چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

 
helpkade
چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان
چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی (genital warts) یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می‌شود.

از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولا با اولین تماس جنسی سریعاً به بدن فرد منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید.

عکس زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده ی آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر ارتباطات جنسی منتقل می شود. با مراجعه به صفحه HPV ویکیپدیا می‌توانید اطلاعاتی دقیق درباره این بیماری بدست بیاورید.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

با تغییر الگوها و عادات جنسی افراد در جوامع امروزی متاسفانه سن شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته و به مرز 12 سال رسیده است. میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه است و در فاصله ی سالهای 12 تا 35 زندگی که افراد معمولا از نظر جنسی فعال هستند احتمال ابتلا به این بیماری بسیار افزایش می‌یابد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی است که علاوه بر ویروس HPV، از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

حتی امکان ابتلای کودکان به این بیماری وجود دارد. در کودکانی که به زگیل تناسلی دچار می شوند، به خصوص در کودکان زیر 2 سال باید دو عامل زیر را در نظر گرفت:

تصویر زگیل تناسلی در کودکان

ویروس HPV در سه ناحیه بدن که در برقراری روابط جنسی بیشتر درگیر هستند میتواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود.

تصویر زگیل تناسلی واژینال

تصویر زگیل مقعدی

عکس زگیل دهان

در ادامه این مقاله بیشتر با این بیماری و علائم و روش‌های درمان آن آشنا خواهید شد.

بیماری زگیل تناسلی با علائم و نشانه‌های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آنها به سادگی توسط خود فرد قابل تشخیص هستند. البته در برخی موارد این زائده‌ها درون نواحی داخلی دستگاه تناسلی (درون واژن یا دهانه ی رحم) به وجود می‌آیند و با علائم خاصی هم همراه نیستند اما تشخیص زگیل تناسلی در مردان راحت تر است.

در چنین شرایطی تشخیص این بیماری کار آسانی نیست و به بررسی‌های پزشکی نیاز دارد. بیشتر افراد زمانی به وجود این بیماری در بدن خود پی می برند که با علائم و نشانه‌های ظاهری آن برخورد می‌کنند.

عکس زگیل تناسلی

برای تشخیص بیماری، پزشک ابتدا یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و با معاینه ی ظاهری فرد این زائده‌ها را بررسی می‌کند. زگیل های تناسلی ظاهر و علائم مشخصی دارند و به سادگی قابل تشخیص هستند.

اگر علائم زگیل‌ آلت تناسلی در بدن فرد وجود نداشت حسب مورد، پزشک قسمت های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را به وسیله دستگاه مورد بررسی قرار می دهد. چون گاهی زگیل ها در نواحی داخلی مثل دهانه ی رحم و درون واژن رشد می‌کنند، از این رو به راحتی قابل مشاهده نیستند.

در صورتی که احتمال ابتلای فرد به ویروس HPV و یا سایر عفونت های ناشی از آن وجود داشته باشد پزشک از روش های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده می کند.

این روش ها شامل دو روش زیر می باشد:

برای تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و بررسی خطرات احتمالی آن به زنان بالای 35 سال توصیه می شود که حداقل سالیانه یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند.این تست فقط مختص خانم هاست و با نمونه برداری مختصری از سلول های دهانه ی رحم و واژن ی توان یک بررسی دقیق پیرامون این بیماری و تبعات آن انجام داد. همچنین تست پاپ اسمیر بسیاری از عفونت ها و سرطان هایی که دستگاه تناسلی زنان را درگیر خود می کند را به خوبی نشان می دهد.

در این روش دهانه ی رحم به وسیله ی دستگاهی به نام اسپکولوم به آرامی باز می شود و سپس با یک برس استریل از سلول های دیواره ی رحم و واژن نمونه برداری های لازم را انجام می دهند.

عکس تست پاپ اسمیر برای تشخیص ویروس HPV

برای تشخیص نوع زگیل های تناسلی و وجود ویروس HPV در بدن فرد علاوه بر انجام تست پاپ اسمیر که روشی مخصوص خانم هاست، روشی با نام روش مولکولی وجود دارد که هم برای خانم ها و هم برای آقایان قابل استفاده است. میزان حساسیت و دقت این روش بسیار بالاست و می‌تواند به طور دقیق مشخص کند که آیا شخص به ویروس HPV مبتلا است یا خیر ؟

یکی از راه های انجام روش مولکولی انجام روش ژنوتایپینگ است که به وسیله ی آن ژن HPV را توالی یابی می کنند و از این طریق به این مساله که آیا فرد به ویروس آلوده است یا خیر پی می برند.

همچنین برای تشخیص HPV روش دیگری هم با نام REAL TIME PCR وجود دارد که در آن ژن مورد نظر بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار می گیرد و سپس نتایج حاصل از آن را روی دستگاه آنالیز میکنند.

همان طور که گفته شد اصلی‌ترین علت زگیل تناسلی نوعی ویروس DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی می باشد. این ویروس به طور کلی مسبب به وجود آمدن تمامی انواع زگیل هاست ولی از آنجایی که تا به امروز بیش از 100 تیپ مختلف از آن شناسایی شده است، هر تیپ زگیل های متفاوتی را در سطوح مختلف بدن ایجاد می‌کنند.

برخی از تیپ های ویروس HPV عامل ایجاد زگیل های تناسلی شناخته شده اند.

به طور کلی تمامی زگیل‌ها و زگیل‌های تناسلی که در بدن فرد به وجود می‌آیند در اثر ابتلا به ویروس HPV می‌باشد و عامل دیگری در بروز آن سهیم نیست.

اما نکته ی مهمی که در این رابطه وجود دارد دوره ی خاموشی این بیماریست.

همانطور که گفتیم ویروس HPV در اثر اولین تماس و رابطه ی جنسی با فرد آلوده به بدن فرد منتقل می شود. ولی علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بلافاصله در بدن فرد به وجود نمی آید.

با توجه به وضعیت سیستم ایمنی بدن هر فرد مدت زمانی طول می کشد تا زگیل های تناسلی علائم و نشانه های خود را نشان دهند. این مدت زمان را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد ولی به طور کلی از زمان دریافت ویروس، در حدود 3 ماه طول می کشد تا علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بر روی بدن فرد مشاهده شود.

البته در برخی افراد که به سایر بیماری های آمیزشی مبتلا هستند و سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف است علائم و نشانه های زگیل های تناسلی در مدت زمان بسیار کوتاه تری ایجاد می شوند.

در برخی موارد مشاهده شده است که فرد پس از رابطه ی جنسی با شریک جنسی خود به زگیل تناسلی مبتلا شده است ولی خود فرد آلوده ممکن است تا سال ها هیچ علائمی از زگیل های تناسلی بر روی بدنش نداشته باشد.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

شاید از خود بپرسید که آیا زگیل تناسلی درمان می‌شود؟ زگیل های تناسلی قابل درمان هستند و برای درمان و از بین بردن آن روش‌های درمانی متعددی وجود دارد. اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید قبل از هرچیز باید آرامش خود را حفظ کنید و بلافاصله به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

شاید افراد زیادی از مراجعه به پزشک خجالت بکشند ولی باید بدانید که هرچه درمان زگیل های تناسلی خود را سریع تر و زودتر آغاز نمایید درمان آن راحت تر است. داشتن استرس و پنهان کردن بیماری زگیل تناسلی فقط روند درمانی آن را کندتر و سخت تر می‌کند. معمولا استفاده از پماد زگیل برای کنترل و درمان این بیماری توصیه می‌شود.

روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو باید با توجه به اندازه و محل دقیق زگیل‌ها یکی از درمان‌های کرایوتراپی یا لیزر را انتخاب کنند.

از آنجایی که برخی تیپ های این ویروس می تواند باعث بروز انواع سرطان شود درمان سریع و زودهنگام زگیل‌های تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی تا زمانی که شما به زگیل‌های تناسلی مبتلا هستید نمی‌توانید با شریک جنسی خود ارتباط جنسی برقرار نمایید زیرا امکان سرایت زگیل ها وجود دارد.

به طور کلی برای تمامی انواع زگیل‌های تناسلی درمان‌های زیر در نظر گرفته می‌شود:

با مراجعه به این صفحه می‌توانید اطلاعات کافی درباره روش‌های پزشکی درمان زگیل تناسلی را بدست بیاورید.

شناخته شده ترین عامل انتقال زگیل تناسلی، تماس مستقیم پوست با پوست بدن فرد آلوده در حین برقراری ارتباط جنسی است و این هیچ تفاوتی در مردان و زنان ندارد. ارتباط جنسی با فرد آلوده به یک میزان در ابتلا به زگیل تناسلی مردان و زنان تاثیرگذار است و در اولین ارتباط جنسی با فرد آلوده، ویروس این بیماری می‌تواند به بدن فرد منتقل شود.

البته عوامل تاثیرگذاری وجود دارند که باعث می‌شود برخی افراد برای ابتلا به زگیل تناسلی مستعدتر باشند و حتی ممکن است بدون داشتن رابطه ی جنسی به زگیل های تناسلی مبتلا شوند.

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به زگیل تناسلی:

تصویر انواع زگیل تناسلی

ویروس HPV دارای تیپ ها و ژن های مختلفی است که حسب مورد، هر کدام عملکردهای متفاوتی را به دنبال دارند . تا به امروز در حدود ۱۰۰ تیپ مختلف از این ویروس شناسایی شده است.

به طور کلی انواع تیپ های متفاوت این ویروس به دو نوع کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

تیپ کم خطر ویروس HPV فقط باعث به وجود آمدن زگیل‌ واژن (ناحیه تناسلی)، مقعد و دهان و انواع زگیل‌های معمولی در سرتاسر بدن می شوند. این زگیل ها عفونت خاصی در بر ندارند و مشکل خاصی به وجود نمی آورند و معمولا پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه خود به خود از بین می رود و ناپدید می شوند.

از انواع کم خطر ویروس HPV می توان به نوع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲ و ۷۳ اشاره کرد.

این نوع تیپ های ویروس HPV می‌توانند علاوه بر ایجاد زگیل‌های تناسلی مشکلات دیگری هم به همراه داشته باشند. یکی از مهلک ترین بیماری هایی که در اثر این نوع تیپ از ویروس HPV به وجود می آید سرطان دهانه ی رحم ، واژن و مقعد است که سالیانه جان عده ی زیادی را در سرتا سر جهان می گیرد.سرطان دهانه رحم سومین نوع سرطان شایع در میان زنان جهان است.

از پرخطر ترین انواع ویروس HPV میتوان به نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹،۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸ ، ۵۹ و۶۸ اشاره کرد.

تیپ پرخطر ویروس HPV می تواند باعث ایجاد سرطان در نواحی زیر شود:

همانطور که مشاهده کردید HPV فقط عامل ایجاد زگیل تناسلی نیست. بلکه به دنبال آن بیماری های دیگری هم مانند سرطان ممکن است به وجود بیاید از این رو داشتن آگاهی های عمومی و اطلاعات لازم در رابطه با این بیماری امری ضروری به نظر می رسد.

البته گاهی سیستم ایمنی بدن فرد به قدری ضعیف است که شخص بدون برقراری رابطه‌ی جنسی هم می‌تواند به این ویروس مبتلا شود که این احتمال در موارد زیر بسیار بالاست:

بیشتر بخوانید

پذیرش: از شنبه تا چهارشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

لطفا از طریق تلفن یا فرم تعیین وقت اینترنتی نسبت به گرفتن وقت اقدام نمائید.
با تشکر.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

پاسخگویی همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲ حتی روزهای تعطیل

کلینیک پایتخت مرکز درمان انواع بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر(هموروئید)، فیستول، شقاق، کیست مویی و زگیل تناسلی با لیزر است که با سابقه‌ای بیش از ده سال و بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند.

تمامی خدمات و عمل‌های لیزر در این کلینیک توسط دکتر متخصص و با تجربه علیرضا زارعی، بصورت سرپایی، بدون بیهوشی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین وقت از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

مال مگ همه چیز هست مال آقایان ولی خارش و سرزنش نداره

باید معاینه بشید

آدرس: تهران ،میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک ۱۴، طبقه ۵

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ —
۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ —
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

معمولا افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به یکی از انواع ویروس HPV می‌باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این ویروس در زنان بیشتر از مردان است، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نشانه ای از این ویروس در بدن زنان ظاهر شود.
یکی از سوالاتی که زیاد با آن مواجه می‌شویم این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟
این عارضه حاصل یک عفونت ویروسی با نام hpv یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود. زگیل های تناسلی کاملا با زگیل هایی که در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌شوند متفاوت اند و با دست زدن منتقل نمی‌شوند. تنها راه انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی (حتی بدون دخول) است.

در خانم ها زگیل تناسلی در یکی از نواحی داخل واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد و فرج ایجاد می‌شود. محل ایجاد زگیل ها در آقایان روی بیضه، نوک آلت یا اطراف آن و اطراف مقعد می‌باشد.

اتفاقی که کمتر شایع است، ایجاد این زائده ها در داخل دهان و گلوی افراد است که گاها به دلیل رابطه دهانی (اورال) با فرد آلوده ممکن است ایجاد شود.

ویروس hpv یا پاپیلوم انسانی تیپ‌های مختلفی دارد. شایع ترین نوع که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند، بروز زائده هایی واضح و قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است.

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

توصیه می‌کنیم افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته اند، در صورت بروز هرگونه لک یا زائده در ناحیه تناسلی خود، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه روابط جنسی، سلامت فرد و غیره مشکل را بررسی می‌کند.

درمورد خانم ها، پزشک یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و اگر علائم ظاهری زگیل قابل مشاهده نباشد، معاینات داخلی برای بررسی داخل واژن و دهانه رحم صورت می‌گیرد. در صورتیکه پزشک به اچ پی وی یا هر عفونت دیگری مشکوک شود، انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش خون را تجویز می‌کند که در صفحه مربوط به آن می توانید راه‌های تشخیص این عارضه را بطور جامع تر مطالعه کنید.

نکته مهم در مورد ویروس اچ پی وی این است که رشد و ظاهر شدن زگیل ها می‌تواند از چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. حتی ممکن است فرد به این ویروس آلوده باشد، اما هرگز علامتی نداشته باشد و زگیل نزند.

بنابراین نمی‌توان مدت زمان مشخصی برای بروز عفونت زگیل تناسلی مشخص کرد، اما وقتی فرد مبتلا علامت داشته باشد، احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

ضایعات زگیل تناسلی ممکن است به شکل خوشه‌ای یا شبیه به گل کلم باشند و یا در دسته های چندتایی ظاهر شوند که در صورت درمان نشدن تعداد آنها هم زیاد شود. اما در مواردی هم می توانند آنقدر کوچک و یا رنگ پوست باشند که اصلا با چشم قابل تشخیص و حتی قابل لمس هم نباشند.
زگیل های تناسلی معمولا گرد نیستند و اگر هم برآمده باشند، به شکل تخت از روی سطح پوست بالا می‌آیند و رنگ آنها همرنگ پوست یا قهوه ای تیره یا روشن است که به مرور زمان ممکن است تغییر کند.
در ادامه بخشی از سوالات مهم شما در مورد علائم این بیماری را پاسخ می‌دهیم:

علائم زگیل تناسلی زمانی ظاهر می‌شوند که ویروس فعال شود. معمولا علائم اچ پی وی خفیف است و به غیر از نشانه‌های ظاهری علائم آزاردهنده ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی احتمال دارد بیمار شاهد علائمی مثل درد، خارش و سوزش خفیف و گاهی خونریزی جزئی باشد. اگر با چنین نشانه هایی مواجه شدید به این معنی است که چندین هفته یا چندین ماه از ابتلای شما به این ویروس می‌گذرد.

در بالا اشاره کردیم که ویروس hpv تیپ های مختلفی دارد و بعضی از انواع آن خطری نداشته و خود و به خود از بین می‌روند. درمورد تیپ 6 و 11 این ویروس که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند باید بگوییم که هیچ درمانی برای از بین بردن این ویروس از داخل بدن وجود ندارد، اما علائم ظاهری آن قابل درمان است.

اکثر افراد به دلیل ظاهر نامناسبی که زائده ها ایجاد می‌کند، برای درمان زگیل تناسلی با لیزر، کرایوتراپی و غیره اقدام می کنند.
اگر می خواهید در مورد روش های درمان زگیل تناسلی بیشتر بدانید، می‌توانید به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید که توضیحات کاملی در مورد تمام روش های درمان این عارضه در آن داده شده است.

بیشتر بخوانید

پذیرش: از شنبه تا چهارشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

لطفا از طریق تلفن یا فرم تعیین وقت اینترنتی نسبت به گرفتن وقت اقدام نمائید.
با تشکر.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

پاسخگویی همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲ حتی روزهای تعطیل

کلینیک پایتخت مرکز درمان انواع بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر(هموروئید)، فیستول، شقاق، کیست مویی و زگیل تناسلی با لیزر است که با سابقه‌ای بیش از ده سال و بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند.

تمامی خدمات و عمل‌های لیزر در این کلینیک توسط دکتر متخصص و با تجربه علیرضا زارعی، بصورت سرپایی، بدون بیهوشی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین وقت از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

آدرس: تهران ،میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک ۱۴، طبقه ۵

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ —
۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ —
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

زگیل تناسلی یک بیماری آمیزشی شایع است که با نام hpv یا زگیل مقاربتی هم شناخته می شود. می‌توان گفت که این عارضه یکی از شایع ترین بیماری های جنسی در دنیاست. ویروس اچ پی وی انواع گوناگونی دارد که زگیل تناسلی یکی از آنهاست و علت اصلی ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی است. تمام گونه های این ویروس خطرناک نیستند و حتی بعد از مدتی بصورت خود به خود از بین می‌روند.

با اینکه ویروس زگیل تناسلی به راحتی منتقل می‌شود اما رعایت نکاتی مثل نداشتن روابط جنسی گسترده و رعایت بهداشت می‌تواند فرد را از ابتلا به این عارضه مصون نگه دارد. البته بهترین و قطعی ترین راه پیشگیری از این عارضه تزریق واکسن گارداسیل یا hpv قبل از شروع فعالیت‌های جنسی در زنان و مردان است.
در صورت ابتلا به این ویروس می‌توانید یکی از راه های درمان زگیل تناسلی با روش‌های پزشکی را برای رفع علائم این بیماری انتخاب کنید، اما در نظر داشته باشید که این ویروس تا همیشه در بدن شما باقی می‌ماند.

لیزر یکی از روش های پرکاربرد برای درمان قطعی زگیل تناسلی است که اخیرا مورد استقبال بیماران بسیاری قرار گرفته و به عنوان روشی نوین توانسته رضایت بالایی را جلب کند. در این روش با اشعه لیزر co2 بافت زگیل را از بین می‌برند و معمولا از آن برای زائده‌های بزرگ استفاده می‌شود. درمان زگیل تناسلی با لیزر به دلیل سهولت در مقایسه با روش‌های دیگر یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان انتخاب کرد و در صورت استفاده از این روش مزایای زیر را خواهید داشت:

مراقبت های جزئی بعد از درمان زگیل با لیزر مورد نیاز است که شامل:چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

در کرایوتراپی زگیل تناسلی، با منجمد کردن نیتروژن مایع و فریز کردن زگیل‌ها در چند مرحله این زائده ها را از بین می برند. به دلیل اینکه دمای نیتروژن مایع خیلی پایین است، هر دمایی می‌تواند باعث ذوب شدن این ماده شود. بنابراین بعد از اسپری ازت مایع روی زگیل ها، گرمای بدن باعث ذوب شدن این مایع می‌شود و طی این فرآیند، سلول ها تخریب شده و از بین می روند. البته با توجه به اندازه و تعداد زائده ها ممکن است نیاز به تکرار این فرآیند باشد.

بعد از انجام این روش معمولا تا چند روز درد کمی احساس می‌شود و ایجاد زخم و تاول در ناحیه زائده ها طبیعی است. حدودا دو هفته زمان می برد تا این زائده ها بطور کامل از بین بروند.

هرچند ساعت یکبار باید از پمادهای ترمیم کننده استفاده شود و شستشوی محل و رعایت بهداشت ناحیه هم یکی دیگر از موارد مهم است که باید به آن توجه شود. همچنین تا بهبودی کامل از تحریک ناحیه با اصلاح و برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

الکتروکوتر در حقیقت دستگاهی الکتریکی است که با ایجاد جریان الکتریکی و حرارت در ناحیه مورد نظر، باعث از بین رفتن و نابودی بافت زگیل می‌شود. مزیت این روش امکان انعقاد خون همزمان با ایجاد برش است و در این روش طی یک جلسه زائده ها از بین می رود.

بهبودی کامل این زائده ها و زخم های ایجاد شده بین یک تا شش هفته زمان می‌برد و در مواقع بسیاری این روش موفق عمل می‌کند. رعایت بهداشت بعد از انجام این روش هم یکی از نکات مراقبتی مهم به شمار می‌رود و شستشوی محل زخم مشکلی ندارد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

مشاهده زائده‌های گوشتی به شکل خوشه‌ای یا متمرکز در ناحیه تناسلی که گاهی دچار خارش و سوزش می‌شوند از نشانه‌های زگیل تناسلی است.

از چه روش‌هایی برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود؟

از روش های کرایوتراپی، لیزر و الکتروکوتر برای درمان این عارضه استفاده می‌شود.

آیا تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند تاثیری در درمان عارضه داشته باشد؟

خیر، تزریق این واکسن باید قبل از شروع فعالیت جنسی و قبل از ابتلا به ویروس HPV انجام شود.

از چه روش‌هایی برای تشخیص قطعی HPV استفاده می‌شود؟

روش‌های تشخیص بسته به اینکه زگیل‌ها در بیرون واژن یا داخل آن قرار داشته باشند شامل معاینه ساده، معاینه داخلی با دستگاه و در مواردی آزمایش خون و تست پاپ اسمیر می‌باشد.

موثرترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

لیزر CO2 یکی از بهترین روش‌های درمان زگیل تناسلی است که هیچ زائده و اسکاری بعد از آن باقی نمی‌ماند.

آیا با لیزر یا سایر روش‌ها زگیل بطور قطعی درمان می‌شود؟

ویروس hpv معمولا تا آخر عمر در بدن باقی می‌ماند اما بوسیله درمان‌های پزشکی علائم ظاهری این بیماری کاملا بهبود می‌یابد.

بعد از لیزر زگیل نیاز به چه مراقبت‌هایی است؟

معمولا استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، مصرف پماد و رعایت بهداشت ناحیه تناسلی برای پیشگیری از تجمع باکتری تا بهبودی کامل محل لیزر توصیه می‌شود.

لیزر چه مزایایی نسبت به سایر روش‌های درمان زگیل دارد؟

تاثیر لیزر حدودا دو برابر روش‌های دیگر است، این روش بدون بیهوشی و در یک جلسه انجام می‌شود و بیمار درد چندانی احساس نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

پذیرش: از شنبه تا چهارشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

لطفا از طریق تلفن یا فرم تعیین وقت اینترنتی نسبت به گرفتن وقت اقدام نمائید.
با تشکر.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

پاسخگویی همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲ حتی روزهای تعطیل

کلینیک پایتخت مرکز درمان انواع بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر(هموروئید)، فیستول، شقاق، کیست مویی و زگیل تناسلی با لیزر است که با سابقه‌ای بیش از ده سال و بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند.

تمامی خدمات و عمل‌های لیزر در این کلینیک توسط دکتر متخصص و با تجربه علیرضا زارعی، بصورت سرپایی، بدون بیهوشی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین وقت از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

آدرس: تهران ،میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک ۱۴، طبقه ۵

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ —
۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ —
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی یک ویروس است که با تماس پوست با پوست منتقل می شود

 

با تغییر جریان و روند ایجاد بیماری ها در یک دهه گذشته، باکتری ها رفته رفته جای خود را به ویروس ها در بیماری های مقاربتی داده اند و بیماری های ویروسی جدیدی در حال شناسایی و گسترش هستند. یکی از همین ویروس ها زگیل تناسلی یا Papillomavirus Human است که به اختصار HPV نامیده می شود. ویروسی که صد نوع آن شناخته شده و دارای دو نوع بدخیم و خوش خیم است. این بیماری در عین این که در نظر عموم یک بیماری هولناک به شمار می رود اما راه های پیشگیری قابل دسترس و البته روش های درمانی موثر هم دارد. برای بررسی این بیماری به سراغ رویا امدادی، متخصص زنان رفتیم تا در مورد دلایل ایجاد، پیشگیری و درمان آن بپرسیم.زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟- عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی یک ویروس است که با تماس پوست با پوست منتقل می شود. شایع ترین روش انتقال آن هم از طریق تماس جنسی و پوست با پوست است. حتی لازم نیست، نزدیکی کامل صورت گرفته باشد تا ویروس منتقل شود. تماس سطحی نیز می تواند انتقال را ایجاد کند. البته زیر ناخن ها، وسایل مشترکی همچون حوله، لبه ها و صندلی های مشترک استخرها که مرطوب هستند و می توانند ویروس را در خود نگه دارند، از دیگر روش های غیر مستقیم انتقال ویروس هستند. اپیلاسیون هم یکی از روش های متداول انتقال در ایران است. روش تشخیص بیماری چگونه است؟- تقریبا بیش از صد نوع مختلف این ویروس وجود دارد که بیشتر آنها خوش خیم ها هستند و ایجاد زگیل تناسلی می کنند. زگیل تناسلی دردسر آفرین است و می تواند تکرار شود. درمان آن گاهی اوقات سخت است و اگر سیستم ایمنی مختل شود، تعداد آن افزایش پیدا می کند. اما مشکل اصلی ما فرم های بدخیم هستند که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند. مثلا ممکن است ما هنگام مراجعه بیمار، شاهد زگیل تناسلی نباشیم و با تست پاپ اسمیری که می گیریم و از طریق جستجو برای یافتن ویروس، فرم های بدخیم را تشخیص دهیم چون آنها علامتی ندارند و چنانچه رها شوند ممکن است طی چند سال آینده ایجاد سرطان دهانه رحم کنند.این بیماری بیشتر در زنان است یا مردان؟- در مردان هم باعث ایجاد سرطان سر آلت تناسلی می شود. واکسنی هم که زده می شود برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم برای خانم ها و سر آلت تناسلی برای آقایان است.

 

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

شایع ترین روش انتقال زگیل تناسلی، از طریق تماس جنسی و پوست با پوست است

  واکسن در چه مرحله ای باید تزریق شود؟ آیا بعد از ابتلای فرد به بیماری هم موثر است؟- روش درست این است که واکسن پیش از اولین تماس جنسی زده شود. مثلا در استرالیا و اروپا، سن تزریق این واکسن بین 9 تا 11 سالگی است. ما در ایران واکسن گارداسیل را داریم که علیه دو فرم اصلی بدخیم یعنی 16 و 18 و فرم های اصلی خوش خیم که عامل ویروس های زگیل های تناسلی یعنی 6 و 11 تزریق می شود. شروع واکسیناسیون از 9 تا 11 سالگی است. تا 26 سالگی مطلوب ترین زمان برای واکسن است و از آنجا که نتیجه خوبی دارد، توصیه می شود این واکسن زده شود. البته قبلا می گفتند برای پسرها این واکسن زده نشود، اما الان اتفاق نظر وجود دارد که پسرها و دخترها واکسینه شوند.مطلوب ترین سن تا 26 سالگی است اما اگر تا پیش از 15 سالگی این واکسن را بزنید به جای سه دوره واکسیناسیون، دو مرحله کافی است چون سیستم ایمنی در آن دوره قوی است. طبق برخی مقالات، تاثیر واکسن تا 46 سالگی هم دیده شده است. حتی اگر کسی مبتلا به زگیل تناسلی شده باشد، توصیه می کنیم که واکسن را بزند. زگیل تناسلی معمولا جزء خوش خیم هاست. بنابراین برای ما نگرانی ایجاد نمی کند. فقط مریض باید درمان های خاص خودش را انجام دهد. از طرف دیگر، زگیل می تواند پوشش انواع بدخیم هم باشد. با این حال حتی اگر کسی مبتلا به نوع 16 که از موارد بدخیم است، باشد، باز هم می گوییم واکسن را بزند چون این ویروس ها قرابت خانوادگی دارند و روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارند و در برخی مطالعات مشخص شده است در بیرون راندن ویروس موثر بوده اند.بنابراین زدن واکسن به صورت کلی پیشنهاد می شود. واکسیناسیون سه مرحله ای شامل 0 و 2 و 6 است. یعنی وقتی واکسن را زدید، بعد از دو ماه باید واکسن دوم را بزنید و شش ماه بعد از اولین واکسن، سومین مرحله انجام می شود. بد نیست بدانید واکسن آن، جزو واکسن های گران است و حدود 300 هزار تومان هزینه هر دوره آن می شود. بعد از این سه دوره ایمنی کامل صورت می گیرد. دوره آن ده ساله و جزو واکسن هایی است که عوارضی همراه آن دیده نشده است. سوزن آن نیز ظریف است و به بازو زده می شود.واکسن به راحتی قابل دسترس است یا حتما باید با تجویز پزشک انجام شود؟- قابل دسترس است اما اگر کسی بخواهد آن را تزریق کند به نسخه پزشک نیاز دارد. منتهی باید به این نکته توجه کنید که باید «زنجیره سرد» آن حفظ شود. متاسفانه داروخانه هایی در سطح شهر هستند که وقتی واکسن را به مریض می دهند، توجه نمی کنند که واکسن باید حتما در یک ظرف مخصوص همراه با یخ های خشک و شرایط یخچالی قرار داشته باشد تا آسیب نبیند.علایم بیماری چیست؟- ممکن است فرم های بدخیم هیچ علامتی نداشته باشند. مثلا وقتی فرد به پزشک مراجعه می کند ما به عنوان یک قانون کلی، آزمایش پاپ اسمیری را که برای تست سرطان دهانه رحم است به افراد بالای 21 سال توصیه می کنیم و کاری نداریم سن اولین مقاربت چه زمانی بوده است اما تعیین نوع آن، نیاز نیست. بعد از 30 سالگی می گوییم علاوه بر سرطان دهانه رحم، ویروس را هم چک کنند. یعنی تست HPV یا Papillomavirus Human. اگر در 30 سالگی ویروس وجود نداشت و پاپ اسمیر هم منفی بود می گوییم پنج سال یک بار مراجعه کنند. افرادی هم هستند که وقتی مبتلا به زگیل تناسلی شده اند، مراجعه می کنند. بیشتر این افراد کسانی هستند که با انواع خوش خیم آن درگیر هستند.همانطور که گفتم شایع ترین انواع خوش خیم 6 و 11 است که واکسن هم دارد. باید به این نکته توجه کرد، هر خراش یا آسیبی که در ناحیه تناسلی ایجاد شود می تواند تعداد زگیل ها را بیشتر کند. بنابراین مهم ترین توصیه این است که از تیغ و هر وسیله دیگری برای از بین بردن موها استفاده نکنند چون می تواند ایجاد خراش کند و ویروس زنده روی خراش ها بنشیند. رابطه جنسی هم می تواند باعث ایجاد خراش در ناحیه آلت تناسلی و انتشار ویروس شود. حتی کسانی که نزدیکی هایی از مقعد یا یبوست های مزمن دارند، احتمال وجود ویروس در اطراف مقعدشان هست. مریض هایی داشته ام که با سوزش ادراری به من مراجعه کرده اند و بعد از معاینه متوجه شدم ویروس کنار مجرای ادرارشان پر شده است. یکی از آنها مدت ها به متخصص اورولوژی (پزشک مجاری ادراری) مراجعه کرده بود. داخل مجرای ادراری و مثانه اش بررسی شده بود و دلیل بیماری او تشخیص داده نشده بود چون مشکل اصلی او وجود زگیل تناسلی در اطراف مجرای ادراری بود.  

تقریبا بیش از صد نوع مختلف زگیل تناسلی وجود دارد که بیشتر آنها خوش خیم ها هستند

 روش های درمان این بیماری چیست؟- برای پیشگیری از واکسن استفاده می شود. همچنین توصیه دیگر ما برای پیشگیری استفاده از کاندوم است. البته کاندوم درصد انتقال را صفر نمی کند چون تماس پوست با پوست همچنان وجود دارد و کاندوم فقط روی آلت تناسلی را می پوشاند. بنابراین قسمت های دیگر با هم در تماس هستند و حتما لازم نیست نزدیکی کامل باشد. همان تماس پوست با پوست می تواند زگیل را منتقل کند یا اگر فرد با زگیل تماس داشته باشد و ویروس در زیر ناخن هایش تجمع پیدا کرده باشد و قصد شستشوی کودکی را داشته باشد، ویروس منتقل می شود. با این حال توصیه ما استفاده از کاندوم، شستشوی دست ها و استفاده از لوازم بهداشتی شخصی است. استفاده از وسایل مشترک و نشستن روی لبه های استخر که مرطوب هستند و حتی اپیلاسیون هم می تواند احتمال انتقال ویروس را افزایش دهد.یکی از راه های درمان «تری کلرواستیکاسید» (TCA) است که یک اسید موضعی با غلظت 90 درصد است و باعث ریزش زگیل ها می شود. این روش یکی از ارزان ترین و راحت ترین درمان هاست. در این روش، اسید را با گوش پاک کن روی زگیل ها می زنند و بعد از دو ساعت محل زگیل شستشو داده می شود. پس از آن هم محل زگیل را با زینک اکساید می پوشانند. معمولا هفته ای یک بار این کار صورت می گیرد اما مواردی که زگیل بزرگ است، به چند بار تکرار نیاز است. درمان دیگر کرم «سیم ایمی کوئیمود» یا «آلدرا» (Imiquimod یا Aldara) است که یک شب در میان، آخر شب استفاده و بعد از شش ساعت شستشو می شود. روش دیگر شامل لیزر و «کرایوتراپی» یا منجمد و تخریب کردن ویروس است. البته سرکه سفید هم تا حدودی می تواند در از بین بردن ویروس های کوچک موثر باشد.گفته می شود لیزر کردن می تواند یکی از بهترین روش های درمان باشد…- نه. در هیچ کتابی نوشته نشده است که کدام روش بر دیگری برتری دارد. در پزشکی اولین قدم همانی است که ساده تر و کم هزینه تر باشد. در این مورد هم اولین قدم استفاده از ترکلرواستیکاسید است.این بیماری چقدر در ایران شیوع دارد؟- متاسفانه ما آمار چندانی نداریم اما آنچه که امروز در دنیا هم در مورد بیماری های مقاربتی وجود دارد این است که شاید تا 20 سال قبل بیشتر این بیماری ها توسط باکتری ها منتقل می شد مثل سفلیس و سوزاک اما الان بیماری هایی که به وسیله ویروس ها انتقال پیدا می کنند، حرف اصلی را می زنند که در سردسته آنها هم HPV یا ویروس های تناسلی قرار دارند.تعبیری وجود دارد که زگیل تناسلی از ایدز خطرناک تر است؛ چقدر این موضوع درست است؟- برای جلوگیری از انتقال HIV استفاده از کاندوم ضمن مقاربت کفایت می کند اما در مورد HPV اصلا این طور نیست و تماس پوست با پوست حتی با وجود استفاده از کاندوم می تواند انتقال را صورت بدهد. علاوه بر این روش های غیرمستقیم مانند زیر ناخن و … نیز ویروس را منتقل می کند. موضوع بعدی این که ویروس HIV ضعیف است اما HPV بسیار قوی است و می تواند ساعت ها باقی بماند. مثلا اگر روی ویروس HIV وایتکس بریزید بعد از 20 دقیقه از بین می رود، در صورتی که ویروس HPV می تواند حدود 36 ساعت بماند. پس مقاومت ویروس HPV هم بالاتر و هم روش های انتقال آن ساده تر است.چقدر احتمال عود کردن بیماری بعد از درمان وجود دارد؟- در فرم های خوش خیم احتمال برگشت هست چون می تواند در بدن باقی بماند و برگردد. از میان صد نوعی که در مورد زگیل تناسلی وجود دارد حدود 15 تا 20 نوع آن پرخطر هستند. اگر فردی مبتلا به فرم های بدخیم شود، انتظار داریم بعد از دو سال ویروس ها از بدنش پاک شوند. در صورتی که سیستم ایمنی قوی باشد معمولا 80 درصد احتمال از بین رفتن ویروس وجود دارد. با این حال 20 درصد احتمال دارد که ویروس در بدن بماند. اگر سیستم ایمنی فرد تقویت شود، احتمال از بین رفتن ویروس ها زیاد است، هر چند 20 درصد هم احتمال باقی ماندن ویروس هست.آیا لزومی به تشخیص نوع ویروس از طریق روش PCR هست؟- اگر از 30 سالگی آزمایش پاپ اسمیر و HPV بدهیم و جواب آن منفی باشد دیگر نیاز نیست که نوع ویروس را تعیین کنیم. اگر فرد مبتلا به زگیل تناسلی، زیر 30 سال باشد اصلا لازم نیست نوع آن را تعیین کنیم منتهی باید تاکید کنم افراد از سیگار و قلیان پرهیز کنند. سیگار و قلیان ارتباط مستقیمی با باقی ماندن زگیل تناسلی، فرم های بدخیم دارد چون سیستم ایمنی را ضعیف می کند. بنابراین توصیه عمده ما به مراجعین این است که در تماس با دود مثل سیگار و قلیان نباشند. در بسیاری از مواقع وقتی بیمار به درمان جواب نمی دهد، بعد از بررسی متوجه می شویم در تماس مستقیم یا غیرمستقیم با دود هستند. همچنین به افراد توصیه می کنیم از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده نکنند. رژیم غذایی شان هم سرشار از پروتئین باشد به خصوص تخم مرغ به دلیل پروتئین بالا، بسیار مفید و در بیرون راندن ویروس، کمک کننده است.کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند می توانند ازدواج کنند یا مانعی برای بچه دار شدن شان هست؟- مشکلی در این رابطه نیست. خطر، بیشتر برای خود افراد است چون در فرم های بدخیم باید خطر سرطان دهانه رحم را پیگیری کنند. توصیه ما به افرادی هم که مبتلا به زگیل تناسلی در این ناحیه هستند این است که زایمان طبیعی انجام ندهند. البته منافاتی هم ندارد که زایمان طبیعی داشته باشند. تنها این احتمال وجود دارد در صورت زایمان طبیعی، ویروس به مجاری تنفسی نوزاد منتقل شود و از آنجا که توانایی تکثیر دارد، پیشنهاد ما این است به صورت طبیعی زایمان نکنند اما باز هم تاکید می کنم منع استعمال مطلقی نیست هر چند که ریسک انتقال ویروس در مجاری تنفسی بالا می رود.چقدر احتمال انتقال بیماری به جنین در دوران بارداری وجود دارد؟- از این طریق ویروس منتقل نمی شود چون مانند HIV نیست که ویروس از طریق انتقال خونی منتقل شود.ممکن است ضایعاتی شبیه زگیل تناسلی دیده شود اما آنها زگیل تناسلی نباشند؟- بله. ضایعات شبیه زگیل تناسلی در آن نواحی وجود دارد که به صورت مادرزادی هستند اما با زگیل تناسلی فرق دارند.در صحبت های تان به موثر بودن استفاده از سرکه اشاره کردید. روش های دیگری در زمینه درمان خانگی داریم؟- توصیه ما این است که افراد مبتلا از اصلاح و ایجاد خراش پرهیز کنند. سرکه ها می توانند در از بین بردن زگیل های کوچک موثر باشند. رژیم های پر پروتئین هم بسیار مفید هستند.

 

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی/ برترین ها

آنچه بانوان باید بدانند

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


اسلایس براونی آلبالو


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


تشخیص و درمان ناباروری در زنان


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زگیل تناسلی نوعی بیماری است که توسط گونه هایی از ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و راه انتقال آن،‌ عمدتا رابطه جنسی است. HPV شایع ترین ویروس واگیردار جنسی است که نزدیک به دویست گونه دارد. برخی از گونه های آن سرطان زا هستند، در حالی که انواع دیگر کاملاً بی علامت هستند و پس از مدتی خود به خود بهبود می یابند. دو نوع از انواع HPV شامل HPV تیپ 6 و 11، علت 90 درصد از زگیل های تناسلی هستند. HPV از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می شود و زگیل های آن ممکن است ماه ها تا سال ها پس از رابطه محافظت نشده، خود را نشان دهند.

فهرستروش های انتقال زگیل تناسلیعلائم زگیل تناسلیتشخیص زگیل تناسلیپاپ اسمیر و تست اچ پی وی تایپینگکولپوسکوپیتفاوت زگیل تناسلی با تگ پوستینکات مهم راجع به زگیل تناسلیپیشگیری از زگیل تناسلینکته پایانی دربارۀ زگیل تناسلی چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان


 

انتقال ویروس زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی با دخول نیست. این ویروس بسیار واگیردار است و در تماس پوست با پوست و حتی با رابطه دهانی هم منتقل می شود. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علامتی ندارند و بدون اطلاع از بیماری خود، ویروس را به افراد دیگر منتقل می کنند.


 

همه افرادی که به ویروس HPV آلوده هستند، دچار زگیل تناسلی نمی شوند. بعضی از افراد هیچ علامتی ندارند و به همین خاطر از وجود چنین ویروسی در بدن خود بی اطلاع هستند. افراد علامت دار ممکن است دچار زگیل های تناسلی با اشکال و سایز های مختلف شوند.

• شکل ظاهری:
زگیل های تناسلی می توانند کوچک، بزرگ، تکی و گروهی باشند. اغلب به رنگ پوست اطراف خود هستند اما گاهی هم به رنگ های مختلفی مثل صورتی تا قرمز، قهوه ای، طوسی یا سفید دیده می شوند. غالباً به شکل گروه های پنج تا پانزده تایی هستند که اندازه هر کدامشان یک تا پنج میلی متر است. در واقع شکل ظاهری آنها مثل گل کلم است و بیشتر در نواحی مرطوب اطراف ناحیه تناسلی و مقعد و نیز داخل واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند. بعضی از انواع دیگر زگیل تناسلی مشابه زگیل های معمولی (یک برآمدگی با پوست ضخیم) هستند و روی پوست خشک ایجاد می شوند. گاهی هم زگیل های تناسلی نرم و مسطح هستند و برخی از انواع آنها حتی به سختی دیده می شوند.


• حس و علائم همراه:
زگیل های تناسلی غالباً درد و ناراحتی ایجاد نمی کنند. هر چند گاهی اوقات ممکن است منجر به خارش و سوزش شوند، خونریزی داشته باشند و رابطه جنسی را دردناک کنند.

• مکان درگیری:
زگیل های تناسلی می توانند داخلی یا خارجی باشند. زگیل های خارجی در هر دو جنس دیده می شوند و نواحی اطراف واژن، لابیاها، کلیتوریس، مدخل مجرای ادراری و پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) در زنان و نیز آلت تناسلی و نواحی مجرای ادراری تا مقعد را در مردان درگیر می کنند. کسانی که نسبت به داشتن زگیل تناسلی شک دارند، می توانند به کمک یک آینه دستی قسمت هایی را که به سختی دیده می شوند بررسی کنند.
گاهی اوقات زگیل های تناسلی داخلی هستند و درون واژن، دهانه رحم، دیواره داخلی لابیا و حتی داخل کانال مقعد تشکیل می شوند که به آنها زگیل مقعدی می گوییم.


بیشتر بخوانید: درمان قطعی زگیل مقعدی

زگیل های HPV گاهی در ناحیه لب، دهان، زبان و حلق ایجاد می شوند که بر اثر رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده منتقل می شوند.


 

زگیل های تناسلی اغلب با معاینه و مشاهده مستقیم تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات پزشک برای اطمینان از تشخیص، نمونه کوچکی از ضایعه را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. در این مواقع معمولا تشخیص تیپ زگیل تناسلی اهمیت دارد.

مواردی که لازم است نمونه برداری از ضایعه انجام شود:
• ظاهر غیر طبیعی
• بیماران HIV مثبت
• زگیل های تیره رنگ


• پاسخ نامناسب به درمانهای قبلی
• عدم اطمینان از نوع ضایعه

هم چنین پزشک گاهی با در نظر گرفتن ریسک بالای بیماری های جنسی دیگر، ممکن است آزمایش خون برای ویروس HIV و سفلیس درخواست کند تا در صورت ابتلا، تشخیص و درمان زودرس آن ها نیز همزمان با زگیل تناسلی انجام شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آزمایشهای تشخیص بیماریهای مقاربتی

اگر تشخیص زگیل تناسلی تأیید شود، لازم است شریک جنسی کنونی هم برای معاینه و ارزیابی توسط پزشک ویزیت شود. همچنین شرکای جنسی گذشته تا شش ماه قبل بهتر است از این موضوع آگاه شوند و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنند.
تشخیص زگیل تناسلی مانند دیگر بیماری های جنسی، می تواند فرد را با مسائل روحی مواجه کند. به خصوص در زمان تشخیص بیماری برای اولین بار، احتمال دارد که فرد دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شود که صحبت با پزشک در این باره می تواند بسیار سودمند باشد.

اگر شما هم دارای ضایعات مشکوک مشابه زگیل تناسلی هستید، می توانید برای ویزیت و اطمینان از نوع و تیپ بیماری شماره 02144463475 تماس بگیرید و توسط خانم دکتر ذاکرین معاینه شوید.


 

پاپ اسمیر نوعی روش غربالگری سرطان دهانه رحم یا همان سرویکس است. دیدن سلول های غیر طبیعی در پاپ تست می تواند نتیجه تست را مثبت کرده و نشانه احتمال بروز سرطان دهانه رحم در آینده باشد. تست های مثبت بسته به میزان تغییر شکل سلول ها، درجه بندی می شوند. گاهی اوقات در افراد جوان تغییر شکل سلولی با درجات پایین پس از یک یا چند سال خود به خود بهبود پیدا می کنند. سرطان دهانه رحم ارتباط زیادی با گونه های سرطان زای ویروس HPV (مثل گونه های 16 و 18) دارد.


برای تشخیص ویروس HPV آزمایش خون وجود ندارد و به همین علت از روش تست HPV استفاده می شود که اصطلاحا به آن تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ می گوییم.
در تست تشخیص تایپینگ HPV ، DNA این ویروس را در سلول های دهانه رحم جست و جو می کنیم. نتیجۀ مثبت تست همیشه نگران کننده نیست زیرا همانطور که اشاره شد در بسیاری از مواقع با درمان صحیح میتوان موجب پاکسازی بدن از ویروس زگیل تناسلی شد. اما اگر ویروس HPV طی چندین تست متوالی در طول سال ها مثبت شود، احتمال تغییرات سلولی، دیسپلازی دهانه رحم و پیشروی به سمت سرطان دهانه رحم وجود دارد که این مورد هم با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است. پاپ اسمیر و تست HPV می تواند هم زمان و در یک جلسه انجام شود.


 


زمانی که جواب تست پاپ اسمیر یا اچ پی وی تایپینگ مثبت باشد، پزشک نیاز به روش دقیقتری برای شناسایی میزان تغییرات سلولی دهانه رحم و نوع توزیع ویروس در درون واژن و در دهانه رحم دارد. در این مواقع استفاده از روش مدرنی به اسم کولپوسکوپی ضروری می باشد. در این روش تشخیصی، پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص به نام کولپوسکوپ دهانه رحم را بررسی می کند. دقت این روش بسیار بالا و در حدود 99 درصد است و به همین دلیل بعنوان روشی پیشرفته جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم مطرح است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با کولپوسکوپی دهانه رحم را مطالعه بفرمایید.


 

تگ پوستی نوعی ضایعه نرم با سطح صاف است که از پوست آویزان می شود و اغلب در چین های بدن مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران ایجاد می شود. گاهی هم ممکن است در صورت و روی پلک ها وجود داشته باشد. اما زگیل تناسلی اغلب دارای سطح خشن و ناصاف است و در نواحی تناسلی و اطراف آن وجود دارد. زگیل های تناسلی پایه دار نیستند در حالی که تگ پوستی با یک ساقه نازک به پوست متصل و از آن آویزان است. در گذشته بعضی از مطالعات به وجود نوعی ارتباط میان تگ پوستی و انواع کم خطر HPV مثل نوع 6 و 11 معتقد بودند، در حالی که مطالعۀ سال 2012 نشان داد هیچ گونه ارتباطی میان این ویروس و تگ پوستی وجود ندارد.


 

در مورد زگیل تناسلی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

سرطان زایی: سرطان های مربوط به ویروس HPV علاوه بر نواحی تناسلی، گاهی ناحیه حلق، قاعده زبان و لوزه ها را هم درگیر می کنند.تیپهای مختلف و همزمان: زمانی که DNA ویروس HPV در نمونه زگیل تناسلی بررسی و ارزیابی می شود، اغلب بیش از یک نوع HPV پیدا می شود. حدود یک سوم انواع HPV پیدا شده در زگیل های تناسلی، ممکن است از گونه های خطرناک و سرطان زا باشند. به همین خاطر است که تشخیص و درمان به موقع بیماری توسط پزشک متخصص اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع در مواقعی که زگیل خونریزی کند یا بسیار محکم و سخت باشد یا زخم داشته باشد، بیشتر می شود؛ چرا که در صورت درمان نشدن احتمالاً به سمت تغییر بافتهای سلولی و سرطان پیشروی خواهد کرد.


سیگار کشیدن: افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زگیل های تناسلی هستند. همچنین سیگار کشیدن ممکن است باعث عود مکرر زگیل تناسلی شود.

سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که به هر دلیلی مثل HIV، مصرف داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی یا دیابت، سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ علاوه بر اینکه احتمال ابتلای آنها به زگیل تناسلی بالاست، به درمان آن هم دیرتر پاسخ می دهند.


 

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

مهم ترین اصل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ویروس HPV داشتن روابط محافظت شده و شریک جنسی ثابت و مشخص است. هم چنین تست پاپ اسمیر سالانه برای غربالگری و انجام کولپوسکوپی هر سه سال یکبار به تمامی خانم های بالای 22 سال و فعال از نظر جنسی توصیه می شود. واکسن گارداسیل می تواند در ابتلا به شایعترین تیپهای این بیماری بسیار موثر باشد.


آیا شما هم نگران ضایعه مشکوک در ناحیه تناسلی خود هستید؟ آیا تست HPV مثبت داشته اید؟ در این صورت می توانید برای ویزیت و درمان تخصصی به خانم دکتر متین ذاکرین مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

به یاد داشته باشید که تمام برآمدگی های پوستی در ناحیه تناسلی، الزاماً زگیل نیستند. بعضی برآمدگی های کوچک در افراد، طبیعی و جزئی از پوست آن هاست، در حالی که موارد دیگر ممکن است عفونت هایی مثل تبخال تناسلی باشند. در این باره می توانید مقاله تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را مطالعه بفرمایید.

اغلب گونه های 6 و 11 ویروسHPV مسئول زگیلهای پوستی هستند که از انواع کم خطر آن محسوب می شوند. اما همانطور که گفته شد احتمال دارد انواع پرخطر مانند نوع 16 و 18هم با آنها همراه شوند. هنگامی که متوجه ضایعه ای مشکوک در اطراف نواحی جنسی خود شدید بهتر است هر چه زودتر به فکر نوبت گرفتن برای ویزیت پزشک باشید؛ در این صورت اگر مسئله مهمی نباشد، دیگر درگیری های فکری بیهوده نخواهید داشت و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، به موقع درمان های لازم را دریافت می کنید.

در پایان اگر سوالی در مورد زگیل تناسلی دارید آن را زیر این پست و در بخش کامنتها مطرح کنید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام. بله روی لثه و دهان هم ایجاد میشه. برای معاینه و درمان باید به پزشک متخصص پوست یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای اطلاع از انواع تیپهای زگیل بیشتر میتونید مقاله زگیل های ناحیه تناسلی رو بخونید.

سلام. پیشنهاد می کنم برای اطمینان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. البته به معاینه متخصص پوست هم نیاز دارید. اگر مشکل شما زگیلهای دهانی باشه متخصص پوست میتونن تشخیصش بدن. 

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زگیل تناسلی نوعی بیماری است که توسط گونه هایی از ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و راه انتقال آن،‌ عمدتا رابطه جنسی است. HPV شایع ترین ویروس واگیردار جنسی است که نزدیک به دویست گونه دارد. برخی از گونه های آن سرطان زا هستند، در حالی که انواع دیگر کاملاً بی علامت هستند و پس از مدتی خود به خود بهبود می یابند. دو نوع از انواع HPV شامل HPV تیپ 6 و 11، علت 90 درصد از زگیل های تناسلی هستند. HPV از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می شود و زگیل های آن ممکن است ماه ها تا سال ها پس از رابطه محافظت نشده، خود را نشان دهند.

فهرستروش های انتقال زگیل تناسلیعلائم زگیل تناسلیتشخیص زگیل تناسلیپاپ اسمیر و تست اچ پی وی تایپینگکولپوسکوپیتفاوت زگیل تناسلی با تگ پوستینکات مهم راجع به زگیل تناسلیپیشگیری از زگیل تناسلینکته پایانی دربارۀ زگیل تناسلی چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان


 

انتقال ویروس زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی با دخول نیست. این ویروس بسیار واگیردار است و در تماس پوست با پوست و حتی با رابطه دهانی هم منتقل می شود. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علامتی ندارند و بدون اطلاع از بیماری خود، ویروس را به افراد دیگر منتقل می کنند.


 

همه افرادی که به ویروس HPV آلوده هستند، دچار زگیل تناسلی نمی شوند. بعضی از افراد هیچ علامتی ندارند و به همین خاطر از وجود چنین ویروسی در بدن خود بی اطلاع هستند. افراد علامت دار ممکن است دچار زگیل های تناسلی با اشکال و سایز های مختلف شوند.

• شکل ظاهری:
زگیل های تناسلی می توانند کوچک، بزرگ، تکی و گروهی باشند. اغلب به رنگ پوست اطراف خود هستند اما گاهی هم به رنگ های مختلفی مثل صورتی تا قرمز، قهوه ای، طوسی یا سفید دیده می شوند. غالباً به شکل گروه های پنج تا پانزده تایی هستند که اندازه هر کدامشان یک تا پنج میلی متر است. در واقع شکل ظاهری آنها مثل گل کلم است و بیشتر در نواحی مرطوب اطراف ناحیه تناسلی و مقعد و نیز داخل واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند. بعضی از انواع دیگر زگیل تناسلی مشابه زگیل های معمولی (یک برآمدگی با پوست ضخیم) هستند و روی پوست خشک ایجاد می شوند. گاهی هم زگیل های تناسلی نرم و مسطح هستند و برخی از انواع آنها حتی به سختی دیده می شوند.


• حس و علائم همراه:
زگیل های تناسلی غالباً درد و ناراحتی ایجاد نمی کنند. هر چند گاهی اوقات ممکن است منجر به خارش و سوزش شوند، خونریزی داشته باشند و رابطه جنسی را دردناک کنند.

• مکان درگیری:
زگیل های تناسلی می توانند داخلی یا خارجی باشند. زگیل های خارجی در هر دو جنس دیده می شوند و نواحی اطراف واژن، لابیاها، کلیتوریس، مدخل مجرای ادراری و پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) در زنان و نیز آلت تناسلی و نواحی مجرای ادراری تا مقعد را در مردان درگیر می کنند. کسانی که نسبت به داشتن زگیل تناسلی شک دارند، می توانند به کمک یک آینه دستی قسمت هایی را که به سختی دیده می شوند بررسی کنند.
گاهی اوقات زگیل های تناسلی داخلی هستند و درون واژن، دهانه رحم، دیواره داخلی لابیا و حتی داخل کانال مقعد تشکیل می شوند که به آنها زگیل مقعدی می گوییم.


بیشتر بخوانید: درمان قطعی زگیل مقعدی

زگیل های HPV گاهی در ناحیه لب، دهان، زبان و حلق ایجاد می شوند که بر اثر رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده منتقل می شوند.


 

زگیل های تناسلی اغلب با معاینه و مشاهده مستقیم تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات پزشک برای اطمینان از تشخیص، نمونه کوچکی از ضایعه را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. در این مواقع معمولا تشخیص تیپ زگیل تناسلی اهمیت دارد.

مواردی که لازم است نمونه برداری از ضایعه انجام شود:
• ظاهر غیر طبیعی
• بیماران HIV مثبت
• زگیل های تیره رنگ


• پاسخ نامناسب به درمانهای قبلی
• عدم اطمینان از نوع ضایعه

هم چنین پزشک گاهی با در نظر گرفتن ریسک بالای بیماری های جنسی دیگر، ممکن است آزمایش خون برای ویروس HIV و سفلیس درخواست کند تا در صورت ابتلا، تشخیص و درمان زودرس آن ها نیز همزمان با زگیل تناسلی انجام شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آزمایشهای تشخیص بیماریهای مقاربتی

اگر تشخیص زگیل تناسلی تأیید شود، لازم است شریک جنسی کنونی هم برای معاینه و ارزیابی توسط پزشک ویزیت شود. همچنین شرکای جنسی گذشته تا شش ماه قبل بهتر است از این موضوع آگاه شوند و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنند.
تشخیص زگیل تناسلی مانند دیگر بیماری های جنسی، می تواند فرد را با مسائل روحی مواجه کند. به خصوص در زمان تشخیص بیماری برای اولین بار، احتمال دارد که فرد دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شود که صحبت با پزشک در این باره می تواند بسیار سودمند باشد.

اگر شما هم دارای ضایعات مشکوک مشابه زگیل تناسلی هستید، می توانید برای ویزیت و اطمینان از نوع و تیپ بیماری شماره 02144463475 تماس بگیرید و توسط خانم دکتر ذاکرین معاینه شوید.


 

پاپ اسمیر نوعی روش غربالگری سرطان دهانه رحم یا همان سرویکس است. دیدن سلول های غیر طبیعی در پاپ تست می تواند نتیجه تست را مثبت کرده و نشانه احتمال بروز سرطان دهانه رحم در آینده باشد. تست های مثبت بسته به میزان تغییر شکل سلول ها، درجه بندی می شوند. گاهی اوقات در افراد جوان تغییر شکل سلولی با درجات پایین پس از یک یا چند سال خود به خود بهبود پیدا می کنند. سرطان دهانه رحم ارتباط زیادی با گونه های سرطان زای ویروس HPV (مثل گونه های 16 و 18) دارد.


برای تشخیص ویروس HPV آزمایش خون وجود ندارد و به همین علت از روش تست HPV استفاده می شود که اصطلاحا به آن تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ می گوییم.
در تست تشخیص تایپینگ HPV ، DNA این ویروس را در سلول های دهانه رحم جست و جو می کنیم. نتیجۀ مثبت تست همیشه نگران کننده نیست زیرا همانطور که اشاره شد در بسیاری از مواقع با درمان صحیح میتوان موجب پاکسازی بدن از ویروس زگیل تناسلی شد. اما اگر ویروس HPV طی چندین تست متوالی در طول سال ها مثبت شود، احتمال تغییرات سلولی، دیسپلازی دهانه رحم و پیشروی به سمت سرطان دهانه رحم وجود دارد که این مورد هم با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است. پاپ اسمیر و تست HPV می تواند هم زمان و در یک جلسه انجام شود.


 


زمانی که جواب تست پاپ اسمیر یا اچ پی وی تایپینگ مثبت باشد، پزشک نیاز به روش دقیقتری برای شناسایی میزان تغییرات سلولی دهانه رحم و نوع توزیع ویروس در درون واژن و در دهانه رحم دارد. در این مواقع استفاده از روش مدرنی به اسم کولپوسکوپی ضروری می باشد. در این روش تشخیصی، پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص به نام کولپوسکوپ دهانه رحم را بررسی می کند. دقت این روش بسیار بالا و در حدود 99 درصد است و به همین دلیل بعنوان روشی پیشرفته جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم مطرح است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با کولپوسکوپی دهانه رحم را مطالعه بفرمایید.


 

تگ پوستی نوعی ضایعه نرم با سطح صاف است که از پوست آویزان می شود و اغلب در چین های بدن مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران ایجاد می شود. گاهی هم ممکن است در صورت و روی پلک ها وجود داشته باشد. اما زگیل تناسلی اغلب دارای سطح خشن و ناصاف است و در نواحی تناسلی و اطراف آن وجود دارد. زگیل های تناسلی پایه دار نیستند در حالی که تگ پوستی با یک ساقه نازک به پوست متصل و از آن آویزان است. در گذشته بعضی از مطالعات به وجود نوعی ارتباط میان تگ پوستی و انواع کم خطر HPV مثل نوع 6 و 11 معتقد بودند، در حالی که مطالعۀ سال 2012 نشان داد هیچ گونه ارتباطی میان این ویروس و تگ پوستی وجود ندارد.


 

در مورد زگیل تناسلی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

سرطان زایی: سرطان های مربوط به ویروس HPV علاوه بر نواحی تناسلی، گاهی ناحیه حلق، قاعده زبان و لوزه ها را هم درگیر می کنند.تیپهای مختلف و همزمان: زمانی که DNA ویروس HPV در نمونه زگیل تناسلی بررسی و ارزیابی می شود، اغلب بیش از یک نوع HPV پیدا می شود. حدود یک سوم انواع HPV پیدا شده در زگیل های تناسلی، ممکن است از گونه های خطرناک و سرطان زا باشند. به همین خاطر است که تشخیص و درمان به موقع بیماری توسط پزشک متخصص اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع در مواقعی که زگیل خونریزی کند یا بسیار محکم و سخت باشد یا زخم داشته باشد، بیشتر می شود؛ چرا که در صورت درمان نشدن احتمالاً به سمت تغییر بافتهای سلولی و سرطان پیشروی خواهد کرد.


سیگار کشیدن: افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زگیل های تناسلی هستند. همچنین سیگار کشیدن ممکن است باعث عود مکرر زگیل تناسلی شود.

سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که به هر دلیلی مثل HIV، مصرف داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی یا دیابت، سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ علاوه بر اینکه احتمال ابتلای آنها به زگیل تناسلی بالاست، به درمان آن هم دیرتر پاسخ می دهند.


 

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

مهم ترین اصل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ویروس HPV داشتن روابط محافظت شده و شریک جنسی ثابت و مشخص است. هم چنین تست پاپ اسمیر سالانه برای غربالگری و انجام کولپوسکوپی هر سه سال یکبار به تمامی خانم های بالای 22 سال و فعال از نظر جنسی توصیه می شود. واکسن گارداسیل می تواند در ابتلا به شایعترین تیپهای این بیماری بسیار موثر باشد.


آیا شما هم نگران ضایعه مشکوک در ناحیه تناسلی خود هستید؟ آیا تست HPV مثبت داشته اید؟ در این صورت می توانید برای ویزیت و درمان تخصصی به خانم دکتر متین ذاکرین مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

به یاد داشته باشید که تمام برآمدگی های پوستی در ناحیه تناسلی، الزاماً زگیل نیستند. بعضی برآمدگی های کوچک در افراد، طبیعی و جزئی از پوست آن هاست، در حالی که موارد دیگر ممکن است عفونت هایی مثل تبخال تناسلی باشند. در این باره می توانید مقاله تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را مطالعه بفرمایید.

اغلب گونه های 6 و 11 ویروسHPV مسئول زگیلهای پوستی هستند که از انواع کم خطر آن محسوب می شوند. اما همانطور که گفته شد احتمال دارد انواع پرخطر مانند نوع 16 و 18هم با آنها همراه شوند. هنگامی که متوجه ضایعه ای مشکوک در اطراف نواحی جنسی خود شدید بهتر است هر چه زودتر به فکر نوبت گرفتن برای ویزیت پزشک باشید؛ در این صورت اگر مسئله مهمی نباشد، دیگر درگیری های فکری بیهوده نخواهید داشت و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، به موقع درمان های لازم را دریافت می کنید.

در پایان اگر سوالی در مورد زگیل تناسلی دارید آن را زیر این پست و در بخش کامنتها مطرح کنید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام. بله روی لثه و دهان هم ایجاد میشه. برای معاینه و درمان باید به پزشک متخصص پوست یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای اطلاع از انواع تیپهای زگیل بیشتر میتونید مقاله زگیل های ناحیه تناسلی رو بخونید.

سلام. پیشنهاد می کنم برای اطمینان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. البته به معاینه متخصص پوست هم نیاز دارید. اگر مشکل شما زگیلهای دهانی باشه متخصص پوست میتونن تشخیصش بدن. 

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زگیل تناسلی نوعی بیماری است که توسط گونه هایی از ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و راه انتقال آن،‌ عمدتا رابطه جنسی است. HPV شایع ترین ویروس واگیردار جنسی است که نزدیک به دویست گونه دارد. برخی از گونه های آن سرطان زا هستند، در حالی که انواع دیگر کاملاً بی علامت هستند و پس از مدتی خود به خود بهبود می یابند. دو نوع از انواع HPV شامل HPV تیپ 6 و 11، علت 90 درصد از زگیل های تناسلی هستند. HPV از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می شود و زگیل های آن ممکن است ماه ها تا سال ها پس از رابطه محافظت نشده، خود را نشان دهند.

فهرستروش های انتقال زگیل تناسلیعلائم زگیل تناسلیتشخیص زگیل تناسلیپاپ اسمیر و تست اچ پی وی تایپینگکولپوسکوپیتفاوت زگیل تناسلی با تگ پوستینکات مهم راجع به زگیل تناسلیپیشگیری از زگیل تناسلینکته پایانی دربارۀ زگیل تناسلی چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان


 

انتقال ویروس زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی با دخول نیست. این ویروس بسیار واگیردار است و در تماس پوست با پوست و حتی با رابطه دهانی هم منتقل می شود. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علامتی ندارند و بدون اطلاع از بیماری خود، ویروس را به افراد دیگر منتقل می کنند.


 

همه افرادی که به ویروس HPV آلوده هستند، دچار زگیل تناسلی نمی شوند. بعضی از افراد هیچ علامتی ندارند و به همین خاطر از وجود چنین ویروسی در بدن خود بی اطلاع هستند. افراد علامت دار ممکن است دچار زگیل های تناسلی با اشکال و سایز های مختلف شوند.

• شکل ظاهری:
زگیل های تناسلی می توانند کوچک، بزرگ، تکی و گروهی باشند. اغلب به رنگ پوست اطراف خود هستند اما گاهی هم به رنگ های مختلفی مثل صورتی تا قرمز، قهوه ای، طوسی یا سفید دیده می شوند. غالباً به شکل گروه های پنج تا پانزده تایی هستند که اندازه هر کدامشان یک تا پنج میلی متر است. در واقع شکل ظاهری آنها مثل گل کلم است و بیشتر در نواحی مرطوب اطراف ناحیه تناسلی و مقعد و نیز داخل واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند. بعضی از انواع دیگر زگیل تناسلی مشابه زگیل های معمولی (یک برآمدگی با پوست ضخیم) هستند و روی پوست خشک ایجاد می شوند. گاهی هم زگیل های تناسلی نرم و مسطح هستند و برخی از انواع آنها حتی به سختی دیده می شوند.


• حس و علائم همراه:
زگیل های تناسلی غالباً درد و ناراحتی ایجاد نمی کنند. هر چند گاهی اوقات ممکن است منجر به خارش و سوزش شوند، خونریزی داشته باشند و رابطه جنسی را دردناک کنند.

• مکان درگیری:
زگیل های تناسلی می توانند داخلی یا خارجی باشند. زگیل های خارجی در هر دو جنس دیده می شوند و نواحی اطراف واژن، لابیاها، کلیتوریس، مدخل مجرای ادراری و پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) در زنان و نیز آلت تناسلی و نواحی مجرای ادراری تا مقعد را در مردان درگیر می کنند. کسانی که نسبت به داشتن زگیل تناسلی شک دارند، می توانند به کمک یک آینه دستی قسمت هایی را که به سختی دیده می شوند بررسی کنند.
گاهی اوقات زگیل های تناسلی داخلی هستند و درون واژن، دهانه رحم، دیواره داخلی لابیا و حتی داخل کانال مقعد تشکیل می شوند که به آنها زگیل مقعدی می گوییم.


بیشتر بخوانید: درمان قطعی زگیل مقعدی

زگیل های HPV گاهی در ناحیه لب، دهان، زبان و حلق ایجاد می شوند که بر اثر رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده منتقل می شوند.


 

زگیل های تناسلی اغلب با معاینه و مشاهده مستقیم تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات پزشک برای اطمینان از تشخیص، نمونه کوچکی از ضایعه را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. در این مواقع معمولا تشخیص تیپ زگیل تناسلی اهمیت دارد.

مواردی که لازم است نمونه برداری از ضایعه انجام شود:
• ظاهر غیر طبیعی
• بیماران HIV مثبت
• زگیل های تیره رنگ


• پاسخ نامناسب به درمانهای قبلی
• عدم اطمینان از نوع ضایعه

هم چنین پزشک گاهی با در نظر گرفتن ریسک بالای بیماری های جنسی دیگر، ممکن است آزمایش خون برای ویروس HIV و سفلیس درخواست کند تا در صورت ابتلا، تشخیص و درمان زودرس آن ها نیز همزمان با زگیل تناسلی انجام شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آزمایشهای تشخیص بیماریهای مقاربتی

اگر تشخیص زگیل تناسلی تأیید شود، لازم است شریک جنسی کنونی هم برای معاینه و ارزیابی توسط پزشک ویزیت شود. همچنین شرکای جنسی گذشته تا شش ماه قبل بهتر است از این موضوع آگاه شوند و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنند.
تشخیص زگیل تناسلی مانند دیگر بیماری های جنسی، می تواند فرد را با مسائل روحی مواجه کند. به خصوص در زمان تشخیص بیماری برای اولین بار، احتمال دارد که فرد دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شود که صحبت با پزشک در این باره می تواند بسیار سودمند باشد.

اگر شما هم دارای ضایعات مشکوک مشابه زگیل تناسلی هستید، می توانید برای ویزیت و اطمینان از نوع و تیپ بیماری شماره 02144463475 تماس بگیرید و توسط خانم دکتر ذاکرین معاینه شوید.


 

پاپ اسمیر نوعی روش غربالگری سرطان دهانه رحم یا همان سرویکس است. دیدن سلول های غیر طبیعی در پاپ تست می تواند نتیجه تست را مثبت کرده و نشانه احتمال بروز سرطان دهانه رحم در آینده باشد. تست های مثبت بسته به میزان تغییر شکل سلول ها، درجه بندی می شوند. گاهی اوقات در افراد جوان تغییر شکل سلولی با درجات پایین پس از یک یا چند سال خود به خود بهبود پیدا می کنند. سرطان دهانه رحم ارتباط زیادی با گونه های سرطان زای ویروس HPV (مثل گونه های 16 و 18) دارد.


برای تشخیص ویروس HPV آزمایش خون وجود ندارد و به همین علت از روش تست HPV استفاده می شود که اصطلاحا به آن تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ می گوییم.
در تست تشخیص تایپینگ HPV ، DNA این ویروس را در سلول های دهانه رحم جست و جو می کنیم. نتیجۀ مثبت تست همیشه نگران کننده نیست زیرا همانطور که اشاره شد در بسیاری از مواقع با درمان صحیح میتوان موجب پاکسازی بدن از ویروس زگیل تناسلی شد. اما اگر ویروس HPV طی چندین تست متوالی در طول سال ها مثبت شود، احتمال تغییرات سلولی، دیسپلازی دهانه رحم و پیشروی به سمت سرطان دهانه رحم وجود دارد که این مورد هم با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است. پاپ اسمیر و تست HPV می تواند هم زمان و در یک جلسه انجام شود.


 


زمانی که جواب تست پاپ اسمیر یا اچ پی وی تایپینگ مثبت باشد، پزشک نیاز به روش دقیقتری برای شناسایی میزان تغییرات سلولی دهانه رحم و نوع توزیع ویروس در درون واژن و در دهانه رحم دارد. در این مواقع استفاده از روش مدرنی به اسم کولپوسکوپی ضروری می باشد. در این روش تشخیصی، پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص به نام کولپوسکوپ دهانه رحم را بررسی می کند. دقت این روش بسیار بالا و در حدود 99 درصد است و به همین دلیل بعنوان روشی پیشرفته جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم مطرح است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با کولپوسکوپی دهانه رحم را مطالعه بفرمایید.


 

تگ پوستی نوعی ضایعه نرم با سطح صاف است که از پوست آویزان می شود و اغلب در چین های بدن مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران ایجاد می شود. گاهی هم ممکن است در صورت و روی پلک ها وجود داشته باشد. اما زگیل تناسلی اغلب دارای سطح خشن و ناصاف است و در نواحی تناسلی و اطراف آن وجود دارد. زگیل های تناسلی پایه دار نیستند در حالی که تگ پوستی با یک ساقه نازک به پوست متصل و از آن آویزان است. در گذشته بعضی از مطالعات به وجود نوعی ارتباط میان تگ پوستی و انواع کم خطر HPV مثل نوع 6 و 11 معتقد بودند، در حالی که مطالعۀ سال 2012 نشان داد هیچ گونه ارتباطی میان این ویروس و تگ پوستی وجود ندارد.


 

در مورد زگیل تناسلی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

سرطان زایی: سرطان های مربوط به ویروس HPV علاوه بر نواحی تناسلی، گاهی ناحیه حلق، قاعده زبان و لوزه ها را هم درگیر می کنند.تیپهای مختلف و همزمان: زمانی که DNA ویروس HPV در نمونه زگیل تناسلی بررسی و ارزیابی می شود، اغلب بیش از یک نوع HPV پیدا می شود. حدود یک سوم انواع HPV پیدا شده در زگیل های تناسلی، ممکن است از گونه های خطرناک و سرطان زا باشند. به همین خاطر است که تشخیص و درمان به موقع بیماری توسط پزشک متخصص اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع در مواقعی که زگیل خونریزی کند یا بسیار محکم و سخت باشد یا زخم داشته باشد، بیشتر می شود؛ چرا که در صورت درمان نشدن احتمالاً به سمت تغییر بافتهای سلولی و سرطان پیشروی خواهد کرد.


سیگار کشیدن: افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زگیل های تناسلی هستند. همچنین سیگار کشیدن ممکن است باعث عود مکرر زگیل تناسلی شود.

سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که به هر دلیلی مثل HIV، مصرف داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی یا دیابت، سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ علاوه بر اینکه احتمال ابتلای آنها به زگیل تناسلی بالاست، به درمان آن هم دیرتر پاسخ می دهند.


 

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

مهم ترین اصل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ویروس HPV داشتن روابط محافظت شده و شریک جنسی ثابت و مشخص است. هم چنین تست پاپ اسمیر سالانه برای غربالگری و انجام کولپوسکوپی هر سه سال یکبار به تمامی خانم های بالای 22 سال و فعال از نظر جنسی توصیه می شود. واکسن گارداسیل می تواند در ابتلا به شایعترین تیپهای این بیماری بسیار موثر باشد.


آیا شما هم نگران ضایعه مشکوک در ناحیه تناسلی خود هستید؟ آیا تست HPV مثبت داشته اید؟ در این صورت می توانید برای ویزیت و درمان تخصصی به خانم دکتر متین ذاکرین مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

به یاد داشته باشید که تمام برآمدگی های پوستی در ناحیه تناسلی، الزاماً زگیل نیستند. بعضی برآمدگی های کوچک در افراد، طبیعی و جزئی از پوست آن هاست، در حالی که موارد دیگر ممکن است عفونت هایی مثل تبخال تناسلی باشند. در این باره می توانید مقاله تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را مطالعه بفرمایید.

اغلب گونه های 6 و 11 ویروسHPV مسئول زگیلهای پوستی هستند که از انواع کم خطر آن محسوب می شوند. اما همانطور که گفته شد احتمال دارد انواع پرخطر مانند نوع 16 و 18هم با آنها همراه شوند. هنگامی که متوجه ضایعه ای مشکوک در اطراف نواحی جنسی خود شدید بهتر است هر چه زودتر به فکر نوبت گرفتن برای ویزیت پزشک باشید؛ در این صورت اگر مسئله مهمی نباشد، دیگر درگیری های فکری بیهوده نخواهید داشت و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، به موقع درمان های لازم را دریافت می کنید.

در پایان اگر سوالی در مورد زگیل تناسلی دارید آن را زیر این پست و در بخش کامنتها مطرح کنید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام. بله روی لثه و دهان هم ایجاد میشه. برای معاینه و درمان باید به پزشک متخصص پوست یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای اطلاع از انواع تیپهای زگیل بیشتر میتونید مقاله زگیل های ناحیه تناسلی رو بخونید.

سلام. پیشنهاد می کنم برای اطمینان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. البته به معاینه متخصص پوست هم نیاز دارید. اگر مشکل شما زگیلهای دهانی باشه متخصص پوست میتونن تشخیصش بدن. 

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زگیل تناسلی نوعی بیماری است که توسط گونه هایی از ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و راه انتقال آن،‌ عمدتا رابطه جنسی است. HPV شایع ترین ویروس واگیردار جنسی است که نزدیک به دویست گونه دارد. برخی از گونه های آن سرطان زا هستند، در حالی که انواع دیگر کاملاً بی علامت هستند و پس از مدتی خود به خود بهبود می یابند. دو نوع از انواع HPV شامل HPV تیپ 6 و 11، علت 90 درصد از زگیل های تناسلی هستند. HPV از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می شود و زگیل های آن ممکن است ماه ها تا سال ها پس از رابطه محافظت نشده، خود را نشان دهند.

فهرستروش های انتقال زگیل تناسلیعلائم زگیل تناسلیتشخیص زگیل تناسلیپاپ اسمیر و تست اچ پی وی تایپینگکولپوسکوپیتفاوت زگیل تناسلی با تگ پوستینکات مهم راجع به زگیل تناسلیپیشگیری از زگیل تناسلینکته پایانی دربارۀ زگیل تناسلی چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان


 

انتقال ویروس زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی با دخول نیست. این ویروس بسیار واگیردار است و در تماس پوست با پوست و حتی با رابطه دهانی هم منتقل می شود. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علامتی ندارند و بدون اطلاع از بیماری خود، ویروس را به افراد دیگر منتقل می کنند.


 

همه افرادی که به ویروس HPV آلوده هستند، دچار زگیل تناسلی نمی شوند. بعضی از افراد هیچ علامتی ندارند و به همین خاطر از وجود چنین ویروسی در بدن خود بی اطلاع هستند. افراد علامت دار ممکن است دچار زگیل های تناسلی با اشکال و سایز های مختلف شوند.

• شکل ظاهری:
زگیل های تناسلی می توانند کوچک، بزرگ، تکی و گروهی باشند. اغلب به رنگ پوست اطراف خود هستند اما گاهی هم به رنگ های مختلفی مثل صورتی تا قرمز، قهوه ای، طوسی یا سفید دیده می شوند. غالباً به شکل گروه های پنج تا پانزده تایی هستند که اندازه هر کدامشان یک تا پنج میلی متر است. در واقع شکل ظاهری آنها مثل گل کلم است و بیشتر در نواحی مرطوب اطراف ناحیه تناسلی و مقعد و نیز داخل واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند. بعضی از انواع دیگر زگیل تناسلی مشابه زگیل های معمولی (یک برآمدگی با پوست ضخیم) هستند و روی پوست خشک ایجاد می شوند. گاهی هم زگیل های تناسلی نرم و مسطح هستند و برخی از انواع آنها حتی به سختی دیده می شوند.


• حس و علائم همراه:
زگیل های تناسلی غالباً درد و ناراحتی ایجاد نمی کنند. هر چند گاهی اوقات ممکن است منجر به خارش و سوزش شوند، خونریزی داشته باشند و رابطه جنسی را دردناک کنند.

• مکان درگیری:
زگیل های تناسلی می توانند داخلی یا خارجی باشند. زگیل های خارجی در هر دو جنس دیده می شوند و نواحی اطراف واژن، لابیاها، کلیتوریس، مدخل مجرای ادراری و پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) در زنان و نیز آلت تناسلی و نواحی مجرای ادراری تا مقعد را در مردان درگیر می کنند. کسانی که نسبت به داشتن زگیل تناسلی شک دارند، می توانند به کمک یک آینه دستی قسمت هایی را که به سختی دیده می شوند بررسی کنند.
گاهی اوقات زگیل های تناسلی داخلی هستند و درون واژن، دهانه رحم، دیواره داخلی لابیا و حتی داخل کانال مقعد تشکیل می شوند که به آنها زگیل مقعدی می گوییم.


بیشتر بخوانید: درمان قطعی زگیل مقعدی

زگیل های HPV گاهی در ناحیه لب، دهان، زبان و حلق ایجاد می شوند که بر اثر رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده منتقل می شوند.


 

زگیل های تناسلی اغلب با معاینه و مشاهده مستقیم تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات پزشک برای اطمینان از تشخیص، نمونه کوچکی از ضایعه را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. در این مواقع معمولا تشخیص تیپ زگیل تناسلی اهمیت دارد.

مواردی که لازم است نمونه برداری از ضایعه انجام شود:
• ظاهر غیر طبیعی
• بیماران HIV مثبت
• زگیل های تیره رنگ


• پاسخ نامناسب به درمانهای قبلی
• عدم اطمینان از نوع ضایعه

هم چنین پزشک گاهی با در نظر گرفتن ریسک بالای بیماری های جنسی دیگر، ممکن است آزمایش خون برای ویروس HIV و سفلیس درخواست کند تا در صورت ابتلا، تشخیص و درمان زودرس آن ها نیز همزمان با زگیل تناسلی انجام شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آزمایشهای تشخیص بیماریهای مقاربتی

اگر تشخیص زگیل تناسلی تأیید شود، لازم است شریک جنسی کنونی هم برای معاینه و ارزیابی توسط پزشک ویزیت شود. همچنین شرکای جنسی گذشته تا شش ماه قبل بهتر است از این موضوع آگاه شوند و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنند.
تشخیص زگیل تناسلی مانند دیگر بیماری های جنسی، می تواند فرد را با مسائل روحی مواجه کند. به خصوص در زمان تشخیص بیماری برای اولین بار، احتمال دارد که فرد دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شود که صحبت با پزشک در این باره می تواند بسیار سودمند باشد.

اگر شما هم دارای ضایعات مشکوک مشابه زگیل تناسلی هستید، می توانید برای ویزیت و اطمینان از نوع و تیپ بیماری شماره 02144463475 تماس بگیرید و توسط خانم دکتر ذاکرین معاینه شوید.


 

پاپ اسمیر نوعی روش غربالگری سرطان دهانه رحم یا همان سرویکس است. دیدن سلول های غیر طبیعی در پاپ تست می تواند نتیجه تست را مثبت کرده و نشانه احتمال بروز سرطان دهانه رحم در آینده باشد. تست های مثبت بسته به میزان تغییر شکل سلول ها، درجه بندی می شوند. گاهی اوقات در افراد جوان تغییر شکل سلولی با درجات پایین پس از یک یا چند سال خود به خود بهبود پیدا می کنند. سرطان دهانه رحم ارتباط زیادی با گونه های سرطان زای ویروس HPV (مثل گونه های 16 و 18) دارد.


برای تشخیص ویروس HPV آزمایش خون وجود ندارد و به همین علت از روش تست HPV استفاده می شود که اصطلاحا به آن تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ می گوییم.
در تست تشخیص تایپینگ HPV ، DNA این ویروس را در سلول های دهانه رحم جست و جو می کنیم. نتیجۀ مثبت تست همیشه نگران کننده نیست زیرا همانطور که اشاره شد در بسیاری از مواقع با درمان صحیح میتوان موجب پاکسازی بدن از ویروس زگیل تناسلی شد. اما اگر ویروس HPV طی چندین تست متوالی در طول سال ها مثبت شود، احتمال تغییرات سلولی، دیسپلازی دهانه رحم و پیشروی به سمت سرطان دهانه رحم وجود دارد که این مورد هم با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است. پاپ اسمیر و تست HPV می تواند هم زمان و در یک جلسه انجام شود.


 


زمانی که جواب تست پاپ اسمیر یا اچ پی وی تایپینگ مثبت باشد، پزشک نیاز به روش دقیقتری برای شناسایی میزان تغییرات سلولی دهانه رحم و نوع توزیع ویروس در درون واژن و در دهانه رحم دارد. در این مواقع استفاده از روش مدرنی به اسم کولپوسکوپی ضروری می باشد. در این روش تشخیصی، پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص به نام کولپوسکوپ دهانه رحم را بررسی می کند. دقت این روش بسیار بالا و در حدود 99 درصد است و به همین دلیل بعنوان روشی پیشرفته جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم مطرح است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با کولپوسکوپی دهانه رحم را مطالعه بفرمایید.


 

تگ پوستی نوعی ضایعه نرم با سطح صاف است که از پوست آویزان می شود و اغلب در چین های بدن مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران ایجاد می شود. گاهی هم ممکن است در صورت و روی پلک ها وجود داشته باشد. اما زگیل تناسلی اغلب دارای سطح خشن و ناصاف است و در نواحی تناسلی و اطراف آن وجود دارد. زگیل های تناسلی پایه دار نیستند در حالی که تگ پوستی با یک ساقه نازک به پوست متصل و از آن آویزان است. در گذشته بعضی از مطالعات به وجود نوعی ارتباط میان تگ پوستی و انواع کم خطر HPV مثل نوع 6 و 11 معتقد بودند، در حالی که مطالعۀ سال 2012 نشان داد هیچ گونه ارتباطی میان این ویروس و تگ پوستی وجود ندارد.


 

در مورد زگیل تناسلی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

سرطان زایی: سرطان های مربوط به ویروس HPV علاوه بر نواحی تناسلی، گاهی ناحیه حلق، قاعده زبان و لوزه ها را هم درگیر می کنند.تیپهای مختلف و همزمان: زمانی که DNA ویروس HPV در نمونه زگیل تناسلی بررسی و ارزیابی می شود، اغلب بیش از یک نوع HPV پیدا می شود. حدود یک سوم انواع HPV پیدا شده در زگیل های تناسلی، ممکن است از گونه های خطرناک و سرطان زا باشند. به همین خاطر است که تشخیص و درمان به موقع بیماری توسط پزشک متخصص اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع در مواقعی که زگیل خونریزی کند یا بسیار محکم و سخت باشد یا زخم داشته باشد، بیشتر می شود؛ چرا که در صورت درمان نشدن احتمالاً به سمت تغییر بافتهای سلولی و سرطان پیشروی خواهد کرد.


سیگار کشیدن: افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زگیل های تناسلی هستند. همچنین سیگار کشیدن ممکن است باعث عود مکرر زگیل تناسلی شود.

سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که به هر دلیلی مثل HIV، مصرف داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی یا دیابت، سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ علاوه بر اینکه احتمال ابتلای آنها به زگیل تناسلی بالاست، به درمان آن هم دیرتر پاسخ می دهند.


 

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

مهم ترین اصل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ویروس HPV داشتن روابط محافظت شده و شریک جنسی ثابت و مشخص است. هم چنین تست پاپ اسمیر سالانه برای غربالگری و انجام کولپوسکوپی هر سه سال یکبار به تمامی خانم های بالای 22 سال و فعال از نظر جنسی توصیه می شود. واکسن گارداسیل می تواند در ابتلا به شایعترین تیپهای این بیماری بسیار موثر باشد.


آیا شما هم نگران ضایعه مشکوک در ناحیه تناسلی خود هستید؟ آیا تست HPV مثبت داشته اید؟ در این صورت می توانید برای ویزیت و درمان تخصصی به خانم دکتر متین ذاکرین مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

به یاد داشته باشید که تمام برآمدگی های پوستی در ناحیه تناسلی، الزاماً زگیل نیستند. بعضی برآمدگی های کوچک در افراد، طبیعی و جزئی از پوست آن هاست، در حالی که موارد دیگر ممکن است عفونت هایی مثل تبخال تناسلی باشند. در این باره می توانید مقاله تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را مطالعه بفرمایید.

اغلب گونه های 6 و 11 ویروسHPV مسئول زگیلهای پوستی هستند که از انواع کم خطر آن محسوب می شوند. اما همانطور که گفته شد احتمال دارد انواع پرخطر مانند نوع 16 و 18هم با آنها همراه شوند. هنگامی که متوجه ضایعه ای مشکوک در اطراف نواحی جنسی خود شدید بهتر است هر چه زودتر به فکر نوبت گرفتن برای ویزیت پزشک باشید؛ در این صورت اگر مسئله مهمی نباشد، دیگر درگیری های فکری بیهوده نخواهید داشت و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، به موقع درمان های لازم را دریافت می کنید.

در پایان اگر سوالی در مورد زگیل تناسلی دارید آن را زیر این پست و در بخش کامنتها مطرح کنید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام. بله روی لثه و دهان هم ایجاد میشه. برای معاینه و درمان باید به پزشک متخصص پوست یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای اطلاع از انواع تیپهای زگیل بیشتر میتونید مقاله زگیل های ناحیه تناسلی رو بخونید.

سلام. پیشنهاد می کنم برای اطمینان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. البته به معاینه متخصص پوست هم نیاز دارید. اگر مشکل شما زگیلهای دهانی باشه متخصص پوست میتونن تشخیصش بدن. 

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی در زنان و مردان است که در اثر تماس با پوست یا روابط جنسی انتقال پیدا می کند. عامل این بیماری، ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. این بیماری مسری است و به سرعت به شریک جنسی فرد انتقال پیدا می کند. در این مقاله به روش های تشخیص و درمان زگیل تناسلی پرداخته شده است. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بسیار مهم است که فرد آلوده درباره نحوه مراقبت هایی که باید انجام دهد، مطلع باشد. زیرا از طریق این آگاهی می تواند از عود سریع و یا انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کند. اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید باید موارد زیر را رعایت کنید:

تشخیص معمولا با توجه به یافته های بدست آمده از سوابق بیمار و شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی انجام می‌شود. روش های تشخیص زگیل تناسلی عبارتند از:

آستووایتنینگ: گاهی اوقات، تشخیص ضایعات تنها با کمک روش پیشرفته ای به نام آستووایتنینگ (acetowhitening) امکان پذیر است. در این روش، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه از محلول اسید استیک ۵ درصد در ناحیه ی مشکوک استفاده می شود. رنگ نواحی دچار عفونت، سفید خواهد شد.

تست پاپ اسمیر:تست پاپ اسمیر نیز باید همیشه برای بررسی وجود عفونت‌ HPV و سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم به طور منظم انجام شود. همچنین انجام عمل کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری از رحمچگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

نمونه برداری بیوپسی: در صورت غیرطبیعی بودن ضایعات یا عود مجدد آنها پس از درمان، نمونه برداری بیوپسی انجام می شود. می توان از تست های آزمایشگاهی خاص نیز برای تأیید وجود عفونت HPV استفاده کرد.

کولپوسکوپی: با بزرگ نمایی ناحیه ی مربوطه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ می توان ضایعات را مشاهده کرد. برای بررسی وجود ضایعات در کانال واژن و دهانه ی رحم از کولپوسکوپ استفاده می کنند.

در صورتی که احتمال می دهید به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، برای تشخیص کم خطر یا پر خطر بودن آن در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. جهت تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

تا کنون هیچ درمان مؤثر و واحدی برای زگیل تناسلی کشف نشده است. چندین گزینه درمانی در دسترس هستند، اما هیچ درمانی وجود ندارد که در تمام بیماران بتواند به طور صد در صد، زگیل ها را از بین ببرد و مانع از عود بیماری شود. همچنین در صورت ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، نمی توان آن را از بین برد. در ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد، ممکن است زگیل های تناسلی خود بخود در عرض یک دوره ی ۳ تا ۴ ماهه از بین بروند. روش های درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

کرایوتراپی: در این روش زگیل با استفاده از نیتروژن مایع یا “کرایوپروب” منجمد می شود. این روش، یک درمان اولیه عالی است زیرا نرخ پاسخ آن، بالا و عوارض جانبی آن، کم است.

لیزر درمانی: این روش درمانی برای زگیل های تناسلی بزرگ یا زگیل هایی که مجددا عود کرده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش ممکن است به بی حسی موضعی، منطقه ای یا عمومی نیاز باشد. ضایعت ناشی از HPV به صورت فیزیکی توسط لیزر از بین برده می شوند. معایب این روش شامل هزینه های زیاد، افزایش زمان بهبودی، به جا ماندن اثر زخم و انتشار ذرات ویروسی عفونی در هوا توسط دود ناشی از لیزر است.

الکترودسیکاسیون: در این روش، برای از بین بردن زگیل ها از جریان الکتریکی استفاده می شود. می توان این روش را در مطب تحت بی حسی موضعی انجام داد. البته توجه داشته باشید که دود حاصل ممکن است عفونی باشد.

جراحی زگیل تناسلی: در صورت کم بودن تعداد و کوچک بودن اندازه زگیل ها، می توان آنها را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی در داخل مطب از بین برد. بریدن یا تخریب زگیل ها از طریق جراحی در مقایسه با درمان دارویی موثرتر است، اما احتمال عود بیماری نسبتا بالاست.

دارو درمانی زگیل تناسلی: داروهایی که برای درمان زگیل تناسلی و حتی گاهی پیشگیری از آن مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

در صورتی که به دنبال درمان زگیل تناسلی خود هستید، می توانید جهت درمان آن از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

در بسیاری از موارد، زگیل های تناسلی پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند و حتی پس از برطرف شدن، مجددا عود می کنند. حتی عود سلول های غیر عادی در دهانه رحم زنان با درمان شرکای جنسی تغییر نمی کند. احتمال عود زگیل های تناسلی یک سال پس از درمان، بیشتر از ۵۰ درصد است و به عوامل زیر بستگی دارد:

زگیل های تناسلی معمولا در طی دوران بارداری ظاهر شده یا افزایش می یابند. عفونت های خاموش نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در دهانه رحم یا واژن می تواند انجام زایمان طبیعی را با مشکل مواجه سازد و معمولا احتمال خونریزی زگیل های موجود در این مناطق بالاست. زگیل ها بعد از بارداری از بین می روند، بدون آنکه نیازی به درمان داشته باشند. با این حال، خطر واقعی زمانی است که نوزاد تازه متولد شده هنگام عبور از کانال تولد دچار عفونت شود. ویروس HPV می تواند یک بیماری تنفسی بسیار خطرناک به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده (RRP) در نوزادان ایجاد کند. پاپیلوما یا زگیل به سرعت ایجاد شده و گسترش می‌یابند و گاهی اوقات، مجرای تنفسی کودک را به طرز خطرناکی مسدود می کنند. بنابراین مادران باردار باید برنامه های مراقبتهای دوران بارداری و رابطه جنسی در دوران بارداری را جدی بگیرند.

برای کنترل و درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری خود می توانید از برنامه مراقبتهای دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

روش های تشخیصی متعددی مثل کولپوسکوپی، تست پاپ اسمیر یا نمونه برداری بیوپسی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد. گاهی زگیل های تناسلی بعد از مدتی از بین می روند ولی در برخی موارد دیگر نیاز به درمان دارند. روش های درمانی موقتی هستند و احتمال عود کردن زگیل های تناسلی وجود دارد. وجود زگیل های تناسلی در مادران باردار با خطرات جدی همراه است. زیرا اگر نوزاد موقع تولد به پاپیلومای انسانی آلوده شود، احتمال دارد به بیماری تنفسی خطرناکی به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده در نوزادان مبتلا شود.

امیدواریم نکات گفته شده در شناخت شما با این بیماری موثر بوده باشد. با این حال اگر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

بهداشت و سلامت زنانجراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنان

تست پاپ اسمیرزایمان طبیعیزگیل تناسلیمراقبتهای بارداری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی در زنان و مردان است که در اثر تماس با پوست یا روابط جنسی انتقال پیدا می کند. عامل این بیماری، ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. این بیماری مسری است و به سرعت به شریک جنسی فرد انتقال پیدا می کند. در این مقاله به روش های تشخیص و درمان زگیل تناسلی پرداخته شده است. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بسیار مهم است که فرد آلوده درباره نحوه مراقبت هایی که باید انجام دهد، مطلع باشد. زیرا از طریق این آگاهی می تواند از عود سریع و یا انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کند. اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید باید موارد زیر را رعایت کنید:

تشخیص معمولا با توجه به یافته های بدست آمده از سوابق بیمار و شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی انجام می‌شود. روش های تشخیص زگیل تناسلی عبارتند از:

آستووایتنینگ: گاهی اوقات، تشخیص ضایعات تنها با کمک روش پیشرفته ای به نام آستووایتنینگ (acetowhitening) امکان پذیر است. در این روش، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه از محلول اسید استیک ۵ درصد در ناحیه ی مشکوک استفاده می شود. رنگ نواحی دچار عفونت، سفید خواهد شد.

تست پاپ اسمیر:تست پاپ اسمیر نیز باید همیشه برای بررسی وجود عفونت‌ HPV و سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم به طور منظم انجام شود. همچنین انجام عمل کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری از رحمچگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

نمونه برداری بیوپسی: در صورت غیرطبیعی بودن ضایعات یا عود مجدد آنها پس از درمان، نمونه برداری بیوپسی انجام می شود. می توان از تست های آزمایشگاهی خاص نیز برای تأیید وجود عفونت HPV استفاده کرد.

کولپوسکوپی: با بزرگ نمایی ناحیه ی مربوطه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ می توان ضایعات را مشاهده کرد. برای بررسی وجود ضایعات در کانال واژن و دهانه ی رحم از کولپوسکوپ استفاده می کنند.

در صورتی که احتمال می دهید به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، برای تشخیص کم خطر یا پر خطر بودن آن در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. جهت تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

تا کنون هیچ درمان مؤثر و واحدی برای زگیل تناسلی کشف نشده است. چندین گزینه درمانی در دسترس هستند، اما هیچ درمانی وجود ندارد که در تمام بیماران بتواند به طور صد در صد، زگیل ها را از بین ببرد و مانع از عود بیماری شود. همچنین در صورت ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، نمی توان آن را از بین برد. در ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد، ممکن است زگیل های تناسلی خود بخود در عرض یک دوره ی ۳ تا ۴ ماهه از بین بروند. روش های درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

کرایوتراپی: در این روش زگیل با استفاده از نیتروژن مایع یا “کرایوپروب” منجمد می شود. این روش، یک درمان اولیه عالی است زیرا نرخ پاسخ آن، بالا و عوارض جانبی آن، کم است.

لیزر درمانی: این روش درمانی برای زگیل های تناسلی بزرگ یا زگیل هایی که مجددا عود کرده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش ممکن است به بی حسی موضعی، منطقه ای یا عمومی نیاز باشد. ضایعت ناشی از HPV به صورت فیزیکی توسط لیزر از بین برده می شوند. معایب این روش شامل هزینه های زیاد، افزایش زمان بهبودی، به جا ماندن اثر زخم و انتشار ذرات ویروسی عفونی در هوا توسط دود ناشی از لیزر است.

الکترودسیکاسیون: در این روش، برای از بین بردن زگیل ها از جریان الکتریکی استفاده می شود. می توان این روش را در مطب تحت بی حسی موضعی انجام داد. البته توجه داشته باشید که دود حاصل ممکن است عفونی باشد.

جراحی زگیل تناسلی: در صورت کم بودن تعداد و کوچک بودن اندازه زگیل ها، می توان آنها را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی در داخل مطب از بین برد. بریدن یا تخریب زگیل ها از طریق جراحی در مقایسه با درمان دارویی موثرتر است، اما احتمال عود بیماری نسبتا بالاست.

دارو درمانی زگیل تناسلی: داروهایی که برای درمان زگیل تناسلی و حتی گاهی پیشگیری از آن مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

در صورتی که به دنبال درمان زگیل تناسلی خود هستید، می توانید جهت درمان آن از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

در بسیاری از موارد، زگیل های تناسلی پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند و حتی پس از برطرف شدن، مجددا عود می کنند. حتی عود سلول های غیر عادی در دهانه رحم زنان با درمان شرکای جنسی تغییر نمی کند. احتمال عود زگیل های تناسلی یک سال پس از درمان، بیشتر از ۵۰ درصد است و به عوامل زیر بستگی دارد:

زگیل های تناسلی معمولا در طی دوران بارداری ظاهر شده یا افزایش می یابند. عفونت های خاموش نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در دهانه رحم یا واژن می تواند انجام زایمان طبیعی را با مشکل مواجه سازد و معمولا احتمال خونریزی زگیل های موجود در این مناطق بالاست. زگیل ها بعد از بارداری از بین می روند، بدون آنکه نیازی به درمان داشته باشند. با این حال، خطر واقعی زمانی است که نوزاد تازه متولد شده هنگام عبور از کانال تولد دچار عفونت شود. ویروس HPV می تواند یک بیماری تنفسی بسیار خطرناک به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده (RRP) در نوزادان ایجاد کند. پاپیلوما یا زگیل به سرعت ایجاد شده و گسترش می‌یابند و گاهی اوقات، مجرای تنفسی کودک را به طرز خطرناکی مسدود می کنند. بنابراین مادران باردار باید برنامه های مراقبتهای دوران بارداری و رابطه جنسی در دوران بارداری را جدی بگیرند.

برای کنترل و درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری خود می توانید از برنامه مراقبتهای دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

روش های تشخیصی متعددی مثل کولپوسکوپی، تست پاپ اسمیر یا نمونه برداری بیوپسی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد. گاهی زگیل های تناسلی بعد از مدتی از بین می روند ولی در برخی موارد دیگر نیاز به درمان دارند. روش های درمانی موقتی هستند و احتمال عود کردن زگیل های تناسلی وجود دارد. وجود زگیل های تناسلی در مادران باردار با خطرات جدی همراه است. زیرا اگر نوزاد موقع تولد به پاپیلومای انسانی آلوده شود، احتمال دارد به بیماری تنفسی خطرناکی به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده در نوزادان مبتلا شود.

امیدواریم نکات گفته شده در شناخت شما با این بیماری موثر بوده باشد. با این حال اگر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

بهداشت و سلامت زنانجراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنان

تست پاپ اسمیرزایمان طبیعیزگیل تناسلیمراقبتهای بارداری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی در زنان و مردان است که در اثر تماس با پوست یا روابط جنسی انتقال پیدا می کند. عامل این بیماری، ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. این بیماری مسری است و به سرعت به شریک جنسی فرد انتقال پیدا می کند. در این مقاله به روش های تشخیص و درمان زگیل تناسلی پرداخته شده است. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بسیار مهم است که فرد آلوده درباره نحوه مراقبت هایی که باید انجام دهد، مطلع باشد. زیرا از طریق این آگاهی می تواند از عود سریع و یا انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کند. اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید باید موارد زیر را رعایت کنید:

تشخیص معمولا با توجه به یافته های بدست آمده از سوابق بیمار و شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی انجام می‌شود. روش های تشخیص زگیل تناسلی عبارتند از:

آستووایتنینگ: گاهی اوقات، تشخیص ضایعات تنها با کمک روش پیشرفته ای به نام آستووایتنینگ (acetowhitening) امکان پذیر است. در این روش، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه از محلول اسید استیک ۵ درصد در ناحیه ی مشکوک استفاده می شود. رنگ نواحی دچار عفونت، سفید خواهد شد.

تست پاپ اسمیر:تست پاپ اسمیر نیز باید همیشه برای بررسی وجود عفونت‌ HPV و سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم به طور منظم انجام شود. همچنین انجام عمل کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری از رحمچگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

نمونه برداری بیوپسی: در صورت غیرطبیعی بودن ضایعات یا عود مجدد آنها پس از درمان، نمونه برداری بیوپسی انجام می شود. می توان از تست های آزمایشگاهی خاص نیز برای تأیید وجود عفونت HPV استفاده کرد.

کولپوسکوپی: با بزرگ نمایی ناحیه ی مربوطه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ می توان ضایعات را مشاهده کرد. برای بررسی وجود ضایعات در کانال واژن و دهانه ی رحم از کولپوسکوپ استفاده می کنند.

در صورتی که احتمال می دهید به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، برای تشخیص کم خطر یا پر خطر بودن آن در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. جهت تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

تا کنون هیچ درمان مؤثر و واحدی برای زگیل تناسلی کشف نشده است. چندین گزینه درمانی در دسترس هستند، اما هیچ درمانی وجود ندارد که در تمام بیماران بتواند به طور صد در صد، زگیل ها را از بین ببرد و مانع از عود بیماری شود. همچنین در صورت ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، نمی توان آن را از بین برد. در ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد، ممکن است زگیل های تناسلی خود بخود در عرض یک دوره ی ۳ تا ۴ ماهه از بین بروند. روش های درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

کرایوتراپی: در این روش زگیل با استفاده از نیتروژن مایع یا “کرایوپروب” منجمد می شود. این روش، یک درمان اولیه عالی است زیرا نرخ پاسخ آن، بالا و عوارض جانبی آن، کم است.

لیزر درمانی: این روش درمانی برای زگیل های تناسلی بزرگ یا زگیل هایی که مجددا عود کرده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش ممکن است به بی حسی موضعی، منطقه ای یا عمومی نیاز باشد. ضایعت ناشی از HPV به صورت فیزیکی توسط لیزر از بین برده می شوند. معایب این روش شامل هزینه های زیاد، افزایش زمان بهبودی، به جا ماندن اثر زخم و انتشار ذرات ویروسی عفونی در هوا توسط دود ناشی از لیزر است.

الکترودسیکاسیون: در این روش، برای از بین بردن زگیل ها از جریان الکتریکی استفاده می شود. می توان این روش را در مطب تحت بی حسی موضعی انجام داد. البته توجه داشته باشید که دود حاصل ممکن است عفونی باشد.

جراحی زگیل تناسلی: در صورت کم بودن تعداد و کوچک بودن اندازه زگیل ها، می توان آنها را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی در داخل مطب از بین برد. بریدن یا تخریب زگیل ها از طریق جراحی در مقایسه با درمان دارویی موثرتر است، اما احتمال عود بیماری نسبتا بالاست.

دارو درمانی زگیل تناسلی: داروهایی که برای درمان زگیل تناسلی و حتی گاهی پیشگیری از آن مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

در صورتی که به دنبال درمان زگیل تناسلی خود هستید، می توانید جهت درمان آن از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

در بسیاری از موارد، زگیل های تناسلی پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند و حتی پس از برطرف شدن، مجددا عود می کنند. حتی عود سلول های غیر عادی در دهانه رحم زنان با درمان شرکای جنسی تغییر نمی کند. احتمال عود زگیل های تناسلی یک سال پس از درمان، بیشتر از ۵۰ درصد است و به عوامل زیر بستگی دارد:

زگیل های تناسلی معمولا در طی دوران بارداری ظاهر شده یا افزایش می یابند. عفونت های خاموش نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در دهانه رحم یا واژن می تواند انجام زایمان طبیعی را با مشکل مواجه سازد و معمولا احتمال خونریزی زگیل های موجود در این مناطق بالاست. زگیل ها بعد از بارداری از بین می روند، بدون آنکه نیازی به درمان داشته باشند. با این حال، خطر واقعی زمانی است که نوزاد تازه متولد شده هنگام عبور از کانال تولد دچار عفونت شود. ویروس HPV می تواند یک بیماری تنفسی بسیار خطرناک به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده (RRP) در نوزادان ایجاد کند. پاپیلوما یا زگیل به سرعت ایجاد شده و گسترش می‌یابند و گاهی اوقات، مجرای تنفسی کودک را به طرز خطرناکی مسدود می کنند. بنابراین مادران باردار باید برنامه های مراقبتهای دوران بارداری و رابطه جنسی در دوران بارداری را جدی بگیرند.

برای کنترل و درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری خود می توانید از برنامه مراقبتهای دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

روش های تشخیصی متعددی مثل کولپوسکوپی، تست پاپ اسمیر یا نمونه برداری بیوپسی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد. گاهی زگیل های تناسلی بعد از مدتی از بین می روند ولی در برخی موارد دیگر نیاز به درمان دارند. روش های درمانی موقتی هستند و احتمال عود کردن زگیل های تناسلی وجود دارد. وجود زگیل های تناسلی در مادران باردار با خطرات جدی همراه است. زیرا اگر نوزاد موقع تولد به پاپیلومای انسانی آلوده شود، احتمال دارد به بیماری تنفسی خطرناکی به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده در نوزادان مبتلا شود.

امیدواریم نکات گفته شده در شناخت شما با این بیماری موثر بوده باشد. با این حال اگر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

بهداشت و سلامت زنانجراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنان

تست پاپ اسمیرزایمان طبیعیزگیل تناسلیمراقبتهای بارداری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی در زنان و مردان است که در اثر تماس با پوست یا روابط جنسی انتقال پیدا می کند. عامل این بیماری، ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. این بیماری مسری است و به سرعت به شریک جنسی فرد انتقال پیدا می کند. در این مقاله به روش های تشخیص و درمان زگیل تناسلی پرداخته شده است. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بسیار مهم است که فرد آلوده درباره نحوه مراقبت هایی که باید انجام دهد، مطلع باشد. زیرا از طریق این آگاهی می تواند از عود سریع و یا انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کند. اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید باید موارد زیر را رعایت کنید:

تشخیص معمولا با توجه به یافته های بدست آمده از سوابق بیمار و شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی انجام می‌شود. روش های تشخیص زگیل تناسلی عبارتند از:

آستووایتنینگ: گاهی اوقات، تشخیص ضایعات تنها با کمک روش پیشرفته ای به نام آستووایتنینگ (acetowhitening) امکان پذیر است. در این روش، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه از محلول اسید استیک ۵ درصد در ناحیه ی مشکوک استفاده می شود. رنگ نواحی دچار عفونت، سفید خواهد شد.

تست پاپ اسمیر:تست پاپ اسمیر نیز باید همیشه برای بررسی وجود عفونت‌ HPV و سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم به طور منظم انجام شود. همچنین انجام عمل کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری از رحمچگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

نمونه برداری بیوپسی: در صورت غیرطبیعی بودن ضایعات یا عود مجدد آنها پس از درمان، نمونه برداری بیوپسی انجام می شود. می توان از تست های آزمایشگاهی خاص نیز برای تأیید وجود عفونت HPV استفاده کرد.

کولپوسکوپی: با بزرگ نمایی ناحیه ی مربوطه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ می توان ضایعات را مشاهده کرد. برای بررسی وجود ضایعات در کانال واژن و دهانه ی رحم از کولپوسکوپ استفاده می کنند.

در صورتی که احتمال می دهید به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، برای تشخیص کم خطر یا پر خطر بودن آن در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. جهت تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

تا کنون هیچ درمان مؤثر و واحدی برای زگیل تناسلی کشف نشده است. چندین گزینه درمانی در دسترس هستند، اما هیچ درمانی وجود ندارد که در تمام بیماران بتواند به طور صد در صد، زگیل ها را از بین ببرد و مانع از عود بیماری شود. همچنین در صورت ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، نمی توان آن را از بین برد. در ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد، ممکن است زگیل های تناسلی خود بخود در عرض یک دوره ی ۳ تا ۴ ماهه از بین بروند. روش های درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

کرایوتراپی: در این روش زگیل با استفاده از نیتروژن مایع یا “کرایوپروب” منجمد می شود. این روش، یک درمان اولیه عالی است زیرا نرخ پاسخ آن، بالا و عوارض جانبی آن، کم است.

لیزر درمانی: این روش درمانی برای زگیل های تناسلی بزرگ یا زگیل هایی که مجددا عود کرده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش ممکن است به بی حسی موضعی، منطقه ای یا عمومی نیاز باشد. ضایعت ناشی از HPV به صورت فیزیکی توسط لیزر از بین برده می شوند. معایب این روش شامل هزینه های زیاد، افزایش زمان بهبودی، به جا ماندن اثر زخم و انتشار ذرات ویروسی عفونی در هوا توسط دود ناشی از لیزر است.

الکترودسیکاسیون: در این روش، برای از بین بردن زگیل ها از جریان الکتریکی استفاده می شود. می توان این روش را در مطب تحت بی حسی موضعی انجام داد. البته توجه داشته باشید که دود حاصل ممکن است عفونی باشد.

جراحی زگیل تناسلی: در صورت کم بودن تعداد و کوچک بودن اندازه زگیل ها، می توان آنها را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی در داخل مطب از بین برد. بریدن یا تخریب زگیل ها از طریق جراحی در مقایسه با درمان دارویی موثرتر است، اما احتمال عود بیماری نسبتا بالاست.

دارو درمانی زگیل تناسلی: داروهایی که برای درمان زگیل تناسلی و حتی گاهی پیشگیری از آن مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

در صورتی که به دنبال درمان زگیل تناسلی خود هستید، می توانید جهت درمان آن از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

در بسیاری از موارد، زگیل های تناسلی پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند و حتی پس از برطرف شدن، مجددا عود می کنند. حتی عود سلول های غیر عادی در دهانه رحم زنان با درمان شرکای جنسی تغییر نمی کند. احتمال عود زگیل های تناسلی یک سال پس از درمان، بیشتر از ۵۰ درصد است و به عوامل زیر بستگی دارد:

زگیل های تناسلی معمولا در طی دوران بارداری ظاهر شده یا افزایش می یابند. عفونت های خاموش نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در دهانه رحم یا واژن می تواند انجام زایمان طبیعی را با مشکل مواجه سازد و معمولا احتمال خونریزی زگیل های موجود در این مناطق بالاست. زگیل ها بعد از بارداری از بین می روند، بدون آنکه نیازی به درمان داشته باشند. با این حال، خطر واقعی زمانی است که نوزاد تازه متولد شده هنگام عبور از کانال تولد دچار عفونت شود. ویروس HPV می تواند یک بیماری تنفسی بسیار خطرناک به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده (RRP) در نوزادان ایجاد کند. پاپیلوما یا زگیل به سرعت ایجاد شده و گسترش می‌یابند و گاهی اوقات، مجرای تنفسی کودک را به طرز خطرناکی مسدود می کنند. بنابراین مادران باردار باید برنامه های مراقبتهای دوران بارداری و رابطه جنسی در دوران بارداری را جدی بگیرند.

برای کنترل و درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری خود می توانید از برنامه مراقبتهای دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس بگیرید.

روش های تشخیصی متعددی مثل کولپوسکوپی، تست پاپ اسمیر یا نمونه برداری بیوپسی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد. گاهی زگیل های تناسلی بعد از مدتی از بین می روند ولی در برخی موارد دیگر نیاز به درمان دارند. روش های درمانی موقتی هستند و احتمال عود کردن زگیل های تناسلی وجود دارد. وجود زگیل های تناسلی در مادران باردار با خطرات جدی همراه است. زیرا اگر نوزاد موقع تولد به پاپیلومای انسانی آلوده شود، احتمال دارد به بیماری تنفسی خطرناکی به نام پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده در نوزادان مبتلا شود.

امیدواریم نکات گفته شده در شناخت شما با این بیماری موثر بوده باشد. با این حال اگر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

بهداشت و سلامت زنانجراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنان

تست پاپ اسمیرزایمان طبیعیزگیل تناسلیمراقبتهای بارداری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

دکتر گیتا مجیدزاده –

زگیل تناسلی زائده نرمى است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این زگیل ها ناشی از عفونت منتقله از راه جنسی مى باشند و توسط رده ى خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی ( اچ پی وی ) ایجاد می شوند.

زگیل تناسلی ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. این زگیل ها برای زنان بسیار خطرناک هستند زیرا برخی از انواع اچ پی وی می توانند باعث سرطان دهانه رحم و ناحیه تناسلی شوند.

اچ پی وی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی است. مردان و زنانى که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است به عوارض اچ پی وی، از جمله زگیل های تناسلی مبتلا شوند. درمان در مدیریت این عفونت مهم است.

فهرست موضوعات

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی، از جمله دهانى، واژنى، و مقعدى منتقل می شوند. ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از عفونت طول بکشد تا زگیل ها پدیدار شوند .

زگیل هاى تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیستند . ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست و یا کمی تیره تر باشند. بالاى زگیل شبیه گل کلم می باشد و ممکن است در لمس صاف یا کمی برآمده باشند .  ممکن است زگیل ها به صورت خوشه ای یا تکی ظاهر شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در نواحى زیر ظاهر شود:

زگیل تناسلی در زنان ممکن است در نواحى زیر ظاهر شود:

زگیل تناسلی ممکن است بر روى لب، دهان، زبان یا گلوى فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشد، ظاهر شود.

حتی اگر نتوانید زگیل های تناسلی را مشاهده کنید، ممکن است  باعث علائمی شوند مانند:

اگر زگیل های تناسلی زیاد یا بزرگ شوند، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

در ادامه عکس های زگیل تناسلی آمده است:

رشد زگیل ها می تواند چند هفته، چند ماه، یا حتی چند سال پس از تماس جنسی با کسی که زگیل تناسلی دارد اتفاق بیافتد. به همین دلیل تعیین زمان عفونت و انتقال آن بسیار دشوار است .

ممکن است این ویروس را دریافت کنید و در واقع هرگز زگیل نزنید، بنابراین می توانید آلوده باشید و علامتی نداشته باشید. در برخى افراد تنها یکبار زگیل نمایان مى شود و هرگز دوباره ایجاد نمی شود. و در برخی افراد زگیل بیشتر از یک بار ایجاد می شود.

اگر زگیل تناسلی دارید، ممکن است فکر کنید که شریک زندگی شما خیانت کرده است. این تفکر لزوما درست نیست . گاهی اوقات ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا زگیل نمایان شود .  بنابراین احتمال دارد که شما یا همسرتان زمان قبل تری به آن مبتلا شده باشید. گاهی اوقات ویروس قبل از تبدیل شدن به زگیل تناسلی، ماه ها یا حتی سال ها در بدن زندگی می کند.

اگر فکر می کنید زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد یا اطراف آن ها وجود دارد، در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید. بیماری هاى مقاربتی دیگر، مانند هرپس و سیفلیس، نیز می توانند مانند زگیل های تناسلی ظاهر شوند اما نیاز به درمان متفاوتى دارند.

همچنین ممکن است که برآمدگی که شما فکر می کنید یک زگیل است در واقع یک خال، پاپول مرواریدى آلت تناسلی، هموروئید، و یا سایر شرایط پوستى باشد . پزشک با انجام معاینه و آزمایش های لازم تشخیص مى دهد که این برجستگى چه چیزی می باشد.

زگیل تناسلی از تماس پوست با پوست با فردی که آلوده شده است، اغلب از طریق رابطه جنسی واژنى، مقعدى و دهانی منتقل می شود .  زگیل تناسلی می تواند بدون رسیدن آلت تناسلی مرد به آلت تناسلی زن  گسترش یابد. حتی ممکن است زمانی که زگیل های مرئی یا علائمى ندارید آن را انتقال دهید. همچنین می توانید زگیل  تناسلی را در هنگام زایمان طبیعی یه نوزاد خود انتقال دهید ، اما بسیار نادر است.

زگیل تناسلی از زگیل هایی که در جاهای دیگر بدن خود دارید متفاوت است. بنابراین زگیل های تناسلی با دست زدن به فرد آلوده انتقال نمی یابند.

وقتی علامت داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که زگیل تناسلی را انتقال دهید. بنابراین اگر متوجه یک زگیل شده باشید، بهتر است درمان شود و به شریک خود آگاهی دهید.

چگونه زگیل های تناسلی تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص این بیماری، پزشک سوالاتی در مورد سلامت و سابقه جنسی شما مطرح خواهد کرد. شامل نشانه هایی  که تجربه کرده اید و رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و …

همچنین یک معاینه فیزیکی در ناحیه ایجاد زگیل را انجام می دهد .

فقط برای زنان

از آنجا که زگیل ها می توانند در داخل بدن یک زن ایجاد شوند، پزشک معاینه لگن نیز انحام دهد . آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که باعث می شود زگیل بیشتر قابل دید باشد.

همچنین ممکن است پزشک پاپ اسمیر را انجام دهد که شامل گرفتن سواب از منطقه برای دریافت سلول های دهانه رحم می باشد. سپس این سلول ها می توانند برای حضور اچ پی وی آزمایش شوند. برخی از انواع اچ پی وی ممکن است نتایج غیر طبیعی در پاپ اسمیر ایجاد کنند که تغییرات پیش سرطانی را نشان مى دهد. اگر پزشک این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر برای نظارت بر هر تغییری داشته باشد.

اگر یک زن هستید و نگران هستید که ممکن است یک نوع اچ پی وی  شناخته شده داشته باشید که منجر به سرطان دهانه رحم  شده است ، پزشک می تواند آزمایش دی اِن اِی انجام دهد. این آزمایش تعیین می کند که چه مقدار اچ پی وی در سیستم شما وجود دارد.

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین مى روند، خود اچ پی وی می تواند در جریان خون شما بماند .  این بدان معنی است که شما در طول زندگی خود ممکن است چند بار ایجاد شوند .

شما ممکن است بخواهید زگیل های تناسلی را درمان کنید تا علائم دردناک را کاهش دهید یا ظاهر آن ها را کاهش دهید. با این حال، نمی توانید زگیل های تناسلی را با استفاده از دارو هاى بدون نسخه ضد زگیل تناسلی درمان کنید.

پزشک ممکن است دارو هاى موضعی زگیل را تجویز کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر زگیل های قابل رویت با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است نیاز به جراحی کوچکى برای برداشتن آنها باشد.  همچنین پزشک شما می توانید زگیل ها را با روش هاى زیر از بین ببرد:

زنان مبتلا به زگیل های تناسلی ممکن است هر سه تا شش ماه پس از درمان اولیه خود نیاز به انجام پاپ اسمیر داشته باشند. این کار به پزشک اجازه می دهد تا هر گونه تغییر در رحم را نظارت کند. نظارت بسیار مهم است زیرا ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.

برخی از درمان های خانگی به درمان زگیل تناسلی کمک می کند اما شواهد کمی برای حمایت از آنها وجود دارد. قبل از انجام درمان خانگی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

واکسن اچ پی وی به نام گارداسیل و گارداسیل ٩ می توانند مردان و زنان را از شایع ترین گونه های اچ پی وی که باعث زگیل های تناسلی می شوند، محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر گونه های اچ پی وى که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند. واکسن سرواریکس نیز موجود است. این واکسن در مقابل سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل های تناسلی خیر.

افراد بالای ٢۶ سال می توانند واکسن اچ پی وی را دریافت کنند. همچنین می تواند در سن ۹ سالگی داده شود . هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شده باشد، به آنها داده شود؛ زیرا موثرتر هستند  .

با داشتن رابطه جنسی محافظت شده می توانید خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را در خود کاهش دهد که می تواند به معنای استفاده از کاندوم باشد.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

بیان کردن اینکه به اچ پی وی مبتلا هستید سخت است اما زگیل های تناسلی رایج هستند و منجر به مشکلات جدی نمی شوند. بنابراین سعی کنید بیش از حد خجالت نکشید یا استرس نداشته باشید.

اگر می خواهید این مساله را به نامزد یا همسر خود بگویید در اینجا چند راهنمایی اساسی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

نیازی نیست بار اولی که یکدیگر را می بینید آن را عنوان کنید اما باید قبل از داشتن رابطه جنسی این موضوع را با وى در میان بگذارید .

طبیعی است که نگران نحوه واکنش شریکتان باشید. و هیچ راهی براى آن وجود ندارد: برخی افراد ممکن است بسیار تعجب کنند و بترسند.  در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، سعی کنید آرام باشید و در مورد تمام راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی با وی صحبت کنید. ممکن است فقط به شریک خود کمى زمان بدهید تا موضوع را درک کند.

هنگامی که با شریک زندگی خود صحبت می کنید، سعی کنید کسی را سرزنش نکنید . اگر یکی از شما زگیل های تناسلی را برای اولین بار در طول رابطه گرفته باشد ، به این معنى نیست که کسی خیانت کرده یا یکی از شما آن را از دیگرى گرفته اید .  زگیل ها می توانند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد از عفونت شما ظاهر شوند. بنابراین تعیین زمان و فرد انتقال دهنده بسیار دشوار است.  مهمترین چیز این است که هر دوى شما به پزشک مراجعه کنید تا چک شوید. اگر تنها یکی از شما زگیل تناسلی داشته باشد، در مورد چگونگی جلوگیری از انتقال آنها صحبت کنید.


.

.

.

ولنجک ، خیابان سیزدهم، خیابان ساسان شمالی ، طبقه فوقانی دی مارکت، پلاک ۳۳، واحد ۲۱

۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵ ☎

۰۲۱۲۶۸۰۶۰۴۵ ☎

۰۲۱۲۶۸۰۶۰۴۹ ☎

۰۲۱۲۶۸۰۶۰۵۷ ☎

پست قبلی

لیزر موهای زائد صورت+هزینه

پست بعدی

برای رشد مو چه بخوریم؟

علت زرد شدن پوست چیست؟

روغن زیتون برای مو: فواید، عوارض جانبی و نحوه استفاده از آن

آیا ضایعات پوستی من از علائم کرونا است؟

شامپو کتوکونازول

سلام این برجستگی ها بستگی داره از چه زمانی شروع شده باشه، و در ضمن اینکه آیا همزمان با یکدیگر شروع شده و یا یک روند افزایشی در تعداد داشته در هر حال حتما حتما این مورد نیازمند معاینه از نزدیک است که آقای دکتر ریاحی متخصص پوست ما شمار رو معاینه می کنند

سلام عزیزم

برای اظهار نظر تخصصی و تشخیص لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

سلام عزیزم

برای اظهار نظر تخصصی و اینکه چه درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

سلام عزیزم

برای اظهار نظر تخصصی و اینکه چه درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

سلام عزیزم

برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوند.

سلام وقت بخیر

بله امکان انتقال وجود دارد اما این احتمال بسیار بسیار کم است زیگیل از تماس دو ناحیه مخاطی به هم دیگر منتقل میشود.

نوشته های تازه


از بین بردن پف زیر چشم


معجزه ای بنام لیفت صورت با نخ آپتوس


پاسخ سوالات مهم درباره کرونا


⛔مصرف رانیتیدین ممنوع!

راهنمای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس (مخصوص مراکز بهداشتی-درمانی)

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان، بین سیزدهم و پانزدهم
پلاک 33،واحد 21

شماره تماس مطب: ‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵- ‎۰۲۱۲۶۸۰۶۰۴۵ – ‎۰۲۱۲۶۸۰۶۰۴۹ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۰۵۷

آخرین مطالب


پیکرتراشی با دستگاه پال


درمان افتادگی و لیفت ابرو با اندوتاین


ژل لب نورامیس

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

درمان زگیل تناسلی در زنان مخصوصا برای خانم هایی که قصد ازدواج و یا بارداری دارند، در اولویت قرار دارد؛ چرا که عدم درمان به موقع زگیل تناسلی می تواند منجر به گسترش این ویروس و ایجاد بیماری های خطرناکی از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها شود. در این مقاله به معرفی زگیل های تناسلی زنانه ، موثرترین روش از بین بردن زگیل تناسلی بر اندام تناسلی زنان می پردازیم.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در زنان باردار، معمولا بروز زگیل تناسلی تشدید پیدا می کند. اگر فردی از قبل مبتلا به ویروس hpv باشد، در دوران بارداری ضایعات زگیل تناسلی بیشتر می شوند؛ ولی خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. در این شرایط بهتر است که زایمان به صورت سزارین انجام شود. لیزر یکی از بهترین روش ها برای درمان زگیل تناسلی در زنان باردار است.

فهرست موضوعات

خیر جوش تناسلی یا آکنه ژنیتال یکی از انواع جوش های زیر پوستی در ناحیه تناسلی  است که از راه تماس جنسی منتقل نمی شود. جوش تناسلی بیشتر به علت التهاب یا عفونت فولیکول های موی ناحیه آلت، انسداد مجاری غدد سباسه و غدد عرق در ناحیه آلت تناسلی ایجاد می شود.

ژنیتال وارت نام دیگر زگیل تناسلی زنان است. متاسفانه آلودگی به این ویروس در مراحل ابتدایی هیچگونه علامتی ندارد. گاهی زگیل تناسلی زنان درون مهبل و گردن رحم نیز ایجاد شود. نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس ژنیتال وارت، شایع ترین نوع موثر در ایجاد سرطان سرویکس هستند.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل مقعدی غالبا در اثر رابطه جنسی مقعدی بوجود می آیند و مناسب ترین و موثرترین درمان آن لیزر co2 می باشد. در افرادی که دچار زگیل مقعدی می شوند بهتر است از نظر زگیل در ناحیه بخش انتهایی کانال مقعدی و راست روده نیز بررسی شوند. شایع ترین راه ابتلا به ویروس زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی مقعد است ولی در موارد نادر می تواند از طریق انتشار از پوست ناحیه و یا تماس پوستی با زگیل آلوده منتقل شود.

درمان زگیل های تناسلی که در بیرون و اطراف مقعد هستند با لیزر، کوتریزاسیون، ژل الدارا، پدوفیلین و فریز امکان پذیر می باشد. اما زگیل های داخل مقعد نیاز به جراحی رکتوسکوپی تحت بی هوشی دارند.

HPV پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی شایعترین عفونت منتشره از طریق سکس در دنیاست. تنها یک تماس جنسی جهت انتقال این ویروس از مرد به زن یا از زن به مرد کافی است.

زگیل معمولی: این زگیل به اندازه یک نخود است. رنگ آن زرد خاکستری و سطح آن قاچ قاچ است و اکثرا در پشت دست ها، انگشت، کنار ناخن و کف پا دیده می‌شود.

زگیل مولوسکوم: زگیل مولوسکوم یا نرم به شکل یک برآمدگی کوچک و سفید رنگ است که در وسط کمی فرورفتگی دارد و در اثر فشار یک ماده سفید خمیری شکل از آن خارج می‌شود.

کندیلوم: این نوع زگیل در اطراف مقعد و آلت تناسلی به شکل زگیل هایی کوچک، نوک تیز، به رنگ گوشت و به شکل تاج خروس است. سرایت ویروس کندیلوم بوسیله مقاربت است.

زگیل پیران: این زگیل پهن و به رنگ قهوه‌ای تا سیاه است. زگیل پیران از سن ۵۰ سالگی به بعد به تعداد زیاد در پشت، صورت و بازو پدید می‌آید.

درمان زگیل تناسلی اندام تناسلی زنان توسط پزشک و با توجه به محل پیدایش زگیل و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک از داروهای موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روش ها مانند لیزر، کرایوتراپی و غیره ‌استفاده می شود.

این محلول یکی از درمان های دارویی زگیل تناسلی است که روی ضایعات مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل (مدت یک تا سه ماه)، استفاده از آن را محدود کرده است.

امروزه به عنوان یک روش مؤثر، کم هزینه و اثر درمانی بسیار بالا جهت درمان زگیل های تناسلی مردان و زنان توصیه می شود. در این با استفاده از پروب کرایو و استفاده از تکنیک سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن، زگیل های تناسلی را درمان می کنند. ایجاد تاول خفیف و درد مختصر محل در شروع درمان وجود دارد که به تدریج از بین می رود.

در لیزردرمانی زگیل تناسلی، پرتوهای فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی ضایعات پوستی هدف گیری می شوند. قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند. این در حالی است که عوارض جانبی مانند احساس سوزش یا درد، با این تضمین که آسیب بافتی از ۱ میلی متر در عمق فراتر نخواهد رفت، به کم ترین میزان می رسد.

اگر سایز زگیل آلتهای تناسلی مردان یا اندام تناسلی زنان بزرگ باشد و یا نسبت به روش های درمانی فوق مقاومت نشان دهند را باید با روش‏های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) درمان کرد.

زگیل تناسلی در دختر باکره اگر خیلی کوچک باشد، بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت. اما در صورت رشد زگیل ها و ابتلا به نوع پر خطر می بایست برای جلوگیری از ایجاد سرطان به پزشک مراجعه نمایید. بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد استفاده از لیزر co2 است

یکی از سریعترین روش های درمان زگیل تناسلی برای ضایعات قابل مشاهده در مردان استفاده از لیزر CO2 است که معمولا  میزان عود ضایعه زگیل تناسلی زنان را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد. بر اساس پژوهش های مجله دانشکده پزشکی اصفهان میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر بیشتر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است. 

میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که درمان لیزر را انتخاب می کنند، کمتر از کسانی است که که کرایوتراپی انجام می دهند. به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی زگیل تناسلی نیاز جلسات کرایوتراپی بیشتری نیاز است و گاهی اصلا این روش پاسخگو نیست؛ در حالی که با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و دیگر عود نخواهد کرد.

ورگان یک یک فرآورده دارویی گیاهی است که از برگ چای سبز به دست می آید. این دارو به شکل کرم ۱۵ درصد در دسترس است. دارو باید روزانه ۳ بار استفاده گردد.

برای ویروس hpv هیچ نوع درمان قطعی وجود ندارد. با این حال توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود، عبارتند از:

روش های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در طب سنتی پیشنهاد می شود که البته همه ی آنها موثر نیستند. نوشیدن دم کرده سیاهدانه روزی ۲ استکان، حجامت و مالیدن شیره درخت انجیر بر روی ضایعات پوستی برخی روش های درمان زگیل تناسلی در طب سنتی هستند.

-درمان زگیل تناسلی با عسل

 تخم کرچک پوستی چوب مانند دارد که باید شکسته شود. از ترکیب ماده چربی درون تخم کرچک با عسل، پمادی به دست می آید که باید روی زگیل مالیده شود.

-سرکه

شستن ناحیه مبتلا به زگیل با استفاده از سرکه سیب به صورت روزانه برای ۲ الی ۳ هفته می تواند مفید باشد البته این روش دردناک است.

-زردچوبه

زردچوبه خالص یک انتی اکسیدان است که روی ویروس زگیل تناسلی با محافظت از سلول های  DNA  تاثر می گذارد.

-سیاه دانه

یکی از درمانهای رایج استفاده از مخلوط سیاه دانه کوبیده شده و سرکه است. این درمان گیاهی را روزانه روی زگیل ها بمالید.

-روغن پونه کوهی

 روغن پونه کوهی که از خانواده نعنا است یک درمان طبیعی برای ویروس HPV است. برای کاهش سوزش روغن، کمی آن را رقیق کنید.

-استفاده از سیر

سیر و پیاز در رفع زگیل تاثیر دارند ولی ممکن  است باعث حساسیت، قرمزی و سوزش پوست اطراف زگیل شوند.

-رفع زگیل تناسلی با استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک داروی گیاهی ضد زگیل تناسلی است. برای تحمل بوی بد این روغن میتوان آن را با روغن نعناع مخلوط کرده و روزی ۳  مرتبه از آن  استفاده کرد. استفاده از این روش برای کودکان ممنوع است.

-استفاده از سیر و ویتامین E

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

مالیدن روغن ویتامین E روی زگیل های تناسلی و سپس گذاشتن سیر له شده هر ۴۸ ساعت یکبار تا رفع دائم زگیل ها موثر است.

 

-استفاده از چسب نواری

چسب نواری یکی از بهترین روشهاست که تا ۲۰ درصد در از بین بردن زگیل تناسلی موثر می باشد. چسب را بر روی ضایعات به مدت ۶ روز بچسبانید و این روش درمان را تا حذف کامل زگیل ها ادامه دهید.

در یک کلینیک خصوصی یا مطب پزشک هزینه بر حسب اندازه زگیل ها در سطح و ارتفاع، تعداد زگیل ها و محل آن ها متفاوت می باشد. در محل هایی مثل دهانه واژن، اطراف مقعد و ابتدای سوراخ مجرای ادراری درمان به مراتب سخت تر و از حساسیت بیشتری برخوردار است و طبیعی است هزینه ی آن بالاتر خواهد بود. ضمن اینکه دقت پزشک و معاینه با نور کافی و استفاده از ذره بین برای دیدن و لیزر ضایعات ریز هم کیفیت کار را بالا می برد.

سوالی که بسیار برای شما مطرح می شود این است که برای درمان زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در پاسخ باید بگویم که در درجه اول متخصص ارولوژی که به خوبی با اندام تناسلی و مجاری شما آشنایی دارد و در مرحله بعد متخصص زنان و در نهایت متخصص پوست می تواند درمان زگیل تناسلی را انجام دهد.

زگیل تناسلی به خودی خود نه کشنده است و نه خطرناک اما می تواند در نوع پرخطر خود عامل بیماری خطرناک سرطان دهانه رحم یا سرطان گردن رحم باشد.

عموما این ضایعات به صورت خال گوشتی در اندازه و شکل های مختلف در ناحیه کشاله ران، اطراف مقعد و حتی در دهان و زیر زبان ایجاد می شوند. برخی از ضایعات شبیه به لکه های صاف سفید و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم هستند که توسط دکتر ارولوژی و یا متخصص زنان تشخیص داده می شود.

آزمایش زگیل تناسلی یا آزمایش hpv نسبتا پر هزینه است. اما آزمایشگاهی معتبر است که بتواند بیشترین تعداد از ۱۰۰ نوع ویروس زگیل تناسلی را بررسی کنند. این تعداد در بهترین آزمایشگاه ها حدود ۴۰ نوع می باشد. پاسخ آزمایشگاه زگیل تناسلی برای هر نوع ویروس مثبت یا منفی بودن آن را بیان کند. بهترین روش برای انجام آزمایش زگیل تناسلی روش PCR است.

هزینه هر آزمایش استاندارد HPV حدود سه میلیون ریال است. دقت داشته باشید که اخذ هزینه کمتر از سوی برخی آزمایشگاه ها می تواند نشانه بررسی تعداد ویروس های کمتر و یا مسائل دیگر باشد.

در بیشتر مواقع زگیل تناسلی از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده چه مرد و یا زن به فرد سالم منتقل می شود ولی در موارد نادری می تواند از طریق تماس پوستی یا استفاده از تیغ آلوده و اپیلاسیون غیر بهداشتی نیز به فرد سالم منتقل شود.

بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار، استفاده از کاندوم لزوما مانع انتقال نمی شود چرا که کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، آلوده به ویروس می شود.

خیر در حالت کلی باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود ولی بهتر است فرد مبتلا از وسایل شخصی خود استفاده کند.

بهترین زمان تزریق واکسن HPV زیر ۲۶ سالگی و قبل از آلودگی است. واکسن گارداسیل در سه نوبت به صورت تزریق عضلانی به فاصله دو و شش ماه از واکسن اول تزریق می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن، محافظت واکسن ایجاد شده است.

 بله بر خلاف ویروس HIV  که از خون می تواند جنین را آلوده کند، زگیل تناسلی در زنان باردار خطری برای بارداری ایجاد نمی کند. با این حال توصیه می شود که در خانم های مبتلا به زگیل تناسلی، زایمان از نوع سزارین باشد.

بیشترین مساله‌ای که در دوران بارداری مطرح است، پیدایش زگیل در مجرای زایمان است که در صورت بزرگ بودن مانعی برای تولد طبیعی نوزاد می‌شود. در این موارد از روش سزارین استفاده می‌شود، در غیر این‌صورت و در ضایعات کوچک‌تر معمولا زایمان به صورت طبیعی قابل انجام است.

خطر اندکی از پیدایش ضایعات زگیلی در مخاط حلق نوزاد متولد شده وجود دارد که البته امر شایعی نیست. با این حال خطر انتقال این بیماری به نوزادهایی که حتی به صورت سزارین به دنیا می‌آیند وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از بارداری درخصوص کنترل و درمان این ضایعات اقدام شود.

اگر با وجود این مقاله سوال یا مشورتی از پزشک می خواهید، به دکتر محمد جباری از طریق لینک مشاوره پزشکی پیام دهید.

جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 09109819050 تماس بگیرید.

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

سلام توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم یا اینکه پزشک دیگری مراجعه کنید

سلامخیز زگیل نیستند ولی شاید تبخال باشند البته بطور قطع و یقین نمیشه گفت ولی می توانید آزمایش خون بابت تبخال بدهید

سلاماز این که با لیزر هم حل نمیشه؟……………………….بله گرچه امکان عود در محل های جدید هست ولی لیزر در کل خیلی مطمئن تر ضایعات رو از بین می برد.وتا چه وقت این همراهمه؟…………………………شاید 2 سال و شاید هم بیشتر قابل پیش بینی نیست به سیستم ایمنی بدن بستگی داردواین ک همسر بنده بعد از رابطه با من دچار میشه؟………………………بلهاگر میشه چقدر وچطور؟……………………..قطعا مبتلا می شود. چطور که از طریق سکس ولی برخی هسپیچگه زیل نمی زنند و نهفته دارند و بعد از مدتی دفع می کنند

زگیل تناسلی، بویژه کوندیلوما آکومیناتا، معمولا ظاهر مشخصی داشته و براحتی توسط متخصص ارولوژی با معاینه قابل تشخیص است و بندرت با بیماری دیگری اشتباه می شود. ولیکن آشنایی با دیگر بیماری هایی که ممکن است شبیه زگیل تناسلی باشند، می تواند از خطای در تشخیص زگیل تناسلی جلوگیری کند.

فهرست موضوعات

زگیل معمولی که غالبا توسط انواع HPV تیپ ۲ و ۴ بوجود می آید ممکن است در ناحیه تناسلی یا ناحیه نزدیک آن بخصوص در ناحیه تحتانی شکم، قسمت بالایی ران یا باسن ظاهر شود. برای افتراق آن از زگیل تناسلی ممکن است نیاز به نمونه برداری و بررسی بافت شناسی باشد، اگرچه ندرتا نیاز به انجام این کار است چراکه درمان آن مشابه با زگیل تناسلی می باشد.

زگیل تناسلی خفیف به مواردی گفته می شود که تعداد زگیل ها کم باشد و اندازه ی زگیل ها کوچک بوده و از پراکندگی کمی برخوردار باشند. در چه کسانی بیشتر احتمال دارد که زگیل تناسلی شان از نوع خیفیف باشد:چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

– تعداد شرکای جنسی کمتری دارند.

– شریک جنسی شان از آلودگی کمتری برخوردار هست.

– از تیغ برای اصلاح موهای تناسلی استفاده نمی کنند.

– خیلی زود برای درمان زگیل ها مراجعه و اقدام می کنند.

– سیگار و قلیان استفاده نمی کنند.

– از غذاهای سالم و میوه جات و سبزیجات تازه بیشتر استفاده می کنند.

– افراد شاد و با استرس کم

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری است که از طریقه رابطه ی جنسی منتقل می شود. متاسفانه خیلی از زنان و مردان اطلاع چندانی از این بیماری عفونی و شایع ندارند و اکثر مواقع زمانی متوجه وجود این بیماری می شوند که به آن مبتلا شده اند و بعضا مدت زمان طولانی بعد از ابتلای به این بیماری متوجه آن می شوند. از طرفی کاندوم پوشش کافی برای جلوگیری از ابتلای به زگیل تناسلی ایجاد نمی کند. اصولا تقسیم بندی مشخصی برای تعیین شدت زگیل تناسلی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم مرزبندی برای شدت بیماری زگیل تناسلی داشته باشیم، بایستی عوامل متعددی را در نظر بگیریم. عواملی که بر روی شدت بیماری زگیل تناسلی تاثیر دارند عبارتند از:

1-تعداد زگیل ها

2-اندازه ی زگیل ها

3-منتشر بودن و یا متمرکز بودن زگیل ها در یک ناحیه از دستگاه تناسلی

4-کم خطر یا پر خطر بودن ویروس HPV بوجود آورنده ی زگیل تناسلی

5-سرعت رشد و تکثیر زگیل ها

6-تعدد شرکای جنسی

7-دفعات فعالیت جنسی در یک بازه ی زمانی مشخص

8-مدت زمانی که از زمان بروز ضایعات تا زمان تشخیص می گذرد

9-شدت و وسعت بیماری در شریک یا شرکای جنسی

10-میزان آگاهی و اطلاعات فرد از زگیل تناسلی و نحوه انتشار آن در ناحیه تناسلی

11-وضعیت سیستم ایمنی و دفاعی بیمار

12-درمان زود هنگام بیماری با روش های سریع الاثر و مطمئن مثل لیزر CO2

13-وضعیت واکسیناسیون گارداسیل

بدیهی است بالا بودن دانسته های فرد از زگیل تناسلی و نحوه انتشار و انتقال ویروس HPV، پرهیز از سکس، اصلاح موهای زائد تناسلی با تیغ، پرهیز از خاراندن، لیف زدن و حوله کشیدن در ناحیه تناسلی، محدود بودن شریک جنسی، تشخیص و درمان زود هنگام و موثر زگیل ها، داشتن سیستم دفاعی و ایمنی مناسب با پرهیز از استعمال دخانیات و مواد مخدر، کاهش استرس و کم خوابی و روی آوردن به میوه جات و سبزیجات تازه بویژه چای سبز، سیر تازه و لیموترش و واکسیناسیون همگی عواملی هستند که به کاهش شدت بیماری زگیل تناسلی کمک می کند.

بر اساس تجربه ی من اگر بخواهیم زگیل تناسلی خفیف را توصیف کنیم شاید این طور بتوان گفت که:

# تعداد ضایعات از تعداد انگشتان دست کمتر باشد.

# اندازه ی زگیل ها کمتر از ۵ میلی متر باشد.

# ثابت ماندن تعداد و اندازه ی زگیل ها در یک بازه ی زمانی ۶ ماهه

# عدم عود یا عود خیلی کم در یک بازه ی زمانی ۶ ماهه بعد از درمان بشرطی که درمان موثر و دقیق انجام شده باشد.

# محدود و متمرکز بودن زگیل ها در یک ناحیه خاص از دستگاه تناسلی

# کم خطر بودن ویروس بوجود آورنده ی زگیل ها

در چنین مواردی می توان واژه ی زگیل تناسلی خفیف را در مردان و زنان اطلاق کرد. درمان موارد خفیف و احتمال پاکسازی ویروس در چنین بیمارانی به مراتب امکانپذیرتر از افرادی است که به فرم های شدیدتر آن مبتلا شده اند.

عامل ایجاد کننده زگیل معمولی و زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV است ولی از نظر تیپ و نوع ویروس با هم متفاوت هستند. هر دوی این زگیل ها مسری بوده و از طریق تماس پوستی قابل انتقال هستند. ویروس های HPVدر زگیل معمولی باعث بروز زگیل در ناحیه تناسلی نشده و بیشتر ناحیه دست و پا و همچنین سر و تنه را درگیر می کنند.

ویروس های HPV در زگیل تناسلی نیز باعث درگیری دیگر نواحی بدن بجز ناحیه تناسلی و داخل دهان (در سکس دهانی ) نمی شوند. در زگیل معمولی بچه ها و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا هستند، چرا که هنوز سیستم ایمنی بدن این گروه سنی هنوز تکامل نیافته است. افرادی که دچار نقص سیستم دفاعی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان روش های مختلفی وجود دارد. برخی افراد روش های گیاهی و یا استفاده از اسید سالیسیلیک رو ترجیح می دهند؛ این در حالی ست که اگر شدت و تعداد زگیل های تناسلی زیاد باشد، برای درمان زگیل تناسلی می بایست از روش های پیشرفته تری مثل لیزر، کرایوتراپی و یا جراحی ساتفاده کرد. در حال حاضر با توجه به بیماران زیادی که به اینجانب مراجعه کرده اند و نتایج حاصل از تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهترین راه برای درمان  زگیل تناسلی در زنان و مردان استفاده از لیزر است.

برای کاهش خطر ابتلا به زگیل معمولی توصیه های زیر را جدی بگیرید:

– ناخن خود را نجوید. زگیل بیشتر در پوستی ایجاد می شود که دچار خراش های ریز و میکروسکوپیک یا خراش های قابل رویت شده باشد؛به عبارتی زگیل در پوست سالم ایجاد نمی شود. جویدن پوست اطراف ناخن های خود، درب را برای ویروس باز می کند.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

– از همان سنباده ی ناخن، سنگ پا و ناخن گیر که برای مناطق مبتلا به زگیل استفاده می کنید، برای پوست و ناخن سالم استفاده نکنید. از سنباده ی ناخن یکبار مصرف استفاده کنید.

– با احتیاط و دقت آرایش کنید و از برس کشیدن و تراشیدن مناطق دارای زگیل پرهیز کنید. برای تراشیدن از وسایل برقی استفاده کنید.

– اجتناب از تماس مستقیم با زگیل. این شامل زگیل های خود شما نیز می شود.

– زگیل ها را زخمی نکنید. زخمی کردن زگیل ها باعث گسترش آن می شود.

اکثر این موارد را برای زگیل تناسلی هم بایستی رعایت کرد.

👈آیا با مشکل زود انزالی مواجه هستید؟ نگران نباشید! زود انزالی درمان دارد. برای آگاهی بیشتر، مقاله درمان زود انزالی را بخوانید.

جوش های ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم می تواند شبیه زگیل های تناسلی بوده و در بیمارانی که فعالیت جنسی دارند در نواحی تناسلی رخ دهد. وجود فرورفتگی شبیه ناف در مرکز جوش ها به تشخیص آن ها از زگیل تناسلی کمک می کند، اما گاهی برخی تغییرات ثانویه بر روی جوش ها ممکن است تشخیص آن را با مشکل روبرو سازد. این بیماری هم از طریق جنسی و هم از طریق غیر جنسی می تواند منتقل شود، و اگر چه بعد از مدتی خودبخود از بین می رود ولی در بیماران با نقص سیستم ایمنی ممکن است پیشرفت کند. درحالی که این بیماری با معاینه قابل تشخیص است، گاهی برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایشات سیتولوژی یا بافت شناسی می باشد. روش های درمان مشابه با درمان زگیل است.

کراتوز سبورئیک بصورت لکه های پهن، مسطح، و به رنگ سیا یا قهوه ای و زبر هستند. این تومورهای خوش خیم ممکن است متعدد باشند و فقط به دلایل زیبایی درمان می شوند و خطری برای فرد ندارند.

کوندیلومالاتا ضایعاتی هستند ثانویه به سیفلیس که بایستی از کوندیلوما آکومیناتا (زگیل تناسلی) افتراق داده شود. کوندیلوما لاتا ممکن است همزمان با زگیل تناسلی وجود داشته باشد. این ضایعات مرطوب تر بوده و حتی ممکن است زخمی شود. از آنجایی که نوع درمان متفاوت است و شریک جنسی بیمار نیز بایستی ارزیابی شود لذا تشخیص این بیماری از کوندیلوما آکومیناتا (زگیل تناسلی) خیلی مهم هست.

لیکن پلان یک فرآیند التهابی مزمن پوست و مخاط است که بصورت لکه های نسبتا مسطح ، درخشان و با حاشیه مشخص دیده می شود. ضایعات به رنگی سفید متمایل به صورتی هستند. این ضایعات گاهی در ناحیه تناسلی رخ می دهند و ممکن است شبیه به زگیل تظاهر کنند. دیگر نواحی شایع این بیماری شامل مخاط دهان، ساق پا، پوست سر و روی مچ دست هست. این ضایعات عموما به استروئیدهای موضعی پاسخ خوبی می دهند.

کیست اپیدرموئید بصورت توده های سفت، سفید متمایل به زرد و زیرجلدی هستند که بصورت منفرد یا متعدد در ناحیه کیسه بیضه یا روی ناحیه تناسلی زنان رخ می دهد. درمان به منظور زیبایی یا در مواردی که کیست پاره شود یا عفونی گردد توصیه می شود. در موارد عفونت استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می شود.

بصورت تجمع جوش های ریز ۱ تا ۲ میلی متری در ناحیه کشاله ی ران یا زیر بغل دیده می شوند. این بیماری ارثی در واقع غدد عرق را مبتلا می کنند و در زنان خیلی شایع تر از مردان است. شایع ترین شکایت این افراد خارش است.

بصورت ضایعات سفت، نامنظم و اغلب خطی دیده می شوند و بیشتر در بیمارانی دیده می شوند که به دفعات دچار التهاب یا عفونت های مکرر ریشه موها (فولیکولیت) یا مجاری غدد عرق (هیدرآدنیت) می شوند. برداشتن این ضایعات ممکن است شرایط را بدتر کند و درمان این افراد تزریق استروئید به داخل ضایعه است.

این ضایعات اغلب در نواحی چین دار دیده می شوند و غالبا ساقه دارند. معمولا بدون علامت بوده مگر آنکه هنگام خاراندن یا اصلاح با تیغ زخمی شوند.

توده های بافت نرم هستند که معمولا از بافت زیر جلدی یا عضلات مخطط در نواحی مختلفی از بدن ایجاد می شوند و بروز آن در ناحیه تناسلی خیلی نادر است.

ضایعات کوچک، بی خطر، بی علامت و سفید متمایل به رنگ زرد هستند که از مجاری غدد عرق سرچشمه می گیرند. اگر چه بیشتر در ناحیه پلک و بالای گونه دیده می شوند ولی در هر جای دیگری از جمله ناحیه تناسلی نیز می توانند رخ دهند.

ضایعات عروقی بدون علامت ناشی از اتساع مویرگ های سطحی ناحیه پوست هستند که در نواحی مختلف  بدن از جمله پا و نواحی تناسلی ممکن است دیده شوند.

بصورت گنبدی شکل بوده و بصورت منظم در برجستگی تاج کلاهک دیده می شوند. این ضایعات طبیعی بوده و در برخی از مردان دیده می شود و نیازی به درمان ندارند.

برای مشاهده عکس زگیل تناسلی زنان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

جوش های تناسلی در زنان بیشتر به دلیل التهاب  فولیکول های موی ناحیه تناسلی و گرفتگی مجاری غدد سباسه و غدد عرق در آن ناحیه بروز پیدا می کند و از راه جنسی منتقل نمی شود. نحوه حذف موهای زائد ناحیه تناسلی نیز می تواند در بروز این جوش ها مؤثر باشد. این جوش ها در بسیاری از زنان به صورت سر سفید ظاهر می شوند.

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام کیفیت عکس برای تشخیص و قضاوت مناسب نیست. لطفا در همین بخش عکس مجدد با وضوح بهتر ارسال کنید.

سلاماین سوال دو بار پرسیده شده و من یکبار دیگر هم توضیح دادم که این زائده ها وستیبولار پاپیلوماتوز هستند و بی خطر بوده و بخشی از بافت طبیعی بدن هستند. ارتباطی به زگیل نداشته و در خانم های جوان بیشتر دیده می شود. نیازی به درمان ندارد ولی اگر کسی به منظور زیبایی بخواهد می شود با لیزر CO2 آن ها را برطرف کرد.

سلاماین سوال دو بار پرسیده شده و من یکبار دیگر هم توضیح دادم که این زائده ها وستیبولار پاپیلوماتوز هستند و بی خطر بوده و بخشی از بافت طبیعی بدن هستند. ارتباطی به زگیل نداشته و در خانم های جوان بیشتر دیده می شود. نیازی به درمان ندارد ولی اگر کسی به منظور زیبایی بخواهد می شود با لیزر CO2 آن ها را برطرف کرد.

سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

سلامبله زگیل تناسلی هستند. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

خانه » بیماری های جنسی » گالری عکس واضح از زگیل تناسلی مردان و زنان

ویروس پاپیلوما (HPV) شایع ترین عفونت منتقله ی جنسی (STIs) است. این بیماری باعث می شود مردان و زنانی که رابطه ی جنسی محافظت نشده دارند، دچار عوارض ویروس از جمله زگيل تناسلي شوند.

شایعترین تیپ‌های ویروس تیپ ۶ و ۱۱ بوده و تیپ‌های ۳۵ و ۳۳ و ۳۱ و ۱۸ و ۱۶ مرتبط با سرطان دهانه رحم در بانوان می‌باشند. غالب عفونت ها، بی علامت و غیرقابل تشخیص در معاینات بالینی است. در حقیقت سالیانه حدود ۳۶۰ هزار نفر به زگيل تناسلي دچار می شوند. محافظت و درمان برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ضروری هستند.

زائده ی پوستی زگیل تناسلی مردان و زنان می توانند دردناک، ناراحت کننده و یا با خارش همراه باشند. این ویروس در زنان حائز اهمیت و خطرناک است، زیرا می تواند سبب ایجاد سرطان دهانه رحم و یا سرطان واژن شود.

زگیل تناسلی بر اثر ویروسی به نام HPV و یا پاپیلوما ویروس انسانی ایجاد میشود. گروه ویروس های پاپیلوما از خانواده Papillomavirida و از دسته با هسته مرکزی DNA هستند.این ویروس ها در دیگر جانداران نیز بیماری‌زا هستند. ویژگی های بیش از ۱۱۱ نوع انسانی این ویروس ها تاکنون تعیین گردیده که از این ۱۱۱ نوع ۴۰ نوع آنها بیماری زا و بیش از ۱۵ نوع آنها اثرات بدخیمی دارند.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

شماری از این ویروس ها به عنوان عوامل ویروسی از نوع بدخیم و سرطانزا شناخته شده اند (HPV16 و‌HPV18) در حالیکه بعضی از آنها فقط زگیل یعنی همان توده های ظاهری را موجب می‌گردند (HPV1 و HPV2) و در برابر انواع دیگر حتی در ایجاد زگیل هم چندان بدنام نیستند (HPV4//HPV15 و HPV63).

نکته مورد توجه این است که با توجه به برجستگی زگیل ها می‌توان آنها را انواعی از ویروس های تومور زا دانست و حضور دراز مدت شماری از آنها (موارد High Risk) در مخاطهای دستگاه تناسلی و هر نوع مخاط دیگری آنها را به عنوان عوامل شیوع سرطانهای دستگاه ادراری -تناسلی و به ویژه عامل اصلی سرطان دهانه رحم‌ و مواردی از سرطانهای دستگاه تنفس معرفی می نماید.در ذیل به طور خلاصه به انواعی از این ویروس‌ها و بیماری ایجاد شده توسط آنها  اشاره میکنیم:

۱-HPV1//HPV2 و HPV4:زگیل ساده

۲-HPV6 و HPV11:کوندیلوما اکومیناتا//زگیل‌های کم خطر (Low Risk) و زگیل‌های ایجاد شده در سیستم تنفسی

۳-HPV16 و HPV 18:زگیل‌های پر خطر(High Risk) و سرطان دهانه رحم(سرویکس)

زگيل تناسلي در حین رابطه ی جنسی منتقل می شود، شما ممکن است تا چند هفته بعد از ابتلا به عفونت، دچار زگیل تناسلی نشوید. زگیل ها همیشه قابل مشاهده با چشم نیستند، آن ها می توانند بسیار کوچک، هم رنگ پوست یا مقداری تیره تر از پوست باشند.

در رابطه با شکل زگیل تناسلی می توان گفت که راس زائده ها ممکن است شبیه گل کلم باشد، همچنین می تواند در هنگام لمس احساس صاف بودن یا زبری به فرد دست دهد. فردی که به عفونت جنسی مبتلا شده ممکن است زگیل های خوشه ای یا تک، داشته باشد.

زگیل تناسلی مردان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود:

همچنین زگیل تناسلی در زنان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود:

همچنین زگیل های تناسلی در افرادی که سکس دهانی با شخص آلوده داشته اند، ممکن است در نواحی مثل لب ها، دهان، زبان و یا گلو ظاهر شوند. حتی اگر شما قادر به دیدن زگیل های تناسلی ( زگیل تناسلی خفیف ) نباشید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

اگر زگیل های تناسلی منتشر شوند یا اندازه شان بیشتر شود، ممکن است شرایط سخت و دردناکی را به وجود بیاورند.

در ادامه برای آنکه کاربران عزیز تصور دقیق تری از این بیماری پیدا کنند شکل زگیل تناسلی در زنان در ناحیه واژن را آورده ایم. این تصاویر واقعی هستند.

در ادامه برای آنکه کاربران عزیز تصور دقیق تری از این بیماری پیدا کنند عکس زگیل تناسلی در مردان در ناحیه آلت را آورده ایم. این تصاویر واقعی هستند.

⚠️ مولوسکوم کونتاژیوزوم

⚠️ کراتوز سبورئیک

⚠️ کوندیلوما لاتا

⚠️ لیکن پلان

⚠️ کیست اپیدرموئید

⚠️ ضایعات فوردایس

⚠️ اسکین تگ

⚠️ آنژیوکراتوم

افراد فعال جنسی چه مجرد چه متاهل در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند. دختران مجرد فعال جنسی بهتر است تا قبل از ۲۶ سالگی واکسن زگیل تناسلی (گارداسیل) را دریافت کنند. زگیل تناسلی در دختر مجرد ممکن است در محل ها واژن، مقعد و رحم دیده شود.

پسران در طی تماس جنسی با فرد آلوده، مبتلا به زگیل تناسلی می شوند. علائم در فرد مبتلا ممکن است آشکارا و یا بدون علامت و پنهان باشد به طوری که فرد از وجود این ویروس در بدن خود اطلاع نداشته باشد.

رایج ترین راه های انتقال زگیل تناسلی در مردان شامل تماس جنسی از راه واژینال، تماس جنسی از راه مقعد و اورال سکس می باشد. زگیل تناسلی در مردان مجرد زمانی ایجاد می شود که بدن نتواند ویروس HPV را مهار کند.

شانس ابتلا به زگیل تناسلی زمانی که فرد آلوده علائم بالینی واضح دارد، به مراتب بیشتر از حالتی است که فرد هیچ گونه علائم بالینی ندارد. زگیل تناسلی در پسران می تواند در نواحی آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران و مقعد مشاهده شود.

بیشتر افرادی که به زگیلی تناسلی مبتلا می شوند، بیماریشان در اثر ویروس پاپیلوما بوده است. بیشتر از ۷۰ نوع ویروس پاپیلوما وجود دارند که روی ناحیه تناسلی تاثیر می گذارند. ویروس پاپیلوما، توانایی انتقال پوستی بسیار زیادی دارد، به همین دلیل است که یک عفونت منتقله ی جنسی در نظر گرفته می شود.چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگيل تناسلي توسط انواع مختلفی از ویروس های پاپیلوما، ایجاد می شود و با ویروس هایی که باعث ایجاد زگیل روی نواحی دیگر بدن می شوند مانند دست، متفاوت هستند. ویروس از سایر نواحی بدن، به نواحی تناسلی نمی تواند انتقال پیدا کند، همچنین برعکس آن نیز ممکن نیست.

شما می توانید از طریق موارد زیر به زگیل تناسلی مبتلا شوید:

تماس پوست به پوست با فرد مبتلا شامل رابطه مقعدی و واژن

 اشتراک وسایل جنسی

رابطه جنسی دهانی

 همچنین ویروس می تواند در طی زایمان از طریق مادر به نوزاد منتقل شود، اما این مورد نادر است.

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذر زمان ناپدید نشدند، ممکن است برای از بین بردن آن ها نیاز به جراحی باشد. پزشک شما از راه های زیر می تواند این زگیل ها را از بین ببرد:

👈مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با بهترین روش درمان زگیل تناسلی، کرایوتراپی (فریز کردن زگیل تناسلی) برروی لینک زیر کلیک کنید.

فریز کردن زگیل تناسلی

خانم هایی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، بعد از درمان اولیه نیاز دارند که هر ۳ تا ۶ ماه، یک نمونه ی پاپ اسمیر داشته باشند، تا هر گونه تغییر در ساختار گردن رحم آن ها سریعا تشخیص داده شود. این موضوع به این علت است که انواعی از پاپیلوما می توانند سبب ایجاد سرطان یا تغییرات پیش سرطانی گردن رحم شوند.

در این ویدئو دکتر ناطق به درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی می پردازند:

اگر زگیل های تناسلی کوچک باشند ممکن است که با برخی پمادهای زگیل برطرف شوند. در ادامه تعدادی از پمادهایی که برای درمان زگیل تناسلی تجویز می شوند را به شما معرفی می کنیم:

✅ ایمی کوئیمود (آلدرا، زیکلارا)

استفاده از این پماد توانایی بدن شما را برای مبارزه با زگیل تناسلی افزایش می دهد. زمانیکه این پماد برروی پوست شماست، از رابطه ی جنسی پرهیز کنید، زیرا این پماد ممکن است کاندوم را ضعیف کند و یا پوست شریک جنسی شما را تحریک کند. از عوارض این کرم موضعی می توان به قرمزی، تاول، خارش، درد بدن، سرفه، راش پوستی و خستگی اشاره کرد.

✅ پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)

پودوفیلین یک ماده با پایه ی گیاهی است که منجر به تخریب بافت زگیل تناسلی می شود. این محلول باید توسط پزشک استفاده شود. پودوفیلوکس شامل ماده فعال مشابه است که شما می توانید آن را در خانه مصرف کنید.

 هیچگاه از این داروها برای درمان زگیل های تناسلی داخلی استفاده نکنید. از این داروها نمی توان در دوران بارداری استفاده کرد. عوارض جانبی این داروها شامل تحریک خفیف پوستی، سوزش و درد است.

✅ تری کلرواستیک اسید (TCA)

تری کلرواستیک اسید برای سوزاندن زگیل ها استفاده می شود. از این دارو می توان برای از بین بردن زگیل های داخلی نیز استفاده کرد. عوارض جانبی این دارو شامل تحریک خفیف پوستی، سوزش و درد می باشد.

✅ Sinecatechins

این کرم موضعی می تواند برای درمان زگیل های داخلی، خارجی و زگیل های اطراف مقعد استفاده شود. عوارض جانبی استفاده از این پماد اغلب خفیف هستند و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش، سوزش و درد باشند.

شما نباید از درمان های بدون نسخه ی زگیل، مانند زگیل دست برای زگیل تناسلی استفاده کنید. زگیل تناسلی و زگیل دست توسط انواع متفاوتی از پاپیلوما ایجاد می شوند. درمان اشتباهی ممکن است به جای بهبودی سبب ایجاد صدمات بیشتری شود.

گفته شده بعضی از درمان های خانگی برای زگیل تناسلی مفید هستند، اما برای حمایت از آن ها شواهد کافی وجود ندارد. همیشه قبل از هر درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید. در زیر برخی از روش های خانگی درمان زگیل تناسلی آمده است.

ناحیه مبتلا به زگیل تناسلی را به صورت روزانه بمدت ۲ الی ۳ هفته بشورید. البته توجه داشته باشید که این روش برای درمان قطعی زگیل تناسلی کمی درناک است. شما همچنین می توانید از مخلوط سیاه دانه کوبیده شده و سرکه برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده کنید.

روغن کرچک داروی گیاهی و ضد زگیل تناسلی است. برای از بین بردن بوی بد این روغن می توان آن را با نعناع مخلوط کرده و روزی سه بار بر روی ناحیه درگیر مالید.

توجه داشته باشید که استفاده از این روش برای کودکان ممنوع است.

◼سرطان: پاپیلوما اصلی ترین علت ایجاد سرطان گردن رحم می باشد. همچنین می تواند باعث ایجاد تغییرات پیش سرطانی و نیز دیسپلازی گردن رحم شود. انواع دیگر پاپیلوما می توانند باعث ایجاد سرطان های دیگری مانند واژن، قسمت خارجی اندام جنسی خانم ها، آلت تناسلی و نیز مقعد شود.

◼زگیل تناسلی و بارداری: زگیل های تناسلی می توانند مشکلات زیادی را در دوران بارداری ایجاد کنند، آنها می توانند بزرگ شوند و ادرار کردن را برای فرد دشوار کنند. زگیل هایی که در دیواره ی واژن قرار دارند، می توانند قدرت بافت واژن را در هنگام زایمان کاهش دهند. زگیل های بزرگ در واژن ممکن است در هنگام زایمان کشیده شوند و خونریزی کنند.

به خانم های باردار مبتلا به زگیل تناسلی توصیه می شود که از زایمان طبیعی اجتناب کنند؛ چرا که امکان انتقال زگیل تناسلی در این حالت از مادر به نوزاد وجود دارد.

پزشک متخصص زگیل تناسلی تمام نواحی را که شک دارد، معاینه می کند. به این دلیل که ممکن است زگیل تناسلی در نواحی غیر قابل دید ایجاد شده باشد. همچنین ممکن است او از یک محلول اسیدی رقیق استفاده کند تا به کمک آن زگیل ها قابل مشاهده شوند.

معمولا برای خانم ها یک تست پاپ اسمیر انجام می شود و از محیط واژن آنها نمونه برداری صورت می گیرد. این نمونه می تواند برای آزمایش پاپیلوما و بررسی ویروس های آن، استفاده شود. بعضی از انواع پاپیلوما می توانند باعث ایجاد تغییراتی در پاپ اسمیر شوند، تغییراتی که به عنوان پیش سرطانی شناخته می شوند. اگر پزشک شما این نوع تغییرات غیرطبیعی را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به تکرار آزمایش ها برای تشخیص دقیقتر باشد.

آزمایش خون زگیل تناسلی که شامل تست دی ان ای می شود نیز دقیقا مشخص می کند که چه نوع ویروسی در بدن شما وجود دارد.

زگیل های تناسلی قابل مشاهده، اغلب با گذشت زمان ناپدید می شوند. ویروس بعد از ورود به جریان خون، دیگر از بین نمی رود، این بدین معناست که شما ممکن است در طول زندگی چندین بار به زگیل مبتلا شوید. این موضوع مدیریت و کنترل علائم را حائز اهمیت می کند، زیرا شما نمی خواهید که ویروس را به دیگران انتقال دهید. زگيل تناسلي حتی زمانی که هیچ علائم و زگیل قابل مشاهده ای وجود ندارد، نیز می تواند به دیگران انتقال داده شود.

واکسن HPV به اسم گارداسیل می تواند از مردان و زنان در برابر ویروس های شایع در سطح جامعه، محافظت کند. در صورت ابتلا شریک جنسی به زگیل تناسلی، تزریق واکسن جهت جلوگیری توصیه می شود. نحوه تجویز به صورت ۳ دوز واکسن در یک بازه زمانی ۶ ماهه است ( تزریق نخست، تزریق دوم ۱ تا ۲ ماه بعد از تزریق اول و سپس تزریق سوم ۶ ماه پس از تزریق اول ).

واکسنی نیز با اسم سرواریکس در دسترس است. این واکسن از سرطان رحم پیشگیری می کند و از ایجاد زگیل تناسلی پیشگیری نمی کند.

👈مطلب مرتبط: از کجا می توانم واکسن زگیل تناسلی گارداسیل پیدا کنم؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران

مردان و زنان تا ۲۶ سالگی می توانند واکسن  زگیل تناسلی (HPV) را دریافت کنند. همچنین می تواند در سنین پایین تا ۹ سالگی در سه نوبت داده شود. این واکسن باید قبل از شروع روابط جنسی داده شود تا حداکثر کارایی را داشته باشد. همچنین استفاده از کاندوم در حین رابطه ی جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را بسیار کاهش دهد.

 

هویت ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار به آن اچ پی وی (HPV) میگوییم بسیار پایدار است و در مقابل مواد معمول ضد عفونی کننده مقاوم است از این رو از طریق اشیاء آلوده ممکن است انتقال پیدا کند. اما قرار گیری در معرض این ویروس لزوما به معنی ابتلا به عفونت نیست.

این ویروس به حرارت و خشکی مقاوم است و میتواند روی اشیائی مانند لباس زنده بماند.

برای این سوال پاسخ مشخصی نمیتوان داد. زندگی ویروس بستگی به نوع آن، شرایط محیطی که در آن قرار دارد و همچنین نوع سطحی که روی آن است بستگی دارد. 

ویروس پاپیلومای انسانی عامل زگیل تناسلی، در مقابل انواع مواد ضد عفونی کننده آسیب پذیر است از جمله: یک دقیقه در تماس با اتانول ۹۰% ، گلوتارالدهید ۲%، ساولون یا ستریمید و کلرهگزیدین گلوکونات ۳۰% و یا کلرید سدیم ۱%.

این ویروس به شدت مسری است و از تماس نزدیک مانند رابطه جنسی منتقل میشود. براورد میشود بیشتر کسانی که زندگی جنسی فعالی دارند زمانی دچار این عفونت میشوند. عفونت اچ پی وی معمولا علائمی ایجاد نمیکند. در بیشتر موارد این عفونت خود به خود برطرف میشود و مشکل بلند مدتی ایجاد نمیکند.

این ویروس با مالیده شدن به پوست فرد انتقال پیدا میکند حتی اگر هیچ زگیلی در او نمیبینید. به خاطر داشته باشید حتی در صورتی که فرد آلوده هیچ علامتی نداشته باشد باز هم ممکن است ویروس را منتقل کند. چون ویروس تا ۲۴ ساعت در محیط مرطوب زنده می ماند پس امکان انتقال آن از طریق توالت فرنگی، حوله مرطوب و یا مایو مشترک وجود دارد.

استفاده از حوله و ریش تراش و تیغ مشترک و برخی انواع رابطه جنسی میتواند عفونت زگیل تناسلی را انتقال دهد اما این ویروس همیشه باعث ایجاد عفونت نمی شود. از این رو ممکن است در تماس با ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی قرار بگیرید اما دچار عفونت نشوید.

مواد ضد عفونی کننده شیمیایی شوینده های دست معمولا در اماکن عمومی استفاده میشوند تا از انتقال بیماریهای عفونی جلوگیری کنند. این شوینده ها در مقابل سرما خوردگی و آنفلوانزا بسیار موثر هستند اما داده ها نشان میدهند برای پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی (عامل زگیل تناسلی) کاری از دستشان بر نمی آید.

زگیل زمانی ایجاد میشود که ویروس در تماس با پوست شما قرار گرفته و عفونت ایجاد کند. زگیلها بیشتر در پارگی و بریدگی پوست ایجاد میشوند چون در این نواحی ویروس متیواند از طریق بریدگی، وارد لایه بالایی پوست شود.

پژوهشها نشان میدهند غلظت بالای پروکسید هیدروژن قرار گرفته در معرض صوت، برای غیر فعال کردن اچ پی وی موثر است. در حال حاضر میدانیم استفاده از دستگاه آنتی جرمیکس، برای غبر فعال کردن HPV 16 و HPV 18 موثر است.

آب و صابون این ویروس را از بین نمیبرد اما باز هم شستن دستها یا دوش گرفتن بلافاصله پس از رابطه جنسی لازم است و ممکن است ویروس را از سطح پوست بشوید.

خطر انتقال ویروس زگیل تناسلی از دستگاه پروب سنوگرافی ممکن است. باید پروب سونوگرافی پس از هر بار استفاده خوب ضد عفونی شود.

 

ایجاد زگیل یا ابتلا به نوع دیگری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی لزوما به این معنی نیست که همسرتان با فرد دیگری رابطه جنسی داشته است.

تحقیقات تایید میکنند که سیستم ایمنی سالم ظرف ۱۲ تا ۲۴ ماه پس از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی، میتواند این ویروس را برطرف کند بنابراین ممکن است مدتها قبل به این ویروس الوده شده باشد. از طرفی امکان انتقال این ویروس از طریق یک رابطه جنسی جدید نیز وجود دارد.

پژوهشها نشان میدهند ایمنی بدن در مقابل اچ پی وی ضعیف است و ممکن است دومرتبه دچار عفونت اچ پی وی از همان نوعی که قبلا داشتید، بشوید. در برخی موارد برخی افراد ممکن است دوباره عفونت همان نوع ویروس را نگیرند اما در برخی موارد ابتلای مجدد اتفاق می افتد.

 

زگیلهای تناسلی معمولا به صورت یک توده برجسته کوچک یا چندین توده برجسته در ناحیه تناسلی در پیرامون آلت تناسلی یا مقعد ایجاد میشوند. این زگیلها ممکن است کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح، گرد یا گل کلمی شکل باشند. زگیل ممکن است خود به خود از بین برود یا تعداد یا اندازه آن بزرگ شود.

این ویروس از تماس پوست با پوست انتقال پیدا میکند نه مایعات بدن. استفاده از لیوان مشترک یا لوازم مشترک دیگر حاوی بزاق منجر به آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی نمیشود.

هم مردان و هم زنان از تماس واژن، مقعد یا رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده، دچار اچ پی وی میشوند. بیشتر کسانی که اچ پی وی دارند آن را به شریک جنسی خود انتقال میدهند بدون این که خود بدانند.

ویروس پاپیلومای انسانی هفته ها، ماهها، سالها و یا حتی تا آخر عمر ممکن است در بدنتان بماند بدون این که خودتان متوجه شوید چون همیشه این ویروس باعث زگیل تناسلی نمیشود بلکه تنها گاهی اوقات ویروس پاپیلومای انسانی باعث ایجاد زگیلها یا ضایعات یا ناهنجاریهایی در دهانه رحم میشود.

دکتر شهریار ناطق متخصص زگیل تناسلی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

متخصص ارولوژی و جراح کلیه، مجاری ادراری و تناسلی، عضو انجمن ارولوژی اروپا، عضو انجمن ارولوژی ایران و مدیر گروه ارولوژی بیمارستان آتیه.

عفونت اچ پی وی HPV (مخفف عبارت Human papillomavirus به معنی ویروس پاپیلومای انسانی)…

این روزها سرکه سیب برای درمان بسیاری از بیماری ها چه به صورت موضعی…

زگیل تناسلی مردان (genital warts in men) توده های کوچک و نرمی در ناحیه…

تماس با ما

با ما در تماس باشید


آدرس مطب

تهران – جنب بیمارستان آتیه – ساختمان پزشکان آتیه – طبقه ۴


ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 13 و 17 الی 20


شماره تماس

02188367353
|

09129727780

دسترسی سریع

مطالب تصادفی

آیا زنجبیل برای پروستات مفید است؟

ده علت درد کشاله ران در مردان و زنان

هر آنچه که باید درباره سيستوسكوپی بدانیم

چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان
چگونه تشخیص زگیل تناسلی در زنان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *