چگونه زلزله را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه زلزله را تشخیص دهیم
چگونه زلزله را تشخیص دهیم

همانطور که می‌دانید برخی از گونه‌های جانداران از نظر بویایی، شنوایی و بینایی توانایی بسیار بالاتری از ما انسان‌ها دارند. از این رو پیش از آنکه ما موردی را مشاهده کنیم و یا صدایی را بشنویم حیوانات عکس العمل نشان می‌دهند و این امر می‌تواند زنگ هشداری برای آماده باش ما برای رویایرویی با زلزله باشد.

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: به طور معمول می‌توان پیش بینی وقوع زلزله را از ۸ روش حدس زد: ۱. افزایش رفتار غیر معمول در حیوانات پیش از وقوع زلزله ۲. تغییر غلظت مواد شیمایی موجود در آب‌های زیر زمینی ۳. تغییر در غلظت گازها و مواد معدنی ترکیب شده با آب‌های زیر زمینی ۴. تغییر دما در آب و یا هوا ۵. تغییر در سطح آب ۶. غلظت گاز رادون در آب ۷. تغییر فشار در چاه‌های نفت ۸. با استفاده از برخی وسایل حساس لرزه نگاری.


پیش بینی درباره زلزله به حالتی چون: شدت آن، مکان زلزله و بازه زمانی که زلزله در حال رخ دادن است، بستگی دارد. به طور معمول پیش بینی زلزله بر سه نوع است. پیش بینی طولانی مدت، متوسط و کوتاه مدت. پیش بینی‌های طولانی مدت بر می‌گردد به زلزله هایی که در سال‌های قبل به وقوع پیوسته است. پیش بینی‌های میان مدت به آن دست از زلزله‌هایی گفته می‌شود که در طول یک ماه و یا کمتر از یک سال به وقوع پیوسته است اما پیش بینی زلزله‌های کوتاه مدت به چند ساعت و یا چند روز بستگی دارد.

پیش بینی زلزله‌ها در کوتاه مدت و زمان متوسط می‌تواند به نفع ما باشد. زیرا چنین پیشگویی‌هایی می‌توانند از یک فاجعه بزرگ جانی پیشگیری کنند. دانشمندان معتقدند که می‌توان پیش بینی زمین لرزه‌های بزرگ را با نظارت بر لرزه‌های ناشی از زمین لرزه‌های طبیعی، انفجارهای معدن، آزمایشات هسته‌ای و غیره پیش بینی کرد. با این تفاسیر هیچ روش بی‌عیب و نقصی برای پیش بینی زلزله در طول تاریخ ایجاد نشده است. اکثر روش‌ها و مدل‌ها بسیار علمی و پیچیده بوده و تنها چند روش ساده است که می‌توان تا حدودی از آن‌ها برای پیش بینی زلزله استفاده کرد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.
چگونه زلزله را تشخیص دهیم


۱. افزایش رفتار غیر معمول در حیوانات پیش از وقوع زلزله

این واقعیت که حیوانات دارای ادراکی هستند که می‌توانند برخی حوادث را پیش بینی کنند، کاملا درست است. همانطور که می‌دانید برخی از گونه‌های جانداران از نظر بویایی، شنوایی و بینایی توانایی بسیار بالاتری از ما انسان ها دارند. از این رو پیش از آنکه ما موردی را مشاهده کنیم و یا صدایی را بشنویم حیوانات عکس العمل نشان می‌دهند و این امر می‌تواند زنگ هشداری برای آماده باش ما برای رویارویی با زلزله باشد. رفتار غیر معمول حیوانات قبل ازوقوع زمین لرزه در استان لیائونینگ چین، در ۴ فوریه سال ۱۹۷۵ به طور موفقیت آمیزی پیش بینی شد. گرچه مطالعاتی که در مورد میزان رادون موجود در آب خیلی بیشتر از مطالعه در باره رفتار حیوانات قبل از وقوع زلزله صورت گرفته است. اما رفتار غیر عادی حیوانات در صبح ۴ فوریه سال ۱۹۷۵، باعث شد تا هشدار همگانی صورت گرفت. درست پس از شش ساعت از رفتار غیر عادی حیوانات زلزله شدیدی به بزرگی، ۷.۳ این شهر کشور چین را لرزاند که خوشبختانه با توجه به آمادگی مردم برای رویارویی با زلزله تقریبا تمام ساکنین آن نجات یافتند.

چینی‌ها به عنوان پیشگامان در شناخت رفتار غیر معمول حیوانات پیش از وقوع زلزله هستند، آن‌ها رفتار حیوانات را به عنوان شاخص مهمی در نظر می‌گیرند. این گونه پیش بینی در زمین لرزه هچانگ ۱۹۷۵ به کمک‌شان آمد. نظریه چینی‌ها درباره رفتار غیر معمول حیوانات پیش از زلزله در جلسه بین دولتی که در فوریه سال ۱۹۷۶ در یونسکو، پاریس برگزار شد باعث شد. این علم از توجه بیشتری در بین دانشمندان برخوردار شود. با این حال رفتار غیر عادی حیوانات در گوشه گوشه جهان قابل مشاهده است. به طور مثال موش‌های صحرایی به طور عادی در یک رستوران در شهر ناگویا ژاپن مشاهده می‌شدند. ناگهان در شب قبل از زلزله در سال ۱۸۹۱، ناپدید شدند. البته چنین رفتاری از موش‌ها در دیگر نقاط جهان نیز مشاهده شده است.


در سال ۱۸۳۵ سگ‌ها از شهر تالکاوانو شیلی قبل از وقوع زلزله از شهر گریختند و همچنین دسته پرندگان قبل از زمین لرزه‌های شیلی در سال‌های ۱۸۲۲ و ۱۸۳۵ در داخل کشور به پرواز در آمدند. یک مورد مشابه از رفتار غیر معمول حیوانات می‌توان به رفتار غیر معمول و استرس زای میمون‌ها چند ساعت قبل از زلزله Managua ۱۹۷۲ در نیکاراگوئه اشاره کرد. گزارشات بسیار زیادی از رفتارهای غیر معمول حیوانات قبل از وقوع زمین لرزه اشاره شده است که همه آن‌ها نشان گر این موضوع هستند که وقوع زمین لرزه را پیش از ما درک می‌کنند و این موضوع می‌تواند یک روش موثر برای فرار از زیر آوار ماندن باشد. همان طور که می‌دانید ثانیه‌ها در هنگام بروز زلزله نقش بسیار پر رنگ و حیاتی را برای ما بازی می‌کنند. تحقیق گسترده در سراسر جهان در مورد رفتار غیر معمول حیوانات در رابطه با پیش بینی پیش از وقوع زلزله انجام شده است. چین و ژاپن در این زمینه پیشگام هستند. ایالات متحده نیزعلاقه شدیدی درباره رفتار غیرمعمول حیوانات پیش از وقوع زمین لرزه را در دستور کار دارند.

موسسه تحقیقات استنفورد کالیفرنیا، مطالعه‌ای در این باره انجام داده‌اند که در آن لیست ۷۰ گونه از حیوانات را که می‌توانند در پیش بینی وقوع زلزله به کمک‌مان باییند را جمع آوری کرده‌اند که از بین آن‌ها مهمترین شان را می‌توان به سوسک‌ها، کلاغ‌ها، سگ‌ها، الاغ‌ها، اردک‌ها، مرغ‌ها، قورباغه‌ها، غازها، بزها، اسب‌ها، موش‌ها، میمون‌ها، خوک‌ها، کبوترها، موش‌های صحرایی، گوسفند، سنجاب‌ها، قوها و مارها اشاره کرد که با توجه به رفتار آن‌ها می‌توان وقوع زلزله را حدس زد. در ادامه با برخی رفتارهای حیوانات که پیش از وقوع زمین لرزه به صورتی به ما هشدار وقوع زمین لرزه را می‌دهند، اشاره می‌کنیم.


۲. تغییر غلظت مواد شیمایی موجود در آب‌های زیر زمینی

چند روز قبل از وقوع زمین لرزه در ازبکستان ترکیب‌های شیمایی آب‌های زیر زمینی در این کشور دست خوش تغییرات ناگهانی شدند. در ادامه با این مشاهدات آشنا می‌شویم. به طور معمول در غلظت آب‌های زیر زمینی از نظر مواد شیمیایی ترکیب شده در آن تغییری صورت نمی‌گیرد، مگر آنکه چیزی باعث تغییر این ترکیب شود که زمین لرزه می‌تواند بخشی از این نوع تغییرات باشد. ۲ الی ۸ روز پیش از وقوع زمین لرزه در ازبکستان غلظت مواد معدنی موجود در آب تغییرات فاحشی از خود نشان دادند. همچنین تغیرات در میزان منابع آب زیر زمینی و تغییر محسوس دمای آن در این دوره، پیش از زلزله مشاهده شد. معمولا چنین تغییراتی پیش از وقوع یک زمین لرزه بزرگ رخ می‌دهند.

۳. تغییر در غلظت گازها و مواد معدنی ترکیب شده با آب‌های زیر زمینی

همچنین در یک مورد شبیه به زلزله در هندوستان کارشناسان با جمع آوری اطلاعات از آب‌های زیر زمینی در پیش و پس از زلزله دریافتند که مقدار غلظت مواد معدنی و گازه در آب زیر زمینی کاملا قابل تشخیص بود.



۴. تغییر دما در آب و یا هوا

به نظر می‌رسد رابطه‌ای بین زمین لرزه و تغییر دمای محیط وجود دارد. در پاره‌ای از اوقات تغییر دما بین ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتی گراد پیش از زلزله مشاهده شده است. همچنین این تغییر دما در Lunglin در چین (۱۹۷۶) و Przhevalsk در روسیه (۱۹۷۰) گزارش شده است. البته فاصله تغییر دما در ۱۰ الی ۳۰ کیلومتری محل وقوع زلزله و در ۴۲ تا ۷۲ روز پیش از زلزله بوده است.


۵. تغییر در سطح آب

تغییرات شدیدی در سطح آب در چندین چاه پیش از یک زلزله بزرگ رخ داده است. چند روز قبل از زلزله نانکی در ژاپن (۱۹۴۶) میزان آب چاه‌ها کاهش چشمگیری یافت و همچنین افزایش سطح آب بین ۳ الی ۱۵ سانتی‌متر پیش از وقوع زلزله های Lunglin (چین) و Przhevalsk (روسیه) نیز گزارش شده است. به همین ترتیب، سطح آب چند ساعت قبل از زلزله در Meckering استرالیا در (۱۹۶۸)، ۳ سانتی متر افزایش یافته بود. در چین، افزایش سطح آب در چاه پیش از وقوع زلزله‌های Haicheng (۱۹۷۵)، Tangshan (۱۹۷۶)، Liuquiao و Shanyin (۱۹۷۹) نیز مشاهده شد. تشخیص اینکه آب منطقه و یا چاهی کاهش و یا افزایش یافته است، بدون نسب وسایل اندازه گیری تقریبا غیر ممکن است، چرا که تا منطقه و یا چاهی را برای این منظور هر روز مورد مطالعه قرار ندهند، نمی‌تواند به چنین مشکلی پی برد.



۶. غلظت گاز رادون در آب

گاز رادون یک نوع گاز رادیو اکتیو است که قبل از وقع زمین لرزه در توده‌های سنگنی تخلیه می‌شود و می‌تواند با تشخیص آن پی به یک زمین لرزه برد. وقتی رادون در آب چاه مخلوط شود، غلظت رادون موجود رد آن را به میزان قابل توجه‌ای بالا می‌رود. چنین افزایشی در تاشکند در سال ۱۹۷۲ گزارش شده است که در آن افزایش غلظت از ۱۵ تا ۲۰۰ درصد در حدود ۳ تا ۱۳ روز قبل از زلزله دیده و ثبت شده بود. موارد مشابهی همچون در چین، ۵۰ و ۷۰ درصد افزایش غلظت رادون به ترتیب ۱۸ و ۶ روز قبل از زلزله تانگشان (۱۹۷۶) و لووو (۱۹۷۳) نیز مشاهده شد.


۷. تغییر فشار در چاه‌های نفت

در مقیاس بزرگ نوسانات جریان نفت از چاه‌های نفت قبل از زمین لرزه‌ها در قفقاز شمالی (اروپا) و چین گزارش شده است. این زلزله‌هایی که در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ رخ داد، موجب افزایش جریان نفت قبل از وقوع آن شده است. چنین نوسانات در چاه‌های زیر زمینی کاملا قابل اندازه گیری است، چرا که فشار در نقاط مختل دچار تغییرات اساسی می‌شود. پس با اندازه گیزی فشار درون چاه‌های نفت نیز می‌توان از وقوع زمین لرزه باخبر شد.


۸. با استفاده از برخی وسایل حساس لرزه نگاری

البته ابزارهای زیادی برای سنجش میزان زمین لرزه وجود دارد، اما برخی ابزارها می‌توانند امواج حاصل از زمین لرزه‌ها را ثبت کنند. وقتی لایه‌های زمین روی هم سر بخورند، انرژی بسیار زیادی از آن‌ها خارج شده که در نتیجه زمین لرزه به وجود می‌آید. همانطور که می‌دانید امواج‌ها طول موج‌های متفاوتی دارند، برخی امواج خیلی زودتر به سطح زمین می‌رسد، به طور مثال پیش از آنکه لایه‌های زمین روی هم سر بخورد، فعل و انفعالاتی رخ می‌دهد تا این امر صورت گیرد. در هنگام این فعل و انفعالات اگر طول موج‌های خاص آن را دریافت کنیم به راحتی می‌توانیم زمین لرزه‌ای را پیش از وقوع تشخیص بدهیم. البته دانشمندان با توجه به گسل‌هایی که در لایه‌های زیر زمین وجود دارد، می‌توانند تا حدودی زمان زمین لرزه و یا مکانی که بیشتر در معرض زمین لرزه است را پیش بینی کنند. بی شک در حال حاضر هشدار حیوانات می‌تواند یکی از بهترین و پیشرفته ترین هشدارهای پیش از وقوع زمین لرزه باشد.


منبع: yourarticlelibrary


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

پنجره دوجداره طهران وین

اقامت ترکیه

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

چگونه زلزله را تشخیص دهیم

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

خرید نهال

ارسال بار

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

گوشی‌هوشمند شما می‌تواند زمین لرزه را به شما هشدار دهد. محققان دانشگاه برکلی قصد دارند با استفاده از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن MyShake زلزله را تشخیص دهند.

گوشی هوشمند اکثر ما سنسور حرکتی دارد و می‌توانیم با اطلاعاتی که از همه کاربران دریافت می‌کنیم وقوع زلزله را متوجه شویم و آن را سریعا اطلاع دهیم تا در هنگام زمین لرزه چند ثانیه زمان بیشتر داشته باشیم. برای دقت بهتر این اپلیکیشن بهتر است موبایل خود را روی میز قرار دهید.

این اپلیکیشن تازه فعالیت خود را شروع کرده و اگر همه ما آن را نصب کنیم در آینده می‌تواند چند ثانیه زودتر ما را آگاه کند و با پخش صدای هشدار جان انسان‌ها را نجات دهد، همچنین این اپلیکیشن می‌تواند مکان‌های امن نزدیک شما را نشان دهد تا آنجا در امنیت پناه بگیرید. همه عملکرد این اپلیکیشن به حمایت‌‌های ما بستگی دارد. اگر همه ما این اپلیکیشن را نصب کنیم همان چند ثانیه زودتر باخبر شدن از زلزله می‌تواند بسیار مفید باشد.

چگونه زلزله را تشخیص دهیم

این اپلیکیشن رایگان را می‌توانید از پلی‌استور برای اندروید دانلود کنید. نسخه آی‌فون این اپلیکیشن هم به زودی عرضه خواهد شد.


منبع : آی تی ایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

RT @itiransite: 🔸رویداد آنلاین «کیفیت اینترنت ایران» با هدف بررسی مسیر توسعه اینترنت در ایران و نقش آن در رشد اقتصاد دیجیتال برگزار می‌شود.…

🔸رویداد آنلاین «کیفیت اینترنت ایران» با هدف بررسی مسیر توسعه اینترنت در ایران و نقش آن در رشد اقتصاد دیجیتال برگزار… https://t.co/fnoH4U9Ktx

ویدیوی تست سقوط گلکسی اس۲۱
https://t.co/5hh4oWrc7i https://t.co/jh0hBFfAQH

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

در کمتر از یک قرن گذشته بیشتر از دو میلیون انسان جان خود را در اثر زمین لرزه ها از دست داده اند. تنها در دو سال اخیر شمار قربانیان زمین لرزه و یا سونامی های ناشی از آن به صدها هزار تن می رسد.

در زمین لرزۀ دوازدهم جنوری سال 2010 میلادی در هائیتی قریب به 300 هزار تن جان باختند. به تأریخ 11 مارچ سال 2011 زمین لرزه ای با شدت 9 درجه به مقیاس ریشتر در اعماق بحر سونامی را در سواحل جاپان در پی داشت که جان بیشتر از ده هزار انسان را گرفت.چگونه زلزله را تشخیص دهیم

چگونه می شود زمین لرزه را پیش بینی کرد؟

دانشمندان پس از سونامی 2004 در تایلند برای ایجاد یک سیستم هشدار دهندۀ سونامی مصرانه تلاش می کنند. در نوامبر سال 2005 یک سیستم مشترک اندونیزیای و آلمانی تحت رهبری دانشمندان آلمانی در نقاط بحرانی بحر هند نصب گردید. این سیستم، پس از آزمایش ها، در نوامبر سال 2008 به کار انداخته شد. در ایجاد سیستم از جمله اطلاعاتی هم از پژوهش بالای زمین لرزه به کار رفته است، پژوهشی که مرکز تحقیقاتی زمین شناسی در شهر پوتسدام آلمان در مشارکت با مؤسسات دیگری انجام داده است.

اما سیستم هشدار دهندۀ سونامی نمی تواند به معنای پیشگویی زمین لرزه باشد. اکنون دانشمندان تلاش می کنند در پهلوی یافتن راه های تخنیکی برای پیش بینی زمین لرزه، حساسیت و واکنش حیوانات را قبل از وقوع این پدیده تحت نظر بگیرند. آنها امیدوار اند که حداقل از طریق حیوانات بتوانند جلو خسارات جانی ناشی از زمین لرزه را بگیرند. بدین منظور هم اکنون یک نوع مورچه های جنگلی در منطقۀ زلزله خیز در شرق کوهستان آیفل در آلمان تحت مراقبت قرار دارند. یک گروه پژوهشگران دانشگاه دویسبورگ-ایسن آلمان از دو سال به این طرف دو تپه گک مورچه را در دامنۀ این کوه، که پیوسته از اثر زلزله های کوچک تکان می خورد، شب و روز با کامره ها تحت نظر گرفته اند. آنها می گویند که این مورچه ها پیش از وقوع زلزله به صورت غیرمعمول حرکت می کنند، شبانگاه فعالتر می شوند و بیشتر از حد معمول در سطوح بالایی قرار می گیرند. این تیم پژوهشگران هرچند اعتراف می کند که در مراحل اول تحقیقات قرار دارد، اما به این باور است که مورچه ها در آینده جان انسان ها را نجات خواهند داد.

آیا با نظارت مورچه ها واقعاً می توان زمین لرزه را پیش بینی کرد؟

زمین لرزه سال گذشته در جاپان نزدیک بود به یک فاجعه اتمی تبدیل شود.

آلفرد بوشینگر، استاد پیشین رشتۀ جانورشناسی در دانشگاه تخنیکی شهر دارمشتات آلمان به این مسأله تردید دارد. او می گوید که مورچه ها در زمستان در لانۀ خود می مانند و پیش از وقوع زلزله نمی توانند یک علامت مطمین از خود نشان بدهند. دانشمندان دیگری در دانشگاه پوتسدام نیز به این باور اند که پیشگویی زمین لرزه نه توسط تکنالوژی و نه به وسیلۀ حیوانات ممکن است. آنها حرکت های غیرمعمول برخی از حیوانات، مثل فیل ها، را پیش از وقوع زلزله نادرست و یک پدیدۀ تصادفی می خوانند. با آنهم تحقیق روی این مسأله جریان دارد.

جلوگیری از سقوط دیوارها

اکنون دانشمندان راه حلی را برای جلوگیری از سقوط دیوارها در هنگام زلزله یافته اند. آنها یک کاغذ دیواری خاصی را اختراع کرده اند و آن را “کاغذ دیواری زلزله” نام گذاشته اند. این کاغذ گویا نمی گذارد سنگ و خشت دیوارها در هنگام زلزلۀ شدید به زمین بریزند.

محققان انستیتوت تکنالوژی ساختمان های پخته و تکنالوژی مواد ساختمانی “کی آی تی” در شهر کارلسروهه آلمان به این باور اند که انساج ظریفی می توانند نیروی زمین لرزه های ویرانگر را به تمام دیوار یک ساختمان تقسیم کنند و به این ترتیب مانع سقوط دیوار گردند.

دانشمندان از سال های زیادی به این سو تلاش می کنند چنین انساجی را به شکل کاغذ دیواری بسازند، اما تا حال موفق نشده بودند. اکنون گفته می شود که بالاخره همچو یک کاغذ دیواری در سال روان میلادی به بازار عرضه می شود.

تأثیر مشترک فایبر شیشه و پلاستیک

در ماه فبروری سال روان فلیپین شاهد زمین لرزه قوی بود.

راز اصلی این است که “کاغذ دیواری زلزله” باید هم بسیار سفت و محکم و هم انعطاف پذیر باشد تا بتواند در برابر تکان های زمین لرزه مقاومت کند. به گفتۀ موریتس اوربان، کارمند علمی انستیتوت کی آی تی، این کاغذ باید دو جزء اساسی داشته باشد، یکی فایبر یا رشته های بسیار سفت و محکم شیشه و دیگری مادۀ مصنوعی پولیپروپیلین. فایبرهای شیشه در همه جهات بافته می شوند تا قوه های که از اثر زمین لرزه به میان می آیند، تا حد ممکن به همه جا تقسیم گردند.

اوربان می گوید: “آنگاه از ایجاد درز جلوگیری می شود، زیرا نیروی ناشی از زمین لرزه به سطح بزرگی تقسیم گردیده و نمی تواند بخش های ضعیف دیوار را متأثر سازد. در صورتی که دیوار در نتیجۀ تکان های شدید با آنهم درز ایجاد کند، فوراً از هم نپاشیده و فرو نمی ریزد”.

وقتی زمین لرزه بسیار شدید و دوامدار باشد، طبعاً رشته های شیشه هم دیگر تاب نیاورده و دیوار بالاخره درز بر می دارد، آنگاه مادۀ پلاستیکی پولیپروپیلین در داخل کاغذ دیواری دو طرف درز را بهم پیوسته نگه می دارد و در نتیجه از سقوط سنگ و خشت دیوار جلوگیری به عمل می آید. فروپاشی دیوار ها در هنگام زمین لرزه خطر جانی دارد و “کاغذ دیواری زلزله” به آنهای که موفق نمی شوند سریع و به موقع ساختمان را ترک کنند، فرصت فرار را میسر می سازد.

چسب یا سرش نیز باید خاص باشد

در زلزله هائیتی نزدیک به 300 هزار تن جان باختند.

“کاغذ دیواری زلزله” مثل کاغذهای معمولی دیواری بر سطح دیوارهای داخلی ساختمان کشیده می شود. این کاغذ خاص را نیز می توان رنگ کرد و یا در صورت لزوم بالای آن کاغذ معمولی دیواری را کشید. به قول کارشناسان کاغذهای جدید به اصطلاح “ضد ویرانی زلزله” در برابر رطوبت هم مقاوم بوده و نمی گذارد در سطح دیوار پوپنک های ناشی از رطوبت ایجاد گردد. یکی از راه های دیگر جلوگیری از فروپاشی دیوارها کشیدن کاغذ جدید در سطوح بیرونی ساختمان است.

اما برای چسباندن کاغذ زلزله بر روی دیوار استفاده از چسب یا سرش های معمولی کافی نیست. همان گونه که کاغذ از مواد سفت و همزمان انعطاف پذیر ساخته می شود، سرش نیز باید همین خصوصیت را داشته باشد. چسب های معمولی که تا حال ساخته می شوند تنها یکی از این ویژگی ها را دارند. چسبی که برای “کاغذ زلزله” ساخته می شود حاوی مادۀ کیمیایی “پولی یورتان” است. با این ماده، چسب خصوصیتی را به خود می گیرد که در هنگام تکان های زمین لرزه پیوندهای هایدروجنی مواد کیمیایی از هم می گسلند و در محل دیگری دوباره بهم وصل می گردند، و این پیوندها به صورت دایمی از بین نمی روند.

دانشمندان به منظور آزمایش “کاغذ دیواری زلزله” ساختمانی را بر روی یک صفحۀ فولادی به بزرگی 35 متر مربع قرار دادند. نخست ساختمان را بدون کاغذ دیواری جدید تکان دادند و ساختمان در یک شدت معین “زمین لرزۀ مصنوعی” کاملاً از هم پاشید. سپس عین ساختمان را با کاغذ دیواری جدید مورد آزمایش قرار دادند. ساختمان نه تنها در همان شدت تکان ها ثابت و استوار باقی ماند، بلکه در برابر زلزلۀ دومی که شدت آن یک و نیم برابر بیشتر بود نیز مقاومت کرد.

دویچه وله/ صفی الله ابراهیم خیل

ویراستار: عارف فرهمند

تار عنکبوت یا جولاه، که رشته های بسیار ضعیفی است، نه تنها بسیار مستحکم و قوی است، بلکه می شود از آن برای التیام سریعتر زخم نیز استفاده کرد. دانشمندان پلاستری را می سازند که قشر داخلی آن از مادۀ سحرآمیزی ساخته می شود. (18.01.2012)
 

در اثر یک زمین لرزه قدرتمند در اندونیزیا ده‌ها نفر جان باختند و بیش از ۶۰۰ تن دیگر زخمی شدند. گمان می‌رود که تعداد زیادی از افراد زیر آوارها گیر مانده باشند.

در پی زلزله شدید روز سه شنبه در کرواسیا، شب گذشته نیزمناطق مرکزی این کشور شاهد چند پس لزره دیگر بود. زلزله نسبتا قوی روز سه شنبه در این کشور هفت کشته و ۲۶ زخمی بر جا گذاشت.

زمین لرزه ای به شدت ۶.۶ درجه ریشتر، یونان و غرب ترکیه را تکان داد. تصاویر رسیده از شهر ازمیر ترکیه نشان می‌دهند که ساختمان‌ها فرو ریخته است. این زلزله همچنین باعث جاری شدن سونامی کوچک در جزیره ساموس یونان شد.

وزارت داخله ایران به مهاجران افغان برای آخرین بار یک ماه مهلت داد تا “کد شهاب” دریافت کنند. این مهلت جدید پس از اعتراضات گسترده به غیرفعال کردن کارت‌های بانکی برخی اتباع افغانستانی در ایران داده شده است. 
 

مسافرانی که از اروپا به ایران برسند باید دو هفته در قرنطینه بمانند. از این به بعد برای ورود به این کشور باید گواهی آزمایش منفی کرونا به همراه داشت؛ این امر برای مسافران از کشورهای همسایه به شمول افغانستان نیز صدق می کند. 
 

سازمان ملل متحد خواسته ۲۷ هزار کودک خانواده های داعشی به کشور اصلی شان منتقل شوند؛ اما این کشورها آنان را خطر امنیتی پنداشته و علاقمندی نشان ندادند. مسئول مبارزه با تروریزم در سازمان ملل این ادعاها را بی بنیاد می خواند. 
 

کارت‌ های بانکی برخی مهاجرین افغان در ایران دوباره مسدود شده است. مقام ها دلیلش را عدم اعلام شماره شناسایی اتباع خارجی به بانک خوانده اند. مهاجران افغان در اعتراض به این اقدام در مشهد و تهران تجمع کردند.  
 

مقام‌های ایران روز چهارشنبه با هیئتی از دفتر سیاسی گروه طالبان در تهران دیدار کردند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، دبیر شورای امنیت ملی این کشور در این دیدار امریکا را به تلاش به ادامه جنگ افغانستان متهم کردند.  
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

در هنگام زمین لرزه همیشه صحبت از ثانیه‌هاست. چند ثانیه‌ای که در طول آنها ممکن است هزاران نفر جان خود را از دست بدهند و خسارات زیادی به بار آید. یک فرانسوی به دنبال استفاده از همین چند ثانیه برای نجات جان انسان‌هاست.

ارسال صفحه

Facebook

Twitter

Telegram

EMail

Balatarin

Whatsapp Web

Facebook Messenger Web

لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/1FW8O

چگونه زلزله را تشخیص دهیم

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

کانون ومرکز زلزله :وقتی زمین لرزه ای رخ می دهد ،به نظر میرسد انرژی از ناحیه محدودی که منبع انرپی زلزله است به اطراف پراکنده می شود .این ناحیه  را که زلزله از آنجا منشا گرفته کانون زلزله می گویند.لرزه شناسان معمولا کانون زلزله را یک نقطه در نظر میگیرند .ما می توانیم موقعیت کانون را با تعیین موقعیت یک نقطه در سطح زمین که درست در بالای ان قرار گرفته ومشخص کردن عمق ان تا  سطح زمین توصیف کنیم .این نقطه سطحی را مرکز (اپی سانتر)زلزله می گویند .بنابراین مرکز زلزله  نقطه ای است در سطح زمین که کمترین فاصله را با کانون دارد .با استفاده از امواج لرزه ای ثبت شده در ایستگاههای دور ،می توان موقعیت مرکز زلزله وعمق کانون زلزله را بدست اورد.

منحنی های زمان سیر:  برای تعیین موقعیت مرکز زلزله از منحنیهای زمان سیر (منحنی های فاصله -زمان)استفاده می شود.این منحنیها چگونه تهیه می شوند؟فرض کنید که موقعیت  دقیق یک زمین لرزه وزمان وقوع ان معلوم باشد .می توان از روی لرزه نگاشتی که در فاصله ای معلوم از کانون زلزله ثبت شده ،زمان رسیدن اولین پالس موج p  راتعیین کرد .باکم کردن t0 ازtp  زمان سیر   TP موج p  در فاصله  D محاسبه میشود.به این ترتیب میتوان زمان سیر موج   Pدر فواصل زیادی رابدست آورد ومنحنی زمان سیر موج  رارسم کرد ومنحنی زمان سیر موج P  رارسم کرد. باهمین روش منحنی زمان سیر موج s  نیز رسم می شود.

لرزه شناسان اصولا به همین ترتیب منحنیهای زمان سیر موج  p,s  وامواج دیگر را تهیه می کنند البته آنها از مناطقی که زمین لرزه ها فراوانند وتعداد زیادی دستگاههای لرزه نگاری  دائما در حال کارند مثلا ژاپن وکالیفرنیا شروع کرده اند

غالبا یک زمین لرزه چنان نزدیک به یکی از دستگاهها روی می دهد که موقعیت  وزمان وقوع آن را به دقت می توان براورد نمود .از امواج ثبت شده در این نقاط برای تهیه منحنیهای زمان سیر اولیه استفاده شد .این منحنیها به طور پیوسته با اطلاعات بدست امده از زلزله های هرچه بیشتر اصلاح گردید. در دهه های اخیر لرزه شناسان با ثبت انفجارهای هسته ای بزرگ منحنیهای زمان سیر را دقیق تر کرده اند .چون موقعیت وزمان وقوع چنین انفجارهایی به دقت معلوم است چگونه زلزله را تشخیص دهیم

این گونه انفجارها نیز امواج لرزه ای تهیه می کنند که در سراسر زمین قابل ثبت است

 

استاد پژوهشکده زلزله شناسی گفت: برای تعیین زمان وقوع زمین لرزه باید تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری بیشتر شود و شبکه لرزه نگاری ارتقا پیدا کند.

مهدی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گسل شمال شهر تهران، تنها گسلی است که با گسل مشا در تلاقی است؛ این دو گسل در منطقه لواسانات و در محل روستای کلان به هم می‌رسند و می‌توان گفت تغییرات ایجاد شده گسل مشا، چه تأثیری بر روی گسل شمال تهران گذاشته و چه تغییری در میزان تنش این گسل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به فعالیت گسل شمال تهران بعد از زلزله ۱۹ اردیبهشت ۹۹، افزود: شواهدی در دسترس نیست که گسل شمال تهران، فعالیت جدیدی نشان داده باشد اما می‌توان گفت که تحت تأثیر تغییرات تنش قرار گرفته است.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی خاطر نشان کرد: گسل مشا، گسلی لرزه خیز است که لرزه‌خیزی آن بعد از زلزله ۱۹ اردیبهشت ۹۹ ادامه داشته و تکانه‌های جدیدی از این گسل ثبت شده است. این گسل بعد از جنبش اصلی نیمه شب پنج شنبه و روز جمعه، طی سه روز بعد تکانه‌هایی با بزرگای بیشتر از دو ریشتر نشان داده و حداقل دو زمین لرزه در حد چهار ریشتر و بیشتر از چهار داشته است؛ بنابراین یک گسل فعال محسوب می‌شود.

زارع با بیان اینکه تخلیه تدریجی انرژی گسل شرایط را تا حدی بهتر می‌کند، تاکید کرد: چنانچه میزان انرژی آزاد شده زلزله اصلی و پس لرزه‌ها، نسبت به میزان کل انرژی ذخیره شده اندک باشد، احتمال اتفاق بزرگتری نیز وجود دارد و این سوال همیشه است که آیا زلزله بزرگتری در راه است.چگونه زلزله را تشخیص دهیم

وی خاطر نشان کرد: معمولاً در چنین مواقعی نگاه محافظه کارانه را انتخاب کرده و سعی می‌کنیم شرایط به نحوی بررسی و سازماندهی شود که گویا اتفاق بزرگتر و بدتری رخ می‌دهد؛ این نگاه محافظه کارانه در چنین شرایطی معقول و منطقی است.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی با تاکید بر اینکه زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی قابل پیش بینی است، عنوان کرد: تعیین زمان، مکان و اندازه دقیق زلزله مخصوصاً تعیین زمان دقیق وقوع آن از دست بشر خارج است؛ البته بشر پیشرفت زیادی در زمینه تعیین اندازه زلزله و مکان وقوع آن کرده است، اما تعیین زمان این رخداد نیز اهمیت دارد.

زارع ادامه داد: بشر باید بتواند زمان، مکان و اندازه زلزله را پیش بینی کند، اما او در حال حاضر برای تعیین زمان وقوع زمین لرزه با چالش مواجه است؛ در حالی که توانایی پیش بینی مکان خطر و اندازه آن را دارد.

وی اظهار کرد: برای تعیین زمان وقوع زمین لرزه نیاز است تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری بیشتر شود و شبکه لرزه نگاری ارتقا پیدا کند تا بر اساس شبکه لرزه نگاری مجهز و ثبت داده‌های زیاد و همچنین داشتن تیم متخصص برای داشتن تسلط علمی جهت تحلیل داده‌ها، پیش بینی زمان وقوع زلزله برای بازه‌های زمانی کوتاه محتمل شود.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی افزود: این فعالیت در دنیا شروع شده و ما نیز در ایران این کار را آغاز کرده‌ایم، اما از نظر تعداد دستگاه‌های لرزه نگار و داشتن امکانات به منظور دسترسی به داده‌ها، با چالش مواجه هستیم و تعداد دستگاه‌های کافی برای ما نصب نشده است؛ داشتن تیمی متخصص که با در اختیار داشتن داده‌های لرزه‌ای کافی بتواند، تحلیل درستی انجام دهد نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع زمین لرزه با بزرگای شش ریشتر نیز ممکن است، تاکید کرد: حتی اگر احتمالات کمی برآورد کنیم، این احتمال کم را نیز تحلیل کرده و سعی می‌کنیم آن را تصدیق کنیم. بنابراین احتمال وقوع زمین لرزه با بزرگای شش ریشتر وجود دارد و این داده‌ها قابل توجه است، اما باز هم لازم است داده‌های بیشتری داشته باشیم تا در این زمینه تحلیل‌های دقیق‌تری انجام دهیم.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

مهیج ترین کمپین های پیشنهادی سفر نوروز1400

 

 

جاندارانی مانند مورچه‌ها پیش از وقوع زمین لرزه تغییری را در رفتار خود به وجود نمی آورند. اما مارها، مشابه رویداد زمین لرزه سال 1975 در چین که یک ماه پیش از آغاز زمین لرزه لانه های خود را ترک گفتند، نیز از توانایی پیش بینی زمین لرزه برخوردارند.چگونه زلزله را تشخیص دهیم

بسیاری از جانداران می‌توانند تغییرات شیمیایی که در آبهای زیرزمینی رخ می‌دهند را احساس كرده و آغاز یک زمین لرزه را پیش‌بینی کنند.

دانشمندان بر این باورند چنین توانایی در میان حیوانات منجر به بروز رفتارهای عجیب و غریب آنها پیش از وقوع زمین لرزه است. محققان در سال 2009 پس از اینکه مشاهده کردند گروهی از وزغ‌ها چند روز پیش از وقوع زمین لرزه ای در لاکوئیلا ایتالیا برکه زیستگاه خود را ترک گفتند، مطالعه بر روی این تغییرات شیمیایی را آغاز کرده و پیشنهاد دادند این رفتار جانداران می تواند با پیش بینی زمین لرزه در ارتباط باشد.

طی سالها مطالعه دانشمندان مکانیزمی را تشریح کردند که طی آن سنگ‌های تحت فشار در پوسته زمین ذرات بارداری را آزاد می‌کنند که با آب‌های زیرزمینی واکنش نشان می‌دهند. جاندارانی که در نزدیکی آب‌های زیرزمینی زندگی می‌کنند نسبت به کوچکترین تغییرات این آبها بسیار حساس هستند و از این رو می‌توانند این تغییرات را چندین روز پیش از لغزیدن سنگ‌ها بر روی یکدیگر احساس کنند.

محققان دانشگاه اوپن امیدوارند فرضیه آنها بتواند الهام بخش بیولوژیست‌ها و زمین شناسان شود تا آنها با همکاری یکدیگر راهکاری را برای استفاده از این جانداران در شناسایی علائم زمین لرزه بیابند.

وزغ‌های لاکوئیلا اولین نمونه‌های حیوانی نیستند که پیش از وقوع یک رویداد بزرگ لرزه‌ای از خود رفتارهای عجیب و غریب نمایش می‌دهند. گزارش‌های متعددی وجود دارند که این رفتارها را در میان دیگر خزندگان، دوزیستان، و ماهی‌ها تایید می‌کند. با این همه جاندارانی مانند مورچه‌ها پیش از وقوع زمین لرزه تغییری را در رفتار خود به وجود نمی آورند. اما مارها، مشابه رویداد زمین لرزه سال 1975 در چین که یک ماه پیش از آغاز زمین لرزه لانه های خود را ترک گفتند، نیز از توانایی پیش بینی زمین لرزه برخوردارند.

محققان در رویداد وزغ‌های لاکوئیلا دریافتند زمانی که سنگ‌ها تحت فشار بالا، برای مثال فشار ناشی از حرکات تکتونیکی قدرتمند، قرار می‌گیرند ذرات بارداری را از خود آزاد می‌کنند که این ذرات در میان سنگ‌های اطراف خود جریان یافته و پس از رسیدن به سطح زمین با هوا واکنش نشان داده و مولکول‌های آن را به یون تبدیل می‌کند.

این یون ها در انسانها منجر به بروز سردرد و تهوع شده و در حیوانات میزان هورمون استرس را در خون افزایش می‌دهد. این ذرات همچنین با آب واکنش نشان داده و پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند. این واکنش‌های زنجیره ای می‌توانند بر روی مواد ارگانیک موجود در آب برکه تاثیر گذاشته و آنها را به موادی مضر تبدیل کنند که برای جانداران آبزی مضر هستند. محققان بر این باورند این مکانیزم پیچیده زوایای پنهان بسیار زیادی دارند و از این رو نیازمند آزمایش‌ها و مطالعات پیچیده ای است.

چند دقیقه با دانستنی ها

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی


قیمت بلیط و تورهای عید امسال


جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


مطمئن ترین درگاه خرید لپ تاپ های استوک

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


آکادمی تخصصی زبان| مبتدی تا پیشرفته


انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی


کسب درآمد با سرمایه کم در خانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱

تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ – کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳

تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است

چگونه زلزله را تشخیص دهیم
چگونه زلزله را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *