید هستن.

سلام من خانمی هستم ۲۹ ساله حدود یازده ماهه ک رژیم هستم وزنم۱۱۰کیلوبود الان شدم ۶۵ زیر نظر پزشک تغذیه میگرن هم دارم حدوده ۴ماهه ک داروی توپیرامات ۵۰ و ونلافاکسین ۷۵ مصرف میکنم صبحا ک از خواب پامیشم احساس لرز شدیدهمراه با رنگ پریدگی دارم طوری ک انگار خون تو بدن من یخ میزنه و در طول روزم احساس سرما میکنم لرز منو میگیره میخام بدونم علتش چیه ازمایش چکاب دادم نرمال بود کم خونی ندارم یکماه پیش ساعت پنج صبح از خواب پاشدم بیهوش افتادم وسط اتاق میخوام بدون علت ایناچیه دکترا تشخیص ندادن باوجود سیتی بامواد حاجب و ام ار ای ونوار مغزی ک ازمن گرفتن لطفا منو راهنمایی کنین من کم کم دارم نگران میشم بهم بگین پپیش چ متخصصی رجوع کنم ی راهی جلوی پای من بزارین ممنونمچگونه احساس سرما نکنیم

شاید کمبود ویتامین سی یا عفونت باشین

باسلام خانم من حدود۱۰روزه پسرم که۲سالشه از شیرگرفته الان شبها بدنش گرمه ولی لرز بدی توی بدنش احساس میکنه وروزها هم خیلی سردشه البته اضافه کنم که موقعی که سر کاره خیلی استرس داره توخونه هم از دست بچه که خیلی بهونه میگیره حرص میخوره ایا دلیلش استرس واعصابشه وچی کار باید بکنه ممنون میشم جواب بدید.باتشکر

خود من این مشکل رو دارم و عامل اصلی رو کم خونی شدیدم میدونم،حتی حرص خوردن زیاد از حد هم به این کم خونی مربوطه

عالی بود

سلام و خسته نباشید واقعا” سایت مفید و خوبی دارید امیدوارم همیشه و در تمام امورات دنیوی و اخروی پیروز و سربلند باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

چگونه احساس سرما نکنیم
چگونه احساس سرما نکنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *