چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

 
helpkade
چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم
چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

همه‌ی ما به سادگی درک می‌کنیم که پرورش بالغ درون مهم است و این مسئله باید یکی از اولویت‌های ما در تقویت مهارت ارتباطی باشد.

بنابراین سوال واقعی و مهم، درباره‌ی مفید بودن رفتار بالغانه نیست. بلکه پرسش پیش ما این است که: «چگونه می‌توانیم بالغانه رفتار کنیم؟»

تامس هریس، فصل پنجم کتاب وضعیت آخر را به پاسخ این پرسش اختصاص داده است.

ما ابتدا فهرست توصیه‌های او را مرور می‌کنیم. سپس در پایان درس، روی یکی از توصیه‌هایش، به طور خاص، تأکید ویژه خواهیم کرد. این توصیه‌ی پایانی مکث‌کردن و تنفس است.

حتماً به خاطر دارید که کودک و والد، یک تفاوت کلیدی با بالغ دارند: آن‌ها «ثبت و ضبط‌های گذشته‌ی ما» هستند. در واقع بر اساس مدل ساختار شخصیتی اریک برن، ما در همان سال‌های نخست، تجربه‌های کودکانه خود و برخوردهای والدانه‌ی دیگران را به خاطر می‌سپاریم و در بزرگسالی، بسته به شرایط، این الگوها را تکرار می‌کنیم.چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

تنها چیزی که از گذشته ضبط نشده و حاصل تأملات و تفکرات همین لحظه‌ی ماست، بالغ است. اما کودک و والد چنان در عمق وجود ما رخنه‌ کرده و تثبیت شده‌اند که اگر مراقب نباشیم، نخستین پاسخ‌های ما به هر محرکی، از سوی یکی از این دو خواهد بود.

چنان‌که اریک برن و توماس هریس به ما می‌گویند، فقط مراقبت و دقت است که به بالغ این امکان را می‌دهد که بر اوضاع مسلط شود؛ وگرنه کودک و والد آماده‌اند تا به هر بهانه‌ای، پدیدار شوند و ابراز وجود کنند.

پیشنهاد هریس در این زمینه، توجه بیشتر به گفتگوهای درونی است: این‌که مراقب باشیم در درون خود، با خودمان چه می‌گوییم و چگونه حرف می‌زنیم.

هر بار که قصد بیرون ریختن و بروز احساسات را داریم، لحظه‌ای توقف کنیم و ببینیم که آیا کودک، خودسرانه عنان اختیار ما را به دست گرفته یا این‌که بالغ، مجوز این کار را به او داده است؟

هر بار که بایدها و نبایدها و همیشه و هرگزها به سراغ‌مان می‌آیند، لحظه‌ای فکر کنیم و ببینیم آیا ادعاهای والد ما درست است؟

به خاطر داشته باشیم که بالغ، از «احتمال» سخن می‌گوید؛ از «شاید» و «ممکن است» و «به نظر می‌رسد.»

بالغ از «شواهد» سخن می‌گوید؛ اهل «استدلال» و «استناد» و «اشاره به مدارک» است.

بالغ، اهل «بزرگنمایی»  و «پیش‌داوری» نیست.

در یک کلام می‌توان گفت: تقریباً هر آن‌که در تحلیل شناختی رفتاری تحت عنوان افکار منفی اتوماتیک و تحریف شناختی می‌شناسیم، به معنای کمرنگ شدن بالغ است و آشنایی با آن افکار، می‌تواند قدرت ما را برای پرورش بالغ درون افزایش دهد:

[ مطالعه بیشتر (بسیار مهم): افکار منفی (تحریف‌های شناختی)‌ ]

پیشنهاد هریس این است که وقتی با خودتان حرف می‌زنید، بعد از هر جمله‌ی کلیدی یک بار بگویید که این جمله را چه بخشی از وجود شما می‌گوید. مثلاً با خود بگویید: «این والد من است که الان حرف می‌زند.» یا «این کودک من است که مشغول صحبت است.»

نکته‌ی دیگری که هریس به آن اشاره می‌کند، توجه به کودک درون دیگران است.

این توضیحات را از زبان خود هریس بخوانیم:

هر چه شخص بیشتر به کودک درون خود حساسیت پیدا کرد، بیشتر به کودک درون دیگران نیز حساسیت پیدا می‌کند.

وقتی از کسی بترسید، معلوم است او را دوست ندارید.

ما از والد درون دیگران می‌ترسیم؛ اما می‌توانیم کودک درون آن‌ها را دوست داشته باشیم.

یک تمرین سودمند این است که در یک موقعیت حساس (در یک رفتار متقابل مشکل) دختر کوچک یا پسر کوچک درون دیگران را ببینید و با آن دختر کوچک یا پسر کوچک حرف بزنید. ولی نه به صورتی که او را تحقیر کنید، بلکه به صورتی محبت‌آمیز و حمایت‌کننده.

هر وقت مطمئن نبودید چه‌کار کنید، نوازش کنید. وقتی آدم به کودک دیگران عکس‌العمل نشان می‌دهد، دیگر از والد او نمی‌ترسد.

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  شخصیت شناسی | خودشناسی

  حمایت اجتماعی | استرس

  عزت نفس

  پرورش تسلط کلامی

  زندگی شاد | مدیریت انگیزه

گزینه‌ی دیگر هم این است که مجموعه درس‌های دوره MBA متمم را به شکل منظم بخوانید و پیگیری کنید.

مشارکت در بحث

شما برای مرحله‌ی مکث (توقف، حتی بدون اینکه وارد مرحله‌ی فکر کردن به مسئله بشوید) از چه ابزارها و روش‌ها و ترفندهایی استفاده می‌کنید؟

چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

  می‌توانید درس سلسله مراتب ارزش‌ها را مرور کنید (و تمرین مهم آن را که انجام نداده‌اید، انجام بدهید).

  می‌توانید درس افکار منفی را بخوانید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل رفتار متقابل به شما پیشنهاد می‌کند:

متمم مخففِ محل توسعه مهارتهای من است؛ یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی درباره متمم مراجعه کنید.

ما برای هر یک از درس‌های متمم، یک نقشه راه داریم که به یادگیری آن درس کمک می‌کند.

می‌توانید با مراجعه‌ به صفحه‌ نقشه راه یادگیری، عنوان درس‌های مختلف متمم را ببینید.

همچنین می‌توانید دوره MBA متمم را ببینید.

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به چیزی در حدود نصف درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۳۷ هزار تومان)، فصلی (۹۵ هزار تومان)، نیم‌سال (۱۶۰ هزار تومان) و یکساله (۲۸۰ هزار تومان) بخرید.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به صفحه‌ی ثبت نام مراجعه کنید.

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌های متمم

افراد زیادی رو دیدم که برای مکث کردن ، نگاهشون رو از طرف مقابل بر میدارن ، به گوشه بالا نگاه میکنن بعد سریع دوباره به طرف مقابل نگاه میکنن و ادامه میدن. بعضی ها رو دیدم که برای مکث دادن به ذهنشون ، صدا در میارن مثلا میگن: اوووووووووووووم . یا یه کلمه خاص رو ابتدای همه پاراگرافهاشون میگن که به نظر من حکم همون مکث رو داره. مثلا آقای علی دایی در اکثر مصاحبه هاش اولین کلمه ای که در پاسخ گزارشگر و در ابتدای جمله میگه اینه: “ببینید” … بعد ادامه جمله رو میگه. انگار در فاصله گفتن این کلمه یه مکث کرده ، ذهنش رو جمع و جور کرده ، جملاتش رو آماده کرده و بعد ادا میکنه. خیلی ها رو هم میشناسم که به بدنشون یه حالت خاص رو میگیرن مثلا” سرشون رو میخارن بعد فکر و اقدام. یا برای چند ثانیه دستشون رو به چونه میگیرن. فکر کنم خودم جزو اونایی هستم که ترکیبی از هر سه رو دارم ولی اون صداهه از همه کمتر پیش میاد که اتفاق بیفته. بیشتر نگاهم رو میدزدم و دوباره برمیگردم رو موضوع. تا به حال ندیدم که کسی مکث رو با زبان بدنش نشون نده. البته شاید هم اشتباه میکنم.

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

1 × پنج =

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon

سوالاتی نظیر چگونه بالغ شویم و چگونه می‌توان مانند یک فرد بالغ رفتار کنیم می‌تواند ذهن هر شخص را درگیر خود کند. شخصیت انسان همانند جسم او نیازمند مراقبت می‌باشد که بتواند رشد کند و بالغ شود. به همین خاطر زمانی که برای رشد جسمانی از آب و غذا استفاده می‌کنیم و از آن مراقبت می‌کنیم تا به خوبی رشد کند، برای شخصیت و رفتار نیز لازم است نکاتی را رعایت کنیم تا به خوبی رشد کند و بالغ شود. عوامل زیادی مانند مسئولیت پذیری، مطالعه، شکیبایی و… موجب رشد شخصیت می‌شوند که در ادامه به هریک از آن‌ها اشاره می‌کنیم. استفاده از راهکارهایی که در ادامه گفته می‌شود ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر بیاید اما با کمی تمرین می‌توانید به خوبی از عهده آن‌ها بربیایید.

عوامل زیادی مانند مسئولیت‌پذیری، کنترل احساسات، بخشندگی، داشتن مطالعه روزانه،‌ شناخت نقاط قوت و ضعف خود، هدفمند بودن و بسیاری از موارد دیگر موجب بالغ و پخته شدن افراد می‌شود که در ادامه به این عوامل اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهم‌ترین اصولی که در رشد فکری و بالغ شدن افراد تاثیرگذار است، مسئولیت پذیری می‌باشد. زمانی که مسئولیت کاری را قبول می‌کنید لازم است به بهترین نحو آن‌ را انجام دهید و به خوبی از پس آن بربیایید. اگر گمان می‌کنید که نمی‌توانید کاری را انجام دهید از قبول آن امتناع کنید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مسئولیت پذیری کلیک کنید.چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

درصورتی که نتوانید احساسات خود را کنترل کنید، ممکن است در روابط اجتماعی و جنبه‌های دیگر زندگی دچار مشکل شوید. کنترل احساسات به معنای سرکوب کردن آن‌ها نیست بلکه به معنا بروز احساسات در موقعیت‌های مختلف می‌باشد. اگر بتوانید به خوبی احساسات خود را بروز دهید موجب می‌شود که به تدریج رفتارهای ناپسند و نامناسب نداشته باشید و به عنوان یک فرد بالغ شناخته شده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل احساسات کلیک کنید.

بخشنده بودن به این معنا نیست که صرفا هزینه‌ مالی کنید بلکه می‌توانید از زمان، حرفه، شغل و بسیاری از مهارت‌های دیگر برای کمک به افراد استفاده کنید. با این کار شما تجربه‌های زیادی کسب می‌کنید و متوجه بسیاری از وقایعی که در اطراف شما رخ می‌دهد می‌شوید. در نتیجه به تدریج در روابط اجتماعی خود پیشرفت می‌کنید و به بلوغ می‌رسید.

با شناخت عادات و ویژگی‌های اخلاقی خود می‌توانید نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید همچنین نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعفتان را کاهش دهید. با این کار می‌توانید رفتار خود را بهبود ببخشید و رشد خوبی داشته باشید. بهتر است عادات بد و ناپسندی که دارید را ترک کنید و به جای آن رفتارهای شایسته‌ای را در خود تقویت کنید. با این کار شما به بلوغ فکری می‌رسید و به تدریج بالغ می‌‌شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودشناسی کلیک کنید.

در زندگی فرصت‌های بی‌شماری به دست می‌آورید و گاهی این فرصت‌ها موجب پیشرفت شما می‌شود. به همین خاطر بهترین کار بررسی این موقعیت‌ها به صورت عقلانی، منطقی و استفاده از آن‌ها است. اما در هر صورت گاهی برای پیشرفت لازم است تا ریسک کنید که اگر با درایت از این فرصت‌ها استفاده کنید مسیرهای خوبی را طی خواهید کرد و تجارب زیادی نیز کسب می‌کنید که منجر به رشد و بالغ شدن شما می‌شود.

صبر و بردباری ممکن است در ابتدا کاری دشوار و غیرممکن به نظر بیاید اما با تمرین می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید. اگر به پیشینه‌ افراد موفق توجه کنید، متوجه می‌شوید که بارها شکست خورده‌اند اما با صبر و شکیبایی از این شکست‌ها درس گرفتند و دوباره تلاش کردند. بنابراین اگر قصد دارید در مسیر جدیدی قدم بردارید لازم است در ابتدا این مهارت را در خود تقویت کنید تا بتوانید به خوبی چالش‌های زندگی را برطرف سازید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه بلوغ عاطفی کلیک کنید.

خواندن کتاب و مجلات مختلف باعث می‌شود که شما دید تازه‌ای پیدا کنید و اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد را از جنبه‌های دیگر بررسی کنید. همچنین مطالعه موجب گسترش دایره‌ لغات شما می‌شود. توصیه می‌شود بیشتر کتاب‌هایی که موجب ارتقا و رشد شخصیت می‌شود را مطالعه کنید که بتوانید نکات مهم و کاربردی را در رابطه با رشد شخصیت و بالغ شدن بخوانید و در زندگی خود از آ‌ن‌ها استفاده کنید چراکه هرچقدر مطالعه‌ بیشتری در زمینه‌های مختلف داشته باشید، شخصیت شما قوی‌تر و پخته‌تر می‌شود و در زمان صحبت با دیگران حرفی برای گفتن دارید. حتی می‌توانید افرادی که اطلاعات کافی ندارند را تشویق به یادگیری کنید و از طریق دانسته‌های خود آن‌ها را آگاه کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه سلامت روان کلیک کنید.

سعی کنید با افراد مختلف و از فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کنید که علاوه بر تقویت مهارت‌های اجتماعی، تجربه‌ و آگاهی‌ زیادی کسب کنید. با این کار شما از نظر شخصیتی کاملا متفاوت با فردی هستید که با کسی در ارتباط نیست و ارتباطات او تنها به افراد خانواده محدود می‌شود. برای آنکه دوستان جدید پیدا کنید می‌توانید در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت فعال داشته باشید.

اگر به اتفاقاتی که رخ می‌دهد با دید مثبت نگاه کنید و نسبت به آ‌ن‌ها خوش‌بین باشید، باعث می‌شود تا بهتر بتوانید با مسائل مختلف کنار بیایید و آن‌ها را حل کنید اما اگر دائما دید منفی نسبت به مسائل داشته باشید به تبع آن مسیرهای سخت‌تری در پیش رو خواهید داشت و با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید.

برای شناخت بیشتر در زمینه روانشناسی مثبت گرا کلیک کنید.

برای آنکه بتوانید مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنید لازم است نکاتی را رعایت و تکنیک‌هایی را تمرین کنید، مطالعه کردن باعث افزایش دایره لغات می‌شود و باعث می‌شود که بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید و بهتر تبادل نظر کنید. توصیه می‌شود از راهنمایی‌های مشاور فردی برای تقویت مهارت‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بالغ شدن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه بالغ شخصیتی را رشد دهیم؟

در مطلب اول و دوم به دلایل مختلف چالش های جامعه پرداختیم و آنرا از دیدگاه تحلیل رفتار متقابل بررسی کردیم. فرهنگی که در آن وضعیت کودک بیشتر غالب است و مثلا در صف مترو یا نشستن روی صندلی اتوبوس، چنان نزاع و رقابتی را میبینیم که باعث تعجب میشود. این رفتار را اضافه کنید به نحوه رانندگی و برنتافتن همکار خود در اداره. در هر صورت، پیشرفت و توسعه یافتگی یک امر درونی است. شرایط مستعد خارجی، تنها عوامل تسهیل کننده‌اند.

 اگر برای بحث و جدل بپذیریم که مشکلات عمده توسعه نیافتگی ایران داخلی هستند، سؤالی مهمی پیش روی ما قرار می‌گیرد: تا چه میزان، مشکلات توسعه نیافتگی ایران فکری هستند و تا چه میزان خلقی و ناشی از روحیات و رفتار‌ها؟چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

آیا ما نمی‌دانیم که علم مهم است، صنعت و فن آوری اهمیت دارند و یا باید در برنامه ریزی‌ها و راهبرد‌ها انسجام داشت و یا زمان و نظم و انضباط از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؟

آیا ما نمی‌دانیم وفای به عهد و راستگویی در کار اقتصادی و تجاری وخدماتی تا چه میزان تعیین کننده است؟

آیا ما نمی‌دانیم رقابت قاعده‌مند و سالم برای رشد و پیشرفت یک جامعه با اهمیت است؟

آیا ما نمی‌دانیم که حضور طولانی یک مدیر دولتی در کارخانه، بانک، صنعت و نظام اداری، فسادآور است؟

آیا ما نمی‌دانیم که سیاستمداری یک تخصص است و دهه‌ها کار و فعالیت و کوشش و تجربه می‌خواهد؟

آیا خودخواهی یک مسئلۀ فکری است یا خلقی؟ آیا ناهماهنگی، مشکلی مفهومی است یا خلقی؟ آیا اینکه نمی‌توانیم سیستم درست کنیم، نقیصۀ فکری داریم یا با روحیات ما که کمتر به قاعده‌مندی علاقه دارد، مربوط می‌شود؟

اگر نمی‌توانیم درازمدت فکر کرده، در کسب اعتماد دیگران کوشا باشیم و استراتژیک بیاندیشیم، کمبود نظریه داریم یا اینکه تلقی بزن برویی از زندگی مانع از کار اساسی می‌شود؟

فهرست مطالب

وقتی تحصیل کرده‌های یک جامعه نتوانند با یکدیگر به اجماع برسند وخودخواهی‌ها، خود محوری‌ها و حسادت‌ها را کنار بگذارند و مبنا را قواعد پیشرفت ومصالح کلان کشور بدانند، طبعا غیرتحصیل کرده‌ها با روشهای خاص خودشان امور را بدست خواهند گرفت.

یکی از کشورهایی که طی دهه گذشته براساس نخبه گرایی و تخصص، حرکت‌های قابل توجهی انجام داده است، افغانستان است. درحوزه های سیاسی، نماینده مجلس، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، طیفی از افراد متخصص، آشنا به موضوع، مجهز به زبانهای خارجی، ذهن سیستماتیک و علاقمند به مصالح کشور، ظهور وبروز داشته‌اند. ثبات ترکیه نیز در همین قالب و در سطحی به مراتب بالا‌تر بسیار قابل تأمل است. اکثریت مردم ترکیه زندگی ساده‌ای دارند، ولی به واسطۀ ثبات کشورشان و امید به آینده، خوشحال هستند. به همین دلیل می‌توان گفت ترکیه سیاستمداران برجسته ای دارد.

 به نظر این نویسنده، عمدتا مسائل توسعه نیافتگی ایران، فکری و تئوریک نیستند، بلکه به بخشهای غریزی معاشرت میان ایرانیان برمیگردد. به نظر می‌رسد بخش قابل تو جهی از شخصیت به هیاهو،هیجان،عصبانیت‌های چندثانیه ای،واکنشهای غریزی، جهان بینی‌های 12 ساعته، لجبازی، بهم زدن قواعد به عنوان یک لذت، کوچک شمردن دیگران، برتری طلبی، جلوگیری از موفقیت دیگران، به حاشیه راندن رقبا، ناچیز دانستن فکر دیگران، محق دانستن خود و صد‌ها مشتق دیگر بر می‌گردد.

اگر علت مسائل توسعه نیافتگی ایران، فکری و اختلافات صرفا فکری بود، راه حلهای روشنی داشت. مگر نه اینکه در تمامی کشورهای صنعتی و تازه صنعتی شده، روشهای حل و فصل اختلافات فکری از طریق بحث، تحزب، رسانه‌ها، رادیو وتلویزیون، آموزش و رقابت وجود دارد؟

مسائل فکری راه حل دارند: یا منطقی وجوددارد (اشاره به بالغ) و یا تجربه ای ملاک اندیشه است. (اشاره به والد کارآمد)

در طول زمان، ارجحیت یک فکر بر دیگری مشخص می‌شود و یا اگر اصل بر کارآمدی باشد، برتری یک فکر بر فکر دیگر سریع خود را نشان می‌دهد. اگر در فضای یک جامعه اندیشه های بر‌تر حاکم باشد، ازطریق رقابت فکری و رقابت کاربردهای فکری و محصولات فکری، ملاک‌ها و ارزش‌ها و مدل‌ها مشخص می‌شوند. از یک منظر به مراتب مهم‌تر، در شرایطی در یک جامعه فکر اولویت پیدا می‌کند که ویژگیهای غریزی، عصبی، احساسی، هیاهوگری، خلقی و لذاتی مانند تخریب و تضعیف دیگران جای خود را به معنویت، اخلاق، اندیشه، آرامش درونی و متانت رفتاری بدهند. این اتفاق بزرگ لزومی ندارد در کلیت جامعه تحقق یابد؛ نهادینه شدن آن در قشر وسیع نخبگان فکری و ابزاری کافی است.

تجربه غرب، چین، کره جنوبی، برزیل و ترکیه از دو حالت مجزا و یا احیانا ترکیبی درتحقق عقلانیت و معنویت فوق، خارج نبوده است: یا عقلانیت رشد اقتصادی آن‌ها را بدینجا رسانده است و یا ناسیونالیسم و یا هردو.

توسعه یافتگی قبل از آنکه اعداد و ارقام باشد، یک تصمیم، یک فرهنگ، یک نگاه خاص به زندگی، یک نگاه انسانی به دیگران و یک جهان بینی است. نگاهی فرآیندی طی سه دهه گذشته، ما را اقناع می‌کند که به واسطه حاکمیت روش پروژه ای مهندسین در مدیریت کشور، عوامل نامحسوس توسعه نیافتگی ایران مورد شناخت وبررسی قرارنگرفته اند. روش مهندسی کوتاه مدت در سطح مدیریت و خلقیات نامحسوس و مضر انباشته شده تاریخی، ما را به توسعه یافتگی نخواهند رساند. فرا‌تر از نزاعهای سیاسی، پدیده‌ای به نام کشور وجود دارد. باید بدان توجه شود و اولویت یابد. عقلانیت باید در حدی رشد کند که نزاع سیاسی در جهت تحقق منافع یک کشور باشد. پیشنهاد ما:

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

در این مقاله قصد داریم ویژگی ها و خصوصیات افراد پخته را از جنبه های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. به طور کلی، رشد و تکامل از اجزای جدا نشدنی و لاینفک زندگی هر فرد محسوب می شود. هر انسانی با تجربه کودکی و سپری کردن این دوران، با گذشت زمان، قدم به مرحله بلوغ و رشد جسمی و فیزیکی می گذارد. از سوی دیگر، شخصیت هر فرد همانند جسم او و در جهت فراهم آوردن بستر مناسب برای بالغ شدن و رشد کردن، نیاز به مراقبت دارد.

مؤلفه های متعددی نظیر شکیبایی، مطالعه و مسئولیت پذیری می تواند در رشد و توسعه شخصیت افراد تاثیر بسزایی از خود برجای گذارد. بنابراین، هدفمند بودن، شناخت نقاط ضعف و قدرت خود، مطالعه روزانه داشتن، بخشندگی، کنترل و مدیریت احساسات و مسئولیت پذیری را می توان از مهمترین خصوصیات افراد پخته برشمرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که الگوی معمول رفتار، احساس و تفکر شخص که سبب متمایز ساختن او از دیگران می شود، در مفهوم شخصیت تعبیر می گردد.

از سوی دیگر، همه افراد از صمیم قلب دوست دارند که برای دیگران جذاب و دوست داشتی به شمار آیند. به منظور محقق ساختن این مهم، برخورداری از یک شخصیت پخته و بالغ، ورای زیبایی ها و جذابیت ها ظاهری قرار دارد. لازم به ذکر است که افزون بر 85 درصد شادی و موفقیت افراد، نشأت گرفته از کیفیت روابط و تعاملات آنها با دیگران می باشد. به عبارت دیگر، یکی از عامل های مؤثر در فاصله گرفتن یا جذب شدن دیگران، ریشه در شخصیت فرد دارد. بر همین اساس، برخورداری از شخصیت قوی و بالغ، از خصوصیات افراد پخته محسوب می شود.

بدون تردید، مسئولیت پذیری، یکی از مهم ترین خصوصیات افراد پخته و بالغ به شمار می آید. مسئولیت پذیری از خصوصیات اکتسابی انسان ها محسوب شده که در زمره مهارت های شخصی و فردی قرار دارد. از طرف دیگر، این خصوصیت از بدو تولد در نهان فرد وجود نداشته، بلکه به تدریج و به واسطه رشد و به دست آوردن تجربیات مختلف از طریق مدرسه، دوستان و نهاد خانواده، گسترش پیدا می کند. بنابراین در پرتو آموزش و تمرین، مهارت مسئولیت پذیری رشد و توسعه می یابد.چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

ناگفته نماند که تعهد کامل در انجام کارها و قبول نتایج و پیامدهای آن، معنای مسئولیت پذیری را به ذهن متبادر می سازد. کنترل و مدیریت احساسات، از دیگر خصوصیات افراد پخته محسوب می شود. شایان ذکر است که کنترل احساسات به معنای نشان ندادن و سرکوب عواطف نبوده، بلکه فراگیری و مسلط شدن بر مهارت هایی مانند کنترل خشم را گوشزد می نماید. چراکه عدم کنترل احساسات منفی و پرخاشگرانه، روابط اجتماعی، شخصی و امور دیگر زندگی فرد را بشدت تحت شعاع قرار می دهد.

از دیگر خصوصیات افراد پخته می توان به استفاده بهینه از فرصت ها و موقعیت های پیش رو، اشاره نمود. بدون اغراق، هر فرد در مسیر زندگی خود با فرصت های مختلفی مواجه می شود که با استفاده منطقی و عقلانی از این فرصت ها می تواند به کمال و موفقیت شخصی دست پیدا کند. بنابراین افراد پخته و بالغ علاوه بر از دست ندادن این فرصت ها، با استفاده از تجربیات دیگران، بهترین تصمیم ها را برای خود رقم می زنند.

بخشنده بودن، از بارزترین خصوصیات افراد پخته به شمار می آید. بخشنده بودن هرگز به معنای صرف هزینه های گزاف مالی نبوده، بلکه استفاده از پارامترهایی نظیر شغل، حرفه و زمان در جهت کمک و مساعدت به دیگران می باشد. خودشناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف خود نیز در زمره خصوصیات افراد پخته به حساب می آید.

بر این اساس، افراد بالغ ضمن شناخت ویژگی ها و عادات اخلاقی، درصدد کاهش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بر می آیند. این امر در بهبود بخشیدن به رفتار و رشد و پیشرفت فرد کمک شایانی می نماید. از دیگر خصوصیات افراد پخته، می توان صبور بودن و شکیبایی را عنوان نمود. افراد بالغ عموماً افرادی صبور و بردبار بوده که با تمرین و آموزش این مهارت را در خود تقویت نموده اند. صبر و بردباری به عنوان مهارتی آموختنی، در مسیر زندگی افراد و به منظور رسیدن به موفقیت و کامیابی تاثیر بسزایی برجای می گذارد. برای دستیابی به موفقیت و احساس رضایت در زندگی باید مسیر را آهسته و پیوسته طی نمود. ملاقات با افراد و فرهنگ های جدید و شرکت در فعالیت های اجتماعی، از دیگر خصوصیات افراد پخته تلقی می شود.

مطالعه داشتن روزانه و مستمر با خصوصیات افراد پخته عجین شده است. به طور کلی، با خواندن مجلات و کتاب های تازه، دید و افق تازه ای در پیش چشم افراد قرار می گیرد. مضاف بر این، در پرتو مطالعه مستمر داشتن علاوه بر توسعه و گسترش دایره لغات افراد، بررسی اتفاقات محیط پیرامون از دیگر جنبه ها امکان پذیر می شود. برای برخورداری از شخصیتی پخته، بالغ و قوی، مطالعه داشتن راهکار مثمر ثمر و مفیدی تلقی می گردد. مثبت گرایی از دیگر ویژگی ها و خصوصیات افراد پخته به شمار می رود. خوش بین بودن و با دید مثبت به مسائل نگریستن، در کنار آمدن و حل و فصل مسائل مختلف، از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

نگارنده: سپیده حسینی فرد

جهت مشاوره در مورد «افراد پخته و خصوصیات آنها چگونه است؟» و تعیین وقت مشاوره حضوری با شماره های زیر تماس بفرمایید:

22618473 021

22623587 021

سایت مرکز مشاوره فکر بکر با هدف گسترش دانش عمومی و تخصصی جامعه در زمینه انواع مشاوره روانشناسی، خانواده و زوجین، کودک و سبک زندگی و موفقیت کار خود را آغاز نموده است. در این راستا تمام سعی متخصصین و دکتر روانشناس ما بر روی مطالعه و یافتن جدیدترین دستاوردها و تحقیقات به روز روانشناسی و متعاقبا حل مشکلات اجتماعی و خانوادگی هم میهنان ارجمند است.

در مجموعه فکر بکر علاوه بر ارائه مقالات، تصویرنماها و ویدیوهای مرتبط با علم روانشناسی، به معرفی مراکز معتبر مشاوره پرداخته می شود و کانال های برقراری ارتباط سریع و ساده با یک مرکز مشاوره معتبر و مناسب برای شما فراهم شده است. در کنار تمام موارد فوق امکان انجام انواع تست های روانشناسی بصورت کاملا آنلاین و تخصصی در سایت برای استفاده شما بازدید کننده محترم وجود دارد. با امید به اینکه بتوانیم قدمی هر چند کوچک در راستای بهبود حال مردم عزیز کشورمان و در نتیجه پیشرفت ایران سرفراز داشته برداریم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

چاپ صفحه

انتشار: 02 اردیبهشت 99

زمان مطالعه: 11 دقیقه

دسته بندی ها: رشد و توسعه فردی

هیچ نظر

چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

نام، ایمیل و وبسایت من را برای دفعه بعد در مرورگر ذخیره کنید.



چگونه يک فرد بالغ و کامل باشيم

فاکتورهای اجتماعی
1- مسئولیت پذیری
اساس شخصیت و درستی، مسئولیت پذیری می باشد. بدون هیچ عذر و بهانه ای یاد بگیرید که مسئولیت کارهایی را که انجام می دهید به عهده بگیرید. همانطور که تحسین و تمجید را قبول می کنید باید گله و شکایت را نیز بپذیرید. برای پی آمد تصمیم های خود آماده باشید و سعی کنید تصمیمات درستی اتخاذ کنید، چرا که قبول مسئولیت کار دشواری است. به عنوان مثال می توانید کارهایی را که به طور بالقوه خطرناک هستند، مثل: رانندگی بیشتر از سرعت مجاز و یا رانندگی بعد از مصرف الکل را انجام ندهید.
2- احساسات خود را کنترل کنید
عدم توانایی در کنترل احساس می تواند هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی لطمات جبران ناپذیری را به شما وارد آورد. « بیا تو نت . آی آر » نباید به طور کلی احساستان را بکشید بلکه باید آنها را از طریق یکسری رفتار و گفتار موجه بروز دهید. به عنوان نمونه اگر کسی از زور عصبانیت دست خود را بر روی شما بلند کند، نباید سریعا عکس العمل مشابهی انجام دهید. اگر بتوانید همچنان خونسردی خود را حفظ کنید همه شما را به عنوان آدم خوبه داستان می شناسند.
3- بخشنده باشید
موفقیت شما به کمک هایی بستگی دارد که در میان راه از دیگران دریافت می کنید. بدون هیچ چشم داشتی به دیگران کمک کنید. اگر توان مالی شما اجازه می دهد میتوانید هزینه ای را نیز به خیریه ها و سایر موسسات این چنینی اختصاص دهید. اگر دست شما از نظر مالی باز نیست می توانید از وقت خود استفاده کرده و به آموزش بچه های بی سرپرست بپردازید.
4- وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید
صله رحم را از یاد نبرید. اگر نمی توانید همیشه به دیدنشان بروید، حداقل ارتباط تلفنی را قطع نکنید. این امر برای دوستانتان نیز صدق می کند. « بیا تو نت . آی آر » اگر سرتان خیلی شلوغ است، سعی کنید حداقل آخر هفته را با آنها بگذرانید. می توانید یک نوشیدنی با هم میل کنید و یا یک دست بيليارد بازی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که شما قبل از اینکه با خانمتان آشنا بشوید، دوستان و خانواده در زندگی شما وجود داشتند.
خود را بشناسید
5- ضعف های شخصیتی خود را از بین ببرید
هر کدام از ما عیب و ایرادهایی در شخصیت خود دارد. در شناخت عادات، ویژگی های اخلاقی و به طور کلی شخصیتتان تلاش کنید. به نظرات دوستان و اقوام در مورد صفات اخلاقی خودتان گوش کنید. ضعف های خود را به تدریج از بین ببرید و نقاط قوت خود را تقویت کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه کاری با مشکل مواجه هستید سعی کنید هر روز بیش از روز قبل بر روی مسائل کاری تمرکز کنید.
6- متوجه رفتار خود باشید
رفتار و گفتار شما در قبال دیگران تعیین کننده برخورد آنها درقبال شما می باشد. شما یک تابلوی تبلیغاتی متحرک هستید که توجه همه را به خود جلب می کنید، پس بهتر است اخلاق خوب خود را به نمایش بگذارید. « بیا تو نت . آی آر » اگر این کار را نکنید مردم از شما خوششان نمی آید، شما را استخدام نمی کنند و با شما قرار ملاقات نمی گذارند. کارهای خوبی را که از والدین خود در کودکی آموخته اید در زندگی نیز به اجرا در آورید.
7- کار خودتان را انجام دهید
کاری که تصور می کنید برایتان مناسب است انجام دهید نه کاری که دیگران فکر میکنند انجام آن برایتان لازم است. به عبارت دیگر در پی رسیدن به خوشی و سعادت باشید. هیچ گاه خودتان را با کسی مقایسه نکنید، به ویژه در مورد مسائل مالی برای اینکه ممکن است احساس نارضایتی کنید. کارهایی که همیشه آرزوی انجام دادن آنها را داشته اید اما هیچ وقت انجام نداده اید را شروع کنید.
8- درستکار باشید
یک فرد درستکار همیشه برای اصول اخلاقی ارزش بیشتری نسبت به لذات و سودهای شخصی قائل است. کارمندان، همکاران، و خانم ها برای افراد درستکار ارزش بسیار زیادی قائل هستند. « بیا تو نت . آی آر » روی حرف خود بایستید و کاری را که فکر می کنید درست است، انجام دهید.
دیدگاه خود را مشخص کنید
9- با اهدافتان روبرو شوید
افراد موفق از روسای شرکتها گرفته تا ورزشکاران همه و همه دارای یک عادت ویژه هستند: هدفمندی و تلاش برای رسیدن به مقصود. بدون داشتن هدف و نقشه مناسب برای رسیدن به آن زندگی شما عادی شده و شادی و موفقیت ناچیزی را میتوانید به دست آورید. برای خود اهداف روزانه، هفتگی، و ماهیانه تعیین کنید، سپس راه مناسب برای هر یک را طرح ریزی کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار بندید و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوهای نهایی خود بهره بگیرید.
10- عادات بد خود را ترک کنید
هر یک از ما به طور متفاوت دارای عادات بدی هستیم. دیر یا زود پی آمدهای منفی آن متوجه ما خواهند شد. با خودتان عهد ببندید که رفتار بد خود را کاهش داده و یا به طور کلی از میان می برید. « بیا تو نت . آی آر » به عنوان نمونه یکی از عادات بد خود مثل قسم دروغ خوردن و یا تاخیر داشتن را انتخاب کنید و بعد به دوستان و خانواده خود بگویید که می خواهید چنین عادتی را برای همیشه از زندگی خود بیرون کنید. اگر آنها به عنوان یک مراقب در کنار شما باشند تمایل شما نسبت به انجام این کار افزایش پیدا خواهد کرد.
11- روحیه جوان و شاداب داشته باشید
به خاطر داشته باشید که سن شما به آن اندازه ای است که خودتان می خواهید. یک شیوه شاداب و جوان پسند را در زندگی پیش بگیرید تا بدن و ذهن شما همواره به تحرک وا داشته شوند. در حالی که خودتان احساس جوانی می کنید پس چه اشکالی وجود دارد که با یک خانم يا آقای جوان هم نامزد کنید؟
12- از موقعیت های خود استفاده کنید
فرصت های بیشماری در زندگی هر فردی وجود دارد، اما سود بردن از آنها کار ساده ای نبوده و دارای ریسک بالایی می باشد. اما باید توجه داشته باشید که هیچ کار بزرگی بی خطر نمی باشد. « بیا تو نت . آی آر » چه این موقعیت را داشته باشید که برای خودتان شغلی راه بیندازید، چه با دختر خانمی یا آقا پسري که به هیچ وجه در سطح شما نیست، قرار ملاقات بگذارید، به خودتان مطمئن باشید و تا تنور داغ است نان را بچسبانید. کاری نکنید که بعدا موجبات پشیمانی شما را فراهم آورد.
13- تمرین بردباری
صبر و پافشاری شما را به سمت کامیابی و موفقیت رهنمون می سازند. بیشتر انسان های بزرگ بیشتر از اینکه موفق شده باشند در زندگی خود با شکست مواجه میشدند. زمانی که بی حوصله می شوید باید یاد بگیرید که خونسردی خود را حفظ کرده و آرام باشید. برای اینکه قدری شکیبایی خود را تقویت کنید می توانید پرستاری کودک یکی از دوستان و یا آشنایان خود را برای مدت زمان کوتاهی به عهده بگیرید.
یک مرد همه جانبه
14- علایق خود را متنوع سازید
یک سرگرمی جدید برای خودتان پیدا کنید تا افق های جدید را بر روی خود باز کنید. با یاد گیری ورزش ها و مهارت های جدید خود را به چالش وادار کنید. یکی از کارهایی که می توانید در این خصوص انجام دهید، یادگیری یک زبان جدید می باشد. « بیا تو نت . آی آر » زمانی این کار با موفقیت انجام شد؛ به عنوان پاداش، سفر تفریحی به کشوری که زبان آنرا یاد گرفته اید را به خودتان هدیه دهید تا پیشرفت خود را محک بزنید.
15- ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید
مطالعه یکی از راه های مناسب برای افزایش اطلاعات و دایره لغات شما می باشد. روزی یک ساعت هم که شده تلویزیون را خاموش کرده و در عوض شروع به خواند یک کتاب کنید. بیشتر سعی کنید کتاب های الهامی در مورد ارتقای شخصیتی و یا زمینه شغلی دلخواهتان را مطالعه کنید. حتی می توانید کتاب های سرگرم کننده را به صورت تفریحی مطالعه کنید.
16- ورزش کنید
ورزش یکی از راههایی است که از شما فرد سالم تر و جوان تری می سازد. آنقدر که کار شما ارزش دارد مدت زمانی که مشغول به انجام آن هستید مهم نیست. « بیا تو نت . آی آر » با خودتان تعهد کنید که در برنامه روزانه خود مقداری فعالیت فیزیکی بگنجانید.
17- یک حیوان خانگی بگیرید
داشتن حیوان خانگی تا حد زیادی استرس و فشار را کاهش داده و درصد خوشحالی را نیز افزایش می دهد. این کار شما را برای ازدواج و بچه دار شدن آماده می سازد.
عاقل باش جوان!
همچنان که به مسیر خود در راه رسیدن به یک فرد کامل ادامه می دهید، به خاطر داشته باشید که طرز تفکر مثبت همیشه به عنوان اساسی ترین فاکتور شناخته میشود. دید مثبت ذهنی نسبت به هر چیز در زندگی به شما اجازه می دهد در جایی که دیگران شکست خوردند، به پیروزی دست پیدا کنید.
بدون توجه به اینکه شرایط تا چه حد دشوار است اگر نقطه نظر مثبتی داشته باشید و این کار را ادامه دهید، همیشه راهی برای پیروزی در مقابلتان باز خواهد شد.

آگاهی و شناخت نسبت به خود و درک وضعیت‌مان نسبت به اطرافیان ازجمله مهارت‌هایی است که باید از سوی همه افراد دانسته شود. این آموزش‌ها کمک می‌کند افراد در موقعیت‌های مختلف عکس‌العملی مناسب نشان داده و ضمن جلوگیری از بروز تنش در روابط، حال بهتری را نصیب خود و دیگران کنند.

دکتر سعید بهزادی‌فرد روانشناس و مدرس کارگاه مهارت های ارتباطی که چندی پیش در محل صندوق ها از سوی معاونت منابع انسانی برای کارکنان برگزار شد،  در ابتدا سخنان خود را با اشاره به چهار واژه اصلی در علم روانشناسی آغاز کرد. وی گفت: شناخت یا آگاهی نسبت به پدیده‌ها مزیت انسان نسبت به دیگر موجودات است. شناخت یا بینش انسان در پدیده‌ها متنوع است و هرروز دستخوش تغییر می‌شود ازاین‌رو می‌توان گفت شناخت گام اول برای دخل و تصرف در دنیای مادی است.

دومین مساله مهم در روان‌شناسی، واقعیت است چراکه آدمی در زندگی با واقعیات فراوانی سروکار دارد که راه برخورد با آن‌ها بسیار مهم است. سومین مساله مسئولیت است که انسان باید در برابر مسائل پاسخگو باشد و آخرین مورد مساله رشد است. رشد یک نقطه نیست، بلکه مسیری است که همگان در طول حیات طی می‌کنند. ما انسان‌ها می‌توانیم در مسیر رشد روزبه‌روز حال خود را بهتر و بهتر کنیم.

وی در ادامه اصیل‌ترین منبع شناخت را علم معرفی کرد و گفت: ما باید مراقب منابع اطلاعاتی خود باشیم و اطلاعات را از منابع موثقی دریافت کنیم. بسیار پیش‌آمده که ما اطلاعات‌مان را از گفت‌وگوهای دوستانه یا اینترنت برداشت کنیم درحالی‌که خیلی ازآنچه در محافل گفته می‌شود پایه علمی ندارد. واژه «می‌گویند» که گاه در پاسخ سؤال از منابع اطلاعاتی‌مان می‌گوییم، با عقلانیت در تضاد است، چراکه تجربه فردی معیاری برای دانش محسوب نمی‌شود.

چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

تحلیل رفتار متقابل

دکتر بهزادی‌فرد در ادامه با معرفی اریک‌برن روانشناس کانادایی درباره  نظریات وی سخن گفت.

وی افزود: تحلیل رفتار متقابل یک تئوری روان‌شناسی است که توسط اریک برن در سال ۱۹۵۰ میلادی ارائه شد و به لحاظ کاربرد آن در رفع مشکلات احساسی و رفتاری، موردقبول جامعه روان‌شناسی قرارگرفته است. این نظریات به‌تدریج در زمینه‌های مشاوره، روان‌کاوی، گروه‌درمانی، مدیریت، جامعه‌شناسی، توسعه‌سازمانی و آموزش ارائه‌شده و گسترش پیداکرده است. ابهام و پیچیدگی در مفاهیم، تخصصی بودن و زمان طولانی درمان در دیگر روش‌های روان‌درمانی باعث شد تا تحلیل رفتار متقابل با مفاهیم اساسی و واژه‌های ساده سریعاً جایگزین روش‌های روان‌درمانی قدیمی شود. به همین جهت تحلیل رفتار متقابل عمومیت یافت و هر جا که انسان‌ها حضورداشته و با یکدیگر ایجاد رابطه می‌نمودند کاربرد عملی پیدا کرد و ابزاری برای تغییر و حل مشکلات قرارگرفت.

 تحلیل رفتار، یک مکتب علمی کاربردی است که در آن از به کار بردن مفاهیم پیچیده اجتناب شده است و نظریات آن به صورتی مطرح‌شده‌اند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را مشاهده و تجربه کرد.

اریک برن با فهمیدن اینکه شخصیت انسان از سه حالت «خودآگاه» تشکیل‌شده رفتارهای پیچیده بین انسان‌ها را قابل‌فهم کرد. هر حالت «خودآگاه» یک مجموعه کامل از احساسات و فکرها و رفتارهایی است که ما با استفاده از آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. درواقع افراد در موقعیت‌های گوناگون رفتارهای مختلفی از خود بروز می‌دهند و تحلیل ساختار شخصیت به معنی بررسی ساختار حالات شخصیت و رفتار انسان است که به‌صورت رفتاری و احساسی بروز می‌نماید. سه حالت «خودآگاه» والد و بالغ و کودک و فعل‌وانفعال بین آن‌ها پایه نظریه تحلیل رفتار متقابل را تشکیل می‌دهند. این مفهوم‌ها به خیلی از زمینه‌های مشاوره روان‌درمانی و تحصیل راه پیداکرده‌اند.

والد

قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که به دلیل تقلید ناخودآگاه از کارهایی که پدر و مادر انجام می‌دادند یا برداشت ما از رفتار آن‌هاست رفتارهایی مانند نصیحت کردن، سرزنش کردن، حمایت کردن، انتقاد کردن ازجمله رفتارهای بازتابی این بخش هست. والد از دو قسمت والد کنترل‌کننده (مثبت و منفی) و والد حمایتگر مهربان (مثبت و منفی) تشکیل‌شده ‌است. حالتی است که نمایانگر رفتار فرد به همان صورتی که پدر و مادرش رفتار می‌کردند. در سال‌های اولیه کودکی بایدونبایدهای زیادی از طرف والدین به کودکان تحمیل‌شده یا یاد داده می‌شود. این مجموعه عظیم از وقایع خارجی و تحمیلی غیرقابل سؤال در حالت من والد کودک ثبت می‌شود و در آینده بخشی از شخصیت فرد را تشکیل می‌دهد. این بخش از شخصیت با دستورالعمل‌های زندگی و بایدونبایدهای آن، قانون‌مداری، مسئولیت‌پذیری و عادت‌ها سروکار دارد. وقتی فردی بدون توجه به احساسات و عواطف، یا بدون توجه به تعقل و منطق به امری مبادرت می‌کند و یا صحبت می‌کند و یا دیگران را مجبور به انجام چنین اموری می‌کند از این بخش شخصیت خود استفاده می‌کند.

بالغ

بخشی از شخصیت است که رفتارهای «این مکانی-این زمانی» را شامل می‌شود. مثلاً ما در هنگام رانندگی، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنیم یعنی شرایط زمان و مکان را دریافت کرده و بر اساس آن تصمیم به درست رانندگی کردن گرفته‌ایم. بالغ همان بخشی از افکار، رفتار و احساسات انسان است که شبیه پردازش کامپیوتری است و پاسخ ما به اتفاقات حال حاضر است. تقویت بالغ یکی از اهداف تحلیل رفتار متقابل است. ویژگی دیگر «بالغ» استفاده از تمام توانمندی‌های فرد برای حل مسائل است. بالغ همان نیروی درونی هر فردی است که از آن تحت عنوان عقل و منطق یاد می‌شود.

کودک

قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که تکرار دوران کودکی است. درواقع این حالت نمادی از بعد شخصیت کودک در درون هر فرد هست که رفتارهای عجولانه و غیرمنطقی از خود بروز می‌دهد. همچنین این بخش شخصیت، خود از سه الگوی رفتاری متفاوت مهر طلب، آزارگر و قربانی تشکیل‌شده ‌است. مثلاً کسی که نتیجه خوبی در کارش می‌گیرد با یک لبخند درخشان پاسخ می‌دهد. کودک به چند قسمت از قبیل طبیعی، منزوی، تربیت‌شده و پرخاشگر تقسیم می‌شود. کودک هرگز از لذت‌جویی سیر نمی‌شود، آینده را نمی‌بیند، خواسته‌اش را به تأخیر نمی‌اندازد، سرزندگی و هیجان، سیر کردن در تخیلات، لذت‌طلبی، لجبازی، دمدمی بودن، خلاقیت، کنجکاوی، علاقه به دانستن، اصرار به تجربه کردن و احساس کردن ازجمله خصوصیات حالت من کودک است. این بخش از شخصیت، فرد را وامی‌دارد که هر چیزی را شخصاً خودش تجربه کند. اصلاً خویشتن‌دار نیست و به عواقب احتمالی رفتارش توجهی ندارد. تمایلی به رعایت قیود اجتماعی، عرف، قانون، تعقل و… ندارد.

رفتارهای متقابل (تراکنش)

تراکنش‌ها (رفتارهای متقابل) به کنش‌های انسانی گفته می‌شوند که در پی آن‌ها از طرف مقابل انتظار پاسخ می‌رود. مثلاً سلام کردن، یا دراز کردن دست برای دست دادن یک تراکنش است، چون‌که از طرف انتظار پاسخ می‌رود. این پاسخ بستگی به حالت «خود» طرف متقابل دارد. در این مورد خاص -یعنی سلام کردن- پاسخ فرد می‌تواند از یک جواب سلام کوتاه تا یک احوال‌پرسی گرم و درازمدت متغیر باشد.

در تحلیل رفتارهای متقابل با تشخیص این‌که فرد با کدام حالت «خود» با دیگری رفتار می‌کند می‌توان رفتارهای بعدی او را پیش‌بینی کرد. با به صحنه آگاه آوردن این تشخیص می‌توان کیفیت و تأثیر ارتباطات افراد را بهبود داد.

ویژگی‌های هر تیپ شخصیتی

تیپ شخصیتی یا نفسانی افراد با یکدیگر متفاوت است؛ اما معمولاً در درون یک سیستم یکپارچه شخصیت هر یک از ما، سه تیپ شخصیتی یا نفسانی وجود دارد؛ که بر اساس این‌که چه شرایطی را تجربه می‌کنیم و این شرایط چه تأثیری و چه احساسی را در ما برانگیخته می‌کند هر یک از این تیپ‌های شخصیتی ممکن است فعال شود. درواقع این سه تیپ شخصیتی سه شیوه مختلف از افکار، احساس و رفتار ماست. زمانی که رفتار و احساس و افکارمان شبیه به دوران کودکی‌مان است و مانند کودکی خود هستیم در حالت شخصیتی (کودک) به سر می‌بریم. زمانی که همچون والدینمان فکر و یا رفتار می‌کنیم و احساس‌مان شبیه والدین‌مان است در حالت شخصیتی (والد) هستیم و زمانی که رفتار ما پاسخی صریح و مستقیم به شرایط پیرامون و وضیعت این‌زمانی، این مکانی در رابطه با آنچه در حال حاضر در اطراف‌مان در حال وقوع است باشد در حالت شخصیت (بالغ) به سر می‌بریم.

اریک برن معتقد است رفتارهای ناسالم نتیجه تصمیمات محدودکننده‌ای است که در کودکی به دلیل علاقه به زنده ماندن گرفته‌شده‌اند. این تصمیمات در چیزی که برن آن را پیش‌نویس (یک نقشه از قبل کشیده شده برای اینکه زندگی چگونه زندگی شود) می‌نامد به اوج می‌رسند. عوض کردن پیش‌نویس زندگی هدف روان‌درمانی مبتنی بر نظریه تحلیل رفتار متقابل است. برن معتقد بود هر خانواده‌ای الگوی منحصربه‌فرد خود را دارد که نسل به نسل از طریق یادگیری منتقل می‌شود. به این معنا که هر فرد با الگویی که از خانواده خود می‌آموزد در شرایط و موقعیت‌های مختلف، واکنش نشان می‌دهد.

برای مشاهده تصاویر کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی اینجا کلیک کنید. 

تمامی حقوق این سایت برای صندوق بازنشستگی صنعت نفت محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

منبع تصویر، Getty Images

در حالیکه شخصیت ما مدام در حال تغییر است، نسبت به کسانی که دور و برمان هستند نیز تغییر می‌کند

“آقای رییس جمهور، می‌خواهم مسئله‌ای را مطرح کنم که فکر می‌کنم دو سه هفته است آن بیرون کمین کرده و به ویژه بر امنیت ملی سایه افکنده است … ”

این‌ سوال را روزنامه‌نگاری به نام هنری ترویت پرسید در حالی که رونالد ریگان را با یک نگاه خیره جدی و ثابت میخکوب کرده بود. اکتبر ۱۹۸۴ بود و ریگان در حال مناظره انتخاباتی و مبارزه برای ماندن بر مسند ریاست جمهوری برای دوره دوم. او چند هفته پیش از آن در مقابل رقیب اصلی خود ضعیف عمل کرده بود و حالا زمزمه‌هایی مطرح بود که در سن ۷۳ سالگی برای این شغل خیلی مسن است.

گذشته از همه این‌ها، ریگان در همان زمان مسن‌ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا بود. پیش از او و در زمان بحران موشکی کوبا، جان‌. اف. کندی چندین روز متوالی را بدون خواب سپری کرده بود. ترویت روزنامه‌نگار می‌خواست بداند که آیا ریگان هیچ گونه تردیدی دارد که می‌تواند در چنین شرایطی کار کند؟ چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

ریگان در حالی که جلوی لبخند خود را گرفته بود پاسخ داد: “به هیچ وجه آقای ترویت، و همچنین می‌خواهم بدانید که من سن و سال را به مسئله این کارزار انتخاباتی تبدیل نخواهم کرد. من از جوانی و بی‌تجربگی رقیب خود برای اهداف سیاسی سوء‌استفاده نمی‌کنم.”

پاسخ ریگان خنده پر سر و صدا و تشویق جمعیت را به دنبال داشت و به پیروزی او با اکثریت بالا در انتخابات منتهی شد.

منبع تصویر، Getty Images

وقتی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۴ برای دوره دوم ریاست‌جمهوری وارد کارزار انتخابات شد، مسن‌ترین رییس‌جمهور تاریخ ایالات متحده تا آن زمان بود

با این حال، در پاسخ کنایه‌آمیز ریگان حقیقتی بیش از آنچه او می‌دانست نهفته بود. نه تنها تجربه به عنوان برگ برنده در سمت او بود، بلکه همچنین یک “شخصیت جاافتاده” داشت.

همه ما با تغییرات جسمی که بالا رفتن سن به همراه دارد آشنا هستیم: پوست بدن خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد، لثه‌ها تحلیل می‌روند، بینی ما بزرگ می‌شود، موهای بدن در جاهایی غیرعادی جوانه می‌زند در حالی که در جاهای دیگر به طور کامل ناپدید می‌شود و آن چند سانتی‌متر ارزشمند قدمان که به آن دلبسته بودیم شروع به غیب شدن می‌کند.

حالا پس از دهه‌ها پژوهش بر روی آثار سالمندی، دانشمندان از یک تغییر دیگر رازآلودتر پرده بر می‌دارند. رنه موتوس، روانشناس دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: “نتیجه دقیقا این است که ما برای همه عمرمان همان آدم یکسانی نیستیم.”

بیشتر ما دوست داریم فکر کنیم که شخصیت ما در طول زندگی نسبتا ثابت است. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اینگونه نیست. خصوصیات ما همیشه تغییر می‌کند و تا وقتی که به دهه ۷۰ و ۸۰ زندگی برسیم دگرگونی‌های قابل توجهی را از سر گذرانده‌ایم. در حالی که عادت کرده‌ایم که سالمندی را از دیدگاه زوال و انحطاط بیان کنیم، تغییر و تبدیل تدریجی شخصیت ما فرازهای غافلگیرکننده‌ای دارد.

ما با بالا رفتن سن باوجدان‌تر و همدل‌تر می‌شویم و کمتر عصبی خواهیم بود. همچنین آنچه در روانشناسی به نام “صفات تاریک” شخصیت شناخته می‌شود- یعنی ماکیاولیسم، خودشیفتگی و روان‌آزاری- کاهش می‌یابد و به همراه این صفات، خطر رفتارهای ضداجتماعی مانند ارتکاب جرم و سوءمصرف مواد پایین می‌آید.

این پژوهش‌ نشان می‌دهد که ما به افرادی نوع‌دوست‌تر و قابل‌اعتمادتر تبدیل می‌شویم. اراده ما بیشتر می‌شود و حس شوخ‌طبعی بهتری پیدا خواهیم کرد. در نهایت، افراد سالمند کنترل بیشتری روی عواطف خود دارند. همه این‌ها شاید در مجموع برنده باشد و نشان می‌دهد که کلیشه رایج از افراد سالمند به عنوان اخمو و بدعنق نیاز به بازنگری دارد.

درست برخلاف چیزی که کارشناسان سال‌ها تصور می‌کردند که شخصیت ما در کودکی یا در حدود ۳۰سالگی ثبات می‌یابد، به نظر می‌رسد که شخصیت ما سیال و انعطاف‌پذیر است. به گفته موتوس “افراد خوش‌اخلاق‌تر و از لحاظ اجتماعی سازگارتر می‌شوند. آنها بیشتر قادر خواهند بود که میان خواسته‌های خودشان از زندگی و نیازهای اجتماعی تعادل ایجاد کنند. “

روانشناسان فرآیند تغییر همراه با سالمندی را “بلوغ شخصیت” می‌نامند. این یک تغییر تدریجی و نامحسوس است که از دوران نوجوانی ما شروع می‌شود و دست‌کم تا دهه هشتم زندگی ما بر روی این سیاره ادامه دارد. جالب توجه است که این تغییر جهانشمول به نظر می‌رسد و در همه فرهنگ‌های بشری از گواتمالا تا هندوستان مشاهده شده است.

رودیکا دیمین، روانشناس اجتماعی از دانشگاه هیوستون می‌گوید: “به طور کلی بحث‌برانگیز است که این تغییرات شخصیتی را قضاوت ارزشی کنیم. اما شواهدی داریم که این تغییرات سودمند هستند. ” برای مثال ثبات عاطفی پایین با مسائل سلامت روان، نرخ بالای مرگ و میر و طلاق مرتبط است. درضمن خانم دیمین توضیح می‌دهد که شریک زندگی فردی که باوجدان‌تر است احتمالا خوشحال‌تر خواهد بود، چرا که احتمال بیشتری وجود دارد که ظرف‌ها را سر موقع بشوید یا احتمال کمتری دارد که خیانت کند.

معقول است اگر فکر کنیم این فرآیند تغییر پیوسته، مفهوم شخصیت را نسبتا بی‌معنا می‌کند. اما این کاملا درست نیست. برای اینکه تغییر شخصیت دو جنبه دارد: تغییرات میانگین و تغییرات نسبی. آن طور که معلوم است، در حالیکه شخصیت ما با سالمندی به سمت مشخصی تغییر می‌کند، اینکه در مقایسه با دیگر افراد در گروه سنی یکسان چه شخصیتی داریم، نسبتا ثابت باقی می‌ماند.

برای مثال سطح عصبی بودن یک فرد به طور کلی پایین می‌رود، اما فردی که در یازده‌سالگی عصبی‌ترین فرد گروه همسالان خود بوده است احتمالا در ۸۱ سالگی هم عصبی‌ترین فرد همان گروه از همسالان باقی خواهد ماند. این رتبه‌بندی‌ها بادوام‌ترین ویژگی‌های ما هستند و ما را از دیگر افراد متمایز می‌کنند.

رودیکا دیمین می گوید: “یک هسته مرکزی از اینکه ما کیستیم وجود دارد به این معنی که به طور نسبی جایگاه خود نسبت به دیگران را حفظ می‌کنیم. اما نسبت به خودمان، شخصیت ما مانند سنگ‌نبشته نیست و می‌توانیم تغییر کنیم. “

این تغییر شخصیت چگونه رخ می دهد؟ به گفته موتوس “این بحث بزرگی در حوزه روانشناسی است. “

به این دلیل که بلوغ شخصیت جهانشمول است، برخی دانشمندان فکر می‌کنند که فراتر از پیامدهای جانبی و تصادفی مانند این باشد که افراد سالمند فرصت بیشتری برای آموختن قواعد داشته‌اند. آن گونه که شخصیت ما عوض می‌شود ممکن است به طور ژنتیکی برنامه‌ریزی شده باشد و حتی شاید به دست نیروهای تکاملی شکل گرفته باشد.

از سوی دیگر، برخی فکر می‌کنند که بخشی از شخصیت ما بر اثر عوامل ژنتیک ساخته شده و پس از آن براثر فشارهای اجتماعی در طول زندگی ما شکل می‌گیرد. برای مثال، پژوهشی از ویبکه بلیدورن، روانشناس شخصیت از دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، نشان می‌دهد در فرهنگ‌هایی که از افراد انتظار می‌رود سریع‌تر بزرگ شوند، ازدواج و شروع به کار کنند و مسئولیت‌های بزرگسالانه داشته باشند، شخصیت آنها در سن پایین‌تر بالغ می‌شود.

خانم دیمین می‌گوید: “افراد به نوعی مجبور به تغییر رفتار در طول زمان هستند تا مسئولیت‌پذیرتر شوند. شخصیت ما تغییر می‌کند تا به ما کمک کند که چالش‌های زندگی را تحمل کنیم. “

اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی به سن خیلی بالا برسیم؟

منبع تصویر، Getty Images

آنهایی که کنترل نفس بالاتری دارند به احتمال زیاد در زمان سالمندی افراد سالم‌تری خواهند بود

دو روش ممکن برای مطالعه این موضوع وجود دارد که چگونه در طول زندگی تغییر می‌کنیم. روش اول انتخاب یک گروه بزرگ از افرادی در سنین مختلف و بررسی این است که شخصیت آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارد. یک مشکل این استراتژی آن است که خیلی راحت ممکن است ویژگی‌های رفتاری نسلی که بر اثر فرهنگ یک دوره خاص تاریخی شکل گرفته است – مانند مبادی آداب بودن – را با تغییرات شخصیت در حین سالمندی اشتباه بگیریم.

روش جایگزین انتخاب یک گروه از افراد و دنبال کردن آن‌ها در طول زمان است.

این دقیقا چیزی است که در مورد “همگروه‌ متولدین لودین” اتفاق افتاده است. گروه‌هایی از افراد همسن تحت مطالعه از منطقه لودین در اسکاتلند که ویژگی‌های شخصیتی و هوش آنها در ژوئن ۱۹۳۲ یا ژوئن ۱۹۴۷ وقتی هنوز در سن مدرسه یعنی یازده ساله بوده‌اند، بررسی شده است. رنه موتوس همراه با همکارانش در دانشگاه ادینبورگ ردپای صدها نفر از این گروه را در دهه ۷۰ یا ۸۰ زندگی‌شان گرفتند و پس از سال‌ها دقیقا همان آزمون‌های تحقیق اولیه را در مقابل آنها قرار دادند.

موتوس می‌گوید: “به این دلیل که ما دو همگروه مختلف از این افراد داشتیم و هر دو گروه در دو موقعیت پیش‌تر از آن مورد آزمون قرار گرفته بودند، قادر بودیم که هر دو استراتژی را همزمان به کار ببریم. “این خوش اقبالی بود، چرا که نتایج این تحقیق به طور قابل توجهی برای آن دو نسل متفاوت از آب در آمد.

در حالی که در مجموع شخصیت افراد گروه جوان‌تر (که حالا حدودا ۷۰ ساله بودند) کم و بیش ثابت باقی مانده بود، ویژگی‌های شخصیتی گروه مسن‌تر(که بیش از ۸۰ سال داشتند) شروع به تغییرکرده بود. آنها به طور میانگین به افرادی با گشودگی و برونگرایی کمتر تبدیل شده‌اند که همچنین کمتر همدل و باوجدان هستند. تغییرات سودمندی که در طول زندگی آنها رخ داده‌ شروع به تغییر جهت کرده است.

موتوس می‌گوید: “فکر می‌کنم این معقول باشد، چرا که در سن بالا اتفاقاتی که همراه با سالمندی رخ می‌دهند سریع‌تر می‌شود. “او به این نکته اشاره می‌کند که وضعیت سلامت این افراد ممکن است در حال افول باشد و احتمالا شروع به از دست دادن دوستان و خویشاوندان خود کرده‌اند. به گفته موتوس “این مسئله بر روی ارتباط فعالانه آنها با جهان تاثیر دارد. “

هنوز تحقیقی در این مورد انجام نشده است که آیا این روند بعد از صدسالگی ما هم ادامه دارد یا نه. پژوهشی بر روی ژاپنی‌های بالای صد سال نشان داده است که امتیاز آنها در وجدان، برونگرایی و گشودگی بالاست، اما ممکن است افراد مورد آزمایش این ویژگی‌های شخصیتی را از ابتدای جوانی به همراه داشته بوده باشند. شاید اصلا همین ویژگی‌ها در طول عمر آنها نقش داشته است.

منبع تصویر، Getty Images

فهم اینکه چگونه ویژگی‌های شخصیتی معین به سلامتی مرتبط هستند می‌تواند در پیش‌بینی بیماری‌ها کمک کند

در واقع وقتی سن ما بالا می‌رود، شخصیت ما به طور درونی با سلامتی ما پیوند می‌خورد. برای مثال، افرادی با خویشتن‌داری بالا به احتمال زیاد در زمان سالمندی سالم‌تر هستند. زنانی که عصبی‌تر هستند احتمال بیشتری دارد که نشانه‌های دوران یائسگی را تجربه کنند، و درجه‌ای از خودشیفتگی با تنهایی ارتباط دارد که خودش یکی از عوامل خطر برای مرگ زودرس است.

در آینده فهم اینکه چگونه ویژگی‌های معین شخصیتی با سلامتی ما پیوند دارند و اینکه چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شخصیت ما در طول عمرمان تحول یابد، ممکن است در پیش‌بینی اینکه چه کسی در خطر مشکلات مشخص سلامتی است کمک‌مان کند تا به موقع مداخله کنیم.

اما این پژوهش فایده دیگری هم دارد. موتوس می‌گوید: “من در یک زندان سخنرانی داشتم و یک سوال بود که آنها واقعا به آن علاقمند بودند: آیا افراد اصلا تغییر می‌کنند؟ خب تصویرکلی از یافته‌ها آن است که بله، تغییر می‌کنند. “این به آن معناست که هیچ شاهد قوی برای این وجود ندارد که افراد می‌توانند نوع شخصیت خود را به عنوان بهانه‌ای برای رفتارشان استفاده کنند.چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم

این دانش که شخصیت ما در طول زندگی تغییر می‌کند، چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد سودمندی برای انعطاف‌پذیری شخصیت ماست. رودیکا دیمین می‌گوید: “مهم است که این را بدانیم. به مدت طولانی مردم فکر می‌کردند که شخصیت ما عوض نمی‌شود. حالا می‌بینیم که شخصیت ما می‌تواند سازگار شود و این به ما کمک می‌کند که چالش‌های زندگی را تحمل کنیم. “

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم
چگونه شخصیت بالغ داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *