چگونه تشخیص ضریب هوشی

 
helpkade
چگونه تشخیص ضریب هوشی
چگونه تشخیص ضریب هوشی

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه تشخیص ضریب هوشی

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

شاید برایتان پیش آمده باشد بعد از حل یک معمای پیچیده از خود بپرسید که ضریب هوشی من چند است؟ «آی کیو» یا «ضریب هوشی» معیاری برای سنجش توانایی استدلال منطقی و حل مسئله است. ضریب هوشی به شما می گوید که در مقایسه با سایر افراد در چه سطحی قرار دارید.

تست‌های هوش به شما کمک می‌کنند تا به این پرسش پاسخ دهید که: «میزان ضریب هوشی من چند است؟».

اگر به دنبال یافتن تفسیر نتیجهٔ تست هوش خود هستید می‌توانید با کلیک روی دکمه‌های زیر به بخش مورد نظر خود بروید:

چگونه تشخیص ضریب هوشی

تست‌های هوش متنوعی در دنیا وجود دارد، بااین‌حال در بسیاری از تست‌های استاندارد متوسط ضریب هوشی ۱۰۰ است. بااینکه IQ می‌تواند پیش‌بینی کننده موفقیت تحصیلی باشد اما متخصصان این حوزه عقیده دارند که لزوماً داشتن یک زندگی موفق را تضمین نمی‌کند.

در این مطلب به بررسی این موضوعات می‌پردازیم:

‌IQ مخفف عبارت Intelligence Quotient است که در زبان فارسی به آن «ضریب هوشی» یا «هوشبهر» گفته می‌شود. آی کیو معیاری برای سنجش هوش است و در قالب عددی بیان می‌شود.

‌‌

ضریب هوشی معیاری برای سنجش بعضی از توانایی‌های شناختی انسان است. این معیار بیشتر توانایی‌های نیمکرهٔ چپ مغز را ارزیابی می‌کند؛ یعنی توانایی‌های مربوط به استفاده از استدلال منطقی برای حل مسائل.

آی کیو را به وسیلهٔ تست‌های هوش استاندارد اندازه‌گیری می‌کنند. این تست‌ها توانایی‌های مختلفی را مثل حل مسائل ریاضی، دانش زبان، حافظه، استدلال و سرعت تجزیه و تحلیل اطلاعات اندازه می‌گیرند.

سپس همهٔ امتیازات به دست آمده در این تست‌ها با هم جمع شده و نمرهٔ‌ آی کیو به دست می‌آيد.

«پل بروکا» و «سر فرانسیس گالتون» از اولین دانشمندانی بودند که به فکر اندازه‌گیری هوش انسان افتادند. تصور آن‌ها این بود که اندازهٔ جمجمهٔ هر فرد نشان‌دهندهٔ میزان هوش او است و هرچه جمجمهٔ فرد بزرگتر باشد، هوش بیشتری دارد.

این نظریه‌ها امروزه منسوخ شده‌اند و جایگاهی در اندازه گیری هوش ندارند. اما بهرحال شروعی برای ایجاد تست‌های هوش امروزی بودند.

‌اولین تست هوش استاندارد و واقعی در سال ۱۹۰۴ توسط دو روانشناس به نام «آلفرد بینه» و «تئودور سایمون» طراحی شد. در آن زمان وزارت آموزش و پرورش فرانسه از آن‌ها خواسته بود تستی را طراحی کنند تا به وسیلهٔ آن بتوانند دانش‌آموزان دارای مشکل ذهنی را از دانش‌آموزان تنبل، اما باهوش جدا کنند.

نتیجهٔ این کار تحقیقاتی تست هوش «آلفرد – بینه» بود. در این تست توانایی‌هایی مثل یافتن کلمات هم‌قافیه، نام‌گذاری اشیا و استدلال منطقی سنجیده می‌شد.

این تست هوش محبوبیت زیادی به ویژه در اروپا و آمریکا به دست آورد. در این تست، دانش‌آموز در مقایسه با همسالانش سنجیده می‌شد تا مشخص شود که سطح هوش او نسبت به آن‌ها در چه سطحی است. فرمول محاسبه ضریب هوشی در این تست اینگونه بود:

(سن عقلی تقسیم بر سن واقعی دانش‌آموز) ضرب در ۱۰۰

امروزه معروف‌ترین تست‌های هوش استاندارد «تست هوش کتل» و «تست هوش ریون» هستند.

سال‌هاست که سنجش آی کیو به‌عنوان یک مبحث جذاب در روانشناسی مطرح شده است. تست‌های هوش یکی از پرطرفدارترین تست‌های روانشناسی هستند که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از همان زمانی که اولین تست‌های هوش ابداع شدند، تلاش برای دسته‌بندی ضریب هوشی‌های مختلف هم شروع شد.

انجام تست‌های هوش به شما در پاسخ به این سوال که «ضریب هوشی من چند است» کمک می‌کنند. «تست هوش ریون» یکی از انواع این تست‌ها است.

تست هوش ریون که نوعی تست هوش تصویری است، به شما در فهمیدن میزان بهره هوشی‌تان کمک می‌کند.

برای انجام این تست روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

دو فرمول محاسبه هوشبهر (آی کیو) که بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از:

وقتی تست هوش را انجام دادید نیاز به یک راهنمای تفسیر تست هوش دارید. در غیر این صورت نمی‌توانید بفهمید که بهره هوشی شما پایین، متوسط یا بالا است.

‌معیار بهره هوشی به شما می‌گوید که در یک تست استاندارد هوش چه امتیازی به دست آورده‌اید. معمولاً این امتیاز را در مقایسه با یک جامعهٔ خاص (مثلاً گروه همسالان) ارزیابی می‌کنند.

نمودار هوش افراد جامعه نموداری زنگی شکل (نرمال استاندارد) است که میانگینی برابر ۱۰۰ و انحراف معیاری برابر با ۱۵ دارد.

انحراف معیار ۱۵ در نمودار هوش به این معنی است که ۶۸ درصد افراد جامعه دارای آی کیوی بین ۸۵ تا ۱۱۵ هستند و ۹۵ درصد افراد جامعه آي کیوی بین ۷۰ تا ۱۳۰ دارند.

براساس نتایج به دست آمده از تست‌های هوش انجام شده در جامعه آماری‌های مختلف، جدول ضریب هوشی زیر ایجاد شده است. این جدول طبقه‌بندی افراد را بر اساس آی‌کیوی آن‌ها مشخص می‌کند.

‌بنابراین با پیدا کردن بهره هوشی در جدول بالا می‌توانید بفهمید نسبت به سایر افراد جامعه در چه سطحی قرار دارید.

واقعیت این است که چیزی به نام بهره هوشی خوب یا بد وجود ندارد! روانشناسان برای سنجش هوش افراد سؤالات مختلفی را در یک تست می‌گنجانند. هر کدام از این سؤالات روی یک توانایی خاص متمرکز هستند.چگونه تشخیص ضریب هوشی

ممکن است فردی در بخشی از سؤالات خوب عمل کند و در پاسخگویی به برخی دیگر از سؤالات خوب عمل نکند.

هر فردی دارای توانمندی‌های منحصر به فردی است. این توانایی‌ها آنقدر گسترده هستند که با یک تست نمی‌توان آن‌ها را سنجید.

با توجه به نظریه‌های مختلف هوش، انواع مختلف هوش برای انسان معرفی شده است. یکی از این نظریه‌ها، «نظریهٔ هوش‌های چندگانهٔ گاردنر» است. در این نظریه ۹ هوش برای انسان معرفی شده است.

هر فردی می‌تواند با تلاش و آموزش دیدن، در هر کدام از هوش‌های چندگانه پیشرفت کند و هوش خود را بالا ببرد.

برای آشنایی بیشتر با این نظریه روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

وقتی در حال نوشتن این مقاله بودم، به سایت World Population Review رسیدم که اطلاعات و داده‌های جالبی را دربارهٔ کشورهای مختلف ارائه می‌کند.

طبق اطلاعات این سایت، بهره هوشی کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ به شکل زیر است:

‌وقتی روی ایران کلیک کنید، بهره هوشی ایرانیان را در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که برابر با ۸۴ است.

همانطور که می‌بینید ضریب هوشی ایرانیان در میان ملتهای جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد.

از زمانی که تست‌های هوش ابداع شده‌اند، روانشناسان و محققان دانشگاهی روی تأثیر عوامل مختلف (مثل نژاد، ملیت و جنسیت) بر مقدار بهره هوشی بحث و اختلاف‌نظر داشته‌اند.

در دهه‌ٔ ۱۹۲۰ میلادی ارتش آمریکا از تست‌های هوش در استخدام افراد استفاده کرد. بعد از مدتی اعلام شد که افراد از نژادهای مختلف ضریب هوشی‌های متفاوتی دارند. این مسئله باعث شد جنبش‌های نژادپرست با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

بااین‌حال تحقیقات آتی نشان داد که اگرچه ژنتیک می‌تواند در میزان ضریب هوشی تعیین‌کننده باشد، اما عوامل محیطی هم نقش مهمی در تعیین آن بازی می‌کنند.

همچنین هیچ ارتباطی بین ضریب هوشی و نژاد (مثل نژاد سیاه و سفید) وجود ندارد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که آی کیوی افراد در جهان به‌صورت خطی در حال افزایش است. این پدیده «اثر فلین» نام‌گذاری شده است.

برخی عوامل محیطی تعیین‌کننده در ضریب هوشی عبارت‌اند از:

بیش از نیمی از افراد در جهان ضریب هوشی متوسط دارند. بااینکه در مورد ضریب هوشی چندان نمی‌توان کلی‌گویی کرد، اما نکات زیر را به یاد داشته باشید:

بعد از دریافت نتیجه تست هوش متوجه شده‌اید که ضریب هوشی بالایی دارید؛ اما آیا تیزهوش یا نابغه بودن به این معنی است که شما تحت هر شرایطی از افراد با هوش متوسط بهتر عمل می‌کنید و موفق‌تر هستید؟

جواب منفی است!

متخصصان عقیده دارند عوامل دیگری مثل هوش عاطفی هم مهم هستند. شاید حتی مهم‌تر از آی کیو. برای مثال هوش بالای ۱۲۰ وقتی «هوش میان فردی» بالایی نداشته باشید چندان کمکی به شما نخواهد کرد.

درواقع تست‌های هوش بیشتر توانایی‌های منطقی و حل مسئله شما را می‌سنجند. همان توانایی‌هایی که در موفقیت تحصیلی مهم هستند، اما زمینه‌های دیگری نیز در زندگی وجود دارند که شاید افراد با ضریب هوشی پایین‌تر در آن‌ها بهتر عمل می‌کنند و فردی با ضریب هوشی ۱۲۵ هم در آن حوزه حرفی برای گفتن نداشته باشد.

شاید شنیده باشید که ضریب هوشی افراد مشهور مثل «آلبرت انیشتین» و «استیون هاوکینگ» بالای ۱۶۰ بوده است، اما واقعیت این است که این اعداد تنها تخمین هستند و هیچ شواهدی وجود ندارد که از آن‌ها واقعاً تست هوش گرفته شده باشد.

بنابراین به آنچه با عنوان «بهره هوشی افراد مشهور» در اینترنت می‌خوانید چندان اعتماد نکنید.

طبق جدول طبقه‌بندی هوش، می‌دانیم که که افرادی با ضریب هوشی زیر ۷۰ دارای هوش کم هستند و افرادی که ضریب هوشی بالای ۱۲۰ دارند نابغه‌اند.

در این جدول بعد از ۱۲۰ عدد دیگری آورده نشده است. ولی جالب است بدانید که بهره هوشی انسان تا مرز ۲۰۰ هم می‌رود!

بیشترین ضریب هوشی دنیا متعلق به «ویلیام جیمز سیدیس» بود که بهرهٔ هوشی او را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخمین می‌زنند!

‌ویلیام در سن پنج سالگی به ۵ زبان زندهٔ دنیا مسلط بود و در سن یازده سالگی وارد دانشگاه هاروارد شد.

او در سن ۴۶ سالگی از دنیا رفت. اما هنوز هم کسی نتوانسته است رکورد او را در هوش بزند. در حال حاضر باهوش ترین فرد جهان «ترنس تائو» است که آی کیوی او ۲۳۰ است.

او در سن بیست سالگی مدرک دکترای خود را دریافت کرد و در سن ۲۴ سالگی به عنوان جوان‌ترین استاد UCLA شناخته شد.

آی کیوی پایین می‌تواند با نقص در توانایی‌های ذهنی در ارتباط باشد. توانایی‌هایی که عملکرد تحصیلی و شغلی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. همچنین آي کیوی خیلی پایین می‌تواند بر استقلال فرد در زندگی روزمره اثرگذار باشد.

در گذشته آی کیوی زیر ۷۰ نشانه اصلی عقب‌ماندگی ذهنی قلمداد می‌شد؛ اما امروزه معیارهای تشخیص این اختلال عبارت‌اند از:

درواقع روانشناسان برای تشخیص اختلال ذهنی تنها به عدد IQ اکتفا نمی‌کنند. رویکردهای نوین روانشناسی عملکرد فرد را در زندگی روزمره هم در نظر می‌گیرند.‌ چیزهایی مثل توانایی مراقبت از خود و ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران.

قبل از هر چیز باید بگوییم بالا یا پایین بودن ضریب هوش وابستگی زیادی به توانایی شما در حل تست‌های هوش دارد. بسیار مهم است که بدانید تست‌های هوش استاندارد فقط بخش کوچکی از قابلیت های شما را اندازه‌گیری می‌کنند.

اگر کنجکاو هستید بدانید که کمترین ضریب هوشی جهان چند است؟ باید بگوییم پاسخ به این سؤال کار ساده‌ای نیست.

ما تنها می‌دانیم که متوسط ضریب هوشی ۱۰۰ است و افرادی که آی کیوی زیر ۷۰ دارند هوش کمی دارند.

ضریب هوشی زیر ۷۰ که کمترین ضریب هوشی است، معمولاً توسط افرادی با معلولیت‌ ذهنی کسب می‌شود.

ضریب هوشی صفر، از لحاظ تئوری کمترین عددی است که فرد می‌تواند به دست آورد. اما این عدد فقط در تئوری ممکن است و در عمل تاکنون کسی با بهره هوشی صفر دیده نشده است.

آی کیوی بین ۷۰ تا ۸۰ رابه افرادی با «هوش مرزی» نسبت می‌دهند. دلیل اینکه به آن مرزی گفته می‌شود آن است که این ضریب هوشی، مرزی بین تشخیص معلولیت ذهنی و سلامت ذهن است.

‌‌

ضریب هوشی زیر ۷۰ (مرزی ضعیف) را می‌توان به مشکلات شناختی و معلولیت‌های ذهنی نسبت داد. البته دارا بودن ضریب هوشی ۷۰ و پایین‌تر تنها یک دلیل برای شک کردن به مشکلات ذهنی است.

امروزه می‌دانیم که برای تشخیص معلولیت‌های ذهنی موارد دیگری را هم باید بررسی کرد.

بنابراین بهره هوشی تنها یک راه سنجش توانایی‌های ذهنی است و پزشک برای تشخیص اختلال‌های جدی موارد دیگری را هم بررسی می‌کند. دانستن مقدار این معیار به فرد در درک نیازهایش کمک می‌کند، اما به‌تنهایی تعیین‌کنندهٔ موفقیت او در زندگی نیست.

‌همانطور که گفته شد ضریب هوشی نمی‌تواند تنها معیار شکست یا موفقیت در زندگی باشد. ممکن است فردی با بهره هوشی پایین در زندگی‌اش به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند و برعکس، فردی با بهره هوشی بالا دستاورد چندانی نداشته باشد.

وقتی از موفقیت صحبت می‌کنیم، در کنار عوامل محیطی و هوش، باید از تلاش و پشتکار هم یاد کنیم. چیزی که «آنجلا داک ورث» در یک سخنرانی تد از آن صحبت می‌کند.

در پایان این مقاله از شما دعوت می‌کنیم به این سخنرانی جذاب گوش کنید.

به نظر شما ضریب هوشی تا چه اندازه در زندگی افراد موفق نقش دارد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کارنکن داستان زندگی آدمهاییست که با شغلشان زندگی می‌کنند.

به وب سایت پاکزادیان خوش آمدید                              welcome  to pakzadian.com                                   نقل مطلب با ذکر منابع آزاد است                             جواب ایمیل را در منوی دیدگاه بخوانید         

             

      یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 

کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور         

      چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت 

چگونه تشخیص ضریب هوشی

دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور         

 

  

      

           هیچ زخمی در آدمی نیست که با گذشت زمان التیام پیدا نکند         

 

 

  

             شکست خوردن مهم نیست  مهم دوباره شروع کردن است

 

 

  

   

                      جهان بشریت به تلاش بها میدهد  نه به بهانه 

 

 

 

  

         در ذهن نیافرینمت می میرم

  از شاخه اگر نچینمت می میرم       

        ای عادت چشم های بی حوصله ام  

یک روز اگر نبینمت می میرم        

 

 

           آفت خلاقیت عذر تراشی ست ،

                                  برای موفق شدن هزار راه نرفته وجود دارد .

 

 

  

       برای حل مشکلات و گرفتاریها یک راه اساسی بیشتر نداریم :

                              دانائی مان را بیشتر کنیم تا به توانائی برسیم 

 

 

 

       دست از طلب ندارم تا کام من بر آید

چگونه تشخیص ضریب هوشی

یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آید        

 

 

    

 

 

ایده و فکر ، برنامه ریزی و سازماندهی ، تلاش و کوشش ، استقامت و پایداری 4 عامل موفقیت اند .

 

 

 

 

                                   بحران یعنی فرصتی تازه 

 

 

 

 

          در برخورد با محیط تازه به خود فرصت دهیم ،

                                                   زمان به ما کمک خواهد کرد . 

 

 

 

         رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نمانده است و چنین هم نخواهد ماند    

 

 

 

                    در مشورت همه را به همکاری دعوت می کنیم .

 

 

 

     سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت  

      تنم  از  واسطه  دوری  دلبر  بگداخت

جانم  از  آتش مهر رخ جانانه بسوخت  

 

   

 

                          دور اندیشی آری ،   دیر اندیشی نه ! 

 

      

 

 

« مردان جوان برای اختراع مناسب ترند تا برای داوری ،

 برای اجرا مناسب ترند تا برای مشورت ،

برای پروژه های نو مناسب ترند تا امور روزمره »

                                                                     فرانسیس بیکن     

   

 

 

      بیقرار توام و  در دل تنگم گله هاست

آه بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست         

      مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب

در دلم هستی و بین من و تو فاصله هاست        

      بی تو هر لحضه مرا بیم فرو ریختن است

  مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست        

   

        

 

 

                         زندگی سخت است ، و من از آن سخت تر  

    

 

 

 

               لیاقت الماس شدن را داریم از فشارهای سخت نهراسیم

 

 

 

 

 

                    سه کلمه را بهتر است بیاد داشته باشیم :

                                    خندیدن ، بخشیدن ، فراموش کردن .

  

                

 

 

 

          لایق تندیس شدن هستیم ، طاقت تیشه پیکرتراش را هم داریم      

 

 

 

 

 

                   غصه خوردن بر نداشته ها هدر دادن داشته هاست    

     

طبقه بندی و تحلیل وضعیت هوشی افراد 1- ضریب هوش 0 تا 20 عقب ماندگی عمیق هوشی ( profound mental retardation ) این افراد آموزش پذیر یا تربیت پذیر نیستند و فقط زندگی نباتی دارند .2- ضریب هوش 21 تا 35 عقب ماندگی شدید هوشی ( sever mental retardation ) این افراد در حد ابتدایی تربیت پذیرند مثلا غذا خوردن یا لباس پوشیدن ، ولی آموزش پذیر نیستند .3- ضریب هوش 36 تا 50 عقب ماندگی متوسط هوشی(moderate mental retardation ) این افراد تربیت پذیرند وآموزش پذیربسیارضعیف.در حد خواندن و نوشتن خیلی ابتدایی .4- ضریب هوش 51 تا 70 عقب ماندگی خفیف هوشی ( mild mental retardation ) این افراد آموزش پذیرند می توانند با حمایت اطرافیان تا 5-4 کلاس درس بخوانند .5- ضریب هوش 71 تا 80 در حد مرزی ( borderline mental retardation ) این افراد میتوانند 7-6 کلاس درس بخوانند .6- ضریب هوش 81 تا 90 بهنجار ضعیف ( weak normal ) این افراد می توانند حد اقل تا سیکل تحصیلات داشته باشند و اگر تلاش کنند می توانند دیپلم بگیرند .7- ضریب هوش 91 تا 110 بهنجار یا نرمال ( normal ) این افراد 66 درصد اجتماع را تشکیل می دهند ومی توانند تا کارشناسی یا بالاتر پیشرفت تحصیلی داشته باشند . 8- ضریب هوش 111 تا 130 جزء افراد باهوش ( smart ) این افراد می توانند تا مدارج بالای دانشگاهی و علمی پیشرفت نمایند و جزء موفقین اجتماع هستند.9- ضریب هوش 131 تا 150 جزء افراد تیزهوش ( sharp-clever ) این افراد درصد بسیار کمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند مثلا هر چند هزار نفر یک نفر .10- ضریب هوش 150 به بالا جزء افراد نابغه ( genius ) بندرت در جامعه یافت می شوند.البته تصوری که عامه از افراد نابغه دارند و افراد با حافظه قوی را جزء افراد نابغه به حساب می آورند از دید علمی صحیح نیست .


علایم و تشخیص اختلالات روانی Downloads-icon



سن مغزی یک عدد نسبی است که به هیچ وجه نمی توان رقم دقیق و درستی برای آن در نظر گرفت. این عدد درست مانند سن روح شما می تواند با سن بیولوژیکی شما مطابقت نداشته باشد. از شما دعوت می کنیم که تست های جالب و مفرح زیر را انجام داده و تیزهوشی و خلاقیت و کارآیی مغزی خود را بسنجید. تنها کاری که باید بکنید این است که در سریع ترین زمان ممکن به این سوالات پاسخ دهید و جواب را در ادامه ی مطلب نگاه کنید تا ببینید که سن مغزی شما چه تفاوتی با سن بیولوژیکی تان دارد.

چگونه تشخیص ضریب هوشی

۶- اگر هنوز جواب سوال را پیدا نکرده اید بهتر است تصاویر را برعکس کرده و با وحشت روبرو شوید. چشم ها و لب های هر دو زن واژگون هستند اما مغز انسان این موضوع را به سرعت تشخیص نخواهد داد. این موضوع بدان دلیل است که مغز عادت کرده این بخش های صورت را در جایگاه دقیقشان ببیند.

۵- سوال مشخص نکرده کدام سوراخ ها مد نظر است بنابراین جواب ۸ خواهد بود. این هشت سوراخ عبارتند از سوراخ گردن، آستین ها، پایین تی شرت و دو سوراخی که در تی شرت وجود داشته و در هر دو طرف تی شرت ایجاد شده اند.

۴- اگر متوجه یک پرنده استتار کرده روی ساقه ی درخت شده باشید شما این چالش را با موفقیت حل کرده اید. اگر هم متوجه نشده و هنوز دنبال اسمی برای درخت می گردید بهتر است با دقت بیشتری به این درخت نگاه کنید.

۳- اشتباه این است که واژه ی «spot» دو بار تکرار شده است.

۲- اگر شاخه های نازک درخت را تعقیب کنید می توانید خطوط اطراف بدن کودک را پیدا کنید که در حالت جنین قرار داشته و پاها و انگشت های پایش در سمت راست تصویر،  دست ها در وسط و سرش نیز در قسمت چپ تصویر واقع شده است.

۱- مایک وازوفسکی را در این عکس می بینید.

.

.

.

.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 3.5 / 5. تعداد رای: 42

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با سوال ۳ موافق نیستم اگ عدد ۶با ۸ جاش عوض بشه ترکیب رنگ د۳تا اولی و ۳تای اخری یکجور و ۳تای وسطی متفاوت این تستا زیاد ملاک خوبی نیست همونجور که قبلا گفتن روانشناسا خودشون اکثرا ملنگ و مشکل دار هستند

اینترنت کتابخانه

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

دو تست ساده برای سنجش هوش شما آورده شده است، آنها را ببینید و ضریب هوشی خود را به دست بیاورید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این تست هوش تصویری چهره‌ چند انسان مخفی شده‌اند. شما باید خوب به تصویر زیر نگاه کنید و با استفاده از دانش سوالات تست هوش خودتان این چهره‌ها را پیدا کنید.

► نتایج به شرح زیر است:

چگونه تشخیص ضریب هوشی

سطح دشواری این تست هوش: ساده

با توجه به روابط منطقی بین اعداد، پاسخ را بیابید…

به شکل بالا نگاه کنید، با توجه به روابط منطقی که بین اعداد وجود دارد، بجای علامت سؤال، عدد مناسب را قرار دهید… [با اندکی تلاش، پاسخ این تست هوش را خواهد یافت…]

► پاسخ تست اعداد: ۹
در هر سطر، اگر عدد وسط را از مکعب عدد سمت چپ کسر می‌کنیم، مکعب عدد سمت راست به دست می‌آید:
۳۷۰ -۳۳ = ۳۴۳ = ۷۳
۲۲۴ -۲۳ = ۲۱۶ = ۶۳
۷۳۰ -۱۳ = ۷۲۹ = ۹۳

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


سینما رو به خونت بیار!

تست هوش استاندارد بین المللی

 

چگونه تشخیص ضریب هوشی

با ایـن “تست آی کیو” و تست هوش، IQ خـود را مشخـص کنیـد:

1. بعضی از ماه ها 30 روز دارند بعضی 31 روز چند ماه 29 روز دارد؟

 

2. درصورتی که دكتر به شما 3 قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت 1 قرص بخور چه قدر طول میكشد تا تمام قرصها خورده شود؟

 

3. من ساعت 8 شب به رخت خواب رفتم و ساعتم را كوك كردم كه 9 صبح زنگ بزند هنگامی که با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟

 

4. عدد 30 را به نیم تقسیم كنید و عدد 10 را به حاصل آن اضافه كنید چه عددی بدست می آید؟

 

5. مزرعه داری 17 گوسفند زنده داشت تمام گوسفند هایش به جز 9 تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

 

6. درصورتی که تنها یك كبریت داشته باشید و وارد یك اتاق سرد و تاریك شوید كه در آن یك بخاری نفتی یك چراغ نفتی و یك شمع باشد نخست كدامیك را روشن میكنید؟

 

7. شخصی خانه ای ساخته كه هر چهار دیوار آن به طرف جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این منزل نزدیك مي شود این خرس چه رنگی است؟

 

8. درصورتی که 2 سیب از 3 سیب بردارین چند سیب دارید؟

 

9. حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خویش به كشتی برد؟

 

10. درصورتی که اتوبوسی را با 43 مسافر از مشهد به طرف تهران برانید و در نیشابور 5 مسافر را پیاده كنید و 7 مسافر تازه را سوار كنید و در دامغان 8 مسافر پیاده و 4 نفر را سوار كنید و سرانجام پس از 14 ساعت به تهران برسید حالا اسم راننده اتوبوس چیست؟

 

ضریب هوشی من چند است

 

پاسخ تست iq:

1. تمام ماه ها حداقل 29 روز را دارند.

2. یك ساعت( شما یك قرص را در ساعت 1 و دیگری را در ساعت 1/ 5 و بعدی را در ساعت 2 می خورید).

3.  تنها یك ساعت. ساعت كوكی نمیتواند شب و روز را تشخیص دهد بنابراين به نخستین ساعت 9 كه برسد زنگ مي زند كه ساعت همان 9 شب است.

4. حاصل 70 است( تقسیم بر نیم معادل ضرب در 2 است)

5. او 9 گوسفند خواهد داشت.

6. اول باید كبریت را روشن کرد.

7. سفید زیرا خانه ای كه هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد باید در نوك قطب جنوب باشد.

8. همان 2 سیب.

9. هیچ (حضرت نوح بود نه حضرت موسی)

10. خوب خودتونید دیگه (اسم خودتان)

چگونه تشخیص ضریب هوشی

 

ارزيابی تست هوش روانشناسی بر اساس تعداد جوابهای نادرست :

7 پاسخ نادرست و بیش تر:دانش آموز دبستان

6 پاسخ اشتباه:دانش آموز دبیرستان

5 پاسخ اشتباه:دانشجو

2 تا 4 پاسخ اشتباه:استاد دانشگاه

1 پاسخ اشتباه:آی کیو فوق العاده

 

منبع:فان دون

 

راه های شناخت خود و دیگران

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


انواع جراحی زیبایی سینه


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


همین حالا وکیل بگیر


مشاوره تلفنی طلاق

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تعداد انجام موفق این تست

تست هوش ریون (Raven) یا ماتریس پیش‌رونده ریون، از ابزارهای رایج اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است. ۶۰ پرسش موجود در تست آی کیو (IQ) ریون، به ما امکان می‌دهند «فاکتور g» هوشمان را ارزیابی کنیم. فاکتور g که نخستین بار توسط چارلز ادوارد اسپیرمن (Charles Edward Spearman)، روان‌شناس انگلیسی، مطرح شد، فرایندهای کلی ذهنی و شناختی محسوب می‌شوند که توسط آنها بهتر می‌توانیم مسائل و مشکلاتمان را حل کنیم.

اکثر ما ممکن است آزمون ریون را انجام داده باشیم. این آزمون‌ها معمولا در مدارس و فرایندهای استخدام به‌طور مرتب انجام می‌شوند. در واقع اکنون این تست، بخش مهمی از تست‌های روان‌شناختی در فرایندهای انتخاب مشاغل است.

به‌گفته ارسطو: «هوش نه‌تنها از دانش، بلکه از مهارت استفاده از دانش تشکیل شده است».

با توجه به پیشینه‌ای که از تست هوش ریون در ذهنمان داریم، ممکن است با ذهنیت منفی به سراغش برویم. این تست عامل چالش‌برانگیز و تعیین‌کننده در تحصیلات یا زندگی حرفه‌ای ما بوده است؛ با این حال برخی از افراد، ماتریس‌های پیش‌رونده ریون را بسیار جالب می‌دانند و از حل این معماهای کوچک لذت می‌برند. آنها دوست دارند الگوها و مجموعه‌ها را پیدا کنند، استنتاج و نتیجه‌گیری کنند و درمورد چگونگی تصحیح ادراک و انتزاعات تصمیم بگیرند.چگونه تشخیص ضریب هوشی

اندازه‌گیری ضریب هوشی (IQ) هنوز هم موردتوجه بسیاری از افراد و شرکت‌ها است. صرف‌نظر از اینکه تئوری «هوش چندگانه» هاوارد گاردنر (Howard Gardner) را ‌بپذیریم یا نه، با این تست می‌خواهیم توانایی افراد را برای استدلال منطقی، حل مسئله و تفکر انتقادی اندازه‌گیری و اولویت‌بندی کنیم.

تست ریون در حقیقت، استدلال انتزاعی و هوش سیال را اندازه‌گیری می‌کند. هوش سیال به ما امکان می‌دهد تا بهتر بتوانیم از پس مشکلات روزمره‌ خود بربیاییم. شاید در آینده و با گسترش نتایج تحقیقات گوناگون، تست‌های روان‌شناختی نیز تغییر کنند.

 

مشاهده انواع تست شخصیت شناسی

جی. سی. ریون (J. C. Raven) برای اندازه‌گیری «فاکتور g» که توسط اسپیرمن پیشنهاد شده بود، آزمایش ماتریس‌های پیش‌رونده یا تست هوش ریون را در سال ۱۹۳۸ انجام داد. طراحی این تست روان‌سنجی برای ارزیابی افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود، اما بعد مشخص شد که به‌طور کلی، برای ارزیابی هوش، مستقل از دانش کسب‌شده نیز مفید و معتبر است.

این تست برای کودکان و بزرگ‌سالان، صرف‌نظر از اینکه فرد مشکلات ارتباطی یا حرکتی داشته باشد، کارآمد است و به‌طور کلی، برای اکثر مردم جالب توجه و سرگرم‌کننده به حساب می‌آید.

این امر مستلزم توجه «گشتالت» (نظریه‌ای که طبق آن، دنیا را در «کل‌های معنی‌دار» تجربه می‌کنیم و محرک‌های جداگانه را نمی‌بینیم) و همچنین استدلال مشابهی است که در آن شخص باید از رفتار اکتشافی استفاده کند؛افراد همچنین باید مقایسه کنند و از منابع مختلفی برای تکمیل ماتریس‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین، یکی از بزرگ‌ترین مزایای تست هوش ریون این است که می‌تواند به‌سرعت اطلاعات معتبر را درمورد عملکرد شناختی بزرگ‌سالان یا کودکان فراهم کند.

جان ریون گفته است که نباید فقط از این آزمایش برای سنجش هوش استفاده کنیم، بلکه باید منابع اطلاعاتی دیگری را نیز در نظر بگیریم تا این آزمون بسیار قدرتمندتر و نتایج آن قابل‌استنادتر شوند.

آزمون ریون شامل ۶۰ پرسش چندگزینه‌ای است که از آسان به سخت مرتب شده‌اند. این سؤالات شامل مجموعه‌ای از اشکال هندسی انتزاعی و ناقص هستند که فرد باید آنها را حل کند. در نگاه اول، ممکن است تصور کنید که باید اشکال نامنظم و گیج‌کننده را درک کنید.

به‌طور کلی، شرکت‌کنندگان حدود ۴۵ دقیقه زمان دارند. این زمان، برای کودکان و بزرگ‌سالان زمان مناسبی است تا بتوانند از توانایی سازنده خود (eductive ability) استفاده کنند.

توانایی سازنده، یعنی یافتن روابط و همبستگی‌ها در اطلاعات و اشکالی که به نظر می‌رسد ربطی به ‌هم ندارند. این نوع توانایی فکری، ما را ملزم به مقایسه، کسر، بازنمایی ذهنی و استفاده از اصول استدلالی و منطقی می‌کند.

سؤالات تست هوش ریون فاکتور g اسپیرمن را تشکیل می‌دهند که بسیاری از افراد، آن را تعیین‌کننده هوش می‌دانند.

این تست ابزاری برای سنجش هوش غیرکلامی است که به سطح تحصیلی یا تجربه فردی بستگی ندارد؛ همچنین برای موقعیت‌هایی مفید است که می‌خواهید به‌طور کلی اطلاعاتی را درمورد دانشجویان یا متقاضیان شغلی به‌خصوص کسب کنید.

سهولت انجام و سرعت مطلوب ارائه نتیجه، باعث محبوبیت و گسترش این تست هوش شده است.

آرین خداپناه


۱۳۹۹/۱۱/۱۴
۲۰ : ۳۲

نمره۱۲۴
عالی بود فقط کاش غلط هایی که داشتیم رو هم مشخص میکرد بد از ازمون بهتر میشده درکل خوب بود

حسین امیدی


۱۳۹۹/۱۱/۱۰
۲۰ : ۱۷

عرض سلام و خسته نباشید خدمت کاربومی های عزیز … تست فوق العاده ای بود تشکر میکنم از زحماتتون

ساناز نوروزي


۱۳۹۹/۱۱/۹
۱۲ : ۴۳


بد نبود

امیررضا توکلی


۱۳۹۹/۱۱/۸
۱۴ : ۴۵


این آزمون کند کار می کند.

پگاه مرادی


۱۳۹۹/۱۱/۸
۱۴ : ۰۹


خوب

آیت اله مهدیان


۱۳۹۹/۱۱/۸
۱۳ : ۵۲

سلام
ممنونم از همه چیز شرایط محیط کارم بسیار بد بود واسه آزمون چون محل کارم اتاق نیست و در مشاعات ساختمان کار می کنیم.

maryam sanjari


۱۳۹۹/۱۱/۸
۱۱ : ۲۱

چگونه تشخیص ضریب هوشی


عالی بود

محبوبه جامی


۱۳۹۹/۱۱/۶
۱۴ : ۱۹

با سلام
متاسفانه تو یکی از بدترین شرایط روحی جواب دادم. مغزم درد میکرد و فقط سعی کردم جواب بدم.

حنانه


۱۳۹۹/۱۱/۳
۱۵ : ۴۰

واقعا ممتاز و نابغه بودم و خبر نداشتم😅 خداروشکر و ممنون از کاربوم.60صحیح 🙈

سمیه مولوی


۱۳۹۹/۱۱/۲
۱۰ : ۰۸


عالی بود

جهت اطلاعات
بیشتر درباره شرایط استفاده از تست‌های آنلاین به صورت سازمانی با شماره ۸۶۰۸۳۳۲۵-۰۲۱
تماس بگیرید

بخش کارجو

بخش کارفرما

لینک‌های مفید

درباره کاربوم

کاربوم محصولی دانش‌بنیان از شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین و دارای مجوز کاریابی الکترونیک از وزارت کار و رفاه اجتماعی است.
© ۱۳۹۹ – تمام حقوق برای شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین محفوظ است.

چگونه تشخیص ضریب هوشی
چگونه تشخیص ضریب هوشی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *