چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم
چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

رژیم غذایی دکتر کرمانی

لاغری بعد از زایمان برای بسیاری از خانم‌ها چالش برانگیز است. مواظبت از نوزاد تازه متولد شده، عادت به زندگی جدید و بهبود بعد از زایمان، استرس آور است. اما بازگشت به وزن سلامت پس از زایمان بسیار اهمت دارد؛ به خصوص اگر بخواهید بعد زایمان دوباره باردار شوید.

خانم‌ها پس از زایمان و به دنیا آوردن نوزاد خود بلافاصله به فكر تناسب اندامشان می‌افتند. بهتر است بدانید كه اجبار زنان برای كاهش سریع وزن پس از زایمان صحیح نیست. زنان باید با رژیم صحیح غذایی و فعالیت‌های ورزشی به مرور، وزن خود را كاهش دهند. سه تا شش ماه پس از زایمان زمان لازم است تا مادران بتوانند وزنشان را کم کنند.

زنان باید در دوران بارداری نیز به این نكته توجه كنند كه متعادل غذا بخورند تا پس از زایمان با مشكل اضافه وزن روبه‌رو نباشند. انتخاب رژیم غذایی سالم در طول بارداری و مراقبت از كودک و شیردهی پس از زایمان خواه یا‌ ناخواه به حفظ وزن متعادل كمک می‌كند. متاسفانه اكثر زنان پس از زایمان نمی‌توانند به وزن اولیه­‌ی خود بازگردند. ورزش نیز به تنهایی ضامن بازگشت آنها به وزن اولیه نیست. بهترین راه، انتخاب رژیم غذایی متعادل بعد از زایمان است.

خانم‌هایی که وزن طبیعی دارند، باید در دوران بارداری بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کنند. این افزایش وزن شامل وزن کودک، جفت، مایع آمنیوتیک، بافت پستان، خون بیشتر، بزرگ شدن رحم و ذخیره چربی اضافه است. از چربی‌­های اضافی به عنوان ذخیره انرژی برای زایمان و شیردهی استفاده می‌شود.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

افزایش وزن بیش از حد، سبب ذخیره چربی اضافی غیرضروری می‌شود و این باور غلطی است که مردم آن را وزن بچه می دانند. تقریبا نیمی از خانم‌ها در طول بارداری بیش از وزن توصیه شده، اضافه می‌کنند. نتیجه اضافه کردن وزن بیش از حد عبارت است از:

دلایل اصلی اضافه وزن در دوران بارداری عبارتند از:

مادر شدن استرس‌آور است. از ترس اینکه اتفاق بدی برای کودک بیفتد نمی‌خواهید از او جدا شوید. همین استرس می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که نتیجه‌ آن افزایش وزن است. علاوه بر این استرس یکی از عوامل پرخوری است.

ناراحتی پس از زایمان ممکن است مادران را دچار افسردگی کند. تغییرات ایجاد شده می‌تواند غیر قابل تحمل باشد و منجر به افسردگی شود. اکثر افراد برای درمان افسردگی سراغ پرخوری می‌­روند.

معمولا اطرافیان به خانم‌ها در دوران بارداری و حتی پس از آن توصیه می‌کنند که بیشتر از همیشه غذا بخورند، چون باید کودک را هم در نظر بگیرند. متاسفانه مادرها در این مقدار زیاده روی می‌کنند که منجر به افزایش وزنشان می‌شود.

یکجا نشینی طولانی مدت برای شیر دادن به کودک، مطالعه و تماشا­ی فیلم به همراه کودک و کاهش تحرک عواملی هستند که نهایتا منجر به افزایش وزن می‌شوند.

بیشتر مادرها باقی مانده غذای بشقاب کودکان خود را می‌خورند آن هم فقط به خاطر اسراف نکردن. این توجیه به نظر کافی است اما نه برای بدنتان.

بعد از به دنیا آمدن نوزاد احتمال اینکه دچار مشکلات تیروئیدی بشوید وجود دارد. در برخی مادران کم کاری تیروئید می‌تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین با پزشک صحبت و سطح تیروئید خود را چک کنید. تا اینجای کار متوجه شدیم که چه مواردی باعث افزایش وزن پس از بارداری می‌شود؛ حالا می خواهیم مواردی را بررسی کنیم که به کاهش وزن در این دوران کمک می‌کنند.

بر خلاف آنچه روی مجله‌ها می‌بینید و داستان‌هایی که از سلبریتی‌ها پس از زایمان می‌شنوید، کاهش وزن پس از این دوره نیاز به زمان دارد. خانم‌ها پس از زایمان تا ۱۲ ماه ۰٫۵ تا ۳ کیلوگرم از وزن اضافی دوره بارداری را حفظ می‌کنند. ۴ تا ۳۰ درصد خانم‌ها بیش از ۲٫۵ کیلوگرم از وزن دوره بارداری و ۱۴ تا ۲۰ درصد آنها بیش از ۵ کیلوگرم این وزن را با خود حمل می‌کنند. کم کردن این میزان وزن بدون ضرر رساندن به نوزاد زمان می‌برد.

می‌توانید کارتان را با مقدار کمی ورزش شروع کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که بدنتان برای ورزش بیشتر آماده است. سعی کنید حداقل روزانه نیم ساعت پیاده روی عادی داشته باشید. می‌توانید در این پیاده روی فرزند خود را هم در کالسکه همراهتان ببرید.

سازمان بهداشت جهانی در پژوهشی بر روی ۱۷۴۳ خانم از کشورهای مختلف به این نتیجه رسید که خانم‌ها متوسط ۴٫۷ کیلوگرم از این وزن را بین ۲ هفته تا ۲ سال کاهش می‌دهند. باتوجه به مقدار وزن اضافه شده در طول بارداری واقعیت این است که باید انتظار کاهش ۴٫۵ کیلوگرم را در طول یک تا دو سال داشته باشید. اگر وزن بیشتری اضافه کردید ممکن است از دوره پیش از بارداری چند کیلو سنگین‌تر شده باشید. البته با رژیم غذایی مناسب و ورزش به هر وزنی که دوست داشته باشید، خواهید رسید.

رژیم‌های سریع معمولا کم کالری هستند و هدفشان کاهش وزن بالا در مدت کوتاه است. بعد از تولد نوزاد بدن برای ترمیم و ریکاوری به مواد مغذی سالم نیاز دارد تا به سالم ترین حالت خود بازگردد و بتواند به اندازه برای نوزاد شیر تولید کند. به جای مصرف غذاهای کم خاصیت که فقط باعث احساس سیری می‌شوند به دنبال غذاهای مفید و مغذی باشید. سالمون، ساردین، تن، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات، ماست و غلات کامل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم، پروتئین و فیبر هستند. این غذاها را در برنامه‌ی روزانه خود بگنجانید.

رژیم غذایی بسیار کم کالری، مواد مغذی کافی ندارد و شما را با یک احساس خستگی دائم رو‌به‌رو خواهد کرد. این دقیقا برعکس آن چیزیست که برای مراقبت از نوزاد به آن نیاز دارید؛ چرا که در حالت عادی مادرانی که فرزندشان تازه متولد شده با مشکل کم خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با فرض اینکه وزنتان در حال حاضر پایدار است، کاهش ۵۰۰ کالری در روز سبب کاهش وزن بی خطر یعنی نیم کیلو در هفته می‌شود. برای مثال خانمی که در طول روز ۲۰۰۰ کالری دریافت می‌کند از مقدار غذا ۳۰۰ کالری کم کند و ۲۰۰ کالری هم با ورزش بسوزاند تا در طول روز ۵۰۰ کالری از ۲۰۰۰ کالری کم شود. برای خانم‌های شیرده این مقدار کاهش وزن تاثیر منفی در تولید شیر یا رشد کودک نخواهد داشت.

افزودن پروتئین به رژیم غذایی، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش و اشتها را کاهش می‎دهد. پروتئین نسبت به دیگر مواد مغذی به تولید گرمای بیشتری نیاز دارد یعنی بدن برای هضم پروتئین، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و کالری بیشتری می‌سوزاند.پروتئین با افزایش هورمون سیری و کاهش هورمون گرسنگی اشتها را سرکوب می‌کند. منابع سالم پروتئین شامل گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل‌ها، دانه‌ها و لبنیات می‌شود.

مصرف غذاهای سرشار از فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند. در بررسی ۱۱۱۴ فرد بالغ مشخص شد اگر افراد در طول هر روز ۱۰ گرم فیبر محلول استفاده کنند طی ۵ سال ۳٫۷ درصد چربی شکمی‌شان از بین خواهد رفت. فیبر محلول با کاهش سرعت هضم و هورمون‌های گرسنگی سبب احساس سیری در طولانی مدت می‌شود.

به عنوان خانمی که تازه مادر شده، بدن زودتر از همیشه احساس گرسنگی می‌کند. این یعنی ممکن است در طول روز بیش از همیشه به سراغ میان وعده‌ها بروید. در لیست میان وعده‌های خود غذاهای سالم و خوشمزه از جمله آجیل، میوه، غلات کامل، میکس ماست و … بگنجانید.

قند و کربوهیدرات‌های ساده سرشار از کالری هستند و معمولا مواد مغذی زیادی ندارند. مصرف این مواد با افزایش وزن، دیابت، بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها در ارتباط است. با پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده و مصرف غذاهای کامل نظیر سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و ماست راحت‎‌تر می‌شود مصرف قند را کنترل کرد.

غذاهای فرآوری شده سرشار از قند، چربی‌های ناسالم، نمک و کالری هستند و همه این موارد تلاش برای رسیدن به کاهش وزن را خنثی می‌کنند. این غذاها شامل فست فودها، غذاهای بسته بندی شده مانند چیپس، کوکی، کیک‌، شیرینی، شکلات، غذاهای آماده و میکس‌ها می‌شوند. غذاهای فرآوری شده با اعتیاد به خوردن، ارتباط تنگانگی دارند. متاسفانه این غذاها قسمت بزرگی از برنامه غذایی مردم را تشکیل می‌دهند چون دسترسی به آنها ساده‌تر است. با جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده با غذاهای تازه و کامل مقدار مصرف غذاهای ناسالم را کاهش دهید.

ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی، دویدن با سرعت آهسته یا زیاد، دوچرخه سواری و ورزش‌های اینتروال کمک می‌کنند کالری بسوزانید. ورزش سبب بهبود سلامت قلب، کاهش خطر دیابت و انواع سرطان می‌شود. اگر ورزش با رژیم غذایی همراه نباشد به کاهش وزن کمک نمی­‌کند.

در یک مطالعه مشخص شد افرادی که ورزش و رژیم غذایی را همراه با هم رعایت می‌کنند ۱٫۷ کیلوگرم بیشتر از کسانی که فقط رژیم گرفته‌اند، وزن کم کردند. بررسی‌های دیگر نیز نشان دادند برای چربی سوزی و سلامت قلب مدت زمان ورزش مهم‌تر از شدت آن است. بعد از زایمان لگن و معده برای التیام نیاز به زمان دارند به خصوص اگر سزارین کرده باشید. اینکه چه زمانی بعد از زایمان ورزش را شروع کنید به نوع زایمان، مشکلات پس از آن و در کل احساستان بستگی دارد.

ورزش‌های قدرتی مانند بلند کردن وزنه کمک می‌کنند وزن را کاهش دهید و بافت عضلانی بسازید. در پژوهشی روی ۲۰ خانم شیرده، محققان دریافتند وقتی خانم‌ها حرکات قدرتی را وارد برنامه ورزشی خود می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که ورزش قدرتی ندارند حجم استخوان و بافت عضلانی کمتری از دست می‌دهند. پیدا کردن زمان برای ورزش آن هم با یک بچه کار دشواری است اما باشگاهی پیدا کنید که این امکان را به شما بدهد تا فرزند را با خود ببرید. اگر وقت رفتن به باشگاه را ندارید ورزش‌های قدرتی با وزنه را درخانه انجام دهید.

نوشیدن آب کافی برای تمام کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، ضروری است. تنها با نوشیدن یک لیتر آب یا بیشتر در طول روز، می‌توانید در طول ۱۲ ماه ۲ کیلو بیشتر وزن کم کنید. اگر ۱٫۲ لیتر آب بنوشید در یک ساعت آینده ۲۴ تا ۳۰ درصد کالری بیشتری می‌سوزانید.

نوشیدن آب، اشتها و کالری دریافتی را کاهش می‌دهد. برای خانم‌های شیرده نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است؛ چون باید مایعاتی که به واسطه شیردهی از دست می‌دهند را جایگزین کنند. سعی کنید در روز حداقل ۱٫۲ لیتر آب بنوشید تا هم به کاهش وزنتان کمک کنید و هم بدنتان هیدراته بماند. با این حال بعضی از خانم‌های شیرده ممکن است به مقدار بیشتری آب نیاز داشته باشند.

قبل از اینکه وعده‌های غذایی را میل کنید، آب بنوشید. اگر همیشه بیش از آنچه نیاز دارید غذا می‌خورید و در نتیجه احساس نفخ می‌کنید، نوشیدن آب قبل از وعده‌های غذایی می تواند راه حل مشکلتان باشد. قبل از اینکه غذا را شروع کنید به آرامی یک لیوان آب بنوشید. این کار فضای معده را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

خواب ناکافی در زنانی که تازه مادر شده‌اند سبب اضافه وزن بعد از زایمان می‌شود. این مورد برای افراد دیگر نیز صدق می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند کمبود خواب با افزایش وزن ارتباط دارد. برای خانم‌هایی که تازه مادر شده‌اند خواب کافی چالش برانگیز است. بنابراین بهتر است هر زمان کودک خوابید شما هم بخوابید و یا در زمان استراحت از کسی بخواهید تا در این امر کمکتان کند.

مادر بودن دلهره آور است و نیاز به کار زیاد دارد. کمبود خواب و استرس بسیار خسته کننده است. بیش از ۱۵ درصد مادران دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. با اینکه رسیدن به وزن سالم پس از زایمان اهمیت دارد اما نباید باعث استرس و اضطراب بی‌مورد شود. اگر احساس استرس و اضطراب می‌کنید یا هنوز با شرایط جدید هماهنگ نشدید از کمک خواستن نترسید. از دوستان و افراد خانواده بخواهید تا در کارهای خانه، آماده کردن وعده‌های غذایی و یا نگهداری از کودک به مدت چند ساعت کمکتان کنند.

هر زمان خسته و یا بی‌حوصله بودید به جای غذاهای قندی و پرکالری به سراغ ماست بروید. می‌توانید در ماست مقداری میوه و یا مواردی مانند وانیل اضافه کنید، سپس در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. هر وقت هوس شیرینی‌جات کردید، می‌توانید از این میکس ماست منجمد شده مقداری میل کنید.

همیشه مواقعی وجود دارد که بدون دلیل غذا می‌خوریم. باید این موقعیت‌ها را شناسایی و جلوی آنها را بگیرید. می‌توانید موارد چاق کننده و غذاهای ناسالم را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آن انتخاب‌های هوشمندانه و سالم را جایگزین کنید. اگر ساندویچ یا سالاد میل می‌کنید از پنیر و سس‌های پرچرب استفاده نکنید. غذاهای جانبی مانند سیب زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید. به جای این موارد می‌توانید از سبزیجات پخته، ماست و روغن زیتون استفاده کنید.

سعی کنید وقت شام خوردنتان را به جای آخر شب به آخر عصر انتقال دهید. اگر برایتان ممکن است شام را بین ساعات ۷ تا ۷:۳۰ میل کنید، طوری که قبل از ساعت ۸ غذا خوردن را تمام کرده باشید. این کار سرعت سوخت و ساز را بالا برده و به کاهش وزنتان کمک می‌کند. اگر مجبورید تا دیروقت بیدار بمانید یک لیوان شیر و یا یک فنجان چای سبز بنوشید.

به خاطر داشته باشید که شما در طول یک دوره ۹ ماهه این مقدار وزن را اضافه کردید پس انتظار نداشته باشید تنها چند ماه پس از وضع حمل آن را کاهش دهید. اولین سال پس از زایمان سخت‌ترین دوره مادر است و کاهش اضافه وزن بارداری کمی زمان‌بر می‌باشد. اگر تغییر چندانی در وزن خود نمی‌بینید نباید تمرکزتان را از دست بدهید. انجام کارهایی که برای کاهش وزن پیش گرفته بودید را ادامه دهید و مطمئن شوید که تصمیمات درستی می‌گیرید تا دچار استرس و افسردگی نشوید. خود را با انگیزه نگه دارید و بدانید که بالاخره به چیزی که می‌خواهید، دست خواهید یافت.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

وقتی وسوسه درست مقابل چشمانتان باشد، نادیده گرفتنش سخت خواهد بود. برای اینکه مطمئن شوید گرفتار خوردن غذاهای پرکالری مانند چیپس، بستنی، کیک و دیگر تنقلات مضر نمی‌شوید از خرید آنها صرف نظر کنید. اگر حس می‌کنید دیدن غذای مورد علاقه‌تان در فروشگاه باعث می‌شود آن را بخرید از همسرتان بخواهید خرید را انجام دهد.

شاید فکر کنید یک فنجان قهوه بهترین چیز برای دور کردن خستگی و خواب‌آلودگی باشد اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند روی کاهش وزنتان تاثیر منفی بگذارد. در زمان شیردهی و حتی پس از آن بهترین نوشیدنی برای شما شیر است. سعی کنید شیر را با قهوه و کاکائو ننوشید و یا چنین نوشیدنی‌هایی را بعد یا قبل از مصرف شیر استفاده نکنید. مصرف دمنوش‌ها جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های کافئین‌دار است.

غذا خوردن بیرون از منزل گاهی اوقات بد نیست، اما سعی کنید تا جای ممکن غذای خانگی میل کنید. غذاهای رستوران و فست‌فودها وسوسه انگیز هستند و شما را مبتلا به اضافه وزن می‌کنند.

اگر لباس زیبایی از دوران لاغری خود دارید آن را در جلوی کمد لباس‌ها یا جایی که بتوانید همیشه آن را ببینید، نگه دارید. وقتی بدانید زمانی تا چه اندازه لاغر بودید، انگیزتان بالا می‌رود و با جدیت بیشتری به سمت هدف پیش می‌روید.

مادر‌های عزیز، کاهش وزن پس از بارداری احتیاج به زمان دارد پس با انتخاب‌های درست و هوشمندانه و کمی سخت کوشی در این مسیر به خود کمک کنید. صبر و پشتکار دو اصل کلیدی در این راه هستند، پس انجام آنچه را شروع کردید، ادامه دهید. قبل از انجام هر کاری با پزشک خود صحبت کنید.داشتن مقداری اضافه وزن پس از زایمان بسیار شایع است. بازگشت به وزن طبیعی برای سلامت و بارداری در آینده بسیار مفید خواهد بود. سالم بودن کمک می‌کند از زمانی که با کودکتان می‌گذرانید بیشترین لذت و بهره را ببرید. بهترین و موثرترین روش کاهش وزن در این دوره استفاده از یک رژیم غذایی سالم، شیردهی و ورزش منظم است.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

اگر بخاطر نوزادتان، هیجان زیادی دارید و برای کاهش وزن دوران بارداری تان آماده اید، این نکات به شما کمک می‌کنند تا زودتر بتوانید لباسهای دوران بارداری را کنار بگذارید.

اگر برای ورزش کردن، وقت ندارید عیبی ندارد. می‌توانید به همراه نوزادتان، یک برنامه تناسب اندام ترتیب دهید. هل دادن کالسکه بچه، مانند پیاده روی یک ورزش است. لیزا دروکسمن، کارشناس تناسب اندام و نویسنده مشترک کتاب “مادر خوش اندام” و موسس Fit4Mom می‌گوید: به آرامی شروع کنید و بتدریج با اضافه کردن سربالایی بیشتر، به شدت تمرینتان بیفزایید.

او توصیه می‌کند که با کالسکه، حرکت لانژ انجام دهید تا قسمت پایین بدنتان را تقویت کنید: گامهای بلند بردارید و تا زمانی که ران جلویی تان تقریبا با زمین، موازی شود بدنتان را پایین بیاورید. هنگام بالا آمدن به آرامی رانها و باسن‌تان را سفت کنید.

الیزابت وارد، نویسنده ” منتظر بهترین‌ها باشید: راهنمایی برای غذاخوردن سالم، قبل، در حین و بعد از بارداری” می‌گوید: کمبود خواب باعث می‌شود که مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند شیرینی و چیپس بخورید و برای ورزش کردن، بیش از حد خسته باشید. می‌توانید با دوشیدن شیر سینه‌هایتان، از همسرتان بخواهید که در وسط شب، مسئولیت شیر دادن به نوزادتان را به عهده بگیرد.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

تاثیر خواب بر روی کاهش وزن بعد از زایمان

ریچارد وی، فیزیولوژیست ورزشی می‌گوید: عضلات شکم، پشت و باسن شما، قسمت‌هایی هستند که بیشتر از بقیه جاها تحت تاثیر بارداری و زایمان قرار گرفته‌اند. او توصیه می‌کند که برای کار کردن روی این نواحی، سه حرکت زیر را انجام دهید:

ــ حرکت کرانچ برای عضلات شکمتان

ــ حرکت لیفت سوپر من برای پشت‌تان: روی شکم دراز بکشید و بازوی راست و پای چپتان را بلند کنید. سپس آن‌ها را پایین بیاورید و بازوی چپ و پای راستتان را بالا ببرید.

ــ بلند کردن طرفی پا برای باسن‌تان: به یک سمت دراز بکشید و پای رویی‌تان را بالا برده و سپس پایین بیاورید. برای مقاومت بیشتر، هنگام انجام این حرکت، یک باند مقاومتی ورزشی دور مچ پایتان بپیچید.

تغذیه با شیر مادر در روز ۳۰۰ کالری یا بیشتر می‌سوزاند. کارولین براون، متخصص تغذیه می‌گوید: این کار برای تغذیه نوزادتان مفید است و به تقویت رابطه مادر و کودک نیز کمک می‌کند.

برای دریافت کلسیم بیشتر مخصوصا اگر بیشتر از ۵ ماه شیر می‌دهید، وارد توصیه می‌کند که روزی یک یا دو میان وعده سرشار از کلسیم مصرف کنید. پنیر محلی و کلم پیچ منابع غنی کلسیم هستند.

برای لاغری بعد از زایمان سعی کنید میان وعده های سالم داشته باشید.

وارد می‌گوید: تنقلات بسته بندی شده سالمی که بتوانید در زمان کمی، آنها را بخورید خریداری کنید. او توصیه می‌کند که برای سیر ماندن به مدت طولانی‌تر، وعده‌ها و میان وعده‌های حاوی پروتئین مصرف کنید. سعی کنید پنیرهای بدون خامه، ماست یونانی یک نفره و ماهی تن و ماهی آزاد به سالاد و سبزیجات شسته شده اضافه کنید.

با استفاده از یک بشقاب قرمز، اندازه سهم غذایی‌تان را کنترل کنید. سوزان آلبرس، روانشناس و نویسنده Eat Q می‌گوید: با این کار مغز شما فریب خواهد خورد چون بطور خودکار به متوقف شدن فکر می‌کند. یک نکته دیگر در مورد ظروف غذاخوری: آلبرس می‌گوید که قاشق را کنار بگذارید. ما اغلب از قاشق مانند یک بیل استفاده می‌کنیم او هم چنین توصیه می‌کند که از چنگال‌های مسطح کوچکتر استفاده کنید زیرا باعث می‌شود که آهسته‌تر غذا بخورید و از دستی که با آن نمی‌نویسید استفاده کنید زیرا یک مطالعه نشان می‌دهد که به این شیوه، کمتر غذا می‌خورید.

متخصص تغذیه، ماریان جاکوبسن می‌گوید: وقتی کودکتان آنقدر بزرگ شد که بتواند روی یک صندلی بلند بنشیند و خودش غذا بخورد، می‌توانید باهم غذا بخورید. مادرها معمولا تمام انرژی‌شان را برای کودکشان می‌گذارند و خودشان را فراموش می‌کنند اما شما هم به غذا نیاز دارید.

انجمن متخصصین بهداشت باروری توصیه می‌کند که روزانه ۱۱.۵ فنجان مایعات بنوشید اما مجبور نیستید خودتان را با آب ساده خسته کنید. می‌توانید از میوه‌های پرآب (هندوانه، انواع توتها، انگور، هلو و. . . ) و سبزیجات (گوجه فرنگی، کاهو و کدوی تابستانی) نیز لذت ببرید. این مواد غذایی به شما کمک می‌کنند که با مصرف کالری کمتر، احساس سیری بیشتری کنید.

خواص پسته برای لاغری پس از سزارین

یک میان وعده سالم بخورید که باز کردنش، کمی‌وقت ببرد. در نتیجه نمی‌توانید تعداد زیادی از آن را بشکنید و بعلاوه تمام پوسته‌های خالی آن به شما نشان می‌دهد که پسته زیادی خورده‌اید بنابراین شاید کمتر بخورید. هم چنین پسته نسبت به اکثر آجیل‌های دیگر، کالری کمتری دارد (هر ۳۰ عدد پسته، ۱۰۰کالری دارد).

گرفتن رژیم سخت ایده خوبی برای شما یا کودکتان نیست. وارد می‌گوید: کاهش شدید کالری می‌تواند انرژی شما را بسیار پایین بیاورد.

اگر به بچه شیر می‌دهید، کاهش بیش از حد کالری به معنی تولید شیر کمتر است و ممکن است شیری که می‌سازید، کیفیت پایین‌تری داشته باشد.

بنابراین به اندازه کافی وقت بگذارید و روی کاهش وزن سالم تمرکز کنید. به گفته انجمن متخصصین بهداشت باروری باید روزی حداقل ۱۸۰۰کالری مصرف کنید و اگر به کودکتان شیر می‌دهید، ۵۰۰کالری دیگر نیز اضافه کنید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لاغری بعد از زایمان و بعد از زایمان طبیعی چگونه لاغر شویم ؛ برای بسیاری از خانم ها رسیدن به وزن ایده آل پس از زایمان چالش برانگیز است. کاهش وزن پس از زایمان برای بسیاری از خانم ها یک چالش است. مراقبت از نوزاد تازه متولد شده ، عادت به زندگی جدید و بهبودی پس از زایمان استرس زا است. اما بازگشت به وزن سالم پس از زایمان بسیار مهم است.

مواظبت از نوزاد تازه متولد شده، عادت کردن به روتین جدید و ریکاوری بعد از زایمان استرس آور است اما بازگشت به وزن سلامت پس از زایمان بسیار مهم است.

اگر تازه زایمان کرده‌اید و نگران ظاهر و اندام خودتان هستید، بهتر است بدانید که شما تنها نیستید. لاغر شدن بعد از زایمان در بیشتر مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، سخت به نظر می‌آید. در این مقاله به چند قانون ساده میپردازیم که در صورت رعایت این قوانین هم از استرس و نگرانی تان کم میشود و هم به اندام ایده ‌آلتان میرسید.

مخصوصاً اگر می خواهید بعد از زایمان دوباره باردار شوید. زنان بلافاصله پس از زایمان و به دنیا آوردن نوزاد خود به وضعیت جسمی خود فکر کردند. بهتر است بدانید که اشتباه است که زنان مجبور به کاهش وزن سریع پس از زایمان شوند. خانم ها باید با گذشت زمان و با رژیم غذایی مناسب و ورزش وزن کم کنند.

همراه ما در بارداری ماگرتا باشید تا در این مقاله با روش هایی برای کنترل و کاهش وزن اضافه شده بعد از زایمان آشنا شوید.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

موسسه پزشکی آمریکا توصیه می کند خانم هایی با وزن طبیعی باید چیزی بین 11 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنند. این افزایش وزن شامل کودک، جفت، مایع آمنیوتیک، بافت پستان، خون بیشتر، بزرگ شدن رحم و ذخیره چربی اضافی می شود. از چربی اضافی به عنوان ذخیره انرژی برای زایمان و شیردهی استفاده می شود.

سه تا شش ماه پس از زایمان طول می کشد تا مادران وزن کم کنند. زنان همچنین باید به داشتن یک رژیم متعادل در دوران بارداری توجه کنند تا بعد از زایمان با مشکل اضافه وزن مواجه نشوند.

انتخاب یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری و مراقبت از کودک و شیردهی پس از زایمان ، خواه ناخواه ، به شما در حفظ وزن متعادل کمک می کند. متأسفانه اکثر خانم ها پس از زایمان نمی توانند وزن اصلی خود را بدست آورند.

ورزش به تنهایی تضمینی برای بازگشت آنها به وزن اصلی نیست. بهترین راه انتخاب رژیم متعادل پس از زایمان است.

افزایش وزن بیش از حد سبب ذخیره چربی اضافی غیرضروری می شود و این باور غلطی است که مردم آن را وزن بچه می دانند. تقریبا نیمی از خانم ها در طول بارداری بیش از وزن توصیه شده اضافه می کنند.

نتیجه داشتن وزن اضافه عبارت است از:

دلایل دیگر اضافه وزن بارداریعواقب افزایش وزن زیاد:

مادر شدن استرس آور است. اگر نمی توانید سایه را درست درست کنید ، نمی خواهید ناامید شوید ، بنابراین روی یک کپوی خوب سرمایه گذاری کنید. همین استرس می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که منجر به افزایش وزن می شود. همچنین استرس یکی از دلایل پرخوری است.

ناراحتی پس از زایمان می تواند مادران را افسرده کند. این تغییرات می تواند غیر قابل تحمل باشد و باعث افسردگی شود. بیشتر افراد برای درمان افسردگی پر خوری می کنند.

افراد اطراف آنها اغلب به زنان توصیه می کنند که در دوران بارداری و حتی بعد از آن بیشتر غذا بخورند ، زیرا آنها باید کودک را در نظر بگیرند. متأسفانه مادران در این کار زیاده روی می کنند که این امر می تواند منجر به افزایش وزن شود.

نشستن طولانی مدت برای شیردهی ، خواندن و تماشای فیلم با کودک و کاهش تحرک از عواملی هستند که در نهایت منجر به افزایش وزن می شوند.

بیشتر مادرها باقیمانده غذاهای کودکان خود را می خورند تا آنها را هدر ندهند. به نظر می رسد این توجیه کافی است ، اما برای بدن شما مناسب نیست.

ممکن است بعد از تولد کودک به مشکلات تیروئید مبتلا شوید. در برخی از مادران ، کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن شود. بنابراین با پزشک خود صحبت کرده و سطح تیروئید خود را کنترل کنید.

تاکنون کشف کرده ایم که چه عواملی باعث افزایش وزن بعد از بارداری می شود. اکنون می خواهیم برخی از مواردی را که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند در این مدت مشاهده کنیم.

بدن هر فرد منحصر به فرد است و طبعا تغییرات به وجود آمده بر اثر زایمان هم در هر فرد منحصر به فرد است. طبعا سرعت ریکاوری هم در افراد متفاوت است. بنابراین اگر دوستانی دارید که تقریبا همزمان زایمان کرده اید، هرگز بدن خودتان را با آنها مقایسه نکنید چون فایده‌ای جز فشار روحی و نگرانی برایتان نخواهد داشت.

در افرادی که زایمان طبیعی داشته‌اند معمولا 6 هفته طول می‌کشد تا ریکاوری صورت بگیرد و بدن به شرایط عادی خود برگردد و آماده تمرین و ورزش شود. در افرادی که از طریق سزارین زایمان کرده‌اند این زمان طولانی‌تر است. ولی به هر حال حتی بعد از 6 هفته برای شروع هر نوع فعالیت ورزشی برای لاغر شدن بعد از زایمان باید با پزشک خود مشورت کنید.

بدن شما چه در طول بارداری و چه در حین زایمان فشار زیادی متحمل شده، تغییرات هورمونی و بیوشیمیایی در بدن شما اتفاق افتاده و عضلات کف لگن و شکم شما دستخوش کشیدگی و تغییرات زیادی شده‌اند. بنابراین ریکاوری و بازگشت به شرایط عادی زمان زیادی می‌طلبد و وارد آمدن فشار به عضلات و مفاصل‌تان، زودتر از ریکاوری، می‌تواند منجر به آسیب‌های بیشتری در بدنتان شود.

بر خلاف آنچه روی مجله ها می بینید و داستان هایی که از سلبریتی ها پس از زایمان می شنوید کاهش وزن پس از این دوره نیاز به زمان دارد. در تحقیقی مشخص شد خانم ها پس از زایمان تا 12 ماه 0.5 تا 3 کیلوگرم از وزن اضافی دوره بارداری را حفظ می کنند.

محققان در تحقیقی دیگر دریافتند 40.3 درصد خانم ها بیش از 2.5 کیلوگرم از وزن دوره بارداری و 14 تا 20 درصد خانم ها بیش از 5 کیلوگرم آن وزن را نگه داشتند.

سازمان بهداشت جهانی در یک تحقیق بر روی 1743 خانم از کشورهای مختلف به نتیجه رسید خانم ها متوسط 4.7 کیلوگرم از این وزن را بین 2 هفته تا 2 سال کاهش می دهند. با توجه به مقدار وزن اضافه شده در طول بارداری واقعیت این است که انتظار کاهش 4.5 کیلوگرم را در طول یک تا دو سال داشته باشید.

اگر وزن بیشتری اضافه کردید ممکن است از دوره پیش از بارداری چند کیلو سنگین تر شده باشید. البته با رژیم غذایی مناسب و ورزش به هر سطح از کاهش وزنی که دوست داشته باشید، خواهید رسید.

شیردهی برای مادر و کودک فواید زیادی دارد که عبارتند از:

کمبود خواب باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود‌. کورتیزول که بر اثر استرس و کم خوابی در بدن ترشح می‌شود، باعث افزایش ذخیره چربی به ویژه چربی شکمی می‌شود و روند سایز و وزن شما را مختل می‌کند. بنابراین هر وقت نوزادتان خوابید در کنارش دراز بکشید و چرت بزنید.

شاید باورتان نشود ولی داشتن افکار مثبت نسبت به خودتان، نه تنها از نظر روحی به شما کمک می‌کند، بلکه از نظر فیزیکی هم به شما در لاغری بعد از زایمان کمک می‌کند تا زودتر به اندام ایده‌آلتان برسید. افکار مثبت نسبت به خودتان و نوزادتان و اطرافیانتان

اگر می‌توانید نوزاد را به کسی بسپارید و تنها یا با همسرتان به پیاده‌روی بروید. روزی نیم ساعت پیاده‌روی به شما کمک می‌کند تا هم هوایی تازه کنید، هم با بالا بردن ضربان قلبتان به سلامت قلب و عروق خود کمک کنید و هم عضلات بخش میانی بدنتان را تقویت کنید ( با منقبض نگه داشتن شکم حین راه رفتن ).

داشتن تغذیه سالم و سرشار از فیبر، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین سرعت ریکاوری را بیشتر می‌کند و انرژی کافی برای شیردهی و مراقبت از نوزادتان را فراهم می‌کند. بزرگترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید، رژیم گرفتن برای لاغر شدن بعد از زایمان بدون مشاوره با متخصص تغذیه است. چون بدن شما برای تامین شیر کافی و ریکاوری خودتان به مقادیر بیشتری پروتئین و ویتامین نیاز دارد. نکات مهمی که در تغذیه بعد از زایمان باید در نظر بگیرید عبارتند از:

غذاهای فرآوری شده سرشار از قند، چربی های ناسالم، نمک و کالری هستند و همه این موارد تلاش برای رسیدن به کاهش وزن را خنثی می کنند. این غذاها عبارتند از فست فودها، غذاهای بسته بندی شده مانند چیپس، کوکی، کیک ها و شیرینی ها، شکلات، غذاهای آماده و میکس ها.

غذاهای فرآوری شده با رفتارهای اعتیاد به خوردن ارتباط زیادی دارند. متاسفانه این غذاها قسمت بزرگی از برنامه غذایی مردم را تشکیل می دهند چون دسترسی به آنها ساده تر است. با جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده با غذاهای تازه و کامل مقدار مصرف غذاهای ناسالم را کاهش دهید.

ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن با سرعت آهسته، دویدن با سرعت بالا، دوچرخه سواری و ورزش های اینتروال در لاغری بعد از زایمان کمک می کنند تا کالری بسوزانید و مزایای فراوانی برای سلامت دارند. ورزش سبب بهبود سلامت قلب، کاهش خطر دیابت و انواع سرطان می شود. اگر ورزش با رژیم غذایی ترکیب نشود ممکن است به تنهایی سبب کاهش وزن نشود.

در یک بررسی مشخص شد افرادی که ورزش و رژیم غذایی را ترکیب کردند 1.7 کیلوگرم بیشتر از کسانی که فقط رژیم گرفتند وزن کم کردند. تحقیقات دیگر نشان دادند مقدار ورزش مهم تر از شدت آن برای چربی سوزی و سلامت قلب است. بنابراین شروع پیاده روی برای بهبود وزن و سلامت مفید است. بعد از زایمان لگن و معده برای التیام نیاز به زمان دارند، مخصوصا اگر سزارین کرده باشید.

اینکه چه زمانی بعد از زایمان ورزش را شروع کنید به نوع زایمان، مشکلات پس از زایمان، تناسب اندام قبل و در طول بارداری و در کل احساستان بستگی دارد. شاید ابتدا بهتر باشد با ورزشی سبک مانند ورزش های کف لگن شروع کنید. بعدها وقتی از سلامت کامل کودک خود مطمئن شدید و وضعیتتان تثبیت شد به فکر بالا بردن شدت ورزش باشید.

نوشیدن آب به اندازه برای تمام کسانی که می خواهند وزن کم کنند ضروری است. محققان متوجه شدند تنها با نوشیدن یک لیتر آب یا بیشتر در طول روز، خانم هایی که از اضافه وزن رنج می برند در طول 12 ماه 2 کیلو بیشتر وزن کم می کنند. اگر 1.2 لیتر آب بنوشید در یک ساعت آینده 24 تا 30 درصد کالری بیشتری می سوزانید. نوشیدن آب اشتها و کالری دریافتی تان را کاهش می دهد.

برای خانم های شیرده نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است چون مایعاتی که به واسطه شیردهی از دست می دهند را باید جایگزین کنند. سعی کنید در روز حداقل 1.2 لیتر آب بنوشید تا هم به کاهش وزن کمک کنید و هم بدنتان هیدراته بماند با این حال بعضی خانم هایی که شیردهی دارند یا ورزش می کنند ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند.

مادران عزیز ، کاهش وزن پس از بارداری به زمان نیاز دارد ، بنابراین با تصمیم گیری درست و هوشمندانه و کمی سخت کوشی در این مسیر به خود کمک کنید. صبر و استقامت دو اصل اساسی در این راه است ، بنابراین همان کاری را که شروع کرده اید ادامه دهید. قبل از هر کاری با پزشک خود صحبت کنید.

اضافه وزن بعد از زایمان بسیار رایج است. بازگشت به وزن طبیعی برای سلامتی و بارداری در آینده بسیار مفید خواهد بود. سالم بودن به شما کمک می کند از وقت خود با فرزند خود نهایت استفاده را ببرید. بهترین و مؤثرترین راه برای کاهش وزن در این دوره ، داشتن رژیم غذایی سالم ، شیردهی و ورزش منظم است.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

داشتن شکم صاف بعد از زایمان چیزی است که هر مادری آرزویش را دارد. برخی از آن ها واقعا برایش سخت کار می کنند، برخی از آن ها به طور کامل تسلیم می شوند. خوب، خبر خوب این است که به آن اندازه که به نظر می رسد، آب کردن چربی ها غیر ممکن نیست. در این بخش از نمناک چند درمان های خانگی ساده وجود دارند که قطعا به شما کمک می کنند.

یکی از موثرترین راه ها برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان، گن شکم به مدت چند ساعت است. برخی از شما قطعا با ماساژ پس از زایمان آشنا هستید.البته این یک گزینه برای مادرانی نیست که برش سزارین دارند.

متخصصان ماساژ و پزشکان توصیه نمی کنند که گن شکمی را تا حداقل چهار تا شش هفته بعد از زایمان انجام شود.به مادرانی که برش سزارین داشتند قویا استفاده از گن شکمی توصیه می شود. پزشک احتمالاً به شما اجازه می دهد که پس از جراحی خود از این استفاده کنید.اگر در مورد بریدگی خود نگران هستید، می توانید آن از یک پد بهداشت استفاده کنید و گن را رویش بپوشید.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

بسیاری از لوسیون های موضعی در بازار وجود دارند که وعده کمک به شما برای داشتن شکم صاف پس از زایمان را می دهند. به خصوص اگر شیر خود را به نوزادتان می دهید، موادش را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که کرم برای شیردهی مضر نباشد.

دنبال کرم هایی باشید که حاوی کلاژن، ویتامین A، C و E هستند. ماساژ دادن پوست شکم باعث بهبود جریان خون و سفت شدن شکم شما خواهد شد.

اگر اجازه داده شد، می توانید از لوسیون های خانگی استفاده کنید. یکی از این لوسیون ها که ثابت شده موثر است، ترکیبی از 250 میلی لیتر عصاره انگور تازه در 750 میلی لیتر از روغن بکر است. قبل از مخلوط کردن پالپ انگور را بگیرید. مخلوط را در یک بطری قرار دهید و بگذارید یک هفته در آفتاب بماند. حداقل دو بار در روز بطری را تکان دهید.

مالیدن این لوسیون به شما کمک می کند بعد از زایمان، شکم بزرگ خود را صاف کنید.

این یک روش ساده و خوش مزه برای داشتن شکم صاف بعد از زایمان است. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی آب لیمو و نصف قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. با شکم خالی و یا قبل از غذا بخورید.

اگر ممکن است، وقتی بیدار می شوید بخورید و هیچ چیز دیگری را تا نیم ساعت بعدش نخورید. هم چنین می توانید کمی برگ نعناع و خیار را اضافه کنید و بگذارید یک شب بماند. فلفل قرمز برای همه خوب نیست، اما مقدار کمی از آن برای بالا بردن سوخت و متالولیسم چربی های شکم خوب است.

برگ های نعناع را به طور متوسط مصرف کنید، اگر چه مقدار زیادی از آن می تواند شیر شما را کاهش دهد.

یک فنجان چای سبز در روز شکمتان را صاف نگه می دارد. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین یک پاداش خوب است!

به خاطر داشته باشید که شما باید چای سبز را با میانه روی بنوشید.

مقدار زیاد آن خوب نیست و اگر شیر می دهید، باید مصرف کافئینتان را محدود کنید.

و آخرین کاری که باید انجام دهید این است که چای سبز را با شکر و یا شیرین کننده های موجود بخورید.

بنابراین سیب فقط شما را از پزشکان دور نگاه نمی دارند، بلکه چربی شکم را نیز از بین ببرند. سیب حاوی پکتین است که برای سوزاندن چربی اضافی شکم مفید است. درست مانند چای سبز، سیب غنی از آنتی اکسیدان است و از تجمع چربی های اضافی جلوگیری می کند.

دیگر فواید سلامتی خوردن سیب را فراموش نکنید!

شما باید دو بخش سبزیجات، هم بخش میوه ، کل حبوبات و پروتئین سالم را داشته باشید. مصرف نمک را کم کنید و تا جایی که می توانید قند را حذف کنید. از نوشابع شیرین و دیگر نوشیدنی های کربناته پرهیز کنید.

مرکبات و سبزیجات مانند پاپایا، انبه، گریپ فروت، بروکلی و کاهو نیز عالی هستند و منجر به از دست دادن چربی شکم می شود.

رژیم گرفتن موثر نیست و باعث ضعیف شدن شما خواهد شد. سوخت و ساز شما در این مرحله خیلی زیاد است، بنابراین دو وعده غذای اصلی در روز و سه تا چهار وعده غذایی مختصر در فواصل زمانی منظم مناسب است. صبحانه غذای اصلی است و سنگین بخورید.

به یاد داشته باشید که وقتی خوب غذا می خورید، کالری می سوزانید.

تا مدت کوتاهی پس از زایمان، فوری به شدت سراغ ورزش نروید.

ورزش قوی برای تازه مادرها نیست!

با پیاده روی کردن، شنا کردن و دوچرخه سواری به تدریج استقامت خود را افزایش دهید. بر روی تمرینات هوازی تمرکز کنید و زمانی که چربی کلی خود را از دست دادید، روی تمرینات شکمی مانند کرانچ تمرکز کنید.

مادران به یاد دارند که نمی توان چربی فقط یک نقطه را کاهش داد. شما می توانید تمام کارهایی که می خواهید انجام دهید، اما برای خلاص شدن از چربی کلی به تمرینات هوازی نیاز دارید.

این البته یک مورد خاص است. در صورتی که قبلا نمی دانستید، شیردادن حدود 500 کالری در روز را می سوزاند و به رحم شما کمک می کند تا به اندازه قبل از بارداری منقبض شود. بنابراین این راه طولانی برای رسیدن به شکم صاف بعد از زایمان است.

قطعا نیازی نیست فوایدی که به نوزادتان می دهد را بیان کنیم.

یک هدیه دیگر. ارزان است، بسیار مهم و موثر است. آب بدن باعث دفع سموم بدن می شود و به کاهش چربی شکم کمک می کند. هم چنین به جایگزینی مایعاتی که از دست می دهید کمک می کند، بنابراین اگر شیر می دهید و تشنه شدید، باید آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن آب بیشتر برای پوستتان نیز بسیار موثر است!

مامان ها، اگر شخصی به شما می گوید که نوشیدن آب باعث بزرگ شدن شکمتان می شود، هرگز به حرفشان گوش ندهید، لطفا این اطلاعات نادرست را کنار بگذارید. شما به آب احتیاج دارید. خیلی زیاد!

آیا می دانستید که برگه های کاری برای دفع سموم های غذایی عالی هستند؟

بله، آن ها به شما کمک می کنند تا از چربی های شکمتان نیز خلاص شوید.

در مورد سیر، جویدن چند حبه سیر خام و سپس نوشیدن آب لیمو می تواند به شما کمک کند که بعد از زایمان، شکمتان صاف شود.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

 

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

۱. شیر دادن کلی کالری مصرف می‌کند

آیا به این فکر می‌کنید که با بطری به نوزادتان غذا دهید؟ صبر کنید و اینجا را بخوانید. تحقیقات اثبات کرده‌اند که شیر دادن به شما کمک خواهد کرد تا انحناهای بدن پیش از بارداری‌تان را دوباره بدست بیاورید! پروسه‌ی شیر دادن، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری در روز خواهد سوزاند، و به شما کمک خواهد کرد تا کاهش وزن سریع‌تری داشته باشید. همچنین فوق‌العاده برای کودکتان مغذی است و یک کمک بزرگ برای مادر جدید. ۲. آبرسانی و آبرسانی

زمانی که شما به نوزادتان شیر می‌دهید، احساس تشنگی خواهید کرد. بنابراین احتیاج دارید تا مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان را تازه نگاه دارید. آب همچنین پوست شما را جوان نگاه داشته و سموم را از بدنتان دفع می‌کند. بعلاوه نوشیدن آب بصورت منظم به شما کمک خواهد کرد تا خودتان را از تنقلات چرب و چیل دور نگاه دارید. بنابراین به بدنتان آبرسانی کنید تا اندامتان متناسب بماند و از آن خوراکی‌های ناسالم دور بمانید تا چاق‌تر از این نشوید! ۳. ورزش‌های پس از زایمان

یک ایده‌ی خیلی خوب برای کاهش وزن این است که به کلاس‌های ورزشی پس از زایمان بپیوندید و دوباره شکم صاف و عضلانی خودتان را با پیشنهادات تمرینی مربی‌تان بدست آورید. بعلاوه می‌توانید استقامت و حال و هوای خودتان را با انجام ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی یا دویدن بهبود بخشید. ورزش‌های کاردیو ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند، و به شما کمک می‌کنند تا چربی اطراف شکمتان را سریع‌تر آب کنید. اگر شما تحت عمل سزارین زایمان کرده‌اید، زمان مناسب برای شروع ورزش را با پزشکتان چک کنید. ۴. وعده‌های غذایی متعادل داشته باشید

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

پس از زایمان هم، آنچه که می‌خورید خیلی اهمیت دارد، چرا که همین موضوع هم یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش وزن است. از غذاهای چرب، تند و پر کالری دوری کنید. سبزیجات تازه و انواع میوه را به خوراکتان بیفزایید. نسبت متعادلی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی را در غذاهایتان رعایت کنید. گوشت بدون چربی، ماهی، شیر کم چرب و سبزیجات برگ دار مصرف نمایید. ۵. برای کاهش وزن خوب بخوابید

این موضوع روشن است که بیدار شدن نوزاد در نیمه‌ی شب، خواب راحت و خوب را برای مادران سخت می‌کند. اما با استراحت کافی در طول روز باید آن را جبران کنید. اگر استراحت نکنید و چندین روز بی‌خوابی داشته باشید، کاهش وزن برایتان سخت خواهد شد! زمانی که بدنتان استرسی باشد، کورتیزول را در کنار هورمون‌های استرس دیگر ترشح می‌کند که می‌توانند باعث افزایش وزن شود. پس به درستی استراحت کنید تا بتوانید وزن کم کنید.

برگشتن به تناسب اندام برای مادران جدید کار خیلی سخت و بزرگی نیست، اما به شرط اینکه به خوبی و از راه سالم برای تناسب اندامشان تلاش کنند. نکاتی که یادآور شدیم را پیگیری کنید و با اضافه وزن پس از زایمانتان خداحافظی کنید.

برای بسیاری از زنان، رسیدن به وزن ایده آل پس از زایمان و لاغری ، یک کابوس هولناک است که در اغلب موارد، به شکست منجر می شود. نگهداری از نوزاد تازه متولد شده، تلاش برای بازگشتن به زندگی عادی قبلی از بارداری و برنامه ریزی برای کاهش وزن در کنار شیر دادن به نوزاد، همگی شرایطی استرس زا را برای مادر به وجود می آورد که کنار آمدن با آن، کمی مشکل به نظر می رسد. اما در هر حال و با وجود تمام این شرایط، برای دانستن اینکه بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، باید برنامه ریزی داشت.

به خصوص اگر مادر قصد دارد تا دوباره باردار شده و فرزند دیگری داشته باشد. اما برای کاهش وزن در جریان پس از بارداری ، توجه به یک سری نکات، ضروری است. امروز در مجله سلامت ماه 5 نکته برای لاغری و کاهش وزن بعد از بارداری را بر می شمریم که توجه به این نکات از الزامات است.

بر اساس آمارها و طبق گفته پزشکان، زنانی که دارای وزن متعادل و ایده آل هستند، در دوران بارداری به طور متوسط بین 11 تا 16 کیلوگرم، اضافه وزن پیدا می کنند. چربی های ذخیره شده، جمع شدن آب در رحم، تغییر در بافت های اندام تولید مثلی و وجود شیر، همگی مسبب این افزایش وزن هستند تا باعث شود به دنبال این باشیم که بعد از زایمان چگونه لاغر شویم . وجود چربی های اضافی در بدن در این دوران، در واقع زمینه ساز داشتن یک زایمان راحت تر و فراهم کردن شرایط برای آغاز شیردهی است.

این مقدار وزن گفته شده، طبیعی و نرمال است و باید وجود داشته باشد. اما هر چه مقدار تحرک فرد کمتر و مقدار مصرف غذا بیشتر باشد، چربی های ذخیره شده بیشتر می شود و فرد اصطلاحا دچار چاقی بارداری می شود که بر طرف کردن آن به مراتب سخت تر است. البته این وضعیت بسیار شایع بوده و حدود نیمی از زنان، درگیر این اضافه وزن بیش از حد خواهند شد.

اضافه وزن و چاقی بیش از حد در دوران بارداری، خطر افزایش وزن نوزاد، ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت حاملگی و همچنین افزایش مشکلات بارداری در نوبت بعدی را بیشتر می کند. در ادامه ما به 5 نکته برای لاغری بعد از بارداری اشاره خواهیم کرد که نقش اساسی را در این روند دارند.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم

پیروی از رژیم غذایی در دوران پس از زایمان، از نظر پزشکان، کاری بس اشتباه و خطرناک است. زیرا در این زمان بدن به انواع گروه های غذایی نیاز دارد و باید جهت تامین شیر مورد نیاز کودک، حتما از همه گروه های غذایی استفاده کرد. بهتر است به جای رژیم غذایی ، برنامه غذایی منظمی داشته باشید. سعی کنید بیش از 1800 کالری در روز از وزن خود کم نکنید. استفاده از غذاهای سالم و طبیعی را در دستور کار خود قرار داده و از غذاهایی استفاده کنید که بتواند انرژی مورد نیاز شما برای وضعیت جدید را برآورده کند. اگر می پرسید بعد از زایمان چگونه لاغر شویم فرآیند کاهش وزن در این دوران، باید با شیب کندی ادامه پیدا کند.

شاید بتوان گفت یکی از راه های ساده برای اینکه بدانیم بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، شیر دادن به نوزاد است، زیرا این فرآیند خود موجب سوزاندن کالری زیاد می شود. بر اساس گفته پزشکان، در دوران شیردهی، روزانه نزدیک به 500 کالری سوزانده می شود. پس حتی اگر برنامه خاصی نیز برای تنظیم وزن پس از زایمان نداشته باشید، میتوانید با سوزاندن کالری در دوران شیردهی به وزن دلخواه برسید. مادرانی که در 6 ماهه اول پس از زایمان به طور پیوسته کودک را با شیر خود تغذیه می کنند، بسیار بیش از دیگران کاهش وزن دارند.

مقاله کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر را حتما بخوانید!

اگر چه کاهش وزن در دوران پس از زایمان بسیار اهمیت دارد، اما باید توجه داشت که نگهداری از کودک تازه متولد شده کار دشواری است و نیاز به انرژی کافی دارد. از طرفی شیردهی، خود فرآیندی است که باید با توجه به یک رژیم غذایی مناسب انجام گیرد. پس رعایت یکسری نکات در کاهش وزن پس از زایمان ضروری است.

نوشیدن آب فراوان علاوه بر اینکه مانع از ایجاد خشکی در بدن می شود، حجم معده را پر کرده و باعث می شود تا غذای کمتری بخورید، از طرفی سرعت سوخت و ساز را نیز در بدن افزایش می دهد. اینکه توصیه شده باید در روز 8 لیوان آب بنوشید، نکته ای چندان قابل اتکا نیست، زیرا هرکس با توجه به شرایط بدنی و وضعیت فعالیت جسمانی خود، نیاز به یک مقدار مشخص مایعات دارد. در صورتی که مقدار مایعات بدن کافی باشد، ادرار، طبیعی و رنگ آن، شفاف خواهد بود.

تنها راهکار کنترل وزن در دوران پس از زایمان و اینکه بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، رژیم غذایی نیست. اگرچه این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است، اما در کنار آن، ورزش و داشتن فعالیت بدنی نیز اهمیت دارد. ورزش های هوازی یا ایروبیک و تمرینات بدنسازی کمک می کند تا چربی های ذخیره شده در دوران بارداری از بین رفته و فرد به وزن متعادل برسد. به گفته پزشکان، ورزش نه تنها به تعادل وزن کمک می کند، بلکه استرس و افسردگی پس از زایمان را نیز برطرف کرده و به داشتن خواب راحت نیز منجر خواهد شد.

قطعا رفتن به باشگاه ورزشی با وجود یک نوزاد، کار بسیار مشکلی خواهد بود و منظور کارشناسان از داشتن فعالیت بدنی نیز، صرفا چنین مواردی نیست. پیاده روی ساده ترین راهی است که می تواند با افزایش تعداد ضربان قلب، جنبش پذیری چربی ها را افزایش داده و به سوزاندن آنها کمک کند. معمولا 30 دقیقه پیاده روی در روز توصیه می شود که اگر مادران امکان انجام آن را ندارند، بهتر است این مدت زمان را به 3 وعده 10 دقیقه ای تقسیم کنند.

برای هر فردی، 8 ساعت خواب در طول شبانه روز ضروری است. البته برای مادرانی که تازه زایمان کرده و به دنبال این هستند که بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، 8 ساعت خواب با وجود نوزاد امکان پذیر نیست. استرس و خستگی در مادران، موجب ترشح کورتیزول و دیگر انواع هورمون ها در بدن شده و فرآیند چربی سوزی را مختل می کند. بر اساس تحقیقات، مادرانی که بیشتر تحت شرایط استرس زا قرار دارند، وزن کمتری را پس از زایمان از دست می دهند. بهتر است فعالیت های روزانه خود را طوری تنظیم کنید که هم زمان با خوابیدن نوزاد، خود شما نیز کمی استراحت داشته باشید.

مادران شیرده و کسانی که تازه بارداری را گذرانده اند، بیش از دیگران نیاز به مصرف منابع غنی تغذیه ای دارند. ماهی از بهترین غذاهای کاملی است که هم سلامت مادر را تضمین کرده و هم به تکمیل فرآیند سیستم عصبی نوزاد کمک می کند. پروتئین ها، کلسیم و منابع کم چرب و کم کالری از کربوهیدرات ها نیز باید حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

نکته قابل توجه به خصوص برای مادران شیرده این است که نباید هیچ گروه غذایی حذف شود زیرا بدن به تمامی آنها نیاز دارد تا بتواند نیازهای تغذیه ای نوزاد را جبران کند. تنها مسئله، توجه به چربی و کالری دریافتی است که باید تحت کنترل درآید.

در انتها به گفته کارشناس مجله اینترنتی ماه با رعایت این نکات، میتوان پس از زایمان، وزنی ایده آل داشت، البته این فرآیند زمان بر است و به دلیل شرایط ویژه ای که مادران دارند، نمی توان انتظار داشت که در مدت زمانی کوتاه، وزنی قابل توجه از دست دهند. همچنین شما نیز اگر این مطلب را پسندیدید و افرادی را می شناسید که مدام می پرسند بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، می توانید مجله ماه را به آنها معرفی کنید.

اگر شخص حین دوران بارداری ورزش های مخصوص این دوران رو انجام بده به تناسب اندام بعد از زایمان هم خیلی کمک می کنه

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم
چگونه بعد از زایمان لاغر کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *