چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

 
helpkade
چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده
چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آیا با غدد لنفاوی آشنایی دارید؟ غدد لنفاوی در چه قسمت‌هایی از بدن وجود دارند؟ در این مقاله از مجله دکتردکتر شما را با غدد لنفاوی و بیماری‌های مربوط به آن‌ها آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

غدد لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که بروز هر گونه آسیب‌شناسی در آنها ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

غده‌های لنفاوی یا در اصطلاح دیگر گره‌های لنفاوی، اندام‌هایی بیضی شکل هستند که بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شوند. غدد لنفاوی حاوی مایعی بی‌رنگ به نام لنف هستند.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

غدد لنفاوی شامل سلول‌های ایمنی و به نوعی منبع این سلول‌ها هستند. نقش غدد لنفاوی در دستگاه ایمنی این است که به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه عمل کرده و عوامل پاتوژن همچون برخی سلول‌های سرطانی را به دام بیاندازند.

تغییرات ظاهری غدد لنفاوی از اهمیت بسیار بالایی در بالین بیمار برخوردار است. چرا که می‌تواند یک تظاهر بسیار مهم از یک بیماری باشد. این گره‌ها معمولا در شرایط التهاب و عفونت بزرگ می‌شوند و این موضوع در شرایط مختلف مانند مسائل ساده‌ای همچون عفونت گلو، تا مسائل بسیار خطرساز و تهدیدکننده حیات همچون سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز ممکن است رخ دهد.

گره‌های لنفاوی تقریبا در سراسر بدن گسترش یافته‌اند که زیر بغل، معده و کشاله ران از جمله متراکم‌ترین محل‌ها از نظر وجود این گره‌ها هستند.

لنفوم؛ نوعی سرطان است که از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی آغاز می‌شود. این سلول‌ها، سرمنشا لنفوسیت نامیده می‌شوند. علت اصلی ابتلا به لنفوم همچون بسیاری دیگر از انواع سرطان‌ها کاملا ناشناخته است. محل اصلی استقرار لنفوسیت‌ها، در گره‌های لنفاوی، طحال، غده‌ی تیموس و مغز استخوان است.

در لنفوم نیز همچون سایر سرطان‌ها عامل اصلی، رشد بی‌رویه سلول‌ها است؛ که در اینجا لنفوسیت‌ها به طور بی‌رویه‌ای تکثیر پیدا می‌کنند. لنفوم به دو دسته اصلی هوچکین و غیرهوچکین تقسیم می‌شود. خوشبختانه لنفوم از انواع سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری لوپوس چیست؟

موارد ذکر شده در بالا از جمله شایع‌ترین تظاهرات لنفوم در افراد هستند؛ هر چند که بسیاری از این تظاهرات با بیماری‌های عفونی یا حتی برخی بیماری‌های بسیار ساده‌تر مانند سرماخوردگی‌ و آنفلونزا و غیره مشترک هستند. تشخیص زودهنگام لنفوم در روند درمانی این سرطان تاثیر بسیاری دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که افراد با دیدن این علائم فورا به پزشک مراجعه کنند.

زمانی که پزشک متخصص به لنفوم شک کند؛ نمی‌تواند تنها به علائم بالینی و تظاهرات بیمار بسنده کند. در نتیجه باید آزمایش‌های خون و نمونه بیوپسی از خون بیمار و غدد لنفاوی او تهیه شود. پزشک پس از چک کردن تمام نکات پاتولوژی لازم خونی و نمونه بیوپسی نظر قطعی را نسبت به وجود یا عدم وجود لنفوم در فرد اعلام و روند درمانی را برای او آغاز می‌کند.

همچنین چک کردن وضعیت غدد لنفاوی در تعیین مرحله (Stage) سرطان بسیار مهم است. همین طور تعیین می‌کند که آیا سرطان فرد به درمان پاسخ داده یا متاستاز داده یا خیر. جالب است بدانید که معاینه دقیق غدد لنفاوی راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص زودهنگام بسیاری از سرطان‌هاست.

غدد لنفاوی متورم معمولاً در نتیجه عفونت از باکتری یا ویروس رخ می‌دهند. به ندرت غدد لنفاوی متورم ناشی از سرطان است.

غدد لنفاوی شما نقش مهمی در توانایی بدن شما برای مقابله با عفونت‌ها دارند. آن‌ها به عنوان فیلتر عمل می‌کنند؛ ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر علل بیماری‌ها را به دام می‌اندازند قبل از اینکه بتوانند سایر قسمت‌های بدن شما را آلوده کنند. نواحی متداول که ممکن است غدد لنفاوی متورم داشته باشید شامل گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران است.

در برخی موارد، گذشت زمان و کمپرس آب گرم ممکن است تمام آنچه برای درمان غدد لنفاوی متورم لازم است باشد. اگر عفونت باعث تورم غدد لنفاوی شود، درمان به علت آن بستگی دارد.

سیستم لنفاوی شما شبکه‌ای از اندام‌ها، رگ‌ها و غدد لنفاوی را در بر می‌گیرد که در سراسر بدن شما وجود دارد. بسیاری از غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن شما قرار دارند. گره‌های لنفاوی که به طور مکرر متورم می‌شوند، در این منطقه و هم‌چنین در زیر بغل و کشاله ران شما هستند.

تورم غدد لنفاوی نشانه این است که چیزی در بدن شما اشتباه است. وقتی غدد لنفاوی شما برای اولین بار متورم می‌شوند، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

بسته به علت تورم غدد لنفاوی، سایر علائم و نشانه‌های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برخی از غدد لنفاوی متورم هنگام بهبود شرایط زمینه‌ای، مانند عفونت جزئی، به حالت عادی برمی‌گردند. اگر نگران هستید یا غدد لنفاوی متورم دارید و علائم زیر را دارا هستید به پزشک مراجعه کنید:

اگر در بلع یا تنفس مشکل دارید به سرعت برای درمان اقدام کنید.

گره‌های لنفاوی خوشه‌های کوچک، گرد یا لوبیایی‌شکل سلول هستند. درون غدد لنفاوی ترکیبی از انواع مختلف سلول‌های سیستم ایمنی بدن است. این سلول‌های تخصصی مایع لنفاوی شما را در حین عبور از بدن فیلتر کرده و با از بین بردن مهاجمان از شما محافظت می‌کنند.

گره‌های لنفاوی به صورت گروهی قرار دارند و هر گروه ناحیه خاصی از بدن شما را تخلیه می‌کند. ممکن است در بعضی از مناطق، مانند غدد لنفاوی گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران متوجه تورم شوید. محل غدد لنفاوی متورم ممکن است به شناسایی علت اصلی کمک کند.

شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی عفونت، به ویژه عفونت ویروسی، مانند سرماخوردگی است. سایر علل احتمالی تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

عفونت‌های شایع

عفونت‌های غیرشایع

اختلالات سیستم ایمنی بدن

سرطان‌ها

سایر علل احتمالی اما نادر شامل برخی از داروها مانند داروی ضد تشنج فنی توئین (دیلانتین) و داروهای پیشگیرانه برای مالاریا است.

اگر عفونت دلیل تورم غدد لنفاوی شما باشد و درمان نشود، ممکن است آبسه ایجاد شود. آبسه مجموعه موضعی چرک است که در اثر عفونت ایجاد می‌شود. چرک حاوی مایعات، گلبول‌های سفید خون، بافت مرده و باکتری‌ها یا سایر مهاجمان است. آبسه ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد.

برای تشخیص آنچه ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی شما شود ، پزشک ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

غدد لنفاوی متورم ناشی از ویروس معمولاً پس از رفع عفونت ویروسی به حالت طبیعی برمی‌گردند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی مفید نیستند. درمان غدد لنفاوی متورم به دلایل دیگر به عوامل زیر بستگی دارد:

اگر غدد لنفاوی متورم شما حساس یا دردناک باشد، با انجام موارد زیر ممکن است کمی تسکین پیدا کنید:

اگر غدد لنفاوی متورم دارید، ابتدا با مراجعه به پزشک خانواده شروع کنید. هنگامی که برای تنظیم قرار ملاقات خود تماس می‌گیرید، در صورت مشاهده علائم شدید مانند مشکل تنفس یا بلع، ممکن است از شما خواسته شود که به سرعت نزد پزشک بروید.

در ادامه برخی از اطلاعاتی که به شما برای امادگی قرار ملاقات با پزشک کمک می‌کنند را آورده‌ایم:

کارهای که می‌توانید انجام دهید

کاری که می‌توانید تا قبل از انجام قرار ملاقات انجام دهید

در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، اگر گره‌های متورم شما دردناک است، سعی کنید با استفاده از کمپرس گرم و مسکن بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن از درد خود بکاهید.

منابع:

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

cancer

wikipedia

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام میخواستم بدونم پرکار تیرویید باعث تورم غدد لنفاوی میشه یا واکنش دارویی بدن به لوتیروکسین میتونه غدد لنفاوی رو متورم کنه وهمچنین من یک ماه در زیرفکم .گردنم.زیربغلم.پاهام.رونام. تیرمیکشه دکتر گفت غددت لنفاویت کمی ملتهبه ولی مشکلی نیست آیا جدی نیست?

سلام خیر نمیتونه سبب تورم غدد لنفاوی شه بنظر بنده باید آزمایش cbc, diff بدهید و با متخصص داخلی مشورت کنید

خیلی عالی توضیح داده بودید، ممنون

با سلام داداشم ۵سالشه بعضی وقتا موقع سرویس رفتن کمی شکمش درد میگیره سونو داده و گفتن لنف نودهای متعدد با نمادهای راکتیو در مزانتر ۵mm با آرجعیت در پری آمبلیکال مشهود است. آیا خطرناکه؟؟

سلام نه طبيعيه واسه بچه ها بخاطر عفونت ويروسي اينطوري ميشن توسط متخصص اطفال ويزيت شن تا دارو براشون تحويز شه.

غده لنفاوی زیر چانه چی میتونه باشه؟

سلام بيشتر بدليل عفونت حفره دهان و حلق هستش بهتره سونوگرافي بديد و اين آزمايشاتم انجام بديد Cbc.diff esr crp Pbs

سلام حدودا یکماه هست وسط پیشانی ام برآمدگی بوجود آمده که اول اندازه یک عدس ولی حالا بصورت به اندازه لوبیا شده، خیلی نگرانم و نمیدانم چکار باید انجام بدم و به چه متخصصی مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد و سي تي اسكن بديد

با سلام چند مدتی است که کنار کشاله ران سمت چپ احساس میکنم از درون متورم است .مواقعی که سر پا ایستاده ام از درون فشاری بر روی این نقطه احساس میکنم . ایا این به غدد لنفاوی مربوط است یا دلیل دیگری دارد. ممنون اگر مرا راهنمایی کنید.

سلام باید معاینه شین اما بنظر فتق کشاله ران میاد سونوگرافی اینگویینال بدهید جهت بررسی فتق و لنف آدنوپاتی

سلام پسرم مدتی هست که درهوای سرد درخواب و بیداری زیادعرق میکنه وقبل ازاین هم چندکیلویی وزن کم کرده ۱۷ سالشه ممنون میشم راهنمائیم کنین

سلام تست tsh بايد بدهد و از نظر پركاري تيروييد بررسي شود

سلام من ۴۶ سال سن دارم چند سال پیش فلقل خوردم غده زیر چانه کنارگلو سمت آمد بالا ورفتم دکتر یه آمپول حساسیت تزریق کردن رفت سرجاش ودردش خوابید الان دوسه سال یک بار کمی میاد پایین این غده ودرد ملایمی دارو میره سرجاش به نظرتون چکار کنم آیا خطری داره باید دارو مصرف کنم پزشک‌چی برم ممنون

سلام میتونه التهاب غدد بزاقی باشه باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

سلام‌ خانوم من زیر بقلش غده لنفاوی مطورم شده ودرد دارد لطفا بگوید علت وچه داروی مصرف کند

سلام اين آزمايش را انجام دهيد cbc.diff esr crp pbs و اينكه سونوگرافي بديد تا مشخص شه نوع غدد لنفاويتون چيه در صورتي كه reactive بود كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٦ روز

سلام من مامانم چن روز پیش دو طرف شانه هایش درد میکرد و امروز هم میگه گوش و دو طرف پایین گردنم درد میکنه…خیلی نگرانم

سلام من چند پیش زیربغلم درد خیلی بدی گرفت و فرداش احساس کردم یه غده زیر پوستم که التهاب و ورم نداره فقط دست میزنم میتونم حسش کنم درد هم نداره قرمز هم نیست بنظرتون میتونه غده سرطانی باشه؟

سلام نه سرطان با درد همراه نيست حتي بدون درد هم احتمال سرطاني بودنش كمه، سونوگراي بديد، كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٧ روز و آزمايش cbc.diff هم انجام بديد

سلام من 32سالمه وتعداد 4تا غده دست راستم دارم دوتا بزرگ پشت بازوم و دوتا کوچیکتر پایین دستم.ویکی هم پایین دست چپم دارم و زانوی پای چپم خارش میگیره .وتا الان بیخیال بودم وهیچ مشکلی جدی هم نداشتم…اول اینکه خطر ناکه؟و دوم اینکه پیش چه دکتر متخصصی برم.ممنونم

سلام باید توده ها معاینه شوند با توجه به محل توده ها که در دست و پا است میتواند غده چربی باشد به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

4سلام خانوم دکتر 25 سالمه توگلوم غده لنفابی بالای ریه قفسه سینه تیکه برداریم کردم و طرف چپ زیادی بزرگ شده و خارش پوستیم دارم بنظر شما باید چکار کنم

سلام من ۱۵ سالمه و سرما خوردم در اوایل سرما خوردگی زیر گلوم غده نشده بود ولی نزدیک یک هفتست از سرما خوردگیم میگذره و تازه متوجه شدم زیر گلوم غده هایی هست که کمی درد میکنه ودر ضمن سرما خوردگیم کاملا خوب نشده من باید چی کار کنم ؟؟؟ (در زمان سرما خوردگیم از هیچ رقصی استفاده نکردم جز آستامینوفن انهم در اوایل سرما خوردگی و به پزشک مراجعه نکردم)

سلام اگر تا دو هفته از بین نرفت آزمایش خون بدهید

سلام‌ پسرم ۲۲ سالشه و روی شکمش غده به نظر لنفی ظاهرشده قد یک نقطه بود اما الان بزرگتر شده و بادست لمس میشه و قابل حرکته ‘ به کدام‌متخصص مراجعه کنم‌ ممنونم میشم راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام اگر روی شکم است به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

سلام من هفده سالمه یه حدود سه ماهه که غدد لنفاوی گردن دو طرف و پشت گوش و جلوی گوش در یک طرف و هردو زیر بغل در اوردم و کشاله ران هم همینطور آزمایش خون دادم دکتر متخصص جراح عمومی گفت جواب عالیه فقط یه مشاوره پیش دکتر که مربوط ب سرطان بود برید .رفتیم باز سونو نوشته.من هیچ درد و تب و خارش و تنگی نفس هیچی ندارم .گربه و سرماخوردگی هم نداشتم .فقط یکی از دندونام ک عفونی بود رو کشیدم .خیلی استرس دارم لطفا کمکم کنید .ینی خیلی خطرناکه ؟اگ پیگیری نکنم چی میشه؟ خیلی از اشناهامون چند ساله دارن و دکتر نزفتن میترسم برم پیش دکترا

سلام عزیزم حتما پیگیری انجام بشه، نگران نباشین عزیزم ممکن یه عفونت ویروسی مثل cmv باشه اما حتما باید بررسی ها توسط فوق تخصص خون انجام شود

سلام من 14 سالمه زیر بغلم یک غده کوچیک هست که 4 روزه متوجهش شدم. آیا دلیل این تورم چی هست؟ هیچ علائم دیگه ای هم ندارم. آیا ممکنه به خاطر استفاده از رول ضد تعریق باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام نه احتمالا يه عفونت ويروسي خفيف بوده ميخواستيد بگيريد و نگرافتيد اما غدد لنفاويتون بزرگ شده سونوگرافي بديد و اين آزمايش را هم انجام بديد Cbc.diff esr crp

سلام داداشم چندموقعی میشه کشاله رانش این مورد هست الان باید چکارکنیم وبالای سی میلی هستش راهش چیه بعدش درمان هم داره یاخیلی خطرناک هستش یانه

سلام باید برادرتون توسط پزشک معاینه کامل شوند آزمایش و چکاپ کامل شوند بسته به علت درمان های متفاوتی انجام می شود گاهی فقط عفونت سبب بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود که با انتی بیوتیک برطرف می شود

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آیا با غدد لنفاوی آشنایی دارید؟ غدد لنفاوی در چه قسمت‌هایی از بدن وجود دارند؟ در این مقاله از مجله دکتردکتر شما را با غدد لنفاوی و بیماری‌های مربوط به آن‌ها آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

غدد لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که بروز هر گونه آسیب‌شناسی در آنها ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

غده‌های لنفاوی یا در اصطلاح دیگر گره‌های لنفاوی، اندام‌هایی بیضی شکل هستند که بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شوند. غدد لنفاوی حاوی مایعی بی‌رنگ به نام لنف هستند.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

غدد لنفاوی شامل سلول‌های ایمنی و به نوعی منبع این سلول‌ها هستند. نقش غدد لنفاوی در دستگاه ایمنی این است که به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه عمل کرده و عوامل پاتوژن همچون برخی سلول‌های سرطانی را به دام بیاندازند.

تغییرات ظاهری غدد لنفاوی از اهمیت بسیار بالایی در بالین بیمار برخوردار است. چرا که می‌تواند یک تظاهر بسیار مهم از یک بیماری باشد. این گره‌ها معمولا در شرایط التهاب و عفونت بزرگ می‌شوند و این موضوع در شرایط مختلف مانند مسائل ساده‌ای همچون عفونت گلو، تا مسائل بسیار خطرساز و تهدیدکننده حیات همچون سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز ممکن است رخ دهد.

گره‌های لنفاوی تقریبا در سراسر بدن گسترش یافته‌اند که زیر بغل، معده و کشاله ران از جمله متراکم‌ترین محل‌ها از نظر وجود این گره‌ها هستند.

لنفوم؛ نوعی سرطان است که از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی آغاز می‌شود. این سلول‌ها، سرمنشا لنفوسیت نامیده می‌شوند. علت اصلی ابتلا به لنفوم همچون بسیاری دیگر از انواع سرطان‌ها کاملا ناشناخته است. محل اصلی استقرار لنفوسیت‌ها، در گره‌های لنفاوی، طحال، غده‌ی تیموس و مغز استخوان است.

در لنفوم نیز همچون سایر سرطان‌ها عامل اصلی، رشد بی‌رویه سلول‌ها است؛ که در اینجا لنفوسیت‌ها به طور بی‌رویه‌ای تکثیر پیدا می‌کنند. لنفوم به دو دسته اصلی هوچکین و غیرهوچکین تقسیم می‌شود. خوشبختانه لنفوم از انواع سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری لوپوس چیست؟

موارد ذکر شده در بالا از جمله شایع‌ترین تظاهرات لنفوم در افراد هستند؛ هر چند که بسیاری از این تظاهرات با بیماری‌های عفونی یا حتی برخی بیماری‌های بسیار ساده‌تر مانند سرماخوردگی‌ و آنفلونزا و غیره مشترک هستند. تشخیص زودهنگام لنفوم در روند درمانی این سرطان تاثیر بسیاری دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که افراد با دیدن این علائم فورا به پزشک مراجعه کنند.

زمانی که پزشک متخصص به لنفوم شک کند؛ نمی‌تواند تنها به علائم بالینی و تظاهرات بیمار بسنده کند. در نتیجه باید آزمایش‌های خون و نمونه بیوپسی از خون بیمار و غدد لنفاوی او تهیه شود. پزشک پس از چک کردن تمام نکات پاتولوژی لازم خونی و نمونه بیوپسی نظر قطعی را نسبت به وجود یا عدم وجود لنفوم در فرد اعلام و روند درمانی را برای او آغاز می‌کند.

همچنین چک کردن وضعیت غدد لنفاوی در تعیین مرحله (Stage) سرطان بسیار مهم است. همین طور تعیین می‌کند که آیا سرطان فرد به درمان پاسخ داده یا متاستاز داده یا خیر. جالب است بدانید که معاینه دقیق غدد لنفاوی راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص زودهنگام بسیاری از سرطان‌هاست.

غدد لنفاوی متورم معمولاً در نتیجه عفونت از باکتری یا ویروس رخ می‌دهند. به ندرت غدد لنفاوی متورم ناشی از سرطان است.

غدد لنفاوی شما نقش مهمی در توانایی بدن شما برای مقابله با عفونت‌ها دارند. آن‌ها به عنوان فیلتر عمل می‌کنند؛ ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر علل بیماری‌ها را به دام می‌اندازند قبل از اینکه بتوانند سایر قسمت‌های بدن شما را آلوده کنند. نواحی متداول که ممکن است غدد لنفاوی متورم داشته باشید شامل گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران است.

در برخی موارد، گذشت زمان و کمپرس آب گرم ممکن است تمام آنچه برای درمان غدد لنفاوی متورم لازم است باشد. اگر عفونت باعث تورم غدد لنفاوی شود، درمان به علت آن بستگی دارد.

سیستم لنفاوی شما شبکه‌ای از اندام‌ها، رگ‌ها و غدد لنفاوی را در بر می‌گیرد که در سراسر بدن شما وجود دارد. بسیاری از غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن شما قرار دارند. گره‌های لنفاوی که به طور مکرر متورم می‌شوند، در این منطقه و هم‌چنین در زیر بغل و کشاله ران شما هستند.

تورم غدد لنفاوی نشانه این است که چیزی در بدن شما اشتباه است. وقتی غدد لنفاوی شما برای اولین بار متورم می‌شوند، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

بسته به علت تورم غدد لنفاوی، سایر علائم و نشانه‌های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برخی از غدد لنفاوی متورم هنگام بهبود شرایط زمینه‌ای، مانند عفونت جزئی، به حالت عادی برمی‌گردند. اگر نگران هستید یا غدد لنفاوی متورم دارید و علائم زیر را دارا هستید به پزشک مراجعه کنید:

اگر در بلع یا تنفس مشکل دارید به سرعت برای درمان اقدام کنید.

گره‌های لنفاوی خوشه‌های کوچک، گرد یا لوبیایی‌شکل سلول هستند. درون غدد لنفاوی ترکیبی از انواع مختلف سلول‌های سیستم ایمنی بدن است. این سلول‌های تخصصی مایع لنفاوی شما را در حین عبور از بدن فیلتر کرده و با از بین بردن مهاجمان از شما محافظت می‌کنند.

گره‌های لنفاوی به صورت گروهی قرار دارند و هر گروه ناحیه خاصی از بدن شما را تخلیه می‌کند. ممکن است در بعضی از مناطق، مانند غدد لنفاوی گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران متوجه تورم شوید. محل غدد لنفاوی متورم ممکن است به شناسایی علت اصلی کمک کند.

شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی عفونت، به ویژه عفونت ویروسی، مانند سرماخوردگی است. سایر علل احتمالی تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

عفونت‌های شایع

عفونت‌های غیرشایع

اختلالات سیستم ایمنی بدن

سرطان‌ها

سایر علل احتمالی اما نادر شامل برخی از داروها مانند داروی ضد تشنج فنی توئین (دیلانتین) و داروهای پیشگیرانه برای مالاریا است.

اگر عفونت دلیل تورم غدد لنفاوی شما باشد و درمان نشود، ممکن است آبسه ایجاد شود. آبسه مجموعه موضعی چرک است که در اثر عفونت ایجاد می‌شود. چرک حاوی مایعات، گلبول‌های سفید خون، بافت مرده و باکتری‌ها یا سایر مهاجمان است. آبسه ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد.

برای تشخیص آنچه ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی شما شود ، پزشک ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

غدد لنفاوی متورم ناشی از ویروس معمولاً پس از رفع عفونت ویروسی به حالت طبیعی برمی‌گردند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی مفید نیستند. درمان غدد لنفاوی متورم به دلایل دیگر به عوامل زیر بستگی دارد:

اگر غدد لنفاوی متورم شما حساس یا دردناک باشد، با انجام موارد زیر ممکن است کمی تسکین پیدا کنید:

اگر غدد لنفاوی متورم دارید، ابتدا با مراجعه به پزشک خانواده شروع کنید. هنگامی که برای تنظیم قرار ملاقات خود تماس می‌گیرید، در صورت مشاهده علائم شدید مانند مشکل تنفس یا بلع، ممکن است از شما خواسته شود که به سرعت نزد پزشک بروید.

در ادامه برخی از اطلاعاتی که به شما برای امادگی قرار ملاقات با پزشک کمک می‌کنند را آورده‌ایم:

کارهای که می‌توانید انجام دهید

کاری که می‌توانید تا قبل از انجام قرار ملاقات انجام دهید

در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، اگر گره‌های متورم شما دردناک است، سعی کنید با استفاده از کمپرس گرم و مسکن بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن از درد خود بکاهید.

منابع:

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

cancer

wikipedia

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام میخواستم بدونم پرکار تیرویید باعث تورم غدد لنفاوی میشه یا واکنش دارویی بدن به لوتیروکسین میتونه غدد لنفاوی رو متورم کنه وهمچنین من یک ماه در زیرفکم .گردنم.زیربغلم.پاهام.رونام. تیرمیکشه دکتر گفت غددت لنفاویت کمی ملتهبه ولی مشکلی نیست آیا جدی نیست?

سلام خیر نمیتونه سبب تورم غدد لنفاوی شه بنظر بنده باید آزمایش cbc, diff بدهید و با متخصص داخلی مشورت کنید

خیلی عالی توضیح داده بودید، ممنون

با سلام داداشم ۵سالشه بعضی وقتا موقع سرویس رفتن کمی شکمش درد میگیره سونو داده و گفتن لنف نودهای متعدد با نمادهای راکتیو در مزانتر ۵mm با آرجعیت در پری آمبلیکال مشهود است. آیا خطرناکه؟؟

سلام نه طبيعيه واسه بچه ها بخاطر عفونت ويروسي اينطوري ميشن توسط متخصص اطفال ويزيت شن تا دارو براشون تحويز شه.

غده لنفاوی زیر چانه چی میتونه باشه؟

سلام بيشتر بدليل عفونت حفره دهان و حلق هستش بهتره سونوگرافي بديد و اين آزمايشاتم انجام بديد Cbc.diff esr crp Pbs

سلام حدودا یکماه هست وسط پیشانی ام برآمدگی بوجود آمده که اول اندازه یک عدس ولی حالا بصورت به اندازه لوبیا شده، خیلی نگرانم و نمیدانم چکار باید انجام بدم و به چه متخصصی مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد و سي تي اسكن بديد

با سلام چند مدتی است که کنار کشاله ران سمت چپ احساس میکنم از درون متورم است .مواقعی که سر پا ایستاده ام از درون فشاری بر روی این نقطه احساس میکنم . ایا این به غدد لنفاوی مربوط است یا دلیل دیگری دارد. ممنون اگر مرا راهنمایی کنید.

سلام باید معاینه شین اما بنظر فتق کشاله ران میاد سونوگرافی اینگویینال بدهید جهت بررسی فتق و لنف آدنوپاتی

سلام پسرم مدتی هست که درهوای سرد درخواب و بیداری زیادعرق میکنه وقبل ازاین هم چندکیلویی وزن کم کرده ۱۷ سالشه ممنون میشم راهنمائیم کنین

سلام تست tsh بايد بدهد و از نظر پركاري تيروييد بررسي شود

سلام من ۴۶ سال سن دارم چند سال پیش فلقل خوردم غده زیر چانه کنارگلو سمت آمد بالا ورفتم دکتر یه آمپول حساسیت تزریق کردن رفت سرجاش ودردش خوابید الان دوسه سال یک بار کمی میاد پایین این غده ودرد ملایمی دارو میره سرجاش به نظرتون چکار کنم آیا خطری داره باید دارو مصرف کنم پزشک‌چی برم ممنون

سلام میتونه التهاب غدد بزاقی باشه باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

سلام‌ خانوم من زیر بقلش غده لنفاوی مطورم شده ودرد دارد لطفا بگوید علت وچه داروی مصرف کند

سلام اين آزمايش را انجام دهيد cbc.diff esr crp pbs و اينكه سونوگرافي بديد تا مشخص شه نوع غدد لنفاويتون چيه در صورتي كه reactive بود كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٦ روز

سلام من مامانم چن روز پیش دو طرف شانه هایش درد میکرد و امروز هم میگه گوش و دو طرف پایین گردنم درد میکنه…خیلی نگرانم

سلام من چند پیش زیربغلم درد خیلی بدی گرفت و فرداش احساس کردم یه غده زیر پوستم که التهاب و ورم نداره فقط دست میزنم میتونم حسش کنم درد هم نداره قرمز هم نیست بنظرتون میتونه غده سرطانی باشه؟

سلام نه سرطان با درد همراه نيست حتي بدون درد هم احتمال سرطاني بودنش كمه، سونوگراي بديد، كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٧ روز و آزمايش cbc.diff هم انجام بديد

سلام من 32سالمه وتعداد 4تا غده دست راستم دارم دوتا بزرگ پشت بازوم و دوتا کوچیکتر پایین دستم.ویکی هم پایین دست چپم دارم و زانوی پای چپم خارش میگیره .وتا الان بیخیال بودم وهیچ مشکلی جدی هم نداشتم…اول اینکه خطر ناکه؟و دوم اینکه پیش چه دکتر متخصصی برم.ممنونم

سلام باید توده ها معاینه شوند با توجه به محل توده ها که در دست و پا است میتواند غده چربی باشد به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

4سلام خانوم دکتر 25 سالمه توگلوم غده لنفابی بالای ریه قفسه سینه تیکه برداریم کردم و طرف چپ زیادی بزرگ شده و خارش پوستیم دارم بنظر شما باید چکار کنم

سلام من ۱۵ سالمه و سرما خوردم در اوایل سرما خوردگی زیر گلوم غده نشده بود ولی نزدیک یک هفتست از سرما خوردگیم میگذره و تازه متوجه شدم زیر گلوم غده هایی هست که کمی درد میکنه ودر ضمن سرما خوردگیم کاملا خوب نشده من باید چی کار کنم ؟؟؟ (در زمان سرما خوردگیم از هیچ رقصی استفاده نکردم جز آستامینوفن انهم در اوایل سرما خوردگی و به پزشک مراجعه نکردم)

سلام اگر تا دو هفته از بین نرفت آزمایش خون بدهید

سلام‌ پسرم ۲۲ سالشه و روی شکمش غده به نظر لنفی ظاهرشده قد یک نقطه بود اما الان بزرگتر شده و بادست لمس میشه و قابل حرکته ‘ به کدام‌متخصص مراجعه کنم‌ ممنونم میشم راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام اگر روی شکم است به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

سلام من هفده سالمه یه حدود سه ماهه که غدد لنفاوی گردن دو طرف و پشت گوش و جلوی گوش در یک طرف و هردو زیر بغل در اوردم و کشاله ران هم همینطور آزمایش خون دادم دکتر متخصص جراح عمومی گفت جواب عالیه فقط یه مشاوره پیش دکتر که مربوط ب سرطان بود برید .رفتیم باز سونو نوشته.من هیچ درد و تب و خارش و تنگی نفس هیچی ندارم .گربه و سرماخوردگی هم نداشتم .فقط یکی از دندونام ک عفونی بود رو کشیدم .خیلی استرس دارم لطفا کمکم کنید .ینی خیلی خطرناکه ؟اگ پیگیری نکنم چی میشه؟ خیلی از اشناهامون چند ساله دارن و دکتر نزفتن میترسم برم پیش دکترا

سلام عزیزم حتما پیگیری انجام بشه، نگران نباشین عزیزم ممکن یه عفونت ویروسی مثل cmv باشه اما حتما باید بررسی ها توسط فوق تخصص خون انجام شود

سلام من 14 سالمه زیر بغلم یک غده کوچیک هست که 4 روزه متوجهش شدم. آیا دلیل این تورم چی هست؟ هیچ علائم دیگه ای هم ندارم. آیا ممکنه به خاطر استفاده از رول ضد تعریق باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام نه احتمالا يه عفونت ويروسي خفيف بوده ميخواستيد بگيريد و نگرافتيد اما غدد لنفاويتون بزرگ شده سونوگرافي بديد و اين آزمايش را هم انجام بديد Cbc.diff esr crp

سلام داداشم چندموقعی میشه کشاله رانش این مورد هست الان باید چکارکنیم وبالای سی میلی هستش راهش چیه بعدش درمان هم داره یاخیلی خطرناک هستش یانه

سلام باید برادرتون توسط پزشک معاینه کامل شوند آزمایش و چکاپ کامل شوند بسته به علت درمان های متفاوتی انجام می شود گاهی فقط عفونت سبب بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود که با انتی بیوتیک برطرف می شود

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آیا با غدد لنفاوی آشنایی دارید؟ غدد لنفاوی در چه قسمت‌هایی از بدن وجود دارند؟ در این مقاله از مجله دکتردکتر شما را با غدد لنفاوی و بیماری‌های مربوط به آن‌ها آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

غدد لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که بروز هر گونه آسیب‌شناسی در آنها ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

غده‌های لنفاوی یا در اصطلاح دیگر گره‌های لنفاوی، اندام‌هایی بیضی شکل هستند که بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شوند. غدد لنفاوی حاوی مایعی بی‌رنگ به نام لنف هستند.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

غدد لنفاوی شامل سلول‌های ایمنی و به نوعی منبع این سلول‌ها هستند. نقش غدد لنفاوی در دستگاه ایمنی این است که به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه عمل کرده و عوامل پاتوژن همچون برخی سلول‌های سرطانی را به دام بیاندازند.

تغییرات ظاهری غدد لنفاوی از اهمیت بسیار بالایی در بالین بیمار برخوردار است. چرا که می‌تواند یک تظاهر بسیار مهم از یک بیماری باشد. این گره‌ها معمولا در شرایط التهاب و عفونت بزرگ می‌شوند و این موضوع در شرایط مختلف مانند مسائل ساده‌ای همچون عفونت گلو، تا مسائل بسیار خطرساز و تهدیدکننده حیات همچون سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز ممکن است رخ دهد.

گره‌های لنفاوی تقریبا در سراسر بدن گسترش یافته‌اند که زیر بغل، معده و کشاله ران از جمله متراکم‌ترین محل‌ها از نظر وجود این گره‌ها هستند.

لنفوم؛ نوعی سرطان است که از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی آغاز می‌شود. این سلول‌ها، سرمنشا لنفوسیت نامیده می‌شوند. علت اصلی ابتلا به لنفوم همچون بسیاری دیگر از انواع سرطان‌ها کاملا ناشناخته است. محل اصلی استقرار لنفوسیت‌ها، در گره‌های لنفاوی، طحال، غده‌ی تیموس و مغز استخوان است.

در لنفوم نیز همچون سایر سرطان‌ها عامل اصلی، رشد بی‌رویه سلول‌ها است؛ که در اینجا لنفوسیت‌ها به طور بی‌رویه‌ای تکثیر پیدا می‌کنند. لنفوم به دو دسته اصلی هوچکین و غیرهوچکین تقسیم می‌شود. خوشبختانه لنفوم از انواع سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری لوپوس چیست؟

موارد ذکر شده در بالا از جمله شایع‌ترین تظاهرات لنفوم در افراد هستند؛ هر چند که بسیاری از این تظاهرات با بیماری‌های عفونی یا حتی برخی بیماری‌های بسیار ساده‌تر مانند سرماخوردگی‌ و آنفلونزا و غیره مشترک هستند. تشخیص زودهنگام لنفوم در روند درمانی این سرطان تاثیر بسیاری دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که افراد با دیدن این علائم فورا به پزشک مراجعه کنند.

زمانی که پزشک متخصص به لنفوم شک کند؛ نمی‌تواند تنها به علائم بالینی و تظاهرات بیمار بسنده کند. در نتیجه باید آزمایش‌های خون و نمونه بیوپسی از خون بیمار و غدد لنفاوی او تهیه شود. پزشک پس از چک کردن تمام نکات پاتولوژی لازم خونی و نمونه بیوپسی نظر قطعی را نسبت به وجود یا عدم وجود لنفوم در فرد اعلام و روند درمانی را برای او آغاز می‌کند.

همچنین چک کردن وضعیت غدد لنفاوی در تعیین مرحله (Stage) سرطان بسیار مهم است. همین طور تعیین می‌کند که آیا سرطان فرد به درمان پاسخ داده یا متاستاز داده یا خیر. جالب است بدانید که معاینه دقیق غدد لنفاوی راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص زودهنگام بسیاری از سرطان‌هاست.

غدد لنفاوی متورم معمولاً در نتیجه عفونت از باکتری یا ویروس رخ می‌دهند. به ندرت غدد لنفاوی متورم ناشی از سرطان است.

غدد لنفاوی شما نقش مهمی در توانایی بدن شما برای مقابله با عفونت‌ها دارند. آن‌ها به عنوان فیلتر عمل می‌کنند؛ ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر علل بیماری‌ها را به دام می‌اندازند قبل از اینکه بتوانند سایر قسمت‌های بدن شما را آلوده کنند. نواحی متداول که ممکن است غدد لنفاوی متورم داشته باشید شامل گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران است.

در برخی موارد، گذشت زمان و کمپرس آب گرم ممکن است تمام آنچه برای درمان غدد لنفاوی متورم لازم است باشد. اگر عفونت باعث تورم غدد لنفاوی شود، درمان به علت آن بستگی دارد.

سیستم لنفاوی شما شبکه‌ای از اندام‌ها، رگ‌ها و غدد لنفاوی را در بر می‌گیرد که در سراسر بدن شما وجود دارد. بسیاری از غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن شما قرار دارند. گره‌های لنفاوی که به طور مکرر متورم می‌شوند، در این منطقه و هم‌چنین در زیر بغل و کشاله ران شما هستند.

تورم غدد لنفاوی نشانه این است که چیزی در بدن شما اشتباه است. وقتی غدد لنفاوی شما برای اولین بار متورم می‌شوند، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

بسته به علت تورم غدد لنفاوی، سایر علائم و نشانه‌های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برخی از غدد لنفاوی متورم هنگام بهبود شرایط زمینه‌ای، مانند عفونت جزئی، به حالت عادی برمی‌گردند. اگر نگران هستید یا غدد لنفاوی متورم دارید و علائم زیر را دارا هستید به پزشک مراجعه کنید:

اگر در بلع یا تنفس مشکل دارید به سرعت برای درمان اقدام کنید.

گره‌های لنفاوی خوشه‌های کوچک، گرد یا لوبیایی‌شکل سلول هستند. درون غدد لنفاوی ترکیبی از انواع مختلف سلول‌های سیستم ایمنی بدن است. این سلول‌های تخصصی مایع لنفاوی شما را در حین عبور از بدن فیلتر کرده و با از بین بردن مهاجمان از شما محافظت می‌کنند.

گره‌های لنفاوی به صورت گروهی قرار دارند و هر گروه ناحیه خاصی از بدن شما را تخلیه می‌کند. ممکن است در بعضی از مناطق، مانند غدد لنفاوی گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران متوجه تورم شوید. محل غدد لنفاوی متورم ممکن است به شناسایی علت اصلی کمک کند.

شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی عفونت، به ویژه عفونت ویروسی، مانند سرماخوردگی است. سایر علل احتمالی تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

عفونت‌های شایع

عفونت‌های غیرشایع

اختلالات سیستم ایمنی بدن

سرطان‌ها

سایر علل احتمالی اما نادر شامل برخی از داروها مانند داروی ضد تشنج فنی توئین (دیلانتین) و داروهای پیشگیرانه برای مالاریا است.

اگر عفونت دلیل تورم غدد لنفاوی شما باشد و درمان نشود، ممکن است آبسه ایجاد شود. آبسه مجموعه موضعی چرک است که در اثر عفونت ایجاد می‌شود. چرک حاوی مایعات، گلبول‌های سفید خون، بافت مرده و باکتری‌ها یا سایر مهاجمان است. آبسه ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد.

برای تشخیص آنچه ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی شما شود ، پزشک ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

غدد لنفاوی متورم ناشی از ویروس معمولاً پس از رفع عفونت ویروسی به حالت طبیعی برمی‌گردند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی مفید نیستند. درمان غدد لنفاوی متورم به دلایل دیگر به عوامل زیر بستگی دارد:

اگر غدد لنفاوی متورم شما حساس یا دردناک باشد، با انجام موارد زیر ممکن است کمی تسکین پیدا کنید:

اگر غدد لنفاوی متورم دارید، ابتدا با مراجعه به پزشک خانواده شروع کنید. هنگامی که برای تنظیم قرار ملاقات خود تماس می‌گیرید، در صورت مشاهده علائم شدید مانند مشکل تنفس یا بلع، ممکن است از شما خواسته شود که به سرعت نزد پزشک بروید.

در ادامه برخی از اطلاعاتی که به شما برای امادگی قرار ملاقات با پزشک کمک می‌کنند را آورده‌ایم:

کارهای که می‌توانید انجام دهید

کاری که می‌توانید تا قبل از انجام قرار ملاقات انجام دهید

در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، اگر گره‌های متورم شما دردناک است، سعی کنید با استفاده از کمپرس گرم و مسکن بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن از درد خود بکاهید.

منابع:

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

cancer

wikipedia

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام میخواستم بدونم پرکار تیرویید باعث تورم غدد لنفاوی میشه یا واکنش دارویی بدن به لوتیروکسین میتونه غدد لنفاوی رو متورم کنه وهمچنین من یک ماه در زیرفکم .گردنم.زیربغلم.پاهام.رونام. تیرمیکشه دکتر گفت غددت لنفاویت کمی ملتهبه ولی مشکلی نیست آیا جدی نیست?

سلام خیر نمیتونه سبب تورم غدد لنفاوی شه بنظر بنده باید آزمایش cbc, diff بدهید و با متخصص داخلی مشورت کنید

خیلی عالی توضیح داده بودید، ممنون

با سلام داداشم ۵سالشه بعضی وقتا موقع سرویس رفتن کمی شکمش درد میگیره سونو داده و گفتن لنف نودهای متعدد با نمادهای راکتیو در مزانتر ۵mm با آرجعیت در پری آمبلیکال مشهود است. آیا خطرناکه؟؟

سلام نه طبيعيه واسه بچه ها بخاطر عفونت ويروسي اينطوري ميشن توسط متخصص اطفال ويزيت شن تا دارو براشون تحويز شه.

غده لنفاوی زیر چانه چی میتونه باشه؟

سلام بيشتر بدليل عفونت حفره دهان و حلق هستش بهتره سونوگرافي بديد و اين آزمايشاتم انجام بديد Cbc.diff esr crp Pbs

سلام حدودا یکماه هست وسط پیشانی ام برآمدگی بوجود آمده که اول اندازه یک عدس ولی حالا بصورت به اندازه لوبیا شده، خیلی نگرانم و نمیدانم چکار باید انجام بدم و به چه متخصصی مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد و سي تي اسكن بديد

با سلام چند مدتی است که کنار کشاله ران سمت چپ احساس میکنم از درون متورم است .مواقعی که سر پا ایستاده ام از درون فشاری بر روی این نقطه احساس میکنم . ایا این به غدد لنفاوی مربوط است یا دلیل دیگری دارد. ممنون اگر مرا راهنمایی کنید.

سلام باید معاینه شین اما بنظر فتق کشاله ران میاد سونوگرافی اینگویینال بدهید جهت بررسی فتق و لنف آدنوپاتی

سلام پسرم مدتی هست که درهوای سرد درخواب و بیداری زیادعرق میکنه وقبل ازاین هم چندکیلویی وزن کم کرده ۱۷ سالشه ممنون میشم راهنمائیم کنین

سلام تست tsh بايد بدهد و از نظر پركاري تيروييد بررسي شود

سلام من ۴۶ سال سن دارم چند سال پیش فلقل خوردم غده زیر چانه کنارگلو سمت آمد بالا ورفتم دکتر یه آمپول حساسیت تزریق کردن رفت سرجاش ودردش خوابید الان دوسه سال یک بار کمی میاد پایین این غده ودرد ملایمی دارو میره سرجاش به نظرتون چکار کنم آیا خطری داره باید دارو مصرف کنم پزشک‌چی برم ممنون

سلام میتونه التهاب غدد بزاقی باشه باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

سلام‌ خانوم من زیر بقلش غده لنفاوی مطورم شده ودرد دارد لطفا بگوید علت وچه داروی مصرف کند

سلام اين آزمايش را انجام دهيد cbc.diff esr crp pbs و اينكه سونوگرافي بديد تا مشخص شه نوع غدد لنفاويتون چيه در صورتي كه reactive بود كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٦ روز

سلام من مامانم چن روز پیش دو طرف شانه هایش درد میکرد و امروز هم میگه گوش و دو طرف پایین گردنم درد میکنه…خیلی نگرانم

سلام من چند پیش زیربغلم درد خیلی بدی گرفت و فرداش احساس کردم یه غده زیر پوستم که التهاب و ورم نداره فقط دست میزنم میتونم حسش کنم درد هم نداره قرمز هم نیست بنظرتون میتونه غده سرطانی باشه؟

سلام نه سرطان با درد همراه نيست حتي بدون درد هم احتمال سرطاني بودنش كمه، سونوگراي بديد، كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٧ روز و آزمايش cbc.diff هم انجام بديد

سلام من 32سالمه وتعداد 4تا غده دست راستم دارم دوتا بزرگ پشت بازوم و دوتا کوچیکتر پایین دستم.ویکی هم پایین دست چپم دارم و زانوی پای چپم خارش میگیره .وتا الان بیخیال بودم وهیچ مشکلی جدی هم نداشتم…اول اینکه خطر ناکه؟و دوم اینکه پیش چه دکتر متخصصی برم.ممنونم

سلام باید توده ها معاینه شوند با توجه به محل توده ها که در دست و پا است میتواند غده چربی باشد به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

4سلام خانوم دکتر 25 سالمه توگلوم غده لنفابی بالای ریه قفسه سینه تیکه برداریم کردم و طرف چپ زیادی بزرگ شده و خارش پوستیم دارم بنظر شما باید چکار کنم

سلام من ۱۵ سالمه و سرما خوردم در اوایل سرما خوردگی زیر گلوم غده نشده بود ولی نزدیک یک هفتست از سرما خوردگیم میگذره و تازه متوجه شدم زیر گلوم غده هایی هست که کمی درد میکنه ودر ضمن سرما خوردگیم کاملا خوب نشده من باید چی کار کنم ؟؟؟ (در زمان سرما خوردگیم از هیچ رقصی استفاده نکردم جز آستامینوفن انهم در اوایل سرما خوردگی و به پزشک مراجعه نکردم)

سلام اگر تا دو هفته از بین نرفت آزمایش خون بدهید

سلام‌ پسرم ۲۲ سالشه و روی شکمش غده به نظر لنفی ظاهرشده قد یک نقطه بود اما الان بزرگتر شده و بادست لمس میشه و قابل حرکته ‘ به کدام‌متخصص مراجعه کنم‌ ممنونم میشم راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام اگر روی شکم است به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

سلام من هفده سالمه یه حدود سه ماهه که غدد لنفاوی گردن دو طرف و پشت گوش و جلوی گوش در یک طرف و هردو زیر بغل در اوردم و کشاله ران هم همینطور آزمایش خون دادم دکتر متخصص جراح عمومی گفت جواب عالیه فقط یه مشاوره پیش دکتر که مربوط ب سرطان بود برید .رفتیم باز سونو نوشته.من هیچ درد و تب و خارش و تنگی نفس هیچی ندارم .گربه و سرماخوردگی هم نداشتم .فقط یکی از دندونام ک عفونی بود رو کشیدم .خیلی استرس دارم لطفا کمکم کنید .ینی خیلی خطرناکه ؟اگ پیگیری نکنم چی میشه؟ خیلی از اشناهامون چند ساله دارن و دکتر نزفتن میترسم برم پیش دکترا

سلام عزیزم حتما پیگیری انجام بشه، نگران نباشین عزیزم ممکن یه عفونت ویروسی مثل cmv باشه اما حتما باید بررسی ها توسط فوق تخصص خون انجام شود

سلام من 14 سالمه زیر بغلم یک غده کوچیک هست که 4 روزه متوجهش شدم. آیا دلیل این تورم چی هست؟ هیچ علائم دیگه ای هم ندارم. آیا ممکنه به خاطر استفاده از رول ضد تعریق باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام نه احتمالا يه عفونت ويروسي خفيف بوده ميخواستيد بگيريد و نگرافتيد اما غدد لنفاويتون بزرگ شده سونوگرافي بديد و اين آزمايش را هم انجام بديد Cbc.diff esr crp

سلام داداشم چندموقعی میشه کشاله رانش این مورد هست الان باید چکارکنیم وبالای سی میلی هستش راهش چیه بعدش درمان هم داره یاخیلی خطرناک هستش یانه

سلام باید برادرتون توسط پزشک معاینه کامل شوند آزمایش و چکاپ کامل شوند بسته به علت درمان های متفاوتی انجام می شود گاهی فقط عفونت سبب بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود که با انتی بیوتیک برطرف می شود

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آیا با غدد لنفاوی آشنایی دارید؟ غدد لنفاوی در چه قسمت‌هایی از بدن وجود دارند؟ در این مقاله از مجله دکتردکتر شما را با غدد لنفاوی و بیماری‌های مربوط به آن‌ها آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

غدد لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که بروز هر گونه آسیب‌شناسی در آنها ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

غده‌های لنفاوی یا در اصطلاح دیگر گره‌های لنفاوی، اندام‌هایی بیضی شکل هستند که بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شوند. غدد لنفاوی حاوی مایعی بی‌رنگ به نام لنف هستند.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

غدد لنفاوی شامل سلول‌های ایمنی و به نوعی منبع این سلول‌ها هستند. نقش غدد لنفاوی در دستگاه ایمنی این است که به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه عمل کرده و عوامل پاتوژن همچون برخی سلول‌های سرطانی را به دام بیاندازند.

تغییرات ظاهری غدد لنفاوی از اهمیت بسیار بالایی در بالین بیمار برخوردار است. چرا که می‌تواند یک تظاهر بسیار مهم از یک بیماری باشد. این گره‌ها معمولا در شرایط التهاب و عفونت بزرگ می‌شوند و این موضوع در شرایط مختلف مانند مسائل ساده‌ای همچون عفونت گلو، تا مسائل بسیار خطرساز و تهدیدکننده حیات همچون سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز ممکن است رخ دهد.

گره‌های لنفاوی تقریبا در سراسر بدن گسترش یافته‌اند که زیر بغل، معده و کشاله ران از جمله متراکم‌ترین محل‌ها از نظر وجود این گره‌ها هستند.

لنفوم؛ نوعی سرطان است که از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی آغاز می‌شود. این سلول‌ها، سرمنشا لنفوسیت نامیده می‌شوند. علت اصلی ابتلا به لنفوم همچون بسیاری دیگر از انواع سرطان‌ها کاملا ناشناخته است. محل اصلی استقرار لنفوسیت‌ها، در گره‌های لنفاوی، طحال، غده‌ی تیموس و مغز استخوان است.

در لنفوم نیز همچون سایر سرطان‌ها عامل اصلی، رشد بی‌رویه سلول‌ها است؛ که در اینجا لنفوسیت‌ها به طور بی‌رویه‌ای تکثیر پیدا می‌کنند. لنفوم به دو دسته اصلی هوچکین و غیرهوچکین تقسیم می‌شود. خوشبختانه لنفوم از انواع سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری لوپوس چیست؟

موارد ذکر شده در بالا از جمله شایع‌ترین تظاهرات لنفوم در افراد هستند؛ هر چند که بسیاری از این تظاهرات با بیماری‌های عفونی یا حتی برخی بیماری‌های بسیار ساده‌تر مانند سرماخوردگی‌ و آنفلونزا و غیره مشترک هستند. تشخیص زودهنگام لنفوم در روند درمانی این سرطان تاثیر بسیاری دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که افراد با دیدن این علائم فورا به پزشک مراجعه کنند.

زمانی که پزشک متخصص به لنفوم شک کند؛ نمی‌تواند تنها به علائم بالینی و تظاهرات بیمار بسنده کند. در نتیجه باید آزمایش‌های خون و نمونه بیوپسی از خون بیمار و غدد لنفاوی او تهیه شود. پزشک پس از چک کردن تمام نکات پاتولوژی لازم خونی و نمونه بیوپسی نظر قطعی را نسبت به وجود یا عدم وجود لنفوم در فرد اعلام و روند درمانی را برای او آغاز می‌کند.

همچنین چک کردن وضعیت غدد لنفاوی در تعیین مرحله (Stage) سرطان بسیار مهم است. همین طور تعیین می‌کند که آیا سرطان فرد به درمان پاسخ داده یا متاستاز داده یا خیر. جالب است بدانید که معاینه دقیق غدد لنفاوی راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص زودهنگام بسیاری از سرطان‌هاست.

غدد لنفاوی متورم معمولاً در نتیجه عفونت از باکتری یا ویروس رخ می‌دهند. به ندرت غدد لنفاوی متورم ناشی از سرطان است.

غدد لنفاوی شما نقش مهمی در توانایی بدن شما برای مقابله با عفونت‌ها دارند. آن‌ها به عنوان فیلتر عمل می‌کنند؛ ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر علل بیماری‌ها را به دام می‌اندازند قبل از اینکه بتوانند سایر قسمت‌های بدن شما را آلوده کنند. نواحی متداول که ممکن است غدد لنفاوی متورم داشته باشید شامل گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران است.

در برخی موارد، گذشت زمان و کمپرس آب گرم ممکن است تمام آنچه برای درمان غدد لنفاوی متورم لازم است باشد. اگر عفونت باعث تورم غدد لنفاوی شود، درمان به علت آن بستگی دارد.

سیستم لنفاوی شما شبکه‌ای از اندام‌ها، رگ‌ها و غدد لنفاوی را در بر می‌گیرد که در سراسر بدن شما وجود دارد. بسیاری از غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن شما قرار دارند. گره‌های لنفاوی که به طور مکرر متورم می‌شوند، در این منطقه و هم‌چنین در زیر بغل و کشاله ران شما هستند.

تورم غدد لنفاوی نشانه این است که چیزی در بدن شما اشتباه است. وقتی غدد لنفاوی شما برای اولین بار متورم می‌شوند، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

بسته به علت تورم غدد لنفاوی، سایر علائم و نشانه‌های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برخی از غدد لنفاوی متورم هنگام بهبود شرایط زمینه‌ای، مانند عفونت جزئی، به حالت عادی برمی‌گردند. اگر نگران هستید یا غدد لنفاوی متورم دارید و علائم زیر را دارا هستید به پزشک مراجعه کنید:

اگر در بلع یا تنفس مشکل دارید به سرعت برای درمان اقدام کنید.

گره‌های لنفاوی خوشه‌های کوچک، گرد یا لوبیایی‌شکل سلول هستند. درون غدد لنفاوی ترکیبی از انواع مختلف سلول‌های سیستم ایمنی بدن است. این سلول‌های تخصصی مایع لنفاوی شما را در حین عبور از بدن فیلتر کرده و با از بین بردن مهاجمان از شما محافظت می‌کنند.

گره‌های لنفاوی به صورت گروهی قرار دارند و هر گروه ناحیه خاصی از بدن شما را تخلیه می‌کند. ممکن است در بعضی از مناطق، مانند غدد لنفاوی گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران متوجه تورم شوید. محل غدد لنفاوی متورم ممکن است به شناسایی علت اصلی کمک کند.

شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی عفونت، به ویژه عفونت ویروسی، مانند سرماخوردگی است. سایر علل احتمالی تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

عفونت‌های شایع

عفونت‌های غیرشایع

اختلالات سیستم ایمنی بدن

سرطان‌ها

سایر علل احتمالی اما نادر شامل برخی از داروها مانند داروی ضد تشنج فنی توئین (دیلانتین) و داروهای پیشگیرانه برای مالاریا است.

اگر عفونت دلیل تورم غدد لنفاوی شما باشد و درمان نشود، ممکن است آبسه ایجاد شود. آبسه مجموعه موضعی چرک است که در اثر عفونت ایجاد می‌شود. چرک حاوی مایعات، گلبول‌های سفید خون، بافت مرده و باکتری‌ها یا سایر مهاجمان است. آبسه ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد.

برای تشخیص آنچه ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی شما شود ، پزشک ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

غدد لنفاوی متورم ناشی از ویروس معمولاً پس از رفع عفونت ویروسی به حالت طبیعی برمی‌گردند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی مفید نیستند. درمان غدد لنفاوی متورم به دلایل دیگر به عوامل زیر بستگی دارد:

اگر غدد لنفاوی متورم شما حساس یا دردناک باشد، با انجام موارد زیر ممکن است کمی تسکین پیدا کنید:

اگر غدد لنفاوی متورم دارید، ابتدا با مراجعه به پزشک خانواده شروع کنید. هنگامی که برای تنظیم قرار ملاقات خود تماس می‌گیرید، در صورت مشاهده علائم شدید مانند مشکل تنفس یا بلع، ممکن است از شما خواسته شود که به سرعت نزد پزشک بروید.

در ادامه برخی از اطلاعاتی که به شما برای امادگی قرار ملاقات با پزشک کمک می‌کنند را آورده‌ایم:

کارهای که می‌توانید انجام دهید

کاری که می‌توانید تا قبل از انجام قرار ملاقات انجام دهید

در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، اگر گره‌های متورم شما دردناک است، سعی کنید با استفاده از کمپرس گرم و مسکن بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن از درد خود بکاهید.

منابع:

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

cancer

wikipedia

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص غدد و متابولیسم داخلی دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام میخواستم بدونم پرکار تیرویید باعث تورم غدد لنفاوی میشه یا واکنش دارویی بدن به لوتیروکسین میتونه غدد لنفاوی رو متورم کنه وهمچنین من یک ماه در زیرفکم .گردنم.زیربغلم.پاهام.رونام. تیرمیکشه دکتر گفت غددت لنفاویت کمی ملتهبه ولی مشکلی نیست آیا جدی نیست?

سلام خیر نمیتونه سبب تورم غدد لنفاوی شه بنظر بنده باید آزمایش cbc, diff بدهید و با متخصص داخلی مشورت کنید

خیلی عالی توضیح داده بودید، ممنون

با سلام داداشم ۵سالشه بعضی وقتا موقع سرویس رفتن کمی شکمش درد میگیره سونو داده و گفتن لنف نودهای متعدد با نمادهای راکتیو در مزانتر ۵mm با آرجعیت در پری آمبلیکال مشهود است. آیا خطرناکه؟؟

سلام نه طبيعيه واسه بچه ها بخاطر عفونت ويروسي اينطوري ميشن توسط متخصص اطفال ويزيت شن تا دارو براشون تحويز شه.

غده لنفاوی زیر چانه چی میتونه باشه؟

سلام بيشتر بدليل عفونت حفره دهان و حلق هستش بهتره سونوگرافي بديد و اين آزمايشاتم انجام بديد Cbc.diff esr crp Pbs

سلام حدودا یکماه هست وسط پیشانی ام برآمدگی بوجود آمده که اول اندازه یک عدس ولی حالا بصورت به اندازه لوبیا شده، خیلی نگرانم و نمیدانم چکار باید انجام بدم و به چه متخصصی مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد و سي تي اسكن بديد

با سلام چند مدتی است که کنار کشاله ران سمت چپ احساس میکنم از درون متورم است .مواقعی که سر پا ایستاده ام از درون فشاری بر روی این نقطه احساس میکنم . ایا این به غدد لنفاوی مربوط است یا دلیل دیگری دارد. ممنون اگر مرا راهنمایی کنید.

سلام باید معاینه شین اما بنظر فتق کشاله ران میاد سونوگرافی اینگویینال بدهید جهت بررسی فتق و لنف آدنوپاتی

سلام پسرم مدتی هست که درهوای سرد درخواب و بیداری زیادعرق میکنه وقبل ازاین هم چندکیلویی وزن کم کرده ۱۷ سالشه ممنون میشم راهنمائیم کنین

سلام تست tsh بايد بدهد و از نظر پركاري تيروييد بررسي شود

سلام من ۴۶ سال سن دارم چند سال پیش فلقل خوردم غده زیر چانه کنارگلو سمت آمد بالا ورفتم دکتر یه آمپول حساسیت تزریق کردن رفت سرجاش ودردش خوابید الان دوسه سال یک بار کمی میاد پایین این غده ودرد ملایمی دارو میره سرجاش به نظرتون چکار کنم آیا خطری داره باید دارو مصرف کنم پزشک‌چی برم ممنون

سلام میتونه التهاب غدد بزاقی باشه باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

سلام‌ خانوم من زیر بقلش غده لنفاوی مطورم شده ودرد دارد لطفا بگوید علت وچه داروی مصرف کند

سلام اين آزمايش را انجام دهيد cbc.diff esr crp pbs و اينكه سونوگرافي بديد تا مشخص شه نوع غدد لنفاويتون چيه در صورتي كه reactive بود كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٦ روز

سلام من مامانم چن روز پیش دو طرف شانه هایش درد میکرد و امروز هم میگه گوش و دو طرف پایین گردنم درد میکنه…خیلی نگرانم

سلام من چند پیش زیربغلم درد خیلی بدی گرفت و فرداش احساس کردم یه غده زیر پوستم که التهاب و ورم نداره فقط دست میزنم میتونم حسش کنم درد هم نداره قرمز هم نیست بنظرتون میتونه غده سرطانی باشه؟

سلام نه سرطان با درد همراه نيست حتي بدون درد هم احتمال سرطاني بودنش كمه، سونوگراي بديد، كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يكي بخوريد تا ٧ روز و آزمايش cbc.diff هم انجام بديد

سلام من 32سالمه وتعداد 4تا غده دست راستم دارم دوتا بزرگ پشت بازوم و دوتا کوچیکتر پایین دستم.ویکی هم پایین دست چپم دارم و زانوی پای چپم خارش میگیره .وتا الان بیخیال بودم وهیچ مشکلی جدی هم نداشتم…اول اینکه خطر ناکه؟و دوم اینکه پیش چه دکتر متخصصی برم.ممنونم

سلام باید توده ها معاینه شوند با توجه به محل توده ها که در دست و پا است میتواند غده چربی باشد به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

4سلام خانوم دکتر 25 سالمه توگلوم غده لنفابی بالای ریه قفسه سینه تیکه برداریم کردم و طرف چپ زیادی بزرگ شده و خارش پوستیم دارم بنظر شما باید چکار کنم

سلام من ۱۵ سالمه و سرما خوردم در اوایل سرما خوردگی زیر گلوم غده نشده بود ولی نزدیک یک هفتست از سرما خوردگیم میگذره و تازه متوجه شدم زیر گلوم غده هایی هست که کمی درد میکنه ودر ضمن سرما خوردگیم کاملا خوب نشده من باید چی کار کنم ؟؟؟ (در زمان سرما خوردگیم از هیچ رقصی استفاده نکردم جز آستامینوفن انهم در اوایل سرما خوردگی و به پزشک مراجعه نکردم)

سلام اگر تا دو هفته از بین نرفت آزمایش خون بدهید

سلام‌ پسرم ۲۲ سالشه و روی شکمش غده به نظر لنفی ظاهرشده قد یک نقطه بود اما الان بزرگتر شده و بادست لمس میشه و قابل حرکته ‘ به کدام‌متخصص مراجعه کنم‌ ممنونم میشم راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه

سلام اگر روی شکم است به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

سلام من هفده سالمه یه حدود سه ماهه که غدد لنفاوی گردن دو طرف و پشت گوش و جلوی گوش در یک طرف و هردو زیر بغل در اوردم و کشاله ران هم همینطور آزمایش خون دادم دکتر متخصص جراح عمومی گفت جواب عالیه فقط یه مشاوره پیش دکتر که مربوط ب سرطان بود برید .رفتیم باز سونو نوشته.من هیچ درد و تب و خارش و تنگی نفس هیچی ندارم .گربه و سرماخوردگی هم نداشتم .فقط یکی از دندونام ک عفونی بود رو کشیدم .خیلی استرس دارم لطفا کمکم کنید .ینی خیلی خطرناکه ؟اگ پیگیری نکنم چی میشه؟ خیلی از اشناهامون چند ساله دارن و دکتر نزفتن میترسم برم پیش دکترا

سلام عزیزم حتما پیگیری انجام بشه، نگران نباشین عزیزم ممکن یه عفونت ویروسی مثل cmv باشه اما حتما باید بررسی ها توسط فوق تخصص خون انجام شود

سلام من 14 سالمه زیر بغلم یک غده کوچیک هست که 4 روزه متوجهش شدم. آیا دلیل این تورم چی هست؟ هیچ علائم دیگه ای هم ندارم. آیا ممکنه به خاطر استفاده از رول ضد تعریق باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام نه احتمالا يه عفونت ويروسي خفيف بوده ميخواستيد بگيريد و نگرافتيد اما غدد لنفاويتون بزرگ شده سونوگرافي بديد و اين آزمايش را هم انجام بديد Cbc.diff esr crp

سلام داداشم چندموقعی میشه کشاله رانش این مورد هست الان باید چکارکنیم وبالای سی میلی هستش راهش چیه بعدش درمان هم داره یاخیلی خطرناک هستش یانه

سلام باید برادرتون توسط پزشک معاینه کامل شوند آزمایش و چکاپ کامل شوند بسته به علت درمان های متفاوتی انجام می شود گاهی فقط عفونت سبب بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود که با انتی بیوتیک برطرف می شود

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

غدد لنفاوی در توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها نقش اساسی دارند. آن ها به عنوان یک فیلتر در بدن عمل می کنند و در به دام انداختن ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا موثر هستند. به غدد لنفاوی متورم که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود، لنفادنیت گفته می شود. التهاب غدد لنفاوی در برخی قسمت های بدن از جمله گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران دیده می شوند.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

التهاب غدد لنفاوی معمولاً در نتیجه عفونت ناشی از باکتری یا ویروس رخ می دهد. در برخی موارد ممکن است التهاب غدد لنفاوی ناشی از سرطان باشد، البته این موارد به ندرت دیده می شود. در بعضی موارد التهاب ناشی از این غدد ممکن است با گذشت زمان و استفاده از کیسه های آب گرم، به خودی خود برطرف شود. اما در صورتی که التهاب ناشی از عفونت باشد، درمان به علت اصلی و نوع عفونت بستگی دارد.

غدد لنفاوی ساختارهای کوچک، نرم، گرد یا بیضی هستند که در سراسر بدن وجود دارند و به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل می شوند. لنف یک مایع آبکی است که در رگ های لنفاوی جریان دارد و غدد لنفاوی در نزدیکی این عروق یافت می شود.

غدد لنفاوی حاوی انواع خاصی از سلول های ایمنی هستند. این سلول ها عمدتاً لنفوسیت ها می باشند، پروتئین هایی را تولید می کنند که ویروس ها و میکروب های دیگر را ضبط و با آن می جنگند و ماکروفاژها را از بین می برد. غدد لنفاوی در سراسر بدن قرار دارد. بعضی از آن ها مستقیماً در زیر پوست و برخی دیگر در اعماق بدن هستند. حتی غدد لنفاوی سطحی نزدیک به پوست، معمولاً قابل مشاهده نیستند، ولی با لمس شدن احساس می شوند. غدد متورم یا بزرگ قابل لمس  و مشاهده هستند.

غدد لنفاوی متورم در کنار گردن یا زیر فک شایع ترین آن هاست که می تواند نشان دهنده یک عفونت در اطراف آن ناحیه مانند عفونت دندان یا آبسه، عفونت گلو، بیماری ویروسی یا عفونت تنفسی فوقانی باشد. بیشتر دلایل تورم غدد لنفاوی در این ناحیه توده های خوش خیم (غیر سرطانی) است اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک سرطان در ناحیه سر و گردن باشد.

غدد لنفاوی متورم در پشت گوش یا در قاعده جمجمه ممکن است با عفونت اطراف پوست سر یا احتمالاً عفونت چشم (ملتحمه) مطابقت داشته باشد. شایع ترین علت تورم غدد لنفاوی پوست سر، شرایط پوستی است مانند شوره سر (درماتیت سبورئیک) بر روی پوست سر تأثیر می گذارد.

غدد لنفاوی زیر بغل از نظر آناتومیکی در سرطان پستان از اهمیت بالایی برخوردارند. این غدد اغلب در بیمارانی که تحت بررسی سرطان پستان قرار می گیرند، شناسایی می شوند. آن ها همچنین نقش مهمی در مرحله بندی (تعیین میزان) و پیش بینی نتیجه سرطان پستان در حین برداشتن بافت سرطانی از پستان دارند. بسیاری از سرطان ها از جمله لنفوم و لوسمی می توانند باعث بزرگ شدن این غدد لنفاوی شوند. همچنین غدد لنفاوی نیز به دلیل تروما یا عفونت بازو در یک طرف، می توانند واکنش پذیر و بزرگ شوند.

غدد لنفاوی بزرگ شده در بالای ترقوه همیشه غیر طبیعی تلقی می شوند. این موارد عموماً حاکی از بروز سرطان یا عفونت در منطقه نزدیک به آن است. مثال ها شامل عفونت ریه، سرطان ریه، لنفوم در حفره قفسه سینه یا سرطان پستان است. برخی از علل التهابی غدد لنفاوی متورم در بالا از ترقوه می تواند ناشی از سل یا سارکوئیدوز باشد.

غدد لنفاوی متورم در کشاله ران ممکن است در افراد جوان طبیعی باشد اما ممکن است این بیماری ناشی از برخی بیماری های مقاربتی، عفونت های موضعی، عفونت های اندام تحتانی (شامل پا و انگشتان پا) یا سرطان های دستگاه تناسلی باشد.

سیستم لنفاوی بدن شبکه ای از اندام ها، عروق و غدد لنفاوی است که در سراسر بدن به خصوص در ناحیه سر و گردن قرار دارند که غدد لنفاوی زیر بغل و ناحیه کشاله ران در بیشتر مواقع ملتهب می شوند. غدد لنفاوی متورم نشان دهنده این است که در جایی از بدن مشکلی وجود دارد.

التهاب غدد لنفاوی ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

در برخی موارد التهاب غدد لنفاوی وقتی که ناشی از یک عفونت جزئی باشد به حالت عادی برمی گردد. اما در صورت بروز علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

در صورت مشکل در بلع یا نفس کشیدن، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

غدد لنفاوی، سلول های کوچک، گرد یا لوبیایی شکل سلول هستند. درون غدد لنفاوی ترکیبی از انواع مختلف سلول های سیستم ایمنی بدن وجود دارد. غدد لنفاوی بیشتر در مناطق خاص مانند گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران، ملتهب می شوند. محل التهاب غدد لنفاوی در شناسایی علت اصلی بیماری موثر و مفید است. شایعترین علت تورم غدد لنفاوی، عفونت به ویژه عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی است.

سایر دلایل احتمالی غدد لنفاوی ملتهب شامل موارد زیر است:

سایر علل احتمالی اما نادر شامل برخی از داروهای خاص، مانند داروی ضد تشنج فنیتوئین و داروهای پیشگیری از مالاریا هستند.

تورم غدد لنفاوی همیشه نشانه بیماری زمینه ای نیست. بعضی اوقات غدد لنفاوی متورم می تواند طبیعی باشد. به عنوان مثال، غدد لنفاوی کوچک (کمتر از 1 سانتی متر)، لنفاوی مسطح زیر فک در کودکان سالم و بزرگسالان و یا کوچک (حداکثر 2 سانتی متر)، غدد لنفاوی کشاله ران (غدد لنفاوی اینگوینال) در افراد جوان ممکن است طبیعی باشد. در بسیاری موارد، ممکن است علت قطعی تورم غدد لنفاوی حتی پس از انجام معاینه و آزمایش مشخص نشود.

غدد لنفاوی ملتهب ناشی از عفونت در صورت عدم درمان، ممکن است به آبسه تبدیل شود. آبسه ها از تجمع موضعی چرک ناشی از عفونت ها تشکیل می شوند. چرک حاوی مایعات، گلبول های سفید خون، بافت مرده و باکتری ها یا عوامل بیماری زا دیگر است. آبسه ممکن است نیاز به تخلیه و درمان آنتی بیوتیکی داشته باشد

پزشک برای تشخیص و ارزیابی بیشتر علت غدد متورم و تعیین نوع درمان روش های تشخیصی زیر را تجویز کند:

بررسی تاریخچه پزشکی

پزشک برای تشخیص نوع و چگونگی وضعیت غده های لنفاوی متورم بیمار و علائم های احتمالی دیگر بیمار، نیاز به بررسی تاریخچه و سابقه پزشکی بیمار دارد.

معاینه بدنی

پزشک برای بررسی اندازه، حساسیت و بافت غدد لنفاوی معاینه بدنی را انجام دهد. وضعیت غدد لنفاوی متورم و سایر علائم و نشانه های بیمار می توانند سرنخ هایی برای علت بیماری را مشخص کنند.

آزمایش خون

آزمایش خون می تواند در تأیید یا رد هرگونه شرایط مشکوک در زمینه بیماری کمک کند. آزمایش های جانبی به علت بیماری بستگی دارد.

مطالعات تصویربرداری

اسکن رادیوگرافی قفسه سینه یا توموگرافی کامپیوتری (CT) در ناحیه درگیر شده می تواند در تشخیص منابع احتمالی عفونت یا یافتن تومور کمک کند.

بیوپسی غدد لنفاوی

پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر بیوپسی را توصیه کند.

پزشکان معمولاً غده های لنفاوی را با احساس آن ها به صورت زیر توصیف می کنند:

این خصوصیات می توانند در تشخیص علت تورم غدد لنفاوی مفید باشند. به عنوان مثال، یک غده لنفاوی سخت و بدون تحرک ممکن است مشخصه بیشتری از انتشار سرطان در آن گره باشد. از طرف دیگر، غدد لنفاوی نرم و لطیف به احتمال زیاد می تواند یک عفونت را نشان دهد.

زمان لازم برای از بین رفتن غدد لنفاوی متورم، بسیار متفاوت است و به علت اصلی آن بستگی دارد.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

درمان غدد لنفاوی متورم بستگی به علت دارد:

غدد لنفاوی متورم ناشی از ویروس معمولاً پس از برطرف شدن عفونت ویروسی به حالت عادی برمی گردد. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ویروسی مفید نیستند.

درمان غدد لنفاوی متورم ناشی از عفونت باکتریایی، تجویز آنتی بیوتیک می باشد.

اگر غدد لنفاوی متورم ناشی از اختلال سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید باشد، درمان به بررسی وضعیت بیماری بستگی دارد.

غدد متورم ناشی از سرطان نیاز به درمان خود سرطان دارد و ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی باشد.

در برخی موارد ممکن است غددهای لنفاوی حساس و دردناک با برخی راهکارهای خانگی تسکین پیدا کنند، از جمله:

برای آمادگی بیشتر قبل از مراجعه به پزشک بهتر است اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

در مورد تورم غدد لنفاوی، برخی از سؤالات کلی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

احتمالاً پزشک از شما سؤالات زیادی می پرسد، از جمله:

در مدت زمان انتظار با پزشک خود اگر درد زیادی را احساس می کنید بهتر است، با استفاده از کیسه های آب گرم و یک مسکن درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن سعی کنید درد خود را کاهش دهید.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/swollen-lymph-nodes/symptoms-causes/syc-20353902

https://www.medicinenet.com/swollen_lymph_nodes/article.htm

اختلالات الکترولیت زمانی اتفاق میفتد که سطح الکترولیت در بدن شما خیلی…

انواع سرطان ریه ، شامل سرطان سلول کوچک و سلول غیرکوچک ریه…

آرتریت پسوریازیس شامل التهاب، درد و تورم در مفاصل است. برخی از…

درمان های احتمالی کرونا فقط در تسکین و مدیریت علائم بیماران موثر…

بیلارزیا یا تب حلزون چیست؟ بیلارزیا یا تب حلزون و یا schistosomiasis…

ایا غدد لنفاوی راه درمان کلی دارد؟

درمان التهاب غدد لنفاوی بسته به علت آن متفاوت هست

غدد لنفاوی از اجزای ضروری بدن هست ولی التهاب این غدد باید بررسی شود تا ضمن مشخص شدن علت درمان شود.

سلام من بعداز دو جلسه مزورنيدلينگ غدد لنفاوي زير گردنم متورم و دردناك ميشود به نظر مشكلي هست؟

سلام وجود عفونت منتفی نیست به پزشک داخلی مراجعه نمایید.

سلام
دخترم 3 ساله است
از دوهفته قبل یک برآمدگی در پس سرش ( پشت گوش سمت چپ) بوجود آمد که ابتدا کوچک بعد کمی بزرگتر شد به دکتر متخصص اطفال مراجعه کردیم گفت لنف است و مشکل خاصی نیست و دارویی هم نداد بعد از چند روز کوچکتر شد ولی دیروز متوجه شدیم یک لنف دیگر درست پشت گوش چپش متورم شده و الان دوتا لنف متورم دارد لطفا راهنماییمان کنید

سلام این حالت می تونه نشانه عفونتهای مکرر نواحی گوش، حلق و بینی باشه و خطرناک نیست ولی اگر التهاب در ناحیه زیر بغل و یا کشاله ران باشه و یا کودکتان علائم دیگری نیز داشت به پزشک اطفال مراجعه فرمایید

سلام،من حدود دو سال پیش سمت چپ گردنم تقریبا زیر گوشم احساس درد میکردم،انگار گردنم از تو زخم شده باشه،رفتم دکتر بعد از کلی آزمایش و سونو گفتن غدد لنفاویت ورم کرده و دارو دادن که حدود دو ماه استفاده کردم ولی تاثیری نداشت،در ضمن خودم هیچ گونه تورمی روی گردنم نمیدیدم،هنوز هم گردنم درد میکنه مخصوصا فصل تابستون و یا وقتی شالو روسریم اون قسمت گردنمو لمس میکنه.نظر شما چیست؟

سلام لطفا مقاله را به دقت بخوانید و عمل کنید اگر مشکلتان حل نشد از دکتر داخلی مشورت بگیرید.

سلام وقتتون بخیر من یه پسر ۱۰ساله دارم که چند وقت غدد لنفاوی پشت گوشش ورم کرده درد نداره فقط درحد لمس ورم کرده واینکه هرچند وقت یکبار ظاهر میشن وبعد از چند روز خود به خود محو میشن میخواستم بدونم دلیل خاصی داره ؟ایا خطرناک نیست؟

سلام این حالت می تونه نشانه عفونتهای مکرر نواحی گوش، حلق و بینی باشه و خطرناک نیست وتی اگر التهاب در ناحیه زیر بغل و یا کشاله ران باشه و یا کودکتان علائم دیگری نیز داشت به پزشک اطفال مراجعه فرمایید

سلام من 16سالم هس زیر گوشم و یا همان زیر فک ام یکم باد کرده دست می زنم روش درد می گیره یکم تب اینا هم ندارم چند روز پیش گردنم رو چرخوندم اینجوری شد زیر گردنم یه چیز گرد تکون خورد و درد گرفت الانم زیاد گنده نیست و از پوستم هم نزده بیرون ولی سرم را بالا می برم دست می زنم یه چیز گرد کوچک هست الان چی کار کنیم خطرناکه؟

سلام من 16سالم هس زیر گوشم و یا همان زیر فک ام یکم باد کرده دست می زنم روش درد می گیره یکم تب اینا هم ندارم چند روز پیش گردنم رو چرخوندم اینجوری شد زیر گردنم یه چیز گرد تکون خورد و درد گرفت الانم زیاد گنده نیست و از پوستم هم نزده بیرون ولی سرم را بالا می برم دست می زنم یه چیز گرد کوچک هست الان چی کار کنیم خطرناکه؟,

یا سلام خطرناک نیست اگر برجستگی نرم هست به دکتر داخلی و اگر سفت هست به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید
من خانم ۳۰ساله هستم که یک هفته اس گلوی سمت چپم زیر فک با تکان دادن گردن و قورت دادن غذا درد میگیره برجستگی لوزه مانند هم با معاینه احساس میشود ولی محل قرار گیری آن زیر فک است که درد آن به دندانها هم میرسد

سلام ممنونم احتمالا شما به عفونت و اتنهاب لوزه مبتلا هستید لازمه به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه بفرمایید.

سلام من 18 سالمه زیر فکم دو طرف یه چیز سفت هست برامده نیست فقط با لمس کردن خودم میتونم بفهمم یکی کوچیکه یکی هم بزرگتره دست میزنم درد نداره امکان داره خطرناک باشه؟

سلام احتمالا این حالت شما بیانگر یک سرماخوردگی اخیر هست جهت اطمینان خاطر از سلامتتان یک آزمایش سی بی سی انجام دهید.

سلام ،بنده دو شبه موقع خواب بعد اینکه کمی دراز میکشم درد در غدد لنفاوی گلو احساس میکنم گاهی یک طرف گاهی هر دو سمت بعد که گرم میکنم آروم میشه دردش شبیه ورم ولی در ظاهر چیزی مشخص نیست کمی سنگینی در گوشم گاهی احساس میکنم ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

سلام خسته نباشید من چند ستل پیش که سنم کم بود دندونم خراب شد پایین سمت چپ
نرفتم درست کنم
موند موند تا الان و کم کم غده لنواوی سمت چپ صورتم باد کرد و موند
راه درمانش چیه دندونمو بکشم تورمش میخوابه ؟ ممنون میشم جواب بدید

سلام خسته نباشید من یه پسر 15 ساله هستم در کشاله رانم در سک رفحدود 1 ماه و چند هفته شاهد بزرگ شدن غدد لنفاوی شدم اول کوچک بود بعد بطرگ شد و بعد دوباره کوچک شد و ثابت مانده 1 هفته ای هم هست که این سمت کشاله رانم هم بزرگ شده الان درهر دو طرف وجود دارد یکی بزرگ پیشه اون یکی کوچک و برعکس و چند روزی هم هست پشت گردنم غدد لنفاوی بزرگ شده الان من چه کار کنم اگه جواب ممنون میشم

سلام من حدود چند سالی هست به صورت مکرر گره لنفاوی پشت گوشم و بعضی وقتا زیر فکم ورم میکنه میخابه میخاستم ببینم علتش چیه بنده مبتلا به سینوزیت و الرژی هم هستم

,سلام من دختر م پنج ماهشه و یک دونه پشت گوشش روسرش از موقعه ای بدنیا اومد داشت والان که پنج ماهشه یکم پهننتر شده خییییییلللللللیییییی نگرانم دارم دق میکنم میشه بگید خطرناکه عایاااااااتتت

سلام اگر از ابتدای تولد بوده احتمالا یک توده چربی و یا استخون هست و خطری نداره و جای نگرانی نیست ولی اگر تغیری در این توده هست با دکتر متخصص کودکان مشورت نید

آقای دکتر سلام و خسته نباشید من یه پسر 16 ساله هستم در دوطرف کشاله ران من غدد لنفاوی بزرگ شده اول یه طرف اومد و بعد چند هفته طرف یکی تقریبا یه ماه و خرده ای هست متوجه شان شدم و هی بزرگ میشن و کوچک میشن چند هفته پیش متوجه بزرگ شدن غدد لنفاوی در پشت گردنم شدن لطفا من را راهنمایی کنید خیلی ممنون

سلام با توجه به این که التهاب غدد لنفاوی شما متناوب بوده و همزمان گردنتان مبتلا شده حتما با دکتر متخصص داخلی مشورت کنید.

سلام،من حدود دو سال پیش سمت چپ گردنم تقریبا زیر گوشم احساس درد میکردم،انگار گردنم از تو زخم شده باشه،رفتم دکتر بعد از کلی آزمایش و سونو گفتن غدد لنفاویت ورم کرده و دارو دادن که حدود دو ماه استفاده کردم ولی تاثیری نداشت،در ضمن خودم هیچ گونه تورمی روی گردنم نمیدیدم،هنوز هم گردنم درد میکنه مخصوصا فصل تابستون و یا وقتی شالو روسریم اون قسمت گردنمو لمس میکنه.نظر شما چیست؟

سلام شما نیاز به بررسی مجدد و بیشتری دارین از پزشک خودتان مشورت بگیرید.

سلام من 18 سالمه زیر فکم دو طرف یه چیز سفت هست برامده نیست فقط با لمس کردن خودم میتونم بفهمم یکی کوچیکه یکی هم بزرگتره دست میزنم درد نداره امکان داره خطرناک باشه؟

سلام احتمالا این حالت شما بیانگر یک سرماخوردگی اخیر هست جهت اطمینان خاطر از سلامتتان یک آزمایش سی بی سی انجام دهید.

سلام من یک غده پشت گوشم دارم از موقعی که به دنیا آمدم پشت گوشم بوده و درد هم نداره و نرم است . این بی خطره یا نه؟ روش درمانی هم داره

سلام اگه درد نداره و رشد نکرده خطر نداره ولی اگر بخواهید درش بیارین به جراح عمومی مراجع بفرمایید.

سلام و عرض ادب
اذر ماه پارسال حدود یک سال پیش انفلونزای شدیدی گرفتم که تو عمرم بی سابقه بود. قبلش هم ایمپلنت انجام داده بودم. سابقه بیماری لثه هم از قبل داشتم که حدود ۱۰ سال پیش جراحی لثه انجام دادم. نزدیک ۸ ماه هست که غدد لنفاوی گردنم متورم شده و خیلی نگرانم. می خواستم بدونم دکتر با چه تخصصی باید مراجعه کنم و علل متورم شدن غدد لناوی گردنم چی می تونه باشه؟ لازم به ذکر هست که چند ماه بیشتر هم ایران نیستم و می خوام قبلش حتما مداوا بشم. ممنون می شم راهنماییم کنید.

سلام به احتمال زیاد مشکل در ناحیه فک شما می باشد ولی جهت چک آپ کامل به متخصص داخلی مراجعه فرمایید.

سلام من بیست سالمه و یه ماهی هستش که در ناحی زیر گوش و در گردنم درد شدید ناگهانی رو حس میکنم که خودش خودبه خود معمولا خوب میشودمعمولا بدنم داغ هستش و کمی احساس خستگی میکنم بایدبه کدام متخصص مراجعه کنم

سلام شما نیاز به مشاوره به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی دارید.

سلام من جوان22ساله به طور همزمان در سه نقطه بدنم(قسمت سمت چپ پایین گردن،بالای قفسع سینه و زیر بغل)این علائم به طور یکباره در یک شبانه روز به وجود اومده گردنم غدش سفته هر وقت دست میزنم درد میکنه اندازشم بزرگ شده هیچ علائمی از جمله کبود وزن و غیره نداشتم
توی سونوگرافی و سی تی اسکن منشع خاصی ندارن وفقط دونه های ریزی توی سینته میخواستم بهم بگین این خطر جدی داره علائم سرطانه؟

سلام من ۳۲ سالمه سال ۹۲ احساس خفگی ناحیه گلو داشتم که بعد کلی ازمایشو سونو تشخیص دکترا این بود که از استرس حس خفگی در گلوم بهم دست میده که خوشبختانه هم اونطوری شد و من بعد کنکور کامل حس خفگیم برطرف شد ولی یه توده سفت و بی تحرک زیر گوش چپم حس کردم از اون موقع به چندتا دکتر مراجعه کردم گفتن چیز خاصی نیست الان نزدیک ۷ سال زیر گوشم دست میزنم یه توده سفت لمس میشه و من هربار نگرانم که نکنه دکترا تشخیص غلط دادن و چیز مهمی باشه که جدیدا هم گاهی اوقات اون ناحیه تیر میکشه واقعا نمیدونم الان باز به دکتر مراجعه کنم یا چیز مهمی نیست ممنون میشم پاسخ بدید

سلام هرازگاهی به متخصص مراجعه بفرمایید هر چند که به نظر نمی رسد موضوع مهمی باشد.

سلام خسته نباشید
آقای دکتر من 18 سالمه و از وقتی که یادم میاد دو غده غضروف مانند پشت دو گوشم دارم آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارد و چقدر می تواند خطر ناک باشد؟

سلام بنظر با توجه به این که بقول شما این غضروف تغییری نکرده اند خطری ندارد ولی حتما با متخصص داخلی مشورت کنید.

سلام ،امروز دردزیر فک سمت چپ دارم، دست که میزنم توده ای اندازه پسته حس می کنم،عضلات گردنم هم درد میکنه و زبانم هم کمی درد میکند ،علتش چی میتونه باشه، ضمنا دندان فک بالا عفونت داره و مشکل تیروئید کم کار هم دارم.

سلام من چند روزه که دقیقا زیر چونه م رو که دست میزنم یه چیز برجسته شده انگار که یه رگی چیزی ورم کرده و سفت شده و درد داره اگه یکم بهش فشار بیاد دندونامم درد میگیره و دردش تا زیر گوشم. میره میشه لطفا بگید دلیلش چیه؟ ممنون میشم

سلام احتمالا مشکل دندانپزشکی باشه لذا به دندانپزشک و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه بفرمایید.

سلام وقتتون بخیر من ۲۹ سالمه حدود دو ماهه که وقتی زبونم میدم بالا غدد لنفاوی زیر فکم از دو سمت برجسته میشه اما نه درد دارم و نه در حالت عادی مشخص هست فقط وقتی زبونم به سمت بالا میدم انگار غبغب برجسته ای ایجاد میشه و غدد لنفاوی متورم میشن که قبلا اصلا اینجوری نبود، آیا خطر ناک هست؟ و اینکه به چه متخصصی باید مراجعه کنم؟
( من سابقه آلرژی در حد عطسه و خارش چشم و بینی و گلو دارم و دارو مصرف میکنم )

سلام شاید این حالت شما به آلرژی ربط داشته باشد. شما به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

سلام برای تشخیص قطعی با متخصص داخلی مشورت کنید.

سلام ببخشید من زیر گونه ام یه چیزی شبیه غده است و فکم هم حالت برآمدگی پیدا کرده نشانه چیست؟

سلام برای تشخیص قطعی با متخصص داخلی مشورت کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اگر بدانید که سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها از مکانیسمی کمک می‌گیرد که حاصل آن تجمع گلبول‌های سفید خون درغدد لنفاوی بدن است،دیگر از بزرگ و دردناک شدن این غده‌ها که بیشتر در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران تجمع دارد، نگران نمی‌شوید. البته غدد لنفاوی در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شود. مثلا عفونت شست پا یا دست ممکن است به ورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران منجر شود.

نکته مهمی که می‌تواند ترس از غدد لنفاوی متورم شده را کاهش دهد، آن است که ورم این غده‌ها بیشتر در ناحیه گردن اتفاق می‌افتد که می‌تواند ناشی از سرماخوردگی‌های ویروسی یا باکتریایی، عفونت سینوس‌ها، گوش، پوست، عفونت دندان، بیماری‌های انگلی و حتی بیماری‌هایی چون سل باشد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با تاکید بر این‌که تورم غدد لنفاوی در بسیاری موارد و بویژه در کودکان نشانه خطرناکی محسوب نمی‌شود، می‌گوید: یک غده لنفاوی طبیعی توده‌ای نرم، لاستیکی و متحرک با‌قطر کمتر از یک سانتی‌متر و حداکثر دو سانتی‌متر است که معمولا تحت تاثیر یک بیماری زمینه‌ای عفونی متورم، بزرگ و حساس می‌شود، اما اگر غده لنفاوی پس از بهبود بیماری طی دو تا سه هفته کوچک نشود و حتی بزرگ و متعدد بشود و با تب، رنگ پریدگی و کم‌خونی نیز همراه باشد، نیاز به پیگیری تخصصی دارد.


تورم مکرر غدد لنفاوی در کودکان

دکتر عبدی در گفت‌و‌گو با جام‌جم بزرگی غدد لنفاوی زیر فکی و گردنی زیر دو سانتی‌متر را در کودکان به‌دلیل ابتلای مکرر به سرماخوردگی و گلو‌دردهای چرکی طبیعی می‌داند و تاکید می‌کند: تورم غدد لنفاوی در کودکان معمولا نگران‌کننده نیست، حتی تورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران نیز در افراد جوان به دلیل بی‌توجهی نسبت به بروز زخم‌های ناشی از فعالیت‌های شغلی در ناحیه دست و پاها زیاد اتفاق می‌افتد. چرا که معمولا تورم غدد لنفاوی معمولا در نواحی اطراف و کمی دورتر از ناحیه آسیب‌دیده بدن رخ می‌دهد. البته این تورم‌ها در صورتی که جراحتی در بدن وجود داشته باشد و با تب و کم خونی نیز همراه نباشد، بی‌خطر تلقی می‌شود.چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

بیماری‌های عفونی، غدد لنفاوی را متورم می‌کند

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

دکتر عبدی با تاکید بر این‌که ارزیابی اولیه غدد لنفاوی متورم از لحاظ وجود بیماری‌های همراه با عفونت در شخص و وجود زخم‌هایی در اطراف غدد در تشخیص علت بروز آن بسیار اهمیت دارد، می‌گوید: داشتن نشانه‌هایی از گلو درد، خستگی، کاهش وزن یا داشتن تماس با حیوانات، تماس‌های جنسی مشکوک و نیز مصرف برخی داروهای ضد تشنج می‌تواند بزرگی غدد لنفاوی را با علت‌هایی مشخص و قابل درمان توجیه کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، می‌گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 50 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.


از درمان ساده تا تخصصی

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می‌شود. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم‌هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می‌یابد. فراموش نکنید که عفونت‌های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده‌ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند؛ اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون علت است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.


پونه شیرازی‌‌ / ‌‌گروه سلامت

این روزها با شیب کمی شاهد افزایش ابتلا، مراجعه به بیمارستان‌ها و نیز مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در بازه سنی ۵ تا ۱۷سال هستیم. افزایش ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا می‌تواند به‌خاطر ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور باشد.

برای کنترل و مهار یک بیماری که تبدیل به اپیدمی شده باید ماهیت بیولوژیک عامل بیماری‌زا را به‌خوبی بشناسیم و نسبت به وضعیت اپیدمیولوژیک آن بیماری نیز آگاهی نسبی داشته باشیم.

درست از زمانی که دو خواهر یا دو برادر دوقلوی همسان به دنیا می‌آیند از طرف پدر و مادر و دیگر افراد تناسباتی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ لباس‌های شبیه هم، هدیه‌های کاملا مشابه و برخوردهایی یکسان. در واقع به‌طور ناخودآگاه دو فرزند دوقلو با همدیگر بزرگ می‌شوند در صورتی که ممکن است از خیلی جهات تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

متخصص گفتاردرمانی و عضو انجمن شکاف لب و کام در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

گفت‌و‌گو با دکتر مسعود پارسانیا، ویروس‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه

یك روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند نوعی اختلال اضطراب فراگیر طی بحران كرونا بسیاری را درگیر كرده است و همچنان ادامه دارد

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

سریع پیدا کنید

ممکن است شما در زمان نگاه کردن به آینه و یا معاینه گردنتان متوجه وجود یک توده در آن شوید، در این زمان اولین سؤالی که به ذهنتان می رسد این است که چرا این توده به وجود آمده، آیا این توده خطرناک است، این را در نظر بگیرید که توده ممکن است دردناک باشد یا حتی ممکن است هیچ دردی حس نشود از این رو در موارد زیادی توده های گردنی در طی زمان زیادی از وجودشان مشخص نمی شوند، ممکن است با معاینه توسط پزشک و یا خود شخص تشخیص داده شوند، سوال اینجاست که کدام توده در گردن خطرناک است ، موسسه تصویربرداری و سونوگرافی تیراد این مقاله را به پاسخ سوال این کاربران اختصاص داده است.

اکثر توده های گردن ناشی از غدد لنفاوی بزرگ شده هستند و گاهی اوقات غدد بزاقی و یا غده تیروئید بزرگ شده و یا توده مادرزادی هستند.

در موارد زیادی توده های گردن به دلیل بزرگ شدن غدد لنفاوی می باشد، این غدد ممکن است بنا به دلایل مختلف بزرگ شده و در معاینات احساس شوند، شایعترین دلیل بزرگ شدن این غدد عبارت‌اند ازچگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، عفونت گلو و یا دندانپزشکی اغلب موجب می شود یک و یا چند غده از غدد لنفاوی دچار عفونت شود، این گره ها نرم هستند و دردناک نیستند، در عین حال به محض از بین رفتن عفونت به حالت اولیه خود باز می گردند.

در مواردی غدد لنفاوی به طور مستقیم درگیر عفونت باکتریایی می شوند، چنین گره هایی کاملا حساس به لمس هستند و موقع لمس دردناک می شوند

برخی انواع عفونت های سیستمیک باعث می شوند تا چندین لنف نود بزرگ شوند، از جمله لنف نودهایی که درون گردن هستند، از جمله این عفونت های سیستمیک (بیماریهای عفونی) می توان به سل، اچ آی وی و یا همان ایدز و نیز بیماری مونونوکلئوز اشاره کرد.

در ادامه مقاله کدام توده در گردن خطرناک است باید بگویم تقریبا بزرگترین گروه کاربرانی که با ما در تماس هستند و به دنبال جواب سؤالاتشان می گردند دسته ای هستند که دچار یک توده و یا یک برآمدگی در گلویشان شده اند، برخی از آنها اظهار می کنند که این توده ها دردناک هستند و نگران خطرناک بودن آنها هستند ولی باید بگویم تقریباً در موارد بسیاری از این افراد جواب غدد لنفاوی گردن است، برایتان توضیح می دهم

اگر شما هم به تازگی یک توده کوچک در گردنتان زده که اتفاقا دردناک هم هست و به گفته بسیاری احساس می کنید اندازه یک نخود است این قسمت جوابتان را می گیرید

این برآمدگی ها در اکثر موارد ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی غدد لنفاوی گردن هستند، به ندرت تورم غدد لنفاوی در اثر سرطان ایجاد می شود

لنف نودها که به عنوان غدد لنفاوی گردن بیان می شوند در حقیقت یک خط دفاعی بدن در مقابل ویروس ها و باکتری هایی هستند که ممکن است وارد بدن شما شوند، این غده ها ویروس ها و باکتری ها را قبل از اینکه بتوانند به قسمت‌های دیگر بدن آسیب بزنند به دام می اندازند و البته در مناطق مختلفی از بدن مثل گردن، زیر چانه، کشاله ران و زیر بغل وجود دارند.

اگر این غده ها دردناک و متورم شوند نشان دهنده یک عفونت ویروسی و یا باکتریایی در بدن است و به طور معمول کمپرس آب گرم  به راحتی می تواند این غده های دردناک شده را آرام کند و نیازی به نگرانی نیست ولی اگر نیازی به درمان باشد آنچه که روند درمان را مشخص می کند علتی است که باعث شده تا غدد لنفاوی گردن برجسته و دردناک شوند.

در اکثر مراجعین ما با این شرایط (تورم غدد لنفاوی) پاسخ این است که کمی صبر کنید این برجستگی ها تا دو سه هفته آتی از بین خواهد رفت ولی اگر بعد از این مدت زمان بازهم این احساس و برجستگی وجود داشت لازم است تا یک سونوگرافی انجام شود.

 

 

در جواب این سوال که کدام توده در گردن خطرناک است باید گفت یک علت کمتر رایج (شیوع کمتری دارد) در توده های گردن سرطان غدد لنفاوی است، مقاله ای که در اینجا گذاشته ام به شما کمک می کند تا در مورد سرطان های متاستاتیک به غدد لنفاوی بیشتر بدانید

توده های سرطانی در افراد مسن شایع تر است ولی ممکن است در جوانان نیز اتفاق بیافتد، توده ممکن است ناشی از سرطانی در ساختارهای نزدیک به غدد لنفاوی باشد، از جمله غده تیروئید که با سرطانی شدن امکان گسترش به این غدد را دارد.

وجود سرطان در ساختارهای گردن و دهان و یا ساختارهای دورتر می تواند با متاستاز به این اندام مواجه شود و همچنین در شرایطی خود غدد دچار سرطان می شوند.

در این شرایط توده ها دردناک و حساس به لمس نیستند و اغلب در معاینات به شکل سخت ظاهر می شوند.

 

همچنین غدد بزاقی می توانند بر اثر عفونت و یا سرطان دچار تورم شده و بزرگ شوند

بزرگ شدن غده تیروئید که گواتر شایع ترین علت آن است نیز باعث تورم و رشد در ناحیه گردن و وجود توده می شود، سرطان و یا عفونت های تیروئید نیز باعث رشد غده می شوند، توده های تیروئید تأثیرات زیادی را بر روی سلامت بیمار دارند، این غدد فعالیت های بدنی از جمله سوخت‌وساز بدن و ضربان قلب را کنترل نموده و رشد غده بنا به هر دلیل عوارض زیادی را به همراه دارد، این توده ها به روش نمونه‌برداری آزمایش و بررسی می شوند و در صورت خوش‌خیم بودن و یا بدخیمی هایی با شرایط مساعد می توان از طریق روش‌های غیر جراحی آنها را درمان نمود.

توده هایی پر از مایع، این توده ها معمولا بی ضرر هستند مگر اینکه عفونی شوند، بعضی از کیست ها به دلیل ناهنجاری هایی که در دوران جنینی رخ می دهد از زمان تولد به همراه نوزاد خواهند بود و نیز برخی از کیست ها در پوست گردن رشد می کنند که به آنها کیست های اپیدرموئید اطلاق می شود.

اغلب این توده ها مادرزادی هستند و منشأ وریدی دارند، این توده ها خطرناک نیستند و ممکن است با تغییر رنگ پوست همراه باشند. اکثرا با گذشت زمان بهبود می یابند و در موارد زیادی می توان با روش‌های رادیولوژی مداخله ای آنها را درمان نمود، این توده ها جایی برای نگرانی ندارند

کدام توده در گردن خطرناک است ، این علائم و نشانه ها را در مورد خطرات توده های گردن در نظر بگیرید

در این مورد برخی افراد نگران وجود درد در ناحیه توده هستند و باید گفت بر خلاف تصور وجود درد بیشتر به نفع خوش‌خیمی بوده و نگرانی کمتری را نسبت به توده های بدون درد می طلبد.

در بررسی هایی که برای پاسخ سؤالتان ( کدام توده در گردن خطرناک است ) انجام شد علائم هشدار دهنده را مطالعه نمودید ولیکن این موارد را در نظر بگیرید که اگر توده گردن شما بیشتر از چند روز باقی مانده باشد مخصوصا اگر علائم هشدار دهنده را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید، وجود تب به همراه این توده به این معنی است که باید در مراجعه به پزشک کمی سریعتر عمل کنید.

در ابتدا پزشک با یک معاینه فیزیکی نسبت به رد و یا قبول برخی احتمالات اقدام می کند، در این موارد اگر پزشک به طور مثال متوجه توده ای در غده تیروئید شود به بررسی این توده می پردازد، به این شکل پزشک متوجه این خواهد بود که چه کاری بایست انجام شود.

سونوگرافی ناحیه گردن بهترین روش تشخیص جهت بررسی توده های گردن و تعیین چگونگی روند درمان هستند، بنابراین در درجه اول پزشک با بررسی سونوگرافی سعی دارد تا متوجه اینکه کدام ناحیه اگر گردن دچار توده شده و بافت ظاهری توده یا سایز آن مبین چیست و در مراحل بعدی موارد دیگری مورد بررسی قرار می گیرد از جمله

 

درمان در نظر گرفته شده بر اساس بیماری که تشخیص داده شده است خواهد بود و بر این اساس پزشک متخصص مربوطه نسبت به تجویز دارو، جراحی و یا دیگر درمان‌ها اقدام می کند.

این موسسه به عنوان تنها موسسه فوق تخصصی در زمینه درمانهای کم تهاجمی در بیماری های تیروئید فعال بوده بنابراین در زمینه توده های گردن اگر این توده ها ناشی از تیروئید و یا متاستاز به غدد لنفاوی از طریق تیروئید بوده باشد می توانید از طریق این موسسه اقدام و پس از تشخیص توده و شرایط آن برای درمان بیماری تان اقدام نموده تا در صورت امکان از روش‌های کمتر تهاجمی آر اف تیروئید و یا ماکروویو برای درمان بهره بگیرید.

پادکست مرتبط با مقاله

آیا این مطلب مفید بود، امتیاز بدهید

۲.۹ / ۵. ۲۱

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

به عنوان اولین نفر رای دهید!

دکتر حجت ابراهیمی نیک

فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی مداخله ای ، متخصص رادیولوژی

عضو هیئت مدیره مرکز سونوگرافی تیراد

طی دوره های آموزشی در کشورهای چین، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا در زمینه درمان بیماریهای تیروئید با کمک روشهای کمتر تهاجمی

اولین پزشک ایرانی که موفق به درمان توه های تیروئیدی به روش آر اف در ایران شدند

سلام وقتتون بخیر اینجانب ۴۲ ساله در حدود ۸ ماه پیش با درد و تورم در سمت راست گلو متوجه ندول سرد به اندازه ی از ۲۰.۹ *۱۱.۸در تیرویید شدم و دوبار fna انجام دارم که آخرین بار در حدود ۳ ماه پیش بود و بدخیم گزارش نشد در سنوی جدیدی که انجام دادم اندازه ی ندول به ۱۶/۸*۱۱.۸ تبدیل شده ولی در تمام سونوها در ۸ ماه گذشته دو لنف نود در سمت راست به اندازه ۱۳*۳.۸ و ۱۰.۷*۳.۳ و دو لنف نود در سمت چپ به اندازه ی ۱۳.۵*۳.۲ و۱۰*۵.۵ وجود دارد آیا احتیاج است که از لنف نودها نمونه برداری شود

سلام . لطفا برای سونو و نمونه از مطب وقت بگیرید.

همسرم ۴۷ ساله هستند و امروز در عکس دندانپزشکی متوجه توده ای شدند که پایین فک نزدیک گوش هست. اما توده ای قابل لمس نیست. هیچ درد و مشکلی هم ندارند. همسرم کم کاری تیروئید هم دارند. لطفا راهنمایی کنید به چه متخصصی جهت بررسی مراجعه کنیم

به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.

سلام برادر من ۲۷ ساله است ۳ ماهه که خارش زیاد داشته و بعد از سی تی و آزمایش تشخیص لنفوم گردن دادن آیا خطرناکه و امکان بهبود کامل هست ممنونم

سلام. لنفوم به طور کامل قابل درمان هست جای نگرانی نیست.

سلام وقت بخیر.من پنج ماهه غدد لنفاوی گردنم ورم کرده و خیلی درد میکنه کلی هم بابتش دکتر رفتم پیش متخصص های مختلف اما خوب نشدم الان دکترم نمونه برداری نوشته برام خودم حس میکنم تو این یه ماه کوچیکتر شده امادردش هنوز هست ایا خطرناکه؟ من چیکار باید بکنم؟ممنون میشم زود جواب بدین

سلام بهتره بیوپسی کنید.

ببخشید اشتباه نوشتم سمت چپ،سمت راستش هست

سلام،وقت بخیر دخترم دوازده سالشه ،امشب یدفه متوجه برجستگی زیر گلوش سمت چپ شد ،وقتی دست زدم دوتا گلوله بصورت مورب بالای هم زیر گلوش حس کردم که اندازه ی تیله هست و تکون هم میخورن ،توی بچگی هم زیر بغلش بود که از بین رفته ، خیلی نگران شدم،خودم کم کاری تیروئید دارم ،لطفا راهنمایی کنید، آیا خطرناک نیست؟

سلام ممنونم سونوگرافی بدید.

سلام من در ناحیه گردن سمت چپ گردنم دچار تورم شد اول کم بود ولی بعد از دو الی سه ساعت یکم بزرگتر شد بعد هم وقتی دست می زنم درد می گیره و هی اندازه روم تغییر می کنه یکبار بزرگ میشه یکبار کوچک و ضمنا من ۱۴ ساله هستم

سلام باید نمونه برداری انجام بدین.

سلام دخترم۷سالشه،امروز ناگهانی گفت زیرگلوم دردمیکنه وقتی لمس شد احساس توده اندازه نخودحس شدکه موقع لمس وحرکت گردن درد داره‌دخترم بی قراری میکنه و تواین شرایط کرونا منم نگرانم ،لطفاراهنمایی کنین آیالازمه بدکترمراجعه کنم ؟لطف کنین امروز جواب بدین نگرانم

سلام. باید سونوگرافی بشن.

سلام مادرم ۵٠سال دارن در ناحیه پایین گردن و نزدیک شانه یک توده ایجاد شده، اخیرا قطرش١٠cmشده.در سونوهای اول به ایشون گفتن لیپوم هستش ولی هفته پیش یه دکتر بهشون گفتن ممکنه کیست باشه ماهیت و ریشه‌ش مشخص نیست. نگرانیم خدایی نکرده مربوط به تیروئید نباشه؟؟تنها دارویی هم ک سالهاست مصرف می‌کنن لووتیروکسین هست تیروئید کم کار دارن

سلام همسرم ۴۵سالشه چندروز متوجه شدیم سمت راست گردن زیر فک یه کم بزرگ شده وقتی دست میزنی توده حس میشه به نظر شما چیه وبه کدوم متخصص مراجعه کنیم

سلام. بهتر است شما به همکاران متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید به احتمال زیاد یک لنفاو واکنشی هست و به احتمال کمتر تورم مربوط به غدد بزاقی می باشد که این موارد در سونوگرافی نای و گردن مشخص میشه.

سلام من به طور مادر زادی دو تا برجستگی دوطرف گردنم بود که تکون میخورد چند بار رفتم دکتر گفت خطر نداره اما الان یه ساله یکیشون رفته بالاتر روی شاهرگم و سفت شده و سرم و شونه هام و دستام به شدت درد میکنه گردنمم در د میکنه چی کار کنم تو رو خدا کمک‌ کنیدخیلی میترسم

سلام من سه هفته میشه گرفتگی صدا دادم رفتم دکتر با یه سری دارو برای معده یکی دو روز صدام بهتر شد درستن بگم که بچه کوچک دارم و بیشتر درگیر اوانا هستم و سر و صدا زیاده و امروز متوجه پایین کدوم متوجه که غده شدم و مشکل در تنفس دارم و گوش هام هر دو سنگین شده و شنوایی گوش چپم کم شده ناگفته نماند مشکل رفلکس معده دارم

سلام خانوم من یه توده خیلی کوچک و فکرکنم تحرک هم داره و نرمه در پشت گردن داره الان دو سه روی هست به نظر شما چیکار کنم

سلام،من ۲۳سالمه چند ماه پیش یه غده کوچیکی پشت گردنم زیرموهام احساس کردم هیچ علائمی نداره اندازه اش هم تغییر نکرده ولی الان می ترسم میگم شاید خطرناک باشه میشه کمکم کنین

سلام وقت بخیر پسرم کمی سرفه می کرد سونوگرافی تیروید انجام داد اسکن وبعد ازمایش ودر نهایت توسط دکتر ابراهیمی نمونه برداری از توده های کنار تیروئید انجام داد دکتر گفت نمونه بردای مشکلی نداره ولی کیست یا توده ای توی گردنش باید برداشته بشه لطفا من راهنمایی کنید بای به چه تخصصی مراجله کنم وآیااین مشکل خطرناکی؟ سپاس

سلام دوست عزیز بهتر است به همکار جراح سر و گردن مراجعه کنید تا کارتان را انجام دهند

این مقاله عالی بود. جواب تمام سوالامو گرفتم

ممنون از نظر خوب شما

سلام ببخشید برادر من سه تا غده کنار گردن و پایین گوشش داره ولی اصلا درد نداره و رفتیم سونو و یدونه از اونارو هم در اوردن ولی بقیش مونده الان با این وضعیت خطرناکه ؟؟

سلام من حدودا ۸ ساله سمت چپ ندول سرد دارم و نمونه برداری کردم وجوابش کیست خونی بود ومشکلی نداشت، گاهی اوقات به شدت درد میکنه ودردش به گوشم میزنه وچند روزه سمت راست وچپ نافم هم تیر میکشه درد میکنه نگرانم که یه وقت غده پخش شده باشه میشه کمکم کنین

دختری ۲۰ساله هستم که سه روزه متوجه شدم روی گردنم آخر فکم یکم پایینتر وقتی دست میزنم احساس درد خفیف میکنم. با دستم که ماساژ میدم احساس وجود یه توده ی خیییلی کوچیک و درد ناک میکنم. به نظرتون ضروریه که توی اوضاع کرونا برم سونوگرافی؟

سلام اسم من سجاد ۳۳ سال دارم به تازگی متوجه شدم در سمت چپ پشت گردنم توده ای به بزرگی یک نوخود وجوددارد و هنگام لمس دردی هم ندارم ولی گاهی وقت ها درد خفیفی همراه با خارش حس میکنم که درد ها بیشتر در سمت چپ اگه منو راهنمای بکنید ممنون میشم

دارم از درد میمیرم. از نوزادی زیر صورتم نزدیک گردن متورم بوده و هست. همینطور روی زبونم زخم های متورم هست. همینطوری زیر گوش چپم. اینها معمولا درد ندارن. سالی یک هفته متورم میشن، درد میگیرن، چرک میکنن. و جلوی باز کردن دهانم رو میگیرن. الان دهانم قفل شده. داخل گلوم و زبونم درد داره. دهانم مدام بزاق تولید میکنه. نمیتونم توف کنم. نمیتونم قورت بدم. فقط بگید چی کار کنم. میترسم بخوابم، نتونم نفس بکشم و بمیرم. کمک

سلام .وقت بخیر پسر من اواخر سال ۹۷ واوایل ۹۸ دچار ورم در ناحیه گردن وزیر چانه شد به چند پزشک مراجعه ودرنهایت پس از چند آزمایش وسونو به متخصص خون معرفی شدیم وایشون هم نمونه برداری نوشتن که انجام شد وغدد لنفاوی ری اکتیو تشخیص داده شد ودکتر فرمودند هیچ مشکلی نیست ونیازی به چیزی ندارد .ولی الان دوباره غددش یکم ورم کرده البته پیش دکتر رفتیم آزمایش دوباره نوشت ووقتی نگاه کرد بازهم گفت مشکلی نیست .سوالم اینه که پس چرا این غدد کوچک نمیشه ودوباره بزرگ شده ممنون

در سونوگرافی انجام شده : ابعاد لوپ چپ تیرویید ۳۵*۱۳*۱۴ میلیمتر و حجم آن ۳.۶ میلی لیتر وابعاد لوپ راست تیروید ۳۸/۱۱/۲۲ میلیمتر و حجم آن ۴.۸ میلی لیتر اندازه گیری شد.ضخامت ایسموس۲.۸ میلیمتر میباشد. چند کیست کولوئید با قطر کمتر از ۴ میلیمتر در پارانشیم هر دولوپ تیروید دیده می شود.اکوزنیسته بافت تیروئید در هر دو سمت طبیعی و پترن آن یکنواخت است.ضایعه فضا گیر سالید در بافت تیروید دیده نشد. لنف نودهای برجسته ری الکتیو با حداکثر قطر ۶ میلیمتر در زنجیره ژوگلر قدامی چپ(LEVEL2) دیده می شود . لنفاد نوپاتی در سایر فضاهای گردنی قابل رویت با سونگرافی دیده نشد. T3=102.3 T4=10.9 TSH(99/02/16)=2.1 TSH(97/09/14)=2.8 با تشکر از آقای دکتر خیلی نگرانم لطفا راهنمایم کنید.

سلام من یه دختر دوساله دارم که بغل گردنش دوسه تا توده های کوچیک کنار هم هستن که هم قابل مشاهده هستن وهم بالمس کردن تعدادشون مشخص هستش.فکر نمیکنم دردناک باشه.و یه شش ماهی هست که هستش .البته نمیدونم قبلش بوده یا نه.چون دقت نمیکردم.ایا خطرناکه یا خودش رفع میشه؟

سلام من چند روزه هر دو طرف لوزهام خیلی درد داره قبل از اون هم دندونم درد میکرد هر از گاهی اینا دردشون شدید میشه قبلا هم ۵ سال پیش هوچکین داشتم شیمی درمانی شدم الان خیلی نگرانم لطفا جواب بدید که چی کار کنم

سلام شوهرم چندوقت بودگلودرد داشت دیروز سونوگرافی انجام داده وگفته لوب های تیروییدکمی بزرگ است ودرناحیه فوقانی زنجیره ژوگولورچپ یک لنف نود راکتیو ۲۹mmدیده میشه الان چرک خشک کن داده دکترتااستفاده کنه ولی من خیلی نگرانم ممکن خطرناک باشه لطفاراهنمایم کنید

سلام من خانم هستم ۲۸سالمه، تقریبا پنج ساله، روی لوزه هام برفک یاهمون افت میزنه که سفیدو دردناکه، همراه باافت تب هم دارم، اما تبم بعضی موقع ها قط و بعضی موقع ها میره بالا، قبلا یه باردکترهم رفتم سردرنیاوردن، خیلی نگرانم

سلام من چند ماهی میشه که یه غده تو سمت راستم به وجود دکتر ها میگن غده لنفاوی هست و درش بیارم .فقط میخواستم بدونم میشه که سرطان باشه

سلام خسته نباشید ،من حدود یک هفته قبل از عید که حدود۵۰روز میباشدمتوجه برامدگی سمت راستگردنم شدم که اندازه اون کم نشده ودر سونوگرافی که ازون گرفتم نوشته دولنفنودبه سایزهای سی وچهاروهیجده میلی مترودیگریپانزده ودوازده میلی متر با نافslitمشاهده میشودم

سلام من ۴٩ساله دوماه پیش به صورت اتفاقى یک تود ى کوچک متحرک در داخل لپم لمس کردم که نه درد دارد نه زخم فقط لمس از داخل میشود

سلام.پسر ۱۶ساله هستم.حدود ۲ماه هست.۲غده پشت گردم سمت راست. یکیش قابل حرکته و اون یکی سفته. حس میکنم بعضی وقتا درد هم میگیره گردنم. من قبلا حدود ۵ماه پیش دو تا دندون و تعدادی از دندون هامو درست کردم.ودچار کمبودی پلاکت خون هم هستم واین قضیه خیلی نگرانم کرده .لطفا زود تر پاسخ بدید ممنون.

معمولا با توجه به این شرح حال مسئله خاصی نیست ولی اگر بیشتر از دو ماه این تورم ها رو احساس می کنید بهتره یک سونوگرافی از ناحیه گردن انجام بدید تا بررسی بیشتری انجام بشه و بر اساس سونوگرافی تصمیم بگیریم که نیاز به کار اضافی هست و یا اقدامی نیاز نداره موفق باشین

سلام.خسته نباشید من یک دندون کشیدنی داشتم ولی چون نکروز بود یک سال بود که اقدام نکرده بودم و همین مسئله باعث آفت شرکی شده بود در دهانم.حالا پشت گردنم غده خیلی کوچولو زده رفتم دکتر تشخصی دادن غده لنفاوی یهم دارو دادن از جمله ناپروکسن ۵۰۰ تا الان ۲ تا ۱۲ ساعت خوردم بدنم مثل پشه زدگی ریخته بیرون میخوام بدونم عوارض این دارویه؟ ضمن اینکه آموکسی سیلین و میترونیدازول هم دادن البته تاحالا این دو دارو رو زیاد خوردم و هیچ عوارضی نداره فقط ناپروکسن دفعه اولمه. به نطرتون این حالت پشه زدگی که در بدنم زیاده عوارض ناپروکسن ۵۰۰؟ وایا اگر هست چکار کنم؟ میتونم عوض کنم دارو رو؟ پزشک در دسترس نیست. باید اینو بخورم ۲هفته ی دیگه بزم آزمآیش بعد برم پیش دکتر. ممنونم

سلام دوست عزیز سوال شما در حیطه کاری این مرکز نیست لطفا به همکاران غدد مراجعه کنید

سلام من زیر گوشم یکم روی لپم یکم التحاب پیدا کرده ودر دوساعت رفت و الان پنج ماه در نیامده دندان آخری هم عفونت کرده آیا چیزی خطرناک است

سلام دوست عزیز لطفا برای بررسی این موضوع به همکاران دندانپزشک مراجعه کنید ارتباطی با تیروئید ندارد

سلام من دو سه روزه وسط دو تا ترقوه ام اونجا که فرورفتگی هست یه چیزی اندازه ی نخود زیر انگشتم حس میکنم به نظرتون چیه؟انگاری چسبیده به رگم و سفت هستش و حرکت هم نمیکنه،

سلام دوست عزیز این مسائل نیاز به بررسی بالینی دارد تا به شما پاسخ درست داده شود، سوال شما را نمی توان بدون معاینه پاسخ داد

باسلام من چند روزه نزدیک به یک ماه یک توده در گردنم سمت چپ مشاهده کردم که وقتی بهش دست میزنم درد میکنه رفتم پزشک جراح عمومی سریع وقت عمل داد گفت باید درش بیارم بعد رفتم پیش یک پزشک غدد چند تا قرص داد گفت سونوگرافی بگیر که گرفتم گفت این قرص ها رو بخور اگه نرفت بیا تا دوباره ببینمت حالا شما چی تشخیص می دید اندازه یه تیله بیضی شکل میباشد که بهش دست میزنم درد میکنه

سلام دوست عزیز لطفا مدارک و سونوتون رو ارسال کنید تا بررسی انجام شود

سلام عرض ادب خدمت شما اقایی هستم ۳۳ساله قبل عید ۲۵ام دندان عقلم که به مدت ۲هفته درد میکرد کشیدم ودرد وحشتناک ان بعد از کشیدن شروع شد تا یک هفته بعد متوجه شدم زیر فکم همون طرف غده به اندازه پسته بزرگ شده و قابل حرکت ودردی هم نداره الان هنوز کوچک نشده میخواستم ببینم کی کوچک میشه الان ۲۰روزی میشه اقدام خاصی لازمه یعنی این غده لنفاوی هست ممنون

باسلام، امروز متوجه شدم که ۲ تا برامدگی تقریبا کمی زیر گوش چپ ام بیرون زده و کاملا با دست احساس میشه و بدون درد هست ممکنه خطرناک باشه ؟

سلام دوست عزیز یک سونوگرافی ناحیه نسج نرم گردن انجام بدین و ارسال کنید موفق باشید

باسلام،نظرم درمورداین اطلاعاتی که نوشتیداینه که خوبه ولی کافی نیست چون فقط درمورد جلوگردن وگلو نوشتیدو به تودههایی که طرفین گردن هستنداشاره ای نکردین

سلام دوست عزیز از انتقاد شما متشکرم ولی غدد لنفاوی و توده ها در کل گردن مد نظر هستند در مقاله، به همین دلیل از غدد لنفاوی گردن صحبت شده ولی حتما در زمانی کوتاه مقاله را تکمیل تر خواهیم کرد موفق باشید

باسلام،حدود دوروزه توده کوچکی که به لمس حساسه وفقط بالمس کردن مشخصه سمت راست گردن نزدیک به حدس میزنم شاهرگ همسرم دراومده وما رو خیلی نگران کرده،خواهشمندم با پاسخ دادن من رو راهنمایی کنید.متشکرم

سلام دوست عزیز شما از این ناحیه یک سونوگرافی انجام بدهید و برای ما بفرستید، می توانید برای سونوگرافی یه مرکز تیراد مراجعه کنید و یا اگر برایتان این امکان نیست هر جای دیگری انجام و برای ما بفرستید و از طریق پیج اینستا و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید موفق باشید

سلام مرتضی هستم ۲۵سال از تابستان درسمت چپ گلوم سوزش و بعد ورم کرد الان یه غده لنفاوی ۴سانت توگردنم هست که جامد و بی حرکته احساس سوزش خفیفی داره میشه لطفان توضیح بدین چی هست

سلام دوست عزیز باید جواب کامل سونوگرافی تان را برای ما ارسال کنید تا بتوانیم کامل نظر بدهیم، لطفا از طریق واتس آپ برای ما ارسال کنید موفق باشید

با سلام من پدرم حدود ۶ ماهی است که تقریبا زیر گوشش یه حالت توده مانند درآمده که فقط وقتی گردنش رو کج می‌کنه مشخص میشه . بعد رفتیم دکتر برای آزمایش خون نوشت خدارو شکر از همه لحاظ خوب بود ولی من باز خیلی نگرانم میشه لطف کنید بگید که دلیلش چی میتونن باشه؟؟

سلام دوست عزیز احتمالا یک واکنش التهابی عفونی هست ولی اگر خوب نشد یک سونوگرافی انجام بدهید موفق باشید

سلام وقت بخیر مدتی هست رگ سمت راست پشت گردنم درد میگیره و این درد باعث ایجاد سردرد میشه و مدت کوتاهی هست متوجه یک برجستگی بسیار کوچ در کنار رگ گردن سمت راست پشت گوشم شده ام و این برجستگی درد نداره و بسیار کوچکه میخواستم ببینم دلیل چی هستش

سلام دیشب متوجه غده ی کوچکی زیر فک سمت راست در گردنم شدم خیلی استرس دارم ممکنه خطرناک باشه ؟هیچ دردی نداره و انگار حرکت میکنه!

میشه لطفا جواب بدید؟

سلام دوست عزیز کمی منتظر باشید، پیام برای پزشک ارسال شده به محض اینکه پاسخ دریافت کنم برای شما ارسال می کنم، در روزهای آتی سایت را چک کنید، ممنونم

سپاسگزارم

سلام من امروز متوجه یه توده اندازه نخود و حدود ۳ انگشت بالایه ترقوه و سمت راست گردنم شدم که وقتی بهش دست میزنم درد میکنه این میتونه خطرناک باشه؟؟

سلام دوست عزیز چون دردناک هست احتمالا مسئله خاصی نیست ولی اگر بیشتر از ۲ ماه طول کشید یک سونوگرافی از گردن انجام بدین.

سلام، من ۳۳ سالمه.دو روزه که متوجه شدم دو تا برجستگی کوچیک کنار هم در پشت سمت راست گردنم و یکی هم کمی بالاتر وجود داره. دلیل ایجادش چیه و چه کاری باید انجام بدم؟؟ با توجه به مشکلات کرونا تو جامعه نمیتونم فعلا به پزشک مراجعه کنم.خواهش میکنم جوابمو بدید، آیا این مشکل نگران کننده هست؟( البته چند روزه فک سمت راستم دقیقا کنار گوش هم موقع چیزی خوردن درد میگیره، میتونه مربوط باشه؟)

سلام دوست عزیز احتمالا یک مسئله التهابی هست و نگرانی ندارد ، اگر بعد از تعطیلات مشکل برطرف نشد یک سونوگرافی انجام بدهید

سلام پسر منم مثل این خانم شده ولی جاییش دردنداره فقط پشت گردنش دوتا غده در امده دردم نداره من باید چیکارکنم سنشم ۳سالشه

باسلام مادرم سمت راست گلوش یک لنف نودباطرح غیر اختصاصی به ابعاد۶×۱۲میلیمتردرقسمت لترال وتحتانی غده ساب مندیبولارراست مشاهده شده وتصویرچندلنف نود مشابه باحداکثردیامتر۳×۸میلیمتردرزنجیره قدامی و خلفی گردن در سمت راست دیده شد لطفا جواب بدید

سلام بنده یک غده سمت راست گردنم در اومده حدود چهار پنج ماه میشه دکتر رفتم گفت مشکلی نیست از اشنا ها هم پرسیدم اونا هم گفتن مشکلی نیست ولی من نگرانم میشه راهنماییم کنید قابل لمس هم هست ولی زیاد بزرگ نیست که بشه دید ولی با لمس کردن متوجه میشوید

سلام دوست عزیز بررسی اینکه این توده ها چه جنسی دارند و اینکه آیا برای بیمار مشکلی دارند یا نه بایست به شکل تخصصی انجام شود، شما یک سونوگرافی گردن انجام بدهید و جواب آن را برای ما ارسال کنید تا بررسی کنیم موفق باشید

با سلام من چند وقته با سرما خوردگی و تب زیاد توده ای کنار گلوم ایجاد شده وه بعد از دو سه هفته ن تنها از بین نرفت بلکه یکی دیگه چند سانتر اونور تر از گردنم در اومد سونگرافی دادم خاستم ببینم جوابشو برای شما ارسال کنم میتونید جواب بدید

سلام دوست عزیز برای پیج ما در اینستاگرام ارسال کنید

سلام خسته نباشین .توروخدا ی کمکی کنین بمن .مامانم دوتا کیست تو گلوش داره به ابعاد ۴ میلیمتر .پیش دوتا فوق متخصص غدد بردیم .قرص ندادن .چیکار باید کنیم ؟

سلام دوست عزیز لطفا سونوشون رو بفرستین یا برای معاینه تشریف بیارین مرکز

سلام دوست عزیز کاری لازم نیست انجام بدهید، این کیست ها اهمیتی ندارند و نگرانی شما بی مورد است

ببخشید میشه جواب سوالمو بدید

سلام دوست عزیز به محض دریافت پاسخ از سمت پزشک برای شما ارسال خواهد شد

سلام خسته نباشید مادرم چند روزه که در گردن حدود تیرویید احساس درد داره جواب سونو تغیر شکل لنف نود به ابعاد ۶*۱۰.۸هست و R/o سونوگرافیست ملیگننسی بوده تشخیص شما چیه ؟

باسلام ببخشید ایا غده لنفاوی میتونه ضرری برای بارداری داشته باشه

چرا جواب سوال من نمیدین جواب بقیه میدین

سلام دوست عزیز پاسخ شما را در پائین فرستادم

سلام من سی سالمه الان حدود هفت ماهه غدد لنفاوی سمت راست گردنم وزیر چانم متورم شده،دکتر رفتم گف جای نگرانی نیست ،توسونوگرافی هم گفته حدود شیش تا هس ،خیلی استرس دارم ،میشه راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز لطفا عکس سونوتون رو بفرستین تا بررسی کنیم موفق باشین

سلام من دوماھہ ک یہک غدہ سمت راست گردنم دارم ک ب سختی تومعاینہ دیدہ میشع الان چن تادیگ ھم دورش دراومدع مشکل بلعیدن دارم ب شدت عصبانی میشم تنگی نفس دارم گلودرددائم دارم مئشہ راھنمایی کنیدممنون میشم

سلام دوست عزیزم سونوی ناحیه گردن انجام بدین و جوابش رو برای ما بفرستین موفق باشین

سلام من ۲۷سال سن دارم نزدیگ ۵ماه پیش یه غده لنفاوی که زیر چانم بود جراحی وردم حالا امروز متوجه یکی کنار سمت چب گردنم شدم قابل لمس هست به نظر شما خطری داره

سلام دوست عزیز بهتر هست یک سونوگرافی انجام بدین و جواب را بفرستید

باسلام عمل غدد لنفاوی چند ساعت ممکنه طول بکشه ایا عمل سرپایی است یانه

سلام دوست عزیز در مرکز تیراد عمل جراحی انجام نمی شود، این مرکز در درمان توده های تیروئید به روش آر اف و ماکروویو فعال است

مامان من هم از این مریضی ها گرفته چی کار کنه که خوب شه ؟

سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید من ۳۰سالم هست توده دردناک و قابل لمس و قابل مشاهده از روی پوست در قسمت سمت راست گردنم دارم که ۵ روزه متوجه شدم بالاتر از استخوان ترقوه هست.به نظرتان خبرنامه یا احتمال سرطان تیروئید هست؟

سلام دوست عزیز احتمالا یک زایعه التهابی هست نگران نباشید، اگر بعد از سه هفته خوب نشد برای سونوگرافی کنترل به پزشک مراجعه کنید

سلام من پسر سه ساله دارم که‌در جلوی گردن یک توده به وجود آمد سه ماه طول کشید قرمز شد بعد سر باز کرد وازش به مدت سه ماه ترشح چرکی می آمد بعد سه ماه بسته شد و دوبار بعداز دو ماه دو باره به وجود آمده لطفا راهنمایی کنید

سلام من چهل سال دارم ی ده روز هست قسمت چپ گلوم درد میکنه نمیدونم خطرناک یا ن دکتر نرفتم

سلام ببخشید ۲۳ سالم هست چند وقته سه غده کنار گردنم در اومده یکیش نرمه و دوتا دیگه سفت هستن .البته مشکل خیلی خفیف تیروئیدی هم دارم . بنظر شما خطرناکه ؟ احتمال داره سرطان باشه ؟

سلام دوست عزیز؛ بهتر هست یک سونوگرافی انجام و به ما اطلاع بدین تا بررسی کنیم

سلام شب بخیر من ۴۰:سالمه و سمت راست گردنم وقتی دست میزنم یه برجستگی احساس میکنم ، رفتم دکتر سونوگرافی هم دادم گفتن غدد لنفاوی متورم شده و یک دوره انتی بیوتیک استفاده کردم، ولی برطرف نشد ، بنظر شما خطرناکه؟ خیلی میترسم ضمنا وقتی سونو دادم بهم گفتن غده تیروییدت یه کیست کوچولو داره که هر ۶ماه سونوگرافی رو تکرار کن

سلام دوست عزیز معمولا غدد لنفاوی متورم و دردناک به درمان آنتی بیوتیک مناسب پاسخ می دهند و البته شما بایست فالو شوید، می توانید سونوتان را برای ما به مرکز بفرستید یا برای مشاوره تشریف بیارین، می توانید از طریق پیج اینستا با ما در ارتباط باشید

سلام ۱۹ سالمه یه برامدگی بیضوی شکل دوهفتست کنار گردنم ظاهر شده ایا نگران کنندست؟

سلام من حدود ۱ماهه گردنم و سرشونم دردمیکنه یه گره اندازه عدس هم روی گردنم داره دکتر رفتم گف گرفتگی و قلنج هس ولی هنوز خوب نشده. باید چیکارکنم؟ خطرناکه؟

سلام دوست عزیز به جای نگرانی یک سونو انجام بدهید و جواب را برای ما بفرستید تا به درستی وضعیت شما را بررسی و جواب بدهیم

سلام خسته نباشید مدت دو روز هست که پشت گردن سمت چپ نزدیک گوش یک غده کوچک ظاهر شده که درد داره ورم کرده و گوش احساس میکنم داخلش عفونت داره رفتم دکتر کپسول سفیکسیم ۴۰۰ و سلکوکسیب ۲۰۰ برای من تجویز کردن و دکتر بیان داشت که اگر مدت ۶ روز خوب نشد بیاد عمل کنی درش بیادم . ایا در اوردن این غده خطری نداره و بدن دچار مشکل نمی شود . ممنون میشم کمکم کنید .

سلام ببخشید من چند ساله ک زیر گوشم ی غده(برآمدگی) خیلی سفت دراومده ک دردمم نمیکنه ۱۶ سالمم هست دلیلش چی میتونه باشه

سلام ببخشید پشت گردن نزدیک به موهام یه غده سفت کوچیک هست یه مقدار کمی هم درد میکنه پوست سر هم خارش داره هیچ علائم دیگه ای هم ندارم. این نگران کننده است؟

سلام دوست عزیز؛ احتمالم مسئله مهم و نگران کننده ای نیست و یک ضایعه پوستی است، به یک همکار پزشک مراجعه کنید موفق باشید

البته شاید هم توده نباشه و غدد لنفاوی باشه چون به نظرم بیضوی شکل هست

سلام شبتون بخیر من ٢٧سالم هست و حدود یک سال هست که یه توده سفت و کوچیک اما متحرک رو توی گردنم سمت چپ احساس میکنم که در نمای ظاهری اصلا مشخص نیست و فقط خودم با لمس متوجه اون میشم که اندازه ش همینقدر هست و حرکت میکنه احساس درد هم ندارم اما واقعا از ترسم به پزشک مراجعه نکردم تاربه حال ..میشه بفرمایید نگران کننده س یا خیر؟ممنونم

سلام‌ تو‌ازمایش سیتی اسکن من نوشته لنف نود subcentimeter sad در سطح دو و‌سه دیده میشه. خطرناکه؟؟

سلام دوست عزیز؛ خیر معمولا این لنف لنف نود ها راکتیو هست و مشکل خاصی نیست نگران نباشید موفق باشید

باسلام مادرم یک ساله پیش سرطان پاپیلاری تیرویید داشت عمل کرد و بعد عمل بیمارستان شریعتی رفتیم وبهش ید دادن و۶ماهی یکبار تحت نظر بود الان یک ماهی میشه که زیر گوش سمت گردنش دوباره ورم کرده ودرد می‌کنه رفتیم سونوگرافی انجام دادنتیجه این بود تصویر چندلنف نودبا نمای ری اکتیو در زنجیره لترال وساب مندیبولاردیده شد تصویر چند لنف نود با نمای ری اکتیو در زنجیره خلفی گردن در سمت چپ دیده شد نشانه چیست و باید چکارکنیم

سلام خسته نباشید من ی مدتی هست سمت راست گردنم ی توده کوچیک لمس میشه دکتر رفتم ازمایش دادم تروئید چربی خون ادرا ر همه چی خوب بود.. میخواستم ببینم خطرناک هست یا خیر

سلام چند لنف نود هایپواکوی بیضوی با هیلوم اکوژن و با نمای ری اکتیو و حداکثر قطر ۸میلیمتر در زنجیره جوگو لار در سونوگرافی مشاهده شده و تیروعید هم نداره مشکل چیه؟

سلام دوست عزیز مشکلی نیست و این طبیعی هست

سلام خدمت خانم دکتر عزیز من پرکاری تیروئید ناشی از استرس گرفتم، روزی ۳ قرص منی مازول میخوردم،ازمایش دادم نرمال بود تیروئیدم،چون از مصرف قرص ناراحت بودم بخاطر عوارضش،اونو ترک کردم انرژی درمانی کردم،اما بخاطر فشار استرس میترسم از بروز مجددش. الان۲ روزه دقیقا زیرگلوم نگاه میکنم کمی تورم داره،ممکنه بخاطر تیروئید باشه؟امکان داره بعد از یه مدت پر کاری تبدیل به کم کاری بشه؟کاهش وزن هم نداشتم. ممنون میشم جواب کامل سوالاتم بدید. با تشکر آوینا

سلام دوست عزیز پرکاری تیروئید حتما باید درمان و با دارو کنترل شود وگرنه عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به جا می گذارد، از جمله بیماری های قلبی و عوارض اسکلتی جبران ناپذیر، قطع کردن دارو کار خوبی نیست و باید ادامه بدین و در نهایت جواب سوال آخرتون بله گاها به خاطر تغییرات ایمنی بدن ممکن است پرکاری تبدیل به کم کاری و یا برعکس شود، حتما تحت نظر پزشک متخصص غدد و با کنترل شرایط و آزمایش و با تنظیم داروها درمانتان را ادامه بدهید موفق باشید

سلام…من گلوم درد میکرد ی مدت رفتم پیش متخصص حلقو بینی برام ازمایش خون و سونوگرافی نوشت جوابشو بردم پیشش گفت خونت مشکلی نداره اما تو گلوت ی کیست هست ی دارو داد و گفت ۳ماه دیگه باز سونوگرافی برو جوابشو بیار پیشم…میخام بدونم کیست خطرناکه یا ن….منظورم اینه ک سرطان اینا هست یا ن…

سلام دوست عزیز سونوتون رو برای ما بفرستین تا راهنمایی کنیم، می تونین پیج اینستاگرام ارسال کنید

سلام من مادرم چن سال ی غده بزرگ تو گلوش در اومده ولی راضی نمیشه که به دکتر بره از کجا بفهمیم غده تو گلوش خطرناک

سلام پسر منم چهار ساله شه توگردن توده گیست داره آیا خطر ناک یا نه،،

سلام دوست عزیز؛ برای کنترل بیشتر بهتر هست تا یک سونوگرافی انجام بدین و جواب رو بفرستین موفق باشین

سلام خسته نباشید من مدتی هست ک سرفه زیاد دارم خیلی دکتر رفتم همگی گفتن ریه ام حساس شده الان دوشبه که یک طرف گردنم ی چیزی شبیه توده کوچیک و سفت احساس مسکنم این نشانه چی هست

سلام دوست عزیز؛ شما بهتر هست یک سونوگرافی انجام بدین تا از شرایط مطمئن شویم، سونو رو برای بررسی بفرستین موفق باشین

سلام.مادرم ۵۷سالشه وحدود چهارساله دوطرفه گردنش خیلی بزرگ شده و زیربغلشم همینجوریه.ولی مشکل خونی داره.دکترشم گفته که بخاطر پلاکت خونیشه.میشه بگین که این توده خطرناک هست یانه؟ممنون میشم

سلام دوست عزیز این موضوع ارتباطی با تیروئید ندارد و به دلیل عدم اطلاعات کافی نمی شود نظر ارائه کرد، لطفا به همکاران انکولوژی مراجعه کنید

سلام من ۲۰ سالمه وقتی به حالت دراز کشیده هستم طرف سمت راست گردنم یه توده کوچولو بادستم احساس میکنم ولی وقتی می ایستم احساسش نمیکنم میشه بگین که این توده خطر ناک هست یانه ممنون میشم

سلام بدون معاینه و بررسی پاسخ امکان پذیر نیست موفق باشید

سلام دوست عزیز؛ شما مشکلی ندارید و تیروئید شما اکی هست موفق باشید

ممنون از لطفتون خیلی قشنگ و واضح توضیح دادید، دستتون درد نکنه.

سلام دوست عزیز خواهش می کنم

سلام من علیرضا هستم من حدود یک هفته ای میباشد که در سمت چپ گردنم یک غدهای به وجود آمده علت آن چیست ؟؟لطفا جواب بدین خیلی نگرانم

سلام دوست عزیز بدون بررسی ماهیت غده ها اظهار نظر مشکل است و باید معاینه و در صورت نیاز سونوگرافی انجام شود تا بتوان در این مورد اظهار نظر کرد موفق باشید

سلام من خانمی ۳۸ ساله هستم مدتی بین دو تیروئید یه غده حس میکنم و درد زیادی دارم پزشک ابتدا امر گفت که تیروییدم ویروسی شده و بعد از خوردن دو ماه قرص دیدم دردم بیشتر شد از گردنم اسکن گرفتم دکتر دید گفت تیروئید نیست احتمالا کیست هست که شاید خونریزی هم کرده گفت مسکن بخور خودش خوب میشه میخواستم نظر شما رو هم بدونم چون خیلی اذیتم میکنه ممنون

سلام.من یه توده متوسطی سمت راست گردنم دارم.بعضی وقتام‌ موقع تنفس حسش میکنم.میتونه مشکل تیروئید باشه؟

باسلام وخسته نباشید.ببخشید خانمم بارداره والان تقریبا ی دو ماه هست که ما متوجه ی توده متوسطی درناحیه راست گردنش شدیم وپیش متخصص غدد رفتیم و سونوگرافی هم گرفتیم که گفتن نه سرطان ونه تروئید .ولی دکتر متخصص گفت که بیاید تا نمونه برداری کنیم اما ترسیدیم که دچار مشکل بیشتری نشه . ی راهنمایی ازشما خواستیم..سن ۳۰

سلام دوست عزیز؛ بیمار شما می توانند نمونه برداری کنند و مشکلی ندارد. موفق باشین

سلام خسته نباشید من اخیرا غده لنفوی سمت چپ گردنم وقتی میخوابم به وضوح قابل لمس هست و حتی وقتی گردنم به سمت پایینه ایا مشکلی هست یا نه من دخترم و ٢٣ سالمه و این مسئله نگرانم کرده.

سلام دوست عزیز؛ شما بهتر است یک سونوگرافی گردن انجام بدهید و بعد سونو رو برای بررسی بفرستید موفق باشید

سلام خسته نباشید.من یک کیست نسبتا بزرگ در گردنم کنار تیروئید سمت چپ دارم که سونوگرافی و پاتولوژی کردم خوشبختانه خوش خیم هست. میخواستم ببینم آیا عمل کنم دربیارم ویا اینکه کاریش نداشته باشم.درضمن سنم ۳۹ ساله و مرد میباشم.

سلام دوست عزیز؛ لطفا سونوتون رو به پیج اینستاگرام ارسال کنید تا بررسی شود آی دی اینستا tiradsono

سلام خسته نباشین امروز وقتی سر دختر ۱۱ ماهم رو ماساژ میدادم پشت گردن سمت راست یه توده به اندازه عدس رو حس کردم ایا این توده خطرناک هست؟ دخترم الان حدودده روزه سرماخورده و ابریزش داره احتمال داره بخاطر عفونت باشه ؟ خیلی نگرانم لطفا اگه ممکنه پاسخ بدین ممنونم

سلام دوست عزیز؛ این مسئله مهمی نیست ولی اگر بعد از دو ماه بیشتر طول کشید به پزشک مراجعه کنید موفق باشید

سلام خسته نباشید حدود دو سالی است که سمت چپ زیر فکم تقریبا جایی که تیروئید هست موقعی که فعالیت ورزشی دارم درد میگیرد سونوگرافی تیروئید هم کردم میگن مشکلی نیست و عصبی است اما خودم نگرانم لطفا راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز؛ سلام، اگر سونوگرافی و یافته های آزمایش خون مشکلی نباشه و مدارک پزشکی دال بر التهاب تیروئید وجود نداشته باشه معمولا به حساب مشکلات عصبی گذاشته می شود بهترین کار برای شما عدم توجه به این نوع درد هاست موفق باشید

سلام خسته نباشید میشه لطف کنید به سوالم زودتر جواب بدید؟ ممنون… همسر من ۳ سالی هست که پشت گردنشون سمت چپ یه توده کوچیک دراومده یک سال پیش این توده چند میل بزرگتر شد و اصلا درد نداشت تا اینکه دیشب یه درد به سر و گرفتگی عضلات قلبش زد و خودش حس میکنه که درد از همون قسمت شروع شده. میخواستم ببینم نظر شما چیه؟ آیا نگران کننده هست؟

سلام دوست عزیز؛ بیمار شما باید یک سونوگرافی بشوند، می توانید سونو ایشان را برای ما بفرستید تا بررسی شود موفق باشید

سلام من یک سال است تو گردنم توده است دارو هم دکتر داده استفاده مکنم اما هنوز این توده ها داره بزرگتر میشه الان به ۲۰ میلیمتر رسیده با آمپول هم نمونه گرفتن گفتن خوش خیم است اما درد داره الان میخواستم ببینم نظر شما چیست

سلام من یه مرد ۲۸ساله هستم حدود دو ساله کنار شاهرگ سمت چپم وقتی رگش سفت میشه یه غده پیدا میشه سنوگرافی هم رفتم گفتش چیزی نیست ماهیچه اس اما خودم نگرانم کسی میتونه راهنمایم کنه که چکار کنم ممنون میشم

سلام دوست عزیز؛ اگر در سونوگرافی دیده نشده است نگران نباشند اقدامی لازم ندارد موفق باشید

سلام میبخشید من یع نودل داخل تیروییدم هست میگن خوش خیم هست ایا خطرناک هست

سلام دوست عزیز؛ ندول های خوش خیم خطری ندارند مگر اینکه به لحاظ سایز و اندازه به حدی برسن که مشکلاتی مثل بلع و تنفس سخت ایجاد کنند و در موارد نادر هم ممکنه تغییر روند بدن به بدخیمی بنابراین بایست مورد درمان قرار بگیرندیا اینکه سونو پیگیری برای چک کردن روند رشد و …

باسلام پسر ۶ساله ای دارم مدت دوهفته است که غددلنفاوی گردنش متورم شد از قبل مشکلی نداشت فقط یک دندان خراب داشت که آنرا هم پر کردیم آزمایشاتش چیزی نشان نداد ولی همچنان ورم دارد خیلی نگران هستم

سلام دوست عزیز؛ ایشان بایست تحت یک سونوگرافی قرار بگیرند موفق باشید

باسلام .دخترم ۱۱ سالشه توی اردیبهشت ماه سرماخورد و سرفه هاش حدود ۴۰ روز طول کشید تا خوب بشه . اواسط سرماخوردگی غده لنفاوی سمت راست گردنش متورم شد و حتی بعد از رفع سرفه ها و سرماخوردگی هنوز به حالت عادی برنگشته.ما به متخصص مراجعه کردیم آزمایشات کامل و چند سونوگرافی از گردن و شکم و عکس از قفسه سینه گرفتیم و خوشبختانه مشکلی نبود ولی متخصص اصرار به جراحی دارن و میگن غده رو باید دربیاریم . باتوجه به این که ۵ ماه از تورم این غده میگذره دخترم نه درد داشته نه تب و مشکلی در بلع غده نرم هست. لطفا راهنمایی کنید عمل آخرین راهه یا میتونیم صبر کنیم ممکنه خودش خوب بشه . با تشکر

سلام دوست غزیز؛ تورم غدد لنفاوی به دنبال واکنش های التهابی و عفونی یک امر شایع هست ایشان باید حتما یک سونوگرافی مجدد بشوند ممکن است اصلا نیازی به هیچ اقدامی نباشد یا یک نمونه برداری FNA با سوزن باریک تحت گاید سونوگرافی ؛ می توانید به مرکز مراجعه کرده و یا سونو مجدد را برای ما در اینستاگرام به آی دی tiradsono ارسال کنید، موفق باشین

سلام خستا نباشین…امروز مادرم گردنشون نشون دادن ومتوجه ورم گردن سمت راستشون شدم دیروز گفتن وقتی لمس میکنم همراه بادرده ولی وقتی روغن چرب کردن دردش بهترشده..میگن سرشون سنگین شده ..به نظرتون علتش چی میتونه باشه؟نیاز به سونوگرافی هست؟ممنون

سلام دوست عزیز؛ بهتر هست بیمار یک سونوگرافی انجام بدهند تا روند سلامت ایشان روشن شود موفق باشید

سلام من سابقه ی کم کاری تیروئید دارم که ١٣ سال قبل برمیگرده الان نه تنها روی قده ی تیروئیدم چند ساله باد کرده بلکه از کناره ها (دو طرف گردنم) هم گردنم بزرگ شده و کلا اندازه گردنم بزرگ شده علتش چیه و این که خیلی میترسم هر وقت عصبی میشم باد شدنش بیشتر میشه

سلام دوست عزیز، حتما یک سونوگرافی تخصصی تیروئید انجام بدین، می تونین نتیجه رو از پیج اینستاگرام برای ما ارسال کنید و یا به مرکز مراجعه کنید. موفق باشید آی دی اینستا tiradsono

غده ای در گردنم هست که در گردن و دقیقاً زیر گوش به فاصله حدوداً ۱۰ سانتی متری زیر لاله گوش قرار دارد.لطفاً راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز؛ نیاز هست تا شما یک سونوگرافی انجام بدهید تا با بررسی دقیق این موضوع مشخص شود، می توانید برای سونوگرافی دقیق به مرکز مراجعه کنید و یا پاسخ سونوگرافی تان را برای ما از طریق اینستاگرام ارسال کنید موفق باشید آی دی اینستاگرام tiradsono

سلام ببخشید میشه راهنمایی کنید با چه داروهای گیاهی میشه غده لنفاوی رو برطرف کرد

سلام دوست عزیز؛ در این زمینه اطلاعاتی نداریم موفق باشید

چراپاسخ سوال من نمیدین

سلام دوست عزیز؛ جواب سوال شما گذاشته شد، اگر سوال دیگری بود مطرح بفرمائید؛

سلام. شوهر من یک ماه پیش بخاطر سرطان روده عمل شد والان درحال شیمی درمانی هستیم بعد از جلسه اول که سه روز پیش بود دوتا توده روی گلوش احساس کردیم. سفت هست و توی دست کامل حس میشه. ممکنه خطرناک باشه یا میتونه از اثر داروهای شیمی درمانی روی غدد لنفاویش باشه؟

سلام دوست عزیز؛ ایشون باید سونو گرافی کنند تا ماهیت توده ها مشخص شود بعد تصمیم بگیرند می تونین اگر سونو جدید گرفتین برای بررسی به پیج اینستای موسسه آی دی tiradsono ارسال کنید موفق باشین

سلام. من استان کردستان هستم. حدود ۵۰ روز پیش سمت راست گردن دخترم غدد لنفاوی همراه ورم پدیدار شد.فوری به بیمارستان مراجعه و بعد از سونوگرافی به دکتر متخصص عفونی ارجاع داده شدیم.بعد مصرف یک نوع قرص آب دور و بر غدد از بین رفت و ناچارا به دکتر حلق و بینی مراجعه کردیم به فاصله ۱۵ روز بعد نمونه برداری و ۱۵ روز بعدتر جواب دادن که غدد بدخیم است و باید به همراه تیروئید برداشته شود. لام آن را به تهران فرستاده ایم که برای اطمینان بیشتر انجام عمل رو انجام بدیم. طی این مدت ۵۰ روزه هیچگونه تغییری در وضعیت دخترم مانند درد. لاغری. بلع غذا مشاهده نشده و همه چی طبیعی است. لطفا اگر امکان داره نظر خودتان را اعلام فرمائید. ممنونم

سلام دوست عزیز؛ مدارک و جواب پاتولوژی تون رو به آی دی اینستاگرام موسسه tiradsono ارسال کنید تا بررسی کنیم موفق و شاد باشین

سلام ایا عمل غده لنفاوی خطر ناک است

سلام دوست عزیز؛ سوال شما دقیقا بسته به موقعیت بیمار است، در علم پزشکی سود و زیان بیمار است که تعیین کننده خطرناک بودن یا مفید بودن است، یعنی اگر سود بیمار در عمل باشد نمی توان از آن پرهیز کرد، موفق باشید

سلام یک دختر خانم ۱۶ ساله ای در نزدیکان ما هستن ک روی قسمت گردن و پشت سرشون زیر موها یک سری ورم هایی هستن ک دردناک نیستن ولی یکم سفتن چن باری به دکتر مراجعه کردن تشخیص عفونت داده شده بود براشون ولی داروهایی ک مصرف کردن تاثیری نداشت و این ورما تعدادشون بیشتر شد توی سونوگرافیشون هم مثل اینکه گفتن بهشون تعداد گلبول های سفیدشون بالاست ممکنه سرطان باشه؟؟

سلام دوست عزیز؛ مطرح کردن موضوع سرطان با این علائم و یا تفسیر کوتاه کار درستی نیست، مدارک پزشکی شان را برای بررسی به مرکز ارسال کنید و یا ایشان را به مرکز ارجاع دهید تا موضوع پیگیری شود موفق باشید

سلام و خسته نباشید من غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل و گردن و کشاله ران دارم که با سونو گفتن بزرگ شدن تازه متوجه همچین بیماری شدم بخاطر عفونت سینه رفتم که فهمیدم از وقتی هم که فهمیدم نگرانم قابل درمان چون فعلا بهم دارو دادن گفتن تا دو هفته ببینیم تاثیر میزاره لطفا راهنمایی کنید خیلی استرس گرفتم کسی چیزی بهم نمیگه

اکثر تورم ها در غددلنفاوی به دلیل بیماری های عفونی التهابی هست و درمانهای آن نیز به شکل انتظاری هست، بنابراین اگر بیشتر از ۴-۶ هفته ادامه پیدا کرد بهتر هست که یک سونوگرافی مجدد انجام شود ولیکن بالای ۹۰ درصد این تورم ها التهابی و با دارو یا گذشت زمان برطرف می شود

خیالمو راحت کردین خیلی ممنون

سلام دوست عزیز؛ اکثر تورم ها در این غدد عفونی التهابی هست که با گذشت زمان و دارو رفع می شود ولیکن با گذشت ۴-۶ هفته می توانید یک سونوی مجدد انجام داده و بررسی لازم را انجام دهید، موفق و شاد باشید

سلام آقا هستم و ۳۵ سالمه من چند ساله که متوجه شدم (تقریبا بیش از ۵ سال) پشت گردنم سمت راست زیره استخوان جمجمه(پشت لاله گوش پایین) درون گردن، البته فکر میکنم زیره عضله باشه یعنی عضله روی اونه، یه توده ی سفت و بی حرکت و بدون درد دارم.تقریبا به اندازه ی یه تیله. دقیقا زیره استخوان جمجه پشت گوش، هرچی فشار میدم اصلا حرکت نمیکنه. هیچ علامتی نداره ولی جدیدا مطالبی خوندم که نگرانم کرده. ممنون میشم از راهنماییتون. خیلی ممنون

سلام دوست عزیز؛ با توجه به مشخصاتی که می فرمائید حتما نیاز به سونوگرافی و پیگیری هست تا با سونوگرافی مشخص شود آیا نیاز به اقدامات دیگر و نمونه برداری هست یا خیر؛ موفق باشید

خیلی ممنون از پاسختون مورده خطرناکی هست؟ چون تو این چند سال هیچ علامتی نداشتم و سایزش هم هیچ تغییری نکرده. چند سال پیش بطوره تصادفی متوجهش شدم.البته اینم بگو که در دوران کودکی با فک به شدت به زمین برخوردم و تا چند هفته فکه پایینم خیلی کم باز میشد. ممنون میشم اگه بفرمایید برای پیگیری کجا برم. سپاسگذارم.

سلام دوست عزیز؛ دکتر گفتن اینو بدون بررسی نمی شه گفت، لطفا برای معاینه و بررسی تشریف بیارین مرکز، موفق و شاد باشین

سلام من حدود یک ماه پیش غدد لنفاوی گردنم ورم کردند ولی گلو درد هم نداشتم بعد چند روز گذشت و خوب شدند اما چند روزی هست ک گوشم خارش داره علت چیه

سلام دوست عزیز ممکن است در اثر بیماریهای ویروسی به طور موقت غدد لنفاوی گردن برجسته و متورم شوند و بعد از برطرف شدن التهاب مشکل رفع شود که در اینصورت نیاز به اقدام خاصی نیست و در مورد مشکلات گوش هم می توانید با همکاران گوش و حلق و بینی مشورت کنید موفق باشید

سلام پر من ۸ سالشه سمت راست گردنش یه توده کوچیکه مثل توپ که وقتی سرشو بالا میگیره مشخص میشه .آیا خطرناکه ؟؟ و اینکه درد نداره

سلام دوست عزیز؛ بهتر هست اول دلیل این توده مشخص و بعد راجع به خطراتش قضاوت شود؛ این موضوع رو پیگیری کنید و اگر سونو و یا عکسی از این توده هبست برای ما به آی دی اینستاگرام موسسه ارسال کنید و یا حضورا مراجعه کنید تا مشاوره انجام بشه؛ موفق باشین؛ آی دی tiradsono

ممنون از پاسخگوییتون

خواهش می کنم

سلام من چند روزی هست پایین گوش سمت راستم و یک طرف گلوم درد دارم.و از دیروز یه حالت کمی فکر میکنم توی گلو یه چیزی باشه تو رو خدا بگید چیز بدیه یعنی خدای نکرده سرطان هست

سلام دوست عزیز؛ این دردها در اکثر موارد ناشی از تورم غدد لنفاوی هست و از این ناحیه اتفاق می افتد ولی تشخیص زمانی اتفاق می افتد که علت ایجاد بررسی شود، شما می توانید به پزشک مراجعه و علت آن را پیدا نمائید، نگرانی لازم نیست، صرفا مراجعه به همکاران و تشخیص و درمان؛ موفق باشید

سلام ، زیر گوش راستم یه غده اندازه لوبیا احساس میکنم دوسه روزه، واینکه دوسه هفته پیش عمل تیروئید انجام دادم ، ممکنه بخاطر جراحی باشه یا علت دیگه ای داره؟

سلام دوست عزیز؛ دو هفته بعد از عمل ممکن هست واکنش التهابی باشد و بهتر است دو ماه بعد از عمل یک سونو انجام بدن تا نتیجه مشخص بشه؛ موفق باشین

با سلام من تقریبا یک هفته پیش عمل جراحی سمت چپ گردن داشتم که لیپوم چربی تشخیص داده شد ولی بعد عمل مقداری مواد لنفی از جای بخیه هام بیرون اومد که پیش پژشک معالج رفتم گفتند در صورت خروج دوباره باید بستری و عمل بشی چونکه احتمال اینکه از مویرگهای لنفید بریره باشه هست اگر هم قطع شد فقط مراقبت کن بعد یکی دو هفته اون مایع ژیر جای عمل جذب میشه بنظر شما آیا مایع لنفی جذب میشه اگه عمل جراحی بکنم و اون مویرگو ببندم چی خطری ایجاد نمیکنه ممنون میشم راهنماییم کنیین

سلام دوست عزیز؛ معمولا این کالکشن ها یا مایعات بعد از عمل جراحی به شکل خود به خودی جذب می شوند و فقط باید کمی صبر و حوصله داشته باشین و خیلی نگران نباشین، در صورت تب و لزر یا درد و قرمزی شدید محل عمل به پزشک معالجتون مراجعه کنین موفق و شاد باشین

سلام من در قسمت راست گردنم دوتا برامدگی ایجاد شده ک دردناک هستن و با لمس جاب جا میشن این خطرناکه؟؟

سلام دوست عزیز؛ احتمالا شما با یک واکنش لنفاوی به عفونت احتمالا ویروسی طرف هستید می تونین چند هفته صبر کنید و اگر برطرف نشد برای بررسی تشریف بیارین تا مسئله مورد نظر پیدا بشه، موفق و شاد باشید

سلام آیابرداشتن غده تیروییدمادرزادی که ورم کرده وعفونت کرده خطرناک هست یاعوارض داردیابایدابتداآنتوبیوتیک مصرف کنیم بعدعمل کنیم

سلام دوست عزیز لطفا مدارکتون رو بفرستین تا بررسی کنیم و بهتون جواب بدیم می تونین با آی دی اینستاگرام موسسه tiradsono با ما در ارتباط باشین و مدارکتون رو انجا ارسال کنید

سلام برادر من سی پنج سالشون و در بررسی سونو گرافی یک بافت سیستیک در قدام گردن پیدا شده شش سانت ایا میشه بدون عمل جراحی درماتش کرد؟

سلام دوست عزیز احتمالا ایشون کیس مناسب برای آر اف هستند و می تونن از این روش کمک بگیرن. لطفا برای مشاوره حضوری تشریف بیارین مرکز تا بررسی انجام بشه

من کم کاری تیروئید دارم و متاسفانه یه برآمدگی رو درسمت چپ گلوم حس کردم کسی همچین بیماری مشابه من با این مشخصات داره و اینکه درمان شدید خطرناکه؟اصلا هم درد نداره

سلام دوست عزیز درباره وجود برآمدگی باید به دنبال علت ایجاد اون بگردید، بسیاری از این برآمدگی ها بی خطر هستند و یا با درمانهای ساده از بین می روند فقط کافی هست تا شما با مراجعه به پزشک علت رو جویا بشین و بر اساس علت راه درمان رو انتخاب کنید بنابراین بدون نگرانی فقط به راه حل فکر کنید. موفق و شاد باشید

سلام وقتتون به خیر …من ی مدته گردن درد شدیدی دارم و دقیقا علائم دیسک گردنو دارم که تازه mriدادم و جوابش بیاد میرم نشون میدم امشب داشتم گردنمو فشار میدادم بخاطر درد زیادش دونه های سفتی زیر دستم حس کردم ب نظرتون خطرناکن؟

سلام دوست عزیز؛ اکثر دانه های سفت زیر گردن مسئله خاصی نیست و با مشورت پزشک مشکل حل خواهد شد ولی اگر نیاز به اطمینان دارید یک سونوگرافی به شما کمک زیادی خواهد کرد

سلام من چند ماه که غده لنفاوی تو گردنم‌هس ازمایش دادم‌گفتن گلبول سفیدم‌کمه بعد از اون‌مدت پیگیز نشدم ولی الان‌چند روز سمت راستم که غده هست درد میکنه کل قسمت راست سرم درد میکنه آیا خطرناک یک مدته پاها دستام زود به زود سر میشن

سلام دوست عزیز؛ بهتر هست شما یک سونوگرافی ناحیه گردن بدین که نگرانی تون رفع بشه که خطرناک نیست موفق باشین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فرستادن دیدگاه

      تمامی حقوق برای موسسه تیراد محفوظ است


https://tiradsono.com/wp-content/uploads/2019/04/گردن.mp3Downloads-icon

شرایط مختلفی می‌توانند موجب تورم گره‌های لنفاوی شوند، به ویژه گره‌هایی که در سر و گردن قرار دارند. از جمله این شرایط می‌توان به اختلالات خود ایمنی، برخی انواع سرطان، و عفونت‌های شایع، مانند آنفلوآنزا اشاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، گره های لنفاوی ساختارهای گرد و کوچکی هستند که نقشی کلیدی در سیستم ایمنی بدن انسان ایفا می کنند.

گره های لنفاوی مایعات، مواد زائد، و میکروب های مضر را جمع آوری و تصفیه می کنند. بدن انسان دارای صدها گره لنفاوی است. گره های لنفاوی اصلی که ممکن است افراد مشاهده یا احساس کنند، در این قسمت های بدن قرار دارند:

– زیر فک

– دو سمت گردن

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

– زیر بغل

– دو سمت کشاله ران

مایع لنفاوی پیش از این که در نهایت به سینه بازگردد، از گره های لنفاوی در سراسر بدن عبور می کند. طی این فرآیند، مایع لنفاوی مواد مضر مانند باکتری ها، ویروس ها و مواد زائد بدن را جمع آوری کرده و به دام می اندازد. گره های لنفاوی مایع را تصفیه کرده و بار دیگر آن را همراه با نمک ها و پروتئین ها به جریان خون باز می گردانند.

همچنین، گره های لنفاوی حاوی سلول های ایمنی هستند که به مبارزه با عفونت از طریق حمله به میکروب های جمع آوری شده توسط مایع لنفاوی کمک می کنند.

گره های لنفاوی ممکن است زمانی که فرد با یک عفونت موقت مواجه است، متورم شوند. تورم در نتیجه فعالیت سلول های ایمنی در گره های لنفاوی رخ می دهد.

مکان تورم اغلب با بخش تحت تاثیر قرار گرفته مرتبط است. به عنوان مثال، یک عفونت گوش ممکن است موجب تورم گره های لنفاوی در نزدیکی گوش شود، در شرایطی که عفونت قسمت بالایی دستگاه تنفسی ممکن است به تورم گره های لنفاوی در گردن منجر شود.

چگونگی بررسی تورم گره های لنفاوی

افراد می توانند وضعیت تورم گره های لنفاوی را با اعمال فشاری آرام بر ناحیه، مانند بخش های کناری گردن، بررسی کنند. گره های لنفاوی متورم شبیه به توده های نرم و گرد احساس خواهند شد و ممکن است به اندازه یک نخود یا انگور باشند. آنها ممکن است نسبت به لمس حساس باشند که این شرایط به التهاب اشاره دارد. در برخی موارد، گره های لنفاوی بزرگ‌تر از اندازه معمول به نظر می رسند.

گره های لنفاوی به طور موازی در دو سمت بدن قرار دارند. افراد می توانند گره های لنفاوی در هر سمت را بررسی کرده و از نظر اندازه با طرف دیگر مقایسه کنند.

افراد بسیاری که دارای گره های لنفاوی متورم هستند به واسطه حرکات ناگهانی یا کشش بیش از حد، درد را نیز تجربه می کنند. از جمله این حرکات می توان به گردش ناگهانی و سریع گردن، یا خوردن غذاهایی که جویدن آنها دشوار است، اشاره کرد.

گره های لنفاوی متورم اغلب با علائم دیگر همراه هستند. این علائم متفاوت بوده و به مشکل زمینه ای بستگی داشته و از آن جمله می توان به گلو درد، سرفه، یا علائم شبه آنفلوآنزا اشاره کرد.

دلایل تورم گره های لنفاوی

شرایط مختلفی می توانند موجب تورم گره های لنفاوی شوند، به ویژه گره هایی که در سر و گردن قرار دارند. از جمله این شرایط می توان به اختلالات خود ایمنی، برخی انواع سرطان، و عفونت های شایع، مانند آنفلوآنزا اشاره کرد. برخی داروها، مانند داروهای ضد مالاریا و ضد تشنج نیز می توانند موجب تورم گره های لنفاوی شوند.

بیشتر مردم با لنفادنوپاتی موضعی مواجه می شوند که در آن تنها گره های لنفاوی یک بخش خاص از بدن متورم می شوند. زمانی که تورم گره های لنفاوی در بیش از یک بخش رخ می دهد، این شرایط به نام لنفادنوپاتی عمومی شناخته می شود و معمولا نشان دهنده یک بیماری سیستمیک یا گسترده در بدن بوده که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

در ادامه با دلایل تورم گره های لنفاوی با جزئیات بیشتر آشنا می شویم.

عفونت ها

عفونت هایی که می توانند موجب تورم گره های لنفاوی شوند بیشتر ویروسی هستند. از جمله شایع‌ترین عفونت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سرماخوردگی

– آنفلوانزا

– عفونت های سینوس

– مونونوکلئوسیس

– ورم لوزه

– عفونت های دندان یا لثه

– عفونت های استافیلوکوکوس

– گلودرد استرپتوکوکی

– عفونت های پوست

– عفونت های قارچی

عفونت های شدیدتر که می توانند موجب تورم در یک یا چندین گره لنفاوی شوند شامل موارد زیر می شوند:

– آبله مرغان

– بیماری سل

– سرخک

– سرخجه

– هرپس

– بیماری لایم

– اچ‌آی‌وی

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

– توکسوپلاسموز

تب خراش گربه که به نام بیماری خراش گربه نیز شناخته می شود می تواند موجب تورم لنفاوی موضعی در بخش نزدیک به جای چنگ زدن گربه شود.

اختلالات سیستم ایمنی

از اختلالات سیستم ایمنی که می توانند موجب تورم گره های لنفاوی شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس)

– آرتریت روماتوئید

– سندرم شوگرن

سرطان 

اگرچه کمتر شایع است، اما گره های لنفاوی متورم می تواند نشان دهنده یک تومور بدخیم یا سرطان باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– لنفوم

– بیماری هوچکین

– لوسمی

– متاستاز یا گسترش سرطان موجود

– سارکوم کاپوسی

برخی عوامل خطرآفرین می توانند احتمال ابتلا به یک مشکل لنفاوی بدخیم، مانند لنفوم را افزایش دهند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سن بیش از 40 سال

– مرد بودن

– سفید پوست بودن

افراد مبتلا به یک گره لنفاوی بدخیم ممکن است متوجه سفتی یا لاستیکی بودن گره لنفاوی شوند. همچنین، ممکن است علائم سیستمیک، مانند تب، تعریق شبانه و کاهش وزن ناخواسته را تجربه کنند.

تورم در گره های لنفاوی کشاله ران

عفونت های منتقله از راه روابط جنسی، مانند سفلیس و سوزاک، می توانند موجب تورم گره های لنفاوی، به ویژه در ناحیه کشاله ران شوند.

عفونت های عودکننده، عفونت های قسمت پایینی بدن، و آسیب دیدگی پاها نیز می توانند موجب تورم گره های لنفاوی در کشاله ران شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟  

در بسیاری موارد، تورم گره های لنفاوی طی دو تا سه هفته و پس از غلبه بدن بر عفونت کاهش یافته و از بین می رود. در صورت تداوم مشکل بیش از این مدت زمان، باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

از دیگر دلایل مراجعه به پزشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک گره لنفاوی که سفت یا لاستیکی احساس می شود.  

یک گره لنفاوی که آزادانه حرکت نمی کند.  

یک گره لنفاوی که قطر آن یک اینچ (2.5 سانتیمتر) یا بیشتر است.

گره های لنفاوی متورم که با تعریق شبانه، شکم درد، کاهش وزن ناخواسته یا تب بالا همراهی می شوند.

تشخیص

پزشک می تواند با انجام یک معاینه جسمانی با تمرکز بر ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته و صحبت درباره علائم و سابقه پزشکی فرد به بررسی گره های لنفاوی متورم اقدام کند.

همچنین، ممکن است آزمایش هایی برای تشخیص دلیل تورم تجویز شوند. این آزمایش ها ممکن است شامل یک آزمایش خون ساده برای بررسی نشانه های عفونت شود.

آزمایش های تصویربرداری نیز به پزشک در بررسی دقیق گره های لنفاوی و ساختارهای اطراف آنها در بدن کمک کنند که از آن جمله می توان به سونوگرافی، سی‌تی اسکن، و ام‌آر‌آی اشاره کرد.

در صورت تداوم تورم برای چندین هفته یا بروز نشانه های هشداردهنده، پزشک ممکن است نمونه برداری از یک گره لنفاوی را تجویز کند.

درمان گره های لنفاوی متورم

گره لنفاوی متورم معمولا پس از بهبود عفونت از بین خواهد رفت. همچنین، ممکن است تورم با مصرف داروهای تجویزی، مانند آنتی بیوتیک ها یا ضد ویروس ها از بین برود.

اگر بیمار دارای بافت متورم باشد، پزشک ممکن است داروی ضد التهاب تجویز کند.

اگر یک بیماری زمینه ای مسئول تورم گره های لنفاوی است، درمان این شرایط باید به کاهش تورم کمک کند.

از جمله درمان های خانگی برای گره های لنفاوی متورم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن.

– استفاده از یک کمپرس مرطوب گرم روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته.

– مصرف مایعات فراوان، مانند آب و آبمیوه تازه.

– استراحت کافی برای کمک به بهبود بدن.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.


خدمات درمانکده

لنفوم، سرطان سیستم لنفاوی است که بخشی از شبکه مبارزه با میکروب بدن است. سیستم لنفاوی شامل غدد لنفاوی، طحال، غده تیموس و مغز استخوان است. لنفوم می تواند بر همه آن نواحی و همچنین سایر ارگان های بدن تاثیر بگذارد. درمان سرطان غدد لنفاوی به عهده فوق تخصص غدد و متابولیسم است.

انواع زیادی از سرطان غدد لنفاوی وجود دارد. زیرگروه های اصلی عبارتند از:

اینکه چه نوع درمان لنفوما برای شما مناسب است، بستگی به نوع لنفوم و شدت آن دارد. درمان لنفوم ممکن است شامل شیمی درمانی، داروهای ایمونوتراپی، پرتو درمانی، پیوند مغز استخوان یا ترکیبی از این موارد باشد.

1 . لوسمی لنفوسیتی مزمن

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده

2. لنفوم سلول B جلدی

3. لنفوم سلول T جلدی

4. لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)

5. لنفوم غیر هوچکین

6. ماکروگلوبولینمی والدنستروم

علائم و نشانه های لنفوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشکان غدد و متابولیسم مطمئن نیستند که چه عواملی باعث لنفوم می شود. اما از زمانی شروع می شود که گلبول سفید مقابله کننده با بیماری به نام لنفوسیت دچار جهش ژنتیکی می شود. جهش به سلول می گوید که به سرعت تکثیر شود. و در نتیجه بسیاری از لنفوسیت های بیمار همچنان تکثیر می شوند.

این جهش همچنین به سلول‌ها اجازه می دهد زندگی کنند در حالی که سایر سلولهای طبیعی می میرند. درنتیجه لنفوسیت های بیمار و ناکارآمد زیادی در غدد لنفاوی شما ایجاد شده و باعث تورم غدد لنفاوی، طحال و کبد شود.

عواملی که می توانند خطر لنفوم را افزایش دهند عبارتند از:

یافتن پزشکان هیچ ‌وقت به این راحتی نبوده، در درمانکده آنلاین و حضوری مشاوره کنید.

درمانکده، ارائه دهنده خدمات آنلاین سلامت
(نوبت گیری اینترنتی، مشاوره آنلاین، آزمایش در محل و …)

تمامی حقوق این سایت برای درمانکده محفوظ است


طراحی شده با توسط تیم درمانکده

چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده
چگونه بفهمیم غدد لنفاوی بزرگ شده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *