چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم
چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

با وجود اینکه ما یکدیگر را دوست داریم اما باز هم شرایطی پیش می‌آید که نمی‌توانیم جلوی دعوا و نزاع را بگیریم حتی با عزیزانمان .. دعوا بین همسران یکیاز این نوع دعواهاست

با وجود اینکه ما یکدیگر را دوست داریم اما باز هم شرایطی پیش می‌آید که نمی‌توانیم جلوی دعوا و نزاع را بگیریم و با یکدیگر دعوا نکنیم حتی با افرادی که آنها را خیلی دوست داریم و برایمان خیلی عزیز هستند، و ناگزیر به دعوا روی می‌آوریم. بالاخره روزهایی پیش می‌آید که نه فقط با همسرمان بلکه با عزیزترین و یا بهترین دوست و یا همکار مان نزاعی می‌کنیم و همه این مسائل باعث می‌شود که شاید ما چند روز از این افراد دوری کنیم. دعواها و نزاع‌ها یک جنبه‌ی مهم دیگر هم دارد و آن این است که، این دعوا و نزاع‌ها، انسان را می‌سازد فقط به شرط این که از این دعواها درس یاد بگیریم و دوباره این اعمال را تکرار نکنیم و اگر دوباره با هم چین با مشکلی روبرو شدیم بدانیم چگونه بدون اینکه دعوایی داشته باشیم مسئله را با گفتگو حل کنیم!

بیشتر بدانید : آشتی با همسر بعد از دعوا، مخصوص کسانی که تازه ازدواج کرده اند!!!

مسلما اگر در زمان بحث، دعوا شدت و تندی زیادی نداشته باشد و به آرامی دعوا کنیم و صبر بیشتری به خرج دهیم. آشتی کردن و برقراری دوباره ارتباط راهی ساده‌تر خواهد بود. اما در جنبه‌ی دوم اگر دعوا شدت بیشتری داشته باشد و به یکدیگر ناسزا بگویم و یا در حین دعوای حتی یکدیگر را بزنیم، این رابطه را به سختی می‌توانیم برقرار کنیم و یا حتی زمانی که این رابطه برقرار شد، دیگر آن صمیمت سابق را ندارد و مثل چینی ترک خورده‌ای می‌باشد که با یک ضربه کوچک برای همیشه می‌شکند و فنا می‌شود… همیشه این موضوع را به هنگام دعوا بخاطر داشته باشید تا حدی جلو بروید که جایی برای بازگشت داشته باشید و به قول ما ایرانی‌ها همه‌ی پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید که دیگر راهی برای بازگشت نداشته باشید.اگر هر کسی نقش خود را به درستی انجام دهد و مسئول کارهایی که انجام می‌دهد باشد ، در اینصورت کشش انسان‌ها به یکدیگر بیشتر می‌شود و در وحله‌ی اول از دعوا باید جلوگیری کرد و هر کس نقش خود را ایفا کند تا تقصیر و اشتباه خود را به گردن دیگری نیندازیم، چون معمولا همه‌ی ما ،انسان‌ها از اینکه اشتباه خود را بپذیریم واهمه داریم و عادت کرده‌ایم که فرار کنیم و چه طور و چگونه باید فرار کرد؟ راهش را این گونه ارزیابی می‌کنیم که باید آن را به گردن دیگری بیاندازیم.اولین گام برای آشتی کردن این است که بپذیریم همه‌ی انسان‌ها نظرات مختلفی نسبت به یکدیگر دارند و مسلما ما و شخصی که با او نزاع داشته‌ایم نیز دارای ایده‌ها و عقاید متفاوتی هستیم و اولین گام این است که این موضوع را بپذیریم و نظرات یکدیگر را حتی متفاوت قبول کنیم و برای صحبت‌های یکدیگر ارزش قائل شویم. و مهم تر‌از اینکه بعد از دعوا به دنبال انتقام جویی نباشیم وبه دنبال این نباشیم که بعد از دعوا با صحبت‌های و یا رفتارمان دیگری را تحقیر کنیم و یا اینکه قصد آزار او را داشته باشیم به جای این کارها به تفاهم برسید و با یکدیگر سازش کنید. حالا چند دلیل را با هم بررسی می‌کنیم تا به جوابی برسیم تا بتوانیم از این ماجراها جلوگیری کنیم:چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

از خودتان علت اصلی دعوا را بپرسید. گاهی وقت‌ها دلایل دعوا‌های خیلی ساده است اما به دلیل صبر و تامل زیاد بر روی این مسائل تبدیل به مشکلاتی عمیق می‌شوند. و به نظر غیر قابل حل می‌شوند. برای همین باید زمانی که به این مشکلات ساده برمی‌خوریم تازه اول آن است و به جاهای بقرنج نرسیده است آنها را حل کنیم اما چطوری حلشان کنیم؟ با گفتگو، اما گفتگویی بدون هیچ گونه دعوای و قصد و نیت انتقام گرفتن و یا تحقیر طرف مقابل پس با چه نیتی؟ فقط با امید اینکه بتوانیم آن را حل کنیم و به روابط سابق خود با خوبی و خوشی ادامه دهیم.

بیشتر بدانید : دعوا های زن و شوهری را با این ترفندها پایان دهید!!

آشتی کردن با دیگری، هرگز به این معنا نیست که دیگری شکست خورده است و یا اینکه نظر او کاملا اشتباه بوده است و این شما بوده‌اید که حرف درست را زده‌اید و حق داشته‌اید. و هنگامی که قانع شدید که رابطه را ادامه بدهید باید بدانید که او (طرف مقابل‌تان) را همان جوری که هست قبول کنید تا هنگامی که دوباره همچین موضوعی پیش آمد کرد، دیگر ناراحت نشوید و بدانید که رفتار او همیشه بدین سبک است. و نکته‌ی دیگر این که همیشه و در رابطه‌ی با هر موضوعی حق با شما نیست. ارتباط با دیگران و افرادی که آنها را دارید مسلما همیشه مهم‌تر ازآن هستند که در روابط خود به دنبال مقصر بگردید. زیرا اشخاصی که این تیپی هستند، بعد از اینکه مقصر را پیدا کردند مدام عادت دارند به او بگویند که تو اشتباه کردی، تو این کار را انجام دادی و از این مدل صحبت‌ها و خودشان باعث قطع رابطه شان می‌شوند. و برای بازگشت، و آشتی و مصالحه کردن باید قبول کنیم که یکدیگر را همان طوری که هستیم بپذیریم و هیچ یک از دیگری برتر نیست.

اگر احساس می‌کنید که حتی یک درصد برای مصالحه و سازش آمادگی ندارید به هیچ وجه پیش نروید زیرا ممکن است که صحبتی شود و شما کنترل خود را از دست دهید و اوضاع از اینکه هست بدتر شود برای همین گفته می‌شود که از لحاظ روحی آمادگی کامل داشته باشید و بعد جلو بروید. شما از خود گذشتگی کنید و علی رغم تمامی هیجانات منفی خود که به نوعی شما را از این کار منع می‌کند اما باز هم به سمت طرف مقابل خود بروید، و رابطه را ادامه دهید. این کار شما باعث می‌شود که او از کرده‌ی خود پشیمان شود و ارزش شما را بهتر درک کند. در دعواها به تنهایی پیش نروید و قضاوت پیش از موعد نداشته باشید و مانند نوجوانان پرخاش جو و یکه تاز نباشید. شما باید یک فرقی با نوجوانان داشته باشید.

صحبت کردن خوب است و اینکه کسی قادر باشد به وسیله صحبت کردن رابطه برقرار کند اما باید در صحبت‌های خود دقت کنید و بدانید که چه کلمه‌ای را در کجا به کار ببرید!! راههای زیادی برای برقراری رابطه وجود دارد مثلا: کارهای را که با استفاده از اجزای صورت خود انجام می‌دهید و یا کارهای که با استفاده از اجزای بدنتان و ژست‌های مختلفی که از خود در می‌آورید انجام دهید. برای مثال با رئیس یا دوستتان دعوایی دارید ولی به دلیل احترام زیادی که برای او قائل هستید و یا مقام بالایی که آن شخص دارد نمی‌خواهید با او وارد بحث و جدل شوید برای همین هنگامی که او بر می‌گردد و در واقع شما از دید او خارج هستید و قادر به دیدن شما نیست، برای او شکلک درمی‌آورید، او این حرکت شما را نمی‌بیند و حتی روحش نیز از این کار شما خبر ندارد ولی شما به نوعی با این کار خود که برای او شکلک درآورده‌اید و یا به او دهن کجی کرده‌اید و یا هر کار دیگری که با اجزای صورت و یا بدنتان انجام می‌دهید باعث می‌شود که از درون احساس خوبی داشته باشید و نیز از همه مهم‌تر این احساس را دارید که با این کار خود را از درون ارضاء کرده‌اید.

همسران با یکدیگر دعوا و نزاع دارند اما دوباره در این جا متذکر می‌شویم هنگامی که می‌بینید کار و دعوا دارد بالا می‌گیرد و به قول ما ایرانی‌ها: “کار دارد به جاهای باریک کشیده می‌شود” خود را کنار بکشید و اجازه ندهید دعوا بالاتر رود و در همان جا به بحث تان ایست بدهید کار فوق‌العاده سخت و مشکلی است اما خشم خود را پنهان کنید و اجازه ندهید که همسرتان متوجه شود شما هنوز ناراحت و عصبانی هستید تا او هم مصمم شود و دعوا و نزاع را به پایان برسانید. هنگامی که گفتگویتان به دعوا رسید این نکته را به یاد داشته باشید که ادامه‌ی این گفتگو فایده‌ای ندارد و هر لحظه موقعیت و حریم‌های که در زندگی مشترک بین همسران وجود دارد را به مخاطره می‌اندازد. به همسر خود نشان دهید علی رغم تمام اشتباهاتی که ممکن است انجام دهد باز هم او را دوست دارید. این روشی است برای اینکه به او بگویم که واقعا قصد آشتی کردن داریم.

بیشتر بدانید : از دست شوهرم ناراحتم، چگونه با او صحبت کنم؟

بیشتر بدانید : وقتی شوهرتان با شما قهر می‌کند چگونه رفتار کنید؟

بیشتر بدانید : 6 مسئله ای که هرگز نباید به خاطر آن با همسرتان دعوا کنید!!

بیشتر بدانید : 12 کار ممنوعه زوج های ایرانی بعد از دعوا با همسر!

بیشتر بدانید : مشکلات زناشویی با همسرتان را با 10 قانون ساده حل کنید!!

بیشتر بدانید : حرف های ممنوعه در رابطه با همسر!

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleاختصاصی سیمرغ  

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

اقدام برای آشتی بعد از قهر شاید برای شما نیز کار دشواری باشد. ریشه اکثر اختلافات و دعواهای زن و شوهری، عدم توانایی در بیان درست خواسته‌ها و انتظارات یا بیان نیازها در زمان مناسب است. دعوا و قهر کردن بین زن و شوهر معمولا رایج است؛ آنچه اهمیت دارد هنر شما در آشتی بعد از قهر کردن است. قهر طولانی مدت باعث سردی در رابطه با همسرتان شده و امکان ترمیم رابطه را دشوار می‌کند. این مسئله به نوبه خود می‌تواند پیش زمینه طلاق عاطفی، خیانت و در نهایت جدایی همیشگی شود. با شناخت ترفندهای آشتی کردن بعد از قهر و دعوا و انتخاب این راهبردها می‌توانید روابط خود را به بهترین نحو پیش ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه‌ پایان دادن به دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

انتقاد پذیر نبودن، زود رنجی و حساسیت‌های بیش از حد باعث افزایش تعداد دفعات قهر کردن فرد می‌شود. قهر کردن در واقع حذف مساله و فرار از مشکلات است و این موضوع می‌تواند نشان دهنده ضعف شخصیتی باشد. قهر کردن در دراز مدت، باعث بی انگیزه شدن زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود. قهر دشمن صمیمت و دلبستگی است؛ پس مهارت آشتی بعد از قهر کردن را در خودتان تقویت کنید.

چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

ممکن است بعد از دعوا با همسر، نیاز به زمان داشته باشید تا بتوانید دوباره آرامش خودتان را به دست بیاورید، پس این موضوع را با همسر خود مطرح کرده و از پس زدن او بپرهیزید، چون به افزایش فاصله دوری بین شما دامن می‌زند. به او بگویید به فرصت نیاز دارید تا حالتان بهتر شود، با حالت انتقادی و حق به جانب با او صحبت نکنید. تحریک، تحقیر، بی اعتنایی و انتقام جویی از یکدیگر شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

محیط پیرامون، رفتار و احساس شما را دستخوش تغییرات می‌کند. پس با خلاقیت خود، محیط خانه را تزئین و آراسته کنید. فضایی که آرامش بخش است، تاثیر مثبتی در روح و روان شما خواهد داشت. آمادگی روحی هر دو نفر، پیش نیازی برای آشتی است. فضای خانه در بروز مشکلات و دعواهای خانوادگی تاثیرگذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلافات خانوادگی کلیک کنید. 

برای این که فرآیند آشتی بعد از قهر تسریع شود، لازم است که اشتباهات طرف مقابل را ببخشید، مسائل گذشته را زنده نکنید و مهارت بخشیدن دیگران را فرابگیرید. متعاقبا با فراموش کردن گذشته، زودتر به هدف خود یعنی آشتی کردن می‌رسید. در غیر این صورت دعواهایتان طولانی شده و پیامدها جدی به خود به همراه می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قهر طولانی کلیک کنید.

در زندگی زناشویی توجه کنید که برداشتن هر قدم، در جهت مستحکم کردن پایه‌های رابطه و افزایش صمیمیت باشد. فکر نکنید که اگر برای دلجویی پیش قدم شوید شما بازنده هستید؛ بلکه این حرکت نشان دهنده رشد شخصیتی و از خود گذشتگی بالای شماست و به همسرتان برای جبران نیز انگیزه می‌دهید. توجه داشته باشید که دلجویی کردن فقط به معنای عذر خواهی نیست بلکه باید سعی کنید که دیگر اشتباهات قبلی‌تان را تکرار نکنید.

در زمان دعوا، احتمالا باعث دلخوری و آزردگی همسرتان شده‌اید. برای آشتی کردن به او بگویید که هنوز دوستش دارید و در آن لحظه به خاطر عصبانیت، کنترل خودتان را از دست دادید. اطمینان دادن به همسرتان در مورد دوست داشتن او، در فرآیند آشتی کردن تاثیر به سزایی دارد. اما فراموش نکنید تکرار توهین پایه‌های رابطه شما را ضعیف می‌کند پس برخورد صحیح در زمان دعوا با همسر را یاد بگیرید.

احساسات خودتان را ابراز کنید و در مورد نگرانی‌ها و انتظاراتی که از یکدیگر دارید، صحبت کنید. اگر ناراحتی را درون خودتان بریزید، دلخوری‌هایتان روی هم جمع شده و به مرور بزرگتر می‌شود و در نهایت با حالتی انفجاری بروز پیدا می‌کند.

در دعواهای زن و شوهر، هر یک دیگری را مقصر جلوه می‌دهند؛ تا زمانی که به همین روند ادامه دهید قادر نخواهید بود به طور ریشه ای دعواها را تمام کنید. هر یک از زوجین به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بروز مشکل نقشی دارند، پس با قبول اشتباهات خود، در جهت رفع مشکلات و بهبود رابطه‌تان حرکت کنید.

برقراری ارتباط سازنده و تعاملات مثبت در ایجاد آرامش مجدد و آشتی نقش حیاتی دارد. زمانی که ناراحت هستید و طرف مقابل بی اعتنایی می‌کند یا به حرف هایتان گوش نمی‌دهد، عصبانی می‌شوید. زمانی که همسرتان در مورد ناراحتی‌هایش صحبت می‌کند به او نگاه کنید، با دقت به حرف هایش گوش دهید و سپس با حفظ آرامش پاسخ دهید. به طور واضح صحبت کرده و مطمئن شوید که همسرتان متوجه منظورتان شده است. نوبت حرف زدن را رعایت کنید به یکدیگر کمک کنید تا بهترین راه حل را پیدا کنید. اگر نمی‌توانید این سیر را طی کنید، در خود مهارت گوش دادن را در خود تقویت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کسب مهارت گوش دادن کلیک کنید.

ممکن است برایتان دشوار باشد که احساسات‌تان را به طور مستقیم به همسر خود ابراز کنید یا در بیان آن مشکل داشته باشید. برای این منظور می‌توانید نامه ای بنویسید و مشکلات و نگرانی‌هایتان را با او مطرح کنید. برای نوشتن نامه، چند بار آن را ویرایش کرده و سعی می‌کنید بهترین خودتان را عرضه کنید، پس با نوشتن تاثیر بیشتری روی همسرتان می‌گذارید. از طرف دیگر نوشتن یک شیوه درمانی است که به تنظیم هیجانی‌تان کمک می‌کند. بعدا می‌توانید تصمیم بگیرید که نامه را به او بدهید یا نه ولی کلماتی که زده می‌شوند دیگر قابل پس گرفتن نیستند.

آشتی کردن بعد از قهر برای همه آسان نیست. در واقع بسیاری از افراد با وجود همه اطلاعاتی که در مورد راهکارهای آشتی کردن دارند، بازهم نمی‌توانند در این زمینه پیش قدم شوند و اقدام مؤثری انجام دهند. ما در ادامه به موانعی که در این زمینه بر سر راه شما وجود دارند اشاره کرده‌ایم. به کار بردن توصیه‌هایی که برای آشتی کردن به آن‌ها اشاره شد، حل این موانع را آسان‌تر می‌کند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر برای آشتی پیش قدم شوند مهر تأییدی بر همه رفتارهای غلط همسرشان می‌زنند و این کار باعث می‌شود که او به کارهای خود ادامه دهد. در اینجا باید بگوییم که همه چیز به نحوه آشتی کردن شما بستگی دارد. هنگام آشتی به فرد مقابل نشان دهید با همه مشکلاتی که وجود دارد مایل به قطع ارتباط و گسستن رشته صمیمیت نیستید و می‌خواهید در فضایی آرام با یکدیگر در مورد آن‌ها گفت و گو کرده  و برای حل کردن آن‌ها گام بردارید. در واقع دو طرف باید بدانندکه آشتی به معنای پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه راه حلی درجهت حل مسالمت آمیز اختلافات و تعارض هاست.

ممکن است قبلاً هم موقعیتی پیش آمده باشد که برای آشتی کردن پیش قدم شده اما نتیجه دلخواه را نگرفته‌ باشید. این باعث می‌شود که در دفعات بعدی از این کار پرهیز کنید و همه چیز را به فرد مقابل یا گذر زمان واگذار نمایید. در این شرایط اقدام قبلی خود را کمی بیشتر بررسی کنید. از خود بپرسید آیا زمان و مکان مناسبی را برای آشتی کردن انتخاب کرده بودید و آیا رفتارهای درستی از خود نشان دادید؟ اقدام برای آشتی کردن در زمانی که فرد مقابل بسیار عصبی یا غمگین است، معمولاً به شکست می‌انجامد. تلاش کنید تا بار دیگر شانس خود را در فضایی آرام و بدون تنش امتحان کنید و برای این کار در انتخاب کلمات خود دقت بیشتری خرج دهید.

بسیاری از افراد از این رو برای آشتی کردن پیش قدم نمی‌شوند که می‌ترسند همسرشان برخورد مناسبی از خود نشان ندهد و در نتیجه غرور آن‌ها جریحه دار شود. به خاطر داشته باشید که تلاش برای آشتی کردن نشان دهنده میزان اهمیت شما برای ساختن زندگی مشترک و ارزشمندی رابطه است و انعکاس حضور ویژگی‌های مثبتی در درون شماست. اگر همسرتان به هر دلیلی نتواند آن را بپذیرد، به جای آنکه خود یا کارتان را زیر سؤال ببرید سعی کنید شرایط را بیشتر بسنجید و از یک فرد بی‌طرف مانند یک روانشناس متخصص در حیطه زوج و خانواده کمک بگیرید.

همواره به یاد داشته باشید که آشتی کردن قدم اول برای حل اختلافات است. شما باید قهر را کنار بگذارید تا فرصت گفت و گو را در اختیارتان قرار گیرد. انتظار نداشته باشید که با تقاضای بخشش همه چیز به یک باره درست شود و همسرتان دیگر هیچ اعتراض یا انتقادی به مشکلات قبلی نشان ندهد.

برای آشتی کردن پیش از هر چیز نیاز دارید که خودتان در شرایط روانی مناسبی قرار داشته باشید. درنتیجه اگر مشکلات ایجاد شده، خشم و اضطراب یا غم شدیدی را به شما تحمیل کرده تا زمانی که برای آرام کردن خود کاری انجام ندهید، نمی‌توانید به درستی برای آشتی اقدام کنید؛ در صورت پیش قدم شدن نیز احتمال تبدیل شدن شرایط به بحث و دعوا تا حد زیادی وجود دارد.

هر چه قهر و دعوای شما تداوم پیدا کند، ریشه اختلاف و جدایی قوی‌تر شده و حل کردن آن دشوارتر می‌شود. قهر طولانی ابعاد مختلف رابطه زناشویی تان را تحت تاثیر قرار داده و آن را شکننده می‌کند. پس اگر تمامی راه حل‌ها را انجام دادید و موفق نشدید بهتر است از خدمات مشاوره و زوج درمانی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آشتی بعد از قهر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

مقاله تون خیلی جالب و کاربردی بود. من خودم خیلی از این موارد رو از قبل هم انجام می دادم ولی همین که الان فهمیدم مسیر درستیه بیشترشون میکنم.
اینی که گفته بودید هرچی قهر طولانی تر باشه اختلاف عمیق تر میشه رو خیلی موافقم
من یه جای دیگه هم مقاله ای خونده بودم که اونم موارد خوبی رو گفته بود که به دردم خورد


متشکر از نظرات خوبتون

وقتی دلجویی میکنیم پرروتر میشن و همش فکر میکنن که ما مقصریم که پیش قدم شدیم 🙁
این مقاله هم بعضی جاهش خوب و عملیه

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

بحث و دعوا زن و شوهر با یکدیگر بسیار عادی است زیرا آنها دو انسان با طرز فکرهای متفاوت هستند که در مواردی با هم اختلاف نظر دارند و همین اختلاف نظر سبب می شود با یکدیگر بحثشان بشود. اما برخی از زن و شوهرها پس از بحث با هم کارهای اشتباهی را انجام می دهند که به تثبیت و طولانی تر شدن ناراحتی بسیار کمک می کند. در این مطلب از نمناک اشتباهاتی را یادآور شده ایم که توصیه اکید داریم که بعد از دعوا آنها را ترک کنید و دیگر تکرار نکنید.

سکوت کردن اشتباه است

اگر بعد از دعوا به کمی زمان برای به دست آوردن روحیه خود نیاز دارید و ترجیح می دهید با همسرتان صحبت نکنید ، حتما علت رفتارتان را به او بگویید زیرا او علت رفتار شما را نداند احساس می کند شما برای تنبیه او این کار را می کنید و به همین علت احساساتش را به شما نمی گوید. شما می توانید به او بگویید:«احساسات من به زمان نیاز دارد که به حالت قبلی باز گردد. به من فرصت بده تا حالم خوب شد، با هم صحبت کنیم.»

حرف های همسرتان را فراموش کنید

کلمات آزار دهنده ای که همسرتان در حین دعوا به شما می گوید را فراموش کنید و در ذهن خود نگه ندارید و بگذارید هر چه همسرتان حین دعوا گفته است، همان جا باقی بماند. اما پس از آرامش خود و همسرتان به او بگویید که کدام یک از کلماتی که او در جر و بحث به زبان می آورد، شما را آزار می دهد.چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

معذرت خواهی نکنید

زمانی که با همسرتان دچار مشکل شدید و با او به جرو بحث پرداختید پس از دعوا تنها ازاو معذرت خواهی نکنید بلکه بگویید که من به خاطر فلان چیز یا فلان حرف، از تو معذرت می خواهم و در آینده سعی می کنم که اشتباهم را جبران کنم.

همچنین برای کار بد خود و برخورد تندتان بهانه تراشی نکنید و نگویید:«روز کاری بدی داشته ام، سردرد دارم یا شب قبل بد خوابیده ام»؛ چون این جملات، مشکل را حل نمی کنندپس اگر عصبانی یا خسته اید و یا از نظر روحی آسیب دیده اید ویا در محل کار یا هر جای دیگری شرایط بدی را گذرانده اید ، قبل از رسیدن به خانه همسرتان را از این موضوع مطلع کنید تا او بداند شما بیشتر از شرایط عادی حساس و شکننده اید.»

از دعوای مجدد نترسید

در صورتی که بحثتان بی نتیجه باقی بماند و مشکلتان حل نشده باشد اما از ترس اینکه دوباره دعوا بین شما پیش آید از صحبت با هم فرار می کنید باید بدانید اینکار اشتباه است زیرا اینگونه ناراحتی ها از بین نمی روند. به حرف های همسرتان واکنش نشان دهید و بگویید:«بنابراین منظور تو این است که… درست است؟» و از او تایید بگیرید تا مطمئن شوید منظورش را خوب متوجه شده اید.

آزار کلامی اشتباه است

اگر در زمان دعوا داد بزنید و به همسرتان برچسب بزنید آثار این کار در زمان بعد از دعوا نیز باقی می ماند و بسادگی از بین نمی رود. وقتی با همسرتان برای بررسی و حل اختلافات به گفتگو می نشینید از کلمات و عبارت های نامناسب برای خطاب کردن او استفاده نکنید و او را نرنجانید و با جملات ساده و قابل فهم به او بگویید:وقتی به خانه برمی گردی و به من بی اعتنایی می کنی، من احساس تنهایی می کنم.

به دنبال راه حل باشید

بعد از دعوا بهتر است روی عواملی که دعوا را به وجود آورده اند، متمرکز نشوید بلکه برای مسئله ای که بر سر آن جر و بحث کرده اید، راه حل پیدا کنید.

به یکدیگر فرصت بدهید

بعد از دعوا بعد از اینکه خونسردی تان را به دست آوردید، موضوع را به میان بکشید و روی آن کار کنید. این وقفه خصوصا برای مردها مفید است، چون یک مرد وقتی که کمی استراحت می کند مغزش برای مدتی از آن موقعیت رها می شود. سپس می تواند با ذهنی بازتر و احساسی گرم تر به موقعیت برگردد و نگاه منطقی تری به آنچه روی داده داشته باشد و راه حل را همراه با همسرش پیدا کند.

از با هم بودنتان لذت ببرید

به جای اینکه تمام روز دعوایتان را به یاد بیاورید و به دنبال مقصر بگردید، سعی کنید نگویید:«منظورم این نبود!» گفتن این جمله مثل این است که می خواهید صورت مسئله را پاک کنید این کار اوضاع را وخیم تر می کند؛

زیرا جوابی که همسرتان به شما می دهد، این است که «چرا منظورت همین بود!» بازگشت به گذشته و تاکید بر گفته های خود و طرف مقابلتان باعث می شود به جای راه حل، بر آنچه گذشته است، تمرکز کنید. اگر همسرتان بعد از دعوا می گوید:«منظورم این نبود». جواب بدهید:«درست است که چنین منظوری نداشتی، اما طوری رفتار کردی که من این طور احساس کنم. پس، از این به بعد این کار را انجام نده.»

سرزنش کردن خود بعد از دعوا اشتباه است

دعوا کردن همیشه هم بد نیست و گاهی اوقات نشانه مهم بودن رابطه برای طرف مقابل است؛ بنابراین اگر با همسرتان جر و بحث می کنید، خوشحال باشید از این بابت که زندگیتان را به حال خودش رها نکرده اید و هنوز این زندگی برایتان مهم است.

جر و بحث و اختلاف در بهترین رابطه ها هم پیش می آید و سرزنش خودتان فایده ای ندارد و وقت تان را هدر می دهدپس خودتان را سرزنش نکنید زیرا اعتماد بنفس تان و احترامی که برای خود قائلید لطمه خواهد خورد. شما با کمی تفکر می توانید از بحث های تان برای نزدیک تر شدن به هم استفاده کنید.

دعوای تان را در شبکه های اجتماعی جار نزنید

دعوای زن و شوهری چیزی است که باید خصوصی بماند و اگر ما به اعتماد همسرمان ضربه بزنیم هر دوی شما دچار آسیب می گردیم. بیرون بردن دعوا به بیرون از خانه سبب قضاوت دیگران ازرابطه ی شما می گردد و هیچ کمکی به حل مشکلات تان نمی کند.

دعواها و اختلاف های تان را پیش خودتان نگه دارید و اگر می خواهید با کسی درباره آنها حرف بزنید ، کسی را انتخاب کنید که به او اطمینان داشته و توصیه های منطقی و صادقانه به شما بکند.

نگذارید مشکل تان مدت زیادی حل نشده بماند

در صورت باقی ماندن اختلافات حل نشده شما به همان صورت احساس خشم و نارضایتی تان بیشتر می شود. خشم ِ حل نشده و احساس آزردگی ِ التیام پیدا نکرده رشد کرده و کنترل بحث های تان را دشوارتر و استرس تان را بیشتر و سلامت رابطه شما را به خطر می اندازد.

یکدنده نباشید و عذرخواهی همسرتان را بپذیرید

اگر همسرتان از شما صمیمانه و صادقانه عذرخواهی کرد آن را بپذیرید تا بیشتر از حد لازم احساسات منفی باقی نمانند. لجبازی و رد عذرخواهی تنها شرایط را بدتر و مشکلات را عمیق ترمی کند.در رابطه ی زناشویی، برنده و بازنده نداریم و هردوی شما در یک جبهه هستید.

بعدها دوباره این دعواها را پیش نکشید

یادآوری مداوم دعواها و ناراحتی ها سبب می شود زمانی برای عشق ورزیدن باقی نماند. در بحث رواشناسی در نمناک گفته بودیم که یادآوری مداوم اختلاف های گذشته حل شده، رفتاری مهربانانه نیست و رابطه را خراب می کندو با این کار دعوای جدیدی را شروع خواهید کرد و به همسرتان هم نشان می دهید که حل اختلاف های پیشین هیچ ارزشی نداشته اند.

نگویید که منظوری نداشته اید

اگر حرف ناراحت کننده ای در زمان دعوا به همسر خود زده اید فقط به او نگویید که منظوری نداشته اید زیرا این حرف می تواند همسرتان را عصبانی کند و نشان دهد که خوب هم منظور داشته اید. اگر بگویید منظوری نداشته اید آن را حل نمی کنید و ممکن است در آینده دوباره پیش بیاید.

رابطه ی جنسی را به عنوان جبران دعوای تان استفاده نکنید

رابطه ی جنسی باید از روی عشق، صمیمیت و توجه باشد و برای برقراری یک رابطه جنسی لذت بخش زمانی مناسب است که هیجان و احساس شما مناسب آن باشد. شما نباید بعد از جنگ و دعوای تان برای تغییر دادن فضا رابطه ی جنسی برقرار نمایید و اگر احساس می کنید نیاز دارید با نزدیک شدن به همسرتان، ارتباط صمیمی را دوباره برقرار کنید.

می توانید او را در آغوش بگیرید و نوازشش کنید و شما تنها زمانی می توانید رابطه ی جنسی انجام دهید که هر دوی شما واقعا آن را بخواهید. استفاده ی ابزاری از رابطه ی جنسی تحت هر شرایطی بد است و می تواند چیزی را که نوعی از صمیمیت و عشق را تداعی می کند به مرز هراس و سوء استفاده بکشاند.چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

بعد از دعوا قهر نکنید

نادیده گرفتن همسرتان و قهر کردن فقط آزردگی و خشم را بعد از دعوا بیشتر می کند و نوعی سوء استفاده ی عاطفی است که بی احترامی، خوار و خفیف کردن و دغل کاری نیز محسوب می شود.

هرگز اتاق خواب تان را از هم جدا نکنید

بااین کار، همه چیز را بدتر می کنید زیرا این کار سبب می شود دوری و جدایی پیش آید و دعوای شما کش آمده و ادامه دار گردد.

از یک متخصص کمک بگیرید

اگرهمیشه بر سر موضوعات تکراری با همسر خود بحث می کنید یا نمی توانید مسایل گذشته را فراموش کنید، پیش از بدتر شدن اوضاع پیش مشاور بروید تا راهکار تازه ای به شما ارائه برای حل مشکلتان ارائه دهد.  

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

اولین گام برای آشتی کردن این است که بپذیریم همه‌ی انسان‌ها نظرات مختلفی  دارند‎

 

بهترین همسر دنیا هم که باشید حتما گاهی پیش می اید که بین تان شکراب شود.می گویند در دعوا حلوا خیر نمی کنند! اما بعضی ها هم می گویند آدمها در عصبانیت حرف هایی را میزنند که همیشه بهشان فکر می کرده اند…در هر حال هر کدام از اینها که باشد بعد از دعوا و بعد از کمی مرور کردن حرف هایی که وسط این جنجال ها بین تان رد و بدل شده است به فکر آشتی می افتید که با وجود آن حرف ها چگونه می توانم راه را برای آشتی باز کنم؟! چطور از همسرم دلجویی کنم و به او بگوییم آن حرف هایی که زدم تنها از روی عصبانیت بوده است؟!

 

مسلما اگر در زمان بحث، دعوا شدت و تندی زیادی نداشته باشد و به آرامی دعوا کنیم و صبر بیشتری به خرج دهیم. آشتی کردن و برقراری دوباره ارتباط راهی ساده‌تر خواهد بود. اما در جنبه‌ی دوم اگر دعوا شدت بیشتری داشته باشد و به یکدیگر ناسزا بگویم و یا در حین دعوای حتی یکدیگر را بزنیم، این رابطه را به سختی می‌توانیم برقرار کنیم یا حتی زمانی که این رابطه برقرار شد، دیگر آن صمیمت سابق را ندارد و مثل چینی ترک خورده‌ای می‌باشد که با یک ضربه کوچک برای همیشه می‌شکند و فنا می‌شود… همیشه این موضوع رابه هنگام دعوا بخاطر داشته باشید تا حدی جلو بروید که جایی برای بازگشت داشته باشید و به قول ما ایرانی‌ها همه‌ی پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید که دیگر راهی برای بازگشت نداشته باشید.چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

 

حالا چگونه آشتی کنیم؟ 

اولین گام برای آشتی کردن این است که بپذیریم همه‌ی انسان‌ها نظرات مختلفی نسبت به یکدیگر دارند و مسلما ما و شخصی که با او نزاع داشته‌ایم نیز دارای ایده‌ها و عقاید متفاوتی هستیم و اولین گام این است که این موضوع را بپذیریم و نظرات یکدیگر را حتی متفاوت قبول کنیم و برای صحبت‌های یکدیگر ارزش قائل شویم. و مهم تر اینکه بعد از دعوا به دنبال انتقام جویی نباشیم وبه دنبال این نباشیم که بعد از دعوا با صحبت‌های و یا رفتارمان دیگری را تحقیر کنیم و یا اینکه قصد آزار او راداشته باشیم به جای این کارها به تفاهم برسید و با یکدیگر سازش کنید. 

 

زن‌ها بیشتر قهر می‌کنند یا مردها؟

نمی‌توان دقیق گفت مردها بیشتر قهر می‌کنند یا زنان، ولی بین زنان و مردان در علت توسل به این رفتار تفاوت وجود دارد.

 

قهر واکنش تنبیهی برای نشان دادن نارضایتی است که زنان از قهر برای نمایش نارضایتی خود استفاده می‌کنند. زنان مشتاق نشان دادن عواطف و احساسات‌شان به محیط اطراف هستند، بنابراین با تصمیم به قهر سریعا می‌خواهند ثابت کنند که از مساله‌ای ناراحت هستند، در واقع یک زن با هدف جلب توجه طرف مقابل قهر می‌کند؛ از سوی دیگر زن برای بیان احساسات و عواطف خود از کلمات استفاده کرده و تصور می‌کند‌ بدترین جریمه برای دیگران، محروم کردن آنها از حرف زدن است، اما این هرگز به معنی قطع کل رابطه نیست و آشتی کردن حتمی است، اما مردان از قانون همه یا هیچ استفاده می‌کنند یک رابطه یا از نظرشان کلا مختومه است یا ادامه دار، هیچ نقطه میانی در یک رابطه برای خودشان قائل نیستند و چون نسبت به زنان در ارتباط کلامی ضعف دارند، به همین دلیل نمی‌توانند از قهر به‌عنوان ابراز ناراحتی استفاده کنند، چون مانند آنها از گفت‌وگو نکردن ناراحت و اذیت نمی‌شوند، شاید به همین دلیل است که برخی از مردان اگر قهر کنند و در دور باطل لجبازی گرفتار شوند، دیگر کمتر حاضر به آشتی می‌شوند، حتی اگر به ضررشان‌ تمام شود.

 

چرا قهر می‌کنیم؟

افرادی که زیاد قهر می‌کنند،عموما انتقاد ناپذیر و زودرنج هستند و اعتماد به نفس کمی دارند و از عزت نفس بالایی برخوردار نیستند. آنها هنگام رویارویی با مشکلات یا اختلاف عقیده با دیگران، احساس ترس و حقارت می‌کنند و به ناچار برای دفاع از خود و اجتناب از استرس و اضطراب، راهی جز قهر نمی‌یابند، در حقیقت فرد با قهر و محل نگذاشتن به دیگری به نوعی از مساله فرار می‌کند که این خود نشانه ترس و ضعف شخصیتی فرد است.

 

بعد از قهر چگونه منت کشی کنیم ؟

 

برای دلجویی پیشقدم شوید

وقتی هر دو از موضوعی ناراحت هستید، شاید منتظر بمانید تا دیگری قدم اول را برای دلجویی بردارد؛ این یعنی شما مهارت لازم را برای ترمیم آسیب احساسی که در زندگی مشترکتان ایجاد شده است، ندارید و توجه ندارید که به خاطر همین اشتباه‌تان، ممکن است به مرور زمان، علاقه شما و همسرتان کمرنگ شود؛ بنابراین برای دلجویی، خودتان پیشقدم شوید.

 

از لحاظ روحی خود را برای آشتی آماده کنید و بعد پیش بروید

اگر احساس می‌کنید که حتی یک درصد برای مصالحه و سازش آمادگی ندارید به هیچ وجه پیش نروید زیرا ممکن است که صحبتی شود و شما کنترل خود را از دست دهید و اوضاع از اینکه هست بدتر شود برای همین گفته می‌شود که از لحاظ روحی آمادگی کامل داشته باشید و بعد جلو بروید. شما از خود گذشتگی کنید و علی رغم تمامی هیجانات منفی خود که به نوعی شما را از این کار منع می‌کند اما باز هم به سمت طرف مقابل خود بروید، و رابطه را ادامه دهید. این کار شما باعث می‌شود که او از کرده‌ی خود پشیمان شود و ارزش شما را بهتر درک کند. در دعواها به تنهایی پیش نروید و قضاوت پیش از موعد نداشته باشید و مانند نوجوانان پرخاش جو و یکه تاز نباشید. شما باید یک فرقی با نوجوانان داشته باشید.

 

افرادی که زیاد قهر می‌کنند،عموما انتقاد ناپذیر و زودرنج هستند‎

 

معذرت خواهي سخت است اما…

بسيار پيش مي‌آيد كه افراد با هم دعوا مي‌كنند. فقط به اين دليل كه نتوانستند به درستي منظورشان را به يكديگر بفهمانند يا از عبارات و كلماتي استفاده مي‌كنند كه به درستي منظورشان را نشان نمي‌دهد و باعث سوء‌تفاهم بسيار مي‌شود، همين مي‌تواند براي زندگي زناشويي شما بسيار مضر باشد. بنابراين نخستين كار بعد از هر دعوا اين است كه غرور و تكبر‌تان را كم كنيد و براي به‌وجود آمدن دعوا و كارها و حرف‌هاي اشتباه‌تان اظهار تاسف كنيد. در واقع يك عذر خواهي واقعي مي‌تواند يكي از دشوار‌ترين پيشنهاداتي باشد كه ما به شما مي‌‌دهيم. بر خلاف تصور عموم همه افراد قادر به زبان آوردن اين كلمه بوده و تا به حال هيچ كس بعد از گفتن آن غش نكرده است.

 

حتما به او بگویید که دوستش دارید

هنگامی که می خواهید به حالت آشتی و صلح برگردید به همسرتان بگویید که دوستش دارید. اطمینان دادن در مورد این موضوع که احساس شما نسبت به همسرتان هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد,بسیار خوب است.

 

با تفاوت شیوه دلجویی از خانم‌ها و آقایان آشنا شوید

در دلجویی باید بدانید شیوه دلجویی از مرد و زن به چه صورت است و به تفاوت این دو جنس بیشتر دقت کنید. از آنجا که خانم‌ها خیلی شنیداری هستند و دوست دارند بشنوند بهتر است، مرد‌ها عبارت‌هایی مانند اینکه «من هنوز تو رو دوست دارم» و «تو برایم مهمی» و «من منظوری نداشتم» را زیاد استفاده کنند. نیاز ذاتی خانم‌ها دوست داشته شدن و دوست داشتن است؛ بنابراین وقتی در موضوعی قرار می‌گیرند که آزرده خاطرند نیاز ذاتیشان، آسیب می‌بیند و با خودشان فکر می‌کنند «من رو دوست نداره» یا «نفهمید من دوستش دارم.»

 

در خور ذکر است که نیاز ذاتی آقایان نیز قدرت و توانایی است. معمولا در بحران‌ها احساس آزاردهنده آقایان بی‌کفایتی و تحقیر شدن است؛ بنابراین باید کلماتی به کار گرفته شود که این احساس از او گرفته و حس توانمندی به او بازگردانده شود؛ بیان عبارت‌هایی مانند «من می‌دونم که تو می‌تونی» و «می‌دونم به فکر ما هستی و حواست هست» بسیار مهم است. به طور کلی در دلجویی کردن باید به فرهنگ کلماتی که بینتان است، بیشتر توجه کنید و هر آنچه را که برای بهتر شدن حال طرف مقابلتان لازم است انجام دهید.

 

قبول كنيد كه اشتباه كرده‌ايد

زماني‌كه به‌طور شفاف مشخص شد كه مرتكب اشتباه شده‌ايد و مـطـلقا راه گريزي از پيامدهاي حاصله از خطاكاري و جرم‌تان وجود نداشت، بايد گناه خود را بپذيريـد. براي جبران خرابكاري و رسيدگي كردن به موقـــعيت ايـجـاد شده پيش برويد. اگـر در اين مـرحله در بيان جزئيات متوسل به دروغ شويد، احتمال اين‌كه او احساس كند، به‌طور كـامـل بـا او صـادق نـيستـيد، زياد مي‌شود يا ممكن است داستان شما را به‌صورت متفاوتي از شخصي ديگر بشنود. چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

 

رو راست و يك‌دل باشيد اما كار غيرعاقلانه انجام ندهيد. تا مي‌توانيد اشتباه خود را بي‌اهميت جلوه دهيد. هـمسر شـما شـديدا مي‌خواهد باور كند كه شما قصد اذيت و آزار او را نداشته‌ايد، بنابراين تمام تلاش خود را براي پاك كردن ذهـن او بكار ببنديد. حتی اگر یك عذر و بهانه به‌نظر شما ناكار آمد برسد، اگر به‌صورت متقاعد‌كننده‌ای آن‌را بیان كنید باز او خریدارش خواهد بود.

 

شما هم ببخشید و فراموش کنید

عذر خواهی تنها به این معنا نیست که بگویید متأسفید بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش کنید. در حقیقت فراموشی باعث می گردد که مسئله مورد نظر راه بازگشت و سرایت دوباره به رابطه تان را نداشته باشد.

 

منبع: سلامت نیوز

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

لیست بهترین باشگاه های تناسب اندام تهران|


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان


سینما رو به خونت بیار!

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

کاملا طبیعی است که در یک ازدواج و رابطه زناشویی سالم نیز ، گاهی با همسر اختلاف نظر ایجاد شود و حتی دعوا و قهر اتفاق بیفتد. اما اینکه زوج چطور می توانند اختلاف نظرها را حل کنند، به سازگاری  برسند و مجددا آشتی کنند موضوع قابل توجهی است که نیاز به کسب مهارت دارد. شما بعد از دعوا با شوهرتان کدام مسیر را در پیش می گیرید؟ با او قهر می کنید و برای مدت ها صحبت نمی کنید و همیشه منتظر می مانید تا طرف مقابل منت کشی کند؟ سرد و بی محبت با او برخورد می کنید تا ناراحتیتان را نشان دهید؟ یا اینکه خودتان برای آشتی پیش قدم می شوید؟

اگر می خواهید بدانید بعد از قهر و دعوا چطور می توانید با شوهرتان آشتی کنید و بهترین روش برای آشتی با شوهر چیست، در این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اینکه چه راهی را برای آشتی بعد از دعوا بکار گیریم به عوامل متعددی بستگی دارد. اما مطالعات نشان می دهد به طور کلی “تعامل برای حل مشکل” ، “عذرخواهی از اشتباهات” و “وقت گذراندن با یکدیگر” و “سازش” به ترتیب بهترین و موثرترین روش ها برای آشتی بعد از دعوا هستند. در مقابل” دوری کردن و نادیده گرفتن طرف مقابل” و “وانمود کردن به اینکه دعوا اتفاق نیفتاده” غیر اصولی ترین و ناموثرترین رفتارهایی است که زن و شوهر می توانند بعد از دعوا با یکدیگر داشته باشند. کارشناسان توصیه میکنند برای آشتی کردن با شوهر روش زیر را بکار بگیرید:

کمی صبر کنید تا عصبانیت فروکش کند

چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

قبل از اینکه برای آشتی کردن با شوهرتان قدمی بردارید، موقعیت و شرایط روحی خودتان و او را ارزیابی کنید. اگر هنوز هردو یا یکی از دو نفر از دعوای ایجاد شده به شدت خشمگین یا برافروخته است، کمی صبر کنید تا عصبانیت فروکش کند. در این صورت هر دو می توانید موضوع را کمی بررسی کرده و برای حل مشکل و آشتی آماده شوید.

شاید وسوسه شوید که این شما هستید که باید حرف آخر را بزنید یا حتی عذرخواهی شوهرتان را قبول نکنید و سرش فریاد بزنید که مگر خوابش را ببیند که روزی او را ببخشید یا از آن بالاتر از او معذرت بخواهید. اما باید بدانید که این سماجت باعث می شود که هر دو نفرتان آن لحظه و بعداً درمانده و کلافه شوید. لطف بزرگی که می توانید در حق خودتان و همسرتان بکنید، این است که در اولین فرصت آشتی کنید و دعوا را کش ندهید. زمانی که اختلافات را حل نشده می گذاریم و جو را متشنج رها میکنیم، دیگر از رابطهمان لذت نمی بریم. بنابراین قبل از این که دعوا بالا بگیرد و این جرقه ی کوچک زندگیتان را به آتش بکشد، آشتی کنید.

بهتر است انرژی‌ تان را صرف پیدا کردن راه‌ حلی برای مشکلتان کنید. به جای خودخوری کردن و تکرار مداوم حرف‌ های اعصاب خردکن همسرتان در فکرتان از آرامش شب لذت ببرید. رسیدن یا نرسیدن به راه‌ حل مناسب تفاوت بین یک دعوای خوب و بد را مشخص می‌کند.

همگی ما موقع دعوا کردن حرف‌ هایی می‌ زنیم که بعداً از آن پشیمان می‌ شویم. در هر حال این که منظوری از به زبان آوردن آن نیش و کنایه‌ ها نداشته‌ ایم، چیزی از تلخی و تیزی آنها کم نمی‌ کند. مسئولیت حرف‌ هایی را که هنگام عصبانیت زده‌اید، قبول کنید. با تمرکز کردن روی حرف‌ های همسرتان نمی‌ توانید از زیر بار مسئولیت کارهای خودتان فرار کنید. وقتی یکی از طرفین سهم خود را در دعوا می‌ پذیرد، تمایل طرف دیگر نیز برای پذیرش نقشش در به راه انداختن دعوا بیشتر می‌ شود.

همچنین اگر همسرتان حین جر و بحث حرفی زد که مانند خنجر در قلبتان فرورفت، همان لحظه به او بگویید که این حرفش چقدر ناراحتتان کرده است. اگر روز بعد به یاد حرف هایش افتادید و ناراحت شدید، به جای این که به سرعت به او حمله کنید، قدری با خودتان خلوت کنید و چند نفس عمیق بکشید تا به آرامش برسید. جر و بحث‌ های مداوم به دورهای باطلی منجر می‌شود که هیچ کمکی به آشتی کردن نمی‌ کند. برای جزییات بیشتر پادکست زیر را گوش دهید.

این که شهامتتان را جمع کنید و شجاعانه بگویید که: “من اشتباه کردم.” آسان نیست. اما اگر شما مقصر بوده‌ اید، باید به اشتباهتان اعتراف کنید تا شوهرتان بتواند شما را ببخشد و قضیه ختم به خیر شود.

اگر بدون این که اشتباهتان را قبول کنید، توقع داشته باشید که همسرتان شما را ببخشد، آسیب شدیدی به رابطه‌ تان می‌ زنید. غرور جایی در زندگی مشترک ندارد، با تمرین تواضع و فروتنی می‌ توانید خطا هایتان را جبران کنید.

اگر اشتباه بزرگی انجام داده اید که غرور شوهرتان را جریحه دار کرده اید و او بسیار ناراحت و آزرده است، باید برای آشتی با او به درستی معذرت خواهی کنید و دلخوری را از دلش درآورید. گاهی اینکه صرفا بگویید “ببخشید” کافی نیست. در این شرایط باید بگویید که “متاسفم به خاطر این که …” و بعد اشتباهتان را توضیح دهید. و در بخش دوم عذرخواهی قول بدهید که: “در آینده دیگر …” و جای خالی را با تاکید بر تکرار نکردن این اشتباه پر کنید.

وقتی معذرت‌ خواهی می‌کنید، باید بدون بهانه آوردن برای رفتار غیرقابل قبولتان یا گرفتن انگشت اتهام به طرف همسرتان از صمیم قلب ابراز تاسف کنید. ساده و موثر عذرخواهی کنید، بهتر است از به زبان آوردن جملاتی مانند  “متاسفم که ناراحتت کردم، اما …” خودداری کنید.

مسئولیت کارهای خودتان را تمام و کمال قبول کنید و با همسرتان صادق باشید. مسلماً می‌ توانید میلیون‌ ها بهانه، مانند سردرد، بی‌خوابی یا یک روز کاری بد، را برای به راه انداختن دعوا پیدا کنید. مقصر جلوه دادن همسرتان نه عادلانه است و نه به نفع شما و همسرتان. اگر عصبانی، ناراحت یا آزرده خاطر هستید، باید قبل از این که دعوا شود، این اطلاعات را به همسرتان منتقل کنید. دفعه‌ ی بعد که روز بدی سر کار داشتید، قبل از این که به خانه برسید به شوهرتان هشدار بدهید. به این ترتیب او می‌داند که شما آن روز حساس‌ تر هستید.

معمولاً افراد بعد از دعوا چنین جملاتی را به زبان می‌ آورند: “تو منو عصبانی کردی.” اگر شما هم همین رویه را در پیش بگیرید، مطمئن باشید که همسرتان یک گوشش در می‌شود و یک گوشش دروازه.

هرگز تحقیر آمیز با طرف مقابل صحبت نکنید. مخصوصا به خاطر جهت گیری که در دعوا داشته یا اشتباهی که انجام داده به او صفت نامناسبی را نسبت ندهید. مثلا هرگز به او نگویید “دلیل همه مشاجرات ما این است که تو بی مسئولیت و بی فکر هستی”.

در عوض جملات را با ضمیر اول شخص (من) شروع کنید و درمورد احساساتتان توضیح دهید. این تغییر ضمیر راه را برای آشتی کردن باز می‌کند. وقتی احساساتتان را بیان می‌کنید، دلیل کمتری برای جر و بحث باقی می‌ ماند. اما وقتی انگشت اتهام را به طرف همسرتان می‌ گیرید، او را وادار می‌ کنید که در لاک دفاعی‌ اش فرو برود و از شما فاصله بگیرد.

به علاوه وقتی صادقانه درباره احساساتتان حرف می‌ زنید، نیتتان مشخص می‌ شود و همسرتان متوجه می‌ شود هدفتان این نیست که به او حمله کنید.

حین مشاجره یا بعد از آن وسوسه می شوید که از هم فاصله بگیرید و زخم هایتان را در تنهایی مداوا کنید. اما در چنین زمانی باید به هم نزدیک تر شوید و صمیمتتان را عمیق تر کنید. کشیدن دیوارهای نامرئی و گوشه گیری کمکی به ترمیم رابطه تان نمی کند.

بهتر است جو متشنج بعد از دعوا را با انجام دادن یک کار لذتبخش و مفرح از بین ببرید. هر کاری که دوست دارید، انتخاب کنید. گاهی اوقات تغییر حال و هوا تنها کاری است که باید برای خاموش کردن آتش یک مشاجره انجام دهید. کار مثبتی را انتخاب کنید که شما را به هم نزدیکتر می کند، مثلا با هم فیلم ببینید یا برای شام به رستوران بروید.

تصور کنید بعد از کمی صحبت در مورد اختلافات اکنون با شوهرتان آشتی کرده اید. حال اینکه برای تقویت صمیمیت و محبت، رابطه زناشویی داشته باشید بلامانع است، البته درصورتی که هردو طرف تمایل داشته باشند. معمولا بسیار از مردان تمایل دارند برای آشتی و نزدیک شدن بیشتر به همسر، بعد از دعوا رابطه جنسی داشته باشند. اما در بسیاری موارد دیده می شود که زن به علت اینکه هنوز فکرش درگیر دعوای پیش آمده است، تمایل و حوصله چنین چیزی بلافاصله بعد از آشتی ندارد و این موضوع به خاطر وجود تفاوت در میل جنسی زن و مرد کاملا طبیعی است.

در این صورت کافی است به شوهرتان بگویید :

“خوشحالم که دوست داری به من نزدیک بشی، اما الان شرایطشو ندارم.” بعد او را در آغوش بگیرید و به او بگویید که صبر کند تا حالتان بهتر بشود. بدون این که به او توضیح بدهید که چرا درخواستش را رد می‌کنید، به او پشت نکنید، در غیر این صورت احساساتش را به شدت جریحه‌دار خواهید کرد.

                                                                                                                                                                                                  [shortcode-variableslug=”alert”]

مطالعات نشان می دهد بعد از دعوا مردان و زنان معمولا به طریق مختلفی ترجیح می دهند آشتی صورت گیرد. طبق آمار انجام شده زنان معمولا بهترین روش آشتی کردن با همسرشان را این را میدانند که طرفین قلبا به خاطر اشتباهاتشان عذرخواهی کند و برای ترمیم رابطه وقت بیشتری را با هم بگذرانند. در مقابل مردان بهترین راه آشتی بعد از دعوا را این میدانند که نسبت به هم رفتارها و محبت های عاشقانه داشته باشد و برای صمیمیت بیشتر رابطه جنسی رضایت بخشی برقرار کند.

                                                                                                                                                                                             

دعوای زناشویی اتفاق خوشایندی نیست، اما اگر عاقلانه رفتار کنید، می توانید از آن درس بگیرید. بعد از جر و بحث به دلیل شروع دعوا فکر کنید، این که چکار می توانستید بکنید تا اوضاع جور دیگری پیش برود و چکار می توانید بکنید تا در آینده دچار این مشکلات نشوید. از این مشاجره به عنوان فرصتی برای شناخت بهتر یکدیگر و نزدیکتر شدن به هم استفاده کنید. هرچند این دعوا ها زشت و آزاردهنده است، اما باعث می شود که احساساتتان را تخلیه کنید.

                                                                                                                                                                                             

بهترین روش آشتی با شوهر بعد از قهر و دعوا این است که ابتدا کمی صبر کنید تا عصبانیت و خشم هردو نفرتان فروکش کند. پس از آن دعوا را کش ندهید با رفتار سرد و بی مهرانه او را تنبیه نکنید، بلکه در اولین فرصت آشتی کنید.

برای آشتی کردم با شوهر پذیرای صحبت برای حل مشکل باشید و به جای دعوا بر راهی برای حل مشکل تمرکز کنید. اگر اشتباهی از جانب شما سر زده، برای اشتباهات بهانه تراشی نکنید و به درستی معذرت خواهی کنید. از مهارت های ارتباط موثر در مکالمات برای آشتی استفاده کنید.

بعد از آشتی کردن برای بازگشت صمیمیت به رابطه و تقویت پیوند زناشویی فعالیت های مشترک با هم انجام دهید و درصورتیکه هردو تمایل دارید، رابطه زناشویی داشته باشید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

101 بازدید

91 بازدید

چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

101 بازدید

129 بازدید

259 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

چرا شوهرم با وجود اینکه امکانشو داره نمیتونه از پس خواسته هام بربیاد چرا

سلام دوست گرامی. ارتباط و ازدواج خود را بازبینی کنید. خواسته های شما دقیقا چیست؟ آیا انتظارات خود را واقع بینانه می دانید؟

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 


https://lovesradio.com/wp-content/uploads/دلیل-جدایی.mp3Downloads-icon

به گزارش «شیعه نیوز»، زن و مرد با دو دنیای متفاوت بعد از ازدواج در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بنابراین بدیهی است که بین آنها گاهی اختلافاتی به وجود آید.

بروز این اختلافات سبب دعوا و جر و بحث زن و شوهری می شود که برخی معتقدند نمک زندگی است. اگر در دعوا و جر و بحث مراقب حرف هایی که می زنیم باشیم و دعوا شدت و تندی زیادی نداشته باشد.

آشتی کردن و برقراری دوباره ارتباط راهی ساده تر خواهد بود اما اگر هنگام بحث و دعوا به یکدیگر و خانواده های هم توهین کنیم و یکدیگر را تحقیر نماییم، آشتی کردن کار مشکلی است و بازسازی دوباره رابطه سخت است پس هنگام جر و بحث و دعوا همه ی پل های پشت سر خود را خراب نکنید و راهی برای بازگشت و آشتی باز بگذارید.

در این بخش از خانواده پلاس نمناک به شما می گوییم که چطور بعد از دعوا از همسرخود دلجویی نمایید و با او آشتی کنید.چرا قهر می کنیم؟

افرادی که قهر می کنند،حساس و زودرنج هستند و قدرت انتقادپذیری ندارند ، اعتماد به نفس آنها کم است و هنگام رویارویی با مشکلات یا اختلاف عقیده با دیگران، دچار ترس و ضعف شخصیتی می شوند بنابراین برای دفاع از خود و جلوگیری از استرس و اضطراب، قهر می کنند.چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

تفاوت در قهر زنان و مردان

خصوصیات اخلاقی زنان و مردان متفاوت است. زنان ارتباط کلامی بهتری نسبت به مردان دارند و مشتاق نشان دادن عواطف و احساسات شان به محیط اطراف هستند.

زنان با قهر کردن نارضایتی خود را نشان می دهند و با قهر می خواهند جلب توجه نمایند و ثابت کنند که از مساله ای ناراحت هستند و برای جریمه همسر او را از هم صحبتی با خود محروم می کنند.

اما مردان نسبت به زنان در ارتباط کلامی ضعف دارند و از قهر به عنوان ابراز ناراحتی استفاده نمی کنند و مانند آنها از گفت وگو نکردن ناراحت و اذیت نمی شوند. برخی مردان در صورت قهر کردن دیگر کمتر حاضر به آشتی می شوند.چگونه بعد از دعوا با همسر خود آشتی کنیم؟

بهترین زوج هم که باشید در برخی موارد با همسر خود دعوا و قهر می کنید.به تفاهم برسید و با یکدیگر سازش کنید

بپذیرید که شما و همسرتان دید متفاوتی نسبت به قضایا دارید و دارای ایده ها و عقاید متفاوتی هستید، با پذیرفتن این موضوع می توانید نظرات یکدیگر را حتی متفاوت قبول کنید و برای صحبت های یکدیگر ارزش قائل شوید.

پس از دعوا به دنبال انتقام جویی و تحقیر یکدیگر نباشید و به جای این کارها به تفاهم برسید و با یکدیگر سازش کنید.

در آشتی کردن پیشقدم شوید

اگر با همسرتان ، جرو بحث نموده اید و هر دو از موضوعی ناراحت هستید، غرورتان را کنار بگذارید و برای دلجویی از او پیشقدم شوید و منتظر او نباشید که در آشتی نمودن با شما پیشقدم شود.

دلجویی نکردن شما از همسرتان یعنی شما مهارت لازم را برای ترمیم آسیب احساسی که در زندگی مشترکتان ایجاد شده است، ندارید.

از خود گذشتگی کنید و با تمامی هیجانات منفی که شما را از این کار منع می کند، به سمت طرف مقابل خود بروید، و رابطه را ادامه دهید تا او از کرده ی خود پشیمان شود و ارزش شما را بهتر درک کند.زمانی که آمادگی ندارید پیش نروید

اگر برای مصالحه و سازش آمادگی ندارید به هیچ وجه پیش نروید زیرا در این شرایط شما با از دست دادن کنترل خود او ضاع را برای خود بدتر می کنید پس زمانی که از لحاظ روحی آمادگی کامل دارید ، جلو بروید.

اظهار تاسف نمایید

عذر خواهی واقعی یکی از دشوار ترین کارها پس از دعوا زن و شوهری است. بعد از هر دعوا غرور و تکبر تان را کم کنید و برای به وجود آمدن دعوا و کارها و حرف های اشتباه تان اظهار تاسف کنید و بدانید تا بحال عذرخواهی نمودن به کسی آسیب نرسانده است.

عذر خواهی تنها به این معنا نیست که بگویید متأسفید بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش کنید تا دیگر بر سر مسئله مورد نظر مشکلی نداشته باشید.

از جملات درست برای آشتی کردن استفاده کنید

برای آشتی کردن با همسرتان جملات محبت آمیز به زبان آورید و به او بگویید که دوستش دارید. با این سخن شما او در می یابد که احساس شما نسبت به او هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.

نیاز ذاتی خانم ها دوست داشته شدن و دوست داشتن است؛ بنابراین وقتی در موضوعی قرار می گیرند که آزرده خاطرند نیاز ذاتیشان، آسیب می بیند و با خودشان فکر می کنند «من رو دوست نداره» یا نفهمید من دوستش دارم ، پس برای دلجویی از خانم ها بهتر است، مرد ها عبارت هایی مانند اینکه «من هنوز تو رو دوست دارم» و «تو برایم مهمی» و «من منظوری نداشتم» را زیاد استفاده کنند.

نیاز ذاتی آقایان نیز قدرت و توانایی است. آقایان پس از دعوا با همسر احساس بی کفایتی و تحقیر شدن می کنند بنابراین برای آشتی با مردان از جملاتی مانند «من می دونم که تو می تونی» و «می دونم به فکر ما هستی و حواست هست» استفاده نمایید.

منبع : نمناک

https://suratiha.com

برای همه ما پیش آمده است که با والدین خود دعوا کرده باشیم، حتی اگر از ریلکس‌ترین و با حوصله‌ترین افراد هم سوال کنید متوجه خواهید شد که برای آن‌ها نیز پیش آمده است که با والدین خود دعوا کرده باشند. دعوا کردن امری طبیعی است ولی نکته مهم رفتارهای بعد از دعوا است. تقریبا هیچ کدام از ما نمی‌دانیم که بعد از دعوا و بگومگو با والدین باید چه نوع رفتاری از خود نشان دهیم و چگونه با والدین خود صحبت کنیم، همین امر هم سبب می‌شود که مدت‌های طولانی از پدر و مادر خود دور بمانیم و با آن‌ها صحبتی نداشته باشیم. صحبت کردن بعد از دعوا با والدین اصولی برای خود دارد که باید آن‌ها را دانسته و اجرا کنیم. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه بعد از یک دعوای بزرگ با والدین خود صحبت کنید؟

اگر ما بعد از دعوا با پدر و مادر رفتار مناسبی از خود نشان ندهیم حتی اگر ته دلمان بخواهیم با آن‌ها آشتی کرده و کدورت‌ها را از بین ببریم باز هم وضعیت بهتر نخواهد شد و ممکن است حتی باعث بروز مشکلات بیشتری نیز شود. باید بدانید که لحضات بعد از دعوا لحظاتی بسیار حساس است که می‌تواند هم باعث بهبود رابطه شود و هم بنزین روی آتش باشد. همراه ما باشید تا با اصول صحبت کردن بعد از دعوا با والدین آشنا شوید. نکاتی بسیار  ساده که رعایت آن‌ها الزامی است.

بعد از دعوا با والدین خود سعیتان بر این باشد که آرامشتان را بدست بیاورید. از دعوا کردن در ذهنتان و تکرار کلماتی که استفاده کرده‌اید خودراری کنید تا آرامش به شما باز گردد. درست است که انجام این کار کمی مشکل به نظر می‌رسد اما باید این کار را انجام دهید. جمع کردن افکار و آرمش پیدا کردن بعد از دعوا امری ضروری می‌باشد. برای این منظور می‌توانید کمی بخوابید و یا شروع به راه رفتن کنید، انجام این کارها در آرامش پیدا کردن بسیار تاثیر دارد.چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم

متاسفم ببخشید. این دو کلمه بسیار جادویی بوده و می‌توانند هر پدر و مادر عصبانی را آرام کنند. باید توجه کنید که حتی اگر حق باشما باشد و شما کار اشتباهی هم انجام نداده باشید باید این کلمات را به کار ببرید. گفتن این کلمات اولین گام برای یکی گفت‌وگوی صلح آمیز است.

از والدین خود بخواهید تا نظر خودشان را توضیح دهند، سپس به حرف‌های آن‌ها کاملا گوش داده و حواستان را متمرکز حرف‌های آن‌ها کنید. هنگامی که آن‌ها فرصتی برای گفتگو داشتند، با آرامش دیدگاه خود را بیان کنید. مطمئنا شما از انگیزه‌های پدر و مادر خود از دعوا و جروبحث شگفت‌زده خواهید شد. اگر به نظر می رسد که این مرحله به مبارزه تبدیل می‌شود، مرحله اول را تکرار کنید.

مشکل را پیدا کرده و آن را بپذیرید.  شاید شما به طور کامل به راه خود ایمان داشته باشید ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که شما بهترین جایگاه را در قلب والدینتان دارید و باید به آن‌ها اعتماد کنید و همچنین این را بدانید که با ارزش‌ترین دارایی‌های شما در زندگی پدر و مادرتان است.

یکی از اصلی‌ترین اصول صحبت کردن بعد از دعوا با والدین گذشتن از کنار برخی مسائل است. قطعا یادآوری آنچه که در دعوا رخ‌داده و صحبت‌هایی که حین دعوا انجام شده است کار خوبی نیست چرا که شعله آن را دوباره روشن خواهد کرد. این صحبت‌ها و حرکات را فراموش کنید و از کنار آن بگذرید. بهترین کار این است که یک سرگرمی پیدا کرده و با والدین خود مشغول انجام آن شوید. مانند دیدن فیلم و یا انجام یک بازی مثل شطرنج و با منچ.

شاید تصور کنید که دعوا کردن پایان روابط خوب است ولی با گذشت زمان همه چیز به حالت عادی خود باز خواهد گشت. روی دعواهای خود تاکیید نکنید. شما نیز در مورد تجربه دعواهای خود با والدین برای ما بنویسید. اینکه چگونه بعد از دعوا با پدر و مادراتان صحبت می‌کنید؟

منبع این مطلب:

https://suratiha.com/%d8%b5%d8%ad%d8%a8%d8%aa-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%b9%d9%88%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c%d9%86/

https://suratiha.com

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم
چگونه بعد از یک دعوا اشتی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *