چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم

 
helpkade
چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم
چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی

 

جراحی زیبایی بینی و انجام فرایض دینیاین مقاله برگرفته از رساله های توضیح المسائل مراجع عظام تقلید و نیز مکاتبه‌ی اینترنتی با دفاتر ایشان می باشد و هدف از آن آشنایی بیماران با نحوه‌ی انجام اعمال عبادی در روزهای پس از عمل جراحی بینی است. چرا که یکی از مهم‌ترین مسائلی که بیماران در این مدت با آن مواجه هستند چگونگی انجام اعمال عبادی است. حداکثر مدت زمانی که شما با این مسئله روبرو هستید دو ماه می باشد که بنا به شرایط بیمار به دو بازه‌ی زمانی ذیل تقسیم می شود :چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم

1- روز جراحی تا پایان هفته اول : (وجود پانسمان روی صورت) الف) اگر می توانید چسب ها و قسمت های اضافی پانسمان را تا حد ممکن بردارید چون پانسمان نواحی بیشتری از حد معمول زخم را فراگرفته است و سپس وضوی جبیره بگیرید.(طریقه ی انجام وضوی جبیره در ادامه ذکر خواهد شد)در صورتیکه برداشتن قسمت های اضافی پانسمان مقدور نبود وضوی جبیره گرفته و احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید. (طریقه ی انجام تیمم در ادامه ذکر خواهد شد)

ب) اگر می توانید نواحی نجس شده حین عمل جراحی را مانند اطراف صورت و داخل گوش ها که خون از روی صورت داخل آنها جریان پیدا کرده است، آبکشی نموده سپس وضوی جبیره گرفته و احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید.

اگر قادر به آب کشیدن قسمت های نجس شده نیستید، فقط به نیت تیمم بدل از وضو، تیمم می کنید و چون اجزای تیمم مانند پیشانی زیر پانسمان هستند تیمم نیز جبیره ای می باشد. (بیشتر بخوانید: چگونه تیمم کنیم؟)

 

نحوه گرفتن وضو : به دلیل وجود پانسمان روی صورت، شما باید برای هر نوبت نماز یعنی نماز صبح، نماز ظهر و نماز مغرب، وضوی جبیره ای بگیرید. تمامی مراحل وضوی جبیره ای همانند وضوی معمولی می باشد با این تفاوت که پس از شستن دست ها باید ابتدا اطراف و قسمت های دیگر صورت را به نیت وضو بشویید و فقط روی پانسمان یا چسب را دستِ تر از پیشانی تا چانه بکشید. در اینجا دو حالت پیش می آید :اگر روی پانسمان صورت شما خونی و نجس است ابتدا روی پانسمان یک پارچه پاک انداخته و از روی آن دست تر را به نیت وضو می کشید.اما اگر پانسمان صورت نجس نیست و پاک است نیازی به پارچه نیست و طبق آنچه ذکر شد فقط وضوی جبیره می گیرید.به دلیل اینکه پانسمان، تقریبا کل صورت را که یکی از اجزای اصلی وضو است فراگرفته، پس از گرفتن وضوی جبیره احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید .

نحوه انجام تیمم : در ابتدا باید نیت شما مشخص باشد؛ یعنی باید بدانید که قصد دارید تیمم بدل از وضو انجام دهید یا تیمم بدل از غسل یا به عبارت بهتر شما قصد دارید به جای وضوی اصلی تیمم کنید یا به جای انجام غسل.

حال اگر پس از گرفتن وضوی جبیره می خواهید تیمم کنید مراحل به این ترتیب است :اول :نیت می کنید تیمم بدل از وضو انجام دهید.دوم :زدن کف هر دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.( خاک،ریگ،کلوخ،سنگ،سنگ گچ،سنگ آهک،دیوار گلی،گرد و غباری که در فرش یا لباس به طور واضح دیده می شود)سوم :کشیدن تمام کف هر دو دست (از روی چسب های پیشانی) به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که مو می روید تا ابروها و بالای بینی و احتیاطاً باید دست ها را روی ابروها کشید.چهارم :کشیدن تمام کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن تمام کف دست راست به تمام پشت دست چپ.دقت کنید دست ها پاک باشند و انگشتر را از دست بیرون آورید.

نحوه انجام غسل : در هفته اول که به دلیل وجود پانسمان، فقط امکان شستن سر و صورت برای انجام غسل وجود ندارد به جای شستن سر و صورت، باید تیمم بدل از غسل را انجام دهید ولی باید سمت راست و سمت چپ بدن را طبق روال معمول غسل دهید. نحوه انجام تیمم بدل از غسل به ترتیب زیر است :اول :نیت می کنید تیمم بدل از غسل انجام دهید.دوم :زدن کف هر دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.( خاک،ریگ،کلوخ،سنگ،سنگ گچ،سنگ آهک،دیوار گلی،گرد و غباری که در فرش یا لباس به طور واضح دیده می شود)سوم :کشیدن تمام کف هر دو دست (از روی چسب های پیشانی) به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که مو می روید تا ابروها و بالای بینی و احتیاطاً باید دست ها را روی ابروها کشید.چهارم :کشیدن تمام کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن تمام کف دست راست به تمام پشت دست چپ.پنجم :مجددا زدن کف هر دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.ششم :کشیدن تمام کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن تمام کف دست راست به تمام پشت دست چپ.دقت کنید دست ها پاک باشند و انگشتر را از دست بیرون آورید.

نحوه خواندن نماز : شما اجازه ندارید سر خود را کاملا برای رکوع و سجده خم کنید اما می توانید بایستید پس ابتدا ایستاده، برای انجام رکوع به هر مقداری که می توانید بدون پایین آوردن سر، بدن را به سمت جلو خم کنید و برای سجده بنشینید، سپس مهر را بلند کنید. حال اگر می توانید سر را به سمت مهر آورده و پیشانی را روی مهر بگذارید و اگر نمی توانید مهر را به سمت سر آورده و روی پیشانی بگذارید. ولی باید کف دست ها و زانو‌ها و انگشتان پا را مانند سجده معمولی روی زمین قرار دهید.

2- هفته دوم تا پایان ماه دوم : (وجود چسب روی صورت)قبل از باز کردن پانسمان باید استحمام نمایید. در ابتدای هفته دوم پانسمان صورت شما باز و به بینی چسب زده می شود و باید یک روز در میان دوش گرفته و چسب را تعویض نمایید. پس قسمت های نجس شده پاک شده اند. در این مدت شما باید به ترتیب زیر عمل کنید:

نحوه گرفتن وضو : برای هر نوبت نماز یعنی نماز صبح، نماز ظهر و نماز مغرب به دلیل وجود چسب روی صورت، وضوی جبیره را به همان ترتیبی که ذکر شد گرفته و پس از آن احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید.‌(طریقه ی انجام تیمم پیشتر ذکر شد)

نحوه انجام غسل : اگر از چسبی مانند چسب تری ام (3M) استفاده می کنید در هنگام دوش گرفتن، پس از شستن سر، چسب از پوست بینی بلند می شود و هیچ اثری از آن باقی نمی ماند در نتیجه پس از کنده شدن چسب شما می توانید غسل کنید.

اما اگر از چسبی مانند چسب موتکس (motex) استفاده می کنید به دلیل اینکه حتی پس از کنده شدن چسب باز هم اثرات آن روی پوست بینی باقی می ماند و از طرفی چون برای انجام غسل هیچ مانعی نباید روی پوست باشد؛ پس ابتدا باید پوست را از تمام موانع و اثرات باقی مانده ی چسب پاک نموده و سپس غسل کنید.

نحوه خواندن نماز : همانطور که ذکر شد شما در کل مدت دو ماه و تا زمانی که از چسب استفاده می کنید باید برای هر نوبت نماز ابتدا وضوی جبیره گرفته و سپس احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید . حال اگر قادر هستید سر را خم کنید و نماز را طبق روالِ معمول بخوانید. اما تا زمانی که نمی توانید سر را خم کنید برای خواندن نماز  بایستید. برای انجام رکوع در حد توان خم شوید. برای سجده بنشینید و پیشانی را روی مهر که قبلا بر سطح بلندی قرار داده اید بگذارید ولی باید کف دست ها و زانو ها و انگشتان پا را مانند سجده معمولی روی زمین قرار دهید.

شایان ذکر است که این مسائل مطابق با فتوای اکثر مراجع عظام تقلید می باشند. شما می‌‌بایست برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به رساله‌ی توضیح المسائل مرجع تقلید خود رجوع کنید. مراجع عظام، بر بیشتر مسائل ذکر شده اتفاق نظر دارند و فقط در این موارد اختلافاتی میان آراء ایشان دیده می‌شود :•    مشخص بودن نیت تیمم . •    لزوم انجام تیمم پس از وضوی جبیره . •    تفاوت بین تیمم بدل از وضو و تیمم بدل از غسل . •    قضا کردن نمازهایی که در این مدت به جا آورده شده است . 

 

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتی


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

درمان رفتار آسیب زاوبهبوداحساس نسبت به خود


لاکچری ترین نوع لمینت دندان

تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چيزي كه با آن زخم یا شكستگی را مي‎بندند و دوايي كه روي زخم و مانند آن مي‎گذارند “جبيره” ناميده مي‎شود.

در صورتي كه آب براي زخم ضرر دارد، يا آن كه رساندن آب به روي زخم ممكن نيست، بايد اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است، روي آن مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمي‎شود روي آن را دست تر كشيد احتياطاً پارچه پاكي را بطوري كه جزء جبيره حساب شود روي آن قرار دهد و دست تر روي آن بكشد و اگر تمام محل تيمم يا بعض آن بي‎مانع باشد تيمم هم بنمايد. (۱)

اگر در جاي وضو يا غسل چيزي چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست، بايد به دستور جبيره عمل كند، و بنابر احتياط واجب اگر تمام يا بعض محل تيمم بي‎مانع باشد تيمم هم بنمايد. (۱)

كسي كه نمي‎داند وظيفه‎اش تيمم است يا وضوي جبيره‎اي بنابر احتياط واجب بايد هر دو را به جا آورد. (۱)

غسل جبيره‎اي مثل وضوي جبيره‎اي است (که باید روی جبیره را مسح کند و جاهای بدون جبیره را بشوید)، و احوط آن است كه ترتيبي به جا آورد (اگر ارتماسی انجام دهد باطل است). (۱)چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم

اگر بیمار نمی تواند ایستاده نماز بخواند، بصورت نشسته بخواند. درحالت نشسته، اگر قادر به خم شدن نباشد، برای به جا آوردن رکوع و سجود، هر اندازه که می تواند خم شود و مُهر را با دست به پیشانی بگذارد. (۲)

در صورتی که انسان عذر داشته باشد و قادر نباشد که سجده را به صورت معمولی و با شرایط انجام دهد، اشکال ندارد که به صورت نشسته و پشت میز سجده کند اما باید تا جایی که می تواند شرایط سجده را مراعات کند، یعنی اگر قادر باشد انگشت بزرگ پا را هنگام سجده روی زمین بگذارد و دست ها را هم موازی محل سجده قرار دهد. (۲)

(۱) بر اساس توضیح المسائل امام خمینی (ره)        (۲) بر اساس سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای

تهران، میدان توحید، خیابان پرچم، جنب کانون توحید، ساختمان دکتر ابیانه، طبقه پنجم غربی

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

در تماشا وارد شوید تا به ویدیو‌ها و کانال‌های
مد نظر خود دسترسی پیدا کنید

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس اینستاگرام دکتر نسرین راستا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی https://www.instagram.com/dr.rasta1/ یا آدرس سایت https://dr-rasta.com/ مراجعه کنید. ادرس مطب : بلوار سعادت آباد- نبش ۳۷ شماره تماس : ️09337174804 و ️02188683300

برای ارسال دیدگاه لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.



اگر چربی پماد به مقدار کمی باشد اشکالی ندارد، ولی اگر مانع از رسیدن آب به پوست باشد، باید برای وضو، آن را پاک کرد و اگر این کار مشکل است، می‌تواند به صورت جبیره‌ای وضو بگیرد، به این صورت که دستِ تر را بر روی باند صورت بکشد و بعد از آن نیز تیمم کند.  


ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]


حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم


اگر به مقداری کم باشد به وضو ضرر نمی رساند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه برداشتن باند و زائل کردن پماد ممکن باشد باید انجام شود هر چند مقداری هزینه بر باشد و وضو را به صورت متعارف بگیرد و اگر واقعاً آب برای وی ضرر دارد می تواند وضوی جبیره بگیرد و بنابر احتیاط هم تیمم کند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورتیکه آب ضرر دارد و امکان شستن وجود ندارد می‌تواند به صورت جبیره‌ای وضو بگیرد، به این صورت که دست تر را بر روی باند صورت مسح کند و البته بنا بر احتیاط واجب علاوه بر وضوی جبیره‌ای باید تیمم هم بکند.


حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

اگر چربی پماد مانع از رسیدن آب به پوست باشد، باید برای وضو آن را پاک کرد و اگر این کار مشکل است، با همان وضع وضو بگیرد و سپس تیمم کند.  لینک به سایت استفتائات


 

[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.


 

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

ما 8461 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.

چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم

کلیه حقوق مادی
و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی
خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی:
FARTECH/فرتک – فکور رایانه توسعه کویر –


گنجینه صوتیDownloads-icon


Downloads-icon

چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم
چگونه بعد از عمل بینی نماز بخوانیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *