چگونه صفرا را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه صفرا را تشخیص دهیم
چگونه صفرا را تشخیص دهیم

کیسه صفرا یک ارگان کوچک در زیر کبد در بالای شکم است . این قسمت مایع زرد و سبز رنگی را در خود نگه می دارد که به هضم غذا کمک می کند . بیشتر سنگ های کیسه صفرا زمانی شکل می گیرند که کلسترول زیادی در آن ها وجود داشته باشد . مصرف قرص های ضد بارداری،حاملگی،کاهش سریع وزن به دنبال یک رژیم غذایی سخت و مصرف برخی داروها می توانند سنگ کیسه صفرا را ایجاد کنند.

طبق مطالعات انجام شده ، 80 درصد از سنگ های کیسه صفرا از کلسترول ساخته شده اند . 20 درصد باقیمانده سنگ های کیسه صفرا از نمک کلسیم و بیلی روبین ساخته شده اند و هنوز علت دقیق تشکیل سنگ های کیسه صفرا مشخص نشده است اما تئوری هایی در این مورد وجود دارد . 

کلسترول زیاد در صفرا

کلسترول بیش از حد بالا در صفرا می تواند سنگ های زرد کلسترولی را بسازد که این سنگ های سفت و سخت ممکن است در صورت ساخت کلسترول توسط کبد شما افزایش پیدا کنند و نتوانند در صفرا حل شوند . 

بیلی روبین بالا در صفرا

چگونه صفرا را تشخیص دهیم

بیلی روبین یک ماده شیمیایی تولید شده در زمان هایی است که کبد ، سلول های خونی قرمز قدیمی را نابود می کند و در بعضی از وضعیت ها مثل آسیب دیدگی کبد یا اختلالات خونی خاص ، ممکن است که تولید بیلی روبین ، کبد شما تحت تاثیر قرار دهد و بیش از حد طبیعی تولید شود . حال این سنگ های رنگی زمانی تشکیل می شوند که صفرا نتواند آن ها را بشکند و بیلی روبین اضافه در صفرا باقی بماند. این سنگ های سخت اغلب به رنگ مشکی یا قهوه ای تیره دیده می شوند . 

صفرای غلیظ به دلیل پر بودن کیسه صفرا

کیسه صفرا نیاز به خالی کردن صفرای خود دارد تا بتواند سالم بماند و عملکرد خود را به درستی انجام دهد . اگر کیسه صفرا نتواند محتوای داخل خود را خالی کند ، صفرای درون آن بسیار غلیظ می شود و باعث تشکیل سنگ ها می گردد .

 

سنگ های کیسه صفرا می توانند باعث ایجاد درد در قسمت بالایی شکم شوند و همچنین ممکن است درد آن فقط هنگام غذا خوردن ، آن هم غذاهای پر چرب مثل سرخ کردنی ها باشد که این درد معمولا بیشتر از چند ساعت طول نمی کشد .

در این شرایط علائم زیر را تجربه می کنید :

این علائم مجموعا به بیلیاری کولیک معروف هستند. 

دل درد مخصوصا در قسمت کبد نشان دهنده سنگ کیسه صفرا می باشد . این درد حمله ای است و قطع و وصل می شود و همچنین در قسمت بالای مرکز شکم و سمت راست احساس خواهد شد .

مسکن های بی اثر :

اگر بعد از دل درد هیچ کدام از مسکن ها، پمادها و … موثر نبودند ، احتمال مشکلی در کیسه صفرا وجود دارد که این دردهای در تکان خوردن، حرکت روده و خروج گاز از بدن افزایش می یابند .

حالت تهوع :

بسیاری از افراد درد موجود در کیسه صفرا را به علت دارا بودن سنگ با رفلاکس معده و یا سوزش معدع اشتباه می گیرند اما اگر دیدید که این درد با حالت تهوع همراه بود، به احتمال زیاد به سنگ کیسه صفرای شما مربوط است .

پانکراتیتیس :

این بیماری باعث التهاب پانکراس می شود که باید سنگ های کیسه صفرا را نیز در آن بررسی کنید . سنگ های این چنینی عملکرد کیسه صفرا را مختل می کنند و همچنین با تب ، حالت تهوع و دل درد همراه است .

 چاقی یا کاهش وزن ناگهانی :

افراد چاق با اشتهای کم بیش از همیشه محتمل بر سنگ کیسه صفرا هستند. افرادی که به سرعت و بدون دلیل وزن خود را از دست می دهند، نیز بیش از بقیه احتما ابتلا به سنگ کیسه صفرا را دارند .

 

سنگ های صفرای بدون علامت

سنگ های صفرا خودشان باعث ایجاد درد نمی شوند و معمولا درد زمانی اتفاق می افتد که سنگ های موجود در کیسه صفرا جلوی حرکت صفرای درون کیسه را بگیرند .

طبق مطالعات، 80 درصد از افراد دارای سنگ های خاموش کیسه صفرا هستند . به این معنی که آن ها هیچ گونه درد یا نشانه ای را تجربه نمی کنند . در این موارد، پزشک تنها با استفاده از آزمایش های اشعه ایکس یا جراحی های شکمی می تواند به وجود این سنگ ها پی ببرد . 

زمانی که سنگ های صفرا مسیر صفرا را مسدود می کنند ، صفرای درون آن ها قدرت حرکت را از دست می دهد و در نتیجه باعث التهاب و عفونت در کیسه صفرا خواهد شد که به این رویداد ، التهاب کیسه صفرا می گویند که نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد .

خطر التهاب کیسه صفرا نسبت به سنگ های صفرای دارای علائم، نسبت 1 به 3 دارد .

علائم مربوط به التهاب کیسه صفرا شامل موارد زیر می باشد:

در صورت داشتن چنین علائمی باید حتما در عرض 1 الی 2 ساعت به پزشک مراجعه کنید؛ مخصوصا اگر علائم شما با تب نیز همراه بود .

سنگ های صفرای درمان نشده ممکن است که باعث ایجاد سختی های زیر شود :

 

بسیاری از خطرات مربوط به سنگ کیسه صفرا به رژیم غذایی مربوط می شود که بعضی از عوامل آن غیر قابل کنترل هستند . عوامل خطر غیر قابل کنترل ، سن، نژاد، جنسیت، و سابقه خانوادگی را شامل می شود که نمی توان آن ها را تغییر داد . 

عوامل مربوط به سبک زندگی شامل موارد زیر است :

عوامل مربوط به خطرات غیر قابل کنترل شامل موارد زیر می باشند :

عوامل دارویی نیز شامل موارد زیر هستند :

پزشک در این شرایط شما را معاینه فیزیکی می کند که شامل بررسی چشمان و پوست شما می باشد که به دنبال تغییر رنگ در آنها است . پوست زرد ممکن است که نشانه یرقان باشد که در نتیجه بیلی روبین بالا در کیسه صفرا است .

این آزمایش ممکن است که به استفاده از تست های تشخیصی دیگر نیز نیاز داشته باشد که به پزشک کمک کند تا درون بدن شما را ببیند که این آزمایش ها شامل موارد زیر می باشند :

 سونوگرافی :

امواج فراصوت در سونوگرافی تصویرهایی را از داخل شکم فراهم می کند که این تصاویر می توانند وجود مشکل در کیسه صفرا را تایید یا تکذیب کنند و همچنین قادر به نشان دادن التهاب کیسه صفرا نیز می باشد .چگونه صفرا را تشخیص دهیم

 سی.تی اسکن شکمی :

این آزمایش تصویربرداری تصاویری را از داخل کبد و شکم شما فراهم می کند .

 اسکن رادیونوکلئید کیسه صفرا :

این آزمایش مهم می تواند در عرض یک ساعت تکمیل شود . در این آزمایش ، متخصص یک ماده رادیواکتیو را درون رگ های شما می کند . این ماده در طول خون حرکت می کند و به کبد و کیسه صفرا می رسد. در این اسکن هرگونه عفونت یا مسدودیت در کیسه صفرا یا سنگ درون آن نشان داده می شوند .

 آزمایش خون :

ممکن است که پزشک در این شرایط از شما آزمایش خون بگیرد که می تواند میزان بیلی روبین را در خون اندازه بگیرد . این آزمایش همچنین به تعیین میزان عملکرد مناسب کبد نیز کمک می کند .

 آزمایش ercp:

این آزمایش ترکیبی از اشعه ایکس و آندوسکوپی است که مشکلات درون صفرا و پانکراس را نشان می دهد .


altmedrevDownloads-icon

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, مزاج شناسی در طب سنتی بسیار اهمیت دارد چرا که با شناخت مزاج بیماری را بهتر می‌توان درمان کرد. بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند که درمان بیماری‌ها با شناخت صحیح مزاج زودتر به نتیجه خواهد رسید.

مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره خشک‌مزاجان اظهار داشت: مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود و بنابراین 2 نوع مزاج خشک بیشتر نخواهیم داشت که شامل گرم و خشک یا صفراوی، سرد و خشک یا سوداوی است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: شاخص لاغری «برجسته بودن تیغه بینی، غضروف حنجره و مفاصل (مانند مفاصل انگشتان) است. فرد لاغر را به‌طور معمول می‌توان با دیدن تشخیص داد.

چگونه صفرا را تشخیص دهیم

گرما موجب عضله‌سازی در بدن می‌شود

علوی بیان داشت: اگر خشکی یا لاغری با گرما همراه شود، فرد صفراوی خواهد بود. گرما موجب عضله سازی در بدن می‌شود. پس لاغر عضلانی و قدرتمند، صفراوی است و افراد لاغر غیرعضلانی و ضعیف، سوداوی خواهند بود.

وی افزود: در افراد صفراوی، استخوان بندی درشت است، مچ دست پهن و قفسه سینه فراخ دارد.

افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند

علوی ادامه داد: افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند، درشتی آنان بیشتر ناشی از چربی است که درشتی هیکل این افراد بر حسب خوردن مواد سرد و تر بیشتر شده یعنی چربی بدن این افراد بیشتر می‌شود.

سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود زیرا بافت استخوان‌ها از سودا است؛ لذا بدن سوداوی‌ها با استخوان‌های کشیده ناحیه انگشتان, ساعد و سایر مناطق خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/*

کیسه صفرا اندامی کوچک در سمت راست شکم و در زیر کبد است. این کیسه حاوی ماده صفرا بوده و باعث ترشح این ماده به روده کوچک می شود.

سنگ کیسه صفرا ممکن است با علامت خاصی همراه نباشد؛ چنانچه سنگ ایجاد شده باعث انسداد کانال ها شود علائم زیر بروز می یابد:

درد ناشی از سنگ صفرا ممکن است چند دقیقه تا چندین ساعت ادامه یابد

علت ایجاد سنگ صفرا به روشنی مشخص نیست اما پزشکان عوامل زیر را از جمله دلایل ایجاد این بیماری می دانند: 

عوامل افزاینده ریسک ایجاد سنگ کیسه صفرا عبارتند از:چگونه صفرا را تشخیص دهیم

چنانچه پزشک به وجود سنگ صفرا مشکوک شود علاوه بر معاینه بالینی، جهت تشخیص این بیماری از روش های ذیل بهره می گیرد:

 CBC, ESR, SGOT,SGPT,Billi, gamaGT,Alk.Ph ,Amylase, Lipase, Chol (LDL, HDL), TG, CEA, AFP

Crafted by Milaniz

جدول محتوا

کیسه صفرا چیست؟
کیسه صفرا، ارگان کوچکی است که در زیر کبد قرار دارد. این کیسه با ذخیره زرد آب، به تجزیه چربی بدن کمک می کند.

سنگ های کیسه صفرا، سنگ های ریزی هستند که در داخل کیسه صفرا تشکیل می شوند. گاهی اندازه این سنگ ها به اندازه خود کیسه صفرا بزرگ می شود.
در حالت طبیعی، کیسه صفرا ما بین هر وعده غذایی، از مایعی به نام زرد آب پر می شود. در نتیجه، با مصرف مواد غذایی چرب، این مایع از کیسه صفرا به داخل روده تخلیه خواهد شد. در برخی موارد، سنگ صفرا باعث انسداد کیسه صفرا و عدم تخلیه ترشح می شود.

سنگ های کیسه صفرا

در بیشتر موارد، سنگ های کیسه صفرا منجر به بروز علامت و نشانه ای نمی شوند. در صورت بروز علائم، شاهد موارد زیر خواهیم بود:
– دردهای شکمی، که اغلب در سمت راست و زیر قفسه سینه، و یا در قسمت میانی شکم احساس می شود
– احساس درد در قسمت پشت بدن و شانه سمت راست
– تهوع و استفراغچگونه صفرا را تشخیص دهیم

در صورتی که از این موضوع مطلع هستید که سنگ صفرا دارید، اما هیچ گونه علامتی مشاهده نمی شود، نیازی به درمان نخواهد بود. اما بروز علائم به معنای دنبال کردن اقدامات درمانی می باشد. در برخی موارد، این علائم همیشگی نیستند، اما ممکن است شاهد تشدید علائم به مرور زمان باشیم.

معمولا نه. اما در برخی موارد (به ندرت) می توانند جدی در نظر گرفته شوند، از جمله:
– یرقان، اختلالی که با زرد شدن رنگ پوست و چشم ها همراه می باشد
– عفونت ها
– پاره شدن کیسه صفرا که می تواند باعث مرگ بیمار شود.
– التهاب پانکراس

بله، متخصص گوارش از طریق تست های تصویربرداری مانند اولتراسوند به تشخیص سنگ های کیسه صفرا می پردازد. اولتراسوند، تستی است فاقد درد که در آن، با استفاده از امواج صوتی، تصاویر دقیقی از داخل کیسه صفرا به دست می آید.
تشخیص سنگ صفرا به معنای بروز علامت و نشانه نیست. در برخی موارد، تست های بیشتر جهت اطمینان یافتن از ارتباط میان وجود سنگ و علائم نیاز می باشد.

 

درمان سنگ های کیسه صفرا معمولا شامل سه مرحله می باشد.– بدون نیاز به درمان

در چنین مواردی، هیچ گونه علامتی از سنگ صفرا در بیمار مشاهده نمی شود. اما در صورت بروز علائم، اقدامات درمانی آغاز خواهد شد.– جراحی و برداشتن کیسه صفرا و سنگ ها

این جراحی تحت بی هوشی انجام می شود و هیچ گونه خطری را برای بیمار به همراه ندارد و تاثیری بر گوارش و هضم مواد غذایی نمی گذارد.

حدود نیمی از بیماران بعد از جراحی از مشکلاتی مانند، شل شدن حرکات روده ای، گاز و نفخ معده شکایت می کنند.
این علائم به مرور زمان بهتر می شوند. بعد از جراحی دیگر نگران عود و بازگشت مجدد سنگ های کیسه صفرا نباشید.– دنبال کردن اقدامات درمانی با حفظ کیسه صفرا

در چنین مواردی، مصرف دارو و یا کمک گرفتن از دستگاه، به تجزیه سنگ های صفرا کمک می کند. این شیوه درمانی، موثر اما زمان بر می باشد و ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد.
در صورت تشدید علائم، نباید دوره درمان طولانی شود. نکته ای که وجود دارد این است که احتمال عود سنگ های صفرا در این روش وجود دارد.

درمان سنگ کیسه صفرا

درمان موثر و مناسب، به عواملی مانند:
– میزان بزرگی سنگ ها
– میزان و شدت بروز علائم
– درصد موفقیت شیوه درمانی
بستگی دارد.

آیا راهی برای پیشگیری از بیشتر شدن سنگ های صفرا وجود دارد؟

بله، داشتن وزن بدنی متعادل، یکی از نکات مهم در پیشگیری از بیشتر شدن تعداد سنگ ها می باشد. احتمال تشکیل سنگ در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند، بیشتر می باشد.

در صورتی که قصد کاهش وزن سریع دارید و سابقه ابتلا به سنگ صفرا نداشته اید، حتما در خصوص پیشگیری از بروز این اختلال با پزشک مشورت کنید.

چرا کاهش وزن سریع می تواند منجر به بروز تشکیل سنگ در صفرا شود. در چنین مواردی، داروهایی جهت پیشگیری از بروز سنگ صفرا برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

مدیریت سایت: دکتر امیرسعید صادقی  فوق تخصص گوارش در تهران 

شما عزیزان برای تشخیص سنگ صفرا و انجام اقدامات درمانی می توانید از طریق زیر اقدام نمایید:

شماره تماس: 02188681047   –  02188689871 

صفحه اینستاگرام

نام*

ایمیل*

Website

The online version of the Iranian daily Hamshahri

ترجمه – زهرا بذرگر:
کیسه صفرا مخزنی است برای ذخیره مایع صفرا که از کبد به‌داخل آن ترشح می‌شود.

مایع صفرا سبز رنگ است و حاوی موادی است که برای هضم مواد غذایی کارایی دارد. به هنگام خوردن مواد چربی کیسه صفرا منقبض شده و صفرای داخل آن از طریق مجرای صفراوی مشترک وارد اثنی‌عشر می‌شود.

به گزارش ایزاین آرتیکلز، کیسه صفرا زیر کبد قرار دارد و توسط مجرایی به کبد وصل است. صفرا مایعی است حاوی کلسترول و املاح که وقتی میزان کلسترول مایع صفرا از حدی بیشتر شود به‌عنوان هسته‌ای برای تشکیل سنگ عمل می‌کند و به‌تدریج سنگ یا سنگ‌هایی در داخل کیسه صفرا ایجاد می‌شود. سنگ‌های کیسه صفرا علائمی شامل تهوع و استفراغ و درد ناحیه بالای شکم خصوصا درد زیر دنده‌های راست ایجاد می‌کند.تشخیص بیماری سنگ کیسه صفرا به کمک روش‌های زیر امکان پذیر است.

رادیولوژی شکمی

چگونه صفرا را تشخیص دهیم

در مواردی که مشکوک به بیماری کیسه صفرا هستید از رادیولوژی شکمی برای رد کردن سایر علل بیماری استفاده می‌شود. در هر حال فقط 15 تا 20درصد سنگ‌های کیسه صفرا به قدر کافی آهکی می‌شوند که قابل رویت در اشعه ایکس باشند.

سونوگرافی ماورای صوت

امروزه در تشخیص سنگ کیسه صفرا سونوگرافی ماورای صوت جایگزین کوله سیستوگرافی (پرتونگاری باز کیسه صفرا) شده است؛ زیرا سونوگرافی ماورای صوت، سریع و دقیق است و از آن می‌توان برای بیماران مبتلا به یرقان و کم‌کاری کبد استفاده کرد، همچنین در سونوگرافی ماورای‌صوت، بیمار در معرض اشعه‌های یونیزه‌کننده قرار‌نمی‌گیرد. اگر بیمار در طول شب غذا نخورد؛ کیسه صفرا ورم می‌کند. در این حالت سونوگرافی ماورای‌صوت دقیق‌ترین روش تشخیص سنگ کیسه صفرا خواهد بود. مطالعات ماورای صوت بر اساس تجزیه و تحلیل امواج صوتی منعکس شده انجام می‌گیرد. سونوگرافی ماورای‌صوت با دقت 95درصد می‌تواند سنگ کیسه صفرا یا ورم مجاری کیسه صفرا را آشکار کند.

کوله سینتی‌گرافی

کوله سینتی‌گرافی به‌عنوان یک روش موفقیت‌آمیز در تشخیص التهاب کیسه صفرا یا انسداد مجاری کیسه صفرا استفاده می‌شود. در این فرایند، یک عامل رادیواکتیو به صورت درون وریدی استفاده می‌شود. این عامل توسط هپاتوسیت‌ها جذب شده و از طریق مجاری صفراوی به سرعت دفع می شود. سپس صفرا اسکن شده و از کیسه صفرا و مجاری صفراوی عکسبرداری می‌شود. این روش نسبت به سونوگرافی ماورای‌صوت گران‌تر و زمان‌بر است و بیمار در معرض اشعه‌های یونیزه‌کننده قرار می‌گیرد. به علاوه این روش، سنگ‌های کیسه صفرا را آشکار نمی‌سازد. کوله سینتی‌گرافی اغلب زمانی استفاده می‌شود که سونوگرافی ماورای‌صوت، جواب قطعی نداده باشد.

کوله سیستوگرافی

اگر چه سونوگرافی ماورای‌صوت جایگزین کوله سیستوگرافی شده است اما در مواردی که تجهیزات سونوگرافی ماورای‌صوت در دسترس نباشد یا نتایج حاصله از سونوگرافی ماورای ‌صوت قطعی نباشد از کوله سیستوگرافی استفاده می‌شود. از کولانژیوگرافی دهانی می‌توان برای تشخیص سنگ کیسه صفرا و ارزیابی توانایی کیسه صفرا برای پرشدن، تغلیظ محتوا، منقبض شدن و خالی شدن استفاده کرد. در این روش، ترکیبات ید به‌عنوان عامل پس‌زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ترکیبات توسط کبد دفع می‌شوند و در کیسه صفرا جمع شده. یک کیسه صفرای طبیعی از این ماده که حاجب تشعشع است پر می‌شود؛ در این حالت اگر در کیسه صفرا سنگ وجود داشته باشد این سنگ‌ها در عکس‌های رادیولوژی به شکل سایه‌هایی ظاهر می‌شوند.

ترکیبات ید که به‌عنوان عامل پس‌زمینه استفاده می‌شوند عبارتند از: اسید‌آیوپنیک (اسید پوپانوئیک)، آیو‌دی‌پامید مگلومین (کولوگرافی) و سدیم آیپودات (اراگرافین). این مواد باید 10 تا 12ساعت قبل از عکسبرداری به مریض خورانده شود. بعد از اینکه این مواد به مریض خورانده شد، نباید به بیمار از طریق دهانی چیزی خوراند تا از انقباض و تخلیه کیسه صفرا جلوگیری شود. البته ابتدا باید از بیمار سؤال شود که آیا هرگونه آلرژی نسبت به ید و غذاهای دریایی دارد یا نه. درصورت نداشتن هیچگونه آلرژی‌ای عصر قبل از رادیولوژی، ترکیبات پس‌زمینه به صورت خوراکی به بیمار خورانده می‌شود. عکسبرداری از قسمت فوقانی و سمت راست شکم انجام می‌شود. اگر کیسه صفرا به‌طور طبیعی پر و خالی شود و هیچگونه سنگی دیده نشود فرضیه بیماری کیسه صفرا غیرمحتمل خواهد بود.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-10-07
اخلاط چهارگانه و تشخیص مزاج, طب سنتی و مکمل

۲۹ دیدگاه
326,521 بازدید

در ابتدای مقالاتی که تعریف صفراست ابتدا مزاج را تعریف میکنیم تا دوستانی که تمایل دارند با تعریف آن بیشتر آشنا شوند:

مزاج عبارت از چنان کیفیتی است که از واکنش متقابل اجزای ریز مواد متضاد بوجود می آید مثل اختلاط هوا با اب , یا آتش با خاک و… که حاصل این اختلات می تواند پیدایش گرما , سرما , خشکی و تری در طبیعت ما بوده باشد .

یعنی به طور خلاصه از اختلاط فیزیکو شیمیایی این عناصر ساده ی طبیعت با یکدیگر کیفیتی بوجود می آید که به ان مزاج می گوییم.چگونه صفرا را تشخیص دهیم

هر گاه حاصل این اختلاط کیفی متضاد (گرمی , سردی , خشکی , تری ) در ترکیب خود با یکدیگر مساوی باشد مزاج معتدل بوجود می آید ولی اگر در ترکیب نامساوی بوده باشند در ان صورت بوجود آورنده مزاج غیر معتدل خواهند شد مثال : طبع سودا که در ان سردی بیشتر از گرمی است و خشکی بیشتر از تری و در مجموع مزاجی سرد و خشک محسوب می شود .

اگرچه از ترکیب این کیفیات متضاد می توان بی نهایت طبع و مزاج استخراج کرد ولی به طور خلاصه انسان یا طبع معتدل دارد یا دموی یا سودایی یا بلغمی یا صفرایی و یا ترکیبی از اینها دو به دو یا سه به سه و… که در این صرت طبع و مزاج شخص به سوی پیچیدگی و اختلاط پیش می رود .

مفهوم اعتدال مزاج در انسان یک مفهوم اعتباری است و از هر فردی به فرد دیگر فرق می کند و در واقع به هر کس از نظر مزاجی آنچه لایق اوست به او می دهند و ممکن است اعتدالی که در یک نفر صادق است در شخص دیگری صادق نباشد .

یعنی اگر اعتدال مزاج یک نفر با سردی بیشتر برقرار بگردد برای شخص دیگر ممکن است با گرمی بیشتر برقرار شود و بالعکس.که با مطالعه ادامه بحث مزاج شناسی درک این موضوع سهل می گردد.

که در صورت عدم رعایت اصول سالم زیستن مانند تغذیه نامناسب , حرکت و سکون نامناسب و خواب و بیداری نامناسب و … با غلبه یک خلط یا چند خلط در بدن مواجه خواهیم شد که علائم غلبه اخلاط فوق را در بدن آدمی در زیر خواهیم آورد:

بدن باریک , گرمی زیاد از حد , سر کوچک , شانه جمع شده و کوچک , باسن نسبتا بزرگ (البته نسبت به کمر باریکی که دارند)

بازوان باریک , اندام میانی نسبتا درشت , پوست خشک , بینی بزرگ (به دلیل حرارت زیاد قلب و کبد آنان)

کم مو , پوست متمایل به زرد , رگ های بر آشفته , به شیرینیجات و چربی تمایل وجود ندارد

تمایل زیاد به ترشی جات و آب , رفتارهای تند , عصبانیت , تحرک زیاد , گیرایی زیاد و حافظه کم , در تمام فصول احساس گرما می کنند

 

سرما دوست , زرد شدن زبان و پوست و سفیدی چشم , جوش و اکنه های پوستی زیاد , بروز حساسیت های پوستی اگزماتیک

خارش و گرمی دست و پا , موی غیر صاف , طاسی و ریزش مو در جلوی سر و سنین جوانی

زبری و خشکی زبان , تلخ شدن دهان , بروز آفت دهان , استرس و اضطراب , احساس خشکی در بینی

افزایش حرکات تنفسی , تشنگی مفرط , بی اشتهایی , خواب کم , پرکاری تیروئید , سردرد های مکرر (غیر از سینوزیت و میگرن )

فرورفتگی زیر چشمها , بیرون زدگی حدقه چشم , سوزش سر دل , ریفلاکس گوارشی , حالت تهوع و استفراغ , امکان یبوست مزاج , در این غلبه بروز سنگ کیسه صفرا شایع تر است

زرد شدن رنگ ادرار , واریس و مشکلات عروقی مانند واریکوسل و بواسیر , داغی کف پاها , تخیل رویاهای زرد رنگ , دیدن خواب های خشن و جنگ و دعوا , روحیات مردانه , تند شدن نبض , درد پهلو

احساس گزگز شدن بدن , احساس گر گرفتگی , دیر مریض شدن , خشکی و لاغری اندام ها

بیش فعالی , جدی , پشتکار زیاد , کم حوصله , پرخاشگری , خشمگین , فوری از کوره در رفتن , لجباز

علاقه به کشیدن سیگار , بدحالی در سالهای جوانی و تابستان , پهن بودن قفسه سینه , دراز بودن قد , میل جنسی متعادل و توان معمولی در نزدیکی کردن

سوزش جگر , ناراحتی معده , درد شقیقه , سرگیجه , خشکی و ترک خوردن پوست , جوشش فم المعده , شوره سر , بروز لکه های سفید و قهوه ای در صورت و بدن

علاقه به خوردن یخ و آب یخ , تندخویی و بهانه گیری , حس بویایی و چشایی قوی و درکل مانند آتش فرد مبتلا به غلبه صفرا بی قرار و خروشان و گرم خشک می شود که برای اعتدال آن باید سرد و تر شود.

برچسبصفرا و سنگ صفرا

1 هفته پیش

2020-11-05

2020-09-05

تقویم حجامت ۹۹ : تقویم حجامت ۹۹ در دو عکس و به صورت شش ماهه …

سلام. آیا تلخی و سوزش دهان و گلو و تا حدودی رنگ سفید روی زبان بدونه نشانه ای از معده درد میتونه مشکل از صفرا باشه. ممنون از راهنمایتون

سلام
بله امکان داره

سلام
بنده هم در تشخیص مزاجم به شدت گیجم. بعضی خصوصیاتم به صفراوی می خوره. ازجمله باربک اندامی، کم مو بودن در بدن نه در سر(سرم پر موهست و ریزش مو ندارم)، گیرایی زیاد و حافظه کم اما در عوض جدی نیستم اما پشتکارم زیاد نیست؛ البته کم هم نیست. تندخو و پرخاشگر و لجوج هم نیستم. خوابم خوبه (بین شش تا هشت ساعت می خوابم)، ریزش مو ندارم.
اما مساله اصلی و مشکل اصلی من اینه که دیگران از من احساس گرمی شدیدی میکنن که بیش تر اوقات منو از جمع فراری میده.‌
وقتی جایی میرم، بلافاصله کولر روشن می کنن و یا در و پنجره ها رو باز میگذارن و …
البته بنده بنا به معاینه و تشخیص جراح کولورکتال، “پرولاپس داخلی رکتوم” در حد شدید دارم.
آیا این پرولاپس میتونه به این احساس گرمای عجیب و غیرقابل تحمل ربطی داشته باشه؟

سلام دوست عزیز
علائمی که میفرمایید مربوط به سوء مزاج هست یعنی طبع واقعی شما چیزی نیست که حال حاضرعلائم اون رو دارید.
البته جای نگرانی نیست چرا که با رعایت برخی نکات غذایی و استفاده کوتاه مدت از برخی گیاهان دارویی کاملا ازبین خواهند رفت.
برای مشاوره و درمان این مشکل با خانم دکتر رضایی (پزشک طب سنتی) در ارتباط باشید.

سلام زیر پلک پایینتون نگاه کنید اگه زرد بود صفراوی هستید

سلام ایا صفرا روی زود انزالی تاثیر دارد؟

سلام…من ۱۹سالمه اکثر نشانه های صفراوی رو دارم…ریزش موی شدید دارم…

با سلام
برای مشاوره آنلاین میتونید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

سلام. من و همسرم و دختر ۲ ساله ام واقعا نمیدونیم طبعمون چیه چون کمی گیج شدیم با مطالب اینترنت. از اونجا که خارج از کشور هستیم و دسترسی به هیچ کدوم از عزیزان طب سنتی نداریم میخاستم ما رو کمک کنید در تشخیص اینکه بالاخره ما چه طبعی داریم که بتونیم تعادل رو برقرار کنیم. ضمنا میخاستم بدونم چطور میشه وقت ملاقات گرفت برای ویزیت حضوری و یا حتی بصورت انلاین که برای ما خیلی سریعتر هست. ممنونچگونه صفرا را تشخیص دهیم

با سلام
برای مشاوره آنلاین و غیر حضوری می توانید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

سلام دوسالی هست از شکم ب پایینم خیلی خارش دارم مخصوصا ران والت تناسلی جوش های قرمز داره وشدیداا میخاره. چند بار هم دکتر رفتم بی فایده بود. بسیار عرق میکنم گرمم میشه شدید. راهنمایی کنید

سلام
وای خدا …
این خصوصیات من رو از کجا میدونید همش رو نوشتید!!!!
حتی واریکوسل!!!
حتی ناراحتی معده و ریفلاکس که روزگارم رو خیلی سخت کرده بخاطرش دندون هام هم پوسیدند
پس استرس و اضطرابم هم بخاطر صفراوی بودنمه !!!!!
روزهایی که هندونه بخورم سر حال تر میشم نمیدونم چرا.
چیکار کنم که متعادل بشم والا خیلی سخته صفراوی بودن

سلام
وقتی مشخصات افراد صفراوی رو مطالعه کردم تماما با حالات خودم یکی بود
طی چند سال اخیر به شدت ریزش مو گرفتم و قبلا هم موهای پری داشتم که چیزی ازش نمونده و ۲۰ سالم هست
خواستم ببینم راهی هست که قطعا کمکم کنه؟

سلام من ۱۸۵ قدمه ۷۲ کیلو وزنمه پوستی مایل به زرد دارم و موهایی بور و نازنک و خیلی چرب از پاییز و زمستان هم متنفرم بعضی وقتا احساس میکنم از درون بدنم دارم میسوزم شیرینی جات اصلن نمیتونم بخورم چون پوست سرم جوش میزنه ک ب خاطرش ۶ بار رفتم پیش متخصص پوست ک فایده ای نداشت ولی با حجامت کبد و حجامت سرم تا حدودی بهتر شدم میخواستم ببینم من طبع گرم و خشک دارم؟ برای درمان جوش سرم چ راهی پیشنهاد میکنین؟

دوست عزیز ایشون فرمودند برای اعتدال از حالت گرم و خشک باید سرد و تر بشن

سلام.خسته نباشید من ۲۱سالمه .قدم۱۸۰٫وزنم ۵۲هست.و رنگ پوستم زرد هست.نسبتا شاید نصف علائم صفراوی رو داشته باشم. از زمستون بدم میاد و شیرینیجات دوس دارم.
ایا طبعم همین صفراوی؟
و چیکار کنم که چاق بشم؟
ممنون

سلام .من ۱۹ سالمه و طبع صفراوی دارم و بدنم یعنی کمدم و بازوهام پر از لکه های قهواه ای رنگ هست که با گرما خارش پیدا میکنن و تشدید میشن تا حالا ام کلی دکتر رفتم بهتر شده کمرم ولی بازوهام نه .ممنون میشم

سلام طاعات قبول ۱۹سالمه همیشه هم موهام کوتاه ولی چه از تار نازکه تا اون ضخیم ترا ریزش زیاد از حد داره یکی از دکترتی طب اسلامی گفته غلبه صفرا داری ۱۵روز یک بار به مدت ۳بار حجامت کن تا گرمای بیش از حد بدنت کاسته بشه ایا حجامت کنم درست میشه چون خیلی به موهام علاقع دارم و این موضوع اذیتم میکنخ ممنون میشم جواب بدید

با سلام بنده ریزش موی مقاوم به درمان(آلوپسی توتالیس) در تمام نقاط بدن پیدا کردم، تمامی داروهای شیمیایی بی فایده بود، پوستی روشن دارم رنگ موم هم بور بود تکرر ادرار شبانه هم بسیار دارم، باید چه کاری انجام بدم؟

سلام خسته نباشی .. من حرارت بدنم زباده ولی تب ندارم . آب خنک دوست دارم بالطبع زیاد ادرار میکنم … از ناحیه جلوی سر ریزش مو دارم . دهانم خشک و گاهی تلخ مزه میشه … جوش ریز سفت چربی اطراف پلک چشمم زده و زیر چشمم گود رفته پوست دست و انگشتان پام خشکه . آب خنک نباشه اصلا غذا نمیتونم بخورم . شیرینی و چربی دوست ندارم .. مشکل ازدیاد دیاستولیک دارم .

ممکنه کسی هم صفراوی باشه هم سودایی ؟من دور چشمم و پوستم تیرست گرمایی هستم بدنم خشکه سنگ صفرا هم دارم و کلا بیشتر خصوصیات صفراوی و سودایی رو دارم نمی دونم باید چیکار کنم و برا غلبه به کدوم طبعم برنامه غذایی داشته باشم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین چون مخصوصا کبودی و تیرگی دور چشم خیلی ناراحتم میکنه حتی بالای چشمم غده های چربی بدی بوجود اومده

سلام.اقا من خیلی از علائم صفراوی ها رو دارم.فقط بدنم همیشه سرده.موهام پرپشته.از فصل زمستان هم متنفرم..حالا نمیدونم مزاجم چیه.لطفا راهنمایی کنید

سلام آقا مسلم باید مجموع علائم رو در نظر بگیری آگه اکثر علائم رو داری پس همین صفراوی هستی

باسمه تعالی ممنون. استفاده کردم.

سلام در این مقاله یه اشتباه نوشتاری وجود داره اگه امکانش هست درستش کنین البته من فکر میکنم که اشتباهه…شاید هم نباشه …حتما خودتون نظری بندازین نوشتین که : … مثال : طبع سودا که در ان سردی بیشتر از گرمی است و خشکی بیشتر از تری و در مجموع مزاجی خشک و تر محسوب می شود . خط آخر باید “خشک و سرد ” باشد نه “خشک و تر”…درسته؟ خشک و تر که یکجا جمع نمیشه

افرین

سودا سرد و خشکه

تو دوس داری چجوری باشه

سلام جناب وطن دوست به خودمان میبالیم که مخاطبانی مثل شما داریم که این قدر دقیق ، حساس ، نکته سنج و البته دلسوز هستند که مثل این ایراد را میببنند و به خودشان زحمت میدهند ، به ما لطف میکنند و به ما اطلاع میدهند.
نکته شما کاملا درست بود و ما آن را اصلاح کردیم.
سپاسگذارم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

چگونه صفرا را تشخیص دهیم
چگونه صفرا را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *