چگونه ارائه موفق داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ارائه موفق داشته باشیم
چگونه ارائه موفق داشته باشیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

یقیناً زمانی که ما بتوانیم در دوران دانشجویی ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم، اعتماد به نفسمان خوب باشد و توجه دیگران را به خود جلب کنیم، در آینده نیز می توانیم در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی خود مثل ستاره بدرخشیم و بیشتر از یک نفر باشیم.

 

چگونه ارائه موفق داشته باشیم

 

چه در زمان دانشجویی خودم و چه الان که برای دانشگاه ها سخنرانی دارم، با این حرف ها خیلی مواجه می شوم:

2 نمره اش مال خودشان!!

بابا! نخواستیم…! اینقدر اذیت شدن و ترس و استرس بخاطر 2 نمره؟!!

مهم تسلط من به محتواست و این مهارت ارائه کنفرانس و سخنرانی و اینها مسخره بازی است!

همه که نباید کنفرانس بدهند، چند تا مقاله کپی می کنم و تحویل می دهم و با این کار نمره اش را هم می گیرم!

مگه اینایی که بلد هستن چه گلی به سر خودشون زدن که من بخوام برم یاد بگیرم؟!

و …

اما قطعاً شما دوست ارزشمندم هدفتان فقط ارائه کنفرانس و رفع تکلیف نیست و اهمیت یادگیری مهارت ارائه کنفرانس را می دانید.

شما نه تنها در دوران دانشجویی باید مهارت ارائه کنفرانس را یاد بگیرید، بلکه باید استاد سخنرانی شوید؛ چرا که موقعیت های شغلی آینده تنها برای افراد تحصیل کرده نیست بلکه هوش اجتماعی بسیار اهمیت دارد و تا حدی که، می توانم بگویم تعیین کننده است. علاوه بر کار در زندگی روزانه در زندگی اجتماعی و شخصی، شما دائماً یا در حال سخنرانی هستید، یا نظر دیگران را می شنوید و یا سعی می کنید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید و آن ها را با نظر خودتان متقاعد کنید.

 

 

یقیناً فردی که بتواند در دوران دانشجویی توجه دیگران را به خود جلب کند، اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و برای مهارت های خودش زحمت بکشد، در آینده موفقیت های چشمگیرتری خواهد داشت.

پس ما با یک تیر چند نشان را می زنیم! علاوه بر درخشیدن در دوران دانشجویی و داشتن اعتماد به نفس بالا، مهارتی را کسب می کنیم که در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی ما نیز به دردِ ما می خورد.

 

شاید بهتر باشد قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم، ادراک ما از ارائه کنفرانس خوب یکسان باشد. منظور ما از ارائه کنفرانس خوب یعنی اینکه اعتماد به نفس خوبی در انجام این کار داشته باشیم و حین ارائه کنفرانس، دیگران به ما توجه کنند نه اینکه با بغل دستی خود صحبت کنند یا گوشی خود را چک کنند!

حال چگونه؟!

قبل از اینکه به این بپردازیم که چگونه می توانیم یک ارائه کنفرانس خوب انجام دهیم، می خواهم داستان اولین کنفرانس خودم را برایتان بگویم…

پیشنهاد می کنم داستان اولین ارائه کنفرانس من را که در جلسه اول دوره جامع 44 سخنرانی و فن بیان تعریف کردم را دقیق گوش کنید:

 

 

بعد از آن اتفاق بود که از خودم پرسیدم چرا من نتوانستم خوب سخنرانی کنم و ارائه کنفرانس خوبی داشته باشم؟! با اینکه مشتاق به ارائه کنفرانس خوب در آن درس بودم امّا از دیدگاه خودم افتضاح عمل کردم! این سوال ذهنم را مشغول کرده بود که چگونه می توانم ارائه کنفرانس خوبی داشته باشم؟

به سراغ منابع آموزش سخنرانی رفتم؛ بهترین منابع داخلی و خارجی را پیدا کردم و به مطالعه ی آنها پرداختم. آن زمان زبان انگلیسی ام چندان تعریفی نداشت و از یکی از اقوامم کمک می گرفتم. اما بدترین چیز این بود که:

به خودم می گفتم اینها برای خارج از ایران نوشته شده و برای کشور ما جواب نمی دهد!

حرفم درست بود. چرا که بومی سازی انجام نشده بود و کتاب های بسیار محدودی در حیطه سخنرانی داخل کشور خودمان نوشته شده بود که آن هم مختص مهارت های کنفرانس نبود!

بعد از بررسی آن ها به دانشگاه های مختلف رفتم. از آن ها اجازه گرفتم تا درجلسه کنفرانس و دفاع آن ها حضور داشته باشم. بیش از 200 کنفرانس و دفاع دانشجویی را از نزدیک تحلیل و بررسی کردم.

بعد سعی کردم آموزش هایی از خارج کشور که در فضای آنلاین مقدور بود را هم ببینم تا در مهارت ارائه کنفرانس، عالی عمل کنم.

در این مسیر متوجه شدم بسیاری از دانشجویان نیز مشکل من را دارند و این طبیعی است! بنابراین شروع به انتقال تجربیاتم به بسیاری از دانشجوهای دانشگاه خودمان و دانشگاه های دیگر کردم و از اینکه دانشجویان اینگونه استقبال می کردند و به دردشان می خورد، به وجد می آمدم.

 

 

بعد ها در دوره هایی داخل کشور شرکت کردم و همزمان با آن، تجربیاتم را با آموزش های کاربردی داخل و خارج از کشور تطابق دادم و توانستم اولین کتاب در زمینه مهارت های ارائه کنفرانس و دفاع دانشجویی را بنویسم.

 

چگونه ارائه موفق داشته باشیم

 

این کار را ادامه دادم و به تحلیل و بررسی سخنرانی های داخلی و خارجی نیز پرداختم و تقریباً تمام منابع و دوره های آموزش سخنرانی را گذراندم.

به درخواست دانشگاه ها، برای اساتید هیئت علمی آنها آموزش های حرفه ای ارائه دادم و به شما قول می دهم اگر راهکارها و تجربیاتم را در این مقاله به کار بگیرید، شما نیز می توانید ارائه کنفرانس خوب انجام دهید و با مهارتی که کسب می کنید، در هر جمعی بدرخشید.

 

برای اینکه در کاری، از جمله ارائه کنفرانس، اعتماد به نفس لازم را داشته باشیم، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را دقیق مطالعه کنید و مهم تر اینکه برنامه 10 روزه آن را جدی بگیرید و به آن عمل کنید:

بیایید فرض کنید من می‌خواهم درباره موضوع شخصیت‌شناسی سخنرانی داشته باشم و این‌طور شروع کنم که:

موضوع بحث ما شخصیت‌شناسی است و در شخصیت‌شناسی، افراد به چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی  دسته‌بندی می شوند که براساس تست MBTI می‌توان به تیپ شخصیتی آن‌ها پی برد. و ادامه بدهم… .

متأسفانه این کاری است که حتی اغلب سخنرانان مطرح انجام می‌دهند، اما نتیجه‌اش را نیز می‌بینند…مخاطبینی که توجه‌شان پایین می‌آید و دیگر همراه آن‌ها نیستند.

اگر از مربیان برتر دنیا که در حوزه سخنرانی فعالیت می‌کنند، افرادی مثل نانسی دوراتی که جزو بهترین مربیان سخنرانی در آمریکاست و یا پروفسور مت مک گریتی که استاد دانشگاه واشینگتن در آمریکا و دقیقاً بخشی از فعالیتش به موضوع همین مقاله، یعنی ارائه کنفرانس، مربوط می‌شود و غیره که با آن‌ها در ارتباط هستم، بپرسید که چگونه باید یک شروع خوبی داشته باشم؟ اغلب استفاده از روش داستان، سوال پرسیدن و غیره را پیشنهاد می‌دهند.

این خوب است و دقیقاً من نیز همین را می‌گویم.

اما به نظر شما برای چه؟

 

همان طور که در مثال بالا در شروع سخنرانی شخصیت‌شناسی دیدید، من اگر سریعاً سراغ اصل مطلب بروم تعداد زیادی از مخاطبینم را از دست می‌دهم.

چرا که ابتدای صحبتم نتوانسته‌ام یخ مخاطبینم را بشکنم! ابتدای هر صحبتی شما باید یخ مخاطبین خود را بشکنید. تازه بحثمان داغ شد. آماده‌اید تا این موضوع بسیار حیاتی را به شما بگویم؟ موضوعی که حتی بعضی سخنرانان حال حاضر کشورمان آن را نمی‌دانند و بعضی فقط روش‌ها را حفظ کرده‌اند اما دلیل آن را نمی‌دانند. پس با من همراه باشید.

احتمالاً شما نیز یادتان است وقتی در دوران تحصیل در مدرسه معلم می‌آمد و می گفت: کتابتان را باز کنید! با این جمله در واقع باید بگویم در حد انسان با ما برخورد نمی‌شد و تنها وسیله‌ای بودیم برای انتقال دانش!

جالب است در سخنرانی‌های ما نیز چنین افتضاحی در حال رخ دادن است و به تبع آن در ارائه های کنفرانس ما نیز چنین اشتباهی رخ می‌دهد.

شما در ابتدای صحبت باید کاری کنید تا حس و حال جلسه خشک نباشد و مخاطب از این‌که با شماست حس خوبی داشته باشد. علاوه بر آن، وقتی یخ مخاطبینتان یعنی دانشجویان و یا اساتید را بشکنید دیگر، از برخی اشتباهات جزئی می گذرند و از حس خوب آن‌ها، شما نیز استفاده می‌کنید.

ما آدم‌ها قضاوت‌کننده‌های بی‌نظیری هستیم! به محض وارد شدن فردی به داخل اتاق می‌توانیم سریعاً بگوییم این فرد کیست، نظرش چیست، و او را بپذیریم یا رد کنیم. بدون این‌که ذره‌ای به او فرصت دهیم تا خود را نشان دهد.

 

 

در سخنرانی نیز همین است. با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر.(هر چند در مواردی شاید داور مجبور باشد با شما در دفاعتان همراه باشد، اما ما می‌خواهیم از نظر حسی با ما همراه شود و این منفعت خیلی زیادی برای ما دارد.)

بنابراین، شروع معیار قضاوت است و ما باید برای شروعمان برنامه خوبی داشته باشیم.

 

اولین ویژگی یک شروع خوب این‌است که شما باید به مخاطبتان بگویید برای چه باید به شما گوش دهند و شما با سخنرانی‌تان چه منفعتی به او می‌رسانید.

این ویژگی در ارائه کنفرانس ها که حتماً باید رعایت شود و این دلیل را گاهی به صورت آشکار و گاهی به صورت پنهان به دانشجویانی که مقابل شما هستند، حتماً باید ارائه دهید.

اما در دفاع دانشجویی، بیشتر روی ویژگی دوم یعنی معیار قضاوت کار می‌کنیم.

اکثر ارائه کنفرانس یا دفاع‌هایی که بررسی می‌کردم، دانشجو با لحن بسیار ضعیف، بدون تماس چشمی که نشان‌دهنده عدم اعتمادبه‌نفس آن دانشجو در دفاعش بود شروع به صحبت می‌کرد. این شروع با قضاوتی که گفتیم، جمع می‌شود و حضار آماده‌اند تا یک اشتباهی صورت بگیرد تا همین طور انتقاد کنند. در حالی که با یک شروع خوب و یخ‌شکنی حتی از بعضی اشتباهات ما چشم می‌پوشند و ما هم خیلی راحت‌تر از صحبت کردن خود لذت می‌بریم.

همان طور که گفتم شما در ارائه یا کنفرانس و هر صحبتی که قرار است داشته باشید و دوست دارید دیگران به آن گوش دهند و همراه شما باشند، باید یخ مخاطبتان را بشکنید.

در یخ شکنی ، دیگر مخاطب نسبت به شما گارد نخواهد داشت و خیلی راحت‌تر با شما همراه خواهد بود. اگر سوتی دادید همراه هم می‌خندید و دوباره ادامه می‌دهید.

استفاده از سوال و شروع سخنرانی با یک پرسش خوب می‌تواند راه خوبی برای شروع یک ارائه باشد، اما چند نکته و تبصره نیز دارد.

 

اول این‌که باید سوالمان برای مخاطب واضح باشد تا در قدم اول متوجه سوال ما بشود، تا از او انتظار همراهی داشته باشیم و از همراهی او مطمئن شویم.

مثلاً فرض کنید که دانشجویی با شوق و ذوق ارائه‌اش را شروع کند و بپرسد چند نفر از شما دانشجویان می‌خواهید ازدواج کنید؟

دستی بالا نمی‌رود و اصطلاحاً آن دانشجو در قدم اول ضایع می‌شود.

یا سخنرانی را که از سن بالا می‌آید و با شوق و ذوق می‌پرسد چند نفر از شما در زندگیتان و ارتباطتان با همسر و فرزندتان دچار مشکل هستید؟

این موضوع طبیعی است که ما در ارتباطات‌مان دچار ضعف هستیم چرا که در سیستم آموزشی ما هیچ تدبیری برای آن وجود نداشته، اما پذیرفتن این موضوع توسط مخاطب و اعلام آن را نباید انتظار داشت و این غیرحرفه‌ای بودن سخنران را می‌رساند که نتوانسته با یک سوال خوب، حلقه اتصال خوبی را با مخاطب برقرار کند و در این حالت نیز سخنران با قیافه‌هایی که به او زل زده‌اند روبرو می‌شود و با این شروع افتضاحی که داشته باید ادامه دهد.

نکته دومی که در سوال پرسیدن باید دقت کنیم این است که با سوال پرسیدن باید خودمان نیز همراهی کنیم و این نکته بسیار مهمی است.

یک روز در کلاسی که مدرّس آن من نبودم و به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان حضور داشتم از من خواسته شد تا یک سخنرانی داشته باشم و من با توجه به این‌که در آن حیطه متخصص نبودم، فقط اطلاعاتی داشتم که کار خودم را راه می‌انداخت. در این سخنرانی بداهه من فقط از همین نکته استفاده کردم و با پرسیدن سوالات مناسب در کنار همراهی و بالا آوردن دستم و نهایتاً یک ارائه خوب باعث شدم تمام مخاطبین آن کلاس درگیر شده و بعضی‌ها نیز از خواب بیدار شوند (البته به آن‌ها حق هم می‌دهم چرا که مدرّس آن کلاس صدای کاملاً یکنواخت و واقعاً خواب‌آوری داشت!!!)

همچنین بعضی از دانشجویان را می‌بینم که بعد از مطرح کردن سوال خود از هم‌کلاسی‌های خود می‌خواهند دست خود را بالا بیاورند و به اصطلاح مدیریت کلاس خوبی داشته باشند. اما واقعاً این به ضرر آن‌ها عمل می‌کند و چند نفری را با همین کلام از دست می‌دهند و کلاس، حتی در مواقعی آشفته‌تر نیز می‌شود. بنابراین با همین همراهی و بالا آوردن دست، این موضوع نیز حل می‌شود.

نکته بسیار مهم این‌است که هرگز، هرگز و هرگز در ارائه کنفرانس تان به فردی اشاره نکنید و بگویید شما بفرمایید. این استرسی که به مخاطب می‌دهید و این‌که اگر اشتباه بگوید آبرویش می‌رود باعث می‌شود او نیز دست به کار شود و ارائه کنفرانس شما را با روش‌هایی خراب کند.

و آخرین نکته مهم این‌که اگر از این روش برای کنفرانستان استفاده می‌کنید باز حواستان باشد، ممکن است چند نفر برون‌گرا سر کلاستان باشند و از پرحرفی‌شان بقیه کلافه شوند و بقیه مخاطبین را از دست بدهید.

نقد این روش

روش استفاده از سوال برای شروع در ارائه کنفرانس کمی ریسکش بالاست. هرچند درگیر شدن مخاطب در این روش بالاست، اما فعلاً برای شروع خوب نیست و حرفه‌ای تر که شدیم حتماً از این روش استفاده کنید.

این روش برای ارائه کنفرانس جواب می‌دهد. با یک موضوع مشترکی صحبتتان را آغاز می‌کنید. دقت کنید که اتفاق سلیقه‌ای نباشد. به عنوان مثال، در موضوعاتی مثل برجام و یا رییس‌جمهور آمریکا، افراد نظرات مختلفی دارند و شما نباید از این موضوعات به عنوان اشاره به یک اتفاق مشترک استفاده کنید.

فرض کنید شما می‌خواهید ارائه‌ کنفرانسی را در مورد روش تدریس و ساده درس دادن داشته باشید و به مخاطبین خود بگویید یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن در تدریس، ساده کردن محتواست.

می‌توانید ارائه خود را این‌گونه آغاز کنید:

بسیار خوشحالم که با موضوع ساده کردن محتوا و تدریس حرفه‌ای در خدمت شما هستم. قبل از هرچیز می‌خواهم نقل قولی را از آلبرت اینشتین درباره این موضوع بگویم: به قول آلبرت اینشتین :…. و صحبتتان را ادامه دهید.

نقل‌قول‌ها بسیار کمک‌کننده هستند و در سخنرانی‌هایی که در مورد موضوع مهارت‌های ارائه کنفرانس در دانشگاه‌های مختلف و سراسر ایران داشته‌ام شاید از هر پنج تای آن‌ها سه تا را با جمله بسیار زیبای استیو جابز شروع کرده‌ام.

جمله‌ای که تک‌تک کلماتش را مدیران و افرادی بیشتر حس می‌کنند که خیلی دیر به من مراجعه می‌کنند و حتّی نمی‌توانند در جمع کارمندان خودشان به خوبی صحبت کنند و آن‌ها را متقاعد به انجام یک ایده، یا تغییری در رفتارشان با یکدیگر کنند.

آن جمله این است که:

 

 

خوشحالم که شما دوست خوبم همین امروز برای مهارت‌های خود اقدام کرده‌اید و نتیجه آن را در آینده‌ای نه چندان دور خواهید دید.

البته نه هر آمار و ارقامی! آمار و ارقامی که عجیب باشند و در ضمن برای مخاطب ملموسش کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ارائه‌ کنفرانسی را در درس شیمی انجام دهید و در اسلاید خود جدول‌هایی را آورده‌اید و می‌خواهید با استفاده از این روش ارائه خود را آغاز کنید، لطفاً ساکت بمانید و بگذارید اسلایدتان کار خودش را بکند!…

این را به این دلیل نمی‌گویم که اسلاید شما مشکل دارد و اصول ساختن اسلاید حرفه‌ای را رعایت نکرده‌اید.

خیر!!! این موضوع سر جای خود! اما این‌که با یک سری ارقام و آماری که شاید برای شما که روی آن بحث کار کرده‌اید ملموس باشد، ارائه‌تان را شروع کنید فاجعه است، چرا که نتوانسته‌اید آن را برای مخاطب خود نیز ملموس کنید و با او ارتباط برقرار نمایید.

بنابراین اگر از عهده‌ی ملموس کردن آمار و ارقام عجیب و غریب برای مخاطب خود برمی‌آیید روش بسیار خوبیست، اما اگر قرار است با این روش اتفاقاً مخاطب خود را از دست بدهید و نتوانید اتصال خوبی با او برقرار کنید هرگز این کار را نکنید.

 

داستان‌ها فوق‌العاده هستند. خود شما هنگام شنیدن داستان اولین کنفرانس من چه حسی داشتید؟ استفاده از داستان برای شروع ارائه کنفرانس، بی‌نظیر است!

 

 

فرض کنید من می‌خواهم برای موضوع مشتری‌مداری یک سخنرانی برای جمعی داشته باشم و موضوع کارگاه، کاربرد فن بیان در مشتری مداریست. یکی از روش‌های بسیار عالی قطعاً داستان اشتباهاتی است که من در هتل‌ها می‌دیدم و یا مجموعه هایی که از من راهنمایی می‌خواستند تا در این شرایط اقتصادی به آن‌ها کمک کنم تا با امکاناتی که دارند مزیت رقابتی ایجاد نمایند و فروش شان را بیشتر کنند (البته این موضوع با تلاش و عمل کردن آن‌ها میسر می‌شود نه صرفاً انتقال تجربیات من و دانستن مواردی که باید انجامشان دهند.)

بیایید یک مثال از ارائه کنفرانس دانشجویی داشته باشیم:

به عنوان مثال، موضوع کنفرانس شما، علل ضعف سیستم آموزشی ماست و می‌خواهید در این رابطه ارائه‌ای داشته باشید. چند روز پیش با فردی صحبتی داشته‌اید که بر این باور بوده تا معلمان ما ثروتمند نباشند نمی‌توانند فرزندان ما را ثروتمند تربیت کنند و بنابراین جامعه‌ای ثروتمند نخواهیم داشت. شما از این موضوع استفاده می‌کنید و همین، شروع قدرتمندی برای ارائه‌تان می‌شود.

داستان‌ها از کجا می‌آیند؟

همان‌طور که در مثال آخر دیده‌اید، داستان می تواند از اتفاق‌هایی باشد که شما قبل از ارائه‌تان با آن‌ها برخورد کرده‌اید و یا بهتر بگویم تجربیات شخصی‌تان باشد.

دومین منبع، داستان‌های علمی و مستندی است که در رابطه با موضوع شما وجود دارد. بگردید آن‌ها را پیدا کنید و در ارائه‌ کنفرانس خود از قدرت داستان‌ها استفاده کنید.البته نه هر داستانی، بلکه داستان‌های مرتبط با موضوع شما که با کمی جستجو، چه در موضوعات تخصصی، چه موضوعات عمومی به لطف اینترنت و داستانک‌های گوشی‌های هوشمند پیدا می‌شوند.

مزایای استفاده از داستان بسیار زیاد است که فقط به این اشاره می‌کنم که همه ما از کودکی علاقمند به داستان‌ها بوده‌ایم و هستیم. بنابراین وقتی ما بتوانیم از این موضوعی که در درون همه ما هست استفاده کنیم، در واقع از درون ارتباط بسیار خوبی در ارائه کنفرانس خود با دانشجویان برقرار کرده ایم که باعث می شود به صحبت ما بیشتر توجه کنند و با ما همراه باشند.

ببینید آقای رضازاده! موضوع من تخصصی است؛ حرف شما صحیح است اما برای من نمی‌شود!

 

اینجا همان جاییست که در مشاوره‌های شخصی، بسیار به آن برخورده‌ام و در کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایم قبل از این، به آن‌ها می‌پردازم چرا که می‌دانم ما ایرانی‌ها و به‌خصوص دانشجوها، استاد بهانه آوردن هستیم!

به محض این‌که یک اصل و  یک نکته خوب را که باید رعایت کنیم، یاد می‌گیریم، باید به مغز خود زحمت بدهیم و آن را رعایت کنیم، ولی می‌خواهیم این زحمت را برداریم و بنابراین می‌گوییم:

 

موضوع من تخصصی است و اصلاً داستانی راجع به آن وجود ندارد!

 

و یا داستان باعث می‌شود من غیرحرفه‌ای به نظر برسم (جالب است بدانید  در حال حاضر خانم نانسی دوارتی در امریکا دوره‌هایی با نام story telling  یا مهارت‌های داستان‌گویی با هزینه بسیار زیاد برگزار می‌کند و خود ما نیز داستان را دوست داریم اما بعضاً بهانه می آوریم.)

و یا حرف هایی از این قبیل که داستان‌ها وقت‌گیر هستند و…! (در این مورد نیز باید با توجه به زمانی که دارید داستان‌های کوتاه انتخاب کنید و آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب تعریف کنید و این با توجه به بحث یخ‌ شکنی که بررسی کردیم، بسیار ارزشمند خواهد بود و با یک شروع عالی قدم بسیار بزرگی را برداشته‌ایم.)

اما در موارد قبلی باید بدانیم:

 

اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم راهش را پیدا می‌کنیم و اگر نخواهیم بهانه‌اش را.

 

زیاد دیده‌ام افرادی که در ارتباط خود دچار مشکل شده‌اند و به یک جایی رسیده‌اند که نمی‌دانند واقعاً باید چکار کنند، اما حاضر نیستند یک بار برای همیشه روی ارتباط خودشان و این‌که با چه کسانی و چگونه ارتباط موثر برقرار کنند، کار کنند و دائم بهانه‌هایی می‌آورند.

یکی از روش‌هایی که سخنران مطرح کشورمان نیز از آن استفاده می‌کنند استفاده از کلیپ چنددقیقه‌ای مرتبط با موضوعشان است. شما نیز می‌توانید در ارائه‌ کنفرانس های خودتان از آن استفاده کنید و خیلی راحت یخ مخاطبان خود را بشکنید و با ادامه ارائه کنفرانس خود آن‌ها را مجذوب خود نمایید.

کوتاهی  و  بلندی کلیپ‌ها نیز بسته به  مدت  زمان ارائه کنفرانس شماست، اما در ارائه‌ کنفرانس های دانشجویی با توجه به تجربیاتم و بررسی هایی که داشته ام، بیشتر از 3  دقیقه  بازخورد جالبی  نخواهد داشت و اصلاً  توصیه  نمی‌کنم.

به عقیده بسیاری از سخنران‌ها با یک شروع خوب، مقدار زیادی از مسیر را طی کرده‌اید و البته در این مورد درصدهایی هم ارائه می‌کنند.

من نمی‌خواهم حرف آنان را رد کنم و بگویم نه این‌طور نیست. البته که درست می‌گویند، اما من از دید دیگری می خواهم به این موضوع نگاه کنم.

فرض کنید شما با دوستانتان همراه هستید و سرکوچه وانتی را می‌بینید که اطرافش شلوغ است. به جلو می‌روید و جعبه‌ی میوه‌ای را انتخاب می‌کنید و می‌خواهید بخرید و روی آن را می‌بینید که پر است از میوه‌های تازه و وسوسه‌کننده اما زیر آن‌ها میوه‌های خرابی است که بوی آن‌ها شما را یک‌سال از خرید از هر دست‌فروش و وانتی که میوه بفروشد، متنفر می‌کند.

دقیقاً ادامه ارائه کنفرانس نیز همین است.

با یک لحن یکنواخت صحبت کردن و مونوتُن صحبت کردن فقط باعث می‌شود دانشجویان به زور چشم‌های خود را باز نگه دارد و حتی با محتوای عالی، اثرگذاری و میخکوب کردن استاد در ارائه کنفراس و جلب توجه دانشجویان به خودتان را نداشته باشید! یکی از بهترین تمرین ها برای داشتن لحن مناسب در ارائه کنفرانس، تمرین خودکار است که پیشنهاد می کنم اگر در دوره رایگان سایت شرکت نکرده اید، همین الان اقدام کنید و از مطالب آموزشی که دریافت می کنید، شگفت زده شوید!

 

گل طلایی پس چه می‌شود…؟ اما می‌رسیم به بخش حیاتی ارائه کنفرانس از نظر من، یعنی پایان و جمع‌بندی.

 

 

سعی کنید داستان یا فیلمی را که دوستش داشته‌اید، به یاد بیاورید. تنها چند نکته از آن را به یاد دارید که اغلب آن یا به شروع خوب و یا به پایان خیلی قوی آن برمی‌گردد که باعث شده در ذهنتان بماند.

بنابراین در ارائه کنفرانس با بخش حیاتی پایانی شما می‌توانید تأثیر به‌سزایی داشته باشید و با توجه به بررسی و تحلیل هایم، این دقیقاً جاییست که اغلب دانشجوها آن را دست‌کم می‌گیرند و توجه شما باعث می‌شود نقطه تمایز بزرگی با دانشجویان دیگر به وجود آورید.

اکثر سخنران‌های کشورمان نیز در بخش پایانی، مخاطبین خود را رها می‌کنند و با دانستن تأثیرات بالای آن، شما دیگر اشتباه آن‌ها را تکرار نخواهید کرد.

همچنین با توجه به  این که نباید انتظار داشته باشید حضار تمام مطالبی را که گفته‌اید به یاد بیاورند، پس باید یک جمع‌بندی خوب داشته باشید.

از این طریق به دانشجویان و علی الخصوص استاد ناظر به ارائه کنفرانس شما، به صورت ناخودآگاه و پنهانی می‌گویید که صحبت شما یکپارچه بوده است.

این جمع‌بندی تأثیر شگرفی خواهد داشت و آمادگی آن از قبل، اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد و مقصد شما را روشن‌تر می‌کند.

علاوه بر آن، ارائه‌ کنفرانس تان را در ذهن دانشجویان و استاد، ماندگار می‌کنید (در این مورد هسته سخنرانی بسیار کمکتان می‌کند تا به صورت کاربردی به اهمیت و چگونگی این موضوع پی ببرید.)

به عنوان مثال، در کارگاه‌هایی که با موضوع اسلایدسازی و مهارت‌های استفاده از پاورپوینت به عنوان سخنران و مدرّس حضور دارم، در پایان با یک نکته کلیدی به مخاطبین متذکر می‌شوم تا هر وقت پاورپوینت را با ورد اشتباه گرفتند، به یاد کارگاه من بیفتند.

 

همانند شروع می‌توانید تمامی آن روش‌ها را به کار بگیرید. اینجا من نمی‌خواهم سخنرانی حرفه‌ای را بگویم، بلکه هدف ما یک سخنرانی خوب است که درقالب ارائه کنفرانس انجام می‌شود.

پایان ارائه کنفرانس  می‌تواند با روش‌هایی همانند روش‌های شروع باشد. به عنوان مثال، برای جمع‌بندی پایانی می‌توانید از نقل‌قول استفاده کنید.

مثلاً در موضوع مهارت‌های استفاده از پاورپوینت، جمع‌بندی پایانی من برای اساتید هیئت علمی یکی از دانشگاه‌های خوب کشورمان، جمله گرینولدز بود که در کتاب presentation zen خود می‌گوید:

 

اگر قرار است اسلایدهای پر از نوشته نمایش دهیم، پس شاید بهتر باشد سکوت کنیم و بگذاریم مخاطبین خودشان اسلایدها را بخوانند. اما آن وقت موضوعی که پیش می‌آید این‌است که چرا شما آنجا هستید؟!؟!

 

به شما دوست ارزشمندم تبریک می گم که تا انتهای این مقاله به دنبال نکته ی مخصوص به خودتان بودید که باید آن را در ارائه کنفرانس خود به کار بگیرید و منتظر مقاله های بعدی در زمینه چگونه بدون استرس کنفرانس بدهیم و تمرین های مناسب ارائه کنفرانس خوب، باشید. خوشحال می شوم در قسمت نظرات مربوط به همین مقاله نکات مفید مخصوص به خودتان را بنویسید.

بر اساس رای 1007 نفر از بازدیدکنندگان

92 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

نگار بهرامی

نگار بهرامی هستم، مدیر خدمات مشتریان مجموعه بیش تر از یک نفر،👩‍🎓تحصیل کرده رشته مهندسی اجرائی و مهندسی پروژه، علاقمند به آموزش مهارت های آداب معاشرت و اتیکت

نگار بهرامی هستم، مدیر خدمات مشتریان مجموعه بیش تر از یک نفر،👩‍🎓تحصیل کرده رشته مهندسی اجرائی و مهندسی پروژه، علاقمند به آموزش مهارت های آداب معاشرت و اتیکت

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

فیلم وبینار چطور کودک مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟

فیلم وبینار کشف استعداد کودکان

چطور زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

دوره تیترهای پولساز

دوره جامع برگزاری وبینار: کسب درآمد با برگزاری وبینارهای حرفه ای

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

 

سلام سلام سلام دوستان پرانرژی و هدفمند من در این مقاله می خواهم در این باره صحبت کنم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ ماجرا از آن جا شروع شد که در کلاس فن بیان و سخنرانی از شکاف صحبت کردم، شکافی که می توانید در سخنرانی تان از آن استفاده کنید . شکاف یعنی فاصله ای که بین اینجا که من قرار دارم( شرایط من) و جایی که قرار است به آن برسم وجود دارد . مثالی هم که زدم ارائه یکی از اساتید دانشگاه دوران لیسانسم بود . ارائه ای خسته کننده، بدون مثال یا نکته ای جذاب و …نتیجه هم مشخص است ( من خودم شخصاً در یکی از جلسات خوابم برد 😉 ). این یک شکاف بود که اگر آن استاد شکاف مربوطه را با کسب مهارت پر می کرد افراد بیشتری به مراتب با او کلاس بر می داشتند. احتمالاً که نه صددرصد شما هم در برهه های مختلف زمان در این شرایط و با ارائه های بد و خسته کننده مواجه شدید . از این رو بر آن شدم که مقاله ای پیرامون همین مسئله بنویسم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ انصافاً در حال نوشتن این مقاله که بودم ، یاد استرس های وحشتناکم موقع ارائه ها می افتم. وقتی یکی از هم دانشگاهی هایم برای هفته آینده رزرو کرد که برود و ارائه داشته باشد، همش با خودم می گفتم عجب اعتماد به نفسی دارد این بشر 😆  

فهرست محتوا

برای یک ارائه خوب سخنرانی باید طراحی شود. طراحی شروع ، بدنه و پایان سخنرانی. یکی از قسمت های مهم شروع است. مغز انسان به صورت ناخودآگاه دائماٌ در حال قضاوت است . زمانی که ما سخنرانی مان را شروع می کنیم قضاوت های مخاطب شروع می شود. قضاوت های منفی مثل : این دیگه کیه، از کجا اومده ؟ سوادش چقدره ؟ تو این حوزه مسلطه ؟ چرا لباسش اصلا مناسب این فضا نیست و…. در حقیقت با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر. قطعاً استفاده از داستان شخصی ، سوال پرسیدن یا هر تعامل دیگر که باعث شود، مخاطب شما در ابتدای صحبت احساس معذب بودن و راحت نبودن نداشته باشد. در شوع صحبتتان برای همراهی مخاطبتان حتماً از قبل به یخ شکنی و ایجاد فضای صمیمی فکر کنید و ایده داشته باشید. پس در پاسخ این سئوال که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم  نکته ای که مهم است توجه به یک شروع خوب است، تا همانطور که گفتم قضاوت مخاطب را به نفع خودمان پیش ببریم .

چگونه ارائه موفق داشته باشیم

.

 

 

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد برای آماده کردن سخنرانی و ارائه خود مرتکب می شوند این است که کلمات یا جملات بسیار زیادی را در پاورپوینت خود می گنجانند . مخصوصاً افرادی که تجربه کمتری از ارائه دارند، به علت ترس از فراموشی مطالب را وارد اسلاید ها می کنند . توصیه ما به شما این است که در هر اسلاید هدینگ اصلی را بنویسید و از جملات متعدد استفاده نکنید . یکی از نکات مهم برای اینکه بدانیم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم این است که با مخاطب ارتباط چشمی مان کم نشود اگر قرار باشد که فقط متن ها را از روی اسلایدها بخوانم خب تمام اسلاید ها را به افراد می دهم و دیگر نیازی نست که به جلسه حضوری بیایند!

نمی دونم شما که این مقاله را می خوانید تا حالا کلاسی از ما حضور داشتید یا نه ..چون من بسیار به نتیجه گرفتن دوستان شرکت کننده اهمیت قائل هستم . یکی از مسائلی که همیشه به عنوان تحلیل به دوستان در سخنرانی هایشان مطرح می کنیم ارتباط چشمی با مخاطب ، درگیر کردن و داشتن تعامل با مخاطب( مثال زدن، سوال پرسیدن) است . مخاطب را به بحث وارد کنید، با پرسش‌های به موقع، نظر مخاطب را بپرسید و با این کار نگذارید فضای ارائه خسته کننده شود. در پایان ارائه هم می‌توانید به طرق مختلف، زمینه‌ی ادامه‌ی رابطه را فراهم کنید این کار به نوعی درگیر کردن مخاطب است ( مثلاً همین الان وارد کانال تلگرام من شوید و فایل پی دی اف را از آنجا دانلود کنید ). اگر قرار باشد که فقط من صحبت کنم و بقبه نظاره کنند، مدت زمان کوتاهی طوب می کشد که مخاطبین به خواب بروند، خمیازه بکشند، شبکه های اجتماعی را ترجیج بدهند و…

این تجربه شخصی من است که وفتی شما مخاطب خود را دوست دارید و از صمیم قلب دوست دارید که در زندگی او تحول ایجاد کنید این حس کاملاً به مخاطبتان منتقل می شود . اکثر افراد این تصور را دارند که باید در ابتدای ارائه، جدی و رسمی باشند تا مخاطب دریابد که سخنران و موضوع ارائه مهم هستند و ارائه مؤثر واقع شود. باید گفت، این تصور بسیار اشتباه است . دید از بالا به پائین مستقیم به مخاطب منتقل می شود . از طنز ، داستان شخصی استفاده کنید تا جو صمیمانه ای را ایجاد کنید . کاری که من خودم در ارائه هایم انجام می دهم  این است که نقطه‌ی اشتراکم را با مخاطبان پیدا می کنم یا سعی می کنم مخاطب و علاقه‌مندی‌هایش را بفهممم و از همان‌ها صحبت کنم.

 

صحبت کردن در یک جمع و سخنرانی کردن هم یک مهارت است که ما می توانیم کسب کنیم و با کسب این مهارت بتوانیم ترس و استرس از صحبت کردن در جمع را مدیریت کنیم. بد نیست اینجا یک تعریفی از ویکی پدیا ارائه دهیم . استرس یک فشار روانی است وهر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند. اما چرا می گویم مدیریت کنیم و نمی گویم از بین ببریم؟ من بسیاری از سخنرانان را دیده ام ( یا خود بازگو کرده اند ) هر چقدر هم در جمع های بزرگ حضور داشته اند و تجربه این سخنرانی ها را داشته اند باز هم در مواجهه با شرایط جدید و افراد جدید ممکن است که این ترس از صحبت کردن در جمع سراغشان بیاید. اما نکته مهم برای کنترل و مدیریت ترس از سخنرانی  این است که مراقب افکار منفی که قبل از سخنرانی ممکن است سراغمان بیاید باشیم. یک فرشته و یک شیطان را روی شانه های خود تصور کنید . این فرشته همیشه شما را به انجام کارها و حرکت تشویق می کند : تو می تونی ..تو تواناییشو داری ..اگر هر اتفاقی بیفته تجربه میشه چیزی از دست نمی دی ..تو فوق العاده ای ..اما امان از این شیطان و واگویه های منفی : تو نمی تونی ، تو خراب می کنی ، تو شکست می خوری و…پس قبل از سخنرانی برای یک ارائه خوب حواسمان به این واگویه های منفی باشد و با افکار مثبت جایگزین کنیم.

در دوره فن بیان نوجوان قهرمان و دوره سخنران قهرمان هنگامی که همراهان و شرکت کننده های محترم مقابل جمع صحبت می کنند، این نکته را یادآور می شوم که حتماٌ جمع بندی داشته باشند اگر صحبت بدون  جمع بندی یا اقدام به عمل نهایی باشد درست مثل این است که من در وسط کار سخنرانی را نیمه کاره رها کنم و بروم! 

 

 

 اشتباه اول : نداشتن ارتباط چشمی با مخاطب، در قسمت قبل راجع به این موضوع صحبت کردم .

اشتباه دوم: تند صحبت کردن، خب اتفاقی که می افتد این است که ممکن است به دلیل ترس از سخنرانی  من با سرعت بسیار بالا شروع به صحبت کنم. در نتیجه وضوح کلام کاهش پیدا می کند و ارتباط خوبی نمی توانیم با مخاطبمان برقرار کنیم.

اشتباه سوم: یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که از هیچ داستان و یا هر اتصال دهنده دیگر استفاده نکنیم. اگر من سه ساعت سخنرانی داشته باشم و در این سه ساعت فقط محتوا بدون داستان شخصی و طنز و …ارائه دهم خب مسلماً ارائه خوبی از آب در نخواهد آمد.

اشتباه چهارم:عدم استفاده از  زبان بدن ، یا استفاده نامناسب از زبان بدن اشتباه دیگری است که ممکن است رخ دهد . فرض کنید من دستانم را گره بزنم به یکدیگر ، و هنگام ارائه به هیچ وجه از آن استفاده نکنم . گویی یک ربات در حال ارائه است . یا زبان بدن اشتباه استفاده کنم . در حقیقت زبان بدن من باید هم راستابا کلامم باشد و هر دو یک مفهوم را برسانند. 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

برای دانلود قانونی کتاب چگونه ارائه‌ی موفق داشته باشیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه ارائه‌ی موفق داشته باشیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

کتاب چگونه ارائه‌ی موفق داشته باشیم نوشتۀ علی اصغر رزمجو، با بررسی و تحلیل بیش از یک صد جلسه ارائه، دفاع دانشجویی، سمینار و… و ثبت نقاط قوت و ضعف افراد و تحلیل آن‌ها به یک اثر فوق‌العاده برای ارائه دانشجویی و همچنین افرادی که به هر دلیل نیاز به ارائه و سخنرانی دارند تبدیل شده است.

معمولاً یکی از دغدغه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که چندین ماه را صرف فعالیت‌های پژوهشی خود نموده‌اند، ارائه و دفاع از یافته‎های خود در بازه زمانی محدود و در مقابل اساتید و دانشجویان است.

فردی که بتواند ارائه خوبی داشته باشد باعث می‌شود مورد توجه اساتید قرار گیرد و نه تنها در بالا بردن نمره به او کمک خواهد شد بلکه ممکن است از طرف اساتید یا شرکت‌ کنندگان در جلسه پیشنهاد همکاری یا کاری خوبی به او گردد و این باعث حس اعتماد به نفس بالاتر خواهد شد و می‌تواند نقطه پرشی برای او در آینده باشد.

چگونه ارائه موفق داشته باشیم

بدیهی است که بدون شناخت اصول و روش صحیح ارائه و صرفاً با تکیه بر معلومات علمی نمی‌توان ارائه موفق داشت و چه بسا باعث عدم انتقال محتوای اصلی مطالب گردد و نتیجه پژوهش را کم‌ارزش و تلاش‌های گذشته را کم‌رنگ جلوه دهد و برعکس یک ارائه خوب، باعث بالاتر رفتن کیفیت پژوهش می‌شود. از آنجایی این گونه مطالب در دانشگاه‌ها مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد، لذا دانشجویان هم ممکن است به آن بی توجه یا با سعی و خطا در پی کسب این نکات باشند.

شاید در ابتدا به این موضوع فکر کنید که مطالب کتاب برای ارائه دانشجویی زیاد و در برخی مواقع جزئی به نظر برسد. پاسخ این که شما در طول چند ماهی که پایان‌نامه خود را تدوین می‌کنید با روزی چند دقیقه مطالعه و تمرین می‌توانید مهارت خود را بالا ببرید و در صورتی که وقت کافی ندارید حتی با مطالعه کتاب چگونه ارائه‌ی موفق داشته باشیم، می‌توانید از بروز خیلی از اشکالات جلوگیری کنید. در این اثر سعی شده ابزارهای لازم برای یک ارائه خوب بیان شود پس گاهی اوقات چند نکته نیز می‌تواند به کار شما بهبود زیادی بدهد.

این کتاب در سه فصل کلی تدوین شده است؛ در فصل اول نکاتی راجع به نوشتن محتوا، فصل دوم نحوه بیان و تکنیک‌های فن بیان و فصل سوم به صورت مفصل به نکاتی که می‌بایست در یک پاورپوینت حرفه‌ای رعایت شود پرداخته شده است.

مقدمه
فصل 1: محتوای ارائه
محتوای مطالب
ویژگی‌های مقدمه
تاریخچه
دستاورد
نتیجه‌گیری
یک تفکر اشتباه
سخن پایانی این بخش
فصل 2: نحوه بیان
قبل از ارائه
شناخت مخاطب
حفظ توجه مخاطب در طول ارائه
ذهن کتابخانه‌ای
ارائه خود را بارها تمرین کنید
تمرین ذهنی
تمرین به تنهایی
صدای خود را ضبط کنید
تمرین در مقابل دیگران
تمرین 3 دقیقه‌ای
کاربرد این تمرین
ارتباط جملات
ارتباط با مخاطب
پاسخ به سؤالات
سؤالات متداول در جلسه دفاع
شناخت استاد داور
ترس از سخنرانی و ارائه
شروع ارائه
رعایت وقت
خشکی دهان
نحوه بیان جملات
استفاده از مثال‌ها
تکیه‌کلام‌ها
تمرکز در هنگام ارائه
ویژگی‌های لازم برای انتقال محتوا
فن بیان
زبان بدن
حالت ایستادن
پوشش و ظاهر
صدا
تحرک
طنز
استراحت دادن
مغرور نشوید
شوخی‌های نامربوط و سؤالات نابجا
فصل 3: نحوه نمایش
پشتیبان‌گیری از نسخه ارائه
اسلاید اول
پیام در اسلاید
محتوای درون هر اسلاید
بازگردانی توجه مخاطب به خود
زیبایی اسلایدها
اصل سادگی
جلوه‌های بصری در اسلایدها
پس‌زمینه اسلایدها
طراحی رنگ در پاورپوینت
اندازه فونت
نوع فونت
تصاویر و نمودارها
نمودارها
کیفیت تصاویر
استفاده از جدول
تسلط به ابزار
حاشیه‌گذاری اسلایدها
فرمول‌ها
نکات نگارشی
حروف اختصاری
شماره‌گذاری اسلایدها
پذیرایی در جلسه دفاع
دعوت از میهمانان
وقایع غیرقابل منتظره
مرتب‌سازی فایل‌ها
لیزر پوینتر
چک‌لیست
سخن پایانی

برای دانلود کتاب چگونه ارائه‌ی موفق داشته باشیم و دسترسی قانونی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل

اشتراک در تلگرام

اشتراک در توییتر

اشتراک در فیسبوک

اشتراک در واتس آپ

اشتراک در لینکداین

اشتراک در گوگل پلاس

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.


EPUBDownloads-icon

منبع: سایت «ویکی هاو»
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانیدمهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش اول)نحوه ی سخنرانی با اعتماد به نفس را بیاموزیدآموختن مهارت های ارائه مطلب و سخنرانی

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ارائه موفق داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

20 هزار تومان

آموزش هزینه نیست، سرمایه است

تعداد صفحات: 72 صفحه مطالب کاربردی و مفید برای دانشجویانی که فرصت زیادی ندارند

توضیحات زیر را نیز مطالعه کنید…

چگونه ارائه موفق داشته باشیم

با توجه به این که دانشجویان نیاز دارند وقت خود را بیشتر بر روی بخش پژوهشی و تدوین پایان نامه صرف کنند سعی شده است کتابی با حجم مناسب همراه با  نکات کاربردی و عملی حاصل از تجارب اساتید و دانشجویان و شرکت درجلسات متعدد دفاع و شناخت نقاط قوت وضعف دانشجویان تدوین شود. در نتیجه با صرف وقت کم تمامی آنچه را که برای شرکت در جلسات ارائه نیاز دارید به شما گفته خواهد شد و با تمرین کردن قبل از ارائه به نتیجه بسیار خوبی خواهید رسید.

این کتاب به دو صورت عرضه می شود که نسخه دانلودی آن را بلافاصله پس از پرداخت می توانید دانلود کنید ولی در صورتی که بخواهید اصل کتاب را تهیه کنید می توانید آن را از طریق لینک زیر سفارش دهید.

سفارش نسخه چاپی کتاب

فهرست مطالب

فصل 1: محتواي ارائه  محتواي مطالب ويژگي‎هاي مقدمه تاريخچه دستاورد نتيجه گيري يک تفکر اشتباه سخن پاياني اين بخشفصل 2: نحوه بيان  قبل از ارائه شناخت مخاطب حفظ توجه مخاطب در طول ارائه ذهن کتابخانه‎اي ارائه خود را بارها تمرين کنيد تمرين ذهني تمرين به تنهايي صداي خود را ضبط کنيد تمرين در مقابل ديگران تمرين 3 دقيقه‌اي کاربرد اين تمرين ارتباط جملات ارتباط با مخاطب پاسخ به سؤالات سؤالات متداول در جلسه دفاع شناخت استاد داور ترس از سخنراني و ارائه شروع ارائه رعايت وقت خشکي دهان نحوه بيان جملات استفاده از مثال‎ها تکيه کلام‎ها تمرکز در هنگام ارائه ويژگيهاي لازم براي انتقال محتوا فن بيان زبان بدن حالت ايستادن پوشش و ظاهر صدا تحرک طنز استراحت دادن مغرور نشويد شوخي‌هاي نامربوط و سؤالات نابجافصل 3: نحوه نمايش  پشتيبان‌گيري از نسخه ارائه اسلايد اول پيام در اسلايد محتواي درون هر اسلايد بازگرداني توجه مخاطب به خود زيبايي اسلايدها اصل سادگي جلوه‌هاي بصري در اسلايدها پس‌زمينه اسلايدها طراحي رنگ در پاورپوينت اندازه فونت نوع فونت تصاوير و نمودارها نمودارها استفاده از جدول تسلط به ابزار حاشيه گذاري اسلايدها فرمول‌ها نکات نگارشي حروف اختصاري شماره گذاري اسلايدها نکاتي که در شماره‎گذاري بايد رعايت کرد پذيرايي در جلسه دفاع دعوت از ميهمانان وقايع غيرقابل منتظره مرتب سازي فايل‌ها ليزر پوينتر چک ليست سخن پاياني

سلام ممنون از کتاب خوبتون

سلام تشکر دوست عزیز

عالیه

سلام با تشکر از مطالب خوبتان، کتاب را هم خریداری کردم اما صفحات گویا به درستی دانلود نشده و از صفحه سوم به بعد نمایش داده نمی شوند و امکان دانلود مجدد هم وجود ندارد. لطفا بررسی بفرمایید. با تشکر.

سلام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال شد با تشکر

سلام متاسفانه صفحات کتاب خالیه. لطفا رسیدگی کنید ممنون

سلام دوست عزیز لینک دانلود برای شما ارسال شد با تشکر

نظر شما *

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

فارغ‌التحصیلی لذت بخش با آموزش‌های کلام سبز

ساخت پاورپوینت دفاع ‌پایان‌نامه

صفر تا صد جلسه دفاع از پایان‌نامه

سایر محصولات آموزشی

صفحه اصلی

محصولات

ورود/ثبت‌نام

مقالات آموزشی

گیسوم سامانۀ سفارش و پیگیری تهیۀ کتابه. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم می‌کنیم.

چگونه ارائه موفق داشته باشیم
چگونه ارائه موفق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *