چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

 
helpkade
چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم
چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

مطالب پر بازدید


چگونه می توانیم تیپ شخصیتی فرد مقابلمان را بشناسیم و وی را روانکاوی کنیم و قبل از تشکیل زندگی پی به روحیات وی ببریم و متوجه علاقیات وی شویم و ببینیم می توانیم با او زیر یک سقف زندگی کنیم


چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

حتما شما هم مثل ما جملات زیادی را در مورد ازدواج و ماهیت آن شنیده‌اید اما یکی از معروف‌ترین جملاتی که از قدیم تا الان نسل به نسل چرخیده و هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که ازدواج مثل هندوانه است و اصلا تا وقتی با شخص مورد نظر زیر یک سقف قرار نگیرید، معلوم نیست این هندوانه قرمز است یا سفید!؟ ما این‌بار با حضور دکتر مجید محمودی‌مظفر، روانشناس و مشاور خانواده با سابقه 22 سال مشاوره تخصصی ازدواج می‌خواهیم این ادعا را رد کنیم و بگوییم، ازدواج کردن هیچ شباهتی به هندوانه خریدن ندارد و با داشتن اطلاعات و تجربیات لازم می‌شود نتیجه تشکیل زندگی مشترک زوج‌ها را تا حدود زیادی پیش‌بینی کرد.


تشکیل خانواده با راهنمایی ضرب‌المثل‌ها

دکتر محمودی‌مظفر، درباره باورهای غلط خانواده‌ها درباره اعتبار ضرب‌المثل‌ها می‌گوید: «بسیار مهم است خانواده‌ها بدانند با استناد به ضرب‌المثل‌ها نمی‌شود تشکیل خانواده داد و اساسا بسیاری از این مثل‌ها با هم تناقض معنایی دارند؛ مثلا ما ضرب‌المثل داریم که می‌گوید: در اثر مجاورت گل، گِل بوی خوش گرفته است که این مثل، تاکید به تاثیر همنشین خوب بر خوی و رفتار آدم‌ها دارد اما مثل هم داریم که می‌گوید: تربیت چون گردکان بر گنبد است که اشاره دارد به اینکه ذات هر چیز مهم‌ترین وجه وجودی آن بوده و تربیت روی آن بی‌اثر است.

از اینها هم که بگذریم ضرب‌المثل‌ها برای کمک به فهم مطالب و خلاصه‌سازی‌شان هستند و نمی‌توانند مبنای منطقی و فلسفی کارهای ما باشند. سال‌هاست می‌گویند ازدواج مثل هندوانه دربسته است اما اصلا اینطور نیست. شما حتی اگر بخواهید هندوانه هم بخرید با استفاده از «تجربیات» و «اطلاعات کافی» می‌توانید با درصد بالایی از اطمینان، هندوانه قرمز و شیرین را انتخاب کنید. نمی‌شود به شرط چاقو ازدواج کرد باید پیش از ازدواج سبک‌سنگین‌های‌تان را بکنید.

باتری روح شما کجا پر می‌شود؟

باید بدانید انسان‌ها انرژی روح و درونی‌شان را از منابع مختلفی تامین می‌کنند و البته اینکه هرکس چطور حالش خوب و سرجای خودش باشد، خیلی به تیپ شخصیتی‌اش برمی‌گردد. به‌طور مثال شما اگر فردی برونگرا باشید تمام خطوط شارژ روحی‌تان با شرکت در یک ‌مهمانی خانوادگی یا دوستانه شاد و شلوغ پر می‌شود و ممکن است تا مدت‌ها سرحال باشید اما اگر یک فرد درونگرا را با خودتان به «همان ‌مهمانی» ببرید، نه‌تنها خوشش نمی‌آید بلکه با گذشت زمان کمی دلش می‌خواهد از جمع‌تان جدا شده و به گوشه دنجی پناه ببرد چون درونگراها خودشان را در خلوت شارژ می‌کنند؛ بنابراین لذت بردن افراد از محیط‌ها و میزان انرژی‌ای که از فضاها و افراد دریافت می‌کنند کاملا وابسته به نوع شخصیت‌شان است. پس برای همنشینی لذت‌بخش بین دو فرد آن هم برای یک عمر باید تا جای ممکن زمینه‌های روحی افراد به هم نزدیک باشد.

خواستگار برونگرا، خواستگار خونگرم

افراد برونگرا همان کسانی هستند که به قول عوام «گرم» هستند؛ یعنی نسبت به بقیه بیشتر صحبت می‌کنند، تحرک بیشتری دارند و حتی درجلسه خواستگاری هم خیلی ساکن و رسمی نیستند. این تیپ از افراد با صدای بلندتری نسبت به افراد درونگرا صحبت کرده و جواب‌های‌شان به صورت بله و خیر نیست. کافی است از آنها در موردی سوال کنید تا جواب کاملی را با جملات بلند دریافت کنید. تعداد دوستان این افراد هم بیشتر از افراد درونگراست.

اگر فرد برونگرا بخواهد برای شما خاطراتش را بگوید، چیزهای زیادی برای گفتن دارد و فلانی‌های زیادی در جملاتش هست که نشان می‌دهد با افراد زیادی مراوده دارد. برونگراها حس‌ درونی‌شان را بیشتر و راحت‌تر بروز می‌دهند؛ مثلا وقتی با هم در اتومبیل نشسته‌اید ممکن است با شنیدن یک موسیقی خاص به هیجان بیایند و کلی درباره‌اش صحبت کنند یا از دیدن یک منظره و فضای زیبا با خوشحالی حرف بزنند؛ ضمن اینکه تغییر حالات چهره فرد برونگرا زیاد است. آنها اغلب شروع‌کننده صحبت هستند و می‌توانند به‌راحتی درباره موضوعات مختلف صحبت کنند.

خواستگار درونگرا، مرد زندگی اما خونسرد!

افراد درونگرا همان‌هایی هستند که تا سوال نکنید با شما حرف نمی‌زنند. وقتی هم سوال می‌کنید در نهایت جواب‌تان را با «بله و خیر» می‌دهند. در اصطلاح عوام می‌گویند باید از این افراد «با انبر حرف بیرون کشید.» افراد درونگرا خیلی وقت‌ها به‌واقع آدم‌های مرموزی نیستند اما مردم فکر می‌کنند آنها موذی و پیچیده‌اند. افراد درونگرا برای ارتباط با فامیل‌شان، اشتیاق ندارند .

ازطرفی یکی از نقاط قوت شان این است که توجه و تمرکز این تیپ از افراد روی موضوعات مختلف، بیشتر بوده و آدم‌هایی عقلانی به نظر می‌رسند اما از آن طرف به دلیل ذات محافظه‌کار و محتاط‌شان به‌طور محسوسی کند هستند و ممکن است حسابی حوصله‌تان را در همان جلسات آشنایی سر ببرند. اگر به کسی که درونگراست بخواهید با شوق و ذوق، دوستان‌تان را نشان دهید، بعید نیست که کاملا معذب شود. به‌طور کلی فرد درونگرا از معاشرت با غریبه‌ها نه‌تنها لذت نمی‌برد بلکه عصبی و ناآرام هم می‌شود. آنها کم‌تحرک، مودب، رسمی و به قول عوام «خشک» هستند.

موقع خرید

اگر تیپ شخصیتی نامزدتان درونگرا باشد، خیلی زود از خرید و گردش خسته می‌شود و دوست دارد به خانه برگردد.


تو برای من جذابی!

خصوصیات روحی افراد درونگرا و برونگرا را به‌طور کلی گفتیم اما نکته اینجاست که در بسیاری از مواقع، افراد برونگرا با اینکه در ظاهر هیچ ربطی به درونگراها ندارند، جذب آنها شده یا برعکس افراد درونگرا جذب برونگراها می‌شوند.

برای همین هم هردوطرف فکر می‌کنند با توجه به آن جذابیت اول طرف مقابل می‌توانند باهم ازدواج کنند و خوشبخت باشند اما مهم است بدانید هر چند این دو گروه به سرعت به هم جذب می‌شوند اما اگر بخواهند یک عمر باهم زندگی کنند در بسیاری از موارد به دلیل دور بودن دنیای‌شان از هم به کسالت و اختلاف می‌رسند؛ مثلا اگر شما یک خانم برونگرا باشید و بخواهید به ‌مهمانی بروید یا ‌مهمان داشته باشید، همسرتان نمی‌تواند پا به پای شما باشد و آنقدر در جمع ساکت است و مشکل دارد که مجبور می‌شوید جای خالی او را هم شما پرکنید و به همین دلیل بعد از مدتی از رفت و آمدی که در آن باید جور همسر کم‌صحبت و گوشه‌گیرتان را بکشید خسته می‌شوید. این یک نمونه ساده از آزاری بود که عدم تناسب با طرف مقابل می‌تواند داشته باشد و از این نمونه در زندگی افراد برونگرا با درونگرا بسیار است.

کشف مردان و زنان وفادار

هما‌ن‌طور که گفتیم زنان و مردان درونگرا نسبت به کسانی که برونگرا هستند، تعامل اجتماعی کمتری دارند؛ یعنی دایره ارتباطات‌شان محدودتر بوده و برای ایجاد ارتباط جدید هم مشتاق نیستند. این دسته از افراد معمولا علاقه شدیدی به همسر و فرزندان‌شان دارند و ترجیح می‌دهند تمام اوقات فراغت‌شان را در جمع خانواده بگذرانند؛ بنابراین میزان ریسک‌پذیری در زندگی مشترک با این افراد کمتر است و اگر شما به‌طور ذاتی روی تعامل همسرتان با دیگران خیلی حساس هستید، می‌توانید مطمئن باشید که فرد درونگرا در این زمینه نسبت به برونگراها انتخاب مناسب‌تری است.

شخصیت‌شناسی در گردش

به‌طور معمول دخترها و پسرهای جوان برای به دست آوردن شناخت بیشتر از یکدیگر در دوران نامزدی با هم به گردش می‌روند. نکته مهم این است که بهترین زمان برای دقت به رفتارهای طرف مقابل و سنجیدن میزان درونگرایی یا برونگرایی‌اش، درست همین مواقع است. به شما توصیه می‌کنیم در دوران نامزدی حتما دست‌کم یک‌بار به این مکان‌ها و ‌مهمانی‌ها بروید؛ رستوران، سینما و تئاتر، ‌مهمانی فامیلی و ‌مهمانی خانوادگی. فرض کنید برای دیدن یک فیلم خانوادگی با هم به سینما رفته‌اید بعد از بازگشت از سینما حتما درباره فیلم صحبت کنید. برداشتی که نامزد شما از فیلم و کاراکترهایش دارد، باورهای او در مورد زندگی است.

با او یک فیلم کمدی ببینید و بفهمید که چطور نسبت به صحنه‌های خنده‌دار واکنش نشان می‌دهد. اگر خیلی بی‌تفاوت است و کم می‌خندد به احتمال زیاد درونگراست. در رستوران به رفتارش موقع پرداخت صورت‌حساب دقت کنید. آیا او با اعتماد به نفس لازم جلو می‌رود و حساب می‌کند یا در تمام مدت معذب است؟ در صف کنسرت‌ها چطور رفتار می‌کند؟ آیا کسی هست که بتواند به‌سادگی از پس تعاملات ساده اجتماعی بربیاید؟ در سالن سینما نسبت به فیلم مشتاق است یا دائم خمیازه می‌کشد و تمام محیط‌ها برایش کسالت‌بار هستند؟

و اما نکته کنکوری در ‌مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی است. به رفتارش با فامیل یا دوستان دقت کنید. آیا او کسی است که می‌تواند با بقیه ارتباط گرم برقرار کند یا به قول معروف «نجوش» است؟ در جمع دوستان شما یا خودش حرفی برای گفتن دارد یا گوشه‌گیری‌اش محسوس است؟ واکنش‌ها و تعصبات او را در مهمانی‌ها به دقت ببینید. دکتر محمودی‌مظفر در این باره می‌گوید: «هرچند ما بعد از ازدواج باید به بعضی از روابط‌مان چارچوب بدهیم اما اصلا به این معنا نیست که شخصیت واقعی‌مان را به دلیل حساسیت‌های طرف مقابل برای یک عمر کنار بگذاریم. این وضعیت مدارای دائمی به مرور خستگی و دلزدگی ایجاد می‌کند. پس دقت به نوع برخورد نامزدتان در ‌مهمانی‌ها و پیدا کردن ناتوانی او در برقراری ارتباط و عیوب احتمالی رفتاری او در تعامل با دیگران، آن هم به کمک مشاور، می‌تواند از عوارض بعدی یک انتخاب اشتباه جلوگیری کند.»

در رستوران

فرد درونگرا ترجیح می‌دهد غذا را در فضای خانه بخورد. او برعکس فرد برونگرا برای رفتن به رستوران مشتاق نیست.


پرداخت صورت حساب با اعمال شاقه

فردی که به شدت درونگراست انگار همیشه عقب‌نشینی کرده. برای او تعامل‌ ساده با اجتماع هم آسان نیست.


هندوانه ازدواج شما چه رنگی است؟!

با توجه به آنچه گفته شد، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در دوران نامزدی می‌توانید‌ بردارید، تلاش برای جواب دادن به این سوال است که نامزدتان در مقایسه با خودتان چقدر درونگرا یا برونگراست؟ البته باید بدانید گرچه همه افراد در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند اما شدت و ضعف درونگرایی یا برونگرایی‌شان با هم فرق دارد. خوب است اشاره کنیم در مراکز مشاوره معتبر، تست‌هایی برای سنجش میزان درونگرایی یا برونگرایی هر کس وجود دارد که به‌طور علمی شما را از این نظر ارزیابی می‌کند.

حتما به این مراکز سر بزنید و باور داشته باشید ازدواج هندوانه دربسته نیست بلکه با در نظرگرفتن تمامی جوانب و شناخت دقیق و درست شخصیت طرف مقابل، می‌توان تا درصد بالایی به موفقیتش مطمئن بود.

چرا بدبخت شدیم؟ پس خدا کجاست؟!

بسیار این جمله را شنیده‌اید که «چرا دختر آفتاب، مهتاب ندیده من باید بدبخت بشه؟ شانس نداشت. پس خدا کجاست؟» یا افراد دیگری هستند که می‌گویند: «چرا پسر ما با آنکه آنقدر خوب و سر به‌راه بود، شانس نیاورد؟» باید به این افراد گفت که رسول باطنی همه انسان‌ها، «عقل» است. وقتی مهم‌ترین تصمیمات زندگی‌مان را بر مبنای عقل و منطق نگرفته و تنها با توکل می‌خواهیم به نتیجه برسیم هیچ شانسی در کار نیست چون توکل در مرحله بعدی قرار می‌گیرد، دکتر مظفر در این باره اضافه می‌کند. ما تنبلی‌ها و ندانم‌کاری‌های خودمان را بر گردن شانس می‌اندازیم.

باید باور کنیم تا وقتی وظیفه انسانی‌مان را که همان بیشترین دقت و همت برای شناخت فرد مقابل‌مان برای زندگی آن هم پیش از ازدواج است به خوبی انجام ندهیم، هیچ نیروی ماورائی‌ای نمی‌تواند برایمان معجزه کند. پس درست انتخاب کنید و هیچ تقصیری را گردن سایر عوامل نیندازید. با این توضیحات حالا می‌خواهیم برای شناخت و انتخاب درست فرد مقابل ابتدا دو تیپ شخصیتی اصلی را برای‌تان معرفی کنیم که شناخت درست و دقیق آنها کلید حل معماهای زیادی است.


مجله زندگی ایده آل – سعیده خداوردیان:

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

شاید اکنون که درحال خواندن این مقاله هستید؛ درباره خواستگاری فکر می‌‌کنید که باید تا چند روز دیگر جوابتان را به او اعلام کنید. احساس شک و دودلی درباره بزرگ‌ترین تصمیمی که قرار است برای زندگیتان بگیرید کاملا طبیعی است و ما به شما حق می‌دهیم. اما فکر می‌کنید شناخت شما نسبت به خواستگارتان چقدر است؟ آیا زمان کافی برای شناخت خواساگار خود صرف کرده‌اید؟ احتمالا سوالی هم که در ذهن شما شکل گرفته، این است که من چقدر خواستگارم را می شناسم و از کجا بدانم که با او خوشبخت می‌شوم یا نه؟ ما برای گرفتن جواب سوالاتتان به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

فهرست مطالب

زمانیکه تصمیم به ازدواج گرفته‌اید و می‌خواهید از بین خواستگارانی که دارید شخص مناسب خود را انتخاب کنید بهتر است اول نگاهی به نیاز‌ها، خواسته‌ها، ملاک‌‍‌ها و معیار‌های خودتان بیاندازید. چقدر نسبت به خودتان شناخت دارید؟ یقین داشته باشید؛ تا زمانیکه درک درستی از خواسته‌های خود نداشته باشید نمی‌توانید شخص دیگری را به درستی بشناسید. سمت و سویی که شما در زندگی دارید، آرزوهایی که باید به آنها دست پیدا کنید، برنامه‌هایی که برای خودتان ریخته‌اید و احساسی که نسبت به خودتان، دنیا و آدم‌های اطرافتان دارید، همه بخشی از جریان خودشناسی هستند. پس قبل از دادن پاسخ قطعی به خواستگارتان، روی این مورد بیشتر تمرکز کنید.

یکی دیگر از سوالاتی که باید جواب آن را بدانید؛ میزان رضایت شما از زندگی و خود واقعی‌تان است. آیا شما اصلا خود واقعی دارید؟ یا اینکه مدام در حال نقش بازی کردن برای جلب رضایت دیگران هستید؟ مردی مناسب زندگی با شما است که بتواند شما را همانطور که هستید بپذیرد و دوست داشته باشد. این موضوع ارتباط زیادی با میزان رضایت شما از خودتان دارد. اگر زمانیکه با خواستگار خود صحبت می‌کنید باید نقاب به صورت بزنید و شخص دیگری باشید، احتمالا این فرد برای زندگی مناسب شما نخواهد بود.

بعد از اینکه به شناخت مناسبی از خودتان رسیدید؛ زمان مناسب برای شناخت خواستگار مورد نظرتان است. چطور با او آشنا شدید؟ آیا کسی شما را به او معرفی کرده است یا اینکه در محل کار و یا دانشگاه با او آشنا شده‌اید؟ اولین بار پیشنهاد خواستگاری خود را چگونه مطرح کرد؟ نوع آشنایی و نحوه مطرح کردن پیشنهاد خواستگاری، یکی از راه‌های کمک کننده برای شناخت شخصیت خواستگارتان است. اگر آشنایی شما به صورت سنتی بوده، پس تحقیق درباره معرف را فراموش نکنید؛ اما اگر آشنایی در محل کار یا دانشگاه صورت گرفته است؛ شما نسبتا او را می‌شناسید. اما در هرصورتی که آشنا شدید تحقیق کردن درباره پیشینه و زندگی حال حاضر او و خانواده‌اش را فراموش نکنید؛ چون از این راه اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

یکی دیگر از راه‌هایی که تا حد زیادی می‌تواند به شناخت شما از خواستگارتان کمک کند، سوال درباره تحصیلات خود او و خانواده‌اش است. شخصی که تحصیلات دانشگاهی دارد، نسبت به آداب روابط اجتماعی شناخت بیشتر و بهتری دارد. این مطلب درباره خانواده او نیز صادق است، البته منظور ما این نیست که پدر و مادر خواستگار شما حتما باید مدرک دکتری داشته باشند اما بهتر است که از لحاظ تحصیلی در جایگاهی باشند که بتوانند نیازها و دغدغه‌های سن شما را درک کنند. به یاد داشته باشید که این دیدگاه قطعی نیست و به تفاوت‌های فردی بین انسان‌ها نیز باید توجه کنید؛ اما به عنوان یک باور کلی حتما باید آن را در نظر داشته باشید.

اگر مذهب اهمیت بالایی برایتان دارد، باید به خواستگاری جواب مثبت بدهید که باورهایش مانند شما باشد. ازدواج کردن با فردی با باورهای متفاوت سلامت رابطه تان را تحت الشعاع قرار میدهد و مشکلاتی را در آینده به وجود میآورد، بنابراین قبل از تصمیم گیری به این موضوع فکر کنید که اختلافات مذهبی چه تاثیری بر رابطه و فرزندان احتمالیتان خواهد گذاشت.

با خواستگارتان درباره ی دوستانش و رابطه اش با خانواده صحبت کنید. در جستجوی مردی باشید که قادر به ادامه دادن رابطه های درازمدت باشد و دوستانی قدیمی داشته باشد. دقت کنید که او چطور روابطش را هدایت میکند: در ناسازگاری ها و درگیری ها چگونه برخورد میکند، حمایتش را چگونه نشان میدهد و با عزیزانش و کسانی که دوستشان دارد، چگونه رفتار میکند. اگر او در رابطه هایش دچار درگیری ها و تعارض های فراوان میشود یا با دوستان و اعضاء خانواده اش قطع رابطه کرده است، از او بپرسید که دلیل این رفتارهایش چیست، این قهرها و دلخوری ها به چه علت به وجود آمده و چرا این بگومگوها مدام تکرار میشود.

توصیه میکنیم رفتار خواستگارتان را با دوستان و خانواده ی خودش و دوستان و خانواده ی خودتان تحت نظر بگیرید. هرگز رابطه ی دونفره تان را به تنهایی و جدا از دیگر رابطه های زندگی او در نظر نگیرید. به رفتار او با مادرش، پیشخدمت رستوران و نظافتچی دقت کنید. او در محل کارش و روابط خانوادگی اش چگونه آدمی است؟

آیا رابطه تان با او باعث میشود که عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و برای ارتباط با دیگران و فعالیتهای خارج از حوزه ی رابطه تان میل و رغبت بیشتری داشته باشید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، بهتر است درباره مناسب بودن این خواستگارتان بیشتر فکر کنید. اگر تماسهای تلفنی او یا بودن در کنارش باعث میشود که احساس حقارت و کوچکی بکنید، بهتر است از فکر این ازدواج منصرف شوید.

این که او چه تنقلاتی دوست دارد یا عادت دارد که در سینما بلند حرف بزند، شاید چندان مهم نباشد. اما بعضی خصوصیات، مانند رفتارهای اعتیادآور، ریاکاری، عدم مسئولیت پذیری، تزلزل، نداشتن مهارت خوب گوش کردن، رفتار بچگانه و زودرنجی هستند که بود یا نبود آنها برایتان بسیار مهم است؛ این خصوصیات را یادداشت کنید و بعداً به آن مراجعه کنید. اگر خواستگارتان خصوصیتی دارد که نمیتوانید آن را تحمل کنید، بهتر است هر چه زودتر به او جواب منفی بدهید.

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشید، شوهرتان همواره شادی و خوشبختی تان را تامین کند، زندگی کردن در کنار مردی که مناسبتان باشد، خوشبختی را برایتان به ارمغان میآورد و موجب میشود که قدرت فردی را در زندگیتان تجربه کنید.

• اگر در رابطه با خواستگارتان احساس میکنید که او از شما حمایت میکند و به لحاظ فکری و عاطفی مشوق رشد فردیتان است، میتوانید دلگرم باشید که مرد مناسبی را یافته اید. فرد مناسب برای ازدواج همواره خواهان سلامت عاطفی و روحی شما است و میخواهد که استقلال داشته باشید و بتوانید روی پای خودتان بایستید. وقتی در کنار مرد مناسب زندگیتان باشید، احساس خوبی درباره ی خودتان پیدا میکنید و امنیت و رضایت را با تمام وجودتان حس میکنید. • فرد مناسب برای ازدواج منفی باف، خودخواه، دودل، دمدمی، ساکت، مایه ی خجالت، عیبجو، بهانه گیر یا کثیف و ژولیده نیست. اصلاً چرا باید بخواهید که تمام عمرتان کنار چنین آدم غیرقابل تحملی زندگی کنید؟

بسیار مهم است که خواستگار فعلی و شوهر آینده تان نیازها و خواسته هایتان را در ارتباط با رابطه ی جنسی و رفتار عاشقانه و مهربانانه درک کند و با آنها موافق باشد. هیچ ایرادی ندارد که درباره نیاز‌ها و مسائل جنسی هم با خواستگار خود صحبت کنید. از این طریق می‌توانید تمایلات او را متوجه شوید. مردی که محبت کردن را بلد باشد احتمالا در برقراری رابطه جنسی نیز مشکلی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که وارد جزئیات این مسئله نشوید تا او دچار سوء تفاهم نشده و مرز‌های شما از بین نروند.

• اگر همسر آینده تان عشقش را نه فقط با زبان، بلکه در عمل نیز بیان میکند، میتوانید از مناسب بودن او برای ازدواج مطمئن شوید. اگر وقتی خسته هستید، او متوجه خستگیتان میشود، تولدتان را فراموش نمیکند، همیشه میخواهد کنار شما باشد و به صدایتان و حرفهایتان گوش بدهد، برایتان احترام قائل است، اگر دیر کنید با شما تماس میگیرد، با شما با مهربانی رفتار میکند و اگر مطلبی را نفهمید، از کوره درنمیرود، تمام اینها مصادیقی از کارهای عاشقانه است.

• سازگاری و اتفاق نظر درباره مسائل جنسی نیز یکی دیگر از راههای شناخت خواستگار خوب است. اگر نظراتتان درباره رابطه زناشویی یا تمایلات جنسیتان کاملاً با هم متفاوت باشد، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

• فردی برای ازدواج مناسب است که دوستش داشته باشید و بهترین دوستتان باشد. باید خواستگاری را به عنوان همسر آیندهتان انتخاب کنید که از بودن در کنار شما لذت ببرد. اگر با هم دوست نباشید، عشقتان به زودی رنگ میبازد و پیوند ازدواجتان هر روز سست تر میشود.

• فرد مناسب برای ازدواج مهربان، باملاحظه و مودب است. مسائل کوچکی مانند تشکر کردن و در را برای خانمها باز کردن شاید قدیمی و پیش پاافتاده به نظر برسد، اما بازتابی از میزان ادب و مهربانی این مرد است و به خوبی نشان میدهد که چقدر مراقبتان است.

یک روش برای ارزیابی خواستگارتان این است که ببینید آیا اهداف و ارزشهای مشترکی در زندگی با هم دارید یا خیر.

• داشتن نظرات و علائق متفاوت اشکالی ندارد، اما به شرطی که هر دو نفر با این اختلافات کنار بیایید. هرچند ممکن است همواره با هم موافق نباشید، اما گفتگو با فرد مناسب همواره برایتان جالب خواهد بود و حوصله تان هیچ گاه از این گفتگوهای دونفره سر نخواهد رفت. خواستگار واقعی افکار و احساساتش را با شما در میان میگذارد و نگرانی ها و دلخوری ها را در دلش روی هم تلنبار نمیکند.

• تنها ویژگی تغییرناپذیر زندگی، در حال تغییر بودن دائمی آن است؛ یک خواستگار ایده آل این موضوع را میداند و همواره آماده است که درباره مشکلات، سوالات و ابهام های مربوط به زندگی مشترک، قبل و بعد از ازدواج صحبت کند.

• یکی از روشهای شناخت خواستگار خوب این است که ببینید آیا او شما را برای گرفتن تصمیم هایی که از طریق تغذیه ی سالمتر و ورزش بیشتر منجر به داشتن یک زندگی سالمتر شود، تشویق میکند یا خیر. همچنین خواستگار مناسب به شما کمک میکند تا بین زندگی کاری و شخصیتان تعادل ایجاد کنید.

• اگر احساس کنید که فقط شما کارهای خانه را انجام میدهید یا از فرزندانتان مراقبت میکنید، به زودی از زندگی مشترک خسته خواهید شد. فرد مناسب برای ازدواج مشتاقانه در مسئولیت های مربوط به زندگی مشترک و فرزندانتان سهیم میشود.

• البته یافتن فرد مناسب برای ازدواج به این معنا نیست که شما دو نفر هیچ مشکل یا اختلافی نخواهید داشت. اما اگر خواستگار مناسب را انتخاب کرده باشید، میدانید که میتوانید مشکلات را با همفکری هم حل کنید و این اختلافات آسیبی به رابطه تان نخواهد زد. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر روزی برسد که خودتان به تنهایی نتوانید مشکلتان را حل کنید، او حاضر است که به مشاور مراجعه کند.

خواستگاری برای ازدواج مناسب است که با شما صادق باشد:

• فرد مناسب به شما اعتماد دارد و تماسهای تلفنی یا استفاده تان را از رایانه کنترل نمیکند یا ارتباطتان را با دوستان و افرادی که برایتان مهم هستند، محدود نمیکند. یکی از ترفندهای شناخت خواستگار واقعی این است که ببینید آیا او شما را از دوستان و خانوادهتان جدا میکند یا خیر. تعلق داشتن به خانواده، دوستان و گروه های مختلف هم نیاز طبیعی و هم حق مسلمتان است. یک خواستگار خوب نه تنها سعی نمیکند که زندگیتان را کنترل کند، بلکه میخواهد که زندگی جدیدی را با شما شریک شود. اما فردی که برای ازدواج مناسب نباشد، باعث میشود که احساس کنید مجبورید همواره دست به عصا راه بروید تا مبادا او از کوره دربرود و آرامشتان به هم بخورد.

• اگر خواستگار فعلیتان شوهر مناسبی باشد، مجبور نیستید که در برابر او از نیاز به تنها ماندن یا حفظ حریم شخصی خود دفاع کنید. یک روش برای شناخت خواستگار خوب این است که او نیازتان برای تنها ماندن یا حفظ فضای شخصی را زیر سوال نمیبرد.

• خواستگار مناسب به شما اعتماد دارد و در زندگی شخصیتان دخالت نمیکند. چنانچه احساس کنید که مجبورید تک تک کارهایتان را برای او توضیح بدهید و برایش دلیل بیاورید، اندک اندک زندگی برایتان غیرقابل تحمل خواهد شد.

زمانیکه شما درد دلی دارید، از چیزی دلخورید یا اینکه می‌خواهید اتفاق خوشحال کننده‌ای را که در طول روز افتاده برای کسی تعریف کنید؛ قطعا به اولین کسی که باید فکر کنید همسرتان است. آیا خواستگار شما کسی است که می‌توانید با او حرف هایتان را بزنید؟ آیا او گوش شنوایی برای صحبت‌های شما دارد؟ به یاد داشته باشید که زندگی کردن با یک مرد درونگرا درحالیکه خودتان برونگرا هستید کار دشواری است. یک مرد درونگرا برخلاف یک دختر برون‌گرا تمایل زیادی به حرف زدن درباره اتفاقات طول روز و مسائل شخصی اش ندارد و بیشتر دوست دارد در دنیای خودش سیر کند.

اگر خواستگارتان جز آن دسته از مردانی است که روی رفت و آمد‌های شما بیش از اندازه حساس نیست ولی درباره افرادی که با آنها در ارتباط هستید؛ پیگیری می‌کند احتمالا به شما علاقه مند است و این نشانه خوبی برای زندگی شما در آینده خواهد بود.

اگر تمامی موارد بالا را درباره خواستگار مورد نظرتان بررسی کردید؛ برای بدست آوردن اطمینان بیشتر، با یک روانشناس نیز مشورت کنید. آنها بدلیل تجربه کاری بالا و استفاده از آزمون‌های روانشناسی به نکاتی درباره خواستگار شما پی می‌برند که شاید خودتان کمتر به آنها توجه کرده باشید.

اگر متوجه شدید که خط قرمزها یا مسائل دردسرسازی در رابطه تان وجود دارد، آنها را نادیده نگیرید یا با فکر کردن به این که این خط قرمزها چندان مهم نیست یا این که مرد مورد علاقه تان بعداً تغییر خواهد کرد، خودتان را گول نزنید. عشق به تنهایی برای موفقیت زندگی زناشویی کافی نیست.

اگر به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، اما نسبت به انتخاب خود مردد هستید؛ نگران نباشید چون شما می‌خواهید بزرگ‌ترین تصمیم زندگیتان را بگیرید و نگرانیتان بسیار طبیعی است. قبل از دادن جواب رد یا مثبت به چند نکته توجه کنید، فکر می‌کنید چقدر خودتان را می‌‌شناسید، آیا از آنچه اکنون هستید رضایت دارید، با خواستگارتان چگونه آشنا شدید و او چطور به شما پیشنهاد ازدواج داد، تحصیلات او چقدر است، آیا از لحاظ عقاید مذهبی با هم سنخیت دارید، ارتباط او با خانواده و دوستانش چطور است، زمانیکه کنار او هستید حال خوبی دارید یا نه، درباره چه مسائلی می‌توانید با او کنار بیایید، درباره عشق و روابط جنسی از او سوال کنید، ارزش‌ها و اهداف مشترکتان را بررسی کنید و میزان همدلی و مورد اعتماد بودن او را نیز بسنجید. با در نظر گرفتن تمامی این موارد خواهید توانست به خوبی از پس این مرحله سخت بربیاید.

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

2.13k بازدید

2.27k بازدید

3.28k بازدید

3.05k بازدید

2.86k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام. خواهشا به این سوال من پاسخ بدین خیلی ممنون. میبخشین من نزدیک 1ماه پیش خواستگاری داشتم که از هر لحاظ همو قبول کردیم اما متاسفانه یکی از همسایه ما که دوست نزدیک ایشون بودن تو تحقیق ازما به ایشون بد گفتن بااین حال ایشون از بقیه هم سوال پرسیدن و کسی حرف همسایه رو تایید نکرده ولی بااین حال خواستگارم دیگه پا پیش نذاشت بخاطر اعتماد به حرف همسایمون.واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم خواهش راهنمایی کنین چجوری نظر خواستگارمو تغییر بدم ممنون.

دوست عزیز سلام

در ازدواج‌هایی که با خواستگاری انجام میشه معمولا خانواده‌ها برای شناخت بیشتر از این روش پرس و جو استفاده می‌کنند و چون مدت آشنایی شما خیلی کوتاه بوده، قطعا به شناخت درستی نسبت به شما نرسیدند که به خاطر یک نظر منفی، عقب کشیدند. شما بهتره اول بررسی کنید که چقدر این آدم به دل شما نشسته و چه ویژگی‌های مثبتی داره که به خاطرش حاضرید تلاش کنید که برگرده. اگه به نظرتون برگردونشون ارزش داشت، ازشون بخواید که یک جلسه با شما داشته باشند و در مورد اینکه چه آیتمی باعث شده که نظرشون برگرده، صحبت کنند. سعی کنید اول خوب به مباحثی که مطرح می‌کنند گوش کنند، هیجانی و عصبی هم نشوید. سعی کنید با اعتماد به نفس و آرامش به مساله‌ای که مطرح کردند، جواب بدید. اگه پاسخ‌های شما براشون قانع‌کننده بود، قطعا می‌مونند، اما اگه با وجود توضیحات شما باز هم تصمیمشون به رفتن بود، بهتره خیلی تلاش نکنید، چون بیشترش جواب عکس می‌ده.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

شاید اکنون که درحال خواندن این مقاله هستید؛ درباره خواستگاری فکر می‌‌کنید که باید تا چند روز دیگر جوابتان را به او اعلام کنید. احساس شک و دودلی درباره بزرگ‌ترین تصمیمی که قرار است برای زندگیتان بگیرید کاملا طبیعی است و ما به شما حق می‌دهیم. اما فکر می‌کنید شناخت شما نسبت به خواستگارتان چقدر است؟ آیا زمان کافی برای شناخت خواساگار خود صرف کرده‌اید؟ احتمالا سوالی هم که در ذهن شما شکل گرفته، این است که من چقدر خواستگارم را می شناسم و از کجا بدانم که با او خوشبخت می‌شوم یا نه؟ ما برای گرفتن جواب سوالاتتان به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

فهرست مطالب

زمانیکه تصمیم به ازدواج گرفته‌اید و می‌خواهید از بین خواستگارانی که دارید شخص مناسب خود را انتخاب کنید بهتر است اول نگاهی به نیاز‌ها، خواسته‌ها، ملاک‌‍‌ها و معیار‌های خودتان بیاندازید. چقدر نسبت به خودتان شناخت دارید؟ یقین داشته باشید؛ تا زمانیکه درک درستی از خواسته‌های خود نداشته باشید نمی‌توانید شخص دیگری را به درستی بشناسید. سمت و سویی که شما در زندگی دارید، آرزوهایی که باید به آنها دست پیدا کنید، برنامه‌هایی که برای خودتان ریخته‌اید و احساسی که نسبت به خودتان، دنیا و آدم‌های اطرافتان دارید، همه بخشی از جریان خودشناسی هستند. پس قبل از دادن پاسخ قطعی به خواستگارتان، روی این مورد بیشتر تمرکز کنید.

یکی دیگر از سوالاتی که باید جواب آن را بدانید؛ میزان رضایت شما از زندگی و خود واقعی‌تان است. آیا شما اصلا خود واقعی دارید؟ یا اینکه مدام در حال نقش بازی کردن برای جلب رضایت دیگران هستید؟ مردی مناسب زندگی با شما است که بتواند شما را همانطور که هستید بپذیرد و دوست داشته باشد. این موضوع ارتباط زیادی با میزان رضایت شما از خودتان دارد. اگر زمانیکه با خواستگار خود صحبت می‌کنید باید نقاب به صورت بزنید و شخص دیگری باشید، احتمالا این فرد برای زندگی مناسب شما نخواهد بود.

بعد از اینکه به شناخت مناسبی از خودتان رسیدید؛ زمان مناسب برای شناخت خواستگار مورد نظرتان است. چطور با او آشنا شدید؟ آیا کسی شما را به او معرفی کرده است یا اینکه در محل کار و یا دانشگاه با او آشنا شده‌اید؟ اولین بار پیشنهاد خواستگاری خود را چگونه مطرح کرد؟ نوع آشنایی و نحوه مطرح کردن پیشنهاد خواستگاری، یکی از راه‌های کمک کننده برای شناخت شخصیت خواستگارتان است. اگر آشنایی شما به صورت سنتی بوده، پس تحقیق درباره معرف را فراموش نکنید؛ اما اگر آشنایی در محل کار یا دانشگاه صورت گرفته است؛ شما نسبتا او را می‌شناسید. اما در هرصورتی که آشنا شدید تحقیق کردن درباره پیشینه و زندگی حال حاضر او و خانواده‌اش را فراموش نکنید؛ چون از این راه اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

یکی دیگر از راه‌هایی که تا حد زیادی می‌تواند به شناخت شما از خواستگارتان کمک کند، سوال درباره تحصیلات خود او و خانواده‌اش است. شخصی که تحصیلات دانشگاهی دارد، نسبت به آداب روابط اجتماعی شناخت بیشتر و بهتری دارد. این مطلب درباره خانواده او نیز صادق است، البته منظور ما این نیست که پدر و مادر خواستگار شما حتما باید مدرک دکتری داشته باشند اما بهتر است که از لحاظ تحصیلی در جایگاهی باشند که بتوانند نیازها و دغدغه‌های سن شما را درک کنند. به یاد داشته باشید که این دیدگاه قطعی نیست و به تفاوت‌های فردی بین انسان‌ها نیز باید توجه کنید؛ اما به عنوان یک باور کلی حتما باید آن را در نظر داشته باشید.

اگر مذهب اهمیت بالایی برایتان دارد، باید به خواستگاری جواب مثبت بدهید که باورهایش مانند شما باشد. ازدواج کردن با فردی با باورهای متفاوت سلامت رابطه تان را تحت الشعاع قرار میدهد و مشکلاتی را در آینده به وجود میآورد، بنابراین قبل از تصمیم گیری به این موضوع فکر کنید که اختلافات مذهبی چه تاثیری بر رابطه و فرزندان احتمالیتان خواهد گذاشت.

با خواستگارتان درباره ی دوستانش و رابطه اش با خانواده صحبت کنید. در جستجوی مردی باشید که قادر به ادامه دادن رابطه های درازمدت باشد و دوستانی قدیمی داشته باشد. دقت کنید که او چطور روابطش را هدایت میکند: در ناسازگاری ها و درگیری ها چگونه برخورد میکند، حمایتش را چگونه نشان میدهد و با عزیزانش و کسانی که دوستشان دارد، چگونه رفتار میکند. اگر او در رابطه هایش دچار درگیری ها و تعارض های فراوان میشود یا با دوستان و اعضاء خانواده اش قطع رابطه کرده است، از او بپرسید که دلیل این رفتارهایش چیست، این قهرها و دلخوری ها به چه علت به وجود آمده و چرا این بگومگوها مدام تکرار میشود.

توصیه میکنیم رفتار خواستگارتان را با دوستان و خانواده ی خودش و دوستان و خانواده ی خودتان تحت نظر بگیرید. هرگز رابطه ی دونفره تان را به تنهایی و جدا از دیگر رابطه های زندگی او در نظر نگیرید. به رفتار او با مادرش، پیشخدمت رستوران و نظافتچی دقت کنید. او در محل کارش و روابط خانوادگی اش چگونه آدمی است؟

آیا رابطه تان با او باعث میشود که عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و برای ارتباط با دیگران و فعالیتهای خارج از حوزه ی رابطه تان میل و رغبت بیشتری داشته باشید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، بهتر است درباره مناسب بودن این خواستگارتان بیشتر فکر کنید. اگر تماسهای تلفنی او یا بودن در کنارش باعث میشود که احساس حقارت و کوچکی بکنید، بهتر است از فکر این ازدواج منصرف شوید.

این که او چه تنقلاتی دوست دارد یا عادت دارد که در سینما بلند حرف بزند، شاید چندان مهم نباشد. اما بعضی خصوصیات، مانند رفتارهای اعتیادآور، ریاکاری، عدم مسئولیت پذیری، تزلزل، نداشتن مهارت خوب گوش کردن، رفتار بچگانه و زودرنجی هستند که بود یا نبود آنها برایتان بسیار مهم است؛ این خصوصیات را یادداشت کنید و بعداً به آن مراجعه کنید. اگر خواستگارتان خصوصیتی دارد که نمیتوانید آن را تحمل کنید، بهتر است هر چه زودتر به او جواب منفی بدهید.

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشید، شوهرتان همواره شادی و خوشبختی تان را تامین کند، زندگی کردن در کنار مردی که مناسبتان باشد، خوشبختی را برایتان به ارمغان میآورد و موجب میشود که قدرت فردی را در زندگیتان تجربه کنید.

• اگر در رابطه با خواستگارتان احساس میکنید که او از شما حمایت میکند و به لحاظ فکری و عاطفی مشوق رشد فردیتان است، میتوانید دلگرم باشید که مرد مناسبی را یافته اید. فرد مناسب برای ازدواج همواره خواهان سلامت عاطفی و روحی شما است و میخواهد که استقلال داشته باشید و بتوانید روی پای خودتان بایستید. وقتی در کنار مرد مناسب زندگیتان باشید، احساس خوبی درباره ی خودتان پیدا میکنید و امنیت و رضایت را با تمام وجودتان حس میکنید. • فرد مناسب برای ازدواج منفی باف، خودخواه، دودل، دمدمی، ساکت، مایه ی خجالت، عیبجو، بهانه گیر یا کثیف و ژولیده نیست. اصلاً چرا باید بخواهید که تمام عمرتان کنار چنین آدم غیرقابل تحملی زندگی کنید؟

بسیار مهم است که خواستگار فعلی و شوهر آینده تان نیازها و خواسته هایتان را در ارتباط با رابطه ی جنسی و رفتار عاشقانه و مهربانانه درک کند و با آنها موافق باشد. هیچ ایرادی ندارد که درباره نیاز‌ها و مسائل جنسی هم با خواستگار خود صحبت کنید. از این طریق می‌توانید تمایلات او را متوجه شوید. مردی که محبت کردن را بلد باشد احتمالا در برقراری رابطه جنسی نیز مشکلی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که وارد جزئیات این مسئله نشوید تا او دچار سوء تفاهم نشده و مرز‌های شما از بین نروند.

• اگر همسر آینده تان عشقش را نه فقط با زبان، بلکه در عمل نیز بیان میکند، میتوانید از مناسب بودن او برای ازدواج مطمئن شوید. اگر وقتی خسته هستید، او متوجه خستگیتان میشود، تولدتان را فراموش نمیکند، همیشه میخواهد کنار شما باشد و به صدایتان و حرفهایتان گوش بدهد، برایتان احترام قائل است، اگر دیر کنید با شما تماس میگیرد، با شما با مهربانی رفتار میکند و اگر مطلبی را نفهمید، از کوره درنمیرود، تمام اینها مصادیقی از کارهای عاشقانه است.

• سازگاری و اتفاق نظر درباره مسائل جنسی نیز یکی دیگر از راههای شناخت خواستگار خوب است. اگر نظراتتان درباره رابطه زناشویی یا تمایلات جنسیتان کاملاً با هم متفاوت باشد، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

• فردی برای ازدواج مناسب است که دوستش داشته باشید و بهترین دوستتان باشد. باید خواستگاری را به عنوان همسر آیندهتان انتخاب کنید که از بودن در کنار شما لذت ببرد. اگر با هم دوست نباشید، عشقتان به زودی رنگ میبازد و پیوند ازدواجتان هر روز سست تر میشود.

• فرد مناسب برای ازدواج مهربان، باملاحظه و مودب است. مسائل کوچکی مانند تشکر کردن و در را برای خانمها باز کردن شاید قدیمی و پیش پاافتاده به نظر برسد، اما بازتابی از میزان ادب و مهربانی این مرد است و به خوبی نشان میدهد که چقدر مراقبتان است.

یک روش برای ارزیابی خواستگارتان این است که ببینید آیا اهداف و ارزشهای مشترکی در زندگی با هم دارید یا خیر.

• داشتن نظرات و علائق متفاوت اشکالی ندارد، اما به شرطی که هر دو نفر با این اختلافات کنار بیایید. هرچند ممکن است همواره با هم موافق نباشید، اما گفتگو با فرد مناسب همواره برایتان جالب خواهد بود و حوصله تان هیچ گاه از این گفتگوهای دونفره سر نخواهد رفت. خواستگار واقعی افکار و احساساتش را با شما در میان میگذارد و نگرانی ها و دلخوری ها را در دلش روی هم تلنبار نمیکند.

• تنها ویژگی تغییرناپذیر زندگی، در حال تغییر بودن دائمی آن است؛ یک خواستگار ایده آل این موضوع را میداند و همواره آماده است که درباره مشکلات، سوالات و ابهام های مربوط به زندگی مشترک، قبل و بعد از ازدواج صحبت کند.

• یکی از روشهای شناخت خواستگار خوب این است که ببینید آیا او شما را برای گرفتن تصمیم هایی که از طریق تغذیه ی سالمتر و ورزش بیشتر منجر به داشتن یک زندگی سالمتر شود، تشویق میکند یا خیر. همچنین خواستگار مناسب به شما کمک میکند تا بین زندگی کاری و شخصیتان تعادل ایجاد کنید.

• اگر احساس کنید که فقط شما کارهای خانه را انجام میدهید یا از فرزندانتان مراقبت میکنید، به زودی از زندگی مشترک خسته خواهید شد. فرد مناسب برای ازدواج مشتاقانه در مسئولیت های مربوط به زندگی مشترک و فرزندانتان سهیم میشود.

• البته یافتن فرد مناسب برای ازدواج به این معنا نیست که شما دو نفر هیچ مشکل یا اختلافی نخواهید داشت. اما اگر خواستگار مناسب را انتخاب کرده باشید، میدانید که میتوانید مشکلات را با همفکری هم حل کنید و این اختلافات آسیبی به رابطه تان نخواهد زد. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر روزی برسد که خودتان به تنهایی نتوانید مشکلتان را حل کنید، او حاضر است که به مشاور مراجعه کند.

خواستگاری برای ازدواج مناسب است که با شما صادق باشد:

• فرد مناسب به شما اعتماد دارد و تماسهای تلفنی یا استفاده تان را از رایانه کنترل نمیکند یا ارتباطتان را با دوستان و افرادی که برایتان مهم هستند، محدود نمیکند. یکی از ترفندهای شناخت خواستگار واقعی این است که ببینید آیا او شما را از دوستان و خانوادهتان جدا میکند یا خیر. تعلق داشتن به خانواده، دوستان و گروه های مختلف هم نیاز طبیعی و هم حق مسلمتان است. یک خواستگار خوب نه تنها سعی نمیکند که زندگیتان را کنترل کند، بلکه میخواهد که زندگی جدیدی را با شما شریک شود. اما فردی که برای ازدواج مناسب نباشد، باعث میشود که احساس کنید مجبورید همواره دست به عصا راه بروید تا مبادا او از کوره دربرود و آرامشتان به هم بخورد.

• اگر خواستگار فعلیتان شوهر مناسبی باشد، مجبور نیستید که در برابر او از نیاز به تنها ماندن یا حفظ حریم شخصی خود دفاع کنید. یک روش برای شناخت خواستگار خوب این است که او نیازتان برای تنها ماندن یا حفظ فضای شخصی را زیر سوال نمیبرد.

• خواستگار مناسب به شما اعتماد دارد و در زندگی شخصیتان دخالت نمیکند. چنانچه احساس کنید که مجبورید تک تک کارهایتان را برای او توضیح بدهید و برایش دلیل بیاورید، اندک اندک زندگی برایتان غیرقابل تحمل خواهد شد.

زمانیکه شما درد دلی دارید، از چیزی دلخورید یا اینکه می‌خواهید اتفاق خوشحال کننده‌ای را که در طول روز افتاده برای کسی تعریف کنید؛ قطعا به اولین کسی که باید فکر کنید همسرتان است. آیا خواستگار شما کسی است که می‌توانید با او حرف هایتان را بزنید؟ آیا او گوش شنوایی برای صحبت‌های شما دارد؟ به یاد داشته باشید که زندگی کردن با یک مرد درونگرا درحالیکه خودتان برونگرا هستید کار دشواری است. یک مرد درونگرا برخلاف یک دختر برون‌گرا تمایل زیادی به حرف زدن درباره اتفاقات طول روز و مسائل شخصی اش ندارد و بیشتر دوست دارد در دنیای خودش سیر کند.

اگر خواستگارتان جز آن دسته از مردانی است که روی رفت و آمد‌های شما بیش از اندازه حساس نیست ولی درباره افرادی که با آنها در ارتباط هستید؛ پیگیری می‌کند احتمالا به شما علاقه مند است و این نشانه خوبی برای زندگی شما در آینده خواهد بود.

اگر تمامی موارد بالا را درباره خواستگار مورد نظرتان بررسی کردید؛ برای بدست آوردن اطمینان بیشتر، با یک روانشناس نیز مشورت کنید. آنها بدلیل تجربه کاری بالا و استفاده از آزمون‌های روانشناسی به نکاتی درباره خواستگار شما پی می‌برند که شاید خودتان کمتر به آنها توجه کرده باشید.

اگر متوجه شدید که خط قرمزها یا مسائل دردسرسازی در رابطه تان وجود دارد، آنها را نادیده نگیرید یا با فکر کردن به این که این خط قرمزها چندان مهم نیست یا این که مرد مورد علاقه تان بعداً تغییر خواهد کرد، خودتان را گول نزنید. عشق به تنهایی برای موفقیت زندگی زناشویی کافی نیست.

اگر به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، اما نسبت به انتخاب خود مردد هستید؛ نگران نباشید چون شما می‌خواهید بزرگ‌ترین تصمیم زندگیتان را بگیرید و نگرانیتان بسیار طبیعی است. قبل از دادن جواب رد یا مثبت به چند نکته توجه کنید، فکر می‌کنید چقدر خودتان را می‌‌شناسید، آیا از آنچه اکنون هستید رضایت دارید، با خواستگارتان چگونه آشنا شدید و او چطور به شما پیشنهاد ازدواج داد، تحصیلات او چقدر است، آیا از لحاظ عقاید مذهبی با هم سنخیت دارید، ارتباط او با خانواده و دوستانش چطور است، زمانیکه کنار او هستید حال خوبی دارید یا نه، درباره چه مسائلی می‌توانید با او کنار بیایید، درباره عشق و روابط جنسی از او سوال کنید، ارزش‌ها و اهداف مشترکتان را بررسی کنید و میزان همدلی و مورد اعتماد بودن او را نیز بسنجید. با در نظر گرفتن تمامی این موارد خواهید توانست به خوبی از پس این مرحله سخت بربیاید.

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

2.13k بازدید

2.27k بازدید

3.28k بازدید

3.05k بازدید

2.86k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام. خواهشا به این سوال من پاسخ بدین خیلی ممنون. میبخشین من نزدیک 1ماه پیش خواستگاری داشتم که از هر لحاظ همو قبول کردیم اما متاسفانه یکی از همسایه ما که دوست نزدیک ایشون بودن تو تحقیق ازما به ایشون بد گفتن بااین حال ایشون از بقیه هم سوال پرسیدن و کسی حرف همسایه رو تایید نکرده ولی بااین حال خواستگارم دیگه پا پیش نذاشت بخاطر اعتماد به حرف همسایمون.واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم خواهش راهنمایی کنین چجوری نظر خواستگارمو تغییر بدم ممنون.

دوست عزیز سلام

در ازدواج‌هایی که با خواستگاری انجام میشه معمولا خانواده‌ها برای شناخت بیشتر از این روش پرس و جو استفاده می‌کنند و چون مدت آشنایی شما خیلی کوتاه بوده، قطعا به شناخت درستی نسبت به شما نرسیدند که به خاطر یک نظر منفی، عقب کشیدند. شما بهتره اول بررسی کنید که چقدر این آدم به دل شما نشسته و چه ویژگی‌های مثبتی داره که به خاطرش حاضرید تلاش کنید که برگرده. اگه به نظرتون برگردونشون ارزش داشت، ازشون بخواید که یک جلسه با شما داشته باشند و در مورد اینکه چه آیتمی باعث شده که نظرشون برگرده، صحبت کنند. سعی کنید اول خوب به مباحثی که مطرح می‌کنند گوش کنند، هیجانی و عصبی هم نشوید. سعی کنید با اعتماد به نفس و آرامش به مساله‌ای که مطرح کردند، جواب بدید. اگه پاسخ‌های شما براشون قانع‌کننده بود، قطعا می‌مونند، اما اگه با وجود توضیحات شما باز هم تصمیمشون به رفتن بود، بهتره خیلی تلاش نکنید، چون بیشترش جواب عکس می‌ده.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

شاید اکنون که درحال خواندن این مقاله هستید؛ درباره خواستگاری فکر می‌‌کنید که باید تا چند روز دیگر جوابتان را به او اعلام کنید. احساس شک و دودلی درباره بزرگ‌ترین تصمیمی که قرار است برای زندگیتان بگیرید کاملا طبیعی است و ما به شما حق می‌دهیم. اما فکر می‌کنید شناخت شما نسبت به خواستگارتان چقدر است؟ آیا زمان کافی برای شناخت خواساگار خود صرف کرده‌اید؟ احتمالا سوالی هم که در ذهن شما شکل گرفته، این است که من چقدر خواستگارم را می شناسم و از کجا بدانم که با او خوشبخت می‌شوم یا نه؟ ما برای گرفتن جواب سوالاتتان به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

فهرست مطالب

زمانیکه تصمیم به ازدواج گرفته‌اید و می‌خواهید از بین خواستگارانی که دارید شخص مناسب خود را انتخاب کنید بهتر است اول نگاهی به نیاز‌ها، خواسته‌ها، ملاک‌‍‌ها و معیار‌های خودتان بیاندازید. چقدر نسبت به خودتان شناخت دارید؟ یقین داشته باشید؛ تا زمانیکه درک درستی از خواسته‌های خود نداشته باشید نمی‌توانید شخص دیگری را به درستی بشناسید. سمت و سویی که شما در زندگی دارید، آرزوهایی که باید به آنها دست پیدا کنید، برنامه‌هایی که برای خودتان ریخته‌اید و احساسی که نسبت به خودتان، دنیا و آدم‌های اطرافتان دارید، همه بخشی از جریان خودشناسی هستند. پس قبل از دادن پاسخ قطعی به خواستگارتان، روی این مورد بیشتر تمرکز کنید.

یکی دیگر از سوالاتی که باید جواب آن را بدانید؛ میزان رضایت شما از زندگی و خود واقعی‌تان است. آیا شما اصلا خود واقعی دارید؟ یا اینکه مدام در حال نقش بازی کردن برای جلب رضایت دیگران هستید؟ مردی مناسب زندگی با شما است که بتواند شما را همانطور که هستید بپذیرد و دوست داشته باشد. این موضوع ارتباط زیادی با میزان رضایت شما از خودتان دارد. اگر زمانیکه با خواستگار خود صحبت می‌کنید باید نقاب به صورت بزنید و شخص دیگری باشید، احتمالا این فرد برای زندگی مناسب شما نخواهد بود.

بعد از اینکه به شناخت مناسبی از خودتان رسیدید؛ زمان مناسب برای شناخت خواستگار مورد نظرتان است. چطور با او آشنا شدید؟ آیا کسی شما را به او معرفی کرده است یا اینکه در محل کار و یا دانشگاه با او آشنا شده‌اید؟ اولین بار پیشنهاد خواستگاری خود را چگونه مطرح کرد؟ نوع آشنایی و نحوه مطرح کردن پیشنهاد خواستگاری، یکی از راه‌های کمک کننده برای شناخت شخصیت خواستگارتان است. اگر آشنایی شما به صورت سنتی بوده، پس تحقیق درباره معرف را فراموش نکنید؛ اما اگر آشنایی در محل کار یا دانشگاه صورت گرفته است؛ شما نسبتا او را می‌شناسید. اما در هرصورتی که آشنا شدید تحقیق کردن درباره پیشینه و زندگی حال حاضر او و خانواده‌اش را فراموش نکنید؛ چون از این راه اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

یکی دیگر از راه‌هایی که تا حد زیادی می‌تواند به شناخت شما از خواستگارتان کمک کند، سوال درباره تحصیلات خود او و خانواده‌اش است. شخصی که تحصیلات دانشگاهی دارد، نسبت به آداب روابط اجتماعی شناخت بیشتر و بهتری دارد. این مطلب درباره خانواده او نیز صادق است، البته منظور ما این نیست که پدر و مادر خواستگار شما حتما باید مدرک دکتری داشته باشند اما بهتر است که از لحاظ تحصیلی در جایگاهی باشند که بتوانند نیازها و دغدغه‌های سن شما را درک کنند. به یاد داشته باشید که این دیدگاه قطعی نیست و به تفاوت‌های فردی بین انسان‌ها نیز باید توجه کنید؛ اما به عنوان یک باور کلی حتما باید آن را در نظر داشته باشید.

اگر مذهب اهمیت بالایی برایتان دارد، باید به خواستگاری جواب مثبت بدهید که باورهایش مانند شما باشد. ازدواج کردن با فردی با باورهای متفاوت سلامت رابطه تان را تحت الشعاع قرار میدهد و مشکلاتی را در آینده به وجود میآورد، بنابراین قبل از تصمیم گیری به این موضوع فکر کنید که اختلافات مذهبی چه تاثیری بر رابطه و فرزندان احتمالیتان خواهد گذاشت.

با خواستگارتان درباره ی دوستانش و رابطه اش با خانواده صحبت کنید. در جستجوی مردی باشید که قادر به ادامه دادن رابطه های درازمدت باشد و دوستانی قدیمی داشته باشد. دقت کنید که او چطور روابطش را هدایت میکند: در ناسازگاری ها و درگیری ها چگونه برخورد میکند، حمایتش را چگونه نشان میدهد و با عزیزانش و کسانی که دوستشان دارد، چگونه رفتار میکند. اگر او در رابطه هایش دچار درگیری ها و تعارض های فراوان میشود یا با دوستان و اعضاء خانواده اش قطع رابطه کرده است، از او بپرسید که دلیل این رفتارهایش چیست، این قهرها و دلخوری ها به چه علت به وجود آمده و چرا این بگومگوها مدام تکرار میشود.

توصیه میکنیم رفتار خواستگارتان را با دوستان و خانواده ی خودش و دوستان و خانواده ی خودتان تحت نظر بگیرید. هرگز رابطه ی دونفره تان را به تنهایی و جدا از دیگر رابطه های زندگی او در نظر نگیرید. به رفتار او با مادرش، پیشخدمت رستوران و نظافتچی دقت کنید. او در محل کارش و روابط خانوادگی اش چگونه آدمی است؟

آیا رابطه تان با او باعث میشود که عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و برای ارتباط با دیگران و فعالیتهای خارج از حوزه ی رابطه تان میل و رغبت بیشتری داشته باشید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، بهتر است درباره مناسب بودن این خواستگارتان بیشتر فکر کنید. اگر تماسهای تلفنی او یا بودن در کنارش باعث میشود که احساس حقارت و کوچکی بکنید، بهتر است از فکر این ازدواج منصرف شوید.

این که او چه تنقلاتی دوست دارد یا عادت دارد که در سینما بلند حرف بزند، شاید چندان مهم نباشد. اما بعضی خصوصیات، مانند رفتارهای اعتیادآور، ریاکاری، عدم مسئولیت پذیری، تزلزل، نداشتن مهارت خوب گوش کردن، رفتار بچگانه و زودرنجی هستند که بود یا نبود آنها برایتان بسیار مهم است؛ این خصوصیات را یادداشت کنید و بعداً به آن مراجعه کنید. اگر خواستگارتان خصوصیتی دارد که نمیتوانید آن را تحمل کنید، بهتر است هر چه زودتر به او جواب منفی بدهید.

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشید، شوهرتان همواره شادی و خوشبختی تان را تامین کند، زندگی کردن در کنار مردی که مناسبتان باشد، خوشبختی را برایتان به ارمغان میآورد و موجب میشود که قدرت فردی را در زندگیتان تجربه کنید.

• اگر در رابطه با خواستگارتان احساس میکنید که او از شما حمایت میکند و به لحاظ فکری و عاطفی مشوق رشد فردیتان است، میتوانید دلگرم باشید که مرد مناسبی را یافته اید. فرد مناسب برای ازدواج همواره خواهان سلامت عاطفی و روحی شما است و میخواهد که استقلال داشته باشید و بتوانید روی پای خودتان بایستید. وقتی در کنار مرد مناسب زندگیتان باشید، احساس خوبی درباره ی خودتان پیدا میکنید و امنیت و رضایت را با تمام وجودتان حس میکنید. • فرد مناسب برای ازدواج منفی باف، خودخواه، دودل، دمدمی، ساکت، مایه ی خجالت، عیبجو، بهانه گیر یا کثیف و ژولیده نیست. اصلاً چرا باید بخواهید که تمام عمرتان کنار چنین آدم غیرقابل تحملی زندگی کنید؟

بسیار مهم است که خواستگار فعلی و شوهر آینده تان نیازها و خواسته هایتان را در ارتباط با رابطه ی جنسی و رفتار عاشقانه و مهربانانه درک کند و با آنها موافق باشد. هیچ ایرادی ندارد که درباره نیاز‌ها و مسائل جنسی هم با خواستگار خود صحبت کنید. از این طریق می‌توانید تمایلات او را متوجه شوید. مردی که محبت کردن را بلد باشد احتمالا در برقراری رابطه جنسی نیز مشکلی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که وارد جزئیات این مسئله نشوید تا او دچار سوء تفاهم نشده و مرز‌های شما از بین نروند.

• اگر همسر آینده تان عشقش را نه فقط با زبان، بلکه در عمل نیز بیان میکند، میتوانید از مناسب بودن او برای ازدواج مطمئن شوید. اگر وقتی خسته هستید، او متوجه خستگیتان میشود، تولدتان را فراموش نمیکند، همیشه میخواهد کنار شما باشد و به صدایتان و حرفهایتان گوش بدهد، برایتان احترام قائل است، اگر دیر کنید با شما تماس میگیرد، با شما با مهربانی رفتار میکند و اگر مطلبی را نفهمید، از کوره درنمیرود، تمام اینها مصادیقی از کارهای عاشقانه است.

• سازگاری و اتفاق نظر درباره مسائل جنسی نیز یکی دیگر از راههای شناخت خواستگار خوب است. اگر نظراتتان درباره رابطه زناشویی یا تمایلات جنسیتان کاملاً با هم متفاوت باشد، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

• فردی برای ازدواج مناسب است که دوستش داشته باشید و بهترین دوستتان باشد. باید خواستگاری را به عنوان همسر آیندهتان انتخاب کنید که از بودن در کنار شما لذت ببرد. اگر با هم دوست نباشید، عشقتان به زودی رنگ میبازد و پیوند ازدواجتان هر روز سست تر میشود.

• فرد مناسب برای ازدواج مهربان، باملاحظه و مودب است. مسائل کوچکی مانند تشکر کردن و در را برای خانمها باز کردن شاید قدیمی و پیش پاافتاده به نظر برسد، اما بازتابی از میزان ادب و مهربانی این مرد است و به خوبی نشان میدهد که چقدر مراقبتان است.

یک روش برای ارزیابی خواستگارتان این است که ببینید آیا اهداف و ارزشهای مشترکی در زندگی با هم دارید یا خیر.

• داشتن نظرات و علائق متفاوت اشکالی ندارد، اما به شرطی که هر دو نفر با این اختلافات کنار بیایید. هرچند ممکن است همواره با هم موافق نباشید، اما گفتگو با فرد مناسب همواره برایتان جالب خواهد بود و حوصله تان هیچ گاه از این گفتگوهای دونفره سر نخواهد رفت. خواستگار واقعی افکار و احساساتش را با شما در میان میگذارد و نگرانی ها و دلخوری ها را در دلش روی هم تلنبار نمیکند.

• تنها ویژگی تغییرناپذیر زندگی، در حال تغییر بودن دائمی آن است؛ یک خواستگار ایده آل این موضوع را میداند و همواره آماده است که درباره مشکلات، سوالات و ابهام های مربوط به زندگی مشترک، قبل و بعد از ازدواج صحبت کند.

• یکی از روشهای شناخت خواستگار خوب این است که ببینید آیا او شما را برای گرفتن تصمیم هایی که از طریق تغذیه ی سالمتر و ورزش بیشتر منجر به داشتن یک زندگی سالمتر شود، تشویق میکند یا خیر. همچنین خواستگار مناسب به شما کمک میکند تا بین زندگی کاری و شخصیتان تعادل ایجاد کنید.

• اگر احساس کنید که فقط شما کارهای خانه را انجام میدهید یا از فرزندانتان مراقبت میکنید، به زودی از زندگی مشترک خسته خواهید شد. فرد مناسب برای ازدواج مشتاقانه در مسئولیت های مربوط به زندگی مشترک و فرزندانتان سهیم میشود.

• البته یافتن فرد مناسب برای ازدواج به این معنا نیست که شما دو نفر هیچ مشکل یا اختلافی نخواهید داشت. اما اگر خواستگار مناسب را انتخاب کرده باشید، میدانید که میتوانید مشکلات را با همفکری هم حل کنید و این اختلافات آسیبی به رابطه تان نخواهد زد. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر روزی برسد که خودتان به تنهایی نتوانید مشکلتان را حل کنید، او حاضر است که به مشاور مراجعه کند.

خواستگاری برای ازدواج مناسب است که با شما صادق باشد:

• فرد مناسب به شما اعتماد دارد و تماسهای تلفنی یا استفاده تان را از رایانه کنترل نمیکند یا ارتباطتان را با دوستان و افرادی که برایتان مهم هستند، محدود نمیکند. یکی از ترفندهای شناخت خواستگار واقعی این است که ببینید آیا او شما را از دوستان و خانوادهتان جدا میکند یا خیر. تعلق داشتن به خانواده، دوستان و گروه های مختلف هم نیاز طبیعی و هم حق مسلمتان است. یک خواستگار خوب نه تنها سعی نمیکند که زندگیتان را کنترل کند، بلکه میخواهد که زندگی جدیدی را با شما شریک شود. اما فردی که برای ازدواج مناسب نباشد، باعث میشود که احساس کنید مجبورید همواره دست به عصا راه بروید تا مبادا او از کوره دربرود و آرامشتان به هم بخورد.

• اگر خواستگار فعلیتان شوهر مناسبی باشد، مجبور نیستید که در برابر او از نیاز به تنها ماندن یا حفظ حریم شخصی خود دفاع کنید. یک روش برای شناخت خواستگار خوب این است که او نیازتان برای تنها ماندن یا حفظ فضای شخصی را زیر سوال نمیبرد.

• خواستگار مناسب به شما اعتماد دارد و در زندگی شخصیتان دخالت نمیکند. چنانچه احساس کنید که مجبورید تک تک کارهایتان را برای او توضیح بدهید و برایش دلیل بیاورید، اندک اندک زندگی برایتان غیرقابل تحمل خواهد شد.

زمانیکه شما درد دلی دارید، از چیزی دلخورید یا اینکه می‌خواهید اتفاق خوشحال کننده‌ای را که در طول روز افتاده برای کسی تعریف کنید؛ قطعا به اولین کسی که باید فکر کنید همسرتان است. آیا خواستگار شما کسی است که می‌توانید با او حرف هایتان را بزنید؟ آیا او گوش شنوایی برای صحبت‌های شما دارد؟ به یاد داشته باشید که زندگی کردن با یک مرد درونگرا درحالیکه خودتان برونگرا هستید کار دشواری است. یک مرد درونگرا برخلاف یک دختر برون‌گرا تمایل زیادی به حرف زدن درباره اتفاقات طول روز و مسائل شخصی اش ندارد و بیشتر دوست دارد در دنیای خودش سیر کند.

اگر خواستگارتان جز آن دسته از مردانی است که روی رفت و آمد‌های شما بیش از اندازه حساس نیست ولی درباره افرادی که با آنها در ارتباط هستید؛ پیگیری می‌کند احتمالا به شما علاقه مند است و این نشانه خوبی برای زندگی شما در آینده خواهد بود.

اگر تمامی موارد بالا را درباره خواستگار مورد نظرتان بررسی کردید؛ برای بدست آوردن اطمینان بیشتر، با یک روانشناس نیز مشورت کنید. آنها بدلیل تجربه کاری بالا و استفاده از آزمون‌های روانشناسی به نکاتی درباره خواستگار شما پی می‌برند که شاید خودتان کمتر به آنها توجه کرده باشید.

اگر متوجه شدید که خط قرمزها یا مسائل دردسرسازی در رابطه تان وجود دارد، آنها را نادیده نگیرید یا با فکر کردن به این که این خط قرمزها چندان مهم نیست یا این که مرد مورد علاقه تان بعداً تغییر خواهد کرد، خودتان را گول نزنید. عشق به تنهایی برای موفقیت زندگی زناشویی کافی نیست.

اگر به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، اما نسبت به انتخاب خود مردد هستید؛ نگران نباشید چون شما می‌خواهید بزرگ‌ترین تصمیم زندگیتان را بگیرید و نگرانیتان بسیار طبیعی است. قبل از دادن جواب رد یا مثبت به چند نکته توجه کنید، فکر می‌کنید چقدر خودتان را می‌‌شناسید، آیا از آنچه اکنون هستید رضایت دارید، با خواستگارتان چگونه آشنا شدید و او چطور به شما پیشنهاد ازدواج داد، تحصیلات او چقدر است، آیا از لحاظ عقاید مذهبی با هم سنخیت دارید، ارتباط او با خانواده و دوستانش چطور است، زمانیکه کنار او هستید حال خوبی دارید یا نه، درباره چه مسائلی می‌توانید با او کنار بیایید، درباره عشق و روابط جنسی از او سوال کنید، ارزش‌ها و اهداف مشترکتان را بررسی کنید و میزان همدلی و مورد اعتماد بودن او را نیز بسنجید. با در نظر گرفتن تمامی این موارد خواهید توانست به خوبی از پس این مرحله سخت بربیاید.

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

2.13k بازدید

2.27k بازدید

3.28k بازدید

3.05k بازدید

2.86k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام. خواهشا به این سوال من پاسخ بدین خیلی ممنون. میبخشین من نزدیک 1ماه پیش خواستگاری داشتم که از هر لحاظ همو قبول کردیم اما متاسفانه یکی از همسایه ما که دوست نزدیک ایشون بودن تو تحقیق ازما به ایشون بد گفتن بااین حال ایشون از بقیه هم سوال پرسیدن و کسی حرف همسایه رو تایید نکرده ولی بااین حال خواستگارم دیگه پا پیش نذاشت بخاطر اعتماد به حرف همسایمون.واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم خواهش راهنمایی کنین چجوری نظر خواستگارمو تغییر بدم ممنون.

دوست عزیز سلام

در ازدواج‌هایی که با خواستگاری انجام میشه معمولا خانواده‌ها برای شناخت بیشتر از این روش پرس و جو استفاده می‌کنند و چون مدت آشنایی شما خیلی کوتاه بوده، قطعا به شناخت درستی نسبت به شما نرسیدند که به خاطر یک نظر منفی، عقب کشیدند. شما بهتره اول بررسی کنید که چقدر این آدم به دل شما نشسته و چه ویژگی‌های مثبتی داره که به خاطرش حاضرید تلاش کنید که برگرده. اگه به نظرتون برگردونشون ارزش داشت، ازشون بخواید که یک جلسه با شما داشته باشند و در مورد اینکه چه آیتمی باعث شده که نظرشون برگرده، صحبت کنند. سعی کنید اول خوب به مباحثی که مطرح می‌کنند گوش کنند، هیجانی و عصبی هم نشوید. سعی کنید با اعتماد به نفس و آرامش به مساله‌ای که مطرح کردند، جواب بدید. اگه پاسخ‌های شما براشون قانع‌کننده بود، قطعا می‌مونند، اما اگه با وجود توضیحات شما باز هم تصمیمشون به رفتن بود، بهتره خیلی تلاش نکنید، چون بیشترش جواب عکس می‌ده.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

شاید اکنون که درحال خواندن این مقاله هستید؛ درباره خواستگاری فکر می‌‌کنید که باید تا چند روز دیگر جوابتان را به او اعلام کنید. احساس شک و دودلی درباره بزرگ‌ترین تصمیمی که قرار است برای زندگیتان بگیرید کاملا طبیعی است و ما به شما حق می‌دهیم. اما فکر می‌کنید شناخت شما نسبت به خواستگارتان چقدر است؟ آیا زمان کافی برای شناخت خواساگار خود صرف کرده‌اید؟ احتمالا سوالی هم که در ذهن شما شکل گرفته، این است که من چقدر خواستگارم را می شناسم و از کجا بدانم که با او خوشبخت می‌شوم یا نه؟ ما برای گرفتن جواب سوالاتتان به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

فهرست مطالب

زمانیکه تصمیم به ازدواج گرفته‌اید و می‌خواهید از بین خواستگارانی که دارید شخص مناسب خود را انتخاب کنید بهتر است اول نگاهی به نیاز‌ها، خواسته‌ها، ملاک‌‍‌ها و معیار‌های خودتان بیاندازید. چقدر نسبت به خودتان شناخت دارید؟ یقین داشته باشید؛ تا زمانیکه درک درستی از خواسته‌های خود نداشته باشید نمی‌توانید شخص دیگری را به درستی بشناسید. سمت و سویی که شما در زندگی دارید، آرزوهایی که باید به آنها دست پیدا کنید، برنامه‌هایی که برای خودتان ریخته‌اید و احساسی که نسبت به خودتان، دنیا و آدم‌های اطرافتان دارید، همه بخشی از جریان خودشناسی هستند. پس قبل از دادن پاسخ قطعی به خواستگارتان، روی این مورد بیشتر تمرکز کنید.

یکی دیگر از سوالاتی که باید جواب آن را بدانید؛ میزان رضایت شما از زندگی و خود واقعی‌تان است. آیا شما اصلا خود واقعی دارید؟ یا اینکه مدام در حال نقش بازی کردن برای جلب رضایت دیگران هستید؟ مردی مناسب زندگی با شما است که بتواند شما را همانطور که هستید بپذیرد و دوست داشته باشد. این موضوع ارتباط زیادی با میزان رضایت شما از خودتان دارد. اگر زمانیکه با خواستگار خود صحبت می‌کنید باید نقاب به صورت بزنید و شخص دیگری باشید، احتمالا این فرد برای زندگی مناسب شما نخواهد بود.

بعد از اینکه به شناخت مناسبی از خودتان رسیدید؛ زمان مناسب برای شناخت خواستگار مورد نظرتان است. چطور با او آشنا شدید؟ آیا کسی شما را به او معرفی کرده است یا اینکه در محل کار و یا دانشگاه با او آشنا شده‌اید؟ اولین بار پیشنهاد خواستگاری خود را چگونه مطرح کرد؟ نوع آشنایی و نحوه مطرح کردن پیشنهاد خواستگاری، یکی از راه‌های کمک کننده برای شناخت شخصیت خواستگارتان است. اگر آشنایی شما به صورت سنتی بوده، پس تحقیق درباره معرف را فراموش نکنید؛ اما اگر آشنایی در محل کار یا دانشگاه صورت گرفته است؛ شما نسبتا او را می‌شناسید. اما در هرصورتی که آشنا شدید تحقیق کردن درباره پیشینه و زندگی حال حاضر او و خانواده‌اش را فراموش نکنید؛ چون از این راه اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

یکی دیگر از راه‌هایی که تا حد زیادی می‌تواند به شناخت شما از خواستگارتان کمک کند، سوال درباره تحصیلات خود او و خانواده‌اش است. شخصی که تحصیلات دانشگاهی دارد، نسبت به آداب روابط اجتماعی شناخت بیشتر و بهتری دارد. این مطلب درباره خانواده او نیز صادق است، البته منظور ما این نیست که پدر و مادر خواستگار شما حتما باید مدرک دکتری داشته باشند اما بهتر است که از لحاظ تحصیلی در جایگاهی باشند که بتوانند نیازها و دغدغه‌های سن شما را درک کنند. به یاد داشته باشید که این دیدگاه قطعی نیست و به تفاوت‌های فردی بین انسان‌ها نیز باید توجه کنید؛ اما به عنوان یک باور کلی حتما باید آن را در نظر داشته باشید.

اگر مذهب اهمیت بالایی برایتان دارد، باید به خواستگاری جواب مثبت بدهید که باورهایش مانند شما باشد. ازدواج کردن با فردی با باورهای متفاوت سلامت رابطه تان را تحت الشعاع قرار میدهد و مشکلاتی را در آینده به وجود میآورد، بنابراین قبل از تصمیم گیری به این موضوع فکر کنید که اختلافات مذهبی چه تاثیری بر رابطه و فرزندان احتمالیتان خواهد گذاشت.

با خواستگارتان درباره ی دوستانش و رابطه اش با خانواده صحبت کنید. در جستجوی مردی باشید که قادر به ادامه دادن رابطه های درازمدت باشد و دوستانی قدیمی داشته باشد. دقت کنید که او چطور روابطش را هدایت میکند: در ناسازگاری ها و درگیری ها چگونه برخورد میکند، حمایتش را چگونه نشان میدهد و با عزیزانش و کسانی که دوستشان دارد، چگونه رفتار میکند. اگر او در رابطه هایش دچار درگیری ها و تعارض های فراوان میشود یا با دوستان و اعضاء خانواده اش قطع رابطه کرده است، از او بپرسید که دلیل این رفتارهایش چیست، این قهرها و دلخوری ها به چه علت به وجود آمده و چرا این بگومگوها مدام تکرار میشود.

توصیه میکنیم رفتار خواستگارتان را با دوستان و خانواده ی خودش و دوستان و خانواده ی خودتان تحت نظر بگیرید. هرگز رابطه ی دونفره تان را به تنهایی و جدا از دیگر رابطه های زندگی او در نظر نگیرید. به رفتار او با مادرش، پیشخدمت رستوران و نظافتچی دقت کنید. او در محل کارش و روابط خانوادگی اش چگونه آدمی است؟

آیا رابطه تان با او باعث میشود که عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و برای ارتباط با دیگران و فعالیتهای خارج از حوزه ی رابطه تان میل و رغبت بیشتری داشته باشید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، بهتر است درباره مناسب بودن این خواستگارتان بیشتر فکر کنید. اگر تماسهای تلفنی او یا بودن در کنارش باعث میشود که احساس حقارت و کوچکی بکنید، بهتر است از فکر این ازدواج منصرف شوید.

این که او چه تنقلاتی دوست دارد یا عادت دارد که در سینما بلند حرف بزند، شاید چندان مهم نباشد. اما بعضی خصوصیات، مانند رفتارهای اعتیادآور، ریاکاری، عدم مسئولیت پذیری، تزلزل، نداشتن مهارت خوب گوش کردن، رفتار بچگانه و زودرنجی هستند که بود یا نبود آنها برایتان بسیار مهم است؛ این خصوصیات را یادداشت کنید و بعداً به آن مراجعه کنید. اگر خواستگارتان خصوصیتی دارد که نمیتوانید آن را تحمل کنید، بهتر است هر چه زودتر به او جواب منفی بدهید.

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشید، شوهرتان همواره شادی و خوشبختی تان را تامین کند، زندگی کردن در کنار مردی که مناسبتان باشد، خوشبختی را برایتان به ارمغان میآورد و موجب میشود که قدرت فردی را در زندگیتان تجربه کنید.

• اگر در رابطه با خواستگارتان احساس میکنید که او از شما حمایت میکند و به لحاظ فکری و عاطفی مشوق رشد فردیتان است، میتوانید دلگرم باشید که مرد مناسبی را یافته اید. فرد مناسب برای ازدواج همواره خواهان سلامت عاطفی و روحی شما است و میخواهد که استقلال داشته باشید و بتوانید روی پای خودتان بایستید. وقتی در کنار مرد مناسب زندگیتان باشید، احساس خوبی درباره ی خودتان پیدا میکنید و امنیت و رضایت را با تمام وجودتان حس میکنید. • فرد مناسب برای ازدواج منفی باف، خودخواه، دودل، دمدمی، ساکت، مایه ی خجالت، عیبجو، بهانه گیر یا کثیف و ژولیده نیست. اصلاً چرا باید بخواهید که تمام عمرتان کنار چنین آدم غیرقابل تحملی زندگی کنید؟

بسیار مهم است که خواستگار فعلی و شوهر آینده تان نیازها و خواسته هایتان را در ارتباط با رابطه ی جنسی و رفتار عاشقانه و مهربانانه درک کند و با آنها موافق باشد. هیچ ایرادی ندارد که درباره نیاز‌ها و مسائل جنسی هم با خواستگار خود صحبت کنید. از این طریق می‌توانید تمایلات او را متوجه شوید. مردی که محبت کردن را بلد باشد احتمالا در برقراری رابطه جنسی نیز مشکلی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که وارد جزئیات این مسئله نشوید تا او دچار سوء تفاهم نشده و مرز‌های شما از بین نروند.

• اگر همسر آینده تان عشقش را نه فقط با زبان، بلکه در عمل نیز بیان میکند، میتوانید از مناسب بودن او برای ازدواج مطمئن شوید. اگر وقتی خسته هستید، او متوجه خستگیتان میشود، تولدتان را فراموش نمیکند، همیشه میخواهد کنار شما باشد و به صدایتان و حرفهایتان گوش بدهد، برایتان احترام قائل است، اگر دیر کنید با شما تماس میگیرد، با شما با مهربانی رفتار میکند و اگر مطلبی را نفهمید، از کوره درنمیرود، تمام اینها مصادیقی از کارهای عاشقانه است.

• سازگاری و اتفاق نظر درباره مسائل جنسی نیز یکی دیگر از راههای شناخت خواستگار خوب است. اگر نظراتتان درباره رابطه زناشویی یا تمایلات جنسیتان کاملاً با هم متفاوت باشد، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

• فردی برای ازدواج مناسب است که دوستش داشته باشید و بهترین دوستتان باشد. باید خواستگاری را به عنوان همسر آیندهتان انتخاب کنید که از بودن در کنار شما لذت ببرد. اگر با هم دوست نباشید، عشقتان به زودی رنگ میبازد و پیوند ازدواجتان هر روز سست تر میشود.

• فرد مناسب برای ازدواج مهربان، باملاحظه و مودب است. مسائل کوچکی مانند تشکر کردن و در را برای خانمها باز کردن شاید قدیمی و پیش پاافتاده به نظر برسد، اما بازتابی از میزان ادب و مهربانی این مرد است و به خوبی نشان میدهد که چقدر مراقبتان است.

یک روش برای ارزیابی خواستگارتان این است که ببینید آیا اهداف و ارزشهای مشترکی در زندگی با هم دارید یا خیر.

• داشتن نظرات و علائق متفاوت اشکالی ندارد، اما به شرطی که هر دو نفر با این اختلافات کنار بیایید. هرچند ممکن است همواره با هم موافق نباشید، اما گفتگو با فرد مناسب همواره برایتان جالب خواهد بود و حوصله تان هیچ گاه از این گفتگوهای دونفره سر نخواهد رفت. خواستگار واقعی افکار و احساساتش را با شما در میان میگذارد و نگرانی ها و دلخوری ها را در دلش روی هم تلنبار نمیکند.

• تنها ویژگی تغییرناپذیر زندگی، در حال تغییر بودن دائمی آن است؛ یک خواستگار ایده آل این موضوع را میداند و همواره آماده است که درباره مشکلات، سوالات و ابهام های مربوط به زندگی مشترک، قبل و بعد از ازدواج صحبت کند.

• یکی از روشهای شناخت خواستگار خوب این است که ببینید آیا او شما را برای گرفتن تصمیم هایی که از طریق تغذیه ی سالمتر و ورزش بیشتر منجر به داشتن یک زندگی سالمتر شود، تشویق میکند یا خیر. همچنین خواستگار مناسب به شما کمک میکند تا بین زندگی کاری و شخصیتان تعادل ایجاد کنید.

• اگر احساس کنید که فقط شما کارهای خانه را انجام میدهید یا از فرزندانتان مراقبت میکنید، به زودی از زندگی مشترک خسته خواهید شد. فرد مناسب برای ازدواج مشتاقانه در مسئولیت های مربوط به زندگی مشترک و فرزندانتان سهیم میشود.

• البته یافتن فرد مناسب برای ازدواج به این معنا نیست که شما دو نفر هیچ مشکل یا اختلافی نخواهید داشت. اما اگر خواستگار مناسب را انتخاب کرده باشید، میدانید که میتوانید مشکلات را با همفکری هم حل کنید و این اختلافات آسیبی به رابطه تان نخواهد زد. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر روزی برسد که خودتان به تنهایی نتوانید مشکلتان را حل کنید، او حاضر است که به مشاور مراجعه کند.

خواستگاری برای ازدواج مناسب است که با شما صادق باشد:

• فرد مناسب به شما اعتماد دارد و تماسهای تلفنی یا استفاده تان را از رایانه کنترل نمیکند یا ارتباطتان را با دوستان و افرادی که برایتان مهم هستند، محدود نمیکند. یکی از ترفندهای شناخت خواستگار واقعی این است که ببینید آیا او شما را از دوستان و خانوادهتان جدا میکند یا خیر. تعلق داشتن به خانواده، دوستان و گروه های مختلف هم نیاز طبیعی و هم حق مسلمتان است. یک خواستگار خوب نه تنها سعی نمیکند که زندگیتان را کنترل کند، بلکه میخواهد که زندگی جدیدی را با شما شریک شود. اما فردی که برای ازدواج مناسب نباشد، باعث میشود که احساس کنید مجبورید همواره دست به عصا راه بروید تا مبادا او از کوره دربرود و آرامشتان به هم بخورد.

• اگر خواستگار فعلیتان شوهر مناسبی باشد، مجبور نیستید که در برابر او از نیاز به تنها ماندن یا حفظ حریم شخصی خود دفاع کنید. یک روش برای شناخت خواستگار خوب این است که او نیازتان برای تنها ماندن یا حفظ فضای شخصی را زیر سوال نمیبرد.

• خواستگار مناسب به شما اعتماد دارد و در زندگی شخصیتان دخالت نمیکند. چنانچه احساس کنید که مجبورید تک تک کارهایتان را برای او توضیح بدهید و برایش دلیل بیاورید، اندک اندک زندگی برایتان غیرقابل تحمل خواهد شد.

زمانیکه شما درد دلی دارید، از چیزی دلخورید یا اینکه می‌خواهید اتفاق خوشحال کننده‌ای را که در طول روز افتاده برای کسی تعریف کنید؛ قطعا به اولین کسی که باید فکر کنید همسرتان است. آیا خواستگار شما کسی است که می‌توانید با او حرف هایتان را بزنید؟ آیا او گوش شنوایی برای صحبت‌های شما دارد؟ به یاد داشته باشید که زندگی کردن با یک مرد درونگرا درحالیکه خودتان برونگرا هستید کار دشواری است. یک مرد درونگرا برخلاف یک دختر برون‌گرا تمایل زیادی به حرف زدن درباره اتفاقات طول روز و مسائل شخصی اش ندارد و بیشتر دوست دارد در دنیای خودش سیر کند.

اگر خواستگارتان جز آن دسته از مردانی است که روی رفت و آمد‌های شما بیش از اندازه حساس نیست ولی درباره افرادی که با آنها در ارتباط هستید؛ پیگیری می‌کند احتمالا به شما علاقه مند است و این نشانه خوبی برای زندگی شما در آینده خواهد بود.

اگر تمامی موارد بالا را درباره خواستگار مورد نظرتان بررسی کردید؛ برای بدست آوردن اطمینان بیشتر، با یک روانشناس نیز مشورت کنید. آنها بدلیل تجربه کاری بالا و استفاده از آزمون‌های روانشناسی به نکاتی درباره خواستگار شما پی می‌برند که شاید خودتان کمتر به آنها توجه کرده باشید.

اگر متوجه شدید که خط قرمزها یا مسائل دردسرسازی در رابطه تان وجود دارد، آنها را نادیده نگیرید یا با فکر کردن به این که این خط قرمزها چندان مهم نیست یا این که مرد مورد علاقه تان بعداً تغییر خواهد کرد، خودتان را گول نزنید. عشق به تنهایی برای موفقیت زندگی زناشویی کافی نیست.

اگر به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، اما نسبت به انتخاب خود مردد هستید؛ نگران نباشید چون شما می‌خواهید بزرگ‌ترین تصمیم زندگیتان را بگیرید و نگرانیتان بسیار طبیعی است. قبل از دادن جواب رد یا مثبت به چند نکته توجه کنید، فکر می‌کنید چقدر خودتان را می‌‌شناسید، آیا از آنچه اکنون هستید رضایت دارید، با خواستگارتان چگونه آشنا شدید و او چطور به شما پیشنهاد ازدواج داد، تحصیلات او چقدر است، آیا از لحاظ عقاید مذهبی با هم سنخیت دارید، ارتباط او با خانواده و دوستانش چطور است، زمانیکه کنار او هستید حال خوبی دارید یا نه، درباره چه مسائلی می‌توانید با او کنار بیایید، درباره عشق و روابط جنسی از او سوال کنید، ارزش‌ها و اهداف مشترکتان را بررسی کنید و میزان همدلی و مورد اعتماد بودن او را نیز بسنجید. با در نظر گرفتن تمامی این موارد خواهید توانست به خوبی از پس این مرحله سخت بربیاید.

 

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

2.13k بازدید

2.27k بازدید

3.28k بازدید

3.05k بازدید

2.86k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام. خواهشا به این سوال من پاسخ بدین خیلی ممنون. میبخشین من نزدیک 1ماه پیش خواستگاری داشتم که از هر لحاظ همو قبول کردیم اما متاسفانه یکی از همسایه ما که دوست نزدیک ایشون بودن تو تحقیق ازما به ایشون بد گفتن بااین حال ایشون از بقیه هم سوال پرسیدن و کسی حرف همسایه رو تایید نکرده ولی بااین حال خواستگارم دیگه پا پیش نذاشت بخاطر اعتماد به حرف همسایمون.واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم خواهش راهنمایی کنین چجوری نظر خواستگارمو تغییر بدم ممنون.

دوست عزیز سلام

در ازدواج‌هایی که با خواستگاری انجام میشه معمولا خانواده‌ها برای شناخت بیشتر از این روش پرس و جو استفاده می‌کنند و چون مدت آشنایی شما خیلی کوتاه بوده، قطعا به شناخت درستی نسبت به شما نرسیدند که به خاطر یک نظر منفی، عقب کشیدند. شما بهتره اول بررسی کنید که چقدر این آدم به دل شما نشسته و چه ویژگی‌های مثبتی داره که به خاطرش حاضرید تلاش کنید که برگرده. اگه به نظرتون برگردونشون ارزش داشت، ازشون بخواید که یک جلسه با شما داشته باشند و در مورد اینکه چه آیتمی باعث شده که نظرشون برگرده، صحبت کنند. سعی کنید اول خوب به مباحثی که مطرح می‌کنند گوش کنند، هیجانی و عصبی هم نشوید. سعی کنید با اعتماد به نفس و آرامش به مساله‌ای که مطرح کردند، جواب بدید. اگه پاسخ‌های شما براشون قانع‌کننده بود، قطعا می‌مونند، اما اگه با وجود توضیحات شما باز هم تصمیمشون به رفتن بود، بهتره خیلی تلاش نکنید، چون بیشترش جواب عکس می‌ده.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

 

 

 

یکی از حساس‌ترین لحظات زندگی دختر و پسرجوان، دوران نامزدی است که در این دوره طرفین باید تا حدی به شخصیت درونی همدیگر پی ببرند.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

 

در دروان نامزدی اگر دختر و پسر بخواهند به شخصیت واقعی یکدیگر پی ببرند، باید با هم صادق باشند؛ اما متاسفانه برخی افراد در این دوره صداقت نداشته و با اعمال فریبکارانه فرد مقابل خود را فریب می‌دهند. در این‌باره «حسن میرزا حسینی» دکترای روانشناسی و استادیار دانشگاه، ا می‌گوید:

 

دوران نامزدی، دوره‌ای کاملاً حساس است که در آن دختر و پسر باید به شناخت از همدیگر، بپردازند. در این دوران جوانان با فرصت دادن به همدیگر می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند. بنابراین اگر آنها هر چقدر باهم صادق‌تر باشند، به نفع همدیگر کار کرده اند. در این برهه از زمان، دختر و پسر باید آنچه که هستند، رفتار کنند.

 

البته باید بدانید که با یک و یا دوجلسه نمی‌توان راهکارهایی را در نظر گرفت که دختر و پسر را همدیگر را بشناسند؛ زیرا آنها روانشناس ماهر و خبره‌ای نیستند که رفتار فریبکارانه و یا فیلم بازی کردن طرفین را حدس بزنند. اما با بررسی، تحقیق و تفحص می‌توان به شخصیت ذاتی فرد تا حدودی پی برد.

 

هر چقدر دوران نامزدی طولانی باشد و به دختر و پسر فرصت بیشتر داده شود که در موقعیت‌های اجتماعی قرارگیرند، به شخصیت اصلی و واقعی همدیگر بیشتر، دست پیدا خواهند کرد و حتی می توان رفتار آنها را متناسب با موقعیت سنجید.

 

بعضی از رفتارها در زندگی زناشویی ضعف آن زن و شوهر محسوب می‌شود که در دوران نامزدی می‌توان تا حدودی به آن پی برد، مانند:

 

1.پنهانکاری

 

یکی از نشانه‌های پنهانکاری دختر و یا پسر از همدیگر این است زمانیکه دختر و یا پسر، برخی از مسائل را بازگو نمی‌کنند و یا از جواب دادن به نامزد خود طفره می‌روند، در نتیجه می توان خیلی راحت به این مسئله پی برد.

 

2.تناقض‌گویی

 

شاید به این مثال توجه کرده اید که «دروغگو، کم حافظه می‌شود» یکی دیگر از روش‌های شناخت افراد این است که وقتی سوالی از او می‌پرسید، او به دروغ جواب شما را می‌دهد و اگر در زمان دیگری دوباره همان سوال را ‌پرسید جوابی می‌دهد که اصلا با قبل مطابقت ندارد.

 

3.وانمودکردن یا نقش بازی‌کردن

 

از طریق تست‌های روانشناختی تا حدی می‌توان به این خصوصیات پی برد و محک زد که چقدر طرف مقابل می‌تواند خودش را خوب جلوه دهد و یا نقش بازی کند. البته ناگفته نماند، ممکن است بعضی دختر،پسرها واقعا خودشان را بدتر از آنچه که هستند، نشان دهند.

 

4.وسواس داشتن

 

گاهی وقت‌ها فرد به آرایش و لباس پوشیدن طرف مقابل حساسیت نشان می‌دهد و به طرف مقابل تذکر می‌دهند، این رفتار نشان می‌دهد که طرف مقابل بسیار حساس بوده و ریزبین و نکته بین است.

 

5.پرتوقع بودن

 

توقع برخی افراد بیش از توان فرد مقابل است و خیلی راحت می توان این رفتار را شناخت.

 

6.عدم سازگاری

 

بارها اتفاق می‌افتد که دختر و پسر به علت عدم سازگاری از هم جدا می‌شوند و هیچ تفاهمی ندارد و هرکدام ساز مخالف طرف مقابل را می‌زند که این رفتار در دوران نامزدی قابل تشخیص است.

 

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

7.زود رنج بودن

 

یکی از ضعف‌های زن وشوهر در دوران زناشویی زودرنج بودن آن‌هاست و خیلی راحت این رفتار را می‌توان در دوران نامزدی تشخیص داد.

 

8.بی‌ملاحظه بودن

 

یک رفتاری که باعث جدایی در بین زن و شوهر است، این است همسر آنها بی‌ملاحظه است. زمانیکه دختر و یا پسر در دوران نامزدی ملاحظه طرف مقابل و یا خانواده و اطرافیان را نکنند؛ قطعاً آنها بی‌ملاحظه بوده و فقط به فکر نیازهای خود هستند.

 

9.عمل نکردن به وعده و مقررات

 

زمانیکه در دوران نامزدی، بین دختر و پسر قرار ملاقات گذاشته می‌شود و فرد مقابل طبق همان وقت به محل قرار نمی‌رسد، می‌توان متوجه شد که در آینده هم، به قول و وعده خود عمل نخواهد کرد.

 

10.عجول بودن

 

در بعضی اوقات شخص مقابل با کوچک‌ترین اشتباه از طرف دختر و یا پسر عصبانی شده و عکس العمل‌های غیر منطقی از خود نشان می‌دهند.

 

یکی از بهترین روش‌های آشنایی طرفین«مسافرت» است. اگر دختر و پسر در دوران نامزدی به مسافرت بروند، خیلی بهتر می‌توانند به روحیات و شخصیت همدیگر آشنا شوند.

منبع :bornanews.ir

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


ارسال محرمانه محصولات جنسی


خرید مستقیم فرش از کارخانه

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


درمان افسردگی یک بار برای همیشه


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

شخصیت شناسی خواستگار از روی تیپ و لباس

 

در مقدمه خوب است بدانیم سیستم عصبی هر فرد باتوجه به تیپ شخصیتی كه دارد تنها به یك سری از محرك‌ها پاسخ می‌دهد برای مثال اگر خواستگار شما فردی «دیداری» باشد، باتوجه به اینكه سیستم عصبی‌اش تصاویر را به خوبی دریافت كرده و ظواهر هر موضوعی برایش مهم است، در اولین نگاه فقط به نوع پوشش، آرایش و زیبایی‌تان توجه می‌كند اما اگر تیپ شخصیتی خواستگار شما «شنیداری» باشد، بیشتر از آنكه به صورت شما و زیبایی‌تان توجه كند، تحت تاثیر نوع برخورد كلامی و لحن گفتار شماست و اگر لمسی باشد، به هیچ كدام اینها كاری ندارد و طول می‌كشد تا تكلیفش با خودش و شما مشخص شود؛ بنابراین شناخت درست تیپ مخاطب‌تان، تكلیف شما را با او مشخص می‌كند و با این شناخت می‌توانید بفهمید طرف مقابل‌تان نسبت به چه چیزهایی حساس است و نوع رفتارها و واكنش‌هایش را هم می‌توانید با دقت زیادی حدس بزنید.

 

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

به گزارش ایران ناز با شناخت تیپ شخصیتی خواستگارتان می‌توانید بفهمید كه ازدواج تان با این فرد چه سرانجامی دارد.

 

چند سالی است بیشتر از آنكه كارت‌های عروسی جوانان فامیل را ببینیم، با تعجب اخبار طلاق دوستان و آشنایان را یكی بعد ازدیگری می‌شنویم. اگر اهل تعقیب آمار و ارقام دقیق رسمی و ممیزهای‌شان هم نباشید، آمار غیررسمی تولید شده در شب‌نشینی‌های خانوادگی به‌طور آشكار نشان می‌دهد این روزها طلاق درمیان زوج‌های جوان بیشتر از ازدواج در جریان است.

 

دكتر محمودی مظفر با سابقه بیش از دو دهه مشاوره موفق برای ازدواج معتقد است، یكی از مهم‌ترین عوامل طلاق در شهرهای بزرگ عدم تفاهم طرفین است. این جمله‌ای است كه بارها شنیده‌ایم اما این بار می‌خواهیم همین جمله تكراری را دقیق‌تر و با تمام زوایایش بفهمیم؛ بنابراین لطفا گزارش را تا انتها با دقت بخوانید. شاید نكات تازه و ساده آن بتواند به راحتی از عدم تفاهم و جدایی‌های آینده پیشگیری كند. ما می‌خواهیم با حضور دكتر محمودی مظفر، روانشناس، مشاور و مدرس دانشگاه از تیپ‌شناسی برای‌تان بگوییم.

 

او  می‌گوید: «در تمام دنیا اولین ركن تشخیص تناسب افراد برای ازدواج با هم، هماهنگی تیپ‌های شخصیتی آنهاست.» پس برای اینكه بفهمیم مخاطب خاص‌مان جهت ازدواج با ما مناسب است یا نیست، لازم است اول تیپ شخصیتی خودمان و بعد تیپ شخصیتی او را به‌طور دقیق بشناسیم؛ چون با شناخت درستی كه از تیپ شخصیتی افراد داریم، می‌توانیم راه نفوذ و تعامل درست با آنها را بدون هیچ سوءتفاهمی پیدا كنیم. پس اولین قدم برای تصمیم درباره ازدواج دقت در رفتار و واكنش‌های فرد مورد نظر برای تشخیص تیپ شخصیتی اوست.

 

عقلی كه در چشمان نامزدتان جریان دارد نامزدتان خوش لباس و مرتب است، موقع حرف زدن با دلیل و بی‌دلیل از دست‌هایش استفاده می‌كند، بدون اینكه نفس بگیرد می‌تواند تندتند جملات را بگوید و همیشه خدا هم هیجان و حتی عجله دارد، به محض اینكه موهای‌تان را كوتاه كنید یا دستی ‌به صورت‌تان ببرید متوجه تغییرتان می‌شود، سینما و تلویزیون را دوست دارد، اگر از او درباره چیزی كه نمی‌داند سوال كنید، فورا برای فكر كردن نگاهش به سمت بالا می‌رود و حافظه تصویری خوبی هم دارد.

 

راستش در دل‌تان خوشحالید چون مردم به‌طور معمول به این تیپ آدم‌ها «باحال» می‌گویند، درحالی‌كه از نظر علم روانشناسی تیپ نامزد شما دیداری است نه باحال ! دیداری‌ها افرادی با روحیه پرشور هستند كه‌ گیرنده‌های عصبی‌شان به تصاویر حساس است، موقع تفریح هم از رنگ آفتاب بگیرید تا جزییات هر منظره‌ای كه می‌بینند برای‌شان مهم است و وقتی از خاطرات‌شان با شما حرف می‌زنند تمام جزییات تصاویری را كه دیده‌اند، توصیف می‌كنند.

 

خواستگاری با اعمال شاقه یك فرد دیداری در جلسه خواستگاری فورا توجهش به قیافه و نوع پوشش شما جلب می‌شود و بعد هم اینكه آیا فرد به‌روزی هستید یا نه؟ ناخن‌تان بلند است یا كوتاه؟ زیر ناخن‌ها تمیز است یا نیست؟ بنابراین برای خواستگاری از یك فرد دیداری باید سر و ظاهر مرتب و تمیزی داشته و در خرید دسته گل یا هر مورد دیگری هم نهایت دقت و سلیقه را به كار ببرید.

 

اما برای نمونه اگر به خواستگاری كسی با تیپ شخصیتی شنیداری بروید، هیچ كدام از اینها كه گفته شد به اندازه اینكه لحن شما و خانواده‌تان در سلام و احوال‌پرسی چطور است، مهم نیست.  باید بدانید این روند، تنها به روز خواستگاری مربوط نیست بلكه به‌طور مثال اگر خانمی باشید كه با یک فرد دیداری ازدواج كرده، برای همسرتان آراستگی خودتان و مرتب بودن منزل‌تان هنگام ورودش و حالت چهره‌تان به دلیل رضایت و احترامی كه در چهره‌تان نسبت به او دارید، بسیار مهم است.

 

از طرف دیگر دیداری‌ها از هدیه گرفتن خوشحال می‌شوند برای همین اگر با یک شخص دیداری ازدواج می‌كنید، باید هدیه دادن برای‌تان به صورت عادت دربیاید. جالب است بدانید برای دیداری‌ها هیچ وقت ظاهر همسرشان عادی نمی‌شود، هزار سال هم كه بگذرد ظاهر نامرتب، دل‌شان را می‌زند. خلاصه بگوییم برای دیداری‌ها ظاهرهمسرشان، یك اصل و فاكتور مهم است. بهترین شخصیت را هم كه داشته باشید وقتی ظاهرتان ایراد داشته باشد از نظر فرد دیداری، عیب بزرگی دارید.

 

خوشبخت شدن از راه گوش شاید شما هم دیده باشید مادر یك جوان با حیرت و ناراحتی می‌گوید: «دختره هیچی نداره، نمی‌دونم پسرم عاشق چیش شده؟» اما این سوال جواب ساده‌ای دارد؛ اگر پسر شما شنیداری باشد، می‌تواند عاشق دختری شود كه اصلا زیبا نیست اما صدا و لحن قشنگی دارد. سیستم عصبی شنیداری‌ها با لحن و آهنگ صدا تحریك می‌شود بنابراین كسی كه لحن و صدای خوبی داشته اما قیافه‌اش متوسط است، به نظرشان مشكلی ندارد.

 

شنیداری‌ها همان كسانی هستند كه پشت تلفن به دیگری وابسته می‌شوند و تابع و تحت تاثیر كلام هستند. آنها بیشتر تكه كلام‌های شما را به خاطر دارند. یك راه شناسایی شنیداری‌ها این است كه اگر از او سوالی بپرسید برای فكر كردن بیشتر نگاهش به چپ و پایین متمایل است و موقع صحبت كردن نسبت به دیداری‌ها آرام‌تر صحبت می‌كند.

 

این گروه بیشتر به كلمات و آواها توجه دارند مثلا اگر با یكی صحبت می‌كنند برای‌شان نحوه گویش، تلفظ و ادبیاتی كه مخاطب‌شان به كار می‌برد از قیافه و تیپ ظاهری او مهم‌تر است، این دسته افراد از موسیقی و دكلمه لذت می‌برند و خودشان هم سخنرانان خوبی هستند. وقتی نامزد شنیداری‌تان می‌خواهد برای‌تان از بهترین خاطراتش بگوید حتما در توصیف آنچه تجربه كرده از صدای محیط و حرف‌هایی كه بین خودش و دیگران ردوبدل شده است، خواهد گفت.

 

بله را بگو و پیامک بزن وقتی با فردی كه دارای تیپ شخصیتی شنیداری است در ارتباط هستید، باید بدانید این افراد ذائقه‌شان هم شنیداری است؛ بنابراین در صحبت با آنها بهتر است از كلمات بیشتر و لحن زیباتری استفاده كنید. به علاوه شنیداری‌ها دوست دارند حس‌های شما را بشنوند و از توصیف حس‌های خودشان هم لذت می‌برند.این دسته افراد از تشكر كلامی و گفتار تحسین‌آمیز لذت می‌برند، یك آفرین ساده برای‌شان معجزه می‌كند؛ همچنین لحن مودبانه روی‌شان تاثیر بسیار خوبی دارد.

 

خب برعكسش را هم درنظر بگیرید و اگر می‌خواهید از چشمش بیفتید، سر نامزد شنیداری‌تان داد بكشید. خانم یا آقایی كه شنیداری است دوست دارد جمله «دوستت دارم» را به صورت شفاهی، بارها بشنود و اگر همسرش هزار شاخه گل هم برایش بخرد به اندازه گفتن جملات عاطفی و عاشقانه رویش تاثیرخوب ندارد. در آخر هم گله می‌كند كه همسرش برایش گل می‌خرد اما یكبار نمی‌گوید دوستت دارم. اغلب در این مواقع واكنش طرف مقابل این است كه می‌گوید: «یعنی كارهایی كه می‌كنم نشانه دوستت دارم نیست؟» درصورتی‌كه این شخص باید بداند كه محبت كردن به شنیداری‌ها قلق خودش را دارد.

 

مثلا اگر برای شنیداری‌ها پیامک یا موسیقی و فایل صوتی شعری را كه خودتان خوانده‌اید بفرستید، برای‌شان بسیار خوشایندتر از وقتی است كه برای‌شان گل یا هدیه‌های كوچك می‌خرید.

 

رمانتیك‌های بی‌حركت دسته سوم از تیپ‌های شخصیتی متعلق به گروه لمسی‌هاست. افراد لمسی از طریق لمس كردن، دنیا را درك می‌كنند. حركات‌شان كند است و با لحن آرام، شمرده و متین صحبت می‌كنند. لمسی‌ها دارای عضلات افتاده و شل هستند، وقتی روی مبل می‌نشینند بعد از مدتی حتما لم داده و حتی اگر رودربایستی نداشته باشند در مبل پخش می‌شوند. این شل بودن در لحن، كلام و حركات‌شان هم دیده می‌شود؛ پس از آنها توقع هیجان نداشته باشید.

 

مكث‌های‌شان بین جملاتی كه می‌گویند زیاد است و ناگفته پیداست حوصله دیداری‌ها را بدجوری سر می‌برند. این افراد، بیشتر احساسی بوده  و به شعر و ادبیات عمیقا علاقه‌مند هستند. فرد لمسی همان خواستگاری است كه وقتی روی مبل، روبه‌روی‌تان می‌نشیند كاملا در آن فرو می‌رود و اگر سوالی كه جوابش را نمی‌داند از او بپرسند، چشم‌هایش به پایین و راست متمایل می‌شود.

 

افراد لمسی درونگرا و عمیق هستند، اگر دقیق باشید متوجه می‌شوید شانه‌های‌شان به سمت پایین مایل است، گاهی هم با دستان‌شان خودشان را لمس می‌كنند یا موقع گفت‌وگو با صورت خودشان ور می‌روند. لمسی‌ها در فضای طبیعت درخت، گل و پرندگان را هم لمس می‌كنند و انگار مسیر درك‌شان از انگشتان‌شان می‌گذرد.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

 

بیایید برای‌تان فال بگیریم حتما تا به حال خانم‌های جوان زیادی را دیده‌اید كه با اشتیاق به انواع و اقسام فال‌ها از قهوه، شمع و تاروت گرفته تا حافظ و چینی متوسل می‌شوند كه ببینند عاقبت‌شان چه خواهد شد. با شناخت تیپ شخصیتی فرد مورد نظرتان نیازی به فالگیرها نخواهید داشت چون به سادگی می‌توانید بفهمید آیا باتوجه به انتخاب‌تان خوشبختی در پیش هست یا نیست؟

 

هرچند در ابتدا هیجان‌طلبی و تند و تیز بودن فرد دیداری از نظر فرد شنیداری جالب است و ممكن است در همان برخورد اول به دلیل تفاوت‌های‌شان برای هم جذاب باشند اما همین افراد وقتی در جریان سال‌ها زندگی مشترك در كنار هم قرار می‌گیرند، نمی‌توانند یكدیگر را تحمل كنند. به‌طور نمونه آدم دیداری، برون‌گرا‌تر است و دوست دارد دائم با افراد دیگر اجتماع در تماس و تعامل باشد درصورتی‌كه فرد شنیداری نسبت به دیداری‌ها درونگرا بوده و شلوغی روابط و فضاها را دوست ندارد؛ پس بهتر است دراین مواقع تنها با اتكا به جذابیتی كه هر دو گروه برای هم دارند تصورخوشبخت شدن با هم نداشته باشند.

 

برای شنیداری‌ها زندگی مشترك با یك فرد شنیداری احتمال موفقیت بیشتری دارد تا با یک فرد دیداری.  از آن طرف فكرش را هم نكنید كه یك فرد دیداری بتواند با فرد لمسی زندگی مشترك خوب و خوشی داشته باشد. این دو تیپ اصلا با هم تناسبی ندارند و هر كدام باعث آزار دیگری می‌شوند. خوشبختی دیداری و لمسی ممكن نیست؛ حتی اگر تمام فالگیرها به خوشبختی آنها قسم بخورند.

 

شوخی ممنوع افراد لمسی بیشتر از ظاهر و گفتار افراد، از لمس آنها تاثیر می‌پذیرند؛ یعنی اگر در گوش نامزد لمسی‌تان زمزمه‌های عاشقانه داشته باشید یا به سر و ظاهرتان برسید، روی احساسات او اثر چندانی ندارد اما آرام و با محبت به پشتش زدن می‌تواند اثر بسیار خوبی بر احساسش داشته باشد.

 

افراد لمسی شوخی‌های بدنی را دوست ندارند و هرچند تاخیرها و سستی‌شان گاهی كلافه‌كننده است اما نباید هیچ وقت برای وادار كردن‌شان به عجله، آنها را هل دهید. برخلاف دیداری‌ها، برای افراد لمسی خوشمزه بودن غذا از مرتب بودن خانه، مهم‌تر است.

جستجو در سایت

 

شناخت خواستگار بر اساس پرسشهای او،شناخت خواستگار از روی سوالاتش در جلسات خواستگاری، بیش و پیش از آنکه سۆال مهم باشد، نوع پاسخگویی مطرح است؛ زیرا چه بسا پاسخ به سۆالات را حفظ کرده باشد. سۆالات بیش‌تر معرّف افراد است تا جواب‌ها؛ به عنوان مثال اگر در مصاحبه‌های صدا و سیما دیده باشید، وقتی خبرنگار از مصاحبه شونده‌ی دختر بپرسد، الگوی شما کیست؟ معلوم است که بطور کلیشه‌ای پاسخ می‌دهد: حضرت زهرا&. این پاسخ معلوم نیست بیانگر رفتار او باشد و نمی‌توان اطمینان کرد که واقعاً هم چنین باشد.

از طرفی فرد ممکن است در جلسه‌ی خواستگاری هول شود و پاسخی را که خود به آن معتقد است را نگوید. نباید بر اساس پاسخ او تصمیم قطعی بگیریم. امّا نوع سۆال‌ها و موضوع سۆال‌ها بیش‌تر تعیین کننده است و نشان می‌دهد او چه دیدگاه و دغدغه‌هایی دارد. حتّی ترتیب سۆالات و تأکید روی بعضی از آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ایده‌ها و تفکّرات او باشد. به عنوان مثال اگر شما از خانواده‌ی دختر یا خود دختر بپرسید: شما در قید و بند مادیات هستید یا نه؟ جوابی که تقریباً همگان می‌دهند، این است: ما به نجابت داماد بیش‌تر نظر داریم نه مادیات! پس نمی‌توان این سۆال و جواب را ملاک قرار داد.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

اما اگر به نوع سۆالاتی که دختر یا مادرش می‌پرسند توجّه کردید، مثلاً این ماشین را تازه خریده‌اید؟ مدلش چیست؟ این سۆالات برای ما مشخّص می‌کند که همّ و غمّ این دختر چیست و چه چیز برایش جلوه دارد. قطعاً دغدغه‌های مادّی برایش مهم است که در این زمان مهم، سۆالاتی در زمینه‌ی ماشین از او می‌پرسد. اگر دختر از پسر بپرسد: نظرتان راجع به ادامه‌ی تحصیل دخترها چیست؟ عموم پسرها پاسخ می‌دهند: من افتخار می‌کنم همسرم تحصیل کرده باشد! این جواب کلیشه‌ای است که همه‌ی پسرها یاد گرفته‌اند اینگونه پاسخ دهند. به این جواب نباید اعتماد کرد. امّا اگر این آقاپسر از رشته‌ی تحصیلی دخترخانم بپرسد و وضعیت درسی او را جویا شود و با شور و حالی به آن بپردازد، نشان می‌دهد او به ادامه‌ی تحصیل همسرش علاقمند است تا آنکه فقط بپرسد: «درس شما کِی تمام می‌شود؟!»

در جلسه‌ی خواستگاری این نکته را به عنوان یک قاعده در نظر داشته باشید که هر کس بیش‌تر حرف بزند، کم‌تر شناخت حاصل می‌کند و مخاطب بیش‌تر از او کسب اطّلاعات می‌کند. بنابراین اگر کسی بگوید من در جلسه‌ی خواستگاری با زرنگی تمام مثل صحبت می‌کردم، کاملاً در اشتباه است. زرنگی از طرف مقابل بوده است که بیش‌تر شنونده بوده است! بدیهی است اگر سۆالات کلیدی و خوب مطرح شود، پاسخ‌ها هم تا حدودی می‌تواند نکات و اطّلاعاتی را به ما بدهد که بر اساس آن، تصمیم‌گیری صحیح‌تری داشته باشیم. در بعضی سۆالات که احتمال می‌دهید طرف مقابلتان طبق میل شما جواب بدهد، بصورت دیگر بپرسید، به نحوی که جهتگیری و نظر شما در سۆال معلوم نشود؛ مثلاً به جای اینکه بپرسید: وقتی از دست همسرتان عصبانی می‌شوید، چه می‌کنید؟ بپرسید وقتی خواهر یا برادرتان شما را عصبانی می‌کنند، چه می‌کنید؟

ـ اگر طرف مقابلتان از جواب سۆال شما طفره رفت، سۆالتان را به همان شکل در جلسات دیگر و به طرز دیگری در همان جلسه بپرسید. ـ اگر از جواب او به سۆالی قانع نشدی، از او بیش‌تر توضیح بخواه تا به نتیجه‌ی دلخواه دست یابی. ـ سۆالاتی که دغدغه‌ی فکری تو نیست، یا غیر از آن چیزی که هستی تو را نشان می‌دهد، نپرس. ـ سۆالات شما به طور غیرمستقیم نشان‌دهنده‌ی ایده‌ها و تفکّرات شماست که معرّف شما خواهد بود، دقّت در سۆالاتی که می‌خواهید از او داشته باشید و سۆالاتی که او از شما می‌پرسد شما را در شناخت بهتر کمک می‌کند. ـ از آنچه برای شما یا خانواده‌تان اهمیت دارد، سۆال کن؛ نه مطالبی که به آن اعتقاد نداری زیرا نه تنها به تو کمکی نمی‌کند بلکه باعث سردرگمی می‌شود. ـ‌‌ در مورد مسائلی که در زندگی مشترک برای شما پیش می آید از قبیل روابط شما با خانواده ی او یا برعکس سۆال کنید. ـ‌‌ از سۆالاتی که در بطن آن جواب نهفته است و طرف با بله و خیر می تواند از آن بگذرد پرهیز کنید. ـ‌‌  سۆالات کلی نپرسید؛ مثلاً ایمانتان در چه حدی است؟ این سۆال باید به چند سۆال تقسیم بندی شود. ـ‌ سۆال‌هایی که جواب آن نیاز به توضیح دارد، تشریحی بپرسید؛ نه به صورت بله و خیر. مثلاً به جای اینکه بپرسید آیا شما عصبانی می‌شوید؟ سۆال کنید چه موقع عصبانی می‌شوید و موقع عصبانیت چه می‌کنید؟ چون به هر حال همه عصبانی می‌شوند. ـ‌‌ نسبت به جواب‌هایی که می‌دهد، سۆالی طرح کنید تا عمیقاً به نظر او پی ببرید. ـ‌ در بعضی سۆالات که احتمال می‌دهید طرف مقابلتان طبق میل شما جواب بدهد، بصورت دیگر بپرسید، به نحوی که جهتگیری و نظر شما در سۆال معلوم نشود؛ مثلاً به جای اینکه بپرسید: وقتی از دست همسرتان عصبانی می‌شوید، چه می‌کنید؟ بپرسید وقتی خواهر یا برادرتان شما را عصبانی می‌کنند، چه می‌کنید؟

تشخیص صداقت

البته جمله‌ی آخر پیام مهمی است برای خود شما. اگر شما بخواهید با کسی مسافرت بروید و او تمایلی به مسافرت با شما نداشته باشد و شما اصرار کنید و طرف را متقاعد کنید و راهی مسافرت شوید، مسافرت به هر دوی شما تلخ خواهد شد. ازدواج بالتر از این است. اگر یکی خوب انتخاب کند ولی خوب انتخاب نشود، خود این فرد هم از زندگی لذّت نمی‌برد. بنابراین باید صداقت داشته باشیم.

پس از اینکه این مطالب را مطرح کردید، یکی از نقاط ضعف خود را هم بیان کنید و بگویید: من برای اینکه صداقت خود را نشان دهم این نکته را می‌گویم، و از او بخواهید که این مسأله را حتّی با پدر و مادرش در میان نگذارد. و در مقابل شما نیز از او بخواهید اگر او هم نکته‌ای و نقطه‌ی ضعفی دارد که لازم به گفتن است، برای شما بازگو کند. بدیهی است شما قبل از جلسه‌ی خواستگاری تحقیقاتی انجام می‌دهید و قطعاً ممکن است از نقاط ضعفی آگاهی پیدا کنید. اگر در جلسه‌ی خواستگاری در قالب سۆالی به آن نکته اشاره نمودید و طرف مقابل به آن نقطه ضعف اشاره کرد، می‌توانید نتیجه بگیرید که در سخنان او نیز صداقت وجود دارد و آدم دروغ‌گویی نیست. ولی چنانچه برداشت صحیحی از خود نداشت، معلوم نیست دیگر سخنان او نیز واقعیت داشته باشد.

اما چند نکته: ـ  برای اینکه راحت باشید و صداقت خود را نشان دهید، از همان کلمات معمول و همیشگی‌تان استفاده کنید نه از کلمات سخت و قلمبه ‌ـ‌‌ سلمبه و غیرمعمول. ـ صداقت شما و خانواده‌تان در رفتار و گفتار، آن‌ها را نیز تشویق می‌کند که صادق باشند. ـ در گفتگو دو طرف، بنا را بر معرّفی واقعی و صریح خود بگذارند.

منبع : pardad.ir

بازنشر : akairan.com و پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

نحوه و سوالات جنسی در دوره شناخت

حرفهایی که در خواستگاری نباید زد

سوالات مهم خواستگاری

تشخیص صداقت خواستگار

موضوعات مهم قبل از خواستگاری

شناخت شخصیت نامزد

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


29721


بازدید امروز:


30805


بازدید دیروز:


232177072


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

جستجو در سایت

یکی از سوالات مهم حین آشنایی چگونه فرد مقابل خود را بشناسیم و در مرحله خواستگاری و نامزدی  چقدر وقت بگذاریم، چطور هم را بشناسیم و چه چیزهایی در شناخت مهم تر است، دغدغه های مهمی است که ما در اینجا به آن پاسخ می دهیم.

مقدار ارتباطی که شما برای شناخت نیاز دارید، باید در دو حالت تعریف شود. عمق رابطه و مدت زمان رابطه. شناخت اولیه، به یکی دو جلسه صحبت نیاز دارد تا به طور اجمالی از کلیات شخصیت هم با خبر شوید. اما برای شناخت بیشتر، به یک تا دو ماه مراوده حداقل دو روز در هفته نیاز دارید. اما عمق رابطه در این دوران باید به شدت کنترل شود.  این که از طرف مقاب خوشتان بیاید خیلی طبیعی و مطلوب است اما نباید در دوره شناخت عاشق او شوید. عاشق شدن شما را طوری تغییر می دهد که چشمانتان روی خیلی از نکات مهم و هشداردهنده بسته می شود و از آن مهم تر، با شهامتی که عشق به شما می بخشد تصور خواهید کرد که می توانید بر مشکلات و تفاوت ها و اختلافاتتان هر قدر هم که اساسی باشد غلبه کنید. تصوری که از پایه و اساس اشتباه است.

دوره شناخت باید با اطلاع و نظارت خانواده طی شود. بسیاری از خانواده ها در حد چند جلسه صحبت مشکلی ندارند و ممکن است ترجیح دهند ارتباط بیشتر وقتی صورت بگیرد که خانواده ها هم با هم آشنا شده باشند که این کاملا منطقی و اصولی است. بنابراین بعد از یکی دو جلسه آشنایی، حتما بخواهید تا خانواده هایتان هم با هم رفت و آمد کنند و بهتر همدیگر را بشناسند.

عمق اعتقادات مذهبی

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

مهم ترین مساله این است که شما و همسرتان اعتقادات مذهبی یکسان و یک اندازه داشته باشید. با سوال کردن درباره انجام وظایف دینی و اخلاقی تا حدود زیادی می توانید به این شناخت برسید. البته در صورتی که ظاهر سازی نکند. همچنین باید در مورد این که چقدر التزام عملی به دین و اخلاق دارد از دیگران پرس و جو کنید. در نهایت باید به طور دقیق او و خانواده اش را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا از نظر اعتقادی در یک سطح هستید چرا که در آینده نمیشود مادری اهل نماز خواندن باشد و پدری نباشد درا ین صورت در تربیت فرزندان نیز دچار مشکل خواهید شد

سطح فرهنگی و اقتصادی

تشابهات فرهنگی دو خانواده ،نوع تربیت و نگرش خانواده بسیار بسیار مهم میباشد از جمله موارد دیگر آداب و رسم و رسومات هر خانواده ضمن آنکه از نظر اقتصادی هر دو خانواده ترجیحا در یک سطح باشند تا در پیشبرد رابطه شناخت ، مراحل ازدواج و بعد از ازدواج شرایط مطلبوتری داشته باشید

 

درک و فهم و شعور

شناخت بلوغ عقلی و درک و فهم و شعور طرف مقابل از دو راه ممکن است. اول صحبت بزرگترها با او و دوم طرح سوالاتی در مورد هدف از زندگی و ایده آل های آینده و وظایف زن و مرد و نحوه خرج در زندگی. اگر جواب ها پخته و منطقی بود می توانید در این مورد به طرف مقابل نمره قبولی بدهید.

سلامت اخلاقی

برای شناخت سلامت اخلاقی بهترین راه تحقیق کردن است. برای خودتان اولویت های سلامت اخلاقی را تعیین کنید و درباره آنها از دوستان، همسایه ها و اقوام و همکاران طرف مقابل بپرسید. ممکن است اولویت شما این باشد که او سیگاری یا رفیق باز نباشد و اولویت فردی دیگر این باشد که کار خلافی از او سر نزند. این مطلب از سایت تنظیم خانواده میباشد، با جستجوی عبارت سایت تنظیم خانواده در موتورهای جستجوو ورود به سایت تنظیم خانواده  با مطالب آموزشی دیگری آشنا بشید، بنابراین حد سلامت اخلاقی مورد نظر خود را مشخص کرده و به طور مصداقی از دیگران بپرسید. ایمان و اخلاق خوب، حسن شهرت خانواده، حسن شهرت فرد از مهم ترین مسایلی هستند که حتما باید درباره آنها تحقیق کنید.

حرف و حدیث دیگران درباره انتخاب شما، در صورتی قابل اعتناست که به حدی مهم باشد که به پایداری زندگی آینده لطمه بزند یا صحتش ثابت شود. حتی اگر گمان قوی به درستی آن باشد هم باید احتیاط کنید. توصیه اکید داریم که به حرف مشاور امین و عاقل، پدر و مادر منطقی و تحقیق شوندگان عادل اعتماد کنید.

منبع : تبیان-تنظیم خانواده

آنچه در دوران نامزدی و شناخت مهم است

حد و حدود رابطه جنسی در دوران عقد

راهکارهای مفید جهت دوران نامزدی و شناخت

چگونه به شناخت کافی در ازدواج برسیم

از کجا بفهمید احساسات درا نتخاب همسر فریبتان میدهد

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


29722


بازدید امروز:


30805


بازدید دیروز:


232177073


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.


واقعیت این است که برخی از ویژگی های طرف مقابل را تنها با ارتباط های مداوم می توانید بشناسید که آن هم مسلما به مرحله بعد از خواستگاری، نامزدی و.. مربوط می شود. اما بخش مهمی از شناخت وقتی به دست می آید که شما در جلسات گفتگوی شخصی تان شروع به سوال پرسیدن می کنید. این سوالات ممکن است در جلسات خواستگاری پرسیده شوند یا در دورانی که با نظارت و حمایت خانواده ها، تا اعلام جواب نهایی با هم گفتگو می کنید. ما برای پربار شدن این گفتگوها و به دست آوردن بیشترین میزان شناخت از شخصیت طرف مقابل، پیشنهادهایی داریم که می توانید از آنها استفاده کنید.  یک توضیح مهم این است که شما مجبور نیستید همه این سوالات را بپرسید. گاهی شواهد و قرائن بهتر از سوال پرسیدن و جواب شنیدن به شما کمک می کنند.

 

اما اگر خواستید این سوالات را در جلسات خواستگاری بپرسید، آنها را به چند بخش تقسیم کرده و در جلسات متفاوت مطرح کنید. می توانید بنا به ضرورت، هر کدام از آنها را موضوع یک بحث قرار دهید یا با ادبیات مورد نظر خودتان بپرسید.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

 


1) نظم و ترتیب؛ سرموقع به کار می روید؟ برنامه ریزی برای زندگی دارید؟ چند درصد کارهایتان طبق برنامه انجام می شود؟ چه کسی شما را در مرتب کردن اتاقتان یا پیدا کردن وسایلتان یاری می دهد؟

2) ساعات برنامه روزانه شما چگونه است؟ (ساعت خواب، ساعت بیداری، موقع صبحانه خوردن، ساعت مطالعه)

3) گوشه گیری؛ وقتی برای اولین بار به یک جمعی وارد می شوید چه می کنید؟ در جمع فامیل و دوستان چه می کنید؟

4) گوینده ی جمع معمولاً کیست؟ چقدر مخاطب قرار می گیرید و چقدر مخاطب قرار می دهید؟

5) اراده و قدرت تصمیم گیری؛ معمولاً چند درصد تصمیم هایتان منجر به عمل می شود؟ چند درصد تصمیم های مهم تان را خود می گیرید؟ کمک دیگران در تصمیم گیری شما به چه صورت است؟

6) پشتکار؛ چند درصد کارهایتان را به پایان می رسانید؟

7) زود رنجی؛ از دست چه چیزهایی ناراحت می شوید؟ آیا احساس می کنید چیزهای زیادی هستند که شما را ناراحت می کنند؟

8) غرور؛ در تصمیم گیری ها چقدر از نظریات دیگران استفاده می کنید؟ چقدر برای کارهایتان احتمال اشتباه کردن می گذارید؟

9) دهن بینی؛ چقدر حرف مردم برایتان مهم است؟ آیا همیشه قضاوت مردم در مورد شما درست بوده است؟

10) خودنمایی؛ چقدر دوست دارید دیگران از شما تعریف کنند؟

11) به اندازه حرف زدن- وراجی؛ به نظر دیگران در صحبت کردن هایتان چقدر حاشیه می روید؟ به نظر شما آیا نباید انسان همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد؟ آیا دوست دارید در تمام مسائل نظر دهید؟

12) نشاط؛ اوقات فراغت خود را به چه چیزهایی اختصاص می دهید؟

13) در مقابل اشتباه دیگران چگونه برخوردی می کنید؟

14) تا حالا شده کسی به شما بگوید غیبت شما را کرده است چه عکس العملی نشان داده اید؟

15) انتقاد؛ شما از دیگران چگونه انتقاد می کنید و دوست دارید از شما چگونه انتقاد کنند؟

16) چگونه عیب های دیگران را به آن ها می گویید؟ رک بودن در انتقاد را چقدر قبول دارید؟

17) انتقاد چه کسانی را می پذیرید؟ و فرد انتقاد کننده باید چه خصوصیاتی داشته باشد که شما بپذیرید؟

18) انتقاد پذیری- خویشتن داری؛ اگر کسی اشتباهات و عیب هایتان را به شما گفت چگونه برخورد می کنید؟ اگر پیش دیگران و به شکل بدی گفت چه می کنید؟

19- خوش بینی؛ به نظر شما آیا با این همه مشکلات و گرفتاری ها، می توان به یک زندگی متعادل امیدوار بود؟ چقدر می توان به وقایع و انفاقات زندگی خوش بین بود؟

20) قاطع بودن؛ وقتی تصمیم آخر را می گیرید، چه عواملی در منصرف شدن شما می تواند دخیل باشند؟

21) شوخ طبعی، بذله گویی تا چه حد خوب است؟ هجو و هزل چیست؟ آیا شما را به عنوان یک آدم شوخ طبع می شناسند؟

22) سازنده بودن؛ در مشکلاتی که پیش می آید، سعی می کنید چقدر نظر و پیشنهاد دهید و به حل مساله کمک کنید؟

23) آیا نظرات شما معمولاً راه گشا هست؟

24) آیا می شود در هر موقعیتی وضع بهتری ایجاد کرد؟

25) بد زبانی و ترش رویی؛ در مقابل کسی که بد زبان است، چه رفتاری می کنید؟ آیا به کسی که ترش روست حق می دهید.

26) محیط چقدر در پیروزی یا شکست انسان ها تأثیرگذار است؟

27) قناعت؛ در صورت گرفتاری مالی در زندگی چگونه خود را تطبیق می دهید؟

28) اگر اتفاقی برای شما بیفتد که مجبور باشید با نصف درآمد فعلیتان زندگی کنید چه می کنید؟ و تا چه میزان می توانید خود را با شرایط تطبیق دهید؟

29) اعتراف به اشتباه کردن؛ اشتباهات دیگران چه تأثیری در کار و رفتار شما دارند؟

30) تعطیلات آخر هفته را چه می کنید؟

31) وسایل ارتباط جمعی چقدر وقت شما را می گیرد؟ (تماشای تلویزیون- ماهواره- اینترنت- روزنامه- مجله- رادیو و …)

32) برنامه های مورد علاقه ی شما کدام هستند؟ چقدر وقت شما را می گیرد؟

33) گذشت؛ در صورت تداخل با برنامه های تلویزیونی مورد علاقه ی دیگران چه می کنید؟

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

34) اگر از دست کسی دلخور هستید، چگونه ابراز می کنید؟ در مورد آن با کسی صحبت می کنید؟

35) آیا در خانواده یا دوستان فرد سیگاری دارید؟ نظرتان در این مورد چیست؟

36) تا چه حد به آراستگی خود در خانه و یا بیرون اهمیت می دهید؟

37) دوست دارید چه هدیه هایی بگیرید؟

38) در مهمانی ها تا چه اندازه رعایت حال میزبان را می کنید؟ چه کسی برای رفتن اول پیش قدم می شود؟

39) خجالتی؛ در جمع چقدر احساس راحتی می کنید؟

40) در تنهایی خودتان چه می کنید؟

41) وقت هایی که در خانه تنها می مانید وقت خود را با چه چیزی پر می کنید؟

42) درک متقابل؛ دوست دارید در مقابل سختی کار شما، همسرتان چه رفتاری داشته باشد؟

43) استقلالی مالی؛ در تامین منابع مالی زندگی تان، تا چه حد به ارث و میراث اهمیت می دهید؟

44) انتطارات شما از پدر و مادر من در دوران عقد چیست؟

45) هر کس در مواقعی از زندگی دچار خستگی کاری یا فکری می شود، در این مواقع معمولاً چه می کنید؟ و دوست دارید  با شما چگونه رفتار شود؟

46) آرامش و خونسردی؛ وقتی کسی دچار حادثه ای می شود، چه کاری را انجام می دهید؟

47) آینده نگری؛ چقدر در برابر بیماری ها از خود محافظت می کنید؟ آیا پیش گیری می نمایید؟

48) چه چیزهایی در زندگی شما را را ناراحت می کند؟

49) رفیق بازی- وابستگی به والدین؛ در مسافرت ها مایلید به غیر از همسرتان چه کسی باشد و چه کسانی نباشند؟

50) قد بودن، سخت گیری؛ چقدر روی حرف خودتان تاکید دارید؟ نظر دیگران در این زمینه چیست؟

51) توقع داشتن؛ چقدر می خواهید دیگران شما را در سختی ها و مشکلات درک کنند؟

52) امید داشتن- خوش بینی: چقدر به آینده امید دارید؟ چرا؟

53) آیا از کارهای گذشته ی خود کاملاً راضی هستید؟ گذشته ی خوبی داشته اید؟ چرا؟

 

 

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان

برگرفته از مجموعه کتاب های آیینه و شمعدان

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

دوران نامزدی فرصت خوبی است تا با پرسیدن چند سوال کلیدی نامزدتان را بسنجید؛ اما مهمترین سوالات دوران نامزدی را می دانید؟ ما فهرستی از آن ها را برایتان تهیه کرده ایم.

آیا می دانید در اولین جلسه ملاقات با خواستگار باید چه بگویید و چه رفتاری از خود نشان دهید؟ میدانید که نباید گوینده باشید و گاهی هم به حرفهای او گوش بدهید؟ آداب اولین ملاقات با خواستگار را در ادامه بخوانید.

راه‌های پی بردن به شخصیت خواستگار زیاد است. اما شخصیت شناسی خواستگار با پیامک می‌ تواند ابعاد پنهانی شخصیت خواستگارتان را نشان دهد.

زمان خواستگاری کلی سوال برایتان پیش می آید که اگر دسته بندیشان نکنید، ممکن است فراموش کنید. بنابراین سوالهای خواستگاری را براساس اهداف دسته بندی کنید.

نشانه های داشتن اعتماد به نفس چندان رازآلود نیست اما در مورد خواستگار ما رازهایی را به شما می گوییم تا بتوانید اعتماد به نفس او را در یک نگاه تشخیص دهید.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

وقتی اولین بار خواستگارتان را می بینید، باید بتوانید تاثیری مثبت در ذهن او ایجاد کنید چون حس اولیه در اولین دیدار خواستگار اغلب درست است.

اگر می خواهید با شیوه ای جالب شخصیت خواستگارتان را بشناسید به رنگ اتومبیل او دقت کنید. شاید بتوانید به شما کمک کند زودتر شخصیت خواستگارتان را بشناسید.

اگر می خواهید در یکی دو جلسه متوجه شوید که آیا خواستگارتان خجالتی هست یا نه باید مشخصات فرد خجالتی را بدانید و به نوعی سعی در درمان خواستگار خجالتی کنید.

سوال های خواستگاری اگر هوشمندانه باشد چیزهایی از شخصیت خواستگارتان را به شمانشان می دهد. اینجا فهرستی از سوال های خواستگاری هوشمندانه را می بینید.

با نگاه کردن به دست خط خواستگارتان می توانید شخصیت او را بهتر بشناسید و به لایه های درونی شخصیت اش پی ببرید؛ در جلسه خواستگاری از او دست خط بگیرید!

اگر یک بار ازدواج کرده اید و حالا خواستگار دارید، فکر میکنید داستان ازدواج قبلی را چطور باید با خواستگارتان مطرح کنید؟ آیا اینجا صداقت مانع خوشبختی و ازدواج میشود؟

در برخی از فرهنگ ها رسم بر این است که دختر ها از پسرهای دم بخت خواستگاری می کنند. فکر میکنید اینکه دختر از پسر خواستگاری کند، رسم خوشایندی است؟ شاید بتوانیم این موضوع را قبول کنیم.

قبل از ازدواج به اخلاق همسر آینده تان دقت کنید تا ببینید میزان خشم و عصبانیت او چقدر است. اگر خواستگارتان عصبی به نظر میرسد بد نیست امتحانش کنید.

می‌خواهید شخصیت همسر آینده‌تان را بهتر بشناسید؟ شخصیت خواستگارتان را می‌توانید با یک بستنی بهتر بشناسید. پس خواستگارتان را به یک بستنی مهمان کنید.

وقتی خواستگار می آید از خودتان می پرسید چه چیزهایی او را یک خواستگار خوب میکند؟ آیا اصلا معیارهای یک خواستگار خوب را دارد؟ با شناخت معیارها کار انتخاب ساده تر میشود

انگار رفتارهای خواستگار تان با هم تناقض دارد و خواستگار دو رو به نظر می‌رسد. اگر بخواهید مطمئن شوید دو رو است یا نه چه کار می‌کنید؟

پرسش: دختری۲۲ساله هستم و شرایط مناسبی برای ازدواج دارم.خواستگار هم زیاد دارم. همه معتقدند شرایط فوق العاده ای دارم منتها پدر و مادر من با توجه به اینکه فرزند اول هستم حساسیت زیادی دارند و خیلی سختگیری میکنند ما خانواده مذهبی هستیم و مواردی مثل جایگاه اجتماعی اصالت و ثروت برای خانوادم خیلی اهمیت داره منتها از تمامی مواردی که پیش اومده که خیلی هم زیاد بودند یا شرایط کافی رو نداشتن یا بنا به دلایلی بهشون برخورده سختگیری ها یا هرچی دیگه بیخیال شدن. طی این مدت من با آقایی آشنا شدم که دوسال است علاقه زیادی به من داره ولی من از اول گفته بودم ک اصن ممکن نیست که خانوادم رضایت بدن وقتی خواستگارهای رسمی رو قبول نکردن محاله این مورد رو قبول کنن اوایل فک میکردم که شرایطم باعث شده عاشق شده باشن چون مجازی آشنا شدیم چند ماهی هست که خانواده ها در جریانن خانواده من به شدت مخالفت کردن و خانواده ایشون به شدت پیگیرن. از طرفی فکر میکنم پیگیریشون باعث شده من وابسته بشم و اینکه به ظاهر پسر پاک و محجوبی به نظر میرسن فقط یک بار در حد پنج دقیقه من از نزدیک دیدمشون فاصله شهر های ما خیلی زیاده و این علت اصلی مخالفت والدینم هست. من حضوری نمیتونم برم مشاوره و به کمکتون شدیدا احتیاج دارم. انقدر دیکته کردن که اگر کسی همسرشو خودش پیدا کنه ازدواجش به طلاق ختم میشه منم باورم شده ولی فکر میکنم پسری که عاشقم شده واقعا عاشقه ولی والدینم همش میگن حق تو بیشتر از ایناس و لیاقتت بیشتر از اینه و این که آبروی ما از بین میره چون خودت پیدا کردی. به نظر شما من صبر کنم تا مورد بهتری پیدا بشه یا چطور خانوادم رو راضی کنم؟

پرسش: دختر بودنم رو از دست دادم و سالهاست که دارم تحمل میکنم و خیلی بهم سخت گذشته اما از اون گناه برگشتم و خداوند نیز نعمات زیادی بهم داد که شاکرش هستم. الان چند خواستگار مناسب و خوب دارم اما نمیتونم قبول کنم فقط و فقط به دلیل گذشته ام، الان نمیدونم چیکار کنم. کارم شده گریه خانواده نگرانن میگن موقعیت اجتماعی الانت خیلی مناسبه چرا داری رد میکنی خواستگارها رو، اما نمیدونم چی بگم.

انجام یکسری کار کوچک که ممکن است اصلا به چشم نیایند، می تواند در زندگی مشترک شما تاثیرگذار باشد؛بخشی از این کارها هزینه ندارد ولی زندگی مشترکتان را متحول میکند .

آیا واقعا هر علاقه‌ای به جنس مخالف می‌تواند سرآغاز عشق و در پی آن ازدواج باشد؟! هیچ تفاوتی بین عشق واقعی و زودگذر میتوان قائل شد؟

در ازدواج به سبک ایرانی باید فرهنگ ملی و خانوادگی را در نظر داشته باشید. اما معیارهای یک ازدواج به سبک و سیاق ایرانی چه چیزهایی میتواند باشد؟

برای اولین دیدار با خواستگار ذهنتان را آماده کنید. اگر می خواهید خواستگارتان را ملاقات کنید، سوالهایی از قبل آماده کنید و به زبان بدنش توجه کنید.

شاید برخی از مشکلات شما و نامزدتان ریشه در رفتارهای پدرشوهر شما داشته باشد. بد نیست به رفتار پدر خواستگار نیز در دوران نامزدی و آشنایی دقت کنید.

تا چه حد از سلامت جسم و روان نامزدتان مطمئن هستید؟ آیا اطمینان دارید که هیچ مشکل روحی و روانی ندارد و در مورد سلامت جسمش با شما صادق بوده؟

اگر نامزد شما آنقدر به مادرش وابسته است که بدون اجازه او آب هم نمی خورد، توصیه های هرایر دانلیان، را بخوانید تا ببینید چطور این وابستگی را از بین ببرید

نشانه های بیماری روانی را می شناسید؟ این نشانه ها به شما می گوید آیا همسر آینده تان بیماری روانی خطرناکی دارد؛ این علائم خطر را بشناسید و جدی بگیرید

اگر این 5 نشانه را در خواستگارتان دیدید، بدانید همسر مناسبی برای شما نخواهد بود و باید در انتخاب تان تجدید نظر کنید؛ این مردها به درد ازدواج نمی خورند!

وقتی با کسی آشنا شدید کمی عاقلانه نگاه کنید و منطقی جلو بروید و حتما قبل از ازدواج پاسخ برخی سوالها را با خودتان داشته باشید.

هنگام انتخاب همسر مناسب چند نکته مهم را هیچ وقت نباید فراموش کنید. تعارف که ندارید، یک عمر زندگی است. پس فاکتورهای مهم انتخاب همسر را در نظر بگیرید.

سوالات خواستگاری مهم و مختلفی وجود دارند که باید از همسر آینده تان آنها را بپرسید .

ویرایش پروفایل من

لیست علاقه مندی ها

نظرات من

بخشی از عبارت مورد نظر را تایپ کنید:

خانه

جهیزیه نوعروس

خدمات عروسی


آرایشگاه عروس


چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

آتلیه عروس


تالار پذیرایی



باغ تالار عروسی



تشریفات عروسی



مزون و لباس عروس



گل و ماشین عروس



دفترخانه ازدواج



شیرینی و کیک عروسی

وبلاگ نوعروس

کلینیک نوعروس

فروشگاه اینترنتی خانومی

آدرس دفتر نوعروس

تهران، بزرگراه ستاری، بلوار لاله، خیابان مجاهد کبیر جنوبی، پلاک 27


09197674022 | 021-46019513


info@noarous.com

حوزه/ تحقیق از گذشته عملاً راه هر گونه ظاهرسازی و فریب را می بندد. حتی می‌توان از برخی از افراد مطمئن و یا بستگان خواست که خواستگار را مدتی زیر نظر بگیرند و یا طرح دوستی با او بریزند و معاشرت خود را با او افزایش دهند تا به خصوصیات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی طرف پی ببرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شناخت طرف مقابل در ازدواج و نوع شخصیت و تفکرات وی، تابع متغیرهای گوناگونی است و نمی‌توان به سهولت و با یک نگاه و یا صحبت معمولی، به این مهم دست یافت.

شناخت واقعی طرف مقابل فقط با گفتگوی دونفره، سؤال و جواب کلیشه‌ای و یا چندبار نشست و برخاست مشخص نمی‌شود. برخی افراد تبحر زیادی در ظاهرسازی دارند و به راحتی می‌توانند با حرّافی و چرب زبانی، دروغ گویی، پنهانکاری و… حقیقت را پنهان کنند و یا حقیقت را جور دیگری جلوه دهند و نهایتاً به مقصودشان برسند.

   

روش های شناخت همسر

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

معمولاً سه روش برای شناخت همسر و تشخیص ملاک ها و معیارهای ازدواج وجود دارد که عبارتنداز:

الف) تحقیق از افراد آگاه = ۵۰ ٪

ب) آزمون های روان شناختی = ۳۰ ٪

ج) گفت و گو های دختر و پسر در جلسات خواستگاری = ۲۰ ٪

   

تحقیق از افراد آگاه

همان طور که پیداست بیشترین سهم شناخت را تحقیق از افراد آگاه به خود اختصاص داده است. تحقیق، پرس و جو و بررسی ویژگی های فکری، اخلاقی، شخصیتی و رفتاری و جایگاه، موقعیت و شرایط خانوادگی فرد مورد نظر از گذشته‌های دور تا به حال و در موقعیت‌های مکانی و زمانی مختلف که شخصیت طرف در آن شکل گرفته است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به فرد در تصمیم گیری نهایی کمک خواهد نمود.

توجه به دوستان فرد، یکی دیگر از راه‌های شناخت شخصیت و خصوصیات و ویژگی های اخلاقی اوست. در روایت آمده است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «الْمَرْءُ عَلَی دِینِ خَلِیلِهِ وَ قَرِینِه» (۲)؛ «آدمی به آیین و کیش دوست خویش است». روش زندگی فرد را دوست او تعیین می کند از این روی امام علی (علیه السلام) می فرماید: «هرگاه وضع شخصی بر شما نامعلوم شد و دین و آیین او را نشناختید، به دوستانش بنگرید. اگر اهل دین و آیین الهی اند، او نیز پیرو آیین خدا است».

   

تو اول بگو با کیان دوستی *** که تا من بگویم که تو کیستی

   

باید دید که فرد در گذشته و حال با چه کسانی روابط دوستانه و صمیمانه دارد؛ چون معمولاً افراد با هم فکران خود معاشرت می کنند، پس با شناسایی دوستان نزدیک فرد، می‌توان خود فرد را بهتر و بیش‌تر شناخت. در ضمن برای شناخت شخصیت طرف مقابل تان و میزان پایبندی او به مسائل دینی، حلال و حرام الهی، می توانید در خصوص گذشته وی تحقیق کنید و از خانواده، بستگان و دوستانی که آن فرد را می شناسند و سال‌ها با او رفت و آمد داشته‌اند، از دوستان دوران مدرسه، معلمان و مربیان و… به روحیات و اخلاق او پی ببرید؛ علاوه بر این، وقتی انسان چند مرتبه با کسی رفت و آمد کند، خواهی نخواهی به روحیاتش پی خواهد برد؛ چون هیچ کس نمی‌تواند صفت اخلاقی و خصوصیت شخصیتی و یا مطلبی را به مدت طولانی در درون خودش پنهان سازد، بالاخره روزی آن را بروز و یا فاش خواهد ساخت.

   

شیوه های تحقیق

راه های تحقیق عبارتند از:

۱. شناسایی ویژگی های فردی و صفات خانوادگی فرد مورد نظر از طریق بستگان نزدیک؛

۲. تحقیق از روحیات فرد به وسیله خویشان و همسایگان او؛

۳. تحقیق از دوستان نزدیک او؛ دوستان دوران کودکی، دوران تحصیل و… و.

تحقیق از دوستان قدیمی، هم کلاسی های دوران مدرسه، هم محلی ها و همسایه ها و بررسی عملکرد طرف مقابل در گذشته و حال، تا حدود زیادی نشانگر ادامه همان روند در آینده است.

۴. از طریق مدیران، مسئولان مافوق و معلمان او؛

۵. از افرادی که او را می شناسند، حتی افرادی که رابطه خوبی با او ندارند و یا احیاناً خصومت و دشمنی بین آنها وجود دارد؛

۶. تحقیق در محل کار.

تحقیق از گذشته عملاً راه هر گونه ظاهرسازی و فریب را می بندد. حتی می‌توان از برخی از افراد مطمئن و یا بستگان خواست که خواستگار را مدتی زیر نظر بگیرند و یا طرح دوستی با او بریزند و معاشرت خود را با او افزایش دهند تا به خصوصیات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی طرف پی ببرند.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم

   

گفتگوی دوطرفه

گفتگوی دوطرفه در حد خودش مهم است و یکی از راه‌های مهم شناخت افراد و پی بردن به خصوصیات شخصیتی ویژگی های اخلاقی افراد، به حساب می‌آید.

امام علی (علیه السلام) در این باره می فرماید: «تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه» (۱)؛ «حرف بزنید تا شناخته شوید، چرا که شخصیت هر انسانی در زیر زبانش نهفته است».

با دقت در نحوی سخن گفتن افراد، می توان بخشی از شخصیت آنان را دریافت؛ مثلاً انسان با نزاکت و با ادب هیچگاه زبانش را به سخنان زشت و ناپسند و یا الفاظ نامناسب نمی‌آلاید. رفتار و عملکرد افراد نیز علامت دیگری برای شناخت شخصیت آنها است. پایبندی به اصول اخلاقی، احترام به دیگران، نظم در کارها، نحوه راه رفتن، لباس پوشیدن و دیگر امور شخصی و اجتماعی، نشانگر چگونگی شخصیت و ویژگی های اخلاقی افراد است.

   

به قول سعدی شیرازی:

تا مرد سخن نگفته باشد *** عیب و هنرش نهفته باشد

   

مشاوره و آزمون های روان شناختی

با اجرای برخی آزمون‌های روانشناختی توسط مشاوران و روانشناسان ازدواج نیز می‌توان لایه‌های پنهان شخصیت طرف مقابل را بهتر شناخت و با خلق و خوی وی آشنا شد.

یکی از راه‌های مطمئن برای رسیدن به جمع بندی نهایی، استفاده از مشاوره پیش از ازدواج(PMC) می‌باشد. مراجعه حضوری به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان باتجربه از مشاوره پیش از ازدواج(PMC) به صحت و سلامت انتخاب همسر و ازدواج کمک زیادی خواهد کرد و می‌توان زودتر و راحت تر به نتیجه رسید.

   

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

۱. امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، ۱۳۸۷.

۲. مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم: پارسیان، ۱۳۹۰.

۳. یزدانی، محمود، یک انتخاب مناسب (همسر گزینی در بیست گام)، مشهد: آهنگ قلم، ۱۳۸۵.

۴. ملک محمودی الیگودرزی، امیر، راهنمای ازدواج: آنچه یک پسر و دختر درباره انتخاب همسر باید بدانند، میراث ماندگار، ۱۳۸۶.

۵. حسینی، سیدمهدی، مشاوره قبل از ازدواج، آوای نور، ۱۳۸۶.

۶. ایمانی، محسن، شیوه های شناخت و گزینش همسر، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، ۱۳۹۳.

۷. تقی زاده، محمداحسان و حسین زاده، اکرم، وصال مهرورزان: مسائل اساسی قبل و بعد از ازدواج، سوالات زمان خواستگاری پسران و دختران، اصفهان: حدیث راه عشق.

۸. رادمنش، مسلم، سوالات خواستگاری: مبانی انتخاب همسر و چگونگی شناخت خواستگار، تهران: رسانه تخصصی، ۱۳۸۹.

۹. احمدی، محمدرضا، خواستگاری، قم: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها)، ۱۳۹۱.

۱۰. داودی نژاد، مسلم، سین جین های خواستگاری، قم: مهر دلدار، ۱۳۹۳.

۱۱. حسینی، سیدحسین، آیین خواستگاری و ازدواج، تهران: منیر، ۱۳۸۹.

   

پی نوشت ها:

۱. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، قم‌: دار الکتاب الإسلامی، ‌۱۴۱۰ق، ص۳۱۸.

۲. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، ‌کافی، قم‌: دار الحدیث، ‌۱۴۲۹ق، ج۴، ص۱۲

منبع: اندیشه قم

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری حوزه محفوظ است. ۱۳۹۸©
بازنشر مطالب خبرگزاری حوزه در سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بدون ذکر منبع آزاد است.

چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم
چگونه به شخصیت خواستگار پی ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *