چگونه بدنی چابک داشته باشیم

 
helpkade
چگونه بدنی چابک داشته باشیم
چگونه بدنی چابک داشته باشیم


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

چابکی توانایی حرکت و تغییر سریع جهت و موقعیت بدن به طور موثر در شرایط تحت کنترل می باشد. چابکی به واکنش های سریع، هماهنگی، تعادل، سرعت، و واکنش صحیح به وضعیت در حال تغییر احتیاج دارد.

برای چابک بودن، شما باید به آنچه که در اطراف شما رخ می دهد، سریعا واکنش نشان دهید، اطلاعات را می گیریم و آن را به موقعیت بدن تبدیل کرده تا تعادل مان را حفظ و کنترل کنیم.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

چابکی در واقع، حرکت شما به بهترین موقعیت برای انجام اقدام بعدی است، مانند گرفتن توپ و یا تکل رفتن. شما به گونه ای حرکت می کنید که بدن و تجهیزات ورزشی شما در موقعیت مناسبی قرار دارند تا اقدام بعدی را به طور موثری انجام دهید. برای مثال یک دروازه بان چابک، به سرعت می تواند هنگام تغییر جهت توپ، بدنش را با سرعت به طرف آن تغییر دهد. به عبارتی دیگر چابک بودن یک فرد به این معنی است، که با تمرینات خاصی شما می توانید با سرعت عمل زیاد، به شرایط واکنش نشان دهید.

چابکی یکی از اجزای اصلی تناسب اندام است و در بسیاری از فعالیت های ورزشی و جسمانی، ارزشمند است. بعد از آشنایی با چابکی، در مورد ورزش هایی که امکان استفاده از چابکی در آنها وجود دارد، فکر کنید. در ورزش های تیمی مانند فوتبال، بسکتبال، هاکی، والیبال، و راگبی شما باید سریعا به حرکات دیگر ورزشکاران و توپ، واکنش نشان دهید.

در ورزش هایی مانند تنیس، هندبال، اسکواش، تنیس روی میز و یا سایر ورزش های انفرادی، شما باید سریعا نسبت به موقعیت توپ واکنش نشان دهید. در ورزش های مانند موج سواری، اسکی و اسنوبورد شما باید برای واکنش به تغییر شرایط محیط و آب و یا برف، چابک باشید و سریعا واکنش نشان دهید. بنابراین شما می توانید با انجام تمرینات چابکی، سرعت عمل و دقت خودتان را افزایش داده و در نتیجه، عملکردتان بهبود پیدا خواهد کرد.

دو شاتل یا    Shuttle run اغلب به عنوان یک آزمون چابکی و همچنین تمرینی برای بالا بردن چابکی ورزشی طراحی شده است.

نشانه گرها روی زمین قرار داده می شوند و شما باید از یک نشانه گر به سمتی دیگری با سرعت بدوید، سپس سریعا به عقب برگردید. ارتش ایالات متحده آمریکا از آزمون دو شاتل استفاده می کند. لیگ بین المللی فوتبال نیز از دو شاتل ۵-۱۰-۵ برای آزمون چابکی و تمرین استفاده می کند.

انواع تمرینات چابکی می تواند در ورزش های مختلف برای توسعه سرعت و هماهنگی استفاده شود. تمرینات زیر، نمونه هایی از تمرینات چابکی هستند.

تمرین پریدن پلایومتریک جانبی: پرش به طرفین. برای انجام این نوع تمرین می توانید ویدئوی آموزشی بالا را ببینید.

پرش رو به بالا: صاف بایستید و رو به بالا بپرید. برای انجام این نوع تمرین می توانید ویدئوی آموزشی بالا را ببینید.

تمرینات سرعتی رو به جلو و عقب دویدن: با سرعت به جلو بدوید، و سپس با برعکس دویدن، به عقب برگردید برای انجام این نوع تمرین می توانید ویدئوی آموزشی بالا را ببینید.

دو شاتل: دو نشانه گر را با فاصله روی زمین قرار دهید. با سرعت از نشانه گر اولی به نشانه گر دومی بدوید، سپس به سرعت به نشانه گر عقب برگردید. برای انجام این نوع تمرین می توانید ویدئوی آموزشی بالا را ببینید.

تمرین سرعتی چابکی با نردبان: برای انجام این نوع تمرین، شما به نوعی وسیله که در اصل شبیه نردبان است احتیاج دارید. باید نردبان ورزشی را روی زمین پهن کرده و تمرینات چابکی را با آن انجام دهید. برای مثال می توانید تمرین زانو بلند را انجام دهید، به این صورت که یک پای تان در داخل نردبان قرار داشته باشد و هنگام رفتن به قسمت بعدی، می بایست پایی که در داخل نردبان قرار دارد را به بالا ببرید. تنوع تمرینات چابکی با وسیله نردبان بسیار زیاد است، به همین دلیل توصیه می کنیم ویدئوی آموزشی بالا را ببینید.

تمرینات دات یا نقطه ای: چند صفحه دایره ای شکل را به شکل حرف X روی زمین قرار می دهید. سپس سعی می کنید که از صفحه ای به صفحه دیگر بپرید. این تمرینات برای کسانیکه ورزش های راکتی مانند تنیس و تنیس روی میز بازی می کنند و یا بسکتبالیست ها و اسکی باز ها مفید است. برای انجام این نوع تمرین می توانید ویدئوی آموزشی بالا را ببینید.


چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

سایت فوق العاده ای داری واقعا مطالب جالب و مفیدی داره…بهتون تبریک میگم

سلام اقای خرمی عزیز. این بهترین نظر بود برای ما. خیلی ممنون. امیدواریم بهره برده باشین

سلام سایتتون عالیه ممنونم
فقط خواستم بدانم اگر وزنه به دورپا ها بندازیم و بدویم برای افزایش چابکی خوب هست ؟

درود محمد عزیز. ببینید برای افزایش و بهبود چابکی، اولین راه به کار گرفتن تمریناتی هستش که مستقیما روی این مولفه تاثیر میذارن، مثل تمرینات همین مطلب.
دویدن با وزنه دور پاها، به قویترشدن پاها کمک زیادی می کنن. پاهای قوی، میتونن به بهبود چالاکی کمک کنن. چون برای چالاک شدن، نیاز به داشتن پاهای قوی هم دارین. پاهای قوی می تونن انرژی بهتر و سریعتری تولید کنن اگر با تمرینات چالاکی ترکیب بشن. بنابراین با ترکیب تمرینات چالاکی و دویدن با وزنه، میشه نتایج خوبی گرفت.

دمت گرم

بسیار عالی و مفید بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

درد ساق پا در دونده‌ها (شین اسپلینت) – پیشگیری و درمان ✅


فواید تمرینات کراس برای دونده ها | Cross Training


برنامه تمرینی دویدن ۴ هفته ای ۱۰ کیلومتر

هنگام دویدن، چطور نفس بکشیم؟ | تنفس هنگام دویدن


نحوه درست تنفس هنگام دویدن


شروع دویدن | چطور و چگونه


آموزش گرم کردن بدن ویژه دونده ها | ویدئو


نوشیدنی ورزشی – هر آنچه که باید بدانید


راهنمای کامل تغذیه دونده ها

دانلود بهترین آهنگ های مخصوص دویدن و باشگاه ۲۰۱۹

درد تاندون آشیل |همه چیز درباره درمان تاندون آشیل

حمایت مالی از ما ❤😍

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

آموزش حرکات ورزشی برای افزایش قدرت و چابکی بدن

 

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

حرکات ورزشی برای افزایش چابکی و قدرت بدن

ورزش با وزن بدن مزایای فراوانی دارد و شاید خیلی از شما با آنها آشنا باشید. این نوع ورزش که به هیچ وسیله خاصی نیز نیاز ندارد می تواند باعث عضله سازی، چربی سوزی و افزایش عملکرد ورزشی فرد از جمله سرعت و قدرت شود. اضافه کردن حرکات جهشی برای تمرین یک چالش جدید است و سطح ورزشتان را بسیار بالا می برد.

 

قبل از شروع حرکات ورزشی به خاطر بسپارید این آموزش ورزشی برای کسانی که تازه ورزش را شروع کرده اند و یا کسانی که تازه آسیب دیدگی داشته اند اصلا توصیه نمی شود. برای دریافت نتیجه کامل حرکات باید در فرم کاملا درست اجرا شوند. این روتین ورزشی را بهتر است قبل از دیگر تمرینات انجام دهید چون نیاز به قدرت و انرژی عضلات دارد.

 

اگر تازه می خواهید این تمرینات و حرکات ورشی را شروع کنید بهتر است ابتدا به آرامی پیش بروید و به خود سخت نگیرید و بین هر دوره تمرین 48 تا 72 ساعت استراحت کنید. حتی اگر نتوانید تمرینات را به پایان برسانید باز هم از مزایای آن محروم نخواهید بود. حتی دو مرتبه انجام این نوع تمرینات در هفته می تواند به بهبود سرعت و قدرتتان کمک کند. در ادامه لیستی از این تمرینات را همراه با آموزش انجامشان در اختیارتان قرار می دهیم.

 

• حرکات ورزشی برای تازه کار ها1- Plyo Push-Up

 

حرکات ورزشی برای افزایش قدرت و استقامت عضلات

 

درست مانند یک شنای سوئدی معمولی انجام می شود اما هنگام بالا آمدن باید آنقدر با قدرت فشار بیاورید که دست ها از زمین فاصله بگیرد و قادر باشید کف دو دست را به یکدیگر بزنید.ساده اش کنید: زانوها را روی زمین بگذارید و سعی کنید هنگام بالا آمدن قبل از اینکه روی انگشتان پا بیایید دست ها را به هم بزنید.

2- Squat Thrusters

 

حرکات ورزشی برای لاغری ران ها

 

برای انجام این حرکت ورزشی کف دست ها را درست زیر شانه ها روی زمین قرار دهید، دست ها صاف باشند و پاها را به سمت عقب کاملا کشیده شده باشند، روی نوک انگشتان پا قرار بگیرند. از این حالت پاها را به سمت جلو بجهانید طوری که به حالت اسکات در  بیایید، در همین حال دست ها را نیز از روی زمین جدا کرده و به طرف جلوی قفسه سینه بیاورید. کمر را صاف نگه دارید، شانه ها پایین و قفسه سینه در حالت اسکات رو به جلو باشد. کمی مکث کنید، سپس دست ها را روی زمین قرار دهید و پاها را به سمت عقب بجهانید تا دوباره به حالت ابتدای تمرین برگردید. با تمام سرعت حرکت را پشت سر هم تکرار کنید.

 

3- Reverse Lunge With Knee-Up

 

بهترین حرکات ورزشی برای افزایش قدرت و چابکی بدن

 

برای انجام این نوع تمرین ورزشی، بایستید و پاها را به عرض ران ها باز کنید و پای راست را به سمت عقب ببرید طوری که پاشنه پا تا زانو در یک خط موازی با زمین قرار بگیرند. تمام وزن را به پای چپ منتقل کنید، عضلات باسن را درگیر کنید، هسته بند را منقبض کنید. پای راست را جلو بیاورید و همراه با پای چپ از روی زمین بپرید. زانوی سمت راست را تا قفسه سینه بالا بیاورید. به آرامی روی پای چپ فرود بیایید و دوباره پای راست را به همان حالت اول به سمت عقب ببرید.

 

4- Box Drill

 

تصاویر حرکات ورزشی

 

با پرش اطراف یک جعبه خیالی عضلات ساق پا را حسابی درگیر کنید. تعادل خود را روی پای راست حفظ کنید و مقداری زانو را هم خم کنید. دستها را در دو سمت خود به حالت رها قرار دهید تا در حفظ تعادل کمکتان کند. به سمت راست بجهید، فقط روی پای راست فرود بیایید. همینطور که روی یک پا خود را نگه می دارید به سمت چپ بجهید، سپس به سمت جلو بجهید و بعد از آن به سمت عقب. پای تعادل را عوض کنید و دوباره همین کار را تکرار کنید. روی پرش های کوچک و سریع تمرکز کنید.

 

5- Long Jump

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

 

انواع تمرینات ورزشی

 

بیایید یکی از مسابقات کلاسیک المپیک را امتحان کنیم! برای این حرکت انفجای پایین تنه، بایستید و پاها را به عرض ران ها باز کنید، سپس به حالت چمباتمه به طرف عقب بنشینید و دست ها را هم عقب نگه دارید. سپس با هر دو پا به طرف جلو جهش بزنید، مانند تصویر بالا به دست ها نیز نوسان دهید تا در پرش کمکتان کند. سپس روی توپ های جلوی دو پا فرود بیایید و زانوها را خم کنید. سپس سریع برگردید و دوباره به طرف محل شروع یک پرش دیگر را انجام دهید، اگر هم فضا اجازه می داد پرش به سمت جلو را ادامه دهید ( در بین پرش ها استراحت نکنید ).

 

• حرکات ورزشی در سطح متوسط6- Burpees With a Tuck Jump

 

حرکات ورزشی برای افزایش قدرت، سرعت و چابکی بدن

 

حرکت سخت بورپی را می خواهیم انجام دهیم. اگر این حرکت را بلد نیستید اجازه دهید ابتدا آن را توضیح بدهم: حرکت را به صورت ایستاده شروع می کنیم، پا باید به عرض شانه باز باشد، سپس به حالت اسکات پایین می رویم، دستها را جلوی خود روی زمین قرار می دهیم. سپس پاها را به سمت عقب پرتاب می کنیم، طوری که به حالت شنای سوئدی در می آییم. قفسه سینه را به سطح زمین نزدیک می کنیم و یک حرکت شنا انجام می دهیم، و قفسه سینه را بالا می کشیم.

 

پاها را با یک جهش به حالت ابتدای خود بر می گردانیم، می ایستیم و سپس به طرف بالا می پریم. به مجموعه این حرکات با هم بورپی می گویند. اما در حرکتی که بالا می بینید ما به جای یک پرش ساده در پایان حرکت بورپی، هنگام پرش دو زانو را نیز تا جای ممکن بالا می آوریم، طوری که زانوها قفسه سینه را لمس کنند. به آرامی روی قسمت جلوی پا فرود بیایید، و بلافاصله حرکت بورپی بعدی را شروع کنید.

 

7- Alternating Lunge Jumps

 

تمرینات ورزشی

 

در انجام این حرکت ورزشی پای راست خود را یک گام به سمت جلو بیاورید و اجازه دهید هر دو زانو خم شوند. هسته بدن را منقبض کنید و زانوی پای راست را درست روی مچ پای راست نگه دارید. وزن خود را روی پای راست منتقل کنید و به طرف بالا بپرید، در بین هوا جای پاها را با هم عوض کنید، یعنی هنگام فرود پای چپ جلو و پای راست عقب قرار می گیرد. بلافاصله همان کار را برای پای چپ نیز تکرار کنید، و به طرف بالا پرید، به ارتفاع بیشتر فکر کنید نه سرعت. باید به نرمی تمام فرود بیایید و فقط تولید قدرت عمودی را بالا ببرید.

 

8- Judo Roll With Jump

 

آموزش تمرینات ورزشی برای افزایش قدرت و سرعت بدن

 

به حالت درازکش روی زمین بروید و کمی زانوها را به قفسه سینه بزنید، مانند تصویر بالا خود را روی ستون فقرات به سمت عقب بغلتانید و هنگام بازگشت با استفاده از عضلات شکم ( نه دستها ) به طرف حالت نشسته برگردید و دست چپ را روی زمین قرار دهید. عضلات هسته بدن را منقبض کنید، بایستید و روی پای چپ بپرید. بلافاصله  دوباره به حالت نشسته برگردید، و به طرف عقب بغلتید، و دوباره با پای راست تکرار کنید. سعی کنید حرکت روان و سریع انجام شود طوری که بین هر حرکت نیاز به وقفه نباشد.آسانش کنید: اگر حرکت برایتان خیلی دشوار است می توانید از دست ها برای بلند شدن از روی زمین استفاده کنید و همچنین برای پرش نیز به جای یک پا با دو پا بپرید.

• سطح پیشرفته9- Kneeling Jump Squat

 

حرمات ورزشی برای تقویت عضلات ران ها

 

برای انجام این حرکت ورزشی شاید به تشک یوگا یا حوله نیاز پیدا کنید. این حرکت ورزشی فوق العاده پیشرفته را با قرار دادن زانو ها روی زمین شروع کنید و پاها را کمی بیشتر از عرض ران ها از هم باز کنید. دستها را به طرف عقب ببرید و سپس با قدرت و در یک حرکت نوسانی به سمت جلو بیاورید، این کار باید قدرت لازم برای پرش روی پاها و به حالت اسکات در آمدن را برایتان فراهم کند. روی دو پا فرود بیایید. برای بدست آوردن قدرت از عضلات هسته بدن و باسن کمک بگیرید. پای راست را به طرف عقب ببرید و روی زانوی راست بیایید، سپس پای چپ را به عقب ببرید و روی زانوی چپ بیایید، حالا دوباره حرکت را تکرار کنید.

 

10- Single-Leg Deadlift Into Jump

 

حرکات ورزشی برای افزایش قدرت و سرعت بدن

 

 روی پای چپ بایستید، و زانوی چپ را نیز کمی خم کنید. به طرف جلو و روی ران ها خم شوید، اجازه دهید پای راست به صورت طبیعی پشت سرتان بالا بیاید، تا زمانی که پای راست و قفسه سینه با سطح زمین موازی شوند. حالا در یک حرکت سریع، دستها را به طرف جلو نوسان دهید، قفسه سینه را بالا بیاورید، و از پای چپ برای پرش از سطح زمین استفاده کنید. زانوی سمت راست را بالا و به طرف قفسه سینه بیاورید. دوباره آرام روی پای چپ فرود بیایید.

 

11- Pistol Squat Roll With Jump

 

انواع تمرینات ورزشی

 

روی پای چپ بایستید، و زانوی چپ را نیز کمی خم کنید. پای راست را نیز از زمین بلند کنید و در مقابل خود باز کنید. وزن خود را روی پای چپ بیاورید، عضلات هسته ی بدن را منقبض کنید، ران ها را به طرف عقب ببرید، و آرام به حالت اسکات با یک پا به طرف پایین بروید. دست ها را به سمت جلو بکشید تا در حفظ تعادل کمکتان کند. در پایان اسکات یک لحظه مکث کنید، سپس بلافاصله با کمر آرام روی زمین بیایید. دوباره به سمت جلو بروید و با استفاده از تنها پای چپ سعی کنید بلند شوید و تا جای ممکن بپرید، آرام روی پای چپ فرود بیایید و دوباره حرکت را تکرار کنید.منبع: kermany.com

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

پایین ترین نرخ وبیشترین تنوع تورهای نوروزی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!

جاذبه هایی که توریست هارابه ایران میکشاند


تخته نرد خاتم، بهترین انتخاب برای هدیه


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


انواع ‌چیزکیک ها برای ذائقه های متفاوت

لیست بهترین باشگاه های تناسب اندام تهران|


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تاریخ انتشار

تعداد بازدید

زمان مطالعه

خانه » تمرینات چابکی برای افزایش 100 برابری سرعت و استقامت (آموزش تصویری)

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

تمرینات چابکی برای تمام ورزش‌هایی که نیاز به سرعت و چابکی دارند قابل استفاده است. با انجام این تمرینات چابکی شما می‌توانید سرعت تفکر و هماهنگی عصب و عضله خود را بهبود ببخشید. شاید از اهمیت کار با وزنه، ورزش‌های هوازی و حرکات کششی آگاهی دارید.

اما چقدر به فکر افزایش چابکی خود هستید؟ چابکی همان توانایی تحرک و جنب‌وجوش سریع است که شما با گنجاندن تمریناتی از این دست، علاوه‌بر قوی‌تر شدن پایین‌تنه، باعث کاهش احتمال آسیب‌دیدگی و افزایش سرعتتان هم خواهید شد.

بنابراین هیچ‌گاه از انجام تمرینات‌ چابکی غافل نشوید. در تمرین چابکی خوشبختانه همه عضلات به یک‌باره درگیر می‌شوند و تاثیر بسیاری بر روی عضلات بدنتان خواهد داشت. یکی دیگر از فواید تمرینات چابکی که نباید از آن غافل شد، سرگرم کردن شماست. چراکه چنین تمریناتی بسیار مفرح و شاد است!

 

 

 

 

چابکی بدن به عبارت خیلی ساده یعنی توانایی ذهن و بدن شما برای حرفه‌ای عمل کردن در ورزش! چابکی یکی از فاکتورهای اصلی آمادگی جسمانی است که به واکنش‌های سریع و صحیح، هماهنگی، تعادل و سرعت نیاز دارد. اما فقط در ورزش حرفه‌ای نیست که به این مهارت نیاز دارید. بلکه در زندگی روزمره، برای داشتن بدنی سالم و توانا، و پیشگیری از آسیب‌های جسمی نیاز دارید که بدن منعطف، هماهنگ و سریعی داشته باشید.

 

فرقی ندارد شما چه ورزشی کار می‌کنید، فوتبال، والیبال یا ورزش‌های رزمی، بهرحال برای موفق شدن، شما به چابکی و چالاکی بالایی نیاز دارید. 

 

از وقت خود نهایت استفاده را ببرید!

اگر می‌خواهید از وقت خود بهترین استفاده را ببرید، بدون شک انجام تمرینات چابکی با نردبان، یکی از بهترین و موثرترین تمرینات برای پایین‌تنه شما خواهد بود. برای انجام این تمرینات، به هیچ وسیله خاصی نیاز ندارید، تنها کافی است نردبان چابکی را روی زمین قرار دهید. انجام این تمرینات، باعث قویتر شدن عضلات همسترینگ و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل خواهد شد.

نکته: اگر نردبان چابکی در اختیار ندارید مشکلی نیست! می‌توانید روی زمین علامت‌گذاری کنید! (بهانه ممنوع!)

 

 

 

 

پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و در سمت چپِ یکی از مربع‌های نردبان بایستید. سپس کمی خم شده و در حالت اسکوات قرار بگیرید. 

حالا با استفاده از نیروی پاشنه پای خود بر روی یکی از پله‌های نردبان بپرید. دوباره یک پرش کوتاه داشته باشید و کاملاً در سمت راست نردبان قرار بگیرید. سپس به‌صورت مورب، همین حرکت را تکرار کنید و به سمت جلو بروید، زمانی‌که به انتهای نردبان رسیدید، به عقب برگردید و حرکت را تکرار کنید.

 

 

 

 

داخل اولین مربع نردبان بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و زانوهای‌تان را خم کنید، دقت داشته باشید که بالاتنه‌‌تان باید به سمت جلو مایل باشد.

با کمک نیروی پاشنه پای‌ خود به سمت جلو بروید و از روی دو مربع نردبان بپرید. به محض اینکه هر دو پای‌ شما روی زمین قرار گرفت، یک پرش به عقب داشته باشید. این حرکت را ادامه دهید و دو تا به جلو پریده و سپس یکی به عقب بپرید. در انتهای نردبان، دوباره به ابتدای نردبان برگردید و حرکت را بازهم تکرار کنید.

این تمرین از مجموعه تمرینات چابکی شما را بسیار خوش‌اندام و جذاب خواهد کرد!

 

 

 

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

 

در داخل اولین مربعِ نردبان بایستید و پاهای‌تان را به اندازه عرض شانه باز کنید. یک مربع به جلو پریده و پاهای‌ خود را از هم باز کنید تا  در حالت اسکوات در دو طرف نردبان قرار گیرد.

به سرعت و بدون توقف به‌سراغ مربع بعدی بروید و هر دو پا را داخل مربع جمع کنید. دوباره تمرین را تکرار کرده و ابتدا در بیرون از نردبان حرکت اسکوات را انجام دهید و در داخل نردبان نیز با پاهای جمع، پرش داشته باشید. وقتی که به انتهای نردبان رسیدید، به قسمت ابتدایی آن برگردید و از ابتدا شروع کنید.

 

 

 

 

در مقابل نردبان چابکی بایستید؛ یکی از پاهای‌تان را از زمین بلند کنید و به حالت لی لی بایستید. بهتر است این تمرین را با پای راست‌ خود شروع کنید؛ با پای راست، داخل اولین مربع نردبان بپرید. این تمرین را ادامه دهید و تا انتهای نردبان بروید؛ وقتی که به قسمت انتهایی نردبان رسیدید، بچرخید و با پای دیگر خود همین حرکت را تکرار کنید؛ برای هر پا ۳۰ ثانیه این تمرین را انجام دهید.

 

روبه‌روی پایه سمت راست نردبان قرار بگیرید؛ با یک پرش در حالت لانگز قرار بگیرید، به نحوی که پای راست‌تان در داخل اولین مربع و پای چپ شما بیرون از نردبان قرار بگیرد.

یک پرش انجام دهید و روی هوا، پاهای خود را عوض کنید تا این بار پای چپ شما داخل مربع نردبان و پای راست‌تان بیرون از نردبان قرار بگیرد. دوباره بپرید و هر بار پاها را عوض کنید تا به انتهای نردبان برسید. زمانی که به انتها رسیدید، دوباره به ابتدای نردبان بدوید و از ابتدا حرکت را شروع کنید.

 

 

 

در داخل اولین مربع نردبان و در مقابل میله سمت چپ نردبان قرار بگیرید و کمی زانوهای‌تان را خم کنید؛ با انجام یک پرش، پای سمت راست خود را با دو مربع فاصله قرار دهید.

پای چپ را نیز بالا آورده و به مچ پای راست نزدیک کنید، بلافاصله با انجام پرش، مربع را عوض کرده و همین حرکت را در مربع‌های بعدی نیز انجام دهید. بعد از اینکه به انتهای نردبان رسیدید، این‌بار با پای چپ جهش داشته باشید.

 

 

 

 

ابتدا در سمت چپ و قسمت بیرونی نردبان بایستید. با پای راست خود پرشی انجام دهید و با حرکت دیپ لانگز روی زمین قرار بگیرید و پاهای‌تان را مانند تصویر به حالت ضربدری قرار دهید. سپس همین پرش را با پای چپ تکرار کنید و دوباره به حالت دیپ لانگز در روبروی نردبان فرود بیایید و جابه‌جا کردن پاها را ادامه دهید.

 

 

 

 

در حالت حرکت شنا قرار بگیرید و دستتان را داخل نردبان بگذارید. حالا یک پرش با پاهای خود به بیرون نردبان بزنید. حالا با دست‌هایتان به سمت جلو حرکت کنید. همین حرکت را دوباره تکرار کنید و عقب عقب برگردید.

 

 

 

 

در حالت شناسوئدی بر روی دو دست خود قرار بگیرید، به‌طوری‌که دست‌های‌تان در بیرون از مربع نردبان قرار داشته باشد. با انجام یک پرش، پاهایتان را از هم باز کنید و در بیرون از نردبان بر روی زمین قرار دهید. حالا پاهای خود را جمع کرده و با دست‌هایتان به سمت مربع بعدی بروید. همین حرکت را تکرار کنید تا به انتهای نردبان برسید. دوباره به سمت نقطه ابتدایی نردبان بدوید و حرکت را تکرار کنید.

 

 

منبع وب سایت

greatist

ممنون عالی بود خیلی به دردم خورد و مفید بود👌🏻👌🏻👌🏻

ممنونیم از همراهی‌تون دوست عزیز 🌷

آیا این ورزش باعث میشه من تو یه. ماه برای مسابقه میشه

سلام الیای عزیز. در این مورد حتما باید با مربیتون صحبت کنید که با توجه به امادگی بدنیتون تمریناتی براتون بچینن که برای امادگیتون مناسب باشه و توانتون رو کاهش نده و اینکه در کل اماده شدنتون نیازمند صبر و تلاش هست

سلام و درود
میخواستم بدونم که اگه من کاراته میرم
و میخواستم بدونم که تو ماه آینده مسابقه دارم آیا میتونم با این ورزش آمده شم

ممنون میشم جواب بدید

سلام الیای عزیز. در این مورد حتما باید با مربیتون صحبت کنید که با توجه به امادگی بدنیتون تمریناتی براتون بچینن که برای امادگیتون مناسب باشه و توانتون رو کاهش نده.

سپاس بیکران . عالی بود.

تشکر از ثبت نظر و همراهی‌تون 🌷
امیدواریم همیشه موفق باشید.

عااااااااااااااااااالی بود خیلی ب دردم خورد ممنون

درود بر شما دوست گرامی 🌷
ممنونیم از ثبت نظر و همراهی‌تون. امیدواریم همیشه موفق و سلامت باشید.

چگونه در کمترین زمان پاها‌یم را ۱۸۰ درجه باز کنم؟

لاغری ران در کمترین زمان! + (9 حرکت چربی‌سوز برای کوچک کردن ران)

چاق کردن پا با راهکارهای تضمینی + (9 حرکت ورزشی برای چاقی و خوش‌فرمی پاها)

معجزه رشد سریع مو با ۱۶تکنیکی که جهانی شده! + (ویدیو تهیه ماسک مو)

گودی بغل ران را با این ۸ حرکت ساده اما موثر پر کنید

بعد از شش هفته تمرینات بدنسازی استایلم چقدر تغییر می‌کند؟

درمان زود انزالی با ورزش با 5 تمرین ساده

راهنمای تمرینات قدرتی برای کودکان در تمام سنین | میخوام مثل بابام قوی باشم!

خواص هویج زرد | زردک دوست دارید؟

بهترین تمرینات ورزشی برای افزایش استقامت قلبی عروقی و آمادگی جسمانی

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارتباط با فیتامین

پشتیبانی

021-22863740

پست الکترونیک

Info@Fitamin.ir

برای عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.

دریافت نرم افزار فیتامین

©
کليه حقوق محصولات و محتوای اين سایت متعلق به فیتامین می‌باشد.

موبایل

رمز عبور

با حساب کاربری به اندام (دکتر کرمانی) وارد شوید

ثبت نام در نسخه آزمایشی

موبایل

رمز عبور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد.

چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف می‌شود. این توانایی‌ها اجزای اصلی مهارت‌های تکنیکی مورد استفاده برای انجام فعالیت‌های پیچیده مشتق شده از جز قدرت تمرینات جنبشی است و شامل توانایی تطبیق دهی، تعادل، توانایی‌های ترکیبی، توانایی تفکیک، جهت یابی، عکس العمل و ریتم حرکت است.

توانایی‌های هماهنگ اغلب به راحتی در دوران قبل از بلوغ یعنی سنین کودکی شناسایی می‌شوند که باید به عنوان دوره‌ای بسیار مهم برای گسترش این توانایی‌ها به منظور بهبود عملکرد و سلامت انسان در آینده، در نظر گرفته شود. تمرکز این دوره اغلب با ورود به دوران بلوغ تغییر می‌کند، به طوری که باید تمرکز ویژه‌ای نسبت به دوران آمادگی بر گسترش این توانایی‌ها گذاشته شود.

کلید بهبود و توسعه توانایی چابکی‌تان هنگامی است که تغییرجهت مرکز بدن نسبت به گرانش زمین همراه با کمترین میزان کاهش سرعت حرکت انجام شود. تمریناتی که همراه با تغییر مسیر مکرر به سمت جلو، عقب، طرفین و سمت داخلی بدن است می‌توانید به وسیله تمرین دادن بدن‌تان به منظور ایجاد تغییراتی در افزایش سرعت حرکات خود، مهارت چابکی‌تان را مثل مهارت هماهنگی‌تان ارتقاء دهید.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

افزایش هماهنگی عصبی-عضلانی، بهبود خود آگاهی نسبت به اجرای حرکات ورزشی، کاهش آسیب دیدگی و مدت باز توانی است. یک برنامه ی جامع تمرینی چابکی باید شامل اجزای مهارت چابکی مانند: قدرت، توان، شتاب، هماهنگی، تعادل پویا، انعطاف پذیری پویا و تغییر جهت آنی و توقف سرعت باشد.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم تمرینات چابکی هستید و می‌خواهید که تمرینات بهبود دهنده ی چابکی را اجرا کنید در درجه اول تکنیک اجرا این تمرینات را رعایت کنید و پس از آن سرعت اجرا تمرینات را بالا ببرید. بخاطر داشته باشید که در تمرینات چابکی تکنیک مهمتر از سرعت است.

تمرینات چابکی شاید موثرترین شیوه برای رسیدن به سیستم عصب-عضلانی قوی و مهارت‌های خاص ورزشی لازم برای اجرای مسابقات ورزشی باشد، بخصوص اگر حرکات بکار رفته در تمرینات چابکی بسیار نزدیک به حرکات آن رشته مختص خود ورزشکار باشد.

تمرین متابولیکی با حرکات متخص به رشته ورزشی ورزشکار، او را برای مسابقه آماده می‌کند و به همان سطح از شدت، مدت و سطح ریکاوری زمان فصل استراحت وی بسیار نزدیک می‌کند.

مهمترین فایده ای که تمرینات چابکی می‌تواند برای شخص ورزشکار داشته باشد، افزایش کنترل بر بدن است که حاصل از تاثیرات این تمرینات بر مغز و افزایش خود آگاهی حرکتی است. ورزشکارانی که عمدتاً در برنامه های موثر و مداوم تمرینات چابکی شرکت دارند اغلب از تاثیرات دائمی این تمرینات بر افزایش میزان خود آگاهی شان نسبت به اجرای حرکات ورزشی صحبت می‌کنند.

این تمرینات به ورزشکاران می‌آموزد تا حتی حرکات بسیار پیچیده  ریز مفاصل گردن، شانه‌ها، پشت، ران‌ها، زانو‌ها و مچ‌ها را برای اجرای یک حرکت به صورت روان و بهم پیوسته کنترل کند، به این ترتیب ورزشکاران حس کنترل بر اجرای یک حرکت سریع را درک می‌کنند.

تقریباً غیر ممکن است که بتوانیم از وقوع حوادث و آسیب‌های ورزشی جلوگیری کنیم با این حال با انجام تمرینات چابکی می‌توانید تا حدود وقوع این آسیب‌ها را کاهش دهیم. آسیب‌ها تنها نشان دهنده شانس بد شما نیستند.

با دارا بودن توانایی کنترل بدن به هنگام وقوع حادثه، یک فشار یا ضربه ناگهانی، می‌توانیم در اغلب موارد از آسیب دیدگی جلوگیری کنیم یا تا حدودی از میزان جراحت و یا فشار ضربه کم کنیم. با استفاده از حرکات نزدیک به حرکات رشته ورزشی مختص ورزشکار در تمرینات و موقعیت‌های آمادگی او، فشار درجه استرس وارده بر وی کاهش می‌یابد، بدن ورزشکار برای اجرای حرکات مسابقه آماده می‌شود و به میزان زیادی از وقوع حادثه و آسیب دیدگی جلوگیری می شود. وقتی ورزشکار تمرینات مربوط به چابکی را انجام م‌ دهد، میزان آگاهی وی نسبت به حرکات و پوزیشن بدنی خود بالا می‌رود در نتیجه نسبت به تمام حرکات بدن خود آگاهی و احاطه دارد.

اجزای تمرینات مرتبط با چابکی مانند قدرت، توان، شتاب، توقف یا آهسته کردن سرعت، هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری پویا.

بیشترین نیرویی که یک عضله یا یک گروه عضلانی در یک سرعت مشخص (فاصله، زمان) تولید کند، فاکتور قدرت نامیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط زیادی بین قدرت پایین تنه با چابکی وجود دارد.

در تمرینات مقاومتی تاکید بر تقویت قدرت و توان است، بخصوص در ورزشکارانی که در رقابت‌های وزنه برداری المپیک شرکت می‌کنند، یعنی جایی که در آن توسعه قدرت مانند توسعه حرکات همراه با چابکی در زمین مسابقه یا عرصه‌های ورزشی، اهمیت زیادی می‌یابد.

توان میزان کار انجام شده در واحد زمان است، یعنی بیشترین نیرویی که عضله با سرعت بیشتری در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد (سرعت×نیرو). هر چقدر ورزشکاری از یک نقطه به نقطه دیگر سریع تر بدود یا حرکتی که به او محول شده است را با سرعت بیشتری به اتمام برساند، توان بیشتری دارد.

تغییرات سرعت در واحد زمان را شتاب می‌نامند. یعنی توانایی ورزشکار در سرعت گرفتن در خط شروع و پس از آن تغییر سرعت از نقطه ای به نقطه ی دیگر و اتمام مسابقه.

به عنوان توانایی کاهش یا متوقف کردن سرعت انجام حرکت از حداکثر یا نزدیک به حداکثر سرعت، شناخته می‌شود. کاهش سرعت یا توقف آن می‌تواند به شیوه‌های مختلف مانند برداشتن قدم یا قدم‌هایی به سمت عقب، کشیدن پاها به روی زمین و برداشتن گام‌های ضربدری اجرا شود.

توانایی کنترل حرکات عضلات و بکارگیری آن‌ها با یکدیگر برای ایجاد مهارت‌های پیچیده ی ورزشی.

توانایی حفظ کنترل بر بدن در هنگام حرکت را تعادل پویا می‌نامند. وقتی بدن در حال حرکت است، بسیاری از محرک‌های بیرونی مانند جهت، بخش خود آگاه حرکتی و تغییر مداوم مرکز ثقل بدن در اثر انحرافات ایجاد شده توسط حرکت به مغز هجوم می‌آورند و سیستم عصبی مرکزی با پردازش آن‌ها و ارسال پیام ‌ایی به اعضا مرکز ثقل بدن را نسبت به گرانش زمین تنظیم می‌کند.

در این جا داشتن توانایی چابکی ارتباط تنگاتنگی با برقراری تعادل مرکز ثقل بدن می‌یابد چون می‌تواند ورزشکار را در این شرایط یاری کند و باعث شود تا ورزشکار در برخورد با چنین شرایطی تعادل خود را حفظ کند، حتی اگر محرک های ایجاد کننده ی اختلال در تعادل بسیار شدید و فراوان باشد.

انعطاف پذیری پویا میزان دامنه حرکتی مفاصل بدن ورزشکار در هنگام حرکت و انجام تمرینات ورزشی است. تمرینات کششی اختصاص یافته‌ای برای گرم کردن بدن وجود دارد که میزان انعطاف پذیری مفاصل، هماهنگی، تعادل و سرعت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که ورزشکار را برای انجام تمرینات چابکی تمرین می‌دهید باید توجه داشته باشید که این آموزش باید بر اساس تکنیک اجرای حرکات، انجام شوند. تمرکز حضوری مستقیم، عملکرد بازو ورزشکار، تکنیک توقف و کاهش سرعت، ریکاوری همگی نقش اساسی در اجرا تکنیک‌های تمرینات چابکی ایفا می‌کنند.

سر ورزشکار باید در وضعیت طبیعی خود همراه با دید مستقیم به سمت جلو باشد، صرف نظر از الگوی رفتاری و حرکتی که ورزشکار در تمرین اجرا می‌کند. به استثنای زمانی که ورزشکار باید به دیگر رقبا به هنگام مسابقه یا موضوع دیگر تمرکز کند. ضمناً ورزشکار باید برای گرداندن سر خود و پیدا کردن نقطه تازه‌ای برای تمرکز همه تغییرات جهت و انتقالات در حرکت را بررسی کند.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم دادن تمرینات چابکی هستیم مهم آن است که مطمئن شویم تمرینات‌مان همراه با فواصل استراحتی اینتروال و فعال باشد و شامل حرکاتی باشد که ورزشکار برای اجرای بهتر این حرکات در مسابقه تمرین می‌کند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان اجرا کرد تمرین کردن با شریک تمرینی است که همسطح توانایی و آمادگی ورزشکار باشد. تمرین کردن به طرز تکنیکی در فضای رقابتی بهتر از افزایش سرعت و شدت تمرینات نتیجه بخش است.

چابکی یک توانایی ذاتی و بسیار پر اهمیت است که می‌توان با انجام تکرارهای زیاد آن را بهبود بخشید. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات چابکی مانند دو 9×4 و یا تغییر مسیر در تمرین «ایلی نویز بیشتر» از تمرینات سرعتی و قدرتی، سرعت و قدرت را افزایش می‌دهد، بخصوص زمانی که بخشی از فعالیت‌هایی باشند که برای توسعه مهارت چابکی طراحی شده‌اند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم در طی 48 ساعت (سعی می کنیم) پاسخ خواهیم داد.

 اگر به کامنت من پاسخ داده شد، به من ایمیل بزنید.

عرض ادب
تشکر از سایت خوبتون و مطالبی که توی کانال تلگرام قرار میدید.

ببخشید که وقتتون رو میگیرم، چند تا سوال خدمتتون داشتم، ما توی زمان ۱ ساعت و نیم که میخوایم توی باشگاه رزمی (مثلا کاراته) تمرین کنیم، میخوایم انواع تمرینات مثل قدرتی، پلایومتریک و غیره رو توی برنامه تمرینی بچنیم.

انواع تمریناتی که قصد اجرا داریم :
۱) گرم کردن(Warm Up)
۲) تمرینات چابکی(Agility)
۳) تمرینات قدرتی(Strength Training)
۴) تمرینات استقامتی(کاردیو – هوازی – مقامتی – Cardiovascular)
۵) تمرینات تناوبی (HIIT)
۶) تمرینات پلایومتریک(Plyometric)
۷) تمرینات کششی و انعطاف پذیری( Flexibility)
۸) سرد کردن (Cool Down)

۱) ترتیب چینش درست موارد بالا به چه ترتیب باشه تا بهترین نتیجه رو بگیریم؟؟
۲) اصلا انجام بعضی از تمرینات در یه تایم و کنار هم ممکنه؟؟ و این نوع کار اصلا درسته؟؟
۳) هر نکته‌ای که خودتون صلاح میدونید؟؟ و اشتباهاتی که در متن بالا داشتم؟؟

سربلند باشید

سلام، خیر دوست عزیز، چنین چیزی امکان پذیر نیست مگر اینکه شما از هر کدام یک مهارت اجرا کنید که نتیجه چندانی ندارد، شما باید بر اساس هدف تمرین کنید نه انوع تمرین، اگر بدنسازی هدف شماست تمرینات قدرتی، استقامتی و پلایومتریک، اگر هدف افزایش توان، سرعت وچابکی است، تمرینات مخصوص آن، چون واقعاً ورزشکار نه توان و نه انرژی آن را دارد در یک جلسه این همه فشار تحمل کند بنابراین تمرین بر اساس هدف و از هدف به هدفی دیگر پیشنهاد می شود

خیلی ممنون از زحماتتون

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

سلام. در باره وبلاگ خانم مریم خراسانی می خواستم بگم. فکر می کنم مطالبی که ایشان ادعا می کند خیالی و غیر واقعی است. من به سایت شما همیشه با اعتماد و تحسین نگاه می کردم. تعجب می کنم تبلیغ چنین مطالب دروغی در سایت خوب و وزین شما ممکن باشد. کافی است یک تحقیق کوچک در باره اثرات قهوه سبز بکنید تا ادعاهای خیالی ایشان برایتان معلوم شود. موفق باشید.

سلام، جناب جوادی ما مطلب خاصی رو از ایشون منتشر نکردیم و در خصوص ایشان هم قضاوت نمی کنیم، مسئولیت انتخاب تبلیغات با ما نیست و ما فقط نمایش دهنده تبلیغ هستیم، شرکتی که با ما در خصوص تبلیغات همکاری می کند، تبلیغات را انتخاب می کند

سلام آقا کیوان عزیز. پاسخ شما پذیرفتنی است. اما شاید خیلی از دوستان به خاطر وجود این تبلیغ در وب سایت شما و با اعتمادی که به شما دارند به آن تبلیغ هم اعتماد کنند. شاید بهتر باشد به دوستان تان در آن شرکت تبلیغاتی بفرمایید دقت بیشتری کنند. آن طور که من تحقیق کردم کاهش وزن زیاد در مدت کم مثل ادعایی که این خانم می کند آسیبهای جدی به سلامت انسان می زند. آخر به نظر شما منطقی است که صرفا با نوشیدن قهوه سبز در سه هفته ۱۷ کیلو کم کرد و بعد هم بدن سالمی داشت. شما را بخدا شمایی که اینقدر در گزینش مطالبتان دقت می کنید که حرف حسابی به مشترکان سایتتان عرضه کنید، مواظب باشید مطلبی منتشر نکنید که سلامت دوستانتان را به خطر بیندازد. موفق باشید.
من کماکان دوست دار شما و مطالب نابتان هستم.

عرض سلام و ارادت
بسيار عالي بود
لطفاً درخصوص دررفتگي مهره اي که ديسکش هم دچار پارگي شده و روش درمان و حرکات اصلاحيش مطلب بنويسيد.
بسيار سپاسگزارم

سلام، ممنون، دیسک که دچار پارگی شده باشه نیاز به عمل داره، حرکات درمانی براش وجود نداره که بتونه خیلی مؤثر باشه، ولی برای دیسک خفیف حرکت درمانی مفید است و این حرکات باید توسط فیزیوتراپ تجویز شود

سلام خداقوت..خوب میشه تمریناش رو هم بذارید؟

سلام، تمرینات زیادی داره، اگر ممکن بود این کار انجام میشه

سلام و خسته نباشید به خاطر مطالب خوب و مفیدتان
فکر کنم تنها مطلبی که در سایت شما بتونیم کمتر پیداش کنیم در مورد امادگی جسمانی و چابکی باشه
لطفا در صورت امکان حرکاتی رو جهت بهبود امادگی جسمانی و افزایش چابکی در سایتتون قرار بدید
یا اگه میشه چندتا کتاب معرفی کنید
من همیشه از مطالبتون استفاده بردم امیدوارم موفق و پایدار باشید

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد. تعریف چابکی چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف…

تمرینات اینتروال نوعی از تمرینات فیزیکی است که بر اساس تغییر شدت تمرین انجام می‌شود. در واقع در این سبک تمرین، شما شدت تمرین خود را از شدت کم به زیاد و از زیاد به کم به صورت متناوب تغییر می‌دهید. مثلاً شما 2 دقیقه با توانایی 70 درصدی…

چقدر باید ورزش کنیم؟ بسیاری از ما باورهای خاصی در مورد این‌که چه چیزی برای متناسب ماندن ما بهترین است، داریم. 5 روز در هفته یا 4 روز در هفته؟ دو روز کافیست؟ خوشبختانه علم با یک نتیجه گیری شگفت انگیز به کمک ما آمده است، نتیجه‌ای که اگر…

ورزش کردن عادت بسیار پسندیدهای است و تا بحال کسی نتوانسته ادعا کند ورزش برای بدن ضرر دارد اما این فعالیت سودمند هم مثل هر کار دیگر یک سری آداب و مقدماتی دارد که حتما باید رعایت شود تا نتیجه وارونه ندهد. باید بدانید که اساسا هر برنامه ورزشی…

اگر شما در حین فعالیت نفس کم می‌آورید یا ضربان قلب‌ شما به 80 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب می‌رسد پس می‌دانید ورزش بی هوازی چه حسی دارد. ورزش بی هوازی حسی به شما می‌دهد که اکسیژن کافی در اطراف شما نیست. به همین خاطر کلمه بی هوازی…

خیلی از ورزشکاران با این سوال مواجه می‌شوند، چند بار در هفته باید روی هر گروه عضلانی کار کنم؟ خیلی‌ها را دیده‌ایم که توصیه می‌کنند روی هر بخش از بدن باید ۳ بار در هفته کار کنید، بعضی‌ها نیز می‌گویند ۲ بار و عده‌ای هم می‌گویند فقط یک بار…

پلایومتریک تمرینی است جهت افزایش توانایی فرد در ترکیب سرعت و قدرت. در اثر تمرین پلایومتریک ورزشکار شروعی سریع تر و تغییر جهتی تند ترخواهد داشت. در اوائل سال 1970 در اروپای شرقی رواج یافت و از آن به عنوان تمرینات توان یاد می کردند. سپس از سال 1975…

آنچه شما باید در مورد تغذیه و رژیم غذایی بدنسازی بدانید در این متن ارائه ‌شده است. این رژیم غذایی، متفاوت از رژیم غذایی یک ورزشکار سالم و نرمال نیست و تنها تفاوت آن در این است که بر مقدار و زمان‌بندی وعده‌ی غذایی در فازها یا مراحل تمرینی…

معمولا ورزشکاران بخصوص آن عده از ورزشکاران جوانی که در سنین پایین‌تری ورزش حرفه‌ای را شروع می‌کنند، انگیزه‌ی بسیار بالایی برای کسب مهارت در رشته‌ی مورد نظرشان دارند. معمولا پسران در سنین دبیرستان در رشته‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال و دختران در رشته‌هایی مانند سافت‌بال، والیبال سعی در کسب مهارت…

چک‌های جدید موسوم به چک های صیادی با تاریخ انقضا، جای چک‌های کنونی را می‌گیرند و عموم مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن آپ، به آسانی همه امور مربوط به مدیریت چک را انجام دهند. به گزارش روابط عمومی آسان پرداخت، در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون…

در دنیای تبلیغات زده‌ی امروز که پُر است از اندام‌های باریک و بلند و انواع برنامه‌های تناسب اندام و لاغری، خیلی از افراد ممکن است باعث وسواس به ورزش شود تا فرد بی‌قراری‌های ذهنی خود در مورد اندام‌شان را آرام کنند و از دنیای رقابت عقب نیفتند. برخی از…

افرادی که چربی می خورند چاق هستند؟ خب، جواب منفی است! علم نشان می‌دهد افرادی که چربی می‌خورند لزوماً نباید چاق شوند. انتخاب انواع درست چربی سالم و مفید یکی از راه حل‌های مفید برای کاهش وزن است! در گذشته چربی‌‌‏های غذایی شهرت خوبی نداشتند، اما نهایتاً متخصصین به…

کامل انجام دادن یک تمرین، مخصوصا یک تمرین سخت و پُرشدت، حس خیلی خوبی دارد! گاهی ما بدون ملاحظه بابت تلاشی که کرده‌ایم به خودمان شیرینی پاداش می‌دهیم. چون به هر حال کالری زیادی سوزانده‌ایم و باید آنها را جایگزین کنیم. متاسفانه خیلی وقت‌ها به راحتی در تله‌ی «پُرخوری»…

ترک های پوست در نواحی مختلف بدن را می‌توان گفت اکثر افراد از هر قشری دیده اند، با مشاهده و یا بیان این مطلب شاید اولین اشخاصی که به ذهن شما می‌رسند که این نوع ترک‌ها را روی بدن داشته باشند، ورزشکاران باشند. اما این صحیح نیست! چرا؟ در…

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

سئو سایت از آژانس دیجیتال مارکتینگ ترنجین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد.

چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف می‌شود. این توانایی‌ها اجزای اصلی مهارت‌های تکنیکی مورد استفاده برای انجام فعالیت‌های پیچیده مشتق شده از جز قدرت تمرینات جنبشی است و شامل توانایی تطبیق دهی، تعادل، توانایی‌های ترکیبی، توانایی تفکیک، جهت یابی، عکس العمل و ریتم حرکت است.

توانایی‌های هماهنگ اغلب به راحتی در دوران قبل از بلوغ یعنی سنین کودکی شناسایی می‌شوند که باید به عنوان دوره‌ای بسیار مهم برای گسترش این توانایی‌ها به منظور بهبود عملکرد و سلامت انسان در آینده، در نظر گرفته شود. تمرکز این دوره اغلب با ورود به دوران بلوغ تغییر می‌کند، به طوری که باید تمرکز ویژه‌ای نسبت به دوران آمادگی بر گسترش این توانایی‌ها گذاشته شود.

کلید بهبود و توسعه توانایی چابکی‌تان هنگامی است که تغییرجهت مرکز بدن نسبت به گرانش زمین همراه با کمترین میزان کاهش سرعت حرکت انجام شود. تمریناتی که همراه با تغییر مسیر مکرر به سمت جلو، عقب، طرفین و سمت داخلی بدن است می‌توانید به وسیله تمرین دادن بدن‌تان به منظور ایجاد تغییراتی در افزایش سرعت حرکات خود، مهارت چابکی‌تان را مثل مهارت هماهنگی‌تان ارتقاء دهید.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

افزایش هماهنگی عصبی-عضلانی، بهبود خود آگاهی نسبت به اجرای حرکات ورزشی، کاهش آسیب دیدگی و مدت باز توانی است. یک برنامه ی جامع تمرینی چابکی باید شامل اجزای مهارت چابکی مانند: قدرت، توان، شتاب، هماهنگی، تعادل پویا، انعطاف پذیری پویا و تغییر جهت آنی و توقف سرعت باشد.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم تمرینات چابکی هستید و می‌خواهید که تمرینات بهبود دهنده ی چابکی را اجرا کنید در درجه اول تکنیک اجرا این تمرینات را رعایت کنید و پس از آن سرعت اجرا تمرینات را بالا ببرید. بخاطر داشته باشید که در تمرینات چابکی تکنیک مهمتر از سرعت است.

تمرینات چابکی شاید موثرترین شیوه برای رسیدن به سیستم عصب-عضلانی قوی و مهارت‌های خاص ورزشی لازم برای اجرای مسابقات ورزشی باشد، بخصوص اگر حرکات بکار رفته در تمرینات چابکی بسیار نزدیک به حرکات آن رشته مختص خود ورزشکار باشد.

تمرین متابولیکی با حرکات متخص به رشته ورزشی ورزشکار، او را برای مسابقه آماده می‌کند و به همان سطح از شدت، مدت و سطح ریکاوری زمان فصل استراحت وی بسیار نزدیک می‌کند.

مهمترین فایده ای که تمرینات چابکی می‌تواند برای شخص ورزشکار داشته باشد، افزایش کنترل بر بدن است که حاصل از تاثیرات این تمرینات بر مغز و افزایش خود آگاهی حرکتی است. ورزشکارانی که عمدتاً در برنامه های موثر و مداوم تمرینات چابکی شرکت دارند اغلب از تاثیرات دائمی این تمرینات بر افزایش میزان خود آگاهی شان نسبت به اجرای حرکات ورزشی صحبت می‌کنند.

این تمرینات به ورزشکاران می‌آموزد تا حتی حرکات بسیار پیچیده  ریز مفاصل گردن، شانه‌ها، پشت، ران‌ها، زانو‌ها و مچ‌ها را برای اجرای یک حرکت به صورت روان و بهم پیوسته کنترل کند، به این ترتیب ورزشکاران حس کنترل بر اجرای یک حرکت سریع را درک می‌کنند.

تقریباً غیر ممکن است که بتوانیم از وقوع حوادث و آسیب‌های ورزشی جلوگیری کنیم با این حال با انجام تمرینات چابکی می‌توانید تا حدود وقوع این آسیب‌ها را کاهش دهیم. آسیب‌ها تنها نشان دهنده شانس بد شما نیستند.

با دارا بودن توانایی کنترل بدن به هنگام وقوع حادثه، یک فشار یا ضربه ناگهانی، می‌توانیم در اغلب موارد از آسیب دیدگی جلوگیری کنیم یا تا حدودی از میزان جراحت و یا فشار ضربه کم کنیم. با استفاده از حرکات نزدیک به حرکات رشته ورزشی مختص ورزشکار در تمرینات و موقعیت‌های آمادگی او، فشار درجه استرس وارده بر وی کاهش می‌یابد، بدن ورزشکار برای اجرای حرکات مسابقه آماده می‌شود و به میزان زیادی از وقوع حادثه و آسیب دیدگی جلوگیری می شود. وقتی ورزشکار تمرینات مربوط به چابکی را انجام م‌ دهد، میزان آگاهی وی نسبت به حرکات و پوزیشن بدنی خود بالا می‌رود در نتیجه نسبت به تمام حرکات بدن خود آگاهی و احاطه دارد.

اجزای تمرینات مرتبط با چابکی مانند قدرت، توان، شتاب، توقف یا آهسته کردن سرعت، هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری پویا.

بیشترین نیرویی که یک عضله یا یک گروه عضلانی در یک سرعت مشخص (فاصله، زمان) تولید کند، فاکتور قدرت نامیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط زیادی بین قدرت پایین تنه با چابکی وجود دارد.

در تمرینات مقاومتی تاکید بر تقویت قدرت و توان است، بخصوص در ورزشکارانی که در رقابت‌های وزنه برداری المپیک شرکت می‌کنند، یعنی جایی که در آن توسعه قدرت مانند توسعه حرکات همراه با چابکی در زمین مسابقه یا عرصه‌های ورزشی، اهمیت زیادی می‌یابد.

توان میزان کار انجام شده در واحد زمان است، یعنی بیشترین نیرویی که عضله با سرعت بیشتری در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد (سرعت×نیرو). هر چقدر ورزشکاری از یک نقطه به نقطه دیگر سریع تر بدود یا حرکتی که به او محول شده است را با سرعت بیشتری به اتمام برساند، توان بیشتری دارد.

تغییرات سرعت در واحد زمان را شتاب می‌نامند. یعنی توانایی ورزشکار در سرعت گرفتن در خط شروع و پس از آن تغییر سرعت از نقطه ای به نقطه ی دیگر و اتمام مسابقه.

به عنوان توانایی کاهش یا متوقف کردن سرعت انجام حرکت از حداکثر یا نزدیک به حداکثر سرعت، شناخته می‌شود. کاهش سرعت یا توقف آن می‌تواند به شیوه‌های مختلف مانند برداشتن قدم یا قدم‌هایی به سمت عقب، کشیدن پاها به روی زمین و برداشتن گام‌های ضربدری اجرا شود.

توانایی کنترل حرکات عضلات و بکارگیری آن‌ها با یکدیگر برای ایجاد مهارت‌های پیچیده ی ورزشی.

توانایی حفظ کنترل بر بدن در هنگام حرکت را تعادل پویا می‌نامند. وقتی بدن در حال حرکت است، بسیاری از محرک‌های بیرونی مانند جهت، بخش خود آگاه حرکتی و تغییر مداوم مرکز ثقل بدن در اثر انحرافات ایجاد شده توسط حرکت به مغز هجوم می‌آورند و سیستم عصبی مرکزی با پردازش آن‌ها و ارسال پیام ‌ایی به اعضا مرکز ثقل بدن را نسبت به گرانش زمین تنظیم می‌کند.

در این جا داشتن توانایی چابکی ارتباط تنگاتنگی با برقراری تعادل مرکز ثقل بدن می‌یابد چون می‌تواند ورزشکار را در این شرایط یاری کند و باعث شود تا ورزشکار در برخورد با چنین شرایطی تعادل خود را حفظ کند، حتی اگر محرک های ایجاد کننده ی اختلال در تعادل بسیار شدید و فراوان باشد.

انعطاف پذیری پویا میزان دامنه حرکتی مفاصل بدن ورزشکار در هنگام حرکت و انجام تمرینات ورزشی است. تمرینات کششی اختصاص یافته‌ای برای گرم کردن بدن وجود دارد که میزان انعطاف پذیری مفاصل، هماهنگی، تعادل و سرعت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که ورزشکار را برای انجام تمرینات چابکی تمرین می‌دهید باید توجه داشته باشید که این آموزش باید بر اساس تکنیک اجرای حرکات، انجام شوند. تمرکز حضوری مستقیم، عملکرد بازو ورزشکار، تکنیک توقف و کاهش سرعت، ریکاوری همگی نقش اساسی در اجرا تکنیک‌های تمرینات چابکی ایفا می‌کنند.

سر ورزشکار باید در وضعیت طبیعی خود همراه با دید مستقیم به سمت جلو باشد، صرف نظر از الگوی رفتاری و حرکتی که ورزشکار در تمرین اجرا می‌کند. به استثنای زمانی که ورزشکار باید به دیگر رقبا به هنگام مسابقه یا موضوع دیگر تمرکز کند. ضمناً ورزشکار باید برای گرداندن سر خود و پیدا کردن نقطه تازه‌ای برای تمرکز همه تغییرات جهت و انتقالات در حرکت را بررسی کند.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم دادن تمرینات چابکی هستیم مهم آن است که مطمئن شویم تمرینات‌مان همراه با فواصل استراحتی اینتروال و فعال باشد و شامل حرکاتی باشد که ورزشکار برای اجرای بهتر این حرکات در مسابقه تمرین می‌کند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان اجرا کرد تمرین کردن با شریک تمرینی است که همسطح توانایی و آمادگی ورزشکار باشد. تمرین کردن به طرز تکنیکی در فضای رقابتی بهتر از افزایش سرعت و شدت تمرینات نتیجه بخش است.

چابکی یک توانایی ذاتی و بسیار پر اهمیت است که می‌توان با انجام تکرارهای زیاد آن را بهبود بخشید. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات چابکی مانند دو 9×4 و یا تغییر مسیر در تمرین «ایلی نویز بیشتر» از تمرینات سرعتی و قدرتی، سرعت و قدرت را افزایش می‌دهد، بخصوص زمانی که بخشی از فعالیت‌هایی باشند که برای توسعه مهارت چابکی طراحی شده‌اند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم در طی 48 ساعت (سعی می کنیم) پاسخ خواهیم داد.

 اگر به کامنت من پاسخ داده شد، به من ایمیل بزنید.

عرض ادب
تشکر از سایت خوبتون و مطالبی که توی کانال تلگرام قرار میدید.

ببخشید که وقتتون رو میگیرم، چند تا سوال خدمتتون داشتم، ما توی زمان ۱ ساعت و نیم که میخوایم توی باشگاه رزمی (مثلا کاراته) تمرین کنیم، میخوایم انواع تمرینات مثل قدرتی، پلایومتریک و غیره رو توی برنامه تمرینی بچنیم.

انواع تمریناتی که قصد اجرا داریم :
۱) گرم کردن(Warm Up)
۲) تمرینات چابکی(Agility)
۳) تمرینات قدرتی(Strength Training)
۴) تمرینات استقامتی(کاردیو – هوازی – مقامتی – Cardiovascular)
۵) تمرینات تناوبی (HIIT)
۶) تمرینات پلایومتریک(Plyometric)
۷) تمرینات کششی و انعطاف پذیری( Flexibility)
۸) سرد کردن (Cool Down)

۱) ترتیب چینش درست موارد بالا به چه ترتیب باشه تا بهترین نتیجه رو بگیریم؟؟
۲) اصلا انجام بعضی از تمرینات در یه تایم و کنار هم ممکنه؟؟ و این نوع کار اصلا درسته؟؟
۳) هر نکته‌ای که خودتون صلاح میدونید؟؟ و اشتباهاتی که در متن بالا داشتم؟؟

سربلند باشید

سلام، خیر دوست عزیز، چنین چیزی امکان پذیر نیست مگر اینکه شما از هر کدام یک مهارت اجرا کنید که نتیجه چندانی ندارد، شما باید بر اساس هدف تمرین کنید نه انوع تمرین، اگر بدنسازی هدف شماست تمرینات قدرتی، استقامتی و پلایومتریک، اگر هدف افزایش توان، سرعت وچابکی است، تمرینات مخصوص آن، چون واقعاً ورزشکار نه توان و نه انرژی آن را دارد در یک جلسه این همه فشار تحمل کند بنابراین تمرین بر اساس هدف و از هدف به هدفی دیگر پیشنهاد می شود

خیلی ممنون از زحماتتون

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

سلام. در باره وبلاگ خانم مریم خراسانی می خواستم بگم. فکر می کنم مطالبی که ایشان ادعا می کند خیالی و غیر واقعی است. من به سایت شما همیشه با اعتماد و تحسین نگاه می کردم. تعجب می کنم تبلیغ چنین مطالب دروغی در سایت خوب و وزین شما ممکن باشد. کافی است یک تحقیق کوچک در باره اثرات قهوه سبز بکنید تا ادعاهای خیالی ایشان برایتان معلوم شود. موفق باشید.

سلام، جناب جوادی ما مطلب خاصی رو از ایشون منتشر نکردیم و در خصوص ایشان هم قضاوت نمی کنیم، مسئولیت انتخاب تبلیغات با ما نیست و ما فقط نمایش دهنده تبلیغ هستیم، شرکتی که با ما در خصوص تبلیغات همکاری می کند، تبلیغات را انتخاب می کند

سلام آقا کیوان عزیز. پاسخ شما پذیرفتنی است. اما شاید خیلی از دوستان به خاطر وجود این تبلیغ در وب سایت شما و با اعتمادی که به شما دارند به آن تبلیغ هم اعتماد کنند. شاید بهتر باشد به دوستان تان در آن شرکت تبلیغاتی بفرمایید دقت بیشتری کنند. آن طور که من تحقیق کردم کاهش وزن زیاد در مدت کم مثل ادعایی که این خانم می کند آسیبهای جدی به سلامت انسان می زند. آخر به نظر شما منطقی است که صرفا با نوشیدن قهوه سبز در سه هفته ۱۷ کیلو کم کرد و بعد هم بدن سالمی داشت. شما را بخدا شمایی که اینقدر در گزینش مطالبتان دقت می کنید که حرف حسابی به مشترکان سایتتان عرضه کنید، مواظب باشید مطلبی منتشر نکنید که سلامت دوستانتان را به خطر بیندازد. موفق باشید.
من کماکان دوست دار شما و مطالب نابتان هستم.

عرض سلام و ارادت
بسيار عالي بود
لطفاً درخصوص دررفتگي مهره اي که ديسکش هم دچار پارگي شده و روش درمان و حرکات اصلاحيش مطلب بنويسيد.
بسيار سپاسگزارم

سلام، ممنون، دیسک که دچار پارگی شده باشه نیاز به عمل داره، حرکات درمانی براش وجود نداره که بتونه خیلی مؤثر باشه، ولی برای دیسک خفیف حرکت درمانی مفید است و این حرکات باید توسط فیزیوتراپ تجویز شود

سلام خداقوت..خوب میشه تمریناش رو هم بذارید؟

سلام، تمرینات زیادی داره، اگر ممکن بود این کار انجام میشه

سلام و خسته نباشید به خاطر مطالب خوب و مفیدتان
فکر کنم تنها مطلبی که در سایت شما بتونیم کمتر پیداش کنیم در مورد امادگی جسمانی و چابکی باشه
لطفا در صورت امکان حرکاتی رو جهت بهبود امادگی جسمانی و افزایش چابکی در سایتتون قرار بدید
یا اگه میشه چندتا کتاب معرفی کنید
من همیشه از مطالبتون استفاده بردم امیدوارم موفق و پایدار باشید

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد. تعریف چابکی چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف…

تمرینات اینتروال نوعی از تمرینات فیزیکی است که بر اساس تغییر شدت تمرین انجام می‌شود. در واقع در این سبک تمرین، شما شدت تمرین خود را از شدت کم به زیاد و از زیاد به کم به صورت متناوب تغییر می‌دهید. مثلاً شما 2 دقیقه با توانایی 70 درصدی…

چقدر باید ورزش کنیم؟ بسیاری از ما باورهای خاصی در مورد این‌که چه چیزی برای متناسب ماندن ما بهترین است، داریم. 5 روز در هفته یا 4 روز در هفته؟ دو روز کافیست؟ خوشبختانه علم با یک نتیجه گیری شگفت انگیز به کمک ما آمده است، نتیجه‌ای که اگر…

ورزش کردن عادت بسیار پسندیدهای است و تا بحال کسی نتوانسته ادعا کند ورزش برای بدن ضرر دارد اما این فعالیت سودمند هم مثل هر کار دیگر یک سری آداب و مقدماتی دارد که حتما باید رعایت شود تا نتیجه وارونه ندهد. باید بدانید که اساسا هر برنامه ورزشی…

اگر شما در حین فعالیت نفس کم می‌آورید یا ضربان قلب‌ شما به 80 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب می‌رسد پس می‌دانید ورزش بی هوازی چه حسی دارد. ورزش بی هوازی حسی به شما می‌دهد که اکسیژن کافی در اطراف شما نیست. به همین خاطر کلمه بی هوازی…

خیلی از ورزشکاران با این سوال مواجه می‌شوند، چند بار در هفته باید روی هر گروه عضلانی کار کنم؟ خیلی‌ها را دیده‌ایم که توصیه می‌کنند روی هر بخش از بدن باید ۳ بار در هفته کار کنید، بعضی‌ها نیز می‌گویند ۲ بار و عده‌ای هم می‌گویند فقط یک بار…

پلایومتریک تمرینی است جهت افزایش توانایی فرد در ترکیب سرعت و قدرت. در اثر تمرین پلایومتریک ورزشکار شروعی سریع تر و تغییر جهتی تند ترخواهد داشت. در اوائل سال 1970 در اروپای شرقی رواج یافت و از آن به عنوان تمرینات توان یاد می کردند. سپس از سال 1975…

آنچه شما باید در مورد تغذیه و رژیم غذایی بدنسازی بدانید در این متن ارائه ‌شده است. این رژیم غذایی، متفاوت از رژیم غذایی یک ورزشکار سالم و نرمال نیست و تنها تفاوت آن در این است که بر مقدار و زمان‌بندی وعده‌ی غذایی در فازها یا مراحل تمرینی…

معمولا ورزشکاران بخصوص آن عده از ورزشکاران جوانی که در سنین پایین‌تری ورزش حرفه‌ای را شروع می‌کنند، انگیزه‌ی بسیار بالایی برای کسب مهارت در رشته‌ی مورد نظرشان دارند. معمولا پسران در سنین دبیرستان در رشته‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال و دختران در رشته‌هایی مانند سافت‌بال، والیبال سعی در کسب مهارت…

چک‌های جدید موسوم به چک های صیادی با تاریخ انقضا، جای چک‌های کنونی را می‌گیرند و عموم مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن آپ، به آسانی همه امور مربوط به مدیریت چک را انجام دهند. به گزارش روابط عمومی آسان پرداخت، در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون…

در دنیای تبلیغات زده‌ی امروز که پُر است از اندام‌های باریک و بلند و انواع برنامه‌های تناسب اندام و لاغری، خیلی از افراد ممکن است باعث وسواس به ورزش شود تا فرد بی‌قراری‌های ذهنی خود در مورد اندام‌شان را آرام کنند و از دنیای رقابت عقب نیفتند. برخی از…

افرادی که چربی می خورند چاق هستند؟ خب، جواب منفی است! علم نشان می‌دهد افرادی که چربی می‌خورند لزوماً نباید چاق شوند. انتخاب انواع درست چربی سالم و مفید یکی از راه حل‌های مفید برای کاهش وزن است! در گذشته چربی‌‌‏های غذایی شهرت خوبی نداشتند، اما نهایتاً متخصصین به…

کامل انجام دادن یک تمرین، مخصوصا یک تمرین سخت و پُرشدت، حس خیلی خوبی دارد! گاهی ما بدون ملاحظه بابت تلاشی که کرده‌ایم به خودمان شیرینی پاداش می‌دهیم. چون به هر حال کالری زیادی سوزانده‌ایم و باید آنها را جایگزین کنیم. متاسفانه خیلی وقت‌ها به راحتی در تله‌ی «پُرخوری»…

ترک های پوست در نواحی مختلف بدن را می‌توان گفت اکثر افراد از هر قشری دیده اند، با مشاهده و یا بیان این مطلب شاید اولین اشخاصی که به ذهن شما می‌رسند که این نوع ترک‌ها را روی بدن داشته باشند، ورزشکاران باشند. اما این صحیح نیست! چرا؟ در…

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

سئو سایت از آژانس دیجیتال مارکتینگ ترنجین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد.

چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف می‌شود. این توانایی‌ها اجزای اصلی مهارت‌های تکنیکی مورد استفاده برای انجام فعالیت‌های پیچیده مشتق شده از جز قدرت تمرینات جنبشی است و شامل توانایی تطبیق دهی، تعادل، توانایی‌های ترکیبی، توانایی تفکیک، جهت یابی، عکس العمل و ریتم حرکت است.

توانایی‌های هماهنگ اغلب به راحتی در دوران قبل از بلوغ یعنی سنین کودکی شناسایی می‌شوند که باید به عنوان دوره‌ای بسیار مهم برای گسترش این توانایی‌ها به منظور بهبود عملکرد و سلامت انسان در آینده، در نظر گرفته شود. تمرکز این دوره اغلب با ورود به دوران بلوغ تغییر می‌کند، به طوری که باید تمرکز ویژه‌ای نسبت به دوران آمادگی بر گسترش این توانایی‌ها گذاشته شود.

کلید بهبود و توسعه توانایی چابکی‌تان هنگامی است که تغییرجهت مرکز بدن نسبت به گرانش زمین همراه با کمترین میزان کاهش سرعت حرکت انجام شود. تمریناتی که همراه با تغییر مسیر مکرر به سمت جلو، عقب، طرفین و سمت داخلی بدن است می‌توانید به وسیله تمرین دادن بدن‌تان به منظور ایجاد تغییراتی در افزایش سرعت حرکات خود، مهارت چابکی‌تان را مثل مهارت هماهنگی‌تان ارتقاء دهید.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

افزایش هماهنگی عصبی-عضلانی، بهبود خود آگاهی نسبت به اجرای حرکات ورزشی، کاهش آسیب دیدگی و مدت باز توانی است. یک برنامه ی جامع تمرینی چابکی باید شامل اجزای مهارت چابکی مانند: قدرت، توان، شتاب، هماهنگی، تعادل پویا، انعطاف پذیری پویا و تغییر جهت آنی و توقف سرعت باشد.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم تمرینات چابکی هستید و می‌خواهید که تمرینات بهبود دهنده ی چابکی را اجرا کنید در درجه اول تکنیک اجرا این تمرینات را رعایت کنید و پس از آن سرعت اجرا تمرینات را بالا ببرید. بخاطر داشته باشید که در تمرینات چابکی تکنیک مهمتر از سرعت است.

تمرینات چابکی شاید موثرترین شیوه برای رسیدن به سیستم عصب-عضلانی قوی و مهارت‌های خاص ورزشی لازم برای اجرای مسابقات ورزشی باشد، بخصوص اگر حرکات بکار رفته در تمرینات چابکی بسیار نزدیک به حرکات آن رشته مختص خود ورزشکار باشد.

تمرین متابولیکی با حرکات متخص به رشته ورزشی ورزشکار، او را برای مسابقه آماده می‌کند و به همان سطح از شدت، مدت و سطح ریکاوری زمان فصل استراحت وی بسیار نزدیک می‌کند.

مهمترین فایده ای که تمرینات چابکی می‌تواند برای شخص ورزشکار داشته باشد، افزایش کنترل بر بدن است که حاصل از تاثیرات این تمرینات بر مغز و افزایش خود آگاهی حرکتی است. ورزشکارانی که عمدتاً در برنامه های موثر و مداوم تمرینات چابکی شرکت دارند اغلب از تاثیرات دائمی این تمرینات بر افزایش میزان خود آگاهی شان نسبت به اجرای حرکات ورزشی صحبت می‌کنند.

این تمرینات به ورزشکاران می‌آموزد تا حتی حرکات بسیار پیچیده  ریز مفاصل گردن، شانه‌ها، پشت، ران‌ها، زانو‌ها و مچ‌ها را برای اجرای یک حرکت به صورت روان و بهم پیوسته کنترل کند، به این ترتیب ورزشکاران حس کنترل بر اجرای یک حرکت سریع را درک می‌کنند.

تقریباً غیر ممکن است که بتوانیم از وقوع حوادث و آسیب‌های ورزشی جلوگیری کنیم با این حال با انجام تمرینات چابکی می‌توانید تا حدود وقوع این آسیب‌ها را کاهش دهیم. آسیب‌ها تنها نشان دهنده شانس بد شما نیستند.

با دارا بودن توانایی کنترل بدن به هنگام وقوع حادثه، یک فشار یا ضربه ناگهانی، می‌توانیم در اغلب موارد از آسیب دیدگی جلوگیری کنیم یا تا حدودی از میزان جراحت و یا فشار ضربه کم کنیم. با استفاده از حرکات نزدیک به حرکات رشته ورزشی مختص ورزشکار در تمرینات و موقعیت‌های آمادگی او، فشار درجه استرس وارده بر وی کاهش می‌یابد، بدن ورزشکار برای اجرای حرکات مسابقه آماده می‌شود و به میزان زیادی از وقوع حادثه و آسیب دیدگی جلوگیری می شود. وقتی ورزشکار تمرینات مربوط به چابکی را انجام م‌ دهد، میزان آگاهی وی نسبت به حرکات و پوزیشن بدنی خود بالا می‌رود در نتیجه نسبت به تمام حرکات بدن خود آگاهی و احاطه دارد.

اجزای تمرینات مرتبط با چابکی مانند قدرت، توان، شتاب، توقف یا آهسته کردن سرعت، هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری پویا.

بیشترین نیرویی که یک عضله یا یک گروه عضلانی در یک سرعت مشخص (فاصله، زمان) تولید کند، فاکتور قدرت نامیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط زیادی بین قدرت پایین تنه با چابکی وجود دارد.

در تمرینات مقاومتی تاکید بر تقویت قدرت و توان است، بخصوص در ورزشکارانی که در رقابت‌های وزنه برداری المپیک شرکت می‌کنند، یعنی جایی که در آن توسعه قدرت مانند توسعه حرکات همراه با چابکی در زمین مسابقه یا عرصه‌های ورزشی، اهمیت زیادی می‌یابد.

توان میزان کار انجام شده در واحد زمان است، یعنی بیشترین نیرویی که عضله با سرعت بیشتری در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد (سرعت×نیرو). هر چقدر ورزشکاری از یک نقطه به نقطه دیگر سریع تر بدود یا حرکتی که به او محول شده است را با سرعت بیشتری به اتمام برساند، توان بیشتری دارد.

تغییرات سرعت در واحد زمان را شتاب می‌نامند. یعنی توانایی ورزشکار در سرعت گرفتن در خط شروع و پس از آن تغییر سرعت از نقطه ای به نقطه ی دیگر و اتمام مسابقه.

به عنوان توانایی کاهش یا متوقف کردن سرعت انجام حرکت از حداکثر یا نزدیک به حداکثر سرعت، شناخته می‌شود. کاهش سرعت یا توقف آن می‌تواند به شیوه‌های مختلف مانند برداشتن قدم یا قدم‌هایی به سمت عقب، کشیدن پاها به روی زمین و برداشتن گام‌های ضربدری اجرا شود.

توانایی کنترل حرکات عضلات و بکارگیری آن‌ها با یکدیگر برای ایجاد مهارت‌های پیچیده ی ورزشی.

توانایی حفظ کنترل بر بدن در هنگام حرکت را تعادل پویا می‌نامند. وقتی بدن در حال حرکت است، بسیاری از محرک‌های بیرونی مانند جهت، بخش خود آگاه حرکتی و تغییر مداوم مرکز ثقل بدن در اثر انحرافات ایجاد شده توسط حرکت به مغز هجوم می‌آورند و سیستم عصبی مرکزی با پردازش آن‌ها و ارسال پیام ‌ایی به اعضا مرکز ثقل بدن را نسبت به گرانش زمین تنظیم می‌کند.

در این جا داشتن توانایی چابکی ارتباط تنگاتنگی با برقراری تعادل مرکز ثقل بدن می‌یابد چون می‌تواند ورزشکار را در این شرایط یاری کند و باعث شود تا ورزشکار در برخورد با چنین شرایطی تعادل خود را حفظ کند، حتی اگر محرک های ایجاد کننده ی اختلال در تعادل بسیار شدید و فراوان باشد.

انعطاف پذیری پویا میزان دامنه حرکتی مفاصل بدن ورزشکار در هنگام حرکت و انجام تمرینات ورزشی است. تمرینات کششی اختصاص یافته‌ای برای گرم کردن بدن وجود دارد که میزان انعطاف پذیری مفاصل، هماهنگی، تعادل و سرعت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که ورزشکار را برای انجام تمرینات چابکی تمرین می‌دهید باید توجه داشته باشید که این آموزش باید بر اساس تکنیک اجرای حرکات، انجام شوند. تمرکز حضوری مستقیم، عملکرد بازو ورزشکار، تکنیک توقف و کاهش سرعت، ریکاوری همگی نقش اساسی در اجرا تکنیک‌های تمرینات چابکی ایفا می‌کنند.

سر ورزشکار باید در وضعیت طبیعی خود همراه با دید مستقیم به سمت جلو باشد، صرف نظر از الگوی رفتاری و حرکتی که ورزشکار در تمرین اجرا می‌کند. به استثنای زمانی که ورزشکار باید به دیگر رقبا به هنگام مسابقه یا موضوع دیگر تمرکز کند. ضمناً ورزشکار باید برای گرداندن سر خود و پیدا کردن نقطه تازه‌ای برای تمرکز همه تغییرات جهت و انتقالات در حرکت را بررسی کند.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم دادن تمرینات چابکی هستیم مهم آن است که مطمئن شویم تمرینات‌مان همراه با فواصل استراحتی اینتروال و فعال باشد و شامل حرکاتی باشد که ورزشکار برای اجرای بهتر این حرکات در مسابقه تمرین می‌کند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان اجرا کرد تمرین کردن با شریک تمرینی است که همسطح توانایی و آمادگی ورزشکار باشد. تمرین کردن به طرز تکنیکی در فضای رقابتی بهتر از افزایش سرعت و شدت تمرینات نتیجه بخش است.

چابکی یک توانایی ذاتی و بسیار پر اهمیت است که می‌توان با انجام تکرارهای زیاد آن را بهبود بخشید. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات چابکی مانند دو 9×4 و یا تغییر مسیر در تمرین «ایلی نویز بیشتر» از تمرینات سرعتی و قدرتی، سرعت و قدرت را افزایش می‌دهد، بخصوص زمانی که بخشی از فعالیت‌هایی باشند که برای توسعه مهارت چابکی طراحی شده‌اند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم در طی 48 ساعت (سعی می کنیم) پاسخ خواهیم داد.

 اگر به کامنت من پاسخ داده شد، به من ایمیل بزنید.

عرض ادب
تشکر از سایت خوبتون و مطالبی که توی کانال تلگرام قرار میدید.

ببخشید که وقتتون رو میگیرم، چند تا سوال خدمتتون داشتم، ما توی زمان ۱ ساعت و نیم که میخوایم توی باشگاه رزمی (مثلا کاراته) تمرین کنیم، میخوایم انواع تمرینات مثل قدرتی، پلایومتریک و غیره رو توی برنامه تمرینی بچنیم.

انواع تمریناتی که قصد اجرا داریم :
۱) گرم کردن(Warm Up)
۲) تمرینات چابکی(Agility)
۳) تمرینات قدرتی(Strength Training)
۴) تمرینات استقامتی(کاردیو – هوازی – مقامتی – Cardiovascular)
۵) تمرینات تناوبی (HIIT)
۶) تمرینات پلایومتریک(Plyometric)
۷) تمرینات کششی و انعطاف پذیری( Flexibility)
۸) سرد کردن (Cool Down)

۱) ترتیب چینش درست موارد بالا به چه ترتیب باشه تا بهترین نتیجه رو بگیریم؟؟
۲) اصلا انجام بعضی از تمرینات در یه تایم و کنار هم ممکنه؟؟ و این نوع کار اصلا درسته؟؟
۳) هر نکته‌ای که خودتون صلاح میدونید؟؟ و اشتباهاتی که در متن بالا داشتم؟؟

سربلند باشید

سلام، خیر دوست عزیز، چنین چیزی امکان پذیر نیست مگر اینکه شما از هر کدام یک مهارت اجرا کنید که نتیجه چندانی ندارد، شما باید بر اساس هدف تمرین کنید نه انوع تمرین، اگر بدنسازی هدف شماست تمرینات قدرتی، استقامتی و پلایومتریک، اگر هدف افزایش توان، سرعت وچابکی است، تمرینات مخصوص آن، چون واقعاً ورزشکار نه توان و نه انرژی آن را دارد در یک جلسه این همه فشار تحمل کند بنابراین تمرین بر اساس هدف و از هدف به هدفی دیگر پیشنهاد می شود

خیلی ممنون از زحماتتون

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

سلام. در باره وبلاگ خانم مریم خراسانی می خواستم بگم. فکر می کنم مطالبی که ایشان ادعا می کند خیالی و غیر واقعی است. من به سایت شما همیشه با اعتماد و تحسین نگاه می کردم. تعجب می کنم تبلیغ چنین مطالب دروغی در سایت خوب و وزین شما ممکن باشد. کافی است یک تحقیق کوچک در باره اثرات قهوه سبز بکنید تا ادعاهای خیالی ایشان برایتان معلوم شود. موفق باشید.

سلام، جناب جوادی ما مطلب خاصی رو از ایشون منتشر نکردیم و در خصوص ایشان هم قضاوت نمی کنیم، مسئولیت انتخاب تبلیغات با ما نیست و ما فقط نمایش دهنده تبلیغ هستیم، شرکتی که با ما در خصوص تبلیغات همکاری می کند، تبلیغات را انتخاب می کند

سلام آقا کیوان عزیز. پاسخ شما پذیرفتنی است. اما شاید خیلی از دوستان به خاطر وجود این تبلیغ در وب سایت شما و با اعتمادی که به شما دارند به آن تبلیغ هم اعتماد کنند. شاید بهتر باشد به دوستان تان در آن شرکت تبلیغاتی بفرمایید دقت بیشتری کنند. آن طور که من تحقیق کردم کاهش وزن زیاد در مدت کم مثل ادعایی که این خانم می کند آسیبهای جدی به سلامت انسان می زند. آخر به نظر شما منطقی است که صرفا با نوشیدن قهوه سبز در سه هفته ۱۷ کیلو کم کرد و بعد هم بدن سالمی داشت. شما را بخدا شمایی که اینقدر در گزینش مطالبتان دقت می کنید که حرف حسابی به مشترکان سایتتان عرضه کنید، مواظب باشید مطلبی منتشر نکنید که سلامت دوستانتان را به خطر بیندازد. موفق باشید.
من کماکان دوست دار شما و مطالب نابتان هستم.

عرض سلام و ارادت
بسيار عالي بود
لطفاً درخصوص دررفتگي مهره اي که ديسکش هم دچار پارگي شده و روش درمان و حرکات اصلاحيش مطلب بنويسيد.
بسيار سپاسگزارم

سلام، ممنون، دیسک که دچار پارگی شده باشه نیاز به عمل داره، حرکات درمانی براش وجود نداره که بتونه خیلی مؤثر باشه، ولی برای دیسک خفیف حرکت درمانی مفید است و این حرکات باید توسط فیزیوتراپ تجویز شود

سلام خداقوت..خوب میشه تمریناش رو هم بذارید؟

سلام، تمرینات زیادی داره، اگر ممکن بود این کار انجام میشه

سلام و خسته نباشید به خاطر مطالب خوب و مفیدتان
فکر کنم تنها مطلبی که در سایت شما بتونیم کمتر پیداش کنیم در مورد امادگی جسمانی و چابکی باشه
لطفا در صورت امکان حرکاتی رو جهت بهبود امادگی جسمانی و افزایش چابکی در سایتتون قرار بدید
یا اگه میشه چندتا کتاب معرفی کنید
من همیشه از مطالبتون استفاده بردم امیدوارم موفق و پایدار باشید

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد. تعریف چابکی چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف…

تمرینات اینتروال نوعی از تمرینات فیزیکی است که بر اساس تغییر شدت تمرین انجام می‌شود. در واقع در این سبک تمرین، شما شدت تمرین خود را از شدت کم به زیاد و از زیاد به کم به صورت متناوب تغییر می‌دهید. مثلاً شما 2 دقیقه با توانایی 70 درصدی…

چقدر باید ورزش کنیم؟ بسیاری از ما باورهای خاصی در مورد این‌که چه چیزی برای متناسب ماندن ما بهترین است، داریم. 5 روز در هفته یا 4 روز در هفته؟ دو روز کافیست؟ خوشبختانه علم با یک نتیجه گیری شگفت انگیز به کمک ما آمده است، نتیجه‌ای که اگر…

ورزش کردن عادت بسیار پسندیدهای است و تا بحال کسی نتوانسته ادعا کند ورزش برای بدن ضرر دارد اما این فعالیت سودمند هم مثل هر کار دیگر یک سری آداب و مقدماتی دارد که حتما باید رعایت شود تا نتیجه وارونه ندهد. باید بدانید که اساسا هر برنامه ورزشی…

اگر شما در حین فعالیت نفس کم می‌آورید یا ضربان قلب‌ شما به 80 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب می‌رسد پس می‌دانید ورزش بی هوازی چه حسی دارد. ورزش بی هوازی حسی به شما می‌دهد که اکسیژن کافی در اطراف شما نیست. به همین خاطر کلمه بی هوازی…

خیلی از ورزشکاران با این سوال مواجه می‌شوند، چند بار در هفته باید روی هر گروه عضلانی کار کنم؟ خیلی‌ها را دیده‌ایم که توصیه می‌کنند روی هر بخش از بدن باید ۳ بار در هفته کار کنید، بعضی‌ها نیز می‌گویند ۲ بار و عده‌ای هم می‌گویند فقط یک بار…

پلایومتریک تمرینی است جهت افزایش توانایی فرد در ترکیب سرعت و قدرت. در اثر تمرین پلایومتریک ورزشکار شروعی سریع تر و تغییر جهتی تند ترخواهد داشت. در اوائل سال 1970 در اروپای شرقی رواج یافت و از آن به عنوان تمرینات توان یاد می کردند. سپس از سال 1975…

آنچه شما باید در مورد تغذیه و رژیم غذایی بدنسازی بدانید در این متن ارائه ‌شده است. این رژیم غذایی، متفاوت از رژیم غذایی یک ورزشکار سالم و نرمال نیست و تنها تفاوت آن در این است که بر مقدار و زمان‌بندی وعده‌ی غذایی در فازها یا مراحل تمرینی…

معمولا ورزشکاران بخصوص آن عده از ورزشکاران جوانی که در سنین پایین‌تری ورزش حرفه‌ای را شروع می‌کنند، انگیزه‌ی بسیار بالایی برای کسب مهارت در رشته‌ی مورد نظرشان دارند. معمولا پسران در سنین دبیرستان در رشته‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال و دختران در رشته‌هایی مانند سافت‌بال، والیبال سعی در کسب مهارت…

چک‌های جدید موسوم به چک های صیادی با تاریخ انقضا، جای چک‌های کنونی را می‌گیرند و عموم مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن آپ، به آسانی همه امور مربوط به مدیریت چک را انجام دهند. به گزارش روابط عمومی آسان پرداخت، در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون…

در دنیای تبلیغات زده‌ی امروز که پُر است از اندام‌های باریک و بلند و انواع برنامه‌های تناسب اندام و لاغری، خیلی از افراد ممکن است باعث وسواس به ورزش شود تا فرد بی‌قراری‌های ذهنی خود در مورد اندام‌شان را آرام کنند و از دنیای رقابت عقب نیفتند. برخی از…

افرادی که چربی می خورند چاق هستند؟ خب، جواب منفی است! علم نشان می‌دهد افرادی که چربی می‌خورند لزوماً نباید چاق شوند. انتخاب انواع درست چربی سالم و مفید یکی از راه حل‌های مفید برای کاهش وزن است! در گذشته چربی‌‌‏های غذایی شهرت خوبی نداشتند، اما نهایتاً متخصصین به…

کامل انجام دادن یک تمرین، مخصوصا یک تمرین سخت و پُرشدت، حس خیلی خوبی دارد! گاهی ما بدون ملاحظه بابت تلاشی که کرده‌ایم به خودمان شیرینی پاداش می‌دهیم. چون به هر حال کالری زیادی سوزانده‌ایم و باید آنها را جایگزین کنیم. متاسفانه خیلی وقت‌ها به راحتی در تله‌ی «پُرخوری»…

ترک های پوست در نواحی مختلف بدن را می‌توان گفت اکثر افراد از هر قشری دیده اند، با مشاهده و یا بیان این مطلب شاید اولین اشخاصی که به ذهن شما می‌رسند که این نوع ترک‌ها را روی بدن داشته باشند، ورزشکاران باشند. اما این صحیح نیست! چرا؟ در…

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

سئو سایت از آژانس دیجیتال مارکتینگ ترنجین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد.

چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف می‌شود. این توانایی‌ها اجزای اصلی مهارت‌های تکنیکی مورد استفاده برای انجام فعالیت‌های پیچیده مشتق شده از جز قدرت تمرینات جنبشی است و شامل توانایی تطبیق دهی، تعادل، توانایی‌های ترکیبی، توانایی تفکیک، جهت یابی، عکس العمل و ریتم حرکت است.

توانایی‌های هماهنگ اغلب به راحتی در دوران قبل از بلوغ یعنی سنین کودکی شناسایی می‌شوند که باید به عنوان دوره‌ای بسیار مهم برای گسترش این توانایی‌ها به منظور بهبود عملکرد و سلامت انسان در آینده، در نظر گرفته شود. تمرکز این دوره اغلب با ورود به دوران بلوغ تغییر می‌کند، به طوری که باید تمرکز ویژه‌ای نسبت به دوران آمادگی بر گسترش این توانایی‌ها گذاشته شود.

کلید بهبود و توسعه توانایی چابکی‌تان هنگامی است که تغییرجهت مرکز بدن نسبت به گرانش زمین همراه با کمترین میزان کاهش سرعت حرکت انجام شود. تمریناتی که همراه با تغییر مسیر مکرر به سمت جلو، عقب، طرفین و سمت داخلی بدن است می‌توانید به وسیله تمرین دادن بدن‌تان به منظور ایجاد تغییراتی در افزایش سرعت حرکات خود، مهارت چابکی‌تان را مثل مهارت هماهنگی‌تان ارتقاء دهید.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

افزایش هماهنگی عصبی-عضلانی، بهبود خود آگاهی نسبت به اجرای حرکات ورزشی، کاهش آسیب دیدگی و مدت باز توانی است. یک برنامه ی جامع تمرینی چابکی باید شامل اجزای مهارت چابکی مانند: قدرت، توان، شتاب، هماهنگی، تعادل پویا، انعطاف پذیری پویا و تغییر جهت آنی و توقف سرعت باشد.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم تمرینات چابکی هستید و می‌خواهید که تمرینات بهبود دهنده ی چابکی را اجرا کنید در درجه اول تکنیک اجرا این تمرینات را رعایت کنید و پس از آن سرعت اجرا تمرینات را بالا ببرید. بخاطر داشته باشید که در تمرینات چابکی تکنیک مهمتر از سرعت است.

تمرینات چابکی شاید موثرترین شیوه برای رسیدن به سیستم عصب-عضلانی قوی و مهارت‌های خاص ورزشی لازم برای اجرای مسابقات ورزشی باشد، بخصوص اگر حرکات بکار رفته در تمرینات چابکی بسیار نزدیک به حرکات آن رشته مختص خود ورزشکار باشد.

تمرین متابولیکی با حرکات متخص به رشته ورزشی ورزشکار، او را برای مسابقه آماده می‌کند و به همان سطح از شدت، مدت و سطح ریکاوری زمان فصل استراحت وی بسیار نزدیک می‌کند.

مهمترین فایده ای که تمرینات چابکی می‌تواند برای شخص ورزشکار داشته باشد، افزایش کنترل بر بدن است که حاصل از تاثیرات این تمرینات بر مغز و افزایش خود آگاهی حرکتی است. ورزشکارانی که عمدتاً در برنامه های موثر و مداوم تمرینات چابکی شرکت دارند اغلب از تاثیرات دائمی این تمرینات بر افزایش میزان خود آگاهی شان نسبت به اجرای حرکات ورزشی صحبت می‌کنند.

این تمرینات به ورزشکاران می‌آموزد تا حتی حرکات بسیار پیچیده  ریز مفاصل گردن، شانه‌ها، پشت، ران‌ها، زانو‌ها و مچ‌ها را برای اجرای یک حرکت به صورت روان و بهم پیوسته کنترل کند، به این ترتیب ورزشکاران حس کنترل بر اجرای یک حرکت سریع را درک می‌کنند.

تقریباً غیر ممکن است که بتوانیم از وقوع حوادث و آسیب‌های ورزشی جلوگیری کنیم با این حال با انجام تمرینات چابکی می‌توانید تا حدود وقوع این آسیب‌ها را کاهش دهیم. آسیب‌ها تنها نشان دهنده شانس بد شما نیستند.

با دارا بودن توانایی کنترل بدن به هنگام وقوع حادثه، یک فشار یا ضربه ناگهانی، می‌توانیم در اغلب موارد از آسیب دیدگی جلوگیری کنیم یا تا حدودی از میزان جراحت و یا فشار ضربه کم کنیم. با استفاده از حرکات نزدیک به حرکات رشته ورزشی مختص ورزشکار در تمرینات و موقعیت‌های آمادگی او، فشار درجه استرس وارده بر وی کاهش می‌یابد، بدن ورزشکار برای اجرای حرکات مسابقه آماده می‌شود و به میزان زیادی از وقوع حادثه و آسیب دیدگی جلوگیری می شود. وقتی ورزشکار تمرینات مربوط به چابکی را انجام م‌ دهد، میزان آگاهی وی نسبت به حرکات و پوزیشن بدنی خود بالا می‌رود در نتیجه نسبت به تمام حرکات بدن خود آگاهی و احاطه دارد.

اجزای تمرینات مرتبط با چابکی مانند قدرت، توان، شتاب، توقف یا آهسته کردن سرعت، هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری پویا.

بیشترین نیرویی که یک عضله یا یک گروه عضلانی در یک سرعت مشخص (فاصله، زمان) تولید کند، فاکتور قدرت نامیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط زیادی بین قدرت پایین تنه با چابکی وجود دارد.

در تمرینات مقاومتی تاکید بر تقویت قدرت و توان است، بخصوص در ورزشکارانی که در رقابت‌های وزنه برداری المپیک شرکت می‌کنند، یعنی جایی که در آن توسعه قدرت مانند توسعه حرکات همراه با چابکی در زمین مسابقه یا عرصه‌های ورزشی، اهمیت زیادی می‌یابد.

توان میزان کار انجام شده در واحد زمان است، یعنی بیشترین نیرویی که عضله با سرعت بیشتری در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد (سرعت×نیرو). هر چقدر ورزشکاری از یک نقطه به نقطه دیگر سریع تر بدود یا حرکتی که به او محول شده است را با سرعت بیشتری به اتمام برساند، توان بیشتری دارد.

تغییرات سرعت در واحد زمان را شتاب می‌نامند. یعنی توانایی ورزشکار در سرعت گرفتن در خط شروع و پس از آن تغییر سرعت از نقطه ای به نقطه ی دیگر و اتمام مسابقه.

به عنوان توانایی کاهش یا متوقف کردن سرعت انجام حرکت از حداکثر یا نزدیک به حداکثر سرعت، شناخته می‌شود. کاهش سرعت یا توقف آن می‌تواند به شیوه‌های مختلف مانند برداشتن قدم یا قدم‌هایی به سمت عقب، کشیدن پاها به روی زمین و برداشتن گام‌های ضربدری اجرا شود.

توانایی کنترل حرکات عضلات و بکارگیری آن‌ها با یکدیگر برای ایجاد مهارت‌های پیچیده ی ورزشی.

توانایی حفظ کنترل بر بدن در هنگام حرکت را تعادل پویا می‌نامند. وقتی بدن در حال حرکت است، بسیاری از محرک‌های بیرونی مانند جهت، بخش خود آگاه حرکتی و تغییر مداوم مرکز ثقل بدن در اثر انحرافات ایجاد شده توسط حرکت به مغز هجوم می‌آورند و سیستم عصبی مرکزی با پردازش آن‌ها و ارسال پیام ‌ایی به اعضا مرکز ثقل بدن را نسبت به گرانش زمین تنظیم می‌کند.

در این جا داشتن توانایی چابکی ارتباط تنگاتنگی با برقراری تعادل مرکز ثقل بدن می‌یابد چون می‌تواند ورزشکار را در این شرایط یاری کند و باعث شود تا ورزشکار در برخورد با چنین شرایطی تعادل خود را حفظ کند، حتی اگر محرک های ایجاد کننده ی اختلال در تعادل بسیار شدید و فراوان باشد.

انعطاف پذیری پویا میزان دامنه حرکتی مفاصل بدن ورزشکار در هنگام حرکت و انجام تمرینات ورزشی است. تمرینات کششی اختصاص یافته‌ای برای گرم کردن بدن وجود دارد که میزان انعطاف پذیری مفاصل، هماهنگی، تعادل و سرعت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که ورزشکار را برای انجام تمرینات چابکی تمرین می‌دهید باید توجه داشته باشید که این آموزش باید بر اساس تکنیک اجرای حرکات، انجام شوند. تمرکز حضوری مستقیم، عملکرد بازو ورزشکار، تکنیک توقف و کاهش سرعت، ریکاوری همگی نقش اساسی در اجرا تکنیک‌های تمرینات چابکی ایفا می‌کنند.

سر ورزشکار باید در وضعیت طبیعی خود همراه با دید مستقیم به سمت جلو باشد، صرف نظر از الگوی رفتاری و حرکتی که ورزشکار در تمرین اجرا می‌کند. به استثنای زمانی که ورزشکار باید به دیگر رقبا به هنگام مسابقه یا موضوع دیگر تمرکز کند. ضمناً ورزشکار باید برای گرداندن سر خود و پیدا کردن نقطه تازه‌ای برای تمرکز همه تغییرات جهت و انتقالات در حرکت را بررسی کند.

وقتی در حال تمرین کردن یا تعلیم دادن تمرینات چابکی هستیم مهم آن است که مطمئن شویم تمرینات‌مان همراه با فواصل استراحتی اینتروال و فعال باشد و شامل حرکاتی باشد که ورزشکار برای اجرای بهتر این حرکات در مسابقه تمرین می‌کند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان اجرا کرد تمرین کردن با شریک تمرینی است که همسطح توانایی و آمادگی ورزشکار باشد. تمرین کردن به طرز تکنیکی در فضای رقابتی بهتر از افزایش سرعت و شدت تمرینات نتیجه بخش است.

چابکی یک توانایی ذاتی و بسیار پر اهمیت است که می‌توان با انجام تکرارهای زیاد آن را بهبود بخشید. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات چابکی مانند دو 9×4 و یا تغییر مسیر در تمرین «ایلی نویز بیشتر» از تمرینات سرعتی و قدرتی، سرعت و قدرت را افزایش می‌دهد، بخصوص زمانی که بخشی از فعالیت‌هایی باشند که برای توسعه مهارت چابکی طراحی شده‌اند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم در طی 48 ساعت (سعی می کنیم) پاسخ خواهیم داد.

 اگر به کامنت من پاسخ داده شد، به من ایمیل بزنید.

عرض ادب
تشکر از سایت خوبتون و مطالبی که توی کانال تلگرام قرار میدید.

ببخشید که وقتتون رو میگیرم، چند تا سوال خدمتتون داشتم، ما توی زمان ۱ ساعت و نیم که میخوایم توی باشگاه رزمی (مثلا کاراته) تمرین کنیم، میخوایم انواع تمرینات مثل قدرتی، پلایومتریک و غیره رو توی برنامه تمرینی بچنیم.

انواع تمریناتی که قصد اجرا داریم :
۱) گرم کردن(Warm Up)
۲) تمرینات چابکی(Agility)
۳) تمرینات قدرتی(Strength Training)
۴) تمرینات استقامتی(کاردیو – هوازی – مقامتی – Cardiovascular)
۵) تمرینات تناوبی (HIIT)
۶) تمرینات پلایومتریک(Plyometric)
۷) تمرینات کششی و انعطاف پذیری( Flexibility)
۸) سرد کردن (Cool Down)

۱) ترتیب چینش درست موارد بالا به چه ترتیب باشه تا بهترین نتیجه رو بگیریم؟؟
۲) اصلا انجام بعضی از تمرینات در یه تایم و کنار هم ممکنه؟؟ و این نوع کار اصلا درسته؟؟
۳) هر نکته‌ای که خودتون صلاح میدونید؟؟ و اشتباهاتی که در متن بالا داشتم؟؟

سربلند باشید

سلام، خیر دوست عزیز، چنین چیزی امکان پذیر نیست مگر اینکه شما از هر کدام یک مهارت اجرا کنید که نتیجه چندانی ندارد، شما باید بر اساس هدف تمرین کنید نه انوع تمرین، اگر بدنسازی هدف شماست تمرینات قدرتی، استقامتی و پلایومتریک، اگر هدف افزایش توان، سرعت وچابکی است، تمرینات مخصوص آن، چون واقعاً ورزشکار نه توان و نه انرژی آن را دارد در یک جلسه این همه فشار تحمل کند بنابراین تمرین بر اساس هدف و از هدف به هدفی دیگر پیشنهاد می شود

خیلی ممنون از زحماتتون

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

سلام. در باره وبلاگ خانم مریم خراسانی می خواستم بگم. فکر می کنم مطالبی که ایشان ادعا می کند خیالی و غیر واقعی است. من به سایت شما همیشه با اعتماد و تحسین نگاه می کردم. تعجب می کنم تبلیغ چنین مطالب دروغی در سایت خوب و وزین شما ممکن باشد. کافی است یک تحقیق کوچک در باره اثرات قهوه سبز بکنید تا ادعاهای خیالی ایشان برایتان معلوم شود. موفق باشید.

سلام، جناب جوادی ما مطلب خاصی رو از ایشون منتشر نکردیم و در خصوص ایشان هم قضاوت نمی کنیم، مسئولیت انتخاب تبلیغات با ما نیست و ما فقط نمایش دهنده تبلیغ هستیم، شرکتی که با ما در خصوص تبلیغات همکاری می کند، تبلیغات را انتخاب می کند

سلام آقا کیوان عزیز. پاسخ شما پذیرفتنی است. اما شاید خیلی از دوستان به خاطر وجود این تبلیغ در وب سایت شما و با اعتمادی که به شما دارند به آن تبلیغ هم اعتماد کنند. شاید بهتر باشد به دوستان تان در آن شرکت تبلیغاتی بفرمایید دقت بیشتری کنند. آن طور که من تحقیق کردم کاهش وزن زیاد در مدت کم مثل ادعایی که این خانم می کند آسیبهای جدی به سلامت انسان می زند. آخر به نظر شما منطقی است که صرفا با نوشیدن قهوه سبز در سه هفته ۱۷ کیلو کم کرد و بعد هم بدن سالمی داشت. شما را بخدا شمایی که اینقدر در گزینش مطالبتان دقت می کنید که حرف حسابی به مشترکان سایتتان عرضه کنید، مواظب باشید مطلبی منتشر نکنید که سلامت دوستانتان را به خطر بیندازد. موفق باشید.
من کماکان دوست دار شما و مطالب نابتان هستم.

عرض سلام و ارادت
بسيار عالي بود
لطفاً درخصوص دررفتگي مهره اي که ديسکش هم دچار پارگي شده و روش درمان و حرکات اصلاحيش مطلب بنويسيد.
بسيار سپاسگزارم

سلام، ممنون، دیسک که دچار پارگی شده باشه نیاز به عمل داره، حرکات درمانی براش وجود نداره که بتونه خیلی مؤثر باشه، ولی برای دیسک خفیف حرکت درمانی مفید است و این حرکات باید توسط فیزیوتراپ تجویز شود

سلام خداقوت..خوب میشه تمریناش رو هم بذارید؟

سلام، تمرینات زیادی داره، اگر ممکن بود این کار انجام میشه

سلام و خسته نباشید به خاطر مطالب خوب و مفیدتان
فکر کنم تنها مطلبی که در سایت شما بتونیم کمتر پیداش کنیم در مورد امادگی جسمانی و چابکی باشه
لطفا در صورت امکان حرکاتی رو جهت بهبود امادگی جسمانی و افزایش چابکی در سایتتون قرار بدید
یا اگه میشه چندتا کتاب معرفی کنید
من همیشه از مطالبتون استفاده بردم امیدوارم موفق و پایدار باشید

چابکی یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است و می توان به عنوان توانایی شروع انفجاری حرکت، توقف، تغییر مسیر و شتاب گرفتن همراه با حفظ کنترل بدن با حداقل کاهش در سرعت آن را تعریف کرد. تعریف چابکی چابکی مجموعه توانایی‌های ورزشکار که هماهنگ با یکدیگر هستند، نیز توصیف…

تمرینات اینتروال نوعی از تمرینات فیزیکی است که بر اساس تغییر شدت تمرین انجام می‌شود. در واقع در این سبک تمرین، شما شدت تمرین خود را از شدت کم به زیاد و از زیاد به کم به صورت متناوب تغییر می‌دهید. مثلاً شما 2 دقیقه با توانایی 70 درصدی…

چقدر باید ورزش کنیم؟ بسیاری از ما باورهای خاصی در مورد این‌که چه چیزی برای متناسب ماندن ما بهترین است، داریم. 5 روز در هفته یا 4 روز در هفته؟ دو روز کافیست؟ خوشبختانه علم با یک نتیجه گیری شگفت انگیز به کمک ما آمده است، نتیجه‌ای که اگر…

ورزش کردن عادت بسیار پسندیدهای است و تا بحال کسی نتوانسته ادعا کند ورزش برای بدن ضرر دارد اما این فعالیت سودمند هم مثل هر کار دیگر یک سری آداب و مقدماتی دارد که حتما باید رعایت شود تا نتیجه وارونه ندهد. باید بدانید که اساسا هر برنامه ورزشی…

اگر شما در حین فعالیت نفس کم می‌آورید یا ضربان قلب‌ شما به 80 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب می‌رسد پس می‌دانید ورزش بی هوازی چه حسی دارد. ورزش بی هوازی حسی به شما می‌دهد که اکسیژن کافی در اطراف شما نیست. به همین خاطر کلمه بی هوازی…

خیلی از ورزشکاران با این سوال مواجه می‌شوند، چند بار در هفته باید روی هر گروه عضلانی کار کنم؟ خیلی‌ها را دیده‌ایم که توصیه می‌کنند روی هر بخش از بدن باید ۳ بار در هفته کار کنید، بعضی‌ها نیز می‌گویند ۲ بار و عده‌ای هم می‌گویند فقط یک بار…

پلایومتریک تمرینی است جهت افزایش توانایی فرد در ترکیب سرعت و قدرت. در اثر تمرین پلایومتریک ورزشکار شروعی سریع تر و تغییر جهتی تند ترخواهد داشت. در اوائل سال 1970 در اروپای شرقی رواج یافت و از آن به عنوان تمرینات توان یاد می کردند. سپس از سال 1975…

آنچه شما باید در مورد تغذیه و رژیم غذایی بدنسازی بدانید در این متن ارائه ‌شده است. این رژیم غذایی، متفاوت از رژیم غذایی یک ورزشکار سالم و نرمال نیست و تنها تفاوت آن در این است که بر مقدار و زمان‌بندی وعده‌ی غذایی در فازها یا مراحل تمرینی…

معمولا ورزشکاران بخصوص آن عده از ورزشکاران جوانی که در سنین پایین‌تری ورزش حرفه‌ای را شروع می‌کنند، انگیزه‌ی بسیار بالایی برای کسب مهارت در رشته‌ی مورد نظرشان دارند. معمولا پسران در سنین دبیرستان در رشته‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال و دختران در رشته‌هایی مانند سافت‌بال، والیبال سعی در کسب مهارت…

چک‌های جدید موسوم به چک های صیادی با تاریخ انقضا، جای چک‌های کنونی را می‌گیرند و عموم مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن آپ، به آسانی همه امور مربوط به مدیریت چک را انجام دهند. به گزارش روابط عمومی آسان پرداخت، در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون…

در دنیای تبلیغات زده‌ی امروز که پُر است از اندام‌های باریک و بلند و انواع برنامه‌های تناسب اندام و لاغری، خیلی از افراد ممکن است باعث وسواس به ورزش شود تا فرد بی‌قراری‌های ذهنی خود در مورد اندام‌شان را آرام کنند و از دنیای رقابت عقب نیفتند. برخی از…

افرادی که چربی می خورند چاق هستند؟ خب، جواب منفی است! علم نشان می‌دهد افرادی که چربی می‌خورند لزوماً نباید چاق شوند. انتخاب انواع درست چربی سالم و مفید یکی از راه حل‌های مفید برای کاهش وزن است! در گذشته چربی‌‌‏های غذایی شهرت خوبی نداشتند، اما نهایتاً متخصصین به…

کامل انجام دادن یک تمرین، مخصوصا یک تمرین سخت و پُرشدت، حس خیلی خوبی دارد! گاهی ما بدون ملاحظه بابت تلاشی که کرده‌ایم به خودمان شیرینی پاداش می‌دهیم. چون به هر حال کالری زیادی سوزانده‌ایم و باید آنها را جایگزین کنیم. متاسفانه خیلی وقت‌ها به راحتی در تله‌ی «پُرخوری»…

ترک های پوست در نواحی مختلف بدن را می‌توان گفت اکثر افراد از هر قشری دیده اند، با مشاهده و یا بیان این مطلب شاید اولین اشخاصی که به ذهن شما می‌رسند که این نوع ترک‌ها را روی بدن داشته باشند، ورزشکاران باشند. اما این صحیح نیست! چرا؟ در…

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

سئو سایت از آژانس دیجیتال مارکتینگ ترنجین

وقتی صحبت از انجام حرکات ورزشی می شود، همه ی ما بیشتر به کارآمد بودن آن فکر میکنیم « چطور می توان در کمترین زمان، بیشترین نتیجه را گرفت؟ » سوال آشنایی است؟ LIVESTRONG. COM برنامه تمرین ورزشی STRONGER را به همراه نیکی هلندر، مربی ورزشی هنرمندان و بازیکن سابق و حرفه ای فوتبال، بر اساس همین ایده تدوین کرده است. هدف برنامه STRONGER این است که بهینه ترین تمرینات ورزشی را که تمام عضلات بدن را درگیر می کند و در هر مکانی قابل اجراست، در 40 دقیقه و بطور رایگان در اختیار بگذارد.

این حرکت بدنتان را به چالش می کشاند اما نتیجه بخش است و از همه مهم تر اینکه حالت تعدیل شده حرکت را هم ارائه می دهد. در ادامه این 15 حرکت چالش برانگیز در این برنامه را خواهید خواند که هم بر جسم و روان شما متمرکز شده و هم اندامی ایده آل را برای شما به ارمغان خواهد آورد. حالت های تعدیل شده نیز توضیح داده شده و شکل ها نیز چگونگی انجام هر حرکت را نشان می دهند. همچنین می توانید خودتان تمرین کنید تا از فرم صحیح انجام حرکت مطمئن شوید.

این حرکت که در برنامه ورزشی ویدئویی FIRE آمده، عضلات شکمی، شانه ها و ماهیچه سه سر را قوی کرده و حجم و فرم می دهد. چگونه آن را انجام دهید؟ در حالت پلانک قرار بگیرید و دست هایتان را قفل کنید، پشتتان را صاف نگه داشته و میانگاه خود را سفت و منقبض کنید. بی آنکه باسنتان پایین بیاید، روی ساعد خود پایین بیایید، هر دوساعد را در یک زمان پایین آورده و نگه دارید. حالا از حالت پلانک ساعد، دو دست را در یک زمان بالا آورده و به حالت اولیه بازگردید. حرکت را به تناوب انجام دهید. نیکی هلندر، مربی ورزش می گوید: «نکته مهم بالا نگه داشتن گردن و بی حرکت نگه داشتن میانگاه است. فرم حرکت را فدای سرعت نکنید» برای تعدیل حرکت میتوانید زانوهایتان را روی زمین بگذارید و به جای نوک انگشتان، حرکت را با زانوها انجام دهید.

درحالی که این حرکت یکی از سخت ترین حرکات ورزشی است، یکی از بامزه ترین حرکات نیز هست. این حرکت که در برنامه ورزشی SOLDIER آمده، تمام عضلات بدن را درگیر می کند و قدرت اعصاب و حافظه را نیز دخیل می کند. این حرکت، مهارت و هماهنگی کلی اعضای بدن را تقویت می کند. چگونه آن را انجام دهید: از حالت ایستاده، خم شوید و دست هایتان را روی زمین گذاشته و پاهایتان را به سمت عقب پرتاب کنید. حالا در حالت پلانک قرار دارید. در مرحله بعدی، با یک پا، یک قدم به سمت کنار بردارید و پای مخالف را زیر بدنتان آورده و دست مخالف آن پا را بلند کنید. از اینجا دوباره به حالت شنا برگردید و با یک پرش، دوباره به حالت ایستاده برگردید. نکته ی مهم در این حرکت، صاف نگه داشتن دست ها و پاها در زمان کشیده شدن تا حد ممکن و… لذت بردن از انجام آن است! برای تعدیل این حرکت می توانید به جای عقب بردن دوپا در یک زمان یکی از پاها را عقب ببرید. یکبار با یک پا انجام داده و حرکت را با پای مخالف نیز تکرار کنید.

یک حرکت گول زننده! این تمرین از برنامه ورزشیIRON، به نظر سخت نمی آید اما تمام تمرکز و قدرت شما را برای انجام آن می طلبد. شنای زاویه دار، یک تمرین برای بالاتنه است که شانه های شما را شکل و حجم می دهد. چگونه آن را انجام دهید؟ دست هایتان را روی زمین گذاشته، روی نوک انگشتان پا بالا بیایید و پاهایتان را به شکل 7 باز کنید. کمی زانوهایتان را خم کنید. حالا سر خود را مستقیما به سمت زمین برده و آرنج ها را هم خم کنید. جایی که به نزدیکترین نقطه به سطح زمین رسیدید به عقب و به حالت 7 برگردید.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

توجه: چشم ها را به روی بند کفشتان خیره نگه دارید، این کار باعث می شود گردن در وضعیت صحیح قرار داشته باشد. برای تعدیل این حرکت، به جای نوک انگشتان پا از روی زانو آن را انجام دهید. اگر دوست دارید فشار بیشتری روی عضلاتتان داشته باشید. یکی از پاهایتان را بالابرده به طوری که پا و بدن بر یک خط راست و بر امتداد هم باشند. حرکت را با پای دیگر هم تکرار کنید.

هدف از این تمرین گرم کردن عضلات شانه می باشد. اما این تمرین به نوبه ی خود علاوه بر گرم کردن بدن، یک تمرین چالشی نیز هست. حرکات شانه به شما کمک می کند تا شانه ها را قوی کرده و پرورش دهید و با کمک به ساختار کلی بدن، کمر را نیز باریک تر نشان خواهد داد. چگونه آن را انجام دهید؟ حرکات شانه، پنج بخش و هر بخش 30 ثانیه است (تمام حرکات 2٫5 دقیقه طول می کشد. ) با حرکات دورانی، عقب و جلو شروع کنید. همان حرکات دورانی ساده که از کلاس های ورزش مدرسه به یاد دارید.

برای انجام حرکت بعدی Goal Post، آرنج را خم کرده به طوری که دست ها در امتداد بدن قرار گرفته و یک زاویه ی 90 درجه بسازید. حالا در همان حالت دست ها را بالا و پایین ببرید طوری که موازی باشند. حرکت بعدی thumbs together است که ادامه حرکت قبلی می باشد. بدین صورت که دست ها را از حالت خمیده در دو طرف بدن مستقیما به بالای سر می آورید طوری که انگشتان شصت هر دو دست، یکدیگر را لمس کند. در حرکت بعدی دست ها را در طرفین بدن، صاف و موازی زمین نگه دارید. سپس با چرخش تمام دست را بپیچانید به عقب و جلو. در آخر، حرکت Pull Back را با کشیدن هر دودست به صورت صاف و مستقیم و هل دادن آنها به سمت عقب و تکرار منظم انجام دهید.

تمرینات اختصاصی شکم، نیاز به حرکات زیادی ندارد اما نتایج آن، چشم گیر است. این تمرین که از برنامه ورزشی IRON انتخاب شده، تمامی عضلات میانی را قوی کرده و عضلات شکمی را تقویت می کند. چگونه آن را انجام دهید؟ به پهلو روی زمین دراز بکشید (احتمالا به یک زیرانداز نیاز دارید. ) دست زیر سرتان را بکشید و صاف نگه دارید. دست دیگر را هم برای حفظ تعادل روی زمین بگذارید. سپس، دست کشیده شده را کم کم بالا آورده و تکان دهید، در همین حال پاها را نیز از سطح زمین بالا آورده و تکان دهید. حالا حرکت را روی پهلوی مخالف تکرار کنید. برای تعدیل حرکت می توانید دست زیری را خم کنید تا در هنگام بالارفتن، محافظ سرتان باشد. همچنین می توانید زانوی پای زیرین را هم کمی خم کنید (یا پا را پشت بدن قرار دهید) تا تعادل بیشتر شود.

حرکتی دیگر که قدرت و تمرکز شما را می طلبد، شنای هندی است که بر عضلات قفسه سینه و شانه ها کار کرده و آنها را قوی و انعطاف پذیر می کند. چگونه آن را انجام دهید؟ دست هایتان را روی زمین گذاشته، روی نوک انگشتان پا بالا بیایید و پاهایتان را به شکل 7 باز کنید. کمی زانو هایتان را خم کنید. حالا سر خود را مستقیما به سمت زمین برده و سر را بین دو دست خود تاب دهید و متعاقب آن، بدن خود را نیز پایین بیاورید. بعد از پایین آوردن بدن، حالا سعی کنید با سر و بدن خود یک کمان بسازید. حالا سعی کنید بدنتان را به همان حالت 7 اولیه بازگردانید و دوباره حرکت را تکرار کنید. برای تعدیل، حرکت را به جای نوک انگشتان پا روی زانوهایتان انجام دهید.

این حرکت پلایومتریک ، روی عضلات سرینی کار می کند و قدرت زیادی می طلبد. این حرکت شما را به چالش کشیده و همان طور که نیکی می گوید: « چربی سوزی بالایی دارد » چگونه آن را انجام دهید؟ ابتدا حرکت لانژ را انجام دهید. در حالت ایستاده قرار گرفته و سپس یک گام به عقب بردارید و بدن و پاها را تا جایی که پشت زانو زمین را لمس کند پایین بیاورید. زمانی که به این نقطه رسیدید، به بالا پرش کرده و پاها را عوض کنید و دوباره به حالت لانژ بازگردید و حرکت را در جهت مخالف تکرار کنید. می توانید برای حفظ تعادل در پرش خود از دست ها نیز کمک بگیرید. توجه داشته باشید که زانو از نوک انگشتان پا جلوتر نباشد. قفسه سینه را نیز صاف نگه دارید. برای تعدیل این حرکت، هنگام برگشت به حالت لانژ به جای پریدن، یک قدم به عقب بردارید و سپس به حالت نخست بازگشته و حرکت را تکرار کنید.

این حرکت تعادل شما را می آزماید و با دخیل کردن عضلات سرینی، شکمی و عضلات پا، انعطاف پذیری شما را بالا میبرد. چگونه آن را انجام دهید؟ برای حفظ تعادل، دست های خود را از پهلوها باز کنید. روی یک پا بایستید و پای دیگر را با زانوی خم شده، بلند کنید. پای خم شده را باز کنید و بکشید و سپس به سمت بیرون و عقب نیز چرخش دهید و در نهایت پا را روی زمین گذاشته و دوباره حرکت را تکرار کنید. وقتی یک بار تکرار کردید، این بار با پای مخالف انجام دهید.

شاید با حرکت Mountain Climbers آشنایی داشته باشید اما ورژن قدرت یافته ی آن که توسط نیکی معرفی شده، بسیار موثرتر است. این حرکت انعطاف پذیری را در قسمت پایین تنه تقویت کرده و بر عضلات شکمی و چهارسر موثر است. چگونه آن را انجام دهید؟ در حالت پلانک قرار بگیرید و سپس یک گام به جلو برداشته و کمی پاشنه را بچرخانید و در کنار دست قرار دهید. پا تا جایی که ممکن است نزدیک دست قرار گیرد. سپس پا را به سمت مرکز چرخانده و سریعا آن یکی پا را به جلو جهش داده و در کنار دست قرار دهید. این حرکت را به صورت متناوب ادامه دهید. برای تعدیل این حرکت، جهش را برداشته و فقط پا را با گام برداشتن به سمت دست، جلو برده و دوباره با یک گام به سمت عقب و حالت شنا برگردانید.

این حرکت به طورکلی تمرینی فوق العاده برای قلب است که در کمترین زمان ضربان قلب شما را بالا برده و ساختار وقفه ای تمرین باعث سوزاندن کالری ها حتی پس از اتمام تمرین خواهد شد. چگونه آن را انجام دهید؟ در حالت پلانک قرار گرفته و دست ها و پاها را کاملا بکشید. سپس، به طور همزمان پاها را به سمت دست هایتان پرش دهید و هنگامی که که پاها بر زمین قرار گرفت، به سمت عقب پریده تا پاها دوباره کشیده شود و سپس حرکت را تکرار کنید. برای تعدیل این حرکت، یک پرش کوچک به سمت جلو انجام داده و در برگشت به عقب دیگر پرشی انجام ندهید.

این حرکت همانند اسم آن انجام می پذیرد. پرش اسکات تک پا که در برنامه ویدئویی EXPLOSION آمده است به شما در افزایش قدرت و تقویت و شکل دهی عضلات چهارسر ران کمک می کند. چگونه آن را انجام دهید؟ در حالت ایستاده قرار گرفته و به آرامی یکی از پاها را از زمین بلند کرده و به سمت عقب ببرید سپس یک پرش اسکات انجام داده و دست ها را به زمین برسانید. از روی زمین با یک پرش، بلند شده و به حالت اولیه بازگردید و دوباره حرکت را تکرار کنید. برای تعدیل حرکت، پای عقبی را روی زمین نگه دارید تا تعادلتان حفظ شود (مانند جک موتورسیکلت). وقتی که یکبار حرکت را انجام دادید حالا با پای مخالف حرکت را تکرار کنید.

این حرکت احتمالا منظور اصلی نیکی هلندر در این سخن اوست که می گوید: « هنگامی که پاهایتان شروع به لرزیدن کند، کالری ها در حال سوختن هستند» عضلات هدف در این حرکت، عضلات بالا تنه و پایین تنه است. این حرکت، تقویت و شکل دهی عضلات چهارسر و شانه ها را در یک حرکت تضمین می کند. اگرچه انجام این حرکت خیلی هم سخت نیست اما یکی از تمریناتی است که انجام دادن آن تا مرحله ی آخر، کار بسیار سختی است.

ما عملا می توانیم تضمین کنیم که شما با این حرکت، خیس عرق خواهید شد. چگونه آن را انجام دهید؟ دست ها را از آرنج خم کرده و به بالای سر بکشید و سپس درحالی که قفسه سینه را صاف نگه داشته اید، پایین تنه را به سمت عقب و به حالت اسکات پایین بیاورید. حالا، با انجام پرش و اسکات به صورت متوالی، به شکل دایره ای بدن خود را بچرخانید. هنگامی که یک دایره کامل حرکت را انجام دادید، در جهت عکس آن را تکرار کنید. برای تعدیل حرکت، پرش بین هر اسکات را حذف کنید.

این تمرین که در برنامه ورزشی WARRIOR آمده است همان تمرینی است که نیکی هلندر آن را «مادر همه حرکات بورپی» نامیده است. این برای کسانی که قلب ضعیفی دارند، مناسب نیست. این حرکت قدرتی تمام عضلات بدن را درگیر کرده و چربی سوزی بالایی دارد. چگونه آن را انجام دهید؟ یک حرکت بورپی انجام دهید. بدین صورت که دست ها را روی زمین گذاشته و پاها را به عقب کشیده و درحالت پلانک قرار بگیرید. سپس قفسه سینه را تا روی زمین پایین آورید (هرچقدر در این برنامه پیشرفت کنید، سرعتتان در انجام حرکت نیز بالا می رود. )

حالا که به صورت صاف دراز کشیده اید، سریعا قفسه سینه را بالا آورده و با یک پرش، پاها را بالا بیاورید و نزدیک دست ها و زیر بدن قراردهید. شروع به رسیدن به حالت ایستاده کنید اما در عین حال با پرش و خم کردن پاها در زیر بدن این کار را انجام دهید. حالا به حالت بورپی برگشته و دوباره تکرار کنید. برای تعدیل در حالت بورپی، پاها را با یک گام به عقب برده و به جای یک پرش بلند، یک پرش کوتاه انجام داده و دست هایتان را بالا ببرید.

نیکی هلندر در برنامه ورزشی STRONGER، زمانی که حرکت پلانک به تنهایی چالش برانگیز نباشد، یک مرحله ی جدید به آن اضافه می کند تا فشار بیشتری بر عضلات وارد شود. این حرکتی است که به تمام ورزشکاران درجه یک می دهد و تاثیر آن روی عضلات سه سر، میانگاه و شانه ها است. چگونه آن را انجام دهید؟ در حالت پلانک قرار بگیرید. با تکان اندکی به باسن خود، تمام بدنتان را به سمت راست پرتاب کرده و درحالی که در تمام مدت بدنتان را منقبض نگه داشته و حالت پلانک را حفظ کرده اید، سپس به سمت چپ برگردید. اگر واقعا پیشرفته هستید، بدنتان را به جلو، پهلو، عقب و دوباره پهلو بچرخانید، طوری که انگار بر اضلاع یک چهار وجهی حرکت می کنید. برای تعدیل این حرکت، از حالت پلانک با دست راست و پای راست به خارج قدم بزنید و سپس دوباره به سمت چپ برگشته و تکرار کنید.

این تمرین احتمالا سخت ترین حرکت در برنامه STRONGER است. شدت عضلات پایین تنه را شکل داده و بر عضلات چهارسر، ساق پا و عضلات خم کننده ران تمرکز دارد. چگونه آن را انجام دهید از حالت ایستاده، بک پرش انجام داده و با یک پرش به بالا یکی از پاها را خم کرده و آن یکی را صاف نگه دارید. به هنگام پایین آمدن، روی پایی که صاف نگه داشته اید پایین بیایید و سپس فورا یک پرش دیگر انجام دهید. وقتی حرکت را انجام دادید آن را با پای مخالف تکرار کنید. نکته مهم در انجام این حرکت این است که در هر پرش تا جایی که ممکن است زانویتان را بالا ببرید و یک فرود آرام و کنترل شده داشته باشید. برای تعدیل این حرکت، زانوی خم شده را تا نزدیکی زانوی دیگر پایین آورده و پرش های کوتاه و کنترل شده انجام دهید./فیتنس مگزین

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

پرش های پلایومتریک جانبی با استفاده از وزن طبیعی بدن به ایجاد قدرت انفجاری ، تعادل و هماهنگی کمک می کنند. این تمرین پیشرفته مهارت چابکی برای هر موقعیت ورزشی که به هماهنگی و قدرت جانبی نیاز دارد ضروری است. برای بهترین نتیجه ، حتماً این تمرین را بعد از گرم شدن کامل انجام دهید.

این تمرین تمرینی چابکی که بعداً فقط به سرعت اولیه و بدن شما نیاز دارد ، برای بهبود هماهنگی و سرعت پا برای همه ورزشکاران رشته های میدانی طراحی شده است. نگران نباشید ، با زانوهای بلند از طریق نردبان به جلو حرکت کنید ، و در هر فضای نردبان قرار بگیرید. برای این تمرین ساده ، فرم مناسب کلیدی است. حتما روی جا پا هایتان فرود آمده و با بازوهای خود به جلو حرکت کنید.

تمرینات دویدن جانبی هم ثبات زانو و هم مچ پا را بسیار بهبود می بخشد و آنها را برای ورزش های زمینی ایده آل می کند. برای فرم مناسب ، یک مرکز ثقل کم را حفظ کنید و به سرعت قدم به قدم از نردبان عبور کنید. حتماً هر دو پا را یکی یکی در داخل هر پله نردبان قدم بگذارید. در حالی که بازوهای خود را به جلو می رانید ، همیشه هدف قرار گرفتن روی گوی های پا باشید. این کار را از راست به چپ و سپس دوباره ، چپ به راست تکرار کنید. فرم مناسب رمز موفقیت شماست!

چابکی و سرعت انفجاری زمانی قابل دستیابی است که از قدرت پای مناسبی برخوردار باشید ، چیزی که با مت های اولیه بهبود می یابد. مت های نقطه ای تنها یکی از راه هایی است که می توانید قدرت زانو و مچ پا را افزایش دهید و به شما ثبات بیشتری می دهد که برای ورزش های صحرایی ، ورزش راکت ، بسکتبال و فوتبال نیاز دارید. تمرینات نقطه ای به این ورزشکاران اجازه می دهد تا بدون اطلاع قبلی روان حرکت کنند.

برای تکمیل موفقیت آمیز مت ، از نوار استفاده کنید تا یک “X” کوچک را به شکل پنج روی زمین قرار دهید ، همانطور که روی تاس دیده می شود. شما همچنین می توانید از یک حصیر  به عنوان مت استفاده کنید. با یکبار پریدن از یک نقطه به نقطه دیگر ، گرم شدن خود را شروع کنید. بعد از اینکه احساس گرما کردید (تقریباً ۳۰ ثانیه) ، تا یک پا پرش کنید و سپس سعی کنید الگوی پرشی خاصی را دنبال کنید.

چگونه بدنی چابک داشته باشیم

برای عضلات چهارسر ران ، گلوت و همسترینگ مناسب است ، با قدم گذاشتن درجعبه VertiMax با مقاومت متوسط ​​تا سنگین (بسته به توانایی شما) شروع کنید. زانوها را روی انگشتان خود نگه دارید ، تا جایی که می توانید بالا و سریع بپرید. با خیال راحت روی پنجه های پای خود فرود بیایید. تمرینات جعبه پرش VertiMax را به مدت ۱۰ – ۲۰ ثانیه تکرار کنید.

L Drills ، یا همان Drone Cone Drills ، یک تمرین محبوب چابکی است که توسط مربیان و مربیان حرفه ای برای ایجاد تغییر سریع توانایی و سرعت جهت استفاده می شود.

ورزشکاران برای ایجاد قدرت انفجاری و سرعت از تمرینات پرش پلایومتریک استفاده می کنند. علاوه بر این ، این تمرینات چالش برانگیز مهارتهای هماهنگی ، هماهنگی ، مهارت و مهارتهای ورزشی را بهبود می بخشد. با استفاده از مجموعه ای از موانع کوچک ، پرش روی یک یا هر دو پا می تواند باعث ایجاد چابکی و افزایش سرعت پا برای دونده ها و ورزشکاران رشته های میدانی شود.

شاتل تمرین چابکی استاندارد است که توسط ورزشکارانی که ورزشهای پر توقف و بلافاصله استارت دارند (مثلاً فوتبال ، بسکتبال و هاکی) انجام می شود. در حالی که سرعت ، چابکی و استقامت ایجاد می کنید ، تمرینات شاتل یک روش آسان برای تزریق برخی تمرینات با شدت بالا به یک برنامه اساسی هوازی است.

یک منطقه تمرینی با دو نشانگر مانند مخروط را با فاصله حدود ۲۵ یارد تنظیم کنید. با سرعت انفجاری ، از یک نشانگر به نشانگر دیگر بروید و به عقب برگردید. ۶ – ۸ بار تکرار کنید. با گنجاندن دو حالت بازگشت به جلو با لمس ، دو حرکت به جلو و عقب و دو به سمت کنار ، آن را روشن کنید.

در نهایت ، تمرین چابکی ورزشکاران متوسط ​​را از ورزشکاران استثنایی جدا می کند. افزودن تمرینات آموزش چابکی فوق به برنامه هوازی هفتگی باعث می شود که طی چند هفته آن را به سطح بالاتری برسانید.

بیشتر بدانیم:

چابکی چه فوایدی دارد

تمرینات پله ای برا افزایش سرعت و قدرت

امادگی جسمانی با عملکرد بهتره مغز در ارتباط است

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

تمرینات سرعتی و چابکی برای ورزش هایی مثل فوتبال که نیاز به سرعت و چابکی دارند نیاز است . چابکی توانایی تغییر و جهت بدن در شرایط تحت کنترل می باشد ، چابکی به واکنش های سریع، هماهنگی، تعادل، سرعت، و واکنش صحیح به وضعیت در حال تغییر احتیاج دارد.

تمرینات چابکی باعث می شود شما به خوبی و به سرعت به اتفاق های اطراف خود واکنش نشان دهید . به عنوان مثال می دانید کی تکل بزنید و کی و چه زمانی پاس بدهید . برای چابک بودن باید سرعت خود را بالا ببرید . تمرینات سرعتی می توانند  سریعا شما را در موقعیتی که می خواهید باشید قرار دهند . 

این سرعت بازیکن هست که سبب می شود او از حرف فاصله بگیرد و با خیال راحت تصمیم بگیرد که با توپ چه کار کند . 

در این دسته تمرینات چابکی و سرعتی را برای شما آورده ایم ، برای دیدن ویدئو های بیشتر حتما صفحه اینستا گرام ما را دنبال کنید .

آیا تاثیر سرعت در فوتبال را می دانید ؟ آیا شما از سرعت خود راضی هستید ؟ همه از دست شما به خاطر سرعت کندتان شاکی هستند؟ به هر حال ما تمرین هایی که به شما خواهیم گفت مطمئنا سرعت شما را از حالت فعلی بیشتر خواهد کرد . یکی از دلایل اصلی که باعث می شود بازیکنان سرعت لازم را نداشته باشند ، عدم موقعیت درست بدنیشان نسبت به زمین است که موقع دویدن یا خیلی صاف میدوند یا خیلی قوز می کنند که هر دو حالت باعث کندی…

چگونه بدنی چابک داشته باشیم
چگونه بدنی چابک داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *