چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

 
helpkade
چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته
چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

 

 

 

 

 

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحریریه سایت باحجاب

 

 

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

 

نام

ایمیل

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت باحجاب است

و استفاده از مطالب با ذکر منبع باعث امتنان است.

حوزه/ از نظر روان‎شناختي، وقتي انسان به رنگ‎هاي روشن چشم مي ‎اندازد، رغبت مشاهده و تمركزش براي ديدن چندين برابر مي‎شود و برعكس رنگ تيره (چادر) باعث مي‎شود كه ديگران چندان رغبتي به نگاه كردن پيدا نكنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، “حجاب و عفاف” یکی از دستورات دین مبین اسلام بوده که در شماره های گوناگون، مطالب مختلف از این فریضه الهی را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* چگونه در دنیای امروز باحجاب باشیم؟

* سؤال

چگونه مي‎توان در جوّ زندگي امروز حجب و حيا و عفت خود را حفظ كرد در حالي كه هر چه حجاب بيشتر داشته باشيم در معرض هوس ‌هاي گرگ صفتان هستيم و مدام انگ «امل بودن» به ما مي‌زنند؟

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

* پاسخ

اين سؤال از چند جهت قابل بررسي و تأمل است در اين نوشتار سعي شده در قالب 4-3 سؤال به پرسش پاسخ داده شود.

الف: حفظ حيا در جامعة كنوني

در حفظ عفت و حيا دو بعد را بايد دقت داشت، يك بعد مربوط به خواهران مي‎شود و بعد ديگر در رابطه با مردان است.

1. وظائف خواهران

الف: خواهران بايد طبق موازين شرعي، حجاب خود را رعايت كنند تا به تعبير قرآن شريف از تعرّض افراد هوسران در امان باشند و آزار نبينند.[1]

ب: از شوخي كردن در جامعه و خيابان پرهيز كنند و متانت خود را حفظ كنند (گاهي گناه جوانان به بدحجابي خانم‎ها باز مي‎گردد)

ج: حتي‎المقدور رابطة خود را با نامحرمان محدود نمايند مگر آن‌جايي كه مجبوراند كه آن هم بايد خيلي مختصر و به حد ضرورت باشد (تا آ‌ن‌جايي كه ممكن است، رفت و آمد‎هاي خود را از مراكز مختلط و شلوغ جدا كنند).

در روايت داريم؛ حياء ده جزء دارد، نه قسم آن مخصوص زنان است و يك قسم آن به مردان اختصاص دارد.[2] اين روايت اشاره به اين مطلب دارد كه متانت، ابهت و اقتدار زن در جامعه باعث مي‎شود كه نگاه‎هاي آلوده به سويشان كمتر شود و كمتر مردي، مريض‌القلب، نظر بد به آنها كند.

2- وظايف مردان

مردان نيز وظيفه دارند در قبال مسائل «محرم – نامحرم» حساس باشند، نگاه‎هاي خود را و با حفظ حيا و عفاف ايمان خود را حفظ كنند، همان‎گونه كه دوست ندارد كسي به ناموس آنها نگاه هوس‎آلود داشته باشد، آنها هم از اين‎گونه نگا‎ه‌ها كه در روايات تير شيطان ناميده شده است، جلوگيري كنند.

ب: آيا هر چه حجاب بيشتر باشد در معرض ديد نامحرمان هستيم؟

1. آمار

اگر به مراكز بهزيستي، كانون‎هاي اصلاح و… سري بزنيد و يا آمار آنها را مطالعه كنيد،‌ در مي‎يابيد كه دختران فراري و يا فريب خورده (اكثر قريب به اتفاقشان) از حجاب خوبي برخوردار نبوده و همين باز نگه‌داشتن درديزي عفاف، باعث بي‎حيائي گربه‌صفتان، افراد لاابالي و بي‎غيرت، شده است و در واقع جوانان بي‎قيد اولين محك‌شان در نيرنگ و شكار اين است كه نگاه مي‎كنند، مي‎بينند آيا قلعه‎هاي حجاب و دژهاي متانت و عفاف سست است يا نه، اگر قلعة‌ حجاب محكم باشد اصلاً به خود اجازه نزديك شدن نمي‎دهند چون مي‎دانندكه به احتمال شديد دست رد بر سينه اين نامحرمان خورده مي‎شود و رسوا مي‎شوند.

2. روان‎شناسي‌ رنگ‎ها: چادر حجاب ملي و برترين پوشش زن مسلمان است. از نظر روان‎شناختي، وقتي انسان به رنگ‎هاي روشن چشم مي‎اندازد، رغبت مشاهده و تمركزش براي ديدن چندين برابر مي‎شود و برعكس رنگ تيره (چادر) باعث مي‎شود كه ديگران چندان رغبتي به نگاه كردن پيدا نكنند. ماكس لوشر (متخصص در روان‎شناسي رنگ‎ها) معتقد است كه سفيد به صفحه خالي مي‎ماند كه داستان بايد روي آن نوشت ولي سياه نقطه پاياني است كه در فراسوي آن هيچ چيز وجود ندارد، بنابراين زني كه در برابر نامحرم لباس سفيد و رنگارنگي مي‎پوشد و يا حجاب كم‎رنگ دارد از ايمني كمتري برخوردار است ولي زني كه حجاب را رعايت مي‎كند و چادر سياه مي‎پوشد، حداكثر ايمني را براي خود ايجاد كرده است و نشان‎دهندة اين است كه اين‎جا نقطه پاياني نگاه‌هاي نامحرمان است. روان‎شناسي رنگ‎ها مي‎گويد سياه به معناي «نه» بوده است[3] پس كسي كه در مقابل نامحرم سياه را انتخاب كرده است در واقع مي‎خواهد به او نه بگويد ولي آن كس كه لباس‎هاي رنگارنگ و سفيد مي‎پوشد راه نگاه‌ها را به سوي خود باز مي‎گذارد و در واقع خواسته يا ناخواسته خود را در معرض نگاه‌هاي هرزه و آلوده قرار مي‎دهد و وسيله آلودگي و انحراف خود و جامعه را فراهم مي‎كنند.

3. الگوهاي ديني ما: حضرت زهرا و زينب(س) در حفظ خود از ديد نامحرم نهايت سعي را مي‎كردند. داستان شخصي نابينا و پوشش زهرا(س) (كه حتي نسبت به نابينا نيز حجابشان را رعايت مي‎كردند) براي ما بسيار معروف است همچنين حضرت زينب(س) زماني كه مي‎خواستند به زيارت قبر پيامبر ـ صلي الله عَليهِ وَ اله و سَلَم ـ بروند در شب مي‎رفتند و حضرت علي از جلوي ايشان حركت مي‎كردند و امام حسن و امام حسين ـ عليهما ‎السلام ـ از اطراف و عقب ايشان حركت مي‎كردند؛ وقتي مي‎رسيدند، علي ـ عليه‎السلام ـ چراغ‌ها را خاموش مي‎كردند تا از نگاه‎هاي آلوده در امان باشد.[4] الگوهاي ديني ما نهايت سعي خود را حفظ‌حجاب و حريم‎ها اعمال مي‎داشتند.

4. ديدگاه تجربي: از نظر تجربي مورد تأييد نيست كه كسي بگويد اگر پوشش و حدّ و حدود نباشد مردها كمتر حريص مي‎شوند (در نگاه كردن). واقعيت‎هاي خارجي در غرب و جاهاي ديگر نشان مي‎دهد كه اين مسأله التهاب را بيشتر مي‎كند و انحرافات جنسي در اين رابطه بيشتر پديد مي‎آيد.

5. قلعه مستحكم حجاب: در قرآن شريف مي‎خوانيم كه اي پيامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را به چادر فرو پوشند. اين براي آن كه آنها (به عفّت و حرّيّت) شناخته شوند تا از تعرّض (هوسرانان) آزار نكشند، بسيار بهتر است و خدا آمرزنده مهربان است[5] در اين آيه نكات قابل توجهي وجود دارد.

1. خداوند، خودشان از روي عنايت ويژه‎ اي كه به زنان مؤمن داشته ‎اند، آنان را خطاب قرار داده‎ اند (مهر خدا به آنها) يعني يكي از فرق‎هاي عمدة زن مؤمن با غير مؤمن همين حفظ حجاب است.

2. حفظ حجاب براي حفظ حريم و در امان بودن خود زن است، زن با اين پوشش داراي متانت اجتماعي و شخصيت والاي انساني مي‎شود.

3. مورد نگاه مردان هوسران قرار نمي‎گيرد. برخي از زنان وقتي مورد توجه مردان قرار مي‎گيرد، جلوه‎نمايي بيشتري مي‎كنند به اين گمان كه مردها به آنها اهميت ويژه‎اي داده‎اند؛ امّا نمي‎دانند كه مردان هوسران تنها به فكر خود هستند و تجربه تلخ زنان خياباني، دختران فراري و… اين امر را ثابت كرده است. چه دختراني كه در روابط پسر و دختري به الفاظ پر طُمطراق و جذاب و رمانتيك جوانان توجه كردند و خيال‎ اين‌كه آن مرد شيفتة كمالات او شده و در حساس‎ترين موقع كه دختر تنها اميدش به آن جوان بوده او را تنهاي تنها گذاشته‎اند (چرا كه اغلب جوانان پسر نيز از چنين دختراني كه به راحتي با ديگران دوست مي‎شوند، دل خوشي ندارند؛ به عقيدة آنان اين دختران نمي‎توانند شريك مطمئني براي زندگي باشند) پس حتي جوانان خياباني نيز براي زنان عفيف قداست خاصي قائل‎اند و دوست دارند همسرشان از قلعة محكم حجاب برخوردار باشند.

ج: راستي امّل كيست؟

امّل در لغت به معني كهنه‎پرست، كسي كه آشنا به آداب تجدد و تمدن نباشد است. آيا كسي كه از دستورات ديني و اسلامي پيروي مي‎كند امّل است؟ خير، هرگز چنين نيست. اغلب كساني كه چنين سخناني را مي‎زنند معلوم مي‎شود از فرهنگ ملي مذهبي خود بيگانه‎اند، كساني‌اند كه از خود هيچ هويتي (فرهنگي، ديني، شخصيتي و…) ندارند و چشم به الگوهاي خارجي دوخته‎اند و در واقع كوركورانه مقلّد فرهنگ غربي‎اند (هر چند خود از نتيجه حرف خودشان بي‎خبر باشند)

خلق را تقليد‎شان بر باد داد// اي دو صد لعنت بر اين تقليد باد

دين اسلام دين جاويد است و قرآن معجزة جاويد مسلمانان است، معجزه‎اي كه از جنّ و انس دعوت به همانندآوري كرده و دشمنان (به اعتراف خودشان) از آوردن آيه‎اي مثل آن عاجز هستند. دين اسلام ديني است جامع كه مسائل روح، بدن، آينده‌فردي و اجتماعي و… را در نظر گرفته است و كامل‎ترين دين‎هاست و روزانه بر تعداد مسلمانان جهان بيشتر مي‎شوند. ديني كه چنين است، دستوراتش هرگز گرد و غبار كهنگي نمي‎گيرند و در واقع دستوراتش به خاطر كارآمدي بالاترين و روزآمدترين دستوارت هستند؛ پس حجاب هنوز هم از كارآمدترين دستورات الهي است. اعتماد به خداوند بالاترين تكيه‎گاه است. توجه به آسماني بودن دستورات آرام بخش‎ترين مطلب است، چيزي كه انسان را از درون قرص و محكم نگه مي‎دارند به گونه‎اي كه نسبت به حرف‎هاي زنندة‌ديگران تنها تأسف و حسرت مي‎خورد حسرت بخاطر اينكه چرا اينها پشت به خورشيد هدايت كرده‎اند.

حرف آخر:

حجاب گوش دادن به دستور دين جاويد اسلام است و فرد با حجاب از سلامت‌رواني و سلامت‌روحي بالائي برخوردار است، نسبت به بي‎حجابها و بد‍‎حجاب‎ها ايمن‌تر است و خيلي كمتر مشكلات و مزاحمت‎هاي خياباني گريبانگر آنها مي‎شوند، گويا لاابالي‎ترين افراد نيز به سختي مايل اند حريم اين افراد را بشكنند. افراد با حجاب در زندگي زناشويي خود موفق هستند و شوهرانشان با آنها تفاهم خوبي دارند بخلاف بدحجاب‎ها.

گل عفاف (حجاب)

 هيچ باغباني را سرزنش نمي‎كنند كه چرا دور باغ خود حصار و پرچين كشيده است چون باغ بي‎ديوار، از آسيب مصون نيست و ميوه و محصولي براي باغبان نمي‎ماند.

هيچ كس هم با نام آزادي ديوار خانة‌ خود را برنمي‎دارد و شبها درِ حياطش را باز نمي‎گذارد، چون خطر رخنه دزد جدي است…

هيچ صاحب گنج و گوهري هم جواهرات خود را بدون حفاظ در معرض ديد رهگذران نمي‎گذارد تا بدرخشد، جلوه كند و چشم و دل بربايد چون خود جواهر ربوده مي‎شود. زن بخاطر عصمتي كه دارد و ميراث‎دار پاكي مريم است، نبايد بازيچة هوس و آلوده به ويروس گناه گردد…

بعضي از نگاه‎ها، ويروس گناه منتشر مي‎كند و بعضي از چهره‎ها حشرة مزاحمت جمع مي‎كند و…

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. حجاب شناسي، حسين مهدي زاده، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم

2. نقد ادله مخالفين چادر مشكي، حسين مهدي زاده، روزنامة جمهوري اسلامي، 3 و 4 بهمن 1379

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

3. مسئلة حجاب، استاد شهيد مطهري، انتشارات صدرا، قم

4. پاسخ هاي استاد به نقدهايي بر كتاب مسئله حجاب، انتشارات صدرا، قم

 

پي نوشت ها:

[1] . احزاب/59

[2] . محمدي ري شهري، ميزان الحكمه (عفاف و حياء)، قم، دارالحديث.

[3] . ماكس لوشر، روان شناس رنگها، ترجمه ويدا ابي زاده، ص 102

[4] . علامه، سيده فاطمه، حجاب فاطمي، پوشش مو و اندام زن، ناشر عترت، ج1، ص61

[5] . احزاب/59

 

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری حوزه محفوظ است. ۱۳۹۸©
بازنشر مطالب خبرگزاری حوزه در سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بدون ذکر منبع آزاد است.

حجاب زیبا ؛ داشتن حجاب زیبا دغدغه بسیاری از دختران جوان و نوجوان است. برخی تصور میکنند حجاب داشتن با زیبا بودن منافات دارد، درصورتیکه خانم ها میتوانند ضمن رعایت حجاب، زیبا و شیک باشند. همچنین عده ای دیگر، زیبا بودن را با نمایش جاذبه های جنسی زنانه اشتباه میگیرند. درحالیکه نمایش بدن نه تنها هیچ تناسبی با زیبایی ندارد بلکه ممکن است حواس دیگران را از زیبایی واقعی شما پرت کند.

این مطلب را هم ببینید:

حجاب استایل ترکیه ای + عکس

حجاب استایل در مالزی + عکس

معرفی ۱۲ مدل چادر مشکی + عکس

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

برای زیبا شدن اول باید جواب این سوال را پیدا کنید: زیبایی چیست؟

در انسان گرایش به جمال و زیبایی، چه به معنی زیبایی دوستی و چه به معنی زیبایی آفرینی که هنر نامیده می شود، وجود دارد. انسان می خواهد لباسش زیبا باشد، اتاقش زیبا باشد، از طرفی دوست دارد زیبایی بیافریند؛ مثل مسئله هنر که خلق زیبایی است و اصلا انسان جذب زیبایی می شود، چه آن چیز انسان باشد، کتاب باشد، حرف و سخن باشد، ساختمان و مجسمه باشد و … .

حال سوال این است که جمال یا زیبایی چیست؟ تعریف آن چیست؟ به عقیده بعضی این سوال جواب ندارد. گفته اند زیبایی «مما یدرک و لا یوصف» است، یعنی درک می شود اما توصیف نمی شود. در دنیا چیزهایی هست که انسان وجودش را درک می کند اما نمی تواند آن را تعریف کند. افلاطون تعریفی از زیبایی کرده است، گفته است زیبایی هماهنگی میان اجزاء است با کل. مثلاً یک ساختمان آنگاه زیباست که درها و پنجره ها و اتاق ها و غیره با کل آن ساختمان هماهنگ و متناسب باشد. برخی هم گفته اند، برخلاف آنچه انسان ها خیال می کنند که زیبایی عشق می آفریند، این عشق است که زیبایی را می آفریند! به این معنی که منش و رفتار انسان هاست که باعث انتقال حس خوب به دیگران میشود.

سوال دومی که باید جواب داده شود اینست که حجاب چیست؟ در جواب باید گفت حجاب یعنی زنان در مقابل مردان نامحرم مو،گردن و گوش را با روسری، شال یا مقنعه و بدن را با لباسی که برآمدگی های بدن (جاذبه جنسی زنانه) را نمایش ندهد بپوشانند. درواقع درمقابل نامحرم فقط گردی صورت و دست ها تا مچ باز میماند. همچنین طوری لباس نپوشند که وقتی در خیابان راه میروند بخاطر مدل عجیب و غریب لباس یا رنگ های نامتعارف آن انگشت نمای دیگران شوند.

حالا برسیم به سوال اصلی که چطور میتوانیم ضمن رعایت حجاب، زیبا و شیک باشیم.

شما برای رعایت حجاب چه پوششی انتخاب کردید؟ اگر چادری هستید باید بگوییم اولین قدم برای شما اینست که از یک مدل چادر شیک و زیبا استفاده کنید. (این مطلب را ببینید : معرفی ۱۲ مدل چادر مشکی) اگر نظر اکثر محجبه ها را بخواهید شیک ترین و پرطرفدارترین چادر همان چادر عربی اصیل است. پارچه اش هم اگر از نوع نسبتا براق (مثل کرپ کن کن یا کرپ رویال) باشد که فبه المراد!

دومین چادری که بین محجبه های جوان و البته دانشجو پرطرفدار است چادر لبنانی است. چون هم راحت است و هم میتوان روی آن کوله پشتی انداخت. چادر دانشجویی هم سومین چادر پرطرفدار بین محجبه های جوان است.

چادر عربی

 

چادر دانشجویی

 

چادر لبنانی

اگر کارمند یا دانشجوی تمام وقت هستید یا مجبورید هرروز ساعتی بیرون از منزل باشید، بهتر است بیشتر از یک چادر برای استفاده روزمره داشته باشید. به این علت که چادر بخاطر بلند بودن، ممکن است زیر پایه صندلی برود یا زیر پای خودتان و دیگران خاکی شود و اگر از آن دسته افرادی باشید که حوصله شست و شو و اتوکشی هرروزه چادر را ندارند، حتما به زیبایی حجاب خود آسیب میزنید.

قد چادر هم البته خیلی مهم است، حواستان باشد هنگام خرید چادری انتخاب کنید که قد آن تا روی کفش تان برسد. هنگام دوخت چادر نیز قد چادر را طوری قیچی کنید که وقتی بدون کفش و کاملاً صاف می‌ایستید، دقیقاً چادر روی زمین قرار گیرد، و پسِ قد آن به اندازه ای بلند نباشد که اصطلاحاً بر روی زمین بخوابد. چادر اگر کوتاهتر باشد نمای زیبایی ندارد و اگر بلندتر باشد ممکن است مدام خاکی شود و شما را شلخته جلوه دهد. از طرف دیگر مجبورید هنگام استفاده از مترو و پله برقی مرتب چادر خود را جمع کنید و این باعث خستگی شما میشود.

بهترین و مطمئن ترین راه برای که بتوانید چادر را در طول روز و در عین انجام فعالیت های مختلف روی سر محکم نگه دارید، دوختن کِش و یا بندهای پارچه ای بر روی چادر است. چادرهایی که در آن ها از کِش یا بند استفاده نمی شود درصورت مناسب نبودن جنس روسری مدام از سر می افتد و شما را به زحمت می اندازد.

بهترین جا برای دوخت کش، دو انگشت فاصله با لبه چادر است. شما می توانید از کِش های نیم سانتی که مناسب ترین سایز برای کِش است، استفاده کنید وکِش را پشت گردنتان تا جایی که لبه چادر دور صورتتان می‌ایستد اندازه کنید. ضمنا بخاطر داشته باشید رنگ مشکیِ چادر، رنگ عزا و افسردگی نیست بلکه رنگ اقتدار و ابهت و شیک بودن است. (این مطلب را ببینید: مشکی رنگ اقتدار؛ به رنگ چادرتان افتخار کنید)

استفاده از روسری با جنس مناسب یکی از بهترین روش ها برای کنترل بهتر چادر است. معمولا روسری های نخی نسبت به روسری های ساتن، ابریشم ایستایی بهتری روی سر دارند. احیانا اگر روسری خریدید که جلوی آن کج و نامنظم قرار میگیرد به شما پیشنها میکنم به کمک آهار پارچه آن را آهاردار کنید تا روسری شما شیک و محکم و گرد روی سرتان قرار گیرد. همچنین میتوانید به کمک طلق روسری از کج شدن آن جلوگیری کنید. نکته بعدی اینکه روسری های نخی نازک اصولا روی سر کج و کوله میشوند پس هرچه روسری جنس محکم تری داشته باشد فرم گیری آن هم بهتر خواهدبود.

همچنین دقت داشته باشید اگر جلوی چادر شما باز میماند و مانتوی شما تنگ است حتما از روسری قواره بزرگ استفاده کنید و با روسری قسمت سینه را بپوشانید؛ چون فرم سینه نباید در معرض دید نامحرم باشد.

میتوانید روش های مختلف برای بستن شال و روسری را انتخاب کنید و هرکدام بیشتر به صورت شما می آمد از آن مدل استفاده کنید. بخاطر داشته باشید مدل هایی که پف دار هستند بیشتر مناسب برای محجبه های مانتویی است و زیر چادر نمای مناسبی ندارد. ضمنا مدل روسری نباید نامتعارف و به اصطلاح جیغ باشد و بایدگوش و گردن و حجم سینه را بپوشاند. برای بستن روسری نیز میتوانید از انواع گیره و سنجاق روسری استفاده کنید.

در سال های اخیر برخی از برندهای تولیدکننده محصولات حجاب دست به کار شده اند و انواع ست روسری و ساق دست و کیف را برای قشر محجبه طراحی کرده اند. میتوانید ازین مدل ها نیز استفاده کنید. اگر هم طرح های عرضه شده مطابق سلیقه شما نیست، به سلیقه خودتان روسری و ساق دست را سِت کنید.

 

اگر موهای بلندی دارید، جمع کردن موها با وسیله ای مانند کش، کلیپس و … می تواند از بهم ریختگی و دست بردن مداوم در روسری جلوگیری کند، همچنین موهایی که به وسیله کش و کلیپس جمع می شود، می تواند جایگاه مناسبی برای قرار گرفتن کش چادر و تثبیت آن بر روی سر باشد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که موها را خیلی بالا جمع نکنید که از زیر چادر جلب توجه کند و با هدف استفاده از چادر در تعارض باشد. ضمنا اگر موهای جلوی سرتان کوتاه است می توانید به کمک هدبند، تل کشی یا گیره تق تقی از بیرون ریختن آن جلوگیری کنید.

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

به این نکته توجه داشته باشید که رنگ روسری و مانتوی شما متناسب با رنگ پوستتان باشد. برای افراد با پوست سفید و روشن رنگ های تیره و برای افراد با پوست تیره رنگ های روشن توصیه میشود. همچنین برای خانم های سبزه رو رنگ های با توناژ صورتی، سبز، نارنجی، خردلی و قهوه ای مناسب تر است.

اول از همه اینکه مانتوی جلوباز هیچ سنخیتی با حجاب اسلامی ندارد مگر اینکه زیر مانتو، بلوز گشاد و بلند تا روی زانو پوشیده باشید. در عوض مانتوی جلوبسته که تنگ و اندام نما نباشد بسیار شیک و مطابق با احکام حجاب است. قد مانتو هم بهتر است تا زیر زانو باشد.

اگر شما درشت اندام یا اصطلاحا چاق هستید پوشیدن مانتوهای تیره رنگ گزینه مناسبی برای شماست. همچنین از مانتوهایی که خطوط افقی تیره و توپر دارند و با دارای اشکال هندسی بزرگ هستند استفاده نکنید.

سعی کنید بین رنگ روسری و مانتو کنتراست ایجاد کنید. یعنی با هم تضاد رنگی داشته باشد. اگر میخواهید مانتوی طرحدار بخرید حواستان باشد که روی مانتوی طرحدار روسری طرحدار نباید بپوشید چون جلوه خوبی ندارد و به اصطلاح تیپ تان خیلی شلوغ میشود. همچنین با روسری طرحدار هم سعی کنید مانتوی ساده بپوشید.

آرایش یعنی افزودن مواد رنگی به صورت برای برجسته شدن زیبایی ها در صورت! برای حجاب زیبا داشتن نیازی نیست آرایش کنید. چون آرایش برای برجسته کردن جاذبه های زنانه ست و سنخیتی با هدف حجاب ندارد. هدف از حجاب اینست که دیگران بجای توجه به زن بودنِ و ظاهر شما به ویژگی های باطنی و شخصیت شما توجه کنند. بنابراین با آرایش نه تنها زیبا نمیشوید بلکه ارزش حجاب شما نزد خدا و دیگران پایین خواهدآمد.

آرایش کردن اگرچه برای همسر و در هنگام عبادت توصیه شده اما در مقابل نامحرم به شدت از آن نهی شده است. البته آرایش اگر بنحوی باشد که موجب جلب توجه دیگران نشود و رنگ و لعاب آن معلوم نباشد ایرادی ندارد.

 

آیا استفاده‌ از نوع خاصی از حجاب با رنگ‌های متنوع جهت جذب دیگران به مقوله‌ی حجاب جایز است؟ استفاده از رنگ‌های متنوع اگر به‌گونه‌ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده به‌طوری‌که خانم انگشت‌نما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و می‌خواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانم‌ها انگشت‌نما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر این‌گونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب می‌شوند، قطعاً اشکالی ندارد.

حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟ برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگی‌های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این‌گونه است که تمام هندسه‌ی بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوع‌های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به‌قدری چسبان نباشد که هندسه‌ی بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش به‌گونه‌ای نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.

آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟ نه، اشکالی ندارد مگر اینکه به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی است که فرد انگشت‌نما می‌شود.

آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانم­‌ها به‌طوری‌که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟ از جمله شرایط پوشش و لباس این است که بدن­‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد. بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پا دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد.

خانم­‌هایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان می­‌بندند به‌گونه‌ای‌که یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد می­‌شود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟ اگر این وضع به‌گونه­‌ای باشد که جلب توجه نامحرم ­کند یا خانم انگشت‌نما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.

مصداق آرایش چیست؟ مصداق آرایش را باید عرف تعیین کند؛ یعنی عموم مردم -افرادی که در محل زندگی شخص هستند- اگر کاری را آرایش بدانند و خانم آن آرایش را داشته باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند. مثلاً کرم ساده و معمولی را کسی آرایش نمی­‌گوید.

منظور از عرف در بحث آرایش و زینت، عرف متشرعین است یا عرف کوچه و خیابان؟ سؤال کردند این عرف چه کسانی هستند؟ متدین­‌ها هستند یا مردم عادی؟ جواب این است که همه‌ی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص می­‌دهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را می‌شناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست.

آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟ اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ی آرایش‌شده‌اش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردی صورت و دست­‌ها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند. (منبع)

مراسم جشن تکلیف از صفر تا صد: جشن تکلیف

حجاب زیبا ؛ نکته پایانی اینکه زیبایی، تمیزی و پوشیدن لباس مناسب یکی از ده ها دستور اسلام برای داشتن ظاهر اسلامی است. اما باید مراقب باشیم در این موضوع دچار افراط نشده و دغدغه اصلی زندگی مان، توجه به ظاهر نشود.

سلام علیکم شما چه کاره ای که حجابو کجکی به ملت معرفی میکنی؟ حجاب زینت نیست بلکه برای پوشاندن زینت است یا ایهالذین امنوا امنوا

سلام به شما مخاطب گرامی. زیبا بودن حجاب ارتباطی با زینت هایی که باید پوشانده بشه نداره. حجاب میتونه زیبا باشه و در عین حال زینت زن (یعنی جاذبه های جنسی زن) رو هم بپوشونه. ملاک های مهم در پوشش اسلامی اولا پوشاندن جاذبه های جنسی است و دوما پرهیز از تبرج و جلوه گری (یعنی مغایر با عرف جامعه پوشیدن بطوریکه بخاطر رنگ یا مدل لباس انگشت نما بشیم)

سلام علیکم‌ من که مانتوییم از شما که اینطوری جلوه فروشی میکنید باحجابترم

الان نمیدونی چی میگی اگه به راه راست هدایا نشی زمونی ک میمیری به خوت میای چه گناه بزرگی کردی هرکس خودش صاحب اختیاره مونده کدوم راهو انتخاب کنه مردم درخوابند اگر بمیرند بیدار میشوند امام علی (ع)

پیامبر گفته نه امام علی

سلام ممنون ازراهنمایی هاتون من خیلی حجاب رودوست دارم من خودم۱۱سالمه وچادرمیپوشم وچادرپوشیدن روبه شماهم پیشنهادمی کنم

سه دقیقه در قیامت رو حتما بخونید

بله لطفا کتاب سه دقیقه‌ در قیامت رو بخونید

من عاشق چادر پوشیدن و چادری شدن هستم و ۱۲ سالمه ولی با مخالفت سر سختانه خانواده و حرف های مردم مواجه شدم.مطالب شما عالی بود در مورد شیک بودن و حجاب داشتن

های حجاب اگه عرف جامعه لختی بود چی ؟حجاب راوتحریف نکن حجاب یعنی زشت شدن وپرنه بدون حجاب خیلی جذاب هستیم

منظور از عرف جامعه این است که لباس ما شبیه به لباس سایر کشورها نباشد بطوریکه در جامعه انگشت نما بشیم!! بطور مثال ما شبیه حجاب اسلامی مالزیایی ها یا حجاب اسلامی ترکیه ای لباس نپوشیم! چون حجاب مالزی یک حجاب اسلامی و در عین حال متناسب با عرف مالزی است. اما اگر همون لباس مثلا باجو کبارونگ را در ایران بپوشیم نوعی لباس شهرت است. منظور از عرف ، این هست…

اونوقت اگه عرف جامعه بدون روسری بود وباپوشیدن روسری انگشت نما شدیم روسری نپوشیم؟؟؟؟؟؟کم اسلام تحریف کن حدود حجاب هیچ وقتتغییر نخواهد کرد

حد حجاب تابع عرف نیست، سبک و مدل حجاب اما تابع عرف هست. به این معنی که پوشاندن مو و بدن مطابق احکام اسلامی تحت هر شرایطی در مقابل نامحرم واجب هست. اما اینکه این حد را با چادر بچوشانیم یا با مانتو یا با باجو یا عبا و …. این تابع عرف کشور و منطقه زندگی ماست.

یا اومدیم باپوشیدن روسری انگشت نما شدیم اونوقت چی ؟

دوست عزیز توضیح دادم که اصل حجاب تابع عرف نیست. یعنی کسی اگه با روسری پوشیدن انگشت نما میشه نمیتونه کنار بذاره… لطفا متن مقاله رو با دقت مطالعه کنید!!!

سلام واقعا عالی بود بنظر من حجاب یه نوع امنیته برا زن ک هر کسی به خودش اجازه نده رفتار نادرستی داشته باشه با نگاه بدی داشته باشه یه خانم با حجاب عزت و احترامش تو جامعه بیشتر از بقیه هست حجاب یعنی برای خودمون ارزش قائل باشیم

ابن ها فقط دارن اموزش حجاب مردم نمیگن بیا فتو کپی ما خودتو من بگرد شما دستمالشو نگاه کنید

تو که اعتقادی به حجاب نداریو بی حجابیو به با حجابی ترجیح میدی چرا پس اومدی اینجا

آره بخدا

آفرین حرف درست را شما زدید

دقیقا درست گفتید

سلام با حجاب و چادر گذاشتن موافقم اما بعضیا تو همین سایت گفتن که از بچگی یعنی از ۴و۵سالگی چادر گذاشتن خب این واقعا اشتباهه وقتی از سن کم سر بچه چادر میگزارید بچه زده میشه از حجاب و بی حجاب میشه من الان ۱۲سالمه و چادر نمی زارم اما با مانتو هم با حجاب هستم و حجاب رو رعایت میکنم اما تصمیم گرفتم از این به بعد چادر بزارم ممنون از مطالب خوبتون❤

سلام ، عزیزم منم هم سن شما هستم و مثل شما مانتویی هستم و تصمیم دارم که چادری بشم . ولی خوب فامیل هامون مخصوصا خاله هام مسخرم میکنن . و از چادر خوششون نمیاد. البته مادرم هم چادری بود ولی الان ۲ساله که مانتویی شده . نمیدونم چیکار کنم!

بدون حجاب خیلی بده بی حجابی هم بده به خاطر یه لاک و یه مانتو کوتاه آخرتمون رو نباید خراب کنیم جز اینکه گناه میکنیم

به نظرم مطالب کاربردی و خوبی بود با تشکر

اره جذابید ولی هدفت از زندگی فقط همینه؟ ینی جذاب بودن انقدر برات مهمه؟ اینک نامحرمان رو جذب خودت کنی افتخار داره؟ اینکه زیبایی هات رو ب حراج بزاری خوبه؟ شما خوشت میاد همسرت ب زن و دختر برهنه نگاه کنه و لذت ببره؟ دوس داری همسرت نسبت بهت سرد بشه؟ دوس داری زیبایی هات رو ب حراج بزاری تا یه عده هوسران از اون لذت ببرن؟ دوس داری بخاطر آزادی خودت یه خانواده رو از هم جدا کنی؟ دوس داری مورد آزار جنسی قرار بگیری؟ دوس نداری یه کم خودتو با ارزش بدونی؟ ببین بنظرت چرا روی ماشین های کهنه و قدیمی مثل پیکانو نمیپوشونن ؟!…چون بی ارزشه…اما ماشین های مدل بالا مثل بنز و…مبپوشونن چرا ک با ارزشه…راستش منم آدمم منم دخترم نیاز ب توجه از طرف جنس مخالف رو دارم اما چیز های با ارزشی باعث میشه ک من روی این خواسته هام ک زود گذره پا بزارم ،دل ب دنیا نبند این دنیا بالاخره یه روزی برای هممون تموم میشه ، لذت های دنیایی هم زود گذره …و در آخر بگم ک من خودم هم مانتویی ام هم چادری ینی چ با چادر چ بی چادر میشه حجاب داشت و خوشتیپ و زیبا بود … عزیزم خیلی حرف هس خیلی مثال های دیگ هم هس اما نمیشه همه رو یه جا بهت بگم پیشنهاد میکنم حتما در موردش تحقیق کن

حدیث جون مرسی بخاطر متن خوبت همین الان که این متنو خوندم خیلی به حجابم افتخار میکنم

حجاب یعنی زشت شدن؟؟؟؟؟

از خدا بترسین

عزیزم اینجا هیچ ر گفته ی خانم شیک و باوقار میتونی شیک هم باشه مثلا خودم دیدم که وقتی یک چادر تمیز و مرتب میپوشه چقدر زیبا میشه و معصوم تر اگر شما هم دقت کنی وقتی مدل چادر خوبی انتخاب کن وقار رو به عنوان یک زن نه به عنوان یک انسان نگه داشتی بله به ظاهر زیبا هست اما اگه روش کمی تامل شه میفهمی با حجاب چقدر زیبا تر و پاک تر و معصوم تر هستی خیلی ها یا حجابشان خوشگل تر از بی حجاب بودنشونه

از نظر بنده اگه آدمی میخواد حجاب داشته باشه مجبور نیس چادر سر کنه..من خودم کسی رو می شناسم که زن باحجابیه،وقتی پیش زن های بی حجاب میشینه ،اون زن های بیحجاب زشترین زن میشن.(از نظر من اونایی که زشت هستن میخوان با بی حجابی خودشونو زیبا نشون بدن….

از نظر‌ خودت اره خوب

به نظر منکه شما خیلی اشتباه میکنید

واقعا عالی بود ، نمیدونم چرا بعضیا که اصلا حجاب ندارن اومدن تو این سایت ،بعد نظر هم میدن .

به نظرم حجاب خیلی خوبه من از ده سالگی تاالآن حجابم رورعایت میکردم تاالآن که چهارده ساله هستم واین روبه همه هم سن وسالانم پیشنهاد می دهم

هم زینته هم واسه پوشوندن زینت

سلام به دخترای گل باحجاب هرکسی دیدگاهی دارد لطفا به هم توهین نکنید

بله همینطوره نباید بهم توهینی بشه. فاطمه خانم به نظر من حجاب زن که با چادره یه جلو یه خدایی و محجوب بودن رو به زن میده.ضمنا به نظر من فاطمه زیباترین و آرامش بخش ترین اسم دنیاست.

سلام من هم ۱۴سالمه قبلاً فک میکردم حجاب داشته باشیم خوب نیست ولی الان میگم حجاب بهترین چیزیه که زن رو کامل می‌کنه ولی هر کی نظری داره

از توضیحات خوبتون درباره ی این مسعله بسیار ممنونم

سلام متاسفانه وقتی بچه بودم دوست داشتم چادر سرم کنم همین برای خونوادم عادت شده و براشون غیر طبیعی هست که الان که پانزده سالم هست چادر سرم نکنم ی جورایی اجباری شده برای من من واقعا دلم میخاد بدون چادر و آپدیت باشم تا مورد تمسخر قرار نگیرم با خوندن مطالبتون حس کردم اگر ی چادری شیک باشم مشکلی پیش نمیاد ممنون بابت مطالب قشنگتون

خیلی خوبه

من الان۱۹ سالمه تا ۱۸ سالگی حجاب نداشتم ولی الان حجاب کامل دارم از حجابم راضیم از اینکه توی ۱۸ سال باعث ناراحتی امام زمانم و خدا شدم خیلی ناراحتم ولی ی ساله به اشتباهم پی بردم میخام گناهامو جبران کنم امام زمان عج تمامی اعمالمونو میبنه از کارای خوبمون خرسند میشه بخاطر گناهامون گریه میکنه یکی از نیروهای شیطان رو به شیطان کرد و گفت فرمانده چرا انقدر خوشحالی مگر گمراه کردن اینها چه فایده ای دارد؟ شیطان ج داد اینهارا که غافل کنیم امامشان دیرتر میاید دوباره پرسید آیا موفق شده ایم شیطان خنده ای کرد و گفت مگر صدای گریه امامشان را نمیشنوی بیایید به راه بیاییم تا از راه بیاید

بیا ک بی تو ترک خورده ایمانم بدون حس حضورت خراب و ویرانم

واقعا ازتون ممنونم ح فاتون روی من خیلی تاثیر داشت من از امروز ب بد دیگه چادر میپوشم محجبه میکنم

گلم خانوم خوشگلم منظور از زینت زینته خانوماست منظوربدی نیست لطفا اول معانی کلمات رو توی اسلام متوجه شو بعد به مبلغان حجاب توهین کن شما حجاب رو دوست نداری دیگه چکار به ما با حجاب ها داری لطفا درمورد حرف هایی که بهتون زده میشه یکم تحقیق و تامل کنید

خجالت بکش تا همسال تو تو دنیا هستن امام زمان ظهور نمیکنه خدا خودش بهمون رحم کنه

سلام خانما من ۱۳سالمه آما حجاب درستی تاالان نداشتم اما تصمیم گرفتم باحجاب باشم تا خدا ازم راضی باشه اما دوستام خیلی اذیت میکنن من چیکار کنم من خیلی چادرو دوست دارم

وقتی مطمئنی کارت درسته دیگه به نظریات نادرست دیگران اهمیت نده با اطمینان به تصمیمت و افتخار کردن بهش بقیه رو هم به سمتش هدایت کن

سلام واسه دل خودت زندگی کن نه حرف دیگران شما وقتی هدفت خوشحال کردن خدا هستش خیلی جاها هم خدا خوشحالت میکنه شک نکن

بله من کاملاً با شما موافقم وقتی آدم چادر میپوشه احساس امنیت، غرور و استقامت می‌کنه من هم چادری ام و ازش لذت میبرم تا چادری نشی و امنیتشو حس نکنی نمی‌فهمی معنی امنیت چیه!!

عالی بود با اجازه کپی کردم

حجاب یعنی زیبایی همراه با حیا ونجابت و این با شلختگی تفاوت داره.

عالی بود خیلی خوب ومفیدبود خانمای عزیربحث ب همدیگه احترام بزارید

عالیه این مطالب خواهش میکنم ازتون یکم فکر کنید ببینید برای چی ما اومدیم روی این کره ی خاکی واقعا برای چی…؟؟همه یه روزی به سوی اون بالایی بر می‌گردیم پس بهتره که به فکر اون روز و اون دنیامون باشیم نه این دنیا و مد ای رنگارنگش

سلام. من از خواندن این مطلب واقعا لذت بردم، ممنون

یه روز که قرار داشتمو واسه زیبا بودن موهامو اتو کشیده بودمو از زیر شالم همشونوبیرون انداخته بودم حسابی به خودم رسیده بودم.توی ترافیک یه خانم چادری رو پشت فرمون دیدم که خیلی زیبا چادر پوشیده بود.خیلی صورت معصومی داشت،یهو یه نگاه به خودم انداختم تویه آینه بغل ماشین از خودم بدم اومد.چقد زحمت کشیدم تا خود واقعیم نباشم زیر این آرایش خیلی جنگیدم با خودم جایی که میخواستم برمو فراموش کردم.راهمو کج کردم سمت بازارامام چادرعربی خریدم خیلی بهم میومد یه دستمال مرطوب خرج صورتم کردم و شالمو همونجا تو همون مغازه فروشنده که یه خانم خوش سلیقه بود برام بست ..تویه آینه مغازه خودمونگاه کردم دنبال اون معصومیته میگشتم به زیبایی خودنمایی میکرد تازه فهمیده بودم کی هستم الان هر روزی که واسه بیرون رفتن چادرمو سرم میکنم احساس میکنم چقد جذابترم حتی عیبهایی دارم که چادر اونارو پوشونده و اعتماد بنفس بیشتری بهم داده

گریم گرفت

خوش بحالتون که خدا انقد دوستون داره و شمارو متوجه گناهتون میکنه ک ازین بیشتر پیش ترین❤عالی بود

عالی بود من چادری هستم ولی نمیدونستم کنار حجاب چه شکلی شیک باشم الان فهمیدم برای همی با اجازهی شما کپی کردم ☺☺☺

مگه من منگولم شلوارتنگ نپوشم ارایش نکنم چادریاازهمه بدترن ون میتونم که باحجاز باشم ولی ول باشم وهمچنین میتونم مانتویی باشم ولی ادم خوبی باشم نباباهمش چرته

تو اینجوری دوست داری.ما دوست نداریم مثل تو ول باشیم

عزیزم منم محجبم ولی این طرز صحبت کردن اصلا صحیح نیست دین اسلام دین مهربونیه و با اینطور غضب و بی احترامی و توهین ب خواهر مسلمونت کاملا مخالفه حواسمون باشه ک باعث کافر شدن کسی نشیم. و دین کامل اسلام رو با بداخلاقی همراه نکنیم

وااااا

دوستان عزیز لطفا در کنار این که حجاب را دارید اخلاق خوب و زیبایی هم داشته باشید حجاب چیزی است که به سلامت جسم و روح کمک می کند پس حجاب کاملی داشته باش.

سلام.تجربه خودم میگم.زمانی مانتویی بودم اما بارعایت کامل حجاب. الان هم چند ساله چادر میپوشم.الان به وضوح نحوه برخورد مردم با یک خانم محجبه رو درک میکنم.حتی تو محیط کارم نحوه برخورد همکاراقا با من و خانمی که حجابشو رعایت نمیکنه کاملا مشخصه.طوری که حتی همون خانم اعتراف میکنه که چقدرباتو بااحترام برخوردمیکنن ولی بامن نه… مطمعن هستم کسی که شیرینی داشتن حجاب واقعی رو چشیده باشه هیچوقت وبه هیچ قیمتی ازش نمیگذره..

سلام

مهم چادری هستش که می پوشن از لحاط اسلام پوشیدن خیلی مهم و اینم بدون همه آدما مثل هم نیستن

من که فقط برای خوشحالیه الله و امام ها حجاب دارم امیدوارم ازم راضی باشن

من چادری نیستم ولی چادر و دوست دارم ولی دارم تحقیق میکنم چادر خوبه ولی من ادمایی رو دیدم ک چون چادری نبودم اونا بودن منو تحقیر کردن چرا بین هم باید فاصله باشه مگه زمان پیامبر کسایی نبودن ک ب ظاهر ایمان اوردن بودن مگه پیامبر ب روشون اورد تازه محبت کرد ک دین و بشناسن ک دینشون واقعی بشه کاش ی روز بیاد چادری و غیر چادری دعواشون نباشه

سلام من چادری هستم اماچادرهمه ی حجاب نیست چادرحجاب وکامل میکنه میتونی مانتویی باشی اماحجابت خوب باشه ودربرابرنامحرم خودتوبپوشونی

سلام عزیز دلم. آفرین که تصمیم داری دل امام زمانت رو شاد کنی. اون آدم هایی که به همچین دختر خوبی ظن بد زدن باید از خودشون خجالت بکشن. دین اسلام دین مهربونیه. اون آدم ها خشک مذهب هایی بودن که انقد به خودشون مغرور شدن که بقیه رو نمیبینن

سللم بنده نظرم اینکه نه چادذحچابه نه مانتو بی حجابی واینکه حجاب واقعی حجاب نگاه رفتار کلام وزبانه.جوری که سبب ازار نا امنی نشه واسمون.بنده چادری ام اما ساده دوست ندارم کسی بهم تعرض بی احترامی کنه …

کسی که باطن پاک و خوبی داره قطعا توی ظاهرش مشخص میشه این واقعا جمله احمقانه ایه که بگی حجاب مهم نیست نماز مهم مهم نیست من چی کار می کنم مهم اینه که دلم پاک باشه چطور کسی که دلش پاک باشه میتونه ارزش خودش و تا این حد بیاره پایین که توی جامعه به عنوان یه عروسک جنسی ببیننش،مگه میشه کسی که دلش پاکه اعتقادات سستی داشته باشه

عاااااااااالی

ببین همیشه باطن رو ظاهرم تاثیر میزاره این خود ماهستیم که انتخاب میکنیم چه طور باشیم و رفتار کنیم بعدم شما که این همه خوب بلدی ول نباشی رو تربیتتم کارکن از کلمات مناسب استفاده کن

داره میگه توبه کرده بجای اینکه تشویق کنی که آفرین که با حجاب شدی بهش میگی خجالت بکش؟

شما که با حجاب مشکل داری اصلا چرا اومدی توی این سایت؟

تو به جا اینکه با توهین کردن به چادریا خودتو توجیه کنی هم با حجاب باش و هم خوب باش راس میگی،کسی که پا رو نفسش میذاره و چادر میپوشه و حجاب میکنه و مردم براش مهم نیستن و خدا مهمه کارای بد دیگرم به راحتی انجام نمیده،ت شاید برات حرف ی عده مهمه،بعدم چادری بودن فقط ی پوشش نیست ی سبک زندگیه اگه کسیو دیدی چادر داشت و خوب نبود اون چادری نیست هر چند این حرفا همش برا تخریب چادریاس

ببین مریم جون ادم وقتی حجاب میکنه مث یه گل میمونه شاید بگی عمر گل کمه ولی عمر گلهایی که خار دارند بیشتره و خار برای محافظت از خود گله در برابر بادها و نمیزاره دست هر انسان بی ارزشی زود بهش برسه . دخترای با حجاب مث مرواریدی توی صدف هستند که باید به کف اقیانوسها بری و کلی بگیردی تا مروارید باارزشی مث اونو پیدا کنی . سیبزمینی ای که کنار خیابونه رو هر انسان فقیر و هر معتادی میتونه بخره حتی اگه به سیبزمینی فروش بگه که من هیچی ندارم خب بدون پول بهش میده اما طلا و جواهرات رو نمیشه کنار خیابون پیدا کرد و همیشه توی ویترین وجود دارند و انسانهای بی ارزش حتی به خودشون جرئت نمیدن نگاشم کنن چون میدونن نمیتونن داشته باشنش اگه با اسلام مخالفین با دست نیافتنی بودن خودتون مخالف نیستین که چرا ما باید زیبایی لحظه ای (لخت بودن ) رو به زیبایی ابدی ترجیح بدیم و در اینده کلی حسرت بخوریم

دقیقا درست می فرمایید . خیلی مثال های ساده و به جایی زدید

واقعا ممنون

سلام به نظر من حجاب کامل ترین پوششی هست که یک زن یا یک مرد میتونه داشته باشه. ولی حجاب درست هم ملاک هستش حجاب یعنی این که زیبایی ها و زینت هایی که داری و جلب توجه میکنه رو از نگاه نامحرم دور کنی. من دو ساله که چادریم و هیچ وقت در حجابم زیاده روی نکردم.

چرا جمع میبندی خوشت میاد من ی مانتویی ببینم فلان کارو فلانو میکنه درصورتی ک همه‌شون اینطوری نیستن بعد صب پاشم بگم این مانتویی اینکارا و میکنن بعد میندازن گردن چادریا

شما حتی سواد اینو نداری که دریت نظرتو بگی بعد داری در مورد حجاب اظهار نظر میکنی متاسفم ببخشید

خانمها به کسی توهین نکنید شما اگه چادر نمیپوشی اجرت باشه با خدا …..چرا به چادری ها توهین میکنی در ضمن چادر حجاب و حرمت آدم میباشد

عزیزم زود قضاوت نکن ..همه ی چادریا مثل هم نیستن همه ی مانتوییا مثل هم نیستن… دلیل نمیشه اگه دیدیم ی چادری بد بود بگیم همه ی چادری ها بدن و همچنین برعکس! اگه ی مانتویی بد دیدیم نمیشه گفت همه ی مانتویی ها بدن! لطفا قضاوت رو کنار بزاریم

سلام به نظرم بهتره برای شناخت هر مکتبی، بریم سراغ خود اون مکتب نه طرفدارنش. حجاب یکی از دستورات اسلامه دروغ نگفتن هم یه دستور دیگه کمک کردن هم همینطور و همینطور تمام صفات خوب اخلاقی دیگه اگر کسی واقعا حجاب رو برای اسلام انتخاب کرده باشه، باید تمام این صفات رو داشته باشه تو قرآن به شدت مذمت شدن افرادی که به بخشی از دین ایمان میارن و بقیه رو رها میکنن بهتره به جای نگاه به محجبه ها، به فواید حجاب نگاه کنیم. ضمنا قضاوت نکردن هم یکی از دستورات اسلام و از صفات انسانیه…

واقعا که برات متاسفم

عزیزم حرف شما ربطی نداره مثه اینه که بگی من عینک دودی نمیپوشم چون ی نفر که عینک دودی میپوشید خشن بود اگ منم بپوشم خشن میشم هر محجبه‌ای عفیف نیس اما هر عفیفی محجبس

بعضی ها وقتی متوجه اشتباه بودن طرز فکرشون می شن که دیگه خیلی دیر شده

گلم مگه همه چادریا بدن؟ چرا داری قضاوت میکنی؟ خوبه ما هم بگیم همه مانتویی ها خرابن؟ خودت ناراحت نمیشی؟ در ضمن چادر ارثیه حضرت زهراست حواست باشه داری به چادر حضرت زهرا تهمت میزنی

ببین حجاب به این زیبایی نمیدونم چرا هرکی از چادر و محجبه حرف می زنه بدوبیراه میگه ؟

عزیزم هرکسی نظری داره و به اصطلاح هر کسیو تو قبر خودش میزارنمن خودم محجبم با اینکه فقط ۱۶ سال دارم ما محجبه ها آرایشمونو میکنیم اما داخل خونه لباس تنگ میپوشیم اما داخل خونه پس بدون بهتر از هر فرد دیگه ای میدونیم ک باید چجوری باشیم و منگول نیستیم پس لطفا درست صحبت کن عزیزم

دقیقا

هرکی دیدگاه خودشو داره به هم توهین نکنید نمیخوای باحجاب باشی نباش به بقیه چ کار داری؟!!!

قضاوت فقط مخصوص خداست

سلام به نظر من حجاب ظاهر خیلی خوبه ولی بهتر از اون حجاب باطن ک الانه اصلا وجود نداره

دوست دارم

اکثر حجابیا باطن پاکی دارن و اکثر بد حجاب ها باطن پاک و صافی ندارند.

این کار به نظرم زود قضاوت کردنه کسی نمیتونه باطن آدم ها رو بشناسه

سلام اگه کسی متوجه اون زیبایی حجاب بشه و این و با تماااام وجودش درک کنه که (حجاب و چادر، یادگار حضرت زهرا (س) و خییییلی قیمت داره…) عمراً اون و بذاره کنار. وقتی کسی که بد حجاب یا بی حجاب هست بدونه که حضرت زهرا (س) چققققدر برای حفظ این چادر و حجب و حیاء زجر کشید و درد هارو تحمل کرد؛ خودش از خودش خجالت میکشه… و در مورد نظر این دوست عزیز بعله درسته که حجاب باطن الآن کم شده ولی به نظرتون برا چی کم شده؟؟؟ بخاطر اینکه حجاب (ظاهر) کم شده که خودِ این حجاب ظاهر، اگر با درک و فهم باشه و از سر زور نباشه حجاب *باطن* و در پی داره یا حق

سلام دقیقا احسنت

سلام از مطلبتون خیییییییلی لذّت بردم خدا خیرتون بده…

با سلام دوستان من هر کاری میکنم ک باحجاب باشم نمیشه لطفا کمک کنید

سلام علیکم و رحمت الله به نظرم از خدا کمک بخواید چون بهترین یاری رسانه فنعم المولی و نعم النصیر (خدا چه خوب سرپرست و چه خوب یاری رسانی است) و اینکه من فکر میکنم بعد از فکر کردن به قیامت، به ارزش انسان، ارزش زن، محبت خدا به انسان، اینکه این زیبایی هارو هم خدا به ما داده و خودش هم تعیین کرده که چطور استفاده بشه و پاداشی که برای اطاعت از دستوراتش آماده کرده، به این هم فکر کنید که اگر همین الان دست به کار نشید، ممکنه در دنیا و آخرت حسرت بخورید و با خودتون بگید کاش زودتر تصمیم گرفته بودم ان شاءالله موفق باشید

خیلی قشنگ صحبت میکنید حرفاتون به دل میشینه ممنون من از سن تکلیف حجاب دارم و خیلی راضی یم

سلام خدمت همگی ،ولله به نظر من حجاب زیبایی یک خانمه ،یک خانم باشخصیت همیشه شیک و با وقار و با حجابه،

سلام خیلی ممنون از مطلب مفیدتون. در جواب اون دوستمون هم باید گفت که شاید حجاب وسیله ای برای پوشوندن زینت باشه ولی خداوند آراسته بودن و دوری از خود را ژولیده نشان دادن رو میپسنده. اتفاقا شیک بودن برای اونایی که چادر میپوشند ضروری تره چون باید همه بدونن که با چادر هم میشه زیبا بود و در عین حال به دستورات پیرامون حجاب هم عمل کرد.

من سیزده سالمه و از چهار سالگی چادر سر کردم و عاشق چادرم هستم. حاضرم برا این چادر جون بدم. چون ارثیه حضرت زهرا هست به هر حال از مطلبی که گذاشتید ممنونم مخصوصا واسه شناخت انواع چادر .اجرتون با امام زمان عج

خوش به حالت منم سیزده سالمه اما تا الات فقط یه سال محرم چادر گذاشتم ولی الان نزدیک یک ماهه که حجابمو بهتر کردم یعنی موهام رو کامل میپوشونم و از این به بعد هم با یاری خدا چادرم رو میزارم

حجاب یعنی پوششی که باعث جلب توجه نشه برای این رنگ مشکی می پوشیم چون رنگ مشکی میل جنسی را خاموش می کند مرد وقتی به رنگ مشکی نگاه می کنه خود به خود میل جنسیش کم می شه مثل پوشیدن کفش مشکی که می گه باعث کاهش میله جنسیه اگه دریا کوه جنگل همه به رنگ مشکی بود که دیگه زیبا نبود در ضمن شما میگید حجاب یعنی یه تاره موت پیدا نشه اما ارایش کن مثل اون عکس مچه پات که حکم زنا هم داره پیدا باشه عیب نداره خوب این حجاب نیست حجاب نه این که خودتو زیبا کن ولی یه تاره موت پیدا نشه حجاب یعنی به هیچ قیمتی تو چشم یه نامحرم زیبا جلوه داده نشی همین

همه زیبایی رومیپسندند.اگ حجاب به گونه ای یاشه که فردمنظم وپاکیزه به نظربیادباعث تشویق وتحسین دیگران میشه.ولی اگ به بهانه ی اینکه جلب توجه نشه فردچادری شلخته به نظربیادباعث مسخره کردن میشه وچه بساآبروی حضرت زهراروهم میبریم.پس خیلی مهمه درعین چادری بودن وباحجاب بودن مرتب وشیک به نظربیایم.البته من باآرایش و…مخالفم

چرت نیست اگر نمی خواهی باحجاب باشی مسخره نکن در دنیا هرجوری که میخوای باش ولی یک چیز مهم یادت باشه که روز قیامت میخواهی جواب خدا را چی بدی

شما که بی حجابی چون زشتی میخوای یجوری توجه جلب کنی. اما اونی که خوشگله توجه نمی خواد خوشگلیش باسه خودشه.

سلام ممنون واقعا خوب بود برای من که یه نوجوان بودم و تازگیا چادری شدم مرسی

دقیقاا

سلام دوستان منم موافقم ک اگ حجاب باطن نیس به خاطر عدم حجاب ظاهره…خودمن وقتی تا ۱۶ یا۱۷ سالگی ک حجابم رو رعایت میکردم ازخودم راضی تر بودم و خیلی باطنم بهتر بود

مطلب خیلی خوب و عالی بود ، ممنون

خیلی خوبه چادری شدن ولی من هروقت میخام برم بیرون چادر سرم میکنم جلوی در پشیمون میشم چادرمو درمیارم هرکاری میکنم نمیتونم باچادر برم بیرون نمیشه لامصب

سلام علیک و رحمت الله اینها تردید هایی هست که شیطان ایجاد میکنه یکی از مهم ترین امر هایی که در دین شده پا گذاشتن روی خواسته هاییه که بهمون آسیب میزنه و باعث حسرت خوردن میشه. قرآن زیاد بخونید به نظرم چون خدا بهترین روانشناسه و خوب میدونه این مشکلات رو چطور حل کنه. و اینکه به خود حضرت زهرا سلام الله علیها توسل کن ضمنا مطمئن باشید اگر چادر سرتون کنید هیچ اتفاق وحشتناکی نمیفته، اگر مشکل حل نکنه که میکنه، مشکل ایجاد نخواهد کرد بعد یه مدت عادت میکنید

سلام خیلی عالی بود واقعا مطلب خوبی بود من چادری نیستم اما از اون بی حجاب هاشم نیستم حجاب رو خیلی دوست دارم دلم می خواد خودم به حجاب برسم به نظر من خودتون اون رو انتخاب کنید ممنون

چرا بعضی ها فکر میکنن دختر با حجاب زشت میشه دختری که میخواد زیبا باشه با چادرم میتونه زیبا باشه ♥️چادر♥️

حجاب پوشاندن زینت نه زیبایی

وااااا خیلی معذرت میخوام اما چون خودت گفتی میگم.واقعاااا منگولی چون اصلا جملاتت مفهوم درستی نداره.و فوق العاده بی ادبی چون تو این مطلب هیچ اهانتی به بی حجابا نشده ولی تو به باحجابها اهانت کردی. خدا شفات بده

اصلا این حرف درست نیست.پوشیدن رنگ روشن خصوصا سفید سفارش پیغمبر ماست.پوشیدن رنگ مشکی فقط و فقط برای مجالس عزا خصوصا عزای آقا اباعبدالله هست ولاغیر.

اگر به این باور برسید که این چادر همان چادریست که پشت در سوخت اما از سر حضرت زهرا(س)نیفتاد هرگز از سرت شل نمیشد..

امام صادق ع می فرمایند زن اگر عفت داشته باشد به دنیا می ارزد واگر نه به خاک هم نمی ارزد

خوشم اومد ممنون

سلام به نظر من افرادی که دوست دارند چادری شوند درکنار مطالعه در مورد حجاب وحضرت زهراس در باره ی ارزش زن ودختر هم مطالعه کنند چون آدم اگر ارزش خودش را بداند اصلا نمی تواند که چادری نباشد

سلام میشه بهم کمک کنید چطوری برای مهمونی های خانوادگی حجابم رو رعایت کنم ؟؟

فقط یه چیز براتون مهم باشه اونم نگاه های امام زمانه

سلام از ساپورت استفاده کردن در صورتی که لباس تا روی ساق پا باشد هم مشکل دارد

سلام خیلی ممنون عالی بود

عالی بود ♥️چادر ♥️

خوب بود،خیلی ممنون

واقعا برای یه عده از آدما متاسفم که اینطور راحت به عقایدشون پشت پا میزنن. حجاب یه زیباییه.! اما هرکسی لایق داشتن این زیبایی نیست. و درک این حس قشنگ کار هرکس و ناکسی نطست

عالی بود

سلام من هم چادری هستم خیلی ممنون از مطالب زیباتون واقعا عالی بود

سلام خیلی ممنون از مطالب زیباتون خیلی عالی بود و من هم تازه چادری شدم و تا اونجایی که میتونم این نکات را رعایت میکنم

وقتی چادر میپوشم احساس میکنم زیبا ترین دختر دنیام امتاحان کنین گل دخترا عاشقش میشین

با سلام، بنده چادری هستم و با تحقیق و مطالعه کتاب هاومقاله های داخلی و خارجی وبیشتر از همه تفسیر قرآن به اهمیت و ارزش حجاب پی بردم وچادر رو برای خودم انتخاب کردم و کاملا هم راضی هستم یادمه ۷ سال پیش از خانم فاطمه ی زهرا (س) خواستم تا بهم کمک کنن تا همیشه این چادر روی سرم بمونه و واقعا هر وقت جامعه و اطرافیان بهم فشار میاوردن همیشه امدادشونو حس میکردم و دستمو میگرفتن تا شرمندشون نشم و امانت دار خوبی باشم ،عنایتشون واقعا شرطه پس اگر باطن خوبی نداشته باشی چادر هم تو رو پس میزنه واقعا باید خودتو لایق داشتنش کنی همیشه این جمله دلمو آروم میکنه که من با چادر سیاهم نشان میدهم که همیشه عزادار امام حسین(ع) هستم و چشم براه منتقمشون

خیلی مطلبتون خوب بود ممنون

سلام ممنونم خوب بود من میخواستم بصورت کلی خرید کنم جهت فروشگاه قیمت فروش کلی چطوره

سلام من با خوندن این ها خیلی راهنمایی شدم ممنون از نویسنده‌ اش

سلام من چادری نیستم…دوست دارم چادر سر کنم ولی چون هم بلد نبودم هم فک می کردم خیلی زشت میشم نمی پپوشیدم ..ولی با این تصاویر ومطالب یاد گرفتم دستتون درد نکنه خیلی خوب بود ..حتما چادر سر میکنم.

عالی

سلام، خیلی چیزهای خوبی یادگرفتم.ممنون از مطلب مفیدی که در اختیار ما قرار دادید.

سلام به شما من از شما خیلی خیلی متشکرم صحبت های شما روی من خیلی تاثیر داشت ممنونم

هردختری بایدحجابش کامل باشه مردوزن نداره حجاب حجابه ولی مرداچادری نیستن من که خودم چادری هستم وازحجابم کاملأراضی هستم

قضاوت فقط مخصوص خداست مردا هم باید کلاه بزارن سرشون اما زنها چون احساساتشون قوی تر از مرداس می تونن چادری باشن ولی خیلی کم میبینیم ک مرد ها عمامه مثلا بزارن سرشون میگن یاران امام زمانم بیشتر زنها هستن این با ایمان بودن بیشتر از مردا ی زنا رو میرسونه

خیلی خیلی خوب و آموزنده بود من خودم چادری ام و‌ هیچ وقت چادر را زمین نمیزارم آدم وقتی چادر می پوشه احساس سبکی و آرامش می کنه به هر حال خیلی ممنونم

خوب بود اما ای کاش درباره فوائد و پاداش حجاب در آخرت صحبت می کردید تا زنان بیشتری با حجاب شوند

سلام عزیزم،همون حدود اسلامی چادر را رعایت کنی و درعین حال اعتماد بنفست روحفظ کنی یعنی با افتخار چادر بپوشی وباگیره روسری روخوب ببندی وطلق تو روسری بزاری،کفشی که باهاش راحت هستی نه پاشنه بلند ونه بدون پاشنه خوش تیپ ترین میشی،بستگی به مدل صورتت کش چادر را بدوزید حتی چادر سفید وشالی که درخونه میپوشید نیز کش بدوزید راحت ترمیشه،طوری بدوز که به گردی صورتت بیاد،البته تمرین کنی دستت میاد نحوه بستن روسری ورنگش هم خیلی مهم هست که هم شأن چادر حفظ بشه هم به رنگ پوستت بیاد،من همینقدر تجربه داشتم،البته اصل حجاب برا عدم جلب توجه دیگران بخصوص نامحرم هستش ،موفق باشی گلم

حجاب برای پوشاندن زیبایی هاست . نمیشه با حجاب زیبا بود! چون باعث جلب توجه میشه ! همین گیره روسری هایی که آویز دارن مثل گوشواره میمونه! اینو از خودم نمی گم ماجرای متلک یه آقا بود… کلا دختر چادری اگر بخاد دنبال ست کردن کیف و کفش و روسری و ساق باشه یجور دیگه جلب توجه میکنه . ماها جای اقایون نیستیم بفهمیم چی دقیقا جذاب نشون مون میده چی نه . دخترخاله خودم برای حجابش از شوهرش نظرخواهی میکنه . یا خودم چادر عربی دوست دارم ولی چون میدونم خوشگلتر میشم مدل دیگه کشدار و پوشیده تر گرفتم .خلاصه اسلام درمورد ظاهر رو آراستگی تاکید کردن نه زیبایی! پس حواسمون باشه چی میپوشیم و برای چه هدفی…

منظور از آراستگی هم تمیزیه… . درمورد شلوار تنگ زیر چادر کی میتونه تضمین بده چادرش کنار نمیره و دیده نمیشه…

سلام دوستان ممنون از مطلب زیبات من دوستم چادری بود و خیلی شیک منم نذر حضرت زهرا کردم بچه اولم دختر بشه چادر بپوشم. خدارو شکر الان دخترم تقریبا دو سالشه و من چادری شدم فک میکنم این نذر به خاطر ذهنیت از دوستم بوده که با چادر هم میشه شیک و امروزی بود الانم من دارم سعی میکنم شیک و پوشیده باشم نه شلخته که شاید یک دختر خانوم جذب چادر کنم. مرسی

سلام ممنون از متن عالیتون نمیدونم جواب میدید یا نه ولی میپرسم برای دانشگاه با مقنعه مشکی و چادر مشکی، چه رنگ روشنی برای مانتو مناسبه ؟ که هم شیک باشه ستش با مشکی هم سراسر تیره نشه تیپمون مرسی

سلام. ممنون نظر لطف شماست. سلیقه ای هست ولی رنگ متناسب مشکی مثل طیف رنگ زرد و سبز(البته نه رنگ های جیغش) بنظرم خوبه.

سلام ممنونم بابت مطالب خوبتون من خودم خانم چادریم ولی به خاطرکارم که ازصب ساعت ۷تاآخرشب بیرونم برام یه کمی سخته چادرولی خیلی دوس دارم که چادربپوشم به نظرتون اگه مانتوبلندپشت پامشکی بپوشم یاازاین مانتوعبایی هابپوشم بازم حجابم مث چادرمیشه یانه ممنون میشم اگه جواب سوالموبدین

سلام. بستگی به جنس پارچه عبا داره. بعضی که جنس لختی دارند پوشانندگی خوبی نداره

سلام واقعا هیچی مثل چادر پوشیدگی ایجاد نمیکنه اگر سختتونه چادر، میتونید از چادر جلابیب با یه جنس خنک استفاده کنید، هم پوشیده ست هم راحته، اگر هم نتونستید، چادرهای آستین دار زیپ دار راحتن، ولی آستینش در حد مچی باشه بهتر و پوشیده تره

سلام عزیزم.شرایط کاری شمارو نمیدونم. امامن هم روزی۸_۹ساعت چادر سرمه اونهم توی محیط کارخونه صنعتی ک بافلزات و کوره و.. سروکار دارم. نمیگم مدام پای کوره هستم اما رفت و امدم تو کارخونه زیاده همچنین رفت وامد بین ادارات و سازمانها. بارها پیش اومده چادرم ب جایی گیرکرده و پاره شده ولی هیچوقت درش نیاوردم. در کل اگر واقعا نمیتونی باچادرت کارکنی همون مانتوی بلند و تاحدی گشاد ک بدن نما نباشه با روسری یامقنعه بلند میتونه پوشش بده

به نظرم این پیشنهادات عالی بود برای من ☺ من چادری نبودم با حجاب هم نبودم اما خدا پرست بودم و با دیدن کسانی که باحجابند و شیک پوش به طرف حجاب جذب شدم

به نام خداوند بخشنده ومهربان سلام دوستان به نظر من حجاب دو نوع است : ۱_ حجاب ظاهری ۲_ حجاب باطنی ۱_ حجاب ظاهری یعنی هر لباسی که می پوشی اعم از اینکه چادر یا مانتو وشلوار باشد از لحاظ رنگ و مدل در محدوده قوانین اسلام باشد .من مطمئن هستم که می شود مانتو و شلوار و شال پوشید اما بخوبی و مطابق با قوانین اسلام محمدی ( ص ) باشیم و عکس آن می شود چادر پوشید اما مطابق با قوانین شیطان بود مثلا من مانتو و شلوار می پوشم اما از لحاظ رنگ و مدل کاملا در چارچوب قوانین اسلام هستم اگر مانتو زرشکی یا آبی بپوشم با رنگهایی مثل مشکی یا سورمه ای ویا قهوه ای یا رنگ تیره دیگر آنرا تعدیل می کنم و یا مقنعه می پوشم و یا شالی می پوشم که طبق آیه ۳۱ سوره نور بر و دوشم را بپوشاند و با اینکه به آرایشگری آشنا هستم و برخی از مواد آرایشی را می توانم بسازم اما الحمدالله هرگز نشده که روزی با آرایش بیرون بروم . البته باید بگویم بخاطر شرایط دمای بدنم نمی توانم چادر بپوشم. ۲_حجاب باطنی : این مرتبه عالی حجاب است که امید است با رعایت حجاب ظاهری و انجام اوامر الهی و پرهیز از مواهب الهی به این مرتبه آنشائ الله دست یابیم البته یک حجاب دیگر هم هست که بر روی دل و دیده افراد مادی گرا و غافل کشیده می شود که هر ثانیه و لحظه به لحظه با کمال عجز و خاکستری از خداوند مهربان و بخشنده میخواهم که آنرا از روی دل و دیده ام بردارد و بصیرت و آگاهی دل و جان به من عطا نماید و مرا آنقدر در نزد خود بلند مرتبه کند که از دنیا غافلم کند و به خودش مشغولم کند آنشائ الله .

خیلی مطالب عالی بود واقعا راهکار های جالبی برای شیک بودن همراه با حجاب داده بودین تشکر

بسیار عالی

سلام من تو خانواده ای هستم که کل فامیل بی حجابن و خیلی باهم راحتن ولی فقط مادر با حجابه و حجاب کامل داره من خودم عاشق حجلبم و دوس دارم چادری باشم ولی هروقت این تصمیمو میگیرم بیشتر از دوروز دووم نمیاره و حس می کنم چادر باعث میشه خوشگل و زیبا ب نظر نرسم و افکار و نظرات و یک رنگ نبودنمبا بقییه برام آزار دهندس لطفا کمکم کنین

سلام. برای انجام کار خوبی که عقل و شرع تایید کرده به نظر دیگران اهمیت ندید. البته سخته با شرایط شما. راه حل ش این هست که هر روز یک صفحه قرآن بخونید با ترجمه ( تاکید میکنم با ترجمه). چون مطالعه مستمر آیات قرآن، تاثیر حرف و نگاه نامعقول دیگران و افکار منفی خودمون رو خیلی خیلی کم میکنه و عزت نفس رو بالا میبره. کتاب قرآن تحت عنوان “قرآن حکیم” دارای یک صفحه خلاصه تفسیر هم هست. این قرآن رو تهیه کنید و روزانه به مدت یک ربع فقط یک صفحه مطالعه کنید.

سلام مطالبتون خیلی خوبه من هم محجبه هستم . امیدوارم اونایی که حجاب ندارن یکروز به اشتباهشون پی ببرن . من خودمم اشتباه کردم نمیگم نکردم. اطرافیان میگفتن این که مثل برادرته چادرتو بردار شاید مورد تمسخرم قرار میدادن آدمو . یکی از آشنایان خیلی محجبه بود با حرفایه همین افراد حجابشو کنار زد الان خیلی بی حجابه امیدوارم خدا به راهه راست هدایت کنه . افسوس میخورم حجاب اون گوش زد همه بود ولی الان ….. . بگذریم التماس دعا دارم از شما عزیزان

این فکرت اشتباهه امید وارم چادری بشی چادر مثل یه سپر میمونه که ازت محافظت میکنه

به نظر من که خیلی عاالی بود

سلام بخشید با چادر کرم خیلی معمولی که اصلا معلوم ورژ رنگ ابت رو بزنی مشکل داره اگه پاسخ بدید ممنون میشم

??

سلام واقعا هیچی مثل چادر پوشیدگی ایجاد نمیکنه اگر سختتونه چادر، میتونید از چادر جلابیب با یه جنس خنک استفاده کنید، هم پوشیده ست هم راحته، اگر هم نتونستید، چادرهای آستین دار زیپ دار راحتن، ولی آستینش در حد مچی باشه بهتر و پوشیده تره

کرم که فکر نمیکنم اما رژ لب آرایش محسوب میشه بهتره نزنید، به قول معروف روزه شک دار نگیرید

من ۱۴سالمه میخوام محجبه بشم خانواده مذهبی هم دارم ولی دوستام…. دوست ندارم انگشت نماشون بشم….

پوووف همش خودمو تو آرایش غرق کردم و گفتم به خاطر دل خودمه ولی فهمیدم دل یه کی دیگه هم میلرزه ـ من تصمیممو گرفتمـ میخوام حجاب داشته باشم

من به نظرم سایت مفید بود حجاب وسیله ای برای پوشش زینت هست نه اینکه زشت به نظر بیای الان که اکثرا فکر میکنن چادریا املن بخاطر اینه که خیلیا طریقه اصلی استفاده از این پوشش رو ندارن تمیز و آراسته بوذن جلوه نیست اعمه هم آراسته بودن بعنی جلوه فروشی میکردن؟ این سایت بیشتر در مورد ظاهر بود ا فردا باحجاب هم باید آراسته باشن تا پوششون مورد توجه هم نوعاشون قرار بگیره هیچ دلیلی نداره که منه محجبع بخوام بی کلاس و امل باشم اتفاقا به نظرم افرادی که خودشونو نمایان میکنن امل وعقب مونده واقعین

عااالی بود واقعا موافقم خانم ها با چادر ارزش دارندولاغیر… ممنونم واقعا مطالب عالی ودرجه یک بود. یه نکته جهت دانستن برای اونایی که حجابو مسخره میکنن: هنر اینکه با حجابت شیک وزیبا باشی وگرنه هرکسی میتونه با نشون دادن زیبایی های جسمیش دلبری کنه و لاس بزنه گلم…

هر کی چادر نداره ارزش نداره؟!! :/ پیامبر کی اینو گفته، این حرف مصداق همون تفکری هستش که ارزش زن رو در ظاهرش میبینه هیچ فرقی با هم ندارن لطفا دیدگاهتون رو عوض کنید، در غیر این صورت براتون متاسفم.

سلام من ریحانه هستم.واقعا متاسفم برا شمایی که به پوشش و اعتقاد ما چادری ها اهانت میکنیـمن سیزده سالمه و از هشت سالگش چادر زدم و به چادرم افتخار میکنم.به هیچ وجه من الوجوه هم حاضر نییتم اونو از،سرم بردارم و دارم خانواده ام رو راضی میکنم ک پوشیه بزنم.خیلی ممنون از دوستای عزیزم ک از حرمت ماددمون زهرا دفاع کردن.

یاعلی ذکر قیام قائم است. لطفا برای ظهور مولامون منوی عالم حضرت مهدی دعا کنید ما خیلی به ایشون ستم کردم خدا ما رو ببخشه

سلام.من یه دختر ۱۹ ساله هستم تا یکسال پیش اهل حجاب سفت و سختی نبودم اما الان حجابو انتخاب کردم و واقعا تو خیابون که راه میرم حس امنیت و حس خوبی بهم دست میده خوشحالم که یه دختر چادری هستم درسته قبلا هم خیلی بدحجاب نبودم اما اهل چادرو ایناهم نبودم.به نظر من قبل از صحبت درباره ی هر پوششی چه چادری چه غیر چادری چیزی که یه دختر و البته حتی یک پسر میخواد حیا و عفته.نمیتونیم بگیم همه ی چادریا عفت رو دارند یا همه ی مانتویی ها عفت رو ندارند‌.میشه چادر نداشت اما عفتو حیا داشت.چادر حجاب کامل هست اما معنای مطلق حجاب نیست.دختر پر از زیبایی هست هم ظاهری و هم باطنی.ما دخترا باید خودمون به حجاب برسیم و بدونیم که منظور از این زیبایی چی هست‌.اره من با تیپ زدن یه زیبایی هایی داشتم به نظر خودم که الان ندارم اما الان وقتی تو خیابون راه میرم حس میکنم خودم زیباتر شدم بدون هیچ تیپ و وسیله ی دیگه ای.حالا چقدر خوب میشه اگر ما به زیبایی حقیقی خودمون برسیم و با حجاب در معرض نگاه هرکسی قرار ندیم.اما این نه دلیل خوب بودن همه ی محجبه ها و نه دلیل بر بد بودن همه ی مانتویی هاست.کاش کمی دیدگاه همدیگر رو درک میکردیم و اینقدر بحث نمیکردیم.من خودم خواهرم و برخی از دوستانم محجبه نیستند اما هم من و هم اون ها به اعتقاد هم احترام میذاریم.درضمن مطالب خیلی مفید بود واقعا مورد استفاده هست ممنون که در شیک تر شدن یک خانم چادری کمک میکنید.یا علی

آنقدر دعوا نکنیم خدا یه کاری رو از همه ی اونایی که اونو به دانایی پذیرفتن خواسته .بیایم با خودمون صادق باشیم آیا قبول داریم صلاحمونو خواسته…..َ!پس به همون شیوه ای که گفته انجامش بدیم …بریم ایاتشو بخونیم اگر خواستیم از دلخواهمون بگذریم تا به دلخواه اون برسیم.و من الله توفیق

خیلی ممنون از مطالبی که گذاشتین خیلی عالی بودن اجرتون با امام زمان عج

چادر زیبا ترین و بهترین چیز هست وقتی چادر روی رو میپوشونه ارامش میگیری

سلام من عاشق حجابمم اونو دوست دارم اون بهم عزت نفس میده

چادر لیاقت میخواد

عالی بودن اگه واقعا همه مردم تک به تک به دستورات اسلام عمل کنن دنیا میشه بهشت خانما هم باید اینارو رعایت کنن چون اگه رعایت نکنن خیانت و … مطمعنن رواج پیدا میکنه تو جامعه و هر خیانتی عادی میشه به یاد داشته باشیم که دستورات اسلام به نفع جامعهٔ بشری هستش نه به ضرر و این رو هم به یاد داشته باشیم که هر چیزی رو که دوست داریم و خوشمون میاد به نفع ما نیست و هرچیزی رو هم که ازش بدمون میاد به ضررمون نیست فقط خدا مصلحت مارو میدونه و به همین خاطر هم راهنماییمون کرده اگر میدانستند…

راهنمایی های خدا رو گوش کنیم و عمل کنیم تا امام زمانمون زودتر ظهور کنن الهی آمین

سلام به نظر من خانم ها باحجاب خیلی با سیاست وباوقار دیده میشن خانم ها با حجابشون به نامحرم نشون میدن که هرکسی نمی تونه از زیبایی من استفاده کنه آدم باحجاب از نگاه آلوده ومریض نامحرم جلو گیری میکنه و کسی که حجاب نداره خودش رو بازیچه ی شیطان میکنه و خودش به شیطان میفروشه

عالی بود خدا اجرتون بده

خیلی ممنون از شما فوق العاده بود ✌

سلام عرض میکنم خدمت همه خیلی ممنون از همه مطالبتون مفید بودن و با ارزش اجرتون با خدا خداوندا ما را از خواب غفلت بیدار گردان الهی آمین. انشاء الله پیش خدا و رسولش و امام زمان شرمنده نشین و نشیم . خدا به همراهتان.

سلام بنظر من حجاب زیباست و گاهی بعضی ها تحت تاثیر نظر دوستان و آشنایان قرار میگیرند که دوستشان چادری نیست و وسوسه دوستان روی اون هم تاثیر میزاره بنظرم نباید تحت تاثیر این چیز ها قرار بگیریم⁦

ممنونم یه خاطر نکات خوبتون خیلی عالی و کاربردی

عالی بود بی نظیری به نظرم مطالبتان خیلی مفید بود

دوستان میخواستم بگم دختر باحجابش کامله ما داریم از حضرت فاطمه زهرا الگو میگیریم پس حجابمونا رعایت میکنیم چون که اون دنیا همه ی اعمالمونا میبینیم بعضی ها میگن حجاب سخته ولی نه اون دنیا اتیش جهنم سختتره پس توجه داشته باشید لطفا منم چادر نمی پوشم ولی حجابما رعایت میکنم لطفا به هم بی ادبی نکنید چون اینم یه نوع احکامه هر کی خدا رو دوست داره حجابشم رعایت می‌کنه حجاب برای امنیت ما خوبه و خدا واجب کرده اشتباه نکنید واجب را با اجبار من این چیزا را گفتم چون که به وظیفه ام عمل کرده باشم ممنون

من ۱۶ سالمه و از بچگی کلا چادر رو دوست داشتم و دارم . الانم حجابم خوبه تقریبا . اما دوست دارم چادری بشم.اما شرایط خانوادگی مون خیلی مستعدش نیست .مثلا توی کل خانواده پدری و مادری فقط زن داییم چادریه. وقتایی هم که توی محرم و… چادر می پوشم ،رفتاراشون باهام عوض میشه .چون فقط بعضی وقتا می پوشم.(به جز مامان و بابام ) از طرفی هم فکر می کنم وقتی بزرگ شدم و شاید شرایط جوری شد که بخوام برم خارج و ادامه تحصیل بدم ،اگر قبلش توی ایران چادری باشم ،میشم مثل اینایی که عکس بی ججاب و چادری شون توی ایران رو گذاشتن کنار هم.(منظورم این نیست که اونجا حجاب نداشته باشم ،منظورم اینه اونجا نمیشه چادر پوشید.) یکم سر در گمم و از واکنش بقیه می ترسم واقعا. ممنون میشم راهنماییم کنید که چجوری پیش برم که بقیه قضاوتم نکنن یا بدجور رفتار نکنن

سلام دوستان گلم . من یک دختر ۱۳ ساله هستم و از ۳ سالگی با حجاب کامل و با چادر بیرون می رفتم حتی گاهی مواقع هم نماز می خوندم و از قبل سن تکلیفم من شروع به نماز خوندن کرده بودم . ولی چادر یک امنیت هست . وقتی یک خانم توز خیابون داره با چادر راه میره حس امنیت بهش دست می ده . مردها و پسرانی هستند که به دختران بدون حجاب جسرات کرده اند . این اتفاقات واقعیه و توی اینترنت ثبت شده . چادر خودش زیباییه . دختران و زنان مانند مرواریدی هستند که چادر صدف انهاست و از انها در برابر جسوران و بی غیراتان محافظت می کنه . درسته که توی تابستون و بهار چادر سر کردن سخته و گرمه اما اتش جهنم داغ تر و وحشتناک تره . هیچ واجباتی از سوی خدا بی حکمت نیست و حکمت حجاب محافظت از زنان و زیباییهایشان در برابر چشم بی غیرت مردان و پسران است .

بسیار عالی و کاربردی بود من راحتی و آسایشی که با چادر دارم رو هیچ وقت در مانتو حتی بلند وبا حجاب ندبدم

سلام علیکم اتفاقا بسیار مطالب زیبایی گذاشته بودن.حجاب ینی زینت بخش زن وقتی یه زن حجاب میزنه ینی به عشقش و به شوهرش توجه میکنه کسی نمیگه توی خونه با چادر بگرد اتفاقا توی خونه راحت راحت باش اما بیرون از خونه فقط چشم شوهر یا عشق نمیخواد تو رو ببینه پس واجبه که حجاب رو رعایت کنی اگه واقعا به شوهرت احترام میزاری… و برای آقایون یادتون باشه خانما آقایون به دخترای باحجاب اعتماد میکنن برای ازدواج نه یه دختر بی حجاب… اگه از نظرت اینا دارن حجابو به مردم بد نشون میدن شما بگو حجاب و زینت ینی چی… وقتی یه زن حجاب میزنه ینی دوست نداره نامحرم نیگا بدنش کنه و اونو تحریک کنه و اتفاقای بدی پشتش باشه وقتی میگن حجاب ینی خودتو از هر گزند افراد هیز و چشم و دل ناپاک محفوظ نگه دار امیدوارم دوست عزیز متوجه خواص حجاب و ضرورتش باشی

سلام خیلی مطلب خوبی بود

کسایی که به حجاب اعتقاد ندارن بی احترامی نکنند مشکل داری نیا مطلب رو بخون 🙂 😐

من یازده سالمه من از مادر بزرگم حجاب را یاد گرفتم و الان از روسرى و ساق دست استفاده میکنم

سلام من یه دختر ۱۴ ساله هستم مادرم چادری نیست ولی پدرم خیلی چادر دوست داره و خیلی اعتقاد داره. ولی مادرم نه اینجوری نیست . من هم به حجاب علاقع زیادی دارم پدرم چندبار پیشنهاد چادر داده ولی من میترسم نمیدونم چرا از حرف های فامیل های مادرم و از نگاه هاشون و بدتر از همه ی اینها حرف های مادرم که برای من همیشه از مد و مانتو های رنگی رنگی صحبت میکنه و همیشه به من میگه که این مانتو جلو باز خوبه و این خوبه و… راستش من پیام های شمارو خوندم واقعا دلم خواست کاش منم از اول چادری بودم و مادرم من رو تشویق میکرد. فامیل های پدرم همه چادری هستن و من بابت این خوشحالم . دوست ندارم مادرم و ناراحت کنم یا به من ناسزا بگه و همش توسری بخورم. مادرم بد نیست فقط در این مسائل با من و پدرم مشکل داره . لطفا بهم بگین چیکار کنم من دوست دارم چادر رو و میخوام چادری باشم ولی از گذشتم خجالت میکشم من گول حرف های مادرم یک زمانی خوردم حجاب درستی نداشتم ولی الان تصمیم دارم چادر سر کنم ولی از حرف های دوستام و بقیه میدونم که در عذابم مدتی.

ب نظر من این ب خودت بستگی داره عزیزم منم وقتی همسرم ب خواستگاریم اومد ازم خواست چادرسر کنم برای منکه هیچکس درفامیلمون چادری نبود بشدت سخت بود امامن ب دل خودم روجوع کردم..الان ۵ساله چادری هستم وتمام فامیل میبینن گاهی بهم میخندن ولی رضایت خدا وامام زمان برام مهمتره.ومهم اینه که همسرم ازیک خانواده سرشناس خواست که من چادری باشم.تا ب همه بگه.کمترپیش میادکه پسرها دخترایی که خودشونو ب همه نشون میدن رو میپسندن برای ازدواج..

سلام من هم از این می تر سیم که تحت تاثیر دیگران قرار بگیرم اما خیلی محکم گفتم که چادر رو می پوشم من از بچگی علاقه زیادی به چادر داشتم اما خوب مادرم می گفت زود است برای پوشیدن چادر اما من چادر را ترجیح دادم به مانتو من هم مثل ۱۴ سالم به نظر من با پدرت چادر رو بخر چیه خانواده مادرت حرفهای در مورد چادر بزن که بدونن چادر بد نیست من الان چادریم اما نه خانواده مادرم دخترا هم سن من چادری نیستن و فقط در خانواده پدرم من و دختر عموم چادریم و تو هم محکم بکو که چادر رو بیشتر دوست دارم امیدوارم کمکت کرده باشم چادرت را حفظ کن از طرف یه دوست ن

واقعا این سایت عالیه همچین میگید روسری جلب توجه می کنه اخه عزیزان هر کس چادر بپوشه هیچ مردی جرات برگشتن به طرف اون زن رو نداره مگر اینکه خود زن یا دختر به مردها نگاه کنه درضمن یه روسری که دیگه جلب توجه نمی کنه که شماها به این سایت بی احترامی میکنید حالا نکنه اونایی خوبن که مانتوهاشون با پیراهنشون فرقی نداره هردو اندازه همن و اصلا شالشون رو دیگه لازم ندارن که بپوشن بس که هم از جلو هم از عقب موهاشون رو معلومه و اونایی که شلوار کوتاه و چسبان می پوشن اینا هستن که جلب توجه می کنن وگرنه اخه یه روسری چی هست که دیگه جلب توجه کنه با تشکر از سازندگان این سایت و به خاطر مطالبی که گذاشتین خیلی ممنون

باسلام به آقام امام حسین من اومدم تا تجربه ایی که برام پیش اومده رو برای شما بگم. من وقتی هفت سالم بود به زیارت اقام امام حسین رفتم،تاقبل از اینکه به کرببلا برم چادر سر نمیکردم و نمیدانستم چه چیزی هست و اسن باید برای چی سرم کنم،وقتی به کربلا رفتم چادر به سر کردم…و تا همین امروز از سرم در نیاوردم…الان هم که به ان زمان که به کربلا رفتم فکر میکنم،میبینم که خود اقا منو عاشق و شیفته چادر کرده…اونهایی که نمیدونن چادر چیه،حجاب چیه و اسن برای چی باید حجاب داشته باشیم،بدونن با فرزندان همون اقایی هستیم که تمام زندگی و تمام بچه هاشو رو از دست داد والان هم حواسش به همه ما هست چه چادری هاچه غیر چادری ها….من به یک چیز اعتقاد دارم که همه چیز به حجاب و پوشش نیست،همه چیز به اخلاق و رفتار است…اما حجاب و عفاف هم سر جای خود…اون هایی که دوست دارن چادری بشن بدونن اول از خدا باید بخوایین بعد از امام حسین حضرت زینب و بعدش هم تلاش و همت خودتون.و سلام.

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هرچه خواهی کن

سلام . ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است . ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است ….‌.از نظر من که یه مرد هستم حجاب نه تنها چیزی از یه خانوم کم میکنه برعکس جذابیتش رو هم بیشتر میکنه البته بشرطی فقط به ظاهر نباشه قلبا هم خوش اخلاق و مودب و خاکی باشه در اینصورت هستش که خیلی جذابترو طالب خواه خواهد داشت …و این نکته رو هم یادآوری کنم که که حجاب به چادر خلاصه نمیشه در کنار رفتارو و فرهنگ اجتماعی اون طرف قضاوت میشه وگرنه خیلی از مانتویی ها رو هم من دیدم خیلی خوب و جذاب و جامعه پسند هستن …درکل نوع سبک حجاب نوع جنس پارچه و رنگبندی و طرح اون خیلی میتونه پیام فرهنگی تاثیر گذاری تو جامعه داشته باشه

سلام.من فقط اومدم ببینم نظر مردم راجع به حجاب چیه. دیدم که بد نیست. راستش من از خانواده ای کمی مذهبی هستم. ولی در کنار حجاب اعتقاد دارم یک دختر باید به خودش برسه و آرایش کنه …البته نه آرایش ها غلیظ و ضایع. خدا را شکر، خدا همه زیبایی های یک زن رو به من داد و کلی هم خواستگار از فامیل و غریبه دارم که واقعا گیجم کردن! امامشکل من با خانواده داشتن حجاب گردنه.نه که دوست نداشته باشم.ولی احساس خفگی بهم دست میده چون اون گره انگار سیب گلوم رو فشار میده و نمیزاه حتی آب دهانم رو هم قورت بدم. و این من رو رنج میده و مجبور میشم گلومو همیشه صاف کنم یا سیب گلومو جابه جا کنم. برای همین هم روسری رو شل می بندم تا گلوم آزاد باشه. این موضوع داد پدرم رو در آورده و به مادرم گفته که به من بگه همه توجهشان به گلوی منه و من دارم گناه میکنم.آیا من گناه میکنم؟ گیریم که همه توجه کنند. آیا مشکل از منه؟ آخه سیب گلوی من چه تحریکی میتونه بکنه؟غیر از اینه که خدا اون رو از پوست و غضروف آفریده؟فقط یکم برجسته تر است!همین! وگرنه همه پسرا جوان هم اینرو دارن! به طوری که پدرم بهم میگه جلوی مرد های غریبه سرت رو بالا نگیر یا گلو تو دست نزن و یا آب دهانت رو هم قورت نده چون به قول خودش خرخرم معلوم میشه دیگه دارم خسته میشم و هر روز بخاطر این موضوع درگیری داریم توی خونه.به خدا تا الان گذاشتم کسی نگاه چپ بهم بکنه.به نظر شما من چکار کنم با پدرم؟۲۰ ساله ام و ترک آذری ام.

روسریتو با گیره یا لبنانی ببند

سلام ممنون از مطلب عالی تون یه سوال اگه آرایش ملایم باشه در حد یه کرم و یه رژ لب کمرنگ که جلب توجه نمیکنه برای اینکه چهره مون زیاد بی روح نباشه مشکلی نیست؟

سلام ممنون از مطالبتون واقعا مردم طوری شدن که همه به فکر ایت دنیاشونن و فکر اخرتشون رو نمیکنن

من هم ۱۴ سالم هست و تازه تصمیم گرفتم که چادر سر کنم ولی تا قبل از امسال با مانتو حجابم رو رعایت میکردم ولی چادر رو برتر و بهتر میدونم درسته که خانوادم مخالف اند ولی من خودم با توکل به خدا و حضرت زهرا برای هدفم تلاش میکنم واینکه بیاید برای راضی کردن خدا تلاش کنیم که از همه مهم تره عاشق واقعی باشیم خدا رو دوست داشته باشیم

سلام به شما دوست عزیز اگه قرار باشه بگیم محجبه ها بدن و بی حجاب ها خوب پس دین اسلام و پیامبر و امامان نعوذبالله دروغ کن هستند شما اگر کمی دقت کنی میبینی که چرا اسلام گفته شلوار تنگ نپوش مانتو کوتاه تنت نکن، شاید برای اینه که اسلام نمیخواد مردم دچار گناه بشن…. یه دختر محجبه هیچ وقت باعث جذب نامحرم نمیشه مگر به صورت کلامی یا رفتاری که قضیه اش فرق داره من احساس می کنم این طرز فکر شما از روی احساس گناه و برای پوشاندن اشتباهته اما خوب این که میگی حجاب مال افراد بده بر میگرده به ویژگی اخلاقی افراد این شرایط وقتی پیش میاد که شخصی در خانواده کاملا مذهبی بزرگ شده و حجاب براش اجباریه و با استفاده از راه های دیگه به گناه رو می آره حالا شما هم درست میگی من عاشق چادرم اما به خاطر این که مامانم چادری نیست نمی تونم بپوشم اما مامانم همیشه حواسش به مو هام هست که بیرون نیاد یا حجازم کامل باشه قبلا خیلی از این رفتار های مامانم ناراحت میشدم اما بعد از به سن بلوغ رسیدن و دونستن یه سری چیزا خودم از بی حجابی حالم بد میشه الان من ۱۶ سالمه وقتی ۱۳ سالم بود و داشتم از مدرسه به خونه برمی گشتم یه دختری رو دیدم که حجاب نا مناسبی داشت وپسری با ماشینش دنبالش می اومد و اونو آزار میداد و من با ترس از اونجا دور شدم وقتی برگشتم خیلی قدر حجابم رو دونستم و با احساس افتخار به خودم آروم شدم و وقتی ماجرا رو برای مامانم گفتم مامانم خیلی منو تحسین کرد و از اون روز اگه گاهی هم شیطون دوباره بیاد سراغم باشم بازم با فکر کردن به لبخند مامانم وقتی میخوام باهاش برم بیرون به شیطون و دور میکنم ما هر وقت میریم بیرون مامانم بهم میگه خوشحالم که دختری مثل تو دارم و این رضایت مامانم باعث شادیم میشه…❤ ممنون از این سایت که این مطالب عالی رو گذاشتین….⚘

سلام من ۱۲سالمه ۳ساله چادر میپوشم خیلی حسه خوبیه یعنی اینجوری بگم باور نکردنیه

من ازچادرمتنفربودم طوری که حس میکردم هم سن میبره بالا هم یه توهینه….تااینکه یه اتفاقی افتادومن خودم چادرروباورکردم والان هرگاه تنها جایی میرم چادرهمراهمه وازهرهمراهی همراهتره دخترخانومایی که براشون مهم باشه که بعضی ادما ی مذکر…نه همه….به چشم بدنگاشون نکنه محافظ وبادیگاردخوبیه.

راهنمایی هایه خوبی بود متشکر ازسایتتتون

سلام‌من‌۱۴سالمه‌‌واز‌۸‌سالگی‌‌چاپر‌پوشیدم‌الان‌به‌طوری‌هس‌که‌هیچ‌وقت‌بدون‌چادر‌نمیتونم‌جایی‌برم

سلام من ۱۵ سالمه میخواستم بگم که چادر پوشیدن زوری نیست که من خودم هم از طرف مادری و هم از طرف پدری هیچکس چادری نیست. منم تا الان حجابمو زیاد رعایت نمیکردم مثلا اینکه موهامو از پشت شال میریختم بیرون ولی تازگیا به این نتیجه رسیدم که چرا من باید زیبایی هام رو به بقیه نشون بدم؟؟؟ چرا باید وقتی خودم حجاب رعایت نمیکنم باعث بشم یک اقا به من نگاه کنه و گناه بکنه بعد بدتر از اون در خیابان ها پسران ولگرد به من تیکه بندازن من چادر رو خیلی دوست دارم ولی چادر حرمت داره که به هرکسی نصیب نمیشه الان هم کم کم دارم حجابم رو رعایت میکنم تا بتونم روزی چادر بپوشم میدونم که پوشیدن این چادر باعث کلی سختی میشه در فامیل برایم ولی کسی که عاشق چادر باشه و ارزش اونو بدونه این سختی ها رو به راحتی به جون میخره .پس خانم هایی که میگید چادر مارو زشت میکنه اول یکم درباره چادر پوشیدن تحقیق کنید بعد حرف بزنید پوشش چادر برای زشت یا خوشگل شدن نیست پس خواهشا اول اطلاعاتی دربارش جمع اوری کنید بعد تصمیم بگیرید مثل من که هنوز اماده چادر پوشیدن نیستم ولی تمام تلاشمو میکنم که روزی این تاج را به سرم کنم

من فکر میکنم حجاب سلاحی خوبی برای ما زن هاست وانگار بعضی ها رو تو این جامعه خلع سلاح کردن

سلام ممنون از مطالب خوبتون من ۱۳ سالمه و چادر میبندم و به شما هم پیشنهاد میکنم ببندید حجاب خیلی زیباست زیبا تر از اونی که فکرش رو بکنی حجاب کنید برای خودتون نه برای جلب نظر دیگران خیلی ها فک میکنن که حجاب باعث عقب موندگی میشه و دنبال حدیث و روایت هستن که بگن رنگ مشکی تو اسلام مکروهه اخه چرا وقتی رنگ کت و شلواره مشکی باشه میگن با کلاسه وقتی رنگ لباس مهمخونی شد میگن خاصه ولی وقتی رنگ چادر ما مشکی شد میگن مشکی مکروهه واقعا مردم خیلی این دنیا رو جدی گرفتن و این درست نیست چادر ما هم ارزش ما رو بالا میبره تو جامعه و هم سند زهرایی بودنمون رو امضا میکنه فک میکنید چرا حجاب واسه خانم ها واجبه چون تو اجتماع حضور داره اگه قرار بود یه زن مدام تو خونه باشه لازم نبود مدام حجاب کنه پس بدونید هرکسی ارزش چادر بستن رو نداره

سلام من یه دختر ۱۸ساله هستم و تا الان حجاب کامل نداشتم اما بد حجاب هم نبودم و الان تصمیم دارم که حجابم رو با چادر کامل تر کنم اما این تصمیم برام خیلی سخته به چند دلیل ۱_توی خانواده ای بزرگ شدم که حجاب اهمیتی نداشته و حتی افراد با حجاب ممکنه مسخره بشن ۲_از مسخره شدن و اینکه یک دفعه پوششم رو تغییر بدم میترسم ۳_و دلیل اخر اینکه انقدر به تصمیم اطمینان نداشته باشم و بعد از مدتی پشیمون بشم میخواستم اگه میشه منو راهنمایی کنید

خیلی ممنون مطالبتون واقعا عالیی بود من خودم چادر سر میکنم و با این مطالب بهش بیشتر علاقه مند شدم خیلی عالیی و آموزنده بود

سلام واقعا ممنون بخاطر مطالب خوبتون من خودم یه دختر ۱۴ام از بچگی با نماز و قرآن و دین بزرگ شدم از همون بچگی هم حجابم روداشتم کلاس های قرآن و از شش سالگی به پایگاه های بسیج رفتم ت اینگه الان یکی از اعظای فعال پایگاه هستم و در هر حال حجابم رو رها نگردم و الان هم خیلی راضی هستم و به حجابم افتخار میکنم افتخار من اینه که چادرحضرت مادر رووی سرم دارم که امنیت منو تامین میکنه من سه دقیقه در قیامت رو خوندم و به شما هم پشنهاد می کنم این و بخونید واقعا از گمراهی در میاین با تشکر و سپاس فراوان

خیلی عالی بود واقعا این ریزه کاری ها خیلی تاثیر داره در زیبایی حجاب مون. واقعا ممنونم که این مطالب رو قرار دادین

سلام من یه سوال دارم من الان نه ولی بعدا می خوام برم انگلستان و می خوام حجابم رو حفظ کنم وبگم که من چادری نیستم متاسفانه مانتویی هستم البته حجابم کامله یکم بهم کمک کنید لطفا

آدرس:تهران، خیابان هنگام، خیابان وارباز، میدان پاکدامن،پاساژ ایرانیکا(مراجعه با هماهنگی)

موبایل: 09385429760

ایمیل: hihijab40@gmail.com

حجاب اجباری در ایران از سال۱۳۶۲ و توسط مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون مجازات اسلامی، برای عدم رعایت حجاب در معابر عمومی و تعیین مجازات عملی شد.[۱] برخی با ضرورت بحث حجاب مخالفند، زیرا، آن را مسئله‌ای فردی می‌دانند نه جمعی. آنان می‌گویند در ابتدای انقلاب ایران نیز مسئله اجباری کردن حجاب محل اختلاف میان علما گردید.[۲][۳] از نظر مخالفان، اجبار حجاب نه تنها وجه شرعی ندارد و در قرآن هم اشاره روشنی به آن نشده، بلکه اخلاقی هم نیست.[۴][۵][۶][۷]

روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ دادستان جمهوری اسلامی، محمد جعفر منتظری خط قرمز نظام را بی‌حجابی و بدحجابی اعلام کرد و گفت، در مقابله با آن تمام تلاش خود را خواهد کرد.[۸]

پس از دست رفتن سرزمین‌های تحت کنترل طالبان و داعش که در آنها حجاب اجباری با قوانین مشخصی اجرا می‌شد،[۹][۱۰][۱۱] و همچین پس از اینکه در تاریخ دوم مهر ماه سال ۱۳۹۸، عربستان سعودی قانون حجاب اجباری را لغو و آزادی عمل زنان در پوشش را به رسمیت شناخت،[۱۲] جمهوری اسلامی ایران به تنها کشوری بدل شد که هنوز قوانین حجاب اجباری اجرا می‌کند[۱۳] که مجازات تخطی از آن نیز تا ۷۲ ضربه شلاق و حبس می‌باشد.[۱۴]

بر اساسِ آماری که توسط مؤسسه گَمان در سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌است، ۷۲٪ مردم ایران مخالف حجاب اجباری هستند. در مقابل، ۱۵٪ موافق حجاب اجباری هستند. ۵۸٪ اعتقادی به حجاب ندارند، در حالیکه، ۲۶٫۶٪ به حجاب معتقد هستند. در این نظرسنجی بیش از ۵۰ هزار پاسخ‌دهنده شرکت کردند و حدود ۹۰٪ پاسخ‌دهندگان ساکن ایران بوده‌اند. یافته‌های این گزارش، دیدگاه افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران (برابر با ۸۵٪ افراد بزرگسال در ایران) را بازتاب می‌دهد و با سطح اطمینان ۹۵٪ و حاشیه خطای ۵٪ قابل تعمیم به این جمعیت است.[۱۵] در شهریور ۱۳۹۹ نیز، مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در شبکه چهار تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرد که «بر اساس پیمایشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده، ۷۰ درصد جامعه ایران با الزام حجاب مخالفند.» وی همچنین افزود که سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود و نتایج آحرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم با حجاب اجباری مخالفند. نصیری همچنین اعلام کرد که مقام‌های نظام جمهوری اسلامی به دلیل اینکه نتایج نظرسنجی‌ها در مورد حجاب را مطلوب نمی‌دانند، جلوی انتشار آن را گرفته‌اند.[۱۶]

تا سال ۶۲ قانونی در زمینه لزوم رعایت حجاب اسلامی وجود نداشت. اولین قانونی که در خصوص پوشش زنان به تصویب رسید، ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات بود که بعدها به صورت تبصره‌ای به ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ الحاق شد.

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

به موجب ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی، «هر کس عملاً در انظار، اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق جریمه می‌شود و اگر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.» و در تبصره آمده‌است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دوماه یا از ۵۰ هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»[۱۷] بعد از این احکام و بخشنامه هاست که موجی از فضای رسانه‌ای برای تببین و تبلیغ حجاب شروع به فعالیت و فرهنگ سازی می‌کنند.

در شانزدهم اسفند ۱۳۵۷ سید روح‌الله خمینی در جمع طلاب قم اعلام کرد: «زنان اسلامی باید با حجاب اسلامی بیرون بیایند. نه این‌که خودشان را بزک کنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پیشین کار می‌کنند. زن‌ها باید وضع خودشان را عوض کنند … به من گزارش داده‌اند که در وزارتخانه‌های ما زن‌ها لخت هستند و این خلاف شرع است. زن‌ها می‌توانند در کارهای اجتماعی شرکت کنند ولی با حجاب اسلامی.»[۱۸]

سخنان سید روح‌الله خمینی دربارهٔ حجاب به‌سرعت با تظاهرات اعتراض‌آمیز جمعی از زنان در مناطق شمال، مرکز و غرب تهران مواجه شد، به‌طوری که عکس این تظاهرات در کنار تیتر یک روزنامه‌های ۱۷ اسفند قرار گرفت. «خواست امام این است که حجاب اسلامی در مملکت باید رعایت شود.» شعار زنان معترض این بود که حجاب، پاکی نمی‌آورد و حجاب هر کس در نهاد اوست. سخنران مراسم نیز معتقد بود از آن‌جا که زنان و مردان هر دو برای پیروزی این انقلاب تلاش کرده‌اند، پس هر دو باید آزاد باشند. این مخالفت‌ها در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. دختران و زنان در بعضی مدارس تهران تظاهرات کردند. کارکنان زن هواپیمایی ملی ایران به این فرمان معترض بودند. جمعی از زنان کارمند در تهران و برخی شهرهای بزرگ نیز به این اعتراضات پیوستند. البته این حرکت‌های معترضانه از سوی جمعی از موافقان فرمان امام نیز بی پاسخ نماند و درگیری‌های لفظی در برخی مواقع بین دو گروه شدت می‌گرفت و گاه تندروی‌هایی نیز از سوی نیروهای انقلابی گزارش می‌شد. شعار «یا روسری، یا توسری» در همین مقطع زمانی مطرح شده بود و در روزنامه‌ها نیز بازتاب داشت.[۱۹]

محمدحسین صفار هرندی در مورد تندروهای آن سال‌ها نقل می‌کند:

—صفار هرندی، [۲۰]

در همین رابطه حسن روحانی که خودش از اولین مروجان حجاب اجباری بوده‌است در خاطرات خود می‌نویسد:

—حسن روحانی، خاطرات حسن روحانی، جلد اول، صفحه ۵۷۱–۵۷۳[۲۱][۲۲]

تظاهرات زنان در روز ۸ مارس (برابر با ۱۷ اسفند) سال ۱۳۵۷ و پنج روزِ پس از آن، از مهم‌ترین روزهای تاریخ جنبش زنان در ایران و حوادث سرنوشت‌ساز انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود. ۸ مارس روز بزرگداشت روز جهانی زنان است.

دو هفته پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، سید روح‌الله خمینی در سخنرانی مدرسهٔ رفاه اعلام کرد زنان کارمند اداره‌های دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند. روز بعد زنان کارمند بدون حجاب اجازهٔ ورود به محل کارشان را نیافتند. تعداد زیادی از زنان کارمند از رفتن به سر کار سر باز زدند و زنانی که کارمند وزارت امور خارجه بودند، بیرون وزارتخانه دست به تظاهرات زدند. حدود ۵٬۰۰۰ تا ۸٬۰۰۰ زن در دانشگاه تهران تجمع کرده و شعار دادند. همچنین تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسه‌های دخترانه به تظاهرات زنان در تهران پیوستند.[۲۳][۲۴] به نوشتهٔ روزنامه کیهان چاپ ۱۷ اسفند، «گروه‌ها و دسته‌های مختلف زنان از صبح امروز در خیابان‌های شمالی و مرکزی تهران به مناسبت روز جهانی زن و به خاطر ابراز نظریات خود دربارهٔ حجاب زنان دست به راهپیمایی زدند. در راهپیمایی‌های امروز زنان، تعداد زیادی از دانش آموزان مدارس دخترانه نیز شرکت داشتند. آنها ضمناً علیه کسانی که به زنان بی‌حجاب در روزهای اخیر حمله کرده‌اند، شعار می‌دادند … راهپیمایی امروز در حالی انجام شد که ریزش برف بی‌وقفه از نخستین ساعات بامداد آغاز شده‌است.»[۲۴]

به گواه اسناد و مدارک و مقالات منتشرشده در روزنامه‌های سال ۱۳۵۷ اولین جرقه‌های حجاب اجباری در اسفند سال ۱۳۵۷ یعنی کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب زده شد. یک روز پیش از هشتم مارس، روز جهانی زن، در حالی که گروه‌های مختلف سیاسی در تدارک برگزاری اولین مراسم روز جهانی زن در ایران بودند، روزنامه کیهان با این تیتر منتشر شد: «زنان باید با حجاب به ادارات بروند».

در صفحه اول این روزنامه به نقل از روح‌الله خمینی نوشته‌شده بود: «در وزارتخانه اسلامی نباید معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند. زن‌ها بروند اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند لیکن با حجاب شرعی باشند.»[۲۵]

البته شب پیش از آن نیز شبکهٔ تلویزیون که ریاست آن را صادق قطب‌زاده بر عهده داشت اعلام کرده بود که روز هشت مارس یک سنت غربی است و به زودی روز زن اسلامی اعلام می‌شود.

این‌گونه بود که تظاهرات روز جهانی زن به یک تظاهرات ضد حجاب اجباری بدل شد. گروه‌های مختلف زنان از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا کارمند و فعال سیاسی و اجتماعی در این تظاهرات شرکت کردند. روزنامه کیهان در بخشی از گزارش مفصل خود دربارهٔ تظاهرات زنان می‌نویسد: «۱۵هزار زن که در دانشکده فنی دانشگاه تهران جلسه سخنرانی داشتند به دنبال یک رأی‌گیری تصمیم گرفتند دست به راهپیمایی بزنند. آنها در حالی که گروهی از مردان همراهشان بودند به طرف نخست‌وزیری حرکت کردند. زنها شعار می‌دادند: «ما با استبداد مخالفیم»، «چادر اجباری نمی‌خواهیم». پیش از ظهر آنروز خبرنگار کیهان از دانشگاه تهران گزارش داد که یک گروه از مردان تندرو با شعار «مرگ بر ارثیه رضا کچل» وارد دانشگاه تهران شدند و به نفع چادر و حجاب دست به تظاهرات زدند».[۲۶]

روز شنبه ۱۹ اسفند تجمعی از زنان معترض در مقابل دادگستری تهران تشکیل شد، اما این بار، موافقان فرمان سید روح‌الله خمینی که طی روزهای گذشته به‌طور پراکنده علیه معترضان شعار می‌دادند، حضور پررنگ‌تری داشتند؛ به طوری که نیروهای کمیته‌های انقلاب دستور داشتند از زنان معترض در مقابل مردم خشمگینی که خواستار رعایت حجاب در جامعه بودند، مراقبت کنند. دفتر رهبر انقلاب اطلاعیه‌ای صادر کرد که با مزاحمین بانوان به شدت برخورد خواهد شد.[۲۷]

در تجمع زنان مقابل کاخ دادگستری، هما ناطق تاریخ‌شناس معاصر به سخنرانی پرداخت و گفت ما مخالف حجاب نیستیم بلکه مخالف تحمیل آن هستیم. در همین روز کیهان با شهاب‌الدین اشراقی، داماد سید روح‌الله خمینی مصاحبه‌ای انجام داده بود. وی در این مصاحبه گفته بود:

باید حجاب رعایت شود و قوانین اسلامی مو به مو اجرا گردد و در همه مؤسسات و دانشگاه‌ها به این موضوع توجه شود. اما باید در نظر داشت که حجاب به معنای چادر نیست. همین قدر که موها و اندام خانم‌ها پوشانده شود و لباس آبرومند باشد، حالا به هر شکلی مهم نیست. چادر چیز متعارفی است و بسیار خوب است. اما به خاطر طرز کار و نوع کار خانم‌ها شاید گاهی پوشاندن بدن و مو به طریق دیگر هم حجاب باشد، حرفی نیست. باید طبق نظر مبارک امام حجاب اسلامی در سطح کشور توسط خانم‌ها با اشتیاق اجرا شود … در مورد اقلیت‌های مذهبی همیشه نظر مبارک امام این بوده که آنها از هر حیث مورد احترام و حمایت باشند. اما اگر خانم‌های اقلیت‌های مذهبی هم رعایت حجاب اسلامی را بکنند چه بهتر.

گروه‌های مختلف زنان در روزهای بعد در مناطق مختلف تهران به صورت خودجوش دست به تظاهرات زدند. حدود ۱۵ هزار زن نیز به گزارش روزنامه کیهان، مقابل دفتر مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت دست به اجتماع زدند.[۲۹]

غیر از تهران در چندین شهر دیگر از جمله سنندج، اصفهان، ارومیه، کرمانشاه و بندرعباس نیز گزارش‌هایی از تظاهرات زنان در اعتراض به حجاب اجباری منتشر می‌شد.[نیازمند منبع]

در مقابل زنان معترض عده‌ای نیز بودند که به مخالفت با زنان و حمایت از حجاب اجباری به زنان حمله کردند. به گزارش روزنامه کیهان برخی از این افراد گلوله‌های برفی را که داخل آن سنگ گذاشته بودند به طرف زنان تظاهرکننده پرتاب می‌کردند.[نیازمند منبع]

در برخی از ادارات و شرکت‌ها نیز زنان در اعتراض به اجباری شدن حجاب دست از کار کشیدند. زنان کارمند بیمارستان‌های به‌آور و هزار تختخوابی، مخابرات ۱۱۸ و ۱۲۴ و نیز کارکنان زن قسمت فروش هواپیمایی ملی ایران از جمله این زنان بودند.[نیازمند منبع]

در روز بیستم اسفندماه روزنامه کیهان گزارش مفصلی از راهپیمایی پنج هزار نفر از معلمان، دانش‌آموزان دختر، کارمندان وزارت خارجه و برخی هنرپیشگان تئاتر در مخالفت با حجاب اجباری منتشر کرد.[۳۰]

زنان باحجاب و بی‌حجاب یک ماه بعد از این تنش‌ها، در همه‌پرسی جمهوری اسلامی به پای صندوق‌های رأی رفتند. اما درست در نخستین‌ماه استقرار جمهوری اسلامی، سید روح‌الله خمینی در پیامی روز ۸ مارس را به عنوان روز زن بی‌اعتبار اعلام کرد و روز تولد دختر پیامبر اسلام، روز زن نام گرفت.

با گسترش اعتراضات زنان روحانیون وارد عمل شدند و هرگونه اجبار و خشونت را در امر حجاب غیرمجاز دانستند که از جمله آن‌ها می‌توان از سید محمود طالقانی و فضل‌الله محلاتی نام برد. دادستان تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هرکس مزاحم بانوان شود به شدت مجازات خواهدشد.

روزنامه اطلاعات در تاریخ ۲۰ اسفند مصاحبه مفصلی با سید محمود طالقانی در مورد مسئله حجاب انجام داد.

«در مورد حجاب، اجبار در کار نیست» در بیستم اسفند مصاحبه با سید محمود طالقانی دربارهٔ حجاب زنان، تیتر یک روزنامه‌ها شد:

«… ساخته من و فقیه و دیگران نیست؛ این نص صریح قرآن است. آن قدری که قرآن مجید بیان کرده، نه ما می‌توانیم از حدود آن خارج شویم و نه زنانی که معتقد به این کتاب بزرگ آسمانی هستند. ایشان دربارهٔ حجاب زنان در ادارات گفت: اسلام، قرآن و دین می‌خواهند شخصیت زن حفظ شود؛ این حرکت انقلابی است. کی در این راهپیمایی‌ها، خانم‌ها، خواهران و دختران ما را مجبور کرد که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ خودشان با احساس مسئولیت اسلامی که این لباس یکی از شعارهای اسلامی و ایرانی است، اصالت خودشان را نشان دادند … هو و جنجال راه نیندازند. همان‌طور که بارها گفتیم، همه حقوق زنان در اسلام در محیط جمهوری اسلامی محفوظ خواهد ماند و از آن‌ها خواهش می‌کنیم که با لباس ساده با وقار، روسری هم روی سرشان بیندازند به جایی برنمی‌خورد. اگر آن‌هایی هم که می‌خواهند موی‌شان خراب نشود، اگر روی مویشان روسری بیندازند، بهتر است و بیشتر محفوظ می‌ماند… چه جنگ‌ها، چه قتل‌ها، چه فجایع که تا یک سال قبل دائماً هر روز یک قسمت از اخبار روزنامه‌ها همین فجایع بود. منشأ این‌ها کی بود؟ منشأ این‌ها از کجا بود؟ غیر از همین تحریکات بی‌جا بود؟… خطری که حس می‌کنیم این است که زن‌ها دوباره به ابتذال برگردند. حجاب حکم ضروری دین است. منظور امام و علما این نیست که زن خانه‌نشین باشد. اجباری حتی برای زن‌های مسلمان هم نیست. چه اجباری؟ حضرت آیت‌الله خمینی نصیحتی کردند مانند پدری که به فرزندش نصیحت می‌کند، راهنمایی‌اش می‌کند که شما این‌جور باشید به این سبک باشید…»
«یک جوانی که وسیله زن گرفتن ندارد، وسیله کار ندارد، زندگی‌اش سرو سامان ندارد، وقتی این زن را با این صورت می‌بیند که گاهی یک پیرزن پنجاه شصت ساله خودش را مثل یک دختر ۱۴ ساله نمایش می‌دهد، توی خیابان یا سر کوچه، این بیچاره اذیتش می‌کند، ناراحتش می‌کند و این یک جور آزار جوان‌ها است و امیدواریم که بعد از این جوان‌های ما هم سر و سامان پیدا کنند… اجباری حتی برای زن‌های مسلمان هم نیست. چه اجباری؟ حضرت آیت‌الله خمینی نصیحتی کردند مانند پدری که به فرزندش نصیحت می‌کند راهنمائیش می‌کند که شما اینجور باشید به این سبک باشید».

سید محمود طالقانی، پس از مصاحبه رهبر انقلاب در مورد لزوم رعایت حجاب در ادارات، به موضع‌گیری در این مورد پرداخت. سخنان وی آن‌چنان‌که در روزنامه اطلاعات، مورخ ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ آمده‌است بدین قرار است: «حتی برای زن‌های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت‌های مذهبی… ما نمی‌گوییم زن‌ها به ادارات نروند و هیچ‌کس هم نمی‌گوید… زنان عضو فعال اجتماع ما هستند… اسلام و قرآن و مراجع دین می‌خواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگی می‌کردند؟ مگر چادر می‌پوشیدند؟… کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی‌حجاب بیایند؟ این‌ها خودشان احساس مسئولیت کردند، اما، حالا این که روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچ‌کس در آن اجباری نکرده‌است» ما اسلام قران و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیتشان حفظ بشود اصل مسئله این است. هیچ اجباری هم در کار نیست و مسئله چادر هم نیست.[۳۲]

توضیحات طالقانی در رادیو و تلویزیون و مصاحبه با روزنامه کیهان هم به کاهش نگرانی‌ها و التهابات کمک کرد. دولت موقت هم وعده داد که با تندروی‌ها مقابله کند و به این ترتیب راهپیمایی‌های سراسری مخالفان حجاب اجباری خاتمه پیدا کرد.

سید محمود طالقانی گفتگوی رادیو تلویزیونی خود گفته بود: “حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است… ما، اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیتشان حفظ بشود. اصل مسئله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مسئله چادر هم نیست.” “[۳۳][۳۴]

سید روح‌الله خمینی نیز روز ۲۱ اسفند ۱۳۵۷، موضع‌گیری سیدمحمود طالقانی در مورد حجاب را تأیید کرد و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد و اعلام کرد که به خواسته خود یعنی غیر اجباری بودن حجاب رسیده‌است.
از سخنان سید روح‌الله خمینی و سید محمود طالقانی و سایر موضع‌گیری‌های موافقان حجاب در آن مقطع زمانی چنین برمی‌آید که علماء و اکثریت مردم حاضر نیستند نحوه پوششی که پیش از پیروزی انقلاب رایج بود را بیش از این تحمل کنند، اما کاملاً امیدوارند که توصیه به حجاب در آن شرایط ویژه انقلابی مؤثر باشد. در سال۵۷ تا ۶۳ حجاب نه تنها با نگاه دینی که با نگاه انقلابی حتی برای مارکسیست‌ها نیز یک ارزش و نماد مبارزه با امپریالیسم محسوب می‌شد و همین موقعیت بود که زنان بی‌حجاب را در اقلیت عددی و فکری قرار می‌داد؛ بنابراین امید آن بود که فرهنگ برهنگی گذشته تکرار نشود و این زنان نیز با رغبت، حجاب اسلامی را بپذیرند.[۳۵]

خمینی که در سال ۵۷ بعد از اظهارنظر رسمی‌اش در مورد حجاب تا تیرماه ۱۳۵۸در این مورد صحبتی نکرد.[۳۶] در تیرماه ۱۳۵۹ طی یک سخنرانی، شدیداً از دولت انتقاد کرد که چرا هنوز نشانه‌های شاهنشاهی را در ادارات دولتی از بین نبرده‌است. وی به دولت بنی‌صدر ۱۰ روز فرصت داد تا ادارات را اسلامی‌کند.[۳۷] البته سید روح‌الله خمینی در روز ۱۳ تیر همان سال طی پیامی خواستار عدم تعرض به زنان بی حجاب شد.[۳۸]

با گذشت التهابات روزهای اول و استقرار و تحکیم پایه‌های حاکمیت جدید، دستوری که قرار بود در نخستین روزها اجرایی شود، با کمی تأخیر در ۱۶ تیر ماه ۱۳۵۹، از سوی شورای انقلاب به ریاست ابوالحسن بنی صدر تصویب و از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی ابلاغ شد: «خانم‌ها بدون پوشش اسلامی حق ورود به ادارات را ندارند.»

به دنبال این مصوبه علی قدوسی، دادستان کل انقلاب هشدار داد که از ۸ صبح ۱۷ تیرماه با کسانی که پوشش اسلامی را رعایت نکنند، به شدت برخورد می‌شود و حقوق و مزایای کارمندان زنی که بی‌حجاب در محل کار حاضر شوند، قطع خواهد شد. او وعده داد که به زودی لباس کار اسلامی بانوان ارائه و برای همه زنان کارمند اجباری خواهد شد. بار دیگر راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی شکل گرفت که با خشونت برهم خورده شد و تعداد بسیاری از معترضان دستگیر شدند. روند حذف زنان بدون پوشش اسلامی از همه مراکز و مجامع عمومی در دستور کار قرار گرفت و کمیته‌ها و حامیان تندروی حاکمیت در خیابان‌ها به برخورد با بدحجابان پرداختند. بعد از این سخنان از صبح شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۵۹ ورود زنان بی‌حجاب به ادارات دولتی ممنوع شد. البته هنوز لباس فرم یا آنچه که بعدها به نام مانتو مشهور شد، رسمیت نداشت بلکه زنان موظف بودند لباس آستین‌بلند و پوشیده بپوشند و روسری نیز سر کنند.[۳۹]

اما این بار بر خلاف سال ۵۷ اعتراض گسترده و شدیدی علیه این سخنان صورت نگرفت. شاید یکی از عمده دلایل این سکوت را بتوان مربوط به فضای سیاسی آن زمان دانست. ناآرامی‌های کردستان و ترکمن صحرا و نیز شروع درگیری بین نیروهای چپ و حزب‌اللهی‌ها در تهران و چند شهر دیگر، مجال پرداختن به موضوع حجاب را از مردم گرفته بود. ضمن آنکه بسیاری از نیروهای روشنفکر در آن زمان یا کشته شده یا در زندان بودند، برخی نیز ایران را ترک کرده بودند. در ادامه این روندها بود که مجلس در در یازدهم آبان ۶۲ دست به تصویب قانونی در مورد ضرورت حفظ حجاب زد؛ تاریخی که مبدأ جنجال حجاب در جمهوری اسلامی نبود.

روند اجباری شدن حجاب تا سال ۱۳۶۰ ادامه داشت. در ماه رمضان آن سال محمد تقی سجادی نماینده دادستان انقلاب در دادگاه مبارزه با منکرات، مقررات مربوط به ماه رمضان را اعلام کرد.

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

طبق این قانون، اماکن عمومی موظف شدند تابلویی در معرض دید مشتریان خود قرار دهند با این جمله: «به دستور دادگاه مبارزه با منکرات از پذیرفتن میهمانان و مشتریانی که رعایت ظواهر اسلامی را نمی‌کنند معذوریم». این اطلاعیه در حالی صادر شد که اعظم طالقانی نماینده مجلس شورای اسلامی دوماه پیش از این تاریخ، تصویب هرگونه لایحه‌ای مربوط به اجباری شدن حجاب در مجلس را تکذیب کرده بود.

در دوران نخست‌وزیری محمدعلی رجائی دولت وقت بخشنامه ای را به وزارت خانه‌ها ابلاغ کرد که در آن با نقاشی تصویر دو زن محجبه حجاب مورد نظر برای حضور در ادارات به تصویر کشیده شده بود. مطابق با این بخشنامه حجاب به صورت زیر تعریف می‌گردید:

در تکمیل بخشنامه فوق حسین نمازی وزیر اقتصاد و دارای از سال ۱۳۵۹تا ۱۳۶۴ در بخشنامه ای به‌صورت دقیق تر موارد رعایت حجاب را چنین ابلاغ می‌کند:

الف- در طرف آقایان همکار خواسته می‌شود که از پوشیدن لباسهای نامناسب و بازگذاشتن دکمه‌های پیراهن و آویز کردن زینت آلات طلائی (که شرعاً حرام و عرفا نامتناسب با رفتار موقرانه می‌باشد) اکیدا در محیط اداری خوداری نمایند. (لباس نامناسب پوشیدن شلوارهای نامناسب و بلوزهای آستین کوتاه و یقه باز است).

ب- همکاران گرانمایه از بانوان محترم باید موارد زیر را در پوشش لباس رعایت فرمایند.

پوشیدن مانتوی بلند (روپوش) با آستینهای بلند که تا مچ دست را به‌خوبی بپوشاند و تا زیر زانوان را دربرگیرد.

استفاده از روسری که به‌خوبی در زیر گلو گره خورده و موهای سر را کاملاً بپوشاند

پوشش پا بوسیله جورابهای ساده و ضخیم یا شلوار

(فرم پیوست … مشخصات مذکور می‌باشد)

لباس یاد شده باید در رنگهای ساده باشد

عدم آرایش و رعایت سادگی به‌طور جدی تا موجبات همدلی و یکنواختی در محیط کار فراهم گردد.[۴۱]

به واقع نیز هیچ قانونی در این زمینه تا سال ۱۳۶۳ در مجلس به تصویب نرسید. در آن سال با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس، حکم ۷۴ ضربه شلاق برای عدم رعایت حجاب تعیین شد. این حکم تا کنون پابرجا بوده و در تکمیل آن مواردی مانند مبارزه با بدحجابی، گشت ارشاد و مشابه آن اجرا شده‌است.[۴۲]

«هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و درصورتی که مرتکب عملی شود که نفس عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی راجریحه دار نماید، فقط تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

[۴۳]

قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در ۱۳ دی ۱۳۸۴ در دولت محمود احمدی‌نژاد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.[۴۴]

اعتراض به حجاب اجباری زمانی آغاز شد که ویدا موحد در دی ماه سال ۹۶ با نام رسانه ای دختر خیابان انقلاب به نشانه اعتراض در تقاطع خیابان وصال شیرازی و انقلاب اقدام به آویزان کردن روسری خود به چوب کرد و تصویر آن تبدیل به یکی از تیترهای مهم مطبوعات و جراید دنیا شد.[۴۵] ویدا موحد زن ۳۱ ساله‌ای است که اوایل دی‌ماه ۹۶ و چند روز پیش از آغاز موج اعتراضات در ده‌ها شهر ایران، در تقاطع خیابان انقلاب و وصال شیرازی، در اعتراض به حجاب اجباری بی‌حجاب و در حالی که یک روسری سفیدرنگ را بر سر چوب کرده بود بر سکویی ایستاد و آن را در سکوت کامل تکان داد. موحد اندکی بعد دستگیر می‌شود و تا کنون خبری سرنوشت او در دسترس نیست.[۴۶] اعتراض نمادین زنان و دختران به حجاب اجباری در تهران روز سه شنبه ۱۰ بهمن نیز ادامه یافت و دامنه گسترده‌تری پیدا کرد. کاربران فضای مجازی روز سه شنبه ۱۰ بهمن تصاویر زنان و دخترانی را منتشر کردند که کنار خیابان‌های اصلی تهران روی بلندی ایستاده‌اند، روسری خود را از سر برداشته، به سر چوب زدند.[۴۷]

در حالیکه اعتراض نمادین به حجاب اجباری وارد سومین روز خود شده بود، مقام‌های قضایی ایران در نخستین واکنش‌ها نسبت به این اقدام شهروندان، آن را جرم خواندند. در واکنش به این اقدام، دادستان کل روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در جمع خبرنگاران آن را «امری جزئی و غیرقابل توجه» و «از روی تحریک احساسات» خواند اما در ادامه گفت که اگر کسی با بی‌حجابی در خیابان حرکت کند به موجب قانون مرتکب جرم شده و می‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد.[۴۸]

در آن ایام جمعی از زنان با لباس‌های سیاه در مقابل دفتر نخست‌وزیری تجمع می‌کنند و صدور این بخشنامه‌ها اعتراض و خواهان آزادی حق انتخاب در پوشش خود می‌شوند. جمعهٔ آن هفته پاسخ سید علی خامنه‌ای به عنوان امام جمعه تهران به آن‌ها چنین است: عده‌ای از خانم‌های سیاهپوشی که ما نمی‌خواهیم به آن‌ها زن‌های هرزه بگوئیم ولی به آن‌ها می‌گوئیم که شما دروغگو و ضدانقلاب هستید چون لباس سیاه علامت عزاداری آزادی را نشان می‌دهد می‌خواهید بگوئید در این مملکت آزادی نیست … فردای آن روز تجمع موافقان و مخالفان حجاب شکلی دیگر به خود می‌گیرد و با برخوردهای شدید و این بار دستگیری عده‌ای با عنوان محرکان تجمع که وابسته به رژیم سابق بودند، تجمع زنان سیاه پوش تعطیل می‌شود و موج این برخورد حتی به جایی می‌کشد که زنان سیاه پوش در ادارات اخراج شدند.[۵۱][۵۲]

عبدالرحیم ربانی شیرازی، نمایندهٔ سید روح‌الله خمینی رهبر انقلاب در جنوب کشور در شیراز، واکنش روزنامه‌ها به مسئله حجاب را یک بازی با انگیزه‌های سیاسی می‌خواند و می‌گوید: ما به زن از دیدگاه انسانی سازنده می‌نگریم. می‌خواهیم خانم‌ها کنار سایر مردم در کارها دخالت کنند. حجاب پوششی است که باید رعایت بشود، زن‌ها نباید نیمه‌سکسی بیرون بیایند و ظاهری فریبنده داشته باشند. مفهوم حجاب، چادر نیست. لباس آبرومندی که جلب توجه نکند و موهای زنان را بپوشاند، کافی است.[۵۸]

شهاب الدین اشراقی، داماد روح‌الله خمینی (هفدهم اسفند) در مصاحبه‌ای با رادیوی انقلاب اسلامی، مواضع رهبر انقلاب را تشریح کرد.
«من فکر می‌کنم این کار صحیح نباشد که عده‌ای بخواهند با تندروی و شدت عمل جلوی خانم‌ها را بگیرند. باید حجاب رعایت شود و قوانین اسلامی مو به مو اجرا گردند و در همه مؤسسات و ادارات و مدارس و دانشگاه‌ها به این موضوع توجه شود. اما حجاب، باید در نظر داشت که به معنی چادر نیست. همان‌قدر که موها و اندام خانم‌ها پوشانده شود و لباس آبرومند باشد، حالا به هر شکلی، مهم نیست. چادر چیز متعارفی است و بسیار خوب است، اما به‌خاطر طرز کار و نوع کار خانم‌ها شاید گاهی پوشاندن بدن و مو به طریق دیگر هم حجاب باشد، حرفی نیست. باید طبق نظر مبارک امام حجاب اسلامی در سطح کشور توسط خانم‌ها با اشتیاق اجرا شود… در مورد اقلیت‌های مذهبی همیشه نظر مبارک امام این بوده که آن‌ها از هر حیث مورد احترام و حمایت باشند. اما اگر خانم‌های اقلیت‌های مذهبی هم رعایت حجاب اسلامی را بکنند چه بهتر.»[۵۹]

شهاب الدین اشراقی، در گفتگو با روزنامه اطلاعات نیز گفته بود: «امیدوارم که این حرف درست نباشد که مردم بخواهند با شدت عمل نهی از منکر کنند.» اما در عین حال بر «خواست امام» در مورد رواج حجاب اسلامی و اجرای «مو به مو» قوانین اسلامی تأکید کرده بود: «آنچه خواست امام است این است، خلاصه باید حجاب اسلامی رواج پیدا کند و مملکت، مملکت اسلامی است و ما جمهوری اسلامی را داریم پایه‌گذاری می‌کنیم. باید قوانین اسلامی مو به مو به قدر امکان اجرا بشود. البته در سطح مقداری از وزارت‌خانه‌ها، ادارات، حتی دانشگاه‌ها، مدارس، دبیرستان‌ها بایستی توجیه بشود که خانم‌ها رعایت حجاب اسلامی را بکنند و معنای حجاب اسلامی هم چادر نیست. چادر یکی از مصارفش این است که البته بهتر خانم‌ها را می‌پوشاند، اما به صورت‌های دیگر هم می‌توانند خانم‌ها همان‌قدری که مو را بپوشانند، مواضع زینت را هم بپوشانند، چون حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است. چون به هر شکلی و به هر نحوی که مواضع زینت و مو و گردن که لباس آبرومندی بپوشند به هر شکلی که می‌خواهد باشد و لازم نیست که حتماً چادر باشد.»[۶۰]
در این مواضع نیز ضمن رد تندروی‌ها بر لزوم رعایت حجاب تأکید شد، اما تلاش شد تا رنگ و بوی اجبار از این فرمان برداشته شود.

مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت، در مراسم ترحیم سید محمود طالقانی، گریزی به موضوع حجاب اجباری و نظر طالقانی در این مورد زد؛ او گفت: «آن چادر و آن روسری که به ضرب و زور و با تهدید، بر سر خانم‌ها آورده بشود، از صد تا بی‌حجابی بدتر است؛ طالقانی هم طرفدار این نوع دین بود، که بنابر آیه لا إکراهَ فی الدّین، دین با تعصب و تحمیل نباید باشد.»[۶۱]

در این میان ابراهیم یزدی در سرمقالهٔ روزنامه کیهان بی‌حجابی را نوعی غربزدگی می‌داند. او که در آن زمان مسئولیت روزنامه را نیز بر عهده داشت از صدور بخشنامهٔ حجاب اجباری دو هفته پس از فرمان سید روح‌الله خمینی سخن می‌گوید.[۶۲]

در این میان اظهارات ناصر میناچی از مؤسسان حسینهٔ ارشاد نکات جالبی را همراه داشت: مگر ما به خانم‌ها چه گفته‌ایم؟ در بخشنامه‌ها می‌گوئیم پوشش را در این شرایط یک مقدار سالمتر و معقولتر کنید ما که نگفته‌ایم چادر و چاقچور کنید صحبت این حرف‌ها نبوده که بعضی‌ها عنوان می‌کنند.[۶۳][۶۴]

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع در دولت محمدعلی رجایی می‌گوید: اینکه اعلامیه بدهیم که اگر تا فلان تاریخ اگر پوشش اسلامی نداشتند خانم‌ها فلان می‌شوند این را من یک حرکت غیراسلامی می‌دانم و قطعاً می‌دانم اگر ما آموزش کافی و آگاهی کافی به خانم‌ها بدهیم به راحتی می‌توانیم بگوئیم ۹۰ درصد این‌ها گرایش پیدا می‌کنند.[۶۵]

روزنامه کیهان در کنار چاپ گزارش‌های مفصل از راهپیمایی‌های زنان، یادداشتی از سیمین دانشور، نویسنده و همسر جلال آل‌احمد منتشر کرد. خانم دانشور در این مقاله حجاب را مسئله‌ای فرعی دانسته و از هر دو گروه طرفداران و مخالفان حجاب خواسته بود که بهانه به دست ضدانقلاب ندهند و به مسائل مهم‌تر بپردازند.[۶۶]

سیمین دانشور نوشت: «ما هر وقت توانستیم این خانهٔ ویران را آباد کنیم، اقتصادش را سر و سامان دهیم، کشاورزیش را به جایی برسانیم، حکومت عدل و آزادی را برقرار سازیم، هر وقت تمامی مردم این سرزمین سیر و پوشیده و دارای سقفی امن بر بالای سرشان شدند و از آموزش و پرورش و بهداشت همگانی بهره‌مند گردیدند، می‌توانیم به سراغ مسائل فرعی و فقهی برویم، می‌توانیم سر فرصت و با خیال آسوده و در خانه‌ای از پای بست محکم بنشینیم و به سر و وضع زنان بپردازیم».[۶۷]

زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی در مصاحبه ای که با روزنامه انقلاب اسلامی، در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۹ داشت، دربارهٔ آثار حجاب اجباری گفت:[۶۸]

شما بیایید مسئله عفت عمومی را از مردم بخواهید؛ این حق طبیعی ماست یعنی هر کشوری که انقلاب می‌کند و انقلابش حق‌طلبانه آزادیبخش است دنبال مسئله عفت عمومی هست یعنی یک حدی را برای پوشش تعیین می‌کند. مثلاً ما در الجزایر می‌بینیم با اینکه زیاد مبادی آداب نبودند به اصول مکتبی اسلامی بعد از انقلاب پوشش برایشان مطرح بود. در کوبا و ویتنام هم همین‌طور است. ما عفت عمومی را باید می‌خواستیم آنهم در سطح کشور نه در سطح ادارات بدین ترتیب که زنان پوشیده باشند. لباس بلند با آستین بلند بدون آرایش، ما این را می‌خواستیم و برای عدم رعایت آن مجازات قائل می‌شدیم نه مجازات شلاقی، بلکه مجازات تربیتی، اما از سویی انقلاب ما یک انقلاب مکتبی است و به همین علت حجاب برایمان یک اصل و یک هدف است و برای اینکار باید راهنمایی و ارشادی ترتیب می‌دادیم و بعد از اینکه ارشاد انجام گرفت یک روز را به‌نام روز خودآیی اعلام بکنند و در این روز زنان کاملاً به پوشش اسلامی ملبس بشوند بعد بتدریج این روز را افزایش بدهند؛ یعنی زنان ما را آماده کنند، زن خودش را در این پوشش تجربه کند، چون زنان ما زنان شریفی هستند ولی نمی‌توانند این را قبول کنند چون اینجوری تربیت شده‌اند. ما که نمی‌توانیم مسئله تربیتی را دوروزه حل کنیم. بعد بتدریج می‌توانیم این روزهای خودآیی را افزایش بدیهم تا سراسر هفته بشود روزهای خودآیی؛ و با چنین استدلالی در بخش دیگری از مقاله می‌گوید “کاری که با اجبار انجام شود عمر زیادی نخواهد داشت و زور هیچ‌وقت پیروز نخواهد شد. به همین دلیل هم شاه پیروز نشد و زورگرایی هم پیروز نخواهد شد.”

احمد قابل نظر فقهی خود را دربارهٔ حجاب بانوان چنین بیان کرده‌است:
عدم وجوب پوشاندن سر و گردنِ زنانِ بردهٔ مسلمان (که مقتضای دلایل نقلی معتبر و گرایشی اجماعی است) نشانگر این امر بسیار مهم است که در مَرآی و منظر بودنِ سر و گردن هر زن مسلمانی، حرام نیست. به عبارت دیگر نه زن بودن و نه مسلمان بودن زن، دلیل وجوب پوشش سر و گردن نیست. چرا که زنان بردهٔ مسلمان، هم زن و هم مسلمان بودند و پوشش سر و گردن (حتی برخی اجزای دیگر بدن بنابر اظهارات صریح برخی فقها) بر آنان واجب نبود. حتی برخی معتقد به کراهت یا حرمت پوشش سر برای زنان بردهٔ مسلمان بوده‌اند. گرچه بسیاری از اختلافات یادشده بین فقها در بحث ستر صلاتی آمده‌است، … اما اختلافات فقها در بحث کمّیت پوشش برای نماز به بحث کمّیت پوشش از نگاه نیز سرایت می‌کند.
هیچ سخن صریحی در مورد «لزوم پوشش سر و گردن» در آیات سورهٔ نور، وجود ندارد؛ بلکه مجاز بودن عدم پوشش قسمت‌هایی از بدن که در عرف زمان نزول وحی، پوشاندن آن رایج نبوده نیز مورد تأیید قرار گرفته‌است. تحقیقات تاریخی نیز عدم رواج پوشش سر و گردن (در همهٔ حالات و همهٔ مکان‌های عمومی) را تأیید می‌کند. نمی‌توان با قاطعیت از آیهٔ سورهٔ احزاب به‌عنوان دلیل بر «وجوب پوشش سر و گردن زن» بهره برد.
منتهای کوشش من دربارهٔ وجود یا عدم وجود اجماع در این مسئله، اثبات «عدم تحقق اجماع بر لزوم پوشش سر و گردن» بوده‌است. گزارش‌هایی که تاکنون در مورد اختلاف نظرهای فقها در خصوص سر و گردن ارائه شد، برخی از مستندات برای اثبات «اختلاف نظر» بود تا معلوم شود که با وجود نظریات مخالف، نباید به ادعای اجماع مشهور فقها اعتماد کرد. به گمان من مقتضای «جمع دلالی» و ضرورت اعمال آن در این مسئله، نتیجه‌ای جز پذیرفتن حکم «استحباب پوشش سر و گردن» را در پی نخواهد داشت.[۶۹][۷۰]

در تمام این چند روز گروه‌های سیاسی از اظهار نظر مستقیم در مورد موضوع حجاب پرهیز می‌کردند یا آن را موضوعی فرعی قلمداد می‌کردند. از جمله اسلام کاظمیه نویسنده منسوب به گرایش چپ که در مقاله‌ای در روزنامه کیهان مورخ ۲۱ اسفند، ضمن انتقاد از عمده کردن مسئله زن و حجاب، آن را امری روشنفکرانه و دور از نیازهای واقعی جامعه آن روز ایران خواند.[۷۱]

هما ناطق نیز در مقاله‌اش دراین باره چنین می‌نویسد: «رفتند گزارش دادند که ما لخت به وزارتخانه‌ها رفته‌ایم. من از شما می‌پرسم در این زمستان سرد چطور یک زن لخت می‌تواند به وزارتخانه‌ها برود. عنوان کردن مسئله زن در این برهه از مبارزه یک مسئله انحرافی است. ما نباید در این شرایط مسئله‌ای به نام مسئله زن داشته باشیم. یک بار چیزی در مورد حجاب گفتند و بعد هم پس گرفتند بنابراین برای این مسئله نباید درگیری ایجاد کنیم باید با مجاهدین همراه باشیم حتی اگر روسری به سر کنیم بشرط آنکه ما بدانیم به نام ما توطئه نمی‌شود و نظام شاهنشاهی برگردانده نمی‌شود».[۷۲]


«IRANIANS’ATTITUDES TOWARD RELIGION:A 2020SURVEY REPORT»Downloads-icon


پیوند برخط نسخه pdfDownloads-icon


بایگانی‌شدهDownloads-icon

در دانشگاه دوستان قدیمی فکر می کردند من از اول نفودی بسیج بوده ام و در مرحله اول احساس خود من این بود که دوستان تازه ام در بسیج و تشکل هایی که تازه در حال جذب شدن به آن بودم حس می کنند من نفوذ ی ام. اما بعدا همه چیز حل شد ولی روزهای سختی بود.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

خیلی وقت بود که نوشتن در مورد این موضوع ذهنم رو مشغول کرده بود. داستان از گرفتن پیامی با همین سوال شروع شد و بعد لایو اینستاگرامی دوستم زهرا که درباره ی پروسه اپلای کردن و تجربه تحصیلش تو آمریکا می گفت. اونجا بود که متوجه شدم  که چه تعداد آدم های زیادی در مورد حجابش تو آمریکا سوال دارن و برای خیلی هاشون این یه دغدغه است.

اگر کسی از من بپرسه که داشتن حجاب تو سفر خارجی چطوریه میگم تقریبا فرقی با نداشتنش نمی کنه. گفتم تقریبا ،چون تو دنیایی که هنوز اسلام هراسی مسئله ای جدیه، داشتن حجاب هم ممکنه موجب برخوردهای متفاوت بشه.

هدفم از نوشتن این مقاله صرفا این بود که یه سوال ساده رو جواب بدم تا آدم هایی که برای اولین بار می خوان با حجاب به سفر خارجی برن بدونن که قراره با چی مواجه بشن.

من خودم تجربه زندگی، سفر و تحصیل در خارج از کشور رو دارم ولی برای نوشتن این مقاله قبلش با دوستم زهرا هم صحبت کردم و ترجیح دادم از تجربیات هر دومون بگم.

اول از همه بذارین یه چیزو بگم. تجربه زندگی و دوست شدن با آدم های مسلمان از کشورهای دیگه من رو به این باور رسونده که اسلام انواع خیلی متفاوتی داره. حالا هرچقدرم که بگیم یکیه، ولی نیست. من و دوست ترکی و فلسطینیم همه باهم تفاوت های زیادی در آموخته ها و اطلاعات و باورهامون داشتیم. بعضی وقتا این تفاوت ها می تونست به اختلاف در حلال و حرام بودن هم برسه. پس از نظر من، هیچ مسیر واحدی برای یک مسلمان بهتر بودن، نیست. همونطور که برای رستگاری یک انسان هم فقط یک مسیر وجود نداره.

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

از اونجایی که ما تو ایران مهاجرین زیادی نداریم ، با این تفاوت ها خیلی کم روبرو میشیم. از بچگی هم معمولا یه سری اطلاعات و آموخته های یکسان رو تجربه می کنیم و اونقدر تفاوت فاحشی باهم نداریم. همینجاست که سفر می تونه ذهنیتمون رو به دنیا و آموخته هایی که تابحال داشتیم تغییر بده. چون خیلی واضح متوجه میشیم که اگر در جای دیگه ای به دنیا اومده بودیم چقدر متفاوت بودیم.

مثل تمام مسائل دیگه، داشتن حجاب تو سفر با زندگی کردن تو یه کشور دیگه متفاوته. به نظرم سفر کردن خیلی راحت تره و کمتر موقعیتی پیش میاد که حس کنید داشتن حجاب داره تفاوتی رو ایجاد می کنه. در صورتی که موقع زندگی تو یه کشور دیگه شما دائما با آدم های محلی یه منطقه سروکار دارین که می تونن هر نوع افکاری داشته باشن. ولی تو سفر بیشتر مراوداتتون با آدم هاییه که یا برخورد زیادی با توریست های مختلف داشتن و یا حسابی اهل سفرن و حجاب براشون یه مسئله پیش پا افتاده ست.

برای خود من یک بار پیش اومده که تو دانشگاه برخورد خیلی زشتی از طرف یه دانشجوی دیگه باهام شده و من رو اونقدر ناراحت کرده که یک ساعت بعدش تو سرویس بهداشتی دانشگاه گریه کردم. یا شده که یه مرد سالخورده ای بهم بگه تروریست! یا حتی کسی با گذشتن من از خیابون نگاهش کاملا برگرده و خیره بشه.

همه ی اینا هر چقدرم که مضحک باشه، در لحظه، بسیار ناراحتم کرده ولی خیلی خیلی به ندرت اتفاق افتاده.

قرار نیست داشتن حجاب همیشه باعث شنیدن کلمات تحقیر آمیز باشه. خیلی وقتا باعث میشه که آدم های کنجکاو سراغتون بیان و بابت حجاب ازتون سوال کنن. همین باعث میشه که یختون زودتر آب بشه و بتونین یه مکالمه خیلی خوب با یه غریبه داشته باشین.

بعضی وقتا آدمها واقعا چیزی از حجاب نمی دونن و براشون جالبه که دیدگاه یه آدم واقعی رو فارغ از رسانه ها بشنون.

نوع تربیت و اطلاعات آدم ها در کشور های مختلف متفاوته و همینطور برخورد اونها با یک زن با حجاب. مثلا تو کشور های اروپای شمالی و آمریکا مردم تا دلتون بخواد زن های باحجاب دیدن و به هیچ وجه به شما خیره نمی شن. بهرحال آدم بد و خوب همه جا پیدا میشه ولی حداقلش اینه که اولین بار نیست با چنین پدیده ای روبرو شدن.

تو کشوری مثل ژاپن با وجود اینکه خیلی به ندرت حجاب دیده میشه اما تربیت مردم اجازه نمی ده که در مورد انتخاب شخصی شما نظری بدن و یا نگاه بدی بکنن. اتفاقا تجربه ی من این بوده که خیلیا می خواستن باهام عکس بگیرن.

واقعا صلح آمیز تر از شرایطی که بین مردم هند جریان داره کمتر پیدا میشه و اینقدر تفاوت های زیادی بین خودشون دارن که اصلا اهمیتی به دین شما نمی دن.

اما تو کشورهای دیگه که کمتر با حجاب سر و کار دارن ممکنه داستان متفاوت بشه. مثلا تو پرتغال با وجود سالها حضور اعراب تو کشورشون اطلاعات عمومی مردم راجع به مسلمان ها خیلی کمه. من بارها شده که نگاه های سنگین آدم هارو تو خیابون تحمل کردم ولی خیلی وقتا این نگاه ها صرفا از روی کنجکاویه. حتی شده کسی ازم بپرسه که چرا حجاب دارم و من با کمال میل نظر شخصیم رو دادم.

گاهی وقتا همه چیز به شانس آدم بر می گرده و تجربه ی آدم ها از یک مکان واحد می تونه خیلی متفاوت باشه. مثلا من بارها به فرانسه سفر کردم و حتی مدتی هم اونجا موندم ولی تابحال هیچ برخورد بدی باهام نشده. همین داستان برای دوست دیگه ای تو سفرش به پاریس فرق می کرده.

یا مثلا زهرا می گفت که تو فروشگاه های پاریس باهاش برخورد خیلی خوبی می شده چون پاریسی ها عادت دارن که عرب های پولدار رو توی فروشگاهاشون ببینن و حسابی هم تحویلشون می گیرن، ولی همین تجربه فروشگاه رفتن تو نروژ براش متفاوت بوده، چون تو نروژ مسلمان ها عموما قشر کم درآمدی هستن که توان خرید آنچنانی نداره.

من مسلمون های زیادی رو تو شبکه های اجتماعی دنبال می کنم که با وجود داشتن حجاب حتی از شنا کردن تو دریا هم غافل نمی شن و با بورکینی (مایوی اسلامی) به شنا میرن. خودم تاحالا همچین تجربه ای رو نداشتم ولی واقعا اعتماد به نفسشون رو تحسین می کنم و برام خوشاینده که خودشون رو از یه سری فعالیت ها محروم نمی کنن. اما خب می تونم تصور کنم که تو چنین موقعیتی چقدر نگاه به سمتشون میره که می تونه همراه با حس تعجب، انزجار و یا ترحم باشه. که از همه بدترش برای من همون ترحمه.

خودم تو ساحل یه منطقه ای از پرتغال اونم تو فصل بهار که ساحل اصلا شلوغ نیست و آب هم مناسب شنا نبود با دوستی در حال قدم زدن بودم و کاملا از خیره شدن دو مرد سن بالا عصبانی بودم. حالا دیگه نمی دونم که آیا روسری من براشون عجیب بود و یا اینکه با روسری دم لب آب دارم قدم می زنم!

من به شخصه سعی می کنم که تو سفر خارجی لباس های خیلی ساده با رنگ های روشن بپوشم. البته این لزوما ربطی به سفر نداره و کلا استایل شخصیم همه جا همینجوره. پس در بیشتر مواقع لباسم تفاوت آنچنانی ای با بقیه آدم ها نمی کنه و ممکنه فقط یه روسری اضافه داشته باشه. بارها هم شده که غریبه ها از روسریم خوششون بیاد و ازش تعریف کنن.

حالا اگه قرار بود چادر یا عبای مشکی بپوشم که با لباس مردم محلی یه منطقه تفاوت فاحشی داره، طبیعتا نگاه های بیشتری به سمتم می شد. نمی خوام بگم که همه باید مثل من لباس بپوشن چون بهرحال انتخاب آدم ها تو حجاب متفاوته. یکی شاید بلوز کوتاه رو نپسنده و اون یکی کلا علاقه ای به رنگ های روشن نداشته باشه ولی حس می کنم در بازخورد بقیه می تونه تاثیرگزار باشه.

معمولا آدمها چه با حجاب و چه بی حجابشون از تو توقع دارن که یا اینور بوم باشی و یا اونور بوم. یا باید بی حجاب باشی و یا کاملا پوشیده بر اساس استاندارد های اونها. واقعیت اینه که همه ما تو یه نقطه ای از طیف حجاب داشتن هستیم و شکل حجاب هم تو فرهنگ های مختلف تفاوت زیادی داره. یک زن آفریقایی مسلمان با زنی از اندونزی، ترکیه، عربستان و ایران در حجابشون اختلاف های زیادی دارن. یک زن ایرانی هم با صد تا زن ایرانیه دیگه فرق می کنه و معیارهای پوشش برای غیر مسلمان ها هم باز متفاوته.

اگر خود ما به این نتیجه برسیم که لزوما انتخاب ها و راه و روش ما تو زندگی بهترین نیست، نه نسبت به بقیه پیش داوری داریم و نه این رو برای بقیه جا می اندازیم که فقط یک نوع از حجاب پذیرفته ست و قابل احترام.

من فکر می کنم این قضیه تو نسل ما باز کمتر شده ولی خیلی وقت ها تو به عنوان یک فرد باحجاب ایرانی میشی دیوار کوتاهی برای خشم هموطن های غیرمسلمان و یا بی حجابت. خشم آدم ها از حجاب اجباری کاملا قابل درکه ولی این دلیل نمی شه که عده ای به علت عدم توانایی برای رسوندن اعتراض به آدم هایی که مسئول این قضیه هستند، تو رو هدفی برای خالی کردن خشمشون ببینن.

تیکه انداختن یا هرگونه توهین از طرف هموطن خود آدم خیلی سنگین تر از یه خارجیه. درواقع اینجور آدم ها تورو مسئول خیلی از مشکلالتشون میبینن و تصورشون اینه که تو به عنوان یک فرد با حجاب نه حق سفر خارجی داری و نه اعتراض. احتمالا اگر هم اینجایی بخاطر آقازاده بودنته. ?

این مورد برای خودم تو سفر اتفاق نیفتاده اما تجربیات دوستانم رو شنیدم. خودم هم فقط چندین بار تو اینستاگرام و زیر عکسهام مورد عنایت همچین کامنت هایی قرار گرفتم. بهترین راهکار هم برام بی تفاوتی بوده.

 

من کلا هیچ خاطره مرتبطی که تو سفر خارجی خیلی اذیتم کرده باشه یادم نمیاد. بقیه اش همه بر می گرده به دوران دانشجویی یا زندگی در خارج از ایران. می خوام بگم امکان همچین تجربه تلخی واقعا نادره ولی اگر اتفاق افتاد و از شانس بدتون با همچین کسی روبرو شدین، کاملا حق دارین که ناراحت بشین ولی نذارین اون آدم ادامه ی سفر شمارو تحت تاثیر قرار بده. یادتونم باشه که اون آدم فقط یک نفر از میلیون ها آدم دیگه تو اون کشوره و نباید یک تصویر کلی از رفتار مردم اون کشور به شما بده.

بیاین بیخیال این موضوع بشیم که ما به عنوان یک ایرانی یا مسلمان نماینده ایران و یا مسلمان های دنیاییم. خیلی وقتا این جمله رو شنیدین که “فلانی آبروی ایرانی هارو می بره”.

اینکه یه عده بخاطر رفتار یک نفر ممکنه نسبت به یک ملیت دچار پیش قضاوت بشن مشکل اونهاست, نه شما. هر کس فارغ از دین و نژاد و جنسیتش یک فرد مستقله. ما وظیفه نداریم تا برای اثبات اشتباه بودن کارهای یه عده خودمون رو دائما تحت فشار بذاریم. شما به عنوان یک زن با حجاب حق دارین ناراحت و عصبانی بشین و اشتباه کنین. شخصیت شما فرای حجابتونه و هیچ دلیل نداره که سعی کنین زیادی مهربون و صبور باشین.

اصلا وقتی اینهمه پول میدین میرین سفر، چرا باید اینهمه انرژی بخاطر افکار بقیه صرف کنین؟!

حرف آخر اینه که برای اینکه از نقطه امنتون بیاین بیرون، وحشت نداشته باشین. اکثر مردم دنیا خیلی خیلی بهتر از اون چیزی هستن که رسانه به ما نشون میده و اصلا حجاب داشتن و نداشتن شما براشون هیچ فرقی نمی کنه. اگر شما حجابتون رو تبدیل به یک مشکل نکنین، دنیا هم اون رو به چشم یک مشکل نمی بینه.

اگر هم دوست داشتین از تجربیات بد و خوبتون برای بقیه بگین، حتما زیر این پست کامنت بذارین. ?

I’m Matin, an Iranian Graphic Design graduate and a traveller at heart. I enjoy exploring new places, hunting for artwork, soaking into new cultures and meeting people from all walks of life.

ممنونم بخاطر این مقاله زیبا و جالب

خواهش می کنم یگانه عزیز 🙂

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

در کل خیلی مقاله ی خوبی بود و بسیار مفید واقعا لذت بردم و سوالم اینه که الان شما ساکن کدوم کشورین؟

ممنون بخاطر طرح این مساله و بررسی اون واقعا لذت بردم??

خواهش می کنم زهرا. همیشه موفق باشی 🙂

سلام. ممنون می شم اگر تجربه ای از کنسرت های خواننده های ایرانی توی خارج از کشور دارید هم بهم بگید. اصلا ما رو با حجاب توی کنسرت ها راه می دن؟

من همچین تجربه ای نداشتم ولی معلومه که راه میدن. چرا نباید بدن؟؟

سلام
من بسیار با حجاب سفر کردم و مشکی نداشتم ، به نظرم همه چی به دیدگاه خود ادم برمیگرده . در برزیل اما برای مردم بسیار عجیب بود و واقعا فکر کنم اولین با حجابی بود که تو کل عمرشون میدیدن ?

سلام پگاه. مرسی از کامنتت. راستش من اصلا موافق نیستم که همه چیز بستگی به خود آدم داره. یه جورایی انگار مسئولیت رو از رو دوش آدم های کوته فکر بر می داره و زن های باحجاب رو متهم می کنه. من خودم هم تو این زمینه بسیار خوش شانس بودم و تجربیات بدم هم برای دوران زندگیمه و نه در سفر، اما آدم های زیادی رو می شناسم که اتفاقات خیلی بدی براشون افتاده.

اینکه میگین اتفاقای خیلی بدی براشون افتاده یعنی چه اتفاقاتی تا چه حد بد؟؟؟؟؟

کیف کردم از مقالت و دیدمو خیلی باز کرد نسبت به این موضوع و نگاه بقیه کشورا برام جالب بود??

ممنونم زهرای عزیز. خوشحالم که لذت بردی 🙂

خیلی مقاله خوبی بود.ممنونم?
منم تا الان چند بار سفر داشتم با حجاب مشکلی نبوده خدا رو شکر. توی یکی از سفرا 2نفر چادری بودن و به نظرم خیلی جلب توجه می کردند. البته که هر کس انتخابای خودشو داره ولی فکر میکنم نوع پوششمون (رنگ و نوع لباس ) میتونه متناسب با جایی که میریم تغییر بکنه برای اینکه هم حجابمون رو داشته باشیم و هم جلب توجه نکنیم.

ممنونم محدثه عزیز. قطعا نوع پوشش برخورد ما خیلی تاثیر داره ولی خب بقول خودت هر کی حق انتخاب پوشش رو باید داشته باشه. مرسی که کامنت گذاشتی 🙂

خيلى خوبه كه به اين موضوع پرداخته بشه. من ٣ ساله كه آمريكا زندگى ميكنم و قبلش مسافرت خارج از كشور رفتم. تقريبا هيچ خاطره بدى از باحجاب بودنم از طرف خارجى ها ندارم. ميتونم بگم اكثرا حتى با احترام بيشترى برخورد ميكنن. اما متاسفانه بيشترين برخورد بد رو از طرف هموطنان خودم داشتم! براى همين اصلا تمايل ندارم جاهايى برم كه ايرانيها هستن و هميشه دوست دارم فاصله داشته باشم ازشون. كاش اينچنين نبود …

اگه بخوایم منصف باشیم ایرانی های بی حجاب هم تو ایران خیلی از بقیه حرف می شنون. یه جورایی همه افتادیم به جون هم و زندگی رو سخت تر می کنیم. اگر یاد بگیریم که همه جوره احترام بذاریم دیگه نباید اینقدر از هم فراری باشیم.

متین جان به شما تبریک می گم بابت این دید باز و این قلم زیبا،از مقاله شما لذت بردم و امیدوارم باعث تغییر رفتار بعضی از هموطنامون بشه.

خیلی ممنونم آزاده عزیز 🙂

از مطالبتون لذت میبرم???

خیلی ممنونم :)‌

سلام
من سوئد زندگی میکنم و تا حالا به بیش از بیست مشور دیگه سفر کردم و هیچ برخورد بدی باهام نشده (البته بگم که من واقعا رو رفتار و گفتار ادما حساس نیستم، شایدم برخورد بوده من به خودم نگرفتم یا نفهمیدم :دی ) ولی همیشه بدترین حس رو بین هموطن های محترم چه داخل ایران و چه خارج ایران داشتم که یه سریشون با توجه به علاقه فراوان به تمام چیزهای متصل به به اصطلاح فرهنگ غرب به تنها چیزی که علاقه نشون نمیدن نه احترام که لاقل عدم دخالت در سلایق مختلفه. هیچ‌ کس در هیچ جای دنیا غیر ازدوستان ایرانی به من اصرار نکردن که گوشت غیر خلال بخور، یا یه شبو مشروب بخور یا حجابتو بردار… من مثل میلیونها ادم دیگه سفر میرم، لذت میبرم و اعتماد به نفسمو حفظ میکنم چون نه مال کسی رو خوردم، نه به کسی ضرر زدم. فقط خودم بودم. حالا اگه کسی از این ناراحته خب باشه ? بد به حال خودش ?

چقدر عالی سمانه. بهترین راه اینه که آدم اینقدر به خودش مطمئن باشه که حرف دیگران روش کاملا بی اثر بشه. همیشه به سفر باشی 🙂

خیلی جالب بود برام. میتونم بگم منصفانه بود و متفاوت. نظر و تجربیاتت خیلی واقعی تر از تجربه های عده ای از افراد بود که میخوان حتما تبلیغ چیزی رو بکنن.ممنون ?

خیلی ممنونم از لطفت غزل جان. خوشحالم که به نظر بقیه هم منصفانه می اومد. موفق باشی 🙂

سلام. خیلی ممنون.همیشه دوست داشتم در این مورد بدونم.? خیلی خوب مینویسی متین جان. من همیشه مطالبت رو تو پیج اینستا دنبال میکنم.
ومخصوصا سفرهاتون.
امیدوارم منم یه روزی به آرزوهام در مورد سفرهایی که دوست دارم برم برسم?

ممنونم زهرای عزیز. چقدر خوشحال میشم وقتی چنین کامنتایی می خونم و کلی برای نوشتن بیشتر روحیه میگیرم 🙂

جالب بود و شخصا برای من اون جاش جالب بود که گفتید سفیر زنان مسلمان نیستید…. باره شده سفر که رفتم همش تحت فشار بودم که الان ابروی کشور و هم وطن هام رو نبرم. ولی الان دارم فکر می کنم خوبه که زیاد هم سخت نگیرم 🙂

ممنون راضیه جان. واقعا همینطوره. ما خودمونو الکی تحت فشار می ذاریم برای مسائل بی اهمیت.

عالی بود متین جان

ممنونم حمیده عزیز 🙂

مقاله ی واقعا جالبی بود ولی به شدت باعث شد من استرس بگیرم چون قراره برای زندگی برم پرتغال و شما تمام خاطرات بدی که از رفتار مردم با خودتون داشتین از پرتغال بود خیلی دلشوره گرفتم از این بابت

جایی برای استرس نیست واقعا. این رفتار ها یک در میلیون اتفاق می افته. هر جای دنیا که بری آدم خوب و بد هست و ممکنه در موردت پیش قضاوتی بشه. تو همین ایران هم خیلی وقتا داشتن یا نداشتن حجاب موجب پیش داوریه. ولی خوبه بدونی که هیچ جا گلستان نیست و برای همه جور شرایطی آماده باشی. 🙂 در ضمن پرتغالی ها خیلی خوبن. خیلی 🙂

مقاله جالبی بود. ممنونم متین جان

خواهش می کنم 🙂

سلام
ممنون از مقاله خوبی که نوشته بودید، من خودم به شخصه تجربه ای در این زمینه ندارم، اما به زودی برای پیدا کردن شغل راهی اروپا میشم، فقط یه سوال داشتم، مقالات رو که میخوندم میگفتند پیدا کردن کار برای زنان با حجاب سخته، آیا واقعا اینطوریه؟ این مسئله موجب نگرانی من شده

به نظرم خیلی بستگی به کشورش داره ولی به طور کلی بله. یکم شرایط رو سخت تر می کنه ولی نشدنی نیست.

من تو مادرید اسپانیا زندگی می‌کنم و تعداد افراد محجبه اینجا واقعا بالاست. برخورد آدم‌ها هم تا به حال بسیار بسیار دوستانه و خوب بوده برام. در حدی که واقعا انتظارش رو نداشتم. بدترین تجربه‌ای که دارم از بین کشورهای اروپایی، یونان هست. تقریبا ده سال پیش که یه سفر چند روزه به یونان داشتم، واقعا از نگاه‌ها و خیره شدن‌های پیر و جوون و زن و مرد اذیت شدم. طوری که واقعا دیگه هیچ وقت دلم نخواست برم یونان. امیدوارم الان دیدشون به این قضیه فرق کرده باشه.

سلام رعنای عزیز. آره این داستان خیلی شانسیه به نظرم. ولی طبیعتا هر چی مردم یه شهر آدم های متفاوتی رو دیده باشن کمتر به چیزی مثل روسری هم عکس العمل نشون میدن.

سلام متین عزیز راستش تو شرایطی مطلب جذابت رو خوندم که در حال گذروندن پروسه مهاجرتم. راستشو بخوای با خوندن این مطلب خیلی از پیش داوری هایی که قبلا داشتم درباره نحوه برخورد مردم سایر ملل با حجاب رو از بین برد.همیشه به این فکر میکردم که اگر شرایط در یه کشور دیگه جوری پیش بره که من مجبور باشم حجابم رو بردارم چی میشه و ایا میتونم تحمل کنم یا نه.اگرچه میدونم کشورها و ادم ها متفاوتن و نمیشه نظر کلی داد ولی این امید رو دارم که اقلا با اون روی سکه(برخورد بدش) کمتر مواجه بشم.

سلام بهاره. خیلی خوشحالم که این مطلب کمی از استرس این تغییر بزرگ تو زندگیت کم کرد. آدمای خوب و بد همه جا پیدا میشن، امیدوارم تو با خوباشون برخورد کنی. 🙂

دوست عزیز.
ابتدا لازم میدونم که بابت تجربه زیبایی که به اشتراک گذاشتی تشکر کن.
دوم اینکه من به نماز و روزه واقعا اعتقاد دارم و اصلا نمیخوام کنار بذارمشون. اما الان که میخوام برای ادامه تحصیل برم به یک کشور دیگه واقعا نمیدونم باید در مورد حجاب (فقط پوشوندن موی سر) چیکار کنم؟ واقعیتش دو دل هستم که ایا حجاب داشته باشم یا بردارم. جون واقعا به حجاب داشتن موی سر اعتقاد ندارم و فلسفه ش رو درک نمیکنم. به این معتقد هستم که باید همیشه جوری سنگین و پوشیده لباس بپوشم که جایی از بدنم دیده نشه و باعث عذاب خودم نباشه. اما فقط با حجاب موی سر مشکل دارم..الان ویزام هم اومده ولی انقدر درگیری ذهنی در این مورد دارم که واقعا نمیدونم چیکار کنم. بخوام کنار بذارم میشه تناقض با نماز و روزه..کنار نذارم هم واقعا میدونم که گاهی حس آزار به سراغم میاد چون به پوشوندن موی سر اعتقادی ندارم..واقعا چرا همه قواعد و قوانین سخت این دنیا واسه خانم هاست؟ کاش یکی پیدا میشد منو از این درگیری ذهنیم خلاص کنه..ببخشید سر شمارو به درد آوردم..خودمم تکلیفک با خودم روشن نیست /-:؟

رویا جان این حس ات کاملا برام قابل درکه . واقعا کاریش هم نمیشه کرد چون یه تصمیم کاملا شخصیه و متاسفانه قضاوت اطرافیان هم در این زمینه ها کمکی نمی کنه. تنها چیزی که می تونم بگم اینه که وقتی بری خارج و یه مدتی باز همه تورو باحجاب ببینن، دوباره توضیح این مسئله و تغییرش سخت تر میشه. اگر خیلی مصممی فکر کنم بهتره تصمیمت رو قبل از مهاجرت بگیری.

سلام رویا جان ، خب خودتون جواب دادین تناقض با نماز و روزه … آیه حجاب که در قرآن هست . پس اگه از قرآن استفاده کردین برای بحث نماز و روزه بحث حجاب هم همونه دیگه
امیدوارم موفق و شاد باشین دوست خوب ????

من هم دقیقا عقیدم با رویا جون یکیه. همونطور که تو قرآن هم اومده گفته گریبان هاتونو بپوشونید و نگفته صراحتا که موی سرتون رو بپوشونید و خداوند دقیقا گفته که برا حفظ امنیتتون هست که گفته میشه حجاب داشته باشید. من هم تفسیرم حجاب بدن به ویژه گریبان و این چیزهاست و مدت هاست که بر این باورم و عقیده های دیگه نتونسته نظرم رو عوض کنه. سر همین موضوع هم شوهرم موافق مهاجرتمون نیست و هرچی بحث میکنم فایده ای نداره و صرفا به خاطر همین موضوع .
قید مهاجرت رو زدم.

مینا جان درباره حجاب تحلیل های خیلی زیادی وجود داره. ولی خداییش حجاب نباید مانع از مهاجرت بشه. شما حتی اگر حجابت رو حفظ هم بکنی می تونی مهاجرت کنی.

آیه مربوط به پوشاندن گریبان برای زمانی است که موها و میپوشاندن ولی گریبان ها معلوم بود. در واقع این آیا برای پوشاندن گریبان نازل شد

صحبت های شما درباره ی برداشتتون از حجاب از آیات قرآن برام جالب بود:)
ولی یک سوال از محضرتون دارم!
شما طبق کدوم یکی از آیات قرآن نماز صبح رو دو رکعتی میخونین؟🤔
خوشگل خانوما! اگر یه خورده بیشتر مطالعه کنین می بینین که در زمان صدر اسلام برای مثال اگر در آیه ای حکم نماز خواندن می آمده،پیامبر نماز خواندن رو به مردم یاد می دادن! می خوندن و میگفتن مثل من بخونید! نه اینکه در آیه ریز به ریز احکام نماز بیاد.همین طور صحبت سعیده جان هم بسیار قابل تامله؛)

سلام رویای عزیز…من هم دغدغه ای مشابه شما دارم لطفا اگ امکانش هست آیدی ایمیل یا تلگرامی چیزی از خودتون بدین البته اگ راضی هستین میخاستم در این مورد ازتون سوال کنم

سلام ممنون از مطلب خوبتون. من هم با حجاب سفر میکنم و اکثرا هم تنها سفر میکنم. آمریکا ایالت های مختلف رفتم و خداروشکر برخوردشون بسیار عالی بود به جز یک مورد از هموطن عزیزی که دقیقا شما هم اشاره کردید که خشمشون رو اشتباه بروز میدن. و جالبه بگم که اکثر آمریکایی ها از شجاعت و مستقل بودن یک دختر محجبه لذت میبرن و خیلی تحسینم میکردن. بیشتر مواقع هم به رنگ روسری های شادم واکنش مثبت نشون میدادن. برزیل هم رفتم که اینقدر آدمهای مهربونی هستند که اصلا حد نداره اگر هم نگاهی بکنن فقط از کنجکاویه. من برزیل هم احساس خیلی خوبی با حجابم داشتم. دم ساحال هم تجربه زیادی داشتم هم امریکا هم برزیل خیلی لب ساحل میرفتم و مدت ها مینشستم یا گاهی با دوستان میرفتم. به تازگی قصد سفر به اروپا دارم که البته برای باره اوله به اروپا میرم و امیدوارم تجربه ها و خاطره های قشنگی برام پیش بیاد و به حجابم بیشتر ار بیش هم افتخار میکنم.

سلام ثمین عزیز. چقدر عالی که اینهمه به تنهایی سفر رفتی. مطمئنم اروپا هم برات خاطرات فوق العاده ای رو به ارمغان میاره. حسابی خوش بگذره. 🙂

سلام،ممنون از مقاله قشنگت.
راستش من تجربه اي از زندگي خارج از كشور ندارم.من و همسرم به فكر مهاجرت هستيم اما هميشه مساله حجاب خارج از كشور مانع بزرگي براي عملي كردن تصميمون بوده.راستش من پزشك هستم و واقعا نميدونم پزشك محجبه چقدر در كشورهاي اوروپايي پذيرش داره و ميتونه كار كنه.????

سلام مهسا. فکر کنم خیلی بستگی به کشور محل مهاجرتت داره. بعید می دونم تو جایی مثل کانادا پزشک باحجاب بودن چیز عجیبی باشه.

سلام. شاید جواب سوالم خیلی ساده باشه. ولی چون من تجربه مسافرت و زندگی تو خارج از کشور رو ندارم و جدیدا میخوام اقدام کنم. تو عکس ویزام موندم! آیا عکس برای ویزا میتونه با یه شال یا روسری باشه که موهامون هم پیدا باشه؟ یا اینکه با حجاب کامل یا بی روسری باید باشه؟

خواهش می کنم سارای عزیز. کلا هر جور که دوست داری می تونی باشی. 🙂

من هم دقیقا عقیدم با رویا جون یکیه. همونطور که تو قرآن هم اومده گفته گریبان هاتونو بپوشونید و نگفته صراحتا که موی سرتون رو بپوشونید و خداوند دقیقا گفته که برا حفظ امنیتتون هست که گفته میشه حجاب داشته باشید. من هم تفسیرم حجاب بدن به ویژه گریبان و این چیزهاست و مدت هاست که بر این باورم و عقیده های دیگه نتونسته نظرم رو عوض کنه. سر همین موضوع هم شوهرم موافق مهاجرتمون نیست و هرچی بحث میکنم فایده ای نداره و صرفا به خاطر همین موضوع .
قید مهاجرت رو زدم.

چه نوشته صمیمی و ساده و خوبی بود..از اینکه تجربه هاتون را به اشتراک گذاشتید ممنونم.موفق و سلامت باشین.

سلام یه سوال داشتم
برای زندگی در خارج از کشور اگر با حجاب باشیم سخته؟
چون من دارم به مهاجرت فور میکنم
اما خب فکر میکنم چون حجاب میخوام داشته باشم برام در طول عمرم سخت باشه
این افکار درسته یا غلط؟

فکر کنم اگر متن رو بخونی متوجه میشی که همه چیز به دیدگاه آدم و البته شانسش از تجربه‌ها بستگی داره. آدم خوب و بد همه جا هست.

سلام به همه خانمهای محترم وخانم لشکری که این مقاله زیبا رو نوشتند وفرصت این مباحث رو فراهم کردند. من سفرهای خارجی زیادی داشتم ودر جلسات وکنفرانسهای زیادی شرکت کردم .وتابه حال برخورد بدی رو از جانب هیچ یک از افراد تحصیلکرده ندیدم چه در محیطهای آکادمیک وچه در محیطهای کاری .به نظر من اگر ما به حجابمون ایمان داشته باشیم بقیه مارو درک می کنند وحتی تحسین می کنند. حتی در یکی از سفرها ی کاری باید به آزمایشگاه ایزوله ای وارد می شدیم که حق بردن هیچ چیز به داخل رو نداشتیم وباید همه لباسهامون رو هم تحویل می دادیم اما بنا به درخواست من واینکه اونها مسئاه رو درک کردند خودشون تکه ای پارچه .
.سفید ساده به من در آزمایشگاه دادند که از ان مثل شال استفاده کردم .

ممنون مریم جان. من این مقاله رو ننوشتم که زیرش بحث اعتقادی به وجود بیاد. با تفکد صفر و صدی از دین هم موافق نیستم و به نظرم بهتره بذاریم هر کسی برای خودش تصمیم بگیره.
تجربه آدم‌ها از خارجم خیلی متفاوته و به تعداد آدم‌ها تجربه هستش. خوشحالم که تو تجربه خوشایندی داشتی 🙂

در مورد خواهرمون که در به روزه ونماز معتقد بودند اما می خواستند حجابشون رو بردارند :در سوره نورآیه 31 آمده که به زنان باایمان بگو که زینتهای خود رو آشکار نکنند .آیا به نظر شما موی زن زینت نیست آیا شما حاضرید موی سرتان راکاملا بتراشید وبگویید از نظر زیبایی فرقی نمی کند .به این دلیل است که اگر خود مو هم ذکر نشده باشد منظور قرآن مو هم بوده .از سوی دیگر تمام زینتهای زن پوشیدنش ضروری است یعنی نباید آرایش صورت که آن هم جزو زینتهاست برای نامحرم صورت گیرد . می دونم که حجاب داشتن سخته برای همه ما همینطوره اما دستور خداونده ودوست عزیز همینطور که نماز وروزه سخته اما شما بهش معتقد هستید . به نظر من اگه کسی مسلمان نیست حسابش با ما فرق می کنه اما ما که به این دین ایمان داریم باید به تمام دستوراتش عمل کنیم .(البته این رو هم قبول ندارم که دستورات اسلام فقط همین حجاب ونماز وروزه است که مسئولین می گویند ..بسیاری از دستورات اسلام به حق الناس وجلوگیری از تضییع حق مردم توصیه کرده که گویی آقایان فراموش کرده اند. پس بیایید که مسلمان هستیم دستور اسلام رو به خاطر خدا اجرا کنیم نه بخاطر حرف مسلمان نماها..

صحبت های شما درباره ی برداشتتون از حجاب از آیات قرآن برام جالب بود:)
ولی یک سوال از محضرتون دارم!
شما طبق کدوم یکی از آیات قرآن نماز صبح رو دو رکعتی میخونین؟🤔
خوشگل خانوما! اگر یه خورده بیشتر مطالعه کنین می بینین که در زمان صدر اسلام برای مثال اگر در آیه ای حکم نماز خواندن می آمده،پیامبر نماز خواندن رو به مردم یاد می دادن! می خوندن و میگفتن مثل من بخونید! نه اینکه در آیه ریز به ریز احکام نماز بیاد.همین طور صحبت سعیده جان هم بسیار قابل تامله؛)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

جلوگیری از ثبت دیدگاه اسپم توسط اکیسمت.

HOME

Destination

Blog

About us

فارسی

Join Persian Food Tours on Culinary retreats and hands-on cooking classes around Iran.


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

فریحه ایثار، فعال حقوق زنان در افغانستان در مقاله‌ای برای صفحه ناظران به آنچه در قرآن درباره حجاب آمده پرداخته و همچنین اختیاری و اجباری بودن حجاب را از منظر دینی تحلیل کرده است.

نقاب، نوعی حجاب اسلامی

“حجاب” برای اسلام‌گرایان با شعار “برگشت به شریعت”، یکی از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان پنداشته شده و سمبلی از آموزه‌های ‌اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان، بویژه زنان است. حجاب اما در نزد بعضی از فمینیست‌ها نمادی‌ است از ستم، عقب‌ماندگی و بالاخره مانعی‌ است برای پیشرفت زنان در عصر حاضر. اما، آیا واقعاً حجاب، اجبار ‌دینی است یا زنان اختیاری در گزینش آن دارند؟

مفهوم نظری و پدیداری “حجاب”

حجاب از نظر لغوی به معنی “پرده یا پوشش” است. فاطمه مرنسی در کتاب “زنان پرده نشین، نخبگان جوشن‌پوش” در مورد مفهوم حجاب و پدیداری آن چنین می‌نویسد: حجاب به تعبیر تفسیر طبری دارالمعرفه، به منظور به میان آوردن سدی میان دو مرد “نازل” شده است. کلمه “حجاب” مفهومی سه بُعدی دارد. مفهوم اول، بُعد “بینایی” است به معنای خارج کردن چیزی از مقابل دید افراد. مفهوم دوم، بُعد “فضا” یا “مکان” است، یعنی مرز گذاشتن و بالاخره بُعد سوم، “اخلاقی” است که به قلمرو محرمات اختصاص دارد.

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

‎او می‌افزاید که در واژه‌شناسی عرفانی، فرد “محجبه” کسی است که در چنبره مادیات گرفتار شده و قادر نیست مراحل عرفان را تجربه کند. و در کالبدشناسی واژه حجاب به معنی “مرز” و “حفاظ” است. اگر به زبان شناسی قرآن مراجعه کنیم، در قرآن هفت بار به حجاب اشاره شده است که به طور کلی به معنای “جدایی” آمده نه به مفهوم مشهور به حجاب اسلامی.

‎حالا باید پرسید که چه رویدادی سبب پدیدار شدن “حجاب” در اسلام و نزول آیاتی در قران شده است؟

‎در تاریخ طبری آمده است که حجاب مربوط به رویدادی است که در سال های پنجم‌ و ششم هجری موجب نزول آیه ۵۳ سوره اجزاب شد.

در اول نیاز است که علل نزول آیات را بررسی کنیم. چون‌ درک هر آیه بدون دانستن شان یا علت نزول آن ناممکن به‌نظر می‌رسد. مرنسی علل نزول و رویداد را این گونه بیان

‎در کتاب خانم مرنسی آمده است: فقها علت نزول این آیه را یک شی‌ عینی می‌دانند: پرده‌ای که پیامبر میان خود و مردی که کنار درِ ورودی اتاقش ایستاده بود؛ کشید. این فرد انس بن مالک، یکی از اصحاب پیامبر بود.

‎”از آنجا که این رویداد بر زندگی زنان مسلمان تاثیر گسترده‌ای گذاشته، توضیحات انس بن مالک بعنوان شاهد رویداد بسیار اهمیت دارد. در تفسیر طبری توضیحات انس را این‌گونه ذکر کرده است: “پیامبر با زینب، دختر جحش، عقد کرده بود. قرار شده بود من عده‌ای را برای شام دعوت کنم. عده‌‌ی زیادی آمدند. شام خوردند و آنجا را ترک کردند. پاسی از شب گذشته بود و همهٔ مهمانان به جز سه نفر که هنوز نشسته و مشغول گفتگو بودند، آنجا را ترک کرده بودند. پیامبر که ناراحت شده بود اتاق را ترک کرد. وقتی برگشت، دید که هنوز مشغول صحبت هستند. سرانجام، آن سه نفر آنجا را ترک کردند. آن ‌حضرت به اتاق زینب رفت و پرده‌ای میان خود و من کشید.” آیه حجاب در این زمان نازل شد.”

نصب این بیلبورد در هرات، در هفته‌های گذشته در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان بحث‌های زیادی را ایجاد کرد؛ بنابر گزارش‌ها این تابلو حالا برداشته شده است

او می‌افزاید که در تصحیح بخاری، مانند طبری، حجاب به معنا تقسیم کردن مکان به دو بخش آمده که دو مرد را از هم جدا می‌کند. بر این بُعد حجاب بعنوان جداکننده محدوده‌ مکانی در بعضی روایت‌ها بسیار تایید شده آن ‌چنان که مکان مسلمانان را به دو دنیا تقسیم کرد: دنیای ‌داخل (حوزه خصوصی) و دنیای‌ خارج (حوزه عمومی). در حالیکه مردم بی هیچ‌ تشریفاتی به دیدن پیامبر می‌رفتند و هیچ‌گونه مرزی میان زندگی خصوصی او (خانه پیامبر و اتاق همسرش) و زندگی اجتماعی (مسجد که محل گرد‌همایی مردم و اجتماع نمازگزاران بود) وجود نداشت.

نکته مهمی دیگری که باید به آن توجه داشت وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن زمان است که سبب نزول آیات حجاب شده است. در صدر اسلام مسئله برهنگی مطرح بوده است. مردم حتی پارچه کافی برای پوشش بدن نداشتند. در صدر اسلام، کفاره برخی گناهان این بوده که تعدادی مسکین و گرسنه را سیر کنند یا تعدادی فقیر و بی‌لباس را لباس بپوشانند. قرآن در آیه ۸۹ سوره مائده، کفاره شکستن سوگند را اطعام ده مسکین یا پوشش ده مسکین یا آزادی یک برده می‌داند. این‌گونه کفار‌ه‌‌ها که جنبه جبرانی داشته نمایانگر وضع اقتصادی و اجتماعی آن دوران است. آیات و روایاتی که به پوشش اشاره دارند، در مورد وضعیت و نوع پوشش‌های رایج آن‌زمان هستند.

اما تعدادی در عرف متشرعه، پوشش “موی‌سر” را به آن افزودند. امروز هم بیشتر استناد فقیهان درمورد پوشش موی ‌سر بر مبنای عرف متشرعه است. یعنی عرف جامعه‌ دین‌داران چنین چیزی را پذیرفته و چنین پوششی را به عنوان عرف متشرعه بر دین‌داران لازم می‌داند. چنانکه ملاحظه شد، این آیات برای منع از خودنمایی هستند و اشاره‌ به پوشش مرسوم موی ‌سر زنان ندارند. در قرآن و روایاتی که بخصوص از پیامبر اسلام نقل شده، در مورد پوشش موی ‌سر تصریحی وجود ندارد. جمال البنا، در کتاب “زنان در بین آزادی ‌قران و محدودیت فقها” می‌نویسد: “واژه حجاب و حجاب مشهور به حجاب اسلامی در قرآن نیامده است. قران از’خِمار’ نام می‌برد که تنها بر روی قفسه سینه انداخته می‌شود”.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا حجاب مشهور و مرسوم اسلامیِ امروز بیشتر از آنکه نتیجه وحی باشد، معلول آداب و رسوم بوده است؟ پاسخ‌ افراد مختلف، مثل قاسم امین در کتاب “آزادی زن”،‌ فاطمه مرنیسی در کتاب “حرمسرای سیاسی پیامبر و زنان” و عبدالوهاب بوحدیبا نقل شده است، حاکی است که عدم آزادی و عدالت‌خواهی در مورد زن و مرد با روح اسلام ناسازگار و معلول تحریف تاریخی است که به اسلام نسبت داده شده از آنجا که احکام اسلامی با آداب و رسوم جاهلی آن دوره در تناقض بوده است. از اسلام به جای تفکر تکاملی جنسیت‌ها،‌ ایده سلسله‌مراتبی جنس‌ها را اتخاذ شده و همین رسم اسلام را تغییر داده و آن ‌را تحریف کرده است.

در مقابل تفکرات ذکر شده در بالا، منصور فهمی، از نگاهی کاملاً‌ جامعه‌شناسانه، احکام مربوط به اجبار به حجاب را بیشتر معلول آداب و رسوم و حجاب را ابزاری برای حمایت از چند همسری معرفی می‌کند؛ چرا که در صدر اسلام، زنان بادیه‌نشین عرب لازم نبوده حجاب زنان‌شهری را داشته باشند، آنها پوشش خودشان را داشتند. همچنین، برده‌ها و زنان مُسن مسلمان که از سن ازدواج گذشته‌ بودند، مکلف به پوشش مشهور به پوشش اسلامی نبودند.

موضوع مهم دیگر در بحث حجاب، “عفاف” است. عفاف در معنای عام یعنی بدکاره و بدنام نبودن. رایج‌ترین بحث بین فقیهان، برابر دانستن حجاب و عفاف است و به این ترتیب، بی‌حجابی را برابر با بی‌عفافی می‌گیرند. این مقدمه نادرست است. حتی اگر در جوامعی حجاب مخصوص زنان عفیف باشد، بر عکسش قابل استناد نیست. یعنی هرگز نمی‌توان گفت زنی که بی‌حجاب است بی‌عفاف است. باحجاب می‌تواند بی‌عفاف باشد و برعکس، بی‌عفاف می‌تواند حجاب داشته باشد یا نداشته باشد. بنابراین اجبار به حجاب را نمی‌توان با عفاف توجیه کرد.

با آغاز عصر تجدد و دموکراسی، برخی حقوق از جمله حاکمیت دولت-ملت‌ها و به موازات آن حق فرد بر بدن خویش، یک سلسله حقوق و آزادی‌ها، رکنی از حقوق طبیعی انسان شد. از همان زمان برابری زن و مرد معیار واقعی تحقق این حقوق بود و هست و هر نوع اجبار در آزادی‌های فردی مردود دانسته شد.

حجاب هم در موقف اجبار‌، برآیند قرار گرفتن جامعه‌ پدر-مردسالار است در مقابل آزادی‌های فردی. نیاز مردانی است که آزادی و برابری زنان را بر نمی‌تابند. گاه با روایت‌ساختگی و دست‌چین شده‌ ایده‌های مطلوب خود را توجیه می‌کنند و این باور خود ‌را لباس تقدیس می‌پوشانند. در هر حال، هدف نپذیرفتن زن بسان انسانِ مُخَیر‌ است که در همه‌ی عرصه‌ها از جمله نوع لباس و میزان پوشش، حق و اختیاری دارد از آنِ خود‌ش.

در هم‌چو سنت حاکمی، نقشی که در خانواده‌ پدر-مردسالار به مرد داده میشود، نقشی بالادست و مالک و ناظر بر “خوب و بد” خانواده است. در ساختار خانواده پدر-مردسالار از مرد‌ها انتظار می‌رود، باور‌ی چون “غیرت” را بعنوان ارزش‌ اخلاقی درونی کنند. در مقابل، “شرم و حیا” و مصادیقش یعنی پوشیده سخن گفتن، سر به‌ زیری، اطاعت و سکوت، هنجارهای رفتاری زن شناخته می‌شوند.

منبع تصویر، Social media

در ایران بخصوص در سال‌های اخیر به حجاب اجباری اعتراض شده است

یکی از معیارهای سنجش “غیرت” مرد در جامعه پدر-مردسالار حساسیت به حجاب و تعین نوع پوشش‌ برای زنان است. در واقع، حساسیت نشان دادن به معنای نظارت بر حجاب ‌زن و تصحیح رفتار اوست که در حقیقت دیدی مالکانه و شی‌انگارانه به زن است. این یعنی زن صاحب اختیار نبوده و صاحبی دارد و در سلسله مراتب جنیستی توزیع قدرت در ساختار خانواده، مقامی فروتر در مقایسه با قدرتِ پدر و پسر‌بزرگ خانواده دارد. در چنین وضعیتی، حق و اختیار زن سلب شده، اراده و اختیار خود را بعنوان انسانِ‌آزاد از دست می‌دهد. برعکس،‌ مرد صاحب اختیار و حتی تصمیم گیرنده نوع پوشش زن می‌شود.

زنان مستقل و صاحب اختیاری هم هستند که حجاب را برای پوشش برمی‌گزینند. حجاب بخشی از هویت ‌آنهاست بعنوان نوعی اعتراض و باز‌تعریفی است از حضور در فضای‌عمومی. این زنان در دفاع از انتخاب خود -چه به عنوان عقیده‌ای مذهبی چه فمینیستی- منتقد شی‌وارگی بدن ‌زنان در جهان غرب هستند. این‌‌ زنان، حق انتخاب‌ پوشش خود را اساسی پنداشته و در صدد معرفی “خود و هویت خود” به جهان هستند. این درحالی‌ است که، تصویب “قانون ممنوعیت حجاب” در فرانسه و منع رعایت حجاب در دانشگاه‌ها و ادارات دولتی در ترکیه، حق زنان را در انتخاب پوشش به چالش کشانیده است.

علی شریعتی در کتاب “زن”، با دیدی متفاوت به حجاب پرداخته و بین حجا‌ب ‌سنتی و حجابی که زنان با اختیار و آگاهانه انتخاب می‌کنند فرق قایل شده است. او می‌نویسد: “اولی، حجاب ‌سنتیِ‌ست که بر اساس باورهای‌ سنتی و فشارِ اجتماع انتخاب شده است. این نوع حجاب هیچ نوع ارزشی ندارد. زنی که حجاب را از اثر فشارِ اجتماعی، خانوادگی یا با باورهای دینی سنتی برمی‌گزیند، انتخابش آگاهانه‌ نیست. آنها حجابی را که مادران‌شان پوشیده‌اند، می‌پوشند. بی‌گمان، هر زمان که در مورد سبک‌های جدید مُد و فشن آگاهی حاصل نمایند، پوشیدن حجاب را متوقف ساخته و حجاب را نوعی از عقب‌ماندگی به معرفی خواهند گرفت.”

“نوع دوم حجاب را زنانی برمی‌گزینند که به حدی از آگاهی رسیده‌، حجاب را آگاهانه اختیار کرده و هویتشان را دوباره تعریف می‌کنند. با این نوع انتخاب، این زنان می‌خواهند به فرهنگ استعمار‌ی غربی و بهره‌کشی نظام سرمایه‌داری از زنان “نه” بگویند: “برای قرن‌ها کوشش کردید که من را روشن‌فکرنما و قُلابی بسازید اما من با انتخاب آگاهانه نوع لباسِ خود به تو نه میگویم؛ من می‌گویم: ‘شما من را تغییر داده نمی‌توانید’. این حجاب دارای ارزش است، زنی که حجاب را اینگونه انتخاب کرده است، با حجاب خود؛ خود را مستقل‌تر، آزاده و فوق‌العاده‌تر حس می‌کند.”

زنی که به این سطح آگاهی رسیده باشد، سبک زندگیش را خودش انتخاب کرده و باور و تفکر خودش را دارد. همانطور ‌است که “خودش” می‌خواهد، خود و هویتش را یافته است. او را تلویزیون و مجله‌های مُد ‌و فشن نمی‌سازند. این زن حتا مایل به انتخاب رنگ لباس خود‌ طبق “رنگ‌سال” نیست. او خود آگاهانه پوشش‌اش را برمی‌گزیند.

آنچه که گفته شد، تناقصی را آشکار می‌سازد در ادعای فمینیستی اسلام‌گرایان ‌سنتی زیر نام حفاظت و آزادی زن. فمینیست‌هایی که حجاب را نوعی ستم تلقی می‌کنند، با اسلام‌گرایان ‌سنتی و مردسالاری که به حجاب اجباری نام حفاظت از ‌زنان می‌دهند، در یک کفه ترازو قرار می‌گیرند. هر دو رویکرد، اجبار جامعه مردسالار است که اختیار زن را سلب می‌کند. در این بین، فمینیست‌های مسلمان با پیش‌گیری راه‌میانه بین فمینیست‌ها و دین‌مداران، بر حق انتخاب زنان تاکید و تلاش می‌کنند با انتقاد از تفاسیر‌ سنتی و نظریات متناقض برخی فمینیست‌‌ها، حجاب و حضور زنان را در جامعه از نو تعریف کنند.

در نتیجه، آنچه مسیر حذف حجابِ‌ اجباری را بعنوان ابزار شی‌وارگی زنان هموارتر خواهد کرد، محکوم کردن هر گونه نابرابری و ستم به زنان -چه در عرصه عمومی چه خصوصی- است و حمایت از هویت مستقل آنها در راستای رفع هر نوع ‌اجبار. در نهایت، احترام به حق انتخاب زن و ترویج فرهنگ و باور به اصل برابری جنسیتی، آمادگی جامعه برای پذیرش ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای رفتاری و اصول جهان‌شمولِ حقوق‌بشر برای زنان را بالا خواهد برد. در عین حال باید در نظر داشت که این مسئله را برای‌ فقها با گفتگو باید روشن کرد که مخالفت با حجاب‌اجباری و داد‌خواهی برای حجاب اختیاری نباید به معنای مخالفت با احکام اسلامی تلقی شود. خواست حجاب‌اختیاری حاصل تحولات جامعه و نسل‌هاست و با درنظر داشتن نیاز کنونی جوامع، باید به آن حق احترام گذاشت.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

سلیقه خود را به هیچ عنوان به دخترتان تحمیل نکنید. تنها شرط شما، پوشش اسلامی است. از او برای خریداری پوشش نظرخواهی و از حجاب‌اش تعریف کنید. هزینه کردن خانواده و اختصاص وقت به این امر، خیلی مهم و نتیجه‌بخش خواهد بود. چادرهای آستین‌دار، ساق دست‌های توری و رنگی، مقنعه‌های مدل جدید و دیگر اقلام جدید بازار، رضایت او را از داشتن حجاب بیش‌تر می‌کند.


ویژه


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

پنجره دوجداره طهران وین

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

اقامت ترکیه

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

خرید نهال

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته

ارسال بار

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته
چگونه بعد از باحجاب شدن هم، اوقات خوبی داشته
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *