چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم
چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

پارتیشن‌بندی دیسک را می‌توان به چند روش انجام داد. برای سهولت کار می‌توانید از نرم‌افزارهای پارتیشن‌بندی شخص ثالث استفاده کنید. اما همچنان توصیه می‌کنیم که به سراغ نرم‌افزارها نروید، چون ویندوز 10 به شما امکان می‌دهد تا با برنامه سیستمی به نام Disk Management Tool یک پارتیشن جدید بسازید. در ادامه دستورالعمل کامل این کار را به شما ارائه می‌دهیم.

مرحله 1: به “Windows Start Menu” بروید و “Disk Management Tool” را جستجو کنید، روی “Create & Format Disk Partition,” کلیک نمایید.

مرحله 2: وقتی “Disk Management Tool,” باز شد، رابط را مطابق تصویر مشاهده خواهید دید، دیسک اصلی که می‌خواهید از آن یک پارتیشن جدید بسازید را راست کلیک نمایید. روی “Shrink Volume“ کلیک نمایید.

مرحله 3: حالا در کادر قابل ویرایش، اندازه دیسک را که می‌خواهید به پارتیشن جدید اختصاص دهید، وارد نمایید. روی “Shrink”  کلیک کنید. حال پارتیشن ساخته می‌شود، اما شما آن را در سیستم خود نمی‌بینید؛ شما پارتیشن را در “Disk Management Tool”  با نام “Unallocated Partition” دریافت خواهید کرد.

مرحله 4: روی “Unallocated Partition” راست کلیک کرده و اولین گزینه یعنی “New Sample Volume” را کلیک نمایید.

مرحله 5:روی  Next کلیک کنید.

مرحله 6: روی Next کلیک کنید.

مرحله 7: روی Next کلیک کنید.

مرحله 8: Finish را کلیک کنید.

حال پارتیشن جدید را در سیستم خود دریافت خواهید کرد.

امیدواریم به کمک این مقاله بتوانید بدون کمک از نرم افزار شخص ثالث پارتیشن جدید را در ویندوز 10 خود بسازید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     ثبت اشتراک نسخه آنلاین

بررسی و مقایسه تجهیزات شبکه

توسعه و پشتیبانی توسط ایران دروپال   |   میزبانی توسط پارس پک

یکی از کارهایی که بسیاری از ما هنگام نصب ویندوز جدید انجام میدهیم، پارتیشن بندی حافظه هارد درایو است. اما همیشه نیازی نیست که برای پارتیشن بندی حافظه، دوباره به سراغ نصب ویندوز بروید.

حتی برای سوار کردن یک هارد درایو تازه روی سیستم نیز، دلیلی برای تکرار این روند وجود ندارد و خیلی راحت می توان به وسیله ابزاری که در ویندوز تعبیه شده، این کار را انجام داد. اما نحوه انجام این کار، موضوعی است که در این مطلب می خواهیم درباره آن صحبت کنیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پیش از آنکه به سراغ توضیح نحوه پارتیشن بندی حافظه برویم بهتر است کمی از فواید این کار برای تان بگوییم. اصولا تقسیم کردن کل فضای حافظه به بخش های کوچک تر نظم خاصی را به سیستم می بخشد.

فایل ها و دیتاهای مهم تان از درایو مخصوص سیستم جدا می گردد و با ایجاد هر مشکلی برای ویندوز امنیت آن ها حفظ می شود. همین عامل کار نصب سیستم عامل تازه را نیز ساده تر می کند.

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

به طوری که هنگام نصب ویندوز تازه نیازی ندارید که کل اطلاعات خود را به جای دیگری منتقل کنید. با پارتیشن بندی کردن حافظه و جدا نمودن درایو مخصوص سیستم عامل از دیگر درایوها، در هنگام نصب ویندوز تنها درایوی را فرمت می کنید که سیستم عامل روی آن سوار شده است.

تقسیم بندی فضای حافظه همچنین امکان تهیه فایل پشتیبان از هر درایو را نیز ساده تر می کند. به این وسیله می توان از هر درایوی به طور جدا گانه بکاپ گرفت و در شرایط مورد نیاز تنها اطلاعات همان درایو را بازیابی کرد.

برای شروع هر کاری نیاز به ابزار داریم. بهترین ابزاری هم که برای امر پارتیشن بندی در ویندوز تعبیه شده نیز دیسک منیجمنت نام دارد که از ویژگی های آن می توان به امکاناتی همچون تغییر حجم فضای هر درایو، پاک کردن و ساخت یک پارتیشن اشاره کرد.

برای دسترسی به دیسک منیجمنت ابتدا باید کلید ویندوز و «R» را با هم فشار دهید تا پنجره «Run» برای تان باز شود. سپس در صفحه مذکور عبارت «diskmgmt.msc» را تایپ کنید و اینتر را بزنید. با انجام این روند پنجره دیسک منیجمنت برای تان به تصویر کشیده می شود و حالا ابزار مورد نیاز برای ایجاد تغییرات در سیستم را در اختیار دارید.

البته به خاطر داشته باشید که استفاده از دیسک منیجمنت در عین سادگی خطرناک هم هست و ممکن است با یک اشتباه ساده تمامی فایل های خود را از بین ببرید. پس به همین منظور قبل از انجام هر کاری، از تمامی فایل های خود بکاپ بگیرید که بتوانید در صورت بروز خطا آن ها را بازیابی کنید.

پیش از آنکه بخواهید پارتیشن تازه ای بسازید، باید مقداری فضای خالی روی هارد ایجاد کنید. به همین منظور به سراغ پارتیشنی بروید که می خواهید از کنار حافظه خالی آن پارتیشن دیگر ایجاد کنید.

روی آن راست کلیک کنید و در میان گزینه های روی تصویر «Shrink Volume» را انتخاب نمایید. سپس به سراغ مرحله بعد می رویم که باید در آن حافظه پارتیشن مذکور را تا اندازه ای کم کنید و به فضای خالی حافظه بیافزایید.

اگر به عدد مقابل عبارت «Enter the amount of space to shrink in MB» نگاهی بیاندازید، فضای خالی موجود روی پارتیشن انتخاب شده را مشاهده می کنید. مقدار تازه ای برای آن در نظر بگیرید و روی گزینه «Shrink» کلیک کنید.

با انجام این کار از میزان حافظه پارتیشن انتخاب شده کاسته و به اندازه حافظه خالی تقسیم نشده روی سیستم افزوده می شود. البته در صورت وجود حافظه اضافی روی هارد، می توان به مقدار حافظه یک پارتیشن افزود.

برای دسترسی به این امکان نیز کافیست همانند آنچه که توضیح دادیم عمل کنید. با این تفاوت که این بار با راست کلیک روی پارتیشن مورد نظر، می بایست گزینه «Extend» را انتخاب کنید. سپس در صفحه ایجاد شده میزان حافظه ای را که می خواهید به پارتیشن انتخاب شده اضافه کنید را وارد نمایید و در نهایت روی گزینه «Extend» کلیک کنید.

در دیسک منیجمنت همانطور که می توانید یک پارتیشن تازه ایجاد کنید، قادر هستید که یک پارتیشن قدیمی را نیز با چند کلیک ساده برای همیشه پاک کنید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که با پاک کردن یک پارتیشن تمامی اطلاعات آن نیز از بین می روند.

پس از این بابت حواستان را جمع کنید که مشکلی برای تان پیش نیاید. برای پاک کردن یک پارتیشن نیز همانطور که گفتیم کار چندان پیچیده ای در پیش رو ندارید. فقط کافیست روی پارتیشن مورد نظر خود کلیک راست کنید و سپس گزینه «Delete Volume» را انتخاب نمایید.

با انجام این کار صفحه هشدار دهنده روی تصویر ایجاد می شود. اگر از پاک کردن پارتیشن انتخاب شده اطمینان کامل دارید روی گزینه «Yes» کلیک کنید. با کلیک کردن روی گزینه Yes پارتیشن منتخب با تمامی اطلاعاتش از بین می رود و دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت.

همانظور که گفته شد، برای ساخت پارتیشن نیاز به فضای خالی روی هارد داریم. برای پیدا کردن فضا های خالی به سراغ بخش های مشکی رنگ که با عبارت «Unallocated» نمایش داده شده اند بروید. با کلیک راست کردن روی آن ها، عبارت «New Simple Volume» را انتخاب کنید. سپس در صفحه ایجاد شده روی گزینه «Next» کلیک کنید تا به مرحله بعدی هدایت شوید.

در منو بعدی و در مقابل عبارت «Simple volume size in MB»، میزان حافظه ای که برای پارتیشن تازه در نظر گرفته اید را بر حسب مگابایت وارد نمایید و در انتها روی گزینه Next کلیک کنید. در پنچره بعدی با انتخاب گزینه «Assign the following drive letter» دوباره روی گزینه Next کلیک کنید.

در صفحه بعدی نوبت به انتخاب نوع فرمت پارتیشن می رسد. بهتر است که تنظیمات فرمت را روی گزینه «Format this volume with the following setting» بگذارید. سپس در بخش «ٰvolume label» نامی را برای پارتیشن تازه برگزینید و در انتها برای آخرین بار روی گزینه Next کلیک کنید.

با به پایان رسیدن این روند کار تمام است و به لیست پارتیشن های موجود روی سیستمتان یک پارتیشن دیگر نیز اضافه می گردد.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

اگر در مورد نحوه پارتیشن بندی ویندوز بعد از نصب سوالی داشتید

اگر در مورد نحوه پارتیشن بندی ویندوز بعد از نصب سوالی داشتید

 

به تقسیم بندی ظرفیت هارد دیسک به چند درایو پارتیشن بندی هارد گفته می شود . برای انجام این کار نرم افزارهای مختلفی وجود دارد اما در ویندوز 7 به بعد امکان پارتیشن بندی هارد از داخل خود ویندوز و بدون استفاده از نرم افزار وجود دارد و می توانید پارتیشن بندی ویندوز را تغییر دهید . اما در چه مواقعی به پارتیشن بندی هارد احتیاج است . گاهی به دلیل آسیب دیدن سکتورهای هارد مجبور می شویم پارتیشن های هارد خود را حذف و مجددا اضافه کنیم . همچنین در مواقعی که صفحه آبی مرگ ویندوز را مشاهده می کنیم ممکن است پارتیشن های هارد ما آسیب دیده باشد . در مقاله امروز گروه مشاوره هیواتک نحوه پارتیشن بندی ویندوز 7 را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد .

 

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

 

برای پارتیشن بندی ویندوز 7 مراحل زیر را دنبال کنید :

1- از قسمت Start ویندوز وارد کنترل پنل شده و گزینه Administrative Tools را انتخاب کنید .

 


2- گزینه Copmuter Management را انتخاب کنید .

 


3- قسمت Storage را باز کنید .

 


4- Disk Management (Local) را انتخاب کنید .

 

5- روی درایوی که می خواهید آن را تقسیم بندی کنید کلیک راست کرده و گزینه Shrink Volume را انتخاب کنید . با این کار شما قادر خواهید بود به میزان فضای خالی موجود در درایو ، فضاهای جدید ایجاد کنید و این کار باعث از بین رفتن اطلاعات درایو نخواهد شد .

 

6- در این مرحله حجم مورد نظر خود را بر حسب MB در کادر Enter amount of space to shrink in MB وارد کنید و دکمه Shrink را انتخاب نمایید .

 

7- بعد از اینکه درایو با ظرفیت مورد نظر خود را ساختید ، بر روی درایو ساخته شده راست کلیک کرده و گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.

 

 

سپس در پنجره ای که باز می شود دکمه Next را انتخاب کنید .
8- دکمه Next را انتخاب کنید .

 

9- نام درایو ساخته شده را از لیست بازشو انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید .

 

10- در صفحه ای که باز می شود تیک گزینه Perform a quick format را فعال کنید و دکمه Next را انتخاب کنید .

 


11- دکمه finish را انتخاب کنید .

 

بنابراین درایو مورد نظر شما با حجم دلخواه ساخته می شود . نحوه پارتیشن بندی ویندوز 10 را در آموزش های بعدی ارائه خواهیم کرد .

 

بعد از پارتیشن بندی هارد ، برای مرتب سازی و یا تغییر نام درایو مورد نظر خود در همان مسیر :

 

Control panel / Administrative Tools / Copmuter Management / Storage / Storage

 

روی درایوی که می خواهید نام آن را تغییر دهید کلیک راست کرده Change Drive Letter And Patchs را انتخاب کنید . سپس دکمه Change را انتخاب کرده و در پنجره ای که باز می شود در لیست بازشو نام مورد نظر خود را برای درایو انتخاب کنید . بر روی دکمه OK کلیک کنید و در پنجره ای که برای شما باز خواهد شد دکمه Yes را بزنید .

 

 

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

در این بخش از مقاله به معرفی چند برنامه پارتیشن بندی هارد در ویندوز 7 می پردازیم :

 

1- نرم افزار پارتیشن بندی هارد دیسک Partition Logic  

این برنامه یک نرم افزار رایگان جهت پارتیشن بندی هارد و مدیریت پارتیشن ها می باشد . از امکانات این نرم افزار می توان به کپی ، تغییر سایز ، فرمت ، انتقال ، یکپارچه سازی و انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر اشاره کرد . این نرم افزار به صورت بوت عمل می کند و شما با رایت آن می توانید از طریق بوت توسط سی دی یا فلش عملیات مدیریت پارتیشن ها را انجام دهید .

 

 

2- نرم افزار پارتیشن بندی هارد دیسک Active Partition Manager

این نرم افزار یک ابزار سریع و قدرتمند برای مدیریت پارتیشن های هارد دیسک است . با این نرم افزار می توانید اقدام به ویرایش ، تغییر نام، حذف ، تغییر سایز و فرمت پارتیشن ها نمایید . ضمنا این نرم افزار با تمام نسخه های ویندوز سازگار است .

 

3- نرم افزار پارتیشن بندی هارد بدون حذف اطلاعات Partition Resizer

این  نرم افزار نیز ابزاری قدرتمند و رایگان برای ادغام ، کوچک کردن ، تغییر حجم و … پارتیشن های هارد دیسک بدون از دست دادن اطلاعات می باشد . این برنامه دارای یک رابط کاربری ساده بوده و به شما امکان می دهد تنها با چند کلیک پارتیشن های هارد دیسک خود را مدیریت نمایید و نگران از دست دادن اطلاعات خود نباشید . این نرم افزار قابل نصی بر روی تمام ویندوز ها می باشد .

 

 

 

اگر در مورد نحوه پارتیشن بندی ویندوز بعد از نصب سوالی داشتید

اگر در مورد نحوه پارتیشن بندی ویندوز بعد از نصب سوالی داشتید


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور با هزینه هر دقیقه 3000 تومان) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره تلفنی هیواتک بهره مند گردید.

سایت مشاوره هیواتک یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787800-021 تماس حاصل فرمایید.

تماس از کل کشور : ۹۰۹۹۰۷۱۶۶۷ — تماس از تــهران : ۹۰۹۲۳۰۵۶۹۵همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸   صبح   الی   ۱  شب

پارتیشن بندی هارد شما را به چند واحد منطقی تقسیم می کنند. کاربران اغلب پارتیشن بندی هارد را انجام نمی دهند اما خوب است بدانید که پارتیشن بندی مزایای زیادی دارد از جمله سازماندهی اطلاعات و جدا کردن این اطلاعات از سیستم عامل و در نتیجه کاهش از دست رفتن اطلاعات را به دنبال دارد. امروز در انزل وب آموزش کامل پارتیشن بندی هارد درایو خام یا حاوی اطلاعات در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار در هنگام نصب ویندوز یا پس از نصب آن را تهیه کردیم.

How to Partition Your Hard Drive in Windows 10 , 8 and 7

با پارتیشن بندی هارد شما می توانید فایل ها، پوشه ها و برنامه های خود را در درایوهای مجازی سازماندهی کنید. شما با پارتیشن بندی هاردتان می توانید در صورتی که برای یکی از درایوهای شما اتفاقی افتاد از اطلاعات درایوهای دیگر بدون مشکل استفاده کنید. به طور مثال اگر ویندوز شما با مشکل مواجه شود و مجبور به نصب مجدد ویندوز باشید با اینکه اطلاعات درایوی که ویندوز قبلی شما در آن نصب شده است از بین می رود (به طور مثال درایو C) شما می توانید حتی پس از نصب ویندوز جدید از اطلاعات موجود در درایوهای دیگر استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای پارتیشن بندی این است که شما هنگام نصب برنامه ها می توانید پارتیشنی غیر از درایو ویندوز انتخاب کنید تا برنامه در آنجا نصب شود بنابراین سرعت ویندوز شما کاهش پیدا نمی کند. برای افزایش سرعت هارد دیسک داخلی یا اینترنال در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می توانید ۶ روشی که قبلا آموزش دادیم را مطالعه بفرمایید.

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

همچنین اگر شما یک هارد جدید خریداری کرده باشید باید قبل از استفاده آن را پارتیشن بندی کنید اینکه آیا می خواهید یک هارد جدید یا هارد فعلی را پارتیشن بندی کنید فرق چندانی ندارد و روند کار بسیار شبیه به هم است. خوشبختانه نحوه پارتیشن بندی هارد دیسک نو یا استفاده شده بسیار ساده است. قبلا در انزل وب نحوه پارتیشن بندی و نصب کالی لینوکس روی هارد، در کنار ویندوز و VMware را به شما آموزش دادیم، در ادامه آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار را مطالعه خواهید نمود.

توجه داشته باشید که قبل از انجام مراحل پارتیشن بندی هارد از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید چون با یک حرکت اشتباه احتمال از دست رفتن اطلاعات وجود دارد.

ساده ترین روش پارتیشن بندی یک هارد جدید یا هارد موجود استفاده از ابزار داخلی ویندوز است که Disk Management نام دارد. اگر چه برخی از برنامه های جانبی مخصوص پارتیشن بندی هم وجود دارند که دارای کمی ویژگی های بیشتری هستند اما این ابزار استاندارد ویندوز می تواند پارتیشن های جدید را برای شما ایجاد کند.

توجه مراحل زیر در سیستمی که ویندوز ۱۰ دارد اجرا شده است اما شما می توانید این روش را در ویندوز ۷ و ۸ بکار ببرید.

در این روش پارتیشن بندی هارد ابتدا عبارت Disk Management را در کادر جستجوی منوی Start تایپ کنید و سپس از نتایجی که به شما نمایش داده می شود گزینه Create and Format Hard Disk Partitions را انتخاب کنید. به جای اینکار می توانید از منوی Power User ویندوز (کلید ویندوز و X) استفاده کنید و Disk Management را انتخاب کنید.

هاردی که می خواهید پارتیشن بندی کنید را از لیست هاردهای موجود انتخاب کنید. اگر هارد شما جدید است از این مرحله صرف نظر کنید. اگر شما روی هارد خود فایل و یا حتی سیستم عامل نصب شده دارید باید قبل از پارتیشن بندی یک فضای غیراختصاص داده شده ایجاد کنید. روی هارد خود کلیک راست کنید و از منوی پیش رو Shrink Volume را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است پارتیشنی به نام System Reserved را مشاهده کنید. تغییر این پارتیشن توصیه نمی شود.

کامپیوتر شما محاسبه خواهد کرد که فضای خالی که شما می توانید به پارتیشن جدید اختصاص دهید چقدر است. پس از تکمیل این مرحله، از شما سوال خواهد شد که چقدر از این فضا را می خواهید استفاده کنید. اگر می خواهید تمام فضای خالی هارد را استفاده کنید روی دکمه Shrink کلیک کنید.

اگر می خواهید اندازه پارتیشن احتمالی را مشخص کنید باید قبل از انتخاب دکمه Shrink آن را بر حسب مگابایت در قسمت مربوطه وارد کنید. بسته به سرعت هارد شما این مرحله می تواند چند دقیقه طول بکشد اما وقتی این مرحله کامل شد شما یک فضای غیر اختصاصی خواهید داشت که کنار درایو فیزیکی و در نیمه پایین صفحه Disk Management نمایش داده شده است.

روی فضای غیر اختصاصی کلیک راست کنید و از منوی حاصل گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.

دستورالعمل های نمایش داده شده را دنبال کنید و اندازه درایو را انتخاب کنید. به طور پیش فرض تمام فضای هارد غیراختصاصی استفاده میشود اما شما این مقدار را می توانید تغییر دهید.

وقتی که شما پارتیشن بندی جدیدی ایجاد می کنید در واقع درایو های قدیمی را فرمت می کنید. در قسمت File System شما NTFS را انتخاب کنید. گزینه ExFAT بیشتر برای دستگاه های قابل حمل استفاده می شود. شما همچنین می توانید یک برچسب یا نام به درایو هاردتان اختصاص دهید. همچنین می توانید در فیلد Allocation Unit sSize گزینه Default را انتخاب کنید. اگر وقت کمی دارید Guick Format را انتخاب کنید.

دکمه Next را انتخاب کنید و در نهایت با انتخاب Finish درایو شما ایجاد می شود. روی آن کلیک راست کنید و گزینه Format را انتخاب کنید. یک پاپ آپ برای شما ظاهر می شود که از شما می پرسد آیا مطمئن هستید که می خواهید این درایو جدید را فرمت کنید؟ روی دکمه Format Disk و سپس دکمه Start کلیک کنید بعد از اتمام فرمت روی دکمه OK کلیک کنید. شما می توانید اطلاعات مربوط به آن را در صفحه Disk Management مشاهده کنید.

در هنگام نصب ویندوز به طور معمول تنها یک پارتیشن در هارد دیسک شما ایجاد می شود. با این حال شما می توانید هارد دیسک خود را به چند پارتیشن مختلف تقسیم کنید و فایل های داده خود را جدا از فایل های سیستمی خود ذخیره کنید. برای پارتیشن بندی موقع نصب ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ شما باید در هنگام نصب و در پنجره زیر گزینه Custom Installation را انتخاب کنید.

در صفحه بعد روی لینک Drive Options (Advanced) کلیک کنید.

با کلیک روی دکمه New و وارد کردن سایز هر پارتیشن به دلخواه انتخاب کنید، به طور مثال برای ۲۰ گیگ حافظه باید عدد ۲۰۴۷۸ را وارد نمایید.

با تکرار اینکار و انتخاب فضا باقیمانده یا وارد کردن دستی عدد مجددا میتوانید چند پارتیشن مختلف ایجاد کنید. وقتی که این کار را انجام دادید روی پارتیشنی که می خواهید ویندوز در آن نصب شود کلیک کنید و دکمه Next را انتخاب کنید. ویندوز در این پارتیشن نصب می شود و پارتیشن های دیگر را می تتوانید برای ذخیره اطلاعات دیگرتان استفاده کنید فقط توجه کنید که برای استفاده پارتیشن یا همان درایو ها ایتدا باید آنها را فرمت کنید.

برنامه های نرم افزاری مدیریت پارتیشن به شما امکان ایجاد، حذف، کوچک کردن، گسترش، یا ادغام پارتیشن های هارددیسک شما را می دهند. در حال حاضر برنامه های پارتیشن بندی کاملا رایگانی وجود دارند که در ادامه ۵ مورد از این برنامه های رایگان را به شما معرفی می کنیم.

برنامه MiniTool Partition Wizard Free شامل ابزارهای مدیریت پارتیشن بندی است شما نه تنها می توانید کارهایی مانند فرمت کردن، حذف کردن، تغییر دادن، تغییر اندازه، تقسیم کردن، ادغام کردن و کپی کردن پاریشن ها را انجام دهید بلکه می توانید سیستم فایل را برای خطاها، اجرای تست سطحی و غیره را انجام دهید. علاوه بر موارد ذکر شده این برنامه قادر به انتقال سیستم عامل به یک هارد دیگر و همچنین بازیابی پاریشن های از دست رفته یا حذف شده می باشد. ویندوز ۱۰، ۸، ۷، ویستا و XP سیستم عامل های پشتیبانی شده هستند.

برنامه AOMEI Partition Assistant Standard Edition به شما اجازه تغییر اندازه، ادغام، ایجاد، فرمت، تقسیم و بازیابی، کپی از کل دیسک ها و پارتیشن ها و غیره را می دهد. برخی از این ویژگی ها در نسخه رایگان این برنامه محدود شده است و تنها در نسخه پولی و حرفه ای ارائه می شود. شما می توانید این برنامه را در ویندوز ۱۰، ۸، ۷، ویستا و XP قابل نصب است. شما همچنین می توانید از این برنامه برای ساخت درایو فلش ویندوز قابل بوت استفاده کنید، سیستم عامل را به یک هارد متفاوت انتقال دهید و تمام اطلاعات را از یک پارتیشن یا درایو پاک کنید.

Active @ Partition Manager می تواند پارتیشن های جدیدی را از فضای غیراختصاصی ایجاد کند و همچنین پارتیشن های موجود را مدیریت می کند (مانند تغییر اندازه و فرمت آنها). مراحل  ساده ای که در این برنامه وجود دارد می تواند به شما در انجام این کارها کمک کند. مهم نیست شما چه نوع سیستم فایلی استفاده می کنید ابزار رایگان [email protected] Partition Manager می تواند از تمام موارد معمول مانند FAT, NTFS, HFS+ و EXT2/3/4 کار کند.

این برنامه همچنین شامل ویژگی هایی مانند ایمیج گرفتن از کل درایو برای اهداف بکاپ گیری، تبدیل MBR به GPT و بلعکس، ایجاد پارتیشن های FAT32 بزرگتر از یک ترابایت، ویرایش رکوردهای بوت و برگشت به تغییرات قبلی و غیره می باشد. شما می توانید این برنامه در ویندوز ۱۰، ۸، ۷، ویستا، XP، ویندوز سرور ۲۰۱۲، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۳ به خوبی کار می کند.

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

مدیریت اندازه پارتیشن در برنامه EaseUS Partition Master خیلی ساده است چون اسلایدرهای موجود در این برنامه به شما اجازه می دهد پارتیشن را کم و یا زیاد کنید. تغییراتی که شما به کمک این برنامه اعمال می کنید به صورت بلادرنگ اعمال نمی شود و تا زمانی که شما دکمه Apply کلیک نکنید این تغییرات اعمال نمی شود. شما می توانید این برنامه را در ویندوز ۱۰ و XP نصب کنید.

قبلا در مورد نحوه  فرمت درایو C و سایر درایو های ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ از طریق Boot ، CMD و.. صحبت کردیم، برنامه Gparted به طور کامل از یک دیسک یا دستگاه USB قابل بوت استفاده می کند اما رابط کاربری آن مانند برنامه های معمولی است بنابراین استفاده از آن بسیار دشوار نیست.

طریقه تغییر اندازه پارتیشن ها ساده است چون که شما می توانید اندازه دقیق فضای خالی را قبل و بعد از پارتیشن انتخاب کنید، یا با استفاده از باکس های متنی با نوار کشویی که به صورت بصری وجود دارد میزان اندازه افزایش یا کاهش اندازه را مشاهده کنید. فرمت های قابل پشتیبانی توسط این برنامه پارتشین بندی عبارت است از EXT2/3/4, NTFS, FAT16/32 و XFS.

در آخر پیشنهاد می کنیم آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۸٫۱ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار را مطالعه بفرمایید.

روش هایی که امروز در انزل وب به شما آموزش دادیم برای پارتیشن بندی هارد نو لپ تاپ و کامپیوتر کاربرد دارد. ما سعی کردیم که روش هایی که وجود دارد را به شما معرفی و تا حد امکان آموزش دهیم. اگر در مورد پست امروز انزل وب نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

 


جدیدا هارد ssd روی لپتاپم انداختم
من الان درایو c روی هارد ssd هستش حجمش حدود ۲۵۰ است. تمام حجم هارد ssd هست.
هارد قبلیم هم ۵۰۰ بوده که الان سه تا درایو ۱۳۳ تایی دارم فکر می کنم قبلا علاوه بر این ۶۴ تا هم برای درایو cقبلیم بود که اون روز که رفتم تحویل بگیرم ۵ تا درایو بود بعد ۴ تاش کرد که درایو هام c fgh شده فکر می کنم درایو c قبلیم رو کلا پاک کرده و حجمش رو به دایو های دیگه ام نداده چنین چیزی ممکنه یا من اشتباه می کنم. راه حلش چیه.ویندوز ۸.۱
پیشاپیش ممنونم

با سپاس فراوان……
🙂

با سلام وقت بخیر
نرم افزار active partisan مگه تو حالت نصب ویندوز کارمیکنه؟ الان خب ویندوز از دسترس خارج شده ما نیاز به تغییر حالت پارتیشن داریم مثلا از gpt به mbr خب حالا چطور نرم افزار نصب کنیم ؟ میشه چطوری میشه؟؟؟ جواب بدید دوستان

ممنونم از راهکارتون
کاملا مشکل منو حل کرد

مگه هر گیگابایت ۱۰۲۴ مگابایت نیست؟ ۲۰ گیگ مگه نمیشه ۲۰,۴۸۰؟!!

سلام
من هارد hdd رو به دو درایو تقسیم کرده بودم و برای یه فایل حجیمی مجبور شدم از یه درایو کم کنم و به اون یکی اضافه کنم ولی بعد از اتمام کار تو Disk managment اون دو درایو رو هر کدوم ۲ تا نشون میده یکی فضای قبلی هست یکی فضای تازه اضافه شده (البته فقط تو Disk managment اینطوری نشون میده و تو My computer همون درایوهارو با حجم های جدید نشون میده)
چطوری میتونم درستش کنم
ویندوزم هم ۱۰ هست

یکی جواب بده دیگه

سلام
میخواستم ویندوز عوض کنم فرمت نمیشد درایو c دلیت زدم دلیت شددرایو cرو باز اضاف کردم و حالا هرکاری میکنم درایوc سیستمی نمیشه که ویندوز بشه نصب کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام درایوی که ویندوز روش ۱۷۰ گیگ خواستم پارتیشن بندیش کنم که کارای که شما گفتین رو انجام دادم اما فضای اختصاصی که به من داد ۱۲ گیگ هست و اعداد رو که تغییر دادم جواب نمیداد یعنی گزینه NEXTفعال نمی شد الان می خوام این ۱۲ گیگ رو دوباره برگردونم به درایو C چه کار باید بکنم ممنون میشم

همه این روش ها رو قبلاً انجام دادم
روی درایو های معمولی قابل هستند ولی روی درایو C تاثیری ندارند
لطفاً کمکم کنید[email protected]

سلام وقت بخیر،من میخواستم ویندوز نصب کنم بعد بجای اینکه درایوCرو پاک کنم که بعدش ویندوز جدید رونصب کنم اشتباهی یکی از درایو ها رو delete کردم،میخواستم بدونم اطلاعاتی که تو درایوبود قابل بازگشت هستن یاخیر!!؟لطفا بگین

سلام خسته نباشید.من هرکاری میکنم یه فضای خالی(free space) به رنگ سبز هست نمیتونم پارتیشن بندیش کنم به نظرتون مشکل از کجاست.فضای زیادی هم هست چیزی حدود ۲۵۰ گیگ.

دستتون درد نکنه. خیلی مفید بود

عالی بود دمتون گرمممممممم

سلام
من کامپیوترمو داده بودم که برام ویندوزش رو عوض کنن بعد وقتی گرفتم drive D به NFTS تبدیل شده بود و من کلی اطلاعات روی اون درایو داشتم چطکری میتونم به حالت قبلی برش گردونم!

باید فرمتش رو تغییر بدی

من یک سوال داشتم لپ تاپ تازه خریدم و سیستم ویندو رویش نصب شده،ولی میخوام پارتیشن بندی کنم چون بک پارتیشن داره چه ریلی باید برم؟

سلام دادا.
همین فرمون رو برو.
اگه ویندوزت هرچی هست همونو برو.

با سلام و خسته نباشید بابت مطالب مفید که به اشتراک گذاشت فقط یک سوالی برای من پیش اومد که کامل بهش جواب داده نشد الان یک هارد یا یک درایو رو تصور کنید من میخوام پارتیشن بندی کنم بعد از انجام shirink وقتی درایو ایجاد شد برای راه اندازیش باید درایو قبلیموفرمت کنم؟

تاسیس : تیر ماه 1390 | باز نشر مطالب تنها با کسب مجوز امکان پذیر است

Copyright © 2011-2021 Anzalweb , All Rights Reserved


طراحی و اجرا پوسته :

در رسانه ها همراه ما باشید

جدیدترین مطالب ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید

بهترین روش بری نصب ویندوز پاک کردن کل هارد درایو و آغاز نصب از صفر است. این کار به حل مشکلات عملکردی، مشکلات آغاز به کار، ‌حافظه و همچنین اشکال‌های اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند. همچنین امکان حذف ویروس‌ها و در واقع هر نوع بدافزار از روی سیستم وجود دارد و به افزایش عمر باتری لپ‌تاپ‌ها نیز کمک می‌کند. در این مقاله به توضیح روش پارتیشن‌بندی و نصب ویندوز 10 از صفر تا صد می‌پردازیم.

در ادامه این راهنما به بررسی کل فرایند نصب کامل ویندوز 10، چه ارتقا از نسخه‌های قبلی ویندوز و چه ارتقا از به‌روزرسانی‌های قبلی ویندوز 10 می‌پردازیم به این ترتیب با مباحث زیر آشنا خواهید شد.

اگر قصد دارید یک نسخه از ویندوز 10 را روی سیستم خود نصب کنید، قبل از آن باید برخی کارهای مقدماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید که احتمال بروز مشکل و از دست رفتن داده‌ها کاهش می‌یابد.

فرایند نصب ویندوز 10 همه چیز را روی دیسک اصلی پاک می‌کند. از این رو پیش از اقدام به نصب باید یک پشتیبان از فایل‌ها و همچنین یک پشتیبان موقت کامل از کل سیستم بگیرید.

امکان پشتیبان‌گیری از اسناد، تصاویر و دیگر فایل‌ها به روش‌های مختلف وجود دارد. با این حال، ساده‌ترین روش برای انتقال داده‌ها استفاده از یک پوشه OneDrive یا سرویس ذخیره‌سازی ابری دیگر است. همچنین می‌توانید از گزینه پشتیبان‌گیری OneDrive برای آپلود خودکار پوشه‌های پروفایل، شامل استناد، تصاویر، و دسکتاپ به صورت زیر استفاده کنید:چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

زمانی که این مراحل را انجام دادید، فایل‌ها در این مکان‌ها به اکانت آنلاین شما آپلود می‌شوند.

اگر حجم بالایی از داده‌ها دارید، شاید بهترین گزینه برای کپی گرفتن از این فایل‌ها استفاده از یک درایو اکسترنال باشد.

برای ایجاد دستی فایل بک‌آپ، یک درایو اکسترنال را وصل کرده و سپس از مراحل زیر استفاده کنید:

پس از این که مراحل را کامل کردید، می‌توانید این دستورالعمل‌ها را برای تکمیل پشتیبان‌گیری برای بقیه حساب‌های کاربری روی سیستم نیز تکرار کنید.

علاوه بر کپی گرفتن از فایل‌ها، بهتر است یک لیست از اپلیکیشن‌های نصب شده و کلیدهای آن‌ها نیز تهیه کنید تا پس از نصب مجدد ویندوز بتوانید آن‌ها را سریع‌تر نصب کنید.

اگر رمز‌های عبور و بوکمارک‌های خود را روی یک سرویس آنلاین ذخیره نکرده‌اید، اینک وقت آن است که اطلاعات امنیتی مرورگر و لینک‌ها را اکسپورت کنید.

زمانی که نسخه جدیدی از ویندوز 10 را روی سیستم نصب کنید، بهتر است یک پشتیبان کامل از نصب کنونی بگیرید تا در صورت بروز مشکل بتوانید فایل‌ها را ریکاوری کرده و به حالت قبل بازگردید. به این منظور گزینه‌های زیادی وجود دارد، اما آسان‌ترین روش برای ایجاد یک پشتیبان کامل استفاده از ابزار System Image Backup در ویندوز 10 است که در نسخه‌های قبل‌تر این سیستم عامل هم وجود داشت.

با این که ویندوز 10 در تشخیص و نصب درایورهای اغلب دستگاه‌ها به صورت خودکار عملکرد مناسب از خود نشان می‌دهد، اما همواره بهتر است دست‌کم درایورهای برخی موارد ضروری مانند کارت شبکه و کارت گرافیک را از قبل دانلود کنید تا در صورت بروز مشکلی در نصب ویندوز بتوانید این درایورها را به طرز صحیحی اضافه کنید.

اگر هم اینک هر نسخه‌ای از ویندوز 10 را روی سیستم خود اجرا می‌کنید در این صورت نسخه جدیدی که قصد دارید نصب کنید هم احتمالاً با پیکربندی سخت‌افزاری شما مطابقت خواهد داشت. با این حال اگر می‌خواهید از یک رایانه قدیمی که ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 را اجرا می‌کند، ارتقا بدهید، باید مطمئن شوید که دستگاه دارای الزامات کمینه سخت‌افزاری ویندوز 10 هست.

الزامات کمینه مورد نیاز برای نصب ویندوز 10 (به‌روزرسانی نوامبر 2019) و نسخه‌های بعدی به شرح زیر است:

برای آغاز نصب باید ابتدا دستگاه را با یک حافظه بوتیبل USB آغاز کنید که شامل فایل‌هایی برای نصب ویندوز 10 است، اما این روش تنها در صورتی ممکن است که «سیستم ابتدایی ورودی/خروجی» (BIOS) یا «رابط فیرمویر بسط‌پذیر متحد» (UEFI) روی مادربورد برای بوت شدن از USB پیکربندی شده باشد.

اگر دستگاه شما از فیرمویر قدیمی BIOS استفاده می‌کند، می‌توانید ترتیب بوت را با طی مراحل زیر تغییر دهید:

زمانی که این مراحل پایان یافت، رایانه‌تان می‌تواند از رسانه بوتیبل USB آغاز شود.

اگر با فیرمویر UEFI کار می‌کنید، می‌توانید از مراحل زیر برای دسترسی به فیرمویر BIOS استفاده کنید. همچنین امکان اجرای همین کارها از درون ویندوز 10 یا ویندوز 8.1 نیز وجود دارد.

دسترسی به UEFI روی ویندوز 10

روی ویندوز 10 برای دسترسی به محیط UEFI باید تنظیمات دستگاه را طوری قرار دهید که با طی مراحل زیر از USB بوت شود:

زمانی که مراحل پایان یافت، دستگاه می‌تواند از فلش USB بوتیبل بوت شود.

روی ویندوز 8.1 برای دسترسی به محیط UEFI جهت این که رایانه را طوری پیکربندی کنیم که بوت از USB آغاز شود باید مراحل زیر را طی کنیم:

زمانی که این مراحل تکمیل شد، دستگاه باید از درایور USB که حاوی فایل‌های نصب ویندوز 10 است، بوت شود. اگر از ویندوز 7 استفاده می‌کنید، می‌توانید از دستورالعمل‌هایی که در بخش BIOS ارائه شد استفاده کنید.

اغلب مشکلاتی که در زمان نصب ویندوز رخ می‌دهند ناشی از دستگاه‌های جانبی هستند که به سیستم وصل شده‌اند. اگر دستگاه‌های جانبی غیر ضروری شامل انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی، و دیگر دستگاه‌های USB و بلوتوث یا پرینتر، اسکنر، دوربین و غیره را به دستگاه وصل کرده‌اید در طی فرایند نصب آن‌ها را از سیستم جدا کنید. زمانی که به نصب ویندوز 10 می‌‌پردازید، تنها به یک نمایشگر، کیبورد، ماوس و اتصال شبکه نیاز دارید. پس از پایان یافتن فرایند نصب می‌توانند این وسایل را دوباره به سیستم وصل کنید.چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

برای اجرای مراحل نصب ویندوز 10 باید یک رسانه بوتیبل USB داشته باشید. خوشبختانه ساخت چنین دیسکی کار آسانی است و ابزارهای مختلفی شامل ابزار Microsoft Media Creation (+) و ابزارهای شخص ثالث مانند Rufus (+) به این منظور عرضه شده‌اند.

برای ایجاد رسانه بوتیبل نصب ویندوز 10 با استفاده از ابزار Media Creation باید فلش USB را با فضای دست‌کم 8 گیگابایت به سیستم وصل کنید و سس مراحل زیر را طی نمایید:

زمانی که مراحل پایان یافت، ابزار Media Creation فایل‌های مورد نیاز را دانلود کرده و یک نصاب ایجاد می‌کند که برای آغاز دستگاه و نصب نسخه جدیدی از ویندوز 10 به کار می‌آید.

اگر در استفاده از ابزار قبلی مشکلی داشتید، می‌توانید از نرم‌افزار Rufus برای ایجاد نصب استفاده کنید. این ابزار حتی در صورت عدم دانلود فایل ISO ویندوز 10 نیز کار می‌کند.

نرم‌افزار Rufus یک ابزار محبوب با گزینه‌های زیاد است که به ایجاد رسانه‌های بوتیبل برای ویندوز 10 کمک می‌کند. با این حال، این یک ابزار شخص ثالث است که از سوی مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود شما و با مسئولیت خودتان از آن استفاده می‌کنید.

برای شروع درایو فلش USB با فضای دست‌کم 8 گیگابایت را به سیستم وصل کرده و مراحل زیر را طی نمایید:

پس از این که این مراحل کامل شد، Rufus اسکریپتی را برای دانلود فایل ایزو آغاز می‌کند و رسانه بوتیبل را برای نصب ویندوز 10 روی هر دستگاهی آماده می‌سازد.

فرایند نصب دو بخش دارد. ابتدا باید وارد فرایند نصب شوید تا بتوانید درایو را پاک کنید و یک کپی جدید از ویندوز 10 را نصب نمایید. بخش دوم فرایندی است که امکان پیکربندی تنظیمات شخصی مانند زبان، حساب و حریم خصوصی و موارد دیگر را فراهم می‌سازد.

زمانی که مراحل آماده‌سازی پیشنهادی قبلی را انجام دادید و دیسک بوتیبل USB را ایجاد کردید، در این صورت می‌توانید مراحل تکمیل نصب ویندوز 10 را پیگیری کنید.

هشدار: در این فرایند همه چیز روی رایانه حذف خواهند شد. همواره پیشنهاد می‌شود که پیش از اقدام به این کار یک پشتیبان کامل از داده‌های روی رایانه خود تهیه کنید.

برای نصب ویندوز 10 مراحل زیر را طی کنید:

زمانی که مراحل پایان یافت نصب کار خود را با نصب نسخه تازه‌ای از ویندوز 10 روی دستگاه ادامه می‌دهد.

اگر قصد دارید دستگاهتان را بفروشید، می‌توانید در این مرحله نصب را متوقف کرده و اجازه دهید مالک جدید آن، بقیه مراحل را طی کند. اگر سیستم را ارتقا داده‌اید و قصد دارید همچنان از آن استفاده کنید، باید ادامه کار را از سر بگیرید.

پس از این که نصب کامل شد، ادامه فرایند را برای ایجاد یک حساب جدید و پیکربندی ترجیح‌ها دنبال کنید.

در این راهنما از تنظیمات نسخه 1909 ویندوز 10 استفاده می‌کنیم، اما بسته به نسخه‌ای که نصب می‌کنید مراحل ممکن است کمی متفاوت باشد. برای تکمیل این بخش باید مراحل زیر را طی کنید:

پس از این که مراحل پایان یافت، تنظیماتی که انتخاب کرده‌اید روی نصب اعمال می‌شوند و دسکتاپ ظاهر می‌شود.

زمانی که نصب ویندوز 10 کامل شد، می‌توانید مطمئن شوید که دستگاه جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را دارد، به درستی فعال شده و همه درایورها نصب شده‌اند.

برای نصب جدیدترین به‌روزرسانی‌های امنیتی و نگه‌داری روی ویندوز 10 باید مراحل زیر را طی کنید:

پس از این که این مراحل پایان یافت، اگر هر گونه به‌روزرسانی جدید وجود داشت، باید آن‌ها را به صورت خودکار دانلود و نصب کند.

برای این که بررسی کنید آیا ویندوز 10 می‌تواند همه دستگاه را پیکربندی کند یا نه باید مراحل زیر را طی کنید:

در صورتی که یک یا چند دستگاه مشکلاتی داشته باشند، باید جدیدترین درایورهای آن‌ها را از وب‌سایت سازنده مربوطه، دانلود و روی سیستم نصب کنید.

پس از آن که مطمئن شدید، ویندوز 10 به روز است و دستگاه‌ها به درستی نصب شده‌اند، نوبت آن می‌رسد که اپلیکیشن‌های خود را شامل مرورگر وب، از قبیل گوگل کروم، فایرفاکس و غیره مجدد نصب کنید.

در نهایت باید فایل‌هایی که پشتیبان گرفته‌اید را از محل مربوطه ری‌استور کنید. فایل‌ها را از بکاپ قبلی با طی مراحل زیر ریستور کنید:

پس از تکمیل این مراحل فایل‌ها ری‌استور می‌شوند.

اگر فایل‌ها را از طریق OneDrive پشتیبان‌گیری کرده‌اید، در این صورت داده‌ها باید در پوشه OneDrive موجود باشند. با این حال اگر کلاینت به صورت خودکار پیکربندی نشده باشد، باید این کار را خودتان انجام دهید.

با این که از لحاظ نظری می‌توانید از ابزار Media Creation برای اجرای مراحل نصب ویندوز 10 بدون استفاده از رسانه USB استفاده کنید، اما استفاده از این رویکرد محدودیت‌هایی دارد و احتمال بروز مشکل بیشتر است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که یک نصب راحت خواهید داشت، بهتر است از رسانه بوتیبل استفاده کنید. پس از پایان نصب همیشه به خاطر داشته باشید که ویندوز خود را به روز نگه دارید، برای آپدیت ویندوز می‌توانید راهنمایی که در همین رابطه در مجله فرادرس منتشر شده است را مطالعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

میثم لطفی (+)

«میثم لطفی» دانش‌آموخته ریاضیات و شیفته فناوری به خصوص در حوزه رایانه است. وی در حال حاضر علاوه بر پیگیری علاقه‌مندی‌هایش در رشته‌های برنامه‌نویسی، کپی‌رایتینگ و محتوای چندرسانه‌ای، در زمینه نگارش مقالاتی با محوریت نرم‌افزار نیز با مجله فرادرس همکاری دارد.

بر اساس رای 65 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید
من میخواستم ویندوز۷ رو به ۱۰ ارتقا بدم
ایا فایل های ذخیره شده در درایو های D و E هم پاک میشود؟؟

با سلام
این که فایل‌های موجود در کدام درایوها پاک بشوند یا بمانند، بستگی به شما دارد که در مراحل نصب ویندوز آیا درایوهای مربوطه را فرمت می‌کنید یا نه. به طور معمول نیازی به فرمت کردن درایوی به جز آن که ویندوز را نصب می‌کنید، وجود نخواهد داشت.
از توجه شما متشکریم.

بسیار مفید و آموزنده

سلام.عالی بود…فقط مطلب رسانه boot able اندکی گنگ ونامفهوم بود…ولازمه استفاده اش ذکر نشده بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹


pdf آموزش نصب ویندوز 10Downloads-icon



تبدیل تاریخ شمسی و میلادیتبدیل کد HTML به Java, PHP, ASPتبدیل واحد ها



آموزش پارتیشن بندی هنگام نصب ویندوز


 

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم


 



 


 

به عمل تقسیم کردن ظرفیت هارد دیسک به چند درایو، پارتیشن بندی هارد گفته میشود. که این عمل توسط نرم افزارهای پارتیشن بندی قابل انجام است.


 

در ویندوزهای 7 به بعد قابلیتی وجود دارد که عمل پارتیشن بندی را بدون نیاز به نرم افزار انجام میدهد و میتوانید ظرفیت هارد خود را به درایو های متعدد تقسیم بندی نماید.


 

در ادامه مطلب روش پارتیشن بندی هنگام نصب ویندوز را آموزش خواهیم داد.


 

ابتدا اقدام به بوت کردن سیستم با DVD ویندوز میکنید و مراحل نصب را تا هنگام انتخاب پارتیشن هارد پیش بروید.


 

در این صفحه میتوانید پارتیشن بندی را انجام دهید.


 


پارتیشن بندی به معنی بخش بندی کردن هارد است.


 


روی Drive Options کلیک کنید.


 



 


 

سپس در بخش باز شده و در پایین صفحه روی New کلیک کنید.


 


حال میتوانید حجم پارتیشن خود را مشخص کنید.


 

توجه داشته باشید که این عدد باید به مگابایت باشد.


 

برای تبدیل گیگابایت به مگابایت آن را در 1024 ضرب کنید.


 

حال با کلیک روی OK پارتیشن جدید ساخته خواهد شد.


 

سعی کنید از تمام حجم هارد خود استفاده کنید و تمام آن را پارتیشن بندی کنید.


 

حال پارتیشنی که میخواهید در آن سیستم عامل را نصب کنید انتخاب کرده و گزینه Format را بزنید.


 

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم


 


 


آموزش نصب ویندوز


 


سایر مقالات مربوط به ویندوز


 سوالات و نظرات کاربران در مورد این مطلب (27)

سلام، هنگام پارتیشن بندی، یکی از درایو هارو که فرمتش Logical دیلیت کردم و میخوام دوباره بسازم ارور Failed Create new Partition on the selected unused space. 0× 8007045d رو میده. در صورتی که درایو دیگه ای که primary هس رو به راحتی دیلیت میشه و ساخته میشه، مشکل کجاست؟ کلی کلیپ آموزشی دیدم ولی رفع نشد. میشه تبدیلش کنم به primary؟ الان حدود 100 گیگ از هاردم بلااستفاده شده و نمیشه با درایو دیگه ای هم یکیش کنم. راهنماییم کنید لطفا مرسی


 


سرزمین دانلود:

این مشکل به دلیل سیستم قدیمی پارتیشن بندی هارد شماست. راه حل این است که بعد از نصب ویندوز یک نرم افزار پارتیشن بعدی نصب کنید و از آن برای اضافه کردن این فضا به یکی از درایوها کمک بگیرید.

سلام. من میخوام ویندوزم رو عوض کنم و میخواستم بدونم آیا این امکان وجود داره که در زمان پارتیشن بندی از بین 4 تا درایوم فقط 2 تاشو فرمت و با هم ترکیب کنم با اینکار حجم درایو c رو بیشتر کنم؟

سلام،من تازه کامپیوتر رو اسمبل کردم و هاردم خامه ،میخاستم بدونم چطوری هنگام نصب ویندوز 10 هارد رو هم پارتیشن بندی کنم ، پیشنهاد شما چیه ،ممنون


 


سرزمین دانلود:

خود برنامه نصب ویندوز 10 قابلیت شناسایی هارد دیسک و پارتیشن بندی آن را دارد.

سلام. من میخوام در هنگام نصب ویندوز پارتیشن بندی کنم. میخوام بدونم اگه از یک درایو مثلا D کم کنم و به C اضافه کنم اطلاعات درایو D پاک میشه یا خیر؟


 


سرزمین دانلود:

امکان تغییر سایز درایوها در حین نصب ویندوز وجود ندارد. شما یا باید هر دو درایو را پاک کنید و سپس 2 درایو جدید با اندازه دلخواه بسازید (که در این صورت اطلاعات موجود در آنها پاک میشود)، و یا باید ویندوز را نصب کنید و سپس از یک نرم افزار پارتیشن بندی برای تغییر اندازه درایوها استفاده کنید.

سلام. ببخشید باید چطوری حجم هارد رو بین درایو ها تقسیم کنم؟ من یکبار این کار رو کردم ولی فقط 1 درایو تو ویندوز اومد بقیه نیومدند. لطفا راهنمایی کنید.


 

سلام. من در هنگام نصب ویندوز همه درایو هام رو پاک کردم ولی الان هر کار میکنم نمیتونم پارتیشن بندی کنم. ارور میده و اینکه خیلی زیاد طول میکشه و کاری نمیکنه. و اینکه مشخصات لب تابم خیلی پایینه ram 2 و. ..لطفا راهنمایی کنید

با سلام. من امدم سیستم کالی لینوکس نصب کنم اشتباهی بجای اینکه حافظه ی کوچکی رو بهش بدم هی دکمه next رو زدم کل حافظه و اطلاعاتم رفت. یعنی دیگه درایو c و d ندارم همه درایو هام یکی شده شده.. درایو x یعنی کل حافظه ی لپ تاپم اونجاست. بعدش اومدم ویندوز نصب کنم نمی شه باید حتما باید درایو c داشته باشم. لطفا جواب بدید ویندوزم کلا پریده.


 


سرزمین دانلود:

در اولین مرحله نصب ویندوز که پارتیشن ها نمایش داده میشود، گزینه Delete برای حذف همه پارتیشن ها وجود دارد. پارتیشن های ناشناخته را حذف کنید. سپس با گزینه Create مجددا پارتیشن های جدید بسازید.

با عرض سلام. آیا پارتیشن بندی از داخل ویندوز خوبه و یا هنگام نصب ویندوز؟ من شنیدم که پارتیشنی که از توی ویندوز از همون قسمت manage ایجاد میشه بعد از چند مدت از بین میره و توسط دیگه سیستم عامل ها شناسایی نمیشه. کدوم طریق بهتره؟ و یک سوال دیگری هم داشتم اینکه لپ تاپ من DVD رم نداره و مجبورم ویندوز رو از طریق فلش نصب کنم آیا پارتیشن بندی و نصب ویندوز از طریق فلش مشکلی نداره؟ با سپاس


 


سرزمین دانلود:

اگر هارد دیسک شما هنوز پارتیشن بندی نشده و یا اطلاعات خاصی در پارتیشن های آن ندارید و مایل به پارتیشن بندی هستید، بهترین و ساده ترین روش این است که در هنگام نصب ویندوز اقدام به پارتیشن بندی کنید. به این ترتیب پارتیشن C کاملا سازگار با نسخه ویندوز شما ایجاد خواهد شد.

البته استفاده از برنامه Disk Management و یا سایر برنامه های پارتیشن بندی هم هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.

پارتیشن بندی و نصب ویندوز از طریق فلش مموری یا DVD هیچ فرقی با هم ندارد.

سلام. ایا میشه با همین روش از حجم یک درایو کم کنیم و به درایو C اضافه کنیم؟ اگر نمیشه ایا راه حلی وجود دارد؟


 


سرزمین دانلود:

در هنگام نصب ویندوز نمیتوانید حجم پارتیشن ها را تغییر دهید. البته میتوانید مثلا پارتیشن های C و D را حذف کنید و سپس در فضای خالی که ایجاد میشود دو پارتیشن جدید با حجم مورد نظر خود بسازید. و یا ویندوز را نصب کنید و بعدا در محیط ویندوز اقدام به تغییر اندازه پارتیشن ها کنید.

سلام، من شنیدم هرچه تعداد پارتیشن‌ها کمتر باشه، سرعت سیستم بالاتر میره. آیا درسته؟


 


سرزمین دانلود:


خیر.

سلام خسته نباشین. میخواستم بدونم چجوری میشه از درایوی که دارای محتوا است کمی سایز اضافی جدا کرد و یه درایو دیگه درست کرد بدون اینکه محتوای درایو اول پاک بشه؟ یعنی از یه درایو کمی حجم بگیرم و یه درایو دیگه بسازم؟


 


سرزمین دانلود:


این مقاله را مطالعه کنید:

آموزش تقسیم یک پارتیشن بزرگ به چند پارتیشن کوچک در هارد دیسک

سلام. من میخواستم ویندوز جدید بریزم ولی نمیخوام بقیه درایو های کامپیوترم پاک بشه. چطور میتونم فقط درایو ویندوز را پاک کنم و ویندوز جدید بریزم بدون اینکه بقیه درایو هام هنگام نصب پاک بشه؟


 


سرزمین دانلود:

در هنگام نصب ویندوز فقط درایو C را فرمت کنید و ویندوز را روی آن نصب کنید. به این ترتیب اطلاعات در سایر درایورها دست نخورده باقی میماند.

من یه لپ تاپ گرفتم ویندوز روش نصب نیست. الان میخوام درایو بسازم فقط گزینه load driver و refresh میشه زد بقیشون غیر فعالن. چیکار کنم


 


سرزمین دانلود:

از چه CD یا DVD برای بوت استفاده کرده اید؟ (دیسک های ویندوز یا دیسک مخصوص پارتیشن بندی)

مشکلی که با آن مواجه شده اید به این دلیل است که هارد دیسک شما در این مرحله توسط نرم افزار شناسایی نشده است. پیشنهاد میکنیم از دیسک دیگری برای بوت و پارتیشن بندی استفاده کنید. اگر لپتاپ شما جدید است از DVD ویندوز 10 ، و اگر قدیمی است از DVD ویندوز 7 یا XP برای بوت و پارتیشن بندی استفاده کنید.

سلام. اگه همه درایوها رو دلیت کنم و از اول پارتیشن بندی کنم امکان بازیابی اطلاعاتم وجود داره؟ لطف کنید راهنماییم کنید خیلی برام مهمه که امکانش هست یا نه.


 


سرزمین دانلود:

اگر همه پارتیشن ها را حذف کنید و دوباره پارتیشن بندی کنید احتمال بازیابی اطلاعات بسیار کم است.

سلام. یه مشکل دارم لطفا میشه راهنمایی کنید. زمان تعویض ویندوز ویندوز تا مراحل پایانی بود که سیستم ریست شد و پارتیشن پرید. ایا میشه اطلاعات رو دوباره بازیابی کرد ممنون


 


سرزمین دانلود:


بله احتمال بازیابی اطلاعات وجود دارد.

سلام . ببخشید ویندوزم کاملا خراب شد و تموم اطلاعات هارد پاک شد. الان که میخوام ویندوز جدید نصب کنم ، هنگام پارتیشن بندی ، تموم گزینه ها غیر فعاله به غیر از load drivers . الان باید چیکار کنم؟ چه درایوری و چجوری نصب کنم . امکان داره درایور ها هم پاک شده باشند ؟ سپاسگزارم


 


سرزمین دانلود:

یعنی در مرحله ای که باید پارتیشن مورد نظر برای نصب ویندوز را انتخاب کنید هیچ پارتیشنی از هارد شما نمایش داده نمیشود؟

در این صورت وارد تنظیمات بایوس شوید و ببینید اصلا هارد شما توسط سیستم شناسایی شده است یا خیر. اگر آنجا هم نباشد، احتمال خرابی یا سوختن هارد وجود دارد.

سلام. من یک هارد جدید گرفتم و می خوام پارتیشن بندی کنم. چطور باید پارتیشن بندی کنم؟


 


سرزمین دانلود:


مجموعه مقالات این بخش را مطالعه کنید:


آموزش پارتیشن بندی

در پاسخ به (محسن , سه شنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1396) :

زمان پارتیشن بندی new غیر فعاله. الان که ویندوز قبلی رو فرمت کردم و زمان نصب ویندوز جدید هم که پس از ورود به drive options سمت new به قول معروف خاموشه! الان با اینکه ویندوز روی سیستم نصب نیست چطور پارتیشن بندی کنم؟ مرسی از جواب دادنتون


 


سرزمین دانلود:

همه نسخه های ویندوز در همان ابتدای مراحل نصب امکان Delete کردن پارتیشن ها و ساخت پارتیشن جدید را دارند. اگر همه پارتیشن ها را حذف کنید، امکان ساخت پارتیشن جدید فراهم خواهد شد.

درود بر شما.. مراحل نصب ویندوز رو انجام میدم و تا آنجایی که ویندوز قبلی رو فرمت کردم و دوباره قصد نصب ویندوز رو بروی همان هارد که جلوش نوشته شده system دکمه next رو کلیک میکنم با پیام زیر روبرو میشم:

setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition see the setup log files for more iinformattionn

زمانی هم که قصد پارتیشن بندی درایو مورد نظر رو دارم قسمت new به قول معروف خاموشه. اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم. توضیح تا الان حداقل در این 2سال گذشته 3 الی 4 بار به همین روش و بروی همین هارد 500 گیگ ویندوز نصب کرده بودم


 


سرزمین دانلود:

با این توضیحات به صورت دقیق نمیتوان مشکل را تشخیص داد. ولی مشخص است که مشکلی در مورد پارتیشن اصلی (احتمالا درایو C) وجود دارد. ابتدا تلاش کنید که درایو C را پاک کنید و مجددا پارتیشن بندی کنید. اگر مشکل برطرف نشد، از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و سپس همه درایوها را حذف کنید و از ابتدا پارتیشن بندی کنید.

سلام خسته نباشید. من هر چند ماه پارتیشن بندیم میپره. الان فقط سه تا درایو دارم فکر میکنم مشکل از اکتیو بودن لپ تاپمه ..ایا لپ تاپم مشکل اساسی داره تقریبا کمتر از یکساله خریدم. خواهشا راهنماییم کنین و بگین آیا مشکل اساسیه یا نه؟ خیلی ممنون


 


سرزمین دانلود:

احتمالا مشکل نرم افزاری است و جای نگرانی وجود ندارد. شاید یکی از برنامه هایی که در ویندوز خودتان نصب میکنید چنین مشکلی را به وجود می آورد.

پیشنهاد میکنیم اگر باز هم این مشکل ظاهر شد، سیستم را توسط DVD ویندوز بوت کنید. سپس همان ابتدای کار همه پارتیشن ها را حذف کنید و با خود برنامه نصب ویندوز اقدام به پارتیشن بندی نمایید.

سلام. میخوام پارتیشن بندی جدید بزنم ولی فقط رو درایو c دسترسی دارمو بقیه ش فرمت یا دیلیت نمی شن. اسم درایو رو هم داینامیک سیستمی و نیو ولیوم نوشته. لطفا راهنمایی کنین

سلام. من زمان نصب ویندوز درایو بندی رو فراموش کردم و الان هم درایوها کل حجم هارد رو شامل نمیشه. میشه بدون پاک کردن ویندوز دوباره درایو بندی کرد؟


 


سرزمین دانلود:


بله. مقالات این بخش را مطالعه کنید:


آموزش پارتیشن بندی

با سلام. میخواستم بدونم چجوری اسم درایو (مثال c) رو در قسمت type بدونم. میخوام ویندوز رو تعویض کنم از 7 به 10. تعداد درایو های من 4 عدد است.


 


سرزمین دانلود:

در صفحه نصب ویندوز و در جایی که باید درایو را انتخاب کنید، شماره و حروف درایوها نمایش داده نمیشود (مثل C,D و …) در اینجا شما باید از روی حجم و ترتیب درایوها تشخیص دهید که کدام درایو C است.

سلام خسته نباشید. ظرفیت کل هارد دیسک در صفحه مربوط به پارتیشن بندی نشان داده نمیشود و هر پارتیشنی که در کادر مربوطه وارد میکنیم تائیید نمیشود! مشکل چیه؟


در پاسخ به (مرضیه , شنبه، 8 آبان ماه، 1395) :

سلام منم همین مشکل دارم لطفا بگید چرا گزینه ی دیلیت روشن نمیشه . اصلا ارور هم نمیده فقط گزینه دیلیت روشتن نمیشه برا دیلیت کردن. لطفا سریع راهنمایی کنید


 


سرزمین دانلود:

احتمالا مشکلی در نحوه پارتیشن بندی وجود دارد.

پیشنهاد میکنیم سیستم را توسط CD بوت پارتیشن بندی بوت کنید و توسط آن پارتیشن ها را پاک کنید و دوباره پارتیشن بندی کنید.

و یا ممکن است نسخه ویندوزی که در حال نصب آن هستید از پارتیشن های شما پشتیبانی نمیکند. در این صورت سیستم را توسط DVD ویندوز دیگری بوت کنید و پارتیشن ها را حذف کنید.

آقا دمتون گرم کارم راه افتاد به بهترین شکل ممکن. چون هم واضح بود هم جامع. این هم که هر گیگ 1024 مگ هست رو اگر نمیدونستم کارم گره می خورد. ممنون

سلام. من پارتیشن بندی رو در زمان نصب ویندوز 10 انجام دادم.

تقریبا نصف هاردم not allocate شده. حالا میخوام یه بار دیگه پارتیشن ها رو کلا پاک کنم و نصب ویندوز رو مجدد انجام بدم ولی دکمه delete برای من غیر فعال شده. چکار کنم؟


 


عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

اولین کاری که بعد از نصب هارد دیسک به کامپیوتر باید انجام دهید پارتیشن بندی آن است.شما میتوانید هارد دیسک را به پارتیشن های مختلف تقسیم کنید و هر پارتیشن را برای ذخیره سازی اطلاعات در آن باید با فایل سیستم مناسب فرمتش کنید.قبلا در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران بصورت مفصل درباره پارتیشن و اینکه چرا هارد دیسک را پارتیشن بندی میکنیم صحبت کردیم.پیشنهاد میکنم سری به این مقاله بزنید.خب بهتر است به سراغ اصل موضوع برویم در این آموزش قدم به قدم و از صفر تا صد با پارتیشن بندی هارد دیسک در سیستم عامل ویندوز آشنا میشوید.

3- در همان ویزارد از شما خواسته میشود تا یک Partition Style برای هارد دیسک تان انتخاب کنید.اگر هارد دیسک شما ظرفیتش از 2TB بیشتر است GPT را انتخاب کنید.و اگر از 2 ترابایت ظرفیتش کم بود MBR را انتخاب کنید.البته این موارد قراردادی هستند و شما چنانچه بخواهید از امکانات بیشتر GPT استفاده کنید گزینه GPT را انتخاب کنید بعد روی OK کلیک کنید.چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

4- هارد دیسک خود را برای پارتشن بندی انتخاب کنید.

تذکر:اگر هارد دیسک شما جدید است شاید به عنوان Disk 1 یا Disk 2 مشخص شده باشد و Unallocated نشان داده شود.مانند تصویر زیر:

اگر حجمی را که میخواهید به پارتیشن اختصاص دهید از یک درایو دیگر است شما در درایو بعدی آنرا Unallocated خواهید دید.

5- اگر شما فضایی را برای پارتیشن بندی یافتید روی آن فضا یا Space راست کلیک کرده و گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.لازم به ذکر است که در سیستم عامل ویندوز XP گزینه New Partition به جای New Simple Volume وجود داشت.

6- در ویزارد نشان داده شده مربوط به New Simple Volume روی دکمه Next کلیک کنید.در ویندوز XP انتخاب نوع Partition در مرحله بعد نشان داده میشد که شما بایستی پارتیشن از نوع Primary را انتخاب میکردید. Extended partition هم گزینه خوبی است برای زمانی که شما میخواهید 4 یا 5 عدد پارتیشن را در یک هارد دیسک ایجاد کنید.بعد از انتخاب نوع Partition بر روی Next کلیک کنید.

7- در این مرحله شما میتوانید سایز مورد نظر خودتان را برای پارتیشن در نظر بگیرید.

8- بر روی Next کلیک کنید و در ویزاردی که تصویرش را در زیر مشاهده میکنید یک Drive Letter به درایو اختصاص دهید.سعی کنید بترتیب حروف الفبا درایو هایتان را Label گذاری کنید.هر چند که سیستم عامل ویندوز به طور اتوماتیک یک Drive Letter به درایو اختصاص میدهد.

9- در مرحله Format کردن پارتیشن گزینه Do not format this volume را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید.(در این آموزش صرفا به پارتیشن بندی هارد دیسک تمرکز کرده ایم.در آموزش بعدی در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران نحوه فرمت کردن پارتیشن را از صفر تا صد بررسی خواهیم کرد)

10- در این مرحله به پایان پارتیشن بندی هارد دیسک رسیدیم.بر روی دکمه Finish کلیک کنید.

11- خب بعد از اینکه کار پارتیشن بندی به پایان رسید ویندوز سعی میکند تا آن درایو را باز کند.در هر حال ما این پارتیشن را فرمت نکردیم و از این رو قابل استفاده نیست.شما پیامی مبنی بر شکل زیر مشاهده خواهید کرد:

امیدوارم از این آموزش لذت و بهره کافی را برده باشید.ITPRO باشید

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر وکپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد

ثبت نام شما تکمیل شد. اکنون می توانید با نام کاربری و کلمه عبور خود به سایت وارد شوید.

یک پیام به پست الکترونیکی شما ارسال شد. بر روی لینک ارسال شده کلیک کنید تا ثبت نام شما کامل شود.

از ثبت نام شما ممنونیم. کد اعتبار سنجی به شماره موبایل شما ارسال شد.

بعد از ثبت نام، کلمه عبور و کد فعال سازی به شماره وارد شده ارسال خواهد شد.

شماره های تماس با + شروع شده، سپس کد کشور به همراه شماره تماس بدون صفر

کد اعتبار سنجی دو مرحله ای به شماره همراه یا پست الکترونیک شما ارسال شد.


Downloads-icon

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، بیشتر ما وقتی بر روی
کامپیتورمان ویندوز نصب میکنیم در ابتدا پارتیشن بندی ویندوز را انجام میدهیم.
مثلا فرض کنید ویندوز را نصب کردیم و پارتیشن بندی را انجام دادیم ولی وقتی به
محیط ویندوز وارد میشویم. می بینیم که به اشتباه به یک درایو فضای خیلی کمی را
داده اییم و در عوض به دیگری فضای زیادی اختصاص داده شده. کار معمول این است که
کامپیوتر را ریستارت کرده و به بوت منو برویم و از اول مراحل نصب ویندوز را سپری
کنیم. آیا این کار صحیح است و راه آسانتری نیست؟ در این آموزش با دنیای صفر و یکهمراه باشید تا بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز، پارتیشن ها و
حتی اسم درایوهایتان را عوض کنید.

در پنجره باز شده گزینه Disk Management را انتخاب کنید.

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

حال درایو های کامپیوترتان را میبینید. مثلا میخواهید در پارتیشن
بندی نام درایو G را تغییر دهید و یا مقدار فضای آن را کم و زیاد کنید و یا
حتی این درایو اضافیست و میخواهیم آن را بکل حذف کنیم. کافیست روی درایو
راست کلیک کنید.

برای تغییر نام گزینه …Change Drive Letter and را انتخاب کنید و در
پنجره باز شده گزینه Change را انتخاب کنید و از نوار سمت راست اسمی را که
دوست دارید را روی درایو انتخاب کنید.

برای تغییر مقدار فضا نیز گزینه …Shrink Volume را انتخاب کنید. نیاز به
توضیح بیشتری نیست چون پنجره باز شده بسیار ساده میباشد و کافیست عدد
مربوط را همان طور که در هنگام نصب ویندوز وارد میکردید را وارد کنید.

و در آخر برای حذف درایو …Delete Volume را بزنید.

نکته: در هنگام تغییر نام درایو نمیتوان دو درایو هم نام داشت مثلا
میخواهید اسم درایو G را به E تغییر دهید ولی شما درایو E را از قبل دارید.
برای این کار باید اول اسم درایو E را عوض کنید و بعد از آن G را به E
تغییر دهید.

/انتهای پیام/

خبرگزاری
میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما
به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای
منتشر می‌شود.

بعد از نصب ویندوز چه کنیم؟ تاحالا شده ویندوزتون به هر نحوی مشکل پیدا کنه و خودتون بخواهید ویندوز رو عوض کنید؟ بعد از مقاله آموزش نصب ویندوز 10 تصمیم گرفتیم یادتون بدیم مهمترین نکات بعد نصب ویندوز چه چیزهایی هستند و این که تازه اصل کارتون شروع میشه! باید فعال‌ سازی ویندوز را انجام بدین و یه سری برنامه اولیه نصب کنید که سیستمتون ویروس نگیره یا کار کردن با ویندوز آسونتر بشه توی این مقاله میخواهیم نرم افزار های ضروری ویندوز رو معرفی کنیم تا در انتهای این مقاله یه سیستم مناسب کارهای روزمره داشته باشید.

این آموزش ها با موضوع بعد از نصب ویندوز 10 چه کنیم؟! تنظیم شده ولی تفاوت زیادی با بقیه ویندوزها مانند 8 windows و حتی windows 7 نمیکنه!

بعد از خوندن این مقاله یاد می گیریم که:

کارهای لازم بعد از نصب ویندوز چیست؟

در کل می خوایم واستون یه محیط کاربری خوب بسازیم که در آینده کمتر دچار مشکل بشید.😎چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

نرم افزارهای مورد نیاز بعد از نصب ویندوز موجب ساده تر کردن محیط کاربری ویندوز و سهولت کارهای روزمره می شوند. برای این منظور لیستی از برنامه های اولیه برای شما تهیه کرده ایم در پایین مشاهده می کنید.

 

اولین و مهمترین کاری که بعد از نصب ویندوز باید انجام بدیم بالا بردن امنیت ویندوز با نصب آنتی ویروس هستش که خیلی مهمه و باید باید آنتی ویروس را برای جلوگیری از ورود هر گونه ویروس چه از راه اینترنت چه از راه هر گونه حافظه جانبی نصب کنیم.

اگر دیسک نصبی آنتی ویروس را دارید کافیه نصبش کنید ولی اگه دیسک ندارید کافیه با همون internet explorer (چون فعلا مرورگری روی سیستم نداریم!) وبسایت مرجع یکی از آنتی ویروس های معتبر را باز کنید و یکی را نصب کنید. این کار مهمترین پاسخ به سوال بعد از نصب ویندوز چه کنیم هستش!

لیستی از بهترین آنتی ویروس ها:

یکی دیگر از اقدامات بعد از نصب ویندوز، نصب و راه اندازی مرورگر هست. چون برای وبگردی لازم داریم. هر چند بعد از نصب ویندوز به صورت پیشفرض مرورگر اینترنت اکسپلورر را روی سیستم داریم.

مرورگر گوگل کروم که امروزه در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار هست توسط گوگل ارائه شده. ظاهر ساده، کارایی، سهولت نصب و سرعت بالا از ویژگی های ممتازی هست که می تونیم به اون ها اشاره کنیم. جالبه بدونید که گوگل کروم در ابتدا به صورت آزمایشی طراحی اما بعد از اون با استقبال کاربران مواجه شد.

دانلود مرورگر گوگل کروم

موزیلا فایرفاکس هم در رقابت با گوگل کروم انصافا خوش عمل کرده. افزودنی های ارائه شده برای این مرورگر موجب شده کاربران قادر باشند قابلیت های مدنظرشان را کنار مرورگر داشته باشند.

دانلود مرورگر فایرفاکس

3. دانلود برنامه winrar

از بهترین برنامه های فشرده سازی می تونیم به برنامه WinRAR اشاره کنیم که واقعا در بین کاربران محبوب و کاربردی واقع شده. این برنامه قادر هست که اکثر فایل های فشرده شده مثل

دانلود WinRAR

internet download manager هم یکی دیگه از برنامه های کاربردی هستش که بعد از نصب ویندوز روی سیستم عامل پیاده سازی میشه. تصور کنید در حین وبگردی قصد دارید فایلی را دانلود کنید. وجود این برنامه باعث میشه که قادر باشید فایل مدنظرتون را با سرعت خیلی بیشتر و بدون قطعی دانلود کنید.

دانلود دانلود منیجر

فلش پلیر هم جزء برنامه هایی هست که ترجیح میدیم روی سیستم عامل نصب بشه. چون موقع گشت و گذار در اینترنت با فایل های صوتی، ویدیویی و چند رسانه ای مواجه می شیم، فلش پلیر در چنین شرایطی به عنوان یک نرم افزار قدر عمل می کنه.

دانلود فلش پلیر

از دیگر برنامه هایی که باید بعد از نصب ویندوز، نصب کنیم برنامه های پخش ویدیو هست.  از بهترین و محبوب ترین برنامه های پخش ویدیو می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بهترین گزینه برنامه ای هست که در عین سرعت قادر باشه انواع فرمت های ویدیویی را پشتیبانی کنه.

دانلود km player   دانلود برنامه vlc media player

آفیس هم برنامه محبوب و بسیار بسیار کاربری برای کاربران تلقی میشه. برنامه ای که به واسطه اون قادر باشید متون خودتون را نوشته و ویرایش کنید. این برنامه هم توسط مجموعه ماکروسافت ارائه شده.

دانلود برنامه word office

نصب درایور بعد از نصب ویندوز

از کارهای مهمی که بعد از نصب نصب ویندوز باید انجام بدیم آپدیت درایورها هست که داخل مقاله قبلی کامل واستون توضیح دادم. اینکار برای خیلی از برنامه ها و بازی ها لازم هستش و مهم اینه که از طریق بهترین روش اینکار را انجام بدین.

سوال: اصلا ویندوز 10 نیاز به نصب درایور دارد؟ ویندوز 10 اکثر درایورها را خود به خود از طریق آپدیت نصب می کند ولی برای رعایت جوانب احتیاط چک کردن آنها از طریق راه هایی که در مقاله نصب و آپدیت درایورها بررسی کردیم، بهتر است.

 چگونه درایورهای ویندوز را آپدیت کنیم؟


حتما می پرسید که پارتیشن بندی ویندوز چیست؟ و اصلا چرا بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم؟ پارتیشن بندی به زبان ساده تقسیم بندی هارد سیستم است که قبل یا بعد از نصب ویندوز یا بعد از نصب ویندوز می توان انجام داد. در این مقاله چون می خواهیم بدونیم بعد از نصب ویندور چه کنیم پارتیشن بندی بعد از نصب ویندوز را هم برای کاربرانی که قصد مدیریت هارد سیستم را دارند، آموزش می دهیم.

اگه می خواهید حجم یک درایو را کمتر و آن را تقسیم بندی کنید کافیه روی اون درایو راست کلیک کرده و گزینه shrink volume را انتخاب کنید و مقدار حجمی که می خواهید جدا کنید را داخل کادر سوم بنویسید.

فعال کردن ویندوز الزامی نیست اما به مرور زمان کاربر با مشکلاتی مواجه میشه و ممکن هست این اعلان ها برای اون آزاردنده باشندوبرای فعال کردن ویندوز می تونید آموزش فعالسازهای ویندوز را دنبال کنید.

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم

برای اجرا کردن بعضی برنامه ها و بازی ها نیازمند بعضی برنامه ها هستین که ارور هایی مثل msvcp140.dll یا openal32.dll و vcredx86 و… رو روی صفحتون نبینید باید برنامه های زیر رو نصب کنید.

در آخر میتونید ویندوزتون رو شخصی سازی کنید و  برنامه های پیشفرض را از منو unpin کنید یا  این که کلا از قسمت add or remove programs برنامه مد نظر را حذف کنید.

پس توی این مقاله یاد گرفتیم که بعد از نصب ویندوز چه کنیم که یه سیستم خوب داشته باشیم که ویروس نگیره، کاربریش راحت باشه، اکثر فایل های عمومی را باز کنه و اینکه با چه برنامه هایی ارورهای که برای باز کردن برنامه ها و بازی ها پیش میاد رو برطرف کنیم با این مقاله و مقاله نصب ویندور 10 صفر تا صد نصب ویندوز 10 رو میتونید خودتون تو خونه انجام بدین! 🙂

مقاله خوبی بود. امیدوارم همچون خدمات هاستینگ ؛ در این زمینه هم موفق باشید.

سلام و احترام؛
ممنون از انرژی هایی که بهمون میدید. خوشحالم که مفید واقع شده.

سلام ممنون از این متن ها خیلی مفید بود ولی من یک مشکل داشتم وقتی بعضی از برنامه ها را از اینترنت دانلود می کنم فایل به صورت یک برنامه سفید رنگ دانلود می شه و وقتی می خواهم باز کنم باز نمی شه اگر کمک کنید ممنون می شم

سلام روزبخیر؛
باید ببینید فرمت اون فایل چیه و چه پسوندی داره ؟
مثلا اگر تصویره چه نوع فرمتی داره؟ و اینکه داخل تنظیمات ویندوز بررسی کنید آیا نمایش پسوند فایل ها در حالت فعال قرار گرفته یا غیر فعال
بعد نام اون تک فایلی که دچار مشکل هست رو دستی اصلاح کنید

من حتی فتوشاپ رو میتونم نصب کنم ولی نمیتونم برنامه افیست رو نصب کنم چون ارور 1935 میده NET FRAM WORK رو هم نصب کردم اما بازی نمیشه

سلام روزبخیر؛
اول NET framework رو repair کنید اگه مشکل رفع نشد Microsoft Visual C++ رو هم نصب کنید و وضعیت نصب آفیس رو بررسی کنید.

سلام. من با یک ارور تو اکسل مواجه میشم که عبارت ‘run-time error ‘9 subscript out of range رو نشون میده. لطفا راهنمایی کنید یه دنیا ممنون

بسیار عالی و مفید بود. من همیشه ویندوز 7 رو نصب میکردم چون از نصب ویندوز 10 می ترسیدم. اما امروز تصمیم گرفتم با راهنمایی های سایت شما ویندوز 10 رو نصب کرده و کارهای لازم بعد از نصب رو هم دقیقا از روی دستوراتتون انجام بدم. خیلی خوب بود.

بسیار بسیار مممنونننننننننن حدود 5 بار ویندوز عوض کردم و درایور و انتی ویروس نصب میکردم و بعد هربار توی این 5 ویندوز که عوض کردم با خطای MSVCP110.dllمواجه شدم و ترجمه کردم گفت که اینMSVCP110.dllاز سیستم شما پریده و من اصلا نفهمیدم که یعنی چی هست ئ از سایت شما فهمیدم که باید ویژوال سی سی نصب کنم واقعا ممنون و من لبتابم رو به سایت شما مد یونم با تشکر

سلام روزبخیر؛
خوشحالیم که این مقاله موثر بوده و تونسته شما رو در رفع مشکلتون یاری کنه. 😊😊
موفق باشید.

سلام من ویندوزم 7 هست میخواستم روی سیستم ویندوز 10 نصب کنم ویندوز فعلی من رو درایو cنصب هست.
من تو درایو dوe یک سری فیلم و اطلاعات دارم مخواستم ببینم وقتی ویندوزمو عوض کنم اطلاعات درایو dوe پاک میشن لطفا جواب بدین.
ممنون

سلام روزبخیر؛
با توجه به اینکه در حال حاضر ویندوز رو روی درایو c سیستم نصب کردید در صورتی که سایر پارتیشن ها رو فرمت نکنید و ویندوز رو مجددا در همین دریو نصب کنید اطلاعاتتون حذف نمیشه.

سلام
من یه سوال داشتم، ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.
برای نصب یک نرم افزار، ارور میده که باید net fram 4.5 نصب باشه، ولی ورژن ویندوز من (ویندوز 10) 1511 هست و از این نسخه نت فریم پشتیبانی نمیکنه، حالا میخواستم بدونم که اگه من خود ویندوز رو آپدیت کنم، میتونم نسخه ی جدید تری از نت فریم رو نصب کنم.
با تشکر.

سلام روزبخیر؛
باید پیش نیازهای مربوط به برنامه و نسخه مورد نظرتون رو بررسی کنید در صورت پشتیبانی برنامه در نسخه های جدید ویندوز بله با آپدیت مشکلتون حل میشه.
در صورت تمایل به راهنمایی بیشتر میتونید متن ارور دریافتی را برای ما ارسال کنید.

سلام
مرسی خیلی خوب بود استفاده شد و واقعا کمک کرد
موفق باشید!

سلام من تازه ویندوز 10 نصب کردم همه ی این کارارو انجام دادم ولی هیچ برنامه ی رو نصب نمی کنه؟ الان چی کار کنم؟

سلام دوست عزیز سوالتون واضح نیست اروری میاد یا اصلا اتفاقی نمیفته؟

ممنون خيلي عالي بود

ممنون از سایت خوبتون

بسیار عالی بابت زحماتتون تشکر میکنم که مطالب خوبی برای ما به اشتراک گذاشتید آرزوی موفقیت دارم براتون

خواهش می کنم 🙏

سلام، واقعا مفید بود و علاوه بر توضیحات کاملی ک دادید و معرفی نرم افزار ها لینک دانلودشون هم از سایت معتبر قرار دادید عالیه 🙏

سلام روزبخیر؛
خوشحالیم که از مقاله رضایت داشتید و سپاس از محبتتون به میزبان فا.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ببینید قطعات معمولا از رم و پردازنده استفاده می کنند و تا حد…

کدوم قطعه از سیستم به نظرتون کم میاره؟؟؟…

اگه مانیتور دوم رو عوض کنم درسته میشه؟؟؟…

سلام دوست عزیز تا یه مدت کوتاه بعد از بلاک شدن میشه پیام ها…

سلام دوست عزیز اگه رمز عبورتون رو فراموش کردید یکی از راه ها…

ببینید قطعات معمولا از رم و پردازنده استفاده می کنند و تا حد…

کدوم قطعه از سیستم به نظرتون کم میاره؟؟؟…

اگه مانیتور دوم رو عوض کنم درسته میشه؟؟؟…

سلام دوست عزیز تا یه مدت کوتاه بعد از بلاک شدن میشه پیام ها…

سلام دوست عزیز اگه رمز عبورتون رو فراموش کردید یکی از راه ها…

چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم
چگونه بعد از نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *