چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

 
helpkade
چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم
چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

عمل وازکتومی با بی‌حسی موضعی و درد کم و جراحی کوتاه انجام می شود

 

وازکتومی نوعی عمل جراحی در مردان برای پیشگیری از بارداری است. در این روش که به «بستن لوله مردان» مشهور است، فرد امکان فرزنددار شدن را از خود سلب می‌کند. درصد موفقیت این عمل بسیار بالاست.در بین انواع مختلف پیشگیری از بارداری، وازکتومی موفق‌ترین آنها محسوب می‌شود. عمل وازکتومی فقط برای پیشگیری از حاملگی است و در انتقال بیماری‌های مقاربتی نقشی ندارد.عمل وازکتومی سرپایی و بسیار ساده بوده و فرد ۳۰ دقیقه پس از عمل قادر به راه رفتن و رانندگی خواهد بود. پس از این عمل رنگ و بو و حجم منی و قدرت نعوظ و انزال تغییری نمی‌کند و فقط عامل باروری (اسپرم) مسدود می‌گردد.در این روش با جراحی کوچک مسیر وازدفران را که وظیفهٔ عبور اسپرم را از بیضه به سمت پروستات و مجرای ادراری دارد مسدود می‌کنند.عمل وازکتومی با بی‌حسی موضعی و درد کم و جراحی کوتاه مدت و ارزان قیمت است. درصد موفقیت ۵/۹۹-۹۵ درصد می‌باشد که بسته به روش وازکتومی متفاوت می‌باشد.عوارض جراحی وازکتومی بسیار کم و شامل احتمال خونریزی و یا عفونت جراحی در کوتاه مدت و یا درد بیضه به طور موقتی، و بندرت مزمن، می‌باشد؛ و فواید این روش، قابلیت بازکردن مجدد وازکتومی، ارزان بودن عمل وازکتومی و دوره نقاهت کوتاه مدت آن می‌باشد.

 

چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

مزایای وازکتومی * اثر بخشی بالا*  نياز نداشتن به بيهوشي*  دائمی بودن*  نداشتن اثر منفی بر قدرت مردانگی، میل جنسی و صفت های ثانویه مردانه مانند موهای صورت، صدا و اندام مردانه.*  عدم نیاز به یادآوری و مراجعه مکرر*  نداشتن عارضه برای سلامتی*  تاثیر نداشتن بر حجم و ظاهر مایع منی و کیفیت تماس جنسی*  عدم تداخل با تماس جنسی*  افزایش لذت جنسی*  اثربخشی بیشتر، نیاز کمتر به مراقبتهای قبل و پس از عمل و … در مقايسه با بستن لوله هاي رحمي 

 وازکتومی نوعی عمل جراحی در مردان برای پیشگیری از بارداری است

 

روش انجام وازکتومیوازکتومی از طریق برش کوچکی بر روی پوست در مسیر مجرای وازدفران انجام می‌گیرد. این برش معمولاً بر روی ساک بیضه (اسکلروتوم) و یا به ندرت قسمت تحتانی شکم انجام می‌گردد. سپس با بازکردن بافت زیر پوست و آزاد کردن مجرای وازدفران، قسمتی از مجرا برش داده شد و دو سر آزاد آن، با نخ جراحی مسدود می‌گردد.در روشی به نام NSIV که به نام وازکتومی بدون برش معروف می‌باشد بدون برش پوست با تیغ جراحی، از طریق سوراخ کوچکی بر روی پوست، به محل مجرای وازدفران دسترسی پیدا کرده و وازکتومی انجام می‌گردد.

 

عوارض شایع وازکتومی * درد، سوزش و کبودی مختصر در ناحیه عمل که معمولا تا یک هفته رفع می شوند.* وازکتومی ؛ عوارض غیر شایعی هم دارد که نیازمند بررسی بیشتر است.* هماتوم( تجمع خون در زیر پوست همراه با درد و کبودی)* عفونت پوست ناحیه عمل* اپیدیدیمیت( عفونت لوله های اپیدیدیم که روی بیضه ها قرار دارند) و اورکیت عفونی ( عفونت بیضه ها)* اپیدیدیمیت احتقانی (عفونت لوله های اپیدیدیم که روی بیضه ها قرار دارند ،همراه با پرخونی)درد مزمن بیضه ها كه در صورت بروز هر يك از موارد فوق فرد بايد به مركز ی وازكتومي که در انجا انجام شده، مراجعه کنید.

 

 چه سنی برای انجام وازکتومی مناسب است؟انجام این عمل در افراد جوان توصيه نمي شود.و تنها در مواردی که فرد تعداد مناسب فرزند را داراست و ازدواج پایدار و ثابتی دارد و پس از مشاوره کافی و کسب رضایت کتبی صورت می گیرد.  

وازکتومی ازا اثربخش ترین روشهای پیشگیری از بارداری است

در این موارد انجام وازکتومی باید با احتیاط انجام شود:* آسیب اسکروتوم* سابقه عمل جراحی اسکروتوم* واریکوسل( واریس بیضه) و هیدروسل بزرگ( تجمع مایع در اسکروتوم)* عدم نزول بیضه یکطرفه* دیابت

 

آیا می‌توان مجرای وازدفران را بعد از وازکتومی مجدداً باز نمود؟درصورت تمایل فرد به باروری مجدد، قابلیت بازکردن مجدد لوله به روش جراحی می‌باشد. البته بایستی در نظر داشت که درصد موفقیت بازکردن مجدد وازدفران قطعی و ۱۰۰ درصد نیست. چون به مرور زمان افزایش فشار مجاری اسپرم، به تدریج منجر به تخریب بافت مجاری و لوله‌های اسپرم ساز  و در نتیجهٔ ناباروری دائمی می‌گردد. اگر فردی احتمال دارد در آینده داوطلب داشتن فرزندی باشد توصیه می‌گردد که از انجام وازکتومی صرف نظر کند؛ ولی اگر به هر دلیلی فرد وازکتومی شده خواستار داشتن فرزندی دیگر شد می‌توان با جراحی (وازو وازستومی) اقدام به بازکردن مجرا کرد.هرچه فاصله زمانی بین انجام وازکتومی و جراحی بازکردن لوله کمتر باشد و تکنیک انجام جراحی بهتر باشد، شانس موفقیت عمل بیشتر خواهد شد. بهترین زمان کمتر از ۲ سال فاصله زمانی است و در فردی که بیش از ۱۰ سال از وازکتومی گذشته باشد کمترین درصد موفقیت انتظار می‌رود.

 

گردآوی:بخش زناشویی بیتوته

منابع:

wikipedia.orgdrmolaei.ir

 

بارداری و زایمان راحت با…


سینما رو به خونت بیار!


کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


جراحی زیبایی سینه و شکم


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


واسه همه چی جا هست!


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

وازکتومی یا (Vasovasostomy) یک نوع جراحی است که با مسدود کردن وازدفران ها در مرد مانع از خروج اسپرم ها از بیضه به خارج از بدن می‌شوند. وازکتومی به منظور پیشگیری از بارداری صورت می گیرد. این عمل یک روش دائمی برای نازا شدن مردان است. این پروسیجر جراحی یک روش بسیار معمول است.این روش شامل برش و غیرفعال کردن وازدفران ها (vas deferens) ها است. وازدفران ها ساختارهایی لوله مانند هستند که اسپرم را از بیضه ها وارد مجرای ادراری می کنند. وقتی این لوله‌ها بسته می‌شوند، اسپرم دیگر قادر خروج از بدن نیست و عملا هرگونه بارداری با شکست مواجه میشود.در وازکتومی بدن همچنان قادر به تولید اسپرم است اما عملا هیچ کارایی ندارند. مایع لزجی که معمولا برای روان شدن اسپرم ها حین ارگاسم مرد از آلت او خارج می شود پس از این عمل همچنان تولید می شود. ولی عاری از هرگونه اسپرم است.وازکتومی یکی از مؤثرترین روشهای جلوگیری از بچه دار شدن در مردان است. معمولا چند هفته پس از وازکتومی به احتمال بسیار کمی هنوز توانایی بارور شدن از مرد گرفته می شود. و توصیه می شود پس از انجام این عمل مدتی به رابطه جنسی اقدام نشود.احتمال وقوع حاملگی پس از وازکتومی چقدر است؟اصولا شانس استاندارد بارداری پس از وازکتومی وجود ندارد. یک بررسی در ۲۰۰۴ نشان می‌دهد که از میان هر ۱۰۰۰ هزار نفری که این عمل را انجام می دهند تنها یک نفر امکان دارد که همچنان صاحب فرزند شود. این یعنی وازکتومی تقریبا ۹۹ درصد موفقیت آمیز است.در نظر داشته باشید که وازکتومی دقیقا پس از انجام شد نتیجه نمی دهد. پس از عمل جراحی برای چند هفته این امکان می رود که شخص در صورت داشتن رابطه جنسی بارور باشد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند افراد حداقل یک ماه پس از عمل جراحی از روش پیشگیری بارداری مانند کاندوم استفاده کنند.بارداری چگونه پس از عمل وازکتومی رخ می دهد؟در برخی موارد، حاملگی می‌تواند حتی پس از انجام این روش رخ دهد. این اتفاق به دلیل عجله در برقراری رابطه جنسی پس از عمل است. یعنی شخص با اطمینان از اینکه دیگر قادر به بارور شدن نیست بدون اینکه از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری از بارداری کمک بگیرد اقدام به برقراری رابطه جنسی می کند.وازکتومی می تواند پس از چند ماه تا چند سال منجر با شکست مواجه شود. عدم انجام آنالیز اسپرم ها می تواند دلیل دیگری برای عدم اطمینان از موفقیت عمل شود.علل شایعی که می‌تواند باعث شکست عمل شود عبارتند از:جراح به جای وازدفران ساختار دیگری را حذف کرده است.پزشک جراح بطور کامل لوله ها را کات نمی کند.ممکن است شخصی وازدفران اضافی داشته باشد و جراح متوجه این اتفاق نشود.

آیا وازکتومی قابل برگشت است؟مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت و نشان داد که فقط ۷ درصد از افرادی که این عمل جراحی را انجام داده اند در معرض شکست و بازگشت شرایط پیش از عمل هستند. برای کسانی که قصد دارند نتایج این عمل بازگردد خوشبختانه، وازکتومی معمولا برگشت پذیر است.روش هایی وجود دارد که می تواند یک وازکتومی را معکوس کند:وازووازوستومی (Vasovasostomy): جراح دو سر وازدفران را با میکروسکوپ های حساس و قوی به هم متصل میکنند.وازواپیدیدیموستومی (Vasoepididymostomy): جراح قسمت انتهایی وازدفران را بصورت مستقیم به اپیدیدیم که یک لوله کوچک پشت بیضه ها است وصل میکند.اینک جراح از کدام روش برای بازگرداندن و معکوس کردن وازکتومی استفاده کنند بستگی به شرایط بیمار دارد. درمانگاه مایو برآورد می‌کند که میزان موفقیت بازگشت این عمل با توجه به فاکتورهای زیر بین ۴۰ تا ۹۰ درصد است:مدت زمانی که وازکتومی انجام شدهسن شخصسن همسر شخصتجربه جراحوازکتومی در جلوگیری از بارداری بسیار موثر است، همچنین این روش می‌تواند دائمی باشد. در حالی که بروز حاملگی پس از وازکتومی، بسیار نادر است اما ممکن است بر اثر برخی از عوامل مثل اشتباه جراحی با شکست مواجه شود. این روش می تواند معکوس شود و شخص را دوباره بارور کند. هرچند که روش ریورس کردن این عمل پیچیده تر از انجام وازکتومی است.

مطالب پر بازدید

 

 آیا احتمال بارورشدن پس از عمل وازکتومی وجود دارد؟چه میزان این افراد شانس بارورشدن دارند؟


چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

وازکتومی روشی است که زوجها می توانند برای جلوگیری از بارداری آن را انتخاب کنند. این روش شبیه روشی است که خانمها از آن استفاده می کنند. یعنی بستن لوله های رحم. در این روش، با یک جراحی کوچک مسیر وازدفران را که وظیفه آن عبور اسپرم از بیضه است، مسدود می‌شود و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می شود.

این روند به عنوان پیشگیری از بارداری دائمی شناخته شده است. در این روش این امکان برای مردها وجود دارد که همانند خانمها برای باز کردن لوله های خود عمل جراحی انجام دهند. در این خصوص سوالاتی وجود دارد که آیا بارداری بعد از عمل وازکتومی امکان پذیر است یا پس از بازگشت از وازکتومی امکان بارداری به طور قطع وجود خواهد داشت.

وازکتومی یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از بارداری است. مطالعات اخیر نشان می دهد که بعد از انجام عمل بازگشت وازکتومی شانس بارداری زوجها 99 درصد نسبت به زمانیکه عمل وازکتومی انجام شده بود افزایش می یابد. هرچند احتمال بارداری پس از وازکتومی کم است اما امکان آن هنوز وجود دارد. بنابراین اگر نشانه ای از بارداری در همسر خود مشاهده کردید آن را جدی گرفته و آزمایشات لازم را انجام دهید.

همانطور که قبلا گفته شد، وازکتومی یک روش دائمی برای جلوگیری از بارداری در نظر گرفته شده است. آقایانی که عمل وازکتومی را انجام داده اند می توانند روش برگشت از وازکتومی را انجام داده و برای بارداری اقدام کنند. وازکتومی یک عمل جراحی پیشگیری از بارداری است که شامل انسداد مجرای دفران برای جلوگیری از ورود اسپرم پس از انزال است. امکان بازگشت برای این عمل نیز وجود دارد و پس از آن 50 درصد شانس بارداری وجود دارد. پس از عمل وازکتومی تنها یک درصد شانس بارداری در زوجها وجود دارد. این میزان نیز با گذشت زمان کاهش پیدا می کند.

منبع:نی نی سایت

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

وازکتومی، یک روش پیشگیری دائمی از بارداری است که بر روی بدن مردان اعمال می‌شود. در این روش، واسپس (کانال اسپرم) مردان برش داده شده و انتهای آن بسته می‌شود تا از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری شود. اگرچه میزان شکست این روش بسیار پایین است، اما احتمال باردار شدن زنان، حتی پس از عمل وازکتومی همسران خود وجود دارد. در ادامه این مقاله، عمل وازکتومی و احتمال حاملگی زنان، بعد از این عمل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای کنترل بارداری این مطلب چسب پچ راحتترین روش جلوگیری از بارداری را بخوانید

سه راه برای انجام عمل وازکتومی در بدن مردان وجود دارد، که عبارتند از: چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

در این روش، از چاقوی جراحی برای برش دادن پوست اسکروتال مردان استفاده می‌شود. این برش، پس از اتمام عمل وازکتومی، توسط پزشک متخصص جراح عمومی دوخته می‌شود.

این عمل، یک روش سریع و بدون درد است که در بیمارستان و با بیهوشی عمومی بیمار انجام می‌شود. جالب است بدانید که عمل وازکتومی بدون ایجاد برش به طور گسترده‌ای، در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، پزشک متخصص جراح عمومی، سوراخی در اسکروتوم مردان ایجاد می‌کند و کانال اسپرم را برش داده و گره می‌زند. کل این فرایند، 15-20 دقیقه طول کشیده و نیاز به هیچ بخیه‌ای ندارد. پس از انجام عمل وازکتومی بدون ایجاد برش، مردان باز هم می‌تواند به اوج لذت جنسی برسند، اما هیچ اسپرمی در مایع منی آن‌ها وجود نخواهد داشت. با این حال، نیاز است که سه ماه بعد از این نوع وازکتومی، بدن بیمار مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که اسپرمی در مایع منی او وجود ندارد.

در این روش، با ایجاد یک برش در پوست اسکروتال مردان، لوله‌های انتقال اسپرم آن‌ها برداشته می‌شود. سپس، این لوله‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی مانند دوختن به کمک بخیه، تقسیم، سوزاندن با لیزر، استفاده از کلیپس‌ها، برش دادن قسمتی از آن‌ها یا ترکیبی از این راهکارها مسدود می‌شوند.

لازم است بدانید که عمل وازکتومی بدون ایجاد برش، محبوب‌ترین روش بین مردان است. با این حال، گاهی ممکن است این روش نیز با شکست مواجه شود؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که احتمال حامله شدن هر خانمی پس از وازکتومی همسر خود وجود دارد.

برای جلوگیری از بارداری این مطلب دپو چگونه باعث جلوگیری از بارداری می شود؟ (بخش اول) را بخوانید.

همان‌طور که قبلاً بیان شد، احتمال باردار شدن یک زن جوان، حتی بعد از اینکه همسر او تحت عمل وازکتومی قرار گیرد، وجود دارد. در ادامه این مقاله، دلیل این ادعا مورد بررسی قرار می‌گیرد:

در صورتی که عمل وازکتومی با شکست مواجه شود، اسپرم بیمار از طریق کانال‌های میکروسکوپی که در بافت‌های مخاطی او ایجاد شده است، به سمت تخمک حرکت می‌کند. یک پروسه با عنوان “باز آزمایی” شناخته می‌شود. آزمون اسپرم کمک می‌کند تا وجود این کانال‌های میکروسکوپی در بدن مردان شناسایی شود.

پس از اتمام عمل وازکتومی، هنوز هم اسپرم‌هایی در مایع منی مردان باقی می‌ماند. این مقدار برای لقاح تخمک زنان، در صورت داشتن رابطه جنسی کافی خواهد بود. به همین دلیل، مردان باید آزمون اسپرم را سه ماه بعد از عمل خود نیز تکرار کنند.

بر اساس نتایج بررسی‌های اخیر، حدود 1 بارداری در هر 1000 عمل وازکتومی گزارش شده است. جالب است بدانید که حدود 51٪ از این حاملگی‌ها بر اثر رابطه جنسی محافظت‌نشده، بلافاصله بعد از عمل وازکتومی رخ داده‌اند. علاوه بر این مواد، آمارها نشان می‌دهد که کمتر از 1٪ عمل‌های وازکتومی‌ نیاز به تکرار دارند (چون اولین بار شکست خورده‌اند).

با همه این توصیفات، اگر به عنوان یک زن و شوهر جوان، تصمیم به تولد یک نوزاد جدید، پس از عمل وازکتومی داشته باشید، با انجام عمل جراحی دیگر، این کار برای شما امکان‌پذیر خواهد بود.

برای کنترل بارداری این مطلب روش کنترل تاثیرات اختلالات خوردن در بارداری را بخوانید

عمل وازکتومی معکوس، روشی است که کانال‌های اسپرم مردان را مجدداً باز می‌کند. اجرای این روند باعث می‌شود تا دوباره، اسپرم‌های مردان به مایع منی آن‌ها راه یابند. اگر زن و شوهری تصمیم به داشتن فرزند دیگری، بعد از عمل وازکتومی داشته باشند، وازکتومی معکوس یک گزینه مناسب برای آن‌ها خواهد بود. اما، لازم است بدانید که وازکتومی معکوس 100٪ مؤثر نیست و لزوماً منجر به حاملگی زنان نمی‌شود.

روش دیگر، ذخیره اسپرم‌های مردان در بانک اسپرم، قبل از انجام عمل وازکتومی است. به کمک این روش، شما می‌توانید حتی پس از چند سال، فرزند دیگری داشته باشید.

در ادامه این مقاله، به برخی از سؤالات متداول در مورد عمل وازکتومی مردان پاسخ داده می‌شود.

مردان بالای 30 سال که متأهل هستند، می‌توانند عمل وازکتومی را انجام دهند.

عوارض کوتاه مدت انجام عمل وازکتومی در بدن مردان عبارتند از:

عوارض طولانی مدت این عمل شامل موارد زیر می‌باشند:

عمل وازکتومی بدون ایجاد برش، درد کمتری دارد و عوارض آن در مقایسه با تکنیک‌های سنتی دیگر خیلی کمتر است. همچنین، زمان عملیات این روش کوتاه‌تر از سایر روش‌ها می‌باشد؛ به همین دلیل، عمل وازکتومی بدون ایجاد برش، محبوب‌ترین راهکار پیشگیری از بارداری در بین مردان است.

در نهایت، یادتان باشد که وازکتومی یک روش بسیار مؤثر برای عقیم‌سازی مردان است. اگر تصمیم گرفته‌اید که از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، اطمینان حاصل نمایید که پزشک معالج شما، آزمون اسپرم را انجام می‌دهد. همچنین، از همسر خود بخواهید چند ماه بعد از عمل وازکتومی شما، از قرص‌های ضد بارداری استفاده کند تا احتمال بارداری او به حداقل برسد.

دو تا بچه دارم
۲۵ سالم بود که با اصرار همسرم وازکتومی کردم
بدون اینکه کسی مشاوره بده یا …
الان سخت پشیمون هستم و نمیدونم چکار کنم
خیلی وقتا تو تنهایی گریه میکنم
دلم میخواست ۵ تا بچه داشته باشم
لطفا نکنید وازکتومی نکنید
کم نیستند افرادی که…

دو تا بچه دارم
۲۵ سالم بود که با اصرار همسرم وازکتومی کردم
بدون اینکه کسی مشاوره بده یا …
الان سخت پشیمون هستم و نمیدونم چکار کنم
خیلی وقتا تو تنهایی گریه میکنم
دلم میخواست ۵ تا بچه داشته باشم
لطفا نکنید وازکتومی نکنید
کم نیستند افرادی که پشیمون هستند
وازکتومی نکنید

من می خواهم بدون عمل معکو س باردارشوم ایا امکان هست لطفا راهنمایی کنید)

سلام من سه سال ازدواج کردم دختربودم سوم زن هستم خانم اولش دودخترداره اونها ازدواج کردند خانم دوم یک دخترداردالان نه ساله من نگه میدارم شهرم سه سال عمل وزاکتومی کرده منم دوس دارم یک بچه ازمن باشه ولی شهرم راضی نیست اگرشهرم عمل وزاکتومی انجام…

سلام من سه سال ازدواج کردم دختربودم سوم زن هستم خانم اولش دودخترداره اونها ازدواج کردند خانم دوم یک دخترداردالان نه ساله من نگه میدارم شهرم سه سال عمل وزاکتومی کرده منم دوس دارم یک بچه ازمن باشه ولی شهرم راضی نیست اگرشهرم عمل وزاکتومی انجام ندهدراه دیگری داردباردارشوم لطفا راهنمایی کنید

همسرم ده ساله وابستگی کرده امکان بارداری هست یا نه

من همسرم سه ماه وازکتومی انجام داده الان که آزمایش داده اسپرم هنوز صفر نشده یعنی عملش خوب جواب نداده یا اینکه دوباره بعد از یک ماه آزمایش بدهد

من 15ساله وازکتومی کردم خانمم45 سالشه 15روزه پریودش به عقب انداخته احتمال حاملگی هست چرا،؟!!!

سلام من همسرم ۹ ساله عمل وازکتومی انجام داده و از همسر سابقش ۲ فرزند داره من خودم بچه ندارم آیا میشه دوباره باردار شد

سلام شوهرم از زن اولش دو تا پسر داره پانزده سال پیش وازکتومی کرده منم از شوهر اولم یه پسر دارم وبیست وهفت سالمه شوهرم پنجاه سالشه خیلی دلمون یه دختر میخاد میخواستم بدونم امکان باروری هست روشی هست که کمک کنه

سلام
بخاطر اینکه سن همسرتون کمی بالاست این احتمال میاد پایین بهتره برید پیش متخصص تا کامل معاینه بشید

سلام همسرم ۱۵سال پیش عمل وازکتومی کرده …..۵۷ ساله هست من ۴۹سال دارم چهار ماه پریود نشدم یکم شکمم بزرگ شده واسترس گرفتم احتمال حاملی تو این سن هست؟؟؟

سلام
بله، با اینکه احتمالش پاینه و احتمال بارداری هست
از بی بی چک استفاده کنید

من شوهرم چهارده سال عمل کرده من هم سه ماه پریود نشدم و تکرر ادرار هم دارم ایااحتمال حاملگی هستچگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

من ۴فرزند:دودخترووپسردارم فرزند آخرم پسرو۲۰سال دارد سال۷۹همسرم این عمل رو انجام داده الان ۴۳سال دارم وپریود نشدم،احساس میکنم برای یائسگی خیلی زوده ولی استرس بارداری دارم آیا چنین چیزی ممکنه؟

سلام
بهتره برید ازمایش بدید

همسرم بعد از به دنیا اومدن پسرش از همسر اولش وازکتومی کرده، الان اگه ما بخوایم بچه‌دار بشیم به غیر از عمل معکوس،راه دیگه‌یی برا باردار شدن وجود داره.

می خواهم بدون عمل معکـوس بچه دار شوم

سلام منم همسرم ۵ سال پیش وازکتومی کردالبته چون تو مطب خونریزی کرد بردن اتاق عمل وسوزوندن ولی من الان ۳ ماه میشه پریود نمیشم ومیگن یایسگی زودرس گرفتم به نظر شما احتمال بارداری وجودداره چون زیر شکمم یه حالتی مثل حرکت بچه است

سلام
از بی بی چک استفاده کنین.

خیلی خیلی عالیه

سلام خسته نباشید خیلی عالی واقعا من همیشه سواپپپرسش وپاسخهای شمارو دنبال میکنم

سلام
سلامت باشید، خداروشکر

سلام من وهمسرم چندساله پیش این اشتباه را کردیم وخیلی پشیمانیم.الان ۴سال میشه که عمل معکوس انجام داده اما اسپرمش صفره وهیچ درمانی نداره تورو خدا شمانکنیداین کارو هیچکس از اینده خبر نداره تآسف میخورم الان ???????

باسلام وعرض ادب همسرم یه دخترویه پسرازازخانم مرحومش داره و23سال پیش عمل وازکتومی کرده چهارسال پیش که ازدواج کردیم آزمایش ونمونه داد گفتن اسپرمش صفره براهمین دیگه دنبال دواودکترنمیره درحالی که منم زندگی بدون بچه برام غیرقابل تحمله خواهش میکنم…

باسلام وعرض ادب همسرم یه دخترویه پسرازازخانم مرحومش داره و23سال پیش عمل وازکتومی کرده چهارسال پیش که ازدواج کردیم آزمایش ونمونه داد گفتن اسپرمش صفره براهمین دیگه دنبال دواودکترنمیره درحالی که منم زندگی بدون بچه برام غیرقابل تحمله خواهش میکنم راهنماییم کنین یعنی هیچ امیدی نیس ؟بگیدچیکارکنم

سلام
سعی کنین نوع تغذیتون رو عوض کنین و بیشتر غذاهای طبیعی بخورین، عسل طبیعی فراموش نشه.

من صاحب دو فرزند دختر و پسر هستم همسرم این عمل را کرده وبا وجود داشتن فرزند پشیمانم خیلی

سالهاپیش من وهمسرم دراوج جوانی اشتباه ترین تصمیم زندگیمون روگرفتیم همسرم ۲۸ساله ومن ۲۳ساله بودیم ودخترم چهارماهه بودکه همسرم وازکتومی انجام دادن والان بشدت پشیمان هستیم??

سلام
میتونین به پزشک مراجعه کنین و اگر امکانش وجود داشت دوباره توانایی باروری رو برگردونین.

 فیسبوک  |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ  |  الکسا

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی –

فهرست موضوعات

راه های مختلفی برای جلوگیری از باروری زوجین وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از کاندوم، تکنیک with drawl (انزال به بیرون) و استفاده از قرص های جلوگیری کننده توسط خانم ها و استفاده از وسیله های اسپرم کش، می توان اشاره کرد. موضوع ناباروری قصه عجیبی است.

از یک سو زوجین جوانی را می بینیم که در بدو ولد له له زنان آرزومند باروری و داشتن یک بچه هستد و در این راه تمام مشکلات و سختی های مسیر را که می توان مسئله فرهنگی خانواده و فشار از بیرون خانواده به زوجین و از طرفی تحمل پرداخت هزینه های بالای باروری از قبیل جراحی واریکوسل و IVFو IUI، به جان خریده و چه بسا در بسیاری از مواقع موفق به بچه دار شدن نمی شوند و این آرزو بر دل آنها می ماند. از این سو شاهد مردان جوانی هستیم که با داشتن یک بچه اقدام به قطع راه تولید اسپرم و باروری یعنی وازکتومی می کنند.

 

چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

 

اینجانب بر اساس تجربه 20 سالگی جراحی کلیه و مشاهده بیماران زیادی که بعد از وازکتومی دچار مشکلاتی از قبیل درد مزمن بیضه و یا احساس پشیمانی از وازکتومی به علت طلاق و اقدام دوباره برای بچه دار شدن با خانم جدید و یا از دست دادن بچه ها به علت تصادفات و بیماری و غیره، بوده ام. هرگز در طول 20 سال سابقه جراحی ام عمل وازکتومی را انجام نداده ام. عمده دلیل من در این موضوع قطع سه صوت آن توسط پزشکان عمومی ولی در صد موفقیت بسیار پایین عمل برگشت و یا وازووازستومی است و لذا این راه تقریباً بی برگشت را به عنوان یک روش جلوگیری مناسب نمی دانم و از زوجین خواهشمندم که قبل از اقدام به وزاکتومی حتماً مطالعه کافی و مشورت با چند پزشک متخصص را داشته باشند.

 

 

لوله های واز در طرف راست و چپ به بیضه ها متصل هستند و از طرفی با طی مسیر در طناب بیضه ها در نهایت منجر به مجرای ادرار مردان و در قسمت جلو پروستات باز می شوند. نقش اصلی لوله های واز در بیضه راست و چپ حمل سلول ها یا نطفه های تولید شده در مرد و بارور کردن و به بلوغ رساند آنها در طول مسیر و سپس ریختن مایع منی به مجرای ادرار و سپس انزال مایع منی موقع مقاربت می باشد که این امر در نهایت باعث مواجه اسپرم یا نطفه مرد با تخمک خانم در موقع انزال شده و ترکیب آنها منجر به باروری می شود.

وازکتومی به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های واز یا منی بر می باشد.

در این روش به صورت سرپایی و در درمانگاه ها و اغلب توسط پزشکان محترم عمومی انجام می شود که اغلب بدون بیهوشی و با تزریق بی حس کننده به محل با برش کوچک روی پوست بیضه ، واز را بیرون کشیده و قطع می کنند و با نخ غیرقابل جذب گره می کنند. این عمل دوطرفه و در راست و چپ بیضه انجام می شود.

به علت قطع شدن کامل مسیر و حبس شدن سلول های نطفه ساز و مرگ تدریجی آنها اصولاً پس از 3-4 هفته دیگر اسپرمی در مایع انزالی وجود ندارد و در آزمایش اسپرم تعدا نطفه ها صفر است و هر چه زمان پیش می رود سلول های نطفه ساز در بیضه کم کارتر خواهند شد و لذا می توان گفت عمل وازکتومی 100 درصد مرد بارور را نازا خواهد کرد.

عوارض را می توان به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد. در کوتاه مدت پس از عمل، التهاب و درد و یا جمع شدن خون یا هماتوم و عفونت محل عمل را می تواند پس از عمل وازکتومی را ایجاد کند.

در عوارض بلند مدت وازکتومی: درد مزمن بیضه ها را می توان نام برد.

هنوز مطالعه ثابت شده ای که عمل وازکتومی شانس سرطان بیضه و پروستات را بالا می برد ثابت نشده است.
از دیگر عارضه وازکتومی بعد روحی و روانی آن است. کسانی که از اقدام خود پشیمان می شوند دوباره باید تحت عمل جراحی وازووازستومی یا عمل پیوند مجدد قرار گیرند که همچنانکه عرض کردم یک عمل میکروسکوپی و با درصد موفقیت پایین می باشد و بین 20-40 درصد گزارش شده است.

مایع منی ترکیبی از ترشحات کیسه های منی و پروستات می باشد که به آنها نطفه هایی نیز از طریق لوله منی بر یا واز اضافه می شوند و لذا در هنگام وازکتومی مایع منی وجود دارد ولی در داخل آن اسپرم یا نطفه اصلاً وجود ندارد و لذا خاصیت باروری ندارد.

 

ارتباطی ساختاری بین عمل وازکتومی و میل و توان جنسی وجود ندارد ولی از لحاظ روحی اغلب کسانی که وازکتومی می کنند به علت درد مزمن محل و نیز مشکلات روحی و روانی ممکن است میل و توان جنسی آنها با منشاء روحی کاهش پیدا کند.

1- حتی الامکان وازکتومی را به عنوان روش اول رای ایجاد ناباروری انتخاب نکنید چون تقریباً برگشت پذیر نیست و اول روش های ساده را انتخاب کنید.

2- قبل از انجام وازکتومی حتماً تمام جوانب آن را در نظر بگیرید.

3- با همسر خود مشورت کنید و او را در جریان عواقب آن قرار دهید.

4- با چند پزشک متخصص مشورت کنید.

5- با گذشت زمان بیشتر از زمان عمل وازکتومی شانس باروری از بین خواهد رفت ولذا در صورت پشیمانی هر چه سریتر نسبت به عمل وازووازستومی اقدام نمایید.

بله، سوال خوبی است. بعضی از بیماری ها به صورت ارثی و ژنتیکی که غیر قابل درمان هستند از مرد منتقل می شود. مثلاً بیماری پلی کیستیک کلیه ها و … که با جلوگیری از باروری از انتقال آن جلوگیری می شود و لذا این کار باید به تشخیص پزشک و مشورت بیمار و با رضایت آنها انجام داد.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

 

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

مطلب قبلی

تب خال تناسلی ؛ سهل الوصول صعب العلاج

مطلب بعدی

درباره عمل وازووازستومی بعد از پشیمانی از وازکتومی چه میدانید؟

درباره عمل وازووازستومی بعد از پشیمانی از وازکتومی چه میدانید؟
چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

آدرس مطب دکتر حسین کرمی
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

شماره های تماس مطب

02122642744 یا 02122647404

آخرین مطالب


قرص سوزش ادرار و مصرف آن


برای عفونت کلیه چی بخوریم؟


تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان

وازکتومی یا بستن لوله‌ها در مردان عملی است که طی آن واز لوله‌ای که اسپرم‌ را به مجرا منتقل می‌کند بسته می‌شود. وازکتومی روشی مطمئن و کارآمد برای پیشگیری از بارداری است و بر خلاف بستن لوله‌ها در خانم‌ها، وازکتومی عملی است ارزان که با بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی قابل انجام است.

این عمل با روشها و تکنیکهای گوناگون قابل انجام است اما شایعترین روش فعلی روش وازکتومی بدون تیغ یا No Scalple Vasevtomy (NSV) می‌باشد. در این روش با برشی کوچک واز یا همان لوله منی بر گرفته می‌شود و پس از زدن گره روی دو انتهای آن وسط آن چیده می‌شود.

از عوارض وازکتومی می‌توان به خونریزی و عفونت زخم و درد حاد یا مزمن بیضه‌ها اشاره نمود. گاهی توده کوچک سفتی در محل بستن لوله‌ها قابل لمس است که گرانولوم نامیده می‌شود. در مطالعات گوناگون شکست وازکتومی و باز شدن خود به خود بسته به نوع روش عمل متغیر گزارش شده اما حداکثر نیم تا پنج درصد گزارش شده است.

تعدادی از بیماران پس از عمل بنا به علل گوناگون تمایل به بچه دار شدن و باز گرداندن این عمل دارند.

وازووازوستومی (Vasovasostomy) یا عمل بازگرداندن وازکتومی یک عمل بسیار ظریف و حساس است و باید توسط جراحی که در این زمینه فعالیت می‌کند انجام گردد تا موفقیت عمل افزایش یابد. بر خلاف وازکتومی که به سرعت و با بی حسی موضعی انجام می‌شود عمل بازگرداندن وازکتومی در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی نخاعی انجام می‌گردد و بسته به شرایط زمان عمل به طور میانگین حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشد.چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

اولین سوالی که این بیماران در مراجعه می‌پرسند میزان موفقیت این عمل جراحی است که وازووازوستومی نام دارد. هر چه از زمان وازکتومی بگذرد شانس موفقیت و میزان حاملگی کاهش می‌یابد. اما روش وازکتومی و محلی که گره روی واز زده می‌شود و این که هنگام عمل باز کردن لوله‌ها پس از چیدن واز در سمت بیضه‌ها ترشحات بیضه‌ها خارج می‌گردند یا خیر در موفقیت بازگرداندن وازکتومی نقش دارند.

درصد موفقیت و میزان حاملگی در جدول زیر نشان داده شده است :
مدت زمان گذشته از وازکتومی درصد ظاهر شدن اسپرم درصد حاملگی

موفقیت این عمل در صورتی که با روش میکروسکوپیک انجام شود افزایش می‌یابد. این روش در مرکز ما با کمک بزرگنمایی میکروسکوپیک و با نخ‌های بسیار ظریف و با یک روش ویژه انجام می‌گردد و بر اساس آخرین آمار میزان ظاهر شدن اسپرم و موفقیت پس از عمل حدود 90 درصد بوده است.

– بیمار همان روز یا فردا صبح مرخص می‌شود. رژیم مایعات را می‌توان پس از هوشیاری کامل و نداشتن حالت تهوع یا استفراغ شروع کرد و سپس سوپ میل شود.
– داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده حتما باید مصرف گردند و در صورت درد مسکن استفاده شود.
– در صورت تورم شدید و کبودی ناحیه بیضه‌ها یا ترشح چرکی از زخم به پزشک معالج باید مراجعه شود.
– بهتر است 48 ساعت اول پس از عمل استراحت در بستر داشته و فقط برای رفتن به دستشویی حرکت داشت. (البته برای پیشگیری از لخته شدن خون در اندام‌ها به ویژه در افراد با سنین بالاتر و مستعدتر باید حرکت و ماساژ اندام‌ها انجام گردد و تنفس عمیق نیز به طور متناوب انجام گردد).
– بهتر است لباس زیر تنگ برای کمک به پایدار ماندن ناحیه پیوند شده، تا زمان بارداری همسر پوشیده شود.
– پانسمان روزانه تا روز دوم یا سوم پس از عمل انجام گردد و پس از آن در صورت نداشتن ترشح از زخم، می‌توان استحمام کرد.
– کار پشت میز را 3 روز پس از عمل می‌توان شروع کرد، اما برای شروع فعالیت سنگین بدنی، بهتر است 3 هفته صبر کرد.
– تا یک ماه نباید برای نزدیکی اقدام نمود.

– اولین آزمایش اسپرموگرام به ترتیب یک ماه، سه ماه و شش ماه پس از عمل درخواست می‌گردد، و اگر پس از 6 ماه با صفر بودن اسپرم در آزمایش اسپرموگرام مواجه شدیم، می‌توان عمل را تکرار کرد، یا عمل وازواپیدیدیموستفومی انجام داد. یا با گرفتن اسپرم از بیضه‌ها برای روش میکرواینجکشن (ICSI) اقدام نمود.

همشهریان عزیز! همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که در مورد مشکلات جنسی، حتماً با مراجعه و مشورت با بهترین متخصص اختلالات جنسی در اصفهان، می‌توانید از زندگی جنسی سالمی بهر‌مند شوید.

تنگی مجرای ادرار یکی از بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار است؛ این بیماری ممکن است افراد را با هر سن و جنسیتی درگیر کند … ادامه مطلب

طبق تحقیقات انجام شده در مردان احتمال ابتلا، بستری شدن (احتمال بستری شدن مردان 3 درصد بیش از زنان است) و مرگ و میر بر اثر کوید 19 یا کرونا ویروس بیش از زنان است. همچنین ریسک ابتلای مردان جوان نسبت به مردان مسن تر نیز بیشتر است … ادامه مطلب

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد … ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )

اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دومتلفن : 35548081 – 031

مَجرا برداری[۳] یا وازکتومی (به انگلیسی: vasectomy) نوعی عمل جراحی در مردان برای پیشگیری از بارداری است. در این روش که به «بستن لوله مردان» مشهور است، فرد امکان فرزنددار شدن را از خود سلب می‌کند و امکان بازگشت هم تا ۳۰٪ وجود دارد (vasovasostomy). درصد موفقیت این عمل بسیار بالاست.

در بین انواع مختلف پیشگیری از بارداری، وازکتومی موفق‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. این عمل فقط برای پیشگیری از حاملگی است و در انتقال بیماری‌های مقاربتی نقشی ندارد.

عمل وازکتومی سرپایی و بسیار ساده بوده و فرد ۳۰ دقیقه پس از عمل قادر به راه رفتن و رانندگی خواهد بود.
پس از این عمل رنگ و بو و طعم و حجم منی و قدرت نعوظ و انزال تغییری نمی‌کند و فقط عامل باروری (اسپرم) مسدود می‌گردد.

در این روش با جراحی کوچک مسیر وازدفران را که وظیفهٔ عبور اسپرم را از بیضه به سمت پروستات و مجرای ادراری دارد مسدود می‌کنند.

این روش با بی‌حسی موضعی و درد کم و جراحی کوتاه مدت و ارزان قیمت است. درصد موفقیت ۵/۹۹–۹۵ درصد است که بسته به روش وازکتومی متفاوت است. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت NHS سازمان خدمات درمانی بریتانیا موفقیت این روش بیش از ۹۹٪ است و در ۲۰۰۰ مردی که وازکتومی کرده‌اند فقط یک نفر در ادامهٔ عمر توانسته یک زن را باردار کند.[۴]چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

عوارض جراحی بسیار کم و شامل احتمال خون‌ریزی یا عفونت جراحی در کوتاه مدت یا درد بیضه به‌طور موقتی، و به ندرت مزمن، است؛ و فواید این روش، قابلیت بازکردن مجدد وازکتومی، ارزان بودن و دوره نقاهت کوتاه مدت آن است.

وازکتومی باعث ناتوانی جنسی نمی‌گردد ولی موارد متعدد دیده می‌شود که بیمار پس از وازکتومی از کم شدن توانایی یا تمایل جنسی شاکی بوده که دلیل آن، تأثیر روحی انجام وازکتومی است و از نظر علمی وازکتومی تأثیری جسمی بر روی توانایی جنسی ندارد.
در صورت بروز دردهای طولانی مدت و آزار دهنده پس از وازکتومی احتیاج به بازکردن مجدد وازکتومی یا برداشت کامل لولهٔ وازدفران است.

وازکتومی یا انسداد مجاری وازدفران، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جراحی، جهت جلوگیری از باروری در مردان است این روش امروزه در بسیاری از نقاط دنیا بخصوص چین، برای کنترل جمعیت متداول است.

وازدفران مجرای عبور اسپرم از بیضه به طرف پروستات و مجرای ادراری جهت اضافه شدن اسپرم به مایع انزالی منی است که با انسداد این مجرا، باعث تهی شدن مایع منی از اسپرم می‌گردد و در نتیجه مایع خروجی انزالی حاوی اسپرم نمی‌باشد، لذا منجر به باروری نمی‌گردد.

وازکتومی از طریق برش کوچکی بر روی پوست در مسیر مجرای وازدفران انجام می‌گیرد. این برش معمولاً بر روی ساک بیضه (اسکلروتوم) یا به ندرت قسمت تحتانی شکم انجام می‌گردد. سپس با بازکردن بافت زیر پوست و آزاد کردن مجرای وازدفران، قسمتی از مجرا برش داده شد و دو سر آزاد آن، با نخ جراحی مسدود می‌گردد.

در روشی به نام NSIV که به نام وازکتومی بدون برش معروف است بدون برش پوست با تیغ جراحی، از طریق سوراخ کوچکی بر روی پوست، به محل مجرای وازدفران دسترسی پیدا کرده و وازکتومی انجام می‌گردد.

وازکتومی یکی از کم عارضه‌ترین روش‌های جلوگیری از باروری است و عوارض آن شامل عوارض تکنیکی جراحی، مثل احتمال خون‌ریزی و هماتوم در کیسه بیضه و ایجاد عفونت محل جراحی است. عوارض دیررس مثل درد دائمی یا درد هنگام نزدیکی که به ندرت رخ می‌دهد. همچنین با گذشت زمان، ناباروری ممکن است دائمی و غیرقابل برگشت گردد.

از عوارض دیررس وازکتومی درد است. سندروم درد پس از وازکتومی موکا یک عارضه دائمی و گاه ناتوان‌کننده است که ممکن است بلافاصله بعد از وازکتومی یا سال‌ها بعد عارض شود. درد بیضه‌ای که تا چند سال ادامه پیدا می‌کند، تا یک نفر از هر سه مرد وازکتومی شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد بیضه ناتوان‌کننده‌ای که تا سالیان ادامه پیدا می‌کند، و احتمالاً برای همیشه، تعداد کمتری از مردان وازکتومی شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بین این دو حد، گستره‌ای از انواع شدت درد وجود دارد. چنین پنداشته می‌شود که سندروم درد پس از وازکتومی به یک یا چند مورد از دلایل زیر ایجاد می‌شود: فشار داخل لوله‌ای بیضه‌ای، پرشدن بیش از حد لوله اسپرم، التهاب دائمی، فیبروزیس، گرانولومای اسپرم و گیرافتادن عصب. درصورتی که سیمپتوم اولیه درد در لوله اسپرم باشد، سندروم درد پس از وازکتومی را معمولاً با تراکم بیش از حد مایع در لوله اسپرم توصیف می‌کنند. درد می‌تواند بروز دائمی داشته باشد به صورت درد بیضه یا تراکم بیش از حد مایع در لوله اسپرم، یا بروز پراکنده مثل دردهایی فقط در موقع آمیزش، انزال یا فعالیت بدنی.

این درد ممکن است دائمی یا هنگام تحریک جنسی و نزدیکی باشد دلیل بروز درد در بعضی افراد به درستی مشخص نیست. ممکن است افزایش فشار حرکت اسپرم، در لوله مسدود شده، عامل آن باشد ولی عوامل عصبی و روحی معمولاً بسیار تأثیرگذار است.

یک بررسی آماری تلفنی/پستی ۱۷۲ نفر ۴ سال پس از وازکتومی تشخیص داد که ۳۳ درصد از پاسخ دهندگان نوعی ناراحتی مزمن بیضه‌ای داشته‌اند و در ۱۵ درصد از این پاسخ دهندگان، ناراحتی بیضه‌ای دردسرساز بوده‌است. (پاورقی ۱)
یک بررسی آماری پستی گذشته نگر ۳۹۶ مرد تشخیص داد که ۴ درصد، درد قابل توجه در کیسه بیضه برای مدتی بیش از یک سال داشتند که نیازمند جراحی شد. (پاورقی ۲)
یک مطالعه دیگر با ۴۷۰ بیمار وازکتومی تماس گرفت و ۱۸۲ پاسخ دریافت کرد. از این تعداد، ۳۵ مرد (۱۸٫۷٪ پاسخ دهندگان) درد مزمن در کیسه بیضه داشتند، و ۴ مرد (۲٫۲٪) گزارش از دردی داشتند که به شدت کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده بود. (پاورقی ۳)
شیوع یا فراوانی درد طولانی مدت بعد از وازکتومی ممکن است تا حدودی به مهارت جراحی که وازکتومی را انجام می‌دهد بستگی داشته باشد. (پاورقی ۴)

به هر حال درمان درد در بیمارانی که درد باعث آزار طولانی مدت می‌گردد بازکردن مجدد مجرای وازدفران یا خارج کردن تمامی مسیر لولهٔ وازدفران است (Vasoepididymectomy) که خود این اقدام روش هزینه‌بر و زمان‌بر است.

وازکتومی از نظر علمی تأثیری بر روی ناتوانی جنسی در رفتار سکس فرد ندارد و منجر به کاهش یا افزایش تمایل و توانایی جنسی نمی‌گردد و فقط حجم مایع منی ۵/۰ میلی‌لیتر کمتر از قبل از وازکتومی می‌گردد و مایع منی حاوی اسپرم نیست. در موارد متعددی که بیمار پس از وازکتومی اظهار کم شدن تمایل یا توانایی جنسی دارد صرفاً تأثیر عصبی و روحی عمل است و تأثیر جسمی نیست.

اسپرم ساخته شده در بیضه هنگام نزدیکی در مسیر لولهٔ وازدفران حرکت می‌کند و پس از رسیدن به محل وازکتومی شده، پشت محل انسداد مجتمع می‌گردد و به تدریج با گذشت زمان جذب بدن می‌گردد.

وازکتومی با درصد موفقیت بالای ۹۵/۰ تا ۹۵/۹۹ یکی از قطعی‌ترین روش‌های جلوگیری از باروری است که انجام آن با کمترین استرس به فرد و با بی‌حسی موضعی و در زمان حدود ۱۰ دقیقه قابل انجام است و دوره نقاهت کوتاه مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت است. پس از ترمیم احتیاج به کشیدن بخیه نیست. احتمال عود و بازشدن مسیر وازدفران بین ۵ تا ۰۵/۰٪ است که بسته به تکنیک وازکتومی متفاوت است.

درصورت تمایل فرد به باروری مجدد، قابلیت بازکردن مجدد لوله به روش جراحی است. البته بایستی در نظر داشت که درصد موفقیت بازکردن مجدد وازدفران قطعی و ۱۰۰ درصد نیست. چون به مرور زمان افزایش فشار مجاری اسپرم، به تدریج منجر به تخریب بافت مجاری و لوله‌های اسپرم ساز (seminifrous Tubul) و در نتیجهٔ ناباروری دائمی می‌گردد.

چه بیماری کاندید مناسبی برای بازکردن مجرا وازدفران پس از وازکتومی است؟
اگر فردی احتمال دارد در آینده داوطلب داشتن فرزندی باشد توصیه می‌گردد که از انجام وازکتومی صرف نظر کند؛ ولی اگر به هر دلیلی فرد وازکتومی شده خواستار داشتن فرزندی دیگر شد می‌توان با جراحی (وازو وازستومی) اقدام به بازکردن مجرا کرد.

هرچه فاصله زمانی بین انجام وازکتومی و جراحی بازکردن لوله کمتر باشد و تکنیک انجام جراحی بهتر باشد، شانس موفقیت عمل بیشتر خواهد شد. بهترین زمان کمتر از ۲ سال فاصله زمانی و در فردی که بیش از ۱۰ سال از وازکتومی گذشته باشد کمترین درصد موفقیت انتظار می‌رود.

بر خلاف وازکتومی که اقدامی ارزان قیمت، سریع و از نظر تکنیکی آسان است، بازکردن آن روشی مشکل، زمان‌بر، و گران‌قیمت است. بهترین روش انجام به روش میکروسرجری (استفاده از میکروسکوپ و بزرگنمایی حین جراحی) است و دقت و ظرافت حین جراحی تعیین‌کننده است.

در این روش لولهٔ وازدفران که قطر بیرونی حدود ۵/۱–۱ میلی‌متر و قطر لومن داخلی آن حدود ۱/۰ است به وسیلهٔ نخ‌های جراحی بسیار باریک که به سختی با چشم قابل مشاهده است از طریق دید میکروسکوپی در ۲ تا ۳ لایه، عمل پیوند دو سر لولهٔ وازدفران انجام می‌گیرد.
پس از انجام یک عمل وازو وازوستومی موفق، حتی باز ممکن است جهت بارور شدن احتیاج به درمان دارویی یا اقدامات کمک لقاحی نیز باشد.

۲۴ ساعت استراحت پس از انجام وازکتومی لازم است. مسکن و در صورت صلاحدید پزشک جراح، آنتی‌بیوتیک لازم است. همچنین مدت حدود ۳ ماه پس از وازکتومی، زمان لازم است بگذرد تا مایع منی فرد فاقد اسپرم و کاملاً نابارور گردد.

سه ماه پس از وازکتومی لازم است آزمایش مایع منی از نظر وجود اسپرم در سه مرحله انجام گیرد و در صورتی که مقدار اسپرم صفر باشد فرد می‌تواند عمل را مؤثر و کامل بداند؛ لذا پس از وازکتومی تا ۳ ماه سایر اقدامات جلوگیری‌کننده از باروری مثلاً استفاده از کاندوم توصیه می‌گردد.

1. ^ a b McMahon A, Buckley J, Taylor A, Lloyd S, Deane R, Kirk D (1992) “Chronic testicular pain following vasectomy.” British Journal of Urology. ۱۹۹۲;69:188-191. PMID 1537032
2. ^ a b c Ahmed I, Rasheed S, White C, Shaikh N (1997) “The incidence of post-vasectomy chronic testicular pain and the role of nerve stripping (denervation) of the spermatic cord in its management.” British Journal of Urology. 79:269-270. PMID 9052481
3. ^ Choe J, Kirkemo A (1996) “Questionnaire-based outcomes study of nononcological post-vasectomy complications.” The Journal of Urology. 155:1284-1286. PMID 8632554
4. ^ Leslie TA, Illing RO, Cranston DW, Guillebaud J (2007). “The incidence of chronic scrotal pain after vasectomy: a prospective audit”. BJU Int. 100 (6): 1330-1333. PMID 17850378.


Table 3–2 Percentage of women experiencing an unintended pregnancy during the first year of typical use and the first year of perfect use of contraception, and the percentage continuing use at the end of the first year. United States.Downloads-icon


Downloads-icon


مراکز وازکتومی رایگانDownloads-icon

علت اصلی این ‌که مردان وازکتومی ‌می‌ کنند، این است که از بارداری همسرشان جلوگیری کنند. اما، تصمیم‌ گیری برای این ‌که هرگز باردار نشوند، تصمیم بسیار مشکلی است و همان‌ طوری‌ که از قدیم گفته ‌اند، هرگز نباید گفت هرگز

خوشبختانه، روند اجرای وازکتومی (بستن لوله مردان)، احتمالا برگشت ‌پذیر است. می‌گوییم احتمالا، زیرا بازسازی آن صد در صد موفقیت آمیز نیست.

بستن لوله مردان (وازکتومی) روندی است که قسمت کوچکی از لوله ‌های همسرتان که اسپرم ها را به ‌بیضه ها منتقل می ‌کند بسته و بریده می ‌شود، این لوله ‌ها مجرای وابران (Vas deferens) نامیده می‌ شوند.

این روند به معنای آن نیست که او دیگر مایع منی نخواهد داشت، بلکه به این معنی است که اسپرم نمی‌ تواند وارد مایع خروجی شود.چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

بازگشت وازکتومی یا باز كردن لوله مردان برای بازگشت به توان سابق است. در این روند لوله‌ ها دوباره مرتبط می‌ گردند،‌ تا این ‌که دوباره اسپرم وارد مایع منی شود و باروری تخمک رخ دهد.

روند بازگشت وازکتومی یا باز كردن لوله مردان به این سادگی هم نیست. متخصص اندام تناسلی از طریق برشی کوچک در بالای بیضه ها وارد آن ها می ‌شود. سپس پزشک محل وازکتومی را پیدا خواهد کرد و قسمت بسته شده قبلی را باز می‌کند.

زمانی ‌که این کار اجرا شد، پزشک وضعیت اپیدیدیم epididymis (مجرایی پشت بیضه ها که از آن اسپرم خارج می‌شود) را بررسی می ‌کند. اپیدیدیم از یک لوله ساخته شده که چندین بار دور خود چرخیده است. این لوله به تدریج گشاد شده و سرانجام به مجرای خروجی اسپرم منتهی می‌شود. این وضعیت اپیدیدیم می‌تواند نابود کننده باشد، زیرا پس از وازکتومی، اسپرمی که تولید می‌شود و دیگر قادر به خروج از مجرای خروجی نیست، فشار زیادی را در اپیدیدیم تولید کرده و می‌تواند باعث آسیب آن شود. در صورتی‌که به اپیدیدیم آسیبی وارد شود، بازسازی مجرای خروجی اسپرم مشکل خواهد بود، چراکه اسپرم قادر به خروج از تخمدان‌ها و ورود به مجرای خروجی نیست. هر چه زمان بیشتری از اجرای وازکتومی گذشته باشد، فشار وارد بیشتر بوده و احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری وجود دارد.

در صورتی‌ که آسیبی به اپیدیدیم وارد نشده باشد، مجرای خروجی اسپرم با استفاده از بخیه‌ای به یکدیگر مرتبط می‌گردند. البته زمانی‌که بازسازی وازکتومی رخ داد نیز ضمانتی برای باروری نیست، زیرا این عمل بستگی به عناصر متفاوتی دارد که آیا زوج در لقاح جنین موفق هستند یا خیر.

این یک حقیقت است که تغذیه تاثیر مستقیمی بر توان اسپرم دارد، بنابراین با تغذیه خوب اسپرم ها را در بهترین وضعیت نگه دارید.

سیر حاوی سلنیوم و سرشار از ویتامین ب ۶ است. سلنیوم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، از تخریب اسپرم پیشگیری کرده و توان جنسی را تقویت می‌کند. سیر همچنین منبع عالی از “آلیسین” است که جریان خون را در اعضای جنسی افزایش می‌بخشد و به مردان برای نعوظ کامل کمک می‌کند. با افزودن سیر خرد شده به خوراک‌های مورد علاقه‌تان، از تمامی این فواید بهره برید.

موز ابر خوراکی دیگری برای تقویت قوای جنسی است. این میوه منبع سرشاری از منگنز، ویتامین ب ۱، ویتامین آ، ویتامین ث، و پروتئین است که همگی بهبود و تحریک بیشتر اسپرم را فراهم می‌آورد. این میوه همچنین سرشار از ویتامین ب و بروملین است که تنظیم کننده قوی هورمون‌های جنسی بوده که به افزایش توان جنسی کمک می‌کند.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

webmd

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

سقط جنین

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

این بخش در حال طراحی می باشد

خانه » ناباروری » همه چیز درباره ی عمل وازکتومی در مردان

این عمل شامل بریدن رگ های وازو دفران (رگ های وابران) می شود و جهت مسدود سازی لوله هایی که اسپرم ها را از بیضه ها حمل می کنند، استفاده می شود. به ازای هر بیضه یک رگ وابران وجود دارد. اگر مردی عمل وازکتومی انجام دهد، پس از آن توانایی باردار کردن یک زن را نخواهد داشت.

اسپرم ها در دو بیضه ساخته می شوند که خود درون کیسه بیضه قرار دارند. اسپرم ها در لوله ای به نام اپیدیدیم ذخیره می شوند که به هر بیضه متصل می باشد. هنگامی که یک مرد به انزال می رسد، اسپرم ها به وسیله رگ های وابران از اپیدیدیم حرکت کرده و سپس جهت تشکیل منی با مایع منی ترکیب می شوند. سپس منی به میزراه و بعد به بیرون از آلت حرکت می کند.

پیش از عمل وازکتومی ، منی محتوی اسپرم و مایع منی می باشد اما پس از آن اسپرمی در منی وجود نخواهد داشت. بیضه های مرد با گذشت زمان، اسپرم های کمتری تولید خواهند کرد و بدن او اسپرم های تولید شده را جذب خواهد کرد.

عمل وازکتومی معمولا در مطب یک پزشک اورولوژیست (متخصص مجاری ادراری و سیستم تناسلی مردانه) صورت خواهد گرفت. در برخی موارد، اورولوژیست ممکن است تصمیم گیرد تا عمل را در یک مرکز جراحی سرپایی یا بیمارستان انجام دهد و دلیل آن می تواند اضطراب بیمار یا سایر عمل هایی باشد که همزمان انجام می شوند.چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

دو روش جهت انجام عمل وازکتومی وجود دارد. در هر دو روش بیمار در حین عمل هوشیار است، اما اورولوژیست از یک ماده بی حس کننده موضعی جهت بی حس کردن کیسه بیضه استفاده می کند.

در روش مرسوم، پزشک یک یا دو برش کوچک جهت دسترسی به رگ های وابران بر روی کیسه بیضه ایجاد خواهد کرد. قسمت کوچکی از رگ های وابران بریده و حذف خواهد شد.

پزشک اورولوژیست می تواند انتهای رگ ها را با کاتر (دستگاه سوزاندن با حرارت)، بسته و محل های برش را بخیه بزند. سپس پزشک از طریق یک برش دیگر بر روی کیسه بیضه یا همان برش قبلی، همین عمل را بر روی بیضه دیگر نیز انجام خواهد داد.

برای هر دو بیضه هنگامی که رگ های وابران بسته شدند، پزشک از چند بخیه یا چسب پوست جهت بستن برش های روی کیسه بیضه استفاده خواهد کرد.

در روش وازکتومی بدون تیغ جراحی، سوراخ کوچکی در یک سمت از کیسه بیضه ایجاد می شود. فردی که عمل را انجام می دهد رگ وابران را پیدا کرده و از سوراخ بیرون می آورد. رگ وابران سپس بریده شده و قسمت کوچکی از آن حذف خواهد شد. انتهای رگ وابران سوزانده یا گره زده خواهد شد و رگ به جای خود بازگردانده می شود. سپس این فرایند بر روی بیضه دیگر نیز تکرار خواهد شد.

از آنجایی که سوراخ های به وجود آمده بسیار کوچک هستند نیازی به بخیه نیست. پس از عمل وازکتومی ، بسیاری از افراد در همان روز به خانه برگشته و در کمتر از یک هفته به طور کامل بهبود می یابند.

وازکتومی یکی از موثرترین روش های پیشگیری از بارداری است. آمارها نشان می دهند که در سال اول پس از وازکتومی، در هر ۱۰٫۰۰۰ زوج، تنها ۱۵ تا ۲۰ زوج، بارداری را تجربه خواهند کرد.

جهت مقایسه باید گفت هر ساله در استفاده از کاندوم از هر ۱۰٫۰۰۰ زوج، ۱۴۰۰ زوج و در استفاده از قرص های پیشگیری خوراکی از ۱۰٫۰۰۰ زوج، ۵۰۰ زوج بارداری را تجربه خواهند کرد.

بلافاصله بعد از انجام عمل، وازکتومی به طور کامل موثر نیست و فرد باز هم نیاز به استفاده از روش های دیگر پیشگیری از بارداری، جهت پاکسازی اسپرم های باقی مانده در منی دارد. این پاکسازی ۱۵ تا ۲۰ انزال یا حدودا ۳ ماه به طول خواهد انجامید. حتی پس از آن نیز ۱ نفر در هر ۵ مرد در منی خود اسپرم خواهد داشت و باید جهت پاکسازی کامل اسپرم ها مدت زمانی بیشتری صبر کند.

پزشک پس از عمل جراحی، منی فرد را از نظر وجود اسپرم در آن، بررسی خواهد کرد. به محض اینکه تعداد اسپرم ها در منی فرد به صفر رسید، او می تواند وازکتومی خود را روشی موثر جهت پیشگیری از بارداری در نظر گیرد. اما تا قبل از آن زمان، فرد باید از دیگر روش های پیشگیری از بارداری جهت باردار نکردن شریک جنسی خود استفاده کند.

با اینکه وازکتومی عملی ایمن و بسیار موثر است، اما مردان باید از مشکلاتی که پس از جراحی و در طول زمان ممکن است به سراغ آنها برود، آگاه باشند.

پس از جراحی، بسیاری از مردان ناراحتی، کبودی و مقداری تورم را تجربه خواهند کرد که همگی این علائم ظرف مدت ۲ هفته رفع می شوند. مشکلاتی که پس از جراحی رخ داده و نیاز به بررسی توسط پزشک دارند، شامل موارد زیر می شوند:

 خونریزی در زیر پوست که می تواند به تورمی دردناک منجر شود.

 تب، قرمزی کیسه بیضه و حساسیت به لمس که نشانه هایی از عفونت هستند.

احتمال وقوع دیگر مشکلات کم است اما با این حال می توانند اتفاق افتند. این مشکلات شامل موارد زیر می شوند:

این مورد ناشی از نشت اسپرم از رگ های وابران به درون بافت می باشد.

 این مورد سندرم درد پس از وازکتومی نامیده می شود و در ۱۰ درصد از مردان رخ می دهد.

احتمال ضعیفی برای عدم موفقیت وازکتومی وجود دارد. این مورد می تواند به یک بارداری ناخواسته منجر شود. در هر ۱۰۰۰ وازکتومی که صورت می گیرد ۱۱ مورد در یک بازه زمانی ۲ ساله شکست می خورند. نیمی از این شکست ها در سه ماهه اول پس از جراحی رخ می دهند.

احتمال عدم موفقیت وازکتومی به تعدادی از عوامل بستگی دارد. برای مثال، برخی تکنیک های جراحی احتمال شکست بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارند.

علاوه بر این، احتمال اینکه دو انتهای بریده شده رشد کرده و به یکدیگر برسند بسیار کم است اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد اسپرم ها ممکن است بتوانند به منی وارد شده و بارداری را ممکن سازند.

 وازکتومی می تواند برای مردان یا زوج هایی که از عدم تمایل خود به داشتن فرزند بیشتر یا به طورکلی داشتن فرزند مطمئن هستند، گزینه خوبی باشد.

مردانی که قبل از سن ۳۰ سالگی وازکتومی می کنند جزو دسته ای از مردان هستند که بیشترین احتمال را جهت تمایل به بازگردانی عمل وازکتومی (وصل کردن دوباره رگ ها) در آینده خواهند داشت.

وازکتومی زندگی جنسی فرد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. این عمل از آنجایی که تولید هورمون مردانه، تستوسترون، را کمتر نمی کند تمایل جنسی فرد را نیز کاهش نخواهد داد.

همچنین این عمل تاثیری بر روی توانایی نعوظ یا انزال منی نخواهد داشت. از آنجایی که اسپرم ها بخش کوچکی از منی را تشکیل می دهند، فرد در هنگام انزال متوجه تغییری در مقدار منی نخواهد شد.

تحقیقات نشان می دهند که وازکتومی خطر ابتلای یک مرد به سرطان را افزایش نمی دهد. برخی مطالعات صورت گرفته در دهه ۹۰ میلادی به این مطلب اشاره داشتند که مردانی که تحت عمل وازکتومی قرار می گیرند، شانس بیشتری برای مبتلا شدن به سرطان پروستات را نسبت به سایر افراد دارند. هر چند که، یافته های تحقیقات اخیر هیچگونه ارتباطی را بین وازکتومی و سرطان پروستات نشان نداده اند.

در واقع، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که وازکتومی انجام داده اند نسبت به مردانی که انجام نداده اند کمتر است. همچنین وازکتومی خطر ابتلای فرد به سرطان بیضه را نیز افزایش نمی دهد.

عمل وازکتومی از فرد در برابر ابتلا یا انتقال هیچ یک از بیماری های جنسی از جمله ایدز محافظت نمی کند. فرد باز هم باید از کاندوم یا دیگر روش های پیشگیری جهت محافظت خود از بیماری های منتقله از راه جنسی، استفاده کند.

تقریبا تمامی عمل های وازکتومی قابلیت برگشت دارند. در یک بازگردانی، دو انتهای بریده شده رگ های وابران به هم و یا به قسمتی از بیضه که اسپرم های بالغ در آنجا نگهداری شده، وصل می شوند.

عمل بازگردانی وازکتومی معمولا در یک مرکز عمل های جراحی سرپایی یا بخش عمل سرپایی بیمارستان انجام می شود. جراح می تواند از بیهوشی عمومی نیز استفاده کند.

برای بازگردانی وازکتومی، جراح برش کوچکی در کنار کیسه بیضه خواهد زد و دو انتهای بسته شده رگ های وابران را پیدا خواهد کرد. سپس نمونه مایعی از نزدیک ترین انتها به بیضه گرفته خواهد شد تا وجود اسپرم در آن بررسی شود. اگر اسپرم در مایع یافت شود، دو انتهای بسته شده رگ های وابران می توانند دوباره به هم وصل شوند.

بسیاری پزشکان این بازگردانی را از طریق روشی ریز جراحی (microsurgical) انجام خواهند داد. در اینجا، از یک میکروسکوپ پر قدرت جهت بزرگ نمایی دو انتهای رگ های وابران استفاده می شود. این کار جراح را قادر می سازد تا از بخیه های کوچک تری (به کوچکی یک مژه) استفاده کند و سبب کمتر شدن جای زخم می شود.

روش جراحی میکروسکوپیک در ۷۵ تا ۹۹ درصد از عمل های بازگردانی، اسپرم ها را به منی باز می گرداند. اگر هیچ اسپرمی در مایع منی یافت نشود، انسدادی در اپیدیدیم یا رگ های وابران وجود دارد. جراح برای حل این مشکل با وصل کردن قسمت بالایی رگ های وابران به اپیدیدیم این انسداد را دور می زند. این فرایند شامل درگیری بیشتری می باشد اما احتمال موفقیتی تقریبا یکسان با بازگردانی استاندارد وجود دارد. بهبود از عمل بازگردانی معمولا ۱ تا ۳ هفته به طول می انجامد.چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم

همانند وازکتومی در این عمل نیز وجود عوارض ناشی از عمل ممکن می باشد. بسیاری از مردانی که تحت عمل بازگردانی وازکتومی قرار گرفته اند ناراحتی هایی مشابه یا کمتر نسبت به دوران بهبودی پس از وازکتومی را بیان می کنند.

دوره بازگشت اسپرم پس از اتصال دوباره لوله ها

حدودا ۳ ماه پس از جراحی، اسپرم ها شروع به ظاهر شدن در منی می کنند. با این حال، اگر جراح مجبور به دور زدن انسداد در حین عمل باشد، آشکار شدن دوباره اسپرم ها می تواند تا ۱۵ ماه طول بکشد..

به طور میانگین، دستیابی به بارداری یک سال بعد از عمل بازگردانی وازکتومی به طول می انجامد. با این حال، یک بازگردانی موفق (برگشت دوباره اسپرم به مایع منی) تضمین کننده بارداری نمی باشد.

در صورتی که بازگردانی مدت کوتاهی پس از عمل وازکتومی انجام شود، احتمال بازگشت باروری و بارداری در بالاترین میزان خود قرار می گیرد. احتمال بازگشت باروری و بارداری همگام با افزایش زمان بین عمل وازکتومی و عمل بازگردانی آن، کاهش می یابد.

تا پیش از سال ۹۰ وازکتومی برای مردان بالای ۵۰ سال که دو فرزند داشتند، به طور رایگان انجام میشد. اما اکنون هزینه عمل وازکتومی مردان به صورت آزاد، حدود ۱٫۵ میلیون تومان است.

چه کسانی می توانند وازکتومی کنند؟ به طور کلی عمل وازکتومی بر اساس انتخاب فرد انجام می شود. اما پزشکان معمولان برای افراد کمتر از ۵۰ سال و همچنین کسانی که فرزندی ندارند یا فقط ۱ فرزند دارند، این عمل را توصیه نمی کنند. توصیه می شود پیش از عمل وازکتومی آقایان، حتما با همسر و همچنین مشاور خانواده مشورت کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

متخصص ارولوژی و جراح کلیه، مجاری ادراری و تناسلی، عضو انجمن ارولوژی اروپا، عضو انجمن ارولوژی ایران و مدیر گروه ارولوژی بیمارستان آتیه.

در این مقاله قصد داریم به دلایل ایجاد واریکوسل، رانندگی بعد از عمل واریکوسل،…

من ۲۶ سال سن دارم و به تازگی ازدواج کرده ام. دقیقا سه ماه…

آیا تقویت اسپرم با استفاده از تغذیه امکان پذیر است؟ براساس آمار، در پنج…

تماس با ما

با ما در تماس باشید


آدرس مطب

تهران – جنب بیمارستان آتیه – ساختمان پزشکان آتیه – طبقه ۴


ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 13 و 17 الی 20


شماره تماس

02188367353
|

09129727780

دسترسی سریع

مطالب تصادفی

علل بروز اختلال نعوظ و روش های درمان آن

اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

هر آنچه که باید درباره سيستوسكوپی بدانیم

چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم
چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *