چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

 
helpkade
چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم
چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

معده درد یکی از مشکلاتی است که تقریباً همه افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند بنابراین آشنایی با دستورات طب سنتی به وی‍ژه زمانی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد، سودمند است

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: هر نوع مواد غذایی میل شده در قسمت‌های مختلف بدن:

هضم اول:

در دهان و معده است که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده خارج می‌شود بنابراین برای اینکه غذا در مراحل بعدی راحت‌تر هضم شود، افراد باید غذا را به خوبی بجوند.چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

هضم دوم:

در کبد است، مواد زائد حاصل از این هضم به شکل ادرار و چرک از بدن خارج و مواد جذب‌ شده تبدیل به مو و ناخن می‌شوند.

هضم سوم:

در عروق اتفاق می‌افتد و مواد جذب شده حاصل از این هضم تبدیل به خون می‌شوند.

هضم چهارم:

در سلول انجام می‌شود و مواد حاصل از این هضم به سمت اعضای جنسی حرکت می‌کند. این مواد بهترین پروتئین برای تولید مثل هستند.

مدت زمان هضم غذا بستگی به نوع ماده غذایی مصرف شده دارد، ولی به طور کلی مواد غذایی ۲ تا سه ساعت پس از میل شدن هضم می‌شوند.

1. نمک: افراد باید پیش و پس از غذا کمی نمک بخورند. مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده و پس از آن به هضم و ضدعفونی کردن غذا کمک می‌کند. 2. آب سیب زمینی خام: افرادی که دچار معده درد و بالا بودن اسید معده هستند می‌توانند یک عدد سیب‌زمینی خام را رنده کنند و به مقدار نصف استکان آب آن را به آرامی بنوشند.3. شیرین بیان: مصرف عصاره شیرین‌بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل‌درد و دل‌پیچه موثر است. همچنین مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین‌بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند.4. عرق زنیان: افرادی که به ویژه پس از مصرف غذا‌های سنگین و گوشتی دچار احساس سنگینی معده می‌شوند باید برای رفع این احساس مقداری عرق زنیان بنوشند.5. سماق: مصرف سماق همراه با غذا‌های گوشتی ضروری است. 6. سبزیجات: افراد باید همراه غذا از سبزیجات تازه استفاده کنند. مصرف سبزیجات تازه علاوه بر سم‌زدایی بدن به بهتر شدن حرکات دودی روده و جلوگیری از بروز یبوست نیز کمک شایانی می‌کند.7.دمنوش‌های بابونه، گل‌گاو‌زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین: مصرف ترکیب این دمنوش‌ها تاثیر بسزایی در تسکین اعصاب معده دارد. افراد برای تهیه این معجون باید مقدار مساوی از این گیاهان را با هم ترکیب و روزانه سه لیوان از آن را میل کنند.8. دمنوش‌های زیره‌سبز، آویشن، نعناع، کاکوتی، رازیانه، شیرین‌بیان، زنیان و بومادران: استفاده از مخلوط این دمنوش‌ها سبب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. مصرف این ترکیب برای رفع سردی، ترشی و زخم معده، نفخ و دل‌درد موثر است. همچنین زنان می‌توانند در ۲ تا سه روز نخست عادت ماهیانه روزانه سه لیوان از این معجون را بنوشند.9. ماساژ معده با روغن سیاه دانه یا مصطکی: موجب تقویت معده می‌شود. 10. پرهیز از پرخوری و روزه‌داری: نیز به دفع سموم از معده و روده کمک شایانی می‌کند.11. ترکیب عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات: مبتلایان به دل‌درد، دل‌پیچه و نفخ برای رفع مشکل خود باید از ترکیب آب‌جوش به همراه عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات استفاده کنند. افراد برای تهیه این مخلوط باید سه قاشق غذاخوری عرق‌نعناع، یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق مرباخوری بارهنگ را به یک لیوان آب‌جوش بیفزایند. نوشیدن این معجون برای افراد کم‌اشتها نیز مفید است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی

بیشتر بدانید : 13 درد شكم را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : درمان معده درد با 4 عرق گیاهی موثر

بیشتر بدانید : برای معده درد چه بخوریم؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:isna.ir

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

سنگینی معده از جمله مشکلات شایع گوارشی و دردهای معده به شمار می رود که بایستی سریع تر مورد درمان قرار گیرد.

طبق اظهارات محققان در عرصه طب سنتی تمامی مواد غذایی خورده شده در بخش های مختلف بدن 4 بار هضم، مواد زائد آن دفع و با کیفیت ترین قسمت های آن ها جذب بدن می گردد. در زیر به مهم ترین هضم هایی که پس از مصرف غذا در بدن رخ می دهد می پردازیم. هضم مناسب مواد خوراکی از مشکلاتی مانند سنگینی معده و رودل شدن جلوگیری به عمل می آورد.
مراحل هضم شدن مواد غذایی در بدن انسان
هضم در دهان و معده
اولین هضم غذاها در دهان و معده صورت می گیرد که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده فرد خارج می گردد. به همین خاطر توصیه می شود که غذا به طور کامل جویده شود تا در مراحل بعدی نیز به خوبی هضم گردد.
هضم غذا در کبد
دومین هضم موا غذایی در کبد فرد صورت می گیرد. بدین صورت که مواد زائد حاصل از این نوع هضم به شکل ادرار و چرک از بدن فرد خارج شده و مواد جذب شده به ناخن و مو می رسد.
هضم در عروق
بر اساس  مطالعات طب سنتی سومین نوع هضم در عروق رخ می دهد و مواد جذب شده از این هضم به خون تبدیل می شود.
هضم مواد غذایی در سلول های بدن
هضم چهارم نیز در سلول ها اتفاق می افتد و مواد حاصل از این نوع هضم به طرف اعضای جنسی حرکت می کنند. لازم به ذکر است که این مواد مناسب ترین پروتئین برای تولید مثل به شمار می روند.
به طور کلی هضم کامل مواد غذایی در مدت زمان دو الی سه ساعت به طول می انجامد و برای برخورداری از سلامتی کامل این هضم بایستی به خوبی انجام گیرد.
سنگینی معده از رایج ترین دردهای معده
اگر بخواهیم رایج ترین دردهای معده را نام ببریم سو هاضمه، سنگینی معده، ترش کردن، تلخی دهان، حالت تهوع صبحگاهی، بوی بد دهان و هضم ناقص مواد غذایی از مهم ترین آن ها خواهد بود. ولی سوالی که پیش می آید این است که باید برای جلوگیری از سنگینی معده و سایر مشکلات چه باید کرد؟
آسان ترین روش درمان سنگینی معده چیست؟
بهتر است به جای درمان بگوییم پیش گیری از سنگینی معده و نکات زیر را رعایت کنیم. برای این که از بروز مشکلات گوارشی در امان بمانید لازم است کارهای ساده زیر را انجام بدهید یا ندهید که عبارت اند؛
    پرخوری نکنید.
    در بین غذا خوردن صحبت نکنید.
    تند تند غذا نخورید.
    فست فود نخورید.
    غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید.
    از نوشیدنی های سالم مصرف کنید.
راحت ترین روش های درمانی سنگینی معده
کسانی که بعد از مصرف غذاهای سنگین و گوشتی به مشکل سنگینی معده دچار می شوند بایستی از عرق زنیان استفاده کنند. هم چنین توصیه شدیدی به مصرف سبزیجات تازه همراه غذا به افراد می شود. خوردن سبزی های تازه هم به سم زدایی بدن و هم بهبود حرکات دودی روده و پیش گیری از یبوست کمک شایانی می کند.
هم چنین دمنوش های گیاهی بابونه، گل گاو زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین در تسکین و درمان اعصاب معده فرد بسیار موثر است. در این راه درمانی گیاهی تمامی این گیاهان دارویی را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کرده و روزی سه لیوان نوش جان کنید.
امیدواریم با رعایت نکات گفته شده و هم چنین به کارگیری روش های درمانی گفته شده سنگینی معده خود را درمان کنید.

 


جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

منم مشکل دارم امیدوارم بااین دمنوشها رفع شود باتشکر از شما

:با امام

احساس پری و سنگینی معده بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ امری طبیعی است . با این حال ، اگر در معده تان مداوم یا بدون دلیل مشخص احساس سنگینی می کنید ، می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای این حالت برای شما ایجاد شده باشد .

استرس ، عادات غذایی غلط و عوامل سبک زندگی می توانند باعث ایجاد احساس پری و سنگینی معده شوند . شرایط موثر بر هضم و گوارش غذا  و هورمون ها نیز می توانند باعث ایجاد این احساس شوند .

در این مقاله ، برخی از دلایل احتمالی ایجاد این مشکل را بررسی می کنیم و شما را با چند روش درمان خانگی آشنا می کنم و به شما می گویم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید .

فردی که دچار احساس سنگینی معده می شود ، به مدت طولانی پس از صرف غذا احساس سیری می کند به طوری که حس می کند مقدار زیادی غذا خورده است . این فرد ممکن است در معده اش احساس سفتی ، کشش یا سنگینی ناراحت کننده ای داشته باشد .چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

بسته به علت ایجاد این مشکل ، این احساس سنگینی در معده ممکن است در کنار سایر علائم در فرد ایجاد شود ، علائمی مانند :

علت سنگینی معده می تواند به دلیل سبک زندگی اشتباه ، الگوی غذایی غلط و نوع رژیم غذایی باشد . در برخی موارد ، احساس سیری یا پری مداوم معده می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد .

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد احساس سنگینی و پری معده شود .

نحوه غذا خوردن فرد می تواند باعث احساس سیری ناخوشایند بعد از غذا شود . به عنوان مثال می توان به پرخوری ، سریع غذا خوردن یا غذا خوردن در هنگام استرس اشاره کرد .

مصرف زیاد بعضی از غذاهای سنگین و نفاخ نیز می تواند باعث ایجاد احساس سیری و سنگینی معده شوند . از جمله این مواد غذایی می توان به غذاهایی اشاره کرد که سرشار از فیبر هستند مانند حبوبات ، پیاز و انواع کلم ها . همچنین مصرف نوشیدنی های گازدار ممکن است احساس سیری ناخوشایند را افزایش دهند.

اگر عادات غذایی غلط یا مصرف برخی غذاها باعث ایجاد احساس سنگینی و پر شدن معده شده باشند ،فرد با تنظیم رژیم یا روش زندگی خود می تواند این علائم را بهبود بخشد . برای رفع این مشکل انجمن گوارشی استرالیا توصیه می کند :

سوء هاضمه به گروهی از علائم  گوارشی می گویند که شامل موارد زیر است :

همه افراد ممکن است برخی اوقات دچار سوء هاضمه شوند که بسیار شایع هم هست . این مشکل معمولا با تغییر در رژیم غذایی بهبود می یابد . به گفته موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیه (NIDDK) ، برخی از افراد ممکن است با خوردن غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و یا آب پرتقال علائم سوء هاضمه شان تشدید شود . موارد دیگری که ممکن است باعث تشدید سوء هاضمه شوند عبارتند از :

کاهش مواجهه با محرک ها همراه با مصرف داروهای آنتی اسید بدون نسخه (OTC) می تواند از بروز سوء هاضمه جلوگیری کند . با این حال ، وجود سوءهاضمه مکرر و طولانی مدت می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد .

یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد کمتر از سه بار در هفته مدفوع داشته باشد . این مشکل می تواند باعث احساس سیری و ناراحتی در شکم شود . فرد مبتلا به یبوست ممکن است علائم زیر را تجربه کند :

مشکل یبوست بسیار شایع است. در موارد خفیف ، خوردن فیبر بیشتر ، نوشیدن آب کافی و ورزش می تواند کمک کننده باشد . شما همچنین می توانید از داروهای OTC مانند مکمل های فیبری برای رفع این مشکل استفاده کنید .

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) از جمله بیماری های شایع دستگاه گوارش است که گروهی از علائم گوارشی مثل نفخ و دردهای گوارشی و … را شامل می شود . طبق نظر NIDDK ، مبتلایان به IBS ممکن است موارد زیر را تجربه کنند :

طیف وسیعی از عوامل می توانند باعث ایجاد این سندرم شوند . این عوامل عبارتند از :

درمان IBS شامل تغییرات در رژیم غذایی ، کاهش استرس و بهبود وضعیت روانی فرد می باشد . همچنین پزشکان ممکن است برای کمک به فرد مبتلا و مدیریت علائم او ، داروهایی برای فرد مبتلا تجویز کنند .

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند به مخاط معده آسیب برساند و منجر به زخم معده شود . زخم معده می تواند به علت استفاده طولانی مدت از داروهای غیر استروئیدی و یا سندرم زولینجر الیسون ، یک بیماری نادر که باعث ایجاد تومورهایی در قسمت بالای روده کوچک می شود و مشخصه اصلی آن افزایش ترشح اسید معده در اثر تومور ترشح ‌کننده گاسترین می‌باشد که باعث ایجاد زخم‌های شدید در دستگاه گوارش می‌ شود.

بیشترین علائم شایع زخم معده ، درد معده یا سوزش آزار دهنده است . درد ممکن است هنگامی ایجاد شود که معده فرد خالی است ، این درد می رود و می آید . یعنی ممکن است فردی امروز معده درد را تجربه کند و برای مدت ها خبری از درد معده نباشد و باز بعد از مدتی دوباره علائم درد شروع شود  . علائم دیگر زخم معده عبارتند از :

درمان زخم معده بسته به علت زخم متفاوت است . پزشکان ممکن است از داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) ، آنتی بیوتیک ها ، آنتی اسیدها یا بیسموت ساب ‌سالیسیلات برای درمان زخم معده استفاده کنند .

یکی دیگر از دلایل ایجاد سنگینی معده مشکل ریفلاکس می باشد . اگر فردی برای مدت طولانی و به صورت مکرر ریفلاکس اسید یا سوزش معده را داشته باشند ، ممکن است دچار ریفلاکس معده و مری (GERD) باشد . افراد مبتلا به GERD علائم زیر را تجربه می کنند :

GERD یا رفلاکس دلایل زیادی دارد ، از جمله افزایش فشار به معده مثلا در دوران بارداری ، چاقی ، فتق هیاتال ، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها از علل ایجاد کننده این مشکل هستند . شناسایی علل ریفلاکس به شما کمک می کند تا بهترین راه های درمان را پیدا کنید. NIDDK توصیه می کند :

پزشکان ممکن است داروهایی مانند آنتی اسیدها ، مسدود کننده های H2 ، پروکنتیک ها یا PPI ( مهار کننده های پمپ پروتون ) را برایتان تجویز کنند .

گاستروپارزی ( فلج معده ) سندرمی است که با کاهش حرکات معده و تاخیر در تخلیه معده همراه می باشد . این بدان معناست که محتویات معده به طور طبیعی در روده کوچک خالی نمی شود و باعث می شود شما در معده تان احساس سنگینی و سیری کنید . NIDDK علائم زیر را شامل می شود :

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

سایر دلایل بروز این مشکل عبارتند از :

توجه کنید درمان های خانگی بیماریهایی مانند زخم معده یا گاستروپارزی را درمان نمی کنند . برای این افراد ، نیاز است فرد حتما برای درمان به پزشک مراجعه کند . افراد مبتلا به بیماری هایی مانند IBS نیز ممکن است برای مدیریت بهتر وضعیت خود به یک مشاور تغذیه مراجعه کنند .

با این حال ، برخی از روش های درمانی و تغییر در سبک زندگی ممکن است به فرد کمک کند تا به صورت موقت و کوتاه مدت از احساس ناراحتی و سنگینی معده خلاص شود ، این موارد عبارتند از :

 

اگر به طور مداوم احساس سیری یا نفخ یا سنگینی در معده دارید ، در صورت امکان باید با پزشک خود صحبت کنید . این مساله می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد .

در صورت داشتن علائم شدید یا مداوم ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید ، علائمی مانند :چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

این علائم می تواند نشانه یک وضعیت جدی مانند پانکراتیت یا سرطان باشد که باید به سرعت بررسی شود .

اگر به صورت غیر معمول و دائمی احساس سیری می کنید و یا در ناحیه معده خود احساس پری و سنگینی دارید ، ممکن است با تغییراتی در عادات غذایی و تنظیم رژیم غذایی خود ، احساس آرامش کنید . برای رفع سوء هاضمه یا یبوست ، استفاده از محصولات OTC (دارو های بدون نیاز به تجویز پزشک ) ممکن است علائم شما را تسکین دهند .

با این حال ، اگر مرتبا احساس سیری ناخوشایند دارید و دلیل مشخصی مانند خوردن یک وعده غذایی بزرگ برای آن وجود ندارد ، ممکن است دلیل آن یک بیماری زمینه ای باشد . بنابراین بهتر است برای یافتن دلیل اصلی به پزشک مراجعه کنید . یک پزشک قادر خواهد بود که علت اصلی را تشخیص داده و روش های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد .

منبع :

Causes and treatments for a full stomach

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

سارا چیذری

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

شماره نظام پزشکی : ت-۱۸۸۲

سارا چیذری مشاور تغذیه و رژیم درمانی ، عضو سازمان نظام پزشکی با شماره نظام : ت-۱۸۸۲ و عضو انجمن تغذیه ایران .

آدرس مطب :

تهران – پیروزی – خیابان 17 شهریور – اتوبان شهید محلاتی – مخبر شمالی -جنب مسجد خداداد – درمانگاه ولیعصر(عج)

تلفن تماس : 33039455- 36620347 – 09108362890

ایمیل : sara.chizari1882@gmail.com

تلگرام و واتساپ : 09108362890

مشاوره و دریافت رژیم از واتساپ

تماس تلفنی

احساس پری و سنگینی معده بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ امری طبیعی است . با این حال ، اگر در معده تان مداوم یا بدون دلیل مشخص احساس سنگینی می کنید ، می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای این حالت برای شما ایجاد شده باشد .

استرس ، عادات غذایی غلط و عوامل سبک زندگی می توانند باعث ایجاد احساس پری و سنگینی معده شوند . شرایط موثر بر هضم و گوارش غذا  و هورمون ها نیز می توانند باعث ایجاد این احساس شوند .

در این مقاله ، برخی از دلایل احتمالی ایجاد این مشکل را بررسی می کنیم و شما را با چند روش درمان خانگی آشنا می کنم و به شما می گویم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید .

فردی که دچار احساس سنگینی معده می شود ، به مدت طولانی پس از صرف غذا احساس سیری می کند به طوری که حس می کند مقدار زیادی غذا خورده است . این فرد ممکن است در معده اش احساس سفتی ، کشش یا سنگینی ناراحت کننده ای داشته باشد .چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

بسته به علت ایجاد این مشکل ، این احساس سنگینی در معده ممکن است در کنار سایر علائم در فرد ایجاد شود ، علائمی مانند :

علت سنگینی معده می تواند به دلیل سبک زندگی اشتباه ، الگوی غذایی غلط و نوع رژیم غذایی باشد . در برخی موارد ، احساس سیری یا پری مداوم معده می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد .

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد احساس سنگینی و پری معده شود .

نحوه غذا خوردن فرد می تواند باعث احساس سیری ناخوشایند بعد از غذا شود . به عنوان مثال می توان به پرخوری ، سریع غذا خوردن یا غذا خوردن در هنگام استرس اشاره کرد .

مصرف زیاد بعضی از غذاهای سنگین و نفاخ نیز می تواند باعث ایجاد احساس سیری و سنگینی معده شوند . از جمله این مواد غذایی می توان به غذاهایی اشاره کرد که سرشار از فیبر هستند مانند حبوبات ، پیاز و انواع کلم ها . همچنین مصرف نوشیدنی های گازدار ممکن است احساس سیری ناخوشایند را افزایش دهند.

اگر عادات غذایی غلط یا مصرف برخی غذاها باعث ایجاد احساس سنگینی و پر شدن معده شده باشند ،فرد با تنظیم رژیم یا روش زندگی خود می تواند این علائم را بهبود بخشد . برای رفع این مشکل انجمن گوارشی استرالیا توصیه می کند :

سوء هاضمه به گروهی از علائم  گوارشی می گویند که شامل موارد زیر است :

همه افراد ممکن است برخی اوقات دچار سوء هاضمه شوند که بسیار شایع هم هست . این مشکل معمولا با تغییر در رژیم غذایی بهبود می یابد . به گفته موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیه (NIDDK) ، برخی از افراد ممکن است با خوردن غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و یا آب پرتقال علائم سوء هاضمه شان تشدید شود . موارد دیگری که ممکن است باعث تشدید سوء هاضمه شوند عبارتند از :

کاهش مواجهه با محرک ها همراه با مصرف داروهای آنتی اسید بدون نسخه (OTC) می تواند از بروز سوء هاضمه جلوگیری کند . با این حال ، وجود سوءهاضمه مکرر و طولانی مدت می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد .

یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد کمتر از سه بار در هفته مدفوع داشته باشد . این مشکل می تواند باعث احساس سیری و ناراحتی در شکم شود . فرد مبتلا به یبوست ممکن است علائم زیر را تجربه کند :

مشکل یبوست بسیار شایع است. در موارد خفیف ، خوردن فیبر بیشتر ، نوشیدن آب کافی و ورزش می تواند کمک کننده باشد . شما همچنین می توانید از داروهای OTC مانند مکمل های فیبری برای رفع این مشکل استفاده کنید .

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) از جمله بیماری های شایع دستگاه گوارش است که گروهی از علائم گوارشی مثل نفخ و دردهای گوارشی و … را شامل می شود . طبق نظر NIDDK ، مبتلایان به IBS ممکن است موارد زیر را تجربه کنند :

طیف وسیعی از عوامل می توانند باعث ایجاد این سندرم شوند . این عوامل عبارتند از :

درمان IBS شامل تغییرات در رژیم غذایی ، کاهش استرس و بهبود وضعیت روانی فرد می باشد . همچنین پزشکان ممکن است برای کمک به فرد مبتلا و مدیریت علائم او ، داروهایی برای فرد مبتلا تجویز کنند .

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند به مخاط معده آسیب برساند و منجر به زخم معده شود . زخم معده می تواند به علت استفاده طولانی مدت از داروهای غیر استروئیدی و یا سندرم زولینجر الیسون ، یک بیماری نادر که باعث ایجاد تومورهایی در قسمت بالای روده کوچک می شود و مشخصه اصلی آن افزایش ترشح اسید معده در اثر تومور ترشح ‌کننده گاسترین می‌باشد که باعث ایجاد زخم‌های شدید در دستگاه گوارش می‌ شود.

بیشترین علائم شایع زخم معده ، درد معده یا سوزش آزار دهنده است . درد ممکن است هنگامی ایجاد شود که معده فرد خالی است ، این درد می رود و می آید . یعنی ممکن است فردی امروز معده درد را تجربه کند و برای مدت ها خبری از درد معده نباشد و باز بعد از مدتی دوباره علائم درد شروع شود  . علائم دیگر زخم معده عبارتند از :

درمان زخم معده بسته به علت زخم متفاوت است . پزشکان ممکن است از داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) ، آنتی بیوتیک ها ، آنتی اسیدها یا بیسموت ساب ‌سالیسیلات برای درمان زخم معده استفاده کنند .

یکی دیگر از دلایل ایجاد سنگینی معده مشکل ریفلاکس می باشد . اگر فردی برای مدت طولانی و به صورت مکرر ریفلاکس اسید یا سوزش معده را داشته باشند ، ممکن است دچار ریفلاکس معده و مری (GERD) باشد . افراد مبتلا به GERD علائم زیر را تجربه می کنند :

GERD یا رفلاکس دلایل زیادی دارد ، از جمله افزایش فشار به معده مثلا در دوران بارداری ، چاقی ، فتق هیاتال ، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها از علل ایجاد کننده این مشکل هستند . شناسایی علل ریفلاکس به شما کمک می کند تا بهترین راه های درمان را پیدا کنید. NIDDK توصیه می کند :

پزشکان ممکن است داروهایی مانند آنتی اسیدها ، مسدود کننده های H2 ، پروکنتیک ها یا PPI ( مهار کننده های پمپ پروتون ) را برایتان تجویز کنند .

گاستروپارزی ( فلج معده ) سندرمی است که با کاهش حرکات معده و تاخیر در تخلیه معده همراه می باشد . این بدان معناست که محتویات معده به طور طبیعی در روده کوچک خالی نمی شود و باعث می شود شما در معده تان احساس سنگینی و سیری کنید . NIDDK علائم زیر را شامل می شود :

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

سایر دلایل بروز این مشکل عبارتند از :

توجه کنید درمان های خانگی بیماریهایی مانند زخم معده یا گاستروپارزی را درمان نمی کنند . برای این افراد ، نیاز است فرد حتما برای درمان به پزشک مراجعه کند . افراد مبتلا به بیماری هایی مانند IBS نیز ممکن است برای مدیریت بهتر وضعیت خود به یک مشاور تغذیه مراجعه کنند .

با این حال ، برخی از روش های درمانی و تغییر در سبک زندگی ممکن است به فرد کمک کند تا به صورت موقت و کوتاه مدت از احساس ناراحتی و سنگینی معده خلاص شود ، این موارد عبارتند از :

 

اگر به طور مداوم احساس سیری یا نفخ یا سنگینی در معده دارید ، در صورت امکان باید با پزشک خود صحبت کنید . این مساله می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد .

در صورت داشتن علائم شدید یا مداوم ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید ، علائمی مانند :چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

این علائم می تواند نشانه یک وضعیت جدی مانند پانکراتیت یا سرطان باشد که باید به سرعت بررسی شود .

اگر به صورت غیر معمول و دائمی احساس سیری می کنید و یا در ناحیه معده خود احساس پری و سنگینی دارید ، ممکن است با تغییراتی در عادات غذایی و تنظیم رژیم غذایی خود ، احساس آرامش کنید . برای رفع سوء هاضمه یا یبوست ، استفاده از محصولات OTC (دارو های بدون نیاز به تجویز پزشک ) ممکن است علائم شما را تسکین دهند .

با این حال ، اگر مرتبا احساس سیری ناخوشایند دارید و دلیل مشخصی مانند خوردن یک وعده غذایی بزرگ برای آن وجود ندارد ، ممکن است دلیل آن یک بیماری زمینه ای باشد . بنابراین بهتر است برای یافتن دلیل اصلی به پزشک مراجعه کنید . یک پزشک قادر خواهد بود که علت اصلی را تشخیص داده و روش های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد .

منبع :

Causes and treatments for a full stomach

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

سارا چیذری

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

شماره نظام پزشکی : ت-۱۸۸۲

سارا چیذری مشاور تغذیه و رژیم درمانی ، عضو سازمان نظام پزشکی با شماره نظام : ت-۱۸۸۲ و عضو انجمن تغذیه ایران .

آدرس مطب :

تهران – پیروزی – خیابان 17 شهریور – اتوبان شهید محلاتی – مخبر شمالی -جنب مسجد خداداد – درمانگاه ولیعصر(عج)

تلفن تماس : 33039455- 36620347 – 09108362890

ایمیل : sara.chizari1882@gmail.com

تلگرام و واتساپ : 09108362890

مشاوره و دریافت رژیم از واتساپ

تماس تلفنی

احساس پری و سنگینی معده بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ امری طبیعی است . با این حال ، اگر در معده تان مداوم یا بدون دلیل مشخص احساس سنگینی می کنید ، می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای این حالت برای شما ایجاد شده باشد .

استرس ، عادات غذایی غلط و عوامل سبک زندگی می توانند باعث ایجاد احساس پری و سنگینی معده شوند . شرایط موثر بر هضم و گوارش غذا  و هورمون ها نیز می توانند باعث ایجاد این احساس شوند .

در این مقاله ، برخی از دلایل احتمالی ایجاد این مشکل را بررسی می کنیم و شما را با چند روش درمان خانگی آشنا می کنم و به شما می گویم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید .

فردی که دچار احساس سنگینی معده می شود ، به مدت طولانی پس از صرف غذا احساس سیری می کند به طوری که حس می کند مقدار زیادی غذا خورده است . این فرد ممکن است در معده اش احساس سفتی ، کشش یا سنگینی ناراحت کننده ای داشته باشد .چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

بسته به علت ایجاد این مشکل ، این احساس سنگینی در معده ممکن است در کنار سایر علائم در فرد ایجاد شود ، علائمی مانند :

علت سنگینی معده می تواند به دلیل سبک زندگی اشتباه ، الگوی غذایی غلط و نوع رژیم غذایی باشد . در برخی موارد ، احساس سیری یا پری مداوم معده می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد .

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد احساس سنگینی و پری معده شود .

نحوه غذا خوردن فرد می تواند باعث احساس سیری ناخوشایند بعد از غذا شود . به عنوان مثال می توان به پرخوری ، سریع غذا خوردن یا غذا خوردن در هنگام استرس اشاره کرد .

مصرف زیاد بعضی از غذاهای سنگین و نفاخ نیز می تواند باعث ایجاد احساس سیری و سنگینی معده شوند . از جمله این مواد غذایی می توان به غذاهایی اشاره کرد که سرشار از فیبر هستند مانند حبوبات ، پیاز و انواع کلم ها . همچنین مصرف نوشیدنی های گازدار ممکن است احساس سیری ناخوشایند را افزایش دهند.

اگر عادات غذایی غلط یا مصرف برخی غذاها باعث ایجاد احساس سنگینی و پر شدن معده شده باشند ،فرد با تنظیم رژیم یا روش زندگی خود می تواند این علائم را بهبود بخشد . برای رفع این مشکل انجمن گوارشی استرالیا توصیه می کند :

سوء هاضمه به گروهی از علائم  گوارشی می گویند که شامل موارد زیر است :

همه افراد ممکن است برخی اوقات دچار سوء هاضمه شوند که بسیار شایع هم هست . این مشکل معمولا با تغییر در رژیم غذایی بهبود می یابد . به گفته موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیه (NIDDK) ، برخی از افراد ممکن است با خوردن غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و یا آب پرتقال علائم سوء هاضمه شان تشدید شود . موارد دیگری که ممکن است باعث تشدید سوء هاضمه شوند عبارتند از :

کاهش مواجهه با محرک ها همراه با مصرف داروهای آنتی اسید بدون نسخه (OTC) می تواند از بروز سوء هاضمه جلوگیری کند . با این حال ، وجود سوءهاضمه مکرر و طولانی مدت می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد .

یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد کمتر از سه بار در هفته مدفوع داشته باشد . این مشکل می تواند باعث احساس سیری و ناراحتی در شکم شود . فرد مبتلا به یبوست ممکن است علائم زیر را تجربه کند :

مشکل یبوست بسیار شایع است. در موارد خفیف ، خوردن فیبر بیشتر ، نوشیدن آب کافی و ورزش می تواند کمک کننده باشد . شما همچنین می توانید از داروهای OTC مانند مکمل های فیبری برای رفع این مشکل استفاده کنید .

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) از جمله بیماری های شایع دستگاه گوارش است که گروهی از علائم گوارشی مثل نفخ و دردهای گوارشی و … را شامل می شود . طبق نظر NIDDK ، مبتلایان به IBS ممکن است موارد زیر را تجربه کنند :

طیف وسیعی از عوامل می توانند باعث ایجاد این سندرم شوند . این عوامل عبارتند از :

درمان IBS شامل تغییرات در رژیم غذایی ، کاهش استرس و بهبود وضعیت روانی فرد می باشد . همچنین پزشکان ممکن است برای کمک به فرد مبتلا و مدیریت علائم او ، داروهایی برای فرد مبتلا تجویز کنند .

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند به مخاط معده آسیب برساند و منجر به زخم معده شود . زخم معده می تواند به علت استفاده طولانی مدت از داروهای غیر استروئیدی و یا سندرم زولینجر الیسون ، یک بیماری نادر که باعث ایجاد تومورهایی در قسمت بالای روده کوچک می شود و مشخصه اصلی آن افزایش ترشح اسید معده در اثر تومور ترشح ‌کننده گاسترین می‌باشد که باعث ایجاد زخم‌های شدید در دستگاه گوارش می‌ شود.

بیشترین علائم شایع زخم معده ، درد معده یا سوزش آزار دهنده است . درد ممکن است هنگامی ایجاد شود که معده فرد خالی است ، این درد می رود و می آید . یعنی ممکن است فردی امروز معده درد را تجربه کند و برای مدت ها خبری از درد معده نباشد و باز بعد از مدتی دوباره علائم درد شروع شود  . علائم دیگر زخم معده عبارتند از :

درمان زخم معده بسته به علت زخم متفاوت است . پزشکان ممکن است از داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) ، آنتی بیوتیک ها ، آنتی اسیدها یا بیسموت ساب ‌سالیسیلات برای درمان زخم معده استفاده کنند .

یکی دیگر از دلایل ایجاد سنگینی معده مشکل ریفلاکس می باشد . اگر فردی برای مدت طولانی و به صورت مکرر ریفلاکس اسید یا سوزش معده را داشته باشند ، ممکن است دچار ریفلاکس معده و مری (GERD) باشد . افراد مبتلا به GERD علائم زیر را تجربه می کنند :

GERD یا رفلاکس دلایل زیادی دارد ، از جمله افزایش فشار به معده مثلا در دوران بارداری ، چاقی ، فتق هیاتال ، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها از علل ایجاد کننده این مشکل هستند . شناسایی علل ریفلاکس به شما کمک می کند تا بهترین راه های درمان را پیدا کنید. NIDDK توصیه می کند :

پزشکان ممکن است داروهایی مانند آنتی اسیدها ، مسدود کننده های H2 ، پروکنتیک ها یا PPI ( مهار کننده های پمپ پروتون ) را برایتان تجویز کنند .

گاستروپارزی ( فلج معده ) سندرمی است که با کاهش حرکات معده و تاخیر در تخلیه معده همراه می باشد . این بدان معناست که محتویات معده به طور طبیعی در روده کوچک خالی نمی شود و باعث می شود شما در معده تان احساس سنگینی و سیری کنید . NIDDK علائم زیر را شامل می شود :

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

سایر دلایل بروز این مشکل عبارتند از :

توجه کنید درمان های خانگی بیماریهایی مانند زخم معده یا گاستروپارزی را درمان نمی کنند . برای این افراد ، نیاز است فرد حتما برای درمان به پزشک مراجعه کند . افراد مبتلا به بیماری هایی مانند IBS نیز ممکن است برای مدیریت بهتر وضعیت خود به یک مشاور تغذیه مراجعه کنند .

با این حال ، برخی از روش های درمانی و تغییر در سبک زندگی ممکن است به فرد کمک کند تا به صورت موقت و کوتاه مدت از احساس ناراحتی و سنگینی معده خلاص شود ، این موارد عبارتند از :

 

اگر به طور مداوم احساس سیری یا نفخ یا سنگینی در معده دارید ، در صورت امکان باید با پزشک خود صحبت کنید . این مساله می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد .

در صورت داشتن علائم شدید یا مداوم ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید ، علائمی مانند :چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

این علائم می تواند نشانه یک وضعیت جدی مانند پانکراتیت یا سرطان باشد که باید به سرعت بررسی شود .

اگر به صورت غیر معمول و دائمی احساس سیری می کنید و یا در ناحیه معده خود احساس پری و سنگینی دارید ، ممکن است با تغییراتی در عادات غذایی و تنظیم رژیم غذایی خود ، احساس آرامش کنید . برای رفع سوء هاضمه یا یبوست ، استفاده از محصولات OTC (دارو های بدون نیاز به تجویز پزشک ) ممکن است علائم شما را تسکین دهند .

با این حال ، اگر مرتبا احساس سیری ناخوشایند دارید و دلیل مشخصی مانند خوردن یک وعده غذایی بزرگ برای آن وجود ندارد ، ممکن است دلیل آن یک بیماری زمینه ای باشد . بنابراین بهتر است برای یافتن دلیل اصلی به پزشک مراجعه کنید . یک پزشک قادر خواهد بود که علت اصلی را تشخیص داده و روش های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد .

منبع :

Causes and treatments for a full stomach

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

سارا چیذری

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

شماره نظام پزشکی : ت-۱۸۸۲

سارا چیذری مشاور تغذیه و رژیم درمانی ، عضو سازمان نظام پزشکی با شماره نظام : ت-۱۸۸۲ و عضو انجمن تغذیه ایران .

آدرس مطب :

تهران – پیروزی – خیابان 17 شهریور – اتوبان شهید محلاتی – مخبر شمالی -جنب مسجد خداداد – درمانگاه ولیعصر(عج)

تلفن تماس : 33039455- 36620347 – 09108362890

ایمیل : sara.chizari1882@gmail.com

تلگرام و واتساپ : 09108362890

مشاوره و دریافت رژیم از واتساپ

تماس تلفنی

احساس پری و سنگینی معده بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ امری طبیعی است . با این حال ، اگر در معده تان مداوم یا بدون دلیل مشخص احساس سنگینی می کنید ، می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای این حالت برای شما ایجاد شده باشد .

استرس ، عادات غذایی غلط و عوامل سبک زندگی می توانند باعث ایجاد احساس پری و سنگینی معده شوند . شرایط موثر بر هضم و گوارش غذا  و هورمون ها نیز می توانند باعث ایجاد این احساس شوند .

در این مقاله ، برخی از دلایل احتمالی ایجاد این مشکل را بررسی می کنیم و شما را با چند روش درمان خانگی آشنا می کنم و به شما می گویم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید .

فردی که دچار احساس سنگینی معده می شود ، به مدت طولانی پس از صرف غذا احساس سیری می کند به طوری که حس می کند مقدار زیادی غذا خورده است . این فرد ممکن است در معده اش احساس سفتی ، کشش یا سنگینی ناراحت کننده ای داشته باشد .چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

بسته به علت ایجاد این مشکل ، این احساس سنگینی در معده ممکن است در کنار سایر علائم در فرد ایجاد شود ، علائمی مانند :

علت سنگینی معده می تواند به دلیل سبک زندگی اشتباه ، الگوی غذایی غلط و نوع رژیم غذایی باشد . در برخی موارد ، احساس سیری یا پری مداوم معده می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد .

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد احساس سنگینی و پری معده شود .

نحوه غذا خوردن فرد می تواند باعث احساس سیری ناخوشایند بعد از غذا شود . به عنوان مثال می توان به پرخوری ، سریع غذا خوردن یا غذا خوردن در هنگام استرس اشاره کرد .

مصرف زیاد بعضی از غذاهای سنگین و نفاخ نیز می تواند باعث ایجاد احساس سیری و سنگینی معده شوند . از جمله این مواد غذایی می توان به غذاهایی اشاره کرد که سرشار از فیبر هستند مانند حبوبات ، پیاز و انواع کلم ها . همچنین مصرف نوشیدنی های گازدار ممکن است احساس سیری ناخوشایند را افزایش دهند.

اگر عادات غذایی غلط یا مصرف برخی غذاها باعث ایجاد احساس سنگینی و پر شدن معده شده باشند ،فرد با تنظیم رژیم یا روش زندگی خود می تواند این علائم را بهبود بخشد . برای رفع این مشکل انجمن گوارشی استرالیا توصیه می کند :

سوء هاضمه به گروهی از علائم  گوارشی می گویند که شامل موارد زیر است :

همه افراد ممکن است برخی اوقات دچار سوء هاضمه شوند که بسیار شایع هم هست . این مشکل معمولا با تغییر در رژیم غذایی بهبود می یابد . به گفته موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیه (NIDDK) ، برخی از افراد ممکن است با خوردن غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و یا آب پرتقال علائم سوء هاضمه شان تشدید شود . موارد دیگری که ممکن است باعث تشدید سوء هاضمه شوند عبارتند از :

کاهش مواجهه با محرک ها همراه با مصرف داروهای آنتی اسید بدون نسخه (OTC) می تواند از بروز سوء هاضمه جلوگیری کند . با این حال ، وجود سوءهاضمه مکرر و طولانی مدت می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد .

یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد کمتر از سه بار در هفته مدفوع داشته باشد . این مشکل می تواند باعث احساس سیری و ناراحتی در شکم شود . فرد مبتلا به یبوست ممکن است علائم زیر را تجربه کند :

مشکل یبوست بسیار شایع است. در موارد خفیف ، خوردن فیبر بیشتر ، نوشیدن آب کافی و ورزش می تواند کمک کننده باشد . شما همچنین می توانید از داروهای OTC مانند مکمل های فیبری برای رفع این مشکل استفاده کنید .

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) از جمله بیماری های شایع دستگاه گوارش است که گروهی از علائم گوارشی مثل نفخ و دردهای گوارشی و … را شامل می شود . طبق نظر NIDDK ، مبتلایان به IBS ممکن است موارد زیر را تجربه کنند :

طیف وسیعی از عوامل می توانند باعث ایجاد این سندرم شوند . این عوامل عبارتند از :

درمان IBS شامل تغییرات در رژیم غذایی ، کاهش استرس و بهبود وضعیت روانی فرد می باشد . همچنین پزشکان ممکن است برای کمک به فرد مبتلا و مدیریت علائم او ، داروهایی برای فرد مبتلا تجویز کنند .

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند به مخاط معده آسیب برساند و منجر به زخم معده شود . زخم معده می تواند به علت استفاده طولانی مدت از داروهای غیر استروئیدی و یا سندرم زولینجر الیسون ، یک بیماری نادر که باعث ایجاد تومورهایی در قسمت بالای روده کوچک می شود و مشخصه اصلی آن افزایش ترشح اسید معده در اثر تومور ترشح ‌کننده گاسترین می‌باشد که باعث ایجاد زخم‌های شدید در دستگاه گوارش می‌ شود.

بیشترین علائم شایع زخم معده ، درد معده یا سوزش آزار دهنده است . درد ممکن است هنگامی ایجاد شود که معده فرد خالی است ، این درد می رود و می آید . یعنی ممکن است فردی امروز معده درد را تجربه کند و برای مدت ها خبری از درد معده نباشد و باز بعد از مدتی دوباره علائم درد شروع شود  . علائم دیگر زخم معده عبارتند از :

درمان زخم معده بسته به علت زخم متفاوت است . پزشکان ممکن است از داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) ، آنتی بیوتیک ها ، آنتی اسیدها یا بیسموت ساب ‌سالیسیلات برای درمان زخم معده استفاده کنند .

یکی دیگر از دلایل ایجاد سنگینی معده مشکل ریفلاکس می باشد . اگر فردی برای مدت طولانی و به صورت مکرر ریفلاکس اسید یا سوزش معده را داشته باشند ، ممکن است دچار ریفلاکس معده و مری (GERD) باشد . افراد مبتلا به GERD علائم زیر را تجربه می کنند :

GERD یا رفلاکس دلایل زیادی دارد ، از جمله افزایش فشار به معده مثلا در دوران بارداری ، چاقی ، فتق هیاتال ، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها از علل ایجاد کننده این مشکل هستند . شناسایی علل ریفلاکس به شما کمک می کند تا بهترین راه های درمان را پیدا کنید. NIDDK توصیه می کند :

پزشکان ممکن است داروهایی مانند آنتی اسیدها ، مسدود کننده های H2 ، پروکنتیک ها یا PPI ( مهار کننده های پمپ پروتون ) را برایتان تجویز کنند .

گاستروپارزی ( فلج معده ) سندرمی است که با کاهش حرکات معده و تاخیر در تخلیه معده همراه می باشد . این بدان معناست که محتویات معده به طور طبیعی در روده کوچک خالی نمی شود و باعث می شود شما در معده تان احساس سنگینی و سیری کنید . NIDDK علائم زیر را شامل می شود :

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

سایر دلایل بروز این مشکل عبارتند از :

توجه کنید درمان های خانگی بیماریهایی مانند زخم معده یا گاستروپارزی را درمان نمی کنند . برای این افراد ، نیاز است فرد حتما برای درمان به پزشک مراجعه کند . افراد مبتلا به بیماری هایی مانند IBS نیز ممکن است برای مدیریت بهتر وضعیت خود به یک مشاور تغذیه مراجعه کنند .

با این حال ، برخی از روش های درمانی و تغییر در سبک زندگی ممکن است به فرد کمک کند تا به صورت موقت و کوتاه مدت از احساس ناراحتی و سنگینی معده خلاص شود ، این موارد عبارتند از :

 

اگر به طور مداوم احساس سیری یا نفخ یا سنگینی در معده دارید ، در صورت امکان باید با پزشک خود صحبت کنید . این مساله می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد .

در صورت داشتن علائم شدید یا مداوم ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید ، علائمی مانند :چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

این علائم می تواند نشانه یک وضعیت جدی مانند پانکراتیت یا سرطان باشد که باید به سرعت بررسی شود .

اگر به صورت غیر معمول و دائمی احساس سیری می کنید و یا در ناحیه معده خود احساس پری و سنگینی دارید ، ممکن است با تغییراتی در عادات غذایی و تنظیم رژیم غذایی خود ، احساس آرامش کنید . برای رفع سوء هاضمه یا یبوست ، استفاده از محصولات OTC (دارو های بدون نیاز به تجویز پزشک ) ممکن است علائم شما را تسکین دهند .

با این حال ، اگر مرتبا احساس سیری ناخوشایند دارید و دلیل مشخصی مانند خوردن یک وعده غذایی بزرگ برای آن وجود ندارد ، ممکن است دلیل آن یک بیماری زمینه ای باشد . بنابراین بهتر است برای یافتن دلیل اصلی به پزشک مراجعه کنید . یک پزشک قادر خواهد بود که علت اصلی را تشخیص داده و روش های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد .

منبع :

Causes and treatments for a full stomach

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

سارا چیذری

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

شماره نظام پزشکی : ت-۱۸۸۲

سارا چیذری مشاور تغذیه و رژیم درمانی ، عضو سازمان نظام پزشکی با شماره نظام : ت-۱۸۸۲ و عضو انجمن تغذیه ایران .

آدرس مطب :

تهران – پیروزی – خیابان 17 شهریور – اتوبان شهید محلاتی – مخبر شمالی -جنب مسجد خداداد – درمانگاه ولیعصر(عج)

تلفن تماس : 33039455- 36620347 – 09108362890

ایمیل : sara.chizari1882@gmail.com

تلگرام و واتساپ : 09108362890

مشاوره و دریافت رژیم از واتساپ

تماس تلفنی

به گزارش بهداشت نیوز، برخی اوقات پس از مصرف یک وعده کامل غذایی احساس سنگینی سیری و زیادی می‌کنیم. مردم به این حالت سنگینی معده می‌گویند. در بیشتر اوقات این احساس یک حالت طبیعی و ناشی از مصرف بیش از حد غذا است. اما اگر برای یک مدت طولانی پس از خوردن غذا شاهد سنگینی معده بودید، بهتر است درباره علت اصلی این سنگینی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.علایم سنگین شدن معده
علائم این وضعیت زا شخصی به شخص دیگر متفاوت است. برهی از علل اصلی عبارتند از:
    رفلاکس اسید
    بوی بد دهان
    احساس باد شدن شکم
    آروغ زدن
    نفخ شکم
    سوزش سر دل
    حالت تهوع
    کاهش انرژی
    بی‌حالی
    دل درد یا درد معده
اگر برای مدت بیش از چند روز در معرض هرکدام از علایم ذکر شده قرار گرفتید، بهتر است برای پیشگیری از بروز هر گونه مشکل احتمالی با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند علت دقیق علایم ذکر شده را تشخیص داده و شما را از نگرانی در بیاورد.
چنانچه علایم ظاهر شده فراتر از موارد بالا بود در اسرع وقت به بخش اورژانس یا یک مرکز درمانی مراجعه کنید:
    بروز مشکل تنفسی
    مشکل در بلعیدن
    درد هنگام بلعیدن
    استفراغ حاوی خون
    بالا آوردن خون
    وجود خون در مدفوع
    بروز تب شدید
    احساس درد قفسه سینهعلل احتمالی سنگینی معده یا سنگین بودن معده چیست؟
در بیشتر موارد علت سنگینی معده به سبک زندگی شما و نوع رژیمی غذایی که مصرف می‌کنید دارد. برای مثال وجود برخی عادات نامناسب می‌تواند باعث سنگین شدن معده شود. برخی از عادات و شیوه‌های زندگی زیر می‌توانند موجب سنگینی معده شوند:
    خوردن بیش از حد طبیعی و مورد نیاز بدن (پرخوری)
    عجله در خوردن غذا
    نجویدن غذا
    خوردن غذاهای پرچرب
    اضافه کردن انواع ادویه و چاشنی به مواد غذایی
    خوردن غذاهایی که دیر هضم هستند یا معده شما به سختی می تواند آن ها را هضم کند.
برخی اوقات سنگینی معده می‌تواند نشانه و علامت وجود یک بیماری یا اختلال اساسی در بدن شما باشد. برای مثال معده سنگین ممکن است علامت یکی بیماری‌های زیر باشد:
    حساسیت غذایی (حساسیت به برخی مواد غذایی و خوراکی ها)
    سوء هاضمه
    گاستریت
    فتق هیاتال
    پانکراتیت
    بیماری ریفلاکس معده (GERD)
    ازوفاژیت
    زخم معده
    سندروم روده تحریک پذیر
    التهاب و ورم معده با هلیکوباکتردرمان سنگینی معده به چه صورت است؟ آیا اساسا نیازی به درمان این وضعیت وجود دارد؟
گزینه های درمان برای این حالت گوارشی مربوط به معده، بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. ابتدا باید علت را شناسایی کرد سپس به درمان آن پرداخت. اما معمولا در چند گام می‌توان این وضعیت را بهبود بخشید.
در گام اول پزشک احتمالا شما را بررسی کرده و به شما توصیه می‌کند که در سبک زندگی و علی‌الخصوص در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید. او رفتارهای اشتباه شما درباره غذا خوردن را جویا خواهد شد. و سپس از شما می‌خواهد که اقداماتی مثل موارد زیر انجام دهید:
    اجتناب از مصرف یا محدود کردن غذاهای چرب
    کاهش ادویه و چاشنی در غذاها
    عادت کردن به جویدن بیشتر غذا
    اجتناب از خوردن غذاها، میوه‌ها و سبزیجاتی که باعث تحریک معده شما می‌شود
    اجتناب از خوردن غذاهای نپخته
    اجتناب از مصرف میوه های نرسیده و کال
    افزایش تعداد وعده های غذایی
    افزایش تحرک
    اجتناب از دراز کشیدن پس از صرف غذا
    کاهش مصرف الکل
    اجتناب از مصرف بیش از اندازه مواد کافئین دار
    ترک سیگار
    مدیریت استرس و اضطراب
    خواب کافی
    و…
اگر با انجام توصیه های پزشک همچنان با مشکل سنگینی معده مواجه هستید در گام دوم پزشک داروهای زیر را برای شما تجویز خواهد کرد:
    آنتی اسیدها: Tums، Rolaids، Mylanta
    داروهای سوسپانسیون های خوراکی: Pepto-Bismol، Carafate
    داروهای ضد گاز و ضد نفخ: Phazyme، Gas-X، Beano
    مسدود کننده های گیرنده H2: سایمتیدین، فاموتییدین، نیزاتییدین یا رانیتیدین
    مهار کننده‌های پمپ پروتون: لانزوپرازول، امپرازول، پنتوپرازول
البته بسته به علت سنگینی معده و تشخیص پزشک ممکن است درمان های قوی تری نیز لحاظ شود. اگر وضعیت معده شما نشان دهنده یک بیماری جدی باشد داروهای قوی‌تری برای شما تجویز می‌شود.
به عنوان مثال، برای ریفلاکس معده به مری GERD، پزشک ممکن است از مسدود کننده‌های گیرنده H2 یا مهار کننده‌های پمپ پروتون استفاده کند. پزشک ممکن است داروهایی نظیر باکوفن را تجویز کند تا با تقویت اسفنکتر انتهای مری مانع از بازگشت اسید شود. پزشک حتی ممکن است انجام عمل جراحی فوندوپلیکیشن یا fundoplication را ه شما توصیه کند.درمان طبیعی برای معده سنگین
به جای مصرف داروهای شیمیایی همراه با عوارض، می توانید برخی از مواد طبیعی را برای کاهش علایم سنگینی معده مصرف کنید. برخی از درمان های خانگی و طبیعی که برای کاهش سنگینی معده می‌توان از آن ها استفاده کرد عبارتند از:
   سرکه سیب
    جوش شیرین
    چای، عصاره و عرق بابونه
    زنجبیل
    نعناع تند
البته قبل از انجام هر روش خود درمانی یا درمان خانگی حتما با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که داروهایی خانگی شما با سایر شرایط پزشکی و داروهای شیمیایی تداخلی ندارند و بدون ضرر می توانید آن ها را مصرف کنید.نکات پایانی
در بیشتر موارد احساس سنگینی معده یا داشتن یک معده سنگین نتیجه سبک اشتباه زندگی ما و یا داشتن رژیم غذایی نامناسب باشد. پس برای پیشگیری از بروز چنین وضعیتی سعی کنید که عادات مناسب و مفیدی برای غذا خوردن شکل دهید. اگر سنگین بودن معده شما همچنان ادامه دارد، با پزشک خود تماس بگیرید تا برنامه تشخیص و درمانی مناسبی برای شما در نظر بگیرد.

مشکلات گوارشی عوامل متعددی دارد مثل مصرف دارو، تغذیه‌ی نامناسب، استرس و اضطراب و غیره. در این مقاله توصیه‌هایی برای کاهش ورم معده و احساس سنگینی ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مصرف برخی از محصولات لبنی را کاهش دهید

ممکن است مصرف زیاد محصولات لبنی سرمنشأ ورم معده و احساس سنگینی باشد.

زمانی که سن بالا می‌رود فعالیت آنزیم LPH که وظیفه‌ی هضم لاکتوز (قند شیر) را دارد به طور طبیعی کاهش می‌یابد. در نتیجه لاکتوز به خوبی هضم نمی‌شود. زمانی که این قند وارد کولون می‌شود تخمیر شده و تولید گاز و ورم معده می‌کند.چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید مصرف مواد لبنی را کاهش دهید. از مصرف شیر پرچرب، پنیر سفید پرچرب و غیره بپرهیزد و به جای آن محصولات لبنی کم چرب و به میزان کم میل کنید.

 

فیبرها باعث راحتی دفع شده و فلور روده را تنظیم می‌کنند؛ به این ترتیب باعث کاهش ورم معده می‌شوند. اما توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف فیبرها یعنی بیش از 20 گرم در روز نیز می‌تواند باعث تولید گاز معده شود.

فیبرها دو نوع هستند: فیبرهای حلّال و فیبرهای غیرحلّال.

نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ورم معده را بهبود می‌دهد اما هنوز محققان به طور دقیق نمی‌دانند چگونه و با چه مکانیسمی

 

گروه اول اگر به اندازه مصرف شوند برای دفع راحت مفیدند. گروه دوم قابل تخمیرند. در نتیجه مصرف بیش از حد آن‌ها باعث تولید گاز زیاد، ورم معده و احساس سنگینی می‌شوند.

 

فیبرهای حلّال در آلو، موز، سیب، گلابی، مرکبات، لوبیا، عدس و غیره و فیبرهای غیرحلّال در کاهو، اسفناج، سبوس گندم وجود دارند. پس در مصرف این مواد غذایی زیاده‌روی نکنید.

 

اگر از ورم معده و احساس سنگینی رنج می‌برید بهتر است مصرف نوشیدنی‌های گازدار را تا حد امکان کاهش دهید. به خاطر اینکه گاز این نوشیدنی‌ها راه لوله‌ی گوارش را بند می‌آورند و در جداره‌ی معده و روده کشیدگی ایجاد می‌کنند. برای همین باعث ایجاد احساس سنگینی همراه با ورم معده می‌شوند.

 

برخی از مواد غذایی کمتر تخمیر شده و یا باعث دفع گاز می‌شوند و برای همین احتمال ورم معده را کاهش می‌دهند. توصیه می‌کنیم سبزیجاتی مثل آرتیشو، رازیانه، زنجبیل، آووکادو، مارچوبه میل کنید.

در بین میوه‌ها به آناناس، پاپایا، گیلاس، انگور، توت فرنگی، تمشک، طالبی، کیوی اعتماد کنید.

گوشت قرمز و گوشت ماکیان را دریابید.

برنج قهوه‌ای، گندم سیاه نیز مفید است.

توصیه می‌کنیم به غذاهایتان زیره، گشنیز، رازیانه و یا دارچین اضافه کنید تا ورم معده و احساس سنگینی تان کمتر شود.

 

حواستان باشد وقتی آدامس می‌جوید هوای زیادی وارد لوله‌ی گوارش می‌شود و برای همین روده و معده انبساط بیشتری پیدا کرده و شما دچار ورم معده می‌شوید.

برخی از گیاهان باعث دفع راحت شده و یا بادشکن هستند. برای همین با ورم معده مقابله می‌کنند. مثل رازیانه‌ی سبز یا آویشن، بادرنجبویه، نعنا فلفلی، گیاه رزماری و غیره

 

علاوه بر این آدامس حاوی میزان زیادی سوربیتول است. سوربیتول نوعی قند است که به سختی جذب می‌شود و برای همین باعث تولید گاز و احساس ورم معده می‌شود. پس لطفاً آدامس نجویید.

 

 

اگر بعد از غذا دچار احساس سنگینی و ورم معده می‌شوید باید اصولی را سر میز غذا رعایت کنید. سر میز آب زیادی ننوشید. به عقیده‌ی متخصصان نوشیدن زیاد آب امکان دارد شما را دچار ورم معده کند.

بزرگ‌ترها بی دلیل توصیه نمی‌کنند سرسفره حرف نزنید. اگر زمانی که غذا می‌خورید مدام حرف بزنید هوای زیادی می‌بلعید و در این صورت دچار ورم معده می‌شوید.

غذای خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید. در این صورت خیلی سریع غذا را می‌بلعید و برای همین هوای بیشتری وارد دستگاه گوارشتان می‌شود که مشکل ساز خواهد شد.

 غذاهایتان را به خوبی و با دقت بجوید

خوب جویدن مواد غذایی احتمال ورم معده را کاهش می‌دهد. به خاطر این که این کار غذاها را بسیار ریز و به خوبی با بزاق آغشته می‌کند. در این صورت کار معده سبک‌تر می‌شود و کار گوارش راحت‌تر انجام می‌شود، به این ترتیب احتمال ورم معده نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این خواهش می‌کنیم غذا را آهسته میل کنید. تند غذا خوردن باعث بلعیدن هوای زیاد شده و احساس سنگینی می‌آورد.

 

برخی از گیاهان باعث دفع راحت شده و یا بادشکن هستند. برای همین با ورم معده مقابله می‌کنند. مثل رازیانه‌ی سبز یا آویشن، بادرنجبویه، نعنا فلفلی، گیاه رزماری و غیره. سری به عطاری بزنید. این گیاهان را تهیه کرده و جوشانده‌ی آن را میل کنید.

 

پروبیوتیک‌ها در برخی از ماست‌ها یا به صورت مکمل‌های غذایی وجود دارند. برخی افراد معتقدند که این ترکیبات باکتریایی مشکلات گوارشی را برطرف می‌سازند. اما با این حال تأثیر آن‌ها به طور دقیق اثبات نشده است. نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ورم معده را بهبود می‌دهد اما هنوز محققان به طور دقیق نمی‌دانند چگونه و با چه مکانیسمی.

 به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ترکیبات برای پیشگیری از مشکلات به وجود آمده در دستگاه گوارش که ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است و یا در خصوص وجود بیماری‌های التهاب روده مفید هستند اما در خصوص درمان ورم معده تأثیرشان به اثبات نرسیده است.

 

چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

در نهایت توصیه می‌کنیم اگر مشکلتان با این روش‌های طبیعی حل نشد و علائم آن بیش از 48 ساعت ادامه داشت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مصرف زیاد غذاهای چرب و ادویه‌دار منجر به ورم معده می‌شود

دشمنان سیستم گوارش بدن!

توصیه‌هایی برای هضم بهتر غذا

چند توصیه برای هضم بهتر غذا

شما هم زخم معده دارید؟

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

سنگین شدن معده, دلیل احساس پری و سنگینی معده, دیر هضم شدن غذا و سنگینی معده و حالت تهوع

دستگاه گوارش بعضی ها با آنها مهربان نیست؛ یعنی اذیت شان می کند، از نفخ و آروغ زدن های مکرر گرفته تا رودل کردن و سوزش سر دل. اما پزشکان نظر دیگری دارند. آنها می گویند دستگاه گوارش ما یکی از سیستم های بسیار هوشمند بدن ماست که بسیاری از ناراحتی ها و ناخوشی های خودش را به شکل این قبیل اعتراض ها نشان می دهد. دکتر پیمان ادیبی، فوق تخصص گوارش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این موضوع را برای ما بیشتر توضیح می دهد….

ـ شما می دانید رودل کردن دقیقا به چه معنی است.

ـ بسیار خوب؛ رودل کردن مجموعه ای از علایم را دربرمی گیرد؛ مثل همین چیزهایی که معمولا از آن شکایت می شود. بهتر است توضیح ام را کامل کنم. رودل کردن در واقع با سنگینی سردل، نفخ، تهوع و آروغ مشخص می شود. ما به آن می گوییم سوءهاضمه نفاخ یا سوءهاضمه همراه با اختلال حرکت.چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم

ـ در طب گوارش، بهتر است به جای آنکه دنبال علت ها باشیم بیشتر دنبال علامت ها باشیم و بر مبنای علایم تدابیر درمانی را تنظیم کنیم. یعنی وقتی بیماری می گوید که احساس می کنم غذا سر دل ام مانده، باید توجه کرد که زمان آن خیلی مهم است؛ یعنی از کی چنین حالتی به وجود آمده. در واقع رودل کردن حاد با رودل کردن مزمن تفاوت دارد. بسیاری از ما ممکن است به دنبال خوردن غذا به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت دچار سنگینی سردل یا استفراغ بشویم و بعدش بهبود پیدا می کنیم.

همچنین : هنگام رفلاکس معده این مواد غذایی را نخورید

ـ مسمومیت با باکتری های موجود در غذاهایی مثل برنج سرد یا سالاد الویه یکی از دلایل آن است. علاوه بر مسمومیت با باکتری ها، سایر عوامل مانند استفاده از غذاهای سرشار از ادویه های تحریک کننده یا مصرف قهوه همراه با غذا ممکن است بیمار را به صورت حاد دچار احساس رودل یا سنگینی سردل کند.

ـ وقتی که بیمار به مدت طولانی برای روزها، هفته ها یا ماه ها به صورت مکرر یا متناوب دچار سنگینی سردل یا احساس رودل می شود، آن وقت می توان اصطلاح «فشار یا ناخوشی بعد از صرف غذا» را برای وی به کار برد.

ـ وقتی یک بیمار به ما می گوید من بعد از خوردن غذا نفخ می کنم یا آروغ می زنم یا غذا مثل سنگ سردل ام می ماند، متوجه می شویم که دستگاه گوارش این بیمار نشانه های شبه حرکتی دارد، یعنی به عنوان مثال می توانیم فرض کنیم انگار معده این بیمار حرکت نمی کند و غذا را به سمت پایین نمی راند. البته این یک فرض است و برای همین هم می گوییم نشانه های شبه حرکتی. علت های مختلفی موجب ایجاد این وضعیت می شوند؛ مثل شیوه غذا خوردن یا انواع غذاهایی که می خوریم.

ـ ببینید؛ این بحث به صورت کلی در مبحثی به نام «بهداشت دستگاه گوارش» تعریف می شود. ما وظیفه داریم بهداشت دستگاه گوارش خود را کنترل کنیم تا از ابتلا به بیماری های گوارشی در درازمدت به نحو مطلوب و موثری پیشگیری نماییم. برای رعایت بهداشت دستگاه گوارش باید در گام اول شیوه غذا خوردن صحیحی داشته باشیم. غذا را به آهستگی بخوریم و خوب بجویم. کسانی که سریع غذا می خورند مجبورند برای پایین فرستادن لقمه غذا پشت سر هم آب بنوشند. تند غذا خوردن باعث بلع متناوب هوا و به دنبال آن آروغ زدن و سوءهاضمه یا همان رودل کردن می شود. به علاوه، جالب است بدانید که معده ما طوری طراحی شده که یک نوع غذا را راحت تر هضم می کند؛ یعنی غذایی که می خوریم باید یا جامد باشد یا مایع و اگر غذای ما مخلوط مایع و جامد باشد، در واقع، معده خودمان را دچار نوعی حالت سردرگمی در برخورد با غذا و ترشح شیره های گوارشی کرده ایم.

ـ این در واقع بخش دوم همان بحث «بهداشت دستگاه گوارش» است. پرخوری باعث رودل کردن می شود. این یک اصل است، یعنی بدون توجه به محتوای غذا، پرخوری به عنوان یک عامل ایجادکننده «سنگینی سردل» عمل می کند. علاوه بر آن، غذاهای چرب یا غذاهای همراه با ادویه نیز می توانند باعث رودل کردن بشوند.

ـ مثل فلفل یا پودر کاری. البته زیره چه به صورت دم کرده چه همراه با غذا اثر مفید و مثبتی روی دستگاه گوارش دارد.

ـ نه، این یک تصور اشتباه است. ما داریم در مورد رودل کردن یا «سوءهاضمه نفاخ» صحبت می کنیم. در این مورد فرقی ندارد که روغن موجود در غذا، روغن سرخ کردنی باشد یا مثلا روغن استفاده شده در خورش.

ـ حبوبات منبع غذایی مفید از جهت تامین فیبر برای دستگاه گوارش و تامین پروتئین به حساب می آیند و از اجزای مهم یک رژیم غذایی سالم محسوب می شوند اما مشکل، این است که متاسفانه بعضی افراد حبوبات را خوب هضم نمی کنند و بعضی ها به آن حساس هستند. این به آن علت است که در اثر تخمیر حبوبات توسط باکتری های روده گاز به وجود می آید.

ـ نه! راه حل دیگری دارد. توصیه من به چنین افرادی این است که حجم حبوبات مصرفی را کاهش دهند یا اینکه یک روز قبل از پختن حبوبات را در آب کاملا بخیسانند. می توان از حبوبات پوست کنده استفاده کرد یا اینکه لعاب پس داده شده توسط حبوبات را دور ریخت. همه اینها کمک می کند که از بار سوءهاضمه ناشی از حبوبات کاسته شود.

ـ عفونت های میکروبی هم در درازمدت ممکن است باعث سوءهاضمه مزمن شوند. همچنین بعد از یک اختلال حاد جسمی مثل یک سرماخوردگی شدید یا یک عفونت ویروسی شدید نیز معمولا بیماران حالت نفخ یا سوءهاضمه را احساس می کنند.

ـ هم داروها و هم اعمال جراحی صورت گرفته روی بیمار ممکن است موجب ایجاد چنین وضعیتی بشوند. به خصوص در مواردی که برای بیمار دارویی که تاکنون مصرف نکرده است شروع می شود. همین جا لازم است توضیح بدهم که نباید برای ریشه کن کردن هلیکوباکترپیلوری به صورت خودسر دارو مصرف نمود. چون این باکتری نقش کمی در ایجاد علایم سوءهاضمه در کوتاه مدت دارد و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نیز می تواند به نوبه خود موجب ایجاد سنگینی سردل شود

ـ مصرف چای، قهوه یا به طور کل نوشیدنی های همراه با شکلات باید با احتیاط صورت بگیرد. باید آنها را با فاصله ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از زمان غذا خوردن مصرف کرد. این نوشیدنی ها به طور کلی نفخ و تهوع را بیشتر می کند. بنابراین گفته می شود که مصرف چای بیشتر از ۳ تا ۴ استکان نباشد.

ـ خیلی از بیماران معقتدند که در حالت اضطراب یا حرص خوردن یا ناراحت شدن دچار ناراحتی گوارشی می شوند. این یک اعتقاد درست است. در واقع حالت های روحی افراد در یک محور یا حالت ها و شکایت های گوارشی آنها مرتبط است.

ـ هم مشکلات روحی روانی می توانند باعث ایجاد یا تشدید ناراحتی گوارشی شوند و هم عکس آن صادق است؛ یعنی در فردی که زمینه روانی مستعد دارد مشکلات گوارشی می توانند باعث تشدید این زمینه شوند. اما باید توجه شود حتی اگر اختلالات روحی مطرح باشند باید ابتدا مسایل خطرناک و مهم جسمی بررسی شود. در صورت منتفی شدن مشکلات جسمی، به حالات روحی روانی بیمار می پردازیم.

ـ درست است. اختلالات روان تنی باید توسط همکاران روان پزشک درمان شود.

ـ بله! یعنی همان تاثیر متقابل علایم و شکایت های جسمی و روانی.

ـ این یک اشتباه بزرگ است. باید به آنها آموزش داد که در کنار تکنیک های برخورد با اضطراب یا مدیریت استرس ممکن است به استفاده از داروهای اعصاب و روان نیاز باشد. همان طور که در بیماری فشارخون، یک قرص به کاهش فشارخون کمک می کند، در بیماری اضطراب نیز تجویز یک قرص می تواند بیمار را نجات بدهد. در واقع کمک گرفتن از روان پزشک نشان دهنده سلامت عقل است، نه زوال عقل!

ـ ببینید؛ در کسانی که به طور مزمن دچار سنگینی سردل هستند، اصلاح شیوه های کلی غذا خوردن، اصلاح نوع غذاها و اتخاذ یک نگرش صحیح و سالم به زندگی اهمیت دارد. در مجموع و به کمک توضیحاتی که عرض کردم باید بهداشت گوارشی را رعایت کرد.

ـ هر وقت بهداشت گوارش را رعایت نکنیم، باید منتظر عواقب آن باشیم (با خنده) و مطمئن باشید که در درازمدت (اگر نه کوتاه مدت) بیماری های خطرناکی به سراغ مان می آید. اما به صورت حاد، بیمارانی که بالای ۴۵ تا ۵۰ سال هستند، هم زمان با علایم گوارشی دچار کاهش وزن، استفراغ خونی یا دفع مدفوع خونی یا سیاهرنگ (به رنگ قیر) شده اند یا زردی و استفراغ طولانی مدت را در مجموعه علایم خود دارند، باید فورا به پزشک مراجعه کنند چون ممکن است بیماری خطرناکی در پشت سوءهاضمه آنها پنهان شده باشد

شاید برای شما هم پیش آماده باشد که پس از خوردن غذا، احساس سنگینی و بی حالی می کنید. این نشانه از ناهماهنگی دستگاه گوارش است و به نوعی با هضم نشن صحیح و به موقع غذا مانع از دفع طبیعی آن می شود.

 

 

چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم
چگونه احساس سنگینی معده را درمان کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *