چگونه ازدواج سفید کنیم

 
helpkade
چگونه ازدواج سفید کنیم
چگونه ازدواج سفید کنیم

در همه دوران‌های تاریخی، بشر با موضوع مهمی در روابط زن و مرد مواجه بوده است. روابطی متاثر از غریزه جنسی و چارچوبی مبهم در برقراری رابطه جنسی که زمینه ساز معضلات و مشکلات مختلفی برای اشخاص و جامعه بوده است. در خصوص چگونگی پاسخگویی به غریزه جنسی انسانها دیدگاه‌‌های مختلفی از جانب صاحب نظران، اندیشمندان و دیگر بزرگان دینی و فرهنگی ایراد شده است که در مقابل، انتقاداتی به هر یک از این دیدگاه ها وارد می‌باشد. در ادامه به بررسی موضوع ازدواج سفید می پردازیم.

اساساً موضوع رابطه جنسی و همچنین پاسخگویی به نیاز جنسی موضوعی خیلی حساس و پر اهمیت تلقی می‌شود. در نظام‌های فکری کشورهای گوناگون، آن دسته از روابط جنسی بین زن و مرد که بدون رعایت چارچوب و موازین رایج در آن جامعه شکل گرفته باشد؛ به مفهوم بی بند و باری و فساد تعریف شده است. فرهنگ برقرار در هر کشور در هر دوره تاریخی دچار تغییرات زیادی بوده است که ریشه در تفکر حاکمان و اندیشمندان آن کشور دارد.

کشورمان ایران نیز همچون ملل دیگر دارای فرهنگ و آداب و رسوم مختص به خود می‌باشد که در مورد روابط جنسی زن و مرد تعیین و تکلیف کرده است. همانطور که مستحضرید، فرهنگ و آداب و رسوم قالب کشورمان برگرفته از مبانی دینی و فرهنگ ناب ایرانی بوده و عموم مردم ایران متدین به دین اسلام و مذهب شیعه می‌باشند و در کنار آن با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی خود، مناسبات اجتماعی و شخصی خود را به پیش می‌برند.

و از سوی دیگر قانونی که در ایران حکم فرما می‌باشد برگرفته از دستورات دین مبین اسلام و تفسیر‌های مراجع عظام از احادیث و دستورات دینی است. همانطور که می دانید دین اسلام و مذهب شیعه، پاسخگویی به نیازهای جنسی زن و مرد را در چارچوب ازدواج و عقد نکاح تعریف کرده است. بنابراین تنها بستر قانونی و شرعی و اخلاقی رفع نیازهای جنسی زن و مرد در ایران در قالب ازدواج دائم و موقت تعریف شده است. طبعاً دستورات قانونی و شرعی به دلیل آنکه در طول گذر زمان در فرهنگ غالب مردم جای خود را باز می‌کند از جایگاه اجتماعی نیز برخوردار می‌شود با این اوصاف همان طور که می دانیم؛ پاسخگویی به نیازهای جنسی در قالبی غیر از ازدواج برای عموم مردم ایران مسئله‌ای ناخوشایند، ناپسند و غیر اخلاقی قلمداد می‌شود.

چگونه ازدواج سفید کنیم

در سالیان اخیر کلید واژه داغ و مهمی که در مبحث پاسخگویی به نیازهای جنسی زن و مرد در ایران ترویج پیدا کرده است؛ کلید واژه‌ی ازدواج سفید می‌باشد. احتمالا تا حدودی در خصوص مسئله ازدواج سفید و شرایط مربوط به آن آگاهی در اختیار دارید. قطعا می‌دانید که ازدواج سفید در ایران از هیچ جایگاه قانونی، شرعی و عرفی برخوردار نیست و به منزله تخطی از قوانین و مفاهیم دینی حاکم بر کشور می‌باشد و بحث و جدال های زیادی را نیز به همراه داشته است.

در این مطلب آموزشی تیم پژوهشی گروه وکلای یاسا به منظور توضیح و تفسیری پیرامون مسئله ازدواج سفید و آگاهی بخشی مردم در خصوص این پدیده نوین، اقدام به تهیه مقاله آموزشی بر اساس اطلاعات و گفتمان ‌های عنوان شده توسط صاحب نظران و اشخاصی که به صورت میدانی با مسئله ازدواج سفید در ارتباط بوده‌اند گرفته است که خدمت شما سروران ارائه می‌نماییم.

لازم به ذکر است که تیم پژوهشی گروه وکلای یاسا همه این مباحث را بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت‌ها و مقالات منتشر شده از جانب صاحب نظران و کارشناسان این حوزه جمع آوری و به نگارش رسانده است و در خصوص صحت و سقم این مباحث نمی توان تاییدیه‌ای ارائه داشته باشد..

با گروه وکلای یاسا در مطلب آموزشی ازدواج سفید همراه باشید…

اگر بخواهیم ازدواج سفید را به صورت ساده تعریف نماییم می‌توانیم بگوییم که ازدواج سفید، شروع و تشکیل پیوند زناشویی بین یک زن و مرد بدون لحاظ چارچوب قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی می‌باشد.

در واقع در ازدواج سفید زن و مرد بدون ثبت رسمی و قانونی مسئله ازدواج و بدون گذراندن آداب و رسوم مرسوم در رابطه با ازدواج رسمی، شروع زندگی‌شان را زیر یک سقف پایه ریزی می‌نمایند. طبعاً در چنین ارتباطی طرفین تعهد قانونی و شرعی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی‌توانند مدعی حق و حقوقی نسبت به یکدیگر باشند.

با این اوصاف متوجه می شویم که ازدواج سفید پدیده‌ای غیر قانونی، غیر رسمی و خلاف و آداب و رسوم حاکم بر جامعه می باشد و در دنباله آن، مجموعه ای از ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی به بار می‌آید.

از همین رو مسئله ازدواج سفید باعث نگرانی و بحث و کشمکش‌های زیادی در میان مسئولان ذی ربط، کارشناسان، جامعه شناسان و دیگر صاحب نظران این حوزه شده است. در ادامه بیشتر با ازدواج سفید و مسائل مرتبط با آن آشنا می‌شویم.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان؛ اهمیت و نقش محوری خانواده در جامعه ایرانی دارای وجه تمایز‌هایی با سایر کشورهای دنیا می‌باشد. به طور مثال اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که خانواده در زندگی شخصی و اجتماعی اشخاص در ایران دارد، در مقام مقایسه با این جایگاه برای ملل اروپایی و آمریکایی نمی‌باشد. چرا که کشورمان به دلیل ریشه فرهنگی متاثر از مبانی دین مبین اسلام و تمدن ناب ایرانی به جایگاه ویژه خانواده در پیشبرد زندگی اجتماعی و شخصی افراد تاکید ورزیده است. این مهم را به راحتی می‌توان در گفتمان بزرگان و صاحب نظران دینی و ملی کشورمان شاهد بود.

در خصوص تاریخچه ازدواج سفید بایستی به نظام اجتماعی و تشکیلاتی کشورهای غربی رجوع کرد. جایی که در سالیان اخیر شروع و برقراری پیوند عاطفی و زناشویی در کشورهای غربی در ساختاری خارج از مباحث حقوقی و سنت‌های مرسوم ترویج پیدا کرده است و مقوله ازدواج غیر رسمی و غیر حقوقی از جایگاه خاصی برخوردار شده است.

ازدواج سفید برای اولین بار در ایالات متحده امریکا و زیر پرچم جنبشی به نام آزادی زنان پایه ریزی شده است. اگرچه جنبش آزادی زنان با هدف و نیت توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … کشور و تحقق مفهوم عدالت در همه ابعاد برای زنان شکل گرفت، اما سال‌ها بعد این جنبش به نام انقلاب جنسی دربین کارشناسان معرفی گشت و ابعاد عدالت جویانه و ضد تبعیض آن جایش را به ناهنجاری‌ها و رفتارهای نامتعارف و ابتذال محور در بین زنان داد. درست است که ماهیت و هدف جنبش آزادی زنان دارای ارزشمندی‌های زیادی برای جامعه ایالات متحده امریکا بود ولی نمی‌توان از ناهنجاری‌ها و سنت شکنی‌های غیر اخلاقی آن چشم پوشی کرد.

از آن زمان بود که پدیده ازدواج سفید و شروع زندگی مشترک بدون لحاظ مسائل قانونی و رسمی ترویج یافت.

در کشورمان آمار دقیق و مشخصی پیرامون پدیده ازدواج سفید ارائه نشده است و این مسئله صرفاً به عنوان یک نگرانی و دغدغه معرفی شده است. متاسفانه بسیاری از رسانه‌ها و مسئولان ذی ربط اقدام به چشم پوشی از موضوع ازدواج سفید کرده اند که آن چنان جالب توجه به نظر نمی‌رسد. چرا که این مسئله‌ای است که در بطن جامعه وجود داشته و آمارهای غیررسمی از رشد و افزایش روز افزون آن سخن به میان آورده است. بنابراین لازم است که در بستری آزاد و تحلیلی به موضوع ازدواج سفید پرداخته شود و جنبه‌های اجتماعی و اخلاقی آن برای عموم مردم تشریح گردد.

آمارهای ازدواج سفید در امریکا اذعان می‌دارد که بیش از دو سوم زوج‌های این کشور، قبل از ازدواج رسمی و قانونی، اقدام به زندگی در زیر یک سقف را داشته‌اند.

در سال ۱۹۹۴، حدود ۳/۷ میلیون زوج آمریکایی بدون ازدواج رسمی در کنار یکدیگر و زیر یک سقف زندگی می‌کردند و نزدیک به اواخر دهه ۱۹۹، حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد زوج‌ ها، قبل از ازدواج رسمی، با هم زندگی می‌کردند. همچنین این در حالی است که تا قبل از سال ۱۹۷۰، زندگی زن و مرد بدون ازدواج رسمی در ایالات متحده غیرقانونی و جرم محسوب می‌شد. بر اساس آمارهای رسمی مراجع ذی ربط کشور آمریکا؛ از سال ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی ، تعداد زوج هایی که خارج از چارچوب ازدواج رسمی با هم زندگی کرده‌اند، ده برابر شده و در حال حاضر، زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی، به موضوعی عادی در روند آشنایی زن و مرد در زندگی اجتماعی کشور امریکا مبدل گشته است.

بنابراین مشخص می‌شود که پدیده ازدواج سفید در بخش اعظمی از جامعه آمریکا پذیرفته شده است و دارای خاصیت هنجار شکنانه و غیر اخلاقی نمی‌باشد.

همانطور که در مطالب بالا عنوان نمودیم جامعه ایرانی به دلیل ریشه ‌های فرهنگی برگرفته شده از دین اسلام و مذهب شیعه و فرهنگ ایرانی به هیچ وجه نمی‌تواند مسئله ازدواج سفید را در بین زنان و مردان پذیرا باشد. بررسی ابعاد جامعه شناسانه و تحلیل نظام فکری جامعه ایرانی، یک موضوع مهم و اساسی در خصوص پدیده ازدواج سفید است که بایستی در محفل‌های آکادمیک و جلسات کارشناسانه مورد توجه قرار گیرد و پرداختن به این مباحث خارج از چارچوب این نوشتار می‌باشد.

در واقع جامعه ایرانی ازدواج را فقط و فقط در چارچوب قانونی و رسمی پذیرا می باشد و شروع و برقراری رابطه زناشویی در بستری به نام ازدواج سفید را امری غیر اخلاقی و نامطمئن تلقی می‌کند. همچنین قانون حاکم بر جمهوری اسلامی ایران؛ برقراری ارتباط خارج از چارچوب شرعی را غیر قانونی می‌داند و برای این تخطی از قانون، مجازات‌هایی نیز تعیین کرده است. این مسائل به طرزی در قوانین کشور حائز اهمیت بوده و قانونگذار با جدیت و حساسیت در خصوص آن تعیین و تکلیف کرده است که باعث بازدارندگی و جلوگیری از رشد پدیده ازدواج سفید شده است. حتماً مستحضرید که رابطه جنسی زن و مرد در ایران بایستی در چارچوب شرعی و عقد نکاح صورت پذیرد و خلاف این موضوع به منزله گناه و جرم در نظر گرفته می‌شود.

با همه اوصاف و اینکه آداب و رسوم و فرهنگ کشورمان پذیرای ازدواج سفید و این نوع از ناهنجاری‌ها می‌باشد، در سال‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که برخی از جوانان با تحت تاثیر قرار گرفتن از فرهنگ‌های غربی وارداتی که از طریق رسانه‌ها و سایر طرق به کشور راه پیدا کرده است؛ اقدام به انتخاب شیوه ازدواج سفید برای زندگی مشترک خود را گرفته اند و توجیه‌ها و دلایل مهمی نیز در این خصوص ارائه می‌نمایند که برخی از این دلایل اندکی تامل برانگیز و موجه به نظر می‌رسد.

اگر چه ازدواج سفید بستری غیر سنتی برای شروع زندگی مشترک بوده و از لحاظ قانونی، شرعی و عرفی غیر قابل هضم تلقی می‌شود ولی بایستی ریشه های این موضوع را در شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… جامعه ایرانی جست و جو کرد و نباید به صورت کورکورانه این پدیده را به صورت کامل مرتبط به هجمه و نفوذ فرهنگ غربی وارداتی در نظر گرفت.

اگرچه تعداد ازدواج سفید در جامعه ایرانی تعداد قابل ملاحظه‌ای در قیاس با جمعیت کشور نمی‌باشد ولی همین میزان نیز موضوعی نگران کننده و خطرساز برای مسئولان و کارشناسان ذی ربط تلقی می شود و بایستی به سرعت به فکر راهکاری برای رفع این معضل اجتماعی نمایند.

مهمترین دلایل و علت‌هایی که باعث رشد این طور روابط خارج از چارچوب می‌شود عبارتند از:

بدون شک مسئله اقتصادی در همه زمینه‌های زندگی اشخاص تأثیرگذار است. کشور ما متاسفانه از وضعیت اقتصادی آشفته‌ای رنج می برد که این موضوع، فشار‌ها را به جوانان و کسانی که به دنبال ازدواج میباشند مضاعف می‌نماید. بسیاری از جوانان به دلیل عدم فراهم بودن شرایط اقتصادی همچون؛ کار، سرمایه، مسکن و غیره نمی‌توانند تعهد رسمی در قبال ازدواج و پیوند زناشویی داشته باشند و ترجیح می دهند روابط عاطفی و جنسی خود را در قالب ازدواج سفید مدیریت نمایند.

همه ما می‌دانیم که ازدواج مناسب بایستی در یک دوره زمانی مشخصی صورت گیرد و افزایش پیدا کردن سن ازدواج جوانان سبب نوعی سر درگمی در انتخاب و شکل گیری مسیر ازدواج رسمی می‌شود. همین اشکال باعث می‌شود که زمینه ها برای انحراف و هدایت روابط عاطفی و جنسی جوانان در بستر ازدواج سفید شکل گیرد.

بالا رفتن سن ازدواج نیز متاثر از دلایل و شاخص‌های زیادی است که ریشه در مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که می‌توان مطالب و صحبت‌های زیادی پیرامون این موضوع ایراد داشت.

به هر حال وقتی جوانان به آمارهای طلاق در جامعه ایرانی توجه می‌کنند؛ احساس نگرانی و ابهامی در خصوص صحت و درستی انتخاب خود برای ازدواج در خود می‌یابند. این موضوعی است که انکار ناپذیر بوده و نمی‌توان آن را موضوعی بهانه جویانه و بی تأثیر در گرایش جوانان به ازدواج سفید تلقی کرد.

وقتی به ریشه‌های طلاق در جامعه ایرانی توجه می‌نماییم؛ به دلایل مختلفی می‌رسیم که تاثیر گرفته از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است. بنابراین لازم است که مسئولان ذی ربط، فکری به حال آمار نگران ‌کننده طلاق داشته باشند تا ستون های ازدواج رسمی که امری مقدس در فرهنگ و دین ما می‌باشد به لرزه نیفتد.

وقتی پای صحبت‌های جوانانی که مرتکب ازدواج سفید شده ‌اند و یا تصمیم بر این موضوع دارند می‌نشینیم، دلایل و موضوعات پیرامون محک زدن طرف مقابل برای انتخاب درست و صحیح را دخیل در تصمیم‌شان برای ازدواج سفید در نظر می‌گیرند. این جوانان بر این عقیده‌اند که به دلایل شرایط نا امن موضوع ازدواج که مشکلات اقتصادی، حقوقی و مخاطرات اجتماعی را در خصوص شکست مقوله ازدواج و شکل گیری آسیب طلاق به محتمل می سازد، بایستی به هر طریق ممکن از همسر آینده‌شان اطلاعات و شناخت بیشتری کسب نمایند تا بتوانند با دید باز و شفافی اقدام به انتخاب همسر رسمی و شریک زندگی خود نمایند.

بنابراین در طی یک ازدواج سفید؛ برای مدت مشخصی اقدام به زندگی با همسر خود کرده و از اخلاقیات و روحیات او تا حدودی آشنا می‌شوند. این موضوع نیز نیاز به تحلیل و کارشناسی اشخاص صاحب نظر در حوزه ازدواج و فرآیند شناخت طرفین برای ازدواج دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد نوعی نقصان در اعتقادات و تفکرات برخی از جوانان می‌باشیم که در خصوص مسائل دینی و مذهبی و همچنین آداب و رسوم حاکم بر کشور سوالات و ابهامات زیادی دارند. از طرف دیگر به دلیل اینکه بستر مناسب برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات این جوانان فراهم نمی‌باشد، رسانه‌ها و منابع نوشتاری مختلف و با طرز تفکر‌های گوناگون به دنبال پاسخگویی به این نیاز جوانان می‌باشند.

طبعاً به دلیل اینکه هیچ نظارت و کنترلی پیرامون اندیشه‌ها و عقاید در اختیار قرار داده شده از جانب این منابع به جوانان وجود ندارد ،شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از جوانان مسئله ازدواج را از لحاظ شرعی و حقوقی موضوعی اشتباه قلمداد کرده و انتخاب می‌ نمایند که در بستر ازدواج سفید، نیازهای عاطفی و زناشویی خود را مرتفع سازند.

در همین خصوص لزوم توجه و نظارت بیشتر از جانب مراجع ذی ربط و همچنین روشنفکران دینی و اجتماعی دوچندان می باشد تا بتوانند از نظر تفکرات حاکم بر جوانان تغییرات روبه مثبتی ایجاد نمایند.

چگونه ازدواج سفید کنیم

متاسفانه به دلیل ضعف‌های فرهنگی و عدم تربیت جوانان به نحوی که قادر به پذیرش مسئولیت و تعهدات خود در قبال سایر افراد جامعه باشند شاهد این موضوع هستیم که جوانان از مقوله ازدواج رسمی به دلیل تعهدات و مسئولیت های مرتبط با آن شانه خالی می‌کنند و به دنبال این هستند که چارچوبی غیر الزام آور برای تعهدات و مسئولیت‌‌های مربوط به شریک زندگی‌شان را انتخاب نمایند.

این چارچوب چیزی نیست جز ازدواج سفید که نه تنها این افراد را مسئولیت پذیر نمی‌کند بلکه عادت به محول کردن مسئولیت‌ها و تعهدات خود به سایر افراد نیز می‌نماید. در این خصوص بایستی مباحث و تفکرات زیادی مطرح شود که در این فرصت و در این نوشتار نمی‌گنجد.

متاسفانه جوانانی که اقدام به انتخاب سبک زندگی همچون ازدواج سفید می‌نمایند از ابعاد مختلف و تبعات احتمالی این سبک زندگی غافل می‌باشند و بدون اینکه معایب این سبک زندگی را در نظر بگیرند، صرفاً معطوف به مزایا و نکات مثبت آن می‌شوند. نکات مثبت و امتیازهایی که اگر به صورت ریشه یابی شده دیده شود، چه بسا دارای نقص و اشکالات زیادی نیز باشد.

اساساً عمر ازدواج سفید در ایران و جهان زیاد نمی‌باشد و احتمال جدایی زوجین درگیر با ازدواج سفید به مراتب بیشتر از ازدواج رسمی است. چرا که طرفین تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند و می‌‌توانند گزینه جدایی را به راحتی انتخاب کنند. تعهداتی که در ازدواج رسمی وجود دارد جنبه ‌های زیادی را در بر دارد؛ جنبه‌های حقوقی، اجتماعی، فردی و اخلاقی که حائز اهمیت نیز می‌باشد.

در کشورهای اروپایی و امریکا ازدواج سفید در یک دوره یک تا دو ساله یا به ازدواج رسمی ختم شده و یا اینکه به جدایی ختم می‌شود. البته بخش اعظمی از ازدواج سفید در کشورهای غربی به دلیل آنکه فرهنگ و نوع نگرش جامعه غربی متناسب با سبک زندگی همچون ازدواج سفید است؛ به ازدواج رسمی و تشکیل خانواده منجر می‌شود ولی اکثریت ازدواج‌های سفید جامعه ایرانی به دلایل بالا به جدایی منجر شده و همچون تجربه ای عاطفی و جنسی تلقی می‌شود.

البته نمی‌توان به آن بخش از ازدواج‌های رسمی که ریشه در روابط قبل از ازدواج و شاید ازدواج سفید داشته باشد اشاره نکرد ولی به طور کلی نمی‌توان تعادلی بین مزایا و معایب ازدواج سفید در جامعه ایرانی پیدا کرد. بنابراین لازم است جوانان ایرانی با توجه ویژه ای در خصوص پدیده ازدواج سفید تفکر کرده و از انتخاب سطحی و عجولانه برای گزینش سبک زندگی زناشویی همچون ازدواج سفید خودداری نمایند.

با همه گفته‌هایی که داشتیم متوجه شدید که ازدواج سفید برای جامعه ایرانی غیرقابل هضم بوده و دچار مشکلات و اشکالات زیادی است. اگر بخواهیم مهم‌ترین معایب و نقص‌های ازدواج سفید را در جامعه ایرانی عنوان نماییم، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

ترویج آزمایشی شدن مقوله ازدواج، موقتی شدن و عدم تعهد پذیری طرفین در ازدواج سفید باعث ممانعت از این موضوع می‌شود که بسیاری از جوانان از فواید ازدواج رسمی برای طرفین غافل شوند. جمع کثیری از روانشناسان بر این باورند که عدم قطعیت درمورد ثبات و طول عمر روابط مربوط به ازدواج سفید، سرمایه ‌گذاری در آن را برای هر دو طرف خطر ساز می نماید. از سوی دیگر؛ گذراندن زندگی با یک شخص به جای ازدواج کردن با وی، جذابیت مقوله ازدواج را برای اشخاص کم می‌نماید و حتی در صورت پذیرش ازدواج دائم با همان فرد یا فرد دیگر، احتمال موفق شدن این اشخاص در زندگی مشترک و زناشویی به مراتب کمتر است.

به طور کلی ازدواج رسمی از لحاظ سلامت جنسی، جسمی و روانی دارای فواید و امتیازهای به مراتب بیشتری در قیاس با ازدواج سفید و غیر رسمی است.

اشخاصی که مبادرت به ازدواج سفید می‌نمایند؛ از سلامت و ضریب اطمینان جنسی و جسمی کمتری نسبت به ازدواج رسمی برخوردارند و چه بسا به دلیل عدم شناخت کافی از طرف مقابل شان، دچار مخاطرات و بیماری‌های مقاربتی شوند. همچنین بسیاری از افرادی که اقدام به انتخاب ازدواج سفید می‌نمایند؛ از کیفیت رابطه جنسی مناسبی بهره نبرده و دچار مشکلات مربوط به رضایت جنسی نیز می‌باشند. البته عدم تحقق این موارد فقط وابسته به ازدواج سفید نیست و عوامل دیگر نیز موثر می‌باشند.

از نظر روحی و روانی؛ اشخاص درگیر با پدیده ازدواج سفید، دچار آسیب های روحی همچون افسردگی، سطح رضایت پایین عاطفی و… می باشند که بسیار خطرناک و مشکل ساز است. در روابط مربوط به ازدواج سفید به دلیل آنکه؛ احتمال جدایی و عدم قطعیت پیوند رسمی زیاد می باشد، آسیب های روحی و روانی همچون افسردگی، نا امیدی و.. برای دو طرف محتمل است.

همچنین یکی دیگر از معایب ازدواج سفید؛ فقدان مرزبندی مشخص در رابطه با مسئولیت‌ها، تعهدات، تکالیف و حقوق دوجانبه می‌باشد که در انسجام و استحکام رابطه عاطفی و زناشویی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌نماید.

هدفمند نبودن طرفین برای سرمایه گذاری اقتصادی و رشد مالی از دیگر اشکالاتی است که اشخاص در ازدواج سفید با آن مواجه می‌باشند و باعث خسارات مالی و معنوی خواهد شد.

شایان ذکر است که بررسی ابعاد فقهی، اجتماعی، روانشناسی و غیره موضوع ازدواج سفید نیازمند جلسات و تجزیه و تحلیل‌های همه جانبه و در نظر گرفتن تجارب و مطالعات میدانی اشخاص مرتبط در این قضیه می‌باشد. امید است که مسئله ازدواج سفید با رویکردی علمی و تجربی به سرانجام خوشی منجر شود.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی گروه وکلای یاسا؛ با کارشناسان حقوقی این مجموعه مطرح فرمایید.

با سلام و درود فراوان به حضار محترم و ضمن خسته نباشید و احترام اینجانب هم مخالفم و هم موافقم دلیل مخالفت سست شدن پایه خانواده، عدم بچه دار شدن کوتاه بودن و سست بودن رابطه مشکلات اجتماعی و غیره می باشد و دلیل موافق بودن اینگونه ازدواج این است که با شرایط اقتصادی جامعه امروزی و نبود زیر ساخت درست و عدم موافقت خانواده ها در ازدواج رسمی ، مزیت نداشتن محریه ، از همه مهم تر راضی بودن طرفین و دوست داشتن و عاشق بودن طرفین ، استقلال مالی در طرفین ،

دارن جامعه را به ….. میکشونن با این کارشون

ازدواج در ایران به نقطه ای رسیده که باید گفت در مورد جوانان ایران خدا اشتباه کرده و باید یک جنس وجود داشت

کسی که نمیتونه به هر دلیلی ازدواج کنه بنظرم باید خود کنترلی داشته باشه …ازدواج سفید که هم از لحاظ قانونی هم شرعی اشکال داره ..در ضمن بچه ای که اگه بدنیا هم بیاد حرم زاده هست!!!!!

داداش یعنی کسی که نمیتوننه تا اخر عمرش ازدواج کنه خودشو کنترل کنه تا آخر عمر زجر روحی وعاطفی بکشه جمع کن این حرفای مسخره رو تو خودت زن داری از لحاظ روحی وعاطفی و…تامینی ۱۰۰درصد اونوقت به این جوانن های بیچاره میگی تا آخر عمر تحمل کنن چه انصافی داری تو

اگه صیغه محرمیت بین خودشون بخونن مشکل شرعی و قانونی نداره فقط عرفی میمونه .. فقط میتونن یه مقدار جریمه شون کنن که چرا صیغه محرمیت رو ثبت نکردن .

موضوع به دنیا اومدن بچه حاصل از ازدواج سفید مهمه و افزایش سقط جنین، اونم وقتی جنین بیچاره روح داره و سنی ازش گذشته و قتل نفس حساب میشه و اینکه به تعداد بچه های بی سرپرست هم اضافه میشه چون مطمنا پس از ازدواج سفید درصد خیلی کمی از جوانان، به خصوص پسران زیر بار پذیرش و بزرگ کردن بچه خودشون میشن.

همه چیو گرون میکنن زن بخوای رسمی بگیری سوای خونه و ماشین ۲۰۰ میلیون حداقل پول میخواد ینی اگگگگگ…. خونه و ماشین داشته باشی(ک نداری) ۱۰۰ ماه ۱۰ سال با حقوق ۲میلیون نباید چیزی بخوری و با هوا زنده بمونی تا بتونی زن بگیری تازه اگ تا ۱۰ سال گرون نشده باشه بعد توقع دارن جوونا ازدواج کنن چطور اخه؟ همه چیو به جوونا سخت کردن تو این جامعه مسخره همه چیو حتی نیاز های ابتدایی چ برسه نیاز های متعالی به گفته درسای مدرسه خودشون…

وقتی دو نفر به این کار راضی هستن دیگه چه مشکلی وجود داره اصلا مشکلی به شما ایجاد میکنه خلاصه به شما چه!!!

داداش یعنی کسی که نمیتوننه تا اخر عمرش ازدواج کنه خودشو کنترل کنه تا آخر عمر زجر روحی وعاطفی بکشه جمع کن این حرفای مسخره رو تو خودت زن داری از لحاظ روحی وعاطفی و…تامینی ۱۰۰درصد اونوقت به این جوانن های بیچاره میگی تا آخر عمر تحمل کنن چه انصافی داری تو

سنت شکنی خوبه و وقتی جامعه تصمیم میگیره از سنتهای پوسیده و ناخوشایند فاصله بگیره میگیره و رفتار و نوع زندگی خصوصی افراد به خودشون مربوطه هرچند که نون یه مشت روضه خون دین کار رو اجر کنه
اگه جامعه ای سلطه دین رو بر زندگی خودش نخواد باید کیو ببینه
هر کی دین عرفی حاکم رو دوست داره خوب با اون عرف بره زندگی کنه هر کی هم که بی دینه یا هر مسلک دیگرو انتخاب کرده با سبک خوش و ملاک اینه که هیچکس نباید ازار و اسیب و مزاحمت برای دیگران داشته باشه
فعلا اثار این دین عرفی رو طی ۴۰ سال در جامعه دین مدارمون !!!!!! داریم میبینیم بیشترین مفاسد زیر سر همین دین مداران دروغگوی نون به نرخ روز خور ریاکار شیاد و فاسد است و مردم با تمام وجود خود این دین عرفی رو شناختن و از ان بیزاری میجویند
حالا این دین و بساطش منافع و زر و زور برای عده ای اقلیت محض در جامعه اورده که از دست دادن این منافع نامشروع که با فلاکت و بدبختی یه ملت و نابودی ثروت ملی بدستشون رسیده براشون غیر قابل تحمله و تلاش میکنن مردم رو به اسم دین و مذهب در فلاکت و عقب ماندگی نگه دارن تا خودشون زندگی سراسر فساد و انگلیشونو ادامه بدن
و مردم برای خلاصی از این همه فساد و تباهی سیستماتیک که با این دین عرفی و سلیقه ای براشون ایجاد شده به هر روشی برای حذف ان از زندگیشون دست میزنن
مردم به ای نتیجه رسیدن که این دین و مذهب عرفی و سلیقه ای و نمایندگی خدا بر زمین توسط مشتی دین فروش باید خاتم پیدا کنه و جامعه ازاد و سکولار بشه
وجالب اینکه تمام سینه چاکهای شرع و مذهب خودشونو توله هاشون اقامت غرب و شهروندی غرب رو دارن و دلبسته و شیفته سیستم زندگی بدون حاکمیت دین و شرع غربی هستن
اما زالو های فاسدی هستن که ثروت و دارایی این ملت رو با اسم دین غارت میکننو زندگی اصلی خودو توله هاشونو در شهرهای اروپا و امریکا بنا کردن
خدا رو شکر که بهای رو شدن وجهه ی کثیف این جماعت فاسد دین فروش در کمتر از ۴۰ سال رو شد و جامعه میرود تا در اینده نه چندان دور تکلیف تاریخی خودشو با این دین و مذهب قرون وسطایی برای همیشه یکسره کنه و این کارشناس نماهای جیره خور مزدوربیسواد هم برای بقاء خودشون هی مهمل ببافن
تاسف برای اون جماعت متحجر نادان که بدون هیچ تفکر و اندیشه ای هنوز خودشون رو حماریه مشت روضه خون بی سواد متجر نادان کردن که در طول تاریخ جز افیت طلبی و مفت خوری و زندگی انگلی و در مواقع حساس تاریخی هم جزخیانت و پستی چیزی ازشون دیده نشده
همین قشری که با هر حرکت و پدیده نو در جامعه ( بدلیل بی سوادی و تحجر و ترس از دست دادن منافع قشری و سلطه فکری خودشون بر جامعه عقب افتاده مذهبی ) ساز مخالف میزدن ( از راه اندازی شبکه اب لوله کشی و دوش حمام و رادیو و حق رای برای زنان انرژی هسته ای و…)
همین قشری که از همین دین عرفی خودشون هم استفاده ابزاری برای بقاء خودشون میکنن و طبق فتوای بعضیاشون هم دین در خدمت حکومت باید باشد !!!!!!! نه حکومت بر پایه دین و مبانی مسلم دینی
چون اقایون یه عمر در تنور دین دمیدن که به حکومت و قدرت و ثروت برسن و حالا هر روز یه تفسیر از دین میدن که بقاء حکومت خودشون رو تضمین کنه
درد و رنج وارده از این سیستم بغایت عقب افتاده و ضد بشری زیاده و ادامه مطلب حکم مثنوی و هفتاد من کاغذه و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

مطلبی در خصوص مقاله منتشر شده قابل ذکر است:
ازدواج سفید بر اساس علاقه و میل باطنی دو طرف برای باهم بودن است آیا این کافی نیست.؟آیا ازدواجی که دو طرف با توافق به هم پایبند باشند بهتر است یا با زور قانون و یا با زور فرهنگ و باور نادرست در جامعه؟ آیا تفاهم ، محبت ، عاطفه و …. را می توان با مواد قانونی تعریف کرد؟
ازدواج سفید بر پایه علاقه دو طرف هست و ادامه این رابطه نیز بر همین اصل هست
آیا تعهد قانونی که در ازدواج دایم هست باعث دوام زندگی شده است؟ در کدام اصول انسانی مادری که به فرزندش شیر می دهد میتواند تقاضای اجرت المثل کند آیا این احترام به زن هست یا توهین به او . در کدام فرهنگ و قانون در ابتدای زندگی مرد را بدهکار و سپس روانه زندان میکنند .در کدام فرهنگ و قانون زن حق جدایی ندارد مگر بعد از هفت خوان رستم دادگاه و … .
آیا ازدواج به شیوه معمول و مطابق آداب و رسوم جامعه تضمین کننده خوشبختی است؟ جهت پاسخ کافی است به محاکم مراجه نمایید
به نظر اینجانب صرف وجود فرهنگ و باور نادرست ، نمی توان از شیوه متفاوت انتخاب همسر ایراد گرفت و منتظر دادن تاوان آن توسط نسل جوان بود .باید چاره اندیشی کرد و جانبدارانه به مسایل نپرداخت.
در خصوص اشاره نویسنده به فرهنگ غرب ، لطفا کارشناسی و مطالعه صورت گیرد در غرب چیزی که مهم است آزادی است و قوانین به گونه ای نوشته شده اند که تضمین کننده آزادی اشخاص باشند. برخلاف تبلیغات غلط و مغرضانه ،خانواده در غرب اهمیت زیاد دارد . غرب نیازی به القای فرهنگ خویش به ما ندارد و این صرفا توهم ماست که همه را دشمن خویش می پنداریم. چیزی که حداقل در غرب رواج دارد پذیرش تفاوت آرا ، عقاید و سبک زندگی است
نویسنده محترم در بخشی از مقاله به عدم مسولیت پذیری جوانان به دلیل ضعف فرهنگی اشاره نمودند باید اشاره کرد ، نمی توان به صرف گرایش جوانان به سمت این نوع ازدواج آنها را فاقد مسولیت پذیری دانست. زیرا در محیط زندگی عدم پذیرش مسوولیت و سهل انگاری بازتاب خود را به فرد خواهند رساند و و فرد آگاه از نتایج عدم پذیرش مسولیت زندگی خویش رخواهد شد . و گرایش جوانان به این امر را نمی توان با انگ بی بی مسولیتی و عدم تربیت توجیه کرد کما اینکه نویسنده در بخشی از مقاله به انجام این سبک از ازدواج در در بخش اعظمی جامعه امریکا اشاره نمود
همانگونه که ذکر شد رسیدن دو نفر بهم و آرامش آنها نیازمند تشریفات قانونی نیست .

ازدواج سفید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هما ازدواج موقت صیغه است که تمدن آمریکا برای خود وبا قوانین مناسب وامروزی و به دور از تعصبات مذهبی رسمیت داد تا چالشی باشد در برابر مشکلات که برای اکثریت مثمر ثمر بود ومردم عادی هم به آن گرویدند

منظورم این بود که برای آمریکا خوب بود ما صیغه داریم فقط باید از آن در مواقع اضطراری از آن استفاده کنیم حتما به زندگی دایمی تبدیل خواهد شد

ازدواج سفید خیلی خیلی هم خوب و کارامد هستش…با این زنجیرهایی که به اسم دین و مذهب و قانون برای مردم درست کردین نمیتونین زیاد پیش برین …هیچ کسی در هیچ کجای دنیا نیست که بتونه بگه چی خوبه چی بد…پس لطفا سر مردم رو بیشتر از این سرگرم جفنگیات دین و ایین و قانون نکنین بزارین زندگیشونو بکنن…ریدین تو این دو روز زندگیمون تو این دنیای کوفتی.

ازدواج سفید یک پدیده مثبت هست چرا که موازین توهمات خانواده ها از اینکه مهریه و شیر بها و جهاز و خیلی چیزا رو از بین میبره خیلی عالی تا تغییری در نگرش خانواده ها بنیان گذاری نشه این روند سنتی زندگی کردن جز تخریب زندگی در عصر مدرن در بر نخواهد داشت.

موافقم با سخن شما

واقعا‌متاسفم‌به‌این‌افکار‌ورفتار
خدا‌رو‌فراموش‌کردید‌‌، ازدواج‌سفید‌همان‌زنا‌نیست؟!

شما ها که همتون متاهلید خواهشا کامنت نزارین جه کار بدی ولی یکی مثل من که چهل سالمه ولی به دلیل محدودیت های خانوادم تو جوونیم نتونستم ازدواج کنم الان هم که سنم نسبتا بالاس

خیلی اطلاعات کاملی بود ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


اصطلاح ازدواج سفید دو کاربرد متفاوت نو و کهن دارد :
کاربرد نو نمونه فارسی زبان آن می‌باشد که «ازدواج سفید» (و گاهی ازدواج سپید) برای توصیف زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی ست[۱] (که نباید با نکاح عرفی یا ازدواج کامن‌لا یا عرفی اشتباه گرفته شود[نکته ۱]). در ایران دو تعریف متفاوت از این زندگی مشترک وجود دارد:

کاربرد کهن‌تر «ازدواج سفید» در زبان فرانسه و انگلیسی می‌باشد (انگلیسی: White marriage‎، فرانسوی: Mariage blanc‎) که به معنی ازدواج بدون وصال یا ثبت شده و قانونی اما به دلایل مختلف حتما بدون رابطه جنسی ست.[۶] نام ازدواج سفید احتمالاً ریشه در سفید بودن ملحفه شب اول ازدواج داشته‌است.[۷] همچنین «رز سفید» نماد عشق افلاطونی‌ست که عشقی بدون رابطه‌ی جنسی‌ است و می‌تواند با ازدواج سفید مرتبط باشد.

همچنین ممکن است ازدواج سفید به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

به دلیل برداشت اشتباه عموم ممکن است که ازدواج سفید به اشتباه برای موارد به کار برده شود که صحیح نیست:

در آلمان به زندگی مشترک بدون ازدواج «رابطه شبه‌ازدواج» گفته می‌شود. در دهه ۱۹۵۰ میلادی که جامعه چنین زندگی مشترکی را به سختی می‌پذیرفت به این نوع زندگی مشترک بدون ازدواج «ازدواج وحشی» می‌گفتند. پس از چند دهه با کنار گذاشتن پیشداوری‌ها، قوانین جلوی مداخله مذهب در زندگی فردی و اجتماعی را گرفت که بیشتر از همه تحت تأثیر جنبشی معروف به «جنبش سال ۶۸» بود.[۳]

چگونه ازدواج سفید کنیم

ماهنامه زنان امروز، مجله‌ای که با ۱۶ سال فعالیت در سال ۱۳۸۶ توقیف شده بود و پس از ۷ سال توقیف در خرداد ۱۳۹۳ فعالیتش را از سر گرفته بود در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ به دلیل ترویج ازدواج سفید طبق بند ۲ از ماده ۶ قانون مطبوعات با عنوان «اشاعه فحشا و منکرات و انتشار مطالب خلاف عفت عمومی» و «اخلال به مبانی و احکام اسلام» توقیف شد.[۱] وزارت ارشاد نیز از این توقیف حمایت کرد. منتقدان، زندگی مشترک بدون ازدواج را باعث کاهش آمار ازدواج رسمی و «سست شدن نظام ارزشی» می‌دانند.[۱]

سیاوش شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در اواسط تابستان سال ۱۳۹۳ از طرح «اعتلای خانواده پایدار» در دستور کار دولت برای مقابله با ازدواج سفید خبر داده بود.[۱۰][۱۱]

آبان 22, 1399
راهشگر
حقوق و جامعه, خانواده
۰

در خصوص ازدواج سفید تاکنون بحث ها و نظرات مختلفی از نگاه، جامعه شناسی، مذهبی و قانونی ارایه شده است.

به گزارش راهش، متن پیش رو، یکی از راه های شرعی و قانونی ازدواج سفید است که نه خلاف شرع است نه خلاف قوانین.

خانم و آقایی صیغه عقد موقت جاری می کنند و ضمن عقد، مرد به زن وکالت می دهد تا او نیز هر زمان که بخواهد مانند مرد بدون نیاز به مراجعه به دادگاه مدت باقیمانده را بذل و خود را از قید زوجیت با مرد در مدت باقیمانده برهاند و خلاص .

در این رابطه مشترک هیچ تعهدی مرد بلحاظ پرداخت نفقه اعم از مخارج خورد و خوراک , پوشاک , مسکن و…زن ندارد و زن نیز ایضا از تمکین عام (مانند عدم خروج از منزل ,ادامه تحصیل , گرفتن پاسپورت بدون اذن شوهر …) نسبت به مرد معاف است.قانون این رابطه را محترم می شمارد و فرزند مشترک شرعا ملحق به مرد و زن و از حقوق قانونی و شرعی همچون سایر فرزندان زنان و شوهران عادی برخوردارند .ظاهرا تفاوتی با ازدواج سفید ندارد الا اینکه دومی فاقد مشروعیت قانونی و شرعی است اما در اولی این رابطه مورد حمایت شرع و قانون است.پ .نمطلب این پست صرفا بر اساس قانون و فقه جعفری است و عجالتا در خصوص نفس عقد موقت قصد داوری ندارم. ( پرویز رضایی)

چگونه ازدواج سفید کنیم

ازدواج سفید, صیغه, مهریه زن صیغه ای

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب سایت

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که دیدگاه میگذارم در این مرورگر ذخیره کنید.

این روزها هستند جوانانی که برای خوش گذرانی آن هم با چاشنی رهایی از قید و بند رو به سمت ازدواج سفید یا همان هم باشی‌های سیاه آورده اند اما آیا در قانون برای چنین اقدامی مجازاتی در نظر گرفته شده است.

به گزارش مشرق، در سال‌های اخیر پدیده «ازدواج سفید» یا «هم‌باشی سیاه» به شکلی نمایان‌تر از گذشته در جامعه رواج یافته تا جایی که برخی از دختران یا پسران جوان برای این امر به انتشار آگهی روی آورده‌اند.

آگهی‌هایی که در آن  بی پروا و آزادانه درخواست خود را برای هم‌خانه شدن با جنس مخالف ارائه داده و شرایط حضور در این نوع رابطه را تمام و کمال قید می‌کنند.

در این نوع از هم‌باشی که به ازدواج سفید معروف شده، دو طرف هیچ تعهدی برای کنار هم ماندن ندارند و در واقع به شکلی غیررسمی زندگی دو نفره خود را آغاز می‌کنند.

شروع زندگی مشترک بدون تبعیت از رسوم و قوانین قضایی و تنها با توافق طرفین، یکی از شیوه‌های مرسوم زندگی در غرب است.

چگونه ازدواج سفید کنیم

این پدیده نخستین بار در ایالات متحده آمریکا و در پی جنبشی پدیدار شد که «جنبش آزادی زن» نام داشت، این جنبش ظاهراً با هدف ایجاد تحول در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا انجام شد و هدف آن برقراری شرایط عادلانه و برابر برای زنان بود اما آنچه واقعا اتفاق افتاد پدیده‌ای بود که بعدها «انقلاب جنسی» نام گرفت و نتیجه آن رواج رفتارهای ناهنجار و نامتعارفی بود که به غلط آزادی زنان نام گرفت.

عدم تعهد و وفاداری، خیانت جنسی، وقت گذرانی و تفریحات مجردی، بروز مشکل در روابط خانوادگی و عدم پذیرش و حمایت عاطفی و مالی از طرف خانواده‌ها از جمله مواردی است که در ازدواج سفید بیشتر از ازدواج‌های رسمی گزارش می شود.

روال آزمایشی، موقت وبی‌تعهد ازدواج سفید مانع می‌شود که بسیاری فواید ازدواج رسمی را برای دو طرف داشته باشد، از طرفی زندگی کردن با یک نفر به جای ازدواج کردن با او، جذابیت ازدواج را برای افراد کاهش می‌دهد و حتی در صورت پذیرش ازدواج دائم با همان فرد یا فرد دیگر، احتمال موفق شدن این افراد کمتر است.

اما سوال اینجاست که آیا در ازدواج سفید زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟ به طور کلی آیا این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی می‌شود و مجازاتی در پی دارد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ محمدعلی نجفی توانا، جرم شناس و رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز رفتیم و ازدواج سفید را از بعد حقوقی مورد بررسی قرار دادیم.

وی اظهار کرد: ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشوری است که در آن این اقدام انجام می‌شود،‌ اولین شرط ازدواج کردن رعایت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و در کشور ما شرعی موجب حلال شدن زوجین نسبت به یکدیگر نخواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در کشورهای غربی و شاید اکثر کشورهای جهان دو نوع ازدواج امکان زندگی زناشویی  را فراهم می‌کند، یکی از آنها ازدواج رسمی و دیگری ازدواجی است که زن و مرد بر اساس علاقه و یا تفاهم زندگی را بدون ازدواج رسمی آغاز می‌کنند و در آنجا مواردی که ما به عنوان خطبه ازدواج داریم و جاری شدن آن شرط حلال شدن از لحاظ شرعی برای زن و شوهر است، وجود ندارد.

نجفی‌توانا ادامه داد: در کشورهای غربی، فرزند حاصل از این نوع ازدواج قانونی است و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود، حتی در برخی از ممالک مثل فرانسه اگر دختر و پسر بخواهد زندگی مشترک خود را بدون ثبت رسمی آغاز کنند، به شهرداری محل مراجعه کرده و در آنجا از امکانات یک زندگی خانوادگی برخوردار می‌شوند و فرزندان ناشی از رابطه زناشویی آنها نیز قانونی هستند، البته باید تشریفات مربوط به ثبت رسمی رابطه پدر و مادر با فرزند از طریق مجاری رسمی طی شود.

این جرم‌شناس تصریح کرد: در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود و یا به صورت غیررسمی اما شرعی صورت گیرد و در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است،  باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر بعد قانونی و شرعی است، از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به صورت رسمی مشکلات اقتصادی  است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع قاون باشد مورد پذیرش نیست چرا که از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری تأکید کرد: رابطه نامشروع برای هر طرف مجازات دارد و در صورتی هم که زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود، همچنین در صورتی که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به عنوان زنای مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

این استاد دانشگاه گفت: بر اساس قانون اگر مرد مجرد با زن شوهر دار زنا کند، حد زن رجم است اما حد مرد تازیانه است چون زنای در حق مرد زنای غیرمحصنه است و نیز اگر دختر مجردی با مردی که همسر دارد زنا کند. تنها مرد را سنگسار می کنند و بر زن تازیانه می زنند.با وجود این اگر زن یا شوهر، دور از شهر سکونت همسرش باشند و اقدام به این کار نامشروع کرده باشند رجم اجرا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی که به دو نفر با انتخاب ازدواج سفید خانه‌ای را اجازه می‌دهد مجرم است یا نه؟ گفت: در قانون اجاره دادن ملک به اشخاص جرم نیست اما در صورتی که کسی با نوعی برنامه‌ریزی و به صورت سازمان‌یافته محلی را برای برقراری رابطه جنسی غیرقانونی و غیرشرعی اجاره دهد آن شخص به عنوان دلال یا تسهیل‌کننده رابطه غیرشرعی قابل تعقیب است و مجازات خواهد شد.

این جرم شناس اظهار کرد: اینکه دو نفر مراجعه کنند و چیزی نگویند یا حقیقت را کتمان کنند،‌ هیچ تکلیفی متوجه صاحب خانه نیست، متأسفانه پدیده خانه مجردی آنقدر رواج پیدا کرده که بسیاری از خانه‌ها در تهران به یک فرد اجاره داده می‌شود و آن فرد روابطی را برقرار می‌کند و در این میان نه صاحبخانه میلی به سلب امتیاز کسب درآمد و نه آن فرد الزامی به گفتن حقیقت دارد.

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه هم در خصوص ازدواج سفید،‌گفت: برخی از این موارد غیرقانونی است اما برخی دیگر ممکن است به شکلی باشد که نتوانیم به صراحت  عنوان غیرقانونی بودن را به آن بدهیم.

وی افزود: پدیده سیاهی در سطح دنیا وجود دارد که مقداری از آن هم به کشور ما رسیده، پدیده‌ای به تقلید از فرهنگ غلط غربی که به آن هم‌باشی سیاه می‌گویند،‌ یعنی کسانی بدون رابطه شرعی و قانونی ازدواج با یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی افزود: این امر خلاف شرع و قانون است، اگر کسی مقدمات این موضوع را فراهم کند و یا به هر نحوی زمینه این کار را تسهیل کند و از این موضوع اطلاع داشته باشد او هم کار  غیرقانونی و غیرشرعی انجام داده و به اشاعه فحشا کمک کرده و به طور مسلم باید با او برخورد شود، اما افرادی ممکن است از این موضوع اطلاع نداشته باشند و بدون آگاهی به فردی خانه‌ای را اجاره دهند و آن فرد هم بعدها آگهی داده که به دنبال همخانه می‌گردد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در این صورت فردی که خانه را اجاره داده تقصیری ندارد و به لحاظ قانونی گناهی متوجه او نیست، به هر حال باید نسبت به این پدیده‌های غلط و غیرمشروع حتماً حساس بود و مردم، رسانه‌ها و هر کسی که از این داستان مطلع می‌شود باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشد تا این فرهنگ غلط بیش از پیش گسترش نیابد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

روند

مرکز مشاوره نیک همراه – مرکز مشاوره نیک همراه

ازدواج از آغاز خلقت و از زمان پیدایش انسان تاکنون همیشه مطرح بوده و وجود داشته است. البته در حال حاضر به دلیل عدم تمایل به ازدواج سن ازدواج افزایش یافته و انواعی از ازدواج در جوامع پدید آمده که در این جا به ازدواج سفید می پردازیم. البته ذکر این نکته ضروری است که میزان طلاق هم چه به صورت رسمی چه عاطفی افزایش پیدا کرده است.

ازدواج سفید در حقیقت تشکیل یک زندگی مشترک است بدون آنکه رسمی شود. این بدان معناست که در این نوع ازدواج زن و مرد زیر یک سقف زندگی می کنند بدون آنکه بینشان خطبه عقد یا صیغه ای خوانده شود.

ازدواج سفید در اروپا یک مقوله پذیرفته شده در از طرف جامعه است. لازم به ذکر است که معمولا این نوع ازدواج با آگاهی والدین دو طرف صورت می پذیرد و در واقع آن دو مانند یک زن و شوهر با هم زندگی می کنند. با توجه به اینکه ما در یک جامعه ایرانی-اسلامی زندگی می کنیم و چنین مواردی در قانون و جامعه ما تعریف شده و پذیرفته شده نیست معمولا این اقدام بصورت مخفیانه انجام می‌شود. به همین دلیل است که آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

چگونه ازدواج سفید کنیم

ازدواج سفید یعنی چه : واژه ی «ازدواج سفید» در زبان فرانسه Mariage blanc و در زبان انگلیسی White marriage می باشد. و در هر دو فرهنگ ازدواج سفید به معنی ازدواج بدون وصال یا ثبت شده و قانونی است. در واقع این نوع ازدواج به دلایل مختلف بدون رابطه جنسی است. حتی در بعضی مطالب عنوان شده که در فرانسه بدان دلیل به آن ازدواج سفید می گویند، چون به پرده بکارت دختر در شب عروسی هیچ آسیبی وارد نمی شود.

البته در ایران با توجه به فرهنگی که داریم بسیار دور از انتظار است که یک زوج یکسال با هم زندگی کنند ولی با هم ارتباط جنسی نداشته باشند. حتی اگر فرض کنیم که در این ازدواج رابطه جنسی هم وجود نداشته باشد باز هم به دلایل زیادی این ازدواج غلط است.

امروزه از جمله عواملی که سبب رواج ازدواج سفید در جامعه شده است علاقه کمتر جوانان به تشکیل خانواده به علت

در حقیقت در این نوع ازدواج دختر و پسر با عنوان همخانه با یکدیگر زندگی میکنند، بی آنکه بین آنها پیوند رسمی و رابطه زن و شوهری ایجاد شود. و بدون آنکه مسئولیتی در برابر همدیگر داشته باشند و هزینه های زندگی را هر دو نفر به صورت توافقی و شراکت 50 درصد 50 درصد پرداخت میکنند.

در فرهنگ ما انواع ازدواج همچون «ازدواج دائم» و «ازدواج موقت» تقریبا برای همه آشنا و شناخته شده است و کمتر پدیده «ازدواج سفید » به گوشمان خورده است. این نوع از ازدواج بر خلاف ازدواج دائم و موقت نه در شرع و نه در عرف ما ایرانیان جایگاهی نداشته و پذیرفته نیست که دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد و صرفا به دلیل منافع اقتصادی و عاطفی زیر یک سقف زندگی کنند.

از جمله دلایل اصلی ظهور این نوع ازدواج عدم مسئولیت‌پذیری حداقل در یکی از  طرفین رابطه است. در واقع نبود مسئولیت‌پذیری، از جمله عوامل اساسی است که زندگی را دچار ریسک پذیری می کند چرا که چنین افرادی مسئولیت عملکرد خود را برعهده نمی‌گیرند. از دیگر عواملی که سبب گرایش جوانان به این نوع ازدواج به جای ازدواج رسمی شده است می توان به مشکلات و مسائل اقتصادی، عدم تمایل به زندگی در زیر یک سقف و پذیرش مسائل آن است.

ازدواج از نوع سفید به واسطه ی عدم پذیرش از سوی نهاد خانواده و اجتماع می‌تواند آسیب‌های جدی را برای طرفین به همراه داشته باشد.

به دلیل عدم ثبت چنین ازدواج هایی فرزندانی که از آن حاصل می‌شود بیشترین آسیب را دریافت می کنند. در واقع بارداری‌های ناخواسته و عوارض بهداشتی که از سقط جنین بصورت غیرقانونی برای زنان ایجاد می شود از جمله عواقب ازدواج سفید است.

انصراف هر کدام از زوجین از ادامه این ارتباط می تواند صدمات روحی جبران ناپذیری را به طرف مقابل بخصوص زنان وارد کند چراکه آنان بر حسب طبیعت خود تمایل دارند تا بر روی فرد مقابل سرمایه‌گذاری عاطفی کنند و این سرمایه گذاری را ترجیحا برای کسی انجام دهند که بدانند ارزش لازم را دارد.

از نظر حقوقی و قانونی ازدواج سفید جرم است. همچنین از نظر شرعی نیز گناه محسوب می‌شود و به همین دلایل است که فرد همیشه با نوعی ترس و نگرانی و استرس از عواقب چنین رابطه‌ای  در آن قرار می گیرد و با آن دست و پنجه نرم می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که اگر این نوع روابط ثبت شود، در آینده امکان اثبات متعلق بودن فرزند به پدر وجود خواهد داشت.

بنظر می رسد برای از بین بردن جامعه از عوارض چنین ازدواج هایی بهتر است زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی را به نحوی مهیا کرد که با فرهنگ سازی و تشویق جوانان به ازدواج دائم این پدیده خود به خود از جامعه پاک شود.

باتوجه به رواج ازدواج سفید در تهران این تصور نشود که این اقدام آزاد است.

مرکز مشاوره نیک همراه شما را در مشاوره ازدواج، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره خانواده همراهی می کند. برای مشاوره تلفنی با مشاوران ما می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

روانشناسی را مثل دیگران روانشناسی نمی دانم، روانشناسی یعنی اینکه با شما آشنا شوم و در مشکلات کمکی نمایم.

مراحل رابطه زناشویی

تعهد به همسر چیست؟

حد و مرز روابط چگونه است؟

شیوه های رفتار عاشقانه با همسر

نشانه های ازدواج ناموفق

احساس تنهایی در رابطه و مقابله با آن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

آخرین نوشته ها


چگونه از طلاق پدر و مادر جلوگیری کنیم؟


حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج تا کجاست؟

در خبرنامه نیک همراه عضو شوید و آخرین اخبار و مقالات را در ایمیل خود بخوانید.

قدرت گرفته از

خیلی خوشحالیم که امروز با شما همراهیم. این جا وب سایت گروه مشاوران نیک همراه است که با هدف ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره دوران نامزدی، مشاوره ی کودک و مشاوره تحصیلی(دانش آموزان و دانشجویان) بنا شده است و سعی در خدمت گزاری و ارائه بهترین راه حل ها را به شما عزیزان دارد

برترین پست ها

چگونه ازدواج سفید کنیم


مراحل رابطه زناشویی


رابطه از راه دور


عشق بی قید و شرط چیست؟

ازدواج

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج تا کجاست؟


مراحل رابطه زناشویی


تعهد به همسر چیست؟


حد و مرز روابط چگونه است؟


شیوه های رفتار عاشقانه با همسر

This website uses cookies to improve your experience. We’ll assume you’re ok with this, but you can opt-out if you wish.
پذیرفتن

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

وکیل تاپ –

ازدواج پدیده ایست که از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا امروز نیز ادامه داشته است بماند که در این دوره از یک طرف دیگر تمایلی برای ازدواج وجود ندارد و سن ازدواج در حال افزایش است و از طرفی دیگر انواع و اقسام ازدواج ها به وجود آمده مثل ازدواج موقت، ازدواج صوری، ازدواج یومیه و … و از طرفی میزان طلاق هم چه به صورت رسمی، چه به صورت عاطفی روبه افزایش است.

نوعی از زندگی زناشویی و برقراری رابطه جنسی، بدون ثبت رسمی وجود دارد که برخی آن را ازدواج سفید نامیده اند. این پدیده گرچه در دنیا پدیده جدیدی نیست اما در ایران به عنوان یک شوک فرهنگی مطرح شده است چون این پدیده هنوز شناخته شده ی عموم نیست و از طرفی هم مغایر با شرع و اسلام در کشور ما ایران است.

ازدواج سفید در واقع زندگی مشترک غیررسمی یک زوج است و داشتن رابطه ی بدون تعهد، بدون ثبت رسمی و در واقع عدم علقه ی زوجیت به معنای دیگر، داشتن رابطه ی آزاد و تنها با توافق دو طرف که آثار و تبعات آنرا در ادامه بررسی خواهیم کرد.

چگونه ازدواج سفید کنیم

دسترسی سریع به عناوین:

در چند دهه اخیر، الگوی روابط جنسی در جهان تغییرات فراوانی داشته و اکنون نیز جامعه ایران، با تحولات چشم گیری در حوزه ارزش ها و باورهای جوانان روبه روست. تحقیقات نشان می دهد که رابطه ی جنسی قبل از ازدواج در ایران رو به افزایش است و یکی از گونه های جدید روابط پیش از ازدواج است؛ که در کلان شهرهایی چون تهران رو به افزایش است.

به طور کلی در فرهنگ غرب ازدواج سفید مفهومی متفاوت از ازدواج سفید در ایران دارد. در جهان غرب ازدواجی است که ناکامل محسوب می شود؛ به این معنا که فاقد رابطه ی جنسی است و به هردلیلی دو طرف هم خانه می شوند بدون رابطه ی جنسی و اصطلاح ازدواج سفید هم از همینجا نشات میگیرد به معنی ملافه های سفید.

اما در ایران به شکل متفاوتی بروز پیدا کرده است. هم خانه شدن دو طرف بدون ثبت رسمی ازدواج برای برآورده شدن نیازهای عاطفی و جنسی یکدیگر.
بنابراین ازدوج سفید دو معنا میتواند دادشته باشد، معنای اول عبارت است از: هم خانگی که ازدواج قانونی بدون ارتباط جنسی است و معنای دیگر عبارتست از هم باشی، که بیانگر ارتباط جنسی میان دو غیر هم جنس بدون ازدواج رسمی است این نوع از زندگی که به زندگی زناشویی بدون ازدواج معروف است یک شیوه ی جایگزین در غرب است که در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج دارد.

در این نوع رابطه دختر و پسر بدون هیچ توافق رسمی و مشخصی رابطه را شروع می کنند. آمارها حاکی از آن است که روابط هم خانگی، امروزه در سراسر اروپا و آمریکا به خصوص در میان نسل های جوان به طور چشم گیری در حال پذیرش و افزایش است.

به نظر می رسد که ازدواج سفید برای شناخت دو طرف قبل از ازدواج مفید هم باشد و با رفتن زیر یک سقف طرفین آشنایی بیشتری از یکدیگر کسب کنند و شاید آمار طلاق را به مراتب، کمتر کند.

اما نود درصد این نوع روابط (ازدواج سفید) اصلا به ازدواج رسمی ختم نمی شود و خیلی زود عمر رابطه تمام می شود زیرا که دو طرف هیچ هدف مشترکی ندارند و در اکثر موارد تنها برای رفع نیاز جنسی است. طرفین در این نوع ازدواج از امنیت اجتماعی، امنیت روانی و عاطفی، امنیت مالی محروم هستند.

معمولا اشخاصی که تن به رابطه ای بدون تعهد می دهند، اشخاصی هستند که دچار ناهنجاری و تعارض و کمبود های عاطفی هستند. و مردانی که مسئولیت پذیر نیستند و می خواهند از قبول مسئولیت خانه و خانواده شانه خالی کنند رو به این سبک از رابطه رو می آورند.

بیشترین لطمه متوجه ی دخترانیست که تن به این نوع رابطه می دهند زیرا زمانی که از این روابط بیرون می آیند بدون هیچ حمایت مالی و قانونی به ناچار وارد رابطه ی دیگر می شوند تا خلاء را جبران کنند. زن معمولا در این رابطه اضطراب و آشفتگی تمام شدن رابطه را دارد زیرا با بیرون آمدن از آن احتمال طرد شدن از سمت خانواده و جامعه بیشتر از مرد است. دختری که از رابطه ای بی نام و نشان بیرون می آید به هیچ عنوان مورد حمایت نیست.

اگر آمار رسمی از این هم خانگی ها در دست بود کاملا مشخص بود که نود درصد این روابط و هم خانگی ها بعد از مدت کوتاهی به جدایی ختم می شود و اگر به ازدواج رسمی هم ختم شود هشتاد درصد احتمال طلاق در آنها بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اثبات رابطه نامشروع با توجه به مجازات زنا محصنه و غیر محصنه

ازدواج سفید در کشور ما ایران پدیده ای نو ظهور است و فرهنگ ما آنرا به رسمیت نشناخت است. زیرا که قانون ما تنها ازدواجی را به رسمیت می شناسد و مورد حمایت قرار میدهد که در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت رسمی شده باشد.

در غیر اینصورت تبعات زیان بار آن، به خصوص برای زن بر عهده ی خودشان است و مورد حمایت قانون قرار نمی گیرند. با گسترش ازدواج سفید، تعداد ازدواج های رسمی کاهش چشم گیری داشته چرا که هم خانگی به شکل رقیبی جدی در مقابل ازدواج قد علم کرده است. در بسیاری از کشورها ازدواج درحال تضعیف و هم خانگی در حال گسترش است.

ازدواج سفید پدیده ای نوظهور در کشور ما ایران است به این دلیل تعریفی از آن در قانون وجود ندارد و جرم انگاری نشده است اما از نظر شرعی و با شرایطی که قانون تعیین کرده جرم زنا محسوب می شود. ( مواد ۲۲۵،۲۳۰،۶۳۷ قانون مجازات اسلامی)

به طور کلی جرم انگاری در این مورد آسان نیست چون جنبه خصوصی دارد مگر اینکه جنبه علنی پیدا کند.

کمرنگ شدن اعتقادات جوانان و میل به آزادی های اجتماعی و رهایی از قید و بندهای سنتی، مشکلات مالی جوانان، محک زدن رابطه و آشنایی بیشتر، عدم اعتقاد به ازدواج، سست شدن اعتقادات مذهبی، افزایش طلاق، الگو برداری از رسانه های بیگانه که قبح این رابطه را از بین برده است و میل به این پدیده را بیشتر کرده است.

این مطلب توسط خدیجه زینالی وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده است.

۲۰ سوال حقوقی درباره ارث و وصیت

قانون حمایت خانواده جدید ۹۱

تحلیل ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده

‌قانون حمایت خانواده ‌مصوب ۱۳۵۳.۱۱.۱۵

قانون و اسلام در باب صیغه برای مردان متاهل چه می گوید؟

دانستنی‌ های حقوقی خانواده (۳۰ نکته حقوقی ازدواج، طلاق، خانواده)

کاملا حرف های شما غلط بوده.بلکه باعث شناخت و درک بهتر از همدیگر میشود بدون اینکه نگرانی این رو داشته باشی .که تا سرکار خانم تا قهر کنه مهریه شو بزاره اجرا.یا یه شخص سومی مخ خانم رو بعد از ازدواج میزنه مهریه رو میزاره اجرا—بعدش خانه پسر رو که حاصل ۲۰ سال عمرش بوده واسه ۶ ماه بودنش میگیره و میره با نفر سوم.و یه ایراد دیگه هم که داره اینه که چون هیچ جوره نمیشه قبل عقد با دختر تنها باهاش حرف بزنی .احتمال اینکه یه خل و چل به ریش ات ببندن زیاده.البته بازم باید نصف مهریه بدی…وقتی قانون کشور همش به بدبخت کردن مردها منتهی بشه.بار گرانی هم روی شانه مردها خالی میشه.و سطح توقعات خانم ها بعد از ازدواج سر به فلک میکشه…کلا زن ادم دیوانه باشه بازم مهریه بگیره..باید قانونی باشه بطور مثال اگه ایراد از سمت مرد بود و اثبات شد اون موقع بشه مهریه گرفت.و اگه زنی دارای ایراد بود و مرد اثبات کرد بتوانه بدون دادن مهریه طلاق بده.اون وقت بسوی این مدل ازدواج ثبت و سند و محضری رو میارند

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

این مطلب توسط خدیجه زینالی وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده است.

 همخانگی بدون ازدواج یا ازدواج سفید، پدیده ای است که زن و مرد به عنوان همخانه با یکدیگر زندگی میکنند، بی آنکه میان آنها پیوند رسمی ازدواج و رابطه زن و شوهری باشد. در واقع کلمه ازدواج در این عبارت، به معنی مجازی آن استفاده شده است. زیرا زن و مرد با هم ازدواج نمی کنند، اما به عنوان یک زوج، تعهدات اخلاقی برای زندگی و معاش مشترک دارند.

در دنیای غرب، با توجه به تغییر سبک زندگی و در کنار آن، افزایش فشارهای اقتصادی، به طور کلی میل به ازدواج شرعی و رسمی کاهش یافته و روابط، بیشتر بر پایه ارضای غرایز و آزمایش گونه شکل می گیرد.

در ایران اما، این اتفاق به جهت بافت و شکل سنتی و مذهبی جامعه و خانواده ها، ناخوش آیند و مطرود است.

فارغ از علل بروز این عقیده، مثل شرایط اقتصادی یا علل اجتماعی آن، از منظر مقررات اسلام و قوانین حاکم، این زندگی مشترک، شرعی نبوده و از منظر حقوقی نیز تبعاتی دارد که در دو بخش ذکر میشود:تبعات کیفری: مطابق ماده 736 قانون مجازات اسلامی: هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه)رابطه(زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه  شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد.

چگونه ازدواج سفید کنیم

بنابراین، مطابق این قانون، هرگونه رابطه را که خارج از ازدواج، باشد، نامشروع دانسته و مستوجب مجازات می داند. پس، ازدواج سفید به موجب این ماده از قانون مجازات اسلامی جرم است و مجازات آن نیز تا 99ضربه شلاق است.تبعات حقوقی: اگر زن و مرد بچه دار شوند، این فرزند فاقد سابقه پدر و مادر و شناسنامه است. بنابراین ملحق به پدر بوده و مرد می بایست برای او شناسنامه بگیرد. اما فرزند، از پدر و مادر ارث نمی برد.(ماده 888 قانون مدنی(زیرا قانون و شرع حاکم بر مقررات ایران، این طفل را فرزند ناشی از زنا می داند.

به نظر می رسد یکی از عللی که زن و مرد بدون ازدواج با هم زندگی میکنند، عدم آگاهی از مقررات مربوط به ازدواج شرعی و قانونی ست. بسیاری از مردم نمیدانند که میتوانند بدون حضور شخص دیگر) مثل عاقد روحانی یا سردفتر ازدواج( خودشان بصورت فارسی، )و بدون ذکر کلمات عربی، که عموماً هم معانی آنرا نمی دانند(، با هم ازدواج نمایند. طبق فتاوای مراجع اعزام همچون آیت اله سیستانی، خواندن صیغه به شرح ذیل می باشد:زن باید بگوید: صیغه به زبان عربی:(زوجتک نفسی فی المدت المعلومه علی المهر المعلوم)بعد مرد باید بگوید:(قبلت)صیغه به زبان فارسی:(من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت معین و با مهر معین)(قبول کردم)زیرا عقد نکاح)ازدواج( نیز همانند سایر عقود مثل بیع)خرید و فروش( اجاره، تابع توافق و نظر طرفین و البته شرایطی است که در قانون ذکر شده است.

برای مثال اگر زن و مردی قصد داشته باشند ازدواج موقت برای چند ماه یا چندین سال داشته باشند، میتوانند با ذکر مدت)مثلا یک سال یا 99 سال( و ذکر مهریه، ازدواج موقت نمایند.در واقع زن و مرد چه به صورت دائم چه موقت به راحتی و با بیان قصد خود ، و شرایط ازدواج، و بدون حضور شخص دیگری، میتوانند با هم ازدواج نمایند. اما قانون ثبت ازدواج دائم را الزامی نموده و حتی در صورت عدم ثبت آن ، برای مرد مجازات تعیین کرده است. اجبار به ثبت ازدواج نیز به جهت مشخص بودن رابطه طرفین و حفظ حقوق فرزند مشترک آنها و همچنین ارث بردن از یکدیگر است. در حالیکه در عقد موقت الزامی برای طرفین در ثبت آن و حتی حضور درنزد عاقد وجود ندارد.

با توجه به مراتب فوق، زندگی مشترک بدون ازدواج ثبت شده، دارای تبعات کیفری و حقوقی است.

 

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


تعیین جنسیت پیش از بارداری


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


واسه همه چی جا هست!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره ازدواج سفید روی ۲۱۳ زوج انجام داده است گفت: عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است. ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال داشتند.

به گزارش ایسنا، کامیل احمدی، مردم‌شناس، پژوهشگر و نویسنده با استناد به آمارهای پژوهشی که درباره «زندگی خارج از چارچوب ازدواج در ایران» انجام داده است، با تاکید بر اینکه ازدواج سفید در غرب و اروپا ریشه دارد و این پدیده در ایران با معنای غربی آن متفاوت است، با ارائه آمارهای بالا، به تشریح این داده‌های آماری پرداخت.

وی که در نشستی در انجمن حمایت از حقوق کودکان سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش با بیان اینکه همباشی بعد از انقلاب جنسی در غرب به وجود آمد و با محوریت اروپا، تقدس رابطه جنسی را بر هم زد، ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ نروژ، فرانسه، سوئد و اسپانیا سرآمد کشورهایی هستند که به این شیوه زندگی روی آوردند. این روش آنقدر در این کشورها رواج پیدا کرده که قوانین حقوقی مشابه با ازدواج‌های رسمی برای آنها وضع شده است.

این مردم‌شناس با اشاره به این‌که کشورهای همجوار ایران مثل ترکیه یکی از نمونه‌های بارز این شیوه زندگی هستند، اظهار کرد: بعد از تغییرات ایجاد شده از سوی رجب طیب اردوغان و تفکیک جنسیتی ۷۵ درصد خوابگاه‌های تركيه، با این حال مجازاتی درباره شیوه زندگی هم‌خانگی و ازدواج سفید وجود ندارد و شاهد آمار بالای آن به ویژه در استانبول و آنکارا هستیم. در مصر و شهرهای اسکندریه و قاهره این کشور نیز با وجود مجازات دو سال حبس، با روند رو به رشد این شیوه زندگی روبرو هستند. آمار زندگی همباشی در بیروت و غرب لبنان و حتی کشور تونس نیز با رشد فزاینده‌ای روبروست.

چگونه ازدواج سفید کنیم

نویسنده این پژوهش با بیان اینکه ماهیت ازدواج سفید در ایران با سایر نقاط دنیا متفاوت است ادامه داد: در ایران آمارهای رسمی و قابل استنادی به دلیل محدودیت‌های موجود درباره میزان رواج این شیوه زندگی وجود ندارد؛ با این حال تغییرات ارزشی بر افزایش میزان هم‌خانگی موثر بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه «صیغه محرمیت» یا «ازدواج موقت » نزدیک‌ترین مدل به شیوه ازدواج سفید است که دارای مشروعیت شرعی است، اظهار کرد: نقاط مشابه این دو شیوه در موقتی بودن، وجود رابطه جنسی و تبعات حقوقی کم و کم‌هزینه بودن این دو روش ازدواج از لحاظ مهریه و جهیزیه است؛ با این حال این دو شیوه در بعد حقوقی و مشروعیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ به طوریکه در صورت تولد کودکی در شیوه ازدواج سفید، وضعیت وی نسبت به صیغه متفاوت است.

احمدی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در مورد ازدواج سفید در ایران توضیح داد: این پژوهش در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان با حجم نمونه ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام شده است. بیشتر افرادی که به این شیوه زندگی روی آورده بودند یا مهاجرین شاغل و یا دانشجویان دارای زیست دانشجویی بودند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به پیامدهای ازدواج سفید اظهار کرد: رنگ‌باختن کلیشه‌های جنسیتی، آزادی انتخاب بر بدن و روابط جنسی، سرد شدن نسبت به ازدواج رسمی، طرد اجتماعی و ترس از پیگرد قانونی پیامدهایی بودند که از سوی افراد مورد بررسی عنوان شده بودند. مهمترین دلیلی که این افراد در مورد روی آوردن به این ازدواج ذکر می‌کردند نیز عدم اعتقاد به ازدواج رسمی، آزادی انتخاب و حق بر بدن، عدم امنیت شغلی و درآمد کافی، آشنایی بیشتر و عدم اعتماد بوده است.

این مردم شناس با بیان اینکه بر اساس پژوهش انجام‌شده، عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است تصریح کرد: ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال قرار داشتند. ۶۲ درصد آنها دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد آنها در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند. مهمترین شیوه آشنایی که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه ۳۹ درصد از افراد مورد پژوهش اظهار کرده بودند نسبت به دین بی‌اعتقاد هستند ادامه داد: ۵۷ درصد از آنها دارای اعتقادات کم و تنها ۲.۹ درصد از آنها نسبت به دین معتقد بوده‌اند. همچنین ۵۲ درصد از آنها که بیش از ۴۰ درصد زنان بودند امید داشتند که ازدواج سفید آنها در آینده به ازدواج رسمی ختم شود؛ این در حالیست که ۴۷ درصد که عمدتا مردان بودند قصد نداشتند تا در آینده ازدواج رسمی داشته باشند. برای ۸۸ درصد از این افراد مسئله بکارت اهمیت نداشته و تنها برای ۱۱ درصد از آنها اعتقاد به این مسئله وجود داشت.

احمدی، در ادامه فشارهای روانی و استرس ناشی از پنهان‌ماندن رابطه و غیر قانونی بودن این شیوه زندگی را از دیگر پیامدهایی خواند که از سوی افراد مورد پژوهش عنوان شده و گفت: رنگ‌باختن کلیشه‌های جنسیتی، استقبال جوانان طبقه متوسط، عدم پیگیری قانونی در صورت بروز خشونت، تولد کودکان بی‌هویت، تک سرپرستی و سقط جنین، تنگ شدن حلقه انتخاب افراد برای ازدواج و کاهش نرخ ازدواج و بار روانی ناشی از از دست دادن باکرگی برای زنان از دیگر پیامدهای این نوع ازدواج بوده است.

این پژوهشگر با اشاره به برخی از پیشنهادهای ذکر شده در این پژوهش برای حل موضوع و کاهش مشکلات ازدواج سفید تصریح کرد: شناسایی جامعه، ابعاد مختلف ازدواج سفید بر مبنای تحقیقات مستقل دانشگاهی و تخصصی، پذیرش موجودیت ازدواج سفید و انکار نکردن روند افزایشی آن، تمهیدات قانونی و پوشش حمایتی، بسترسازی فرهنگی، آگاهی رسانی و آموزش عمومی و تخصصی، کارآفرینی، اشتغال و تحقق شرایط اقتصادی مناسب از سوی دولت و بخش خصوصی، حمایت نهادهای دولتی و انجمن‌ها در چهارچوب سازمان‌های بهداشتی و آموزشی جلوگیری از پیامد آسیب‌های فردی و اجتماعی بخشی از پیشنهادهای مطرح شده است.

پروانه سلحشوری:

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست پروانه سلحشوری، نماینده مجلس با بیان اینکه تا سال‌های گذشته شیوه زندگی هم خانگی بیش از زمان حال تابو بوده و تنها در چند سال اخیر است که درباره آن صحبت‌هایی می‌شنویم، گفت: این هم خانگی‌ها ابعاد فرهنگ سنتی را مذموم می‌شمارد و موجب ایجاد هویت دو گانه برای افراد درگیر در آنها می‌شود، به طوریکه این افراد دچار بحران و بیگانگی هویتی می‌شوند. به عبارت دیگر آنها دچار جدال روانی با خودشان می‌شوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه احتمالا از نگاه این افراد انتخاب این شیوه زندگی عواید بیشتری نسبت به مضرات آن برایشان دارد تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنها ترجیح می‌دهند به این شیوه در کنار یکدیگر باشند و مباحث اقتصادی برای این گروه بسیار پر رنگ است. فرض بر این است که مشکل اقتصادی جوانان را به این شکل به یکدیگر گره می‌زند تا به هم خانگی روی بیاورند.

سلحشور با بیان اینکه از دیدگاه جامعه شناسی شاهد روند افزایشی این نوع زندگی در جامعه هستیم، تصریح کرد: کشورهایی که این شیوه زندگی در آنها رونق بیشتری داشته است عمدتا اروپایی بوده‌اند اما در بین آنها چند کشور متعلق به شوروی سابق نیز دیده می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد در کشوری مانند آمریکا به دلیل وجود باورهای مذهبی اقبال مردم نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. با این وجود تا زمانی که در کشورمان به دنبال بررسی علمی این شیوه زندگی نباشیم نمی‌توانیم ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: این اصل باید مورد پذیرش قرار بگیرد که در کشور ما پدیده نوظهور همباشی وجود دارد و باید به چرایی آن فکر کنیم که چطور می‌توان عوامل زمینه ساز آن را کاهش داد و آن را به سامان کرد؟.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه موضوع “خشونت” در ازدواج سفید حتی در ابعاد بین‌المللی نیز دیده می‌شود، توضیح داد: حتی در کشورهایی که حقوق افراد در ازدواج سفید پذیرفته شده است خشونت به چشم می‌خورد. همچنین کودکان حاصل از این نوع ازدواج‌ها خیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بیشتر فرزندان متولد شده در شیوه زندگی هم خانگی منجر به سقط جنین می‌شود و به نظر می‌رسد تنها عده کمی آن هم به دلیل ابعاد انسانی که مرگ یک انسان برایشان اهمیت دارد جان این کودکان را حفظ می‌کنند. همچنین ممکن است این فرض وجود داشته باشد که این افراد به امید وقوع ازدواج رسمی در آینده فرزندشان را سقط نمی‌کنند.

سلحشوری در ادامه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید اسم پدر در شناسنامه این کودکان ذکر نمی‌شود و به همین دلیل آنها دچار مشکل هویتی خواهند شد. ثبت نام مدرسه این کودکان چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد پیش زمینه صحبت در مورد مسائل کودکان این است که بپذیریم چنین ازدواج‌هایی در کشور اتفاق می‌افتد. در صورت انکار این موضوع مشکلی برطرف نمی‌شود. باید وجود این شیوه زندگی را در جامعه جدی بگیریم و به عنوان پدیده نوظهور جامعه مدرن به دنبال خشونت زدایی و ساماندهی کودکان حاصل از ازدواج‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه ازدواج سفید نه تنها تهدیدی برای خانواده بلکه تهدیدی علیه زنان و کودکان است، گفت: شیوه ازدواج سفید تشکیل دادن یک خانواده حبابی است.

وی با بیان اینکه در دهه ۳۰ ثبت ازدواج ضروری و اجباری نبوده است، افزود: در این نوع شیوه معمولا بعد از خواندن خطبه عقد زندگی مشترک افراد آغاز می‌شد. در ایران نوین برای نظام‌مندی ازدواج و مشخص شدن مسئولیت‌ها و حقوق افراد ثبت ازدواج رسمی شد. بنابراین می‌توان گفت در گذشته نیز ازدواج‌ها ثبت نمی‌شدند اما به طور کلی می‌توان ادعا کرد پیش از انقلاب اسلامی معشوقه گیری مردان و بعد از انقلاب نیز صیغه موقت آسیبی جدی برای تزلزل خانواده به شمار می‌رود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه موضوع با هم بودگی از چند سال پیش مطرح شده است، افزود: زنان اولین قربانیان و کودکان قربانیان بعدی این شیوه زندگی هستند. بعضی معتقدند که این شیوه زندگی یک واقعیت اجتماعی است اما سوال اینجاست که مگر بیماران پدوفیلی واقعیت جامعه نیستند ؟ آیا آنها را نیز باید پذیرفت؟ مردان تنوع طلب هستند، این در حالیست که بر اساس تحقیقی که اخیرا از سوی آقای احمدی انجام شده است زنان با امید ازدواج پا به عرصه ازدواج سفید می‌گذارند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه با وجود چارچوب‌هایی نظیر مهریه یا شرایط ضمن عقد باز هم زندگی زناشویی پایدار نیست و ممکن است مردان زن و فرزندشان را ترک کنند، افزود: این سوال مطرح است که چطور می‌شود زنان در چارچوب ازدواج سفید همچنان اعتماد داشته باشند؟. ازدواج سفید یک خانواده حبابی است و فکر می‌کنم مسئله گرایش به این نوع زندگی تنها اقتصادی نیست، بلکه نوعی فرهنگ است که به کشور ما هجوم آورده است.

وی با بیان اینکه شیوه ازدواج سفید در غرب چارچوب‌هایی دارند و از جنبه‌های قانونی برخوردار است، گفت: در این کشورها در صورت جدایی ثروت این افراد حتی بین آنها تقسیم می‌شود و یا در زمان اختلاف پلیس می‌تواند مداخله کند. این در حالیست که در کشور ما حتی اگر کودکی در چنین ازدواجی متولد شود آیا زن امکان دریافت شناسنامه را دارد؟ پاسخ این سوال منفی است. ازدواج سفید در ایران رسمیت ندارد چرا که با عرف، مذهب و قانون منافات دارد.

دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه افرادی که به ازدواج سفید روی می‌آورند در قانون زناکار محسوب می‌شوند اظهار کرد: تبعات منفی این نوع ازدواج شامل اضطراب، پنهان کاری، سقط جنین، کاهش فرزندآوری، تهدید به انواع بیماری‌ها نظیر ایدز، خلاءروانی و کودکان بدون هویت است. ازدواج سفید امروز از نظر قانون جرم، از نظر حقوقی بی تعهدی و از نظر شرعی گناه است.

سجادی با اشاره به موضوع شناسنامه کودکان حاصل از ازدواج تصریح کرد: هر چند که قانون تا حدی این اختیار را قائل شده است که مادر مراجعه کرده و شناسنامه برای فرزندش صادر شود اما نام خانوادگی مادر بر روی این فرزندان قرار می‌گیرد. مشکل بعدی نیز اثبات نسب است، چرا که مادر نمی‌تواند این قضیه را اثبات کند، چرا که ابتدا باید رابطه زوجیت وی ثابت شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در ازدواج رسمی تکالیفی بر عهده پدر و مادر قرار دارد،‌ اظهار کرد: فرزند یک رابطه نامشروع از هیچ یک از این حمایت‌ها برخوردار نیست. همچنین بحث ولایت و سرپرستی و تعلیم و تربیت او نیز به چالش کشیده می‌شود. اگرچه ممکن است این قوانین سخت گیرانه برای پیشگیری در نظر گرفته شده باشد اما فرزند حال از چنین ازدواجی گناهی ندارد. به همین دلیل از سال ۷۶ این نگاه تغییر کرد و دیوان عالی کشور در این حوزه وحدت رویه‌ای ایجاد کرد به طوریکه تکلیف پرداخت نفقه و حضانت بر عهده پدر گذاشته شد اما با این وجود فرزند چنین ازدواجی از ارث محروم است.اگرچه موضوع «نفقه» کودکان حاصل از ازدواج سفید در سکوت به سر می‌برد اما می‌توان پرداخت آن را در نظر گرفت

وی با بیان اینکه مسئله نفقه در قانون سال ۹۲ حمایت از خانواده مطرح شده است تصریح کرد: به نظر می‌رسد بر اساس وحدت رویه‌ای که در دیوان عالی کشور مطرح شده است اگرچه موضوع «نفقه» به این کودکان در سکوت به سر می‌برد اما می‌توان پرداخت آن را در نظر گرفت.

سجادی با تاکید بر اینکه ازدواج باید به عنوان یک راهکار، آسان شود اظهار کرد: اوایل انقلاب تا قبل از دهه ۷۰ ازدواج آسان بود. قانون باید برای زنان و مردان به شکل برابر اعمال شود. چرا زنان باید همزمان با ازدواج حق خروج از کشور و یا حق طلاق نداشته باشند؟ در صورتیکه این قوانین اصلاح شود گرایش به سمت ازدواج سفید نیز کاهش می‌یابد. باید پرسید چرا زنان حق حضانت فرزندشان را بعد از هفت سالگی ندارند و یا ممکن است حتی حق اشتغال‌شان را از دست بدهند؟.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست سارا باقری وکیل دادگستری و عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به مشکلات دریافت شناسنامه کودکان حاصل از ازدواج سفید اظهار کرد: در صورتی که در بیمارستان زنی ازدواجش در شناسنامه ثبت نشده باشد گواهی ولادت برای فرزندش صادر نمی‌شود و بیمارستان‌ها از صدور این گواهی امتناع می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه نبود گواهی تولد باعث می‌شود تا ثبت احوال شناسنامه این کودکان را صادر نکند تصریح کرد: مشکل بعدی این است که نام طفل از نام خانوادگی مادر برداشته می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که برای کودک تبعاتی مثل انگ اجتماعی به همراه داشته باشد.

باقری با بیان اینکه تنها دو ازدواج دائم و منقطع که همان صیغه است در قانون مورد پذیرش است، اظهار کرد: دو شرط مهریه و مدت زمان مشخص در صیغه ذکر می‌شود و تنها در این صورت است که چارچوب‌های حقوقی درباره این ازدواج وجود خواهد داشت. با این وجود برخی از فقها به این مساله قائل هستند که اگر دو نفر با میل باطنی زندگی کنار هم را آغاز کنند همین کفایت می کند.

وی با بیان اینکه اگرچه بر اساس تحقیق اخیر منتشر شده بیشتر افرادی که تمایل به ازدواج سفید دارند تحصیل‌کرده هستند، افزود: این درحالیست که در طبقات پایین نیز این مساله تا حد زیادی دیده می‌شود. با این وجود اگرچه کودکان حاصل این ازدواج ها در مورد شناسنامه و مساله هویت دچار معضل هستند اما تجربه نشان داده قضات زیادی هستند که در این مورد و مشکلات کودکان با آنها همکاری می‌کنند. اما در نهایت اگر معتقد هستیم که فقه امامیه فقهی پویاست و می‌تواند با مقتضیات زمان خودش جلو برود باید تلاش کنیم تا با احکام ثانویه از سوی رهبری حکم صادر شود و در این موضوعات نیز وارد شویم.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

چگونه ازدواج سفید کنیم

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

چگونه ازدواج سفید کنیم
چگونه ازدواج سفید کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *