چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم
چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

تسنیم نوشت: بسیاری از افراد مبتلا به کووید۱۹ می‌توانند طبق تشخیص پزشک، با رعایت نکات بهداشتی، در منزل خود قرنطینه شوند. رعایت برخی نکات بهداشتی در ایام قرنطینه این بیماران برای سایر اعضای خانواده ضروری است.

بسیاری از افراد مبتلا به کووید۱۹ نیاز به بستری ندارند و می‌توانند طبق تشخیص پزشک، با رعایت نکات بهداشتی، در منزل خود قرنطینه شوند؛ اما ایزوله شدن در منزل، مستلزم رعایت نکاتی است تا ویروس کرونا از فرد آلوده به سایر اعضای خانواده منتقل نشود.

بر اساس اعلام مؤسسه ملی تحقیقات سلامت ایران، ضدعفونی کردن سطوح بعد از پاک کردن آن‌ها خطر انتشار عفونت را بسیار کاهش خواهد داد. سطوح مختلفی که فرد مبتلا به کووید ۱۹ از آنها عبور کرده یا زمان کوتاهی در آنها بوده است (مانند راهروها) و به طور واضح با مایعات بدن (مانند ترشحات و ادرار و سایر موارد مشابه) آلوده نشده‌اند را می‌توان به طور کامل و طبق روش عادی تمیز کرد. اما سطوحی که به وسیله بدن فرد بیمار آلوده می‌شوند و سطوحی که به علت تماس مکرر، پتانسیل آلوده شدن بالایی دارند مانند حمام و دستشویی، دستگیره‌های در، تلفن و نرده‌ها باید ضدعفونی شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا و سازمان جهانی بهداشت در مورد تمیز کردن و ضدعفونی سطوح تماس یافته با فرد مبتلا به ویروس کرونا موارد زیر را پیشنهاد می‌کند:

۱. حداقل ۳ ساعت قبل از تمیز کردن اتاق، فرد بیمار اتاق را ترک کند و در این ۳ ساعت کسی وارد اتاق نشود. اتاق‌ها تا قبل از تمیز و ضد عفونی شدن در اختیار فرد دیگری قرار نگیرد. اگر قبل از تمیز و ضدعفونی کردن، الزامی برای ورود به اتاق وجود دارد، وسایل حفاظت فردی مناسب قبل از ورود پوشیده شود.

۲. قبل از شروع به تمیز کردن، ماسک جراحی و یک جفت دستکش پوشیده شود. از لمس صورت و چشم‌ها در طول تمیزکاری خودداری شود.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

۳. ماده ضدعفونی کننده مطابق با دستورالعمل سازنده آماده شود و یا از محلول سفیدکننده (رقیق شده) استفاده شود. برای سطوحی که کاربرد سفیدکننده مناسب نیست می‌توان از الکل استفاده کرد.

۴. پنجره‌ها به منظور تهویه باز نگه داشته شوند.

۵. کف اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی کننده یا سفید کننده با زمین‌شوی مناسب تمیز شود، تمیزکاری از یک طرف شروع و به انتهای دیگر ختم شود.

۶. پارچه ها با محلول ضدعفونی کننده یا سفید کننده خیس شده و برای تمیز کردن سطوحی که امکان تماس مکرر با آنها وجود داشته است (دستگیره، قفل در، پشتی صندلی، میز، کیبورد، ماوس و …) و سطوح توالت استفاده شود.

۷. از ظروف اسپری‌کننده برای ماده ضدعفونی استفاده نشود زیرا ممکن است پاشیدن مواد، باعث پراکندگی بیشتر ویروس شود. همچنین ضدعفونی کننده‌های الکلی قابل اشتعال هستند و نباید در هوا اسپری شوند.

۸. توالت‌ها با مجموعه جداگانه‌ای از وسایل تمیز کننده (زمین شوی و پارچه‌های تمیزکننده یکبار مصرف) و با استفاده از ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده تمیز شوند. از ضدعفونی کننده‌های مناسب استفاده شود و به این نکته توجه شود که مواد ضدعفونی کننده مختلف برای تأثیرگذاری به زمان‌های مختلف تماس با سطح نیاز دارند که بایستی بر اساس دستورالعمل سازنده رعایت شود.

۹. همه سطوح قابل دسترس (سینک، شیرها، جا صابونی، محل قرار گیری دستمال توالت، دیوارها، قفل‌ها، دستگیره‌ها، دکمه یا دستگیره سیفون) بایستی تمیز شوند.

۱۰. محل ادرار کردن و کاسه توالت با یک برس تمیز شده و از پارچه‌های جداگانه برای تمیز کردن قسمت های مختلف توالت فرنگی استفاده شود. برس‌ها و پارچه‌های به کار رفته برای این کار نباید برای سایر سطوح استفاده شوند.

۱۱. همه پارچه‌های مورد استفاده و همچنین ضایعات حاصل از تمیزکاری در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

۱۲. سطل‌ها با خیساندن در ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضد عفونی شوند.

۱۳. پس از تکمیل تمیزکاری و ضدعفونی، دستکش‌ها در آورده شده و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

۱۴. ماسک جراحی برداشته شده و مجددا، دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

۱۵. دستکش‌ها و ماسک در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

۱۶. همه زباله‌های تولید شده در طول تمیزکاری بایستی از سایر زباله‌های خانگی و معمول جداسازی شده و مانند زباله‌های دیگر تا حد امکان زود دفع شوند.

۱۷. فرد مسئول تمیزکاری بایستی بلافاصله پس از اتمام کار دوش گرفته و لباس‌هایش را عوض کند.

۱۸. برای اتاق تهویه یا هوای تمیز در نظرگرفته شود.

۱۹. در صورت امکان و اگر فرد بیمار توانایی دارد به او یک کیسه زباله مناسب داده شود تا در طول حضورش در اتاق، خودش زباله‌ها را در کیسه قرار دهد.

۲۰. اگر بیمار در خانه نگهداری می‌شود، محل مورد استفاده او بایستی به طور مکرر ضد عفونی شود. در صورتی که از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌شود پس از هربار حضور فرد بیمار در آن، بایستی بطور کامل ضد عفونی انجام شود.

۲۱. ظروف مورد استفاده بیمار در صورتی که یکبار مصرف نیستند برای شست‌وشو با دستکش برداشته شده و سپس با آب داغ و مایع شوینده شسته شوند. بعد از هر بار شستشو یا دفع زباله، دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

۲۲.  وقتی سطوح مورد نظر را نمی‌توان با استفاده از شوینده تمیز کرد یا شست‌وشو داد، برای مثال رومبلی‌ها و تشک‌ها، بایستی با بخار این سطوح را تمیز کرد. هر چیزی که به مقدار زیادی با مایعات بدن (مانند ترشحات و ادرار و سایر موارد مشابه) آلوده شده و نمی‌توان آن را با شستشو تمیز کرد، بایستی دور انداخته شود. برای تمیز کردن سطوح نرم‌تر مانند فرش و موکت بعد از برداشتن آلودگی‌های قابل دید، از مواد شوینده‌ی خاص موجود برای این سطوح استفاده شود.

۲۳. استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک مناسب هنگام تمیزکاری و ضد عفونی کردن ضروری است. برای ضدعفونی کردن سطوح و محل نگهداری بیمار می‌توان از محلول های سفید کننده، محلول‌های حاوی الکل حداقل ۷۰ درصد و محصولات شوینده تأییدشده استفاده کرد. وسایل تمیز کردن و ضدعفونی بایستی جداگانه بوده و در انتها دور انداخته شوند.

۲۳۵۲۳۲

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

صنایع بسیاری وجود دارند که برای کنترل کیفیت نیاز به محیطی به دور از آلاینده ها دارند. از این رو باید فضاهایی را در خطوط تولید تعبیه کنند که اصطلاحا به این فضاها اتاق تمیز یا کلین روم می گویند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

آیا ویروس بیماری کرونا می‌تواند از غذا منتقل شود؟ این روزها لباس‌ها را چگونه بشوییم؟ وظایف خانگی روزمره اکنون به منبع عدم اطمینان و نگرانی تبدیل شده‌اند. خانواده‌ها در تلاش هستند تا امور اولیه زندگی را انجام داده و در همان حین عزیزان‌شان را ایمن و سالم نگه دارند. اطلاعات نادرست گسترده درباره ویروس همه را در خطر قرار داده و فشار روانی تشخیص واقعیات از جعلیات را افزایش داده است.

تحقیقات درباره ویروس بیماری کرونا ادامه دارد، اما تاکنون می‌دانیم که این ویروس از طریق ارتباط مستقیم به مانند قطرات تنفسی فرد مبتلا (ناشی از سرفه یا عطسه)، و نیز لمس سطوحی که با ویروس آلوده شده‌اند، منتقل می‌شود. ویروس می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده بماند. اما خبر خوب این است که ضدعفونی‌کننده‌های معمولی می‌توانند ویروس را از بین ببرند. حال این وضعیت چه معنایی برای خانه شما خواهد داشت؟

تمهیدات بهداشتی شخصی می‌تواند در حفظ سلامت خانواده‌تان و افراد دیگر مفید باشد.

به صورت‌تان دست نزنید

از لمس چشمان، بینی و دهان پرهیز کنید.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

 

توی دست‌ها سرفه یا عطسه نکنید

دهان و بینی خود را در زمان سرفه یا عطسه با آرنج یا یک دستمال بپوشانید. فورا دستمال استفاده شده را دور بیندازید.

 

فاصله را حفظ کنید

حدقل یک متر فاصله از هر فردی که سرفه یا عطسه می‌کند داشته باشید.

 

دست‌ها را بشویید، بشویید، بشویید

بله، همه جا این جمله را می‌شنوید، زیرا این کار بهترین خط دفاعی ما است. دست‌ها را به صورت مداوم و حدقل به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.

یک راه آسان برای انجام این کار با کودکان این است که در تمام مدت شستشو یکی از سرودهای مورد علاقه آنها را با هم بخوانید.

مطمئن شوید پس از اینکه عطسه کرده و یا بینی خود را پاک کردید، به توالت رفتید، زمانی که از خانه بیرون رفته یا وارد آن می‌شوید، قبل از آماده کردن غذا، ‌قبل از آرایش کردن، قراردادن لنزهای چشمی و … دست‌ها را بشویید.

اگر از ماده ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنید اطمینان یابید که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد، اطمینان یابید که تمام قسمت‌های دست آغشته شده و سپس دست‌ها را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه به هم بمالید تا زمانی که خشک شوند.

آیا می‌دانستید؟ آب سرد و آب گرم نیز در کشتن میکروب‌ها و ویروس‌ها به همان اندازه مؤثر است – البته تا زمانی که از صابون استفاده می‌کنید و دست‌ها را به شیوه درست می‌شویید!

 

نظافت و ضدعفونی سطوحی در خانه که تماس زیادی با آنها دارید یکی از اقدامات احتیاطی مهم برای کاهش ریسک ابتلا است.

از دستورالعمل‌های مندرج در محصولات نظافتی برای استفاده صحیح و ایمن پیروی کنید، این دستورالعمل‌ها شامل اقدامات احتیاطی هستند که در زمان استفاده باید انجام دهید به مانند پوشیدن دستکش و یا اطمینان از اینکه جریان هوای خوبی در خانه برقرار باشد.

برخی کشورها لیستی از محصولات پیشنهادی برای استفاده علیه ویروس کرونا را پیشنهاد داده‌اند.

 

نظافت و ضدعفونی سطوحی که در معرض تماس زیاد هستند

هر خانه‌ای متفاوت است اما مکان‌هایی که معمولا تماس بسیاری با آنها داریم عبارتند از: دستگیره درب‌ها، میزها، صندلی‌ها، نرده‌ پله‌ها، سطوح آشپزخانه و حمام، شیر آب، توالت، کلیدهای برق، تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، تبلت‌ها، صفحه کلیدها، کنترل‌ها، دسته‌های بازی و نیز اسباب‌بازی‌های مورد علاقه.

 

برای نظافت و ضدعفونی از چه موادی باید استفاده کرد؟

اگر سطح مورد نظر کثیف است ابتدا با صابون یا مواد شوینده و آب پاک کنید. سپس از یک ماده ضدعفونی کننده که حاوی الکل (در حدود ۷۰ درصد) یا سفید کننده است استفاده کنید. سرکه و دیگر محصولات طبیعی توصیه نمی‌شوند.

در بسیاری مناطق یافتن اسپری‌ها یا دستمال‌های ضدعفونی کننده کار سختی است. در چنین مواردی، نظافت را با آب و صابون ادامه دهید. راه‌حل‌هایی چون سفیدکننده‌های خانگی رقیق شده نیز می‌توانند برای پاک کردن برخی سطوح به کار روند.


 چگونه ضدعفونی کنیم

مواد نظافتی را که روی یک سطح استفاده کرده‌اید، نباید بلافاصله پاک کنید. بسیاری محصولات ضدعفونی کننده، مانند اسپری‌ها یا دستمال‌های مرطوب، باید چند دقیقه بر روی سطوح بمانند تا تأثیر گذارند. همیشه دستورالعمل‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که از محصولات آن گونه که توصیه شده استفاده می‌کنید و از آسیب زدن به کالاهای حساس به مانند تلفن‌های همراه یا دیگر دستگاه‌های الکترونیک جلوگیری کنید. استفاده از کاورهای قابل نظافت را برای دستگاه‌های الکترونیکی مدنظر قرار دهید.

 

هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه مدتی بر روی پارچه زنده می‌ماند اما بر روی لباس‌هایی که حاوی پلاستیک یا فلز هستند می‌تواند چند ساعت تا چند روز به بقا ادامه دهد.

احتیاط و عقل سلیم خود را به کار گیرید. اقدامات مناسب شامل درآوردن کفش‌ها، وقتی وارد منزل می‌شوید و عوض کردن لباس‌های بیرون با لباس تمیز در زمان بازگشت از اماکن شلوغ و همچنین شستن دست‌ها با آب و صابون بلافاصله پس از تعویض لباس را انجام دهید.

 

شستشوی لباس‌ها در خانه

ملحفه‌ها، حوله‌ها و لباس‌ها را به طور مداوم تمیز کنید.

 

شستشوی لباس‌ها بیرون از خانه

اگر به خشکشویی یا لباسشویی دسترسی ندارید، لباس‌ها را در خانه با صابون یا مواد شوینده و با گرم‌ترین آبی که مناسب اقلام است.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

 

اگرچه تاکنون مدرکی که نشان دهد ویروس از طریق غذا یا بسته‌بندی به افراد منتقل شده، ارائه نشده است، اما ممکن است که افراد ابتدا یک سطح یا شیء که آلوده به ویروس بوده را لمس کرده، سپس به صورت خود دست زنند و دچار بیماری شوند.

خطر زمانی بیشتر می‌شود که افراد بیرون از منزل و در فروشگاه مواد غذایی یا در زمان دریافت غذا (مثلا دریافت غذا در مناطقی که غذای آماده می‌فروشند) در فاصله نزدیک با افراد دیگر قرار می‌گیرند. مانند هر زمان دیگری، بهداشت فردی مناسب در زمان آماده کردن غذا برای جلوگیری از هر نوع بیماری ناشی از غذا مهم است.

موارد احتیاطی مرتبط با بسته‌بندی مواد غذایی و آماده کردن غذا

 

نکات کلی بهداشت غذا

 

بیماری ویروس کرونا، آنچه والدین بایستی بدانند

یونیسف سومین محموله کیت‌های تشخیص کرونا را تحویل انستیتو پاستور داد

یونیسف دومین محموله کیت‌های تشخیص کرونا را وارد ایران کرد

ایده‌هایی برای کمک به والدین و مراقبین که مهم‌ترین کار دنیا را انجام می‌دهند

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به بیماری مسری و واگیردار دچار شد، باید بعد از بهبود او از انتقال و شیوع بیماری به دیگر افراد خانه جلوگیری کنید. به غیر از شستن مکرر دست‌ها، تمیز کردن خانه اولین راه دفاعی در برابر بیماری محسوب می‌شود، چرا که ویروس می‌تواند تا چند هفته هم روی سطوح سخت باقی بماند. در ادامه با چند فضای مختلف خانه و البته خودرو آشنا می‌شوید که نیاز به توجه بیشتری دارند و همچنین می‌آموزید که برای از بین بردن میکروب و باکتری راهکار درست تمیز کردن خانه بعد از بیماری چیست.

برای از بین بردن ویروس، باکتری و میکروب استفاده از آب تمیز و شوینده ملایم کافی نیست. بلکه باید از مواد ضدعفونی‌ کننده هم استفاده کنید. در مورد این مواد دقت داشته باشید که باید پیش از مصرف، دستورالعمل هر محصول را به طور کامل مطالعه کنید تا بهترین نتیجه بر جای بماند. تمیز کردن سطحی و سریع هم کفایت نمی‌کند.

اگر محصول تجاری ضدعفونی کننده و همه‌کاره در خانه ندارید، می‌توانید آن را با استفاده از سفیدکننده کلرین آماده کنید. برای این منظور کافی است:

دو قاشق غذاخوری سفیدکننده کلری ۵.۲۵ تا ۶ درصد را به ۴ پیمانه آب اضافه کنید (با دقت نوشته روی بطری سفیدکننده را بخوانید تا مطمئن شوید این محصول به اندازه‌ای قوی است که بتواند سطوح را ضدعفونی کند). بهتر است این محصول را هر روز به صورت تازه آماده کنید. زیرا اگر سفیدکننده کلری برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، ممکن است ویژگی تمیزکنندگی خود را از دست بدهد.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

بیشتر بخوانید: چطور در خانه ضدعفونی کننده دست بسازیم؟

اگر از محصولات آماده و تجاری استفاده می‌کنید، دستورالعمل روی برچسب را پیش بگیرید. ولی در مورد محلول‌های پاک کننده خانگی نیاز است یک پارچه سفید تمیز یا دستمال حوله‌ای آشپزخانه را درون محلول سفیدکننده تهیه شده فرو ببرید و با کمک آن سطوحی که نیاز به تمیز شدن دارند را پاک کنید. حداقل به مدت سه دقیقه منتظر بمانید و سپس مجدد سطح مورد نظر را با آب تمیز پاک کنید. می‌توانید محلول سفیدکننده را درون بطری اسپری نیز بریزید.

بیشتر بخوانید: ۶ قسمت از خانه که تمیز کردن آن‌ها همیشه فراموش می‌شود!

بعد از استفاده، دستمال حوله‌ای آشپزخانه را دور بیندازید و پارچه نخی را بشویید تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می‌شود برای تمیز کردن خانه بعد از بیماری، از اسکاچ استفاده نکنید. زیرا ممکن است باکتری‌ها در منافذ آن پنهان شوند و همان‌جا باقی بمانند.

در مورد وسایلی مانند ریموت کنترل و کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ، گوش پاک‌کن آغشته به مواد ضدعفونی کننده مناسب است چون می‌تواند به قسمت‌های باریک و کوچک این وسایل دسترسی داشته باشد.

هشدار! هرگز شوینده‌های ضدعفونی کننده را با دیگر محصولات پاک کننده مثل آمونیاک ترکیب نکنید، زیرا گازهای سمی حاصل ممکن است منجر به آسیب یا مرگ شوند.

زمانی که حال ناخوشی داشته باشید، تخت خواب می‌تواند احساس راحتی به شما بدهد و بیشتر از هر چیز دیگری برای استراحت مورد نیاز است. ولی گذراندن وقت در تخت خواب با بیماری آنفولانزا، کرونا یا سرماخوردگی باعث می‌شود میکروب و باکتری درون پارچه‌ها و ملحفه باقی بمانند. برای جلوگیری از گسترش بیماری و ابتلای مجدد بسیار اهمیت دارد که ملحفه و کالای خواب را بعد از استفاده ضدعفونی کنید.

ملحفه و روبالشتی‌ها بیشترین توجه را نیاز دارند، چرا که در نزدیک‌ترین تماس با بدن هستند. شستشوی لباس خواب را هم فراموش نکنید، حتی اسباب بازی و عروسک‌های کودکان هم نیاز به تمیز شدن دارند.

بیشتر بخوانید: ۴ روش شست‌وشو و ضدعفونی کردن بالشت

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری، استفاده از دستکش پلاستیکی در زمان قرار دادن لباس و ملحفه‌های آلوده در ماشین لباسشویی یا شستشوی آنهاست. حتما این ملحفه‌ها را دور از صورت و بدن خود نگه دارید. همیشه این موارد را در اسرع وقت بشویید و سبد لباس‌ها را هم تمیز و ضدعفونی کنید تا آلودگی به دیگر لباس‌ها منتقل نشود.

فراموش نکنید وسایلی مثل تلفن و گوشی همراه، دستگیره در خودرو، ریموت کنترل، کامپیوتر، کلید برق، دستگیره‌های در خانه و وسایل روی میز که اغلب در تماس با دست قرار می‌گیرند را هم با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. زمانی که فرد بیماری در خانه است، حداقل روزی یک‌بار ضدعفونی را انجام دهید و این روند را برای تمیز کردن خانه بعد از بیماری هم فراموش نکنید.

سرویس بهداشتی دارای مسائل بسیاری است که با بیمار شدن فردی در خانه، بیشتر هم می‌شود. استفراغ و اسهال ممکن است ذرات ریزی را روی سطوح مختلف بر جای بگذارد که نیاز است حتما از بین بروند. پس در طول بیماری به طور مکرر از ماده ضدعفونی کننده برای تمیز کردن این سطوح استفاده کنید:

یک حوله دست مشخص را به فرد بیمار اختصاص دهید و آن را هر روز تعویض کنید. حمام، وان، حوله ها و پادری را با آب داغ بشویید و با حرارت بالا خشک کنید تا باکتری‌ها کشته شوند. بعد از پشت سر گذاشتن دوره وخیم بیماری، مسواک بیمار را دور بیندازید و محفظه نگهداری آن را ضدعفونی کنید.

بیشتر بخوانید: با کپک حمام خداحافظی کنید!

محدود کردن فرد بیمار خصوصا کودک در اتاق خواب، دشوار است. این افراد می‌خواهند همچنان در خانواده حضور داشته باشند. برای جلوگیری از آلودگی وسایل و اکسسوری‌ها، روی مبل را با ملحفه یا پتوی قابل شستشو بپوشانید و آنها را مرتب تعویض کنید. روبالشتی و کاورهای قابل شستشو را جایگزین کوسن‌های دکوری کنید.

بیشتر بخوانید: همکاران خط مقدم دیجی‌کالا در روزهای کرونا

سطوح سخت مثل تلفن، ریموت کنترل، کلید برق و دستگیره در را به طور مداوم تمیز کنید. اگر برای سرگرمی فرد بیمار از بازی رومیزی یا اسباب بازی استفاده شد، باید با کمک مواد ضدعفونی کننده آن را تمیز کنید. سطوحی مثل میز جلومبلی یا میز عسلی که مدام لمس می‌شوند را هم فراموش نکنید.

برای جلوگیری از شیوع میکروب و باکتری به دیگران، فرد بیمار نباید برای باقی اعضای خانواده غذا بپزد. حتی شستشوی دقیق دست‌ها هم برای محافظت از دیگران خصوصا در مورد بیماری‌هایی مثل نوروویروس که به راحتی شیوع پیدا می‌کنند، کافی نیست.

همه ابزار آشپزی و ظروفی که توسط عضو بیمار و عفونی خانواده استفاده می‌شود، باید در ماشین ظرف‌شویی اتوماتیک با درجه حرارت بالا شسته شوند یا در صورت شستشو با دست در محلول ضدعفونی کننده (نصف پیمانه سفیدکننده کلر در ۳.۷ لیتر آب) غوطه‌ور شوند.

بیشتر بخوانید: پودر، قرص، ژل؛ تفاوت شوینده‌های ماشین ظرفشویی با یکدیگر چیست؟

سطوح سخت (میز، صندلی و پشتی آن، دستگیره یخچال و دستگیره‌های کابینت و کمد) را مرتب با دستمال ضدعفونی کننده یا اسپری پاک کنید. توصیه می‌شود اسکاچ را کنار بگذارید و از دستمال حوله‌ای آشپزخانه که یک‌بار مصرف است یا دستمال پارچه‌ای نخی که قابل شستشو در آب داغ است، استفاده کنید.

چه مسافر باشید و چه خودتان رانندگی کنید، مسیرهای رفت و آمد به مطب پزشک یا داروخانه ممکن است موجب به جا ماندن ویروس در خودرو شود. بعد از تمام شدن سفر درون‌شهری‌تان، چند دقیقه زمان بگذارید و فرمان، دستگیره‌های داخلی و خارجی خودرو، دکمه و کنترل‌های روی داشبورد، ریموت در پارکینگ، سوییچ و دزدگیر را تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر کودکی دارید که روی صندلی خودرو می‌نشیند، بسیار مهم است که روکش صندلی را بشویید و هر گوشه و شکاف را با دستمال یا اسپری ضدعفونی کنید.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

بیشتر بخوانید: راهکارهای مراقبت و نگهداری از خودرو در بحران ویروس کرونا

منبع: The Spurce

8
 − 

 = 
7

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا رعایت مسائل بهداشتی را به بالاترین دغدغه افراد و جوامع تبدیل کرده است. یکی از راه‌های مهم جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ضدعفونی کردن خانه است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که روزانه و به طور مرتب خانه خودتان را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ضدعفونی کنید.

 

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از وال‌استریت ژورنال، در این ویدئو برایان وارشولک، مدیر اجرایی تیم کویید-19 در شرکت Aftermath Services که در حوزه پاکسازی مواد سمی زیستی فعالیت می‌کند، نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهد.

 

 

در شرایط قرنطینه تمیز و ضد عفونی کردن محیط خانه برای حفظ سلامت اعضای خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، در حالی که افراد در قرنطینه مدام محیط خانه را تمیز می‌کنند اما شاید بسیاری ندانند که ضد عفونی کردن محیط خانه مشابه تمیز کردن آن در شرایط عادی نیست.

در شرایط شیوع کرونا برای حفظ سلامت اعضای خانوار لازم است علاوه بر جمع و جور کردن خانه و گردگیری سطوح مختلف نیز به طور مرتب ضد عفونی شود.

در ادامه چند نکته برای ضد عفونی صحیح محیط خانه در دوران قرنطینه و شیوع کرونا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی گروه ادیتیا بیرلا آورده شده است:

 ۱) مواد مورد نیاز برای ضد عفونی کردن محیط:

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

برای ضد عفونی کردن سطوح مختلف به انواع مختلفی از مواد ضد عفونی کننده نیاز دارید. پاک کننده‌های همه منظوره بر پایه الکل یا سفید کننده و فنیل هستند که در ضد عفونی کردن کف، پنجره‌ها و سطوح سخت به کار می‌روند. برای مبل‌ها، روکش‌های مبل و سایر اثاثیه یا لوازم داخلی به مواد شوینده احتیاج دارید. 

۲) اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از ضد عفونی کننده‌ها:

علاوه بر شیوه صحیح ضد عفونی کردن باید از اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از ضد عفونی کننده‌ها نیز مطلع بوده و آن‌ها را به خوبی رعایت کنید.

هنگام ضد عفونی کردن از دستکش، ماسک، چکمه و دستمال استفاده کنید.

درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا در جریان باشد و بوی مواد ضد عفونی کننده‌ را استنشاق نکنید.

مواظب باشید تا مواد ضد عفونی کننده با پوست شما تماس مستقیم نداشته باشند.

به هیچ عنوان هیچ گونه مواد ضد عفونی کننده یا شوینده را با یکدیگر مخلوط نکنید.

۳) شیوه ضد عفونی کردن محیط آشپزخانه:

برای تمیز کردن کابینت‌ها، کف، سینک و سایر سطوح فلزی یا چوبی از مواد ضد عفونی کننده چند منظوره یا مخلوط صابون و آب استفاده کنید. سپس سطوح مذکور را با یک قاشق غذاخوری از سفید مخلوط شده در یک سطل آب پاک کنید.

برای پاک کردن ظروف و سطوح دیگر که با مواد غذایی در تماس مستقیم هستند از مایع ظرفشویی استفاده کنید که خاصیت ضد جرم داشته باشد.

برای تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات آن‌ها را با آب جاری بشویید. از صابون برای شستشوی آن‌ها استفاده نکنید. می‌توانید از مایع ضد عفونی کننده مخصوص برای سبزیجات استفاده کنید. برای سبزیجات برگدار مانند کلم و کاهو دو یا سه برگ اول را دور انداخته و سپس از آن استفاده کنید.

۴) چگونگی ضد عفونی کردن اتاق‌ها:

کف‌ها باید با مایعات حاوی فنیل و ضد عفونی کننده تمیز شوند. می‌توانید ابتدا از دستگاه تمیز کننده کف مانند تی یا بخارشوی استفاده کرده و سپس با مواد ضد عفونی کننده دوباره کف‌ها را تمیز کنید.

تمام سطوح سخت را می‌توان با پاک کننده‌های سطحی چند منظوره که به راحتی در بازار موجود هستند تمیز کرد. اگر از سفید کننده استفاده می‌کنید، نسبت مناسب سفید کننده به آب تقریباً پنج میلی لیتر در یک لیتر آب است.

برای روکش مبل و سایر اثاثیه یا لوازم داخلی از مواد شوینده و آب گرم استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید کمی سرکه به آب اضافه کنید.

۵) نحوه ضد عفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی:

برای ضد عفونی کف‌ها از پاک کننده‌های مخصوص حمام و دستشویی یا مواد شوینده حاوی فنیل استفاده کنید.

سطوح دیگر مانند سینک دستشویی‌ و وان را با پاک کننده‌های چند منظوره و دستمال یا فرچه مخصوص تمیز کنید. سنگ دستشویی یا توالت فرنگی را تنها با ضد عفونی کننده‌های مخصوص توالت تمیز کنید. 

فراموش نکنید که در شرایط شیوع کرونا ویروس علاوه بر شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، انجام دورکاری و حفظ قرنطینه، ضد عفونی کردن مداوم سطوح مختلف نیز از اهمیت زیادی برای حفظ سلامت افراد برخوردار است.

 انتهای پیام

از آنجا که ویروس کرونا حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف زنده می‌ماند، بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل و محل کار در برابر کرونا امری ضروری است.

به گزارش مشرق، این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شیوع پیدا کرد و به سرعت بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران را درگیر کرد. این ویروس با علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و در مدت کوتاهی به ریه‌ها حمله می‌کند و سبب بروز مشکلات تنفسی می‌شود. مسأله‌ای که ترس از این ویروس را بالا برده است، سرعت انتقال و شیوع آن است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد؛ از آنجا که ویروس می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف مانند سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی زنده بماند، رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل و محل کار در برابر کرونا امری ضروری است.

یکی از راه‌های مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گفته شده که دست‌ها به صورت مرتب شسته شوند و یا هنگام عطسه و سرفه حتماً از دستمال استفاده شود. در ادامه سلسله گزارش‌های نحوه مقابله و پیشگیری از کرونا در این گزارش شما را با نحوه ضدعفونی کردن وسایل عمومی و خانه برای پیشگیری از انتقال کرونا آشنا می‌کنیم.

ضدعفونی کردن خانه برای مقابله با ویروس کرونا

گاهی اوقات مجبور هستیم به بیرون از خانه مراجعه کنیم، مثل خرید کردن، کارهای بانکی در شرایطی مثل الان که ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده است باید بعد از برگشت به خانه بلافاصله وسایل را ضدعفونی کنیم.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم

 مواد غذایی که از سوپرمارکت و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌کنید در معرض آلودگی و میکروب قرار دارد، بعد از خرید بسته‌های مواد غذایی مثل ماکارونی، بطری شیر، رب گوجه را با یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی، تمیز کنید و بعد در یخچال و کابینت قرار دهید.

 میوه و سبزیجات را نیز قبل از قرار دادن در یخچال شسته و ضدعفونی کنید، محیط سرد و تاریک یخچال و فریزر محل خوبی برای ماندگاری ویروس کرونا است. در این مدت پلاستیک مواد غذایی را دور بریزید.

دستگیره درب خانه را حتماً تمیز کنید، دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست‌های کثیف خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می‌کنید.

ضدعفونی کردن آشپزخانه را فراموش نکنید

 آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌هایی است که ممکن است ویروس کرونا در آن گسترش یابد. هر سطحی که در حین پخت غذا لمس می‌شود، می‌تواند ویروس را منتقل کند. بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید تا عاری از ویروس شوند.

سطل زباله‌ها محله تجمع ویروس کرونا

سطل زباله را مرتب خالی کنید آن را نیز ضدعفونی کنید. سعی کنید با لباس‌های بیرون روی تخت و یا مبل نشینید.  برای ضدعفونی کردن خانه از مواد شوینده آنتی‌باکتریال استفاده کنید.

برای شستشوی لوازم پرکاربرد، انواع سطوح خانه و آشپزخانه، ریموت کنترل‌های لوازم الکترونیکی، تلفن‌های رومیزی و همه آنچه بین افراد به صورت مشترک استفاده می‌شود، حتماً از مواد شوینده ضدعفونی کننده استفاده کنید؛ تا ضمن از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌زدایی سبب انتقال ویروس و انواع میکروب از فردی به فرد دیگر نشوند.

 شستشوی ملحفه‌ها، روتختی و روبالشی‌ها را فراموش نکنید

احتمالاً خوب می‌دانید که حوله‌ها، ملحفه‌ها و رویه‌ بالش‌ها بهترین مکان برای محل زندگی ویروس‌ها هستند. در طول دوره بیماری خودتان یا یکی از اعضای خانواده و با ورود باکتری‌ها و حتی پس از آن برای از بین بردن ویروس‌ها باید آن‌ها را با آب گرم و مواد شوینده ضدعفونی‌کننده شسته و ضدعفونی کنید.

 اگر یکی از نزدیکان شما علائم ویروس کرونا و یا آنفلوآنزا را دارند، لباس‌های فرد را جدا بشویید و بعد ماشین لباسشویی را نیز ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی کافی است اجازه دهید ماشین لباسشویی را خالی کنید، سپس با سفیدکننده و آب گرم بشویید و ضدعفونی کنید؛  بنابراین باید نسبت به ضدعفونی کردن این نقاط حساسیت به خرج دهید. برای ضدعفونی کردن سطوح می‌توانید از ترکیب زیر استفاده کنید.

 ۵ قاشق غذاخوری وایتکس را در یک لیتر آب سرد مخلوط کنید، محلول را روی سطح اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت روی سطح بکشید و سطح را ضد عفونی کنید. دقت کنید اصلا نباید به صورت رفت و برگشت بکشید. دستمال را بعد از استفاده در هر سطح با همین محلول بشویید و برای سطوح دیگر استفاده کنید. رطوبتی که از محلول ضدعفونی روی سطح باقی می‌ماند را با دستمال خشک نکنید، اجازه دهید خود به خود خشک شود. دقت کنید که محلول حتماً باید با آب سرد درست شود و نه آب گرم، آب گرم خاصیت گندزدایی و ضدعفونی محلول را از بین می‌برد.

حمام و سرویس بهداشتی باید مرتب ضدعفونی شوند

 حمام و سرویس بهداشتی، روشویی دستشویی، توالت فرنگی در تماس مستقیم با افراد هستند، بنابراین باید تمیز و ضدعفونی شوند. برای ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید از شوینده‌های مخصوص سرویس بهداشتی استفاده کنید. تمیز و ضدعفونی کردن دیوار و کاشی‌ها، کف و سر دوش فراموش نشود. از مایع دستشویی به جای صابون برای شستن دست‌ها استفاده کنید. دستمال توالت را در یک محفظه مناسب قرار دهید.

 ضدعفونی کردن محیط کار برای مقابله با ویروس کرونا

بنا به شغلی که دارید روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید و در این شرایط ویژه که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است باید نسبت به تمیز و ضدعفونی کردن محیط کار برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان دقت زیادی به خرج دهید. فرقی نمی‌کند شما راننده تاکسی هستید و یا فروشنده و یا حتی کارمند، ویروس ممکن است هر جا در کمین شما باشد.

 قبل از هر چیز شستن دست‌ها نباید در محیط کار فراموش شود. وسایل و سطوحی که با آن‌ها مرتب در ارتباط هستید را با محلول الکلی ۷۰ درصد ضدعفونی کنید. میز کار و کیبورد و موس، خودکار از وسایلی هستند که از آن‌ها استفاده زیادی می‌شود. مقداری محلول روی میز کار اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت، میز را تمیز کنید. با توجه به محدودیت در محیط کار برای تمیز و ضدعفونی کردن می‌توانید از دستمال یکبار مصرف حوله‌ای استفاده کنید.

در این مدت از لیوان شخصی استفاده کنید

 برای تمیز و ضد عفونی کردن کیبورد، دستمال را آغشته به محلول ضدعفونی کنید، دقت کنید که دستمال بیش از حد خیس نشود. سپس روی کیبود و موس را تمیز کنید. فراموش نکنید که سیستم را برای ضدعفونی کردن خاموش کنید. بین دکمه‌های کیبورد و درزها را می‌توانید با یک گوش پاک‌کن آغشته به محلول ضدعفونی تمیز کنید. ضد عفونی کردن تلفن را نیز نباید فراموش کنید، برای ضدعفونی کردن تلفن نیز مانند تمیز کردن موس و کیبورد عمل کنید.

 دستگیره‌های در، پنجره، کمد و کلیدهای برق در تماس با افراد است و امکان آلوده شدن آن‌ها به ویروس کرونا بالا است؛ بنابراین باید این نقاط نیز مرتب تمیز و ضدعفونی شوند. سطل زباله اتاق کار نیز باید مرتب خالی شود.

 در این مدت از لیوان شخصی استفاده کنید و قبل از هر بار استفاده تمیز بشویید. سعی کنید در حین کار تنقلات مصرف نکنید، قبل از خوردن حتماً دست‌ها را بشویید.

 علاوه بر ضدعفونی کردن محیط کار و خانه وسایلی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، مثل موبایل، سوییچ با محلول الکل ضدعفونی کنید.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم
چگونه بعد از کرونا خانه را ضد عفونی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *