تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

 
helpkade
تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد
تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

آزمایش‌های سریع ویروس کرونا باید به موارد مظنون محدود گردد. آزمایش عمومی نه عملی است و نه منطقی. در این مطلب بخوانید که چه کسانی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و این آزمایش چگونه صورت می‌گیرد.

برای ویروس کرونا که این روزها در کشورهای مختلف سرایت کرده است، نه دارویی وجود دارد و نه واکسینی. تا زمان تولید یک واکسین، سپری شدن مراحل آزمایشی آن، صدور جواز آن از سوی ادارات صحی و تولید انبوه آن برای بازار دست کم به ۱۸ تا ۲۴ ماه وقت نیاز است. بعد از آن است که انسان‌ها باید واکسین را تطبیق کنند.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

به این دلیل است که انجام آزمایش‌های قابل اعتماد در ماه‌های پیش رو یک اقدام منطقی است تا سرعت گسترش بیشتر این ویروس دست‌کم آهسته‌تر شود. در نتیجه آزمایش سریع می‌توان افراد مبتلا به این ویروس و محلاتی را که این بیماری در آن‌ها گسترش یافته است مشخص کرد. تنها به این صورت است که افراد آلوده را می‌توان در تاسیسات صحی یا خانه قرنطین کرد.

با وجود این، اگر موج شیوع این ویروس خیلی سریع باشد، حتی در کشورهای خوب توسعه یافته تاسیسات صحی و لابراتوارها به زودی شاهد مراجعینی بیشتر از ظرفیت شان خواهند بود. به این دلیل است که آزمایش سریع باید تنها به موارد مظنون محدود گردد و آزمایش عمومی نه منطقی است و نه عملی.

فرستادن Facebook Twitter Facebook Messenger Web EMail Telegram Whatsapp Web

لینک کوتاه https://p.dw.com/p/3YjEs

چه کسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد؟

براساس ارزیابی‌های کنونی، تنها اقامت در جاهایی که خطر ابتلا به کرونا وجود دارد، نمی‌تواند دلیلی برای اجرای آزمایش باشد. همچنین هر کسی که ریزش و سرفه داشته باشد به معنی این نیست که به ویروس کرونا آلوده شده است.

هر کسی که علایم عفونت شش از عامل ویروسی نامعلوم داشته باشد، هر کسی که علایمی مانند سرفه، تب و مشکلات تنفسی داشته باشد و علاوه بر این با یک فرد آلوده تماس داشته یا در منطقه‌ای با خطر ابتلا به این بیماری بود و باش داشته است، به صورت موجه مظنون به ابتلا به این بیماری شمرده می‌شود و باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

سرانجام این داکتر است که تصمیم می‌گیرد آزمایش کرونا صورت بگیرد یا نه. براساس گفته‌های انستیتوت «روبرت کخ» آلمان، نمونه‌های گرفته شده از مبتلایان به انفلوانزا نیز مورد آزمایش کرونا قرار می‌گیرند.

در آلمان هزینه این آزمایش حدود ۲۰۰ یورو می‌شود. بیمه صحی تنها زمانی این مبلغ را پرداخت می‌کند که یک فرد از سوی داکتر به عنوان مظنون به ابتلا به کرونا تشخیص شود.

آزمایش چگونه انجام می‌شود؟

در این آزمایش در اکثر موارد از گلو یا گلو و بینی نمونه یا سمپل گرفته می‌شود. انستیتوت تحقیقات صحی «روبرت کخ» توصیه می‌کند در مواردی که ظن موجه وجود دارد، نه تنها از بخش بالایی مجرای تنفسی، بلکه از بخش پایینی مجرای تنفسی نیز نمونه گرفته شده و مورد آزمایش قرار بگیرد.

با نمونه‌های آزمایشی چه می‌شود؟

نمونه‌های گرفته شده در لابراتوارهای تشخیصیه برای تثبیت ویروس کرونا مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این آزمایش مبتنی بر روش موسوم به «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز» انجام می‌شود. این گونه آزمایش‌ها معمولاَ حدود پنج ساعت دوام می‌کند و در این میان به یک روش استندرد در لابراتوارها تبدیل شده است.

در این روش آزمایش، یک قطعه «دی ان ای» در داخل یک دستگاه ترموسایکلر کاپی و تکثیر می‌شود تا قطعات خاص «دی ان ای»، به گونه مثال از ویروس کرونا‌، جستجو شود. این روش آزمایش نشان می‌دهد که آیا کدام عامل بیماری و به چه تعدادی در بدن وجود دارد.

به مبتلایان چگونه اطلاع داده می‌شود؟

خود این آزمایش حدود پنج ساعت وقت می‌گیرد. برعلاوه آن انتقال آن به لابراتوار نیز وقت نیاز دارد. نتیجه آن معمولاَ بعد از یک تا دو روز معلوم می‌شود و در آلمان داکتر مربوطه به بیمار تماس می‌گیرد.

در آلمان هرگاه آزمایش کرونا در یک نفر مثبت باشد، به اداره مربوطه صحی نیز اطلاع داده می‌شود. بعد از آن تدابیر بعدی به شمول قرنطین شروع می‌شود.

اگر فرد آلوده زیاد بیمار نباشد می‌تواند در خانه در قرنطین به سر ببرد، اما باید اطمینان حاصل شود که او در خانه کسی دیگر را به این ویروس آلوده نمی‌کند.

آیا نتیجه آزمایش قطعی است؟

بله نتیجه آزمایش قطعی است، اما هرگاه نتیجه منفی باشد به این معنی نیست که یک فرد کاملاَ عاری از این ویروس است.

چونکه این احتمال وجود دارد که اگر نمونه‌ها به صورت نادرست گرفته شده باشد، به صورت نادرست انتقال داده شده باشد و یا نمونه‌ها در وقت نامناسب گرفته شده باشد، ممکن است نتیجه آزمایش درست نباشد. به همین دلیل نیز است که برخی مبتلایان به این ویروس چندین بار مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

آیا آزمایش‌‌های ساده‌تر و سریع‌تر وجود ندارد؟

روش تشخیص «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز» نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار اختصاصی و تخنیکران بسیار ماهر دارد که در بسیاری کشورهای جهان قابل دسترس نیست. در چین که یک کشور خوب توسعه یافته است، نیز به دلیل بالا بودن موارد ابتلا به این ویروس، لابراتوارها بیش از ظرفیت شان مراجعین دارند. حتی در ایالات متحده امریکا و اروپا نیز در تامین تجهیزات این آزمایش‌ها یا دیگر امکانات صحی دشواری‌هایی وجود دارد.

پس از بحران ناشی از شیوع ایبولا و زیکا محققان به این فکر افتادند که یک نوع قابل انتقال دستگاه تشخیص مالیکولی را برای آزمایش این گونه امراض توسعه بدهند تا در کلینیک‌های نه چندان مجهز و همچنین در مناطق مختلف قابل استفاده باشد.

در این زمینه در نقاط مختلف جهان تحقیق شده است و دلایل امیدوارکننده‌ای برای یک آزمایش ساده و سریع، مانند آزمایش قند خون، وجود دارد. کمیسیون ملی صحت چین یک روش آزمایش سریع را معرفی کرده است که قرار است در قطرات خون در ظرف ۱۵ دقیقه انتی‌بادی‌هایی را که بدن در هنگام سرایت یک ویروس یا عفونت ایجاد می‌کند، تثبیت می‌نماید.

یک موسسه صحی در سینگاپور نیز دستگاه آزمایش انتی‌بادی‌ها را تولید کرده است که قبلاَ از سوی وزارت صحت این کشور موفقانه آزمایش شده است.

الکساندر فرویند/ ع. ف.

در حالی که اطلاعات زیادی در مورد چگونگی شیوع ویروس کرونا هنوز وجود ندارد، مراکز کنترول و پیشگیری بیماری ها در ایالات متحده می گویند که احتمال بقای این ویروس بر روی اشیا بسیار ضعیف است. بنابراین خطر سرایت این ویروس از طریق محصولات یا بسته‌های پوستی خیلی کم است، چون زمان حمل آنها روزها و هفته‌ها طول می‌کشد.

مواد ضد عفونی کننده ساخته شده از کلور و بلیچ (وایتکس)، حلال‌های کیمیایی، اتانول ۷۵ درصدی، اسید پراستیک و کلروفرم می‌توانند ویروس جدید کرونا را در روی اشیا از بین ببرند. اما در صورتی که آنها روی پوست بدن بگذاریم تاثیرگذاری خیلی کم دارند یا هیچ موثریت ندارند. گذشته از این، قرار دادن مواد کیمیایی به طور مستقیم روی پوست بسیار خطرناک است و حتی می تواند کشنده باشد.

سازمان صحی جهان گزارش داده است كه هیچ شواهدی مبنی آلودگی حیوانات خانگی مانند پشک‌ها و سگ‌ها به ویروس کرونا گزارش نشده است. اما شستن منظم دستان با آب و صابون پس از لمس کردن این حیوانات که باعث جلوگیری از آلوده شدن به باکتری‌های معمول می‌شود، توصیه می‌گردد.

ویروس کرونا آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسین خاص خود نیاز دارد. واکسین‌های سینه و بغل و آنفلوانزا شما را در برابر این ویروس محافظت نمی‌کنند. دانشمندان در تلاش اند تا واكسین ضد ویروس کرونا را تهیه كنند.

در شمار زیادی از پست‌های رسانه‌های اجتماعی ادعا شده که یک کارشناس ارشد تنفسی چینی به مردم محل توصیه کرده است که استفاده از محلول آب نمکی برای شستشوی بینی، مانع آلوده شدن آنان به این ویروس می‌شود. سازمان صحی جهان می‌گوید هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

غرغره کردن مایع دهان‌شویی نمی‌تواند شما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند. ممکن برخی از موادی که برای شستن دهان به کار می‌روند، در برابر برخی از میکروب‌ها اثر داشته باشند، اما سازمان صحی جهان می‌گوید که این مواد مانع آلودگی به ویروس کرونا نمی‌گردد.

این خبر نیز در شمار زیادی از رسانه‌های اجتماعی پخش شده است. شاید سیر دارای برخی خواصی باشد که می‌تواند در برابر برخی از میکروب ها مفید تمام شود، اما سازمان صحی جهان گفته است که هیچ مدرکی دال بر اثر آن در برابر ویروس کرونا در دست نیست.

سازمان صحی جهان به مردم توصیه می‌كند كه از اقدامات زیر برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا و بیماری‌های دیگر پیروی كنند.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

 

پیش از این که بیماری کووید-۱۹ (COVID-19) واقعا در سطح جهان همه گیر شود، دلیلی برای سراسیمگی وجود ندارد، اما ما می توانیم از فرصتی که داریم به خوبی استفاده کنیم و آمادگی های لازم را بگیریم. (26.02.2020)
 

افزایش موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در چین در سطح بین‌المللی مایه نگرانی شده است. اما این ویروس چگونه انتقال می‌یابد. چه تدابیری باید برای جلوگیری از مصاب شدن به این ویروس در نظر گرفته شود؟ (22.01.2020)
 

ویروس کووید-۱۹ به کشورها و پایتخت‌های بیشتری شیوع یافته و در ۲۴ ساعت گذشته موارد ثبت شده در خارج از چین نه برابر بیشتر از موارد ثبت شده در چین بوده است. تعداد قربانیان هم به ۳۱۰۰ تن رسیده است. (03.03.2020)
 

بر اساس آمار رسمی، شمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا و نیز مبتلایان به این ویروس در ایران باز هم افزایش یافته است. شمار قربانیان ظرف ۲۴ ساعت، از ۶۶ تن به ۷۷ نفر رسیده است. (03.03.2020)
 

کارشناسان سازمان جهانی صحت از کلینیک ووهان و از مارکیت هوانان در این شهر چین دیدن کردند؛ جاهایی که گفته می شود منشاء اصلی ویروس کرونا هستند. این کارشناسان دو هفته را بعد از وردشان به ووهان در قرنطین سپری کردند.

صدراعظم آلمان باز هم مردم را به صبر و شکیبایی دعوت کرد؛ به ویژه از خانواده ها که شدیدا به دلیل محدودیت های کرونایی متاثر گردیده اند. متخصصان از عواقب ماندن طولانی کودکان در خانه هشدار داده اند.

حکومت تاجیکستان روز سه شنبه اعلام کرد که شمار واقعات ویروس کرونا در این کشور به صفر رسیده است. با وجود این، رئیس جمهور این کشور هشدار داده که مردم بی‌احتیاطی نکنند.

وزارت داخله ایران به مهاجران افغان برای آخرین بار یک ماه مهلت داد تا “کد شهاب” دریافت کنند. این مهلت جدید پس از اعتراضات گسترده به غیرفعال کردن کارت‌های بانکی برخی اتباع افغانستانی در ایران داده شده است. 
 

مسافرانی که از اروپا به ایران برسند باید دو هفته در قرنطینه بمانند. از این به بعد برای ورود به این کشور باید گواهی آزمایش منفی کرونا به همراه داشت؛ این امر برای مسافران از کشورهای همسایه به شمول افغانستان نیز صدق می کند. 
 

سازمان ملل متحد خواسته ۲۷ هزار کودک خانواده های داعشی به کشور اصلی شان منتقل شوند؛ اما این کشورها آنان را خطر امنیتی پنداشته و علاقمندی نشان ندادند. مسئول مبارزه با تروریزم در سازمان ملل این ادعاها را بی بنیاد می خواند. 
 

کارت‌ های بانکی برخی مهاجرین افغان در ایران دوباره مسدود شده است. مقام ها دلیلش را عدم اعلام شماره شناسایی اتباع خارجی به بانک خوانده اند. مهاجران افغان در اعتراض به این اقدام در مشهد و تهران تجمع کردند.  
 

مقام‌های ایران روز چهارشنبه با هیئتی از دفتر سیاسی گروه طالبان در تهران دیدار کردند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، دبیر شورای امنیت ملی این کشور در این دیدار امریکا را به تلاش به ادامه جنگ افغانستان متهم کردند.  
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

منبع تصویر، Getty Images

آزمایش کرونا تفاوت چندانی با آنفلوآنزای معمولی ندارد؛ اول نمونه‌برداری بعد بررسی وجود ویروس در آن. چیزی که تست‌های مرسوم در بیمارستان‌ها نشان می‌دهند این است که فرد در حال حاضر به بیماری کرونای ۲۰۱۹ مبتلا هست یا نه.

برای این کار، مقداری از ترشحات بینی و حلق را جمع می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند تا ببینند مواد ژنتیکی ویروس در آن یافت می‌شود یا نه.

دو شیوه تشخیص کرونا: بزاق و پادتن

نمونه را از جایی در حلق که پشت بینی است برمی‌دارند و محتوای آن ترکیبی از بزاق و مخاط است.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

اما دولت بریتانیا می‌خواهد تست دیگری را نیز وارد چرخه کند – تست پادتن. این تست مشخص می‌کند که فرد قبلا به کرونا مبتلا بوده است یا نه.

در تست‌ بزاق، مواد ژنتیکی موجود در نمونه را با رمز ژنتیکی ویروس کرونا مقایسه می‌کنند.

نمونه‌ها را بعد از برداشت در کیسه می‌گذارند و می‌بندند، به آزماشگاه می‌فرستند و در آنجا با تکنیکی به نام واکنش زنجیره‌‌ای پلیمراز آن را تکثیر و بررسی می‌کنند.

البته آزمایش خون هم می‌توان نشان دهد که شخص پیش از این به کرونا مبتلا بوده است یا نه. خوبی تست خون این است که مشخص می‌کند فرد در برابر این بیماری مصونیت پیدا کرده است یا نه.

هدف این تست یافتن نشانه‌های مصونیت است که با گرفتن یک قطره خون و کمابیش مثل تست حاملگی انجام می‌شود.

دولت بریتانیا سه و نیم میلیون تست پادتن خریده است، اما مطمئن نیست این تست‌ها درست کار می‌کنند یا نه.

در بعضی از کشورها، خیلی از کسانی که علائم خفیف دارند به احتمال زیاد تست نمی‌شوند، چرا که عمدتا کیت تست به اندازه کافی در دسترس نیست.

در بیشتر کشورها، تست ویروس کرونا عمدتا در آزمایشگاه‌های تخصصی و مجموعه‌های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه انجام می‌شود.

دو دلیل عمده برای گرفتن تست از مردم وجود دارد – تشخیص بیمار و اطلاع از میزان پخش ویروس.

آگاهی از مورد دوم می‌تواند به نظام‌های درمانی کمک کند برای تقاضای بیشتر در آینده برنامه‌ریزی کنند، از جمله افزایش ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه.

گرفتن تست در عین حال می‌تواند به تصمیم‌های آگاهانه درباره فاصله‌گیری اجتماعی کمک کند. برای مثال، اگر مشخص شود که عده زیادی به این ویروس مبتلا شده‌اند، شاید خانه‌نشینی دیگری خیلی لازم نباشد.

نگرفتن تست بیشتر به این معنی است که خیلی‌ها شاید بی‌دلیل خود را قرنطینه کرده باشند، از جمله اعضای کادر درمانی.

در حال حاضر، از همه تست ویروس کرونا گرفته نمی‌شود و به موارد وخیم بیماری در بیمارستان و برخی از کادرهای درمانی محدود می‌شود.

دقت تست‌های تشخیصی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود بسیار زیاد است.

اما این لزوما به این معنی نیست که همه موارد ابتلا به کرونا را تشخیص می‌دهند. اگر ویروس تازه وارد بدن شده باشد یا میزان آن در بدن کم باشد، جواب تست ممکن است منفی شود.

نمونه برداشته شده از ته حلق هم شاید به اندازه کافی ویروس نداشته باشد و تست به همین دلیل منفی شود.

تست‌های پادتنی تا به امروز قابل اتکا نبوده‌اند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفته است که تا امروز ۱۵ تست‌ پادتن بررسی شده‌اند اما هیچ کدام به اندازه کافی دقیق نبوده‌اند.

پروفسور جان نیوتن، مقام مسئول امور آزمایشگاهی می‌گوید عملکرد تست‌های پادتن وارداتی از چین برای تشخیص مبتلایانی که شدیدا بیمار بوده‌اند خوب بوده است اما به درد موارد خفیفتر نمی‌خورند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

منبع تصویر، CDC

کیت آزمایشگاهی اداره کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا برای تشخیص ویروس سارس-کرونا-دو

برای تشخیص ویروس جدید کرونا (۲-SARS-CoV) که عفونت تنفسی کروناویروس ۲۰۱۹ OVID-۱۹) (Cرا ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه توالی ژنوم (فرمول ژنتیکی) ویروس جدید کرونا را مشخص کردند و در اختیار همگان قرار دادند. برای تشخیص ویروس جدید کرونا، فرمول ژنتیکی آن با آنچه دانشمندان چینی مشخص کردند سنجیده می‌شود تا روشن شود آیا فرد به ویروس جدید کرونا آلوده شده یا نه.

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

برای تشخیص آزمایشگاهی ویروس جدید کرونا از روشی استفاده می‌شود به نام واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز کمی (quantitative polymerase chain reaction) با استفاده از آنزیمی به نام نسخه‌بردار معکوس (Reverse transcriptase). واکنش زنجیره‌ای کمی یا “همزمان” این مزیت را دارد که علاوه بر تشخیص ویروس، از روی تعداد ژنوم می‌توان تعداد ویروس را هم در نمونه آزمایش شده تعیین کرد.

آنزیم نسخه‌بردار معکوس از بخشی از ژنوم ویروس که تک‌رشته‌ای است (RNA) نسخه‌برداری می‌کند و بعد از روی آن یک نسخه دورشته‌ای مکمل (ِDNA) ساخته می‌شود. این محتوای ژنتیکی با استفاده از واکنش زنجیره‌ای تکثیر می‌شود و بعد با نور فلورسانس و روشی موسوم به ‘در لحظه’ (Real-time) یا کیفی مقدار و نوع ماده ژنتیکی ویروس مشخص می‌شود.

این آزمایش در دو مرحله اصلی انجام می‌شود، تشخیص اولیه و تائید تشخیص؛ در مجموع سه آزمایش انجام می‌شود که هر آزمایش در واقع بررسی و اندازه‌گیری یک توالی ژنتیکی ویروس است.

منبع تصویر، Getty Images

در دو دهه اخیر سه نوع ویروس کرونا شیوع جهانی یا منطقه‌ای داشتند، سارس (سندروم شدید و حاد تنفسی)، مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) و بیماری جدید موسوم به OVID-۱۹ .C

ویروس عامل این بیماری اکنون سارس-کرونا-دو (۲-SARS-CoV) نام گرفته و ۸۲ درصد با ویروس سارس (SARS-CoV) شباهت ژنتیکی دارد.

برای تشخیص این ویروس جدید ابتدا تست برای شناسایی ویروس خانواده کرونا انجام می‌شود، بعد نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود و اگر هر دو تست مثبت بود با تست سوم نوع ویروس کرونا (سارس، مرس یا سارس-کو-۱۹) مشخص می‌شود.

به گفته کیانوش جهانپور، رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت، “سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم که مرحله آخر تست تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است و کیت‌های آن با همکاری سازمان جهانی بهداشت به میزان مورد نیاز به ایران ارسال شده است که عمدتا آلمانی هستند.”

در ایران جواب آزمایش بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. در بریتانیا جواب این آزمایش همان روز آماده می‌شود. در آمریکا هم تقریبا یک روز طول می‌کشد.

علیرضا رئیسی ، معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران می‌گوید “به طور خاص برای بیماری کرونا ویروس دو نوبت تست پی‌سی‌آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.”

در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا نقص یا ناکارآمدی این تست گزارش شده در حالی که تشخیص آزمایشگاهی با روش واکنش زنجیره‌ای دقت بالایی دارد. به هر حال جواب بعضی آزمایش‌ها قطعی نبوده اما پزشکان با در نظر گرفتن علائم بالینی یا آزمایش‌های دیگر مثل عکس از ریه ممکن است به تشخیص برسند.

منبع تصویر، Getty Images

کنترل پزشکی مسافران در مرز شلمچه

به جز نقص تولید دلایل دیگری هم باعث غلط شدن جواب آزمایش می‌شوند. اینکه نمونه‌برداری از گلو یا بینی به درستی انجام نشود که اگر این کار برای بیمار ناخوشایند باشد احتمالش بیشتر می‌شود.

عامل بعدی مدتی است که برای انتقال نمونه به آزمایشگاه طول می‌کشد و اگر بیش از چند ساعت طول بکشد نمونه‌ها بی‌استفاده می‌شوند از این رو انتقال سریع نمونه نقش مهمی در تشخیص درست دارد.

عامل دیگر، آزمایشگاه و نیروی آموزش دیده و مجرب است. برای چنین تشخیصی، میزان تجهیز آزمایشگاه و مهارت کارکنان نقش مهمی در جواب درست دارد. در تمام مراحل نمونه‌برداری، انتقال یا آزمایش، آلوده شدن نمونه جواب آزمایش را مختل می‌کند.

برای تشخیص ویروس کرونا آزمایش‌های سرم‌شناسی هم وجود دارند که پادتن‌های ضدویروس را در خون اندازه می‌گیرند. این نوع آزمایش ابتلای قبلی به ویروس کرونا را نشان می‌دهد و برای تشخیص سریع بیماری احتمالی فعلی استفاده نمی‌شود.

تقریبا در تمام کشورها آزمایش ویروس کرونا در آزمایشگاه مرجع یا ملی انجام می‌شوند و امکان آن در تمام آزمایشگاه‌های تشخیص طبی وجود ندارد.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

مدتی است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده جهان شده و زندگی تمام مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. مطمئن ترین راه تشخیص ویروس کووید-۱۹ آزمایش کرونا است. افراد در صورت داشتن علائم بیماری کرونا مثل تب، سرفه، خستگی و کوفتگی بدن، تنگی نفس و همچنین از دست دادن حس بویایی و چشایی یا تماس با فرد بیمار نیاز به تست کرونا دارند. همچنین کسانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند ملزم به انجام این آزمایش هستند. شما می توانید آزمایش کرونا را در آزمایشگاه انجام دهید و یا همچنین بدون مراجعه حضوری در منزل یا محل کارتان تست کرونا دهید.

آزمایش کرونا به دو صورت تست PCR و آزمایش آنتی بادی انجام می شود که می توانید یکی از آن ها یا هردو را باهم درخواست دهید.

آزمایشگاه عاطفه ضمن معرفی این دو آزمایش، آماده ارائه خدمات و پرستاری از عزیزان می باشد.

آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR قابل اعتمادترین آزمایشی است که در حال حاضر انجام می شود. آزمایش پی سی آر نشان می دهد که در حال حاضر ویروس در بدن شما فعال هست یا نه؟ که در صورت مثبت بودن تست، فرد باید قرنطینه شود و کمترین میزان تماس با دیگران را داشته باشد. در تست PCR از مخاط حلق یا بینی نمونه گیری می شود و ظرف یک تا چند روز نتیجه تست مشخص خواهد شد.

توجه داشته باشید اگر با فرد بیمار ملاقات کردید بلافاصله پس از آن نسبت به انجام تست کرونا اقدام نکنید زیرا احتمال خطا بسیار زیاد خواهد بود. بهتر است چند روز تا یک هفته صبر کرده و سپس آزمایش دهید و در این مدت تماس خود با دیگران را محدود کنید.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

پزشک از یک گوش پاک کن استریل شده برای نمونه گیری مخاط از حلق یا بینی استفاده می کند. در صورتی که آزمایش در منزل یا محل کار انجام شود نمونه تست شده را در ظرف استریل شده می گذارد. گوش پاک کن باید ظرف مدت ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد و طی این مدت در دمای مخصوص نگهداری شود تا ویروس ها زنده بمانند. سپس تکنسین آزمایشگاه وجود ویروس را به وسیله دستگاه های مخصوص بررسی خواهد کرد.

علائم و نشانه های کووید-۱۹ در همه افراد یکسان نیست. سیستم ایمنی بدن و سابقه بیماری های زمینه ای از مهمترین عواملی هستند که باعث می شوند، ویروس کرونا در افراد مختلف به طور گوناگون ظاهر شود. بعضی از افراد علائم ندارند. در بعضی دیگر نشانه هایی مثل علائم سرما خوردگی دیده می شود. عده ای از مردم هم نشانه هایی مثل تنگی نفس، خستگی و کوفتگی بدن و … را تجربه می کنند. نکته مهم این است که بدن همه آن ها آنتی بادی می سازد زیرا بدن در مقابل عوامل خارجی مانند ویروس و میکروب واکنش های مختلفی نشان می دهد یکی از آن ها تولید آنتی بادی در خون می باشد که این آنتی بادی ها در تمام خون و بافت های بدن وجود دارد. البته اگر فرد برای مدت کوتاهی به ویروس آلوده شده باشد ممکن است نتیجه منفی باشد.

آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی با نمونه گیری از خون انجام می شود. حداقل ۲۱ روز پس از اولین علائم نمونه خون گرفته می شود یعنی پس از بهبودی کامل فرد مبتلا به ویروس کرونا. افرادی که مایلند بدانند قبلا دچار ویروس شده اند یا خیر می توانند آزمایش آنتی بادی بدهند. انجام این آزمایش به دولت ها کمک بزرگی خواهد کرد زیرا آنها متوجه می شوند چند درصد از مردم مبتلا به ویروس کووید-۱۹ شده اند و برنامه ریزی لازم برای مواجهه با روزهای پیش رو را خواهند کرد.

این آزمایش وجود ویروس را در حال حاضر در بدن مشخص نمی کند بلکه با انجام آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی متوجه خواهید شد که قبلا به این ویروس مبتلا شده اید یا نه؟ در صورت داشتن علائم کرونا یا سرماخوردگی و اطلاع از وضعیت کنونی خود در مقابل ویروس کرونا باید آزمایش کرونا یا همان تست PCR بدهید.

همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده اند می توانند پس از بهبودی کامل نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند تا بتوانند در صورت لزوم پلاسمای خون خود را اهدا کنند. همچنین افرادی که هیچ گونه علائم ویروس کرونا نداشته اند هم می توانند با انجام این آزمایش متوجه شوند قبلا به این ویروس متبلا شده اند یا نه؟

بهترین زمان حدود سه الی چهار هفته پس از نشانه های اولیه بیماریست، در واقع پس از بهبودی کامل ویروس کرونا. مدت زمان جوابدهی آزمایش ۲۴ الی ۴۸ ساعت است.

معمولا آزمایش کرونا از دقت بالایی برخوردار است اما با این حال ممکن است در مواقعی به علت های مختلف خطا داشته باشد.

در صورت داشتن نشانه های ویروس کرونا حتما برای تست کرونا در منزل اقدام کنید.


دیدگاه ها بسته شده است

آدرس دفتر مرکزی: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان اعتمادیان شرقی، پلاک 30 ، طبقه 3،  واحد7

تلفن:

021-44033849
021-44033850
021-44059651

شماره تماس فوری و پشتیبانی 24 ساعته :
(صرفا جهت شرایط اضطراری)
53 88 236 0912

مرکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل عاطفه با بیش از 20 سال سابقه و کارنامه‌ای درخشان از رضایتمندی مشتری آماده عقد قرارداد و ارائه کلیه خدمات مراقبتی و نگهداری از سالمند، کودک و بیمار در منزل در سر تا سر ایران عزیز می‌باشد.

 

***عشق به سالمندان و کودکان در قلب ما جاریست.***

به جز الگوریتم های هوشمند مثل تست آنلاین کرونا که می توانند از طریق بروز علائم کرونا، وضعیت ابتلا را تخمین بزنند، برای تشخیص دقیق تر کرونا دو نوع تست کووید-۱۹ وجود دارد: تست تشخیص عفونی (PCR) و تست آنتی بادی.

در این تست از سیستم تنفسی، مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی، نمونه گرفته می­شود تا مشخص شود در حال حاضر به ویروس SARS-CoV-2، که باعث بروز بیماری کووید-۱۹ می­شود، مبتلا هستید یا خیر. بعضی از تست­ها در محل مراقبت از بیمار انجام می­شود یعنی جواب آزمایش کم­تر از یک ساعت در همان محل تست آماده است اما لازم است دسته­ی دیگری از تست ­ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود و این فرایند ۱ الی ۲ روز طول می­کشد.

در ادامه اطلاعاتی آمده که در تصمیم ­گیری پیرامون انجام تست تشخیص عفونی به شما کمک می­کند:

آزمایش کووید-۱۹ در هر منطقه متفاوت است. اگر علائم کووید-۱۹ دارید و می­خواهید تست دهید، اول با پزشک تماس بگیرید. با این­حال، باز هم باید نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

لطفا برای دریافت نتایج با کادری که آزمایش را برایتان انجام داده، مثل پزشک یا متخصص آزمایشگاه، هماهنگ کنید. همچنین می توانید به طور موقت به نوشته تفسیر نتایج تست کرونا مراجعه کنید.

در این تست، آنتی بادی در نمونه­ ی خون مورد بررسی قرار می­گیرد تا مشخص شود آیا قبلا به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده ­اید یا خیر. آنتی بادی پروتئینی است که به دفع عفونت کمک و از بدن در برابر ابتلای دوباره به ویروس محافظت می­کند (مصونیت). هر بیماری آنتی بادی مخصوص به خود را دارد. مثلا، اگر دوباره در معرض سرخک قرار بگیرید، آنتی بادی سرخک مانع از ابتلای مجدد می­شود اما اگر در معرض ابتلا به اوریون قرار بگیرید، از بدن در برابر این بیماری محافظت نمی­کند.

تنها درصورت به تاخیر افتادن تست تشخیص عفونی باید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت حال حاضر کووید-۱۹ استفاده کرد. اگر در حال حاضر به کووید-۱۹ مبتلا باشید، ممکن است تست آنتی بادی وجود ویروس را نشان ندهد چون بدن ۱ الی ۳ هفته بعد از بروز بیماری شروع به تولید آنتی بادی می­کند. برای تشخیص این­که درحال حاضر به ویروس مبتلا هستید یا خیر، باید تست تشخیص عفونی را انجام دهید. تست تشخیص عفونی (PCR) وجود ویروس در دستگاه تنفس را از طریق نمونه مخاط مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی نشان می­دهد.

شما می­توانید از پزشک خود بپرسید آیا تست آنتی بادی را انجام می­دهد و آیا شما به این آزمایش نیاز دارید یا خیر.

اگر جواب مثبت باشد:

 

 

اگر جواب منفی باشد:

اگر بعد از انجام تست آنتی بادی دچار علائم شدید، به انجام نوع دیگری از آزمایش به نام تست تشخیص عفونی (PCR) احتیاج دارید.

صرف نظر از مثبت یا منفی بودن تست، نتایج مهر تاییدی بر ناقل بودن یا نبودن شما نیست. تا زمانی که اطلاعات بیشتر به دست ما نرسیده، اقدامات لازم برای محافظت از خود و دیگران را انجام دهید.

سلام وقت بخیر
برای انجام عمل پولیکتومی که هفته آینده دارم بیمارستان قرار هست تست کرونا بگیره ، دو ساعت قبل عمل، این تست جزو کدوم دسته اس؟pcr یا آنتی بادی؟

سلام
وقت بخیر
احتمال زیاد بخوان pcr انجام بدن.

سلام. من حدود سه هفته پیش علائم کرونا رو داشتم و یه کنی ریه ام درگیر شد. البته تست کرونا ندادم دکترم از روی تست سی تی ا سکن ریه گفتش مشکوک به کرونا هستی. الان دیگه علائم ندارم. تست خون دادم عدد covid19 igg برابر با ۲۵ و عدد covid19 igm 3.5 میخواستم ببینم الان این اعداد یعتی اینکه هنوز مثبته یا منفیه. ممنون

سلام
وقت بخیر
تست انتی بادی که انجام دادید فقط میگه که بدنتون احتمالا یه ایمنی نسبی به کرونا پیدا کرده و قطعی نمیشه گفت که هنوز ناقل هستید یا نه.
بعد از گذروندن دوهفته قرنطینه، اگر سه روز متوالی تب و علائم تنفسی نداشتید می تونید از قرنطینه خارج بشید.

با سلام خدمت شما
در مورد پرسشی که از من داشتید که آیا سه روز متوالی بدون علائم بوده ام یا خیر باید بگم بله هیچ علائمی نداشتم و کاملا بهبود یافته بودم (البته به جز قدرت بویاییم که کاملا بهبود نیافته) ولی در حال حاضر سر ،گوش ، گردن و گلوم درد دارم و واقعا گیج شدم باید چکار کنم لطفا من رو راهنمایی کنید
متشکرم

سلام
لطفا سوالتون رو در پاسخ به کامنت قبلیتون بپرسید تا بتونم شرح حالتون رو کامل تر بخونم و جواب بدم.
ممنون

من حدود ۲۳ روز پیش با درد شدید پاهام و کمرم مواجه شدم بعد از اون گلودرد و بعد از بین رفتن بویاییم( که هنوز هم بویایی ام بهبود نیافته)مواجه شدم و تا ۲۰ روز از خانه خارج نشدم امروز که ۲۳ روز میگذرد کمی سردرد گلودرد دارم و نمیدانم آیا دوباره مبتلا شده ام یا خیر ؟

سلام
وقت بخیر
علائم اولیه که داشتین بیشتر به کرونا میخوره و اگر بهبودی کامل داشتین، امکان ابتلای مجدد به این زودی کمه.
برای خروج از قرنطینه باید سه روز متوالی تب یا علائم تنفسی نداشته باشید. این مورد رو رعایت کردین؟

سلام من ۳ روز پیش بدن درد و لرز داشتم و کمی سرفه الان خوب شدم فقط حس چشاییمو از دست دادم به نظرتون خفیف گرفتم احتیاجی هست دکتر برم ؟

سلام
علائمتون به کرونا می خوره و بهتره به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم در منزل قرنطینه بشید.
اگر علائم خطر رو داشتید یا علائم خیلی شدید شد اون وقت به پزشکتون مراجعه کنید.
شرایط قرنطینه رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام من حدودا ۴۰ روز پیش کرونا گرفتم تست دادم فهمیدم کرونا دارم ۲۰ روز خودمو قرنطیته کردم و حالم خوب شد رفتم سر کار امروز احساس میکنم قفسه سینم درد میکنه تنگی نفس دارم به نظرتون دوباره کرونا گرفتم؟

سلام
به این فاصله ی کم امکان ابتلای مجدد خیلی کمه و توصیه می کنیم آزمایش آنتی بادی بدید تا از ایمن شدن بدنتون مطمئن بشید.

سلام خسته نباشید من ۷ روزه حس بویایی چشایی مو از دست دادم تو روز ی دفعه یکم حالم بد میشه بد اوکی میشم دکتر رفتم گفت کرونا گرفتی بهم دارو داد دارم استفاده میکنم دیگه نرفتم آزمایش بدم سرفه تب ندارم اصلا فقط یکم قفسه سینه درد میگیره بعد ۱۴ روز باید برم آزمایش بدم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام من خودم هیچ‌علائمی ندارم ولی دیروز فهمیدم یکی از دوستام کرونا داره ولی دکتر گفته که کرونا رو رد کرده و داره خوب میشه ،من هرروز با این دوستم در تماس بودم الان من چحوری نیتونم پیشگیری کنم که نگیرم و یا چجوری بفهمم که گرفتم یا نه؟چون مادر مریضی دارم برای اون نگرانم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام خدمت شما من هفده شهریور جواب تست حلق و بینیم مثبت شد و هیچ علاعمی ندارم هنوذ چکار باید بکنم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام سوال
پدر با کرونایی ها ارتباط داشته که همه اونا مثبت بودن
پدر الان روز ۹ هست که تازه روز ۹ام تست PCR داده تا فردا که روز دهم هست ج تست را میدن
سوال
آیا اگر ج منفی بودن میتونه ناقل باشه؟ و همچنان قرنطینه باشه

ایا بقیه اعضای خانواده باید تست PCR بدهند سپاس

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام خسته نباشید من یه ۱۳روزه علایم آبریزش بینی عطسه وخارش گلوبیشتر سرگیجه وسردرد خفیف داشتم اماروزای اخرشدیدشده دکتر رفتم دوتاسرم باامپول تقویتی باچنتاقرص برا سرگیجم نوشت براابریزشم گفت حساسیت فصلی داری بنظرتون این علایم ازکرونامیشه باشه؟

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام من ۲ ساعت زیر کولر فقط دراز کشیدم بعد بدنم درد گرفت و روز بعد تب و لرز کردم و صدام کامل گرفت و بی حال شدم و روز سوم با از بین رفتن حس بویایی و چشایی روبرو شدم آیا نیاز هست تست کرونا بدم؟الان بعد از ۳ روز تنها مشکلی که دارم اینه که حس بویایی و چشایی ندارم و کمی صدام بهتر شده

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام .من احساس سنگینی در قفسه سینه دارم و رفتم دکتر فقط ازم ازمایش خون گرفتن و منفی بود و بهم گفتن احتیاجی به مابقی ازمایشات نداری
ایا بازم با اینکه همچنان احساس سنگینی در قفسه سینه دارم باید تست pcr بدهم؟؟

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

باسلام.من از ۱۱ مرداد به کرونا مبتلا شدم از ۲۵ تا ۲۹ مرداد بیمارستان بستری شدم و بعد از ۱۴ روز فرنطینه تست پی سی آر انجام دادم که دوباره مثبت هست . حالا باید چکارکنم؟

سلام سعیده جان
از صمیم قلب برات آرزوی سلامتی دارم
امیدوارم به زودی حالت خوب خوب بشه
شما حتما بایستی با یک متخصص بیماری های عفونی مشورت کنی
با شماره تلفن ۰۲۱۶۲۷۴۳۰۰۰ تماس بگیرید
همکاران من در بخش پشتیبانی سایت درمانکده راهنمایی تون خواهند کرد.

سلام و وقت بخیر. من مادرم چند روز بود که پشت قفسه سینه و بعضی قسمتای دستاش درد داشت و گاهی تیر میکشید پریروز آزمایش داد و جواب مثبت اومد دکتر هم گفت از یک هفته و نیم پیش بیماری ات(مادرم خودش متوجه نشده) شروع شده و تقریبا رد کردی بیماری رو ولی چند روزی تو خونه استراحت کن و مایعات و ..بخور. مادرم هم گفته بود که خانواده هم ازمایش بدن که دکتر میگه نیازی نیست اگه میخواستن بگیرن تا الان گرفته بودن از شما.
حالا منم گاهی وقتها بدنم تیر میکشه نمیدونم نیازه تست کرونا بدم؟ و اینکه کلا بیماران کرونایی نیازه دارو مصرف کنن یا فقط در شرایط خاصیه؟

سلام امیر جان
از صمیم قلب برای شما و خانواده محترم آرزوی سلامتی دارم
انشاالله این چند روز هم به سلامتی تموم میشه
ما تو سایت درمانکده یه تست آنلاین بر اساس الگوریتم های پزشکی معتبر مرتبط با تست کرونا طراحی کردیم
که میتونی خیلی راحت و به صورت رایگان این تست رو انجام بدی تا خیالت راحت بشه
–> تست آنلاین کرونا

سلام
حدود ی هفته پیش بخاطر سردرد و تب ولرز سرفه رفتم دکتر و ازمایش pcrواسم نوشت ازمایش جوابش منفی بود ولی حس بویایی چشاییم از بین رفته بخاطر بیحالی دوباره رفتم دکتر که واسم ازمایش خون و سی تی اسکن ریه نوشت جواب ازمایش خونم منفی بود ولی تو سی تی اسکن معلوم شد که خفیف کرونا گرفتم احتمال داره که کرونا داشته باشم یا نه بخاطر اینکه دوتا تستی ک دادم منفی شده
با ارزوی سلامتی برای همه

سلام مینا جان
انجام سی تی اسکن فقط در وضعیتی که بیماری شدت پیدا کرده باشه و آسیب به بافت ریه رسیده باشه میتونه کمک کنه

دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

سلام
من چند وقت پیش تب داشتم ولی قطع شد
الان دو روزه ایه دوباره تب کردم
ولی هیچ علائم کرونارو ندارم مثلا خستگی اینا
من نمیدونم کرونا دارم یا الکی نگرانم؟

سلام آنا جان
پوزش میخوام با تاخیر پاسخ میدم
دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام وقت بخیر
از پنجشنبه کمی ته گلوم احساس خشکی داشتم
شنبه مدیرمون تب و لرز داشت الان چند روزه نیومده به دلیل روابط کاری نزدیک منم بشدت استرس گرفتم
الان دوروزه دمای بدنم بالا رفته (بیشترینشدیشب بوده ۳۷درجه)
بدنم هر از گاهی مور مور میشه درد میگیره بعد کمی اروم میشه
روزی تقریبا ده بار سرفه میکنم امروز احساس میکنم خلطی شده اما چیزی بالا نمیاد(خلط)
امروز بعد از بیدار شدن توی دست راستم احساس گز گز داشتم که یهو به چندتا نقطه قرمز مثل جوش تبدیل شده
بی حال و نگرانم
خونه موندم دارم استراحت میکنم
استامینوفن و مایعات میخورم
چند تا سوال دارم!
۱-آیا مشکوک به کرونا هستم؟
۲- از چه زمانی میشه تست pcr بدم؟
۳-چه کنم؟

سلام
پوزش میخوام که با تاخیر پاسخ میدم
امیدوارم در حال حاضر که این متن رو میخونید حالتون خوب باشه
اگر همچنان پاسخ این سوالها به درد شما میخوره:

۱- یادتون باشه که ابتلا به کرونا حتی در مواردی میتونه بدون نشانه خاصی باشه، به همین خاطر هست که مدام بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید میشه
۲- انجام سی تی اسکن فقط در وضعیتی که بیماری شدت پیدا کرده باشه و آسیب به بافت ریه رسیده باشه میتونه کمک کنه، دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.
۳-
شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام دوستان خواستم تجربه خودم رو واستون بزارم،
اول دوم فروردین همسرم با کمر درد و درد ستون فقرات و پاها و سرد و کمی سرفه به دکتر مراجعه کرد که دکتر گفت سرماخوردی برو استراحت کن و چون اویل بود تست نمیگرفتن و علایم الان برای کرونا تعریف نشده بود،هفته بعد من هم کمی احساس تنگی نفس و سردرد جزیی حس کردم و یک روز بطور ناگهانی حس بویایی و چشاییم رو از دست دادم ولی سرفه نداشتم،خیلی توی سایتها گشتم دنبال اینکه چهـجوری یا چه زمانی حس بویاییم برمیگرده نوشته بودن از یکـهفته تا یکـماه یا حتی یکسال ممکنه طول بکشه که خدا روشکر ده روز بعد برگشت و بعد از اون بچه م بیرون روی و… گرفت و دو روز بعد خوب شد تو این مدت ما مدام آبمیوه و… استفاده میکردیم و یکـماه پیش که همسرم برای عمل چشم به بیمارستان مراجعه کرد با آزمایشی که گرفتن معلوم شد قبلا کرونا داشته یعنی ما همه کرونا گرفتیم ولی علایم هر کدوممون متفاوت بود و حتما اینکه سرفه داشته باشی نشونه کرونا نیست،نگران نباشید توکل کنید به خدا و تا حد ممکن از خودتون و خونوادتون مراقبت کنید و سیستم ایمنی بدنتون رو تقویت کنید.
سلامتی روزیتان باد.
سپاس از ادمین

ممنون یاس عزیز که با حوصله نوشتی
ما هم از صمیم قلب برای شما و خانواده محترم آرزوی سلامتی داریم
فقط یه نکته ای
همچنان مراقب خودتون باشید
احتمال ابتلا به کرونا برای بیشتر از یک بار هم وجود داره
امیدوارم که همیشه شاد و سلامت بمونی

سلام خسته نباشید من حدودا بیست روز هست که کرنا گرفتم ایا باید تست بدم که مطمئن شم از بدنم خارج شده یا نه لازم نیس اگه لازم نیس از کجا بفهمم که بیماری از بدنم خارج شده من ریه ام درگیر شده بود

سلام
پوزش میخوام با تاخیر پاسخ میدم
بله،
دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

سلام.دو هفته پیش تب و لرز داشتم ازمایش دادم عفونتی نداشتم ولی همچنان تب و لرز ادامه داره و هی بیشتر می‌شه و بدن درد و سرفه هم‌اضاف شده ولی باز هم هفته پیش تست انتی بادی دادم و باز هم منفی بود.ولی تبم شب ها به بالای ۳۸ درجه می رسه.

سلام پیمان جان
بهترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

فراموش کردم خدمتتون بگم… من توی محیط کارم همکارم دچار بیماری کرونا شده و من هم بخاطر این موضوع تست دادم روز ۱۷ تیر و تست من مثبت اعلام شد و الان دوازده روز گذشته و هیچ علائمی ندارم دکتر گفته تا دو روز دیگه اگه علائم پیدا نشد نیازی به تست مجدد ندارم ولی محیط کار منو بدون آزمایش قبول نمیکنه خواستم روز چهاردهم تست آنتی بادی بدم سؤال من اینه که جوابش باید مثبت بشه یا منفی؟

اگر جواب بدین ممنون میشم

سلام روز بخیر امروز روز دوازدهم قرنطینه من هستش و همچنان بدون علامت روز چهاردهم میخوام دوباره تست آنتی بادی بدم در صورتی که دکتر گفته با توجه به اینکه طول این بیماری ۱۴ روزه هست و من امروز که روز دوازدهم هستم هیچ علائمی ندارم اصلا تست نیاز نیست ولی محل کار منو بدون آزمایش قبول نمیکنه خواستم بپرسم آنتی بادی باید مثبت بشه یا منفی؟

فراموش کردم خدمتتون بگم… من توی محیط کارم همکارم دچار بیماری کرونا شده و من هم بخاطر این موضوع تست دادم روز ۱۷ تیر و تست من مثبت اعلام شد و الان دوازده روز گذشته و هیچ علائمی ندارم دکتر گفته تا دو روز دیگه اگه علائم پیدا نشد نیازی به تست مجدد ندارم ولی محیط کار منو بدون آزمایش قبول نمیکنه خواستم روز چهاردهم تست آنتی بادی بدم سؤال من اینه که جوابش باید مثبت بشه یا منفی؟

سلام
جناب پشتوان برای شما آرزوی سلامتی دارم
من برای یک عمل ساده آزمایش خون انجام دادم که سطح گلبولهای سفید را ۱۲،۲ و Prc را ۱+ نشان داد
حدود ۲۰ روز هست در ریه هایم یک احساس سنگینی دارم ولی توجه بفرمایید حدود ۲۰ روز و در حال حاضر نه هیچ گونه سرفه ای دارم و نه تب و لرز و کوفتگی بدن و احساس کسل بودن و سایر موارد دال بر وجود کرونا
البته در زمان آزمایش یک مقدار سوزش ادراری داشتم ( عفونت )
و ۵ روز قبل از آن مصرف الکل داشتم ولی سنگینی قفسه سینه ام نگرانم کرده ممنون خواهم شد راهنمایی بفرمایید

سلام حمید جان
ممنون از لطفت، من هم متقابلا برای شما آرزوی سلامتی دارم

نکته ای که د رابطه با ویروس کرونا هست اینه که متاسفانه این ویروس در بعضی افراد بدون هیچ نشانه ظاهری مثل سرفه و مواردی که اشاره کردید بروز پیدا میکنه

بهترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.
شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه

–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام من ۱۱روز پیش تست دادم و مثبت اما یدونه علامتم ندارم و بعد ۱۱روز دوباره تستم مثبت شده باید چیکار کنم تا چند روز باید صبر کنم؟

سلام حمیدرضا جان
مدت زمانی که توسط مراجع پزشکی معتبر برای قرنطینه ذکر شده ۱۴ روز هست
بعد از پایان این مدت یا در صورتی که در طول این مدت حالتون نسبت به روزهای اول بدتر شد
بایستی به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید تا یک متخصص عفونی شما رو ببینن

از اینجا میتونید لیست پزشکان متخصص عفونی عضو سایت درمانکده رو مشاهده کنید و به راحتی برای مطب شخصی این پزشکان نوبت رزرو کنید.

–> رزرو نوبت از پزشکان عفونی سایت درمانکده

سلام . من آبریزش بینی دارم . همینطور هم عطسه میکنم. احساس میکنم یه ذره هم داغم. کرونا گرفتم؟

سلام دوست عزیز
هر نشانه ای به معنای این نیست که حتما شما به کرونا مبتلا شدید
متاسفانه این ویروس میتونه حتی بدون نشانه خاصی هم در بدن فرد میزبان باشه
بهترین کاری که میتونید بکنید اینه که اگر امکانش هست چند روزی در منزل استراحت کنید و درمان های خانگی معمول مثل مصرف مایعات، سوپ و … رو انجام بدید
اگر بهتر نشدید یا علائم شدید تر شد
ضمن رعایت پروتوکلهای بهداشتی
(زدن ماسک- پوشیدن دستکش- رعایت فاصله اجتماعی- شست و شوی دستها با آب و صابون)
به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید تا یک متخصص عفونی شما رو ببینن
انشاالله به زودی بهبودی کامل حاصل بشه

از اینجا –> لیست پزشکان متخصص عفونی عضو سایت درمانکده

سلام
من اواخر اسفند سرفه و تنگی نفس و سوزش سینه داشتم درمانهای مربوط به کرونا را انجام دادم اسکن هم کردم که به طور خفیف نشون میداد و دوماه بعد که ازمایش ترشح دادم منفی بود ولی الان خیلی سوزش سینه و درد هنگام تنفس و سرفه دارم

سلام دوست عزیز
هر نشانه ای به معنای این نیست که حتما شما به کرونا مبتلا شدید
متاسفانه این ویروس میتونه حتی بدون نشانه خاصی هم در بدن فرد میزبان باشه

شما میتونید از این لینک یه تست اولیه بدید تا بفهمید به کرونا مبتلا شدید یا خیرتست آنلاین کرونا

اگر سوال بیشتری دارید حتما از طریق چت سایت که گوشه پایین سمت راست صفحه ای که لینک رو تقدیم کردم، قرار گرفته، میتونید بپرسید.

از اینجا هم میتونید لیست پزشکان متخصص عفونی عضو سایت درمانکده رو مشاهده کنید و به راحتی برای مطب شخصی این پزشکان نوبت رزرو کنید.
اگر موفق به رزرو نوبت از سایت یا اپلیکیشن درمانکده نشدید
کافیه با شماره تلفن ۰۲۱۶۲۷۴۳۰۰۰ تماس بگیرید
همکاران من در بخش پشتیبانی سایت درمانکده راهنمایی تون خواهند کرد.

با سلام من تقریبا یک ماه پیش تنگی نفس داشتم وپیش دکتر رفتم ودکتر هم سی تی اسکن از ریه برام نوشت و در جواب سی تی اسکن کرونا نداشتم اما تقریبا از دو هفته پیش همان حالت تنگی نفس را دارم ولی سرفه نمیکنم و باز هم پیش دکتر رفتم و دکتر هم ازمایش برام نوشت و جواب ازمایش به این صورت است wbc 4.72-crp 3.9-esr 6

سلام محمد جان
هر نشانه ای به معنای این نیست که حتما شما به کرونا مبتلا شدید
متاسفانه این ویروس میتونه حتی بدون نشانه خاصی هم در بدن فرد میزبان باشه
بهترین کاری که میتونید بکنید اینه که اگر امکانش هست چند روزی در منزل استراحت کنید و درمان های خانگی معمول مثل مصرف مایعات، سوپ و … رو انجام بدید
اگر بهتر نشدید یا علائم شدید تر شد
ضمن رعایت پروتوکلهای بهداشتی
(زدن ماسک- پوشیدن دستکش- رعایت فاصله اجتماعی- شست و شوی دستها با آب و صابون)
به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید تا یک متخصص عفونی شما رو ببینن
انشاالله به زودی بهبودی کامل حاصل بشه

از اینجا میتونید لیست پزشکان متخصص عفونی عضو سایت درمانکده رو مشاهده کنید و به راحتی برای مطب شخصی این پزشکان نوبت رزرو کنید.
اگر موفق به رزرو نوبت از سایت یا اپلیکیشن درمانکده نشدید
کافیه با شماره تلفن ۰۲۱۶۲۷۴۳۰۰۰ تماس بگیرید
همکاران من در بخش پشتیبانی سایت درمانکده راهنمایی تون خواهند کرد.

سلام وقت بخیر من تقریبا ۹ روز پیش علائم سرماخوردگی داشتم و یه تب کوپولو کردم و یکم بیحالی داشتم اون دوره تقریبا ۵ روز طول کشیدالان حالم خیلی خوبه مثل روزهای معمولی هستم فقطتک سرفه دارم دوسه روز پیش سرم گیج رفت رفتم دکتر برام اسکن نوشت و گفت ۱۰ درصد درگیری ریه دارم میخوام ببینم ایا برای مثبت اعلام کردم کووید ۱۹ اسکن به تنهایی کافیه

سلام مریم جان
پوزش میخوام با تاخیر پاسخ میدم

خیر، انجام سی تی اسکن فقط در وضعیتی که بیماری شدت پیدا کرده باشه و آسیب به بافت ریه رسیده باشه میتونه کمک کنه

دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

پکن-ایرنا-هرچقدر توانایی نهادهای ذی ربط و بیمارستان ها و ارگان های پزشکی و بهداشتی برای شناسایی ویروس کرونا از جمله در کشور ما ایران بالاتر باشد، به همان نسبت می توان از شیوع گسترده تر ویروس جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، یکی از علت هایی که باعث شد تا در روزهای نخست شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین افزایش یابد، شناخت دیرهنگام این ویروس بود. تجربه ای که می تواند برای جلوگیری از یک شیوع گسترده در ایران بسیار مفید باشد.

براوردهای اولیه نشان می دهد که بسیاری از بیماران در کانون شیوع این بیماری در مرکز چین برای مدتی پس از ۱۰ روز تب و علایم دیگر بیماری، در بیمارستان ها بستری شده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند.

همین زمان کافی بود که هر فرد بیماری دهها نفر دیگر را نیز بیمار کند. برای نمونه یکی از این مبتلایان یک کارمند شهر پکن بود که وقتی از ووهان به پایتخت بازگشت ابتدا دو عضو خانواده خود را آلوده کرد.

او سپس به یک مهمانی رفت و در آنجا نیز چند نفر دیگر مبتلا شدند و پس از حاضر شدن در محل کار تعداد دیگری را آلوده کرد و نهایتا همین فرد باعث ابتلای ۱۱ نفر دیگر به ویروس کرونا شد.

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد

به همین سبب پزشکان و کارشناسان چینی تلاش گسترده ای کرده اند تا راه های شناسایی بیماران را تسریع کنند.

در ابتدا از بیمارانی که پس از مدت با علایم کرونا بستری شدند، آزمایش خون گرفته می شد و بین ۲ تا ۳ روز زمان لازم بود تا ابتلای آنها تایید شود.

همین مساله هم خطر ابتلای دیگران به کرونا را افزایش می داد، هم جان بیمار را به خطر می انداخت و هم اینکه باعث می شد تا برای مدت طولانی شمار بیماران افزایش یابد.

بیمارستان های ووهان در مرکز چین نهایتا اعتراف کردند که دیرشناسایی بیماران یکی از اصلی ترین موانع آنها برای مهار کرونا در روزهای ابتدایی بوده است.

درست از ۱۵ روز قبل که روش های سریعی برای شناخت بیماران پیدا شد، شمار مبتلایان روز به روز کاهش یافته و روش های درمانی توام با داروهای سنتی و غربی نیز باعث افزایش ضریب معالجه شدگان شده است.

سریعترین روشی که الان در بیمارستان های چین برای شناسایی بیماری بکار گرفته می شود، سی تی اسکن از بیمار است.

موضوع مهم اینجاست که فرد به محض اینکه سی تی اسکن می شود علایم بیماری در او دیده می شود.

این مساله مشخصا به منزله این نیست که او به کرونا مبتلا شده است بلکه سی تی اسکن همه افراد مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه را شناسایی می کند.

در همین ارتباط وقتی که فرد مشخصا بیمار تشخیص داده می شود و پس از آن فورا تحت قرنطینه قرار می گیرد تا آزمایش های دقیقتر و زمان بر تر برای شناسایی کرونا شروع می شود.

درواقع پزشکان چینی با این کار موجب شدند تا همه افراد بیمار از غیرمبتلایان جدا شوند. همین باعث شد تا شمار کسانی که در ۱۵ روز گذشته به کرونا مبتلا شده اند بسرعت کاهش یابد و نهایتا الان به ۳۹۴ نفر رسیده است که فقط ۳۵ نفر در خارج از کانون شیوع بوده است.

جانگ شیایوچوان از پزشکان بیمارستان ووهان می گوید بیمارانی داشتم که ۹ روز تب داشتند ولی آزمایش خون آنها پس از دو روز نتیجه را اعلام می کرد.

او گفت : پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سرعت شناسایی بیماران مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه و سرماخوردگی معمولی را افزایش دهیم.

پزشکان و کادرهای درمانی می گویند که تا قبل از انجام سی تی اسکن بیماران مانند مار به دور بیمارستان های شهر ووهان حلقه زده بودند و از هر جایی صدای سرفه های خشک به گوش می رسید، ولی به محض شناسایی سریع، شمار مبتلایان رو به کاهش گذاشت.

او افزود که برای این کار به سراغ سی تی اسکن رفتیم. خیلی سریع هر فرد بیمار با علایم کرونا شناسایی و بستری می شد و بعد آزمایش های تکمیلی انجام می شد و کسانی که بیماری معمول داشتند از مبتلایان به کرونا جدا می شدند تا موارد انتقال بیماری به حداقل برسد.

او می گوید که ما اقدامی فوق العاده را در زمانی فوق العاده انجام دادیم. عامه مردم از این امر استقبال کردند و خیلی سریع بیماران واقعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

جانگ گفت که به همه پزشکان توصیه می کند که قبل از هر اقدامی بیمار را مورد سی تی اسکن قرار دهند تا معلوم شود چه وضعیتی دارد و شاید به ذات الریه مبتلا باشد و پس ازآن به سراغ آزمایش های تکمیلی بروند.

این پزشک چینی که پیشنهاد سی تی اسکن را برای نخستین بار به دولت و مردم داد و شبکه های اجتماعی از او استقبال کردند، گفت : سی تی اسکن بسیار راحت است و سریع جواب می دهد.

او افزود که کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده باشند عمدتا در دو ریه خود ضایعاتی دارند که در سی تی اسکن احتمالا قابل مشاهده است.

دولت چین دقیقا پس از طرح این پیشنهاد اعلام کرد که همه بیمارستان های استان خوبی محل شیوع بیماری باید ابتدا سی تی اسکن بیمار را در بدو ورود به کلینیک و بیمارستان انجام دهند تا ابتدا نوع بیماری او معلوم شود و سپس از کیت های پزشکی برای آزمایش های قطعی برای تشخیص کرونا استفاده کنند.  

پکن-ایرنا- همزمان با اعلام فوت دو نفر در ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، آمارهای رسمی نشان…

پکن-ایرنا-چین و کشورهای اتحادیه آسیای جنوب شرقی موسوم به آ سه آن روز پنجشنبه در لایوس نشست…

تهران – ایرنا – تعداد مبتلایان به ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر را در…

تهران – ایرنا – شیوع ویروس کرونا در جهان این روزها در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته…

تهران- ایرنا- انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات مدعی شد که…

تهران- ایرنا- رییس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش…

تهران- ایرنا- حزب الله لبنان ترور «لقمان سلیم» فعال رسانه ای لبنانی…

بغداد – ایرنا- رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق گفت:…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد
تشخیص کرونا چگونه صورت می گیرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *