چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

 
helpkade
چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم
چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

پوست انسان انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع آن باید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد. اگر می‌خواهید با انواع پوست و همچنین نحوه تشخیص محصولات مناسب برای پوست‌تان آشناشوید، مقاله حاضر را مطالعه کنید.

تا به حال برای‌تان پیش آمده است که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست‌تان امتحان کنید که اصلا فایده‌ای نداشته باشد یا حتی پوست شما را بدتر کند؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است باید بدانید این اتفاق می‌تواند به این علت رخ داده باشد که محصول مورد استفاده شما مناسب نوع پوست‌تان نیست.

احتمالا شما هم شنیده‌اید که برای زیبایی و مراقبت از پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگارند. به خاطر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست صورت، نسخه‌ای جادویی و واحد برای همه افراد نیستند (که اگر چنین بود کار خیلی آسان‌تر می‌شد).

بنابرین مهم است که بدانید چه نوع پوستی دارید تا بیشترین استفاده را از برنامه مراقبت از پوست خود ببرید.

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

برای داشتن مؤثرترین برنامه مراقبت از پوست، اطلاع از نوع پوست‌تان اهمیت شایانی دارد. امروزه تنوع بالایی در محصولات مراقبت پوست وجود دارد که تنها در صورتی برای شما کارایی دارند که از محصول مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

اگر نوع پوست خود را اشتباه تشخیص دهید و از محصول نامناسبی استفاده کنید، وضعیت پوست شما بدتر خواهد شد که ممکن است منجر به ایجاد سوزش، چربی اضافی و جوش روی پوست‌تان شده یا باعث خشکی پوست و در نهایت بروز چین و چروک روی پوست‌تان شود.

در ادامه، مسیر درست را برای هر چه بهتر شدن پوست‌تان به شما نشان خواهیم داد.

اولین گام برای مراقبت موثر از پوست، شناخت انواع پوست و ویژگی‌های آن‌هاست. با یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست‌تان را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

قدم اول: ابتدا پوست‌تان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.

قدم دوم: پوست‌تان را با حوله‌ای نرم (به‌طوری که آن را به‌آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعیِ خود برگردد.

قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.

خشک: احساس خارش و کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن روی صورت

چرب: احساس چربی و درخشش به‌ویژه در ناحیه T صورت

مختلط: چرب در ناحیه T و معمولی یا خشک روی گونه و فک

معمولی: بهترین حالت که در آن پوست نه خشک است و نه چرب

حساس: پوست گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می‌شود

اکنون که متوجه شدید چگونه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید، زمان آن رسیده است تا در مورد خصوصیات انواع پوست بیشتر بدانید تا بهترین روش را برای مراقبت‌های پوستی خود انتخاب کنید.

به علت فعالیت بالای غده‌های چربی در نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال، پوست این افراد معمولا بیشتر چرب است. افراد از اواخر دهه ۲۰ تا اوایل دهه ۳۰ زندگی خود معمولا دارای پوست مختلط هستند.

از اواخر دهه ۳۰ زندگی به بعد، پوست به سمت خشک‌تر شدن می‌رود؛ زیرا با بالا رفتن سن، پوست توانایی تولید چربی و حفظ رطوبت را از دست می‌دهد. البته این موضوع یک قانون قطعی و دقیق نیست.

اگر پوست شما در تمام طول سال، به‌خصوص بعد از شست‌وشو، حالت کشیدگی و خارش داشته باشد یا هرگز احساس رطوبت کافی روی پوست خود نداشته باشید، نوع پوست شما خشک است. در این صورت، ممکن است حالت پوسته‌پوسته شدن را هم روی پوست خود تجربه کنید. برای مثال، زمانی‌که ناخن خود را روی پوست‌تان می‌کشید پوسته‌های ریز شروع به ریختن می‌کند.

توجه به این نکته نیز مهم است که بین پوست خشک و پوست دِهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک، یکی از انواع پوست است که به علت فقدان تولید چربی به وجود می‌آید اما پوست دِهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

موارد زیر می‌تواند از جمله علت‌های خشکی پوست شما باشد:

۱٫پوست شما از نظر ژنتیکی مستعد تولید چربی یا سبوم کمتری است،

۲٫ فقدان توازن هورمونی،

۳٫ آب‌وهوای خشک،

۴٫ استفاده از وسایل گرمایشی با دمای بالا در فصل‌های سرد،

۵٫ حمام و دوش آب گرم،

۶٫ مصرف دارو،

۷٫ بالا رفتن سن (با بالا رفتن سن تغییرات متابولیکی باعث می‌شود که پوست خشک‌تر و نازک‌تر شود).

مصرف محصولات حاوی الکل و سولفات که می‌توانند باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست شوند. سعی کنید از دوش آب داغ کمتر استفاده کنید؛ زیرا باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود.

اگر از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید یا در مناطقی با آب‌وهوای خشک ساکن هستید، در منزل یا اتاق خواب خود از دستگاه بخور استفاده کنید. دیگر راه‌های خانگی درمان خشکی پوست را در این مقاله بخوانید.

در این حالت پوست شما براق است و مقدار زیادی چربی روی صورت، بینی، شانه‌ها و پشت‌تان وجود دارد. شما ممکن است بعد از ظهرها، هنگامی‌که تولید چربی در اوج خود است، احساس کنید باید دوباره صورت خود را بشویید. در این حالت، منافذ پوست بزرگترند یا آسان‌تر مسدود می‌شوند و بعد از مدتی به جوش ‌های سرسیاه یا سرسفید، جوش‌های قرمز التهابی یا آکنه‌های کیست‌مانند تبدیل می‌شوند.

خبر خوب اینکه مطالعات نشان داده‌اند که رطوبت موجود در پوست‌ چرب مانع ظهور چین‌وچروک روی صورت می‌شود.

وقتی غدد چربی پوست شما به خاطر عوامل ژنتیکی، چربی بیشتری تولید می‌کنند، پوست‌تان چرب خواهد بود. از علل دیگر می‌توان به تغییرات هورمونی، آب‌وهوای مرطوب یا خشک کردن بیش از حد پوست اشاره کرد. خشک کردن بیش از اندازه پوست باعث می‌شود پوست شما مجبور به تولید بیشتر چربی شود.

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

از پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و مواد آرایشی بر پایه روغن استفاده نکنید. پوست شما تنها می‌تواند تا مقدار مشخصی رطوبت را جذب کند و مابقی آن روی سطح پوست باقی می‌ماند. همچنین از محصولات حاوی الکل و سولفات اجتناب کنید؛ چراکه باعث خشکی پوست می‌شوند.

شاید باورپذیر نباشد اما بسیاری از محصولاتی که برای درمان پوست چرب وارد بازار می‌شوند، چربی‌های طبیعیِ مورد نیاز برای محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست شما را از بین می‌برند. در واقع، زمانی‌که پوست احساس خشکی کند، به عنوان یک مکانیسم دفاعی، چربی بیشتری تولید می‌کند که این امر می‌تواند سبب بدتر شدن اوضاع شود.

راه‌های درمان پوست چرب صورت را در اینجا بخوانید.

پوست مختلط در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی، چانه) چرب، دارای منافذ باز یا جوش بوده اما در قسمت گونه و فک، خشک یا معمولی است. درمان این نوع از انواع پوست می‌تواند مشکل باشد؛ چراکه شما باید برای رسیدن به تعادل در صورت‌تان به دو موضوع مختلف بپردازید.

ژن‌ها یا تولید بیش از حد چربی در منطقه T صورت، از عوامل مختلط بودن پوست شماست. ممکن است محصولات مورد استفاده شما یکی از علت‌های فقدان تعادل پوست‌تان باشد. هنگامی‌که در حال درمان بخش‌های چرب پوست خود هستید باید مراقب قسمت‌های خشک صورت هم باشید و برعکس.

از مصرف محصولات حاوی الکل که باعث خشکی زیاد پوست می‌شوند، خودداری کنید. همچنین نباید از محصولات ساخته‌شده برای کنترل چربی یا آب‌رسانی زیاد برای درمان کل صورت خود استفاده کنید. به دنبال محصولات جداگانه برای درمان چربی منطقه T و قسمت‌های خشک صورت باشید یا چیزی که بتواند تعادل پوست را بازگرداند.

در این حالت پوست شما کاملا یک‌دست است؛ چربی، خشکی یا جوش کمی دارد و تنها گاهی ایجاد شده و سریع برطرف می‌شود. در واقع، پوست شما به محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش نمی‌دهد و چهره شما متعادل به نظر می‌رسد.

ژن‌ها یکی از علت‌های اصلی داشتن پوست معمولی هستند و البته اینکه شما آدم خوش‌شانسی هستید.

هرچند به آسانی می‌توان از پوست معمولی مراقبت کرد اما پوست معمولی یکی از اولین انواع پوست است که خیلی زود علائم پیری را نشان می‌دهد. هرگز استفاده از محصولات ضدپیری و آب‌رسان پوست را در برنامه مراقبتی پوست فراموش نکنید.

صبر جایز نیست! مراقبت‌های لازم برای پیشگیری را به‌محض شروع ۲۰ سالگی آغاز کنید. همچنین از مصرف هر محصولی که باعث تغییر نوع پوست شما به سمت چرب‌تر یا خشک‌تر شدن می‌شود، پرهیز کنید.

اگر پوست شما به‌سرعت تحریک شده، ملتهب است یا خارش دارد و خشک و قرمز می‌شود، شما دارای پوست حساس هستید. در این حالت، پوست هنگام استفاده از یک محصول جدید واکنش نشان می‌دهد، در گرما برافروخته می‌شود و هنگام اصلاح کردن نیز صورت‌تان جوش می‌زند.

افرادی‌که پوست حساس دارند به‌راحتی دچار آفتاب سوختگی‌ شده و به بیماری‌هایی مانند اگزما و رزاسه مبتلا می‌شوند.

متأسفانه موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند حساسیت پوست را بیشتر کند و نام بردن از یک علت مشخص کار دشواری است. البته ژنتیک و نوسان‌های هورمونی به عنوان دلایل اصلی برای پوست‌های حساس در نظر گرفته می‌شوند.

آب‌و هوای گرم یا سرد، شرایط هوایی خشک و آب سخت می‌توانند تأثیر بالایی روی پوست داشته باشند.

همچنین محصولاتی که استفاده می‌کنید مانند لوازم آرایشی، لوسیون، صابون و مواد شوینده می‌تواند حاوی مواد عطری یا مواد شیمیایی ناملایم باشند و سبب تشدید حساسیت و آلرژی‌های پوستی شوند.

از مصرف محصولاتی که حاوی رایحه‌های مصنوعی، رنگ‌های سنگین و مواد شیمیایی ناملایم هستند، اجتناب کنید؛ همچنین از هر محصولی که ترکیبات آن ممکن است آلرژی یا حساسیت‌های احتمالی را برانگیزاند. گاهی تنها از مواد طبیعی استفاده کنید؛ مثلا بعضی روزها از مقدار کمی روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست‌تان استفاده کنید.

همیشه قبل از مصرف محصول جدید روی کل صورت خود، تست ۲۴ ساعته را روی بخشی از پوست‌تان انجام دهید. برای پی بردن به یک محصول مناسب با پوست‌تان، از نمونه‌ها (سمپل‌ها) استفاده کنید و پول و زمان خود را برای محصولاتی هدر ندهید که قادر به استفاده از آنها نیستید.

اکنون که با مشخصات انواع پوست آشنا شدید؛ برای ما و خوانندگان دیگر بنویسید شما دارای چه نوع پوستی هستید؟ چگونه نوع پوست خود را تشخیص داده‌اید و چگونه محصول مناسب با پوست خود را شناسایی می‌کنید؟

مهم ترین مرحله در مراقبت از پوست ، این است که نوع پوست خود را بشناسید . در نتیجه متوجه می شوید که چگونه باید در فصل های مختلف با آن رفتار کنید . پوست بزرگ ترین ارگان بدن محسوب می شود و می تواند به اندازه قلب ، ریه ، کبد و دیگر اعضای حیاتی بدن مهم باشد.

استفاده از پاک کننده و درمان های مختلف پوست نیز باید با توجه به نوع پوست شما باشد . در واقع باید نوع پوست را تشخیص دهید تا بتوانید نیازهای آن را شناخته و برطرف کنید.

به طور مثال ؛ اگر پوست چربی دارید ، نباید از مرطوب کننده های سنگین استفاده کنید اما سوال ایجاست که چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم ؟ در این قسمت از سلامت پوست و موی نمناک راهکارهای ساده ای را برای تشخیص نوع پوست به شما معرفی خواهیم کرد.

اول صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید . هیچ مرطوب کننده ، کرم ، سرم و یا محصول دیگری به پوست خود نزنید . بعد از 30 دقیقه ، گونه ها ، چانه ، بینی و پیشانی خود را چک کنید . باید ببینید که در کدام قسمت احساس خشکی دارید.

اگر هنگام لبخند زدن ، پوست شما حالت جمع شدگی و سفتی پیدا کرده ، احتمالا پوست خشکی دارید اما اگر دیدید که روی بینی و یا پیشانی شما برق می زند ، احتمالا پوست نرمال یا ترکیبی دارید.

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

اگر پیشانی ، بینی و گونه های شما براق بود، احتمالا پوست چربی دارید . اگر پوست حساسی داشته باشید ، با این کار با حساسیت و قرمزی بعد از استفاده از یک پاک کننده معمولی روبرو خواهید شد.

این روش در تشخیص پوست چرب از خشک بسیار سریع تر است . یک پد خشک یا دستمال کاغذی را روی نواحی صورت خود بکشید و سپس پد را زیر نور بگیرید تا ببینید که چه مقدار چربی روی آن جمع شده است.

اگر هیچ چربی روی آن نبود ، احتمالا پوست خشکی دارید اما مثلا اگر فقط روی بینی و پیشانی شما چرب بود ، احتمالا پوست شما ترکیبی است اما اگر پد را به هرجا که زدید، چرب شد، پس قطعا پوستتان چرب است.

1. همیشه به ظاهر پوست خود دقت کنید :

پوست های خشک معمولا کمی خشن تر هستند . روی آن ها سفیدک های زیادی حاصل از خشکی مخصوصا در اطراف دهان و چشم دیده می شود . بینی آن ها نیز همیشه خشک است . پوست های چرب نیز همیشه برق می زنند.

2. به سایز منافذ صورت خود نگاه کنید :

اگر پوست نرمالی داشته باشید ، منافذ پوست شما مشخص است اما بزرگ نیست اما اگر منافذ بزرگ باشند ، یعنی پوست چرب است . اگر منافذ مشخص نیستند، پس یعنی پوست خشکی دارید.

3. پوستتان را نیشگون بگیرید :

البته این نیشگون باید بسیار کوچک و آرام باشد . اگر به سرعت بعد از آن پوستتان چروک شد ، یعنی پوست خشک یا ترکیبی دارید اما اگر پوست چربی داشته باشید، اتفاق خاصی روی پوستتان نمی افتد و هرگونه خط یا چروک به سرعت برطرف می گردد.

پوست خشک در طول روز تقریبا سفت است و ممکن است که چروک هایی هم روی آن دیده شود و همچنین بیش از بقیه سفیدک می زند . خشکی پوست معمولا هم ژنتیکی است و هم به دلیل عوامل محیطی مثل رژیم غذایی یا سبک زندگی ، تغییرات هورمونی و آب و هوا به وجود می آید.

کم آبی بدن نیز می تواند عامل مهمی برای خشکی پوست باشد و بنابراین ننشویدن آب به اندازه کافی و استفاده کردن از الکل و کافئین نقش مهمی در بهبود خشکی پوست دارد.

لایه برداری های ملایم ، استفاده نکردن از محصولات شیمیایی خشن نیز ممکن است چربی طبیعی سلول ها را بگیرد زیرا اگر لایه مرده ای روی پوست نباشد ، سرم ها و مرطوب کننده ها بیشتر جذب پوست می شوند.

بهترین مرطوب کننده ها برای پوست خشک ، آنهایی هستند که حاوی هیالورونیک اسید ، گلیسیرین و آلگائی باشند زیرا به خوبی آب را جذب می کنند وآن را به سلول های پوستی تحویل می دهند و در نتیجه به آبرسانی و لطافت پوست کمک خواهند کرد.

افراد با پوست طبیعی یا ترکیبی ، خشکی را نیز روی گونه ها تجربه می کنند . بنابراین باید از مرطوب کننده استفاده کنند اما مرطوب کننده ای که بیش از حد سنگین نباشد.

این افراد روی گونه های خود مستعد چروک هستند و باید ناحیه T-zone ( پیشانی ، بینی ، چانه ) را مرطوب نگه دارند و در نتیجه می توانند از مرطوب کننده های ژله ای که به سرعت به پوست جذب می شوند ، استفاده کنند . استفاده بیش از حد از مرطوب کننده برای این پوست ها نیز مضر است.

چربی اضافه روی پوست باعث افزایش منافذ پوستی می گردد . مزیت این پوست ها این است که جوان تر می ماند و کم تر با چین و چروک مواجه می گردد . لایه برداری آنزیمی روزانه یک راه ضروری برای برای جلوگیری از چربی در منافذ می باشد.

پوست های چرب تر بیش از بقیه مستعد مشکلات رنگدانه ای مثلا لکه های پوستی هستند . لایه برداری پوست را روشن می کند و سلول های جدید را تولید می کند و در نیتجه باید از موادی استفاده کنید که لایه برداری را افزایش می دهد.

نگهداری و مدیریت پوست حساس کمی چالش برانگیز است اما به تلاش و زمان بیشتری نیاز دارد تا بتوانید محصولات مناسب پوست خود را انتخاب کنید . برای آسان تر کردن این پروسه ، باید از محصولات مراقبتی و آرایشی فقط مخصوص پوست های حساس استفاده کنید و همچنین باید مقداری از محصول را روی ناحیه کوچکی از قسمت داخلی آرنج یا پشت گوش بزنید و اگر حساسیت ندیدید ، به استفاده از آن ادامه دهید.

به دنبال برچسب های ضد حساسیت یا فاقد پارابن استفاده کنید که بدون بوی تند ، روغن های معدنی ، سولفات، اوره، TEA و DEA باشد زیرا این مواد باعث خارش و قرمزی می شوند.

نتیجه گیری

پوست در طول زمان های مختلف تغییر می کند . پس همیشه باید به فکر برطرف کردن نیازهای مختلف آن باشید . همچنین باید همیشه تعادل آن را بررسی و نیازهای آن را برطرف کنید تا زیبایی آن را حفظ نمایید.

نخستین گام برای داشتن پوستی زیبا شناختن نوع آن است.

معیار های مختلفی وجود دارند تا تشخیص دهید که نوع پوستتان چیست.

ویژگی های مختلف پوستی مانند : ژنتیک، رطوبت، تولید چربی ، حساسیت و یا نرمی همگی در نوع پوستتان تاثیر دارند

درواقع هر نوع پوست ویژگی های خاص خودش دارد.

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

تحقیقات نشان داده است که ژنتیک اصلی ترین عامل تعیین کننده ی نوع پوست است.

یعنی ممکن است افرادی به طور ژنتیکی پوست چرب یا خشکی داشته باشند.

آب و هوای محلی که در آن زندگی میکنید هم تاثیر بسیار زیادی در نوع پوستتان دارد. برای مثال ممکن است نوع پوستتان با تغییر آب و هوا، ویژگی های متفاوت تری از خود نشان دهد.

تغییرات هورمونی که فرد در دوره های مختلفی تجربه میکند هم تاثیر زیادی در تعیین نوع پوستشان دارد. از تغییرات هورمونی میتوان به دوران بلوغ یا دوران بارداری اشاره کرد.

غذاهایی که مصرف میکنید هم نقش بسزایی در تعیین نوع پوستتان دارند. به همین دلیل متخصصان پوست برای انواع مختلف پوست، رژیم های مختلفی را توصیه میکنند.

ممکن است مصرف دارویی روی نوع پوست اثر بگذارد و آنرا خشک تر و یا چرب تر کند.

برای مثال مصرف داروهایی که موجب کاهش سطح آب بدن میشوند، باعث خشک تر شدن و حتی بروز حساسیت های پوستی شود.

به طور کلی پوست را به به 4+1 دسته تقسیم می کنند:

1) پوست معمولی

2) پوست خشک

3) پوست چرب

4) پوست مختلط

4+1) پوست حساس

علت اینکه گزیتنه ی آخر را یعنی پوست حساس را به صورت +1 بیان کردیم این است که عده ای از متخصصان نوع پوست را در 4 دسته تقسیم میکنند.

اما عده ای هم وجود دارند که معتقدند باید پوست های حساس در دسته ای جدای از 4 دسته ی قبلی قرار دهیم.

بنابراین در اصل 4 نوع پوست داریم

اما اگر بخواهیم جزئی تر باشیم باید بگوییم که در واقع 5 نوع پوست وجود دارد. درواقع یک پوست میتواند همزمان که جزو یکی از 4 انواع اصلی است پوست حساس هم داشته باشد.

حال شاید این سوال ایجاد شود که تشخیص نوع پوست چه کمکی به ما می کند؟

احتمالا شما هم از افرادی هستید که به زیبایی پوست خود اهمیت میدهید.

بنابراین احتمالا از محصولات و روش هایی برای مراقبت از پوستتان استفاده میکنید.

البته توصیه اکید ما این است که فقط از محصولات ارگانیک و روش های طبیعی برای زیبایی پوستتان استفاده کنید.

تشخیص درست نوع پوست باعث می شود تا از روش هایی که مناسب با ویژگی های پوستی تان است استفاده کنید.

واضح است که اگر نوع پوستتان را درست نشناسید ممکن است از روش هایی استفاده کنید که موجب بروز مشکلات مختلف پوستی از جمله جوش ، خشکی و یا ایجاد چین و چروک در پوست میشود.

در واقع دانستن انوع پوستتان به شما کمک میکند تا بدانید باید چطور با جوش صورت، آکنه، خشکی پوست و پاکسازی آن برخورد کنید.

به طور کلی نوع پوست نرمال، بهترین نوع پوست است.

چراکه این نوع پوست دارای ویژگی های متعادلی است، کمتر دچار التهاب میشود و در این نوع پوست غدد تولید کننده چربی پوست به صورت متعادل و به اندازه مورد نیاز چربی تولید میکنند.

این مساله موجب میشود تا این نوع پوست از مشکلات مختلف پوستی نظیر جوش، آکنه، آلرژی، چین و چروک و یا خشکی پوست در امان باشد.

در ادامه توضیح خواهیم داد که در واقع پوست معمولی چه نوع پوستی است؟

همانطور که از نامش پیداست پوستی متعادل است.

بنابراین ویژگی های مختلف پوست مانند میزان رطوبت تولید چربی و سایر مواد تاثیر گذار را در حد متعادلی داراست.

در واقع این نوع پوست نه زیاد چرب است و نه زیاد خشک.

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

به همین دلیل پوست معمولی کمتر براق میشود و از طرفی کمتر پیش می آید که پوست پوست شود. بنابراین افرادی که پوست معمولی دارند خطوط چین و چروک روی صورتشان به مراتب کمتر است.

همچنین رنگ نواحی مختلف پوست صورتشان معمولا یکسان است و لکه جوشی مشاهده نمیشود.

البته در این نوع پوست ها ، اگر پوست بیش از اندازه چرب شود یا چربی خود را از دست داده و خشک شود، براحتی میتوان آنرا برطرف نمود.

پوست معمولی بافت نرمی داراست و چهره را باطراوت نشان میدهد.

در این نوع پوست، خون گردش مناسبی در پوست دارد. همچنین پوست نرمال در برابر عوامل التهاب آوری مقاوم است و به همین خاطر کمتر در معرض التهابات پوستی نظیر جوش و آکنه قرار میگیرد.

پوست معممولی به دلیل داشتن ویژگی های متعادل حساسیت شدیدی نشان نمی دهد و به همینن دلیل لکه های پوستی کمتری در این نوع پوست دیده خواهد شد.

به همین دلایل پوست نرمال، بهترین نوع پوست در بین دیگر انواع پوست می باشد.

در علم پزشکی به این نوع پوست اصطلاحا پوست یودرمیک هم میگویند.

درمورد اندازه منافذ پوست های معمولی باید بگوییم که این نوع پوست منافذ کوچکی دارند که دیده نمیشوند.

این منافذ به ندرت باز و برجسته میشوند.

به طور کلی افراد با پوست های معمولی از شرایط پوستی خاص مانند جوش ، آکنه ، چرب شدن و یا خشکی بیش از حدپوست کمتر رنج میبرند.

پوست های نرمال هم ممکن است گاهی جوش بزنند!

همچنین احتمال خشک شدن یا چرب شدن بیش از حد پوست ، در این نوع از پوست ها هم کماکان وجود دارد.

بنابراین اگر نوع پوستتان معمولی است ، باید از محصولاتی استفاده کنید که نه زیاد پوستتان را چرب کند و نه زیاد خشک.

همچنین تحقیقات نشان داده است که پوست از تغییرات در طول زمان در امان نیست.

یعنی عوامل مختلفی مانند بارداری ، یائسگی و یا آفتاب گرفتن میتوانند روی پوست تاثیر زیادی بگذارند. به دنبال این عوامل ممکن است پوست دچار مشکلاتی رایج مانند چین و چروک شود.

بنابراین پوست معمولی علی رغم داشتتن ویژگی های متعادل از عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی و .. در امان نیست و ممکن است دچار جوش و آکنه شود.

اما اگر دارای پوست معمولی و نرمال هستید شانس آورده اید!

همچنین اگر به توصیه های ما عمل کنید و از پوست خود مراقبت کنید از مشکلات پوستی در امان بوده و همیشه پوستی بی نقص ، شفاف و درخشان خواهید داشت.

اگر مشکل خاص روی پوست خود مشاهده نکردید احتمالا دارای پوستی نرمال هستید.

چراکه مشکلات پوستی در پوست های نرمال اغلب مشاهده نمی شود. البته باید دوباره بگوییم که داشتن پوست نرمال به این معنی نیست که نیازی به مراقبت از پوستتان ندارید ولی اگر پوست نرمالی دارید نیازی نیست که برای حفظ آن مثل سایر افراد کارهای زیادی انجام دهید.

شاید برایتان جالب باشد که تقریبا نیمی از مراجعین به مطب های متخصصین پوستی از خشکی پوست خود رنج میبرند!

بنابراین اگر در بیشتر مواقع احساس کشیدگی در پوستتان میکنید احتمالا نوع پوستتان خشک است.

مراقبت از پوست برای تمام انواع پوستها لازم است.

اما برای پوست خشک این مسئله اهمیت بسیار بیشتری دارد.

چراکه پوست های خشک حساس تر هستند و به علت شکنندگی زیاد سریع تر دچار چین و چروک میشوند. اگر پوست خشکی دارید ممکن است شاهد لکه های قرمز روی پوست شوید.

همچنین پوسته پوسته شدن هم یکی دیگر از نشانه های پوست خشک است.

پوست های خشک منافذشان به راحتی قابل مشاهده نیست و افراد دارای این نوع پوست معمولا سریع تر از دیگران دچار چین و چروک می شوند.

همچنین التهاباتی مانند اگزما و خارش پوست صورت یا بدن میتواند از عوارضی باشند که به سراغ این نوع پوست بیشتر میایند.

تحقیقات نشان داده است که خشکی پوست در زنان بیشتر از مردان است. همچنین با باافزایش سن ، پوست (هر نوع پوستی) خشک تر می شود.

خشکی پوست میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. این خشکی میتواتد ژنتیکی باشد و از از والدین به ارث رسیده باشند.

همچنین ممکن است اختلالت هورمونی باعث شود تا غدد تولید چربی ، چربی کمتر یا بشیتری تولید کنند.

این چربی که توسط غدد تولید میشود باعث افزایش انعطاف پذیری پوست شوند و همچنین پوست نرم تر باشد.

احساس کشیدگی پوست که ناشی از خشکی پوست است به دلیل کمبود چربی در پوست موجود در پوست به وجود می آید.

در واقع باید گفت رطوبت پوست به آبی که در لایه های عمیق تر پوست وجود دارد بستگی دارد و این آب به شکل تعرق از بدن خارج میشود.

معمولا روزانه حدود نیم لیتر آب از لایه های عمیق پوست ما خارج میشود.

همچنین عوامل مختلف دیگر مانند شرایط آب و هوایی ، تغذیه یا نوع رفتار باپوست هم میتواند روی خشکی پوست تاثیر بگذارد.

همچنین کمبود آب و چربی در پوست که منجر به خشکی پوست میشود ، باعث میشود تا پوست رنگی کدر داشته باشد.

آیا پوست خشکی دارید؟ مرطوب کردن پوست، مهم ترین کارتان است!

استفاده منظم و مداوم از کرم نرم کننده باعث میشود تا رطوبت از دست رفته ی پوست به آن بازگردد.

البته دقت کنید که کرم نرم کننده ای که استفاده میکنید باید حاوی مواد مغذی و آبرسان باشد.

پس کافیست به طور مداوم روزانه حداقل دوبار (شب و صبح) از کرم نرم کننده استفاده کنید.

علاوه بر اینها اگر خانم هستید، باید از محصولات آرایش مناسب استفاده کنید.

بهتر است از محصولات آرایشی و بهداشتی که ملایم هستند استفاده کنید.

همچنین از محصولاتی که دارای الکل و اسانس هم هستند دوری کنید.

چراکه این مواد برای پوست شما مناسب نیستند و به شدت آنرا تحریک میکنند.

همانطور که گفتیم آب و هوا هم تاثیر زیادی در خشکی پوست شما دارد. بنابراین اگر آب و هوای محل زندگیتان گرم و خشک و یا سرد و خشک است توصیه ما این است که از از دستگاههای بخار ساز خانگی استفاده کنید.

درمورد شست و شوی روزانه پوست صورتتان هم باید بگوییم که کافیست فقط صبح ها شست وشو دهید و شب ها از پاک کننده ای ملایم که رطوبت پوستتان را حفظ میکند استفاده کنید.

اگر حمام می روید ، رطوبت موجود در حمام برای پوستهای خشک خوب است.

اما توجه داشته باشید که آب داغ موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوستتان شده و در نتیجه پس از حمام پوست خشک تری خواهید داشت.

بنابراین سعی کنید تا مدت ماندن در حمام کمتر از ده دقیقه باشد و از دوش داغ اجتناب کنید.

نکته ی دیگری که اهمیت بالایی دارد از لیف یا اسفنج که موجب اصطحکاک میشوند استفاده نکنید. زیرا اینکار موجب تحریک پوست میشود. بهترین روش شستن پوست خشک ، استفاده از دست به آرامی و حالتی ماساژگونه است.

بهترین پاک کننده برای پوست خشک ، پاک کننده ای طبیعی و ملایم است!

باید بدانید که استفاده از صابونهای شیمیایی که خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند باعث میشوند تا پوستتان دچار التهاب و سوزش و خارش شود.

یکی از صدماتی که صابونهای شمیایی به پوستتان میزند این است که چربی طبیعی پوستتان را از بین میبرد. چراکه این صابونها سازگاری با PH طبیعی پوست شما(به ویژه پوست صورت) را ندارند.

بنابراین استفاده از صابونهای شیمیایی هم برای پوست شما اصلا مناسب نیستند.

در واقع صابون های شیمیایی برای هیچ نوع پوستی مناسب نیستند. همچنین برای شست و شو ی بدن بهتر است از شامپو بدن به جای صابون استفاده نمایید.

به جای استفاده از لوسیون ها هم بهتر است از کرم یا روغن ها استفاده کنید.

اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید این است که صورتتان را بدون آب و با ماساژ یا کشیدن حوله ای روی آن پاک کنید. باید بدانید که این کار در پوستهای خشک باعث بروز التهابات پوستی میشود.

خبر خوبی که میتوان به افراد دارای پوست خشک داد این است که دیگر نیازی به لایه برداری زیاد و دردسر های آن ندارید.

چراکه لایه برداری پوست یا استفاده از اسکراب و یا روش های مختلف پاکسازی معمولا به افراد با پوست های چرب توصیه میشود. بنابراین بهترین راه برای شما شستن صورت با دست است.

البته شما هم برای زیبایی پوستتان باید هرازگاهی از لایه بردار ها هم استفاده کنید. چراکه این کار باعث از بین رفتن سلولهای مرده ی پوستتان میشود.

از بین رفتن سلولهای مرده هم به مرطوب کننده ها اجازه میدهد تا سریع تر و راحت تر در پوستتان نفوذ کنند و این به نفع شماست. اما لایه برداری هرگز نباید باعث آسیب دیدن پوستتان شود.

همانطور که گفتیم بهترین راه برای شستن پوست های خشک استفاده از دست است.

بنابراین باید اول دستهایتان را تمییز بشویید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. این کار باعث میشود پوستتان برای استفاده از پاک کننده ها کمی مرطوب شود.

پاک کننده ی مورد نظرتان را به آرامی روی صورتتان بمالید. با نوک انگشتان و به صورت دایره وار صورتان راماساژ دهید.

همچنین توصیه ما به شما این است که نواحی اطراف چشم را بسیار آرامتر شست و شو دهید تا در درازمدت از چین و چروک در امان باشد.

احتمالا تا الان متوجه شده اید که اگر پوست خشکی دارید، مهم ترین کاری که باید برای پوستتان انجام دهید مرطوب کردن آن است. بنابراین باید از مرطوب کننده هایی که مناسب پوست خشک هستند حداقل دو بار در روز استفاده کنید.

مرطوب کننده ها هم باعث مرطوب نگه داشتن پوستتان میشوند و هم موجب آبرسانی پوست.

اما طریقه ی درست استفاده از مرطوب کننده ها برای پوست های خشک چیست؟ ساده است. کافیست پس از شست وشوی صبح (یا شب) به مدت 3 دقیقه مرطوب کننده را روی پوستتان ماساژ دهید.

همچنین علاوه بر استفاده از کرم های مرطوب کننده و روغن های طبیعی، استفاده از امولسیون هایی مانند وازلین، یا روغن های معدنی . دایمتیکونها هم گزینه ی خوبیست.

چرا که این مواد بر بروی پوست خشک لایه ای محافظ به وجود میاورند و این امر باعث میشود تا رطوب پوست حفظ شود.

اگر نوع پوستتان چرب باشد، احتمالا همیشه از پوست براق و چرب صورتتان شاکی هستید!

البته جوش و آکنه را هم به آن اضافه کنید.

برخلاف دسته ی قبلی که نوع پوست خشکی داشتند و مشکل کمبود چربی بود، در این دسته مشکل زیادی چربی در پوست است.

شاید نخستین سوالتان این باشد که : چرا پوستم چرب است؟ و دومین سوال اینکه: چگونه چربی پوست را از بین ببریم؟ (یا کم کنیم؟)

اگر غدد چربی ساز پوست پرکار باشند پوست چرب میشود. علی رغم اینکه افراد دارای این نوع پوست از خشکی پوست رنج نمیبرند اما بیشتر از انواع دیگر پوست در معرض لکه ها، جوش و آکنه هستند.

تحقیقات نشان داده است که نوع پوست چرب بیشتر در آقایان دیده میشود تا خانم ها.همچنین در دوران نوجوانی و شروع بزرگسالی بیشتر از مواقع دیگر است.

همانند دیگر انواع پوستی اینکه پوستتان از نوع چرب باشد یا نه هم بیشتر به ژنتیک برمیگردد. درواقع افراد دارای این نوع پوست ، به طور ژنتیکی منافذ چربی بسیار فعالی دارند و این یعنی پوستشان چربی بیشتری تولید میکند.

استرس ، استفاده کردن از داروهای خاص، رژیم غذایی، محصولات پوستی که استفاده میکنید و البته تغییرات هورمونی (که مثال در دوران بلوغ یا بارداری پدیدار میشود)، همه و همه میتواند در داشتن این نوع پوست موثر باشد.

به طور دقیق تر این افزایش میزان ترشح هورمونی به نام آندروژن است که باعث چرب شدن پوست میشود.

چراکه هرچه میزان آندروژن بیشتر باشد، چربی طبیعی پوست (سبوم) هم بیشتر خواهد بود. هرچه هم میزان تولید چربی در پوست بیشتر باشد منافذ پوست بزرگ تر خواهند بود و جوش های بیشتری به وجود خواهد آمد.

بنابراین پوست های چرب بسیار مستعد جوش و دانه های زیر پوستی (یا همان جوش های سرسیاه) هستند.

البته این نوع پوست (برخلاف نوع پوست خشک)، کمتر در معرض چین و چروک میباشد و مرطوب تر و صاف تر به نظر میرسند.

شاید فکر کنید که برای رفع چربی پوست، باید از پاک کننده های بسیار قوی استفاده کنید. اما اشتباه نکنید!

چراکه استفاده از پاک کننده های قوی اتفاقا بیشتر باعث چرب تر شدن پوستتان میشود. میپرسید چرا؟ چون فرمولاسیون این مواد چربی طبیعی پوست را از بین میبرد.

به دنبال آن پوست دچار خشکی بیش از حد میشود و در نتیجه شروع به تولید چربی (این بار بیشتر از قبل) میکند. بنابراین چربی پوست های چرب باید به صورت کنترل شده ای کم شود.

پس بهتر است به جای رفتن به سراغ شوینده های قوی یا لیف های زبر، از لایه بردار های ملایم و لیف های صورت نرم استفاده کنید.

اگر نوع پوستتان چرب است این به این معنی نیست که نیازی به آبرسان ها و مرطوب کننده ها ندارید. همانطور که گفتیم هر نوع پوستی (حتی نوع پوست نرمال) به آبرسان و مرطوب کننده نیاز دارد. استفاده درست از این محصولات باعث میشود که منافذ پوستی تان هم بسته نشوند.

در نوع پوست چرب، معمولا جوش های ریز و درشتی پدیدار میشوند. عده ای فکر میکنند که باید این جوش ها را فشار دهند و بترکانند. توجه داشته باشید که این کار اصلا توصیه نمیشود.

همچنین ممکن است افراد دارای پوست چرب، مدام صورت خود را لمس کنند تا چربی آن را از بین ببرند یا ببینند صورتشان چرب شده یا نه. اما این کار موجب میشود تا باکتری های موجود روی دست به پوست صورت انتقال یابد. در نتیجه صورتشان که مستعد جوش و آکنه است، جوش میزند.

درواقع این نوع پوست ترکیبی از چند نوع پوست مختلف میباشد.

البته این نوع پوست معمولا با پوست چرب یا پوست خشک اشتباه گرفته میشود.

چراکه در این نوع پوست ها ، قسمتی از پوست چرب و براق میشود و قسمت دیگری از پوست خشک و پوسته پوسته است. اما سوال این است: در این نوع از پوست چه قسمت هایی چرب و چه قسمت هایی از پوست خشک است؟

در پوست مختلط، ناحیه ی T zone یعنی پیشانی ، بینی و چانه چرب و براق است. به عبارت دیگر غدد چربی در این نواحی فعال تر است. برخلاف آن در نواحی دیگری از صورت مانند گونه ها ، اطاف دهان و دور چشم، چربی کمتری وجود داد و پوست این قسمت ها خشک است.

احتمالا حدس میزنید که در این نوع پوست در نواحی تی زون یا همان قسمت های چرب، احتمال بروز جوش و آکنه بسیار بیشت از سایر قسمت های پوست صورت است.

همانند انواع دیگر پوست ها ، چرب بودن یا خشک بودن نواحی مختلف پوست به میزان فعالیت غدد تولید کننده چربی در آن ناحیه دارد.یعنی در ناحیه T zone غدد چربی پرکار هستند. بنابراین ویژگی های نوع پوست چرب پدیدار میشوند. ویژگی هایی مانند براق بودن، مستعد جوش، نبود چین و چروک و بزرگتر بودن منافذ پوستی و … .

برعکس در نواحی خشک صورت غدد تولید چربی کم کار بوده و ویژگی های نوع پوست خشک مانند احساس کشیدگی، چین و چروک و منافذ پوستی ریز مشاهده میشود.

شاید فکر کنید که این نوع از پوست بسیار پیچیده تر از انواع دیگر پوست است. اما اینطور نیست و

پوست ترکیبی یا مختلط رایج ترین نوع پوست در میان انسان هاست.

به طور کلی این نوع پوست هم مانند دیگر انواع پوستی ، روش های مراقبتی خاص خودش را دارد. بنابراین در اولین قدم بهتر است روزانه دو بار با شوینده ای ملایم پوست خود را شست و شو دهید.

اگر دارای نوع پوست ترکیبی هستید، فعالیت غدد چربی در نواحی T zone صورت خود را کنترل کنید.

بنابراین نباید از محصولاتی استفاده کنید که چربی صورتتان در این نواحی را بیشتر کند. اگر روش های مراقبت از پوستتان درست نباشد، احتمالا قسمت های چرب صورتتان چرب تر و قسمت های خشک تر صورتتان خشک تر خواهد بود که این به ضرر شماست.

توصیه ما این است که از مواد پاک کننده ی قوی استفاده نکنید. نگاهی به محصولات پاک کننده ی صورتتان بیاندازید و مطمعن شوید که مناسب پوست های ترکیبی هستند تا منافذ پوستتان بسته نشوند.

محصولات پاک کننده آرایشی که دارای نرم کننده ی قوی در خود هستند و همچنین آرایش پاک کن ها که به صورت روغنی یا کرمی در بازار موجود میباشند برای نوع پوست ترکیبی مناسب نیستند.

همانطور که در قسمت مراقبت از پوستهای خشک اشاره کردیم، سعی کنید از موادی که دارای الکل ، اسانس و رایحه های شیمیایی هستند استفاده نکنید. چراکه این مواد پوست شما را خشک تر میکند و از طرفی دیگر موجب فعال شدن غدد چربی برای تولید چربی بیشتر میکند.

به عبارت دیگر بهترین پاک کننده های پوست های ترکیی، موادی هستند که در عین پاک کردن آلودگی های پوستی، تعادل چربی پوست را هم به هم نزنند. پس مثل همیشه توصیه ما به شما این است که از مواد طبیعی و گیاهی استفاده کنید.

همچنین میتوانید از آب و لوسیون های های پاک کننده ی ملایم پوست هم استفاده کنید.

علاوه برا اینها کرم های آبرسان بدون چربی هم برای این نوع پوست مناسب هستند. چراکه علاوه بر آبرسانی و حفظ رطوبت قسمت های خشک پوست، غدد چربی نواحی چرب تر را هم فعال نمیکنند.

اگر نوع پوست ترکیبی دارید، بهتر است هفته ای یک بار صورتتان را پاکسازی کنید. چراکه پاکسازی پوست باعث میشود تا سلول های مرده ی پوست که با چربی مخلوط شده اند از بین بروند. این کار باعث میشود تا منافذ پوست باز باشند و احتمال بروز جوش های زیر پوستی در نواحی T صورت بسیار کمتر باشد.

البته توجه داشته باشید که باید ملایم پاکسازی کنید و از محصولات پاک کننده ی ملایم استفاده نمایید.

مواد طبیعی بسیاری وجود دارند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و ما بارها در این سایت به آن ها اشاره کرده ایم. یکی از مواد آنتی اکسیدانی بسیار خوب برای نوع پوست ترکیبی، رتینول از خانواده ویتامین های A است.

این آنتی اکسیدان تاثیر زیادی در رفع چربی های ناحیه T دارد. بناباین بهتر است به سراغ موادی بروید که حاوی رتینول است.

دسته ی پنجم از انواع پوست، پوست های حساس هستند که خود انواع مختلفی دارد. البته این دسته جزو دسته های اصلی انواع پوست نیست.

در واقع هرکدام از انواع دیگر پوست(خشک، چرب، نرمال، ترکیبی) میتوانند حساس هم باشند. برای مثال: پوست چرب و حساس (از نوع حساس به اگزما).

پوست حساس پوستی است که نسبت به عوامل مختلف تحریک پذیری بالایی نشان میدهد.

در برخی افراد این حساسیت پوستی دائمی است. اما در برخی افراد دارای این نوع پوست، توسط عوامل بیرونی یا درونی تحریک میشود.

حساسیت پوستی زمانی رخ می دهد که قابلیت حفاظتی پوست به خطر می افتد و توانایی عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد.

در این صورت پوست آب خود را از دست می دهد و این مساله موجب نفوذ عومل حساسیت زا در پوست را فراهم میسازد.

افرادی که دارای نوع پوست حساس هستند به محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش نشان میدهند و معمولا پس از استفاده از این مواد ، احساس سوزش در پوستشان بهشان دست میدهد.

این حساسیت ممکنم است گاهی شدید تر هم باشد و با علائمی مانند قرمزی و التهاب و جوش همراه باشد.

بنابراین اگر علاوه بر انواع دیگر پوست، احساس حساسیت هم دارید باید در قدم اول از محصولات و ترکیبات شیمیایی قوی خودداری کنید. در واقع پوست حساس به راحتی آسیب می بیند.

عوامل مختلف داخلی یا خارجی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سرما و گرما، مواد شیمیایی، باد و آب و هوای نامناسب و … همگی ممکن است روی این نوع از پوست تاثیر بگذارد و موجب بروز خارش ، سوزش و التهابات مختلف پوستی شود.

عواملی که حساسیت قرمز شدن پوست را تشدید میکنند عبارتند از:

بنابراین افراد دارای این نوع پوست، باید از عوامل تشدید کننده ی این حساسیت دوری کنند. همچنین استفاده از محصولات دارای ضد التهاب ها، تاثیر بسیار خوبی در رفع این نوع از حساسیت پوستی دارند.

پوست های حساس، خود به چهار دسته زیر تقسیم میشوند. البته ممکن است فردی همزمان در چند دسته قرار بگیرد.

در این نوع از پوست ها (که عموما در سنین بالاتر دیده میشود)، پوست به صورت ناگهانی قرمز میشود. این نوع قرمزی در ابتدا به صورت دوره ای بوده اما به مرور زمان قرمزی و التهاب به وجود آمده دائمی میشود. معمولا این قرمزی به وجود آمده با احساس گرما نیز همراه است.

همچنین این نوع قرمزی و گرگرفتگی با عوامل مختلفی تشدید میشود که این عوامل موجب ایجاد قرمزی پایدار در این نوع از پوست ها میشود.

اغلب افراد دارای این نوع از پوست، پوست چربی دارند. یعنی از انواع اصلی پوست دارای نوع پوست چرب (و حساس) هستند.

اما با اینحال عده ای هستند که نوع پوست خشک(و حساس) دارند و به همین دلیل مشکل بروز جوش دارند.

در این نوع از پوست عموما جوش های زیرپوستی یا جوش های سرسیاه دیده می شود. اگر جزو دسته ی حساس مستعد به جوش هستید باید از مواد آرایش و بهداشتی فاقد چربی استفاده نمایید.

در این نوع از انواع پوست های حساس، با اینکه هیچ گونه التهاب و قرمزی مشاهده نمیشود، اما در پوست سوزش احساس میشود. این سوزش هنگامی که فرد از برخی کرم ها استفاده میکند، بیشتر هم میشود.

همچنین عوامل بیرونی مانند: باد شدید یا سرد و گرم شدن محیط نیز این سوزش را تشدید میکنند. بهتر است علاوه بر رعایت موارد توصیه شده (در ادامه مقاله)، از مواد دارای اسید سالسیلیک، پروپلین گلیکول و دی متیل سولفوکساید استفاده نکنید.

افراد دارای این نوع از پوست های حساس، دارای زمینه اگزما در نقاط مختلف بدنشان هستند. اگر هنگام استفاده از برخی کرم ها (که دارای مواد نگهدارنده و یا مواد معطر هستند) دچار حساسیت و اگزما میشوید، احتمالا پوستتان از این نوع از انواع پوست های حساس است.

پوست هایی هستند که براحتی با عوامل زیر تحریک شده و دچار التهاب، سوزش و خارش می شوند.

همانطور که دانستید پوست های حساس بسیار بیشتر از انواع دیگر پوست نیازمند مراقبت هستند. البته همانطور که گفتیم دسته ی پوست های حساس، جزو انواع اصلی پوست قرار ندارند و میتوانند همزمان با انواع دیگر پوست وجود داشته باشند.

برای مثال ممکن است فردی دارای پوست خشک و حساس باشد و فردی دیگر دارای پوستی چرب و مقاوم.

اگر دارای پوست حساس هستید باید در انتخاب محصولات آرایش و بهداشتی که استفاده می کنید، دقت زیادی به خرج دهید. بهتر است از صابون ها و مواد شوینده هایی که در مکان های عمومی وجود دارند استفاده نکنید.

چراکه ممکن است با نوع پوستتان ناسازگاری داشته باشند. البته این را هم باید بگوییم که معمولا مواد شوینده ای که در جاهای عمومی مورد استفاده قرار میگیرند توسط شرکت سازنده تست شده اند تا مناسب هر نوع پوستی باشند. اما به طور کلی استفاده از شوینده های شیمیایی برای هیچکدام از انواع پوست توصیه نمی شود.

در در بین این عوامل شاید رایج ترین عامل حساسیت زا برای این نوع از انواع پوست، نور و گرما ی خورشید باشد. باید بدانید که آفتاب میتواند به شدت به پوست شما صدمه بزند.

بنابراین کافیست هر موقع که قصد بیرون رفتن از خانه را دارید از ضد آفتابی که مناسب پوست های حساس و دارای SPF بالای 50 استفاده کنید. همچنین دقت کنید که ضد آفتابی که استفاده میکنید بافت سنگینی نداشته باشد و مناسب نوع پوست های حساس باشد.

سعی کنید بلافاصله پس از استحمام از کرم های مرطوب کننده که مناسب نوع پوستتان هستند استفاده کنید. همچنین اگر دارای پوست بسیار خشک و حساسی هستید، باید از مرطوب کننده های قوی تر استفاده نمایید.

همچنین استفاده از روغن ها گزینه ی خوبی است. چراکه این روغن ها دوام بیشتری نسبت به لوسیون ها و کرم ها دارند.

اگر نوع پوست حساسی دارید بهتر است مواردی را رعایت کنید: نکته ی اول اینکه از لیف های زبر برای شست وشوی پوستتان استفاده نکنید. استفاده از لیف حمام با اینکه باعث لایه برداری پوست شده و موجب تمیزی آن میشود اما برای پوست های حساس توصیه نمی شود.

نکته ی دوم اینکه، پوست های حساس به دما هم حساس هستند. بنابراین از دوش گرفتن با آب داغ پرهیز کنید و به مدت طولانی زیر دوش نمانید.

ممکن است پوست های حساس به الیافی که مصنوعی هستند هم واکنش نشان دهند. بنابراین برای جلوگیری از بروز و تشدید حساسیت های پوستی بهتر است از لباس های با الیاف غیرطبیعی استفاده نکنید.

باید بدانید که رژیم غذایی هم نقش بسزایی در رفع حساسیت این نوع پوست ها دارد. بنابراین باید:

از انواع سبزیجات و میوه ها (به خصوص میوه های زرد و نارنجی مانند: هویج وزردآلو) استفاده کنید. چراکه این مواد حاوی آنتی اکسیدان هستند و تاثیر زیادی در مراقبت از پوست های حساس دارند.

خب تا اینجای مقاله به بررسی انواع پوست، ویژگی های انواع پوست ها و همچنین نحوه مراقبت از هرکدام را بیان کردیم.

در این قسمت از مقاله به روش های تشخیص نوع پوست خواهیم پرداخت. اگر با مطالعه ی ویژگی های انواع پوست ها، به نوع پوستتان پی نبرده اید، پیشنهاد ما انجام این آزمایش های ساده است.

ابتدا صورتتان را با پاک کننده ای ملایم و آب ولرم شستشو دهید و سپس با حوله خشک کنید. توجه داشته باشید که نباید حوله را روی پوست خود بکشید و چربی آنرا هم پاک کنید.  بلکه فقط آب اضافی آنرا با ضربه های ملایم بگیرید.

حداقل 30 دقیقه صبر کنید و در این مدت از هیچ محصولی مانند کرم یا لوسیون استفاده نکنید و حتی به صورتتان دست نزنید.

سپس چند دستمال کاغذی بردارید و و با هرکدام روی قسمت های مختلف صورت بکشید.

برای مثال یک دستمال کاغذی را روی پیشانی خود بکشید. دستمال دیگر را روی بینی خود و دستمال دیگر را روی گونه های خود بکشید. این کار را برای تمامی نواحی صورتتان انجام دهید.

سپس با دقت هرکدام از دستمال هارا بررسی کنید.

البته توجه به ویژگی های ذکر شده ی انواع مختلف پوست، کمک زیادی در تشخیص نوع پوستتان خواهد کرد.

همانند روش اول، صورتتان را شست و شو داده و خشک کنید و سپس 30 دقیقه صبر کنید.

سپس در آینه به نواحی مختلف صورتتان نگاه کنید. بررسی کنید که آیا پیشانی یا بینی تان برق میزند؟ گونه ها چطور؟ 30 دقیقه ی دیگر صبر کنید و دوباره نواحی مختلف صورتتان را بررسی نمایید.

دقت کنید که آیا هنگام بالا دادن ابرو ها یا در حالت خنده، کشیدگی در پوست خود احساس می کنید؟ اگر احساس کشیدگی کردید احتمالا آن نواحی دارای پوست خشک هستند. بطور کلی اگر فقط بخش های نواحی T صورتتان (یعنی پیشانی، بینی و چانه) خیلی براق بودند ولی نواحی دیگر هیچ چربی نداشتند و احساس کشیدگی در آن حس میشد، نوع پوستتان ترکیبی است.

با اینکه کار ساده ای است. اما نمیتوان فقط با چند ویژگی به طور قطعی در مورد آن نظر داد. باید علاوه بر انجام آزمایش های ذکر شده، ویژگی های انواع پوست ها را بررسی کنید و با پوست خود مقایسه کنید تا به نتیجه ای درست برسید.

منابع: eucerin ، webmd ، environskincare ، wikipedia

نظر شما چیه ؟!

اگر تجربه ای در این زمنیه دارید (حتما و لطفا) این پایین بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آیسو، ترکیبی از دو کلمه ی ترکی آی (به معنی ماه) و سو (به معنی آب) است.

به طور خلاصه ما این وبسایت را تاسیس کردیم تا مطالب و محصولات باکیفیت برای زیبایی پوست ارائه دهیم.تا به شما کمک کنیم که پوستی زیبا و درخشان مانند ماه و پاک مانند آب داشته باشید.

به همین دلیل آیسو یعنی : به زیبایی ماه ، به پاکی آب !

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از جدید ترین تخفیف ها و فروش های ویژه ی ما باخبر شوید!

تمامی حقوق این سایت متعلق به آیسو است. طراحی و مدیریت توسط : پوریا مروتی

درباره ما   تماس با ما   سوالات متداول   سبدخرید

طراحی و مدیریت : پوریا مروتی

تغییر حالت روز و شب

دکتر سارا بخشائی

2018-01-16
بیماریها و روش های درمان, دانستنیهای پزشکی, دانستنیهای جالب, زیبایی و پوست و مو

ارسال دیدگاه
6,391 بازدید

نوع پوست: دانستن اینکه پوست شما از چه نوعی است به شما اجازه می دهد تا محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب آن را انتخاب کرده و یک رژیم غذایی مناسب پوست خود داشته باشید.

انواع پوست عبارتند از:

ممکن است با خودتان فکر کنید که چگونه می توان نوع پوست خود را تشخیص داد. نگران نباشید، ما در این مقاله راه های ساده ای را برای تعیین نوع پوست به شما پیشنهاد می کنیم.

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

در مقاله بعد به بررسی راهکارهایی برای محافظت از انواع مختلف پوست ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید برای داشتن پوستی بهتر!!

منبع: wikihow

ترجمه و گردآوری: دکتر سارا بخشائی

برچسبکرم گیاهی ترمیم کننده ترک و خشکی پوست آتو مراقبت از پوست

1 هفته پیش

4 هفته پیش

2021-01-04

اصلاح کبد در زندگی های امروز به دلیل نوع غذاهایی که مردم مصرف می کنند …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.


انواع جراحی زیبایی سینه


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

 

 

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

 

«کاش کمی از چربی پوستم کم می شد، دوست داشتم پوستم اینقدر کش نمی آمد،» حتما شما هم این جمله ها  را یا شنیده اید یا خودتان هم به نوعی درگیرش هستید، البته طبیعی است، چون پوست یکی از اجزای مهم بدن است و تاثیر خاصی در زیبایی و سلامت افراد دارد…

 

در این مطلب، سعی شده انواع پوست ها و اینکه چطور پوست خود را بشناسید به شما آموزش داده شود.

 

به طور کلی پوست افراد بر اساس چربی و ترشحات آن به انواع مختلفی تقسیم می شود؛ در علم زیبایی شناسی و از نظر متخصصان این رشته، به پوستی پوست معمولی می گویند که ترشحات چربی آن متعادل باشد یعنی دچار خشکی بیش از حد یا چربی بیش از حد نشود. نوع بعدی پوست چرب است. در واقع غدد چربی در پوست صورت، سر، پشت دست و پا پراکنده اند و این چربی دو مزیت دارد؛ مواد زاید را از بدن دفع می کند و در برابر سرما، رطوبت، میکروب ها، نورآفتاب و عوامل خارجی مانند لوازم آرایش از پوست محافظت می کند اما اگر ترشح چربی بیش از حد باشد، پوست همیشه حالت براق و چربی خواهد داشت. سومین نوع، پوست خشک است که به علت کمبود ترشح چربی، نرمی و لطافت ندارد. این نوع پوست ها خیلی زبر، خشن و اغلب پوسته پوسته هستند. پوست مختلط هم ترکیبی از دو نوع قبلی است یعنی در برخی نواحی پوست که اصطلاحا به منطقه T شکل معروف است (پیشانی و روی بینی) پوست چرب و در نقاط دیگر خشک است.

 

● نوع پوستتان را تشخیص دهید

 

حالا که در مورد انواع پوست گفتیم شاید مشتاق باشید نوع پوستتان را تشخیص دهید. کافی است یک تکه کاغذ روی پیشانی و گونه های خود بکشید و بعد به آن نگاه کنید. مقدار چربی روی این تکه کاغذ نوع پوست شما را نشان می دهد. اگر لکه های چرب کم و بیش وسیعی روی آن می بینید پوستتان چرب است. اگر کاغذ روی پوستتان حالت اصطکاک ایجاد کرد و چربی هم روی آن وجود نداشت و اگر کاغذی که روی پیشانی، چانه و بینی قرار دارد چرب و کاغذی که روی گونه ها کشیده اید خشک بود، پوست شما مختلط است. ۴ ساعت قبل از انجام این آزمایش، صورت خود را با آب و صابون نشویید و از کرم و لوازم آرایش هم استفاده نکنید.

 

● پوستتان را خوب نگه دارید

 

بعد از تشخیص نوع پوست، مرحله بعد مراقبت از پوست است.

 

▪ پوست چرب: یکی از بهترین راه ها برای کنترل چربی پوست، استفاده از شوینده هاست. در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، انواع تونرهای پاک کننده پوست در بازار وجود دارد پس یکی از این تونرها را انتخاب کنید و روزانه ۲ بار پوست خود را با آن بشویید. شوینده ها باید ملایم و غیرچرب باشند. تمام پوست های چرب به یک مرطوب کننده ملایم نیاز دارند. در نهایت از لوازم آرایشی بدون چربی یا اصطلاحا (oil free) استفاده کنید. صورتتان را با آب سرد بشویید. محققان پوست، طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که چون پوست چرب دارای منافذ باز است، آب سرد به بسته شدن آنها کمک می کند.

 

▪ پوست خشک: اولین توصیه به کسانی که پوست خشکی دارند، استفاده نکردن از صابون است. بیشتر صابون ها اسیدی هستند و این اسید پوشش اسیدی پوست را از بین می برد. به جای استفاده از صابون، از پاک کننده های پوست آن هم مخصوص پوست های خشک استفاده کنید پس از استفاده از پاک کننده ها، باید پوست خود را بشویید تا سطح آن از همه مواد پاک شود. پوست خشک هم به مرطوب کننده نیاز دارد البته مرطوب کننده ای نرم و ملایم.

 

▪ پوست مختلط: نکاتی که در مورد شوینده ها و مرطوب کننده ها در دو نوع پوست قبلی توضیح دادیم، برای این نوع پوست هم باید رعایت شوند ضمن اینکه ماسک صورت هم برای پوست مختلط مناسب است. استفاده از ماسک صورت باعث می شود پوست به صورت منظم و عمقی از مواد زاید پاک و شفاف و شاداب شود.

 

● ۶ توصیه کلیدی

 

توصیه هایی وجود دارد که با به کارگیری آنها می توانید پوستی سالم تر و شاداب تر داشته باشید:

 

▪ استفاده منظم از کرم های ضدآفتاب: آفتاب یکی از مضرترین عناصر در خراب کردن پوست محسوب می شود.

 

▪ مصرف نکردن دخانیات: هر چقدر هم که از پوست خود مراقبت کنید، اگر کشیدن سیگار و قلیان را کنار نگذارید، هرگز پوست خوبی نخواهید داشت.

 

▪ خواب کافی و منظم: تاثیر کمبود خواب به سرعت روی پوستتان نمایان می شود و خواب برای داشتن پوستی سالم و شاداب موثر است.

 

▪ نداشتن استرس: همه ما در طول روز با انواع و اقسام استرس ها درگیر هستیم. هر چه سطح استرسمان کمتر باشد، پوست بهتری خواهیم داشت.

▪ نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب: نوشیدن آب باعث دفع سموم بدن می شود در نتیجه تاثیر مستقیمی روی سلامت پوستتان دارد.

 

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

▪ ورزش: یکی از عوامل موثر در داشتن پوستی شاداب و سالم، ورزش به مدت ۳ روز در هفته حداقل ۵/۱ ساعت است.

رازهای زیبایی


لاکچری ترین نوع لمینت دندان

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


سینما رو به خونت بیار!

این کاغذدیواری چسبدارو برای عیدسفارش بده


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

تدارکات جشن ازسفارش غذاتااجاره میز وصندلی

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


این ست نوزادی رو برای یلدا باتخفیف بخر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان

 

 

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

برای آنکه بتوانید به بهترین وجه از پوست خود مراقبت کنید لازم است ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. نوع پوست شما به میزان تولید چربی بستگی دارد. ژن، رژیم غذایی، عوامل استرس زا، دارو و حتی مراقبت های پوستی روی تولید چربی پوست موثر می باشند.

 

شستن صورت

بیشتر ما زمانی که وارد یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شویم با دیدن قفسه‌های پر از محصولات بهداشتی و آرایشی مختلف گیج و بلاتکلیف می‌شویم و نمی‌دانیم کدام یک از آنها برایمان مناسب هستند.

متخصصان پوست، خصوصیات و ویژگی‌های انواع مختلف پوست را به طور مختصر تشریح کرده‌اند تا شما بتوانید نوع پوست را شناسایی کرده و در تهیه محصولات مناسب بهتر و دقیق‌تر اقدام نمایید.

انواع مختلف پوست

1- پوست چرب: اگر دائما با جمع شدن زیاد چربی روی پوست صورت خود درگیر هستید، حتما پوست چرب دارید. یکی دیگر از نشانه‌های پوست چرب، باقی ماندن روغنی است که در طول روز روی سطح پوست تولید می‌شود و اگر هر چیزی را روی پوست صورتتان فشار دهید، این چربی به راحتی به آن منتقل می‌شود.

پوست چرب دارای ظاهری درخشان با منافذ بزرگ و مستعد ابتلا به جوش های سرسیاه و لک می باشد. (بیشتر بخوانید:ماسک صورت برای پوست چرب)

 

2- پوست خشک: اگر احساس می‌کنید پوستتان کشیده می‌شود، پس دارای پوست خشک هستید. برای این که خشک بودن پوست خود را بهتر تشخیص دهید، در طول یک روز از مرطوب کننده استفاده نکنید. اگر بعد از آن حس کردید که پوستتان خشک و سفت شده، پس مطمئن شوید که نوع پوست شما خشک است.

در پوست خشک احساس کشش وجود دارد، به خصوص بعد از پاک کردن و دارای چروک ریز، پوسته و لکه های قرمز می باشد

3- پوست مختلط یا نرمال: این نوع پوست، منافذی متوسطی و بافتی نرم و صاف دارد. ممکن است هر چه به سمت گونه بروید، پوست خشک شود، در صورتی که در پیشانی، بینی و چانه، چربی وجود دارد.

4- پوست حساس: پوست‌های حساس در معرض قرمزی و التهاب هستند. پوست حساس نازک بوده و منافذ کوچکی دارد. به راحتی قرمز شده و مستعد پارگی مویرگ ها می باشد و اغلب دچار آلرژی و خارش می شود.

هرچه مقدار ماده هیستامین‌ در بدن بیشتر باشد، پوست حساس‌تر می‌شود و بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات التهابی مثل پسوریازیس و اگزما است.

5- پوست مستعد آکنه: به دلایل ژنتیکی، پوست ممکن است مستعد ابتلا به آکنه باشد. بر اساس سن تعیین می‌شود که عامل آکنه باکتری، هورمون یا وراثت است و بر اساس میزان شدت آن، درمان های معمول و مداوم برای پاک کردن پوست از آکنه استفاده می‌شوند. برای پاکسازی آکنه‌ها به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

6- پوست کدر و پیر: بسته به سن و عوامل محیطی، پوست شروع به پیر شدن می‌کند. تماس زیاد با نور خورشید و استرس شایع‌ترین عوامل محیطی هستند. رنگ خاکستری کدر، لکه دار شدن،‌ بروز چین‌وچروک‌های واضح و شل شدن پوست که به دلیل کاهش کلاژن است، از شایع‌ترین نشانه‌های پیری پوست هستند.

چطور بفهمیم چه نوع پوستی داریم؟

برای اینکه نوع پوست خود را تشخیص دهید از خودتان تست پوستی بگیرید.

 

برای این کار صورت را شسته و به آرامی خشک کنید. سپس مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک برداشته و روی نقاط مختلف صورت فشار دهید.

اگر پوست شما چرب باشد، کاغذ خواهد چسبید. نقاط چرب را برداشته و آن قسمت را پاک می کند.

اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی را جمع نکرد، پوست شما خشک است.

 

اگر کاغذ فقط در قسمت های پیشانی، بینی و چانه چسبید، پوست مختلط یا نرمال دارید.

رازهای زیبایی

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


تا عید به وزن ایده آل برس!


خرید هدیه خاص برای روز زن

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


به همسرت اعتماد نداری؟


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم

درمان رفتار آسیب زاوبهبوداحساس نسبت به خود

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتی

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی

کفش دست دوز چرم با کیفیتی فراتر از انتظار


دانستنی های سلامت واژن


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

نوع پوست من چیست ؟ چه نوع پوستی دارم ؟ دانستن نوع پوست ، از کجا بدانیم نوع پوستمان چیست ؟ از کجا بدونم نوع پوستم چیه ؟ نوع پوستم چیه ؟ چه نوع پوستی داریم ؟ چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم ؟ تشخیص نوع پوست ، تشخیص نوع پوستمان ، چگونه نوع پوستمان را تشخیص دهیم ؟

اگر می خواهید پوستی سالم و بی عیب و نقص داشته باشید ، شناختن و دانستن و تشخیص نوع پوست خود بسیار مهم است. دانستن نوع پوست شما به شما امکان می دهد محصولات مناسب با نوع پوستتان را انتخاب کرده و یک رژیم مراقبت از پوست سالم و درست داشته باشید که بهترین اثر گذاری را بر روی پوستتان داشته باشد . انواع پوستی که باید در نظر بگیرید شامل: پوست خشک ، روغنی ، ترکیبی ، نرمال ، مستعد آکنه و حساس است. شاید تعجب کنید که چگونه می توانید در جهان بین همه این انواع پوست تمایز قائل شد و تفاوت آنها را فهمید ! اما نگران نباشید روش های ساده ای برای تعیین و تشخیص نوع پوست شما وجود دارد.

یک ساعت پس از انجام این پاکسازی صبر کنید و سپس ناحیه T صورت خود یعنی پیشانی و روی بینی را با یک دستمال پاک کنید و سپس به بافت آن دستمال نگاه کنید تا مشخص شود که آیا چربی بر روی دستمال وجود دارد یا خیر . اگر چربی مشاهده شد ، شما پوستی چرب و یا ترکیبی دارید.

چه نوع پوستی دارم ؟

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

اگر پوست خشکی دارید ، بعد از شستشوی پوست صورت احساس کشیدگی بر روی پوست خود می کند در حالی که اگر پوست شما چرب باشد درست بعد از شستشو احساس می کنید که پوستتان تمیز تر شده . در صورت داشتن پوست ترکیبی ، ناحیه T پوست شما این احساس تمیز شدن را دارد ، اما در گونه های شما احساس کشیدگی پوست می کنید . در مورد پوست حساس ، این نوع پوست به برخی از شوینده ها واکنش نشان می دهد و ممکن است در این نوع پوست ها بعد از شستشو احساس خارش و یا التهاب کنید. بنابراین اگر پوست حساسی دارید ، بعد از استفاده از محصولات خاص صورت ممکن است صورت شما قرمز ، ملتهب و یا دچار خارش شود. اگر پوست چربی داشته باشید ، بعد از شستشو ، با گذشت زمان در طول روز ، دوباره بر روی پوستتان احساس چرب بودن می کنید. اگر متوجه شدید پوست شما شامل هیچ کدام از این موارد گفته شده نمی شود و هیچ محدوده ای از پوستتان ، این مشکلات را ندارد ، پوست شما نرمال است که در این صورت به نگهداری زیادی نیاز ندارید ! تبریک می گویم! توجه داشته باشید که در صورت داشتن پوست چرب ، در هر سنی پوست شما می تواند جوش بزند.

نوع پوستم چیست ؟

اگر متوجه قسمت های قرمز زنگ ، ملتهب و یا پوسته پوسته در سراسر صورت خود شدید ، به احتمال زیاد پوستی خشک و یا حساس دارید. اگر صورت شما براق است ، پوست چربی دارید. ترکیبی از هر دو به این معنیست که شما پوست ترکیبی دارید.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم ؟

اگر پوست نرمال دارید ، منافذ شما قابل مشاهده خواهد بود اما زیاد نیست. چند قدم از آینه عقب تر بروید. اگر هنوز منافذ خود را می بینید ، پوست چربی دارید. اگر منافذ شما به هیچ وجه قابل مشاهده نیست ، پوست شما خشک است. پوست شما هنگامی ترکیبی است که سایز پرز ها یا منافذ پوستتان ، در قسمت های مختلف پوست ، متفاوت باشد که منجر به ترکیبی از پوست خشک ، چرب و نرمال می شود.

مشاهده یک مقاله در خصوص بستن وکم کردن منافذ باز پوست …

اگر بعد از اعمال فشار ، در پوستتان به راحتی چین و چروک دیدید و پوستتان چروکیده شد ، پوست خشک یا ترکیبی دارید. پوست چرب بعد از فشار دادن ، احساس صافی خواهد کرد.

اگر هنوز هم برای تعیین نوع پوست خود ، دچار سردرگمی هستید ، یک متخصص پوست و مو می تواند پاسخ سوالات پوستی را برای شما فراهم کند. پزشکان متخصص پوست می توانند داروهای بدون نسخه ای که در داروخانه ها قابل تهیه است برای شما تجویز و یا معرفی کنند و یا درمان هایی را برای رفع مشکل پوستی شما بر اساس نوع پوست شما (خشک ، چرب ، حساس ، ترکیبی یا مستعد آکنه ) بر روی پوستتان انجام دهند.

 

تشخیص نوع پوست

یک کرم بدون عطر و بو را روی مناطق خشک پوست خود بمالید. هنگام دوش گرفتن ، بیش از حد از صابون استفاده نکنید ، همچنین سعی کنید برای شستشوی پوست و بدن خود از آب ولرم استفاده کنید ، نه آب داغ.

فقط در قسمت هایی از بدن که بیشتر مستعد کثیف شدن هستند مانند زیر بغل ، کشاله ران ، زیر سینه و بین انگشتان پا ، از صابون استفاده کنید. استفاده از صابون در همه جای بدن باعث خشک شدن و تحریک پوست شما می شود. خشکی پوست همچنین می تواند منجر به بروز درماتیت در پوست شود. در این حالت ، قسمت های مشکل دار خود را با پماد هیدروکورتیزون درمان کنید.

از یک شوینده ملایم صورت با آب ولرم استفاده کنید و صورت خود را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه بشویید. قسمت های از پوستتان که مشکل دارد را با محصولات صورت حاوی بنزوئیل پراکسید ، آلفا هیدروکسی اسید و رتینوئیدها درمان کنید.

همچنین می توانید از محصولاتی حاوی اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. قبل از تهیه کردن این محصولات ، یک نمونه کوچک یا سمپل از آنها خریداری کنید تا بتوانید آزمایش کنید که کدام یک بهترین عملکرد را بر روی صورت شما دارد. همچنین می توانید برای از بین بردن چربی اضافی از صورت خود از دستمال های چربی زدا یا blotting papers استفاده کنید. حدود 15 ثانیه آن را بر روی ناحیه چرب پوست خود فشار دهید. این موضوع باعث جذب چربی اضافی پوست شده و باعث می شود چهره شما تمیز تر و براق تر به نظر رسد.

نوع پوست من چیست ؟

از مرطوب کننده دوری نکنید . حتی پوست های چرب نیز باید مرطوب شوند ، فقط موردی که باید توجه کنید این است که از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنید. برای مقابله با پوست های چرب از استفاده همزمان و بیش از حد از محصولات خودداری کنید. خشک کردن زیاد پوست خود می تواند به پوست این هشدار را دهد که چربی بیشتری تولید کند تا فقدان چربی را جبران کند.

برای شستن صورت خود از یک شوینده ملایم بدون عطر استفاده کنید و از صابون های شیمیایی قوی استفاده نکنید. بیشتر غذاهایی را مصرف کنید که دارای اسیدهای چرب ضروری برای بدن و پوست هستند ، از جمله ماهی سالمون ، تخم کتان و گردو و یا یک مکمل روغن ماهی مصرف کنید. این مورد به مرطوب کردن پوست شما بدون اضافه کردن چربی به آن کمک می کند.

برای جلوگیری از تحریک پوست از یک شوینده صورت ملایم صورت بدون رایحه یا مواد شیمیایی استفاده کنید.

برای پیشگیری از تشکیل لکه های خشک پوستی ، مرتب پوست خود را مرطوب کنید. مواظب باشید محصولات پوستی را قبل از استفاده کلی از آنها بر روی پوستتان ، ابتدا کمی پشت گوشتان استفاده کنید ، سپس در سمت چپ و راست چشم خود و ببینید که چه واکنشی به پوست شما نشان می دهد.

 

اگر می خواهید چهره و پوستی سالم و شاداب داشته باشید آب بنوشید. در صورت کم شدن آب بدن ، پوست شما سبوم (چربی) بیشتری تولید می کند تا کمبود خود را جبران کند . اگر هیدراته بمانید ، پوست شما از شما تشکر خواهد کرد.

منبع : https://www.wikihow.com/Determine-Your-Skin-Type

چگونه نوع پوست خود را بدانیم ؟

 

با مجله اینترنتی مه زیبا آخرین مطالب علمی در زیبایی و مراقبت از پوستتان را مطالعه کنید و محصولات مراقبت از پوست و زیبایی خود را از فروشگاه مه زیبا ، با دقت و با علم بیشتر خرید کنید

در خبرنامه ما عضو شوید تا آخرین مطالب علمی در زمینه های مختلف را در ایمیلتان دریافت کنید

کرم ضد لک و روشن کننده فید اوت ، کرم شب

ماسک پاک کننده و لایه بردار و اسکراب 3 کاره پیر گاردین

کرم ویتامینه فیداوت – روشن کننده و یکنواخت کننده پوست – کرم روز

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم

ماسک زغال رودیوم بیوتی

کرم ویتامین سی و کلاژن ساز SK سارا کامکاریان

تونر شاداب کننده و تمیز کننده پوست پیر گاردین

کرم ضد لک و روشن کننده فید اوت ، کرم روز

کرم ضد چروک و جوان کننده فیداوت – کرم روز

اتو مو پریمیوم کوراک مادون قرمز

اتو مو حرفه ای ، سالنی ، خانگی ، کراتینه و همه منظوره لانژه

شامپو بدون سولفات مکسی گلد – شامپو کراتین و کلاژن مکسی

شامپو بدون سولفات سوفین ، برای موهای کراتینه شده و آسیب دیده

اتو مو سارا کامکاریان SK ، اتو موی حرفه ای و کراتینه

همه تلاش مه زیبا بر این است که با کیفیت ترین و استاندارد ترین لوازم آرایشی و بهداشتی و زیبایی حرفه ای و لوکس را برای شما فراهم آورد ، مه زیبا در این راستا اقدام به عرضه و فروش محصولاتی می کند که برای تولید آنها از فناوری پیشرفته همراه با فرمولاسیون بسیار جدید استفاده شده ، همچنین بسته بندی های محصولات کاملا ظریف و با کیفیت بوده و به منظور بالا بردن هنر زیبایی استفاده شده است.

All rights reserved | This website is made with by mahziba IT team

چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم
چگونه تشخیص دهیم چه نوع پوستی داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *