چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

 
helpkade
چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم
چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

برای بچه دار شدن چه باید کرد

 

به نظر میرسد که برخی از زوج ها تنها با صحبت کردن درباره حامله شدن، میتوانند بچه دار شوند. ولی خيلي های ديگر باید به اندازه کافی صبر داشته باشند و قدری هم خوش شانس باشند تا بتوانند باردار شوند. چنانچه نمی دانید چگونه باید باردار شوید، با همان شیوه قدیمی آغاز کنید. در این مقاله هر آنچه که لازم است بدانید را در اختیارتان می گذاریم.

 

چنانچه شما هم جزء این دسته از اشخاص هستید و میخواهید که هر چه سریعتر صاحب فرزند شوید، این نکته ها که در این بخش آورده ایم به شما کمک می کنند که درصد باروری تان را افزایش دهید و سریعتر باردار شوید.چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

 

چگونه بچه دار شویم

 

چنانچه فیزیک مناسبی برای حاملگی داشته باشد به احتمال زیاد شما حاملگی موفقی خواهید داشت. باید بدانید آیا فیزیک بدن شما مطلوب بارداری هست یا خیر؟!( یاد بگیرید چه تغییراتی در این راستا به شما کمک خواهد کرد.( یک برنامه ی چکآپ قبلی با دکتر یا ماما. میتواند موثر باشد. امکان دارد قادر به گرفتن وقت از ماما یا حل مشکلات بهداشتی به طورسریع نشوید ولی برداشتن این قدم ها در اسرع وقت به حاملگی سریع کمک خواهد کرد.

 

بارداری می تواند به گذشته ی ژنتیکی و تاریخچه ی قومی بستگی داشته باشد به این منظور پزشک از شما ازمایش غربالگری خواهد گرفت تا شاید که شما و یا همسرتان بیماری های ارثی مثل فیبروز کیستیک- بیماری سلول داس و بیماری های ديگر به ارث نبرده باشید. انجام این ازمایش ها احتیاج به بزاق دهان یا نمونه خون هر کدام از شما دارد که می تواند تنها راه مطمئن و مهم برای کمک به اطمینان داشتن یک فرزند سالم باشد که شما می توانید انجام دهید و البته از این لحاظ تحت پوشش بیمه سلامت هستید.

 

 

چنانچه از روش های جلوگیری از بارداری مثل کاندوم یا استفاده می­کنید، تمام کاری که باید انجام دهید این است که استفاده از آنرا متوقف کنید و درصورتی که چرخه قاعدگیتان مرتب است باید امادگی حامله شدن را داشته باشید. درصورتی که از قرص ضد حاملگی، برچسب یا g استفاده کرده باشید، امکان دارد این فرآیند قدری بیشتر طول بکشد.

 

برای قطع مصرف قرص ها نیازی نیست تا پایان چرخه قاعدگیتان منتظر بمانید و قاعدگیتان احتمالاً تا چند روز بعد از قطع آن ها شروع می­شود. در بعضی زنان شروع دوباره تخمك گذاری امکان دارد تا یک ماه هم طول بکشد ولی این مسأله کاملا طبیعی است.

 

اگر از امپول ضد بارداری استفاده کرده اید ، امکان دارد این زمان طولانی‌تر هم باشد. بعد از گذشت یک سال، 85 درصد از زنانی که تصمیم دارند باردار شوند، می­توانند باردار شوند. شانس حامله شدن در کم تر از یک ماه بدون هیچ شیوه جلوگیری حدوداً 30 درصد است.

 

چگونه بچه دار شویم به زبان ساده

 

پیش ترها زنان متمرکزتر بودند و همه چیز را پیرامون قاعدگی شان می دانستند – زمان دقیق آغاز قاعدگی، زمان پایان آن و زمان تخمك گذاری. اکنون که بسياري از زنان از روش های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، متوجه چرخه طبیعی قاعدگی شان نیستند. پزشکان توصیه می کنند روزهای بین دوره های قاعدگی تان را بشمارید.( از اولین روز قاعدگی تان در یک ماه و آغاز قاعدگی بعدی تان را بشمارید؛ اپلیکیشن هایی هم وجود دارند که در این کار به شما کمک می کنند.)

 

تخمك گذاری معمولاً در حدود ۱۴ روز پیش از آخرین روز چرخه قاعدگی رخ می دهد( روزی پیش از شروع پریودی). بنابراین، اگر یک چرخه مرتب ۲۸ روزه دارید، تخمك گذاری شما احتمالا در روز ۱۴ رخ می دهد. در روزهای منجر به تخمک گذاری شما در بالاترین شرایط باروری قرار دارید.

 

برای کمک به تعيين دقیق زمان تخمك گذاری، بعضی متخصصین توصیه می کنند دمای پایه بدن تان را در یک دوره چند ماهه یادداشت کنید. یادداشت کردن دمای پایه بدن( BBT) قدری زحمت دارد:هرروز صبح به محض بیدار شدن از خواب با یک دماسنج پایه مخصوص دمای تان را اندازه می گیرید.

 

بعد از چند ماه شاهد یک الگو خواهید بود:دمای پایه بدن شما در روز تخمك گذاری پائین می آید، آنگاه روز بعد بالا می رود و تا هنگامی که پریود هستید( یا درصورتی که لقاح انجام شود در دوره بارداری تان) بالا می ماند. همینطور، پزشکان ديگر توصیه می کنند ترشح دهانه رحم تان را بررسی کنید( در زمان تخمك گذاری خاصیت ارتجاعی بیشتری پیدا می کند).

 

چگونه حامله شویم

 

اسپرم های تازه، سالم و قدرتمند بهترین شانس را برای باروری تخمك دارند. همسر شما میتواند کارهای زيادي برای تقویت اسپرم انجام دهد و به این ترتیب قدرت باروری خود را بهبود بخشد:

– از مصرف سیگار و مواد پرهیز کند حتی تفریحی

– مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کند

– وزن خویش را به حد طبیعی برساند درصورتی که اضافه وزن دارد

– مواد مغذی خاص را به میزان کافی مصرف کند مانند روی، اسید فولیک، ویتامین ث تا به تولید اسپرم زیاد و قدرتمند کمک شود

– از وان گرم و سونا یا دوش داغ پرهیز کند برای این که اسپرم ها را میکشد ( بیضه ها در دمای ۹۴ تا ۹۶ درجه فارنهایت بهترین عملکرد را دارند که کمی سردتر از دمای طبیعی بدن است)

 

هرچه همسرتان زودتر این تغییرات را به وجود آورد بهتر است. بالغ شدن اسپرم زمان بر است، بدین ترتیب بهبود سبک زندگی امروز سه ماه بعد در اسپرم ها تأثير می گذارد.

 

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

سیگار کشیدن برای شما خوب نیست، حتی چنانچه روزی یک بار یا دو بار این کار را می کنید، وقت آن است که آن را متوقف کنید. بر اساس گفته کارشناسان، سیگاری ها بیش از مشکلات ناباروری رنج می برند و نسبت به افردی که سیگار نمی کشند در طی دوران بارداری بیشتر دچار مشکل می شوند.

 

در واقع ، زنانی که سیگار می کشند احتمال بیشتری در تولید تخمك با ناهنجاری های ژنتیکی دارند. نه تنها شما، حتی همسرتان باید سیگار را ترک کنید، برای این که مردان سیگاری بیشتر ممکن است که تعداد اسپرم کمتری داشته باشند.

 

چگونه حامله شویم به روش سنتی

 

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید کلا کافئین را از زندگی خویش حذف کنید. ولی خبر بد این است که شما باید به شدت ميزان مصرف آنرا کاهش دهید. کافئین اضافی در سیستم بدن شما میتواند سلامت باروری شما را به خطر بیاندازد و این کار را مشکل تر کند.

 

مصرف الکل میتواند سبب دوره های نامنظم، عدم تخمك گذاری و تغيير در میزان غلظت استروژن و پروژسترون شود. 

 

درصورتی که مداوماً دو تا سه بار در هفته امیزش داشته باشید احتمال این که یکی از دفعات با دوره باروری هم زمان شود بالا می رود. برای زوج های سالمی که می خواهند بچه دار شوند چیزی به اسم امیزش زیاد از حد وجود ندارد. برای بچه دار شدن باید مداوم امیزش داشته باشید.

 

اگر زیر ۳۵ سال هستید و از سلامتی عمومی بهره مند هستید، شانس لقاح در ۱۸ ماه پیش رو برای تان به این ترتیب است – در ۶۰ درصد از زوج های این گروه سنی در ۶ ماه اول، ۸۰ درصد در مدت یک سال و ۹۰ درصد در مدت یک سال و نیم لقاح صورت می گیرد. هر ماه ۱۵ درصد شانس لقاح در شما وجود دارد. درصد بسیار کمی از زوج ها مشکل باروری دارند و به درمان احتیاج دارند.

 

باروری شما پس از ۳۵ سالگی با شدت بیشتری کاهش می یابد، بنابراین چنانچه سنتان بالاتر است زمان بیشتری برای لقاح زمان لازم است. اگر ۳۵ سال یا بالاتر هستید و بعد از ۶ ماه رابطه جنسی مراقبت نشده لقاح در شما صورت نگرفت، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید برای این که پنجره باروری تان کوچک تر می شود.

 

روش بچه دار شدن

 

پاون توصیه کرده است زنانی که سعی می کنند تا باردار شوند، حتی پیش از باردار شدن شروع به مصرف ویتامین قبل از تولد می کنند.

 

او بیان نموده است که زنان نسبت به این شیوه تمایل بیشتری دارند و در زمان دوره بارداری مصرف خودشان را ادامه می دهند.

 

طبق نظر پاون، یک احتمال دیگر عبارت از مصرف مالتی ویتامین روزانه می باشد؛

 

این مصرف حداقل شامل 400 میکروگرم( mcg) از اسید فولیک، نوعی ویتامین B، در هرروز میباشد که برای جلوگیری از معایب تولدی در مغز و ستون فقرات نوزاد مهم می باشد.

 

شروع زودتر مصرف مکمل های اسید فولیک یک ایده مناسبی میباشد ، چرا‌که منجر به افزایش مسیرهای عصبی در مغز و رشد ستون فقرات در طول 3 تا 4 هفته پیش از بارداری می شود، که مربوط به پیش از هنگامی است که زنان انتظار باردار شدن دارند.

 

گردآوری:بخش زناشویی بیتوته

 

بارداری و زایمان راحت با…

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


سینما رو به خونت بیار!


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


تعیین جنسیت پیش از بارداری

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 آموزش شيوه صحيح باردار شدن خانمها

نمي دانيد چطور بايد باردار شويد؟ در اين مقاله به شما آموزش مي دهيم كه چطور تخمك گذاري را پيشبيني كنيد، چند وقت يكبار رابطه جنسي داشته باشيد و با اهميت انتخاب هاي سالم در زندگي آشنا شويد.

 

به نظر مي رسد كه بعضي از زوج ها فقط با حرف زدن درمورد باردار شدن، مي توانند بچه دار شوند. اما خيلي هاي ديگر بايد به اندازه كافي صبر داشته باشند و كمي هم خوش شانس باشند تا بتوانند بچه دار شوند. اگر نمي دانيد چطور بايد باردار شويد، با همان روش قديمي شروع كنيد. در اين مقاله هر آنچه كه لازم است بدانيد را در اختيارتان مي گذاريم.زماني كه بيشترين قدرت باروري را داريدحاملگي مستلزم يكسري اتفاقات پيچيده است. هر ماه، هورمون ها از غده هيپوفيز شما تخمدان هايتان را تحريك مي كنند كه تخمك گذاري كنند. وقتي تخمك ها آزاد شدند، به سمت يكي از لوله هاي فالوپ حركت مي كنند. اگر بخواهيد باردار شويد، اين زمان بهترين زمان ممكن است. اما از كجا بايد بدانيد كه كي تخمك گذاري مي كنيد؟حواستان به تقويم باشداز يك تقويم استفاده كرده و هر ماه روزي كه عادت ماهيانه تان شروع مي شود را علامت بزنيد. همچنين تعداد روزهايي كه عادت ماهيانه تان طول مي كشد را هم بشماريد. اگر چرخه عادت ماهيانه تان ۲۸ روزه باشد، تخمك گذاري احتمالا ۱۴ روز بعد از روز شروع آخرين عادت ماهيانه تان شروع مي شود.اگر چرخه هايتان به نسبت بلند هستند، ۱۸ را منهاي تعداد روزهاي كوتاه ترين عادت ماهيانه تان كنيد. وقتي عادت ماهيانه بعدي شروع مي شود،اين روزها را از قبل شمارش كنيد. هفته بعد از آن احتمالاً معقول ترين حدس براي شروع تخمك گذاري شماست.· مزايا: خيلي راحت مي توانيد روي كاغذ و تقويم اين حساب ها را انجام دهيد.· معايب: عوامل زيادي بر زمان دقيق شروع تخمك گذاري تاثير دارند، مثل بيماري، استرس و ورزش. شمردن روزها معمولاً چندان دقيق نيست مخصوصاً براي خانم هايي كه چرخه هاي عادت ماهيانه شان نامنظم است.تغييرات ترشحات واژن را بررسي كنيددرست قبل از تخمك گذاريد، ترشحات شفاف و لغزنده واژن بيشتر مي شود. اين ترشحات تقريباً شبيه به سفيده تخم مرغ خام هستند. بعد از تخمك گذاري، وقتي احتمال باردار شدن پايين مي آيد، اين ترشحات چسبنده و تيره تر مي شوند و در آخر از بين مي روند.· مزايا: تغيير در ترشحات واژن معمولاً نشانه بسيار درستي از قابليت باروري است. با يك مشاهده ساده–به خصوص در داخل واژن—قابل انجام است.چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

· معايب: قضاوت درمورد بافت و ظاهر ترشحات واژن خيلي شخصي و يكطرفه است.دماي پايين تنه تان را چك كنيدمنظور دماي بدن شما در حالت استراحت كامل است. تخمك گذاري تا حدودي دماي بدن را بالا مي برد—تقريباً كمتر از يك درجه. بهترين زمان باروري شما دو تا سه روز قبل از بالا رفتن دماي بدنتان است. وقتي افزايش دما دو تا سه روز ثابت مي ماند، مي توانيد فرض كنيد كه تخمك گذاري اتفاق افتاده است.مي توانيد از دماسنج هاي دهاني براي چك كردن دماي پايين تنه تان استفاده كنيد. هر روز صبح قبل از اينكه از جا بلند شويد، دماي بدنتان را اندازه گيري كنيد. مي توانيد دما را جايي يادداشت كنيد و تغييرات را چك كنيد.· مزايا: روش بسيار ساده اي است. تنها هزينه اي كه برايتان دارد خريدن يك دماسنج است.· معايب: تغيير دما ممكن است خيلي دير ايجاد شود يعني بعد از اينكه تخمك گذاري انجام شده است. شايد گرفتن دماي بدن هر روز كار چندان آساني نباشد مخصوصاً اگر ساعات خوابتان تنظيم نيست.از كيت هاي مخصوص تست تخمك گذاري استفاده كنيدكيت هاي مخصوص كه در داروخانه ها هم موجود است ادرار شما را براي بررسي هورمون هايي كه قبل از تخمك گذاري توليد مي شود تست مي كند. براي گرفتن دقيق ترين نتيجه حتماً از دستورالعمل روي برچسب آن استفاده كنيد.· مزايا: اين كيت ها نزديك ترين زمان تخمك گذاري را تشخيص مي دهند يا قبل از اينكه تخمك گذاري اتفاق بيفتد هشدار مي دهند. آن را مي توانيد بدون نسخه از داروخانه ها تهيه كنيد.· معايب: هزينه تهيه اين كيت ها براي خيلي از خانم ها ممكن است گران باشد.با حداكثر رساندن قدرت باروري وقتي قصد باردار شدن داريد، بايدها و نبايدهاي زير را در نظر داشته باشيد.

بايدها:· مداوماً رابطه جنسی داشته باشيد. اگر مداوماً دو تا سه بار در هفته سكس داشته باشيد احتمال اينكه يكي از دفعات با دوره باروري همزمان شود بالا مي رود. براي زوج هاي سالمي كه مي خواهند بچه دار شوند چيزي به اسم سكس زياد از حد وجود ندارد. براي بچه دار شدن بايد مداوم سكس داشته باشيد.· نزديك به زمان تخمك گذاري، روزي يكبار سكس داشته باشيد. اينكار احتمال بارداري را بالاتر مي برد. بااينكه غلظت اسپرم همسرتان هر بار كه سكس داشته باشيد كمي پايين مي آيد اما در مردهاي سالم اين كاهش چندان مهم نيست.· انتخاب هاي سالمي در زندگي داشته باشيد. وزنتان را در حد سلامت نگه داريد و فعاليت هاي جسمي را جزء برنامه روزانه تان قرار دهيد. رژيم غذايي سالمي را دنبال كنيد، مصرف كافئين را محدود كنيد و استرستان را هم كنترل كنيد. عادات خوب در زندگي هم براي خودتان و هم براي فرزندتان حين بارداري مفيد است.· قبل از بارداري برنامه ريزي داشته باشيد. پزشكتان مي تواند سلامت عمومي بدنتان را بررسي كرده و تغييرات لازمي كه بايد در زندگيتان ايجاد كنيد تا احتمال باروريتان بالا رود را مشخص كند. اين برنامه ريزي مخصوصاً در مواقعي كه شما يا همسرتان يك مشكل سلامتي داشته باشيد بسيار خوب است.· ويتامين مصرف كنيد. اسيد فوليك (ويتامين B9) نقش بسيار مهمي در رشد جنين بر عهده دارد. مصرف مكمل هاي ويتامين يا اسيد فوليك چند ماه قبل از بارداري احتمال ايجاد مشكلات جسمي براي نوزاد را كاهش مي دهد.نبايدها:· سيگار. تنباكو ترشحات رحم را تغيير مي دهد كه باعث مي شود اسپرم به تخمك ها نرسد. همچنين مي تواند خطر سقط جنين را بالا ببرد و باعث شود اكسيژن و موادمغذي به جنين نرسد. پس براي سلامت خود و فرزندتان بهتر است كه سيگار را كنار بگذاريد.· مشروبات الكلي. مصرف مشروبات الكلي در دوران بارداري قدغن است.

· مصرف دارو بدون تجويز دكتر. برخي داروها حتي آنهايي كه بدون نسخه هم قابل تهيه هستند، بارداري را دشوار مي كنند. برخي ديگر در زمان بارداري برايتان مضر هستند.چه زمان به پزشك مراجعه كنيدبا سكس مداوم و بدون جلوگيري، اكثر زوج ها در طول يكسال باردار مي شوند. اما بعضي از زوج ها به كمك بيشتري نياز دارند.اگر در ابتداي دهه سي سالگي خود هستيد و شما و همسرتان از سلامتي كامل برخورداريد، يكسال قبل ازاينكه با پزشك مشورت كنيد، خودتان امتحان كنيد. اما اگر ۳۵ سال به بالا هستيد يا يكي از شما مشكل باروري خاصي داشته باشد بهتر است با پزشك مشورت كنيد.ناباروري در خانمها و آقايون به يك ميزان اتفاق مي افتد و درمان هاي زيادي هم براي آن وجود دارد. متخصص زنان شما با شناسايي علت مشكل به شما كمك خواهد كرد.منبع: salamatnews.com

بارداری و زایمان راحت با…


پیشنهاد خرید آنلاین ویژه روز مادر

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


سینما رو به خونت بیار!


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 

چگونه حامله شویم

 

چگونه حامله شویم

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

تخمک گذاری چیست؟تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که یک تخمک (یا در برخی موارد نادر بطور طبیعی بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد می شود و این زمان را “دوره باروری” در سیکل قاعدگی می نامند. هر ماه، یک تخمک در درون تخمدان شما به بلوغ می رسد. هنگامی که اندازه آن به حد معینی رسید، تخمک از تخمدان آزاد شده و درونِ لوله های فالوپ، به طرف رحم حرکت می کند.اینکه در هر بار، کدام تخمدان یک تخمک آزاد می کند، نسبتا نامشخص است.آنچه مشخص است این است که وظیفه تخمک گذاری در سیکلهای قاعدگی به صورت منظم و یکی در میان، بین تخمدانها تقسیم نمی شود.

 

چگونه زمان بیشترین باروری، با تخمک گذاری مشخص می شود؟

برای حامله شدن و برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و حامله شوید،باید در مدت یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری تا ۲۴ ساعت پس از آن، آمیزش داشته باشید. دلیل این امر آن است که اسپرمها می توانند دو تا سه روز زنده بمانند، اما تخمک نمی تواند بیشتر از ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری به حیات خود ادامه دهد مگر اینکه لقاح صورت پذیرد.

 

اگر در حوالی زمان تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید، احتمال حامله شدن شما افزایش می یابد و شما می توانید خوشحال باشید، زیرا شانس با شما برای حامله شدن همراه است:در زوجهای معمولی که می توانند به صورت طبیعی حامله شوند،در هر دوره ۲۰% احتمال بارداری وجود دارد.حدودا ۸۵% از خانمهایی که بدون استفاده از یکی از روشهای جلوگیری از بارداری آمیزش دارند، ظرف یکسال حامله می شوند. شما می توانید با تعیین زمان دقیق تخمک گذاری، همچنین با افزایش آگاهی خود در مورد تغییرات هورمونی و فیزیکی که در هر ماه در بدن شما رخ می دهد، احتمال حامله شدن خود را افزایش دهید.

 

همچنین شما می توانید از این اطلاعات استفاده کرده و با خودداری از آمیزش در نزدیکی زمان تخمک گذاری،از بارداری و حامله شدن جلوگیری کنید.البته توجه داشته باشید که این روش،بهترین روش جلوگیری از بارداری نیست و استفاده از آن ممکن است موفقیت آمیز نباشد.

 

 

چگونه می توانم زمان تخمک گذاری و حداکثر آمادگی برای بارداری را تشخیص دهم؟

زمانی را که دوره پریود بعدی شما آغاز می شود در نظر بگیرید، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن کم کنید. این چند روز، همان محدوده زمانی است که احتمال تخمک گذاری شما در آن بسیار زیاد است. برای خانمهایی که یک دوره کامل آنها ۲۸ روز طول می کشد، چهاردهمین روز معمول روز تخمک گذاری است. برای استفاده از این روش، شما باید بدانید که دوره کامل شما معمول چند روز طول می کشد.

 

با این حال، بهترین روش برای تعیین زمانی که احتمال باروری شما در آن حداکثر است این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید و روش تشخیص نشانه های تخمک گذاری را فرا بگیرید.

 

تغییر در ترشحات دهانه رحم: هر چقدر روزهای بیشتری از دوره شما بگذرد، حجم این ترشحات افزایش پیدا کرده و بافت آنها نیز تغییر می کند. این تغییرات، بیانگر افزایش سطح هورمون استروژن در بدن شما است. هنگامی که این ترشحات شفاف، لیز و چسبنده باشد، احتمال باردار شدن شما به حداکثر می رسد. به نظر بسیاری از خانمها، ترشحات در این دوره مانند سفیده تخم مرغ است.

 

این ترشحات در حالت طبیعی به عنوان یک سد محافظ عمل می کنند،اما در زمان اوج توانایی حامله شدن در شما، این ترشحات به اسپرم اجازه می دهند تا از مجرای رحم عبور کرده و به سمت رحم بروند، سپس به طرف لوله های فالوپ حرکت کنند تا با تخمک شما برخورد نمایند.

 

افزایش دمای بدن: پس از تخمک گذاری، دمای بدن شما ممکن است بین ۰٫۴ تا ۱٫۰ درجه افزایش پیدا کند. شما این تغییر را احساس نخواهید کرد، اما می توانید با استفاده از یک دماسنج، “دمای پایه بدن” یا BBT خود را اندازه گیری کنید.

 

دمای پایه بدن یعنی دمای بدن در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، پیش از آنکه هرگونه فعالیتی انجام دهید. این افزایش دما بیانگر آن است که تخمک گذاری در بدن شما انجام شده است، زیرا آزاد شدن یک تخمک منجر به تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون می گردد، که دمای بدن را افزایش می دهد.

 

زمان حداکثر توانایی شما برای باردار شدن،دو تا سه روز پیش از این است که دمای بدن شما افزایش پیدا کند. برخی از متخصصان بر این باورند که ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مشاهده اولیه افزایش دما نیز شما شانس باردار شدن را دارید، اما اکثر آنها اذعان می کنند که این زمان برای حامله شدن خیلی دیر است.

 

پس از تخمک گذاری، یک تا دو روز طول می کشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدی برسد که دمای بدن شما را افزایش بدهد. اما از آنجا که تخمک تنها حداکثر ۲۴ ساعت می تواند زنده بماند، هنگامی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، دیگر برای باردار شدن خیلی دیر شده است.

 

 

چگونه حامله شویم

 

به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند که دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقا زیر نظر گرفته و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگوی افزایش دما را تشخیص داده و زمان احتمالی تخمک گذاری خود را مشخص کنید. در این صورت می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود، آمیزش داشته باشید.

 

درد در ناحیه پایین شکم: حدودا ۲۰% از خانمها می توانند تخمک گذاری و فعالیت مربوط به آن را احساس کنند، که نشانه های آن می تواند از درد ملایم تا تیر کشیدن های شدید و ناگهانی باشد. این حالت، که به آن میتل اشمرز ی mittelschmerz گفته می شود، ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

 

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

تستهای پیش بینی کننده تخمک گذاری چگونه کار می کنند؟

این تستها که در داروخانه ها یا فروشگاههای دیگر موجود بوده و بدون نسخه نیز به فروش می رسند، افزایش هورمون LH را، که دقیقا قبل از تخمک گذاری رخ می دهد، در ادرار شما تشخیص می دهند.استفاده از این تستها ساده تر بوده و نتایج آنها نیز دقیق تر از دماسنجهای BBT است و می توانند تخمک گذاری را ۱۲ تا ۳۶ ساعت زودتر تشخیص داده و احتمال بارور شدن شما را در همان ماه اولی که از این تستها استفاده می کنید به حداکثر برسانند.

 

اما این دستگاهها خالی از اشتباه نیز نیستند. در مواردی نادر، آنها وجود LH را ثبت می کنند. در واقع پاسخی که دستگاه به شما می دهد، یک جواب “مثبت” یا “منفی” است، نه یک عدد. به این ترتیب نمی توان تضمین کرد که در صورت مثبت بودن پاسخ، حتما تخمک گذاری انجام خواهد شد؛در واقع میزان هورمون LH می تواند با یا بدون آزاد شدن تخمک، افزایش پیدا کند.همچنین ممکن است افزایش میزان این هورمون به صورت کاذب نیز اتفاق بیفتد،که دوباره سطح آن کاهش یافته و پس از آن کمی مانده به تخمک گذاری مجددا افزایش پیدا می کند.

 

برای به دست آوردن حداکثر دقت،راهنما و دستورالعمل تست را به دقت مطالعه و پیگیری کنید. با این حال، اگر راهنمای تست به شما می گوید که اولین ادرار خود در طول روز را تست کنید، ممکن است بهتر باشد که دومین ادرار خود را تست کنید. ادرار شما در طول شب غلیظ می شود، که در نتیجه ممکن است نتیجه تست “مثبت” ولی “کاذب” باشد.

 

دوره شما از اولین روزی که پریود آغاز می شود، محاسبه می گردد. در صورتی که دوره شما ۲۸ روزه باشد، تست را از روز یازدهم آغاز کرده و به مدت ۶ روز ادامه دهید؛ یا تست را به تعداد روزهایی که شرکت تولید کننده دستگاه توصیه کرده است، ادامه دهید. در صورتی که دوره شما بین ۲۷ تا ۳۴ روز است، روز تخمک گذاری شما ممکن است بین روزهای سیزدهم تا بیستم باشد. تست را از روز یازهم آغاز کرده و تا روز بیستم ادامه دهید. در صورتی که دوره شما نامنظم است، ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از این تست نمی تواند آزمون مناسبی برای تشخیص زمان تخمک گذاری در شما باشد.

 

اگر بخواهم حامله شوم، چه زمانی برای آمیزش بهتر از سایر اوقات است؟

برای حامله شدن، زمان بندی دقیق بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد.اسپرم می تواند دو تا سه روز زنده بماند، اما تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده خواهد ماند.برای افزایش احتمال حامله شدن،باید در حوالی زمان تخمک گذاری،بیشتر از یکبار آمیزش داشته باشید. همچنین نزدیکی یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری و سپس انجام آمیزش مجدد در روز تخمک گذاری نیز مناسب است. در این حالت، احتمالا تعداد بیشتری از اسپرمهای سالم در لوله های فالوپ، آماده رها شدن تخمک خواهند بود.

 

البته،زمان دقیق رها شدن تخمک در خانمها،مشخص نیست و به طول دوره قاعدگی آنها بستگی دارد. تخمک گذاری در خانمها معمولا ۱۴ روز پیش از آغاز پریود بعدی انجام می شود. دقت کنید که این زمان،بر خلاف باور عموم،دقیقا در وسط دوره ماهیانه آنها قرار ندارد.اگر دوره شما ۲۸ روزه باشد (که متوسط سیکل قاعدگی در خانمها همین مدت است)، آنگاه می توان گفت که تخمک گذاری تقریبا در وسط دوره انجام می شود.اما اگر مثلا دوره شما ۳۵ روزه باشد، تخمک گذاری در روز بیست و یکم انجام خواهد شد، نه روز هفدهم که وسط دوره است.

 

چگونه می تواتم بفهمم که در حال تخمک گذاری هستم؟

برخی از خانمها متوجه تخمک گذاری می شوند و برخی دیگر، تغییر خاصی را مشاهده نمی کنند. اگر به فکر بارداری هستید، دوره ماهیانه خود را برای چند ماه متوالی زیر نظر بگیرید. برخی از نشانه های ظریف تخمک گذاری عبارتند از:

-حساس شدن پستان ها

-درد خفیف در ناحیه پایین شکم

-افزایش ترشحات واژن و تبدیل شدن این ترشحات به ماده ای شبیه به سفیده تخم مرغ.

-اندکی افزایش (در حدود ۰٫۴ تا ۱ درجه) در دمای پایه بدن یا BBT: شما می توانید دمای بدن خود را هر روز صبح پیش از آنکه از رختخواب خارج شوید اندازه گیری کنید؛ این افزایش دما، دو روز پس از تخمک گذاری صورت می گیرد. در صورتی که نمودار دمای بدن خود را به مدت چند ماه ترسیم کنید، می توانید زمان تقریبی تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

 

اگر پریودهای من منظم نباشند، حامله شدن برایم سخت تر خواهد بود؟

اکثر خانمها ۱۲ بار در سال پریود می شوند، اما برخی از آنها ممکن است کمتر پریود شده یا حتی اصلا پریود نشوند. استرس، تمرینهای سنگین ورزشی، افزایش یا کاهش شدید وزن و مواردی دیگر، از جمله عواملی هستند که می توانند بر پریود شما اثر بگذارند. هر چقدر پریود شما نامنظم تر باشد، تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری مشکل تر می شود. در صورتی که زمان تخمک گذاری را در چند ماه متوالی زیر نظر بگیرید، می توانید چند روزی را که بیشترین احتمال حامله شدن وجود دارد، تشخیص دهید.

 

فرض کنید سه دوره متوالی شما به ترتیب ۲۸، ۲۱ و ۳۲ روزه باشد. سیکل قاعدگی خود را برای چند ماه متوالی در نظر گرفته و یادداشت نمایید. سپس عدد ۱۷ را از کوتاهترین دوره ماهیانه، و عدد ۱۱ را از طولانی ترین دوره ماهیانه کم کنید. تعداد روزهای مابین این دوعدد، روزهایی هستند که احتمال باردار شدن شما در آنها بیشتر از سایر روزها است. اگر دوره های شما نامنظم بوده و بیشتر از ۳۵ روز نیز طول می کشند، با یک متخصص مشورت نمایید تا علت این بی نظمی را مشخص کند. علت آن می تواند یکی از موارد زیر باشد: سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یا به زبان ساده تر کسیت تخمدان، اختلال عملکرد تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید، یا افزایش میزان پرولاکتین.

 

آیا ممکن است آمیزش را امتحان کنیم تا ببینیم حاملگی اتفاق می افتد یا نه؟

مسلما لازم نیست که هر روز دمای بدن خود را اندازه گیری کرده یا موارد متعددی را یادداشت کنید. حتی رسیدن به اوج لذت جنسی نیز برای حامله شدن لازم نیست. حداقل دو بار در هفته آمیزش داشته باشید، شاید شانس به کمک شما بیاید.

 

تستهای تشخیص حاملگی خانگی

چگونه باید از تستهای حاملگی خانگی استفاده کرد؟

تستهای حاملگی خانگی، وجود یکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به نام “گونادوتروپین جفتی انسان” یا hCG را در ادرار نشان می دهد. این هورمون که توسط سلولهای جفت تولید می شود، ابتدا هنگامی که تخمکِ بارور شده، در رحم جای می گیرد (تقریبا شش روز پس از حامله شدن)، در جریان خون شما وارد می شود. سپس میزان هورمون hCG در طی هفته های بعدی حاملگی در بدن به سرعت افزایش پیدا کرده و مقدار آن هر دو روز دو برابر می شود.

 

چگونه حامله شویم

۱۴ روز پس از حاملگی (یعنی تقریبا همان زمانی که شما انتظار دارید پریود بعدی شروع شود)، برخی از تستهای حاملگی ممکن است بتوانند این هورمون را در ادرار شما تشخیص داده و نتیجه مثبت برای حاملگی را اعلام کنند. اما بر خلاف ادعاهای تهیه کنندگان آنها، این تستها غالبا آنقدر دقیق نیستند که بتوانند حاملگی را در این مرحله تشخیص دهند.در واقع، اگر یک هفته دیگر هم (پس از زمانی که انتظار داشته اید پریود بعدی آغاز شود) صبر کنید، می توانید امید داشته باشید که نتیجه دقیق تری از این تستها در مورد حامله شدن به دست آورید.

 

اگر در اولین روزی که انتظار پریود شدن را داشته اید اما پریود نشده اید از این تستهای حاملگی استفاده کنید، نتیجه تا چه حد دقیق خواهد بود؟

اکثر این تستهای حاملگی ادعا می کنند که بیش از ۹۹% دقت دارند، یعنی به طور ضمنی بیان می کنند که شما همین که زمان پریود بعدی تان فرا رسید اما پریود نشدید، می توانید از این تستهای حاملگی استفاده کنید؛اما تحقیقات نشان داده است که این ادعاها چندان هم صحیح نیستند.واقعیت این است که میزان hCG در ادرار در روزهای پس از لقاح،در افراد مختلف متفاوت است.

 

ممکن است از انواع تست های حاملگی موجود در بازار، یک یا تعداد کمی از آنها به اندازه کافی دقیق باشد که بتواند در اولین روز از پریود بعدی، سطح هورمون hCG را تشخیص داده و نتیجه مثبت بدهد.در واقع علت اصلی این است که حساسیت برخی از این تستها بقدری نیست که بتواند به آن مقداری از این هورمون که در ادرار خانمهای حامله در اولین روز از پریود بعدی شان وجود دارد، واکنش نشان دهد.

 

اکثر این تستهای حاملگی در روز اول از موعد پریود بعدی، تنها قادرند ۱۶% از حاملگی ها را تشخیص دهند؛ هر چند یک هفته بعد از موعد پریود بعدی، اکثر این تستها می توانند نتیجه مثبت حاملگی را ارائه دهند.

 

پس چگونه این تستها می توانند ادعای دقت در همان روزهای اول باردار شدن را داشته باشند؟

در واقع آنها چنین ادعایی ندارند. آنها صرفا ادعا می کنند که در مجموع “بیش از ۹۹% دقت دارند”، سپس به طور جداگانه می گویند که می توانید در اولین روز از موعد پریود بعدی، از این تستهای حاملگی استفاده کنید. در صورتی که تهیه کنندگان یک تست بخواهند از برچسب “دقت بیش از ۹۹%” بر روی تست حاملگی خانگی خود استفاده کنند باید نشان دهند که نتیجه این تست در آزمایشگاه، مشابه با نتیجه سایر تستهای موجود یا حتی بهتر از آنها است.

 

از آنجا که تستهای موجود دقیق تر از تستهای قدیمی هستند، تعجبی ندارد که بتوانند به این ادعاهای خود جامه عمل بپوشانند؛ اما توجه داشته باشید که این تستها ممکن است نتوانند حاملگی را در اولین روز از موعد پریود بعدی تشخیص دهند در حالیکه با گذشت زمان این امکان وجود دارد.

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که کدام یک از تستهای حاملگی بهتر و دقیق تر هستند؟

به سادگی نمی توان به این سوال پاسخ داد. هر روزه محصولات جدیدی به بازار می آیند و تستهای فعلی نیز پیشرفته تر می شوند.

 

به همراه برخی از این تستها، اطلاعاتی نیز در مورد میزان “حساسیت” و “دقت” تست ارائه شده است. میزان حساسیت تست بدین صورت ارائه می شود: حداقل میزان غلظت hCG (بر حسب میلی واحد در یک میلی لیتر از ادرار) که تست قادر به تشخیص دادن آن است. به عنوان مثال، تست حاملگی که ادعا می کند می تواند میزان ۲۰ mIU/ml از hCG را تشخیص دهد، باید دقیق تر از تستی باشد که می گوید می تواند میزان ۵۰ mIU/ml را تشخیص دهد.

متأسفانه باید گفت که نمی توان به این اطلاعات چندان اعتماد کرد، زیرا انواع مختلفی از hCG وجود دارد و این اعداد لزوما بیانگر توانایی تشخیص نوعی از hCG نیست که در اوائل بارداری در ادرار دیده می شود.

 

چگونه می توانم از تست حاملگی خانگی استفاده کنم؟

ابتدا تاریخ انقضاء محصول را نگاه کنید،خصوصا اگر مدتی از خرید آن گذشته است، تا مطمئن شوید که هنوز می توانید از آن استفاده کنید. اگر محصول را در محل مرطوب یا گرم مانند حمام نگهداری کرده باشید، ممکن است فاسد شده و دیگر امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد؛ پس بهتر است آن را دور بیندازید و یک تست جدید بخرید.هنگامی که می خواهید از تست حاملگی استفاده کنید، دستورالعمل نحوه استفاده از آن را به دقت مطالعه کنید، زیرا نحوه استفاده از محصولات مختلف ممکن است متفاوت باشد. در اکثر این قبیل از تستها باید نمونه ادرار خود را در یک ظرف بریزید و سپس نوار کاغذی مخصوص را در آن فرو کنید.

 

ممکن است در برخی دیگر با استفاده از قطره چکانی که در کنار محصول به شما داده شده است، چند قطره از آن را در سوراخی که روی دستگاه تعبیه شده است، بریزید. در برخی دیگر از تستهای حاملگی می توانید مستقیما روی کاغذ مخصوص ادرار کنید.در بعضی هم می توانید از هر کدام از دو روش که مایل هستید استفاده کنید.

 

همچنین نحوه نمایش نتیجه نیز در این تستها متفاوت است:برخی از آنها نوارهای باریک صورتی یا آبی رنگ را بر روی کاغذ تست نمایش می دهند،اما برخی دیگر ممکن است علامت مثبت یا منفی را بر روی یک پنجره نمایش دهند. در اکثر این تستها، یک نشانگر کنترل نیز وجود دارد که نشان می دهد آیا نتیجه تست معتبر است یا نه. اگر این نشانگر تغییر رنگ ندهد بیانگر آن است که نتیجه تست معتبر نیست.

 

شاید به علت فاسد شدن یا دلایلی از این قبیل باشد و ممکن است نتیجه بارداری به دست آمده از آن واقعا اشتباه باشد. در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، می توانید با فروشنده کالا تماس گرفته و بخواهید که یک تست جدید برایتان بفرستند، هر چند ممکن است رسیدن این تست جدید مدتی طول بکشد و شما نتوانید به سرعت از آن استفاده کنید.

اکثر تستها عنوان می کنند که نتیجه تست ظرف ۵ دقیقه مشخص می شود، هرچند که ممکن است برای گرفتن نتیجه مثبت مجبور باشید تا ۱۰ دقیقه نیز صبر کنید.

 

آیا ممکن است نتیجه تست منفی باشد، اما باردار باشید (یعنی نتیجه منفی کاذب به دست بیاید)؟

در صورتی که نتیجه تست منفی باشد و در صورتی که هنوز پریود نشده اید، چند روز یا یک هفته دیگر صبر کرده و مجددا از تست استفاده کنید. شاید تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می کرده اید انجام شده باشد و در نتیجه هنوز برای انجام تست حاملگی بسیار زود باشد.برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید از اولین ادرار خود در صبح استفاده کنید،زیرا ادرار در آن زمان بیشترین غلظت را دارد.

 

توجه داشته باشید که نتیجه منفی لزوما به معنای حامله نبودن نیست.در صورتی که در موعد مقرر پریود نشدید، ممکن است حامله شده باشید؛ پس بهتر است از مصرف دارو و سایر کارهایی که در دوران حاملگی خطرناک است خودداری کنید. در صورتی که تا یک هفته بعد پریود نشدید و نتیجه تست هم هنوز منفی بود، بهتر است به ملاقات پزشک خود بروید تا علت این امر مشخص شود.

 

آیا ممکن است نتیجه تست مثبت باشد، اما باردار نباشید (یعنی نتیجه مثبت کاذب به دست بیاید)؟

بله؛ نتیجه مثبت کاذب هم ممکن است مشاهده شود و این یعنی نتیجه تست مثبت باشد، اما شما حامله نباشید.در صورتی که شما نتیجه مثبت زودهنگام از تست بگیرید و کمی بعد هم پریود شوید، ممکن است دچار عارضه “حاملگی شیمیایی” شده باشید. این بدان معناست که یک تخمک بارور شده به رحم منتقل شده و سپس به اندازه ای رشد کرده است که هورمون hCG تولید کند؛ اما پس از آن، رشد تخمک بنا به دلایلی متوقف شده است.

 

این اتفاق برای ۲۰ تا ۵۰ درصد از تخمکهای بارورشده می افتد، که دلیل آن ممکن است غیرطبیعی یا ناسالم بودن تخمک یا عدم توانایی آن برای رشد و تبدیل شدن به جنین، باشد.در این حالت، شما دوباره پریود خواهید شد، هرچند این دوره پریود ممکن است کمی دیرتر شروع شده و خونریزی شما نیز بیشتر از حد معمول باشد. در گذشته که تستهای حاملگی به اندازه امروز دقیق نبودند، این حاملگیهای شیمیایی هیچ وقت تشخیص داده نمی شدند.به همین دلیل، برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است تا یک هفته پس از موعد مقرر پریود بعدی خود نیز صبر کنید و سپس تست حاملگی را انجام دهید تا نتیجه دقیق تری به دست بیاورید.

 

توجه داشته باشید که در “بارداری خارج رحمی” (یعنی زمانی که تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره رحم قرار گرفته باشد)،ممکن است نتیجه مثبت یا منفی از تستهای حاملگی به دست بیاید.در صورتی که درد در ناحیه شکم یا خونریزی غیرطبیعی مشاهده کرده اید (صرف نظر از نتیجه تست حاملگی)، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

تستهای حاملگی خانگی با تستهایی که در مطب پزشکان یا ماماها انجام می شود، چه تفاوتی دارند؟

در برخی از کلینیکها، دقیقا از همان تستهای خانگی استفاده می شود. پزشکان و ماماها، زمانی که می خواهند مقدار دقیق hCG در خون شما یا تغییرات مقدار آن در طول زمان را بدانند، مثلا زمانی که به سقط جنین مشکوک باشند، از آزمایش خون بارداری استفاده می کنند. در این آزمایش تنها به یک جواب مثبت یا منفی اکتفا نمی شود و مقدار دقیق نوعی از hCG بنام “بتا” در خون اندازه گیری می شود.

 

تست حاملگی خانگی را از کجا می توانم خریداری کنم؟

شما می توانید این تستهای حاملگی را از اکثر داروخانه ها تهیه نمایید،و برای خریداری آنها به نسخه پزشک نیاز نخواهید داشت.اما دقت کنید که در برخی بسته ها ممکن است بیشتر از یک تست وجود داشته باشد که اگر آنها را بخرید، معامله بهتری انجام داده اید!

 

چه مدت طول می کشد تا حامله شوم؟

تعیین اینکه چه مدت طول می کشد تا یک نفر حامله شود شود، دشوار است. عواملی مانند سن، سلامت عمومی و سلامت دستگاه تناسلی، زمان آمیزش و لقاح، همگی بر احتمال حامله شدن شما تاثیر می گذارند..

 

با این حال، آمارهای کلی زیر می تواند تا حدودی بیانگر مدت زمان لازم برای حامله شدن باشد. زوجهای طبیعی و سالم در هر دوره یک ماهه، ۲۵% احتمال باردار شدن دارند؛ که اگر یک دوره یکساله را برای آنها در نظر بگیرید، شانس حامله شدن آنها (در طول دوازده ماه) بین ۷۵ تا ۸۵ درصد می شود. با این حال، این مدت ممکن است برای برخی از زوجهای کاملا سالم و طبیعی، بیشتر از یکسال نیز طول بکشد.شما می توانید با تعیین زمان دقیق تخمک گذاری، همچنین با افزایش آگاهی خود در مورد تغییرات هورمونی و فیزیکی که در هر ماه در بدن شما رخ می دهد، احتمال حامله شدن خود را افزایش دهید.

 

۱۰ نشانه اصلی که بیانگر بارداری احتمالی است:

آیا حامله شده اید؟ به احتمال زیاد تا موعد اولین پریود بعدی یا حتی یکی دو هفته بعد از آن، نشانه خاصی را مشاهده نخواهید کرد.

در صورتی که در چند ماه اخیر وضعیت قاعدگی خود را به دقت زیر نظر نداشته اید، یا اگر پریود شما نامنظم بوده و هر ماه تغییر می کرده است، ممکن است نتوانید موعد دقیق قاعدگی بعدی خود را مشخص نمایید. اما اگر برخی از نشانه های زیر در شما ظاهر شدند و تا مدتی هم پریود نشدید، ممکن است باردار شده باشید. دقت کنید که همه خانمهای حامله این نشانه ها را مشاهده نخواهند کرد. در این حالت می توانید از تستهای حاملگی خانگی استفاده کنید تا مطمئن شوید!

توجه کنید که این نشانه ها به ترتیب عکس اهمیت چیده شده اند و شماره ۱۰ کم اهمیت ترین و شماره ۱ مهمترین علامت هستند.

 

۱۰- تورم و حساسیت در پستانه

یکی از نشانه های اولیه حاملگی، حساس و دردناک شدن پستانها به علت افزایش سطح هورمونها است. درد پستانها ممکن است شبیه به درد آنها در هنگام پریود، یا کمی شدیدتر باشد. این عارضه پس از سه ماهه اول حاملگی و با عادت کردن بدن به تغییرات هورمونی، تا حد زیادی از بین می رود.

 

۹- خستگی

ناگهان احساس خستگی می کنید؟ یا نه، احساس کوفتگی و ضعف عمومی شدید دارید؟ هیچ کس به درستی نمی داند که علت بروز این خستگی های ناگهانی در اوائل حاملگی چیست، اما احتمالا افزایش ناگهانی سطح هورمون پروژسترون می تواند یکی از عوامل بروز خواب آلودگی باشد.

با ورود به سه ماهه دوم حاملگی احتمالا سرحال تر شده و احساس انرژی بیشتری خواهید کرد، اما احساس ضعف و خستگی در اواخر دوران حاملگی دوباره باز خواهد گشت، زیرا در آن دوران وزن نسبتا زیادتری را باید حمل کرده و همچنین به علل مختلف ممکن است خواب کافی نداشته باشید.

 

۸- خونریزی ناشی از لانه گزینی

برخی از خانمها در حدود روزهای یازدهم یا دوازدهم پس از حاملگی (یعنی تقریبا همزمان با زمان پریود بعدی)، مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی مشاهده می کنند. این خونریزی ممکن است ناشی از ورود تخمکِ بارور شده به بافت پر خونِ رحم شما باشد، اما کسی دلیل قطعی آن را نمی داند. حرکت تخم لقاح یافته به سمت رحم، ۶ روز پس از بارور شدن آغاز می شود و هنگامی که می خواهد در دیواره رحم، محلی را برای استقرار خود برگزیند، مختصر خونریزی اتفاق می افتد.

این خونریزی بسیار کم و اغلب به صورت لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز خواهد بود و تنها یک یا دو روز طول خواهد کشید. در صورت مشاهده خونریزی یا لکه بینی، خصوصا اگر همراه با درد باشد، پزشک خود را در جریان بگذارید؛ زیرا این موارد ممکن است نشانه های حاملگی خارج رحمی باشند.

 

۷- تهوع یا استفراغ

در اکثر خانمها، تهوع صبحگاهی تا حدودا یک ماه پس از باردار شدن رخ نمی دهد.حتی برخی از خانمها آنقدر خوش شانس هستند که هیچ گاه این عارضه را تجربه نمی کنند. اما احساس تهوع در تعدادی از خانمهای حامله، بسیار زودتر آغاز می شود؛ همچنین این تهوع ممکن است فقط در صبحگاه رخ ندهد. عارضه ویار بارداری ممکن است صبح، ظهر یا حتی شب هنگام بروز کند.

تقریبا نیمی از خانمهایی که به این عارضه دچار می شوند، با آغاز سه ماهه دوم حاملگی، به کلی بهبود پیدا می کنند. شدت این عارضه در بقیه خانمها نیز غالبا در ماه چهارم یا پنجم حاملگی کاهش می یابد.

 

 

چگونه حامله شویم

۶- افزایش حساسیت نسبت به بوها

 اگر در اوائل دوران حاملگی به سر می برید، ممکن است احساس خوشایندی نسبت به برخی بوها، مثلا بوی ساندویچ یا حتی یک فنجان قهوه نداشته باشید؛ و حتی ممکن است برخی بوهای خاص موجب بروز حالت تهوع در شما شوند. این امر ممکن است ناشی از افزایش سریع میزان هورمون استروژن در بدن شما باشد، اما این صرفا یک احتمال است و کسی از علت قطعی آن خبر ندارد. همچنین ممکن است مشاهده کنید برخی از غذاهایی که قبلا بسیار دوست داشته اید، اکنون حال شما را به هم می زنند؛ این هم کاملا طبیعی است!

 

۵- نفخ شکم

تغییرات هورمونی در اوائل حاملگی ممکن است موجب بروز حالت نفخ در شما بشوند؛ که این حالت مشابه با همان وضعیتی است که برخی از خانمها پیش از آغاز پریود ماهانه خود تجربه می کنند. به همین دلیل، حتی در اوائل حاملگی که رحم شما هنوز هم بسیار کوچک است، ممکن است احساس کنید که اندازه دور کمر لباسها برای شما کوچک شده است!

 

۴- تکرر ادرار

اندکی پس از باردار شدن، ممکن است احساس کنید که به طور مرتب نیاز به ادرار کردن دارید. چرا؟ علت عمده این مطلب آن است که در دوران حاملگی، حجم خون و مایعات در بدن شما افزایش پیدا می کند، که در نتیجه حجم بیشتری از مایعات به کلیه ها و در نتیجه مثانه شما وارد می شود.

این عارضه ممکن است از هفته ششم حاملگی آغاز شده و در طول دوران حاملگی ادامه پیدا کرده یا حتی وخیم تر شود، البته رحم در حال رشد شما نیز فشار بیشتری بر مثانه وارد خواهد کرد.

 

۳- تاخیر پریود

اگر پریود شما معمولا منظم بوده اما این بار به موقع شروع نشده است، می توانید پیش از آنکه سایر نشانه های فوق را مشاهده کنید، از تست حاملگی استفاده نمایید. اما اگر قاعدگی شما منظم نبوده یا اینکه زمان پریودهای قبلی خود را یادداشت نکرده اید، تهوع، حساسیت پستانها یا افزایش دفعات استفاده از دستشویی می توانند نشانه های حاملگی باشند.

 

۲- دمای پایه بدن شما بالا مانده است

اگر دمای پایه بدن خود را یادداشت می کرده اید و اکنون مشاهده می کنید که این دما به مدت ۱۸ روز در مقدار بالاتر از معمول باقی مانده است، احتمالا حامله شده اید.

و نهایتا:

 

۱- تست حاملگی خانگی که نتیجه مثبت بدهد

علی رغم تبلیغاتی که روی جعبه های این تستها دیده می شود، اکثر آنها تنها یک هفته پس از موعد پریود بعدی می توانند حاملگی را تشخیص دهند. پس اگر زودتر از این موعد از این تستها استفاده کرده و نتیجه منفی گرفتید، بهتر است چند روز بعد دوباره تست را تکرار نمایید. البته اگر هنوز پریود نشده باشید!

 

پس از اینکه یکی از این تستهای حاملگی نتیجه مثبت داد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هنوز هم قطعی ترین روش اثبات تست حاملگی بارداری، حداقل در ایران، انجام آزمایش خون و اندازه گیری -hCGβ است. شاید هم پزشک شما ترجیح دهد برای پیگیری های آینده، از حالا مقدار آنرا اندازه گیری کند.

منبع:pezeshkan.org

بارداری و زایمان راحت با…

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتی

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


جراحی زیبایی سینه و شکم


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید.چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟ تاثیر سن بر بارداری چیست؟ آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟اطلاعاتی درباره این که چه مقدار زمان میبرد تا حامله شویم ، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا حامله شوید. حاملگی وقت می برد و هیچ وقت نباید برای این کار عجله کرد .چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چقدر طول می کشد تا نطفه بسته شود؟بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همچون سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:* ۳۰ درصد از زوج ها در دور اول باردار می شوند (حدود یک ماه)* ۵۹ درصد از زوج ها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)* ۸۰ درصد از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)* ۸۵ درصد از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)* ۹۱ درصد از زوج ها در دور ۳۶ باردار می شوند (حدود ۳ سال)* ۹۳ تا ۹۵ درصد از زوج ها در دور ۴۸ باردار می شوند (حدود ۴ سال)اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید. ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید و با گذشت زمانِ بیشتر باردار شوید اما اگر مشکل باروری داشته باشید، باید به جای هدر دادن فرصت های خود از متخصصین کمک بگیرید. برای افراد بالای ۳۵ سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر کمک بگیرید. در این سن اگر پس از ۶ ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟حدود ۹۰ درصد از زوج ها به طور طبیعی و بدون مشکل باردار می شوند. ۱۰ درصد باقی مانده نیز اصولا مشکل باروری دارند. (حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد از افراد با داشتن تلاش مستمر و طولانی بچه دار خواهند شد.)«ناباروری» عموما زمانی به کار می رود که پس از یک سال، هیچ نتیجه ای حاصل نشود. بیشتر این افراد پس از طی دوره درمان، موفق به بچه دار شدن می شوند. تعدادی نیز باید از روش های دیگر همچون لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست بچه دار شوند.تاثیر سن بر بارداری چیست؟هر چه سن بالاتر رود احتمال باردار شدن پایین می آید. پس از یکسال تلاش، حدود ۸۶ درصد از زنان سالم و بارور ۲۰ تا ۳۰ ساله باردار می شوند. این درصد تا ۳۶ درصد برای زنانی که در ابتدای دهه ۴۰ سالگی قرار دارند، کاهش پیدا می کند.به طور متوسط، اوج باروری زنان ۲۴ سالگی است و از حدود ۳۵ تا ۴۰ سالگی کاهش پیدا می کند. با اینکه با بالا رفتن سن باردار شدن دشوار است اما بیشتر زنان بالای ۳۵ سال حاملگی سالم و موفقی دارند.آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟خوشبختانه باید گفت بله. در اینجا چند مرحله که کمک می کند تا سریع تر بچه دار شوید را برایتان ذکر کرده ایم.ابتدا باید زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید: شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید. برای تشخیص این زمان روش های مختلفی وجود دارد. از جمله ساده ترین روش ها، تعیین تاریخ شروع پریود ماه بعد است. (البته اگر پریود نامنظم دارید این روش چندان کاربردی ندارد). راه مطمئن تر دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال است که به زمان و حوصله زیاد نیاز دارد.تطبیق زمان نزدیکی با دوره تخمک گذاری: یافته های علمی ثابت کرده اند زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می کنند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. بهترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است.آیا بدن شما آماده آبستن شدن هست: سلامت عمومی و تناسلی شما برای بارداری بسیار مهم هستند. بنابراین پیش از هر اقدامی، حتما پیش پزشک زنان بروید و چک‌آپ کنید. تحقیق کنید بدن شما به چه نوع مواد غذایی برای باردار شدن نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. همچنین، حتما در نظر داشته باشید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.منبع : دانشنامه سلامت

 

بارداری و زایمان راحت با…

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمتچگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتی


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


جراحی زیبایی سینه و شکم


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


لاغری موضعی با لیزر


طراحی و بازسازی فضای داخلی


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مطالب پر بازدید

اطلاعاتی درباره این که چه مقدارزمان میبرد  تا حامله شویم ، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا حامله  شوید. حاملگی وقت می برد و هیچ وقت نباید برای این کار عجله کرد .

 

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

چقدر طول می کشد باردار شوید؟چقدر طول می کشد تا نطفه بسته شود؟
بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همچون سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.
آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:
* 30 درصد  از زوج ها در دور اول باردار می شوند (حدود یک ماه)
* 59 درصد  از زوج ها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)
* 80 درصد  از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)
* 85 درصد  از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)
* 91 درصد  از زوج ها در دور 36 باردار می شوند (حدود 3 سال)
* 93 تا 95 درصد  از زوج ها در دور 48 باردار می شوند (حدود 4 سال)
اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید. ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید و با گذشت زمانِ بیشتر باردار شوید اما اگر مشکل باروری داشته باشید، باید به جای هدر دادن فرصت های خود از متخصصین کمک بگیرید.
برای افراد بالای 35 سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر کمک بگیرید. در این سن اگر پس از 6 ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟
حدود 90 درصد از زوج ها به طور طبیعی و بدون مشکل باردار می شوند. 10 درصد باقی مانده نیز اصولا مشکل باروری دارند. (حدود 93 تا 95 درصد از افراد با داشتن تلاش مستمر و طولانی بچه دار خواهند شد.)
«ناباروری» عموما زمانی به کار می رود که پس از یک سال، هیچ نتیجه ای حاصل نشود. بیشتر این افراد پس از طی دوره درمان، موفق به بچه دار شدن می شوند. تعدادی نیز باید از روش های دیگر همچون اهدا اسپرم، لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست بچه دار شوند.تاثیر سن بر بارداری چیست؟
هر چه سن بالاتر رود احتمال باردار شدن پایین می آید. پس از یکسال تلاش، حدود 86 درصد از زنان سالم و بارور 20 تا 30 ساله باردار می شوند. این درصد تا 36 درصد برای زنانی که در ابتدای دهه 40 سالگی قرار دارند، کاهش پیدا می کند.
به طور متوسط، اوج باروری زنان 24 سالگی است و از حدود 35 تا 40 سالگی کاهش پیدا می کند. با اینکه با بالا رفتن سن باردار شدن دشوار است اما بیشتر زنان بالای 35 سال حاملگی سالم و موفقی دارند. آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟
خوشبختانه باید گفت بله. در اینجا چند مرحله که کمک می کند تا سریع تر بچه دار شوید را برایتان ذکر کرده ایم.
ابتدا باید زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید: شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید. برای تشخیص این زمان روش های مختلفی وجود دارد. از جمله ساده ترین روش ها، تعیین تاریخ شروع پریود ماه بعد است. (البته اگر پریود نامنظم دارید این روش چندان کاربردی ندارد). راه مطمئن تر دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال است که به زمان و حوصله زیاد نیاز دارد.
طبیق زمان نزدیکی با دوره تخمک گذاری: یافته های علمی ثابت کرده اند زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می کنند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. بهترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است.   آیا بدن شما آماده آبستن شدن هست: سلامت عمومی و تناسلی شما برای بارداری بسیار مهم هستند.
بنابراین پیش از هر اقدامی، حتما پیش پزشک زنان بروید و چک‌آپ کنید. تحقیق کنید بدن شما به چه نوع مواد غذایی برای باردار شدن نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. همچنین، حتما در نظر داشته باشید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.

 

منبع- دانشنامه سلامت

 

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

پس از گذشت چندین ماه از مراسم ازدواج زمزمه هایی درباره بچه دار شدن زوج جوان از گوشه و کنار شنیده می شود . برخی از زوجین خیلی زود پس از مراسم ازدواجشان فرزند دار می شوند اما برخی دیگر دوست دارند بعد از چندین سال بچه دار شوند.آیا می دانید بهترین زمان برای بچه دار شدن چه وقت است؟ برای دانستن جواب این سوال مهم این بخش از نمناک را مطالعه فرمایید.

بهتر است فرزند آوری در شرایط مناسب خودش اتفاق بیافتد تا هم زوجین و هم فرزند تازه به دنیا آمده، بتوانند در آرامش بیشتر زندگی خود را سپری کنند . این شرایط مناسب عبارتند از :

سن ازدواج

از بهترین اعمال نزد خدا تولید نسل است اما بهتر است این عمل در شرایط مناسب باشد . برای بچه دار شدن لازم است به سن ازدواجتان توجه کنید و اگر سن ازدواجتان بالا بوده زودتر بچه دار شوید زیرا بارداری در سنین بالاتر خطرناک است.

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

اعداد و ارقام گذاشتن ممنوع

یک زوج اگر بخواهند بچه دار شوند باید به معیارها و ملاک های خودشان برای والد شدن توجه کنند و به نظرات دیگران و اعداد و ارقامی که برای بچه دار شدن می گویند توجه نکنند. برخی افراد توصیه می کنند بعد از 1 الی 2 سال بعد از ازدواج بچه دار شوند و برخی دیگر 4 الی 5 سال را برای بچه دار شدن مناسب می دانند.

وقت کافی

کودک برای رشد روحی و ذهنی خود نیاز به رسیدگی والدین دارد و اگر والدین نتوانند نیازهای کودک را برآورده کنند و زمان کافی برای بودن در کنار کودک اختصاص دهند ، کودک دچار مشکلات روحی می شود و می پندارد که والدینم قطعا مرا دوست ندارند که هیچ گاه در کنار من نیستند. پس بهتر است والدینی که هر دو تمام وقت کار می کنندتا رسیدن به تعادل در کارشان بچه دار نشوند.

وضعیت مالی در حد متوسط

درست است که می گویند فرزند با خودش روزی می آورد اما والدین حتما باید قبل از فرزند دار شدن از حداقل امکانات مالی برای برآورده نمودن نیازهای فرزند مانند خوراک و پوشاک و مسکن برخوردار باشند. اگر توان مالی پایینی دارید و نمی توانید برای کودکتان غذا و لباس تهیه کنید تا بهتر شدن وضع مالی خود بچه دار نشوید.

نکته عکس این موضوع والدین کمالگرایی هستند کهمی گویند باید از امکانات مالی بسیار بالایی برخوردار باشیم تا بتوانیم از فرزندی نگه داری کنیم، اما این نگرش نسبت به فرزند دار شدن نیز اشتباه است.

رسیدن به تفاهم کامل

زوجین قبل از بچه دار شدن باید بتوانند مشکلات و مسایل خود را بدون ایجاد بحث و مشاجره و قهر کردن های طولانی حل کنند. از مهم ترین نیازهای هر فرزندی این است که در خانواده احساس آرامش و امنیت کند و دایما شاهد مشاجره و بحث والدینش نباشد.

برنامه ریزی کنید

برای بچه دار شدن برنامه ریزی کنید یعنی وظایف خود و همسرتان را بعد از آوردن فرزند برنامه ریزی نمایید و برای داشتن اوقات فراغت با یکدیگر نیز روش هایی را به کار ببرید که با ورود فرزند ، از همسرتان فاصله عاطفی نگیرید .

فرزندپروری

قبل از اینکه اقدام به آوردن فرزند کنید لازم است مهارت هایی را به دست آورید تا بتوانید بهترین رفتار را در مواقع گوناگون با فرزندتان داشته باشید.

بهترین سن باروری برای آقایان بین 20 تا 30 سالگی است. با این حال آقایان هیچ محدودیت سنی از لحاظ بچه دار شدن ندارند. در سنین بالا تا حدودی قدرت باروری کمتر می شود اما معمولا تا آخر عمر اسپرم وجود دارد.

بهترین سن برای بارداری خانم ها معمولا 25 و 26 سالگی است که احتمال دیابت، فشارخون و کاهش رشد جنین و ناهنجاری های جنینی که بیشتر به علت سه تایی شدن کروموزوم های 13، 18 و 21 اتفاق می افتد، بسیار کم است.

آمیزش و همبستری برای بچه دار شدن در زمان ‏های زیر مستحب است:

شب دوشنبه: فرزند حافظ کتاب خدا و راضی به آنچه خداوند برایش مقدر کرده ، می شود.

شب سه شنبه : شهادت روزی اومی شود ، خداوند او را با مشرکان عذاب نمی کند ، دهانش خوشبو، دلش رحیم و جوانمرد خواهد بود ، زبانش از دروغ ، غیبت وتهمت و پاک باک می ماند.

شب پنج شنبه : حاکمی از حکما و یا عالمی از علما خواهد شد.

روز پنج شنبه هنگام زوال : سلامتی دین و دنیا روزی اش خواهد بود.

شب جمعه : بچه خطیب و سخنگو خواهد شد.

روز جمعه موقع عصر : فرزند از دانایان مشهور خواهد شد.

شب جمعه بعد از نماز عشا : فرزند از ابدال ( شبیه به والدین )می شود.

 

برای بچه دار شدن چند بار باید آمیزش کرد؟

۱۳۹۵/۰۶/۳۱


۵۴۲۹۴۸ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، زوجین باید بـا درایت و بـرنامه ریزی تصمیم بـه بچه دار شــدن بگیرند زیرا که  داشتـن فـــرزند و پــرورش آن یک شغل 24 ساعتـه است و این شغل تا پایان عمر گریبان گیر والدین خواهد بود.

 متأسفانه بسیاری از حــاملگی ها ناخواسته است و زنـان هنگامـی متوجـه آن میشوند کــه مرحلـه تشکیـل سیستمهای عصبی و عـروقی و قـلبی گذشته و به عبارتی دوران طلائی را جهت پیشگیری ازبرخی ناهنجاری ها از دست داده اند برای داشتن فرزند سالم وجود توافق اخــلاقی بین زوجین و داشتن زندگـی آرام و استطاعت مالی و وقت کافی لازم است همچنین سلامت جسم و روان زوجین و داشتـن اطلاعات کافی در مورد حاملگی و پرورش کودک از ضروریات است.

قبل از بچه دار شدن زوجین از هم شناخت پیدا کنند
در فـرهنگ برخی از خانواده ها زوجین بلافــاصله پس از ازدواج بچــــــه دار می شوند درصورتی که لازم است مدتی بگذرد تا عشق وعلاقه بین آن ها به وجود بیاید و توافق اخلاقی بیــن انها مشخص شود. در صورتیکه ثابت شــود میتوانند زندگی راحتی در کنار هم داشته باشند آنوقت میتوانند در مورد داشتن فرزند اقدام نمایند.

حاصل یک زندگی با عشق وعلاقه همراه با آگاهی کامل زوجین از وظایف خود درزندگی مشترک وعمل به آن فرزندی خواهد بود سالم که میتواند انسانی متعالی شده وبرای خانواده و جامعه مفید باشد.
عده ای معتقدند که یک یا دو سال بعد از ازدواج زمان مناسبی برای بچه دار شدن است اما برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند بهتر است بعد از 3 تا 4 سال به فکر بچه دار شدن افتاد.
به طور کلی پیشنهاد می شود که در ابتدا باید زوجین به شناخت کامل از یکدیگر برسند و با توجه به در نظر گرفتن سنشان و شرایط عاطفی خود و و امکانات مادی  تصمیم به بچه دار شدن بگیرند. این یک باور کاملا غلط است که اگر در سنین بالا ازدواج می‌کنید، باید بلافاصله بچه‌دار شوید زیرا اول باید از تداوم رابطه‌تان مطمئن شوید و بعد مرحله جدیدی را آغاز کنید اما گذر از این مرحله باید سریع‌تر باشد.

باید توجه داشت که بچه‌دار شدن نمی‌تواند یک زندگی زناشویی متزلزل را ترمیم یا تحکیم کند و با حضور یک نوزاد، مشکلات چند برابر هم می‌شود. باید قبل از اینکه صاحب فرزندی شوید ، خود و همسرتان را به‌خوبی بشناسید ، خالصانه به یکدیگر علاقه‌مند باشید و رابطه میان شما صمیمی و کاملا باثبات باشد. به بیان دیگر باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن و قابل پیش‌بینی باشد.چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

برای بچه دار شدن شغلی با امنیت و درآمد کافی داشته باشد
شکی نیست که حداقل رفاه و امکانات اقتصادی برای خانواده لازم است تا قادر به تولید مثل و برآوردن نیازهای زن درهنگام حاملگی وسپس نیازهای اولیه کودک و سایر دوران باشد.
 برای بچه‌دار شدن باید از توان مالی مناسبی برخوردار باشید. یک کودک با وابستگی‌های مالی فراوانی به این دنیا می‌آید که این وابستگی‌ها با گذشت زمان افزایش می‌یابند. هزینه‌های نگهداری و پرورش کودک زیاد است و از هزینه زایمان، هزینه‌های درمانی، نیازهای تغذیه‌ای و پوشاک و اسباب‌بازی شروع می‌شود و به شهریه مدرسه و دانشگاه، پر کردن اوقات فراغت، ازدواج و… می‌رسد.

این به این معنی نیست که زوجین باید در رفاه کامل باشند و تمامی امکانات رفاهی را در اختیار داشته باشند بلکه برخورداری از امنیت شغلی و مالی با درآمد مککفی و پایدار و پس انداز نسبتا خوب می توان بچه دار شد. اما اگر زوجین شغلی ثابت ندارند و از نظر مالی در مضیقه هستند بهتر است تا ثابت شدن شرایط مالی خود بچه دار شدن خود را به تعویق بیاندازند.

بر سر آینده فرزند خود با همسرتان همراه شوید
 

اگر شما و همسرتان از یک فرهنگ یا حتی طبقه اجتماعی متفاوت باشید یا حتی درباره چگونگی تربیت کودک هم‌عقیده نباشید، این تفاوت‌ها می‌تواند طی پرورش کودک زمینه‌ساز مشاجره و کشمکش‌های فراوانی شود. البته لازم نیست در مورد همه چیز هم‌عقیده باشید اما ضروری است درمورد اینکه چگونه در آینده با فرزندتان رفتار کنید به تفاهم برسید. یعنی بهتر است قبل از بچه دارشدن با همسرتان در مورد تربیت فرزندتان و اینده ای که برای او در نظر گرفته اید صحبت کنید و به یک جمع بندی کلی برسید.

 نباید فراموش کنید که فرزندپروری یک علم است. شما باید از مراحل رشد و تکامل کودک، نحوه مراقبت از کودک و روان‌شناسی کودک و نوجوان آگاهی کامل داشته باشید و بدانید چگونه باید با یک کودک خردسال یا یک نوجوان رفتار کنید.

“مادرانه” عنوان طرحی
است که زوجین عزیزی
که در دوره بیست و
یکم و بیست و دوم ازدواج
دانشجویی حضور داشته
اند در صورتی که حداکثر
تا یک سال پس از تشرف
به مشهد مقدس صاحب
فرزند شوند با ثبت
نام در طرح تشویقی
مادرانه می توانند
ضمن استفاده از آموزش
های مجازی مهارتهای
فرزند پروری جوایز
ارزنده نیز دریافت
نمایند


سؤال :

براي بچه دار شدن چند بار بايد آميزش كرد؟ آيا چند بار آميزش كردن با همسر، ربطي به چند قلوشدن بچه دارد يا خير؟

جواب :

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

خوشحاليم شما مخاطب ما هستيد اميدواريم راهنماي خوبي در رابطه با اين موضوع براي شما باشيم.
همانطور كه مي دانيد تمام موجودات زنده، توليد مثل مي كنند. در انسان توليد مثل به وسيله دو نوع سلول انجام مي پذيرد. اسپرم ها كه به وسيله بيضه هاي مرد ساخته مي شوند و تخمك ها كه به وسيله تخمدان هاي زن توليد مي شوند. اگر يك اسپرم وارد يك تخمك شود و آن را بارور كند، DNA مرد و زن تركيب شده، سلول هاي جديدي حاصل مي شوند. بارداري زماني رخ مي دهد كه اين سلول ها خود را در رحم جاي مي دهند. حال اگر شرايط تخمك زن در وضعیت خوبي باشد و اسپرم های مرد نیز سالم باشند، ممكن است اين تركيب در اولين رابطه جنسي اتفاق بيفتد و بارداري صورت گيرد و گاهي هم بعلل متفاوتي نياز به دفعات بيشتري مي باشد.
اگر مداوماً دو تا سه بار در هفته رابطه جنسي داشته باشيد احتمال اينكه يكي از دفعات با دوره باروري همزمان شود بالا مي رود. براي زوج هاي سالمي كه مي خواهند بچه دار شوند چيزي به اسم رابطه جنسي زياد از حد وجود ندارد لذا براي بارداري لازم است نزديك به زمان تخمك گذاري، روزي يكبار رابطه جنسي داشته باشيد. براي آگاهي از زمان تخمك گذاري اين موضوع را بررسي مي نماييم.
تخمك‌گذاري به زماني گفته مي‌شود كه يك تخمك (يا در برخي موارد نادر بطور طبيعي بيشتر از يك تخمك) از تخمدان آزاد مي‌شود و اين زمان را «دوره باروري» در سيكل قاعدگي مي‌نامند. لذا بچه هاي دوقلو به تعداد تخمكهاي آزاد شده و يا تقسيم يك تخمك مرتبط مي شوند و تعداد آمیزش، اثری بر چند قلو زایی ندارد. هر ماه، معمولا يك تخمك در درون تخمدان زن به بلوغ مي‌رسد. هنگامي كه اندازه آن به حد معيني رسيد، تخمك از تخمدان آزاد شده و درونِ لوله‌هاي فالوپ، به طرف رحم حركت مي‌كند. اينكه در هر بار، كدام تخمدان يك تخمك آزاد مي‌كند، نسبتا نامشخص است. آنچه مشخص است اين است كه وظيفه تخمك‌گذاري در سيكلهاي قاعدگي به صورت منظم و يكي در ميان، بين تخمدانها تقسيم نمي‌شود.

چگونه بهترين زمان باروري، با تخمك‌گذاري مشخص مي‌شود؟
براي اينكه بهترين نتيجه را بگيريد و حامله شويد، بايد در مدت يك تا دو روز پيش از تخمك‌گذاري تا ۲۴ ساعت پس از آن، آميزش داشته باشيد. دليل اين امر آن است كه اسپرم ها مي‌توانند دو تا سه روز زنده بمانند، اما تخمك نمي‌تواند بيشتر از ۲۴ ساعت پس از تخمك‌گذاري به حيات خود ادامه دهد مگر اينكه لقاح صورت پذيرد. اگر در حوالي زمان تخمك‌گذاري آميزش داشته باشيد، احتمال حامله شدن شما افزايش مي‌يابد.در زوجهاي معمولي كه مي‌توانند به صورت طبيعي بچه‌دار شوند، در هر دوره ۲۰% احتمال بارداري وجود دارد. حدودا ۸۵% از خانم هايي كه بدون استفاده از يكي از روشهاي جلوگيري از بارداري آميزش دارند، ظرف يكسال حامله مي‌شوند. شما مي‌توانيد با تعيين زمان دقيق تخمك‌گذاري، همچنين با افزايش آگاهي خود در مورد تغييرات هورموني و فيزيكي كه در هر ماه در بدن شما رخ مي‌دهد، احتمال حامله شدن را افزايش دهيد

چگونه مي‌توانم زمان تخمك‌گذاري و حداكثر آمادگي براي بارداري را تشخيص دهم؟
– زماني را كه دوره پريود بعدي شما آغاز مي‌شود در نظر بگيريد، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن كم كنيد. اين چند روز، همان محدوده زماني است كه احتمال تخمك‌گذاري شما در آن بسيار زياد است. براي خانم هايي كه يك دوره كامل آنها ۲۸ روز طول مي‌كشد، چهاردهمين روز معمولا روز تخمك‌گذاري است. براي استفاده از اين روش، شما بايد بدانيد كه دوره كامل شما معمولا چند روز طول مي‌كشد.
– می توانید از کیت های تشخیص تخمک گذاری که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید. این کیت ها روزهای احتمالی تخمک گذاری را به شما نشان می دهند.
– براي تعيين زماني كه احتمال باروري شما در آن حداكثر است باید به وضعيت بدني خود توجه كنيد و روش تشخيص نشانه‌هاي تخمك‌گذاري را فرا بگيريد.

نویسنده : گروه روانشناسی و مشاوره پرسمان

email info@ezdevaj.org

کلید واژه ها:

آیا تصمیم به باردار شدن گرفته‌اید؟ آیا می‌دانید برای بارداری چه کارهایی باید انجام دهید؟ امروزه اکثر افراد برای باردار شدن برنامه ریزی کرده و به دنبال راه‌هایی برای به دنیا آوردن کودک سالم هستند. والدین مسئول سلامت فرزندان خود هستند و باید در دوره قبل از بارداری نیز تمام موارد احتیاط را رعایت کنند. سلامت جسمی مادر و پدر برای بارداری هرچه سریع‌تر و سالم‌تر اهمیت زیادی دارد. گاهی افراد با وجود تلاش‌های بسیار در فرزندآوری با شکست مواجه می‌شوند. درحالی که شاید با توجه به برخی نکات ساده به راحتی موفق به بارداری شوید. برنامه ریزی برای بچه دار شدن در این زمینه کمک زیادی به والدین می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی برای بچه دارشدن کلیک کنید.

یک سری اصول ابتدایی برای بالارفتن احتمال باروری وجود دارد که ممکن است توسط زوجین در نظر گرفته نشود و در صورت عدم بارداری، به سراغ روش‌های نادرست سوق پیدا کنند. برخی از این اصول به شرح زیر هستند:

بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری، اثر طولانی تر و بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارند. همچنین زمان آمادگی برای باردار شدن پس از قطع داروهای ضدبارداری، در بدن هر خانمی متفاوت است. پس از قطع داروهای جلوگیری، 2 تا 3 ماه برای بارداری زمان لازم است.

حداکثر طول عمر تخمک بین 12 تا 24 ساعت و برای اسپرم اسپرم 48 تا 72 ساعت است. بنابراین لازم است که نزدیکی در زمان مناسب انجام شود. برای تشخیص زمان تخمک گذاری راهکارهایی وجود دارد که عبارتند از:چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

برای محاسبه زمان تخمک گذاری، زمان شروع عادت ماهیانه بعدی خود را حساب کرده و 12 تا 16 روز از آن کم کنید. در این دوره زمانی احتمال تخمک گذاری افزایش می‌یابد. در دوره‌های 28 روزه، معمولا تخمک گذاری در روز 14 اتفاق می‌افتد. با حساب دوره تخمک گذاری در تقویم تا حدودی از روز تخمک گذاری خود آگاه می‌شوید. البته این روش کاملا دقیق نیست چرا که تخمک گذاری تحت تاثیر عوامل بسیار متعددی تغییر می‌کند.

برای تشخیص دوره تخمک گذاری به ترشحات واژن خود توجه داشته باشید. هرچه از عادت ماهیانه می‌گذرد، ترشحات بیشتر شده و ساختار آن تغییر می‌کند. در تخمک گذاری ترشحات بسیار شفاف و چسبناک شده و حالتی شبیه به زرده تخم مرغ به خود می‌گیرند. این ترشحات در دوره تخمک گذاری مسیر حرکت اسپرم به سمت رحم را هموار می‌کنند

در دوره تخمک گذاری دمی بدن در حدود 0.4 تا 0.1 در جه بالا می‌رود. البته خود فرد متوجه این تغییر دما نمی‌شود پس لازم است که برای این منظور از دماسنج استفاده شود. در هنگام صبح و قبل از هرگونه فعالیتی دکا بدن خود را با دماسنج اندازه بگیرید تا از تخمین دوره تخمک گذاری خود مطمئن شوید.

برای تشخیص دوره تخمک گذاری کیت‌های مخصوصی وجود دارد که از طریق داروخانه‌ها و بدون نسخه قابل تهیه هستند. کیت‌ها با بررسی هورمون‌های قبل از تخمک گذاری، دوره شما را تشخیص داده و هشدار می‌دهند. با انجام دستور العمل کیت، می‌توانید دقیق ترین نتیجه را به دست آورید. این کیت‌ها ممکن است کمی گران باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کیت تخمک گذاری کلیک کنید.

1. چگونگی و پوزیشن جنسی مناسب در باردار شدن موثر است. قبل از شروع دوره تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید.

2.از محصولات شیمیایی که برای افزایش لذت یا افزایش احتمال باروری مصرف می‌شوند، اجتناب کنید.

بعد از رابطه جنسی، بلافاصله آلت را از واژن خارج نکنید.  برای ورود اسپرم به رحم چند دقیقه زمان لازم است.

تا حد امکان از بیرون ریختن اسپرم از واژن جلوگیری کنید. می‌توانید با دست دو طرف واژن را به هم نزدیک کرده تا اسپرم داخل بدن باقی بماند. بعد از رابطه کمی دراز کشیده و پاها را بالا بگیرید.

رابطه جنسی خود را در طول هفته افزایش دهید چراکه  آمیزش مداوم شانس بارداری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. البته با انجام رابطه جنسی مداوم، غلظت اسپرم مرد کمی کاهش می‌یابد. اما این مساله جای نگرانی ندارد چرا که از قدرت باروری مردان سالم کم نمی‌شود. با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری رابطه جنسی خود را تا روزی یکبار افزایش دهید.

بعد از عبور از دوره تخمک گذاری، زمان انتظار شروع می‌شود. تا قبل از شروع دوره پریود بعدی، لازم است که از تست‌های بارداری استفاده کنید. بالا نگه داشتن دمای بدن یکی از روش‌های مناسب برای بالا بردن احتمال ایجاد لقاح و بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست‌های بارداری کلیک کنید.

مناسب ترین پوزیشن رابطه جنسی برای بارداری، به شرایط جسمانی شما بستگی دارد. اما  به طور کلی بهترین حالات و پوزیشن‌ها برای رابطه جنسی، روش‌هایی است که آلت عمیق تر وارد واژن می‌شود.

یکی از بهترین حالت‌ها برای بارداری شیوه کلاسیک و سنتی رابطه است. در شیوه کلاسیک زن به پشت دراز کشیده، پاهای خود را باز و به سمت بالا نگه داشته و یا روی شانه‌های مرد می‌گذارد و مرد روی زن قرار می‌گیرد. زمانی که زن به پشت می‌خوابد، اسپرم به دلیل نیروی جاذبه، شرایط بهتری برای وارد شدن به رحم پیدا می‌کند. همچنین در این روش آلت به مقدار عمیق‌تر در واژن زن قرار می‌گیرد.

زن باید 20 تا 30 دقیقه بعد از رابطه، به پشت دراز بکشد. بهتر است که لگن او به وسیله یک بالش از زمین بلند شود. ممکن است پس از بلند شدن زن، مقداری از مایع منی بیرون بریزد اما مشکلی ندارد، چراکه این اسپرم‌ها به احتمال زیاد زنده نیستند و خوابیدن بیشتر از 30 دقیقه کمکی به باردار شدن نمی‌کند.

سعی کنید رابطه‌ای که برای باردار شدن برقرار می‌کنید، از عشق و احساس کافی برخوردار باشد. عشق ورزیدن در پوزیشن سنتی کمی سخت است؛ در این صورت شما می‌توانید از حالت‌های دیگر استفاده کنید. در هر صورت عمیق بودن دخول آلت به واژن، مهم ترین مسئله برای بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

افزایش اسپرم و میزان غلظت آن‌ها شانس بارداری را بیشتر می‌کند. برای این منظور می‌تواید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. اجتناب از مصرف مواد مخدر و الکل

2. دوری از سیگار و تنباکو

3. کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل

4. مصرف ویتامین‌هایی همچون فولیک اسید، ویتامین C و روی

5. خودداری از محیط‌های بسیار گرم همچون سونا

شرایط روانی و جسمی شما، در باردار شدن موثر است و باید برخی از آن ها را بدانید:

باردار شدن برای اکثر زوجین کار چندان راحتی نیست. از هر 100 زوجی که در ماه برای بارداری تلاش می‌کنند، تنها 15 تا 20 آن‌ها موفق می‌شوند. با این حال 95 درصد زوج‌ها پس از گذشت دو سال موفق به بارداری و فرزندآوری خواهند شد. 

حتی اگر هیچ قصد یا راه حلی برای بارداری ندارید، لازم است شرایط سلامت روحی و جسمی خود را بررسی کنید. ممکن است بعد از حاملگی، برخی از بیماری‌های شما بدتر شده و به خود و فرزندتان آسیب وارد شود. معاینه لگن، آزمایشات رحم، چک کردن دیابت، بیماری تیروئید، اختلالات خلقی مثل افسردگی، وسواس، اضطراب و … می‌تواند در دوران حاملگی یا بعد از زایمان به شما آسیب برساند.

شرایط سالم جسمانی و پرهیز از آسیب زاها، شانس بارداری شما را افزایش می‌دهد. برخی از این موارد شامل:

نداشتن رابطه عاشقانه و عدم لذت از معاشقه به شما و همسرتان فشار روحی زیادی وارد می‌کند. در این شرایط احمال باروری کاهش می‌یابد.

بخاطر بارور نشدن رابطه خود را تحت فشار قرار ندهید. بارداری به زور اتفاق نمی‌افتد.

سعی کنید بدون نیاز به یک بچه، از همدیگر و از رابطه خود لذت ببرید. بچه ای که حاصل عشق نبوده و فقط طبق عادت بقا و انجام وظیفه باشد، فرزند سالمی نخواهد بود.

استرس یکی از مهم ترین عوامل کاهش شانسِ بارداری است. سعی کنید اندیشه مثبت و سالمی درباره رابطه و خودتان داشته باشید.

افسردگی قبل از بارداری، در طول دوره بارداری و بخصوص پس از زایمان، باعث تولد فرزند ضعیف و افسردگی پس از زایمان می‌شود و احتمال بروز مشکل برای زوجین را افزایش می‌دهد.

در مورد تمام این مسائل می‌توانید با روانشناس خود در ارتباط باشید و از او کمک بخواهید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

در ابتدا تعیین یک زمان منظم و طبق برنامه برای رفتن به پزشک بسیار مهم است. این مسئله اضطراب را کاهش داده  و می‌تواند برای باردار شدن به شما کمک کند.

_زوج‌های سالم زیر 30 سال که دوبار در هفته رابطه جنسی دارند، باید در طول یک سال بارداری برای‌شان اتفاق بیفتد.

زنان بالای 30 سال، پس از 6 ماه تلاش به دکتر مراجعه کنند. ممکن است با افزایش سن، شانس باروری کم شود اما صفر نمی‌شود. تغییر در سبک زندگی و حالت‌های مقاربت جنسی نیز کمک کننده هستند. 

در صورت داشتن بیماری التهاب لگن، درمان‌های پیشگیری از سرطان، اندومتریوز، سابقه سقط جنین و سن بالای 35 سال، حتما با پزشک در ارتباط باشید.

تمام داروها و بیماری‌های روحی و جسمی احتمال باروری را کاهش می‌دهند و باید این مسائل را با پزشک یا روانشناس خود در میان بگذارید.چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

در صورت داشتن عفونت‌های نواحی جنسی و قابل انتقال حتما برای باردار شدن با پزشک مشورت کنید.

ممکن است بافت فیزیکی رحم یا آلت مردانه به شکلی باشد که امکان رسیدن اسپرم به تخمک را دشوار کند. این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد. 

گاهی در اسپرم مرد مشکلاتی وجود دارد، که از آزمایش‌های باروری مردانه مثل آزمایش خون یا انسداد مجاری ادرار برای تشخیص استفاده می‌شوند.

آزمایش و تست‌های هورمونی توسط پزشک انجام می‌شود.

قبل از انجام درمان‌های باروری، به دلیل هزینه‌ها و سختی‌هایش، حتما در مورد انجام و ادامه آن با همسر و روانشناس خود مشورت کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. مشاوره خانواده و مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند تا خودتان و شرایط را برای ورود یک عضو جدید آماده کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط و روش های باردار شدن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

آشنایی با فرایند تخمک‌گذاری و علائم آن کمک می‌کند تا بتوانید با دقت بیشتری زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید و زمان‌های مناسب برای باروری را تشخیص…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

اگر دوست ندارید کودکتان را هنگام خواب تنها بگذارید تا گریه کند یا روش‌های ناپدید شدن تدریجی و گریه تا خواب را امتحان کرده‌اید ولی مؤثر نبوده‌ است،…

تقریباً تمام والدین یک کودک نوپا با این پرسش مواجه می‌شوند که چرا فرزندشان یکدفعه الم‌شنگه به پا می‌کند. در این مطلب به دلایل و راهکارهای رفع و…

فرض کنید دختر چهار ساله‌تان از شما بخواهد که برایش لوازم آرایش بخرید یا ماتیکتان را به او بدهید تا روی لبش بزند، شما هم درخواستش را رد می‌کنید، بعد…

احیای قلبی تنفسی یا CPR، یک اقدام نجات‌دهنده است که شما می‌توانید برای نجات جان کودکی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد، یعنی بیهوش است و نفس نمی…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

آیا بعد از ازدواج حتماً باید بچه‌دار شوم؟ چرا نمی‌شود ازدواج کرد ولی بچه‌دار نشد؟ بچه‌ داشتن چه کمکی به بهبود زندگی من خواهد کرد؟ آیا همسر من برای پدر شدن آماده است؟ آیا کودکم سالم به دنیا می‌آید؟ رابطهٔ من و همسرم بعد از بچه‌دار شدن چه تغییری خواهد کرد؟ بزرگ کردن یک بچه چقدر خرج دارد؟ تمام این موارد و چیزهایی شبیه به این سؤال‌ها باعث می‌شود بسیاری از پدر و مادرها تصمیم برای بچه‌دار شدن را به تعویق بیاندازند یا از آن منصرف شوند. به هر حال، این یک حقیقت است که بچه‌ها مسئولیت‌ها، مدیریت و شرایط زندگی، روابط ما با همسرمان و رابطه‌مان با دیگران را تغییر خواهند داد. اما آیا این تغییر خوب است یا بد؟ برای اینکه بچه‌دار شدن ما بعدها منجر به پشیمانی نشود، لازم است با آمادگی کامل و سالم و دلایل درست شروع و اقدام کنیم. اما دلایل اشتباه ما برای بارداری چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

چند سال که از زندگی مشترکتان می‌گذرد اغلب توصیه‌ها و درخواست‌های اطرافیان ما برای باردار شدنمان شروع می‌شود. مادرهای ما و پدربزرگ‌ها و مادربزگ‌ها اغلب جزء اولین نفرات این درخواست‌ها هستند. آنها وقت و بی‌وقت آرزو می‌کنند که به زودی فرزند شما را در آغوش بگیرند و وقتی واکنشی نشان نمی‌دهید در مورد سن شما و مضرات دیر بچه‌دار شدن هشدار می‌دهند و شروع به تفسیر و نقد و بررسی این موضوع خواهند کرد.

اما واقعیت این نیست، چون تنها کسانی که باید در این مورد تصمیم بگیرد فقط شما و همسرتان هستید، زیرا وقتی کودک شما به دنیا می‌آید شما دو نفر مسئول نگهداری از او هستید و در بسیاری موارد همان کسانی که با انتظارهایشان شما را کلافه کرده بودند در این راه کمک خاصی نخواهند کرد و وظیفه ای هم ندارند، پس لازم است حتماً قبل از این تصمیم توانایی‌ها و شرایط خودتان را در نظر بگیرید و عاقلانه برنامه‌ریزی کنید.

اختلافات زناشویی اغلب به دلیل ناتوانی در تصمیم‌گیری مشترک، مدیریت بحران، حل مسائل زندگی، مذاکره و مشارکت پیش می‌آید. اگر رابطهٔ شما دچار مشکل است باید حتماً قبل از بچه‌دار شدن تلاش کنید که با یادگیری مهارت‌های لازم، مشکلاتتان را برطرف کنید. ضعف در هر کدام از مهارت‌های یک زندگی مشترک بعد از بچه‌دار شدن می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را برایتان طی سال‌های آینده ایجاد کند. فراموش نکنید که تا وقتی فرزند شما به سنی برسد که بتواند خودش در موارد مهم و اساسی تصمیم بگیرد، شما و همسرتان باید برای او تصمیم بگیرید و اگر نتوانید به یک تصمیم مشترک برای یک زندگی دونفره برسید، دامنهٔ اختلافات شما زندگی سه‌نفرهٔ شما را هم بسیار سخت‌تر خواهد کرد و به احتمال زیاد یک فکر غلط است.

بعضی‌ها عاشق بچه هستند و وقت زیادی را با بچه‌های دوست آشنا می‌گذرانند. اما اگر شما هم چنین فردی هستید، لازم است حتماً یک کودک را به این دنیا بیاورید؟ بزرگ کردن یک کودک و تبدیل او به انسانی سالم و دوستدار همنوعان خود با بغل کردن گهگاه بچهٔ دوست شما خیلی فرق دارد، آن هم در مواقعی که حالش خوب است و بی‌قراری نمی‌کند و بیمار هم نیست. پس لازم است به این موضوع به شکلی واقعی نگاه کنید تا در آینده پدر و مادری خوبی باشید، چون شما می‌توانید در عوض باردار شدن و تولد یک کودک دیگر، بچه‌ای بی‌سرپرست را به فرزندخواندگی بپذیرید یا معلم کودکان شوید و یا در شیرخوارگاه‌های سطح شهر داوطلب کمک شوید.

یک کودک هم پدر می‌خواهد و هم مادر! گاهی می‌شنوید که مادر شدن آرزوی هر زنی است ولی برخی از افراد می‌گویند که خودشان بچه نمی‌خواسته‌اند ولی همسرشان برای بچه‌دار شدن اصرار کرده و خواهان آن بوده است. اما آیا ادامه دادن به یک رابطه به دلیل ترس از دست دادن همسر و زندگی فعلی و بازیچه و وسیله قرار دادن یک موجود زنده برای حل ماجرا کار درستی خواهد بود؟ بهتر است اگر دلتان یک تغییر در زندگی می‌خواهد، بچه‌ها را بهانه نکنید.

تنهایی یک حس ناخوشایند در زندگی است. درواقع به همین دلیل است که افراد ازدواج می‌کنند و تشکیل خانواده می‌دهند تا تنها نمانند. ولی آیا فقط برطرف کردن تنهایی راهی درست برای بچه‌دار شدن خواهد بود؟ همچنین این موضوع که کسی باشد که در دوران پیری ما به اصطلاح عصای دستمان باشد و در کل، ترس از تنها ماندن در دوران سالخوردگی و پیری نگرش درستی برای بچه‌دار شدن نیست.

بهتر است بدانید که پدر یا مادر بودن یک شغل است؛ یک شغل تمام‌وقت که حضور مداوم و سالم شما را به خصوص در سال‌های اول تولد کودکتان می‌خواهد و این اتفاق نیاز به پیش‌زمینه‌ای آگاهانه و سالم در مورد نیازهای یک کودک برای رشد، چگونگی تربیت و داشتن یک کودک شاد، بزرگ کردن یک فرد سالم و بدون عقده، حس مسئولیت ما در برابر جامعه و بسیاری از مواردی دارد که بدون داشتن آنها می‌توانید به مرور دچار سردرگمی شوید. پس اقدام به بارداری صرفاً برای رفع تنهایی و فقط تکرار عمل دیگران دور و نزدیک ما؛ یعنی اینکه چون خواهر یا دوست ما بچه‌دار شده است، ما هم بچه‌دار شویم، کاری درست نخواهد بود.

بعضی از افراد همواره از ناتوانی در رابطه برقرار کردن با دیگران رنج می‌برند. آنها به دلیل کمبودها و انتظارات سخت‌گیرانهٔ والدین که در دوران کودکی تجربه کرده‌اند یا بحران‌های عاطفی که بعدها در دوران جوانی تجربه کرده‌اند احساس می‌کنند که هیچ‌کس آنها را صادقانه دوست ندارد و همیشه تنها هستند. برای این افراد بچه‌دار شدن به معنی ارتباط با کسی است که دوستشان داشته باشد و به آنها تکیه کند. با به دنیا آمدن نوزاد فشار این انتظار هر روز بیشتر روی دوش فرزند آنها سنگینی خواهد کرد. کسانی که والدین این چنینی دارند سال‌ها و شاید تا ابد در مورد پدر یا مادرشان دچار حس عذاب وجدان هستند، غافل از اینکه هیچ‌وقت نمی‌توان این کمبود را با بچه‌دار شدن جبران کرد.

اگر برای مدیریت اموال و کسب و کار بعد از خودتان نگران هستید که این مورد بیشتر در مورد پدران خانواده‌ صحت دارد، بهتر است بدانید که تصمیم برای بچه‌دار شدن شما راه حل درست و مناسبی نیست. کسانی که با این انگیزه بچه‌دار می‌شوند درواقع راه خلاقیت و رشد و شکوفایی فرزندشان را می‌بندند و از روی خودخواهی برای آیندهٔ فرزندشان تصمیم می‌گیرند و حتی او را مسئول حفظ این شرایط می‌دانند.

در چنین موقعیتی و وقتی کودک شما بزرگ شد، از یک‌سو ممکن است احساس کند هیچ‌کس او را به خاطر خودش دوست ندارد، بلکه فقط به دنیا آمده است تا وظایفی را به انجام برساند که از قبل برایش در نظر گرفته‌اند و از سوی دیگر پدر و مادر با هر مخالفتی از جانب فرزندشان مأیوس خواهند شد و درواقع، زنده نگه داشتن نام خانوادگی یا ترس از انقراض نسل، چیزی جز یک تفکر نادرست نیست.

گاهی برخی از زوج‌ها برای اثبات قدرت باروری خود اقدام به بچه‌دار شدن می‌کنند. به راستی چه چیزی باعث می‌شود تا برخی افراد را به اثبات این قدرت غریزی مجبور کند؟ شاید بد نباشد گاهی به این موضوع فکر کنیم و یادمان باشد که برای مادر یا پدر شدن حتماً نیاز به بچه‌دار شدن نیست و کودکان بی‌سرپرست بسیاری در بهزیستی و شیرخوارگاه‌ها در انتظار داشتن یک پدر و مهر مادرانهٔ ما هستند، هرچند چیزی که اتفاق می‌افتد اغلب این است که ما تنها این کار را خوب و شایسته می‌دانیم ولی نه برای خانودهٔ خودمان!

درست است که دوران بارداری، زایمان و بچه‌دار شدن و بزرگ کردن یک کودک از تجربه‌های ارزشمند و دوست‌داشتنی این زندگی هستند اما آیا صرفاً تجربه کردن چیزی آن هم به این مهمی برای ما ضروری است؟ بهتر است برای باردار شدن و به دنیا آوردن یک انسان تنها به دلیل داشتن یک تجربه تصمیم نگیریم.

برخی یا شاید بیشتر ما آرزوها و رویاهای سرکوب‌شده‌ای داریم که برای تحقق آنها راهی جز بچه‌دار شدن نمی‌بینیم. اما تحقق نیازهای کودکی یا نوجوانی ما یا به حقیقت رساندن چیزی که آرزوی ما بوده است و والدین ما نتوانسته‌اند آن را انجام دهند به ما تسلی و آرامش خواهد بخشید؟ نشان دادن الگوی یک پدر و مادر خوب به اطرافیان یا حتی جامعه با تصمیم درست صادقانه برای تولد یک کودک فرق دارد. این گونه افراد اغلب فرزندان خود را مجبور می‌کنند که در رشته‌ای درس بخوانند که خودشان دوست داشته‌اند یا فعالیتی را ادامه دهند که مورد علاقهٔ خودشان بوده است. اما واقعیت این است که اگر تصور می‌کنیم انسان باهوش و لایقی هستیم بهتر است تمام این کارها را خودمان انجام دهیم و آن را به نسل آینده واگذار نکنیم.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، دندان‌پزشکان کودک توصیه می‌کنند که فرایند انتقال از شیشه‌شیر به لیوان آموزشی برای کودک از یک سالگی انجام شود. برخی…

پژوهشگران به تازگی گفته‌اند که حدود ۷۰ درصد زنان مبتلا به مراحل اولیهٔ شایع‌ترین سرطان پستان ممکن است از درد و رنج شیمی‌درمانی خلاص شوند. این نتیجه…

برخی مادران شیرده می‌توانند هر چیزی را که دوست دارند بخورند، گرچه صحت دارد که برخی غذاهایی که طعمی قوی دارند می‌توانند طعم شیر شما را تغییر دهند…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: موضوعی که شاید ذهن خیلی از زوج‌های جوان را درگیر می‌کند، ولی به دلیل شرم و حیا از پرس‌و‌جو درباره آن دوری می‌کنند، «ناباروری» و راه‌های درمان آن است. دکتر محمد‌رضا نوروزی، متخصص اورولوژی در این مطلب به سوالات ذهنی شما در این باره پاسخ داده است.

نابارور به چه کسی می‌گویند؟

ناباروری عبارت است از این که یک زوج پس از گذشت یک سال از ازدواج‌شان، بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، باردار نشود.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا این زوج کاملا نابارورند یا ارزش بررسی دارند؟چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

در واقع با پیشرفت‌هایی که امروزه در دنیای پزشکی صورت گرفته می‌توان گفت این زوج ارزش بررسی دارند.

آیا ناباروری در دنیا ریشه‌کن شده؟

بسیار بر این عقیده‌اند چیزی به اسم زوج نابارور در دنیا وجود ندارد، همه افرادی که باروری طبیعی نداشته‌اند می‌توانند به نوعی برای کار‌های درمانی مراجعه کنند.

آیا همه کسانی که برای درمان مراجعه می‌کنند بچه‌دار می‌شوند؟‌نمی‌شود این را با قاطعیت اعلام کرد که همه آن‌ها بچه‌دار می‌شوند، ولی این را می‌توان با قاطعیت گفت که همه آن‌ها می‌توانند برای درمان، مراجعه کنند.

در ناباروری سهم زنان بیشتر است یا مردان؟

معمولا اختلالات باروری به طور مساوی بین زنان و مردان توزیع می‌شود. یعنی فاکتور‌های زنانه و مردانه به یک اندازه در این قضیه دخیل هستند. معمولا در فرهنگ ما زوج‌های نابارور با هم برای درمان مراجعه نمی‌کنند. هرچند درمان‌های جدید بر این اصل استوار است که زن و مرد باید با هم برای درمان مراجعه کنند. در زنان، اختلالات باروری با اختلالات تخمک‌گذاری، اختلالات رحم، اختلالات لوله‌های رحمی و اختلالات هورمونی همراه شده است یعنی اشکال یا ایراد در هر یک از این اعضا می‌تواند باعث ناباروری زنان شود. زنانی که اختلالات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم و پرمویی دارند، این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از امکان ناباروری در آن‌ها باشد.

کدام مردان در خطر ناباروری قرار دارند؟

در مردان، بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند باعث ناباروری شود. اولین آن‌ها اختلال توانایی جنسی است. شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است. بعضی از دلایل ناباروری در مردان عبارتند از: بیماری‌های دوران کودکی مثل جراحی‌هایی که اطراف بیضه انجام می‌شود، بالا بودن بیضه و بیماری واریکوسل (به‌عنوان شایع‌ترین عامل ناباروری که قابل درمان است)، اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی، رشد نامناسب بیضه‌ها، اختلالات ژنتیک مثل کوچک‌بودن بیضه، برخی عفونت‌های مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می‌کند مثلا «سل» که لوله‌های انتقال‌دهنده اسپرم را از بین می‌برد، برخی داروها، برخی عفونت‌های دستگاه تناسلی مثل سوزاک به شرطی که موجب تنگی مجرا شود و مانع خروج شود و بیماری‌های تب‌دار طولانی‌مدت که بر نطفه‌سازی تاثیر می‌گذارد علت آن است که اسپرم در بیضه در درجه حرارتی پایین‌تر از درجه حرارت بدن فعالیت پیدا کند و این حرارت بالا و طولانی‌مدت باعث از بین‌رفتن اسپرم‌ها شود.

برخی از بیماری‌های ژنتیک و بیماری‌هایی که با اختلالات بویایی و هورمونی همزمان هستند. بعضی از بیماری‌ها که موجب ایجاد ترشحات غلیظ در بدن می‌شوند، سرفه‌های خشک، اختلالات ریوی و اختلالات بیضوی به صورت ترشحات غلیظ و برخی از مشاغل. افرادی که در معرض مواد آسیب‌رسان به بیضه‌ها قرار دارند مثل انواع حشره‌کش‌ها وقتی به صورت مدام با آن تماس داشته باشند یا مثل کسانی که در کارخانه‌های تولید این مواد هستند یا سم‌پاش‌ها. نانوایی که دائما در کنار تنور‌های داغ قرار دارد. برخی مواد رنگی، سیگار و … هم می‌توانند تا حدی بر قدرت باروری تأثیر بگذارند.

آیا این موضوع واقعیت دارد که کارگران شاغل در کارخانه‌های شیشه و فولاد یا بچه‌دار نمی‌شود یا فرزندشان دختر است؟

در واقع ثابت شده حرارت‌های بالا می‌تواند باعث مختل‌شدن فرایند تولید اسپرم شود. در رابطه با جنسیت هم در واقع کروموزم «Y» که عامل پسرشدن است خیلی ضعیف‌تر است و در مقابل استرس و عوامل آسیب‌رسان به بیضه بسیار زود آسیب می‌بیند. حتی در میان جراحان که استرس زیادی دارند، دیده شده فرزندان دختر بیشتر است. یعنی استرس کار بر این کروموزوم‌ها تاثیر گذاشته است. یعنی در مشاغل و موقعیت‌های پراسترس، کروموزم‌های «X» بیشتر امکان باروری می‌یابند و احتمال دختردار شدن فرد بیشتر است.

شایع‌ترین علت در ناباروری مردان

شایع‌ترین بیماری قابل درمان در ناباروری آقایان «واریکوسل» است. این بیماری عبارت است از واریس عروق بیضه، مانند پیرمردان و پیرزنان دچار واریس عروق پا می‌شوند و پاهای‌شان ورم می‌کند و خون به خوبی در عروق پای‌شان حرکت نمی‌کند. در پسران جوان هم ممکن است این اتفاق برای بیضه‌ها پیش بیاید و نتواند خون را به خوبی تخلیه کند، این ماندن طولانی‌مدت خون در بیضه‌ها باعث می‌شود درجه حرارت بالا برود و اختلالات هورمونی به همراه داشته باشد. این عوارض باعث می‌شود اسپرم‌سازی خوب انجام نشود. این اختلال در اسپرم‌سازی، فرد را مستعد ناباروری می‌کند.

گاهی دیده می‌شود که اصلا نطفه‌ای شکل نمی‌گیرد، به همین دلیل مجبور هستیم از بافت بیضه نمونه‌برداری انجام بدهیم که آیا اسپرم در داخل بیضه وجود دارد یا نه؟ اگر‌درنمونه‌برداری از مردی اسپرم پیدا کنیم حتی اگر کم یا ضعیف هم باشد، خوشحال می‌شویم، چون راه‌های درمان زیادی وجود دارد تا این مشکل برطرف شود، ولی اگر در نمونه‌برداری از بیضه هم، اسپرم دیده نشد، یعنی این‌که این آقا توان باروری ندارد یعنی خودش نمی‌تواند عامل بارداری همسرش باشد.

چگونه می‌توان واریکوسل را تشخیص داد؟

این مورد در بین پسران جوان به خصوص در سن بلوغ، بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی دیده می‌شود، اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد از آسیب به بیضه جلوگیری می‌کند. بهترین راه، تشخیص اولیه بیماری توسط خود فرد است. یعنی شیوه معاینه را آموزش دهیم. فرد باید طناب دور بیضه را لمس کند و اگر در ناحیه زیرین شبکه‌ای کرمی شکل لمس کرد، مشکوک به بیماری واریکوسل است. نوع شدید واریکوسل را می‌توان از روی پوست تشخیص داد. شبکه‌ای مارپیچی روی پوست که برجسته است، از علائم این بیماری است.

درمان واریکوسل چیست؟

درمان نهایی واریکوسل، جراحی است. ۲۰ درصد پسران جوان از این بیماری رنج می‌برند و ۲۰ درصد افرادی که واریکوسل دارند از ناباروری رنج خواهند برد. به همین دلیل، شناسایی افرادی که واریکوسل دارند اهمیت زیادی دارد. در اغلب موارد ناباروری مردان از طریق آزمایش نطفه مختل که چند بار تکرار شده و هر بار نتیجه همین بوده، شناسایی می‌شود. بعد از بررسی آزمایش‌های مختلف، به دنبال دلایل آن هستیم و بسته به این‌که واریکوسل، اختلال بیضه، آیا اختلال هورمونی باشد، سعی در درمان آن می‌کنیم.

وقتی مادر واقعی با مادر قانونی فرق دارد

از سال ۱۹۷۸ پیشرفت چشم‌گیری در درمان ناباروری پیدا شده است. امسال هم کسی که این طرح درمانی را ارائه داد برنده جایزه نوبل پزشکی شد، مفهوم این روش‌ها این بود که بتوانند خارج از محیط بدن هم بتوانند سلول‌های جنسی زن و مرد را به هم برسانند تا نطفه تشکیل شود. این گروه موفق شدند با تحریک تخمک‌گذاری در خانم ها، تعدادی زیادی تخمک آزاد کنند. به صورت طبیعی در هر ماه یک تخمک در بدن زن آزاد می‌شود و اگر بتوانیم با دارو آن را چند برابر کنیم، شانس باروری را بیشتر می‌کنیم.

درنهایت موفق شدند تخمک‌ها را بیرون بیاورند و بیرون از بدن با اسپرم ترکیب کنند. این ترکیب، جنین را به وجود آورد. بعد‌ها این امکان را پیدا کردند که جنین را دوباره به داخل بدن زن منتقل می‌کنند. این روش امروزه به عنوان IVF یا لقاح خارج رحمی شناخته می‌شو‌د.

این توانایی، ما را قادر ساخت آقایانی با تعداد اسپرم‌های کم یا حتی خانم‌هایی که لوله‌های انتقال‌دهنده تخمک آن‌ها مشکل دارد، بتوانند بچه‌دار شوند. این روشی است که در آن، افرادی که به روش‌ها دیگر قادر به بچه‌دار شدن نبودند، بتوانند صاحب بچه شوند، این روش‌ها مسائل حقوقی و اخلاقی جدیدی به همراه دارد. خانم‌ها قبلا به علت ناباروری مردان می‌توانستند طلاق بگیرند. اما الان این سوال پیش می‌آید:

آیا مردی که با اعمال جراحی مثل IVF یا لقاح خارج رحمی می‌تواند بچه‌دار شود هم شامل قانون اجازه طلاق از همسرش به دلیل بچه دار نشدن او می‌شود یا نه؟

دادگاه از ما سوال می‌کند آیا این فرد قابلیت باروری دارد یا نه و ما پاسخ می‌دهیم به صورت طبیعی، توانایی بارورسازی ندارد، ولی با اعمال جراحی امکان باروری برای او وجود دارد، فقط باید خرج کند، همت کند و همسرش را راضی کند تا این کار را انجام دهد.

اگر خانمی تخمک نداشت آیا امکان اهدا تخمک از فرد دیگری وجود دارد؟ آیا می‌شود مانند افرادی که کلیه اهدا می‌کنند تخمک هم اهدا کرد؟

اهدا تخمک، در بسیاری از نقاط جهان امکان‌پذیر است. برای مثال خانمی که دچار یائسگی زودرس شده یا اصلا تخمک ندارد می‌تواند از تخمک اهدایی استفاده کند. اینجاست که مادر «بیولوژیک» و مادر «قانونی» متفاوت می‌شوند، یعنی یک نفر نسخه ژنتیک و تخمک‌ها را می‌دهد و یک نفر دیگر مادر قانونی این کودک حساب می‌شود یا صاحب رحم، این مادر است و جالب است در شرع و قانون ما بسیاری از این مواد پیش‌بینی شده است، به‌خصوص در شرع.

آیا اهدای جنین امکان‌پذیر است؟

اگر مردی اسپرم نداشت و مایل هم نبود از اسپرم اهدایی استفاده کند، می‌تواند از جنین فرد دیگری استفاد کند.

در قدیم سنت براین بودکه اگر مردی صاحب فرزند نمی‌شد، برادر او فرزندی به دنیا می‌آورد و از همان بدو تولد، این نوزاد را به برادر بدون فرزند می‌داد تا پرورش دهد. این کار اکنون امکان‌پذیر شده با اهدا جنین، یعنی از زمان تشکیل جنین آن را اهدا می‌کنند. جنین در محیط آزمایشگاهی تشکیل و به بدن خانم منتقل می‌شود.

خانم‌های بارداری که سقط‌های مکرر دارند و امکان نگهداری جنین در بدن خود را ندارند، آیا می‌شود از مادر رضاعی برای آن‌ها استفاده کرد و رحمی را به عنوان نگهدارنده برای این چنین در نظر گرفت؟

بله، این امکان وجود دارد که یک جنین، حامل ژنتیک پدرومادر خودش باشد، ولی در رحم شخص دیگری پرورش یابد، یعنی از روش رحم جایگزین استفاده کرد اگر به این روش‌ها دقت کنیم به سوال ابتدایی بحث می‌توان پاسخ «آری» داد که بله، ناباروری از بین رفته است. ولی به شرط آن‌که مردم به استفاده از این روش‌ها راضی باشند و از آن‌ها استفاده کنند. مادر و پدر بیولوژیک و مادر و پدر قانونی ممکن است با هم متفاوت باشند.

حالا پیشرفت علم به اندازه‌ای است که می‌توانیم متوجه شویم جنینی که منتقل می‌شود، جنین دختر است یا پسر، حتی این امکان به والدین داده می‌شود که جنین منتقل شده را انتخاب کنند. اگرچه در اخلاق انتخاب جنسیت، موردبحث بسیار است، ولی از آنجاکه انتقال بعضی از بیماری‌های ژنتیک از طریق دخترهاست و انتقال بعضی از بیمار‌ی‌ها از طریق پسر‌ها ممکن است در زوج‌هایی که مستعد این بیماری باشند می‌توان با تشکیل جنین خارج از بدن و فرستادن یک سلول برای بررسی و تشخیص بیماری‌های ژنتیک یا دختر و پسر بودن آن، جنین دلخواه و سالم را منتقل کرد.چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم

به شرط این‌که این کار مورد علمی یا قانونی برایش وجود داشته باشد. پس روش‌های جدید به حیطه‌ای از حیات وارد شده که قبلا ناشناخته بوده و می‌توان با مشاوره‌های پزشکی و موردی زوج‌های نابارور بتوان برای بچه‌دار شدن که حق طبیعی و الهی آن‌هاست، تلاشی انجام داد.

آیا رژیم غذایی خاصی وجود دارد که بر باروری تاثیر داشته باشد؟

دیده شده بعضی از موادغذایی که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند بر باروری اثر منفی دارند و برعکس مواد غذایی که جلوی رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند بر باروری اثر مثبت دارند. مثلا ویتامین E و C اثرات مثبتی بر اسپرم‌سازی دارند، آن هم به دلیل کنترل رادیکال‌های آزاد.

آیا استفاده مداوم از لوازم پیشگیری یا عمل وازکتومی بر توان جنسیتی تاثیر منفی دارد؟

از نظر جسمی خیر، ولی از نظر روحی چرا. افرادی که عمل وازکتومی انجام داده‌اند تصور می‌کنند توان جنسی‌شان کم شده است در حالی‌که این‌طور نیست! افرادی که از لوازم پیشگیری استفاده می‌کنند هم همین‌طور.

آیا رژیم غذایی ویژه‌ای برای تعیین جنسیت وجود دارد؟

ایجاد جنین دختر یا پسر، به کروموزوم X یا Y وابسته است. برررسی‌ها نشان داده در محیط‌های خاصی کروموزوم X بیشتر از بین می‌رود و در محیط‌های دیگری، کروموزوم‌های Y بیشتر از بین می‌رود. محیط اسیدی و استرس کروموزوم‌های Y را از بین می‌برد، چون ضعیف‌تر هستند.

به همین دلیل بعضی موادغذایی را برای ایجاد محیط قلیایی یا اسیدی توصیه می‌کنند، ولی هیچ‌کدام از این روش‌ها، روش‌های صددرصدی نیستند. در این مورد تجربه علمی مشخصی وجود ندارد و بیشترین عاملی که در تعیین جنسیت جنین نقش دارد، میزان کروموزوم‌های X و Y هنگام لقاح خارج از رحم و بیرون از محیط بدن است.

چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم
چگونه بعد از ازدواج بچه دار میشویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *