چه طور خودمان را بشناسیم

 
helpkade
چه طور خودمان را بشناسیم
چه طور خودمان را بشناسیم

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه خود را بشناسیم؟ آموزش خودشناسی Self Knowledge و خودآگاهی. در این مفاله سجاد زمانی بعنوان مدرس nlp روش و مراحل خودشناسی را در 5 گام آموزش خواهد داد که چطور ب خودشناسی برسیم . بسیاری از ما نمیدانیم که چه مشخصاتی داریم و چگونه میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ همین عامل باعث می شود هدف گذاری درستی نداشته باشیم و اغلب هدف دیگران را زیست کنیم. همه ما مانند سنگ طلا هستیم که فقط باید از روی رگه های طلا پی به گوهر وجودی خود ببریم. هنگامی که میخواهند طلا از سنگ استخراج ککند، به رگه های طلای آن دقت می کنند تا به عیار آن پی ببرند.

راه های خودشناسی به شما کمک می کند رگه های طلای خود را بیابید و سفر زندگی خود را به بهترین نحو طی کنید. در تمام کاتب مانند اسلام ، مسحیت و زرتشت و… از خودشناسی بعنوان بزرگترین و متعالی ترین دستاورد انسان یاد شده است. خودشناسی روش ثابتی ندارد و از طرق مختلف میتوان به آن رسید. در انتهای این مقاله نیز به معرفی بهترین کتاب های خودشناسی خواهیم پرداخت تا بتوانید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

اگر موارد زیر در مورد شما هم صدق می کند، نیاز به آموزش خودشناسی دارید:

چه طور خودمان را بشناسیم

اگر حال خوبی ندارید و از زندگی لذت نمیبرید.

اگر مدام در پی راضی نگه داشتن اطرافیان هستید.

اگر اهدافی مانند خودرو، خانه لوکس و… دارید و می خواهید بواسطه آنها احساس رضایت داشته باشید.

اگر چهره و فیزیک خود را دوست ندارید و مدام عمل های زیبایی انجام میدهید.

اگر از موقعیت فعلی شغلی و عاطفی خود رضایت ندارید و خود را سرزنش می کنید.

اگر اهداف بزرگی داری شادی و رضایت از زندگی را به پس از رسیدن آنها موکول کرده اید.

اگر انتقاد پذیر نیستید و به شدت برافروخته می شوید.

اگر چشم اندازی به آینده ندارید و ناامید هستید.

فهرست مطالب

در یک جمله خودشناسی یعنی آگاهی داشتن به تمام کاراکترهای شخصیتی که شامل احساسات، نحوه تفکر، باورها، اعمال و… است. در خودشناسی آگاهی لحظه به لحظه به رفتار و افکار خود دارید. خودشناسی یعنی پی بردن به توانایی های درونی (رگه های طلا) و تبدیل شدن به بهترین نسخه خود در دنیا.

افراد زیادی را دیده اید که در میانسالی یا دوران بازنشستگی از زندگی خود راضی نیستند و می گویند اگر ده سال به عقب باز می گشتم، فلان کار را می کردم ولی حیف که هیچگاه نمی توان به آن دوران بازگشت. در این میان افرادی که خود را بهتر میشناسند، میتوانند رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

افراد موفق بدحال

برخی افراد خوشبختی را در زندگی راحت و پول زیاد می دانند. مثلا شاید فردی دندانپزشک باشد ولی به ساخت و از خانه روی بیاورد و رسالت اصلی خود ار فراموش کند. چنین فردی اگر خود و ارزشهای فردی خود را به درستی نشناسد، پس از چند سال از کیفیت زندگی راضی نخواهد بود و ثروت و موفقیت ارزش چندانی برای وی نخواهد داشت. این افراد را در اصطلاح “موفق بدحال ” می نامند.

یک تجربه شخصی

در مقاله گذشته که درباره یافتن رسالت فردی بود، به داستان زندگی خودم پرداختم که چگونه از شرایط عالی در شرکت های خودروسازی، پا در راهی ناشناخته گذاشتم تا حال درونی خودم را بهتر کنم. من در آن سالها در یکی از شرکت های معروف خودروسازی در یک جایگاه خوب بودم اما درونا حال خوبی نداشتم زیرا به خواسته والدینم در رشته مهندسی به تحصیل پرداخته بود. در نهایت تصمیم خود برای تغییر سبک زندگی را گرفتم.

پس از 10 سال فعالیت در حوزه صنعت، مسیر زندگی خود را تغییر دادم و بعنوان سخنران و مشاور تحول فردی به فعالیت پرداختم. در طی این سالها کتاب نوشتم و تدریس کردم و باوجود تمام مشکلات، حس بسیار خوبی را تجربه کردم. هنگامی که من به خودشناسی پرداختم، دریافتم میتوانم بعنوان یک مشاور در کنار مردم باشم زیرا ارزش های فردی من اینرا نشان میداد که زمانی حال من خوب خواهد بود و احساس ارزشمندی می کنم که در کنار مردم باشم و بتوانم اثری از خود بجای بگذارم.

هنگامی که به خودشناسی رسیدم و با استفاده از تست های شخصیت شناسی دریافتم که تیپ شخصیتی من مشاور است و به علوم انسانی علاقمندم، از محیط صنعتی فاصله گرفتم و به رگه های طلا که در وجودم داشتم توجه کردم. رگه های طلای من فعالیت هایی بودند که در زمان فراغت به آنها می پرداختم. در طول روز تمام ذهن من درگیر کتاب های موفقیت، کلاس های خودشناسی و جملات انگیزشی بود و تمام مطالب وبگردی و برنامه های تلویزیون را به این زمینه اختصاص داده بودم.

شما هم در زندگی روزمره خود دقت کنید. چه رگه های طلایی در وجود خود می بینید؟ آنها را دنبال کنید و به یک خودشناسی عمیق برسید و پس از آن خواهید دید زندگی روی خوش را به شما نشان خواهد داد و از بسیاری از هزینه های احساسی و روحی رها خواهید شد.

شاید از خود بپرسید که اگر خودم را بشناسم چه اتفاق مثبتی در زندگی ام رخ خواهد داد؟ در ادامه به مزایای خودشناسی خواهیم پرداخت:

1- افزایش میزان شادی و رضایت از زندگی

اگر به زندگی عرفا و دانشمندان بزرگ نگاه کنید، خواهید دید در هر شرایط از زندگی راضی هستند و مشکلات و مصائب را جزیی از سفر زندگی میدانند. فردی که بخودشناسی رسیده است، برای جبران حقارت های درونی دست به موفقیت های عجیب و دستاوردهای بزرگ نمی زند تا تایید دیگران را کسب کند، بلکه اگر هدفی در ذهن دارد، مطابق با نیازها و ارزش های فردی خود است. بخشی از غصه های ما در زندگی ناشی از عدم شناخت خود و مقایسه زندگی خود با دیگران است.

مولانا در بیت زیر مشکلات زندگی را به بهترین شکل توصیف کرده است:

بر همگان گر زفلک زهر ببارد همه شب / من شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکرم

2- تصمیم گیری بهتر در زندگی

هنگامی که فردی به صلح درونی برسد، به طبع آن تصمیمات سنجیده و دقیقی می گیرد که در آینده دچار سرزنش نخواهد شد. هنگامی که خودتان را بهتر بشناسید، در انتخاب های خود به دقت عمل می کنید. بطور مثال شاید فردی تصمیم بگیرد یک ماشین لوکس داشته باشد و یا در یک رشته تحصیلی عالی به مدارج بالا برسد اما در پس زمینه ذهن خود، هدفش از این کار دیده شدن و فخر فروشی باشد.

اما فردی که در روند خودشناسی است، از قضاوت دیگران نمیترسد و عزت نفس بالایی دارد. او خودش را با هر شرایطی که هست دوست دارد و هیچگاه بخاطر خودنمایی یک هدف را انتخاب نمی کند.

3- خود کنترلی

خود کنترلی یا خودآگاهی نیز یکی از نتایج خودشناسی است. فردی که خودش را خوب می شناسد، بر رفتارها و هیجانات خود تسلط بیشتری دارد و هیچگاه دچار تردید نمی شود. او ارزش های فردی خود را بخوبی می داند و بر اساس آنها دست به تصمیم می زند. همچنین در مواقعی که بسیار ناراحت و مضطرب هستند، دلیل آنرا بخوبی می فهمند.

شاید در مواقعی برای شما پیش آمده که یک رفتاری را از خود بروز داده اید و پس از چند دقیقه از آن پیشمان شده اید. افرادی که بخوبی خود را می شناسند، می دانند در چه موقعیت هایی دچار خشم، اضطراب و ناراحتی میشوند و بدین شکل در آن شرایط قرار نمی گیرند و یا در معرض افراد نامناسب قرار نمی گیرند.

4- تحمل فشارهای زندگی

افرادی که خود را بخوبی نمی شناسند، در اتفاقات و مشکلات زندگی و یا انتقاد دیگران بسیار ناراحت و سرخورده میشونند. آنها هیچ انتقادی را نمی پذیرند و تلاش می کنند مشکلات و نقاط ضعف خود را بپوشانند. افرادی که خود را بخوبی شناخته اند، دیگران را نیز بخوبی درک می کنند و به آنها برچسب نمیزنند و سعی نمی کنند آنها را بی ارزش نشان دهند.

5- کاهش بیماری

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره رهایی از کارمندی

چه طور خودمان را بشناسیم

 

تحقیقات مختلف نشان میدهد علت بسیاری از بیماری ها منشاء عصبی دارد و مرب.ط به افکار و باورهای ما میشود. هنگامی که ما احساسات خود را بخوبی بروز نمیدهیم و در اصطلاح آنان را سرکوب می کنیم، پس از مدتی سیستم هوشمند بدن، آنها را بصورت یک بیماری روان تنی بروز می دهد. بیماری هایی مانند معده درد، میگرن، انواع حساسیت، چاقی، مشکلات گوارشی و…

فردی که به خودشناسی رسیده است، دنیا را سیاه و سفید نمی بیند و تلاش می کند نقاط ضعف خود را در کنار نقاط قوت ببیند و آنها را رفع کند.

6- شکوفا شدن استعدادها و مهارت های خفته درونتان

7- کشف نیروهای پنهان ناخودآگاه

8- جایگزینی فعالیت های با ارزش بجای فعالیت های بیهوده

9- پیدا کردن جایگاه اصلی خود در زندگی

10- بهبود روابط کاری و حس رضایت از زندگی

چگونه خود را بشناسیم؟

آیا میتوان از روی ظاهر افراد و چهره آنها، شخصیت اصلی آنها را حدس زد؟ این روش تا حدی غیر علمی است اما با دانستن زبان بدن و حالات چهره میتوان رحیات افراد را تحلیل کرد.

یکی دیگر از معیارهای شناخت افراد، ظاهر آنهاست. اغلب ما از طریق چهره و حالات صورت به سرنخ هایی از رفتار و خلقیات افراد دست میابیم که تا حدودی درست است. بطور مثال افرادی که دارای صورتی گرد یا مربعی هستند، افرادی سختکوش و استقلال کاری را دوست دارند. افرادی که دارای صورتی کشیده هستند، دارای صبر و تحمل زیادی بوده و کارها را نیمه کاره رها نمی کنند. افرادی که پیشانی های برآمده دارند، جدی و عملگرا هستند و سعی میکنند به تنهایی کارها را مدیریت کنند. البته این روش خودشناسی علمی نبوده و بر اثر تجربیات محققان ارائه شده است.

آیا همه میتوانند به خودشناسی برسند؟

از گذشته تا به اکنون پروسه خودشناسی همراه با رنج و تفکر بسیار صورت گرفته است. نمونه آنرا می توانید در مرتاض های هندی ببینید که با چله نشینی و تحمل سختی های بسیار به یک بصیرت عمیق دست میافتند یا عرفا که با ذکرهای طولانی و چله نشینی، سعی در یافتن خود حقیقی بودند. اما نگران نباشید، در اینجا قصد نداریم روش های عجیب و غریب دستیابی به خودشناسی را آموزش دهیم بلکه با استفاده از تغییر باورها و تعمق در رفتار روزانه میتوان به خودشناسی رسید.

در ادامه به برخی از موانع خودشناسی خواهیم پرداخت که با رعایت کردن آنها، میتوانید یک قدم دیگر به هدف خود نزدیک شوید. به دلایل زیر، خودشناسی نیاز به زمان و انرژی کافی دارد که شاید هر فردی نتواند به آن دست یابد:

دلیل اول: مقاومت ناخودآگاه

اولین مانع در تغییر هر انسانی، مقاومت های ضمیر ناخودآگاه است. از آنجایی که مغز تمایل دارد در منطقه امن خود بماند، لذا هرگونه تغییری باعث به خطر افتادن امنیت آن میشود و سعی می کند با بهانه های مختلف شما را منصرف کند. مغز یک موتور کوچک کم مصرف است که تمایل دارد انرژی را ذخیره کند. حال اگر شما بخواهید از آن بیش از حد کار بکشید، مجبور میشود انرژی زیادی را صرف کند و این برای ذهن خوشایند نیست.

بنابراین هنگامی که تصمیم به تغییر گرفتید، بیاد داشته باشید چنین موانعی را در پیش خواهید داشت. بطور مثال شاید ذهن شما را از ادامه مسیر بترساند و یا دچار بی حالی و بی انگیزگی شوید اما هنگامی که رفتارهای جدید را بارها  تکرار کنید، به عادت تبدیل خواهد شد.

دلیل دوم: ترس از روبرو شدن با خود حقیقی

انسان ها در کودکی بسیار معصوم و صادق هستند اما در بزرگسالی یاد می گیرند برای دور ماندن از آسیب ها و قضاوت دیگران، نقاب ” من خوب هستم” را به چهره بزنند. مثلا اگر ناراحت هستند، نقاب شادی به چهره می زنند و به مرور خود حقیقی را فراموش می کنند. حال اگر یک روش خودشناسی تمرین های مختلفی را برای خوداگاهی بدهد، فرد از روبرو شدن با خود حقیقی که سالهاست آنرا پنهان کرده، وحشت زده خواهد شد.

هنگامی که تصمیم می گیرید که خود را بهتر بشناسید، باید با ترس های و ضعف های خود روبرو شوید و فردی در این مسیر موفق خواهد بود که سایه های شخصیتی خود را بیابد. سایه های شخصیتی آن بخش از وجود ماست که سعی در پنهان کردن آن داریم. اما نگران نباشید، در ادامه تمرین های جالبی ارائه خواهیم داد تا نیمه تاریک وجود خود را بیابید.

دلیل سوم: عدم تمرکز

افرادی که در برنامه ریزی های خود، نظم شخصی ندارند و اهمالکاری میکنند نیز به خودشناسی نمیرسند زیرا این مسیر باید قدم به قدم طی شود. در دوره های آموزش خودشناسی شرکت کنندگان زیادی را می بینم که انتظار دارند در یک الی دو جلسه به خودشناسی عمیقی برسند و در اصطلاح یک آدم دیگر شوند اما این مسیر نیاز به تمرکز بر روی تمرین ها و نظم شخصی دارد.

در ادامه به سئوال چگونه خود را بشناسیم، خواهیم پرداخت و در 5 قدم به نحوه خودشناسی و یافتن خود حقیقی می پردازیم.

در قدم اول باید به کیستی خود پاسخ دهید. در یک برگه تمام مشخصات، نقاط ضعف و قوت و علاقه مندی های خود را بنویسید. همچنین به سئوالات زیر پاسخ دهید:

من کیستم؟ در یک جمله خود را تعریف کنید؟ هر پاسخی که میدهید، مربوط به هویت شما خواهد بود. هویت یعنی تعریف ما از خودمان. مثلا فرد می گوید من یک معلم عاشق هستم، من یک پدر خوب هستم، من یک انسان تنبل هستم، من …. هستم.

پس از اینکه خود را در یک جمله تعریف کردید، شگفت زده خواهید شد که چگونه تابحال به این فکر نکرده بودید که چه تعریفی از خود و توانایی های خود دارید.

علایق من…..

نقاط قوت من…..

نقاط ضعف من…..

عادات من…..

ترس های من…..

با استفاده از تمرینات خودآگاهی و ریلکسیشن، به خودآگاهی برسید و تلاش کنید احساسات و رفتار خود را در لحظه کنترل کنید. همچنین اگر نمی توانید به احساسات و رفتار خود تسلط داشته باشید، مواقعی را که احساسات شما از کنترل خارج می شود را یادداشت کنید و سعی کنید قبل از قرارگیری در چنین وضعیت هایی، رفتار و هیجانات خود را تحت کنترل قرار دهید.

اگر هربار که با فردی به مشکل بر می خورید و پس از جدال و تنش، از کار خود پشیمان میشوید، این اتفاق را یکبار در ذهن خود مرور کنید و ببینید در چه شرایطی کنترل خود را از دست می دهید؟ چه حرف هایی هستند که شما را عصبانی می کنند؟ چه خصوصیاتی در افراد باعث بروز مشکل در ارتباط میشود؟

در دفعات بعد قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار بگیرید، یکبار این روند را مرور کنید و با خودآگاهی بیشتر پیش بروید. همچنین به شکست هایی که در گذشته داشته اید فکر کنید و با همین روند، قبل از اینکه بازهم آنرا تکرار کنید، با خودآگاهی بیشتر دست به تصمیم درست بزنید.

اگر می خواهید به یک آرامش عمیق و دلپذیر برسید، ابتدا فایل صوتی تن آرامی زیر را گوش کنید تا ذهن شما در آرامترین وضعیت خود قرار بگیرد:

 

 

آیا میدانید برای چه ماموریتی وارد این جهان شده اید؟ در نهایت چگونه از شما یاد خواهد شد؟ ارزش های فردی شما کدامند؟ چه چیزی مهمتر از همه چیز است؟ برای چه چیزی حاضرید از جان و مال خود بگذرید؟ دلیل زیستن شما در زندگی چیست؟

برای یافتن رسالت فردی خود، ابتدا بر روی برگه ای از کاغذ علایق و ارزش های مهم در زندگی را بنویسید. بطور مثال چه مواردی برای شما مهمتر از هر چیزی است؟ بطور مثال امنیت/ در کنار خانواده بودن/ استقلال شغلی/ کمک به مردم/ کسب ثروت و موفقیت/ سلامتی/ امنیت مالی و… افرادی که میدانند چه ارزش های فردی در زندگی دارند، رضایت بیشتری را تجربه می کنند و شادتر هستند. حالا سئوالات زیر را از خود بپرسید:

چه چیزهایی توجه من را جلب می کند و برایم مهم است؟

در مورد چه موضوعاتی کنجکاو هستم؟

ماموریت من در زندگی چیست؟

شغل مورد علاقه من چیست؟

من چه سبک زندگی را دوست دارم؟

چه اتفاقی من را خوشحال می کند؟

ارتباط با چه افرادی برایم خوشایند است؟

چه کسی را بیش از همه تحسین می کنم؟

یکی از بهترین روش های خودشناسی، آگاه شدن به سایه های شخصیتی است. سایه های شخصیتی بخشی از وجود ماست که تمایل نداریم کسی از آن باخبر شود و دائما در حال انکار و یا پنهان کردن آن هستیم. این کار انرژی زیادی از ما تلف می کند و باعث میشود نتوانیم به بخش های مثبت شخصیت خود بپردازیم.

یکی از راههای یافتن سایه های شخصیتی، واکنش ما در برابر انتقادات و نظرات دیگران است. چه صفات شخصیتی است که از آن بیزارید و اگر کسی آنرا به شما ربط دهد، بر افروخته میشوید؟ در ادامه به برخی از آنها پرداخته میشود. میتوانید لیستی از این صفات تهیه کنید و سایه های شخصیتی خود را شناسایی کنید:

دروغگو – حسود – خسیس- بی ملاحظه- مغرور- تنبل- بی ادب- کثیف- شلخته- خیانتکار- نچسب- حساس- ضعیف- تن پرور- ولخرج- چاق- زشت- مهرطلب- خجالتی- بی ریشه- عقده ای- خنگ- معتاد- مضطرب- افسرده- بی مسئولیت- راحت طلب- بی سواد- بد دهن- خشن و…

پس از پیدا کردن این صفات، نوبت به پذیرش آن می رسد. این نکته را بدانید اگر هر صفتی را که به آن حساسیت دارید و آنرا نمی پذیرید، بخشی از سایه های آنرا حمل می کنید و دیر یا زود برای شما مشکل ساز خواهد شد. بنابراین کم کم به پذیرش آن بپردازید و سعی کنید به پیام آن صفت بد توجه کنید.

در روش nlp باور داریم که هریک از صفات بد و بیماری های ما دارای یک هدیه و پیام هستن که ما آنرا نادیده گرفته ایم. از اینرو به ناخودآگاه خود اطمینان کنید و علت آنرا با خود مرور کنید. پس از چند روز تفکر علت بسیاری از مشکلات خود را خواهید یافت.

 

اگر مراحل یک یا چهار را به درستی انجام داده باشید، در قدم آخر به نقشه راه کلی میرسید و اکنون وقت اقدام است. افرادی که به توانایی ها و نقاط ضعف خود پی برده اند، بخوبی میتوانند دست به اقدام بزنند و تصمیمات درستی بگیرند. همانطور که گفته شد، ذهن ما از شرایط مبهم و غریب فراری است و سعی دارد تا جایی که می تواند پای در دنیای جدید نگذارد و از همان عادات و رفتارهای گذشته استفاده کند.

اما هنگامی که توانایی ها و افکار خود را بخوبی بشناسیم، میدانیم در هر شرایطی چگونه عمل می کنیم و نقاط ضعف و قوت ما چیست. بنابراین ذهن از وارد شدن به ریسک ها و تصمیم گیری های جدید هراسی ندارد و بدین ترتیب میتوانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

کتاب های زیادی در زمینه خودشناسی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند اما برای اینکه بهتر بتوانید در راه خودشناسی قدم بردارید، باید یک مکتب یا روش خاص را انتخاب کنید و بر روی آموزه های آن متمرکز شوید. بطور مثال مکاتبی مانند یونگ، ACT ، تحلیل رفتار متقابل، ان ال پی، تئوری انتخاب و… اما من در این بخش کتاب های مفید خودشناسی با رویکرد روانشناسی عمق نگر یونگ را ارائه خواهم کرد.

طبق تجربیات و مطالعات من مکاتبی مانند یونگ و تحلیل رفتار متقابل یکی از بهترین الگوهای خودشناسی را در اختیار ما قرار می دهند.

کتاب نیمه تاریک وجود – نویسنده دبی فورد – انتشارات کلک آزادگان

کتاب نیمه تاریک وجود از نویسنده ای است که خود سالها اسیر اعتیاد و افسردگی بوده اما سرانجام همانند ققنوس از خاکستر برخاسته و علاوه بر تغییر زندگی خود، به دیگران هم کمک کرده تا به خودشناسی برسند. شاید من این کتاب را جندین بار خوانده باشم هر بار درک جدیدی از سایه های شخصیتی پیدا کرده ام.

دبی فورد مشکلات و سایه های شخصیتی را همانند توپ های پربادی می داند که ما آنها را در زیر آب نگه داشته ایم اما سرانجام آن توپها بیرون می آیند و خود را نشان می دهند. صفات بد ما همانند ترس، اضطراب، اعتیاد، عدم اعتماد به نفس و… نیز روزی خود را به دیگران نشان خواهند داد، بنابراین باید خودمان قبل از اینکه مشکلات خود را نمایان کنند، آنها را بپذیریم و حل کنیم.

کتاب زندگی برازنده من – نویسنده کارول پیرسون – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

کتاب زندگی برازنده من به مشخصات اصلی انسان ها می پردازد و سعی دارد با داستان های گوناگون، ما را متوجه گوهر درونی خود کند. نتایجی که پس از خواندن این کتاب به آن دست میابید:

شناخت جنبه های مثبت شخصیتی

ارتباط بیشتر با نیروی های نیمه فعال درونی

شناخت انرژی های درونی

بکارگیری صحیح هر انرژی در موقعیت های مختلف

حس رضایت از زندگی

کتاب مرداب روح – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

جیمز هالیس در این کتاب یکی از شاهکارهای خودشناسی را رقم زده است. او به رنجها از دیدگاهی متفاوت نگاه می کند و اعتقاد دارد ” رنجها حرف های خوبی برای گفتن دارند” اما ما به آنها بی توجه می شویم و همین احساسات سرکوب شده خود را بصورت افسردگی، اعتیاد و …. نشان می دهند. او اعتقاد دارد زندگی ما فراز و نشیب هایی دارد و علاوه بر داشتن رودها و جمنزارهای زیبا، دارای مردابهای زیادی هم هست.

اما نباید از روبرو شدن با این مرداب ها اجتناب کرد. باید در کنار آنها ایستاد و کمی تامل کرد. این مرداب ها شاید گنج های زیادی را درون خود داشته باشند. رنج ها و مشکلات ما نیز دارای گنج های پنهان هستند که فقط با شناخت بیشتر میتوان به آنها دست یافت.

البته این کتاب شاید برای افرادی که با مباحث مکتب یونگ آشنایی نداشته باشند، کمی گنگ و سنگین باشد اما با تامل بر اصطلاحات و تفکر بیشتر میتوان به نتایج خوبی دست یافت.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید – جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ و ترجمه دکتر حمیدپور نیز در مکتب طرحواره درمانی (Schema Teraphy) است و یکی از عالی ترین منابع شناخت تله های ذهنی افراد است. در این کتاب یاد می گیرید که چرا به سمت افرادی کشیده میشوید که مدام به شما خیانت می کنند یا از شما سوء استفاده می کنند؟ چرا به شما همیت نمی دهند و احساسات شما را نادیده می گیرند؟ آیا تمام اینها اتفاقی است؟

در این کتاب به 11 تله در زندگی اشاره میشود که از کودکی شکل می گیرند و در تمام زندگی به ما آسیب می زنند. ما بواسطه تله هایی که داریم، به دیگران مجوز میدهیم که از همان ناحیه به ما ضربه بزنند. تله های زندگی باعث بروز مشکلاتی مانند خشم، دلزدگی و غم میشوند. درست در جایی که قرار است از زندگی خود بیشترین لذت را ببرید، همین تله ها هستند که شما را باز می دارند.

در ادامه به برخی از تله ها اشاره می کنیم:

تله استخقاق
تله شرم
تله اطاعت
تله فرار و حمله
تله وابستگی
تله شکست
تله طرد اجتماعی
تله رها شدگی
تله ایثار
تله آسیب پذیری
تله محرومیت هیجانی

کتاب 12 قانون زندگی – جردن پیترسون

کتاب 12 قانون زندگی 12Rules for Life یکی از کتاب های مطرح در 2018 است که همواره در نیویورک تایمز و آمازون از آن تمجید شده است. دکتر پیترسون با زبانی طنز مسائلی چون نظم، آزادی و مسئولیت پذیری از آموزش می دهد.

 

کتاب بیداری قهرمان درون – نویسنده آدسون و مترجم سیمین موحد – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

یکی دیگر از کتاب های مفید در حوزه یونگ، کتاب بیداری قهرماان درون است که در آن به 12 قهرمان درونی و نحوه فعال ساختن آنها پرداخته میشود. هر یک از ما دارای غول های درونی هستیم که فقط باید بدانیم که چگونه انها را بیدار کنیم. در این کتاب تست های مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید غول های فعال و نیمه فعال خود را شناسایی کنید و در نهایت به یک جمع بندی درست در مورد خود برسید.

بطور مثال اگر شما فاکتور معصومیت پایینی داشته باشید، ساده لوحی و اعتماد بیش از حد به دیگران یکی از نشانه های شما خواهد بود و مستعد خیانت و سوء استفاده خواهید شد. همچنین اگر عنصر یتیم در شما غیر فعال باشد، انجام کارهای انفرادی مانند یافتن شغل، مهاجرت و… برای شما مسکل خواهد بود امید چندانی به پیشرفت ندارد. این غولها یا کهن الگوها شامل موارد زیر هستند:

معصوم: حس خوشبینی به دنیا و آینده

یتیم: پذیرش مشکلات و تحول

جنگجو: حس جنگیدن و بدست آوردن

حامی: حمایت درونی و اعتماد به نفس

جستجوگر: یافتن راههای تازه

عاشق: جنبه های انسانی و تعلق به زندگی

حاکم: مسئولیت پذیری و رهبری

فرزانه: دانایی وخرد در سفر زندگی

نابودگر: توانایی نابودکردن الگوهای غلط گذشته و ساختن دوباره زندگی

آفرینشگر: خلق کردن ایده و برنامه ریزی

دلقک: حس طنز و سرزندگی

 

پیشنهاد ویژه:

در پایان اگر فکر می کنید می خواهید رسالت خود را در زندگی بیابید، در کارگاه یافتن طلای درون شرکت کنید:

کارگاه رسالت فردی

 

من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP)
زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است.
فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه ” خانه ان ال پی ایران” است.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه خود را بشناسیم؟ آموزش خودشناسی Self Knowledge و خودآگاهی. در این مفاله سجاد زمانی بعنوان مدرس nlp روش و مراحل خودشناسی را در 5 گام آموزش خواهد داد که چطور ب خودشناسی برسیم . بسیاری از ما نمیدانیم که چه مشخصاتی داریم و چگونه میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ همین عامل باعث می شود هدف گذاری درستی نداشته باشیم و اغلب هدف دیگران را زیست کنیم. همه ما مانند سنگ طلا هستیم که فقط باید از روی رگه های طلا پی به گوهر وجودی خود ببریم. هنگامی که میخواهند طلا از سنگ استخراج ککند، به رگه های طلای آن دقت می کنند تا به عیار آن پی ببرند.

راه های خودشناسی به شما کمک می کند رگه های طلای خود را بیابید و سفر زندگی خود را به بهترین نحو طی کنید. در تمام کاتب مانند اسلام ، مسحیت و زرتشت و… از خودشناسی بعنوان بزرگترین و متعالی ترین دستاورد انسان یاد شده است. خودشناسی روش ثابتی ندارد و از طرق مختلف میتوان به آن رسید. در انتهای این مقاله نیز به معرفی بهترین کتاب های خودشناسی خواهیم پرداخت تا بتوانید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

اگر موارد زیر در مورد شما هم صدق می کند، نیاز به آموزش خودشناسی دارید:

چه طور خودمان را بشناسیم

اگر حال خوبی ندارید و از زندگی لذت نمیبرید.

اگر مدام در پی راضی نگه داشتن اطرافیان هستید.

اگر اهدافی مانند خودرو، خانه لوکس و… دارید و می خواهید بواسطه آنها احساس رضایت داشته باشید.

اگر چهره و فیزیک خود را دوست ندارید و مدام عمل های زیبایی انجام میدهید.

اگر از موقعیت فعلی شغلی و عاطفی خود رضایت ندارید و خود را سرزنش می کنید.

اگر اهداف بزرگی داری شادی و رضایت از زندگی را به پس از رسیدن آنها موکول کرده اید.

اگر انتقاد پذیر نیستید و به شدت برافروخته می شوید.

اگر چشم اندازی به آینده ندارید و ناامید هستید.

فهرست مطالب

در یک جمله خودشناسی یعنی آگاهی داشتن به تمام کاراکترهای شخصیتی که شامل احساسات، نحوه تفکر، باورها، اعمال و… است. در خودشناسی آگاهی لحظه به لحظه به رفتار و افکار خود دارید. خودشناسی یعنی پی بردن به توانایی های درونی (رگه های طلا) و تبدیل شدن به بهترین نسخه خود در دنیا.

افراد زیادی را دیده اید که در میانسالی یا دوران بازنشستگی از زندگی خود راضی نیستند و می گویند اگر ده سال به عقب باز می گشتم، فلان کار را می کردم ولی حیف که هیچگاه نمی توان به آن دوران بازگشت. در این میان افرادی که خود را بهتر میشناسند، میتوانند رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

افراد موفق بدحال

برخی افراد خوشبختی را در زندگی راحت و پول زیاد می دانند. مثلا شاید فردی دندانپزشک باشد ولی به ساخت و از خانه روی بیاورد و رسالت اصلی خود ار فراموش کند. چنین فردی اگر خود و ارزشهای فردی خود را به درستی نشناسد، پس از چند سال از کیفیت زندگی راضی نخواهد بود و ثروت و موفقیت ارزش چندانی برای وی نخواهد داشت. این افراد را در اصطلاح “موفق بدحال ” می نامند.

یک تجربه شخصی

در مقاله گذشته که درباره یافتن رسالت فردی بود، به داستان زندگی خودم پرداختم که چگونه از شرایط عالی در شرکت های خودروسازی، پا در راهی ناشناخته گذاشتم تا حال درونی خودم را بهتر کنم. من در آن سالها در یکی از شرکت های معروف خودروسازی در یک جایگاه خوب بودم اما درونا حال خوبی نداشتم زیرا به خواسته والدینم در رشته مهندسی به تحصیل پرداخته بود. در نهایت تصمیم خود برای تغییر سبک زندگی را گرفتم.

پس از 10 سال فعالیت در حوزه صنعت، مسیر زندگی خود را تغییر دادم و بعنوان سخنران و مشاور تحول فردی به فعالیت پرداختم. در طی این سالها کتاب نوشتم و تدریس کردم و باوجود تمام مشکلات، حس بسیار خوبی را تجربه کردم. هنگامی که من به خودشناسی پرداختم، دریافتم میتوانم بعنوان یک مشاور در کنار مردم باشم زیرا ارزش های فردی من اینرا نشان میداد که زمانی حال من خوب خواهد بود و احساس ارزشمندی می کنم که در کنار مردم باشم و بتوانم اثری از خود بجای بگذارم.

هنگامی که به خودشناسی رسیدم و با استفاده از تست های شخصیت شناسی دریافتم که تیپ شخصیتی من مشاور است و به علوم انسانی علاقمندم، از محیط صنعتی فاصله گرفتم و به رگه های طلا که در وجودم داشتم توجه کردم. رگه های طلای من فعالیت هایی بودند که در زمان فراغت به آنها می پرداختم. در طول روز تمام ذهن من درگیر کتاب های موفقیت، کلاس های خودشناسی و جملات انگیزشی بود و تمام مطالب وبگردی و برنامه های تلویزیون را به این زمینه اختصاص داده بودم.

شما هم در زندگی روزمره خود دقت کنید. چه رگه های طلایی در وجود خود می بینید؟ آنها را دنبال کنید و به یک خودشناسی عمیق برسید و پس از آن خواهید دید زندگی روی خوش را به شما نشان خواهد داد و از بسیاری از هزینه های احساسی و روحی رها خواهید شد.

شاید از خود بپرسید که اگر خودم را بشناسم چه اتفاق مثبتی در زندگی ام رخ خواهد داد؟ در ادامه به مزایای خودشناسی خواهیم پرداخت:

1- افزایش میزان شادی و رضایت از زندگی

اگر به زندگی عرفا و دانشمندان بزرگ نگاه کنید، خواهید دید در هر شرایط از زندگی راضی هستند و مشکلات و مصائب را جزیی از سفر زندگی میدانند. فردی که بخودشناسی رسیده است، برای جبران حقارت های درونی دست به موفقیت های عجیب و دستاوردهای بزرگ نمی زند تا تایید دیگران را کسب کند، بلکه اگر هدفی در ذهن دارد، مطابق با نیازها و ارزش های فردی خود است. بخشی از غصه های ما در زندگی ناشی از عدم شناخت خود و مقایسه زندگی خود با دیگران است.

مولانا در بیت زیر مشکلات زندگی را به بهترین شکل توصیف کرده است:

بر همگان گر زفلک زهر ببارد همه شب / من شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکرم

2- تصمیم گیری بهتر در زندگی

هنگامی که فردی به صلح درونی برسد، به طبع آن تصمیمات سنجیده و دقیقی می گیرد که در آینده دچار سرزنش نخواهد شد. هنگامی که خودتان را بهتر بشناسید، در انتخاب های خود به دقت عمل می کنید. بطور مثال شاید فردی تصمیم بگیرد یک ماشین لوکس داشته باشد و یا در یک رشته تحصیلی عالی به مدارج بالا برسد اما در پس زمینه ذهن خود، هدفش از این کار دیده شدن و فخر فروشی باشد.

اما فردی که در روند خودشناسی است، از قضاوت دیگران نمیترسد و عزت نفس بالایی دارد. او خودش را با هر شرایطی که هست دوست دارد و هیچگاه بخاطر خودنمایی یک هدف را انتخاب نمی کند.

3- خود کنترلی

خود کنترلی یا خودآگاهی نیز یکی از نتایج خودشناسی است. فردی که خودش را خوب می شناسد، بر رفتارها و هیجانات خود تسلط بیشتری دارد و هیچگاه دچار تردید نمی شود. او ارزش های فردی خود را بخوبی می داند و بر اساس آنها دست به تصمیم می زند. همچنین در مواقعی که بسیار ناراحت و مضطرب هستند، دلیل آنرا بخوبی می فهمند.

شاید در مواقعی برای شما پیش آمده که یک رفتاری را از خود بروز داده اید و پس از چند دقیقه از آن پیشمان شده اید. افرادی که بخوبی خود را می شناسند، می دانند در چه موقعیت هایی دچار خشم، اضطراب و ناراحتی میشوند و بدین شکل در آن شرایط قرار نمی گیرند و یا در معرض افراد نامناسب قرار نمی گیرند.

4- تحمل فشارهای زندگی

افرادی که خود را بخوبی نمی شناسند، در اتفاقات و مشکلات زندگی و یا انتقاد دیگران بسیار ناراحت و سرخورده میشونند. آنها هیچ انتقادی را نمی پذیرند و تلاش می کنند مشکلات و نقاط ضعف خود را بپوشانند. افرادی که خود را بخوبی شناخته اند، دیگران را نیز بخوبی درک می کنند و به آنها برچسب نمیزنند و سعی نمی کنند آنها را بی ارزش نشان دهند.

5- کاهش بیماری

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره رهایی از کارمندی

چه طور خودمان را بشناسیم

 

تحقیقات مختلف نشان میدهد علت بسیاری از بیماری ها منشاء عصبی دارد و مرب.ط به افکار و باورهای ما میشود. هنگامی که ما احساسات خود را بخوبی بروز نمیدهیم و در اصطلاح آنان را سرکوب می کنیم، پس از مدتی سیستم هوشمند بدن، آنها را بصورت یک بیماری روان تنی بروز می دهد. بیماری هایی مانند معده درد، میگرن، انواع حساسیت، چاقی، مشکلات گوارشی و…

فردی که به خودشناسی رسیده است، دنیا را سیاه و سفید نمی بیند و تلاش می کند نقاط ضعف خود را در کنار نقاط قوت ببیند و آنها را رفع کند.

6- شکوفا شدن استعدادها و مهارت های خفته درونتان

7- کشف نیروهای پنهان ناخودآگاه

8- جایگزینی فعالیت های با ارزش بجای فعالیت های بیهوده

9- پیدا کردن جایگاه اصلی خود در زندگی

10- بهبود روابط کاری و حس رضایت از زندگی

چگونه خود را بشناسیم؟

آیا میتوان از روی ظاهر افراد و چهره آنها، شخصیت اصلی آنها را حدس زد؟ این روش تا حدی غیر علمی است اما با دانستن زبان بدن و حالات چهره میتوان رحیات افراد را تحلیل کرد.

یکی دیگر از معیارهای شناخت افراد، ظاهر آنهاست. اغلب ما از طریق چهره و حالات صورت به سرنخ هایی از رفتار و خلقیات افراد دست میابیم که تا حدودی درست است. بطور مثال افرادی که دارای صورتی گرد یا مربعی هستند، افرادی سختکوش و استقلال کاری را دوست دارند. افرادی که دارای صورتی کشیده هستند، دارای صبر و تحمل زیادی بوده و کارها را نیمه کاره رها نمی کنند. افرادی که پیشانی های برآمده دارند، جدی و عملگرا هستند و سعی میکنند به تنهایی کارها را مدیریت کنند. البته این روش خودشناسی علمی نبوده و بر اثر تجربیات محققان ارائه شده است.

آیا همه میتوانند به خودشناسی برسند؟

از گذشته تا به اکنون پروسه خودشناسی همراه با رنج و تفکر بسیار صورت گرفته است. نمونه آنرا می توانید در مرتاض های هندی ببینید که با چله نشینی و تحمل سختی های بسیار به یک بصیرت عمیق دست میافتند یا عرفا که با ذکرهای طولانی و چله نشینی، سعی در یافتن خود حقیقی بودند. اما نگران نباشید، در اینجا قصد نداریم روش های عجیب و غریب دستیابی به خودشناسی را آموزش دهیم بلکه با استفاده از تغییر باورها و تعمق در رفتار روزانه میتوان به خودشناسی رسید.

در ادامه به برخی از موانع خودشناسی خواهیم پرداخت که با رعایت کردن آنها، میتوانید یک قدم دیگر به هدف خود نزدیک شوید. به دلایل زیر، خودشناسی نیاز به زمان و انرژی کافی دارد که شاید هر فردی نتواند به آن دست یابد:

دلیل اول: مقاومت ناخودآگاه

اولین مانع در تغییر هر انسانی، مقاومت های ضمیر ناخودآگاه است. از آنجایی که مغز تمایل دارد در منطقه امن خود بماند، لذا هرگونه تغییری باعث به خطر افتادن امنیت آن میشود و سعی می کند با بهانه های مختلف شما را منصرف کند. مغز یک موتور کوچک کم مصرف است که تمایل دارد انرژی را ذخیره کند. حال اگر شما بخواهید از آن بیش از حد کار بکشید، مجبور میشود انرژی زیادی را صرف کند و این برای ذهن خوشایند نیست.

بنابراین هنگامی که تصمیم به تغییر گرفتید، بیاد داشته باشید چنین موانعی را در پیش خواهید داشت. بطور مثال شاید ذهن شما را از ادامه مسیر بترساند و یا دچار بی حالی و بی انگیزگی شوید اما هنگامی که رفتارهای جدید را بارها  تکرار کنید، به عادت تبدیل خواهد شد.

دلیل دوم: ترس از روبرو شدن با خود حقیقی

انسان ها در کودکی بسیار معصوم و صادق هستند اما در بزرگسالی یاد می گیرند برای دور ماندن از آسیب ها و قضاوت دیگران، نقاب ” من خوب هستم” را به چهره بزنند. مثلا اگر ناراحت هستند، نقاب شادی به چهره می زنند و به مرور خود حقیقی را فراموش می کنند. حال اگر یک روش خودشناسی تمرین های مختلفی را برای خوداگاهی بدهد، فرد از روبرو شدن با خود حقیقی که سالهاست آنرا پنهان کرده، وحشت زده خواهد شد.

هنگامی که تصمیم می گیرید که خود را بهتر بشناسید، باید با ترس های و ضعف های خود روبرو شوید و فردی در این مسیر موفق خواهد بود که سایه های شخصیتی خود را بیابد. سایه های شخصیتی آن بخش از وجود ماست که سعی در پنهان کردن آن داریم. اما نگران نباشید، در ادامه تمرین های جالبی ارائه خواهیم داد تا نیمه تاریک وجود خود را بیابید.

دلیل سوم: عدم تمرکز

افرادی که در برنامه ریزی های خود، نظم شخصی ندارند و اهمالکاری میکنند نیز به خودشناسی نمیرسند زیرا این مسیر باید قدم به قدم طی شود. در دوره های آموزش خودشناسی شرکت کنندگان زیادی را می بینم که انتظار دارند در یک الی دو جلسه به خودشناسی عمیقی برسند و در اصطلاح یک آدم دیگر شوند اما این مسیر نیاز به تمرکز بر روی تمرین ها و نظم شخصی دارد.

در ادامه به سئوال چگونه خود را بشناسیم، خواهیم پرداخت و در 5 قدم به نحوه خودشناسی و یافتن خود حقیقی می پردازیم.

در قدم اول باید به کیستی خود پاسخ دهید. در یک برگه تمام مشخصات، نقاط ضعف و قوت و علاقه مندی های خود را بنویسید. همچنین به سئوالات زیر پاسخ دهید:

من کیستم؟ در یک جمله خود را تعریف کنید؟ هر پاسخی که میدهید، مربوط به هویت شما خواهد بود. هویت یعنی تعریف ما از خودمان. مثلا فرد می گوید من یک معلم عاشق هستم، من یک پدر خوب هستم، من یک انسان تنبل هستم، من …. هستم.

پس از اینکه خود را در یک جمله تعریف کردید، شگفت زده خواهید شد که چگونه تابحال به این فکر نکرده بودید که چه تعریفی از خود و توانایی های خود دارید.

علایق من…..

نقاط قوت من…..

نقاط ضعف من…..

عادات من…..

ترس های من…..

با استفاده از تمرینات خودآگاهی و ریلکسیشن، به خودآگاهی برسید و تلاش کنید احساسات و رفتار خود را در لحظه کنترل کنید. همچنین اگر نمی توانید به احساسات و رفتار خود تسلط داشته باشید، مواقعی را که احساسات شما از کنترل خارج می شود را یادداشت کنید و سعی کنید قبل از قرارگیری در چنین وضعیت هایی، رفتار و هیجانات خود را تحت کنترل قرار دهید.

اگر هربار که با فردی به مشکل بر می خورید و پس از جدال و تنش، از کار خود پشیمان میشوید، این اتفاق را یکبار در ذهن خود مرور کنید و ببینید در چه شرایطی کنترل خود را از دست می دهید؟ چه حرف هایی هستند که شما را عصبانی می کنند؟ چه خصوصیاتی در افراد باعث بروز مشکل در ارتباط میشود؟

در دفعات بعد قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار بگیرید، یکبار این روند را مرور کنید و با خودآگاهی بیشتر پیش بروید. همچنین به شکست هایی که در گذشته داشته اید فکر کنید و با همین روند، قبل از اینکه بازهم آنرا تکرار کنید، با خودآگاهی بیشتر دست به تصمیم درست بزنید.

اگر می خواهید به یک آرامش عمیق و دلپذیر برسید، ابتدا فایل صوتی تن آرامی زیر را گوش کنید تا ذهن شما در آرامترین وضعیت خود قرار بگیرد:

 

 

آیا میدانید برای چه ماموریتی وارد این جهان شده اید؟ در نهایت چگونه از شما یاد خواهد شد؟ ارزش های فردی شما کدامند؟ چه چیزی مهمتر از همه چیز است؟ برای چه چیزی حاضرید از جان و مال خود بگذرید؟ دلیل زیستن شما در زندگی چیست؟

برای یافتن رسالت فردی خود، ابتدا بر روی برگه ای از کاغذ علایق و ارزش های مهم در زندگی را بنویسید. بطور مثال چه مواردی برای شما مهمتر از هر چیزی است؟ بطور مثال امنیت/ در کنار خانواده بودن/ استقلال شغلی/ کمک به مردم/ کسب ثروت و موفقیت/ سلامتی/ امنیت مالی و… افرادی که میدانند چه ارزش های فردی در زندگی دارند، رضایت بیشتری را تجربه می کنند و شادتر هستند. حالا سئوالات زیر را از خود بپرسید:

چه چیزهایی توجه من را جلب می کند و برایم مهم است؟

در مورد چه موضوعاتی کنجکاو هستم؟

ماموریت من در زندگی چیست؟

شغل مورد علاقه من چیست؟

من چه سبک زندگی را دوست دارم؟

چه اتفاقی من را خوشحال می کند؟

ارتباط با چه افرادی برایم خوشایند است؟

چه کسی را بیش از همه تحسین می کنم؟

یکی از بهترین روش های خودشناسی، آگاه شدن به سایه های شخصیتی است. سایه های شخصیتی بخشی از وجود ماست که تمایل نداریم کسی از آن باخبر شود و دائما در حال انکار و یا پنهان کردن آن هستیم. این کار انرژی زیادی از ما تلف می کند و باعث میشود نتوانیم به بخش های مثبت شخصیت خود بپردازیم.

یکی از راههای یافتن سایه های شخصیتی، واکنش ما در برابر انتقادات و نظرات دیگران است. چه صفات شخصیتی است که از آن بیزارید و اگر کسی آنرا به شما ربط دهد، بر افروخته میشوید؟ در ادامه به برخی از آنها پرداخته میشود. میتوانید لیستی از این صفات تهیه کنید و سایه های شخصیتی خود را شناسایی کنید:

دروغگو – حسود – خسیس- بی ملاحظه- مغرور- تنبل- بی ادب- کثیف- شلخته- خیانتکار- نچسب- حساس- ضعیف- تن پرور- ولخرج- چاق- زشت- مهرطلب- خجالتی- بی ریشه- عقده ای- خنگ- معتاد- مضطرب- افسرده- بی مسئولیت- راحت طلب- بی سواد- بد دهن- خشن و…

پس از پیدا کردن این صفات، نوبت به پذیرش آن می رسد. این نکته را بدانید اگر هر صفتی را که به آن حساسیت دارید و آنرا نمی پذیرید، بخشی از سایه های آنرا حمل می کنید و دیر یا زود برای شما مشکل ساز خواهد شد. بنابراین کم کم به پذیرش آن بپردازید و سعی کنید به پیام آن صفت بد توجه کنید.

در روش nlp باور داریم که هریک از صفات بد و بیماری های ما دارای یک هدیه و پیام هستن که ما آنرا نادیده گرفته ایم. از اینرو به ناخودآگاه خود اطمینان کنید و علت آنرا با خود مرور کنید. پس از چند روز تفکر علت بسیاری از مشکلات خود را خواهید یافت.

 

اگر مراحل یک یا چهار را به درستی انجام داده باشید، در قدم آخر به نقشه راه کلی میرسید و اکنون وقت اقدام است. افرادی که به توانایی ها و نقاط ضعف خود پی برده اند، بخوبی میتوانند دست به اقدام بزنند و تصمیمات درستی بگیرند. همانطور که گفته شد، ذهن ما از شرایط مبهم و غریب فراری است و سعی دارد تا جایی که می تواند پای در دنیای جدید نگذارد و از همان عادات و رفتارهای گذشته استفاده کند.

اما هنگامی که توانایی ها و افکار خود را بخوبی بشناسیم، میدانیم در هر شرایطی چگونه عمل می کنیم و نقاط ضعف و قوت ما چیست. بنابراین ذهن از وارد شدن به ریسک ها و تصمیم گیری های جدید هراسی ندارد و بدین ترتیب میتوانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

کتاب های زیادی در زمینه خودشناسی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند اما برای اینکه بهتر بتوانید در راه خودشناسی قدم بردارید، باید یک مکتب یا روش خاص را انتخاب کنید و بر روی آموزه های آن متمرکز شوید. بطور مثال مکاتبی مانند یونگ، ACT ، تحلیل رفتار متقابل، ان ال پی، تئوری انتخاب و… اما من در این بخش کتاب های مفید خودشناسی با رویکرد روانشناسی عمق نگر یونگ را ارائه خواهم کرد.

طبق تجربیات و مطالعات من مکاتبی مانند یونگ و تحلیل رفتار متقابل یکی از بهترین الگوهای خودشناسی را در اختیار ما قرار می دهند.

کتاب نیمه تاریک وجود – نویسنده دبی فورد – انتشارات کلک آزادگان

کتاب نیمه تاریک وجود از نویسنده ای است که خود سالها اسیر اعتیاد و افسردگی بوده اما سرانجام همانند ققنوس از خاکستر برخاسته و علاوه بر تغییر زندگی خود، به دیگران هم کمک کرده تا به خودشناسی برسند. شاید من این کتاب را جندین بار خوانده باشم هر بار درک جدیدی از سایه های شخصیتی پیدا کرده ام.

دبی فورد مشکلات و سایه های شخصیتی را همانند توپ های پربادی می داند که ما آنها را در زیر آب نگه داشته ایم اما سرانجام آن توپها بیرون می آیند و خود را نشان می دهند. صفات بد ما همانند ترس، اضطراب، اعتیاد، عدم اعتماد به نفس و… نیز روزی خود را به دیگران نشان خواهند داد، بنابراین باید خودمان قبل از اینکه مشکلات خود را نمایان کنند، آنها را بپذیریم و حل کنیم.

کتاب زندگی برازنده من – نویسنده کارول پیرسون – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

کتاب زندگی برازنده من به مشخصات اصلی انسان ها می پردازد و سعی دارد با داستان های گوناگون، ما را متوجه گوهر درونی خود کند. نتایجی که پس از خواندن این کتاب به آن دست میابید:

شناخت جنبه های مثبت شخصیتی

ارتباط بیشتر با نیروی های نیمه فعال درونی

شناخت انرژی های درونی

بکارگیری صحیح هر انرژی در موقعیت های مختلف

حس رضایت از زندگی

کتاب مرداب روح – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

جیمز هالیس در این کتاب یکی از شاهکارهای خودشناسی را رقم زده است. او به رنجها از دیدگاهی متفاوت نگاه می کند و اعتقاد دارد ” رنجها حرف های خوبی برای گفتن دارند” اما ما به آنها بی توجه می شویم و همین احساسات سرکوب شده خود را بصورت افسردگی، اعتیاد و …. نشان می دهند. او اعتقاد دارد زندگی ما فراز و نشیب هایی دارد و علاوه بر داشتن رودها و جمنزارهای زیبا، دارای مردابهای زیادی هم هست.

اما نباید از روبرو شدن با این مرداب ها اجتناب کرد. باید در کنار آنها ایستاد و کمی تامل کرد. این مرداب ها شاید گنج های زیادی را درون خود داشته باشند. رنج ها و مشکلات ما نیز دارای گنج های پنهان هستند که فقط با شناخت بیشتر میتوان به آنها دست یافت.

البته این کتاب شاید برای افرادی که با مباحث مکتب یونگ آشنایی نداشته باشند، کمی گنگ و سنگین باشد اما با تامل بر اصطلاحات و تفکر بیشتر میتوان به نتایج خوبی دست یافت.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید – جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ و ترجمه دکتر حمیدپور نیز در مکتب طرحواره درمانی (Schema Teraphy) است و یکی از عالی ترین منابع شناخت تله های ذهنی افراد است. در این کتاب یاد می گیرید که چرا به سمت افرادی کشیده میشوید که مدام به شما خیانت می کنند یا از شما سوء استفاده می کنند؟ چرا به شما همیت نمی دهند و احساسات شما را نادیده می گیرند؟ آیا تمام اینها اتفاقی است؟

در این کتاب به 11 تله در زندگی اشاره میشود که از کودکی شکل می گیرند و در تمام زندگی به ما آسیب می زنند. ما بواسطه تله هایی که داریم، به دیگران مجوز میدهیم که از همان ناحیه به ما ضربه بزنند. تله های زندگی باعث بروز مشکلاتی مانند خشم، دلزدگی و غم میشوند. درست در جایی که قرار است از زندگی خود بیشترین لذت را ببرید، همین تله ها هستند که شما را باز می دارند.

در ادامه به برخی از تله ها اشاره می کنیم:

تله استخقاق
تله شرم
تله اطاعت
تله فرار و حمله
تله وابستگی
تله شکست
تله طرد اجتماعی
تله رها شدگی
تله ایثار
تله آسیب پذیری
تله محرومیت هیجانی

کتاب 12 قانون زندگی – جردن پیترسون

کتاب 12 قانون زندگی 12Rules for Life یکی از کتاب های مطرح در 2018 است که همواره در نیویورک تایمز و آمازون از آن تمجید شده است. دکتر پیترسون با زبانی طنز مسائلی چون نظم، آزادی و مسئولیت پذیری از آموزش می دهد.

 

کتاب بیداری قهرمان درون – نویسنده آدسون و مترجم سیمین موحد – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

یکی دیگر از کتاب های مفید در حوزه یونگ، کتاب بیداری قهرماان درون است که در آن به 12 قهرمان درونی و نحوه فعال ساختن آنها پرداخته میشود. هر یک از ما دارای غول های درونی هستیم که فقط باید بدانیم که چگونه انها را بیدار کنیم. در این کتاب تست های مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید غول های فعال و نیمه فعال خود را شناسایی کنید و در نهایت به یک جمع بندی درست در مورد خود برسید.

بطور مثال اگر شما فاکتور معصومیت پایینی داشته باشید، ساده لوحی و اعتماد بیش از حد به دیگران یکی از نشانه های شما خواهد بود و مستعد خیانت و سوء استفاده خواهید شد. همچنین اگر عنصر یتیم در شما غیر فعال باشد، انجام کارهای انفرادی مانند یافتن شغل، مهاجرت و… برای شما مسکل خواهد بود امید چندانی به پیشرفت ندارد. این غولها یا کهن الگوها شامل موارد زیر هستند:

معصوم: حس خوشبینی به دنیا و آینده

یتیم: پذیرش مشکلات و تحول

جنگجو: حس جنگیدن و بدست آوردن

حامی: حمایت درونی و اعتماد به نفس

جستجوگر: یافتن راههای تازه

عاشق: جنبه های انسانی و تعلق به زندگی

حاکم: مسئولیت پذیری و رهبری

فرزانه: دانایی وخرد در سفر زندگی

نابودگر: توانایی نابودکردن الگوهای غلط گذشته و ساختن دوباره زندگی

آفرینشگر: خلق کردن ایده و برنامه ریزی

دلقک: حس طنز و سرزندگی

 

پیشنهاد ویژه:

در پایان اگر فکر می کنید می خواهید رسالت خود را در زندگی بیابید، در کارگاه یافتن طلای درون شرکت کنید:

کارگاه رسالت فردی

 

من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP)
زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است.
فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه ” خانه ان ال پی ایران” است.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه خود را بشناسیم؟ آموزش خودشناسی Self Knowledge و خودآگاهی. در این مفاله سجاد زمانی بعنوان مدرس nlp روش و مراحل خودشناسی را در 5 گام آموزش خواهد داد که چطور ب خودشناسی برسیم . بسیاری از ما نمیدانیم که چه مشخصاتی داریم و چگونه میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ همین عامل باعث می شود هدف گذاری درستی نداشته باشیم و اغلب هدف دیگران را زیست کنیم. همه ما مانند سنگ طلا هستیم که فقط باید از روی رگه های طلا پی به گوهر وجودی خود ببریم. هنگامی که میخواهند طلا از سنگ استخراج ککند، به رگه های طلای آن دقت می کنند تا به عیار آن پی ببرند.

راه های خودشناسی به شما کمک می کند رگه های طلای خود را بیابید و سفر زندگی خود را به بهترین نحو طی کنید. در تمام کاتب مانند اسلام ، مسحیت و زرتشت و… از خودشناسی بعنوان بزرگترین و متعالی ترین دستاورد انسان یاد شده است. خودشناسی روش ثابتی ندارد و از طرق مختلف میتوان به آن رسید. در انتهای این مقاله نیز به معرفی بهترین کتاب های خودشناسی خواهیم پرداخت تا بتوانید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

اگر موارد زیر در مورد شما هم صدق می کند، نیاز به آموزش خودشناسی دارید:

چه طور خودمان را بشناسیم

اگر حال خوبی ندارید و از زندگی لذت نمیبرید.

اگر مدام در پی راضی نگه داشتن اطرافیان هستید.

اگر اهدافی مانند خودرو، خانه لوکس و… دارید و می خواهید بواسطه آنها احساس رضایت داشته باشید.

اگر چهره و فیزیک خود را دوست ندارید و مدام عمل های زیبایی انجام میدهید.

اگر از موقعیت فعلی شغلی و عاطفی خود رضایت ندارید و خود را سرزنش می کنید.

اگر اهداف بزرگی داری شادی و رضایت از زندگی را به پس از رسیدن آنها موکول کرده اید.

اگر انتقاد پذیر نیستید و به شدت برافروخته می شوید.

اگر چشم اندازی به آینده ندارید و ناامید هستید.

فهرست مطالب

در یک جمله خودشناسی یعنی آگاهی داشتن به تمام کاراکترهای شخصیتی که شامل احساسات، نحوه تفکر، باورها، اعمال و… است. در خودشناسی آگاهی لحظه به لحظه به رفتار و افکار خود دارید. خودشناسی یعنی پی بردن به توانایی های درونی (رگه های طلا) و تبدیل شدن به بهترین نسخه خود در دنیا.

افراد زیادی را دیده اید که در میانسالی یا دوران بازنشستگی از زندگی خود راضی نیستند و می گویند اگر ده سال به عقب باز می گشتم، فلان کار را می کردم ولی حیف که هیچگاه نمی توان به آن دوران بازگشت. در این میان افرادی که خود را بهتر میشناسند، میتوانند رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

افراد موفق بدحال

برخی افراد خوشبختی را در زندگی راحت و پول زیاد می دانند. مثلا شاید فردی دندانپزشک باشد ولی به ساخت و از خانه روی بیاورد و رسالت اصلی خود ار فراموش کند. چنین فردی اگر خود و ارزشهای فردی خود را به درستی نشناسد، پس از چند سال از کیفیت زندگی راضی نخواهد بود و ثروت و موفقیت ارزش چندانی برای وی نخواهد داشت. این افراد را در اصطلاح “موفق بدحال ” می نامند.

یک تجربه شخصی

در مقاله گذشته که درباره یافتن رسالت فردی بود، به داستان زندگی خودم پرداختم که چگونه از شرایط عالی در شرکت های خودروسازی، پا در راهی ناشناخته گذاشتم تا حال درونی خودم را بهتر کنم. من در آن سالها در یکی از شرکت های معروف خودروسازی در یک جایگاه خوب بودم اما درونا حال خوبی نداشتم زیرا به خواسته والدینم در رشته مهندسی به تحصیل پرداخته بود. در نهایت تصمیم خود برای تغییر سبک زندگی را گرفتم.

پس از 10 سال فعالیت در حوزه صنعت، مسیر زندگی خود را تغییر دادم و بعنوان سخنران و مشاور تحول فردی به فعالیت پرداختم. در طی این سالها کتاب نوشتم و تدریس کردم و باوجود تمام مشکلات، حس بسیار خوبی را تجربه کردم. هنگامی که من به خودشناسی پرداختم، دریافتم میتوانم بعنوان یک مشاور در کنار مردم باشم زیرا ارزش های فردی من اینرا نشان میداد که زمانی حال من خوب خواهد بود و احساس ارزشمندی می کنم که در کنار مردم باشم و بتوانم اثری از خود بجای بگذارم.

هنگامی که به خودشناسی رسیدم و با استفاده از تست های شخصیت شناسی دریافتم که تیپ شخصیتی من مشاور است و به علوم انسانی علاقمندم، از محیط صنعتی فاصله گرفتم و به رگه های طلا که در وجودم داشتم توجه کردم. رگه های طلای من فعالیت هایی بودند که در زمان فراغت به آنها می پرداختم. در طول روز تمام ذهن من درگیر کتاب های موفقیت، کلاس های خودشناسی و جملات انگیزشی بود و تمام مطالب وبگردی و برنامه های تلویزیون را به این زمینه اختصاص داده بودم.

شما هم در زندگی روزمره خود دقت کنید. چه رگه های طلایی در وجود خود می بینید؟ آنها را دنبال کنید و به یک خودشناسی عمیق برسید و پس از آن خواهید دید زندگی روی خوش را به شما نشان خواهد داد و از بسیاری از هزینه های احساسی و روحی رها خواهید شد.

شاید از خود بپرسید که اگر خودم را بشناسم چه اتفاق مثبتی در زندگی ام رخ خواهد داد؟ در ادامه به مزایای خودشناسی خواهیم پرداخت:

1- افزایش میزان شادی و رضایت از زندگی

اگر به زندگی عرفا و دانشمندان بزرگ نگاه کنید، خواهید دید در هر شرایط از زندگی راضی هستند و مشکلات و مصائب را جزیی از سفر زندگی میدانند. فردی که بخودشناسی رسیده است، برای جبران حقارت های درونی دست به موفقیت های عجیب و دستاوردهای بزرگ نمی زند تا تایید دیگران را کسب کند، بلکه اگر هدفی در ذهن دارد، مطابق با نیازها و ارزش های فردی خود است. بخشی از غصه های ما در زندگی ناشی از عدم شناخت خود و مقایسه زندگی خود با دیگران است.

مولانا در بیت زیر مشکلات زندگی را به بهترین شکل توصیف کرده است:

بر همگان گر زفلک زهر ببارد همه شب / من شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکرم

2- تصمیم گیری بهتر در زندگی

هنگامی که فردی به صلح درونی برسد، به طبع آن تصمیمات سنجیده و دقیقی می گیرد که در آینده دچار سرزنش نخواهد شد. هنگامی که خودتان را بهتر بشناسید، در انتخاب های خود به دقت عمل می کنید. بطور مثال شاید فردی تصمیم بگیرد یک ماشین لوکس داشته باشد و یا در یک رشته تحصیلی عالی به مدارج بالا برسد اما در پس زمینه ذهن خود، هدفش از این کار دیده شدن و فخر فروشی باشد.

اما فردی که در روند خودشناسی است، از قضاوت دیگران نمیترسد و عزت نفس بالایی دارد. او خودش را با هر شرایطی که هست دوست دارد و هیچگاه بخاطر خودنمایی یک هدف را انتخاب نمی کند.

3- خود کنترلی

خود کنترلی یا خودآگاهی نیز یکی از نتایج خودشناسی است. فردی که خودش را خوب می شناسد، بر رفتارها و هیجانات خود تسلط بیشتری دارد و هیچگاه دچار تردید نمی شود. او ارزش های فردی خود را بخوبی می داند و بر اساس آنها دست به تصمیم می زند. همچنین در مواقعی که بسیار ناراحت و مضطرب هستند، دلیل آنرا بخوبی می فهمند.

شاید در مواقعی برای شما پیش آمده که یک رفتاری را از خود بروز داده اید و پس از چند دقیقه از آن پیشمان شده اید. افرادی که بخوبی خود را می شناسند، می دانند در چه موقعیت هایی دچار خشم، اضطراب و ناراحتی میشوند و بدین شکل در آن شرایط قرار نمی گیرند و یا در معرض افراد نامناسب قرار نمی گیرند.

4- تحمل فشارهای زندگی

افرادی که خود را بخوبی نمی شناسند، در اتفاقات و مشکلات زندگی و یا انتقاد دیگران بسیار ناراحت و سرخورده میشونند. آنها هیچ انتقادی را نمی پذیرند و تلاش می کنند مشکلات و نقاط ضعف خود را بپوشانند. افرادی که خود را بخوبی شناخته اند، دیگران را نیز بخوبی درک می کنند و به آنها برچسب نمیزنند و سعی نمی کنند آنها را بی ارزش نشان دهند.

5- کاهش بیماری

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره رهایی از کارمندی

چه طور خودمان را بشناسیم

 

تحقیقات مختلف نشان میدهد علت بسیاری از بیماری ها منشاء عصبی دارد و مرب.ط به افکار و باورهای ما میشود. هنگامی که ما احساسات خود را بخوبی بروز نمیدهیم و در اصطلاح آنان را سرکوب می کنیم، پس از مدتی سیستم هوشمند بدن، آنها را بصورت یک بیماری روان تنی بروز می دهد. بیماری هایی مانند معده درد، میگرن، انواع حساسیت، چاقی، مشکلات گوارشی و…

فردی که به خودشناسی رسیده است، دنیا را سیاه و سفید نمی بیند و تلاش می کند نقاط ضعف خود را در کنار نقاط قوت ببیند و آنها را رفع کند.

6- شکوفا شدن استعدادها و مهارت های خفته درونتان

7- کشف نیروهای پنهان ناخودآگاه

8- جایگزینی فعالیت های با ارزش بجای فعالیت های بیهوده

9- پیدا کردن جایگاه اصلی خود در زندگی

10- بهبود روابط کاری و حس رضایت از زندگی

چگونه خود را بشناسیم؟

آیا میتوان از روی ظاهر افراد و چهره آنها، شخصیت اصلی آنها را حدس زد؟ این روش تا حدی غیر علمی است اما با دانستن زبان بدن و حالات چهره میتوان رحیات افراد را تحلیل کرد.

یکی دیگر از معیارهای شناخت افراد، ظاهر آنهاست. اغلب ما از طریق چهره و حالات صورت به سرنخ هایی از رفتار و خلقیات افراد دست میابیم که تا حدودی درست است. بطور مثال افرادی که دارای صورتی گرد یا مربعی هستند، افرادی سختکوش و استقلال کاری را دوست دارند. افرادی که دارای صورتی کشیده هستند، دارای صبر و تحمل زیادی بوده و کارها را نیمه کاره رها نمی کنند. افرادی که پیشانی های برآمده دارند، جدی و عملگرا هستند و سعی میکنند به تنهایی کارها را مدیریت کنند. البته این روش خودشناسی علمی نبوده و بر اثر تجربیات محققان ارائه شده است.

آیا همه میتوانند به خودشناسی برسند؟

از گذشته تا به اکنون پروسه خودشناسی همراه با رنج و تفکر بسیار صورت گرفته است. نمونه آنرا می توانید در مرتاض های هندی ببینید که با چله نشینی و تحمل سختی های بسیار به یک بصیرت عمیق دست میافتند یا عرفا که با ذکرهای طولانی و چله نشینی، سعی در یافتن خود حقیقی بودند. اما نگران نباشید، در اینجا قصد نداریم روش های عجیب و غریب دستیابی به خودشناسی را آموزش دهیم بلکه با استفاده از تغییر باورها و تعمق در رفتار روزانه میتوان به خودشناسی رسید.

در ادامه به برخی از موانع خودشناسی خواهیم پرداخت که با رعایت کردن آنها، میتوانید یک قدم دیگر به هدف خود نزدیک شوید. به دلایل زیر، خودشناسی نیاز به زمان و انرژی کافی دارد که شاید هر فردی نتواند به آن دست یابد:

دلیل اول: مقاومت ناخودآگاه

اولین مانع در تغییر هر انسانی، مقاومت های ضمیر ناخودآگاه است. از آنجایی که مغز تمایل دارد در منطقه امن خود بماند، لذا هرگونه تغییری باعث به خطر افتادن امنیت آن میشود و سعی می کند با بهانه های مختلف شما را منصرف کند. مغز یک موتور کوچک کم مصرف است که تمایل دارد انرژی را ذخیره کند. حال اگر شما بخواهید از آن بیش از حد کار بکشید، مجبور میشود انرژی زیادی را صرف کند و این برای ذهن خوشایند نیست.

بنابراین هنگامی که تصمیم به تغییر گرفتید، بیاد داشته باشید چنین موانعی را در پیش خواهید داشت. بطور مثال شاید ذهن شما را از ادامه مسیر بترساند و یا دچار بی حالی و بی انگیزگی شوید اما هنگامی که رفتارهای جدید را بارها  تکرار کنید، به عادت تبدیل خواهد شد.

دلیل دوم: ترس از روبرو شدن با خود حقیقی

انسان ها در کودکی بسیار معصوم و صادق هستند اما در بزرگسالی یاد می گیرند برای دور ماندن از آسیب ها و قضاوت دیگران، نقاب ” من خوب هستم” را به چهره بزنند. مثلا اگر ناراحت هستند، نقاب شادی به چهره می زنند و به مرور خود حقیقی را فراموش می کنند. حال اگر یک روش خودشناسی تمرین های مختلفی را برای خوداگاهی بدهد، فرد از روبرو شدن با خود حقیقی که سالهاست آنرا پنهان کرده، وحشت زده خواهد شد.

هنگامی که تصمیم می گیرید که خود را بهتر بشناسید، باید با ترس های و ضعف های خود روبرو شوید و فردی در این مسیر موفق خواهد بود که سایه های شخصیتی خود را بیابد. سایه های شخصیتی آن بخش از وجود ماست که سعی در پنهان کردن آن داریم. اما نگران نباشید، در ادامه تمرین های جالبی ارائه خواهیم داد تا نیمه تاریک وجود خود را بیابید.

دلیل سوم: عدم تمرکز

افرادی که در برنامه ریزی های خود، نظم شخصی ندارند و اهمالکاری میکنند نیز به خودشناسی نمیرسند زیرا این مسیر باید قدم به قدم طی شود. در دوره های آموزش خودشناسی شرکت کنندگان زیادی را می بینم که انتظار دارند در یک الی دو جلسه به خودشناسی عمیقی برسند و در اصطلاح یک آدم دیگر شوند اما این مسیر نیاز به تمرکز بر روی تمرین ها و نظم شخصی دارد.

در ادامه به سئوال چگونه خود را بشناسیم، خواهیم پرداخت و در 5 قدم به نحوه خودشناسی و یافتن خود حقیقی می پردازیم.

در قدم اول باید به کیستی خود پاسخ دهید. در یک برگه تمام مشخصات، نقاط ضعف و قوت و علاقه مندی های خود را بنویسید. همچنین به سئوالات زیر پاسخ دهید:

من کیستم؟ در یک جمله خود را تعریف کنید؟ هر پاسخی که میدهید، مربوط به هویت شما خواهد بود. هویت یعنی تعریف ما از خودمان. مثلا فرد می گوید من یک معلم عاشق هستم، من یک پدر خوب هستم، من یک انسان تنبل هستم، من …. هستم.

پس از اینکه خود را در یک جمله تعریف کردید، شگفت زده خواهید شد که چگونه تابحال به این فکر نکرده بودید که چه تعریفی از خود و توانایی های خود دارید.

علایق من…..

نقاط قوت من…..

نقاط ضعف من…..

عادات من…..

ترس های من…..

با استفاده از تمرینات خودآگاهی و ریلکسیشن، به خودآگاهی برسید و تلاش کنید احساسات و رفتار خود را در لحظه کنترل کنید. همچنین اگر نمی توانید به احساسات و رفتار خود تسلط داشته باشید، مواقعی را که احساسات شما از کنترل خارج می شود را یادداشت کنید و سعی کنید قبل از قرارگیری در چنین وضعیت هایی، رفتار و هیجانات خود را تحت کنترل قرار دهید.

اگر هربار که با فردی به مشکل بر می خورید و پس از جدال و تنش، از کار خود پشیمان میشوید، این اتفاق را یکبار در ذهن خود مرور کنید و ببینید در چه شرایطی کنترل خود را از دست می دهید؟ چه حرف هایی هستند که شما را عصبانی می کنند؟ چه خصوصیاتی در افراد باعث بروز مشکل در ارتباط میشود؟

در دفعات بعد قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار بگیرید، یکبار این روند را مرور کنید و با خودآگاهی بیشتر پیش بروید. همچنین به شکست هایی که در گذشته داشته اید فکر کنید و با همین روند، قبل از اینکه بازهم آنرا تکرار کنید، با خودآگاهی بیشتر دست به تصمیم درست بزنید.

اگر می خواهید به یک آرامش عمیق و دلپذیر برسید، ابتدا فایل صوتی تن آرامی زیر را گوش کنید تا ذهن شما در آرامترین وضعیت خود قرار بگیرد:

 

 

آیا میدانید برای چه ماموریتی وارد این جهان شده اید؟ در نهایت چگونه از شما یاد خواهد شد؟ ارزش های فردی شما کدامند؟ چه چیزی مهمتر از همه چیز است؟ برای چه چیزی حاضرید از جان و مال خود بگذرید؟ دلیل زیستن شما در زندگی چیست؟

برای یافتن رسالت فردی خود، ابتدا بر روی برگه ای از کاغذ علایق و ارزش های مهم در زندگی را بنویسید. بطور مثال چه مواردی برای شما مهمتر از هر چیزی است؟ بطور مثال امنیت/ در کنار خانواده بودن/ استقلال شغلی/ کمک به مردم/ کسب ثروت و موفقیت/ سلامتی/ امنیت مالی و… افرادی که میدانند چه ارزش های فردی در زندگی دارند، رضایت بیشتری را تجربه می کنند و شادتر هستند. حالا سئوالات زیر را از خود بپرسید:

چه چیزهایی توجه من را جلب می کند و برایم مهم است؟

در مورد چه موضوعاتی کنجکاو هستم؟

ماموریت من در زندگی چیست؟

شغل مورد علاقه من چیست؟

من چه سبک زندگی را دوست دارم؟

چه اتفاقی من را خوشحال می کند؟

ارتباط با چه افرادی برایم خوشایند است؟

چه کسی را بیش از همه تحسین می کنم؟

یکی از بهترین روش های خودشناسی، آگاه شدن به سایه های شخصیتی است. سایه های شخصیتی بخشی از وجود ماست که تمایل نداریم کسی از آن باخبر شود و دائما در حال انکار و یا پنهان کردن آن هستیم. این کار انرژی زیادی از ما تلف می کند و باعث میشود نتوانیم به بخش های مثبت شخصیت خود بپردازیم.

یکی از راههای یافتن سایه های شخصیتی، واکنش ما در برابر انتقادات و نظرات دیگران است. چه صفات شخصیتی است که از آن بیزارید و اگر کسی آنرا به شما ربط دهد، بر افروخته میشوید؟ در ادامه به برخی از آنها پرداخته میشود. میتوانید لیستی از این صفات تهیه کنید و سایه های شخصیتی خود را شناسایی کنید:

دروغگو – حسود – خسیس- بی ملاحظه- مغرور- تنبل- بی ادب- کثیف- شلخته- خیانتکار- نچسب- حساس- ضعیف- تن پرور- ولخرج- چاق- زشت- مهرطلب- خجالتی- بی ریشه- عقده ای- خنگ- معتاد- مضطرب- افسرده- بی مسئولیت- راحت طلب- بی سواد- بد دهن- خشن و…

پس از پیدا کردن این صفات، نوبت به پذیرش آن می رسد. این نکته را بدانید اگر هر صفتی را که به آن حساسیت دارید و آنرا نمی پذیرید، بخشی از سایه های آنرا حمل می کنید و دیر یا زود برای شما مشکل ساز خواهد شد. بنابراین کم کم به پذیرش آن بپردازید و سعی کنید به پیام آن صفت بد توجه کنید.

در روش nlp باور داریم که هریک از صفات بد و بیماری های ما دارای یک هدیه و پیام هستن که ما آنرا نادیده گرفته ایم. از اینرو به ناخودآگاه خود اطمینان کنید و علت آنرا با خود مرور کنید. پس از چند روز تفکر علت بسیاری از مشکلات خود را خواهید یافت.

 

اگر مراحل یک یا چهار را به درستی انجام داده باشید، در قدم آخر به نقشه راه کلی میرسید و اکنون وقت اقدام است. افرادی که به توانایی ها و نقاط ضعف خود پی برده اند، بخوبی میتوانند دست به اقدام بزنند و تصمیمات درستی بگیرند. همانطور که گفته شد، ذهن ما از شرایط مبهم و غریب فراری است و سعی دارد تا جایی که می تواند پای در دنیای جدید نگذارد و از همان عادات و رفتارهای گذشته استفاده کند.

اما هنگامی که توانایی ها و افکار خود را بخوبی بشناسیم، میدانیم در هر شرایطی چگونه عمل می کنیم و نقاط ضعف و قوت ما چیست. بنابراین ذهن از وارد شدن به ریسک ها و تصمیم گیری های جدید هراسی ندارد و بدین ترتیب میتوانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

کتاب های زیادی در زمینه خودشناسی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند اما برای اینکه بهتر بتوانید در راه خودشناسی قدم بردارید، باید یک مکتب یا روش خاص را انتخاب کنید و بر روی آموزه های آن متمرکز شوید. بطور مثال مکاتبی مانند یونگ، ACT ، تحلیل رفتار متقابل، ان ال پی، تئوری انتخاب و… اما من در این بخش کتاب های مفید خودشناسی با رویکرد روانشناسی عمق نگر یونگ را ارائه خواهم کرد.

طبق تجربیات و مطالعات من مکاتبی مانند یونگ و تحلیل رفتار متقابل یکی از بهترین الگوهای خودشناسی را در اختیار ما قرار می دهند.

کتاب نیمه تاریک وجود – نویسنده دبی فورد – انتشارات کلک آزادگان

کتاب نیمه تاریک وجود از نویسنده ای است که خود سالها اسیر اعتیاد و افسردگی بوده اما سرانجام همانند ققنوس از خاکستر برخاسته و علاوه بر تغییر زندگی خود، به دیگران هم کمک کرده تا به خودشناسی برسند. شاید من این کتاب را جندین بار خوانده باشم هر بار درک جدیدی از سایه های شخصیتی پیدا کرده ام.

دبی فورد مشکلات و سایه های شخصیتی را همانند توپ های پربادی می داند که ما آنها را در زیر آب نگه داشته ایم اما سرانجام آن توپها بیرون می آیند و خود را نشان می دهند. صفات بد ما همانند ترس، اضطراب، اعتیاد، عدم اعتماد به نفس و… نیز روزی خود را به دیگران نشان خواهند داد، بنابراین باید خودمان قبل از اینکه مشکلات خود را نمایان کنند، آنها را بپذیریم و حل کنیم.

کتاب زندگی برازنده من – نویسنده کارول پیرسون – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

کتاب زندگی برازنده من به مشخصات اصلی انسان ها می پردازد و سعی دارد با داستان های گوناگون، ما را متوجه گوهر درونی خود کند. نتایجی که پس از خواندن این کتاب به آن دست میابید:

شناخت جنبه های مثبت شخصیتی

ارتباط بیشتر با نیروی های نیمه فعال درونی

شناخت انرژی های درونی

بکارگیری صحیح هر انرژی در موقعیت های مختلف

حس رضایت از زندگی

کتاب مرداب روح – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

جیمز هالیس در این کتاب یکی از شاهکارهای خودشناسی را رقم زده است. او به رنجها از دیدگاهی متفاوت نگاه می کند و اعتقاد دارد ” رنجها حرف های خوبی برای گفتن دارند” اما ما به آنها بی توجه می شویم و همین احساسات سرکوب شده خود را بصورت افسردگی، اعتیاد و …. نشان می دهند. او اعتقاد دارد زندگی ما فراز و نشیب هایی دارد و علاوه بر داشتن رودها و جمنزارهای زیبا، دارای مردابهای زیادی هم هست.

اما نباید از روبرو شدن با این مرداب ها اجتناب کرد. باید در کنار آنها ایستاد و کمی تامل کرد. این مرداب ها شاید گنج های زیادی را درون خود داشته باشند. رنج ها و مشکلات ما نیز دارای گنج های پنهان هستند که فقط با شناخت بیشتر میتوان به آنها دست یافت.

البته این کتاب شاید برای افرادی که با مباحث مکتب یونگ آشنایی نداشته باشند، کمی گنگ و سنگین باشد اما با تامل بر اصطلاحات و تفکر بیشتر میتوان به نتایج خوبی دست یافت.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید – جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ و ترجمه دکتر حمیدپور نیز در مکتب طرحواره درمانی (Schema Teraphy) است و یکی از عالی ترین منابع شناخت تله های ذهنی افراد است. در این کتاب یاد می گیرید که چرا به سمت افرادی کشیده میشوید که مدام به شما خیانت می کنند یا از شما سوء استفاده می کنند؟ چرا به شما همیت نمی دهند و احساسات شما را نادیده می گیرند؟ آیا تمام اینها اتفاقی است؟

در این کتاب به 11 تله در زندگی اشاره میشود که از کودکی شکل می گیرند و در تمام زندگی به ما آسیب می زنند. ما بواسطه تله هایی که داریم، به دیگران مجوز میدهیم که از همان ناحیه به ما ضربه بزنند. تله های زندگی باعث بروز مشکلاتی مانند خشم، دلزدگی و غم میشوند. درست در جایی که قرار است از زندگی خود بیشترین لذت را ببرید، همین تله ها هستند که شما را باز می دارند.

در ادامه به برخی از تله ها اشاره می کنیم:

تله استخقاق
تله شرم
تله اطاعت
تله فرار و حمله
تله وابستگی
تله شکست
تله طرد اجتماعی
تله رها شدگی
تله ایثار
تله آسیب پذیری
تله محرومیت هیجانی

کتاب 12 قانون زندگی – جردن پیترسون

کتاب 12 قانون زندگی 12Rules for Life یکی از کتاب های مطرح در 2018 است که همواره در نیویورک تایمز و آمازون از آن تمجید شده است. دکتر پیترسون با زبانی طنز مسائلی چون نظم، آزادی و مسئولیت پذیری از آموزش می دهد.

 

کتاب بیداری قهرمان درون – نویسنده آدسون و مترجم سیمین موحد – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

یکی دیگر از کتاب های مفید در حوزه یونگ، کتاب بیداری قهرماان درون است که در آن به 12 قهرمان درونی و نحوه فعال ساختن آنها پرداخته میشود. هر یک از ما دارای غول های درونی هستیم که فقط باید بدانیم که چگونه انها را بیدار کنیم. در این کتاب تست های مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید غول های فعال و نیمه فعال خود را شناسایی کنید و در نهایت به یک جمع بندی درست در مورد خود برسید.

بطور مثال اگر شما فاکتور معصومیت پایینی داشته باشید، ساده لوحی و اعتماد بیش از حد به دیگران یکی از نشانه های شما خواهد بود و مستعد خیانت و سوء استفاده خواهید شد. همچنین اگر عنصر یتیم در شما غیر فعال باشد، انجام کارهای انفرادی مانند یافتن شغل، مهاجرت و… برای شما مسکل خواهد بود امید چندانی به پیشرفت ندارد. این غولها یا کهن الگوها شامل موارد زیر هستند:

معصوم: حس خوشبینی به دنیا و آینده

یتیم: پذیرش مشکلات و تحول

جنگجو: حس جنگیدن و بدست آوردن

حامی: حمایت درونی و اعتماد به نفس

جستجوگر: یافتن راههای تازه

عاشق: جنبه های انسانی و تعلق به زندگی

حاکم: مسئولیت پذیری و رهبری

فرزانه: دانایی وخرد در سفر زندگی

نابودگر: توانایی نابودکردن الگوهای غلط گذشته و ساختن دوباره زندگی

آفرینشگر: خلق کردن ایده و برنامه ریزی

دلقک: حس طنز و سرزندگی

 

پیشنهاد ویژه:

در پایان اگر فکر می کنید می خواهید رسالت خود را در زندگی بیابید، در کارگاه یافتن طلای درون شرکت کنید:

کارگاه رسالت فردی

 

من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP)
زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است.
فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه ” خانه ان ال پی ایران” است.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه خود را بشناسیم؟ آموزش خودشناسی Self Knowledge و خودآگاهی. در این مفاله سجاد زمانی بعنوان مدرس nlp روش و مراحل خودشناسی را در 5 گام آموزش خواهد داد که چطور ب خودشناسی برسیم . بسیاری از ما نمیدانیم که چه مشخصاتی داریم و چگونه میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ همین عامل باعث می شود هدف گذاری درستی نداشته باشیم و اغلب هدف دیگران را زیست کنیم. همه ما مانند سنگ طلا هستیم که فقط باید از روی رگه های طلا پی به گوهر وجودی خود ببریم. هنگامی که میخواهند طلا از سنگ استخراج ککند، به رگه های طلای آن دقت می کنند تا به عیار آن پی ببرند.

راه های خودشناسی به شما کمک می کند رگه های طلای خود را بیابید و سفر زندگی خود را به بهترین نحو طی کنید. در تمام کاتب مانند اسلام ، مسحیت و زرتشت و… از خودشناسی بعنوان بزرگترین و متعالی ترین دستاورد انسان یاد شده است. خودشناسی روش ثابتی ندارد و از طرق مختلف میتوان به آن رسید. در انتهای این مقاله نیز به معرفی بهترین کتاب های خودشناسی خواهیم پرداخت تا بتوانید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

اگر موارد زیر در مورد شما هم صدق می کند، نیاز به آموزش خودشناسی دارید:

چه طور خودمان را بشناسیم

اگر حال خوبی ندارید و از زندگی لذت نمیبرید.

اگر مدام در پی راضی نگه داشتن اطرافیان هستید.

اگر اهدافی مانند خودرو، خانه لوکس و… دارید و می خواهید بواسطه آنها احساس رضایت داشته باشید.

اگر چهره و فیزیک خود را دوست ندارید و مدام عمل های زیبایی انجام میدهید.

اگر از موقعیت فعلی شغلی و عاطفی خود رضایت ندارید و خود را سرزنش می کنید.

اگر اهداف بزرگی داری شادی و رضایت از زندگی را به پس از رسیدن آنها موکول کرده اید.

اگر انتقاد پذیر نیستید و به شدت برافروخته می شوید.

اگر چشم اندازی به آینده ندارید و ناامید هستید.

فهرست مطالب

در یک جمله خودشناسی یعنی آگاهی داشتن به تمام کاراکترهای شخصیتی که شامل احساسات، نحوه تفکر، باورها، اعمال و… است. در خودشناسی آگاهی لحظه به لحظه به رفتار و افکار خود دارید. خودشناسی یعنی پی بردن به توانایی های درونی (رگه های طلا) و تبدیل شدن به بهترین نسخه خود در دنیا.

افراد زیادی را دیده اید که در میانسالی یا دوران بازنشستگی از زندگی خود راضی نیستند و می گویند اگر ده سال به عقب باز می گشتم، فلان کار را می کردم ولی حیف که هیچگاه نمی توان به آن دوران بازگشت. در این میان افرادی که خود را بهتر میشناسند، میتوانند رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

افراد موفق بدحال

برخی افراد خوشبختی را در زندگی راحت و پول زیاد می دانند. مثلا شاید فردی دندانپزشک باشد ولی به ساخت و از خانه روی بیاورد و رسالت اصلی خود ار فراموش کند. چنین فردی اگر خود و ارزشهای فردی خود را به درستی نشناسد، پس از چند سال از کیفیت زندگی راضی نخواهد بود و ثروت و موفقیت ارزش چندانی برای وی نخواهد داشت. این افراد را در اصطلاح “موفق بدحال ” می نامند.

یک تجربه شخصی

در مقاله گذشته که درباره یافتن رسالت فردی بود، به داستان زندگی خودم پرداختم که چگونه از شرایط عالی در شرکت های خودروسازی، پا در راهی ناشناخته گذاشتم تا حال درونی خودم را بهتر کنم. من در آن سالها در یکی از شرکت های معروف خودروسازی در یک جایگاه خوب بودم اما درونا حال خوبی نداشتم زیرا به خواسته والدینم در رشته مهندسی به تحصیل پرداخته بود. در نهایت تصمیم خود برای تغییر سبک زندگی را گرفتم.

پس از 10 سال فعالیت در حوزه صنعت، مسیر زندگی خود را تغییر دادم و بعنوان سخنران و مشاور تحول فردی به فعالیت پرداختم. در طی این سالها کتاب نوشتم و تدریس کردم و باوجود تمام مشکلات، حس بسیار خوبی را تجربه کردم. هنگامی که من به خودشناسی پرداختم، دریافتم میتوانم بعنوان یک مشاور در کنار مردم باشم زیرا ارزش های فردی من اینرا نشان میداد که زمانی حال من خوب خواهد بود و احساس ارزشمندی می کنم که در کنار مردم باشم و بتوانم اثری از خود بجای بگذارم.

هنگامی که به خودشناسی رسیدم و با استفاده از تست های شخصیت شناسی دریافتم که تیپ شخصیتی من مشاور است و به علوم انسانی علاقمندم، از محیط صنعتی فاصله گرفتم و به رگه های طلا که در وجودم داشتم توجه کردم. رگه های طلای من فعالیت هایی بودند که در زمان فراغت به آنها می پرداختم. در طول روز تمام ذهن من درگیر کتاب های موفقیت، کلاس های خودشناسی و جملات انگیزشی بود و تمام مطالب وبگردی و برنامه های تلویزیون را به این زمینه اختصاص داده بودم.

شما هم در زندگی روزمره خود دقت کنید. چه رگه های طلایی در وجود خود می بینید؟ آنها را دنبال کنید و به یک خودشناسی عمیق برسید و پس از آن خواهید دید زندگی روی خوش را به شما نشان خواهد داد و از بسیاری از هزینه های احساسی و روحی رها خواهید شد.

شاید از خود بپرسید که اگر خودم را بشناسم چه اتفاق مثبتی در زندگی ام رخ خواهد داد؟ در ادامه به مزایای خودشناسی خواهیم پرداخت:

1- افزایش میزان شادی و رضایت از زندگی

اگر به زندگی عرفا و دانشمندان بزرگ نگاه کنید، خواهید دید در هر شرایط از زندگی راضی هستند و مشکلات و مصائب را جزیی از سفر زندگی میدانند. فردی که بخودشناسی رسیده است، برای جبران حقارت های درونی دست به موفقیت های عجیب و دستاوردهای بزرگ نمی زند تا تایید دیگران را کسب کند، بلکه اگر هدفی در ذهن دارد، مطابق با نیازها و ارزش های فردی خود است. بخشی از غصه های ما در زندگی ناشی از عدم شناخت خود و مقایسه زندگی خود با دیگران است.

مولانا در بیت زیر مشکلات زندگی را به بهترین شکل توصیف کرده است:

بر همگان گر زفلک زهر ببارد همه شب / من شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکرم

2- تصمیم گیری بهتر در زندگی

هنگامی که فردی به صلح درونی برسد، به طبع آن تصمیمات سنجیده و دقیقی می گیرد که در آینده دچار سرزنش نخواهد شد. هنگامی که خودتان را بهتر بشناسید، در انتخاب های خود به دقت عمل می کنید. بطور مثال شاید فردی تصمیم بگیرد یک ماشین لوکس داشته باشد و یا در یک رشته تحصیلی عالی به مدارج بالا برسد اما در پس زمینه ذهن خود، هدفش از این کار دیده شدن و فخر فروشی باشد.

اما فردی که در روند خودشناسی است، از قضاوت دیگران نمیترسد و عزت نفس بالایی دارد. او خودش را با هر شرایطی که هست دوست دارد و هیچگاه بخاطر خودنمایی یک هدف را انتخاب نمی کند.

3- خود کنترلی

خود کنترلی یا خودآگاهی نیز یکی از نتایج خودشناسی است. فردی که خودش را خوب می شناسد، بر رفتارها و هیجانات خود تسلط بیشتری دارد و هیچگاه دچار تردید نمی شود. او ارزش های فردی خود را بخوبی می داند و بر اساس آنها دست به تصمیم می زند. همچنین در مواقعی که بسیار ناراحت و مضطرب هستند، دلیل آنرا بخوبی می فهمند.

شاید در مواقعی برای شما پیش آمده که یک رفتاری را از خود بروز داده اید و پس از چند دقیقه از آن پیشمان شده اید. افرادی که بخوبی خود را می شناسند، می دانند در چه موقعیت هایی دچار خشم، اضطراب و ناراحتی میشوند و بدین شکل در آن شرایط قرار نمی گیرند و یا در معرض افراد نامناسب قرار نمی گیرند.

4- تحمل فشارهای زندگی

افرادی که خود را بخوبی نمی شناسند، در اتفاقات و مشکلات زندگی و یا انتقاد دیگران بسیار ناراحت و سرخورده میشونند. آنها هیچ انتقادی را نمی پذیرند و تلاش می کنند مشکلات و نقاط ضعف خود را بپوشانند. افرادی که خود را بخوبی شناخته اند، دیگران را نیز بخوبی درک می کنند و به آنها برچسب نمیزنند و سعی نمی کنند آنها را بی ارزش نشان دهند.

5- کاهش بیماری

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره رهایی از کارمندی

چه طور خودمان را بشناسیم

 

تحقیقات مختلف نشان میدهد علت بسیاری از بیماری ها منشاء عصبی دارد و مرب.ط به افکار و باورهای ما میشود. هنگامی که ما احساسات خود را بخوبی بروز نمیدهیم و در اصطلاح آنان را سرکوب می کنیم، پس از مدتی سیستم هوشمند بدن، آنها را بصورت یک بیماری روان تنی بروز می دهد. بیماری هایی مانند معده درد، میگرن، انواع حساسیت، چاقی، مشکلات گوارشی و…

فردی که به خودشناسی رسیده است، دنیا را سیاه و سفید نمی بیند و تلاش می کند نقاط ضعف خود را در کنار نقاط قوت ببیند و آنها را رفع کند.

6- شکوفا شدن استعدادها و مهارت های خفته درونتان

7- کشف نیروهای پنهان ناخودآگاه

8- جایگزینی فعالیت های با ارزش بجای فعالیت های بیهوده

9- پیدا کردن جایگاه اصلی خود در زندگی

10- بهبود روابط کاری و حس رضایت از زندگی

چگونه خود را بشناسیم؟

آیا میتوان از روی ظاهر افراد و چهره آنها، شخصیت اصلی آنها را حدس زد؟ این روش تا حدی غیر علمی است اما با دانستن زبان بدن و حالات چهره میتوان رحیات افراد را تحلیل کرد.

یکی دیگر از معیارهای شناخت افراد، ظاهر آنهاست. اغلب ما از طریق چهره و حالات صورت به سرنخ هایی از رفتار و خلقیات افراد دست میابیم که تا حدودی درست است. بطور مثال افرادی که دارای صورتی گرد یا مربعی هستند، افرادی سختکوش و استقلال کاری را دوست دارند. افرادی که دارای صورتی کشیده هستند، دارای صبر و تحمل زیادی بوده و کارها را نیمه کاره رها نمی کنند. افرادی که پیشانی های برآمده دارند، جدی و عملگرا هستند و سعی میکنند به تنهایی کارها را مدیریت کنند. البته این روش خودشناسی علمی نبوده و بر اثر تجربیات محققان ارائه شده است.

آیا همه میتوانند به خودشناسی برسند؟

از گذشته تا به اکنون پروسه خودشناسی همراه با رنج و تفکر بسیار صورت گرفته است. نمونه آنرا می توانید در مرتاض های هندی ببینید که با چله نشینی و تحمل سختی های بسیار به یک بصیرت عمیق دست میافتند یا عرفا که با ذکرهای طولانی و چله نشینی، سعی در یافتن خود حقیقی بودند. اما نگران نباشید، در اینجا قصد نداریم روش های عجیب و غریب دستیابی به خودشناسی را آموزش دهیم بلکه با استفاده از تغییر باورها و تعمق در رفتار روزانه میتوان به خودشناسی رسید.

در ادامه به برخی از موانع خودشناسی خواهیم پرداخت که با رعایت کردن آنها، میتوانید یک قدم دیگر به هدف خود نزدیک شوید. به دلایل زیر، خودشناسی نیاز به زمان و انرژی کافی دارد که شاید هر فردی نتواند به آن دست یابد:

دلیل اول: مقاومت ناخودآگاه

اولین مانع در تغییر هر انسانی، مقاومت های ضمیر ناخودآگاه است. از آنجایی که مغز تمایل دارد در منطقه امن خود بماند، لذا هرگونه تغییری باعث به خطر افتادن امنیت آن میشود و سعی می کند با بهانه های مختلف شما را منصرف کند. مغز یک موتور کوچک کم مصرف است که تمایل دارد انرژی را ذخیره کند. حال اگر شما بخواهید از آن بیش از حد کار بکشید، مجبور میشود انرژی زیادی را صرف کند و این برای ذهن خوشایند نیست.

بنابراین هنگامی که تصمیم به تغییر گرفتید، بیاد داشته باشید چنین موانعی را در پیش خواهید داشت. بطور مثال شاید ذهن شما را از ادامه مسیر بترساند و یا دچار بی حالی و بی انگیزگی شوید اما هنگامی که رفتارهای جدید را بارها  تکرار کنید، به عادت تبدیل خواهد شد.

دلیل دوم: ترس از روبرو شدن با خود حقیقی

انسان ها در کودکی بسیار معصوم و صادق هستند اما در بزرگسالی یاد می گیرند برای دور ماندن از آسیب ها و قضاوت دیگران، نقاب ” من خوب هستم” را به چهره بزنند. مثلا اگر ناراحت هستند، نقاب شادی به چهره می زنند و به مرور خود حقیقی را فراموش می کنند. حال اگر یک روش خودشناسی تمرین های مختلفی را برای خوداگاهی بدهد، فرد از روبرو شدن با خود حقیقی که سالهاست آنرا پنهان کرده، وحشت زده خواهد شد.

هنگامی که تصمیم می گیرید که خود را بهتر بشناسید، باید با ترس های و ضعف های خود روبرو شوید و فردی در این مسیر موفق خواهد بود که سایه های شخصیتی خود را بیابد. سایه های شخصیتی آن بخش از وجود ماست که سعی در پنهان کردن آن داریم. اما نگران نباشید، در ادامه تمرین های جالبی ارائه خواهیم داد تا نیمه تاریک وجود خود را بیابید.

دلیل سوم: عدم تمرکز

افرادی که در برنامه ریزی های خود، نظم شخصی ندارند و اهمالکاری میکنند نیز به خودشناسی نمیرسند زیرا این مسیر باید قدم به قدم طی شود. در دوره های آموزش خودشناسی شرکت کنندگان زیادی را می بینم که انتظار دارند در یک الی دو جلسه به خودشناسی عمیقی برسند و در اصطلاح یک آدم دیگر شوند اما این مسیر نیاز به تمرکز بر روی تمرین ها و نظم شخصی دارد.

در ادامه به سئوال چگونه خود را بشناسیم، خواهیم پرداخت و در 5 قدم به نحوه خودشناسی و یافتن خود حقیقی می پردازیم.

در قدم اول باید به کیستی خود پاسخ دهید. در یک برگه تمام مشخصات، نقاط ضعف و قوت و علاقه مندی های خود را بنویسید. همچنین به سئوالات زیر پاسخ دهید:

من کیستم؟ در یک جمله خود را تعریف کنید؟ هر پاسخی که میدهید، مربوط به هویت شما خواهد بود. هویت یعنی تعریف ما از خودمان. مثلا فرد می گوید من یک معلم عاشق هستم، من یک پدر خوب هستم، من یک انسان تنبل هستم، من …. هستم.

پس از اینکه خود را در یک جمله تعریف کردید، شگفت زده خواهید شد که چگونه تابحال به این فکر نکرده بودید که چه تعریفی از خود و توانایی های خود دارید.

علایق من…..

نقاط قوت من…..

نقاط ضعف من…..

عادات من…..

ترس های من…..

با استفاده از تمرینات خودآگاهی و ریلکسیشن، به خودآگاهی برسید و تلاش کنید احساسات و رفتار خود را در لحظه کنترل کنید. همچنین اگر نمی توانید به احساسات و رفتار خود تسلط داشته باشید، مواقعی را که احساسات شما از کنترل خارج می شود را یادداشت کنید و سعی کنید قبل از قرارگیری در چنین وضعیت هایی، رفتار و هیجانات خود را تحت کنترل قرار دهید.

اگر هربار که با فردی به مشکل بر می خورید و پس از جدال و تنش، از کار خود پشیمان میشوید، این اتفاق را یکبار در ذهن خود مرور کنید و ببینید در چه شرایطی کنترل خود را از دست می دهید؟ چه حرف هایی هستند که شما را عصبانی می کنند؟ چه خصوصیاتی در افراد باعث بروز مشکل در ارتباط میشود؟

در دفعات بعد قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار بگیرید، یکبار این روند را مرور کنید و با خودآگاهی بیشتر پیش بروید. همچنین به شکست هایی که در گذشته داشته اید فکر کنید و با همین روند، قبل از اینکه بازهم آنرا تکرار کنید، با خودآگاهی بیشتر دست به تصمیم درست بزنید.

اگر می خواهید به یک آرامش عمیق و دلپذیر برسید، ابتدا فایل صوتی تن آرامی زیر را گوش کنید تا ذهن شما در آرامترین وضعیت خود قرار بگیرد:

 

 

آیا میدانید برای چه ماموریتی وارد این جهان شده اید؟ در نهایت چگونه از شما یاد خواهد شد؟ ارزش های فردی شما کدامند؟ چه چیزی مهمتر از همه چیز است؟ برای چه چیزی حاضرید از جان و مال خود بگذرید؟ دلیل زیستن شما در زندگی چیست؟

برای یافتن رسالت فردی خود، ابتدا بر روی برگه ای از کاغذ علایق و ارزش های مهم در زندگی را بنویسید. بطور مثال چه مواردی برای شما مهمتر از هر چیزی است؟ بطور مثال امنیت/ در کنار خانواده بودن/ استقلال شغلی/ کمک به مردم/ کسب ثروت و موفقیت/ سلامتی/ امنیت مالی و… افرادی که میدانند چه ارزش های فردی در زندگی دارند، رضایت بیشتری را تجربه می کنند و شادتر هستند. حالا سئوالات زیر را از خود بپرسید:

چه چیزهایی توجه من را جلب می کند و برایم مهم است؟

در مورد چه موضوعاتی کنجکاو هستم؟

ماموریت من در زندگی چیست؟

شغل مورد علاقه من چیست؟

من چه سبک زندگی را دوست دارم؟

چه اتفاقی من را خوشحال می کند؟

ارتباط با چه افرادی برایم خوشایند است؟

چه کسی را بیش از همه تحسین می کنم؟

یکی از بهترین روش های خودشناسی، آگاه شدن به سایه های شخصیتی است. سایه های شخصیتی بخشی از وجود ماست که تمایل نداریم کسی از آن باخبر شود و دائما در حال انکار و یا پنهان کردن آن هستیم. این کار انرژی زیادی از ما تلف می کند و باعث میشود نتوانیم به بخش های مثبت شخصیت خود بپردازیم.

یکی از راههای یافتن سایه های شخصیتی، واکنش ما در برابر انتقادات و نظرات دیگران است. چه صفات شخصیتی است که از آن بیزارید و اگر کسی آنرا به شما ربط دهد، بر افروخته میشوید؟ در ادامه به برخی از آنها پرداخته میشود. میتوانید لیستی از این صفات تهیه کنید و سایه های شخصیتی خود را شناسایی کنید:

دروغگو – حسود – خسیس- بی ملاحظه- مغرور- تنبل- بی ادب- کثیف- شلخته- خیانتکار- نچسب- حساس- ضعیف- تن پرور- ولخرج- چاق- زشت- مهرطلب- خجالتی- بی ریشه- عقده ای- خنگ- معتاد- مضطرب- افسرده- بی مسئولیت- راحت طلب- بی سواد- بد دهن- خشن و…

پس از پیدا کردن این صفات، نوبت به پذیرش آن می رسد. این نکته را بدانید اگر هر صفتی را که به آن حساسیت دارید و آنرا نمی پذیرید، بخشی از سایه های آنرا حمل می کنید و دیر یا زود برای شما مشکل ساز خواهد شد. بنابراین کم کم به پذیرش آن بپردازید و سعی کنید به پیام آن صفت بد توجه کنید.

در روش nlp باور داریم که هریک از صفات بد و بیماری های ما دارای یک هدیه و پیام هستن که ما آنرا نادیده گرفته ایم. از اینرو به ناخودآگاه خود اطمینان کنید و علت آنرا با خود مرور کنید. پس از چند روز تفکر علت بسیاری از مشکلات خود را خواهید یافت.

 

اگر مراحل یک یا چهار را به درستی انجام داده باشید، در قدم آخر به نقشه راه کلی میرسید و اکنون وقت اقدام است. افرادی که به توانایی ها و نقاط ضعف خود پی برده اند، بخوبی میتوانند دست به اقدام بزنند و تصمیمات درستی بگیرند. همانطور که گفته شد، ذهن ما از شرایط مبهم و غریب فراری است و سعی دارد تا جایی که می تواند پای در دنیای جدید نگذارد و از همان عادات و رفتارهای گذشته استفاده کند.

اما هنگامی که توانایی ها و افکار خود را بخوبی بشناسیم، میدانیم در هر شرایطی چگونه عمل می کنیم و نقاط ضعف و قوت ما چیست. بنابراین ذهن از وارد شدن به ریسک ها و تصمیم گیری های جدید هراسی ندارد و بدین ترتیب میتوانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

کتاب های زیادی در زمینه خودشناسی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند اما برای اینکه بهتر بتوانید در راه خودشناسی قدم بردارید، باید یک مکتب یا روش خاص را انتخاب کنید و بر روی آموزه های آن متمرکز شوید. بطور مثال مکاتبی مانند یونگ، ACT ، تحلیل رفتار متقابل، ان ال پی، تئوری انتخاب و… اما من در این بخش کتاب های مفید خودشناسی با رویکرد روانشناسی عمق نگر یونگ را ارائه خواهم کرد.

طبق تجربیات و مطالعات من مکاتبی مانند یونگ و تحلیل رفتار متقابل یکی از بهترین الگوهای خودشناسی را در اختیار ما قرار می دهند.

کتاب نیمه تاریک وجود – نویسنده دبی فورد – انتشارات کلک آزادگان

کتاب نیمه تاریک وجود از نویسنده ای است که خود سالها اسیر اعتیاد و افسردگی بوده اما سرانجام همانند ققنوس از خاکستر برخاسته و علاوه بر تغییر زندگی خود، به دیگران هم کمک کرده تا به خودشناسی برسند. شاید من این کتاب را جندین بار خوانده باشم هر بار درک جدیدی از سایه های شخصیتی پیدا کرده ام.

دبی فورد مشکلات و سایه های شخصیتی را همانند توپ های پربادی می داند که ما آنها را در زیر آب نگه داشته ایم اما سرانجام آن توپها بیرون می آیند و خود را نشان می دهند. صفات بد ما همانند ترس، اضطراب، اعتیاد، عدم اعتماد به نفس و… نیز روزی خود را به دیگران نشان خواهند داد، بنابراین باید خودمان قبل از اینکه مشکلات خود را نمایان کنند، آنها را بپذیریم و حل کنیم.

کتاب زندگی برازنده من – نویسنده کارول پیرسون – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

کتاب زندگی برازنده من به مشخصات اصلی انسان ها می پردازد و سعی دارد با داستان های گوناگون، ما را متوجه گوهر درونی خود کند. نتایجی که پس از خواندن این کتاب به آن دست میابید:

شناخت جنبه های مثبت شخصیتی

ارتباط بیشتر با نیروی های نیمه فعال درونی

شناخت انرژی های درونی

بکارگیری صحیح هر انرژی در موقعیت های مختلف

حس رضایت از زندگی

کتاب مرداب روح – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

جیمز هالیس در این کتاب یکی از شاهکارهای خودشناسی را رقم زده است. او به رنجها از دیدگاهی متفاوت نگاه می کند و اعتقاد دارد ” رنجها حرف های خوبی برای گفتن دارند” اما ما به آنها بی توجه می شویم و همین احساسات سرکوب شده خود را بصورت افسردگی، اعتیاد و …. نشان می دهند. او اعتقاد دارد زندگی ما فراز و نشیب هایی دارد و علاوه بر داشتن رودها و جمنزارهای زیبا، دارای مردابهای زیادی هم هست.

اما نباید از روبرو شدن با این مرداب ها اجتناب کرد. باید در کنار آنها ایستاد و کمی تامل کرد. این مرداب ها شاید گنج های زیادی را درون خود داشته باشند. رنج ها و مشکلات ما نیز دارای گنج های پنهان هستند که فقط با شناخت بیشتر میتوان به آنها دست یافت.

البته این کتاب شاید برای افرادی که با مباحث مکتب یونگ آشنایی نداشته باشند، کمی گنگ و سنگین باشد اما با تامل بر اصطلاحات و تفکر بیشتر میتوان به نتایج خوبی دست یافت.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید – جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ و ترجمه دکتر حمیدپور نیز در مکتب طرحواره درمانی (Schema Teraphy) است و یکی از عالی ترین منابع شناخت تله های ذهنی افراد است. در این کتاب یاد می گیرید که چرا به سمت افرادی کشیده میشوید که مدام به شما خیانت می کنند یا از شما سوء استفاده می کنند؟ چرا به شما همیت نمی دهند و احساسات شما را نادیده می گیرند؟ آیا تمام اینها اتفاقی است؟

در این کتاب به 11 تله در زندگی اشاره میشود که از کودکی شکل می گیرند و در تمام زندگی به ما آسیب می زنند. ما بواسطه تله هایی که داریم، به دیگران مجوز میدهیم که از همان ناحیه به ما ضربه بزنند. تله های زندگی باعث بروز مشکلاتی مانند خشم، دلزدگی و غم میشوند. درست در جایی که قرار است از زندگی خود بیشترین لذت را ببرید، همین تله ها هستند که شما را باز می دارند.

در ادامه به برخی از تله ها اشاره می کنیم:

تله استخقاق
تله شرم
تله اطاعت
تله فرار و حمله
تله وابستگی
تله شکست
تله طرد اجتماعی
تله رها شدگی
تله ایثار
تله آسیب پذیری
تله محرومیت هیجانی

کتاب 12 قانون زندگی – جردن پیترسون

کتاب 12 قانون زندگی 12Rules for Life یکی از کتاب های مطرح در 2018 است که همواره در نیویورک تایمز و آمازون از آن تمجید شده است. دکتر پیترسون با زبانی طنز مسائلی چون نظم، آزادی و مسئولیت پذیری از آموزش می دهد.

 

کتاب بیداری قهرمان درون – نویسنده آدسون و مترجم سیمین موحد – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

یکی دیگر از کتاب های مفید در حوزه یونگ، کتاب بیداری قهرماان درون است که در آن به 12 قهرمان درونی و نحوه فعال ساختن آنها پرداخته میشود. هر یک از ما دارای غول های درونی هستیم که فقط باید بدانیم که چگونه انها را بیدار کنیم. در این کتاب تست های مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید غول های فعال و نیمه فعال خود را شناسایی کنید و در نهایت به یک جمع بندی درست در مورد خود برسید.

بطور مثال اگر شما فاکتور معصومیت پایینی داشته باشید، ساده لوحی و اعتماد بیش از حد به دیگران یکی از نشانه های شما خواهد بود و مستعد خیانت و سوء استفاده خواهید شد. همچنین اگر عنصر یتیم در شما غیر فعال باشد، انجام کارهای انفرادی مانند یافتن شغل، مهاجرت و… برای شما مسکل خواهد بود امید چندانی به پیشرفت ندارد. این غولها یا کهن الگوها شامل موارد زیر هستند:

معصوم: حس خوشبینی به دنیا و آینده

یتیم: پذیرش مشکلات و تحول

جنگجو: حس جنگیدن و بدست آوردن

حامی: حمایت درونی و اعتماد به نفس

جستجوگر: یافتن راههای تازه

عاشق: جنبه های انسانی و تعلق به زندگی

حاکم: مسئولیت پذیری و رهبری

فرزانه: دانایی وخرد در سفر زندگی

نابودگر: توانایی نابودکردن الگوهای غلط گذشته و ساختن دوباره زندگی

آفرینشگر: خلق کردن ایده و برنامه ریزی

دلقک: حس طنز و سرزندگی

 

پیشنهاد ویژه:

در پایان اگر فکر می کنید می خواهید رسالت خود را در زندگی بیابید، در کارگاه یافتن طلای درون شرکت کنید:

کارگاه رسالت فردی

 

من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP)
زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است.
فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه ” خانه ان ال پی ایران” است.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه خود را بشناسیم؟ آموزش خودشناسی Self Knowledge و خودآگاهی. در این مفاله سجاد زمانی بعنوان مدرس nlp روش و مراحل خودشناسی را در 5 گام آموزش خواهد داد که چطور ب خودشناسی برسیم . بسیاری از ما نمیدانیم که چه مشخصاتی داریم و چگونه میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ همین عامل باعث می شود هدف گذاری درستی نداشته باشیم و اغلب هدف دیگران را زیست کنیم. همه ما مانند سنگ طلا هستیم که فقط باید از روی رگه های طلا پی به گوهر وجودی خود ببریم. هنگامی که میخواهند طلا از سنگ استخراج ککند، به رگه های طلای آن دقت می کنند تا به عیار آن پی ببرند.

راه های خودشناسی به شما کمک می کند رگه های طلای خود را بیابید و سفر زندگی خود را به بهترین نحو طی کنید. در تمام کاتب مانند اسلام ، مسحیت و زرتشت و… از خودشناسی بعنوان بزرگترین و متعالی ترین دستاورد انسان یاد شده است. خودشناسی روش ثابتی ندارد و از طرق مختلف میتوان به آن رسید. در انتهای این مقاله نیز به معرفی بهترین کتاب های خودشناسی خواهیم پرداخت تا بتوانید سبک زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

اگر موارد زیر در مورد شما هم صدق می کند، نیاز به آموزش خودشناسی دارید:

چه طور خودمان را بشناسیم

اگر حال خوبی ندارید و از زندگی لذت نمیبرید.

اگر مدام در پی راضی نگه داشتن اطرافیان هستید.

اگر اهدافی مانند خودرو، خانه لوکس و… دارید و می خواهید بواسطه آنها احساس رضایت داشته باشید.

اگر چهره و فیزیک خود را دوست ندارید و مدام عمل های زیبایی انجام میدهید.

اگر از موقعیت فعلی شغلی و عاطفی خود رضایت ندارید و خود را سرزنش می کنید.

اگر اهداف بزرگی داری شادی و رضایت از زندگی را به پس از رسیدن آنها موکول کرده اید.

اگر انتقاد پذیر نیستید و به شدت برافروخته می شوید.

اگر چشم اندازی به آینده ندارید و ناامید هستید.

فهرست مطالب

در یک جمله خودشناسی یعنی آگاهی داشتن به تمام کاراکترهای شخصیتی که شامل احساسات، نحوه تفکر، باورها، اعمال و… است. در خودشناسی آگاهی لحظه به لحظه به رفتار و افکار خود دارید. خودشناسی یعنی پی بردن به توانایی های درونی (رگه های طلا) و تبدیل شدن به بهترین نسخه خود در دنیا.

افراد زیادی را دیده اید که در میانسالی یا دوران بازنشستگی از زندگی خود راضی نیستند و می گویند اگر ده سال به عقب باز می گشتم، فلان کار را می کردم ولی حیف که هیچگاه نمی توان به آن دوران بازگشت. در این میان افرادی که خود را بهتر میشناسند، میتوانند رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

افراد موفق بدحال

برخی افراد خوشبختی را در زندگی راحت و پول زیاد می دانند. مثلا شاید فردی دندانپزشک باشد ولی به ساخت و از خانه روی بیاورد و رسالت اصلی خود ار فراموش کند. چنین فردی اگر خود و ارزشهای فردی خود را به درستی نشناسد، پس از چند سال از کیفیت زندگی راضی نخواهد بود و ثروت و موفقیت ارزش چندانی برای وی نخواهد داشت. این افراد را در اصطلاح “موفق بدحال ” می نامند.

یک تجربه شخصی

در مقاله گذشته که درباره یافتن رسالت فردی بود، به داستان زندگی خودم پرداختم که چگونه از شرایط عالی در شرکت های خودروسازی، پا در راهی ناشناخته گذاشتم تا حال درونی خودم را بهتر کنم. من در آن سالها در یکی از شرکت های معروف خودروسازی در یک جایگاه خوب بودم اما درونا حال خوبی نداشتم زیرا به خواسته والدینم در رشته مهندسی به تحصیل پرداخته بود. در نهایت تصمیم خود برای تغییر سبک زندگی را گرفتم.

پس از 10 سال فعالیت در حوزه صنعت، مسیر زندگی خود را تغییر دادم و بعنوان سخنران و مشاور تحول فردی به فعالیت پرداختم. در طی این سالها کتاب نوشتم و تدریس کردم و باوجود تمام مشکلات، حس بسیار خوبی را تجربه کردم. هنگامی که من به خودشناسی پرداختم، دریافتم میتوانم بعنوان یک مشاور در کنار مردم باشم زیرا ارزش های فردی من اینرا نشان میداد که زمانی حال من خوب خواهد بود و احساس ارزشمندی می کنم که در کنار مردم باشم و بتوانم اثری از خود بجای بگذارم.

هنگامی که به خودشناسی رسیدم و با استفاده از تست های شخصیت شناسی دریافتم که تیپ شخصیتی من مشاور است و به علوم انسانی علاقمندم، از محیط صنعتی فاصله گرفتم و به رگه های طلا که در وجودم داشتم توجه کردم. رگه های طلای من فعالیت هایی بودند که در زمان فراغت به آنها می پرداختم. در طول روز تمام ذهن من درگیر کتاب های موفقیت، کلاس های خودشناسی و جملات انگیزشی بود و تمام مطالب وبگردی و برنامه های تلویزیون را به این زمینه اختصاص داده بودم.

شما هم در زندگی روزمره خود دقت کنید. چه رگه های طلایی در وجود خود می بینید؟ آنها را دنبال کنید و به یک خودشناسی عمیق برسید و پس از آن خواهید دید زندگی روی خوش را به شما نشان خواهد داد و از بسیاری از هزینه های احساسی و روحی رها خواهید شد.

شاید از خود بپرسید که اگر خودم را بشناسم چه اتفاق مثبتی در زندگی ام رخ خواهد داد؟ در ادامه به مزایای خودشناسی خواهیم پرداخت:

1- افزایش میزان شادی و رضایت از زندگی

اگر به زندگی عرفا و دانشمندان بزرگ نگاه کنید، خواهید دید در هر شرایط از زندگی راضی هستند و مشکلات و مصائب را جزیی از سفر زندگی میدانند. فردی که بخودشناسی رسیده است، برای جبران حقارت های درونی دست به موفقیت های عجیب و دستاوردهای بزرگ نمی زند تا تایید دیگران را کسب کند، بلکه اگر هدفی در ذهن دارد، مطابق با نیازها و ارزش های فردی خود است. بخشی از غصه های ما در زندگی ناشی از عدم شناخت خود و مقایسه زندگی خود با دیگران است.

مولانا در بیت زیر مشکلات زندگی را به بهترین شکل توصیف کرده است:

بر همگان گر زفلک زهر ببارد همه شب / من شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکرم

2- تصمیم گیری بهتر در زندگی

هنگامی که فردی به صلح درونی برسد، به طبع آن تصمیمات سنجیده و دقیقی می گیرد که در آینده دچار سرزنش نخواهد شد. هنگامی که خودتان را بهتر بشناسید، در انتخاب های خود به دقت عمل می کنید. بطور مثال شاید فردی تصمیم بگیرد یک ماشین لوکس داشته باشد و یا در یک رشته تحصیلی عالی به مدارج بالا برسد اما در پس زمینه ذهن خود، هدفش از این کار دیده شدن و فخر فروشی باشد.

اما فردی که در روند خودشناسی است، از قضاوت دیگران نمیترسد و عزت نفس بالایی دارد. او خودش را با هر شرایطی که هست دوست دارد و هیچگاه بخاطر خودنمایی یک هدف را انتخاب نمی کند.

3- خود کنترلی

خود کنترلی یا خودآگاهی نیز یکی از نتایج خودشناسی است. فردی که خودش را خوب می شناسد، بر رفتارها و هیجانات خود تسلط بیشتری دارد و هیچگاه دچار تردید نمی شود. او ارزش های فردی خود را بخوبی می داند و بر اساس آنها دست به تصمیم می زند. همچنین در مواقعی که بسیار ناراحت و مضطرب هستند، دلیل آنرا بخوبی می فهمند.

شاید در مواقعی برای شما پیش آمده که یک رفتاری را از خود بروز داده اید و پس از چند دقیقه از آن پیشمان شده اید. افرادی که بخوبی خود را می شناسند، می دانند در چه موقعیت هایی دچار خشم، اضطراب و ناراحتی میشوند و بدین شکل در آن شرایط قرار نمی گیرند و یا در معرض افراد نامناسب قرار نمی گیرند.

4- تحمل فشارهای زندگی

افرادی که خود را بخوبی نمی شناسند، در اتفاقات و مشکلات زندگی و یا انتقاد دیگران بسیار ناراحت و سرخورده میشونند. آنها هیچ انتقادی را نمی پذیرند و تلاش می کنند مشکلات و نقاط ضعف خود را بپوشانند. افرادی که خود را بخوبی شناخته اند، دیگران را نیز بخوبی درک می کنند و به آنها برچسب نمیزنند و سعی نمی کنند آنها را بی ارزش نشان دهند.

5- کاهش بیماری

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره رهایی از کارمندی

چه طور خودمان را بشناسیم

 

تحقیقات مختلف نشان میدهد علت بسیاری از بیماری ها منشاء عصبی دارد و مرب.ط به افکار و باورهای ما میشود. هنگامی که ما احساسات خود را بخوبی بروز نمیدهیم و در اصطلاح آنان را سرکوب می کنیم، پس از مدتی سیستم هوشمند بدن، آنها را بصورت یک بیماری روان تنی بروز می دهد. بیماری هایی مانند معده درد، میگرن، انواع حساسیت، چاقی، مشکلات گوارشی و…

فردی که به خودشناسی رسیده است، دنیا را سیاه و سفید نمی بیند و تلاش می کند نقاط ضعف خود را در کنار نقاط قوت ببیند و آنها را رفع کند.

6- شکوفا شدن استعدادها و مهارت های خفته درونتان

7- کشف نیروهای پنهان ناخودآگاه

8- جایگزینی فعالیت های با ارزش بجای فعالیت های بیهوده

9- پیدا کردن جایگاه اصلی خود در زندگی

10- بهبود روابط کاری و حس رضایت از زندگی

چگونه خود را بشناسیم؟

آیا میتوان از روی ظاهر افراد و چهره آنها، شخصیت اصلی آنها را حدس زد؟ این روش تا حدی غیر علمی است اما با دانستن زبان بدن و حالات چهره میتوان رحیات افراد را تحلیل کرد.

یکی دیگر از معیارهای شناخت افراد، ظاهر آنهاست. اغلب ما از طریق چهره و حالات صورت به سرنخ هایی از رفتار و خلقیات افراد دست میابیم که تا حدودی درست است. بطور مثال افرادی که دارای صورتی گرد یا مربعی هستند، افرادی سختکوش و استقلال کاری را دوست دارند. افرادی که دارای صورتی کشیده هستند، دارای صبر و تحمل زیادی بوده و کارها را نیمه کاره رها نمی کنند. افرادی که پیشانی های برآمده دارند، جدی و عملگرا هستند و سعی میکنند به تنهایی کارها را مدیریت کنند. البته این روش خودشناسی علمی نبوده و بر اثر تجربیات محققان ارائه شده است.

آیا همه میتوانند به خودشناسی برسند؟

از گذشته تا به اکنون پروسه خودشناسی همراه با رنج و تفکر بسیار صورت گرفته است. نمونه آنرا می توانید در مرتاض های هندی ببینید که با چله نشینی و تحمل سختی های بسیار به یک بصیرت عمیق دست میافتند یا عرفا که با ذکرهای طولانی و چله نشینی، سعی در یافتن خود حقیقی بودند. اما نگران نباشید، در اینجا قصد نداریم روش های عجیب و غریب دستیابی به خودشناسی را آموزش دهیم بلکه با استفاده از تغییر باورها و تعمق در رفتار روزانه میتوان به خودشناسی رسید.

در ادامه به برخی از موانع خودشناسی خواهیم پرداخت که با رعایت کردن آنها، میتوانید یک قدم دیگر به هدف خود نزدیک شوید. به دلایل زیر، خودشناسی نیاز به زمان و انرژی کافی دارد که شاید هر فردی نتواند به آن دست یابد:

دلیل اول: مقاومت ناخودآگاه

اولین مانع در تغییر هر انسانی، مقاومت های ضمیر ناخودآگاه است. از آنجایی که مغز تمایل دارد در منطقه امن خود بماند، لذا هرگونه تغییری باعث به خطر افتادن امنیت آن میشود و سعی می کند با بهانه های مختلف شما را منصرف کند. مغز یک موتور کوچک کم مصرف است که تمایل دارد انرژی را ذخیره کند. حال اگر شما بخواهید از آن بیش از حد کار بکشید، مجبور میشود انرژی زیادی را صرف کند و این برای ذهن خوشایند نیست.

بنابراین هنگامی که تصمیم به تغییر گرفتید، بیاد داشته باشید چنین موانعی را در پیش خواهید داشت. بطور مثال شاید ذهن شما را از ادامه مسیر بترساند و یا دچار بی حالی و بی انگیزگی شوید اما هنگامی که رفتارهای جدید را بارها  تکرار کنید، به عادت تبدیل خواهد شد.

دلیل دوم: ترس از روبرو شدن با خود حقیقی

انسان ها در کودکی بسیار معصوم و صادق هستند اما در بزرگسالی یاد می گیرند برای دور ماندن از آسیب ها و قضاوت دیگران، نقاب ” من خوب هستم” را به چهره بزنند. مثلا اگر ناراحت هستند، نقاب شادی به چهره می زنند و به مرور خود حقیقی را فراموش می کنند. حال اگر یک روش خودشناسی تمرین های مختلفی را برای خوداگاهی بدهد، فرد از روبرو شدن با خود حقیقی که سالهاست آنرا پنهان کرده، وحشت زده خواهد شد.

هنگامی که تصمیم می گیرید که خود را بهتر بشناسید، باید با ترس های و ضعف های خود روبرو شوید و فردی در این مسیر موفق خواهد بود که سایه های شخصیتی خود را بیابد. سایه های شخصیتی آن بخش از وجود ماست که سعی در پنهان کردن آن داریم. اما نگران نباشید، در ادامه تمرین های جالبی ارائه خواهیم داد تا نیمه تاریک وجود خود را بیابید.

دلیل سوم: عدم تمرکز

افرادی که در برنامه ریزی های خود، نظم شخصی ندارند و اهمالکاری میکنند نیز به خودشناسی نمیرسند زیرا این مسیر باید قدم به قدم طی شود. در دوره های آموزش خودشناسی شرکت کنندگان زیادی را می بینم که انتظار دارند در یک الی دو جلسه به خودشناسی عمیقی برسند و در اصطلاح یک آدم دیگر شوند اما این مسیر نیاز به تمرکز بر روی تمرین ها و نظم شخصی دارد.

در ادامه به سئوال چگونه خود را بشناسیم، خواهیم پرداخت و در 5 قدم به نحوه خودشناسی و یافتن خود حقیقی می پردازیم.

در قدم اول باید به کیستی خود پاسخ دهید. در یک برگه تمام مشخصات، نقاط ضعف و قوت و علاقه مندی های خود را بنویسید. همچنین به سئوالات زیر پاسخ دهید:

من کیستم؟ در یک جمله خود را تعریف کنید؟ هر پاسخی که میدهید، مربوط به هویت شما خواهد بود. هویت یعنی تعریف ما از خودمان. مثلا فرد می گوید من یک معلم عاشق هستم، من یک پدر خوب هستم، من یک انسان تنبل هستم، من …. هستم.

پس از اینکه خود را در یک جمله تعریف کردید، شگفت زده خواهید شد که چگونه تابحال به این فکر نکرده بودید که چه تعریفی از خود و توانایی های خود دارید.

علایق من…..

نقاط قوت من…..

نقاط ضعف من…..

عادات من…..

ترس های من…..

با استفاده از تمرینات خودآگاهی و ریلکسیشن، به خودآگاهی برسید و تلاش کنید احساسات و رفتار خود را در لحظه کنترل کنید. همچنین اگر نمی توانید به احساسات و رفتار خود تسلط داشته باشید، مواقعی را که احساسات شما از کنترل خارج می شود را یادداشت کنید و سعی کنید قبل از قرارگیری در چنین وضعیت هایی، رفتار و هیجانات خود را تحت کنترل قرار دهید.

اگر هربار که با فردی به مشکل بر می خورید و پس از جدال و تنش، از کار خود پشیمان میشوید، این اتفاق را یکبار در ذهن خود مرور کنید و ببینید در چه شرایطی کنترل خود را از دست می دهید؟ چه حرف هایی هستند که شما را عصبانی می کنند؟ چه خصوصیاتی در افراد باعث بروز مشکل در ارتباط میشود؟

در دفعات بعد قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار بگیرید، یکبار این روند را مرور کنید و با خودآگاهی بیشتر پیش بروید. همچنین به شکست هایی که در گذشته داشته اید فکر کنید و با همین روند، قبل از اینکه بازهم آنرا تکرار کنید، با خودآگاهی بیشتر دست به تصمیم درست بزنید.

اگر می خواهید به یک آرامش عمیق و دلپذیر برسید، ابتدا فایل صوتی تن آرامی زیر را گوش کنید تا ذهن شما در آرامترین وضعیت خود قرار بگیرد:

 

 

آیا میدانید برای چه ماموریتی وارد این جهان شده اید؟ در نهایت چگونه از شما یاد خواهد شد؟ ارزش های فردی شما کدامند؟ چه چیزی مهمتر از همه چیز است؟ برای چه چیزی حاضرید از جان و مال خود بگذرید؟ دلیل زیستن شما در زندگی چیست؟

برای یافتن رسالت فردی خود، ابتدا بر روی برگه ای از کاغذ علایق و ارزش های مهم در زندگی را بنویسید. بطور مثال چه مواردی برای شما مهمتر از هر چیزی است؟ بطور مثال امنیت/ در کنار خانواده بودن/ استقلال شغلی/ کمک به مردم/ کسب ثروت و موفقیت/ سلامتی/ امنیت مالی و… افرادی که میدانند چه ارزش های فردی در زندگی دارند، رضایت بیشتری را تجربه می کنند و شادتر هستند. حالا سئوالات زیر را از خود بپرسید:

چه چیزهایی توجه من را جلب می کند و برایم مهم است؟

در مورد چه موضوعاتی کنجکاو هستم؟

ماموریت من در زندگی چیست؟

شغل مورد علاقه من چیست؟

من چه سبک زندگی را دوست دارم؟

چه اتفاقی من را خوشحال می کند؟

ارتباط با چه افرادی برایم خوشایند است؟

چه کسی را بیش از همه تحسین می کنم؟

یکی از بهترین روش های خودشناسی، آگاه شدن به سایه های شخصیتی است. سایه های شخصیتی بخشی از وجود ماست که تمایل نداریم کسی از آن باخبر شود و دائما در حال انکار و یا پنهان کردن آن هستیم. این کار انرژی زیادی از ما تلف می کند و باعث میشود نتوانیم به بخش های مثبت شخصیت خود بپردازیم.

یکی از راههای یافتن سایه های شخصیتی، واکنش ما در برابر انتقادات و نظرات دیگران است. چه صفات شخصیتی است که از آن بیزارید و اگر کسی آنرا به شما ربط دهد، بر افروخته میشوید؟ در ادامه به برخی از آنها پرداخته میشود. میتوانید لیستی از این صفات تهیه کنید و سایه های شخصیتی خود را شناسایی کنید:

دروغگو – حسود – خسیس- بی ملاحظه- مغرور- تنبل- بی ادب- کثیف- شلخته- خیانتکار- نچسب- حساس- ضعیف- تن پرور- ولخرج- چاق- زشت- مهرطلب- خجالتی- بی ریشه- عقده ای- خنگ- معتاد- مضطرب- افسرده- بی مسئولیت- راحت طلب- بی سواد- بد دهن- خشن و…

پس از پیدا کردن این صفات، نوبت به پذیرش آن می رسد. این نکته را بدانید اگر هر صفتی را که به آن حساسیت دارید و آنرا نمی پذیرید، بخشی از سایه های آنرا حمل می کنید و دیر یا زود برای شما مشکل ساز خواهد شد. بنابراین کم کم به پذیرش آن بپردازید و سعی کنید به پیام آن صفت بد توجه کنید.

در روش nlp باور داریم که هریک از صفات بد و بیماری های ما دارای یک هدیه و پیام هستن که ما آنرا نادیده گرفته ایم. از اینرو به ناخودآگاه خود اطمینان کنید و علت آنرا با خود مرور کنید. پس از چند روز تفکر علت بسیاری از مشکلات خود را خواهید یافت.

 

اگر مراحل یک یا چهار را به درستی انجام داده باشید، در قدم آخر به نقشه راه کلی میرسید و اکنون وقت اقدام است. افرادی که به توانایی ها و نقاط ضعف خود پی برده اند، بخوبی میتوانند دست به اقدام بزنند و تصمیمات درستی بگیرند. همانطور که گفته شد، ذهن ما از شرایط مبهم و غریب فراری است و سعی دارد تا جایی که می تواند پای در دنیای جدید نگذارد و از همان عادات و رفتارهای گذشته استفاده کند.

اما هنگامی که توانایی ها و افکار خود را بخوبی بشناسیم، میدانیم در هر شرایطی چگونه عمل می کنیم و نقاط ضعف و قوت ما چیست. بنابراین ذهن از وارد شدن به ریسک ها و تصمیم گیری های جدید هراسی ندارد و بدین ترتیب میتوانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

کتاب های زیادی در زمینه خودشناسی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند اما برای اینکه بهتر بتوانید در راه خودشناسی قدم بردارید، باید یک مکتب یا روش خاص را انتخاب کنید و بر روی آموزه های آن متمرکز شوید. بطور مثال مکاتبی مانند یونگ، ACT ، تحلیل رفتار متقابل، ان ال پی، تئوری انتخاب و… اما من در این بخش کتاب های مفید خودشناسی با رویکرد روانشناسی عمق نگر یونگ را ارائه خواهم کرد.

طبق تجربیات و مطالعات من مکاتبی مانند یونگ و تحلیل رفتار متقابل یکی از بهترین الگوهای خودشناسی را در اختیار ما قرار می دهند.

کتاب نیمه تاریک وجود – نویسنده دبی فورد – انتشارات کلک آزادگان

کتاب نیمه تاریک وجود از نویسنده ای است که خود سالها اسیر اعتیاد و افسردگی بوده اما سرانجام همانند ققنوس از خاکستر برخاسته و علاوه بر تغییر زندگی خود، به دیگران هم کمک کرده تا به خودشناسی برسند. شاید من این کتاب را جندین بار خوانده باشم هر بار درک جدیدی از سایه های شخصیتی پیدا کرده ام.

دبی فورد مشکلات و سایه های شخصیتی را همانند توپ های پربادی می داند که ما آنها را در زیر آب نگه داشته ایم اما سرانجام آن توپها بیرون می آیند و خود را نشان می دهند. صفات بد ما همانند ترس، اضطراب، اعتیاد، عدم اعتماد به نفس و… نیز روزی خود را به دیگران نشان خواهند داد، بنابراین باید خودمان قبل از اینکه مشکلات خود را نمایان کنند، آنها را بپذیریم و حل کنیم.

کتاب زندگی برازنده من – نویسنده کارول پیرسون – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

کتاب زندگی برازنده من به مشخصات اصلی انسان ها می پردازد و سعی دارد با داستان های گوناگون، ما را متوجه گوهر درونی خود کند. نتایجی که پس از خواندن این کتاب به آن دست میابید:

شناخت جنبه های مثبت شخصیتی

ارتباط بیشتر با نیروی های نیمه فعال درونی

شناخت انرژی های درونی

بکارگیری صحیح هر انرژی در موقعیت های مختلف

حس رضایت از زندگی

کتاب مرداب روح – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

جیمز هالیس در این کتاب یکی از شاهکارهای خودشناسی را رقم زده است. او به رنجها از دیدگاهی متفاوت نگاه می کند و اعتقاد دارد ” رنجها حرف های خوبی برای گفتن دارند” اما ما به آنها بی توجه می شویم و همین احساسات سرکوب شده خود را بصورت افسردگی، اعتیاد و …. نشان می دهند. او اعتقاد دارد زندگی ما فراز و نشیب هایی دارد و علاوه بر داشتن رودها و جمنزارهای زیبا، دارای مردابهای زیادی هم هست.

اما نباید از روبرو شدن با این مرداب ها اجتناب کرد. باید در کنار آنها ایستاد و کمی تامل کرد. این مرداب ها شاید گنج های زیادی را درون خود داشته باشند. رنج ها و مشکلات ما نیز دارای گنج های پنهان هستند که فقط با شناخت بیشتر میتوان به آنها دست یافت.

البته این کتاب شاید برای افرادی که با مباحث مکتب یونگ آشنایی نداشته باشند، کمی گنگ و سنگین باشد اما با تامل بر اصطلاحات و تفکر بیشتر میتوان به نتایج خوبی دست یافت.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید – جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ و ترجمه دکتر حمیدپور نیز در مکتب طرحواره درمانی (Schema Teraphy) است و یکی از عالی ترین منابع شناخت تله های ذهنی افراد است. در این کتاب یاد می گیرید که چرا به سمت افرادی کشیده میشوید که مدام به شما خیانت می کنند یا از شما سوء استفاده می کنند؟ چرا به شما همیت نمی دهند و احساسات شما را نادیده می گیرند؟ آیا تمام اینها اتفاقی است؟

در این کتاب به 11 تله در زندگی اشاره میشود که از کودکی شکل می گیرند و در تمام زندگی به ما آسیب می زنند. ما بواسطه تله هایی که داریم، به دیگران مجوز میدهیم که از همان ناحیه به ما ضربه بزنند. تله های زندگی باعث بروز مشکلاتی مانند خشم، دلزدگی و غم میشوند. درست در جایی که قرار است از زندگی خود بیشترین لذت را ببرید، همین تله ها هستند که شما را باز می دارند.

در ادامه به برخی از تله ها اشاره می کنیم:

تله استخقاق
تله شرم
تله اطاعت
تله فرار و حمله
تله وابستگی
تله شکست
تله طرد اجتماعی
تله رها شدگی
تله ایثار
تله آسیب پذیری
تله محرومیت هیجانی

کتاب 12 قانون زندگی – جردن پیترسون

کتاب 12 قانون زندگی 12Rules for Life یکی از کتاب های مطرح در 2018 است که همواره در نیویورک تایمز و آمازون از آن تمجید شده است. دکتر پیترسون با زبانی طنز مسائلی چون نظم، آزادی و مسئولیت پذیری از آموزش می دهد.

 

کتاب بیداری قهرمان درون – نویسنده آدسون و مترجم سیمین موحد – انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

یکی دیگر از کتاب های مفید در حوزه یونگ، کتاب بیداری قهرماان درون است که در آن به 12 قهرمان درونی و نحوه فعال ساختن آنها پرداخته میشود. هر یک از ما دارای غول های درونی هستیم که فقط باید بدانیم که چگونه انها را بیدار کنیم. در این کتاب تست های مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید غول های فعال و نیمه فعال خود را شناسایی کنید و در نهایت به یک جمع بندی درست در مورد خود برسید.

بطور مثال اگر شما فاکتور معصومیت پایینی داشته باشید، ساده لوحی و اعتماد بیش از حد به دیگران یکی از نشانه های شما خواهد بود و مستعد خیانت و سوء استفاده خواهید شد. همچنین اگر عنصر یتیم در شما غیر فعال باشد، انجام کارهای انفرادی مانند یافتن شغل، مهاجرت و… برای شما مسکل خواهد بود امید چندانی به پیشرفت ندارد. این غولها یا کهن الگوها شامل موارد زیر هستند:

معصوم: حس خوشبینی به دنیا و آینده

یتیم: پذیرش مشکلات و تحول

جنگجو: حس جنگیدن و بدست آوردن

حامی: حمایت درونی و اعتماد به نفس

جستجوگر: یافتن راههای تازه

عاشق: جنبه های انسانی و تعلق به زندگی

حاکم: مسئولیت پذیری و رهبری

فرزانه: دانایی وخرد در سفر زندگی

نابودگر: توانایی نابودکردن الگوهای غلط گذشته و ساختن دوباره زندگی

آفرینشگر: خلق کردن ایده و برنامه ریزی

دلقک: حس طنز و سرزندگی

 

پیشنهاد ویژه:

در پایان اگر فکر می کنید می خواهید رسالت خود را در زندگی بیابید، در کارگاه یافتن طلای درون شرکت کنید:

کارگاه رسالت فردی

 

من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP)
زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است.
فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه ” خانه ان ال پی ایران” است.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

هنر ارتباط برقرار کردن با دیگران

اگر به‌جای اینكه به خاطر نقاط ضعف، خود را سرزنش كنیم سعی كنیم آن‌ها را تغییر داده و یا اصلاح كنیم، آن‌وقت این نقاط ضعف تبدیل به خصوصیات مثبت و نقاط قوت می‌شود و احساس خیلی خوبی نسبت به خود پیدا می‌كنیم، آنگاه از كسی كه هستیم شاد و راضی می‌شویم.

 پرورش هوش هیجانی در کودکان

 چند توصیه برای بالا بردن اعتماد به نفس

چه طور خودمان را بشناسیم

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

زمانی که واژه خودشناسی را به کار می‌بریم، اولین سؤالی که اغلب افراد می‌پرسند، این است که چگونه خود را بشناسیم ؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم، اول به بررسی سؤال مهم دیگری بپردازیم:

چرا باید خودمان را بشناسیم؟

تا الآن به این موضوع فکر کردید؟؟؟

واقعا لازم است که ما خود را بشناسیم ؟؟؟

چه طور خودمان را بشناسیم

اگر خودمان را بشناسیم احساس رضایت از آنچه که هستیم داریم و احساس شادی درونی بیشتری خواهیم داشت.

اگر خودمان را بشناسیم آرزوها و اهداف خود را بهتر شناسایی می‌کنیم و مسیر رسیدن به آنها برایمان هموارتر خواهد بود.

اگر خودمان را بشناسیم می دانیم که واکنش‌های بیرونی ما با احساسات، ارزش‌ها و باورهایمان تطابق داشته است، بنابراین با تضاد و چالش کمتری مواجه خواهیم شد.

اگر خودمان را بشناسیم انتخاب‌های بهتری در زندگی خواهیم داشت، از انتخاب‌های کوچک و شاید بی‌اهمیتی مثل خرید فلان مدل لباس تا تصمیمات بزرگ زندگی مثل انتخاب شریک زندگی.

اگر خودمان را بشناسیم چارچوب‌هایی برای زندگی خود مشخص می‌کنیم که می‌توانند در حل مشکلات مهم زندگی راه‌گشا باشند.

اگر خودمان را بشناسیم می‌توانیم رفتارهایی را که در ما انگیزه ایجاد می‌کنند، شناسایی کنیم و بر عادت‌های بد خود غلبه و رفتارها و عادات خوب‌مان را تقویت کنیم.

اگر خودمان را بشناسیم کمتر تحت تأثیر فشارهای اجتماعی قرار می‌گیریم و کمتر مجبور به انجام کاری می‌شویم که از پذیرش یا انجام آن اکراه داریم.

اگر خودمان را بشناسیم باعث می‌شود احساس شادی و سرزندگی بیشتری داشته باشیم و لذت بیشتری از زندگی خود ببریم.

و بسیاری دلایل دیگر

شش کلیدواژه‌ی شناخت ارزش‌ها، علایق، فطرت، ریتم زندگی، اهداف و نقاط قوت به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان به خودشناسی برسید.

ارزش ها تمایل عمیق قلبی ما هستند برای اینکه می‌خواهیم چگونه انسانی باشیم و می‌خواهیم با افراد و دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم؟

ارزش‌ها اقدام‌ها یا کیفیت اقدام‌های ما هستند. ارزش‌ها اصولی هستند که ما آزادانه آن‌ها را انتخاب می‌کنیم و مسیر زندگی خود را بر اساس آن‌ها هدایت می‌کنیم.

پیش‌تر در مقاله “ارزش‌ها، نبض هدفگذاری” بطور کامل در مورد مفهوم ارزش ها صحبت کرده‌ایم. این مقاله را حتما مطالعه کنید.

برای مطالعه مقاله ارزش‌ها، نبض هدفگذاری کلیک کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که فقط فکر کردن و نوشتن ارزش‌ها باعث می‌شود گام‌های بهتر و درست‌تری در زندگی خود برداریم. همان‌طور که پژوهش‌های روان‌شناسی نیز نشان می‌دهند باور داشتن به یک‌سری اصول و ارزش‌ها به ما انرژی مضاعفی می‌دهد تا علی‌رغم سختی‌ها و خستگی‌ها، با قدرت بیشتری به سوی اهداف خود در زندگی حرکت کنیم. پس اگر می‌خواهیم در زندگی انگیزه داشته باشیم،‌ ارزش‌هایی را که برای‌مان مهم‌اند، شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.

شناسایی علایق و استعدادهای پنهان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر فرد باید قبل از هر کاری انجام دهد. در این صورت می‌تواند مطمئن باشد که مسیری که طی می‌کند درست است. شاید خیلی شنیده باشیم که برای موفق شدن در زندگی باید هدف داشت; اما آیا بدون شناخت علایق و استعدادهای پنهانمان می‌توانیم مسیر درست را برای رسیدن به اهدافمان انتخاب کنیم؟!بدون شک خیر.

علایق به احساسات، سرگرمی‌ها و چیزهای گفته می‌شود که در یک بازه‌ی زمانی خاصی توجه شما را به خود جلب کنند. برای شناخت بهتر علایق خود، بهتر است این سؤالات را از خودتان بپرسید:

پاسخ این سؤالات و تمرکز شما بر آنها، مسیر زندگی شما را ترسیم می‌کند. مسیری که موجب افزایش رضایتمندی شما از زندگی می‌شود.

تا زمانی که خودمان را بیشتر نشناسیم و از علایق و استعدادهای خودآگاه نباشیم نمی‌توانیم تصمیمات درستی برای زندگی‌مان بگیریم و درنتیجه از زندگی رضایت نداریم و مدام در حال گلایه و شکایت هستیم. بعد از شناخت علایق خودمان می‌توانیم زندگی بامعناتری داشته باشیم و بعد از آن هیچ کاری را بی‌هدف انجام نمی‌دهیم. برای تک‌تک انتخاب‌هایمان دلیلی داریم و این یعنی به‌درستی زندگی می‌کنیم.

شناخت فطرت یعنی اینکه با ذات شخصیتی خود آشنا شوید. پاسخ به سوالات زیر کمک می‌کند تا ویژگی‌های شخصیتی خود را بهتر بشناسید:

شناخت ویژگی های ذاتی به ما کمک می‌کند تا تفاوت‌های افراد با یکدیگر را درک کنیم و در مسیر زندگی انتخاب‌هایمان متناسب با ویژگی‌های ذاتی‌مان باشد.

برای شناخت ریتم زندگی‌تان به سؤالات زیر پاسخ دهید:

اگر جزء افرادی هستید که صبح‌ها سرحال از خواب بیدار می‌شوید، ساعت‌های اولیه روز را به هیچ عنوان از دست ندهید. براساس تحقیقات بیشترین میزان حس مثبت در افراد از ساعت ۶ صبح تا یازده می‌باشد و بعد از این ساعت کم‌کم احساس مثبت در ما کاهش پیدا می‌کند. 

اما اگر جزء دسته افرادی هستید که غروب‌ها سرحال هستید و شب‌ها راحت‌تر کار می‌کنید، تصمیمات مهم و کارهای تحلیلی خود را در ساعت‌های ابتدایی شب انجام دهید.

شناخت اهداف و ماموریت شما در زندگی، یکی از مهمترین ابعاد خودشناسی می‌باشد. پاسخ به سؤال زیر به شما کمک خواهد کرد:

کدام اتفاق در زندگی برای شما پرمعناتر بوده است؟

چه اتفاقی در زندگی بیشترین تأثیر را برشما گذاشته است؟

بررسی پاسخ این دو سؤال ابعاد پنهانی وجود شما را آشکار می‌سازد. همه ما انسان‌ها برای انجام یک مؤموریت خاص متولد شده‌ایم. اکر رسالت زندگی خود را پیدا کنیم و بعد براساس آن اهداف را شناسایی کنیم همواره در زندگی احساس مفید بودن خواهیم داشت. احساس مؤثر بودن باعث افزایش حس رضایت از زندگی می‌گردد.

ما نمی‌توانیم فقط با «فکر کردن» به خواسته‌ها و اهداف‌مان برسیم، باید دست به عمل بزنیم. یعنی به سمت چیزهایی که می‌خواهید قدم بردارید و چیزهایی را که دوست ندارید از مسیر زندگی‌تان کنار بزنید. اگر شما هم به دنبال هدف‌تان هستید، دست از جست‌وجو بردارید و زودتر اقدام کنید.

این را به خاطر داشته باشید که هدف واقعی زندگی هر کسی این است که در رضایت کامل زندگی کند. سعی کنید برای این سفر پرماجرا آماده باشید و با میل و رغبت از آن استقبال کنید. ما باید اهداف خود را بشناسیم تا معنا و مفهوم زندگی خود را درک کنیم. 

شناخت نقاط قوت یکی از پایه‌های اصلی اعتماد به نفس است. نقاط قوت تنها محدود به توانایی‌ها، مهارت‌ها و استعدادهای شما نمی‌شود، بلکه ویژگی‌هایی چون وفاداری، احترام به دیگران، شوق یادگیری، هوش هیجانی و عدالت نیز می‌تواند از نقاط قوت شخصیت شما محسوب شود.  اگر نتوانید نقاط قوت شخصیت‌تان را درست بشناسید، عزت نفس‌تان پایین می‌آید.

برای شناسایی نقاط قوت خود، به تعریف و تمجید دیگران از خودتان و استعدادهایتان توجه بیشتری کنید و یاد بگیرید چگونه به این تعریف‌ها پاسخ مناسب بدهید. برای مثال اگر یکی از دوستان‌تان از صدای خوب و رسای شما تعریف کند، شما چگونه از تعریف وی قدردانی می‌کنید؟ از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف‌ نیز به شما کمک می‌کند با خودتان صادق و روراست باشید و تصمیماتی برای از بین بردن یا کم‌رنگ کردن این نقاط ضعف بردارید.

به این سوالات از دید خود و از دید اطرافیانتان پاسخ دهید. در این زمینه فروتنی و خجالت را کنار بگذاربد. لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید و هر روز به دنبال تکمیل کردن آن باشید.

نقاط ضعف خود را نیز مانند نقاط قوت از دید خود و از دید اطرافیان خود بررسی و شناسایی کنید. آیا دیگران ضعفهایی در شما می بینند که خود قادر به دیدن آنها نیستید؟ آیا اطرافیان شما را از انجام فعالیت‌های کلیدی دور نگه می دارند؟

در شناسایی نقاط ضعف خود واقع گرا باشید و با شناخت آن برنامه‌ای برای بهبود آنها در نظر بگیرید.

چه طور خودمان را بشناسیم

شناخت خودتان باعث می‌شود تا شما در مسیر موفقیت محکم و استوار گام بردارید.

 

 

بهترین خودتان باشید…



۱۳۹۸/۰۸/۰۷

۱۰۲

غزاله امیدوار

۱۳۹۸/۰۸/۰۷

۵۹۹

غزاله امیدوار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

موسسه آموزشی سامان پندار لوتوس(سمپل) به عنوان دارنده مجوز آموزش مهارت های توسعه فردی و سازمانی، با هدف توسعه دانش و توانمندسازی آحاد جامعه تاسیس شده است. این موسسه در حال حاضر به امر آموزش، مشاوره و تحقیقات در زمینه مهارت های فردی، مالی، سازمانی، کسب و کار و سرمایه گذاری بر روی ایده های نوین آموزشی فعالیت دارد. و سعی دارد با ارائه آموزش های تخصصی و کاربردی نیاز های اساسی عموم جامعه در زمینه های موفقیت فردی، تحصیلی و مالی را برآورد سازد.

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چه طور خودمان را بشناسیم

خودشناسی

به روز رسانی شده در 17:54:00 روز 2 بهمن 1397

فایل صوتی مقاله “خودشناسی چیست ؟ چگونه خود را بشناسیم ؟” بصورت قسمت به قسمت در همین مقاله قرار داده شده است . 🙂

خودشناسی یعنی آگاهی داشتن از خودم ، افکارم ، اعمالم ، رفتارام و در یک کلمه یعنی

نقشه خودمو پیدا کرده باشم و خودمو بلد باشم ،

اینجوری میتونم ادعا کنم که خودم رو میشناسم.

پس در این راستا اول آشنایی با ساختار و دستورالعمل ذهن لازمه .

چون تمام نمودهای بیرونی ما از فضای بین دو گوشمون یعنی مغز و ذهنمون نشات میگیره   ——>   پس عقلانیه

که برای پیدا کردن و بدست آوردن اون آگاهیه و بلد بودن خودمون اول بریم سراغ سرچشمه ماجرا.

خودسازی چیست ؟

چون تا خودت رو نشناسی و نقشه خودت رو بلد نباشی نمیتونی متناسب با ایده الات زندگی کنی

و در غیراینصورت در کل زندگی ، ذهنت بهت حکومت میکنه و طبق “حفظ حالت موجود مغز” نه تنها همونی که هستی میمونی

بلکه قطعا تنزل هم میکنی…

چرا خودسازی؟

به تموم دردایی که تا حالا داشتم و دردایی که تو آینده میان سراغمون!

یک لحظه فکر کن شده 60 سالت و کسی رو میبینی که تو جایگاه آرزوییه تو قرار داره و

حسرت میخوری که اگه منم میدونستم و تلاش میکردم الان همینجا یا شایدم جلوتر میبودم.

همین حسرت برای باقی عمر بسه !

مگه نه؟

وایسا!
بیا با چندتا سوال و بررسی جواب هایی که میدی، ببینیم چقدر خودت رو میشناسی و

یا اصلا به خودشناسی رسیدی یا نه؟

تو میشی حاکم زندگیت و ذهنت رو مدیریت میکنی ، بجای اینکه اون این کارو انجام بده .

یعنی اگه الان میخوای بری باشگاه و یه ندایی درونت نجوا میکنه که میریم حالا عجله نکن  ،

وایسا فیلم موردعلاقتو داره نشون میده

یا وقتی اومدی سراغ این مقاله و همون ندای درونت گفت بیخیال بگذر ازش … از کجا معلوم این حرفا بدردت بخوره ،

تو همینی هستی که هستی پس توقع بیجا از خودت نداشته باش ،

در جوابش کوبنده میگی وقتی میگم باشگاه یعنی بدو بریم ذهن جانم ، نه اینکه منصرفم کنی

یا میگی حتی اگه یه نکته هم این مقاله بهم اضافه کنه، نیم پله از یک ساعت پیش خودم جلوتر افتادم …

پس تمرکز لطفا .

میبینی چه لذتی داره اینکه تو خودت و ذهنتو مدیریت کنی جای اینکه اون اینکارو انجام بده و جلوی رشدت رو هم بگیره .

میدونی ؟درواقع دست خودشم نیست ها !

ناخودآگاه این اتفاق میفته !

چون مغز ما علیرغم کار سنگینی که انجام میده فقط 20 درصد کل 2400 کالری دریافتی رو مصرف میکنه !

چه طور خودمان را بشناسیم

یعنی فوق العاده کم مصرفه!

اما وقتی قراره تو موقعیت جدیدی قرار بگیره میدونه که باید بیشتر انرژی بسوزونه ، بهمین

خاطر با اون مکانیزم منصرفت میکنه !

اینجوری هم خودشو تو منطقه امنش نگه داشته هم تو رو !

پس منتظر باش چون یک فیلم خارق العاده برات همینجا میذارم تا بیشتر با ساختار مغز و ذهنت آشنا بشی

چرا؟

تا بیشتر بتونی مدیریتش کنی 🙂

انقدر پرلذت و خوشمزه ذهنت و خودت رو مدیریت میکنی و ریل های قطار زندگیتو به سمت مقصد

درست میچینی و قطارت درست حرکت میکنه که کیف میکنی 🙂

آرزوها و رویاهاتو 🙂

چون تا حالا نمیدونستی اصلا خودت کی هستی و چیا میخوای !

ولی حالا هم خودت رو خوب میشناسی 🙂

هم هدفات رو 🙂

و هم ریل هاتو درست چیدی 🙂

پس قطعا قطارت به نوک قله تو میرسه 🙂

خودت چی فکر میکنی؟بنظر خودت اصلا میشناسیش و از زیر و بم خودت آگاهی داری ؟

یه کوچولو برگرد و به سوالای “مگه الان خودمو نمیشناسم؟” یه نگاه بنداز  و دوباره

جوابشونو بده و حتما حتما جواباتو بنویس .

اهااااااان !!!  تازه کار ما شروع شد 🙂

خب بریم سراغ کوله پشتی و انتخاب وسایل لازم.

راستی حتما یه تفنگ هم با خودت بردار تا هرجا که لازم بود بتونی شلیک کنی و هدف رو بزنی 🙂

تفنگ : ذهن توئـــــــه

و خشاب های توش :  افکار و باورهای تو

و شلیک کردن : اقدام تو که باید برای به ثمر رسیدن، به موقع باشه

و اون چیزی که قراره بهش شلیک کنی : هدف و آرزوی توئــــــه که داری براش خودتو اماده میکنی 🙂

راستی گفتیم ذهن

از اونجایی که دنیای بیرونی از من ، ساخته ذهن منه و قبل از به وقوع پیوستن در ذهن من

شکل گرفته لازمه خوب بشناسمش و دستورالعمل هاشو بدونم تا همونجوری که به نفعمه ازش استفاده کنم.

پس یک بار دیگه میگیم که:

منتظر باش چون یک فیلم خارق العاده برات همینجا میذارم تا بیشتر با ساختار مغز و ذهنت آشنا بشی

چرا؟

تا بیشتر بتونی مدیریتش کنی 🙂

و اما برای اینکه خودتو بیشتر و بهتر بشناسی لازمه در وهله اول بیشتر و بهتر به

ذهنت که دنیای درونته آگاهی و شناخت داشته باشی

و بعد از این رو عملگرا بودنت بیشتر کار کنی چون متاسفانه همه ماها خیلی چیزا رو یاد میگیریم

ولی یادمون میره که یادآوری از یادگیری مهمتره تا information stack یا همون انبوه اطلاعاتی اتفاق نیفته و به دامش نیفتیم .

چجوری عملگرا باشیم؟

فایل صوتی تا به اینجای مقاله ( قدم اول ) خدمت شما 🙂

جوهر وجودی تو چیست؟
قله تو کجاست؟
می‌خواهی کجا را فتح کنی؟
اصلاً به مسیری که خاص خودت باشد آشنایی داری؟
میدانی که چگونه باید از “بادی به هر جهت بودن” خود را رها کنی؟
تابه‌حال به این فکر کرده ایی که چگونه زندگی می‌کنی؟
یا اصلاً این‌طور بگوییم که برای چه کسی زندگی می‌کنی؟
برای خودت؟
خانواده؟
همسر؟
مردم؟
همکار؟
چه کسی؟؟؟؟

یک کلام :

اگر جوابی که به تمام این سؤال‌ها و “خودشناسی چیست؟” و مشابهاتش می‌دهی

همانیست که می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم،
جای تبریک دارد 🙂
اما اگر حتی از فکر کردن به این سؤال‌ها فرار می‌کنی، چه برسد به جواب‌هایشان،
دقیقاً جایی هستی که باید 🙂
به جمع ما خوش‌آمدی 🙂
بقول آقای سعید وفایی که در سخنرانی روز پنجشنبه 22 شهریور در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران،
یعنی دیروز نه،
پریروز نه،
پس‌پریروز،
مدام از این عبارت استفاده می‌کرد که:
«این لحظه همان‌گونه است که باید باشد»،
بودن شما اینجا و در حال مطالعه این مقاله هم همین‌طور است که :
«این لحظه همان‌گونه است که باید باشد»
یعنی شما در این لحظه لازم بود که پیغامی را از طریق محتوای همین مقاله دریافت کنید. 🙂
اما برویم سروقت کار اصلی، یعنی همان پیغامی که به خاطرش اینجا حضور داریم 🙂
آماده‌اید؟

دو ماهی جوان در حال شنا کردن در جهت جریان آب بودند و یک ماهی بزرگ‌تر در جهت مخالف آن‌ها شنا می‌کرد.

ماهی بزرگ‌سال گفت: صبح‌به‌خیر پسرها. آب چطور است؟آن دو ماهی به او لبخند زدند و از کنارش گذشتند.

بعد از مدتی، یکی از ماهی‌های جوان رو به دیگری کرد و گفت: آب دیگر چیست؟

شاید به نظر عجیب بیاید، اما گاهی خواسته یا ناخواسته چنان غرق در خود و کاری که در حال

انجامش هستیم، می‌شویم که حس می‌کنیم همان شخصی هستیم که واقعاً باید باشیم و دوست داریم باشیم.
این دو ماهی چنان غرق در اصل خود و جوهر وجودی‌شان بودند که حتی متوجه نبودند در آن شنا و زندگی می‌کنند.

جزو آن دسته از افرادی هستید که رسالت خود از زندگی را پیداکرده‌اند و در آن زندگی می‌کنند و

حس می‌کنند مشغول به همان چیزی هستند که برایش به وجود آمده‌اند یا …؟؟؟؟
کسانی که جزو دسته اول نباشند معمولاً واقعاً از زندگی خود هم لذتی نمی‌برند ،

بلکه زندگی خود را تحمل می‌کنند و انتظار آخر هفته را می‌کشند تا مشغول به آن چیزی شوند که برایشان لذت دارد.
بیایید یک پاسخ دیگری به “خودشناسی چیست؟” بدهیم که به درک و هضم راحت‌تر کمک کند.
همه میدانیم که نفت بسیار ارزشمند است، طوری که به آن لقب طلای سیاه را می‌دهند.
و این را هم میدانیم که در لایه‌های زیرین زمین نهفته است و برای رسیدن به آن باید اول از لایه‌های اولیه زمین عبور کنیم

تا بتوانیم به نفت دسترسی پیدا کنیم.
رسالت وجودی ما هم همین‌طور است، خودشناسی هم همین است

یعنی اصل وجودی ما در لایه‌های زیرین که لایه‌های باارزش وجودی‌مان هستند نهفته شده که برای

پیدا کردن آن و دسترسی داشتن به آن باید اول این لایه‌های اولیه را کنار بزنیم تا بتوانیم به آن برسیم.

این‌همه زحمت بکشیم، خودمان را بهتر بشناسیم و رسالت وجودی‌مان را پیدا کنیم که چه؟

به چه دردی می‌خورد؟

به کمک آن راحت‌تر می‌توانیم راه‌هایی برای زندگی دلخواه خود پیدا کنیم و

همان‌طور زندگی کنیم که از آن لذت می‌بریم.

بعبارت دیگر در بهترین و ریشه ای ترین حالت، خودشناسی در زندگی می تواند به رشد و بهبود ما کمک کند.
مگر غیر این است که تنها می‌توانیم یک‌بار زندگی کنیم؟

پس چرا آن یک‌بار همان‌طوری نباشد که خودمان می‌خواهیم؟

فایل صوتی تا به اینجای مقاله ( قدم دوم ) خدمت شما 🙂

خب رسیدیم به قدم سوم در مقاله ” خودشناسی چیست ؟ چگونه خود را بشناسیم ؟ ” و قرار است

در این سری قدم ها درباره پیدا کردن خود اصلی مان صحبت کنیم تا بتوانیم به شکلی ساده و راحت

و به شیوه ای ساده و سازنده به عمق وجودی خود یا همان جوهر درون یا همان رسالت یا

بعبارت دیگر همان دلیل اساسی که بخاطرش پا به این دنیا پا نهادیم، پی ببریم .

در دو قدم قبلی درباره اینکه خودشناسی چه معنایی دارد ، رسیدن به آن چه کاربردی

در زندگی مان دارد ، چگونه می توانیم از آن برای بهتر و حرفه ای تر زندگی کردن استفاده کنیم و … صحبت کردیم.

حالا که توانستیم از دو جزیره قبلی با حال خوب عبور کنیم ، با خوشحالی می رویم سراغ جزیره بعدی  🙂

اما حالا که میخواهیم از این جزیره خارج بشویم لازم است که :

به یکسری سوالات پاسخ بدهیم

و بر روی یکسری جملات تفکر کنیم تا بدانیم که آیا واقعا خود را نمی شناسیم و

در حال مطالعه این مقاله هستیم

یا اینکه ، نه می شناسیم اما به دنبال شناخت بیشتر خود هستیم .

در هر دو صورت شایسته تبریک و قدردانی هستید چون در حال سرمایه گذاری بر روی خود می باشید 🙂

بنابراین مشغول هرکاری که می باشید و بدون توجه به هر سنی که دارید

اگر دنبال یافتن خود واقعی تان هستید همین مقاله دقیقا مناسب شماست .

درگیر پیداکردن خود واقعی شان هستند، این سری مقالات می تواند برای آن ها مفید باشد و کارساز .

من کتاب “یافتن جوهر درون” نوشته نویسنده کتاب پرفروش “جوهر وجود تو” یعنی کِن رابینسون و لو آرونیکا را

مطالعه کرده ام و بسیار بسیار از آن یاد گرفته ام و با اینکه مسیر خود را از قبل پیدا کرده بودم

و خودم را هم، بااین حال مطالعه این کتاب در شناخت بیشتر و بهتر خودم و همچنین روشن و

واضح تر شدن مسیرم خیلی تاثیرگذار بود.

و باتوجه به حدودا 250 صفحه ای بودن کتاب و اینکه خیلی از دوستان فرصت مطالعه کتاب را ندارند

و ترجیح می دهند مغز آن را بدانند و استقبال از این ماجرا ، تصمیم گرفتم

مغز اصلی کتاب را در محتوای مقاله ” خودشناسی چیست ؟ چگونه خود را بشناسیم ؟ ” بگنجانم،

پس سعی کردم به شکل ساده و راحت و به شیوه ای ساده و سازنده هرآنچه از ان یاد گرفته ام را

برایتان تعریف کنم تا علاوه بر رشد خودم بتوانم به رشد شخص دیگری هم کمک کنم ، که اگر حتی

یک نفر هم باشد من وظیفه خودم را انجام داده ام 🙂

و در این راستا از سوالات این کتاب که کاملا حساب شده و بررسی شده هستند

هم کمک گرفته و استفاده می کنیم .

همچنین از یکسری تمرین های عملی که به ما در پیدا کردن خود واقعی مان کمک می کنند

هم بهره می بریم تا بتوانیم عملگرا بودن را در طول مسیر بیشتر تجربه کنیم و بعد از این مقاله مفصل

تا حدود تقریبا زیادی هم خودمان را بیشتر شناخته باشیم، هم به مسیر واقف تر باشیم.

و خبر خوب اینکه آزمونی در راستای خودشناسی با عنوان ” معجون خودشناسی با بازی ” در سایت

قرار داده شده است که منطبق بر علم کوکولوژیاست.


فرم موجود در تصویر زیر را که در سمت چپ صفحه نمایش تان قرار دارد، پر کنید تا هر روز یکی از این مقاله ها در جیمیل یا ایمیل تان قرار بگیرد 🙂

اینم از فایل تصویری همین مقوله 🙂

کاغذ   —–>   به تعداد مورد نیاز

خودکار یا مداد رنگی    —–>   هرچقدر دوست دارید

کاغذهای کوچک رنگی برای یادداشت    —–>    به تعداد مورد نیاز

روزنامه دلچسب    —–>    به تعداد کافی

چسب    —–>   به مقدار لازم

فوت کوزه گری یا همان رمز اصلی موفقیت و نتیجه گرفتن از این مسیر انجام تمرین ها

و پاسخ به سوال ها در حین حرکت است یعنی همانطور که این سری مقالات را مطالعه می کنید،

تمرین ها را هم انجام دهید و به سوال ها پاسخ، و نگویید که آخر سر انجام میدهم چون اول باید به کل محتوا مسلط باشم!!!

ترتیب مطالب به گونه اییست که نتیجه گرفتن در گام بعدی به شرط انجام تمارین و پاسخ به سوالات مرحله قبل است.

یک بار دیگر به هدف مشترکمان برگردیم یعنی “شناخت خود” برای “حال خوب بیشتر” ،

برای “ساخت عادت های بهتر“، برای “زندگی حرفه ای تر“،

“برانگیختن خلاقیت” و هرآنچه که می تواند هدف خود شما باشد 🙂

فایل صوتی تا به اینجای مقاله ( قدم سوم ) خدمت شما 🙂

یک سفر درونی تا هرچه در وجودمان داریم را کشف کنیم؛

و یک سفر بیرونی تا بتوانیم فرصت هایی را که در دنیای اطرافمان وجود دارند، کشف کنیم.

و اما در این مسیر به شما نمی گوییم که راه x را انتخاب کنید یا راه y و … را.

بلکه به بیان هرآنچه لازم است تا بتواند در پیدا کردن مسیر درست کارساز باشد، می پردازیم.

حالا بطور رسمی سفر اکتشافی شخصی ما شروع می شود 🙂

هورراااااا  🙂

حقیقت این است که من تقریبا استعداد انجام هرکاری را دارم،

ولی تقریبا همه آن ها را نیمه کاره رها کردم .

مثل داستان نویسی که وقتی 9 ساله بودم انجام میدادم

مثل سخنرانی که وقتی 12 سال داشتم برای انجامش سر و دست می شکستم

مثل موسیقی که وقتی 13 سال داشتم شروع کردم و بعد که درس های مدرسه سنگین تر

شد مجبور شدم آن را کنار بگذارم

مثل تدریس زبان که وقتی 16 سال داشتم استارت زدم و با شروع دانشگاه آن را تقریبا متوقف کردم

مثل برنامه نویسی که وقتی 20 سال داشتم شروع کردم و همچنان هم آن را به ته خط نرساندم

(ولی انصافا بنگریم هم برنامه نویسی ته ندارد ، هم تا حدودی از پس آن برمی آیم)

مثل رانندگی که بعد گواهی نامه گرفتن در 19 سالگی، انقدر ادامه ندادم که میشود گفت ان را فراموش کرده ام

مثل نقاشی که وقتی 22 سال داشتم شروع کردم ولی به دلیل دوری مسافت آن را رها کردم

و ….

تمام این ها اتفاق بیفتند تا در جای فعلی قرار بگیرم .

در تمام این مدت مدام به این فکر میکردم که دقیقا برای چه چیزی به این دنیا آمده ام،

هدفم چیست،

رسالتم چیست،

چه چیزی عطش درونم را برطرف می کند و …

اما حالا می دانم که جوهر و اصل وجودیم ارتباط، کار با دیگران(کار تیمی)،سخنرانی و آموزش است.

چیزی که بی نهایت از آن لذت می برم و حالا میتوانم بگویم که این سبک زندگی را دوست دارم و

تمام تلاشم را هم می کنم تا آن را همان طور که برایم لذت بخش تر است بسازم.

یک چیزی که به کمک یکی از دوستانم به آن آگاه شدم این است که:

انسان باید بر ترس هایش غالب باشد و از آن ها فرار نکند.

بعبارتی دیگر
واکنش ما در برابر ترس یکی از این سه F  هست که به آن میگوییم قانون 3F :

Fight

اولی یا Fight : یعنی درگیر شدن با ترس، یعنی خودمان را به چالش بکشیم و با آن مقوله روبرو شویم .

Flight

دومی یا Flight : یعنی فرار کردن از ترس، یعنی ترجیح می دهیم از آن فرار کنیم تا با آن روبرو نشویم.

Freeze

سومی یا Freeze : یعنی میخکوب شدن در برابر ترس،

یعنی ترجیح می دهیم اصلا با مسأله درگیر نشویم و از آن فرار هم نکینم،

گویا خنثی بودن را انتخاب میکنیم، نه میرویم جلو و نه عقب می کشیم.

هرچند این ها شامل تمامی واکنش های ما در برابر هر چیزی می تواند باشد و صرفا شامل ترس نمی شود

اما چون روی بحث ما “غلبه بر ترس” است در همین راستا از آن استفاده کردیم.

یک لحظه صبر!!!

در برابر ترس هایتان بیشتر کدام عکس العمل را نشان می دهید؟

در برابر باقی مسایل چطور؟

یک دنیا جایییست که با به دنیا آمدن ما وجود می آید و فقط چون ما هستیم، وجود خارجی دارد.

کمی فکر کنید!!!! پیدا کردید که منظور کدام دنیاست؟

درواقع این دنیای درونی همان ضمیر شخصی ماست که شامل افکار، احساسات، خلق و قو،

حالت ها، رفتار و … ما می شود.

و دنیای دیگر همان دنیای بیرون است که ما چه باشیم و چه نباشیم پابرجا هست و باقی هم می ماند

و شامل انسان های دیگر، اتفاقات و … است.

چیزی که جالب است این است که ما دنیای بیرون را از طریق دنیای درون خودمان می بینیم و درک می کنیم

بهمین خاطر است که ممکن است نسبت به یک مقوله چندین نوع دیدگاه وجود داشته باشد.

حالا دیگر راحت می توانیم بفهمیم که چرا ؟

چون هر کسی با ایده ها، ارزش ها، احساسات، نگرش، دنیای مطلوب خود و … دنیای بیرون

را می بیند و ادراک می کند .

بزودی یک فایل ویدیویی کامل از مقوله ادراک در سایت قرار می دهیم تا بتوانیم روابط خودمان را بهبود ببخشیم 🙂

تمام این ها را گفتیم تا به اینجا برسیم که برای پیدا کردن جوهر درون، رسالت و خود واقعی مان لازم است که:

اول حتی شده نیم نگاهی به دنیای درون خود، ایده ها، ارزش ها، احساسات، نگرش، دنیای مطلوب خود،

خلق و قو، حالت ها، رفتارمان و … بیندازیم

و حتی اگر لازم شد عمیقا در آن ها فرو برویم تا بیشتر خودمان را بشناسیم و حس کنیم.

پس باید برای خودمان وقت بگذاریم و نگذاریم تا نظرات منفی دیگران بر روی ما اثر بگذارد.

گفتن این مقوله خیلی راحت است اما به عمل که می رسد … !

نگران نباشید 🙂

در این مسیر تنها نیستید 🙂

برای همین اینجا هستیم تا راحت تر این مسیر را طی کنیم :

فایل صوتی تا به اینجای مقاله ( قدم چهارم ) خدمت شما 🙂

(تصاویر از سایت FreePik تهیه شده اند و برروی برخی تغییرات لازم را اعمال کردیم.)

1.95k بازدید

1.13k بازدید

1.02k بازدید

889 بازدید

974 بازدید

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

با سلام
واقعا خیلی دوست داشتم خود واقعیمو بشناسم امیدوارم که راهنمایی های بهتری ازتون دریافت کنم واسه خود شناسی و … از شما سپاسگزارم بابات اطلاعاتی که بهم دادین تا به همینجا
با تشکر از همه ی عوامل

سلام وقتتون بخیر و پرانرژی
بهتون تبریک میگم که جزو ۳% افرادی در جامعه هستین که برای شناخت خودشون وقت میگذارن و روی خودشون سرمایه گذاری میکنن
بله حتما ، تمام تلاشمون برای همینه
حتما به قسمت های دیگر سایت هم سر بزنید و نظراتتونو با ما در میان بگذارین
بدرخشین

من نتونستم فایل های صوتی رو گوش کنم میشه لطفا منو راهنمایی کنید????

دوست رشدی من سلام ، وقتتون بخیر و پرانرژی
دمت گرم که واسه رشد خودت اینقدر پیگیری ، و حتی در تلگرام هم بهم پیام دادی
این مقاله جزو مقاله های اپدیتیه و بامیدخدا بزودی فایل های صوتی جدیدش دوباره روش بارگذاری میشه

بخاطر عوض شدن قالب سایت، فایل ها رو هم دارم اپدیت میکنم ستاره جان

سلام ستاره جان فایلای صوتی اکی هستن و مساله‌ای ندارن، الان میتونی گوششون کنی

من نتونستم فایل های صوتی روگوش کنم میشه راهنماییم کنید لطفا?????

دوست رشدی من سلام ، وقتتون بخیر و پرانرژی
دمت گرم که واسه رشد خودت اینقدر پیگیری ، و حتی در تلگرام هم بهم پیام دادی
این مقاله جزو مقاله های اپدیتیه و بامیدخدا بزودی فایل های صوتی جدیدش دوباره روش بارگذاری میشه

بخاطر عوض شدن قالب سایت، فایل ها رو هم دارم اپدیت میکنم مخاطب عزیز

سلام ستاره جان فایلای صوتی اکی هستن و مساله‌ای ندارن الان میتونی گوششون کنی

چرا مقالتون یهو تموم شد! احساس میکنم نصفه بود

سلام وقتتون بخیر و پرانرژی
ممنون از اینکه پیگیر هستید
نصفه نیست دوست رشدی من
از اونجایی که مطالب در زمان خودشون اپدیت میشن، هرزمانی روی مطلبی جدید و کاربردی کار کنیم بهش اضافه میکنیم
تا بیشتر به پیشرفت مخاطبان رشدیمون کمک کنه

سلام و با نشکر از شما بابت انرژی و وقتی که گذاشتید ، شما دقیقا تمام حرفای دل منو نوشتید تو مقالتون، اصلا هیچکس حتی اگه اینهارو میگفتم هم متوجه نمیشد ، من به کمکتون نیاز دارم لطفا راهنماییم کنید

سلام دوست رشدی من ، وقتتون بخیر و پرانرژی
خواهشمندم ممنون از شما برای اینکه دارین روی خودتون وقت میذارین و دغدغه مند هستین
خب خداروشکر
به جمعمون خوش اومدین
بله حتما ، هر سوالی دارین بفرمایین درخدمتم

دمتون گرم و ممنون از شما.

خواهش میشه
دم شما هم گرم که واسه رشد خودتون دارین وقت رو که بزرگترین سرمایه مونه میذارین

سلام.ممنون از مقاله مفیدتون.من راه درست رو میدونم چیه .اما نمیدونم چرا به اون سمت نمیرم

سلام رفیق رشدی ما ، وقتتون بخیر و پرازانرژی
خواهش میشه
ممنون و درود به شما که تو دنیای پرمشغله امروز دارین روی خودتون سرمایه گذاری میکنین
چندتا عامل میتونه داشته قاعدتا
مثلا یکیش نداشتن انگیزه اس ، یعنی چون انگیزه و شور و شوقی تو اون مسیر نمیبینین ، یه مثال خیلی کلی اینه که میدونیم فست فود ضرر داره ولی بازم دوستش داریم چون انگیزه خوردنش بیشتر از نخوردنش برامون تعریف شده ، مگر اینکه روش کارکرده باشیم و …
یه مثلا یکی دیگه اهمال کاری و تنبلیه ، یعنی میدونین بقول خودتون راه درست چیه ولی مغز بخاطر حفظ حالت موجود خودش جلوی شما رو میگیره ، همونطور که برای خیلی از ماها هم همین اتفاق میفته ، منتها باید راهشو یاد بگیرین تا از پسش بربیاین
و ….
بنظرمن بهتره جزیی و دقیق بررسی بشه
واسه همین ایمیل بزنین تا بیشتر بتونم راهنماییتون کنم
بدرخشین

سلام
من خیلی مشتاقم که خودمو زودتر بشناسم
ایمیل رو براتون فرستادم
اگه بتونم خودمو بشناسم یه عمر دعاگوتون میشم ❤?

دوست رشدی من سلام
روزت پرازانرژی و به خیر باشه
چه ایمیلی فرستادین؟
قربان شما ، ولی خودتونو بشناسین یعنی چیکار کنین دقیقا و تو چه حیطه ای میخواین این اتفاق بیفته؟
مثلا در راستای استعدادیابی دوره رایگانی رو روی سایت گذاشتیم که میتونه کمکتون کنه
یا درراستای خود خودشناسی و اشنایی بیشتر با خود واقعیمون و اینکه کی هستم و واسه چی اینجام و چیکارا باید بکنم تا بدرخشم و … دوره رایگان خودت رو بشناس رو سایته که میتونه بهتون سرنخ بدهه
منتظر جوابتون هستم تا بتونم بیشتر راهنماییت کنم دوستم

منظور ایمیلم رو فرستادم تا بازی کوکولوژی رو بفرستین خخخخ ?
سحر خانم همه میگن اول باید خودتو بشناسی بعد ازدواج کنی ولی من ازدواج کردم و الان میخوام خودمو بشناسم
چون قبلش واقعا نمیدونستم خودسازی و خودشناسی چیه و شرایطی هم داشتم که واقعا نمیشد
الان به نظرت من کار بدی میکنم؟
یا بعد خودشناسیم از ازدواجم پشیمون میشم؟
اینا منو خیلی میترسونه

سلام هانی جان روز قشنگت به‌خیر
بهتره اول به یه خودشناسی رسید و بعد درس خوند و دانشگاه رفت و ازدواج کرد و وارد شغلی شد
ولی حتی اگه بعد اینا هم خواستیم به خودشناسی برسیم نه جای نگرانی داره نه جای ترس
چون بعد خودشناسی میتونی کیفیت زندگیت رو بالا یا حتی بالاتر هم ببری
بهت پیشنهاد میکنم برای شروع با دوره رایگان خودت رو بشناس برو جلو

سلام.خیلی علاقه به روانشناسی دارم ولی به دلایلی نتونستم وقت بزارم هردم تو اوقات فراغت سعی میکنم چنتا کتاب بخونم در این مورد که اتفاقا امروز این مطلب شما با شدت گیرایی که داره بیشتر به این راه علاقه مندم کرد.تشکر از شما استاد

سلام اقای سعید وقتتون به خیر و پرانرژی
خداروشکر که برای شما هم اثرگذار بود
خواهشمندم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

سحرخانجانی هستممتخصص خودشناسی و خودسازی 
به عنوان یک مدرس ، فعال اموزشی و سخنران دارم همه سعیمو میکنم یادگرفته هام رو با شمایی که دغدغه اش رو دارین به اشتراک بذارم تا همه با هم رشد کنیم. تسلط کاملم به زبان انگلیسی و مهارت جستجوگری باعث شده به تمام منابع بروز و معتبر دنیا دسترسی داشته باشم و بعنوان کوچ و منتور حرفه ای به خیلیایی که دغدغه اینو دارن که خودشونو بشناسن تا زندگی فوق العاده ای داشته باشن ، کمک میکنم . بهمین خاطر مجموعه اموزشی خودشناسی + خودسازی سحرخانجانی را با یک تیم خوش آتیه و خلاق راه اندازی کردم تا تاخیر 13 ساله ای که داشتم تا رسالتم رو پیدا کنم رو برای شما تبدیل به صفر کنم . تا شما دیگه 13 سال عقب نمونین و با ازمون و خطا وهدر دادن زمان و پول بیشتر سردرگم نشین .

اگه کنجکاوی که بدونی چه سرتیفیکیت های رو کسب کرد هم برات اینجا میگم : مدرک MPT اتریش و مدرک TTC از وزارت آموزش و پرورش

 


https://khanjanisahar.poshtiban.io/p/free/media/2018/12/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A7%D9%88%D9%84.mp3Downloads-icon


https://khanjanisahar.poshtiban.io/p/free/media/2018/12/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%AF%D9%88%D9%85.mp3Downloads-icon


https://khanjanisahar.poshtiban.io/p/free/media/2018/12/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%B3%D9%88%D9%85.mp3Downloads-icon


https://khanjanisahar.poshtiban.io/p/free/media/2018/12/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85.mp3Downloads-icon

صفحه اصلی » بلاگ » رشد و توسعه فردی » خودشناسی چیست؟ چگونه خودمان را بشناسیم؟

انسان ها در مسیر رشد و هنگامی که هویت خود را مورد بررسی قرار می دهند با سؤال چگونه خودمان را بشناسیم مواجه می‎شوند. پاسخ این سؤال آنقدر‎ ها هم ساده و دست یافتنی نیست.

این در حالی است که خودشناسی، برای کسب موفقیت در ابعاد مختلف زندگی همچون ارتباطات انسانی، عاطفی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی بسیار لازم و ضروری است. فرهنگ ها و ملل مختلف خودشناسی را شاهراه کامیابی در زندگی دانسته اند و تأکید بسیاری بر آن در تمامی ادوار تاریخ شده است.

همچنین امروزه خودشناسی جزء مباحث اساسی مهارت های نرم بوده و جزء عوامل موثر و غیر قابل انکار در موفقیت های شغلی افراد محسوب میشود. از این رو در مجموعه مقالات مهارت های نرم با رشدانا همراه باشید تا شما را در رسیدن به پاسخ شیرین چگونه خودمان را بشناسیم، راهنمایی کنیم. پیشنهاد میکنیم قبل از خواندن ادامه متن، ابتدا ویدیو زیر را ببینید تا به طور کلی با این موضوع آشنا شوید. 🙂

 

چه طور خودمان را بشناسیم

در یک جمله، خودشناسی یا Self Discovery مهارت شناخت خود است که اساس و پایه رشد و توسعه مهارت های فردی می‎باشد. خودشناسی یعنی آگاهی بر تمامی حالات درونی که از مکانیسم شکل گیری آنها بی خبر هستیم (بخش بزرگ به وجود آورنده آن ناخودآگاه فرد است).

شما هیچ گاه فرایند حاکم شدن احساس خشم را در وجود خود نمی بینید اما نمود بیرونی حس خشم که تبدیل به رفتاری هم چون فریاد زدن می شود را به خوبی مشاهده می کنید. حال تصور کنید که فردی خشمگین با کشف علت عصبانیت مکرر خود، می تواند بر این رفتار منفی و زیان بخش مسلط شده، روابط خود با دیگر افراد را بهتر مدیریت کند و اثرات مثبت آن در تمامی جنبه های زندگی او نمایان می‌‎شود.

بزرگترین فایده‎ ی شناخت خود این است که بر نقاط ضعف و قوت وجودمان آگاه می‎‎شویم و به دنبال آن، اهداف و آینده ای روشن خواهیم داشت. پاسخ به پرسش چگونه خودمان را بشناسیم ، گنج گرانبهای زندگی هر انسانی است که در دنیای مدرن و پیچیده‎ عصر امروز، ضرورت شناخت خودمان بیش از پیش آشکار می شود.

آشنایی با خلق و خو، روحیات شخصی، افکار و رفتار به شما این امکان را می دهد که بر حالات روانی، هیجانات و عواطف خود آگاه شوید و در راستای کنترل این هیجانات، اقدامات لازم را انجام دهید. اجازه دهید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهید.

شما هیچ گاه فرایند حاکم شدن احساس خشم را در وجود خود نمی بینید اما نمود بیرونی حس خشم که تبدیل به رفتاری هم چون فریاد زدن می شود را به خوبی مشاهده می کنید. حال تصور کنید که فردی خشمگین با کشف علت عصبانیت مکرر خود، می تواند بر این رفتار منفی و زیان بخش مسلط شده، روابط خود با دیگر افراد را بهتر مدیریت کند و اثرات مثبت آن در تمامی جنبه های زندگی او نمایان می‌‎شود.

همچنین جستجو در درون و یافتن باورها و طرحواره های مخربی که سال ها با آنها زندگی کرده ایم و بعضا به خاطر بودن آنها در قسمت ناخودآگاه روان، تصمیمات اشتباه بسیاری گرفته ایم و شکست های متعددی را تجربه کردیم، باعث ارتقاء شخصیت ما می شود. درواقع دستیابی به ریشه ی افکار، باورها و عادات آنچنان اهمیت دارد که افراد موفق در حوزه های مختلف اولین تلاش خود را معطوف به آن می نمایند. زیرا پی بردن به علت رفتارهایی که موجب بالا رفتن عزت نفس شود طبیعتا موجب افزایش ارتباطات فردی و در نهایت موفقیت کاری، تحصیلی و اجتماعی افراد می‎شود.

 

با قطعیت جواب این سؤال، بله است. اما اینکه چگونه خودمان را بشناسیم ، فرآیندی مستلزم تمرین و کمک گرفتن از افراد خبره در زمینه روانشناسی و حتی فلسفه می باشد. ما در ادامه چگونگی رسیدن به خودشناسی را توضیح خواهیم داد اما به توجه داشته باشید که اولین و بهترین روش در این راه پرفراز و نشیب یک کلمه ی جادویی است: چرا؟

کلمه‎ چرا را در ابتدای تمامی تصمیمات، رفتارها، عادات و حتی افکار خود بگذارید. اگر جوابی منطقی و معقول برای چرایی اعمال و افکار خود داشتید، شما راه درست را پیش گرفته اید. خودشناسی یعنی پیدا کردن انگیزه های درونی خود که سال ها آن را در گوشه ای دنج و تاریک پنهان کرده بودید.

همانطور که می‎دانید هر آدمی یک نسخه‎ی منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر در جهان است. شناختن خود و پی بردن به اسرار درون، این امکان را فراهم می‎کند که خود را با هشت میلیارد انسان بر روی کره زمین مقایسه نکنیم، به زیبایی های وجود خود ببالیم و از نواقص خود نهراسیم.

 

آدمی در ارتباطات انسانی و اجتماعی خود به برونگرا و درونگرا تقسیم شده است. دانستن و کشف اینکه کدام ویژگی در درون شما قوت  بیشتری دارد، به شما کمک عظیمی می‎کند تا بتوانید مسیر شغلی و تحصیلی بهتر را انتخاب کنید. چرا؟ بی دلیل بر کلمه‎‎ی چرا تأکید نکردیم. شما در مسیر خودشناسی و کشف شخصیت باید برای هر مطلبی که می خوانید یا هر سخنی که می‎شنوید هم همان چرای گفته شده را از یاد نبرید 🙂

دوباره برگردیم به مثال بالا، درونگرایان و برونگراها. برونگراها ذاتا به سمت مردم و چیزهایی با نمود بیرونی مانند رفتن به مهمانی، شرکت در کلاس و… در حرکتند. در مقابل افراد درونگرا به سمت دنیای درون، ایده ها و تصویرهای ذهنی حرکت می کنند. مثلا: کتاب خواندن، خلق آثار ادبی و…

به عنوان مثال درونگرایان در حوزه‌ی شغلی، نویسندگان و متفکرینی خلاق و علاقمند به کارهای انفرادی هستند. برونگراها به جمع ها و هیجانات بها می دهند و به دنبال کارهای تیمی و ارتباطات اجتماعی هستند.

درک این تفاوت های ذاتی و فردی به راحتی می‎تواند آینده ی شما را تحت تأثیر قرار دهد و شما را به انتخابی مناسب در شغل یا رشته تحصیلی و حتی ورزش سوق دهد و از سوی دیگر، ندانستن این نکته می‎تواند سال ها شما را از مسیر درست و منتهی به موفقیت دور کند.

 

قطعا بهترین و منطقی ترین راهی که برای شما بازدهی داشته باشد، مراجعه به یک روانکاو است؛ چرا که یک روانکاو شما را مورد مطالعه قرار خواهد داد و به طور جدی لایه های مختلف شخصیت تان را بررسی خواهد کرد منتهی روش های دیگری نیز برای خودشناسی وجود دارد.

این روزها در صفحات اینترنت و فضای مجازی تست ها و آزمون های زیادی در باب چگونه خودمان را بشناسیم وجود دارد. لذا این نکته که هر آزمون و تستی قابلیت شناساندن خود واقعی تان را به شما ندارد و این کار بسیار تخصصی و نیاز به تحلیل درست روان شما دارد را حتما مورد توجه قرار دهید. تست های معتبری نظیر MBTI، آر کی تایپ ها و هالند را در سایت های معتبری نظیر میلوژی می‎توانید با آسودگی انجام دهید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود را در خصوص مبحث گسترده خودشناسی از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید 🙂

کارشناس حقوقی که علاقه اش به حوزه دیجیتال باعث آشنایی اش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحال هست از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

MBTI – Self Discovery

برای یک تصمیم خوب، ابتدا خودمان را بشناسیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل (بدون www) *

وب سایت، وبلاگ (اختیاری)

نام شما (الزامی)

شماره همراه

شهر محل سکونت

چه طور خودمان را بشناسیم

خبرنامه، شامل آخرین دوره ها، زمان برگزاری و اخبار:


Downloads-icon

 

 پنجره جو – هری : مدلی برای ایجاد شناخت بیشتر خود

 

برای ما بسیار اتفاق افتاده اوقاتی که به خود فکر می کنیم و سعی در شناختن بیشتر خودمان داریم. شناختی که بدست آوردن صحیح آن مبداء اتفاقات مثبت زیادی خواهد بود. اساسا جویبار توسعه ما از این نقطه سرچشمه می گیرد. منظور از شناخت خود، آگاهی از باور ها، ارزشها و نگرش های خود است. در این مقاله ما سعی داریم که مدلی برای هدفمند تر کردن تلاش ها در این زمینه معرفی کنیم. مدلی که کمک می کند با تفکر بیشتر به خود و کمک گرفتن از دیگران به سطح بالاتری از خودآگاهی دست پیدا کنیم.

پنجره جو- هری یکی از الگوهای بسیار جالب و مورد توجه در به تصویر کشیدن سطح آگاهی ما از خودمان است. این نام از ابتدای اسامی کوچک دو روانشناس “جوزف لوفت” و “هری اینگهام” که مدل را طراحی کرده‌اند گرفته شده است. این مدل به چهار ناحیه باز (شناخته شده)، کور، پنهان و ناشناخته تقسیم می شود. تعریف هر یک از این نواحی به شرح زیر است:

چه طور خودمان را بشناسیم

ناحیه باز :

ناحیه کور :

ناحیه پنهان:

ناحیه ناشناخته :

هدف اصلی پنجره جو- هری افزایش ناحیه باز از طریق دو سازوکار بازخور و افشا است. از طریق بازخوری که دیگران به ما می دهند ناحیه کور که برای ما ناشناخته است، مشخص تر می شود و از طریق سازوکار افشا (خودگشودگی)، ما دیگران را از احساسات و ارزش های خود آگاه می کنیم. بنابراین منطقه باز (شناخته شده برای خود و دیگران) گسترش می یابد. همچنین این دو سازوکار بازخورد و افشا در تعامل با یکدیگر ممکن است موجب شناخته شدن قسمتی از ناحیه ناشناخته نیز شوند. مطابق مدل پنجره جو- هری هر قدر ناحیه عمومی افراد گسترده تر شود توان برقراری ارتباطی آنها بالاتر و انعطاف پذیری آنها بیشترمی شود.

   منبع : برگفته از (قلی پور، آرین.1386) مدیریت رفتار سازمانی 

با محیط کاری بهترین شرکت‌ها آشنا شوید
( تجارت الکترونیکی ارتباط فردا )

حل مسئله با تکنیک CATWOE


۴.۳

بی‌کفایت‌ترین مدیر کیست؟


۴.۵

لینکدین چیست؟ راهنمای صفر تا صد ساخت و مدیریت پروفایل لینکدین


۴.۵

رزومه با CV چه تفاوت‌هایی دارد؟


۴.۹

بخش کارفرما

آگهی استخدام خود را ثبت کنید و منتظر بهترین‌ها باشید


۴.۶

شناخت احساسات
احساسات نشاندهنده‌ی اتفاقاتی است که درون شما رخ می‌دهند. روش‌های مختلفی برای شناخت احساسات درونی وجود دارند و باید با توجه به شخصیت …


۴.۶

فناپ، نام شرکتی است که شاید هر روز از خدمات آن استفاده می کنیم. دستگاه های مستقر در مترو و ایستگاه  BRT که همه روزه …


۴.۴

درباره نویسنده: امی گالو (Amy Gallo) از نویسندگان و ویرایش کنندگان مجله مروری دانشکده کسب و کار هاروارد، اخیرا کتابی را با عنوان مدیریت تضاد …


۴.۷

اگر پدر یا مادر شاغلی هستید که می‌خواهید شغلتان را تغییر دهید، ممکن است فقط یافتن فرصت حرفه‌ای و مناسب کافی نباشد؛ همچنین ممکن است …

بخش کارجو

بخش کارفرما

لینک‌های مفید

درباره کاربوم

کاربوم محصولی دانش‌بنیان از شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین و دارای مجوز کاریابی الکترونیک از وزارت کار و رفاه اجتماعی است.
© ۱۳۹۹ – تمام حقوق برای شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین محفوظ است.

چه طور خودمان را بشناسیم
چه طور خودمان را بشناسیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *