چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم
چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

مطمئناً برای شما هم پیش آمده، افرادی را دیده اید که خیلی راحت با همه ارتباط برقرار می کنند، دوستان زیادی دارند و در روابط اجتماعی شان بسیار موفق اند و گاهی این موفقیت، راه را برای پیشرفت بیشتر در عرصه های مختلف باز می کند.

همیشه هر چه بخواهید را بدست نمی آورید مگر آنکه دیکتاتور باشید. در ارتباط خود با دیگران ممکن است موفقیت ها و شکست هایی داشته باشید. ارتباط با دیگران نوعی بده بستان است. اما اینکه بتوانید به آنچه می خواهید دست پیدا کنید به میزان زیادی بستگی به این دارد که دیگران را با خود همسو کنید. به همین منظور چند تن از افرادی که در این زمینه مهارت و تخصص دارند از جمله وکلا، روانشناسان، صاحبان کسب و کار چند راه حل ارائه داده اند. این راه حل ها به شما کمک می کنند به خواسته خود برسید یا حداقل ارتباط موفقی با دیگران داشته باشید. در ادامه این مطلب را می خوانیم.

بپرسید و خاص باشید این کار بسیار ساده است اما از نظر کارشناسان انجام ندادن آن مانع بزرگی است برای بدست آوردن چیزی که می خواهید. اغلب، افراد چیزی را می خواهند اما آن را دقیقا بیان نمی کنند و یا اصلا بیان نمی کنند. باید به خاطر بسپارید که دیگران نمی توانند ذهن خوانی کنند. آنها چنان درگیر مسائل خود هستند که نیازهای دیگران را فراموش می کنند. با دیگران مذاکره کنید بگویید چه می خواهید و از آنان نیز بپرسید چه می خواهند. قبل از هر جلسه یا مذاکره ای هر چه مدنظرتان است را بنویسید. وقتی توضیح واضحی نداشته باشید دیگران نمی توانند به خواسته شما جواب مثبت دهند و همراهتان شوند. به دیگران کمک کنید با ایده شما همراه شوند اگر می دانید ایده شما اندکی عجیب و یا حتی شرم آور است، بهتر است از ارائه کل مطلب دست بکشید و ابتدا یک بحثی را آغاز کنید و در ضمن صحبت ها به نقشه خود اشاره ای کنید. استراتژی رفع مسئولیت:این استراتژی ممکن است کمی زمانبر باشد و به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشد اما اگر ایده بزرگی در سر دارید یا نقشه شما نیازی به اجرای فوری ندارد،از این استراتژی استفاده کنید. چرا باید این کار را انجام دهیم؟

وقتی ایده جدید خود را با کسی در میان می گذارید، واکنش اولیه آنها اغلب واکنش تدافعی است. اما اگر آنها را کم کم به سمت ایده خود ببرید، دیگر آنها هستند که می خواهند این کار را انجام دهند نه اینکه به خاطر خواست شما انجام دهند. در بیشتر موارد ممکن است این ایده به نام شما تمام نشود، در واقع به اسم پیشنهاد گروه تمام شود اما مهم نیست.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

مهم این است که به آنچه می خواهید برسید. بهترین روش برای آغاز بحث این است که هدف کلی خود را بیان کنید اما فضا را برای پرسش و بیان انتقادات باز بگذارید. جملاتی مانند «نظرتان درباره این چیست؟» یا «چه راه حل هایی به ذهن شما می رسد؟» این به شما کمک می کند عکس العمل بهتری از سمت دیگران دریافت کنید. سپس می توانید بحث را به سمت نقشه خود ببرید، با گفتن جملاتی مانند «نظرتان چیست که از راه حل x استفاده کنیم؟» یا «من داشتم به x فکر می کردم. به نظرتان چطور است؟» ممکن است در طول بحث بخواهید ایده شما در راس ایده دیگران قرار داشته باشد. بدون آنکه افراط کنید و جار بزنید که راه حل دیگری بهترین راه حل موجود بوده است اما بازتاب های مثبتی از قبیل «فکر می کنم پیشنهاد خوبی است» یا «فکر خوبی است، تا به حال به این فکر نکرده بودم» موجب می شود دیگران احساس خوبی پیدا کنند و راحت تر ایده شما را بپذیرند. حواستان به کلامتان باشد وقتی درباره چیزی که می خواهیم صحبت می کنیم، احتمالا توجه به مسائل دیگر سخت می شود. اما گاهی حرف ما شنیده نمی شود زیرا توجهی به کلماتی که به کار می بریم نداریم و از واژگان نادرستی استفاده می کنیم. ارتباط، چه از نوع کلامی و چه از نوع غیرکلامی نقش مهمی در هر مکالمه دارد. به خصوص مواقعی که می خواهید دیگران را با ایده خود همسو کنید باید از به کار بردن واژگانی که در دیگران واکنش تدافعی ایجاد می کند بپرهیزید، چرا که در این صورت آنها احتمالا با شما موافقت نخواهند کرد.

آسان ترین و موثرترین راه، به کار بردن واژه من یا ما به جای تو است. مثلا به جای آنکه بگویید «تو باید وظایف مربوط به خود را انجام دهی” بگویید ” من تمایل دارم نحوه تقسیم کار را تغییر دهم». در حالت اول، این جمله حالت تهاجمی در دیگران برمی انگیزاند اما در حالت دوم شما یک پیشنهاد ارائه می دهید که دیگران می توانند درباره آن بحث کنند و در نهایت با شما همسو شوند. ارتباط کلامی و به کار بردن جملات به طور عینی مفید هستند اما تا زمانی که این موضوع را القا نکند که دیگران کم و کاستی دارند. به جای ارزیابی شرایط، شرایط را توصیف کنید و هیچ کس را سرزنش نکنید. پس به جای آنکه بگویید «چون تو به خودت زحمت کار کردن نمی دهی کار ما تا فردا تمام نمی شود» بگویید «مهلت این پروژه تا فرداست و به نظر می رسد ما کمی عقب هستیم و من امیدوارم بتوانیم راهی پیدا کنیم که کارها را به شیوه درستی تقسیم کنیم». خوب بشنوید همه می شنوند اما هرکسی شنوای فعال نیست. تحقیقی در دانشگاه مینسوتا نشان داده است که در عرض 8 ساعت، یک سوم از چیزهایی که شنیده ایم را فراموش می کنیم. با گذشت دو ماه 75% اطلاعات را از دست می دهیم (یعنی از یک گوش می شنویم و از گوش دیگر بیرون می آوریم). مردم فکر می کنند که در حال گوش دادن هستند اما در واقع آنها منتظرند نوبتشان شود تا چیزی بگویند. اگر فقط منتظرید تا نوبت حرف زدنتان برسد، اطلاعات مهمی را که می تواند به ایده شما کمک کند از دست می دهید مثلا بسیاری از پرسش ها و نگرانی های طرف مقابل که اگر گوش می دادید می توانستید به آنها جهت داده و یا برطرف کنید.

خوب شنیدن مانند مدیتیشن است، شما نیاز دارید که به افکار طرف مقابل انسجام بخشید و با او در لحظه حضور داشته باشید. این چطور امکان پذیر است؟ اول از همه گوشی هوشمند خود را کناری بگذارید. زیرا تا زمانی که پیام یا ایمیل هایی که برایتان می آید حواستان را پرت کند نمی توانید تمرکز کنید. وقتی از شر تکنولوژی راحت شدید می توانید صورت به صورت با طرف مقابل صحبت کنید، نیازی نیست به چشم های او خیره شوید اما چشم ها می توانند نقطه کانونی برای تمرکز باشند بنابراین دیگر نیازی نیست برای تمرکز، چشم ها را در فضا بچرخانید. هر چند وقت یکبار واکنشی به سخنان طرف مقابل نشان دهید تا مطمئن شود پیام او را دریافت کرده اید. سپس شما می توانید سخنان خود را در جواب او ادامه دهید. درخواست کمک کنید به دلایلی افراد برایشان بسیار سخت است که از دیگران درخواست کمک کنند. اما تمام کارشناسان بالاتفاق معتقدند که درخواست کمک کردن مسئله چندان بزرگی نیست، این اصلا نشانه بد بودن، حماقت و یا بی کفایتی شما نیست در عوض این به شما کمک می کند به آنچه می خواهید برسید. اعتراف به اینکه نیاز به کمک دارید شما را ضعیف نمی کند بلکه نشانه انسانیت شماست. اصلا اعتراف به این موضوع چیز ترسناکی نیست . می دانید چرا؟ چون همه این را می دانند. تحقیقی در دانشگاه استنفورد نشان داده است که ما همیشه اشتیاق دیگران برای کمک به خودمان را دست کم می گیریم. ارتباطات خود را با دیگران در اولویت قرار دهید ما به دیگران برای حمایت یا تایید ایده هایمان نیاز داریم به خصوص وقتی آنها بر بیش از یک نفر تاثیرگذارند مانند یک خانواده یا تیم در محل کار. می توانید باهوش ترین و سختکوش ترین کارمند باشید اما وقتی که تنها در گوشه ای کار می کنید و نمی خواهید همکاران، رئیس، مدیر رده بالایی یا حتی آشنایان و بستگان خود را بشناسید، در زمان اجرایی کردن ایده های خود با مشکل مواجه خواهید شد. طبعا افراد به کسانی که بیشتر می شناسند اعتماد می کنند، هر قدر هم که ایده شما خوب باشد. آیا سرکار کم حرف هستید یا در جشن و شادی های همکاران شرکت نمی کنید؟ راه حل آن این است:باید نسبت به اطرافیان خود کنجکاو باشید و می توانید این کار را با جزئیات کوچک آغاز کنید. مثلا از آنها بپرسید کجا زندگی می کنند یا دوست دارند آخر هفته چه کاری انجام دهند. همین که احساس راحتی کردید و رابطه ساخته شد پیشنهاد یک نهار و یا یک گپ عصرانه بدهید. افراد همیشه به دنبال شادترین شخص در محیط هستند و این شخص در واقع کسی است که به دیگران توجه و علاقه نشان می دهد.

مراقبت از روابط بین زوجین به طور موثر، کمی غیر ممکن است. عاشق شدن کار ساده ای است، اما تداوم بخشیدن به آن مشکل است. حتما تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که چرا بعضی ارتباط ها طولانی مدت و «باکیفیت» هستند، ولی بعضی دیگر کوتاه مدت و پرتنش؟!احتمالا شما هم با من موافق هستید؛ آن هایی که رابطه طولانی مدتی دارند، به احتمال زیاد روش های خاصی را استفاده می کنند که رابطه شان دوام پیدا می کند. اما آن هایی که رابطه کوتاه مدتی را تجربه می کنند، احتمالا یا بلد نیستند چه طور رابطه برقرار کنند، یا بنا به هر دلیل دیگری نمی توانند رابطه را ادامه دهند. اما آن ها چه روش هایی را استفاده می کنند که رابطه شان دوام پیدا می کند؟ من قصد دارم چند قانون ساده در رابطه را با شما در میان بگذارم که اگر این قوانی را رعایت کنید، به احتملا زیاد رابطه پایدار و باکیفیتی را سپری خواهید کرد.

 

برای این گفتم «باکیفیت»، چون لزوما بادوام بودن رابطه به معنای «سالم» بودن آن نیست. برای همین حتما باید «کیفیت» رابطه را هم در نظر داشت؛ یک رابطه طولانی مدت با کیفیت. این قوانین با وجود سادگی، مهارت هایی هستند که برای موثر واقع شدن، نیاز به تلاش دارند. قانون اول؛ همسرتان را همان طور که هست بپذیرید مطالعات نشان می دهد که یکی از لایل بروز تنش و کشمکش بین زوجین که احتمال جدایی را بالا می برد، تمایل آن ها برای تغییر دیگری است؛ آن گونه که خود دوست دارند. زوجینی که چنین تمایلی دارند، نمی توانند همسرشان را همان طوری که هست بپذیرند. شاید آن ها متوجه نیستند که بعضی ویژگی ها اساسا تغییرناپذیر هستند، حداقل می توانم بگویم که شما قادر به تغییر دادن آن نیستید. اجازه دهید توضیح بیشتری بدهم. بعضی رفتارهایی که شما از همسرتان می بینید، «ویژگی های شخصیتی» هستند. مثلا برای یک فرد درونگرا، زندگی ذهنی جذابیت بیشتری نسبت به زندگی اجتماعی دارد، او از خلوت کردن با خودش انرژی می گیرد و در تعامل با دیگران انرژی خود را از دست می دهد. او تمایل دارد که حلقه محدودی از دوستانش را داشته باشد. ولی در همین حلقه کوچک، اعتماد بالایی برقرار باشد. بنابراین اگر شما یک همسر درونگرا دارید، تلاش برای تغییر دادن وی به یک فرد برونگرا و اجتماعی که در جمع ها نقل محافل باشد و در مهمانی جمع را به دست بگیرد، احتمالا موجب شود که رابطه شما با همسرتان رو به وخامت بگذارد. چرا؟! چون او نمی تواند آن چیزی باشد که شما دوست دارید و همین موجب می شود که رفته رفته بر اختلاف های تان افزوده شود. ویژگی های شخصیتی همیشه این چنین آشکار نیستند. مثلا ایرادگیری یا تکانشگری هم ویژگی های شخصیتی هستند و سال های سال طول کشیده تا این ویژگی در یک فرد شکل بگیرد. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ ویژگی های شخصیتی به سختی تغییرپذیر هستند. بنابراین تلاش برای تغییر ویژگی های شخصیتی دیگری، نه تنها بیشتر اوقات به شکست منجر می شود، بلکه رابطه شما را نیز خراب می کند.

نمی خواهم ناامیدتان کنم، همیشه داستان به این خشکی نیست. بعضی دیگر از رفتارها مهارتی هستند. یعنی شما می توانید با مهارت آموزی این موارد را یاد بگیرید. مثلا «گوش دادن فعال» یک مهارت است، یا «برقراری ارتباط موثر»، یا «مدیریت هیجان ها» مواردی هستند که می توان با مهارت آموزی آن ها را ارتقاء داد. تمام این ها را گفتم تا به این جا برسم که تلاش برای تغییر دیگری بیشتر وقت ها نتیجه معکوس می دهد. بنابراین سعی کنید همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید؛ با تمام ویژگی هایی که دارد. این کار شما نیست که همسرتان را تغییر دهید، شما فقط می توانید در فرآیند تغییر به او کمک کنید. قانون دوم؛ فضای کافی برای رشد همسرتان فراهم کنید زندگی مشترک شرایطی را به وجود می آورد که طرفین بیشترین زمانشان را با همدیگر صرف می کنند. حتی گاهی اوقات بعضی زوجین میل دارند که دیگری کمتر به زندگی شخصی خودش بپردازد. واقعیت این است که اگر طرفین فضای کافی را برای رشد دیگری مهیا نکنند و اگر اجازه ندهند که دیگری، به عنوان یک انسان مستقل، با توانمندی ها و علایق مستقل، به زندگی شخصی خود نیز برسد، احتمالا رابطه آن ها کم کم به سمت جدایی کشیده می شود. هر انسانی، فارغ از رابطه عاطفی و زندگی مشترک اش، یک زندگی شخصی دارد با تمام ویژگی های یک زندگی مستقل. او علایق، توانمندی ها و آرزوهایی دارد که بعضی از آن ها مربوط به زندگی مشترک نمی شود و اگر به این امیال و علایق نپردازد، کم کم از زندگی مشترک خسته می شود، چرا که زندگی اش یک چیزی کم دارد. این خستگی را در اصطلاح «احساس گناه وجودی» می گویند. یعنی بعضی وقت ها آدم ها دچار یک احساس گناه از بابت زندگی شخصی شان می شوند. از اینکه چه پتانسیل ها و توانمندی ها و استعدادهایی داشته اند و نتوانستند به آن ها رسیدگی کنند. بنابراین تا جای ممکن فضا برای رشد شخصی بدهید. قانون سوم؛ اتفاق های ناگوار ارتباطی را با خود حمل نکنید در زندگی ممکن است اتفاق هایی بیافتد که شما را رنجیده خاطر کند. مثلا اتفاقی که در دروان نامزدی تان افتاده یا حرفی که سر سفره عقدتان یکی از اعضای خانواده همسرتان به شما زده است، از این دست مواردی هستند که احتمال دارند همیشه به خاطر آن رنج ببرید یا همسرتان را سرزنش کنید. اتفاق ها فراموش نمی شوند و اگر منتظرید که یک روز این خاطره ها از ذهن شما فراموش شود تا به آن فکر نکنید، سخت در اشتباه هستید. واقعیت این است که باید این اتفاق ها را بپذیرید، که بخشی از زندگی تان هستند و خواهند بود و دیگر قابل تغییر نیست. قانون چهارم؛ از نقد مثبت شرمنده نشوید هیچ چیز مثل یک رابطه سالم نمی تواند موجب رشد شخصی آدم ها باشد. زمان هایی که با هم هستید، بهترین فرصت برای یاد گرفتن است، بهترین فرصت برای درون نگری و یافتن ویژگی های فردی و بهترین فرصت برای یادگیری بعضی مهارت های ارتباطی است. شما یک سرمایه گرانقدر دارید که می توانید به کمک آن کیفیت زندگی شخصی تان را هم بالا ببرید. هرچه زمان رابطه تان با کیفیت تر باشد، ارتباط هم کیفیت بیشتری پیدا می کند. این تعامل اما پیچیدگی هایی هم دارد. گاهی وقت ها شما بلد نیستید به گونه ای خاص که مناسب رابطه باشد عمل کنید. بنابراین نقدها به ما کمک می کنند که با بعضی ویژگی های خودمان که تا به حال به آن توجه نکرده بودیم، آشنا شویم. ولی توجه داشته باشید که این نقدها نباید دیگری را تخریب کنند.

قانون پنجم؛ رابطه تان را تازه نگه دارید یکی از ویژگی های زوجینی که رابطه طولانی مدتی دارند، این است که همیشه به رابطه شان رسیدگی می کنند. آن ها همیشه رابطه را تازه نگه می دارند، انگار که تازه با هم آشنا شده اند. تصور کنید اولین روزی که قرار بود همسرتان را ببینید چه طور بودید؟! چه حرف هایی به او زدید؟! چه قدر به سر و وضع و ظاهرتان رسیده بودید؟! چه قدر نسبت به حرف هایش پذیرش داشتید؟! می دانم گفتنش راحت است، ولی سعی کنید همیشه همان طوری باشید که قرار بود برای اولین بار همسرتان را ببینید. همان قدر محترمانه و دوست داشتنی. تحقیر و تخریب، روان آدم ها را زخمی می کند و سخت می شود جای زخم را از بین برد.

قبل از اینکه بخواهیم راه برقراری ارتباط موثر را بدانیم باید ارتباط موثر را تعریف کنیم. اینکه اصلا منظور از ارتباط موثر چیست؟ بعد برای داشتنش تلاش کنیم.

همانطور که همه ما می‌دانیم، ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و همواره به ارتباط نیاز داریم. از سالهای پیشین و از زمان اباء و اجدادمان علاقمند و نیازمند به برقراری ارتباط بوده‌ایم. برای انتقال و دریافت پیام ارتباط برقرار می‌کنیم. چه‌بهتر که ارتباط مؤثر باشد و پیام موردنظر درست منتقل شود.

حال‌آنکه این پیام ممکن است کلامی یا غیرکلامی باشد. برقراری ارتباط مؤثر خود یک مهارت است که باید فراگرفته شود. اگر فردی توانایی برقراری ارتباط مؤثر را نداشته باشد در انتقال پیام دچار اختلال خواهد شد و گاه باعث سوءتفاهم خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید که در یک ارتباط مؤثر تنها یک‌طرف به خواسته‌اش نمی‌رسد بلکه هردو طرف از این ارتباط رضایت دارند و به آنچه می‌خواهند می‌رسند.

در درجه اول باید خودمان را به‌خوبی بشناسیم، با خودمان رابطه خوبی داشته باشیم. خود را آنچنان که هستیم بپذیریم و باید توج داشته باشیم  که اگر در رابطه با برقراری ارتباط مؤثر ضعفی داریم یا نیاز به پیشرفت داریم باید برای ارتقاء این مهارت بکوشیم و سعی کنیم یاد بگیریم. همچنین باید دیگران را همان‌گونه که هستند بپذیریم تا بتوانیم ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنیم.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

برای داشتن ارتباط مؤثر باید یک سری اقدامات را انجام داد و دارای مهارت‌هایی بود که برخی را ما بر خواهیم شمرد:

ابتدای امر ما باید به خودمان ایمان داشته باشیم و باور کنیم که در برقراری ارتباط مؤثر موفق خواهیم بود. باید از عزت‌نفس بالایی برخوردار باشیم و قبول کنیم که ما می‌توانیم از پس یک ارتباط مؤثر و قوی برآییم.

اگر اعتمادبه‌نفس نداشته باشیم همان اول کار ارتباط را مختل خواهیم کرد و به نتیجه‌ای که باید نخواهیم رسید.

کسی که اعتمادبه‌نفس و خودباوری ندارد مدام از برقراری ارتباط با دیگران فرار می‌کند و موقعیت‌های عالی زیادی را از دست خواهد داد. به‌هیچ‌وجه خودتان را دست‌کم نگیرید.



در مورد قبلی گفتیم که باید به خودمان ایمان داشته باشیم اما باید حواسمان باشد که منظور از این حرف خودبرتربینی نیست. قرار نیست به خودمان مغرور شویم و به دیگران از بالا نگاه کنیم.

زمانی که با فردی ارتباط برقرار می‌کنیم باید سعی کنیم تا حد امکان، هم‌سطح آن‌ها صحبت کنیم تا برای او قابل‌لمس و قابل‌فهم باشد و علاوه بر آن احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر کند.و ارتباط ما ارتباطی مؤثر باشد. حتماً شما هم این بیت از مولانا را شنیده‌اید که:

چون‌که با کودک سروکارم فتاد                                  هم‌زبان کودکان باید گشاد

این موضوع در رابطه با دیگران هم صدق می‌کند البته منظور سطح فهم کلام است. باید سعی کنیم که روی شباهت‌هایمان با طرف مقابل تأکید و تمرکز کنیم. توجه داشته باشید که هرکدام از ما با همدیگر نقاط مشترک فراوانی داریم البته اگر دقت کنیم؛ و برای داشتن ارتباط مؤثر توجه به نقاط اشتراک بسیار مفید خواهد بود. مقاومت طرفین و از طرفی برتری‌جویی را کم خواهد کرد. حواسمان باشد که اگر تفاوتی هم هست به دلیل داشتن نگرش متفاوت به مسئله است و می‌توان موضع دیدگاه خود را تغییر داد و با نگرشی جدید به موضوع نگاه کرد.

در ارتباط بین دو نفر یا دو طرف بسیار مهم است که طرفین احساس اهمیت و احترام کنند. کرامت انسانی از هر چیزی مهم‌تر است. پس همیشه سعی کنید که کمال احترام را در رابطه با طرف مقابل به‌جا به یارید.

قطعاً بهتر و راحت‌تر با شما کنار خواهند آمد. خودتان را به‌جای طرف مقابل قرار دهید آیا حاضرید باکسی که به شما توهین کرده یا بی‌احترامی کرده است احساس راحتی کنید یا ارزشی برایش قائل شوید و امتیازی به او بدهید؟

مسلماً نتیجه احترام، احترام متقابل خواهد بود.




همیشه به مسائل از دید طرف مقابل هم نگاه کنید، چرا او باید با شما ارتباط برقرار کند؟ چه نفعی برایش دارد؟ و این یعنی منفعت طرف مقابل را هم مدنظر داشته باشید، مطمئن باشید متضرر نخواهید شد.

اکثر کسانی که نمی‌توانند ارتباط مؤثر برقرار کنند به این دلیل است که فقط و فقط به سود و منافع خودش فکر می‌کند و منافع طرف مقابل را نادیده می‌گیرد. قطعاً هیچ‌کسی نمی‌خواهد بازنده میدان باشد؛ و نسبت به کسی منافعش را نادیده گرفته حس خوبی نخواهد داشت. با در نظر گرفتن منافع و اهداف دیگران رابطه‌ای پایدار و مؤثر برقرار کنید.

هنگامی‌که با شخصی قرار است ارتباط داشته باشید حتماً اسم او را مخصوصاً اسم کوچکش را به یاد داشته باشید. برای همه مردم دنیا اسمشان از اهمیت زادی برخوردار است. وقتی اسم کسی را فراموش کنید از دید طرف مقابل به این معنی است که برای او ارزش و اهمیتی قائل نبودید. پس حتماً اسامی را به یاد داشته باشید، اگر فراموش می‌کنید جایی یادداشت کنید و قبل از زمان ملاقات به آن نگاهی بیندازید یا حتی می‌توانید با توجه به ظاهرش یا موضوعی دیگر اسم را کد گزاری کنید تا بهتر در حافظه‌تان باقی بماند.



یکی دیگر از مهم‌ترین موارد برای برقراری یک ارتباط مؤثر این است که بدانید مسائل موردتوجه و موردعلاقه طرف مقابل چیست و راجع به آن اطلاعات کافی کسب نمایید تا حرفی برای گفتن داشته باشید و علاوه بر آن بتوانید توجه او را به خود جلب کنید. باعلاقه در رابطه با آن صحبت کنید و سؤال بپرسید و خوب گوش کنید.

تابه‌حال هرچه گفتیم در مورد صحبت کردنتان بود اما باید توجه داشته باشید که مهم‌تر از حرف زدن، گوش دادن است. باید شنونده خوبی باشید و خوب گوش کنید و شنونده فعالی باشید. تا حس ارزشمندی به گوینده بدهید. چیزی که کمتر یافت می‌شود شنونده خوب و فعال است.

برای داشتن یک ارتباط مؤثر موارد بسیار زیادی را می‌توان نام برد و در رابطه با آن بحث کرد که خارج از حد این مقاله است. اگر مقاله موردتوجه شما قرارگرفته باشد و خواهان ادامه آن باشید این موضوع را ادامه خواهیم داد…


بسیار عالی و تاثیر گذار بود پدرم?

ممنون دختر عزیزم . امیدوارم در زندگیت به موفقیت های زیادی دست پیدا کنی و سالم و سرحال باشی

واقعا شنونده‌ی خوبی بودن در برقراری ارتباط موثر بسیار مهم است. افرادی را دیده‌ام که به خاطر همین موضوع بسیار در روابط خود پیشرفت کرده اند. ممنون میشم اگه این موضوع را بیشتر توضیح بدید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

وب‌ سایت

مدیرآفرین – آموزش تولید محتوا و کسب و کار اینترنتی

مهارت ارتباط موثر یک مهارت حیاتی در زندگی است که اغلب مواقع نادیده گرفته می‌شود. هیچ‌وقت برای کار کردن روی مهارت‌های ارتباطی دیر نیست و به کمک آن کیفیت زندگی بهبودتان می‌یابد.

ارتباط موثر با دیگران از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است؛ زیرا بهبود آن به تمام جنبه‌های زندگی کاری، شخصی و اجتماعی کمک خواهد کرد. به این شکل شاهد آرامش و پیشرفت بیشتری خواهید بود.

موقعیت سنج باشید و بدانید درباره چه موضوعی با چه کسی، کجا، چه وقت و به چه صورتی صحبت کنید. ما دائما در حال تعامل و همکاری با افراد دیگر هستیم و این بخشی از زندگی ما است.

در یک ارتباط موثر باید انتقال افکار و احساسات به صورت دو‌طرفه باشد. در حالی‌که مهارت‌های کلامی شامل گفتگو و مذاکره است؛ مهارت غیر کلامی، زبان بدن و حالات صورت را در برمی‌گیرد.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

بنابراین علاوه بر آگاه بودن از کلماتی که استفاده می کنید توجه به حرکات بدن و صدا در حین ارتباط بسیار مهم است.

در یک ارتباط موثر ابتدا باید احساسات خود را مدیریت کنید. مدیریت احساسات خود شرط داشتن ارتباط موفق با دیگران است. اگر بدانید چگونه با احساساتی مثل خشم، ناراحتی، ترس، نفرت، تعجب و لذت در ارتباط باشید، بهتر خود را مدیریت خواهید کرد. حتی در در موقعیت‌های پر از چالش می‌توانید به راحتی کنترل شرایط را در دست بگیرید و به شکل اثربخش‌تری با دیگران ارتباط برقرار کنید.

افرادی که سخت‌تر یا بهتر از دیگران کار می‌کنند، همیشه همه توجه‌ها را به خود جلب نمی‌کنند. گاهی اوقات مهم‌ترین مسئله این است که چگونه ایده‌هایتان به دیگران بفروشید و آنها را متقاعد کنید؟

مهارت‌های ارتباطی به شما امکان می‌دهد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و به ارتباطات بیشتری دست یابید. این مهارت بیشتر از یادگیری یک زبان خارجی یا هر مهارت کاری دیگر مهم است. یک فرد با مهارت‌های ارتباطی بهتر، در جایگاه شغلی بهتری از هم رده‌های خود قرار می‌گیرد.

با تقویت مهارت‌های اجتماعی، حتی در موقعیت‌های پرتنش، بدون از بین رفتن اعتماد و احترام می‌توانید ارتباطات خوبی داشته باشید.

ارتباط موثر ترکیبی از مهارت‌هایی از جمله ارتباط غیرکلامی، شنونده فعال بودن، فن بیان، هوش هیجانی بالا است.

بهترین موقعیت برای تمرین مهارت‌های اجتماعی ارتباطات روزانه است. با تعاملات ساده این مهارت‌ها را در موقعیت‌های مختلف تمرین کنید:

۱. تماس چشمی برقرار کنید: فرقی نمی‌کند که گوش می‌دهید یا صحبت می‌کنید در هر صورت نگاه کردن به چشم‌های فرد مقابل گفتگوی شما را موفقیت‌آمیزتر می کند. تماس چشمی علاقه و توجه شما را نشان می دهد.

۲. از زبان بدن آگاه باشید: از اینکه بدن شما در حال انتقال چه پیامی است آگاه باشید. زبان بدن بیشتر از یک ساعت گفتگو می‌تواند درباره شما بگوید. قرار گرفتن در یک موقعیت راحت با دست‌های باز این پیام را انتقال می‌دهد: شما در دسترس و آماده شنیدن هستید. از دست و حالات چهره نیز استفاده کنید به شکلی که کل بدن شما صحبت کند.

۳. پیامی واحد بفرستید: پیام‌های درهم و مبهم نفرستید. توجه کنید کلمات و لحن صدا، حرکات بدن، حالات صورت یک پیام واحد را برسانند.

۴. بر ذهنیت خود تسلط داشته باشید: ذهنیت شما بر روابط‌تان تاثیر می‌گذارد پس درباره هیچ فردی نیز پیش داوری نکنید. آگاهانه انتخاب کنید که صادق و صبور، مودب باشید. همان‌طور که دوست دارید دیگران نسبت به شما بی‌تفاوت نباشند شما نیز نسبت به احساسات دیگران  بی‌تفاوت نباشید.

۵. یک شنونده فعال باشید: باید بتوانید به دیگران گوش دهید و در گفتگوی دو طرفه شرکت کنید. وقتی به خوبی گوش می‌دهید از فرد مقابل شناخت بهتری پیدا می‌کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که جلوی سوء‌تفاهم‌هایی که نتیجه عدم درک و شناخت یکدیگر است را بگیرید.

علاقه خود را به چیزی که گفته می‌شود نشان دهید. گاهی‌اوقات لبخند بزنید و مطمئن شوید که حالت دوستانه‌ای دارید. با عباراتی مثل “بله” یا “اوه” گوینده را به ادامه صحبت ترغیب کنید.

۶. قضاوت نکنید: برای داشتن یک رابطه پویا لزومی ندارد که تمام افرادی که با آنها در ارتباط هستید را دوست داشته باشید یا با عقاید آنها موافق باشید. تنها لازم است که قضاوت و سرزنش را کنار بگذارید تا بتوانید دیگران را درک کنید.

۷. در زبان بدن به تفاوت‌ها توجه کنید: هر فرد ممکن است با توجه به نوع فرهنگ و خانواده، زبان بدن متفاوتی داشته باشد. پس در خواندن زبان بدن دیگران به سن، احساسات درونی، فرهنگ خانوادگی و اجتماعی آنها توجه کنید.

۸. شمرده صحبت کنید: زیر لبی و نامفهوم کلمات را ادا نکنید. افراد میزان شایستگی اجتماعی را از طریق نحوه بیان کلمات می‌سنجند.

آرام صحبت کنید؛ اگر سریع صحبت کنید دیگران به سرعت به تنش‌‌های درونی شما پی می‌برند. شروع به تمرین کنید تا صدای خود را آرام و ملایم کنید. به صدای خود روح بدهید و یکنواخت صحبت نکنید.

۹. مثبت فکر کنید: اظهارنظر مثبت آنهایی هستند که تشویق کننده و موثر هستند در حالیکه نظرات منفی، دلسردکننده است. ذهن اغلب تمایل دارد که روی نکات منفی تمرکز کند بنابراین بسیار مهم است که آگاهانه نظرات و گفتگوی مثبت را مدیریت کنیم.

۱۰. درک حالات چهره: هوش هیجانی در مورد مدیریت احساسات و هیجانات خود و دیگران است. بنابراین مهم است که به حالات چهره افراد توجه کنیم. حالات چهره بخصوص چشم‌ها دروغ نمی‌گویند. از طریق تماس چشمی می‌توانید بازخورد بهتری بگیرید و آنچه را که فرد مقابل در صحبت هایش بروز نمی دهد را متوجه شوید.

۱۱. بر حل مشکلات تاکید کنید: هنگام صحبت در مورد یک مشکل همیشه سعی کنید وضعیت را توضیح دهید. اثبات کردن را فراموش کنید. راه حل هایی را پیشنهاد دهیدکه وضعیت را بهبود ببخشد (از اینکه چه کسی درست یا غلط می‌گوید اجتناب کنید)

۱۲. قابل اعتماد باشید: مهم ترین بخش ارتباط موثر، قابل اعتماد بودن است. اگر در روابط مبنای اعتماد را پی نریزید نمی‌توانید روابط طولانی مدتی داشته باشید.

۱۳. خودتان باشید: آیا تا به حال احساس کرده‌اید که با فردی صحبت می‌کنید و احساس می‌کنید خودش نیست؟ شاید فردی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید و سعی در تحت تاثیر قرار دادن او دارید.

اگرچه هدف بدی ندارید اما راه درستی را انتخاب نکرده‌اید. مطمئن باشید که فرد مقابل متوجه خواهد شد. پس خودتان باشید و به فرد مقابل هم این فرصت را بدهید که همین کار را بکند.

۱۴. لذت بردن از برقراری ارتباط: به ارتباطات تنها به عنوان یک ابزار برای پیش برد اهداف نگاه نکنید. مهارت‌های ارتباطی را با شوخ طبعی و صمیمیت لذت‌بخش کنید تا در کنار دیگران اوقات خوبی را سپری کنید. بهبود این مهارت باعث می‌شود دیگران بیشتر تمایل داشته باشند در کنار شما باشند.

ارتباط بین‌ فردی، هنر به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران به وسیله تبادل تجربیات است. شما در هر شرایط تحصیلی، کاری و شخصی به آن نیاز دارید.

ارتباط درون فردی، ارتباطی است که ابتدا در ذهن فرد رخ می‌دهد و این گفتگوی درونی می‌تواند باعث ایجاد واکنشی مثبت یا منفی در بیرون شود.

مدیتیشن و تجسم از تکنیک‌های درون فردی است که بیشتر افراد برای برخورد بهتر با موقعیت‌های بیرونی استفاده می‌کنند. آگاهی از گفتگوی درونی اولین گام اصلاح مهارت‌های درون فردی است.

تجسم یک مهارت درونی است که توسط ورزشکاران و هنرمندان برای رسیدن به عملکرد بهتر استفاده می‌شود. ذهن است که بدن فیزیکی را به حرکت در‌می‌ آورد و نگرش مثبت و اعتماد به نفس بالا نیز از ذهن نشات می گیرد.

گاهی اوقات دیدگاه شخصی شما، ناخودآگاه نظری را که به دیگری دارید کاملا لکه دار می‌کند اما با مقداری شفقت و همدلی می‌توانید از جنبه دیگری نیز قضیه را ببینید.

با استفاده از تلقین و تجسم مثبت می‌توان گفتگوهای منفی درونی را کنترل کرد. برای بهبود روابط این ۳ گام را بردارید:

۱) شناسایی گفتگوی درونی منفی

۲) علت به وجود آمدن آنها

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

۳) توجه به جنبه های مثبت فرد

۱. مشاهده‌کننده‌های خوبی هستند

توجه به دیگران به ما اجازه می‌دهد که شرایط روحی دیگران را بهتر حدس بزنیم. یک ارتباط گیرنده خوب می‌داند چگونه واکنش‌های دیگران را پیش بینی کند و براساس آن موقعیت را مدیریت نماید.

افراد با مهارت‌های ارتباطی موثر درباره انسان های دیگر بسیار کنجکاو هستند. این فرد بهتر می‌تواند با دیگران  منطبق شون و همیشه در زمان برقراری ارتباط به فرد مقابل و شرایط او نیز فکر کنید.

۲. در ارتباطات پیش قدم هستند

در ارتباط یا رفع مشکلات ارتباطی به دنبال این نیستند که دیگری قدم پیش بگذارد. آنها اعتقاد دارند که در هر ارتباطی باید سهم خود را انجام دهند.

۳. آنها احترام قائل هستند

فردی با مهارت‌های ارتباطی بالا قادر به صحبت مسالمت‌آمیز با افراد مخالف است. در این موقعیت‌ها آنها صبر و قرار خود را از دست نمی‌دهند. چند بار شاهد بوده‌اید که افراد بر سر مسائل بی‌اهمیت اما از نظر آنها مهم، کنترل خود را از دست داده‌اند.

۴. هوش هیجانی بالایی دارند

افراد با هوش هیجانی بالا آگاهی خوبی از خود دارند به عبارتی خودآگاهند و کنترل احساس آنها در اختیار خودشان است. می‌دانند در برخورد با هر فرد باید چگونه رفتار کنند که درخور تفکر و احساس او باشد.

۵. ذهن منظم و سازمان‌یافته‌ای دارند

آنها فکر می‌کنند و سپس افکارشان را به زبان می‌آورند و از اینکه بگویند چیزی را نمی دانند نمی‌ترسند. می‌دانند که از روابطشان چه می‌خواهند و به دنبال نفع یک طرفه نیستند.

۶. آنها خلاق هستند

آنها دوست دارند داستان بگویند تا شنونده را در تجربیاتشان شریک کنند. آنها مهارت زیادی در درگیر کردن احساسات دیگران دارند. شوخ طبع و انعطاف پذیرند و می‌دانند چه صحبت یا حرکتی برای هر موقعیت مناسب است.

۷. افراد یادگیرنده‌ای هستند

آنها به هر موقعیتی به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه می‌کنند. به خوبی رفتارهای دیگران را بررسی می‌کنند و از هر تماسی چیزی یاد می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله دیدیم در مهارت ارتباط موثر، در درجه اول نیاز به ارتباط بهتر با درون خود دارید. اولین راه حل ارتباط موثر با دیگران، خودشناسی و نگرش مثبت درونی است، پس از آن است که می‌توانید یک ارتباط موثر و صحیح در زندگی بیرونی برقرار کنید.

همچنین تمرین و تکرارهای کوچک روزانه زمان زیادی از شما نمی گیرد اما می‌توانید مطمئن باشید که مهارتهای ارتباطی شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

یادتان باشد آینه هرگز اول به شما لبخند نمی زند

منبع: مدیرآفرین

 

نام *

ایمیل *

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۳ / ۵. ۱۰۷

قوانین طلایی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی حرفه‌ای

چگونه بر کمالگرایی غلبه کنیم؟

چگونه فردی قابل اعتماد باشیم؟ ( ۱۴ نکته برای جلب اعتماد دیگران)

۱۱ روش افزایش اعتماد به نفس و جذاب‌تر به نظر رسیدن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد و نزد ما محفوظ است

نام و ایمیل من را برای دیدگاه بعدی ذخیزه کن

می خواهم جدیدترین مقالات و اخبار سایت را دریافت کنم

مدیرآفرین باور دارد که شما یک مدیر هستید و خودتان بهترین فردی هستید که می تونه زندگی که شایسته‌اش هستید را بسازید. آموزش‌های زندگی شخصی و شغلی همان چیزی است که مدیرآفرین هدف خود قرار داده تا در این مسیر همراهتان باشد. به‌روزترین مقالات، کتابها، فایل های صوتی و تصویری در زمینه توسعه فردی و کسب و کار به صورت رایگان و ویژه برای شما فراهم شده است. رسالت مدیرآفرین این است که در مسیر موفقیت، انگیزه و دانشی را که برای ادامه راه نیاز دارید در اختیارتون قرار بدهد. موفقیت یک علم و اگر خوب یادش بگیرید شما هم به موفقیت می رسید.

برای اطلاع از جدید ترین دوره های کارگاه و محصولات آموزشی و فروش های ویژه همین الان ایمیل تان را وارد کنید تا به شما خبر بدهیم

خوش آمدید

بازگردانی رمز عبور

رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

10 نکته در برقراری ارتباط موثر

کسب موفقیت به توانایی فرد در برقراری ارتباط بستگی دارد. برای رسیدن به موفقیت باید هنر برقراری ارتباط موثر را داشته باشیم. یکی ویژگی‌های افراد موفق مهارت و توانایی آنها دربرقراری ارتباط با دیگران است. ارتباط غیرمؤثر باعث کاهش همکاری و هماهنگی، کاهش بازدهی، تنش‌های درونی، شایعات و بدگویی، افزایش ترک کار و غیبت از کار می‌شود. در این مطلب می‌توانید 10 نکته در برقراری ارتباط موثر را بخوانید.

حال چطور می‌توانید ارتباطی خوب، روشن و موثر برقرار کنید؟

بیشتر به ارتباط رو در رو و حضوری با همکاران و مقامات مافوق روی بیاورید و روی انتقال پیام از طریق تابلو اعلانات، یادداشت، ایمیل یا هر شکل ارتباطی نوشتاری دیگر تکیه نکنید. در مکالمه ی رودر رو، اعتماد بهتر و سریع تر ایجاد می‌شود

درحالی كه به نظر می‌رسد گوش دادن به دیگران بسیار ساده است، اما اگر شنونده فن گوش دادن را نتواند به درستی به‌كار ببندد ارتباط دچار مشكل می‌شود. رمز یک ارتباط موفق، شنونده‌ی خوبی بودن است. هنگامی که دیگران صحبت می‌کنند به آن ها احترام بگذارید، حرف‌شان را قطع نکنید و فرصت بدهید تا منظور خود را بیان کنند، آن چه را می‌گویند خلاصه و تکرار کنید، هنگامی که هنوز فرد در حال صحبت کردن است پاسخ های‌تان را آماده نکنید، ایمیل تان را چک نکنید یا برگه های کاغذ کارتان را زیر رو نکنید و سعی کنید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

واضح و روشن صحبت کنید و از عبارت‌های مناسب استفاده کنید، اگر گفته‌هایتان مشکل باشد، ممکن است دیگران منظورتان را اشتباه برداشت کنند. به خصوص درباره‌ی انتظارات و طرز فکر و گفته‌های افراد را با بیان متفاوتی دوباره بازگو کنید، این کار نه تنها به آن‌ها اطمینان می‌دهد که حرف‌های شان را فهمیده‌اید، بلکه نشانه‌ی اهمیت دادن بیشتر به مطالبی است که گفته‌اند.

صراحت و صادق بودن فرایندی است كه در ارتباطات انسانی به شكل نامحسوس اما بسیار موثر نقش بازی می‌كند. تاكید می‌شود این فرآیند قابل دیدن یا شیندن نمی‌باشد. بلكه دو طرف درگیر ارتباط، آن را حس می‌كنند. اگر ارتباطی فاقد صراحت و صداقت باشد، بدون شك، یا قطع خواهد شد و یا به شكل مخدوش، مبهم و ناسالم ادامه می‌یابد. اگر نتوانیم یا نخواهیم منظور خود را با صراحت بیان نماییم طرف مقابل به اشتباه می‌افتد و به حدس و گمان متوسل می‌شود و از واقعیت دور می‌گردد.

به خاطر داشته باشیم ابهام و عدم صداقت در ارتباطات انسانی سرمنشاء بسیاری از مسائل و مشكلات در ارتباطات فردی است.

هر کسی احتیاج دارد که بداند چه موقع کار را خوب انجام داده است و چه موقع احتیاج به بهبود آن دارد. به شخص باز خورد بدهید و همیشه به کار انجام شده انتقاد کنید نه به خود شخصی، اگر عصبانی هستید، قبل از سخن گفتن لحظه‌ای سکوت کنید.

ما اغلب در ارتباطات خود با دیگران درصدد ارزیابی آنها برمی‌آییم و گاه فكر می‌كنیم یا باید نظرات و احساسات آنها را رد كنیم و یا به نوعی (مستقیم و غیرمستقیم) نظرات و احساسات خودمات را به آنها تحمیل نماییم. ارتباطاتی كه بر پایه این روش شكل می‌گیرد  غالباً تداوم نمی‌یابد و هر دو طرف درگیر در ارتباط را دچار مشكل می‌سازد. ما بدین دلیل با یكدیگر ارتباط برقرار می‌كنیم تا از طریق آن به حل مسائل و مشكلات، رفع تضادها و تعارضات، رد و بدل كردن اطلاعات ، درک بهتر خود و رفع نیازهای اجتماعی دست یابیم، در روابطی كه ( ارزیابی دیگران ) عنصر اصلی آن می‌باشد نه تنها اهداف مذكور تحقق نمی‌یابد، بلكه آرامش لازم در ارتباطات انسانی نیز از بین می‌رود. باید به خاطر داشته باشیم همه ما می‌خواهیم دیگران با نظرات ما موافقت کنند و یا حداقل به افكار و احساسات ما احترام بگذارند و آنها را تایید كنند، زیر عقاید و نظرات ما برای خودمات كاملاً اهمیت ندارند، اگر در ارتباط با دیگران این تصور پیش آید كه به نظرات آنها احترام نمی‌گذاریم، ارتباط روند مناسب و هدفمند خود را طی نمی‌نماید.

در نظر گرفتن این نكته كه اغلب مردم مانند ما فكر نمی‌كنند، احساس نمی‌كنند و به روش خود به دنیا نگاه می‌كنند بسیار اساسی است.

در مذاکرات و ارتباطات طولانی سعی کنید وقفه‌ای ایجاد کنید، تا شماره 10 بشمارید، قدم بزنید. هر کاری حس می‌کنید به شما آرامش می‌دهد، انجام دهید. سپس قبل از این که کاری بکنید، بنشینید و فکر کنید که چگونه می‌خواهید به موقعیت نگاه کنید.

اگر بتوانیم بپذیریم كه دیگران مانند ما نیستند آن وقت می‌توانیم به شیوه مناسب با نظرات و عقاید آنها كه به نظر ما صحیح نیستند مخالفت كنیم. به عبارت دیگر بدون بحث و جدل مخرب كه غالباً همراه با بلند كردن صدا، داد و فریاد، خشم و غضب است می‌توانیم به نتیجه مناسب دست یابیم. یكی از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای مخالفت كردن با نظرات و عقاید دیگران روش خلع سلاح است. در این روش، فرد در سخنان طرف مقابل حقیقتی را پیدا می‌كند (حتی اگر با مجموعه سخنان او موافق نیست) و سپس در مقام موافقت و تایید آن حرف می‌زند. این روش بر طرف مقابل تاثیر آرام بخش عجیبی می‌گذارد.ممكن است روش خلع سلاح را نپذیرد ولی جدل، بی فایده و همیشه بی‌سرانجام است، با این شیوه در واقع شما پیروز از بحث خارج می شوید و طرف مقابل نیز احساس پیروزی می كند و با آمادگی بیشتری به حرف‌های شما گوش‌می دهد.مثال: همکار شما می‌گوید: اصلاً حرفهای تو را قبول ندارم! پاسخ شما: بله حق باتوست، ما همیشه نباید دربست و به صورت صددرصد حرف‌های دیگران را بپذیریم.

با حرف ها و عملکردهای تان ثابت کنید که به اصول رفتار حرفه‌ای متعهد هستید. این امور فضایی از اعتماد و رو راست بودن با دیگران را ایجاد می‌کند.

شناسایی دنیای ذهنی دیگران، همدلی و همدردی كردن با آنها و یا به نتیجه رسیدن بحث‌های ما با دیگران نیازمند خوشناسی و تلاشی برای افزایش اطلاعات و آگاهی‌های خود جهت شناسایی دیگران و محیط زندگی است. آگاهی از نقاط قوت و ضعف، ترسها، امیال،‌ آرزوها و نیازهای خود و پذیرش صادقانه آنها، كمک می كند ویژگی‌ها و وخصوصیات دیگران را واقع بینانه‌تر ببینیم و آنها را بپذیریم.باید به خاطر داشت خوشناسی و افزایش آگاهی مستلزم صرف وقت، صبوری و تلاشی در جهت تغییر ویژگی‌های منفی خود است. برای خودشناسی و افزایش آگاهی می‌توانید از افراد متخصص نظیر روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

سلام، محتوای این مقاله قسمت کوتاهی از کتاب ارتباط موثر اثر ساندرا هیبلز، ریچارد ال ویوور است.

سلام، تلاش ما همیشه بالابردن سطح کیفی مطالب بوده و هست. در حوزه رشد مهارت‌های فردی نیز برای افزایش کیفیت مطالب، بیشتر تلاش می‌کنیم.

از توجه شما بسیار سپاسگذاریم.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

راه‌های برقراری ارتباط موفق چیست؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند. ممکن است در طول زندگی‌تان افرادی را ببینید که به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباطات منجر به پیشرفت آن‌ها می‌شود. شاید از خود بپرسید راز موفقیت این افراد در زندگی چیست؟ ما در ادامه به راهکارهایی برای داشتن ارتباط موفق با دیگران اشاره کرده‌ایم. تمرین این راهکارها کمک می‌کند تا شما هم بتوانید روابط رضایت بخش و مؤثری را بیش از پیش تجربه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر دراین زمینه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یک ارتباط موفق از نظر شما چگونه است؟ داشتن روابط سالم و موفق با دیگران می‌تواند از دید هرکس متفاوت باشد. اما به طور کلی فاکتورهای عمومی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ارتباطات مؤثری با دیگران داشته باشید. از جمله این فاکتورها می‌توان به داشتن درک متقابل، مسئولیت پذیری در برابر دیگران، برخورداری از مهارت‌های ارتباطی و هوش هیجانی اشاره کرد. ما در ادامه به راهکارهایی اشاره کرده ایم که به شما کمک می کنند تا احتمال موفقیت خود را در روابط بین فردی بالا ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی و هوش هیجانی کلیک کنید.

اکثرا وقتی می خواهیم در ارتباط با کسی موقر و مثبت جلوه کنیم، بیشتر به کلماتی که می گوییم دقت می کنیم. در حالی که کلام تنها بخشی از این مسئله است. آنچه که بیش از هر چیز در ارتباطات رو در رو اهمیت دارد، زبان بدن شماست.  چرا که هر یک از بخش‌های بدن در طول برقراری ارتباطات، پیغامی را به فرد مقابل می‌رساند. به همین خاطر لازم است که بتوانید ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید، بیانات چهره‌ای مثبت و تأثیرگذاری داشته باشید و در ژست‌های بدنی خود دقت بیشتری به خرج دهید.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان بدن کلیک کنید.

در هر سطحی از ارتباط، افراد نادیده گرفته شدن را نمی‌پسندند و دوست دارند که درک متقابلی از آن‌ها صورت بگیرد. آنچه که بیش از هر چیزی باید مورد درک و پذیرش قرار بگیرد احساسات و هیجانات است. در واقع افرادی که ارتباطات موفقی دارند، اغلب اهمیت این موضوع را درک کرده و در این مورد مهارت بالایی دارند. برای آنکه بتوانید همدلی کردن را بهتر بیاموزید لازم است که گاهی به دنیا از زاویه دید دیگران نگاه کنید و در مورد انواع احساسات و تأثیری که بر افراد می‌گذارد اطلاعات بیشتری به دست آورید.

مطالعه مقاله ما با عنوان مهارت همدلی نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای اینکه کلام‌تان بیشتر مورد پذیرش قرار بگیرد لازم است که ابتدا به درک درستی از مخاطب خود دست یابید. نحوه‌ای که شما جملات خود را بیان می‌کنید، اهمیت بسیار بیشتری از آنچه که می‌گویید دارد. به همین خاطر قبل از اینکه با هرکسی در ارتباط قرار بگیرید ابتدا از خود بپرسید که چقدر او را می‌شناسید، آیا در مورد علایقش اطلاعاتی دارید؟ این مسئله به خصوص زمانی که می‌خواهید برای جمعی سخنرانی کنید بسیار اهمیت دارد. اگر شما مخاطبین خود را نشناسید و بر اساس درک و علایق آن‌ها بحث را پیش نبرید نمی‌توانید انتظار تأثیرگذاری زیادی داشته باشید.

در ارتباطات کلامی و نوشتاری خلاصه گویی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تلاش کنید تا در ارتباطات خود از حاشیه پردازی زیاد خودداری کنید. هرچقدر که زمان انتقال پیام طولانی‌تر می‌شود به همان میزان از تأثیرگذاری آن نیز کاسته خواهد شد.

در دنیای امروز همه‌چیز تخصصی شده است و موفقیت در هر امری نیازمند آموزش و مطالعه است. داشتن ارتباطات مناسب نیز به عنوان یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در کسب موفقیت نیازمند آن است که به طور حرفه‌ای به آن پرداخته شود. اگر شما بتوانید ارتباطات موفقی داشته باشید، در امور تحصیلی، شغلی و خانوادگی به پیشرفت‌های بیشتری دست خواهید یافت. چرا که ارتباطات اجتماعی مبنای هر عملی در زندگی هستند. مرکز حامی هنر زندگی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این باره و برگزاری جلسات روان درمانی فردی و گروهی می‌تواند در این امر به شما یاری برساند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت در زندگی و جلسات روان درمانی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه‌های برقراری ارتباط موفق می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

افراد بسیاری وجود دارند که به دلیل رابط عمومی ضعیفی که دارند رنج می برند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و در مقابل افرادی هستند که به دلیل داشتن روابط اجتماعی موفق و بالای خود در زندگی شان از بسیاری از فرصت های کاری بهره می برند. همانطور که می دانید ضعف در برقراری روابط عمومی و اجتماعی می تواند فرصت های بسیاری را از افراد سلب کند از همین رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به شما بگوییم که چگونه روابط عمومی بالا داشته باشید با ما همراه شوید.

برای داشتن روابط عمومی بالا اولین تمرین برای کسانی که در این خصوص ضعف دارند این است که در هر موقعیتی که قرار گرفتید با افراد جدید آشنا شوید و با آن ها سر صحبت را باز کنید نیازی نیست برای اولین مکالمه تان به دنبال بحث های فلسفی باشید همین که احوال پرسی و خوش آمد گویی کنید برای شروع کافی می باشد بنابراین ترس و خجالت را کنار بگذارید و از فردا این تمرین را انجام دهید تا رفته رفته ارتباط اجتماعی تان تقویت شود.

حتما تا به حال در جمع متوجه افرادی شده اید که علاقمند به صحبت کردن با دیگران هستند و دوست دارند با افراد جدید آشنا شوند و با آن ها صحبت کنند و در مقابل نیز افرادی را دیده اید که به شدت گوشه گیر هستند و تمایل ندارند با کسی صحبت کنند یک تمرین دیگر برای ایجاد روابط عمومی بالا و تقویت آن این است که به افرادی نزدیک شوید که دوست دارند با شما صحبت کنند و با آن ها گرم بگیرید خوش رویی و خوش صحبتی این افراد اعتماد به نفس شما را برای ایجاد ارتباط بالا می برد و علاوه بر این شما می توانید از مهارت های ارتباطی آن ها تجربه کسب کنید خواندن کتاب چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم به شما کمک می کند که بتوانید ارتباطات موثرتری را برقرار کنید به ویژه اگر فرد خجالتی باشید و ندانید از کجا سر صحبت را باز کنید.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

📷

چنانچه در یک جمعی قرار گرفتید که در آن افرادی را می شناسید به سمت آن ها بروید و با آن ها سر صحبت و گفتگو را باز کنید این امر به اجتماعی شدن شما و ارتقاء شخصیت اجتماعی شما کمک می کند به هیچ عنوان به دلیل اینکه حوصله حرف زدن ندارید از افرادی که می شناسید دوری نکنید بلکه به سمت آن ها بروید احوال پرسی کنید , خوش آمد گویی کنید و به ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با آن ها بپردازید تا مهارت های ارتباطی شما تقویت شود.

بیان احساسات یکی از ابزارهای ارتباط عمومی می باشد بنابراین به بیان احساسات خود بپردازید و ابراز علاقه به فرد مورد نظرتان هراس نداشته باشید احساسات در روابط اجتماعی نقش پر رنگی ایفا می کند بنابراین اگر بتوانید احساسات تان را بیان کنید می توانید یک رابطه معقول و منطقی ایجاد کنید. اگر نتوانید احساس تان را بیان کنید ممکن است این احساس تبدیل به یک دمل چرکی شود علل خصوص اگر احساس شما ناشی از خشم و عصبانیت و دلخوری باشد. بنابراین راجب عقاید و افکاری که موجب بروز این احساسات در شما شده است با فرد مقابلتان گفتگو کنید تا بتوانید اختلافی که وجود دارد  را از بین ببرید و در صورتی که احساس عاشقانه دارید بیان آن می تواند رابطه اجتماعی و احساسی تان را عمیق تر و پر رنگ تر کند.

برای داشتن روابط عمومی بالا علاوه بر اینکه ارتباط کلامی مهم می باشد ارتباط غیر کلامی نیز اهمیت دارد در ارتباطات اجتماعی خود باید مراقب حالات و حرکات و زبان بدن خود باشید زبان بدن گویای پیام هایی به طرف مقابل می باشد بنابراین بسیار اهمیت دارد که زبان بدن شما محترمانه باشد و دچار اشتباهات زبان بدن نشوید مراقب حرکات سر و صورت , دست و نوع نگاه تان باشید هنگامی که با فردی صحبت می کنید باید سمت نگاه شما به او باشد اما مراقب باشید زیاد به فرد خیره نشوید زیرا نگاه های عمیق و زیاده روی در این خصوص می تواند موجب آزار و عدم راحتی فرد مقابل باشد برای اینکه روابط عمومی موفقی داشته باشید در خصوص زبان بدن مطالعه داشته باشید.

برای داشتن یک روابط عمومی بالا علاوه بر اینکه باید بدانیم چگونه خوب صحبت کنیم باید بدانید که چگونه بهترین شنونده نیز باشیم یکی از نشانه های داشتن ارتباط عمومی بالا این است که فرد چقدر به سخنان طرف مقابل خود اهمیت می دهد همانوطر که زبان بدن مناسب در ایجاد روابط عمومی بالا نقش دارد شنونده خوب بودن نیز به همان میزان اهمیت دارد چنانچه در یک گفتگو دوستانه یا رسمی شنونده خوبی نباشید و به صحبت های طرف مقابل بی توجه باشید نشان می دهید که طرف مقابل هیچ ارزشی برایتان ندارد. بنابراین باید به همان اندازه که به خوب صحبت کردن اهمیت می دهید و تلاش می کنید آن را بخوبی یاد بگیرید به خوب گوش دادن نیز باید اهمیت بدهید و آن را فرا بگیرید و بکار ببرید.

یکی دیگر از نشانه های داشتن روابط عمومی بالا خوش رویی و مهربانی می باشد عموما مردم دوست دارند با کسانی صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند که ظاهری مهربان و چهره ای خوش رو داشته باشند بنابراین سعی کنید این عادت را در خود ایجاد کنید و چهره ای خوش رو مهربان داشته باشید یکی از نشانه های خوش رو بودن به زبان بدن باز می گردد یعنی داشتن یک لبخند زیبا, لبخند داشتن علاوه بر اینکه چهره شما را زیبا تر نشان می دهد خوش روی و مهربانی را تقویت می کند بنابراین اگر عادت به لبخند زدن ندارید بهتر است جلوی آینه تمرین کنید.

در پایان باید بگویم یکی از عمده دلایل ضعف افراد در داشتن روابط عمومی بالا کم رویی و عدم اعتماد به نفس بالا می باشد که با توجه به مواردی که در این مقاله اشاره شد می توانید با تمرین کردن و اجرای تمامی موارد ذکر شده این مهارت را در خود ایجاد و کمرویی خود را درمان کرد به عقیده من اولین قدم در این راستا شروع به صحبت کردن در جمع های صمیمی و خانوادگی می باشد و بعد یک پله بالا تر سر صحبت باز کردن با افرادی که کمی آشنایی با آن ها داریم لازم به ذکر است که تمامی این موفقیت ها تنها با تمرین و ممارست حاصل می شود.

منبع: تومیتونی

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

صفحه اصلی ویدئو ها استاد احمد محمدی چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟

ارتباطات اجتماعی خوب یعنی از مهارت‌‌ها و ابزارهایی است که می‌تواند در مسیر زندگی به ما کمک شایانی کند. چگونه می‌توانیم ارتباطات اجتماعی خوبی داشته باشیم؟

ارتباطات اجتماعی خوب محصولات، اثرات و نتایج خوبی برای شما به‌همراه دارد. انسان موجودی اجتماعی است، پس ارتباطات اجتماعی یکی از اصول اساسی است که ازطریق آن می‌توان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد.

آیا همه‌ی انسان‌ها باید بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟ آیا همه شایسته‌ی برقراری ارتباط هستند؟ آیا ما باید بتوانیم با همه ارتباط برقرار کنیم؟ ارتباطات اجتماعی خوب چه محصولات و تبعاتی برای ما دارد؟ آیا برقراری ارتباط اجتماعی مهارت آموختنی است یا اینکه موضوعی در وجود ما است که نمی‌توانیم برای رشد آن کاری انجام بدهیم؟

موضوع ارتباطات اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که تاکنون آکادمی بازار به‌ شکل‌های مختلفی بدان پرداخته است. می توانید مقاله روش های بهبود ارتباطات اجتماعی را مطالعه کنید.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم

مطالعه بیشتر: اهمیت روابط اجتماعی

مطالعه بیشتر: بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی

برای بهبود ارتباطات اجتماعی لازم است مهارت هایی را یاد بگیریم. ارتباطات اجتماعی را باید ساخت. وقتی از ارتباطات اجتماعی صحبت به میان می آید، یعنی باید مهارت هایی را یاد بگیریم تا بتوانیم با افراد طراف خودمان به شکل درستی ارتباط برقرار کنیم. یکی از مسایل مردم زمان ما مشکلات ارتباطی است. به زندگی افراد مختلف که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که والدین و فرزندان بسیاری با یکدیگر مشکل دارند. همسران نیز از مشکلات ارتباطی گاها رنج می‌برند. کارفرمایان با پرسنل خود و کارمندان یک مجموعه کاری اغلب با یکدیگر مشکل ارتباطی دارند.

وقتی این مسایل حل نمی‌شود، تبدیل به معضل شده و بر راندمان کاری تاثیر منفی می‌گذارد. برای بهبود ارتباطات اجتماعی باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم.

درک طرف متقابل. اگر می خواهید در ارتباطات اجتماعی خودتان به شکل درستی عمل کنید، باید مهارت درک متقابل را یاد بگیرید. اگر یاد نگرفته باشیم چگونه طرف متقابل را درک کنیم، در برقراری ارتباطات اجتماعی دچار مشکل می شویم.

گوش دادن. یکی دیگر از مهارت‌هایی که باید برای بهبود ارتباطات اجتماعی فرابگیریم، مهارت خوب گوش کردن است. باید بدانیم خوب گوش کردن می‌توا‌ند بسیاری از مسایل ما را در ارتباطات حل کند. بسیاری از ما شنونده‌ی خوبی نیستیم.

با روی باز و گشاده با دیگران برخورد کنید. دیده‌اید برخی افراد همیشه عبوس و ناراحت هستند. این افراد اولین پالسی که به طرف مقابل منتقل می‌کنند، پالسی از یاس و ناامیدی است. برخورد اول خراب می‌شود و شاید نمی‌توان امیدی به ادامه راه داشت.

روحیه همکاری را در خود تقویت کنید. برای ارتباط خوب باید روحیه‌ی همکاری داشت. موضع و نقش خودتان را به‌جای آنکه در طرف مقابل فرد قرار دهید، روحیه همکارانه داشته باشید.

حضوری فعال و پرانرژی داشته باشید. اگر می‌خواهید ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید، در جمع‌های مختلف روحیه‌ی همکاری و مشارکت خود را بالا ببرید.

احساسات خود را بیان کنید. برای تقویت روابط اجتماعی باید بتوانید احساسات خود را بیان کنید. وقتی از موضوعی ناراحت هستید، باید سعی کنید با گفتمان مساله را حل کنید. نگذارید گره‌ها و مشملات کوچک به مسایل بزرگ و لاینحل تبدیل شود.

قویترین و کاربردی ترین دوره فن بیان به همراه پشتیبانی مشاوران و مربیان آکادمی بازار

مطالعه بیشتر:‌ بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی

وقتی صحبت از ارتباطات اجتماعی به میان می‌آید برخی می‌گویند ما اصلا تمایلی نداریم با همه‌ی اطرافیان خود بسیار روابط نزدیکی ایجاد کنیم. برخی افراد دایره‌ی تنگی در دوستی دارند.

ابتدا باید یک چیز مهم را در نظر داشته باشید که هر کسی حریم و حدودی برای خودش دارد که هر کسی نباید و نمی‌تواند در آن حریم وارد شود. نکته‌ی مهم دیگر آن است که هر کسی ارزش‌ها و اعتقاداتی برای خودش دارد و به همین دلیل نمی‌تواند گاهی هر شخصی را در حوزه‌ی فردی خودش وارد کند.

اما این نکته‌ی مهم را هم فراموش نکنید که حتی در صورت تضاد عقاید باید بتوانیم به اعتقادات و ارزش‌های دیگران احترام بگذاریم. تصور کنید در محیط کاری هستید و یکی از همکاران شما به‌شدت تنبل است. تا جایی که به کار مربوط می‌شود و تنبلی وی برای کار ضرر زننده باشد، می‌توانید در این موضوع ورود کنید. ولی اگر آن همکار شما هیچ رابطه کاری با شما ندارد و اصلا خوشش هم نمی‌آید کسی وارد حریم خصوصی‌اش شود، تصمیم به نصیحت کردن وی کار درستی به‌نظر نمی‌رسد.

ولی تصور کنید خواهر کوچک شما تنبلی می‌کند. وظیفه‌ی خواهری آن است که به خواهر کوچکتر کمک کند تا بتواند از این مشکل تنبلی خلاص شود. برخی از مشکلات ارتباطی به این جهت به‌وجود می آید که افراد در زندگی و حریم خصوصی یکدیگر بدون اجازه وارد می‌شوند. نصیحت‌های نا به جا می‌کنند. هر کسی نقص‌ها و عیب‌هایی دارد و خود ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. پس بهتر است ابتدا از خودمان شروع کنیم.

ما به واسطه‌ی کارهای مختلفی با افراد مختلف ارتباط داریم. مثلا فردی فروشنده لبنیاتی  است و هر روز تعداد زیادی مشتری وارد مغازه وی می‌شود. ارتباطات اجتماعی در برخورد با مشتریان یک معنا دارد و ارتباط اجتماعی در برخورد با فامیل نزدیک معنای دیگری می‌دهد. ارتباط اجتماعی مهارتی است که باید آن را یاد بگیریم.

دوره مشتری مداری و مدیریت حرفه ای ارتباط با مشتریان

فروشندگان موفق عموما روی مهارت‌های ارتباطی خودشان کار می‌کنند. طیف بسیاری از مردم و یا بهتر بگوییم همه‌ی ما با مهارت ارتباط موثر سر و کار داریم . ما موجودی تک سلولی نیستیم که در غار تنهایی خودمان زندگی کنیم. انسان موجودی اجتماعی است که به واسطه‌ی ارتباطات اش می‌تواند مسیر موفقیت را بهتر طی کند.

در مسیر زندگی باید همه چیز را بسنجیم و جایگاه افراد را در محدوده‌ی خودمان مشخص کنیم. باید برای ما معلوم باشد فلان فرد جزو کدام دسته از دوستان ما است. باید بدانیم سطح ارتباط ما با هر شخصی چگونه تعیین و تعریف می‌شود. باید تقویت مهارت های ارتباطی را یاد بگیریم.

در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی، دوره‌های آموزشی مختلفی در موضوعات تکنیک های فروش موثر، برنامه ریزی، مدیریت بازاریابی، مشتری مداری، دوره اصول مدیریت و سرپرستی فروش، آموزش ویزیتوری حرفه ای، بازاریابی تلفنی، نخبگان فروش، فن بیان،  دوره‌ اصول و فنون مذاکره  و زبان بدن برگزار می‌کند.

دوره برنامه ریزی فروش یک دوره فوق العاده جذاب انگیزشی و علمی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم
چگونه ارتباطات موفق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *