چگونه احساس سرخوشی کنیم

 
helpkade
چگونه احساس سرخوشی کنیم
چگونه احساس سرخوشی کنیم



همه ی ما گاهی چنان غرق روزمرگی و مشکلات زندگی می شویم که حتی به ندرت می توانیم خوشی و شادی واقعی را احساس کنیم. اما برای تجربه ی احساس لذت و سرخوشی نیازی نیست دست به کارهای عجیب و غریبی بزنیم یا هزینه ی زیادی را صرف کنیم. مغز ما هورمون هایی به نام اندورفین تولید می کند که نوعی مسکن طبیعی هستند و احساس تندرستی عمومی و خوشی ایجاد می کنند. بنابراین کافی است با ترفندهایی این هورمون ها را به طور طبیعی در مغز خود تولید کنیم. در ادامه به ۸ روش طبیعی برای تولید هورمون های شادی آور می پردازیم که کمک می کند احساس خوشی را فوراً تجربه کنیم.

۱- شرکت در کلاس های ورزشی گروهی

ورزش گروهی فواید زیادی دارد. طبق تحقیقات، نه تنها دوستان تان به شما انگیزه ی ورزش کردن می دهند بلکه تلاش های مشترک تان می تواند سطح اندورفین را در بدن بالا ببرد. طی تحقیقی در سال ۲۰۰۹ بر روی کارکنان یک دانشگاه معلوم شد کسانی که در تیم ورزشی دانشگاه همراه با بقیه ورزش می کردند، سطح هورمون های شادی آور در بدن آن ها بیشتر از کسانی بود که به تنهایی تمرین می کردند. اما ورزش به هر شکلی که انجام شود – انفرادی یا گروهی- برای سلامتی مفید است. پیاده روی کنید، برقصید، ایروبیک کار کنید و بدوید تا خودتان را به حالتی از خوشی برسانید. ریتم ورزش پیوسته باعث تولید اندورفین و ایجاد افکار مثبت می شود.چگونه احساس سرخوشی کنیم

۲- خندیدن

طبق تحقیقات، کودکان روزانه ۳۰۰ بار می خندند، در حالی که این رقم در افراد بزرگسال تنها حدود ۵ بار در روز است. هر چه بیشتر بخندید، نگرش بهتری پیدا می کنید، مشکلات هم کوچک به نظر می رسند و انرژی بیشتری پیدا می کنید. از خنده گاهی به عنوان «ورزش درون» یاد می شود. تحقیقات نشان می دهد خندیدن می تواند به کاهش فشار خون، پایین آوردن سطح هورمون های اضطراب، بالا بردن ایمنی بدن یا افزایش میزان سلول های ضد عفونت، تولید اندورفین و ایجاد احساس تندرستی عمومی کمک کند.

۳- رابطه ی جنسی

بدن انسان برای لذت بردن از رابطه ی جنسی طراحی شده است. این فعالیت کالری سوز در حقیقت نوعی آرامبخش طبیعی است که اضطراب را رفع می کند. تحقیقات نشان می دهد لمس شدن اضطراب را کاهش می دهد، درد را آرام می کند و به التیام آسیب ها کمک می کند. رابطه ی جنسی سطح اندورفین را در بدن بالا می برد و حسی از تعلق و امنیت می بخشد.

۴- خوردن کاکائو

شکلات تلخ از بدن در برابر بروز حملات قلبی و سکته های مغزی محافظت می کند. این ماده ی غذایی به لطف پلی فنول های فراوان و دیگر آنتی اکسیدان هایش، التهاب را کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد، سطح کلسترول های بد را کاهش و کلسترول های خوب را افزایش می دهد و از سلامت عروق خونی بدن محافظت می کند. شکلات تلخ همچنین حاوی مواد شیمیایی ای است که باعث تولید اندورفین در بدن می شود. احساس تندرستی برای حفظ سلامت سیستم قلبی-عروقی بسیار ضروری است. اما به خاطر داشته باشید که برای تقویت سلامتی خود روزانه باید تنها ۶/۷ گرم شکلات تلخ بخورید و بیشتر از این مقدار برای قلب فایده ای ندارد. این میزان معادل یک تکه ی کوچک شکلات، دو یا سه بار در هفته است. اگر به خوردن کاکائو اعتیاد دارید، هر زمان وسوسه شدید ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید. تحقیقات نشان می دهد پیاده روی، هوس خوردن شکلات را حتی در وسوسه انگیزترین موقعیت ها از بین می برد.

۵- گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ی خود با تولید هورمون های شادی آور در مغز باعث تجربه ی احساس خوشی می شود.

۶- خوردن غذاهای تند

کپسایسین – ترکیب شیمیایی موجود در فلفل قرمز که آن را تند می کند – به پروتئین ها یا همان گیرنده های درد در سلول های عصبی غشاء مخاطی بینی و دهان می چسبد. تکانه های عصبی حاصل از این اتفاق از طریق عصب سه قلو به مغز می رسد و احساس سوزش دردناکی ایجاد می کند. همین گیرنده های درد به حرارت هم واکنش نشان می دهند و اگر غذای بسیار تندی را داغ بخورید، تأثیر آن به مراتب شدیدتر خواهد بود. با این حال، این احساس درد با واکنش بدن به شکل تولید هورمون اندورفین خنثی می شود. همین مسأله باعث محبوبیت غذاهای تند و فلفلی شده است. دیگر تأثیر مثبت ادویه های تند، از بین بردن عوامل بیماری زا مثل باکتری ها و ویروس ها و افزایش تعریق است. افزایش تعریق به خنک شدن بدن در هوای گرم کمک می کند.

۷- انجام کارهای داوطلبانه

محققان با بررسی اسکن مغزی افراد در حین اعلام داوطلب بودن شان برای انجام یک فعالیت مشاهده کردند در این حالت نواحی لذت در مغز این افراد فعال می شد. به علاوه، وقتی کاری را داوطلبانه انجام می دهید فعالیت مغزی افزایش پیدا می کند.

۸- دویدن

تحقیقات پژوهشگران آلمانی نشان داد سطح اندورفین در مغز ورزشکارها بعد از ۲ ساعت دویدن بیشتر از قبل دویدن شان بود. ورزشکارها هم این تغییر را احساس کردند، به طوری که اظهار کردند بعد از ورزش احساس نشاط و شادی بیشتری داشتند. علاوه بر این، تحقیقی بر روی موش ها در کانادا نشان داد میان دویدن و تولید دوپامین ارتباط وجود دارد. دوپامین انتقال دهنده ای عصبی است که به کنترل نواحی لذت در مغز کمک می کند.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

ورود به سایت

برای ثبت نظرات لطفا ابتدا وارد سایت شوید

در این نوشته می‌خواهیم ۵ هورمون شادی را به شما معرفی کنیم و درباره‌ی راه‌های افزایش هریک از آنها با هم صحبت کنیم.

این انتقال‌‌دهنده‌ی عصبی، سیستم مربوط به دریافت پاداش را در مغز شما هدایت می‌کند. هنگامی‌‌که در محل کارتان مورد ستایش مدیر یا همکاران خود قرار می‌گیرید، مغز درواقع دوپامین خوش‌مزه‌ای به‌سمت شما پرتاب می‌کند و بعد از آن، لبریز از احساس جذاب سرخوشی می‌شوید؛ این احساس نیز باعث می‌شود رفتار خوشایندی داشته باشید. دوستان عزیزم، دوپامین را می‌توانید با دنبال‌کردن اهداف واقع‌بینانه تقویت کنید. اهداف دست‌یافتنی و کوتاه‌مدت برای خودتان درنظر بگیرید و با رسیدن به این اهداف با دریافت دوپامین بیشتر، احساس شادی کنید. می‌توانید از اهداف خیلی کوچک‌ شروع کنید. میز کارتان را مرتب کنید و از تمیزبودن آن لذت ببرید. بچسبید به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و تأثیرگذار و وقتی عملی‌شان کردید، از مغزتان دوپامین و احساس شادی جایزه بگیرید. به‌دنبال فعالیت‌های سالم و لذت‌بخشی باشید که روی زندگی‌تان اثرات مثبتی دارند تا خوشحالی را واقعا لمس کنید.

حتما بخوانید : ۶ راهکار برای احساس شادی در زندگی روزمره

این انتقال‌دهنده‌ی عصبی و تقویت‌کننده‌ی خلق‌وخو، ضد افسردگی است و به «مهارکننده‌ی گزینشی سروتونین» شهرت دارد که سطح این ماده را در مغز افزایش می‌دهد. طبیعی‌ترین و البته مؤثرترین روش تقویت سروتونین، انجام ورزش روزانه است. یکی از عللی که پیاده‌روی یا ورزش حال‌تان را بهتر می‌کند، وجود همین انتقال‌دهنده‌ی عصبیِ شگفت‌انگیز است. پس ورزش و پیاده‌روی را ترک نکنید. اگر حس می‌کنید هروقت می‌خواهید عزم‌تان را برای رفتن به ورزش یا پیاده‌روی جزم کنید، تنبلی به‌سراغ‌تان می‌آید، سروتونین و کارکرد آن را به‌خاطر بیاورید.

حتما بخوانید : علائم افسردگی – ۱۰ نشانه که نباید از کنار آنها ساده گذشتچگونه احساس سرخوشی کنیم

اُکسی‌توسین هم، نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی است و هم یکی از هورمون‌های شادی. محققان دانشگاه «کلارمونت» کالیفرنیا درباره‌ی این هورمون که اغلب «هورمون عشق» نامیده می‌شود، و تأثیر آن بر زنان، مطالعات زیادی انجام داده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهند کارکرد این هورمون و انتقال‌دهنده‌ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی ارتباط مؤثری دارد. گفتنی است این هورمون در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان نقش مهم‌تری ایفا می‌کند. دوستان عزیزم، به‌خاطر داشته باشید که وقت‌گذراندن با دیگران، خانواده و دوستانِ نزدیک و خلاصه، بودن با عزیزان‌تان باعث تحریک ترشح اُکسی‌توسین می‌شود. حواس‌تان باشد استرس هم یکی از عوامل محرک اُکسی‌توسین است. پس استرس‌تان را هم مدیریت کنید.

حتما بخوانید : ۱۰ راهکار طلایی ضد استرس از نویسندگان برتر جهان

استروژن به شکل‌گیری سروتونین کمک می‌کند، از شما دربرابر تحریک‌پذیری و اضطراب محافظت می‌کند و باعث می‌شود خلق‌وخوی پایدارتری داشته باشید. استروژن هورمونی است که با شروع یائسگی کاهش می‌یابد و عوامل مؤثر در سبک زندگی، همچون مصرف دخانیات و ورزش شدید هم می‌تواند موجب کاهش ترشح این هورمون شادی شود. عدم تعادل استروژن و پروژسترون در دوران پیری، ممکن است اثراتی منفی روی خلق‌وخویتان داشته باشد. دوستان عزیزم، حتما بارها شنیده‌اید که بسیاری از بیماری‌ها ریشه‌ در میزان استرس فرد دارند. پس بد نیست بدانید که استرس در عدم‌تعادل این دو هورمون هم مؤثر است، چراکه هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول که پیش‌ازاین به آن اشاره کردیم، در ترشح هر دو هورمونِ استروژن و پروژسترون و رفتار و عملکرد این دو هورمون دخالت دارد.

حتما بخوانید : افسردگی در سالمندان – عوامل و راه های درمان

این هورمون در میزان و کیفیت خواب شما مؤثر است و باعث می‌شود خوب بخوابید. پروژسترون مانع اضطراب، تحریک‌پذیری و نوسانات خلق‌وخو در افراد می‌شود. سطح این هورمون در زنان، بعد از ۳۵ یا ۴۰سالگی و با قدم‌گذاشتن به دوران یائسگی به‌طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این میزان کاهش، اگر با استرس بیش‌ازحد و نداشتن رژیم غذایی سالمهمراه باشد، تشدید خواهد شد. دکتر «سارا گوتفرید»، نویسنده‌ی کتاب درمان هورمونی معتقد است خودمراقبتی و رژیم غذاییِ درست، در مقایسه با مصرف هورمون جایگزین برای متعادل نگه‌داشتن سطح هورمون‌‌ها، رویکرد بهتری است. به‌تعبیر دیگر، ازآنجاکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، به‌جای آنکه بخواهیم کمبود این هورمون‌ها را با مصرف هورمون به‌عنوان دارو برطرف کنیم، می‌توانیم با مراقبت درست از خود و داشتن رژیم غذایی سالم، از کمبود آنها جلوگیری کنیم.

حتما بخوانید : تاثیر خواب ناکافی بر احساسات

منبع :‌ چطور

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

برای دریافت وقت مشاوره به صفحه “مرکز مشاوره روانشناسی و روانشناس خوب در تهران” مراجعه بفرمایید.

ایمیل تبلیغات : marketing@jameesalamat.com

ارسال نظرات: info@jameesalamat.com

تلفن تبلیغات (لطفا تنها برای امور تبلیغاتی تماس بگیرید): 09375386828

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

ما فشار خون، درجه تب و شاخص توده بدنی را می‌سنجیم. اما آیا ما می‌توانیم خوشبختی را اندازه‌گیری کنیم؟ محققان به دنبال یک روش مطمئن و معتبر هستند.

آیا وقتی کسی لبخند می‌زند، به معنای این است که او خوشبخت است؟ و اگر این گونه است، خوشبختی او تا چه اندازه است؟ و این چه نوع از خوشبختی است؟ محققان می گویند که دو گونه احساس خوشبختی وجود دارد. پروفسور زیمون آیکهوف، مدیر بنیاد مغز و رفتار در مرکز تحقیقات یولیش در آلمان می‌گوید: «یک گونه از این تجربه خوشبختی بیشتر کوتاه مدت است، که از آن به حیث خوشبختی فوری یاد می شود». او ادامه می‌دهد: «گونه دیگر بیشتر با استعداد و صفات شخصیتی افراد ارتباط دارد. این نوع خوشبختی درازمدت است، احساس خوشی شدید نیست که در کوتاه مدت ایجاد می‌شود». در نهایت خوشبختی و تلاش برای رسیدن به خوشبختی انگیزه دهنده‌های اصلی رفتار انسانی به شمار می‌روند.چگونه احساس سرخوشی کنیم

آیا احساس خوشبختی ارثی است؟

ژن‌ها در زمینه احساس خوشبختی کردن نقش بزرگی بازی می‌کنند. هر کدام از ما زمینه ژنتیک برای خوشبختی یا بدبختی را دارد. در هر فردی پس از تولد و با گذشت زمان صفات شخصی ایجاد می‌شود که با استعداد ژنتیکی او وابسته است. این صفات به نوبه خود بر این که ما چگونه، چه اندازه و آیا اصلا احساس خوشبختی می‌کنیم، تاثیرگذار هستند.

پس آیا پدران و مادران در این زمینه که برخی زندگی را سخت نمی‌گیرند و با خوشی روزگار می‌گذرانند، مسئول هستند؟ تحقیقات علمی نشان داده است که در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از شخصیت ما با خصوصیات ارثی و تجربیاتی که در نخستین سال‌های زندگی داشته ایم، شکل گرفته است. پژوهشگران با مقایسه میان افراد نزدیک خانواده‌ها به این نتیجه رسیده اند. پس این گفته که خوشبختی هرکس دست خودش است، کاملا درست نیست.

خوشبختی با هورمون‌های مشخصی ارتباط دارد

برای احساس خوشبختی به هورمون نیاز داریم

احساس خوشبختی یا عدم آن به هورمون‌های مختلف در بدن بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین آن، پیام رسان عصبی به نام دوپامین است. دوپامین در مغز به عنوان یک انتقال دهنده (ترانزمیتر) عصبی عمل می‌کند. به طور مثال این هورمون زمانی ترشح می‌شود که فرد به طور فوری و به شدت احساس خوشی کند. مثلاَ وقتی کسی خبر می‌شود که در برنامه بخت‌آزمایی برنده میلیون‌ها پول شده است، فوری خوشحال می‌شود. این احساس خوشی تا ابدیت به طول نمی‌انجامد.

پروفیسور ایکهوف در این باره می‌گوید: «دوپامین در آن بخش‌هایی از مغز وجود دارد که با خوشی و توصیف ارتباط دارد. این هورمون زمانی فعال می‌شود که یک چیز خوشایند و غیرمنتظره اتفاق بیافتد.» افزون بر این هورمون خوشخبتی دوپامین مسئول انگیزه، افزایش احساس ادراک و توانایی ما است. دوپامین می‌تواند ما را به آن سطح از خوشی برساند که احساس نشئگی کنیم. اما این تنها هورمونی نیست که باعث ایجاد احساسات مثبت در ما می‌شود.

سروتونین نیز جزو هورمون‌های خوشبختی است. این هورمون برای ایجاد احساس درد مهم است. ولی در چگونگی رفتار جنسی و خواب ما نیز سهم دارد. سروتونین به طور کلی بر احساسات ما تاثیرگذار است. این هورمون احساس خوشی و انگیزه ما را افزایش می‌دهد. 

مناسبات نقش مهمی در خوشبختی دارند. کسانی که مناسبات اجتماعی گسترده و متنوع دارند، خوشبخت تر، سالمتر و طولانی تر زندگی می کنند. روابط نزدیک با خانواده و دوستان موجب محبت و معنی در زندگی می شود، احساس حمایت را بیشتر و اعتماد به نفس را تقویت می کند. روابط خود را تقویت کنید و ارتباطات جدید ایجاد کنید. این برای شادی و خوشبختی در زندگی بسیار ضروری است.

غمخورشی از دیگران برای شادی و خوشبختی ما نقش اساسی بازی می کند. کمک به دیگران باعث می شود که ما نیز شادتر و سالم تر باشیم. سخاوتمندی در برابر دیگران ارتباطات را تقویت می کند و به ایجاد یک جامعه خوشبختتر برای همه کمک می کند. در اینجا فقط پول مطرح نیست، ما می توانیم وقت، ایده ها و انرژی مان را در اختیار دیگران قرار بدهیم. بنابراین، اگر می خواهیم احساس خوبی در زندگی داشته باشیم، باید کارهای خوب کنیم.

جسم و روان با هم در ارتباط هستند. فعال بودن باعث خوشبختی می شود و برای سلامت جسمی ما خوب است. اگر ما خلق و خوی مان را بهتر می سازیم، حتی ممکن است بتوانیم خود را از افسردگی های روانی نجات بدهیم. چیزهایی ساده است که می توانیم هر روز انجام دهیم. به عنوان مثال، بیشتر از قبل بیرون بروید و مطمئن شوید که به اندازه کافی خواب می کنید.

نگاه مثبت به آینده برای خوشبختی ما مهم است. ما به اهدافی نیاز داریم که به ما انگیزه دهند، اما این اهداف باید دست یافتنی باشند نه رویا. اگر برای خود اهداف ناممکن تعیین کنیم، به ناحق برای خود فشار و در نهایت سرخوردگی ایجاد می کنیم. اهداف بلندپروازنه اما واقع بینانه به زندگی ما جهت می دهد و زمانی که ما به آن اهداف دسترسی پیدا می کنیم، احساس رضایت از خود پیدا می کنیم.

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که زندگی باید چیزهای بیشتری را ارائه کند؟ خبر خوب: چیز های بیشتری وجود دارند. ما فقط باید به محیط زندگی مان توجه کنیم و آگاهانه با آن برخورد کنیم. توجه بیشتر منجر به افزایش رفاه در تمام حوزه های زندگی می گردد. هر کسی که آگاهانه با ماحول اش برخورد می کند، می تواند از حسرت به گذشته و نگرانی از آینده خودداری کند.

احساسات مثبت مانند شادی، قدردانی و رضایت، نه تنها در کوتاه مدت برای ما خوب است، بلکه مطالعات ثابت کرده که اگر برای مدت طولانی تکرار شود، زندگی ما را به سمت مثبت سوق می دهد. اگر چه ما باید زندگی را با فراز و نشیب هایش واقع بینانه ارزیابی کنیم، اما به ما کمک می کند که به زاویه مثب قضایا تمرکز کنیم. چنانچه مثل است که «نیمه خالی گیلاس را نه، بلکه نیمه پر آن را ببینیم.»

یادگیری تاثیر مثبتی بر سلامت ما دارد. این امر ایده های جدید را در ما ایجاد می کند و به ما کمک می کند که کنجکاو و فعال باشیم. یادگیری همچنین به ما حس تحقق را تقویت می بخشد و به افزایش اعتماد به نفس و انعطاف پذیری ما کمک می کند. راه های زیادی برای یادگیری چیزهای جدید وجود دارد. مثلا یک مهارت جدید، یک زبان یا آواز خوانی، یک ورزش جدید و بسیار چیزهای دیگر.

هر کسی در زندگی اش با سختی مواجه می شود. همه ما در زندگی افراد نزدیک خود را از دست می دهیم یا وقایعی پیش می آیند که ما را افسرده می کنند. اما این که چگونه با این سختی ها و ناملایمت های زندگی برخورد می کنیم، تأثیر زیادی بر سلامت ما دارد. اتفاق ها به اختیارما نیستند و به همین دلیل نمی توانیم از آن جلوگیری کنیم، اما می توانیم بر رفتار ما در مورد اتفاقات تاثیرگذار باشیم.

هیچ کس کامل نیست، اما اغلب ما خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم. اگر طرز فکر ما چنین باشد که به جای داشته ها به فکر نداشته ها باشیم، بسیار سخت است خوشبختی خود را باز یابیم. اگر ما یاد بگیریم که خودمان را آنچنانکه هستیم پذیریم و با خودمان دوستانه تر برخورد کنیم، حتی اگر اتفاقی منفی هم بیافتد، خوشی برای زندگی کردن نزد ما افزایش می یابد. این امر کمک می کند که دیگران را هم آن چنانکه هستند، بپذیریم.

افرادی که زندگی شان را پرمعنی می دانند، خوشبخت تر اند. آنها همچنین کمتر استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند. مسایل زیادی به زندگی ما معنی می دهد، مثل اعتقاد دینی، پدر و مادر، داشتن یک شغل و …. آنچه به زندگی معنی می دهد، برای هر یک از ما شاید متفاوت باشد. منبع این راهنمایی ها: www.actionforhappiness.org

سلول‌های عصبی در مغز

هورمون نورادرنالین در سیستم مرکزی اعصاب و در غده‌های آدرنال جای دارد. این هورمون به خصوص در زمان اضطراب و استرس ترشح می‌شود. این هورمون کنترول می‌کند که آیا ما بیدار و هوشیار هستیم و بر میزان انگیزه ما نیز تاثیر می‌گذارد. نورادرنالین وضعیت روحی و روانی ما را نیز کنترول می‌کند.

اندورفین‌ها را می‌توان مسکن‌های طبیعی بدن نامید. این هورمون زمانی ترشح می‌شود که فرد به شدت زخمی شده باشد و درد را تسکین می‌دهد. و فرد زخمی در حالت به اصطلاح نشئگی قرار می‌گیرد. اندورفین‌ها مسئول تولید هورمون‌های جنسی  نیز هستند. این هورمون‌ها در زمان ورزش کردن نیز ترشح می‌شوند. احساس خوشبختی که ما در زمان ورزش داریم، با ترشح اندورفین ایجاد می‌شود.

هورمون اُکسی توکسین هم حس درد در زمان زایمان را تحریک می‌کند، تولید شیر را تنظیم می‌کند و بر رابطه عمومی میان مادر و طفل تاثیر بزرگی دارد. هورمون اکسی توکسین ترس و اضطراب را کاهش می‌دهد. این هورمون توانایی‌های اجتماعی مانند احساس همدردی را افزایش می‌دهد. این هم می‌تواند باعث شود که فرد احساس خوشبختی کند.

به دنبال ردپای خوشبختی

دانشمندان برای پیدا کردن رد پای خوشبختی در مغز بیشتر از روش موسوم به «اف ام آر ای» یا «تصویرسازی تشدید مقناطیسی کارکردی» استفاده می‌کنند. به این منظور فردی که در این آزمایشگاه سهم می‌گیرد، در دستگاه «ام آر آی» قرار داده می‌شود.  

بعد آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود. به این منظور دانشمندان هر دو ثانیه یک بار از مغز عکس می‌گیرند: «ما می بینیم که آیا فعالیت در مغز تغییری کرده یا نه. و اگر بله، در کدام بخش از مغز». وقتی که برای فرد شرکت کننده در این آزمایش اتفاق مثبتی بیافتد، بدن هورمون‌های خوشبختی تولید می‌کند و فعالیت در بخش‌هایی از مغز تغییر می‌کند.

شبکه‌های عصبی در مغز

احساس غیرقابل تصور خوشبختی

بیش از ۵۰ سال است که دانشمندان به دنبال جواب این سوال هستند که آیا خوشبختی را می‌توان اندازه گرفت و آیا خوشبختی در فعالیت‌های شبکه عصبی و طرح‌هایی که در پی آن در مغز ایجاد می‌شود، مشهود است.

پروفسور آیکهوف می‌گوید، در مغز فقط یک ناحیه نیست که باعث ایجاد احساس خوشبختی می‌شود. بلکه چند ناحیه هستند که بر روی جوانب مختلفی از تجربیات ما کار می‌کنند. 

پس به این ترتیب خوشبختی مساله پیچیده‌ای است. آیکهوف می‌گوید: «البته خوب بود اگر ما تجربیات روانی مان را مانند خوشبختی، ترس، خوشی به یک ناحیه از مغز رجوع می‌دادیم و می‌گفتیم: این ناحیه (اکنون) فعال است، پس من حالا احساس خوشبختی دارم. اما متاسفانه قضیه به این سادگی نیست».

با وجود همه دست‌آوردهای تکنیکی و امکاناتی که برای تحلیل وجود دارد، تنها کسی که می‌تواند بگوید آیا و به چه اندازه خوشبخت است، خود ما هستیم.

گودرون هایزه/ م. ا.

بنا به گزارش سازمان ملل، فنلند با وجود زمستان طولانی، به عنوان خوشحال ترین کشور دنیا معرفی شده است. مردم بوروندی، جمهوری افریقای مرکزی، سودان جنوبی، تانزانیا، یمن و افغانستان از غمگین ترین مردمان دنیا به شمار می روند. (16.03.2018)
 

البرت اینشتاین در سال ۱۹۲۱ زمانی که اطلاع یافت برنده جایزه نوبل فیزیک شده است، در هوتلی در توکیو یک جمله راجع به خوشبختی نوشت که حالا به ارزش بلندی به فروش رفته است. این جمله همان اندازه که سودمند است، عمیق نیز می‌باشد. (26.10.2017)
 

به روز رسانی اخیر شرایط استفاده از خدمات شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ باعث شده است که شماری از کاربران آن را ترک کرده و به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رقیب آن روی بیاورند. اما دلیل این نگرانی مردم و پاسخ واتس‌اپ چیست؟ چگونه احساس سرخوشی کنیم

گروهی از جوانان افغان برای نخستین بار رقابت مدلینگ را برای گزینش آقا و بانوی سال افغانستان برگزار کردند. این مراسم پر زرق و برق همزمان با پاندمی کرونا در یکی از ناامن ترین پایتخت های جهان برگزار شد.

علمای دینی در ولایت بامیان گرفتن طویانه و شیربها را حرام اعلام کرده اند. مردم و فعالان مدنی از این تصمیم استقبال می‌کنند، اما در مورد عملی شدن آن تردید دارند. خبرنگار دویچه وله از بامیان گزارش می‌دهد.

به روز رسانی اخیر شرایط استفاده از خدمات شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ باعث شده است که شماری از کاربران آن را ترک کرده و به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رقیب آن روی بیاورند. اما دلیل این نگرانی مردم و پاسخ واتس‌اپ چیست؟ 
 

لیراز چرخی، خواننده و بازیگر اسرائیلی تازه‌ترین آلبوم خود را در همکاری مخفی با هنرمندان ایرانی ثبت کرده است. با توجه به اوضاع سیاسی کنونی میان ایران و اسرائیل، چنین یک همکاری پرمخاطره است.  
 

تحقیقات جدید می رسانند که شمار زنانی که فیلم های برهنه یا “پورن” تماشا می کنند، در حال افزایش است؛ مخصوصا در کشورهایی که دسترسی به اینترنت آسان تر است. دلیل افزایش علاقمندی خانم ها چیست؟ 
 

علمای دینی و بزرگان محلی در دو ولسوالی بامیان فیصله کرده اند که گرفتن طویانه و شیربها حرام است و باید لغو گردد. آن‌ها همچنین ازدواج‌های اجباری را خلاف قانون و شریعت عنوان کرده اند.  
 

اداره حفظ آثار باستانی پاکستان خانه آبایی دلیپ کمار هنرپیشه معروف سینمای بالیوود را موزیم می سازد. دلیپ کمار که پیش از جدایی هند و پاکستان در پشاور به دنیا آمده، از مردم خواسته تصاویر خانه آبایی اش را با او شریک سازند. 
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

هورمون شادی در ورزش

به هنگام انجام ورزش، در مغز آندروفین (هورمون شادی) ترشح می‌شود که باعث احساس شادی می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس می‌شود کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن کم می‌شود.

ورزش‌های منظم و مداوم نه تنها باعث کاهش استرس می‌شود بلکه از بروز بیماری افسردگی نیز پیشگیری کرده و می‌تواند در مراحل درمانی نیز کمک شایانی به درمان این بیماری بکند. ورزش‌های اصولی و برنامه ریزی شده سبب می‌شود تا جریان خون به مغز و ریه‌ها بیشتر شود و عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن در مغز و شش‌ها با سرعت و حجم بیشتری صورت بگیرد.شاید دوست داشته باشید

در نتیجه از خستگی مفرط روزمره و عصبانیت‌های مکرر جلوگیری می‌شود و نوعی نشاط و شادابی در فرد ایجاد خواهد شد. در افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند میزان بیشتری هورمون شادی سرتونین، کورتیزول، اندورفین و آنکفالین و برخی دیگر از هورمون‌ها و واسطه‌های شیمیایی ترشح می‌شوند که قادر هستند علاوه بر تسکین درد و ناراحتی بر مقاومت دفاعی بدن بیفزایند و از بروز افسردگی و احساس پوچی و یأس جلوگیری کنند.چگونه احساس سرخوشی کنیم

به همین علت است که ورزشکاران افرادی شاد و شوخ طبع و پر انرژی هستند و از زندگی گروهی و اماکن شادی بخش استقبال می‌کنند در حالیکه افرادی که ورزش نمی‌کنند، علائمی مانند خستگی و بی‌انگیزه بودن و علائم تنبلی و گوشه گیری در آنها شایع‌تر است. همچینین ثابت شده که میزان شیوع افسردگی یک قطبی و دوقطبی و همچنین بیماری‌های اضطرابی و هیجان در افرادی‌که به‌طور منظم و برای سالیان طولانی ورزش می‌کنند بسیار کمتر از افرادی است که ورزش نمی‌کنند.

هورمون خنده

هورمون شادی در ورزش هورمون خنده چگونه شادتر باشیم ترشح هورمون هیجان بیشتر افزایش هورمون شادی هورمون شادی در ورزش هورمون خنده چگونه شادتر باشیم ترشح هورمون هیجان بیشتر افزایش هورمون شادی

افرادی که به مدت ۳۰ ثانیه از ته دل می‌خندند با افرادی که تنها به یک لبخند بسنده می‌کنند از نظر شرایط هورمونی با هم متفاوت هستند و دسته اول شرایط روحی و جسمی مطلو‌ب‌تری خواهند داشت. خندیدن باعث افزایش ترشح هورمون‌های سرخوش کننده آندروفین و کاهش هورمون کورتیزول در بدن شده که این امر در نهایت موجب کاهش اضطراب، فشار و انقباضات بدن می‌شود.

ترشح هورمون «ایمونوگلوبولین» در بدن با میزان خندیدن ما ارتباط مستقیم دارد. «ایمونوگلوبولین» به مبارزه دستگاه ایمنی بدن با باکتریها و میکروبها کمک کرده و شخص را برای مقابله با بیماریها آماده می کند. پژوهشهای دیگر بر روی خندیدن نشان می دهد که انسانها به وسیله خنده، درد را بیشتر تحمل می کنند به این دلیل که خنده ترشح آندروفینها را زیادتر می کند و آندروفینها کشنده های طبیعی درد در بدن هستند.

بنابر آخرین تحقیقات علمی، خندیدن، باعث کاهش بروز انواع بیماریها از جمله بیماریهای قلبی می شود. از طرفی خنده با ایجاد تغییراتی در راههای تنفسی، باعث می شود هوای بیشتری در بینی ما جریان یافته و به سرد شدن مغز کمک کند و هر چه مغز خنک تر باشد ما شادتر خواهیم بود.

همچنین پژوهش ها نشان می دهد، کسانی که دچار حمله قلبی شده اند در روز با حداقل ۳۰ دقیقه خندیدن می توانند احتمال حمله قلبی دوم را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. همچنین کسانی که فشار خون دارند نیز با وجود روحیه شاد و خندیدن می توانند فشار خون خود را در حد مطلوب نگه دارند. در حال حاضر این عقیده که قسمت اعظم بیماریها بر اثر احساسات منفی و اضطرابها بوجود آمده و پیشرفت می کند، توسط اکثر روانشناسان و روانپزشکان مورد قبول قرار گرفته است.هورمون هیجان

هورمون شادی در ورزش هورمون خنده چگونه شادتر باشیم ترشح هورمون هیجان بیشتر افزایش هورمون شادی هورمون شادی در ورزش هورمون خنده چگونه شادتر باشیم ترشح هورمون هیجان بیشتر افزایش هورمون شادی هورمون شادی در ورزش هورمون خنده چگونه شادتر باشیم ترشح هورمون هیجان بیشتر افزایش هورمون شادی

وقتی که بسیار هیجانزده باشید، غده های فوق کلیوی ناگهان مقدار زیادی آدرنالین در خون ترشح می کنند. آدرنالین سبب افزایش شدت ضربان قلب و کارآیی آن می شود. این ماده، رگهای متصل به ماهیچه ها را گشاد می کند و علاوه بر آن موجب افرایش غلظت قند در خون می شود. به این طریق است که بدن خود را با شرایط تطبیق می دهد. با تاثیر آدرنالین، خون از چهره به ماهیچه ها هجوم آورده و به بخش هایی که ضروری تر است جریان می یابد برای همین است که هنگام ترس رنگ از رخسارتان می پرد.

آدرنالین قلب را تحریک می نماید. عضله صاف نایژکهای شش را شل می کند (به همین جهت حملات تنگی نفس یا آسم را تسکین می بخشد. حرکات عضلات روده را کند می کند و همچنین موجب تسریع و تشدید تبدیل گلیکوژن به گلوکوز می گردد.

تلفن : 93 – 88607885 و 32 – 88034928فکس :88060667

شنبه الی چهارشنبه از ساعت 15 الی 19:30پنجشنبه صبح ساعت 8 الی 12 فقط آزمایشگاه و رادیولوژینشانی : میدان ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان شیراز شمالی ، پلاک 185کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه پزشکی غرب محفوظ می باشد |طراحی و توسعه : وب لند پلاس

چگونه احساس سرخوشی کنیم
چگونه احساس سرخوشی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *