چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

 
helpkade
چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم
چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی –

فهرست موضوعات

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند.

هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

در صورتی که پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

مطلب قبلی

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

مطلب بعدی

فیلم عمل واریکوسل به روش میکروسرجری یا میکروسکوپی واریکوسل

اسپرم ها تا چند روز زنده می مانند؟

راه های تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

آدرس مطب دکتر حسین کرمی
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

شماره های تماس مطب

02122642744 یا 02122647404

آخرین مطالب


برای عفونت کلیه چی بخوریم؟


تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان


تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات

وقتی خون در گروهی از سیاهرگ‌های بزرگ‌شده کیسه بیضه تجمع یابد، فرد دچار «واریکوسل» شده است. کیسه بیضه، کیسه‌ای از جنس پوست است که از بیضه‌ها نگهداری می‌کند. واریکوسل‌ معمولا در نتیجه دریچه‌های ناکارآمد یا معیوبی که در رگ‌های تخلیه کننده خون موجود در بیضه فرد قرار دارند، ایجاد می‌شود. این بیماری در بیشتر موارد هیچ نشانه و علامتی ندارد. اگر نشانه و علامتی وجود داشته باشد، نشانه‌های آن در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند.

معمولا علائم و نشانه‌های واریکوسل در یکی از دسته‌بندی‌های زیر جای می‌گیرد:

-ظاهر کیسه بیضه

-احساس درد در کشاله ران یا کیسه بیضه ناشی از واریکوسل

-ناباروری مردانه یا کاهش سطح تستوسترون

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

در ادامه 9 نشانه اصلی بروز واریکوسل را بررسی خواهیم کرد. در ابتدا راجع به علائمی صحبت خواهیم کرد که در دسته‌بندی ظاهری کیسه بیضه قرار می‌گیرند.

فهرست موضوعات

گروهی از رگ‌های بزرگ‌شده‌ که ظاهر کِرم مانند دارند، باعث ایجاد اختلال واریکوسل می‌شوند. این علامت در نوع شدید یا به اصصطلاح درجه 3 واریکوسل دیده می شود.

معمولا در بیماری واریکوسل شدید، سمتی که واریکوسل دارد کیسه بیضه بزرگ تر و بیضه همان سمت هم کوچک‌تر از دیگری است. این اختلال در بیشتر موارد (85% موارد) در سمت چپ کیسه بیضه رخ می دهد (به دلیل موقعیت رگ‌های آن سمت).

هر وقت مشاهده کردید که توده‌ای در بیضه یا کیسه آن به وجود آمده است، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. البته اگر این برآمدگی به وجود آمده واقعا واریکوسل باشد، هیچ دردی نخواهید داشت.

اگرچه معمولا بیماری واریکوسل با درد همراه نیست، اما باز هم ممکن است این بیماری دردناک شود (به‌خصوص با پیشرفت بیماری). معمولا درد ایجاد شده با مشخصه‌های زیر همراه است.

 این درد در اثر تجمع خون در کیسه بیضه ایجاد می‌شود. بهتر است به جای پوشیدن لباس‌های زیر پاچه دار، لباس‌های زیری بپوشید که بیضه‌بند داشته باشند؛ بعبارتی کمی جذب بدن باشند تا از آویزان شدن بیضه ها جلوگیری کند. پوشیدن این گونه لباس‌های زیر می‌تواند به کاهش حس ناراحتی و درد کمک کند.

 هر چقدر بیشتر بایستید، خون بیشتری در واریکوسل جمع می‌شود. با دراز کشیدن، خون تجمع‌یافته در کیسه بیضه تخلیه شده و درد نیز کاهش می‌یابد.

 ورزش طولانی‌مدت و سخت باعث گردش خون وریدی شده و به این ترتیب میزان تجمع خون نیز بیشتر خواهد شد.

هوای گرم باعث بزرگ‌تر شدن یا انبساط رگ‌ها می‌شود. در نتیجه رگ‌های بیمار نمی‌توانند به راحتی خون را به سمت قلب بازگردانند. دو نوع اختلال دیگر ناشی از واریکوسل نیز ممکن است ایجاد شود که می‌توانند برای برخی مردان پیچیده‌تر باشند. این موارد به مشکلات سیستمی بدن مانند تولید اسپرم و تستوسترون مربوط می‌شوند. البته این احتمال هم وجود دارد که هر دوی این موارد برای بیضه‌ها رخ دهد.

 اسپرم در بیضه‌ها تولید می‌شود. به نظر می‌رسد رگ‌های بزرگ‌شده که باعث تشکیل واریکوسل می‌شوند، میزان دمای داخل و اطراف بیضه‌‌ها را بالا ببرند. متخصصان معتقدند این موضوع بر میزان تولید اسپرم، تحرک و کارایی آن‌ تاثیر می‌گذارد. در نتیجه میزان پتانسیل باروری هم کاهش یافته یا از بین می‌رود.

 در واقع از هر 10 مردی که مشکل نازایی دارند، 4 نفر از آن‌ها مبتلا به واریکوسل هستند. می‌توان گفت بدن خود فرد، اسپرم‌های او را از بین می‌برد. با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده شانس این که بدن فرد، اسپرم‌هایش را بکشد، در افراد مبتلا به واریکوسل بیشتر از افرادی است که دچار این اختلال نیستند.

مورد دیگری که متخصصان به آن باور دارند این است ‌که واریکوسل می‌تواند در میزان تولید واقعی تستوسترون نیز اختلال ایجاد کند. سطح پایین تستوسترون علاوه بر ناباروی، عواقب دیگری هم دارد. از جمله این عواقب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠️ ناتوانی در نعوظ

⚠️ افسردگی

⚠️ کمبود انرژی یا خستگی شدید

⚠️ کمبود حس بلندپروازی

⚠️ اختلال‌های مربوط به خواب

⚠️ مشکلات مربوط به تمرکز

⚠️ کاهش تحمل در انجام فعالیت‌های ورزشی

⚠️ گُر گرفتگی

⚠️ کاهش توده عضلانی

⚠️ کاهش میزان چربی

البته میزان کاهش تستوسترونی که در اثر واریکوسل رخ می دهد، اینقدر شدید نیست که باعث بروز علائم فوق شود و بعبارتی نمی توان علائم فوق را به واریکوسل نسبت داد. بدیهی است که برخی نشانه‌های واریکوسل از برخی دیگر جدی‌ترند. مثلا میزان تولید پایین اسپرم و تستوسترون می‌تواند برای آن دسته از مردانی که قصد تشکیل خانواده یا گسترش آن را دارند؛ خطری جدی محسوب شود. به هرحال، علائم دیگر اختلال واریکوسل بیشتر ممکن است از لحاظ زیبایی‌شناسی مشکل‌آفرین باشد؛ مثل تشکیل توده‌ای روی کیسه بیضه که از لحاظ حسی و ظاهری شبیه یک کیسه کرم مانند است.

اگر نشانه‌های واریکوسل از بین نروند و دردسرآفرین شده یا بدتر شوند یا اگر نگران تولید اسپرم یا تستوسترون هستید، بهتر است به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. آن دسته از اختلالات واریکوسل که دارای علامت خاصی هستند، می‌توانند با انجام جراحی درمان شوند. بهترین شیوه جراحی، روش میکروسرجری یا همان روش میکروسکوپیک هست که هم میزان عود در این روش کمتر است و هم میزان عوارض جراحی مثل هیدروسل و آسیب عروق شریانی بیضه.

👈👈👈 شاید دوست داشته باشید بخوانید: جراحی میکروسکوپیک واریکوسل👉👉👉

 البته برای افرادی که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی قرار گیرند، روش‌ درمانی دیگری وجود دارد که با کم‌ترین میزان تهاجم اجرا ‌شود که به آن «آمبولیزاسیون واریکوسل» می‌گویند. این روش در 90% موارد موفقیت آمیز است و دوران ریکاوری کوتاه‌مدتی دارد. البته این روش خیلی بندرت انجام می شود و روش مرسومی نیست و کمتر رادیولوژیستی حاضر است این کار را انجام دهد. لازم نیست با واریکوسل زندگی خود را بگذرانید، گزینه‌های درمانی موثر و ایمنی وجود دارند که می‌توانند این اختلال را از بین ببرند.

دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

علائم واریکوسل در اغلب بیماران مراجعه کننده با واریکوسل یک طرفه مشهود نمی باشد. درد مبهم ناشی از واریکوسل علامت ناشایعی است که فقط در 2 تا 10 درصد بیماران مشاهده می شود.

در گذشته واریکوسل، به عنوان یک بیماری پیشرونده معرفی شده بود ولی در بعضی مطالعات اخیر در سال 2009 نشان داده شد که بین گذشت زمان و بدتر شدن کیفیت اسپرم بیماران ارتباطی وجود ندارد. با توجه به شیوع حدود 15 درصدی واریکوسل در زمان بلوغ و میزان 85 درصد باروری در بالغین مبتلا به واریکوسل، می توان نتیجه گیری کرد که تحت نظر گرفتن این بیماران یک انتخاب معقول در برخورد با اغلب موارد واریکوسل در سنین نوجوانی می باشد.

فهرست موضوعات

واریکوسل یعنی گشاد شدن ورودی های (سیاهرگ ها) بیضه به دلیل برگشت خون وریدی که از بیضه به سمت قلب پیش می رود. واریکوسل شایع ترین عمل جراحی انجام شده برای اصلاح ناباروری مردان است.

بيمار ممکن است با شکايت بزرگی، يا عدم تقارن بيضه‌ها، يا درد بيضه، و يا پس از ازدواج، با ناباروری مراجعه کند. ولی شايعترين فرم آن، بدون علامت، و بطور اتفاقی، حين معاينه، متوجه آن می‌گردند. درمعاينه، بزرگی و تورم عروق بيضه، بخصوص در سمت چپ مشهود است و درحالت ايستاده، و يا افزايش فشار شکمی ‌تشديد می‌يابد و در حالت خوابيده از بين می‌رود (درصورتيکه تورم عروق درحالت خوابيده از بين نرفت، بايستی به نوع ثانويه آن شک کرد.)

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

بیضه‌ها از طریق اتصال به طناب منوی در جای خود نگه داشته شده‌اند. طناب نگهدارنده هر بیضه، همچنین حامل سیاهرگ‌ها، سرخرگ‌ها و اعصاب متعلق به هر غده بیضه می‌باشد. در سیاهرگ‌های سالم در داخل کیسه بیضه، یک سری دریچه‌های یک طرفه وجود دارد که خون را از داخل بیضه به کیسه بیضه می‌برند و از آنجا آن را به طرف قلب بر می‌گردانند. گاهی اوقات خون به راحتی در داخل این سیاهرگ‌ها حرکت نمی‌کند و در آنجا انباشته شده و باعث بزرگ شدن سیاهرگ می‌شود.

اصولاً هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای برای تشکیل واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق به وجود آمدن آن نیز ناشناخته است. واریکوسل به آرامی و در طی یک دوره زمانی طولانی تشکیل می‌شود. اغلب مردانی که به این عارضه دچار می‌شوند در سنین 15 تا 25 سال هستند.

واریکوسل معمولا با معاینه ی بالینی تشخیص داده می شود. معاینه بایستی در یک اتاق گرم انجام گیرد. معاینه هم در حالت عادی و هم در حال انجام مانور زورزدن توسط بیمار انجام می شود. در ضمن حین معاینه، بیضه ها بایستی از لحاظ اندازه و قوام نیز ارزیابی شوند.

برای تعیین اندازه ی بیضه از روش های مختلفی مثل خط کش و یا سونوگرافی استفاده می شود. دقیق ترین روش اندازه گیری استفاده از سونوگرافی است. از مزایای دیگر سونوگرافی تشخیص توده های احتمالی بیضه است و همچنین می تواند موارد ناشایع واريکوسل داخل بیضه ای را که در کمتر از 2 درصد بیماران رخ می دهد به دقت نشان دهد.

در صورت امکان بایستی از بیمار آزمایش منی انجام شود زیرا این آزمایش معرف مناسبی برای عملکرد بیضه در بالغین می باشد ولی باید در نظر داشت که انجام این آزمایش در نوجوانان و دوره ی بلوغ یعنی در سن 12 تا 18 سالگی به دلیل ملاحظات اخلاقی از محدودیت هایی برخوردار است. بعلاوه پارامترهای منی در این سن ممکن است با بالغین تفاوت هایی داشته باشدکه ناشی از عدم تکامل جنسی کامل این گروه سنی است.

بنابراین اغلب پزشکان از انجام آزمایش منی در این گروه سنی از بیماران صرف نظر می کنند. از دیگر آزمایش ها می توان به اندازه گیری هورمون FSH اشاره کرد ولی این تست با پارامترهای غیر طبیعی در مایع منی و یا میزان باروری افراد ارتباط مشخصی نداشته و در نتیجه امروزه از این تست به عنوان معیاری در درمان جراحی واریکوسل استفاده نمی شود.

روش سونوگرافی رنگی داپلر قادر به تشخیص موارد خفیف که درمعاینه ی بیمار قابل تشخیص نیست می باشد. به این نوع واریکوسل اصطلاحا واریکوسل تحت بالینی یا Subclinical می گویند. از آنجایی که واریکوسل Subclinical در 60 درصد بیماران مراجعه کننده به کلینیک های ناباروری و همچنین در حدود 40 درصد مردان بارور وجود دارد لذا اهمیت بالینی این تشخیص تا حد زیادی زیر سوال می باشد.

در اینجا ویژگی های بارز دردهای اسکروتومی مرتبط با واریکوسل را بیان می کنیم:

✅ معمولاً درد موضعی و خفیف است که پس از بلوغ شروع می شود (وقتی اولین واریکوسل ایجاد می شود).
✅ تقریباً همیشه در سمت چپ و نه در سمت راست قرار دارد ، زیرا 95٪ واریکوسل ها فقط در سمت چپ اتفاق می افتند.
✅ این درد معمولاً در “مفصل” اطراف آن یا بالای آن است. پوست اسکروت آسیب نمی زند. معمولاً در ناحیه کشاله ران، که نشانه درد فتق است، درد وجود ندارد.
✅ درد واریکوسل خفیف یا “احتقانی” است، همچنین ممکن است فرد به تدریج احساس “سنگینی” یا افزایش درد کند. درد واریکوسل شدید نیست.
✅ درد با فعالیت بدنی (یعنی ورزش، رابطه جنسی)، ایستادن و حتی نشستن بدتر می شود. غالباً فقط در پایان روز وجود دارد.
✅ از آنجایی که درد در اثر افزایش فشار وارد بر ناحیه بیشتر می شود، اگر دراز بکشید درد واریکوسل کاملاً برطرف می شود. این امر آن را از نظر اپیدیدیمیت که یک درد التهابی ثابت تر است، متفاوت می کند.
✅ به همین ترتیب ، ممکن است در طول روز یا عصر شبانه احساس درد کنید، اما هرگز صبح بعد از خواب طولانی در تمام شب احساس درد نمی کنید که این یک ویژگی مشخص است.
✅ قرص های مسکن واقعاً کمکی نمی کنند زیرا درد در طبیعت التهاب ندارد.

در حال حاضر مواردی که توصیه به درمان واریکوسل به روش جراحی می شود شامل موارد زیر است:

1) عقیمی در زمینه ی واریکوسل تایید شده با آزمایش منی

2) کاهش قابل توجه رشد بیضه ی مبتلا به واريکوسل

3) کاهش رشد هر دو بیضه

4) درد مرتبط با واریکوسل(در اینگونه موارد بهبودی درد در 70 تا 90 درصد موارد پس از جراحی اتفاق می افتد).

5) غیر طبیعی بودن آزمایش اسپرم ( فقط در بیماران بالای 18 سال)

روش انتخابی برای جراحی واریکوسل بر اساس تجربه و ترجیح جراح و همچنین میزان عوارض تعیین می شود. میزان موفقیت جراحی معمولا بر اساس میزان عود واريکوسل و احتمال بروز هیدروسل سنجیده می شود. زمان دقیقی برای بروز عوارض فوق الذکر تعیین نشده است ولی میانگین زمان لازم برای بروز هیدروسل بعد ازجراحی واریکوسل بین 6 ماه تا 2 سال در نظر گرفته می شود. اگر چه بسیاری از موارد هیدروسل با گذشت زمان بهبود خودبخودی می یابند ولی در حدود نیمی از موارد نیاز به اقدام جراحی جهت درمان هیدروسل وجود دارد.

یکی از روش های جراحی واریکوسل که در آن میزان عود و دیگر عوارض مانند هیدروسل نسبت به دیگر روش های جراحی خیلی کم تر می باشد جراحی با استفاده از میکروسکوپ و به عبارتی دیگر میکروسرجری است.

پس از تصمیم گیری برای عمل و انجام آزمایشات روتین خون و بررسی اسپرم موهای ناحیه عمل شب قبل یا صبح عمل تراشیده می شوند. ازساعت 12 شب قبل از عمل بیمار دیگر چیزی نمی خورد. عمل با بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر(نخاعی) بسته به شرایط بیمار و صلاحدید متخصص بیهوشی انجام می گردد.

مدت زمان عمل بستگی به فاکتورهای گوناگون دارد و متوسط 30 تا 40 دقیقه می باشد. بیمار همان روز یا فردا صبح مرخص میشود و به مدت حداقل 7تا 14 روز استراحت پزشکی خواهد داشت. بهتر است نزدیکی از روز هفتم به بعدانجام گردد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

کیسه ی بیضه، کیسه ای پوستی است که بیضه ها را درون خود نگه می دارد. این کیسه همچنین شامل سرخرگ ها و سیاهرگ هایی است که خون را به غدد تناسلی می رسانند. اختلال در عملکرد یک سیاهرگ درون کیسه ی بیضه می تواند منجر به واریکوسل شود. در واقع واریکوسل به معنی گشاد شدن سیاهرگ های درونی کیسه ی بیضه است که به آنها شبکه پیچکی نیز می گویند.

حتما ببینید

واریکوسل بیماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد.

این بیماری معمولا در سنین بلوغ اتفاق می افتد و احتمال بروز آن در بیضه چپ بیشتر است و این به دلیل یکسان نبودن آناتومی سمت راست و چپ بدن انسان است. به ندرت واریکوسل در هر دو بیضه رخ می دهد اما امکان آن صفر نیست. همچنین باید گفت همه ی انواع واریکوسل ها نمی توانند بر تولید اسپرم تاثیر گذارند.

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

 

 

واریکوسل  تنها در کیسه ی بیضه رخ می دهد و بسیار شبیه به واریس پا می باشد. این مشکل می تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد می تواند باعث ناباروری مردانه و کوچک شدن بیضه ها شود.

بسیاری از مردان نمی دانند که مبتلا به واریکوسل هستند زیرا اغلب هیچ علائمی ندارد. اما در حقیقت واریکوسل بسیار شایع بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به آن مبتلا هستند.

با اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به واریکوسل هیچ نشانه ای ندارند اما در واقع این بیماران علائم مشترک بسیاری دارند که اغلب به آن بی توجه هستند. برخی از این علائم عبارت است از:

دستگاه تولید مثلی مردانه، طناب منوی یا اسپرماتیک(spermatic cord)، خون را به درون و بیرون بیضه منتقل می کند. با اینکه هنوز مشخص نیست که علت اصلی واریکوسل چیست، اما بسیاری از متخصصین معتقدند که واریکوسل زمانی شکل می گیرد که دریچه های رگ های درون طناب اسپرماتیک، مانع از جریان صحیح خون می شوند. در نتیجه رگ ها برای جبران این مشکل، گشاد می شوند. گشاد شدن رگ ها می تواند به بیضه ها آسیب بزند و باعث سخت شدن باروری مردان شود.

این بیماری زمانی می تواند خطرناک باشد و نیاز به درمان قطعی داشته باشد که مشکلات زیر را ایجاد کند:

مطالعات نشان می دهد که درصد ناباروری در مردان مبتلا به واریکوسل نسبت به مردانی که واریکوسل ندارند، بسیار بالاتر است. البته هنوز دلیل آن به درستی مشخص نیست. اما نظریه ای در این باره وجود دارد که علت را بالا رفتن دمای کیسه ی بیضه به علت تجمع خون، بیان می کند که می تواند منجر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها و در نهایت ناباروری شود. حتی اگر یکی از بیضه ها مبتلا به واریکوسل باشد، ممکن است به دلیل تجمع خون در رگ های گشاد شده، دمای هر دو بیضه افزایش پیدا کند.

تحقیقات نشان می دهد که ۲۵ درصد مردانی که در آزمایشات اسپرمی شان، مشکلی دیده می شود، واریکوسل دارند و با درمان آن، کیفیت اسپرم هایشان نیز بهبود پیدا می کند. به خاطر داشته باشید که تمام مردان مبتلا به واریکوسل نابارور نیستند و می توانند صاحب فرزند شوند.

امروزه توصیه شده است که واریکوسل تنها زمانی نیاز به درمان دارد که ویژگی های زیر را داشته باشد.

در صورتی که نوجوانی به یک واریکوسل بزرگ مبتلا شود، ممکن است بیضه های او به اندازه ی کافی رشد نکنند. در این مواقع ممکن است پزشک صلاح ببیند که بیضه ها سالیانه اندازه گیری شوند. با این حال بیضه ها ممکن است برای همیشه از حالت طبیعی خود کوچک تر بمانند که این نیز می تواند یکی از دلایل ناباروری باشد.

ابتلای ناگهانی به واریکوسل می تواند از علائم گرفتگی یکی از رگ های بزرگ شکمی باشد. این حالت تنها در مردان بالای ۴۰ سال اتفاق می افتد که البته بسیار نادر است.

ممکن است واریکوسل اصلا نیاز به درمان نداشته باشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل می توانند بدون هیچ درمانی صاحب فرزند شوند. با این حال اگر واریکوسل موجب درد، خشکی پوست بیضه و ناباروری شود و یا فرد به دنبال روش های کمکی باروری باشد، باید جراحی شود.

جراحی واریکوسل عبارت است از بستن رگ مشکل دار و به جریان انداختن خون در رگ های سالم دیگر. در صورتی که فرد نابارور باشد، جراحی می تواند باعث بهبود کیفیت اسپرم ها یا درمان ناباروری فرد شود.

نشانه های واریکوسل جدی در نوجوانان شامل خشکی پوست بیضه، درد یا نتایج غیر طبیعی آزمایش منی می باشد. به طور کلی درمان واریکوسل باعث بهبود ویژگی های اسپرم می شود اما هنوز مشخص نیست که عدم درمان واریکوسل می تواند منجر به بدتر شدن کیفیت اسپرم شود یا خیر.

جراحی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد مانند:

برای درمان واریکوسل به سه روش می توان جراحی را انجام داد:

عمل باز واریکوسلکتومی تحت بیهوشی یا بیحسی موضعی صورت می گیرد. جراح از طریق کشاله ران و یا در برخی موارد نادر، از شکم به محل واریکوسل دسترسی پیدا می کند. با استفاده از فراصوت (اولتراساوند) و میکروسکوپ های جراحی، رگ مشکل دار بسته می شود و جریان خون از طریق بقیه رگ های سالم به جریان در می آید. پس از جراحی، بیمار درد بسیار کمی حس می کند و می تواند به زودی فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد.

در این روش جراح برش کوچکی در شکم ایجاد می کند و از طریق آن سوراخ، ابزار کوچکی به درون بدن وارد می کند که به بستن رگ می پردازد.

 

متخصص رادیولوژی یک لوله یا سوند را از گردن یا کشاله ی ران به درون بدن وارد می کند. وسایل جراحی از لوله عبور می کنند و جراح از فنر ها و مواد شیمیایی به منظور زخم کردن و در نهایت بستن رگ مورد نظر استفاده می کند. این نوع جراحی حداقل تهاجمی بوده و می تواند سرپایی انجام شود. دوره ی بهبود این نوع جراحی نیز بسیار کوتاه است.

پس از جراحی بیمار ممکن است به مدت ۳ تا ۶ هفته در کشاله ران احساس درد کند. همچنین کیسه ی بیضه و کشاله ران فرد ممکن است متورم و کبود شود که این حالت با گذشت ۳ تا ۴ هفته از بین خواهد رفت.

احتمالا بیمار می تواند پس از ۲ تا ۳ روز پس از جراحی لاپاراسکوپی سرکار خود برگردد که البته این نیز بستگی به شغل وی دارد. اگر شغل بیمار شامل فعالیت های شدید یا بلند کردن وسایل سنگین باشد، باید حداقل یک هفته از انجام آن خودداری کند. اگر جراحی باز انجام داده اید بازگشت به برنامه روزانه و کارتان ممکن است زمان بیشتری ببرد.

بهتر است تا ۲ هفته پس از جراحی از شورت های محافظ که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید.

 

جمعه 17 بهمن 1399

پیوندها

صفحات سایت

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .


به منظور آمادگی بیشتر در زمان ملاقات با پزشک به منظور تشخیص واریکوسل بهتر است از علائم خود یادداشت‌برداری نمایید و تغییرات اخیر در سبک زندگی، داروها و مکمل‌های مصرفی و سوابق پزشکی خود را تهیه کنید و به همراه یکی از آشناسان یا اعضای خانواده خود مراجعه کنید تا در صورت فراموشی هر مورد آن را به شما یادآوری نماید. همچنین سؤالات خود را از پزشک بپرسید و یک لیست دیگر از پرسش‌های خود آماده کنید. برخی از سؤالاتی متداول بیماران عبارتند از:
⦁     علایم احتمالی من چیست؟
⦁     آیا علایم احتمالی دیگری برای من وجود دارد؟
⦁     چه نوع آزمایش‌هایی نیاز دارم؟
⦁     وضعیت من موقتی یا دائمی است؟
⦁     آیا این وضعیت بر باروری من تأثیر می‌گذارد؟
⦁     چه درمان‌هایی در دسترس است؟ کدام را توصیه می‌کنید؟
⦁     جایگزین روش اصلی که پیشنهاد می‌کنید چیست؟
⦁     آیا محدودیت‌هایی برای فعالیت جنسی وجود دارد که باید رعایت کنم؟
علاوه بر سوالاتی که تهیه کرده اید، دریغ نکنید و سؤالاتی را که در زمان قرار ملاقات در ذهن شما ایجاد می‌شود، بپرسید. ممکن است پزشک نیز از شما چند سؤال بپرسد از جمله:
⦁ علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
⦁ علائم شما مداوم یا گاه به گاه است؟
⦁ علائم شما چقدر شدید است؟
⦁ چه چیزی علائم شما را بهبود می‌بخشد؟
⦁ چه چیزی علائم شما را بدتر می‌کند؟

پزشک طی معاینه مواردی نظیر اندازه، وزن و موقعیت بیضه‌ها را بررسی می‌کند و به آرامی هر بیضه را به عقب و جلو حرکت می‌دهد. طناب اسپرمی را از نظر هر نشانه‌ای از تورم مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک معمولاً بعد از معاینه‌ی فیزیکی ناحیه‌ی کشاله ران، اسکروتوم و بیضه وضعیت بیمار را تشخیص می‌دهد. واریکوسل همیشه نمی‌تواند احساس یا رؤیت شود. پزشک بیضه‌های بیمار را در حالت ایستاده و دراز کشیده بررسی می‌کند. برای بررسی وضعیت از بیمار خواسته می‌شود تا یک نفس عمیق بکشد و آن را نگه دارد. این تکنیک به عنوان مانور والسالوا شناخته می‌شود و این اجازه را می‌دهد تا متخصص اورولوژیست رگ‌های بزرگ را پیدا کند. در صورت شک به وجود واریکوسل ممکن است پزشک سونوگرافی کالر داپلر انجام دهد. سونوگرافی با استفاده از امواج، تصویری از آنچه در داخل بدن است، ایجاد می‌کند. سونوگرافی کمک می کند تا عروق به درستی اندازه‌گیری و بررسی شود. علایم واریکوسل در سونوگرافی به صورت رگه‌هایی گسترده‌تر از ۳ میلی متر و جریان خون اشتباه است. سونوگرافی همچنین می‌تواند اندازه بیضه‌ها را نشان دهد. این یافته‌ها در تصمیم‌گیری درباره‌ی درمان در نوجوانان مفید است. اگر در معاینه فیزیکی هیچ احساس ناخوشایندی وجود نداشته باشد، سونوگرافی مورد نیاز نیست. پس از تشخیص واریکوسل، پزشک آن را در یکی از سه درجه بالینی طبقه‌بندی می‌کند. واریکوسل با توجه به اندازه‌ی توده در بیضه به سه درجه یک الی سه تقسیم می‌شود که درجه ۱ آن خفیف‌ترین حالت و درجه ۳ شدیدترین وضعیت است. درجات واریکوسل بدین صورت است:
⦁ واریکوسل درجه یک یا خفیف: در حالت طبیعی عروق کیسه بیضه طبیعی ولی در هنگام مانور والسالوا عروق مختل دچار تورم و برجستگی می‌شوند و قابل لمس خواهند بود.
⦁ واریکوسل درجه دو یا متوسط: در حالت طبیعی عروق برجسته و مختل قابل لمس بوده و حین وارد شدن فشار شکمی در مانور والسالوا تا حدود دو الی سه برابر برجسته می‌شوند.
⦁ واریکوسل درجه سه یا شدید: در نگاه اول عروق برجسته و مختل به راحتی رؤیت شده و در حین وارد شدن فشار شکمی تا چندین برابر بزرگ می‌شوند.
⦁ واریکوسل ساب کلینیکال: نوعی از واریکوسل است که طی معاینه قابل لمس نبوده و فقط طی سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

لزوماً اندازه در درمان کلی تأثیر نمی‌گذارد. ممکن است در مواردی فرد نیاز به درمان نداشته باشد. گزینه‌های درمانی براساس میزان ناراحتی یا ناباروری انتخاب می‌شوند.

clinic دیدگاه برای بهترین دکتر (پزشک) متخصص بواسیر یا هموروئید در تهران کیست

محسن دیدگاه برای علائم مدفوع چرب، تشخیص علت این بیماری و روش های درمانی

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

امیر دیدگاه برای بهترین دکتر (پزشک) متخصص بواسیر یا هموروئید در تهران کیست

این مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با بیش از ده سال سابقه کار و با داشتن کادر مجرب و تجهیزات بروز تحت نظر دکتر بیژن عابدیان متخصص جراح و استاد دانشگاه در خدمت شما عزیزان می باشد

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

واریکوسل (Varicocele) واژه ای است که به اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه ها دور طناب اسپرم بر اتلاق میشود به عبارت دیگر به واریکوز (واریس) سیاهرگهای داخل کیسه ی بیضه واریکوسل میگوییم.

واریکوسل هنگامی شکل میگیرد که دریچه های درون سیاهرگهایی که اطراف طناب بیضوی پیچ خورده اند، نتوانند جریان خون را به درستی بازگشت دهند. این مساله باعث میشود تا خون در ناحیه ی دریچه های لانه کبوتری عبور کرده و به عقب بازنگردد که نتیجه ی این عمل تورم و بزرگتر شدن سیاهرگها است. مشابه این موضوع در واریس (به خصوص در پاها) نیز مشاهده میشود.

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

واریکوسل معمولا به آرامی تشدید شده و وسعت پیدا میکند و بیشتر در مردان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال رخ میدهد و عمدتا عروق بیضه ی چپ درگیر میشود. واقعه در افراد مسن تر ممکن است به دلیل تومورهای کلیوی، که باعث انسداد جریان خون سیاهرگی میشوند رخ دهد. به طور کلی واریکوسل در سمت چپ کیسه ی بیضه ( وریدهای بیضه ی چپ) بسیار شایعتر از سمت راست است.

علائم واریکوسل زیاد نیستند و شامل موارد زیر میباشند:

همچنین ممکن است علامت خاصی نیز مشاهده نشود.

گرید ۱ : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند گرید ۲ : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند گرید ۳ : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

اگر شما برای این بیماری نزد پزشک مراجعه کنید، پزشک احتیاج دارد تا ناحیه ی کشاله ران و بیضه ها را معاینه کند، در ملامسه ی کیسه ی بیضه، حالتی شبیه کیسه ای پر از کرم لمس میشود که به دلیل تورم و جداتر شدن رگها میباشد. با اینحال اگر در حال دراز کشیده باشید امکان دارد نتوانید چنین حالتی را تشخیص دهید. همچنین بیضه ای که در سمت واریکوسل قرار گرفته است کوچکتر از بیضه ی دیگر است.

با استفاده از نگهدارنده ها و یا پوشیدن لباس زیر مناسب (شرتی که تنگ نباشد) میتوان تا حدی از درد و ناآرامی کاست. در صورتی که با رعایت این شرایط درد کاسته نشود و یا علائم دیگری مشاهده شود باید درمانهای دیگری را مد نظر قرار داد.

به جراحی اصلاح کردن واریکوسل، واریکوسلکتومی (Varicocelectomy) گفته میشود و معمولا فرد در همان روز بعد از جراحی از بیمارستان ترخیص میشود. عمل واریکوسلکتومی در نیاز به بی حسی دارد و حتی میتوان آن را تحت بیهوشی عمومی انجام داد. اورولوژیست یا جراح برشی در قسمت تحتانی شکم ایجاد میکند و عروق سیاهرگی معیوب را میبندد. با اینکار خون فقط در عروق سالم و طبیعی جریان میابد. بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی کیسه یخی بر روی ناحیه قرار دهید تا میزان تورم کاهش پیدا کند.

تکنیک آمبولیزه کردن (مسدود کردن) واریکوسل، روش جایگزین جراحی است. این روش نیز نیاز به استراحت در بیمارستان ندارد و بیمار چند ساعت بعد از عمل، ترخیص میشود. برش ایجاد شده در این روش کوچکتر از روش جراحی است بنابراین بهبودی سریعتر حاصل میشود. حفره ی کوچکی توسط کاتتر در ناحیه گردن یا کشاله ایجاد میشود و کاتتر (لوله ی پلاستیکی) را وارد سیاهرگ میکنند.

با کمک و راهنمایی اشعه X کاتتر را وارد واریکوسل میکنند، سپس حلقه ی کوچکی از درون کاتتر عبور داده میشود و درون واریکوسل جاسازی میشود. با اینکار، سیاهرگهای معیوب مسدود شده و خون فقط از طریق سیاهرگهای سالم منتقل میشود. بعد از اتمام کار به شما توصیه میشود تا از کیسه یخ استفاده کنید و از حمایت کننده ی بیضه ها استفاده کنید.

واریکوسل عموما بدون عوارض است و نیازی به درمان ندارد. در صورت انجام جراحی میزان اسپرم شمارش شده افزایش میابد ولی این بدان معنی نیست که شانس بارور کردن در شما افزایش یافته است. در اکثر موارد، تحلیل بیضه ها اصلاح نمیشود مگر اینکه جراحی در مراحل ابتدایی و در دوران نوجوانی انجام شود.

مهمترین مشکلی که بواسطه ی واریکوسل ایجاد میشود عقیمی است. در صورت اقدام برای درمان، برحسب نوع واریکوسل و درمان انجام شده ممکن است موارد زیر حادث شوند:

برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و تشخیص سریع باید بیضه ها را به صورت منظم معاینه کنید (» نحوه انجام معاینه بیضه ها) و در صورتی که بر روی بیضه ها توده ی متورم و یا غیر طبیعی لمس کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلام اقای دکتر من ۱۷ ساله هستم و ورزشکارم و تقریبا ۵ ماه بود ک درد کشاله ران راست داشتم و تازگیا متوجه شدم ک بیضه سمت راستم هم ورم کرده و رنگش هم تیرست ایا ممکن درد کشاله هم برای واریکوسل باشه و من واریکوسل داشته باشم خواهش میکنم جواب بدین

سلام برای معاینه به پزشک عمومی مراجعه کنید.

سلام اقای دکتر اقای دکتر من ورزشکار هستم من یمدتی کشاله ران راستم درد میکرد هرجارفتم خوب نشد و چند روزی هست ک متوجه شدم بیضه سمت راستمم ورم کرده و حتی رنگش هم تیره شده میشه بگین چ درجه ایه و درمانش چطوره ؟ مرسی از شما

سلام مدتی هستش ک بیضه سمت راست وکشاله سمت راستم درد می کن واریکوسل گرید ۱دارم باید چیکار کنم حتما عمل کنم؟

سلام من دانشگاه افسری امین ثبت نام کردم. موقع تست پزشکی بهم گفتن مشکوک ب واریکوسل و فرستادنم برای سونوگرافی دکتر گفت در بیضه چپ مشاهده میشه البته کم. میخواستم بدونم رد میشم یا قبول آگه میدونین لطفا راهنمایی کنید.

با سلام کشاله ران سمت چپ پام خیلی درد میشکم چندساله اقدامی نکردم تاحالا . و کیسه بیضه ام شل شل میشه من چکار بایسی انجام بدم

سلام اقای دکتر چند مدتی است که بیضه سمت راستم درد داره و حس میکنم از راس بیضه توده ای زده بیرون . دردش توناحیه سینه حس می کنم و تیر میکشه حقیقتش حس میکنم دو وزنه به بیضه هام بسته و سنگین شده اگه ممکنه مرا راهنمابی کنید

سلام. من یکبار سونوگرافی معمولی و یکبار سونوگرافی رنگی انجام دادم. و در دوحالت اثری از واریکوسل نبود. دکتر با دستش معاینه کرد گفت داری. رفتم پیش یه متخصص دیگه گفت نداری. بالاخره دارم یا ندارم؟یعنی میشه داشته باشم ولی سونوگرافی مشخص نشده باشه؟؟؟

سلام.من ٣٣سالمه.قصد بچه دار شدن داریم.آزمایش اسپرم که دادم ٩٠درصد آزمایشم خوب بود.فقط گفت که اسپرم هات مرده.دکتر گفت واریکوسل درجه٢ داری.ولی سونوگرافی کردم گفت که واریکوسل دیده نشده. میشه بگین امکان داره از چی باشه??

درجه سه چطور؟ مرسي از لطفتون

سلام معاینه و احتمالا نیاز به جراحی البته باید قبلش حتما بررسی بشه

سلام. آیا واریکوسل باعث عقیمی ميشه؟ ؟ تو توضیحات نوشته ممکنه باعث عقیمی بشه و بعد عمل هم درست نشه؟

سلام واریکوسل درجه ۱ و ۲ عقیمی برگشت پذیر دارند. بعد از عمل بهبودی حاصل می‌شود.

سلام من ۲۷سالمه ۴ساله ازدواج کردم مشکل دارم واریکوسل پیچ شده اسپرم حرکت نمیکنه ولی ۲ساله متادون میخورم به خاطر قرص متادون بود یا نه کمکم کن

سلام من مامور راهنمایی هستم یکسال ازدواج کردم واریکوسل گرید ۲ دارم که قصد بچه دتر شدنم هم دارم ایا میتوانم دکتر رفتم گفتش که مشکلی نداره و نمیخواد عمل کنی ایا واقعا نیاز به عمل هست ؟ایا عمل نکنم مشکل پیش میاد ؟ ممنون اگر بیشتر توضیح بدید به ایمیلم

.سلام پسری ۲۴ ساله هستم درسونوگرافی واریگوسل گراید۲ نشان داده شده ایابرای استخدام مشکلی بوجودمیاد.هیچ گونه دردی هم ندارم .راهنمایی کنید

سلام خیر معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

سلام/ بیضه چپم پایین تر از بیضه راسته. هیچ درد و یا دیگر علایم واریکوسلو ندارم.میترسم تو آزمون استخدامی دردسر ساز بشه?

سلام طبیعی است.

سلام خسته نباشین. من واریکوسل دارم و یه بارم عمل کردم ولی دوباره برگشته و بدترم شده و از نظر بدنی کمبود وزن دارم. میخواستم بدونم ایا این بیماری در کمبود وزن شدید من تاثیری داره؟

سلام من ۲۴ سالمه برای بارداری اقدام کردیم ولی نتیجه نگرفتیم من ازمایش اسپرم دادم تعداد اسپرمام ۶۵ میلیون توی هر سی سی بود ولی سرعت اسپرمام کم بود … دکتر قرص پروفرتیل نوشت بعد از یک ماه سرعت اسپرمام خوب شدن ولی تعداد اسپرمام شده ۴ میلیون تو هر سی سی مشکلم چیه؟ایا واریکوسل دارم ؟ یا موقتیه؟

سلام وقتتون بخیر من حدود یه سال پیش برای واریس درجه۲ رفتم اورولوژی و گفتن که عمل لازم نیس گفتم یکمی درد دارم گفتن مشکلی نیس گاهی دردا زیاد اذیت میکنه آیا امکانش هست ک درجه سه شده باشه چون دوباره درداش شروع شده و در این مواقع شکلش واضح تر میشه؟ آیا اگه بعد از مشکل بارداری عمل کنم از الان تا اونموقع امکان مشکل جدی ای هست؟

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

سلام خسته نباشد میتوانید توضیح دهید چجور باید فهمید واریکوسل داری من ی خورده مشکوک شدم

سلام اقای دکتور من از بچگی دوری بیضه سمت چپم چیزی مثل رگ هستیش درد اینا ندارم خیلی فکرمو مشغول کرده به نظری شما اون یه مریضی هست یا تبیعیه

سلام اقای دکتر من هنگام ورزش کردن زیر شکمم درد گرفت رفتم دکتر آزمایش کلیه و واریکسل گرفت که معلوم شد دردم از گرفتگی ماهیچه بود ولی تو ازمایشم معلوم شد واریکسل ۳ دارم .قبلش من هیچ درد یا علایمی نداشتم و تمام علایمم طبیعی است میشه راهنمایی بکنید مشکلی دارم یا احتیاج به عمل جراحی هست چون تازه ازدواج کردم میترسم مشکلی پیش بیاد ترسیدم ممنون از شما

سلام اقای دکتر من واریکوسل ۴mmدر بیضه چپم دارم ایا خطرناکه ۲۴ سالمه از عوارض بعد عمل میترسم

سلام اقای دکتر من واریکوسل ۴mm در بیضه چپم داره خطرناکه؟

سلام آف ای دکتر من ۲بارعمل واریکوسل انجام دادم دفعه اول که پارسال بود طرف چپ و امسال هردوطرف عمل کردم ولی بازدرددارم ودرسنوگرافی رنگی بازواریگوسل دوطرف میگه طرف چپ ۳٫۳وطرف راستم ۲٫۸دکترم میگه ایناابعدعمل عادیه می خواستم بدونم بازهم واریکوسلم عودکرده یانه

سلام خسته نباشید من ۳۲ سالمه الان یک هفته از ناحیه سمت راست بیضه احساس درد میکنم الان اتفاقی دیدم رگ زیر همون بیضه سیاه شده . ممکنه منم واریکوسل داشته باشم اگه آره باید چیکار کنم ممنون.

من وایکوسل گرد ۱سمت چپ عمل کردم کهبعد از دو روز اسپرم ازم آمد میخواست بدونم ظرر دارد

با سلام آیا پایین تر بودن بیضه راست بر گرایش به جنس موافق تاثیرگذار است؟

سلام خیر

با انجام چه کار هایی عود میکنه؟

سلام خسته نباشیدتورخداکمکم کنیدمن داخل خاب شهوتی شدم دستموگرفتم که شورتم کثیف نشه احساس کردم یک چیزی ریخت داخل بیضام بیضام دردمیکردرفتم دکترکلیه گفت بایدبادوربین نگاه کنم رفتم کلنیک نگاه کردگفت خوبه بدازچندوقت بیضام شل شدوترسیدم که بیضام بزرگ نشده باشه ویک تیرمیکشیدبغل بیضه چپم ومیزدبه کف پام رفتم سونوگفت وارگوسل خیف داری حالا ۵روزه عمل کردم بیضام شل هسته دکترم گفت هر۵رگوبرات گرفتم گفت عملت خوب بودمن میخام بدونم شل شدن بیضام خوب میشه رگای داخل بیضم سفت هسته خوب میشه نگرانم تورخداکمکم کنیددکتری که منوعمل کرده رفته تهران وبدازتهران خارج گفت میره یاحق منتظرجوابتون هستم

سلام ببخشید من عمل واریکسل کردم ۶سال پیش دوباره رفتم دکتر بهم گفته واریکسل سمت چپ بیضه دارم آیا مهم هست دوباره برم عمل کنم

سلام ممنون از زحماتتون خسته نباشین.

سلام ممنون از زحماتتون خسته نباشین.

سلام، خسته نباشید من شوهرم ۶ ساله که عمل واریکسل دو طرفه انجام داده امکان اینکه دوباره برگرده هست .

سلام آقاي دكترتقريبا ٢سال كه فهميدم بيماري واريكوسل دارم عمل هم كردم ولي خوب نشده ميشه راهنماييم كنيد چيكاركنم ممنون ميشم

باسلام خدمت اقایه دکتر یسوال داشتم ممنون میشم جواب بدید من و همسرم ۴ماهه ک اقدام ب بارداری کردیم و بی نتیجه بود ب همین دلیل ب دکترمراجعه کردیم و متوجه شدیم ک همسره من ازواسپرم هستن ب دکتر ناباروری مردان مراجعه کردیم بدون سونوگرافی گفتن ک همسرم واریکوسل نداره و توصیه ب عمل بیوپسی کردن و خودشون این عمل راانجام دادن و بعد درجواب عمل گفتن ک اصلا اسپرمی وجود نداره و پیشنهاد اهدای جنین راکردن سوال من اینه ک ممکنه همسرم واریکوسل داشته باشن و دکترتشخیص نداده باشن ؟ چون سال هاپیش با سونوگرافی گفته بودند ک واریکوسل دارن و هردکتری یجی میگه ممنون میشم از راهنماییتون

با درود و احترام ۳۲ ساله هستم. چندین ساله درد در هر دو بیضه دارم. در آخرین سونوگرافی ورید بیضه چپ ۷.۵ و بیضه راست ۷ میلیمتر بوده. درد در کشاله بسیار زیاده طوری که گاهی راه رفتن هم مشکل میشود ولی تمایلی به عمل ندارم و مسکن در هنگام درد استفاده میکنم و آخرین آزمایش اسپرم هم نرمال بوده. آیا عمل برای من واجبه؟

سلام اقای دکتر، من واریسکول دارم درجه دو هم هست، چه مدت بعد درجه سه میشه. درجه سه بشه چه مشکل حاد تری بوجود میاد که از سربازی معاف میشن ؟ لطفا کمکم کنین

سلام وقت بخیر اقای دکتر من در حالت ایستاده متوجه چیزی نمیشم .ولی پاین بیزه سمت چپم گره رگ به دستم میخوره به صورت دایره هست به نظرتون چیه؟

سلام آقا دکتر بعد دو روز عمل واریکوسل بیضه چپم ورم کرده وحدود ده روز است هنوز خوب نشده لطفا راهنمایی کنید آیا احتمال عمل جراحی دوباره وجود داره

سلام آقای دکتر برای واریکوسل نوع ۱ که گفتین درمان لازم نیس.برای بهتر شدن یا چطور بگم برای تاحدی از بین رفتن این بیماری چه راه و روشی دارو یا اصلا هرچی.راستش من میرم دانشگاه افسری اونجا دکترا اشکال میگیرن.جوابو به جمیلم ارسال کنید باتشکر.

سلام علیک خسته نباشی دکتر جان مجردم ۲۲سال دارم فعلا هم متاهل نمیشم با مراجعه به دکتر وآزمایش های سونگرافی که از بیضه هام انجام داده دکتر گفت واریکوسل گرید ۱ داری واریکوسل طرف چپ باسم عمل جراحی نوشته منم از عمل جراحی میترسم آیا درمان هست که واریکوسلم رفع بشه؟

سلام دکتر در عمل واریکوسل بیمار رو بی حس میکنن یا بیهوش و چقد طول میکشه

اقای دکتر سلام ایا بیضیه سمت راست کار اسپرم سازی میکنه؟ یا فقط بیضیه سمت چپ اینکاررو میکنه؟اگه چنینه پس سمت راستی کارش چییه؟

سلام هر دو بیضه فعالیت اسپرم سازی را انجام می‌دهند و در صورتی که یکی از دو بیضه آسیب ببینند معمولا مشکلی از جهت باروری ایجاد نمی‌شود.

اسماعیل هستم

ممنونم اقای دکتر ازراهنماییهای خوبتون یه هفته صبر میکنم بعد ازمایشمو میدم خداکنه انچیزی که فرمودید که افراد بعداز عمل واریکوسل قدرت باروریشون برمیگرده برامنم صحت پیدا کنه بینهایت از شما و ایجاد این گفتگویمون متشکرم خداوند راشاکرم که دکترای خوبی وجود دارند مانندتان به امید پیروزی وموفقییت روزافزونتون

سلام دوباره ممنونم از راهنماییهای خوبتون فقط یسوال مونده شما تو این ادرس که منو فرستادید(آزمایش آنالیز اسپرم و تحلیل آن) اونجا گفته تعداد اسپرم باید بالای ۲۰میلیون باشه اخرین ازمایش اسپرمی که من دادم پارسال بود با ۲۵میلیون ولی دکتر بادیدن ازمایش گفتند ۲۵میلیون کمه حتما باید حداقل به پنجاه میلیون برسه ومنو ناامید کردند ..ممنونم از اینکه وقت میزارید وحرفهای مارو میخونیدو پاسخ میدهید لطفا راهنماییم کنید ?????

سلام ۲۰ میلیون در واقع مرز عقیمی است (البته شانس وجود دارد) و هرچه تعداد اسپرم بیشتر باشد شانس باردار کردن افزایش خواهد یافت.

سلام؟من بار دوممه عمل میکنم می خاستم ببینم بچه دار م یشم مجردم فعلا ۲۴ سالمه

من دوسال پیش عمل واریکوسل انجام دادم قبل عمل تعداد اسپرمم درحد عقیمی بود ۲۰۰۰تا اسپرم یسال پیش ازمایش اسپرم دادم تعدادش رسید به ۲۵میلیون و دیگه ازمایش ندادم ایا میتونیم بچه دار بشیم؟۴۰سالمه خانمم شرایت باردارشدنش طبق ازمایشاتش بسیار بالاست تعداد اسپرم یه مرد باید چندتا بشه تا باروری انجام بشه؟ جوابمو بدید لطفا باتشکر????

با سلام در مطلب زیر پاسخ سوال شما داده شده است: » آزمایش آنالیز اسپرم و تحلیل آن

خیلی عالی بود امیدوار شدم بخودم ممنونم از شما چطور میتونم سوال بپرسم ازمتخصصینتون؟

سلام اقای دکتر.پارسال شوهرم بخاطر واریکوسل نوع دو عمل کرد.امروز که سونو دیگه انجام داده که دوبار واریکوسل نوع یک داره.گفتم ببینم دوباره باید عمل کنه یه نه با دارو مشکلش حل میشه.اخه مشکل نازایی براش ایجاد کرده

سلام واریکوسل نوع ۱ معولا نیاز به اقدام درمانی ندارد.

دکتر دستم ب دامنت من ی مدت بیضه سمت چپم متورم شده و قابل لمس است چ کار کنم؟؟

سلام دکتر من چند وقتی هست که احساس سنگینی تویه بیضه هام میکنم ازمایش سونوگرافی هم انجام دادم ولی مشکلی نداشتم .ولی همچنان احساس سنگینی وگاهی هم تیر میکشن میشه راهنماییم کنین .درضمن من ورزش بدنسازی هم میکنم

سلام خسته نباشید من وقتی بچه بودم سه بار عمل واریکوسل انجام دادم و الان ۲۵ سالمه و درجه ۲ دارم بازم هم باید عمل کنم یا نیاز به عمل نداره؟الان هم نه درد دارم و نه مشکل خاصی؟

سلام دکتر من دو روز میشه که فهمیدم سمت راست بیضه هم سه تا از رگهای نازکش کلفت سیاه شدن میشه راهنمایی کنین ممنون

سلام آقای دکتر دیگه خسته شدم هر مطلبی که بخواینو خوندم دارم کلافه میشم بیضه درد دارم بعد احساس میکنم پروستاتم یکم مشکل داره نه تکرر ادرار دارم نه چیزه دیگه ای فقط یکم سنگینی پایین شکمم همراه با درد و درد در مقعد خیلی کم دارم بعد الان که داشتم بیضمو معاینه میکردم یه چیزی روی بیضه شپم مشاهده کردم که تا دیروز مشاهده نمیکردم یه چیز متحرک بودش نرم رو بیضه چپم موقع نعوظ دردام بیشتر میشن ولی خودم که مطلب زیاد خوندم فکر میکنم مشکلم پیازی میرزاییه چپه همون چیزی که قبل منی میاد و یه چیط خوندم که اون باعث سرطان پروستات میشه، به خدا امتحان دارم فکرم همش به ایناس دیگه کلافه شدم همه نمره هامو بد دادم لطفا کمک کنین میخوام دکتر برم دنبال خوبشم در ضمن ۲ ماه پیشم درد داشتم سونوگرافی کردم مشکلی نبود ۱۷ سالمم هست آیا ممکن سرطان پرستات یا بیضه باشه؟! ):

با سلام درد بیضه عوامل متعددی دارد از فشارهای فیزیکی ساده، نشستن طولانی مدت، پیاده روی طولانی مدت، بلند کردن اجسام سنگین تا عواملی مثل سنگ کلیه، سنگ مثانه و سایر مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی-ادراری. اگر درد مداوم دارید سریعتر به اورولوژیست مراجعه کنید تا معاینه کنند.

آقا من دیگه نمیدونم چیکار کنم کلافه شدم ۱ ماه پیش بیضه هام درد گرفت در اثر بلند کردن اجسام هم دردش بیشتر میشد تا اینکه رفتم دکتر سونوگرافی کردم مرد موقع سونوگرافی گفت شما مشکلی ندارین و بعد جوابو داد رفتم بیرون دیدم زده واریکوسل خفیف درجه یک دارین تعجب کردم رفتم دکتر معاینه کرد گفت شما مشکلی ندارین الان باز دردش بیشتر شده خودم چک کردم دیدم بالا بیضه چپم یه چیزایی حس کردم آیا واریکوسل دارم؟ لازمه دوباره برم دکتر؟؟

سلام وجود طناب‌ و رگ‌ بالای بیضه‌ها کاملا طبیعی است و مربوط به رگ‌های خونرسانی و مسیر انتقال اسپرم می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب زیر را مطالعه فرمایید: » آناتومی دستگاه تولید مثل مردانه

سلام من ۳۴ ساله و متاهل هستم و تا چند وقت پیش هیچ اطلاعی از این بیماری نداشتم تا اینکه پسرخاله کوچکم از وجود چنین بیماری در خودش و داییم خبر داد که عمل کرده بود و من پس از وارسی متوجه بزرگتر بودن بیضه چپم نسبت به بیضه راست شدم تقریباً ۱و نیم برابر حتی در حالت نشسته و خوابیده و جدیدا گاهی با درد خفیف همراهه و گاهی هم اصلا درد نداره دقت نکرده بودم چند ساله این مشکلو دارم چون هیچ اطلاعی از وجود همچنین بیماری نداشتم و هیچ مشکلی در نزدیکی نداشتم ولی برای بچه دار شدن هیچ اقدامی تاحالا انجام ندادم چون بیکار شدم و از نظر مالی مشکل دارم ميخواستم زمانی که وضعیت کاریم مساعد شد اقدام کنم احتمالا چند ماه آینده پسرخالم بدجور منو از این بیماری ترسوند میگفت دایی کوچیکم کلا عقیم شده بود با توجه به اطلاعاتی که از اینترنت در مورد این بیماری گرفتم فکر کنم از نوجوانی این بیماری رو داشتم و ازش بیخبر بودم چون یک رگ بزرگ یادمه از دوران نوجوانی به بیضه چپم میرفت که همون زمانها ۱۸ سال پیش به دایی بزرگم پزشک بود نشون دادم گفت رگ اسپرمه و مشکلی نیست و من هم دیگه پیگیر نشدم و دقت نکردم تا چند ماه پیش که پسرخالم منو آشنا کرد با این بیماری ميخواستم بپرسم نکنه من چون دیر فهمیدم سالهاست کلا عقیم شدم و خودم خبر ندارم خواهشا راهنماییم کنین از نگرانی دربیام خیلی فکر منو مشغول کرده ممکنه من کلا عقیم باشم؟؟؟؟ آیابعد از عمل هم ناباروری ممکنه درمان نشه و من تا آخر عمر بچه دار نشم؟؟؟

با سلام معمولا عقیمی حاصل از واریکوسل پس از درمان برطرف می‌شود و قدرت باروری فرد برمی‌گردد.

سلام و خستخ نباشیو بابت سایت خیلی خوبتون ممنونم من ۲۳ سالمه و ۵ ماهی میشه ک درد بیضه سمت راست داشتم مراجع کردم دکتر با معاینه گفت ک با استراحت و نرفتم ب ورزش بدنسازی خوب میشم چند ماهی گذشت رفته رفته بهتر شدم ت این ک دوباره رفتم باشگاه و قرص متان استفاده کردم امروز یه کیست توده لخته گی یا هرچیزی دقیقا تو رگ بالای بیضه سمت چپم ایجاد شده ک نمیتونم تکان بخورم فردا دوباره مراجعه میکنم ولی خواستم از شما هم راهنمایی بگیرم من چ کنم

میخواستم بدونم کسی که واریکسل نوع۱ داره ایا میتونه رابطه جنسی برقرار کنه براش خطری نداره یا مشکلی پیش نمیاد؟

خیر مشکلی ندارد.

سلام من پسر ۳۱ساله متأهل هستم رگ خونی بالای بیضه سمت راستم کمی قرمز شده و مقدار کمی درد بیضه دارم لطفا راهنمای بفرمایید.تشکر

من ۳۲سال دارم وواریکسول درجه ۲دارم آزمایش اسپرم دادم دکتر گفت نیازی ب عمل نیس ت ولی در محل بیضه هادرددارم.راهنمایی کنید

سلام آقای دکتر. من بر روی کیسه بیضم یک برجستگی دارم که اولا کوچک بود ولی الان اندازه یک نخود است

سلام،من ۳۶سالمه۲۰سال قبل عمل واریسو انجام دادم،درجه سه یا شدید بود،الان بزرگیو اویزان بودن بیش ار حد بیضه ها خیلی ازار و اذیتم میکنه،لطفا اگه راهی برا تخلیه رودهای درون کیسه بیضه ها و کوچک و جمعو جور کردن اونها وجود داره راهنمایی بفرمایید. سپااااسگذارم.

خون مردگی بیضه چیست

با سلام و خسته نباشید،من ۲۲سال دارم،اگر بعد از عمل عقیم شدم درمان دارد؟؟

سلام من ۳۵سال هستم رفتم دکتر معاینم کرد گفت واریس بیضه در سمت چپ داری باید عمل بشي آیا درمان دیگری دارد اگر عمل کنم مشکلی به وجود نمياد لطفا راهنمايم کنید متشکرم

سلام من شوهرم عمل واریکسول انجام داده چقد طول میکشه تا نتیحه بگیریم و بچه دار شیم

سلام دوست عزیز,…..منم شوهرمو ۸ماهه عمل کردم هنوز بچه دار نشدیم …..حدود ۶ماه بعد از عمل امکان بچه دارشدنه مهیاست

سلام من ۲۷ سالم رگهای اطراف بیضع سمت چپ متورم شده ویک رگ روی بیضع سمت چپ با چشم دیده میشود و از بزرگتر است و وقتی بیضه جمع میشود از بین میرود.مشکل خاصی دارد.ممنون

سلام من ۲۲سال دارم. من تو سن ۱۳سالیگی درد داشتم اون موقع درد میگرفت خوب می شد ولی الان دیگه نه فرق میکنه بیضه چپم درد میکنه باشگاه هم رفتم فشار اوردم بتر شد لطفا در این مورد راهنماید فرمایید مممنون!

با سلام و ارض ادب خدمت شما ، من ۲۱ سال دارم و دو هفته است که عمل واریکوسل انجام دادم ، من هم واریکوسل چپ داشتم و هم راست که چپ شدیدتر بود و راست خفیف(mild).در واقع جراح فقط سمت چپ را جراحی کرده است. میخواستم بدانم واریکوسل راست تاثیری در قدرت باروری دارد یا خیر؟ آیا وجود رگ های گشاد و حالت کشیدگی در بیضه بعد از عمل نشانه عود بیماری است یا خیر؟ من سفالکسین مصرف کردم که چند روزی است که تمام شده اند و در محل عمل چرک بیرون میاید و هنگام انزال بیضه چپ یک روز درد میگیرد. ایا نیازی به مصرف دوباره دارو است؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

باعرض ادب بنده یبار بیضه سمت چپو عمل کردم ولی بعد سه ماه سونو گرفتم میگه هنوز الانم هردو بیضه هام گرفتن.چپ۵.۹راست۲.۹هستن الان باید چکنم خیلی اذیت شدم

سلام خدمت شما اقاي دكتر من ٢٦ سال دارم و حدود ۱ سال شايدم بيشتر متوجه درد و يه توده در بالاي بيضه سمت چپ جايي كه رگ هاي خوني وصل هستن شدم به دكتر مراجعه كردم دكتر با معاينه به وجود كيست پي برد و سونوگرافي نوشت در سونوگرافي چيزي ديده نشد و همه چي نرمال بود به دكتر مراجعه كردم گفت چيزه جدي نيست ولي شديدا درد دارم و امكانش چي ميتونه باشه ايا امكان داره سونوگرافي اشتباه كرده باشد لطفا راهنمايي كنيد در ضمن تا زيره شكمم درد ميزند ممنون از سايت خوبتون

سلام من ۲۳ سال عمر داردم و در معاینات که انجام دادن گفتن من واریکوسیل درچه ۴ دارم ولی بیضه من درد نداره فقت مهم ایسنا که در وقت نشستن درد احساس میکنم لطفا جواب بدهید ممنون میشم

سلام من ۲۲ سالمه و واریکسل در جفت بیضه هام دارم گرید ۳ بیش از ۹ پیش رفتم دکتر و گفت باید عمل کنی و آزمایش اسپرم بدی ولی نتونستم برم دوتا سوال دارم آیا مشکلی برای باور شدنم ایجاد شده تو این مدت ؟ و اینکه بعد از عمل چند وقت باید استراحت کرد یا کار ستگین نشش ماه گذشت از وقتی که فهمیدم واریکسل دارم

سلام من ۲۱سال دارم وعمل جراحی انجام دادم ولی بعد از سه ماه عمل احساس میکنم هنوز علائم واریکسل رو دارم بایدچکار کنم لطفا راهنمایی کنید

سلام اقای دکتر من واریکوسل نوع چهارم دارم که با سنو گرافی قابل تشخیص هست درد در ناحیه بیضه دارم و سه سال هست ازدواج کرده ام در صورتی که اصلا جلوگیری نکرده ام همسرم باردار نشده دکتری که بهش مراجعه کرده ام گفته باید عمل بشم لطفا راهنماییم کنید ممنونم

سلام. همسرم واریکسل داشت و۵ ماهه که عمل کرده ولی بچه دار نشدیم هنوز ایا نیاز به مراجعه ی مجدد پزشک ویا داری خواصی هست .تورو خدا زود جواب بدین

سلام واریکوسل بعد از عمل بهبودی دارد. باردار نشدن شما میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که یکی از اونها مربوط به واریکوسل یا عمل باشه. زمان نزدیکی، شرایط اون و … . بهتره به پزشک معالج مراجعه کنید تا بیشتر و دقیقتر شما را راهنمایی کنند.

سلام آیا میشود درمان واریکوسل را به تعویق انداخت

سلام در هر زمانی میشود درمان کرد ولی اگر زودتر اقدام شود بهتر است.

خیلی خوب بود.خیر ببینی

سلام . ۲۵ سال سن دارم . ۴ یا ۵ روز پیش موقع رانندگی , بیضه سمت راستم دو بار تیر کشید که فکر کنم به خاطر لباس زیرم بود که به بیضه ها فشار اورد . از اون موقع تا حالا بیضه سمت راستم درد و سوزش خفیفی داره و دردش تا آلت تناسلی هم میاد . وقتی که آلتم نعوظ پیدا میکنه احساس میکنم که این دردها بیشتر میشه . انگار به اعصاب بیضه ها فشار اومده باشه . یکسال پیش از بیضه سونوگرافی کردم و واریکوسل گرید ۱ داشتم . چه توصیه ای می فرمایید ؟؟

سلام در صورتی که درد برای چند روز ادامه داشته است حتما به پزشک مراجعه کنید.

سلام من واریکوسل درجه ی ۳ دارم برای درمان می خوام از زالودرمانی استفاده کنم شما چه پیشنهادی دارید ؟

آیا در ۴۰سالگی عمل صورت گیرد.درجه۳ امکان دارد جهت بچه دار شدن.

سلام بله ممکن است.

سلام خسته نباشید من دو سال پیش درد در بیضه سمت چپم به وجود اومد اولاش زیاد اهمیت ندادم بعدا که فهمیدم واریکوسل چیه رفتم دکتر برام سونوگرافی نوشت جواب سونوگرافی گفت درجاتی از واریکوسل گرید ۲ مشاهده شده البته من روز سونوگرافی اصلا درد نداشتم بیضه هم تورم نداشت بعدش واسم ازمایش اسپرم نوشت ازمایش اسپرم که دادم همه چی نرمال بود تعداد سرعت و کوچیک بزرگی اسپرم ودکتر گفت نیازی به عمل نداری ولی من گفتم درد دارم گفت نباید بذاری اسپرم جمع بشه تو بیضه هات هرموقع احساس درد داشتی تخلیه کن حالا من چیکار کنم در ضمن مجردم ۲۳ سالمه میخوام ازدواج کنم ممنون میشم جواب بدین!!!

سلام،خسته نباشيدواريکوسل داشتم سه باردرتبريزعمل کردن دوباره بخاطردردونرم شدن بيضه چپم به سونوگرافي رفتم جواب واريکوسل بيضه چپ نشون دادلطفاراهنمايي کنيدمتشکر”

پاسخ جواب آی هان مونده

باسلام ایامیشه گرید ۲ روتشدید کردتابشه گرید ۳ واینکه باید گرید ۳ چطوربایدباشه تامعافیت پزشکی بدن ممنون ازلطف شما

سلام تا جایی که بنده اطلاع دارم معافیت پزشکی به دلیل واریکوسل دیگر وجود ندارد. شما را ارجاع میدهند برای عمل کردن و بعد از بهبودی به خدمت اعزام میشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر باید به نظام وظیفه مراجعه کنید.

با عرض سلام و خسته نباشيد بنده واريكسل گريد ۲ داشتم كه بعد از تشخيص دكتر عمل جراحي انجام دادم . اما پس از عمل يك توده ي سفت و هم اندازه بيضه همراه با درد و سوزش زير بيضه چپ ايجاد شده . دكتر جراح اين توده را مشاهده كرد و گفت چيزي نيست و پس از مدتي از بين ميره . اما الان يك ماه گذشته و همچنان اين توده هست و باز هم دكتر ميگه چيزي نيست و از بين ميره… از شما خواهشمندم كه منو راجع به اين توده راهنمايي كنيد . با تشكر فراوان

سلام من وخانمم برا بچه دار شدن نزد پزشک زنان رفتیم .پزشک ازمایش اسپرم برای من نوشت .و جواب ازمایش کم تحرکی اسپرم بودو ازمایش وارکوسل انجام دادم ک جوابش واریکوسل گرید ۱ بود ایا برای درمان کم تحرکی اسپرم نیاز به عمل واریکوسل دارم؟ممنون

سلام عرض شد. میبخشید بالای بیضه سمت راستم تورم زیادی داره. رفتم دکتر گفت باید خودت رو تخلیه کنی تا خالی شه. من این کار رو میکنم تورمش از بین میره ولی باز دوباره ایجاد میشه. میخاستم ازتون بپرسم چه دارویی رو مصرف کنم تا تورم کم بشه؟؟؟

سلام و خسته نباشید همسر من برای چکاب آزمایش اسپرموگرام داد همه موارد نرمال بودند اعم از تعداد ،مورفولوژی و حرکت و… فقط زمان liquefacation بالا بود تقریبا ۹۰ دقیقه .دکتر احتمال واریکوسل داده ولی همسرم هیچ علایمی نداره آیا نیاز به جراحی است و یا احتمال ناباروری هست؟ چون قصد بارداری دارم .ممنون

سلام خسته نباشید من واریکاسل گرید ۲ دارم و تشخیص ان توسط سونگرافی بود .تازگیا بعد ۱۰ دقیقه میاده روی احساس درد در ناحیه ران و بیضه دارم یعنی بدتر شده؟

سلام معمولا واریکوسل همراه با درد نیست، حتی واریکوسل گرید ۳ دردناک نیست. باید بررسی بشود که عامل درد چیست.

سلام من حدودا یه سال پیش عمل کردم و بیضه سمت چپم رو از دست دادم الان بیضه سمت راستم بعضی مواقع متورم میشه ب دکتر مراجعه کردم مسکن نوشت گفت بعد از چن ماه برطرف میشه ولی الان بعضی مواقع متورم میشه بعضی مواقع هم به حالت عادی بر میگرده البته وقتی گرم میشه و عرق میکنه تورمش خیلی زیاد میشه بنظرتون داروی گیاهی میتونه کمک کنه زود تر برطرف بشه؟؟

سلام.شغل من زنبورداری است.به تازه گی متوجه شدم واریکسل گرید ۱ دارم.من به خاطر شغلم مجبورم بار سنگین زیادی بردارم.جایی مطلبی خوندم که زور زدن واریکسل رو تشدید میکنه.آیا واقعیت داره؟؟؟لطفا راهنمایی کنید.

سلام بله، نباید اجسام سنگین جابجا کنید و به خودتون فشار وارد نکنید.

سلام من ۱۸ سالمه توی بیضه راستم چند وقته درد دارم سونوگرافی انجام دادم میگن واریکوسل سمت چب دارید من به طور حرفه ای والیبال انجام میدم اما چند روزه این درد مانع شده می خوام بدونم بعد از درمان می تونم والیبال رو ادامه بدم ممنون از سایت خیلی خوبتون

سلام معمولا واریکوسل باعث ایجاد درد نمیشود. باید به متخصص مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کنند.

سلام من ۱۹سالمه.واریکوسل درجه ۳دارم. سربازم.معاف ندادن.خیلی نگرانم میخام اینروزا عمل کنم.به نظرتون بعد عمل چنددرصد احتمال باروری هست؟

سلام همونطور که در کامنتهای قبلی گفتیم بعد از عمل واریکوسل بهبودی حاصل میشود و اگر فرد به واسطه ی واریکوسل عقیم شده باشد، بعد از عمل کاملا خوب میشود.

سلام خواهش ميكنم جواب سوالام رو بدين خيلي نگرانم. من در واريكوسل دارم ولي در حالت عادي چيز خاصي مشخص نيست ولي گاهي اوقات درد خيلي شديد تو قسمت بيضه ها ايجاد ميشه كه وقتي اين درد شروع ميشه در ٢ طرف بيضه ورم هايي بزرگتر از نخود قابل مشاهده است هم در حالت خوابيده و هم ايستاده،در جواب سونوگرافي هم نوشته شده قطر واريكوئيل ٣.٨ است. متاسفانه هنوز بعد از سونوگرافي نتونستم برم دكتر ،سوالم اينه كه اين واريكوسل درجه چنده؟ اگر عمل نكنم به مشكل ميخورم؟ و راهي هست كه بدون عمل از درده بيضه جلوگيري كرد؟ چون خيلي اذيتم ميكنه اين درد.

سلام واریکوسل عقیمی برگشت پذیر میدهد. در صورت عمل کردن بهبودی حاصل میشود. تنها راه عمل کردن است.

سلام. ۲۱ سالمه به دکتر مراجعه نکردم تا حالا برای معاینه ی بیضه هام. ولی بیضه چپم رگ های پیچ در پیچ متورم دارد که در حالت ایستاده متورم است. من میدونم که واریکوسل دارم چون انقدر مطلب از اینترنت خوندم که یه پا متخصص شدم واسه خودم. خواهشم اینه که بهم بگین با طب سنتی و زالو درمانی میشه درمان شم؟؟؟؟ من به هیچ وجه حاضربه عمل نیستم. راستی طحالم هم بزرگ است آیا ربطی به هم دارند؟؟؟؟؟لطفا جواب بدید متشکرم

سلام من ۲۱ سالمه و از ۱۵ سالگی فهمیدم که واریکسول دارم ولی درمان نکردم با توجه به تمام مطالبی که اینجا خوندم ایا واریکسول از نوع ۳ اگه درمان نشه مشکلی ایجاد میشه یا نه؟ اضافه بر اون دکتری که من رفتم میگفت حتما زودتر بیا تا عمل بشی وگرنه برا آینده و بچه دار شدن مشکل ایجاد میشه ..اصلا به هیچ دکتری نمیشه اعنماد کرد.. نظر شما چیه .جواب بدید ممنون میشم

سلام واریکوسل موجب عقیم شدن به صورت برگشت پذیر میشود. در صورت عمل جراحی فرد بهبود خواهد یافت.

خیلی ممنون از اطلاع رسانی خوبتون

سلام …من چند وقط پیش به اورولوژیست بسیار عالی کشورمان مراجعه کردم ایشان گفتند واریکسل شما تنها با جراحی درست میشود ولی عملت فورس و اجباری که همین الان انجام بشود نیست حال دو سوال دارم..۱.تنها واریکسل درجه ۳ با عمل درست میشود یا واریکسل درجه ۲ هم نیاز به عمل دارد چکن متاسفانه فراموش کردم از دکتر درجه واریکسل رو سوال کنم و۲. اینکه آیا واریکسل اگر هرچه زودتر عمل نشود باعث عقیم شدن میشود یا خیر ممنون میشم جواب رو به ایمیلم هم بفرستیدMostafaantij@gmail.com

سلام واریکوسل درجه ۲ را هم عمل میکنند. واریکوسل اگر منجر به عقیم شدن بشود قابل برگشت است یعنی فرد پس از عمل جراحی قدرت باردار کردن را بدست خواهد آورد.

سلام به همه دوستان من ۱۷ سلامه و چند روز پیش عمل واریکوسل سمت چپ کردم واریکوسل من درجه ۳ بود و حالا بعد عمل اون رگ های پیچ در پیچ که در بیضه هستند بازم وجود دارند واز بین نرفتند مگه نباید بعد عمل از بین برن؟؟؟؟ لطفا راهنماییم کنید. تشکر

سلام رگهای پیچ در پیچی که فرمودید باید باشند ولی نباید متورم و بیش از حد بزرگ باشند.

سلام من متاهل هستم فرزند ندارم واریکوسل نوع یک داشتم دو بار عمل کردم دوباره عود کرده آزمایش اسپرم چندین بار انجام دادم حرکت اسپرم آهسته هست ۱۵ می باشد اطفا راهنمایی کنید چکار بکنم روشی غیر عمل برای خوب شدن دارم تشکر

سلام من علائم واریکوسل گرید یک دارم چجوری درمان کنم

سلام حدود ۸۰٪ مردها واریکوسل گرید ۱ را دارند و نیازی به درمان ندارد.

سلام من واریکوسل گرید ۱ دارم به دکتر که مراجعه کردم گفتند با جراحی هم خوب نمیشه آیا من جراحی را انجام بدهم خوب میشه یا نه؟

سلام.خسته نباشید..ببخشیدمن میخوام ازدواج کنم طرف همین بیماری واریکوسل داره…اگه عمل کنه خوب میشه یاممکنه اینده بچه دارنشیم؟خواهش میکنم بگین ؟اونجوری خدانکرده زندگی بدون بچه سخت میشه…ازدواج کنم یانه؟؟؟

سلام واریکوسل درجات بالا باعث عقیمی قابل برگشت میشود به این معنی که پس از عمل جراحی فرد قادر به بچه دار شدن خواهد بود.

سلام خواهشا پاسخگو باشید بندها دکتر رفته و واریکوسلم درحالت ایستاده کاملا مشهود است و در سونوگرافی قطر رگ بین ۲.۵ تا۳.۵ مشخص شده بنده متاهال می باشم وبسیار نگرانم واقعا هیچ راهی غیر از عمل وجود ندارد

سلام دوستان من واریکوسل گرید دو نزدیک به سه داشتم حتی در بیضه چپ هم گرید یک بود ولی به وسیله زالو در مانی و طب سنتی درمان شد شما هم از این روش استفاده کنید نتیجه خواهید گرفت عمل عوارض زیادی دارد ولی این روش بی خطر هست

سلام من بعضی موارد بیضه ام بالا پایین می رود و بعضی موارد هم یک بیضه ام پایین تر از بیضه دیگرم است ویک چیز هایی دور بیضه ام هست لطفا جواب دهید

باسلام من حسین هستم واریکوسل گرید ۳داشتم الان ۴ماهه که عمل کردم اما بیضمم هنوز روم وباددداره گواهی هم تیر می‌کشه ممنون میشم اگه علت این موضوع روبهم بگیدالبته قابل ذکره واریکوسل واریکوسلم مربوط به بیضه چپم بود که این عوارض روپیداکرده جواب بدید ممنون میشم

سلام باید به پزشکتون مراجعه کنید تا مجددا معاینه کنند.

با سلام بنده حدد ۵ الی ۶ ساله که خود ارضایی میکنم و به نظرم بیماری واریکوسل دارم به نظرتون باید چکاری انجام بدم منظورم درمان اونه تو رو ب جان عزیزتان جواب منو بدین ممنون

سلام خودارضایی ارتباطی با واریکوسل ندارد. برای واریکوسل به پزشک عمومی مراجعه کنید.

سلام خسته نباشین من ۲۱ سالمه و دو ماه پیش واریکوسل گرید ۳ چپم رو عمل کردم ۱۰ -۱۲ روز بعد عمل متوجه شدم رگهای چپم بیشتر شده و احساس سنگینی میکردم از جراحم پرسیدم گفت مشکلی نداره ولی وقتی کیسه بیضم آویزون میشه توده بزرگی از رگای به هم پیچیده بعد ۲ ماه میبینم نمیدونم عود کرده یا طبیعیه خواهش میکنم راهنمایی کنین منو (وقتی کیسه بیضم جمعه زیاد معلوم نیست تورم رگا جراحم همین حالتو معاینه کرد) با تشکر فراوان

سلام من دو سه ساله واریکسل دارم و ورزش هم میکنم ولی تازگیا فهمیدم که واریس درجه ۳ گرفتم خواستم بدونم بعد از عمل میتونم به ورزشم ادامه بدم یا نه؟؟؟۱۸سال

سلام آیا واریکوسل گرید ۳ باعث ناباروری میشه???? دکتر رفتم گفته معاف میشی و باید عمل کنی

بسلام ببخشيد من ۲۳ سالمه ودوسالي هست ك بيضه چپم واريكوسل داره رفتم سونوگرافي گفتن نوع ۲ هستش و گاهي وقتا احساس درد ميكنم خيلي نگرانم ايا باعمل خوب ميشم؟ ايا مشكلي براي بچه دار شدن پيش مياد؟ شمارو بخدا جواب بديد ممنونم

با سلام من سمت چپم کمی بزرگتر از سمت راستمه و اویزون تره.سمت چپمم رگش به هم پیچیده وقشنگ معلومه ولی هیچ دردی ندارم به جز موقعی که پیاده روی طولانی مدت می کنم موقع استراحت دردی تو بیضه هام احساس می کنم. اینا از علائم واری کسل هستن یا نه؟ با توجه به این که سمت چپم بزرگتره

سلام من واريكوسل دارم دكتر قرص داده ولي گفته بايد عمل كني يكي از دوستام زير عمل بر اثر داروي بيهوشي فوت كرد آيا امكانش هست بيهوش نكنن؟ بجز عمل راهي وجود داره؟ نگرانم

به نام خدا سلام من حدود دو ساله که درد دارم و همچنین سوزش در قسمت ورید ها سونو انجام دادم در حد گرید یک تشخیص دادن با معاینه هم همینو گفتن ولی دردم شاید از یک کسی که گرید سه هست هم بیشتر باشه انقدر سونو انجام دادم و پیش دکترهای مختلف رفتم خسته شدم چون گرید پایینه عمل نمیکنن بعضی ها هم میگن دردت به این دلیل نیست… ورزش رزمی که دو سال پیش انجام میدادم حرکات ژیمناستیکم با وزن بالا برای اولین بار انجام دادم از اون وقت این طور شد الان نزدیک۲۳سالمه

سلام معمولا واریکوسل فاقد درد است. احتمالا درد دلیل دیگری دارد.

سلام حدودشش ماه قبل بیضه های من تورم کردطوری که نمیتونستم راه برم به دکترمراجعه کردم اون گفت که دربیضه هات عفونت داری ویک هفته هم بستری شدم میخواستم بپرسم که این ربطی به واریکوسل دارد؟؟؟؟خواهش میکنم جواب دهید

سلام بدون انجام سونوگرافی نمیشه اظهار نظر کرد.

سلام مدتی هست مقاله ی جدید در این بخش منتشر نکردید. لطف کنید این بخش رو هم به روز رسانی کنید

سلام حتما در این خصوص مطلب منتشر میکنیم.

سلام اسمم عماده منم واریکوسل داشتم اولش از زالو استفاده کردم بعدشم یه ماه قرص کارنی تین ۲۵ خوردم درمان شدم بهتون قول میدم بی تاثیر نباشه اینم شمارمه۰۹۱۸۵۲۲۹۷۸۵

دروغ نگو بابا تو اولش با سیرفون وگل گاو زبان درمان شدی اما حالا بازالو وکارنی تین درمان شدی ۰۰۰۰۰۰لال شه زبون دروغگو۰۰۰۰۰۰۰۰۰

باسلام من مدتی بعد تز ورزش در بیضه چبم احساس درد میکنم و تعداد دفعاتی که جنب میشم خیلی کم شده ورگ های بیضه چبم کمی ورم کرده لطفا بهم کمک کنید باید چیکار کنم ممنون

سلام باید به پزشک مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من در دوران اوایل نوجوانی حدود ۱۳ یا ۱۴ سالگی زیپ شلوار به بیضه سمت راست گیر کرد و فقط مقداری از پوست کنده شد حال که من ۱۸ سال دارم این پوست کنده شده به اندازه نصف یک بند انگشت کوچک شده است و دردی احساس نمیشود و مثل این که تورم کرده ولی قرمز نیست ایا این مشکلی ایجاد میکند؟ شرمنده

سلام اختلالات پوست کیسه ی بیضه مشکلی ایجاد نمیکنند و دلیلی برای نگرانی وجود نداره.

سلام . من۱سال پیش عمل درجه سه کردم{یک طرفه} اما هنوز رگ های واریکوسل داخل کیسه بیضه ام دیده میشه{سمت چپ}بیضه سمت راستم مدتی هست که درد میکنه .ربطی به واریکوسل داره یا نه اینو هم بگم که بیضه سمت راستم بزرگ تر از اون یکی هست. توراخدا پاسخ بدید.نگرانم!

سلام باید به پزشک مراجعه کنید تا شما رو معاینه کنند.

به نظر دوستان ،دوست عزیزمون عماد راست می گن؟

سلام من واریکوسل درجه۱ دارم آیا میتونم بعد از درمان آن به ورزشم ادامه بدم یا نه

سلام تقریبا تمام آقایون واریکوسل درجه ۱ دارند و نیازی به درمان ندارد و از نظر ورزش هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

خب وقتی علم پزشکی در این زمینه خیلی خوب عمل میکنه و با یه جراحی ساده مشکل حل میشه چرا سراغ کارهای غیر پزشکی بریم ! هزینه زیادی هم نداره

این دوستممون راست میگه یا نه؟؟ کسی امتحان کرده؟دکتر چی میگه؟؟

درمان ۱۰۰% واریکوسل بدست خودم کشف شد و خوبم شدم: مخلوط گیاه سیرفون و گل گاوزبان را روزی ۲ یا ۳ بار دم کرده و میل فرمائید و در کنار آن ۱۰ روز اول را یخ درمانی نیز کنید بدین صورت که یخ را در قسمت رگهای واریکوسل از بالای بیضه تا بغل ناف بکشید تا طرد و جمع شود این کار را هم روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید بعد از ۱۰ روز درد بطور کامل از بین میرود سپس یخ درمانی دیگر لازم نیست و جوشونده را تا ۲ ماه ادامه دهید بطور کامل درمان خواهید شد (خوب شدید منو فراموش نکنید emad27)

دادا ش واقعا ر است میگی دستت درد نکنه امتحان میکنم اگه خوب شدم دعا به جونت میکنم نصف نگرانیام حل شد داشتم سکته میکردم.؟/.و./

سلام اقاعماد سیرفون یا زیرفون؟ خواهش میکنم جواب بدین

اگه ممکنه مطلبی هم در مورد بیماری همجنس گرایی بزارید و این که درمانی داره یا نه

ممنون

خیلی عالی بود

سلام. سایتتون عالیه ولی راحت نمیشه عضو شد باوارد کردن ایمیل صفحه ای باز میشه که معلوم نمیشه عضویت تأیید شده یا نه، ممنون اگه کاملترین مطلب در باره کبودی های بی علت بدن به ایمیلم بفرستین.

سلام احتمال زیادی وجود داره تا در سیستم عضویت تجدید نظر کنیم ولی فعلا تصمیمی در این مورد گرفته نشده، عضویت تنها در صورتی تایید میشه که شما ایمیلی از طرف ما دریافت کنید و بر روی لینکی که درون اون ایمیل هست (لینک فعالسازی) کلیک کنید. اینکار برای اینه که مطمئن باشیم فردی ایمیل فرد دیگری رو وارد نکرده باشه. در خصوص موردی که فرمودید هم تحقیق میکنیم و نتایج رو در سایت منتشر میکنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام*

ایمیل*

وبگاه

من را از طریق ایمیل مطلع کن: مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

© از ۱۳۸۸، تمامی حقوق مادی و معنوی نزد سایت عصرعلم محفوظ می‌باشد.

دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی – متخصص و فوق تخصص اورولوژی


علایم آسیب و درگیری کلیه در ابتلا به کرونا

عوارض شدید نوشیدنی های انرژی زا و کافئین بر کلیه ها


دیابت و تاثیر آن بر کلیه ها و مجاری ادراری

آیا انزال معکوس یا انزال رتروگراد باعث ناباروری می شود؟

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم


علت وجود خون در منی یا هماتوسپرمی و درمان آن


ختنه خدادادی یا هیپوسپادیاس چیست؟

آلت تناسلی دفن شده چیست و چگونه درمان می شود؟

آزواسپرمی (اسپرم صفر) دلیل اصلی ناباروری در مردان


درمان آلت تناسلی پرده دار

علائم و درمان افتادگی مثانه (سیستوسل) در زنان

درباره سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چه میدانید؟


داروی سولیفناسین : درمان مثانه پرکار

مشکل واریکوسل زمانی رخ می دهد که رگ های موجود در داخل کیسه بیضه های شما بزرگ شوند. بیضه های آقایان در یک کیسه ظریف با نام اسکرودم قرار دارند. به این رگ ها پامپینیفورم پلکسوس نیز گفته می شود. بین ده تا ۱۵ نفر از هر ۱۰۰ مرد مشکل واریکوسل را پیدا می کند. این مشکل شبیه به زمانی است که در پای خود یک رگ واریکوس داشته باشید.

فهرست موضوعات

تصور بر این است که واریکوسل در حدود ۱۵ درصد از مردان را مبتلا می کند که این مردان معمولا سنی بین ۱۵ تا ۲۵ سال دارند.

سیستم تولید مثل در آقایان مسئول تولید، ذخیره کردن و جابجا کردن اسپرم ها است. کیسه اسکرودم یک لایه نسبتا باریک حاوی بیضه های افراد است. اسپرم و هورمون تستسترون هر دو در داخل دو بیضه آقا تولید می شوند. اسپرم ها در حالی که از یک لوله پیچ در پیچ به نام اپیدیدیمیس در پشت هر بیضه عبور می کنند به بلوغ و کامل شدن می رسند.

اسپرم ها به کمک یک لوله دیگر به نام واز دفرنس از داخل هر اپیدیدیمیس به سمت پروستات فرد می روند. وقتی که شما به ارگاسم می رسید، مایعی به نام منی با اسپرم ها در داخل پروستات ترکیب می شود تا مایع نهایی منی تولید شود. این مایع منی از طریق مجرای ادراری شما به سمت آلت تناسلی رفته و از آن خارج خواهد شد.

بند ناف بدن شما لوله واز دفرنس را به همراه شریان بیضوی نگه می دارد که مسئول رساندن خون به بیضه ها است. همچنین پامپینیفورم پلکسوس که گروهی از رگ های به هم مرتبط است که خون را از بیضه ها خارج می کنند در همینجا قرار گرفته است. پامپینیفورم پلکسوس قبل از این که خون بخواهد وارد بیضه ها شود، آن را در شریان بیضوی سرد می کند. این به دستگاه تولید مثل کمک می کند تا با دمایی مناسب بتواند به تولید اسپرم بپردازد.

واریکوسل تورم سیاهرگ های کیسه بیضه است. این سیاهرگ ها مانند سیاهرگ های موجود در پاهای افراد مبتلا به واریس هستند. واریکوسل نوعی سیاهرگ را تحت تاثیر قرار می دهد که به pampiniform plexus شناخته می شود.

چنین سیاهرگی در طناب اسپرم دیده می شود. این طناب شامل مجرای وازو دفران و شریان بیضه نیز می باشد. مجرای وازو دفران و شریان بیضه به ترتیب مجرای اسپرم بر و رگ آورنده خون به بیضه هستند.

کار آمد ترین دما برای تولید اسپرم در حدود ۳۴.۵ درجه سلسیوس یا ۹۴.۱ درجه فارنهایت بوده و دمای استاندارد بدن یعنی ۳۷ درجه سلسیوس برای این کار مناسب نیست.

این همان دلیلی است که بیضه ها از تنه جدا هستند. نقش اصلی سیاهرگ pampiniform plexus خنک کردن خون شریانی قبل از رسیدن به اسپرم ها می باشد. سیاهرگ این کار را به وسیله سیستمی به نام مبادله کننده گرما انجام می دهد. واریکوسل می تواند سبب اختلال در این سیستم خنک کننده شده و مانع تولید اسپرم با کیفیت توسط بیضه ها شود.

بیشتر بخوانید

اگر بر روی دستگاه تناسلی خود ضایعه های گوشتی مشاهده کردید ممکن است شما زگیل تناسلی داشته باشید. برای درمان زگیل تناسلی به لینک زیر مراجعه کنید.

درمان زگیل تناسلی

واریکوسل به ندرت سبب درد می شود اما در آن صورت درد ممکن است موارد زیر را شامل شود:

۱) هنگام ایستادن یا در حین فعالیت جسمانی درد افزایش می یابد.

۲) این درد ممکن است دردی شدید تا مبهم باشد.

۳) هنگام دراز کشیدن به پشت درد کاهش می یابد.

۴) درد با گذشت زمان بد تر می شود.

واریکوسل معمولا بدون علامت رشد می کند اما یک پزشک ممکن است در حین معاینه جسمانی متوجه وجود آن شود.

با این حال، فرد باید در صورت تجربه علائم پایین به پزشک مراجعه کند:

تاکنون دلایل مختلفی برای بروز مشکل واریکوسل معرفی شده اند. ممکن است دریچه های درون رگ ها به خوبی کار نکنند و یا وجود نداشته باشند. اگر جریان خون کند شود، احتمال جمع شدن آن در داخل رگ ها وجود دارد. همچنین رگ های خونی که بیضه ها را به قلب متصل می کنند در سمت چپ و راست با ساختار متفاوتی قرار دارند.

بنابراین برای سمت چپ از این بخش بدن فشار بیشتری نیاز است تا جریان خون را بین بیضه ها و قلب برقرار کند. اگر خون به عقب برگردد و یا در رگ ها جمع شود، همین عامل منجر به بزرگ شدن رگ ها می شود. به ندرت پیش می آید که تورم غدد لمفاوی و یا اجرام غیر نرمال در پشت شکم فرد عامل مسدود شدن جریان خون شوند. این می تواند منجر به ورم ناگهانی در رگ های موجود در کیسه بیضه های فرد شود. این معمولا می تواند دردناک باشد.

در برخی موارد، واریکوسل می تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

ناباروری جدی ترین عارضه ای است که می تواند اتفاق افتد. این عارضه معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که افزایش مقدار خون در آن ناحیه سبب افزایش دمای بیضه ها می شود. بین ۳۵ تا ۴۴ درصد از مردان مبتلا به ناباروی اولیه به واریکوسل ابتلا دارند. ناباروری اولیه زمانی است که یک زوج پس از ۱۲ ماه تلاش، موفق به بچه دار شدن نمی شوند.

واریکوسل ۴۵ تا ۸۱ درصد از مردان مبتلا به ناباروری ثانویه را تحت تاثیر قرار می دهد. ناباروری ثانویه زمانی است که یک زوج حداقل یک بار بچه دار شده اما دیگر قادر به داشتن فرزند بیش تر نیستند. تحقیقات در سال ۲۰۱۶ یافت کردند که از میان ۷۰۳۵ مرد جوان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ ارزیابی شدند، ۱۵.۷ درصد به واریکوسل مبتلا بودند. همچنین، مردان مبتلا به واریکوسل اسپرم هایی با کیفیت پایین تر داشتند. کارآمد ترین دما برای تولید اسپرم کمی پایین تر از دمای بدن است.

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم

واریکوسل می تواند به آتروفی یا کوچک شدن بیضه منجر شود. توبول های تولید کننده اسپرم قسمت اعظم بیضه ها را تشکیل می دهند. در صورت آسیب دیدن این توبول ها، ممکن است بیضه کوچک تر و نرم تر شود.

در اثر واکنش سلول ها به افزایش فشار، ممکن است تغییراتی در هورمون ها اتفاق افتد و سطخ هورمون LH افزایش یابد. این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد اما مقدار آن در زنان بیش تر است. همچنین، ممکن است در این وضعیت، سطح هورمون تستوسترون غیر عادی شده و یا عادی باقی بماند.

یک توضیح برای ابتلا به واریکوسل اختلال عملکرد دریچه های مجاری طناب اسپرم بر می باشد. این مجاری خون را به بیضه ها برده و از آن خارج می کنند.

دلیل رخداد این مشکل کاملا مشخص نیست اما شبیه به علت واریس پا می باشد. دریچه های یک طرفه در سیاهرگ ها باید همواره به خون اجازه دهند تا به سمت قلب حرکت کند. دریچه هایی که مشکل دارند می توانند جریان خون را مختل کنند. در این وضعیت، خون به جای داشتن حرکتی روان به سمت قلب درون این رگ ها تجمع می یابد.

این تجمع خون سبب اتساع یا بزرگ شدن سیاهرگ ها می شود. اختلال در جریان خون می تواند بیضه ها را مانند هر عضو دیگری از کارکرد مناسب خود بازدارد.

واریکوسل می تواند بر اساس موارد زیر طبقه بندی شود:

در این وضعیت، سیاهرگ بیضه از خون پر شده و سبب به وجود آمدن سطح ۱ واریکوسل می شود.

یک تجمع شدید خون سبب رسیدن آسیب به سیاهرگ بیضه و دیگر سیاهرگ ها شده که این آسیب سبب بزرگ تر شدن آن ها و ابتلا به واریکوسل سطح ۲ و ۳ می شود.

بیضه چپ احتمال بیش تری جهت ابتلا دارد. با این حال، در صورتی که حتی یک بیضه به واریکوسل دچار شود، این وضعیت می تواند تولید اسپرم در دو بیضه را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل خطر خاصی برای ابتلا به واریکوسل شناخته نشده است اما این بیماری معمولا بیش تر در دوران بلوغ رخ می دهد. در حالی که به نظر می رسد داشتن قدی بلند ابتلا به واریکوسل را افزایش می دهد، داشتن اضافه وزن ممکن است این خطر را کاهش دهد.

قبلا تصور بر این بود که در صورت بچه دار شدن یک مرد، او دیگر به ناباروری دچار نخواهد شد اما در سال ۱۹۹۳، محققان به این نتیجه رسیدند که این گفته احتمالا نادرست است. همچنین، آن ها بیان کردند که خطر ناباروری می تواند همراه با گذشت زمان افزایش یابد. در صورتی که یک مرد بالای ۴۰ سال به واریکوسل دچار شود، به احتمال زیاد علت آن ناشی از مسدود شدن یک سیاهرگ بزرگ تر در ناحیه شکمی می باشد. این انسداد می تواند در اثر یک تومور کلیوی ایجاد شده باشد.

رگ های ورم کرده واریکوسل معمولا در آزمایش های شخصی بر روی کیسه بیضه در حین یک ویزیت عادی پزشک مشخص می شوند. به خاطر شکل و شمایل و حسی که می دهند به آن ها کیسه ای از کرم ها می گویند.

متخصص اورولوژی معمولا در حالتی واریکوسل را بررسی می کنند که بیمار ایستاده باشد. ممکن است از شما بخواهند که نفسی عمیق بکشید، نفس خود را نگه داشته و یا آن را رها کنید تا اورولوژ بتواند به خوبی کیسه بیضه های شما را در حین این اعمال حس کند. به این تکنیک، مانور والزالوا نیز می گویند که به پزشک اورولوژ شما این اجازه را می دهد تا هر گونه رگ بزرگ شده را شناسایی کنند.

پزشک معالج شما ممکن است یک آزمایش سونوگرافی از کیسه بیضه ها را نیز تجویز کند. سونوگرافی از امواج صدا برای ساختن تصویری از آن چه در بدن شما وجود دارد استفاده می کند. نشانه های واریکوسل در تصاویر سونوگرافی همان رگ هایی هستند که بیش از ۳ میلی متر پهنا دارند و جریان خون در آن ها حین انجام مانور والزالوا برعکس است.

آزمایش سونوگرافی همچنین می تواند اندازه بیضه ها را نیز به خوبی نمایش دهد. نتایج آزمایش سونوگرافی واریکوسل برای درمان کردن نوجوانان بسیار کاربردی هستند. در صورتی که هیچ گونه مشکلی در حین انجام آزمایش بدنی حس نشد، نیازی به آزمایش سونوگرافی نخواهد بود.

معمولا واریکوسل در آقایان درمان نمی شود. درمان به آقایانی پیشنهاد می شود که مشکلات زیر را داشته باشند:

پسرهایی که دارای بیضه های چپ کوچکی هستند ریسک بیشتری برای داشتن مشکلات باروری در آینده و وقتی بزرگ می شوند خواهند داشت.
هیچ دارویی برای درمان کردن و یا جلوگیری از بروز واریکوسل وجود ندارد. اما مسکن های درد نظیر استومینوفن و یا ایبوپروفن می توانند در این زمینه کارساز باشند.

در صورت نیاز و تشخیص پزشک معالج، عمل جراحی اصلی ترین روش درمانی واریکوسل است. آمبولیزه کردن (مسدود کردن موقت رگ ها) یک روش پیشنهادی بدون نیاز به جراحی است و تهاجم کمی دارد.

سه روش جراحی واریکوسل برای این افراد موجود است:

این مورد از جراحی واریکوسل که تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش جراح از طریق کشاله ران یا در برخی موارد از طریق شکم یا بالای ران به ناحیه مورد نظر دسترسی پیدا خواهد کرد. جراحان با استفاده از سونوگرافی و میکروسکوپ های جراحی، سیاهرگ های مشکل دار را بسته و خون را به وسیله عروق سالم دیگر هدایت می کنند. درد پس از جراحی معمولا خفیف بوده و فرد می تواند پس از مدت کمی به فعالیت های عادی خود بازگردد.

در این جراحی، جراح برشی کوچک در ناحیه شکم ایجاد کرده و یک ابزار جراحی کوچک را به درون آن وارد می کند.

پروسه درمانی آمبولیزاسیون یا همان آمبولیزه کردن توسط یک رادیولوژیست انجام می شود. یک لوله مخصوص و باریک وارد رگ های بدن در ناحیه کشاله ران و یا گردن می شود. از یک دستگاه اشعه ایکس استفاده می شود تا با آن بتوان رگ های بزرگ شده پانپینیفورم پلکسوس مشاهده شوند.

سپس فنر ها و یا بالون ها در داخل این لوله باز می شوند تا رگ های مورد نظر مسدود شوند. این کار جریان خون در رگ های پامپینیفورم پلکسوس را مسدود می کند و واریکوسل فرد کوچک خواهد شد. آمبولیزه کردن پوستی معمولا به کمک بی هوشی عمومی فرد پیگیری می شود و تا چندین ساعت به طول می انجامد. از جمله برخی مشکلات این روش می توان به موارد زیر اشاره داشت:

از آن جایی که پزشکان جراح اخیرا استفاده از برش های کوچک تر بر روی پوست برای انجام عمل جراحی را آغاز کرده اند، مدت زمان بهبود و همچنین پایداری درد در هر دو روش عمل جراحی باز و یا لاپروسکوپی یکسان است. بروز مشکلات و عوارض جانبی پس از هر کدام از این دو روش جراحی بسیار نادر هستند. از جمله این مشکلات احتمالی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

یک احتمال بسیار کوچک وجود دارد که عمل جراحی نتواند مشکل را حل کند. در برخی موارد بسیار نادر، آسیب رسیدن به شریان بیضه ها می تواند منجر به از دست دادن بیضه شود. مشکل باز ماندن واریکوسل و یا بازگشت دوباره آن در کمتر از ۱ در ازای هر ۱۰ نفری که عمل را انجام می دهند رخ می دهد. ضریب وقوع دوباره واریکوسل و یا باز ماندن آن در کیسه بیضه در زمانی که عمل جراحی با ذره بین های پزشکی انجام می شود بسیار پایین است.در اکثر شرایط، افراد پس از دو روز می توانند با کمی درد به زندگی عادی و فعالیت های روزمره خود برسند.

ترومبوز وریدی کلیوی نیز می تواند به ندرت اتفاق افتد. این وضعیت می تواند کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به جراحی بیش تر باشد.

گاهی اوقات عروقی که برای انتقال خون انتخاب شده اند پس از جراحی متورم می شوند که در این صورت درمان های بیش تری ممکن است نیاز باشد.

حتما بخوانید

آیا شما نیز جز ۱۵ درصد از مردانی هستید که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده اند؟ در صورتی که دکتر شما جراحی واریکوسل را به شما پیشنهاد داده است حتما بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جراحی واریکوسل

اگر واریکوسلی دارید که ناراحتی کوچکی برایتان به وجود آورده است اما تاثیری بر باروری شما ندارد، می توانید گزینه های زیر را برای کم کردن درد و مشکلات در نظر داشته باشید:

در صورتی که وخامت واریکوسل به حدی نیست که نیازمند جراحی باشد، پوشیدن یک لباس زیر حمایت کننده می تواند به کاهش درد کمک کند. با این که روش های درمانی جایگزین متعددی برای درمان تعداد کم اسپرم ها وجود دارند اما بهترین راه مشورت با یک پزشک است.

دکتر ولی پور، جراح و متخصص کلیه و اورولوژی

دكتر رضا ولی پور، متولد سال ٦٠ ، رتبه كل ١٠٠ كنكور علوم تجربی سال ٧٨ و نفر اول كشوری امتحان پره انترنی (پیش كارورزی) درشهریور ماه سال ٨٤ می باشند.ایشان فارغ التحصیل رشته پزشكی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران در سال ٨٦ و نفر اول كشوری بورد تخصصی ارولوژی در سال ٩١ می باشند. همچنین اینشان فلوشیپ فوق تخصصی اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی بوده و عضو هیأت علمی دانشگاه و استادیار دانشكده پزشكی هستند و داری بیش از ١٥ مقاله در مجلات لیرانی و بین المللی

مطلب قبلی

سندرم نفروتیک چیست؟

مطلب بعدی

موثر ترین روش درمان سرطان کلیه

برای بچه دار شدن به مراکز ناباروری جهت IVF مراجعه کنید 

برای بچه دار شدن به مراکز ناباروری جهت IVF مراجعه کنید 

ولش کن مشکلی نیست 

مراجعه حضوری داشته باشید 

سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین و آزمایش اسپرم 

مراجعه حضوری جهت معاینه واریکوسل داشته باشید تشخیص واریکوسل با معاینه است نه سونوگرافی 

سلکسیب ۲۰۰ مصرف کنید و به جراح اعصاب جهت بررسی دیسک کمر مراجعه کنید 

معاینه حضوری 

سونوگرافی رنگی از بیضه ها انجام بدین

سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین و کانال اینگوئینال دو طرف از جهت فتق و آزمایش اسپرم 

آلت تناسلی دفن شده چیست و چگونه درمان می شود؟

آزواسپرمی (اسپرم صفر) دلیل اصلی ناباروری در مردان

درمان آلت تناسلی پرده دار

آیا تفاوت اندازه بیضه ها عادی است؟

مطالب پر بازدید

زگیل های تناسلی خفیف تا چه مدت باقی می مانند؟


انواع پماد زگیل تناسلی


لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

جناب آقای دکتر رضا ولی پور متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری هستند. ایشان علاوه بر تخصص در این زمینه دارای مدرک فلوشیپ در رشته آندیورولوژی هم می باشد.

آدرس : شهرک قدس (غرب) فاز ۶ ، انتهای بلوار ایوانک غربی
شنبه ، یکشنبه ، چهارشنبه : کلینیک قدس | ساعت ۱۸ تا ۱۹٫۳۰
شماره تماس جهت رزرو وقت : ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲مشاهده مطب بر روی نقشه

آخرین پست ها


علایم آسیب و درگیری کلیه در ابتلا به کرونا

عوارض شدید نوشیدنی های انرژی زا و کافئین بر کلیه ها


دیابت و تاثیر آن بر کلیه ها و مجاری ادراری

آیا انزال معکوس یا انزال رتروگراد باعث ناباروری می شود؟

ویزیت آنلاین

چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم
چگونه تشخیص دهیم واریکوسل داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *