چگونه ازدواج درست داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ازدواج درست داشته باشیم
چگونه ازدواج درست داشته باشیم

 

پژوهش ها نشان می دهد، که با ثبات ترین ازدواج ها آن است که زن وشوهر بیش ترین شباهت ها را با هم داشته باشند. بعضی از روانشناسان شباهت های بین زوجین را در حکم سپرده بانکی مشترک تلقی کرده و اشاره می کنند. اگر میزان سپرده بانکی شما کم تر باشد در مقابل بحران اقتصادی و اجتماعی بهتر می توانید مقاومت و احساس امنیت کنید. در غیر این صورت دچار مشکل می شوند. این تشبیه نشان می دهد هر چه قدر میزان تشابه بین زوجین بیشتر باشد کمتر دچار بحران می شوند.

 

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

تشابه در ازدواج

 

چه تشابه هایی لازم است؟

– هوش: اگر هوش زن وشوهر به یک اندازه باشد رابطه زناشویی آنان با گرفتاری کم تری روبرو می شود.

 

– ارزش ها: لازم است که زن و شوهر به بسیاری از ارزش ها وحدت نظر داشته باشند. مثلا: مهم است زن و شوهر از نظر معنوی و یا درک اقتصادی اختلاف نظر زیادی نداشته باشند.

 

– علائق: اگر زن وشوهر در بسیاری از زمینه ها علائق مشترک داشته باشند زندگی به کامشان شیرین خواهد شد.

 

با این حال زن و مرد ذاتا با همدیگر تفاوت هایی دارند که شناخت این تفاوت ها می تواند باعث شود طوری رفتار کنند که با هم به اختلاف نخورند. تفاوت های میان زن و مرد تفاوت های عمده ای است. برخی از این تفاوتها ریشه در عوامل فیزیولوژیكی و زیستی و بعضی نشأت گرفته از عوامل اجتماعی و فرهنگی و باید در ازدواج و زندگی مشترك به آن توجه كرد.

ازجمله:

 

1- دیدگاه زنان و مردان نسبت به مسائل جنسی كاملاٌ متفاوت است: این تفاوت ریشه نسبی دارد. رابطه جنسی در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده ولی در مردها بیشتر جنبه فیزیولوژیكی دارد.

 

2- برای مردان استقلال اهمیت بسیاری دارد: آنها می خواهند در مورد مسائل مالی معملات و سایر موارد مشابه مستقل باشند. و مخالفت همه و عدم توجه وی به این نكته می تواند مشكلات و موانعی را در زندگی مشترك ایجاد كند زیرا مرد تصور می كند كه به استقلالش لطمه خورده است.

 

3- زنان می خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می دهند: چنانچه حس كند از طرف همسرش مورد بی توجهی و بی مسئولیتی قرار گرفته به شدت آزرده شده و واكنش های شدید عاطفی نشان می دهد.

 

4- مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم است: با مراجعه به فرهنگ های مختلف در جوامع گوناگون خواهیم دید كه مردها به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است. البته، این مسئله را باید جدا از تبعیض جنسی میان زن ومرد به حساب آورد. در خانواده ها كه زن بدون نظر خواهی و مشورت همسرش درباره ی مسائل خانوادگی تصمیمی اتخاذ می كند با این كه قدرت اول خانواده است، مشكلات زیادی مشاهده می شود. البته این كه مردها قدرت اول خانواده باشد به این معنا نیست كه مرد همانند یك دیكتاتور عمل كند بلكه منظور نقش مدیریتی است.

 

5- صحبت كردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است: زنان با دور هم جمع شدن و حرف زدن بسیاری از نگرانی ها و اضطرابها و ناراحتی های خود را تخلیه می كنند و تمایل به ارتباطات اجتماعی در زنان بیشتر از مردان است. چنانچه درك و آگاهی زن ومرد به این خصوصیات ضعیف باشد، مطمئاٌ آنها را دچار سوء تفاهم های جدی در زندگی مشترك می كند.

 

6- نگاه مردان به مسائل كلی تر است : مردها معمولاٌوارد جزئیات و نكات ظریف نمی شوند در حالی كه زنها به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات توجه زیادی دارند و این خصوصیت زن و مرد باعث می شود، كه زن تصور كند كه مرد درباره بسیاری از مسائل بی دقت است و مرد نیز تصور كند كه همسرش فردی حساس و ریز بین است.

 

7- زن ها عاطفی تر از مردها هستند: تفاوت عمده بین زن ومرد عاطفی تر بودن زنان است و این انتظاری است كه زنها از مردها دارند. مثلاٌ زنی كه همواره تاریخ دقیق روز ازدواج، تاریخ تولد و مانند آن را به یاد دارد وقتی با شوهری روبرو می شود كه نسبت به این مسائل بی اعتنا است نخستین احساسش این است همسرش نسبت به او بی علاقه است و ادامه چنین تفكرات منفی در مدت زمان اندك موجب سوء تفاهم و دلسردی از زندگی مشترك می شود. لذا آگاهی از این نكات ضمن آنكه از ناراحتی های بسیار زیادی جلوگیری می كند. احساس توانایی و مهارت زندگی مشترك را در شخص رشد می دهد.

 

با تفاوت ها چه کنیم؟

چیزی که تحمل تفاوت ها را ساده تر می کند، همدلی است. یعنی پذیرفتن این که تنها زاویه دید شما مهم نیست و باید گاهی دنیا را از چشم همسر خود ببینید. همدلی با افراد مهارت خاصی می خواهد. همدلی به معنی توانایی درك و فهم احساسات دیگران است، به طوری كه فرد بتواند خود را به جای دیگران بگذارد. از دید او به موضوع نگاه كند و احساسات او را درك كند. همدلی به معنی تایید   رفتارهای فرد مقابل نیست بلكه فقط به این معنی است كه او و شرایط او را درك می كنیم.

 

همدلی به برقراری ارتباط عمیق و صمیمی با افراد كمك می كند گاهی افراد به اشتباه تصور می كنند تفاهم به این معنی است كه با فرد مقابل كاملاٌ هم فكر و هم عقیده باشیم در حالی كه چنین تصوری از پایه اشتباه است، زیرا هیچ گاه نمی توان دو نفر را یافت كه شبیه هم باشند اختلاف در دیدگاه ها، علائق ها، آرزوها، سلیقه ها، امری طبیعی و عادی است.

حرف زدن همسران

 

اصول مهارت همدلی

 

1- به صحبت های دیگران خوب گوش كنید.

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

2- با احساس و عواطف طرف مقابل تان همراه و هماهنگ شوید.

3- به احساسات و هیجان های طرف مقابل تان توجه داشته باشید.

4- خود را به جای طرف مقابل بگذارید.

5- در همدلی با طرف مقابل از جمله های قاطع استفاده نكنید.

  

اثرات همدلی

1) عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می شود.

2) در طرفین احساس خوشایند و مثبت به وجود می آورد.

3) فرد را از احساس تنهایی نجات می دهد.

4) موجب اخذ تصمیم های صحیح تر می شود.

5) از بسیاری تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.

6) همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.

7) در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی داشته باشد.

8) احساس آرامش و قوه ی ادارک فرد را افزایش می دهد.

9) موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

10) زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم می آورد.

11) روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد.

12) امنیت روانی و آسایش خاطر را تقویت می نماید.

13) میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش می دهد.

14) بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.

منبع: خراسان، گفتگوی دینی

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن


ارسال محرمانه محصولات جنسی

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


مشاوره تلفنی طلاق

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


انواع جراحی زیبایی سینه


سینما رو به خونت بیار!

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همان‌طور که می‌دانید هیچ کس بی‌عیب و نقص نیست، اما افرادی هستند که می‌توانند همسر ایده‌آلی برای شما باشند. این روزها هزاران راه برای یافتن همسر مناسب وجود دارد؛ اما پیش از هر کار باید بدانید که می‌خواهید همسر ایده‌آلتان چه خصوصیاتی داشته باشد و چه ویژگی‌هایی را در شریک آینده‌ی زندگی خود دوست ندارید. انیشتین گفته است که دیوانگی است، اگر انتظار داشته باشید از انجام دادن یکسان یک کار مشخص، نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید؛ شاید شما هم همیشه یک کار را در روابطتان انجام می‌دهید و به همین دلیل نمی‌توانید با فرد مناسب آشنا شوید و ازدواج کنید.

سعی ما این است که تمام مراحل یک ازدواج موفق را از انتخاب همسر مناسب تا نحوه عملکرد درست بعد از ازدواج عنوان کنیم. برای رسیدن به یک ازدواج موفق دانستن هرکدام از این مراحل به یک اندازه حائز اهمیت و ضروری است.

فهرست مطالب

بهترین همسر برای یک ازدواج موفق فردی خون‌گرم و با روحیه‌ی همکاری بالا است که از نظر عاطفی نیز ثبات داشته باشد. اگر می‌خواهید ازدواجی پایدار و پربار داشته باشید که رضایت هر دو نفرتان را جلب کند، باید ابتدا ویژگی‌های شخصیتی را که منجر به رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شود، مشخص کنید. خطرناک، مهیج و غیرقابل پیش‌بینی بودن شاید هیجان‌انگیز باشد، اما احساساتتان را به مرور زمان تحلیل می‌برد و سرو کله زدن مداوم با چنین خصوصیاتی از نظر روانی خسته کننده است. شما همسری می‌خواهید که پیمانه‌ی احساساتتان را لبریز از عشق کند، نه آن که تمام نیرویتان را از شما بگیرد.

گوش شنوا داشتن همسر آینده‌تان و این که بتوانید مسائل مهم را با او در میان بگذارید، احتمالاً مهم‌تر از زیبایی، ثروت و قدرت است. اگر نتوانید با همسرتان درد و دل کنید و او را نیز ترغیب کنید که سفره‌ی دلش را برایتان باز کند، رابطه‌ی شما رابطه‌ی موفقی نخواهد بود. درست است که دعوا نمک زندگی است و ممکن است هر از گاه با هم جرو بحث کنید، اما باید در نهایت احساساتتان را صادقانه با هم در میان بگذارید و به وضوح به هم بگویید که چه خواسته‌ای از زندگی دارید. به این ترتیب در زندگی مشترک غافلگیر نخواهید شد.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

حتماً شما برای انتخاب همسر آینده‌تان معیارهای خاصی دارید، تحت هیچ شرایطی این معیارها را نادیده نگیرید. شاید فردی که با او آشنا شده‌اید، از هر نظر دیگر قابل قبول باشد، اما معیارهایتان را نداشته باشد؛ در این شرایط از یاد نبرید که این خصوصیات برایتان اهمیت بالایی دارند و نبود آنها احتمالا مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد. هر چقدر هم که ازدواجتان از جهات دیگر ایده‌آل باشد، به دلیل اختلاف‌هایی که از ابتدا به آنها توجه نکرده‌اید، بارها و بارها درگیر بحث و اختلاف نظر خواهید شد. مطمئن باشید افراد بسیاری در دنیا هستند که همین مشخصات مطلوب را بدون ویژگی‌های ناخوشایند و نقض کننده‌ی معیارهایتان دارند، بنابراین تا زمانی که همسر ایده‌آل‌تان را پیدا نکرده‌اید، از جستجو دست نکشید.

باطری دو قطب مثبت و منفی دارد، اگر هر دو قطب باطری مثبت یا منفی بود، مسلماً باطری کار نمی‌کرد. مثبت و منفی مکمل یکدیگراند و همین متضاد بودن باطری را قدرتمند می‌کند. این نکته درباره‌ی رابطه‌ها نیز صادق است. نقاط قوت شما باید مکمل نقاط ضعف همسرتان باشد و بالعکس، به این ترتیب پیوندی قوی و رابطه‌ای پربار و موفق ایجاد می‌شود.

چند ماهی است که با هم آشنا شده‌اید و همه چیز فوق‌العاده به نظر می‌آید. اما قبل از آن که تصمیم سرنوشت‌سازی برای آینده‌تان بگیرید، لازم است که برای شناختن یکدیگر وقت بگذارید. رابطه‌ی خوب و موفق مانند ترشی می‌ماند که هر چه زمان بگذرد، خوشمزه‌تر و جاافتاده‌تر می‌شود؛ اما رابطه‌ی بد مانند شیری می‌ماند که بعد از مدتی فاسد می‌شود. پس قبل از آن که پیوندتان را جاودانه کنید، همه‌ی جوانب را به خوبی سبک و سنگین کنید.

 

حتی اگر کاملاً برای ازدواج آماده باشید و بتوانید خودتان را تا پایان عمر در کنار هم مجسم کنید، طبیعی است که بعضی روزها از خواب بیدار شوید و فکر کنید: “وای خدای من، یعنی الان باید تا آخر عمر به این زندگی ادامه بدم؟” البته همه می‌دانند که ازدواج تعهد بزرگی است. درست است که ازدواج کردن گام مهمی برای رسیدن به خوشبختی است، اما وقتی سال‌ها بعد متوجه می‌شوید که هنوز ده‌ها سال زندگی مشترک را پیش رو دارید، نفستان از مهم بودن تعهدی که برای زندگی مادام‌العمر در کنار یک نفر داده‌اید، بند می‌آید.

حتماً از بزرگترها شنیده‌اید که: “ما دخترمون رو از دست نمیدیم، تازه صاحب یه داماد هم میشیم.” عکس این موضوع نیز درست است: شما به عنوان یک فرد تازه‌وارد به خانواده، تمام تعهدات، استرس‌ها و البته مزایای خانوادۀ  جدیدتان را به ارث می‌برید. ممکن است در دوران نامزدی به خوبی با خانواده‌ی عشقتان کنار بیایید، اما احتمال دارد آنها بعد از ازدواج کردن کاملاً رنگ عوض کنند و زندگی را برایتان جهنم کنند؛ چرا که بعد از ازدواج شما دیگر از همسرتان جدایی‌ناپذیر می‌شوید و آنها شما را عضوی از خودشان حساب می‌کنند. این اختلاف‌های خانوادگی موجب غم و غصه‌های فراوانی در زندگی والدین و اجدادمان شده است، مگر آن که خوش‌شانس باشید، همسرتان شما را درک کند و در صورت لزوم بین شما و خانواده‌اش میانجی‌گری کند. اما همه خوش‌شانس نیستند. چه بسیار همسرانی که به دلیل مشکلات خانواده‌هایشان در آستانه‎‌ی طلاق قرار می‌گیرند، حال آن که در زندگی دو نفره‌ی خودشان اختلاف عمده‌ای ندارند. بنابراین هر دو طرف قبل از ازدواج کردن باید خانواده‌ی دیگری را در بدترین شرایط تصور کند و ببیند که چطور می‌توانند این مشکلات را قبل از فاجعه‌آفرین شدن در نطفه خفه کنند. البته ناگفته نماند که ایجاد پیوندی عمیق با خانواده‌ی همسرتان و تبدیل شدن به دختر/ پسر/ خواهر/ برادری که آنها همواره آرزویش را داشته‌اند، یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز ازدواج است.

مردم فکر می‌کنند که بهترین آزمون برای این که متوجه شوند آیا می‌توانند تا پایان عمر در کنار یک نفر زندگی کنند یا خیر، این است که ببینند آیا می‌توانند با بزرگترین عیب‌ها یا بدترین حالت فرد مورد نظر کنار بیایند یا خیر. این آزمون روش مناسبی است، چون هر چه سن بالاتر می‌رود، انسان‌ها بیشتر به خود واقعی‌شان تبدیل می‌شوند و خواسته‌ها، نقاط قوت و عیب‌هایشان با وضوح بیشتری نمایان می‌شود. اگر همسرتان الان قدری بداخلاق باشد، احتمالاً هر چه پیرتر بشود، ایرادگیرتر و لجوج‌تر خواهد شد. بالعکس خصوصیاتی که آنها را در همسرتان دوست دارید، کمک می‌کند که در سخت‌ترین شرایط هم وفادارانه در کنار همسرتان باقی بمانید. در عین حال باید به موضوعات و خصوصیات کوچک و پیش پا افتاده هم توجه کنید، چون همین موضوعات جزئی در روزهای بی‌پایان زندگی مشترک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نادیده گرفتن عادت‌های آزاردهنده‌ای مانند جویدن ناخن یا گذاشتن لیوان پر از آب در جاهای نامناسب بسیار آسان‌تر می‌شود، اگر همسرتان محاسن مهمی داشته باشد، مثلاً بتواند شما را بخنداند یا کاری کند که در کنارش احساس خوبی داشته باشید. عاشق، کور است و معمولاً متوجه جزئیات کوچکی نمی‌شود که چند ماه بعد از ازدواج می‌تواند او را تا مرز جنون پیش ببرد. از طرف دیگر حرکت‌های کوچکی مانند عشق، احترام و مهربانی‌ مداوم است که ازدواج را پابرجا نگه می‌دارد. حرکت‌های عاشقانه‌ای مانند گل خریدن یا قرارهای ناگهانی فوق‌العاده‌اند، اما قابل مقایسه با کارهایی مانند باز کردن راه فاضلاب یا حمام کردن بچه نیستند.

قدیمی‌ها درست گفته‌اند که با ازدواج کردن نمی‌توانید کسی را عوض کنید، بنابراین مراقب باشید که در دام نیفتید و با انگیزه‌ی تغییر دادن عشقتان با او ازدواج نکنید؛ از طرفی احتمالاً خودتان هم دوست ندارید که کسی بخواهد شما را تغییر بدهد. بااین حال واقعیت این است که شما احتمالاً باید به میل خودتان تغییر کنید و خودتان را با شرایط وفق بدهید تا بتوانید انرژیتان را حفظ کنید و شعله‌ی عشقتان را روشن نگه دارید. دو درس مهم را باید برای داشتن ازدواج موفق یاد بگیرید؛ اول این که باید یاد بگیرید چطور به روش موثرتری بحث کنید تا به نتیجه برسید؛ دوم این که روش‌های جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن یاد بگیرید، روش‌هایی که ممکن است، با روحیه‌ی شما سازگاری نداشته باشد، اما برای همسرتان قابل فهم‌تر باشد. انسان‌ها “زبان‌ عشق” یا روش‌های متفاوتی برای ابراز و دریافت عشق دارند. ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا متوجه معنای سکوت همسرتان بشوید، بفهمید که کینه و نفرت قاتل رابطه‌ی عاشقانه است و یاد بگیرید که چطور خودتان را با فراز و نشیب‌های زندگی مشترک وفق بدهید. تمام افرادی که قصد دارند با هم ازدواج کنند، باید حداقل یک سختی را قبل از بستن پیمان ازدواج در کنار هم تجربه کنند، تا واکنش همسر آینده‌شان را در مواجهه با مشکلات بسنجند.

شاید با خودتان فکر کنید که بعد از سرو سامان گرفتن می‌توانید به آرامش برسید و تا آخر عمر در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید، اما تصورتان کاملاً اشتباه است. سال‌ها از پی یکدیگر می‌آیند و می‌روند و اگر مراقب نباشید، ازدواج برایتان به راحتی به موضوعی عادی تبدیل می‌شود که آن را نادیده خواهید گرفت. تعطیلات دونفره و سنت‌های دیگر از جمله مسائلی هستند که ازدواج را متحول می‌سازند و همسران را وادار می‌کنند تا دوباره به هم روی بیاورند و پیوند بین خودشان را محکم‌تر و صمیمانه‌تر کنند. اما “عاشق بودن” برای موفقیت و ماندگاری ازدواج کافی نیست. حتی بعد از ده‌ها سال زندگی مشترک هم ممکن است به تدریج متوجه خصوصیات جدیدی در همسرتان بشوید که کاملاً برایتان تازگی داشته باشد یا این که ممکن است همسرتان ناگهان تغییر کند یا نیازها و اولویت‌های متفاوتی پیدا کند. “راستشو بگو، واقعاً دلت میخواد تو این سن غواصی یاد بگیری؟” یا “چطور تا حالا بهم نگفته بودی که زیتون دوست نداری؟” ازدواج مانند یک بازی است و باید یاد بگیرید که چطور با یکدیگر کنار بیایید و پا به پای هم پیش بروید. یک ازدواج موفق زیباترین بازی دنیا را رقم می‌زند.

به خاطر بسپارید که گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. گوش دادن قلب و روحتان را هم درگیر می‌کند. قلبتان را به روی همسرتان باز کنید، سخنانش را با گوش جان بشنوید، وقتی حرف می‌زند، به او نگاه کنید، حرفهایش را به زبان خودتان تکرار کنید و به او قوت قلب بدهید. گوش دادن رمز موفقیت در ازدواج و به طور کلی هر رابطه‌ای است.

تمام همسران باید درباره‌ی بعضی مسائل با هم اختلاف نظر داشته باشند. همسران عاشق و موفق به دیدگاه متفاوت شریک زندگیشان احترام می‌گذارند و حتی شوخ‌طبعیشان را هنگام بحث کردن حفظ می‌کنند. این نکته را از یاد نبرید که از بین دو دیدگاه مخالف، لزوماً یک دیدگاه غلط و دیگری درست نیست.

به روش فیزیکی ابراز عشق همسرتان دقت کنید، ممکن است شوهرتان عشقش را با شستن ماشینتان یا بردن بچه‌ها به مدرسه نشان بدهد؛ عشق زنتان هم می‌تواند در تهیه‌ی وسایل بهداشتی و اتو کردن لباس‌هایتان متبلور شود. برخی نیز با نوشتن نامه‌های محبت‌آمیز و به کار بردن واژگان عاشقانه مهر و محبتشان را نشان می‌دهند. زبان عشق همسرتان را کشف کنید تا همواره بدانید که چطور باید با او صحبت کنید. همسران متاسفانه توجه چندانی به زبان عشق شریک زندگیشان نمی‌کنند. فهمیدن زبان عشق همسرتان رمز خوشبختی در زندگی مشترک است.

وقتی سعی می‌کنید همسرتان را مجبور یا متقاعد کنید، فقط روی نقاط ضعف یا مشکلات او متمرکز می‌شوید. نگرشتان را به سرعت تغییر بدهید و روی ویژگی‌های مثبتش تمرکز کنید.

هرگز نباید در زندگی مشترک به جایی برسید که وجود همسرتان را بدیهی فرض کنید. قول بدهید که همسرتان را تا پایان عمر خوشبخت و شاد نگه دارید؛ از حدس زدن درباره‌ی خواسته‌های او خودداری کنید و هر زمان که توانستید او را با لطف‌های کوچک و عاشقانه خوشحال کنید.

قرارهای شبانه‌ی دونفره کافی است تا پیوند میان همسران را قوی‌تر کند و عشقشان را در گذر سال‌ها حفظ کند. وقتی با همسرتان قرار می‌گذارید، باید گوشی‌هایتان را خاموش کنید و آنها را کنار بگذارید تا هیچ چیز حواستان را پرت نکند. لازم نیست کار خاصی انجام بدهید، می‌توانید کنار یکدیگر در خانه بنشینید و فیلم ببینید یا با هم به کوه بروید. برنامه‌ی قرارتان را با کمک و هم‌فکری یکدیگر هر چند وقت یک‌بار عوض کنید و از برنامه‌های جدید و مهیج در زندگیتان استقبال کنید.

رابطه جنسی برای سلامت زندگی زناشویی بسیار مهم است. مشاوران به همسران توصیه می‌کنند که به طور مرتب با هم رابطه داشته باشند و حتی وقتی حوصله‌ی چندانی برای نزدیکی ندارند، باز هم رابطه برقرار کنند. توصیۀ‌ ما به همسران این است که رابطه‌شان را با حرف زدن درباره‌ی خواسته‌های خود جالب و هیجان‌انگیز بکنند و با تزئین کردن اتاق خواب جذابیت بیشتری به رابطه‌شان بدهند.

“یک تعریف در روز، وکیل طلاق را از شما دور نگه می‌دارد.” اگر محاسن همسرتان را هر روز به او یادآوری کنید و از او تعریف کنید، کمک بسیار موثری به صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان کرده‌اید. مثبت‌اندیش باشید، قدر همسرتان را بدانید و لطف‌هایش را نادیده نگیرید. وقتی شرایط سخت شد و ویژگی‌های نه چندان مثبت او شروع به خودنمایی کردند، به جای این که روی نقاط ضعف عشقتان متمرکز شوید، سعی کنید جو را عوض کنید و به جای انگشت گذاشتن روی عیب‌های شریک زندگیتان، نقاط قوتش را پررنگ کنید.

روانشناسان می‌گویند که در پس هر احساس و هیجان “سختی” یک احساس نرم وجود دارد. وقتی عصبانی می‌شویم، این احساس خشم معمولاً پوششی برای احساس دیگری مانند ناراحتی، ناامیدی یا حسادت است. ما غالباً از خشم برای پوشاندن حساسیت‌ها و نقاط ضعفمان استفاده می‌کنیم. اگر سعی کنید که احساسات نرم یا آسیب‌پذیر نهفته در پس نمایش سخت خشم همسرتان را پیدا کنید، چون به این ترتیب راهی را برای همدلی با احساسات واقعی همسرتان می‌یابید، می‌توانید ارتباط خودتان را با او حفظ کنید.

همسران غالباً در شرایطی قرار می‌گیرند که کنترل خودشان را از دست می‌دهند، خود را تسلیم حسادت می‌کنند، خود را ضعیف و حقیر می‌شمارند یا فراموش می‌کنند که همسرشان هم باید زندگی مستقل خودش را داشته باشد و سعی می‌کنند که او را کنترل کنند. این کنترل‌گر بودن اکثر اوقات غیرعمدی است و ندانسته به دلیل بیشتر شدن توقعات به مرور زمان رخ می‌دهد. برقراری ارتباط موثر، داشتن زندگی مستقل و تفریحات سالم به همسران کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنند و رابطه‌ی مناسبی با همسرشان داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که همسرتان شما را کنترل می‌کند یا شما همسرتان را کنترل می‌کنید، سعی کنید شرایط را تغییر بدهید یا از مشاور خانواده وقت بگیرید.

به منظور داشتن یک ازدواج موفق سعی کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید چون همان نتیجه همیشگی را می‌گیرید. به دنبال همسری بگردیدکه ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی دارد، نه ظاهر ایده‌آل. کسی را انتخاب کنید که حرفی برای گفتن با او دارید. اگر ویژگی یا مسئله‌ای در طرف کاندیدای مورد علاقه شما هست که عامل بر هم زننده تعالی زندگی شماست در انتخاب خود تردید کنید. همسری را انتخاب کنید که بتوانند شما را بخنداند و خوشحال کند. در انتخاب عجله نکنید. شما تنها با یک نفر ازدواج نمی‌کنید، بلکه خانواده و دوستان او نیز جز خانواده او محسوب می‌شوند. پایداری و دوام ازدواج چیزی از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی نیست. ازدواج موفق یک پروسه دایمی است و این یک رابطه دو طرفه است. متکی به نفس بودن باعث می‌شود شما فردی خوشحال‌تر باشید و این خوشحالی در تعیین سرنوشت ازدواجتان بسیار موثر است. شنونده‌ خوبی باشید. گوش سپردن را تمرین کنید عدم تفاهم را بپذیرید. از تمجید کردن دست برندارید که انجام مداوم آن شما را از طلاق و جدایی دور نگه می‌دارد. توقع کامل بودن یک رابطه را نداشته باشید؛ شما فقط با تلاشتان می‌توانید ازدواجتان را به سوی کمال سوق دهید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

86 بازدید

2.18k بازدید

2.35k بازدید

3.36k بازدید

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

3.14k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

همان‌طور که می‌دانید هیچ کس بی‌عیب و نقص نیست، اما افرادی هستند که می‌توانند همسر ایده‌آلی برای شما باشند. این روزها هزاران راه برای یافتن همسر مناسب وجود دارد؛ اما پیش از هر کار باید بدانید که می‌خواهید همسر ایده‌آلتان چه خصوصیاتی داشته باشد و چه ویژگی‌هایی را در شریک آینده‌ی زندگی خود دوست ندارید. انیشتین گفته است که دیوانگی است، اگر انتظار داشته باشید از انجام دادن یکسان یک کار مشخص، نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید؛ شاید شما هم همیشه یک کار را در روابطتان انجام می‌دهید و به همین دلیل نمی‌توانید با فرد مناسب آشنا شوید و ازدواج کنید.

سعی ما این است که تمام مراحل یک ازدواج موفق را از انتخاب همسر مناسب تا نحوه عملکرد درست بعد از ازدواج عنوان کنیم. برای رسیدن به یک ازدواج موفق دانستن هرکدام از این مراحل به یک اندازه حائز اهمیت و ضروری است.

فهرست مطالب

بهترین همسر برای یک ازدواج موفق فردی خون‌گرم و با روحیه‌ی همکاری بالا است که از نظر عاطفی نیز ثبات داشته باشد. اگر می‌خواهید ازدواجی پایدار و پربار داشته باشید که رضایت هر دو نفرتان را جلب کند، باید ابتدا ویژگی‌های شخصیتی را که منجر به رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شود، مشخص کنید. خطرناک، مهیج و غیرقابل پیش‌بینی بودن شاید هیجان‌انگیز باشد، اما احساساتتان را به مرور زمان تحلیل می‌برد و سرو کله زدن مداوم با چنین خصوصیاتی از نظر روانی خسته کننده است. شما همسری می‌خواهید که پیمانه‌ی احساساتتان را لبریز از عشق کند، نه آن که تمام نیرویتان را از شما بگیرد.

گوش شنوا داشتن همسر آینده‌تان و این که بتوانید مسائل مهم را با او در میان بگذارید، احتمالاً مهم‌تر از زیبایی، ثروت و قدرت است. اگر نتوانید با همسرتان درد و دل کنید و او را نیز ترغیب کنید که سفره‌ی دلش را برایتان باز کند، رابطه‌ی شما رابطه‌ی موفقی نخواهد بود. درست است که دعوا نمک زندگی است و ممکن است هر از گاه با هم جرو بحث کنید، اما باید در نهایت احساساتتان را صادقانه با هم در میان بگذارید و به وضوح به هم بگویید که چه خواسته‌ای از زندگی دارید. به این ترتیب در زندگی مشترک غافلگیر نخواهید شد.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

حتماً شما برای انتخاب همسر آینده‌تان معیارهای خاصی دارید، تحت هیچ شرایطی این معیارها را نادیده نگیرید. شاید فردی که با او آشنا شده‌اید، از هر نظر دیگر قابل قبول باشد، اما معیارهایتان را نداشته باشد؛ در این شرایط از یاد نبرید که این خصوصیات برایتان اهمیت بالایی دارند و نبود آنها احتمالا مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد. هر چقدر هم که ازدواجتان از جهات دیگر ایده‌آل باشد، به دلیل اختلاف‌هایی که از ابتدا به آنها توجه نکرده‌اید، بارها و بارها درگیر بحث و اختلاف نظر خواهید شد. مطمئن باشید افراد بسیاری در دنیا هستند که همین مشخصات مطلوب را بدون ویژگی‌های ناخوشایند و نقض کننده‌ی معیارهایتان دارند، بنابراین تا زمانی که همسر ایده‌آل‌تان را پیدا نکرده‌اید، از جستجو دست نکشید.

باطری دو قطب مثبت و منفی دارد، اگر هر دو قطب باطری مثبت یا منفی بود، مسلماً باطری کار نمی‌کرد. مثبت و منفی مکمل یکدیگراند و همین متضاد بودن باطری را قدرتمند می‌کند. این نکته درباره‌ی رابطه‌ها نیز صادق است. نقاط قوت شما باید مکمل نقاط ضعف همسرتان باشد و بالعکس، به این ترتیب پیوندی قوی و رابطه‌ای پربار و موفق ایجاد می‌شود.

چند ماهی است که با هم آشنا شده‌اید و همه چیز فوق‌العاده به نظر می‌آید. اما قبل از آن که تصمیم سرنوشت‌سازی برای آینده‌تان بگیرید، لازم است که برای شناختن یکدیگر وقت بگذارید. رابطه‌ی خوب و موفق مانند ترشی می‌ماند که هر چه زمان بگذرد، خوشمزه‌تر و جاافتاده‌تر می‌شود؛ اما رابطه‌ی بد مانند شیری می‌ماند که بعد از مدتی فاسد می‌شود. پس قبل از آن که پیوندتان را جاودانه کنید، همه‌ی جوانب را به خوبی سبک و سنگین کنید.

 

حتی اگر کاملاً برای ازدواج آماده باشید و بتوانید خودتان را تا پایان عمر در کنار هم مجسم کنید، طبیعی است که بعضی روزها از خواب بیدار شوید و فکر کنید: “وای خدای من، یعنی الان باید تا آخر عمر به این زندگی ادامه بدم؟” البته همه می‌دانند که ازدواج تعهد بزرگی است. درست است که ازدواج کردن گام مهمی برای رسیدن به خوشبختی است، اما وقتی سال‌ها بعد متوجه می‌شوید که هنوز ده‌ها سال زندگی مشترک را پیش رو دارید، نفستان از مهم بودن تعهدی که برای زندگی مادام‌العمر در کنار یک نفر داده‌اید، بند می‌آید.

حتماً از بزرگترها شنیده‌اید که: “ما دخترمون رو از دست نمیدیم، تازه صاحب یه داماد هم میشیم.” عکس این موضوع نیز درست است: شما به عنوان یک فرد تازه‌وارد به خانواده، تمام تعهدات، استرس‌ها و البته مزایای خانوادۀ  جدیدتان را به ارث می‌برید. ممکن است در دوران نامزدی به خوبی با خانواده‌ی عشقتان کنار بیایید، اما احتمال دارد آنها بعد از ازدواج کردن کاملاً رنگ عوض کنند و زندگی را برایتان جهنم کنند؛ چرا که بعد از ازدواج شما دیگر از همسرتان جدایی‌ناپذیر می‌شوید و آنها شما را عضوی از خودشان حساب می‌کنند. این اختلاف‌های خانوادگی موجب غم و غصه‌های فراوانی در زندگی والدین و اجدادمان شده است، مگر آن که خوش‌شانس باشید، همسرتان شما را درک کند و در صورت لزوم بین شما و خانواده‌اش میانجی‌گری کند. اما همه خوش‌شانس نیستند. چه بسیار همسرانی که به دلیل مشکلات خانواده‌هایشان در آستانه‎‌ی طلاق قرار می‌گیرند، حال آن که در زندگی دو نفره‌ی خودشان اختلاف عمده‌ای ندارند. بنابراین هر دو طرف قبل از ازدواج کردن باید خانواده‌ی دیگری را در بدترین شرایط تصور کند و ببیند که چطور می‌توانند این مشکلات را قبل از فاجعه‌آفرین شدن در نطفه خفه کنند. البته ناگفته نماند که ایجاد پیوندی عمیق با خانواده‌ی همسرتان و تبدیل شدن به دختر/ پسر/ خواهر/ برادری که آنها همواره آرزویش را داشته‌اند، یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز ازدواج است.

مردم فکر می‌کنند که بهترین آزمون برای این که متوجه شوند آیا می‌توانند تا پایان عمر در کنار یک نفر زندگی کنند یا خیر، این است که ببینند آیا می‌توانند با بزرگترین عیب‌ها یا بدترین حالت فرد مورد نظر کنار بیایند یا خیر. این آزمون روش مناسبی است، چون هر چه سن بالاتر می‌رود، انسان‌ها بیشتر به خود واقعی‌شان تبدیل می‌شوند و خواسته‌ها، نقاط قوت و عیب‌هایشان با وضوح بیشتری نمایان می‌شود. اگر همسرتان الان قدری بداخلاق باشد، احتمالاً هر چه پیرتر بشود، ایرادگیرتر و لجوج‌تر خواهد شد. بالعکس خصوصیاتی که آنها را در همسرتان دوست دارید، کمک می‌کند که در سخت‌ترین شرایط هم وفادارانه در کنار همسرتان باقی بمانید. در عین حال باید به موضوعات و خصوصیات کوچک و پیش پا افتاده هم توجه کنید، چون همین موضوعات جزئی در روزهای بی‌پایان زندگی مشترک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نادیده گرفتن عادت‌های آزاردهنده‌ای مانند جویدن ناخن یا گذاشتن لیوان پر از آب در جاهای نامناسب بسیار آسان‌تر می‌شود، اگر همسرتان محاسن مهمی داشته باشد، مثلاً بتواند شما را بخنداند یا کاری کند که در کنارش احساس خوبی داشته باشید. عاشق، کور است و معمولاً متوجه جزئیات کوچکی نمی‌شود که چند ماه بعد از ازدواج می‌تواند او را تا مرز جنون پیش ببرد. از طرف دیگر حرکت‌های کوچکی مانند عشق، احترام و مهربانی‌ مداوم است که ازدواج را پابرجا نگه می‌دارد. حرکت‌های عاشقانه‌ای مانند گل خریدن یا قرارهای ناگهانی فوق‌العاده‌اند، اما قابل مقایسه با کارهایی مانند باز کردن راه فاضلاب یا حمام کردن بچه نیستند.

قدیمی‌ها درست گفته‌اند که با ازدواج کردن نمی‌توانید کسی را عوض کنید، بنابراین مراقب باشید که در دام نیفتید و با انگیزه‌ی تغییر دادن عشقتان با او ازدواج نکنید؛ از طرفی احتمالاً خودتان هم دوست ندارید که کسی بخواهد شما را تغییر بدهد. بااین حال واقعیت این است که شما احتمالاً باید به میل خودتان تغییر کنید و خودتان را با شرایط وفق بدهید تا بتوانید انرژیتان را حفظ کنید و شعله‌ی عشقتان را روشن نگه دارید. دو درس مهم را باید برای داشتن ازدواج موفق یاد بگیرید؛ اول این که باید یاد بگیرید چطور به روش موثرتری بحث کنید تا به نتیجه برسید؛ دوم این که روش‌های جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن یاد بگیرید، روش‌هایی که ممکن است، با روحیه‌ی شما سازگاری نداشته باشد، اما برای همسرتان قابل فهم‌تر باشد. انسان‌ها “زبان‌ عشق” یا روش‌های متفاوتی برای ابراز و دریافت عشق دارند. ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا متوجه معنای سکوت همسرتان بشوید، بفهمید که کینه و نفرت قاتل رابطه‌ی عاشقانه است و یاد بگیرید که چطور خودتان را با فراز و نشیب‌های زندگی مشترک وفق بدهید. تمام افرادی که قصد دارند با هم ازدواج کنند، باید حداقل یک سختی را قبل از بستن پیمان ازدواج در کنار هم تجربه کنند، تا واکنش همسر آینده‌شان را در مواجهه با مشکلات بسنجند.

شاید با خودتان فکر کنید که بعد از سرو سامان گرفتن می‌توانید به آرامش برسید و تا آخر عمر در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید، اما تصورتان کاملاً اشتباه است. سال‌ها از پی یکدیگر می‌آیند و می‌روند و اگر مراقب نباشید، ازدواج برایتان به راحتی به موضوعی عادی تبدیل می‌شود که آن را نادیده خواهید گرفت. تعطیلات دونفره و سنت‌های دیگر از جمله مسائلی هستند که ازدواج را متحول می‌سازند و همسران را وادار می‌کنند تا دوباره به هم روی بیاورند و پیوند بین خودشان را محکم‌تر و صمیمانه‌تر کنند. اما “عاشق بودن” برای موفقیت و ماندگاری ازدواج کافی نیست. حتی بعد از ده‌ها سال زندگی مشترک هم ممکن است به تدریج متوجه خصوصیات جدیدی در همسرتان بشوید که کاملاً برایتان تازگی داشته باشد یا این که ممکن است همسرتان ناگهان تغییر کند یا نیازها و اولویت‌های متفاوتی پیدا کند. “راستشو بگو، واقعاً دلت میخواد تو این سن غواصی یاد بگیری؟” یا “چطور تا حالا بهم نگفته بودی که زیتون دوست نداری؟” ازدواج مانند یک بازی است و باید یاد بگیرید که چطور با یکدیگر کنار بیایید و پا به پای هم پیش بروید. یک ازدواج موفق زیباترین بازی دنیا را رقم می‌زند.

به خاطر بسپارید که گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. گوش دادن قلب و روحتان را هم درگیر می‌کند. قلبتان را به روی همسرتان باز کنید، سخنانش را با گوش جان بشنوید، وقتی حرف می‌زند، به او نگاه کنید، حرفهایش را به زبان خودتان تکرار کنید و به او قوت قلب بدهید. گوش دادن رمز موفقیت در ازدواج و به طور کلی هر رابطه‌ای است.

تمام همسران باید درباره‌ی بعضی مسائل با هم اختلاف نظر داشته باشند. همسران عاشق و موفق به دیدگاه متفاوت شریک زندگیشان احترام می‌گذارند و حتی شوخ‌طبعیشان را هنگام بحث کردن حفظ می‌کنند. این نکته را از یاد نبرید که از بین دو دیدگاه مخالف، لزوماً یک دیدگاه غلط و دیگری درست نیست.

به روش فیزیکی ابراز عشق همسرتان دقت کنید، ممکن است شوهرتان عشقش را با شستن ماشینتان یا بردن بچه‌ها به مدرسه نشان بدهد؛ عشق زنتان هم می‌تواند در تهیه‌ی وسایل بهداشتی و اتو کردن لباس‌هایتان متبلور شود. برخی نیز با نوشتن نامه‌های محبت‌آمیز و به کار بردن واژگان عاشقانه مهر و محبتشان را نشان می‌دهند. زبان عشق همسرتان را کشف کنید تا همواره بدانید که چطور باید با او صحبت کنید. همسران متاسفانه توجه چندانی به زبان عشق شریک زندگیشان نمی‌کنند. فهمیدن زبان عشق همسرتان رمز خوشبختی در زندگی مشترک است.

وقتی سعی می‌کنید همسرتان را مجبور یا متقاعد کنید، فقط روی نقاط ضعف یا مشکلات او متمرکز می‌شوید. نگرشتان را به سرعت تغییر بدهید و روی ویژگی‌های مثبتش تمرکز کنید.

هرگز نباید در زندگی مشترک به جایی برسید که وجود همسرتان را بدیهی فرض کنید. قول بدهید که همسرتان را تا پایان عمر خوشبخت و شاد نگه دارید؛ از حدس زدن درباره‌ی خواسته‌های او خودداری کنید و هر زمان که توانستید او را با لطف‌های کوچک و عاشقانه خوشحال کنید.

قرارهای شبانه‌ی دونفره کافی است تا پیوند میان همسران را قوی‌تر کند و عشقشان را در گذر سال‌ها حفظ کند. وقتی با همسرتان قرار می‌گذارید، باید گوشی‌هایتان را خاموش کنید و آنها را کنار بگذارید تا هیچ چیز حواستان را پرت نکند. لازم نیست کار خاصی انجام بدهید، می‌توانید کنار یکدیگر در خانه بنشینید و فیلم ببینید یا با هم به کوه بروید. برنامه‌ی قرارتان را با کمک و هم‌فکری یکدیگر هر چند وقت یک‌بار عوض کنید و از برنامه‌های جدید و مهیج در زندگیتان استقبال کنید.

رابطه جنسی برای سلامت زندگی زناشویی بسیار مهم است. مشاوران به همسران توصیه می‌کنند که به طور مرتب با هم رابطه داشته باشند و حتی وقتی حوصله‌ی چندانی برای نزدیکی ندارند، باز هم رابطه برقرار کنند. توصیۀ‌ ما به همسران این است که رابطه‌شان را با حرف زدن درباره‌ی خواسته‌های خود جالب و هیجان‌انگیز بکنند و با تزئین کردن اتاق خواب جذابیت بیشتری به رابطه‌شان بدهند.

“یک تعریف در روز، وکیل طلاق را از شما دور نگه می‌دارد.” اگر محاسن همسرتان را هر روز به او یادآوری کنید و از او تعریف کنید، کمک بسیار موثری به صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان کرده‌اید. مثبت‌اندیش باشید، قدر همسرتان را بدانید و لطف‌هایش را نادیده نگیرید. وقتی شرایط سخت شد و ویژگی‌های نه چندان مثبت او شروع به خودنمایی کردند، به جای این که روی نقاط ضعف عشقتان متمرکز شوید، سعی کنید جو را عوض کنید و به جای انگشت گذاشتن روی عیب‌های شریک زندگیتان، نقاط قوتش را پررنگ کنید.

روانشناسان می‌گویند که در پس هر احساس و هیجان “سختی” یک احساس نرم وجود دارد. وقتی عصبانی می‌شویم، این احساس خشم معمولاً پوششی برای احساس دیگری مانند ناراحتی، ناامیدی یا حسادت است. ما غالباً از خشم برای پوشاندن حساسیت‌ها و نقاط ضعفمان استفاده می‌کنیم. اگر سعی کنید که احساسات نرم یا آسیب‌پذیر نهفته در پس نمایش سخت خشم همسرتان را پیدا کنید، چون به این ترتیب راهی را برای همدلی با احساسات واقعی همسرتان می‌یابید، می‌توانید ارتباط خودتان را با او حفظ کنید.

همسران غالباً در شرایطی قرار می‌گیرند که کنترل خودشان را از دست می‌دهند، خود را تسلیم حسادت می‌کنند، خود را ضعیف و حقیر می‌شمارند یا فراموش می‌کنند که همسرشان هم باید زندگی مستقل خودش را داشته باشد و سعی می‌کنند که او را کنترل کنند. این کنترل‌گر بودن اکثر اوقات غیرعمدی است و ندانسته به دلیل بیشتر شدن توقعات به مرور زمان رخ می‌دهد. برقراری ارتباط موثر، داشتن زندگی مستقل و تفریحات سالم به همسران کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنند و رابطه‌ی مناسبی با همسرشان داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که همسرتان شما را کنترل می‌کند یا شما همسرتان را کنترل می‌کنید، سعی کنید شرایط را تغییر بدهید یا از مشاور خانواده وقت بگیرید.

به منظور داشتن یک ازدواج موفق سعی کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید چون همان نتیجه همیشگی را می‌گیرید. به دنبال همسری بگردیدکه ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی دارد، نه ظاهر ایده‌آل. کسی را انتخاب کنید که حرفی برای گفتن با او دارید. اگر ویژگی یا مسئله‌ای در طرف کاندیدای مورد علاقه شما هست که عامل بر هم زننده تعالی زندگی شماست در انتخاب خود تردید کنید. همسری را انتخاب کنید که بتوانند شما را بخنداند و خوشحال کند. در انتخاب عجله نکنید. شما تنها با یک نفر ازدواج نمی‌کنید، بلکه خانواده و دوستان او نیز جز خانواده او محسوب می‌شوند. پایداری و دوام ازدواج چیزی از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی نیست. ازدواج موفق یک پروسه دایمی است و این یک رابطه دو طرفه است. متکی به نفس بودن باعث می‌شود شما فردی خوشحال‌تر باشید و این خوشحالی در تعیین سرنوشت ازدواجتان بسیار موثر است. شنونده‌ خوبی باشید. گوش سپردن را تمرین کنید عدم تفاهم را بپذیرید. از تمجید کردن دست برندارید که انجام مداوم آن شما را از طلاق و جدایی دور نگه می‌دارد. توقع کامل بودن یک رابطه را نداشته باشید؛ شما فقط با تلاشتان می‌توانید ازدواجتان را به سوی کمال سوق دهید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

86 بازدید

2.18k بازدید

2.35k بازدید

3.36k بازدید

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

3.14k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

همان‌طور که می‌دانید هیچ کس بی‌عیب و نقص نیست، اما افرادی هستند که می‌توانند همسر ایده‌آلی برای شما باشند. این روزها هزاران راه برای یافتن همسر مناسب وجود دارد؛ اما پیش از هر کار باید بدانید که می‌خواهید همسر ایده‌آلتان چه خصوصیاتی داشته باشد و چه ویژگی‌هایی را در شریک آینده‌ی زندگی خود دوست ندارید. انیشتین گفته است که دیوانگی است، اگر انتظار داشته باشید از انجام دادن یکسان یک کار مشخص، نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید؛ شاید شما هم همیشه یک کار را در روابطتان انجام می‌دهید و به همین دلیل نمی‌توانید با فرد مناسب آشنا شوید و ازدواج کنید.

سعی ما این است که تمام مراحل یک ازدواج موفق را از انتخاب همسر مناسب تا نحوه عملکرد درست بعد از ازدواج عنوان کنیم. برای رسیدن به یک ازدواج موفق دانستن هرکدام از این مراحل به یک اندازه حائز اهمیت و ضروری است.

فهرست مطالب

بهترین همسر برای یک ازدواج موفق فردی خون‌گرم و با روحیه‌ی همکاری بالا است که از نظر عاطفی نیز ثبات داشته باشد. اگر می‌خواهید ازدواجی پایدار و پربار داشته باشید که رضایت هر دو نفرتان را جلب کند، باید ابتدا ویژگی‌های شخصیتی را که منجر به رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شود، مشخص کنید. خطرناک، مهیج و غیرقابل پیش‌بینی بودن شاید هیجان‌انگیز باشد، اما احساساتتان را به مرور زمان تحلیل می‌برد و سرو کله زدن مداوم با چنین خصوصیاتی از نظر روانی خسته کننده است. شما همسری می‌خواهید که پیمانه‌ی احساساتتان را لبریز از عشق کند، نه آن که تمام نیرویتان را از شما بگیرد.

گوش شنوا داشتن همسر آینده‌تان و این که بتوانید مسائل مهم را با او در میان بگذارید، احتمالاً مهم‌تر از زیبایی، ثروت و قدرت است. اگر نتوانید با همسرتان درد و دل کنید و او را نیز ترغیب کنید که سفره‌ی دلش را برایتان باز کند، رابطه‌ی شما رابطه‌ی موفقی نخواهد بود. درست است که دعوا نمک زندگی است و ممکن است هر از گاه با هم جرو بحث کنید، اما باید در نهایت احساساتتان را صادقانه با هم در میان بگذارید و به وضوح به هم بگویید که چه خواسته‌ای از زندگی دارید. به این ترتیب در زندگی مشترک غافلگیر نخواهید شد.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

حتماً شما برای انتخاب همسر آینده‌تان معیارهای خاصی دارید، تحت هیچ شرایطی این معیارها را نادیده نگیرید. شاید فردی که با او آشنا شده‌اید، از هر نظر دیگر قابل قبول باشد، اما معیارهایتان را نداشته باشد؛ در این شرایط از یاد نبرید که این خصوصیات برایتان اهمیت بالایی دارند و نبود آنها احتمالا مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد. هر چقدر هم که ازدواجتان از جهات دیگر ایده‌آل باشد، به دلیل اختلاف‌هایی که از ابتدا به آنها توجه نکرده‌اید، بارها و بارها درگیر بحث و اختلاف نظر خواهید شد. مطمئن باشید افراد بسیاری در دنیا هستند که همین مشخصات مطلوب را بدون ویژگی‌های ناخوشایند و نقض کننده‌ی معیارهایتان دارند، بنابراین تا زمانی که همسر ایده‌آل‌تان را پیدا نکرده‌اید، از جستجو دست نکشید.

باطری دو قطب مثبت و منفی دارد، اگر هر دو قطب باطری مثبت یا منفی بود، مسلماً باطری کار نمی‌کرد. مثبت و منفی مکمل یکدیگراند و همین متضاد بودن باطری را قدرتمند می‌کند. این نکته درباره‌ی رابطه‌ها نیز صادق است. نقاط قوت شما باید مکمل نقاط ضعف همسرتان باشد و بالعکس، به این ترتیب پیوندی قوی و رابطه‌ای پربار و موفق ایجاد می‌شود.

چند ماهی است که با هم آشنا شده‌اید و همه چیز فوق‌العاده به نظر می‌آید. اما قبل از آن که تصمیم سرنوشت‌سازی برای آینده‌تان بگیرید، لازم است که برای شناختن یکدیگر وقت بگذارید. رابطه‌ی خوب و موفق مانند ترشی می‌ماند که هر چه زمان بگذرد، خوشمزه‌تر و جاافتاده‌تر می‌شود؛ اما رابطه‌ی بد مانند شیری می‌ماند که بعد از مدتی فاسد می‌شود. پس قبل از آن که پیوندتان را جاودانه کنید، همه‌ی جوانب را به خوبی سبک و سنگین کنید.

 

حتی اگر کاملاً برای ازدواج آماده باشید و بتوانید خودتان را تا پایان عمر در کنار هم مجسم کنید، طبیعی است که بعضی روزها از خواب بیدار شوید و فکر کنید: “وای خدای من، یعنی الان باید تا آخر عمر به این زندگی ادامه بدم؟” البته همه می‌دانند که ازدواج تعهد بزرگی است. درست است که ازدواج کردن گام مهمی برای رسیدن به خوشبختی است، اما وقتی سال‌ها بعد متوجه می‌شوید که هنوز ده‌ها سال زندگی مشترک را پیش رو دارید، نفستان از مهم بودن تعهدی که برای زندگی مادام‌العمر در کنار یک نفر داده‌اید، بند می‌آید.

حتماً از بزرگترها شنیده‌اید که: “ما دخترمون رو از دست نمیدیم، تازه صاحب یه داماد هم میشیم.” عکس این موضوع نیز درست است: شما به عنوان یک فرد تازه‌وارد به خانواده، تمام تعهدات، استرس‌ها و البته مزایای خانوادۀ  جدیدتان را به ارث می‌برید. ممکن است در دوران نامزدی به خوبی با خانواده‌ی عشقتان کنار بیایید، اما احتمال دارد آنها بعد از ازدواج کردن کاملاً رنگ عوض کنند و زندگی را برایتان جهنم کنند؛ چرا که بعد از ازدواج شما دیگر از همسرتان جدایی‌ناپذیر می‌شوید و آنها شما را عضوی از خودشان حساب می‌کنند. این اختلاف‌های خانوادگی موجب غم و غصه‌های فراوانی در زندگی والدین و اجدادمان شده است، مگر آن که خوش‌شانس باشید، همسرتان شما را درک کند و در صورت لزوم بین شما و خانواده‌اش میانجی‌گری کند. اما همه خوش‌شانس نیستند. چه بسیار همسرانی که به دلیل مشکلات خانواده‌هایشان در آستانه‎‌ی طلاق قرار می‌گیرند، حال آن که در زندگی دو نفره‌ی خودشان اختلاف عمده‌ای ندارند. بنابراین هر دو طرف قبل از ازدواج کردن باید خانواده‌ی دیگری را در بدترین شرایط تصور کند و ببیند که چطور می‌توانند این مشکلات را قبل از فاجعه‌آفرین شدن در نطفه خفه کنند. البته ناگفته نماند که ایجاد پیوندی عمیق با خانواده‌ی همسرتان و تبدیل شدن به دختر/ پسر/ خواهر/ برادری که آنها همواره آرزویش را داشته‌اند، یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز ازدواج است.

مردم فکر می‌کنند که بهترین آزمون برای این که متوجه شوند آیا می‌توانند تا پایان عمر در کنار یک نفر زندگی کنند یا خیر، این است که ببینند آیا می‌توانند با بزرگترین عیب‌ها یا بدترین حالت فرد مورد نظر کنار بیایند یا خیر. این آزمون روش مناسبی است، چون هر چه سن بالاتر می‌رود، انسان‌ها بیشتر به خود واقعی‌شان تبدیل می‌شوند و خواسته‌ها، نقاط قوت و عیب‌هایشان با وضوح بیشتری نمایان می‌شود. اگر همسرتان الان قدری بداخلاق باشد، احتمالاً هر چه پیرتر بشود، ایرادگیرتر و لجوج‌تر خواهد شد. بالعکس خصوصیاتی که آنها را در همسرتان دوست دارید، کمک می‌کند که در سخت‌ترین شرایط هم وفادارانه در کنار همسرتان باقی بمانید. در عین حال باید به موضوعات و خصوصیات کوچک و پیش پا افتاده هم توجه کنید، چون همین موضوعات جزئی در روزهای بی‌پایان زندگی مشترک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نادیده گرفتن عادت‌های آزاردهنده‌ای مانند جویدن ناخن یا گذاشتن لیوان پر از آب در جاهای نامناسب بسیار آسان‌تر می‌شود، اگر همسرتان محاسن مهمی داشته باشد، مثلاً بتواند شما را بخنداند یا کاری کند که در کنارش احساس خوبی داشته باشید. عاشق، کور است و معمولاً متوجه جزئیات کوچکی نمی‌شود که چند ماه بعد از ازدواج می‌تواند او را تا مرز جنون پیش ببرد. از طرف دیگر حرکت‌های کوچکی مانند عشق، احترام و مهربانی‌ مداوم است که ازدواج را پابرجا نگه می‌دارد. حرکت‌های عاشقانه‌ای مانند گل خریدن یا قرارهای ناگهانی فوق‌العاده‌اند، اما قابل مقایسه با کارهایی مانند باز کردن راه فاضلاب یا حمام کردن بچه نیستند.

قدیمی‌ها درست گفته‌اند که با ازدواج کردن نمی‌توانید کسی را عوض کنید، بنابراین مراقب باشید که در دام نیفتید و با انگیزه‌ی تغییر دادن عشقتان با او ازدواج نکنید؛ از طرفی احتمالاً خودتان هم دوست ندارید که کسی بخواهد شما را تغییر بدهد. بااین حال واقعیت این است که شما احتمالاً باید به میل خودتان تغییر کنید و خودتان را با شرایط وفق بدهید تا بتوانید انرژیتان را حفظ کنید و شعله‌ی عشقتان را روشن نگه دارید. دو درس مهم را باید برای داشتن ازدواج موفق یاد بگیرید؛ اول این که باید یاد بگیرید چطور به روش موثرتری بحث کنید تا به نتیجه برسید؛ دوم این که روش‌های جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن یاد بگیرید، روش‌هایی که ممکن است، با روحیه‌ی شما سازگاری نداشته باشد، اما برای همسرتان قابل فهم‌تر باشد. انسان‌ها “زبان‌ عشق” یا روش‌های متفاوتی برای ابراز و دریافت عشق دارند. ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا متوجه معنای سکوت همسرتان بشوید، بفهمید که کینه و نفرت قاتل رابطه‌ی عاشقانه است و یاد بگیرید که چطور خودتان را با فراز و نشیب‌های زندگی مشترک وفق بدهید. تمام افرادی که قصد دارند با هم ازدواج کنند، باید حداقل یک سختی را قبل از بستن پیمان ازدواج در کنار هم تجربه کنند، تا واکنش همسر آینده‌شان را در مواجهه با مشکلات بسنجند.

شاید با خودتان فکر کنید که بعد از سرو سامان گرفتن می‌توانید به آرامش برسید و تا آخر عمر در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید، اما تصورتان کاملاً اشتباه است. سال‌ها از پی یکدیگر می‌آیند و می‌روند و اگر مراقب نباشید، ازدواج برایتان به راحتی به موضوعی عادی تبدیل می‌شود که آن را نادیده خواهید گرفت. تعطیلات دونفره و سنت‌های دیگر از جمله مسائلی هستند که ازدواج را متحول می‌سازند و همسران را وادار می‌کنند تا دوباره به هم روی بیاورند و پیوند بین خودشان را محکم‌تر و صمیمانه‌تر کنند. اما “عاشق بودن” برای موفقیت و ماندگاری ازدواج کافی نیست. حتی بعد از ده‌ها سال زندگی مشترک هم ممکن است به تدریج متوجه خصوصیات جدیدی در همسرتان بشوید که کاملاً برایتان تازگی داشته باشد یا این که ممکن است همسرتان ناگهان تغییر کند یا نیازها و اولویت‌های متفاوتی پیدا کند. “راستشو بگو، واقعاً دلت میخواد تو این سن غواصی یاد بگیری؟” یا “چطور تا حالا بهم نگفته بودی که زیتون دوست نداری؟” ازدواج مانند یک بازی است و باید یاد بگیرید که چطور با یکدیگر کنار بیایید و پا به پای هم پیش بروید. یک ازدواج موفق زیباترین بازی دنیا را رقم می‌زند.

به خاطر بسپارید که گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. گوش دادن قلب و روحتان را هم درگیر می‌کند. قلبتان را به روی همسرتان باز کنید، سخنانش را با گوش جان بشنوید، وقتی حرف می‌زند، به او نگاه کنید، حرفهایش را به زبان خودتان تکرار کنید و به او قوت قلب بدهید. گوش دادن رمز موفقیت در ازدواج و به طور کلی هر رابطه‌ای است.

تمام همسران باید درباره‌ی بعضی مسائل با هم اختلاف نظر داشته باشند. همسران عاشق و موفق به دیدگاه متفاوت شریک زندگیشان احترام می‌گذارند و حتی شوخ‌طبعیشان را هنگام بحث کردن حفظ می‌کنند. این نکته را از یاد نبرید که از بین دو دیدگاه مخالف، لزوماً یک دیدگاه غلط و دیگری درست نیست.

به روش فیزیکی ابراز عشق همسرتان دقت کنید، ممکن است شوهرتان عشقش را با شستن ماشینتان یا بردن بچه‌ها به مدرسه نشان بدهد؛ عشق زنتان هم می‌تواند در تهیه‌ی وسایل بهداشتی و اتو کردن لباس‌هایتان متبلور شود. برخی نیز با نوشتن نامه‌های محبت‌آمیز و به کار بردن واژگان عاشقانه مهر و محبتشان را نشان می‌دهند. زبان عشق همسرتان را کشف کنید تا همواره بدانید که چطور باید با او صحبت کنید. همسران متاسفانه توجه چندانی به زبان عشق شریک زندگیشان نمی‌کنند. فهمیدن زبان عشق همسرتان رمز خوشبختی در زندگی مشترک است.

وقتی سعی می‌کنید همسرتان را مجبور یا متقاعد کنید، فقط روی نقاط ضعف یا مشکلات او متمرکز می‌شوید. نگرشتان را به سرعت تغییر بدهید و روی ویژگی‌های مثبتش تمرکز کنید.

هرگز نباید در زندگی مشترک به جایی برسید که وجود همسرتان را بدیهی فرض کنید. قول بدهید که همسرتان را تا پایان عمر خوشبخت و شاد نگه دارید؛ از حدس زدن درباره‌ی خواسته‌های او خودداری کنید و هر زمان که توانستید او را با لطف‌های کوچک و عاشقانه خوشحال کنید.

قرارهای شبانه‌ی دونفره کافی است تا پیوند میان همسران را قوی‌تر کند و عشقشان را در گذر سال‌ها حفظ کند. وقتی با همسرتان قرار می‌گذارید، باید گوشی‌هایتان را خاموش کنید و آنها را کنار بگذارید تا هیچ چیز حواستان را پرت نکند. لازم نیست کار خاصی انجام بدهید، می‌توانید کنار یکدیگر در خانه بنشینید و فیلم ببینید یا با هم به کوه بروید. برنامه‌ی قرارتان را با کمک و هم‌فکری یکدیگر هر چند وقت یک‌بار عوض کنید و از برنامه‌های جدید و مهیج در زندگیتان استقبال کنید.

رابطه جنسی برای سلامت زندگی زناشویی بسیار مهم است. مشاوران به همسران توصیه می‌کنند که به طور مرتب با هم رابطه داشته باشند و حتی وقتی حوصله‌ی چندانی برای نزدیکی ندارند، باز هم رابطه برقرار کنند. توصیۀ‌ ما به همسران این است که رابطه‌شان را با حرف زدن درباره‌ی خواسته‌های خود جالب و هیجان‌انگیز بکنند و با تزئین کردن اتاق خواب جذابیت بیشتری به رابطه‌شان بدهند.

“یک تعریف در روز، وکیل طلاق را از شما دور نگه می‌دارد.” اگر محاسن همسرتان را هر روز به او یادآوری کنید و از او تعریف کنید، کمک بسیار موثری به صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان کرده‌اید. مثبت‌اندیش باشید، قدر همسرتان را بدانید و لطف‌هایش را نادیده نگیرید. وقتی شرایط سخت شد و ویژگی‌های نه چندان مثبت او شروع به خودنمایی کردند، به جای این که روی نقاط ضعف عشقتان متمرکز شوید، سعی کنید جو را عوض کنید و به جای انگشت گذاشتن روی عیب‌های شریک زندگیتان، نقاط قوتش را پررنگ کنید.

روانشناسان می‌گویند که در پس هر احساس و هیجان “سختی” یک احساس نرم وجود دارد. وقتی عصبانی می‌شویم، این احساس خشم معمولاً پوششی برای احساس دیگری مانند ناراحتی، ناامیدی یا حسادت است. ما غالباً از خشم برای پوشاندن حساسیت‌ها و نقاط ضعفمان استفاده می‌کنیم. اگر سعی کنید که احساسات نرم یا آسیب‌پذیر نهفته در پس نمایش سخت خشم همسرتان را پیدا کنید، چون به این ترتیب راهی را برای همدلی با احساسات واقعی همسرتان می‌یابید، می‌توانید ارتباط خودتان را با او حفظ کنید.

همسران غالباً در شرایطی قرار می‌گیرند که کنترل خودشان را از دست می‌دهند، خود را تسلیم حسادت می‌کنند، خود را ضعیف و حقیر می‌شمارند یا فراموش می‌کنند که همسرشان هم باید زندگی مستقل خودش را داشته باشد و سعی می‌کنند که او را کنترل کنند. این کنترل‌گر بودن اکثر اوقات غیرعمدی است و ندانسته به دلیل بیشتر شدن توقعات به مرور زمان رخ می‌دهد. برقراری ارتباط موثر، داشتن زندگی مستقل و تفریحات سالم به همسران کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنند و رابطه‌ی مناسبی با همسرشان داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که همسرتان شما را کنترل می‌کند یا شما همسرتان را کنترل می‌کنید، سعی کنید شرایط را تغییر بدهید یا از مشاور خانواده وقت بگیرید.

به منظور داشتن یک ازدواج موفق سعی کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید چون همان نتیجه همیشگی را می‌گیرید. به دنبال همسری بگردیدکه ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی دارد، نه ظاهر ایده‌آل. کسی را انتخاب کنید که حرفی برای گفتن با او دارید. اگر ویژگی یا مسئله‌ای در طرف کاندیدای مورد علاقه شما هست که عامل بر هم زننده تعالی زندگی شماست در انتخاب خود تردید کنید. همسری را انتخاب کنید که بتوانند شما را بخنداند و خوشحال کند. در انتخاب عجله نکنید. شما تنها با یک نفر ازدواج نمی‌کنید، بلکه خانواده و دوستان او نیز جز خانواده او محسوب می‌شوند. پایداری و دوام ازدواج چیزی از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی نیست. ازدواج موفق یک پروسه دایمی است و این یک رابطه دو طرفه است. متکی به نفس بودن باعث می‌شود شما فردی خوشحال‌تر باشید و این خوشحالی در تعیین سرنوشت ازدواجتان بسیار موثر است. شنونده‌ خوبی باشید. گوش سپردن را تمرین کنید عدم تفاهم را بپذیرید. از تمجید کردن دست برندارید که انجام مداوم آن شما را از طلاق و جدایی دور نگه می‌دارد. توقع کامل بودن یک رابطه را نداشته باشید؛ شما فقط با تلاشتان می‌توانید ازدواجتان را به سوی کمال سوق دهید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

86 بازدید

2.18k بازدید

2.35k بازدید

3.36k بازدید

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

3.14k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

همان‌طور که می‌دانید هیچ کس بی‌عیب و نقص نیست، اما افرادی هستند که می‌توانند همسر ایده‌آلی برای شما باشند. این روزها هزاران راه برای یافتن همسر مناسب وجود دارد؛ اما پیش از هر کار باید بدانید که می‌خواهید همسر ایده‌آلتان چه خصوصیاتی داشته باشد و چه ویژگی‌هایی را در شریک آینده‌ی زندگی خود دوست ندارید. انیشتین گفته است که دیوانگی است، اگر انتظار داشته باشید از انجام دادن یکسان یک کار مشخص، نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید؛ شاید شما هم همیشه یک کار را در روابطتان انجام می‌دهید و به همین دلیل نمی‌توانید با فرد مناسب آشنا شوید و ازدواج کنید.

سعی ما این است که تمام مراحل یک ازدواج موفق را از انتخاب همسر مناسب تا نحوه عملکرد درست بعد از ازدواج عنوان کنیم. برای رسیدن به یک ازدواج موفق دانستن هرکدام از این مراحل به یک اندازه حائز اهمیت و ضروری است.

فهرست مطالب

بهترین همسر برای یک ازدواج موفق فردی خون‌گرم و با روحیه‌ی همکاری بالا است که از نظر عاطفی نیز ثبات داشته باشد. اگر می‌خواهید ازدواجی پایدار و پربار داشته باشید که رضایت هر دو نفرتان را جلب کند، باید ابتدا ویژگی‌های شخصیتی را که منجر به رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شود، مشخص کنید. خطرناک، مهیج و غیرقابل پیش‌بینی بودن شاید هیجان‌انگیز باشد، اما احساساتتان را به مرور زمان تحلیل می‌برد و سرو کله زدن مداوم با چنین خصوصیاتی از نظر روانی خسته کننده است. شما همسری می‌خواهید که پیمانه‌ی احساساتتان را لبریز از عشق کند، نه آن که تمام نیرویتان را از شما بگیرد.

گوش شنوا داشتن همسر آینده‌تان و این که بتوانید مسائل مهم را با او در میان بگذارید، احتمالاً مهم‌تر از زیبایی، ثروت و قدرت است. اگر نتوانید با همسرتان درد و دل کنید و او را نیز ترغیب کنید که سفره‌ی دلش را برایتان باز کند، رابطه‌ی شما رابطه‌ی موفقی نخواهد بود. درست است که دعوا نمک زندگی است و ممکن است هر از گاه با هم جرو بحث کنید، اما باید در نهایت احساساتتان را صادقانه با هم در میان بگذارید و به وضوح به هم بگویید که چه خواسته‌ای از زندگی دارید. به این ترتیب در زندگی مشترک غافلگیر نخواهید شد.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

حتماً شما برای انتخاب همسر آینده‌تان معیارهای خاصی دارید، تحت هیچ شرایطی این معیارها را نادیده نگیرید. شاید فردی که با او آشنا شده‌اید، از هر نظر دیگر قابل قبول باشد، اما معیارهایتان را نداشته باشد؛ در این شرایط از یاد نبرید که این خصوصیات برایتان اهمیت بالایی دارند و نبود آنها احتمالا مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد. هر چقدر هم که ازدواجتان از جهات دیگر ایده‌آل باشد، به دلیل اختلاف‌هایی که از ابتدا به آنها توجه نکرده‌اید، بارها و بارها درگیر بحث و اختلاف نظر خواهید شد. مطمئن باشید افراد بسیاری در دنیا هستند که همین مشخصات مطلوب را بدون ویژگی‌های ناخوشایند و نقض کننده‌ی معیارهایتان دارند، بنابراین تا زمانی که همسر ایده‌آل‌تان را پیدا نکرده‌اید، از جستجو دست نکشید.

باطری دو قطب مثبت و منفی دارد، اگر هر دو قطب باطری مثبت یا منفی بود، مسلماً باطری کار نمی‌کرد. مثبت و منفی مکمل یکدیگراند و همین متضاد بودن باطری را قدرتمند می‌کند. این نکته درباره‌ی رابطه‌ها نیز صادق است. نقاط قوت شما باید مکمل نقاط ضعف همسرتان باشد و بالعکس، به این ترتیب پیوندی قوی و رابطه‌ای پربار و موفق ایجاد می‌شود.

چند ماهی است که با هم آشنا شده‌اید و همه چیز فوق‌العاده به نظر می‌آید. اما قبل از آن که تصمیم سرنوشت‌سازی برای آینده‌تان بگیرید، لازم است که برای شناختن یکدیگر وقت بگذارید. رابطه‌ی خوب و موفق مانند ترشی می‌ماند که هر چه زمان بگذرد، خوشمزه‌تر و جاافتاده‌تر می‌شود؛ اما رابطه‌ی بد مانند شیری می‌ماند که بعد از مدتی فاسد می‌شود. پس قبل از آن که پیوندتان را جاودانه کنید، همه‌ی جوانب را به خوبی سبک و سنگین کنید.

 

حتی اگر کاملاً برای ازدواج آماده باشید و بتوانید خودتان را تا پایان عمر در کنار هم مجسم کنید، طبیعی است که بعضی روزها از خواب بیدار شوید و فکر کنید: “وای خدای من، یعنی الان باید تا آخر عمر به این زندگی ادامه بدم؟” البته همه می‌دانند که ازدواج تعهد بزرگی است. درست است که ازدواج کردن گام مهمی برای رسیدن به خوشبختی است، اما وقتی سال‌ها بعد متوجه می‌شوید که هنوز ده‌ها سال زندگی مشترک را پیش رو دارید، نفستان از مهم بودن تعهدی که برای زندگی مادام‌العمر در کنار یک نفر داده‌اید، بند می‌آید.

حتماً از بزرگترها شنیده‌اید که: “ما دخترمون رو از دست نمیدیم، تازه صاحب یه داماد هم میشیم.” عکس این موضوع نیز درست است: شما به عنوان یک فرد تازه‌وارد به خانواده، تمام تعهدات، استرس‌ها و البته مزایای خانوادۀ  جدیدتان را به ارث می‌برید. ممکن است در دوران نامزدی به خوبی با خانواده‌ی عشقتان کنار بیایید، اما احتمال دارد آنها بعد از ازدواج کردن کاملاً رنگ عوض کنند و زندگی را برایتان جهنم کنند؛ چرا که بعد از ازدواج شما دیگر از همسرتان جدایی‌ناپذیر می‌شوید و آنها شما را عضوی از خودشان حساب می‌کنند. این اختلاف‌های خانوادگی موجب غم و غصه‌های فراوانی در زندگی والدین و اجدادمان شده است، مگر آن که خوش‌شانس باشید، همسرتان شما را درک کند و در صورت لزوم بین شما و خانواده‌اش میانجی‌گری کند. اما همه خوش‌شانس نیستند. چه بسیار همسرانی که به دلیل مشکلات خانواده‌هایشان در آستانه‎‌ی طلاق قرار می‌گیرند، حال آن که در زندگی دو نفره‌ی خودشان اختلاف عمده‌ای ندارند. بنابراین هر دو طرف قبل از ازدواج کردن باید خانواده‌ی دیگری را در بدترین شرایط تصور کند و ببیند که چطور می‌توانند این مشکلات را قبل از فاجعه‌آفرین شدن در نطفه خفه کنند. البته ناگفته نماند که ایجاد پیوندی عمیق با خانواده‌ی همسرتان و تبدیل شدن به دختر/ پسر/ خواهر/ برادری که آنها همواره آرزویش را داشته‌اند، یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز ازدواج است.

مردم فکر می‌کنند که بهترین آزمون برای این که متوجه شوند آیا می‌توانند تا پایان عمر در کنار یک نفر زندگی کنند یا خیر، این است که ببینند آیا می‌توانند با بزرگترین عیب‌ها یا بدترین حالت فرد مورد نظر کنار بیایند یا خیر. این آزمون روش مناسبی است، چون هر چه سن بالاتر می‌رود، انسان‌ها بیشتر به خود واقعی‌شان تبدیل می‌شوند و خواسته‌ها، نقاط قوت و عیب‌هایشان با وضوح بیشتری نمایان می‌شود. اگر همسرتان الان قدری بداخلاق باشد، احتمالاً هر چه پیرتر بشود، ایرادگیرتر و لجوج‌تر خواهد شد. بالعکس خصوصیاتی که آنها را در همسرتان دوست دارید، کمک می‌کند که در سخت‌ترین شرایط هم وفادارانه در کنار همسرتان باقی بمانید. در عین حال باید به موضوعات و خصوصیات کوچک و پیش پا افتاده هم توجه کنید، چون همین موضوعات جزئی در روزهای بی‌پایان زندگی مشترک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نادیده گرفتن عادت‌های آزاردهنده‌ای مانند جویدن ناخن یا گذاشتن لیوان پر از آب در جاهای نامناسب بسیار آسان‌تر می‌شود، اگر همسرتان محاسن مهمی داشته باشد، مثلاً بتواند شما را بخنداند یا کاری کند که در کنارش احساس خوبی داشته باشید. عاشق، کور است و معمولاً متوجه جزئیات کوچکی نمی‌شود که چند ماه بعد از ازدواج می‌تواند او را تا مرز جنون پیش ببرد. از طرف دیگر حرکت‌های کوچکی مانند عشق، احترام و مهربانی‌ مداوم است که ازدواج را پابرجا نگه می‌دارد. حرکت‌های عاشقانه‌ای مانند گل خریدن یا قرارهای ناگهانی فوق‌العاده‌اند، اما قابل مقایسه با کارهایی مانند باز کردن راه فاضلاب یا حمام کردن بچه نیستند.

قدیمی‌ها درست گفته‌اند که با ازدواج کردن نمی‌توانید کسی را عوض کنید، بنابراین مراقب باشید که در دام نیفتید و با انگیزه‌ی تغییر دادن عشقتان با او ازدواج نکنید؛ از طرفی احتمالاً خودتان هم دوست ندارید که کسی بخواهد شما را تغییر بدهد. بااین حال واقعیت این است که شما احتمالاً باید به میل خودتان تغییر کنید و خودتان را با شرایط وفق بدهید تا بتوانید انرژیتان را حفظ کنید و شعله‌ی عشقتان را روشن نگه دارید. دو درس مهم را باید برای داشتن ازدواج موفق یاد بگیرید؛ اول این که باید یاد بگیرید چطور به روش موثرتری بحث کنید تا به نتیجه برسید؛ دوم این که روش‌های جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن یاد بگیرید، روش‌هایی که ممکن است، با روحیه‌ی شما سازگاری نداشته باشد، اما برای همسرتان قابل فهم‌تر باشد. انسان‌ها “زبان‌ عشق” یا روش‌های متفاوتی برای ابراز و دریافت عشق دارند. ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا متوجه معنای سکوت همسرتان بشوید، بفهمید که کینه و نفرت قاتل رابطه‌ی عاشقانه است و یاد بگیرید که چطور خودتان را با فراز و نشیب‌های زندگی مشترک وفق بدهید. تمام افرادی که قصد دارند با هم ازدواج کنند، باید حداقل یک سختی را قبل از بستن پیمان ازدواج در کنار هم تجربه کنند، تا واکنش همسر آینده‌شان را در مواجهه با مشکلات بسنجند.

شاید با خودتان فکر کنید که بعد از سرو سامان گرفتن می‌توانید به آرامش برسید و تا آخر عمر در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید، اما تصورتان کاملاً اشتباه است. سال‌ها از پی یکدیگر می‌آیند و می‌روند و اگر مراقب نباشید، ازدواج برایتان به راحتی به موضوعی عادی تبدیل می‌شود که آن را نادیده خواهید گرفت. تعطیلات دونفره و سنت‌های دیگر از جمله مسائلی هستند که ازدواج را متحول می‌سازند و همسران را وادار می‌کنند تا دوباره به هم روی بیاورند و پیوند بین خودشان را محکم‌تر و صمیمانه‌تر کنند. اما “عاشق بودن” برای موفقیت و ماندگاری ازدواج کافی نیست. حتی بعد از ده‌ها سال زندگی مشترک هم ممکن است به تدریج متوجه خصوصیات جدیدی در همسرتان بشوید که کاملاً برایتان تازگی داشته باشد یا این که ممکن است همسرتان ناگهان تغییر کند یا نیازها و اولویت‌های متفاوتی پیدا کند. “راستشو بگو، واقعاً دلت میخواد تو این سن غواصی یاد بگیری؟” یا “چطور تا حالا بهم نگفته بودی که زیتون دوست نداری؟” ازدواج مانند یک بازی است و باید یاد بگیرید که چطور با یکدیگر کنار بیایید و پا به پای هم پیش بروید. یک ازدواج موفق زیباترین بازی دنیا را رقم می‌زند.

به خاطر بسپارید که گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. گوش دادن قلب و روحتان را هم درگیر می‌کند. قلبتان را به روی همسرتان باز کنید، سخنانش را با گوش جان بشنوید، وقتی حرف می‌زند، به او نگاه کنید، حرفهایش را به زبان خودتان تکرار کنید و به او قوت قلب بدهید. گوش دادن رمز موفقیت در ازدواج و به طور کلی هر رابطه‌ای است.

تمام همسران باید درباره‌ی بعضی مسائل با هم اختلاف نظر داشته باشند. همسران عاشق و موفق به دیدگاه متفاوت شریک زندگیشان احترام می‌گذارند و حتی شوخ‌طبعیشان را هنگام بحث کردن حفظ می‌کنند. این نکته را از یاد نبرید که از بین دو دیدگاه مخالف، لزوماً یک دیدگاه غلط و دیگری درست نیست.

به روش فیزیکی ابراز عشق همسرتان دقت کنید، ممکن است شوهرتان عشقش را با شستن ماشینتان یا بردن بچه‌ها به مدرسه نشان بدهد؛ عشق زنتان هم می‌تواند در تهیه‌ی وسایل بهداشتی و اتو کردن لباس‌هایتان متبلور شود. برخی نیز با نوشتن نامه‌های محبت‌آمیز و به کار بردن واژگان عاشقانه مهر و محبتشان را نشان می‌دهند. زبان عشق همسرتان را کشف کنید تا همواره بدانید که چطور باید با او صحبت کنید. همسران متاسفانه توجه چندانی به زبان عشق شریک زندگیشان نمی‌کنند. فهمیدن زبان عشق همسرتان رمز خوشبختی در زندگی مشترک است.

وقتی سعی می‌کنید همسرتان را مجبور یا متقاعد کنید، فقط روی نقاط ضعف یا مشکلات او متمرکز می‌شوید. نگرشتان را به سرعت تغییر بدهید و روی ویژگی‌های مثبتش تمرکز کنید.

هرگز نباید در زندگی مشترک به جایی برسید که وجود همسرتان را بدیهی فرض کنید. قول بدهید که همسرتان را تا پایان عمر خوشبخت و شاد نگه دارید؛ از حدس زدن درباره‌ی خواسته‌های او خودداری کنید و هر زمان که توانستید او را با لطف‌های کوچک و عاشقانه خوشحال کنید.

قرارهای شبانه‌ی دونفره کافی است تا پیوند میان همسران را قوی‌تر کند و عشقشان را در گذر سال‌ها حفظ کند. وقتی با همسرتان قرار می‌گذارید، باید گوشی‌هایتان را خاموش کنید و آنها را کنار بگذارید تا هیچ چیز حواستان را پرت نکند. لازم نیست کار خاصی انجام بدهید، می‌توانید کنار یکدیگر در خانه بنشینید و فیلم ببینید یا با هم به کوه بروید. برنامه‌ی قرارتان را با کمک و هم‌فکری یکدیگر هر چند وقت یک‌بار عوض کنید و از برنامه‌های جدید و مهیج در زندگیتان استقبال کنید.

رابطه جنسی برای سلامت زندگی زناشویی بسیار مهم است. مشاوران به همسران توصیه می‌کنند که به طور مرتب با هم رابطه داشته باشند و حتی وقتی حوصله‌ی چندانی برای نزدیکی ندارند، باز هم رابطه برقرار کنند. توصیۀ‌ ما به همسران این است که رابطه‌شان را با حرف زدن درباره‌ی خواسته‌های خود جالب و هیجان‌انگیز بکنند و با تزئین کردن اتاق خواب جذابیت بیشتری به رابطه‌شان بدهند.

“یک تعریف در روز، وکیل طلاق را از شما دور نگه می‌دارد.” اگر محاسن همسرتان را هر روز به او یادآوری کنید و از او تعریف کنید، کمک بسیار موثری به صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان کرده‌اید. مثبت‌اندیش باشید، قدر همسرتان را بدانید و لطف‌هایش را نادیده نگیرید. وقتی شرایط سخت شد و ویژگی‌های نه چندان مثبت او شروع به خودنمایی کردند، به جای این که روی نقاط ضعف عشقتان متمرکز شوید، سعی کنید جو را عوض کنید و به جای انگشت گذاشتن روی عیب‌های شریک زندگیتان، نقاط قوتش را پررنگ کنید.

روانشناسان می‌گویند که در پس هر احساس و هیجان “سختی” یک احساس نرم وجود دارد. وقتی عصبانی می‌شویم، این احساس خشم معمولاً پوششی برای احساس دیگری مانند ناراحتی، ناامیدی یا حسادت است. ما غالباً از خشم برای پوشاندن حساسیت‌ها و نقاط ضعفمان استفاده می‌کنیم. اگر سعی کنید که احساسات نرم یا آسیب‌پذیر نهفته در پس نمایش سخت خشم همسرتان را پیدا کنید، چون به این ترتیب راهی را برای همدلی با احساسات واقعی همسرتان می‌یابید، می‌توانید ارتباط خودتان را با او حفظ کنید.

همسران غالباً در شرایطی قرار می‌گیرند که کنترل خودشان را از دست می‌دهند، خود را تسلیم حسادت می‌کنند، خود را ضعیف و حقیر می‌شمارند یا فراموش می‌کنند که همسرشان هم باید زندگی مستقل خودش را داشته باشد و سعی می‌کنند که او را کنترل کنند. این کنترل‌گر بودن اکثر اوقات غیرعمدی است و ندانسته به دلیل بیشتر شدن توقعات به مرور زمان رخ می‌دهد. برقراری ارتباط موثر، داشتن زندگی مستقل و تفریحات سالم به همسران کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنند و رابطه‌ی مناسبی با همسرشان داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که همسرتان شما را کنترل می‌کند یا شما همسرتان را کنترل می‌کنید، سعی کنید شرایط را تغییر بدهید یا از مشاور خانواده وقت بگیرید.

به منظور داشتن یک ازدواج موفق سعی کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید چون همان نتیجه همیشگی را می‌گیرید. به دنبال همسری بگردیدکه ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی دارد، نه ظاهر ایده‌آل. کسی را انتخاب کنید که حرفی برای گفتن با او دارید. اگر ویژگی یا مسئله‌ای در طرف کاندیدای مورد علاقه شما هست که عامل بر هم زننده تعالی زندگی شماست در انتخاب خود تردید کنید. همسری را انتخاب کنید که بتوانند شما را بخنداند و خوشحال کند. در انتخاب عجله نکنید. شما تنها با یک نفر ازدواج نمی‌کنید، بلکه خانواده و دوستان او نیز جز خانواده او محسوب می‌شوند. پایداری و دوام ازدواج چیزی از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی نیست. ازدواج موفق یک پروسه دایمی است و این یک رابطه دو طرفه است. متکی به نفس بودن باعث می‌شود شما فردی خوشحال‌تر باشید و این خوشحالی در تعیین سرنوشت ازدواجتان بسیار موثر است. شنونده‌ خوبی باشید. گوش سپردن را تمرین کنید عدم تفاهم را بپذیرید. از تمجید کردن دست برندارید که انجام مداوم آن شما را از طلاق و جدایی دور نگه می‌دارد. توقع کامل بودن یک رابطه را نداشته باشید؛ شما فقط با تلاشتان می‌توانید ازدواجتان را به سوی کمال سوق دهید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

86 بازدید

2.18k بازدید

2.35k بازدید

3.36k بازدید

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

3.14k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

در ازدواج های موفق اعتماد ، علاقه ، احترام و درک دو طرفه بین زوج وجود دارد و زوجین برای مستحکم کردن روابطشان تلاش می کنند و برای رسیدن به اهداف مشترک متعهد هستند.

روابط موفق نیاز به تلاش بسیار و سازش هر دو طرف دارد. روان شناسان با بررسی ازدواج های موفق، شاخص هایی را برای این نوع ازدواج ها مشخص کردند. در این بخش از نمناک به بیان چند شاخص در ازدواج موفق و سالم می پردازیم .

برخی از عواملی که در یک ازدواج سالم و مستحکم نقش دارند، ثابت هستند وشما نمی توانید آنها را تغییر دهید اما برخی دیگر را می توانید تغییر دهید و با کار کردن بر روی آنها رابطه تان را بهبود بخشید. این عوامل که در ازدواج موفق نقش ویژه ای ایفا می کنند عبارتند از :

بیان تعارض ها و اختلافات:

یکی از عواملی که موجب طلاق زوجین می شود ، پرهیز از بیان اختلافات و تعارض ها است. اگر زوج بخواهند روابط مستحکمی برقرار کنند باید بتوانند بر اختلافات غلبه نمایند.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

مهارت های حل مساله :

با مهارت حل مسئله و پیدا کردن راه حل مشکلتان با همسرمی توانید سیک زندگی مشترک پایدار را تجربه کنید . مهارت حل مسأله به شما زمان مناسب برای دعوا کردن، تسلیم شدن، دادن و بخشیدن را آموزش می دهد .

بهبود روابط جنسی

یک زوج موفق قبل از ازدواج درباره روابط جنسی صحبت می کنند و در زندگی مشترک برای تداوم زندگی خود روابط جنسی خود را بهبود می بخشند زیرا کم و کاستی های احتمالی در این زمینه، بر ارتباط طرفین اثر میگذارد.

حفظ حریم ها

در یک زندگی مشترک موفق زوجین می دانند که همسرشان نزدیکترین فرد زندگی شان است بنابراین به حریم شخصی دو نفره شان احترام می گذارند و از حریم خصوصی خود و همسرشان محافظت می کنند.

توافق در مسائل مختلف زندگی :

زوجینی زندگیشان مستحکم و پایدار است که ارزش های مشترک با هم دارند و در مسائل مختلف زندگی به توافق رسیده اند.

اهداف مشترک:

زن و مرد در زندگی برای پرورش دادن رابطه شان، حفظ جریان آرام امور خانه و کار کردن برای رسیدن به اهداف مشترک متعهد هستند. اینکه تنها یکی از دو همسر بار این مسئولیت ها را به دوش بکشد، باعث ایجاد نارضایتی می شود.

سازگاری با تغییرات:

افراد و روابط در گذر زمان تغییر می کنند زیرا ممکن است انتظارات افراد از رابطه دوجانبه تغییر کند. پس از تغییرات نترسید و برای داشتن یک زندگی مشترک ایده آل درباره تغییرات صحبت کرده و راه هایی بیابید تا بتوانید با تغییرات سازگار شوید .

شیوه صحیح برقراری ارتباط :

زوج های موفق با هم صحبت می کنند و با دقت به صحبت های هم گوش می دهند. آنها می دانند که عوامل بیرونی موجب حواس پرتی و اثر بر روی عواطف فرد و مانع ارتباط درست می شوند بنابراین راه هایی می یابند تا زمان آمادگی خودشان و همسرشان ، بتوانند بر این عوامل غلبه کنند.

پرهیز ار انتظارات غیرواقعی از همسر:

در ابتدای آشنایی افراد بیشتر خوبی ها را نشان می دهند و تلاش شان را می کنند تا عیوبشان را بپوشانند اما با گذشت زمان، خود “واقعی” شخص بروز پیدا می کند. با گذشت زمان روابط بین دو فرد تکامل می یابد ، اما انتظارات غیرواقعی از همسر یا از رابطه با او، در فرد استرس ایجاد می کند.

شناخت همسر و توجه به جزییات زندگی او:

افرادی که ازدواجشان پایدار و مستحکم است ، شناخت خوبی از همسرشان دارندو از گذشته او با خبرند و از علایق و بیزاری های او ، امیدها و نگرنی هایش آگاهی دارند .

نشان دادن واکنش های مثبت :

در یک زندگی موفق زوجین واکنش های مثبت بیشتری از خود نشان می دهند و واکنش های منفی آنها حداقل است . اگر همسر نیاز به کمک یا توجه شما داشته باشد ، دادن پاسخ مثبت به خواسته او رابطه شما را مستحکم تر می کند.

اعتماد به یکدیگر:

در یک زندگی موفق زوجین ، برای برقراری روابط صادقانه ، به وعده ها و قولهایشان عمل می کنند و اعتماد هم را به دست می آورند .

تقویت رابطه با همسر :

برای تقویت رابطه با همسر، زوجین موفق ، به انجام کارهای لذت بخش می پردازند و یا به انجام کارهایی می پردازند کهد رابطه سالم تر و قوی تری دارند.

1. در زندگی مشترک خوب زوجین هرگز به موفقیت یکدیگر حسادت نمی کنند بلکه از موفقیت های همدیگر خوشحال شده و یکدیگر را از ته دل تحسین می کنند.

2. زوجین در زندگی مشترک موفق ، به کار یکدیگر علاقه مند هستند و به یکدیگر احترام می گذارند.

3. در زندگی مشترک ایده آل ، زوجین با مشورت با یکدیگر یک تصمیم عالی می گیرند .

4. در زندگی مشترک خود ایده آل های مشخص دارند .

5. در میان آنها هر روز عشق و محبت و دوستی افزایش می یابد .

6. زوج های موفق ، کارهای مشترک و علایق مشترک بیشتری با هم دارند.

7. در زندگی مشترک موفق ، زن و مرد از با هم بودن لذت می برند.

8. زن و شوهر در زندگی مشترک موفق می توانند به یکدیگر به راحتی اعتماد کنند و راستگو و موقعیت شناس می باشند.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

9. در زندگی موفق زن و مرد به یکدیگر وابسته هستند .

10. زوجین موفق ، زندگی سالم را انتخاب می کنند ، در ورزش و فعالیت های سالم فیزیکی شرکت می کنند ، خواب کافی دارند و خوب غذا می خورند .

11. در زندگی مشترک موفق ، زوجین هیچ گاه طعنه و کنایه نمی زنند و شکایت نمی کنند.

12. زوجین می دانند اگر روابطشان رو به رشد باشد ، اعتماد به نفسشان بیشتر می شود.

13. یک زوج موفق در دوران نامزدی سعی می کنند به شناخت کامل از هم برسند.

14. زوج موفق همیشه رو به آینده در حرکتند و دائما به اشتباهات گذشته نمی پردازند.

15. در زندگی مشترک یه زوج موفق همیشه مشکلات و مسائلی که برایشان پیش می آید را بررسی می کنند.

16. آنها از روی دلسوزی با هم ازدواج نمی کنند .

17. خانواده یکدیگر را پذیرفته اند حتی اگر آنها اشکالاتی دارند.

18. در دوران نامزدی درباره مسائل مختلف جنسی صحبت می کنند.

19. زوجین موفق بسیار شوخ طبعند و از شوخی غیرمخرب استفاده می کنند.

20. یک زوج موفق خصوصیات اخلاقی که برای همسرشان آزاردهنده است را شناسایی و در صدد تغییر آنهاست .

21. زوجین موفق قدرت بخشیدن دارند .

22. زوجین موفق از هم صحبتی با هم لذت می برند حتی اگر اختلاف نظر در مورد موضوعی با هم دارند.

23. عشق این زوجین به تدریج به وجود می آید و عجله ای نیست که خیلی زود از بین برود.

24. زوجین موفق برای برآوردن نیازهای همدیگر در تلاش هستند .

25. زوج موفق فقط دوست ندارند در رابطه دریافت کننده محبت باشند بلکه دهنده نیز هستند.

26. زوجین موفق می توانند با هر وضعیت مالی زندگی کنند.

27. در یک زندگی موفق زن و مرد از نقاط ضعف خود آگاه هستند و تلاش می کنند خود را تغییر دهند.

28. زوجهای موفق در زندگی مشترک نقش بازی نمی کنند و ادای دیگران را در نمی آورند.

29. دریک زندگی مشترک ایده آل زوجین به یکدیگر در انجام کارها کمک می کنند مثلا آقا به خانم در کارهای خانه کمک می کند و نمی گذارد خانم به تنهایی این کار کسل کننده را انجام دهد .

30. در یک زندگی مشترک خوب زوجین آرزوهای واقع بینانه دارند و اهدافشان مشترک است.

31. زن و مرد در این زندگی مسئول تصمیمات و رفتارهای خود هستند.

32. در یک زندگی مشترک اگر لازم باشد که زن یا مرد برای رسیدن به اهدافش ، ادامه تحصیل دهد ، همسرش او را حمایت می کند.

33. هیچ زندگی بدون مشکل نیست در یک زندگی مشترک سالم زن ومرد با یکدیگر سعی می کنند مشکلات خود را حل کنند.

34. یک زوج موفق هنگام انتقاد از یکدیگر هوشمندانه عمل می کنند .

35. یک زوج موفق سعی می کنند همیشه بیشتر از انتقاد ، یکدیگر را تحسین کنند.

 

هشدار: فقط کسانی روی لینک زیر کلیک کنند که می خواهند زندگی شان را تغییر دهند!

ازدواج مهم ترین و بهترین وسخت ترین تصمیم کل زندگی هر شخص هست.فقط با یک ازدواج موفق ما می تونیم سرنوشت جدیدتر و بهتری رو برای خودمون بسازیم و با یک ازدواج اشتباه کل سال های آیندمون رو تباه کنیم.حالا این همه آمار طلاق و جدایی که بصورت رسمی داره اعلام میشه رو بزاریم کنار،حداقل نصف بیشتر زوج هایی که به مشاور مراجع میکنن و فعلا دارن با هم زندگی میکنن دچار طلاق عاطفی هستن ،واین یعنی فاجعه.فاجعه از چه نظر از این نظر که دارن زندگیشون رو با فکر منفی و استرس و غم وغصه وناراحتی و شکایت هدر میدن!

نمیتونن یک خانواده شکوفا و موفق باشن و بچه های موفق وسالمی رو تربیت کنند.  وقتی که فردی سالم نباشد تصمیم درستی نگیره خانواده ی اشتباهی رو تشکیل بده و خانواده یک خانواده ی موفق و سالم و سلامت از هر نظر نباشد مشخصه که جامعه هم دچار آسیب میشه!ریشه ی همه ی اصلاحات از فرد و خانواده ی فرد شروع میشه مسلما وقتی ازدواج ها اشتباه باشن جامعه به سمت رشد منفی و اتفاقات منفی سوق داده میشود.

 

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

همه ی ما میدونیم که ازدواج خیلی خیلی مهمه! بیشتر روی صحبتم با اون دختر وپسر ی هست که تا همدیگه رو میبینن و در یک نگاه عاشق هم میشن و خیلی زود تصمیم به ازدواج میگیرن!!!!ازدواج موفق یک سری پارامتر های مهم داره و اصلا نباید بخاطر دیدگاه های اشتباه دیگران از جمله :بخاطر اینکه پدرم میگه وقت ازدواجته،مردم چی میگن،همه پیگیر ازدواجت هستن،من مشکلاتم با ازدواج حل میشه،دختر یا پسری که طرف مقابل تنهاشون گذاشته و با این نیت که چون منو تنها گذاشته باید حالشو بگیرم از اون بهتر ازدواج کنم و از اون خوشگل تر،ا زدواج به خاطر مسائل مالی،و خونه ی پدرم راحت نیستم و… همه ی اینها بهانه های اشتباه ازدواج هستن که از چاله در میاییم و توی چاه میوفتیم!

مگه غیر از اینه که برای هر کاری باید آموزش ببینیم ؟ شما الان هر جا که مراجعه کنید برای استخدام ازت میپرسن چه مدرکی داری؟مثلا به یک کارگاه خیاطی یا جوشکاری مراجعه کنید اگر تخصص نداشته باشین باید دوره بگذرونی، مدرک بگیری بعد استخدام بشی!در واقع شما برای انجام ساده ترین کارها نیاز به مدرک و تخصص دارین چه برسد به کارهای بزرگ تر… . ولی وقتی که که بزرگترین تصمیم و اتفاق و انتخاب همه ی افراد ازدواج هست آیا کلاسی هم داریم که بگه ازدواج درست چطوریه؟ یا همین که دوتا جمله از مادر بشنویم دو جمله از اطرافیان یا دوستان،خواندن دوتا مجله عاشقانه یا عضویت در کانال های غیر معتبر علمی عضو بشیم کافیه؟واس اینکه تصمیم ازدواج رو به درستی بگیریم؟

اگر اینطور بود الان خیلی از شرایط بد به وجود نیومده بود!وقتی که برای هر کار ساده ای لازمه دوره های مربوط به اون رو بگذرونیم و مدرک بگیریم تازه بعد از همه ی اینها این مدرک ثابت میکنه که ما شایسگی وتوانایی لازم برای انجام آن کار داریم ،چرا برای انجام ازدواج موفق چنین دوره ها و مدرک هایی نداریم؟آیا واقعا دو واحد تنظیم خانواده در دانشگاه کافیه؟آن هم فقط برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند باید یک سری دوره ها و کلاس های واقعا حرفه ای و آموزشی روانشناسی منطبق با عرف و شرعمون وجود داشته باشه که دختر وپسر ،و زن وشوهر آموزش ببینن!

صرف اینکه میگن دختر خوبیه پسر خوبیه،خانواده خوبی داره،شغل خوبی داره،خونه و ماشین داره،سنمون بهم میخوره،قیافش خوبه،عاشقش شدم،این ها دلیل و معیار ازدواج نیست یکم باهوش باشین یکم بخودتون بهاء بدین تا بتونید درست تصمیم بگیرید.

طبیعتا همه ی این معیار ها رو علاوه بر اینکه شخص مقابل باید داشته باشه خودم هم داشته باشم نه اینکه من همه چیم عالیه فقط باید دنبال این باشم که طرف مقابل همه ی این ویژگی های خوب رو داشته باشه!قبل از اینکه بخوای یک همسر خوب پیدا کنی باید فردی بشی که لایق یک همسر خوب باشی!!!!

 

در معیار ها،هم ترازی فرهنگی ،اقتصادی ،سواد و تحصیلات دانشگاهی باید هم سو یا برابر باشه !مثلا اگر یک نفر دیپلم داشته باشد و طرف مقابل فوق لیسانس ،ممکنه بعدا سر همین موضوع ساده به مشکل بخورن…از مهمترین نکته ها، باورها هستند .ذهن ما که نشات گرفته از باورهای ماست ،زندگی مارو می سازه!وقتی شخصی همه ی باورهای درست رو داشته باشه ،قطعا همه ی معیار های درست رو هم میتونه داشته !وکسی که باور های درستی نداشته باشه حتی بعد از یک معاشرت کوتاه متوجه میشین که باور های معیوب ذهنی داره.. فقط لازمه کمی باهوش باشین و بتونین غیر مستقیم ازش بپرسین ،رفتارش رو با اطرافیانش در نظر بگیرین.

 

 

 

 

آشنایی خیلی مهمه و اینو یادتون باشه که هر مدلی که الان هست ،رفتار با اطرافیان،خرج کردن،خساست،رفتار و منش،ابراز احساسات،باورهاش،ایمانش،احساس مسئولیت پذیری،پشتوانه و اراده ی انجام کارها،چقد به خودش اهمیت میده و …اینجوری در نظر بگیرید که بعد از ازدواج تا سی درصد بیشتر میشود .شما با این معیار طرف مقابلتان را بسنجید !اگر در همه ی موارد بالا یک نمره ی قبولی بالای 70 گرفت و خودتون هم نمره ی قبولی بالای 0 گرفتین می توانید راجع به بقیه مسائل مثل محل زندگی ،اختلاف سنی و … با هم توافق برسین!در هر صورت در گام اول نمره ی قبولی بالای 70 مهم است.

 

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید ،باید به الهام درونی و حس قلبیتون دقت کنید ،قراره 60-70سال با این فرد زندگی کنید و جوونیتون رو بزارید ،60 -70 سال قراره این فرد رو هر روز ببینین،آیا قیافش ،تیپش،اخلاقش رو مییتونی تحمل کنی؟اون حس خوبی که میخوای رو بهت میده؟آیا اگ مشکلی براش پیش بیاد و یک بازه ی زمانی بد اخلاقی کنه و لجبازی بیاره میتونی تحملش کنی؟عشقت اونقد هست که بتونی زندگی رو بسازی حتی اگر او بنای ناسازگاری داشته باشه؟هر چند دچار ناملایمت های زندگی بشه؟اگر جواب این سوال ها بله هست پس بسم الله…

یک مساله مهم دیگر که در ازدواج های این دوره خیلی مشکل ساز شده و گاها باعث تعداد کثیری از طلاق هایست که هر روزه ما شاهد اتفاق افتادنش هستیم ،بحث مزاج شناسی قبل از ازدواج هستاینکه یک فرد سرد باشد یک فرد گرم ،بر فرض اینکه در همه ی موارد دیگر با هم هم تراز هستن،با هم ازدواج می کنند.بعد از ازدواج مثلا آقا گرم هست و خانم سرد یا بر عکس!چون اطلاعاتی از مزاج شناسی ندارند تغذیه شون هم غلطه ،آقا بنا بر ذات و طبیعت و مزاج خودش دنبال رابطه هست خانم هم بنا بر ذات و طبیعت و مزاجش هیچ میلی به رابطه ی جنسی ندارد…مثلا مزاج شب سرده ،غذاهایی که میخورن هم سرده ،خانم صبح تا شب تو ی خونه نشسته افکار منفی و استرس های معمولی روزانه ،غذا هم ماست و دوغ و برنج و …باز هم سردی هی تشدید میشود.اینجاست که آقایی که با عشق و علاقه با شما ازدواج کرده هم دنبال بهانه هست وقتی ریشه ی مشکل رو نمی شناسین بنای لجبازی گذاشته میشه …آقا هی دنبال بهانه میگرده و این طوری فاصله ایجاد میشه!مثلا آقا میگه گرمه پنجره باز باشه خانم میگه سرده پنجره بسته باشه!!!سر همین مشکلات ساده قهر میکنن،دعوا میکنن،کتک کاری میکنن،دوتا فوش هم میدن که قبح رابطشون هم شکسته میشه و زندگیشون به سمت طلاق عاطفی پیش میره…با توجه به این مسائل باید بدانیم که خیلی مهمه قبل از ازدواج حتما آموزش ببینیم و مشاوره داشته باشیم تا نکات مهم رو یاد بگیریم و بررسی کنیم!اول عقلانی تصمیم بگیریم و بعد احساسی،اگر این دو پیش و پس بشن یعنی اول احساس رو در نظر بگیریم بعد عقل،احتمال زیاد ازدواج ما کیفیت خوبی نمیتونه داشته باشه!

هیچوقت توی مشکلات اولیه به فکر جدایی نیوفتید همیشه به فکر ساختنش باشید ،خراب کردن کار راحت تریه ولی جدایی راه حل آخره!مطمئن باشید که هرچیزی و هر شخصی قابل تغییر هست بشرطی که از در درست وارد بشید!اول خوتون تغییر کنید بعد هم الگو بشید برای همسرتون یا نامردتون تا ایشون هم تغییر کنه.

اگر در زمان مناسب شروع کنیم به آموزش دیدن و ریشه ی مشکلات رو پیدا کنیم قبل از اینکه دیر بشه!!اگر جفتتون اراده ی ساختن زندگی رو داشته باشید میتونید زندگیتون رو از منفی صد به مثبت صد برسونید کافیه شیر تسلیم رو ببندین و شیر تغییر رو باز کنید!!!!!

 

نویسنده مقاله :مشاور سایت – خانم سبا یعقوبی

برای ورود به حساب کاربری لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد نمایید.پس از وارد
کردن
شماره
موبایل کدی برای شما ارسال شده و شما با آن کد میتوانید وارد حساب کاربریتان شوید.

برای عضویت در کمتر از 30 ثانیه مشخصات را در فرم زیر پر کنید و دکمه عضویت را کلیک
کنید

ازدواج موفق چیست و چگونه حاصل می شود.برای پاسخ به این سوال مهم که میتواند عامل اصلی خوشبختی ما در آینده باشد این مطلب را در دلبرانه بخوانید.

ازدواج برای همه است. این موهبتی ارزنده از جانب پروردگار است. ازدواج هدیه ای برای پایان دوران تجرد شماست.. اگر شما از نسل آدم و حوا هستند، خدا فرد ویژه ای را برای اغلب شما خلق کرده است ! سوال این است که آیا شما برای حضور آن فرد خاص آماده هستید و اینکه اصولا انتخاب این فرد را در زندگی تان چقدر جدی گرفته اید؟

نکته بسیار مهم اینکه ارتباطات موجود میان دو جنس مذکر و مونث در جامعه امروز، نمی تواند مقدمه ای برای شروع یک زندگی موفق باشد. در ابتدا به این نکته اشاره شد چرا که جوانان بسیاری هستند که در آستانه ازدواج، تصورشان این است که حتما باید آشنایی قبلی وجود داشته باشد.زیرا ما نمی دانیم چطور یک ازدواج موفق به شکست می انجامد و چطور می توان یک ازدواج موفق داشت.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

شعار ازدواج آسان، شعاری است که اغلب ما آنرا شنیده ایم. از مردم عادی گرفته تا رسانه های دیداری و شنیداری. اما به راستی ازدواج مقوله ای هست که بتوان آنرا آسان گرفت یا اینکه اصولا این شعار به گونه ناقصی منتقل شده است؟ انچه به جرات می توان گفت این است که ازدواج  نیاز به آموزش دارد زیرا ما چیزی از مهارت های قبل از ازدواج نمی دانیم. در حالی که در طول زندگی، ما باید با توسعه و افزایش مهارت هایی که لازمه ازدواج موفق هستند، حمایت شویم. . ازدواج چیزی فراتر از دوستیابی است اما اکثر ما اغلب آن را با دوستیابی مقایسه می کنیم.آنها را مقایسه نکنید…

ازدواج سخت تر است ،

خیلی خیلی سختتر…

اما زمانی که موفق شوید در این انتخاب مهم و سخت، بسیار شاد می شوید . مزایای ازدواجی موفق می تواند شامل همسر شاد ، همسر خوشحال ، اعتماد، احترام ، ثبات، حمایت ، عشق بی قید و شرط ، رابطه جنسی عاری از گناه ،همدم زندگی طولانی و موارد متعدد دیگر باشد.از همه مهمتر اینکه هر اقدامی در زندگی می کنید فردی پشت شماست..

برای ازدواج ما ۱۰ مهارت های عملی به شما ارائه می دهیم

که به منظور موفقیت در ازدواج مورد نیاز است.

ساختن، رشد دادن ، قرض گرفتن آنها را ازدست ندهید. شما باید هرکاری برای بدست آوردن این مهارت ها قبل از ازدواج انجام دهید.اگر شما در حال حاضر ازدواج کرده ، باید برخی از این مهارت ها را توسعه دهید.

شماره ۱: مهارت های حل مساله

مهارت حل مشکل ، مهم ترین مهارت در این فهرست است اول به آن اشاره می کنیم زیرا اگر این مهارت را نداشته باشید مهارت های دیگر به کارتان نمی آید. با مهارت حل مسئله مشکلی نخواهید داشت ، ۲ سال اول ازدواج، سالهای سختی است. در طول دو سال اول ازدواج شما و همسرتان رویکرد های خودتان را برای حل مشکلات دارید . شما برای پیدا کردن راه حل مشکلتان با همسر فقط نصف زمان را فرصت دارید . مهارت حل مسأله به شما زمان مناسب برای دعوا کردن، تسلیم شدن، دادن و بخشیدن را آموزش می دهد .

– برای هر فرد متاهل، احتمالا همسرش باید در اولویت باشد.البته پس از خدا ، او را قبل از بچه ها و یا کار خود و یا مامان ، بابا ، دوستان و یا ایکس باکس ، پلی استیشن یا هر چیز دیگری که شما می توانید فکرش را کنید قرار دهید.

این مهم است که هر یک از همسران نه تنها برای امروز خود، بلکه برای فردا و همسرشان برنامه ریزی داشته باشند.

برنامه ریزی مالی ، صرفه جویی ، مسئولیت رسیدگی به کسب و کار ، سبک زندگی سال نیاز به یک شریک دارد.

در طول زندگی، شما مجبور نیستید ببخشید اما می توانید انتخاب کنید که فراموش کنید. به منظور موفقیت در ازدواج ، نه تنها شما باید قادر به بخشیدن اتفاقات گذشته باشید ، بلکه باید قادر به بخشیدن در همان لحظه باشید ! کار اشتباه خود و همسرتان را بپذیرید و عذر خواهی کنید و پذیرای عذر خواهی باشید. بپذیرید که نه شما کاملید نه او.زمانی که شما نتوانید ببخشید رابطه شما متوقف میشود. شما نمی توانید کاری را انجام دهید بدون بخشش. اگر نتوانید ببخشید تنها می مانید.

ما همدیگر را هر روز می بینیم، پس می توانیم به راحتی برای هم یکنواخت شویم . گهگاه، در ایام هفته خودتان را به چالش بکشید و سرگرم کنید حتی برای چند دقیقه به پیاده روی بروید ، فوتبال بازی کنید، بازی های متفاوت جنسیتی داشته باشید و  ۶به همسرتان در هنگام بازی نگاه کنید.از مشارکت همدیگر لذت ببرید.

یاد بگیرید بر روی ویژگی های مثبت همسر خود تمرکز کنید. برخی از صفات در او وجود دارد که شما به آنها عشق می ورزید. برخی از ویژگی ها ممکن است در او باشد که شما از آنها نفرت دارید، اما خوبی ها بیشتر از بدی هاست .بنابراین تمرکز بر روی چیزهایی که شما دو نفر با هم به ارمغان آورید یک کار لذت بخش است. مهارت تمرکز داشتن یعنی دیدن نیمه پر لیوان.

شما این باور را دارید که ازدواجتان هرگز شکست نخواهد خورد. شما باید اعتماد به نفس داشته باشید که همسرتان شما را همانقدر که شما او را دوست دارید دوست دارد . گاهی اوقات آنها ممکن است آن را نشان ندهند ، بنابراین شما باید به آن اعتقاد داشته باشید ، اعتماد به نفستان باید فراتر از احساس شک باشد و مطمین باشید او در حال احقاق قول های اولیه است .فراموش نکنید که اعتماد مانند ماله، تمام دست انداز های زندگی را برای همسر هموار می کند.

در برخی از مراحل زندگی ما فکر می کنیم همسرمان را می شناسیم اما او تغییر کرده است. او همان زن ۲۸ ساله نیست. او همان مردی که ۷ سال پیش بود، نیست. این دلیلی برای گرفتن طلاق نیست. شما همیشه باید مایل به دوباره یادگیری همسر خود باشید. هر چیز دیگری در زندگی تغییر و تکامل می یابد، چرا همسرتان تغییر نکند ؟ اگر شما مایل به دوباره یادگیری همسرتان نیستید نباید ازدواج می کردید.

در اینجا منظور خودتان نیستید منظور ادراکتان از محیط اطراف و جهان است که بعد از ازدواج تغییر میکند. ادراک این است که من باور دارم مرد خوشبختی در ازدواجم هستم . برای من مهم این است که دید خوبی از زندگی به همسرم بدهم . برای من مهم این است که همسرم باعث شود دید مثبتی بدست آورم. البته منظور این نیست که به صورت غیر واقعی خودتان را خوشحال نشان دهید. . در ارتباط بین زن و شوهر، نوع ادراک یا تفکر هر یک، بر رفتار و درک متقابل تأثیرگذار است. درک درست از نیازهای خودتان و همسرتان و انتقال آن به یکدیگر یکی از مهارت های مهم در ازدواج موفق است.

زمانی که شروع به مبارزه می کنید باید مبارزه ای عادلانه داشته باشید.مبارزه با هدفتان. مبارزه تان نباید طولانی شود و ساعت ها به طول بی انجامد زیرا همسرتان را آزرده می کند. به همسرتان اطمینان دهید که کاری که انجام می دهید با عث خوشحالی اوست.مبارزه با اهداف شما را از رکود خارج می کند و باعث افزایش امید به زندگی مشترک می شود. اگر در رسیدن به اهدافتان دچار اشتباه شدید دوباره انجام دهید.موفق می شوید.

ازدواج موفق چیست ؟

این سوال شایع جوانان در سن ازدواج را تا حد زیادی درگیر کرده و متاسفانه افزایش آمار طلاق در جامعه، تا حد زیادی موجب بروز نوعی احساس ترس و بی اعتمادی در میان جوانان شده است. این درحالی است که رشد بی اعتمادی در نگاه جوانان نسبت به ازدواج، تبعات خوبی به دنبال ندارد و تداوم این وضعیت میتواند تهدیدی جدی برای آینده جامعه و جوانان، تلقی شود. بنابراین لازم است همواره نسبت به ارایه راهکارهایی برای دستیابی به ازدواجی موفق، تلاش کرد. هرچند تنها ارایه این راهکارها کافی نیست و لازم است جوانان در آستانه ازدواج و بعد از آن، همواره به این مسایل فکر کنند.

آنچه مسلم است اینکه در جامعه امروز، اطلاعات و سطح آگاهی های فردی، نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و همین امر هم می تواند به عنوان عاملی در جهت افزایش حساسیت افراد در انتخاب شریک زندگی شان باشد. فلذا باید اینطور گفت که کسب معلومات و آگاهی درباره ازدواج بسیار خوب است به این شرط که نگاهی واقع بین و بدون ترس و گریز را در انسان ایجاد کند.در ادامه این مطلب به بیان راهکار برای داشتن ازدواجی موفق اشاره می شود که اگر تاملی دقیق نسبت به آنها داشته باشید نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

 یک اصل کلی که خداوند در سوره روم به آن اشاره کرده، این است که

«و از نشانه های او این است که برای شما از خودتان زوج هایی آفرید

تا بدان ها آرام گیرید و میانشان دوستی و مهربانی نهاد.

همانا در این ها نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند.»

(سوره روم آیه ۲۱)

اگر شما هنوز ازدواج نکرده اید ، این لیست را ارزیابی کنید.

آیا شما برای ازدواج آماده هستید؟

تمایز عاطفی از خانواده ای که در آن رشد کرده اند، نه در حد قهر یا جدایی، بلکه تا حدی که هویت فرد از هویت والدین و خواهران و برادران اش متمایز باشد. این یعنی شناخت و پذیرش تفاوتها در طرف مقابل و دستیابی به این نگاه که همسر من فردی مستقل با عواطف و احساساتی مستقل است.

همدلی مبتنی بر صمیمیت و همانندی و در عین حال تعیین حد و مرزهایی در حمایت از استقلال هر یک از زوجین. این نکته بسیار مهم است، اینکه به شخصیت و خواسته های طرف مقابل احترام بگذاریم و آن بخش هایی که وجه مثبت شان بیشتر است، را حمایت کنیم که این اقدام در افزایش میزان محبت طرفین بسیار موثر است. هرچند مهمتر از این موضوع، بحث شناخت مرزها و علایق طرفین است.

فراهم کردن زمینه های لازم برای بهبود روابط جنسی و زناشویی غنی و مطلوب در زندگی مشترک و حفاظت و مراقبت از این رابطه در برابر مزاحمت هاو مداخلات محل کار و دغدغه های احتمالی در خانواده. به راستی این موضوع به حدی اهمیت دارد که لازم است قبل از ازدواج درباره آن، به شناختن ابعاد مختلف آن پرداخته شود که اغلب این اتفاق نمی افتد و کم و کاستی های احتمالی در این زمینه، بر ارتباط طرفین اثر میگذارد.

 

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

حفظ حریم رابطه میان زوجین به این معنا که طرفین همواره به این نکته توجه داشته باشند که همسرشان نزدیکترین فرد زندگی شان است پس لازم است به حریم شخصی دو نفره شان احترام گذارند و در طی زندگی مشترکشان، همواره به موضوع محافظت از حریم خصوصی خود و همسرشان توجه داشته باشند.

نکته بسیار مهمی که دختر و پسر باید به آن فکر کنند اینکه زندگی بالا و پایین های زیادی دارد  و این امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و لازم است که خود را برای رویارویی با چنین مسایلی آماده کنند. برای فردی که وارد زندگی مشترک می شود لازم است که بپذیرد ورود به زندگی مشترک یعنی دست کشیدن از نازپرورده گی، حساسیت های گاه و بیگاه و در برابر اینها، نگاهی عاقلانه و واقع بین داشتن.

ازدواج باید برای طرفین مقوله ای برای رسیدن به آرامش بیشتر باشد، باید به پایگاه امنیت شبیه باشد که زوجین در این پایگاه، بتوانند احساسات خود را بروز دهند. برای دختران و پسران لازم است که قبل از ازدواج به طور جدی به این موضوع فکر کنند. مسلما هر اقدام مهمی در زندگی، باید با انگیزه و هدف مهمی صورت گیرد. بنابراین لازم است تا هر جوانی هدف خود از ازدواج را بشناسد و آنرا به درستی پیدا کند. مسلما آرامش گرفتن زوجین از یکدیگر، از اهداف اصلی ازدواج است، چنانچه آیات قرآن به صراحت به این موضوع اشاره کرده اند و زن و مرد را مایه آرامش و تکامل هم خوانده است.

حفظ روحیه نشاط و شادی از جانب زوجین امری ضروری در زندگی مشترک است و باید بر عواملی که خستگی روحی ایجاد می کنند، غلبه کنند.

 

در یک زندگی مشترک موفق، زوجین این توانایی را دارند که به پرورش و تغذیه روحی یکدیگر بپردازند و همواره زمینه ساز آرامش یکدیگر باشند. این بدان معناست که نسبت به ارضای نیازهای طرف مقابل و ابراز تشویق ها و حمایت های مداوم، تلاش کنند.

شاید این مورد در نگاه عده ای از افراد چندان مهم نباشد اما تحقیقات نشان داده اند که حفظ و تمدید احساسات عاشقانه مربوط به ابتدای ازدواج، را باید به نوعی زنده نگه داشت. در بسیاری از موارد یادآوری این خاطرات تاثیر بسیار مثبتی بر رغبت و احساس زوجین در زندگی مشترک دارد. به طور کلی ابراز احساسات به هر نوعی، باید همیشه در زندگی مشترک وجود داشته باشد چرا که چاشنی بسیار دلپذیر برای روابط همسران خواهد بود.

مطالب مرتبط

اخلاق و روحیات خواستگار با دیدن انگشتان

اشتباهات دختران در ملاقات اول با پسران

نکات مهمی که قبل از ازدواج با مردان مطلقه باید بدانیم

مطلب خوبی بود. به عنوان یک روانشناس در حوزه مشاوره ازدواج پسندیدم

نظر لطف شماست

دیدگاه

تصویر امنیتی *

بهینه سازی : دلبرانه

اللــهم صــل علــی محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم کلیه حقوق برای این سایت محفوظ است و کپی برداری فقط باذکر منبع با لینک مربوطه بلامانع است Copyright delbaraneh.com © 2019- Allrights Reserved.

دوره غیرحضوری انتخاب سالم ، ازدواج موفق ، صفر تا صد ازدواج موفق را از نظر علم روانشناسی آموزش می دهد. در این دوره به طور علمی به موضوع ازدواج و چگونگی انتخاب یک فرد سالم برای ازدواج می پردازیم. همچنین همراه با تهیه این دوره غیر حضوری، چندین فایل PDF مرتبط با این دوره که در طول فایلهای صوتی به آنها اشاره می شد در اختیارتان قرار می گیرد. دوره دارای آپدیت های ادواری است و شما می توانید به سایر فایل های مرتبطی که در آینده در این بخش قرار می گیرد دسترسی داشته باشید.

همچنین این دوره دارای گروه تلگرام مخصوص جهت پرسش و پاسخ می باشد. همکاران پذیرش پس از خرید دوره، ظرف 48 ساعت شما را در گروه مروبطه اضافه می کنند. در این گروه تلگرامی امکان پرسش و پاسخ، و یا مطرح کردن دیدگاههایتان در خصوص ازدواج وجود دارد. گروه توسط دو مسئول پذیرش و همینطور شخص مدرس اداره می شود و تنها مختص دانشجویان دوره است.

این دوره دارای گروه پرسش و پاسخ غیرحضوری از طریق تلگرام می باشد. حداکثر تا 48 ساعت پس از خرید دوره، با شما تماس گرفته می شود و در یک گروه پرسش و پاسخ در خصوص انتخاب سالم و ازدواج موفق اصافه می شوید. به طبع می توانید پرسش های خود را پرسیده و در مدت کوتاهی توسط متخصص پاسخ بگیرید.

در نظر داشته باشید که این گروه تنها مختص به اعضای دوره و جهت پرسش و پاسخ در خصوص ازدواج است و پاسخی به سوالات غیر مرتبط داده نمی شود.

از آنجایی که ممکن است با گذر زمان، محتوای دوره کارآمدی گذشته را نداشته باشد و یا مطالب علمی دیگری در این خصوص اضافه شود، به محض ارائه مطالب کاربردی جدید در اختیار دانشجویان دوره قرار می گیرد. برای دسترسی به به روز رسانی های بعدی، نیازی به پرداخت وجه اضافی نیست و تنها با یک بار تهیه دوره می توانید به تمامی به روز رسانی دسترسی داشته باشید.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

در دوره ازدواج موفق سعی می شود به پرسش های زیر پاسخ داده شود. در صورتی که شرکت کنندگان پرسش دیگری داشتند و یا نکته ای وجود داشت، می توانند در گروه تلگرامی که پس از خرید به آن اصافه می شوند پرسش خود را مطرح کنند و پاسخ خود را دریافت کنند.

این دوره دارای پیش نیاز خاصی نیست و مطالب از ابتدا و به زبانی ساده اما علمی بیان شده است.

همچنین با وجود گروه تلگرامی مخصوص این دوره، شرکت کنندگان گرامی در صورتی که پرسشی داشتند می توانند با مدرس در ارتباط باشند.

چگونه فرد مقابل را بشناسیم؟ چه چیزی را بسنجیم؟

چگونه درگیر عشق بیمارگونه نشویم؟

چگونه باشد؟ چقدر اهمیت دارد؟

با کمالگرایی در خصوص ازدواج چه کنیم؟ آفت های کمالگرایی در ازدواج و انتخاب

اهمیت ثروت در زندگی مشترک چیست؟

هوش هیجانی، عاطفی، و بلوغ های ضروری برای ازدواج را بدانید!

چقدر لازم است شبیه هم باشیم؟ تفاوت‌ها را چه کنیم؟

تفاوت‌ها را در ازدواج چه کنیم؟ مخصوصاً مذهب و سیاست

چگونه مسائل جنسی را در مورد ازدواج بررسی کنیم؟

چگونه رابطه ای صمیمی برقرار کنیم؟ تا چقدر؟

چگونه تعهد را در ازدواج فرآهم کنیم؟

فرزندآوری در ازدواج و نکات مهم در این مورد.

آیا ازدواج مجدد بکنم؟ اگر خواستگارم قبلاً ازدواج کرده است؟

رایج‌ترین اشتباهات در ازدواج چیست؟ مراقب چه باشیم؟

خطرناک‌ترین اشتباهاتی که ممکن است در ازدواج انجام شود

چگونه کودکی بر روی انتخاب‌ها و ازدواج‌های اشتباه اثر دارد؟

شخصیت چیست و شخصیت‌های ناسالم کدامند؟

چه افرادی گلویتان را برای رابطه می‌فشارند؟

با فردی که فکر می‌کند بیش از دیگران می‌فهمد آشنا شوید!

چگونه فرد بی‌ثبات و هیجانی را تشخیص دهیم؟

افراد کنترلگر و شکاک را چگونه تشخیص دهیم؟

مراقب کلاه بردارهای قانون باشید

افراد جذاب و اغواگری که باید مراقبشان باشید

افراد منضبط، ریزبین و سخت‌گیر در ازدواج

خواستگار گوشه‌گیر و خجالتی، چه کنیم؟

با چه افرادی نباید ازدواج کرد؟

مغزی که چندی شاد است و چندی غمگین

مراقب وسواس در ازدواج باشید!

هیجانات کنترل نشده و افراطی به نام اعتیاد

خیلیییییییییی معرکه. موزیک اولش خوب نبود 🙁

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما *

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

نام *

ایمیل *

470,000 تومان

موسس و مدیریت انستیتو روانشناسی و مشاوره روانساز، نویسنده و مجری دوره های خودشناسی و بهبود روابط، درمانگر

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



پیش نمایشDownloads-icon


Downloads-icon

دوره غیرحضوری انتخاب سالم ، ازدواج موفق ، صفر تا صد ازدواج موفق را از نظر علم روانشناسی آموزش می دهد. در این دوره به طور علمی به موضوع ازدواج و چگونگی انتخاب یک فرد سالم برای ازدواج می پردازیم. همچنین همراه با تهیه این دوره غیر حضوری، چندین فایل PDF مرتبط با این دوره که در طول فایلهای صوتی به آنها اشاره می شد در اختیارتان قرار می گیرد. دوره دارای آپدیت های ادواری است و شما می توانید به سایر فایل های مرتبطی که در آینده در این بخش قرار می گیرد دسترسی داشته باشید.

همچنین این دوره دارای گروه تلگرام مخصوص جهت پرسش و پاسخ می باشد. همکاران پذیرش پس از خرید دوره، ظرف 48 ساعت شما را در گروه مروبطه اضافه می کنند. در این گروه تلگرامی امکان پرسش و پاسخ، و یا مطرح کردن دیدگاههایتان در خصوص ازدواج وجود دارد. گروه توسط دو مسئول پذیرش و همینطور شخص مدرس اداره می شود و تنها مختص دانشجویان دوره است.

این دوره دارای گروه پرسش و پاسخ غیرحضوری از طریق تلگرام می باشد. حداکثر تا 48 ساعت پس از خرید دوره، با شما تماس گرفته می شود و در یک گروه پرسش و پاسخ در خصوص انتخاب سالم و ازدواج موفق اصافه می شوید. به طبع می توانید پرسش های خود را پرسیده و در مدت کوتاهی توسط متخصص پاسخ بگیرید.

در نظر داشته باشید که این گروه تنها مختص به اعضای دوره و جهت پرسش و پاسخ در خصوص ازدواج است و پاسخی به سوالات غیر مرتبط داده نمی شود.

از آنجایی که ممکن است با گذر زمان، محتوای دوره کارآمدی گذشته را نداشته باشد و یا مطالب علمی دیگری در این خصوص اضافه شود، به محض ارائه مطالب کاربردی جدید در اختیار دانشجویان دوره قرار می گیرد. برای دسترسی به به روز رسانی های بعدی، نیازی به پرداخت وجه اضافی نیست و تنها با یک بار تهیه دوره می توانید به تمامی به روز رسانی دسترسی داشته باشید.چگونه ازدواج درست داشته باشیم

در دوره ازدواج موفق سعی می شود به پرسش های زیر پاسخ داده شود. در صورتی که شرکت کنندگان پرسش دیگری داشتند و یا نکته ای وجود داشت، می توانند در گروه تلگرامی که پس از خرید به آن اصافه می شوند پرسش خود را مطرح کنند و پاسخ خود را دریافت کنند.

این دوره دارای پیش نیاز خاصی نیست و مطالب از ابتدا و به زبانی ساده اما علمی بیان شده است.

همچنین با وجود گروه تلگرامی مخصوص این دوره، شرکت کنندگان گرامی در صورتی که پرسشی داشتند می توانند با مدرس در ارتباط باشند.

چگونه فرد مقابل را بشناسیم؟ چه چیزی را بسنجیم؟

چگونه درگیر عشق بیمارگونه نشویم؟

چگونه باشد؟ چقدر اهمیت دارد؟

با کمالگرایی در خصوص ازدواج چه کنیم؟ آفت های کمالگرایی در ازدواج و انتخاب

اهمیت ثروت در زندگی مشترک چیست؟

هوش هیجانی، عاطفی، و بلوغ های ضروری برای ازدواج را بدانید!

چقدر لازم است شبیه هم باشیم؟ تفاوت‌ها را چه کنیم؟

تفاوت‌ها را در ازدواج چه کنیم؟ مخصوصاً مذهب و سیاست

چگونه مسائل جنسی را در مورد ازدواج بررسی کنیم؟

چگونه رابطه ای صمیمی برقرار کنیم؟ تا چقدر؟

چگونه تعهد را در ازدواج فرآهم کنیم؟

فرزندآوری در ازدواج و نکات مهم در این مورد.

آیا ازدواج مجدد بکنم؟ اگر خواستگارم قبلاً ازدواج کرده است؟

رایج‌ترین اشتباهات در ازدواج چیست؟ مراقب چه باشیم؟

خطرناک‌ترین اشتباهاتی که ممکن است در ازدواج انجام شود

چگونه کودکی بر روی انتخاب‌ها و ازدواج‌های اشتباه اثر دارد؟

شخصیت چیست و شخصیت‌های ناسالم کدامند؟

چه افرادی گلویتان را برای رابطه می‌فشارند؟

با فردی که فکر می‌کند بیش از دیگران می‌فهمد آشنا شوید!

چگونه فرد بی‌ثبات و هیجانی را تشخیص دهیم؟

افراد کنترلگر و شکاک را چگونه تشخیص دهیم؟

مراقب کلاه بردارهای قانون باشید

افراد جذاب و اغواگری که باید مراقبشان باشید

افراد منضبط، ریزبین و سخت‌گیر در ازدواج

خواستگار گوشه‌گیر و خجالتی، چه کنیم؟

با چه افرادی نباید ازدواج کرد؟

مغزی که چندی شاد است و چندی غمگین

مراقب وسواس در ازدواج باشید!

هیجانات کنترل نشده و افراطی به نام اعتیاد

خیلیییییییییی معرکه. موزیک اولش خوب نبود 🙁

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما *

چگونه ازدواج درست داشته باشیم

نام *

ایمیل *

470,000 تومان

موسس و مدیریت انستیتو روانشناسی و مشاوره روانساز، نویسنده و مجری دوره های خودشناسی و بهبود روابط، درمانگر

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



پیش نمایشDownloads-icon


Downloads-icon

چگونه ازدواج درست داشته باشیم
چگونه ازدواج درست داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *