چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

 
helpkade
چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم
چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

زمان تولید شیر مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند معمولا کمی با تاخیر انجام می شود ولی برخی مادران مدت زمان بیشتری را در انتظار این روند طبیعی سپری می کنند.

زمانی طولانی قبل از این که فرزندتان بدنیا آید، طبیعت بدن مادر شروع به تولید غذای او می کند. حدود هفته 16 بارداری، تغییرات در پستان ها آغاز می شود. معمولا بدون توجه مادر، افزایش کمی در اندازه آلوئول (خوشه های انگور مانند تولید کننده شیر) آغاز می شود. زمان تولد نوزاد، طبیعت غذای اولیه و شگفت انگیزی یعنی کلستروم که در زبان محاوره از آن به عنوان آغوز، شیرماک، پَله و همچنین اولین شیر یاد می شود را آماده کرده است.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

تولید شیر معمولا 30 تا 40 ساعت پس از زایمان شروع به افزایش می کند

 

آیا در هنگام تولد سینه های من شیر دارد؟بله! کلستروم از هفته 16 تا 22 هفته  بارداری تولید می شود، اگر چه بسیاری از مادران تا زمانی که شیر ترشح نشود از وجود آن آگاه نمی شوند. کلستروم شیر اولیه غلیظی است که پر از مواد مغذی و آنتی بادی های مبارز با بیماری است – شیر هر چیزی که کودک در روزهای اول پس از تولد نیاز دارد را فراهم می کند. معده نوزاد شما در هنگام تولد بسیار کوچک است و مصرف کلستروم برای نوزاد بسیار عالی است. میانگین کلستروم مصرفی نوزادان سالم از 2 تا 10 میلی لیتر برای هر وعده در 24 ساعت اول تا 30-60 میلی لیتر (1-2 اونس) در هر وعده تا پایان روز سوم می باشد.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

میانگین کلستروم/ شیر مصرفی

سن نوزاد

مقدار مصرف در هر وعده

مقدار مصرف در 24 ساعت

روز اول (0- 24 ساعت)

10-2 میلی لیتر (نیم- 2 قاشق چایخوری)

30 میلی لیتر

روز دوم (24- 48 ساعت)

15-5 میلی لیتر (1قاشق چایخوری- نیم اونس)

 

روز سوم (48- 72 ساعت)

30-15 میلی لیتر (نیم- 1 اونس)

 

تا روز هفتم

60-30 میلی لیتر (1- 2 اونس)

600-300 میلی لیتر (20-10 اونس)

هفته دوم و سوم

90-60 میلی لیتر (3- 2 اونس)

750-450 میلی لیتر (25-15 اونس)

یک تا شش ماه

120-90 میلی لیتر (4- 3 اونس)

1035-750 میلی لیتر (35-25 اونس)

 چه زمانی می توان انتظار افزایش شیر داشت؟تولید شیر معمولا 30 تا 40 ساعت پس از زایمان شروع به افزایش می کند، اما ممکن است کمی طول بکشد تا تغییرات برای مادر قابل درک شوند. معمولا افزایش شیر از روز دوم یا سوم پس از زایمان کاملا مشهود است اما در 25% موارد ممکن است بیشتر طول بکشد تا افزایش شیر دیده شود. نشانه های افزایش شیر مادر شامل موارد زیر است:

– سفتی پستان، تورم، سنگینی، گرما، سوزش

– ترشح و نشت شیر از سینه- تغییر الگوهای تغذیه نوزاد- در این زمان متوجه می شوید که غلظت و رنگ شیر از طلایی غلیظ کلستروم به شیر رقیق و سفید تغییر کرده است.

تحقیقات نشان می دهد زمان آمدن شیر تحت کنترل هورمون ها است و به شیردهی مربوط نمی شود. با این حال، مادرانی که زود شیردهی را شروع می کنند یا به دفعات بیشتر به نوزاد شیر می دهند در روزهای 3 تا 4 شیر بیشتری تولید می کنند و نوزادان آنها وزن کمتری از دست می دهند و سطح بیلیروبین پایین تری دارند (زردی کمتر). تماس بدن مادر با بدن نوزاد نیز با افزایش تولید شیر همراه است. اگر در هنگام تولید شير، شیر از سینه خارج نشود تولید شیر متوقف می شود.

 

تولید شیر در اواسط بارداری آغاز می شود

 عوامل خطر برای تاخیر در تولید شیر:هنگامی که شیر مادر در طول 3 روز پس از زایمان (72 ساعت بعد از زایمان) افزایش حجم مورد انتظار را نداشته باشد، تأخیر در تولید شیر (DOL) اتفاق افتاده است. مطالعات نشان می دهند عوامل خطر برای تاخیر در تولید شیر عبارتند از:زمان آمدن شیر مادر:- زایمان اول – در زایمان اول معمولا شیر یک روز دیرتر (نسبت به زایمان دوم، سوم و …) تولید می شود.- عوامل مربوط به درد زایمان و زایمان- مقدار زیاد مایع IV در طول زایمان- داروهای مسکن هنگام زایمان بدون در نظر گرفتن روش زایمان- زایمان تنشی، خسته کننده و یا زخم واژن- زایمان سزارین (سزارین | علت انجام زایمان سزارین و مراقبت های آن)- مرحله طولانی فشار دادن در هنگام زایمان (بیش از یک ساعت)- از دست دادن خون (بیش از 500 میلی لیتر / 1 پینت)- جفت پایدار یا هر چیزی که بر عملکرد جفت تاثیر می گذارد. – سلامت مادر- مسائلی که بر هورمونهای مادر یا واکنش او به هورمون ها تاثیر می گذارد، از جمله مقاومت به انسولین، دیابت نوع 1، سندرم تخمدان پلی کیستیک، ناباروری، کم کاری تیروئید یا مسائل مربوط به هیپوفیز، از جمله سندرم شیهان، فشار خون بالا.- چاقیتحقیقات نشان می دهد که به جای DOL، افزایش خطر ممکن است به دلیل افزایش آهسته تولید شیر به دلیل مدیریت شیردهی، کاهش پاسخ پرولاکتین به تغذیه با شیر مادر و یا افزایش حجم بدن که بر رشد سینه در دوران بلوغ تاثیر می گذارد، باشد.در موارد زیر، شیر به احتمال زیاد طبق برنامه زمانبندی تولید می شود، اما تولید شیر ممکن است به اندازه کافی  زیاد نباشد تا باعث احساس پری شود:- مسائل مربوط به سینه مادر- زایمان زودرس – سینه های رشد نکرده- جراحی پستان یا آسیب به پستان (ممکن است بافت پستان را از بین ببرد یا با اعصابی که باعث تولید شیر می شوند تداخل ایجاد شود)- آناتومی غیر معمول نوک پستان، نوک پستان صاف یا معکوس، یا سوراخ کردن نوک پستان ممکن است مانع انتقال شیر شود.- هر مسئله مربوط به مدیریت شیردهی، از جمله بیماری مادر، که در روزهای اول شیردهی بر تولید شیر تاثیر می گذارد.- هر گونه دارویی که تولید شیر را در روزهای اول کاهش می دهد، از جمله داروهای هورمونی ضدبارداری.اگر تا روز چهارم شیر تولید نشد چه کاری انجام دهم؟• شیردهی را تا زمانی که پستان تخلیه شود انجام دهید. تماس بدن مادر با بدن نوزاد نیز می تواند در تولید شیر موثر باشد.  مراقب وزن نوزاد باشید تا اطمینان حاصل کنید که او به اندازه کافی شیر می خورد – اگر فرزند شما بیش از 7٪ وزن زمان تولد را از دست بدهد، شیردهی باید افزایش یابد. اگر نوزاد به قدر کافی شیر نخورد، مصرف مکمل ضروری است.

 

منبع: ooma.org

 

بارداری و زایمان راحت با…

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

سبدهای نظم دهنده مدرن باکاربردهای متفاوت


جراحی زیبایی سینه و شکم

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


جستجوی نزدیک ترین خدمات موردنیاز به شما

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


کاغذدیواری چسبی در طرحهای شیک ولاکچری


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مطالب پر بازدید

مادران زیادی نگران این هستند که شیر مادر کافی نداشته باشند. این نگرانی در بیشتر موارد ناشی از علائم هشداردهندهای کاذب است، مانند فاصله غذا دادن کوتاه تر یا شیردهی بیشتر. تجربه این شرایط در بسیاری از مادران هنگام غذا دادن با شیر مادر طبیعی است. با این حال، اگر نوزاد شما وزن اضافه نمی کند یا به طور مداوم وزنش کاهش می یابد، افزایش تولید شیر ممکن است کمک کند. این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام، به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید. اما ابتدا نگاهی به اصول کاهش تولید شیر می اندازیم تا دقیقا مشخص شود چه شرایطی دارید. بر اساس آن، شما می توانید راهنمایی های مناسب برای خودتان را پیدا کنید.

شیر مادر از سینه یک زن پس از بارداری تشکیل می شود. به طور معمول، یک زن شروع به تولید شیر بیشتر در حدود 24 تا 48 ساعت پس از تولد می کند. شیر مادر به عنوان مهم ترین منبع تغذیه برای نوزادان قبل از اینکه آنها بتوانند سایر غذاها را هضم کنند، محسوب می شود. شیر مادر شیرین ترین غذای طبیعت است که کودک شما را برای بهرین آغاز زندگی سوق می دهد. این نوع شیر شامل تمام مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی که برای رشد سالم کودک شما است، می باشد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغذیه انحصاری با شیر مادر حداقل برای 6 ماه اول را توصیه می کند. جالب است بدانید که شیر مادر تنها برای نوزادان مناسب نیست بلکه برای مادران نیز مناسب است.

فرآیند تولید شیر مادر به طور خودکار شروع می شود به محض اینکه شما جفت (در هنگام زایمان) را جدا کنید. به محض اینکه نوزاد شما متولد می شود، بدن شما به سرعت هورمون ها را تغییر داده تا بتوانید نوزاد خود را از خارج از بدنتان تغذیه کنید. غلظت هورمون های استروژن و پروژسترون به زودی پس از زایمان کاهش یافته و تراکم هورمون پرولاکتین (یکی از هورمون هایی که مسئول تغذیه با شیر مادر هستند) به شدت افزایش می یابد که سلول های تولید شیر را در پستان فعال می کنند.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

با این حال، افزایش هورمون تنها عامل ایجاد کننده شیر مادر نیست. کمک توسط دهان نوزاد عامل اصلی تولید شیر می باشد. هنگامی که نوزاد شیر مادر را بچشد، سطح پرولاکتین افزایش یافته و تولید شیر مادر را افزایش می دهد.

سطح شیر مادر دقیقا با نیازهای کودک در طول فرایند رشد مطابقت دارد. اولین قطره شیر مادر کلستروم نامیده می شود (اولین 4-5 روز پس از زایمان) که دارای مواد تشکیل دهنده غیر از شیر انتقالی یا شیر بالغ (از روز 5ام تا 2 هفته بعد از تولد) می باشد. با این حال، به دلایلی، تولید شیر مادر کاهش می یابد. این چیزی است که بسیاری از مادران به آن اهمیت می دهند.

در اینجا علل رایج این مشکل اشاره شده است:

این مشکل رایج اکثر مادران در دوران بارداری و به ویژه پس از زایمان است. پس از اتمام دوره بارداری، زایمان خون بسیار زیاد و قدرت مادر را می گیرد. علاوه بر این، تغییرات هورمونی نیز در بدن آنها رخ می دهد. این باعث می شود بدن آنها خسته شود. همچنین روند پرورش کودکان زمان زیادی برای استراحت دادن به آنها نمی دهد.

کسانی که برای اولین بار زایمان می کنند، فشار زیادی روی آنهاست؛ زیرا آنها در زمینه پرورش کودکان تجربه ای ندارند. آنها نمیدانند چگونه پوشک را عوض کنند یا اینکه چگونه به درستی شستشو دهند و غیره. این کارها آنها را از لحاظ جسمی و ذهنی خسته می کند. این باعث می شود بعضی از زنان پس از زایمان افسردگی داشته باشند و فعالیت غدد شیر مادر آنها کاهش یابد.

پس از زایمان، بسیاری از مادران سعی می کنند رژیم بگیرند تا بدن را به اندازه قبل، زیبا جلوه دهند. این باعث می شود بدن آنها مواد مغذی کافی برای بهبود سلامت خود و تولید شیر برای تغذیه فرزندان خود نداشته باشند. اگر این وضعیت مداوم ادامه داشته باشد، ممکن است قادر نباشند شیر مادر تولید کنند.

برای اولین دفعه بارداری، عدم تجربه والدین اجتناب ناپذیر است. دانستن صحیح اینکه چگونه شیر دهند، مرتب و قاعده مند نبودن تغذیه با شیر مادر در هر روز، بازشیردهی و تولید شیر مادر را تحریک کند.

زنانی که از سزارین استفاده می کنند، نمیتوانند بلافاصله شیر دهند. بعد از 1 الی 2 روز پس از سزارین، بدن مادر شروع به تولید شیر می کند. علاوه بر این، در بعضی از زنان، آنتی بیوتیک ها ممکن است بدن تان را قادر به تولید شیر مادر نکنند.

قرص های ضد بارداری حاوی استروژن -هورمونی که مانع شیردهی می شود- می باشند. بنابراین، نباید قرصهای ضدبارداری را هنگام شیر دادن مصرف کنید. سعی کنید از ابزار ضد بارداری دیگر استفاده کنید.

کمبود کلسیم دلیل بزرگی است که بدن شما نمی تواند شیر مادر تولید کند. هنگامی که بدن شما به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کند، ممکن است قادر به تولید شیر کافی برای تغذیه نوزاد خود نباشید زیرا ماده اصلی شیر مادر، کلسیم است.

بیماری ورم پستان وضعیتی است که شیر مادر در قفسه سینه مسدود می شود و نمی تواند تخلیه شود. به طور معمول، این وضعیت اتفاق می افتد؛ زیرا اغلب در حال پرستاری هستید. با این حال، اگر شما به علت عفونت مبتلا به ماستیتس هستید، باید فورا تغذیه از شیر مادر را متوقف کنید.

هنگامی که شما در حین تغذیه با شیر مادر دوباره باردار شدید، در تعادل هورمونی شما اختلال ایجاد می شود. این باعث می شود که شیر شما به سرعت خشک شود.

 

 

در اینجا علائم رایج این مشکل وجود دارد:

ممکن است علائم دیگری را که در اینجا ذکر نشده است، تجربه کنید. اگر در مورد نشانه های بیماری سوال دارید، لطفا با دکتر خود مشورت کنید.

زنان پس از زایمان ممکن است  کاهش شیر مادر را تجربه کنند؛ با این حال، زنان که اغلب در معرض استرس قرار دارند و زنان دارای رژیم غذایی کم خوری، در معرض خطر بالای این مشکل هستند. شما می توانید این بیماری را به حداقل رسانیده و عوامل خطر را کنترل کنید. لطفا برای اطلاعات بیشتر پزشک خود را ببینید.

اگر هر کدام از این علائم یا نشانه ها را دارید یا سؤالی دارید، لطفا با دکتر خود مشورت کنید. وضعیت هر فرد متفاوت است؛ بنابراین لطفا با دکتر خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر وضعیت شما پس از یک دوره درمان بهبود نیافته باشد، باید پزشکی را برای درمان سریع مورد نیازتان ملاقات کنید. این نکته بسیار مهم است؛ زیرا به میزان زیادی بر رشد کودک شما تأثیر می گذارد.

در بالا اطلاعات پایه ای که باید درباره تغذیه با شیر مادر بدانید، آوردیم. همانطور که می بینید، شیر مادر یک منبع عالی از مواد مغذی است که مادران می خواهند به نوزادان خود بدهند. بنابراین،  کاهش شیر مادر نامطلوب است. در زیر، ما راهنمایی هایی را برای کمک به شما برای رهایی سریع از این وضعیت ارائه می کنیم. حال نوبت آن است که راهنمایی هایی در مورد چگونگی افزایش تولید شیر مادر پس از زایمان بدانید.

این اولین درمان در این لیست نکات در مورد چگونگی افزایش تولید سریع شیر مادر است. به دنیا آوردن یک نوزاد از راه طبیعی شروع خوبی برای تغذیه با شیر مادر است؛ اما این بدان معنا نیست که اگر شما سزارین داشته باشید، نمی توانید با شیر مادر کودک را تغذیه کنید. اما همانگونه که در بالا ذکر شد، سزارین از بدن شما زمان بیشتری برای تولید شیر می گیرد. این باعث می شود بعضی مادران را نگران کند که به زودی نمی توانند با شیر مادر کودک را تغذیه کنند.

با این حال، اینکه آیا شما کودکتان را به طور طبیعی به دنیا می آورید و یا یک سزارین دارید، فقط یک ساعت پس از تولد، شما باید کودک خود را تغذیه کنید تا بتواند کلستروم ارزشمند را دریافت کند. این یک منبع شیرین بسیار مغذی است. کلستروم ترکیب بسیار پیچیده ای از ویتامین ها، مواد معدنی، عوامل ایمنی و عوامل مهم رشدی است که نوزادان را در مقابل خطر بیماریها محافظت می کند. علاوه بر این، کلستروم کمک می کند تا نوزادان به روش سالمی رشد کنند. بدن شما می تواند آن را فقط در 72 ساعت اول پس از زایمان تولید کند. بنابراین، کودک خود را در اسرع وقت پس از تولد شیر دهید.

اگر سزارین داشته باشید، باید بلافاصله بعد از ساعت اول بعد از زایمان شیر مادر به کودک بدهید. با این حال، بسته به شرایط مادر، توانایی بدن برای تولید شیر بعد از سزارین متفاوت خواهد بود. شما باید سعی کنید این شرایط را برای بیش از 4 تا 6 ساعت طول ندهید. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که اگر این عمل طول بکشد، کودک شما مشکلات زیادی در تغذیه از شیر مادر خواهد داشت و ممکن است مشکل انسداد شیر را دچار شوید. اگر کودک شما بیش از 6 ساعت دور از شماست، باید کودک خود را با یک پمپ مکنده پستان ویژه ای تغذیه کنید تا نتایج خوبی بگیرید. اگر بدن شما نمیتواند شیر مادر را به اندازه کافی تولید کند، نگران نباشید. تغذیه کودک خود را تا آنجا که ممکن است، ادامه دهید. در روزهای اول، کودک می تواند بسیار خوب بمکد، زیرا این غریزه انسان است.

در میان نکات در مورد چگونگی افزایش تولید شیر مادر پس از زایمان، این یکی از موثرترین هاست. به طور کلی، شیر مادر بر اساس اصل تقاضا عرضه می شود. هرچه بیشتر شیر دهید، شير بيشتری توليد می شود. بنابراین، شما باید به طور مرتب تغذیه با شیر مادر بدون نیاز به هر جدول زمانی داده شده را دنبال کنید. هنگامی که کودک شما نیاز دارد، شما باید سریعا او را تغذیه کنید.

تغذیه فعال با شیر مادر کمک خواهد کرد که شیر شما تامین شده و تولید شیر تحریک شود. اگر بدن شما شیر مادر بیشتری از نیازهای کودکتان را تولید می کند، می توانید آن را استخراج و آن را در فریزر ذخیره کنید. استفاده از پمپ پستان نیز یک راه خوب برای محافظت از توانایی بدن در تولید شیر مادر است.

لازم به ذکر است که استفاده نادرست از پمپ پستان ممکن است بر بدن شما تاثیر بگذارد. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که باید به زودی پس از آغاز شیردهی از پمپ پستان استفاده کنند؛ زیرا فکر می کنند که تولید شیر بیشتر را تحریک می کند. با این حال، با توجه به بسیاری از متخصصان تغذیه، اگر این عمل را در هفته های اول پس از زایمان انجام دهید، تعادل طبیعی بین میزان تولید شیر و میزان شیر مورد نیاز نوزاد شما شکسته خواهد شد. با این حال، این وضعیت می تواند منجر به سفت شدن سینه یا آبسه های پستان به علت شیر ​​زیاد شود.

محدود کردن استفاده از شیشه های تغذیه یکی از راهنمایی های کمتر شناخته شده در مورد چگونگی افزایش تولید شیر مادر بعد از زایمان است. شما ممکن است ندانید که نوزادان در تغذیه با شیر مادر و مکیدن شیشه های شیر حرکات متفاوتی از زبان و چلنه خود به نمایش می گذارند. هنگامی که کودک شما فقط به تغذیه با شیر مادر تجویز می شود، اگر به کودک تان بگوید که چگونه شیشه های نوزاد را زود تر آغاز کند، تغذیه با شیر مادر در جهت اشتباه ناگزیر می شود.

بنابراین، شما باید نوزاد خود را در تغذیه از شیشه شیر هارا محدود کنید؛ حتی اگر شیری که کودک به شما می دهید، شیر مادر باشد. این باعث می شود که نوزاد شما دیگر شیر مادر نخواهد.

بسیاری از زنان مکانیسم های نامنظم شیر مادر دارند که بدان معنی است که گاه بدن آنها مقدار زیادی شیر تولید می کند اما در بعضی موارد بدن آنها شیر بسیار کمی تولید می کند. بنابراین، هر بار که بدن شیر بیشتری تولید می کند، آن را دوشیده و آن را در فریزر ذخیره می کند. این باعث می شود کودک با شیشه شیرهای بچه تغذیه شود. هنگامی که با این وضعیت مواجه می شوید، تحریک تولید شیر بدن با استفاده از دستگاه های تخصصی به طور مرتب از 8 تا 10 بار در روز، وضعیت شما را بهبود می بخشد. اگر از این دستگاه به درستی استفاده کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید که بدن شما هر روز به اندازه کافی شیر مادر تولید می کند.

این  یکی دیگر از راهنمایی هایی در مورد تسریع در افزایش تولید شیر مادر است. مطالعات متعددی در ارتباط رفتار مراقبتی والدین و تولید شیر مادر انجام شده است. بر این اساس، اعمال مانند در آغوش گرفتن و نوازش نوزاد باعث افزایش سطح اکسیتوسین و پرولاکتین در مادر می شود. هر دو این هورمون برای تولید شیر مادر ضروری است.

مادرانی که تغذیه کودک را با شیر مادر انجام می دهند، دارای سطوح بالاتری از اکسیتوسین و پرولاکتین در خون هستند؛ این باعث تقویت وابستگی احساسی مادر و نوزاد و تحریک شیردهی می شود. جالب است بدانید که تنها با در نظر گرفتن ماساژ کودک و حمل نوزاد در جلوی پستان ممکن است به مادران کمک کند ارتباطات عاطفی شان با فرزندشان افزایش یابد. خواب با نوزاد نیز مناسب است؛ زیرا اجازه می دهد مادر به طور منظم در شبانه روز شیردهی کند.

درمان بعدی در این لیست نکاتِ افزایش سریع شیر مادر، کاهش تدیجی وزن می باشد. هیچ چیز اشتباهی در از دست دادن وزن به تدریج در طی تغذیه با شیر مادر وجود ندارد. این میل بسیاری از زنان برای جلوگیری از اضافه وزن است. مادران شیر ده بهتر از کسانی اند که شیرده نیستند. اما در طی تغذیه با شیر مادر نباید رژیم غذایی داشته باشید. از دست دادن بیش از حد سریع وزن می تواند منجر به انتشار مواد مضر در چربی بدن تان در شیر مادر شود.

اگر چه شما می خواهید وزن خود را کاهش دهید، شما هنوز هم باید حداقل 1800 کالری و 6 فنجان مایع در روز را در طی تغذیه با شیر مادر مصرف کنید. اگر شما در رژیم غذایی هستید، این می تواند مقدار شیر تولید شده شما را کاهش دهد. ممکن است بدانید چیزهایی که می خورید، تاثیر زیادی بر کیفیت و کمیت شیر ​​مادر دارد.

این به نظر عجیب و غریب می رسد هنگامی که آن را در لیست راهنمایی در مورد چگونگی افزایش سریع تولید شیر مادر قرار دهیم؛ اما موثر است. پس از زایمان، یک فنجان شیر گرم واقعا ضروری است؛ زیرا به شما کمک می کند تا به سرعت ریکاوری کنید. به ویژه، نوشیدن شیر گرم در این زمان کمک می کند تا بدن مادر بتواند به سرعت شیر ​​مادر تولید کند. در طول تغذیه با شیر مادر، زنان باردار باید شیرهای گرم بخورند. این برای سلامتی و ریکاوری آنها بسیار مفید است.

گوشت گاو تازه نزار غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است؛ به ویژه آهن و روی، و به همین دلیل توصیه می شود به عنوان بخشی از رژیم غذایی زنان باردار قرار گیرد. زنان در طول زایمان خون زیادی از دست می دهند. این به این معنی است که ذخایر آهن بدن شما از بین می رود و شما را تبدیل به شخصی همیشه کوفته، خسته و دارای سرگیجه می کند. بنابراین، پس از زایمان، باید گوشت گاو بیشتری بخورید تا مکمل آهن برای بدن باشد. علاوه بر این، هنگام تغذیه با شیر مادر، شما باید غذاهای حاوی پروتئین و ویتامین 12 B بخورید. گوشت گاو بهترین منبع این دو ماده مغذی است.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

هنگام بارداری، همیشه توصیه  می شود که پاپایا سبز مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است انقباض رحم که منجر به سقط جنین می شود، باعث شود. با این حال، این غذای بسیار خوبی برای زنان باردار پس از زایمان است. این کمک می کند تا تولید شیر مادر در بدن شما افزایش یابد.

پاپایا سبز حاوی بسیاری از ویتامین ها، چربی ها و محتوای پروتئین بالا است. شما می توانید پای خوک را با پاپایا سبز بخورید. این مواد غذایی به خوبی تولید شیر مادر را افزایش می دهد. پاپایا نارس بخشی رایج از غذاهای آسیای جنوبی است. این به عنوان یک آرامبخش طبیعی، به شما برای تغذیه و آرام کردن کودک بهتر کمک خواهد کرد. شما می توانید از پاپایا نارس در سالاد استفاده کنید یا آن را با رشته فرنگی مصرف کنید.

اگر شما نمی خواهید پای خوک بخورید، می توانید پاپایا سبز را با مشتی ماهی کپور بخورید تا نتایج مشابهی دریافت کنید. این غذاها همچنین به کاهش میزان چربی ذخیره شده در شکم کمک می کنند. این خبر خوبی برای بسیاری از زنان است.

جلبک دریایی یک غذای مغذی است که زنان باردار و زنان شیرده را تشویق می کند تا میزان مصرف آن را افزایش دهند. جلبک دریایی غنی از مواد مغذی است؛ حاوی 40 درصد پروتئین و 8 نوع اسید آمینه ضروری برای بدن است. علاوه بر محتوای پروتئین بالا، جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، مواد غذایی کمنیاز و فیبر نیز هست.

مقدار ویتامین A در جلبک دریایی 2 الی 3 برابر بیشتر از هویج است؛ 10 برابر در مقایسه با کره، 3 برابر کلسیم در مقایسه با شیر گاو، 9 برابر در آهن در مقایسه با گوشت خوک و 16 برابر در فیبر در مقایسه با کلم. به طور خلاصه، جلبک دریایی حاوی بسیاری از مواد مغذی خوب در گردش خون، دفع، و تولید شیر مادر است. شما می توانید از جلبک دریایی را در تعداد زیادی از غذاهای خوشمزه مانند سوپ جلبک دریایی، رول برنج یا سالاد استفاده کنید.

در میان راهنمایی هایی در مورد چگونگی افزایش سریع تولید شیر مادر، خوردن برگ کاتوک یکی از موثرترین هاست. بسیاری از مردم در مورد سوپ کتوک می دانند. این یک غذای شناخته شده آسیایی برای زنان پس از زایمان است. این به تحریک تولید شیر مادر کمک می کند. برگ کاتوک حاوی انواع ویتامین های A، C و کلسیم است که برای کمک به افزایش شیردهی مادران کرده، رحم به سرعت آنها را جذب و خطر التهاب رحم را کاهش می دهد. سوپ برگ کاتوک یک غذای بسیار خوشمزه و خوش خیم است، بنابراین اگر شما آن را بخورید لازم نیست نگران آلرژی باشید. بنابراین، این غذای مغذی را به طور منظم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خوردن برنج قهوه ای یکی از راهنمایی های کمتر شناخته شده در مورد چگونگی افزایش سرعت تولید شیر مادر است. برنج قهوه یک غلات مغذی است؛ زیرا حاوی بسیاری از مواد معدنی و عناصر کمیاب است که به سم زدایی بدن کمک کرده، سموم تجمع کرده در زیر پوست را از بین برده برده، به زنان بعد از زایمان در کاهش وزن به راحتی کمک کرده و شیر بیشتری تولید می کند. شما می توانید شیر برنج قهوه ای را مصرف کرده یا از این نوع برنج برای برخی از وعده های غذاییتان استفاده کنید.

اسفناج مورد دیگری در افزایش سریع شیر در زنان شیر ده پس از زایمان است. اسفناج، سبزیجاتی محبوب در آسیا است. اسفناج حاوی ویتامین های 3 A، 3 B، سافین و آهن است؛ بنابراین برای زنان پس از زایمان مناسب است. آهن و اسید فولیک دو ماده مغذی هستند که برای همه، به ویژه زنان بعد از زایمان ضروری است.

اسید فولیک همچنین یکی از مهمترین ویتامینهای سری B برای زنان پس از زایمان است. اسفناج منبعی غنی از این مواد است. آهن در اسفناج بسیار مفید برای زنان باردار است. بخش کوچکی از این سبزی حاوی حدود 0.98 میلی گرم آهن است که از 5.4 تا 12 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را می تواند تامین کند. خوردن اسفناج به طور مرتب کمک می کند تا زنان پس از زایمان دوره ریکاوری کمتری را سپری کنند تا توانایی بدن برای تولید شیر افزایش یابد. برگ های اسفناج نیز تاثیر خوبی بر روی پوست دارند. بنابراین، نباید این سبزی فوق العاده را نادیده گرفت.

درمان بعدی در لیست نکاتی درباره نحوه افزایش سریع تولید شیر مادر، خوردن موز است. موز برای سلامتی بسیار مفید است، مخصوصا برای مادران شیرده. موز حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها (ویتامین A، B2، B1، C، B6، B12، D و E)، مواد معدنی (منیزیم، آهن، پتاسیم، فسفر، ید و فلوئور) و قندهای طبیعی (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) می باشد. این مواد مغذی سلامت زنان پس از زایمان را بسیار خوب می کند. علاوه بر این، مخمر موز همچنین باعث تحریک تولید شیر مادر زنان پس از زایمان می شود. این واقعا اطلاعاتی عالی برای زنانی است که مایل به خوردن موز هستند.

زنان باردار و زنان شیرده اغلب استرس دارند. استرس می تواند توانایی شما برای تولید شیر را کاهش دهد. راه های زیادی برای کمک به آرامش وجود دارد. شما می توانید به همه چیزهایی که می تواند به شما کمک کند احساس خوشحالی کنید، فکر کنید. سعی کنید قبل از تغذیه با شیر مادر، با گوش دادن به موسیقی آرام، تماشای یک عکس شاد و یا لذت بردن از زمان مناسب با اعضای خانواده خود، آرام باشید. در صورت امکان سعی کنید سینه های خود را ماساژ دهید یا سینه های خود را قبل از شیردهی گرم کنید تا بدن خود را تحریک کنید تا شیر بیشتری تولید کند.

آب بیشتری برای افزایش میزان شیردهی خود بنوشید. شما ممکن است این را بشنوید، اما نه همه شما آن را درست انجام نمی دهید. شیر مادر دارای 88% آب است؛ بنابراین اگر شما در هر وعده غذایی نوشیدنی قرار ندهید، بدن شما هیچوقت هیدراته نخواهد شد. بنابراین، شما باید حداقل 8 اونس آب 8 بار در روز بنوشید.

این به عنوان ساده ترین راه برای افزایش تولید شیر مادر محسوب می شود. شما می توانید از پ نِی استفاده کنید تا برای شما راحت تر شود. اهداف کوچکتان را در طول روز تنظیم کنید.

شنبلیله گیاهی طبیعی است که اغلب برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شود. برای بعضی از مادران، یک شوخی شگفت انگیز است و معمولا برای قرن ها استفاده می شود. مادران بعد از مصرف این گیاه حدود 24 تا 72 ساعت افزایش تولید شیر خود را افزایش می دهند، اما برخی از زنان برای دیدن تغییر قابل ملاحظه، ممکن است 2 هفته زمان ببرد.

شنبلیله برای مادران پرستار در صورتی که در اعتدال استفاده شود، مناسب و امن است. با این وجود، برخی از عوارض جانبی احتمالی نیز وجود دارد. می توان عوارض استفاده از شنبلیله برای تولید شیر مادر برای مدت زمان طولانی یا نادرست، عرق غیر طبیعی و بوی ادرار، مدفوع شکننده، حالت تهوع، ناراحتی روده، واکنش های پوستی نامطلوب را نام برد.

اگر تصمیم به استفاده از شنبلیله دارید، می توانید از دانه های جوانه زده به همراه یک لیوان شیر گرم استفاده کنید یا با دانه های طعم دهنده یا چاشنی ها مصرف کنید یا آنها را با مخلوط کردن دانه ها با برنج به صبحانه خود بیاورید.

سیر یکی از روش های سنتی برای افزایش تولید شیر مادر در خانه است. در میان بسیاری از خواص درمانی سیر مانند جلوگیری از بیماری قلبی،  بهبود سیستم ایمنی بدن، این ادویه به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند. با این وجود، پژوهش های علمی زیادی وجود ندارد که این را اثبات کامل کنند.

سیر یک ماده ضد قارچی قوی است. در پرستاری نوزاد پروستات ممکن است عفونت مخمر مبتنی بر قارچ را به نام ارائه دهنده برفک، به شکل زخم گلو، جوش قرمز پوشک و لکه ها سفید زبان شیوع دهد. عفونت مخمری در مادران شیرده کاندیدا نامیده می شود. این نوزادان مبتلا به سرخ شدگی معمولا تغذیه آنها با شیر مادر مشکل است؛ زیرا گلو و دهان آنها آزرده است. نوزادان از سینه های مادران خود جدا می شوند. این زمانی است که سیر به داد مادران می رسد. سیر خام می تواند به یک مادر پرستار کمک کند تا با از بین بردن عفونت مخمری یا ریشه کن کردن عفونت، موانع را از بین ببرد تا کودک از شیر مادر تغذیه کند.

سیر خام دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی قوی است. این یک گیاه آنتی بیوتیک طبیعی است که مانند بسیاری از داروهای آنتی بیوتیکی، عفونت مخمر ثانویه ای ایجاد نمی کند. اغلب مادران شیر ده ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. مخصوصا اگر از مبتلا شدن به ماستیتس که انسداد مجاری شیر سینه ها است، رنج می برید. گاهی اوقات، ماستیتس باعث عفونت می شود. سیر میتواند به طور طبیعی به این وضعیت کمک کند.

اگر سیر زیادی مصرف می کنید، می توانید بوی و طعم شیر خود را تحت تاثیر قرار دهید. بر طبق یک مطالعه، متوجه شدیم که شیر مادرانی که سیر مصرف کرده بودند برای مدت زمان بیشتری غذا داشتند. این بدان معنی است که نوزادان ممکن است طعم سیر را در شیر مادر دوست داشته باشند. با این وجود، این مطالعه برای تعیین نتایج معنی داری خیلی ضعیف بود. شیرِ دارای سیر پس از زایمان، به عنوان یک نوشیدنی سنتی محبوب به شمار می رود.

برگ یونجه دارای ویتامین ها و مواد معدنی مهم همراه با اسید های آمینه است. این گیاه استروژنیک (فحل زا) است و میتواند عملکرد هیپوفیز را ترفیع کند. بر این باورند که این عملکرد مرتبط با عرضه شیر مادر است. شما باید بذر یونجه یا جوانه هایش را به ساندویچ یا سالاد خود اضافه کنید. یونجه نیز در فرم مکمل موجود است.

دانه کنجد غنی از کلسیم است که برای افزایش تولید شیر بسیار مفید است. آنها اگر خرد شده باشند، بهتر موثر واقع می شوند. دانه های کنجد، هر نوعی باشند، خوب هستند؛ در عین حال نوع خام، ارگانیک و باز نشده آنها ترجیح داده شده است. دانه های کنجد سفید بیشتر و به راحتی در دسترس هستند و اگر به صورت عمده خریداری شوند، ارزان تر اند؛ اما انواع سیاه آنها نیز عالی هستند. شما می توانید کنجد را در ارده که یک خمیر دانه کنجد است یا به عنوان یک مخلوط در سبزیجات در یا کلوچه ها، امتحان کنید.

یکی از نکاتی که باید در مورد نحوه افزایش تولید شیر مادر استفاده کنید، استفاده از قاصدک است. قاصدک غنی از کلسیم، ویتامین A و آهن است. ریشه این گیاه می تواند اشتها را تحریک کرده، هضم را تقویت و ایمنی تان را تقویت کند. به عنوان یک دیورتیک طبیعی، قاصدک می تواند ادرار را افزایش و کمک به پیشگیری از UTI، ناراحتی معده، یبوست، و مشکلات دستگاه گوارش کند.

بسیاری از مادران شیرده، درباره ایمنی بسیاری از داروهای گیاهی یا مکمل ها را در طول پرستاری خود سوال می کنند. با وجود اهداف دارویی برگ و ریشه قاصدک و همچنین داروهای گیاهی که قرن ها استفاده شده است، تحقیقاتی هنوز بر ایمنی این گیاه در ارتباط با شیر مادر صورت نپذیرفته است. بنابراین، قبل از استفاده از این گیاه، شما باید در استفاده از ریشه، برگ یا مکمل، فرم خود را قبل از اینکه به پرستاری می روید، مشورت کنید.

گیاهانی مانند قاصدک ممکن است با برخی از اثرات ثانویه زمانی که به صورت مقطعی یا خوراکی استفاده می شود، همراه باشد. برخی از عوارض جانبی خفیف، سوزش سر دل و ناراحتی معده است. گاهی اوقات این گیاه باعث واکنش های آلرژیک و زخم های دهان می شود. اگر به گل ها آفتاب گردان، گل همیشه بهار، ابروسیا، ید، بابونه یا گل داودی حساسیت دارید، از قاصدک استفاده نکنید. قاصدک، به عنوان یک دیورتیک، ممکن است با برخی از داروها به دلیل افزایش ادرار مداخله کند. بنابراین، اگر شما از آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها یا لیتیوم استفاده می کنید، نباید از قاصدک استفاده کنید.

خرما می تواند تغذیه و حمایت از خون مان که به تولید شیر کمک می کنند، منجر شود. آنها را در سوپ مصرف کنید یا آب گرم بر روی آنها بگذارید. حتی میتوانید آنها را بلا کوکیهای آرد جو دوسر برای افزایش قدرت شیر ​​استفاده کنید.

ادعا شده است که دانه های زیره سبز به تحریک تولید شیر، بهبود هضم و تسکین یبوست، نفخ و ترش کردگی منجر می شوند. این دانه ها عضو بسیاری از غذاهای هندی است. همچنین، آنها یک منبع غنی از ریبوفلاوین (متعلق به ویتامین گروه B) و کلسیم هستند.

شما می توانید آنها را بخورید و یا آنها را با ترشی های چاشنی دار و یا تنقلات و یا به سادگی آنها را به عنوان آب زیره بنوشید.

این یک معدن ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. کارشناسان معتقدند که شوید می تواند بهبود خواص شیر، بازیابی کننده جوش و بهبود کیفیت خواب را نتیجه دهد.

به عنوان یک نوع دیورتیک خفیف، شوید باید به میزان متوسط ​​مصرف شود. شما می توانید از دانه های شوید در کل زمین و غذاهای بسیاری مانند سالاد، ترشی، ادویه های کاری و پنیر استفاده کنید. برای زنان در طول دوره پرستاری، چای شوید، نوشیدنی محبوبی است.

گیاهان از خانواده کدو مانند کدوی سیب، کدو تنبل و کدو اسفنجی به افزایش تولید شیر کمک می کنند. این سبزیجات کم کالری، هضم راحتی داشته و بسیار مغذی هستند.

این یک گیاه گلدار است که در دریای مدیترانه یافت می شود و در دوران باستان برای تقویت عرضه شیر مادر استفاده می شد. این یک آنتی اکسیدان سیلیمارین است که به عنوان ماده ای فعال در این گیاه شناخته شده است. در واقع، رومی ها و یونانی ها از این گیاه برای مقابله با برخی از بیماری ها مانند بیماری های کیسه صفرا و کبد استفاده می کردند. این گیاه همچنین برای کمک به سوء استفاده از الکل، قند خون، کلسترول و بیماری های خود ایمنی نیز شناخته شده است. این گیاه فعالیت استروژنیک دارد که به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند, اما امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد. این گیاه سمی نیست و برای مادران شیرده ایمن است. با این حال، همچنین دارای برخی از ضعف ها و همچنین برخی از عوارض جانبی مانند آلرژی، تقلب (قلب زنی)، یبوست، نفخ و گاز، سرگیجه، کاهش پلاکت، اختلال عملکرد جنسی، اگزما، سطح پایین گلوکز خون ، لخته شدن خون و افزایش آنزیم های کبدی ممکن است باشد.

همه چیزهایی که مصرف می کنید، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی کودک شما تاثیر می گذارد. بنابراین، مهم است که با پزشکتان در رابطه با دوز مناسب شیره گل خار در طول شیردهی مشورت کنید. اکثر خانم های پرستار می توانند 2 الی 3 کپسول مکمل شیره گل خار را هر روز مصرف کنند تا مزایای آن را برایشان فراهم آورد. با این حال، در هر فرد متفاوت است، بنابراین قبل از اینکه واقعا از این قرص ها استفاده کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین چیز در مورد گیاهان طبیعی این است که آنها را می توان به روش های مختلف استفاده کرد؛ مانند کپسول، چای، غذا یا مکمل ها. شما می توانید با استفاده از دانه ها و له شده آنها چای شیره خار تهیه کنید. 1 قاشق چای خوری دانه های خرد شده شیره خار را به 240 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند. دو بار یا سه بار در روز از آن استفاده کنید. همچنین می توانید با حذف ستون فقرات این گیاه، آنرا مصرف کنید.

شیرین بیان گیاهی بومی در خاورمیانه و اروپا است. این گیاه در داروهای گیاهی برای مقابله با سطوح پایین قند خون و سل استفاده شده است. این گیاه محبوب مادران شیردهی می باشد که افزایش میزان تولید شیر مادر خود را خواهان اند.

متأسفانه در ایالات متحده این گیاه زیبای گلدار یک علف هرز سمی محسوب می شود. واقعیت این است که شیرین بیان می تواند رشد بافت سینه را تحریک کند. این ممکن است برای زنانی که می خواهند پس از جراحی پستان، کودکشان را با شیر مادر تغذیه کنند، سودمند باشد.

این گیاه متعلق به خانواده گیاهی با عنوان شنبلیله است. حتی برخی از زنان می گویند که این گیاه به خوبی یا بهتر از شنبلیله موثر است م. با این حال، این همیشه برای همه کار نمی کند. شیرین بیان دارای خصوصیات ضد باکتریایی است و می تواند بافت پستان ایجاد کند.

با این وجود، شما بهتر نباید از گیاه تازه شیرین بیان استفاده کنید؛ زیرا خطرناک و سمی است. با این وجود، اگر در قالب کپسول یا به عنوان برگ گیاه خشک شده در چای استفاده شود، ایمن است.

برای ایجاد چای شیرین بیان، این مراحل را دنبال کنید:

برای فرم کپسول، می توانید 1 کپسول را برای 3 الی 4 بار در روز مصرف کنید. دستورالعمل های دوز توصیه شده توسط پزشک خود را دنبال کنید.

توجه کنید:

ماهی قزل آلا معمولا به عنوان یک غذای مغذی برای مردم به دلیل مواد عالی نظیر اسید چرب ضروری و پروتئین با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. DHA، یکی از این اسیدهای چرب، نقش مهمی در توسعه مغز نوزادان دارد. بیشتر DHA ای که مادر مصرف می کند، بیشتر در شیرش خواهد بود.

ماهی قزل آلا یکی از مواد غذایی مهم برای افزایش تولید شیر مادر است؛اما دلیل دقیق این ادعا مشخص نیست.

استفاده بیش از 2 الی 3 بار از این ماهی در هر هفته به دلیل محتوای جیوه بالقوه توصیه می شود.

دانه های زنیان قادر به تولید شیر در مادران شیرده می باشند. این بذر می تواند به مسائل مختلف بهداشتی پس از بارداری کمک کند. این می تواند عضلات پشتی شما را تقویت کند، سلامت داخلی تان را تصمین کرده و تولید شیر را افزایش دهد. در سبک پخت و پز هندی، دانه های زنیان همراه با وعده های غذایی پخته می شوند که می توانند مصرف شوند.

مادران شیرده می توانند روزانه 1 قاشق چایخوری از دانه های زنیان را مصرف کنند. همچنین آنها می توانند یک قاشق غذاخوری از این دانه ها را آسیاب کرده و آن را با 1 فنجان آب و 2 قاشق چایخوری شکر زرد مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن، مخلوط را حدود 3 دقیقه حرارت داده و به خوبی صبر کنید. اجازه دهید خنک شود. بکشید و این مایع را میل نمایید.

توجه: اگر از این گیاه برای اولین بار استفاده می کنید، واکنش های آلرژیک ممکن را بررسی کنید.

گز روغنی مواد مغذی مختلف قدرتمندی دارد که با تحریک غدد پستان به تولید شیر کمک می کند. علاوه بر این، مصرف این گیاه موجب بهبود گردش خون می شود، بنابراین تولید شیر مادر افزایش می یابد.

شما فقط نیاز دارید تا با مصرف ½ فنجان آب تازه استخراج شده از گز روغنی در هر روز شیر مادر بیشتری برای نوزاد خود فراهم کنید.

در پزشکی آیورودا، ریحان مقدس به طور معمول برای حمایت از مادران شیرده برای افزایش تولید شیر استفاده می شود. این می تواند جریان تولید شیر را تحریک و به آرام کردن اعصاب مادران کمک نماید.

ریحان مقوی دارای نیاسین، کاروتن، آهن و تیامین است که هر دو سلامت مادر و نوزاد را تظمین می کند و از بیماری ها دور نگه می دارد.

برای افزایش روند تولید شیر مادر علاوه بر استفاده از نکات بالا، باید به برخی از موارد زیر توجه کنید:

در اینجا چند نکته برای کمک به افزایش توانایی بدن شما در تولید شیر وجود دارد. همانطور که می بینید، همه آنها راهنمایی بسیار ساده و ایمن هستند. شما می توانید این کار را در خانه انجام دهید. با استفاده از برخی از این نکات، بسیاری از زنان موفق به بهبود شرایط خود شده اند. بنابراین، بعضی از آنها را انتخاب کنید و آنها را در درمان خود بکار بگیرید تا ببینید که چقدر موثر هستند. اگر شما هر ایده ای در مورد مقاله ما از “30 نکته مهم در مورد افزایش سریع تولید شیر مادر پس از بارداری” دارید، دریغ نکنید و پیشنهادات خود را در زیر این پست قرار دهید. ما به محض این که بتوانیم پاسخ خواهیم داد.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

مادران نباید به دلخواه خود شیر دادن به نوزاد را قطع کنند، بلکه باید به نوزاد این فرصت را بدهند تا خودش شیر خوردن را رها کند.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

گاهی سئوالات زیر برای کسانی که به تازگی طعم مادر شدن را چشیده اند، مطرح می شود:

آیا شیر مادر به تنهایی برای تغذیه نوزادشان کافی است؟

شیر مادر از لحاظ مقدار و کیفیت برای رشد نوزاد کفایت می کند؟

چگونه می توان تولید شیر مادر را به طور طبیعی افزایش داد؟

زنان در طی دوران بارداری حالات مختلفی را تجربه می کنند، مثلا یک مادر در دوران بارداری با مشکلات متعددی مثل حالت تهوع، ورم بدن و … مواجه می شود، ولی مادری دیگر بدون داشتن این ناراحتی ها، خاطرات خوبی از دوران بارداری خود خواهد داشت.

در دوران شیردهی هم مادران دچار حالات گوناگونی می شوند. برخی مادران با دادن شیر خود به نوزادشان احساس می کنند نوزادشان کاملا سیر شده است، اما برخی دیگر علی رغم دادن دفعات زیاد شیر به نوزادشان باز هم احساس می کنند نوزادشان گرسنه است و گریه می کند.

در این مطلب نکات مفیدی درباره افزایش شیر به مادران ارائه می شود:

1- مادر باید به نوزاد خود اجازه دهد که هر موقع از شبانه روز، شیر او را بمکد. عمل مکیدن سبب تولید شیر بیشتر در مادر می شود. هر چه دفعات مکیدن شیر توسط نوزاد بیشتر باشد، تولید شیر نیز در مادر بیشتر خواهد بود.

2- مادر نباید خودش سینه را از دهان نوزاد بگیرد و به او شیر ندهد، بلکه باید به نوزاد فرصت دهد تا خودش شیر خوردن را رها کند. گرفتن سینه از دهان نوازد، روی محرک های طبیعی تولید شیر تاثیر منفی می گذارد.

3- در ابتدای هر بار شیردهی، شیر مادر آبکی تر است و به تدریج به مقدار چربی آن افزده می شود، طوری که در پایان هر مرحله شیردهی، مقدار چربی که برای رشد نوزاد ضروری است، بیشتر می شود.

بنابراین هر چه مدت شیردهی طول بکشد، نوزاد از چربی بیشتری استفاده می کند و کاملا سیر می شود و در نتیجه فاصله بین دو مرحله شیردهی نیز بیشتر خواهد شد و افزایش وزن نوزاد طبق منحنی رشد، طبیعی خواهد بود.

4- به مادران شیرده توصیه می شود مقدار مایعات دریافتی خود را افزایش دهند. افزایش مصرف آبمیوه های تازه و مصرف میوه و سبزی های تازه به افرایش تولید شیر کمک زیادی می کند.

5- قرار گرفتن کمتر مادر در محیط پر استرس یکی از ضروریات دوران شیردهی می باشد. متخصصان به مادران شیرده توصیه می کنند موقع استرس و یا عصبانیت، به نوزاد خود شیر ندهند، زیرا مواد سمی موجود در خون بالا رفته و وارد شیر مادر می شوند و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهند.

6- استراحت کردن به مقدار کافی به مادران شیرده توصیه می شود. بدن مادر پس از هر بار شیردهی، مقدار زیادی انرژی از دست می دهد. این انرژی از طریق تغذیه مناسب و استراحت کافی قابل برگشت به بدن خواهد بود.

7- مادران شیرده حداقل 500 کالری بیشتر از حالت عادی در روز نیاز دارند. اگر کمتر از این مقدار کالری دریافت شود، میزان شیر تولید شده در مادر نیز کمتر خواهد بود. متاسفانه برخی مادران پس از زایمان، رژیم های سخت لاغری می گیرند و در نتیجه شیرشان کم می شود.

8- یکی از مهم ترین و موثرترین گیاهان برای افزایش تولید شیر مادر، شنبلیله می باشد. این گیاه را می توان به صورت دمنوش شنبلیله مصرف کرد (تصویر کناری).

مصرف گیاه رازیانه نیز برای افزایش تولید شیر به مادران توصیه می شود.

9- اگر نوزاد ساعات طولانی می خوابد و برای شیر خوردن بیدار نمی شود، مادر باید او را به آرامی بیدار کند و شیر دهد. این کار علاوه بر افزایش رشد نوزاد، سبب تخلیه شیر از سینه مادر می شود و مادر کمتر دچار درد و ناراحتی در سینه می گردد.

10- به مادران شاغل توصیه می شود برای زمان هایی که در خانه نیستند، هر چند ساعت یک بار شیر خود را بدوشند و تحت شرایط مناسب نگهداری کنند. این کار علاوه بر تداوم تولید شیر در سینه مادر و جلوگیری از خشک شدن آن، می تواند منبع غذایی خوبی برای نوزاد در غیبت مادر باشد.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

توصیه هایی برای افزایش چربی شیر مادر

به نوزاد خود اجازه دهید تا یک سینه را کاملا بمکد و سپس از سینه دیگر به او شیر دهید. در غیر این صورت، میزان چربی دریافتی او کم می شود و سرعت رشد او کاهش می یابد، زیرا همانطور که گفته شد شیر مادر در ابتدای شیردهی آبکی تر است و به تدریج به میزان چربی آن افزوده می شود.

اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که میزان رشد کودک شما کندتر از حد طبیعی است و میزان چربی دریافتی او از شیر مادر کم است، می توانید به این طریق عمل کنید :

قبل از شیر دان به نوزاد خود، ابتدا چند دقیقه شیر سینه خود را بدوشید و سپس به کودک خود شیر دهید، زیرا شیر ابتدایی سینه ها حاوی مقادیر زیادی آب است و قسمت انتهایی آن حاوی مقادیر زیادی چربی می باشد. البته این روش شیر دادن برای مدت طولانی اصلا توصیه نمی شود و حتما باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

هشدار

برخی قرص ها و یا حتی گیاهانی که مدعی افزایش تولید شیر در مادر هستند، عوارض جانبی ایجاد می کنند. عارضه هایی مانند واکنش های آلرژیک و انقباضات و درد رحمی. بنابراین حتما قبل از مصرف هر گونه دارو و مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

مطالب مرتبط:

10 نکته برای نگهداری شیر مادر

تغذیه با شیر مادر و روند تکامل دندان‌ و فک ‌کودک

7 فایده ی مهم شیر مادر برای نوزاد

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

وب‌سایت اوما: بعد از زایمان حدود نیم هفته طول می کشد تا شیر در سینه های مادر جریان یابد. برخی از عوارض پزشکی و برخی از روش های زایمان می تواند شروع شیردهی را به تاخیر بیندازد. همچنین اشاره شده است بیست و پنج درصد از مادران بیش از سه روز تاخیر در تولید شیر مشاهده می کنند.

چه چیزی باعث آمدن شیر مادر می شود؟

پرولاکتین، کورتیزول، اکسایتوسین و انسولین، هورمون هایی هستند که برای تولید شیر مادر ضروری هستند و بدن در دوران بارداری آنها را تولید می کند. با این وجود، تولید شیر مادر تنها سی تا چهل ساعت پس از تولد شروع می شود. هورمون پروژسترون، که از تولید شیر مادر جلوگیری می کند، پس از تولد نوزاد و جدا شدن جفت از رحم کاهش می یابد. این کاهش پروژسترون باعث تولید شیر مادر می شود.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

شیر مادر چه زمانی پس از زایمان می آید؟

دو روز پس از زایمان، پستان مادر شروع به پر شدن می کند؛ این اولین نشانه آمدن شیر مادر است. پرولاکتین، هورمونی که به بدن مادر سیگنال تولید شیر می دهد، در طول مدت بارداری افزایش می یابد. با این وجود، اثرات آنها با تولید هورمون پروژسترون کاهش می یابد. این هورمون توسط جفت تولید می شود، که مانع از پاسخ بدن به پرولاکتین می شود. تولید طبیعی شیر مادر تنها زمانی شروع می شود که نوزاد متولد می شود و هورمون های جفت بدن مادر را ترک کرده اند.

خانم های باردار گاهی متوجه شوند که از سینه های آن ها شیر ترشح می شود. کلستروم اولین شیر غنی و خامه ای است (همیت آغوز برای نوزاد تازه متولد شده ) که سینه خانم از اواسط بارداری شروع به تولید می کند. این ماده، غذایی مغذی و ضروری برای نوزاد می باشد که پیش از تولید شیر ترشح می شود.

19 نيامدن شير مادر بعد از زایمان

تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه برای نوزادان تازه متولد شده است. اما متاسفانه این مسئله برای بعضی از مادران در ابتدای زایمان فراهم نیست. دلایل متعددی برای کاهش مقدار شیر مادر یا تولید نشدن آن وجود دارد. در اینجا، برخی از این دلایل را برجسته خواهیم کرد.

1. استرس:

زندگی در دنیای امروز باعث شده است زمان کمتری برای خانواده و دوستان داشته باشیم. استرس به عنوان یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری ها شناخته شده است. این بیماری ها شامل اضطراب، بیماری قلبی، افسردگی و تولید شیر مادر است. استرس باعث می شود بدن به شکل متفاوتی واکنش نشان دهد و رفتار کند.

2.عدم تعادل هورمونی:

به هم خوردن تعادل غده تیروئید باعث تولید شیر کمتر می شود. در میان هورمون های مهم، استروژن و پروژسترون با بزرگ شدن سینه، بلوغ و شروع باروری در زنان ارتباط دارند. پرولاکتین در تولید شير در دوران بارداری و اکسي توسين به جريان شير از طريق مجاري کمک می کند. عدم وجود این هورمون ها به دلیل عملکرد غده تیروئید و یا هر عامل دیگری با تولید شیر مادر تداخل ایجاد می کند.

3. شیوه زندگی:

حاملگی یک مرحله ی ظریف است که نیاز به توجه زیادی دارد. شیوه زندگی سالم، رژیم نامناسب، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، مصرف سیگار و مصرف کافئین بالا می تواند بر تولید شیر مادر تاثیر بگذارد.

4. قرص کنترل زایمان:

اکثر داروهای کنترل زایمان توسط دستکاری هورمون ها عمل می کنند. این دستکاری های مصنوعی ممکن است پیامدهای کوتاه مدت و درازمدت بر سلامتی خانم ها ایجاد کند. بعضی از خانم ها پس از تولد نوزاد شروع به مصرف دارو می کنند و این عمل باعث عدم تولید شیر پس از زایمان می شود.

5. مصرف برخی داروها و گیاهان:

مانند داروهای کنترل زایمان برخی داروهای دیگر و بعضی از گیاهان می توانند با تولید شیر مادر تداخل داشته باشند. در خصوص تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید. گیاهانی نظیر ریحان، سرکه، جعفری و نخود فرنگی مانع تولید شیر مادر می شوند. بهتر است با پزشکان و متخصصین رژیم غذایی برای تولید شیر مادر صحبت کنید (از مصرف این مواد در شیردهی خودداری کنید).

6. محیط زیست و محیط اطراف:

افزایش آلودگی هوا، آلودگی آب و مواد غذایی همراه با تخریب محیط زیست، واقعیت های زندگی مدرن است. چنین عواملی ممکن است با تولید شیر مادر تداخل داشته باشند. اگرچه نمی توان از این واقعیت ها به طور کامل دور شد، اما مطمئنا می توان اقدامات احتیاطی خاصی را در خصوص مواد غذایی و آب انجام داد. همچنین به خانم هایی که شیردهی انجام می دهند توصیه می شود از مکان های پرجمعیت و آلوده دور بمانند.

7. زایمان دشوار:

حتی با وجود دانش، مهارت و تکنولوژی که در اختیار ما است، برنامه ریزی همه چیز کار دشواری است. این مسئله در خصوص بارداری نیز درست است. مسائل متعددی وجود دارد که در هنگام زایمان نوزاد با آن مواجه می شوید. از زایمان سخت و خونریزی گرفته تا اشتباهات مراقبین و کارکنان پزشکی؛ همه می تواند منجر به ایجاد مشکل در طول زایمان شود. فشارهای ناشی از چنین زایمانی ممکن است بر تولید شیر مادر تاثیر بگذارد.

8. حجم ذخیره:

مقدار شیر تولید شده و ذخیره شده در سینه خانم مربوط به اندازه سینه های او نیست، بلکه به میزان شیر تولید شده در سینه مربوط است. بعضی از خانم ها سینه های بزرگی دارند اما شیر کمی دارند و برخی برعکس هستند. گاهی اوقات، یک سینه شیر بیشتری از دیگری تولید می کند! خانم هایی که شیر بیشتری توليد و ذخيره مي كنند، بايد دفعات بیشتری به نوزاد شير بدهند يا به مقدار بیشتر شیر را بدوشند.

9. مصرف شیر به مقدار کم:

در حالت ایده آل، هر چقدر نوزاد بیشتر شیر بخورد، مادر شیر بیشتری تولید می کند. اگر نوزاد به قدر کافی شیر نخورد، شير باقیمانده اجازه نمی دهد سینه شير توليد کند (نکات اساسی در شیر دادن به نوزاد). در این حالت باید شیر اضافی دوشیده شود تا شیر بیشتری تولید شود. ماساژ سینه ها باعث افزایش جریان شیر می شود. همچنین مصرف بیشتر شیر توسط نوزاد نیز باعث تخلیه سینه و تولید شیر بیشتر می شود.

سایر علل تاخیر در تولید شیر

در شرایط عادی، کلستروم 40 ساعت پس از زایمان در سینه مادر وجود دارد. شیر مادر حدود دو تا سه روز بعد از زایمان تولید می شود. در برخی موارد، ممکن است 5 روز طول بکشد تا شیر مادر تولید شود. تاخیر در تولید شیر مادر حالتی است که شیر آهسته تر تولید می شود. تاخیر در تولید شیر به معنی عدم تولید شیر نیست. بعضی از داروها دلیل این تاخیر هستند. برخی از علل احتمالی تاخیر در تولید شیر مادر در زیر ذکر شده است.

10- زایمان پر تنش:

زایمان سزارین و طولانی باعث افزایش هورمون استرس می شود، که به طور مستقیم بر تولید شیر مادر تاثیر می گذارد (سزارین | علت انجام زایمان سزارین و مراقبت های آن).

11- مایعات IV:

تجویز مایعات IV هنگام تولد می تواند شروع شیردهی را به تاخیر بیندازد.

12- از دست دادن خون:

غده هیپوفیز می تواند در اثر خونریزی بیش از حد در طول زایمان آسیب ببیند. این غده، که در مغز قرار دارد، مسئول تحریک شیردهی است. از دست دادن بیش از پنج صد میلی لیتر خون باعث نگرانی می شود.

13- جفت:

باقی مانده جفت می تواند باعث آزاد شدن پروژسترون شود که مانع از شروع شیردهی می شود.

14- داروهای مسکن:

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

اگر در طول زایمان داروهای تسکین درد تجویز شوند، ممکن است شروع شیردهی را به تاخیر بیندازند.

15- زایمان زودرس:

در هنگام زایمان زودرس (چگونه از زایمان زودرس جلوگیری کنیم؟) بافت غدد لنفاوی در سینه مادر، زمان لازم برای رشد ندارد که می تواند تولید شیر مادر را به تاخیر بیندازد.

16- تغذیه با شیر مادر:

در طی چند ساعت اول پس از زایمان، دوشیدن شیر بسیار مهم است. زیرا خروج شیر قدیمی برای تولید شیر جدید ضروری است.

17- دیابت:

یکی از مهمترین هورمونهای تولید شیر مادر، انسولین است. دیابت موجب نوسان در مقدار انسولین می شود که می تواند شروع شیردهی را به تاخیر بیندازد (دیابت حاملگی و راه های پیشگیری و درمان آن)

18- سن:

زایمان در سن بالا یکی از دلایل تاخیر در تولید شیر است.

19- اضطراب:

استرس، ترس و ناامنی ناشی از تاخیر در تولید شیر می تواند مسائل را پیچیده تر کند و باعث نیامدن شیر مادر شود.

اگر شیر مادر تولید نشود یا دیر تولید شود چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که شیر مادر بعد از زایمان تولید نشود، نباید ناراحت یا ناامید شوید. نگرانی باعث افزایش هورمون استرس می شود که این وضعیت را پیچیده تر می کند. ماساژ سینه ها هر دو ساعت باعث تولید شیر می شود. شیردهی بخشی از طرح زیبای طبیعت برای ایجاد پیوند بین مادر و کودک است. عدم تولید شیر امری بسیار نادر و بعید است. توصیه می شود با پزشکان و متخصصان تغذیه مشورت کنید تا شرایط را بررسی کنند. مهمتر از همه، مادران باید از نظر فیزیکی و عاطفی مراقبت خود باشند.

آیا کرونا از طریق رابطه‌‌ٔ جنسی منتقل می‌‌شود؟ چطور در دوران کرونا رابطهٔ جنسی داشته باشیم؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید….

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

شما نمی‌توانید کودک دو سالهٔ خود را متقاعد و راضی کنید که موقع غذا خوردن دهانش را ببندد تا غذا از آن بیرون نریزد یا دچار خفگی نشود، اما اگر روی…

بازی شغل و تجارت كودكان است و به آنها اجازه و آزادی عمل این را می‌دهد که دنیای فیزیکی اطراف و دنیای عاطفی درونشان را آزمایش كنند. هرچند ممکن است از…

سندرم التهابی چند سیستمی یا سندرم میس می‌تواند به دنبال واکنش نسبت به کووید ۱۹ در بدن برخی اطفال و کودکان ایجاد ‌شود. سندرم میس بیماری است که در آن…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

لیوان مخصوص کودک می‌تواند کمکی برای فرایند انتقال کودکتان از شیر خوردن سینه یا شیشه‌شیر به یک لیوان معمولی باشد. لیوان مخصوص کودکان شیرخوار انواع و…

تیم مادرشو

حتی قبل از اینکه زایمان کنید، شیر در سینه‌های شما وجود دارد. کلستروم یا همان آغوزی که شما از حدود ماه چهارم بارداری تولید کرده‌اید در واقع همان شیر است اما معمولاً افزایش ناگهانی در حجم شیر و تغییر در ترکیب شیر را به عنوان زمان ورود شیر به سینه‌ها تلقی می‌کنند. وقتی جفت از رحم دفع می‌شود، هورمون پرولاکتین که باعث تولید شیر می‌شود شروع به کار می‌کند. در حالت طبیعی، حتی اگر شیردهی نکنید هم ترکیب شیر شما تغییر می‌کند و حجم آن افزایش می‌یابد. بنابراین، چه سینه‌تان را در دهان نوازد بگذارید یا نگذارید، بدنتان شیر تولید می‌کند.

اگر شما برای اولین بار است که مادر شده‌اید، احتمالاً سه تا چهار روز پس از زایمان متوجه افزایش شیر همراه با پری، سفتی و سنگین‌تر شدن سینه‌هایتان خواهید شد. اگر زایمان بسیار سختی داشته‌اید یا اگر پس از یک القای زایمان طولانی با اپیدروال، بدنتان ورم زیادی دارد، ممکن است ببینید که یک یا دو روز بیشتر طول می‌کشد تا حجم شیر افزایش یابد. با فرزند دوم یا زایمان‌های بعدی‌تان احتمالاً کمی زودتر، یعنی دو یا سه روز بعد از زایمان افزایش تولید شیر را می‌بینید. این بازه‌های زمانی نیز میانگین هستند یعنی برخی مادران ممکن است زودتر شیرشان جریان پیدا کند و برخی دیرتر. اما،‌ کودکتان از همان ابتدا شیر آغوز را از سینه می‌گیرد که برایش کافی است. بنابراین، نگران نباشید که نوزادتان گرسنه است و چیزی برای خوردن ندارد.

خیلی مهم است که به کودکتان از همان آغاز و به دفعات زیاد شیر بدهید یعنی از همان اتاق زایمان شروع کنید، زیرا شیردهی زودهنگام و مکرر، فعالیت پرولاکتین در سینه را افزایش می‌دهد که کمک می‌کند شیر زیادی داشته باشید و در ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول، هرچه بیشتر نوزادتان را تغذیه کنید، شیرتان هم بیشتر خواهد بود.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

برگرفته از وبسایت دانشگاه ایلی نویزو www.breastfeedingbasics.com

ترجمه: دکتر مینو طالب زاده، پزشک انجمن علمی ترویج تغذیه با شیرمادر

منتشرشده در فصلنامه شماره 59 و 60 – پاییز و زمستان 93

اصول ایجاد شیردهیمنظور از عبارت “ایجاد شیردهی” فرآیند تولید شیر بدون حاملگی و زایمان است. در یک موقعیت مشخص شیردهی، هورمون های حاملگی و تغییراتی که برای این هورمون ها در زمان تولد فرزند پیش می آید سبب می شود که پستان ها شروع به تولید شیر کنند. مادرانی که فرزند خوانده می پذیرند و یا از رحم فرد دیگری برای پرورش فرزند خود استفاده می کنند (Surrogacy یا رحم میزبان)، با اینکه حاملگی و زایمان را تجربه نمی کنند قادرند به بدن خود پیام تولید شیر را برسانند.

تولید شیرمادر توسط غده هیپوفیز کنترل می شود. وقتی که پستان مادر تحریک را دریافت می کند چه توسط نوزاد چه توسط شیردوش، پیام هایی به غده هیپوفیز ارسال می شوند که تولید هورمون پرولاکتین (هورمون تولیدکننده شیر) و هورمون اکسی توسین (هورمون رها کننده شیر) را آغاز کند. در طول حاملگی تغییر در پستان طی مدت 5-4 ماه رخ می دهد. این تغییرات در کسانی که فرزندخوانده می آورند یا از رحم میزبان استفاده می کنند رخ نداده است. تحریک ناشی از مکیدن سبب می شود که این تحریکات در دوره زمانی کوتاه تری رخ بدهد اما تأمین شیر به آهستگی پیش می رود چون بدن مادر مزایای تغییرات هورمونی در طی حاملگی را تجربه نکرده است. برای ایجاد شیردهی، تحریک خیلی بیشتری در مقایسه با افرادی که زایمان کرده اند لازم است. این نکته مهم است که انتظارات واقع بینانه داشته باشیم یک مادر خوانده ممکن است بتواند یا نتواند شیرکافی تولید کند. بیشتر زنان مقداری شیر تولید می کنند برخی از آنان نسبتاً سریع وحتی شیر به مقدار کافی و برخی هرگز هیچ شیری تولید نمی کنند. بیشتر مادرخوانده ها شیرکافی که نیاز به شیرکمکی نداشته باشند برای تغذیه شیرخوار خود فراهم نمی کنند. مقدار شیری که تولید می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:1- شیرخوار (سن، نیاز به مکیدن، تجربه قبلی تغذیه ای، خلق و خو، چگونگی دفعات و مؤثر بودن تحریکاتی که روی پستان ایجاد می شود، نوع شیردوش مورد استفاده، تقاضای شیرخوار به مکیدن، فواصل زمانی شیردوشی یا شیردهی).2- واکنش فردی مادر نسبت به تحریک. از آنجا که شیردهی چیزی بیشتر از صرفاً انتقال شیر از پستان به شیرخوار است بسیاری از مادرخوانده ها متوجه می شوند که عمل شیردادن با تماس نزدیک جسمانی و عاطفی که ایجاد می کند به همان میزان مقدار شیری که شیرخوار دریافت می کند مهم است حتی اگر مادر فقط مقادیر کمی شیر تولید کند شیرخوارمزایای قابل توجهی، هم از نظر دریافت شیر و هم از لحاظ حس گرما و امنیت دریافت می نماید. 

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

شما مادر عزیز که در انتظار فرزندخوانده هستید برای این که پیام تولید شیر را به بدنتان برسانید، باید گام هایی را بردارید:گام اولپستان هاي خود را براي توليد شير آماده کنيد ( انتخابي ) اگر مايل باشيد مي توانيد روند ايجاد شيردهي را با آماده سازي پستان هايتان براي توليد شير شروع کنيد، مانند آنچه که در حاملگي رخ مي دهد شما مي توانيد اين کار را با تکنيک هاي فيزيکي مانند ماساژ پستان، تحريک نوک پستان و يا مکيدن توسط فرد ديگري از افراد خانواده انجام دهيد. همچنين مي توانيد با مصرف داروها چه شيميايي و چه گياهي اين کار را انجام دهيد.

گام دومتوليد شير را قبل از تولد نوزاد شروع کنيد (انتخابي) اگر تمايل داشته و فرصت داريد، مي توانيد توليد شير را قبل از تولد فرزند شروع کنيد. به طور مشخص اين کار با دوشيدن مکرر و روزانه پستان ها با شيردوش برقي انجام مي شود، گرچه بعضي از خانم ها دوشيد ن با دست را نيز بسيار کمک کننده مي دانند. داروهاي شيميايي و يا گياهي نيز مي توانند به طور بالقوه برونده (خروجي) شير دوشيده شده با دست يا شيردوش را افزايش دهند.

گام سومشيردهي و توليد شير بيشتر اين نکته اي جالب و شگفت انگيز است که شما مي توانيد شيردهي به نوزاد خود را شروع کنيد. صرف نظر از اين که شير توليد شده فراوان بوده يا قطره قطره باشد و يا اصلا شيري از پستان خارج نشود. بسياري از مادران از SNS(supplemental nursing system) استفاده مي کنند. بنابراين مي توانند حتي اگر شير مورد نياز شيرخوارشان توليد نشده باشد، تغذيه با شيرمادر را تا حد امکان انجام دهند. در اين مرحله نيز همانند گام دوم، مصرف داروهاي گياهي و يا شيميايي مي تواند به بعضي مادران در توليد بيشتر شير کمک کند. برخي مادران به منظور تحريک و توليد بيشتر شير، دوشيدن با دست يا شيردوش را در خلال شيردهي يا بعد از آن هم انجام مي دهند.

روش هاي ايجاد شيردهي

دستورالعمل سنتي اين دستورالعمل ساده و براساس تجربيات مادران در کشورهاي درحال توسعه است. در اين روش تا زمان تولد نوزاد منتظر مي مانند و بعداز تولد، او را به طور مکرر به پستان مي گذارند تا تحريک مکيدن را انجام دهد ولي شير مورد نياز او را با فنجان مي دهند. در اين روش هيچ دارويي چه گياهي و چه شيميايي توصيه نمي شود.

دستورالعمل AVERYشامل تحريک دستي پستان ها و نوک آن براي شروع روند Rolling است. سپس وقتي نوزاد به دنيا آمد شيردهي با SNS شروع مي شود. در اين روش هم هيچ دارويي توصيه نمي شود.

دستورالعمل دوشيدن شير برخلاف موارد فوق، قبل از تولد نوزاد، از يک شيردوش برقي دوبل براي تحريک پستان ها به منظور شروع توليد شير استفاده مي شود. بعداز تولد نوزاد، شيردهي در صورت نياز با استفاده از SNS صورت مي گيرد. در اين روش نيزهيچ دارويي توصيه نمي شود.

دستورالعمل گياهي مشابه با دستورالعمل دوشيدن شير است. به علاوه از گياهاني که به عنوان آماده کننده بافت غدد شيري پستان يا افزاينده هورمون هاي توليدکننده شير شناخته شده اند نيز استفاده مي شود.

گياهان مورد استفاده براي افزايش شير – دانه شنبليله – دانه رازيانه – دانه شويد- گياه يونجه – دانه کنگر شيري – برگ گزنه – ريشه گل ختمي – دانه زيره سياه

شنبليله : يک ادويه رايج در هند و خاورميانه است، به عنوان يک شيرافزا و براي کمک به هضم استفاده مي شود. در ليست سازمان غذا و داروي امريکا به عنوان يک گياه بي خطر ذکر شده است و از لحاظ تأثير بر شيردهي تحقيقات محدودي روي آن صورت گرفته که نتايج متناقضي داشته است: 1- دريکي از مطالعات هيچ تأثيري بر سطح هورمون پرولاکتين و يا حجم شيرمادر مشاهده نشد. 2- در مطالعه اي ديگر، مادران شيرده روزانه سه نوبت کپسول شنبليله مصرف کردند. حجم شير اين مادران از 207 ميلي ليتر در روز (در هفته اول) به 464 ميلي ليتر در روز (در هفته دوم ) رسيد. عوارض جانبي: اسهال، ناراحتي شکمي، بوي افرا در شير، ادرار و عرق. يک مورد نيز افت خفيف هشياري در شيرخوار 5 هفته که اشتباها ” يک شيشه دمنوش شنبليله خورده بود گزارش شد. در معاينات تکميلي، کودک شرايط خوبي داشت و هشيار بود ولي بدنش بوي افرا مي داد. در تحقيقات معدودي نيز افت خفيف قند خون که به نظر مي رسد ناشي از محتواي بالاي فيبر در دانه اين گياه باشد گزارش شده است. در مجموع مي توان گفت که گرچه شنبليله گياهي بي خطر محسوب مي شود، ولي اثربخشي آن به عنوان يک شيرافزا، مقدار مصرف و عوارض جانبي آ ن در شيرخواران به خوبي مشخص نشده است. مضافاً به اينکه موارد معدودي از آلرژي به آن و تداخل اثر با آلرژن هاي بادام زميني گزارش شده است.

ساير گياهان:مادراني که دمنوشهاي گياهي حاوي باميه، رازيانه، گل شاه پسند، تمشک، شنبليله و روغن رازيانه مصرف کرده بودند (در مقايسه با گروه کنترل) حجم شيرشان افزايش يافته و شيرخوارانشان سريع تر از ديگران وزن از دست رفته در روزهاي اول تولد را جبران کردند.

موارد احتياط: 1- پزشکان بايد به اين نکته توجه داشته باشند که احتمال آلودگي با فلزات سنگيني مثل سرب، جيوه، کادميوم و ارسنيک، در مادران شيردهي که از داروهاي گياهي – به خصوص محصولات چيني و هندي – استفاده مي کنند وجود دارد. 2- در بعضي متون برگ Comfrey و گل گاو زبان نيز به عنوان شيرافزا ذکر شده اند. پزشکان بايد مانع مصرف اين گياهان توسط مادراني که شيرمي دهند شوند چرا که خطر صدمه به کبد شيرخوار از طريق شيرمادر وجود دارد.

دستورالعمل نيومن – گلدفرباين روش با چند ماه تجويز دارو به منظور ايجاد شرايط هورموني مشابه حاملگي صورت مي گيرد. سپس داروهاي شيميايي به تقليد از يک بارداري طبيعي، تغيير داده شده و دوشيدن شير با استفاده از شيردوش برقي دوبل چندهفته قبل از تولد نوزاد شروع مي شود. وقتي نوزاد متولد شد، شيردادن همراه با شيرکمکي (با استفاده از SNS) انجام مي شود. به طور طبيعي طي ماه هاي آخر حاملگي، ماشه توليد شير در پستان، با تعامل بين سه هورمون کشيده، مي شود – استروژن، پروژسترون و پرولاکتين – در زمان زايمان، سطوح استروژن و پروژسترون به طور چشم گيري افت مي کند اما سطح پرولاکتين بالا باقي مي ماند در نتيجه شيرسازي انجام مي شود. ايجاد شيردهي به تکرار موفّقيّت آميز اين فرآيند زيستي بستگي دارد. اگر شما براي آماده سازي چند ماه وقت داشته باشيد مشاورين شيردهي ممکن است به تقليد از حاملگي، هورمون درماني را تجويز کنند مانند استروژن و پروژسترون تکميلي، اين هورمون درماني ممکن است شش ماه يا بيشتر طول بکشد. دو ماه قبل از زمان مورد انتظار براي شروع شيردهي، هورمون تراپي قطع شده و شيردوشي با يک شيردوش برقي بيمارستاني آغاز مي شود. اين تحريک، توليد و رها سازي شير از پستان را تشويق مي کند. در هفته اول و دوم روزها هر 4-3 ساعت يک بار و هر بار 10-5 دقيقه و حداقل يک بار در شب شيردوشي انجام مي شود. سپس مدت زمان شيردوشي به 20-15 دقيقه افزايش داده شده و هر 3-2 ساعت يک بار تکرارمي شود. اين کار بايد تا زمان تولد نوزاد ادامه داشته باشد.

اگر فرصت محدود باشد، هورمون درماني به تنهايي انتخاب مناسبي نيست در اين موارد مشاورين شيردهي ممکن است داروهاي ديگري را براي ايجاد شيردهي تجويز کنند و توصيه به شيردهي نمايند.

داروهايي که شيرسازي را ايجاد مي کنند ( Galactogogues)گالاکتوگوگ ها داروهايي هستند که به شروع و استمرار توليد شير کافي کمک مي کنند. اين داروها عمدتاً از طريق واکنش متقابل با گيرنده هاي دوپامين اثر مي گذارند که منجر به افزايش سطوح پرولاکتين و افزايش توليد شير مي شود. 1) دومپريدون کمتر از متوکلوپراميد از سد خوني – مغزي عبور مي کند و در شيرمادر نيز کمتر ترشح مي شود بنابراين احتمال خطر سمّيت آن براي مادر و شيرخوار کمتر بوده و يک جايگزين مناسب براي متوکلوپراميد به نظر ميرسد.2) آنتي سايکوتيک هاي Sulpiride و Chlorpromazine نيز ارزشيابي شده اند. اما عوارض جانبي، استفاده از آنها را محدود کرده است. 3)هورمون رشد انسان، هورمون آزاد کننده تيروتروپين واکسي توسين نيز مورد مطالعه قرار گرفته اند.

اگر ايجاد شيردهي با موفقيت انجام شد، تغذيه کمکي با شيرمصنوعي يا اهدايي ممکن است مورد نياز باشد. به خصوص در هفته هاي اول. براي تحريک مستمر نوک پستان، استفاده از يک وسيله کمک شيردهي(SNS) که شير اهدايي انسان يا شيرمصنوعي را از طريق وسيله اي که به پستان متصل مي شود به شيرخوار مي رساند، انتخاب مناسبي است. شيردوشي نيز اهميت دارد و مشاورين شيردهي تداوم آن را براي کمک به برقراري توليد شير توصيه مي کنند. براي مثال بعد از هر بار شيردادن، 10دقيقه شيردوشيده شود تا زماني که نوزاد وزن گيري پايدار و مداومي پيدا کند که علامتي از تأمين شيرکافي است.

برقراري مجدد توليد شير (Relactation)در شرايطي انجام مي شود که مادر شيردهي را شروع کرده و سپس آن را به مدت چند هفته يا چند ماه قطع کرده است. توليد مجدد شير و ايجاد شيردهي فرآيندهاي زمان بري بوده و نياز به صبر و حوصله و تلاش زياد دارد و بايستي تحت نظر مشاورين شيردهي ترجيحاً با مجوز بين المللي صورت گيرد. بسياري از مادران که شيردهي را شروع کرده اند به دلايل زير شيرخوار خود را زودتر از موعد، از شير مي گيرند: زخم نوک پستان، استرس، بازگشت به کار و يا مصرف داروهايي که با شيردهي مغايرت دارد. برخي از اين مادران به مرور زمان و با تغيير شرايط، از تصميم خود پشيمان مي شوند و مي خواهند که تغذيه با شيرمادر را از سر بگيرند. هرچه سن شيرخوار کمتر باشد، وادار کردن او به بازگشت به تغذيه با شيرمادر وبرقراري مجدد توليد شير آسان تر است. پس از تولد، سطح هورمون استروژن به سرعت افت پيدا مي کند. طي 3 هفته اول پس از زايمان، سطح هورمون پرولاکتين نيز کاهش يافته و به حد نرمال مي رسد. بنابراين درصورتي که روند توليد مجدد شير، طي 3 هفته اول پس از زايمان شروع شود، آسان تر و نتيجه بخش تر خواهد بود. انگيزه مادر، حمايت خانواده، انتظارات واقع بينانه و مکيدن خوب در شيرخوار از عوامل موفّقيّت در اين امر هستند. بيشتر شيرخواراني که کمتر از 3 ماه سن دارند، قادرند به تغذيه از پستان برگردند به خصوص که به تلاش هاي آنان براي مکيدن سريعاً پاداش داده شود. نوزادان 3 تا 6 ماهه، بسته به ويژگي هاي فردي ممکن است مايل به تغذيه با شيرمادر باشند يا نباشند. شيرخواران بالاي 6 ماه را غالباً نمي توان به تغذيه از پستان وادارکرد. در شروع کار بايد ببينيم که آيا شيرخوار پستان را مي گيرد و مي مکد؟ مادر مي تواند پستان را حتي قبل از اين که شير بيايد به عنوان پستانک (گول زنک) به او ارائه دهد و ببيند که قبول مي کند يا نه؟ انجام ماساژ پستان و شيردهي متوالي (از هر دو پستان به دفعات در طي يک نوبت شيردهي) مي تواند به افزايش توليد شير کمک کند. همچنين استفاده از دومپريدون (10 ميلي گرم سه بار در روز و افزايش آن تا 20 ميلي گرم چهار بار در روز طي چند هفته) نيز توصيه مي شود. اين دارو توليد پرولاکتين را افزايش داده و حداقل عوارض جانبي را داشته و بايد توسط پزشک تجويز شود. در بيشتر پژوهش هاي انجام شده، افزايش عمده اي در پرولاکتين و افزايش واضح توليد شيرمادر مشاهده شد. اما وقتي اين دارو ناگهان قطع شد، توليد شير نيز به طور ناگهاني کاهش يافت. بنابراين کاهش تدريجي دوز پيشنهاد مي شود (معمولاً با کاهش 10ميلي گرم در هفته). بعضي مادران اين دارو را ماه هاي متمادي – بدون عوارض جانبي قابل توجه، مصرف کرده اند. همچنين شيرخوار با مکيدن، تحريک زيادي روي پستان ايجاد مي کند و ديگر به مصرف دارو نياز نخواهد بود. Relactation را مي توان حتي بدون مصرف دارو نيز انجام داد. ولي در بيشتر موارد، دارو ضمن اين که حداقل عوارض را دارد، به اين فرآيند سرعت مي بخشد. شيرمادر با تحريک و مکيدن پستان و طبق قانون عرضه و تقاضا توليد مي شود. مادرهرچه بيشتر شير بدهد يا شير بدوشد، توليد آن افزايش پيدا مي کند. دوشيدن شير را با يک شيردوش برقي دوطرفه بيمارستاني آغاز کنيد. اين شيردوش ها خيلي گران قيمت هستند، بنابراين مادران آنها را کرايه مي کنند. سعي کنيد 8 بار در روز و هر بار به مدت 15-10 دقيقه از شيردوش دوطرفه استفاده کنيد. هر گونه تحريکي مفيد است بنابراين اگر موفق نشديد با دفعات ذکر شده شير بدوشيد نگران نباشيد. مقدار کم شير دوشيده شده نيز، شما را مأيوس نکند. شما داريد تحريک پستان را انجام مي دهيد و ممکن است مدتي طول بکشد تا مقادير قابل توجه شير دوشيده شده را ببينيد. بسياري از شيرخواران وقتي، در بدو امر زير پستان گذاشته مي شوند خسته مي شوند و مدت طولاني نمي مانند. چرا که يا هيچ شيري از آن خارج نمي شود و يا مقدار آن خيلي کم است. استفاده از SNS به تلاش بيشتر شيرخوار براي مکيدن پاداش داده و اين مشکل را حل مي کند. تغذيه با SNS به شما اين امکان را مي دهد که در عين حالي که شيرخوار مشغول مکيدن پستان است شيرمصنوعي را نيز دريافت کند و پستان ها نيز در آن واحد تحريک شوند. بيشتر شيرخواران SNS را مي پذيرند چون جريان پايدار شير مانند تغذيه با بطري با هربار مکيدن دريافت مي شود. با افزايش توليد شير مقدار شيري که از طريق SNS دريافت مي شود کاهش پيدا مي کند (در حالي که شيرخواردر حال وزن گرفتن است) ، يعني اين که اين تفاوت حجم حاکي از تأمين شدن شير توسط پستان است و شما مي توانيد به تدريج مقدار شيري را که در SNS مي ريزيد کاهش بدهيد. ضمن اين که شيرخوار شما در حال تغذيه از پستان است مي توانيد صرف نظر از مقدار شيري که به او مي دهيد از تماس فيزيکي و ارتباط عاطفي که حين شيردادن برقرارمي شود نيز بهره مند شويد.

 

 

 

تمام حقوق این وب سایت متعلق به انجمن رسمی علمی ترویج تغذیه با شیر مادرایران است .              طراحی و به سازی شرکت طرح سازان مبنا ، طراح : علیرضا دلفانی

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ “شیر مادر” از ابتدای زندگی نوزاد تا پایان آن ضامن رشد و سلامتی فرزند است. (برای اطلاع از تأثیر شیر مادر بر سلامتی فرزند اینجا را بخوانید)

برخی از مادران نگران کم‌‌بودن حجم شیر خود هستند؛ در این مطلب راهکارهایی برای بهبود و تداوم شیردهی ارائه خواهیم کرد.

مکیدن مکرر و صحیح پستان توسط شیرخوار

مهم‌‌ترین عامل در افزایش شیر مادر، مکیدن درست و مکرر از پستان به‌مدت کافی و تغذیه برحسب میل و تقاضای شیرخوار است.

اگر شیر ترشح‌شده در پستان‌‌ها مرتباً تخلیه نشود، به‌تدریج تولید و ترشح آن کاهش یافته و سپس متوقف می‌شود؛ هرچه تغذیه با شیر مادر پس از تولد زودتر شروع شود، احتمال موفقیت در امر شیردهی بیشتر است.

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم

آرامش خاطر و اعتماد به نفس مادر

آرامش خاطر و اعتماد به نفس مادر از دیگر عوامل مؤثر در شیردهی است؛ نگرانی و اضطراب می‌‌تواند باعث کاهش جاری شدن شیر مادر شود؛ از مهم‌‌ترین عواملی که ممکن است در روزهای اول باعث نگرانی مادر شود، تصور کم بودن حجم شیر است.

مادران باید به‌یاد داشته باشند که در روزهای اول پس از زایمان گرچه به‌نظر می‌‌رسد مقدار شیر کم است اما این مقدار به‌اندازه‌‌ای است که نیاز نوزاد را برطرف می‌‌کند و متناسب با حجم معده او است؛ به‌تدریج که نوزاد به‌دفعات بیشتر و مکرر، پستان مادر را می‌‌مکد بر حجم شیر هم افزوده می‌شود و نیازهای بعدی وی را تأمین می‌‌کند.

حمایت همسر

از آنجا که وضعیت روحی زنان بر تداوم شیردهی مؤثر است، حمایت‌‌های عاطفی همسر می‌‌تواند باعث بهبود وضعیت شیردهی شود؛ زنان شاد، انگیزه بیشتری برای شیردادن به فرزندان خود دارند.

وضعیت درست شیردادن

 وضعیت شیر دادن و گرفتن پستان توسط شیرخوار، نقش مهمی در تداوم شیردهی دارند؛ به‌طوری که بیش از 90 درصد مشکلات شیردهی ناشی از رعایت نکردن این دو عامل مهم است؛ در حالی‌‌ که اگر نحوه در آغوش گرفتن و شیر دادن صحیح باشد از بروز احتقان و درد پستان، ترک خوردن نوک پستان، انسداد مجاری شیر، ماستیت و آبسه پستان جلوگیری می‌‌شود.

اگر شیرخوار هنگام به‌دهان گرفتن پستان، نوک آن و بخشی از هاله را به‌درستی در دهان نگیرد، مکیدن نوک پستان به‌تنهایی، می‌‌تواند موجب صدمه، زخم شدن و ترک خوردن آن شود.

تغذیه و فعالیت جسمی مناسب

در دوران شیردهی مادر باید از خستگی مفرط پرهیز کرده و از خواب و استراحت کافی برخوردار باشد ضمن انجام فعالیت جسمی مناسب، به تغذیه خود نیز توجه کند و از کم خوردن، رژیم گرفتن و کاهش غیرعادی وزن اجتناب کند.

یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می‌‌تواند تداوم شیردهی را تضمین کند و پرهیز از خوردن حبوبات یا ادویه‌‌جات خاص در دوران شیردهی ضرورتی ندارد.

تقویت سیستم ایمنی مادر

ویتامین A مورد نیاز مادر، از طریق مصرف سبزی‌‌های زرد مانند هویج، کدوحلوایی و سبزیهای سبز مانند اسفناج و میوه‌‌هایی مانند خرمالو، طالبی، نارنگی و زردآلو تأمین می‌‌شود و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی مادر شده و از بروز بسیاری بیماری‌‌ها که منجر به بی‌‌حالی مادر و کاهش توان او در شیردهی می‌‌شوند، جلوگیری می‌‌کند.

پرهیز از پرخوری یا رژیم‌‌های کاهش وزن

مادری که شیر می‌‌دهد نباید در تغذیه خود افراط کند چون دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌‌شود همچنین مادران باید توجه داشته باشند که اضافه‌وزن ناشی از بارداری امری طبیعی است و این وزن اضافه عموماً در شش ماه اول و نهایتاً تا پایان دوران شیردهی به‌تدریج کاهش می‌‌یابد؛ پیروی از رژیم‌‌های کاهش وزن در دوران شیردهی می‌‌تواند اثرات منفی بر شیرخوار بگذارد.

فعالیت جسمی مناسب

نرمش و حرکات ورزشی سبک 4 تا 6 بار در هفته پس از 6 تا 8 هفته بعد از زایمان برای اکثر مادران مناسب است همچنین پیاده‌‌روی روزانه در هوای پاک و سالم و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب می‌‌تواند به پیشگیری از خستگی و پوکی استخوان در زنان کمک کند.

دستکاری “تاریخ زایمان با سزارین” تهدیدی برای سلامت نوزاد

چگونه تشخیص بدهیم شیر مادر برای نوزاد کافی است؟

تغذیه با “شیر مادر” کودک شما را در برابر این 7 بیماری بزرگ واکسینه می‌کند

چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم
چگونه بعد از زایمان شیر داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *