چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

 
helpkade
چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم
چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

 

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

موقعیتهای ناراحت کننده، شما را سریعاً در حالت ضعیفی می برند، به طوریکه دیگر قدرت کنترل موقعیت را نداشته باشید. دعواها و مشاجرات ممکن است درنتیجه اختلافات شخصیتی، عدم توافق ها، یا صرفاً ضعف یا فقدان ارتباط صحیح به وجود آیند. اگر احساس می کنید که به کرات تسلط بر اعصابتان را از دست می دهید، یادگرفتن اینکه چطور احساساتتان را به درستی کنترل کنید، بخشی از فرایند رشد شماست. این مهارتی است که همه ندارند و احتمالاً نه شما و نه طرف مقابلتان در آخرین دعوایی که داشتید از خود نشان نداده اید. اما دفعه بعد که با یک اختلاف نظر ،متوجه شدید که فشارخونتان در حال بالا رفتن است، از این ۷ راه برای آرام کردن و حفظ کنترل اعصاب خود استفاده کنید:

 

1 شانه هایتان را بلرزانید.

در اکثر ما، قسمت اعظم فشار در پشت گردن، شانه ها و بالاتنه جمع می شود. دفعه بعد که در یک موقعیت ناراحت کننده گرفتار شدید، اگر دقت کنید خواهید دید که شانه هایتان به جلو خم شده و عضلاتتان منقبض می شوند. لرزاندن شانه ها باعث می شود فرم بدنتان را دوباره به حالت نرمال برگردانید، طبیعی نفس بکشید و کمی آرامتر شوید.

 

2 برای قدم زدن بیرون بروید.

گاهی اوقات نفس کشیدن در هوای آزاد ،همه آن چیزی است که برای تغییر حال و هوا به آن نیاز دارید. وقتی عصبانی می شوید، بیرون رفته و نفس عمیق بکشید. حتی یک پیاده روی کوتاه می تواند خیلی کمک حالتان باشد. بالا بردن گردش خون، حتی اگر برای یک لحظه کوتاه هم که باشد، فکرتان را بازتر می کند.

 

3 یکدسته ورق پاره کنید.

یکی از ساده ترین فعالیت هایی که می تواند حواس شما را از موضوع منحرف کرده و عصبانیت شما را خالی کند، این است که یک دسته ورق را پاره کنید.

 

4 با مدیتیشن و ریلکسیشن خود را آرام کنید.

از بین بردن استرس به طور طبیعی، نیازمند صبر و تحمل است. وقتی روی آرام کردن درون خود تمرکز کنید، آنوقت می توانید با فکری بازتر به همه چیز نگاه کنید.

 

5 ناراحتی هایتان را روی کاغذ بیاورید.

خودکار و کاغذ ابزارهایی بسیار ارزشمند برای بیرون کردن افکار ناراحت کننده از ذهنتان هستند. حتی اگر هیچوقت عادت نداشته اید که برای خالی کردن خودتان از نوشتن استفاده کنید، نوشتن چند جمله خیلی ساده درمورد افکاری که در سرتان می گذرد ،خیلی به آرام کردنتان کمک میکند.

 

6 چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید.

اجازه بدهید حتی برای یک لحظه هم که شده، زمان در ذهنتان متوقف شود. با این روش می توانید روی بیرون کردن فشارهای روحی و احساسی از ذهنتان تمرکز کنید و آرام آرام فکرتان را باز کنید.

 

7 شمع وانیلی یا سنبل روشن کنید.

رایحه وانیل ،آرامبخش و تسکین دهنده است، درحالیکه عطر سنبل هم تقریباً خواب آور است. بااستفاده از این رایحه های قوی می توانید به بیرون کردن استرس از بدنتان و از بین بردن عصبانیتتان کمک کنید.

اگر پس از دعوا و مرافعه احساس می کنید ذهنتان مغشوش شده است و بی قرارید، می توانید بااستفاده از هریک از این راهکارها آرامش را به فکر و جسمتان برگردانید. شاید پیدا کردن تعادل در وسط مشاجره دشوار باشد ،اما نیاز به تمرین دارید. فقط یادتان باشد که تنفس عمیق می تواند هر انرژی منفی را از بین ببرد. با این راهکارها ،خیلی زود یاد می گیرید که چطور بر احساسات خود فائق آیید و بدون از دست دادن کنترل، همه مشاجرات را از سر بگذرانید.

منبع:سلامت نیوز

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


آکادمی تخصصی زبان| مبتدی تا پیشرفته

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


دنبال بهترین روانشناس تهران میگردی؟


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

چگونه آرام شویم

 

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

سفر به يک جزيره خوش آب و هوا و پياده‌روي در جنگل يا لب ساحل و سرگرمی برای ارامش اعصاب در يک آخر هفته رويايي راه‌حل ايده‌آلي براي خداحافظي با نگراني‌ها و استرس‌هاست ولي خيلي وقت‌ها ما فقط 5 دقيقه يا کمتر وقت داريم تا خودمان را پيدا کنيم و به آرامش اعصاب برسيم. راهش را بلد نيستيد؟ 

 

برای آرامش اعصاب چه باید کرد؟خوراکي‌ها و نوشيدني‌هایی برای آرامش اعصاب چاي سبز: به جاي اينکه از عصبانيت بنفش شويد، بهتر است با نوشيدن يک فنجان چای سبز شويد. چاي سبز منبع ليتينين است؛ ماده‌اي که به آرامش و تسکين خشم کمک مي‌کند. اين‌بار که عصباني شديد، کمي آب بجوشانيد، چاي سبز دم‌کنيد و از نوشيدن آن لذت ببريد.

 

دمنوش بابونه : خواص آرامش بخشش بابونه برای رفع اضطراب و عصبانیت به خوبی شناخته شده است. شیر گاوهایی که از علف تغذیه کرده اند نیز حاوی اسید لینولئیک، گونه ای از اسیدهای چرب است که می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد و اثر هورمون استرس کورتیزول را معکوس کند. ترکیب این دو نوشیدنی آرامش بخشش به همراه کمی عسل می تواند اثر ضد اضطراب آنها را به حداکثر برساند.

شکلات: فقط يک تکه شکلات مي‌تواند اعصاب شما را تا حد زيادي آرام کند! شکلات تلخ سطح کورتيزول يا همان هورمون استرس را در خون شما تنظيم مي‌کند و متابوليسم بدن را ثابت نگه‌مي‌دارد.

 

شیرداغ: نوشیدن شیر داغ باعث آرامش و خواب راحت می شود. جالب است بدانید شیر حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که برای کاهش استرس ضروری است. شیر نوشیدن باعث آرامش روانی و خواب آلودگی می شود. شما همچنین می توانید مقدار کمی عسل را با شیر مخلوط کنید. شیر تریپتوفان را به مغز می رساند، سپس به سرتونین تبدیل می شود و سرتونین در تاریکی به ملاتونین تبدیل می شود و ملاتونین مسئول چرخه خواب و بیداری افراد است. ترکیب شیر با عسل همچنین تأثیرات آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد.

عسل: شيريني را جايگزين استرس کنيد و يک قاشق عسل بخوريد. عسل علاوه بر اينکه مرطوب‌کننده طبيعي پوست و آنتي‌بيوتيک است، تورم مغز را هم کاهش مي‌دهد و به کاهش رخوت و اضطراب کمک می کند.

آب سبزیجات تازه: نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات – کرفس، کلم پیچ و اسفناج – که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین ث است، علاوه بر کاهش فشار خون، ترشح هورمون استرس را کاهش داده و به آرام شدن بدن کمک می کند.

انبه: يک سفر استوايي را بدون ترک کردن ميزکارتان تجربه کنيد! از يک استراحت 5 دقيقه‌اي براي پوست کندن و خوردن يک انبه آب‌دار استفاده کنيد که به کاهش استرس و خشم هم کمک مي‌کند. نگران ريختن آب آن روي لباس و چانه‌تان نباشيد چون قطعا کاهش استرس و رسيدن به آرامش ارزشش را دارد.آدامس: نعنايي، ميوه‌اي يا هر طعم ديگري که دوست داريد. جويدن آدامس يک راه سريع و آسان براي مبارزه با خشم است. پس از چند لحظه جويدن آدامس، سطح کورتيزول خون و عصبانيتتان کاهش پيدا مي‌کند.

 

برای آرامش اعصاب چه باید کرد

 

آرامش درونتمرکز: چگونه آرام شویم؟ نيازي نيست به ميان دشت‌ها و کوه‌ها برويد. 5 دقيقه سکوت و آرامش مي‌تواند همان مزاياي مديتيشن را داشته باشد. شواهدي وجود دارد که نشان مي‌دهد اختصاص دادن دو زمان کوتاه براي آرامش و سکوت در طول روز مي‌تواند افسردگي و استرس را کاهش دهد. روي تنفستان تمرکز و احساس کنيد همه اضطراب‌ها از وجودتان خارج مي‌شوند.گوش دادن به موسیقی: تا زمانی که از آن لذت می برید و به شما آرامش می بخشد، مهم نیست که چه سبکی است.موسیقی غذای روح است و یک راه فوری برای به دست آوردن آرامش ذهن می باشد. 

نفس عميق کشيدن: راه آسان‌تري هم براي آرام شدن وجود دارد؟ نفس‌هاي آرام، شمرده و عميق به کاهش فشارخون و ضربان قلب کمک مي‌کند. سعي کنيد روش‌هاي مختلفي را براي عميق نفس کشيدن امتحان کنيد.تمیز بودن: تمیزکاری منظمی را داشته باشید. کثیفی می تواند احساس تنش اضافه کند و یک خانه تمیز اجازه می دهد تا ذهنتان آرام تر شود.

شمارش معکوس: نه، اين يک تست هوش نيست اما راهي مناسب براي آرام شدن محسوب مي‌شود. وقتي نگراني‌هايتان بيش از حد شدند، سعي کنيد از 1 تا 10 بشماريد و سپس شروع به شمارش معکوس کنيد. وقتي مشغول شمردن و تمرکز کردن روي اعداد هستيد، فکر مصاحبه‌هاي کاري و مشغله‌هاي ديگر کمرنگ‌تر مي‌شوند.بخندید: برای آرامش اعصاب چه کنیم؟همیشه بخندید. وقتی می‌خندید می‌توانید قسمت‌های زیبای زندگی را هم ببینید. قهقهه یک پادزهر بزرگ برای مقابله با استرس است و هورمون‌هایی آزاد می‌کند که احساس خوشحالی را در شما افزایش می‌دهند.

ماساژ: وقتي امکانش را نداريد که پيش ماساژور حرفه‌اي برويد، مي‌توانيد براي آرام کردن ضربان قلبتان با دست خودتان، پا يا گردن خود را ماساژ دهيد. همچنين ماساژ براي افرادي که زماني زيادي را صرف کارکردن با کيبورد مي‌کنند هم کمک خوبي است. مقداري لوسيون به دست‌هايتان بماليد و ماهيچه‌هاي شانه، گردن و سر خود را ماساژ دهيد تا استرستان کاهش يابد.آب سرد ريختن روي مچ دست: برای اینکه بدانید چگونه اعصاب خود را آرام کنیم سراغ آب خنک برويد. وقتي استرس و اضطراب سراغتان آمد، مقداري آب خنک روي مچ دستتان بريزيد و کمي هم به پشت لاله گوشتان بزنيد. اين کار کمک مي‌کند در تمام بدنتان احساس آرامش کنيد.

در لحظه زندگی کنید: به جای نگرانی درباره‌ی گذشته یا وحشت در مورد آینده، واقعا از زمان حال لذت ببرید. این همه‌ی چیزی است که ما داریم: «زندگی در زمان حال». وقتی در حال زندگی کنیم، نگرانی‌های گذشته و آینده نمی‌توانند ما را مضطرب کنند.

 

گوش دادن به موسیقی برای آرامش اعصاب

 

قرارگرفتن در محيط جديد برای آرامش اعصاب

تنهايي: بعضي افراد فقط به 5 دقيقه زمان براي تنها ماندن نياز دارند تا بتوانند افکارشان را مرتب و آرامش پيدا کنند.

از طبیعت لذت ببرید: در یک جا نمانید. شما که بِتُن نیستید! به بیرون شهر بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید. به آواز پرندگان گوش بدهید و از آسایش و آرامش آنجا بهره‌مند شوید.

 

دريافتن خورشيد: اين هم از آفتاب و به همين راحتي کمي از نگراني‌هاي شما برطرف شد! اگر يک روز آفتابي است، بيرون برويد، کمي قدم بزنيد و از آفتاب بهره بگيريد. نور آفتاب براي افرادي که از افسردگي رنج مي‌برند، موهبت بزرگي است.تماشاي منظره بيرون: قرار نيست منزل روبرويي را ديد بزنيد يا در رفت و آمدهاي توي خيابان كنجكاوي کنيد. وقتي اوضاع کمي پيچيده شد، کار را فقط براي 5 دقيقه رها کنيد و از پنجره نگاهي به بيرون بيندازيد. نگاه کردن به مناظر طبيعي مانند درخت‌ها، پارک‌هاي عمومي و رفت و آمد مردم خيلي بيشتر از نگاه کردن به تلويزيون مي‌تواند فکر شما را آرام كند و اضطرابتان را کاهش دهد.بوییدن برای آرامش اعصابتنها خنده نيست که دواي استرس و اضطراب است بلکه گاهي بوها هم در اين زمينه جادو مي کنند.بايستيد و بو کنيد! برخي بوها مي‌توانند حالات و احساسات منفي درون ما را تغيير دهند. حتما شما هم موافقيد که عصباني بودن آن هم وقتي مشغول بو کردن گلي هستيد، کار خيلي سخت و دشواري است. يک گلدان پر از گل‌هاي محبوبتان را نزديک ميز کار قرار دهيد و هرگاه احساس خستگي کرديد سراغ آنها برويد و با لذت بويشان کنيد.

 

بوییدن  وانیل برای کنترل و درمان استرس بسیار مفید است. بوییدن وانیل که به عنوان یکی از گیاهان دارویی بسیار خوشبو در جهان شناخته شده است، تأثیر زیادی در کاهش استرس دارد.

 

بوییدن وانیل تأثیر زیادی در کاهش استرس، کنترل ضربان قلب و همین طور تسکین اضطراب در بیماران داشته است.

کرم‌هاي خوشبو استفاده کنيد. فقط چند ثانيه طول مي‌کشد تا مقداري لوسيون خوشبوي اسطوخودوس، برگ چاي يا هر گياه معطر و آرامش‌بخش ديگري را روي کف دستتان بريزيد و انگشت‌هايتان را به هم بماليد. اين بوي ملايم و لطيف مي‌تواند سطح استرس و نگراني شما را کاهش دهد.

 

بوئیدن سیب تازه به خصوص در صبح در شما امیدواری را افزایش می‌دهد. همچنین سبب کاهش فشار خون شده و موجب آرامش اعصاب می‌شود .

همچنين بوييدن يک ليموي تازه مي‌تواند به کاهش ترشح هورمون‌هاي استرس در بدن کمک کند. بوي خوش قهوه را هم از دست ندهيد. همين حالا به آشپزخانه برويد و قهوه با شير درست کنيد و بوي خوشش را احساس کنيد چون بوي قهوه هم مي‌تواند به کاهش هورمون‌هاي استرس کمک کند.

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

 

بوییدن گلاب و اسپری کردن آن روی صورت یا در فضای خانه، عطش را تا حدی رفع می‌کند، تقویت کننده قلب و آرامش اعصاب بوده و احساس گیجی و خواب آلودگی را برطرف می‌کند.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


درمان اختلالات گفتاری کودکان


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


دنبال بهترین روانشناس تهران میگردی؟

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اختلاف نظر بین دو نفر طبیعی است. طبیعی‌تر از آن اختلاف نظر میان دو جنس مخالف است. درست است که همسران اغلب به تصور داشتن تفاهم با هم ازدواج می‌کنند ولی این تفاهم به معنای هم عقیده بودن در همه جریانات زندگی نیست.

خیلی وقت‌ها همسران بر سر یک مسئله هر چقدر هم بی‌ارزش با هم اختلاف عقیده پیدا کرده و بار‌ها و بار‌ها از دست هم عصبانی می‌شوند. گاهی اوقات این عصبانیت ساعت‌ها طول کشیده و تبدیل به یک معضل می‌شود و‌گاه زود به پایان می‌رسد اما نکته اینجاست که چگونه در مواقع عصبانیت خود را کنترل کنیم تا به معضلات جدی‌تر گرفتار نشویم.

۱- علت عصبانیت را فوراً پیدا کنید: زمانی‌هایی وجود دارد که به طور ناگهانی با عصبانیت همسرتان مواجه می‌شوید بدون آنکه بدانید او به چه علت عصبانی است.
گاهی رفتار عصبی همسرتان ممکن است دلیلی خارج از خانه و رابطه زناشویی داشته باشد بنابراین بهتر است زن یا شوهر از علت عصبانیت همسرشان آگاهی پیدا کنند.
در این مواقع ترک کردن فرد عصبانی کار عاقلانه‌ای نیست زیرا تصور بر این است که اگر او را ترک کند او آرامش پیدا می‌کند در حالی که این مسئله نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه اوضاع را بد‌تر خواهد کرد. زیرا هجوم افکار همراه با تنش و عصبانیت در مواقع تنهایی او را‌‌ رها نخواهد کرد.

۲- آرام باشید: عصبانیت، غذای عصبانیت است. وقتی همسرتان عصبانی است و شما علت عصبانیت آن را فهمیده‌اید، حتی اگر شما موضوع عصبانیت او باشید سعی کنید در آن موقعیت شما نیز عصبانی نشوید زیرا به هم ریختن اوضاع و فضا تنها باعث ادامه مشاجرات شده و اوضاع را بد‌تر از پیش خواهد کرد.

در آن موقعیت سعی کنید آرام باشید حتی اگر حق با شما باشد و بحث درباره موضوع را به وقت دیگری موکول کنید.

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

۳- احساسات همسرتان را در نظر گرفته و به زبان آورید: خیلی آرام و بدون پرده به او بگویید «می‌دانم عصبانی هستی». این بیان به فرد عصبانی اطمینان می‌دهد که همسرش درک مناسبی از او داشته و موضوع بزودی حل می‌شود. وقتی همسر بداند هنگام تنش فکری تنها نیست احساس آرامش بیشتری می‌کند.

۴- با همسرتان همدردی کنید: اگر شما هم احساس عصبانیت می‌کنید و از احساس عصبانیت همسرتان ناراحت هستید این احساس خود را به زبان آورید زیرا اگر فرد عصبانی بداند که همسرش احساسات واقعی‌اش را انکار کرده و نسبت به موضوع پیش آمده بی‌تفاوت است، خشم‌اش بیشتر می‌شود.

۵- برای صلح پیش قدم شوید: وقتی از دلایل عصبانیت همسرتان با خبر شدید و به طور واقع بینانه متوجه شدید شما نیز در این ماجرا مقصر بوده‌اید برای صلح چند قدم بردارید این قدم‌ها بیانگر این است که خواهان آشتی هستید و بخشی از اشتباهات خود را پذیرفته‌اید و قصد دارید مشکل پیش آمده را هر چه سریع‌تر حل کنید. البته در این راه چند قدم واقعی‌تر هم باید بردارید.

۶- از تکنیک رکوردشکنی استفاده کنید: غالب اوقات رسم خانه شما این است که پس از چند روز قهر دوباره صلح برقرار شود. حال شما از‌‌ همان ابتدا پیش قدم شده و این رسم کهنه را بشکنید.
عصبانیت و کشدار کردن ماجرا را به روزهای بعدی موکول کنید و با آرامش به حرف‌های همسرتان گوش فرا دهید. اگر هنگام صحبت پیرامون موضوع پیش آمده مقوله عصبانیت را فراموش کنید. آرامش، همه چیز را حل خواهد کرد.

۷- تکنیک مه آلود: این تکنیک به شما کمک می‌کند تا عیب جویی‌های بی‌دلیل را دفع کنید چون عیب جویی باعث می‌شود عصبانیت همسرتان اوج گرفته و اوضاع بد‌تر شود، به جای بحث کردن با همسرتان درباره موضوع پیش آمده سعی کنید او را از فضای عصبانیتش منحرف کرده و وارد جاده مه آلود کنید.

به طور مثال وقتی او به خاطر خودپسندی شما عصبانی است به او بگویید «موافقم بعضی وقت‌ها درباره عواقب کار‌ها فکر نمی‌کنم اما در این راه سعی خودم را بیشتر می‌کنم» یا اگر او به خاطر تأخیرتان عصبانی است به جای دلیل آوردن تنها به او بگویید «می‌دانم تأخیر داشته‌ام سعی می‌کنم همین امروز این مسئله را طور دیگری جبران کنم.» |روانشناسان|

شیرمحمدعباس استانکزی، یکی از مقامات سرشناس طالبان، جمعه گذشته در مسکو برای نخستین‌بار ادعای عجیبی کرد.

در سال‌های نه‌چندان دور، ظلم و ستم بر جامعه ما چیره شده‌بود و ذهن‌هایمان را مصادره کرد. خفقان دوران، احتضار حیات سیاسی جامعه را رقم زده‌بود.

گفت‌وگو با حمید شاهنگیان؛ آهنگساز سرودهای پر آوازه و خاطره‌انگیز اول انقلاب

گفت‌وگو با زهرا موحدین یکی از خاص‌ترین مادران ایرانی به مناسبت روز مادر

گفت‌وگو با عباس سلیمی‌ نمین درباره «آزادی» یکی از شعارهای اصیل انقلاب اسلامی

گفت‌وگو با هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «ستاره‌بازی» که دوباره به موضوع مهاجرت پرداخته‌ است

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

از موقعیت مورد نظر دور شوید. از مهم ترین گام های آرام شدن بعد از بحث دور شدن از شرایطی است که شما را به یاد آن می اندازد. به جای دیگری بروید و به منظره های دیگری نگاه کنید. سعی کنید به چیزهایی نگاه کنید که شما را از فکر کردن به بحث دور میکند.

از طریق فعالیت های آرامش بخش خشم خود را تخلیه کنید. برخی فعالیت ها مثل نوشتن خاطرات روزانه، درست کردن یک چیز هنری برای تخلیه ی احساسات، باغبانی و کندن علف های هرز، درددل با حیوان خانگی (مطمئن شوید کسی آن دور و بر نیست) از راهکار های خوب است. می توانید با یک دوست صمیمی هم در این رابطه صحبت کنید. اگر نمی خواهید فرد مورد بحث را بدنام کنید و تصویر بدی از وی بسازید، همه چیز را بدون ذکر نام برای دوستتان تعریف کنید. به هر حال روزی شما دو نفر آشتی می کنید، اما تصویر همسر یا آشنای شما برای همیشه در ذهن دوستتان خراب شده است.

اگر ماندن در خانه و حرف زدن در تخلیه ی عصبانیت کاری برای شما نمی کند بیرون بروید و قدم بزنید. از منظره های اطراف لذت ببرید و سعی کنید به زیبایی های دور و اطراف فکر کنید.

یک حمام گرم بگیرید، یک لیوان چای یا قهوه ی داغ بنوشید و استراحت کنید. حتما بعد از یک بحث طولانی به قدری خسته هستید که این کار باعث شل شدن عضلات و آرامش اعصاب می شود.

برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه ی خود را ببینید. سعی کنید برنامه های خنده دار را انتخاب کنید. اغلب پیش می آید که وقتی عصبانی هستید، از شانس بد برنامه ی تلویزیونی شما هم به بحث و دعوا می پردازد یا فیلمی در مورد دعوای زوجین پخش میکند. خیلی بدشانسی می خواهد، اما متاسفانه زیاد پیش می آید. کانال را عوض کنید و هر چیزی به غیر از این موضوع را تماشا کنید، حتی مستندی در مورد قورباغه های جنگل های آمازون.

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

به کارهای منزل بپردازید. شستشو و سابیدن ظروف تاثیر خوبی در تخلیه ی خشم دارد. تمیز کردن منزل و مرتب کردن اتاق ها و کمدها به ذهن آشفته ی شما پس از بحث نظم می دهد. در حین کار هم می توانید خود را تخلیه کنید و هم به صورت بی طرف و در آرامش و سکوت به کارهای خود فکر کنید.

به دوستتان زنگ بزنید و در مورد چیزهای خنده دار، هر چیزی به جز آن بحث، صحبت کنید. اگر دوستی ندارید که با او درددل کنید و فردا موضوع را از دهان همه نشنوید، از او استفاده ی بهینه ی دیگری بکنید. به هر حال شاید بتوانید از خاطرات گذشته حرف بزنید و کمی بخندید. یا حتی بهتر، شاید بتوانید قرار یک سینما بگذارید.

فکر کنید. بعد از اینکه کمی آرام شدید، در مورد بحث و علل وقوع آن فکر کنید. احتمالا الان که کمی از بحث گذشته و آرام تر شده اید، می توانید به جای دیدی احساساتی، دیدی بی طرف داشته باشید. با این حال سعی کنید در حین فکر کردن به بحث دوباره عصبانی نشوید.

سعی کنید مصالحه کنید. وقتی خوب به علل وقوع بحث به صورت بی طرف فکر کردید، به راه حل های رفع تنش بین خود و فرد مورد نظر فکر کنید. سعی کنید با او کنار بیایید. با این حال تنها زمانی سعی کنید مجددا به بحث اشاره کنید که فرد مقابل هم آرام شده است. در غیر این صورت مجددا بحث بالا می گیرد.

اگر به توافق نرسیدید، با فرد مورد نظر به این نتیجه برسید که هر کس می تواند نظر خود را در این رابطه داشته باشد. یا با شخص ثالثی در این رابطه مشورت کنید.

به کارهای تفریحی بپردازید. اگر مسئله آنقدر مهم نیست و تا حدی حل شده است و فقط کمی دلخوری مانده است، پیشنهاد انجام کاری لذت بخش را به فرد مورد نظر بدهید. رفتن به یک گردش یک روزه یا پیک نیک، انجام تعمیرات در خانه یا رفتن به شهربازی در این حالت به ایجاد پیوند مجدد بین شما کمک می کند.فعالیت های خنده دار حس خشم، نفرت و عصبانیت را از وجود شما دور می کند.

کینه جو نباشید. بعد از تمام شدن بحث و صحبت کردن در مورد آن هر دو آن را دفن کنید. بعد از هر بار شروع مجدد بحث به بحث ها و مشکلات قبلی اشاره نکنید. در حین کارهای روزانه یا وقتی تنها هستید به مشکلات و بحث های خود با همسر یا آشنایان فکر نکنید. این کار باعث بروز احساسات منفی در شما می شود و وقتی با او روبه رو می شوید دچار نوعی حس عصبانیت فروخورده هستید که هر لحظه و با هر محرکی ممکن است فوران کند.

http://www.wikihow.com/Cool-Down-After-an-Argument

کارشناس مترجمی انگلیسی از دانشگاه اصفهان و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه کاشان





ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در دنیای امروزی که مشغله زیاد، مسائلی که زاده ی دنیای مدرن هستند و… همه و همه دست به دست هم داده اند تا ناراحتی اعصاب را به معمول ترین مشکل جسمی و روحی انسانها تبدیل کنند هنوز راههایی هست که به دست خود انسان مشکل را حل کند.

* بدن ما برای داشتن اعصابی آرام به این چهار ماده ی غذایی احتیاج دارد:آدنین، تیامین، سیتوزین، گوآمین که همانطور که حتما اکثر شما میدانید و بارها در بخش های مختلف بهداشت و سلامت نمناک گفته ایم این چهار ماده در گوشت ها مانند گوشت گوساله یا گوسفند، جگر، مغز و قلوه وجود دارد.

* ویتامین B فاکتور دیگری است که کمبودش باعث به هم ریختن اعصاب و به اصطلاح از کوره در رفتن میشود. بهتر است که بدانیم کمبود ویتامین B اصلی ترین عامل ایجاد افسردگی است. مواد غذایی که ویتامین B به وفور در نوع های مختلف در آن یافت می شود:

جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار، جگر و انواع گوشت

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

دانه آفتابگردان و بادام زمینی و نان های سبوس دار

جگر گاو، موز، برگه آلو، گوشت گاو و آب پرتقال

* ماده غذایی دیگر که نه تنها برای اعصاب بلکه برای داشتن اسکلت بدنی قوی با اهمیت است کلسیم است که لبنیات منبع غنی آن محسوب می شوند.

بهتر است بدانید که تغذیه ی نامناسب نه تنها بر روی اعصاب و روان آدمی تاثیر بدی می گذارد، بلکه باعث مختل شدن فعالیت سایر سیستم بدن نیز می گردد.

متخصصان طب سنتی هم برای آرامش اعصاب تجویزی دارند که شامل روغنی مناسب برای ماساژ است که توصیه می شود حتما یک بار در طول عمرتان آن را امتحان کنید. برای تهیه این روغن کافی است کندر پودر شده را در روغن کنجد مخلوط کرده و روغن را روی حرارت گذاشته تا کند به خوبی در آن حل شود بعد اجازه دهید تا کاملا سرد شده و استفاده کنید برای نتیجه بهتر بیشتر تمرکز ماساژ را روی ستون فقرات انجام دهید که علاوه بر آرامش اعصاب تاثیر مثبتی بر روی تپش قلب نیز خواهد داشت.

گفتیم که امروزه با دشوار شدن زندگی یافتن آرامش نیز دشوار تر شده است، تکنیک و مراحلی وجود دارد که می توانید برای یافتن شادی و آرامش در زندگی خود از آن ها استفاده کنید که شامل:

1. روزانه حداقل به مدت 20 دقیقه پیاده روی کنید و راه بروید و خنده رو باشید.

2. حداقل هفت ساعت بخوابید و برای خودتان کمی وقت بگذارید. از این زمان برای شناخت بیشتر خود استفاده کنید.

3. در مطالب بخش دین و مذهب نمناک در این مورد کامل صحبت شد و گفتیم که عبادت کنید و از مکان های مذهبی یا مناطقی که در آن جا آرامش پیدا می کنید بازدید کنید. هرگز نماز خواندن را ترک نکنید و به کسانی که به شما درس زندگی می دهند گوش کنید.

4. خوشحال باشید و خود را درگیر احساسات، هیجان، اشتیاق و مهربانی کنید.

5. با ادبیات دوست باشید و آشنا شوید و کتاب بخوانید. خواندن رمان و داستان کوتاه همیشه سرگرم کننده است.

6. با افراد مسن وقت بگذارید که شما می توانید از تجربه آن ها بهره مند شوید، همان طور که فرزندانتان از تجربه شما بهره می گیرند.

7. بیاموزید که هرگز تسلیم نشوید.

8. جوانی خود را حفظ کنید و در هر مرحله از سن فرزندتان با او کودکی کنید.

9. کورکورانه پیروی نکنید و همیشه باچشمی باز به اطراف نگاه کنید و از تخیل و خلاقیت خود استفاده کنید.

10. شادی را به دیگران هدیه دهید و سعی کنید روزانه دل 3 تا 4 نفر را شاد کنید.

11. رویاپردازی کنید، هرگز از آن ها دست نکشید و سعی کنید تا حدودی رویاهای خود را محقق کنید.

12. گذشته را فراموش کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید زیرا شما را از تکرار آن ها باز می دارد.

13. شکست را قبول و روحیه خود را حفظ کنید.

14. از زندگی خود راضی باشید و عادت مقایسه زندگی خود با دیگران را کنار بگذارید. از آن چه که دارید راضی باشید و دوستدار آن باشید.

15. بخشش را تمرین کنید و حتی آن هایی را که با شما دشمنی می کنند را ببخشید.

16. وقت خود را با انتقاد یا غیبت از دیگران تلف نکنید و در عوض کار کنید تاحال خود را بهتر کنید.

17. به آنچه که دیگران در مورد شما فکر می کنند توجه نکنید و راه قلب خود را دنبال کنید.

18. به یاد داشته باشید که شرایط امروز، فردا تغییر خواهد کرد پس آمادگی مواجه شدن با هر چیزی را داشته باشید.

19. به خود و دوستانی که دارید اعتماد کنید.

20. وقت خود را به حسادت تلف نکنید و به این موضوع اعتماد کنید که هر آن چه را که می خواهید به دست خواهید آورد.

21. هرگز تنبل یا حریص نباشید و با اشتیاق کار کنید و خودکفا باشید.

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

22. هرگز نفرین نکنید و برای دیگران طلب سعادت و آمرزش کنید.

23. بخشنده باشید و به دیگران هدیه هایی ارزشمند اهداء کنید.

24. به یاد داشته باشید که هر چه بدون تلاش بدست آورید بیهوده و بی ارزش است.

25. به خدا و رضای خدا ایمان داشته باشید. اشتباهات خود را بپذیرید. این امر می تواند سخت ترین و بهترین کاری باشد که انجام می دهید.

26. بهداشت و سلامتی خود را حفظ کنید تا سالم بمانید. هنگام دوش گرفتن از صابون های معطراسطوخودوس، ترنج یا پرتقال استفاده کنید و از دوش آب ولرم و عطر صابون های معطر لذت ببرید و ریلکس کنید.

27. روزانه 2 -3 لیوان آب سرد بنوشید.

28. تحسین کردن یکی از قدرتمندترین مهارت های اجتماعی است. به آن چه اتفاق افتاده است فکر نکنید و از اتفاقی که می افتد تعجب نکنید.

29. اجتماعی باشید و با مردم صحبت کنید. نظر هایتان رابا کسانی که به آن ها اعتماد دارید به اشتراک بگذارید.

30. خود را با فعالیت های خوب مشغول کنید و از زندگی لذت ببرید.

برای اینکه در زندگی احساس خوشبختی داشته باشم چه کاری باید انجام دهم با اینکه هیچ چیز مرا خوشحال نمی کند؟

خوشبختی چیزی نیست که به آن برسید و بعد برای همیشه آن را داشته باشید. خوشبختی امری زودگذر است که باید مدام به سمت آن بروید. درک کنید که این روابط و ارتباطات ما با دیگران است که مطمئن ترین منابع خوشبختی واقعی هستند. سعی کنید در خدمت دیگران باشید و به دنبال راه هایی باشید که بتوانید به دوستان و خانواده خود کمک واقعی کنید و در کنارش خودتان نیز از آن لذت ببرید.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

عصبانیت احساسی است که بدون شک تمام افراد در زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد. یک احساس طبیعی که بیانگر سلامتی هر فرد است ولی اگر آن را تحت کنترل نگیرید، آنگاه عصبانیت است که شما را تحت کنترل میگیرد و باعث نتایج ویرانگر و بعضا غیرقابل جبران خواهد شد.

بسیاری از دوستیها، روابط خانوادگی، کاری و … تحت تاثیر عدم توانایی فرد در کنترل عصبانیت و بروز بی احترامی ناخواسته، به سمت ویرانی کشیده میشوند. هیچکس فردی که در اکثر اوقات عصبانی است را دوست ندارد و به عنوان همنشین خود انتخاب نخواهد کرد. اما راهکارهایی برای کنترل عصبانیت وجود دارد تا با استفاده از این تکنیکها، بتوانید از این احساس به شیوه درست استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم ۱۰ روش برای کنترل عصبانیت و فروکش کردن آن را بررسی کنیم.

شمردن تا ۱۰ تنها برای کودکان و بچه ها نیست! هنگامی که در شرایطی قرار میگیرید که از چیزی عصبانی میشوید با شمردن آهسته از یک تا ده وقفه زمانی ایجاد کنید. اینکار باعث میشود تا احساس خشم اولیه تاحدودی فروکش کند. بعد از این وقفه اگر لازم بود موقعیت یا فردی که شما را عصبانی کرده است ترک کنید تا بر اعصاب خود مسلط شوید.

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم

هنگامی که به آرامش رسیدید و میتوانستید درست فکر کنید، دلیل عصبانیت خود را توضیح دهید. اگر فردی کاری کرده است که باعث عصبانیت شما شده، به صورت مستقیم و رک ولی بدون بی احترامی یا لحن تند، به وی بگویید که چه کاری باعث عصبانیت شما شده است. سعی نکنید دیگران را تحت کنترل خود در آورید.

در برخی شرایط که نمیتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید و اصطلاحا جوش آورده اید میتوانید کمی ورزش کنید. چند حرکت ساده ورزشی باعث فعال شدن زنجیره فرآیندهای شیمیایی در بدن شما خواهد شد و همین امر به شما کمک میکند تا از شرایط تنش زا دور شوید و کنترل اعصاب خود را در دست بگیرید. ورزش کردن میتواند حتی یک پیاده روی و قدم زدن ساده باشد، ولی نتیجه آن بسیار برای شما مفید خواهد بود.

در شرایط عصبانیت ممکن است هر حرفی را بزنید یا حرکتی را انجام دهید که در شان شخصیت شما نباشد و موجبات پشیمانی شما را بوجود آورد. قبل از هرگونه صحبت کردن و یا نشان دادن عکس العمل چند ثانیه فکر کنید، این مدت را میتوانید با شمردن برای خود فراهم کنید. مزیت دیگر این کار این است که به طرف دیگر نیز فرصت میدهید تا حرف یا اشتباه و یا حرکت خود را جبران کند و یا طرف سوم برای آرام کردن محیط کمک کند.

به جای اینکه بر روی عاملی که شما را عصبانی کرده است تمرکز کنید، بر روی راه حل آن اندیشه کنید. آیا فرزند شما اتاق خود را تمیز نگاه نمیدارد و این مساله شما را عصبانی میکند؟ خیلی راحت در اتاق را ببندید و سر فرصت و با آرامش با او صحبت کنید. آیا شریک زندگی شما شب برای شام دیر میکند؟ میتوانید ساعت شام خوردن را تغییر دهید و یا اینکه چند شب در هفته را تنها غذا بخورید. به خاطر داشته باشید که عصبانیت اگر چیزی را بدتر نکند، بهتر نخواهد کرد، پس سعی کنید منطقی باشید.

برای جلوگیری از بیشتر شدن تنش، در مورد مشکلی که دارید صحبت کنید و مؤدب باشید و احترام طرف مقابل را حفظ کنید. در بیان دلیل عصبانیت خود از واژه ی “من” استفاده کنید. به عنوان مثال بجای عبارت ” تو هیچوقت در کارهای منزل کمک نمیکنی ” بگویید ” من از اینکه سفره ترک کردی بدون اینکه برای جمع کردن آن کمک کنی عصبانی شدم”.

بخشودن شاید از قدرتمندترین ابزارهایی باشد که در اختیار بشر قرار داده شده است. اگر به احساس عصبانیت اجازه دهید تا در درون شما رشد کند و تبدیل به احساس کینه شود، بیشترین کسی که آسیب خواهد دید خود شما خواهید بود. با بخشیدن کسی که باعث عصبانیت شما شده است هر دو نفر شما از موقعیت بوجود آمده درس خواهید گرفت. بسیار غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم همه، در تمام شرایط طبق خواسته های ما عمل کنند.

افرادی که طبع شوخ دارند حتی در شرایط عصبانیت نیز با یک جمله طنزآمیز شرایط را تغییر میدهند. البته طنزآمیز بودن را نباید با تمسخر کردن و یا نیشخند زدن اشتباه بگیرید، تمسخر کردن تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد و صفتی زشت و زننده است.

هنگامی که آتش غضب در وجود شما شعله ور شده است، میتوانید با استفاده از تکنیک های آرام بخش این احساس را کنترل کنید. تکنیکهایی مانند عمیق نفس کشیدن، تصور یک تصویر آرامبخش و یا تکنیکهایی که در مطالب قبلی با شما در میان گذاشته بودیم. میتوانید به مطلبی با عنوان “ ۱۰ تکنیک برای کاهش استرس ” مراجعه کنید.

مساله عصبانیت برای تمام افراد یک چالش بزرگ است. اگر احساس میکنید که بیش از حد عصبانی میشوید و یا اینکه کنترل خود را از دست میدهید از اطرافیان، خانواده و یا دوستان خود بخواهید در این شرایط به شما کمک کنند تا بتوانید زمان لازم برای تغییر رفتار خود را داشته باشید. از کلاسهای روانشناسی مدیریت عصبانیت و کاهش استرس استفاده کنید. ورزش کنید و تلاش کنید بر روی اعصاب خود مسلط شوید، این کار تنها به تمرین و صبر نیاز دارد.

شما بیشتر در چه شرایطی عصبانی میشوید؟ وقتی عصبانی میشوید برای آرام کردن خود چکار میکنید؟ در بخش دیدگاه ها منتظر پاسخ شما به این سوالات هستیم.

© از ۱۳۸۸، تمامی حقوق مادی و معنوی نزد سایت عصرعلم محفوظ می‌باشد.

چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم
چگونه بعد از عصبانیت ارام شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *